• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Taro schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 23:33:
[...]

Gewenste auto of droomauto? Smaken verschillen, je kunt dit natuurlijk een mooie auto vinden, maar een droomauto?
Nachtmerries zijn ook dromen! :Y

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• Klauwhamer
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:26

Klauwhamer

Voor spijkers.. op laag water.

Goedemorgen! Wij willen graag onze zonnepanelen (iets) beter benutten en onze oude auto vervangen voor een nieuwe, ook door gezinsuitbreiding. Een elektrische auto die wij zelf kunnen laden met een nog aan te laten leggen laadpaal is dan ook wat wij voor ogen hebben.

Maar nu komt het: ik heb nul verstand van auto's in het algemeen en nog minder van elektrische auto's in het bijzonder. Er zijn vast de afgelopen jaren enorme sprongen gemaakt in kwaliteit en betrouwbaarheid, maar daar ben ik niet van op de hoogte. Dat maakt het lastig om met een gerust hart een tweedehands auto te kopen.

Waar ik op zoek naar ben is een 5-deurs die wij thuis kunnen laden, een hybride is waarschijnlijk voor ons het beste in verband met incidenteel langere afstanden (~700km retour). Uiteraard zo min mogelijk gedoe en onderhoud. Het moet een redelijke afweging zijn, waarbij zo gunstig mogelijk gebruik en comfort zwaarder wegen dan een flitsend uiterlijk. Ons budget is rond de 15-20k, maar het hoeft niet per se op als dat niet nodig is.

Wat zijn de typische rode vlaggen en valkuilen bij het aanschaffen van een tweedehands elektrische auto? Waar moet ik sowieso op letten en/of met een grote boog omheen lopen? Alvast bedankt voor jullie input.

D3 :: I don't always kill but when I do, it's hyphen nine. :: y u no iddqd? :: Si non confectus, non reficiat.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:40
Klauwhamer schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 09:11:
Goedemorgen! Wij willen graag onze zonnepanelen (iets) beter benutten en onze oude auto vervangen voor een nieuwe, ook door gezinsuitbreiding. Een elektrische auto die wij zelf kunnen laden met een nog aan te laten leggen laadpaal is dan ook wat wij voor ogen hebben.

Maar nu komt het: ik heb nul verstand van auto's in het algemeen en nog minder van elektrische auto's in het bijzonder. Er zijn vast de afgelopen jaren enorme sprongen gemaakt in kwaliteit en betrouwbaarheid, maar daar ben ik niet van op de hoogte. Dat maakt het lastig om met een gerust hart een tweedehands auto te kopen.

Waar ik op zoek naar ben is een 5-deurs die wij thuis kunnen laden, een hybride is waarschijnlijk voor ons het beste in verband met incidenteel langere afstanden (~700km retour). Uiteraard zo min mogelijk gedoe en onderhoud. Het moet een redelijke afweging zijn, waarbij zo gunstig mogelijk gebruik en comfort zwaarder wegen dan een flitsend uiterlijk. Ons budget is rond de 15-20k, maar het hoeft niet per se op als dat niet nodig is.

Wat zijn de typische rode vlaggen en valkuilen bij het aanschaffen van een tweedehands elektrische auto? Waar moet ik sowieso op letten en/of met een grote boog omheen lopen? Alvast bedankt voor jullie input.
Hybride is de valkuil.
In theorie werkt dat, in de praktijk krijg je na een paar jaar veel kosten.

700km retour is geen enkel probleem met een goede EV, en de tweedehandsmarkt is hot.

Een lijst maken met wat goed is en slecht, daar is geen beginnen aan. Ik denk spontaan aan een Tesla 3, Ioniq5, ID3, maar er is meer op de markt.

Post eens een paar voorbeelden van wat je interesseert… de markt is groot.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Tommie12 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 09:15:
[...]

Hybride is de valkuil.
Waar denk je aan?

Batterij?
Ik begrijp niet zo goed waarom die bij een BEV langer mee zou gaan dan bij een hybride. Iemand een idee?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• Klauwhamer

Klauwhamer

[...]

Hybride is de valkuil.
Waarom is dit? Geldt dit ook voor een occasion?
[...]
700km retour is geen enkel probleem met een goede EV, en de tweedehandsmarkt is hot.

Een lijst maken met wat goed is en slecht, daar is geen beginnen aan. Ik denk spontaan aan een Tesla 3, Ioniq5, ID3, maar er is meer op de markt.

Post eens een paar voorbeelden van wat je interesseert… de markt is groot.
Ik heb werkelijk geen idee wat mij interesseert. Liever geen Tesla, omdat redenen die niets met elektrische auto's te maken hebben. Met verbrandingsmotoren ben ik altijd gecharmeerd geweest van Toyota en minder van Renault, maar dat is allemaal n00b-ervaringen waarbij n=1 er niet zo toe doet naast dat het outdated is.

Een paar vuistregels ten aanzien van merken die een minder goede reputatie hebben (consensus van ervaring van experts) of bouwjaren die beter zijn dan voorgaande in verband met ontwikkelingen.. Dat is denk ik wat waardevol is. Het merk of type doet er verder niet zoveel toe.

[ Voor 6% gewijzigd door Klauwhamer op 29-06-2024 09:24 ]

D3 :: I don't always kill but when I do, it's hyphen nine. :: y u no iddqd? :: Si non confectus, non reficiat.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:58

de Peer

under peer review

bombadil schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 09:17:
[...]
Waar denk je aan?

Batterij?
Ik begrijp niet zo goed waarom die bij een BEV langer mee zou gaan dan bij een hybride. Iemand een idee?
Waar het om gaat is dat je 2 systemen moet onderhouden terwijl dat er ook 1 had kunnen zijn die bijna onderhoudsvrij is.

• Klauwhamer

Klauwhamer

de Peer schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 09:25:
[...]

Waar het om gaat is dat je 2 systemen moet onderhouden terwijl dat er ook 1 had kunnen zijn die bijna onderhoudsvrij is.
Scheelt het onderhoud van verbrandingsmotor versus elektrische motor echt zo veel? We hebben nu jaarlijks amper kosten aan APK en de grote- en kleine beurt vallen ook altijd reuze mee (Toyota Corolla, 1.6l benzine uit 2002 oid).

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:07
[...]
Waar denk je aan?

Batterij?
De batterij van een PHEV is (veel!) kleiner qua capaciteit, en zal dus veel vaker geladen en ontladen worden.
De (geringe) slijtage die dat geeft is dan onevenredig hoger dan bij een grote(re) BEV batterij.

Een andere kostenpost bij een PHEV is het onderhoud aan de ICE: omdat die minder draaiuren maakt en dus vaker 'koud' gestart wordt hanteren de meeste (alle?) fabrikanten een hogere frequentie voor olie-verversen.
Bijvoorbeeld de VAG merken hebben een 'long-life' interval van 30.000km (of 2 jaar) tussen verversingen, en daarvoor wordt een wat duurdere olie gebruikt, voor een PHEV wordt diezelfde olie voorgeschreven maar voor een termijn van 1 jaar/15.000km.

@Klauwhamer Ik ben overigens wel bang dat je budget voor een EV wat aan de lage kant is bij je 'eis' van 700 km: de 'echt snelladende' BEV's met een flinke batterij zullen wat boven budget zijn

[ Voor 9% gewijzigd door Peter-036 op 29-06-2024 09:49 . Reden: aanvulling ]

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• Klauwhamer

Klauwhamer

Peter-036 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 09:41:
[...]

Een andere kostenpost bij een PHEV is het onderhoud aan de ICE: omdat die minder draaiuren maakt en dus vaker 'koud' gestart wordt hanteren de meeste (alle?) fabrikanten een hogere frequentie voor olie-verversen.
Bijvoorbeeld de VAG merken hebben een 'long-life' interval van 30.000km (of 2 jaar) tussen verversingen, en daarvoor wordt een wat duurdere olie gebruikt, voor een PHEV wordt diezelfde olie voorgeschreven maar voor een termijn van 1 jaar/15.000km.

@Klauwhamer Ik ben overigens wel bang dat je budget voor een EV wat aan de lage kant is bij je 'eis' van 700 km: de 'echt snelladende' BEV's met een flinke batterij zullen wat boven budget zijn
Nou ja, het is niet echt een harde eis, en in principe kan de retour opgebroken worden tot 300-400km in één acculading.

Wel is het al waardvol om te weten dat een PHEV dubieus is qua kosten. Dat is iets waar ik niet van op de hoogte was, hoewel het logisch is.

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:25
Klauwhamer schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 09:54:
[...]

Nou ja, het is niet echt een harde eis, en in principe kan de retour opgebroken worden tot 300-400km in één acculading.

Wel is het al waardvol om te weten dat een PHEV dubieus is qua kosten. Dat is iets waar ik niet van op de hoogte was, hoewel het logisch is.
Eerlijk, ik zou doorsparen. In 15-16k heb je gewoon niet zoveel momenteel. Het is echt een beetje vervelende range. Bij ongeveer 22k begin je leuke occasions te vinden als een ID.3 of E-C3 en of Kona/Niro

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:38
Allebei.

Als het gaat zoals het gaat dan verwacht ik de Rivian R2 ergens in 2027 in Nederland. Het plan was/is om langer te doen met mijn Renault Megane E Tech maar ik ben bang dat ik niet te houden ben als de R2 hier in de showroom staat (/te verkrijgen is).
Taro schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 23:33:
je kunt dit natuurlijk een mooie auto vinden, maar een droomauto?
Ja dat meen ik serieus, uit de grond van mijn hart maar ik vind dit, nu, de allermooiste EV die er is die ik (mogelijk) kan betalen. Uiteraard zijn er meerdere droomauto's, die er totaal maar er dan ook totaal anders uit zien (bijv. Caterham Project V) dan de R2 maar die kan ik simpelweg niet betalen. :P

Maar wat ik zei, nu, wie weet wat de dag van morgen brengt qua modellen, 2027 is nog een eind weg.
Spijker op de kop.
En daar ben ik ook terdege van bewust dus wat een ander er van vindt boeit mij niets. ;)

Ieder zijn meug zeg ik vaak als een ander iets mooi vindt en ik niet, dat geldt uiteraard ook voor mij.

Maar, JA, droomauto dus.
Ons budget is rond de 15-20k, maar het hoeft niet per se op als dat niet nodig is.
Ik denk spontaan aan een Tesla 3, Ioniq5, ID3, maar er is meer op de markt.
Ik dacht ook aan een Tesla 3, denk dat er geen Ioniq 5 te vinden is voor het budget.

Maar er zijn volgens mij niet veel Tesla 3's te vinden met dat budget, die zijn denk ik net wat duurder.
Vast wel een paar daar niet van, maar het budget zit ook in de hoek van de Kia E-Niro en de Hyundai Kona.

• Peter-036
@Klauwhamer Ik verwachtte ook niet dat je 't in 1 keer wilde gaan rijden, maar.....
De Kia Niro (EV) en E-Soul, en de Hyundai Kona halen met de 64kWh batterij de 400 km wel,maar ze laden niet heel snel (max ~70kW), dus sta je voor 250 km bijladen gauw (meer dan?) een halfuur.

Ik heb de E-Soul zelf enige tijd gehad, en dat vond ik een heel fijne auto, en (wanneer het uiterlijk je minder aanstaat), de Niro en Kona met dezelfde batterij-capaciteit zijn verder vergelijkbaar.

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:25
Peter-036 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 11:23:
@Klauwhamer Ik verwachtte ook niet dat je 't in 1 keer wilde gaan rijden, maar.....
De Kia Niro (EV) en E-Soul, en de Hyundai Kona halen met de 64kWh batterij de 400 km wel,maar ze laden niet heel snel (max ~70kW), dus sta je voor 250 km bijladen gauw (meer dan?) een halfuur.

Ik heb de E-Soul zelf enige tijd gehad, en dat vond ik een heel fijne auto, en (wanneer het uiterlijk je minder aanstaat), de Niro en Kona met dezelfde batterij-capaciteit zijn verder vergelijkbaar.
Plassen en een broodje eten is al snel veel meer dan een half uur.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:31

Ik lees eigenlijk angst om ver te rijden met een EV, dus dan raad ik je aan om eens dit Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa topic te lezen over lange reizen. Dan zie je dat lange reizen met een EV geen enkel probleem hoeft te zijn.

Verder zijn er geen echt slechte auto's, pech kun je met elk merk en type krijgen. Kies er eentje die past bij jouw wensen en heb je er eentje in gedachten dan kun je hier altijd vragen naar ervaringen m.b.t. die auto.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-12 14:54

Spaar even door en koop een Tesla model 3. Tot 20k is het allemaal niet veel soeps in mijn ogen.

Maar als je van een auto uit 2002 komt is bijna alles een grote vooruitgang natuurlijk.

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01:10
Peter-036 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 11:23:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gr52lObXqmADUq7dX5UOREBxzms=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8FrhG9z2d7vZ344W7x4iaik2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iw6oy5MbfnUj7tLmghn3i4JkM5w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mcnzqZIHPKJ8CPXvVMCRsxPf.jpg?f=fotoalbum_large

603km
Kia E Soul 64kwh
275.000km op teller door mij

550km met deze temperaturen met 2 vingers in m'n neus, maar ik dacht laat ik ff m'n best doen want mn oude record was 573km maar daar vloog ik al overheen 592 ofzo.
De volgende werkdag nog ff een beetje opgelet en ja hoor 603 km O-)

Dag daarna 602km.
Gisteren had ik veel snelweg en zakte ik naar 560

Komt ook door m'n werk waarbij ik weinig snelweg kilometers maak.
Ik rij wel weer de meeste ritten ivm m'n collega's maar ik weet wel weer veel zuiniger te rijden dan hun :)

• Tommie12
[...]
Waar denk je aan?

Batterij?
Een hybride batterij doet een pak meer cycli omdat ze kleiner is, en wordt belast aan veel hogere C waardes.
Als je 100 kW trekt uit een batterij van 15 kWh, dan is dat veel erger dan 200 kW uit een 75 kWh batterij, en dat gaat veel meer voor komen.

Verder heb ik nog gehoord dat bij de brandstofmotor de injectoren lekken door de trillingen als de brandstofmotor niet draait, en die komt dan bij de olie terecht…
En wat dacht je van herhaald vol vermogen moeten leveren met koude motor?

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:50
Ecological schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 10:10:
Eerlijk, ik zou doorsparen. In 15-16k heb je gewoon niet zoveel momenteel. Het is echt een beetje vervelende range. Bij ongeveer 22k begin je leuke occasions te vinden als een ID.3 of E-C3 en of Kona/Niro
GekkeRipper schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 12:15:
Spaar even door en koop een Tesla model 3. Tot 20k is het allemaal niet veel soeps in mijn ogen.
Een Kia Niro lukt inmiddels ook (ruim) onder de 20k en toch een prima auto.

[ Voor 36% gewijzigd door assje op 29-06-2024 16:10 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Ecological
assje schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 16:07:
[...]

[...]

Een Kia Niro lukt inmiddels ook (ruim) onder de 20k en toch een prima auto.
Als ik kijk naar de uitrusting van degene die nu online staan voor onder de 20k en de kilometers, vind ik het geld wat je betaalt voor de auto die krijg niet in verhouding staan. Vandaar.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:02
Tommie12 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 15:37:
[...]

Een hybride batterij doet een pak meer cycli omdat ze kleiner is, en wordt belast aan veel hogere C waardes.
Als je 100 kW trekt uit een batterij van 15 kWh, dan is dat veel erger dan 200 kW uit een 75 kWh batterij, en dat gaat veel meer voor komen.

Verder heb ik nog gehoord dat bij de brandstofmotor de injectoren lekken door de trillingen als de brandstofmotor niet draait, en die komt dan bij de olie terecht…
En wat dacht je van herhaald vol vermogen moeten leveren met koude motor?
Een PHEV is echt zo slecht nog niet. Een moderne PHEV draait eerst de motor rustig warm voordat er vermogen kan worden gevraagd. Daarnaast draait een benzinemotor vooral op lange stukken op de snelweg. Laat dat nou net goed zijn voor een benzinemotor. Korte stukjes die slecht zijn voor een benzinemotor rijd je elektrisch. En het grootste voordeel: nooit stress als je bij een laadpaal komt die het niet doet, of een file bij de snelladers. En alle korte ritten in de buurt netjes elektrisch.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:22
Nou tijd ik alweer 4.5 jaar elektrisch en zelfs in het begin heb ik geen laadstreas gehad of ooit files gezien bij een snellader (nouja, de superchargers van Tesla dan).
Ik heb in al die tijd maar 1x echt gestresst omdat paal 1 vol zat, paal 2 ook, paal 3 ook en toen ik bij paal 4 was kon de auto nog maar amper 5km/h aanhouden (ik reed al behoorlijk tijdje op 0%). 1x op meer dan 4 jaar tijd en die wijk waar het gebeurde staan nu veel meer laadpalen.

(En ik heb geen lader aan huis, dus echt wel de slechtste combo die je kan maken)

[ Voor 8% gewijzigd door Caelorum op 29-06-2024 18:04 ]

• Ecological
Naafkap schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 17:16:
[...]

Een PHEV is echt zo slecht nog niet. Een moderne PHEV draait eerst de motor rustig warm voordat er vermogen kan worden gevraagd. Daarnaast draait een benzinemotor vooral op lange stukken op de snelweg. Laat dat nou net goed zijn voor een benzinemotor. Korte stukjes die slecht zijn voor een benzinemotor rijd je elektrisch. En het grootste voordeel: nooit stress als je bij een laadpaal komt die het niet doet, of een file bij de snelladers. En alle korte ritten in de buurt netjes elektrisch.
Rij je zelf een EV?

• Tommie12
Naafkap schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 17:16:
[...]

De stress is weg na 2 dagen hoor.

• Klauwhamer

Klauwhamer

Nou, okay, ik ben een stap verder en een PHEV is afgevallen. Volledig elektrisch is de weg voorwaarts geworden. Qua budget neem ik jullie opmerkingen ter harte en ik heb de Hyundai Kona, Kia Niro, en Kia E-Soul opgeschreven als goede kandidaten.

Zijn er verder nog belangrijke dingen als het gaat om EV-occasions? Of is het echt een kwestie van kijken wat je esthetisch verantwoord vindt en in je budget past? Verloopt de actieradius met de tijd (ernstig)? Is er sprake van "batterijmoeiheid" na X-aantal kilometers te hebben gereden? Zijn er merken of types die bij het klassieke 'paaltje aantikken' echt schreeuwend duur zijn om te laten herstellen? Ik roep maar wat in het luchtledige, wil vooral zo goed mogelijk een autohandelaar voor zijn en/of pareren.

[ Voor 6% gewijzigd door Klauwhamer op 29-06-2024 19:21 ]

• Tommie12
Klauwhamer schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 19:19:
Nou, okay, ik ben een stap verder en een PHEV is afgevallen, Volledig elektrisch is de weg voorwaarts geworden. Qua budget neem ik jullie opmerkingen ter harte. Zijn er verder nog belangrijke dingen als het gaat om EV-occasions? Of is het echt een kwestie van kijken wat je ethetisch verantwoord vind en in je budget past? Verloopt de actieradius met de tijd (ernstig)? Is er sprake van "batterijmoeiheid" na X-aantal kilometers te hebben gereden? Zijn er merken of types die bij het klassieke 'paaltje aantikken' echt schreeuwend duur zijn om te laten herstellen? Ik roep maar wat in het luchtledige, wil vooral zo goed mogelijk een autohandelaar voor zijn en/of pareren.
Maak eens eerst een shortlist van 2 of 3 autotypes.
Er is nogal wat verschil tussen een Leaf, Ioniq classic, Kia of Tesla bv.
Enne… wat is je typisch gebruik? Laadpaal in de buurt of op het werk?
Wat doe je op vakanties? Hoe veel mensen moeten er mee kunnen etc….

• Klauwhamer

Klauwhamer

Tommie12 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 19:23:
[...]

Maak eens eerst een shortlist van 2 of 3 autotypes.
Er is nogal wat verschil tussen een Leaf, Ioniq classic, Kia of Tesla bv.
Enne… wat is je typisch gebruik? Laadpaal in de buurt of op het werk?
Wat doe je op vakanties? Hoe veel mensen moeten er mee kunnen etc….
Typisch verbruik is korte afstanden en ééns of twee keer per maand een langere afstand van ~300-400km. We laten bij ons thuis sowieso een laadpaal aanleggen en op het eindpunt van de maandelijkse verre reis zal ook een laadpunt zijn. We willen een 5-deurs in verband met twee jonkies op de achterbank (en c'est tout). Vakanties plannen we dusdanig dat we in een straal van maximaal 50km blijven, eenmaal op lokatie.

En tsja, een shortlist maken, daarvoor heb ik gewoon geen clue anders dan lukraak plaatjes kijken en op vooroordelen m.b.t. merken gaan. Daar heb ik gewoon niets aan. Wat zijn dan ruwweg de grootste verschillen tussen de auto's die je noemt? Waarin verschillen ze? Ik hoef niet 0-100 in 2.9 seconde te halen (liever niet zelfs). Het moet gewoon 'n saaie en betrouwbare gezinsauto zijn.

• Ecological
Klauwhamer schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 19:27:
[...]

Typisch verbruik is korte afstanden en ééns of twee keer per maand een langere afstand van ~300-400km. We laten bij ons thuis sowieso een laadpaal aanleggen en op het eindpunt van de maandelijkse verre reis zal ook een laadpunt zijn. We willen een 5-deurs in verband met twee jonkies op de achterbank (en c'est tout). Vakanties plannen we dusdanig dat we in een straal van maximaal 50km blijven, eenmaal op lokatie.

En tsja, een shortlist maken, daarvoor heb ik gewoon geen clue anders dan lukraak plaatjes kijken en op vooroordelen m.b.t. merken gaan. Daar heb ik gewoon niets aan. Wat zijn dan ruwweg de grootste verschillen tussen de auto's die je noemt? Waarin verschillen ze? Ik hoef niet 0-100 in 2.9 seconde te halen (liever niet zelfs). Het moet gewoon 'n saaie en betrouwbare gezinsauto zijn.
De Kona en Niro zijn broertjes (van hetzelfde moederconcern), het gaat dan vooral om uitrusting en KM, een auto die in de buurt staat wellicht. In ieder geval, elk model heeft ook weer andere opties en toevallig rij ik naast mijn Zeekr nog een Kia Niro Executive Edition HEV. :+

Ik word nog steeds heel blij van alle opties die hij heeft voor een auto uit 2019, maar anno 2024 zou ik absoluut geen HEV meer kopen. Ik kon in 2021 een goede scoren, dus vandaar dat ik nog een Niro HEV had gekocht. De EVs waren namelijk toen nog 20k duurder voor het zelfde bouwjaar. Verder is de auto echt top. Lekker degelijk, erg betrouwbaar. Goed afgewerkt, leuke opties. Anyway, elke model maar ook elke auto is verschillend en als je een shortlist hebt met auto's kunnen we je prima verder helpen!

• Tommie12
Klauwhamer schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 19:27:
[...]

Kijk maar naar Tesla 3, Ioniq5, Niro, Id3, Kona.

De verschillen…. Range, hoe snel laden ze, efficientie en ruimte natuurlijk.

• Klauwhamer

Klauwhamer

Tommie12 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 19:35:
[...]

Nou ja, in principe is range al gedekt en lijkt het er op dat voor ons het niet zo spannend (meer) is. De laadtijd is volgens mij ook niet iets waar we echt in de penarie mee komen -- wat zijn de uitersten hier gegeven onze budget range? Wat betreft efficiëntie snap ik dat we daar waarschijnlijk niet al te zwaar aan kunnen wege nin verband met budget en occasion, dus soit. Ruimte is altijd fijn, maar ja. Het moet raar lopen wil er niet meer in passen dan onze huidige Corolla.

Ik heb de Ioniq5 en Id3 toegevoegd aan het lijstje, dank.

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Tommie12 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 19:35:
[...]

En check daarbij Teslabjorn zijn cheat sheet. Staat netjes in 1 excel de resultaten voor de 1000km challenge, acceleratie, laadsnelheid, banana box test en dergelijke.
Klauwhamer schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 09:29:
[...]

Scheelt het onderhoud van verbrandingsmotor versus elektrische motor echt zo veel? We hebben nu jaarlijks amper kosten aan APK en de grote- en kleine beurt vallen ook altijd reuze mee (Toyota Corolla, 1.6l benzine uit 2002 oid).
In de basis heb je geen grote/kleine beurt meer. Dat valt dus weg als je wenst. Het benodigde onderhoud kan je volledig zelf doen. Interieurfilter 1x per jaar eens vervangen, de staat van je remmen en banden kan je zelf in het oog houden, ruitenwissers kan je zelf vervangen wanneer noodzakelijk. Wat ga je meer doen? Alleen zien dat je ergens kan opvolgen of er belangrijke softwareupdates zijn, want die kan vaak alleen door een erkende garage gedaan worden.

De lagere onderhouskosten maken uiteindelijk deel uit van een groter pakket aan mogelijke besparingen die dat de meerkost voor een BEV rechtvaardigen, op voorwaarde dat je die initiele meerkost ook kunt dragen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Naafkap
Blokker_1999 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 22:06:
[...]

In de basis heb je geen grote/kleine beurt meer. Dat valt dus weg als je wenst. Het benodigde onderhoud kan je volledig zelf doen. Interieurfilter 1x per jaar eens vervangen, de staat van je remmen en banden kan je zelf in het oog houden, ruitenwissers kan je zelf vervangen wanneer noodzakelijk. Wat ga je meer doen.
Eh, wat dacht je van het verversen van de remvloeistof bijvoorbeeld? Het controleren van de koelvloeistof? Het controleren van de staat van de ophanging? Het controleren van de staat van de 12V accu?

Het is zo’n enorme misvatting dat EV’s geen serieus onderhoud vragen. Akkoord, minder dan een brandstofauto, maar niet nagenoeg onderhoudsvrij

• Ecological
Naafkap schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 22:28:
[...]

Eh, wat dacht je van het verversen van de remvloeistof bijvoorbeeld? Het controleren van de koelvloeistof? Het controleren van de staat van de ophanging? Het controleren van de staat van de 12V accu?

Het is zo’n enorme misvatting dat EV’s geen serieus onderhoud vragen. Akkoord, minder dan een brandstofauto, maar niet nagenoeg onderhoudsvrij
Ik ben echt heel benieuwd wat jij rijdt nu. Wat jij benoemt is echt peanuts vergeleken met een ICE/PHEV/HEV.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03-12 08:37
@Naafkap Bij welk merk wordt de staat van de 12v accu gecontroleerd?
Want volgens mij wordt de accu alleen getest als de klant er een klacht over heeft en kost een nieuwe accu minder dan die test

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Thomqa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:18
Vandaag toch stil komen te staan met de Seat Mii. Het zal iets met accu zijn. Eerst geen vermogen meer, en na een power cycle op 12V kwam de hoogvoltage accu op 0% 😅. Ook laden bij de dichtsbijzijnde paal leverde niks op. Ging wel succesvol laden (1.2 KWh volgens de pas), maar display gaf nog steeds 0%.

Service opzich wel netjes. De monteur gaf duidelijk aan dat het een technisch falen was, en ik dus geen kosten zou hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aeeiPmH0aM1Itmt6m6pIktie7NE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hdm0yxT84kdvVNHEKzv2N0uM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pVzAmx9UJQsACbszWkFHV9J4WWc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4yMTL8Rs4FmdpORkBhIGc31o.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: dit is na 3,5 jaar met meer dan 80k kms.

• BarryH
Thomqa schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 22:34:
Vandaag toch stil komen te staan met de Seat Mii. Het zal iets met accu zijn. Eerst geen vermogen meer, en na een power cycle op 12V kwam de hoogvoltage accu op 0% 😅. Ook laden bij de dichtsbijzijnde paal leverde niks op. Ging wel succesvol laden (1.2 KWh volgens de pas), maar display gaf nog steeds 0%.

Service opzich wel netjes. De monteur gaf duidelijk aan dat het een technisch falen was, en ik dus geen kosten zou hebben.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Edit: dit is na 3,5 jaar met meer dan 80k kms.
Wat voor garantie zit er eigenlijk op een vw ev?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• PeterZ(on)
Blokker_1999 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 22:06:
[...]

In de basis heb je geen grote/kleine beurt meer. Dat valt dus weg als je wenst. Het benodigde onderhoud kan je volledig zelf doen. Interieurfilter 1x per jaar eens vervangen, de staat van je remmen en banden kan je zelf in het oog houden, ruitenwissers kan je zelf vervangen wanneer noodzakelijk. Wat ga je meer doen? Alleen zien dat je ergens kan opvolgen of er belangrijke softwareupdates zijn, want die kan vaak alleen door een erkende garage gedaan worden.

De lagere onderhouskosten maken uiteindelijk deel uit van een groter pakket aan mogelijke besparingen die dat de meerkost voor een BEV rechtvaardigen, op voorwaarde dat je die initiele meerkost ook kunt dragen.
Voor de garantie moet je toch ook regelmatig onderhoud laten doen en dat weten ze ook aardig op te kloppen wat kosten betreft.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Caelorum
[...]

Controleren is APK of als er een probleem wordt gemeld door de auto of de bestuurder. Datzelfde geld overigens ook voor verversen van de remvloeistof. Afgezien van een interieurfilter kan ik me niet herinneren dat er ook maar iets is gedaan aan de Tesla waar ik nu in rijdt. Ohja, schade en banden uiteraard, maar verder? Ja, wat terugroepacties en preventieve meuk, maar dat is op kosten van Tesla. Vergeleken met de brandstofauto's die ik hiervoor heb gereden zowel als eigenaar als leaserijder is het echt peanuts.

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:11
BarryH schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 22:38:
[...]

Wat voor garantie zit er eigenlijk op een vw ev?
Op VAG EV’s (VW, Skoda en Seat) standaard 2 jaar volledig en 8 jaar of 160.000 km op de accu.

• Robsta86
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-11 17:19
Ik overweeg m’n huidige BMW 5 serie diesel uit 2014 gedag te zeggen en elektrisch te gaan rijden.

Ik heb pas geleden in Utrecht een proefritje gemaakt in een Tesla Model Y, helaas was het half uur dat ik mocht rijden te kort om een goed oordeel te kunnen vellen over de auto. Jammer, er was eerder een uur rijden toegezegd.

In de basis was ik wel redelijk positief over de Tesla maar toch nog niet geheel overtuigd. Zaken als het ontbreken van parkeersensoren en regen sensoren vind ik echt belachelijk en het onderstel leek behoorlijk stug te zijn. De auto rijd verder wel lekker en is lekker ruim van binnen.

Gisteren zag ik toevallig een Audi e-tron 55 Quattro staan uit 2018 met een erg lage kilometerstand. De auto even bekijken en een uitgebreide proefrit gemaakt, en wat een heerlijke auto! De auto is lekker ruim en rijd echt super comfortabel en het is erg stil in de auto. Wel is het entertainment systeem behoorlijk traag, zeker in vergelijking met de Tesla. Gelukkig wel CarPlay ondersteuning dus dan hoef je niet zoveel in het mmi systeem zelf te doen.

Wel maak ik me wat zorgen over het feit dat de Audi geen garantie meer heeft (afgezien van 12 maanden dealer garantie), en ik veel problemen lees over o.a. elektro motoren die defect gaan welke erg duur zijn om te vervangen, en het stevige verbruik van de auto. Op lange trips hoeft dat niet perse een probleem te zijn omdat de e-tron behoorlijk rap zou moeten kunnen laden.

Hebben jullie advies vwb bovenstaande auto’s? Zouden jullie het aandurven met zo’n Audi? Of toch voor een nieuwe Tesla Model Y RWD gaan en ease of mind hebben van de 5 jaar fabrieksgarantie?

En hebben jullie wellicht nog leuke alternatieven voor een budget tot +/- 45K? Voor een volgende auto zoek ik comfort en ruimte. M’n huidige 5 serie is qua buitenmaten een flinke auto maar ruimte op de achterbank is echt ondermaats. Goede actie radius of hoge laadsnelheid (liefst allebei) is wmb wel een eis zodat ik op langere ritten niet al te veel tijd verpruts aan het laden.

• Tommie12
PeterZ(on) schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 22:49:
[...]

Voor de garantie moet je toch ook regelmatig onderhoud laten doen en dat weten ze ook aardig op te kloppen wat kosten betreft.
Bij welk merk?

• Tommie12
Robsta86 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 09:59:
Ik overweeg m’n huidige BMW 5 serie diesel uit 2014 gedag te zeggen en elektrisch te gaan rijden.

Ik heb pas geleden in Utrecht een proefritje gemaakt in een Tesla Model Y, helaas was het half uur dat ik mocht rijden te kort om een goed oordeel te kunnen vellen over de auto. Jammer, er was eerder een uur rijden toegezegd.

In de basis was ik wel redelijk positief over de Tesla maar toch nog niet geheel overtuigd. Zaken als het ontbreken van parkeersensoren en regen sensoren vind ik echt belachelijk en het onderstel leek behoorlijk stug te zijn. De auto rijd verder wel lekker en is lekker ruim van binnen.

Gisteren zag ik toevallig een Audi e-tron 55 Quattro staan uit 2018 met een erg lage kilometerstand. De auto even bekijken en een uitgebreide proefrit gemaakt, en wat een heerlijke auto! De auto is lekker ruim en rijd echt super comfortabel en het is erg stil in de auto. Wel is het entertainment systeem behoorlijk traag, zeker in vergelijking met de Tesla. Gelukkig wel CarPlay ondersteuning dus dan hoef je niet zoveel in het mmi systeem zelf te doen.

Wel maak ik me wat zorgen over het feit dat de Audi geen garantie meer heeft (afgezien van 12 maanden dealer garantie), en ik veel problemen lees over o.a. elektro motoren die defect gaan welke erg duur zijn om te vervangen, en het stevige verbruik van de auto. Op lange trips hoeft dat niet perse een probleem te zijn omdat de e-tron behoorlijk rap zou moeten kunnen laden.

Hebben jullie advies vwb bovenstaande auto’s? Zouden jullie het aandurven met zo’n Audi? Of toch voor een nieuwe Tesla Model Y RWD gaan en ease of mind hebben van de 5 jaar fabrieksgarantie?

En hebben jullie wellicht nog leuke alternatieven voor een budget tot +/- 45K? Voor een volgende auto zoek ik comfort en ruimte. M’n huidige 5 serie is qua buitenmaten een flinke auto maar ruimte op de achterbank is echt ondermaats. Goede actie radius of hoge laadsnelheid (liefst allebei) is wmb wel een eis zodat ik op langere ritten niet al te veel tijd verpruts aan het laden.
Aan een Audi van 6 jaar oud zou ik ook geen 45k uit geven.
Je zorgen over de Tesla zijn m.i. onterecht. Ruitenwissers en parkeren lukt prima ondertussen. Autopark werkt nu zelfs met de laatste update.

Alternatieven…. Ioniq5, EV6, Model S van een paar jaar oud.

• PeterZ(on)
Volgens mij schrijven alle fabrikanten (behalve Tesla v.z.i.w.) regelmatig onderhoud voor. In hoeverre ze je garantie (mogen) onthouden bij geen onderhoud weet ik niet. Is voor mij irrelevant omdat ik het onderhoud gewoon bij de dealer laat doen zo lang er garantie op zit. Ik weet dat bijvoorbeeld Toyota 10 jaar garantie op de accu geeft maar alleen als deze dealer onderhouden is.

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-12 11:39
Robsta86 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 09:59:

Hier kun je makkelijk je eisen invullen https://www.autoweek.nl/elektrische-autos/\

• Tommie12
PeterZ(on) schreef op zondag 30 juni 2024 @ 10:13:
[...]

Volgens mij schrijven alle fabrikanten (behalve Tesla v.z.i.w.) regelmatig onderhoud voor. In hoeverre ze je garantie (mogen) onthouden bij geen onderhoud weet ik niet. Is voor mij irrelevant omdat ik het onderhoud gewoon bij de dealer laat doen zo lang er garantie op zit. Ik weet dat bijvoorbeeld Toyota 10 jaar garantie op de accu geeft maar alleen als deze dealer onderhouden is.
Idd, omdat ze een hoop garages hebben die gaan huilen als ze niet genoeg nutteloos werk kunnen aanrekenen.

In remblokken zitten contacten die aan geven wanneer ze versleten zijn.
Om de 4 jaar je remolie eens controleren is niet verkeerd, maar zelden is het dan nodig om die te vervangen.
Te weinig koelvloeistof kan aangegeven worden.
Te lang rond rijden met je interieurfilter is onaangenaam, maar niet onveilig of risico voor gevolgschade.

Als de ophanging kraakt of speling heeft, dan herstel je dat uiteraard.
Maar in se zijn er bijzonder weinig redenen om elk jaar iemand alles te laten na lopen.

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:37

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Dag allen,

Ik rij zelf inmiddels ruim een jaar naar tevredenheid een Ioniq electric 28kwh, en nu willen ook mijn ouders graag gaan overstappen naar een EV.

Ik merk met onze, beperkte range, EV wel dat woon/werk, vaste familiebezoeken etc geen enkel probleem zijn. Maar dat ik bij langere ritten toch best geneigd ben te gaan zitten plannen. Of een app als ABRP erbij ga draaien. Want onze Ioniq is op geen enkele manier 'slim' - het navigatiesysteem weet niks van de batterij van de auto, en de ingebouwde routeplanner is bar slecht qua laadpalen vinden. Ook is een range van ~180km eigenlijk net te weinig om echt zorgeloos te rijden. Dus dat wil ik mijn ouders (met ruimer budget) besparen.

De eisen voor een ev voor hen zijn:
1. Relatief compact / overzichtelijk (Ioniq is eigenlijk al te lang, en kleine raampjes)
2. Echte range van ~300 km of meer
3. Ingebakken navigatie die ook de laadstops voor ze kan plannen
4. Voorkeur, geen must: trekhaak voor karretje ongeremd 750 kg
5. budget: laten we zeggen tot 30k, rekbaar

Het lastige vind ik de 'soft' eisen, bijvoorbeeld:
- Algemeen: hoe zoek je op 'smart' navigatie met laadstopplanning?
- Tesla M3 heeft alles (behalve 'compact') maar is qua bediening met het touchscreen volgens mij een ramp voor 70-ers.
- Niro EV / Hyundai Kona ev: nieuwe versie kan iets meer trekken maar is vrij lomp, is de navigatie slim? Oude versie heeft ook 'domme' navigatie meen ik?

De echte kleintjes zoals Vw up (en zusjes) of fiat 500 kunnen nooit wat trekken, hebben meestal erg kleine batterijtjes en/of laden traag.

De nieuwe Chinese evs (mg4?) zijn ook interessant maar ik zie door de bomen het bos niet meer 7(8)7

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• PeterZ(on)
Tommie12 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 10:19:
[...]

Idd, omdat ze een hoop garages hebben die gaan huilen als ze niet genoeg nutteloos werk kunnen aanrekenen.

Om de 4 jaar je remolie eens controleren is niet verkeerd, maar zelden is het dan nodig om die te vervangen.
Te weinig koelvloeistof kan aangegeven worden.
Te lang rond rijden met je interieurfilter is onaangenaam, maar niet onveilig of risico voor gevolgschade.

Als de ophanging kraakt of speling heeft, dan herstel je dat uiteraard.
Maar in se zijn er bijzonder weinig redenen om elk jaar iemand alles te laten na lopen.
Mee eens, maar als onderhoud een voorwaarde is voor garantie....

• Tommie12
Scatman_II schreef op zondag 30 juni 2024 @ 10:22:
Dag allen,

Ik rij zelf inmiddels ruim een jaar naar tevredenheid een Ioniq electric 28kwh, en nu willen ook mijn ouders graag gaan overstappen naar een EV.

Ik merk met onze, beperkte range, EV wel dat woon/werk, vaste familiebezoeken etc geen enkel probleem zijn. Maar dat ik bij langere ritten toch best geneigd ben te gaan zitten plannen. Of een app als ABRP erbij ga draaien. Want onze Ioniq is op geen enkele manier 'slim' - het navigatiesysteem weet niks van de batterij van de auto, en de ingebouwde routeplanner is bar slecht qua laadpalen vinden. Ook is een range van ~200km eigenlijk net te weinig om echt zorgeloos te rijden. Dus dat wil ik mijn ouders (met ruimer budget) besparen.

- Relatief compact / overzichtelijk (Ioniq is eigenlijk al te lang)
- Echte range van ~300 km of meer
- Ingebakken navigatie die ook de laadstops voor ze kan plannen
- Voorkeur, geen must: trekhaak voor karretje ongeremd 750 kg
- budget: laten we zeggen tot 30k, rekbaar

Algemeen: hoe zoek je op 'smart' navigatie met laadstopplanning?

Tesla M3 heeft alles (behalve 'compact') maar is qua bediening met het touchscreen volgens mij een ramp voor 70-ers

Niro EV / Hyundai Kona ev: nieuwe versie kan iets meer trekken maar is vrij lomp, is de navigatie slim? Oude versie heeft ook 'domme' navigatie meen ik.

De echte kleintjes zoals Vw up (en zusjes) of fiat 500 kunnen nooit wat trekken, hebben meestal erg kleine batterijtjes en/of laden traag.

De nieuwe Chinese evs zijn ook interessant maar ik zie door de bomen het bos niet meer 7(8)7
Tesla is net een pak eenvoudiger in bediening dan bv een VW id3.
En als je wil kan je de stalks toevoegen.
Voor 70ers zou ik dan wel aan de Y denken, dan heb je stalks.

• Tommie12
PeterZ(on) schreef op zondag 30 juni 2024 @ 10:25:
[...]

Mee eens, maar als onderhoud een voorwaarde is voor garantie....
Dan koop ik iets anders. Ik doe niet mee aan onzin.

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:37

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Tommie12 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 10:26:
[...]

Tesla is net een pak eenvoudiger in bediening dan bv een VW id3.
En als je wil kan je de stalks toevoegen.
Voor 70ers zou ik dan wel aan de Y denken, dan heb je stalks.
Dank! De stuurstengels (ik moest stalks googelen) zijn maar een deel van het probleem dat ik voorzie, het gaat ook om bediening van temperatuur en radio bijv. Ik begrijp dat je daarvoor eerst door menus moet bladeren 8)7 .
Wat maakt een ID3 hierin nog slechter?

Edit: even wat ux filmpjes gekeken, de id3 heeft een paar capacitive touchknoppen, die hebben tenminste een vaste lokatie maar lijken me verder niet briljant nee. De infotainment ziet er wat meer belegen uit dan in M3 - dat lijkt me in dit geval juist goed :)
Als ik een filmpje opzoek van het bedienen van de radio in M3 moet ik wel een beetje huilen, hoeveel clicks en tabbladen je nodig hebt om een zender te zoeken... Misschien mis ik nog hoe je dat handig doet via de knoppen op het stuur als je de presets eenmaal hebt. Same voor temperatuur instelling, waar is de fysieke draaiknop :?

[ Voor 34% gewijzigd door Scatman_II op 30-06-2024 11:07 ]

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• Tommie12
Scatman_II schreef op zondag 30 juni 2024 @ 10:46:
[...]

Dank! De stuurstengels (ik moest stalks googelen) zijn maar een deel van het probleem dat ik voorzie, het gaat ook om bediening van temperatuur en radio bijv. Ik begrijp dat je daarvoor eerst door menus moet bladeren 8)7 .
Nee, je moet niet 3 diep in menus. Boek gewoon een testrit en kijk wat filmpjes. Het is allemaal een pak simpeler dan je denkt.

• BarryH
Dag allen,

Ik merk met onze, beperkte range, EV wel dat woon/werk, vaste familiebezoeken etc geen enkel probleem zijn. Maar dat ik bij langere ritten toch best geneigd ben te gaan zitten plannen. Of een app als ABRP erbij ga draaien. Want onze Ioniq is op geen enkele manier 'slim' - het navigatiesysteem weet niks van de batterij van de auto, en de ingebouwde routeplanner is bar slecht qua laadpalen vinden. Ook is een range van ~180km eigenlijk net te weinig om echt zorgeloos te rijden. Dus dat wil ik mijn ouders (met ruimer budget) besparen.

1. Relatief compact / overzichtelijk (Ioniq is eigenlijk al te lang, en kleine raampjes)

- Tesla M3 heeft alles (behalve 'compact') maar is qua bediening met het touchscreen volgens mij een ramp voor 70-ers.
- Niro EV / Hyundai Kona ev: nieuwe versie kan iets meer trekken maar is vrij lomp, is de navigatie slim? Oude versie heeft ook 'domme' navigatie meen ik?

De nieuwe Chinese evs (mg4?) zijn ook interessant maar ik zie door de bomen het bos niet meer 7(8)7
Paar jaar oude kona

• Naafkap
[...]
4 jaar rondrijden met dezelfde remvloeistof is gewoon onverantwoord. Alle andere fabrikanten hanteren een vervangingstermijn van 2 jaar. Nogal wiedes, remvloeistof is hygroscopisch en verslechtert dus in de tijd. Sterkte als je een stevige remactie moet maken of bergaf rijdt met een volle accu zonder regeneratie. Kokende remmen is zo gebeurd met die massa.

Maar goed, mensen die denken dat het voldoende is om eens per vier jaar eens naar de garage te gaan, nemen risico’s met de verkeersveiligheid.

• Peter-036
Naafkap schreef op zondag 30 juni 2024 @ 12:26:
[...]

4 jaar rondrijden met dezelfde remvloeistof is gewoon onverantwoord. Alle andere fabrikanten hanteren een vervangingstermijn van 2 jaar. Nogal wiedes, remvloeistof is hygroscopisch en verslechtert dus in de tijd. Sterkte als je een stevige remactie moet maken of bergaf rijdt met een volle accu zonder regeneratie. Kokende remmen is zo gebeurd met die massa.

Maar goed, mensen die denken dat het voldoende is om eens per vier jaar eens naar de garage te gaan, nemen risico’s met de verkeersveiligheid.
De kans dat je kokende remvloeistof mee gaat maken is buitengewoon gering.
Ja, bergaf alleen op de remmen vertragen zou de kans daarop (aanzienlijk) kunnen verhogen, maar wie doet dat? En hier in Nederland hebben we niet de afdalingen die daarvoor 'nodig' zijn.
Het om de 3 jaar vervangen van de remvloeistof is mijns inziens dan ook onnodig, je kunt 'm namelijk ook (laten) testen.

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:36
Dag allen,

Nieuw of occassion?
een enyaq iv 50 kan je misschien wel voor die prijs krijgen. Is wel groot, maar heeft wel de navigatie die je wil en fysieke knoppen. Range is meer dan de ioniq, maar hoeveel meer weet ik niet meer zeker.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Kodess
Let op dat autoweek gewoon de specificaties van de fabrikant gebruikt.
Tesla heeft de neiging om zich niet aan de standaard meetmethodes te houden.
Bv: bagageruimte berekenen zij gewoon hoeveel liter vloeistof erin kan. Alle andere fabrikanten gebruiken gewoon de VDA standaard.
De Model Y kofferbak is bijvoorbeeld 60 liter kleiner dan die van de Enyaq. En ja de Model Y heeft een grote 'onder'kofferbak en frunk, maar als je die meetelt, dan is het maar 15 liter meer dan een Enyaq.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:37
Raden mensen MY en ENYAQ aan als de eerst wens compact is??

Renault Zoe
Hyundai Kona
Kia Eniro
VW ID3
BYD Seal Dolphin

* Note to self: check before typing 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door Card Nox op 01-07-2024 09:44 ]

• Ecological
Ik ken aardig wat senioren die nog prima met het touchscreen om kunnen gaan! Hangt wel echt af van de persoon.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:16
Afgelopen vrijdag heb ik proefgereden met de ID7, ID5, Xpeng G6 en Skoda Enyaq Coupe.

Wat me vooral opviel is dat ze allemaal veel beter rijden dan mn 12 jaar oude BMW 320D met 350k km op de teller :D
Wat me ook opviel is dat, hoe groot de auto ook, de kofferbak waarschijnlijk te klein gaat zijn voor 2 kleine kinderen met alle meuk die mee "moet", dus ontkom je haast niet aan een dakkoffer.
Ik neig nu dus meer naar een hatchback/station ipv een SUV. Ook de ID7 is bv al 12cm hoger dan mn 3-serie.

Ik heb nog proefritten op de planning staan met de (2e hands) Kia EV6 en Zeekr 001, en misschien nog wel een 2e hands EQS 8)
Om wat kosten te besparen lijkt een 2e hands Kia EV6 een goede optie, mits die ook lekker rijdt, anders staat voor nu de ID7 bovenaan mn lijstje.

Xpeng reed ook niet onaardig, kwa comfort tussen de Model Y (die ik vorig jaar heb gereden) en de VAG modellen in, maar heb toch nog twijfels bij het merk (en de kleurkeuzes).

Toen ik de ID7 aan mn vrouw liet zien was haar eerste reactie: "wat een saaie auto", dus dat zal dan een rode GTX moeten worden of iets dergelijks :9

• Ferry34
Een ID7 vind ik ook saai om te zien.
Zelf vind ik een ID4 ontzettend mooi en een ID5 ook...wel de 77kwh versie!

De kofferbak daarvan is toch groot genoeg?
Je kunt veel hoger stapelen dan in je BMW?

• mitsumark
ID7 in deze configuratie is niet bepaald saai, maar ook niet heel erg betaalbaar :)
https://configurator.volk...content=configuratie_btn&

ID4 vind ik niet zo heel mooi, en ID5 met die spoiler eigenlijk ook niet. Daarnaast is de voorkant nog saaier :)
Enyaq coupe vind ik dan weer wel mooi, maar iemand heeft bedacht dat ze geen stoelventilatie als optie bieden, en dat was vrijdag bij 21 graden al welkom.

Met een kinderwagen incl wieg, kleine kinderwagen, badje, eetstoel, speelgoed is eigenlijk elke auto te klein...

[ Voor 9% gewijzigd door mitsumark op 30-06-2024 15:01 ]

• BarryH
@mitsumark even goed onderin de kofferbak kijken . Zitten nu vaak valse bodems en pakken piepschuim in om een vlak te maken, maar kost wel veel ruimte

• mitsumark
BarryH schreef op zondag 30 juni 2024 @ 15:00:
@mitsumark even goed onderin de kofferbak kijken . Zitten nu vaak valse bodems en pakken piepschuim in om een vlak te maken, maar kost wel veel ruimte
Heb ik zeker naar gekeken, vooral bij de Enyaq was deze ruimte enorm!

• Ecological
mitsumark schreef op zondag 30 juni 2024 @ 14:59:
ID7 in deze configuratie is niet bepaald saai, maar ook niet heel erg betaalbaar :)

ID4 vind ik niet zo heel mooi, en ID5 met die spoiler eigenlijk ook niet. Daarnaast is de voorkant nog saaier :)
Enyaq coupe vind ik dan weer wel mooi, maar iemand heeft bedacht dat ze geen stoelventilatie als optie bieden, en dat was vrijdag bij 21 graden al welkom.

Met een kinderwagen incl wieg, kleine kinderwagen, badje, eetstoel, speelgoed is eigenlijk elke auto te klein...
Wow, dat is wel echt heel veel geld voor weinig auto. imho.

• mitsumark
Ecological schreef op zondag 30 juni 2024 @ 15:16:
[...]

Wow, dat is wel echt heel veel geld voor weinig auto. imho.
Veel geld maybe, maar weinig auto? Wat mis je nog?

Ik ga straks van 25k km per jaar naar 7,5k km per jaar, dus "hou wat geld over" om mezelf te trakteren.

[ Voor 23% gewijzigd door mitsumark op 30-06-2024 15:26 ]

• Card Nox
mitsumark schreef op zondag 30 juni 2024 @ 14:05:
Wat me ook opviel is dat, hoe groot de auto ook, de kofferbak waarschijnlijk te klein gaat zijn voor 2 kleine kinderen met alle meuk die mee "moet", dus ontkom je haast niet aan een dakkoffer.
Trekhaakkoffer, kost je geen/minder range (naast alle andere voordelen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Z7ubpTHwNOudg648QoPGXU8uHI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZkLKOsrrshKFKIJdrxGfcl7D.jpg?f=fotoalbum_large

Of anders een bagagewagen erachter (doen wij aankomende vakantie ook met 3 Kids van 5,3,1j).

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-12 07:48
Afgelopen vrijdag heb ik proefgereden met de ID7, ID5, Xpeng G6 en Skoda Enyaq Coupe.

Wat me vooral opviel is dat ze allemaal veel beter rijden dan mn 12 jaar oude BMW 320D met 350k km op de teller :D
Ik neig nu dus meer naar een hatchback/station ipv een SUV. Ook de ID7 is bv al 12cm hoger dan mn 3-serie.

Ik heb nog proefritten op de planning staan met de (2e hands) Kia EV6 en Zeekr 001, en misschien nog wel een 2e hands EQS 8)
Om wat kosten te besparen lijkt een 2e hands Kia EV6 een goede optie, mits die ook lekker rijdt, anders staat voor nu de ID7 bovenaan mn lijstje.

Xpeng reed ook niet onaardig, kwa comfort tussen de Model Y (die ik vorig jaar heb gereden) en de VAG modellen in, maar heb toch nog twijfels bij het merk (en de kleurkeuzes).

Toen ik de ID7 aan mn vrouw liet zien was haar eerste reactie: "wat een saaie auto", dus dat zal dan een rode GTX moeten worden of iets dergelijks :9
EV6 en Zeekr 001 zijn idd de auto's om naar te kijken imho als je praktische ruimte zoekt. De EV6 is best ruim en praktisch, en de Zeekr is ook groter dan je denkt. Daarbij rijd je dan nog iets 'bijzonders' imho, je ziet ze niet zoveel. Wel Chinees.

Als je tweedehands ook mee kan nemen... Heel veel EV's zijn in 1-2 jaar gigantisch hard afgeschreven. Je noemde de EQS al, maar niet eens heel ver daarvandaan zit de Taycan (ook al station), misschien ook een om te overwegen.
Of een verse Model S?

In die prijsklasse zou ik persoonlijk het Volkswagen aanbod laten voor wat het is :)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• de Peer

de Peer

under peer review

mitsumark schreef op zondag 30 juni 2024 @ 15:24:
[...]

Ik ga straks van 25k km per jaar naar 7,5k km per jaar, dus "hou wat geld over" om mezelf te trakteren.
Bijzondere redenatie. Vaak hoor je het tegenovergestelde : ik moet veel rijden dus een comfortabele auto mag flink wat kosten.

Maargoed beide zijn waarschijnlijk smoesjes om het grote bedrag te verantwoorden (ook aan jezelf)

• Kodess
Check vooral de ADAC autotests, daar doen ze de VDA tests opnieuw.
Dit is mijn huidige excelletje met ADAC data, staan niet de auto's in waar jij naar kijkt maar goed ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LH52RnT2outAwfp8OgJ-4aGvins=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/F6ZBY3DSJp4iKt8z0TewbhZS.png?f=user_large

Wij gaan van onze ioniq naar een andere ivm 3e kind :)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Tommie12
Naafkap schreef op zondag 30 juni 2024 @ 12:26:
[...]

Dus de ingenieurs die het onderhoudsboekje van Tesla hebben opgesteld zijn volidioten of zo?

Komaan, de klassieke autobouwers zijn er om gekend om je te veel te laten doen tijdens onderhoudsbeurten. En als je iets niet doet, dan jagen ze de mensen angst aan. Blijkbaar werkt dat.

• mitsumark
Card Nox schreef op zondag 30 juni 2024 @ 15:29:
[...]

Trekhaakkoffer, kost je geen/minder range (naast alle andere voordelen).

Of anders een bagagewagen erachter (doen wij aankomende vakantie ook met 3 Kids van 5,3,1j).
Zat ik ook te denken ja, het is maar voor een paar jaar.
Vaak mag je toch niet zo hard, dus een karretje beperkt amper.
Wel denk ik dat een dakkoffer ter plaatse praktischer is.
Richh schreef op zondag 30 juni 2024 @ 15:30:
[...]

EV6 en Zeekr 001 zijn idd de auto's om naar te kijken imho als je praktische ruimte zoekt. De EV6 is best ruim en praktisch, en de Zeekr is ook groter dan je denkt. Daarbij rijd je dan nog iets 'bijzonders' imho, je ziet ze niet zoveel. Wel Chinees.

Als je tweedehands ook mee kan nemen... Heel veel EV's zijn in 1-2 jaar gigantisch hard afgeschreven. Je noemde de EQS al, maar niet eens heel ver daarvandaan zit de Taycan (ook al station), misschien ook een om te overwegen.
Of een verse Model S?

In die prijsklasse zou ik persoonlijk het Volkswagen aanbod laten voor wat het is :)
De EV6 had ik juist bij dat de ruimte niet fantastisch is (minder dan de 3-serie), maar als er toch een dak/trekhaak koffer nodig maakt dat niet zo heel veel uit.
Taycan wel gezien, maar ik vind 70k eigenlijk al erg veel, 80k kan ik thuis en voor mezelf niet verantwoorden, zeker niet voor een 2e hands auto.
De ID7 tikt op het uiterlijk na wel alle boxjes, hele goede auto imo.
de Peer schreef op zondag 30 juni 2024 @ 15:31:
[...]

Bijzondere redenatie. Vaak hoor je het tegenovergestelde : ik moet veel rijden dus een comfortabele auto mag flink wat kosten.

Maargoed beide zijn waarschijnlijk smoesjes om het grote bedrag te verantwoorden (ook aan jezelf)
Met die redenatie had ik mn vorige auto gekocht :D
Maargoed, Verschil tussen een 2e hands EV6 en een nieuwe ID7 is 300 per maand, waarbij ik met die laatste even duur uit ben als nu.
De vraag is dus, wil ik graag besparen, of is hetzelfde uitgeven ook goed?
Kodess schreef op zondag 30 juni 2024 @ 15:32:
[...]

Check vooral de ADAC autotests, daar doen ze de VDA tests opnieuw.
Dit is mijn huidige excelletje met ADAC data, staan niet de auto's in waar jij naar kijkt maar goed ;)
[Afbeelding]

Ja, ik vergelijk ook vaak met de banana box test, maar die dingen zijn 50 liter ofzo, dus laten soms veel ruimte over.
Alleen als ik zo kijk, denk ik dat 10 banana boxen nog steeds onvoldoende is in deze fase met kleine kinderen.

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03-12 15:24
mitsumark schreef op zondag 30 juni 2024 @ 14:59:

Ik heb een model 3 en 2 kinderen onder de 3 jaar, dus ik zit echt in de periode dat je gigantisch veel mee pakt voor de kinderen. En daarmee lukt dat goed.
Maar ik pak dan ook geen eetstoelen en kinderbadje mee (niemand die ik ken doet dit). Ofwel ben je met de caravan op reis en smijt je het spul daar in. Ofwel ga je naar hotels die kindvriendelijk zijn en vraag je gewoon daar kinderstoelen.

Als je niet toekomt met een Skoda enyaq (al dan niet coupé) ben je imo toch echt aan het overdrijven.

• Ecological
mitsumark schreef op zondag 30 juni 2024 @ 15:24:
[...]

Voor 40k zou ik het een prima auto vinden! Maar voor 70k mis ik wel echt opties die ik in mijn auto niet zou willen missen, als massagestoelen, 0-110 in sub 4 seconden, augmented display, ik kan ook niet vinden of je stoelkoeling hebt in deze versie? Luchtvering, etc :)

Ik vind het ook echt lastig te vinden welke opties je hebt, alleen al daarom zou ik niet bij Volkswagen kopen. :+

• Naafkap
Tommie12 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 15:38:
[...]

Dus de ingenieurs die het onderhoudsboekje van Tesla hebben opgesteld zijn volidioten of zo?

Komaan, de klassieke autobouwers zijn er om gekend om je te veel te laten doen tijdens onderhoudsbeurten. En als je iets niet doet, dan jagen ze de mensen angst aan. Blijkbaar werkt dat.
Tsja, tesla is hierin toch echt de uitzondering. Heeft tesla het dan aan het rechte eind, of alle andere merken? Zoals essentieels als je remsysteem, daar zou ik niet gaan tornen aan adviezen van gerenommeerde autobouwers.

De anwb is er in ieder geval duidelijk over. Om de twee jaar vervangen vanwege het feit dat de vloeistof hygroscopisch is en daardoor het kookpunt steeds lager wordt. Ook bij een noodstop kan dat met verouderde remvloeistof tot ernstig gevaar leiden. Bron: https://www.anwb.nl/auto/...o-onderdelen/remvloeistof

Ik vind de adviezen van tesla hieromtrent dan ook echt onverantwoord.

[ Voor 5% gewijzigd door Naafkap op 30-06-2024 16:08 ]

• Caelorum
Naafkap schreef op zondag 30 juni 2024 @ 16:06:
[...]
Tesla heeft er niet voor niets een sterretje bij staan. De remmen zijn standaard enorm overdimensioneerd. Het is echt bizar hoe snel je stil kan staan in een model 3 met goede banden eronder.
Als je dat meeneemt met het volgende dan denk ik dat ze gewoon bij het juiste eind hebben:
[...]
- Remvloeistof om de 4 jaar controleren (indien nodig verversen)*.
[...]
- Remklauwen jaarlijks of telkens na 12.500 mijl (20.000 km) reinigen en smeren in omgevingen waar 's winters wordt gestrooid.
[...]
*Door zwaar gebruik van de rem door het trekken van een aanhanger, steile afdalingen of prestatiegericht rijden -- met name voor voertuigen in warme en vochtige omgevingen -- kunnen frequentere controles en verversingen van de remvloeistof noodzakelijk zijn.
[...]
Oftewel, it depends, maar zeker tenminste elke 4 jaar.

• Tommie12
Naafkap schreef op zondag 30 juni 2024 @ 16:06:
[...]

Tsja, tesla is hierin toch echt de uitzondering. Heeft tesla het dan aan het rechte eind, of alle andere merken? Zoals essentieels als je remsysteem, daar zou ik niet gaan tornen aan adviezen van gerenommeerde autobouwers.

De anwb is er in ieder geval duidelijk over. Om de twee jaar vervangen vanwege het feit dat de vloeistof hygroscopisch is en daardoor het kookpunt steeds lager wordt. Ook bij een noodstop kan dat met verouderde remvloeistof tot ernstig gevaar leiden. Bron: https://www.anwb.nl/auto/...o-onderdelen/remvloeistof

En denk je dat de ANWB dat ooit wetenschappelijk getest heeft?

Ze papegaaien de rest gewoon na hoor.

Om echt een probleem te krijgen met je remmen moeten er nogal wat dingen tegelijk mis gaan:

- veel te veel water in de vloeistof
- lange afdalingen waar je hoofdzakelijk de remmen gebruikt
- afwezigheid van recup
- hoge temperaturen

• mitsumark
Ecological schreef op zondag 30 juni 2024 @ 16:00:
[...]

Voor 40k zou ik het een prima auto vinden! Maar voor 70k mis ik wel echt opties die ik in mijn auto niet zou willen missen, als massagestoelen, 0-110 in sub 4 seconden, augmented display, ik kan ook niet vinden of je stoelkoeling hebt in deze versie? Luchtvering, etc :)

Ik vind het ook echt lastig te vinden welke opties je hebt, alleen al daarom zou ik niet bij Volkswagen kopen. :+
Massagestoelen, head up display en stoelkoeling zitten er gewoon op.
Luchtvering niet, maar wel DCC.
En 0-100 in 4s lijkt me een beetje nutteloos.
Ik vond de standaard 286pk versie echt al snel genoeg, 340pk met AWD kom je imo niks tekort.
Maargoed, wat je nu allemaal noemt zit in geen enkele auto van 40k.
Misschien vind je het voor 50k in een bepaald merk/model (ik ken m niet), maar dan vraag ik me af wat je mist t.o.v. de ID7 (ruimte, comfort?)

Iets als een Kia EV6 AWD GT line kost nieuw ook tegen de 65k.

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:11
[...]

Het lijkt erop dat dealers de verminderde omzet aan onderhoud per auto compenseren door de tarieven te verhogen. Zo vroeg mijn Skoda dealer voor een kleine beurt van mijn elektrische Citigo de lieve somma van €370. Ronduit belachelijk zo’n tarief. Ik heb het wel met ze gehad. Dan maar geen accu garantie meer.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-11 17:07
Ik twijfel wel eens of ik onze relatief hoge Ampera-E in wil ruilen voor een lager plat ding (Ioniq of Model 3).
Maar nu weer zo'n weekend achter de rug, lekker door het land heen, 430km gereden (volgens Google route) en ik had nog 50km over toen we weer terug waren. Dat is wel erg fijn. Dat wordt met andere auto's toch echt laden tenzij je echt meer geld uit gaat geven aan een wagen met 75 of 80kWh, die geen SUV is.

De Ampera-E is echt hartstikke traag met snelladen, maarja, zo door Nederland heen amper nodig vanwege z'n range.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• de Peer

de Peer

under peer review

!null schreef op zondag 30 juni 2024 @ 20:33:
Ik twijfel wel eens of ik onze relatief hoge Ampera-E in wil ruilen voor een lager plat ding (Ioniq of Model 3).
Maar nu weer zo'n weekend achter de rug, lekker door het land heen, 430km gereden (volgens Google route) en ik had nog 50km over toen we weer terug waren. Dat is wel erg fijn. Dat wordt met andere auto's toch echt laden tenzij je echt meer geld uit gaat geven aan een wagen met 75 of 80kWh, die geen SUV is.

De Ampera-E is echt hartstikke traag met snelladen, maarja, zo door Nederland heen amper nodig vanwege z'n range.
Ja hier precies dezelfde ervaring. Voldoet voor mijn eisen echt zeer goed en was spotgoedkoop.

Dus tsja waarom inruilen als je daar geen goede reden voor hebt?
Ik zou eerder denken: maximaal profiteren van deze goede deal en er zeker nog 5 jaar uit halen.

• Tommie12
Ecological schreef op zondag 30 juni 2024 @ 16:00:
[...]

Wat jij verwacht krijg je bij een europese auto pas op een dikke Macan (basisversie is te traag voor jou) of een dik uitgeruste I5, maar dan ben je waarschijnlijk 100k+ kwijt.

• Ferry34
[...]

Een VW Skoda etcetera hoeft slechts 1x per 2 jaar voor onderhoud ongeacht kilometerstand

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

[...]

Remvloeistof vervangen was hier binnen 4 jaar niet nodig bij een Model 3. Koelvloeistof accu hoeft bij een Tesla over het algemeen nooit te worden vervangen, zie ook https://www.tesla.com/own...49-9930-B109ED7B1D91.html.

Je mag natuurlijk de staat van de koelvloeistof, ophanging of 12V accu laten controleren, maar dat zijn alsnog geen onderhoudskosten tenzij er iets vervangen moet worden.

Het onderhoud van een BEV is tov een PHEV of ICE echt wel een stuk lager in kosten.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• !null
de Peer schreef op zondag 30 juni 2024 @ 20:55:
[...]

Ja hier precies dezelfde ervaring. Voldoet voor mijn eisen echt zeer goed en was spotgoedkoop.

Dus tsja waarom inruilen als je daar geen goede reden voor hebt?
Ik zou eerder denken: maximaal profiteren van deze goede deal en er zeker nog 5 jaar uit halen.
De redenen die ik heb zijn inderdaad niet helemaal genoeg om over te stappen.
Ik wil efficiënter, en liefst sneller snelladen en 3 fase. Economisch kan dat helemaal niet uit, gewoon dit blijven rijden..

Maar ik wil eigenlijk nog steeds achterwielaandrijving.
Ik kom vaak grip te kort in de bochten.

Ik heb ook nog een oud sportwagentje (benzine).
Liefst heb ik een sportieve EV waarmee ik alles doe, ook circuit rijden.

Maarja, met de Opel weet ik wat ik heb. Al helemaal met nieuwe accu.
En geen gedoe met afwerking of wat dan ook, zoals de vroege Model 3s.
Niet dat ik zo bang ben voor een vroege Model 3, maar ik verwacht gewoon dat zo'n Opel (net als een Ioniq) gewoon netjes oud wordt, en dat bij een Model 3 nog wat dingen om te hoek gaan kijken. Nog los van dure reparaties bij schade.

Staat nu circa 175.000km op de teller en doet het echt prima, nog helemaal niks mee gehad, geen enkel defect.

• Ferry34
Ja de opel is niet de meest efficiënte vooral in de winter,
grip in de bochten had ik geen last van, maar de traction control kan de voorwielen niet bijbenen
Laden is serieus langzaam

Echter...als je er mee uitkomt maakt het niet uit toch?
De opel ziet er leuk uit, het interieur ziet er fris uit
Je hebt 1 pedal drive!

Lekker blijven rijden!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:42
jdbiggelaa schreef op zondag 30 juni 2024 @ 17:29:
[...]

Het lijkt erop dat dealers de verminderde omzet aan onderhoud per auto compenseren door de tarieven te verhogen. Zo vroeg mijn Skoda dealer voor een kleine beurt van mijn elektrische Citigo de lieve somma van €370. Ronduit belachelijk zo’n tarief. Ik heb het wel met ze gehad. Dan maar geen accu garantie meer.
Garantie op de HV accu staat volgens mij los van onderhoud. Even de garantievoorwaarden van VW erbij gepakt als voorbeeld.

https://www.volkswagen.nl...antievoorwaarden-2022.pdf

• Tommie12
Sonicfreak schreef op maandag 1 juli 2024 @ 08:40:
[...]

Garantie op de HV accu staat volgens mij los van onderhoud. Even de garantievoorwaarden van VW erbij gepakt als voorbeeld.

https://www.volkswagen.nl...antievoorwaarden-2022.pdf
Er zijn gewoon wettelijke beperkingen.
Je kan bv niet garantie op een batterij weigeren als de remmen niet onderhouden/nagekeken werden.

Maar als bv Tesla aan raadt dat je in dagelijks gebruik laadt tot 80%, en je laadt ook voor de boodschappen elke dag op tot 100%, dan hebben ze mogelijk een punt als je klaagt over te snelle degradatie.

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:42
Tommie12 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 08:56:
[...]

Er zijn gewoon wettelijke beperkingen.
Je kan bv niet garantie op een batterij weigeren als de remmen niet onderhouden/nagekeken werden.

Maar als bv Tesla aan raadt dat je in dagelijks gebruik laadt tot 80%, en je laadt ook voor de boodschappen elke dag op tot 100%, dan hebben ze mogelijk een punt als je klaagt over te snelle degradatie.
Er staat bij VW bijvoorbeeld nergens in de voorwaarden dat je niet tot 100% mag laden. Bovendien is 100% op het dashboard niet daadwerkelijk 100% in de accu. Er is een marge/buffer voor degradatie.

• Tommie12
Sonicfreak schreef op maandag 1 juli 2024 @ 09:00:
[...]

Er staat bij VW bijvoorbeeld nergens in de voorwaarden dat je niet tot 100% mag laden. Bovendien is 100% op het dashboard niet daadwerkelijk 100% in de accu. Er is een marge/buffer voor degradatie.
Ik ken de voorschriften van VW niet, daarom dat ik Tesla vermeldde.

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03:06
Ik rij nu nog een paar maanden een Peugeot 2008e, laatste model, deze is private lease.

Op zich is het elektrisch rijden wel bevallen ondanks het niet hebben van een eigen laadpaal.

Na deze PL periode twijfel ik of ik weer PL zal gaan rijden, heeft als voordeel bij pech/schade of storingen kosten voor lease maatschappij en recht op vervangend vervoer. Verder geen zorgen over de auto alleen laden en er normaal mee omgaan. Nadeel iedere maand flink bedrag aftikken, onbekend nog hoeveel er straks extra bijkomt ivm wegenwacht. Na lease periode geen restwaarde.

Zelf kopen (40/45.000) , voordeel minder maandelijkse lasten, na een jaar of 4 nog restwaarde, al vraag ik me wel af of dat, gezien de huidige markt, nog een interessant bedrag zal zijn. Na de garantie alle storingen defecten voor eigen rekening. Geen vervangend vervoer?

Zie ik nog dingen over het hoofd, ik neig naar PL vooral omdat het toch nog redelijk nieuwe techniek is en er best wel qua software regelmatig problemen zijn, dit is natuurlijk wel per merk afhankelijk.

• Tommie12
ramrodwillem schreef op maandag 1 juli 2024 @ 09:10:
Ik rij nu nog een paar maanden een Peugeot 2008e, laatste model, deze is private lease.

Op zich is het elektrisch rijden wel bevallen ondanks het niet hebben van een eigen laadpaal.

Na deze PL periode twijfel ik of ik weer PL zal gaan rijden, heeft als voordeel bij pech/schade of storingen kosten voor lease maatschappij en recht op vervangend vervoer. Verder geen zorgen over de auto alleen laden en er normaal mee omgaan. Nadeel iedere maand flink bedrag aftikken, onbekend nog hoeveel er straks extra bijkomt ivm wegenwacht. Na lease periode geen restwaarde.

Zelf kopen (40/45.000) , voordeel minder maandelijkse lasten, na een jaar of 4 nog restwaarde, al vraag ik me wel af of dat, gezien de huidige markt, nog een interessant bedrag zal zijn. Na de garantie alle storingen defecten voor eigen rekening. Geen vervangend vervoer?

Zie ik nog dingen over het hoofd, ik neig naar PL vooral omdat het toch nog redelijk nieuwe techniek is en er best wel qua software regelmatig problemen zijn, dit is natuurlijk wel per merk afhankelijk.
tja, ik zou persoonlijk nooit PL nemen, maar ik vervang een auto ook niet na 4 jaar.
Onze privé auto's hebben we altijd een jaar of 10 gereden, en dan is restwaarde een pak minder belangrijk.

PL is waarschijnlijk zorgelozer, maar je betaalt er wel enorm veel voor.
Als je nu elke maand ca 20% van je maandbedrag aan de kant legt voor eventuele problemen, dan denk ik dat het wel zal mee vallen.

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Tommie12 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 09:14:
[...]
...PL is waarschijnlijk zorgelozer...
Niet als je een huis wilt kopen.

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03:06
Bartjuh schreef op maandag 1 juli 2024 @ 09:19:
[...]

Niet als je een huis wilt kopen.
Ik hoef geen huis meer te kopen en vehuis plannen heb ik niet meer, heb vrij lage maandlasten tav hypotheek, ga/licht e.d. Geen leningen verder.

• !null
Oja ander dingetje, de banden van mijn Ampera-E zijn op. De achterbanden zijn nog de originele achterbanden na 175.000km en 7 jaar! Die zijn nu wel echt op, maar dat hebben ze toch goed gedaan.
Voor de tweede set in het leven van de auto, die ik naar verhouding in een stuk minder kilometers heb opgereden dan de vorige eigenaar.
Maar al met al, geen slechte cijfers voor bandenslijtage bij een elektrische auto, waar men altijd zo negatief over bericht.

In het licht van eerdere posts hierboven, overweeg ik nu eens sportieve banden erop te zetten. Zal wel echt killing zijn voor de range, maar waarschijnlijk rijdt hij dan wel zoals ik het wil.

[ Voor 4% gewijzigd door !null op 01-07-2024 09:23 ]

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Card Nox schreef op zondag 30 juni 2024 @ 13:44:
Raden mensen MY en ENYAQ aan als de eerst wens compact is??

Renault Zoe
Hyundai Kona
Kia Eniro
VW ID3
BYD Seal
BYD Seal is niet de compacte versie ;)

Je mist BYD Dolphin. en BYD Atto 3.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Card Nox
daemonix schreef op maandag 1 juli 2024 @ 09:43:
[...]

BYD Seal is niet de compacte versie ;)

Je mist BYD Dolphin. en BYD Atto 3.
I stand corrected, ben nog niet zo thuis in de BYD, Xpeng, etc maar dat komt nog wel.
Tommie12 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 09:14:
[...]
PL is waarschijnlijk zorgelozer, maar je betaalt er wel enorm veel voor.
Alles is relatief natuurlijk.

Mijn prive voorbeeld:
PL
EV6, €588 - €61 = €527 pm = €6.300 pj
Rendament belegging (gemiddeld): 6% pj = €2.700 pj
Totaal 1j = €3.600

Kopen
EV6 = €45.000
Afschrijving 40% in 4j = €18.000 / 4 = €4.500
Verzekering €50 pm? = €600
Onderhoud €0 (lekker optimistisch)
Totaal 1j = €5.100 pj

In ons geval is PL goedkoper omdat ik het geld dat ik niet hoef te investeren in de auto voor me kan laten werken op de beurs. Doe je dat niet dan is kopen wellicht wel goedkoper.
[...]
Hier EV6 met 3 kids: 5j 4j 1j.
2 stoeltjes (Maxi-Cosi RodiFix S i-Size iirc) en 1 Maxi Cosi baby stoelje, no idea welke.
Alles zit met gordels vast, met isofix lukt het niet. De stoeltjes zitten tegen elkaar aan, maar de deuren gaan zonder problemen dicht. Kan er wel eens een foto van maken indiend gewenst.

[ Voor 75% gewijzigd door Card Nox op 01-07-2024 09:56 ]

• JanHenk
  • Niet online
[...]
Dat is met al die EV's van je lijstje een uitdaging kan ik je vertellen, al hangt dat deels af van de leeftijd van de kinderen met bijbehorende stoeltjes..

Ik zit er inmiddels ook mee te worstelen :)

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Kodess
JanHenk schreef op maandag 1 juli 2024 @ 09:46:
[...]

Dat is met al die EV's van je lijstje een uitdaging kan ik je vertellen, al hangt dat deels af van de leeftijd van de kinderen met bijbehorende stoeltjes..

Ik zit er inmiddels ook mee te worstelen :)
3 onder de 4 :+
De EQB 7 zitter maakt het geen uitdaging hoor ;)
En de ioniq 5 en Enyaq lukt ook, we hebben kennissen die hetzelfde dilemma hadden en met een Enyaq is het ze gelukt. Ioniq 5 heeft een bredere achterbank dan de Enyaq.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• JanHenk
  • Niet online
Kodess schreef op maandag 1 juli 2024 @ 09:52:
[...]

3 onder de 4 :+
De EQB 7 zitter maakt het geen uitdaging hoor ;)
En de ioniq 5 en Enyaq lukt ook, we hebben kennissen die hetzelfde dilemma hadden en met een Enyaq is het ze gelukt. Ioniq 5 heeft een bredere achterbank dan de Enyaq.
Ah sorry, de EQB zie ik nu pas staan. 7-zitter is wel mooi, alleen offer je dan weer ruimte in de kofferbak op. En een kofferbak is dan ook niet zo "afgesloten", voelt (persoonlijk) minder veilig.

De breedte van de achterbank is zeker hét criterium als je drie stoelen op rij wilt. En je wil stoelen die ook in gordels bevestigd kunnen worden, anders lukt het je vaak niet.

Bij de Enyaq komen de twee zitplaatsen namelijk best nog ver naar binnen, inclusief de isofix bevestigingspunten. Isofix gebruiken is dus eigenlijk geen optie voor drie stoelen op rij.

Maar ik denk de puzzel ook opgelost te hebben (op papier). Alleen nog even testen.. Ideaal is het in ieder geval niet.

Edit: Ik vind het jammer dat Peugeot met de e-5008 z'n drie stoelen op rij los heeft gelaten... Dat was nu juist het USP van de oude.

[ Voor 6% gewijzigd door JanHenk op 01-07-2024 10:00 ]

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:38
Card Nox schreef op maandag 1 juli 2024 @ 09:45:
In ons geval is PL goedkoper omdat ik het geld dat ik niet hoef te investeren in de auto voor me kan laten werken op de beurs.
Ondanks dat je zegt 'in ons geval' zou ik er zeker ook bij zeggen dat het dus opgaat voor een kleine groep mensen. Echt wel een uitzondering op de regel dingetje dat jij het beleggen meeneemt in je berekening.

Kleine correctie:
Card Nox schreef op maandag 1 juli 2024 @ 09:45:
Doe je dat niet dan is kopen wellicht wel goedkoper.
Maar dit zeker ook:
Anyways;
ramrodwillem schreef op maandag 1 juli 2024 @ 09:10:
Uiteraard zijn er bij elke auto wel eens problemen maar dit vind ik wel een beetje achterhaald.

Als je nieuw rijdt heb je in de regel weinig tot geen last van pech en/of storingen.
Dus om daarom dan voor private lease te gaan.....

Persoonlijk zou ik voor kopen gaan i.p.v. private lease, maar goed, ieder zijn meug.
Pagina: 1 ... 322 ... 374 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic