Sony A7 iv en wat recycled glas
Minder snelheid = zuiniger; de pit heeft daar verder niet zoveel mee te maken.DrBOB101 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 10:24:
Overigens zie ik geen verschil in verbruik bij comfortabele temperaturen (13-23°C) tussen Comfort of EcoPro. Grootste verschil is de pit waarmee de auto optrekt; minder pit = zuiniger.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
https://autorai.nl/betrou...-volgens-consumentenbond/Tommie12 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 08:22:
[...]
En hoe uit die ‘slechte betrouwbaarheid’ zich dan?
Heb je ergens statistieken?
Ahja, dat onderzoek. Ik ben het nog steeds niet eens met hun methodiek. En dan val ik met name over dat ze reparaties die kunnen wachten (met name afwerkingsreparaties) meenemen in een betrouwbaarheids score. Als het kan wachten heeft het per definitie niet te maken met betrouwbaarheid IMO. Het is dan cosmetisch en dan ligt het totaal aan de voorkeur van de eigenaar.
En het tweede is dat ze compenseren voor de leeftijd en kilometers die gereden zijn met de auto. Ik neem aan dat ze hier bedoelen dat een defect bij een jonge auto zwaarder meeteld (al specificeren ze dat nergens). En laten de Tesla's nu ook net voornamelijk om de laatste helft van de periode vallen. Elk defect telt daardoor meer mee en daarmee dus elk cosmetisch afwerkingsissue waar Tesla enorm last van had/heeft dus nog eens extra zwaar ten opzichte van de andere auto's.
En die vage testmethodiek zie je ook in de scores terug. De hoogste gemiddelde tevredenheid met het laagste gemiddelde 'betrouwbaarheid'. Alleen dat zou al reden moeten zijn om nog eens goed naar die methodiek te kijken.
Dus 0,1 en 0,2 punten slechter dan Mercedes en Audi…
Ze staan nog altijd in de top20 betrouwbaarste merken en niet bij de meest onbetrouwbare….
Toch wel, een elektromotor is significant zuiniger als je minder van het totale vermogen vraagt.assje schreef op zondag 26 mei 2024 @ 08:34:
Minder snelheid = zuiniger; de pit heeft daar verder niet zoveel mee te maken.
50% vermogen is geen 50% stroom, maar bijvoorbeeld 20%. Zie plaatjes.
Datzelfde fenomeen maakt variable speed drive (VSD) bij elektromotoren in fabrieken zo interessant.
[ Voor 5% gewijzigd door DrBOB101 op 26-05-2024 10:32 ]
Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.
De electromotoren in de recente EV’s zijn zeer efficient, daar zit zeker geen 20-30% verlies op.DrBOB101 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 10:30:
[...]
Toch wel, een elektromotor is significant zuiniger als je minder van het totale vermogen vraagt.
50% vermogen is geen 50% stroom, maar bijvoorbeeld 20%. Zie plaatjes.
Datzelfde fenomeen maakt variable speed drive (VSD) bij elektromotoren in fabrieken zo interessant.
Factor motorefficientie als variabele van belasting is voor een EV vrijwel verwaarloosbaar.DrBOB101 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 10:30:
Toch wel, een elektromotor is significant zuiniger als je minder van het totale vermogen vraagt.
Als ik bij een verkeerslicht vooraan sta versnel ik juist snel. Op die manier lukt het vaak een gat te slaan ten opzichte van achterliggers en kan ik bij het volgende verkeerslicht eerder beginnen met uitrollen.
[ Voor 26% gewijzigd door assje op 26-05-2024 10:59 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Het is een illusie te denken dat je zo zuinig rijdt. Ook bij een EV betekent snel optrekken minder zuinig rijden.assje schreef op zondag 26 mei 2024 @ 10:56:
[...]
Factor motorefficientie als variabele van belasting is voor een EV vrijwel verwaarloosbaar.
Als ik bij een verkeerslicht vooraan sta versnel ik juist snel. Op die manier lukt het vaak een gat te slaan ten opzichte van achterliggers en kan ik bij het volgende verkeerslicht eerder beginnen met uitrollen.
Zelfs bij een ICE gaat die vlieger niet perse op. Het is niet hoe langzamer hoe beter.Scientific schreef op zondag 26 mei 2024 @ 11:07:
Het is een illusie te denken dat je zo zuinig rijdt. Ook bij een EV betekent snel optrekken minder zuinig rijden.
Bijna alle vergelijkingen/tests die gedaan worden hebben een verkeerde basis. Daardoor veel incorrecte informatie in omloop.
Bij een EV zit het grootste verschil bij sneller optrekken in de hogere snelheid. Haal je die snelheid uit e vergelijking (gelijke afstand over gelijke tijdsduur) blijft er weinig over.
Sneller optrekken heeft weinig impact, minimaliseren van remmen/regenereren meer.
[ Voor 6% gewijzigd door assje op 26-05-2024 12:01 ]
Snelheid, snel optrekken, het is allemaal niet goed voor het globale rendement van een wagen, of het nu een EV of een ICE is. Dat is ontelbare keren aangetoond en gewoon een fysieke realiteit. Je probeert fabeltjes te verkopen. Iedere EV rijder kan op eenvoudige manier vaststellen dat zijn verbruik daalt als hij rustiger rijdt.assje schreef op zondag 26 mei 2024 @ 12:01:
[...]
Zelfs bij een ICE gaat die vlieger niet perse op. Het is niet hoe langzamer hoe beter.
Bijna alle vergelijkingen/tests die gedaan worden hebben een verkeerde basis. Daardoor veel incorrecte informatie in omloop.
Bij een EV zit het grootste verschil bij sneller optrekken in de hogere snelheid. Haal je die snelheid uit e vergelijking (gelijke afstand over gelijke tijdsduur) blijft er weinig over.
Sneller optrekken heeft weinig impact, minimaliseren van remmen/regenereren meer.
Heel erg ScientificScientific schreef op zondag 26 mei 2024 @ 12:26:
Snelheid, snel optrekken, het is allemaal niet goed voor het globale rendement van een wagen, of het nu een EV of een ICE is. Dat is ontelbare keren aangetoond en gewoon een fysieke realiteit. Je probeert fabeltjes te verkopen. Iedere EV rijder kan op eenvoudige manier vaststellen dat zijn verbruik daalt als hij rustiger rijdt.
Dat sneller optrekken per definitie meer energie kost is nou juist geen (universele) fysieke realiteit. Snelheid wel uiteraard.
Het verschil in motorefficientie is bijvoorbeeld eens 10%. Regeneratie verliest misschien wel 50%. Als je door sneller optrekken regeneratie kunt beperken kan dat al snel uit.
[ Voor 25% gewijzigd door assje op 26-05-2024 12:54 ]
Als je snel optrekt dan vraag je een erg hoog koppel bij erg laag toerental, en dan heeft een elektromotor al snel 15-20% minder rendement. Hoge stromen betekent ook flink hogere (warmte-)verliezen in de electronische circuits - P=I2*R.assje schreef op zondag 26 mei 2024 @ 12:29:
[...]
Heel erg Scientific
Dat sneller optrekken per definitie meer energie kost is nou juist geen (universele) fysieke realiteit. Snelheid wel uiteraard.
Het verschil in motorefficientie is bijvoorbeeld eens 10%. Regeneratie verliest misschien wel 50%. Als je door sneller optrekken regeneratie kunt beperken kam dat al snel uit.
Als je rustiger rijdt ga je ook minder regenereren, dus inderdaad, ook dat is een factor in de hogere efficiëntie.
Ik begrijp niet dat je probeert te ontkennen wat gewoon fysica is, en wat iedereen die met een EV eenvoudigweg kan vaststellen.
Je probeert gewoon je rijgedrag te rechtvaardigen met valse argumenten.
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Lol, ik ben juist tegen hypermiler aan.Scientific schreef op zondag 26 mei 2024 @ 12:55:
Je probeert gewoon je rijgedrag te rechtvaardigen met valse argumenten.
Maar deze discussie al te vaak gehad dus laat het hier bij.
Hou dit soort discussies dan op andere fora. Je argumenten zijn gewoon in tegenspraak met simpele feiten die iedereen in zijn eigen auto kan vaststellen, èn met de wetten van de fysica.assje schreef op zondag 26 mei 2024 @ 13:23:
[...]
Lol, ik ben juist tegen hypermiler aan.
Maar deze discussie al te vaak gehad dus laat het hier bij.
Prima, als jij dan ook even bij jezelf te rade gaat m.b.t. je doorgaans nogal binaire/stellige bijdragen in dit topic.... (klok/klepel).Scientific schreef op zondag 26 mei 2024 @ 13:39:
Hou dit soort discussies dan op andere fora. Je argumenten zijn gewoon in tegenspraak met simpele feiten die iedereen in zijn eigen auto kan vaststellen, èn met de wetten van de fysica.
Iets te veel aannames in je verhaal. Klopt dat regeneratie ook verlies geeft, maar geen 50%. Verlies bij regenereren ligt tussen 10 en 20%. AC laden is tussen 5 en 15%.assje schreef op zondag 26 mei 2024 @ 12:29:
Heel erg Scientific
Het verschil in motorefficientie is bijvoorbeeld eens 10%. Regeneratie verliest misschien wel 50%. Als je door sneller optrekken regeneratie kunt beperken kam dat al snel uit.
Dus (relatief) rustig optrekken en dan zo lang mogelijk uitrollen, zonder regenereren, is het meest efficiënt.
De aandrijving heeft inderdaad 15-25% verlies. Waar ik op doelde was de motor zelf. Als je 100% vermogen vraagt van een 100 kW motor, moet je er dus 100 kW instoppen. Echter is het stroomverbruik bij 50% geen 50 kW, maar slechts 20-30 kW.Tommie12 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 10:40:
[...]
De electromotoren in de recente EV’s zijn zeer efficient, daar zit zeker geen 20-30% verlies op.
Als je 100% vermogen vraagt van een 100kW motor zal je er >100kW moeten instoppen. Die 100kW/>100kW is het rendement (dat zal bij vol vermogen iets van grootte-orde 80-90% zijn bvb, afhankelijk van het toerental).DrBOB101 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 14:29:
[...]
Als je 100% vermogen vraagt van een 100 kW motor, moet je er dus 100 kW instoppen. Echter is het stroomverbruik bij 50% geen 50 kW, maar slechts 20-30 kW.
Als je 50% van het vermogen vraagt, zal je er altijd >50kW moeten instoppen (ook al zal je rendement normaal gezien wat groter zijn dan bij 100% belasting). Anders zou de wet van behoud van energie niet gelden en heb je het perpetuum mobile uitgevonden. Vermogen is gewoon energie per tijdseenheid.
[ Voor 5% gewijzigd door Scientific op 26-05-2024 15:12 ]
De aandrijving zelf heeft zeker geen 15% verlies, het zal eerder 3-5% zijn.DrBOB101 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 14:29:
[...]
De aandrijving heeft inderdaad 15-25% verlies. Waar ik op doelde was de motor zelf. Als je 100% vermogen vraagt van een 100 kW motor, moet je er dus 100 kW instoppen. Echter is het stroomverbruik bij 50% geen 50 kW, maar slechts 20-30 kW.
Die oude bakken met automaat en koppelomvormer, daar ging makkelijk 30% verloren.
En je cijfers over de motor werden hierboven al gecorrigeerd. Een goed gelozen electromotor voor aandrijving zal onder de 10% verlies zitten.
Feiten aub...Tommie12 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 17:39:
De aandrijving zelf heeft zeker geen 15% verlies, het zal eerder 3-5% zijn.
Die oude bakken met automaat en koppelomvormer, daar ging makkelijk 30% verloren.
En je cijfers over de motor werden hierboven al gecorrigeerd. Een goed gelozen electromotor voor aandrijving zal onder de 10% verlies zitten.
De motor alleen is 85-95% efficiënt ![]() | De aandrijflijn is 75-85% efficiënt![]() |
Is dit je bewijs, een paar handgetekende grafiekjes met wat cijfers er bij?
Een EV heeft tussen de motor enkel nog een asreductie en een differentieel, en die zou 15% verliezen, terwijl een ICE die componenten ook heeft, en daarenboven nog een versnellingsbak, en die zou maar 3-5% verliezen….
Trouwens, kijk eens bij de electrische motor hoe groot het gebied is met een rendement van 90% en meer!
[ Voor 9% gewijzigd door Tommie12 op 26-05-2024 20:03 ]
Als je het artikel zou lezen helpt dat om bij de feiten te blijven.Tommie12 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 20:01:
Is dit je bewijs, een paar handgetekende grafiekjes met wat cijfers er bij?
Inderdaad, de aandrijving heeft dus 15-25% verlies, de motor 5-15%.Tommie12 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 20:01:
De aandrijving zelf heeft zeker geen 15% verlies, het zal eerder 3-5% zijn.
[...]
Trouwens, kijk eens bij de electrische motor hoe groot het gebied is met een rendement van 90% en meer!
Edit: wat vriendelijker verwoord
[ Voor 14% gewijzigd door DrBOB101 op 26-05-2024 21:46 ]
“De” elektrische motor bestaat niet. Ik hoop dat het plaatje niet een EV-motor betreft, want het rendement bij koppel <100Nm is erg laag bij elk toerental, terwijl je natuurlijk het grootste deel van de tijd in die zone van koppel rijdt.Tommie12 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 20:01:
[...]
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV
Ik denk met publiek laden ongeveer even duur uit te zijn als wanneer ik op benzine rij, en nu iets te besparen op de wegenbelasting.
Echter, wat als de overheid gek doet en net als bij de PHEV's ineens wel wegenbelasting invoert, wat ga je dan betalen voor de door accu's extra zware BEV mocht de overheid over een jaar ineens gek doen? Als ik dat probeer te schatten kom ik in een schimmig prijzen bereken wereld van websites en verschillende tarieven tussen benzine en diesel en gas en elektriciteit. Hoe zit dat in elkaar? Waarom is er geen lijstje/overzicht met basis tarieven en de regels over opslagen?
Dit is volstrekt normaal voor een auto (zowel EV als ICE), accelereren (op normaal tempo) zal doorgaans een hogere motorefficiëntie hebben dan bij een lage constante snelheid. Evenzo zal op 50-75% van maximaal koppel aannemelijk een hogere efficiëntie hebben dan op 10%.Scientific schreef op zondag 26 mei 2024 @ 20:07:
“De” elektrische motor bestaat niet. Ik hoop dat het plaatje niet een EV-motor betreft, want het rendement bij koppel <100Nm is erg laag bij elk toerental, terwijl je natuurlijk het grootste deel van de tijd in die zone van koppel rijdt.
Hierin vindt je ook het antwoord waarom "puls & glide" voor sommige ICE auto's een efficiënte strategie is. Dit gaat bij een EV niet op omdat daar de verschillen in motorefficiëntie veel kleiner zijn.
Volgens deze bron (die ik niet op waarde kan schatten) voor een Tesla Model 3:
:strip_exif()/f/image/P3yCEvFvI4002ao3zZASAgzq.jpg?f=fotoalbum_large)
Toerental grofweg vertaald in snelheid en lijntje voor ongeveer 10% en 75% "vermogen". Iets onder de 50% acceleratie zal ongeveer het optimum zijn maar het verschil met 75% is zeer gering en bij zeer lage versnelling bijvoorbeeld op 10% is de efficiëntie juist lager.
Met een Tesla model 3 is 75% in mijn boekje praktisch racen en de impact van die hoge acceleratie is qua motorefficiëntie dus vrijwel nihil. Ohmse verliezen nemen kwadratisch toe met hogere stromen maar zijn compleet verwaarloosbaar op het totaal.
Het meest steekhoudende argument om rustig aan te doen met acceleratie is waarschijnlijk bandenslijtage en fijnstof als gevolg daarvan.
Natuurlijk het risico om weer terug te geraken waar we gisteren waren. Maar; ik weet niet of de discussie m.b.t. MRB veel beter is
[ Voor 45% gewijzigd door assje op 27-05-2024 10:52 ]
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 21:21
[ Voor 95% gewijzigd door We Are Borg op 27-05-2024 15:36 ]
Omdat we al meer dan een decennium een overheid/regering hebben die problemen vooral voor zich uitschuift in plaats van op te lossen. Daarom is nu nog steeds niet 100% duidelijk wat het wegenbelastingtarief gaat worden foor BEV's.swhnld schreef op maandag 27 mei 2024 @ 03:41:
Waarom is er geen lijstje/overzicht met basis tarieven en de regels over opslagen?
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Met de komende regering hoef je je geen illusies te maken. Dit had inderdaad allang geregeld moeten zijn met kilometerheffing in plaats van op gewicht.Arfman schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:44:
[...]
Omdat we al meer dan een decennium een overheid/regering hebben die problemen vooral voor zich uitschuift in plaats van op te lossen. Daarom is nu nog steeds niet 100% duidelijk wat het wegenbelastingtarief gaat worden foor BEV's.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Publiek laden zo duur waar je woont? De Vattenfall AC laadplekken in Brabant en Gelderland zijn nog geen 30 cent per kWh met de Vattenfall pas, dus globaal genomen 4-7,5 cent per km afhankelijk van EV en rijstijl.swhnld schreef op maandag 27 mei 2024 @ 03:41:
Ik ben aan het kijken naar een nieuwe auto en overweeg van een HEV naar een BEV te gaan.
Ik denk met publiek laden ongeveer even duur uit te zijn als wanneer ik op benzine rij, en nu iets te besparen op de wegenbelasting.
Echter, wat als de overheid gek doet en net als bij de PHEV's ineens wel wegenbelasting invoert, wat ga je dan betalen voor de door accu's extra zware BEV mocht de overheid over een jaar ineens gek doen? Als ik dat probeer te schatten kom ik in een schimmig prijzen bereken wereld van websites en verschillende tarieven tussen benzine en diesel en gas en elektriciteit. Hoe zit dat in elkaar? Waarom is er geen lijstje/overzicht met basis tarieven en de regels over opslagen?
Als je het van de wegenbelasting moet hebben en puur voor de kosten overstapt, kan het een lastige business case worden. Zeker omdat je over het algemeen meer afschrijving zal hebben vergeleken met doorrijden in je huidige auto.
Als ze echt de kolder in de kop krijgen en alles gelijk trekken, zou ik uitgaan van leeggewicht, benzinetarief +10% (want ik geloof niet dat de tarieven de komende jaren niet stijgen). Zelfde voor verzekering btw, die stijgt ook best hard de laatste jaren.
Wat als. Koffiedik kijken.swhnld schreef op maandag 27 mei 2024 @ 03:41:
Echter, wat als de overheid gek doet en net als bij de PHEV's ineens wel wegenbelasting invoert, wat ga je dan betalen voor de door accu's extra zware BEV mocht de overheid over een jaar ineens gek doen?
Vooralsnog is het dit; Factsheet tariefkorting emissievrije personenauto’s in motorrijtuigenbelasting
Het hier en nu is bovenstaande dus daar zou ik vanuit gaan.
Hier in het westen van Noord-Brabant (Breda o.a.) is Vattenfall 33,6 cent.DeGroteMuis schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:04:
De Vattenfall AC laadplekken in Brabant en Gelderland zijn nog geen 30 cent per kWh met de Vattenfall pas, dus globaal genomen 4-7,5 cent per km afhankelijk van EV en rijstijl.
Reken maar dat die factsheet wordt aangehouden. Niet omdat het eerlijk of oneerlijk is, maar omdat de overheid de inkomsten uit mobiliteit simpelweg nodig heeft.Zjanzjak schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 08:13:
[...]
Wat als. Koffiedik kijken.
Vooralsnog is het dit; Factsheet tariefkorting emissievrije personenauto’s in motorrijtuigenbelasting
Het hier en nu is bovenstaande dus daar zou ik vanuit gaan.
[...]
Hier in het westen van Noord-Brabant (Breda o.a.) is Vattenfall 33,6 cent.
Het is niet realistisch om de steeds kleiner wordende groep met ICE op te laten draaien voor een steeds hoger wordende som geld. Hier speelt ook mee dat veel mensen noodgedwongen bij ICE blijven omdat ze een EV (nog) niet kunnen betalen. En juist die minder vermogende groep zou dan in absolute zin steeds zwaarder moeten worden belast?
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Natuurlijk moet EV mee betalen, maar dat doen ze ook via taksen en BTW op stroom, hogere BTW (EV is duurder dan ICE), en binnenkort ook MRB.alexbl69 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 09:30:
[...]
Reken maar dat die factsheet wordt aangehouden. Niet omdat het eerlijk of oneerlijk is, maar omdat de overheid de inkomsten uit mobiliteit simpelweg nodig heeft.
Het is niet realistisch om de steeds kleiner wordende groep met ICE op te laten draaien voor een steeds hoger wordende som geld. Hier speelt ook mee dat veel mensen noodgedwongen bij ICE blijven omdat ze een EV (nog) niet kunnen betalen. En juist die minder vermogende groep zou dan in absolute zin steeds zwaarder moeten worden belast?
Maar verder, een omvorming van MRB naar een belasting per km is de uiteindelijke oplossing, nu nog politici vinden die dat willen en kunnen omzetten.
Oh, ik ben het er helemaal mee eens hoor daar niet van maar ging mij meer om de 'wat als' stelling.alexbl69 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 09:30:
Reken maar dat die factsheet wordt aangehouden. Niet omdat het eerlijk of oneerlijk is, maar omdat de overheid de inkomsten uit mobiliteit simpelweg nodig heeft.
Hier thuis doen wij niet aan 'wat als', het is hier, het hier en nu.
De feiten zijn nu de factsheet dus ga ik daar gewoon van uit.
En sluit ik mij aan bij onderstaande;
In de zin zou je misschien nog een 'uiteindelijk' ergens kunnen plaatsen maar ik vind het niet meer dan logisch dat ook EV-rijders mrb gaan betalen.Tommie12 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 09:42:
Natuurlijk moet EV mee betalen,
Hoe het ev-rijden an sich zich verder ontwikkelt is uiteraard ook in zekere mate afhankelijk van de regering.alexbl69 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 09:30:
En juist die minder vermogende groep zou dan in absolute zin steeds zwaarder moeten worden belast?
Bij het huidige kabinet met een clown met gek haar, tante pollewop en in mindere mate draaikont Pietertje zal het wat minder gunstig uitvallen denk ik zo. En is het gevoel dat de verkopen van ev's wat minder zullen zijn de aankomende tijd, zeker bij de groep die het wat minder breed hebben.
Blijft uiteindelijk bizar dat tarieven zoveel schelen. In onze regio (Groene Hart) kom je bijna nergens voor minder dan 53 cent aan de paal. En dan heb je ook nog te maken met een starttarief en kosten per uur.Zjanzjak schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 08:13:
[...]
Hier in het westen van Noord-Brabant (Breda o.a.) is Vattenfall 33,6 cent.
Inderdaad bizar. In Amsterdam kan ik nu voor 24 cent laden bij Equans.eborn schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 10:38:
[...]
Blijft uiteindelijk bizar dat tarieven zoveel schelen. In onze regio (Groene Hart) kom je bijna nergens voor minder dan 53 cent aan de paal. En dan heb je ook nog te maken met een starttarief en kosten per uur.
Niet heel bizar als je bedenkt dat de gemeente Amsterdam (idem andere partijen in het land) een tender uitschrijft voor X jaar, en de winnende partij kan op dat moment stroom inkopen voor langere tijd, niet heel anders als een vaste prijs contract voor thuis.jeroenkb schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 11:19:
[...]
Inderdaad bizar. In Amsterdam kan ik nu voor 24 cent laden bij Equans.
En dan krijg je verschillende prijzen per regio afhankelijk van het moment van ingaan van het contract. Zeker opvallend in Den Haag waar in 1 straat bij verschillende laadpalen van dezelfde aanbieder verschillende prijzen gelden omdat de gemeente gekozen heeft de laadpalen in kavels in een tender te stoppen met tijd ertussen.
Ze moeten vooral het gewicht van de auto loslaten, ongeacht de methode. Een benzine auto in het C segment weegt 1300 kilo, een BEV al gauw 1900 kilo. Dat scheelt honderden Euro's per jaar. En de overheid kan diversifiëren op basis van type brandstof want een diesel is duurder bij hetzelfde gewicht als een benzine. Ze moeten alleen duidelijk maken wat het gaat worden voor BEV.Tommie12 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 09:42:
[...]
Natuurlijk moet EV mee betalen, maar dat doen ze ook via taksen en BTW op stroom, hogere BTW (EV is duurder dan ICE), en binnenkort ook MRB.
Maar verder, een omvorming van MRB naar een belasting per km is de uiteindelijke oplossing, nu nog politici vinden die dat willen en kunnen omzetten.
Ja, dat is het NL probleem.swhnld schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:13:
[...]
Ze moeten vooral het gewicht van de auto loslaten, ongeacht de methode. Een benzine auto in het C segment weegt 1300 kilo, een BEV al gauw 1900 kilo. Dat scheelt honderden Euro's per jaar. En de overheid kan diversifiëren op basis van type brandstof want een diesel is duurder bij hetzelfde gewicht als een benzine. Ze moeten alleen duidelijk maken wat het gaat worden voor BEV.
In België was het gebaseerd op cilinderinhoud, en later ook het motorvermogen.
Maar voorlopig betaal je niks op een EV, en dat kan niet blijven duren.
Gewoon het gewicht van de accu niet meerekenen, volgens mij kom je dan prima in de buurt van een vergelijkbare benzineauto.swhnld schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:13:
[...]
Ze moeten vooral het gewicht van de auto loslaten, ongeacht de methode. Een benzine auto in het C segment weegt 1300 kilo, een BEV al gauw 1900 kilo. Dat scheelt honderden Euro's per jaar. En de overheid kan diversifiëren op basis van type brandstof want een diesel is duurder bij hetzelfde gewicht als een benzine. Ze moeten alleen duidelijk maken wat het gaat worden voor BEV.
Als die factsheet aangehouden wordt, is dat goed nieuws voor PHEV rijders! In de eerdere plannen was er sprake van 0% korting voor PHEV in 2025, nu weer 25%, zoals oorspronkelijk gepland. Wel volgend jaar alweer MRB voor BEVs ipv vanaf 2026.alexbl69 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 09:30:
[...]
Minder vermogende laten betalen, dat was jaren terug al het plan toch? Bij de eerste serieuze kilometerheffing plannen was er ook een uitstootcomponent waarbij oudere auto's standaard in de duurste tariefgroep werden gegooid. Dus met je Renault Clio 1.2 uit 1993 betaalde je meer per kilometer dan met een nieuwe BMW 530i.
Ik heb ook geen probleem met betalen voor mijn EV al is niet hoeven te betalen ook wel fijn natuurlijk, maar dan wel graag een tarief dat overeenstemt met een vergelijkbare benzineauto, dus bijvoorbeeld gebaseerd op massa leeg zonder accu. Een verkapte tariefverhoging door via kortingstaffels over enkele jaren ook 100% te mogen betalen voor de 300-500-700kg aan accu die in de auto zit voelt ook niet zo fair en vergroot de drempel voor de minder vermogenden om straks over te stappen naar een EV zodra die qua aanschaf wel binnen bereik komt.
Voor zover nu bekend is dat toch ook duidelijk? Hoe betrouwbaar dat blijkt blijft lastig, want feit is dat 't dit jaar al 3 keer veranderd is voor BEV, van het oude plan met 75% korting in 2025 en daarna 0% korting, naar 100% korting in 2025 en daarna afbouw via 40% naar 30% tot 2031, naar 75% korting in 2025 en daarna afbouw tot 2031. Dus heel consistent is het niet, maar in principe ligt er nu wel een plan.swhnld schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:13:
[...]
Het is ook raar, aangezien diesel inderdaad wordt afgerekend op de vervuilende eigenschappen. Je kunt daarbij nog denken dat oorspronkelijk veel dieselrijders zakelijke rijders waren, dus dat men daarmee de 'particulier' ook wilde ontlasten. Maar als je uiteindelijk benzine wilt gaan uitfaseren, zul je gewoon mensen moeten blijven belonen voor die stap.DeGroteMuis schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:04:
[...]
Een verkapte tariefverhoging door via kortingstaffels over enkele jaren ook 100% te mogen betalen voor de 300-500-700kg aan accu die in de auto zit voelt ook niet zo fair en vergroot de drempel voor de minder vermogenden om straks over te stappen naar een EV zodra die qua aanschaf wel binnen bereik komt.
Als dit deel zou gaan uitmaken van de (overigens reeds 4 jaar geleden met veel tamtam aangekondigde) "fiscale hervorming", dan zijn we gegarandeerd nog een volledig decennium gerustTommie12 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 09:42:
[...]
...
Model 3 LR (model 2023)
Ze hebben het nog iets langer uitgehouden maar hebben nu toch het faillissement aangevraagd.Tommie12 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 16:08:
[...]
Klopt, ze zijn nog niet failliet, maar verwachten failliet te zijn tegen 23 Mei als er geen mirakels gebeuren.
https://insideevs.com/news/717161/fisker-bankruptcy-30-days/
https://www.electrive.net...sker-meldet-insolvenz-an/
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Momenteel kan ik thuis weinig laden, op kantoor wel. Ik hoop een eigen huis te kopen dit jaar en zou dan bij kunnen laden. Wat gaat praktisch het verschil zijn voor mij bij het laden van mijn auto? Gezien het hybride betreft kan ik prima ook op benzine naar kantoor rijden, en zal de accu ook niet altijd helemaal leeg zijn natuurlijk.
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
De 55 kW gaat om laden bij openbare DC palen, niet bij bijv. een 11 kW AC laadpaal (Openbaar of op je oprit). De vraag is dus of je überhaupt openbaar DC wil gaan laden. Dit betreft overigens het BEV topic, zowel de laadpaal als het feit dat je geen volledige BEV auto, maar een PHEV hebt, maken dit een grensgevalletje voor dit topic.LankHoar schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 22:14:
Ik mag een nieuwe lease auto uitzoeken, en dat wordt een hybride Mercedes-Benz C 300 e Estate AMG Line. Hele mondvol, maar wat ik begrijp is dat er een 20 kWh LI accu in zit. Nu heb ik de optie om een DC laadstroomsysteem tot 55 kW toe te voegen. Echter is mijn lease budget beperkt, en het is of dat, of ik kies een mooiere afwerking/adaptive cruise control (meerkosten zijn namelijk 605 euro).
Momenteel kan ik thuis weinig laden, op kantoor wel. Ik hoop een eigen huis te kopen dit jaar en zou dan bij kunnen laden. Wat gaat praktisch het verschil zijn voor mij bij het laden van mijn auto? Gezien het hybride betreft kan ik prima ook op benzine naar kantoor rijden, en zal de accu ook niet altijd helemaal leeg zijn natuurlijk.
Je stelt geen duidelijke vraag, maar somt een aantal zaken op met tussendoor onduidelijke vragen: Wat wil je exact weten? En check dan even of die vraag wel in dit topic, of eigenlijk in een ander topic thuishoort.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV
Zoals je ziet heb ik er weer weinig verstand van. BEV, PHEV, EV - ik dacht juist dat BEV met dit soort auto te maken heeft omdat ik tijdens de proefrit de stand "B" kon aanzetten, maar zal wel wat anders geweest zijnTaro schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 22:25:
[...]
De 55 kW gaat om laden bij openbare DC palen, niet bij bijv. een 11 kW AC laadpaal (Openbaar of op je oprit). De vraag is dus of je überhaupt openbaar DC wil gaan laden. Dit betreft overigens het BEV topic, zowel de laadpaal als het feit dat je geen volledige BEV auto, maar een PHEV hebt, maken dit een grensgevalletje voor dit topic.
Je stelt geen duidelijke vraag, maar somt een aantal zaken op met tussendoor onduidelijke vragen: Wat wil je exact weten? En check dan even of die vraag wel in dit topic, of eigenlijk in een ander topic thuishoort.
Mijn vraag is grotendeels al beantwoord door je. Ik denk dat ik niet per se deze functie nodig heb, gezien het enkel om snelladen gaat. Als ik hem dus thuis aan de lading leg of op kantoor, dan zal het sowieso geen snelladen zijn begrijp ik. Dus dan hoef ik die optie niet te nemen. Thanks!
LankHoar schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 22:36:
[...]
Zoals je ziet heb ik er weer weinig verstand van. BEV, PHEV, EV - ik dacht juist dat BEV met dit soort auto te maken heeft omdat ik tijdens de proefrit de stand "B" kon aanzetten, maar zal wel wat anders geweest zijnWelk topic past dan wel voor dit soort auto's? Ik zag geen hybride topic bijvoorbeeld, maar kan hem gemist hebben natuurlijk.
Mijn vraag is grotendeels al beantwoord door je. Ik denk dat ik niet per se deze functie nodig heb, gezien het enkel om snelladen gaat. Als ik hem dus thuis aan de lading leg of op kantoor, dan zal het sowieso geen snelladen zijn begrijp ik. Dus dan hoef ik die optie niet te nemen. Thanks!
BEV = Battery Electric Vehicle, PHEV = Plug-in Hybrid Electric Vehicle.
Als je auto standaard 11 kW AC ondersteunt zou ik in jouw geval geen 55 kW DC upgrade doen aangezien je altijd een back-up optie hebt, DC laden vaak duur is en je er niet van afhankelijk bent. Het meeste voordeel behaal je door thuis goedkoop AC te laden, op reis ben jij niet afhankelijk van DC. En dan is het ook nog de vraag of het een keuze is tussen geen DC of 55 kW DC(wel het overwegen waard), of bijv. 30 vs 55, want dan zou ik het sowieso niet doen, uiteraard persoonlijke keuze.
Ah duidelijk! Dan zal ik me volgende keer in het PHEV draadje meldenTaro schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 22:42:
[...]
![]()
BEV = Battery Electric Vehicle, PHEV = Plug-in Hybrid Electric Vehicle.
Als je auto standaard 11 kW AC ondersteunt zou ik in jouw geval geen 55 kW DC upgrade doen aangezien je altijd een back-up optie hebt, DC laden vaak duur is en je er niet van afhankelijk bent. Het meeste voordeel behaal je door thuis goedkoop AC te laden, op reis ben jij niet afhankelijk van DC. En dan is het ook nog de vraag of het een keuze is tussen geen DC of 55 kW DC(wel het overwegen waard), of bijv. 30 vs 55, want dan zou ik het sowieso niet doen, uiteraard persoonlijke keuze.
Top, dan zijn we er bijna. Ik dook net even wat verder de specificaties in, en ik zie daar standaard dit staan:
1,8 kW klinkt als heel weinig, en dus ook niet echt geschikt voor tussendoor/onderweg opladen? Qua afhankelijkheden is dat niet echt een punt gezien hybride, maar het is dan wel de vraag of ik de accu uberhaupt wel tot zijn nut ga gebruikenMet deze laadkabel, ook wel Mode 2-kabel genoemd, kunt u de voertuigaccu laden aan het stopcontact met maximaal 1,8 kW (230 V, 1-fase, 8 A). De kabel past op stopcontacten type E/F CEE 7/7.
Dan heb je ook weinig aan een laadpaal, dit betreft gewoon een stopcontactlader. Met +-10-12 uur is de accu dan wel weer vol, dus prima te doen als je bijv. om 18:00 thuiskomt en niet voor 6:00 weer wegrijdt.LankHoar schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 22:49:
[...]
1,8 kW klinkt als heel weinig, en dus ook niet echt geschikt voor tussendoor/onderweg opladen? Qua afhankelijkheden is dat niet echt een punt gezien hybride, maar het is dan wel de vraag of ik de accu uberhaupt wel tot zijn nut ga gebruiken
Helder! Dan is de upgrade wel handig lijkt me. Ik denk er nog even over na of ik mijn adaptive cruise control er voor op wil gevenTaro schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 22:53:
[...]
Dan heb je ook weinig aan een laadpaal, dit betreft gewoon een stopcontactlader. Met +-10-12 uur is de accu dan wel weer vol, dus prima te doen als je bijv. om 18:00 thuiskomt en niet voor 6:00 weer wegrijdt.
Alleen als je met die upgrade ook sneller AC kan laden, anders heb je er nog niks aan.LankHoar schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 23:13:
[...]
Helder! Dan is de upgrade wel handig lijkt me. Ik denk er nog even over na of ik mijn adaptive cruise control er voor op wil geven
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Daar staat dit bijgeschreven: Gelijkstroom-laadsysteem (DC), tot 55 kW [SA-83B]Termy schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 23:44:
[...]
Alleen als je met die upgrade ook sneller AC kan laden, anders heb je er nog niks aan.
Dus het lijkt er dan op dat dit alleen voor snelladers geld. Dan heb ik er niet veel aan vrees ik. Dan blijft het bij 's nachts thuis en overdag op kantoor inpluggen. Thanks!
Inbegrepen in basisprijsLankHoar schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 23:46:
[...]
Daar staat dit bijgeschreven: Gelijkstroom-laadsysteem (DC), tot 55 kW [SA-83B]
Dus het lijkt er dan op dat dit alleen voor snelladers geld. Dan heb ik er niet veel aan vrees ik. Dan blijft het bij 's nachts thuis en overdag op kantoor inpluggen. Thanks!
- Wisselstroom-boordlader (AC) --> is dus al een lader aan boord, niet (duidelijk) gespecificeerd maar zal wel 11kW zijn (is zelden 22kW, en dan zouden ze het wel noemen).
- Laadstekker --> geen idee wat dit dan is, niet relevant.
- Laadkabel voor wallbox en openbaar laadstation, 8 m, glad --> met deze kun je waarschijnlijk gewoon met de boordlader 11kW laden, openbaar of eigen laadpaal.
- Laadkabel voor stopcontact, 8 meter, glad --> deze kabel is incl lader en dan kun je aan een gewoon stopcontact laden.
Met deze laadkabel, ook wel Mode 2-kabel genoemd, kunt u de voertuigaccu laden aan het stopcontact met maximaal 1,8 kW (230 V, 1-fase, 8 A). De kabel past op stopcontacten type E/F CEE 7/7.
Die DC 55kW upgrade is niet nodig als je nooit "langs de snelweg" gaat snelladen.
Leuke gimmick voor vakantie als je toch gaat pauzeren, bespaar je een paar euro benzine.
Of als je vaak bij hotels komt waar je snel weer weg moet en er toevallig ook DC laders staan.
Ik heb even zitten zoeken, en kan geen algemeen PHEV topic vinden. Kan iemand een linkje posten?LankHoar schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 22:49:
Ah duidelijk! Dan zal ik me volgende keer in het PHEV draadje melden
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Voor de rest past het misschien in het thuislaad-topic. Wat nu alleen van belang is: kan die C300e op 1 of op 3 fasen laden en met hoeveel vermogen. Mercedes meldt er weinig over, maar heeft het wel over de 1-fase 8A thuislader.
Ik lees online dat hij op 11 kW kan laden (dus 3-fase 16A), maar er staat ook dat laadsnelheden afhankelijk 'kunnen' zijn van opties. Ik denk dat dat gaat over die DC optie, maar zeker weten doen we dat dus niet.
Punctuality is the politeness of kings
Enfin, mijn vraag is inderdaad beantwoord. Het lijkt goed te komen, en zo niet dan is het voor mij alsnog acceptable. Ik geef dat budget liever uit aan een functie die ik dagelijks zal gebruiken (ACC), dan iets wat ik niet vaak gebruik (snelladen/bij palen).
Geef zeker geen geld uit aan dat DC laden.LankHoar schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 22:14:
Ik mag een nieuwe lease auto uitzoeken, en dat wordt een hybride Mercedes-Benz C 300 e Estate AMG Line. Hele mondvol, maar wat ik begrijp is dat er een 20 kWh LI accu in zit. Nu heb ik de optie om een DC laadstroomsysteem tot 55 kW toe te voegen. Echter is mijn lease budget beperkt, en het is of dat, of ik kies een mooiere afwerking/adaptive cruise control (meerkosten zijn namelijk 605 euro).
Ten eerste ga je dat nooit doen op een lange trip, ten tweede neem je een plaats in van iemand die geen alternatief heeft, en met 20 kWh ga je amper 70-90km kunnen rijden op electriciteit.
Snelladen maakt mij niet heel veel uit. Die paar keer dat ik hem zal gebruiken laad ik hem wel thuis op.
Mijn oog is gevallen op (tweedehands)
- Nissan Leaf . 1e gen, 2e fase. Bouwjaar 2013-2016. Met minimaal 9 batterij strepen en 24kwh of 30kwh
- Dacia Spring, 2020-2021. (Huidig "oude" model dus) Km-stand onder de 50k.
Het verschil tussen de twee is ongeveer 2000 euro, waarbij de Dacia Spring de duurdere is.
Wat is in jullie ogen de slimste keuze? Wat zijn de pros/cons van de auto's met elkaar vergeleken.
Andere opties hoor ik ook graag. Ik denk dat een Renault Zoe een volgende keuze is, maar een versie met koopaccu is dan een stuk duurder
De Nissan Leaf zou ik zeker niet aan beginnen vanwege de in Europa steeds minder ondersteunde ChaDeMo aansluiting. Als alternatief zou je een Hyundai Ioniq 28kWh kunnen overwegen, veel zuiniger en een CCS aansluiting. Die zal ongeveer in dezelfde prijsrange als de Dacia Spring zitten gok ik.Kruimelvlaai schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 11:29:
Ik ben aan het kijken voor een simpele elektrische auto, vooral om goedkoop schadevrije jaren op te bouwen. Ik heb nu namelijk een oldtimer (en dus geen opbouw schadevrije jaren) en deze gebruik ik eigenlijk ook bijna nooit omdat ik vrijwel alles op de fiets doe. Maar een elektrische auto die wegenbelasting vrij is (nog, straks nog korting) in combinatie met een km-verzekering van ongeveer 100 euro per jaar kan ik goedkoop jaren opbouwen. En dan heb ik een wat betrouwbare auto en kan ik in de 3 schorsing maanden van oldtimer regeling ook gebruik maken van een auto indien nodig. En als ik snel ben, dan heb ik ook nog de subsidie regeling.
Snelladen maakt mij niet heel veel uit. Die paar keer dat ik hem zal gebruiken laad ik hem wel thuis op.
- Nissan Leaf . 1e gen, 2e fase. Bouwjaar 2013-2016. Met minimaal 9 batterij strepen en 24kwh of 30kwh
Het verschil tussen de twee is ongeveer 2000 euro, waarbij de Dacia Spring de duurdere is.
Wat is in jullie ogen de slimste keuze? Wat zijn de pros/cons van de auto's met elkaar vergeleken.
Andere opties hoor ik ook graag. Ik denk dat een Renault Zoe een volgende keuze is, maar een versie met koopaccu is dan een stuk duurder
Ik zit te kijken naar de huidige prijzen van een kleine city cars, ik zou heel even wachten op de BYD Seagull.Kruimelvlaai schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 11:29:
Ik ben aan het kijken voor een simpele elektrische auto, vooral om goedkoop schadevrije jaren op te bouwen. Ik heb nu namelijk een oldtimer (en dus geen opbouw schadevrije jaren) en deze gebruik ik eigenlijk ook bijna nooit omdat ik vrijwel alles op de fiets doe. Maar een elektrische auto die wegenbelasting vrij is (nog, straks nog korting) in combinatie met een km-verzekering van ongeveer 100 euro per jaar kan ik goedkoop jaren opbouwen. En dan heb ik een wat betrouwbare auto en kan ik in de 3 schorsing maanden van oldtimer regeling ook gebruik maken van een auto indien nodig. En als ik snel ben, dan heb ik ook nog de subsidie regeling.
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Met een ChaDeMo-CCS adapter hoeft de Leaf geen probleem te zijn als de prijs goed is.SpongeRob schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 11:55:
[...]
De Nissan Leaf zou ik zeker niet aan beginnen vanwege de in Europa steeds minder ondersteunde ChaDeMo aansluiting. Als alternatief zou je een Hyundai Ioniq 28kWh kunnen overwegen, veel zuiniger en een CCS aansluiting. Die zal ongeveer in dezelfde prijsrange als de Dacia Spring zitten gok ik.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Dan moet hij wel écht spotgoedkoop zijn (max €4000,- ofzo) want het is het allemaal gewoon nét niet in mijn ogen. Als ik zie wat een Ioniq (de budget-EV koning) nog waard is tegenwoordig, zou ik sowieso geen Leaf overwegen en gelijk voor een Ioniq gaan.PeterZ(on) schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 12:56:
[...]
Met een ChaDeMo-CCS adapter hoeft de Leaf geen probleem te zijn als de prijs goed is.
Maar goed, ik heb dan ook al 4,5 jaar een Ioniq, dus ik ben niet geheel neutraal.
Ik zal toch niet echt door Europa reizen met deze auto, heel misschien een keer per jaar net over de grens van België of Duitsland. (Waarschijnlijk nog niet eens, doe ik nu ook nooit). En de Ioniq zit boven de 10K.SpongeRob schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 11:55:
[...]
De Nissan Leaf zou ik zeker niet aan beginnen vanwege de in Europa steeds minder ondersteunde ChaDeMo aansluiting. Als alternatief zou je een Hyundai Ioniq 28kWh kunnen overwegen, veel zuiniger en een CCS aansluiting. Die zal ongeveer in dezelfde prijsrange als de Dacia Spring zitten gok ik.
Ja maar die is dan nieuw en een stuk duurder. Tweedehands zit de Leaf tussen 6000 en 8000 euro (met voldoende range)Ecological schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 12:50:
[...]
Ik zit te kijken naar de huidige prijzen van een kleine city cars, ik zou heel even wachten op de BYD Seagull.
Dus dan is het laden al helemaal geen probleem?PeterZ(on) schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 12:56:
[...]
Met een ChaDeMo-CCS adapter hoeft de Leaf geen probleem te zijn als de prijs goed is.
Mijn gevoel zegt dat je voor een goedkopere oude Nissan Leaf meer auto krijgt dan een Dacia Spring. Wat zouden de voordelen van een Dacia Spring zijn t.o.v. een Nissan Leaf 2013-2016 met minimaal 9 batterij strepen?
Ik heb een 2011 LEAF gehad, dus ik weet er alles van. De Ioniq is heel heel veel beter maar ook duurder en @Kruimelvlaai wil goedkoop elektrisch rijden en dan is het misschien toch wel een optie. Door de adapter valt het ChaDeMo probleem weg. En als je er eentje goedkoop op de kop kan tikken.SpongeRob schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 13:12:
[...]
Dan moet hij wel écht spotgoedkoop zijn (max €4000,- ofzo) want het is het allemaal gewoon nét niet in mijn ogen. Als ik zie wat een Ioniq (de budget-EV koning) nog waard is tegenwoordig, zou ik sowieso geen Leaf overwegen en gelijk voor een Ioniq gaan.
Maar goed, ik heb dan ook al 4,5 jaar een Ioniq, dus ik ben niet geheel neutraal.
Nissan Leaf heb je vanaf 6000 met prima batterij. De Ioniq begin bij 10000 (en ik heb geen idee hoe de batterij dan is. Kan je dat bij de Ioniq ook makkelijk aflezen?)SpongeRob schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 13:12:
[...]
Dan moet hij wel écht spotgoedkoop zijn (max €4000,- ofzo) want het is het allemaal gewoon nét niet in mijn ogen. Als ik zie wat een Ioniq (de budget-EV koning) nog waard is tegenwoordig, zou ik sowieso geen Leaf overwegen en gelijk voor een Ioniq gaan.
Voordeel van een Dacia is dat die nieuwer is maar waarschijnlijk geen CCS snelladen maar wel een lager gewicht (MRB). Maar de LEAF is natuurlijk veel meer auto. Het hangt er maar vanaf waar je prioriteiten liggen.Kruimelvlaai schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 13:15:
[...]
Mijn gevoel zegt dat je voor een goedkopere oude Nissan Leaf meer auto krijgt dan een Dacia Spring. Wat zouden de voordelen van een Dacia Spring zijn t.o.v. een Nissan Leaf 2013-2016 met minimaal 9 batterij strepen?
Met een dongel en een app. Alleen die geven vrijwel altijd een SoH van 100% aan, tenzij er echt iets mis is met de accu. Beste methode is volladen en verbruik en trip resetten en zoveel als mogelijk leegrijden en dan met verbruik en gereden km's bepalen wat de accucapaciteit is. Meer dan 24kWh is dan prima.Kruimelvlaai schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 13:19:
[...]
Nissan Leaf heb je vanaf 6000 met prima batterij. De Ioniq begin bij 10000 (en ik heb geen idee hoe de batterij dan is. Kan je dat bij de Ioniq ook makkelijk aflezen?)
Meeste Tweedehands Dacia Springs hebben wel een CCS snellader hoorPeterZ(on) schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 13:20:
[...]
Voordeel van een Dacia is dat die nieuwer is maar waarschijnlijk geen CCS snelladen maar wel een lager gewicht (MRB). Maar de LEAF is natuurlijk veel meer auto. Het hangt er maar vanaf waar je prioriteiten liggen.
Wij rijden een spring en die bevalt perfect, maar een leaf/Ioniq is wel 'meer' auto.
Bijeen Ioniq kun je de SOH niet makkelijk uitlezen zoals al gemeld is, maar daar zijn hardnekkige problemen met de batterij zoals bij de Leaf, dus is het ook niet echt nodig.Kruimelvlaai schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 13:19:
[...]
Nissan Leaf heb je vanaf 6000 met prima batterij. De Ioniq begin bij 10000 (en ik heb geen idee hoe de batterij dan is. Kan je dat bij de Ioniq ook makkelijk aflezen?)
Als het écht goedkoop moet zijn, kun je ook naar een Peugeot Ion/Citroën C-Zero/Mitsubishi iMiev, Smart Fortwo en dat soort auto's kijken.
Al zou ik dan toch eerder voor een Dacia Spring gaan, dat is toch net weer een stuk moderner.
Naar de Ion/C-zero/iMiev heb ik ook gekeken maar dat is wel echt een heel stuk minder auto en niet eens echt veel goedkoper dan een leaf.SpongeRob schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 15:53:
[...]
Bijeen Ioniq kun je de SOH niet makkelijk uitlezen zoals al gemeld is, maar daar zijn hardnekkige problemen met de batterij zoals bij de Leaf, dus is het ook niet echt nodig.
Als het écht goedkoop moet zijn, kun je ook naar een Peugeot Ion/Citroën C-Zero/Mitsubishi iMiev, Smart Fortwo en dat soort auto's kijken.
Al zou ik dan toch eerder voor een Dacia Spring gaan, dat is toch net weer een stuk moderner.
Ik heb toch een beetje zitten zoeken naar een Renault Zoe, misschien is dat ook wel interessant met een koopaccu.
Zijn er punten bij een Renault Zoe waar ik op moet letten? En belangrijke verschillen tussen de verschillende versies? (ZE/ZE40/ZE50) Of pijnpunten bij verschillende versies?
Hoe is de batterij degradatie bij een Zoe?
Kan ik de batterij degradatie uitlezen? Ik weet dat dit bij Renault kan blijkbaar, maar kan ik dat zelf ook?
Wij hebben sinds een jaar een Zoe als 2e auto. Bevalt prima en ruim genoeg. Wel de batterij erbij gekocht ipv de lease constructie die je vrij veel ziet bij de eerdere modellen. Daarvoor wel eerst door Renault laten uitlezen.Kruimelvlaai schreef op zondag 23 juni 2024 @ 20:19:
[...]
Naar de Ion/C-zero/iMiev heb ik ook gekeken maar dat is wel echt een heel stuk minder auto en niet eens echt veel goedkoper dan een leaf.
Ik heb toch een beetje zitten zoeken naar een Renault Zoe, misschien is dat ook wel interessant met een koopaccu.
Zijn er punten bij een Renault Zoe waar ik op moet letten? En belangrijke verschillen tussen de verschillende versies? (ZE/ZE40/ZE50) Of pijnpunten bij verschillende versies?
Kan ik de batterij degradatie uitlezen? Ik weet dat dit bij Renault kan blijkbaar, maar kan ik dat zelf ook?
Een pijnpunt van de Zoe is dat een aantal modellen, en dan met name de oudere, moeite hebben met veel laadpunten. Daar is ooit een update voor gekomen echter schijnt dit niet bij iedereen te helpen volgens het internet. Wij hebben er geen last gelukkig.
Wij hebben een Q210. Er is later een R240 uitgekomen welke langzamer laad maar iets meer range heeft. Daarna de R75/R90 voor meer range. De ZE40/50 zijn later gekomen als facelift. De 50 komt verder dan de 40.
Ik heb de ZE40 nu iets minder dan een jaar in bezit, was op zoek naar een auto die per kilometer erg goedkoop zou zijn, en dat maakt hij zeker waar!Kruimelvlaai schreef op zondag 23 juni 2024 @ 20:19:
[...]
Naar de Ion/C-zero/iMiev heb ik ook gekeken maar dat is wel echt een heel stuk minder auto en niet eens echt veel goedkoper dan een leaf.
SoH is enkel bij de dealer opvraagbaar, onze zat met 110k km en 6 (nu 7) jaar oud op 87%.
Effectief kom je daarmee in de (afgelopen milde) winter 200 en in de zomer 250km ver mee.
Heb destijds ook mog het model met 22KwH accu overwogen maar daarvan zou de range in de winter toch weleens onder de 80km kunnen kruipen bij slechte omstandigheden wat te weinig is.
Aandachtspunten is dat het laden een enkele keer niet start of afbreekt als er 2 auto’s aan 1 paal staan.
Verder heeft de ZE40 geen ccs aansluiting dus langere afstanden is wat ingewikkelder (maar niet onmogelijk).
Al met al erg blij met de aankoop, leuk autootje voor weinig geld. zou wel echt een koop accu aanraden, de huur tarieven zitten rond de 70-100 euro per maand, maakt de kilometers ineens een stuk duurder.
Heb recent een Zoë 22kWh (Q210) gehad uit 2013.Kruimelvlaai schreef op zondag 23 juni 2024 @ 20:19:
[...]
Dit zijn wel wat punten om in overweging te nemen:
- Degradatie accu heel schappelijk. Was bij mij 86% SoH na ruim 10 jaar en ca 80k km. Kun je uitlezen met CanZe app en de juiste OBD2 dongle (alleen specifieke, en BlueTooth bij Android!).
- Geen CCS.
- Zeer kritisch laadsysteem*.
- Maakt nog wel een hoge toon tijdens rijden (coil whine?)
* Kritisch laadsysteem omdat het niet galvanische gescheiden is:
- Gevoelig voor aardeweerstand. Dan start hij gewoon niet met laden. Moet je extra aardepennen slaan of iets dergelijks.
- Lekstroom initieel significant waardoor standaard aardlekschakelaar eruit klapt. Hoge immuniteit of geen aardlek op die groep hebben.
- Laden start niet bij te lage startstroom (soms een probleem als er al een auto aan een laadpaal staat)
Bij publieke laadpalen bij publieke parkeerplaatsen werkt hij eigenlijk zonder uitzondering wel. Die hebben goede aarde, startstroom, en juiste aardlek. Die kleine palen die je nog weleens bij restaurants e.d. ziet werken veelal niet. Bij reeds een auto bij een laadpaal kan hij soms niet starten, dan moet je een 1-fase kabel gebruiken voor een hogere startstroom ten koste van laadvermogen. De enkele 43kW laders die er nog hier en daar staan zijn vaak niet betrouwbaar, omdat ze niet meer worden onderhouden. Als ze echt kapot zijn halen ze die gewoon weg.
In het kort; betrouwbare auto tijdens rijden, prima accu (veel beter dan Leaf), maar laadperikelen om rekening mee te houden.
Is toch niet zo lastig, gewoon bij zoeken op trefwoord "koopaccu" invullen.Wooters schreef op zondag 23 juni 2024 @ 23:14:
Beetje suffe vraag misschien.. maar waar vind ik een goede occassion Zoe zonder accuhuur? Ik haal ze er lastig uit via b.v. Autotrack en het betekent nogal wat voor de prijs.
Je kunt de accu ook overkopen van Renault Financial Services (accu afdeling). Zij doen dan een aanbod, en als het een oudere Zoë (ca 10 jaar) is dan ligt de prijs waarschijnlijk wel onder de 1000 euro.Wooters schreef op zondag 23 juni 2024 @ 23:14:
Beetje suffe vraag misschien.. maar waar vind ik een goede occassion Zoe zonder accuhuur? Ik haal ze er lastig uit via b.v. Autotrack en het betekent nogal wat voor de prijs.
Let wel op; ze zijn wel extreem slecht bereikbaar en communiceren traag of niet. Altijd voicemail en bellen niet terug. Mails is meer trial and error. Lijken chronisch onderbezet. Heeft mij 3 maanden met veel proberen gekost om de accu te kunnen overnemen.
Wellicht wel goed om dan gedegen onderzoek te verrichten op voorhand. Als ik deze (overigens zeer beperkte video qua info) zie, zou huur nog geen gekke optie zijn. Beste man heeft de ZOË inmiddels al weer verkocht/ geëxporteerd.Wooters schreef op zondag 23 juni 2024 @ 23:14:
https://youtu.be/lVjRqjvn4Hw?si=QSeoBVxVhMUT6-ax
3960wp SE | Model Y RWD
Heb je ook gekeken naar de elektrische variant van de VW Up/Citigo/…? Wij rijden al een paar jaar een Citigo e iV als 2e auto en dat bevalt uitstekend. Probleemloos rijden, zo’n 250 km bereik in de zomer en veel praktische ruimte.Kruimelvlaai schreef op zondag 23 juni 2024 @ 20:19:
[...]
Op zich hoef je daar denk ik niet echt onderzoek voor te doen, je kunt het gewoon uitrekenen. Als je met een 24kWh batterij 160.000 kilometer hebt gereden, is dat het equivalent van meer dan 1000 volledige laadcyclussen en kun je verwachten dat de batterij van dat type samenstelling zeer waarschijnlijk vlak bij zijn einde is.Xrypta schreef op maandag 24 juni 2024 @ 10:39:
[...]
Wellicht wel goed om dan gedegen onderzoek te verrichten op voorhand. Als ik deze (overigens zeer beperkte video qua info) zie, zou huur nog geen gekke optie zijn. Beste man heeft de ZOË inmiddels al weer verkocht/ geëxporteerd.
(Eigenlijk ben ik nog wel onder de indruk dat die batterij dat in de praktijk gehaald heeft.. Zoe is toch ook nog eens luchtkoeling voor de batterij?)
[ Voor 9% gewijzigd door Maarren op 24-06-2024 12:40 ]
En waar kan je onderbouwen dat die batterij het opgeeft na 1000 cycli?Maarren schreef op maandag 24 juni 2024 @ 12:29:
[...]
Op zich hoef je daar denk ik niet echt onderzoek voor te doen, je kunt het gewoon uitrekenen. Als je met een 24kWh batterij 160.000 kilometer hebt gereden, is dat het equivalent van meer dan 1000 volledige laadcyclussen en kun je verwachten dat de batterij van dat type samenstelling zeer waarschijnlijk vlak bij zijn einde is.
(Eigenlijk ben ik nog wel onder de indruk dat die batterij dat in de praktijk gehaald heeft.. Zoe is toch ook nog eens luchtkoeling voor de batterij?)
Ik dacht dat enkel de Leaf een luchtkoeling had voor de batterij.
Het is maar net wat jouw definitie van "zijn einde" is. Voor garantiegevallen is dat vaak zo'n 80% SoH maar dat is natuurlijk nog lang niet het einde, alleen de capaciteit is afgenomen, niet de bruikbaarheid. Als het resterende bereik voor de gebruiker nog (ruim) voldoende is kun je er nog vele jaren mee doorrijden. En daarna kunnen ze nog lange tijd worden gebruikt voor stationaire opslag.Maarren schreef op maandag 24 juni 2024 @ 12:29:
[...]
Op zich hoef je daar denk ik niet echt onderzoek voor te doen, je kunt het gewoon uitrekenen. Als je met een 24kWh batterij 160.000 kilometer hebt gereden, is dat het equivalent van meer dan 1000 volledige laadcyclussen en kun je verwachten dat de batterij van dat type samenstelling zeer waarschijnlijk vlak bij zijn einde is.
Had de LEAF maar luchtkoeling, maar die heeft helemaal geen koeling, anders dan passieve koeling.Tommie12 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 12:42:
[...]
En waar kan je onderbouwen dat die batterij het opgeeft na 1000 cycli?
Dat is meer mijn interpretatie van studies die ik heb kunnen vinden. Bijvoorbeeld hier en hier en hier.Tommie12 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 12:42:
[...]
En waar kan je onderbouwen dat die batterij het opgeeft na 1000 cycli?
Als het een NMC batterij is en er is 13 jaar bijna 15000 per jaar meegereden, dan ga ik ervanuit dat die accu veelal tussen de 20-80 en 0-100 is gebruikt. En dan zit je met equivalent van 1000 cylcussen in een range waar de kans op problemen groot wordt, als inderdaad bovenstaande studie resultaten kloppen. Die 1000 cycli zal uiteraard geen harde grens zijn, maar gebaseerd op dergelijke studies ga ik er persoonlijk van uit dat de kans gewoon simpelweg groot is op aankomende problemen en/of dat je in ieder geval in de versnelde degradatie fase van de accu komt. Uiteraard zul je vast ook geluk kunnen hebben met een accu die wel nog veel langer meegaat.
[ Voor 31% gewijzigd door Maarren op 24-06-2024 15:41 ]
Maarren schreef op maandag 24 juni 2024 @ 12:58:
[...]
Heb hier op de een of andere manier mezelf gequote en krijg dat niet weg.
[ Voor 94% gewijzigd door Maarren op 24-06-2024 13:08 ]
20-80 is 0,6 laadcyclusMaarren schreef op maandag 24 juni 2024 @ 12:58:
[...]
Dat is meer mijn interpretatie van studies die ik heb kunnen vinden. Bijvoorbeeld hier en hier en hier.
Als het een NMC batterij is en er is bijna 15000 per jaar meegereden, dan ga ik ervanuit dat die accu veelal tussen de 20-80 tot 0-100 is gebruikt. En dan zit je met 1000 cylcussen in een range waar de kans op problemen groot wordt, als inderdaad bovenstaande studie resultaten kloppen. Die 1000 zal uiteraard geen harde grens zijn, maar gebaseerd op dergelijke studies ga ik er persoonlijk van uit dat de kans gewoon simpelweg groot is op aankomende problemen (en/of dat je in ieder geval in de versnelde degradatie fase van de accu komt) met de accu bij een dergelijk aantal laadcyclussen. Uiteraard zul je vast ook geluk kunnen hebben met een accu die wel nog veel langer meegaat.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Dan doet deze Hyundai Ioniq het een stuk beter ondanks de slechts luchtgekoelde batterij.Xrypta schreef op maandag 24 juni 2024 @ 10:39:
[...]
Wellicht wel goed om dan gedegen onderzoek te verrichten op voorhand. Als ik deze (overigens zeer beperkte video qua info) zie, zou huur nog geen gekke optie zijn. Beste man heeft de ZOË inmiddels al weer verkocht/ geëxporteerd.
Wij hebben er ook één en inderdaad leuk wagentje. Maar, betaal je nog meer voor dan een Ioniq dus bevindt zich ook in de hogere regionen.jdbiggelaa schreef op maandag 24 juni 2024 @ 12:21:
Heb je ook gekeken naar de elektrische variant van de VW Up/Citigo/…? Wij rijden al een paar jaar een Citigo e iV als 2e auto en dat bevalt uitstekend. Probleemloos rijden, zo’n 250 km bereik in de zomer en veel praktische ruimte.
YouTube: Are EV-Specific Tires Better than Popular Non-EV Tires? — 2024
En Europa is weer een stapje dichterbij voor mijn droomauto!Zjanzjak schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 21:38:
Ik denk dat ik al weet wat de volgende (ik ben een dagdromer) EV gaat worden:
Rivian R2 !
[Afbeelding]
Rivian and Volkswagen Group Announce Plans for Joint Venture to Create Industry-Leading Vehicle Software Technology and for Strategic Investment by Volkswagen
:strip_exif()/f/image/qnEpgx6j6NpchFlHhimYvDBe.jpg?f=fotoalbum_large)
--0--------0--
Het is goed dat smaken verschillen (en dat dit soort grote bakken eigenlijk niet thuis hoort op Europese wegen).Zjanzjak schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 09:06:
[...]
En Europa is weer een stapje dichterbij voor mijn droomauto!
Ik vind de grootte eigenlijk wel meevallen, zo te zien niet groter dan de Kia EV9 of de nieuwe Ioniq 7 van Hyundai.daemonix schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:02:
[...]
Het is goed dat smaken verschillen (en dat dit soort grote bakken eigenlijk niet thuis hoort op Europese wegen).
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Dat zijn ook monstergrote bakken hoor. Maar de R1 is echt wel groter. Laatst nog met een Hongqi op pad geweest, die is ook meer dan 5 meter lang en meer dan 2 meter breed. Parkeren is echt wel een issue met zo'n bak. De Rivian R1 is nog groter.AnjaT850 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:43:
[...]
Ik vind de grootte eigenlijk wel meevallen, zo te zien niet groter dan de Kia EV9 of de nieuwe Ioniq 7 van Hyundai.
R2 zal inderdaad minder monsterlijk zijn, maar gezien de R1 kunnen ze beter een Europese ontwerper inhuren (en dan niet eentje van RR zoals bij de Hongqi of van BMW).
De R1 komt simpelweg gewoon NIET naar Europa.Kodess schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:52:
En de R2 is kleiner dan de R1. De R1 wordt niet in Europa verwacht. De R2 wel.
Dus er hoeft ook geen Europese ontwerper te komen.
De bedoeling is dat de R2 (en de R3 en R3X) naar Europa komen.
De Rivian R2 is trouwens 2 centimeter langer dan de Kia EV6 om maar wat te noemen.
--0--------0--
Gewenste auto of droomauto? Smaken verschillen, je kunt dit natuurlijk een mooie auto vinden, maar een droomauto?Zjanzjak schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 09:06:
[...]
En Europa is weer een stapje dichterbij voor mijn droomauto!
Rivian and Volkswagen Group Announce Plans for Joint Venture to Create Industry-Leading Vehicle Software Technology and for Strategic Investment by Volkswagen
[Afbeelding]
--0--------0--
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic
:strip_exif()/f/image/axPRULD2eOmuWiLKv4HZoAxq.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/otYf3m5uETtw0K8rjbExspBh.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/DX427bCWhiXkqET4fJFhPvzs.jpg?f=fotoalbum_large)