Dat heet een vuistregelTucanoItaly schreef op maandag 20 mei 2024 @ 09:19:
[...]
Dit vond ik een heel interessante observatie, mooie "rule of thumb" (wat is dat in het Nederlands?).
Vuistregel.TucanoItaly schreef op maandag 20 mei 2024 @ 09:19:
[...]
Dit vond ik een heel interessante observatie, mooie "rule of thumb" (wat is dat in het Nederlands?)
Spuit elf actie.
[ Voor 5% gewijzigd door NaN op 20-05-2024 09:37 ]
Ja, de ID.4 Pure is ook echt een instapper, kleine accu en langzaam laden.TucanoItaly schreef op maandag 20 mei 2024 @ 09:19:
[...]
Dit vond ik een heel interessante observatie, mooie "rule of thumb" (wat is dat in het Nederlands?).
Maar dat is wel erg afhankelijk van je budget, zoals de meeste dingen. Ik heb eens zitten kijken op EV-Database, en vanaf 35k begint die snellaad snelheid pas over de 400 te komen. En dan niet eens heel veel.
Open Corsa Electric 50 kWh 34.990 470 km/u MG4 64 kWh 35.785 630 km/u Peugeot e-208 50 kWh 35.870 460 km/u Fiat 600e 35.990 490 km/u
Ik zat even te kijken voorbij de 35.000 euro, maar het is echt heel wisselend. Ook rond de 45.000 heb je niet automatisch de garantie dat je boven de 400 km/u uitkomt qua snelladen. Zelfs relatief nieuwe auto's zoals de Volkswagen ID.4 Pure kost 44.990 en kan snelladen met 360 km/u.
Bedoelt voor lokale ritten, wellicht een keertje wat verder maar zeker niet vakantie in het verre zuiden of noorden.
Bv Parijs is voor mij 500km, als je vol vertrekt moet je al 2x een half uur laden.
Maar voor 5k meer heb je al de ID.4 Pro, met meer bereik,en veel sneller laden, dan zit je in Parijs met 1x 20 minuten laden.
Als iets minder ruimte ook prima is heb je voor dat geld ook een Kia EV6, de instapper van 44k laadt al met 750kmpu.
Niet volgens jouw eisen. Voor mij zou het geen 'instapper' zijn maar gewoon een volwaardige auto waar ik me prima 10 jaar mee zou redden. Inclusief verre vakanties.mitsumark schreef op maandag 20 mei 2024 @ 10:23:
[...]
Ja, de ID.4 Pure is ook echt een instapper, kleine accu en langzaam laden.
Bedoelt voor lokale ritten, wellicht een keertje wat verder maar zeker niet vakantie in het verre zuiden of noorden.
Niet iedereen is een autofanaat he.
En concessies maken hoort er ook bij.
[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 20-05-2024 10:30 ]
Je mag je niet enkel blindstaren op de laadsnelheid, je moet ook in rekening brengen hoe lang ze dit kunnen volhoudenTucanoItaly schreef op maandag 20 mei 2024 @ 09:19:
[...]
Maar dat is wel erg afhankelijk van je budget, zoals de meeste dingen. Ik heb eens zitten kijken op EV-Database, en vanaf 35k begint die snellaad snelheid pas over de 400 te komen. En dan niet eens heel veel.
Open Corsa Electric 50 kWh 34.990 470 km/u MG4 64 kWh 35.785 630 km/u Peugeot e-208 50 kWh 35.870 460 km/u Fiat 600e 35.990 490 km/u
Ik zat even te kijken voorbij de 35.000 euro, maar het is echt heel wisselend. Ook rond de 45.000 heb je niet automatisch de garantie dat je boven de 400 km/u uitkomt qua snelladen. Zelfs relatief nieuwe auto's zoals de Volkswagen ID.4 Pure kost 44.990 en kan snelladen met 360 km/u.
Vandaar dat een 10-80% (enige getal dat constructeur meedelen) misschien een betere vergelijking is
Nog een spuit elf.TucanoItaly schreef op maandag 20 mei 2024 @ 09:19:
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door pmiddeld op 20-05-2024 10:54 ]
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
De 10-80% is juist nietszeggend. Als je een 100kWh batterij hebt is de kans groot dat het langer duurt om die 10-80% te laden dan de 28kWh batterij van m'n oude Ioniq.bruneelm schreef op maandag 20 mei 2024 @ 10:42:
[...]
Je mag je niet enkel blindstaren op de laadsnelheid, je moet ook in rekening brengen hoe lang ze dit kunnen volhouden
Vandaar dat een 10-80% (enige getal dat constructeur meedelen) misschien een betere vergelijking is
Met de laadsnelheid in km/h reken je juist veel beter door zowel de laadcurve mee te nemen, alsook het verbruik van de auto.
Dus de laadsnelheid in km/h uitdrukken is de beste manier.
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Maar dan wel de laadsnelheid van 20 tot 80%, niet enkel de topsnelheid die maar even gehaald wordt.SpongeRob schreef op maandag 20 mei 2024 @ 11:24:
[...]
De 10-80% is juist nietszeggend. Als je een 100kWh batterij hebt is de kans groot dat het langer duurt om die 10-80% te laden dan de 28kWh batterij van m'n oude Ioniq.
Met de laadsnelheid in km/h reken je juist veel beter door zowel de laadcurve mee te nemen, alsook het verbruik van de auto.
Ik denk dan toch een combinatie van deze twee waarden.SpongeRob schreef op maandag 20 mei 2024 @ 11:24:
[...]
De 10-80% is juist nietszeggend. Als je een 100kWh batterij hebt is de kans groot dat het langer duurt om die 10-80% te laden dan de 28kWh batterij van m'n oude Ioniq.
Gemiddelde laadsnelheid in km/h bij 10-80% SOC.
BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V153 BMS 215 met CT003 V114
Dat is dan ook exact hoe EV database rapporteert, en dat zijn de getallen die ik hierboven gebruik.Eastman schreef op maandag 20 mei 2024 @ 11:26:
Ik denk dan toch een combinatie van deze twee waarden.
Gemiddelde laadsnelheid in km/h bij 10-80% SOC.
Ook al is het bij sommige autos beter om eerder te stoppen met laden en bv bij 60% alweer weg te rijden, maar die onzekerheid nemen we dan maar op de koop toe.
True, iedereen heeft andere wensen.de Peer schreef op maandag 20 mei 2024 @ 10:27:
[...]
Niet volgens jouw eisen. Voor mij zou het geen 'instapper' zijn maar gewoon een volwaardige auto waar ik me prima 10 jaar mee zou redden. Inclusief verre vakanties.
Niet iedereen is een autofanaat he.
En concessies maken hoort er ook bij.
Ook al is het maar 1x per jaar, ik vind dit soort reizen onacceptabel: elk uur sta je 20 minuten stil.
:strip_exif()/f/image/fh9YA2RzEdY3WBf6Qua3z6ih.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor 5k meer (of een andere auto) verminder je dit zo met 2+ uur.
Bv Kia EV6 LR RWD.
[ Voor 21% gewijzigd door mitsumark op 20-05-2024 12:00 ]
Als ik even reken is in het eerste geval de gemiddelde laadsnelheid 60kW en in het tweede geval 171kW. Het prijsverschil van een EV die gemiddeld met 171kW kan laden is denk ik toch wel meer dan die 5k.mitsumark schreef op maandag 20 mei 2024 @ 11:52:
[...]
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
De ID.4 Pure van 45k staat niet in ABRP, maar heb iets vergelijkbaars gepakt.PeterZ(on) schreef op maandag 20 mei 2024 @ 12:24:
[...]
Als ik even reken is in het eerste geval de gemiddelde laadsnelheid 60kW en in het tweede geval 171kW. Het prijsverschil van een EV die gemiddeld met 171kW kan laden is denk ik toch wel meer dan die 5k.
De ID.4 Pro kost 5k meer, doet het in 14u30 met 2u12 laden, scheelt dus 2u laden.
De onderste Kia EV6 LR RWD kost 51k (6k meer dan de instap ID.4), maar ook de EV6 SR RWD voor 44k is al 2x zo snel als de ID.4 Pure / net zo snel als de Pro voor minder geld.
In de ID.4 kun je wel meer bananendozen kwijt
[ Voor 14% gewijzigd door mitsumark op 20-05-2024 12:49 ]
Als ik op de EV-database kijk liggen de cijfers toch wel wat dichter bij elkaar dan ABRP aangeeft, 70kW om 140kW, twee keer zo snel i.p.v. bijna drie keer zo snel. Dus of de cijfers van ABRP overeen komen met de realiteit is dan wel de vraag. Maar je hebt gelijk, voor hetzelfde geld koop je een veel sneller ladende auto.mitsumark schreef op maandag 20 mei 2024 @ 12:36:
[...]
De ID.4 Pure staat niet in ABRP, maar heb iets vergelijkbaars gepakt.
De ID.4 Pro kost 5k meer, doet het in 14u45 met 2u12 laden, scheelt dus 2u laden.
De onderste Kia EV6 LR RWD kost 51k (6k meer dan de instap ID.4), maar ook de EV6 SR RWD voor 44k is al 2x zo snel als de ID.4 Pure / net zo snel als de Pro.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Met ABRP laad je niet elke keer exact van 10-80%, vaak ga je bij 70% alweer op weg, verschil kan dan groter zijn wellicht.PeterZ(on) schreef op maandag 20 mei 2024 @ 12:51:
[...]
Als ik op de EV-database kijk liggen de cijfers toch wel wat dichter bij elkaar dan ABRP aangeeft, 70kW om 140kW, twee keer zo snel i.p.v. bijna drie keer zo snel. Dus of de cijfers van ABRP overeen komen met de realiteit is dan wel de vraag. Maar je hebt gelijk, voor hetzelfde geld koop je een veel sneller ladende auto.
Daarnaast moet je natuurlijk ook 2x zo vaak van de snelweg af, soms stukje rijden, parkeren, inpluggen, en weer de snelweg op, dat kost je ook iedere keer een paar minuten en 2x zo vaak kans op ladefile of iets dat niet (lekker) werkt.
Als je iedere 2+ uur moet stoppen om te laden is dat prima te combineren met pauzes die je toch al wilde doen, moet je elk uur stoppen zit je echt te wachten op je auto.
[ Voor 4% gewijzigd door mitsumark op 20-05-2024 13:20 ]
Ik kan niet in jouw portemonnee kijken, maar als ik de keus heb tussen 5k in mijn zak houden of elk jaar 2 maal 3 uur langer op pad zijn.... dan weet ik het toch echt wel. Snelst verdiende geld in mijn leven.mitsumark schreef op maandag 20 mei 2024 @ 11:52:
[...]
Ieder zn eigen keus natuurlijk.jeroenkb schreef op maandag 20 mei 2024 @ 16:53:
[...]
Ik kan niet in jouw portemonnee kijken, maar als ik de keus heb tussen 5k in mijn zak houden of elk jaar 2 maal 3 uur langer op pad zijn.... dan weet ik het toch echt wel. Snelst verdiende geld in mijn leven.
Ik kijk altijd naar de TCO (bij verkoop is de auto bv ook 1k meer waard), en dan gaat het in mijn berekening over 4 tientjes per maand
Dat geeft je los van vakantie ook de mogelijkheid om trips binnen NL uberhaupt zonder laden te doen, of om slechts 1x per week (in het weekend) te hoeven laden ipv 2x of op ongunstigere momenten.
Zal voor iedereen anders zijn, maak je eigen afwegingen.
Eens. Ieder zijn eigen afweging.mitsumark schreef op maandag 20 mei 2024 @ 17:12:
[...]
Ieder zn eigen keus natuurlijk.
Ik kijk altijd naar de TCO (bij verkoop is de auto bv ook 1k meer waard), en dan gaat het in mijn berekening over 4 tientjes per maand
Dat geeft je los van vakantie ook de mogelijkheid om trips binnen NL uberhaupt zonder laden te doen, of om slechts 1x per week (in het weekend) te hoeven laden ipv 2x of op ongunstigere momenten.
Zal voor iedereen anders zijn, maak je eigen afwegingen.
Maar hoe kom je op 4 tientjes per maand?
5k meer. 1k meer restwaarde. Dus 4k te verspreiden. Als je op maar 4 tientjes per maand komt dan moet je dus meer dan 8 jaar met je auto doen?
Als ik een nieuwe EV prive koop ben ik idd van plan er 8 jaar mee te doen, vandaar ook dat ik niet echt zin heb in concessies.jeroenkb schreef op maandag 20 mei 2024 @ 17:17:
[...]
Eens. Ieder zijn eigen afweging.
Maar hoe kom je op 4 tientjes per maand?
5k meer. 1k meer restwaarde. Dus 4k te verspreiden. Als je op maar 4 tientjes per maand komt dan moet je dus meer dan 8 jaar met je auto doen?
Moet je natuurlijk niet teveel van dit soort dingen hebben, voor je het weet praat je over een paar honderd per maand extra (de overstap naar G9 AWD is bv wel prijzig, daar moet ik echt ff over nadenken...)
Ik hoop dat mensen mij kunnen helpen. Ik wil graag de BMW iX xDrive50 kopen, maar ik zit met een grote twijfel. Ik heb de koop al bevestigd, maar zit nog in mijn bedenktijd van 14 dagen.
Mijn twijfel gaat vooral over de afschrijving. De auto is nu 82k waard, maar wat zal de auto doen over 3 jaar? De techniek gaat erg snel en er komt een facelift aan, waardoor ik denk dat deze iX misschien over 3 jaar veel minder waard is. Over 3 jaar wil ik namelijk een nieuwe auto aanschaffen.
Heeft iemand hier ervaring met de iX?
Mijn andere optie is een BMW X5 45e, dus een plug-in hybride.
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Mijn twijfel gaat vooral over de afschrijving. De auto is nu 82k waard, maar wat zal de auto doen over 3 jaar? De techniek gaat erg snel en er komt een facelift aan, waardoor ik denk dat deze iX misschien over 3 jaar veel minder waard is. Over 3 jaar wil ik namelijk een nieuwe auto aanschaffen.
Dat heb je al een paar keer aangegeven op dit forum, maar niemand zal je uitsluitsel kunnen geven. Zowel de iX als de X5 45e zullen flink afschrijven. Maar welke meer in die drie jaar zullen we pas over drie jaar weten.Crypto_Exfil schreef op maandag 20 mei 2024 @ 20:12:
Ik hoop dat mensen mij kunnen helpen. Ik wil graag de BMW iX xDrive50 kopen, maar ik zit met een grote twijfel. Ik heb de koop al bevestigd, maar zit nog in mijn bedenktijd van 14 dagen.
Nagenoeg alle auto’s van die leeftijd en prijs gaan veel afschrijven in drie jaar.
Ik snap vooral niet dat je nu al weet dat je er maar 3 jaar mee gaat doen, koop een auto die beter bij je wensen past en rij er 6-8 jaar mee? Dan is de afschrijving ook gelijk een non-issue.Crypto_Exfil schreef op maandag 20 mei 2024 @ 20:12:
Zoals gezegd, elke (nieuwe) auto schrijft als een malle af de eerste paar jaar (in absolute getallen).
Hou rekening met 5-10% bij het wegrijden (dan is ie 2e hands) en vervolgens 1-2% per maand (afhankelijk van hoeveel je gaat rijden, dat geldt voor zo'n beetje iedere auto).
Dus zodra je wegrijdt zit je bv op 75k (7k afschrijving), vervolgens ff rekenen met een gemiddelde van 1,5% per maand: in het 1e jaar 12k eraf, 2e jaar 10k, 3e jaar 8k, zit je op een totale afschrijving van 37k (1k per maand gemiddeld!) en waarde van 45k.
Met een 2e hands X5 sla je die eerste hoge afschrijvingen over (incl de eerste 7k), dat scheelt een slok op een borrel, maar zijn je overige kosten per maand wel fors hoger (verzekering, wegenbelasting, brandstof...).
De IX is ook een occasion.mitsumark schreef op maandag 20 mei 2024 @ 20:37:
[...]
Ik snap vooral niet dat je nu al weet dat je er maar 3 jaar mee gaat doen, koop een auto die beter bij je wensen past en rij er 6-8 jaar mee? Dan is de afschrijving ook gelijk een non-issue.
Zoals gezegd, elke (nieuwe) auto schrijft als een malle af de eerste paar jaar (in absolute getallen).
Hou rekening met 5-10% bij het wegrijden (dan is ie 2e hands) en vervolgens 1-2% per maand (afhankelijk van hoeveel je gaat rijden, dat geldt voor zo'n beetje iedere auto).
Dus zodra je wegrijdt zit je bv op 75k (7k afschrijving), vervolgens ff rekenen met een gemiddelde van 1,5% per jaar: in het 1e jaar 12k eraf, 2e jaar 10k, 3e jaar 8k, zit je op een totale afschrijving van 37k (1k per maand gemiddeld!) en waarde van 45k.
Met een 2e hands X5 sla je die eerste hoge afschrijvingen over (incl de eerste 7k), dat scheelt een slok op een borrel, maar zijn je overige kosten per maand wel fors hoger (verzekering, wegenbelasting, brandstof...).
Excuses ik vraag alleen hulp lolVidaR-9 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 20:18:
[...]
Dat heb je al een paar keer aangegeven op dit forum, maar niemand zal je uitsluitsel kunnen geven. Zowel de iX als de X5 45e zullen flink afschrijven. Maar welke meer in die drie jaar zullen we pas over drie jaar weten.
Nagenoeg alle auto’s van die leeftijd en prijs gaan veel afschrijven in drie jaar.
Ok, dan sla je die 7k over, maar is de 1,5% per maand wat hoger.
Kom ik met dezelfde cijfers op waarde 47.5k en afschrijving 34.5k, iets minder dan 1k per maand.
Heel erg bedankt, maar hoef ik mij niet zorgen te maken over de markt zo snel gaat en mensen denken over 3/4 jaar ik wil toch sneller laden etc dan 30minuten etc ?mitsumark schreef op maandag 20 mei 2024 @ 20:39:
[...]
Ok, dan sla je die 7k over, maar is de 1,5% per maand wat hoger.
Kom ik met dezelfde cijfers op waarde 47.5k en afschrijving 34.5k, iets minder dan 1k per maand.
Ik waardeer je hulp heel erg !
een auto kost nou eenmaal geld. als je je zorgen maakt om de afschrijving moet je niet 82k stukslaan op een auto maar een toyota starlet 1999 kopen.Crypto_Exfil schreef op maandag 20 mei 2024 @ 20:12:
als je een idee wilt hebben hoe afschrijving eruit ziet, ga op zoek naar luxe ev's die te koop staan, denk taycan, eqs, ix, etc. als je echt de ballen uit je broek wilt lachen moet je kijken voor hoeveel jaguar i paces te koop staan. van rond de 1 ton naar 20-30k in 5 jaar tijd. je zult makkelijk 1000 euro per maand afschrijven ongeacht wat je doet met de auto als het voor 82k wordt gekocht. de redenen zijn bij jou al bekend, hoeft niet herhaald te worden.
smart fortwo electric drive 17.6kWh
Eerst en vooral, je zal zien dat het op een lange trip echt niet zo veel uit maakt of je nu in 30 of 25 minuten vol geraakt.Crypto_Exfil schreef op maandag 20 mei 2024 @ 20:43:
[...]
Heel erg bedankt, maar hoef ik mij niet zorgen te maken over de markt zo snel gaat en mensen denken over 3/4 jaar ik wil toch sneller laden etc dan 30minuten etc ?
Ik waardeer je hulp heel erg !
Als je gaat plassen, koffie gaat halen en even rustig wil zitten, dan zijn 30 min zo om.
Tweede punt, als je echt heel hard in zit met waardevermindering op een bedrag van 82k, dan koop je misschien een te dure auto voor je budget.
Je kan binnen 3 jaar ook beslissen om gewoon langer te rijden met die auto. Dat lijkt me niet echt een straf. Die auto zal beter zijn dan 90% van de auto’s op de markt.
En ten derde, wat zou het verschil in afschrijving kunnen zijn tussen de X5 en de iX? Zou het 10k zijn? En in het voordeel van welke auto?
Is dat een bedrag waar je echt slecht van slaapt? (Dan moet ik nog eens schrijven dat je te veel uit geeft aan een auto.)
Misschien bekijk ik het vanuit een andere bril. Ik ben in een fase van mijn leven waar ik geen auto kopp die ik niet 5 keer cash kan betalen, en ik wil niet dat een auto me tegen houdt om op vakantie te gaan. En als ik een auto koop, dan rijden we die tot die onbetrouwbaar wordt of echt niet meer aan de verwachtingen voldoet. De vorige auto is op 14 jaar weg gegaan omdat de herstel en onderhoudsfactuur zowat 3 keer zo hoog zou zijn als de waarde.
Dus ja… ik bekijk het wat afstandelijker. Een auto bepaalt mijn persoonlijkheid niet en ik heb lak aan de status die het mogelijk oplevert.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Je kunt hier wel om hulp blijven vragen, maar uiteindelijk zal jij de knoop zelf door moeten hakken, niet wij.
Als je vragen hebt over specs en het technisch vergelijken van auto's kan men je hier helpen. Als het gaat om tegen de afschrijving aanhikken moet je toch echt zelf besluiten wat je wil.
[ Voor 26% gewijzigd door Taro op 20-05-2024 21:10 ]
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV
Ja ik ben gewoon benieuwd naar de echte range van de IX 50 dat zal ervoor zorgen ik de knoop kan doorhakken of niet.Taro schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:09:
[...]
Je kunt hier wel om hulp blijven vragen, maar uiteindelijk zal jij de knoop zelf door moeten hakken, niet wij.
Als je vragen hebt over specs en het technisch vergelijken van auto's kan men je hier helpen. Als het gaat om tegen de afschrijving aanhikken moet je toch echt zelf besluiten wat je wil.
Want ik ga met de auto op vakantie, naar een gebied waar pas na 300km een laadstation is en ik moet door de bergen heen vandaar mijn zorgen.
Met welke afschrijvingspercentage reken jij in je TCO? Ben zelfs een beetje erg voorzichtig geweest en heb 20% per jaar aangehouden. Maar mijn gevoel zegt mij dat de auto echt wel meer waard moet zijn na 5 jaar dan nu mijn berekeningen aangeeft.mitsumark schreef op maandag 20 mei 2024 @ 17:26:
[...]
Als ik een nieuwe EV prive koop ben ik idd van plan er 8 jaar mee te doen, vandaar ook dat ik niet echt zin heb in concessies.
Moet je natuurlijk niet teveel van dit soort dingen hebben, voor je het weet praat je over een paar honderd per maand extra (de overstap naar G9 AWD is bv wel prijzig, daar moet ik echt ff over nadenken...)
Heel benieuwd welk gebied dat is, via https://abetterrouteplanner.com kan je doorgaans wel extra laadpalen vinden als je een reis wil plannen.Crypto_Exfil schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:15:
[...]
Ja ik ben gewoon benieuwd naar de echte range van de IX 50 dat zal ervoor zorgen ik de knoop kan doorhakken of niet.
Want ik ga met de auto op vakantie, naar een gebied waar pas na 300km een laadstation is en ik moet door de bergen heen vandaar mijn zorgen.
Je eerste elektrische auto? Ik proef ook nog range anxiety, dat is normaal, maar wat is je reden om voor deze auto te gaan? Waarom niet eerst kennismaken met een goedkopere EV met minder afschrijving en meer range om ervaring en vertrouwen op te doen?
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV
Verklaar nader ... HahaPrecedente schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:17:
[...]
Met welke afschrijvingspercentage reken jij in je TCO? Ben zelfs een beetje erg voorzichtig geweest en heb 20% per jaar aangehouden. Maar mijn gevoel zegt mij dat de auto echt wel meer waard moet zijn na 5 jaar dan nu mijn berekeningen aangeeft.
Ik heb een ruime auto nodig 3 kinderen en ik wil toch echt bij bmw blijven..Taro schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:19:
[...]
Heel benieuwd welk gebied dat is, via https://abetterrouteplanner.com kan je doorgaans wel extra laadpalen vinden als je een reis wil plannen.
Je eerste elektrische auto? Ik proef ook nog range anxiety, dat is normaal, maar wat is je reden om voor deze auto te gaan? Waarom niet eerst kennismaken met een goedkopere EV met minder afschrijving en meer range om ervaring en vertrouwen op te doen?
Marokko namelijk haha.
Ah, dan misschien zo'n Ecoflow accu met zonnepaneeltjes meenemen en achterin leggen?Crypto_Exfil schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:20:
[...]
Ik heb een ruime auto nodig 3 kinderen en ik wil toch echt bij bmw blijven..
Marokko namelijk haha.
300km zal voor een iX 50 geen enkel probleem zijn, in de zomer moet zelfs 450km haalbaar zijn bij redelijke snelweg-snelheden (boven de 120-130km/h gaat het verbruik zeer snel in de hoogte).Crypto_Exfil schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:15:
[...]
Ja ik ben gewoon benieuwd naar de echte range van de IX 50 dat zal ervoor zorgen ik de knoop kan doorhakken of niet.
Ik reken met:Precedente schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:17:
[...]
Met welke afschrijvingspercentage reken jij in je TCO? Ben zelfs een beetje erg voorzichtig geweest en heb 20% per jaar aangehouden. Maar mijn gevoel zegt mij dat de auto echt wel meer waard moet zijn na 5 jaar dan nu mijn berekeningen aangeeft.
Vaste afschrijving: maandelijks 1%
Variabel: maandelijks kilometrage/2000 (of jaarlijks/24000), voor mijn 8k km per jaar geeft dat 0,33%.
Samen in mijn geval 1,33% per maand.
Rij je de gemiddelde 12k per jaar kom je op 1,5%.
Rij je 25k per jaar kom je op 2% afschrijving per maand.
Misschien dat een Duitser wat minder afschrijft dan een Chinees, maar heb daar nog geen onderscheid gemaakt, wordt ook een beetje koffiedik kijken..
Misschien doe ik nog wel een factor 0,8 op Duitse premium auto's, Chinees 1,0 en de rest 0,9, dont know.
Gerekend over 8 jaar maakt het niet zoveel uit.
Haha sorry als het onduidelijk is. Ben benieuwd met hoeveel afschrijving jullie rekenen per jaar in jullie TCO berekeningen.
Onderstaand is mijn berekening op een aanschaf van een occasion van €37.000.-. Dan houd ik rekening met 20% per jaar afschrijving en kom ik dus na 5 jaar uit op een testbedrag van rond de €12.000,-. Maar dat lijkt mij erg weinig als ik eerlijk ben. Zou verwachten dat de auto dan meer waard is.
:strip_exif()/f/image/nP8xWpvyxUURRtwG1do5Ifpn.jpg?f=fotoalbum_large)
Heel duidelijk, bedankt! Maar dan is de afschrijving zelfs 22%mitsumark schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:31:
[...]
Ik reken met:
Variabel: maandelijks kilometrage/2000 (of jaarlijks/24000), voor mijn 8k km per jaar geeft dat 0,33%.
Misschien dat een Duitser wat minder afschrijft dan een Chinees, maar heb daar nog geen onderscheid gemaakt, wordt ook een beetje koffiedik kijken..
Misschien doe ik nog wel een factor 0,8 op Duitse premium auto's, Chinees 1,0 en de rest 0,9, dont know.
[ Voor 29% gewijzigd door Precedente op 20-05-2024 21:38 ]
https://www.bultenmaterieel.nl/bouwmaterieel/accu-aanhangerTaro schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:24:
[...]
Ah, dan misschien zo'n Ecoflow accu met zonnepaneeltjes meenemen en achterin leggen?
Ik weet niet of je die 40kWh niet kwijt bent aan extra weerstand
Of lager model, in 40 en zelfs 60kWh: https://www.greenhybrids.nl/trailers/
[ Voor 31% gewijzigd door mitsumark op 20-05-2024 22:19 ]
Met 12k km per jaar kom ik ook op 20% per jaar.Precedente schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:33:
[...]
Haha sorry als het onduidelijk is. Ben benieuwd met hoeveel afschrijving jullie rekenen per jaar in jullie TCO berekeningen.
Onderstaand is mijn berekening op een aanschaf van een occasion van €37.000.-. Dan houd ik rekening met 20% per jaar afschrijving en kom ik dus na 5 jaar uit op een testbedrag van rond de €12.000,-. Maar dat lijkt mij erg weinig als ik eerlijk ben. Zou verwachten dat de auto dan meer waard is.
[Afbeelding]
[...]
Heel duidelijk, bedankt! Maar dan is de afschrijving zelfs 22%haha.
Je kunt altijd nog proberen te corrigeren voor inflatie, dat gaat er dan weer vanaf (afgelopen jaren was dit best fors, en tijdens corona tekorten ook in relatie tot auto's, maar historisch praat je over nog geen 2% per jaar).
Beter iets te streng rekenen en straks een mazzeltje hebben van 1000 euro, dan er bij inruil achter komen dat je 2000 tekort komt
NB: mijn huidige auto is volgens mn berekening ongeveer 5k waard, dit is ook wat ik bij inruil krijg, ondanks dat ik gelijkwaardige auto's ook te koop zie staan voor 8-10k op marktplaats (niet dat ze daarvoor verkocht worden).
[ Voor 19% gewijzigd door mitsumark op 20-05-2024 22:05 ]
Ik mag een nieuwe leaseauto kiezen. De afgelopen 5 jaar in een Tesla Model 3 LR gereden. Nu zit ik al weken in dubio over welke auto het moet gaan worden. Goede software en een fatsoenlijke app is echt een must voor me.
De lijst is inmiddels uitgedund tot 4 auto's
- Tesla Model Y ("Normaal")
- Ford Explorer EV Extended Range
- Renault Scenic E-Tech 87kW
- Xpeng G6 Long Range (maar staat nog niet in het portaal)
Qua netto kosten zijn de auto's even duur. Een Model Y LR RWD is daarin tegen weer 50 euro duurder. Dus door de "standard range" in deze lijst te zetten vergelijk ik een beetje appels met peren.
De Ford, Renault (en waarschijnlijk Xpeng) hebben dus voor hetzelfde bedrag allemaal een stuk meer (WLTP) bereik. Verbruikscijfers, laadcurve en echte real world cijfers zijn er van de Ford, Renault en Xpeng nog niet (echt).
Voordeel van Tesla is, cliche, het laadnetwerk, snelheid en de software. Uit het verleden niet zo'n goede ervaring gehad met legacy software in Renaults en Fords. Ik weet niet hoe het tegenwoordig met hun EVs gaat?
Qua netto kosten zijn de auto's even duur. Een Model Y LR RWD is daarin tegen weer 50 euro duurder. Dus door de "standard range" in deze lijst te zetten vergelijk ik een beetje appels met peren.
De Ford, Renault (en waarschijnlijk Xpeng) hebben dus voor hetzelfde bedrag allemaal een stuk meer (WLTP) bereik. Verbruikscijfers, laadcurve en echte real world cijfers zijn er van de Ford, Renault en Xpeng nog niet (echt).
Voordeel van Tesla is, cliche, het laadnetwerk, snelheid en de software. Uit het verleden niet zo'n goede ervaring gehad met legacy software in Renaults en Fords. Ik weet niet hoe het tegenwoordig met hun EVs gaat?
Tesla software blijft wel top, als dit belangrijk voor je is zou ik m toch op de shortlist houden, zeker als je niet ontevreden bent over je huidige M3.Recci schreef op maandag 20 mei 2024 @ 22:05:
Ik mag een nieuwe leaseauto kiezen. De afgelopen 5 jaar in een Tesla Model 3 LR gereden. Nu zit ik al weken in dubio over welke auto het moet gaan worden. Goede software en een fatsoenlijke app is echt een must voor me.
Qua netto kosten zijn de auto's even duur. Een Model Y LR is daarin tegen weer 50 euro duurder. Dus door de "standard range" in deze lijst te zetten vergelijk ik een beetje appels met peren.
Met de Y LR bedoel je de LR RWD versie, niet de LR AWD? Misschien de extra 50 euro waard?
Die G6 kon nog wel eens duur uitpakken in de lease (zie het Xpeng topic), maar zou die persoonlijk wel boven de Ford/Renault plaatsen. Deels onderbuik, deels laadsnelheid/laadruimte en "reviews" voor zover die er zijn.
Bij investeringen moet je het moment dat je instapt zorgvuldig uitkiezen, of gradueel instappen... Ik denk niet dat een auto daar bij hoort...Crypto_Exfil schreef op maandag 20 mei 2024 @ 20:12:
...
...
Model 3 LR (model 2023)
Thanks, de LR RWD inderdaad. Hoe vaak ik die extra range zal gebruiken is enkelen keren per jaar, dus dat is het niet waard.mitsumark schreef op maandag 20 mei 2024 @ 22:14:
[...]
Tesla software blijft wel top, als dit belangrijk voor je is zou ik m toch op de shortlist houden, zeker als je niet ontevreden bent over je huidige M3.
Met de Y LR bedoel je de LR RWD versie, niet de LR AWD? Misschien de extra 50 euro waard?
Die G6 kon nog wel eens duur uitpakken in de lease (zie het Xpeng topic), maar zou die persoonlijk wel boven de Ford/Renault plaatsen. Deels onderbuik, deels laadsnelheid/laadruimte en "reviews" voor zover die er zijn.
Ik zal even in het Xpeng topic duiken.
Als het financiële plaatje van een auto dermate belangrijk is dat je terug blijft komen op de afschrijving, denk ik dat je überhaupt niet naar een recente BMW moet kijken.Crypto_Exfil schreef op maandag 20 mei 2024 @ 20:12:
Ben zeeeer tevreden over de software / infotainment in de renault. Das in no way te vergelijken met het oude spul. Is ook niet meer door renault zelf gemaakt maar door LG en Google. Android Automotive als OS is gewoonweg geweldig. Qua gebruik zeker gelijkwaardig en misschien wel meer responsive als tesla. Alleen het updatebeleid voor updates van de auto zelf is bij renault nogal ondoorzichtig.Recci schreef op maandag 20 mei 2024 @ 22:05:
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Welke functionaliteit moet er in die app zitten zodat jij 'em fatsoenlijk noemt?Recci schreef op maandag 20 mei 2024 @ 22:05:
Er is trouwens ook een Scenic topic; Het grote Renault Scenic e-Tech 2024 topic
Even ter info. De iX wordt nauwelijks verkocht omdat het in grootte een kleine auto is.Crypto_Exfil schreef op maandag 20 mei 2024 @ 20:12:
Goede bereik en ook best zuinig, maar hij is wel heel groot en zwaar.
Gezien de situatie nu, zou ik toch een X5 hybride overwegen.
Nee BMW schrijft minste af van alle EV's.mitsumark schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:31:
[...]
Ik reken met:
Chinese auto's zijn nog niet zo lang op de markt, maar als voorbeeld een NIO ET7 (ook topmodel)
NP vanaf 95k (long range)
Na 1,5 jaar nog maar 50k met 20k km erop.
Zegt ook veel.
Soms ligt het wat gecompliceerder. Dan is het niet een kwestie van 3 uur langer op pad zijn, voor sommige mensen. Het is verschil tussen een extra overnachting of in 1 dag kunnen doorrijden. Als je het budget ruim voor handen hebt, dan kan ik me voorstellen dat je die extra uitgave doet.jeroenkb schreef op maandag 20 mei 2024 @ 16:53:
of elk jaar 2 maal 3 uur langer op pad zijn
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Ik blijf me herhalen, in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Daarnaast is er ook een verschil tussen vraagprijs en verkoopprijs. Ik volg al een tijdje een i-Pace en die heb ik in een jaar 10k in prijs zien dalen, en hij staat nog steeds bij dezelfde dealer.kx22 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 08:27:
[...]
Nee BMW schrijft minste af van alle EV's.
Chinese auto's zijn nog niet zo lang op de markt, maar als voorbeeld een NIO ET7 (ook topmodel)
Zegt ook veel.
Het hangt van zoveel factoren af en onze breinen die passen zich heel erg aan door middel van Normalcy Bias
Maar de afgelopen vijf jaar is geen normale tijd voor afschrijving van de auto's. Normaal reed je weg van de dealer en had je al 30% waarde-afschrijving.
Maar wat ik wel weet, is dat ik meer vertrouwen heb in de waarde van een EV over 5 jaar dan over een ICE. Met alle milieuzones, brandstofprijzen is het een waarde wat ik heel erg spannend zou vinden.
Wat ik wel weet, is dat in de spreadsheet van Crypto met 0,30 cent gerekend wordt, met zo'n verbruik scheelt dat natuurlijk best wel als je met zonnepanelen gaat laden.
Daarnaast, 300km door de bergen is prima. Dat red je makkelijk. En je maakt natuurlijk helemaal de blitz in Marokko met een EV
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Op basis van kennis uit het verleden (dus historie) maak ook jij de meeste beslissingen.Ecological schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:11:
[...]
Ik blijf me herhalen, in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Daarnaast is er ook een verschil tussen vraagprijs en verkoopprijs. Ik volg al een tijdje een i-Pace en die heb ik in een jaar 10k in prijs zien dalen, en hij staat nog steeds bij dezelfde dealer.
Het hangt van zoveel factoren af en onze breinen die passen zich heel erg aan door middel van Normalcy Bias
Maar de afgelopen vijf jaar is geen normale tijd voor afschrijving van de auto's. Normaal reed je weg van de dealer en had je al 30% waarde-afschrijving.
Maar wat ik wel weet, is dat ik meer vertrouwen heb in de waarde van een EV over 5 jaar dan over een ICE. Met alle milieuzones, brandstofprijzen is het een waarde wat ik heel erg spannend zou vinden.
Wat ik wel weet, is dat in de spreadsheet van Crypto met 0,30 cent gerekend wordt, met zo'n verbruik scheelt dat natuurlijk best wel als je met zonnepanelen gaat laden.
Daarnaast, 300km door de bergen is prima. Dat red je makkelijk. En je maakt natuurlijk helemaal de blitz in Marokko met een EV
Zie relaties, aandelen en werk.
Als je weet dat iets werkt, dan werkt het waarschijnlijk de volgende keer ook. Het kan zeker fout gaan, maar op basis van historie heb je kennis opgebouwd en weet je wat je moet vermijden.
Als een BMW de laatste 5 jaar minder afschrijft dan Chinese auto's, is de kans groter dat ze ook de aankomende 5 jaar minder afschrijven dan Chinese auto's. De gedachtegang is dat BMW al een bewezen merk is (ondanks dat ze qua EV nog "jong" zijn) en dat de dealernetwerk gewoon sterker is.
PS, als je tips over een iPace wilt:
Koop GEEN 2018-2019 model, is gewoon een loterij. Weet ik uit ervaring (historie)
Mee eens met je gedachtegang, en bedankt voor de tip.kx22 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:58:
[...]
Op basis van kennis uit het verleden (dus historie) maak ook jij de meeste beslissingen.
Zie relaties, aandelen en werk.
Als je weet dat iets werkt, dan werkt het waarschijnlijk de volgende keer ook. Het kan zeker fout gaan, maar op basis van historie heb je kennis opgebouwd en weet je wat je moet vermijden.
Als een BMW de laatste 5 jaar minder afschrijft dan Chinese auto's, is de kans groter dat ze ook de aankomende 5 jaar minder afschrijven dan Chinese auto's. De gedachtegang is dat BMW al een bewezen merk is (ondanks dat ze qua EV nog "jong" zijn) en dat de dealernetwerk gewoon sterker is.
PS, als je tips over een iPace wilt:
Koop GEEN 2018-2019 model, is gewoon een loterij. Weet ik uit ervaring (historie)
Alleen, "BMW schrijft minste af van alle EV's", is natuurlijk zo abstract, maar dat de kans is dat een BMW iX langzamer afschrijft dan een Nio ET7 de komende 5 jaar, natuurlijk wel een stuk groter.
Maar een i3 is ook een BMW, en die zou ik dan weer niet willen kopen.
Mijn Zeekr is (business) lease, ook vanwege de afschrijving, ik betaal meer, maar hoef me er niet druk over te maken als over 3 jaar mijn lease contract afloopt en ik een nieuwe auto uit mag kiezen. Misschien een Lotus, of toch een Rivian tegen die tijd.
[ Voor 9% gewijzigd door Ecological op 21-05-2024 13:26 ]
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Ik heb bijna vijf jaar in een Kona gereden. Gekocht aan € 45000, vorige zomer verkocht aan € 23000 (beide incl BTW). Toen was in BE een BEV nog 120% aftrekbaar (zakelijk gekocht).
Denk niet dat ik ooit nog een auto ga hebben die zo weinig afschrijft ...
22k in 5 jaar noem jij weinig?3_s schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 16:04:
Ik heb bijna vijf jaar in een Kona gereden. Gekocht aan € 45000, vorige zomer verkocht aan € 23000 (beide incl BTW). Toen was in BE een BEV nog 120% aftrekbaar (zakelijk gekocht).
(ik heb er geen verstand van overigens. Ben gewoon verbaasd)
Mooi dat je dat zegt hahaEcological schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:25:
[...]
Mee eens met je gedachtegang, en bedankt voor de tip.
Alleen, "BMW schrijft minste af van alle EV's", is natuurlijk zo abstract, maar dat de kans is dat een BMW iX langzamer afschrijft dan een Nio ET7 de komende 5 jaar, natuurlijk wel een stuk groter.
Maar een i3 is ook een BMW, en die zou ik dan weer niet willen kopen.
Mijn Zeekr is (business) lease, ook vanwege de afschrijving, ik betaal meer, maar hoef me er niet druk over te maken als over 3 jaar mijn lease contract afloopt en ik een nieuwe auto uit mag kiezen. Misschien een Lotus, of toch een Rivian tegen die tijd.
Want ik heb een i3 als 2e auto. Ok, helemaal met iedereen eens dat het een lelijkerd is....
Maar tot op heden heb ik nog geen eigenaar negatief over horen praten (ik zit op facebookforum van de i3 groep, terwijl dat met mijn iPace wel het geval is). Het is een auto met heel weinig kosten en weinig problemen.
Hij is niet heel zuinig met gemiddeld 17kWh per 100km, maar binnen is heel dus bijna net zo ruim als een 3 serie!
Zeekr is prachtig, stond/staat ook op mijn lijstje om mijn iPace op te volgen volgend jaar. Lotus staat heel hoog op mijn lijstje, maar nadeel is dat die 5.10m is. Ik kom vaak in Parijs en daar wil je echt niet parkeren met zo een groot ding (zonder schade te rijden). Nu is mij ipace 4.60m
Tja, het is maar waarmee je het vergelijkt. Een Audi Q8 e-tron Sportback S Line 55 (28k klm) werd op 22 mrt 2023 voor 109.000,- te koop gezet en staat nu (nog steeds) voor 79.995,- te koop.de Peer schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 16:06:
[...]
22k in 5 jaar noem jij weinig?
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
Ik denk dat dat te vergelijken is met een Tesla 3.de Peer schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 16:06:
[...]
22k in 5 jaar noem jij weinig?
Model 3 2019 kostte toen ca 50k, en die zal nu ca 28-30k waard zijn.
Buiten Parijs parkeren en dan met de trein? Of Uber vanuit hotel met grote parkeergarage?kx22 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 16:18:
[...]
Mooi dat je dat zegt haha
Want ik heb een i3 als 2e auto. Ok, helemaal met iedereen eens dat het een lelijkerd is....
Maar tot op heden heb ik nog geen eigenaar negatief over horen praten (ik zit op facebookforum van de i3 groep, terwijl dat met mijn iPace wel het geval is). Het is een auto met heel weinig kosten en weinig problemen.
Hij is niet heel zuinig met gemiddeld 17kWh per 100km, maar binnen is heel dus bijna net zo ruim als een 3 serie!
Zeekr is prachtig, stond/staat ook op mijn lijstje om mijn iPace op te volgen volgend jaar. Lotus staat heel hoog op mijn lijstje, maar nadeel is dat die 5.10m is. Ik kom vaak in Parijs en daar wil je echt niet parkeren met zo een groot ding (zonder schade te rijden). Nu is mij ipace 4.60m
Ik heb ook een i3 gereden! Ik vind hem erg leuk en echt een prima auto, maar hij ging nieuw tegen de 50k!
Er staat volgens mij in nederland 1 tweedehands NIO ET7 te koop (die overigens nog in Duitsland staat), die je nu nieuw kunt kopen voor 73k (met huuraccu, net als de 2e hands versie), dus de suggestie dat er een afschrijving zou zijn van 45k voor "chinese auto's" lijkt me verre van de realiteit.kx22 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 08:27:
[...]
Nee BMW schrijft minste af van alle EV's.
Zegt ook veel.
Ga je uit van 73k, minus initiele 10%, en dan 18 maanden 1,5% per maand eraf komt je wel rond de 50k uit.
18-22k ahumTommie12 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 16:20:
[...]
Ik denk dat dat te vergelijken is met een Tesla 3.
Ja, met 2 ton op de teller, sommigen zelfs 50k km per jaar gereden...
Dan moet je beter kijken, voor 20k zit je ruim onder de 150.000km. En vraagprijs.mitsumark schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 20:21:
[...]
Ja, met 2 ton op de teller, sommigen zelfs 50k km per jaar gereden...
[ Voor 3% gewijzigd door voog op 21-05-2024 21:45 ]
Ik zie er een aantal ja, zelfs een LR voor 22k.voog schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 21:44:
Dan moet je beter kijken, voor 20k zit je ruim onder de 150.000km. En vraagprijs.
Bij je link keek ik gewoon even naar de bovenste 10, neus was kort
Ben terug van vakantie, dus haal deze van eergisteren toch weer even aan.TucanoItaly schreef op maandag 20 mei 2024 @ 09:19:
[...]
Dit is dus voor mij het probleem. Ik heb nu mijn ioniq uit 2017, snellaadsnelheid van 420km/u.
Ik kan me niet voorstellen dat je tevreden kan zijn met een auto die minder dan dat snellaad.
En toch moet ik een nieuwe (occassion) EV kopen (meer ruimte nodig ivm nummer 3 die er aan komt), er zou toch een flinke daling in prijs zijn dit jaar door vrijkomende lease modellen.....
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Achja kwestie van aanpassen. Valt prima mee te leven hoor. Maar binnen 1 dag op je vakantiebestemming zit er dan niet inKodess schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 12:54:
[...]
Ben terug van vakantie, dus haal deze van eergisteren toch weer even aan.
Dit is dus voor mij het probleem. Ik heb nu mijn ioniq uit 2017, snellaadsnelheid van 420km/u.
Ik kan me niet voorstellen dat je tevreden kan zijn met een auto die minder dan dat snellaad.
En toch moet ik een nieuwe (occassion) EV kopen (meer ruimte nodig ivm nummer 3 die er aan komt), er zou toch een flinke daling in prijs zijn dit jaar door vrijkomende lease modellen.....
Meh, ligt eraan hoe ver je rijd. Rij je elke dag 300km en kun je dan een nacht laden is het geen probleem.Kodess schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 12:54:
[...]
Wij zijn vorig jaar met jonge 2 kids in een eNiro naar Denemarken gereden en nooit op de auto hoeven te wachten. Met 2 jonge kids neem je toch al snel 30 minuten pauze (zo niet langer) waardoor de auto niet meer bottleneck is. Nu ik er over nadenk, als we een keer verder gaan met onze EV6 is het wellicht een nadeel omdat ik nu tussendoor terug naar de lader 'moet' om deze te ontkoppelen omdat die vol is.
Hebben meer mensen een eigenwijs hoofd wat maar niet wil wennen aan dat 100km bereik niet weinig is?
Mijn hoofd blijft eens soort stres stofje afgeven als ik minder dan 100km zie maar in praktijk is dat nog steeds 20% . Dat is bijna nog een kwart accu.
4 Jaar rij ik nu BEV en nog steeds denken mijn hersenen dat 20% accu meer is dan 100km range (in mijn auto dus hetzelfde)
Mijn hoofd blijft eens soort stres stofje afgeven als ik minder dan 100km zie maar in praktijk is dat nog steeds 20% . Dat is bijna nog een kwart accu.
4 Jaar rij ik nu BEV en nog steeds denken mijn hersenen dat 20% accu meer is dan 100km range (in mijn auto dus hetzelfde)
FreeReef.nl
Meerdere keren 1% aangeraakt, wat wellicht kan helpen is het te relativeren: ergste geval wordt je even getakeld naar de supercharger.World Citizen schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 17:47:
Hebben meer mensen een eigenwijs hoofd wat maar niet wil wennen aan dat 100km bereik niet weinig is?
Verder begrijpelijk hoor dat je brein dit lastig kan vinden!
Eigenlijk alles van de auto bedienen (deuren, ramen, kofferbak), voorverwarming instellen, alles m.b.t laden kunnen inzien en regelen (percentage, snelheid).Zjanzjak schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 07:49:
[...]
Welke functionaliteit moet er in die app zitten zodat jij 'em fatsoenlijk noemt?
Er is trouwens ook een Scenic topic; Het grote Renault Scenic e-Tech 2024 topic
Heb ik ook, ik rij normaal gesproken in een Kona, en vind ook dat ik moet laden bij 2 cijfers bereik in km. Afgelopen weken heb ik tijdens mijn vakantie in een Polestar gereden, de info die je als bestuurder krijgt geeft standaard ook het percentage, dan is niet 100km maar 10% mijn grens.World Citizen schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 17:47:
Apart is het wel.
Ligt er erg aan welk type. Denk dat die van mij ook niet veel meer gaat opleveren, maar kwam van 67k, dus zo’n 40k afschrijving in 5 jaarTommie12 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 16:20:
[...]
Ik denk dat dat te vergelijken is met een Tesla 3.
De RWD en LR zie je ook al vrij veel op autoscout voor 23-24k trouwens. En dan met zelfs “maar” 60.000km
Edit: die correctie werd ook al door veel anderen gedaan
[ Voor 9% gewijzigd door JohanB op 22-05-2024 20:13 ]
Ramen, kofferbak bedienen vanuit een app zou normaal gezien nooit mogen kunnen om veiligheidsredenen.Recci schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 18:29:
[...]
Eigenlijk alles van de auto bedienen (deuren, ramen, kofferbak), voorverwarming instellen, alles m.b.t laden kunnen inzien en regelen (percentage, snelheid).
Toch verrekte handig. Maar met 2FA op je account lijkt me dat een stuk minder een probleem?Scientific schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 20:11:
[...]
Ramen, kofferbak bedienen vanuit een app zou normaal gezien nooit mogen kunnen om veiligheidsredenen.
Is eerder een kwestie van fysieke veiligheid. Een raam sluiten of een koffer openen (laat slaan sluiten) kan fysiek letsel of materiële schade veroorzaken.Recci schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 20:48:
[...]
Toch verrekte handig. Maar met 2FA op je account lijkt me dat een stuk minder een probleem?
Daarom kan ontgrendelen bvb wel, maar een deur openen niet op afstand.
Ik mag inderdaad wel de kofferklep open en dicht doen op afstand, maar niet de ramen en mijn dak.
Althans, ik mag het dak nog op afstand dicht doen als hij in "vent" standje staat. Dan staat hij een heel klein beetje open.
Al het andere vind Tesla gevaarlijk met vingers van kinderen.
Althans, ik mag het dak nog op afstand dicht doen als hij in "vent" standje staat. Dan staat hij een heel klein beetje open.
FreeReef.nl
Als je de ramen open doet op en wegloopt en dan de auto unlocked laat (door bijv de keycard bij openen te gebruiken), dan kan je ze wel op afstand dicht doen door de auto weer te locken.World Citizen schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:50:
[...]
Onze i3 heeft uberhaupt maar 100km bereik, prima te doen met woon-werk en familie op 15km afstand (enkele reis).World Citizen schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 17:47:
Vroeger (ICE) was mn vrouw al gestrest als het lampje ging branden bij 90km bereik (kan ik nog wel een keer heen en weer?), bij 50km bereik moest is 's avonds laat gaan tanken.
Nu is 90km bereik bijna vol, 2x heen en weer met reserve. Zelf stekkeren op de oprit is ook een plus, het wennen koste een jaartje
Laatst ging ze zelfs met 18km bereik een rit aan van 15km, dat was wel even spannend, maar uiteindelijk met 4%/4km bereik aangekomen (standje ECO PRO Plus ipv Comfort).
[ Voor 7% gewijzigd door mitsumark op 22-05-2024 23:29 ]
Voor zover ik weet kan je via de app van Renault niet bij de Scenic de deuren, ramen en kofferbak openen.Recci schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 18:29:
Eigenlijk alles van de auto bedienen (deuren, ramen, kofferbak), voorverwarming instellen, alles m.b.t laden kunnen inzien en regelen (percentage, snelheid).
Er is al wel jaren sprake (sinds release van de Megane E Tech) dat je de deuren kon ontgrendelen via de app en dat die functionaliteit er aan komt/kwam, maar tot op heden niets van dat.
Qua laden kan je niet de snelheid regelen.
Als ik voor mezelf spreek; budget is gewoon de harde beperking. Tevreden, nee. Maar als je die poen niet hebt of niet wil uitgeven, dan houdt het gauw op.Kodess schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 12:54:
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
En toch ben ik ruim 80% van de tijd tevreden met een laadsnelheid die dichter bij de 240 ligt dan de 420. Waarom? Omdat ik zeker 80% van de tijd mijn kilometers maak op AC laden. Ja, DC laden is traag, maar die paar keer per maand even aftoppen stoort niet enorm. De volgende EV (al in bestelling) zit wel een stukje boven de 500km/u en da's zeker mooi meegenomen, helemaal op vakantie, maar de rest van de tijd is een hoge DC laadsnelheid niet enorm belangrijk voor ons gebruik.Kodess schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 12:54:
[...]
Ben terug van vakantie, dus haal deze van eergisteren toch weer even aan.
Nee, ik rij hem regelmatig leeg tot 10-20km range. Nu is de totale range van de ook nog geen 300km, dat helpt ook met sneller wennen, dus ik verwacht dat het met de vervanger straks, die wel 500km range heeft wel goed komt.World Citizen schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 17:47:
Op onbekende trajecten hangt het af van de dichtheid van laadplekken. Als er om de 10-20 km een laadplek is, dan boeit 30-40 km range me minder dan op een stuk waar de volgende laadplek 50-100km verder is. Liever wel minimaal 1 laadplek buffer in de accu zeg maar.
Op bekende trajecten normaal gesproken helemaal geen stress, al vermijd ik liever wel turtle mode op de snelweg. Dat was voor mij het laatste range anxiety moment: door een laadpaalstoring naar de volgende DC lader zo'n 15 km verderop moeten met een GoM die 12 aangaf, geen afslagen tussendoor en snelweg. Dat werd dus wel turtle mode op de snelweg. Wel gered, maar dat rijdt niet fijn als je zelfs niet meer mee kan komen met vrachtwagens.
In de Kona kun je het accupercentage op het middenscherm aflezen als-ie in de "Map" modus staat, aan de rechterkant. Misschien moet je het instellen, maar zo weet ik het percentage altijd. Alleen als ik AA voor navigatie heb aan staan, dan heb ik het niet in beeld, maar moet ik even heen en weer switchen naar de "Map" modus.Diederik schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 18:33:
[...]
Heb ik ook, ik rij normaal gesproken in een Kona, en vind ook dat ik moet laden bij 2 cijfers bereik in km. Afgelopen weken heb ik tijdens mijn vakantie in een Polestar gereden, de info die je als bestuurder krijgt geeft standaard ook het percentage, dan is niet 100km maar 10% mijn grens.
Apart is het wel.
Volgens mij bedoel je VERgrendelen...Scientific schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:34:
[...]
Is eerder een kwestie van fysieke veiligheid. Een raam sluiten of een koffer openen (laat slaan sluiten) kan fysiek letsel of materiële schade veroorzaken.
Daarom kan ontgrendelen bvb wel, maar een deur openen niet op afstand.
Ik kan mijn Ioniq6 zowel ver- als ontgrendelen. Net zoals airco op- en afzetten. De laadklep kan ik openen & sluiten, maar koffer geen van beide.
In mijn Leafs (2013, 2016 en 2018) had ik dat wel-eens. Dat had voornamelijk te maken met dat ik in de navigatie geen betrouwbare inschatting van mijn aankomstpercentage had, de accu's van die auto's minder voorspelbaar waren voor mij en het verbruik harder schommelde.World Citizen schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 17:47:
In mijn 2022 Model 3 RWD heb ik er over nu bijna 80.000km in 1,5 jaar nog nooit last van gehad. De schatting in de navigatie op aankomst bij bestemming of lader klopt eigenlijk altijd behoorlijk goed, en in alle gevallen klopt hij het laatste +- 30 minuten wel heel behoorlijk, en kan je duidelijk spelen met dat percentage door met je rijstijl te spelen. Ik heb in Duitsland regelmatig dat de schatting door stevig doorrijden iets pessimistischer wordt, en ik <0% bij een lader zou uitkomen. Rustiger rijden of een lader dichterbij uitpikken lost dat dan gewoon op. Die "aankomstzekerheid" maakt dat ik me daar nog nooit zorgen over heb gemaakt.
Zéker in Nederland waar in de gebieden waar ik rijd (Gelderland / Brabant / Randstad / Utrecht) is er bij elk tankstation wel een laadmogelijkheid en zit je zelden verder dan 10km van een (snel)lader vandaan.
Ik kom van lange ritten of naar werk gerust met 0% aan op bestemming zonder zorgen als ik weet dat er een lader is (werk en thuis bijvoorbeeld). Op vakantieparken met twijfelachtige laadinfra houd ik liever zo veel speling aan tot de dichtstbijzijnde supercharger. Maar ook daar wordt het in rap tempo beter. De laatste CenterParcs waar ik was (Les Trois Forets) waren ze op alle 12? parkeerplaatsen minimaal 10 laders aan het neerzetten.
Nice! Een 60 Ah dus? Dit is mijn record afstand en laag in SoC% met m'n BMW i3 94 Ah.mitsumark schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 23:24:
[...]
Onze i3 heeft uberhaupt maar 100km bereik, prima te doen met woon-werk en familie op 15km afstand (enkele reis).
Vroeger (ICE) was mn vrouw al gestrest als het lampje ging branden bij 90km bereik (kan ik nog wel een keer heen en weer?), bij 50km bereik moest is 's avonds laat gaan tanken.
Nu is 90km bereik bijna vol, 2x heen en weer met reserve. Zelf stekkeren op de oprit is ook een plus, het wennen koste een jaartje
Laatst ging ze zelfs met 18km bereik een rit aan van 15km, dat was wel even spannend, maar uiteindelijk met 4%/4km bereik aangekomen (standje ECO PRO Plus ipv Comfort).
Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.
Hoe dan. Zelfs EV database schat best case scenario "maar" 255km.DrBOB101 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 18:54:
[...]
Nice! Een 60 Ah dus? Dit is mijn record afstand en laag in SoC% met m'n BMW i3 94 Ah.
[Afbeelding]
Op basis van 27.2kWh netto capaciteit zit je onder de 10kWh/100km?
https://ev-database.org/car/1104/BMW-i3-94-Ah
Die van ons staat altijd op comfort ipv eco pro, maar we zien bij lange na niet eenzelfde efficiëntie.
PS: Auto is nu 8 jaar en 50k km oud, ongeveer 18% degradatie.
(15.4kWh over volgens de auto, van de 18.8kWh netto volgens EV database)
[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 25-05-2024 01:59 ]
Hoe dan? Rustig toerenmitsumark schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 01:42:
[...]
Hoe dan. Zelfs EV database schat best case scenario "maar" 255km.
Op basis van 27.2kWh netto capaciteit zit je onder de 10kWh/100km?
https://ev-database.org/car/1104/BMW-i3-94-Ah
Die van ons staat altijd op comfort ipv eco pro, maar we zien bij lange na niet eenzelfde efficiëntie.
PS: Auto is nu 8 jaar en 50k km oud, ongeveer 18% degradatie.
(15.4kWh over volgens de auto, van de 18.8kWh netto volgens EV database)
Mijn i3 is nu 7,5 jaar oud; 115k km op de teller, 10% accudegradatie.
Overigens zie ik geen verschil in verbruik bij comfortabele temperaturen (13-23°C) tussen Comfort of EcoPro. Grootste verschil is de pit waarmee de auto optrekt; minder pit = zuiniger.
Foto van de boordcomputer van toen:
Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.
Over een jaar ga ik mijn huidige Hyundai Ioniq 28kwh waarschijnlijk inruilen op een andere EV. Hij heeft dan waarschijnlijk ergens tussen de 250.000 en 300.000km gereden (nu 210.000). Ik wil er ongeveer 20k voor uittrekken.
Ik vermoed dat de keuze dan gaat tussen een Tesla Model 3 of een VW ID3....en mijn gevoel zegt dat ik dan voor de model 3 moet kiezen. Want betrouwbaarder, meer bereik, efficienter en betere techniek. Maar is dat een correcte aanname?
Ik vermoed dat de keuze dan gaat tussen een Tesla Model 3 of een VW ID3....en mijn gevoel zegt dat ik dan voor de model 3 moet kiezen. Want betrouwbaarder, meer bereik, efficienter en betere techniek. Maar is dat een correcte aanname?
Inmiddels 140k met mijn M3 gereden.zerocool schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 22:23:
Over een jaar ga ik mijn huidige Hyundai Ioniq 28kwh waarschijnlijk inruilen op een andere EV. Hij heeft dan waarschijnlijk ergens tussen de 250.000 en 300.000km gereden (nu 210.000). Ik wil er ongeveer 20k voor uittrekken.
Geen klachten, geen onderhoud op banden na.
Enige klacht is dat het “leer” van het stuur na 3 jaar losliet.
Verder heerlijke auto! Aanrader
wijze woorden
Wat mij betreft een correcte aanname, maar uiteindelijk zullen er veel verschillende meningen zijn.zerocool schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 22:23:
Ik ken verschillende mensen met ID.3, M3 en MY's, heb laatst nog in een ID3 meegereden en heb zelf ervaring met M3 & MY en zou direct voor de M3 kiezen als de MY niet in scope is. De ID.3 is geen kleine auto, maar van een Ioniq is de stap naar een M3 wel logischer.
Dat komt weleens langs, maar is naar mijn weten geen breed voorkomend probleem, heb er zelf iig nog nooit last van gehad.Valandil schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 22:41:
[...]
Enige klacht is dat het “leer” van het stuur na 3 jaar losliet.
Tesla was tot recent een auto die minder dan gemiddeld betrouwbaar was, maar de mensen die er mee rijden blijken vaak meer dan gemiddeld tevreden. Recenter is de betrouwbaarheid wel sterk verbeterd. Qua efficiëntie en dus bereik is een Tesla nog altijd bij de betere merken - VW loopt op dat vlak iets achter.zerocool schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 22:23:
@Scientific minder betrouwbaar of lagere kwaliteit? Want betrouwbaarheid van een auto is wat mij betreft hoeveel kans je hebt dat je heel aankomt op de bestemming die je wilt. E
n ik heb eigenlijk nog maar van 1 geval gelezen in Nederland waar de auto aangaf dat de bestuurder per.direct moest stoppen ivm een motor probleem. En dat bleek eigenlijk vooral Tesla engineering team te zijn die de.motor graag wilde hebben voor onderzoek. De eigenaar heeft dus gratis een nieuwe motor gekregen.
Verder nog nooit gehoord van een Tesla die niet meer reed. Wat mij betreft uitermate betrouwbaar dus.
Wel was de kwaliteit van met name het interieur soms ver te zoeken.
n ik heb eigenlijk nog maar van 1 geval gelezen in Nederland waar de auto aangaf dat de bestuurder per.direct moest stoppen ivm een motor probleem. En dat bleek eigenlijk vooral Tesla engineering team te zijn die de.motor graag wilde hebben voor onderzoek. De eigenaar heeft dus gratis een nieuwe motor gekregen.
Verder nog nooit gehoord van een Tesla die niet meer reed. Wat mij betreft uitermate betrouwbaar dus.
Ook leuk om te melden dat de pleather van een 2024 Tesla van veel beter kwaliteit is dan die van een paar jaar geleden, ze hebben grote stappen gemaakt!Taro schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 23:08:
[...]
Dat komt weleens langs, maar is naar mijn weten geen breed voorkomend probleem, heb er zelf iig nog nooit last van gehad.
Kwaliteit en betrouwbaarheid zijn grotendeels synoniem natuurlijk. Als de kwaliteit niet goed is moet je de auto vaker laten repareren en dan kan je er niet mee rijden. De draagarmen van de M3 bvb waren problematisch een aantal jaren geleden.Caelorum schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 23:48:
@Scientific minder betrouwbaar of lagere kwaliteit? Want betrouwbaarheid van een auto is wat mij betreft hoeveel kans je hebt dat je heel aankomt op de bestemming die je wilt. E
Ja, het zal wel samen hangen, alleen is afwerkingskwaliteit een aparte categorie.Scientific schreef op zondag 26 mei 2024 @ 08:07:
[...]
Kwaliteit en betrouwbaarheid zijn grotendeels synoniem natuurlijk. Als de kwaliteit niet goed is moet je de auto vaker laten repareren en dan kan je er niet mee rijden. De draagarmen van de M3 bvb waren problematisch een aantal jaren geleden.
Er zijn weinig auto’s die stil vallen onwille van panel gaps of krakende zetels.
Er zijn tegenwoordig sowieso maar erg weinig auto’s die zomaar stil vallen - en nog minder elektrische auto’s. Maar een Tesla staat niet bepaald bekend om zijn betrouwbaarheid, en dat is heus niet alleen omwille van de panel gaps of krakende zetels.Tommie12 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 08:10:
[...]
Ja, het zal wel samen hangen, alleen is afwerkingskwaliteit een aparte categorie.
Er zijn weinig auto’s die stil vallen onwille van panel gaps of krakende zetels.
Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic