• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:22
Tommie12 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:45:
[...]
Ze zullen op één of andere manier de doelen voor milieu toch moeten halen, of dikke boetes betalen.
[...]
Ik vind de situatie sowieso al mooi. Urgenda heeft aangetoond bij de rechtbank dat het niet houden aan de afspraken tegen internationale verdragen in is, maar ook de mensenrechten van toekomstige generaties schend.
En laten ze nu net ook in het regeerakkoord hebben opgenomen dat er een constitutioneel hof komt. Dus elke mogelijkheid die ze vanuit de regering nog hadden om de wetten zo aan te passen dat ze er nog onderuit konden komen ontnemen ze zichzelf ook.

Ik heb de afgelopen maanden tegen iedereen lopen verkondigen dat dit kabinet er komt en het een half jaar volhoud. Ik denk dat ik het aanpas naar een jaar, puur omdat ze zo enorm koppig zijn. Daarna komen er nieuwe verkiezingen. En ik hoop echt dat de niet-populistische partijen dit keer ook goed aan de marketing werken.

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:38
Crypto_Exfil schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:56:
Volledige mrb zijn ze van plan ? Subsidies willen ze weg halen.
Factsheet tariefkorting emissievrije personenauto’s in motorrijtuigenbelasting
Caelorum schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:14:
Ik heb de afgelopen maanden tegen iedereen lopen verkondigen dat dit kabinet er komt en het een half jaar volhoud. Ik denk dat ik het aanpas naar een jaar, puur omdat ze zo enorm koppig zijn. Daarna komen er nieuwe verkiezingen. En ik hoop echt dat de niet-populistische partijen dit keer ook goed aan de marketing werken.
Hoe lang het duurt, we gaan het zien.
Vrees meer, dat als het kabinet snel valt, die clown met dat gekke haar nog meer zetels gaat halen.
Met alle gevolgen van dien, ook voor elektrisch rijden.
Heb meer zoiets van; laat het maar zo lang duren dat mensen inzien dat ze misschien toch niet zo verstandig met het rode potlood een vakje hebben ingekleurd. En dat dan het kabinet valt.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:06

CyBeRSPiN

sinds 2001

Caelorum schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:14:
[...]
En ik hoop echt dat de niet-populistische partijen dit keer ook goed aan de marketing werken.
offtopic:
Ja inderdaad. Vond dat Moorman het gister goed deed bij Op1. Jammer dat die links-activitische mallote er dan ook weer naast zat, sloeg de plank compleet mis (deed alsof abortus verboden ging worden... |:( ) en gaf volop ammunitie aan zuurpruim Nanninga..
De groep "dom-rechts" (Schimmelpenninck's stokpaardje) moet gaan beseffen dat ze echt beter af zijn bij links-progressief en dat asielzoekers echt niet de veroorzaker zijn van alles wat in hun leven tegenzit..

edit: even off-topic gemaakt, dacht in het NL Politiek topic te zitten, excuus..

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeRSPiN op 16-05-2024 12:33 ]

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 03-12 13:15
JanHenk schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 22:31:
[...]

Voor Tweakers is dat moeilijk voor te stellen, maar er zijn genoeg mensen die dit doen. Een vriend van mij doet dit soort afstanden ook dagelijks. Servicemonteur van liften, heeft een bizar kilometrage. Komt ook omdat heel Noord Nederland zijn werkgebied is hij ie vaak kriskras van storing naar storing rijdt.

Daar gaan ze ook verplicht (bedrijfsbeleid) over op BEV. Hij gaat straks z’n kilometers afleggen in een Niro EV. Met gemiddeld 500 maar uitschieters tot 800 kilometer per dag (inclusief storingsdiensten) gaat hem dat niet meevallen ben ik bang.
Tja en de wagenparkbeheerder zeker wel een Tesla, Taycan of zo onder zijn kont. |:(

Een eNiro, hoe verzinnen ze het? Ik ken wat mensen die soortgelijk werk doen en die rijden toch minimaal een forse stationwagon voor het gereedschap en onderdelen. Ik denk niet dat klanten erg blij worden als er 3 mensen in een lift vastzitten, maar de storingsmonteur met zijn Niro tussendoor nog even 3 kwartier moet laden en dan uiteindelijk niet de juiste spullen bij zich heeft door ruimtegebrek.

Waar het voor veel kantoormedewerkers een leuke bijkomstigheid is, is een auto met voldoende ruimte voor het gereedschap en een basis assortiment aan reserveonderdelen een must. En daar hoort ook bij dat je met de auto snel bij klanten kan komen, dus een snel ladende auto!

Ik snap wel dat die vriend lange dagen moet maken door personeelstekort, wie wil er nu werken voor een bedrijf dat zo omgaat met het hardwerkende personeel dat de klanten behoudt? Goede service is meer waard dan een vlotte verkoopbabbel, dus geef je monteurs gewoon fatsoenlijk gereedschap! En daar hoort de auto ook bij. Belangrijker dan een Kia EV6 voor een kantoormedewerker die dagelijks 20km woon-werk rijdt.

• Hyack
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 01-12 16:12
Nu heb ik thuis 5 zonnepanelen en zit ik te kijken om elektrisch te rijden. Helaas hebben we een hoekwoning waar niet meer dan 5 zonnepanelen op het dak kan dus een uitbreiding is geen optie.

Mijn vraag is dan of het dan gunstig is om een EV aan te schaffen. Momenteel rij ik dus benzine, maar de vraag is dan ook of het veel scheelt in kosten als ik afhankelijk ben van 5 zonnepanelen? Wat verder in de straat staat wel een oplaadstation dus dit zou evt een optie kunnen zijn als er geen laadpaal verstandig is bij een huis met 'slechts' 5 zonnepanelen. Ik heb wel verder een oprit beschikbaar voor 2 auto's, dus een laadpaal installeren zou mogelijk zijn. Met hoeveel moet ik rekening houden om een laadpaal te installeren? Ik heb op dit moment wel geld vrij gemaakt om de auto in een keer aan te schaffen, maar geen idee hoeveel ik nog kwijt ben voor een laadpaal installeren.

Iemand die mij hiervoor advies/tips kan geven?

• DeGroteMuis
Zjanzjak schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:29:
[...]

Factsheet tariefkorting emissievrije personenauto’s in motorrijtuigenbelasting

[...]

Hoe lang het duurt, we gaan het zien.
Vrees meer, dat als het kabinet snel valt, die clown met dat gekke haar nog meer zetels gaat halen.
Met alle gevolgen van dien, ook voor elektrisch rijden.
Heb meer zoiets van; laat het maar zo lang duren dat mensen inzien dat ze misschien toch niet zo verstandig met het rode potlood een vakje hebben ingekleurd. En dat dan het kabinet valt.
Die factsheet is van 8 mei, toen men ook nog zei dat de aanschafsubsidie voor nieuwe EV's bleef bestaan. Dat is nu geworden “De aanschaf van elektrische voertuigen blijft ondersteund worden, waarbij ook oog gehouden wordt voor de ‘fossiele rijders’ en een eerlijke verdeling van de kosten tussen beide groepen. De subsidies stoppen allemaal per 2025, de MRB gewichtscorrectie (fiscaal) blijft bestaan.”

Kortom; We stimuleren de aanschaf door het afschaffen van de SEPP subsidie en meer lasten voor EV rijders. Benieuwd wat dat in de praktijk in gaat houden voor ons EV rijders.

Maar gelukkig is er ook geld en ruimte voor de ECHT belangrijke zaken, zoals de naam van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwalteit terugveranderen naar Landbouw, Natuur en Visserij. 8)7

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-11 20:40
Hyack schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:20:
Nu heb ik thuis 5 zonnepanelen en zit ik te kijken om elektrisch te rijden. Helaas hebben we een hoekwoning waar niet meer dan 5 zonnepanelen op het dak kan dus een uitbreiding is geen optie.

Mijn vraag is dan of het dan gunstig is om een EV aan te schaffen. Momenteel rij ik dus benzine, maar de vraag is dan ook of het veel scheelt in kosten als ik afhankelijk ben van 5 zonnepanelen?
In mijn situatie (12k KM per jaar) was het bij een laadprijs van 53 cent/kWh aan de paal al een paar honderd euro goedkoper dan als ik benzine moest tanken. Helemaal mocht er vanaf 1 januari nog extra accijns op de benzineprijs komen. Het kwam ongeveer gelijk uit met mijn huidige diesel, maar daar betaal ik (nu) nog meer wegenbelasting voor. Als die plannen gelijk blijven, zal dat in 2026 vermoedelijk vergelijkbaar worden. Of je moet een EV nemen die een gelijk gewicht heeft als je huidige niet-EV.

• eborn
DeGroteMuis schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:25:
[...]
Maar gelukkig is er ook geld en ruimte voor de ECHT belangrijke zaken, zoals de naam van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwalteit terugveranderen naar Landbouw, Natuur en Visserij. 8)7
En niet te vergeten de 18 miljoen (wat nu door inflatie vermoedelijk al ruim 20 miljoen is) voor het vervangen van alle 100 borden naar 130!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:38

Mijn vraag is dan of het dan gunstig is om een EV aan te schaffen. Momenteel rij ik dus benzine, maar de vraag is dan ook of het veel scheelt in kosten als ik afhankelijk ben van 5 zonnepanelen? Wat verder in de straat staat wel een oplaadstation dus dit zou evt een optie kunnen zijn als er geen laadpaal verstandig is bij een huis met 'slechts' 5 zonnepanelen. Ik heb wel verder een oprit beschikbaar voor 2 auto's, dus een laadpaal installeren zou mogelijk zijn. Met hoeveel moet ik rekening houden om een laadpaal te installeren? Ik heb op dit moment wel geld vrij gemaakt om de auto in een keer aan te schaffen, maar geen idee hoeveel ik nog kwijt ben voor een laadpaal installeren.

Een EV is gunstiger in gebruik zelfs zonder zonnepanelen. Een kWh kost momenteel rond de 30 cent, bij een verbruik van 18kWh per 100KM kost dat per 100KM ongeveer €5,40. Met de huidige benzinerprijs is dat vergelijkbaar met een verbruik van 1 op 33 (3L per 100KM).

Voor een compleet kostenplaatje (zelf te berekenen):
- Meerprijs EV ten opzichte van benzine in aanschaf
- Hoeveel KM per jaar
- Kosten installatie laadpaal (voorbeeld: vanaf €758)
- Kosten zonnepanelen (optioneel)

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:12

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

5 panelen is een beetje vaag. Je kan 5*200Wp hebben, of 5*440Wp. En als je de auto ermee oplaadt, dan blijft er minder over voor het verbruik van het huis. Dus als je 1000 kWh verbuikt per jaar met 2000Wp panelen, dan kan een BEV er wel bij. Maar met een verbuik van 4000 kWh en 5*200Wp ga je de volle mep betalen voor je auto. Dan nog is een EV wel goedkoper, maar dan wordt het belangrijk waar je oplaadt.

Stel je BEV verbuikt 20 kWh/100 km (een gemiddelde SUV), en stel dat je 20000 km per jaar rijdt, dan verbruikt de auto dus 4000kWh per jaar bovenop wat je huis al verbruikt (even simpel berekend, er komen nog laadverliezen enzo bij, maar dat zou in de buurt van 10% moeten liggen, dus in dit geval 400 kWh per jaar). Dat zijn heel wat panelen.

Maar je kunt ook een zuinige BEV nemen die verbuikt 13 kWh/100Km en als je maar 10000 km per jaar rijdt, kom je op maar 1300 kWh/jaar extra. Dus het hangt er helemaal vanaf welke auto, hoeveel km, etc.

[ Voor 6% gewijzigd door zonoskar op 16-05-2024 13:54 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:40

Het kopen van een EV, en het leggen van PV zijn 2 aprte zaken die je ook los van elkaar kan bekijken.

Je hebt een oprit, dat maakt het gebruik van een EV al een héél pak makkelijker. Reken daarvoor ca 2000€ als je dat wil laten doen, dat moet lukken.
Het verbruik van een EV is sowieso lager dan benzine tanken als je thuis kan laden.

En dan kan je je rekening maken over de PV.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• DeGroteMuis

Met mijn rijgedrag met best een flink aandeel snelweg:
Een liter benzine kost zo'n 2 euro. Met 1 op 20 zit je dan op 10 cent per km.
Een kWh stroom thuis van je energieleverancier kost zo'n 30 cent. Met 1 op 6 kom je dan op 5 cent per km.
Afhankelijk van je rijgedrag kan een EV in verhouding meer of minder gebruiken, maar globaal scheelt thuisladen zonder zonnepanelen al de helft aan kosten, ervan uitgaande dat deze lasten de enige variabele zijn.

Als je zelf niet je zonnepaneel stroom direct verbruikt en nu terugleververgoeding gaat betalen heb je extra voordeel als je die stroom in je auto kan pompen, maar ook zonder is het al goedkoper.

Of je in totaal goedkoper uitkomt hangt af van veel meer factoren. Een 20 jaar oude Yaris nog 5 jaar door blijven rijden zal vast goedkoper rijden dan een nieuwe Kia EV6 GT bijvoorbeeld. En een Tesla kost bij sommige verzekeraars ook bovenmatig veel (Centraal Beheer bijvoorbeeld, waar een Taycan even duur is als een Model 3 8)7 )

De kosten voor een laadpaal hangen ook af van wat je precies wil, beschikbare ansluiting etc. Een muurhanger vlakbij een stroompunt is goedkoper dan 20 meter graafwerk voor een lader op een zuil. Maar zeg gemiddeld 2-2,5k voor een goede slimme laadpaal met loadbalancing en volledige installatie.

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 02-12 15:51

In aanvulling op bovenstaande posts: Kijk ook eens naar dynamische stroomtarieven (eventueel ook gas). Aangezien je weinig zonnepanelen hebt zullen deze geen belemmering vormen voor dit soort tarieven.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• Hyack
Hartelijk dank voor de reacties.

Ik heb zojuist mijn energieleverancier gecheckt en daar is het huidige verwachte gebruik 1.570 kWh. De teruglevering van de 5 zonnepanelen zouden ongeveer 500 kWh zijn.

Dus als ik elektrisch zouden rijden met 15.000 km per jaar en gebruik zou zijn 20 kWh per 100 km.
15.000 / 100 x 20 = 3.000 kWh met een prijs van € 0,30.
3.000 x 0,30 = € 870 aan energiekosten extra per jaar voor het gebruik van de auto.

Mijn huidige auto is 4,7/100km
15.000 / 100 x 4,7 = 705L
€ 1,99 (bij de pomp) x 705 L = € 1.402 aan benzinekosten

Heb ik dit dan zo beetje goed uitgerekend?

[ Voor 3% gewijzigd door Hyack op 16-05-2024 19:03 ]

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:47
Hyack schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 19:03:
Hartelijk dank voor de reacties.

Ik heb zojuist mijn energieleverancier gecheckt en daar is het huidige verwachte gebruik 1.570 kWh. De teruglevering van de 5 zonnepanelen zouden ongeveer 500 kWh zijn.

Dus als ik elektrisch zouden rijden met 15.000 km per jaar en gebruik zou zijn 20 kWh per 100 km.
15.000 / 100 x 20 = 3.000 kWh met een prijs van € 0,30.
3.000 x 0,30 = € 870 aan energiekosten extra per jaar voor het gebruik van de auto.

Mijn huidige auto is 4,7/100km
15.000 / 100 x 4,7 = 705L
€ 1,99 (bij de pomp) x 705 L = € 1.402 aan benzinekosten

Heb ik dit dan zo beetje goed uitgerekend?
Puur vanuit benzinekosten vs elektrakosten klopt het ja.
Alleen zit er natuurlijk nogal haken en ogen:
- Je benzine verbruik is wel super laag. Omgerekend rij je dus 21km. Of je heb een hele kleine auto of je rij super rustig. Met dat rijstijl haal je met een model 3 rwd bijvoorbeeld makkelijk onder 150Wh/km (wat dus 25% lager is dan je geschatte elektrakosten), heck als je met benzine auto boven de 1:20 zit dan rij je met een model 3 denk ik rond 125Wh/km!
- Je heb laatste tijd forse afschrijving met EVs, dus als je total cost of ownership wil berekenen, moet je deze ook meetellen
- Aan andere kant, benzine auto heeft dan weer kleine beurt, grote beurt, etc etc - sommige EVs hebben dat nog maar door minder bewegende onderdelen valt beurtkosten echt mee.

Life is too short to drive boring cars

• Crypto_Exfil
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 27-07 11:17
Den Haag heeft mij echt doen laten twijfelen nu damm... Ben bang ik spijt ga krijgen van de IX ipv de X5, echt een grote twijfel.

• Tommie12
Crypto_Exfil schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 20:04:
Den Haag heeft mij echt doen laten twijfelen nu damm... Ben bang ik spijt ga krijgen van de IX ipv de X5, echt een grote twijfel.
Je auto leeft langer dan dit kabinet.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:07
Welnee, elektrisch rijdt zo veel fijner. Ook als het straks een paar tientjes duurder wordt (newsflash, die ICE wordt waarschijnlijk nog veel duurder).

Er is meer nodig dan een extreem-bruin-dom- conservatief-rechts kabinet om ons weer uit de EV te krijgen, hoor. ;)

De achterban van deze partijen roept op Feesboek ook altijd 'Elektrisch rijden doe ik wel op de kermis'. Ja, en op de kermis deed je dat toch ook voor de lol?

Punctuality is the politeness of kings

• Crypto_Exfil
dreamscape schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 20:10:
[...]

Welnee, elektrisch rijdt zo veel fijner. Ook als het straks een paar tientjes duurder wordt (newsflash, die ICE wordt waarschijnlijk nog veel duurder).

Er is meer nodig dan een extreem-bruin-dom- conservatief-rechts kabinet om ons weer uit de EV te krijgen, hoor. ;)

De achterban van deze partijen roept op Feesboek ook altijd 'Elektrisch rijden doe ik wel op de kermis'. Ja, en op de kermis deed je dat toch ook voor de lol?
Het lijkt erop ICE of Hybride goedkoper gaat worden lol.

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:25
Crypto_Exfil schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 20:17:
[...]

Hoe kom je daarbij? Het hangt eraf, maar ICE of hybride zal nooit mijn gemiddeld 8 cent per Kwh kunnen verslaan.

Daarnaast rijdt elektrisch ook nog een stuk fijner.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:11
Vergeet de Haagse waan van de dag, alles zal morgen weer anders zijn. Kies je eigen koers en houd daar aan vast. Geeft een hoop rust :)

• Tommie12
dreamscape schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 20:10:
[...]

Binnekort roept die achterban: ze willen ins aan de benzine houden, want rijden op stroom je eigen panelen levert die haagse overbetaalde heren te weinig op.

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 18:33
Geen betrokken partij hier, wegens Brussel ipv Den Haag. Maar dat neemt niet weg dat ik altíjd spijt zou hebben mocht ik één van die 2 kopen, want er bestaan véél andere (m.i. mooiere) modellen. Zo zijn er zelfs mét een stroomlijn O-)

Model 3 LR (model 2023)

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:30
Wat staat er dan zo concreet in dat je doet twijfelen?

• Crypto_Exfil
VidaR-9 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 21:26:
[...]

Wat staat er dan zo concreet in dat je doet twijfelen?
Dat moeten we nog even afwachten ....

• VidaR-9
Crypto_Exfil schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 21:45:
[...]

Dat moeten we nog even afwachten ....
Ja maar evt impact kan nog weken, maanden of jaren duren..

• Zjanzjak

Wat voor auto heb je nu? Welke elektrische auto moet het gaan worden?

Zelfs zonder zonnepanelen ben je al zowat de helft goedkoper uit qua verbruik-kosten per kilometer, laat staan als je gebruik maakt van je zonnepanelen.

• Crypto_Exfil
Zjanzjak schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 22:42:
[...]

Zelfs zonder zonnepanelen ben je al zowat de helft goedkoper uit qua verbruik-kosten per kilometer, laat staan als je gebruik maakt van je zonnepanelen.
Ik zit te twijfelen dus tussen de IX en X5.

IX heeft een veel hogere afschrijving denk ik.

• BrightSun
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16:16
Crypto_Exfil schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 23:12:
[...]

Ben je van plan de auto in beide gevallen nieuw aan te schaffen? Als je je zorgen maakt om afschrijving is nieuw kopen namelijk de grootste fout die je kunt maken, niet of het een X5 of iX wordt.

Een auto schrijft in het begin sowieso ontzettend veel af. Als je hier bang voor bent kun je er beter eentje zoeken waar de eerste eigenaar de eerste (flinke) afschrijving mocht betalen.

• Hyack
Zjanzjak schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 22:42:
[...]

Ik heb nu een Hyundai i20 uit 2015 die 89.000 heeft gelopen.
Zit te kijken naar een BYD Atto 3 Design

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

[...]

Je had de knoop toch al doorgehakt?

Als je zo twijfelt kan je beter voor een veiligere keuze gaan. Maar mogelijk krijg je daar ook weer spijt van.... Kies dan vooral wat je leuk vindt en kunt betalen en geniet daarvan, het leven draait niet alleen om geld en afschrijvingen, levensgeluk is nog veel belangrijker.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• Crypto_Exfil
BrightSun schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 23:33:
[...]

Ben je van plan de auto in beide gevallen nieuw aan te schaffen? Als je je zorgen maakt om afschrijving is nieuw kopen namelijk de grootste fout die je kunt maken, niet of het een X5 of iX wordt.

Een auto schrijft in het begin sowieso ontzettend veel af. Als je hier bang voor bent kun je er beter eentje zoeken waar de eerste eigenaar de eerste (flinke) afschrijving mocht betalen.
Nee ze zijn beiden van 2022 dus twee jaar oud.

Maar er komt een IX facelift aan en dat doet mij echt twijfelen.

• Crypto_Exfil
Taro schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 23:43:
[...]

Je had de knoop toch al doorgehakt?

Als je zo twijfelt kan je beter voor een veiligere keuze gaan. Maar mogelijk krijg je daar ook weer spijt van.... Kies dan vooral wat je leuk vindt en kunt betalen en geniet daarvan, het leven draait niet alleen om geld en afschrijvingen, levensgeluk is nog veel belangrijker.
Yes had hem al bevestigd. Maar misschien is het ook angst idd.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:35
[...]

Daar hoef je niet over te twijfelen, want dat is gewoon zo :).

Kijk alleen al op BMW's eigen aanbod van occasions. Bij vergelijkbare (bouwjaar, kilometers, aanschafprijs) auto's is de iX een hele klap goedkoper dan de X5.

Als je dit toch zo nodig wilt zou ik de iX zeker niet nieuw kopen. Bij de X5 is dat geen probleem, die houdt z'n waarde wel.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• Ecological
alexbl69 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 08:15:
[...]

Kijk alleen al op BMW's eigen aanbod van occasions. Bij vergelijkbare (bouwjaar, kilometers, aanschafprijs) auto's is de iX een hele klap goedkoper dan de X5.

Als je dit toch zo nodig wilt zou ik de iX zeker niet nieuw kopen. Bij de X5 is dat geen probleem, die houdt z'n waarde wel.
*in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.

Benzine gaat hetzelfde lot achteraan als diesel. Er komt straks een omslagpunt dat je benzine auto’s niet meer aan de straatstenen kwijtraakt. Wanneer dat is weet niemand, maar ik weet wel dat ik nu anno 2024 en een half geen benzine auto meer zou kopen. Al is het maar om het comfort die ik dan mis.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• Zjanzjak
Hyack schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 23:33:

Ik heb nu een Hyundai i20 uit 2015 die 89.000 heeft gelopen.
Zit te kijken naar een BYD Atto 3 Design
Nette wagen.
Denk dus wel dat je je cijfers kan bijstellen, want hij rijdt een stukje zuiniger dan 20 kWh per 100 km.
Dat zit ergens tussen de 15 en 17 kWh per 100 km.

En zeker met jouw rijstijl, als jij met de benzine versie van Hyundai i20 4,7 liter per 100 km verbruikt dan zit je onder het gemiddelde van 5,5 L tot 6,5 L per 100 km dus zal je met de BYD mijns inziens makkelijk 16 kWh per 100 km kunnen halen (en wie weet zelfs nog wel zuiniger).
Kom je op 720 euro (dus bijna de helft aan wat je nu kwijt bent aan je benzine-kosten) aan stroomverbruik-kosten als jouw tarief 30 cent per kWH is bij je energie leverancier.
Komen je zonnepanelen erbij dan wordt het helemaal lachen.

Mijn vraag was aan Hyack gericht. ;)

Maar goed, twijfel is niet fijn.
Bij een grote aankoop van bijvoorbeeld een auto durf ik niet met twijfel te kopen.
Daar moet ik (en vrouwlief uiteraard ook) echt 100% van overtuigd zijn dat dat is wat we willen.

Er is al genoeg geschreven in dit topic over je keuze naast wat je zelf al uitgezocht hebt, dan zou ik er, in jouw geval nog een paar nachtjes over slapen. Tis niet een halfje bruin wat je even snel haalt namelijk. ;)

• Tommie12
alexbl69 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 08:15:
[...]

Een fake hybride met een 6cilinder benzine die 2.5 ton weegt. Dergelijke auto's worden gekocht door mensen met geld, en die willen een recente auto.
Vroeger gingen veel dan die oudere BMW's met dikke motoren naar Rusland... nu niet meer.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-12 11:17

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tommie12 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 21:10:
[...]

Binnekort roept die achterban: ze willen ins aan de benzine houden, want rijden op stroom je eigen panelen levert die haagse overbetaalde heren te weinig op.
En de accijns op benzine gaat ook omhoog dus ze willen ons aan de benzine houden om meer belasting te kunnen innen.
:D

Signatures zijn voor boomers.

• Crypto_Exfil
Maasluip schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:19:
[...]

En de accijns op benzine gaat ook omhoog dus ze willen ons aan de benzine houden om meer belasting te kunnen innen.
Eind 2025 pas.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:07
Crypto_Exfil schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 20:17:
[...]

Kom op, het gaat over een iX of een X5. Dan weet ik wel andere manieren om het 'goedkoper' te maken. ;)

Punctuality is the politeness of kings

• eborn
Het verbaasd me dat er nog zo weinig over de Kia EV5 bekend is. Ik ben ook in de markt voor een nieuwe auto (diesel Megane uit 2011 loopt op zijn laatste benen). Elektrisch is ondanks het gebrek aan laadmogelijkheid thuis zeker een optie. Maar ik heb toch nog niet echt de winnaar gevonden. Tesla Y is eigenlijk buiten het budget. Enyaq iV was een optie, maar die deal is nu voorbij. En dan kom je al snel bij de MG4 of ZS of de Atto 3. De EV5 zou daar m.i. mooi tussen passen.

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:14
eborn schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:40:
Het verbaasd me dat er nog zo weinig over de Kia EV5 bekend is. Ik ben ook in de markt voor een nieuwe auto (diesel Megane uit 2011 loopt op zijn laatste benen). Elektrisch is ondanks het gebrek aan laadmogelijkheid thuis zeker een optie. Maar ik heb toch nog niet echt de winnaar gevonden. Tesla Y is eigenlijk buiten het budget. Enyaq iV was een optie, maar die deal is nu voorbij. En dan kom je al snel bij de MG4 of ZS of de Atto 3. De EV5 zou daar m.i. mooi tussen passen.
Het lijkt er op dat de Kia EV5 pas later naar Europa gaat komen, al is hij wel in andere werelddelen leverbaar inmiddels.

Eerst wordt volgende week de EV3 wereldwijd geïntroduceerd en dan ook voor Nederland. Hiervan zijn eerste beelden van de productieversie ook al gelekt, zie https://www.autoblog.nl/n...lgroep-omroep-max-6891977 (wel even door de popie-jopie-taal heenskippen).

Misschien dat ze de EV5 in Europa pas later willen introduceren omdat dit model mogelijk rechtstreeks concurreert met de Niro EV uit eigen stal?

Opel Ampera-e (2020) > Skoda Elroq 85 Business Edition (2025)

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Er is nog niet heel veel bekend over zowel de EV3, maar als je kijkt naar de afmetingen van de Niro (4,42m lang) en de EV5 in China (4,62m), lijkt het erop dat de EV5 en de Niro niet in hetzelfde segment zitten.

De EV3 moet de strijd aangaan met de EX30 (4,23m lang), e-2008 (4,30m) en Megane (4,21m).

De Niro lijkt dus eigenlijk een beetje tussenbeide (EV3 en EV5) te vallen qua exterieur formaat. Kia lijkt beide ook aan te willen (blijven) bieden voorlopig.

Ik ben ook wel benieuwd naar de Kia EV5... Al kun je, als je nu moet kiezen, ook de Hyundai Ioniq 5 kopen natuurlijk.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Crypto_Exfil
dreamscape schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 11:04:
[...]

Kom op, het gaat over een iX of een X5. Dan weet ik wel andere manieren om het 'goedkoper' te maken. ;)
Tell me ;)

• Tommie12
Tesla Y, Ioniq 5, Kia EV6, iX3, Q4, Tesla S, Nio ET5, Polestar 3&4, Volvo EX90, XPENG G7 &9

Allemaal auto's waarme je probleemloos met een gezin van 4 op vakantie kan, en die zijn allemaal goedkoper dan een iX50.

• Zjanzjak
Zjanzjak schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 21:38:
Ik denk dat ik al weet wat de volgende (ik ben een dagdromer) EV gaat worden:
Rivian R2 !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/txshYN0UsMNYsr_WokBacDgl7dQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qnEpgx6j6NpchFlHhimYvDBe.jpg?f=fotoalbum_large

--0--------0--
Mooie aanvulling voor Rivian op de nieuwe modellen waaronder de R2 dus;

Android Auto en Google Cast

Ten slotte zegt Google dat Google Cast naar auto's met Android Automotive OS komt. Daarmee kan je snel content casten van je telefoon of tablet naar het infotainmentscherm van je auto. De eerste auto’s die deze functie krijgen zijn die van Rivian. Dat zal in de 'komende maanden' gebeuren. Daarna moeten ook andere automerken volgen.

https://www.bright.nl/nie...VEm-6JsL2iapBM39l2CH2_D9R

Is het al 2026?

• Crypto_Exfil
Tommie12 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 14:40:
[...]

Tesla Y, Ioniq 5, Kia EV6, iX3, Q4, Tesla S, Nio ET5, Polestar 3&4, Volvo EX90, XPENG G7 &9

Allemaal auto's waarme je probleemloos met een gezin van 4 op vakantie kan, en die zijn allemaal goedkoper dan een iX50.
Ja ik zit te kijken naar de XpENG, de Nio valt sowieso.

Polestar heeft lange levertijd en niet zulke geweldige reviews.

• jackaubrey
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:05
Een vriend van me is op zoek naar een elektrische 7-zitter en gaat naar de Hongqi E-HS9 kijken
https://www.hongqi.nl/
ik had er nog nooit van gehoord, maar ziet er wel vet uit :o

• Ecological
jackaubrey schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 16:02:
Een vriend van me is op zoek naar een elektrische 7-zitter en gaat naar de Hongqi E-HS9 kijken
Heb hem proefgereden op Zandvoort en er rijdt er 1 in het dorp. Het is echt een tank. Verder wel prima auto, niet echt geschikt voor de NL wegen maar dat zijn meer auto’s niet.

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:07
jackaubrey schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 16:02:
ANWB heeft 'm gereden: YouTube: Met de Range Rover PHEV en de Hongqi e-HS9 naar Schotland
en: YouTube: Per Hongqi e-HS9 en Range Rover PHEV door de Schotse Highlands (Deel 2)

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• eborn
Crypto_Exfil schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 15:06:
[...]

Het grote nadeel van Chinese merken blijft wel dat de private lease zo duur is. Ze verwachten blijkbaar een lage restwaarde.

• Crypto_Exfil
eborn schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 19:24:
[...]

Het grote nadeel van Chinese merken blijft wel dat de private lease zo duur is. Ze verwachten blijkbaar een lage restwaarde.
Idd heb ik ook gemerkt.

• eborn
Bij BYD zal het wel komen omdat men verwacht dat met de fabriek in Hongarije de prijzen omlaag kunnen.

• flupp
Maasluip schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:19:
[...]

Net zo goed vraag ik mij af in hoeverre de Duitse overheid wel zuiver spel aan 't spelen is...

Eerst kwam er uitstel voor ICE's die op "milieu-vriendelijke" (what's in a word) brandstoffen reden (bestáát dat eigenlijk, milieu-vriendelijke naft ?). Er hoeft geen tekeninkje bij : uiteraard om hun eigen auto-industrie de hand boven het hoofd te houden. En sinds onlangs heb ik mij ook al afgevraagd of die "milieu"-activisten, die met regelmaat van een klok van die regelrechte sabotages en van die onnozele acties aan 't voeren zijn in de buurt van Grünheide's Tesla fabriek, niet ook ergens discutabele connecties hebben met de (Duitse) overheid of de klassieke (Duitse) auto-fabrikanten...

Je kunt het controversieel noemen, of vergezocht, of paranoïde, maar wie zal 't zeggen. Niemand dacht ook ooit dat het (tot dan) keurige VW tot zo'n schandaal in staat was met hun emissie-geknoei...

Model 3 LR (model 2023)

• flupp
Zjanzjak schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 21:38:
Ik denk dat ik al weet wat de volgende (ik ben een dagdromer) EV gaat worden:
Rivian R2 !
...
Help ! Waar zijn ze met de stroomlijn naartoe ?

Model 3 LR (model 2023)

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:40
flupp schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 16:19:
[...]
En sinds onlangs heb ik mij ook al afgevraagd of die "milieu"-activisten, die met regelmaat van een klok van die regelrechte sabotages en van die onnozele acties aan 't voeren zijn in de buurt van Grünheide's Tesla fabriek, niet ook ergens discutabele connecties hebben met de (Duitse) overheid of de klassieke (Duitse) auto-fabrikanten...
[...]
Ik volg het allemaal niet zo, maar waarom blokkeren ze de Tesla-fabriek (waar toch relatief milieuvriendelijke auto's van de band rollen) en niet een fabriek waar vervuilende ICE gemaakt worden?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• flupp
RichieB schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 17:20:
[...]

Ik volg het allemaal niet zo, maar waarom blokkeren ze de Tesla-fabriek (waar toch relatief milieuvriendelijke auto's van de band rollen) en niet een fabriek waar vervuilende ICE gemaakt worden?
Het is door die tegenstrijdigheid dat je de verbanden niet onmiddellijk ziet. En die vervolgens begint te zoeken. Tot je verbanden hebt gelegd die op de keper beschouwd lijken op samenzweringstheoriën. Die misschien niet juist zijn. Maar als je geen andere verbanden ziet, tja, wat dan ?

Als iemand mij kan verklaren waarom de Duitse overheid het niet aankon te beletten dat dat "milieu"-gespuis bij een (dan zelfs nog aangekondigde) actie een volledige streek incluis fabriek zonder electriciteit zette ? En bij een ernavolgende actie niet kon beletten dat hetzelfde gezelschap het terrein van de Teslafabriek binnendrong en dan ook nog eens een twaalftal Tesla's op kon fikken... Be my guest !

Model 3 LR (model 2023)

• Crypto_Exfil
Ev rijden wordt alleen moeilijker gemaakt dan gemakkelijker lijkt het erop.

Zojuist een publicatie gelezen dat fabrikanten ev rijden dwarsbomen.

• Tommie12
Crypto_Exfil schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 19:12:

Welke publicatie, en door wie geschreven?
Ooit over fake nieuws gehoord?

Als de europese fabrikanten niet snel een versnelling hoger schakelen, dan verliezen ze alles, zowel de chinese als de europese markt. Het zal hen niet aan calimerogedrag ontbreken.

• Crypto_Exfil
Tommie12 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 19:15:
[...]

Als de europese fabrikanten niet snel een versnelling hoger schakelen, dan verliezen ze alles, zowel de chinese als de europese markt. Het zal hen niet aan calimerogedrag ontbreken.
https://www.bright.nl/nie...olgens-nieuwe-studie.html

• jdbiggelaa
Tommie12 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 19:15:
[...]

Duitse auto fabrikanten hebben er bij de Europesche Commissie op aangedrongen om géén hogere invoerrechten in te voeren op EV’s. Ze vrezen (terecht denk ik), dat de Chinezen keihard zullen terugslaan met invoerrechten op Duitse auto’s.

• Tommie12
Bright…. Dat zijn kerels die vet gesponsord werden door bv Van Moof. Zelfs toen bleek dat de fietsen krom uit de doos kwamen en het bedrijf op de rand van het faillissement stond bleven ze die ophemelen.
Maar dat sommige autobouwers als Toyota en Honda de boel proberen te vertragen verwondert me niet. Toyota is gewoon de Nokia of Kodak van de twenties.

• Zjanzjak
flupp schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 16:28:
Help ! Waar zijn ze met de stroomlijn naartoe ?
Boeit mij totaal niet haha, op dit moment is de Rivian R2 voor mij de mooiste auto op aarde die ik kan betalen.
Ok, hij moet nog echt geproduceerd worden, de boel moet niet failliet gaan, en nog naar Europa komen maar als er in de tussentijd niet nog wat mooiers op de markt komt dan wordt dit de opvolger van mijn Megane.

Ach ja, wie weet zit er een kern van waarheid in dat artikel maar linksom of rechtsom komt het er toch wel van.
Bij zulke artikels haal ik dus m'n schouders op en vervolgens dagdroom ik verder over mijn volgende ev. ;)

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

De Porsche Taycan 4S Sport Turismo getest, doet het erg goed qua range, laadsnelheid en laadcurve:

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• flupp
Crypto_Exfil schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 15:06:
[...]

Elk zijn smaak, maar een journalist die in zijn review géén opmerking geeft op energie-inefficiëntie levert geen goed werk. Want geen stroomlijn = energie-inefficiënt. Draai of keer het zoals je wil: de fysica is wat ze is, en ze geldt voor alles en iedereen. Je moet echt geen raketwetenschappen hebben gestudeerd om te zien dat die vierkante carosserievorm onmogelijk aerodynamisch, en dus evenmin heel energie-efficiënt kan zijn...

Maar ja, het zijn diezelfde journalisten die ons SUV's aanpraatten. Na verloop van tijd geraken we lekker gevoelloos voor enige vorm van esthetiek.

Voor elk wat wils, maw...

Model 3 LR (model 2023)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:16
flupp schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 23:05:
[...]

Elk zijn smaak, maar een journalist die in zijn review géén opmerking geeft op energie-inefficiëntie levert geen goed werk. Want geen stroomlijn = energie-inefficiënt. Draai of keer het zoals je wil: de fysica is wat ze is, en ze geldt voor alles en iedereen. Je moet echt geen raketwetenschappen hebben gestudeerd om te zien dat die vierkante carosserievorm onmogelijk aerodynamisch, en dus evenmin heel energie-efficiënt kan zijn...

Maar ja, het zijn diezelfde journalisten die ons SUV's aanpraatten. Na verloop van tijd geraken we lekker gevoelloos voor enige vorm van esthetiek.

Voor elk wat wils, maw...
Ik denk juist dat potentiële kopers van dit soort auto's het geen bal interesseert of ie 200 of 300Wh per km verbruikt, dus dat hebben die journalisten prima door en ze spreken gewoon hun publiek aan.
Net zoals het niet uitmaakt of een Ferrari 1 op 4 of 1 op 8 verbruikt.

• mitsumark
Tommie12 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 20:36:
[...]

Bright…. Dat zijn kerels die vet gesponsord werden door bv Van Moof. Zelfs toen bleek dat de fietsen krom uit de doos kwamen en het bedrijf op de rand van het faillissement stond bleven ze die ophemelen.
Maar dat sommige autobouwers als Toyota en Honda de boel proberen te vertragen verwondert me niet. Toyota is gewoon de Nokia of Kodak van de twenties.
Daarnaast is de studie zelf van https://influencemap.org/mission , dat is gewoon een groene lobby club.

• Crypto_Exfil
Ik ben wel toch heel erg benieuwd naar de Q6.

• Tommie12
mitsumark schreef op zondag 19 mei 2024 @ 00:16:
[...]

Ik denk juist dat potentiële kopers van dit soort auto's het geen bal interesseert of ie 200 of 300Wh per km verbruikt, dus dat hebben die journalisten prima door en ze spreken gewoon hun publiek aan.
Bij een EV is er natuurlijk een directe link tussen verbruik en range. (Bij een ferrari ook, maar niemand rijdt grote afstanden met die dingen)
En dus moet er dan een dikke batterij in, en die weegt dan weer heel veel.

Voor mij is efficientie absoluut belangrijk, en daardoor vallen vele chinese auto’s echt af.
De eerste Polestar en XC40 heb ik om dezelfde redenen weg gestreept. Te hoog verbruik en traag laden. Dat is gelukkig beter geworden in de recente versies.

• Tommie12
Taro schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 22:45:
De Porsche Taycan 4S Sport Turismo getest, doet het erg goed qua range, laadsnelheid en laadcurve:
[YouTube: The Fastest Road Tripping EV I've Ever Tested! Updated Porsche Taycan Sport Turismo 10% Challenge]
En nu maar hopen dat die snel af schrijft, dan kunnen we die misschien ooit voor een prikje op de kop tikken.
Nieuw is dit kreng toch echt duur, zeker als je wat kruisjes in de optielijst zet.

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-12 10:35
Taro schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 22:45:
[YouTube: The Fastest Road Tripping EV I've Ever Tested! Updated Porsche Taycan Sport Turismo 10% Challenge]
Tsja, ik hoop dat een auto van 130.000 euro die als je een beetje leuke kleur wil en bijvoorbeeld matrix-ledkoplampen, een panoramadak en rijhulpsystemen wil toevoegen al snel meer dan anderhalve ton kost, niet op die punten tegenvalt.
Verder leuke auto hoor, en maar 0,6s langzamer dan een Tesla Model 3 van 57.000 euro.
En met het nieuwe kabinet zullen de mensen die in dit segment shoppen deze auto straks gemakkelijker kunnen betalen, omdat bijvoorbeeld de belastingen op hoge vermogens in box 2 en 3 worden verlaagd, de plannen voor beperking van hypotheekrenteaftrek voor de hoogste inkomens worden geschrapt, de subsidie voor aanschaf van goedkope EV's wordt ingeruild voor korting op de MRB voor zware EV's. En hun personeel blijft goedkoop, want de door Rutte aangekondigde verhoging van het wettelijk minimumloon gaat niet door.

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Of-Aaargh schreef op zondag 19 mei 2024 @ 08:51:
[...]

Tsja, ik hoop dat een auto van 130.000 euro die als je een beetje leuke kleur wil en bijvoorbeeld matrix-ledkoplampen, een panoramadak en rijhulpsystemen wil toevoegen al snel meer dan anderhalve ton kost, niet op die punten tegenvalt.
Verder leuke auto hoor, en maar 0,6s langzamer dan een Tesla Model 3 van 57.000 euro.
En met het nieuwe kabinet zullen de mensen die in dit segment shoppen deze auto straks gemakkelijker kunnen betalen, omdat bijvoorbeeld de belastingen op hoge vermogens in box 2 en 3 worden verlaagd, de plannen voor beperking van hypotheekrenteaftrek voor de hoogste inkomens worden geschrapt, de subsidie voor aanschaf van goedkope EV's wordt ingeruild voor korting op de MRB voor zware EV's. En hun personeel blijft goedkoop, want de door Rutte aangekondigde verhoging van het wettelijk minimumloon gaat niet door.
Ik postte het filmpje vooral omdat ik hem tegenkwam en niet omdat ik hem nu zelf wil kopen. Prefereer zelf ook nog steeds een Y LR boven een dergelijke auto, met het verschil in bedrag kan je heel leuke en slimme andere dingen doen. Maar aan de andere kant sluit ik niet uit dat een volgende auto wat meer de midlifecrisis gevoelens mag kietelen als ik over 4-6 jaar afscheid neem van de Y ;)

• flupp
mitsumark schreef op zondag 19 mei 2024 @ 00:16:
[...]

Maar dan wel focussen op piek-laadcapaciteiten eens de elektonentank (té snel) leeg is. Twee maten en twee gewichten ? Het is maar wat belangrijker (en mode) is, natuurlijk.

Toen ik begon met autorijden, in volle oliecrisis, ging het in die autoboekjes over bijna niets anders dan over Cx (de mate van luchtweerstand). Goed gezien dat ze daar nu in alle talen over zwijgen, die bestaat nu allicht niet meer.

Ik lees die autoboekjes niet: ik reken mijzelf niet tot de doorsnee autoboekjeslezers, want ik overweeg geen Ferrari te kopen, en in té veel van die boekjes staan auto's die niet aan mij besteed zijn. Dus geen Ferrari voor mij, neen dank je.

Model 3 LR (model 2023)

• Zjanzjak
Maar ja, het zijn diezelfde journalisten die ons SUV's aanpraatten.
Na verloop van tijd geraken we lekker gevoelloos voor enige vorm van esthetiek.
Niet jouw mening als feit brengen. ;)

Want bijvoorbeeld dit;
Tommie12 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 08:41:
Voor mij is efficientie absoluut belangrijk,
Dit boeit mij een heel stuk minder, ik wil wel ev rijden maar het oog wil ook wat en dat telt voor mij een heel stuk meer dan efficiëntie. Ik MOET de wagen waarin ik rijd mooi vinden anders valt het af, daarna kijk ik pas verder naar wat andere zaken. Dat er over smaak niet te twisten valt is natuurlijk wel weer een feit.

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:30
flupp schreef op zondag 19 mei 2024 @ 09:29:
[...]
.... Toen ik begon met autorijden, in volle oliecrisis, ging het in die autoboekjes over bijna niets anders dan over Cx (de mate van luchtweerstand). Goed gezien dat ze daar nu in alle talen over zwijgen, die bestaat nu allicht niet meer....
Wat men tegenwoordig hierbij continu negeert, is dat ook het frontaal oppervlak van groot belang is. Dus Cw of Cx * A. En dat oppervlak is bij die grote bakbeesten die nu in de mode zijn veel groter dan wat je nodig hebt om veilig en comfortabel in een auto te kunnen zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door guido66 op 19-05-2024 10:18 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:35
flupp schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 17:50:
[...]

Het is door die tegenstrijdigheid dat je de verbanden niet onmiddellijk ziet. En die vervolgens begint te zoeken. Tot je verbanden hebt gelegd die op de keper beschouwd lijken op samenzweringstheoriën. Die misschien niet juist zijn. Maar als je geen andere verbanden ziet, tja, wat dan ?

Als iemand mij kan verklaren waarom de Duitse overheid het niet aankon te beletten dat dat "milieu"-gespuis bij een (dan zelfs nog aangekondigde) actie een volledige streek incluis fabriek zonder electriciteit zette ? En bij een ernavolgende actie niet kon beletten dat hetzelfde gezelschap het terrein van de Teslafabriek binnendrong en dan ook nog eens een twaalftal Tesla's op kon fikken... Be my guest !
8)7

Als het klinkt als een hoax, eruitziet als een hoax en ruikt als een hoax, is het een hoax.

'Klimaatactivisten' die in opdracht van de fossiele industrie een Tesla fabriek blokkeren?

Alsjeblieft zeg, wat een onzin.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• Tommie12
Zjanzjak schreef op zondag 19 mei 2024 @ 09:56:
[...]

[...]

Niet jouw mening als feit brengen. ;)

Want bijvoorbeeld dit;

[...]

Dit boeit mij een heel stuk minder, ik wil wel ev rijden maar het oog wil ook wat en dat telt voor mij een heel stuk meer dan efficiëntie. Ik MOET de wagen waarin ik rijd mooi vinden anders valt het af, daarna kijk ik pas verder naar wat andere zaken. Dat er over smaak niet te twisten valt is natuurlijk wel weer een feit.
Ik wil ook geen gatlelijke auto, maar ik vind een Tesla dan ook niet echt lelijk.

Een vriend heeft recent een Macan EV gekocht.
Die is even groot, en even snel als een Y LR.
En met wat aankleding komt hij uit bij 110.000€.
Ik word knettergek als ik die optielijsten zie. Carbonstripje aan de deuren 1100€, andere kleur wijzerplaat 400€, beetje luxer interieur 4500€.
Ander velgje 3500-5000€.
Etc etc etc, het is gewoon eindeloos.

En dan heb je een auto die er wat specialer uit ziet, en misschien iets comfortabeler is, maar je betaalt ruim 50k meer.
Ik kan dat betalen, zonder me echt pijn te doen, maar mijn ratio zegt gewoon keihard nee, zeker nu ik elke dag in Y al een smile op mijn gezicht krijg als ik naar dat clean dashboard kijk, en voel hoe effortless die rijdt.

• flupp
alexbl69 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 10:29:
[...]

8)7

Als het klinkt als een hoax, eruitziet als een hoax en ruikt als een hoax, is het een hoax.

'Klimaatactivisten' die in opdracht van de fossiele industrie een Tesla fabriek blokkeren?

Alsjeblieft zeg, wat een onzin.
Ik denk niet dat je mijn hele (zelf)reflectie las. Maar een verklaring van jou kreeg ik anderzijds ook niet ... |:(

Model 3 LR (model 2023)

• flupp
guido66 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 10:17:
[...]

Wat men tegenwoordig hierbij continu negeert, is dat ook het frontaal oppervlak van groot belang is. Dus Cw of Cx * A. En dat oppervlak is bij die grote bakbeesten die nu in de mode zijn veel groter dan wat je nodig hebt om veilig en comfortabel in een auto te kunnen zitten.
Uiteraard ook de oppervlakte. Maar die cursus aerodynamica in één post vervatten is dan ook weer overshoot, me dunkt ;) Zo praatte ik ook niet over de kwadratisch toenemende luchtweerstand met toenemende snelheid 8)

Model 3 LR (model 2023)

• mitsumark
Tommie12 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 08:41:
[...]

Bij een EV is er natuurlijk een directe link tussen verbruik en range. (Bij een ferrari ook, maar niemand rijdt grote afstanden met die dingen)
En dus moet er dan een dikke batterij in, en die weegt dan weer heel veel.

Voor mij is efficientie absoluut belangrijk, en daardoor vallen vele chinese auto’s echt af.
De eerste Polestar en XC40 heb ik om dezelfde redenen weg gestreept. Te hoog verbruik en traag laden. Dat is gelukkig beter geworden in de recente versies.
True, maar range is eigenlijk alleen belangrijk voor die 25% die wel eens (vakantie) of wat vaker (vertegenwoordigers, service) lange afstanden rijdt.
En dan nog kun je range dus verhogen met een grotere accu, verbruik blijft ondergeschikt (zoveel impact heeft 100kg extra ook niet, hooguit de prijs die een paar k omhoog gaat).
Voor mij persoonlijk (deel van de 25% die af en toe lange afstanden rijdt) is verbruik wel een factor, maar eigenlijk ook alleen vanwege de laadsnelheid in kmpu.
Als een auto 50% meer verbruikt, maar 100% sneller laadt en dus effectief eerder op bestemming is, dan is die laatste voor mij de betere auto.
Veel Chinezen zijn wellicht iets minder efficiënt, maar de laadsnelheid is zoveel beter (zie bv Xpeng G9).
Overigens zijn veel Europese oudere modellen ook niet echt beter, *kuch* fat etron *kuch*.
En iets als een 2018 Tesla Model S is misschien relatief efficiënt, maar laadt alsnog maar met 400-450kmpu (EV database), voor mij geen optie.
flupp schreef op zondag 19 mei 2024 @ 09:29:
[...]

Maar dan wel focussen op piek-laadcapaciteiten eens de elektonentank (té snel) leeg is. Twee maten en twee gewichten ? Het is maar wat belangrijker (en mode) is, natuurlijk.

Toen ik begon met autorijden, in volle oliecrisis, ging het in die autoboekjes over bijna niets anders dan over Cx (de mate van luchtweerstand). Goed gezien dat ze daar nu in alle talen over zwijgen, die bestaat nu allicht niet meer.

Ik lees die autoboekjes niet: ik reken mijzelf niet tot de doorsnee autoboekjeslezers, want ik overweeg geen Ferrari te kopen, en in té veel van die boekjes staan auto's die niet aan mij besteed zijn. Dus geen Ferrari voor mij, neen dank je.
Zoals ik hierboven zeg, laadsnelheid en verbruik zijn (voor mij) twee aparte dingen, die misschien wel een relatie hebben maar niet zo heel sterk.
Waarom je denkt dat dat mode zou zijn snap ik niet echt.

Bij auto's waarbij het ertoe doet (de familie auto voor Jan Modaal) gaat het overigens doorgaans wel vaak over Cw, verbruik, range, etc.

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:08

Freak187

geen

Het lijkt er steeds meer op dat, hoe meer we van fossiele brandstoffen af willen gaan, hoe sterker de partijen die afhankelijk zijn van die fossiele brandstoffen, hun spieren laten zien. Ik weet niet of het toeval is, maar mijn tijdlijn op YouTube (ik kijk vrij veel filmpjes over algehele elektrificatie inclusief auto’s) staat inmiddels vol met suggesties dat de BEV markt crasht en dat er geen auto meer verkocht wordt.

Een hoop doom and gloom ipv berichten over milieuvriendelijke oplossingen.

Ik zie de berichtgeving in de media (die vaak hevig gesponsord is) als een soort van laatste schijnbeweging van de fossiele brandstof industrie. Nu maar hopen dat ik dat correct zie……

Kia Niro-EV 2024

• flupp
mitsumark schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:27:
[...]
...
Waarom je denkt dat dat mode zou zijn snap ik niet echt.
...
Zonder er eindeloos lang over heen en weer te praten, misschien toch nog mijn laatste bedenking ter illustratie dat modes niet weg te denken zijn uit de autowereld ...

40 jaar geleden zag je geen enkele SUV
40 jaar geleden had de gemiddelde auto toch minstens een begin van stroomlijn
40 jaar geleden was een stroomlijn een quasi-noodzaak om in de categorie "mooie auto's" opgenomen te kunnen worden

40 jaar geleden was een stroomlijn overigens ook noodzakelijk om een laag verbruik te kunnen optekenen, en overigens zal dat altijd zo blijven, want de aerodynamica van toen werkte niet anders dan die van nu...

Vandaag zie ik daar niets meer van terug. Dus ja, ik klasseer SUV's, het doodzwijgen van een hoog verbruik (door een gebrek aan stroomlijn) en die blokvormige carrosseriën als een mode.

Model 3 LR (model 2023)

• VidaR-9
Tommie12 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 08:43:
[...]
En nu maar hopen dat die snel af schrijft, dan kunnen we die misschien ooit voor een prikje op de kop tikken.
Nieuw is dit kreng toch echt duur, zeker als je wat kruisjes in de optielijst zet.
Geen zorgen, dat doen ze wel.
Bij mijn Taycan was er ook 30% af (11mnd oud, 6K km). En ik houd de markt van gebruikte Taycans nog steeds een beetje in de gaten en het daalt aardig door (ouch.. :+ ).

Ik ben heel benieuwd hoe de vernieuwde Taycan überhaupt verkoopt, want ja hij is beter, maar hij is ook weer een stuk duurder geworden. En qua betrouwbaarheid heeft de Gen1 niet de beste naam. Ik denk dat de Macan wel populair gaat worden.

• mitsumark
flupp schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:48:
[...]

Zonder er eindeloos lang over heen en weer te praten, misschien toch nog mijn laatste bedenking ter illustratie dat modes niet weg te denken zijn uit de autowereld ...

40 jaar geleden was een stroomlijn een quasi-noodzaak om in de categorie "mooie auto's" opgenomen te kunnen worden

40 jaar geleden was een stroomlijn overigens ook noodzakelijk om een laag verbruik te kunnen optekenen, en overigens zal dat altijd zo blijven, want de aerodynamica van toen werkte niet anders dan die van nu...

Vandaag zie ik daar niets meer van terug. Dus ja, ik klasseer SUV's, het doodzwijgen van een hoog verbruik (door een gebrek aan stroomlijn) en die blokvormige carrosseriën als een mode.
Een beetje stroomlijn ziet er imo ook beter uit dan een "blokkendoos", tot het een statement is of noodzakelijk voor praktisch nut.
We (TU's) kunnen al prima voertuigen maken met een Cw onder de 0,1 en zelfs richting 0,05, dus dat zal dan wel ondergeschikt zijn aan iets anders.
40 jaar geleden was een stroomlijn belangrijk om een hoge topsnelheid in de boekjes te kunnen zetten, vermogen was er nog niet in overvloed.
Nu is een stroomlijn belangrijker vanwege verbruik/range, vermogen is er immers wel en topsnelheden boven de 250 zijn alleen "nuttig" voor de enkeling. Maar imo is die range niet zo belangrijk, alleen voor de mensen met range anxiety, en verbruik maakt niet zoveel uit want elektriciteit is zo ontzettend goedkoop (en voor het klimaat sowieso al vele malen beter dan fossiel).

Mijn toekomstige EV zal in gebruik sowieso goedkoper worden dan mn huidige diesel, hoeveel dat precies wordt is niet zo belangrijk.
Dan praat je over een halvering op zn slechtst, en tussen verschillende EV's een tientje per maand, bv G9 AWD vs MY LR RWD scheelt met 8k km per jaar ongeveer 7 euro per maand.

[ Voor 6% gewijzigd door mitsumark op 19-05-2024 12:15 ]

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 02-12 21:16
Jipsy schreef op maandag 13 mei 2024 @ 21:01:
[...]

Afschrijving ix is wel een ding, kijk maar eens op mobile.de 😵‍💫. En hoogstwaarschijnlijk dit jaar nog een facelift incl. batterijen met meer kW’s
De besparing met elektrische laden versus brandstof tanken is voor de meeste doelgroepen flink afgenomen door de hoge openbare laadtarieven momenteel. Potentiele kopers zijn niet gek. Als deze voordelen weer terugkomen zijn zal de waarde van EVs mijnziens ook weer hoger worden.

Het is een mooie ontwikkeling steeds sneller laden en grotere accu's maar voor verreweg de meeste automobilisten levert dat denk ik niet zo'n zon groot voordeel op omdat het sneller laden niet erg waardevol hoeft te zijn en het gewicht van accu/auto erg bepalend gaat zijn voor de wegenbelasting.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:31
mitsumark schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:27:
[...]

Als een auto 50% meer verbruikt, maar 100% sneller laadt en dus effectief eerder op bestemming is, dan is die laatste voor mij de betere auto.
Als de baas/werkgever betaald wel ja, maar niet als je zelf je kWh's moet betalen. En straks meer MRB voor het extra gewicht. En als het om klimaat gaat is het ook geen betere auto.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Tommie12 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 20:36:
[...]

Je kan van Toyota veel zeggen, maar niet dat ze kopje onder aan het gaan zijn. In 2023 zijn zowat alle belangrijke cijfers van het bedrijf gegroeid. Meer wagens verkocht, meer omzet gedraaid, ... ben je dan zeker dat hun strategie zo slecht is?

We kijken vaak naar de wereld door onze westerse bril, we zijn zelf enorm hard aan het werk aan de elektrificatie van ons wagenpark. Maar de wereld is zoveel groter en er zijn nog enorme afzetmarkten waar zuivere BEVs helemaal niet praktisch zijn vandaag. Toyota heeft dan ook voor een gefaseerde aanpak gekozen. Eerst de gewone hybride, dan de plug-in hybride om uiteindelijk bij een wagen zonder verbrandingsmotor uit te komen. Spijtig voor hen zal dat niet de waterstofauto worden, maar eentje met batterij, maar ook Toyota is stilaan begonnen met het bouwen van elektrische modellen. Zijn het supergoede wagens? Neen. Maar of dat voor de koper van een Toyota zoveel uitmaakt durf ik niet zeggen.

En ze hebben nog tijd om het goed te doen. Het duurt nog 10 jaar voor ze in de EU geen wagens met verbrandingsmotor meer mogen verkopen. Dat geeft hen nog voldoende tijd om hun aanbod te verbeteren.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• jdbiggelaa
flupp schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:48:
[...]

Dat is jouw mening en ik respecteer die. Voor mij geldt een totaal andere overweging om een hogere auto te rijden. Ik reed jarenlang in sedans van het type A6 en zelfs een coupé. Op lange ritten altijd last van rugklachten. Toen ik een aantal jaren geleden bij de huur van een auto in de VS alleen een SUV kon meekrijgen, had ik daar niks mee. Een lelijk ding vond ik. Echter, na drie weken en 6.300 km in die auto had ik letterlijk geen centje pijn gehad. Dankzij de hoge zit. En bovendien vond ik het betere overzicht op de weg een grote pré. Na thuiskomst heb ik mijn coupé verkocht en een nieuwe CX-5 gekocht. Intussen alweer drie jaar een Enyaq. En in 10 jaar geen centje pijn meer gehad….

• mitsumark
PeterZ(on) schreef op zondag 19 mei 2024 @ 14:47:
[...]

Als de baas/werkgever betaald wel ja, maar niet als je zelf je kWh's moet betalen. En straks meer MRB voor het extra gewicht. En als het om klimaat gaat is het ook geen betere auto.
Voor mezelf sprekend, ik betaal mijn kWh's zelf.
Maar nogmaals, nu met meer detail: een G9 AWD verbruikt met 8k km voor 432 euro per jaar aan stroom, een MY LR RWD verbruikt voor 352 euro aan stroom (in mijn berekeningen volgens EV database verbruikscijfers).
Scheelt zo'n 20%, dat lijkt veel maar dan praat je dus over nog geen 7 euro per maand, dat is peanuts.

De G9 heeft 15kWh grotere accu, komt daarmee dus net zo ver als de MY, maar de route naar zuid frankrijk gaat sneller omdat het laden sneller gaat.
G9 weegt in totaal 400+ kg meer (is ook iets groter en veel luxer), dat kost straks aan MRB wel 2 tientjes per maand, ik vind dat op een bedrag van 800 per maand meevallen.
Ook een "slurpende" G9 is véél beter voor het klimaat dan mn huidige 2012 euro4 320D (die ik aanschafte toen ik veel meer km's reed), dus daar doe ik dan maar concessies.

Nu vergelijk ik met de MY, maar hetzelfde kun je bv doen met de Enyaq coupe, die lijkt kwa cijfers wel op de MY.
Een kleinere auto zoals een M3 of i4 is natuurlijk nog zuiniger, maar dan kan ik niet (lastiger) met gezin en de zooi naar zuid frankrijk, dus die vergelijking ga ik (zelf) niet maken.

Het meeste ben je kwijt aan de afschrijving, en die is lastig voorspelbaar.
Misschien toch maar een Kia EV6, al is die niet veel groter/praktischer dan een i4...

[ Voor 7% gewijzigd door mitsumark op 19-05-2024 15:32 ]

• Tommie12
Blokker_1999 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 14:48:
[...]

Je kan van Toyota veel zeggen, maar niet dat ze kopje onder aan het gaan zijn. In 2023 zijn zowat alle belangrijke cijfers van het bedrijf gegroeid. Meer wagens verkocht, meer omzet gedraaid, ... ben je dan zeker dat hun strategie zo slecht is?

We kijken vaak naar de wereld door onze westerse bril, we zijn zelf enorm hard aan het werk aan de elektrificatie van ons wagenpark. Maar de wereld is zoveel groter en er zijn nog enorme afzetmarkten waar zuivere BEVs helemaal niet praktisch zijn vandaag. Toyota heeft dan ook voor een gefaseerde aanpak gekozen. Eerst de gewone hybride, dan de plug-in hybride om uiteindelijk bij een wagen zonder verbrandingsmotor uit te komen. Spijtig voor hen zal dat niet de waterstofauto worden, maar eentje met batterij, maar ook Toyota is stilaan begonnen met het bouwen van elektrische modellen. Zijn het supergoede wagens? Neen. Maar of dat voor de koper van een Toyota zoveel uitmaakt durf ik niet zeggen.

En ze hebben nog tijd om het goed te doen. Het duurt nog 10 jaar voor ze in de EU geen wagens met verbrandingsmotor meer mogen verkopen. Dat geeft hen nog voldoende tijd om hun aanbod te verbeteren.
Ook voor Toyota is de chinese markt heel belangrijk, en daar verliezen ze snel marktaandeel.
Ze zijn nog behoorlijk winstgevend, maar waarschijnlijk komt dat omdat ze veel te weinig investeren in EV ontwikkeling.
En hun eerste pogingen zijn niet slecht maar dramatisch slecht.
En ze blijven lobbyen tegen EV’s.
Kodak maakte ook nog enorm veel winst toen er nog maar 10-15% van de fotografen naar digitaal over stapten, maar daarna kwam de klap dubbel zo hard.

• mitsumark
Tommie12 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 15:33:
[...]

Ook voor Toyota is de chinese markt heel belangrijk, en daar verliezen ze snel marktaandeel.
Ze zijn nog behoorlijk winstgevend, maar waarschijnlijk komt dat omdat ze veel te weinig investeren in EV ontwikkeling.
En hun eerste pogingen zijn niet slecht maar dramatisch slecht.
En ze blijven lobbyen tegen EV’s.
Kodak maakte ook nog enorm veel winst toen er nog maar 10-15% van de fotografen naar digitaal over stapten, maar daarna kwam de klap dubbel zo hard.
Zeiden we dat ook niet 5 jaar geleden over de Duitsers, die timmeren toch aardig aan de weg ondanks dat ze "mijlenver" achterliepen.
Japanners zijn erg conservatief (meer nog dan Duitsers), maar ik sluit ze zeker nog niet uit om mee te doen op het EV wereldtoneel.

• PeterZ(on)
mitsumark schreef op zondag 19 mei 2024 @ 15:29:
[...]

Voor mezelf sprekend, ik betaal mijn kWh's zelf.
Maar nogmaals, nu met meer detail: een G9 AWD verbruikt met 8k km voor 432 euro per jaar aan stroom, een MY LR RWD verbruikt voor 352 euro aan stroom (in mijn berekeningen volgens EV database verbruikscijfers).
Scheelt zo'n 20%, dat lijkt veel maar dan praat je dus over nog geen 7 euro per maand, dat is peanuts.

De G9 heeft 15kWh grotere accu, komt daarmee dus net zo ver als de MY, maar de route naar zuid frankrijk gaat sneller omdat het laden sneller gaat.
G9 weegt in totaal 400+ kg meer (is ook iets groter en veel luxer), dat kost straks aan MRB wel 2 tientjes per maand, ik vind dat op een bedrag van 800 per maand meevallen.
Ook een "slurpende" G9 is véél beter voor het klimaat dan mn huidige 2012 euro4 320D (die ik aanschafte toen ik veel meer km's reed), dus daar doe ik dan maar concessies.

Nu vergelijk ik met de MY, maar hetzelfde kun je bv doen met de Enyaq coupe, die lijkt kwa cijfers wel op de MY.
Een kleinere auto zoals een M3 of i4 is natuurlijk nog zuiniger, maar dan kan ik niet (lastiger) met gezin en de zooi naar zuid frankrijk, dus die vergelijking ga ik (zelf) niet maken.

Het meeste ben je kwijt aan de afschrijving, en die is lastig voorspelbaar.
Misschien toch maar een Kia EV6, al is die niet veel groter/praktischer dan een i4...
Het ging mij meer om wat je vaker merkt/hoort dat men het minder efficiënt rijden compenseert met een grotere accu en sneller laden. en dus niet wat jouw persoonlijke afweging is voor een bepaalde auto. Neem als voorbeeld de nieuwe eR5 en mijn Ioniq, de eR5 heeft een grotere accu maar qua laden km/uur is gelijk aan mijn Ioniq. Dus uiteindelijk schiet je er op een lange vakantierit niets mee op, niets sneller en meer kosten.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Tommie12
mitsumark schreef op zondag 19 mei 2024 @ 15:54:
[...]

Zeiden we dat ook niet 5 jaar geleden over de Duitsers, die timmeren toch aardig aan de weg ondanks dat ze "mijlenver" achterliepen.
Japanners zijn erg conservatief (meer nog dan Duitsers), maar ik sluit ze zeker nog niet uit om mee te doen op het EV wereldtoneel.
In elk geval groeien ze trager op gebied van EV’s dan Tesla, en ze verliezen ook behoorlijk wat marktaandeel in China, maar ook in de VS.

• mitsumark
PeterZ(on) schreef op zondag 19 mei 2024 @ 16:14:
[...]

Het ging mij meer om wat je vaker merkt/hoort dat men het minder efficiënt rijden compenseert met een grotere accu en sneller laden. en dus niet wat jouw persoonlijke afweging is voor een bepaalde auto. Neem als voorbeeld de nieuwe eR5 en mijn Ioniq, de eR5 heeft een grotere accu maar qua laden km/uur is gelijk aan mijn Ioniq. Dus uiteindelijk schiet je er op een lange vakantierit niets mee op, niets sneller en meer kosten.
Mee eens, Hyundai liep/loopt wat betreft laden ook wel voorop (ook de 5 en 6).
100kW / 400kmpu laden is erg langzaam anno 2024 dus wat dat betreft lijkt de eR5 niet bij de tijd (wellicht wel weinig degradatie met slechts 2C laden).
Aan de andere kant is de eR5 niet gericht op gezinnen die 1000 kilometer willen rijden, binnen nederland lijkt ie prima inzetbaar.

• PeterZ(on)
mitsumark schreef op zondag 19 mei 2024 @ 17:03:
[...]

Mee eens, Hyundai liep/loopt wat betreft laden ook wel voorop (ook de 5 en 6).
100kW / 400kmpu laden is erg langzaam anno 2024 dus wat dat betreft lijkt de eR5 niet bij de tijd (wellicht wel weinig degradatie met slechts 2C laden).
Aan de andere kant is de eR5 niet gericht op gezinnen die 1000 kilometer willen rijden, binnen nederland lijkt ie prima inzetbaar.
Niet voor een gezin maar alleen of met twee kun je hier prima mee uit de voeten, ook op langere reizen. Ik zou daar iig geen probleem mee hebben. Alleen als vervanging van mijn Ioniq schiet ik er niets mee op, anders dan een wat groter bereik.

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:35
Tommie12 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:37:
[...]

De EQB en de iX1 zijn minder geschikt door hoog verbruik en kleine batterij voor die afstanden, en ze hebben ook beduidend minder kofferruimte.

De rest is niet slecht, maar de Tesla Y is gewoon beter, zeker als je de LR in je budget kan steken.
De EQB 250+ heeft toch een prima accu en echt een grote kofferbak. Qaa accu en kofferbak echt beter dan de ix1

• Zjanzjak
alexbl69 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 10:29:
De uitspraak van de dag! _/-\o_
Tommie12 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 10:40:

En dan heb je een auto die er wat specialer uit ziet, en misschien iets comfortabeler is, maar je betaalt ruim 50k meer.
Ik kan dat betalen, zonder me echt pijn te doen, maar mijn ratio zegt gewoon keihard nee, zeker nu ik elke dag in Y al een smile op mijn gezicht krijg als ik naar dat clean dashboard kijk, en voel hoe effortless die rijdt.
Dat is het ook, ratio afgezet tegen de emotie van een mooie wagen, bij de 1 slaat de meter wat meer uit naar ratio, bij de ander wat meer naar de emotie. Als je het kan betalen, en je vindt het mooi, waarom niet.
Ieder zijn meug, maar er zijn er hier in dit topic die hun mening als een feit poneren en dat was meer het punt wat ik probeerde te maken. ;)

• Tommie12
Zjanzjak schreef op zondag 19 mei 2024 @ 23:12:
[...]

Dat is het ook, ratio afgezet tegen de emotie van een mooie wagen, bij de 1 slaat de meter wat meer uit naar ratio, bij de ander wat meer naar de emotie. Als je het kan betalen, en je vindt het mooi, waarom niet.
Ieder zijn meug, maar er zijn er hier in dit topic die hun mening als een feit poneren en dat was meer het punt wat ik probeerde te maken. ;)
Natuurlijk, ik vind het ook prima dat Porsche dit aan biedt.
En marketinggewijs heb ik er bewondering voor dat ze er in slagen zo veel geld te krijgen voor die auto’s.

Op youtube zijn er 2 youtubers die hun auto’s gewisseld hebben voor een tijdje. Een Taycan tegen een Model S LR. Prijsverschil is niet het dubbele, maar toch is de Porsche zo at 50k duurder.
Ironisch vind ik dan dat de Tesla snellet is in de 0-100, hogere topsnelheid heeft en ondanks gelijkaardige batterij geen 400km ver geraakt, waar de Tesla in de zomer 500 km haalt.
En toch komt Porsche daar mee weg.

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Tommie12 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 07:33:
[...]

Natuurlijk, ik vind het ook prima dat Porsche dit aan biedt.
En marketinggewijs heb ik er bewondering voor dat ze er in slagen zo veel geld te krijgen voor die auto’s.

Op youtube zijn er 2 youtubers die hun auto’s gewisseld hebben voor een tijdje. Een Taycan tegen een Model S LR. Prijsverschil is niet het dubbele, maar toch is de Porsche zo at 50k duurder.
Ironisch vind ik dan dat de Tesla snellet is in de 0-100, hogere topsnelheid heeft en ondanks gelijkaardige batterij geen 400km ver geraakt, waar de Tesla in de zomer 500 km haalt.
En toch komt Porsche daar mee weg.
Er is een grote groep mensen die gevoelig is voor status en daar voor wil betalen.

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

mitsumark schreef op zondag 19 mei 2024 @ 17:03:
100kW / 400kmpu laden is erg langzaam anno 2024
Dit vond ik een heel interessante observatie, mooie "rule of thumb" (wat is dat in het Nederlands?).

Maar dat is wel erg afhankelijk van je budget, zoals de meeste dingen. Ik heb eens zitten kijken op EV-Database, en vanaf 35k begint die snellaad snelheid pas over de 400 te komen. En dan niet eens heel veel.

Open Corsa Electric 50 kWh34.990470 km/u
MG4 64 kWh35.785630 km/u
Peugeot e-208 50 kWh35.870460 km/u
Fiat 600e35.990490 km/u

Ik zat even te kijken voorbij de 35.000 euro, maar het is echt heel wisselend. Ook rond de 45.000 heb je niet automatisch de garantie dat je boven de 400 km/u uitkomt qua snelladen. Zelfs relatief nieuwe auto's zoals de Volkswagen ID.4 Pure kost 44.990 en kan snelladen met 360 km/u.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Pagina: 1 ... 319 ... 374 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic