• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:38
Tommie12 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 10:39:

Ik denk eerder mensen met een kleine portemonnee, want ze worden met gigantische kortingen verkocht of aangeboden. Als ze vlotjes weg gingen was die korting wel wat kleiner.

Ik zou het nooit doen met een auto, gewoon omdat de vraag niet is of je ooit service en onderdelen nodig hebt, maar wanneer je die nodig hebt...
Ik denk eerder mensen met een grote portemonnee want durven meer risico te nemen want geld zat.
Maar goed, jij en ik 'denken' anders, verder geen probleem, zo veel mensen, zo veel meningen.

Jij zou het nooit doen, ik wel, mits meer geld op de bank. ;)
Dat failliet gaan is uiteraard minder maar toch zou ik er voor gaan ondanks de risico's.

Voor wie geïnteresseerd is: wil je bovenop het nieuws zitten qua Fisker, hou Adam zijn kanaal in de gaten.

https://www.youtube.com/@Aslash304

Hij heeft de nodige bronnen, is vrij snel met het ' Fisker-nieuws' en legt veel dingen in makkelijke taal uit.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:40
Zjanzjak schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 08:32:
[...]

Ik denk eerder mensen met een grote portemonnee want durven meer risico te nemen want geld zat.
Maar goed, jij en ik 'denken' anders, verder geen probleem, zo veel mensen, zo veel meningen.

Jij zou het nooit doen, ik wel, mits meer geld op de bank. ;)
Dat failliet gaan is uiteraard minder maar toch zou ik er voor gaan ondanks de risico's.

Voor wie geïnteresseerd is: wil je bovenop het nieuws zitten qua Fisker, hou Adam zijn kanaal in de gaten.

https://www.youtube.com/@Aslash304

Hij heeft de nodige bronnen, is vrij snel met het ' Fisker-nieuws' en legt veel dingen in makkelijke taal uit.
We zullen het binnen een paar weken wel weten.

Mijn keuze heeft weinig te maken met geld op de bank.
Mensen met meer geld op de bank hebben dat ook te danken aan 'geen geld over de balk gooien'.

Ik vind het ook spijtig, want het is een mooie auto, maar er is nog werk aan, dat heeft Bjorn ook laten zien.
De software is echt nog niet klaar.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:38
Tommie12 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 09:17:
We zullen het binnen een paar weken wel weten.

Mensen met meer geld op de bank hebben dat ook te danken aan 'geen geld over de balk gooien'.

Ik vind het ook spijtig, want het is een mooie auto, maar er is nog werk aan, dat heeft Bjorn ook laten zien.
De software is echt nog niet klaar.
Ik verbeter je een heel klein beetje en dan ist mooi geweest met het Fisker gebeuren wat mij betreft;

Mensen met meer geld op de bank hebben kunnen dat ook te danken hebben aan 'geen geld over de balk gooien'.

Want er zijn nog zo veel meer mogelijkheden om aan veel geld te komen.
En daar zitten ook mensen tussen die hun geld wél over de balk gooien. ;)

Oh en voor de rest eens hoor, denk ook wel dat ze failliet gaan.
Jammer dat mijn knip niet ruim genoeg is voor 3 Fisker Ocean's.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:35
Tommie12 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 09:17:
[...]
Nou, dit dus. Mensen 'met geld op de bank' hebben dat niet gekregen door zich in dit soort avonturen te storten. En ook voor als je het geld over hebt blijft dit een veel te risicovol gebeuren.

EVs zijn een stuk afhankelijker van doorlopende ondersteuning door de fabrikant in vergelijking tot ICEs. En dat geldt al helemaal voor een piepkleine fabrikant als Fisker, waarvoor er praktisch geen reserveonderdelen bestaan.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• Tommie12
Zjanzjak schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 10:02:
[...]

Oh en voor de rest eens hoor, denk ook wel dat ze failliet gaan.
Dan zijn ze binnenkort wellicht nog goedkoper... en dan kan je er 3 kopen.
Probleem is meestal dat het altijd dezelfde onderdelen zijn die defect gaan.

Als je op deze manier een Tesla 3 had gekocht, dan had je nu 3 auto's zonder voorste draagarmen, maar wel nog met hele goede motoren en interieur.

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:30
Voor mijn huidige Fiat 500e had ik een Amerikaanse import 500e, waarvan ik wist dat er geen support voor is in Europa. Toen er een ABS sensor in 1 achterwiel effect was, moest ik deze uit de VS over laten komen, en heb tot 2x toe de verkeerde ontvangen. De derde was eindelijk de juiste. Ik was 1 van de laatste die die sensor heeft kunnen bemachtigen. Kort daarna was deze ook in de VS niet meer te krijgen. Na 3 maanden wachten en 10 minuten sleutelen was mijn auto gerepareerd en kon hij door de apk.

En dat is dan nog een auto waar ergens ter wereld nog enige support voor is...

Na 3 jaar verder probleemloos met die auto gereden te hebben, heb ik hem toch maar ingeruild voor een nieuwe Europese 500e. Het waren wel de 3 goedkoopste jaren trouwens, slechts €500,- afgeschreven in 3 jaar. Dat was dan mijn gokje met een auto van 14,5k.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• Marijnsmolders
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 07-05-2024
*knip* welkom op tweakers, werving voor een enquête is niet zomaar toegestaan. (zie ook je andere bericht)

[ Voor 89% gewijzigd door twain4me op 07-05-2024 12:06 . Reden: en ]

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:25

Kwam deze video tegen van de maker van Climate town.

Echt grappig om te zien, helemaal omdat Toyota zo voorop liep met de Prius, wat een geweldige auto (is/was), maar nog geen goede BEVs hebben kunnen (willen) maken en voorloop loopt in de campagne tegen BEVs.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-12 11:17

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Yup. als je nu eens iets had gemaakt als de Opel Ampera. Downsize die Atkinsoncycle motor, 40 pk is genoeg, doe er genoeg accu's in dat je ook een beetje kunt snelladen en maak gebruik van die geweldige Hybrid drive.

Signatures zijn voor boomers.

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:25
@Crypto_Exfil ik tag je hier zodat we het lange ritten topic niet vervuilen.

vriend van me had de iX maar was er niet zo blij mee.

In dat segment kan je ook kijken naar de Kia EV9 of een Zeekr 001. Tevens is de Xpeng G9 ook een optie, of anders een leuke Mercedes EV is ook een optie. Maar ik je beter te helpen moeten we waarschijnlijk iets meer informatie hebben.

Hoe dan ook, lange ritten met een EV in dat segment zijn prima te doen.

[ Voor 21% gewijzigd door Ecological op 13-05-2024 15:44 ]

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• Crypto_Exfil
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 27-07 11:17
Ecological schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:42:
@Crypto_Exfil ik tag je hier zodat we het lange ritten topic niet vervuilen.

vriend van me had de iX maar was er niet zo blij mee.

In dat segment kan je ook kijken naar de Kia EV9 of een Zeekr 001. Tevens is de Xpeng G9 ook een optie, of anders een leuke Mercedes EV is ook een optie. Maar ik je beter te helpen moeten we waarschijnlijk iets meer informatie hebben.

Hoe dan ook, lange ritten met een EV in dat segment zijn prima te doen.
Kan je vertellen why ?!

• Crypto_Exfil
Hallo allemaal,

Ik sta op het punt om een nieuwe auto aan te schaffen en twijfel tussen de BMW iX xDrive50 en de BMW X5 45e, beide uit bouwjaar 2022 en aangeboden voor dezelfde prijs. Mijn voornaamste zorg bij de iX is het rijbereik. Is dit iets waar ik me zorgen over moet maken, gezien de actieradius in de praktijk vaak tegenvalt? Ook maak ik me zorgen over de afschrijving van beide modellen. Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Ik zou echt waarderen als mensen die ervaring hebben met een van deze modellen hun mening en ervaringen zouden willen delen. Wat zijn jullie gedachten over de prestaties, comfort, dagelijkse bruikbaarheid, en vooral de kosten op lange termijn zoals onderhoud en afschrijving?

Alle adviezen zijn welkom, vooral van huidige eigenaren van deze modellen. Dank alvast voor jullie hulp!

KM per jaar 30.000 / Beiden auto's die ik op het oog heb, hebben beiden 50.000km gereden.

• kdeboois
  • Laatst online: 20:25
Crypto_Exfil schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:21:
Hallo allemaal,

Ik sta op het punt om een nieuwe auto aan te schaffen en twijfel tussen de BMW iX xDrive50 en de BMW X5 45e, beide uit bouwjaar 2022 en aangeboden voor dezelfde prijs. Mijn voornaamste zorg bij de iX is het rijbereik. Is dit iets waar ik me zorgen over moet maken, gezien de actieradius in de praktijk vaak tegenvalt? Ook maak ik me zorgen over de afschrijving van beide modellen. Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Ik zou echt waarderen als mensen die ervaring hebben met een van deze modellen hun mening en ervaringen zouden willen delen. Wat zijn jullie gedachten over de prestaties, comfort, dagelijkse bruikbaarheid, en vooral de kosten op lange termijn zoals onderhoud en afschrijving?

Alle adviezen zijn welkom, vooral van huidige eigenaren van deze modellen. Dank alvast voor jullie hulp!

KM per jaar 30.000 / Beiden auto's die ik op het oog heb, hebben beiden 50.000km gereden.
Hoe ga je de auto gebruiken ? 30k per jaar is 85 km per dag en dat is geen enkel probleem 😁

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• Crypto_Exfil
kdeboois schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:25:
[...]

Hoe ga je de auto gebruiken ? 30k per jaar is 85 km per dag en dat is geen enkel probleem 😁
Dat is gewoon heel ruim geschat haha.

[ Voor 3% gewijzigd door Crypto_Exfil op 13-05-2024 17:43 ]

• kdeboois
Crypto_Exfil schreef op maandag 13 mei 2024 @ 17:43:
[...]

Dat is gewoon heel ruim geschat haha.
Ik rij de i4 die wat zuiniger is, maar de hoge laadsnelheid maakt dat ik niet eens meer oplet wat mijn SoC is voor lange ritten. Gewoon lekker rijden en op tijd koffie drinken en broodjes eten en dan gelijk even laden. Laden is geen issue meer dan.

• Crypto_Exfil
kdeboois schreef op maandag 13 mei 2024 @ 17:54:
[...]

Ik rij de i4 die wat zuiniger is, maar de hoge laadsnelheid maakt dat ik niet eens meer oplet wat mijn SoC is voor lange ritten. Gewoon lekker rijden en op tijd koffie drinken en broodjes eten en dan gelijk even laden. Laden is geen issue meer dan.
Yes I know, zit er verschil in de laadsnelheid van de ix en i4 ?

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-12 20:12
Crypto_Exfil schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:21:
Hallo allemaal,

Elektrisch is beter voor het milieu en goedkoper bij vergelijkbare auto's.
Ik reed met m'n BMW i3 (33 kWh accu) 20-26k km per jaar zonder problemen. Die pakte we ook voor dagtripjes met het gezin altijd ipv de benzine auto (11-14k km in dezelfde jaren).
We verwelkomen je graag hier op 't BEV forum ;) Succes met een besluit vormen!

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:05
Crypto_Exfil schreef op maandag 13 mei 2024 @ 18:07:
[...]

Yes I know, zit er verschil in de laadsnelheid van de ix en i4 ?
Beetje self research kan geen kwaad:

BMW iX 50
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u4uXIdJK9umC2MCkyBNviiYvpKs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NviBHHd7rywttW0JnOO0OpiA.png?f=user_large

BMW i4
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I2GEGXINT8KkJXKS1Kyvfh72dac=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7vZHmSwFlijT6MKHBQSgpnNE.png?f=user_large

Bron: https://ev-database.org

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:57

World Citizen

FreeReef.nl

Die laadsnelheden is nogal een belangrijk punt tegenwoordig. En dat is het ook, maar:

Ik wil nieuwe BEV rijders toch en beetje waarschuwen. Ik zou niet teveel naar laadsnelheden zoeken maar meer naar hoe lang het duurt voordat je accu van 10 tot 80% geladen is.

Ergens tijdens het laden haal je inderdaad de maximaal opgegeven laadsnelheid. Maar het grootste deel niet. Het word natuurlijk elke model weer iets beter maar om een voorbeeld te geven.

Een Model S 2018 zou dan 145kwh doen. Maar dat doet hij eigenlijk maar tot aan de 40/45%. Daarna zakt het in. Het gaat al snel naar 74kwh en als je op 75% accu zit dan dropt hij nog lager richting de 54.

Ik zou dus liever een auto hebben die van 10 tot 75% 100kwh haalt dan eentje die een korte periode heel snel doet.

Je kunt je rijstijl er op aanpassen door te stoppen met laden als het trager word en door te rijden naar het volgende station. Daar laad je dan weer op tot zeg max 40%, en dan rij je weer naar het volgende station. Dat is effectief het snelste maar natuurlijk niet comfortabel.

Dus @random note: Max laadsnelheid is niet heilig.

FreeReef.nl

• Crypto_Exfil
World Citizen schreef op maandag 13 mei 2024 @ 18:20:
Die laadsnelheden is nogal een belangrijk punt tegenwoordig. En dat is het ook, maar:

Ik wil nieuwe BEV rijders toch en beetje waarschuwen. Ik zou niet teveel naar laadsnelheden zoeken maar meer naar hoe lang het duurt voordat je accu van 10 tot 80% geladen is.

Ergens tijdens het laden haal je inderdaad de maximaal opgegeven laadsnelheid. Maar het grootste deel niet. Het word natuurlijk elke model weer iets beter maar om een voorbeeld te geven.

Een Model S 2018 zou dan 145kwh doen. Maar dat doet hij eigenlijk maar tot aan de 40/45%. Daarna zakt het in. Het gaat al snel naar 74kwh en als je op 75% accu zit dan dropt hij nog lager richting de 54.

Ik zou dus liever een auto hebben die van 10 tot 75% 100kwh haalt dan eentje die een korte periode heel snel doet.

Je kunt je rijstijl er op aanpassen door te stoppen met laden als het trager worden en door te rijden naar het volgende station. Daar laad je dan weer op tot zeg max 40%, en dan rij je weer naar het volgende station. Dat is effectief het snelste maar natuurlijk niet comfortabel.

Yes dat doe ik zeker al, heb nog nooit zo getwijfeld om een auto.

Kom van een x5 en m340i af, en zit nu te kijken wat het beste is. Ik wil graag elektrisch rijden, ben wel een type die doorrijd 130/140 km/h.

Ik zit meer ermee dat bijvoorbeeld een ix nu 90k is en wat zal hij nog waard zijn over 3 jaar ?! Omdat de techniek wel heel hard gaat.

• Tommie12
Crypto_Exfil schreef op maandag 13 mei 2024 @ 18:29:
[...]

Kom van een x5 en m340i af, en zit nu te kijken wat het beste is. Ik wil graag elektrisch rijden, ben wel een type die doorrijd 130/140 km/h.

Ik zit meer ermee dat bijvoorbeeld een ix nu 90k is en wat zal hij nog waard zijn over 3 jaar ?! Omdat de techniek wel heel hard gaat.
Niemand weet wat die restwaardes gaan zijn, ook niet voor zo’n X5 overigens want tweedehands gaan die ook enorm slecht na een paar jaar.

Je bent er klaar voor, u gewoon effe doorduwen en die EV nemen. 5 jaar geleden zou je laadstress begrijpelijk zijn, nu is dat echt verleden tijd in landen als Frankrijk, Spanje, NL, B en D.
De ix50 heeft een dikke batterij, en laadt behoorlijk snel, het is een plezier om daar lange ritten mee te doen.

In deze file kan je zien in de tab 1000km dat Bjorn met de iX50 in de winter de 1000km afgelegd heeft in 10h. In de zomer kan dat sneller want verbruik zal lager liggen en laadsnelheid hoger.
https://docs.google.com/s...37kwgjE/edit#gid=15442336

En hier is het filmpje van de test.
YouTube: BMW iX xDrive50 1000 km challenge
En de range test bij diverse snelheden.

YouTube: BMW iX xDrive50 range test

[ Voor 5% gewijzigd door Tommie12 op 13-05-2024 18:45 ]

• kdeboois
[...]

Voor 130 rijden is de i4 ideaal. Achterbank is alleen beperkt bruikbaar maar ik zit zelf 95% alleen in de auto.

• DrBOB101
[...]hoe lang het duurt voordat je accu van 10 tot 80% geladen is.[...]
Nog beter om naar te kijken is het geladen aantal km/minuut of uur.
[...]
ben wel een type die doorrijd 130/140 km/h
[...]
Als je vooral 's avonds rijdt mag dat; de rest van de tijd schijnt het vooral 100 (of zelfs 80) te zijn in Nederland.
En die X5 is over 3 jaar sowieso niks meer waard, to be fair.

• alexbl69
Is ook mijn usecase. Veel in Duitsland met relatief hoge snelheden. Overweeg nog geen EV, maar in dit scenario lijkt een i5 me het meest voor de hand liggen. Comfortabel en gebouwd voor hoge kruissnelheden.

• Jipsy
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:47
[...]

Afschrijving ix is wel een ding, kijk maar eens op mobile.de 😵‍💫. En hoogstwaarschijnlijk dit jaar nog een facelift incl. batterijen met meer kW’s

• Crypto_Exfil
Jipsy schreef op maandag 13 mei 2024 @ 21:01:
[...]

Afschrijving ix is wel een ding, kijk maar eens op mobile.de 😵‍💫. En hoogstwaarschijnlijk dit jaar nog een facelift incl. batterijen met meer kW’s
Yes en daarom twijfel ik zo erg, hebben jullie nog tips ik zit te kijken naar de zeekr 001 maar wordt daar niet zo warm van

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:30
@Crypto_Exfil kan je thuis laden? Dan zou ik me over laden geen zorgen maken.

Zelf zou ik voor de X5 gaan, puur omdat ik dat een veel gavere auto vind 8) Ben geen fan van de iX.

• Crypto_Exfil
VidaR-9 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 21:59:
@Crypto_Exfil kan je thuis laden? Dan zou ik me over laden geen zorgen maken.

Zelf zou ik voor de X5 gaan, puur omdat ik dat een veel gavere auto vind 8) Ben geen fan van de iX.
Nope kan niet thuis laden maar wel in de straat lol met een tarief van 0,30 cent*

X5 ben erg bang voor, en qua kosten zit je twee keer zoveel per maand en benzine wordt alleen duurder haha ;)

• mitsumark
  • Laatst online: 00:16

Je kunt je rijstijl er op aanpassen door te stoppen met laden als het trager word en door te rijden naar het volgende station. Daar laad je dan weer op tot zeg max 40%, en dan rij je weer naar het volgende station. Dat is effectief het snelste maar natuurlijk niet comfortabel.

Tijd 10-80% is ook maar deels relevant, want percentage zegt niks over het bijgeladen bereik icm verbruik en accu grootte.
EV database geeft echter ook de snelheid aan in km(bereik) per uur, over het gemiddelde tussen 10-80%, dät is pas relevant imo!

Persoonlijk kijk ik naar minimaal 800-900kmpu laden ivm geplande vakanties in zuid frankrijk (en een beetje praktische laadruimte), maar dan is er niet zoveel keus...
Maybe de G9, al is die eigenlijk wat boven budget.
Anders consessies doen met 700kmpu laden, een Enyaq ofzo.

• Tommie12
Crypto_Exfil schreef op maandag 13 mei 2024 @ 22:14:
[...]

Nope kan niet thuis laden maar wel in de straat lol met een tarief van 0,30 cent*

X5 ben erg bang voor, en qua kosten zit je twee keer zoveel per maand en benzine wordt alleen duurder haha ;)
X5 is passé.
Je kan ook kijken naar de Q8 etron, de Q6 of een Volvo EX90 of de Polestar 3 of 4 en misschien ook de EQE SUV.
Of misschien toch eens een Tesla x proefrijden…..

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:57

World Citizen

FreeReef.nl

mitsumark schreef op maandag 13 mei 2024 @ 22:34:
[...]
Tijd 10-80% is ook maar deels relevant, want percentage zegt niks over het bijgeladen bereik icm verbruik en accu grootte.
EV database geeft echter ook de snelheid aan in km(bereik) per uur, over het gemiddelde tussen 10-80%, dät is pas relevant imo!

Persoonlijk kijk ik naar minimaal 800-900kmpu laden ivm geplande vakanties in zuid frankrijk (en een beetje praktische laadruimte), maar dan is er niet zoveel keus...
Maybe de G9, al is die eigenlijk wat boven budget.
Anders consessies doen met 700kmpu laden, een Enyaq ofzo.
Helemaal 100% eens! Ik heb dat toevallig hier ook geschreven
World Citizen in "Het grote Hyundai Kona Electric topic"

Een Hyundai Kona haalt 480km uit een 64kwh accu.
In een 2018 Model S 100D haal je 500km uit een 100kwh accu.

De Tesla laad 2x sneller op, maar dat maakt dus geen fluit uit :+

FreeReef.nl

• Crypto_Exfil
Tommie12 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 22:37:
[...]

X5 is passé.
Je kan ook kijken naar de Q8 etron, de Q6 of een Volvo EX90 of de Polestar 3 of 4 en misschien ook de EQE SUV.
Of misschien toch eens een Tesla x proefrijden…..
Ik heb gehoord dat de Q8 Etron niet zo'n geweldige auto is en erg hard afschrijft, en dat de actieradius ook niet geweldig is.

• Tommie12
Crypto_Exfil schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 00:58:
[...]

Ik heb gehoord dat de Q8 Etron niet zo'n geweldige auto is en erg hard afschrijft, en dat de actieradius ook niet geweldig is.
De Q8 is een stuk beter dan de ‘fat etron’.
Je vindt wat gegevens in de files die ik gelinkt heb, op de 1000km doet de Q8 55 sportback er 10min langer over dan de iX50.

Maar als die zo hard af schrijft kan je die nu ook goedkoop vinden neem ik aan...
Rij de auto gewoon een jaar of 5, dan is de afschrijving minder belangrijk.

[ Voor 24% gewijzigd door Tommie12 op 14-05-2024 07:59 ]

• Crypto_Exfil
Ik heb zojuist de koop van de BMW iX xDrive50 bevestigd, luchtvering, panorama-dak, gewoon full option. en ik kijk vooral uit naar de b&w geluidssysteem.

Ben echt benieuwd wordt een hele andere tijdperk voor mij, en vooral voor mijn gezin.

• Tommie12
Crypto_Exfil schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 17:12:
Ik heb zojuist de koop van de BMW iX xDrive50 bevestigd, luchtvering, panorama-dak, gewoon full option. en ik kijk vooral uit naar de b&w geluidssysteem.

Ben echt benieuwd wordt een hele andere tijdperk voor mij, en vooral voor mijn gezin.
Proficiat, daar ga je geen spijt van hebben.
Vertel uw kinderen maar dat je dat voor het milieu doet. Dat werkt!

• Crypto_Exfil
Tommie12 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 18:06:
[...]

Proficiat, daar ga je geen spijt van hebben.
Vertel uw kinderen maar dat je dat voor het milieu doet. Dat werkt!
Haha die zijn nog te jong om het te begrijpen, tegen die tijd is iedereen al over op EV.

• Crypto_Exfil
Heeft iemand nog tips aangezien ik over ga op EV.

Ik wil zowieso een abbo nemen op ionity en Tesla supercharger.

Heeft iemand nog meer tips ?!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:26
Crypto_Exfil schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 19:01:

Lekker gaan genieten van een prachtige auto >:)

Niet te veel druk maken, beetje ervaring opdoen dan komt de rest vanzelf.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• Tommie12
Crypto_Exfil schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 19:01:

Neem die abbo’s enkel als je regelmatig lange trips wil gaan doen.
Ik heb echt niet dikwijls een snellader nodig, dat is enkel op vakantie en dus een paar keer per jaar.
En je kan dat abo af sluiten de dag van vertrek.

• Crypto_Exfil
Tommie12 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 19:16:
[...]

Neem die abbo’s enkel als je regelmatig lange trips wil gaan doen.
Ik heb echt niet dikwijls een snellader nodig, dat is enkel op vakantie en dus een paar keer per jaar.
En je kan dat abo af sluiten de dag van vertrek.
Alweer thnx.

Een algemene vraag, wat is de beste laadpas voor in Nederland voor de openbare laadpalen ? Of moet ik gewoon een abbonement afsluiten bij BMW ?!

[ Voor 17% gewijzigd door Crypto_Exfil op 14-05-2024 20:04 ]

• Tommie12
Crypto_Exfil schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 19:53:
[...]

Alweer thnx.

Een algemene vraag, wat is de beste laadpas voor in Nederland voor de openbare laadpalen ? Of moet ik gewoon een abbonement afsluiten bij BMW ?!
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Volg dit topic ook maar. Kijk vooral naar de palen rond je woonplaats, je zal binnen Nederland niet dikwijls openbaar laden.

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-12 20:58
Wij moeten in België ook aan de EV. Dat is niet erg, alleen zijn er geen auto's beschikbaar in de prijscategorie 40-45k met een fatsoenlijke range ( heb zeker 600km per dag nodig, liefst meer ). En nu? :D Tesla is hier duurder dan in Nederland en de BYD Atto is qua prijs in orde, alleen te weinig range. Ik ben benieuwd hoe ze dit gaan oplossen :D

SiberischeHusky Shepsky

• Tommie12
CryptoNL schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 20:41:
Wij moeten in België ook aan de EV. Dat is niet erg, alleen zijn er geen auto's beschikbaar in de prijscategorie 40-45k met een fatsoenlijke range ( heb zeker 600km per dag nodig, liefst meer ). En nu? :D Tesla is hier duurder dan in Nederland en de BYD Atto is qua prijs in orde, alleen te weinig range. Ik ben benieuwd hoe ze dit gaan oplossen :D
En waarom heb je nu elke dag 600 km nodig?
Dat zal met geen enkele EV lukken zonder tussendoor te gaan snelladen.

600km aan gemiddeld 70km/h is al bijna 9h rijden per dag, zeker als je af en toe in de file staat. Welke job heb je dan?

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:22
Overigens is snelladen nou ook weer niet zo erg...

Daarnaast, als je de hele tijd onderweg bent heb je vast wel ergens een keer pauze waarin je weer wat kan bijladen. Met een 11kW lader kan je in een uurtje er nog 80km bijladen, dus dan zit je al op een range van 500km die je nodig hebt. Lastig in de winter, maar in de zomer wordt dat al iets makkelijker.

En als je de iets sterkere degradatie voor lief neemt kan je in je pauze de hele auto volgooien aan de snellader.

[ Voor 13% gewijzigd door Caelorum op 14-05-2024 21:23 ]

• CryptoNL
Tommie12 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 20:44:
[...]

En waarom heb je nu elke dag 600 km nodig?
Dat zal met geen enkele EV lukken zonder tussendoor te gaan snelladen.

600km aan gemiddeld 70km/h is al bijna 9h rijden per dag, zeker als je af en toe in de file staat. Welke job heb je dan?
Ik rijd ongeveer 500 minimaal per dag.

SiberischeHusky Shepsky

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03-12 08:37
CryptoNL schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 20:41:
Lunch bij snellader

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 03-12 10:59
CryptoNL schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 21:21:
[...]

Ik rijd ongeveer 500 minimaal per dag.
Absurd eigenlijk. Ik kan me niet voorstellen waar dat voor nodig is.

• CryptoNL
Dan red ik het nog niet met 3-4 afspraken per dag ;) Maar ze kijken maar hoor :D

SiberischeHusky Shepsky

• CryptoNL
CryptoNL schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 21:34:
[...]

Dan red ik het nog niet met 3-4 afspraken per dag ;) Maar ze kijken maar hoor :D
Plus in België rijden we continu 120-130 dat scheelt ook op de actieradius natuurlijk

SiberischeHusky Shepsky

• Tommie12
[...]

En bij geen enkele van die ‘afspraken’ staat een lader?
Of ben je gewoon leveringen aan het doen zodat het overal binnen en buiten is?

• DrBOB101
Je kunt ook tanken op een dag; dat is (bijna) elke dag wel nodig met 500 km/dag. Dan kun je ook naar een snellaadpaal.
Daarbij, als jijzelf, of je werkgever je verplicht om door te rijden terwijl je een pauze nodig hebt (toilet, lunch, moe) dan zou ik ander werk zoeken, geen andere auto.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:50
Scientific schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 21:34:
Taxichauffeur ;)

Laten die nou net volop elektrisch rijden.....

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• CryptoNL
Tommie12 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 21:56:
[...]

En bij geen enkele van die ‘afspraken’ staat een lader?
Of ben je gewoon leveringen aan het doen zodat het overal binnen en buiten is?
Afspraken zijn vaak aan huis of ergens in de polder etc. Dan wachten we maar tot er modellen komen als de EQS maar dan voor betaalbare prijzen.

SiberischeHusky Shepsky

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Scientific schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 21:34:
[...]

Voor Tweakers is dat moeilijk voor te stellen, maar er zijn genoeg mensen die dit doen. Een vriend van mij doet dit soort afstanden ook dagelijks. Servicemonteur van liften, heeft een bizar kilometrage. Komt ook omdat heel Noord Nederland zijn werkgebied is hij ie vaak kriskras van storing naar storing rijdt.

Daar gaan ze ook verplicht (bedrijfsbeleid) over op BEV. Hij gaat straks z’n kilometers afleggen in een Niro EV. Met gemiddeld 500 maar uitschieters tot 800 kilometer per dag (inclusief storingsdiensten) gaat hem dat niet meevallen ben ik bang.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• CryptoNL
assje schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 22:08:
[...]

Taxichauffeur ;)

Laten die nou net volop elektrisch rijden.....
Nee sales. Vaak is er wel 20-30 minuten ruimte, maar dan moet je eerst nog een laadpaal vinden etc. Onpraktisch, maar we wachten rustig af wat de toekomst brengt. Voor nu is het niet ideaal voor ons, ook al willen ze het invoeren. Ze zitten zelf ook een beetje met hun handen in het haar.

SiberischeHusky Shepsky

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-12 04:27
Noob vraag met dergelijke kilometers én vloeken in de kerk waarschijnlijk, maar loont een diesel dan niet (even puur voor kilometers, los van milieubelasting/-zones)?

Sowieso schrijf je zo!

• CryptoNL
nadroJ schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 23:19:
Noob vraag met dergelijke kilometers én vloeken in de kerk waarschijnlijk, maar loont een diesel dan niet (even puur voor kilometers, los van milieubelasting/-zones)?
Mag niet meer in België + belasting voor werkgever is heel duur.

SiberischeHusky Shepsky

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01:10
CryptoNL schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 22:31:
[...]

Nee sales. Vaak is er wel 20-30 minuten ruimte, maar dan moet je eerst nog een laadpaal vinden etc. Onpraktisch, maar we wachten rustig af wat de toekomst brengt. Voor nu is het niet ideaal voor ons, ook al willen ze het invoeren. Ze zitten zelf ook een beetje met hun handen in het haar.
Geen enkel probleem....ga onderweg naar die klant 20 minuten aan een supercharger.
Dus niet in de buurt van die klant maar gewoon onderweg....kan ook gewoon tijdens je lunch pauze?

Een gewone laadpaal heeft dan absoluut geen zin...moet hypercharger zijn.
Als je echt 600 km met veel snelweg rijdt, denk ik dat je waarschijnlijk 2 x 15 minuten moet laden.

Zorg dat je een auto neemt met een dikke accu 77kwh minimaal en eentje die gewoon zeer snel laadt.
De nieuwe VW ID4 ID5 laadt gewoon 185kw.

Fijnste is als de auto de accu kan pre heaten zodat je in de winter ook voluit kunt laden.

Ik ben zelf taxichauffeur met een EV...fantastisch!
Toevallig heb ik vandaag ff tussendoor geladen....wat ik normaal nooit hoef te doen.
Mijn Soul laadt ook traag, maar toch ff aan een snellader tijdens m'n 30 minuten pauze.
Haalde makkelijk 80% terwijl ik 74kw laad en na 10 minuten zakt die al naar 50kw.
Lekker pistoletje gegeten met cappuccino terwijl de auto laadt

Huidige EVs zijn zoveel sneller
Oh je moet wel een lader thuis hebben want je begint dan iedere dag met 100% accu

Wat voor modellen denk je te mogen kiezen?

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01:10
JanHenk schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 22:31:
[...]

Voor Tweakers is dat moeilijk voor te stellen, maar er zijn genoeg mensen die dit doen. Een vriend van mij doet dit soort afstanden ook dagelijks. Servicemonteur van liften, heeft een bizar kilometrage. Komt ook omdat heel Noord Nederland zijn werkgebied is hij ie vaak kriskras van storing naar storing rijdt.

Daar gaan ze ook verplicht (bedrijfsbeleid) over op BEV. Hij gaat straks z’n kilometers afleggen in een Niro EV. Met gemiddeld 500 maar uitschieters tot 800 kilometer per dag (inclusief storingsdiensten) gaat hem dat niet meevallen ben ik bang.
Een niro EV is daarvoor helemaal niet geschikt!
Kunnen ze beter wachten op de kia EV3....zelfde prijs als niro maar veel sneller laden.

Die 800km kan alleen als hij tijdens die reparatie aan een snellader kan, maar beter een sneller ladende auto kiezen. Zo'n Niro EV doet zomers met moeite 80kw volgens mij
Model Y, ID4 ID5 of skoda enyaq beter

• assje
Met 100kkm/jaar (die kant ga je dan wel op) wordt de component afschrijving relatief ook een stuk kleiner.

Absurd om voor zo'n usecase niet net een segment hoger te gaan met bijvoorbeeld een EV6. Met een EV6 en mogelijkheid thuis te laden is zo'n usecase nog altijd geen enkel probleem. Je hebt het dan over af en toe eens 15min aan een snellader, een pauze die toch wel nodig is met dergelijke afstanden.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• CryptoNL
assje schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 07:02:
[...]

Met 100kkm/jaar (die kant ga je dan wel op) wordt de component afschrijving relatief ook een stuk kleiner.

Absurd om voor zo'n usecase niet net een segment hoger te gaan met bijvoorbeeld een EV6. Met een EV6 en mogelijkheid thuis te laden is zo'n usecase nog altijd geen enkel probleem. Je hebt het dan over af en toe eens 15min aan een snellader, een pauze die toch wel nodig is met dergelijke afstanden.
Tesla model 3 is prima,maar die zijn qua aanschaf voor de werkgever erg duur schijnbaar. Terwijl de meeste auto's juist in België veel goedkoper zijn.

Ik snap het ook niet, want de BYD is qua prijs ongeveer gelijk aan de model 3, maar die kun je niet krijgen omdat die voor werkgever veel duurder is. Snap het systeem in België ook niet helemaal moet ik eerlijk zeggen.

@Ferry34 Ik snap de gedachte, maar geen optie. Vaak heb ik bijvoorbeeld een afspraak rond 09.00 en dan zou ik zeker om 06.00 moeten vertrekken om ergens even te laden. Onpraktisch. Vergeet niet dat ik vaak in the middle of nowhere afspraken heb in polders etc waar de EV infra letterlijk nog niet aanwezig is.

SiberischeHusky Shepsky

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:07
CryptoNL schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 08:51:
[...]

Tesla model 3 is prima,maar die zijn qua aanschaf voor de werkgever erg duur schijnbaar. Terwijl de meeste auto's juist in België veel goedkoper zijn.

Ik snap het ook niet, want de BYD is qua prijs ongeveer gelijk aan de model 3, maar die kun je niet krijgen omdat die voor werkgever veel duurder is. Snap het systeem in België ook niet helemaal moet ik eerlijk zeggen.

@Ferry34 Ik snap de gedachte, maar geen optie. Vaak heb ik bijvoorbeeld een afspraak rond 09.00 en dan zou ik zeker om 06.00 moeten vertrekken om ergens even te laden. Onpraktisch. Vergeet niet dat ik vaak in the middle of nowhere afspraken heb in polders etc waar de EV infra letterlijk nog niet aanwezig is.
Maar heb je die 09:00 afspraak dan op 400 km van huis, want anders kun je toch na je 1e, 2e of .... afspraak een minuut of 10-20 aan een snellader?

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• CryptoNL
Peter-036 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 08:57:
[...]

Maar heb je die 09:00 afspraak dan op 400 km van huis, want anders kun je toch na je 1e, 2e of .... afspraak een minuut of 10-20 aan een snellader?
Vaak rij ik 07.30 weg bijvoorbeeld 150 km. Dan om 10.00 100 km de volgende etc etc. Verschilt per dag.

SiberischeHusky Shepsky

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:07
CryptoNL schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 08:59:
[...]

Vaak rij ik 07.30 weg bijvoorbeeld 150 km. Dan om 10.00 100 km de volgende etc etc. Verschilt per dag.
Daarom moet je toch elke dag wel een 10 tot 30 minuten kunnen vinden om ergens aan een snellader te pauzeren, Mijn Ioniq 5 laadt in 15 minuten zeker meer dan 40kWh, daar rij ik dan weer ruim 200 km mee.
Dat brengt een mogelijk dagtotaal op 600(+) km. En ook na de laatste afspraak zou je, als dat al nodig is, nog even 10 minuten kunnen snelladen om thuis te kunnen komen.
Kortom, je kunt er op diverse manieren 'omheen werken', en wanneer je werkgever je tot een EV 'veroordeelt', moet je wel..........toch?

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• Caelorum
[...]
Tesla model 3 is prima,maar die zijn qua aanschaf voor de werkgever erg duur schijnbaar. Terwijl de meeste auto's juist in België veel goedkoper zijn. [....]
De meeste autofabrikanten geven kortingen die soms best substantieel zijn. Vooral in het geval van bijv BYD, die momenteel een overschot aan auto's geparkeerd hebben hier, kan ik me voorstellen dat ze best leuke kortingen geven.
Tesla doet niet aan kortingen. Voor niemand. Zelfs niet als je 100.000 auto's besteld zoals die ene toko in de VS. Komt mede doordat ze de auto's sowieso wel kwijt kunnen. (of konden tot voor kort dan).

• Scientific
[...]

Ik blijf het compleet onverantwoord vinden - om meerdere redenen. Bovendien kom je in Nederland niet aan gemiddeld 80km/h gemiddeld, en dan moet je nog storingen oplossen. Het is ook nog eens bizar.

• Scientific
Scientific schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 09:31:
[...]

Ik blijf het compleet onverantwoord vinden - om meerdere redenen. Bovendien kom je in Nederland niet aan gemiddeld 80km/h gemiddeld, en dan moet je nog storingen oplossen. Het is ook nog eens bizar/ongeloofwaardig.

• alexbl69
Scientific schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 09:31:
[...]
Ik blijf het compleet onverantwoord vinden - om meerdere redenen. Bovendien kom je in Nederland niet aan gemiddeld 80km/h gemiddeld, en dan moet je nog storingen oplossen. Het is ook nog eens bizar.
Werken achter een toetsenbord is niet iedereens werkelijkheid.

Zit hier ook met onderhoudsmonteurs die vele kilometers maken en strakke planningen aanhouden. Tussendoor even tanken is geen probleem, maar dat schema is niet aan te houden als er ook nog eens (meerdere keren per dag) laadstops ingepland moeten worden.

Het zal er wel een keer van komen, en dan worden de servicebezoeken 'gewoon' wat duurder. Maar zolang er een beter alternatief voor handen blijft zal dat gebruikt blijven worden.

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-12 10:32
Ik rij nu 4,5 jaar in een model 3 SR+ en mag weer wat nieuws uitkiezen.... maar 2 problemen gehad: achterklep kabelboom kapot (garantie) en een keer de frunk motor (buiten garantie).

Tuurlijk is wat meer ruimte leuk maar zelfs met 2 kleine kinderen en af en toe vakantie naar Frankrijk gaat het allemaal wel prima.
Qua bang for buck kan ik eigenlijk niet iets anders vinden dan een Model3 RWD.

Ook om de gierende bijtelling (vaarwel 4%) beetje binnen de perken te houden, BEV houdt het nog een beetje te doen, anders wordt het al snel minimaal 100 euro extra per maand en dan heb je nog niets bijzonders.

Iemand nog een gouden tip?

• Tommie12
[...]

Sorry, maar ik geloof die cijfers niet.
Als je kriskras door het land rijdt, en je locaties liggen niet aan 'een afrit' van de autostrade, dan kan je met heel veel geluk een gemiddelde halen van 70km/h. Het zal eerder 60km/h zijn.
500/70 >7h
Dus dan zit je gewoon 7h per dag in de auto. Hoe kan je dan nog 3-4 afspraken of interventies doen.
En een 800km dag met interventies is gewoon 12h werken.

Ik heb even een 800km rondje uit gezet: Dan kom je aan Maastricht - Groningen - Amsterdam - Bergen-op-Zoom - Maastricht: 807km - 9h10 min rijden (zonder verkeer).

Ik klasseer het voorlopig onder 'things that never happened'.

• Tommie12
[...]

Dat heeft allemaal te maken met de restwaarde die ze voor chinese EV's, maar ook voor Tesla behoorlijk laag incalculeren.

• Caelorum
Vandread schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 09:46:
[...]
Iemand nog een gouden tip?
Ik zit zelf een beetje in dezelfde situatie en ben serieus aan het kijken naar een eigen auto. Met financiering kom ik netto op redelijk hetzelfde uit, met de kanttekening dat die na 4-5 jaar afbetaald is. Een LR AWD kost je ongeveer 25k nu op de tweedehands markt en er moeten nog een behoorlijk aantal auto's bijkomen de komende 6 maanden, dus ik verwacht dat die prijs nog wat zakt.

Enige verschil is waarschijnlijk dat ik geen onbeperkt brandstof op de zaak heb. Ik betaal het toch grotendeels zelf.

• JanHenk
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 09:54:
[...]

Sorry, maar ik geloof die cijfers niet.
Als je kriskras door het land rijdt, en je locaties liggen niet aan 'een afrit' van de autostrade, dan kan je met heel veel geluk een gemiddelde halen van 70km/h. Het zal eerder 60km/h zijn.
500/70 >7h
Dus dan zit je gewoon 7h per dag in de auto. Hoe kan je dan nog 3-4 afspraken of interventies doen.
En een 800km dag met interventies is gewoon 12h werken.
Heb even nagevraagd, gisteren heeft ie 560km gedaan. 6:30 vertrokken van huis en 23:00 weer thuis.

Dat zijn lange werkdagen ja, maar door ziekte en krapte op de arbeidsmarkt zijn die dagen voor hem meer uitzondering dan regel geworden.

Die storingen en servicebeurten zijn soms in 10 minuten klaar. Een lift moet in bedrijf gesteld worden door een erkende monteur. Stroomuitval kan daar voor zorgen, brandalarm, een opsluiting, etc. Dat inbedrijfstellen is een paar controles uitvoeren en daarna het ding een slinger geven en klaar. Weer naar de volgende...
Ik klasseer het voorlopig onder 'things that never happened'.
Ik heet geen Hans Christian Andersen..

• JanHenk
  • Niet online
assje schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 07:02:
[...]

Eens ...

Maar dat strookt dan weer niet met de functieschalen. EV6 is voorbehouden aan de accountmanagers, die vooral thuiswerken :+

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:30
JanHenk schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 10:05:
[...]
Heb even nagevraagd, gisteren heeft ie 560km gedaan. 6:30 vertrokken van huis en 23:00 weer thuis.
En straks dus nog later thuis. Wat een ellende lijkt me dat met een EV. En al helemaal met een Niro.

• Tommie12
[...]

Dat zijn lange werkdagen ja, maar door ziekte en krapte op de arbeidsmarkt zijn die dagen voor hem meer uitzondering dan regel geworden.

Die storingen en servicebeurten zijn soms in 10 minuten klaar. Een lift moet in bedrijf gesteld worden door een erkende monteur. Stroomuitval kan daar voor zorgen, brandalarm, een opsluiting, etc. Dat inbedrijfstellen is een paar controles uitvoeren en daarna het ding een slinger geven en klaar. Weer naar de volgende...

[...]

Maar meerdere keren per week een werkdag van 16.5h presteren... Illegaal en niet uit te houden.

• Tommie12
VidaR-9 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 10:40:
[...]

En straks dus nog later thuis. Wat een ellende lijkt me dat met een EV. En al helemaal met een Niro.
Dat probleem ligt veel meer aan de werkorganisatie dan aan de auto.
Niemand zou meer dan 10-12h mogen werken, en dan nog bij uitzondering.

Trouwens, als je zo lang werkt, dan ga je ook een paar keer iets eten, en dat kan prima aan een snellader. (met de juiste auto)

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 03-12 10:13
[...]

[...]

In een niet wettelijk toelaatbaar system zou dit kunnen (in 3 dagen zit hij aan z'n max werk uren voor de week op de lange termijn). Iemand anders zei al "misschien is niet de auto het probleem"

Zelfs dat daar gelaten. Laten we even kijken of een EV hier een extra probleem is versus ICE.

ICE: Zeg eens dat hij een enorme tank heeft en 1120 km range heeft. Dan moet hij dus elke 2e dag even 5-10 min tanken.

EV: Laten we een "real range" van 400 km nemen (iets onder een Tesla 3 SR). En een "gangbare" auto nemen die ~600 km/h laadt (iets langzamer dan bijv. een tesla). Dan heeft hij er in 20 minuten 200km bij. En haalt dus "makkelijk" z'n afstand. Dan "verliest" hij ongeveer 15 min per dag vs. ICE. Maarrr..Hij heeft geen enkele (wettelijke) pauze, geen lunch? geen avond eten? er is geen enkele reparatie die wat langer duurt en waar hij de auto aan de lader hangt?

Een Niro is hiervoor overigens misschien wel een van de slechtse keuzes qua laadsnelheid, die begrijp ik echt niet

(naast het feit dat het imho vrij onveilig is, om met rijden alleen al bijna op de max van het rijtijdenbesluit te zitten en daar bovenop nog je "baan" te doen)

Als war story geloof ik het wel, als de standaard niet.

[ Voor 9% gewijzigd door JohanB op 15-05-2024 13:14 ]

• SiegmundB
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 26-11 13:25
CryptoNL schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 21:37:
[...]

Plus in België rijden we continu 120-130 dat scheelt ook op de actieradius natuurlijk
ik woon ook in belgie en sinds dat ik in september 21 een ev heb, heb ik niet meer de neiging om nog continu die 120/130 te rijden. voor je verbruik is 110 gemiddeld veel beter. rijden met een EV vraagt een verandering in mindset, anders werkt het niet

• Tommie12
SiegmundB schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 14:49:
[...]

ik woon ook in belgie en sinds dat ik in september 21 een ev heb, heb ik niet meer de neiging om nog continu die 120/130 te rijden. voor je verbruik is 110 gemiddeld veel beter. rijden met een EV vraagt een verandering in mindset, anders werkt het niet
Ik rij exact dezelfde snelheden met een EV als wat ik vroeger deed. Op een vrije autostrade in België is dat gewoon 125km/h.
Ik snap niet waarom je mindset moet veranderen. Als de batterij leeg is ga je laden.

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 24-11 07:46
Ferry34 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 01:36:
[...]
Zorg dat je een auto neemt met een dikke accu 77kwh minimaal en eentje die gewoon zeer snel laadt.
Dat is wel de max snelheid, de curve is minstens zo belangrijk. Een ID.5 GTX volgens Fastned zit vanaf 50% SoC alweer op 100kW:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xKIdr7g9zwijlaS5wNUL9pY6Xq8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7KrpvLsGvhhOgOLzqGrOFuwE.png?f=fotoalbum_large

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:05
Tommie12 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 14:52:
[...]

Ik rij exact dezelfde snelheden met een EV als wat ik vroeger deed. Op een vrije autostrade in België is dat gewoon 125km/h.
Ik snap niet waarom je mindset moet veranderen. Als de batterij leeg is ga je laden.
Idem, in België moet je constant wisselen van rijstrook aan 110 km/u, 120 of 125 km/u rij je gewoon mee met de stroom... Naar Kopenhagen gereden aan 110 km/u maar dat maakte weinig uit om te laden, dus in het terugkeren maar de max. snelheden gereden, in Duitsland wel 120 km/u gereden, had toch weinig zin met al die werken/files om sneller te rijden.

• assje
RigolleM schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:30:
[...]

Idem, in België moet je constant wisselen van rijstrook aan 110 km/u, 120 of 125 km/u rij je gewoon mee met de stroom... Naar Kopenhagen gereden aan 110 km/u maar dat maakte weinig uit om te laden, dus in het terugkeren maar de max. snelheden gereden, in Duitsland wel 120 km/u gereden, had toch weinig zin met al die werken/files om sneller te rijden.
Met 85km/u rij je ook gewoon met de stroom mee ;)

• JanHenk
  • Niet online
JohanB schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 12:52:
[...]

In een niet wettelijk toelaatbaar system zou dit kunnen (in 3 dagen zit hij aan z'n max werk uren voor de week op de lange termijn). Iemand anders zei al "misschien is niet de auto het probleem"
offtopic:
Bij mijn vorige werk was een gevleugelde uitspraak, wanneer iemand om 20:00 z'n laptoptas inpakte "O, jij neemt de rest van de dag vrij??" ;)

Tot zover de wet versus de realiteit.
Zelfs dat daar gelaten. Laten we even kijken of een EV hier een extra probleem is versus ICE.

ICE: Zeg eens dat hij een enorme tank heeft en 1120 km range heeft. Dan moet hij dus elke 2e dag even 5-10 min tanken.

EV: Laten we een "real range" van 400 km nemen (iets onder een Tesla 3 SR). En een "gangbare" auto nemen die ~600 km/h laadt (iets langzamer dan bijv. een tesla). Dan heeft hij er in 20 minuten 200km bij. En haalt dus "makkelijk" z'n afstand. Dan "verliest" hij ongeveer 15 min per dag vs. ICE. Maarrr..Hij heeft geen enkele (wettelijke) pauze, geen lunch? geen avond eten? er is geen enkele reparatie die wat langer duurt en waar hij de auto aan de lader hangt?

Een Niro is hiervoor overigens misschien wel een van de slechtse keuzes qua laadsnelheid, die begrijp ik echt niet

(naast het feit dat het imho vrij onveilig is, om met rijden alleen al bijna op de max van het rijtijdenbesluit te zitten en daar bovenop nog je "baan" te doen)

Als war story geloof ik het wel, als de standaard niet.
Het is ook niet de standaard, maar vergis je niet in hoe vaak zoiets voorkomt...

Veel corporates (in casu ook) worstelen met de overgang en maken gewoon rare en verkeerde keuzes. Vaak door ontbrekende kennis van BEV's, bestaande arbeidsvoorwaarden met een bepaalde functieschaal, etc. Daardoor komen diegene die de laagste inschaling hebben er het karigst vanaf, terwijl ze ook regelmatig het hoogste kilometrage hebben.

• Caelorum
JanHenk schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 16:28:
[...]
offtopic:
Bij mijn vorige werk was een gevleugelde uitspraak, wanneer iemand om 20:00 z'n laptoptas inpakte "O, jij neemt de rest van de dag vrij??" ;)

[...]
De realiteit maak je ook zelf he. Ofwel door er te blijven, ofwel door er geen melding van te maken bij de verschillende instanties en vakbonden.

• Tommie12
JanHenk schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 16:28:
[...]

offtopic:

[...]

Het is ook niet de standaard, maar vergis je niet in hoe vaak zoiets voorkomt...

Veel corporates (in casu ook) worstelen met de overgang en maken gewoon rare en verkeerde keuzes. Vaak door ontbrekende kennis van BEV's, bestaande arbeidsvoorwaarden met een bepaalde functieschaal, etc. Daardoor komen diegene die de laagste inschaling hebben er het karigst vanaf, terwijl ze ook regelmatig het hoogste kilometrage hebben.
En dan zeg je 'goodbye'.

Als je een bepaalde job moet doen, dan moet het bedrijf daar de tools voor bezorgen.
Als er iets is waar ik als leidinggevende altijd naar kijk is het net dat. Als ik iets vraag aan mijn team, dan kijk ik eerst na of mensen de middelen hebben om dat correct te doen.
Met een hamer kan je geen schroeven in draaien.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03-12 08:37
CryptoNL schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 08:59:
[...]

Kijk eens bij abetterrouteplanner.com
Daar krijg je realistische planningen voor je ritten
Wel een model kiezen waar geen alfa of beta achter staat (want dan wordt het verbruik nog te pessimistisch ingeschat)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 02-12 15:51
BarryH schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 16:53:
[...]

Kijk eens bij abetterrouteplanner.com
Daar krijg je realistische planningen voor je ritten
Wel een model kiezen waar geen alfa of beta achter staat (want dan wordt het verbruik nog te pessimistisch ingeschat)
ABRP schat wel de rijtijd erg positief in, ongeacht welke tijd op de dag het is. Ik kijk bij een lange trip altijd even op GM voor de reële rijtijden.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Caelorum schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 09:58:
[...]

Ik zit zelf een beetje in dezelfde situatie en ben serieus aan het kijken naar een eigen auto. Met financiering kom ik netto op redelijk hetzelfde uit, met de kanttekening dat die na 4-5 jaar afbetaald is. Een LR AWD kost je ongeveer 25k nu op de tweedehands markt en er moeten nog een behoorlijk aantal auto's bijkomen de komende 6 maanden, dus ik verwacht dat die prijs nog wat zakt.

Enige verschil is waarschijnlijk dat ik geen onbeperkt brandstof op de zaak heb. Ik betaal het toch grotendeels zelf.
Ik ben bewust van een lease M3P naar privé MYLR gegaan en door slim stroom in te kopen (dynamische tarieven) icm mobiliteitsbudget + km-vergoeding is die case heel goed te maken. Het verschil tussen wat ik anders netto aan bijtelling zou betalen + wat ik nu maandelijks ontvang vanuit mob. budget en km-vergoeding zet ik apart in een spaardoel, zodat ik over 4-5 jaar weer een zelfde auto kan kopen en tussendoor bijv. een aantal keer nieuwe banden kan halen. Je zit ook niet meer vast aan een werkgever, ideaal. Door de stroom slim in te kopen zit ik op gemiddeld zo'n 5-10 ct/kWh, daar kunnen die paar privé km's ook wel mee gedekt worden die ik vroeger met de laadpas van de zaak betaalde.

De lage bijtelling op EV's was tijdelijk mooi, maar zet nu weinig zoden meer aan de dijk. Maar door dergelijke constructies is het nog steeds heel interessant om een EV te rijden, ook privé.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-12 10:32
Taro schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 17:11:
[...]

Ik ben bewust van een lease M3P naar privé MYLR gegaan en door slim stroom in te kopen (dynamische tarieven) icm mobiliteitsbudget + km-vergoeding is die case heel goed te maken. Het verschil tussen wat ik anders netto aan bijtelling zou betalen + wat ik nu maandelijks ontvang vanuit mob. budget en km-vergoeding zet ik apart in een spaardoel, zodat ik over 4-5 jaar weer een zelfde auto kan kopen en tussendoor bijv. een aantal keer nieuwe banden kan halen. Je zit ook niet meer vast aan een werkgever, ideaal. Door de stroom slim in te kopen zit ik op gemiddeld zo'n 5-10 ct/kWh, daar kunnen die paar privé km's ook wel mee gedekt worden die ik vroeger met de laadpas van de zaak betaalde.

De lage bijtelling op EV's was tijdelijk mooi, maar zet nu weinig zoden meer aan de dijk. Maar door dergelijke constructies is het nog steeds heel interessant om een EV te rijden, ook privé.
Slimme en nette oplossing, zou zelfs gratis kunnen laden op m'n werk (maakt practisch niemand gebruik van :o)
In mijn geval werkt het niet met 2 kinderen op bso/kdv voor 4 dagen, alles wat er bruto bij komt snoeit in op de broodnodige toeslag

Alsnog scheelt een BEV ongeveer 100 euro netto voor dezeflde prijs.
Een ICE voor hetzelfde geld als een M3 RWD zit alsnog een heel stuk minder leuke features op :D de rust van het dashboard vind ik ook wel fijn.

Reed laatst in een iX1, wat een drukte ineens op zo'n dashboard en menuutjes, daarbij voelde die eigenlijk best sloom, besturing was ook niet zo geweldig met de aandrijving op de voorwielen.
Luxe problemen... maar denk dat de kogel wel door de kerk gaat, hoop dat rood mag :P

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 18:33
Ferry34 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 01:36:
[...]
...
...
Jan1337 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:00:
[...]

Dat is wel de max snelheid, de curve is minstens zo belangrijk. Een ID.5 GTX volgens Fastned zit vanaf 50% SoC alweer op 100kW:
[Afbeelding]
Even vergelijken ? Ik heb er alle vertrouwen in dat die ID.5 zelfs aan het hogere piekvermogen van 185 kW minder snel vol is dan die in de grafiek hieronder, met een piekvermogen van "slechts" die gehaalde 140 kW : 140 kW all the way tot 41% SOC...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rVhZMCMz3g_-yPX93MVDokWTvzA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NrOWK3XOePmTxZLQd73zeBAs.png?f=fotoalbum_large

Model 3 LR (model 2023)

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 00:03

3_s

CryptoNL schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 21:37:
[...]

Als je een hele dag rond de 120 kan rijden, kom je niet in de buurt van Antwerpen, Brussel of Gent… Volgens mij rij je dan heel de tijd in de Ardennen heen en weer 8).

• CryptoNL
3_s schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 23:16:
[...]

Als je een hele dag rond de 120 kan rijden, kom je niet in de buurt van Antwerpen, Brussel of Gent… Volgens mij rij je dan heel de tijd in de Ardennen heen en weer 8).
Belgisch Limburg o.a.

SiberischeHusky Shepsky

• mitsumark
  • Laatst online: 00:16
flupp schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 22:44:
[...]

[...]

Even vergelijken ? Ik heb er alle vertrouwen in dat die ID.5 zelfs aan het hogere piekvermogen van 185 kW minder snel vol is dan die in de grafiek hieronder, met een piekvermogen van "slechts" die gehaalde 140 kW : 140 kW all the way tot 41% SOC...

[Afbeelding]
Ik weet niet waar je dat vertrouwen vandaan haalt.
Even vergelijken: Ik denk dat jouw grafiek pas bij 60% (en verder gaat ie niet), op dezelfde SoC zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DPBeW5rIyTJznWQ0T9Ay3wKbkPk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nXm3afHHGoBm4pfgwp27TykN.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: en als je dan door de dag heen dusdanig kunt plannen dat je alleen maar tussen 10-40% hoeft te blijven, zit je gebakken met zo'n ID4/5 (al zijn er nog (veel) snellere opties: Xpeng G9/G6, Kia EV6, Ioniq5, ModelY LR...)

[ Voor 8% gewijzigd door mitsumark op 15-05-2024 23:31 ]

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 18:33
mitsumark schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 23:22:
[...]
Ik weet niet waar je dat vertrouwen vandaan haalt.
...
Om eerlijk te zijn : ik legde die 2 curves niet zo keurig over elkaar zoals jij deed, en ging eerder af op mijn buikgevoel. Niet altijd zo klakkeloos op dat buikgevoel voortgaan is mijn les.

Anderzijds was het nu wel zo dat die lader slechts een 150 kW lader was, dus méér dan die gehaalde 140 kW zat er hoe dan ook niet in ... door de lader zélf (ik dacht dat de auto tot 180kW kon laden, maar daar ben ik niet zo zeker van).

Het zou nu wel nog eens interessant zijn om eens een laadbeurt van mijn wagen met een stevigere snellader te bekijken. Met een beetje meer (uitzoek)tijd komt het er nog wel van. Is iets voor mijn volgende snellaadbeurt. Alleen, mijn wagen zal allicht eerder vol zijn dan mijn koffie op is O-)

Model 3 LR (model 2023)

• Crypto_Exfil
De nieuwe plannen van het kabinet zijn niet bepaald ev stimulerende...

• Scientific
Crypto_Exfil schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:28:
Wat had je gedacht?

Het autobeleid is niet bepaald rationeel. Zo leidt een verhoging van de maximumsnelheid tot meer stikstofuitstoot, meer fijn stof, meer geluidsoverlast, meer verkeersdoden en meer files en meer energieverbruik.

Allemaal dingen die niemand wil, maar toch slagen sommige politici er in dat soort maatregelen te verkopen aan hun kiespubliek.

[ Voor 13% gewijzigd door Scientific op 16-05-2024 11:40 ]

• Tommie12
Crypto_Exfil schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:28:
Ze zullen op één of andere manier de doelen voor milieu toch moeten halen, of dikke boetes betalen.

En ten tweede (maar OT), het is nog maar de vraag hoe lang dit nogal diverse kabinet het samen uit zal houden. Het lijkt nu al een krabbenmand te zijn.
Wilders zit in een rol waar hij niet in wil zitten, en zal regelmatig willen opvallen, waardoor de rest zich op de tenen getrapt voelt.
Zeker de VVD wil de PVV op zijn bek zien gaan en wil die zeker niet laten scoren...

• Crypto_Exfil
Scientific schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:38:
[...]

Wat had je gedacht?

Het autobeleid is niet bepaald rationeel. Zo leidt een verhoging van de maximumsnelheid tot meer stikstofuitstoot, meer fijn stof, meer geluidsoverlast, meer verkeersdoden en meer files en meer energieverbruik.

Allemaal dingen die niemand wil, maar toch slagen sommige politici er in dat soort maatregelen te verkopen aan hun kiespubliek.
Volledige mrb zijn ze van plan ? Subsidies willen ze weg halen.

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-11 20:40
Scientific schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:38:
[...]
Het spreekt vooral mensen aan die nu ook al met 110+ over de snelweg razen. Hun zal het wat bekeuringen schelen. In het begin vond ik 100 ook echt een slakkengang. Maar als je eenmaal ziet hoeveel benzine het bespaard en als je er aan gewend bent, dan is het prima. Zelfs op grote stukken met een beetje drukte onderweg maakt het qua tijd niets uit.
Pagina: 1 ... 318 ... 374 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic