Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:31
Ik zit hier ook aan 50E/750km in de straat. Ik verwacht met eigen laadpaal dat terug te brengen naar 35E/750km. (Nog) Geen zonnepanelen en een "regulier" contract.

(Overigens betaal ik het bruto dus het is wat dat betreft wat minder beoefend voor me)

[ Voor 21% gewijzigd door Caelorum op 20-04-2024 20:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 20:23
Taro schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 19:03:
[...]

Dat kan echt veel beter, over een heel jaar gezien haal ik hier voor het laden van de auto gemiddeld zo'n 10 ct/kWh excl. zonnepanelen, met 6 km/kWh kom je voor 750 km uit op 125 kWh * 0,10 = 12,50 Euro.

Incl. zonnepanelen, die hier al terug zijn verdiend en als ik het teruglevertarief negeer, kom ik vermoedelijk zelfs uit op zo'n 5 ct/kWh (incl. belasting & BTW) en dus 6,25 Euro voor 750 km. Nou, rond het af naar 10-15 Euro voor 750 km.

Zie voor meer informatie: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Het is misschien vanzelfsprekend om te denken dat iedereen in Nederland een eigen oprit met laadpaal heeft, maar dat geldt niet voor meer dan 60% van de Nederlanders.

Ik woon in een nieuwbouwwijk/appartement waar alle parkeerplaatsen openbaar zijn. Hoewel ik het bedrag in mijn berekening heb afgerond naar boven, betaal ik gemiddeld 0,34 euro per kWh. Mijn auto heeft momenteel een bereik van 350/375 km op een volle tank, maar in de zomer zal dat rond de 410-420 km zijn.

Ondanks dit alles vind ik de voordelen van elektrisch rijden het waard. De directe acceleratie naar 100 km per uur heeft me in veel situaties geholpen.

Gisteren bijvoorbeeld moest ik de snelweg op, maar er reden op dat moment 3 vrachtwagens voor me. In 2 seconden had ik genoeg ruimte om in te voegen, iets wat met mijn oude auto niet mogelijk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
DeJurist schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 22:21:
[...]
Het is misschien vanzelfsprekend om te denken dat iedereen in Nederland een eigen oprit met laadpaal heeft, maar dat geldt niet voor meer dan 60% van de Nederlanders.
Dat denk/zei ik niet, maar deed bij jou de aanname dat je die wel had ivm keuze voor deze auto en eerdere berichten die ik de afgelopen periode van je auto heb gezien (foto's vermoedelijk). Vanuit dat oogpunt vond ik 75 Euro voor 750 km wel erg veel.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:00
bite schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 19:16:
Of veel slechter, zoals hier met de laadpaal in de straat en die verderop welke meer dan 0,50/kWh kosten plus een starttarief. Uit go-charge:
[Afbeelding]
GoCharge is helaas niet volledig. Bij mij voor de deur staat een Park&Charge paal, volgens GoCharge is MTC de goedkoopste met €0.51/kWh. Maar ik betaal met Northe 'slechts' €0.39/kWh. Het loont altijd om even rond de shoppen in de verschillende apps (en het laadpassen-topic te volgen).

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchlimits
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:34
Taro schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 19:03:
[...]

Dat kan echt veel beter, over een heel jaar gezien haal ik hier voor het laden van de auto gemiddeld zo'n 10 ct/kWh excl. zonnepanelen, met 6 km/kWh kom je voor 750 km uit op 125 kWh * 0,10 = 12,50 Euro.

Incl. zonnepanelen, die hier al terug zijn verdiend en als ik het teruglevertarief negeer, kom ik vermoedelijk zelfs uit op zo'n 5 ct/kWh (incl. belasting & BTW) en dus 6,25 Euro voor 750 km. Nou, rond het af naar 10-15 Euro voor 750 km.

Zie voor meer informatie: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Hoe kom je op 10 cent per kw? Mijn energie is bijna 3x zo duur thuis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Dutchlimits schreef op zondag 21 april 2024 @ 01:01:
[...]

Hoe kom je op 10 cent per kw? Mijn energie is bijna 3x zo duur thuis.
Dynamische tarieven. Zo ziet vanmiddag eruit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/exp8zIGWS4XMNjCnyGD4KVOI6Yk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aT0kwM0feI9y8pL1KY8hJFEy.png?f=user_large

Door een niet gepland ritje gisteravond staat de auto nu met 7% SoC voor de deur en gaat er vanmiddag 5-6 uur lang x 10,5 kW (ivm loadbalancer) in, waarvan dan waarschijnlijk 3,5/4 kW per uur vanuit de zonnepanelen komt. Morgen/maandag wordt de auto ook weer in de goedkoopste 2 uren afgetopt richting 90%, allemaal automatisch via de laadpaal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RmWEJIoJOaMu-kIdRQN4bFjGccA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EwVAb85dTOZc1CfhLdmiJ85w.png?f=fotoalbum_large

Dus het gemiddelde komt daarmee vanmiddag zonder panelen op zo'n 12-15 cent uit en met panelen (als ik geen terugleververgoeding meetel) onder de 10 cent. Maar het is pas april, grote kans dat er tussen mei en september ook nog flink wat uren volgen met negatieve tarieven en dan laad je soms voor -10 tot -40 cent per kWh en dat trekt natuurlijk het gemiddelde nog flink verder naar beneden. In de wintermaanden heb ik denk ik gemiddeld zo tussen de 18-25 cent per kWh geladen.

Mochten er nog meer vragen zijn, dan graag voortzetten in het volgende topic, omdat het hier offtopic is/gaat: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roodaap
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:05
@Taro Vergeet je dan niet de 17 cent belasting die er per kWh nog bovenop komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:18
Roodaap schreef op zondag 21 april 2024 @ 13:04:
Nee, is al incl. De stroomprijs is negatief.
Het zonnetje schijnt en het waait lekker.

https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven

[ Voor 7% gewijzigd door mitsumark op 21-04-2024 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodaap
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:05
mitsumark schreef op zondag 21 april 2024 @ 13:11:
[...]

Nee, is al incl. De stroomprijs is negatief.
Het zonnetje schijnt en het waait lekker.

https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven
Bedoelde meer de het gemiddelde van 10 cent. Dat zou een exclusief gemiddelde van -7 cent moeten zijn (op de momenten dat je laadt). Heb zelf variabele stroom van ANWB, maar zo laag is het ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Roodaap schreef op zondag 21 april 2024 @ 13:04:
Nee, de weergegeven prijs is al incl. belasting/BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:29
Taro schreef op zondag 21 april 2024 @ 13:32:
[...]

Nee, de weergegeven prijs is al incl. belasting/BTW.
De tarieven die de ANWB publiceert zijn exclusief energiebelasting.

Zie https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven en dan het 'i' icoontje voor de toelichting.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kalentum schreef op zondag 21 april 2024 @ 13:55:
[...]

De tarieven die de ANWB publiceert zijn exclusief energiebelasting.

Zie https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven en dan het 'i' icoontje voor de toelichting.
Dat weet ik, maar ik zit niet bij de ANWB... Wel bij Zonneplan en ik heb daar het vinkje voor belasting gewoon aan staan. Lees vooral even goed hoe ik tot dat tarief kom, ik zeg niet dat ik vandaag qua tarief onder dat bedrag zit.

Ps. En nogmaals: Dit past beter in dat topic waar ik naar heb gelinked. Als er nog meer reacties volgen dan verplaats ik die wel naar dat topic omdat het hier offtopic is/raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johndoe_1975
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20-09 20:56
Heeft iemand recente ervaringen met sepp-bemiddeling bij aankoop van een tweedehands EV via een particulier? TÜV auto bood dit aan voor 250 euro, maar inmiddels staat het niet meer op hun website...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinny1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:06
johndoe_1975 schreef op zondag 21 april 2024 @ 18:31:
Heeft iemand recente ervaringen met sepp-bemiddeling bij aankoop van een tweedehands EV via een particulier? TÜV auto bood dit aan voor 250 euro, maar inmiddels staat het niet meer op hun website...
Waarom heb je bemiddeling nodig? Je kan gewoon zelf via de website van de overheid de aanvraag indienen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Vinny1 schreef op zondag 21 april 2024 @ 19:12:
[...]

Waarom heb je bemiddeling nodig? Je kan gewoon zelf via de website van de overheid de aanvraag indienen.
Omdat de SEPP subsidie alleen mogelijk is bij een aanschaf van een professioneel bedrijf, als je de auto van een particulier koopt krijg je geen subsisdie.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:59

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Zjanzjak schreef op zondag 31 maart 2024 @ 18:59:
[...]

US only, Europa nog 'normale' prijzen.

[...]

A.) Het is morgen pas 1 April.
B.) Je kijkt teveel films.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Aangaande aankoop auto's, ik koop alleen DAF, puur Nederlandsch.
Tweede kamer heeft om een onderzoek gevraagd. Zei kijken dus ook films
_/-\o_ _/-\o_ (Gaat dus over veiligheidsrisico Chinese auto’s)
https://www.autoweek.nl/a...oor-nationale-veiligheid/

[ Voor 3% gewijzigd door niki_lauda op 21-04-2024 21:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
niki_lauda schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:29:
[...]

Ik snap in deze nooit waarom we bv wel de Amerikanen of zelfs andere Europeanen blindelings vertrouwen, lijkt me onterecht.
Het stroomnetwerk moet beveiligd zijn tegen terrorisme/sabotage, of het gevaar nou Chinese auto's zijn of iets anders. Volgens mij moet dat prima mogelijk zijn zonder Chinese auto's te weren, en dan vraag ik me daarbij af daar wel het grootste / een groot risico vandaan komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeJurist
Taro schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 22:28:
[...]

Dat denk/zei ik niet, maar deed bij jou de aanname dat je die wel had ivm keuze voor deze auto en eerdere berichten die ik de afgelopen periode van je auto heb gezien (foto's vermoedelijk). Vanuit dat oogpunt vond ik 75 Euro voor 750 km wel erg veel.
Niet aan aannames doen dus ;).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeJurist
[...]

Het valt me op dat sommige mensen een sterke afkeer hebben van elektrische voertuigen uit China, maar ik denk dat het belangrijk is dat iedereen de vrijheid heeft om zelf te kiezen welke auto ze willen rijden, ongeacht het land van herkomst (zolang men aan de veiligheidseisen voldoet).

Daarnaast zijn de elektrische auto's uit China vaak toonaangevend op technologisch gebied, met modellen zoals de Xiaomi SU7 en de Huawei Avatr 11 die boordevol innovatieve gadgets zitten waar ik persoonlijk erg enthousiast over ben.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:01
DeJurist schreef op zondag 21 april 2024 @ 22:54:
[...]

Het valt me op dat sommige mensen een sterke afkeer hebben van elektrische voertuigen uit China, maar ik denk dat het belangrijk is dat iedereen de vrijheid heeft om zelf te kiezen welke auto ze willen rijden, ongeacht het land van herkomst (zolang men aan de veiligheidseisen voldoet).
Als je het artikel leest gaat het er vooral om dat China er om bekend staat op alle mogelijke manieren data uit het buitenland te verzamelen. Aangezien een EV vaak camera's en allerlei andere technologische snufjes heeft, kan dat dus gevaar opleveren voor de staatsveligheid. Pak daarbij de staatssteun die China aan de EV-bouwers geeft en het kan geen kwaad om dat goed in de gaten te houden.
Daarnaast zijn de elektrische auto's uit China vaak toonaangevend op technologisch gebied, met modellen zoals de Xiaomi SU7 en de Huawei Avatr 11 die boordevol innovatieve gadgets zitten waar ik persoonlijk erg enthousiast over ben.
En waar dus ook grote risico's aan zitten vanwege wat er met de bijbehorende data allemaal gedaan kan worden. Zo heel toonaangevend vind ik ze verder niet echt. De meeste snufjes zijn allang bekend, maar kunnen op Chinese auto's worden gezet door de eerdergenoemde staatssteun. Voor Europese bouwers zijn die snufjes al snel te duur.

[removed]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
DeJurist schreef op zondag 21 april 2024 @ 22:54:
[...]

China subsidieert de productie van EV's om onze markten te overspoelen met te goedkope modellen, waar onze lokale fabrikanten onmogelijk eerlijk mee kunnen concurreren. Op korte termijn lijkt dat voor de individuele koper fijn (want goedkope EV) maar op lange termijn raken we onze industrie kwijt.

Vandaar dat je politieke actie ziet in de EU en VS om dit concurrentievoordeel uit te schakelen. Sommige Tweakers denken strategisch :)

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
mitsumark schreef op zondag 21 april 2024 @ 22:35:
[...]

Ik snap in deze nooit waarom we bv wel de Amerikanen of zelfs andere Europeanen blindelings vertrouwen, lijkt me onterecht.
Het stroomnetwerk moet beveiligd zijn tegen terrorisme/sabotage, of het gevaar nou Chinese auto's zijn of iets anders. Volgens mij moet dat prima mogelijk zijn zonder Chinese auto's te weren, en dan vraag ik me daarbij af daar wel het grootste / een groot risico vandaan komt.
Andere Europese landen is logisch. We mogen ze niet verbieden, daarnaast hebben we ook geen mogelijkheid ze te verbieden. Alle duaneposten aan de landsgrenzen zijn al tijden opgedoekt.
Wat betreft Chinese auto's vermoed ik dat er wel een optie is om de typegoedkeuring te blokkeren.

Wat betreft de VS, tja.. daar hebben we dan ook afspraken mee gemaakt over het hoe en wat rondom data. Nog even los van dat we voor een groot deel afhankelijk zijn van de VS voor de nationale (en EU brede) veiligheid. Daar moeilijk over doen brengt zowel economisch als militair een grote bak problemen. Meer dan China, want die bijt niet zo hard terug als de VS doet.

Nog even los van dat we dus al gigantische hoeveelheid data uitwisselen tussen de VS en de EU op het gebied van veiligheid. Met de Chinezen om, lijkt me, duidelijke redenen niet. En om nou vrijwillig zonder tegenslag die gesubsidieerde mobiele spionage stationnetjes rond te laten rijden (even extreem verwoord). Probleem is dat hoewel ze het nu niet doen, er geen enkele Chinees bedrijf volledig onafhankelijk opereert van de Chinese overheid. Heel kort gezegd kunnen ze alleen maar doen wat ze doen met goedkeuring (of eigenlijk geen afkeuring). Wat nu dus nog veilig kan zijn, kan in het geval van verder oplaaiende economische oorlog absoluut staatsgevaarlijk worden. En de kans is best reëel dat we binnen het decennium moeten kiezen tussen de VS of China.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:21
Tom Paris schreef op zondag 21 april 2024 @ 23:13:
[...]

China subsidieert de productie van EV's om onze markten te overspoelen met te goedkope modellen, waar onze lokale fabrikanten onmogelijk eerlijk mee kunnen concurreren. Op korte termijn lijkt dat voor de individuele koper fijn (want goedkope EV) maar op lange termijn raken we onze industrie kwijt.

Vandaar dat je politieke actie ziet in de EU en VS om dit concurrentievoordeel uit te schakelen. Sommige Tweakers denken strategisch :)
Dit inderdaad.

Het loon in China is 1/3 van ons loon, terwijl de werkweek een keer zo lang is. Volgens onze maatstaven is dat gewoon dwangarbeid, en zou het bezopen zijn om onze industrie waar zoveel miljoenen gezinnen van afhankelijk zijn hierdoor kapot te laten maken. Gecombineerd met het nieuws dat Chinese fabrikanten geld krijgen voor elke geëxporteerde EV kun je dus spreken over een doelgerichte manier om onze industrie kapot te maken.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002

de Peer

under peer review

2x zo lang dan toch? 1 x 36 is nog altijd 36 uur ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
alexbl69 schreef op maandag 22 april 2024 @ 07:52:
[...]

Dit inderdaad.

Het loon in China is 1/3 van ons loon, terwijl de werkweek een keer zo lang is. Volgens onze maatstaven is dat gewoon dwangarbeid, en zou het bezopen zijn om onze industrie waar zoveel miljoenen gezinnen van afhankelijk zijn hierdoor kapot te laten maken. Gecombineerd met het nieuws dat Chinese fabrikanten geld krijgen voor elke geëxporteerde EV kun je dus spreken over een doelgerichte manier om onze industrie kapot te maken.
Gemiddeld loon zegt niet zoveel, zitten een paar grootverdieners tussen.
Xu modaal verdient 100 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Goh.. bijzonder. Mijn brein kan dat niet aan.

2 maal zo veel = 2 maal zo veel.
1.5 maal zo veel = 1.5 maal zo veel
1 maal zo veel = 2 maal zo veel

8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Ik kan het niet lezen, maar het sleutelwoord mist is hier:
een keer zoveel langer

de Peer schreef op maandag 22 april 2024 @ 08:57:
[...]

Goh.. bijzonder. Mijn brein kan dat niet aan.['...]
Het klopt dan ook niet, als dat is wat ze zeggen in dat artikel. Dat het tegenwoordig vaker geaccepteerd wordt is prima, maar er mist gewoon een woord als je echt iets extra bedoelt

En als iemand het er niet mee eens is wil ik zo wel een vraag typen naar Onze Taal, haha

Nou een laatste edit: https://onzetaal.nl/taalloket/vijf-keer-meer-dan-als
Vooral in de spreektaal wordt zoveel keer meer dan gebruikt als variant van zoveel keer zo veel als. Bij grotere getallen is dat in de praktijk geen probleem. Bij kleinere getallen soms wel. Aan de volgende (overigens niet zo gebruikelijke) zinnen is beter te zien dat de twee constructies eigenlijk iets anders zeggen:

* Ik heb zeker één keer meer boeken dan mijn broer. (= ruim twee keer zo veel)
* Ik heb één keer zo veel boeken als mijn broer. (= evenveel)

* Voor een grotere bakvorm hebt u een half keer meer beslag nodig. (= anderhalf keer zo veel)
* Voor een kleinere bakvorm hebt u half zo veel/een half keer zo veel beslag nodig. (= twee keer zo weinig)
Let op sleutelwoord meer en een vergelijking met de huidige situatie 'zo veel'

[ Voor 76% gewijzigd door Caelorum op 22-04-2024 09:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
Caelorum schreef op maandag 22 april 2024 @ 08:57:
[...]

[...]
offtopic:
En dus blijft de vraag: Hu/hoe lang is/werkt een Chinees :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
Caelorum schreef op maandag 22 april 2024 @ 08:57:
[...]

[...]

[...]

Het klopt dan ook niet, als dat is wat ze zeggen in dat artikel. Dat het tegenwoordig vaker geaccepteerd wordt is prima, maar er mist gewoon een woord als je echt iets extra bedoelt

En als iemand het er niet mee eens is wil ik zo wel een vraag typen naar Onze Taal, haha

Nou een laatste edit: https://onzetaal.nl/taalloket/vijf-keer-meer-dan-als

[...]
https://taaladvies.net/dr...-of-drie-keer-zoveel-als/

Maargoed, laten we dan ook weer niet een hele pagina offtopic gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:24
Ook ik / wij zitten een beetje in dubio wat te doen.

We hebben nu een Opel Astra met 157k op de teller. Recent een APK + beurt gehad en deze rijdt helemaal prima. We rijden er ongeveer 17.5k per jaar mee.

Met de huidige benzineprijzen en de verhogingen die eraan zitten te komen voor 1 jan 2025 gaat het toch een duur geintje worden. Ik zat te denken om een 2e e-auto te kopen om de ritjes binnen NL te doen.

In de zomervakanties rijden we meestal naar Frankrijk / Italie. Dit zal dan zon 5000 km in totaal zijn verspreid over drie weken.

Dus voor 12.5k per jaar zal in NL zijn. Omdat we een tent / kar hebben, willen we de ICE auto wel behouden. Dilemma is dus: Auto behouden of een 2e e-auto erbij kopen voor alles binnen NL of DE / Belgie. Of de auto inruilen en een Testa kopen met een trekhaak?

Heb 3500KWh nu ''over'' aan stroom. Eigen oprit en een laadpaal kan ik zelf maken.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
Check ook het alternatief en dat is auto voor ritjes binnen Nederland en auto huren voor 3 weken. Of het financieel interessant is ligt een beetje aan de keuze van de auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
[...]

Dit inderdaad.

Opvallend dan, dat precies de Duitse auto-industrie tegen invoering van een importheffing op Chinese EV's is...

Volgens mij kunnen beide industrieën prima naast elkaar bestaan. Wij produceren hier allang niet meer voor onszelf.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Caelorum schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:13:
Check ook het alternatief en dat is auto voor ritjes binnen Nederland en auto huren voor 3 weken. Of het financieel interessant is ligt een beetje aan de keuze van de auto's.
Heb inderdaad gekeken naar huren voor een auto, maar das ook best fors. Vooral ook omdat je veel KM's maakt. Zat zelf te denken aan een ioniq 28KWh

[ Voor 4% gewijzigd door Possible op 22-04-2024 09:16 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Possible schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:11:

We hebben nu een Opel Astra met 157k op de teller. Recent een APK + beurt gehad en deze rijdt helemaal prima. We rijden er ongeveer 17.5k per jaar mee.

Met de huidige benzineprijzen en de verhogingen die eraan zitten te komen voor 1 jan 2025 gaat het toch een duur geintje worden. Ik zat te denken om een 2e e-auto te kopen om de ritjes binnen NL te doen.

In de zomervakanties rijden we meestal naar Frankrijk / Italie. Dit zal dan zon 5000 km in totaal zijn verspreid over drie weken.

Dus voor 12.5k per jaar zal in NL zijn. Omdat we een tent / kar hebben, willen we de ICE auto wel behouden. Dilemma is dus: Auto behouden of een 2e e-auto erbij kopen voor alles binnen NL of DE / Belgie. Of de auto inruilen en een Testa kopen met een trekhaak?

Heb 3500KWh nu ''over'' aan stroom. Eigen oprit en een laadpaal kan ik zelf maken.
2e auto erbij zal financieel niet aantrekkelijk(er) zijn.
Maar je dilemma huidige auto versus een E-auto met trekhaak is wel een interessante. Je zou eens moeten gaan rekenen met de info die nu bekend is: benzineprijzen, stroomprijzen, MRB-korting, SEPP (dit jaar nog!) en een inschatting van de afschrijving.
En als blijkt dat het verschil niet al te groot is, dan kun je natuurlijk ook kiezen voor de EV op basis van duurzaamheid of wat extra comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:17
Dat dus, nationale veiligheid, ik moet er altijd erg om (glim)lachen in bepaalde gevallen. Zoals dit dus.
De rest is eigenlijk al gezegd in de posts onder jouw post, doe er je voordeel mee.
Of de auto inruilen en een Testa kopen met een trekhaak?
Laten we beginnen met het feit dat een auto een desinvestering is dus een 2e auto erbij voor iemand met een niet al te grote portemonnee lijkt me dan niet al te verstandig. Dan wordt het dus een persoonlijke keuze.

Maar dit (Tesla met trekhaak) is wel een reëel alternatief dan, zeker in combinatie met je persoonlijke situatie (stroom 'over', oprit, etc.), vraag is alleen, hoeveel krijg je terug qua inruil en hoeveel wil je spenderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:39
https://www.rtl.nl/nieuws...brand-op-oprit-etten-leur

Iemand een idee wat voor merk en type auto dit was? Lijkt mij een auto uit de VAG stal als ik het zo in moet schatten. Dit baseer ik gemakshalve op de laadpoort die rechtsachter zit en op de vorm van de auto.

[ Voor 17% gewijzigd door Sonicfreak op 22-04-2024 10:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
JanHenk schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:15:
[...]

Opvallend dan, dat precies de Duitse auto-industrie tegen invoering van een importheffing op Chinese EV's is...

Volgens mij kunnen beide industrieën prima naast elkaar bestaan. Wij produceren hier allang niet meer voor onszelf.
Moet je wel lezen waarom ze tegen zijn. Dat is niet vanwege de oneerlijke concurrentie, maar omdat ze dan sancties terug verwachten waar ze nog veel meer last van zullen hebben. Ze verkopen een groot aandeel van hun auto's in China en zitten dus niet te wachten op een handelsoorlog.

Ze zijn dus wel degelijk voor aanpak hiervan, maar niet een aanpak waar ze uiteindelijk alleen maar meer last van hebben.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:36
[...]

Dit inderdaad.

Dus de gemidddelde Turk doet eigenlijk dwangarbeid, hier in ons eigen Europa? Een normale Turkse werkweek is 45-53 uur, zaterdag werken is normaal, 661 euro per maand gemiddeld, volgens de site die jij ook linkte 1/5 van ons gemiddelde salaris. --> https://nl.indeed.com/car...gemiddeld-salaris-turkije

En hoeveel subsidie heeft bijvoorbeeld VW AG de afgelopen jaren gekregen? Dat bedrag is ook niet bepaald nul. Daarnaast zijn er diverse fabrieken van Europese merken in lage lonen landen die ook produceren voor de Europese markt en komen alle Tesla Model 3 Highland op dit moment uit China. Prima om te profiteren van die lage lonen, zo lang een Europees merk dat maar doet? 8)7

Dat China op economisch vlak zeker een gevaar kan zijn voor onze industrie is duidelijk, maar laten we niet doen alsof de westerse industrie zo heilig is.
JanHenk schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:15:
[...]

Dat heeft ook te maken met de belangen van de Duitsers in China. Als China tegenmaatregelen neemt, kost ze dat meer. Maar dat geeft inderdaad ook wel aan hoe belangrijk de markt daar is voor onze industrie. Ik denk ook dat 't prima naast elkaar kan, dat lukte met Japanse merken die op vele vlakken beter waren dan Europese auto's uiteindelijk ook. En eerlijk is eerlijk, is een MG4 of BYD Dolphin nu echt zoveel voordeliger dan een ID.3, Born of Megane als je de uitvoeringen een beetje gelijk trekt?
Sonicfreak schreef op maandag 22 april 2024 @ 10:30:

Iemand een idee wat voor merk en type auto dit was? Lijkt mij een auto uit de VAG stal als ik het zo in moet schatten. Dit baseer ik gemakshalve op de laadpoort die rechtsachter zit en op de vorm van de auto.
Lijkt een ID.3 of Born inderdaad, gebaseerd op kofferbak, laadklep, oplopende lijn van de achterdeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
offtopic

[ Voor 106% gewijzigd door We Are Borg op 29-04-2024 03:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
redwing schreef op maandag 22 april 2024 @ 10:36:
[...]

Moet je wel lezen waarom ze tegen zijn. Dat is niet vanwege de oneerlijke concurrentie, maar omdat ze dan sancties terug verwachten waar ze nog veel meer last van zullen hebben. Ze verkopen een groot aandeel van hun auto's in China en zitten dus niet te wachten op een handelsoorlog.
Ik moet helemaal niets, sorry. En dit is ook nog eens exact wat ik bedoel. Ik reageer namelijk op een bericht waarin grote zorgen worden geuit over onze eigen industrie vanwege de (import van) Chinese EVs. Maar (in ieder geval) de Duitse auto-industrie maakt zich geen enkele zorgen over de Chinese EVs die hier binnenkomen. Ze maken zich vooral zorgen over wat het mogelijke protectionisme doet met tegenmaatregelen in hun afzetmarkten in Azië, dat is veel belangrijker dan die paar auto's die ze hier mogelijk minder verkopen.

Protectionisme werkt namelijk (vaak) twee kanten op.

En geen (Europese) kip koopt nu onze eigen auto's, dus volgens mij zijn de goedkope Chinese EVs voor de doorsnee burger in Europa een goede ontwikkeling. In die goedkopere markt is nauwelijks aanbod qua productie van onze eigen industrie. En laat onze industrie dan die goede en dure auto's bouwen voor de rest van de wereld.

Overigens zit er al 10% importheffing op Chinese EVs. Niet eens specifiek Chinees, want die importheffing geldt op alle auto's die niet hier worden geassembleerd.

Ik ben in ieder geval zwaar tegenstander van protectionisme, daar is niemand bij gebaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caelorum
Ze maken zich wel zorgen, maar ze vinden de voorgestelde maatregelen te gevaarlijk. Dat is iets heel anders dan je geen zorgen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Caelorum schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:40:
Ze maken zich wel zorgen, maar ze vinden de voorgestelde maatregelen te gevaarlijk. Dat is iets heel anders dan je geen zorgen maken.
Waar maken ze zich dan precies zorgen om? Toch niet om de afzet in de eigen (Europese) markt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:33
Possible schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:16:
[...]
Heb inderdaad gekeken naar huren voor een auto, maar das ook best fors. Vooral ook omdat je veel KM's maakt. Zat zelf te denken aan een ioniq 28KWh
Als je kijkt naar een elektrische alles-in-één oplossing zou je naast een Tesla model 3 ook kunnen kijken naar een Hyundai Kona of Kia e-Niro met 64 kWh accu en trekhaak.
De versies vanaf ik dacht 2021 hebben max. 300 kg trekgewicht, ik weet natuurlijk niet of dat genoeg is voor jullie aanhanger. Overigens zie ik ook oudere modeljaren met trekhaken aangeboden worden, maar dat is dan misschien alleen voor een fietsdrager.

Dan heb je ook genoeg accu-capaciteit voor langere (vakantie)ritten, al moet je niet in één dag naar Spanje of Italië willen rijden vanwege het niet al te vlotte snelladen (reken drie kwartier voor 10% > 80%).

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• redwing
JanHenk schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:36:
[...]
Ik moet helemaal niets, sorry.
Als je met reakties komt die overduidelijk de plank misslaan, is het toch echt slim om je wat beter in te lezen, want ook wat je nu in je post zet laat overduidelijk zien dat je dat niet hebt gedaan.
En dit is ook nog eens exact wat ik bedoel. Ik reageer namelijk op een bericht waarin grote zorgen worden geuit over onze eigen industrie vanwege de (import van) Chinese EVs. Maar (in ieder geval) de Duitse auto-industrie maakt zich geen enkele zorgen over de Chinese EVs die hier binnenkomen. Ze maken zich vooral zorgen over wat het mogelijke protectionisme doet met tegenmaatregelen in hun afzetmarkten in Azië, dat is veel belangrijker dan die paar auto's die ze hier mogelijk minder verkopen.
De Duitse auto-industrie maakt zich wel degelijk zorgen over de Chinese EVs en wil er ook een oplossing voor. Ze willen echter geen importheffingen omdat ze weten dat ze dan vanuit China ook importheffingen krijgen waardoor ze uiteindelijk nog slechter uit zijn.
Dan is de conclusie dus niet dat ze zich geen zorgen maken of het niet als een probleem zien. Ze zien het nl. als een groot probleem. Alleen importheffingen zijn dus niet de oplossing hiervoor en er zal iets anders bedacht moeten worden.
Protectionisme werkt namelijk (vaak) twee kanten op.
In dit geval dus niet. Het grootste probleem is alleen dat we in dit geval meer afhankelijk zijn van China dan andersom. Daardoor kan China dat protectionisme toepassen zonder dat we er veel tegen kunnen doen.
En geen (Europese) kip koopt nu onze eigen auto's, dus volgens mij zijn de goedkope Chinese EVs voor de doorsnee burger in Europa een goede ontwikkeling. In die goedkopere markt is nauwelijks aanbod qua productie van onze eigen industrie. En laat onze industrie dan die goede en dure auto's bouwen voor de rest van de wereld.
Voor de komende jaren wel. Maar als je je inleest in hoe China werkt dan weet je dat zodra ze de markt in handen hebben je plotseling veel mag gaan betalen waarna je als doorsnee burger heel slecht uit bent. En als regering ben je ook slecht uit omdat je een eenzijdige afhankelijkheid hebt.
De reden dat China dit nu doet is niet omdat ze op korte termijn winst willen maken, maar omdat ze de markt willen overnemen om daarna die winst te gaan pakken.
Overigens zit er al 10% importheffing op Chinese EVs. Niet eens specifiek Chinees, want die importheffing geldt op alle auto's die niet hier worden geassembleerd.
Klopt, en die is er andersom bij China ook. Alleen is de subsidie die China geeft vele malen hoger waardoor ze de EVs alsnog een stuk goedkoper hier op de markt kunnen dumpen. Niet voor niets dat China eerst EVs bouwt en ze dan stuurt terwijl elke andere fabriek eerst wil weten of ze de boel kunnen verkopen. Normaal gesproken loop je nl. een groot risico als je begint met bouwen voordat je ze kunt verkopen. In China krijgen de fabrikanten echter vanuit de overheid al betaalt als ze gebouwt/verscheept worden.
Ik ben in ieder geval zwaar tegenstander van protectionisme, daar is niemand bij gebaat.
Klopt (alhoewel het soms noodzakelijk is), maar des te erger als dat eenzijdig wel gebeurd. En dat is hier dus het probleem.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
JanHenk schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:57:
[...]

Waar maken ze zich dan precies zorgen om? Toch niet om de afzet in de eigen (Europese) markt?
Zeker wel, maar tegelijkertijd zitten ze ook in de Chinese markt wat ze niet kwijt willen raken. En die spagaat maakt het lastig om een oplossing te verzinnen waarbij de oneerlijke concurrentie wordt weggenomen zonder dat China hetzelfde weer terugdoet waardoor de onbalans blijft bestaan.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caelorum
JanHenk schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:57:
[...]
Natuurlijk wel. Ze zijn bang hier compleet de markt overgenomen te zien worden door Chinese fabrikanten. Ze willen en kunnen blijven bouwen in China (en daar iets verkopen) en in Europa blijven verkopen. Dus ze zoeken hard naar een oplossing waarbij ze de Chinese fabrikanten hier buiten de boot kunnen houden, maar waar China niet moeilijk om gaat doen.

Ik denk niet dat het ze lukt overigens.

De markt in China wordt uiteindelijk ook wel overgenomen door lokale concurrenten in zoverre dat niet al gedaan is. En de markt wordt hier om politieke redenen vroeg of laat ook wel verder dichtgezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Misschien verstandig om als we ons zo zorgen maken en in een handelsoorlog met China zitten, niet Chinese bedrijven zulke grote belangen te geven in alle strategisch belangrijke Europese havens? Of is dat ook door de EU/VS bevolking die het nog niet beseft besloten? Je kan niet de deur wagenwijd open zetten en dan klagen dat er gebruik van gemaakt wordt. De Europese industrie heeft zich ook zelf afhankelijk gemaakt van (grondstoffen / halffabricaten etc uit) China, Chinese artikelen zijn niet meer weg te denken uit het leven van de gemiddelde Europeaan. Aan alle kanten laat de politiek, industrie en bevolking het zelf toe tot nu toe. En nu er wat auto's onze kant op komen is er ellende, want Europa wordt overspoeld door Chinese EVs? Kia heeft in Nederland YTD meer verkocht dan alle Chinese merken bij elkaar.

Maar intussen raken we wel een beetje ver offtopic. Terug naar EV's.
Wat vinden we van de nieuwe M-Hero 917 en Denza N7? ;)

Als dat de enige opties zijn en het gaat puur om kosten: Doorrijden of Tesla met trekhaak kopen. Afschrijving onderhoud & verzekering voor een auto ernaast zijn al snel meer dan de 250 euro brandstof per maand die je je bepaart met een EV naast je Astra als de benzine al 3 euro per liter wordt (voor het gemak verbruik van 1 op 12,5 geteld).

Misschien is een auto ruilen met familie of zo voor de vakantieperiode een optie? Zo niet: er zijn meer EVs met een trekhaak verkrijgbaar en een tent / kar klinkt als een niet al te zware aanhanger, dus afhankelijk van wat er in je budget valt is er meer te kiezen dan alleen een Tesla. Voordeel met Tesla is wel dat er straks als het goed is een aantal relatief betaalbaar op de markt komen...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

In Frankrijk hebben ze dat prima bedacht, alleen op in Europa geproduceerde EV's kun je nu nog de (ik geloof) €5000,- aanschafsubsidie krijgen. Dan heb je toch een stukje protectionisme op een nette manier en dan kunnen de mensen zelf beslissen of ze een Chinees product kopen of niet.
Nou kun je de gemiddelde Fransoos dan ook absoluut niets bijbrengen over protectionisme, maar in dit geval is het een goede zet.

[ Voor 18% gewijzigd door SpongeRob op 22-04-2024 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Sonicfreak schreef op maandag 22 april 2024 @ 10:30:

Ik denk een Tesla want die vliegen altijd in brand. :+
Zou niet weten eerlijk gezegd, ziet er idd wel ID3'erig uit maar goed, wat mij meer interesseert:
Hoe is de brand ontstaan?

Ik zie op streetview Google Maps (voor zover je goed kan inzoomen) dat er volgens mij, een vrij gangbare, degelijke, lader aan de muur hangt op dat adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Wesco schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:59:
[...]

Als je kijkt naar een elektrische alles-in-één oplossing zou je naast een Tesla model 3 ook kunnen kijken naar een Hyundai Kona of Kia e-Niro met 64 kWh accu en trekhaak.
De versies vanaf ik dacht 2021 hebben max. 300 kg trekgewicht, ik weet natuurlijk niet of dat genoeg is voor jullie aanhanger. Overigens zie ik ook oudere modeljaren met trekhaken aangeboden worden, maar dat is dan misschien alleen voor een fietsdrager.

Dan heb je ook genoeg accu-capaciteit voor langere (vakantie)ritten, al moet je niet in één dag naar Spanje of Italië willen rijden vanwege het niet al te vlotte snelladen (reken drie kwartier voor 10% > 80%).
Thanks! Had inderdaad wel een paar Kona's voorbij zien komen, maar die zijn alleen bedoeld voor een fietsendrager en mogen dus niet trekken.

De Niro EV vanaf 2021 is behoorlijk prijzig helaas (nog).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Even de topictitel verduidelijkt ivm BEV vs PHEV gesprekken in het verleden. Hopelijk dekt het de lading beter zo.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peerke 1960
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21-09 12:42

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

Possible schreef op maandag 22 april 2024 @ 13:35:
[...]

Thanks! Had inderdaad wel een paar Kona's voorbij zien komen, maar die zijn alleen bedoeld voor een fietsendrager en mogen dus niet trekken.

De Niro EV vanaf 2021 is behoorlijk prijzig helaas (nog).
De Tesla 3 mag toch meer trekken dan 300 kg. Ik geloof 900 of 1000 kg. Voldoende voor een aanhanger en kleine caravan. Laden gaat ook sneller dan 45 minuten. Van 20 naar 80 Procent is minder dan 30 minuten. Plassen en koffiedrinken duurt langer. Range zal om en nabij de 200 km zijn. Vaak meer dan mijn blaas volhoudt als ik koffie drink. Prijzen van tweede hands teslas 3 dalen op dit moment.
Succes, Peter

[ Voor 4% gewijzigd door peerke 1960 op 23-04-2024 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:40

timovd

Voorsprong door techniek

peerke 1960 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 22:29:
[...]

... Voldoende voor een aanhanger en kleine caravan. Laden gaat ook sneller dan 45 minuten. Van 20 naar 80 Procent is minder dan 30 minuten. ...
Reken ook tijd om de caravan los te koppelen. Met een Tesla moet je achteruit inparkeren bij een Supercharger en andere laadstations en met de Kona/e-Niro kun je wel vooruit inparkeren, maar dan steek je wellicht te ver uit. Of je moet op zoek naar stations zoals Fastned.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:47

3_s

Notna schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 15:49:
[mbr]Even de topictitel verduidelijkt ivm BEV vs PHEV gesprekken in het verleden. Hopelijk dekt het de lading beter zo.[/]
Maar waarom ronde haakjes, ipv vierkante zoals meestal…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
timovd schreef op woensdag 24 april 2024 @ 07:22:
[...]

Reken ook tijd om de caravan los te koppelen. Met een Tesla moet je achteruit inparkeren bij een Supercharger en andere laadstations en met de Kona/e-Niro kun je wel vooruit inparkeren, maar dan steek je wellicht te ver uit. Of je moet op zoek naar stations zoals Fastned.
Hoe doe je dat bij een Fastned dan? Veel Fastneds hebben inderdaad een tankstation opstelling, maar dan blokkeer je toch ook de tweede laadplek (voorste laadplek) of de ingang naar het laadplein (achterste laadplek) als je niet afkoppelt? Heel misschien kan je ver genoeg doorrijden met een Tesla, maar zeker niet met een neuslader als zoals een eNiro. Dat lijkt me niet erg sociaal als je dat in vakantietijd doet bij een hoge bezetting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johndoe_1975
SpongeRob schreef op zondag 21 april 2024 @ 19:15:
[...]

Omdat de SEPP subsidie alleen mogelijk is bij een aanschaf van een professioneel bedrijf, als je de auto van een particulier koopt krijg je geen subsisdie.
Precies, vandaar mijn vraag :)

Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johndoe_1975
johndoe_1975 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 18:18:
[...]

Iemand die recente ervaring heeft met sepp-bemiddeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15:59
[...]

Iemand?
Bemiddeling is dus niet mogelijk: de auto moet bij een in Nederland gevestigd bedrijf (KVK en BTW plichtig) vandaan komen.
Erg goede reden voor TÜV om die bemiddeling niet meer aan te bieden.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Peter-036 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:22:
Bemiddeling is dus niet mogelijk: de auto moet bij een in Nederland gevestigd bedrijf (KVK en BTW plichtig) vandaan komen.
Erg goede reden voor TÜV om die bemiddeling niet meer aan te bieden.
Noem het hoe je wil maar er zijn volop garages/handelaars die tegen kleine vergoeding aankoop via hen willen laten lopen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

Iemand?
Ik zou zelf gewoon bij een lokale/bekende garage beginnen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15:59
assje schreef op donderdag 25 april 2024 @ 22:22:
[...]

Noem het hoe je wil maar er zijn volop garages/handelaars die tegen kleine vergoeding aankoop via hen willen laten lopen.
Dus die handelaar/garage gaat voor een 'kleine vergoeding' de tussenliggende BTW afdragen?
Of gaat 'ie voor die 'kleine vergoeding' fraude plegen?
SEPP controleert alle gegevens, ook achteraf nog. Dat moet wel, die subsidie komt uit belastingopbrengsten.

Edit: Excuus, ik las zojuist pas de topicwaarschuwing
"De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic."

[ Voor 14% gewijzigd door Peter-036 op 26-04-2024 08:56 ]

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DeJurist
Het is echt verbazingwekkend hoe sommige mensen in Nederland totaal geen respect tonen voor andermans eigendommen.

Ze slingeren gewoon de deur van hun auto tegen die van jou, waardoor er lakschade ontstaat, en ze hebben niet eens het fatsoen om een briefje achter te laten.

Nu moet mijn auto opnieuw naar de spuiter, wat natuurlijk weer geld kost, terwijl de schuldige nergens te bekennen is. Echt frustrerend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:35
DeJurist schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 17:06:
Het is echt verbazingwekkend hoe sommige mensen in Nederland totaal geen respect tonen voor andermans eigendommen.

Ze slingeren gewoon de deur van hun auto tegen die van jou, waardoor er lakschade ontstaat, en ze hebben niet eens het fatsoen om een briefje achter te laten.

Nu moet mijn auto opnieuw naar de spuiter, wat natuurlijk weer geld kost, terwijl de schuldige nergens te bekennen is. Echt frustrerend.
Verschrikkelijk is dat.
Ik herinner me nog toen ik mijn auto van 7 jaar oud kocht.
De vorige eigenaar was er echt poepie zuinig mee geweest, perfect in de lak.

Totdat ik in de randstad woonde en ook mijn auto dagelijks op het personeelsparkeerterrein van Schiphol had staan :') .

Ergens ben ik ook een beetje bang om een "nieuwe" (tweedehandse) auto aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barnas
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-09 00:31
elektriekert schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 20:43:

Ergens ben ik ook een beetje bang om een "nieuwe" (tweedehandse) auto aan te schaffen.
Dat is ook waar ik nu mee zit met de keuze voor een redelijk recente tweedehands of nog een jaartje ouder.
Als ik mijn auto op de gracht in Amsterdam (na een aanvaardbare zoektocht naar een hopelijk hoofdpijnvrije laadplek) parkeer weet ik niet of er tien minuten later een yolo swapfiets naast gezet wordt.
Nornaal niet echt een issue (hoewel ik dus vind dat iemand altijd andermans eigendom moet proberen te respecteren) maar als het waait vind ik het eng dat die fiets tegen mijn best wel geliefde autootje kan vallen met schade tot gevolg.

Fietsen moeten natuurlijk een plek hebben, auto's ook.
First world problems, ik weet het, maar wel iets waar je mee zit al je een auto bezit en geen eigen parkeerplaats hebt.

Dus als je dat hebt, geniet ervan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Laatst online: 19-09 23:32
Wat wordt de mrb nou straks? Ik las de afgelopen weken overal:
Nu blijkt dat eigenaren van volledig elektrische auto's pas in 2026 60 procent wegenbelasting gaan betalen. Dat percentage stijgt dan in 2029 naar 65 procent. In 2031 verdwijnt het voordeel helemaal.
Maar vandaag een NOS artikel die stelt:
PERCENTAGE MOTORRIJTUIGENBELASTING (TOV BENZINEAUTO'S)
2024-2025 0 %
2026 60 %
2027-2029 70 %
2030 75 %
2031 > 100 %

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:35
barnas schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 01:14:
[...]

Dat is ook waar ik nu mee zit met de keuze voor een redelijk recente tweedehands of nog een jaartje ouder.
Als ik mijn auto op de gracht in Amsterdam (na een aanvaardbare zoektocht naar een hopelijk hoofdpijnvrije laadplek) parkeer weet ik niet of er tien minuten later een yolo swapfiets naast gezet wordt.
Nornaal niet echt een issue (hoewel ik dus vind dat iemand altijd andermans eigendom moet proberen te respecteren) maar als het waait vind ik het eng dat die fiets tegen mijn best wel geliefde autootje kan vallen met schade tot gevolg.

Fietsen moeten natuurlijk een plek hebben, auto's ook.
First world problems, ik weet het, maar wel iets waar je mee zit al je een auto bezit en geen eigen parkeerplaats hebt.

Dus als je dat hebt, geniet ervan!
Zoals mijn Opa vroeger zei: “Je kan geen mooie spullen hebben. Het wordt beschadigd of gestolen, en als je toch iets moois wil hebben, moet je het onder je bed leggen”

_O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Hertog_Martin schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 07:24:
Wat wordt de mrb nou straks? Ik las de afgelopen weken overal:

[...]

Maar vandaag een NOS artikel die stelt:

[...]
ik denk het tweede, dat komt uit de voorjaarsnota. Details worden later uitgewerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak

Erg frustrerend ja, daarom zie je mij nooit haaksparkeren op plaatsen waar ik niet de nodige ruimte (489 km) om mij heen heb, maar goed, volgens mij niets met ev's te maken. ;)

On topic:
Volgens mij al een keer voorbijgekomen hier, maar goed, uit de voorjaarsnota, pagina 65 onderaan;

In het kader van de klimaatbesluitvorming is afgesproken dat er binnen de motorrijtuigenbelasting een tariefkorting komt voor emissievrije personenauto’s van 40% tussen 2026 en 2028, 35% in 2029 en 30% in 2030. Na 2030 loopt de tijdelijke korting af. De reeds bestaande tariefkorting in de motorrijtuigenbelasting loopt per 1 januari 2026 af.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:17
https://nos.nl/artikel/25...-is-niet-het-hele-verhaal

Blijkt maar weer dat het belangrijk blijft om kritisch te blijven, vooral met de informatie die perfect in je confirmation bias valt:)
}:O }:O }:O

[ Voor 41% gewijzigd door Ecological op 27-04-2024 10:51 ]

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:22

Niet in Parijs gaan parkeren dan. Kwam terug met 2 sleutelstrepen en 1 deuk aan de zijkant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:23

Verschrikkelijk inderdaad. Daarom ben ik ook altijd kritisch op waar ik parkeer. Rij regelmatig een rondje over parkeerterrein om het beste plekje te vinden. Het liefste zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uGKYbcvP-aUbsarLw4hQTEIboZw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/95PfGaYnvmtVR3m2jiE3IwZ3.jpg?f=fotoalbum_large

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alexbl69
VidaR-9 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 11:46:
[...]

Verschrikkelijk inderdaad. Daarom ben ik ook altijd kritisch op waar ik parkeer. Rij regelmatig een rondje over parkeerterrein om het beste plekje te vinden. Het liefste zo:

[Afbeelding]
En dan kom je 2 uur later terug. Is er maar één auto bij gekomen, en waar staat die? Inderdaad, op 20cm van jouw auto.

Al zo vaak gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:23
alexbl69 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 13:22:
[...]

En dan kom je 2 uur later terug. Is er maar één auto bij gekomen, en waar staat die? Inderdaad, op 20cm van jouw auto.

Al zo vaak gehad.
Haha echt hè

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeJurist
Mooie auto hoor.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 14:50
106Kwh accu voor 500km WLTP?! De Chinezen zijn er toch nog niet helemaal...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15:44

2.5 uur rondleiding door de Beijing auto show 2024. Hier werden 119 nieuwe auto's geïntroduceerd. De Chinese EV-markt is duizelingwekkend. Leuk om even door te kijken.

Ik merk dat ik eigenlijk vooral naar China (en een beetje Korea) kijk voor spannende nieuwe elektrische auto's. Waarvan dan weer slechts een fractie en vaak enigszins uitgekleed in Europa belanden.

China loopt naar mijn mening echt voorop met ontwikkeling van EV's.

[ Voor 17% gewijzigd door Grotbewoner op 28-04-2024 22:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:18
Smaken verschillen ;) Een black edition met chrome velgen en logo, van binnen te veel goedkoop-ogend materiaal, de stoelen zijn een fijne uitzondering. Van binnen te veel dichtgebouwd voor mij. Die hele middentunnel kun je praktisch niks mee door de positie. Een op en neergaand dashboard zodat je minder zicht hebt. Gebruik je een keer om in lage stand te zetten, daarna nooit meer.
Achterin ziet de zithouding er niet heel relax uit. Net geen vlakke vloer in de achterbak; waar je ook niks onder de vloer kwijt kunt wat je weinig verbruikt.
Voor lange ritten weinig praktisch met maar 100 kW laden; terwijl het verbruik om te huilen is.

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grotbewoner
Ik heb er een rondje in gereden op het circuit in Zandvoort tijdens de EV Experience (testrijden met een hoop EV's).

Ik vroeg wanneer hij in de verkoop ging in Nederland. Bleek dat hij al een jaar in de verkoop was :P. Niemand was echt geïnteresseerd en ze zijn ook nauwelijks verkocht, geloof ik.

Snap ik ook wel als je een veel efficiëntere, sneller ladende en mooiere Xpeng G9 kan kopen voor minder geld. Als je toch Chinees gaat is dat de veel aantrekkelijkere optie in Nederland (ik kan het aanraden!). En straks de G6 die onder de model Y geprijsd gaat worden.

[ Voor 11% gewijzigd door Grotbewoner op 28-04-2024 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
Grotbewoner schreef op zondag 28 april 2024 @ 22:14:
[YouTube: Beijing Auto Show 2024 - The Full Walkthrough]
2.5 uur rondleiding door de Beijing auto show 2024. Hier werden 119 nieuwe auto's geïntroduceerd. De Chinese EV-markt is duizelingwekkend. Leuk om even door te kijken.

Ik merk dat ik eigenlijk vooral naar China (en een beetje Korea) kijk voor spannende nieuwe elektrische auto's.
Ken je Wheelsboy ook?

Autogefühl staat bij mij dik op 1 als voor mij de leukste autoreviewer. Maar Wheelsboy is ook geweldig.

YouTube: The Wildest New Chinese Cars From Beijing Auto 2024

YouTube: Why this is the best Porsche Taycan! 2025 facelift driving REVIEW

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grotbewoner
Ecological schreef op zondag 28 april 2024 @ 22:22:
[...]

Ken je Wheelsboy ook?

Autogefühl staat bij mij dik op 1 als voor mij de leukste autoreviewer. Maar Wheelsboy is ook geweldig.

YouTube: The Wildest New Chinese Cars From Beijing Auto 2024

YouTube: Why this is the best Porsche Taycan! 2025 facelift driving REVIEW
Ik vind die InsideChinaAuto ook leuk. Met zo'n video krijg je een snel kijkje in de Chinese markt en hij weet er veel over te vertellen in korte tijd. Hij snapt de Chinese markt goed. En nog steeds is de video 2,5 uur lang :P.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeGroteMuis

Jeetje, da's echt vervelend, hij stond er net zo mooi bij! Sommige mensen... |:(
Na 2 keer een niet zo prettige confrontatie met iemand die dat deed, de laatste zelfs met politie erbij, spreek ik anderen er niet meer op aan als ze geen briefje achterlaten, maar doe ik er wel zelf eentje onder de wisser met het kenteken van de veroorzaker.

Als je met iemand anders was, kan je het proberen te verhalen bij 't waarborgfonds? Die vragen wel bewijs dat de auto er zonder schade is geplaatst, dus iemand die met je meereed als getuige helpt dan wel.
kx22 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 11:02:
Niet in Parijs gaan parkeren dan. Kwam terug met 2 sleutelstrepen en 1 deuk aan de zijkant.
Sleutelstrepen?!? Zo gek heb ik het gelukkig niet gehad, wel een trekhaakdeuk in de bumper en nummerplaat bij mijn vorige daily. Boem is daar niet ho, maar 'nog een klein stukje verder' lijkt het wel. Reed je met een Engelse kentekenplaat of zo? Dat schijnt daar net zo slecht te vallen als hier een Duitse plaat (een vriend van me die net over de grens woont, heeft in Nederland regelmatig krassen over de auto gehad, zelfs hakenkruizen).
VidaR-9 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 11:46:
[...]

[Afbeelding]
Standaard dat er dan toch iemand naast je staat als je terugkomt, het als het even kan precies zo dat je niet aan de bestuurderskant in kan stappen. En/of een briefje onder je ruitenwisser dat je een aso bent omdat je scheef in het vak staat :+
Ecological schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 10:50:
https://nos.nl/artikel/25...-is-niet-het-hele-verhaal

Blijkt maar weer dat het belangrijk blijft om kritisch te blijven, vooral met de informatie die perfect in je confirmation bias valt:)
}:O }:O }:O
Wel fijn dat er ook een soort weerwoord komt in de media. Hoewel het zeker niet helpt dat er de nodige Chinese auto's al deze kant op komen voor ze verkocht zijn en dat een aantal Chinese merken geen dealers hebben, wordt alles wel heel gemakkelijk op de Chinese autofabrikanten gegooid. Die stoute Chinezen die massaal deze kant op komen en onze mooie havens misbruiken als magazijn! RTL Nieuws maakte het dubbel grappig door daarbij het terrein in de Eemshaven vol BYD's als beeldmateriaal te pakken, terwijl BYD juist wel bestaande dealernetwerken als partner heeft, net als MG. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:59
alexbl69 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 13:22:
[...]

Al zo vaak gehad.
En vaak is dat zo'n joepmeloen die alleen vooruit kan inparkeren en veel te strak staat.

Ik ben eigenlijk ook benieuwd of dat bijtellingsverhaal ook nog wat gaat doen.

[ Voor 10% gewijzigd door twowheeler op 29-04-2024 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:09
Grotbewoner schreef op zondag 28 april 2024 @ 22:20:
[...]

Ik heb er een rondje in gereden op het circuit in Zandvoort tijdens de EV Experience (testrijden met een hoop EV's).

Ik vroeg wanneer hij in de verkoop ging in Nederland. Bleek dat hij al een jaar in de verkoop was :P. Niemand was echt geïnteresseerd en ze zijn ook nauwelijks verkocht, geloof ik.

Snap ik ook wel als je een veel efficiëntere, sneller ladende en mooiere Xpeng G9 kan kopen voor minder geld. Als je toch Chinees gaat is dat de veel aantrekkelijkere optie in Nederland (ik kan het aanraden!). En straks de G6 die onder de model Y geprijsd gaat worden.
Beetje exposure en marketing zou ook geen kwaad kunnen denk ik, moet zeggen had er tot zojuist nog nooit van gehoord. Dat terwijl ik bij een hoop merken/modellen zoiets heb van oh ja, weleens iets over gelezen, een bericht van nu te koop of een rijtest ofzo.

Kan nou ook niet zeggen dat de showroom locaties zo gelukkig gekozen zijn, zo'n experience centre in een winkelcentrum of een drukke winkelstraat lijkt me dan gunstiger. Zeker wanneer je als een merk blijkbaar ook een showroom "netwerk" in een 4-tal Mercedes dealers hebt.

Vraag me overigens af of voor een hoop mensen het technische deel echt doorslaggevend is, denk dat Nederlandsers ook vooral gemaksdieren zijn, beetje dealer en onderhoudsnetwerk, prijs en goed uiterlijk zullen denk ik zwaarder wegen dan het technische deel. Al zou dat voor EV's dat zwaartepunt misschien verschoven zijn naar actieradius en laadsnelheid.

[ Voor 13% gewijzigd door TIGER1125 op 29-04-2024 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grotbewoner
TIGER1125 schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:59:
[...]

Beetje exposure en marketing zou ook geen kwaad kunnen denk ik, moet zeggen had er tot zojuist nog nooit van gehoord. Dat terwijl ik bij een hoop merken/modellen zoiets heb van oh ja, weleens iets over gelezen, een bericht van nu te koop of een rijtest ofzo.

Kan nou ook niet zeggen dat de showroom locaties zo gelukkig gekozen zijn, zo'n experience centre in een winkelcentrum of een drukke winkelstraat lijkt me dan gunstiger. Zeker wanneer je als een merk blijkbaar ook een showroom "netwerk" in een 4-tal Mercedes dealers hebt.

Vraag me overigens af of voor een hoop mensen het technische deel echt doorslaggevend is, denk dat Nederlandsers ook vooral gemaksdieren zijn, beetje dealer en onderhoudsnetwerk, prijs en goed uiterlijk zullen denk ik zwaarder wegen dan het technische deel. Al zou dat voor EV's dat zwaartepunt misschien verschoven zijn naar actieradius en laadsnelheid.
Ik ben daarom ook heel benieuwd hoe de Xpeng G6 het gaat doen in Nederland. Die richt zich op de meest verkochte auto, de Model Y. De G6 zal goedkoper zijn, betere tech leveren (sneller laden, luxer interieur, autopilot zonder meerprijs), wel een bestuurdersdisplay, parkeersensoren en knipperlichtpook bieden en in aanmerking komen voor SEPP-subsidie.

Dat is een formule die we nog niet gezien hebben. Tot nu toe was het alleen het wat hogere segment (Xpeng G9, Voyah Free, Lotus Eletre, Nio) of juist iets lager maar zonder onderscheidende technologie (MG4, BYD Atto, BYD Dolphin).

Ik heb overigens wel een advertentie van de G9 in de het NRC zien staan...

[ Voor 8% gewijzigd door Grotbewoner op 29-04-2024 19:08 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DeJurist
Ik besloot iets nieuws uit te proberen en heb nu een nieuwe bestemming voor mijn Samsung Galaxy Tab S9 Ultra, een tablet van 15 inch. Daarbij kocht ik een magnetische houder voor in mijn auto.

Een slimme zet, als ik het zelf zeg. Met een scherm zo groot als dat van een Tesla, kan ik gemakkelijk navigeren en genieten van YouTube/Netflix-content terwijl mijn auto aan de snellader staat.

Anders gebruik ik het voor navigatie of het luisteren naar YouTube Music-video's. Het maakt de hele ervaring compleet, vind ik. :*)

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/kgKt5cC7/Grid-Art-20240504-213542295.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
Zeer mooie auto. Alleen zou er geen geld voor over hebben nu Fisker op het punt staat om failliet te geraken. Ook de software laat te wensen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:50
DeJurist schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 21:46:
Ik besloot iets nieuws uit te proberen en heb nu een nieuwe bestemming voor mijn Samsung Galaxy Tab S9 Ultra, een tablet van 15 inch. Daarbij kocht ik een magnetische houder voor in mijn auto.

Een slimme zet, als ik het zelf zeg. Met een scherm zo groot als dat van een Tesla, kan ik gemakkelijk navigeren en genieten van YouTube/Netflix-content terwijl mijn auto aan de snellader staat.

Anders gebruik ik het voor navigatie of het luisteren naar YouTube Music-video's. Het maakt de hele ervaring compleet, vind ik. :*)

[Afbeelding]
Leuk gedaan. Ben wel benieuwd naar het gedrag van de tablet als die in de volle zon heeft staan bakken.

Ben jij tevreden over je I pace? Ik vind het een mooie auto. Een snelle Google zoekopdracht gaf wel veel problemen met serieuze elektronische storingen. Waardoor afslepen of langdurige reparatie noodzakelijk is. Ook problemen met de accu die kapot gaat. Hoe heb jij deze problemen in je aankoopoverweging meegenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:50
De Audi Etron vind ik ook een mooie wagen. Iets duurder dan de I pace maar je krijgt dan ook meer ruimte, meer range en sneller laden. Echter vallen daar de elektromotoren bij bosjes uit. Aldus het internet . Per motor een schadepost van tussen €7000-€10.000. Dat valt dus ook al af in mijn zoektocht naar een luxe en vooral comfortabele EV. Of ik moet een bedrijf vinden dat 2 jaar garantie wil geven bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

GekkeRipper schreef op zondag 5 mei 2024 @ 15:20:
De Audi Etron vind ik ook een mooie wagen. Iets duurder dan de I pace maar je krijgt dan ook meer ruimte, meer range en sneller laden. Echter vallen daar de elektromotoren bij bosjes uit. Aldus het internet . Per motor een schadepost van tussen €7000-€10.000. Dat valt dus ook al af in mijn zoektocht naar een luxe en vooral comfortabele EV. Of ik moet een bedrijf vinden dat 2 jaar garantie wil geven bijvoorbeeld.
Heb je toevallig wel eens opgezocht wat het Franse woord étron betekent? :+

Een luxe en comfortabele EV die ook nog betrouwbaar is, is niet erg makkelijk te vinden denk ik.
Het is waarschijnlijk meer geluk dan wijsheid en wanneer er dan toch iets mis is met de auto is het belangrijk dat er specialisten zijn die het voor een redelijke prijs kunnen repareren in plaats van alles klakkeloos compleet te vervangen, wat men bij de dealer doorgaans doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
DeJurist schreef op zondag 5 mei 2024 @ 13:41:
Zeer mooie auto. Alleen zou er geen geld voor over hebben nu Fisker op het punt staat om failliet te geraken. Ook de software laat te wensen over.

[YouTube: De Fisker Ocean is op papier een van de beste deals, maar of het een slimme keuze is...]
Toch worden ze nog steeds verkocht, hier en in USA.
Tegen een onwijs gereduceerd bedrag.
Zoals ik al in het Fisker topic zei; had ik het geld kocht ik er 3.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
Zjanzjak schreef op zondag 5 mei 2024 @ 18:09:
[...]

Toch worden ze nog steeds verkocht, hier en in USA.
Tegen een onwijs gereduceerd bedrag.
Zoals ik al in het Fisker topic zei; had ik het geld kocht ik er 3.
En wat ga je doen met die auto als er binnen 2-3 jaar een belangrijk defect is. Onderdelen…. Kan je vergeten.
Software wordt niet bij gehouden. Ik vraag me af of de navi dan nog lang kan werken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Tommie12 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 18:20:
En wat ga je doen met die auto als er binnen 2-3 jaar een belangrijk defect is.
Hier thuis doen we niet zo aan 'Ja maar wat als...'.
Ik ben het type 'wie dan leeft, wie dan zorgt', kortom, dat zien we dan wel weer.

Plus ik herhaal: 'Toch worden ze nog steeds verkocht, hier en in USA.', dus waarschijnlijk zijn er meer mensen, met een grotere portemonnee, die klaarblijkelijk ongeveer ook zo denken. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Zjanzjak schreef op maandag 6 mei 2024 @ 09:56:
[...]

Hier thuis doen we niet zo aan 'Ja maar wat als...'.
Ik ben het type 'wie dan leeft, wie dan zorgt', kortom, dat zien we dan wel weer.

Plus ik herhaal: 'Toch worden ze nog steeds verkocht, hier en in USA.', dus waarschijnlijk zijn er meer mensen, met een grotere portemonnee, die klaarblijkelijk ongeveer ook zo denken. ;)
Ik denk eerder mensen met een kleine portemonnee, want ze worden met gigantische kortingen verkocht of aangeboden. Als ze vlotjes weg gingen was die korting wel wat kleiner.

Ik zou het nooit doen met een auto, gewoon omdat de vraag niet is of je ooit service en onderdelen nodig hebt, maar wanneer je die nodig hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
Tommie12 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 10:39:
[...]

Ik denk eerder mensen met een kleine portemonnee, want ze worden met gigantische kortingen verkocht of aangeboden. Als ze vlotjes weg gingen was die korting wel wat kleiner.

Ik zou het nooit doen met een auto, gewoon omdat de vraag niet is of je ooit service en onderdelen nodig hebt, maar wanneer je die nodig hebt...
Ik begrijp dit sentiment wel, maar van de andere kant, als iedereen zo dacht hadden we Tesla ook nooit gehad, want in 2012 toen de Model S uitkwam dachten veel mensen ook dat Tesla het nooit zou overleven. Ik vind het leuk als mensen dus het risico nemen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:50
Ecological schreef op maandag 6 mei 2024 @ 14:48:
[...]

Ik begrijp dit sentiment wel, maar van de andere kant, als iedereen zo dacht hadden we Tesla ook nooit gehad, want in 2012 toen de Model S uitkwam dachten veel mensen ook dat Tesla het nooit zou overleven. Ik vind het leuk als mensen dus het risico nemen :)
Het grote verschil is natuurlijk wel dat E Musk hele diepe zakken had toen hij met Tesla begon en H Fisker niet.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Ecological schreef op maandag 6 mei 2024 @ 14:48:
[...]

Fisker is nu wel failliet! Die onzekerheid is weg.

Ze verwachten failliet te zijn binnen 30 dagen, zo kort is Tesla nooit bij een failissement geweest.

[ Voor 11% gewijzigd door Tommie12 op 06-05-2024 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:50
Tommie12 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 14:59:
[...]

Fisker is nu wel failliet! Die onzekerheid is weg.
Waar heb je dat gelezen?

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Tommie12 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 18:20:
[...]
En wat ga je doen met die auto als er binnen 2-3 jaar een belangrijk defect is. Onderdelen…. Kan je vergeten.
Software wordt niet bij gehouden. Ik vraag me af of de navi dan nog lang kan werken.
Daarom koopt hij er ook 3, 2 auto's voor onderdelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
PeterZ(on) schreef op maandag 6 mei 2024 @ 15:44:
[...]

Waar heb je dat gelezen?
Klopt, ze zijn nog niet failliet, maar verwachten failliet te zijn tegen 23 Mei als er geen mirakels gebeuren.

https://insideevs.com/news/717161/fisker-bankruptcy-30-days/

Pagina: 1 ... 317 ... 370 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic