Als je met reakties komt die overduidelijk de plank misslaan, is het toch echt slim om je wat beter in te lezen, want ook wat je nu in je post zet laat overduidelijk zien dat je dat niet hebt gedaan.
En dit is ook nog eens exact wat ik bedoel. Ik reageer namelijk op een bericht waarin grote zorgen worden geuit over onze eigen industrie vanwege de (import van) Chinese EVs. Maar (in ieder geval) de Duitse auto-industrie maakt zich geen enkele zorgen over de Chinese EVs die hier binnenkomen. Ze maken zich vooral zorgen over wat het mogelijke protectionisme doet met tegenmaatregelen in hun afzetmarkten in Azië, dat is veel belangrijker dan die paar auto's die ze hier mogelijk minder verkopen.
De Duitse auto-industrie maakt zich wel degelijk zorgen over de Chinese EVs en wil er ook een oplossing voor. Ze willen echter geen importheffingen omdat ze weten dat ze dan vanuit China ook importheffingen krijgen waardoor ze uiteindelijk nog slechter uit zijn.
Dan is de conclusie dus niet dat ze zich geen zorgen maken of het niet als een probleem zien. Ze zien het nl. als een groot probleem. Alleen importheffingen zijn dus niet de oplossing hiervoor en er zal iets anders bedacht moeten worden.
Protectionisme werkt namelijk (vaak) twee kanten op.
In dit geval dus niet. Het grootste probleem is alleen dat we in dit geval meer afhankelijk zijn van China dan andersom. Daardoor kan China dat protectionisme toepassen zonder dat we er veel tegen kunnen doen.
En geen (Europese) kip koopt nu onze eigen auto's, dus volgens mij zijn de goedkope Chinese EVs voor de doorsnee burger in Europa een goede ontwikkeling. In die goedkopere markt is nauwelijks aanbod qua productie van onze eigen industrie. En laat onze industrie dan die goede en dure auto's bouwen voor de rest van de wereld.
Voor de komende jaren wel. Maar als je je inleest in hoe China werkt dan weet je dat zodra ze de markt in handen hebben je plotseling veel mag gaan betalen waarna je als doorsnee burger heel slecht uit bent. En als regering ben je ook slecht uit omdat je een eenzijdige afhankelijkheid hebt.
De reden dat China dit nu doet is niet omdat ze op korte termijn winst willen maken, maar omdat ze de markt willen overnemen om daarna die winst te gaan pakken.
Overigens zit er al 10% importheffing op Chinese EVs. Niet eens specifiek Chinees, want die importheffing geldt op alle auto's die niet hier worden geassembleerd.
Klopt, en die is er andersom bij China ook. Alleen is de subsidie die China geeft vele malen hoger waardoor ze de EVs alsnog een stuk goedkoper hier op de markt kunnen dumpen. Niet voor niets dat China eerst EVs bouwt en ze dan stuurt terwijl elke andere fabriek eerst wil weten of ze de boel kunnen verkopen. Normaal gesproken loop je nl. een groot risico als je begint met bouwen voordat je ze kunt verkopen. In China krijgen de fabrikanten echter vanuit de overheid al betaalt als ze gebouwt/verscheept worden.
Ik ben in ieder geval zwaar tegenstander van protectionisme, daar is niemand bij gebaat.
Klopt (alhoewel het soms noodzakelijk is), maar des te erger als dat eenzijdig wel gebeurd. En dat is hier dus het probleem.