Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 14:50
Maasluip schreef op woensdag 17 april 2024 @ 12:09:
[...]

Ik zit op wat vroeger het Tuf-Tuf-Club forum was. Ik herken dat wel. Daar zitten personen bij die he-le-maal niets met EVs hebben, die laden als een onoverkomelijk bezwaar en inbreuk in hun leefstijl vinden en die allemaal met de voet diep in het tapijt gedrukt in 8 uur op hun ski-vakantie in de Alpen willen zijn.
Die ga je ook niet overtuigen.

Van de andere kant moet er wel nog wat gebeuren voordat iedereen probleemloos met een EV kan rijden. Mensen die in flatgebouwen wonen, of zelfs in rijtjeshuizen met geen voortuin en alleen en stoep en een parkeerstrook, daarvan begrijp ik best dat die zoiets hebben van "ik kan mijn EV niet makkelijk en/of goedkoop opladen, waarom moet ik een EV?".
Natuurlijk kun je de parkeerplaats bij een flatgebouw volzetten met Type2-laders, maar die staan er nu nog niet, en als ze er moeten komen ligt de netbeheerder dwars want "stroomnet vol".
Of zoals bij een collega van mij, appartementencomplex met eigen parkeerplaatsen, VVE wil geen laadpalen want EVs zijn een brandrisico (en ja, daar heeft de brandweer dan ook weer wat over te zeggen, of het nu klopt of niet).

Er moet nog wel wat veranderen voordat dit soort aanloopproblemen opgelost is.
Het is volgens mij ook een misconceptie dat iedereen aan huis moet kunnen laden. Natuurlijk is dat ergens wel handig, maar als er voldoende mogelijkheden zijn als je gaat werken, gaat winkelen, gaat wandelen etc... dan is niet voor je voordeur kunnen laden ook niet meer onoverkomelijk.

Het is en zal vooral een probleem blijven van verandering en zich aanpassen aan een nieuwe situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:41

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Drukt Tesla de prijzen van snelladers dan zoveel? Lokale supercharger, 35-39 cent/kWh (ja, dat is zonder lidmaatschap, met is het 28-31 cent). Allego, Fastnet en Ionity vragen allemaal 76 cent en dan zitten daar ook nog 50 kW laders tussen.
Je bent toch gek als je niet naar de supercharger gaat?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:13
Maasluip schreef op woensdag 17 april 2024 @ 12:59:
[...]

Drukt Tesla de prijzen van snelladers dan zoveel? Lokale supercharger, 35-39 cent/kWh (ja, dat is zonder lidmaatschap, met is het 28-31 cent). Allego, Fastnet en Ionity vragen allemaal 76 cent en dan zitten daar ook nog 50 kW laders tussen.
Bij Tesla is er cash, en waarschijnlijk hoeven ze geen grote winsten te boeken op die snelladers.

Bij Fastned moet het allemaal van de laadsessies komen, en vooralsnog maken ze dik verlies.

Ik heb ook de indruk dat een laadpaal van Tesla een pak minder kost dan zo'n mastodont van Fastned.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Scientific schreef op woensdag 17 april 2024 @ 12:58:
[...]

Het is volgens mij ook een misconceptie dat iedereen aan huis moet kunnen laden. Natuurlijk is dat ergens wel handig, maar als er voldoende mogelijkheden zijn als je gaat werken, gaat winkelen, gaat wandelen etc... dan is niet voor je voordeur kunnen laden ook niet meer onoverkomelijk.

Het is en zal vooral een probleem blijven van verandering en zich aanpassen aan een nieuwe situatie.
Met winkelen krijg ik mijn auto niet vol (sowieso ga ik niet met de auto naar de winkel), veel mensen gaan in het weekend echt niet 5 uur wandelen (wat je wel nodig hebt voor een week autorijden). Bij het werk is natuurlijk wel een goede optie. Maar ook daar is het maar afwachten of er laadpalen zijn. Mijn vorige locatie had er 16 (verdeeld over twee locaties), mijn huidige heeft er net 4 laten plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Maasluip schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:02:
[...]

Met winkelen krijg ik mijn auto niet vol (sowieso ga ik niet met de auto naar de winkel), veel mensen gaan in het weekend echt niet 5 uur wandelen (wat je wel nodig hebt voor een week autorijden). Bij het werk is natuurlijk wel een goede optie. Maar ook daar is het maar afwachten of er laadpalen zijn. Mijn vorige locatie had er 16 (verdeeld over twee locaties), mijn huidige heeft er net 4 laten plaatsen.
Hier een supermarkt met een snellader, dan heb je in een half uur wel wat energie binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:55
Tommie12 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:02:
[...]

Bij Tesla is er cash, en waarschijnlijk hoeven ze geen grote winsten te boeken op die snelladers.

Bij Fastned moet het allemaal van de laadsessies komen, en vooralsnog maken ze dik verlies.

Ik heb ook de indruk dat een laadpaal van Tesla een pak minder kost dan zo'n mastodont van Fastned.
Tesla hoeft inderdaad niet veel winst te maken op de snelladers, maar nog belangrijker is dat Tesla weinig tot niets betaald voor de grond waar de snelladers opzitten. Ze hoeven ook geen concessiegeld te betalen aan de overheid voor het zitten aan de snelweg.
Daarnaast hebben ze schaalvoordeel op de laadplekken zelf, want elk station bestaat uit 12-16 laadplekken, ipv 6 tot 8 bij de doorsnee laadstation langs de snelweg. Je kan dus de kosten voor de stroomaansluiting over meer laadplekken verdelen en in spitsuur meer van de markt bedienen.

[ Voor 17% gewijzigd door Caelorum op 17-04-2024 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:15
[...]

Ik vind dit wel een leuke quote. Net 4 palen of 16 zegt me niks. Ik weet niet of je werkt op een locatie met 3 collega's of 3000 collega's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Tommie12 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:02:
[...]

Fastned koopt simpelweg laders in van een whitelabel oplossing, Tesla doet zoveel mogelijk in eigen beheer.

(Eigen laders, eigen backend, eigen accu's om piekbelasting op te vangen, eigen ecosysteem).

Fastned moet units inkopen van ABB, en vervolgens even hun eigen logo erop drukken/eigen software logo flashen. Dat betekend dat ABB ook graag een stuk van de taart ontvangt. En dat ieder laadstation weer.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

keko12 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:11:
[...]

Ik vind dit wel een leuke quote. Net 4 palen of 16 zegt me niks. Ik weet niet of je werkt op een locatie met 3 collega's of 3000 collega's :)
Allebei zal wel 200-300 zijn. Alleen bij de eerste waren er wel veel (lease) Tesla's, bij de huidige heb ik tot nu toe 5 elektrische auto's gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
[...]

Het moet natuurlijk geen òf/òf/òf zijn maar èn...èn...èn. Als er voldoende laadinfrastructuur is zowat overal, dan zijn er genoeg mogelijkheden om regelmatig wat bij te laden.

Ook het idee dat je je auto auto altijd "vol" moet laden is een misconceptie. Het is niet gezond voor de batterij (zeker niet bij NCM) en meestal ook onnodig - ook van een benzinetank verwacht je niet dat hij altijd vol is.
Mijn EV hou ik tegenwoordig op ongeveer 50-60% - alleen de weinige keren dat ik meer dan 150-175km moet rijden zorg ik dat de batterij meer geladen is (dat is dan zelfs aan mijn 7kWh lader hoogstens enkele uren laden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
Maasluip schreef op woensdag 17 april 2024 @ 12:59:
[...]

Fastned en Ionity vragen geen 76 cent. Ik hoef in Nederland zelden te snelladen. In Duitsland is Tesla rond de 60 cent en Fastned en Ionity zitten op 69 cent, EnBW 61ct. Dus dat verschil is niet altijd zo groot. Het heeft er inderdaad vast mee te maken dat Tesla veelal op afgelegen locaties zit.

[ Voor 10% gewijzigd door JTHZZ op 17-04-2024 14:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
[...]
Veel mensen gaan in het weekend echt niet 5 uur wandelen (wat je wel nodig hebt voor een week autorijden).
De mijne is toch opgeladen na een wandeling :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CklHOODUtEVcL4oDsV1SYD65OnI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cwV3uh2uVo6R2AeESCq8jTQv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

RigolleM schreef op woensdag 17 april 2024 @ 14:20:
[...]

De mijne is toch opgeladen na een wandeling :+

[Afbeelding]
veel
Ik wel zeggen de meeste. En daar wil ik dan ook best wel 99% aan verbinden. Mensen die geen 5 uur wandelen in het weekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 16:51
Precedente schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:25:
Hallo Allemaal,
Ik wil graag elektrisch rijden vanwege het gemak, de rust en ook een beetje het milieu. Gezien mijn eisen kom ik dan particulier op een tweedehandse prijs van 35-40k uit. Op dit moment staat een Enyaq iV80 op de eerste plek in mijn verlanglijstje. Ik rijd dagelijks zo'n 80km retour en zit daarbij bijna 2 uur in de auto.

Ik heb alleen hulp nodig bij het verantwoorden van zo'n grote uitgaven, wat natuurlijk super persoonlijk is, maar wil graag jullie inzichten. Op dit moment rijd ik in een auto van 12,5k welke het nog prima doet, niet mijn voorkeursauto maar het rijd. Minpunten: schakel mij suf, ik ben lang en kan niet lekker zitten met kind achter mij, leeftijd (2014). Pluspunten: ruimte, goedkoop (weinig onderhoud tot nu toe), redelijk zuinig.

Ergens vind ik het zonde om deze auto weg te doen en voor 20-25% van mijn spaargeld een, voor mij, dure auto te kopen. Voor de mensen hier die deze beslissing ook gemaakt hebben. Hoe hebben jullie dit gedaan en met welke beweegredenen?

Alvast bedankt, hoor het graag!
Is er een reden om niet te sparen voor een speciale aankoop? Als het de moeite waard is en je er echt van geniet, is het toch gerechtvaardigd? Ik leg elk vier jaar geld opzij voor een prachtige jonge occasion auto.

Onlangs heb ik een Jaguar I-Pace gekocht en ik ben er enorm blij mee. Zolang je geen onnodige uitgaven doet, is er niets mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:55
JTHZZ schreef op woensdag 17 april 2024 @ 14:16:
[...]

Fastned en Ionity vragen geen 76 cent. Ik hoef in Nederland zelden te snelladen. In Duitsland is Tesla rond de 60 cent en Fastned en Ionity zitten op 69 cent, EnBW 61ct. Dus dat verschil is niet altijd zo groot. Het heeft er inderdaad vast mee te maken dat Tesla veelal op afgelegen locaties zit.
Duitsland, ja, maar in Nederland kost een supercharger een stuk minder. En ik sta zelf er toch wel regelmatig. Zeker 2 keer per maand gemiddeld, voornamelijk in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Precedente
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:13
(jarig!)
DeJurist schreef op woensdag 17 april 2024 @ 15:04:
[...]

Is er een reden om niet te sparen voor een speciale aankoop? Als het de moeite waard is en je er echt van geniet, is het toch gerechtvaardigd? Ik leg elk vier jaar geld opzij voor een prachtige jonge occasion auto.

Onlangs heb ik een Jaguar I-Pace gekocht en ik ben er enorm blij mee. Zolang je geen onnodige uitgaven doet, is er niets mis mee.
Eigenlijk zou het wel zo simpel moeten zijn ja, gewoon iets kopen om van te genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

JTHZZ schreef op woensdag 17 april 2024 @ 14:16:
[...]

You sure?

Als ik rondom Dusseldorf of Stutgart kijk zie ik prijzen van 40-42 cent in dal, en 47-50 cent piek staan. Dat is zeker niet zo voordelig als Nederland (24 cent bij Bunnik ;) ), maar ook wel behoorlijk gunstiger dan de 60+ cent per kWh.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:43

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Precedente schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:25:
Ergens vind ik het zonde om deze auto weg te doen en voor 20-25% van mijn spaargeld een, voor mij, dure auto te kopen. Voor de mensen hier die deze beslissing ook gemaakt hebben. Hoe hebben jullie dit gedaan en met welke beweegredenen?
Je kan de meerprijs ook zien als het voorschieten van brandstof. Het kost allemaal net iets minder met een EV, zeker als je thuis laadt.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Precedente schreef op woensdag 17 april 2024 @ 16:09:
[...]

Eigenlijk zou het wel zo simpel moeten zijn ja, gewoon iets kopen om van te genieten.
Als je het kan betalen ja.

Het is niet omdat ik iets kan betalen dat ik het ook doe, sommige mensen kijken iets verder vooruit.
Ik zou een Jaguar iPace ook niet kopen, omdat er gewoon betere auto's te vinden zijn voor minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

;w

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2024 17:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:36
Fr33z schreef op maandag 15 april 2024 @ 14:34:
[...]

ik vind dit best wel groot nieuws. Ook mooi hoe iets opgeschreven wordt in zo'n nota: omdat de MRB op elektrische voertuigen niet meteen naar 100% gaat maar in stapjes naar 70% in 2030 ontstaat er een gat in de begroting en dat dichten we door de SEPP daarvoor af te romen. Dat is wel mooi 2 keer geld weghalen bij EV rijders zeg, gaat lekker weer.

TL:DR: voornemen uit de Voorjaarsnota is om alleen nog in 2024 SEPP voor tweedehands auto's te rekenen. Ben benieuwd of dit effect op de prijzen gaat hebben....
Liever niemand meer SEPP maar andere manieren om de elektromobiliteit aantrekkelijker te maken. Maar dat is te progressief gedacht voor deze regering vrees ik. In de oorspronkelijke plannen was 2024 sowieso het laatste jaar SEPP. En was het niet juist andersom, alleen nog maar SEPP voor nieuwe auto's? Als je moet kiezen tussen SEPP voor nieuw of tweedehands, vind ik deze keuze op zich niet eens zo verkeerd. In de praktijk zag je dat SEPP de voorgaande jaren met name de tweedehands prijzen omhoog dreef. Jammer voor de handelaren die er meteen 2-5k bovenop gooiden, maar wel goed voor de tweedehands koper als die prijzen verder zouden normaliseren, zonder subsidie. Bij nieuwe auto's zie je nog dat merken hun best doen een aantal modellen en uitvoeringen onder de SEPP grens te verkopen, dat helpt de consument wel rechtstreeks.
Scientific schreef op woensdag 17 april 2024 @ 12:58:
[...]

Als iemand met een ICE zegt in 5 minuten 700 km te kunnen 'laden', is het antwoord steevast 'maar ik kan iedere ochtend vol vertrekken, terwijl jij moet tanken in de kou, regen, sneeuw, hagel etc'

Als iemand zegt dat er te weinig laadplekken rondom stedelijke huisvesting is om over te stappen, is het antwoord 'maar je hoeft ook niet thuis te laden'. 8)7

Eens dat laden niet per sé thuis hoeft, maar wel graag ergens waar je langere tijd bent zodat laden niet een half uur of uur extra tijd kost en niet 20 minuten lopen verderop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15:59
Verwijderd schreef op woensdag 17 april 2024 @ 16:54:
Interessant item en als je meer wilt weten over een 'luie accu' en het vervangen daarvan, raad ik jullie aan om even door te spoelen naar 14:30

Are used EVs a rip-off?!
Clickbait van een autokanaal!
In een Leaf kun je zelfs op het dashboard zien hoe de HV accu eraan toe is, en dat weten ze bij CarWow ook.

[ Voor 3% gewijzigd door Peter-036 op 17-04-2024 17:27 ]

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
Jeroenneman schreef op woensdag 17 april 2024 @ 16:10:
[...]

You sure?

Als ik rondom Dusseldorf of Stutgart kijk zie ik prijzen van 40-42 cent in dal, en 47-50 cent piek staan. Dat is zeker niet zo voordelig als Nederland (24 cent bij Bunnik ;) ), maar ook wel behoorlijk gunstiger dan de 60+ cent per kWh.
Ik heb het over de prijzen voor niet-Tesla’s zonder abonnement. Als je een Tesla hebt is het inderdaad een stuk goedkoper.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:54

-tom-562

Oliesjeik

Peter-036 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 17:27:
[...]

Clickbait van een autokanaal!
In een Leaf kun je zelfs op het dashboard zien hoe de HV accu eraan toe is, en dat weten ze bij CarWow ook.
Tip:
Als een YouTube filmpje een vraag in de titel heeft, is het antwoord op die vraag 99,9% van de tijd 'nee' :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• DeJurist
Tommie12 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 16:52:
[...]

Het is niet omdat ik iets kan betalen dat ik het ook doe, sommige mensen kijken iets verder vooruit.
Ik zou een Jaguar iPace ook niet kopen, omdat er gewoon betere auto's te vinden zijn voor minder.
Een Tesla Model 3 zie ik niet als een betere auto. Het interieur is gewoon een leeg hok met een tablet. Totaal geen sfeer.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
DeJurist schreef op woensdag 17 april 2024 @ 20:12:
[...]Een Tesla Model 3 zie ik niet als een betere auto. Het interieur is gewoon een leeg hok met een tablet. Totaal geen sfeer.
Het is een vervoersmiddel, geen lounge bar.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
Yaksa schreef op woensdag 17 april 2024 @ 20:21:
[...]

Het is een vervoersmiddel, geen lounge bar.
Als iedereen hetzelfde zou denken, zou de auto-industrie behoorlijk saai zijn. Gelukkig geven veel mensen wel om het interieur. Maar het is prima om in een Toyota Aygo te rijden, hoor. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17:11
[...]
Een Tesla Model 3 zie ik niet als een betere auto. Het interieur is gewoon een leeg hok met een tablet. Totaal geen sfeer.
Maar hárd dat dat ding gaat, jong ! Ook al moet je inboeten op (wat jij dan allicht noemt) "sfeer en gezelligheid", dan toch krijg je (wat ik dan noem) ... "sfeer en gezelligheid". :*)

En dat allemaal aan een scherpe prijs, scherper dan BMW's of andere overroepen "Premium" merken _/-\o_

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
flupp schreef op woensdag 17 april 2024 @ 21:13:
[...]

Maar hárd dat dat ding gaat, jong ! Ook al moet je inboeten op (wat jij dan allicht noemt) "sfeer en gezelligheid", dan toch krijg je (wat ik dan noem) ... "sfeer en gezelligheid". :*)

En dat allemaal aan een scherpe prijs, scherper dan BMW's of andere overroepen "Premium" merken _/-\o_
Alleen de performance is sneller, jong. De LR is soms langzamer, soms sneller :+. Heb de mijne voor een goede deal weten te scoren. Ik zou sowieso nooit de nieuwwaarde ervoor over hebben. Voor geen één auto.

[ Voor 13% gewijzigd door DeJurist op 17-04-2024 21:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupp
DeJurist schreef op woensdag 17 april 2024 @ 21:47:
[...]
Alleen de performance is sneller, jong. De LR is soms langzamer, soms sneller :+. Heb de mijne voor een goede deal weten te scoren. Ik zou sowieso nooit de nieuwwaarde ervoor over hebben. Voor geen één auto.
In de rechte lijn misschien wel... Tot je met jouw bestelwagen begint bochtjes te maken, denk ik dan 8)7

Hoe dan ook, ff de prijzen vergelijken ? 93000 vs 56000, scheelt 37000€. Als ie dan 3/10 sec sneller is, dan betekent dit dat je méér dan 12000€ méér betaalt per tiende seconde >:)

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 22:28
[...]

Zeker!
Die ipace is de bom :9 _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Interieur is zen. I love it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Tommie12 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 16:52:
[...]

Heel verstandig, dat je het kan betalen betekent niet dat het ook moet. Maar aan de andere kant: als je het best ruim kan betalen en je wil jezelf een keertje iets leuks gunnen, hoeft het ook niet altijd de meest voordelige keuze te zijn.

@Precedente Als je met ruim anderhalve ton op de rekening geen verhuis- of verbouwingsplannen of andere grote uitgaven in je vooruitzicht hebt en een EV trekt je, waarom dan niet jezelf een keertje verwennen met een leuk tweedehandsje? Als de TCO nu hangt op de voordelen loop je het risico om uiteindelijk iets duurder uit te zijn met het zwalkende beleid, maar zou dat erg zijn als je daarmee wel 2 uur per dag een stuk fijner onderweg bent? Het is ook niet alsof je dan 80k stukgooit op een auto die je over 1 jaar weer weg doet en ook een laadplek aan huis is niet weggegooid geld als je er nog even blijft wonen.

Als je spaargeld eigenlijk een ander doel heeft, of je zou een stuk krapper zitten en bijna al je spaargeld erin moeten stoppen of zelfs moeten lenen, dan is er niets mis met een 10 jaar oude auto, mits goed onderhouden en geen astronomische kilometerstand. Maar anders gewoon een leuke EV uitkiezen die voldoet aan je eisen voor nu en de komende 10 jaar voor je gezin. En probeer de FOMO een beetje los te laten, is het echt zo erg als je straks bijvoorbeeld een jaar lang 80 euro meer wegenbelasting per maand betaalt, maar dan wel de auto die perfect bij je past een jaartje ouder, maar ook een paar duizend euro goedkoper en daarmee wel binnen budget kan vinden? Bij de Enyaq kan het eventueel nog lonen nog even te wachten op een leuke tweedehands 85 met software 4.0 (ook iets andere hardware), die zit in de ID.7 ook en bevalt wel echt beter dan de 3.2 in een oudere Enyaq qua respons en functies.
flupp schreef op woensdag 17 april 2024 @ 21:58:
[...]

In de rechte lijn misschien wel... Tot je met jouw bestelwagen begint bochtjes te maken, denk ik dan 8)7

Hoe dan ook, ff de prijzen vergelijken ? 93000 vs 56000, scheelt 37000€. Als ie dan 3/10 sec sneller is, dan betekent dit dat je méér dan 12000€ méér betaalt per tiende seconde >:)
Ah, dus de gemiddelde Model 3 rijder gedraagt zich als een rijdende drempel in bochten omdat ze zo snel een bocht door kunnen? Daarnaast heeft DeJurist duidelijk minder betaald voor zijn 'bestelwagen' dan jouw Model 3 kostte, dus die 12.000 meer per tiende gaat ook niet op.

De model 3 is qua prijs - specs verhouding voor een nieuwe auto wel erg sterk, maar dat maakt het niet one size fits all. Net zoals een tweedehands iPace wel erg veel auto biedt voor relatief weinig geld, maar ook niet iedereen zal passen. Gelukkig is er plaats voor allebei en nog veel meer op de weg, kan iedereen kiezen wat beter bij hem of haar past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
DeGroteMuis schreef op donderdag 18 april 2024 @ 08:16:
[...]

De model 3 is qua prijs - specs verhouding voor een nieuwe auto wel erg sterk, maar dat maakt het niet one size fits all. Net zoals een tweedehands iPace wel erg veel auto biedt voor relatief weinig geld, maar ook niet iedereen zal passen. Gelukkig is er plaats voor allebei en nog veel meer op de weg, kan iedereen kiezen wat beter bij hem of haar past.
Als je weet wat je met een auto gaat doen ja, dan kan de iPace een goede keuze zijn.
Je moet van het interieur houden, en vooral geen lange trips doen want de efficientie is laag en het laden gaat niet snel.
Er is een reden waarom de prijzen van die auto zo laag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Tommie12 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 08:20:
[...]

Als je weet wat je met een auto gaat doen ja, dan kan de iPace een goede keuze zijn.
Je moet van het interieur houden, en vooral geen lange trips doen want de efficientie is laag en het laden gaat niet snel.
Er is een reden waarom de prijzen van die auto zo laag zijn.
Het ritje naar zuid frankrijk gaat met een ipace in 17 uur (4 uur laden), met een SR+ in 16 uur, dus dat valt nog mee.
Een LR doet het wel in iets minder dan 15 uur, dan wordt het imo een significant verschil, maar die vind je niet goedkoper oer dan een ipace, tenzij met een veel hogere kilometerstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
mitsumark schreef op donderdag 18 april 2024 @ 08:40:
[...]
Het ritje naar zuid frankrijk gaat met een ipace in 17 uur (4 uur laden), met een SR+ in 16 uur, dus dat valt nog mee.
Een LR doet het wel in iets minder dan 15 uur, dan wordt het imo een significant verschil, maar die vind je niet goedkoper oer dan een ipace, tenzij met een veel hogere kilometerstand.
Volgens Bjorn voor de 1000km

iPace 320 : 12h15 bij 0-5°C
Model Y LR: 9h50 bij -3-5°C
Model Y RWD : 10h20 bij 0-8°C
Model 3 SR+ : 10h05 bij 3-6°C

Vooral het laden naar 80% duurt 40-45 minuten, en dat wordt snel lang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scientific
Tommie12 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 08:49:
[...]

Het hangt af van je prioriteiten. Niet iedereen vindt dat op vakantie gaan een race tegen de klok moet zijn waar elk kwartier telt, en dat de vakantie pas op de bestemming begint. Vaak zijn het overigens veeleer de wegomstandigheden die de reisduur van lange ritten bepalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:50
Scientific schreef op donderdag 18 april 2024 @ 09:01:
[...]

Het hangt af van je prioriteiten. Niet iedereen vindt dat op vakantie gaan een race tegen de klok moet zijn waar elk kwartier telt, en dat de vakantie pas op de bestemming begint. Vaak zijn het overigens veeleer de wegomstandigheden die de reisduur van lange ritten bepalen.
In Frankrijk moet je de tolweg gewoon links laten liggen en de "route nationale" rijden.
Dat scheelt een hoop in het verbruik en je ziet een stuk meer van het land.

Ik weet alleen niet hoe het zit met de snelladers op de route.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Jaapio_B schreef op donderdag 18 april 2024 @ 09:38:
[...]

In Frankrijk moet je de tolweg gewoon links laten liggen en de "route nationale" rijden.

Snelladers zijn ook langs de « route nationale « geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Heb je wel eens in een Tesla Model 3 gereden? Die gedraagt zich in bochten echt niet als een bestelwagen hoor. Ik heb geen enkel probleem om 90% van de wegmisbruikers te tailgaten in een bocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Maasluip schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:53:
[...]

Heb je wel eens in een Tesla Model 3 gereden? Die gedraagt zich in bochten echt niet als een bestelwagen hoor. Ik heb geen enkel probleem om 90% van de wegmisbruikers te tailgaten in een bocht.
Ik denk het wel, hij heeft zelf een Model 3 LR en noemt een iPace een bestelwagen. ;)
En bumperkleven in de bocht bij wegmisbruiker-types die over het algemeen rare dingen kunnen doen zoals op de rem gaan voor niets, is dat nou handig? Ik houd liever iets meer afstand, al blijft het leuk om wel de snelheid te matchen of er iets naartoe te rijden (of als je voor zo'n figuur zit, weg te rijden door de bocht)

[ Voor 28% gewijzigd door DeGroteMuis op 18-04-2024 12:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noctilucus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-02 12:05
Jaapio_B schreef op donderdag 18 april 2024 @ 09:38:
[...]

Voor het lagere verbruik zou ik het eerlijk gezegd niet doen, die besparing zal beperkt zijn vergeleken met het tolgeld dat je uitspaart als je een flink stuk door Frankrijk rijdt.

Je reistijd gaat trouwens makkelijk maal 1,8 als je snelwegen (niet enkel tolwegen) vermijdt, maar je ziet inderdaad een heel pak meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:50
noctilucus schreef op donderdag 18 april 2024 @ 12:08:
[...]

Voor het lagere verbruik zou ik het eerlijk gezegd niet doen, die besparing zal beperkt zijn vergeleken met het tolgeld dat je uitspaart als je een flink stuk door Frankrijk rijdt.

Je reistijd gaat trouwens makkelijk maal 1,8 als je snelwegen (niet enkel tolwegen) vermijdt, maar je ziet inderdaad een heel pak meer.
Als je op de tolweg dezelfde snelheid aanhoud als op de RN is je verbruik denk ik minder, zeker met alle rotondes met afremmen en optrekken. Nog afgezien dat het daar wemelt van snelheidscamera's. Ik heb het twee keer gedaan naar Spanje. Het is zeker leuker rijden maar kost wel heel veel meer tijd.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeGroteMuis
[...]

In de basis enorm nuttige tests omdat ze een indicatie geven wat wat de auto kan. Zo lang je niet op ieder kwartiertje let geeft het best een aardige indicatie van hoe de auto op zichzelf presteert als reisauto. Maar een realistische praktijktest voor lange ritten in de dagelijkse praktijk? Dat vind ik niet. Bjorn telt ook regelmatig tijd eraf als hij zelf wat langer blijft staan of als het verkeer tegenzit. Ook zijn ritten, met zijn kennis van zaken, duren dus langer dan de Excel tijd.

Of 40 minuten lang voelt hangt ook af van hoe je gaat. Als je zo snel mogelijk naar je bestemming wil is het enorm storend om na de eerste lading iedere 250 km 40 minuten te staan, dan sta je iedere keer in minder dan 2 uur stil! Maar als je bijvoorbeeld de genoemde Route National pakt en gewoon relax naar je bestemming rijdt, doe je al een stuk langer over die 250 km. Dan ben je al wel een keertje toe aan een pauze, even relax bakkie doen, benen strekken. Dan sta je misschien maar een kwartiertje extra, of nog minder als je ook wat eet.

Onze vakantieritten zitten er meestal tussenin: eerst een stuk van huis rijden, dan de toeristische route. Duurt langer, maar de reis is wel leuker en je ziet een stuk meer met minder frustratie als er eens file is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noctilucus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-02 12:05
PeterZ(on) schreef op donderdag 18 april 2024 @ 12:15:
[...]

Als je op de tolweg dezelfde snelheid aanhoudt als op de RN is je verbruik denk ik minder, zeker met alle rotondes met afremmen en optrekken. Nog afgezien dat het daar wemelt van snelheidscamera's. Ik heb het twee keer gedaan naar Spanje. Het is zeker leuker rijden maar kost wel heel veel meer tijd.
Dat is ook waar, al zou ik op de tolweg niet aanraden om aan 70-80 km/u te rijden :P
Met wat geluk is je route ook nog iets korter met die routes nationales, maar dan spreken we misschien over 10% winst...
Sowieso een terecht punt dat het verschil in verbruik nog kleiner is als je je snelheid op de tolwegen wat beperkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
DeGroteMuis schreef op donderdag 18 april 2024 @ 12:46:
[...]

Onze vakantieritten zitten er meestal tussenin: eerst een stuk van huis rijden, dan de toeristische route. Duurt langer, maar de reis is wel leuker en je ziet een stuk meer met minder frustratie als er eens file is.
Het hangt er nogal van af wat je wil bereiken op je eerste dag 'rijden'.

Dit jaar moet ik 600km rijden, en dan een ferry nemen die om 16h de deuren dicht doet.
Dan sta ik liever een uurtje te vroeg in de haven dat dat ik net op de deadline binnen sukkel in de ferryhaven.

Maar 600km route nationale is ook een pak vermoeiender dan 600km autostrade, zeker als je niet langs Parijs moet op een zwarte zaterdag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
noctilucus schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:02:
[...]

Dat is ook waar, al zou ik op de tolweg niet aanraden om aan 70-80 km/u te rijden :P
Met wat geluk is je route ook nog iets korter met die routes nationales, maar dan spreken we misschien over 10% winst...
Sowieso een terecht punt dat het verschil in verbruik nog kleiner is als je je snelheid op de tolwegen wat beperkt.
Die 70/80 op de tolweg kan natuurlijk niet, maar wel zo rond de 90kmh op de rechter baan en dat mag je in Frankrijk ook buiten de bebouwde kom. Dus dat is aardig vergelijkbaar qua snelheid. Beide hebben zo hun voor- en nadelen, het is maar net wat je voorkeur heeft. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

DeGroteMuis schreef op donderdag 18 april 2024 @ 12:00:
[...]

En bumperkleven in de bocht bij wegmisbruiker-types die over het algemeen rare dingen kunnen doen zoals op de rem gaan voor niets, is dat nou handig?
Joh, figure of speech. Om aan te geven dat een M3 gewoon geen bestelwagen is. Of misschien heeft hij nog nooit in een bestelwagen gereden dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
PeterZ(on) schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:25:
[...]

Die 70/80 op de tolweg kan natuurlijk niet, maar wel zo rond de 90kmh op de rechter baan en dat mag je in Frankrijk ook buiten de bebouwde kom. Dus dat is aardig vergelijkbaar qua snelheid. Beide hebben zo hun voor- en nadelen, het is maar net wat je voorkeur heeft. :)
Op een volledige rit is dat absoluut niet vergelijkbaar.
Via de RN zal je kruispunten hebben, je moet sommige kleine steden/dorpen door, je moet langs ronde punten (heel veel) etc.
Als je gemiddeld 60km/h haalt via RN mag je tevreden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
[...]

Zou kunnen, ik heb ABRP gebruikt, route naar Port Grimaud omdat ik daar toevallig ben geweest met de ICE ter vergelijking.
Kun je ook nog een beetje spelen met "snelste aankomsttijd" of "veel korte stops" / "weinig lange stops" etc.
Ik prefereer dat laatste.

Blijkbaar rijdt bjorn zn M3 sneller of de ipace langzamer dan ABRP berekent.
Edit: Het was dan ook nat tijdens zn ipace rit, en een paar graden kouder, en in noorwegen ipv zweden, en de snelheid een stuk lager (120 ipv 130+).

[ Voor 9% gewijzigd door mitsumark op 18-04-2024 13:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Maasluip schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:40:
[...]

Joh, figure of speech. Om aan te geven dat een M3 gewoon geen bestelwagen is. Of misschien heeft hij nog nooit in een bestelwagen gereden dan.
Ach... mensen die een Model 3 of Y met een bestelwagen vergelijken hebben er nog nooit mee gereden.

Mij doet een Jaguar denken aan een rijdende serviceflat, maar eerlijk, ik heb er ook nooit in gereden, wel heb ik de bossen hout gezien die ze doorgaans in het interieur pleuren. Doet me denken aan het interieur van een huis in 1960.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
mitsumark schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:43:
[...]

Zou kunnen, ik heb ABRP gebruikt, route naar Port Grimaud omdat ik daar toevallig ben geweest met de ICE ter vergelijking.
Kun je ook nog een beetje spelen met "snelste aankomsttijd" of "veel korte stops" / "weinig lange stops" etc.

Bjorn rijdt vooral tussen 10 en 60% en dan is de Tesla snel geladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Tommie12 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:41:
[...]

Op een volledige rit is dat absoluut niet vergelijkbaar.
Via de RN zal je kruispunten hebben, je moet sommige kleine steden/dorpen door, je moet langs ronde punten (heel veel) etc.
Als je gemiddeld 60km/h haalt via RN mag je tevreden zijn.
Dat is toch precies wat ik daarvoor schreef. Het ging nu om de maximum snelheid die 90kmh kan zijn. Binnendoor rijden kost gewoon veel meer tijd.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Kan de iPace vs Model 3 fittie nu ten ruste?

Het zijn totaal andere auto's voor een totaal andere doelgroep. Een Model 3 zal voor sommige kopers toch "kaal" aanvoelen, omdat er jarenlang geconditioneerd is dat meer knopjes = meer beter.

Andersom is een vroege Model 3 echt geen "comfortabele" auto, maar een iPace wel. Ik vind het lekker om strak de bocht om te gaan, en laag bij de weg te zitten, maar mijn ouders zouden 100% voor de iPace gaan. Die willen de ACC aanzetten, en dan op een zwevend tapijt naar de bestemming toe.

Terzijde, kamp A gaat kamp B toch nooit overtuigen om auto A of B te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
[...]

Misschien is een bezoekje aan Specsavers wel een goed idee ;). Ik heb nog nooit een bestelbus gezien die lijkt op een I-Pace. Jouw voertuig, daarentegen, doet me eerder denken aan een levendige reclame voor Dagobert Duck dan aan iets anders. :+

Overigens heb ik voor de I-Pace een flink lager bedrag betaald dan wat je hier aangeeft.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:38
mitsumark schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:43:
[...]

Edit: Het was dan ook nat tijdens zn ipace rit, en een paar graden kouder, en in noorwegen ipv zweden, en de snelheid een stuk lager (120 ipv 130+).
Eind 2019 mijn BMW 740iL youngtimer na 450k km ingeruild voor een M3 SR+.
Nu 4,5 jaar en 160k km verder en ca 10x naar de wintersport en ca 10x naar Italie/Frankrijk/Spanje gereden.
Met een gezin van 5 prima te doen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j1-tPn6F6m07DEqZW0ZtMm6Xobc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LCq7Xgethxdb6JDm09uEmiNm.png?f=fotoalbum_large

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Jeroenneman schreef op donderdag 18 april 2024 @ 14:00:
Kan de iPace vs Model 3 fittie nu ten ruste?

Het zijn totaal andere auto's voor een totaal andere doelgroep. Een Model 3 zal voor sommige kopers toch "kaal" aanvoelen, omdat er jarenlang geconditioneerd is dat meer knopjes = meer beter.

Andersom is een vroege Model 3 echt geen "comfortabele" auto, maar een iPace wel. Ik vind het lekker om strak de bocht om te gaan, en laag bij de weg te zitten, maar mijn ouders zouden 100% voor de iPace gaan. Die willen de ACC aanzetten, en dan op een zwevend tapijt naar de bestemming toe.

Terzijde, kamp A gaat kamp B toch nooit overtuigen om auto A of B te kopen.
Precies, allebei prima auto's waarmee je, als ze binnen je rijprofiel passen, jaren rijplezier kan hebben.

En zo rijdt iemand anders weer tevreden rond in een Mercedes EQS, een Opel Corsa e, een M-Hero 917, een Porsche Taycan Cross Turismo, een BMW I5 Touring, een MG5, een BMW IX of een Dacia Spring om maar wat modellen te noemen. Als het type auto met alle voor- en nadelen bij je rijprofiel en smaak past, lekker genieten van de kilometers. :)
TeslaNerd schreef op donderdag 18 april 2024 @ 14:29:
[...]

Nu 4,5 jaar en 160k km verder en ca 10x naar de wintersport en ca 10x naar Italie/Frankrijk/Spanje gereden.

[Afbeelding]
Zitten leuke reisjes bij zo te zien! *O*

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:39
[...]

[Afbeelding]
Heb je ook een stuk gevlogen, getuige de rechte lijn van NL naar Biarritz? :+

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:38
pmiddeld schreef op donderdag 18 april 2024 @ 17:12:
[...]

Heb je ook een stuk gevlogen, getuige de rechte lijn van NL naar Biarritz? :+
Scherp gezien. Dat was in de herfstvakantie naar Biarritz. Inderdaad laag gevlogen over de peage. Ik denk een vebindingsglitch van mijn Tesla of van de Teslamate logger

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupp
DeGroteMuis schreef op donderdag 18 april 2024 @ 08:16:
... Daarnaast heeft DeJurist duidelijk minder betaald voor zijn 'bestelwagen' dan jouw Model 3 kostte, dus die 12.000 meer per tiende gaat ook niet op.
...
... Dan toch liever een nieuwe "modale" Model 3 ipv "neus-omhoog" te zitten pochen met een posh tweedehandse 0,3 seconden snellere iPace.

En een Model 3 een "hok met een tablet" noemen (zo noemde ie 'm), daar kan ik best mee leven, I couldn't care less. Maar de zijne wordt er niet minder een 'bestelwagen' door, tot spijt van wie 't benijdt 8)

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:43

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Het is afgelopen met kleinerend bedoelde opmerkingen over andere auto's of hun bestuurder/eigenaar, het helpt de discussie echt niet en maakt de sfeer alleen maar vijandig.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 19-04-2024 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:21
Ik twijfel om een Hyundai IONIQ 5 occasion aan te schaffen. Model uit 2021 of 2022 met weinig opties zit onder de 45k catalogusprijs en komt daarom in aanmerking voor subsidie. Prijzen liggen rond de 35k. Is dit een verstandige koop?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stickz
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21-09 22:17
Vinny1 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 00:00:
Ik twijfel om een Hyundai IONIQ 5 occasion aan te schaffen. Model uit 2021 of 2022 met weinig opties zit onder de 45k catalogusprijs en komt daarom in aanmerking voor subsidie. Prijzen liggen rond de 35k. Is dit een verstandige koop?
Volgens mij, maar ik kan het mis hebben, koop je geen EV vanwege de SEPP. Lekker gaan proefrijden en kijken wat je wilt. Ik zou je vooral niet blindstaren op €2000,- subsidie. Het is leuk meegenomen, maar mijn inziens verwaarloosbaar op een dergelijk bedrag. Tenzij ze in de uitvoering zoals jij hem graag zou willen, allemaal in aanmerking komen voor de subsidie.

Verstandige koop kan je enkel zelf beslissen. Inlezen en knoop doorhakken. Wij hebben afgelopen week een Enyaq 60 aangeschaft. Ook daar lees je dingen over, maar uiteindelijk maak je toch een keuze. Persoonlijk zou ik hem wel bij een dealer aanschaffen, maar wie ben ik. :)

*onze Enyaq kwam niet in aanmerking voor subsidie.

[ Voor 3% gewijzigd door Stickz op 19-04-2024 06:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:06

de Peer

under peer review

Stickz schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 06:26:
[...]

Volgens mij, maar ik kan het mis hebben, koop je geen EV vanwege de SEPP.
Tsja dat zal heel erg verschillen. Ik kocht wél een EV vanwege o.a. de SEPP. Bewust ook gekozen voor een auto van rond de 20k zodat die subsidie er lekker in hakt ==> 18k blijft er over. Ook koos ik bewust voor een auto die een accu-terugroepactie heeft, waardoor mijn auto uit 2019 gratis een accu uit 2024 kreeg. Zo maak ik mijn keuzes ;)
Voor sommige mensen zal (veel) comfort en uiterlijk ook belangrijk zijn maar voor mij niet. Ik wil een zo efficient mogelijk vervoermiddel dat mij goedkoop van A naar B brengt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeGroteMuis
@Vinny1 Dat hangt af van je behoeften, wensen, rijprofiel. Woon je in een krappe binnenstad, dan wil je niet zo'n grote auto, heb je 5 kinderen, dan wil je niet zo'n krappe auto. Wil je graag sportief sturen, dan zal een standaard Ioniq 5 ook wat tegenvallen, die is toch meer op comfort gericht. Ook zal je geen 2017 Ioniq zuinigheid ermee halen. Het is als geheel in ieder geval een goede grotendeels betrouwbare auto (grootste aandachtspunt blijft de ICCU volgens mij).

Maar wat Stickz ook al aangaf: Sepp is 2.000 euro, wat best een bedrag is, maar ook niet enorm vergeleken met de totale investering van zo'n 35k. Om de volledige 2.000 euro te mogen houden, moet de auto 3 jaar op naam staan. Da's best lang als je dan niet echt blij ermee bent, dus als je voor 30-35k een auto / uitvoering vind die volledig voldoet, lekker die SEPP laten zitten. Daarnaast kan je zomaar een niet-SEPP auto aantreffen voor minder geld, waardoor de SEPP al gecompenseerd wordt ten opzichte van die duurdere met SEPP.

@Stickz Leuk! Nieuw of tweedehands? Bij een nieuwe was ik bij de keus voor een Enyaq vanwege software 4.0 voor de 85 gegaan, maar tweedehands kan je met een 60 ook al prima uit de voeten (de tweedehands 80 krijgt ook geen software 4.0) Hoe dan ook, veel rijplezier met je nieuwe aanwinst!

@de Peer Een Bolt / Ampera e (gokje) kan ook een prima keus zijn voor iemand die nog jaren zorgeloos en niet duur wil rijden en dan is SEPP zeker wel meegenomen, maar dan nog is SEPP op zich niet het doel. Als je een vergelijkbare auto met een zelfde terugroepactie, maar met een cataloguswaarde boven de SEPP grens voor 17.000 euro had kunnen kopen was dat de betere koop geweest.

Sowieso zal iemand die kijkt naar een Ioniq5 over het algemeen niet vooral de goedkoopste wijze van EV rijden nastreven, want dan zijn er betere keuzes dan de Ioniq5. En als je dan al 33.000 euro wil gaan uitgeven, maakt 't weinig uit of dat 35k met SEPP is of 33k of net iets daarboven zonder SEPP. Als je zonder SEPP dan een fijnere auto hebt en onderaan de streep niets of amper meer kwijt bent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooieMario
  • Laatst online: 08-09 11:22
[...]

[Afbeelding]
Gaaf plaatje! Baal nu dat ik het ook niet heb bijgehouden met ritjes naar Granada, Albufeira, Galicia en Puglia 🙈

Wij zijn met de EV verder gaan reizen dan met de ICE: en omdat we reizen met de EV relaxer/fijner vinden en we veel minder snel vliegtuig willen pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
MooieMario schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 10:03:
[...]

Gaaf plaatje! Baal nu dat ik het ook niet heb bijgehouden met ritjes naar Granada, Albufeira, Galicia en Puglia 🙈

Wij zijn met de EV verder gaan reizen dan met de ICE: en omdat we reizen met de EV relaxer/fijner vinden en we veel minder snel vliegtuig willen pakken.
Dat laatste heb ik ook. Waarom een vliegtuig als je er met een leuke EV rit ook geraakt.

Maar Portugal vind ik toch wat ver, en ik wil nog eens terug naar de Lofoten, maar dat zal toch vliegen en huren worden denk ik.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stickz
DeGroteMuis schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:27:
@Stickz Leuk! Nieuw of tweedehands? Bij een nieuwe was ik bij de keus voor een Enyaq vanwege software 4.0 voor de 85 gegaan, maar tweedehands kan je met een 60 ook al prima uit de voeten (de tweedehands 80 krijgt ook geen software 4.0) Hoe dan ook, veel rijplezier met je nieuwe aanwinst!
We hebben een tweedehands 60 gekocht. Nieuw was ons iets te gortig en we hebben zodoende gekozen voor een tweedehands. Komt uit de lease en is, op wat velgschade na, als nieuw.

De software hebben we wat mee gespeeld en de lag is voor ons geen dealbreaker. Ik denk dat dit ook wel een beetje tweaker-eigen is, maar ik kan ernaast zitten. :P

Moeten nog even wachten op de aflevering, maar we hebben er veel zin in. Vonden allebei vooral de rijeigenschappen van een EV bizar comfortabel. We kunnen laden op onze eigen oprit (welke we reeds voorzien hebben van een Zappi v2.1). Daarbij is een EV perfect voor onze usecase en ritten. Kortom: heel blij mee! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16:40
Stickz schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 10:39:
[...]

We hebben een tweedehands 60 gekocht. Nieuw was ons iets te gortig en we hebben zodoende gekozen voor een tweedehands. Komt uit de lease en is, op wat velgschade na, als nieuw.

De software hebben we wat mee gespeeld en de lag is voor ons geen dealbreaker. Ik denk dat dit ook wel een beetje tweaker-eigen is, maar ik kan ernaast zitten. :P

Moeten nog even wachten op de aflevering, maar we hebben er veel zin in. Vonden allebei vooral de rijeigenschappen van een EV bizar comfortabel. We kunnen laden op onze eigen oprit (welke we reeds voorzien hebben van een Zappi v2.1). Daarbij is een EV perfect voor onze usecase en ritten. Kortom: heel blij mee! :)
Ik ben ook al wat aan het rondkijken naar een laadpaal voor de toekomst.
Ik heb begrepen dat de Zappi een goede bang for your buck is i.c.m. load balancing, Solar monitoring en geen abonnementsvorm.
Ze komen zelfs op MP voor een leuk prijsje langs :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stickz
elektriekert schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:18:
[...]

Ik heb begrepen dat de Zappi een goede bang for your buck is i.c.m. load balancing, Solar monitoring en geen abonnementsvorm.
Wil niet te veel off-topic gaan, maar wij hebben hem inderdaad via Marktplaats gekocht. Voor het prijsverschil hebben we de door Myenergi-erkende monteur er weer uit. Is dus zeker de moeite. Die van ons was gewoon nieuw in doos. De goede recensies, geen abbo en andere door jou al benoemde punten gaven de doorslag tot aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooieMario
  • Laatst online: 08-09 11:22
Tommie12 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 10:20:
[...]

Dat laatste heb ik ook. Waarom een vliegtuig als je er met een leuke EV rit ook geraakt.

Maar Portugal vind ik toch wat ver, en ik wil nog eens terug naar de Lofoten, maar dat zal toch vliegen en huren worden denk ik.
Portugal vond ik goed te doen: vooral de wisselende vergezichten in Spanje maakte een groot deel van de trip erg aangenaam. Puglia vond ik wat pittiger. Op het moment dat je bij Como Italië inrijdt, dan ben je in land van aankomst, maar nog lang niet over de helft….

Lofoten lijken mij ook gaaf. Schrok wel een beetje van de afstanden: 6000km enkele reis, pfff. Op TMC kom ik regelmatig verhalen tegen van EV rijders die het wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
MooieMario schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 13:53:
[...]

Portugal vond ik goed te doen: vooral de wisselende vergezichten in Spanje maakte een groot deel van de trip erg aangenaam. Puglia vond ik wat pittiger. Op het moment dat je bij Como Italië inrijdt, dan ben je in land van aankomst, maar nog lang niet over de helft….

Lofoten lijken mij ook gaaf. Schrok wel een beetje van de afstanden: 6000km enkele reis, pfff. Op TMC kom ik regelmatig verhalen tegen van EV rijders die het wel doen.
Ik weet niet waar je woont, maar Lofoten is ca 3000 km enkel, en ja, dan moet je nog terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-09 14:20
elektriekert schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:18:
[...]

Mijn Zappi V.2 hangt hier nu drie jaar en werkt probleemloos met onze beide EV’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
MooieMario schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 13:53:
[...]

Bedoel je vanwege de laadplekken in zuidelijker Italië? Zelf nog niet verder zuidelijk in Italië geweest dan Toscane met de EV, maar dat ging nog prima eigenlijk, beter dan het noorden van Spanje.

De Noordkaap is iets meer dan 3.000 km, in 2020 het plan om die te doen met de motor, tot Covid ertussen kwam. De Lofoten zal ongeveer hetzelfde of iets minder zijn, enkele reis. En Noorwegen zit wel goed met de laadpalen, dus zou in principe prima moeten lukken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15:34

3_s

Tommie12 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 13:59:
[...]

Ik weet niet waar je woont, maar Lofoten is ca 3000 km enkel, en ja, dan moet je nog terug.
Je moet niet terug, eh :+.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DeJurist
Na een maand elektrisch rijden kan ik me echt niet voorstellen om terug te gaan naar een benzineauto. Ten eerste geniet ik van het vlotte optrekken bij het invoegen op de snelweg.

Daarnaast waardeer ik de serene stilte tijdens het rijden enorm. Soms zet ik zelfs mijn muziek uit om volledig te kunnen genieten van de elektrische rijervaring. Bovendien is de prijs van een volle laadtank, ongeveer €30 voor 90 kWh, een van de belangrijkste redenen voor mijn overstap naar elektrisch rijden.

Voorheen gaf ik zo'n €110 uit voor een volle benzinetank, waarmee ik ongeveer 750 km kon rijden. Nu kost dezelfde afstand me slechts €70. Ik hoop dat de overheid elektrisch rijden blijft aanmoedigen, wellicht door een lagere wegenbelasting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 22:28
Ja het is echt ongelooflijk.
Als je thuis kant laden is t comfort nog beter...iedere dag n volle accu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:14
DeJurist schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 15:19:

Voorheen gaf ik zo'n €110 uit voor een volle benzinetank, waarmee ik ongeveer 750 km kon rijden. Nu kost dezelfde afstand me slechts €70. Ik hoop dat de overheid elektrisch rijden blijft aanmoedigen, wellicht door een lagere wegenbelasting.
Als je thuis kan laden met eigen opgewekte stroom kun je zelfs het hele jaar gratis rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 17:55
fisherman schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 16:29:
[...]

Als je thuis kan laden met eigen opgewekte stroom kun je zelfs het hele jaar gratis rijden.
Met het huidige salderen is dat natuurlijk niet helemaal waar. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
GeeMoney schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 17:04:
[...]

Met het huidige salderen is dat natuurlijk niet helemaal waar. ;)
Hoe bedoel je? Je krijgt gewoon stroom voor stroom. Dus als je genoeg opwekt is het gratis.
Dan betaal je alleen een paar tientjes verzekeringspremie per maand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
fisherman schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 17:07:
[...]

Hoe bedoel je? Je krijgt gewoon stroom voor stroom. Dus als je genoeg opwekt is het gratis.
Dan betaal je alleen een paar tientjes verzekeringspremie per maand.
Die stroom levert anders geld op, nu stop je het in je auto en ben je dat geld dus “kwijt” .
Ik geef toe dat goedkoper rijden onmogelijk is maar gratis is het niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:24

PeaceNlove

Deugleuter

fisherman schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 16:29:
[...]

Ik zie dat persoonlijk anders, die zonnepanelen hebben ook geld gekost en schrijf ik langzaam af, dus ik hebt zeker wel ‘kosten’ voor het verkrijgen van zonnestroom van mijn dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
GeeMoney schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 17:12:
[...]

Die stroom levert anders geld op, nu stop je het in je auto en ben je dat geld dus “kwijt” .
Ik geef toe dat goedkoper rijden onmogelijk is maar gratis is het niet.
Stroom levert weinig geld op. Daarom kun je beter opmaken wat je teruglevert. Als je het afzet tegen wat je aan benzine kwijt zou zijn is gratis elektrisch rijden wel heel veel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
PeaceNlove schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 17:12:
[...]

Ik zie dat persoonlijk anders, die zonnepanelen hebben ook geld gekost en schrijf ik langzaam af, dus ik hebt zeker wel ‘kosten’ voor het verkrijgen van zonnestroom van mijn dak.
Zonnepanelen verdienen je na 1,5 jaar terug. Daarna rijd je gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik hoop dat de overheid elektrisch rijden blijft aanmoedigen, wellicht door een lagere wegenbelasting.
Ik mag toch blijven hopen dat men de MRB op gewicht blijft houden, het is niet dat elektrische auto's de wegen minder belasten en/of voor minder slijtage van het asfalt zorgen. Sterker nog, ik vermoed dat asfalt zelfs iets sneller aan vervanging toe is bij de stopstreep van verkeerslichten. Doordat het vermogen direct op de wielen beschikbaar is stroopt het asfalt nog beter op dan met een brandstofauto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:58
sypie schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 17:24:
[...]

Ik mag toch blijven hopen dat men de MRB op gewicht blijft houden, het is niet dat elektrische auto's de wegen minder belasten en/of voor minder slijtage van het asfalt zorgen. Sterker nog, ik vermoed dat asfalt zelfs iets sneller aan vervanging toe is bij de stopstreep van verkeerslichten. Doordat het vermogen direct op de wielen beschikbaar is stroopt het asfalt nog beter op dan met een brandstofauto.
Hoeveel schade veroorzaakt extra gewicht? Tot je daar goed onderzoek naar doet, is het vooral onderbuik gevoel.

Zoals vaker besproken, is gewicht geen goede indicator, immers je kan ook iemand met een grote accu rijden, maar dat minder range voor die persoon geen optie was. Hij had dan in een benzine, of dieselbus kunnen rijden. Er zijn veel andere factoren waar een eerlijke MRB veel beter tot zijn recht komt.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
[...]

Uiteindelijk zullen er alleen maar elektrische auto's zijn natuurlijk. Daarnaast zullen de meeste mensen geen eigen auto meer hebben in de toekomst en zullen de wegen nog net zoveel onderhoud vergen als nu. Dus ja, mensen met een elektrische auto gaan uiteindelijk meer betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
[...]

Dat zou nog enigszins ergens op slaan als de MRB ook puur en alleen gebruikt werd voor het behoud van de wegen maar dat is niet het geval ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
[...]

Redelijk onzinnig argument:
Hoeveel koppel denk je dat een ICE in de 1e versnelling op zijn aandrijfwielen zet?
En een vrachtwagen?
Daarom zit er een versnellingsbak (eigenlijk reductiebak) in een ICE, en voor de wat zwaarder gemotoriseerde doet dat niet veel onder voor een EV, pas bij de verdere acceleratie gaan de verschillen echt tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:06

de Peer

under peer review

fisherman schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 17:21:
[...]

Zonnepanelen verdienen je na 1,5 jaar terug. Daarna rijd je gratis.
Stroom van je panelen is nooit gratis. je hebt de maken met de terugleververgoeding die je zou krijgen als je het aan het net teruglevert (in mijn geval 11,5 cent per kWh, nog 3,5 jaar contract te gaan) en daarnaast de afschrijving van je zonnepanelen.

Maar erg goedkoop is het wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
Knip, zie de topicwaarschuwing icm vergelijken

[ Voor 86% gewijzigd door Taro op 20-04-2024 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
Kalentum schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 18:45:
[...]

Met mijn ICE kost 750km ongeveer 75 euro... met welke ICE vergelijk je eigenlijk?
Kennelijk reed hij voorheen met een auto die niet ~1 op 20 loopt zoals de jouwe, maar ongeveer 1 op 15.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
Peter-036 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 18:51:
[...]

Kennelijk reed hij voorheen met een auto die niet ~1 op 20 loopt zoals de jouwe, maar ongeveer 1 op 15.
Het probleem met dit soort kostenvergelijkingen is dat de context belangrijk is. De uitspraak "de prijs van 750km is van 110 euro naar 70 gegaan" zegt niet zoveel. Belangrijk te weten of hij /zij van een Jaguar S-type 6 cilinder komt of van een VW Golf Bluemotion. En rijstijl doet veel natuurlijk.

We zitten hier in huis wel eens te denken om de auto te vervangen door een EV dus ik ben geinteresseerd in dat soort ervaringen.

[ Voor 3% gewijzigd door Kalentum op 20-04-2024 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Kalentum schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 18:58:
[...]

Het probleem met dit soort kostenvergelijkingen is dat de context belangrijk is. De uitspraak "de prijs van 750km is van 110 euro naar 70 gegaan" zegt niet zoveel. Belangrijk te weten of hij /zij van een Jaguar S-type 6 cilinder komt of van een VW Golf Bluemotion.

We zitten hier in huis wel eens te denken om de auto te vervangen door een EV dus ik ben geinteresseerd in dat soort cijfertjes
Het is van heel veel factoren afhankelijk natuurlijk dus het beste kun je voor jezelf even een xls maken met je huidige situatie en wat je wilt gaan rijden en welk gemiddelde verbruik daarvoor staat en wat je energie gaat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Nu kost dezelfde afstand me slechts €70..
Dat kan echt veel beter, over een heel jaar gezien haal ik hier voor het laden van de auto gemiddeld zo'n 10 ct/kWh excl. zonnepanelen, met 6 km/kWh kom je voor 750 km uit op 125 kWh * 0,10 = 12,50 Euro.

Incl. zonnepanelen, die hier al terug zijn verdiend en als ik het teruglevertarief negeer, kom ik vermoedelijk zelfs uit op zo'n 5 ct/kWh (incl. belasting & BTW) en dus 6,25 Euro voor 750 km. Nou, rond het af naar 10-15 Euro voor 750 km.

Zie voor meer informatie: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

P.s. niet weer beginnen met ICE en EV vergelijken, maar graag focussen op BEV only conform de topicwaarschuwing.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Of veel slechter, zoals hier met de laadpaal in de straat en die verderop welke meer dan 0,50/kWh kosten plus een starttarief. Uit go-charge:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/khFpEso4TEfZ5nYXIBTk5GMHSWI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uPnus3A5H6aGduEzjtaDRZ9e.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Knip, offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door Taro op 20-04-2024 19:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:52
Taro schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 19:03:
[...]
Dat kan echt veel beter, over een heel jaar gezien haal ik hier voor het laden van de auto gemiddeld zo'n 10 ct/kWh excl. zonnepanelen,
[...]
Dit behoeft extra uitleg. Je hebt zo te zien een dynamisch energiecontract waarvan de gemiddelde kWh prijzen niet bijzonder zijn. Maar je hebt een voordelig oplaadpatroon:
kan de auto normaal gesproken op zondag (doorgaans het goedkoopste moment van de week) voor de hele week opladen. Dan rij ik hem wel helemaal leeg (+-82 kWh)
Supermooi dat dit voor jou zo werkt, maar dat is lang niet voor iedereen haalbaar. Ik rij bijvoorbeeld mijn auto in 2x woon-werk-woon leeg, dus voor mij zou dit al niet lukken. Als je eind van de middag leeg thuis komt en je moet de volgende dag gewoon naar je werk ben je al gebonden aan het laden in de avond/nacht: doorgaans geen goedkopen uren. In theorie kan ik hem donderdagavond leeg neerzetten en dan precies laden wat in vrijdag + zaterdag nodig heb om dan op zondag hem met de goedkoopste stroom weer vol te laden, maar dat klinkt vooral als gedoe en niet als onbezorgd EV-rijden.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

RichieB schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 19:44:
[...]

Dit behoeft extra uitleg. Je hebt zo te zien een dynamisch energiecontract waarvan de gemiddelde kWh prijzen niet bijzonder zijn. Maar je hebt een voordelig oplaadpatroon:

[...]

Supermooi dat dit voor jou zo werkt, maar dat is lang niet voor iedereen haalbaar. Ik rij bijvoorbeeld mijn auto in 2x woon-werk-woon leeg, dus voor mij zou dit al niet lukken. Als je eind van de middag leeg thuis komt en je moet de volgende dag gewoon naar je werk ben je al gebonden aan het laden in de avond/nacht: doorgaans geen goedkopen uren. In theorie kan ik hem donderdagavond leeg neerzetten en dan precies laden wat in vrijdag + zaterdag nodig heb om dan op zondag hem met de goedkoopste stroom weer vol te laden, maar dat klinkt vooral als gedoe en niet als onbezorgd EV-rijden.
Klopt, dat zal niet voor iedereen haalbaar zijn, maar ik schrik wel van 75 Euro voor 750 km. Als je publiek en/of iedere dag moet laden wordt het sowieso lastig(er) en duurder. Het is in mijn geval geen gedoe en 100% onbezorgd EV rijden omdat ik alles heb geautomatiseerd. Handmatig finetunen kan wanneer nodig.

EV rijden kan los van de afschrijving van de auto enorm goedkoop zijn, maar als de omstandigheden niet optimaal zijn, dan gaan de kosten wel met een flinke factor omhoog inderdaad.

Pagina: 1 ... 316 ... 370 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic