Het is volgens mij ook een misconceptie dat iedereen aan huis moet kunnen laden. Natuurlijk is dat ergens wel handig, maar als er voldoende mogelijkheden zijn als je gaat werken, gaat winkelen, gaat wandelen etc... dan is niet voor je voordeur kunnen laden ook niet meer onoverkomelijk.Maasluip schreef op woensdag 17 april 2024 @ 12:09:
[...]
Ik zit op wat vroeger het Tuf-Tuf-Club forum was. Ik herken dat wel. Daar zitten personen bij die he-le-maal niets met EVs hebben, die laden als een onoverkomelijk bezwaar en inbreuk in hun leefstijl vinden en die allemaal met de voet diep in het tapijt gedrukt in 8 uur op hun ski-vakantie in de Alpen willen zijn.
Die ga je ook niet overtuigen.
Van de andere kant moet er wel nog wat gebeuren voordat iedereen probleemloos met een EV kan rijden. Mensen die in flatgebouwen wonen, of zelfs in rijtjeshuizen met geen voortuin en alleen en stoep en een parkeerstrook, daarvan begrijp ik best dat die zoiets hebben van "ik kan mijn EV niet makkelijk en/of goedkoop opladen, waarom moet ik een EV?".
Natuurlijk kun je de parkeerplaats bij een flatgebouw volzetten met Type2-laders, maar die staan er nu nog niet, en als ze er moeten komen ligt de netbeheerder dwars want "stroomnet vol".
Of zoals bij een collega van mij, appartementencomplex met eigen parkeerplaatsen, VVE wil geen laadpalen want EVs zijn een brandrisico (en ja, daar heeft de brandweer dan ook weer wat over te zeggen, of het nu klopt of niet).
Er moet nog wel wat veranderen voordat dit soort aanloopproblemen opgelost is.
Het is en zal vooral een probleem blijven van verandering en zich aanpassen aan een nieuwe situatie.