Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:06
jeroenkb schreef op maandag 15 april 2024 @ 12:39:
Interessant artikel in het FD vandaag:

Nederlandse havens kampen met toestroom van onverkochte Chinese elektrische auto’s

[...]

[...]
Zag er vanochtend nog een YT filmpje over...

Het lijkt wel of die autoboten bijna onaankondigd komen aanvaren om telkens duizenden auto's te dumpen. Als je op Google Maps kijkt naar de havens van Antwerpen, Vlissingen en Bremerhaven dan zie je ook werkelijk duizenden (veelal witte) auto's geparkeerd staan. En wel op een manier dat het er niet op lijkt dat ze snel verplaatst zullen worden.

Voorbeeld uit Antwerpen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0bGpbbVVrL8TjBjOddp38ZAC_tY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VPu5i8JhhalGzNHi0OyvNiNf.png?f=fotoalbum_large

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Nu online
Dit zou ook een 'voorsorteren' kunnen zijn op mogelijke importheffingen in de EU.
Aals deze auto's nog in depot staan, zou een importeur er een heleboel kunnen importeren wanneer bekend wordt of, en wanneer, die heffingen er komen.
Misschien ben ik te wantrouwig?

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11:43
De comments maken het filmpje ook wel af:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/78sVx94AqLG4bfhU2nLT1zc4oFc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QFUQMD9r0RUtJ8camH7v7Gba.png?f=fotoalbum_large

Er zitten al hoge importtarieven op, waardoor de prijs hoger wordt en ze niet verkopen in deze veranderde markt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7yRnqWxOF0DjC1Me4tA46mqc49o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4fgTdZ2xDsrDqtIL2ycPWNzq.png?f=fotoalbum_large

Compleet irrationeel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w9y8hHW3P7y6GqiQtIKm5_ZFNoA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zCsoh47PO1PlgeS34fXC41r6.png?f=user_large

lol

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EKxEYGcBk1Uvf_S3xn5anmwNNaU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aD8L9pGv5Xn7UHBcf7btJgdh.png?f=fotoalbum_large

De doelgroep van dit kanaal lijkt me dan ook duidelijk.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
Ecological schreef op maandag 15 april 2024 @ 12:58:
[...]

[Afbeelding]

Er zitten al hoge importtarieven op, waardoor de prijs hoger wordt en ze niet verkopen in deze veranderde markt.

[Afbeelding]

Compleet irrationeel.

[Afbeelding]

lol

[Afbeelding]

Tja, YT comments. What else is new? Toon me maar eens een filmpje zonder rare reacties, dat zou me meer verbazen :).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Compleet irrationeel.

[Afbeelding]

lol

[Afbeelding]

Tegenwoordig sla ik alle comments over op artikelen/posts op social media/kranten die gaan over elektrische voertuigen. Zoveel dommigheid en selectieve verontwaardiging kan ik niet aan

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 06:15
alexbl69 schreef op maandag 15 april 2024 @ 12:51:
[...]

Zag er vanochtend nog een YT filmpje over...

[YouTube: 10,000 Unsold China’s EVs Pile Up, Turning European Ports Into Huge Parking Lots]

Het lijkt wel of die autoboten bijna onaankondigd komen aanvaren om telkens duizenden auto's te dumpen. Als je op Google Maps kijkt naar de havens van Antwerpen, Vlissingen en Bremerhaven dan zie je ook werkelijk duizenden (veelal witte) auto's geparkeerd staan. En wel op een manier dat het er niet op lijkt dat ze snel verplaatst zullen worden.

Voorbeeld uit Antwerpen:
[Afbeelding]
En wat is de datum van dat beeld op Google Maps? Het is niet dat je live satelliet kijkt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
World Citizen schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 18:55:
[...]

We breien er een eind aan. Ik vond het een leuke discussie dus dank. Wellicht zien we elkaar eind 2024 nog eens. :)
We hoeven zo lang niet te wachten: https://www.telegraaf.nl/...n%20grote%20reorganisatie.

Geen nieuws waar ik me vrolijk over maak trouwens, maar Tesla heeft duidelijk een probleem met de vraag naar zijn voertuigen: het groeiverhaal stokt.

[ Voor 8% gewijzigd door Scientific op 15-04-2024 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12:47
Of-Aaargh schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:57:
[...]

Ik denk dat je ook moet kijken naar prijs. De ID7 is zo'n 50% duurder dan de Tesla (SEPP-subsidie meegerekend, die bij de Volkswagen niet mogelijk is, de goedkoopste basisuitvoering kost al een stuk boven de 60.000 euro).
Dus minpunt nr. 4 van de ID7: prijs
nee is niet 50% duurder. De model 3 die ik zou kiezen zit kwa waarde maar 6k lager dan VWID7 die ik zou nemen. Die Id7 is zelfs in de basis al erg compleet, ik zou dan wel voor de pro business gaan met warmtepomp, trekhaak en grotere velgen

De model 3 zou long range zijn, 19" velgen, blauw, ramen tinten, trekhaak

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 10:13
Scientific schreef op maandag 15 april 2024 @ 13:29:
[...]

We hoeven zo lang niet te wachten: https://www.telegraaf.nl/...n%20grote%20reorganisatie.

Geen nieuws waar ik me vrolijk over maak trouwens, maar Tesla heeft duidelijk een probleem met de vraag naar zijn voertuigen: het groeiverhaal stokt.
Er zijn best veel kritische geluiden omtrent Tesla. O.a. de hoge productierate, aangekondigde Tesla m2 en de zeer lage verkoopprijs in USA voor een m3 komen veel ter sprake. In de auto podcast van BNR en van Autoblog wel leuke discussies hieromtrent.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
virtualJac schreef op maandag 15 april 2024 @ 13:40:
[...]

Er zijn best veel kritische geluiden omtrent Tesla. O.a. de hoge productierate, aangekondigde Tesla m2 en de zeer lage verkoopprijs in USA voor een m3 komen veel ter sprake. In de auto podcast van BNR en van Autoblog wel leuke discussies hieromtrent.
Het is 2019 all over again, de meeste journalisten hebben geen flauw benul en kakelen elkaar alleen maar na.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• virtualJac
maharens schreef op maandag 15 april 2024 @ 13:43:
[...]

Het is 2019 all over again, de meeste journalisten hebben geen flauw benul en kakelen elkaar alleen maar na.
Mijn ervaring is dat er hier een open discussie gevoerd wordt zonder hier direct een waardeoordeel aan te hangen, dat maakt het voor mij wel leuk om naar te luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
virtualJac schreef op maandag 15 april 2024 @ 13:45:
[...]

Mijn ervaring is dat er hier een open discussie gevoerd wordt zonder hier direct een waardeoordeel aan te hangen, dat maakt het voor mij wel leuk om naar te luisteren.
Dan moet je ook naar andere geluiden luisteren, je lijkt nu alleen maar naar de doemdenkers te luisteren?

Dit stukje is bijvoorbeeld klinklare onzin volgens mij. De cybertruck is een eyecatcher in de USA en ze kunnen ze niet sneller maken op dit moment.

Vooral het nieuwste model van Tesla, de Cybertruck, verkoopt niet zo goed als gehoopt. Mede daardoor kwam de autobouwer vorige maand met tegenvallende leveringscijfers, die voor het eerst in vier jaar een krimp lieten zien op kwartaalbasis.

[ Voor 33% gewijzigd door maharens op 15-04-2024 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
maharens schreef op maandag 15 april 2024 @ 13:47:
[...]

Dan moet je ook naar andere geluiden luisteren, je lijkt nu alleen maar naar de doemdenkers te luisteren?
Denk dat je mijn post verward met iemand anders. Ik noem alleen een paar onderwerpen waarover gediscussieerd wordt en geen enkel standpunt wat door mij of door anderen ingenomen wordt. Ik heb zelf verder geen enkel belang of interesse bij Tesla, dus zelf ook geen mening/gevoel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
[...]

Niemand luistert hier naar doemdenkers, noch wordt het einde van Tesla aangekondigd: dalende verkopen (YoY het voorbije kwartaal), productie die neerwaarts herzien wordt, en nu 10% personeelsreductie aangekondigd door Musk himself: dat zijn gewoon feiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:00

World Citizen

FreeReef.nl

Scientific schreef op maandag 15 april 2024 @ 13:29:
[...]

Lees nou eens de bron van je chocolade artikelen. De bron is letterlijk een e-mail van Elon die een rede opgeeft voor deze actie.

Nu kunnen we met zijn allen gaan discussiëren over of Elon liegt in die e-mail, maar dat heeft geen zin. We zullen zijn rede van opgaaf moeten geloven.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
[...]

Dit stukje is bijvoorbeeld klinklare onzin volgens mij. De cybertruck is een eyecatcher in de USA en ze kunnen ze niet sneller maken op dit moment.

Vooral het nieuwste model van Tesla, de Cybertruck, verkoopt niet zo goed als gehoopt. Mede daardoor kwam de autobouwer vorige maand met tegenvallende leveringscijfers, die voor het eerst in vier jaar een krimp lieten zien op kwartaalbasis.
Blijkbaar wil Tesla inderdaad blijkbaar minder snel Cybertrucks verkopen:

https://www.businessinsid...ernational=true&r=US&IR=T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
World Citizen schreef op maandag 15 april 2024 @ 13:52:
[...]

Lees nou eens de bron van je chocolade artikelen. De bron is letterlijk een e-mail van Elon die een rede opgeeft voor deze actie.

Nu kunnen we met zijn allen gaan discussiëren over of Elon liegt in die e-mail, maar dat heeft geen zin. We zullen zijn rede van opgaaf moeten geloven.
Wat Elon zegt is dat hij de tering naar de nering moet zetten. Met andere woorden, het gaat slecht met de nering, dwz de verkoop. Uiteraard probeert hij dat te verbergen achter een discours van "we moeten efficiënter worden".

[ Voor 8% gewijzigd door Scientific op 15-04-2024 13:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:55
[...]

[Afbeelding]

Er zitten al hoge importtarieven op, waardoor de prijs hoger wordt en ze niet verkopen in deze veranderde markt.[...]
Welke worden ge-offset door enorme subsidies aan de Chinese kant. (wat je daar ook van mag vinden).
[...]
[Afbeelding]

Compleet irrationeel. [...]
Ze doen het voor de inzittenden inderdaad niet verkeerd. Wat ik wel slecht vind is dat de meeste van die auto;s geen AEB hebben voor achteruit rijden. Nu is dat ook bij Europese merken nog geen gemeeng
[...]
[Afbeelding]

lol
[...]
Deze auto's worden niet regelmatig opnieuw opgeladen. Je kan je dus terecht afvragen wat er met de battery pack gebeurd als ze zo lang praktisch leeg staan te zijn. Sommige type accu packs kunnen daar bijzonder slecht tegen.

Ik zou het overigens een goed teken vinden als geen van de Chinese auto's die daar staan wordt verkocht in de EU. Het is een persoonlijke keuze, maar ik probeer zoveel mogelijk bij Chinese producten vandaan te blijven. De reden mag duidelijk zijn: Wikipedia: Human rights in China

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:22
Ik lees in de voorjaarsnota dat de SEPP-subsidie op tweedehands EV's afgeschaft wordt om de verlaagde MRB te kunnen betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:41
Of-Aaargh schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:57:
[...]

Ik denk dat je ook moet kijken naar prijs. De ID7 is zo'n 50% duurder dan de Tesla (SEPP-subsidie meegerekend, die bij de Volkswagen niet mogelijk is, de goedkoopste basisuitvoering kost al een stuk boven de 60.000 euro).
Dus minpunt nr. 4 van de ID7: prijs
Reken wel dat een Leasemaatschappij nog een dikke korting krijgt op die iD7 waardoor het verschil kleiner wordt.
Ik vermoed dat op die manier de leasekost van een ID7 kort bij een vergelijkbare Y LR zal komen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Zeker. Even de Directlease (NL) calculator erbij gepakt...

De Model Y LR AWD met het duurste kleurtje en 20" wielen kost € 1.075 ex. btw ex. brandstof, fiscale waarde ruim 57K.

De ID7 Tourer, 77 kWh, met duur kleurtje en zwart dak, interieur en exterieur pakket, 20"wielen, kost € 1.034 ex. btw ex. brandstof, fiscale waarde bijna 67K.

(Beide 48 maanden, 20.000 km/jr)

Lang verhaal kort: Zo'n € 10K verschil in aanschafprijs, maar de leaseprijs van de duurste wagen is lager...

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:25
dennistd schreef op maandag 15 april 2024 @ 14:17:
Ik lees in de voorjaarsnota dat de SEPP-subsidie op tweedehands EV's afgeschaft wordt om de verlaagde MRB te kunnen betalen.
ik vind dit best wel groot nieuws. Ook mooi hoe iets opgeschreven wordt in zo'n nota: omdat de MRB op elektrische voertuigen niet meteen naar 100% gaat maar in stapjes naar 70% in 2030 ontstaat er een gat in de begroting en dat dichten we door de SEPP daarvoor af te romen. Dat is wel mooi 2 keer geld weghalen bij EV rijders zeg, gaat lekker weer.

TL:DR: voornemen uit de Voorjaarsnota is om alleen nog in 2024 SEPP voor tweedehands auto's te rekenen. Ben benieuwd of dit effect op de prijzen gaat hebben....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Scientific schreef op maandag 15 april 2024 @ 13:56:
[...]

Wat Elon zegt is dat hij de tering naar de nering moet zetten. Met andere woorden, het gaat slecht met de nering, dwz de verkoop. Uiteraard probeert hij dat te verbergen achter een discours van "we moeten efficiënter worden".
Ja of, Globalisatie zorg voor centralisering en uitfaseren van redundante afdelingen/mensen en taken.
Zoals elk bedrijf in de wereld doet.

Maar goed, de reden die ze opgeven is natuurlijk gelogen.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:23
Fr33z schreef op maandag 15 april 2024 @ 14:34:
[...]

ik vind dit best wel groot nieuws. Ook mooi hoe iets opgeschreven wordt in zo'n nota: omdat de MRB op elektrische voertuigen niet meteen naar 100% gaat maar in stapjes naar 70% in 2030 ontstaat er een gat in de begroting en dat dichten we door de SEPP daarvoor af te romen. Dat is wel mooi 2 keer geld weghalen bij EV rijders zeg, gaat lekker weer.

TL:DR: voornemen uit de Voorjaarsnota is om alleen nog in 2024 SEPP voor tweedehands auto's te rekenen. Ben benieuwd of dit effect op de prijzen gaat hebben....
Op zich heb je wellicht een punt, maar dat zijn allebei regelingen waarvan iedereen weet dat ze eindig zijn, de vraag is alleen wanneer en in welke vorm (MRB).

Trouwens iemand al iets over de BPM gehoord, ik kan me niet voorstellen dat dat 0 blijft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
dennistd schreef op maandag 15 april 2024 @ 14:17:
Ja, want stel je voor dat oudere auto's in Nederland zouden blijven. Het is veel beter om nieuwe auto's te stimuleren zodat die na een paar jaar naar het buitenland kunnen. Precies wat is gebeurd met veel hybrides en volgens mij was deze subsidie juist bedoeld om daarvan herhaling te voorkomen....

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

redwing schreef op maandag 15 april 2024 @ 14:43:
[...]

Ja, want stel je voor dat oudere auto's in Nederland zouden blijven. Het is veel beter om nieuwe auto's te stimuleren zodat die na een paar jaar naar het buitenland kunnen. Precies wat is gebeurd met veel hybrides en volgens mij was deze subsidie juist bedoeld om daarvan herhaling te voorkomen....
Ach, mijn ex-lease e-Niro was qua catalogprijs net 600 euro te duur om onder de 45k SEPP grens te blijven. Desondanks heeft het me er niet van weerhouden de auto privé over te kopen. Was het leuk geweest om die 2k in eigen zak te houden? Zeker, maar er is dus geen auto naar het buitenland gegaan omdat deze zonder subsidie ook nog goed te betalen was. N >= 4, want ik ken collega's die hetzelfde hebben gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
Caelorum schreef op maandag 15 april 2024 @ 13:57:
[...]

Welke worden ge-offset door enorme subsidies aan de Chinese kant. (wat je daar ook van mag vinden).

[...]

Ze doen het voor de inzittenden inderdaad niet verkeerd. Wat ik wel slecht vind is dat de meeste van die auto;s geen AEB hebben voor achteruit rijden. Nu is dat ook bij Europese merken nog geen gemeeng

[...]

Deze auto's worden niet regelmatig opnieuw opgeladen. Je kan je dus terecht afvragen wat er met de battery pack gebeurd als ze zo lang praktisch leeg staan te zijn. Sommige type accu packs kunnen daar bijzonder slecht tegen.

Ik zou het overigens een goed teken vinden als geen van de Chinese auto's die daar staan wordt verkocht in de EU. Het is een persoonlijke keuze, maar ik probeer zoveel mogelijk bij Chinese producten vandaan te blijven. De reden mag duidelijk zijn: Wikipedia: Human rights in China
Ik ben heel blij dat we hier zoveel meer vrijheid hebben en dat koester ik graag. Ik hoop dan ook dat de mensenrechten in China snel verbeteren.

Echter is het wel zo dat het leed veroorzaakt door een Chinese auto kopen vele malen lager is dan de beslissingen die de meeste mensen maken op het gebied van voedsel, elke dag weer ;)

En natuurlijk two wrong don't make a right, maar dan nog durf ik wel te stellen dat het steunen van een merk met veel medewerkers in Europa, wat toevallig Chinese eigenaren heeft (en ook westerse investeerders), stuk beter is dan het in stand houden van VW of PSA, dat jaren lang tegen EV's heeft aangeschopt.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
CyBeRSPiN schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:00:
[...]

Ach, mijn ex-lease e-Niro was qua catalogprijs net 600 euro te duur om onder de 45k SEPP grens te blijven. Desondanks heeft het me er niet van weerhouden de auto privé over te kopen. Was het leuk geweest om die 2k in eigen zak te houden? Zeker, maar er is dus geen auto naar het buitenland gegaan omdat deze zonder subsidie ook nog goed te betalen was. N >= 4, want ik ken collega's die hetzelfde hebben gedaan.
De praktijk in het verleden heeft echter wat anders laten zien. Bij de hybrids hebben we een aantal jaren geleden een soortgelijke subsidie bij nieuwkoop gehad. Daarvan zijn er heel veel uiteindelijk in het buitenland beland omdat ze er daar een betere prijs voor konden krijgen. Dat er toen ook al mensen tussen zaten die hem wel kochten lijkt me logisch, maar het geeft wel aan dat een subsidie voor 2e hands EVs onderdeel van het hele pakket zou moeten zijn. Gezien wat ze met de subsidies willen bereiken zou ik het zelfs logischer vinden als de SEPP voor 2e hands auto's juist langer zou bestaan als de SEPP voor nieuwe auto's.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

redwing schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:34:
[...]

De praktijk in het verleden heeft echter wat anders laten zien. Bij de hybrids hebben we een aantal jaren geleden een soortgelijke subsidie bij nieuwkoop gehad. Daarvan zijn er heel veel uiteindelijk in het buitenland beland omdat ze er daar een betere prijs voor konden krijgen. Dat er toen ook al mensen tussen zaten die hem wel kochten lijkt me logisch, maar het geeft wel aan dat een subsidie voor 2e hands EVs onderdeel van het hele pakket zou moeten zijn. Gezien wat ze met de subsidies willen bereiken zou ik het zelfs logischer vinden als de SEPP voor 2e hands auto's juist langer zou bestaan als de SEPP voor nieuwe auto's.
Idd. Waar zijn alle Priussen, Ampera's en in mindere mate Outlander PHEV's gebleven? 10 jaar geleden zag je ze op iedere hoek van de straat.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
[...]

Ik blijf de discussie hier toch vaak erg apart vinden. We hebben al pagina's lang een discussie waarin wordt gesteld dat het slecht gaat met de verkopen van Tesla. En nu brengt Tesla nota bene zelf dit bericht naar buiten en dan is het nog steeds onzin :?

Misschien is het slimmer om dus gewoon eens realistisch te kijken. Er wordt hier nl. nergens gezegd dat Tesla failliet zal gaan oid, maar wel dat Tesla het in de huidige markt toch lastig heeft. En dan is het niet gek dat ze gaan snoeien in de kosten om in de toekomst weer de concurrentie aan te gaan en weer meer winstgevend te kunnen zijn. De produktie wordt dus wat terug geschroefd, er worden een aantal mensen ontslagen en hopelijk wordt de M2 straks weer een groot succes omdat de Cybertruck niet de verkopen haalt die ze gehoopt/voorspeld hadden.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Ik vind het sowieso een ding om Tesla hierin uit te zonderen. Alle merken hebben het in de huidige markt lastig. Dat komt deels door de economische "tegenslag" (stijgende rentes) als ook dat er meer merken de markt in zijn gestapt, waardoor alle bestaande en nieuwe merken tegenvallende prestaties hebben.
Volkswagen groep, Hyundai groep, Tesla, de nieuwe Chinese merken, Porsche allemaal tegenvallende verkopen. Ik heb 1 bron genomen, want dan kunnen we het in ieder geval niet van een bias betogen :)

[ Voor 5% gewijzigd door Caelorum op 15-04-2024 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21-09 10:31
Caelorum schreef op maandag 15 april 2024 @ 16:18:
Ik vind het sowieso een ding om Tesla hierin uit te zonderen. Alle merken hebben het in de huidige markt lastig. Dat komt deels door de economische "tegenslag" (stijgende rentes) als ook dat er meer merken de markt in zijn gestapt, waardoor alle bestaande en nieuwe merken tegenvallende prestaties hebben.
Volkswagen groep, Hyundai groep, Tesla, de nieuwe Chinese merken, Porsche allemaal tegenvallende verkopen. Ik heb 1 bron genomen, want dan kunnen we het in ieder geval niet van een bias betogen :)
Ieder bedrijf met 150.000 werknemers dat 10% van z'n personeel wegdoet komt in het nieuws. Vandaag is dat Tesla. En morgen weer een ander.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Caelorum schreef op maandag 15 april 2024 @ 16:18:
Bij de Chinese merken gaat het niet zozeer om een verminderde vraag voor hun wagens (want de verkopen boomen, in relatieve termen) maar om overproductie.

Je ziet gewoon dat er een probleem is van het in evenwicht brengen van vraag en aanbod. Haast iedere fabrikant is op stoom gekomen met EVs, en de vraag volgt niet. Enerzijds omdat de automobilist graag vasthoudt aan wat hij kent, anderzijds omdat de prijzen nog (te) hoog liggen.

Het logische gevolg (en dat is nu reeds aan de gang) is dat de prijzen snel dalen en dat de vraag zal aantrekken aan deze lagere prijzen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
pmiddeld schreef op maandag 15 april 2024 @ 17:17:
[...]

Ieder bedrijf met 150.000 werknemers dat 10% van z'n personeel wegdoet komt in het nieuws. Vandaag is dat Tesla. En morgen weer een ander.
Het is alleen niet alleen vandaag, maar al weken zo dat Tesla wordt uitgezonderd. Overigens ook deels doordat er zo'n harde discussie over ontstaat telkens.
De algehele tendens van de markt is gewoon dat de groei er ondertussen een beetje uit is, mede door de hogere rentestanden en daardoor ook mindere incentives vanuit overheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Scientific schreef op maandag 15 april 2024 @ 17:30:
[...]
Bij de Chinese merken gaat het niet zozeer om een verminderde vraag voor hun wagens (want de verkopen boomen, in relatieve termen) maar om overproductie.[...]
Ze hebben net als alle andere fabrikanten voorgesorteerd op een verdere groei in de lijn zoals die al jaren was. Echter was afgelopen kwartaal nou net 1 van een verminderde groei, wat meteen resulteerd in overproductie. Daarnaast hadden de Chinezen gehoopt dat de Europese en Amerikaanse consument iets meer naar de portomonnee zouden kijken, maar dat is niet zo gebleken. Pure miscalculatie, waar overigens meer merken last van hadden.
[...]
Je ziet gewoon dat er een probleem is van het in evenwicht brengen van vraag en aanbod. Haast iedere fabrikant is op stoom gekomen met EVs, en de vraag volgt niet. Enerzijds omdat de automobilist graag vasthoudt aan wat hij kent, anderzijds omdat de prijzen nog (te) hoog liggen.

Het logische gevolg (en dat is nu reeds aan de gang) is dat de prijzen snel dalen en dat de vraag zal aantrekken aan deze lagere prijzen.
Ik denk niet dat de prijzen heel hard zullen dalen. Ze zitten gewoon simpelweg nog met een minimale kostprijs waar ze niet onder kunnen. Wat je nu vooral ziet is een kleine economische tegenwind die altijd direct impact heeft op dit soort markten. Mensen en bedrijven stellen de aanschaf nog even uit in de hoop dat alles weer wat aantrekt.
Eind 2024 zal de markt wel weer groeien, nadat de rentes weer bijtrekken halverwege het jaar (verwachting van banken), en je zal in Q1 2025 zien dat de meeste EV bedrijven gewoon weer een groei laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21-09 10:31
Caelorum schreef op maandag 15 april 2024 @ 17:30:
[...]

Het is alleen niet alleen vandaag, maar al weken zo dat Tesla wordt uitgezonderd. Overigens ook deels doordat er zo'n harde discussie over ontstaat telkens.
De algehele tendens van de markt is gewoon dat de groei er ondertussen een beetje uit is, mede door de hogere rentestanden en daardoor ook mindere incentives vanuit overheden.
Ik zeg juist dat Tesla NIET wordt uitgezonderd voor wat dit nieuws betreft.
Wel is het zo dat het merk Tesla en z'n CEO bij veel mensen een sekte-achtig gevoel losmaakt, wat bij anderen weer weerstand oproept. En dan krijg je die harde discussies. Maar dat staat hier los van.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Caelorum schreef op maandag 15 april 2024 @ 17:37:
[...]

Ik denk niet dat de prijzen heel hard zullen dalen. Ze zitten gewoon simpelweg nog met een minimale kostprijs waar ze niet onder kunnen. Wat je nu vooral ziet is een kleine economische tegenwind die altijd direct impact heeft op dit soort markten. Mensen en bedrijven stellen de aanschaf nog even uit in de hoop dat alles weer wat aantrekt.
Eind 2024 zal de markt wel weer groeien, nadat de rentes weer bijtrekken halverwege het jaar (verwachting van banken), en je zal in Q1 2025 zien dat de meeste EV bedrijven gewoon weer een groei laten zien.
De prijzen zijn nu al hard aan het dalen:

https://www.autoweek.nl/a...ot-wel-e13-000-goedkoper/
https://www.autoweek.nl/a...uizenden-euros-goedkoper/
https://www.autoweek.nl/a...uizenden-euros-goedkoper/
https://www.autoweek.nl/a...rijzen-id7-tourer-bekend/
https://www.autoweek.nl/a...elijks-duurder-dan-hatch/
https://www.autoweek.nl/a...k-dik-e4-000-minder-duur/

En dat zijn dan nog maar de zichtbare prijsdalingen. Er zijn ook de kortingen die gegeven worden, bij de dealer, of aan leasemaatschappijen, die hoger worden. En zelfs Tesla geeft speciale kortingen: https://www.tesla.com/nl_...geby=plh&zip=8560&range=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

redwing schreef op maandag 15 april 2024 @ 16:08:
[...]
En nu brengt Tesla nota bene zelf dit bericht naar buiten en dan is het nog steeds onzin :?
Tweakers heeft de titel ook aangepast. Andere sites doen dat niet, maar gelukkig vaart Tweakers soms nog een andere koers.

Tesla heeft dat bericht dus niet naar buiten gebracht. Het had volgens hun woorden niet met tegenvallende verkopen te maken (zou ook gek zijn gezien de cijfers beter zijn dan vorig jaar als je het over een gemiddelde per maand kijkt).

Voorlopig is de reden "centraliseren en dubbele posten eruit halen".

Dank aan Tweakers voor de titelfix. In het artikel staat wel nog dat er geruchten zijn over slechte verkopen... maar tsja, daar hebben we niet zo veel aan.

(Overigens is de enigste sekte die ik aanbid de aandelensekte ;) )

[ Voor 4% gewijzigd door World Citizen op 15-04-2024 18:12 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Ik zie dat als een eenmalige actie. Veel verder dalen zullen ze, denk ik, niet.

@Scientific die speciale korting is gewoon de subsidie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scientific
World Citizen schreef op maandag 15 april 2024 @ 18:08:
[...]

Tesla heeft dat bericht dus niet naar buiten gebracht. Het had volgens hun woorden niet met tegenvallende verkopen te maken (zou ook gek zijn gezien de cijfers beter zijn dan vorig jaar als je het over een gemiddelde per maand kijkt).

Dank aan Tweakers voor de titelfix. In het artikel staat wel nog dat er geruchten zijn over slechte verkopen... maar tsja, daar hebben we niet zo veel aan.

(Overigens is de enigste sekte die ik aanbid de aandelensekte ;) )
Er zijn geen "geruchten over "tegenvallende verkopen", er zijn tegenvallende verkopen. Als een groeibedrijf van het ene kwartaal naar het andere 20% minder verkoopt, dan zijn dat niet eens "tegenvallende verkopen" maar dramatisch slechte verkopen.

Ook year-over-year is het negatief: in Q1 2023 leverde Tesla 422,875 auto's, in Q1 2024 386,810 (terwijl ze er 433.000 ongeveer produceerden)... Het is duidelijk dat ze de productie moeten vertragen. En dat ze daarom mensen afdanken.

Maar blijf het maar verbloemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Caelorum schreef op maandag 15 april 2024 @ 18:22:
[...]

Ik zie dat als een eenmalige actie. Veel verder dalen zullen ze, denk ik, niet.

@Scientific die speciale korting is gewoon de subsidie.
Tesla verkoopt een model 3 aan minder dan 40K€ - dat is ook een flinke korting tov de normale prijs. En daar kan je dan inderdaad nog eens 5K€ subsidie op krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-09 21:19
Scientific schreef op maandag 15 april 2024 @ 18:24:
Ook year-over-year is het negatief: in Q1 2023 leverde Tesla 422,875 auto's, in Q1 2024 386,810 (terwijl ze er 433.000 ongeveer produceerden)... Het is duidelijk dat ze de productie moeten vertragen. En dat ze daarom mensen afdanken.
(433.000 - 386.810 autos) * 40.000 Euro per auto = 1.847.600.000 Euro werkkapitaal die je moet bekostigen.
Als een gemiddelde werknemer 100.000 Euro/jaar kost is dat 18.476 werknemers.

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
DrBOB101 schreef op maandag 15 april 2024 @ 18:36:
[...]

(433.000 - 386.810 autos) * 40.000 Euro per auto = 1.847.600.000 Euro werkkapitaal die je moet bekostigen.
Als een gemiddelde werknemer 100.000 Euro/jaar kost is dat 18.476 werknemers.
Een gemiddelde werknemer kost geen 100k, zeker niet in China en in de productie.
En er is nogal een verschil tussen werkkapitaal en een terugkerende kost.
Als Tesla nu de productie wat verlaagt en/of iets sneller verkoopt, dan is dat werkkapitaal zo weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-09 21:19
Tommie12 schreef op maandag 15 april 2024 @ 19:30:
[...]

Een gemiddelde werknemer kost geen 100k, zeker niet in China en in de productie.
En er is nogal een verschil tussen werkkapitaal en een terugkerende kost.
Als Tesla nu de productie wat verlaagt en/of iets sneller verkoopt, dan is dat werkkapitaal zo weg.
Waarschijnlijk meer inderdaad; in China gemiddeld niet. Maar daar heb je vaak meer werknemers om hetzelfde gedaan te krijgen. Oh en vergis je niet, een gemiddelde office medewerker met afgeronde studie verdient in China meer dan in Europa of de VS. Die zijn namelijk schaars.
CAR reports Fiat Chrysler’s average hourly labor costs per worker on average will increase to $66 per hour by 2023; GM will hit $71; and Ford will jump to $69.
70 dollar/uur, 2000 uur/jaar in de VS = 140.000 dollar/jaar = 132.000 euro/jaar (in 2020)

[ Voor 12% gewijzigd door DrBOB101 op 15-04-2024 20:22 ]

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:39
Relevant artikel van Bright:
Analyse: goedbedoelde rijhulpsystemen maken rijden soms juist gevaarlijker
We schreven er eerder al eens over: autonoom rijdende auto’s en de indeling van B-wegen gaan niet goed samen. Autofabrikanten gaan ervan uit dat een rijstrook helder aangegeven is. Provincies in Nederland kiezen er vaak voor om geen middenstreep te plaatsen, maar strepen van de kant van de weg af, om de boel visueel smaller te laten lijken, zodat chauffeurs afremmen. Heel goed idee, maar de computer heeft geen idee meer wat de bedoeling is. Er zijn auto’s die me met Lane Keeping Aid actief richting een tegemoetkomende auto hebben gestuurd omdat ze niet wilden dat ik over de lijntjes reed.
Ik denk dat meerderen met diverse merken EV's zoiets wel eens hebben meegemaakt. Ikzelf niet, maar heb dit wel van anderen gelezen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caelorum
Lane keeping moet je kunnen overrulen met het stuur volgens de Europese richtlijnen, dus of die fabrikanten voldoen er niet aan of de bestuurder weet niet hoe ze een stuur stevig vast moeten houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
World Citizen schreef op maandag 15 april 2024 @ 18:08:
[...]
Tweakers heeft de titel ook aangepast. Andere sites doen dat niet, maar gelukkig vaart Tweakers soms nog een andere koers.

Tesla heeft dat wel naar buiten gebracht, ze geven in hun cijfers zelfs aan dat ze 20% minder auto's verkopen en dat de Cybertruck tegen valt. Dat ze dit aangeven en tegelijkertijd net doen of het vooral een kostenbesparing is, is leuk. Maar nu ze dat doen terwijl ze tegelijkertijd de productiecapaciteit verlagen (kortere dagen) geeft dat aan dat er andere redenen meespelen. Wat ook niet gek is omdat ze de geplande groeicurve gewoon bij lange niet halen.

Maar ongeacht hoe je het wil noemen, je ontslaat niet 10% van je personeel als alles prima draait en je je geplande groeipad gewoon volgt.

De cijfers (die Tesla zelf heeft uitgebracht) tonen dat gewoon aan. Ze zeggen rechtstreeks dat ze 20% minder auto's verkocht hebben en de geruchten dat de model 2 uitgesteld/afgesteld is worden ook steeds groter. Geruchten van een nivo die in het verleden na een tijdje keer op keer waarheid werden.

Maar wederom, ik blijf het een aparte discussie vinden. Want precies wat we hier al een tijdje roepen wordt nu door Tesla bevestigd. En dat ze het gooien op "centraliseren en dubbele posten eruit halen" klinkt natuurlijk leuk, maar alles wat ze zeggen bevestigd verder precies wat we hier al eerder hebben gezegd. Ze draaien gewoon niet zo goed als ze geplant hadden. En ook wederom, dat wil niet zeggen dat het slecht gaat, maar wel dat het slechter gaat dan geplant en daar moeten ze zich aan aanpassen.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
Haay schreef op maandag 15 april 2024 @ 20:27:
Relevant artikel van Bright:
Analyse: goedbedoelde rijhulpsystemen maken rijden soms juist gevaarlijker

[...]

Ik denk dat meerderen met diverse merken EV's zoiets wel eens hebben meegemaakt. Ikzelf niet, maar heb dit wel van anderen gelezen.
En niet alleen om deze reden wordt het rijden gevaarlijker. Als een systeem 99% van de tijd goed functioneert én standaard altijd aan staat ga je er bewust of onbewust op vertrouwen. Je wordt minder alert.

Prima, tot die ene procent zich voordoet. Dan moet je maar hopen dat je alert genoeg bent om alsnog in te grijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Caelorum schreef op maandag 15 april 2024 @ 20:38:
Lane keeping moet je kunnen overrulen met het stuur volgens de Europese richtlijnen, dus of die fabrikanten voldoen er niet aan of de bestuurder weet niet hoe ze een stuur stevig vast moeten houden.
Heb het zelf al een jaar of 10, maar kreeg in alle auto's waarin ik het had na een tijdje last van een stijve nek. Oorzaak: het continu licht kracht zetten op het stuur om het systeem te corrigeren. Gebruik het nu nooit meer (behalve in de file) en heb geen nekklachten meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
alexbl69 schreef op maandag 15 april 2024 @ 21:31:
[...]

Heb het zelf al een jaar of 10, maar kreeg in alle auto's waarin ik het had na een tijdje last van een stijve nek. Oorzaak: het continu licht kracht zetten op het stuur om het systeem te corrigeren. Gebruik het nu nooit meer (behalve in de file) en heb geen nekklachten meer.
Dan had je wel een eigenaardige auto, als je continu moest corrigeren. Overkomt mij (met « passieve lane keeping ») hoogstens eens per 50-100km, dat is één keer per uur ongeveer. Is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
DrBOB101 schreef op maandag 15 april 2024 @ 20:19:
[...]

Waarschijnlijk meer inderdaad; in China gemiddeld niet. Maar daar heb je vaak meer werknemers om hetzelfde gedaan te krijgen. Oh en vergis je niet, een gemiddelde office medewerker met afgeronde studie verdient in China meer dan in Europa of de VS. Die zijn namelijk schaars.

[...]

70 dollar/uur, 2000 uur/jaar in de VS = 140.000 dollar/jaar = 132.000 euro/jaar (in 2020)
Waarbij het gemiddelde niet zoveel zegt (zitten ook een paar toppers bij met meerdere miljoenen per jaar) en waarbij de meeste banen gekort worden in China, niet USA.
Xu modaal verdient nog geen 1000 euro, per jaar...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ecological
alexbl69 schreef op maandag 15 april 2024 @ 21:30:
[...]

En niet alleen om deze reden wordt het rijden gevaarlijker. Als een systeem 99% van de tijd goed functioneert én standaard altijd aan staat ga je er bewust of onbewust op vertrouwen. Je wordt minder alert.

Prima, tot die ene procent zich voordoet. Dan moet je maar hopen dat je alert genoeg bent om alsnog in te grijpen.
Dit is toch geen onderzoek? Waar zijn de statistieken. De rijhulpen kunnen wellicht lastiger zijn, daarom ben ik ook voor om elke 5 jaar examen te doen.

Erg reactionair artikel, zonder ook maar enig statistiek. Terwijl de echte onderzoeken aantonen dat rijhulpen levens redden, zelfs als mensen minder opletten.

Dit is overigens zeer problematisch dat een journalist dit schrijft:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KXRb5aqDwi9Ts64yFCu11vEm3IM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/48a2lAUprlf8PPo0U7MIzSFW.png?f=fotoalbum_large

2 km kan het verschil maken tussen een kind die dood is en niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:23
Hi allemaal. Mooi topic als bookmark en om enigzins door te lezen. Ik ga namelijk deze week de knoop doorhakken voor een nieuwe leaseauto en die wordt elektrisch. Na een best lange lijst uiteindelijk nog twee modellen op de shortlist staan:

- Mustang Mach-E Extended Range RWD (of de AWD);
- Renault Scenic E-Tech Esprit Alpine.

Beide full options, waarbij ik ook in beide heb proefgereden. Grootste verschil zit hem in FWD vs. RWD en uiteraard looks (maar die zijn persoonlijk - ben wel gecharmeerd van beide, op hun eigen manier hebben ze beide wel wat). Maar beide beviel prima. De Mach-E voelt wat sportiever aan, de Scenic is degelijk en komt ook gewoon (meer dan) goed mee in het verkeer.

Nu zit het enige praktische verschil hem vooral in de uitnutting van de bagageruimte. De Scenic heeft meer liters, maar de kofferbak is wat meer in de hoogte georiënteerd. De Mach-E is wat langer en lager vanwege de aflopende daklijn (maar heeft ook nog een frunk). Er is een kind op komst, de kinderwagen zal in beide prima passen.

Ik kan echter de knoop maar niet doorhakken. Wellicht dat hier iemand is die me nog een bepaalde richting op kan sturen, bijvoorbeeld vanuit praktisch oogpunt (behalve het verschil van €70 per maand in de lease ten faveure van de Scenic).

[ Voor 10% gewijzigd door MaSw85 op 15-04-2024 22:16 ]

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Ecological schreef op maandag 15 april 2024 @ 21:41:
[...]
Dit is toch geen onderzoek? Waar zijn de statistieken. De rijhulpen kunnen wellicht lastiger zijn, daarom ben ik ook voor om elke 5 jaar examen te doen.
Wat nooit gaat gebeuren, dus ze moeten hun werk doen zonder enige training. Daarbij is het de vraag hoe nuttig een rijhulp is als je er elke 5 jaar op getraind moet worden.
Erg reactionair artikel, zonder ook maar enig statistiek. Terwijl de echte onderzoeken aantonen dat rijhulpen levens redden, zelfs als mensen minder opletten.

[Afbeelding]

Tja, het kan ook zijn dat dat bij 30 het geval is en je 28 had moeten rijden. Het kan ook zijn dat je met 32 er net voorbij bent waardoor je een ongeluk voorkomt. Dit zijn echt dooddoeners die nog minder toevoegen dan dat artikel :+

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
MaSw85 schreef op maandag 15 april 2024 @ 22:10:
Hi allemaal. Mooi topic als bookmark en om enigzins door te lezen. Ik ga namelijk deze week de knoop doorhakken voor een nieuwe leaseauto en die wordt elektrisch. Na een best lange lijst uiteindelijk nog twee modellen op de shortlist staan:

Beide full options, waarbij ik ook in beide heb proefgereden. Grootste verschil zit hem in FWD vs. RWD en uiteraard looks (maar die zijn persoonlijk - ben wel gecharmeerd van beide, op hun eigen manier hebben ze beide wel wat). Maar beide beviel prima. De Mach-E voelt wat sportiever aan, de Scenic is degelijk en komt ook gewoon (meer dan) goed mee in het verkeer.

Nu zit het enige praktische verschil hem vooral in de uitnutting van de bagageruimte. De Scenic heeft meer liters, maar de kofferbak is wat meer in de hoogte georiënteerd. De Mach-E is wat langer en lager vanwege de aflopende daklijn (maar heeft ook nog een frunk). Er is een kind op komst, de kinderwagen zal in beide prima passen.

Ik kan echter de knoop maar niet doorhakken. Wellicht dat hier iemand is die me nog een bepaalde richting op kan sturen, bijvoorbeeld vanuit praktisch oogpunt (behalve het verschil van €70 per maand in de lease ten faveure van de Scenic).
Mijn voorkeur is altijd nog de Mach-E omdat ik die fijner vindt rijden (en mooier vind). Wat kofferbak betreft zijn ze inderdaad een wat andere verhouding, maar beide hebben hun voor- en nadelen afhankelijk van wat je mee wil nemen. In 99% van de gevallen zullen beide echter prima voldoen.

Maar uiteindelijk zal het toch vooral eigen voorkeur zijn. Beide zijn mooie, fijne en goede auto's waarbij ik niet het idee heb dat er eentje echt grote voordelen heeft tov de ander.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:08
MaSw85 schreef op maandag 15 april 2024 @ 22:10:

Als je zo twijfelt, en het verschil is 70 euro per maand zou ik kiezen voor de Renault, plus elke maand gratis luiers en kinderkleding. :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:59

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ecological schreef op maandag 15 april 2024 @ 21:41:
[...]

[Afbeelding]

En met 30 kun je ook een kind doodrijden, dus wat is je punt? Dat je goed zit als je niet harder dan de maximum snelheid rijdt?
Ik zou eerder denken dat eigen inzicht een stuk belangrijker is. Ik ken genoeg 30km wegen waar 32 km/h rijden echt geen probleem is. Ik ken ook wegen waar ik geen 30 km/h rij. Dus in zo verre ben ik er het volledig mee eens dat ik bij 32 km/h niet aan mijn jassie getrokken hoef te worden.

Maar het werkt ook andersom. Toevallig vanmorgen in mijn Tesla op de provinciale weg (buiten bebouwde kom, 80 km/h, geen gekke dingen aan de hand, exact dezelfde weg met dezelfde inrichting als gisteren) rij ik op de autopilot gaat de auto opeens in de ankers. Goed, dat doet hij wel eens omdat hij een fictieve schim ziet (dank u wel rijhulpsystemen, de auto gaat vaker nodeloos op de rem dan dat hij mij voor een ongeval behoedt), dus even de voet op het gas erbij en na 5 seconden weer loslaten. Nee, hij remt weer. Waarom?
Staat er (50) op het scherm. Denkt de auto dus dat ik niet harder dan 50 mag op de provinciale weg. Waarom? En dat bleef zo zelfs nadat ik bij de volgende verkeerslichten linksaf ging. Nogmaals, waarom?

En volgens de nieuwe EU regels moet je dan dus een waarschuwing krijgen. En die zal dus doorgaand te horen zijn omdat de auto incorrect denkt dat ik maar 50 mag.

Wat dat betreft schieten die rijhulpsysteem echt wel te ver door.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
@Maasluip Ik rij zelf ook in een model 3 en die systemen van Tesla zijn ook wel gewoon berucht om het niet goed lezen van snelheidsborden en het hebben van incorrecte snelheidsdata over de wegen. Ik denk niet dat je daar perse de eis vanuit de EU kan aanspreken, maar juist Tesla die het toch presteerd om na 2+ jaar dit systeem niet correct werkend te krijgen in Nederland.

Oh en de reden waarom ze het invoeren is duidelijk:
[...] There were close to 23 000 fatalities in 2019 on EU roads. Driving at excessive or inappropriate speed is a major threat to safety on the road. It is estimated that 10 to 15% of all crashes and 30% of all fatal crashes are the direct result of speeding or inappropriate speed 2 . Technical solutions assisting drivers in reducing driving speed can have profound impact on accident outcome and reduction of injury levels. [...]
Uiteraard komt het nooit doordat wij te hard rijden ;)

En dan de implementatie:
[...]\
Therefore, it is provided in the draft Delegated Regulation that vehicle manufacturers can choose one of the following four feedback methodologies to base their ISA systems on:

(1)the haptic feedback system which relies on the pedal restoring force:

–Driver’s foot will be gently pushed back in case of over-speed. It will help to reduce driving speed and can be overridden by the driver.

(2)the speed control system which relies on engine management:

–Automatic reduction of the propulsion power independent of the position of drive’s feet on the pedal, but that can also be overridden by the driver easily.

(3)the cascaded acoustic warning:

–1st step: flash an optical signal
–2nd step: after several seconds, if no reaction from the driver, the acoustic warning will be activated
If the driver ignores this combined feedback, both warnings will be timed-out.

(4)the cascaded vibration warning

–1st step: flash an optical signal
–2nd step: after several seconds, if no reaction from the driver, pedal will vibrate
If the driver ignores this combined feedback, both warnings will be timed-out.

[...]
Emphasis mine :)

[ Voor 71% gewijzigd door Caelorum op 16-04-2024 09:42 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:12

Termy

valt er nog wat te fragge?

Meh, ik heb het in m'n ID.3 snel uitgezet omdat het ook afgrijselijke dingen deed zoals verzinnen dat ik naar 30 op de snelweg mag (of 130 waar 100 is toegestaan).

Dit soort systemen moeten m.i. 99,99999999% correct werken of ze zijn 100% waardeloos.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
@Termy Zie mijn edit. De regels zijn niet zo strak als dat de fabrikant ze implementeerd. Dat is een keuze van de fabrikant om automatisch af te remmen. Het is niet verplicht.

Ik zal de niet draft ook nog even opzoeken, maar AFAIK wijkt die er niet veel van af.

Zie https://publications.euro...1aa75ed71a1.0015.02/DOC_1 .
[...]
2.1.1. Het ISA-systeem van een voertuig moet voldoen aan:
a) de in de punten 3.1, 3.2 en 3.3 vastgestelde voorschriften voor het ISA-systeem;
b) de in punt 3.4 vastgestelde voorschriften voor de functie voor informatie over de snelheidslimiet, en
c) een van de volgende reeksen voorschriften:
i) de in punt 3.5 vastgestelde voorschriften voor de snelheidswaarschuwingsfunctie, of
ii) de in punt 3.6 vastgestelde voorschriften voor de snelheidsbegrenzingsfunctie.

[...]
3.1. ISA-storingsmelding
3.1.1. Er wordt een continu brandend optisch signaal gegeven wanneer een storing in het ISA-systeem belet dat aan de prestatievoorschriften van deze verordening wordt voldaan.
[...]
3.2. ISA-controle
3.2.1. De bestuurder kan het ISA-systeem handmatig uitschakelen, hetzij volledig (de SLIF en de SLWF, of de SLIF en de SCF), hetzij gedeeltelijk (de SLWF of de SCF).
[...]

3.5.2. De waarschuwing heeft een van de volgende vormen:
a) een visuele waarschuwing en een trapsgewijze akoestische waarschuwing;
b) een visuele waarschuwing en een trapsgewijze haptische waarschuwing, of
c) alleen een haptische waarschuwing.

[...]

3.5.2.1.6. De trapsgewijze haptische waarschuwing moet worden afgegeven tot de snelheid op de snelheidsmeter lager is dan of gelijk is aan de waargenomen snelheidslimiet of gedurende ten minste 10 seconden na de initiële activering van de trapsgewijze haptische waarschuwing. Om eventuele irritatie bij de bestuurder tot een minimum te beperken, mag de haptische waarschuwing echter in geen geval langer dan 12 seconden duren, ook niet in geval van opeenvolgende veranderingen van de snelheidslimiet.
3.4 heb ik er even uitgelaten, want die gaat over hoe de snelheid moet worden bepaald. Landkeuze, autoamtisch of handmatig, bij uitval van functies moeten de verkeersborden uitgelezen worden, etc.

In any case is het volgens mij terecht wat Tesla doet met de geluidswaarschuwingen tot nu toe. Geen idee hoe andere auto's het doen, maar bij Tesla krijg je een waarschuwing en als je te hard door blijft rijden stopt die na verloop van tijd wel.

Enige waar Tesla wel aan mag werken is het voldoen aan 3.4, want de bordherkenning is nu zo slecht dat ik me niet voor kan stellen dat ze hier aan voldoen haha

Onderin het document/pagina, staat voor elk land een complete lijst met alle borden en de verwachte snelheidsfeedback die het moet geven. Tesla scoort daar bij mij een 50% ofzo.

[ Voor 104% gewijzigd door Caelorum op 16-04-2024 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Caelorum schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 09:37:
@Maasluip Ik rij zelf ook in een model 3 en die systemen van Tesla zijn ook wel gewoon berucht om het niet goed lezen van snelheidsborden en het hebben van incorrecte snelheidsdata over de wegen. Ik denk niet dat je daar perse de eis vanuit de EU kan aanspreken, maar juist Tesla die het toch presteerd om na 2+ jaar dit systeem niet correct werkend te krijgen in Nederland.
Mijn vermoeden is dat alle ingenieurs werken aan de FSD voor de VS, en alles wat te maken heeft met andere regio's en wat niet uiterst dringend is wordt gewoon uitgesteld. Niet mooit, maar niet helemaal onlogisch.

Wat ik niet begrijp is dat Tesla in Europa de FSD blijft verkopen (en wat ik ook niet snap is dat mensen het kopen).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ecological
Maasluip schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 09:09:
[...]

En met 30 kun je ook een kind doodrijden, dus wat is je punt? Dat je goed zit als je niet harder dan de maximum snelheid rijdt?
Ik zou eerder denken dat eigen inzicht een stuk belangrijker is. Ik ken genoeg 30km wegen waar 32 km/h rijden echt geen probleem is. Ik ken ook wegen waar ik geen 30 km/h rij. Dus in zo verre ben ik er het volledig mee eens dat ik bij 32 km/h niet aan mijn jassie getrokken hoef te worden.

Maar het werkt ook andersom. Toevallig vanmorgen in mijn Tesla op de provinciale weg (buiten bebouwde kom, 80 km/h, geen gekke dingen aan de hand, exact dezelfde weg met dezelfde inrichting als gisteren) rij ik op de autopilot gaat de auto opeens in de ankers. Goed, dat doet hij wel eens omdat hij een fictieve schim ziet (dank u wel rijhulpsystemen, de auto gaat vaker nodeloos op de rem dan dat hij mij voor een ongeval behoedt), dus even de voet op het gas erbij en na 5 seconden weer loslaten. Nee, hij remt weer. Waarom?
Staat er (50) op het scherm. Denkt de auto dus dat ik niet harder dan 50 mag op de provinciale weg. Waarom? En dat bleef zo zelfs nadat ik bij de volgende verkeerslichten linksaf ging. Nogmaals, waarom?

En volgens de nieuwe EU regels moet je dan dus een waarschuwing krijgen. En die zal dus doorgaand te horen zijn omdat de auto incorrect denkt dat ik maar 50 mag.

Wat dat betreft schieten die rijhulpsysteem echt wel te ver door.
Tjah, ik begrijp dat je dit denkt, maar we weten ondertussen heel goed dat mensen eigenlijk niet gebouwd zijn om gevaar goed in te schatten, niemand niet. Hoe goed iedereen ook denkt dat die zelf is in het verkeer.

Het interview met deze Professor kan ik dan ook heel erg aanraden: https://open.spotify.com/...ampja?si=4750277797d9483c

Het is eigenlijk bizar hoe irrationeel we zijn met het verkeer. We houden ook ooit in NL een mindset van "stop de kindermoord", maar het lijkt om te slagen te zijn in: "MIJN VRIJHEID".

Dit is natuurlijk niet persoonlijk, maar ik stoor me er echt aan dat zoveel mensen het een recht vinden om te hard te rijden. Ik ben echt niet roomser dan de Paus, en ook ik druk het gaspedaal (wat eigenlijk geen gaspedaal is meer) iets te ver in.

Wellicht komt het doordat ik als kind een ander kind onder een vrachtwagen heb zien liggen, maar verkeersveiligheid is voor mij een onderwerpr waar ik me al decennia lang in verdiep, en hoe we als maatschappij met levens omgaan, is voor mij niet te begrijpen.

Wanneer over 30 jaar (of wellicht eerder) zelf rijdende auto's gemeengoed zijn, kijken we terug waarom we zoveel mensen dood hebben laten gaan in het verkeer, terwijl dat helemaal niet nodig is.

Technologie heeft ook tijd nodig om beter te worden, mijn verkeersbordenherkenning op mijn auto is ook desastreus. maar goed, dan piept die maar een paar keer teveel. Met de volgende update is het waarschijnlijk een stuk beter. De kleine ongemakken neem ik voor lief, en ik kan niet wachten tot we een veiligere samenleving weer krijgen waar kinderen weer buiten kunnen spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ecological schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 09:54:
[...]

Dit is natuurlijk niet persoonlijk, maar ik stoor me er echt aan dat zoveel mensen het een recht vinden om te hard te rijden. Ik ben echt niet roomser dan de Paus, en ook ik druk het gaspedaal (wat eigenlijk geen gaspedaal is meer) iets te ver in.
Ik geloof niet dat ik ergens zeg dat ik het recht heb om te hard te rijden. Sterker nog, ik zeg zelfs dat ik het vreemd vind waarom je denkt dat door je aan de regels van de wet te houden het je zou vrijwaren van ongevallen of van een opmerking als "je hebt te hard gereden".

Die nadruk op "te hard rijden" is wat mij stoort. Die nadruk op dat als je je aan de regels houdt, het wel goed is en het niet fout kan gaan is wat mij stoort. Die nadruk op "als de overheid het oplegt is het goed en als je je daar aan houdt is het ok" is wat mij stoort.
Situaties zijn complexer dan dat en wat dat betreft zie ik regels meer als richtlijnen dan als dingen die vastgelegd zijn in steen en niet kunnen of mogen veranderen en die je vrijwaren van dingen fout kunnen doen.
Als jij dat wil vertalen naar "ik heb het recht om regels naast me neer te leggen" dan zijn dat jouw woorden, ik herken mij daar iig niet in. Ik heb eerder problemen met mensen die zeggen "ik mag dit volgens de regels dus ik doe dit, na mij de zondvloed".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Ecological schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 09:54:
[...]

Tjah, ik begrijp dat je dit denkt, maar we weten ondertussen heel goed dat mensen eigenlijk niet gebouwd zijn om gevaar goed in te schatten, niemand niet. Hoe goed iedereen ook denkt dat die zelf is in het verkeer.

Het interview met deze Professor kan ik dan ook heel erg aanraden: https://open.spotify.com/...ampja?si=4750277797d9483c

Het is eigenlijk bizar hoe irrationeel we zijn met het verkeer. We houden ook ooit in NL een mindset van "stop de kindermoord", maar het lijkt om te slagen te zijn in: "MIJN VRIJHEID".
Het is naar mijn eerder een geval van de uitersten opzoeken. Schijnbaar zijn de opties voor de vocale minderheid vooral die 'kindermoord' en 'vrijheid', terwijl het zo goed als altijd er tussenin zit. In de meeste gevallen zal die 32 waar je 30 mag geen enkel probleem zijn, maar er zijn ook gevallen waarbij je 15 moet gaan rijden omdat 30 al te hard is.
Waarbij nog vergeten wordt dat snelheid zelden de voornaamste oorzaak is. Helaas werkt de politiek/politie hier vrolijk aan mee door vooral de controles toe te spitsen op snelheid.
De kleine ongemakken neem ik voor lief, en ik kan niet wachten tot we een veiligere samenleving weer krijgen waar kinderen weer buiten kunnen spelen.
Dat kun je vergeten omdat dat meer aan de weginrichting ligt dan het onveilige rijden. Ook met zelfrijdende auto's zul je die auto's op straat hebben en kunnen de kids daar dus niet spelen. Wil je dat terug krijgen zul je wijken anders in moeten richten.

Maar uiteindelijk zal het verkeer zeker veiliger worden met zelfrijdende auto's, maar voordat we daar zijn, zijn er nog heel wat updates en bijbehorende jaren nodig. De huidige EVs doen het bar slecht en werken alleen op standaard wegen, waar we er helaas weinig van hebben. Daarbij vraag ik me ook af hoe ze op gaan lossen dat borden vaak niet kloppen. Een mens maakt er zijn eigen conclusie van en doet meestal wel wat verwacht wordt, maar hoe gaat AI daar mee om? Die kan dan nl. zomaar eens rare keuzes maken.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Het een sluit het ander niet uit he. Als jij je focust op bewustwording van gevaar en het elimineren ervan EN je houd je aan de regels, dan ben je nog steeds veiliger af dan als je maar één van de twee doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Precedente
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:26
(jarig!)
Hallo Allemaal,
Ik wil graag elektrisch rijden vanwege het gemak, de rust en ook een beetje het milieu. Gezien mijn eisen kom ik dan particulier op een tweedehandse prijs van 35-40k uit. Op dit moment staat een Enyaq iV80 op de eerste plek in mijn verlanglijstje. Ik rijd dagelijks zo'n 80km retour en zit daarbij bijna 2 uur in de auto.

Ik heb alleen hulp nodig bij het verantwoorden van zo'n grote uitgaven, wat natuurlijk super persoonlijk is, maar wil graag jullie inzichten. Op dit moment rijd ik in een auto van 12,5k welke het nog prima doet, niet mijn voorkeursauto maar het rijd. Minpunten: schakel mij suf, ik ben lang en kan niet lekker zitten met kind achter mij, leeftijd (2014). Pluspunten: ruimte, goedkoop (weinig onderhoud tot nu toe), redelijk zuinig.

Ergens vind ik het zonde om deze auto weg te doen en voor 20-25% van mijn spaargeld een, voor mij, dure auto te kopen. Voor de mensen hier die deze beslissing ook gemaakt hebben. Hoe hebben jullie dit gedaan en met welke beweegredenen?

Alvast bedankt, hoor het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunib
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18-09 21:22
De officiele voorjaarsnota 2024 is nu uit. Ik heb 'm eens zitten lezen en het goede nieuws is dat de langere korting is opgenomen:
In het kader van de klimaatbesluitvorming is afgesproken dat er binnen
de motorrijtuigenbelasting (mrb) een tariefkorting komt voor emissievrije
personenauto’s van 40% in 2026, 30% tussen 2027 en 2029, en 25% in 2030.
Na 2030 loopt de tijdelijke korting af. De reeds bestaande tariefkorting in
de motorrijtuigenbelasting loopt per 1 januari 2026 af. Dit wordt gedekt
uit een aanpassing van de Belasting van personenauto's en motorrijwielen
(Bpm), de resterende envelop grondslagerosie en de middelen voor de
aanschafsubsidie tweedehands EV.
Het slechte nieuws:
* Ik kan niks vinden over mrb 2025. Gaan we dan inderdaad toch 25% betalen op vol elektrisch in tegenstelling tot het RTL lek?
* De 2de hands sepp regeling gaat toch niet verlengd worden (zoals ook al op FP heeft gestaan).

Hier ook nog veel vragen: https://www.autoblog.nl/n...elasting-op-phevs-6870437

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

sunib schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:27:
De officiele voorjaarsnota 2024 is nu uit. Ik heb 'm eens zitten lezen en het goede nieuws is dat de langere korting is opgenomen:

[...]

Het slechte nieuws:
* Ik kan niks vinden over mrb 2025. Gaan we dan inderdaad toch 25% betalen op vol elektrisch in tegenstelling tot het RTL lek?
Je quote het zelf:
De reeds bestaande tariefkorting in
de motorrijtuigenbelasting loopt per 1 januari 2026 af.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecological
Precedente schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:25:
Hallo Allemaal,
Ik wil graag elektrisch rijden vanwege het gemak, de rust en ook een beetje het milieu. Gezien mijn eisen kom ik dan particulier op een tweedehandse prijs van 35-40k uit. Op dit moment staat een Enyaq iV80 op de eerste plek in mijn verlanglijstje. Ik rijd dagelijks zo'n 80km retour en zit daarbij bijna 2 uur in de auto.

Ik heb alleen hulp nodig bij het verantwoorden van zo'n grote uitgaven, wat natuurlijk super persoonlijk is, maar wil graag jullie inzichten. Op dit moment rijd ik in een auto van 12,5k welke het nog prima doet, niet mijn voorkeursauto maar het rijd. Minpunten: schakel mij suf, ik ben lang en kan niet lekker zitten met kind achter mij, leeftijd (2014). Pluspunten: ruimte, goedkoop (weinig onderhoud tot nu toe), redelijk zuinig.

Ergens vind ik het zonde om deze auto weg te doen en voor 20-25% van mijn spaargeld een, voor mij, dure auto te kopen. Voor de mensen hier die deze beslissing ook gemaakt hebben. Hoe hebben jullie dit gedaan en met welke beweegredenen?

Wat mij betreft is de beste oplossing een Model 3/Y, je kan dan zelfs nieuw kijken. Buiten de vooroordelen die veel mensen hebben, raad ik aan om naar een Service Center te gaan en jezelf te te verrassen. :D

Voor pak en beet 40k heb je nieuwe Model Y, of nog goedkoper een Model 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunib
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18-09 21:22
Dank @Hooglander1, allicht was de 25% voor volgend jaar nog een plan en hoeft daar verder nu geen wet voor aangepast te worden.
Ik heb een Enyaq nieuw gekocht 2 jaar geleden: het rijd heerlijk en heb er nog geen problemen mee gehad. Kwa geld is het nu allemaal best goedkoop (de afschrijving zie je gelukkig niet :/ ), maar dat zal komende jaren nog verder moeten blijken. Met alles wat ik zie/hoor zou ik je ook zeker wel aanraden om een Tesla te overwegen. Dikke kans dat ik dat nu zelf zou kiezen, zeker nu die model Y net onder de subsidie grens zit.

Niet elektrisch hoef ik niet meer, het is zoveel comfortabeler en ook nog eens een beetje beter voor de wereld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Hallo Allemaal,

Zoek je een reden om een andere auto te kopen, of vind je degene die je nu rijdt echt niet meer goed? Want je verhaal klinkt er een beetje tussenin, aan de ene kant geef je wat redenen waarom je huidige auto niet meer aan je eisen voldoet. Maar tegelijkertijd breng je het op een manier dat ie eigenlijk nog prima voldoet, en je vooral naar een reden op zoek bent om die EV te verantwoorden. En in het 2e geval zou ik nog een paar jaar door rijden, er komt nu steeds meer op de markt en de prijzen lijken in een daling te zitten.

En wat de keuze voor EV betreft, heb je een eigen oprit? Want met dagelijks 80km zul je hem toch een paar keer per week op willen laden en dan is een publieke paal al snel lastig.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Precedente
(jarig!)
redwing schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:46:
[...]

Zoek je een reden om een andere auto te kopen, of vind je degene die je nu rijdt echt niet meer goed? Want je verhaal klinkt er een beetje tussenin, aan de ene kant geef je wat redenen waarom je huidige auto niet meer aan je eisen voldoet. Maar tegelijkertijd breng je het op een manier dat ie eigenlijk nog prima voldoet, en je vooral naar een reden op zoek bent om die EV te verantwoorden. En in het 2e geval zou ik nog een paar jaar door rijden, er komt nu steeds meer op de markt en de prijzen lijken in een daling te zitten.

En wat de keuze voor EV betreft, heb je een eigen oprit? Want met dagelijks 80km zul je hem toch een paar keer per week op willen laden en dan is een publieke paal al snel lastig.
Hier leg je wel mooi de vinger op de zere plek. Speelt zeker een beetje FOMO in mee door het missen van eventuele belastingvoordelen. In mijn TCO berekeningen maken die op dit moment nog het verschil. Dus jaartjes wachten lijkt mij niet perse de beste optie. Ik heb gelukkig een eigen oprit ja.

Betreft de Model Y of de Enyaq; vind ik de Enyaq toch mooier en er passen meer bananendozen in :+ . Met een baby en een peuter is alle extra ruimte fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12:57
Hallo Allemaal,

Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje.
Mijn argumenten zijn alleen iets sterker:

- Met de maxi-cosi achterin zit mijn vrouw tegen de voorruit
- elk jaar wel iets moeten vervangen of repareren voor de keuring (doe ik zelf dus kost voornamelijk tijd.
- 18 jaar oud

Daarentegen is de afschrijving 0 en kan ik bijna niet goedkoper rijden (rijdt wel 1 op 13), maar MRB = 33€ p/m
Verzekering 26€ p/m
Benzine = 300€ p/m

Het gaat een hap uit je vermogen zijn.

Wat wel positief is dat de auto wel een stuk veiliger zal zijn, ook voor je kind.
En vooral in mijn geval: veel luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Precedente schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 12:03:
[...]
Hier leg je wel mooi de vinger op de zere plek. Speelt zeker een beetje FOMO in mee door het missen van eventuele belastingvoordelen. In mijn TCO berekeningen maken die op dit moment nog het verschil. Dus jaartjes wachten lijkt mij niet perse de beste optie. Ik heb gelukkig een eigen oprit ja.

Betreft de Model Y of de Enyaq; vind ik de Enyaq toch mooier en er passen meer bananendozen in :+ . Met een baby en een peuter is alle extra ruimte fijn.
Maar welke belastingvoordelen blijven er nog over? Want je krijgt nu SEPP, maar als je een jaar wacht zijn de EVs die paar k ook wel goedkoper geworden. MRB is nog leuk voor een paar jaar, maar de huidige plannen zorgen er voor dat je daarna juist meer MRB gaat betalen (EV is zwaarder). De TCO verschillen zullen dan vooral zitten in de brandstof-kosten en onderhoud, waarbij je al aangeeft dat dat laatste bij je huidige auto al laag is en iets dat je waarschijnlijk dus weinig voordelen zal geven.

En kijk je ook niet stuk op die bagageruimte, in die Y past je maxi-cosi/buggy, en andere spullen die je nodig hebt, gewoon achterin. Puur om die bagage-ruimte zou ik dus de Y niet snel laten vervallen. Kijk ook daarbij naar wat je minimaal nodig hebt en niet naar wat een andere auto eventueel nog extra heeft. Je zult het voordeel van die extra ruimte nl. maar zelden merken.

En dat de Enyaq mooier is ben ik het helemaal mee eens, maar ik vind van de Tesla's dan ook alleen de Model S mooi :+

En verder bekijk ik je vraag nu vooral heel praktisch, maar een auto kopen is vaak ook veel emotie en daarvan weet je alleen zelf hoe graag je toch een andere auto wilt hebben.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
[...]

In een Tesla Model Y passen meer bananendozen.
YouTube: Tesla Model Y LR banana box test

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
elektriekert schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 12:04:
[...]

Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje.
Mijn argumenten zijn alleen iets sterker:

- Met de maxi-cosi achterin zit mijn vrouw tegen de voorruit
- elk jaar wel iets moeten vervangen of repareren voor de keuring (doe ik zelf dus kost voornamelijk tijd.
- 18 jaar oud

Daarentegen is de afschrijving 0 en kan ik bijna niet goedkoper rijden (rijdt wel 1 op 13), maar MRB = 33€ p/m
Verzekering 26€ p/m
Benzine = 300€ p/m

Het gaat een hap uit je vermogen zijn.

Wat wel positief is dat de auto wel een stuk veiliger zal zijn, ook voor je kind.
En vooral in mijn geval: veel luxe.
dit lijkt mij een overdrijving niet? ik heb potdikkie een citroen C1 en met de maxicosi achterin zit mijn vrouw gewoon normaal.

nieuwer/luxer/groter is natuurlijk fijn maar hoeveel wil je rijden en uitgeven? ik ga waarschijnlijk een hyundai ioniq 28 kwh (~2016, 12k ofzo) of een Nissan Leaf 40 kwh (~2017, 11-12k) kopen. en ja ik ben me bewust van de nadelen van een ChaDeMo poort enzo maar dat neem. ik voor lief. Vind 12k voor een fijne elektrische wagen echt niet gek meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:11
Ik reed in een demo-model (sjoemel)diesel die al zo'n 11 jaar oud was, ondanks regulier onderhoud bij de dealer begon de wagen de gebruikelijke mankementen te vertonen plus zat er een distributieriem vervanging (KA-CHING) aan te komen. Dus leek het verstandig om naar wat anders uit te kijken.

Dus beweegredenen;
Toen huidige auto vervangen + de enige vereiste: het moest een ev worden. Stukje idealisme ook o.a..

Hoe we het gedaan hebben;
Na overleg met vrouwlief besloten om toch maar voor nieuw te gaan ipv een demo of 2dehands. Mooie prijs qua inruil gekregen, flink deel van het spaargeld gebruikt en nog een beetje van de bank geleend.
En als de voorjaarsnota er door komt dan zijn we zelfs spekkoper. ;)

Uiteraard is een auto altijd een desinvestering, tis dat we 'em 'nodig' hebben, een stukje luxe bedient dus is het ook wat een gek er voor (uit)geeft. Maar linksom of rechtsom wordtie minder waard.
Denk dat het daarom erg persoonlijk is voor een ieder want jij gebruikt 20 a 25% van je spaargeld en hier was dat een stuk meer om maar een voorbeeld te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Hallo Allemaal,

Ik begrijp dat je compacte benzineauto nu 10 jaar oud is en nog redelijk goed.
Natuurlijk gaan de onderhoudskosten nu rustig aan stijgen en eventueel krijg jezelfs eens een grotere tegenvaller (koppeling, distributieriem, schokdempers, remschijven,...)

En ja, een oude kleine auto vervangen door een recentere grote auto zal altijd wat geld kosten.
Ik betwijfel of je daar 35-40k aan moet uit geven, zeker omdat er nu overal wordt geschreven dat er te veel EV's tweedehands op voorraad zijn. Wat tijd steken in het zoeken naar een goed aanbod kan de moeite lonen. En flexibel zijn in je keuze kan natuurlijk ook wat geld schelen.

En hoe zwaar die uitgave weegt moet je natuurlijk zelf uit maken, het is moeilijk voor anderen om te weten waarvoor je spaart en of je daarvoor andere dingen moet gaan wegstrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Fr33z schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 12:52:
[...]

dit lijkt mij een overdrijving niet? ik heb potdikkie een citroen C1 en met de maxicosi achterin zit mijn vrouw gewoon normaal.

nieuwer/luxer/groter is natuurlijk fijn maar hoeveel wil je rijden en uitgeven? ik ga waarschijnlijk een hyundai ioniq 28 kwh (~2016, 12k ofzo) of een Nissan Leaf 40 kwh (~2017, 11-12k) kopen. en ja ik ben me bewust van de nadelen van een ChaDeMo poort enzo maar dat neem. ik voor lief. Vind 12k voor een fijne elektrische wagen echt niet gek meer.
Dat is inderdaad een overdrijving, maar de stoel moet wel een 7cm naar voren toe. Het is een 206je

Ik heb een Enyaq op het oog. Ik moet zeggen dat ik de ID.7 er ook wel goed uit vind zijn maar die prijzen zij naar mijn idee wat steviger.

Mocht het de Enyaq worden dan wel de 80kWh batterij, en dan ga ik wel voor een sportline uitvoering.

Dus bij mijn eisen hoort ook een bepaald kostenplaatje.
Eigenlijk moet ik gewoon niet zeiken als ik het geld ervoor heb, maar ergens voelt het toch als een onverstandige uitgave, het is tenslotte en stuk blik wat het merendeel van de tijd stil staat :Y

Edit:
Mijn eerste auto was 250€
Mijn tweede auto : 4500€ huidig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
elektriekert schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:59:
[...]

Dat is inderdaad een overdrijving, maar de stoel moet wel een 7cm naar voren toe. Het is een 206je

Ik heb een Enyaq op het oog. Ik moet zeggen dat ik de ID.7 er ook wel goed uit vind zijn maar die prijzen zij naar mijn idee wat steviger.

Mocht het de Enyaq worden dan wel de 80kWh batterij, en dan ga ik wel voor een sportline uitvoering.

Eigenlijk moet ik gewoon niet zeiken als ik het geld ervoor heb, maar ergens voelt het toch als een onverstandige uitgave, het is tenslotte en stuk blik wat het merendeel van de tijd stil staat :Y

Edit:
Je zal die trend dat een nieuwe auto je telkens zowat 10-20 keer zo veel kost als de vorige toch ergens moeten aftoppen.
Anders ben je binnen een jaar of 7 aan het zoeken naar een Rolls of Bentley...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Precedente
(jarig!)
Bedankt voor alle reacties! Goed om te lezen dat andere de overweging gemaakt hebben of nog moeten maken en in hetzelfde schuitje zitten.

De tweedehands EV markt loopt vol met EV’s zoals de Zoë, Nio en Micra’s. De markt van iets meer bereik zoals de Enyaq 80, Ioniq 5 en dergelijk is veel minder groot en volgens mij gaan die auto’s nog best snel over de toonbank tweedehands.

Toch voelt het alsof ik snel een beslissing moet maken, niet vanwege de subsidie. Maar omdat er nu nog een paar jaartjes korting is op de MRB. Daarna zal er wel iets of wat andere korting komen. Maar nu vallen de kosten over het algemeen nog best mee maandelijks. Dus sneller lijkt dan beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Precedente schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:38:
Bedankt voor alle reacties! Goed om te lezen dat andere de overweging gemaakt hebben of nog moeten maken en in hetzelfde schuitje zitten.

De tweedehands EV markt loopt vol met EV’s zoals de Zoë, Nio en Micra’s. De markt van iets meer bereik zoals de Enyaq 80, Ioniq 5 en dergelijk is veel minder groot en volgens mij gaan die auto’s nog best snel over de toonbank tweedehands.

Toch voelt het alsof ik snel een beslissing moet maken, niet vanwege de subsidie. Maar omdat er nu nog een paar jaartjes korting is op de MRB. Daarna zal er wel iets of wat andere korting komen. Maar nu vallen de kosten over het algemeen nog best mee maandelijks. Dus sneller lijkt dan beter.
De korting zal wel komen door het verschil in kost aan tanken versus thuis laden.

Als je wat afstanden doet, is dat best een belangrijk verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
elektriekert schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:59:
[...]

Edit:
doe het bedrag keer 5 en je hebt een Jaguar i pace, nog grotere accu dan die Enjak en toch wat goedkoper. Of een Kona voor 20k of of. of... Als je geld wilt uitgeven zijn er genoeg opties ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Tommie12 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:06:
[...]

Je zal die trend dat een nieuwe auto je telkens zowat 10-20 keer zo veel kost als de vorige toch ergens moeten aftoppen.
Anders ben je binnen een jaar of 7 aan het zoeken naar een Rolls of Bentley...
Haha, dat had ik ook al in mijn hoofd zitten _O- _O- , dat moet wel op gaan houden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Fr33z schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:06:
[...]

doe het bedrag keer 5 en je hebt een Jaguar i pace, nog grotere accu dan die Enjak en toch wat goedkoper. Of een Kona voor 20k of of. of... Als je geld wilt uitgeven zijn er genoeg opties ;-)
Ja klopt,maar een I-pace vind ik niet mooi, de kosten van onderhoud zullen ongetwijfeld hoger zijn (is een vermoeden) en het laden schijnt een dingetje te zijn.

Ik ben verder niet van plan om boven mijn stand te gaan leven, ben maar een "simpele" arbeider

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Fr33z schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:06:
[...]

Ondanks die grotere accu is het bereik lager en het laden langzamer, iets om rekening mee te houden voor je lange afstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:11
Sja.

https://www.ad.nl/binnenl...-te-veel-gedoe~a7f7fa20b/

'Grappige' reacties eronder ook, met popcorn goed te doen.

Maar goed, dit herken ik o.a. dus niet zo:
De houding ten aanzien van elektrisch rijden lijkt te polariseren: elektrisch rijden wordt normaler en frequenter, maar er is ook een steeds groter wordende groep mensen die zich afzet tegen deze trend, constateert de autovereniging.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Zjanzjak schreef op woensdag 17 april 2024 @ 10:25:
Sja.

[...]
Elektrisch rijden wordt/is wel steeds meer iets wat alleen interessant is voor de hoge inkomen groepen. Als je een eigen oprit/parkeerplaats hebt en je kan laden met je zonnepanelen/dynamisch energiecontract, dan zijn de variabele kosten erg laag en het comfort erg hoog ten opzichte van ICE.

Als je openbaar moet laden, dan is het vaak gezeik met je buren die ook EV of PHEV rijden en "vechten" om de laadpunten. Daarnaast is openbaar laden 10-40 cent/kWh duurder dan thuis laden afhankelijk van welke gemeente je woont en welke laadpas je gebruikt. Daarmee is het onhandiger en nauwelijks goedkoper dan benzine. Als je straks ook nog meer MRB moet gaan betalen dan de ICE alternatief, snap ik wel dat je niet voor EV kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Z___Z schreef op woensdag 17 april 2024 @ 10:34:
[...]

Elektrisch rijden wordt/is wel steeds meer iets wat alleen interessant is voor de hoge inkomen groepen. Als je een eigen oprit/parkeerplaats hebt en je kan laden met je zonnepanelen/dynamisch energiecontract, dan zijn de variabele kosten erg laag en het comfort erg hoog ten opzichte van ICE.

Als je openbaar moet laden, dan is het vaak gezeik met je buren die ook EV of PHEV rijden en "vechten" om de laadpunten. Daarnaast is openbaar laden 10-40 cent/kWh duurder dan thuis laden afhankelijk van welke gemeente je woont en welke laadpas je gebruikt. Daarmee is het onhandiger en nauwelijks goedkoper dan benzine. Als je straks ook nog meer MRB moet gaan betalen dan de ICE alternatief, snap ik wel dat je niet voor EV kiest.
Vaak hebben mensen met een hoger inkomen ook een eigen oprit, en men heeft het geld ervoor.
Niet zo heel vreemd dus.

In mijn dorp waar ik woon hebben wij een laadpaal voor de deur en 2 laadpalen in een straal van 100 meter.
Dat valt dus tegen.
Hier in de straat zijn er 2 EV rijders die alleen gebruik kunnen maken van de laadpaal, echter is er maar 1 plek bij de laadpaal voor een EV. De tweede sticker die er later bij is gekomen had iemand 3 dagen later alweer verwijderd, wat ergens wel begrijpelijk is met het parkeerplek tekort wat hier ook al heerst.

Iets heel anders:

Zojuist kwam ik erachter dat er een flink prijsverschil van autoverzekering tussen stad en dorp.
Enyaq 80 kost mij in de stad allrisk 84€ en in ons dorp 61€, niet geheel vreemd natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
[...]

Disclaimer: Ik heb een Model 3.

Maar, een Y is ook zeker zuiniger dan een Enyaq, uit de tests van Bjorn +- 20-50Wh/km. Scheelt zo 1000kWh per jaar aan stroom bij 80km per dag * 260 werkdagen.

https://docs.google.com/s...7kwgjE/edit#gid=735351678

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Nu online
[...]

Of een lieve werkgever hebben die "gewoon" laadpalen bijbouwt voor eenieder werknemer die EV gaat rijden en daar goedkope stroom uit tapt voor je :). Realiseer me wel dat ook dat niet voor iedereen het geval is. Maar is wel wat wij doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Mar.tin schreef op woensdag 17 april 2024 @ 10:58:
[...]

Of een lieve werkgever hebben die "gewoon" laadpalen bijbouwt voor eenieder werknemer die EV gaat rijden en daar goedkope stroom uit tapt voor je :). Realiseer me wel dat ook dat niet voor iedereen het geval is. Maar is wel wat wij doen.
Aardig van je werkgever. Houd er wel rekening mee dat de Belastingdienst het opladen van een privé auto op het werk als loon ziet. Als dit niet gemeld wordt kan er tot 7 jaar terug een naheffing (met boete) worden opgelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Nu online
alexbl69 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 11:31:
[...]

Aardig van je werkgever. Houd er wel rekening mee dat de Belastingdienst het opladen van een privé auto op het werk als loon ziet. Als dit niet gemeld wordt kan er tot 7 jaar terug een naheffing (met boete) worden opgelegd.
Het door jou aangehaalde artikel voelt als heel veel paragrafen om gewoon te stellen dat er door werknemers met een privé auto afgerekend moet worden voor stroom, of het uit de WKR moet komen. ;). één van beiden is natuurlijk gewoon het geval. O+ Goedkoop =/= Gratis

Wél zorgen we dus gewoon voor voldoende laadmogelijkheden waar nodig. We zijn een productiebedrijf, en lang niet iedereen die met de auto komt heeft een oprit.

[ Voor 11% gewijzigd door Mar.tin op 17-04-2024 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:28
alexbl69 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 11:31:
[...]
Die eindheffing is dan wel voor de werkgever. Dure grap.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:28
[...]

Ik denk juist dat het ook meer en meer interessant wordt voor de niet-hoge inkomens. Ze worden steeds goedkoper in aanschaf als occasion. Richting einde van dit jaar komen véél Model 3’s op de markt, eindelijk een echt goede EV met fatsoenlijk bereik voor relatief scherpe prijs. Ook de korting en duidelijkheid omtrent MRB en de benzineprijs en extra accijns per 1-1-25 zal een EV aantrekkelijker maken qua kosten.

Wat betreft het aantal laadpalen en de grote prijsverschillen ben ik het met je eens. Daar zijn nog stappen te maken als mensen zonder eigen paal ook massaal aan de EV moeten. Tuurlijk kan je openbaar ook voordelig laden, maar het is gewoon te omslachtig voor de gewone gebruiker.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Nu online
VidaR-9 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 11:48:
[...]

Ik denk juist dat het ook meer en meer interessant wordt voor de niet-hoge inkomens. Ze worden steeds goedkoper in aanschaf als occasion. Richting einde van dit jaar komen véél Model 3’s op de markt, eindelijk een echt goede EV met fatsoenlijk bereik voor relatief scherpe prijs. Ook de korting en duidelijkheid omtrent MRB en de benzineprijs en extra accijns per 1-1-25 zal een EV aantrekkelijker maken qua kosten.

Wat betreft het aantal laadpalen en de grote prijsverschillen ben ik het met je eens. Daar zijn nog stappen te maken als mensen zonder eigen paal ook massaal aan de EV moeten. Tuurlijk kan je openbaar ook voordelig laden, maar het is gewoon te omslachtig voor de gewone gebruiker.
Meer gebruikers zal ook wel meer eenvoud afdwingen denk ik, immers als "iedereen" het "moet" snappen kan het niet anders dan dat het eenvoudiger en transparanter zal moeten worden. Voor de semi-enthousiasteling is een "stapel apps en pasjes" wel te doen, maar veel mensen zullen gewoon ergens een betaalpas langs willen kunnen halen denk ik zo.

Viel mij trouwens erg mee dat we op 30% van alles nieuw nu BEV is, en het wagenpark al 5+% volledig BEV is.

https://duurzamemobilitei...ch-vervoer/personenauto-s

Best wel een boel vind ik. Samen met de PHEV's zitten we op 44%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Zjanzjak schreef op woensdag 17 april 2024 @ 10:25:
Sja.

[...]
Ik zit op wat vroeger het Tuf-Tuf-Club forum was. Ik herken dat wel. Daar zitten personen bij die he-le-maal niets met EVs hebben, die laden als een onoverkomelijk bezwaar en inbreuk in hun leefstijl vinden en die allemaal met de voet diep in het tapijt gedrukt in 8 uur op hun ski-vakantie in de Alpen willen zijn.
Die ga je ook niet overtuigen.

Van de andere kant moet er wel nog wat gebeuren voordat iedereen probleemloos met een EV kan rijden. Mensen die in flatgebouwen wonen, of zelfs in rijtjeshuizen met geen voortuin en alleen en stoep en een parkeerstrook, daarvan begrijp ik best dat die zoiets hebben van "ik kan mijn EV niet makkelijk en/of goedkoop opladen, waarom moet ik een EV?".
Natuurlijk kun je de parkeerplaats bij een flatgebouw volzetten met Type2-laders, maar die staan er nu nog niet, en als ze er moeten komen ligt de netbeheerder dwars want "stroomnet vol".
Of zoals bij een collega van mij, appartementencomplex met eigen parkeerplaatsen, VVE wil geen laadpalen want EVs zijn een brandrisico (en ja, daar heeft de brandweer dan ook weer wat over te zeggen, of het nu klopt of niet).

Er moet nog wel wat veranderen voordat dit soort aanloopproblemen opgelost is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
Maasluip schreef op woensdag 17 april 2024 @ 12:09:
[...]

Ik zit op wat vroeger het Tuf-Tuf-Club forum was. Ik herken dat wel. Daar zitten personen bij die he-le-maal niets met EVs hebben, die laden als een onoverkomelijk bezwaar en inbreuk in hun leefstijl vinden en die allemaal met de voet diep in het tapijt gedrukt in 8 uur op hun ski-vakantie in de Alpen willen zijn.
Die ga je ook niet overtuigen.

Van de andere kant moet er wel nog wat gebeuren voordat iedereen probleemloos met een EV kan rijden. Mensen die in flatgebouwen wonen, of zelfs in rijtjeshuizen met geen voortuin en alleen en stoep en een parkeerstrook, daarvan begrijp ik best dat die zoiets hebben van "ik kan mijn EV niet makkelijk en/of goedkoop opladen, waarom moet ik een EV?".
Natuurlijk kun je de parkeerplaats bij een flatgebouw volzetten met Type2-laders, maar die staan er nu nog niet, en als ze er moeten komen ligt de netbeheerder dwars want "stroomnet vol".
Of zoals bij een collega van mij, appartementencomplex met eigen parkeerplaatsen, VVE wil geen laadpalen want EVs zijn een brandrisico (en ja, daar heeft de brandweer dan ook weer wat over te zeggen, of het nu klopt of niet).

Er moet nog wel wat veranderen voordat dit soort aanloopproblemen opgelost is.
scheelt wel weer dat wintersport een uitstervende hobby is ;-) elk jaar minder sneeuw en meer dorpjes/regio's die wat anders moeten bedenken want wintersport verdwijnt waar je bij staat.

over dat opladen: ik blijf het bezopen vinden dat publiek laden zulke slechte tarieven heeft. stroom kost max 5-10 ct/kwh, met belasting zit je dan rond de 25 ct/kwh. Tuurlijk wil de laadpaalboer ook iets verdienen maar het lijkt me goed dit anders te gaan doen en bijv te zeggen dat er max 5 ct/kwh op de stroomprijs mag oid. Want publiek laden voor 50 ct/kwh is EN diefstal EN duurder dan benzine rijden zowat dus ja, dan gaat de transitie niet hard nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Fr33z schreef op woensdag 17 april 2024 @ 12:22:
[...]

scheelt wel weer dat wintersport een uitstervende hobby is ;-) elk jaar minder sneeuw en meer dorpjes/regio's die wat anders moeten bedenken want wintersport verdwijnt waar je bij staat.

over dat opladen: ik blijf het bezopen vinden dat publiek laden zulke slechte tarieven heeft. stroom kost max 5-10 ct/kwh, met belasting zit je dan rond de 25 ct/kwh. Tuurlijk wil de laadpaalboer ook iets verdienen maar het lijkt me goed dit anders te gaan doen en bijv te zeggen dat er max 5 ct/kwh op de stroomprijs mag oid. Want publiek laden voor 50 ct/kwh is EN diefstal EN duurder dan benzine rijden zowat dus ja, dan gaat de transitie niet hard nee.
Iets met vrije markten...

Als je de winstmarge te veel beperkt, dan zet niemand die palen nog.
Al die paaloperators schrijven nog rode cijfers, dus die moeten continu financiering vinden.
Als zo'n paal niet in een redelijke termijn terugverdiend is, dan kunnen die bedrijven er gewoon geen extra plaatsen.

Ik schat dat een publieke paal zowat 2500€ kost, en rekening houdend met mogelijke beschadiging en kosten wil je dan ca 100€ pm aan winst boeken om de paal afgeschreven te krijgen.

Neem nu dat elke paal zowat 50 kWh per dag gemiddeld levert, dan is dat 1500 kWh/maand.
Dus er moet netto 6ct per kWh verdiend worden gewoon om de paal. Maar er komen nog kosten bij voor roaming, IT etc.

De vraag is of je per paal ook 50kWh per dag gaat kunnen leveren. Ik denk dat het wel eens minder zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Fr33z schreef op woensdag 17 april 2024 @ 12:22:
[...]
Probleem is dat er ook nog best wat vandalisme is met die laadpalen. En als de laadpaal zelf er niet half uit gereden wordt dan zet iemand er wel een ICE neer zodat de laadpaalboer geen inkomsten meer heeft, of leggen er een berg zand of stenen voor (hier was bijv. 1 laadpaal ruim 4 weken niet te gebruiken).
Pagina: 1 ... 315 ... 370 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic