Maasluip schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 09:09:
[...]
En met 30 kun je ook een kind doodrijden, dus wat is je punt? Dat je goed zit als je niet harder dan de maximum snelheid rijdt?
Ik zou eerder denken dat eigen inzicht een stuk belangrijker is. Ik ken genoeg 30km wegen waar 32 km/h rijden echt geen probleem is. Ik ken ook wegen waar ik geen 30 km/h rij. Dus in zo verre ben ik er het volledig mee eens dat ik bij 32 km/h niet aan mijn jassie getrokken hoef te worden.
Maar het werkt ook andersom. Toevallig vanmorgen in mijn Tesla op de provinciale weg (buiten bebouwde kom, 80 km/h, geen gekke dingen aan de hand, exact dezelfde weg met dezelfde inrichting als gisteren) rij ik op de autopilot gaat de auto opeens in de ankers. Goed, dat doet hij wel eens omdat hij een fictieve schim ziet (dank u wel rijhulpsystemen, de auto gaat vaker nodeloos op de rem dan dat hij mij voor een ongeval behoedt), dus even de voet op het gas erbij en na 5 seconden weer loslaten. Nee, hij remt weer. Waarom?
Staat er (50) op het scherm. Denkt de auto dus dat ik niet harder dan 50 mag op de provinciale weg. Waarom? En dat bleef zo zelfs nadat ik bij de volgende verkeerslichten linksaf ging. Nogmaals, waarom?
En volgens de nieuwe EU regels moet je dan dus een waarschuwing krijgen. En die zal dus doorgaand te horen zijn omdat de auto incorrect denkt dat ik maar 50 mag.
Wat dat betreft schieten die rijhulpsysteem echt wel te ver door.
Tjah, ik begrijp dat je dit denkt, maar we weten ondertussen heel goed dat mensen eigenlijk niet gebouwd zijn om gevaar goed in te schatten, niemand niet. Hoe goed iedereen ook denkt dat die zelf is in het verkeer.
Het interview met deze Professor kan ik dan ook heel erg aanraden:
https://open.spotify.com/...ampja?si=4750277797d9483c
Het is eigenlijk bizar hoe irrationeel we zijn met het verkeer. We houden ook ooit in NL een mindset van "stop de kindermoord", maar het lijkt om te slagen te zijn in: "MIJN VRIJHEID".
Dit is natuurlijk niet persoonlijk, maar ik stoor me er echt aan dat zoveel mensen het een recht vinden om te hard te rijden. Ik ben echt niet roomser dan de Paus, en ook ik druk het gaspedaal (wat eigenlijk geen gaspedaal is meer) iets te ver in.
Wellicht komt het doordat ik als kind een ander kind onder een vrachtwagen heb zien liggen, maar verkeersveiligheid is voor mij een onderwerpr waar ik me al decennia lang in verdiep, en hoe we als maatschappij met levens omgaan, is voor mij niet te begrijpen.
Wanneer over 30 jaar (of wellicht eerder) zelf rijdende auto's gemeengoed zijn, kijken we terug waarom we zoveel mensen dood hebben laten gaan in het verkeer, terwijl dat helemaal niet nodig is.
Technologie heeft ook tijd nodig om beter te worden, mijn verkeersbordenherkenning op mijn auto is ook desastreus. maar goed, dan piept die maar een paar keer teveel. Met de volgende update is het waarschijnlijk een stuk beter. De kleine ongemakken neem ik voor lief, en ik kan niet wachten tot we een veiligere samenleving weer krijgen waar kinderen weer buiten kunnen spelen.