Klopt en hun volume stijgt. En daar draait het om gaf je aan
Ik raad je aan om je iets meer te verdiepen in de manieren die China er op na houdt. Want als je dat zou doen, zou je deze 2 nooit op deze manier aan elkaar gelijk proberen te stellen.Tommie12 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:22:
[...]
De autobouwers draaien pas winst als ze volumes kunnen draaien, en ze verliezen allemaal volume in China. VW en Toyota op kop.
Dat maakt dat ze het nog moeilijker gaan krijgen om competitief te zijn op de markt.
En je kan blijven roepen dat de Chinezen steun geven, dat doet Europa ook aan zijn autobouwers.
Het verschil is dat de verkopen in China nog steeds met winst waren, zonder speciale steun van onze overheden. Want een belangrijke reden waarom auto's hier duur zijn is omdat er zoveel belasting op wordt geheven niet omdat ze zo duur zijn om te bouwen. Andersom worden de auto's echter wel met verlies verkocht, alleen wordt dat gecompenseerd door de Chinese overheid (veelal indirect). Die 2 dingen zijn echt niet met elkaar te vergelijken.Feit is dat China voor VW heel lang een belangrijke markt was. En ook bizar dat ze daar een auto een pak goedkoper verkochten dan in Europa.
En nu de Chinezen hetzelfde doen in Europa is het ineens 'unfaire' competitie?
Als voorbeeld van de kosten, mijn huidige Ford heb ik in Amerika gekocht en toen ik hem geïmporteerd had (als inboedel) waren de kosten ongeveer de helft als dat ik eenzelfde auto hier gekocht had. En die worden in Amerika ook echt niet met verlies verkocht.
Keep on dreaming en ik spreek je in deeltje 10 welDe realiteit is dat de europese bouwers hebben liggen slapen en hun supply chain voor batterijen niet opgebouwd hebben, en daar nu enorme achterstand op hebben.
[removed]
Belastingvoordeel verlengd
https://www.rtl.nl/nieuws...che-auto-kabinet-verlengt
Hoorde dit vanochtend ook op het nieuws, nu nog bevestiging vanuit de politiek zelf want ben benieuwd hoe dit nieuws valt bij de kabinets-formatie. PVV, BBB en in mindere mate NSC zijn nou niet echt voorstanders van de huidige regeling en die wordt dus 'verlengd'.niki_lauda schreef op woensdag 10 april 2024 @ 07:29:
Belastingvoordeel verlengd
Verlengd tussen aanhalingstekens want;
Wel wordt de belastingkorting de komende jaren alsnog langzaam afgebouwd. Vanaf 2026 gaan elektrische rijders 60 procent wegenbelasting betalen, vanaf 2029 wordt dat 65 procent en vanaf 2031 verdwijnt de korting dan alsnog helemaal.
Maar goed, iets is beter dan niets.
Persoonlijk is het iig mooi meegenomen, in mijn eigen berekeningen en financiën-huishouding was ik er wel vanuit gegaan dat er in 2026 de volle mep betaald diende te worden qua MRB.
Het werd tijd dat er eens een besluit over genomen werd, want 100% tarief als ware een BEV een benzinewagen is niet reëel. Dat zou dan vanaf 2026 zijn. En mensen kopen auto's toch met een langere horizon dan twee jaar, dus dit begon steeds meer boven de markt te hangen.
Ik ben het er ook mee eens dat BEV-rijders (zoals ik) ook eens een keer wegenbelasting betalen, dat werd inmiddels wel tijd.
60% van het benzineauto-tarief is een reële maatstaf van heffing tarief. Ik heb al eens een rekensom gemaakt van het tarief van mijn Enyaq en dat komt, met 60%, ongeveer gelijkwaardig uit aan een Kodiaq. Een auto die qua omvang in gelijke klasse zit. Dus, laat het "voordeel" maar weg. We gaan nu gewoon de komende jaren een reëel tarief betalen.
Tegen 2031 zal men hopen het "betalen naar gebruik" te hebben ingevoerd. In ieder geval een goede basis om verder te investeren in elektrische wagens de komende jaren.
Nog even wachten op de voorjaarsnota, maar dit nieuws stemt mij wel hoopvol.
Ik ben het er ook mee eens dat BEV-rijders (zoals ik) ook eens een keer wegenbelasting betalen, dat werd inmiddels wel tijd.
60% van het benzineauto-tarief is een reële maatstaf van heffing tarief. Ik heb al eens een rekensom gemaakt van het tarief van mijn Enyaq en dat komt, met 60%, ongeveer gelijkwaardig uit aan een Kodiaq. Een auto die qua omvang in gelijke klasse zit. Dus, laat het "voordeel" maar weg. We gaan nu gewoon de komende jaren een reëel tarief betalen.
Tegen 2031 zal men hopen het "betalen naar gebruik" te hebben ingevoerd. In ieder geval een goede basis om verder te investeren in elektrische wagens de komende jaren.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Wel erg jammer dat de rekening hiervoor bij de plug-inhybriderijders wordt neergelegd. Die auto's beginnen net een beetje door te dringen in de tweedehandsmarkt, en in tegenstelling tot de leaserijders die vaak de eerste bezitters waren (en de brandstofrekening vaak totaal niet interesseert, ze reden alleen plug-in omdat die in de lease goedkoper was), doen de bezitters van een gebruikte plug-in over het algemeen wel hard hun best om zoveel mogelijk elektrisch te rijden.JanHenk schreef op woensdag 10 april 2024 @ 08:59:
Het werd tijd dat er eens een besluit over genomen werd, want 100% tarief als ware een BEV een benzinewagen is niet reëel. Dat zou dan vanaf 2026 zijn. En mensen kopen auto's toch met een langere horizon dan twee jaar, dus dit begon steeds meer boven de markt te hangen.
60% van het benzineauto-tarief is een reële maatstaf van heffing. Ik heb al eens een rekensom gemaakt van het tarief van mijn Enyaq en dat komt, met 60%, ongeveer gelijkwaardig uit aan een Kodiaq. Een auto die qua omvang in gelijke klasse zit. Dus, laat het "voordeel" maar weg. We gaan nu gewoon de komende jaren een reëel tarief betalen.
Hier zou de regering nog wat langer over na moeten denken.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Tja, wat is het alternatief waar ze snel geld kunnen pinnen? Ze hebben het al bij de Expats geprobeerd, maar daar kwam zoveel (terechte) backlash over dat ze dat snel hebben ingetrokken.
Beetje korte termijn actie weer als je het mij vraagt.
Beter nieuws was geweest: “overheid voegt categorie toe voor EVs in wegenbelastingtabel”
Daar denken de particuliere bezitters van een plug-in hybride (die in tegenstelling tot de leaserijders wél hun best doen om zoveel mogelijk elektrisch te rijden) heel anders over.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik lees dat je nog steeds moet betalen voor het extra gewicht van de accu, de ingangsdatum is alleen iets opgeschoven. Dus aan de grondslag waarvoor je moet betalen is niets gewijzigd. Of dit nu mensen stimuleert om over te stappen naar een EV vraag ik mij af, alleen voor de huidige EV rijder is het positief.JanHenk schreef op woensdag 10 april 2024 @ 08:59:
60% van het benzineauto-tarief is een reële maatstaf van heffing. Ik heb al eens een rekensom gemaakt van het tarief van mijn Enyaq en dat komt, met 60%, ongeveer gelijkwaardig uit aan een Kodiaq. Een auto die qua omvang in gelijke klasse zit. Dus, laat het "voordeel" maar weg. We gaan nu gewoon de komende jaren een reëel tarief betalen.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Welke rekening??Andrehj schreef op woensdag 10 april 2024 @ 09:11:
[...]
Wel erg jammer dat de rekening hiervoor bij de plug-inhybriderijders wordt neergelegd. Die auto's beginnen net een beetje door te dringen in de tweedehandsmarkt, en in tegenstelling tot de leaserijders die vaak de eerste bezitters waren (en de brandstofrekening vaak totaal niet interesseert, ze reden alleen plug-in omdat die in de lease goedkoper was), doen de bezitters van een gebruikte plug-in over het algemeen wel hard hun best om zoveel mogelijk elektrisch te rijden.
Hier zou de regering nog wat langer over na moeten denken.
Dat is ook alleen maar ten opzichte van een uitgangspunt dat BEV voor 100% gewicht en tarief van een benzineauto worden aangeslagen. Iets wat m.i. überhaupt nooit realistisch is geweest. Het is maar net hoe je het brengt dus.
Ik vind het terecht dat ze ook PHEV 'omhoog' brengen, anders zouden ze veel interessanter worden dan BEV in de MRB. Nu komt het allemaal dichter bij elkaar (in vergelijkbare klasse).
Tot 2031 zekerheid is lang genoeg voor investeringen van nu en nog een paar jaar verder. Met name omdat men op het oog heeft om een heel nieuw stelsel in te voeren ('betalen naar gebruik').PeterZ(on) schreef op woensdag 10 april 2024 @ 09:29:
[...]
Ik lees dat je nog steeds moet betalen voor het extra gewicht van de accu, de ingangsdatum is alleen iets opgeschoven. Dus aan de grondslag waarvoor je moet betalen is niets gewijzigd. Of dit nu mensen stimuleert om over te stappen naar een EV vraag ik mij af, alleen voor de huidige EV rijder is het positief.
En toch zijn de reacties wat wisselend. Zelf ging ik sowieso naar een BEV, nadat ik in de afgelopen 5 jaar misschien net krap aan 5x in een niet BEV heb gereden. Ik lees nu echter ook alweer reactiess van collega's die een PHEV aan het overwegen waren, maar dan toch maar een niet EV nemen. Dit zijn veelal collega's die in het buitengebied wonen en ook wel eens zwaardere dingen moeten verslepen. Ik kan mij voorstellen dat in die gevallen een BEV veelal net niet voldoet.
Daarnaast kan je beter de MRB hetzelfde laten zijn voor benzine, diesel, LPG en EV en dan in de belasting van de brandstof sleutelen. Meer belasting op benzine/diesel/LPG, relatief minder op elektra. Dan wordt het vanzelf aantrekkelijker om de auto te laten staan of een EV te nemen. Op alle vlakken een win denk ik. Als ze dat nou ook nog eens zouden doen door de totale belasting te verhogen en dat extra geld in OV zouden stoppen, dan zou iedereen er uiteindelijk baat bij hebben. Maar dat soort denken is er helaas niet meer bij in de huidige politiek.
Daarnaast kan je beter de MRB hetzelfde laten zijn voor benzine, diesel, LPG en EV en dan in de belasting van de brandstof sleutelen. Meer belasting op benzine/diesel/LPG, relatief minder op elektra. Dan wordt het vanzelf aantrekkelijker om de auto te laten staan of een EV te nemen. Op alle vlakken een win denk ik. Als ze dat nou ook nog eens zouden doen door de totale belasting te verhogen en dat extra geld in OV zouden stoppen, dan zou iedereen er uiteindelijk baat bij hebben. Maar dat soort denken is er helaas niet meer bij in de huidige politiek.
[ Voor 37% gewijzigd door Caelorum op 10-04-2024 09:45 ]
Dat de MRB van de plug-ins versneld verhoogd wordt om de lagere MRB van de EV's te compenseren?JanHenk schreef op woensdag 10 april 2024 @ 09:34:
Welke rekening??
Waarom zou een BEV wel een lagere MRB mogen krijgen en een PHEV in particulier bezit niet? Die PHEV is immers ook vele honderden kilo's zwaarder dan de vergelijkbare ICE om een groot deel van de afstand elektrisch af te kunnen leggen. Daar mag best in de MRB voor gecorrigeerd worden.Dat is ook alleen maar ten opzichte van een uitgangspunt dat BEV voor 100% gewicht en tarief van een benzineauto worden aangeslagen. Iets wat m.i. überhaupt nooit realistisch is geweest. Het is maar net hoe je het brengt dus.
Ik vind het terecht dat ze ook PHEV 'omhoog' brengen, anders zouden ze veel interessanter worden dan BEV in de MRB. Nu komt het allemaal dichter bij elkaar (in vergelijkbare klasse).
Het probleem van de PHEV zit bij de leaserijders (die het brandstofverbruik geen drol interesseert) en bij de idioot grote SUV's (zoals een BMW X5-50E), die enkel als PHEV verkocht worden om de BPM te ontduiken. Maar dan moet je als overheid dat specifieke probleem aanpakken, en niet alle PHEV-rijders over één kam scheren.
Ik ken namelijk verschillende particuliere PHEV-rijders in mijn directe omgeving, en die slagen er zonder uitzondering in om een groot deel (sommigen zelfs het merendeel) van het kilometers elektrisch te rijden.
PHEV is een slechte tussentechnologie.Andrehj schreef op woensdag 10 april 2024 @ 09:42:
[...]
Dat de MRB van de plug-ins versneld verhoogd wordt om de lagere MRB van de EV's te compenseren?
[...]
Waarom zou een BEV wel een lagere MRB mogen krijgen en een PHEV in particulier bezit niet? Die PHEV is immers ook vele honderden kilo's zwaarder dan de vergelijkbare ICE om een groot deel van de afstand elektrisch af te kunnen leggen. Daar mag best in de MRB voor gecorrigeerd worden.
Het probleem van de PHEV zit bij de leaserijders (die het brandstofverbruik geen drol interesseert) en bij de idioot grote SUV's (zoals een BMW X5-50E), die enkel als PHEV verkocht worden om de BPM te ontduiken. Maar dan moet je als overheid dat specifieke probleem aanpakken, en niet alle PHEV-rijders over één kam scheren.
Ik ken namelijk verschillende particuliere PHEV-rijders in mijn directe omgeving, en die slagen er zonder uitzondering in om een groot deel (sommigen zelfs het merendeel) van het kilometers elektrisch te rijden.
Dat moet er gewoon zo snel mogelijk uit. Er zijn mensen die consequent laden, maar velen doen het niet, zeker als ze geen eigen laadpaal hebben. Dat is ook wat ik hoor bij collega's rond mij met een PHEV. Ze laden als het kan, maar vaak kan het niet...
Dat EV's geen rijtaks betalen kan niet blijven duren (in B is dat nog altijd zo), maar correcter zou geweest zijn om een EV een gewichtsvoordeel van bv 40% dalend naar 20% toe te kennen. Dan vallen in de toekomst de stadsauto's met kleine batterij alsnog goedkoop uit, en mensen die een 200kWh batterij willen omdat ze elke dag naar Parijs rijden via Keulen en Berlijn ook wat extra betalen.
Nu je overal leest dat de 2dehands EVs goedkoper worden vraag ik me af of het nog lang duurt eer de klassieke 2dehandsrijders snappen dat ze wat goedkoper af kunnen zijn als ze de volgende keer een EV kiezen, want zowel aankoop als gebruik zal behoorlijk mee vallen.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik verwacht dat op den duur benzine/diesel steeds duurder zal worden door terugkeer van alle accijns en wellicht nog extra accijns. Dat maakt de EV nog aantrekkelijker, ook voor de kleine stadsauto. Als in de toekomst 'alles' over is naar elektrisch, betalen we in zijn totaliteit veel meer wegenbelasting (of wellicht toch kilometerheffing), maar minder accijns en betalen autobezitters dus min of meer iets vergelijkbaars qua belastingen als voor de invoering van de EV. Op zich lijkt me dat niet onrealistisch.Tommie12 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 09:49:
[...]
PHEV is een slechte tussentechnologie.
Dat moet er gewoon zo snel mogelijk uit. Er zijn mensen die consequent laden, maar velen doen het niet, zeker als ze geen eigen laadpaal hebben. Dat is ook wat ik hoor bij collega's rond mij met een PHEV. Ze laden als het kan, maar vaak kan het niet...
Dat EV's geen rijtaks betalen kan niet blijven duren (in B is dat nog altijd zo), maar correcter zou geweest zijn om een EV een gewichtsvoordeel van bv 40% dalend naar 20% toe te kennen. Dan vallen in de toekomst de stadsauto's met kleine batterij alsnog goedkoop uit, en mensen die een 200kWh batterij willen omdat ze elke dag naar Parijs rijden via Keulen en Berlijn ook wat extra betalen.
Nu je overal leest dat de 2dehands EVs goedkoper worden vraag ik me af of het nog lang duurt eer de klassieke 2dehandsrijders snappen dat ze wat goedkoper af kunnen zijn als ze de volgende keer een EV kiezen, want zowel aankoop als gebruik zal behoorlijk mee vallen.
Dat is projectie. Het is feitelijk wel een korting op het tarief, maar is het nu écht een voordeel?Andrehj schreef op woensdag 10 april 2024 @ 09:42:
[...]
Dat de MRB van de plug-ins versneld verhoogd wordt om de lagere MRB van de EV's te compenseren?
Skoda Kodiaq 1.5TSI automaat: klasse 1450 t/m 1550: € 85 per maand MRB
Skoda Enyaq 85 (grootste batterij): klasse 2150 t/m 2250, € 148 per maand MRB.
Met 60% tarief kom je voor de laatste op € 88. Met 65% op € 96 per maand.(Cijfers prov. Friesland.)
Door de korting op het tarief te geven, komen vergelijkbare klasse auto's op ongeveer hetzelfde tarief MRB uit. Dat lijkt me dus gewoon een realistisch tarief en geen korting. Ik zie uiteindelijk in klinkende munt dus geen bevoordeling van de BEV ten opzichte van de ICE benzine hier. Jij wel?
Waar is die rekening?
Ik ken ze ook, mijn vader rijdt 70% van z'n kilometers elektrisch met z'n PHEV. Maar die overige 30% had ie ook makkelijk elektrisch kunnen doen. Ietsje groter accupakket, een keer een snellader en het was helemaal in orde gekomen. De PHEV-rijders die zoveel elektrisch rijden, hebben geen verbrandingsmotor meer nodig. Alleen weten ze het zelf nog niet...[...]
Waarom zou een BEV wel een lagere MRB mogen krijgen en een PHEV in particulier bezit niet? Die PHEV is immers ook vele honderden kilo's zwaarder dan de vergelijkbare ICE om een groot deel van de afstand elektrisch af te kunnen leggen. Daar mag best in de MRB voor gecorrigeerd worden.
Voor de meeste mensen is het juist een prima oplossing. Woon-werk volledig elektrisch en de vakantie zonder problemen op reis. Het probleem zit alleen in de grote SUVs met belabberde PHEV implementatie waardoor ze veel onzuiniger rijden dan nodig.
Maar dat is een kwestie van de elektra belastingvriendelijk houden en de benzine wel vol te belasten. Zul je eens zien hoe snel die mensen plotseling wel een laadpaal kunnen vinden. En anders gaan ze toch terug naar een ICE of HEV? Want schijnbaar is een EV toch niet voor ze weggelegd omdat ze niet kunnen laden.Dat moet er gewoon zo snel mogelijk uit. Er zijn mensen die consequent laden, maar velen doen het niet, zeker als ze geen eigen laadpaal hebben. Dat is ook wat ik hoor bij collega's rond mij met een PHEV. Ze laden als het kan, maar vaak kan het niet...
Of op verbruik afrekenen. Dan promoot je zuinigere BEVs, maar ook PHEVs en HEVs worden dan belast op de daadwerkelijke uitstoot. Zeker voor de zakelijke markt is dat makkelijk te doen omdat je daar meestal zowel benzine als stroom moet declareren.Dat EV's geen rijtaks betalen kan niet blijven duren (in B is dat nog altijd zo), maar correcter zou geweest zijn om een EV een gewichtsvoordeel van bv 40% dalend naar 20% toe te kennen. Dan vallen in de toekomst de stadsauto's met kleine batterij alsnog goedkoop uit, en mensen die een 200kWh batterij willen omdat ze elke dag naar Parijs rijden via Keulen en Berlijn ook wat extra betalen.
De prijzen zijn daarvoor nog veel te hoog. Pas als je voor 5k een EV met fatsoenlijke range krijgt zal het echt gaan lopen. Tot die tijd zal het hooguit langzaam doorstijgen omdat er meer op de markt komt, maar nog niet voor de massa gaan werken.Nu je overal leest dat de 2dehands EVs goedkoper worden vraag ik me af of het nog lang duurt eer de klassieke 2dehandsrijders snappen dat ze wat goedkoper af kunnen zijn als ze de volgende keer een EV kiezen, want zowel aankoop als gebruik zal behoorlijk mee vallen.
[removed]
Niet alleen die grote PHEV's zijn inefficient. (mijn baas zijn GLE 350de heeft 35 kWh/100km nodig als die vol electrisch rijdt, en 10l diesel op de autostrade)redwing schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:26:
[...]
Voor de meeste mensen is het juist een prima oplossing. Woon-werk volledig elektrisch en de vakantie zonder problemen op reis. Het probleem zit alleen in de grote SUVs met belabberde PHEV implementatie waardoor ze veel onzuiniger rijden dan nodig.
Een collega met een Tiguan heeft een electrisch verbruik van ruim 25kWh/100km en op benzine altijd meer dan 8l/100km of slechter dan 1 op 12.
Je sleurt altijd te veel extra materiaal mee, en de electrische aandrijflijn is nooit echt goed en efficient.
Zoals ik al heel vaak hier heb gezegd heb ik zelf een HEV, met exact dezelfde 2.0l motor als de normale ICE. Er is alleen een 1kWh accu toegevoegd en de aandrijflijn is CVT geworden. Ondanks de verzwaring, is het verbruik van mijn HEV 1:20 terwijl de ICE versie 1:12 haalt (zelfde berijder, ik heb beide gehad in Amerika). Het grootste verschil komt doordat de motor altijd optimaal draait, omdat bij te weinig vermogen de elektromotor bijspringt en bij te veel vermogen de accu wordt opgeladen. Daarbij wordt bij remmen ook de accu opgeladen.Tommie12 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:31:
[...]
Niet alleen die grote PHEV's zijn inefficient. (mijn baas zijn GLE 350de heeft 35 kWh/100km nodig als die vol electrisch rijdt, en 10l diesel op de autostrade)
Een collega met een Tiguan heeft een electrisch verbruik van ruim 25kWh/100km en op benzine altijd meer dan 8l/100km of slechter dan 1 op 12.
Je sleurt altijd te veel extra materiaal mee, en de electrische aandrijflijn is nooit echt goed en efficient.
De meeste van de PHEVs zijn dan ook gewoon belabberd uitgevoerd en niets meer of minder dan de normale versie met een extra accu en motor, zonder de auto daadwerkelijk af te stemmen op de voordelen die hij heeft. Subsidies hiervoor zouden dus veel meer afgestemd moeten worden op daadwerkelijk verbruik en niet op die slechte normen die nu worden gebruikt.
Bedenk hierbij voor de grap maar eens dat b.v. een Tesla waar je 500kg in gooit (zet er 4 zware mensen in en je bent er al...) zeker een beter verbruik heeft dan de door jou genoemde auto's. Dat verschil komt dus niet door het gewicht maar door hoe de uitvoering is. Ze zijn simpelweg helemaal niet gebouwd om zuinig te rijden.
[removed]
Wat een vreemde percentages. Zou daar nu een echte redenatie achter zitten? Waarom niet 50% vanaf 2026 en dan elk jaar 10% meer?Zjanzjak schreef op woensdag 10 april 2024 @ 07:52:
[...]
Verlengd tussen aanhalingstekens want;
Wel wordt de belastingkorting de komende jaren alsnog langzaam afgebouwd. Vanaf 2026 gaan elektrische rijders 60 procent wegenbelasting betalen, vanaf 2029 wordt dat 65 procent en vanaf 2031 verdwijnt de korting dan alsnog helemaal.
Signatures zijn voor boomers.
Inderdaad, mijn honda civic hybrid kostte me rond de 60 euro per maand destijds aan MRB en mijn huidige ioniq EV die qua formaat nagenoeg hetzelfde is zou met het 65% tarief ook ongeveer op 60 euro uitkomen.JanHenk schreef op woensdag 10 april 2024 @ 08:59:
Ik hoop dat ze dit tarief dan ook gewoon permanent maken voor EV's , de volle mep zou bijna 90 euro per maand zijn voor mijn ioniq, dat wordt me hoe dan ook gewoon te gortig, voor welke auto dan ook. Ik rij zelf maximaal 10k km per jaar (woon-werk doe ik altijd op de fiets) dus dan zou alleen de MRB (volledige tarief) al zorgen voor een kilometerprijs van 11 cent, dat is gewoon compleet uit verhouding vind ik.
Ik moet mijn EV nog 2 jaar houden ivm de aankoopsubsidie maar daarna ga ik serieus even kijken hoe de zaken er dan voorstaan en of ik elektrisch blijf rijden of zelfs of ik uberhaupt auto blijf rijden. Veel betalen is 1 ding maar de auto, elektrisch of niet is tegenwoordig op steeds meer plaatsen ook niet meer welkom. Dan maar over op een benzine motorscooter of iets in die richting.
Nvm spuit 11
Mag verwijderd worden
Mag verwijderd worden
[ Voor 90% gewijzigd door caspervc op 10-04-2024 14:38 ]
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Daar hebben we het hier toch al de hele dag over.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Dat gaan we waarschijnlijk wel tegenkomen in de stukken die nog officieel gepresenteerd gaan worden, dus op jouw vraag gaan we nog terugkomen...Maasluip schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:50:
[...]
Wat een vreemde percentages. Zou daar nu een echte redenatie achter zitten? Waarom niet 50% vanaf 2026 en dan elk jaar 10% meer?
Klein schot voor de boeg van mijn kant: ik denk dat het ministerie heeft gekeken naar een aantal vergelijkbare klasse auto's met bijbehorende gewichten en daardoor dus (verhoudingsgewijs) een kortingspercentage heeft bepaald. Een vaste gewichtscorrectie (zoals hierboven geopperd) vind ik wat minder logisch, want grotere auto's hebben vaak grotere batterijen en vice versa. Waarom 60 en daarna 65 is voor mij minder duidelijk.
Verder denk ik dat men van plan is om in ieder geval uiterlijk 2031 een ander stelsel in te voeren. Waardoor je met een BEV dus nooit op 100% tarief op basis van gewicht komt...
Qua verbruik, 1 op 12 voor de ICE versie en 1 op 20 voor de HEV versie lijkt me persoonlijk een erg groot verschil. Alles identiek? Snelheid, afstand, temp etc etc ?redwing schreef op woensdag 10 april 2024 @ 12:03:
[...]
Zoals ik al heel vaak hier heb gezegd heb ik zelf een HEV, met exact dezelfde 2.0l motor als de normale ICE. Er is alleen een 1kWh accu toegevoegd en de aandrijflijn is CVT geworden. Ondanks de verzwaring, is het verbruik van mijn HEV 1:20 terwijl de ICE versie 1:12 haalt (zelfde berijder, ik heb beide gehad in Amerika). Het grootste verschil komt doordat de motor altijd optimaal draait, omdat bij te weinig vermogen de elektromotor bijspringt en bij te veel vermogen de accu wordt opgeladen. Daarbij wordt bij remmen ook de accu opgeladen.
De meeste van de PHEVs zijn dan ook gewoon belabberd uitgevoerd en niets meer of minder dan de normale versie met een extra accu en motor, zonder de auto daadwerkelijk af te stemmen op de voordelen die hij heeft. Subsidies hiervoor zouden dus veel meer afgestemd moeten worden op daadwerkelijk verbruik en niet op die slechte normen die nu worden gebruikt.
Bedenk hierbij voor de grap maar eens dat b.v. een Tesla waar je 500kg in gooit (zet er 4 zware mensen in en je bent er al...) zeker een beter verbruik heeft dan de door jou genoemde auto's. Dat verschil komt dus niet door het gewicht maar door hoe de uitvoering is. Ze zijn simpelweg helemaal niet gebouwd om zuinig te rijden.
Het is vooral hoe je ermee rijdt. Het efficiëntst is in de stad elektrisch rijden en op de snelweg met benzine. Met een BMW 530e bleef ik zo gemiddeld gemakkelijk onder de 5l/100km (de vakantieritten uitgezonderd want dan doe je lange snelweg ritten zonder laden).Tommie12 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:31:
[...]
Niet alleen die grote PHEV's zijn inefficient. (mijn baas zijn GLE 350de heeft 35 kWh/100km nodig als die vol electrisch rijdt, en 10l diesel op de autostrade)
Scientific schreef op woensdag 10 april 2024 @ 16:24:
[...]
Het is vooral hoe je ermee rijdt. Het efficiëntst is in de stad elektrisch rijden en op de snelweg met benzine. Met een BMW 530e bleef ik zo gemiddeld gemakkelijk onder de 5l/100km (de vakantieritten uitgezonderd want dan doe je lange snelweg ritten zonder laden).
Maar de meeste mensen rijden verkeerd met een PHEV, en rijden bijvoorbeeld op de snelweg de batterij leeg (en dat gaat snel aan 130km/h!) om dan in de stad benzine te verstoken.
Hoppppa, lekker. Pas in 2031 gaan we volle EV mrb betalen:
https://www.nu.nl/economi...A%2F%2Flm.facebook.com%2F
Maar alsnog verdwijnt het volledig. Eerst iedereen aan EV willen helpen en dan de rekening presenteren.Allewijn schreef op woensdag 10 april 2024 @ 17:10:
Een gewichtscorrectie zonder einddatum was beter geweest.
De 60% is eigenlijk soort van gewichtscorrectie op volle tarief vergelijkbare benzine auto.
[ Voor 7% gewijzigd door Hertog_Martin op 10-04-2024 17:25 ]
Yup, daarom dat ik er bij zei dat ik ze beide in Amerika heb gehad. Eerst als rental de ICE, daarna zelf de HEV gekocht omdat we iets wilden dat zuinig was om in Nederland mee te rijden. Het rijden was dus precies hetzelfde, en ik kan het in de HEV ook zien omdat die verbruik aangeeft. Zodra die met de ICE rijdt geeft ie ongeveer 1:12 aan, het wordt 1:20 omdat ie 1/3e tot de helft van de kilometers met de elektro-motor rijdt. Het valt daarmee dus echt op hoeveel je eigenlijk aan remmen/snelheidswisselingen verliest.maharens schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:33:
[...]
Qua verbruik, 1 op 12 voor de ICE versie en 1 op 20 voor de HEV versie lijkt me persoonlijk een erg groot verschil. Alles identiek? Snelheid, afstand, temp etc etc ?
[removed]
Je bent nu de 4e vandaag die dit hier meldt.Allewijn schreef op woensdag 10 april 2024 @ 17:10:
Zo langzamerhand ben ik wel benieuwd over welke auto(s) dit gaat...redwing schreef op woensdag 10 april 2024 @ 17:27:
[...]
Yup, daarom dat ik er bij zei dat ik ze beide in Amerika heb gehad. Eerst als rental de ICE, daarna zelf de HEV gekocht omdat we iets wilden dat zuinig was om in Nederland mee te rijden. Het rijden was dus precies hetzelfde, en ik kan het in de HEV ook zien omdat die verbruik aangeeft. Zodra die met de ICE rijdt geeft ie ongeveer 1:12 aan, het wordt 1:20 omdat ie 1/3e tot de helft van de kilometers met de elektro-motor rijdt. Het valt daarmee dus echt op hoeveel je eigenlijk aan remmen/snelheidswisselingen verliest.
Opel Ampera-e (2020)
Ford Fusion/Mondeo. In het Amerikaanse model dat ik nu heb, hebben ze de aandrijving vervangen door een CVT, een accu in de achterbak gelegd en een EV motor toegevoegd. De 2.0l ICE motor is 100% hetzelfde in beide modellen, alleen de aansturing hebben ze wel volledig onder handen genomen om hem zo optimaal mogelijk met de EV-motor samen te laten werken.Wesco schreef op donderdag 11 april 2024 @ 09:51:
[...]
Zo langzamerhand ben ik wel benieuwd over welke auto(s) dit gaat...
[removed]
Maar voor zo'n auto is 1 op 12 met een gewone ICE toch al dramatisch slecht.redwing schreef op donderdag 11 april 2024 @ 10:00:
[...]
Ford Fusion/Mondeo. In het Amerikaanse model dat ik nu heb, hebben ze de aandrijving vervangen door een CVT, een accu in de achterbak gelegd en een EV motor toegevoegd. De 2.0l ICE motor is 100% hetzelfde in beide modellen, alleen de aansturing hebben ze wel volledig onder handen genomen om hem zo optimaal mogelijk met de EV-motor samen te laten werken.
Dat moet toch beter kunnen, zelfs als je geen hybride spullen er aan hangt.
Lijkt me ook, ik schat dat de ICE versie vooral op gemak is ingeregeld, het blijft een Amerikaanse model waar ze toch minder naar het verbruik kijken. De HEV die ik nu heb is juist ontwikkeld als 1e proefmodel voor een hybride auto, dus daar is waarschijnlijk het verbruik juist wel heel erg in meegenomen.Tommie12 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 10:21:
[...]
Maar voor zo'n auto is 1 op 12 met een gewone ICE toch al dramatisch slecht.
Dat moet toch beter kunnen, zelfs als je geen hybride spullen er aan hangt.
Gezien de grootte van de auto zou ik zo'n 1:15 verwachten, maar dan nog is de stap naar 1:20 wel groot natuurlijk.
[removed]
Is de regering gewoon lui of is het doelbewust dat ze de MRB voor PHEV en straks BEV flink duurder maken dan voor benzine en diesel auto's? Moet er dan echt weer een rechter aan te pas komen om dit straks ongedaan te maken?
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
En wie zou deze vraag moeten beantwoorden?RichieB schreef op donderdag 11 april 2024 @ 13:57:
Is de regering gewoon lui of is het doelbewust dat ze de MRB voor PHEV en straks BEV flink duurder maken dan voor benzine en diesel auto's? Moet er dan echt weer een rechter aan te pas komen om dit straks ongedaan te maken?
Sowieso is het maar de vraag of het flink duurder wordt. Voor nu is het straks gelijkgesteld en tegen de tijd dat echt duurder is geworden zijn ze hopelijk wel al over op een per-verbruik bijdrage.
Gelijk? Hybrides moeten nu toch het geld gaan ophoesten om de kosten voor elektrisch lager te houden?Caelorum schreef op donderdag 11 april 2024 @ 14:04:
Sowieso is het maar de vraag of het flink duurder wordt. Voor nu is het straks gelijkgesteld en tegen de tijd dat echt duurder is geworden zijn ze hopelijk wel al over op een per-verbruik bijdrage.
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Het beleid van de overheid door gewoon het normale benzinetarief in rekening te brengen veronderstelt dat de burger dus altijd de boel belazert en de PHEV verkeerd gebruikt. Ik vind dat echt een klap in het gezicht van de gebruikers. De meeste particuliere kopers zullen juist een PHEV gekocht hebben om zoveel mogelijk op stroom te rijden. Dat de overheid uitgaat van het tegenovergestelde is gewoon vals en schandalig.
Waarom moet iemand dan met zijn PHEV 2x zoveel mrb betalen als dezelfde auto in benzine? Ik plug netjes in als het kan en verbruik 5x minder benzine dan mijn vorige auto. En als beloning hiervoor mag ik straks net zoveel aftikken als een dieselrijder en nagenoeg 2x zoveel als hetzelfde model auto die alleen op benzine rijdt en daarmee veel meer uitstoot.
Het zou redelijk en fatsoenlijk zijn om een gewichtcorrectie toe te passen voor het gewicht van accu’s van PHEV’s en EV’s zodat gewoon iedereen netjes een bijdrage levert in de mrb.
Waarom moet iemand dan met zijn PHEV 2x zoveel mrb betalen als dezelfde auto in benzine? Ik plug netjes in als het kan en verbruik 5x minder benzine dan mijn vorige auto. En als beloning hiervoor mag ik straks net zoveel aftikken als een dieselrijder en nagenoeg 2x zoveel als hetzelfde model auto die alleen op benzine rijdt en daarmee veel meer uitstoot.
Het zou redelijk en fatsoenlijk zijn om een gewichtcorrectie toe te passen voor het gewicht van accu’s van PHEV’s en EV’s zodat gewoon iedereen netjes een bijdrage levert in de mrb.
[ Voor 5% gewijzigd door Naafkap op 11-04-2024 14:09 ]
Sorry dacht dat je het over BEV vs benzine had.DennusB schreef op donderdag 11 april 2024 @ 14:05:
[...]
Gelijk? Hybrides moeten nu toch het geld gaan ophoesten om de kosten voor elektrisch lager te houden?
Waarom allemaal zo moeilijk doen met correcties en zo. Gewoon eenzelfde tarief voor elke auto doen en dan meer belasting op benzine doen (en relatief minder, maar nog steeds meer op elektra). Hebben ze meteen een indirecte tax op grote zware auto's ten opzichte van de kleinere varianten (verbruiken doorgaans een stuk meer) en een tax op verbruik, wat ze al jaren proberen te bewerkstelligen via allerlei vage truuks.Naafkap schreef op donderdag 11 april 2024 @ 14:08:
[...]
Zullen we het weer gewoon alleen over BEV's hebben? Daar is dit het topic voor, en niet voor motorrijtuigenbelasting, niet voor PHEV en al helemaal niet voor ICE.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Je 'beloning' is die besparing en minder uitstoot. Zeker als je thuis kan opladen ipv meer dan 0,50/kWh te betalen want hoe eerlijk is dat tov mensen die dat niet kunnen? Thuisladers maar extra belasting laten betalen? Want met pv en/of gratis/negatieve uurtarieven hebben die regelmatig bijna gratis stroom.Naafkap schreef op donderdag 11 april 2024 @ 14:08:
Mijn hybride is een Toyota zonder stekker en betaal vanwege het gewicht meer belasting dan de standaard variant. Hij zal wel zuiniger zijn dus dat is dan een voordeel maarja gemiddeld 400Km per maand er mee rijden (lange afstand forensen) valt die besparing ook tegen.
De meeste Km aan forensen en reizen met gezin gaan met de a-segment EV; echter wel twee autos nodig en je betaalt voor het bezit die belasting. Ergo EV's belastingvrij en vaak goedkope of gratis stroom (thuis of van de werkgever). Eerlijk zal het niet worden
Dat was voor hybrides ook eens zo maar voordelen zijn vaak tijdelijk.Het zou redelijk en fatsoenlijk zijn om een gewichtcorrectie toe te passen voor het gewicht van accu’s van PHEV’s en EV’s zodat gewoon iedereen netjes een bijdrage levert in de mrb.
Hoe kom je bij 2x zoveel als de vergelijkbare benzine auto? Geef eens een voorbeeld met echte cijfers. Ben benieuwdNaafkap schreef op donderdag 11 april 2024 @ 14:08:
Het beleid van de overheid door gewoon het normale benzinetarief in rekening te brengen veronderstelt dat de burger dus altijd de boel belazert en de PHEV verkeerd gebruikt. Ik vind dat echt een klap in het gezicht van de gebruikers. De meeste particuliere kopers zullen juist een PHEV gekocht hebben om zoveel mogelijk op stroom te rijden. Dat de overheid uitgaat van het tegenovergestelde is gewoon vals en schandalig.
Wie zegt dat je 2x zoveel gaat betalen? Nu is het PHEV tarief 50% van een beznie. Dat wordt straks 100%. Dat is 2x zoveel als nu ja, maar niet 2x zoveel als een benzine.Naafkap schreef op donderdag 11 april 2024 @ 14:08:
Waarom moet iemand dan met zijn PHEV 2x zoveel mrb betalen als dezelfde auto in benzine?
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Waarschijnlijk heeft @Naafkap een PHEV op diesel (en betaalt hij minder voor een liter diesel i.p.v. benzine)zonoskar schreef op donderdag 11 april 2024 @ 16:12:
[...]
Wie zegt dat je 2x zoveel gaat betalen? Nu is het PHEV tarief 50% van een beznie. Dat wordt straks 100%. Dat is 2x zoveel als nu ja, maar niet 2x zoveel als een benzine.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
SituatieGekkeRipper schreef op donderdag 11 april 2024 @ 16:10:
[...]
Hoe kom je bij 2x zoveel als de vergelijkbare benzine auto? Geef eens een voorbeeld met echte cijfers. Ben benieuwd
- Peugeot 308 Benzine (ledig 1.263 kg) versus 308 PHEV (ledig 1.608 kg)
- Provincie Zuid-Holland
Kosten MRB per kwartaal
- PHEV nu: € 146 straks € 292
- Benzine € 179
Met PHEV betaal je straks dus € 113 per kwartaal meer dan voor de benzineversie terwijl de benzineversie fors hogere CO2 uitstoot heeft.
Het zou inderdaad eerlijker zijn als er gewoon aparte tariefgroepen gemaakt zouden worden voor PHEV en EV, maar dat zou waarschijnlijk te transparant zijn en weerstand oproepen als ze dat later aanpassen. Lekker gepolderd.
Zo is niemand echt tevreden:
PHEV rijders betalen 1 jaar eerder 100% (zou 75% zijn, pas vanaf 2026 100%)
EV rijders gaan uiteindelijk nog steeds betalen voor de accu, alleen later. En met de motivatie van de eerste link van @niki_lauda , deze dus: https://www.rtl.nl/nieuws...che-auto-kabinet-verlengt is het uiteindelijk ook de bedoeling dat je meer betaalt, want 'gemiste brandstofaccijnzen', terwijl elektriciteit nog zwaarder belast wordt.
Kortom: PHEV en EV rijders betalen straks een straf omdat je zuinig omgaat met energie ni je batterijmobiel.
En de staatskas maakt echt geen 5 jaar 35-40% wegenbelastingkorting op EVs goed met 1 jaar extra 25% PHEV inkomsten, maar da's van zorg voor een later kabinet.
Zo is niemand echt tevreden:
PHEV rijders betalen 1 jaar eerder 100% (zou 75% zijn, pas vanaf 2026 100%)
EV rijders gaan uiteindelijk nog steeds betalen voor de accu, alleen later. En met de motivatie van de eerste link van @niki_lauda , deze dus: https://www.rtl.nl/nieuws...che-auto-kabinet-verlengt is het uiteindelijk ook de bedoeling dat je meer betaalt, want 'gemiste brandstofaccijnzen', terwijl elektriciteit nog zwaarder belast wordt.
Kortom: PHEV en EV rijders betalen straks een straf omdat je zuinig omgaat met energie ni je batterijmobiel.
En de staatskas maakt echt geen 5 jaar 35-40% wegenbelastingkorting op EVs goed met 1 jaar extra 25% PHEV inkomsten, maar da's van zorg voor een later kabinet.
Je weet dat je sowieso al 219 euro per kwartaal zou gaan betalen volgend jaar en vanaf 2026 292? Het gaat je dus 292 euro schelen (je loopt 4 kwartalen 73 euro korting mis ten opzichte van het oude plan) als dit plan doorgaat, ervanuit gaande dat de wegenbelasting volgend jaar niet stijgt.Naafkap schreef op donderdag 11 april 2024 @ 16:26:
Situatie
- Provincie Zuid-Holland
Kosten MRB per kwartaal
- Benzine € 179
Met PHEV betaal je straks dus € 113 per kwartaal meer dan voor de benzineversie terwijl de benzineversie fors hogere CO2 uitstoot heeft.
Voor wie het zich aan wil trekken:
Hier tegen ons zeuren over MRB tarieven is zinloos.
Als je denkt dat het wel helpt, ga dan je kamerlid/politieke partij ermee lastigvallen.
Die kunnen er (misschien) iets aan doen/veranderen, wij niet.
Dus doe jezelf, en ons, een plezier en stop met hier klagen.
Hier tegen ons zeuren over MRB tarieven is zinloos.
Als je denkt dat het wel helpt, ga dan je kamerlid/politieke partij ermee lastigvallen.
Die kunnen er (misschien) iets aan doen/veranderen, wij niet.
Dus doe jezelf, en ons, een plezier en stop met hier klagen.
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Een vergelijkbare auto heNaafkap schreef op donderdag 11 april 2024 @ 16:26:
[...]
Situatie
- Provincie Zuid-Holland
Kosten MRB per kwartaal
- Benzine € 179
[ Voor 38% gewijzigd door voog op 11-04-2024 16:54 ]
Niemand die er zich iets van aantrekt, blijkbaar. En een TR helpt helaax ook al niet. Misschien tijd voor een topic enkel over elektrische auto's? Oh wacht, dat was dit al.....daemonix schreef op donderdag 11 april 2024 @ 15:05:
Zullen we het weer gewoon alleen over BEV's hebben? Daar is dit het topic voor, en niet voor motorrijtuigenbelasting, niet voor PHEV en al helemaal niet voor ICE.
Dan lijkt het me tijd voor een topic (of beter een klaagmuur) voor alle andere voertuigen dan BEV's, dan hoeven we daar hier niet doorheen te ploeteren als we de on topic materie willen lezen.
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Voor mij is de discussie m.b.t. duurzaamheid en onderdeel van mobiliteit in bredere zin juist hetgeen dat me het meest interesseert aan dit topic. Mij ook niet zo duidelijk waar we het hier anders wel over zouden moeten hebben.guido66 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 17:01:
Niemand die er zich iets van aantrekt, blijkbaar. En een TR helpt helaax ook al niet. Misschien tijd voor een topic enkel over elektrische auto's? Oh wacht, dat was dit al.....
Dan lijkt het me tijd voor een topic (of beter een klaagmuur) voor alle andere voertuigen dan BEV's, dan hoeven we daar hier niet doorheen te ploeteren als we de on topic materie willen lezen.
Maar, ook deze discussie is hier al eerder gevoerd
Verder wel eens dat de discussie over de hybride hier geen plaats heeft overigens (tenzij in vergelijking met een EV).
[ Voor 18% gewijzigd door assje op 11-04-2024 17:10 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ik mag binnenkort een nieuwe leaseauto uitkiezen dat moet een elektrische auto worden. Spannend, want dat is de eerste keer voor mij.
Ik zoek een een redelijk compacte auto (geen SUV). Range van 350/400 km zou fijn zijn. Leuk om te rijden, tikkeltje sportief. Cataloguswaarde max. € 45.000 a € 50.000. Mijn leasebudget laat meer toe, maar ik wil mijn bijtelling enigszins laag houden in verband met de aankoop van een nieuwbouwwoning. Prioriteiten liggen nu elders. Dus ik wil gewoon een goede auto, zoveel mogelijk bang for buck en het hoeft niet super luxe te zijn.
Zelf tot het onderstaande lijstje gekomen. Mis ik nog een bepaald model of auto waarvan jullie zeggen, probeer deze zeker even uit? Of iets in dit lijstje, beter niet doen?
1. Smart #3 Brabus
2. MG 64kWh X-Power
3. Cupra Born 77kWh 170kW
4. Kia e-Niro
5. Ford Mustang Mach-E Standard Range
6. Tesla Model 3
7. Toyota bZ4X
8. Volvo EX30 315kW
Ben al bezig wat proefritjes in te plannen.
Thanks!
Ik zoek een een redelijk compacte auto (geen SUV). Range van 350/400 km zou fijn zijn. Leuk om te rijden, tikkeltje sportief. Cataloguswaarde max. € 45.000 a € 50.000. Mijn leasebudget laat meer toe, maar ik wil mijn bijtelling enigszins laag houden in verband met de aankoop van een nieuwbouwwoning. Prioriteiten liggen nu elders. Dus ik wil gewoon een goede auto, zoveel mogelijk bang for buck en het hoeft niet super luxe te zijn.
Zelf tot het onderstaande lijstje gekomen. Mis ik nog een bepaald model of auto waarvan jullie zeggen, probeer deze zeker even uit? Of iets in dit lijstje, beter niet doen?
1. Smart #3 Brabus
2. MG 64kWh X-Power
4. Kia e-Niro
6. Tesla Model 3
7. Toyota bZ4X
8. Volvo EX30 315kW
Thanks!
Keuze leaseauto - Deel 6Cheezborger schreef op donderdag 11 april 2024 @ 17:51:
Ik mag binnenkort een nieuwe leaseauto uitkiezen dat moet een elektrische auto worden. Spannend, want dat is de eerste keer voor mij.
1. Smart #3 Brabus
2. MG 64kWh X-Power
4. Kia e-Niro
6. Tesla Model 3
7. Toyota bZ4X
8. Volvo EX30 315kW
Thanks!
EDIT: owja @upje heeft gelijk dit is offtopic. Excuus modjes.
@Cheezborger
Ik zou kijken naar kofferbakruimte, snelheid van laden en daadwerkelijk range in de winter.
Die 3 dingen zijn vaak verschillend en kunnen evt doorslaggevend zijn. Zo kan je er een Hyundai Kona bij zetten. Top auto, maar wat weinig kofferbakruimte.
@Cheezborger
Ik zou kijken naar kofferbakruimte, snelheid van laden en daadwerkelijk range in de winter.
Die 3 dingen zijn vaak verschillend en kunnen evt doorslaggevend zijn. Zo kan je er een Hyundai Kona bij zetten. Top auto, maar wat weinig kofferbakruimte.
[ Voor 11% gewijzigd door World Citizen op 11-04-2024 17:56 ]
FreeReef.nl
Dank voor je reactie. Kofferbakruimte is niet heel belangrijk voor ons. Ik ga wel even verder in het volgende topic. Mijn excuses voor de offtopic.World Citizen schreef op donderdag 11 april 2024 @ 17:55:
EDIT: owja @upje heeft gelijk dit is offtopic. Excuus modjes.
@Cheezborger
Top dat jij het goed doet!Naafkap schreef op donderdag 11 april 2024 @ 14:08:
Echter onderzoek laat zien dat PHEV vaak verkeerd gebruikt worden. Nu zal dat met een PHEV als een Prius een stuk minder zijn, maar een VW Golf zal dat weer heel anders zijn.
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
179*2=358. Niet het dubbele dus. Bizar dat Peugeot bijna 350kg nodig heeft met slechts een 12kWh accu. Ik snap dat onze overheid dat niet meer te veel wil subsidiëren met korting. Deze techniek heeft duidelijk niet de toekomst. Korting zit ook al op de aanschaf.Naafkap schreef op donderdag 11 april 2024 @ 16:26:
[...]
Situatie
- Provincie Zuid-Holland
Kosten MRB per kwartaal
- Benzine € 179
Maar goed, off topic.
Ben blij dat de MRB voor EVs nog wel langer korting blijft krijgen. Dat is goed voor de markt. Ik ben nu nog meer gesterkt in mijn voornemen om op termijn mijn 2e benzine auto in te ruilen voor een EV.
Het is natuurlijk niet alleen de accu, maar goed. Klaarblijkelijk vind je het wel prima om een auto die minder vervuilend is zwaarder te belasten. Vreemde manier van redeneren. Maar goed, jij hebt er geen last van, dat is makkelijk praten uiteraard.GekkeRipper schreef op donderdag 11 april 2024 @ 19:34:
[...]
179*2=358. Niet het dubbele dus. Bizar dat Peugeot bijna 350kg nodig heeft met slechts een 12kWh accu. Ik snap dat onze overheid dat niet meer te veel wil subsidiëren met korting. Deze techniek heeft duidelijk niet de toekomst. Korting zit ook al op de aanschaf.
Wat goed is, is dat er meer schonere auto’s op de weg komen. Daar hoort een hybride ook gewoon bij. Een EV is niet de beste oplossing voor alle gevallen. 30k km per jaar met een EV rondtuffen is vervuilender dan 12.000 km met zoveel mogelijk stekkeren met een PHEV.Ben blij dat de MRB voor EVs nog wel langer korting blijft krijgen. Dat is goed voor de markt. Ik ben nu nog meer gesterkt in mijn voornemen om op termijn mijn 2e benzine auto in te ruilen voor een EV.
Maar goed ik begrijp dat de EV-rijder er blij mee is dat de korting verlengd wordt.
Heb je daar een bron bij om dat te onderbouwen?Naafkap schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:38:
Wat goed is, is dat er meer schonere auto’s op de weg komen. Daar hoort een hybride ook gewoon bij. Een EV is niet de beste oplossing voor alle gevallen. 30k km per jaar met een EV rondtuffen is vervuilender dan 12.000 km met zoveel mogelijk stekkeren met een PHEV.
Een EV wordt alleen maar schoner naarmate we er meer mee rijden. De CO2-uitstoot die bij de productie vrijgekomen is wordt door meer km's gedeeld.
Bron voor mijn BMW i3 (pagina 4) en Volvo XC40 (pagina 4).
De schoonste km's zijn de km's die we niet rijden maar fietsen of lopen.
[ Voor 3% gewijzigd door DrBOB101 op 11-04-2024 21:50 ]
Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.
Als je relatief weinig kilometers maakt, dan is het zonde om een auto te hebben met een enorme accu. Je sleept dat ding overal mee naartoe zonder dat je dat nodig hebt, op de uitzonderingen zoals vakanties en verre ritten na. Wat men ook vaak vergeet, is dat een accu slechter wordt in de tijd. Als je weinig rijdt, heb je relatief snel te maken met accudegradatie bij een lage kilometerstand. Zonde van het materiaal als je het mij vraagt.DrBOB101 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:49:
[...]
Heb je daar een bron bij om dat te onderbouwen?
Een EV wordt alleen maar schoner naarmate we er meer mee rijden. De CO2-uitstoot die bij de productie vrijgekomen is wordt door meer km's gedeeld.
Bron voor mijn BMW i3 (pagina 4) en Volvo XC40 (pagina 4).
De schoonste km's zijn de km's die we niet rijden maar fietsen of lopen.
1. Er zijn zat BEV's te krijgen met kleine accu. En zelfs tweedehands te krijgen.Naafkap schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:56:
[...]
Als je relatief weinig kilometers maakt, dan is het zonde om een auto te hebben met een enorme accu. Je sleept dat ding overal mee naartoe zonder dat je dat nodig hebt, op de uitzonderingen zoals vakanties en verre ritten na. Wat men ook vaak vergeet, is dat een accu slechter wordt in de tijd. Als je weinig rijdt, heb je relatief snel te maken met accudegradatie bij een lage kilometerstand. Zonde van het materiaal als je het mij vraagt.
2. Vooralsnog is de efficiëntie van een PHEV in alle gevallen een stuk minder dan die van een vergelijkbare PHEV. Als je elektrisch met een PHEV rijdt sleep je die benzinemotor overal mee naar toe terwijl je hem niet nodig hebt, op de vakanties en verre ritten na
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Accudegradatie gaat vooral over tijd; daarna gebruik. Dat geldt trouwens ook voor jouw PHEV-accu.Naafkap schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:56:
[...]
Als je relatief weinig kilometers maakt, dan is het zonde om een auto te hebben met een enorme accu. Je sleept dat ding overal mee naartoe zonder dat je dat nodig hebt, op de uitzonderingen zoals vakanties en verre ritten na. Wat men ook vaak vergeet, is dat een accu slechter wordt in de tijd. Als je weinig rijdt, heb je relatief snel te maken met accudegradatie bij een lage kilometerstand. Zonde van het materiaal als je het mij vraagt.
Een auto die 12.000 km/jaar rijd gaat wellicht 20-25 jaar mee terwijl een auto die 50.000 km/jaar rijd 5-10 jaar mee gaat. Het break-even punt voor CO2 uitstoot licht voor een EV vs benzine ~50.000 km (zie XC40 bron).
Dat wordt in beide gevallen ruim overschreden.
Toevoeging: met een kleine accu kan je ook prima 25.000 km/jaar rijden. Heb ik 4 jaar gedaan met m'n BMW i3 (33 kWh). Ik ben er in 2021 ook mee naar de poolcirkel gereden. Met een PHEV ga je op zo'n rit weinig kunnen stekkeren.
[ Voor 12% gewijzigd door DrBOB101 op 11-04-2024 22:08 ]
voorverwarmd voor vertrekJeroenE schreef op zondag 7 juli 2019 @ 19:33:
voorverwarmt voor vertrek
Aantal opmerkingen die dit tegenspreken;DrBOB101 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 22:05:
[...]
Accudegradatie gaat vooral over tijd; daarna gebruik. Dat geldt trouwens ook voor jouw PHEV-accu.
Een auto die 12.000 km/jaar rijd gaat wellicht 20-25 jaar mee terwijl een auto die 50.000 km/jaar rijd 5-10 jaar mee gaat.
- Hoe groter de capaciteit van de accu, hoe minder vaak die tot 100% geladen zal zijn, en hoe minder vaak die tot 0% ontladen zal zijn. Daarmee bepaalt de capaciteit (range) in veel grotere mate de levensduur voor een EV dan bijv tijd of gebruik alleen; Hoe hoger het aantal kWh in de accu, hoe langer die mee zal gaan.
- Ook tijd is niet de belangrijkste degraderende factor als er in die tijd bijv zelden wordt opgeladen boven de ~80% en wordt ontladen onder de ~40%. Je kunt een Lithium-x accu veel sneller laten degraderen als je hem thuis altijd 100% vult en vaker leger trekt dan 40%. Als dat gewoonte is, dan is je accu binnen eenzelfde tijdsbestek veel sneller degraderend dan als je dat jarenlang niet zou doen.
Dat zoveel mogelijk stekkeren met een PHEV heeft ook zo zijn beperkingen: de accu is klein, waardoor die zwaar belast wordt en veel cycli moet doen. Reken maar dat na 1000 cycli de batterij 20-30% van zijn capaciteit zal verloren hebben. 1000 cycli, dat zijn veelal ergens tussen de 50-75000 stekkerkilometers. Terwijl je met een auto toch wel al gauw 250.000-350.000 km moet kunnen doen.Naafkap schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:38:
[...]
Wat goed is, is dat er meer schonere auto’s op de weg komen. Daar hoort een hybride ook gewoon bij. Een EV is niet de beste oplossing voor alle gevallen. 30k km per jaar met een EV rondtuffen is vervuilender dan 12.000 km met zoveel mogelijk stekkeren.
Hier een onderzoek / bron voor mijn statement hierboven.jubeth schreef op donderdag 11 april 2024 @ 22:24:
[...]
Aantal opmerkingen die dit tegenspreken;
- Hoe groter de capaciteit van de accu, hoe minder vaak die tot 100% geladen zal zijn, en hoe minder vaak die tot 0% ontladen zal zijn. Daarmee bepaalt de capaciteit (range) in veel grotere mate de levensduur voor een EV dan bijv tijd of gebruik alleen; Hoe hoger het aantal kWh in de accu, hoe langer die mee zal gaan.
- Ook tijd is niet de belangrijkste degraderende factor als er in die tijd bijv zelden wordt opgeladen boven de ~80% en wordt ontladen onder de ~40%. Je kunt een Lithium-x accu veel sneller laten degraderen als je hem thuis altijd 100% vult en vaker leger trekt dan 40%. Als dat gewoonte is, dan is je accu binnen eenzelfde tijdsbestek veel sneller degraderend dan als je dat jarenlang niet zou doen.
Degradatie heeft erg weinig met aantal keer te laden. Veel meer met tijd (zie figuur 1 in bron) en temperatuur (figuur 6). Hoge temperatuur is slecht, wat bij hele hoge en hele lage SoC% meer voor komt.
Zie ook de laadtips onderin het artikel.
Een kleine precisering: slijtage door hoge SoC (hoger dan 80% laat ons zeggen) komt niet zozeer door hoe vaak je tot hoge SoC laadt, maar hoe lang de batterij aan hoge SoC blijft (en in het bijzonder bij hogere temperaturen).jubeth schreef op donderdag 11 april 2024 @ 22:24:
[...]
Aantal opmerkingen die dit tegenspreken;
Na een 1000à1500-tal cycles zal het bij een NMC batterij toch zo ongeveer EOL zijn. Cycli doen er wel degelijk toe. Maar zelfs bij een batterij met 200km reikwijdte hebben we het dan nog altijd over 200à300.000 km.DrBOB101 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 22:34:
[...]
Hier een onderzoek / bron voor mijn statement hierboven.
Degradatie heeft erg weinig met aantal keer te laden. Veel meer met tijd (zie figuur 1 in bron) en temperatuur (figuur 6). Hoge temperatuur is slecht, wat bij hele hoge en hele lage SoC% meer voor komt.
Zie ook de laadtips onderin het artikel.
Scientific schreef op donderdag 11 april 2024 @ 22:49:
[...]
Na een 1000à1500-tal cycles zal het bij een NMC batterij toch zo ongeveer EOL zijn. Cycli doen er wel degelijk toe. Maar zelfs bij een batterij met 200km reikwijdte hebben we het dan nog altijd over 200à300.000 km.
:strip_exif()/f/image/JqYtyJMYisO8kqVTjIq5kk8q.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat is toch al jaren zo sinds de hybride korting eraf is. Ik betaalde ook best wel wat extra voor mijn vorige auto (civic hybrid) omdat die zwaarder was ondanks een lagere co2 uitstoot en zuinig.DennusB schreef op donderdag 11 april 2024 @ 14:05:
[...]
Gelijk? Hybrides moeten nu toch het geld gaan ophoesten om de kosten voor elektrisch lager te houden?
MRB op basis van gewicht is gewoon achterhaald en moet gewoon compleet herzien worden. Maak het op basis van co2 uitstoot en voer een basistarief in van bv 50 euro pm zodat je ook voor zero emissie auto's nog wat MRB kan berekenen.
En als je niet wilt dat iedereen in joekels van auto's gaat rijden kun je ook altijd nog een maximum gewicht invoeren of díe auto's wel een extra belasting laten betalen (bv alles boven de 2000kg ofzo)
[ Voor 15% gewijzigd door Metro2002 op 12-04-2024 09:20 ]
Het is juist de hybride die een accu meezeult wanneer de motor draait en nog meer..de motor meezeult terwijl er elektrisch gereden wordt.Naafkap schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:56:
[...]
Ook blijf je maar op zoek naar laders, domweg omdat je binnen no time al door je stroom heen bent, terwijl een EV honderden kilometers rijdt op n lading
PHEV gaan steeds vaker naar 80-120km elektrisch ipv 40-50km, daarmee kan bijna iedereen zn woon-werkverkeer elektrisch rijden, zeker als je thuis kunt laden prima te doen.Ferry34 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 16:52:
[...]
Het is juist de hybride die een accu meezeult wanneer de motor draait en nog meer..de motor meezeult terwijl er elektrisch gereden wordt.
Ook blijf je maar op zoek naar laders, domweg omdat je binnen no time al door je stroom heen bent, terwijl een EV honderden kilometers rijdt op n lading
Heb je die ICE eigenlijk alleen nog maar nodig voor de weekendtrips, verre familiebezoeken en vakantie.
Een ICE meezeulen is altijd nog lichter dan een 5x zo grote accu, en die ICE is op lange trips alsnog prettiger dan een elektrische range van 500km.
Ik zie nog wel wat in een EV variant waarbij de accu gewoon geschakelde modules zijn van bv 20-25kWh.
Je koopt je EV met 2 modules, en voor vakantie huur je er tijdelijk 2 bij.
En in de vakanties zijn er modules te kort, en in de winter liggen ze daar te verouderen… Bovendien is het reteduur om een auto te maken waar je die modules kan toevoegen en verwijderen.mitsumark schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 21:59:
[...]
PHEV gaan steeds vaker naar 80-120km elektrisch ipv 40-50km, daarmee kan bijna iedereen zn woon-werkverkeer elektrisch rijden, zeker als je thuis kunt laden prima te doen.
Heb je die ICE eigenlijk alleen nog maar nodig voor de weekendtrips, verre familiebezoeken en vakantie.
Een ICE meezeulen is altijd nog lichter dan een 5x zo grote accu, en die ICE is op lange trips alsnog prettiger dan een elektrische range van 500km.
Ik zie nog wel wat in een EV variant waarbij de accu gewoon geschakelde modules zijn van bv 20-25kWh.
Om die paar keer per jaar datje die extra range nodig hebt het hele jaar een complexe motor met olie, bougies, turbo etc mee sleuren is ook niet efficient.
Het zal steeds makkelijker en goedkoper worden om batterijen te maken, dus laat ons rustig afscheid nemen van die gare tussentechnologie.
Bovendien zal laden ook sneller en sneller gaan en dan verdwijnen de bezwaren wel. De dieselis ook doorgebroken toen die goedkoper werd dan benzine.
En als FB toen had bestaan stond er overal: ik rij niet met vrachtwagen en trekkers. Diesel stinkt (aan de handen). En toch reden hele volksstammen hun ritjes naar de supermarkt op diesel….
Tja, degradatie wanneer niet gebruikt zal wel meevallen als je ze gewoon opslaat met de juiste SoC.Tommie12 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 22:41:
[...]
En in de vakanties zijn er modules te kort, en in de winter liggen ze daar te verouderen… Bovendien is het reteduur om een auto te maken waar je die modules kan toevoegen en verwijderen.
Om die paar keer per jaar datje die extra range nodig hebt het hele jaar een complexe motor met olie, bougies, turbo etc mee sleuren is ook niet efficient.
Het zal steeds makkelijker en goedkoper worden om batterijen te maken, dus laat ons rustig afscheid nemen van die gare tussentechnologie.
Bovendien zal laden ook sneller en sneller gaan en dan verdwijnen de bezwaren wel.
Ik denk dat een auto met ruimte/structuur voor 4x 25kWh accu's en 2 bijgeleverd alsnog veel goedkoper is dan een auto met 100kWh aan accu.
In plaats van lucht kun je er natuurlijk ook een subframe met sterkte in hangen ipv een daadwerkelijke accu.
Accu op locatie / snel uitwisselen hebben sommige merken al ervaring mee, zeker NIO.
Die "complexe" ICE die maar 3000km per jaar wordt ingezet gaat niet kapot en heeft amper onderhoud nodig.
50kWh aan accu weegt al gauw 300kg, dat is meer dan een ICE, en zeker meer dan bv een range extender / aggregaat.
Aan de andere kant moet ik je gelijk geven. Laatst die chinees die met 2000km/uur kon laden, als dat gemeengoed wordt heb je haast geen ICE meer nodig nee.
1000-1200km/uur waar enkele modellen op zitten is ook al niet mis, maar kost je toch nog aardig wat tijd op de langere ritten.
Daarnaast heeft de infrastructuur ook nog wel wat uitdagingen op zwarte zaterdag...
[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 12-04-2024 23:21 ]
Die lange ritten zijn toch al echt geen probleem meer.mitsumark schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 23:12:
[...]
Tja, degradatie wanneer niet gebruikt zal wel meevallen als je ze gewoon opslaat met de juiste SoC.
Ik denk dat een auto met ruimte/structuur voor 4x 25kWh accu's en 2 bijgeleverd alsnog veel goedkoper is dan een auto met 100kWh aan accu.
In plaats van lucht kun je er natuurlijk ook een subframe met sterkte in hangen ipv een daadwerkelijke accu.
Accu op locatie / snel uitwisselen hebben sommige merken al ervaring mee, zeker NIO.
Die "complexe" ICE die maar 3000km per jaar wordt ingezet gaat niet kapot en heeft amper onderhoud nodig.
50kWh aan accu weegt al gauw 300kg, dat is meer dan een ICE, en zeker meer dan bv een range extender / aggregaat.
Aan de andere kant moet ik je gelijk geven. Laatst die chinees die met 2000km/uur kon laden, als dat gemeengoed wordt heb je haast geen ICE meer nodig nee.
1000-1200km/uur waar enkele modellen op zitten is ook al niet mis, maar kost je toch nog aardig wat tijd op de langere ritten.
Daarnaast heeft de infrastructuur ook nog wel wat uitdagingen op zwarte zaterdag...
Als je 1000km kan doen in 10h inclusief laden…. What’s the issue?
En zodra solid state batterijen gemeengoed worden zal de prijs nog verder zakken. Grote fabrikanten zitten nu rond de 70€ per kWh.
Vergelijk dat met een motor en versnellingsbak tegenover batterij, inverter en electromotor, en het verschil is binnen een paar jaar echt niks meer.
Solid state hoef je niet eens meer op te wachten.
De CATL shenxing accu is in 11 minuten baan 10-80%
5 minuten halfvol
540kw laden
5 minuten halfvol
540kw laden
M'n buurman heeft een prachtige Mercedes E350 hybride diesel en kan 80 km elektrisch.mitsumark schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 21:59:
[...]
PHEV gaan steeds vaker naar 80-120km elektrisch ipv 40-50km, daarmee kan bijna iedereen zn woon-werkverkeer elektrisch rijden, zeker als je thuis kunt laden prima te doen.
Prachtig maar hij moet altijd laden, eigenlijk na iedere rit...gelukkig kan dat thuis.
Hij kan echter niet snelladen, zit geen CCS op dus 7,2kw
Mij EV rijdt 500 km
Juist door die stilstand gaat het hard achteruit, ik ken verhalen van mensen die zo veel mogelijk stekkerden met hun hun PHEV waardoor de ICE helemaal dicht gekoekt was en niet meer fatsoenlijk werkte.mitsumark schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 23:12:
[...]
...
...
PHEV is gewoon het slechtste van 2 werelden en ik vind het daarom ook terecht dat ze niet meer zo veel gestimuleerd worden.
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Een 350e benzine, of 300de diesel?Ferry34 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 12:38:
[...]
M'n buurman heeft een prachtige Mercedes E350 hybride diesel en kan 80 km elektrisch.
Prachtig maar hij moet altijd laden, eigenlijk na iedere rit...gelukkig kan dat thuis.
Hij kan echter niet snelladen, zit geen CCS op dus 7,2kw
Mij EV rijdt 500 km
Anyway, als je dagelijkse trip maar 50km is, dan hoef je niet snel te laden.
Elke keer moeten laden is alleen een probleem als je niet thuis kunt laden of te weinig laders in de wijk hebt, anders kun je toch gewoon elke trip / elke dag stekkeren.
Voor de lange trips heb je 1000km+ bereik.
Dichtgekoekt met olie, of met roet?SpongeRob schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 12:54:
[...]
Juist door die stilstand gaat het hard achteruit, ik ken verhalen van mensen die zo veel mogelijk stekkerden met hun hun PHEV waardoor de ICE helemaal dicht gekoekt was en niet meer fatsoenlijk werkte.
PHEV is gewoon het slechtste van 2 werelden en ik vind het daarom ook terecht dat ze niet meer zo veel gestimuleerd worden.
Dat laatste krijg je alleen als je de verbrandingsmotor relatief vaak gebruikt maar nooit op temperatuur komt, bv als je elektrische bereik net tekort komt. Daar kun je gebruikers op onderwijzen.
Dat eerste kan ik me eigenlijk niet voorstellen, of het moet een tweetakt met carburateur zijn die 1+ jaar niet gebruikt wordt.
PHEV is aan de andere kant óók het beste van twee werelden, afhankelijk van de gebruiker / use case.
Bedoel je met dichtgekoekt de verhalen over sludge in de olie? Die heb ik eerder ook gelezen idd. Omdat de olie niet warm genoeg wordt krijg je juist problemen terwijl denkt dat men z'n best doet met zoveel mogelijk stekkeren.SpongeRob schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 12:54:
[...]
Juist door die stilstand gaat het hard achteruit, ik ken verhalen van mensen die zo veel mogelijk stekkerden met hun hun PHEV waardoor de ICE helemaal dicht gekoekt was en niet meer fatsoenlijk werkte.
Jij hebt wat gehoord ja? Dat ligt heel erg aan je rijpatroon. Het is nu juist het beste van allebei. Benzinemotor voor de lange trips waarbij deze mooi op bedrijfstemperatuur draait. Je voorkomt juist korte ritten met de ice. Dat is net precies wat je niet wil met een ice en dat kan mooi elektrisch.SpongeRob schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 12:54:
[...]
Maar jij hebt het gehoord en kan weer even lekker afgeven op PHEV-techniek.
En terecht dat ze niet meer gestimuleerd worden? Je stimuleert liever regulier ice? Die is namelijk goedkoper in de mrb dan PHEV.
Laten we dan wel hopen dat benzine er mega snel uitgaat en die dingen op een synthetische brandstof gaan werken.
Benzine is nooit een goede oplossing.
Mijn ouders heb ik uiteindelijk wel een plugin geadviseerd. Die zijn met pensioen en rijden graag van BNB naar BNB in bv Italië. Ik proefde dat ze het te eng vonden om BEV te gaan en uiteindelijk de Volvo gekozen.
Eerst vakantie hebben ze gedaan en kwamen terug met de melding “ brandstof kosten waren deze keer een stuk lager”. En dat is natuurlijk het doel. Dus in hun geval een succes. Geen problemen gehad onderweg maar wel wat goedkoper gereden.
Benzine is nooit een goede oplossing.
Mijn ouders heb ik uiteindelijk wel een plugin geadviseerd. Die zijn met pensioen en rijden graag van BNB naar BNB in bv Italië. Ik proefde dat ze het te eng vonden om BEV te gaan en uiteindelijk de Volvo gekozen.
Eerst vakantie hebben ze gedaan en kwamen terug met de melding “ brandstof kosten waren deze keer een stuk lager”. En dat is natuurlijk het doel. Dus in hun geval een succes. Geen problemen gehad onderweg maar wel wat goedkoper gereden.
FreeReef.nl
Ik heb al PHeV gereden, en wat een drama.Naafkap schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 15:29:
[...]
Jij hebt wat gehoord ja? Dat ligt heel erg aan je rijpatroon. Het is nu juist het beste van allebei. Benzinemotor voor de lange trips waarbij deze mooi op bedrijfstemperatuur draait. Je voorkomt juist korte ritten met de ice. Dat is net precies wat je niet wil met een ice en dat kan mooi elektrisch.
Maar jij hebt het gehoord en kan weer even lekker afgeven op PHEV-techniek.
En terecht dat ze niet meer gestimuleerd worden? Je stimuleert liever regulier ice? Die is namelijk goedkoper in de mrb dan PHEV.
Je rijdt rustig op de electromotor, en dan moet je accelereren, en voor er wat gebeurt moet eerst de motor gestart worden, dan geschakeld, turbo moet op toeren en op druk komen, en dan pas voel je dat er iets beweegt.
(Dat was met een Merc GLE350de).
Bovendien verbruikt dat ding ook puur op stroom veel te veel met >30 kWh/100km.
De electrische auto heeft ondertussen bewezen dat lange ritten perfect kunnen op heel redelijke tijden, de techniek is bijzonder betrouwbaar en wordt meer en meer betaalbaar. Het rijdt veel beter, is zuiniger en beter voor het milieu.
Dat een ICE in Nederland lager belast wordt dan een PHEv of een EV vind ik een fout van de overheid.
Ja leuk, de jouwe was zo dus ze zijn allemaal zo? De moderne versies kunnen gewoon geforceerd elektrisch rijden tot 140 km/u. Mijn ICE draait soms twee weken niet. En als ie wel draait dan is dat op een langere rit. Comfortabel zonder laadstress. Verbruik gewoon rond de 12 a 18 kWh per 100 km.Tommie12 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 16:26:
[...]
Ik heb al PHeV gereden, en wat een drama.
Je rijdt rustig op de electromotor, en dan moet je accelereren, en voor er wat gebeurt moet eerst de motor gestart worden, dan geschakeld, turbo moet op toeren en op druk komen, en dan pas voel je dat er iets beweegt.
(Dat was met een Merc GLE350de).
Bovendien verbruikt dat ding ook puur op stroom veel te veel met >30 kWh/100km.
De electrische auto heeft ondertussen bewezen dat lange ritten perfect kunnen op heel redelijke tijden, de techniek is bijzonder betrouwbaar en wordt meer en meer betaalbaar. Het rijdt veel beter, is zuiniger en beter voor het milieu.
Dat een ICE in Nederland lager belast wordt dan een PHEv of een EV vind ik een fout van de overheid.
Die enorme accu in je EV is niet goed voor het milieu. Zolang ik vooral elektrisch rij met mijn PHEV duurt het heel lang voordat het kantelpunt bereikt wordt.
Het alternatief wel?Naafkap schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 17:32:
Die enorme accu in je EV is niet goed voor het milieu.
[ Voor 6% gewijzigd door World Citizen op 13-04-2024 17:45 ]
FreeReef.nl
Wordt tijd voor een PHEV-topic.Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Mijn Opel Ampera uit 2012 kon dat ook al. Tijd voor een BEV.Naafkap schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 17:32:
[...]
Ja leuk, de jouwe was zo dus ze zijn allemaal zo? De moderne versies kunnen gewoon geforceerd elektrisch rijden tot 140 km/u. Mijn ICE draait soms twee weken niet. En als ie wel draait dan is dat op een langere rit. Comfortabel zonder laadstress. Verbruik gewoon rond de 12 a 18 kWh per 100 km.
Die enorme accu in je EV is niet goed voor het milieu. Zolang ik vooral elektrisch rij met mijn PHEV duurt het heel lang voordat het kantelpunt bereikt wordt.
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Nou, welke auto ermee kun je kopen?Ferry34 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 23:39:
Solid state hoef je niet eens meer op te wachten.
5 minuten halfvol
540kw laden
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Die accu krijgt wel een tweede of derde leven. Daarvoor hebben ze nog voldoende waarde.Naafkap schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 17:32:
[...]
Ja leuk, de jouwe was zo dus ze zijn allemaal zo? De moderne versies kunnen gewoon geforceerd elektrisch rijden tot 140 km/u. Mijn ICE draait soms twee weken niet. En als ie wel draait dan is dat op een langere rit. Comfortabel zonder laadstress. Verbruik gewoon rond de 12 a 18 kWh per 100 km.
Denk je dat de productie van een ICE dan zo proper is. Daar zitten ook zeldzame metalen in, chroom etc.
En geef toe, die hybride auto’s met stekker zijn niet goedkoop.
Vond het een hele leuke tijdelijke auto, heb hem ook gehad een 2013 versie. Kon heen en weer naar mijn werk. Echter, steeds meer managers kregen EV's en de laadpalen droogde op op het werk. En ik moest wel de auto elke dag minimaal 5 uur aan de paal hangen met max 10A.kdeboois schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 17:47:
[...]
Mijn Opel Ampera uit 2012 kon dat ook al. Tijd voor een BEV.
Dus toch maar de stap gemaakt naar een Tesla Model 3 RWD die ik maar om de week hoef op te laden, en ook maar 5 uurtjes aan een 11kW paal op het werk. Dus heb daar nu veel minder last van, dat er geen plekje is o.i.d.
Zijn we weer even klaar met het PHEV geneuzel, in een EV topic? Die topicwarning staat er niet voor niets.
Dank!
Dank!
Wat viel je tegen bij de id7?anti elppa schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:37:
[...]
ben benieuwd. Zaterdag ga ik toch nog een keer met een m3 higland rijden en willicht is er dan al meer bekend over de performance. De ID7 viel toch wat tegen, dus wellicht dan toch maar een M3 en dan later maar die stokken laten installeren.
Ben benieuwd hoe duur de performance gaat zijn.
Ik heb die zelf niet gereden, maar de meeste reviews zijn toch heel posititief.
Het enige nadeel dat ik voorlopig zie is dat de auto zo lang is (5m).
anti elppa in "Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1"Tommie12 schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:40:
[...]
Wat viel je tegen bij de id7?
Ik heb die zelf niet gereden, maar de meeste reviews zijn toch heel posititief.
Het enige nadeel dat ik voorlopig zie is dat de auto zo lang is (5m).
merk ook trouwens dat veel dingen toch nog steeds een aantal tikken op het scherm weg zijn. Dat zit bij Tesla beter in elkaar.
Het is een erg lastige keus, M3 of ID7????
M3 highland grote 3 minpunten:
1 stalks
2 parkeer sensoren
3 ruitenwissers
ID7 minpunten
1 traag en lomp en hoog
2 software toch nog genoeg te verbeter en dat je terug moet naar garage
3 geen 1 pedal drive, en re-gen is stukken minder
wat ik wel nice vind in de id7 is de hud in het raam, de afwerking en ongekend stil
Ik koop waarschijnlijk mijn huidige M3 LR acc boost over van de LM en ga de nieuwe lease auto niet prive rijden. Dus an sich kan ik kwa scheuren, hard optrekken in het weekend beetje compenseren tov een mogelijke id7
[ Voor 49% gewijzigd door anti elppa op 15-04-2024 11:01 ]
Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024
Ik denk dat je ook moet kijken naar prijs. De ID7 is zo'n 50% duurder dan de Tesla (SEPP-subsidie meegerekend, die bij de Volkswagen niet mogelijk is, de goedkoopste basisuitvoering kost al een stuk boven de 60.000 euro).anti elppa schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:51:
[...]
anti elppa in "Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1"
merk ook trouwens dat veel dingen toch nog steeds een aantal tikken op het scherm weg zijn. Dat zit bij Tesla beter in elkaar.
Het is een erg lastige keus, M3 of ID7????
M3 highland grote 3 minpunten:
1 stalks
2 parkeer sensoren
3 ruitenwissers
ID7 minpunten
1 traag en lomp en hoog
2 software toch nog genoeg te verbeter en dat je terug moet naar garage
3 geen 1 pedal drive, en re-gen is stukken minder
wat ik wel nice vind in de id7 is de hud in het raam, de afwerking en ongekend stil
Ik koop waarschijnlijk mijn huidige M3 LR acc boost over van de LM en ga de nieuwe lease auto niet prive rijden. Dus an sich kan ik kwa scheuren, hard optrekken in het weekend beetje compenseren tov een mogelijke id7
Dus minpunt nr. 4 van de ID7: prijs
Interessant artikel in het FD vandaag:
Nederlandse havens kampen met toestroom van onverkochte Chinese elektrische auto’s
Nederlandse havens kampen met toestroom van onverkochte Chinese elektrische auto’s
In heel Europa kampen havens met een grote instroom van auto’s. Ze blijven er tot twee keer zo lang staan als normaal – soms wel anderhalf jaar. Het gaat vooral om elektrische auto’s uit China, van merken als BYD, MG, Great Wall, SAIC, Geely en Xpeng. Daarnaast betreft het modellen van van oorsprong westerse merken die gemaakt worden in China, zoals Tesla, Polestar en de Volvo EX30 en de BMW iX3.
Sommige havens zijn verworden tot grote parkeerterreinen, zeiden havenbronnen vorige week in de Financial Times. De haven van Zeebrugge, met 100.000 parkeerplekken de grootste autoterminal van Europa, zit helemaal vol.
In het eerste kwartaal lag de wereldwijde verkoop van het Chinese automerk BYD 43% lager dan in het vierde kwartaal van 2023
Tegenvallende verkoopcijfers kunnen grote gevolgen hebben: veel Chinese merken produceren de auto’s voordat ze een koper hebben, terwijl de meer gevestigde producenten doorgaans pas beginnen te produceren als de auto al een koper heeft.
Oftewel, we krijgen nog mooiere prijzen voor auto's waardoor Jan Modaal straks ook gewoon een mooie nieuwe EV kan rijden, zodat zijn plof auto weg kan?jeroenkb schreef op maandag 15 april 2024 @ 12:39:
Interessant artikel in het FD vandaag:
[...]
[...]
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic