Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:06
redwing schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:40:
[...]

[...]

Mijn HEV hoor je net zo goed niet bij cruisen op de snelweg, zelfs niet het omschakelen tussen ICE en EV. Schakelen hoeft niet met de CVT en de uitstoot met 1:20 is vergelijkbaar met die van een EV als je kijkt naar de huidige energiemix.
Dit lijk mij een bijzondere uitkomst. Je bedoelt CO2-uitstoot? Ik vind na beetje googlen dat 1 Liter benzine blijkbaar ~2800g co2 equivalent uitstoot geeft. Dus bij 1:20 rijden zit je op 140 g CO2/km.

Een beetje EV haalt toch echt wel 6 km's uit een kWh. Zelfs als je dat met grijze stroom (getverdemme :+ ) doet zit je op 536 g / kWh / 6 = 90 g CO2/km. Dat is dus al ruim lager dan je brandstofwagen met 1:20. De totale stroommix in NL is veel groener en zit op 330 g / kWh en dan kom je dus op 55 g CO2/km. Dat is dus maar 1/3 van de brandstofoptie.

(bron: https://www.co2emissiefactoren.nl/lijst-emissiefactoren/ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:38
Fr33z schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:20:
Dit lijk mij een bijzondere uitkomst. Je bedoelt CO2-uitstoot?
Nu kijk je naar de marginale uitstoot i.p.v. de gemiddelde. In dat geval is brandstof nog wel wat beroerder overigens aangezien de uitstoot niet beperkt blijft tot verbranding, daar komt het oppompen, raffineren en transporteren nog bij.

Maar, de juiste evaluatie is de uitstoot over de levensduur en daar begint zoals eerder aangegeven de EV op achterstand door hogere uitstoot bij productie.

Afhankelijk van het punt dat je wil maken is er voor ieder argument wel een studie te vinden.

[ Voor 50% gewijzigd door assje op 08-04-2024 16:27 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 10:37
elektriekert schreef op zondag 7 april 2024 @ 13:48:
Deze ochtend even staan praten met 2 bewoners uit de straat die hun velgen aan het verwisselen op de auto's voor de zomer velgen.

Het kwam vrij snel op EV uit en dat ik die stap ga maken.

De volgende argumenten dat zij er niet aan willen beginnen:

- Is met vakanties k*t
- Straks moeten de laadpalen tussen 17:00-21:00 uit.
- Wat gaat de restwaarde over een jaar of 5 a 7 doen.

De elektrificatie laat nog wel ff op zich wachten ;)
Mijn volgende auto wordt ook weer een EV maar ik snap je buren wel hoor.

- Inderdaad impact op je vakantieritten, als je bijvoorbeeld een 1,5 ton sleurhut erachter knoopt en daarmee normaal in 1 dag naar Zuid-Frankrijk kachelt, of als je gewend bent om met z'n 2 in de nacht door te rijden met rijderswissels terwijl de kinderen lekker slapen. In beide situaties moet je toch echt jezelf aanpassen. Je bent toch een stukje minder flexibel met een EV dan een ICE. En dat kan storend zijn voor mensen.

- Kan inderdaad lastig zijn, je halveert wel het aantal mogelijke laadslots na werktijd. Als er genoeg publieke laadplekken zijn, geen probleem, maar anders kan het voorkomen dat je met een lege accu komt te staan als je afhankelijk bent van publiek laden. En nee, 'even DC laden' is dan niet zo nodig een werkbare oplossing, dat kost je dan weer de nodige extra tijd die je weg bent van het thuisfront. En was het voordeel van een EV niet dat je in de ochtend altijd vol weg kon rijden, versus zo'n vervelende ICE die je moet voltanken?

- Ook het restwaarde argument snap ik helemaal. Techniek die zich ontwikkelt en betaalbaarder wordt, onzekerheid over kosten in de toekomst, hogere verzekeringspremies voor EV's en de continu lager wordende nieuwprijzen aangewakkerd door Tesla zetten de prijzen op de tweedhandsmarkt die jarenlang ook opgeblazen waren nu stevig onder druk. Ik denk dat het straks wel stabiliseert en uiteindelijk mee gaat vallen, maar op dit moment is het wel een onzekerheidje als je iedere x jaar echt nieuw wil rijden. Wel mooie kansen op de twwedehandsmarkt trouwens, als een wat ouder model bij je rijprofiel past.
Scientific schreef op zondag 7 april 2024 @ 15:05:
[...]

Ja, je merkt inderdaad dat ganse volksstammen bang zijn van verandering en vasthouden aan wat ze kennen. Terwijl ze natuurlijk nauwelijks rationele argumenten zijn natuurlijk:
- menig EV rijder ondervindt dat op vakantie gaan over het algemeen prettiger en vooral prettiger is als je om de 2-3 uur even pauze neemt.
- als laadpalen ooit tussen 17-21h zouden uitvoeren is dat uiteraard nauwelijks of niet een probleem.
- en de onzekerheid over de tweedehands waarde geldt natuurlijk net zozeer voor ICEs, én het biedt kansen voor tweedehands kopers 🙂. En men vergeet voor het gemak even het feit dat een EV goedkoper rijdt.
Fijn dat EV rijden je zo goed bevalt, het is ook fijn rijden, maar dat jij het niet eens bent met geluiden van mensen die zich er nog niet aan wagen maakt hun bezwaren niet direct minder rationeel. Voor je dat oordeel kan vellen heb je echt meer achtergrond nodig.
taz10 schreef op maandag 8 april 2024 @ 07:55:
[...]

Die EEVEE app heb ik ook, alleen klopt hier thuis de geladen KWh niet. Dit is meer dan er in mijn auto is gegaan. Dit heeft met verlies te maken werd mij verteld.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat verschil lijkt me wel erg veel voor alleen laadverlies. Uitgaande van de bovenste 3 regels meer dan 22% laadverlies!
Ecological schreef op maandag 8 april 2024 @ 12:33:
Ik vraag me dan altijd af, vinden we het hier een recht om te hard te rijden of is het meer dat de snelheidswaarschuwing niet goed werkt?

In mijn Zeekr moet ik de snelheidswaarschuwing uitzetten want hij denkt dat het hier in het dorp 15km/h per uur is. En dan piept die.

Maar verder, ons verkeer is eigenlijk echt heel gevaarlijk. Terwijl mensen bang zijn om te vliegen! Compleet irrationeel.

Ik ben blij dat ik straks word geholpen om niet te hard te rijden, maar ook vooral dat andere mensen geholpen worden om niet te hard te rijden want helaas hebben we teveel mensen die autorijden niet serieus nemen. Onze breinen zijn namelijk niet goed in autorijden.

Het is heel begrijpelijk dat we aversie hebben tegen piepjes en het moet goed werken. Echter, ik heb liever een imperfect systeem die steeds wordt verbeterd en die zorgt voor minder verkeersgewonden en doden, dan geen snelheidswaarschuwing en ik als voetganger/fietser een stuk meer kans heb op letsel.
Inderdaad, als er ieder jaar 2 vliegrampen in Nederland zouden zijn, zou iedereen moord en brand schreeuwen. En toch sterven er jaarlijks 2 vliegtuigen vol mensen in het wegverkeer.

Mijn weerstand: Teveel fouten op de plek waar het juist het hardste nodig is, in de bebouwde kom. Meestal false positives, maar ook de andere kant op, waarmee je dus gerust met 50 langs een schoolplein knalt als je blind vertrouwt op het systeem. Als minder opdringerig waarschuwingssysteem prima, maar nu gewoon verre van perfect en daardoor enkel een bron van irritatie en verder nutteloos omdat iedereen het uitzet. Niet alleen de mensen die het verkeer niet serieus nemen, ook jij.

Anders gezegd: Als je liever een imperfect systeem hebt dat wordt verbeterd en gelooft in de toegevoegde waarde, waarom zet je het nu dan standaard uit? Op de false positives na zal het vast ook wel eens terecht waarschuwen dat je te snel rijdt toch? ;)
Z___Z schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:35:
Je ziet laden wel met een hele roze bril :+

Laden onderweg naar zuid Europa is niet zo dramatisch als er door veel ICE rijders wordt gezegd, maar het is echt wel minder comfortabel dan met ICE naar zuid Europa rijden. Het voordeel van EV moet je IMHO ook vooral uit de overige 48 weken halen, waar je niet op vakantie bent. In het dagelijks leven nooit meer tanken levert veel meer op dan die paar minuten extra per stop dat je op je vakantierit verliest.
Helemaal eens met die roze bril hoor, maar ook op vakantie kan een EV intussen echt wel heerlijk relax en comfortabel rijden. Het is niet meer zoals 5-8 jaar geleden dat je echt enorm moet plannen om überhaupt aan te kunnen komen. Het kost alleen wel een andere mindset en meer tijd. Als je de reis zelf onderdeel van je vakantie maakt en je vakantie niet pas begint op je bestemming kan je met een EV perfect van je vakantie genieten. Als je het liefste zo snel mogelijk op je vakantieadres aan wil komen is een EV nu nog wel iets minder fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
assje schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:25:
[...]

Nu kijk je naar de marginale uitstoot i.p.v. de gemiddelde. In dat geval is brandstof nog wel wat beroerder overigens aangezien de uitstoot niet beperkt blijft tot verbranding, daar komt het oppompen, raffineren en transporteren nog bij.

Maar, de juiste evaluatie is de uitstoot over de levensduur en daar begint zoals eerder aangegeven de EV op achterstand door hogere uitstoot bij productie.

Afhankelijk van het punt dat je wil maken is er voor ieder argument wel een studie te vinden.
Nou dat ben ik niet met je eens. De marginale uitstoot is super belangrijk en 1 van de belangrijkste factoren. En de getallen die ik noem zijn de zogenaamde "well to wheel" factoren dus inclusief al dat oppompen, raffineren etc.

Dus liever even lezen en niet "ja nee je kunt overal wel een studie voor vinden". Ik kom met getallen en vraag of dit is wat Redwing bedoelde.

edit: wat meer onderbouwing
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BA7vUz3Jjgb9M5v6zhmGCg8mSP4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HLEiwcroEpRuonOkqmnMxMcA.png?f=user_large

Dit laat zien dat productie van beide wagens ongeveer gelijk is en dat de accu voor ~5.000 kg extra CO2-uitstoot bij productie zorgt. Stel je rekent met de getallen die ik had dan is het verschil ~100 gram CO2/kg vergeleken met die auto die 1:20 rijdt, dan is dat dus circa 50.000 km rijden en je bent er. Dat is gemiddeld binnen een jaar of 3 al het geval.

bron: https://www.milieucentraa...es-over-elektrische-auto/

[ Voor 25% gewijzigd door Fr33z op 08-04-2024 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Fr33z schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:38:
Dus liever even lezen en niet "ja nee je kunt overal wel een studie voor vinden". Ik kom met getallen en vraag of dit is wat Redwing bedoelde.
Nou nou rustig maar, je mag zelf ook wat beter lezen of nadenken. Als het gaat om afweging tussen stimuleren/aanschaf ICE & EV lijkt me duidelijk dat je niets hebt aan de marginale kilometer. Jouw benadering is bijvoorbeeld relevant als je twee auto's voor de deur hebt en wil weten welke van de twee je het beste kan pakken voor een rit.

Mijn opmerking dat "er voor ieder argument wel een studie te vinden is" is vooral omdat er ook volop studies o.b.v. belachelijke aannames zijn (om een punt tegen EV's te maken).

Je hoeft mij verder niet te overtuigen....

[ Voor 16% gewijzigd door assje op 08-04-2024 16:46 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Als voorbeeld een artikel van 5 jaar geleden dat waarschijnlijk nog wel 5 jaar de ronde zal blijven doen op verjaardagen:
Bij die berekeningen zijn een hoop kanttekeningen te plaatsen. "Heel flauw", zegt hoogleraar Marnix Wagemaker van de TU Delft. "700.000 is wel een beetje veel", reageert Martien Visser, lector Energietransitie aan de Hanzehogeschool.
https://www.rtl.nl/tech/a...700000-km-groen-wat-flauw

Vat een aantal van de parameters die nogal bepalend zijn voor de uitkomst samen:
  • Ga je uit van een Tesla model X, de gemiddelde EV nu (groot/zwaar/duur) of een toekomstige gemiddelde mix
  • Met welke energiemix reken je nu en in de toekomst
  • Met welke uitstoot voor accu reken je nu en in de toekomst
  • Aanname uitstoot van brandstofauto (en met name in geval van hybride)
Er zijn dus onderzoeken/conclusies te vinden met een "Co2-terugverdientijd" tussen de 20kkm en 150kkm met onnozele uitschieters tot 700kkm.

[ Voor 8% gewijzigd door assje op 08-04-2024 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
. laat maar

[ Voor 98% gewijzigd door Fr33z op 08-04-2024 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:03
Tommie12 schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:04:
[...]

Er zijn bijzonder weinig bedrijven die een paar EV's op de markt hebben en er winst op maken.
Tesla, BMW, ... maken winst. De grote meerderheid maakt verlies, en zo lang dat maar een paar procent van de omzet is is dat draagbaar, maar niet houdbaar op de lange termijn.
Bij de meesten komt dat vooral omdat de EV-lijn er voor nu nog erbij wordt gedaan. Precies zoals je zegt omdat het maar om een paar procent van de omzet gaat. Zolang ze nog de meeste winst uit de ICEs halen zal dat ook niet veranderen. Pas als dat aandeel groter wordt kun je gaan kijken wie er wel/niet winstgevend zijn. En dan nog moet je opletten omdat ze nu eerst ook nog bezig zijn met marktaandeel.
Je laatst zin.... je snap toch wel dat het iets helemaal anders is om een EV in serie en met winst te bouwen en verkopen tegenover een hobbyprojectje.
En ik neem aan dat jij snapt dat ze veelal de logistiek hiervoor wel onder controle kunnen krijgen en dat het vooral om de nieuwe technologie gaat? En die technologie wordt dus steeds algemener beschikbaar waardoor het steeds meer een logistiek probleem wordt. En dat is een stuk dat ze veel beter onder controle kunnen krijgen.
Toyota bv verkoopt ca 1.9 mio auto's in China, tendens dalend.
In China is de lokale competitie enorm hard, en daar gaan ze het niet redden met een aarzelend beleid.
Het grote probleem hier heeft weinig te maken met het aarzelend beleid, maar het feit dat China hun autofabrikanten volop sponsort waardoor ze de auto's goedkoper kunnen verkopen. Dat is iets waar de fabrikanten weinig aan kunnen/zullen veranderen maar wat bij de regeringen ligt.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
redwing schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:55:
[...]

Het grote probleem hier heeft weinig te maken met het aarzelend beleid, maar het feit dat China hun autofabrikanten volop sponsort waardoor ze de auto's goedkoper kunnen verkopen. Dat is iets waar de fabrikanten weinig aan kunnen/zullen veranderen maar wat bij de regeringen ligt.
En hoe veel subsidie krijgen autobouwers in Europa?

Vandaag in België alleen al: de overheid gaat het herscholen van arbeiders die bij het toekomstige Van Hool gaan mogen blijven werken betalen, ze geven waarborgen voor kredieten etc.
Opleiding van arbeiders van Volvo en Audi wordt al jaren gesponsord.
Als je ze dan leert om boegies te vervangen en carburatoren te reviseren...

Ook Tesla heeft fabrieksterreinen gekregen etc.

En je opmerkingen over logistiek zijn onvoldoende.

Waarom kan Tesla een Y bouwen met 8 werkuren en heeft VW voor een id4/5 er 30 nodig?

Het ligt absoluut niet alleen aan regeringen, en het is net iets te makkelijk het allemaal te gaan verklaren door subsidies van de chinese overheid....
Toyota heeft gewoon geen aanbod aan EV, dus zelfs al zouden ze subsidies krijgen, ze hebben niks... Ja, een Mirai die nergens verkocht wordt of rijdt...

Al die autofabrikanten hebben gewoon liggen slapen, ze dachten dat het niet mogelijk was tot Tesla het getoond heeft dat het wel kon.

[ Voor 5% gewijzigd door Tommie12 op 08-04-2024 17:08 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
@Fr33z Laatste wat ik er hier over zeg, maar als je dat onderzoek als basis pakt, zie je dat ze kijken naar 2024-2041, waarbij ze de vergroening van de stroom meenemen. Ze pakken daar ook b.v. de duurdere EVs (logisch, lagere klasse zijn er nog veel minder van), maar vergelijken met de mid ICE's (terwijl ik het over een zuinige ICE heb) Pak je dan dus de wat minder gunstige getallen voor de EVs kom je niet uit op de door jou genoemde 50k, maar gaat dat een paar factoren omhoog. Dus b.v. de CO2 uitstoot van 1l benzine is ongeveer 2250g CO2. de energiemix die ze gebruiken moet je corrigeren naar vandaag en geeft wat extra.

Belangrijkste conclusie is echter heel simpel. Momenteel kun je nog de discussie voeren en afhankelijk van de precieze getallen die je gebruikt beide kanten op gaan, maar als je vooruit kijkt is de EV zonder twijfel de winnaar. Dus einde discussie hierover en back on topic :)

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:05
Tommie12 schreef op maandag 8 april 2024 @ 17:07:
Waarom kan Tesla een Y bouwen met 8 werkuren en heeft VW voor een id4/5 er 30 nodig?

Het ligt absoluut niet alleen aan regeringen, en het is net iets te makkelijk het allemaal te gaan verklaren door subsidies van de chinese overheid....
Toyota heeft gewoon geen aanbod aan EV, dus zelfs al zouden ze subsidies krijgen, ze hebben niks... Ja, een Mirai die nergens verkocht wordt of rijdt...

Al die autofabrikanten hebben gewoon liggen slapen, ze dachten dat het niet mogelijk was tot Tesla het getoond heeft dat het wel kon.
Mercedes, Toyota en BMW zijn de top 3 van meest winstgevende autofabrikanten...
https://www.ad.nl/auto/di...ken-ter-wereld~aece14019/

Verschil tussen 8 uur en 30 uur werk is 500-2000 euro, afhankelijk van de locatie
Als je daarmee goedkopere machines/onderdelen hebt valt dat wel mee.

[ Voor 21% gewijzigd door mitsumark op 08-04-2024 17:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
redwing schreef op maandag 8 april 2024 @ 17:09:
Belangrijkste conclusie is echter heel simpel. Momenteel kun je nog de discussie voeren en afhankelijk van de precieze getallen die je gebruikt beide kanten op gaan, maar als je vooruit kijkt is de EV zonder twijfel de winnaar. Dus einde discussie hierover en back on topic :)
En het maakt nogal verschil of de overweging voor een gebruikte of nieuwe auto is. Een op de use-case afgestemde aanschaf van een gebruikte hybride kan dus een prima overweging zijn. Voor aanschaf van een nieuwe auto gaat de balans snel doorslaan naar een EV.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
Tommie12 schreef op maandag 8 april 2024 @ 17:07:
[...]
En hoe veel subsidie krijgen autobouwers in Europa?
Ook dit gaat nogal offtopic, dus ook hier het laatste wat ik er over zeg ;) Maar dat is vele malen minder. De Chinese overheid bouwt fabrieken, betaalt de arbeiders, sponsort de technologie en mensen.
Als de Europese fabrikanten al ergens in achterlopen is het wel de support van de regering :+
Vandaag in België alleen al: de overheid gaat het herscholen van arbeiders die bij het toekomstige Van Hool gaan mogen blijven werken betalen, ze geven waarborgen voor kredieten etc.
Opleiding van arbeiders van Volvo en Audi wordt al jaren gesponsord.
Als je ze dan leert om boegies te vervangen en carburatoren te reviseren...

Ook Tesla heeft fabrieksterreinen gekregen etc.

En je opmerkingen over logistiek zijn onvoldoende.

Denk je zelf ook niet dat het iets te makkelijk is om te stellen dat alle autofabrikanten hebben liggen te slapen? Allemaal?

Terwijl EVs alweer heel wat jaren rondrijden zie je dat alle fabrikanten vooral zoveel EVs maken als ze verplicht moeten maken vanuit de EU. En dus duidelijk niet hoeveel ze er zouden kunnen maken. Voorlopig maken ze nog goed winst met ICEs, dus waarom zouden ze halsoverkop overstappen naar iets wat duurder is, meer risico heeft en waar vooral voor de lagere klasses eigenlijk nog geen goede oplossing is? Die wachten lekker af en pas tegen de tijd dat het echt moet kun je zeggen of er iemand te laat is geweest.
Maar voorlopig wordt al vanaf deeltje 1 van dit topic (meer dan 10 jaar geleden) geroepen dat de gevestigde orde binnen de kortste keren failliet zou zijn omdat ze de boot hadden gemist. Maar zie je tegelijkertijd dat de meesten toch al een goede EV hebben die technologisch niet onderdoet.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
redwing schreef op maandag 8 april 2024 @ 17:31:
[...]
Maar zie je tegelijkertijd dat de meesten toch al een goede EV hebben die technologisch niet onderdoet.
Maar niet voor dezelfde prijs op de markt kan verkocht worden.
Productiekost is deel van de technologie.

Een i4 is makkelijk 30K duurder dan een Tesla 3....
Een Q4 is 20k duurder dan een Y.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mitsumark schreef op maandag 8 april 2024 @ 17:18:
[...]

Mercedes, Toyota en BMW zijn de top 3 van meest winstgevende autofabrikanten...
https://www.ad.nl/auto/di...ken-ter-wereld~aece14019/

Verschil tussen 8 uur en 30 uur werk is 500-2000 euro, afhankelijk van de locatie
Als je daarmee goedkopere machines/onderdelen hebt valt dat wel mee.
Ja, met de mix aan ICE's zijn ze nog goed winstgevend.
Maar van die 3 is enkel BMW winstgevend met hun EV's.
Als je nu 5 jaar verder kijkt, en het aandeel ICE zakt en EV's stijgen, dan loop je toch ergens tegen de wand.

Ach... bij Kodak dachten ze ook dat ze het nog konden uitzingen met filmpjes terwijl ze de tech zelf in huis hadden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-09 19:01
Tommie12 schreef op maandag 8 april 2024 @ 17:35:
[...]

De vraag is dan natuurlijk of ze die meer prijs waard zijn. Dan verkoop je ze namelijk.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 06:15
[...]

Je moet natuurlijk vergelijken wat vergelijkbaar is.

Om te beginnen: BMW verkoopt een i4 aan een hogere prijs dan een Tesla model 3 omdat het voor de kopers van de i4 een aantrekkelijkere auto is. Als je top afwerkingskwaliteit en service verwacht, bijvoorbeeld, is Tesla niet echt een optie.

En het prijsverschil is natuurlijk geen 30K maar in bepaalde gevallen… bijna niks. Een longe range met afleveringskosten is in België minstens 55k€, een i4 edrive 40 wordt geleverd met tot 15% korting (misschien niet particulier, maar soit) vanaf… 55k€. Dat je dan met opties allerlei leuke en zelfs gekke dingen kan doen, is voor sommige mensen ook nog eens een voordeel (aan de bijkomende kosten storen sommigen zich blijkbaar niet).

Tweedehands behoudt een i4 voorlopig ook goed zijn waarde. In lease wil dat wel eens de doorslag geven.

Het Tesla-recept is zeker niet het enig zaligmakende en de concurrentie staat natuurlijk ook niet stil.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
redwing schreef op maandag 8 april 2024 @ 15:20:
[...]

Kort gezegd is het aandeel fijnstof van een EV maar 10 a 20% kleiner blijkt uit metingen (de meeste fijnstof komt van banden en remmen, banden slijten bij een EV gemiddeld iets sneller en de remmen juist minder)

En wat CO2 betreft heeft een EV door de accu een grote achterstand, welke hij inhaalt tijdens het daadwerkelijke gebruik. Als je dan kijkt dat bij de meeste onderzoeken er naar gemiddeldes wordt gekeken, dan is de EV daar overduidelijk de winnaar. Maar reken je met de 'betere' ICE's (HEVs), dan ligt het break-even punt al snel rond de 200k km.

Maar zoals ik hierboven al aangaf, is dat met de huidige stand, terwijl we we heel snel aan het vergroenen zijn. Tegen de tijd dat mijn HEV dus op is, zal de EV het zonder twijfel ruim winnen. Wil je nu dus een nieuwe auto kopen is er geen twijfel over mogelijk dat de EV de schonere optie is. Maar dit is offtopic voor hier, dus ik zal hierover verder mijn mond houden, zeker omdat ik pro-EV ben, alleen wel graag zie dat de goede informatie wordt gebruikt/gegeven 8)
1 belangrijk aspect wordt vaak vergeten: ook al is er "ergens" uitstoot van EV's, dit is dan niet bij de auto. In de bewoonde wereld wordt het dus een stuk schoner als er meer EV's zijn. Elektriciteitscentrales zijn daarnaast ook efficiënter en schoner dan de doorsnee verbrandingsmotor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Scientific schreef op maandag 8 april 2024 @ 18:09:
[...]

Je moet natuurlijk vergelijken wat vergelijkbaar is.

Om te beginnen: BMW verkoopt een i4 aan een hogere prijs dan een Tesla model 3 omdat het voor de kopers van de i4 een aantrekkelijkere auto is. Als je top afwerkingskwaliteit en service verwacht, bijvoorbeeld, is Tesla niet echt een optie.

En het prijsverschil is natuurlijk geen 30K maar in bepaalde gevallen… bijna niks. Een longe range met afleveringskosten is in België minstens 55k€, een i4 edrive 40 wordt geleverd met tot 15% korting (misschien niet particulier, maar soit) vanaf… 55k€. Dat je dan met opties allerlei leuke en zelfs gekke dingen kan doen, is voor sommige mensen ook nog eens een voordeel (aan de bijkomende kosten storen sommigen zich blijkbaar niet).

Tweedehands behoudt een i4 voorlopig ook goed zijn waarde. In lease wil dat wel eens de doorslag geven.

Het Tesla-recept is zeker niet het enig zaligmakende en de concurrentie staat natuurlijk ook niet stil.
De catalogusprijs van een BMW is een pak hoger, maar leasemaatschappijen krijgen daar dikke kortingen op, meer dan die 15%! Ik heb kortingen gezien van de klassieke merken van 25 en 30%, anders krijgen ze hun spullen niet verkocht.
Alleen als particulier of kleine zelfstandige krijg je dat niet.

De duitse premiums zijn al een tijdje niet meer echt beter in afwerking, maak maar eens een goed vergelijk met een Koreaan, Chinees ( Nio, Lucid,..) of Tesla M3H. Ze zijn vooral sterk in het maken van enorme optielijsten waar je jezelf helemaal in verliest met tal van kleurtjes, strips in Alu, Piano of carbon etc. En ze slagen er nog steeds in om een driver assist pack in 3 stukken te knippen en duur aan te bieden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Scientific
Tommie12 schreef op maandag 8 april 2024 @ 19:10:
[...]

De catalogusprijs van een BMW is een pak hoger, maar leasemaatschappijen krijgen daar dikke kortingen op, meer dan die 15%! Ik heb kortingen gezien van de klassieke merken van 25 en 30%, anders krijgen ze hun spullen niet verkocht.
Alleen als particulier of kleine zelfstandige krijg je dat niet.

De duitse premiums zijn al een tijdje niet meer echt beter in afwerking, maak maar eens een goed vergelijk met een Koreaan, Chinees ( Nio, Lucid,..) of Tesla M3H. Ze zijn vooral sterk in het maken van enorme optielijsten waar je jezelf helemaal in verliest met tal van kleurtjes, strips in Alu, Piano of carbon etc. En ze slagen er nog steeds in om een driver assist pack in 3 stukken te knippen en duur aan te bieden.
Dat sommige merken tot 25-30% korting geven is niet specifiek voor EVs, ik zie het al vele jaren bij sommige merken voor hun ICEs.

Als je echt denkt dat de afwerking van een Tesla inmiddels het niveau van BMW haalt (en het is waar, het is van “bedroevend” naar “goed” gegaan)… dan is dat goed voor jou en voor Tesla, maar de gemiddelde BMW-rijder kan het niet bekoren.

En de Duitse “premiummerken” bieden inderdaad veel meer mogelijkheden tot een “voertuig op maat” aan, het is een businessmodel als een ander.

Het “minimale driver assistent pack” biedt overigens vaak al het essentiële aan wat je nodig hebt om veilig en comfortabel te rijden. Zonder phantom breaks :). En zonder peperdure illusies die “Full Self Driving” heten. Want illusies verkopen is ook een businessmodel blijkbaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Scientific op 08-04-2024 19:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:12

Termy

valt er nog wat te fragge?

redwing schreef op maandag 8 april 2024 @ 15:20:
[...]

Kort gezegd is het aandeel fijnstof van een EV maar 10 a 20% kleiner blijkt uit metingen (de meeste fijnstof komt van banden en remmen, banden slijten bij een EV gemiddeld iets sneller en de remmen juist minder)

En wat CO2 betreft heeft een EV door de accu een grote achterstand, welke hij inhaalt tijdens het daadwerkelijke gebruik. Als je dan kijkt dat bij de meeste onderzoeken er naar gemiddeldes wordt gekeken, dan is de EV daar overduidelijk de winnaar. Maar reken je met de 'betere' ICE's (HEVs), dan ligt het break-even punt al snel rond de 200k km.

Maar zoals ik hierboven al aangaf, is dat met de huidige stand, terwijl we we heel snel aan het vergroenen zijn. Tegen de tijd dat mijn HEV dus op is, zal de EV het zonder twijfel ruim winnen. Wil je nu dus een nieuwe auto kopen is er geen twijfel over mogelijk dat de EV de schonere optie is. Maar dit is offtopic voor hier, dus ik zal hierover verder mijn mond houden, zeker omdat ik pro-EV ben, alleen wel graag zie dat de goede informatie wordt gebruikt/gegeven 8)
Maar je geeft dus geen goede informatie. Je begint over uitstoot ivm de energiemix dus je suggereert dat dat gaat over de marginale uitstoot per km, maar dan begin je over fijnstof, maar een gemiddelde EV stoot daar dus minder van uit (banden + remmen, zo'n 25% volgens TNO) dus dat kan ook daar niet over gaan en alleen de aandrijving. En dan wil je dus beweren dat er minder uitstoot is van 5L bezine (nog even los van het oppompen, transporteren en raffineren) dan van ruim gezien 20 kWh electra, in onze mix?

Mij maakt dit verder niet zo uit maar kom met serieuze bronnen als je dit soort claims wil maken.

Wat mij betreft verwijdert een mod gewoon alle referenties hieraan.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Scientific schreef op maandag 8 april 2024 @ 19:21:
[...]

Dat sommige merken tot 25-30% korting geven is niet specifiek voor EVs, ik zie het al vele jaren bij sommige merken voor hun ICEs.

Als je echt denkt dat de afwerking van een Tesla inmiddels het niveau van BMW haalt (en het is waar, het is van “bedroevend” naar “goed” gegaan)… dan is dat goed voor jou en voor Tesla, maar de gemiddelde BMW-rijder kan het niet bekoren.

En de Duitse “premiummerken” bieden inderdaad veel meer mogelijkheden tot een “voertuig op maat” aan, het is een businessmodel als een ander.

Het “minimale driver assistent pack” biedt overigens vaak al het essentiële aan wat je nodig hebt om veilig en comfortabel te rijden. Zonder phantom breaks :). En zonder peperdure illusies die “Full Self Driving” heten. Want illusies verkopen is ook een businessmodel blijkbaar.
Ik ben zo’n ex BMW, Volvo, Audi rijder.
Vooral van BMW was ik helemaal niet onder de indruk over de kwaliteit van het interieur. (Kraken van interieur, vouwenin de zetels, veel hard plastic etc). En phantom breaks hadden ze ook…
Ik mis niks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scientific
Tommie12 schreef op maandag 8 april 2024 @ 20:13:
[...]

Ik ben zo’n ex BMW, Volvo, Audi rijder.
Vooral van BMW was ik helemaal niet onder de indruk over de kwaliteit van het interieur. (Kraken van interieur, vouwenin de zetels, veel hard plastic etc). En phantom breaks hadden ze ook…
Ik mis niks.
Ik herken niks van wat je vermeldt, ik weet ook niet over welk soort BMW je het hebt. Qua geluiden in het interieur wil ik best even een i4 tegenover een M3HL zetten: geen enkele twijfel dat een i4 stiller is en zonder enig gekraak of gerammel.

Bij de Tesla zal het - qua gerammel - wellicht afhangen van het exemplaar..

Enfin, ik denk dat je andere prioriteiten hebt bij een auto. Dat is je goed recht natuurlijk. Maar denken dat Tesla het summum van EV is, dat is toch een geval van cognitieve dissonantie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05:57
Scientific schreef op maandag 8 april 2024 @ 20:21:
[...]
Maar denken dat Tesla het summum van EV is, dat is toch een geval van cognitieve dissonantie.
Waarom als Tesla wordt genoemd samen met de tegenwoordig toch wat teleurstellende kwaliteit van de andere merken, moet het meteen weggezet worden alsof iemand enorm pro-Tesla is en het het beste merk van de wereld vind.
Ik lees het niet in zijn reacties hoor...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-09 18:22

World Citizen

FreeReef.nl

Ik heb een Tesla, ik wilde een Tesla en ben 100% blij met mijn Tesla, maar,

Dat kraken van het interieur is echt enorm in vergelijking met BMW, Audi en Mercedes. Zelfs een Jaguar MKII van tig jaar geleden heeft nog minder kraak. Ik sta er tot nu toe nog steeds versteld van.

Het boeit me verder helemaal niks. Ik ben blij, maar man man man wat kraakt dat ding.
Model S 2018.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Ik rij een model 3 uit 2019 en daar merk je al (en mensen toen ook) dat die echt een stap boven de model s uit die periode stond qua bouwkwaliteit. Ik heb nog niet in een nieuwe 2023/2024 model gezeten, maar het zou me verbazen als die wel kraken.

Ik ga overigens zeer waarschijnlijk naar Renault. Afhankelijk van de prijzen van de LM aan het einde van de maand.

[ Voor 21% gewijzigd door Caelorum op 08-04-2024 21:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
redwing schreef op maandag 8 april 2024 @ 17:31:
[...]

Ook dit gaat nogal offtopic, dus ook hier het laatste wat ik er over zeg ;) Maar dat is vele malen minder. De Chinese overheid bouwt fabrieken, betaalt de arbeiders, sponsort de technologie en mensen.
Als de Europese fabrikanten al ergens in achterlopen is het wel de support van de regering :+

[...]

Denk je zelf ook niet dat het iets te makkelijk is om te stellen dat alle autofabrikanten hebben liggen te slapen? Allemaal?

Terwijl EVs alweer heel wat jaren rondrijden zie je dat alle fabrikanten vooral zoveel EVs maken als ze verplicht moeten maken vanuit de EU. En dus duidelijk niet hoeveel ze er zouden kunnen maken. Voorlopig maken ze nog goed winst met ICEs, dus waarom zouden ze halsoverkop overstappen naar iets wat duurder is, meer risico heeft en waar vooral voor de lagere klasses eigenlijk nog geen goede oplossing is? Die wachten lekker af en pas tegen de tijd dat het echt moet kun je zeggen of er iemand te laat is geweest.
Maar voorlopig wordt al vanaf deeltje 1 van dit topic (meer dan 10 jaar geleden) geroepen dat de gevestigde orde binnen de kortste keren failliet zou zijn omdat ze de boot hadden gemist. Maar zie je tegelijkertijd dat de meesten toch al een goede EV hebben die technologisch niet onderdoet.
Tja het is hoe je je economie inricht. De Chinese overheid investeert in de sectoren waar ze winst in kunnen maken of waar ze denken dat de bevolking baat bij heeft om economisch te kunnen groeien. Dus BEV, maar ook infrastructuur als treinen, OV en energievoorziening.

In onze volwassenere economie zijn we een beetje vastgeroest en willen we vooral de status quo behouden. Komt denk ik doordat het grootste deel van onze kiezers boomers zijn. Genoten van al het geld van het privatiseren van winst gevende overheidsbedrijven terwijl wij daar nu de prijs voor betalen.

We zouden in Nederland ook moeten kijken waar wij sterk in zijn en daarin specialiseren. Dat is in ieder geval niet de auto industrie, dus ik zou die lekker goedkoop uit China halen. Waar we wel goed in zijn is semiconductor industrie, waterbeheer en voedseltechnologie. Daarmee zouden we geld uit China moeten terugverdienen.

Waar we ook goed in zijn is handel en accounting. Maar denk dat die laatste door AI een dead end is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 05:52
'Vrees voor hoge belasting elektrische auto's: 'Stuk duurder dan benzineauto' www.rtl.nl/nieuws/binnenl...-door-wegenbelasting-heel

Rekentool ANWB.
https://www.anwb.nl/auto/autokosten/autokosten

[ Voor 15% gewijzigd door DeJurist op 08-04-2024 21:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
Caelorum schreef op maandag 8 april 2024 @ 20:24:
[...]

Waarom als Tesla wordt genoemd samen met de tegenwoordig toch wat teleurstellende kwaliteit van de andere merken, moet het meteen weggezet worden alsof iemand enorm pro-Tesla is en het het beste merk van de wereld vind.
Ik lees het niet in zijn reacties hoor...
Er is natuurlijk ook de context van wat iemand al een tijdje schrijft. Er wordt Tesla veel vergeven wat voor elk ander automerk als onvergeeflijk wordt beschouwd. Je moet het er maar willen bijnemen: automatische ruitenwissers die slecht werken, matige kwaliteit van de lak, phantom breaks, zeer wisselvallige service, het kale interieur, lichten die slecht afgeregeld zijn, de remmen die plots anders reageren als het koud is, de lijst van kleine gebreken is lang.

Ik overweeg trouwens een Tesla als tweede wagen in het gezin als de 17 jaar oude Toyota het zou begeven. Maar als eerste wagen, nee: ik wil iets beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Scientific schreef op maandag 8 april 2024 @ 21:20:
[...]

Er is natuurlijk ook de context van wat iemand al een tijdje schrijft. Er wordt Tesla veel vergeven wat voor elk ander automerk als onvergeeflijk wordt beschouwd. Je moet het er maar willen bijnemen: automatische ruitenwissers die slecht werken, matige kwaliteit van de lak, phantom breaks, zeer wisselvallige service, het kale interieur, lichten die slecht afgeregeld zijn, de remmen die plots anders reageren als het koud is, de lijst van kleine gebreken is lang.

Ik overweeg trouwens een Tesla als tweede wagen in het gezin als de 17 jaar oude Toyota het zou begeven. Maar als eerste wagen, nee: ik wil iets beter.
Nou nou. De ruitenwisser is middelmatig tot slecht inderdaad. Vooral enorm wisselvallig. De slechte lak is vooral de zwarte lak. Een basislak. Die is een tijdje duurder geweest dan de witte multi-coat en is echt bijzonder slecht. Maar kale interieur is smaak, geen kwaliteit. Lichten zijn af fabriek slecht afgesteld, maar daar zijn ze helaas niet de enige in. Wordt regelmatig verblind door BEVs van andere merken. Remmen reageren exact hetzelfde. Alleen regen gaat uit bij one-pedal driving, maar daar kies je voor.

Verder hoor ik weinig klachten over de auto. Lees er ook niet meer over dan bij andere merken, maar dat zal wel aan mij liggen.

Even voor de goede orde. Ik vind de auto vrij normaal qua kwaliteit. Niet meer of minder dan een willekeurig ander doorsnee merk.
Persoonlijk denk ik dat iedereen die doet alsof Tesla enorm slechte kwaliteit levert nog in 2018 leeft of heel selectief ervaringen tot zich neemt.

[ Voor 9% gewijzigd door Caelorum op 08-04-2024 21:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

@Scientific

Veel van je punten herken ik niet ondanks dat ik dus graag toegeef dat een Tesla niet perfect is.

Maar uiteindelijk is het wel een van de beste Elektrische auto's. En wat @Caelorum al zegt, ze worden beter.

Ik had Mercedes in overweging, maar dat interieur lijkt net een casemod die ik in de jaren 90 maakte. Vol met lampjes en allemaal fangrils en andere opsmuk. Het kale interieur vind ik juiste heerlijk.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ik herken niks van wat je vermeldt, ik weet ook niet over welk soort BMW je het hebt. Qua geluiden in het interieur wil ik best even een i4 tegenover een M3HL zetten: geen enkele twijfel dat een i4 stiller is en zonder enig gekraak of gerammel.

Enfin, ik denk dat je andere prioriteiten hebt bij een auto. Dat is je goed recht natuurlijk. Maar denken dat Tesla het summum van EV is, dat is toch een geval van cognitieve dissonantie.
De BMW was een 525d die dik in de opties zat en die ik na 2 jaar over nam van een collega die een promotie maakte en een dikkere auto kreeg.
Die auto was uit 2015 denk ik. Er waren toen nog een paar 520d in het bedrijf en die kraakten ook.
De adaptive cruise was gewoon slechter dan mijn A6 die ik vooraf had.

In mijn Y kraakt niks, en er zijn dingen die Tesla echt goed voor elkaar heeft.

Ik heb met andere EVs gereden (Polestar/XC40 gen1 en BMW iX). Die waren niet slecht, maar zijn gewoon duurder en niet beter dan de Tesla. De Volvo en Polestar waren van de eerste gen, en daar vielen direct 2 dingen op: enorm hoog verbruik (het was 3°C) en traag scherm.
De iX …. Not my cup of tea, en bovendien duur en met een optielijst die oneindig lang is. De i40 heeft ook een beperkt bereik.

De Y is gewoon echt mijn auto, past als een handschoen, en ik schijn een exemplaar te hebben dat amper phantom brakes heeft en waar de ruitenwissers nooit gek gegaan zijn op droge ruiten, enkel soms wat laat start, maar dat doen andere auto’s ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
[...]

Ik ben het met je eens, en toch ook niet :-) Kijk eens reviews van bijna alle nieuwe uitkomende auto's of dat nou een Volvo EX30 (OK instappertje, maar toch een 'echte' Volvo) maar ook de i5 dan hoor je niks anders dan: Een goede stof is beter dan al dat vegan leer. Toch wel veel plastic want ja het moet allemaal gerecycled en duurzaam. Een electrische kofferbak-afdek-ding die nu handmatig is geworden uit kostenbesparing. Ook bij de premium merken moet het uit de lengte of de breedte...

Kijk ook naar de nieuwe Taycan, waar de oude bij 91 begon begint de nieuwe bij 107k. Ja het is een update/upgrade maar het is blijkbaar ook gewoon niet mogelijk om technologische vooruitgang tegen dezelfde prijs aan te bieden.

En elk merk heeft z'n maandagmorgen modellen en series en zelfs individuele auto's.

Tesla is overigens ook niet het summum en profiteert in mijn ogen nu nog vooral van z'n opgebouwde naam/reputatie tov Chinezen. Dat zie je eigenlijk wel met hoe goed de grootste nep-europeaan het nu doet: Volvo. Kopers kiezen die blind maar twijfelen bij BYD, Xpeng etc. Ben benieuwd hoe het er over paar jaar uit ziet maar voor nu lijken de premium merken als BMW & Porsche het toch aardig op de rit te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Sander
Volvo en Polestar worden niet zo blind verkocht hoor. Hun verkopen vallen tegen, en Polestar heeft echt cash problemen en maakt geen winst.

Spijtig, want de de Polestar 4 is wel een concept dat me aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Over een paar jaar zijn die Chinese merken ook wel een stuk duurder. Kijk maar naar de zonnepanelen. De onderzoeken naar economisch dumpen vanuit China lopen al.
Je kan ook niet economisch onafhankelijk/onchantabel blijven en ook nog toe blijven staan wat China doet. Subsidies op produceren, verkopen, transporteren.

(Nog even los van dat China mogelijk ook even wat zuiniger aan moet doen met subsidiëren van andere takken dan hun vastgoedsector.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Tommie12 schreef op maandag 8 april 2024 @ 22:06:
@Sander
Volvo en Polestar worden niet zo blind verkocht hoor. Hun verkopen vallen tegen, en Polestar heeft echt cash problemen en maakt geen winst.

Spijtig, want de de Polestar 4 is wel een concept dat me aan staat.
Polestar is ook weer een spaghetti tegen de muur merk uit China in mijn ogen. XC40 was nummer 2 vorig jaar (bij EVs), na de Model Y als ik me niet vergis. Volvo als merk staat op 10 waar Tesla op 7 staat. Zet je dat af tegen BYD, MG en anderen dan vallen die totaal in het niets.

[ Voor 12% gewijzigd door Sander op 08-04-2024 22:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Ik blijf fan van Hyundai. Een Kona is echt goed. Enkel kofferbakruimte is een probleem. Als ze dat fixen aan die auto dan zou ik bij de volgende een Hyundai zoeken. Ik vind lagere auto's fijner rijden maar voor het geld en de prestatie was een Kona echt top.

Onder de lease auto's op ons bedrijf zijn deze eigenlijk het beste waar voor hun geld. En bij een Premium pakket is het helemaal compleet voor een prima prijs.

FreeReef.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 05:52
Ik ben echter wel jaloers op de keuzes die beschikbaar zijn voor elektrische voertuigen in China. De auto's hebben allemaal een futuristisch ontwerp en het interieur is om van te watertanden.

Ze hebben grote, functionele schermen en luxe stoelen. Afgezien van de onderbuikgevoelens en jaloezie begrijp ik het echt niet. Zeekr en Nio zijn twee van de weinige merken die al actief zijn in Europa.

En persoonlijk vind ik ze stuk voor stuk mooier dan wat Tesla ooit heeft geproduceerd. Ik zou graag een auto van Huawei of Xiaomi willen kopen in Nederland.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• taz10
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-09 15:24

taz10

Party Animal

Sander schreef op maandag 8 april 2024 @ 22:08:
[...]

Polestar is ook weer een spaghetti tegen de muur merk uit China in mijn ogen. XC40 was nummer 2 vorig jaar (bij EVs), na de Model Y als ik me niet vergis. Volvo als merk staat op 10 waar Tesla op 7 staat. Zet je dat af tegen BYD, MG en anderen dan vallen die totaal in het niets.
erhmmmm , wat vinden jullie dan van mijn 1,5 week oude Peugeot E208 GT _/-\o_
Ik heb geen krakend interieur, mooi alcantarea bekleding, ok , mijn scherm is "maar" 10 inch oOo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bxwQxEwQ_AYK1MKoZFCDuDLmWc8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dbVgU0zBuuOVQxhZVM3uV6jj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-09 19:42
[...]

Grappig jullie vergelijken beide oude meuk met een nieuw exemplaar van het andere merk. Zo ga je het niet eens worden natuurlijk.

Tesla’s anno nu zijn echt wel stil een een nieuwe i4 ongetwijfeld ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

taz10 schreef op maandag 8 april 2024 @ 22:16:
[...]

Ik heb geen krakend interieur, mooi alcantarea bekleding, ok , mijn scherm is "maar" 10 inch oOo

[Afbeelding]
Gefeliciteerd! Die velgen zijn wel bijzonder. Nooit gezien zo.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Pierz schreef op maandag 8 april 2024 @ 22:17:
[...]

Grappig jullie vergelijken beide oude meuk met een nieuw exemplaar van het andere merk. Zo ga je het niet eens worden natuurlijk.

Tesla’s anno nu zijn echt wel stil een een nieuwe i4 ongetwijfeld ook.
Dat de allernieuwste Tesla inmiddels, met dubbel glas, ongeveer even stil is als de betere EVs die al een paar jaar op de markt zijn, dat zou stilaan mogen.

Maar de piepjes, kraakjes, het gerammel: het is en blijft een probleem bij ongeveer elke Tesla, er blijft een kloof met de topmerken wat dat betreft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21-09 19:09
[...]

[Afbeelding]
Prachtige wagen! Zoveel mooier om te zien dan al die andere EV’s als je het mij vraagt. Doet Peugeot goed: gewoon een auto bouwen die eruit ziet als een auto.

Veel veilige kilometers gewenst!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-09 19:10
Scientific schreef op maandag 8 april 2024 @ 22:34:
[...]

Dat de allernieuwste Tesla inmiddels, met dubbel glas, ongeveer even stil is als de betere EVs die al een paar jaar op de markt zijn, dat zou stilaan mogen.

Maar de piepjes, kraakjes, het gerammel: het is en blijft een probleem bij ongeveer elke Tesla, er blijft een kloof met de topmerken wat dat betreft.
Mijn 2019 model 3 was absoluut van sub par kwaliteit.

Mijn model Y daarentegen was echt niks op aan te merken, ik heb meerdere vriendin die ook een nieuwe Model Y hebben, en die zijn ook heel netjes.

Het blijft toch echt een beetje een stigma die Tesla momenteel blijft achtervolgen, maar wat in mijn ervaring niet meer klopt.

Toch is de Model Y voor mij geen optie meer, het ontbreken van de parkeersensoren is voor mij een no-go.

Verder vind ik hoe meer keus en diversiteit op de wegen leuk, wat mij betreft mogen er nog veel modellen op de markt komen.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:59
DeGroteMuis schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:30:
[...]

Mijn volgende auto wordt ook weer een EV maar ik snap je buren wel hoor.

- Inderdaad impact op je vakantieritten, als je bijvoorbeeld een 1,5 ton sleurhut erachter knoopt en daarmee normaal in 1 dag naar Zuid-Frankrijk kachelt, of als je gewend bent om met z'n 2 in de nacht door te rijden met rijderswissels terwijl de kinderen lekker slapen. In beide situaties moet je toch echt jezelf aanpassen. Je bent toch een stukje minder flexibel met een EV dan een ICE. En dat kan storend zijn voor mensen.

- Kan inderdaad lastig zijn, je halveert wel het aantal mogelijke laadslots na werktijd. Als er genoeg publieke laadplekken zijn, geen probleem, maar anders kan het voorkomen dat je met een lege accu komt te staan als je afhankelijk bent van publiek laden. En nee, 'even DC laden' is dan niet zo nodig een werkbare oplossing, dat kost je dan weer de nodige extra tijd die je weg bent van het thuisfront. En was het voordeel van een EV niet dat je in de ochtend altijd vol weg kon rijden, versus zo'n vervelende ICE die je moet voltanken?

- Ook het restwaarde argument snap ik helemaal. Techniek die zich ontwikkelt en betaalbaarder wordt, onzekerheid over kosten in de toekomst, hogere verzekeringspremies voor EV's en de continu lager wordende nieuwprijzen aangewakkerd door Tesla zetten de prijzen op de tweedhandsmarkt die jarenlang ook opgeblazen waren nu stevig onder druk. Ik denk dat het straks wel stabiliseert en uiteindelijk mee gaat vallen, maar op dit moment is het wel een onzekerheidje als je iedere x jaar echt nieuw wil rijden. Wel mooie kansen op de twwedehandsmarkt trouwens, als een wat ouder model bij je rijprofiel past.
Toch zijn dan niet alle punten op hen van toepassing..en Tsja, restwaarde.
Bij een benzine auto duikt dat ook omlaag de eerste jaren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-09 19:42
[...]

Waar haal je deze wijsheid vandaan? We hebben hier een Model 3 uit 2020 en een Y eind 2022 en die zijn beide kraakvrij. @Tommie12 deelt een gelijke ervaring.

Met welke modeljaren heb je zelf ervaring?
Ecological schreef op maandag 8 april 2024 @ 22:40:
[...]

Verder vind ik hoe meer keus en diversiteit op de wegen leuk, wat mij betreft mogen er nog veel modellen op de markt komen.
Amen

[ Voor 16% gewijzigd door Pierz op 09-04-2024 00:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

N=2
Zowel mijn Y uit 2023 en de M3H van mijn zoon kraken of rammelen niet.
Wanneer heb je nog een Tesla van nabij gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Ik hoop samen met jou dat we meer en meer mooie en high quality EV's op de markt krijgen met korte optielijsten.
Bovendien hoop ik dat de fabrikanten er ook iets aan over houden, anders blijft het een kort verhaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07:49
[...]

Ik denk dat het zou helpen als je het iets meer positioneert als jouw mening ipv feiten. (Of hele goede bron vermelding geven)

De ene persoon vindt leer kwaliteit, de ander geen kraakjes, de ander een snel scherm. Het is maar net waar je naar op zoek bent en geen wedstrijdje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
Tommie12 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 08:15:
[...]

Ik hoop samen met jou dat we meer en meer mooie en high quality EV's op de markt krijgen met korte optielijsten.
Bovendien hoop ik dat de fabrikanten er ook iets aan over houden, anders blijft het een kort verhaal.
Ik ben het juist wel eens met ecological dat wat meer diversiteit (en dus meer opties) leuk zou zijn. Zo kan iedereen kiezen wat hij wil ipv betalen voor allemaal zaken die je wel of niet wil

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JohanB schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 08:54:
[...]

Ik ben het juist wel eens met ecological dat wat meer diversiteit (en dus meer opties) leuk zou zijn. Zo kan iedereen kiezen wat hij wil ipv betalen voor allemaal zaken die je wel of niet wil
Je snapt toch dat dit zowat pure marketing is om meer geld uit je zakken te kloppen.

Dat ze extra geld vragen om zetels te krijgen in leer van koeien die dagelijks gemasseerd worden en gehouden worden in de bergen waar ze geen prikkeldraad tegen komen, daar kan ik nog in komen.
Maar extra geld voor Carplay, verwarmde zetels achteraan of een strip in namaak carbon ipv geborsteld ALU... dat kan me echt gestolen worden.
En vooral die politiek dat je een bepaalde kleur of stuur niet kan krijgen als je niet een RS of M-pack neemt... daar kan ik me echt in opwinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohanB
Tommie12 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 08:59:
[...]

Je snapt toch dat dit zowat pure marketing is om meer geld uit je zakken te kloppen.

Dat ze extra geld vragen om zetels te krijgen in leer van koeien die dagelijks gemasseerd worden en gehouden worden in de bergen waar ze geen prikkeldraad tegen komen, daar kan ik nog in komen.
Maar extra geld voor Carplay, verwarmde zetels achteraan of een strip in namaak carbon ipv geborsteld ALU... dat kan me echt gestolen worden.
En vooral die politiek dat je een bepaalde kleur of stuur niet kan krijgen als je niet een RS of M-pack neemt... daar kan ik me echt in opwinden.
Ik merk het dat je je daar over kunt opwinden en anderen vinden die keuze dan weer wel belangrijk. Geen idee waarom ik betaal voor opties die ik helemaal niet wil. Je betaalt er voor links of rechts, dan zet ik liever een product in elkaar die bij mijn wensen past.

Bij de een is de marketing: "je krijgt een volledig zelf rijdende auto en software updates die de auto beter maken", en dat blijkt vooral "meer scheetkussens en koebellen en een auto die er software matig er slechter aan toe is dan ik hem kocht"

Bij de ander is de marketing: "je krijgt verwarmde stoelen voor een miljoen meer als je ook een oranje stuur neemt", en dat blijkt er al ingebouwd en alleen maar aangezet te hoeven worden om die gore dingen te laten werken

[ Voor 4% gewijzigd door JohanB op 09-04-2024 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter Holtrop
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Tommie12 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 08:10:
[...]

N=2
Zowel mijn Y uit 2023 en de M3H van mijn zoon kraken of rammelen niet.
Wanneer heb je nog een Tesla van nabij gezien?
N=1.

Model 3 2021 met 100K op de teller. Geen enkel rammeltje. Laatst dacht ik iets te horen bleek het een kiezelsteen te zijn die over de rubber mat rolde.

Pieter Holtrop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
[...]

Bijzonder. De 5 Tesla's hier in de buurt hebben daar geen enkele last van, ook de mijne is kraak en rammelvrij. Wat is je bron, of heb je het alleen van horen zeggen?

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
DeJurist schreef op maandag 8 april 2024 @ 22:13:
Ik ben echter wel jaloers op de keuzes die beschikbaar zijn voor elektrische voertuigen in China. De auto's hebben allemaal een futuristisch ontwerp en het interieur is om van te watertanden.

Ze hebben grote, functionele schermen en luxe stoelen. Afgezien van de onderbuikgevoelens en jaloezie begrijp ik het echt niet. Zeekr en Nio zijn twee van de weinige merken die al actief zijn in Europa.

En persoonlijk vind ik ze stuk voor stuk mooier dan wat Tesla ooit heeft geproduceerd. Ik zou graag een auto van Huawei of Xiaomi willen kopen in Nederland.
Tja, maar waar ga je die laten onderhouden als de merken toch teruggetrokken worden vanwege te weinig tractie? De enige chinezen die op dit moment een goed dealer-apparaat hebben zijn MG (Van Mossel) en de Geely producten via het Volvo dealer netwerk (Volvo, Polestar, Link&Co).

Kijk eens naar Fisker, als die het niet halen dan zit je met een hele mooie, dure EV waarvan het de grote vraag is of er iemand is die omkijkt naar onderdelen of wat dan ook. Net als bij de vorige poging van Fisker, de Karma.
[...]

[Afbeelding]
In deze discussie is je auto irrelevant want het ging om Chinese merken ;-)

Maar goed mooie en leuke wagen, prima als je daarmee uit de voeten kan, maar wel een andere categorie dan de auto's die hier genoemd worden.
daemonix schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 09:55:
[...]

Bijzonder. De 5 Tesla's hier in de buurt hebben daar geen enkele last van, ook de mijne is kraak en rammelvrij. Wat is je bron, of heb je het alleen van horen zeggen?
In het begin rammelde mijn Tesla Y ook, tot ik de kinderstoelen er eens uit had, toen realiseerde ik me dat de stilte van de EV dat soort geluidjes gewoon een stuk merkbaarder maakt. Overigens zou een iets beter onderstel zoals van de M3H de Y ook wel helpen in dat soort rammeltjes, de auto blijft toch wel echt stug.

[ Voor 13% gewijzigd door Sander op 09-04-2024 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter Holtrop
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
[...]

Is het idee om een poll te starten? met bv bouwjaar 2018 t/m nu en een aantal opties per jaar zoals: irritante kraakjes, paar kraakjes, kraakvrij. in dat mogelijk op dit forum?

Pieter Holtrop

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• voog
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:02
[...]

Mijn model Y daarentegen was echt niks op aan te merken, ik heb meerdere vriendin die ook een nieuwe Model Y hebben, en die zijn ook heel netjes.
Ik had al moeite 1 nette vriendin te vinden, doe je goed :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
[...]

Leuk, maar daar kun je pas naar kijken als ze naar massa-productie gaan. Je vergelijkt nu een fabrikant die volledig afhankelijk is van EVs met fabrikanten die grotendeels draaien op ICEs. Zoals ik hierboven al zei, zijn de meeste fabrikanten vooral bezig om met zo min mogelijk inspanning aan de EU-eisen te voldoen. Dat gaat pas veranderen als het zwaartepunt echt naar de EV toegaat. En ook dan pas kun je vergelijken of/wie echt de boot heeft gemist.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Frame164 schreef op maandag 8 april 2024 @ 19:04:
[...]

1 belangrijk aspect wordt vaak vergeten: ook al is er "ergens" uitstoot van EV's, dit is dan niet bij de auto. In de bewoonde wereld wordt het dus een stuk schoner als er meer EV's zijn. Elektriciteitscentrales zijn daarnaast ook efficiënter en schoner dan de doorsnee verbrandingsmotor.
Dat eerste klopt (alhoewel dat net zo goed ook een nadeel is omdat je een heel verontreinigd stuk gebied krijgt), dat tweede wordt in die berekening al meegenomen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
redwing schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:21:
[...]

Zoals ik hierboven al zei, zijn de meeste fabrikanten vooral bezig om met zo min mogelijk inspanning aan de EU-eisen te voldoen.
En daar gaat het mis...

De hele VW groep bv hangt enorm af van verkopen in China, en daar verliezen ze enorme volumes omdat ze geen goedkope EV op de markt hebben...

Dat gaat ze ze nog zuur opbreken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Pierz schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 00:01:
[...]

Waar haal je deze wijsheid vandaan? We hebben hier een Model 3 uit 2020 en een Y eind 2022 en die zijn beide kraakvrij. @Tommie12 deelt een gelijke ervaring.

Met welke modeljaren heb je zelf ervaring?
Ik bij collega's met allerlei model-jaren. En in elk jaar zijn er wel problemen en elk jaar wordt het aantal problemen minder. Daarbij zie je dat het er echt aan ligt of je geluk hebt of niet. Ook bij de eerdere jaren zitten er b.v. Model 3's tussen die perfect zijn, en sommige zien er van een afstand al niet uit. Heel simpel gezegd heeft Tesla zelf gezorgd voor dit imago, maar zijn ze ook hard bezig om de auto's steeds beter te krijgen.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
redwing schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:21:
[...]

Leuk, maar daar kun je pas naar kijken als ze naar massa-productie gaan. Je vergelijkt nu een fabrikant die volledig afhankelijk is van EVs met fabrikanten die grotendeels draaien op ICEs. Zoals ik hierboven al zei, zijn de meeste fabrikanten vooral bezig om met zo min mogelijk inspanning aan de EU-eisen te voldoen. Dat gaat pas veranderen als het zwaartepunt echt naar de EV toegaat. En ook dan pas kun je vergelijken of/wie echt de boot heeft gemist.
Als je 1 product kan kiezen die het meest efficiënt gebouwd wordt in de wereld is het wel de auto. Als je kijkt hoeveel onderdelen er in een simpele auto zit en voor hoe weinig geld dit kan worden aangeboden als een volledige auto en dit vergelijkt iets veel simpelers als bijvoorbeeld een fiets of een keuken.
Des te knapper van Tesla dat ze in de laatste 10 jaar een fabriek hebben weten neer te zetten die nog efficiënter werkt dan die van bestaande auto fabrikanten. Maar ook de Chinese EV fabrikanten zijn flink aan de weg aan het timmeren met fabrieksautomatisering. Als VW hun EVs net zo geautomatiseerd in elkaar kunnen zetten als Xiaomi's nieuwe SU7, dan zijn productiekosten in Europa helemaal niet zo significant hoger. Het voordeel van in China produceren is dan ook niet de lagere arbeidskosten, maar dat de hele supply chain daar is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Tommie12 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:26:
[...]

En daar gaat het mis...

De hele VW groep bv hangt enorm af van verkopen in China, en daar verliezen ze enorme volumes omdat ze geen goedkope EV op de markt hebben...

Dat gaat ze ze nog zuur opbreken.
Tja, 10 jaar geleden werd ditzelfde gezegd over Tesla die de markt zou blijven domineren en elke andere EV zou verslaan. In de tussentijd is China in opkomst en rijden er alweer heel veel andere mooie EVs rond.

Ik denk dan ook dat het management van de gevestigde orde heel wat beter weet hoe ze hun bedrijf moeten runnen dan wij hier op het forum. Iets dat de afgelopen jaren ook wel is aangetoond, want ondanks de 'enorme' achterstand draaien de meeste fabrikanten nog prima en hebben ze meer last van een dippende markt dan van de concurrentie van Tesla. Waarbij de Toyota, die volgens jou zo achterloopt, een van de best verkopende merken is geweest de afgelopen tijd. Ergens snappen ze dus toch wel hoe de markt werkt :)

Leuk dus om er over na te denken/te doemdenken, maar in de praktijk zie je steeds meer en mooiere auto's voorbij komen. Zie alleen al de mooie bak van @taz10 en de andere mooie modellen die Peugeot op de markt heeft gezet.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
redwing schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:40:
[...]

Tja, 10 jaar geleden werd ditzelfde gezegd over Tesla die de markt zou blijven domineren en elke andere EV zou verslaan. In de tussentijd is China in opkomst en rijden er alweer heel veel andere mooie EVs rond.
https://www.reuters.com/b...e%20country's%20EV%20race.

Toyota en VW beginnen marktaandeel te verliezen in China.
We zullen het zien de komende jaren (als het zo lang duurt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
[...]

Tesla rijders melden veelvuldig tikkende zetels, trillende luidsprekers, klepperende hoedenplanken enzovoort. Voor sommigen is het zelfs een business model: https://pimpmyev.com/blog...g-noises-quiet-your-tesla

Bij een testrit met een vriend, inmiddels een tweetal jaar geleden, bleek er in ieder geval één en ander te rammelen. Het is n=1 natuurlijk, maar consistentie in kwaliteit is nooit Tesla's sterkste punt geweest (het vereist een doorgedreven kwaliteitscontrole, en dat kost geld en tijd). Het zal, zoals de rest van de afwerkingskwaliteit, wel beter geworden zijn. Maar dat er plots geen enkel rammeltje meer zou zijn, dàt lijkt me pas bijzonder. Zoals altijd blijken veel Tesla rijders bijzonder coulant voor de kleine ongemakken die bij een Tesla lijken te horen, dat is dan weer niet bijzonder. Maar goed, niemand verwacht dat een Tesla van 40K de afwerkingskwaliteit en stilte evenaart van een BMW i7 van 120K.

[ Voor 7% gewijzigd door Scientific op 09-04-2024 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

redwing schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:40:
[...]

Het klopt toch ook. We zijn 10 jaar verder en Tesla domineert. Die claim is dus goed geweest.
Ik zie amper Chinese auto's, en hoor ook niet regelmatig dat iemand er echt een in overweging neemt.

Wat ik vooral hoor is dat mensen het AD lezen en napraten wat ze daar met chocolade letters berichten. In praktijk worden er hier enkel Tesla's en wat verloren Hyundai of Skoda auto's besteld. Er zit tot nu toe geen enkele Chinese auto bij.

Chinese auto's zullen wellicht markt gaan winnen, maar dat is nu nog niet. Die handvol die er nu verkocht worden zegt nog niet zo veel. Althans, als je het AD moet geloven wel, maar die roepen ook maar wat.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Scientific schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:56:
[...]

Maar goed, niemand verwacht dat een Tesla van 40K de afwerkingskwaliteit en stilte evenaart van een BMW i7 van 120K.
Alsof bij BMW niks rammelt.... en ze nooit een probleem hebben...

Koop jij gerust die i7, ik ben tevreden met een Tesla van 60k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Tommie12 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 11:06:
[...]

Alsof bij BMW niks rammelt.... en ze nooit een probleem hebben...

Koop jij gerust die i7, ik ben tevreden met een Tesla van 60k.
Aan elke auto kan uiteraard wel eens iets mis zijn. Het ging uiteraard over de algemene tendenzen. Maar niet voor niets zijn "checklisten bij aflevering" voor Tesla's populair.

Verder ben ik tevreden met een i4 edrive40 van 62K.

Iedereen tevreden dus. Leve de EV :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
World Citizen schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 11:05:
[...]
Het klopt toch ook. We zijn 10 jaar verder en Tesla domineert. Die claim is dus goed geweest.
Ik zie amper Chinese auto's, en hoor ook niet regelmatig dat iemand er echt een in overweging neemt.
Oh? Dit zijn de best verkochte merken 2023 (alle types bij elkaar) :

Volkswagen (34.958)
Kia (33.504)
Toyota (25.576)
BMW (20.529)
Skoda (20.498)
Renault (20.399)
Peugeot (19.395)
Tesla (19.388)
Hyundai (18.762)
Volvo (16.352)

Maar ook als ik de cijfers van dit jaar pak (maar dan alleen EVs) :

Kia – 3.652
Toyota – 2.669
Volvo – 2.665
Skoda – 1.918
Hyundai – 1.885

Waar zie je Tesla dan domineren? Ze hebben een leuke plek verovert, maar domineren en een vaste plek op de markt veroveren is toch heel iets anders (waarbij ik niet wil zeggen dat ze niet heel knap bezig zijn, want succesvol in zo'n markt stappen is knap lastig)
Wat ik vooral hoor is dat mensen het AD lezen en napraten wat ze daar met chocolade letters berichten. In praktijk worden er hier enkel Tesla's en wat verloren Hyundai of Skoda auto's besteld. Er zit tot nu toe geen enkele Chinese auto bij.
Chinese auto's zullen wellicht markt gaan winnen, maar dat is nu nog niet. Die handvol die er nu verkocht worden zegt nog niet zo veel. Althans, als je het AD moet geloven wel, maar die roepen ook maar wat.
China is vooral in het nieuws omdat het marktaandeel sterk groeit en als het zo doorgroeit ze binnenkort wel richting de top kunnen gaan. Momenteel is het inderdaad nog niet zo ver en vallen de verkopen procentueel gezien nogal mee. Als je echter kijkt naar wat er in de pijplijn zit en wat de trend doet, is het wel een partij om rekening mee te houden.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

@redwing

Op het moment van spreken heeft Tesla de meeste elektrische auto's rondrijden in Nederland. Momenteel is Tesla dominant.

Van alle elektrische auto's zijn de meeste van Tesla.

En doe eens een bron van je cijfers. Want ik denk dat er iets door elkaar loopt.

Ik zie namelijk:

De meest registreerde ev-modellen in 2023 waren:
1. Tesla Model Y (13.758 registraties met 12,1 procent marktaandeel in elektrische markt)
2. Volvo XC40 (6.342 registraties met 5,6 procent marktaandeel in elektrische markt)
3. Peugeot 208 (5.584 registraties met 4,9 procent marktaandeel in elektrische markt)
4. Tesla Model 3 (5.058 registraties met 4,4 procent marktaandeel in elektrische markt)
5. Skoda Enyaq (4.715 registraties met 4,1 procent marktaandeel in elektrische markt)

https://nederlandelektris...ing%2C%20BOVAG%20en%20RDC.

[ Voor 74% gewijzigd door World Citizen op 09-04-2024 11:28 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-09 19:10
voog schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:19:
[...]

Ik had al moeite 1 nette vriendin te vinden, doe je goed :+
Ik haat dit toetsenbord. :*)

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
World Citizen schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 11:22:
@redwing

Op het moment van spreken heeft Tesla de meeste elektrische auto's rondrijden in Nederland. Momenteel is Tesla dominant.

Van alle elektrische auto's zijn de meeste van Tesla.
Als je alleen kijkt naar wat er al op de weg staat klopt het inderdaad, maar we hadden het hier over de EV-markt. Tesla maakt alleen maar EVs, terwijl alle andere fabrikanten alle soorten maken. Daarbij was Tesla de eerste met EVs omdat de andere merken er geen behoefte aan hadden/hebben, en alleen omdat het via EU-regels moet zijn ze ook EVs gaan maken. Daarmee hebben ze een voorsprong op de weg opgebowud, maar in de tussentijd zie je echter dat Tesla al niet meer het merk is met de meeste EV verkopen. Tesla dominant noemen is dan ook nogal kortzichtig omdat je niet meeneemt hoe de markt ontstaan is en wat de huidige markt doet. Want als je dat wel meeneemt valt Tesla nu weliswaar onder de gevestigde orde, maar is daar zeker niet dominant in (zie de verkoopcijfers die ik in de vorige post had staan).

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Scientific schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:56:
[...]

Tesla rijders melden veelvuldig tikkende zetels, trillende luidsprekers, klepperende hoedenplanken enzovoort. Voor sommigen is het zelfs een business model: https://pimpmyev.com/blog...g-noises-quiet-your-tesla

Bij een testrit met een vriend, inmiddels een tweetal jaar geleden, bleek er in ieder geval één en ander te rammelen. Het is n=1 natuurlijk, maar consistentie in kwaliteit is nooit Tesla's sterkste punt geweest (het vereist een doorgedreven kwaliteitscontrole, en dat kost geld en tijd). Het zal, zoals de rest van de afwerkingskwaliteit, wel beter geworden zijn. Maar dat er plots geen enkel rammeltje meer zou zijn, dàt lijkt me pas bijzonder. Zoals altijd blijken veel Tesla rijders bijzonder coulant voor de kleine ongemakken die bij een Tesla lijken te horen, dat is dan weer niet bijzonder. Maar goed, niemand verwacht dat een Tesla van 40K de afwerkingskwaliteit en stilte evenaart van een BMW i7 van 120K.
De meeste Model 3 rijders uit 2019 konden een Tesla rijden voor de prijs van een Polo/Golf. Daarmee vergeleken was de Model 3 ondanks zjin tekortkomingen een enorm goede auto.

Nu een paar jaar later heeft Tesla flinke stappen gemaakt in kwaliteit en wordt Tesla nog steeds veelvuldig gekozen, ondanks dat het prijsverschil voor de zakelijke rijder met Duitse ICE auto's veek kleiner is geworden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

redwing schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 11:39:
[...]

Als je alleen kijkt naar wat er al op de weg staat klopt het inderdaad, maar we hadden het hier over de EV-markt. Tesla maakt alleen maar EVs, terwijl alle andere fabrikanten alle soorten maken. Daarbij was Tesla de eerste met EVs omdat de andere merken er geen behoefte aan hadden/hebben, en alleen omdat het via EU-regels moet zijn ze ook EVs gaan maken. Daarmee hebben ze een voorsprong op de weg opgebowud, maar in de tussentijd zie je echter dat Tesla al niet meer het merk is met de meeste EV verkopen. Tesla dominant noemen is dan ook nogal kortzichtig omdat je niet meeneemt hoe de markt ontstaan is en wat de huidige markt doet. Want als je dat wel meeneemt valt Tesla nu weliswaar onder de gevestigde orde, maar is daar zeker niet dominant in (zie de verkoopcijfers die ik in de vorige post had staan).
Ja, nee... vandaar dat ik naar de bron van je cijfers vroeg. Ik denk dat je iets door elkaar haalt.

De meest geregistreerd elektrische auto van 2023 is de Model Y. En 3 plekken lager staat de Model 3.
Ze domineren in huidig marktaandeel, en domineren in verkopen.
Zoals je aangeeft hebben we het over de EV markt, dus de cijfers die je post hebben dan niet zo veel zin. Ik geloof best dat andere merken veel meer auto's verkopen, maar in de EV wereld is het toch echt Tesla.

Je haalt dan een stukje "cijfers van dit jaar aan", maar als ik dat check dan is het nog erger. Zie de BOVAG cijfers
https://www.bovag.nl/nieu...-eerste-kwartaal-van-2024

TOP 5 MEEST GEREGISTREERDE MODELLEN IN MAART 2024
Tesla Model Y (2.386 registraties, 6,4% marktaandeel)
Tesla Model 3 (1.510 registraties, 4,1% marktaandeel)
Toyota Aygo x (1.421 registraties, 3,8% marktaandeel)
Volvo EX30 (1.173 registraties, 3,2% marktaandeel)
Volvo XC40 (1.172 registraties, 3,2% marktaandeel)

Op letterlijk alle fronten behalve totale groei in marktaandeel wint Tesla het. Tesla stagneert een beetje in totale groei en andere merken halen wat in. Maar cumulatief wint Tesla dan nog.

[ Voor 8% gewijzigd door World Citizen op 09-04-2024 11:59 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:15
Z___Z schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 11:46:
[...]

De meeste Model 3 rijders uit 2019 konden een Tesla rijden voor de prijs van een Polo/Golf. Daarmee vergeleken was de Model 3 ondanks zjin tekortkomingen een enorm goede auto.

Nu een paar jaar later heeft Tesla flinke stappen gemaakt in kwaliteit en wordt Tesla nog steeds veelvuldig gekozen, ondanks dat het prijsverschil voor de zakelijke rijder met Duitse ICE auto's veek kleiner is geworden.
Sterker nog, je kunt nog steeds een Model 3 kopen voor de prijs van een Polo of een Golf (als je uitgaat van vergelijkbare uitrusting en prestaties).
Bij private lease is de Tesla ineens wel een stuk duurder, omdat dan meer kosten over een langere periode worden meegenomen dan alleen de aanschafprijs.

[ Voor 10% gewijzigd door Of-Aaargh op 09-04-2024 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:52:
[...]

https://www.reuters.com/b...e%20country's%20EV%20race.

Toyota en VW beginnen marktaandeel te verliezen in China.
We zullen het zien de komende jaren (als het zo lang duurt).
China is de grootste automarkt in de wereld. Dus ook als we in Europa de doelstellingen loslaten zodat onze autofabrikanten winst kunnen maken door te teren op verouderde technologie i.p.v. de transitie door te pakken naar EV, gaan dezelfde fabrikanten flink marktaandeel verliezen in China. Buitenlandse auto's hadden altijd een zeer sterk imago in China, maar de ontwikkeling staat al jaren stil. Nu de Chinese merken zo snel innoveren, zal het imago snel omslaan, dat buitenlandse merken outdated zijn. Zodra het omslagpunt is bereikt en buitenlandse merken (die duurder zijn dan de lokale merken) hun imago voordeel kwijt zijn, kan het heel snel gaan.
Waar in de jaren 90 de Chinese autoindustrie vooral leunt op buitenlandse technologie, zien we nu dat onze autofabrikanten joint ventures opzetten met Chinese auto fabrikanten om niet te veel achterop te raken in de EV markt. Europa is echt z'n invatieve kracht jaren geleden kwijt geraakt. Wat is nu het laatste innovatieve product wat je kan herinneren dat uit Europa komt? Ik kan me alleen producten uit de VS, Korea en China bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
World Citizen schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 11:53:
[...]
Ja, nee... vandaar dat ik naar de bron van je cijfers vroeg. Ik denk dat je iets door elkaar haalt.

De meest geregistreerd elektrische auto van 2023 is de Model Y. En 3 plekken lager staat de Model 3.
Zoals je aangeeft hebben we het over de EV markt, dus de cijfers die je post hebben dan niet zo veel zin. Ik geloof best dat andere merken veel meer auto's verkopen, maar in de EV wereld is het toch echt Tesla.

Je haalt dan een stukje "cijfers van dit jaar aan", maar als ik dat check dan is het nog erger. Zie de BOVAG cijfers

Mijn getallen waren de BOVAG cijfers van februari omdat ik die van maart of totaal Q1 niet kon vinden.
Op letterlijk alle fronten behalve totale groei in marktaandeel wint Tesla het. Tesla stagneert een beetje in totale groei en andere merken halen wat in. Maar cumulatief wint Tesla dan nog.
Punt is juist dat het om de groei in marktaandeel gaat. Je ziet nl. dat nu de gevestigde merken hun focus langzaamaan richting EV verschuiven, ze het marktaandeel dat ze in de ICE-markt hadden meenemen naar de EV-markt. Je ontkomt er dus niet aan om naar de hele auto-markt te kijken om conclusies over Tesla te trekken. Want als je dat doet ontkom je er niet aan dat Tesla tot de gevestigde orde is toegetreden, maar ook dat die gevestigde orde het niet slecht doet en zeker niet achter loopt.

Maar terug naar EV-specifiek aangezien daar dit topic over gaat. Je ziet dat de groei van EVs goed doorzet, dat diesel compleet heeft afgedaan en de (P)HEVs het ook steeds beter doen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
World Citizen schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 11:53:
[...]

Maar Maart is dan ook wel een hele bijzonder spike, door piek leveringen niet iets waar ik me op zou baseren

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OzVVCsU6sBoo8QyPljptu9EqMeE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KUbO9ziqmnAs490RbHh38u0e.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Z___Z schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 12:16:
[...]

China is de grootste automarkt in de wereld. Dus ook als we in Europa de doelstellingen loslaten zodat onze autofabrikanten winst kunnen maken door te teren op verouderde technologie i.p.v. de transitie door te pakken naar EV, gaan dezelfde fabrikanten flink marktaandeel verliezen in China. Buitenlandse auto's hadden altijd een zeer sterk imago in China, maar de ontwikkeling staat al jaren stil. Nu de Chinese merken zo snel innoveren, zal het imago snel omslaan, dat buitenlandse merken outdated zijn. Zodra het omslagpunt is bereikt en buitenlandse merken (die duurder zijn dan de lokale merken) hun imago voordeel kwijt zijn, kan het heel snel gaan.
Waar in de jaren 90 de Chinese autoindustrie vooral leunt op buitenlandse technologie, zien we nu dat onze autofabrikanten joint ventures opzetten met Chinese auto fabrikanten om niet te veel achterop te raken in de EV markt. Europa is echt z'n invatieve kracht jaren geleden kwijt geraakt. Wat is nu het laatste innovatieve product wat je kan herinneren dat uit Europa komt? Ik kan me alleen producten uit de VS, Korea en China bedenken.
Dat punt wil ik ook maken, alleen Redwing denkt dat het nog niet zo snel zal los lopen.

Eens de chinese Tsunami over Europa rolt is het te laat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
redwing schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 12:24:
[...]

Want als je dat doet ontkom je er niet aan dat Tesla tot de gevestigde orde is toegetreden, maar ook dat die gevestigde orde het niet slecht doet en zeker niet achter loopt.
Ze lopen wel achter, en hebben last om hun EV's verkocht te krijgen.
Je kijkt te veel naar Europa alleen. Dit is een strijd die zich af speelt op een wereldmarkt.
Elke auto die Tesla en BYD verkoopt is er eentje minder voor de 'gevestigde' spelers.

Nu speelt dat gevecht zich nog af in het midden en hogere segment, maar bij de compacte en goedkope auto's staan de 'gevestigde' merken niet ver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Tommie12 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 12:55:
[...]

Dat punt wil ik ook maken, alleen Redwing denkt dat het nog niet zo snel zal los lopen.

Van die 'Chinese tsunami' heb ik al gezegd dat ik verwacht dat die een probleem gaat vormen. Dat is alleen iets dat via de regeringen gespeeld moet worden omdat daar het grote probleem ontstaat door de Chinese staaats-steun. Helaas is dat iets waar de fabrikanten hier weinig aan kunnen doen. Maar dat is iets waar Tesla net zo hard aan onderdoor zal gaan als er niet ingegrepen wordt.

Als je echter kijkt naar de westerse merken tegenover Tesla is dat een ander verhaal, Tesla gaat gewoon een partij worden die zich aansluit bij de gevestigde orde ipv de markt over te nemen.

Maar zoals ik al zei, 10 jaar geleden werd er in het eerste deeltje precies hetzelfde geroepen en dat het geen 5 jaar zou duren. Nu 10 jaar later voeren we nog steeds de discussie en gaan de auto-verkopen nog steeds goed. De Chinese steun zie ik als groot risico, maar voor de rest zie ik op de markt weinig gaan veranderen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Tommie12 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 12:55:
[...]

https://www.reuters.com/w...tric-vehicles-2023-09-13/
[...]
The European Commission launched an investigation on Wednesday into whether to impose punitive tariffs to protect European Union producers against cheaper Chinese electric vehicle (EV) imports it says are benefiting from state subsidies.
"Global markets are now flooded with cheaper electric cars. And their price is kept artificially low by huge state subsidies," European Commission President Ursula von der Leyen said
[...]
En dit artikel hieronder beschrijft mooi het dilemma waar we in zitten. Eigenlijk kan je alleen óf geen tarief doen en de eigen sector dood laten bloeden, óf een hoge importtarief zetten en mogelijk een economische oorlog ontketenen. Persoonlijk denk ik dat het laatste gaat gebeuren. Productie kan je verplaatsen naar India, Taiwan, Afrika, enz.
https://www.forbes.com/si...tended-consequences-loom/

Hoe dan ook is het nog lang niet zeker of de Chinese auto's hier straks massaal rondrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
redwing schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 13:49:
[...]

Van die 'Chinese tsunami' heb ik al gezegd dat ik verwacht dat die een probleem gaat vormen. Dat is alleen iets dat via de regeringen gespeeld moet worden omdat daar het grote probleem ontstaat door de Chinese staaats-steun. Helaas is dat iets waar de fabrikanten hier weinig aan kunnen doen. Maar dat is iets waar Tesla net zo hard aan onderdoor zal gaan als er niet ingegrepen wordt.

Als je echter kijkt naar de westerse merken tegenover Tesla is dat een ander verhaal, Tesla gaat gewoon een partij worden die zich aansluit bij de gevestigde orde ipv de markt over te nemen.

Maar zoals ik al zei, 10 jaar geleden werd er in het eerste deeltje precies hetzelfde geroepen en dat het geen 5 jaar zou duren. Nu 10 jaar later voeren we nog steeds de discussie en gaan de auto-verkopen nog steeds goed. De Chinese steun zie ik als groot risico, maar voor de rest zie ik op de markt weinig gaan veranderen.
De autobouwers draaien pas winst als ze volumes kunnen draaien, en ze verliezen allemaal volume in China. VW en Toyota op kop.
Dat maakt dat ze het nog moeilijker gaan krijgen om competitief te zijn op de markt.

En je kan blijven roepen dat de Chinezen steun geven, dat doet Europa ook aan zijn autobouwers.
Feit is dat China voor VW heel lang een belangrijke markt was. En ook bizar dat ze daar een auto een pak goedkoper verkochten dan in Europa.
En nu de Chinezen hetzelfde doen in Europa is het ineens 'unfaire' competitie?

De realiteit is dat de europese bouwers hebben liggen slapen en hun supply chain voor batterijen niet opgebouwd hebben, en daar nu enorme achterstand op hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Tommie12 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 12:59:
[...]

Ze lopen wel achter, en hebben last om hun EV's verkocht te krijgen.
Je kijkt te veel naar Europa alleen. Dit is een strijd die zich af speelt op een wereldmarkt.
Elke auto die Tesla en BYD verkoopt is er eentje minder voor de 'gevestigde' spelers.

Nu speelt dat gevecht zich nog af in het midden en hogere segment, maar bij de compacte en goedkope auto's staan de 'gevestigde' merken niet ver.
Tesla krijgt momenteel ook niet verkocht - op de wereldmarkt - wat ze produceren aan EVs, zie de resultaten van het laatste kwartaal. Diverse fabrikanten hebben het nu trouwens moeilijk om in te schatten hoe snel de transitie zal verlopen, en aan welke prijs je hoeveel EVs verkocht krijgt.

En laat ons wel wezen: de EV-transitie is aan de gang in China, Europa en de VS (in die volgorde), elders is het erg aarzelend.

Wat compacte en goedkope auto's betreft, kan Tesla momenteel weinig anders doen, dan hun bestaande middenklasse EVs zo scherp mogelijk geprijsd in de markt te zetten. Een compacte Tesla van pakweg 25000€ wordt niet verwacht voor 2027. Terwijl net diverse gevestigde merken nu, en in de komende jaren, in snel tempo dit soort EVs op de markt brengen (op EV-database.org staan nu al een honderdtal EVs die goedkoper zijn dan de goedkoopste Tesla - en dat is voor korting, en meestal komen daar geen "afleverkosten" bij ;) ). Volgens mij zou dat Tesla wel eens zuur kunnen opbreken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
Tommie12 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:22:
[...]
En je kan blijven roepen dat de Chinezen steun geven, dat doet Europa ook aan zijn autobouwers.
Feit is dat China voor VW heel lang een belangrijke markt was. En ook bizar dat ze daar een auto een pak goedkoper verkochten dan in Europa.
En nu de Chinezen hetzelfde doen in Europa is het ineens 'unfaire' competitie? [..]
Het is wel van een heel andere orde. Het is niet alleen subsidie op personeel, fabrieken, verkoop, maar ook op transport naar Europa. Transport van goederen is doorgaans goedkoper vanuit China naar Europa dan binnen Europa, en dat is 100% terug te voeren op de mega-subsidies die de Chinese overheid geeft aan die sector.
Tel daar bij op dat een beetje meer of minder vervuiling of menselijk leed ze ook niet heel veel uit maakt en dan krijg je inderdaad unfaire competitie op de Europese markt.

(ok, ok.. vervuiling maakt ze tegenwoordig wel uit, maar de vergroening is op macro-niveau vastgelegd in China. Ze pleuren gewoon een paar honderd vierkante kilometer aan zonnepanelen neer. Dan maakt dat beetje extra uitstoot en lozing van afvalwater door een fabriek die nodig is voor een economische aanval op het hart van 1 van de weinige resterende Europese industriën niet uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
[...]

De autobouwers draaien pas winst als ze volumes kunnen draaien, en ze verliezen allemaal volume in China. VW en Toyota op kop.
Dat maakt dat ze het nog moeilijker gaan krijgen om competitief te zijn op de markt.

En nu de Chinezen hetzelfde doen in Europa is het ineens 'unfaire' competitie?

De realiteit is dat de europese bouwers hebben liggen slapen en hun supply chain voor batterijen niet opgebouwd hebben, en daar nu enorme achterstand op hebben.
Precies dit. De grootste kosten voor Europese merken zit in de ontwikkeling van nieuwe modellen en niet zozeer in de kosten van het produceren van auto's. Het is niet voor niets dat al die nieuwe auto's in dat afgebrande schip niet worden gerepareerd. Het is veel goedkoper om nieuwe auto's te maken.
Ontwikkelkosten kan je verdelen over de verkochte auto's, waardoor op langere termijn uiteindelijk het model winst maakt. Aangezien de volumes in China omlaag gaan, moeten de ontwikkelingskosten terug verdiend worden over minder aantallen, wat Europese auto's nog duurder gaat maken aan de kostenkant.

Europese autofabrikanten zitten in een spagaat waar Tesla en de Chinese EV bouwers geen last van hebben. BYD bouwde ook ICE auto's, maar zijn redelijk all-in op EV gegaan. Europese autobouwers kunnen dit niet, omdat er vanuit Europa nog te veel vraag is naar ICE. Europeanen zijn een snel veranderende wereld niet meer gewend (wet van de remmende voorsprong). Als je China de afgelopen 30 jaar bekijkt, dan zijn de verschillen elk decennia gigantisch. Jaren 90 stond Shanghai nog vol met houten huisjes, jaren 00 waren Chinezen nog onfatsoenlijke boeren die naar de steden verhuisd waren, jaren 10 de opkomst van de middelklasse en de jaren 20 het begin van Chinese innovatie en de transformatie naar een cashloze maatschappij. In Nederland is het verschil tussen de jaren 90 en de jaren 20 dat we nu overal breedband internet hebben en smartphone verslaafd zijn. Verder is er weinig verschil.

Doordat we in Europa niet zo snel de switch maken naar EV kunnen de Europese autofabrikanten niet vol inzetten op EV met hun R&D budgetten. Hierdoor gaan deze steeds verder achter lopen op de Chinese fabrikanten. Als straks de Chinese EVs komen die in 5 minuten een accu kunnen laden naar 80% en Smart Grid ondersteunen, en weet ik veel wat voor innovatie, zullen Europese autobouwers die technologie denk ik gewoon in China inkopen i.p.v. zelf te ontwikkelen.
Wat dat betreft zijn Europese autobouwers al lang geen fabrikanten meer, maar meer inkopers van auto technologie, waar vervolgens een leuk jasje omheen wordt getekend. De technologie is van de grote onderdelenfabrikanten Bosch, ZF etc. Het is niet voor niets dat Tesla in een paar jaar de Cybertruck volledig op 48 volt architectuur heeft kunnen bouwen terwijl andere fabrikanten dit al jaren niet lukt, ondanks de voordelen. Ze kunnen pas switchen als alle onderdelen geswitched zijn. Volledig afhankelijk van onderdelen leveranciers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Caelorum schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:56:
[...]

Het is wel van een heel andere orde. Het is niet alleen subsidie op personeel, fabrieken, verkoop, maar ook op transport naar Europa. Transport van goederen is doorgaans goedkoper vanuit China naar Europa dan binnen Europa, en dat is 100% terug te voeren op de mega-subsidies die de Chinese overheid geeft aan die sector.
Tel daar bij op dat een beetje meer of minder vervuiling of menselijk leed ze ook niet heel veel uit maakt en dan krijg je inderdaad unfaire competitie op de Europese markt.

(ok, ok.. vervuiling maakt ze tegenwoordig wel uit, maar de vergroening is op macro-niveau vastgelegd in China. Ze pleuren gewoon een paar honderd vierkante kilometer aan zonnepanelen neer. Dan maakt dat beetje extra uitstoot en lozing van afvalwater door een fabriek die nodig is voor een economische aanval op het hart van 1 van de weinige resterende Europese industriën niet uit).
Transport vanuit Europa naar China is veel goedkoper dan andersom. Komt omdat wij heel veel spullen halen uit China en veel minder terug sturen. Wel zijn onze spullen duurder, waardoor we nog enigzins een handelsbalans hebben. Maar containers gaan veelal leeg terug naar China.

Supply chain is een van de sterkste krachten van China. China is al lang niet meer het goedkoopste land qua arbeid om in te produceren, maar omdat de supply chain zo goed is, is het aan de bottom line nog steeds een van de goedkoopste landen om iets te laten maken.

Wat de Chinese overheid aan subsidie geeft aan bedrijven komt deels weer terug in de staatskas, aangezien de overheid vaak aandeelhouder is van die bedrijven. In Europa geven onze overheid ook subsidies aan bedrijven, maar daar krijgt de overheid geen aandelen voor terug. Dus winsten worden private, maar de kosten worden gedeeld door de maatschappij :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Scientific schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:42:
[...]

Tesla krijgt momenteel ook niet verkocht - op de wereldmarkt - wat ze produceren aan EVs, zie de resultaten van het laatste kwartaal. Diverse fabrikanten hebben het nu trouwens moeilijk om in te schatten hoe snel de transitie zal verlopen, en aan welke prijs je hoeveel EVs verkocht krijgt.
Staaf dat eens met een link. Want, wederom lees ik iets heel anders.

Q1 2024
https://ir.tesla.com/tesl...ebcast-first-quarter-2024

Q4 2023
https://ir.tesla.com/pres...YoY%20to%201.85%20million.

https://tridenstechnology.com/tesla-sales-statistics/

Niet 100% in Q1 2024 is afgenomen, maar in Q4 2023 hebben ze er weer meer geleverd dan gemaakt.
Een compacte Tesla van pakweg 25000€ wordt niet verwacht voor 2027. Terwijl net diverse gevestigde merken nu, en in de komende jaren, in snel tempo dit soort EVs op de markt brengen (op EV-database.org staan nu al een honderdtal EVs die goedkoper zijn dan de goedkoopste Tesla - en dat is voor korting, en meestal komen daar geen "afleverkosten" bij ;) ). Volgens mij zou dat Tesla wel eens zuur kunnen opbreken.
Dit is een beetje gissen. Dat er goedkope EV's gemaakt worden door andere merken zegt nog niet zo veel. Ze moeten verkocht en geleverd worden. Er kan zoveel kunnen gebeuren waardoor Tesla het zuur krijgt, maar dat is nu niet en ook geen garantie voor de toekomst.

Zo dachten vele dat als VW de markt op kwam dat Tesla het ging afleggen. Maar we zien dat dit niet is. De ID3 en ID4 zijn prima auto's maar komen niet in de buurt kwa afzet van Tesla. Niet eens in de marginalen. Sterker nog, als er EEN auto is waar de sales van inkakken dan is het de ID3. Die was in het eerste jaar populair maar de jaren erna zakken ze enorm in. ITT tot Tesla die dus jaar op jaar meer en meer auto's maakt EN levert.
https://www.statista.com/...20under%202%2C000%20units.

Ik wil je echt vragen een bron bij claims te zetten over cijfers. "zie de resultaten van het laatste kwartaal." spreekt je argument namelijk tegen.

[ Voor 3% gewijzigd door World Citizen op 09-04-2024 15:10 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Z___Z schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:02:
[...]
Transport vanuit Europa naar China is veel goedkoper dan andersom. [...]
Klopt. Alleen is autotransport wel een ding apart. En ook daar gaat gewoon Chinese subsidie op zitten om het goedkoop te maken vanuit China naar de EU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
World Citizen schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:08:
[...]

Staaf dat eens met een link. Want, wederom lees ik iets heel anders.

Q1 2024
https://ir.tesla.com/tesl...ebcast-first-quarter-2024

Q4 2023
https://ir.tesla.com/pres...YoY%20to%201.85%20million.

https://tridenstechnology.com/tesla-sales-statistics/

Niet 100% in Q1 2024 is afgenomen, maar in Q4 2023 hebben ze er weer meer geleverd dan gemaakt.

[...]

Ik wil je echt vragen een bron bij claims te zetten over cijfers. "zie de resultaten van het laatste kwartaal." spreekt je argument namelijk tegen.
Blijkbaar leef je in een Tesla-hoera-bubbel. Ongeveer de ganse wereld heeft gezien dat Tesla een probleem heeft. Er zijn links genoeg te vinden met de informatie en de duiding daarover. Deze is alvast duidelijk: https://electrek.co/2024/...eries-disastrous-results/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
[...]

Heb je hiet iets van een bron van?

Ik zie dat de VW volumes zijn gegroeid in deze link van je: https://www.reuters.com/b...e%20country's%20EV%20race

"Last year, Volkswagen's battery-electric vehicle deliveries grew 23.2% to 191,800 in China, while total sales grew 1.6% to 3.2 million cars"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Scientific schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:25:
[...]

Blijkbaar leef je in een Tesla-hoera-bubbel. Ongeveer de ganse wereld heeft gezien dat Tesla een probleem heeft. Er zijn links genoeg te vinden met de informatie en de duiding daarover. Deze is alvast duidelijk: https://electrek.co/2024/...eries-disastrous-results/
Welk probleem dan? Want je post dezelfde cijfers als ik. Die komen regelrecht uit de cijfers van de Tesla website.

Je toont nu aan dat Tesla 2.3% van de gemaakt auto's in 2023 niet heeft geleverd.
In Q1 2024 doen ze het zelfs nog beter en zijn maar 2.12% van de gemaakt auto's niet geleverd.
(als je Subject to operating lease accounting nog meetelt is het helemaal niet meer interessant)

Je mag mij een fanboy noemen. Maar je trapt zelf in dat soort nieuwsartikel chocolade koppen.

[ Voor 21% gewijzigd door World Citizen op 09-04-2024 15:46 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
World Citizen schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:37:
[...]

Welk probleem dan? Want je post dezelfde cijfers als ik. Die komen regelrecht uit de cijfers van de Tesla website.

Je toont nu aan dat Tesla 2.3% van de gemaakt auto's in 2023 niet heeft geleverd.
In Q1 2024 doen ze het zelfs nog beter en zijn maar 2.12% van de gemaakt auto's niet geleverd.
(als je Subject to operating lease accounting nog meetelt is het helemaal niet meer interessant)

Je mag mij een fanboy noemen. Maar je trapt zelf in dat soort nieuwsartikel chocolade koppen.
De groei van de vraag naar Tesla's is gestopt. Geen groei year-on-year. Terwijl de markt van EVs flink is blijven groeien. Terwijl er verschillende price cuts waren. Dat is toch wel een harde wake-up call voor een groeibedrijf in een sterk groeiende markt, nee?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Scientific schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:46:
[...]

De groei van de vraag naar Tesla's is gestopt. Geen groei year-on-year. Terwijl de markt van EVs flink is blijven groeien. Dat is toch wel een harde wake-up call voor een groeibedrijf in een sterk groeiende markt, nee?!
Volgens dezelfde cijfers valt dat mee.

In de eerste 3 maanden van 2024 is 26.79 % van heel 2023 al geleverd. Een jaar heeft 4 kwartalen dus we zitten al 1.79% hoger dan vorig jaar.

Wellicht had iemand graag 5% gezien.. maar de 1.79% groei vertaald zich in 33043 auto's die er dit jaar meer zijn verkocht dan vorig jaar (relatief)

Als we dan terug gaan naar de vorige cijfers:
Volvo XC40 (6.342 registraties met 5,6 procent marktaandeel in elektrische markt) (q1 2024)

Dus Volvo verkoopt in 3 maanden 19000 auto's
Tesla GROEIT met 8250 auto's

Nee sorry. Tesla owned alles en iedereen en groeit gewoon nog steeds.

[ Voor 7% gewijzigd door World Citizen op 09-04-2024 16:02 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
World Citizen schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:57:
[...]

Als we dan terug gaan naar de vorige cijfers:
Volvo XC40 (6.342 registraties met 5,6 procent marktaandeel in elektrische markt) (q1 2024)

Dus Volvo verkoopt in 3 maanden 19000 auto's
Tesla GROEIT met 8250 auto's

Nee sorry. Tesla owned alles en iedereen en groeit gewoon nog steeds.
Ik weet niet waar jij je cijfers haalt, maar Volvo, een behoorlijk kleine speler nog altijd, verkocht alleen al in februari van dit jaar 11000 EVs (22% van het totaal aantal voertuigen).

Je kan argumenteren wat je wil, maar :
- Tesla groeide al jaren ruwweg 50% per jaar qua verkopen/leveringen;
- vorig jaar was er een groei van 20% ;
- het eerste kwartaal van dit jaar lijkt de groei helemaal te stagneren.
Tezelfdertijd zijn de prijzen flink gedaald en de winsten volgden met een daling van 40%.

En dat in een markt die wereldwijd flink groeit, met wekelijks nieuwe modellen. Wat is het volgende model van Tesla? De "model 2" lijkt plots niet meer zo zeker. Er was de Cybertruck, tja... Gelukkig was er de Robotaxi en de FSD Beta 12.x.y (nog altijd maar level 2) om er de moed in te houden bij de investeerders.

En jij leest dat als "Tesla groeit nog steeds"?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
2024 januari wereldwijd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L4ZB5f6SAAmQ8enHd_IsjfY0-zE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U8q3YuxcxhaW03Lxf8d6m3cx.jpg?f=fotoalbum_large

Januari 2023

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yvdzeWDBDCCUmd55WYspUfs26FI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/caoLffUt7EFZvBGEyRVXGJgC.jpg?f=fotoalbum_large

2024 februari europa

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zp5NkvJuU2-YOeohLYEUnizafEk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gv5LWe4w3lmNOGvjB24gCONd.jpg?f=fotoalbum_large

bron: https://cleantechnica.com/tag/ev-sales/

[ Voor 18% gewijzigd door jeroenkb op 09-04-2024 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JohanB schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:37:
[...]

Heb je hiet iets van een bron van?

Ik zie dat de VW volumes zijn gegroeid in deze link van je: https://www.reuters.com/b...e%20country's%20EV%20race

"Last year, Volkswagen's battery-electric vehicle deliveries grew 23.2% to 191,800 in China, while total sales grew 1.6% to 3.2 million cars"
Hun marktaandeel zakt toch...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Scientific schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:23:
[...]

Ik weet niet waar jij je cijfers haalt, maar Volvo, een behoorlijk kleine speler nog altijd, verkocht alleen al in februari van dit jaar 11000 EVs (22% van het totaal aantal voertuigen).
De meeste cijfers komen uit je eigen link. En Volvo is helemaal niet zo klein, want in voorgaande post zijn al cijfers voorbij gekomen. Het is een van de best verkopende elektrische auto's buiten Tesla.
Je kan argumenteren wat je wil, maar :
- Tesla groeide al jaren ruwweg 50% per jaar qua verkopen/leveringen;
- vorig jaar was er een groei van 20% ;
- het eerste kwartaal van dit jaar lijkt de groei helemaal te stagneren.
Tezelfdertijd zijn de prijzen flink gedaald en de winsten volgden met een daling van 40%. En dat in een markt die wereldwijd flink groeit,
De groei veranderd inderdaad. Maar je ziet bij andere merken niet dat dit overgenomen word. Het is niet Tesla wat minder groeit, het is de EV markt die minder groeit. Dat staat los van Tesla.
De groei van Tesla is 18.8% afgelopen jaar.
De totale groei van de hele EV markt is 31% in 2023

Dus ze doen het eigenlijk heel goed ten opzichte van de rest en de markt. En vergeet niet dat de ze in 3 maanden 2024 dus 1.79% meer verkocht hebben dan in gemiddeld 3 maanden van 2023. Het is dus niet zakkende als je het in zulke kleine tijdsperiodes wilt bekijken. Ik kijk liever jaar op jaar, maar Q op Q is ook gunstig voor Tesla.
met wekelijks nieuwe modellen. Wat is het volgende model van Tesla? De "model 2" lijkt plots niet meer zo zeker. Er was de Cybertruck, tja... Gelukkig was er de Robotaxi en de FSD Beta 12.x.y (nog altijd maar level 2) om er de moed in te houden bij de investeerders.

En jij leest dat als "Tesla groeit nog steeds"?
Ja 18 % dus. Gegroeid.

En wat betreft het modellen argument, dat is gissen. Er kunnen wel 100 modellen bij komen, maar in jouw stijl van argumenteren moeten we daar dan eerst eens cijfers van zien. Want Tesla verkoopt zijn auto's. Alle modellen doen het goed.... al die "nieuwe modellen" van andere merken is nog maar de vraag. We hadden het over nu en niet over ooit.

Je mag van mij Tesla helemaal afzeiken om terechte redenen. Ik ben zelf ook kritisch en schrijf met liefde en plezier wat me irriteert aan deze auto's. Maar je cijfers kloppen niet. Ik vermoed dat de tendentieuze titels je op het verkeerde been zetten.

Als de cijfers anders waren dan had ik dat ook geschreven.

[ Voor 4% gewijzigd door World Citizen op 09-04-2024 18:32 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
World Citizen schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 18:15:
[...]

De meeste cijfers komen uit je eigen link. En Volvo is helemaal niet zo klein, want in voorgaande post zijn al cijfers voorbij gekomen. Het is een van de best verkopende elektrische auto's buiten Tesla.

[...]

De groei veranderd inderdaad. Maar je ziet bij andere merken niet dat dit overgenomen word. Het is niet Tesla wat minder groeit, het is de EV markt die minder groeit. Dat staat los van Tesla.
De groei van Tesla is 18.8% afgelopen jaar.
De totale groei van de hele EV markt is 31% in 2023

Dus ze doen het eigenlijk heel goed ten opzichte van de rest en de markt. En vergeet niet dat de ze in 3 maanden 2024 dus 1.79% meer verkocht hebben dan in gemiddeld 3 maanden van 2023. Het is dus niet zakkende als je het in zulke kleine tijdsperiodes wilt bekijken. Ik kijk liever jaar op jaar, maar Q op Q is ook gunstig voor Tesla.

[...]

Ja 18 % dus. Gegroeid.

En wat betreft het modellen argument, dat is gissen. Er kunnen wel 100 modellen bij komen, maar in jouw stijl van argumenteren moeten we daar dan eerst eens cijfers van zien. Want Tesla verkoopt zijn auto's. Alle modellen doen het goed.... al die "nieuwe modellen" van andere merken is nog maar de vraag. We hadden het over nu en niet over ooit.

Je mag van mij Tesla helemaal afzeiken om terechte redenen. Ik ben zelf ook kritisch en schrijf met liefde en plezier wat me irriteert aan deze auto's. Maar je cijfers kloppen niet. Ik vermoed dat de tendentieuze titels je op het verkeerde been zetten.

Als de cijfers anders waren dan had ik dat ook geschreven.
Tesla 1x-22: grofweg 50% groei per jaar
Tesla in 23: 18% groei
Tesla in Q1 24: nauwelijks nog groei.

In een markt die meer groeit dan Tesla inmiddels, gaat Tesla's marktaandeel dus onvermijdelijk afkalven. Hoe gaan ze het tij keren? Er komt niet snel een nieuw model. De prijzen kunnen nog lager misschien..? Maar wat met de winst dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Scientific schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 18:41:
[...]

Tesla 1x-22: grofweg 50% groei per jaar
Tesla in 23: 18% groei
Tesla in Q1 24: nauwelijks nog groei.

In een markt die meer groeit dan Tesla inmiddels, gaat Tesla's marktaandeel dus onvermijdelijk afkalven. Hoe gaan ze het tij keren? Er komt niet snel een nieuw model. De prijzen kunnen nog lager misschien..? Maar wat met de winst dan?
We breien er een eind aan. Ik vond het een leuke discussie dus dank. Wellicht zien we elkaar eind 2024 nog eens. :)

FreeReef.nl

Pagina: 1 ... 313 ... 370 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic