Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Tommie12 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 12:57:
[...]

Nee, gelukkig, wand daardoor zit er een noodremsysteem ingebouwd.

En verder moet je daar even mee leren rijden.
Ik begrijp niet hoe je tevreden kan zijn over een domme cruise control, tenzij je door een woestijn rijdt zonder andere auto’s.
Het is toch gewoon perfect dat je auto een andere kan volgen. Anders moet je continu zelf snelheid gaan regelen, en ben je beter af met een handgas.
Ik ben er tevreden mee. Je blijft opletten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:10
Himalaya schreef op zondag 31 maart 2024 @ 13:07:
[...]

Mijn vorige auto had beide, op de snelweg dom en op enkelbaans slim. Nadeel van acc op de snelweg vind ik dat je als je wilt inhalen heel vroeg naar links moet omdat anders je snelheid terugzakt en dus steeds zelf moet ingrijpen.

Op andere wegen doe ik niet andes en vind ik het heerlijk en heb het ook al lang geaccepteerd, vind alleen de implementatie van o.a. Tesla nog niet geweldig
Als mensen zeggen "erg vroeg" dan vraag ik me af, is dat niet gewoon de 2 seconden afstand die je behoort te houden ;)? Het is inderdaad vroeger dan mensen gewend zijn, maar wel hoe het zou moeten. En als iedereen 2 seconden afstand zou houden, dan kom je er ook beter tussen. :)

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:21
Ecological schreef op zondag 31 maart 2024 @ 13:14:
[...]

Als mensen zeggen "erg vroeg" dan vraag ik me af, is dat niet gewoon de 2 seconden afstand die je behoort te houden ;)? Het is inderdaad vroeger dan mensen gewend zijn, maar wel hoe het zou moeten. En als iedereen 2 seconden afstand zou houden, dan kom je er ook beter tussen. :)
Daar kun je best gelijk in hebben, heb dan alleen al snel mensen in mn nek hijgen. Kan dat gelukkig met een klein tikje op het e-pedaal oplossen.. O-)

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CorNlt
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 21:02
DrBOB101 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 18:36:
[...]

Klinkt leuk, ik heb geen Android dus kan het niet helaas niet bekijken. Kun je wat screenshots posten?
Ik hou alles in Excel bij. Tabel met overzicht en zooi grafieken. Leuk voor de statistiek :)
BMW i3:
[Afbeelding]
Overzicht vanuit de MyBMW app geëxporteerd naar Excel niet voldoende, is behoorlijk compleet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:34
Ecological schreef op zondag 31 maart 2024 @ 12:59:
[...]

In een woestijn zonder andere auto's kan je snel in slaap vallen omdat het zo dodelijk saai is, dan lijkt mij domme CC ook niet handig. :D
De autopilot zou je toch tussen de lijnen moeten houden..
En een phantom braking is dan misschien nog een voordeel om je even wakker te schudden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:59
Tommie12 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 15:14:
[...]

De autopilot zou je toch tussen de lijnen moeten houden..
En een phantom braking is dan misschien nog een voordeel om je even wakker te schudden.
Dan is het te hopen dat degene achter je niet al te dicht op rijdt en dat die ook wakker is.
Houdt de auto altijd 2 seconden afstand aan of kan dit variëren?
Het kan behoorlijk druk worden op de snelwegen waarbij 2 seconden afstand houden vaak niet handig werkt, al helemaal niet wanneer er van baan gewisseld wordt voor je.
Ik kan me voorstellen wanneer je auto dan meteen de ankers uit gooit, het voor jezelf schrikken kan zijn, hetzelfde geldt voor je achterligger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
elektriekert schreef op zondag 31 maart 2024 @ 15:53:
[...]

Dan is het te hopen dat degene achter je niet al te dicht op rijdt en dat die ook wakker is.
Houdt de auto altijd 2 seconden afstand aan of kan dit variëren?
Het kan behoorlijk druk worden op de snelwegen waarbij 2 seconden afstand houden vaak niet handig werkt, al helemaal niet wanneer er van baan gewisseld wordt voor je.
Ik kan me voorstellen wanneer je auto dan meteen de ankers uit gooit, het voor jezelf schrikken kan zijn, hetzelfde geldt voor je achterligger.
We hadden het over rijden in de woestijn, met niemand rondom. En mijn opmerking over phantom braking was ironisch bedoeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:07
@elektriekert dat zal afhangen van het model. Bij de Tesla Model 3 kan je het aantal autos afstand tot de voorganger aangeven, van 3 tot 7. Hoe lang een auto dan is zeggen ze niet haha. Maar mijn ervaring is dat op de.meeste snelwegen meer dan 5 er voor zorgt dat er constant iemand tussen blijft proppen ook al zou het volgens de 2s regel niet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Tommie12 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 15:58:
[...]

We hadden het over rijden in de woestijn, met niemand rondom. En mijn opmerking over phantom braking was ironisch bedoeld.
Ik denk dat de meeste hier eerder op de snelweg in NL (of BE) rijden.
Dan kan ik me voorstellen dat ACC op een drukke snelweg hinderlijk kan zijn als je auto elke keer afremt omdat een voorganger op een andere baan jouw baan op komt.
Zeker wanneer dit opgelost had kunnen worden door alleen je “gas” los te laten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
elektriekert schreef op zondag 31 maart 2024 @ 16:15:
[...]

Ik denk dat de meeste hier eerder op de snelweg in NL (of BE) rijden.
Dan kan ik me voorstellen dat ACC op een drukke snelweg hinderlijk kan zijn als je auto elke keer afremt omdat een voorganger op een andere baan jouw baan op komt.
Zeker wanneer dit opgelost had kunnen worden door alleen je “gas” los te laten
En hoe doet een domme CC het dan beter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
Tommie12 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 16:44:
[...]

En hoe doet een domme CC het dan beter?
Die neemt je voorganger mee :D , samen uit, samen thuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:29
Op de LEAF die ik voor de Ioniq had zat alleen een gewone CC, leuk als je die nog nooit had in je auto had maar je zit daar constant op plussen of te minnen om de afstand tot je voorganger aan te passen. Dan is een ACC toch een uitkomst die dat automatisch doet en veruit te prefereren is boven een CC ondanks de voor mij wat minder storende nadelen. Ook file rijden is zoveel relaxter.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-09 13:06
Daarom zou de aanwezigheid van zowel ACC als traditionele CC voor mij het best uitkomen.

Zoals gezegd in mijn rijstijl en de momenten waarop ik vaak rij is traditionele CC veel fijner. Ik rijd doorgaans 110-120 en kan dan gewoon op dezelfde snelheid inhalen zonder dat mijn eigen snelheid verlaagt wordt tot soms wel 90-95.

Op de Niro heb ik ook ACC en dat gebruik ik eigenlijk echt nooit. Het staat standaard aan. Dus iedere keer zet ik het weer uit. Net heb ik het even geprobeerd met een kort ritje met een stukje snelweg. Dat ging op zich prima.

Voor mij zal het dan wellicht wel liggen aan de haast die ik heb.

Verder allemaal off topic overigens. Wle. Goed om te weten dat alle EV's ivm regelgeving enkel ACC hebben.

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
nadroJ schreef op zondag 31 maart 2024 @ 17:36:
Daarom zou de aanwezigheid van zowel ACC als traditionele CC voor mij het best uitkomen.

Zoals gezegd in mijn rijstijl en de momenten waarop ik vaak rij is traditionele CC veel fijner. Ik rijd doorgaans 110-120 en kan dan gewoon op dezelfde snelheid inhalen zonder dat mijn eigen snelheid verlaagt wordt tot soms wel 90-95.

Op de Niro heb ik ook ACC en dat gebruik ik eigenlijk echt nooit. Het staat standaard aan. Dus iedere keer zet ik het weer uit. Net heb ik het even geprobeerd met een kort ritje met een stukje snelweg. Dat ging op zich prima.

Voor mij zal het dan wellicht wel liggen aan de haast die ik heb.

Verder allemaal off topic overigens. Wle. Goed om te weten dat alle EV's ivm regelgeving enkel ACC hebben.
Het gaat om alle auto’s, en nee, niet elke auto heeft een ACC.
Vooral de premium bakken uit Duitsland beiden dat nog in optie aan.
Wel is een automatisch remsysteem verplicht, en dat betekent dat er een radar of camera aanwezig is. De meeste merken maken dan een ACC standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
nadroJ schreef op zondag 31 maart 2024 @ 17:36:
Mijn Ioniq heeft dat volgens zeggen, door de afstandsinstelling ingedrukt te houden zou je de CC activeren. Misschien ook wel bij andere merken/types. Overigens heb ik zelf deze optie nooit gebruikt of geprobeerd.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:03
PeterZ(on) schreef op zondag 31 maart 2024 @ 17:44:
[...]

Mijn Ioniq heeft dat volgens zeggen, door de afstandsinstelling ingedrukt te houden zou je de CC activeren. Misschien ook wel bij andere merken/types. Overigens heb ik zelf deze optie nooit gebruikt of geprobeerd.
Klopt! Mijn E-Soul had dat ook, jammer genoeg heeft de Ioniq 5 het niet.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mitsumark schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 20:53:
[...]

Een VW ID.3 kost daar ook maar 20k, en vorige zomer zelfs in de aanbieding voor 16k.
Dus Chinese merken zijn niet perse goedkoper.
Vaak wel want hier ga je alleen maar uit van de verkoopprijs en vergeet je de CT Tax die vaak hoger is, en als je wilt financieren dan is een Chinese auto makkelijker te kopen in China dan een niet chinese auto dan moet je ipv 20% opeens 50% zelf financieren. Er is dus vaak wel een voordeel voor eigen waar in China. Dit ligt wel een beetje aan het district je zit over Beijing zal ik maar helemaal niet beginnen daar krijg je al geeneens een kenteken meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-09 22:52

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Tommie12 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 11:29:
[...]

En buiten een oorlogssituatie, verwacht je nu echt dat de chinezen zo gek zouden doen?
Hackers kunnen ook speculeren op de beurs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Tommie12 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 17:38:
[...]
Het gaat om alle auto’s, en nee, niet elke auto heeft een ACC.
Vooral de premium bakken uit Duitsland beiden dat nog in optie aan.
Wel is een automatisch remsysteem verplicht, en dat betekent dat er een radar of camera aanwezig is. De meeste merken maken dan een ACC standaard.
Dat is niet waar. Alle autos moeten ook uitgerust zijn met "intelligent speed assistance". Ook wel Adaptive Cruise Control of Traffic-Awarw Cruise Control genoemd.

Zie ook https://road-safety-chart...t-become-mandatory-across

[ Voor 11% gewijzigd door Caelorum op 31-03-2024 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-09 21:19
CorNlt schreef op zondag 31 maart 2024 @ 13:54:
Overzicht vanuit de MyBMW app geëxporteerd naar Excel niet voldoende, is behoorlijk compleet.
Inderdaad, dat vind ik niet voldoende. Het aantal kWh'en is niet nauwkeurig per laadbeurt. Overigens zit er over een langere periode er maar 2-5% verschil tussen. Dus dat valt alles mee.
Alleen laadkosten zitten in de app; andere kosten niet. Die zet ik er allemaal netjes bij. En wat andere dingen ;) Daarbij heeft BMW de gewoonte om de app nog wel eens te veranderen. De download had voorheen bijvoorbeeld een cijfer achter de komma voor accu-percentage. Tegenwoordig afgerond op heel getal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SiRd8_OofTYplJIW0MUAXW9crXM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/OJk94wsDH7W3Mz0eOUOXVfly.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zv1n-hsaLvixZws3VbYzJsnfwaw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ZvN0UCXRbFdh0Zny4SgAv1mz.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 7% gewijzigd door DrBOB101 op 31-03-2024 18:56 ]

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:05
Caelorum schreef op zondag 31 maart 2024 @ 18:42:
[...]

Dat is niet waar. Alle autos moeten ook uitgerust zijn met "intelligent speed assistance". Ook wel Adaptive Cruise Control of Traffic-Awarw Cruise Control genoemd.

Zie ook https://road-safety-chart...t-become-mandatory-across
Ik zie niet dat ISA hetzelfde is als ACC of Tacc.

The ISA regulation provides four options for systems feedback to the driver, from which car manufacturers will be free to choose from:

Cascaded acoustic warning
Cascaded vibrating warning
Haptic feedback through the acceleration pedal
Speed control function

Alleen een aantal piepjes of vibraties voldoet in principe al aan ISA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:15
nadroJ schreef op zondag 31 maart 2024 @ 12:16:
Is het zo dat in nagenoeg/alle? elektrische auto's alleen nog adaptive cruise control aanwezig is?

Ik ben van het type domme cruise control rijder en vind ACC écht niet fijn om mee te rijden. Heb een tijdje een Tesla 3 van een collega te leen gehad en nog wat andere auto's gereden (niet allemaal EV's) waarin ik het heb geprobeerd, maar ik vind het drie keer niks.
Peugeot biedt standaard alleen de wettelijk expliciet verplichte ADAS aan, ook in hun elektrische auto's. Zelfs in de duurste GT-uitvoering zit alleen 'domme' CC/limiter. Vandaar dat ze altijd maar 4 sterren scoren in de EuroNCAP-testen. Voor ACC moet je altijd extra betalen, in een pakket met o.a. dodehoekbewaking en zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 12:31
PeterZ(on) schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 20:40:
Ze zijn iig wel met veel korting te koop nu, maar of dat verstandig is vraag ik mij af.
US only, Europa nog 'normale' prijzen.
niki_lauda schreef op zondag 31 maart 2024 @ 11:06:
Het centraal aansturen met stop laden en start laden commando’s kan het stroomnet in een mum van tijd platleggen.
A.) Het is morgen pas 1 April.
B.) Je kijkt teveel films.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Aangaande aankoop auto's, ik koop alleen DAF, puur Nederlandsch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 12:30
Tommie12 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 12:57:
[...]

Nee, gelukkig, wand daardoor zit er een noodremsysteem ingebouwd.

En verder moet je daar even mee leren rijden.
Ik begrijp niet hoe je tevreden kan zijn over een domme cruise control, tenzij je door een woestijn rijdt zonder andere auto’s.
Het is toch gewoon perfect dat je auto een andere kan volgen. Anders moet je continu zelf snelheid gaan regelen, en ben je beter af met een handgas.
Als het werkt dan is ACC prima, maar vaak gaat het nog mis. Vooral bij Tesla. Zoals de poster ook aan geeft

Ja, omdat hij overdreven hard en vaak in de ankers gaat zal het vast ook ongelukken voorkomen. Maar fijn rijden is anders. Daarom zou ik graag de optie voor een domme CC ook hebben

Overigens is wat mij het meest stoort bij de Tesla versie van ACC, dat hij pas weer versnelt als je volledig op de andere baan zit, waardoor je makkelijk anderen in de weg zit. Dat aanpassen zoals veel andere merken doen zou ook al veel schelen

[ Voor 24% gewijzigd door JohanB op 31-03-2024 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
JohanB schreef op zondag 31 maart 2024 @ 19:32:
[...]

Als het werkt dan is ACC prima, maar vaak gaat het nog mis. Vooral bij Tesla. Zoals de poster ook aan geeft

Ja, omdat hij overdreven hard en vaak in de ankers gaat zal het vast ook ongelukken voorkomen. Maar fijn rijden is anders. Daarom zou ik graag de optie voor een domme CC ook hebben

Overigens is wat mij het meest stoort bij de Tesla versie van ACC, dat hij pas weer versnelt als je volledig op de andere baan zit, waardoor je makkelijk anderen in de weg zit. Dat aanpassen zoals veel andere merken doen zou ook al veel schelen
Begrijp ik hier goed dat je "comfort" boven veiligheid kiest? Dat kan, maar het is natuurlijk wel raar, dat doen we met vliegtuigen ook niet. Buiten dat, het is niet alleen jouw veiligheid, maar ook juist die van anderen, en dan ook juist die van kinderen, omdat die vaak achterin zitten. Dan heb ik toch liever dat het een stukje veiliger op onze wegen wordt, het is al onveilig genoeg.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
mitsumark schreef op zondag 31 maart 2024 @ 18:57:
[...]

Ik zie niet dat ISA hetzelfde is als ACC of Tacc.

The ISA regulation provides four options for systems feedback to the driver, from which car manufacturers will be free to choose from:

Cascaded acoustic warning
Cascaded vibrating warning
Haptic feedback through the acceleration pedal
Speed control function

Alleen een aantal piepjes of vibraties voldoet in principe al aan ISA.
Ahja ik zie dat die laatste functie alleen op de maximum geldend limiet moet gelden. Dus dat de auto langzaam minder snel gaat rijden totdat de maximum geldende snelheid weer is bereikt. Ik dacht dat het in de context van CC was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Zjanzjak schreef op zondag 31 maart 2024 @ 18:59:
[...]

US only, Europa nog 'normale' prijzen.

[...]

A.) Het is morgen pas 1 April.
B.) Je kijkt teveel films.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ridiculiseren werkt altijd heel goed als discussietechniek.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:57
Ecological schreef op zondag 31 maart 2024 @ 20:01:
[...]

Begrijp ik hier goed dat je "comfort" boven veiligheid kiest? Dat kan, maar het is natuurlijk wel raar, dat doen we met vliegtuigen ook niet. Buiten dat, het is niet alleen jouw veiligheid, maar ook juist die van anderen, en dan ook juist die van kinderen, omdat die vaak achterin zitten. Dan heb ik toch liever dat het een stukje veiliger op onze wegen wordt, het is al onveilig genoeg.
Niets bewijst dat een ACC die regelmatig ten onrechte plotse stops uitvoert, veiliger zou zijn dan een gewone CC (en al zeker niet voor anderen - denk aan het achterop rijdend verkeer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:34
Het klinkt mij soms een beetje in de oren als met cc wil ik prima anticiperen en met acc niet....

Ik anticipeer prima met acc en heb maar zelden dat ik niet tijdig naar links kan. Maar dan had ik met cc echt moeten remmen.

Het is wel dat ik vind dat de versnelling soms wat sneller mee mag gaan met de flow van het verkeer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohanB
Ecological schreef op zondag 31 maart 2024 @ 20:01:
[...]

Ik denk dat je wat zaken door elkaar halt. Onnodig remmen (ook wel phantom brakes genoemd) is voor niemand veiliger. Dat zeg ik: als het zou werken zou het top zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
JohanB schreef op zondag 31 maart 2024 @ 20:53:
[...]

Ik denk dat je wat zaken door elkaar halt. Onnodig remmen (ook wel phantom brakes genoemd) is voor niemand veiliger. Dat zeg ik: als het zou werken zou het top zijn
Nee hoor. Ik haal niks door elkaar. Onderzoek laat alleen zien dat zelfs met phantom brakes Autopilot veel en veel veiliger is dan zelf rijden. En domme cruise control is nog gevaarlijk dan zelf rijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohanB
Ecological schreef op zondag 31 maart 2024 @ 20:58:
[...]

Nee hoor. Ik haal niks door elkaar. Onderzoek laat alleen zien dat zelfs met phantom brakes Autopilot veel en veel veiliger is dan zelf rijden. En domme cruise control is nog gevaarlijk dan zelf rijden.
Heb je een bron van zo’n onderzoek over autopilot die niet van de maker zelf is? En/of onafhankelijk geverifieerd is? En die duidelijk aangeeft dat dit veiliger is dan domme CC met andere ADAS.

Wat mij betreft hetzelfde voor ACC vs. “domme” CC met alle andere ADAS als EAB etc.

Edit: to be sure ik heb je eerder gelinkte artikel op inside ev’s gezien. En die geeft dus exact aan dat je geen conclusie kunt trekken over veiligheid autopilot vs. non-autopilot

( It's important to note that the results are comparable only within a particular category (Autopilot or without Autopilot), not between the categories as the input data might be widely different (like simple highway driving or complex city driving). In other words, we can only see whether the active safety systems are improving over time (and it's also only a rough comparison), but we can't compare Autopilot to non-Autopilot driving.

We assume that the proper use of Autopilot improves safety, but Tesla's report does not allow us to evaluate the difference.

[ Voor 55% gewijzigd door JohanB op 31-03-2024 21:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:12

Termy

valt er nog wat te fragge?

Scientific schreef op zondag 31 maart 2024 @ 20:11:
[...]

Niets bewijst dat een ACC die regelmatig ten onrechte plotse stops uitvoert, veiliger zou zijn dan een gewone CC (en al zeker niet voor anderen - denk aan het achterop rijdend verkeer).
Welke ACC doet dat dan? Mijn ID.3 iig niet. Weg- en bordherkenning staan uit en ingesteld op de kortste afstand. Nooit plotse remacties of ander vaag gedrag. De radar ziet soms invoegend verkeer wat laat maar dan doet een domme CC het niet bepaald beter. Ik heb ook met domme CC gereden en dat vind ik stressvoller dan zonder CC op ook maar een beetje drukke weg. ACC is dan een verademing.

Dit forum lijkt wel vol met boomers die over elke vooruitgang lopen te huilen dat ze het zelf allemaal beter kunnen.. tuurlijk jongens.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
@Termy die van Tesla.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
JohanB schreef op zondag 31 maart 2024 @ 19:32:
[...]

De Y is de 3de auto die ik heb gehad, en de 6e auto waarmee ik gereden heb met ACC. (Ja, ik was bij Audi een van de weinigen die in 2010 ergens die optie koos ipv dikkere velgen of een pianolaksierstrip op het dashboard).

De Tesla doet het wat ACC betreft beter dan al die autos (BMW, Audi, Volvo, Mercedes, VW, Polestar) wat natuurlijk reageren en phantom brakes betreft.
En… mijn Tesla is de eerste auto die nu beter rijdt dan toen ik hem kreeg, zowat een klein jaar geleden.

Doe aub niet alsof al die andere merken ACC perfect onder controle hebben, want dat hebben ze niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:01
Tommie12 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 22:52:
[...]

De Y is de 3de auto die ik heb gehad, en de 6e auto waarmee ik gereden heb met ACC. (Ja, ik was bij Audi een van de weinigen die in 2010 ergens die optie koos ipv dikkere velgen of een pianolaksierstrip op het dashboard).

De Tesla doet het wat ACC betreft beter dan al die autos (BMW, Audi, Volvo, Mercedes, VW, Polestar) wat natuurlijk reageren en phantom brakes betreft.
En… mijn Tesla is de eerste auto die nu beter rijdt dan toen ik hem kreeg, zowat een klein jaar geleden.

Doe aub niet alsof al die andere merken ACC perfect onder controle hebben, want dat hebben ze niet.
Die van Kia en BMW doen het prima. Je zal bij iedere ACC wel even de nukken moeten ontdekken maar dan is er mee te leven. Nadeel van de phantom brakes is dat er nauwelijks iets te voorspellen valt….

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:55
[...]

Ben ook heel benieuwd naar de bron voor dat onderzoek. Het strookt in ieder geval totaal niet met mijn praktijkervaring.

ACC maakt lui. Prima op een 80km weg waar je enkel je voorganger volgt, maar op de snelweg in binnen de bebouwde kom werkt het tegen je. Persoonlijk wil ik dan alerter zijn en rij op de snelweg enkel met CC. Kan er in mijn auto gelukkig nog tussen schakelen.

Phantom breaking heb ik ook al een paar keer gehad. Benieuwd hoe het verzekeringstechnisch uitpakt als er een keer iemand achterop je klapt. Volgens de wet is iemand die je van achteren aanrijdt altijd fout, maar ben benieuwd hoe sterk je zaak nog is als iemand met dashcam beelden aan kan tonen dat je zonder enige reden vol op de rem gaat staan.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
[...]
Ik denk dat phantom brakes nooit als oorzaak wordt gezien, degene die achterop rijdt is ten alle tijden fout, dus goede data zal er niet zijn.
[...]

Onze BMWs uit 2012 en 2016 doen het anders prima.
Hooguit af en toe bij laagstaande zon dat het systeem uit gaat, maar phantom brakes zeker niet.
Ik zou m'n vrouw niet in een Tesla laten rijden zonder dat ik erbij ben, gaat geheid een aantal gevaarlijke paniek situaties geven.
Het lijkt wel steeds beter te worden, maar volgens mij neemt Tesla teveel risico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:42
kdeboois schreef op zondag 31 maart 2024 @ 23:00:
[...]

Die van Kia en BMW doen het prima. Je zal bij iedere ACC wel even de nukken moeten ontdekken maar dan is er mee te leven. Nadeel van de phantom brakes is dat er nauwelijks iets te voorspellen valt….
Bij Tesla wel, ze treden vooral op als je op een smallere weg rijdt zonder middellijn. Bij sommige tegenliggers zal de auto dan op de rem gaan.

Daarom gaan de discussies ook altijd zo moeizaam. De een rijdt alleen maar op de snelweg, waar TACC/autopilot prima werkt, de ander uitsluitend provinciale weggetjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:11
Pierz schreef op zondag 31 maart 2024 @ 23:45:
[...]

Bij Tesla wel, ze treden vooral op als je op een smallere weg rijdt zonder middellijn. Bij sommige tegenliggers zal de auto dan op de rem gaan.

Daarom gaan de discussies ook altijd zo moeizaam. De een rijdt alleen maar op de snelweg, waar TACC/autopilot prima werkt, de ander uitsluitend provinciale weggetjes.
De eerste keer over de A9 bij Amstelveen richting Utrecht in je M3, succes. Ingesteld hebben "neem borden snelheid absoluut niet over" en lekker vol in de ankers gaan omdat een parallel weg beneden de A9 toevallig 40km/h heeft staan. Nee, prima. (Waarom doet dat kreng dat, ik heb toch uit staan dat dat mag!)
Potentieel bij elke snelweg kan dit gedrag als nieuwe bestuurder dus optreden en als een verrassing komen. En dan: Ja, je moet je voet gewoon op het gaspedaal houden dan kan je snel anticiperen. Waarom luistert hij gewoon niet naar mijn instellingen zoals het hoort en dus ook andere merken wederom doen?

Dat soort gekkigheden heeft mijn Duitser toevallig echt niet.

Ook ik vind besides de phantom brakes de (T)ACC echt niet significant beter werken bij Tesla dan elke andere auto die ik gereden heb. Alle andere auto's gaan: vloeiender en al accelererend een baan naar links om in te halen, houden consequent de afstand tot de voorganger met vloeiende bewegingen zonder misselijk te worden (zowel bij remmen als accelereren van de voorganger). Dan kan je zeggen zet dan je afstand op +7 tot je voorganger maar waarom kan elke andere auto dit dan wel goed met volg afstand van +1 ?

Ook een baan opschuiven met FSD (weliswaar Model X uit eind 2017) moet met 500m ruimte om je heen om vervolgens als een slak op te schuiven.

FSD heeft zeker potentie maar in de huidige vorm in NL na bijna 6 jaar aan data en modellen ben ik tot nu toe nog niet overtuigd dat het er binnen korte tijd heel snel heel veel beter op gaat worden tov de concurrentie.om nog maar af te wachten of ook de oudere modellen die fancy features gaan krijgen. Oftewel, continu updates is leuk maar zodra je hardware gaat achter lopen ga je gewoon functionaliteiten missen. (Dat is al het geval voor oudere Model S/X-en) wat dat betreft is het net als mobiele telefoons. Overigens geld dit sinds de laatste 2 jaar ook voor andere merken natuurlijk.

Er is dus gewoon geen EV die met kop en schouders boven de rest uit steekt als je het mij vraagt, ook mijn auto is niet perfect maar gelukkig komt er steeds meer keuze en is de race nog lang niet gelopen, dat moet in principe gunstig uit pakken voor de consument :).

[ Voor 35% gewijzigd door GeeMoney op 01-04-2024 10:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
Phantom breaks heb ik echt overal en nergens gehad. Wel al een jaar of twee niet meer in de model 3.
Afremmen voor fietsers die niet op de rijbaan staan is wel een hobby van de auto. Super leuk als je op de Veluwe woont! De model 3 is in ieder geval bijzonder slecht in detecteren of een fietser stil staat, want eigenlijk remt die altijd af als die een fietser heeft gezien die bij een oversteekplaats staat. En dan zeg ik "gezien heeft", want het ineens plotseling afremmen gebeurd ook steevast nadat ik de fietser ben gepasseerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanB
[...]

Ik denk dat het lastig objectief te bepalen of ie beter of slechter is. Daarom zal ik daar ook ver vandaan blijven. Ik vind hem minder fijn dan andere ACCs die ik heb gereden, met 3 hoofdredenen:
1. Phantom brakes elke tiental km (van fietsers die hij te dichtbij vindt tot rare verspringingen als je van snelweg wisselt)
2. Niet versnellen als je van baan wisselt. Ze wilden dit denk ik wel graag bouwen, want het heeft jaren in de handleiding gestaan dat ie dat doet, maar is denk ik nooit gelukt oid
3. De complete willekeur wat een bepaalde afstand betekent waardoor je niet kunt anticiperen. (Soms is standje 2 enorm dicht op een auto, soms enorm ver er vandaan)

Ik denk dus dat willekeur het grote probleem is. En dat was een stuk minder, ik denk dat software matig mijn M3 iets beter werd in 2020 omdat er wat bugs uitgehaald werden. Daarna is het alleen maar bergafwaarts gegaan wmb en is ie nu slechter dan 2019.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-09 18:22

World Citizen

FreeReef.nl

Ik ben net over van een Kona naar een Model S 2018, en ik ben het wel met jullie eens.

De Kona heeft ACC en kan daarnaast tussen de lijnen blijven. Dit noemen ze geen AP of FSD. Het is gewoon eenvoudig een ACC die netjes afstand houd, stopt en optrekt, en dan tussen de lijnen blijft.

Dat werkte gewoon top. Het was niks meer of minder. Toen ik hem net had heb ik 2x een Phantombrake gehad en daarna 2.7 jaar niet.

Nu met die Tesla heb ik "veel meer". Het heeft een complexere naam, klinkt als "Automatisch rijden" en heeft inderdaad wat meer functies. Ik vind het -als het werkt- goed werken. Buiten de spits op de snelweg werkt het heerlijk.

Maar... buiten de snelweg heb ik liever wat die Kona had. Met heel die hippe techniek bij Telsa wil de auto veel meer doen, wat dan ook regelmatig mis gaat. Alleen al je dashboard staat helemaal vol met data over wat de auto vind/ziet/doet. Een Kona had... niks. Het piepte wel eens.

Ik wil FSD/AP niet meer kwijt, maar die simpele eenvoudige ACC met lijntjes van mijn Kona werkte gewoon compleet foutloos op alle wegen. En dat is bij die Tesla niet.

Die Tesla denkt soms gewoon te veel na en heeft te veel een eigen mening. Een beetje onbesuisd nog.

FreeReef.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 10:37
Zjanzjak schreef op zondag 31 maart 2024 @ 18:59:
Daf Truck is onderdeel van Paccar, beetje best veel Amerikaansch. En de personenenauto's? In de jaren 70 overgenomen door Volvo, nu dus Zweedsch - Chineesch. Misschien toch maar een Donkervoort kopen? :9~ :+

Zes auto's met ACC rijden, 7 merken vergelijken? ;)

Je hebt wel een punt, de rest is ook zeker niet perfect.
BMW, Audi, VW, Mercedes falen bijvoorbeeld allemaal als je op een rechtdoorgaande weg rijdt met een slinger naar links waar je bij rechtdoor rijden een parallel parkeervak in zou rijden, zoals je vooral in 30-zones vaker ziet. Allemaal remmen ze als er een auto geparkeerd staat, terwijl je er prima langs kan als je de weg volgt.

Maar phantom brakes waarbij je zelfs achteraf geen enkel idee hebt waarom de auto remde heb ik alleen bij Tesla gehad. En dat vind ik persoonlijk storender omdat het onverwacht komt. Hetzelfde als de Polestar 2 die na de introductie soms uit zichtzelf de uitvoegstrook half meepakte als je rechts reed, zonder duidelijke reden waarom de ene keer wel, de andere keer niet.

Natuurlijk het liefst een perfect werkend systeem, maar anders graag op zijn minst een systeem dat consistent dezelfde fouten begaat zodat je er rekening mee kan houden dat 't niet goed werkt in die specifieke situaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
[...]

Was het nog gelukt om voor deze twee stellingen een bron / onderzoek te vinden? Ben nog steeds wel nieuwsgierig, want hou dat best in de gaten en niet echt iets over kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-09 14:20
Oeps verkeerde topic 8)7

[ Voor 91% gewijzigd door jdbiggelaa op 07-04-2024 14:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:06
jdbiggelaa schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 22:20:
Gisteren thuisgekomen na reis vab 4 weken. Ik had de kamerthermostaat op 15 graden gezet en bij thuiskomst was het 15,3 graden. Echter, de warmtepomp doet er eindeloos over om het huis weer op 19 graden te krijgen. Weet iemand hoe je tijdelijk de WP kunt uitschakelen en alleen op de CV kunt stoken? Mijn installateur had daar voor een ‘nood instelling’, maar ik kan die niet vinden :|
Verkeerde topic?

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:06
jdbiggelaa schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 22:20:
Gisteren thuisgekomen na reis vab 4 weken. Ik had de kamerthermostaat op 15 graden gezet en bij thuiskomst was het 15,3 graden. Echter, de warmtepomp doet er eindeloos over om het huis weer op 19 graden te krijgen. Weet iemand hoe je tijdelijk de WP kunt uitschakelen en alleen op de CV kunt stoken? Mijn installateur had daar voor een ‘nood instelling’, maar ik kan die niet vinden :|
Ramen en deuren open zetten, vandaag boven de 20 graden :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-09 15:24

taz10

Party Animal

DrBOB101 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 18:36:
[...]

Klinkt leuk, ik heb geen Android dus kan het niet helaas niet bekijken. Kun je wat screenshots posten?
Ik hou alles in Excel bij. Tabel met overzicht en zooi grafieken. Leuk voor de statistiek :)
BMW i3:
[Afbeelding]
Wil je jouw excel ook delen ? , ben wel benieuwd wat voor moois je ervan hebt gemaakt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DrBOB101
taz10 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 22:37:
[...]
Wil je jouw excel ook delen ? , ben wel benieuwd wat voor moois je ervan hebt gemaakt
Ik kan m'n andere post met plaatje van grafieken niet meer vinden. Hier nog maar een keer dan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zv1n-hsaLvixZws3VbYzJsnfwaw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ZvN0UCXRbFdh0Zny4SgAv1mz.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SiRd8_OofTYplJIW0MUAXW9crXM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/OJk94wsDH7W3Mz0eOUOXVfly.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10

taz10

Party Animal

DrBOB101 schreef op zondag 7 april 2024 @ 10:04:
[...]

Ik kan m'n andere post met plaatje van grafieken niet meer vinden. Hier nog maar een keer dan.
[Afbeelding][Afbeelding]
Het excelbestand zelf bedoelde ik 🤗😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
Deze ochtend even staan praten met 2 bewoners uit de straat die hun velgen aan het verwisselen op de auto's voor de zomer velgen.

Het kwam vrij snel op EV uit en dat ik die stap ga maken.

De volgende argumenten dat zij er niet aan willen beginnen:

- Is met vakanties k*t
- Straks moeten de laadpalen tussen 17:00-21:00 uit.
- Wat gaat de restwaarde over een jaar of 5 a 7 doen.

De elektrificatie laat nog wel ff op zich wachten ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:58

de Peer

under peer review

elektriekert schreef op zondag 7 april 2024 @ 13:48:
Deze ochtend even staan praten met 2 bewoners uit de straat die hun velgen aan het verwisselen op de auto's voor de zomer velgen.

- Is met vakanties k*t

Achja zo ging dat met de warmtepomp ook 10 jaar geleden. Heeft tijd nodig.
straks moeten er weer noodfondsen opgezet worden voor bestaanszekerheid want de benzine is zo duur...
10 jaar terug keek ook niemand naar energielabels van huizen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
elektriekert schreef op zondag 7 april 2024 @ 13:48:

- Is met vakanties k*t

Ja, je merkt inderdaad dat ganse volksstammen bang zijn van verandering en vasthouden aan wat ze kennen. Terwijl ze natuurlijk nauwelijks rationele argumenten zijn natuurlijk:
- menig EV rijder ondervindt dat op vakantie gaan over het algemeen prettiger en vooral prettiger is als je om de 2-3 uur even pauze neemt.
- als laadpalen ooit tussen 17-21h zouden uitvoeren is dat uiteraard nauwelijks of niet een probleem.
- en de onzekerheid over de tweedehands waarde geldt natuurlijk net zozeer voor ICEs, én het biedt kansen voor tweedehands kopers 🙂. En men vergeet voor het gemak even het feit dat een EV goedkoper rijdt.

[ Voor 3% gewijzigd door Scientific op 07-04-2024 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Op verre autovakantie gaan is op te lossen door 2 dagen 8 uur te reizen (incl laden), in plaats van 1 dag 12 uur (excl laden).
Dat kost je inderdaad 2 dagen ter plaatse, maar geeft dus ook rust.

Laadpalen uit op piek tijden lijkt me persoonlijk geen probleem, de gehele nacht opladen is voor de meeste mensen voldoende.

Restwaarde lijkt me een groter risico bij een ICE :+

[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 07-04-2024 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
mitsumark schreef op zondag 7 april 2024 @ 15:12:
Op verre autovakantie gaan is op te lossen door 2 dagen 8 uur te reizen (incl laden), in plaats van 1 dag 12 uur (excl laden).
Volgens mij valt er meestal weinig op te lossen, tenzij je echt zo’n gek bent, die quasi 12 uur aan een stuk doorrijdt. Men onderschat trouwens vaak hoe lang met met een ICE stilstaat om te tanken, parkeerplaats te zoeken, iets te kopen, te gaan plassen, iets te eten…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
taz10 schreef op zondag 7 april 2024 @ 11:17:
Het excelbestand zelf bedoelde ik 🤗😅
Het Excelbestand bevalt al m'n auto's en motoren. Laat ik dat hier maar niet delen ;) Hier een screenshot van 't Excelbestand met wat gegevens van m'n BMW i3.
- Donkergrijs = formule
- Kolom A t/m O: per laadbeurt
- Kolom P t/m AL: per sessie (TM) waarbij ik een foto maak van de statistieken in de auto en de boel weer reset.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VXPz21Xh_mYPqj_-bxFsy8zmLqw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1Eu0ukGpQcwNGD9KDyFHswS6.png?f=fotoalbum_large
11-12-2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZiwuhN4msFvGxE35YvaEK9CereE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yVM6bsqEkhrTbE0rUvMb1qW6.jpg?f=fotoalbum_tile
20-12-2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HljEJz8HTF1lt09F3Eszl5zKQIE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Ojcal9P78MU0OrryObsdYkf.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

EV’s zitten vergeleken met ICE nog relatief aan het begin van hun ontwikkeling, je ziet dat er alleen al de afgelopen 5 jaar enorm veel ontwikkeling is geweest wat ervoor zorgt dat modellen van een aantal jaar oud veel harder dan je wellicht vooraf verwacht zou hebben in waarde zijn gezakt.
Een model van 5 jaar kan simpelweg niet concurreren tegen een nieuwe modellen met meer range / hogere laadsnelheid, wat zorgt voor een versnelde waardedaling.
Naarmate een product verder uitontwikkeld raakt normaliseert dat ook weer.
Zeker als je een auto nieuw aanschaft is dat ook nu nog een reëel risico’s.

Een relatief hoge afschrijving op EV’s is.
Als koper natuurlijk erg mooi, als eigenaar iets minder.

Verder hangt er nog onzekerheid in de lucht mbt de MRB en loopt de SEPP regeling in 2025 af. Beiden zouden interesse in aanschaf van 2e hands EV’s kunnen temperen en nog eens extra waarde daling kunnen veroorzaken.

Zolang je goedkoop kan laden en eventueel nog gebruik kunt maken van de SEPP regeling ben je (waarschijnlijk) ondanks deze onzekerheden en hogere afschrijving bij aanschaf van een 2e hands EV alsnog spekkoper als je naar TCO t.o.v. ICE.

Zelf nu in bezit van een EV en zou niet meer anders willen, toch wacht ik gezien bovenstaande nog wel even met omruil van onze 2e auto (een ICE).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10

taz10

Party Animal

DrBOB101 schreef op zondag 7 april 2024 @ 19:44:
[...]

Het Excelbestand bevalt al m'n auto's en motoren. Laat ik dat hier maar niet delen ;) Hier een screenshot van 't Excelbestand met wat gegevens van m'n BMW i3.
- Donkergrijs = formule
- Kolom A t/m O: per laadbeurt
- Kolom P t/m AL: per sessie (TM) waarbij ik een foto maak van de statistieken in de auto en de boel weer reset.
[Afbeelding]
11-12-2023
[Afbeelding]
20-12-2023
[Afbeelding]
Mooi overzicht 👌, jammer dat je niet een leeg exemplaar hebt.
Moet ik zelf maar kijken of het lukt.
Ik heb wel ook al een begin gemaakt met bijhouden in de app spritmonitor, deze kan je ook makkelijk exporteren naar excel
https://www.spritmonitor.de/en/

P.s. Ik zie geen formule

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12

Laadpalen uit op piek tijden lijkt me persoonlijk geen probleem, de gehele nacht opladen is voor de meeste mensen voldoende.

Met de betere EV’s kan je 1000km af leggen in ca 10 uur inclusief laden.
Met welke IcE doe je dat merkelijk snellet inclusief stops?
Het verschil is te klein om een trip tot ca 1200km in 2 te knippen en er een hotelnacht aan te spenderen, zeker als je met 2 bent om te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21-09 10:31
taz10 schreef op zondag 7 april 2024 @ 22:18:
[...]

Mooi overzicht 👌, jammer dat je niet een leeg exemplaar hebt.
Moet ik zelf maar kijken of het lukt.
Ik heb wel ook al een begin gemaakt met bijhouden in de app spritmonitor, deze kan je ook makkelijk exporteren naar excel
https://www.spritmonitor.de/en/

P.s. Ik zie geen formule
Er zijn speciale EV-apps die dit kunnen bijhouden, zoals Tronity of EEVEE.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Tommie12 schreef op zondag 7 april 2024 @ 23:06:
[...]

Het verschil is te klein om een trip tot ca 1200km in 2 te knippen en er een hotelnacht aan te spenderen, zeker als je met 2 bent om te rijden.
Hier afgelopen jaar op 1 dag 1475 km vanaf Middellandse Zee naar huis gereden in +-15:40 uur, incl. laden, eten, etc. Denk idd niet dat dat heel veel langzamer is dan met een ICE.

Zit natuurlijk wel een verschil tussen heen- en terugweg, op de terugweg kan je direct in je eigen bed springen, waar je op de heenweg natuurlijk nog moet inchecken bij een receptie die open moet zijn, etc. en je dus vaak eerder naar 2 dagen reizen neigt.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Tommie12 schreef op zondag 7 april 2024 @ 23:06:
[...]

Het ritje naar (mijn favo plek in) zuid frankrijk duurt met een goede EV 15 uur ipv 13 uur, dan is het 3-4 uur in de ochtend wegrijden ipv 5-6 uur.
Dat verschil is voor mij significant en dan zou ik dus eerder een reisdag extra inplannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10

taz10

Party Animal

pmiddeld schreef op zondag 7 april 2024 @ 23:14:
[...]

Er zijn speciale EV-apps die dit kunnen bijhouden, zoals Tronity of EEVEE.
Die EEVEE app heb ik ook, alleen klopt hier thuis de geladen KWh niet. Dit is meer dan er in mijn auto is gegaan. Dit heeft met verlies te maken werd mij verteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tSqFUjnNSINajcwAtPg-acz0Ehc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/45RHHxgI6VelyY3OnwEOvURP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MEwMREjI2PEnj3V6U1ltSHP8ij0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EQXSz3aa5Laq2UhqslTqah1h.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7AVoWxFMKith8GjULBo1HC1LM6k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ncwpUrzzyGwWsCuqcxHGhuzk.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6MAJ8Ge54NgHSvLKE2Fgvux7hiM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/v7J44IiE9KvlMsXTh03Xq8Iq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
mitsumark schreef op maandag 8 april 2024 @ 01:05:
[...]

Het ritje naar (mijn favo plek in) zuid frankrijk duurt met een goede EV 15 uur ipv 13 uur, dan is het 3-4 uur in de ochtend wegrijden ipv 5-6 uur.
Dat verschil is voor mij significant en dan zou ik dus eerder een reisdag extra inplannen.
Iedereen maakt zijn keuzes natuurlijk. Ik vermoed dat je trip ook over de 1200 km gaat.
Vroeger meerder malen trips van 1000-1200 km gedaan, en dat vondk doenbaar.
Eén keer hebben we er 1400 gedaan, en dat was echt te veel.
Langste rit met de EV was 900km, en daar hebben we bijna 12 uur over gedaan onwille van ferry en veel files (Copenhagen - Mechelen),
Maar ik kwam wel fris thuis en had niet de indruk dat we op de auto moesten wachten, eerder omgekeerd (drink je koffie uit, de auto is al boven de 80%).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-09 15:35
Ik volg de ontwikkeling van EV al een tijdje en blijf het ook volgen maar ik heb vandaag i.v.m. beurt van mijn I20 een Kona electric meegekregen. Viel dus niet tegen. Ik had altijd het idee (achteraf dus fout) dat je wegschoot door gas te geven maar ik had meteen goede controle over het gasgeven. Van Nieuwegein naar Culemborg van 430 km naar 411 km over. Had hem een paar keer met gas loslaten dat de wijzer naar charge zakte. Voor de rest in power maar dat zal wel iets zijn wat je even moet leren als ik in de toekomst zou overstappen. Maar geen slechte 1e indruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Ah leenauto's zijn altijd leuk met de geschatte bereik. Twee jaar geleden kreen ik bij autotaalglas een BEV Mini mee. Ze boden excuses aan want hij was niet opgeladen en dus maar 50km bereik. Uiteindelijk na 30km gereden te hebben heb ik hem weer terug ingeleverd met iets van 55km bereik.
Mensen die ze mee kregen (zeker toen) waren allemaal denk ik even aan het uittesten hoe dat elektrisch rijden is. Vooral in die kleine autootjes is dat een wereld van versschil. 0-100 in 15s in plaats van 30s en zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Caelorum schreef op maandag 8 april 2024 @ 09:20:
Ah leenauto's zijn altijd leuk met de geschatte bereik. Twee jaar geleden kreen ik bij autotaalglas een BEV Mini mee. Ze boden excuses aan want hij was niet opgeladen en dus maar 50km bereik. Uiteindelijk na 30km gereden te hebben heb ik hem weer terug ingeleverd met iets van 55km bereik.
Mensen die ze mee kregen (zeker toen) waren allemaal denk ik even aan het uittesten hoe dat elektrisch rijden is. Vooral in die kleine autootjes is dat een wereld van versschil. 0-100 in 15s in plaats van 30s en zo.
0-100 in 30s.... dat zijn cijfers van vrachtwagens.
0-100 in 15s zijn cijfers van een doordeweekse kleine standaardauto in zijn kleinste motorisering. En dan nog denk ik dat de meeste auto's daar onder zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
@Tommie12 Geen idee. De laatste kleine auto (niet elektrisch) die ik heb gereden had 0-100 in 30s, dus :D
Tijden waren voorbeelden.
Ik weet zelfs niet eens meer zeker of het wel een MINI was. De schade aan de voorruit was blijkbaar alweer 3 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-09 15:35
Caelorum schreef op maandag 8 april 2024 @ 09:20:
Ook hier even getest. Zat zo op de 80. Wel een irritante snelheidswaarschuwing. Als ik later b.v. naar de Kona zou overstappen, zou ik die meteen uitzetten. Gaat heel snel knipperen en doe je niets dan piepen. Al paar keer "hou nou op" geroepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
taz10 schreef op maandag 8 april 2024 @ 07:55:
[...]

Die EEVEE app heb ik ook, alleen klopt hier thuis de geladen KWh niet. Dit is meer dan er in mijn auto is gegaan. Dit heeft met verlies te maken werd mij verteld.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
OK, EEVEE heb ik niet getest omdat Hyundai de app (nog) niet ondersteunt. Tronity heb ik wel geprobeerd. Daar kan je onderscheid maken tussen wat in je auto gekomen is (wordt door de app geregistreerd) en wat je laadverliezen zijn (zelf invoeren of een standaardpercentage laadverlies invoeren). Helaas werkt Tronity ook niet goed samen met de Hyundai app, anders is het wel een goeie app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
Taro schreef op zondag 7 april 2024 @ 23:31:
[...]

Hier afgelopen jaar op 1 dag 1475 km vanaf Middellandse Zee naar huis gereden in +-15:40 uur, incl. laden, eten, etc. Denk idd niet dat dat heel veel langzamer is dan met een ICE.

Zit natuurlijk wel een verschil tussen heen- en terugweg, op de terugweg kan je direct in je eigen bed springen, waar je op de heenweg natuurlijk nog moet inchecken bij een receptie die open moet zijn, etc. en je dus vaak eerder naar 2 dagen reizen neigt.
Verschil tussen EV en ICE is dat bij de eerste de auto dicteert wanneer en hoe lang je moet stoppen, terwijl je er bij de tweede zelf controle over hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
alexbl69 schreef op maandag 8 april 2024 @ 12:03:
[...]

Verschil tussen EV en ICE is dat bij de eerste de auto dicteert wanneer en hoe lang je moet stoppen, terwijl je er bij de tweede zelf controle over hebt.
...en daardoor soms onveilig lang achter het stuur blijft zitten....

Met een goede EV, die tot >80% geladen is, rij je ook makkelijk 2.5-3uur (zeker bij druk verkeer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Tommie12 schreef op maandag 8 april 2024 @ 12:09:
[...]

Met een goede EV, die tot >80% geladen is, rij je ook makkelijk 2.5-3uur (zeker bij druk verkeer).
Of toch nog even te lang doorrijden met je EV omdat de eerstvolgende lader - ondanks je vermoeidheid of opspelende blaas - te vroeg komt om je bestemming te bereiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:06
Tommie12 schreef op maandag 8 april 2024 @ 12:09:
[...]

Dat is andersom natuurlijk eerder het geval. Met de ICE kun je overal stoppen waar je maar wil, terwijl je met de EV je rustplek op moet zoeken.
Wat veel te kort is voor een lange rit. Ik rijd zelf sowieso het liefste lang door, maar als je met 2 rijders rijdt wil je niet een half uur stil staan. Dan wissel je en ga je binnen 2 minuten weer door.

Voornaamste verschil is uiteindelijk wat je zelf het fijnste vindt. Als je normaal al iedere 2 a 3 uur een kwartier-half uur stopt werkt dat met een EV prima. Wil je het met minder echte stops doen, dan zal een EV je (nog) beperken.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ecological
Ik vraag me dan altijd af, vinden we het hier een recht om te hard te rijden of is het meer dat de snelheidswaarschuwing niet goed werkt?

In mijn Zeekr moet ik de snelheidswaarschuwing uitzetten want hij denkt dat het hier in het dorp 15km/h per uur is. En dan piept die.

Maar verder, ons verkeer is eigenlijk echt heel gevaarlijk. Terwijl mensen bang zijn om te vliegen! Compleet irrationeel.

Ik ben blij dat ik straks word geholpen om niet te hard te rijden, maar ook vooral dat andere mensen geholpen worden om niet te hard te rijden want helaas hebben we teveel mensen die autorijden niet serieus nemen. Onze breinen zijn namelijk niet goed in autorijden.

Het is heel begrijpelijk dat we aversie hebben tegen piepjes en het moet goed werken. Echter, ik heb liever een imperfect systeem die steeds wordt verbeterd en die zorgt voor minder verkeersgewonden en doden, dan geen snelheidswaarschuwing en ik als voetganger/fietser een stuk meer kans heb op letsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Ecological schreef op maandag 8 april 2024 @ 12:33:
Ik vraag me dan altijd af, vinden we het hier een recht om te hard te rijden of is het meer dat de snelheidswaarschuwing niet goed werkt?

In mijn Zeekr moet ik de snelheidswaarschuwing uitzetten want hij denkt dat het hier in het dorp 15km/h per uur is. En dan piept die.

Maar verder, ons verkeer is eigenlijk echt heel gevaarlijk. Terwijl mensen bang zijn om te vliegen! Compleet irrationeel.

Ik ben blij dat ik straks word geholpen om niet te hard te rijden, maar ook vooral dat andere mensen geholpen worden om niet te hard te rijden want helaas hebben we teveel mensen die autorijden niet serieus nemen. Onze breinen zijn namelijk niet goed in autorijden.

Het is heel begrijpelijk dat we aversie hebben tegen piepjes en het moet goed werken. Echter, ik heb liever een imperfect systeem die steeds wordt verbeterd en die zorgt voor minder verkeersgewonden en doden, dan geen snelheidswaarschuwing en ik als voetganger/fietser een stuk meer kans heb op letsel.
Helaas zullen die mensen die autorijden niet serieus nemen, ook de piepjes permanent uitzetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
pmiddeld schreef op maandag 8 april 2024 @ 12:53:
[...]

Helaas zullen die mensen die autorijden niet serieus nemen, ook de piepjes permanent uitzetten...
Daar heeft de EU al op voorzien. Elke keer dat de auto start moet het aanstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ik heb geen moeite met waarschuwing maar dan moet het wel terecht zijn. Momenteel is het aantal false positives veel te hoog waardoor zelfs ik, en ik rij als een slak, het enkel als een irritatiefactor ben gaan zien.

Ik ben dan ook enorm blij dat ik een auto uit 2023 heb die nog niet de geforceerde snelheid alarmering heeft.

[ Voor 14% gewijzigd door Caayn op 08-04-2024 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
pmiddeld schreef op maandag 8 april 2024 @ 12:53:
[...]

Ik vrees dat de meeste mensen dit gaan doen, want 1kmh te snel en het gepiep begint al. Zullen de nieuwe EU regels wel voorschrijven maar is natuurlijk belachelijk. Zelfs bij snelheidscamera's heb je een marge en dat is dan de echte snelheid. In elke auto ligt de echte snelheid sowieso al lager, dus waarom die bij overschrijding van 1kmh al piept is toch wel overdreven vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 20:41

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Oh, mensen doen dit nu al. Ik zet het systeem iig altijd uit, bij elke rit. Je wordt niet goed van al die bing-bongs. Wordt leuk als de EU gaat voorschrijven dat de ACC de snelheidsborden moet gaan volgen (is ook onderdeel van hetzelfde EU regelement dat nu de piepjes voorschrijft). Ik heb op de snelweg al eens gehad dat hij een parallelweg oppikte met 60km/h, je auto zal maar in de ankers gaan omdat hij vind dat het een 60 zone is.

Ik vind het wel vreemd dat het systeem in bijv een ID7 veel anders werkt dan in mijn Ioniq 6. In de ID7 is het schijnbaar veel minder irritant.

[ Voor 11% gewijzigd door zonoskar op 08-04-2024 13:20 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
redwing schreef op maandag 8 april 2024 @ 12:27:
[...]

Dat is andersom natuurlijk eerder het geval. Met de ICE kun je overal stoppen waar je maar wil, terwijl je met de EV je rustplek op moet zoeken.
Nu zowat elk benzinestation een paar snelladers heeft (zeker al in D en F) speelt dit nog amper.
redwing schreef op maandag 8 april 2024 @ 12:27:
[...]
Wat veel te kort is voor ene lange rit. Ik rijd zelf sowieso het liefste lang door, maar als je met 2 rijders rijdt wil je niet een half uur stil staan. Dan wissel je en ga je binnen 2 minuten weer door.

Voornaamste verschil is uiteindelijk wat je zelf het fijnste vindt. Als je normaal al iedere 2 a 3 uur een kwartier-half uur stopt werkt dat met een EV prima. Wil je het met minder echte stops doen, dan zal een EV je (nog) beperken.
Je denkt dat je in 2min weg bent, maar in de praktijk wil je even de benen strekken, er moet iemand plassen en dan is 15-20min zo voorbij.
Je kan van alles vinden over EV's, maar in de praktijk valt het allemaal heel erg mee.

Ik vind alvast 1 voordeel, en dat is dat ik aankom op een parking, de stekker in steek, en dan kan ontspannen.
Als je met een ICE moet tanken, dan is het eerst tanken, betalen, en parkeerplaats zoeken. En dan pas kan je toilet zoeken en een koffietje of zo regelen. Dan win je tijd met een EV.

Denk eens aan de grote voordelen voor je geweten. Net die rit van 1000km gedaan zonder uitstoot, in stilte en zonder die motortrillingen en dat verdomde geschakel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Tommie12 schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:03:

[...]

Je denkt dat je in 2min weg bent, maar in de praktijk
Denk eens aan de grote voordelen voor je geweten. Net die rit van 1000km gedaan zonder uitstoot, in stilte en zonder die motortrillingen en dat verdomde geschakel.
Hoewel ik het met je eens ben, is niet élke auto een pruttellende, trillende koffiemolen. ;)
Mijn huidige Hyundai Ioniq vind ik op héél veel vlakken minder comfortabel dan de Lexus IS250 automaat die ik hiervoor had,. Die V6 trilde totaal niet en schakelen ging automatisch en boterzacht (maar wel merkbaar).

Het wordt de hoogste tijd dat Lexus eens een fatsoenlijke, niet hoog op de poten staande (!) EV uitbrengt, dan kan ik die over tig jaar eentje op de kop tikken! 8) Dat zal wel bij dromen blijven vrees ik.....

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
SpongeRob schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:15:
[...]

Hoewel ik het met je eens ben, is niet élke auto een pruttellende, trillende koffiemolen. ;)
Mijn huidige Hyundai Ioniq vind ik op héél veel vlakken minder comfortabel dan de Lexus IS250 automaat die ik hiervoor had,. Die V6 trilde totaal niet en schakelen ging automatisch en boterzacht (maar wel merkbaar).

Het wordt de hoogste tijd dat Lexus eens een fatsoenlijke, niet hoog op de poten staande (!) EV uitbrengt, dan kan ik die over tig jaar eentje op de kop tikken! 8) Dat zal wel bij dromen blijven vrees ik.....
Lexus = Toyota, en die geloven nog niet in de EV. Dat gaat hun ondergang worden.

Het feit dat die nog moet schakelen is al te veel..

En ja, Lexus is gekend om hun rijdende serviceflats. Oubollig, comfortabel, en saai.

[ Voor 3% gewijzigd door Tommie12 op 08-04-2024 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
SpongeRob schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:15:
[...]

Is ook een beetje appels met peren vergelijken. De IS250 was een D-segment concurrent voor de BMW 3 serie, terwijl de Ioniq een C-segment hatchback was die gebaseerd is op een benzinemodel met introductieprijs van "maar" 25k.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
[...]

Nu zowat elk benzinestation een paar snelladers heeft (zeker al in D en F) speelt dit nog amper.

[...]

Je denkt dat je in 2min weg bent, maar in de praktijk wil je even de benen strekken, er moet iemand plassen en dan is 15-20min zo voorbij.
Je kan van alles vinden over EV's, maar in de praktijk valt het allemaal heel erg mee.

Ik vind alvast 1 voordeel, en dat is dat ik aankom op een parking, de stekker in steek, en dan kan ontspannen.
Als je met een ICE moet tanken, dan is het eerst tanken, betalen, en parkeerplaats zoeken. En dan pas kan je toilet zoeken en een koffietje of zo regelen. Dan win je tijd met een EV.

Je ziet laden wel met een hele roze bril :+

Laden onderweg naar zuid Europa is niet zo dramatisch als er door veel ICE rijders wordt gezegd, maar het is echt wel minder comfortabel dan met ICE naar zuid Europa rijden. Het voordeel van EV moet je IMHO ook vooral uit de overige 48 weken halen, waar je niet op vakantie bent. In het dagelijks leven nooit meer tanken levert veel meer op dan die paar minuten extra per stop dat je op je vakantierit verliest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
[...]
Het wordt ook steeds beter, maar aan de andere kant zie je in de vakantie-tijd wel weer steeds vaker dat er geen plek vrij is en je even moet wachten. En op de langere ritten merk ik toch nog steeds dat je regelmatig even moet kijken waar je precies gaat stoppen (wat zowel komt doordat niet overal een snellader staat of vrij is, alswel dat je door de lagere range optimaler wilt laden)
[...]
Ik ben na dat tanken toch echt gelijk weer weg. Niets ontspannender dan lekker in de auto naar de vakantiebestemming te cruisen. In de praktijk zal het inderdaad voor veel mensen best meevallen, maar het blijft een beperking omdat ook die mensen niet iedere stop een half uur willen wachten.
In de praktijk merk ik daar toch weinig verschil tussen. Het aansluiten/tanken is net zo snel geregeld en de ICE zet je daarna recht langs het station, terwijl je er bij de EV meestal een stukje van af staat en moet lopen. Mijn ervaring is niet dat daar echt tijdswinst/verlies in zit.
Mijn HEV hoor je net zo goed niet bij cruisen op de snelweg, zelfs niet het omschakelen tussen ICE en EV. Schakelen hoeft niet met de CVT en de uitstoot met 1:20 is vergelijkbaar met die van een EV als je kijkt naar de huidige energiemix.

En mijn volgende auto zal ook zeer waarschijnlijk een EV worden omdat de nadelen overkomelijk zijn en de voordelen steeds groter worden. Maar de nadelen die er nog zijn proberen te verpakken als voordelen gaat echt niet helpen :> Zeker als je de massa over wilt krijgen is het veel slimmer om de nadelen te benoemen en er realistisch mee om te gaan. Dus benoem dat je er tijdens de vakantie weliswaar meer rekening mee moet houden, maar dat je tijdens het dagelijkse verkeer er zeer waarschijnlijk juist veel minder rekening mee hoeft te houden. Zeker als je een eigen laadpaal hebt of iig een openbare in de straat hebt staan.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Tommie12 schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:30:
[...]

Lexus = Toyota, en die geloven nog niet in de EV. Dat gaat hun ondergang worden.

Het feit dat die nog moet schakelen is al te veel..

En ja, Lexus is gekend om hun rijdende serviceflats. Oubollig, comfortabel, en saai.
Lexus zit in een segment waar mensen helemaal geen EV willen hebben. Dat is altijd al een niche auto geweest. En tegen de tijd dat er vanuit die hoek wel vraag is naar een EV heeft Toyota al genoeg kennis om die snel op de markt te brengen. Lexus hoeft het niet van de techniek maar van de luxe te hebben, en dan is de aanpassing naar een EV snel te maken.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Z___Z schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:35:
[...]

Je ziet laden wel met een hele roze bril :+

Laden onderweg naar zuid Europa is niet zo dramatisch als er door veel ICE rijders wordt gezegd, maar het is echt wel minder comfortabel dan met ICE naar zuid Europa rijden. Het voordeel van EV moet je IMHO ook vooral uit de overige 48 weken halen, waar je niet op vakantie bent. In het dagelijks leven nooit meer tanken levert veel meer op dan die paar minuten extra per stop dat je op je vakantierit verliest.
Ik rij niet naar Zuid-Europa, te warm, te druk etc.
Dit jaar zal ik wel een stuk door Frankrijk moeten, maar dat is slechts 600km om dan de Ferry naar Ierland te nemen.
Ik denk die 600km te doen met 2 stops (een eerste stint van 400km houdt de blaas van mijn vrouw niet vol).
En met die tweede stop zorgen we ook dat we niet 'leeg' de boot op gaan.

Vakantie begint bij het vertrek, je dan wat onthaasten is zo zalig, en daar helpt een EV bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
redwing schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:42:
[...]

Lexus zit in een segment waar mensen helemaal geen EV willen hebben. Dat is altijd al een niche auto geweest. En tegen de tijd dat er vanuit die hoek wel vraag is naar een EV heeft Toyota al genoeg kennis om die snel op de markt te brengen. Lexus hoeft het niet van de techniek maar van de luxe te hebben, en dan is de aanpassing naar een EV snel te maken.
Geloof je dat zelf nu wel?
Lexus en Toyota lopen hopeloos achterop bij de energietransitie. Ze blijven koud en warm blazen over waterstof... en dat gaat het echt niet worden.
Ze dachten heel even een poging te doen met die B4ZX, maar wat een drama is die auto toch. Niet efficient, laadt traag etc. en waarschijnlijk gewoon veel te duur.

Als je te laat bent, dan heb je geen ervaring opgebouwd, en loopt je productieapparaat achter, je auto's zijn te duur, je EV drivetrain is niet efficent etc.
En dan verliest ook Lexus klanten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:21

Arfman

Drome!

redwing schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:40:
Ik ben na dat tanken toch echt gelijk weer weg. Niets ontspannender dan lekker in de auto naar de vakantiebestemming te cruisen.
Dat denk je maar. In de praktijk moet je dan nog steeds goed opletten en je concentratie neemt gewoon af na x aantal uur rijden, ook al denk je rustig rond te rijden.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
redwing schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:42:
[...]

Ik denk dat Toyota/Lexus nog wel op tijd en de EV boot nog niet volledig hebben gemist. Als ze nu nog helemaal geen EVs op de markt hadden gezet zouden ze zomaar de Kodak/Nokia van de jaren 30 kunnen worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:12

Termy

valt er nog wat te fragge?

redwing schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:40:
Schakelen hoeft niet met de CVT en de uitstoot met 1:20 is vergelijkbaar met die van een EV als je kijkt naar de huidige energiemix.
Waar haal je dit vandaan? Hier geloof ik helemaal niks van. Maar goed, dit is verder het topic er niet voor.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Tommie12 schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:49:
[...]

Geloof je dat zelf nu wel?
Lexus en Toyota lopen hopeloos achterop bij de energietransitie. Ze blijven koud en warm blazen over waterstof... en dat gaat het echt niet worden.
Ze dachten heel even een poging te doen met die B4ZX, maar wat een drama is die auto toch. Niet efficient, laadt traag etc. en waarschijnlijk gewoon veel te duur.

Als je te laat bent, dan heb je geen ervaring opgebouwd, en loopt je productieapparaat achter, je auto's zijn te duur, je EV drivetrain is niet efficent etc.
En dan verliest ook Lexus klanten.
Dat wordt al vanaf deel1 van deze reeks geroepen (10 jaar geleden ofzo?) over verschillende andere merken tot de mededeling aan toe dat alleen Tesla over zou blijven. In de tussentijd bestaan ze echter allemaal nog en hebben de meesten ook al een prima EV in het assortiment. Van EVs is in de tussentijd al zoveel bekend dat ook een Toyota/Lexus met de huidige kennis een prima auto neer zou kunnen zetten als ze daar de focus op zouden leggen. Die B4ZX is simpelweg een eerste model zoals je ook bij de andere fabrikanten hebt gezien. Meestal is de eerste een proef en komt er daarna pas een echt courant model.

We hebben hier zelfs het afgelopen jaar een oldtimer omgebouwd naar EV en met wat er al beschikbaar is stelt dat tegenwoordig niet echt veel meer voor :)

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Tommie12 schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:45:
[...]

Ik rij niet naar Zuid-Europa, te warm, te druk etc.
Dit jaar zal ik wel een stuk door Frankrijk moeten, maar dat is slechts 600km om dan de Ferry naar Ierland te nemen.
Ik denk die 600km te doen met 2 stops (een eerste stint van 400km houdt de blaas van mijn vrouw niet vol).
En met die tweede stop zorgen we ook dat we niet 'leeg' de boot op gaan.

Vakantie begint bij het vertrek, je dan wat onthaasten is zo zalig, en daar helpt een EV bij.
Ik plan ook altijd de eerste stop na 300 km, maar in de praktijk moet ik bijna altijd eerder stoppen om redenen anders dan laden. Het zorgt uiteindelijk weer voor een langere reistijd, omdat je dan begin te laden met een te hoge SoC, waardoor de totale tijd bij laadpalen toeneemt.

Maar goed zolang mensen met z'n allen in hun ICE in de polonaise willen blijven staan op zwarte zaterdag en we met z'n allen uren voor de grens met Luxenburg een paar tientjes aan brandstofkosten willen besparen is het verlies aan tijd door snelladen wel te overzien. 8)

IMHO is ook niet het laden tijdens de lange ritten door Europa een probleem voor EVs. Het zijn meer de ritten van 300-400 km naar de Ardennen (weekendjes weg) waar je op je bestemming niet kan laden. Dat zijn relatief korte ritten, waar je dus relatief veel tijd verliest aan snelladen, terwijl je die korte weekendjes weg volledig op 1 tank brandstof zou kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Termy schreef op maandag 8 april 2024 @ 15:01:
[...]

Waar haal je dit vandaan? Hier geloof ik helemaal niks van. Maar goed, dit is verder het topic er niet voor.
Kort gezegd is het aandeel fijnstof van een EV maar 10 a 20% kleiner blijkt uit metingen (de meeste fijnstof komt van banden en remmen, banden slijten bij een EV gemiddeld iets sneller en de remmen juist minder)

En wat CO2 betreft heeft een EV door de accu een grote achterstand, welke hij inhaalt tijdens het daadwerkelijke gebruik. Als je dan kijkt dat bij de meeste onderzoeken er naar gemiddeldes wordt gekeken, dan is de EV daar overduidelijk de winnaar. Maar reken je met de 'betere' ICE's (HEVs), dan ligt het break-even punt al snel rond de 200k km.

Maar zoals ik hierboven al aangaf, is dat met de huidige stand, terwijl we we heel snel aan het vergroenen zijn. Tegen de tijd dat mijn HEV dus op is, zal de EV het zonder twijfel ruim winnen. Wil je nu dus een nieuwe auto kopen is er geen twijfel over mogelijk dat de EV de schonere optie is. Maar dit is offtopic voor hier, dus ik zal hierover verder mijn mond houden, zeker omdat ik pro-EV ben, alleen wel graag zie dat de goede informatie wordt gebruikt/gegeven 8)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-09 11:33

Crazy D

I think we should take a look.

Z___Z schreef op maandag 8 april 2024 @ 15:04:
Maar goed zolang mensen met z'n allen in hun ICE in de polonaise willen blijven staan op zwarte zaterdag en we met z'n allen uren voor de grens met Luxenburg een paar tientjes aan brandstofkosten willen besparen is het verlies aan tijd door snelladen wel te overzien. 8)
Want met een EV heb je een aparte rijstrook waar geen file staan? Of mensen die EV rijden zijn niet gebonden aan vaste vakantieperiodes?

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Crazy D schreef op maandag 8 april 2024 @ 15:28:
[...]

Want met een EV heb je een aparte rijstrook waar geen file staan? Of mensen die EV rijden zijn niet gebonden aan vaste vakantieperiodes?
Nee, zwarte zaterdag rijden met een EV lijkt me nog erger dan met ICE, maar wou alleen het tijdverlies in perspectief plaatsen. Zelf zal ik nooit ervoor kiezen om op zwarte zaterdag te reizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
redwing schreef op maandag 8 april 2024 @ 15:03:
[...]

Dat wordt al vanaf deel1 van deze reeks geroepen (10 jaar geleden ofzo?) over verschillende andere merken tot de mededeling aan toe dat alleen Tesla over zou blijven. In de tussentijd bestaan ze echter allemaal nog en hebben de meesten ook al een prima EV in het assortiment. Van EVs is in de tussentijd al zoveel bekend dat ook een Toyota/Lexus met de huidige kennis een prima auto neer zou kunnen zetten als ze daar de focus op zouden leggen. Die B4ZX is simpelweg een eerste model zoals je ook bij de andere fabrikanten hebt gezien. Meestal is de eerste een proef en komt er daarna pas een echt courant model.

We hebben hier zelfs het afgelopen jaar een oldtimer omgebouwd naar EV en met wat er al beschikbaar is stelt dat tegenwoordig niet echt veel meer voor :)
Er zijn bijzonder weinig bedrijven die een paar EV's op de markt hebben en er winst op maken.
Tesla, BMW, ... maken winst. De grote meerderheid maakt verlies, en zo lang dat maar een paar procent van de omzet is is dat draagbaar, maar niet houdbaar op de lange termijn.

Je laatst zin.... je snap toch wel dat het iets helemaal anders is om een EV in serie en met winst te bouwen en verkopen tegenover een hobbyprojectje.

Toyota bv verkoopt ca 1.9 mio auto's in China, tendens dalend.
In China is de lokale competitie enorm hard, en daar gaan ze het niet redden met een aarzelend beleid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
redwing schreef op maandag 8 april 2024 @ 15:20:
[...]

En wat CO2 betreft heeft een EV door de accu een grote achterstand, welke hij inhaalt tijdens het daadwerkelijke gebruik. Als je dan kijkt dat bij de meeste onderzoeken er naar gemiddeldes wordt gekeken, dan is de EV daar overduidelijk de winnaar. Maar reken je met de 'betere' ICE's (HEVs), dan ligt het break-even punt al snel rond de 200k km.
De studies die ik las... daar zat het break-even punt al op 40k, en dat zakt verder door verschillende redenen:
- stroommix wordt groener
- batterijen worden minder vervuilend gebouwd en met minder 'rare earth' materialen
- recyclage van batterijen

Pagina: 1 ... 312 ... 370 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic