NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!
Ja, EAP = FSD op autosnelwegen, FSD zou ook buiten de snelwegen moeten gaan werken.nils7 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:00:
[...]
Enhanced Autopilot doet hetzelfde.
Heb het idee dat het enige verschil, op dit moment, is dat FSD weg kan rijden bij groen licht van een verkeerslicht en EAP een belletje geeft.
Automatisch wegrijden doet hij volgens mij niet als je vooraan staat. Wel als je achter iemand staat.
Maar dat moet ik misschien nog eens zelf controleren. Als hij het al doet dan is hij er wat traag mee.
Signatures zijn voor boomers.
Als ik zie op wat voor vage weginfrastructuur in de VS het nu werkt en hoe overwegend goed het werkt, heb ik er in elk geval redelijk vertrouwen in dat het in de EU wel gaat werken op termijn.Caayn schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:14:
[...]
Pas zodra ik FSD op Nederlandse wegen zie rijden zal ik erin geloven. Dus ook binnen de bebouwde kom waar de wegen niet standaard meer baans zijn. Fietsers, oversteekeilandjes, niet reageren op verkeersborden van parallelwegen, geen anker uit/noodrem wanneer iemand (voetganger, fiets, auto) veel verderop de weg oversteekt, niet zeuren over lijntjes en tegenliggers op wegen zonder belijning (voornamelijk 60 en 80km/u wegen). Op de huidige TACC/AP heb ik genoeg kritiekpunten en gebruik ik het nog amper o.a. omdat het zeer oncomfortabel rijdt voor passagiers.
De huidige stack die in Tesla's draait loopt uiteraard ver achter op de FSD stack en hoewel ik het knap vind wat ze weten te bereiken met FSD op Amerikaanse wegen wil ik het eerst zien op Europese wegen die toch anders in elkaar steken.
Waarom heb je eigenlijk FSD op je Tesla genomen als je er niet in gelooft dat 't echt gaat werken de komende jaren? Voor wat het wel al kan ten opzichte van een standaard Tesla? Het is toch best nog wel een kostenpost.Maasluip schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:50:
[...]
Ja. Zoals gezegd, ik heb een Tesla met FSD, ik zet die aan als ik de autosnelweg oprij en die gaat uit als ik de autosnelweg afrij en daartussenin hoef ik verder niets te doen (behalve richtingaanwijzer bedienen als ik van baan wil wisselen).
En is FSD echt zoveel beter dan EAP? Een Model 3 Highland met EAP vertrouw ik niet op de snelweg. Verkeersborden lezen is niet vlekkeloos dus je moet de snelheid zelf in de gaten houden, plots correcties naar links op de rechterstrook en naar rechts op de linkerstrook terwijl ik echt niet over een lijn ging op die momenten, lasnaden in regen aanzien voor strepen en proberen te corrigeren. Ook zonder phantom braking en rare dingen bij automatische rijstrookwissels maakte EAP een slechtere indruk dan sommige concurrenten op mij in ieder geval.
Auto was tweedehands en ik heb er niet specifiek op gezochtDeGroteMuis schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:53:
[...]
Waarom heb je eigenlijk FSD op je Tesla genomen als je er niet in gelooft dat 't echt gaat werken de komende jaren? Voor wat het wel al kan ten opzichte van een standaard Tesla? Het is toch best nog wel een kostenpost.
In europa is FSD hetzelfde als EAP (plus dat stoplichtdingetje dan) dus de ervaring moet gelijk zijn.En is FSD echt zoveel beter dan EAP? Een Model 3 Highland met EAP vertrouw ik niet op de snelweg. Verkeersborden lezen is niet vlekkeloos dus je moet de snelheid zelf in de gaten houden, plots correcties
Ja, ok, de snelheid heeft hij niet altijd goed, hij vertraagt soms zonder dat je begrijpt waarom, maar op onveilige dingen dat ik echt het stuur heb over moeten nemen heb ik hem nog niet kunnen betrappen.
Anekdotisch, maar mijn ervaring is dat die in de regen soms beter is in het kiezen van de juiste markering dan mezelf, bijvoorbeeld in de combo regen + wegenwerken + lasnaden + donker vind ik dat hij het erg goed doet.DeGroteMuis schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:53:
[...]
Een Model 3 Highland met EAP vertrouw ik niet op de snelweg. Verkeersborden lezen is niet vlekkeloos dus je moet de snelheid zelf in de gaten houden, plots correcties naar links op de rechterstrook en naar rechts op de linkerstrook terwijl ik echt niet over een lijn ging op die momenten, lasnaden in regen aanzien voor strepen en proberen te corrigeren.
Zoiets zou het wellicht mogelijk maken. Zo'n FSD systeem mist op z'n minst 15/20 jaar levenservaring die nodig is voor een zelfstandig rijdende auto, want die ervaring is (voorlopig) niet te programmeren. Hoe vaak heb je in bepaalde situaties niet non verbale communicatie met een andere weggebruiker waarbij een blik een knikje of gebaar de trigger is om te gaan rijden of stoppen.Caelorum schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:42:
[...]
Ik betwijfel echter of het zo snel zal lopen. Niet tenzij er een doorbraak komt in bijv. het Quantum AI veld.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
FSD heeft miljoenen km aan data en ervaring in zich.PeterZ(on) schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:51:
[...]
Zoiets zou het wellicht mogelijk maken. Zo'n FSD systeem mist op z'n minst 15/20 jaar levenservaring die nodig is voor een zelfstandig rijdende auto, want die ervaring is (voorlopig) niet te programmeren. Hoe vaak heb je in bepaalde situaties niet non verbale communicatie met een andere weggebruiker waarbij een blik een knikje of gebaar de trigger is om te gaan rijden of stoppen.
Je moet eens wat meer lezen over AI.
Dat wordt ook niet allemaal manueel ingeprogrammeerd, het AI systeem doet dat zelf.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Het gaat niet alleen over kwantiteit. Er mist hier ook een stukje dimensionaliteit van de data. Of nouja, het is er misschien wel, maar de vraag is of dat algoritme heeft geleerd wat een knikje van de bestuurder van een fiets (of paard ofzo) die op het punt staat een rotonde op te rijden betekend.Tommie12 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:52:
[...]
FSD heeft miljoenen km aan data en ervaring in zich. [...]
Dat zijn gedragingen die mensen buiten het verkeer leren en dan meenemen het verkeer in. En het is maar de vraag of de data goed genoeg is om die zaken eruit te pakken.
Iets als Quantum AI zal wel echt de grote doorbraak zijn van dit soort generieke modellen, waar uiteindelijk FSD van Tesla ook zeker enorm veel baat bij gaat hebben. Tot die tijd is het even afwachten in hoeverre het die laatste 5% van de verkeersgedragingen gaat leren.
En voordat iemand erover begint: ik ben wel echt op de hoogte van het programma in de VS en hoe het daar werkt. De situatie daar is echter wel compleet anders. Jaywalking is daar bijv. veelal verboden en sowieso zijn voetgangers daar een stuk minder een issue. De wegen zijn doorgaans, zeker in woonwijken, gemakkelijk 2x zo breed per rijstrook en ten opzichte van Europa zijn de wegen en is het verkeer daar eigenlijk bijzonder simpel in opzet.
Kreeg een aanbod van anwb van schrik niet € 16500. De werkelijke waarde ligt tussen de € 26000 en € 30000. Om even aan te geven hoe de EV markt er nu voor staat.
En hoe bepaal jij de "werkelijke waarde"?CryptoNL schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:09:
Ik moet mijn EV verkopen in verband met auto van de zaak. Probleem is dat dealers ze amper inkopen nu. Vraag blijft gigantisch achter bij het aanbod zo blijkt. Uitermate kut, want hij moet verkocht wordenHad hem pas 1 jaar en er staat ook pas 14.000 op de teller.
Kreeg een aanbod van anwb van schrik niet € 16500. De werkelijke waarde ligt tussen de € 26000 en € 30000. Om even aan te geven hoe de EV markt er nu voor staat.
Heb je al vergeleken wat jouw auto zowat gaat op MP of Autoscout?
Zonder merk en type kunnen wij er in ieder geval ook weinig over zeggen.CryptoNL schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:09:
Ik moet mijn EV verkopen in verband met auto van de zaak. Probleem is dat dealers ze amper inkopen nu. Vraag blijft gigantisch achter bij het aanbod zo blijkt. Uitermate kut, want hij moet verkocht wordenHad hem pas 1 jaar en er staat ook pas 14.000 op de teller.
De ontwikkelingen gaan hard in de EV markt, een auto met een accu van het vorige type (en inhoud) is vandaag "oud" om maar wat te noemen.
Een dergelijk lage prijs binnenkrijgen betekend vaak gewoon dat ze er geen zin in hebben
[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 27-03-2024 15:13 ]
Jazekers. De prijs die ik noem zijn de autoscout en marktplaats prijzen.Tommie12 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:11:
[...]
En hoe bepaal jij de "werkelijke waarde"?
Heb je al vergeleken wat jouw auto zowat gaat op MP of Autoscout?
Dan mag je ervan uitgaan dat dit bedrag (of net iets minder) de "werkelijke waarde" is. De werkelijke waarde in de zin van marktwaarde is namelijk de prijs waartegen je een koper vindtCryptoNL schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:12:
[...]
Jazekers. De prijs die ik noem zijn de autoscout en marktplaats prijzen.
[ Voor 3% gewijzigd door Scientific op 27-03-2024 15:16 ]
Ah, goed deal dan! Altijd fijn als een ander de kosten neemt en jij vooral de baten hebtMaasluip schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:14:
Auto was tweedehands en ik heb er niet specifiek op gezocht
enIn europa is FSD hetzelfde als EAP (plus dat stoplichtdingetje dan) dus de ervaring moet gelijk zijn.
Ja, ok, de snelheid heeft hij niet altijd goed, hij vertraagt soms zonder dat je begrijpt waarom, maar op onveilige dingen dat ik echt het stuur heb over moeten nemen heb ik hem nog niet kunnen betrappen.
Oké, misschien had ik gewoon pech, maar in de regen overdag en in de avond had ik er last van dat de auto me weg wilde sturen bij een lijn die ik niet over ging en in de regen overdag met zon erop het reageren op lasnaden. Natuurlijk ook anecdotisch.Bob schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:17:
Anekdotisch, maar mijn ervaring is dat die in de regen soms beter is in het kiezen van de juiste markering dan mezelf, bijvoorbeeld in de combo regen + wegenwerken + lasnaden + donker vind ik dat hij het erg goed doet.
Tja, ANWB, wijkopenautos en meer van die inkoopservices... Daar moet je ook niet je auto verkopen als je een top prijs wil. Zelf te koop zetten en wat geduld levert je hoogstwaarschijnlijk meer op.CryptoNL schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:09:
Daarnaast ook even oppassen in je vergelijk met Marktplaats, Autoscout, Autotrader etc. Dat zijn vraagprijzen, geen garantie dat de auto ook echt voor die bedragen verkocht wordt. En op alle drie de platforms ook de nodige bedrijven die garantie bieden, wat jij als particuliere verkoper niet doet. Plus als de auto een cataloguswaarde van <45k heeft, krijgt de perspectief koper 2000 euro SEPP bij een autobedrijf, niet bij kopen van jou.
Het is overigens een MG5 waar we het over hebben. Volgens van Mossel moet hij particulier wel 24-25 opbrengen, misschien nog meer. Vreemde is dat de ZS EV veel verkocht wordt en dat is een veel mindere auto. De 5 is vrij nieuw en een veel betere auto, maar er is amper reclame voor gemaakt vanuit MG. Zelfs van mossel vind het vrij eigenaardig. Het kan natuurlijk omslaan,maar die tijd heb ik niet.Scientific schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:15:
[...]
Dan mag je ervan uitgaan dat dit bedrag (of net iets minder) de "werkelijke waarde" is. De werkelijke waarde in de zin van marktwaarde is namelijk de prijs waartegen je een koper vindt.
Die biedingen van de ANWB Verkoopservice zijn om te huilen, nog lager dan de BOVAG.CryptoNL schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:09:
Toen wij onze tweede auto verkochten (dus geen inruil) eerst even gekeken bij de BOVAG en ANWB, uiteindelijk de auto (Toyota Auris TS) voor een flink hoger bedrag verkocht aan onze merkdealer waar de auto ook gekocht en onderhouden was.
Opel Ampera-e (2020)
Prijzen op autoscout en marktplaats zijn vraagprijzen, dat wil niet zeggen dat de auto's ook daadwerkelijk voor die prijzen worden verkocht.CryptoNL schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:12:
[...]
Jazekers. De prijs die ik noem zijn de autoscout en marktplaats prijzen.
Aan alles komt een eind.
I know, maar er gaat ook geen 5k van de prijs af. Spreek uit ervaring met het kopen van auto's vanuit de dealer waar de kop af is. Met wat geluk krijg je 1k korting en dat is het dan.Jaapio_B schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:21:
[...]
Prijzen op autoscout en marktplaats zijn vraagprijzen, dat wil niet zeggen dat de auto's ook daadwerkelijk voor die prijzen worden verkocht.
Ik ken je omstandigheden niet, maar als je met 1 maand bijtelling plus kosten voor de MG5 een paar duizend euro extra kan verdienen, is dat altijd de moeite waard toch? Tenzij je echt onmogelijk de auto ergens kwijt kan in de tussentijd zou ik daar altijd voor kiezen.CryptoNL schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:19:
Het is overigens een MG5 waar we het over hebben. Volgens van Mossel moet hij particulier wel 24-25 opbrengen, misschien nog meer. Vreemde is dat de ZS EV veel verkocht wordt en dat is een veel mindere auto. De 5 is vrij nieuw en een veel betere auto, maar er is amper reclame voor gemaakt vanuit MG. Zelfs van mossel vind het vrij eigenaardig. Het kan natuurlijk omslaan,maar die tijd heb ik niet.
En anders mag Van Mossel hem terugkopen voor bijvoorbeeld 23, allemaal blij? Zij kunnen hem als dealer 'met garantie' (fabrieksgarantie, maar dat vergeten we even) dan vast wel verkopen voor 27-28, jij geholpen.
2k subsidie is natuurlijk lichtelijk een wassen neus. De dealer zit 4-5k boven mijn prijs dus met aftrek subsidie betaal je nog steeds teveel. Garantie loopt trouwens bij MG volledig door, ook vanuit particuliere verkoop.DeGroteMuis schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:19:
[...]
Ah, goed deal dan! Altijd fijn als een ander de kosten neemt en jij vooral de baten hebt![]()
[...]
en
[...]
Oké, misschien had ik gewoon pech, maar in de regen overdag en in de avond had ik er last van dat de auto me weg wilde sturen bij een lijn die ik niet over ging en in de regen overdag met zon erop het reageren op lasnaden. Natuurlijk ook anecdotisch.
[...]
Tja, ANWB, wijkopenautos en meer van die inkoopservices... Daar moet je ook niet je auto verkopen als je een top prijs wil. Zelf te koop zetten en wat geduld levert je hoogstwaarschijnlijk meer op.
Daarnaast ook even oppassen in je vergelijk met Marktplaats, Autoscout, Autotrader etc. Dat zijn vraagprijzen, geen garantie dat de auto ook echt voor die bedragen verkocht wordt. En op alle drie de platforms ook de nodige bedrijven die garantie bieden, wat jij als particuliere verkoper niet doet. Plus als de auto een cataloguswaarde van <45k heeft, krijgt de perspectief koper 2000 euro SEPP bij een autobedrijf, niet bij kopen van jou.
Ik heb geen bijtelling etc, gewoon prive. Van mossel koopt ze niet in. Nog niet voor €500DeGroteMuis schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:23:
[...]
Ik ken je omstandigheden niet, maar als je met 1 maand bijtelling plus kosten voor de MG5 een paar duizend euro extra kan verdienen, is dat altijd de moeite waard toch? Tenzij je echt onmogelijk de auto ergens kwijt kan in de tussentijd zou ik daar altijd voor kiezen.
En anders mag Van Mossel hem terugkopen voor bijvoorbeeld 23, allemaal blij? Zij kunnen hem als dealer 'met garantie' (fabrieksgarantie, maar dat vergeten we even) dan vast wel verkopen voor 27-28, jij geholpen.
Heb je al gekeken of de leasemaatschappij jouw auto wilt opkopen en dan leasen aan jou? Uiteraard gaan ze jou minder geven dan wat ze anders aan de fabrikant hadden gegeven, maar 5k verlies op de hele periode is altijd nog beter dan 10-15k bijv.CryptoNL schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:09:
Ik moet mijn EV verkopen in verband met auto van de zaak.[...]
Ik lease hem, financialCaelorum schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:31:
[...]
Heb je al gekeken of de leasemaatschappij jouw auto wilt opkopen en dan leasen aan jou? Uiteraard gaan ze jou minder geven dan wat ze anders aan de fabrikant hadden gegeven, maar 5k verlies op de hele periode is altijd nog beter dan 10-15k bijv.
Dat maakt het complexer, bij Financial lease kan je vaak niet verkopen voordat je de auto afbetaald hebt. Maar wat @Caelorum zegt, als je nog geen andere auto van de zaak gekozen hebt, kan je eens polsen bij de leasemaatschappij of zij de auto over willen nemen? Als je in loondienst bent moet je werkgever ook een tikje flexibel zijn, maar het kan een optie zijn.CryptoNL schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:31:
Ik lease hem, financial
Leasemaatschappij etc zal niet gaan. Werk in België. Hebben eigen pool etc.DeGroteMuis schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:43:
[...]
Dat maakt het complexer, bij Financial lease kan je vaak niet verkopen voordat je de auto afbetaald hebt. Maar wat @Caelorum zegt, als je nog geen andere auto van de zaak gekozen hebt, kan je eens polsen bij de leasemaatschappij of zij de auto over willen nemen? Als je in loondienst bent moet je werkgever ook een tikje flexibel zijn, maar het kan een optie zijn.
Verkopen kan wel, mits je een particulier vind die bereid is 24 uur te wachten ivm vrijwaringsbewijs
Je beseft toch dat Tesla 10 jaar geleden nog een nobele onbekende was in autoland? Dat Tesla die voorsprong qua productiekosten, in 10 jaar opgebouwd, dan nu plots in 2 jaar tijd zou kwijtspelen, vind je dat nu zelf niet een beetje ál te overroepen?Scientific schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 22:56:
[...]
...
Tesla’s voorsprong is inderdaad vooral op het vlak van productiekosten. Maar ook die voorsprong smelt weg.
...
Ik noteer vooral dat de "gevestigde waarden" momenteel qua productiekosten op achtervolgen aangewezen zijn, en dat zegt voor mij genoeg. Vooral wetende dat die gevestigde waarden, nota bene al decennialang auto's aan het bouwen, al best wat voorsprong zouden mogen hebben op dat vlak ...
Model 3 LR (model 2023)
Is het een optie om te bedanken voor de nieuwe leaseauto, afkopen voor x-bedrag (eenmalig, maandelijks, jaarlijks) en dan in je eigen auto te blijven rijden?CryptoNL schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:47:
[...]
Leasemaatschappij etc zal niet gaan. Werk in België. Hebben eigen pool etc.
Verkopen kan wel, mits je een particulier vind die bereid is 24 uur te wachten ivm vrijwaringsbewijs
Zonder de koe in de kont te willen kijken...over de ontstane (financiële) situatie had je eerder na kunnen denken voor je ergens ja op zei.
Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.
Nope geen optie. Had gekund alleen dat de EV inkoop nu gigantisch tegenvalt had ik niet kunnen voorspellen. Was ik twee maanden eerder dan was dat geen probleem.DrBOB101 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 19:33:
[...]
Is het een optie om te bedanken voor de nieuwe leaseauto, afkopen voor x-bedrag (eenmalig, maandelijks, jaarlijks) en dan in je eigen auto te blijven rijden?
Zonder de koe in de kont te willen kijken...over de ontstane (financiële) situatie had je eerder na kunnen denken voor je ergens ja op zei.
Het is niet dat Tesla al lang winstgevend is. En Tesla’s zijn nog altijd niet van de best gebouwde auto’s - al is er onmiskenbaar heel veel vooruitgang gemaakt.flupp schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 19:21:
[...]
Je beseft toch dat Tesla 10 jaar geleden nog een nobele onbekende was in autoland? Dat Tesla die voorsprong qua productiekosten, in 10 jaar opgebouwd, dan nu plots in 2 jaar tijd zou kwijtspelen, vind je dat nu zelf niet een beetje ál te overroepen?
Ik noteer vooral dat de "gevestigde waarden" momenteel qua productiekosten op achtervolgen aangewezen zijn, en dat zegt voor mij genoeg. Vooral wetende dat die gevestigde waarden, nota bene al decennialang auto's aan het bouwen, al best wat voorsprong zouden mogen hebben op dat vlak ...
Een van de problemen van de gevestigde waarden is de transitie en met name om een bepaalde tijd 2 types wagen (EV en ICE) tegelijk te produceren. Verschillende fabrikanten komen stilaan aan productievolumes waarop schaalnadelen overgaan in schaalvoordelen.
En er zijn natuurlijk de Chinese fabrikanten die niet aarzelen te kopiëren waar ze kunnen en met de hulp van de Chinese overheid allerlei strategische voordelen krijgen (subsidies, goedkope toegang tot strategische grondstoffen, voordelen op de lokale markt).
Heb hem overigens nu officieel te koop staan dus ben benieuwd. 3k goedkoper dan de dealer en heb nog wat ruimte eventueel. Goede deal mocht iemand een vrijwel nieuwe EV zoekenDrBOB101 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 19:33:
[...]
Is het een optie om te bedanken voor de nieuwe leaseauto, afkopen voor x-bedrag (eenmalig, maandelijks, jaarlijks) en dan in je eigen auto te blijven rijden?
Ford is de enige die dit doorheeft lijkt het, die heeft van zijn EV business een aparte tak gemaakt. Met in het achterhoofd om de ICE tak kapot te laten gaan als het moet in de toekomst gok ik.Scientific schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 19:52:
[...]
Een van de problemen van de gevestigde waarden is de transitie en met name om een bepaalde tijd 2 types wagen (EV en ICE) tegelijk te produceren. Verschillende fabrikanten komen stilaan aan productievolumes waarop schaalnadelen overgaan in schaalvoordelen.
Maakt in de praktijk niet veel verschil als die EV tak in leven moet worden gehouden door de ICE verkopen. Je noemt Ford, die gaan voor $12 miljard flink snijden in hun EV uitgaven. Er zijn al miljarden geïnvesteerd, maar nog gaat elke EV met verlies de deur uit. En dan zullen de prijzen naar verwachting ook nog moeten dalen?maharens schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 06:14:
[...]
Ford is de enige die dit doorheeft lijkt het, die heeft van zijn EV business een aparte tak gemaakt. Met in het achterhoofd om de ICE tak kapot te laten gaan als het moet in de toekomst gok ik.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Renault gaat toch ook iets soortgelijks doen met hun nieuwe dochteronderneming Ampere.maharens schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 06:14:
Ford is de enige die dit doorheeft lijkt het, die heeft van zijn EV business een aparte tak gemaakt.
Wat valt op, typisch xiaomi:
-veel gadgets voor bij de auto: powerbankzaklamp met gordelmes en pin om ramen in te slaan
-zonnescherm voor de voorruit
-parapluvak onder de achterbank met bijbehorende paraplu's
-gekoeld vak voor de achterpassagiers (voor drinken)
-veel luidsprekers, zelfs in de hoofdsteunen
-getint glas: bij 38 graden buitentemp 12 graden koeler dan een Tesla m3
diskeltische lurker
Ik weet ook helaas niet precies hoe het zit, ik ben wel van mening dat Ford de enige is die eerlijk is en zich kwetsbaar opstelt. Ze waren dan ook de eerste die toegang tot de NACS wilden en kregen en ik denk dat ze ook de eerste gaan zijn die software van Tesla gaan gebruiken voor toekomstige EV's.alexbl69 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 07:05:
[...]
Maakt in de praktijk niet veel verschil als die EV tak in leven moet worden gehouden door de ICE verkopen. Je noemt Ford, die gaan voor $12 miljard flink snijden in hun EV uitgaven. Er zijn al miljarden geïnvesteerd, maar nog gaat elke EV met verlies de deur uit. En dan zullen de prijzen naar verwachting ook nog moeten dalen?
Het is voor Westerse fabrikanten ook bijna niet te doen om fatsoenlijk naar EVs over te gaan. Je zit zo'n 2 decennia met dubbele ontwikkelkosten (ICE en EV) terwijl men in China feitelijk van de één op de andere dag geswitched is. De zegeningen van een dictatuurmaharens schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:16:
[...]
Ik weet ook helaas niet precies hoe het zit, ik ben wel van mening dat Ford de enige is die eerlijk is en zich kwetsbaar opstelt. Ze waren dan ook de eerste die toegang tot de NACS wilden en kregen en ik denk dat ze ook de eerste gaan zijn die software van Tesla gaan gebruiken voor toekomstige EV's.
Daarnaast controleert China de batterij-industrie en krijgen fabrikanten subsidies voor elke geëxporteerde auto.
Als je dan ook rekening houdt met het feit dat de lonen in het Westen 3 keer zo hoog zijn als in China, terwijl ze daar zo'n beetje het dubbele aantal uren werken in vergelijking tot ons kun je wel een beetje uittekenen hoe uitzichtloos de situatie is.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
De bronnen die je aanhaalt zijn niet goed onderbouwt, zo haalt het Business Insider artikel een anonieme blogger als bron aan. Dat zegt natuurlijk niks.alexbl69 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:30:
[...]
Het is voor Westerse fabrikanten ook bijna niet te doen om fatsoenlijk naar EVs over te gaan. Je zit zo'n 2 decennia met dubbele ontwikkelkosten (ICE en EV) terwijl men in China feitelijk van de één op de andere dag geswitched is. De zegeningen van een dictatuur.
Daarnaast controleert China de batterij-industrie en krijgen fabrikanten subsidies voor elke geëxporteerde auto.
Als je dan ook rekening houdt met het feit dat de lonen in het Westen 3 keer zo hoog zijn als in China, terwijl ze daar zo'n beetje het dubbele aantal uren werken in vergelijking tot ons kun je wel een beetje uittekenen hoe uitzichtloos de situatie is.
De EU, samen met het bedrijfsleven heeft dit helemaal zelf veroorzaakt. Er zitten al heel veel importbelastingen op auto's van buiten de EU, waar ik helemaal achter sta. Echter, wanneer een Mokka-E 42.000 euro kost, dan is er iets heel erg fout gegaan. Dat ding zou ik niet meer dan 15k moeten kosten, en dat vind ik zelf nog hoog.
Westerse fabrikanten hebben jarenlang gelobby'd en de publieke sfeer beinvloedt met hulp van autoweek.nl en autobahn.eu. Hierdoor geloven de meeste mensen dingen over EVs die helemaal niet kloppen, en die door mensen als Auke Hoekstra gemakkelijk onderuit worden gehaald.
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Wordt er dan echt zoveel nog ontwikkeld aan de verbrandingsmotor? Ik heb het idee dat die al jaren hetzelfde zijn. Beetje (mild)hybrid eraan toevoegen en klaar. Hoeveel R&D heb je daarvoor nodig?alexbl69 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:30:
[...]
Het is voor Westerse fabrikanten ook bijna niet te doen om fatsoenlijk naar EVs over te gaan. Je zit zo'n 2 decennia met dubbele ontwikkelkosten (ICE en EV) terwijl men in China feitelijk van de één op de andere dag geswitched is. De zegeningen van een dictatuur.
In China hebben ze daarnaast nooit echt serieuze auto's met verbrandingsmotor gemaakt. Te complex, te duur. Echt geswitcht zijn ze daarom ook niet: ze hebben er gewoon voor gekozen om een serieuze EV industrie op te tuigen met inderdaad behoorlijke subsidies. Dat is gewoon hoe het is en daar heb je als EU auto-industrie mee te maken.
Je kan kiezen voor nog meer protectionisme (er wordt iirc nu ook al meer dan 10% importheffing op uit auto's van buiten de EU berekend), of kiezen voor het snel afschaffen van de verbrandingsmotor en vol inzetten op EV's. Eventueel in samenwerking met China (zoals je nu ook al ziet). Politiek neigt helaas naar het eerste.
De Europese auto's met verbrandingsmotor zijn zó schreeuwend duur geworden (dat is niet enkel in NL zo), dat ze op vrij korte termijn zich volledig uit de markt prijzen ten opzichte van wat er vanuit China (met importheffing) binnenkomt.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
De westerse fabrikanten wisten allang dat het er aan kwam, maar het ging zo lekker met de ICE. Het is een flauwekul argument van de westerse fabrikanten. Gebrek aan vooruit zien.alexbl69 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:30:
[...]
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Het probleem is niet zozeer dubbele ontwikkelingskosten (investeringen in ICE ontwikkeling kunnen nu al flink omlaag), maar de ontwikkelingskosten van volledig nieuwe EV platformen en het exploiteren van dubbele logistieke ketens en assemblages.alexbl69 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:30:
[...]
BMW heeft dat slim aangepakt door eerst EVs en ICEs aan te bieden binnen dezelfde modellen en zelfs gemaakt op dezelfde productielijnen. Daarom zijn ze nu een van de enige traditionele fabrikanten die nu reeds EVs verkopen waarop ze winst maken.
Klopt, dat is wat ze beweren, maar vooralsnog verkopen ze enkel vrij dure EV's.Scientific schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 15:22:
[...]
Het probleem is niet zozeer dubbele ontwikkelingskosten (investeringen in ICE ontwikkeling kunnen nu al flink omlaag), maar de ontwikkelingskosten van volledig nieuwe EV platformen en het exploiteren van dubbele logistieke ketens en assemblages.
BMW heeft dat slim aangepakt door eerst EVs en ICEs aan te bieden binnen dezelfde modellen en zelfs gemaakt op dezelfde productielijnen. Daarom zijn ze nu een van de enige traditionele fabrikanten die nu reeds EVs verkopen waarop ze winst maken.
Maar... BMW is wereldwijd een vrij kleine autobouwer met 2.5 mio auto's, een beetje zelfde grootte als Tesla, dus wat dat betreft is het een mooie prestatie dat ze al winst maken op alle modellen.
Qua omzet net achter Ford maar voor General Motors, twee andere vrij kleine autobouwers?Tommie12 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 15:39:
[...]
Klopt, dat is wat ze beweren, maar vooralsnog verkopen ze enkel vrij dure EV's.
Maar... BMW is wereldwijd een vrij kleine autobouwer met 2.5 mio auto's, een beetje zelfde grootte als Tesla, dus wat dat betreft is het een mooie prestatie dat ze al winst maken op alle modellen.
volgens mij was Hyundai daar al veel eerder mee met hun Ioniq en Kona range. Toen maakte BMW alleen nog maar de I3.Scientific schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 15:22:
[...]
Is dit dan de reden daarvoor?alexbl69 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 07:05:
[...]
Maakt in de praktijk niet veel verschil als die EV tak in leven moet worden gehouden door de ICE verkopen. Je noemt Ford, die gaan voor $12 miljard flink snijden in hun EV uitgaven. Er zijn al miljarden geïnvesteerd, maar nog gaat elke EV met verlies de deur uit. En dan zullen de prijzen naar verwachting ook nog moeten dalen?
YouTube: Americans Refuse to Buy EV’s… Why?
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Denk dat deze quote het goed samenvat waarom Amerikanen EVs haten (onterecht though, maar wat doe je eraan)Peter-036 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 17:11:
[...]
Is dit dan de reden daarvoor?
YouTube: Americans Refuse to Buy EV’s… Why?
/f/image/Ls3eqHeles4rgcd83kCbGHJO.png?f=fotoalbum_large)
Doet Noorwegen het toch een stuk beter:
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Ja, dat kan zijn...Scientific schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 15:22:
[...]
Maar ze hebben een motorkap waar een 6-in-lijn in moet kunnen liggen. Dat is nogal inefficiënt gebruik van de ruimte. De i5 Touring is bijv. echt zwaar teleurstellend qua binnenruimte, heeft een enorme overhang en een gigantisch nutteloze motorkap.
De VW ID.7 Tourer is qua BEV vele malen beter ontworpen. En dat voor misschien maar de helft van het geld.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Wat jij ervan vindt is niet zo relevant voor de markt. De BMW 5/5i wordt alvast gesmaakt door de autojournalisten wereldwijd: https://electriccarsrepor...ed-2024-world-luxury-car/JanHenk schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 17:16:
[...]
Ja, dat kan zijn...
Maar ze hebben een motorkap waar een 6-in-lijn in moet kunnen liggen. Dat is nogal inefficiënt gebruik van de ruimte. De i5 Touring is bijv. echt zwaar teleurstellend qua binnenruimte, heeft een enorme overhang en een gigantisch nutteloze motorkap.
De VW ID.7 Tourer is qua BEV vele malen beter ontworpen. En dat voor misschien maar de helft van het geld.
Ik denk dat de i5 ook een ander publiek viseert dan een ID7.
Maar als EV staat de i5 niettemin zijn mannetje tov de ID7. Volkswagen heeft zijn reputatie voorlopig niet mee na de moeilijkheden met de ID3 en ID4 en heeft toch wel wat achterstand goed te maken op BMW Zie bvb: https://insideevs.com/new...an-winter-range-test/amp/
Daar ga je geen antwoord op krijgen van 'm, het is "wetenschappelijk" bewezen dat alleen BMW goede EV's maakt, álle andere EV's zijn matige pogingen een BMW te kopiëren.FranDaMan schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 15:52:
[...]
volgens mij was Hyundai daar al veel eerder mee met hun Ioniq en Kona range. Toen maakte BMW alleen nog maar de I3.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Spreek voor jezelf. Waarom zou ik iets moeten toevoegen aan een nuttige post? En ik zou eigenlijk ook niet moeten antwoorden op jouw povere bijdrage…SpongeRob schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 18:06:
[...]
Daar ga je geen antwoord op krijgen van 'm, het is "wetenschappelijk" bewezen dat alleen BMW goede EV's maakt, álle andere EV's zijn matige pogingen een BMW te kopiëren.![]()
En die prijzen (in China):technopeuter schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 12:36:
Xiaomi SU7 presentatie is nu bezig:
Wat valt op, typisch xiaomi:
-veel gadgets voor bij de auto: powerbankzaklamp met gordelmes en pin om ramen in te slaan
-zonnescherm voor de voorruit
-parapluvak onder de achterbank met bijbehorende paraplu's
-gekoeld vak voor de achterpassagiers (voor drinken)
-veel luidsprekers, zelfs in de hoofdsteunen
-getint glas: bij 38 graden buitentemp 12 graden koeler dan een Tesla m3
$30.000 voor de basis versie
$34.000 voor de pro versie
$41.500 voor de max versie
:strip_exif()/f/image/M9ektNuWEJBuHGKMAKljOYrQ.jpg?f=fotoalbum_large)
50.000 reserveringen in 27 minuten 😂😂
Specs:
SU7 Standard
- 73.6 kWh BYD’s LFP Blade battery
- 700 km CLTC range
- single motor, RWD, 300 hp, 400 Nm torque
- 0 to 100 km/h in 5.28 seconds and has a top speed of 210 km/h
- Xiaomi Pilot Pro ADAS
- 400V architecture (486V)
- can charge 350 km in 15 minutes
- 94.3 kWh CATL Shenxing battery
- CLTC range 830 km
- 101 kWh CATL Qilin
- 800 km CLTC range
- 0-100km/h acceleration in 2.78 seconds, 265 km/h top speed
- Xiaomi Pilot Max ADAS
- 800V architecture (871V)
- can charge 510 km range in 15 minutes
- AWD, dual motors, 663 hp, 838 Nm torque
[ Voor 37% gewijzigd door duderuud op 28-03-2024 19:18 ]
De duurste BYD Atto 3 kost daar net iets meer dan 20k las ik, tenminste dit zijn ook China-prijzen denk ik?duderuud schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 18:54:
[...]
En die prijzen:
[Afbeelding]
Specs:
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door maharens op 28-03-2024 19:00 ]
Correct. Mijn reactie verduidelijkt.maharens schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 19:00:
[...]
De duurste BYD Atto 3 kost daar net iets meer dan 20k las ik, tenminste dit zijn ook China-prijzen denk ik?
Maar de EU vindt de Chineze auto’s hier te goedkoop.maharens schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 19:00:
[...]
De duurste BYD Atto 3 kost daar net iets meer dan 20k las ik, tenminste dit zijn ook China-prijzen denk ik?
Een VW ID.3 kost daar ook maar 20k, en vorige zomer zelfs in de aanbieding voor 16k.maharens schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 19:00:
[...]
Dus Chinese merken zijn niet perse goedkoper.
Play store link
Ook zeer benieuwd naar wat ik nog kan toevoegen of welke andere berekeningen jullie vaak maken bij EV rijden.
Hoorde ik u maw zopas Tesla "ook" (ttz net als BMW) een grote autobouwer noemen ?Scientific schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 15:50:
[...]
Qua omzet net achter Ford maar voor General Motors, twee andere vrij kleine autobouwers?
Model 3 LR (model 2023)
Waarschijnlijk komen ze ook in de nieuwe tesla model Y
10 naar 80% in 10 minuten.
Groter bereik
Doen t erg goed in kou
Zag nog een 900v die zou laden met 600kw..volgens mij Nio (nee dat zal de xiaomi 871v zijn)
Dit is de genadeklap voor fossiele auto's...mogelijkheid om net zo snel te laden als te tanken, maar thuis goedkoop kunnen laden.Wauw
[ Voor 25% gewijzigd door Ferry34 op 28-03-2024 23:49 ]
Hij lijkt sprekend op de taycan. Ook de koplampen3_s schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 22:33:
Zijn dat dan dezelfde modellen, of helemaal uitgekleed?
Die Xiaomi ziet er wel knap uit.
diskeltische lurker
Oh en t HUD van 56 inch....zei hij nou 56 inch?
Het kleinere dashboard achter t stuur rotates verschillende functie.
Op t hoofdscherm zie je jouw auto...niet gewoon t model, maar jouw kleur, uitrusting en t weer zoals regendruppels en sneeuw.
Self driving is ook wauw.
Ook de 4 fysieke knoppen op middenconsole is top met temperatuur en fan bediening
[ Voor 51% gewijzigd door Ferry34 op 29-03-2024 00:56 ]
Hoe is jouw interieur?
Ikzelf vind wit t mooiste, maar denk dat de jouwe zwart is
waarom. heb je hier een app voor gemaakt dan? ik zie vooral allemaal sommetjes die je (misschien) een keer maakt voordat je een auto. koopt. Maar zodra ik een wagen heb staan ga ik echt niet wekelijks 1 van de dingen uit je app berekenen. En ik verwacht dat mensen die dat wel heel graag dagelijks bijhouden (heel. kleim groepje lijkt me) dat zelf in een eigen excelsheet doen.ninteresting schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 22:43:
Weet niet goed of het hier is toegestaan maar het lijkt me wel relevant: Ik heb onlangs een (gratis en ad free) appje gepubliceerd op de Android Play Store met wat simpele EV (en PHEV) rekentools.
Play store link
Ook zeer benieuwd naar wat ik nog kan toevoegen of welke andere berekeningen jullie vaak maken bij EV rijden.
tldr: ik maak helemaal geen berekeningen bij/voor/na het rijden maar stap in, zet de pook op 'drive' en stap weer uit op mn bestemming.
[ Voor 7% gewijzigd door Fr33z op 29-03-2024 03:20 ]
Als ik me niet vergis, komen de standard en Pro prijstechnisch aardig in de buurt van de BYD Seal versies die we hier hebben. Misschien dat daarom BYD heeft aangekondigd de Seal in eigen land nog 10.000 - 20.000 yuan goedkoper te gaan maken? Als Xiaomi deze iets hogere Taycan ook in Europa prijzen mee kan geven in de buurt van de Seal en de specs zich ook vertalen in een fijne auto, kan dat nog best een interessant pakket worden.duderuud schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 18:54:
[...]
En die prijzen (in China):
[Afbeelding]
Specs:
SU7 StandardSU7 Pro
- 73.6 kWh BYD’s LFP Blade battery
- 700 km CLTC range
- 0 to 100 km/h in 5.28 seconds and has a top speed of 210 km/h
- Xiaomi Pilot Pro ADAS
- can charge 350 km in 15 minutes
SU7 Max Performance version
- 94.3 kWh CATL Shenxing battery
- CLTC range 830 km
- 101 kWh CATL Qilin
- 800 km CLTC range
- 0-100km/h acceleration in 2.78 seconds, 265 km/h top speed
- Xiaomi Pilot Max ADAS
- 800V architecture (871V)
- can charge 510 km range in 15 minutes
- AWD, dual motors, 663 hp, 838 Nm torque
Wat @Fr33z ook al zei, puur als rekentool zoals nu denk ik niet dat er echt een markt voor is. Wellicht dat mensen vóór aanschaf van een EV berekenen wat de kosten zijn vs een brandstofauto in aanschaf, TCO over x jaar / maanden, maar tijdens het gebruik?ninteresting schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 22:43:
Weet niet goed of het hier is toegestaan maar het lijkt me wel relevant: Ik heb onlangs een (gratis en ad free) appje gepubliceerd op de Android Play Store met wat simpele EV (en PHEV) rekentools.
Play store link
Dingen tijdens het rijden worden vaak al door de auto, navigatie of lader berekend, of zijn dermate simpel dat je die wel (globaal) uit je hoofd kan doen. En degenen die structureel hun verbruikscijfers berekenen aan de hand van geladen kWh en gereden afstand, volgens boordcomputer en lader om zo ook laadverliezen bij te houden etc zullen daar over het algemeen ook een vastlegging in willen en dus eerder een eigen spreadsheet gebruiken.
Vooraleer een EV te bestellen in 2018 heb ik de (niet meer op play store) app 'range calc' gebruikt.ninteresting schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 22:43:
Play store link
Je startte de app bij de start van je rit in uw ICE en de app registreerde via de gsm sensoren uw rijgedrag en kon u vertellen (na keuze van de EV) of en hoe de range ervan evolueerde enof die voldoende zou zijn. De bijhorende grafieken gaven een inzicht in verbruiken (vw, rijden, mechanische en elektrische verliezen, acceleratie, e.a.)
Je zou je licht kunnen opsteken bij de creator van de app:
https://www.huwig.de/en/d...gainst-range-anxiety/amp/
Toch wel grappig, dik gesponsord met olie geld natuurlijk. Maar goed, alsnog beter dan zandkastelen bouwen zoals Saudi Arabië.Ecological schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 17:14:
[...]
Denk dat deze quote het goed samenvat waarom Amerikanen EVs haten (onterecht though, maar wat doe je eraan)
[Afbeelding]
Doet Noorwegen het toch een stuk beter:
[YouTube: How Norway Built An EV Utopia While The U.S. Is Struggling To Go Electric | CNBC Documentary]
Ik woon zelf overigens in Noorwegen. Gister nog Oslo-Trondheim gereden in een model 3.
Wel jammer dat Noorwegen maar blijft investeren in olie & gas, ondanks het rapport van IEC. En ze gaan nu ook waarschijnlijk aan de gang deep sea mining.
[ Voor 12% gewijzigd door Menesis op 29-03-2024 10:58 ]
Mixed Reality dev
Ik heb ook FSD, maar ik moet ook een tikje tegen het stuur geven om van baan te wisselen. Waarom heb jij dat niet? Ik vertrouw FSD (naja, autosteer dus) op snelwegen, maar niet op 80km wegen met tegemoetkomend verkeer zonder vangrails. In elk geval hier in Noorwegen rijdt ie in bochten veel te dicht bij het midden van de weg, en als er dan een truck de hoek om komt ben je de sjaak.Maasluip schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:50:
[...]
Ja. Zoals gezegd, ik heb een Tesla met FSD, ik zet die aan als ik de autosnelweg oprij en die gaat uit als ik de autosnelweg afrij en daartussenin hoef ik verder niets te doen (behalve richtingaanwijzer bedienen als ik van baan wil wisselen).
[ Voor 21% gewijzigd door Menesis op 29-03-2024 11:01 ]
Mixed Reality dev
Uiteraard.flupp schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 22:56:
[...]
Hoorde ik u maw zopas Tesla "ook" (ttz net als BMW) een grote autobouwer noemen ?
Dat deep sea mining gaat waarschijnlijk om die kobaltknollen en dat is weer van belang voor het maken van (o.a.) EV's. Ik ben er vooralsnog geen fan van.Menesis schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:52:
[...]
Wel jammer dat Noorwegen maar blijft investeren in olie & gas, ondanks het rapport van IEC. En ze gaan nu ook waarschijnlijk aan de gang deep sea mining.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Je moet het stuur vast hebben op de manier dat de auto ziet dat je het stuur vast hebt. Dus met de normale druk stuurt hij bij mij automatisch, ook als ik die druk de andere kant op heb staan.Menesis schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 11:00:
[...]
Ik heb ook FSD, maar ik moet ook een tikje tegen het stuur geven om van baan te wisselen. Waarom heb jij dat niet? Ik vertrouw FSD (naja, autosteer dus) op snelwegen, maar niet op 80km wegen met tegemoetkomend verkeer zonder vangrails. In elk geval hier in Noorwegen rijdt ie in bochten veel te dicht bij het midden van de weg, en als er dan een truck de hoek om komt ben je de sjaak.
Op de autosnelweg heb je toch wel de ene blauwe streep in het midden he? (NoA is dat meen ik) Als je twee strepen links en rechts hebt dan moet je inderdaad zelf meesturen.
Op 80km wegen vind ik ook dat hij een beetje ver naar de buitenkant van de bocht gaat. Ik heb op mijn woon-werktraject een bocht naar rechts waar hij niet voor vertraagt maar wel zo'n beetje tegen de middenstreep rijdt. Dat vind ik altijd erg spannend als er een vrachtwagen van de andere kant komt. Ook heb ik een plek dat in lichte bocht naar links ligt en dan een voorsorteervak naar links is. Daar wil hij ook steevast dat voorsorteervak op. Dus op 80km wegen vertrouw ik hem ook niet helemaal.
[ Voor 5% gewijzigd door Maasluip op 29-03-2024 11:34 ]
Aha, ik heb inderdaad de twee strepen, oftewel navigate on AP staat uit. Ik zal het weer eens aanzetten en kijken hoe die dan reageert. Thanks!Maasluip schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 11:33:
[...]
Je moet het stuur vast hebben op de manier dat de auto ziet dat je het stuur vast hebt. Dus met de normale druk stuurt hij bij mij automatisch, ook als ik die druk de andere kant op heb staan.
Op de autosnelweg heb je toch wel de ene blauwe streep in het midden he? (NoA is dat meen ik) Als je twee strepen links en rechts hebt dan moet je inderdaad zelf meesturen.
Op 80km wegen vind ik ook dat hij een beetje ver naar de buitenkant van de bocht gaat. Ik heb op mijn woon-werktraject een bocht naar rechts waar hij niet voor vertraagt maar wel zo'n beetje tegen de middenstreep rijdt. Dat vind ik altijd erg spannend als er een vrachtwagen van de andere kant komt. Ook heb ik een plek dat in lichte bocht naar links ligt en dan een voorsorteervak naar links is. Daar wil hij ook steevast dat voorsorteervak op. Dus op 80km wegen vertrouw ik hem ook niet helemaal.
Mixed Reality dev
Wellicht is dat het verschil?
FreeReef.nl
Handig. Altijd leuk om de kosten per kilometer uit te rekenen. Misschien een idee om echt tco berekeningen te maken? Inclusief bijtelling en subsidieregelingen enzo?ninteresting schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 22:43:
Play store link
Klinkt leuk, ik heb geen Android dus kan het niet helaas niet bekijken. Kun je wat screenshots posten?ninteresting schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 22:43:
Play store link
Ik hou alles in Excel bij. Tabel met overzicht en zooi grafieken. Leuk voor de statistiek
BMW i3:
:fill(white):strip_exif()/f/image/Tkdgc5cgHWF6UGoIbDBwn52L.png?f=user_large)
Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.
Hoezo, zijn ze gestopt/failliet dan?kx22 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 18:28:
Nog veel Fisker Ocean rijders hier?
Ben benieuwd hoe het gaat met onderdelen.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Ze moesten productie al stoppen, dus het is niet of ze failliet gaan, maar per wanneer ze failliet zijn.
Ja ok, maar daar zijn ze al even mee gestopt, ik dacht dat het nu echt over was. Nissan stapt iig niet in, dat is wat ik het laatst heb gehoord. Ze zijn iig wel met veel korting te koop nu, maar of dat verstandig is vraag ik mij af.kx22 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 20:32:
[...]
Ze moesten productie al stoppen, dus het is niet of ze failliet gaan, maar per wanneer ze failliet zijn.
Eind dit jaar willen ze een SUV versie op zetten. Ik denk dat ze pas naar Europa komen als ze minstens 2 modellen hebben. Wat mij betreft kan het niet snel genoeg gaan! Mooie prijzen, mooie auto en xiaomi is altijd +1
Ik zou om privacy redenen nog geen telefoon willen van Xiaomi, laat staan een auto. Ik vind een Tesla ethisch gezien al borderline (vanwege Musk zijn bedenkelijke ethiek), een Xiaomi auto, dat is gewoon het bedenkelijke regime in China steunen.kx22 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 22:35:
https://www.xiaomiev.com/su7
Eind dit jaar willen ze een SUV versie op zetten. Ik denk dat ze pas naar Europa komen als ze minstens 2 modellen hebben. Wat mij betreft kan het niet snel genoeg gaan! Mooie prijzen, mooie auto en xiaomi is altijd +1
Maar goed, dat hebben ze goed begrepen in China: de gemiddelde westerse consument geeft alleen maar om materiële zaken: geef hem een goedkoop product en hij zet zijn verstand op nul, en verkoopt zijn principes aan de duivel.
Ik denk niet dat je auto meer data van je kan verzamelen dan een telefoon.Scientific schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 22:57:
[...]
Ik zou om privacy redenen nog geen telefoon willen van Xiaomi, laat staan een auto. Ik vind een Tesla ethisch gezien al borderline (vanwege Musk zijn bedenkelijke ethiek), een Xiaomi auto, dat is gewoon het bedenkelijke regime in China steunen.
Maar goed, dat hebben ze goed begrepen in China: de gemiddelde westerse consument geeft alleen maar om materiële zaken: geef hem een goedkoop product en hij zet zijn verstand op nul, en verkoopt zijn principes aan de duivel.
Tenzij je vaker in je auto zit/werkt dan op je telefoon.
Het is jouw keuze om voor iets wel of niet te kiezen, maar ik denk dat ruim meer dan de helft van jouw spullen daar geproduceerd zijn en je daardoor ook al het chinese regime steunt. Je ontkomt er niet aan, omdat onze leveranciers/producenten ervoor kiezen om daar zaken te doen.
Het is even eng, maar over 10 jaar is EV's uit China gewoon de norm. Net als Japan na de WO.
https://fortune.com/2024/...-with-additional-tariffs/
https://www.forbes.com/si...ces-loom/?sh=34b4225f390f
De EU zit alleen een beetje in een spagaat. Aan de ene kant zitten ze met keiharde milieudoelen die afgedwongen worden via de rechter, aan de andere kant met een enorm grote en machtige autolobby die het niet zint dat de Chinese overheid auto's dumpt op de EU markt (door niet heffen van heffingen en directe subsidies geven) om zo een van de pijlers van de Europese industrie onderuit te trappen. Een keihard economische aanval. Daar wat aan doen betekent 100% de start van een economische oorlog zoals de VS in is verwikkeld.
Ik ben ook van een Xiaomi telefoon afgestapt. Het risico is gewoon te groot dat ze er toch wat mee doen. Vooral de latere met hun locked bootloader waar je dan toestemming voor moet vragen om custom firmware te inatalleren op je telefoon. Zaken zoals nieuws: Compressietool xz lijkt malware te bevatten, Linux-distro's waarschuwen wekken bij mij geen vertrouwen op. Twee jaar lang de goede contributer voordoen en sneaky een enorm veiligeidslek introduceren. Dat kan bijna niet anders dan state operated zijn. De contributer was Chinees.
Daarnaast is direct steunen wel iets anders dan indirect. De winst maak je bij een Xiaomi auto ook over naar de Chinese overheid (indirect). Waar je bij bijv. een Renault dat een stuk minder doet.
Het zijn zeker mooie auto's hoor, maar stiekem hoop ik altijd wel dat degene die het kunnen lijden wel verder kijken dan hun portemonnee. Om die reden valt de Tesla Model Y ook af voor mij. Mooie auto, maar wat Elon de afgelopen jaren heeft gedaan heeft mij doen besluiten geen Tesla te kopen of leasen zolang hij daar direct van profiteert.
[ Voor 9% gewijzigd door Caelorum op 31-03-2024 09:31 ]
En dan kom je bij een duitse auto terecht…. Die hebben de boel goed in de zeik gezet met hun sjoemeldiesels. (En dat was niet enkel VW).Caelorum schreef op zondag 31 maart 2024 @ 09:29:
Chinese EVs gaan gewoon een importheffing tegemoet net als hun zonnepanelen.
https://fortune.com/2024/...-with-additional-tariffs/
https://www.forbes.com/si...ces-loom/?sh=34b4225f390f
De EU zit alleen een beetje in een spagaat. Aan de ene kant zitten ze met keiharde milieudoelen die afgedwongen worden via de rechter, aan de andere kant met een enorm grote en machtige autolobby die het niet zint dat de Chinese overheid auto's dumpt op de EU markt (door niet heffen van heffingen en directe subsidies geven) om zo een van de pijlers van de Europese industrie onderuit te trappen. Een keihard economische aanval. Daar wat aan doen betekent 100% de start van een economische oorlog zoals de VS in is verwikkeld.
Ik ben ook van een Xiaomi telefoon afgestapt. Het risico is gewoon te groot dat ze er toch wat mee doen. Vooral de latere met hun locked bootloader waar je dan toestemming voor moet vragen om custom firmware te inatalleren op je telefoon. Zaken zoals nieuws: Compressietool xz lijkt malware te bevatten, Linux-distro's waarschuwen wekken bij mij geen vertrouwen op. Twee jaar lang de goede contributer voordoen en sneaky een enorm veiligeidslek introduceren. Dat kan bijna niet anders dan state operated zijn. De contributer was Chinees.
Daarnaast is direct steunen wel iets anders dan indirect. De winst maak je bij een Xiaomi auto ook over naar de Chinese overheid (indirect). Waar je bij bijv. een Renault dat een stuk minder doet.
Het zijn zeker mooie auto's hoor, maar stiekem hoop ik altijd wel dat degene die het kunnen lijden wel verder kijken dan hun portemonnee. Om die reden valt de Tesla Model Y ook af voor mij. Mooie auto, maar wat Elon de afgelopen jaren heeft gedaan heeft mij doen besluiten geen Tesla te kopen of leasen zolang hij daar direct van profiteert.
Bovendien heb ik dikke bezwaren tegen hun marketingstrategie.
Aan leasemaatschappijen geven ze zonder verpinken kortingen van 20 en 30%, maar als je privé koopt, dan staan ze te huilen dat ze niks meer over houden als ze 5% en een stel vloermatten moeten geven. Ze veronderstellen dat je privé maar een ex leaser moet kopen.
Net om die reden heb ik nu een Tesla.
Ja, Elon is een eikel, maar wat hij doet voor het milieu is bijzonder sterk, en hij heeft de autosector een dikke neus gezet.
En Tesla is inderdaad goed door het milieu geweest, maar de beweging is inmiddels wel op gang. Heb ze daar ook al een keer voor beloond. Voor mij persoonlijk tijd om naar de Europese sector te kijken.
Ik vind een (Chinese) elektrische auto die aan een laadpaal hangt een groot beveilingsrisico. Het centraal aansturen met stop laden en start laden commando’s kan het stroomnet in een mum van tijd platleggen.kx22 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 09:14:
[...]
Ik denk niet dat je auto meer data van je kan verzamelen dan een telefoon.
Tenzij je vaker in je auto zit/werkt dan op je telefoon.
Het is jouw keuze om voor iets wel of niet te kiezen, maar ik denk dat ruim meer dan de helft van jouw spullen daar geproduceerd zijn en je daardoor ook al het chinese regime steunt. Je ontkomt er niet aan, omdat onze leveranciers/producenten ervoor kiezen om daar zaken te doen.
Het is even eng, maar over 10 jaar is EV's uit China gewoon de norm. Net als Japan na de WO.
En buiten een oorlogssituatie, verwacht je nu echt dat de chinezen zo gek zouden doen?niki_lauda schreef op zondag 31 maart 2024 @ 11:06:
[...]
Ik vind een (Chinese) elektrische auto die aan een laadpaal hangt een groot beveilingsrisico. Het centraal aansturen met stop laden en start laden commando’s kan het stroomnet in een mum van tijd platleggen.
Als mijn Tesla moet vervangen worden, dan ga ik niet blindelings terug voot Tesla kiezen, dan bekijk ik de markt zeker. En ja, Renault is niet slecht bezig.Caelorum schreef op zondag 31 maart 2024 @ 09:54:
@Tommie12 of een Renault inderdaad. Amerikaanse auto's anders dan Tesla zijn er ook wel.
En Tesla is inderdaad goed door het milieu geweest, maar de beweging is inmiddels wel op gang. Heb ze daar ook al een keer voor beloond. Voor mij persoonlijk tijd om naar de Europese sector te kijken.
VW en Audi hebben zitten slapen, en zijn nog niet bekomen van hun slechte software. De Audi’s zijn ook gewoon te duur voor wat ze bieden.
BMW heeft een paar goede EV’s, maar ze zijn helemaal niet vriendelijk voor privé kopers.
Mercedes is ook te laat begonnen, en de EQE mist een hatchback, de EQB laadt te traag, en de EQC was te duur, en moet een redesign krijgen. Maar sowieso is Mercedes mijn merk niet.
Ford…. Next please
Peugeot is ook op het goede pad met de 3008 en de 5008.
De japanners zullen we maar vergeten zeker.
Hyundai en Kia zitten op een mooi spoor, maar dan zitten we weer buiten Europa.
Sowieso kijk ik tegenwoordig (peroonlijke keuze) in deze volgorde naar producten:
1. EU
2. Landen in Europa die sterke banden hebben met de EU (Zwitserland bijv.)
3. VS
4. Azië behalve China
5. China
Voor mij staat de VS hoger dan Azië, omdat de machtsblokken van de EU en VS toch al enorm verweven zijn.
Om het dan even terug te brengen naar de auto's dan vink ik inderdaad dat Kia enorm goed aan de weg heeft getimmerd. Je ziet nu binnen Europa gelukkig wel een inhaalslag. De ID.4 weet ik nog steeds niet waarom veel mensen die zo graag willen, maar bijv. een Megane of een Scenic zijn wel echt mooie auto's. Als ze daar OPD fatsoenlijk inbouwen volgend jaar is dat zowat een no-brainer voor iedereen die geen Tesla wil.
Zelf rijd ik nu 4.5 jaar de Model 3. Hoewel ik er nog best tevreden over ben durf ik gewoon niet een nieuwe auto van Tesla te leasen. Aanschaf al helemaal niet. Tesla is zo nukkig met hun update-beleid en features. Ik heb oprecht het idee dat ik vandaag de dag een slechtere auto heb dan in 2021 qua software. Ongetwijfeld in bijkomend effect van een oudere processor hebben en dat ze eigenlijk maar 1 versie van de software releasen.
Sowieso met hoe de markt er nu voor staat en de enorm snelle ontwikkelingen ga ik die last van kopen niet nemen. Dat risico van grote afschrijving schuif ik wel af op de LM. Mogen die een inschatting gaan maken van onderhoudskosten en afschrijving. Ik brand er mijn vingers niet aan.
Ik ben van het type domme cruise control rijder en vind ACC écht niet fijn om mee te rijden. Heb een tijdje een Tesla 3 van een collega te leen gehad en nog wat andere auto's gereden (niet allemaal EV's) waarin ik het heb geprobeerd, maar ik vind het drie keer niks.
Sowieso schrijf je zo!
https://ec.europa.eu/comm...rner/detail/en/ip_22_4312
[ Voor 25% gewijzigd door Caelorum op 31-03-2024 12:23 ]
EU regelgeving, helaas..nadroJ schreef op zondag 31 maart 2024 @ 12:16:
Is het zo dat in nagenoeg/alle? elektrische auto's alleen nog adaptive cruise control aanwezig is?
Ik ben van het type domme cruise control rijder en vind ACC écht niet fijn om mee te rijden. Heb een tijdje een Tesla 3 van een collega te leen gehad en nog wat andere auto's gereden (niet allemaal EV's) waarin ik het heb geprobeerd, maar ik vind het drie keer niks.
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Wat veel mensen niet weten is dat (domme) cruise-control gevaarlijk is om mee te rijden. Ik ben dan ook blij mee dat het wordt afgeschaft. Je ziet in onderzoeken dat dit veel ongelukken oplevert.nadroJ schreef op zondag 31 maart 2024 @ 12:16:
Is het zo dat in nagenoeg/alle? elektrische auto's alleen nog adaptive cruise control aanwezig is?
Het is wel zo natuurlijk dat het wennen is, maar nagenoeg iedereen wilt eigenlijk niet meer terug. Bonus point, het levert ook een stuk minder bumperklevers op. Daar zijn de meeste mensen namelijk niet zo goed in.
Goed rijden met domme CC heb ik tot nu toe dus als veiliger ervaren dan met die Tesla die ingreep op random momenten wat ik dan weer als zeer onveilig classificeer.Ecological schreef op zondag 31 maart 2024 @ 12:27:
[...]
Wat veel mensen niet weten is dat (domme) cruise-control gevaarlijk is om mee te rijden. Ik ben dan ook blij mee dat het wordt afgeschaft. Je ziet in onderzoeken dat dit veel ongelukken oplevert.
Het is wel zo natuurlijk dat het wennen is, maar nagenoeg iedereen wilt eigenlijk niet meer terug. Bonus point, het levert ook een stuk minder bumperklevers op. Daar zijn de meeste mensen namelijk niet zo goed in.
Verder wel eens met de strekking van je post en ook dat het ongelukken voorkomt. Ligt er vooral ook aan wat voor type rijder je bent.
ACC is zeker ook een kwestie van wennen, maar ik vind het dan nog steeds drie keer niks.
Maar ja, EU regelgeving... dus op de langere termijn zal ik eraan moeten geloven.
Mijn n=1 ervaring is dat ik juist veel meer met ingrijpen bezig was omdat die Tesla echt op de meest gekke momenten ingreep.
Met lane assist en domme CC op mn hybride Niro rij ik echt zalig. Af en toe grijpt die in maar dat is zelden maar ook hinderlijk.
Ternauwernood een ongeluk weten te voorkomen in een stadscentrum met een waarin op de noodrem werd getrapt door een tegemoetkomende fietser. Dat vonden de achterliggers niet fijn.
Sowieso schrijf je zo!
Ik ben het met je eens dat een Tesla rare dingen kan doen, het is absoluut onvoorspelbaarder, en daar houden we als mens niet van. Echter, de harde statistieken laat zien dat deze systemen echt helpen: https://insideevs.com/new...022q3-autopilot-improved/nadroJ schreef op zondag 31 maart 2024 @ 12:41:
[...]
Goed rijden met domme CC heb ik tot nu toe dus als veiliger ervaren dan met die Tesla die ingreep op random momenten wat ik dan weer als zeer onveilig classificeer.
Verder wel eens met de strekking van je post en ook dat het ongelukken voorkomt. Ligt er vooral ook aan wat voor type rijder je bent.
ACC is zeker ook een kwestie van wennen, maar ik vind het dan nog steeds drie keer niks.
Maar ja, EU regelgeving... dus op de langere termijn zal ik eraan moeten geloven.
Mijn n=1 ervaring is dat ik juist veel meer met ingrijpen bezig was omdat die Tesla echt op de meest gekke momenten ingreep.
Met lane assist en domme CC op mn hybride Niro rij ik echt zalig. Af en toe grijpt die in maar dat is zelden maar ook hinderlijk.
Ternauwernood een ongeluk weten te voorkomen in een stadscentrum met een waarin op de noodrem werd getrapt door een tegemoetkomende fietser. Dat vonden de achterliggers niet fijn.
Dat de achterliggers het niet fijn vinden dat je op de noodrem ging laat volgens mij vooral zien dat mensen niet gemaakt om te rijden en dat hoe meer veiligheidssystemen er zijn om andere weggebruikers te beschermen, hoe beter. Ik deelde hem ook al in een ander topic, maar deze PhD is ge-interviewd hoe raar het is hoe we alle doden op de wegen voor lief nemen, maar helemaal gek worden bij een vliegtuigramp.
https://open.spotify.com/...ampja?si=d94d16408a2e4350
ACC went vanzelf
Nee, gelukkig, wand daardoor zit er een noodremsysteem ingebouwd.
En verder moet je daar even mee leren rijden.
Ik begrijp niet hoe je tevreden kan zijn over een domme cruise control, tenzij je door een woestijn rijdt zonder andere auto’s.
Het is toch gewoon perfect dat je auto een andere kan volgen. Anders moet je continu zelf snelheid gaan regelen, en ben je beter af met een handgas.
In een woestijn zonder andere auto's kan je snel in slaap vallen omdat het zo dodelijk saai is, dan lijkt mij domme CC ook niet handig.Tommie12 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 12:57:
[...]
Ik begrijp niet hoe je tevreden kan zijn over een domme cruise control, tenzij je door een woestijn rijdt zonder andere auto’s.
Het is toch gewoon perfect dat je auto een andere kan volgen. Anders moet je continu zelf snelheid gaan regelen, en ben je beter af met een handgas.
Mijn vorige auto had beide, op de snelweg dom en op enkelbaans slim. Nadeel van acc op de snelweg vind ik dat je als je wilt inhalen heel vroeg naar links moet omdat anders je snelheid terugzakt en dus steeds zelf moet ingrijpen.Tommie12 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 12:57:
[...]
Op andere wegen doe ik niet andes en vind ik het heerlijk en heb het ook al lang geaccepteerd, vind alleen de implementatie van o.a. Tesla nog niet geweldig
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic