Tesla regenereer je met het pedaal, behalve de rempedaal, maar de regeneratie is zo sterk bij in ieder geval de model 3, dat je die rem sowieso amper nodig hebt.
Dan blijkt toch weer dat het allemaal subjectief is. Ik heb een Kia e-Niro en mijn vrouw een Tesla. Ik vind het flipper afrem/degeneratie van Kia onhandig en heb vaak de rem nodig, waar ik bij de Tesla (die ik veel minder gebruik) veel ‘makkelijker’ tot stilstand kom. Overigens is het in beide gevallen 1000x beter dan dat hele balletspel in een ouderwetse schakelbak.World Citizen schreef op zondag 24 maart 2024 @ 21:30:
Wat ik het meest mis uit mijn Kona is mijn linkerflipper. Ik heb er phantoom knijpacties van. Nog steeds elke dag wil ik aan die flipper trekken nu ik een Tesla rij.
Als je uitrolt naar het verkeerslicht en je wilt gaan stoppen dan moet je bij mijn Tesla de rem intrappen. Bij de Kona kon ik die linkerhendel intrekken en dan stopte hij.
Dat mis ik wel. Bij mijn Tesla voelt het heel lomp om tot 5 meter voor de volgende auto "uit te rollen/regen" en dan toch te moeten remmen. Ik heb creep uitstaan dus gelukkig blijft hij staan als je de rem loslaat, maar ook niet voor eeuwig. Dus eigenlijk wil je altijd je rem vasthouden als je stilstaat.
Maar voor de rest gebruikte ik die flippers voor niks anders.
Nee, in 90% van de ritten raak ik het rempedaal niet aan. (en dus bij 99% van de stoplichten)World Citizen schreef op zondag 24 maart 2024 @ 21:59:
[...]
Bij verkeerslichten. Voor de rest gebruik je de rem inderdaad dus nooit. Dat is wat zo lomp voelt.
Je rijd constant met 1 pedaal, maar als je echt moet stoppen dan moet je de rem gebruiken.
Met een peddel aan het stuur is dat dan makkelijker. Dan kan je voet bij je pedaal blijven en zet je met 1 vinger de auto stil.
Dus ik heb die vinger niet nodig in 90% van de ritten.
In die 1% van de stoplichten zou de vinger ook onvoldoende zijn, want dat zijn de gevallen waar je vlak voor je neus oranje/rood krijgt.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Dat is niet uniek aan de Tesla. Het grote nadeel van OPD is dat je veel moeilijker kunt coasten en dus in allerlei situaties meer remt/regenereert dan nodig, ook al gebruik je geen rem. Dat moet je dus weer erin stoppen als stroom en op de omzetting zit aardig wat verlies.Caelorum schreef op zondag 24 maart 2024 @ 23:44:
Tesla regenereer je met het pedaal, behalve de rempedaal, maar de regeneratie is zo sterk bij in ieder geval de model 3, dat je die rem sowieso amper nodig hebt.
In mijn Polestar kan OPD uitgezet worden. Bij pedaal los gaat hij dan coasten. Zodra je remt met het rempedaal regenereert hij tot max, rem je meer/langer, dan komen de schijven erbij. In de praktijk blijkt dat je daarmee zuiniger rijdt dan OPD. Je kunt echt fantastisch lang uitrollen met een EV.
Ik heb desondanks OPD aanstaan omdat ik het fijn vind rijden. Maar zuiniger is het niet, als je tenminste ook met je rempedaal kunt regenereren, wat een Tesla dus niet kan.
[ Voor 9% gewijzigd door JTHZZ op 25-03-2024 09:37 ]
Dat zei ik ook niet. Ik reageerde alleen dat dat dus ook mogelijk is in de Tesla.
OPD kan ook uit in de Tesla als je dat wilt. Blended braking is er inderdaad niet bij, maar nogmaals: met OPD kan je in de Tesla tot volledige stilstand komen en de regeneratieve remkracht is dusdanig groot (in ieder geval in de model 3) dat je de rem dus ook echt amper nodig hebt. Zeker niet als je anticipeert.[...]Ik heb desondanks OPD aanstaan omdat ik het fijn vind rijden. Maar zuiniger is het niet, als je tenminste ook met je rempedaal kunt regenereren, wat een Tesla dus niet kan.
De rem zelf gebruik ik bijv. eigenlijk alleen als iemand iets onverwachts doet, zoals ineens afremmen of 10m voor de stopstreep stil gaan staan.
Ik snap overigens prima dat mensen het niet willen hoor
[ Voor 9% gewijzigd door Caelorum op 25-03-2024 09:40 ]
Dat is bij mij niet anders.Caelorum schreef op maandag 25 maart 2024 @ 09:38:
[...]
met OPD kan je in de Tesla tot volledige stilstand komen en de regeneratieve remkracht is dusdanig groot (in ieder geval in de model 3) dat je de rem dus ook echt amper nodig hebt. Zeker niet als je anticipeert.
Maar het ging erom of het zuiniger is of niet. En het antwoord is: met blended braking is OPD aan op zijn best even zuinig als OPD uit. En dat is mooi, want dan kun je dus zelf kiezen wat je fijn vindt, zonder dat het heel veel impact heeft op verbruik. Ik zou in een Tesla OPD nooit uitzetten omdat je alle energie via je remschijven gaat verkwisten. Is me nog steeds een raadsel waarom Tesla dat niet allang heeft gefixt.
[ Voor 6% gewijzigd door JTHZZ op 25-03-2024 09:46 ]
De vraag is hoe veel minder zuinig het is...JTHZZ schreef op maandag 25 maart 2024 @ 09:31:
[...]
Dat is niet uniek aan de Tesla. Het grote nadeel van OPD is dat je veel moeilijker kunt coasten en dus in allerlei situaties meer remt/regenereert dan nodig, ook al gebruik je geen rem. Dat moet je dus weer erin stoppen als stroom en op de omzetting zit aardig wat verlies.
In mijn Polestar kan OPD uitgezet worden. Bij pedaal los gaat hij dan coasten. Zodra je remt met het rempedaal regenereert hij tot max, rem je meer/langer, dan komen de schijven erbij. In de praktijk blijkt dat je daarmee zuiniger rijdt dan OPD. Je kunt echt fantastisch lang uitrollen met een EV.
Ik heb desondanks OPD aanstaan omdat ik het fijn vind rijden. Maar zuiniger is het niet, als je tenminste ook met je rempedaal kunt regenereren, wat een Tesla dus niet kan.
Ik rij soms echt comfy, zuinig en vooruitziend, en op ander momenten wat agressiever (zonder daarom iedere keer hard te moeten remmen), en kan zelf geen merkelijk verschil in verbruik vinden.
Het enige merkbaar verschil in verbruik ervaar ik bij koud weer, en als ik langere tijd 125 km/h ga aanhouden met regen en tegenwind. De rest lijkt me gerommel in de marge, en er zijn amper gegevens over te vinden.
Dat Tesla geen 'coasten' aan biedt, en bij vergelijkende tests er meestal als zuinigste uit komt lijkt me je thesis toch wat de 'busten'.
Misschien bij de oudere modellen, maar in een Model 3 van 2019 hoef ik de rem echt niet aan te raken voor verkeerslichten. Kwestie van timen en gevoel krijgen voor de regeneratie.World Citizen schreef op zondag 24 maart 2024 @ 21:59:
[...]
Bij verkeerslichten. Voor de rest gebruik je de rem inderdaad dus nooit. Dat is wat zo lomp voelt.
Je rijd constant met 1 pedaal, maar als je echt moet stoppen dan moet je de rem gebruiken.
Met een peddel aan het stuur is dat dan makkelijker. Dan kan je voet bij je pedaal blijven en zet je met 1 vinger de auto stil.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Die had ik wel verwacht maar de thesis is daarmee niet ‘gebust’. Iets met correlatie en causaliteit.Tommie12 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 09:55:
[...]
Dat Tesla geen 'coasten' aan biedt, en bij vergelijkende tests er meestal als zuinigste uit komt lijkt me je thesis toch wat de 'busten'.
Die instellingen zijn niet in alle Tesla's gelijk. Bij mijn 2023 Model 3 kan strikt gezien OPD wel uit, maar dat geldt alleen voor het al dan niet tot stilstand komen. Op hoge snelheden kun je niet instellen hoeveel er geregeneerd wordt.Caelorum schreef op maandag 25 maart 2024 @ 09:38:
OPD kan ook uit in de Tesla als je dat wilt. Blended braking is er inderdaad niet bij, .
Eerlijk is eerlijk, toen ik de zag dat recuperatie toch een stuk minder opleverde in een aflevering van Bloch Erklärt met een Fiat 500 en een Taycan vond ik het ook weinig, voor het gevoel zit er amper verschil in verbruik tussen 50 km vlakke weg of 50 km bergop en weer bergaf naar dezelfde hoogte. Sterker nog: de meeste range op 1 accu heb ik nog altijd gehaald in de bergen, zuiniger dan de NEDC norm zelfs (natuurlijk ook door de lagere gemiddelde snelheid over langere afstand bij het rijden door de bergen).
In de ideale wereld is er met blended braking geen verschil tussen one pedal driving of 100% coasten, in principe kan je met allebei dezelfde 0Wh coasten of vertraging zonder frictieremmen krijgen. In de minder ideale wereld kan je met OPD en iets minder exact gevoel op je stroompedaal wel minder gunstig uitkomen, of met coasten erachter komen dat je ongemerkt toch iets te snel gaat en dan remmen met frictieremmen. Het zal dus vast wel wat uitmaken, maar met een beetje gevoel en inschattingsvermogen zal het geen reusachtig verschil zijn.
Misschien ben ik een slecht voorbeeld van een EV rijder, maar persoonlijke voorkeur telt voor mij zwaarder dan een klein verschil in verbruik. Coasten voelt mij teveel als rijden in de vrij, dus ik heb de remmende werking meestal aardig hoog staan en bergaf maximaal. Hartstikke n=1, maar ik rij daarmee niet minder zuinig dan mijn vriendin op standje coasten, terwijl ik toch wat vaker vlot optrek. Maar als je coasten lekkerder vindt, lekker doen! Zelfde voor de hele non-discussie tussen flipperen, adaptieve recuperatie en recuperatie in 1 stand, er is geen foute keus, alleen een persoonlijke keus. Kies gewoon wat je voorkeur is.
In de ideale wereld is er met blended braking geen verschil tussen one pedal driving of 100% coasten, in principe kan je met allebei dezelfde 0Wh coasten of vertraging zonder frictieremmen krijgen. In de minder ideale wereld kan je met OPD en iets minder exact gevoel op je stroompedaal wel minder gunstig uitkomen, of met coasten erachter komen dat je ongemerkt toch iets te snel gaat en dan remmen met frictieremmen. Het zal dus vast wel wat uitmaken, maar met een beetje gevoel en inschattingsvermogen zal het geen reusachtig verschil zijn.
Misschien ben ik een slecht voorbeeld van een EV rijder, maar persoonlijke voorkeur telt voor mij zwaarder dan een klein verschil in verbruik. Coasten voelt mij teveel als rijden in de vrij, dus ik heb de remmende werking meestal aardig hoog staan en bergaf maximaal. Hartstikke n=1, maar ik rij daarmee niet minder zuinig dan mijn vriendin op standje coasten, terwijl ik toch wat vaker vlot optrek. Maar als je coasten lekkerder vindt, lekker doen! Zelfde voor de hele non-discussie tussen flipperen, adaptieve recuperatie en recuperatie in 1 stand, er is geen foute keus, alleen een persoonlijke keus. Kies gewoon wat je voorkeur is.
"Voor je gevoel", dat kan ik nog begrijpen. Maar dat er amper verschil in verbruik zou zitten tussen 50km vlak en dezelfde afstand via een flink hoogteverschil, dat is natuurlijk dikke onzin. Er zijn verschillende redenen waarom dat zo is:DeGroteMuis schreef op maandag 25 maart 2024 @ 11:38:
Voor het gevoel zit er amper verschil in verbruik tussen 50 km vlakke weg of 50 km bergop en weer bergaf naar dezelfde hoogte. Sterker nog: de meeste range op 1 accu heb ik nog altijd gehaald in de bergen, zuiniger dan de NEDC norm zelfs (natuurlijk ook door de lagere gemiddelde snelheid over langere afstand bij het rijden door de bergen).
1. het rendement van een elektrische motor is lager bij lagere toeren en groter koppel (dus wanneer je optrekt, of bergop rijdt) dan wanneer het toerental hoger is, en het koppel lager (zoals bij op vlak terrein rijden)
2. de recuperatie bergaf van de potentiële energie gebeurt aan een rendement dat een stuk lager ligt dan 100%, wegens belangrijke verliezen in de motor en de vermogenselektronica.
Dat je in de bergen "het meeste range op 1 accu hebt gehaald, zuiniger dan de NEDC norm" dat wil ik best geloven: je zal namelijk bergaf gereden hebben
Tesla regenereert niet éxtra bij het remmen, maximale beschikbare regeneratie wordt al ingezet als je je acceleratiepedaal volledig los hebt. Het is niet zo dat de regeneratie naar 0 gaat als je je rempedaal bedientScientific schreef op zondag 24 maart 2024 @ 21:39:
[...]
Tesla regenereert inderdaad niet bij het remmen, dat is dan weer een Tesla tekortkoming.
Of je dat een tekortkoming vindt of niet is natuurlijk een tweede.
Als je stil moet gaan staan wel.Jeroenneman schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:04:
[...]
Misschien bij de oudere modellen, maar in een Model 3 van 2019 hoef ik de rem echt niet aan te raken voor verkeerslichten. Kwestie van timen en gevoel krijgen voor de regeneratie.
Iedereen draait het constant naar voorbeelden waarin je NIET stil hoeft te gaan staan. Prima, maar daar heb ik het niet over.
[ Voor 16% gewijzigd door World Citizen op 25-03-2024 12:22 ]
FreeReef.nl
Nee hoor, ik sta dan echt wel stil kan ik je verzekeren.World Citizen schreef op maandag 25 maart 2024 @ 12:22:
[...]
Als je stil moet gaan staan wel.
Iedereen draait het constant naar voorbeelden waarin je NIET stil hoeft te gaan staan. Prima, maar daar heb ik het niet over.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Je beschrijft nu gewoon hoe one-pedal driving werkt. Als je niet voor one-pedal driving kiest, dan betekent remmen frictie-remmen.Mar.tin schreef op maandag 25 maart 2024 @ 12:21:
[...]
Tesla regenereert niet éxtra bij het remmen, maximale beschikbare regeneratie wordt al ingezet als je je acceleratiepedaal volledig los hebt. Het is niet zo dat de regeneratie naar 0 gaat als je je rempedaal bedient.
De auto zou, bij het volledig loslaten van de e-pedal en uitgerold zijn, toch echt gewoon stil moeten blijven staan hoor. Hij zou dan automatisch naar HOLD moeten schakelen (of anders gesteld; het rempedaal constant indrukken zou niet moeten)World Citizen schreef op maandag 25 maart 2024 @ 12:22:
[...]
Als je stil moet gaan staan wel.
https://www.tesla.com/own...0to%20a%20complete%20stop.
Ik gebruik nimmer mijn rempedaal voor het stoplicht. Volledig loslaten van de e-pedal is afdoende om te remmen, waarna bij stilstand de auto op HOLD gaat. Moet je alleen wel goed inschatten hoeveel je moet 'remmen', maar dat is een kwestie van gewenning.
Tenzij je creep aan hebt staan, maar iemand die bewust de beperkingen van een benzine/dieselmotor wilt nabootsen mag ook verwachten tegen andere problemen aan te lopenNotna schreef op maandag 25 maart 2024 @ 12:42:
[...]
De auto zou, bij het volledig loslaten van de e-pedal en uitgerold zijn, toch echt gewoon stil moeten blijven staan hoor. Hij zou dan automatisch naar HOLD moeten schakelen (of anders gesteld; het rempedaal constant indrukken zou niet moeten)
[...]
Onze hybrid heeft eerst heel wat kilometers in America gemaakt voordat ik hem meegenomen heb naar Nederland. Mijn ervaring in America in de bergen was precies hetzelfde, het verbruik in de bergen verschilde niets met het verbruik in het vlakke land. En dan gaat het toch echt om bergen waar je eerst een paar uur omhoog en dan een paar uur omlaag rijdt. En nu is dit een HEV (CVT transmissie), met maar een accu van 1kWh, maar in de praktijk kon ik het verschil tussen bergen en vlak niet uit het verbruik halen.Scientific schreef op maandag 25 maart 2024 @ 12:19:
[...]
"Voor je gevoel", dat kan ik nog begrijpen. Maar dat er amper verschil in verbruik zou zitten tussen 50km vlak en dezelfde afstand via een flink hoogteverschil, dat is natuurlijk dikke onzin. Er zijn verschillende redenen waarom dat zo is:
1. het rendement van een elektrische motor is lager bij lagere toeren en groter koppel (dus wanneer je optrekt, of bergop rijdt) dan wanneer het toerental hoger is, en het koppel lager (zoals bij op vlak terrein rijden)
2. de recuperatie bergaf van de potentiële energie gebeurt aan een rendement dat een stuk lager ligt dan 100%, wegens belangrijke verliezen in de motor en de vermogenselektronica.
Dat je in de bergen "het meeste range op 1 accu hebt gehaald, zuiniger dan de NEDC norm" dat wil ik best geloven: je zal namelijk bergaf gereden hebben
Wel zoekt deze zelf uit hoe ie remt. Als je het rempedaal intrapt dan gaat ie zoveel mogelijk recupereren en de rest doet ie met frictie remmen. Iets wat Tesla volgens mij niet meer doet.
En theoretisch gezien klopt het helemaal wat je zegt, maar in de praktijk was in mijn geval het verschil echter minimaal. Misschien dat andere verliezen simpelweg groter zijn en daardoor dit niet meer opvalt?
[removed]
Remmen is dan een mix tussen regenereren en wanneer nodig frictie remmen. Het is niet zo dat wanneer je "one-pederal driving" uitzet dat er helemaal geen sprake is van regeneratie bij het bedienen van het rempedaal.Scientific schreef op maandag 25 maart 2024 @ 12:36:
[...]
Je beschrijft nu gewoon hoe one-pedal driving werkt. Als je niet voor one-pedal driving kiest, dan betekent remmen frictie-remmen.
[ Voor 3% gewijzigd door n0pe op 25-03-2024 12:56 ]
Dat vond ik de meest vervelende eigenschap van mijn Prius, dat die begon te rollen als je het rempedaal los liet.Caelorum schreef op maandag 25 maart 2024 @ 12:46:
[...]
Tenzij je creep aan hebt staan, maar iemand die bewust de beperkingen van een benzine/dieselmotor wilt nabootsen mag ook verwachten tegen andere problemen aan te lopen
Gelukkig kon je die ook makkelijk van D naar N en terug naar D schakelen.
Signatures zijn voor boomers.
Ik heb in mijn Ioniq ook creep aan staan (weet niet of dit uit kan maar dat wil ik ook niet) maar dat kun je heel makkelijk uitzetten. Na het tot stilstand remmen hoef je alleen het rempedaal iets verder in te trappen en de auto blijft staan, mits Autohold is ingeschakeld. Super handig.Maasluip schreef op maandag 25 maart 2024 @ 12:55:
[...]
Dat vond ik de meest vervelende eigenschap van mijn Prius, dat die begon te rollen als je het rempedaal los liet.
Gelukkig kon je die ook makkelijk van D naar N en terug naar D schakelen.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Nogal irritant dat je die autohold niet standaard aan kan zettenPeterZ(on) schreef op maandag 25 maart 2024 @ 13:10:
[...]
Ik heb in mijn Ioniq ook creep aan staan (weet niet of dit uit kan maar dat wil ik ook niet) maar dat kun je heel makkelijk uitzetten. Na het tot stilstand remmen hoef je alleen het rempedaal iets verder in te trappen en de auto blijft staan, mits Autohold is ingeschakeld. Super handig.
Autohold was nog te nieuwerwets voor de Prius. Die had wel al hill-hold. Dus ik kon hetzelfde doen, het gaspedaal diep indrukken, dan bleef hij voor 3 seconden stil staan.PeterZ(on) schreef op maandag 25 maart 2024 @ 13:10:
[...]
Ik heb in mijn Ioniq ook creep aan staan (weet niet of dit uit kan maar dat wil ik ook niet) maar dat kun je heel makkelijk uitzetten. Na het tot stilstand remmen hoef je alleen het rempedaal iets verder in te trappen en de auto blijft staan, mits Autohold is ingeschakeld. Super handig.
Handige functie bij een schakelbak, ik zag het nut er niet zo van in bij de automaat die ook nog een creep functie had.
Ja idd, waarom is zoiets niet gewoon instelbaar.FranDaMan schreef op maandag 25 maart 2024 @ 13:26:
[...]
Nogal irritant dat je die autohold niet standaard aan kan zetten
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Idem bij Mercedes, die hebben ook het gedrag van hun ICE zoveel mogelijk nagebootst, wat ook wil zeggen dat de wagen zacht begint te bollen van zodra je het rempedaal loslaat. Vrij belachelijk eigenlijk. Ook hun OPD (D- wat ook niet 100% OPD is) reageert zo, je vertraagt wel vrij snel, maar eens rond de 5km/u blijft hij gewoon bollen en moet je toch echt het rempedaal indrukken.
Erger is nog hun D-Auto, die eigenlijk gewoon zoveel mogelijk coast bij het loslaten van de accelerator, maar dan automatisch afremt op wat er voor je gebeurt. Da's dus een beetje ACC-achtig, ware het ook niet dat ook daar hij vertraagt tot 5km/u, maar dan terug blijft doorbollen, en ik durf erop wedden dat hij dan ook gewoon domweg tegen de voorligger zal knallen, of in het beste geval ineens een noodstop doen (wat zelfs aan 5km/u wellicht nog altijd effen schrikken is). Zou het eens moeten uittesten met wat kartonnen dozen.
Dat gezegd zijnde, snap ik echt niet wat mensen in zuivere OPD zien. Je voet hangt dan figuurlijk aan je pedaal gelijmd, want effen je pedaal lossen om je been/voet te relaxen zit er dan niet in. Is vergelijkbaar met een fiets met vaste pion... zal wel zijn toepassingen hebben maar je kan toch niet beweren dat dat comfortabel is.
Erger is nog hun D-Auto, die eigenlijk gewoon zoveel mogelijk coast bij het loslaten van de accelerator, maar dan automatisch afremt op wat er voor je gebeurt. Da's dus een beetje ACC-achtig, ware het ook niet dat ook daar hij vertraagt tot 5km/u, maar dan terug blijft doorbollen, en ik durf erop wedden dat hij dan ook gewoon domweg tegen de voorligger zal knallen, of in het beste geval ineens een noodstop doen (wat zelfs aan 5km/u wellicht nog altijd effen schrikken is). Zou het eens moeten uittesten met wat kartonnen dozen.
Dat gezegd zijnde, snap ik echt niet wat mensen in zuivere OPD zien. Je voet hangt dan figuurlijk aan je pedaal gelijmd, want effen je pedaal lossen om je been/voet te relaxen zit er dan niet in. Is vergelijkbaar met een fiets met vaste pion... zal wel zijn toepassingen hebben maar je kan toch niet beweren dat dat comfortabel is.
Ook wel vreemd dat ze dat 'Autohold' noemen, want er is niets automatisch aan aangezien je zelf het rempedaal diep moet intrappen.PeterZ(on) schreef op maandag 25 maart 2024 @ 13:10:
[...]
hoef je alleen het rempedaal iets verder in te trappen en de auto blijft staan, mits Autohold is ingeschakeld.
Mercedes heeft dat ook al enkele generaties op hun wagens, en dat heet dan ook gewoon 'Hold'. Hoef je ook niets voor in te schakelen.
D-auto is net absoluut het summum van elektrisch rijden: als je het gaspedaal loslaat, ga je coasten wanneer het kan (= superzuinig), en automatisch vertragen wanneer het nodig is (regeneratief uiteraard) wanneer een voorligger vertraagt, er een bocht aankomt, of een snelheidsbeperking. Je kan dus grotendeels one-pedal rijden, maar je hoeft je maar weinig te bekommeren om de vertraging, dat gaat automatisch. Het werkt ontzettend goed en is heel intuïtief, relax (veel relaxer dan one-pedal-driving), veilig en zuinig.Twixie schreef op maandag 25 maart 2024 @ 13:34:
Idem bij Mercedes,...
Of de wagen dan al of niet doorbolt is een kwestie van implementatie. Maar een auto die intelligent coast en/of afremt bij het loslaten van het gaspedaal: ik vind het het summum van elektrisch rijden.
Waarom zou er nog geregenereerd worden (met een Tesla) als je OPD uitzet en het gaspedaal loslaat? Dat je bij een Tesla vaststelt dat de auto afremt wanneer je het gaspedaal loslaat (bij OPD uit) is omdat de motor met permanente magneten drag heeft, maar er wordt volgens mij niets geregenereerd.n0pe schreef op maandag 25 maart 2024 @ 12:51:
[...]
Remmen is dan een mix tussen regenereren en wanneer nodig frictie remmen. Het is niet zo dat wanneer je "one-pederal driving" uitzet dat er helemaal geen sprake is van regeneratie bij het bedienen van het rempedaal.
Die motor moet toch iets met die energie doen. Aangezien de stromen toch al omdraaien kan je die net zo goed in je accu stoppen. Ze zullen hooguit niet nog extra gaan lopen afremmen voor regenereren.
Bij loslaten van het gaspedaal wordt er inderdaad niet geregenereerd. Je rempedaal bedient dan in feite de regeneratie, als er meer remkracht nodig is dan dat er regeneratie mogelijk is dan worden de frictie remmen pas ingezet.Scientific schreef op maandag 25 maart 2024 @ 13:51:
[...]
Waarom zou er nog geregenereerd worden (met een Tesla) als je OPD uitzet en het gaspedaal loslaat? Dat je bij een Tesla vaststelt dat de auto afremt wanneer je het gaspedaal loslaat (bij OPD uit) is omdat de motor met permanente magneten drag heeft, maar er wordt volgens mij niets geregenereerd.
[ Voor 9% gewijzigd door n0pe op 25-03-2024 13:59 ]
Nee, want Tesla kent geen blended braking. Rempedaal bedient de frictie rem. Had het heel graag anders gezien.n0pe schreef op maandag 25 maart 2024 @ 13:56:
[...]
Bij loslaten van het gaspedaal wordt er inderdaad niet geregenereerd. Je rempedaal bedient dan in feite de regeneratie, als er meer remkracht nodig is dan dat er regeneratie mogelijk is dan worden de frictie remmen pas ingezet.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Ja ik snap de theorie, maar ik had toch lagere verliezen bij recuperatie verwacht omdat de praktijk amper verschil gaf. In 48,3 km van 450 meter naar bjina 2400 meter en terug naar 450 meter hoogte gaf een verbruik van 119 Wh/km, waar 51 km van 450 naar 450 een dag later met amper 100 meter hoogteverschil tussendoor, vergelijkbaar weer en vergelijkbaar rijden op 117Wh/km uitkwam.Scientific schreef op maandag 25 maart 2024 @ 12:19:
"Voor je gevoel", dat kan ik nog begrijpen. Maar dat er amper verschil in verbruik zou zitten tussen 50km vlak en dezelfde afstand via een flink hoogteverschil, dat is natuurlijk dikke onzin. Er zijn verschillende redenen waarom dat zo is:
En inderdaad, met het zuiniger dan NEDC verbruik hebben we niet ruim 300km bergop gereden, maar de rit had wel hetzelfde start- en eindpunt. Dus een lager verbruik door een lager eindpunt ten opzichte van het startpunt gaat niet op.
En dit is precies hetgeen ik bedoel bij het andere deel van mijn post: voor jou is dit het summum, voor een ander is het vervelend rijden omdat het gewoon niet consequent reageert op het (los laten van het) stroompedaal. Zoveel mensen, zoveel wensen. Daarnaast hangt het precies af van de implementatie, als de auto vroeg of juist laat meer gaat recupereren kost het meer energie dan je bespaart. En heel eerlijk: mij boeit het niet of ik misschien wel 1-2 Wh/km kan besparen in een recuperatie instelling die zuiniger is als dat voor mij minder fijn rijdt.Scientific schreef op maandag 25 maart 2024 @ 13:47:
[...]
D-auto is net absoluut het summum van elektrisch rijden: als je het gaspedaal loslaat, ga je coasten wanneer het kan (= superzuinig), en automatisch vertragen wanneer het nodig is (regeneratief uiteraard) wanneer een voorligger vertraagt, er een bocht aankomt, of een snelheidsbeperking. Je kan dus grotendeels one-pedal rijden, maar je hoeft je maar weinig te bekommeren om de vertraging, dat gaat automatisch. Het werkt ontzettend goed en is heel intuïtief, relax (veel relaxer dan one-pedal-driving), veilig en zuinig.
Of de wagen dan al of niet doorbolt is een kwestie van implementatie. Maar een auto die intelligent coast en/of afremt bij het loslaten van het gaspedaal: ik vind het het summum van elektrisch rijden.
Ik heb een Tesla Model 3 en wat ik eigenlijk graag zou willen is dat wanneer de accu te koud is voor effectieve one-pedal drive, dat hij automatisch een beetje frictie-rem gebruikt om het gedrag onder perfecte OPD te imiteren. Gewoon omdat de auto dan wanneer je het gaspedaal loslaat altijd het zelfde doet ipv dat het afhankelijk is van of de accu wel of niet lekker warm is. Zou misschien wat minder zuinig zijn, maar wel comfortabeler.
Verder vind ik OPD met Hold gewoon een heerlijke rij-ervaring. De rem gebruik ik eigenlijk alleen als iemand anders iets onverwachts doet of wanneer een stoplicht plotseling op rood gaat.
Verder vind ik OPD met Hold gewoon een heerlijke rij-ervaring. De rem gebruik ik eigenlijk alleen als iemand anders iets onverwachts doet of wanneer een stoplicht plotseling op rood gaat.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Op de Ioniq 6 staat het standaard aan. Het is alleen jammer dat het Hyundai niet lukt om zoiets op te slaan in de settings. Zo had ik op de oude Ioniq een standaard riedeltje van knoppen die ik moest indrukken om de auto in 'mijn' mode te krijgen. Regeneratie naar 0, sport mode en auto-hold aan. In de Ioniq 6 is dat nog erger geworden, daar moet ik eerst de snelheidswaarschuwing uitzetten (2 menu opties diep), dan sport mode zetten, dan ipedal aan, dan lane keeping uit (lang op knopje drukken). Ik had daar graag een knop voor om dit makkelijk te kunnen oproepen als deze instellingen niet met rust gelaten kunnen worden door bijv regelgeving. En als we dan toch wensen aan het delen zijn, graag ook automatisch driver only als de passagiersstoel niemand detecteert. En een knop voor handmatige batterijverwarming.FranDaMan schreef op maandag 25 maart 2024 @ 13:26:
[...]
Nogal irritant dat je die autohold niet standaard aan kan zetten
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Als je niet remt met de rem dan gaat hij niet op Hold. Minste geringste schuine dek gaat hij dan rollen.Jeroenneman schreef op maandag 25 maart 2024 @ 12:33:
[...]
Nee hoor, ik sta dan echt wel stil kan ik je verzekeren.
En nogmaals ik doe hetzelfde als jullie maar als je stil wilt staan en niet wilt rollen dan zul je op de rem moeten trappen.
FreeReef.nl
Vreemd. Hier in de 2019 SR+ nog nooit last van gehad met dat die weer gaat rollen. Ook niet op schuine hellingen van parkeergarages naar beneden bijv.World Citizen schreef op maandag 25 maart 2024 @ 15:13:
[...]
Als je niet remt met de rem dan gaat hij niet op Hold. Minste geringste schuine dek gaat hij dan rollen.
En nogmaals ik doe hetzelfde als jullie maar als je stil wilt staan en niet wilt rollen dan zul je op de rem moeten trappen.
Bij een Tesla worden veel van dat soort dingen per gebruiker opgeslagen... Dus kies een andere gebruiker en al die instellingen (inclusief stoel-, stuur- en spiegelposities) gaan automatisch naar de voorkeuren van die andere gebruiker. Ook kan je specifieke sleutels, pasjes en/of telefoons aan een bepaalde gebruiker koppelen zodat wanneer zo'n gekoppelde sleutel gebruikt wordt om de auto te ontgrendelen, automatisch die gebruiker gekozen wordt, inclusief alle instellingen die daarbij horen.zonoskar schreef op maandag 25 maart 2024 @ 14:43:
[...]
Op de Ioniq 6 staat het standaard aan. Het is alleen jammer dat het Hyundai niet lukt om zoiets op te slaan in de settings. Zo had ik op de oude Ioniq een standaard riedeltje van knoppen die ik moest indrukken om de auto in 'mijn' mode te krijgen. Regeneratie naar 0, sport mode en auto-hold aan. In de Ioniq 6 is dat nog erger geworden, daar moet ik eerst de snelheidswaarschuwing uitzetten (2 menu opties diep), dan sport mode zetten, dan ipedal aan, dan lane keeping uit (lang op knopje drukken). Ik had daar graag een knop voor om dit makkelijk te kunnen oproepen als deze instellingen niet met rust gelaten kunnen worden door bijv regelgeving. En als we dan toch wensen aan het delen zijn, graag ook automatisch driver only als de passagiersstoel niemand detecteert. En een knop voor handmatige batterijverwarming.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Vanaf 5 min ongeveer:World Citizen schreef op maandag 25 maart 2024 @ 15:13:
[...]
Als je niet remt met de rem dan gaat hij niet op Hold. Minste geringste schuine dek gaat hij dan rollen.
YouTube: Tesla Update - Stopping Mode
Voet van pedaal halen, auto remt tot stilstand, Vehicle Hold actief (dus hij rolt zeker niet weg).
Geen idee waarom die van jou het niet doet (instelling ergens, oudere lichting Model S die dit nog niet kon), maar het kan zeker op verschillende Tesla's.
Ik weet dat er een merk/model is die dat ook doet, dus altijd hetzelfde OPD gevoel. Geen idee meer welke dat was, maar het bestaat.Mx. Alba schreef op maandag 25 maart 2024 @ 14:29:
Ik heb een Tesla Model 3 en wat ik eigenlijk graag zou willen is dat wanneer de accu te koud is voor effectieve one-pedal drive, dat hij automatisch een beetje frictie-rem gebruikt om het gedrag onder perfecte OPD te imiteren. Gewoon omdat de auto dan wanneer je het gaspedaal loslaat altijd het zelfde doet ipv dat het afhankelijk is van of de accu wel of niet lekker warm is.
Hyundai met zowel de Kona als de Ioniq.PeterZ(on) schreef op maandag 25 maart 2024 @ 15:33:
[...]
Ik weet dat er een merk/model is die dat ook doet, dus altijd hetzelfde OPD gevoel. Geen idee meer welke dat was, maar het bestaat.
En zoals meerdere nu ook al gezegd hebben: dat is juist niet standaardWorld Citizen schreef op maandag 25 maart 2024 @ 15:13:
[...]
Ook al sta ik een uur op een helling; ik raak die rem gewoonweg niet aan (Model Y uit 2021)
Maar wellicht gaan we nu wel wat offtopic, en daar heb ik vrolijk aan mee gedaan
[ Voor 20% gewijzigd door Notna op 25-03-2024 16:03 ]
Ja, dat snap ik, is ook best storend. Zit allemaal wel een zekere logica achter, dat wel.zonoskar schreef op maandag 25 maart 2024 @ 14:43:
[...]
Op de Ioniq 6 staat het standaard aan. Het is alleen jammer dat het Hyundai niet lukt om zoiets op te slaan in de settings. Zo had ik op de oude Ioniq een standaard riedeltje van knoppen die ik moest indrukken om de auto in 'mijn' mode te krijgen. Regeneratie naar 0, sport mode en auto-hold aan. In de Ioniq 6 is dat nog erger geworden, daar moet ik eerst de snelheidswaarschuwing uitzetten (2 menu opties diep), dan sport mode zetten, dan ipedal aan, dan lane keeping uit (lang op knopje drukken). Ik had daar graag een knop voor om dit makkelijk te kunnen oproepen als deze instellingen niet met rust gelaten kunnen worden door bijv regelgeving. En als we dan toch wensen aan het delen zijn, graag ook automatisch driver only als de passagiersstoel niemand detecteert. En een knop voor handmatige batterijverwarming.
Snelheidswaarschuwing standaard aan--> Europese richtlijn.
Lane keeping standaard aan --> NCAP, voor optimale score
Sport mode & ipedal standaard uit --> WLTP
Maar gemakkelijker aan kunnen passen zou idd wel fijn zijn, op meerdere moderne auto's.
Accu handmatig kunnen warmen onder de gebruikelijke SoC zou bij de 800v modellen wel erg fijn zijn. Leuk dat Hyundai en Kia kiezen voor meer range onder een bepaalde SoC, maar als je weet dat je met 7-8% aan gaat komen met voorverwarmen van de accu zou je die keus moeten hebben.
Ik weet 100% zeker dat de Ioniq nooit de frictierem gebruikt om regeneratie te simuleren, wanneer je in de bergen met een meer dan 100% geladen batterij naar beneden rolt, komt er een moment dat de regeneratie niet werkt en waardoor je dus zelf de frictierem zult moeten bedienen. In zulke gevallen moet je dan het rempedaal dieper indrukken dan je gewend bent doordat er geen initiële regeneratie is en je alleen aangewezen bent op de frictierem.
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Ik weet 100% zeker van wel. Kijk maar eens naar de opwek tijdens remmen naar 0. Daarnaast: ga niet met 100% lading de berg af, dat lijk jij wel te doen. 100% batterij naar beneden is gewoon.... huh... dom.SpongeRob schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:05:
[...]
Ik weet 100% zeker dat de Ioniq nooit de frictierem gebruikt om regeneratie te simuleren, wanneer je in de bergen met een meer dan 100% geladen batterij naar beneden rolt, komt er een moment dat de regeneratie niet werkt en waardoor je dus zelf de frictierem zult moeten bedienen. In zulke gevallen moet je dan het rempedaal dieper indrukken dan je gewend bent doordat er geen initiële regeneratie is en je alleen aangewezen bent op de frictierem.
BMWPeterZ(on) schreef op maandag 25 maart 2024 @ 15:33:
[...]
Ik weet dat er een merk/model is die dat ook doet, dus altijd hetzelfde OPD gevoel. Geen idee meer welke dat was, maar het bestaat.
Volvo, Polestar.
Eigenlijk heel veel moderne EVs behalve Tesla. Wet van de remmende voorsprong denk ik.
Ja check begint offtopic te gaan. En ik denk dat je gelijk hebt, na wat googlen blijkt het bij een S 2018 sowieso anders te werken dan bij nieuwere Tesla's.Notna schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:00:
[...]
En zoals meerdere nu ook al gezegd hebben: dat is juist niet standaard(dat hij gaat rollen) en daar zou je dan naar moeten laten kijken (als het niet een setting is tenminste, of hoort bij de oudere lichting Model S (hoewel de handleiding online daar niet naar lijkt te hinten)).
Ook al sta ik een uur op een helling; ik raak die rem gewoonweg niet aan (Model Y uit 2021)
Maar wellicht gaan we nu wel wat offtopic, en daar heb ik vrolijk aan mee gedaan
Klachten zijn het niet, ik mis alleen dus een hand actie om mijn Tesla stil te zetten. Genoeg compensatie in de rest van de auto.
FreeReef.nl
Ehm... Nee.daemonix schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:55:
[...]
Ik weet 100% zeker van wel. Kijk maar eens naar de opwek tijdens remmen naar 0. Daarnaast: ga niet met 100% lading de berg af, dat lijk jij wel te doen. 100% batterij naar beneden is gewoon.... huh... dom.
Aannames maken dat ik het doe, dát is pas.... dom.
Je bent niet de enige die niet goed leest lijkt het wel, het ging in de originele opmerking en reactie daarop om áltijd hetzelfde regeneratie gevoel te hebben onsfhankelijk van de SOC door automatisch de frictierem te laten gebruiken en dus dezelfde mate van vertraging bereiken. @Scientific @JTHZZ
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Maar dat nog blijft het belangrijk om je start SOC in de gaten te houden tijdens een lange afdaling (Peissey Nancroix bijvoorbeeld). Een 100% volle accu is dan niet aan te raden, dat gaan je remmen dan niet leuk vinden. Een zware EV met volle accu en dus zonder regeneratie capaciteit volledig op de rem laten afdalen zou ik met een Tesla dan niet in een keer kunnen doen zonder de remmen aan het r(k)oken te hebben.SpongeRob schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 06:41:
[...]
Ehm... Nee.
Aannames maken dat ik het doe, dát is pas.... dom.
Je bent niet de enige die niet goed leest lijkt het wel, het ging in de originele opmerking en reactie daarop om áltijd hetzelfde regeneratie gevoel te hebben onsfhankelijk van de SOC door automatisch de frictierem te laten gebruiken en dus dezelfde mate van vertraging bereiken. @Scientific @JTHZZ
Bij een ICE wordt niet voor niets aangeraden om op de motor af te remmen.
Maar gewoon in NL is blended braking natuurlijk wel ideaal, daar wordt ik nog wel eens verrast, al zal een LFP rijder daar meer last van hebben doordat hij vaker met een volle accu vertrekt in plaats van mijn standaard 80% lading.
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Net als vroeger: bij een afdaling de verwarming op max met de ramen open. Werkt het beste zonder warmtepomp 
Ik zou het niet raar vinden als electrische auto's die vaak zwaarbeladen zijn of iets moeten trekken (busjes, trucks) standaard een remweerstand krijgen.
Dat is niet duur en zorgt voor meer consistent remgedrag, al dan niet one pedal, dus verbetert de veiligheid.
Ik zou het niet raar vinden als electrische auto's die vaak zwaarbeladen zijn of iets moeten trekken (busjes, trucks) standaard een remweerstand krijgen.
Dat is niet duur en zorgt voor meer consistent remgedrag, al dan niet one pedal, dus verbetert de veiligheid.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
De retarder is voor vrachtwagens al een poos op de markt, vertraagt elektrisch en zet (net als de 'normale remmen') kinetische energie om in warmte.Proton_ schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 07:55:
Groot voordeel.........maar nadelen: gewicht en kosten.
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Lijkt me iets wat Tesla nog redelijk makkelijk kan implementeren. Als accu 100% en veel remmen, dan accu opwarmen. Als accu te warm, dan koelen. Kost allemaal stroom.Proton_ schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 07:55:
Net als vroeger: bij een afdaling de verwarming op max met de ramen open. Werkt het beste zonder warmtepomp
En niet alleen de verwarming op max, ook de airco op max. Als je geen warmtepomp hebt moet dat allebei kunnen.
Bij de Prius werd de ICE door de electromotor aangedreven om stroom af te fakkelen.
Hele volksstammen zijn met volbeladen auto's de alpen en pyreneëen over gereden met een beperkt remvermogen op de motor, en ouderwetse trommelremmen.Himalaya schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 07:45:
[...]
Maar dat nog blijft het belangrijk om je start SOC in de gaten te houden tijdens een lange afdaling (Peissey Nancroix bijvoorbeeld). Een 100% volle accu is dan niet aan te raden, dat gaan je remmen dan niet leuk vinden. Een zware EV met volle accu en dus zonder regeneratie capaciteit volledig op de rem laten afdalen zou ik met een Tesla dan niet in een keer kunnen doen zonder de remmen aan het r(k)oken te hebben.
Bij een ICE wordt niet voor niets aangeraden om op de motor af te remmen.
Als je dat rustig aan pakt, dan kom je met een EV ook op een veilige manier beneden. De remmen zijn ook beter geworden en raken hun warmte veel makkelijker kwijt (geventileerde schijven rondom...).
Ik zou dit niet overdrijven, en ja, als je het kan vermijden om met 100% aan een afdaling te beginnen, dan zou ik het doen.
Pff ik ben de alpen ingereden met een auto die de top net haalde. En dan bedoel ik dus ook net. We reden uiteindelijk 30km/h op de snelweg naar boven. De vrachtwagens haalden ons mooi in.
Daarna nog lekker lopen rondrijden. Op de terugweg nog even wat bergjes in Zuid-Duitsland. Eenmaal bijna thuis gekomen, snelweg afgereden de 80-weg op en toen hoorden we kloenk-kloenk. Rem (arm) vastgeslagen, blijkbaar was die schoon op. De man van de wegenwacht was verbaasd dat we het uberhaupt zover hadden gered.
En dat ging prima. Elke moderne auto gaat die Alpen makkelijk kunnen zolang je niet continue op de rem zit of halverwege de berg af even stopt.
Daarna nog lekker lopen rondrijden. Op de terugweg nog even wat bergjes in Zuid-Duitsland. Eenmaal bijna thuis gekomen, snelweg afgereden de 80-weg op en toen hoorden we kloenk-kloenk. Rem (arm) vastgeslagen, blijkbaar was die schoon op. De man van de wegenwacht was verbaasd dat we het uberhaupt zover hadden gered.
En dat ging prima. Elke moderne auto gaat die Alpen makkelijk kunnen zolang je niet continue op de rem zit of halverwege de berg af even stopt.
En was dit in 1965 of in 1975?Caelorum schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 08:45:
Pff ik ben de alpen ingereden met een auto die de top net haalde. En dan bedoel ik dus ook net. We reden uiteindelijk 30km/h op de snelweg naar boven. De vrachtwagens haalden ons mooi in.
Als je auto amper 30km/h haalt, dan vermoed ik ook dat er geen deftige remmen onder zaten.
2012 haha. Het wat een fiat punto 1.2L. Kan ook 2011 zijn geweest. De auto heeft het ooit wel beter gedaan, maar die motor was best wel op zeg maar. Eigenlijk de hele auto wel.Tommie12 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 08:48:
[...]
En was dit in 1965 of in 1975?
Als je auto amper 30km/h haalt, dan vermoed ik ook dat er geen deftige remmen onder zaten.
[ Voor 18% gewijzigd door Caelorum op 26-03-2024 10:32 ]
Voor alle duidelijkheid, ik vind D-Auto ook zalig rijden, maar dat hij niet helemaal tot stilstand komt, vind ik gewoon een dramatische design-beslissing. Er is werkelijk 0 reden om de wagen toch nog 5km/u te laten voortbollen als hij ervoor wél afgeremd heeft omdat er voor je een hindernis is. Bovendien is dit inconsistent met de Distronic die de wagen wél volledig tot stilstand laat komen.Scientific schreef op maandag 25 maart 2024 @ 13:47:
[...]
D-auto is net absoluut het summum van elektrisch rijden
...
Of de wagen dan al of niet doorbolt is een kwestie van implementatie.
Zo heb ik me eens bijna laten vangen doordat ik eerst een tijd op Distronic in de file gereden had, om erna dan gewoon op D-Auto te rijden en bij het coasten met wagens voor me waren mijn hersenen nog gewoon aan de Distronic van er net voor, en moest ik ineens zélf hard remmen of ik zat tegen mijn voorligger.
zal zoals je aangeeft ook vertrek punt zijn qua ervaring.Twixie schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 11:13:
[...]
Voor alle duidelijkheid, ik vind D-Auto ook zalig rijden, maar dat hij niet helemaal tot stilstand komt, vind ik gewoon een dramatische design-beslissing. Er is werkelijk 0 reden om de wagen toch nog 5km/u te laten voortbollen als hij ervoor wél afgeremd heeft omdat er voor je een hindernis is. Bovendien is dit inconsistent met de Distronic die de wagen wél volledig tot stilstand laat komen.
Zo heb ik me eens bijna laten vangen doordat ik eerst een tijd op Distronic in de file gereden had, om erna dan gewoon op D-Auto te rijden en bij het coasten met wagens voor me waren mijn hersenen nog gewoon aan de Distronic van er net voor, en moest ik ineens zélf hard remmen of ik zat tegen mijn voorligger.
Ik heb dit nog helemaal niet gewend, tijdens testrit blijkt auto nog die 5 km per uur te blijven doen. Ik vind het Qua rotondes, afslagen als huidig ICE rijder juist handig.
Had ik nu mogelijk al 5 jaar one pedal gereden had ik het als negatief ervaren.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Ik vind het zelf logisch dat de auto niet zelf helemaal tot stilstand komt, omdat je afhankelijk van de situatie dichter of verder van de hindernis wil stoppen. Maar het is wel handig als de auto een consistent gedrag heeft wat dat betreft natuurlijk, anders kan je inderdaad verrast worden.Twixie schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 11:13:
[...]
Voor alle duidelijkheid, ik vind D-Auto ook zalig rijden, maar dat hij niet helemaal tot stilstand komt, vind ik gewoon een dramatische design-beslissing. Er is werkelijk 0 reden om de wagen toch nog 5km/u te laten voortbollen als hij ervoor wél afgeremd heeft omdat er voor je een hindernis is. Bovendien is dit inconsistent met de Distronic die de wagen wél volledig tot stilstand laat komen.
Maar dat kan je toch zelf regelen door het ga-pedaal in te rammen?Scientific schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 11:56:
[...]
Ik vind het zelf logisch dat de auto niet zelf helemaal tot stilstand komt, omdat je afhankelijk van de situatie dichter of verder van de hindernis wil stoppen.[...]
Ik denk dat hier ook gewoon een fundamenteel verschil in mening over wat dat pedaal moet doen ligt. Ik vind zelf dat het pedaal moet bepalen hoe hard de auto gaat. Helemaal ingedrukt is maximaal, helemaal niet is stilstand.
Rammen? Ik weet niet wat je voor ogen hebt, maar de situatie waarover we het hier hebben is dat je het gas-pedaal lost om te coasten, en de wagen zelf begint af te remmen (regen) omdat hij voor je een trager/stilstaand object ziet. Ik vind zelf soms ook dat hij wat te snel afremt (bvb op snelweg) omdat hij een vrij grote afstand wil bewaren met je voorganger, maar in dat geval kan je inderdaad een klein beetje gas geven (niet rammen dus) om toch dichter bij je voorganger te komen.Caelorum schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 11:57:
[...]
Maar dat kan je toch zelf regelen door het ga-pedaal in te rammen?
Maar... als ik er nu even over nadenk, in traag stadsverkeer, zou het misschien inderdaad wel wat vervelend worden, als je telkens zelf nog wat gas moet geven omdat hij anders op 3m van de wagen voor je blijft stilstaan. In die optiek is het dan toch misschien niet zo onlogisch dat hij niet helemaal tot stilstand komt. Maar ik ga er toch nooit fan van worden.
Ik bedoel dat als je 100% indrukt dat je versneld tot 180 km/h, 0% is stilstand en 10% is bijv. 18km/h.Twixie schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 12:05:
[...]
Rammen? Ik weet niet wat je voor ogen hebt,[...] In die optiek is het dan toch misschien niet zo onlogisch dat hij niet helemaal tot stilstand komt. Maar ik ga er toch nooit fan van worden.
Ik hoef in de Model 3 ook nooit die pedaal alsnog in te drukken, want ik regel er al de snelheid mee. Als ik aan kom rijden rijd ik 50 omdat ik die pedaal ingedrukt houd en dan laat ik hem langzaam opkomen totdat ik precies stilsta waar ik wil. Soms 5m erachter (rokende dieselbakken) en soms een meter er vanaf.
Ik kan mij persoonlijk dus ook echt niet een situatie bedenken waarin ik 10m voor de auto stil kom te staan en dan toch nog iets dichter bij wil komen. Dan heb ik namelijk initieel al iets verkeerds gedaan bij het stoppen
Ik ga er nu verder ook wel over ophouden, want het is denk ik een fundamenteel ander begrip van wat dat pedaal moet regelen en dat is gewoon puur voorkeur.
[ Voor 7% gewijzigd door Caelorum op 26-03-2024 13:08 ]
En bij elke stop en go en terug stop moet je het rempedaal in duwen.Twixie schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 12:05:
[...]
Maar... als ik er nu even over nadenk, in traag stadsverkeer, zou het misschien inderdaad wel wat vervelend worden, als je telkens zelf nog wat gas moet geven omdat hij anders op 3m van de wagen voor je blijft stilstaan. In die optiek is het dan toch misschien niet zo onlogisch dat hij niet helemaal tot stilstand komt. Maar ik ga er toch nooit fan van worden.
Dat is toch voor niks nodig.
Filerijden doe ik al helemaal met 1 voet, en ik stop exact waar ik wil dat er gestopt wordt.
Sowieso heb je twee pedalen nodig - zelfs bij one-pedal driving, want je moet nog altijd een noodstop kunnen doen.Caelorum schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 13:08:
[...]
Ik bedoel dat als je 100% indrukt dat je versneld tot 180 km/h, 0% is stilstand en 10% is bijv. 18km/h.
Ik hoef in de Model 3 ook nooit die pedaal alsnog in te drukken, want ik regel er al de snelheid mee. Als ik aan kom rijden rijd ik 50 omdat ik die pedaal ingedrukt houd en dan laat ik hem langzaam opkomen totdat ik precies stilsta waar ik wil. Soms 5m erachter (rokende dieselbakken) en soms een meter er vanaf.
Ik kan mij persoonlijk dus ook echt niet een situatie bedenken waarin ik 10m voor de auto stil kom te staan en dan toch nog iets dichter bij wil komen. Dan heb ik namelijk initieel al iets verkeerds gedaan bij het stoppen
Ik ga er nu verder ook wel over ophouden, want het is denk ik een fundamenteel ander begrip van wat dat pedaal moet regelen en dat is gewoon puur voorkeur.
Wat je beschrijft is one pedal driving, zonder de mogelijkheid te coasten. Persoonlijk vind ik kunnen coasten toch wel een belangrijke rij-eigenschap: je rijdt soepeler, relaxer en zuiniger. En dat vereist dat je of het vertragen aan de auto kan overlaten in functie van het traject voor je (diverse Duitse merken bieden dit - en dat werkt èrg goed dank zij GPS, radars, camera's), en/of de rem gebruikt.
One-pedal driving is vooral nuttig/prettig, in mijn ervaring, als je vaak moet vertragen en weer versnellen, bij goed doorrijden op erg bochtige wegen bijvoorbeeld.
Inderdaad, ook alweer een reden waarom het toch vreemd is dat de wagen niet vertraagt (of tot stilstand komt) onder de 5km/u, tenzij via je rem. In de file gebruik ik overigens altijd mijn ACC. Is eigenlijk de enige situatie waar ik ACC ook aangenaam vind. Aan cruise-snelheden vind ik helemaal niets aan cruise control, of het zou moeten zijn dat er nagenoeg geen verkeer is. Want ACC is rete-irritant telkens iemand in jouw rijvak invoegt, want de wagen gaat steevast gaan remmen gewoon omdat hij enorm conservatief is inzake afstand tot je voorligger. Is volgens mij ook rete-irritant voor wie achter je rijdt, die jou telkens ziet afremmen zelfs als de invoeger gewoon een zee van ruimte heeft.Tommie12 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 13:18:
[...]
En bij elke stop en go en terug stop moet je het rempedaal in duwen.
Filerijden doe ik al helemaal met 1 voet, en ik stop exact waar ik wil dat er gestopt wordt.
Je kan best "coasten" met OPD hoor. Het vergt alleen wat oefening. Ik wordt zelf erg nerveus van 0 regen (coasten) rijden, zlefs als je afstand houdt.Scientific schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 13:21:
Wat je beschrijft is one pedal driving, zonder de mogelijkheid te coasten. Persoonlijk vind ik kunnen coasten toch wel een belangrijke rij-eigenschap:
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Met OPD kan je niet coasten, je kan het alleen proberen te benaderen. Bovendien zijn sommige EVs -Tesla bijvoorbeeld om niet de minste te noemen - technisch gezien niet in staat om te coasten, omdat de elektromotor zonder stroomvoorziening altijd voor een zekere afremming zorgt.zonoskar schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 14:02:
[...]
Je kan best "coasten" met OPD hoor. Het vergt alleen wat oefening. Ik wordt zelf erg nerveus van 0 regen (coasten) rijden, zlefs als je afstand houdt.
En je kan natuurlijk alles wat recht is krompraten en dus maar zeggen dat je nerveus wordt van rustig uitbollen maar niet van "na wat oefening" krampachtig proberen coasten te benaderen

[ Voor 5% gewijzigd door Scientific op 26-03-2024 14:12 ]
Idd, de motoren van Tesla zijn zo slecht in efficientie dat ze het meest afremmen...Scientific schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 14:10:
[...]
Met OPD kan je niet coasten, je kan het alleen proberen te benaderen. Bovendien zijn sommige EVs -Tesla bijvoorbeeld om niet de minste te noemen - technisch gezien niet in staat om te coasten, omdat de elektromotor zonder stroomvoorziening altijd voor een zekere afremming zorgt.
Elke motor heeft een interne wrijving.
Inductiemotoren minder dan motoren met permanente magneten, maar die laatste zijn efficienter in aandrijving. Tesla heeft er eentje van elke versie bij de 4WD versies. Sommige andere merken hebben dit ook.
Maar welk punt wil je nu maken?
Ik ben een dikke fan van OPD, en kan perfect rijden zoals ik dat wil zonder krampen in mijn voeten. Ik ben dan ook heel tevreden dat bij het loslaten van het pedaal de auto tot stilstand komt, ook op hellingen naar boven en beneden. Dat vermijdt dat ik mijn voet bij 99% van de stops moet verplaatsen.
En of het nu efficienter is of niet, veel zal het niet schelen. Tesla's hebben geen coast functie, en zijn bij de meest efficiente auto's op de markt.
Tsja, ik kan mijn gevoel niet uitschakelen. Dat is niks goedpraten ofzo. Ik wordt serieus nerveus als ik met regen 0 op de snelweg rij. Dan liever wat regen (of OPD) zodat ik relaxt kan rijden, een ICE remt immers ook af als je het gas loslaat. Dat ben ik 35 jaar gewend, dus dat zal er nog wel even in blijven zitten.Scientific schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 14:10:
En je kan natuurlijk alles wat recht is krompraten en dus maar zeggen dat je nerveus wordt van rustig uitbollen maar niet van "na wat oefening" krampachtig proberen coasten te benaderen.
Dat heb ik nog nooit gemerkt. Ik wil mijn Tesla wel eens in N zetten en ik heb dan geen gevoel dat hij harder afremt dan de normale wrijving.Scientific schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 14:10:
[...]
Met OPD kan je niet coasten, je kan het alleen proberen te benaderen. Bovendien zijn sommige EVs -Tesla bijvoorbeeld om niet de minste te noemen - technisch gezien niet in staat om te coasten, omdat de elektromotor zonder stroomvoorziening altijd voor een zekere afremming zorgt.
Want gewone auto's kunnen ook niet coasten. Als je die ontkoppelt zit er altijd nog een versnellingsbak die blijft draaien.
Precies dit stukje uit je post ben ik met je eens. Persoonlijk vind jij dat een belangrijke eigenschap, want jij rijdt zo soepeler relaxter en zuiniger. Maar dat maakt het wel jouw voorkeur. Het is niet alsof iedere bestuurder met OPD schokkend en stuiterend met een torenhoog verbruik de weg over gaat.Scientific schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 13:21:
(...)
Persoonlijk vind ik kunnen coasten toch wel een belangrijke rij-eigenschap: je rijdt soepeler, relaxer en zuiniger. En dat vereist dat je of het vertragen aan de auto kan overlaten in functie van het traject voor je (diverse Duitse merken bieden dit - en dat werkt èrg goed dank zij GPS, radars, camera's), en/of de rem gebruikt.
(...)
Perfect toch? Oké, je zal niet voldoen aan de strikte benadering van 'coasten' voor iemand die al vindt dat de remmende werking van een PMSM te hoog is om coasten te noemen ook al komt de vertragende werking in de verste verte niet in de buurt van de vertraging van een brandstofmotor, maar zo lang het voor jou fijn rijdt en je gewoon prima je momentum kan behouden door een beetje fatsoenlijke controle van je stroompedaal, lekker rijden zoals je wil. Vrij zeker dat je door te rijden zoals jouw voorkeur is, je relaxter, soepeler en hoogstwaarschijnlijk ook zuiniger rijdt.zonoskar schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:10:
Tsja, ik kan mijn gevoel niet uitschakelen. Dat is niks goedpraten ofzo. Ik wordt serieus nerveus als ik met regen 0 op de snelweg rij. Dan liever wat regen (of OPD) zodat ik relaxt kan rijden, een ICE remt immers ook af als je het gas loslaat. Dat ben ik 35 jaar gewend, dus dat zal er nog wel even in blijven zitten.
Is ook gekriebel in de marge. Een PMSM heeft inderdaad wel wat extra remmende krachten naast wat lagertjes en zo die in iedere elektromotor voor weerstand zorgen, maar zeker niet in de orde van grootte van zelfs maar een tweetakt brandstofmotor.Maasluip schreef op dinsd ag 26 maart 2024 @ 15:26:
Dat heb ik nog nooit gemerkt. Ik wil mijn Tesla wel eens in N zetten en ik heb dan geen gevoel dat hij harder afremt dan de normale wrijving.
Want gewone auto's kunnen ook niet coasten. Als je die ontkoppelt zit er altijd nog een versnellingsbak die blijft draaien.
Toch wel, een elektromotor met permanente magneten heeft altijd een zekere drag, en die is zeker groter dan bij een ICE met ontkoppelde motor. Daarom ook dat bij bepaalde EVs de motor (automatisch uiteraard) ontkoppeld kan worden.Maasluip schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:26:
[...]
Dat heb ik nog nooit gemerkt. Ik wil mijn Tesla wel eens in N zetten en ik heb dan geen gevoel dat hij harder afremt dan de normale wrijving.
Geen idee wat "in N zetten" precies doet bij Tesla. Maar ontkoppelen doet hij niet.
Ik neem aan dat er dan geen vermogen naar de elektromotoren kan gaan.Scientific schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:38:
[...]
Geen idee wat "in N zetten" precies doet bij Tesla. Maar ontkoppelen doet hij niet.
Ach wel nee, had je eens in mijn Kona in N moeten rijden, dat ding remde bijna niet af, zelfs niet op de luchtweerstand. Niet vergelijkbaar met een ICE. Totaal niet.Scientific schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:38:
[...]
Toch wel, een elektromotor met permanente magneten heeft altijd een zekere drag, en die is zeker groter dan bij een ICE met ontkoppelde motor. Daarom ook dat bij bepaalde EVs de motor (automatisch uiteraard) ontkoppeld kan worden.
Drag (weerstand bij het draaien van de motor wanneer hij geen stroom krijgt) is een bekend nadeel van een PMSM motor. Uiteraard is die weerstand in niets vergelijkbaar met een ICE. Maar het is zeker een meetbare en betekenisvolle vertraging.daemonix schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 16:41:
[...]
Ach wel nee, had je eens in mijn Kona in N moeten rijden, dat ding remde bijna niet af, zelfs niet op de luchtweerstand. Niet vergelijkbaar met een ICE. Totaal niet.
Dat je Kona “bijna niet afremde, zelfs niet op de luchtweerstand” toont aan dat een betekenisvolle vertraging niet “merkbaar” hoeft te zijn (of ga je nu beweren dat luchtweerstand geen betekenisvolle factor is ?).
Maar een EV van bijna twee ton vertragen, dat kost uiteraard wel flink wat energie.
Het is niet voor niets dat sommige fabrikanten voorzien dat de PMSM motor kan ontkoppeld worden van de wielen: het maakt de wagen zuiniger in bepaalde situaties.
[ Voor 8% gewijzigd door Scientific op 26-03-2024 18:56 ]
Als ik dit hier zo allemaal lees, dan lijkt het wel of pakweg BMW's wel verder uitbollen door (ahum) "efficiëntere motoren".
Als je 't evenwel goed beschouwt, dan denk ik dat Tesla's, ondanks hun minder efficiënt coasten, door hun aerodynamisch lijn wel nog pakken vérder zullen uitbollen dan doorsnee BMW's, die zowat de aerodynamica van een baksteen hebben.
We vergeten dan ineens ook even dat Tesla's asynchrone motoren pakken efficiënter zijn in de aandrijving zélf - de core business van een wagen, zeg maar...
Als je 't evenwel goed beschouwt, dan denk ik dat Tesla's, ondanks hun minder efficiënt coasten, door hun aerodynamisch lijn wel nog pakken vérder zullen uitbollen dan doorsnee BMW's, die zowat de aerodynamica van een baksteen hebben.
We vergeten dan ineens ook even dat Tesla's asynchrone motoren pakken efficiënter zijn in de aandrijving zélf - de core business van een wagen, zeg maar...
Model 3 LR (model 2023)
Bij mijn Kona was het afremmen sterker als je het gas los liet. Met een 2018 Model S is dat wel fijner. Als je het gas ineens loslaat duurt het even voor hij echt gaat vertragen, het voelt als vrij lopen maar dat zal het net niet zijn.
De Kona wipwapte wat meer als je het pedaal loslaat. Maar dat was soms ook wel fijn in druk stadsverkeer. Hij is wat flexibeler.
Mijn S stopt dus helaas niet als je het gas loslaat. Althans, hij gooit er niet de Autohold op. Ik moet heel even mijn rem aantikken voordat hij hem op hold zet.
Dit is kennelijk niet bij alle Tesla's zo. Dat wist ik niet dus stelde het van de week verkeerd hier.
De Kona wipwapte wat meer als je het pedaal loslaat. Maar dat was soms ook wel fijn in druk stadsverkeer. Hij is wat flexibeler.
Mijn S stopt dus helaas niet als je het gas loslaat. Althans, hij gooit er niet de Autohold op. Ik moet heel even mijn rem aantikken voordat hij hem op hold zet.
Dit is kennelijk niet bij alle Tesla's zo. Dat wist ik niet dus stelde het van de week verkeerd hier.
FreeReef.nl
Een i4 moet niet veel onderdoen voor de aërodynamica van een model 3 en moet daarbij ook niet veel onderdoen qua efficiëntie - en het wordt pas echt interessant wanneer fabrikanten doelbewust andere keuzes maken dan Tesla. Aan de motoren ligt het wellicht niet - BMW maakt al lang elektrische motoren en die zijn wel degelijk erg efficiënt.flupp schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 21:07:
Als ik dit hier zo allemaal lees, dan lijkt het wel of pakweg BMW's wel verder uitbollen door (ahum) "efficiëntere motoren".
Tesla wordt links en rechts stilaan bijgebeend door diverse modellen van concurrenten, qua efficiëntie van hun aandrijflijn, en dat is natuurlijk onvermijdelijk want er wordt overal gewerkt aan efficiëntie. Nog 2-3 jaar en Tesla is gewoon mainstream wat dat betreft. De core business van Tesla is tegenwoordig de volumes en de kostprijs. En hun software die weliswaar erg goed is, maar ook altijd een beetje in beta is…
[ Voor 3% gewijzigd door Scientific op 26-03-2024 21:45 ]
Een BMW i4 is gewoon een prima en m.i. mooie auto, maar met je laatste alinea geef je aan dat je niet weet waar je het over hebt. Dat roept 'men' al jaren.Scientific schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 21:37:
[...]
Een i4 moet niet veel onderdoen voor de aërodynamica van een model 3 en moet daarbij ook niet veel onderdoen qua efficiëntie - en het wordt pas echt interessant wanneer fabrikanten doelbewust andere keuzes maken dan Tesla. Aan de motoren ligt het wellicht niet - BMW maakt al lang elektrische motoren en die zijn wel degelijk erg efficiënt.
Tesla wordt links en rechts stilaan bijgebeend door diverse modellen van concurrenten, qua efficiëntie van hun aandrijflijn, en dat is natuurlijk onvermijdelijk want er wordt overal gewerkt aan efficiëntie. Nog 2-3 jaar en Tesla is gewoon mainstream wat dat betreft. De core business van Tesla is tegenwoordig de volumes en de kostprijs. En hun software die weliswaar erg goed is, maar ook altijd een beetje in beta is…
Ah. Ik vergat zowaar dat ze in die tijd gaan blijven stilzitten. Sorry voor de vergetelheid.Scientific schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 21:37:
[...]
... Nog 2-3 jaar en Tesla is gewoon mainstream wat dat betreft. …
Model 3 LR (model 2023)
Een i4 is zeker niet verkeerd. Maar de navi van BMW (viel me vandaag op in het fimpje van Bjorn met de iX) blijft tergend traag.maharens schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 22:08:
[...]
Een BMW i4 is gewoon een prima en m.i. mooie auto, maar met je laatste alinea geef je aan dat je niet weet waar je het over hebt. Dat roept 'men' al jaren.
De sterkte van Tesla is dat ze hun auto’s veel goedkoper kunnen produceren door de gigacast.
In een MY zitten maar 10 productieuren. Bij een id4 zijn dat er 30.
20 werkuren aan 80€ (incl overheads) is snel 1600€, en dat is enorm veel als verschil wanneer de auto de productie verlaat.
De grote waarde van Tesla zit in de voorsprong die ze opbouwen op gebied van FSD.
De laatste versie die in de VS verspreid is krijgt veel positieve commentaar.
En elke auto die de HW heeft die het aan kan krijgt 1 maand gratis.
Dat zijn geschat 1 mio auto’s. Als daarvan 10% ja zegt en 5000€ gemiddeld betaalt, dan zijn dat een paar miljard inkomsten.
[ Voor 4% gewijzigd door Tommie12 op 26-03-2024 22:37 ]
BMW’s EVs zijn winstgevend. Ze maken andere auto’s dan Tesla, voor klanten met andere prioriteiten.Tommie12 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 22:35:
[...]
Een i4 is zeker niet verkeerd. Maar de navi van BMW (viel me vandaag op in het fimpje van Bjorn met de iX) blijft tergend traag.
De sterkte van Tesla is dat ze hun auto’s veel goedkoper kunnen produceren door de gigacast.
In een MY zitten maar 10 productieuren. Bij een id4 zijn dat er 30.
20 werkuren aan 80€ (incl overheads) is snel 1600€, en dat is enorm veel als verschil wanneer de auto de productie verlaat.
De grote waarde van Tesla zit in de voorsprong die ze opbouwen op gebied van FSD.
De laatste versie die in de VS verspreid is krijgt veel positieve commentaar.
En elke auto die de HW heeft die het aan kan krijgt 1 maand gratis.
Dat zijn geschat 1 mio auto’s. Als daarvan 10% ja zegt en 5000€ gemiddeld betaalt, dan zijn dat een paar miljard inkomsten.
Tesla’s voorsprong is inderdaad vooral op het vlak van productiekosten. Maar ook die voorsprong smelt weg. Zie wat er allemaal gebeurt de komende 2-3 jaren - Tesla’s modellen worden snel oud en de kleine Tesla aan 25.000€ zal onmiddellijk al veel concurrentie hebben.
FSD blijft een belofte, ik zie het nog niet gebeuren de eerste 10 jaren. Het is nog steeds weggegooid geld voor de klant. Maar de ruitenwissers en het automatisch parkeren krijgen ze wel volledig gefixed met die HW, dat geloof ik wel
Je moet op youtube eens een paar filmpjes kijken over FSD.Scientific schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 22:56:
[...]
BMW’s EVs zijn winstgevend. Ze maken andere auto’s dan Tesla, voor klanten met andere prioriteiten.
Tesla’s voorsprong is inderdaad vooral op het vlak van productiekosten. Maar ook die voorsprong smelt weg. Zie wat er allemaal gebeurt de komende 2-3 jaren - Tesla’s modellen worden snel oud en de kleine Tesla aan 25.000€ zal onmiddellijk al veel concurrentie hebben.
FSD blijft een belofte, ik zie het nog niet gebeuren de eerste 10 jaren. Het is nog steeds weggegooid geld voor de klant. Maar de ruitenwissers en het automatisch parkeren krijgen ze wel volledig gefixed met die HW, dat geloof ik wel.
Ik beweer niet dat het er morgen is, maar 10 jaar is heel pessimistisch.
Het grote probleem is de 'F' in FSD. Die F staat voor volledig autonoom, in alle omstandigheden (level 5). En dat zie ook inderdaad zeker de komende decennia nog niet gebeuren.Tommie12 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 07:09:
[...]
Je moet op youtube eens een paar filmpjes kijken over FSD.
Dat betekent namelijk - naast alle technische hobbels - dat Tesla de juridische aansprakelijkheid overneemt. En dat zullen ze nooit durven.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Er zijn al meerdere (Duitse?) fabrikanten mee gestopt omdat ze het onhaalbaar vinden. FSD op snelwegen zal wel lukken, maar elders hebben ze het opgegeven. Terecht m.i. want veel te complex.Tommie12 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 07:09:
[...]
Als ze kunnen aantonen dat je met FSD minder ongevallen hebt dan als menselijke chauffeur, dan steken ze de verzekering gewoon mee in je pakket.alexbl69 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 07:51:
[...]
Het grote probleem is de 'F' in FSD. Die F staat voor volledig autonoom, in alle omstandigheden (level 5). En dat zie ook inderdaad zeker de komende decennia nog niet gebeuren.
Dat betekent namelijk - naast alle technische hobbels - dat Tesla de juridische aansprakelijkheid overneemt. En dat zullen ze nooit durven.
En als je spreekt over decennia, dan heb je niks meer gelezen of gezien over FSD de laatste maanden.
En omdat anderen het opgeven wil dat nog niet zeggen dat Tesla het niet voor elkaar krijgt. Tesla heeft gewoon een factor meer data om hun modellen te trainen. En dat komt doordat ze al jaren camera’s in bouwen en beelden verzamelen samen met de manieren waarop goede chauffeurs reageren in die omstandigheden.
Pas zodra ik FSD op Nederlandse wegen zie rijden zal ik erin geloven. Dus ook binnen de bebouwde kom waar de wegen niet standaard meer baans zijn. Fietsers, oversteekeilandjes, niet reageren op verkeersborden van parallelwegen, geen anker uit/noodrem wanneer iemand (voetganger, fiets, auto) veel verderop de weg oversteekt, niet zeuren over lijntjes en tegenliggers op wegen zonder belijning (voornamelijk 60 en 80km/u wegen). Op de huidige TACC/AP heb ik genoeg kritiekpunten en gebruik ik het nog amper o.a. omdat het zeer oncomfortabel rijdt voor passagiers.Tommie12 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 07:09:
[...]
De huidige stack die in Tesla's draait loopt uiteraard ver achter op de FSD stack en hoewel ik het knap vind wat ze weten te bereiken met FSD op Amerikaanse wegen wil ik het eerst zien op Europese wegen die toch anders in elkaar steken.
[ Voor 6% gewijzigd door Caayn op 27-03-2024 08:17 ]
Het zal uiteraard wat later komen in europa, maar het gaat geen decennia duren.Caayn schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:14:
[...]
Pas zodra ik FSD op Nederlandse wegen zie rijden zal ik erin geloven. Dus ook binnen de bebouwde kom waar de wegen niet standaard meer baans zijn. Fietsers, oversteekeilandjes, niet reageren op verkeersborden van parallelwegen, geen anker uit/noodrem wanneer iemand (voetganger, fiets, auto) veel verderop de weg oversteekt, niet zeuren over lijntjes en tegenliggers op wegen zonder belijning (voornamelijk 60 en 80km/u wegen). Op de huidige TACC/AP heb ik genoeg kritiekpunten en gebruik ik het nog amper o.a. omdat het zeer oncomfortabel rijdt voor passagiers.
De huidige stack die in Tesla's draait loopt uiteraard ver achter op de FSD stack en hoewel ik het knap vind wat ze weten te bereiken met FSD op Amerikaanse wegen wil ik het eerst zien op Europese wegen die toch anders in elkaar steken.
Dat dus. Ik zie dit ook niet gebeuren. Niet in mijn leven (ben al over de helftCaayn schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:14:
[...]
Pas zodra ik FSD op Nederlandse wegen zie rijden zal ik erin geloven. Dus ook binnen de bebouwde kom waar de wegen niet standaard meer baans zijn.
Maar ik zou er al voor tekenen als ik FSD op autosnelwegen krijg. En dus ook echt hands-off, eyes-off.
Begin maar te sparen.Maasluip schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:21:
[...]
Maar ik zou er al voor tekenen als ik FSD op autosnelwegen krijg. En dus ook echt hands-off, eyes-off.
Ik zou nochtans al heel blij zijn met FSD op de snelweg (en andere grote wegen).
Als ik van hier tot de snelweg zelf moet rijden en daar het kan overlaten aan de auto, wil ik het hebben.
Van hieruit (België) naar de snelweg is eerst enkele kilometers dorp zonder belijning, dan heel even een gewone 1x1 weg, daarna ringweg 2x2 waarbij ieder kruispunt voorzien is van lichten en dan uiteindelijk snelweg. Dat is dan eerst een tiental minuten zelf sturen, daarna uur niks doen, daarna terug tiental minuten sturen (moet regelmatig ver rijden, naar klanten over quasi heel Vlaanderen).
Lijkt me echt al een hele grote vooruitgang.
En ik bedoel dan echt FSD, stuur los en niet meer opletten. Ook geen getuut dat je binnen de vijf seconden het stuur moet overnemen. Nee, volledig zelf rijden en vijf minuten vooraf melding dat ik me moet beginnen voorbereiden op zelf rijden.
Als ik van hier tot de snelweg zelf moet rijden en daar het kan overlaten aan de auto, wil ik het hebben.
Van hieruit (België) naar de snelweg is eerst enkele kilometers dorp zonder belijning, dan heel even een gewone 1x1 weg, daarna ringweg 2x2 waarbij ieder kruispunt voorzien is van lichten en dan uiteindelijk snelweg. Dat is dan eerst een tiental minuten zelf sturen, daarna uur niks doen, daarna terug tiental minuten sturen (moet regelmatig ver rijden, naar klanten over quasi heel Vlaanderen).
Lijkt me echt al een hele grote vooruitgang.
En ik bedoel dan echt FSD, stuur los en niet meer opletten. Ook geen getuut dat je binnen de vijf seconden het stuur moet overnemen. Nee, volledig zelf rijden en vijf minuten vooraf melding dat ik me moet beginnen voorbereiden op zelf rijden.
Mijn Tesla heeft FSD
Het is nog maar de vraag of autofabrikanten dat FSD zelf wel echt willen. Stel dat het echt lukt, wie koopt er dan nog een auto als je in een stad woont en je op elk moment van de dag een FSD auto kunt laten voorrijden. Auto's staan voor 90/95% van de tijd stil, dus de productie en verkoop zal een enorme klap krijgen als men een auto op demand neemt i.p.v. eentje voor de deur.
Op de snelweg zal technisch wellicht haalbaar zijn, maar ook dan komt de juridische component weer om de hoek kijken. Kan zijn dat het dusdanig betrouwbaar wordt dat het - zoals @Tommie12 zegt - in de prijs verdisconteerd kan worden, maar dan nog acht ik het uiterst onwaarschijnlijk dat Tesla het doet.Maasluip schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:21:
[...]
Dat dus. Ik zie dit ook niet gebeuren. Niet in mijn leven (ben al over de helft) Ja, door achter al het verkeer te blijven misschien. Dus de facto 20 km/h in de bebouwde kom.
Het wordt dan immers duurder. Naast je reguliere verzekering (die je nog nodig zult hebben) betaal je dan de Tesla 'snelweg' verzekering.
Zijn er hier Tesla eigenaren die momenteel volledig op FSD op de snelweg durven te vertrouwen? En dan bedoel ik echt dat je van de oprit tot de afrit nergens met je handen en voeten aan zit en ook niet standby staat om in te grijpen indien nodig?
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Tesla heeft daar al op voorgesorteerd. Als de auto dat kan is die FSD optie namelijk 50K waard volgens hen, wat dan weer goed is om voor de boeken. Met die waardering kunnen ze een met Uber concurrerende dienst opzetten.PeterZ(on) schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:31:
Het is nog maar de vraag of autofabrikanten dat FSD zelf wel echt willen. Stel dat het echt lukt, wie koopt er dan nog een auto als je in een stad woont en je op elk moment van de dag een FSD auto kunt laten voorrijden. Auto's staan voor 90/95% van de tijd stil, dus de productie en verkoop zal een enorme klap krijgen als men een auto op demand neemt i.p.v. eentje voor de deur.
Ik betwijfel echter of het zo snel zal lopen. Niet tenzij er een doorbraak komt in bijv. het Quantum AI veld.
Ja. Zoals gezegd, ik heb een Tesla met FSD, ik zet die aan als ik de autosnelweg oprij en die gaat uit als ik de autosnelweg afrij en daartussenin hoef ik verder niets te doen (behalve richtingaanwijzer bedienen als ik van baan wil wisselen).alexbl69 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:33:
[...]
Zijn er hier Tesla eigenaren die momenteel volledig op FSD op de snelweg durven te vertrouwen? En dan bedoel ik echt dat je van de oprit tot de afrit nergens met je handen en voeten aan zit en ook niet standby staat om in te grijpen indien nodig?
Dat is het Kodak paradigma. Die hadden de digitale tech, maar lieten die in de schuif liggen omdat ze zo veel verdienden aan filmpjes verkopen, ontwikkelen en afdrukken.PeterZ(on) schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:31:
Als je jezelf niet 'disrupteert', dan zullen anderen dat wel doen...
Elon heeft ooit gezegd dat een volledig werkende FSD robotaxi die je Ubergewijs kan boeken zal kunnen rijden aan ca 10-15ct per km.
Daar kan je echt zelf geen auto meer voor kopen.
Maar... Tesla kan waarschijnlijk zelf onvoldoende van die voertuigen produceren, zodat ze FSD onder licentie zullen verkopen aan anderen. En die hebben dan de keuze...
Maar als het echt volop werkt, dan zullen er een pak minder auto's gekocht worden. Nadeel is dat er wel wat lege autos op de weg gaan zijn, en dat zal niet zo gunstig zijn voor de files...
Tsja, daar kan je helaas al stoppen met lezen.Tommie12 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 10:20:
Elon heeft ooit gezegd dat...
Als dat je informatiebron is, zou ik toch effe 2x nadenken over mijn keuzes in het leven.
Maar oké, als we er met de technologie van vandaag niet komen voor FSD, dan misschien wel binnen X jaar.
Lees dan dit ook maar eens.Slonzo schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 10:27:
[...]
Tsja, daar kan je helaas al stoppen met lezen.
Als dat je informatiebron is, zou ik toch effe 2x nadenken over mijn keuzes in het leven.
Maar oké, als we er met de technologie van vandaag niet komen voor FSD, dan misschien wel binnen X jaar.
https://ark-invest.com/ho...30939&utm_source=hs_email
Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic