PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Dit ligt volgens evdatabase ook (redelijk) dicht bij elkaar. De Volvo laadt met maximaal 600 km/u en de BMW met maximaal 540 km/u.PeterZ(on) schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 19:24:
[...]
Bij grote afstanden is het laden km/uur veel belangrijker dan de range, zeker als die range praktisch gelijk is.
Mogen we ook weten waarom je de Y en de EV6 eruit geflikkerd hebt?BrightSun schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 19:15:
Na het proefrijden in een Model Y, EV6, Ioniq 5, EX40 en iX1 gaat de keuze voor onze nieuwe (lease) auto tussen de laatste twee.
Ik heb ooit met de XC40 gereden, en toen was die duidelijk een pak minder goed dan de Y.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Tja, ergens moet je een compromis sluiten, dat vond ik ook.JT schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 17:22:
[...]
Ik zoek gewoon een auto zonder bekende grote mechanische of elektronische problemen. Die zijn er ook gewoon. Alleen de combi van mijn eisen, wensen, budget en de wensen van geen bekende veel voorkomende mechanische problemen lijkt problematisch. En áls ik dan al kies voor het risico, dan wil ik weten wat het mij kost als het wél fout gaat. En dat is nog niet voor alles bekend. Een ICCU ofzo wel, mocht die buiten garantie kapot gaan. Je vraagt gewoon wat een nieuwe kost. Maar voor een probleem waarvan de oorzaak niet bekend is, is dat anders.
Ik heb een onderscheid gemaakt tussen Elon op Twitter (kots), en Elon als aanjager van tech (SpaceX en Tesla
En als ik dan mijn wensenlijstje af ging, dan was de Y veruit de beste auto met weinig problemen en uitstekende efficientie en prestaties, en in een formaat wat bij mijn behoeftes past.
Dat is dan twee nul voor de Volvo.BrightSun schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 19:32:
[...]
Dit ligt volgens evdatabase ook (redelijk) dicht bij elkaar. De Volvo laadt met maximaal 600 km/u en de BMW met maximaal 540 km/u.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Inderdaad, theorie zou een motor zonder permanente magneten iets minder efficient zijn. Maar in de praktijk haalt BMW er heel mooie rendementen mee.flupp schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 19:24:
[...]
De perfecte wereld bestaat dus niet : die zijn toch minder efficiënt in de aandrijving zélf ?
De hoofdreden om permanente magneten te vermijden ligt overigens vooral in de voordelen qua onafhankelijkheid van zeldzame aardmetalen (Neodymium met name, waarvan de ontginning bijna een monopolie van China is geworden).
https://www.motortrend.co...ric-motor-tech-deep-dive/
Die pieksnelheden zeggen niks.PeterZ(on) schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 19:38:
[...]
Dat is dan twee nul voor de Volvo.Verder hangt het natuurlijk helemaal van voorkeuren af.
Hoe veel km komt er bij in 20 of 30 minuten, dat is het enige wat belangrijk is.
In de praktijk kijk ik naar de tijden van Bjorn op,de 1000km.
Alles tot 10h30 is redelijk. Alles wat onder de 10h gaat is echt goed, en betekent in de praktijk dat je amper een verschil hebt in reissnelheid met een ICE als je redelijke pauzes neemt.
Van de EV6 is de kofferbak voor onze situatie niet geschikt vanwege de sterk aflopende daklijn. Daarnaast was deze volgens de dealer alleen nog te bestellen in de 'goedkopere' uitvoeringen vanwege de facelift die later dit jaar komt.Tommie12 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 19:32:
[...]
Mogen we ook weten waarom je de Y en de EV6 eruit geflikkerd hebt?
Ik heb ooit met de XC40 gereden, en toen was die duidelijk een pak minder goed dan de Y.
Bij de Y deden de ruitenwissers op de automatische stand vrijwel niets toen het regende en toen het bijna droog was gingen ze als een idioot tekeer, we vonden hem minder comfortabel rijden en ook minder mooi. Ook heb ik lange benen en (schijnbaar?) relatief korte armen waardoor ik uit mijn stoel moest komen om de rechterkant van het touchscreen te bedienen. Ik snap na de proefrit overigens heel goed dat mensen er vol voor gaan, maar het is niet onze auto.
Ik heb het dan ook niet over pieksnelheden gehad, maar over hoeveel km je per uur kan bijladen of een gedeelte van dat uur.Tommie12 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 19:41:
[...]
Die pieksnelheden zeggen niks.
Hoe veel km komt er bij in 20 of 30 minuten, dat is het enige wat belangrijk is.
Ja, in de eerste 5 min gaat dat bij mijn auto aan meer dan 1000km/h.PeterZ(on) schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 19:48:
[...]
Ik heb het dan ook niet over pieksnelheden gehad, maar over hoeveel km je per uur kan bijladen of een gedeelte van dat uur.
So what.
Op een uur is zowat elke EV wel vol aan een snellader.
Die ruitenwissers werken intussen een pak beter, de zithouding is niet veranderd natuurlijk.BrightSun schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 19:44:
[...]
Van de EV6 is de kofferbak voor onze situatie niet geschikt vanwege de sterk aflopende daklijn. Daarnaast was deze volgens de dealer alleen nog te bestellen in de 'goedkopere' uitvoeringen vanwege de facelift die later dit jaar komt.
Bij de Y deden de ruitenwissers op de automatische stand vrijwel niets toen het regende en toen het bijna droog was gingen ze als een idioot tekeer, we vonden hem minder comfortabel rijden en ook minder mooi. Ook heb ik lange benen en (schijnbaar?) relatief korte armen waardoor ik uit mijn stoel moest komen om de rechterkant van het touchscreen te bedienen. Ik snap na de proefrit overigens heel goed dat mensen er vol voor gaan, maar het is niet onze auto.
Wat ik lastig vind om te vergelijken op basis van de lijst van Bjorn is dat de omstandigheden nogal verschillen.Tommie12 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 19:41:
[...]
In de praktijk kijk ik naar de tijden van Bjorn op,de 1000km.
Alles tot 10h30 is redelijk. Alles wat onder de 10h gaat is echt goed, en betekent in de praktijk dat je amper een verschil hebt in reissnelheid met een ICE als je redelijke pauzes neemt.
De Volvo XC40 heeft Bjorn na de aanpassingen aan de efficiëntie alleen nog getest als AWD. Dit heeft hij gedaan bij een gemiddelde temperatuur van -8 graden in december 2023. Minimum temperatuur was -14 en de maximum temperatuur 2 graden. De 1000 km legde hij in deze omstandigheden af in 10 uur en 55 minuten. Ik zou dus verwachten dat bij Nederlandse omstandigheden het een stuk gunstiger zou zijn.
De BMW iX1 heeft hij alleen getest als xDrive30. Dit heeft hij gedaan bij een gemiddelde temperatuur van 7 graden. Minimum temperatuur was 6 graden en de maximum temperatuur 8 graden. Over de 1000km deed hij 10 uur en 50 minuten.
Als ik af ga op de gegevens van Bjorn zou ik zeggen dat de Volvo toch wel een stuk verder zal komen, aangezien de omstandigheden bij de test minder gunstig waren, maar omdat ook de auto's zelf verschillen (eDrive20 vs xDrive30 en Single Motor Extended Range vs Twin Motor) weet ik ook niet zeker of ik die conclusie zomaar kan trekken.
Ik mag toch aannemen dat men bij de verschillende EV's de uitkomst van 10% tot 80% laden neemt en dat dan omrekent naar een uur laden om de afstand te kunnen vergelijken. Of zie ik dat verkeerd?Tommie12 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 19:50:
[...]
Ja, in de eerste 5 min gaat dat bij mijn auto aan meer dan 1000km/h.
So what.
Op een uur is zowat elke EV wel vol aan een snellader.
De EX40 draait in de basis als model al flink wat jaartjes mee. De iX1 vind ik veel frisser. Dat zou voor mij al genoeg reden zij om voor de iX1 te kiezen.BrightSun schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 19:15:
Na het proefrijden in een Model Y, EV6, Ioniq 5, EX40 en iX1 gaat de keuze voor onze nieuwe (lease) auto tussen de laatste twee.
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Ja dat is (uiteraard) hoe ev database het berekentPeterZ(on) schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 19:58:
[...]
Ik mag toch aannemen dat men bij de verschillende EV's de uitkomst van 10% tot 80% laden neemt en dat dan omrekent naar een uur laden om de afstand te kunnen vergelijken. Of zie ik dat verkeerd?
FTFYTommie12 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 19:32:
[...]
Ik heb ooit met de XC40 gereden, en toen was die duidelijk een vond ik die naar mijn zeer persoonlijke mening een pak minder goed dan de Y.
[ Voor 36% gewijzigd door JohanB op 23-03-2024 20:27 ]
Zo werken de ev database nummers niet. Zie ook hierbovenTommie12 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 19:41:
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door JohanB op 23-03-2024 20:26 ]
Nope, navi was tergend traag, verbruik was enorm, zetels waren mager en in stof, kofferruimte kleiner en de auto was toen duurder. Interieur was heel plastiekerig. (Ik reed toen zelf een V90, en het verschil was enorm.)JohanB schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 20:11:
[...]
Ja dat is (uiteraard) hoe ev database het berekent
[...]
FTFY
En wat ik zelf niet kon testen, laden ging volgens testers een heel pak trager.
Let wel, dit was de eerste versie van de Xc40 EV.
Op welke punten denk jij dat die Volvo beter scoorde?
Ik denk niet dat het veel gaat helpen in de discussie, want je lijkt je mening en verwachtingen als feiten te positioneren. maar zaken die mij een proefrit in een EX40 bevielen vs een Y:Tommie12 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 20:29:
[...]
Nope, navi was tergend traag, verbruik was enorm, zetels waren mager en in stof, kofferruimte kleiner en de auto was toen duurder. Interieur was heel plastiekerig. (Ik reed toen zelf een V90, en het verschil was enorm.)
En wat ik zelf niet kon testen, laden ging volgens testers een heel pak trager.
Let wel, dit was de eerste versie van de Xc40 EV.
Op welke punten denk jij dat die Volvo beter scoorde?
- werkende ruitenwissers
- betere looks
- fijner rijgedrag
- fijner ACC zonder raar remgedrag
- hogere zit
Je kan van Bjorn niet verwachten dat hij elke auto bij elke temperatuur gaat testen. In elk geval, het is een pak data, en op basis hiervan kan je idd verwachten dat de Volvo iets sneller zal zijn dan de BMW bij gelijke temperatuur, maar nooit onder de 10uur zal duiken tenzij de auto extreem gaat coldgaten.BrightSun schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 19:54:
[...]
Wat ik lastig vind om te vergelijken op basis van de lijst van Bjorn is dat de omstandigheden nogal verschillen.
De Volvo XC40 heeft Bjorn na de aanpassingen aan de efficiëntie alleen nog getest als AWD. Dit heeft hij gedaan bij een gemiddelde temperatuur van -8 graden in december 2023. Minimum temperatuur was -14 en de maximum temperatuur 2 graden. De 1000 km legde hij in deze omstandigheden af in 10 uur en 55 minuten. Ik zou dus verwachten dat bij Nederlandse omstandigheden het een stuk gunstiger zou zijn.
De BMW iX1 heeft hij alleen getest als xDrive30. Dit heeft hij gedaan bij een gemiddelde temperatuur van 7 graden. Minimum temperatuur was 6 graden en de maximum temperatuur 8 graden. Over de 1000km deed hij 10 uur en 50 minuten.
Als ik af ga op de gegevens van Bjorn zou ik zeggen dat de Volvo toch wel een stuk verder zal komen, aangezien de omstandigheden bij de test minder gunstig waren, maar omdat ook de auto's zelf verschillen (eDrive20 vs xDrive30 en Single Motor Extended Range vs Twin Motor) weet ik ook niet zeker of ik die conclusie zomaar kan trekken.
Ik vraag me bin EV database af hoe die aan hun gegevens komen.
Vergelijk de id4 pro 77 met de Y, en bereik en verbruik zouden hetzelfde zijn. De praktijk leert toch dat de Y een stuk zuiniger is en daardoor verder geraakt.
Zouden die gewoonWLTP vermenigvuldigen met 0,8 of zo en dat publiceren en daar dan de rest mee uit rekenen?
[ Voor 3% gewijzigd door Tommie12 op 23-03-2024 20:44 ]
Naar mijn mening en ervaring, als je ongeveer rond de 600km en rond de 200kW laden zit, dan is het een beetje gerommel in de marge, vaak voor je de pauze hebt genomen, is je auto alweer vol genoeg
Zelf, zou ik voor de BMW gaan tussen die auto's.
[ Voor 14% gewijzigd door Ecological op 23-03-2024 21:00 ]
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Nee, je kan dat niet verwachten. Maar het blijven interessante anecdotes van het type =1, waar je hooguit een paar algemene tendenzen kunt uit halen.Tommie12 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 20:43:
[...]
Je kan van Bjorn niet verwachten dat hij elke auto bij elke temperatuur gaat testen.
Niet erg geschikt om wagens te vergelijken, dat doen EV-database of zelfs WLTP veel beter!
Leg me dan eens uit waar EV datbase zijn gegevens haalt?Scientific schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 20:59:
[...]
Nee, je kan dat niet verwachten. Maar het blijven interessante anecdotes van het type =1, waar je hooguit een paar algemene tendenzen kunt uit halen.
Niet erg geschikt om wagens te vergelijken, dat doen EV-database of zelfs WLTP veel beter!
En hoe komt het dat bij testen waarbij ze met 5 auto’s op dezelfde dag rijden tot ze stil vallen sommige auto’s 10% onder WLTP zitten en andere 30%?
Geen idee waar ze bij EV-database de gegevens halen, ze beweren die (bij de meeste, maar niet alle) uit real-world data te halen. Maar ze blijken wel realistisch en consistent met wat andere bronnen vermelden.Tommie12 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 21:40:
[...]
Leg me dan eens uit waar EV datbase zijn gegevens haalt?
En hoe komt het dat bij testen waarbij ze met 5 auto’s op dezelfde dag rijden tot ze stil vallen sommige auto’s 10% onder WLTP zitten en andere 30%?
En dat je bij testen die niet aan dezelfde condities als WLTP gedaan worden, andere resultaten krijgt dan bij een WLTP test, dat lijkt me de logica zelve. Net zoals EPA testen alleen voorspellen wat het verbruik bij EPA condities is. Maar het zijn tenminste gestandaardiseerde testen.
Het is an sich eenvoudig: het verbruik van een EV (en van een ICE) varieert volgens de rijomstandigheden. Als je wil vergelijken moet je dus vergelijken bij identieke omstandigheden. Elke andere vergelijking is anekdotisch/onwetenschappelijk.
Björn is een sympathieke gast, maar een ritje met EV X op een willekeurig moment vergelijken met een min of meer identiek ritje op een ander willekeurig moment van EV Y (met verschillende omstandigheden van temperatuur, windrichting, windsnelheid, verkeersomstandigheden enzovoort), dat levert weliswaar een fijne video op, maar de data zijn wetenschappelijk gezien niet erg waardevol.
Mijn Kia E Soul 64kwh staat op maximale regeneratie.SpongeRob schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 18:16:
[...]
Coasten houdt in dat je afremt door middel van wrijving, dus je laat het ga-pedaal los en recupereert niet.
Wil je afremmen van 50 naar 30 km/h laat je bijvoorbeeld een aantal honderd meter voordat je 30 wilt rijden het gas los en ga je dus coasten. Wanneer je dan 30 km/h rijdt, heb je alleen maar snelheid verloren door de wrijving van de aandrijflijn en de luchtweerstand. Op die manier heb je dan veruit het meest zuinig gereden, maar niet élke EV kan 100% coasten geloof ik. Mijn Ioniq classic kan ik met de flippers achter het stuur meer of minder laten regenererenen dan betekent nul regeneratie ook echt dat het heel lang duurt voordat je afgeremd bent van je aangehaalde 50 naar 30 km/h.
Dat zou dan ook wel veel gefrustreerde bumperklevers opleveren achter je, dus daarom wordt er ook gezegd dat het in druk verkeer niet ideaal is om te doen.
Vroeger reed ik altijd standaard met nul regeneratie, maar sinds ik in bergachtig gebied woon heb ik 'm op de tweede stand staan en is de snelheid bij afdalingen beter vast te houden zonder het rempedaal te hoeven bedienen.
Ik reed afgelopen week al op 500+km.
In lente zomer rij ik 520-550 km maar heb uitschieters van 570 km.
In bergachtig gebied is t handiger om wanneer je bergafwaarts gaat de regeneratie zo te veranderen dat die niet afremt, maar dat heb je bijna niet in Nederland
Björn test de auto's wel tot in het extreme en dan beginnen ook dingen als cold gate of rapid gate op te vallen. Toyota heeft zich toen zijn test van de Bz4x wel aangetrokken volgens mij, die kwam er in de eerst test niet heel goed vanaf met de limiet op het aantal keer snelladen. Het is idd niet heel wetenschappelijk, maar wel heel richtinggevend wat ie doet.Scientific schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 21:54:
[...]
Geen idee waar ze bij EV-database de gegevens halen, ze beweren die (bij de meeste, maar niet alle) uit real-world data te halen. Maar ze blijken wel realistisch en consistent met wat andere bronnen vermelden.
En dat je bij testen die niet aan dezelfde condities als WLTP gedaan worden, andere resultaten krijgt dan bij een WLTP test, dat lijkt me de logica zelve. Net zoals EPA testen alleen voorspellen wat het verbruik bij EPA condities is. Maar het zijn tenminste gestandaardiseerde testen.
Het is an sich eenvoudig: het verbruik van een EV (en van een ICE) varieert volgens de rijomstandigheden. Als je wil vergelijken moet je dus vergelijken bij identieke omstandigheden. Elke andere vergelijking is anekdotisch/onwetenschappelijk.
Björn is een sympathieke gast, maar een ritje met EV X op een willekeurig moment vergelijken met een min of meer identiek ritje op een ander willekeurig moment van EV Y (met verschillende omstandigheden van temperatuur, windrichting, windsnelheid, verkeersomstandigheden enzovoort), dat levert weliswaar een fijne video op, maar de data zijn wetenschappelijk gezien niet erg waardevol.
Voor de 1000km test zijn er wat variabelen, dat betwist niemand.Scientific schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 21:54:
[...]
Geen idee waar ze bij EV-database de gegevens halen, ze beweren die (bij de meeste, maar niet alle) uit real-world data te halen. Maar ze blijken wel realistisch en consistent met wat andere bronnen vermelden.
Zijn range testen bij 90 en 120 zijn beter gestandardiseerd.
Ik ben het met je eens dat dit onvoldoende zou zijn om er een doctoraat over te schrijven, maar zijn data weg zetten als totaal anecdotisch is dan weer anders.
Ik blijf toch op mijn honger zitten over de data van EV database. Als het zou komen uit real live date, hoe kunnen ze nu dan al data hebben van de Polestar en 4 bv. Die rijdt nog niet rond bij mijn weten. Hetzelfde voor de Q6.
Wetenschap begint bij het transparant maken van je meetmethode, dat zou je gezien je nick toch ook moeten weten.
Dus, zo lang EV database dat niet publiceert beschouw ik ze in elk geval als onbetrouwbaar en ingeschat.
Dit is echt onvoldoende: The EV Database aims to gather as much real-world data as possible. A lot of information in the car industry is often not applicable in practice, as these are often based on theoretical data gathered in laboratories. To avoid misunderstandings, the EV Database shows the official data in addition to the real-world data.
Veel te veel ‘often’, ‘aims to’, ‘as mossible’….
[ Voor 9% gewijzigd door Tommie12 op 24-03-2024 08:30 ]
EV-database is niet transparant, daar heb je gelijk in, maar hun « real world » gegevens blijken wel dicht bij de cijfers te zitten die je in de praktijk zal vaststellen.Tommie12 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 08:28:
[...]
Voor de 1000km test zijn er wat variabelen, dat betwist niemand.
Zijn range testen bij 90 en 120 zijn beter gestandardiseerd.
Ik ben het met je eens dat dit onvoldoende zou zijn om er een doctoraat over te schrijven, maar zijn data weg zetten als totaal anecdotisch is dan weer anders.
Ik blijf toch op mijn honger zitten over de data van EV database. Als het zou komen uit real live date, hoe kunnen ze nu dan al data hebben van de Polestar en 4 bv. Die rijdt nog niet rond bij mijn weten. Hetzelfde voor de Q6.
Wetenschap begint bij het transparant maken van je meetmethode, dat zou je gezien je nick toch ook moeten weten.
Dus, zo lang EV database dat niet publiceert beschouw ik ze in elk geval als onbetrouwbaar en ingeschat.
Dit is echt onvoldoende: The EV Database aims to gather as much real-world data as possible. A lot of information in the car industry is often not applicable in practice, as these are often based on theoretical data gathered in laboratories. To avoid misunderstandings, the EV Database shows the official data in addition to the real-world data.
Veel te veel ‘often’, ‘aims to’, ‘as mossible’….
Björn is gewoon een gast die een leuke video maakt van een ritje dat hij maakt met een willekeurige uitvoering van een willekeurige auto die hij huurt op een willekeurige dag. Dat levert leuke anecdotes op en wat verbruik betreft wat data van het type n=1. Ik zou echt niet weten hoe je daar meer informatie over verbruik uithaalt dan enkele vage algemene tendenzen zoals dat een Tesla flink zuiniger is dan een Audi, maar we hadden “Björn” niet nodig om dat te weten.
Het * (met “geschatte gegevens”) bij die modellen slaan we gelijk ook maar over? Daar doen ze denk ik iets als jij aangeeft idd. Een soort merk gebaseerde verhoudingen op basis van een modelTommie12 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 08:28:
[...]
Zou inderdaad behulpzaam zijn als ze de bron beter geven. Tot die tijd blijkt dit voor veel mensen heel goed te kloppen en dus het meest vergelijkbare wat er momenteel is te krijgen, samen met wat standaard abrp nummers
Kan zijn voor sommige auto’s. Maar als je de gegevens van de Id4 vergelijkt met de Y, dan zouden ze volgens EV database nogal gelijk moeten presteren wat beteeft verbruik en range, en dat is niet zo. De Y komt altijd verder en is beter bruikbaar bij koude temperaturen.JohanB schreef op zondag 24 maart 2024 @ 10:47:
[...]
Het * (met “geschatte gegevens”) bij die modellen slaan we gelijk ook maar over? Daar doen ze denk ik iets als jij aangeeft idd. Een soort merk gebaseerde verhoudingen op basis van een model
Zou inderdaad behulpzaam zijn als ze de bron beter geven. Tot die tijd blijkt dit voor veel mensen heel goed te kloppen en dus het meest vergelijkbare wat er momenteel is te krijgen, samen met wat standaard abrp nummers
Het argument dat EV database ‘wetenschappelijker’ is verwijs ik hiermee ook naar de prullenmand.
Maar de buitenwereld is geen rollerbank... Ik vind dat Björn heel transparant is over de omstandigheden (temperatuur, wind, etc.) en vanuit zijn ervaring commentaar geeft over de impact op bereik en laadsnelheid. Ook heeft hij met een aantal auto's dezelfde 1000km challenge gedaan in zomer én winter, waardoor je ook een idee krijgt. Oftewel, het 'real world' aspect van zijn video's vind ik voor de praktijk meer waard.Scientific schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 21:54:
[...]
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
Ik had eerder al stiekem gekeken omdat ik het een moeilijke keuze vind, maar de Y valt sowieso buiten budget.Tommie12 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 19:38:
[...]
Tja, ergens moet je een compromis sluiten, dat vond ik ook.
Ik heb een onderscheid gemaakt tussen Elon op Twitter (kots), en Elon als aanjager van tech (SpaceX en Tesla).
En als ik dan mijn wensenlijstje af ging, dan was de Y veruit de beste auto met weinig problemen en uitstekende efficientie en prestaties, en in een formaat wat bij mijn behoeftes past.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
EV-database geeft voor de id4 een range op van 215-450 en voor de Y 250 - 510 km. Voor de id4 gaat het trouwens om geschatte cijfers staat er, voor de Y gebaseerd op real life data.Tommie12 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 11:33:
[...]
Kan zijn voor sommige auto’s. Maar als je de gegevens van de Id4 vergelijkt met de Y, dan zouden ze volgens EV database nogal gelijk moeten presteren wat beteeft verbruik en range, en dat is niet zo. De Y komt altijd verder en is beter bruikbaar bij koude temperaturen.
Het argument dat EV database ‘wetenschappelijker’ is verwijs ik hiermee ook naar de prullenmand.
Dus waar baseer jij je eigenlijk op als je beweert dat “ze volgens EV-database nogal gelijk zouden moeten presteren”?
Er is toch ook nergens gezegd dat EV database “wetenschappelijker” is toch? Of vergis ik me? Alleen dat de testen van Bjorn dat niet heel erg zijn. En dat EV database vaak erg goed blijkt, maar nergens dat het daarom wetenschappelijker isTommie12 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 11:33:
[...]
Kan zijn voor sommige auto’s. Maar als je de gegevens van de Id4 vergelijkt met de Y, dan zouden ze volgens EV database nogal gelijk moeten presteren wat beteeft verbruik en range, en dat is niet zo. De Y komt altijd verder en is beter bruikbaar bij koude temperaturen.
Daarnaast heeft TB de Pro 77 helaas nooit getest, dus daar kunnen we het niet vergelijken.
Heb je iets van andere testen die dit wel bewijzen? Ik kan zo snel even geen test tussen die twee vinden in vergelijkbare condities
Edit: ABRP komt op:
VW ID.4 Pro 77: 188 Wh/km bij 110
Model Y LR: 182 Wh/km bij 110
Dus wel iets verschil maar ook niet enorm (zo’n 12 km)
[ Voor 10% gewijzigd door JohanB op 24-03-2024 13:19 ]
Lijkt mij ook maar beperkt nuttig, de verbruikscijfers zijn weinig consistent, gaan soms alle kanten op. Je hebt weinig info over de auto (opties/banden/rijstijl). Bovendien zijn het vooral Duitse chauffeurs, dus er wordt vaak veel te hard gereden.GekkeRipper schreef op zondag 24 maart 2024 @ 13:35:
Check gewoon Spritmonitor voor werkelijk verbruik. https://www.spritmonitor.de/en/search.html
Ik rijd met mijn i4 bvb aan een lange termijn gemiddelde van 16.7 kWh/100km. Terwijl ik in principe altijd Vmax+3 rijd. Daarmee ben ik zowat de allerzuinigste volgens spritmonitor. Conclusie: het is niet de gemiddelde chauffeur die spritmonitor van data voorziet!!
Wat waren de minpunten die je tegengekomen bent van de Toyota Bz4x als ik vragen mag ?JT schreef op zondag 24 maart 2024 @ 12:42:
[...]
Ik had eerder al stiekem gekeken omdat ik het een moeilijke keuze vind, maar de Y valt sowieso buiten budget.
Ook even gecheckt en helemaal mee eens.Scientific schreef op zondag 24 maart 2024 @ 14:17:
[...]
Conclusie: het is niet de gemiddelde chauffeur die spritmonitor van data voorziet!!
Taycan: ok er staan maar 6 Taycans op, maar verbruik ligt gemiddeld op 29.8kWh/100km, terwijl ik 24-25 doe in de winter (met stevig doorrijden). Over het jaar moet dat wel zakken naar 22-23.
Polestar: gemiddeld 25 kWh/100km, terwijl ik rond hetzelfde zit over het jaar en plat gezegd gewoon hard rij en vaak vol accelereer.
Wellicht rijden we in Nederland gewoon wat zuiniger door onze snelheidslimieten en drukte.
Dat zou goed kunnen. Ergens wel terecht om dat mee te nemen natuurlijk. Dat is uiteindelijk wat het je kost.GekkeRipper schreef op zondag 24 maart 2024 @ 14:47:
Ik denk dat Spritmonitor inclusief laadverliezen is. Men kijkt dus niet naar de boordcomputer van de auto. Dat scheelt natuurlijk wel.
Persoonlijk voor ons bovenkant budget (niet de enige reden natuurlijk om iets af te wijzen), geen flippers voor regeneratie en uberhaupt geen goed bruikbare one pedal driving en tijdens het lezen van reviews las ik dat de range kennelijk een flinke klap oplevert bij gebruik airco/verwarming, dat is iets wat ik nog even uit wil diepen. Want ik ben er toch nog een keer naar gaan kijken vanwege de 10 jaar/200.000km garantie. Volgens mij vergeet ik nog iets anders waarom. Maar ik heb deze toch nog een keer in onderzoekPaulC schreef op zondag 24 maart 2024 @ 14:25:
[...]
Wat waren de minpunten die je tegengekomen bent van de Toyota Bz4x als ik vragen mag ?
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Het is mij (als rijder van een BMW EV) een compleet raadsel waarom je zoiets zou willen als “flippers voor regeneratie”. Ik heb die dingen niet en ik zou niet weten waarom ik ze in hemelsnaam nodig zou hebben. Wie vindt dat eigenlijk uit, dat je extra bedieningsknoppen nodig zou hebben voor een EV???JT schreef op zondag 24 maart 2024 @ 14:53:
[...]
Persoonlijk voor ons bovenkant budget (niet de enige reden natuurlijk om iets af te wijzen), geen flippers voor regeneratie
Zou verklaren waarom het alle kanten opgaat, want laadverliezen hangen sterk af van vermogen waarmee je laadt en of het AC of DC is en zelfs eventueel de weersomstandigheden…!GekkeRipper schreef op zondag 24 maart 2024 @ 14:47:
Ik denk dat Spritmonitor inclusief laadverliezen is. Men kijkt dus niet naar de boordcomputer van de auto. Dat scheelt natuurlijk wel. En in Duitsland worden over het algemeen langere afstanden met hogere snelheden gereden.
Gemiddelde BMW rijder is dan ook Vmax+30, dus wat dat betreft klopt het wel dat je tot de allerzuinigsten behoort.Scientific schreef op zondag 24 maart 2024 @ 14:17:
[...]
Lijkt mij ook maar beperkt nuttig, de verbruikscijfers zijn weinig consistent, gaan soms alle kanten op. Je hebt weinig info over de auto (opties/banden/rijstijl). Bovendien zijn het vooral Duitse chauffeurs, dus er wordt vaak veel te hard gereden.
Ik rijd met mijn i4 bvb aan een lange termijn gemiddelde van 16.7 kWh/100km. Terwijl ik in principe altijd Vmax+3 rijd. Daarmee ben ik zowat de allerzuinigste volgens spritmonitor. Conclusie: het is niet de gemiddelde chauffeur die spritmonitor van data voorziet!!
Het is geen harde eis en we kunnen eindeloos discussieren of beredenen waarom wel of niet. Maar ik heb het gehad in een Ioniq Electric in de lease en ik vond dat het rijden interessant maken in combinatie met one pedal. Je hebt het niet nodig. Net zoals je muziek niet nodig hebt om te autorijden. Of een panoramadak. Toch kun je het op auto's krijgen. Heeft alles te maken met persoonlijke voorkeur.Scientific schreef op zondag 24 maart 2024 @ 15:00:
[...]
Het is mij (als rijder van een BMW EV) een compleet raadsel waarom je zoiets zou willen als “flippers voor regeneratie”. Ik heb die dingen niet en ik zou niet weten waarom ik ze in hemelsnaam nodig zou hebben. Wie vindt dat eigenlijk uit, dat je extra bedieningsknoppen nodig zou hebben voor een EV???
Ecodan warmtepomp
Als de opvolger van mijn Ioniq geen "flippers" heeft dan hoef ik hem niet. Ik wil zelf uitmaken of ik al dan niet wil regenereren en laat dat niet aan een fabrikant over. Smaken verschillen nu eenmaal.Scientific schreef op zondag 24 maart 2024 @ 15:00:
[...]
Het is mij (als rijder van een BMW EV) een compleet raadsel waarom je zoiets zou willen als “flippers voor regeneratie”. Ik heb die dingen niet en ik zou niet weten waarom ik ze in hemelsnaam nodig zou hebben. Wie vindt dat eigenlijk uit, dat je extra bedieningsknoppen nodig zou hebben voor een EV???
Wat een waardeloze cliché-opmerking, maar hier heb je er een andere: er wordt in mijn ervaring het vaakst te snel gereden met bvb Audi’s, Volvo’s en zelfs Skoda’s. En met kleine BMWs inderdaad, waar grote kinderen in rijden 🙂.mitsumark schreef op zondag 24 maart 2024 @ 15:05:
[...]
Gemiddelde BMW rijder is dan ook Vmax+30, dus wat dat betreft klopt het wel dat je tot de allerzuinigsten behoort.
Er is toch iets mis met een dergelijke auto: je wil toch zelf niet bezig zijn met “regenereren of niet”?PeterZ(on) schreef op zondag 24 maart 2024 @ 15:12:
[...]
Als de opvolger van mijn Ioniq geen "flippers" heeft dan hoef ik hem niet. Ik wil zelf uitmaken of ik al dan niet wil regenereren en laat dat niet aan een fabrikant over. Smaken verschillen nu eenmaal.
Rijden is de controle hebben over snelheid en traject, het is aan de auto om uit te zoeken hoe hij het best de door jou gekozen snelheid aanhoudt. En hopelijk gaat de auto daarbij zoveel mogelijk recupereren in plaats van de fysieke remmen te gebruiken.
Geen wonder dat sommige mensen niet aan een elektrische auto willen: sommige fabrikanten hebben het niet begrepen.
Ik denk dat jij een oordeel vormt zonder te weten waarover je spreekt, iets van klok en klepelScientific schreef op zondag 24 maart 2024 @ 15:24:
[...]
Er is toch iets mis met een dergelijke auto: je wil toch zelf niet bezig zijn met “regenereren of niet”?
Rijden is de controle hebben over snelheid en traject, het is aan de auto om uit te zoeken hoe hij het best de door jou gekozen snelheid aanhoudt. En hopelijk gaat de auto daarbij zoveel mogelijk recupereren in plaats van de fysieke remmen te gebruiken.
Geen wonder dat sommige mensen niet aan een elektrische auto willen: sommige fabrikanten hebben het niet begrepen.
Luisteren en leren is mijn boodschap in plaats van zo van leer te trekken
Ervaring en statistiek zijn dan weer twee verschillende dingen.Scientific schreef op zondag 24 maart 2024 @ 15:21:
[...]
Wat een waardeloze cliché-opmerking, maar hier heb je er een andere: er wordt in mijn ervaring het vaakst te snel gereden met bvb Audi’s, Volvo’s en zelfs Skoda’s. En met kleine BMWs inderdaad, waar grote kinderen in rijden 🙂.
Volgens CBS vormden in 2017 Audi, BMW, Landrover en Volvo de top 4 met een snelheidsovertreding.
Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.
Klopt wel aardig met mijn ervaring dus 🙂.DrBOB101 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 15:32:
[...]
Ervaring en statistiek zijn dan weer twee verschillende dingen.
Volgens CBS vormden in 2017 Audi, BMW, Landrover en Volvo de top 4 met een snelheidsovertreding.
Wat er te leren valt ontgaat me inderdaad: ik zie echt niet in waarom je “flippers” in een auto zou willen. Ik denk dat fabrikanten op termijn ook wel zullen inzien dat het zonder kan.bruneelm schreef op zondag 24 maart 2024 @ 15:27:
[...]
Ik denk dat jij een oordeel vormt zonder te weten waarover je spreekt, iets van klok en klepel
Luisteren en leren is mijn boodschap in plaats van zo van leer te trekken
Natuurlijk kun je bij een vooraf, door jouwzelf of de fabrikant, ingestelde permanent zwaarste recuperatie zelf met het stroompedaal het afremmen regelen.Scientific schreef op zondag 24 maart 2024 @ 15:44:
[...]
Wat er te leren valt ontgaat me inderdaad: ik zie echt niet in waarom je “flippers” in een auto zou willen. Ik denk dat fabrikanten op termijn ook wel zullen inzien dat het zonder kan.
Echter heb ik nu in mijn 2e EV weer die 'flippers', en ik zou ze (ook) niet meer willen missen.
Er zijn omstandigheden waarbij ik wel degelijk zelf het afremmen op de motor wil be-invloeden, misschien omdat ik daaraan gewend geraakt ben?
Misschien is mijn gewoonte om ruim te anticiperen daaraan mede debet, ik heb zwaar/hoog/breed en lang transport gedaan toen ik nog werkte, en dan rem je liever zo weinig mogelijk.
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Ik snap het dus niet: als je niet wil afremmen, dan rem je toch niet af? Wat heeft regeneratie daarmee te maken? Regeneratie is gewoon een vorm van afremmen. Of dat nu via het gaspedaal of het rempedaal gebeurt, zou er niet moeten toedoen toch?Peter-036 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 15:56:
[...]
Natuurlijk kun je bij een vooraf, door jouwzelf of de fabrikant, ingestelde permanent zwaarste recuperatie zelf met het stroompedaal het afremmen regelen.
Echter heb ik nu in mijn 2e EV weer die 'flippers', en ik zou ze (ook) niet meer willen missen.
Er zijn omstandigheden waarbij ik wel degelijk zelf het afremmen op de motor wil be-invloeden, misschien omdat ik daaraan gewend geraakt ben?
Misschien is mijn gewoonte om ruim te anticiperen daaraan mede debet, ik heb zwaar/hoog/breed en lang transport gedaan toen ik nog werkte, en dan rem je liever zo weinig mogelijk.
Rijd misschien eens in een BMW EV, dan zal je zien dat het eenvoudiger kan, zonder flippers.
Het blijft natuurlijk voorkeur, maar in zwaar transport is het ook wel logisch. Het kost met die diesel motoren enorm veen geld als je de hele tijd afremt. Meer diesel verbruiken en je bent langer onder weg omdat je weer op snelheid moet komen. Daarnaast als je de remmen gebruikt slijten ze sneller, dus meer kosten, en in het ergste geval doen je remmen het niet meer omdat je ze teveel gebruikt.Peter-036 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 15:56:
[...]
Laat nu dat alles, behalve verbruik, niet van toepassing zijn op een EV net one pedal driving en recuperatie. En het verbruik is ook minder een probleem. Dat wil zeggen: je anticipeert in een EV ook gewoon en in plaats van de flipper te gebruiken, gebruik je jouw voet om langzamer of sneller een bepaalde snelheid te gaan rijden.
De flipper is hoe dan ook niet nodig bij een BEV. Maar iedereen mag uiteraard zelf beslissen wat die fijner vind.
*Edit* anticiperen is in ieder geval niet waarom je het niet wilt. Mogelijk afkeer voor het onbekende, onbekend zijn met de alternatieven of gewoonweg willen blijven bij wat je gewend bent wel. Zou kunnen, is niets mis mee. Vooral lekker blijven rijden wat je wilt, zolang het aangeboden blijft worden kan dat prima
[ Voor 12% gewijzigd door Caelorum op 24-03-2024 16:08 ]
Ik gok zomaar dat Peter-036 vast wel eens in een ICE heeft gereden, het principe van alleen remmen met het rempedaal prima kent en gewoon een bewuste keuze op basis van persoonlijke voorkeur heeft gemaakt.Scientific schreef op zondag 24 maart 2024 @ 16:03:
[...]
Rijd misschien eens in een BMW EV, dan zal je zien dat het eenvoudiger kan, zonder flippers.
Ik zie nu de tweede keer dit argument aangehaald worden. Daarbij ga ik je de vraag stellen: is alles wat op jouw auto zit strikt noodzakelijk om de auto veilig te kunnen bedienen op de weg? Of zitten er ook zaken op die jouw voorkeur hebben omdat je het prettig vindt?Caelorum schreef op zondag 24 maart 2024 @ 16:05:
[...]
De flipper is hoe dan ook niet nodig bij een BEV. Maar iedereen mag uiteraard zelf beslissen wat die fijner vind.
Het is niks meer of minder dan het uitkiezen van de maximale remkracht op basis van regeneratie bij het volledig lossen van je pedaal bij one pedal driving. Met als bijkomend gevolg hoe gevoelig je pedaal is in het doseren van de afremming. En als je van one pedal driving houdt, dan kan het zijn dat je het fijn vindt om dit te betrekken in de bediening.
Ecodan warmtepomp
Tja, ik vind die bakken juist veel teveel zelf bedenken en het daarbij altijd net iets anders te doen dan wat ik wil. Leuk als jij dat wel fijn vind, maar meningen verschillen nu eenmaal.Scientific schreef op zondag 24 maart 2024 @ 16:03:
[...]
Ik snap het dus niet: als je niet wil afremmen, dan rem je toch niet af? Wat heeft regeneratie daarmee te maken? Regeneratie is gewoon een vorm van afremmen. Of dat nu via het gaspedaal of het rempedaal gebeurt, zou er niet moeten toedoen toch?
Zo vind ik ACC ook maar zelden fijn rijden, want soms wil ik net wat meer afstand hebben en soms juist wat minder. En dat weet die natuurlijk niet. Zo vind ik die flippers ook veel fijner rijden want dan kan ik die bak ten minste vertellen wat ik echt wil dat ie doet ipv dat ie het beter denkt te weten
En dat is maar goed ook, want daardoor rijdt er van alles op de weg en heb je ook veel keuze tussen wat je wel en niet fijn vindt.
[removed]
Ik begrijp om te beginnen al niet waarom men het verschil maakt in de bediening van een auto, tussen regeneratie en afremmen. Je wil toch niet “regenereren” als je rijdt, je wil afremmen (of niet…).JT schreef op zondag 24 maart 2024 @ 16:21:
[...]
Ik gok zomaar dat Peter-036 vast wel eens in een ICE heeft gereden, het principe van alleen remmen met het rempedaal prima kent en gewoon een bewuste keuze op basis van persoonlijke voorkeur heeft gemaakt.
[...]
Ik zie nu de tweede keer dit argument aangehaald worden. Daarbij ga ik je de vraag stellen: is alles wat op jouw auto zit strikt noodzakelijk om de auto veilig te kunnen bedienen op de weg? Of zitten er ook zaken op die jouw voorkeur hebben omdat je het prettig vindt?
Het is niks meer of minder dan het uitkiezen van de maximale remkracht op basis van regeneratie bij het volledig lossen van je pedaal bij one pedal driving. Met als bijkomend gevolg hoe gevoelig je pedaal is in het doseren van de afremming. En als je van one pedal driving houdt, dan kan het zijn dat je het fijn vindt om dit te betrekken in de bediening.
Waarom dan ook geen flippers om de mate van acceleratie te beïnvloeden?
Het blijft een eigenaardig idee, dat het EV autorijden nodeloos complex maakt.
Ik keek hier in de algemene tabel. Zowel de id4 als de YLR staan er in met 435 km.JohanB schreef op zondag 24 maart 2024 @ 13:11:
[...]
Er is toch ook nergens gezegd dat EV database “wetenschappelijker” is toch? Of vergis ik me? Alleen dat de testen van Bjorn dat niet heel erg zijn. En dat EV database vaak erg goed blijkt, maar nergens dat het daarom wetenschappelijker is
Daarnaast heeft TB de Pro 77 helaas nooit getest, dus daar kunnen we het niet vergelijken.
Heb je iets van andere testen die dit wel bewijzen? Ik kan zo snel even geen test tussen die twee vinden in vergelijkbare condities
Edit: ABRP komt op:
VW ID.4 Pro 77: 188 Wh/km bij 110
Model Y LR: 182 Wh/km bij 110
Dus wel iets verschil maar ook niet enorm (zo’n 12 km)
/f/image/XIh5ULcVJrHJTByPe4xKYDMr.png?f=fotoalbum_large)
Voor ons valt de basisversie hier in .be misschien net juist binnen budgetJT schreef op zondag 24 maart 2024 @ 14:53:
[...]
Persoonlijk voor ons bovenkant budget (niet de enige reden natuurlijk om iets af te wijzen), geen flippers voor regeneratie en uberhaupt geen goed bruikbare one pedal driving en tijdens het lezen van reviews las ik dat de range kennelijk een flinke klap oplevert bij gebruik airco/verwarming, dat is iets wat ik nog even uit wil diepen. Want ik ben er toch nog een keer naar gaan kijken vanwege de 10 jaar/200.000km garantie. Volgens mij vergeet ik nog iets anders waarom. Maar ik heb deze toch nog een keer in onderzoekDan wordt de vraag of het voor ons 8000 euro meer waard is ten opzichte van de e-Niro.
<40k = 5k Vlaamse subsidie
De nieuwe ID4 is ook wat beter dan de oude, even vergelijken met EV database archive.Tommie12 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 16:34:
[...]
Ik keek hier in de algemene tabel. Zowel de id4 als de YLR staan er in met 435 km.
[Afbeelding]
https://ev-database.org/car/1273/Volkswagen-ID4-1st
En dat is de spijker op zijn kop. Jij begrijpt het niet wat totaal niet erg is maar daarna poneer je jouw mening als zijnde feiten met o.a.;Scientific schreef op zondag 24 maart 2024 @ 16:33:
Ik begrijp om te beginnen al niet waarom men het verschil maakt in de bediening van een auto, tussen regeneratie en afremmen. Je wil toch niet “regenereren” als je rijdt, je wil afremmen (of niet…).
Ja, dat wil ik wel. En nee er is niets mis met een dergelijke auto naar mijn mening. Dat jij dat VINDT, wil niet zeggen dat het dan ook zo is.Scientific schreef op zondag 24 maart 2024 @ 15:24:
Er is toch iets mis met een dergelijke auto: je wil toch zelf niet bezig zijn met “regenereren of niet”?
Ieder zijn meug.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Ik wil het kunnen beïnvloeden...............punt!RichieB schreef op zondag 24 maart 2024 @ 17:43:
@Zjanzjak Maar leg dan eens uit waarom je het regenereren wil kunnen beïnvloeden? Wat levert je dat als bestuurder op? Ik snap het ook oprecht niet.
Het waarom is aan eenieder zelf, dit is mijn keuze en ik ben niet heel geinteresseerd in waarom iemand het anders wil. Mijn beweegredenen heb ik een paar berichten terug al toegelicht.
Maak je keuzes, en leef daarmee.
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Het blijft bizar.Peter-036 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 17:52:
[...]
Ik wil het kunnen beïnvloeden...............punt!
Het waarom is aan eenieder zelf, dit is mijn keuze en ik ben niet heel geinteresseerd in waarom iemand het anders wil. Mijn beweegredenen heb ik een paar berichten terug al toegelicht.
Maak je keuzes, en leef daarmee.
Dus rijden is niet meer gas geven of remmen, maar: gas geven of remmen of "remmen en al of niet een beetje veel of weinig recupereren"?
Als je dat vooruitgang wil noemen, waarom niet. Maar je snapt toch wel dat het een onnodige functie betreft die het autorijden onnodig complex maakt - en de auto wellicht niet zo efficiënt, want je moet zelf bedenken of je beter mechanisch remt of vertraagt door de kinetische energie in elektriciteit om te zetten?
Een voorbeeldje. Als ik hier in Spanje of elders in de bergen naar beneden rij kan ik de mate van afremmen bepalen door de flippers. In een schakelauto kies je de juiste versnelling en bij een automaat moet je steeds je remmen gebruiken. Ik kan dus relaxt mijn voet van het gas/rempedaal halen, ik wil dit gemak dus gewoon nooit meer missen.RichieB schreef op zondag 24 maart 2024 @ 17:43:
@Zjanzjak Maar leg dan eens uit waarom je het regenereren wil kunnen beïnvloeden? Wat levert je dat als bestuurder op? Ik snap het ook oprecht niet.
Bijna elke EV doet dat, zelf bepalen of remmen via regeneratie gaat of via de frictierem, behalve Tesla.Scientific schreef op zondag 24 maart 2024 @ 18:13:
[...]
want je moet zelf bedenken of je beter mechanisch remt of vertraagt door de kinetische energie in elektriciteit om te zetten?
Tunnel inrijden recuperatie minimaal om lekker veel gratis gang mee te nemen de weg omhoog.
De Tesla houd zich lekker aan de snelheid en remt dus af bij de tunnel inrijden om vervolgens weer vol gas naar boven te moeten om weer naar de gewenste snelheid te komen. Idem met invoegen, je ziet het al van mijlenver aankomen als je zelf niet naar links kan maar wel iemand invoegt regenereer ik met de flippers om wat ruimte te maken en ik heb dus geen pedalen nodig.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
En flippers gebruiken is relaxter dan pedalen gebruikenGeeMoney schreef op zondag 24 maart 2024 @ 18:22:
Inderdaad, ook ik gebruik het regelmatig.
Tunnel inrijden recuperatie minimaal om lekker veel gratis gang mee te nemen de weg omhoog.
De Tesla houd zich lekker aan de snelheid en remt dus af bij de tunnel inrijden om vervolgens weer vol gas naar boven te moeten om weer naar de gewenste snelheid te komen. Idem met invoegen, je ziet het al van mijlenver aankomen als je zelf niet naar links kan maar wel iemand invoegt regenereer ik met de flippers om wat ruimte te maken en ik heb dus geen pedalen nodig.
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Ik rij een model 3, meer spartaans kan je hem niet krijgen denk ik.JT schreef op zondag 24 maart 2024 @ 16:21:
[...]
Ik zie nu de tweede keer dit argument aangehaald worden. Daarbij ga ik je de vraag stellen: is alles wat op jouw auto zit strikt noodzakelijk om de auto veilig te kunnen bedienen op de weg? Of zitten er ook zaken op die jouw voorkeur hebben omdat je het prettig vindt?[...]
En misschien heb je mijn tweede zin niet gelezen of de laatste alinea. Ook prima, maar dan heb je toch echt een verkeerd beeld van mijn mening.
En ik wil geen flippers bedienen, alles gaat rustig met 1 voet.GeeMoney schreef op zondag 24 maart 2024 @ 18:22:
Ik kan perfect aan dezelfde snelheid blijven rijden, vertragen, harder vertragen, en dan direct terug versnellen. Waarom daar meer dan één bedienelement voor nodig is snap ik gewoon niet.
Het is een beetje hetzelfde met die rijmodussen waar je een hood dingen zogezegd kan instellen, maar die in de praktijk nergens over gaan. En die je na de eerste week niet meer gebruikt.
Ik heb mijn voeten gewoon rustig plat en niet continu op het pedaal en je handen heb je toch al aan het stuur.guido66 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 18:25:
[...]
En flippers gebruiken is relaxter dan pedalen gebruiken
Maar hoe je het doet is persoonlijke voorkeur denk ik maar dat het überhaupt gewoon kan is gewoon prettig.
[ Voor 15% gewijzigd door GeeMoney op 24-03-2024 18:54 ]
Hoe bedoel je spartaans?Caelorum schreef op zondag 24 maart 2024 @ 18:35:
[...]
Ik rij een model 3, meer spartaans kan je hem niet krijgen denk ik.
En misschien heb je mijn tweede zin niet gelezen of de laatste alinea. Ook prima, maar dan heb je toch echt een verkeerd beeld van mijn mening.
Bedoel je simpele en eenvoudige bediening?
Want als je een BMW of Merc moet uitrusten met alles wat standaard op de 3 zit ben je veel geld kwijt aan opties.
Ik heb mijn voet altijd op het pedaal, en mijn linkerhand losjes aan het stuur om de AP kalm te houden. Rechterhand ligt op mijn been.GeeMoney schreef op zondag 24 maart 2024 @ 18:53:
[...]
Ik heb mijn voeten gewoon rustig plat en niet continu op het pedaal en je handen heb je toch al aan het stuur.
Ik heb ook auto’s gehad met schakelpeddels… gebruik je nooit na de derde week.
Inderdaad de meeste EVs bepalen het zelf en de chauffeur heeft dus geen flippers nodig. Een Tesla overigens ook niet.PeterZ(on) schreef op zondag 24 maart 2024 @ 18:20:
[...]
Bijna elke EV doet dat, zelf bepalen of remmen via regeneratie gaat of via de frictierem, behalve Tesla.
Je bedoelt jij gebruikt ze nooit, ik gebruik het dus redelijk vaakTommie12 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 18:55:
[...]
Ik heb mijn voet altijd op het pedaal, en mijn linkerhand losjes aan het stuur om de AP kalm te houden. Rechterhand ligt op mijn been.
Ik heb ook auto’s gehad met schakelpeddels… gebruik je nooit na de derde week.
Hebben de voorstanders van instelbare regeneratie al lange tijd met bijvoorbeeld een Tesla gereden? Ofwel een andere EV die altijd stevig regenereert bij pedaal los?
Andersom heb ikzelf niet lange tijd in een EV met regeneratie flippers gereden dus ik kan ook niet zeggen wat ik het fijnste van de twee vind. Ik vermoed de Tesla manier.
Volgens mij zit een M3 vrij rijk in de optiesCaelorum schreef op zondag 24 maart 2024 @ 18:35:
[...]
Ik rij een model 3, meer spartaans kan je hem niet krijgen denk ik.
Ik heb de rest ook gelezen. Ik blijf mij alleen verbazen over dat mensen beginnen over dat het niet nodig is. Er is ook niemand die beweert dat dat zo is. Het is ook geen argument waarom het niet op een auto zou moeten zitten. Want op een auto zitten tegenwoordig tig opties die niet nodig zijn om veilig van a naar b te komen. Toch zitten ze erop en kiezen mensen ervoor omdat ze het prettig vinden. Dus waarom dan aangehaald moet worden dat het niet nodig is ontgaat mij volledig.
Ik kan het op tig manieren formuleren; jij hebt je mening erover al klaar en poneert dat daarbij als een feit waardoor het gewoon geen meerwaarde heeft om het nog eens uit te leggen. Ik snap alleen niet dat mensen zoveel moeite hebben met accepteren dat anderen een verschillende voorkeur kunnen hebben en er maar over door blijven gaan tot ze hun gelijk krijgen dat het inderdaad nodeloos complex, onnodig, bizar en de auto die dat heeft iets mis mee is alsof dat een of andere natuurwet is.Scientific schreef op zondag 24 maart 2024 @ 16:33:
[...]
Ik begrijp om te beginnen al niet waarom men het verschil maakt in de bediening van een auto, tussen regeneratie en afremmen. Je wil toch niet “regenereren” als je rijdt, je wil afremmen (of niet…).
Waarom dan ook geen flippers om de mate van acceleratie te beïnvloeden?
Het blijft een eigenaardig idee, dat het EV autorijden nodeloos complex maakt.
Ecodan warmtepomp
Welke opties? Alles wat je onder AutoPilot mag scharen is gewoon verplicht vanaf eind dit jaar in de EU, dat zie ik dus ook niet als "optie". (Het is zelfs niet eens optioneel).JT schreef op zondag 24 maart 2024 @ 19:17:
[...]
Volgens mij zit een M3 vrij rijk in de opties![]()
Ik heb de rest ook gelezen. Ik blijf mij alleen verbazen over dat mensen beginnen over dat het niet nodig is. Er is ook niemand die beweert dat dat zo is. Het is ook geen argument waarom het niet op een auto zou moeten zitten. Want op een auto zitten tegenwoordig tig opties die niet nodig zijn om veilig van a naar b te komen. Toch zitten ze erop en kiezen mensen ervoor omdat ze het prettig vinden. Dus waarom dan aangehaald moet worden dat het niet nodig is ontgaat mij volledig.
[...]
Dan heb je nog die scheten kussens enz., maar dat is multimedia en heeft niets met het rijden te maken IMO. (Daarnaast gebruik ik niets behalve de kaart en Spotify, maar die laatste zou ik ook prima via bluetooth kunnen doen)
Enige wat de model 3 dan nog heeft aan overbodige features met betrekking tot rijden is one pedal driving.
Persoonlijk vind ik dat ook overbodig, maar als ik mag kiezen tussen dit of met flippers aan de gang, dan liever dit ja. Uitrollen en dat soort dingen doe je of om het maximale uit je efficiëntie te halen, of om je remmen te besparen. Maar met regeneratief remmen is de winst minimaal, daarnaast kan je zelfs met one pedal driving nog gewoon uitrollen als je wilt. Alleen moet je wat pedaalgevoel krijgen.
Overigens over het rusten van je voet vs je hand. Mijn voet rust gewoon op het stroompedaal. Die in de model 3 is goed afgesteld dat een beetje druk geen actie geeft, daarnaast geeft die genoeg tegendruk dat hem op een bepaalde stand houden geen energie kost. Mijn handen rust ook gewoon op mijn schoot en mijn stuur.
En om even aan te geven hoe weinig energie dat kost. Ik ben serieus een keer bijna in slaap gevallen en de auto bleef gewoon dezelfde snelheid en alles aanhouden. Mijn vrouw had er niets van gemerkt en ik heb zelf de auto aan de kant moeten zetten om haar verder te laten rijden.
Dat is overigens sowieso een probleem dat ik met de huidige elektrische auto's heb. Het rijden is zo relaxed geworden, dat het me verbaasd dat er niet meer ongelukken gebeuren.
Dat gezegd hebbende, zit ik serieus naar de nieuwe Scenic E-Tech te kijken als vervanger van de model 3. En die heeft vooralsnog de flippers. Volgend jaar overigens niet meer. Ze switchen bij Renault ook naar one pedal driving (zonder flippers meen ik).
Ok, dus dan ben je handmatig aan het “flipperen”.GeeMoney schreef op zondag 24 maart 2024 @ 18:22:
Dan staat de Tesla dus op cruise control (AutoPilot). Anders doet “de Tesla” helemaal niets zelf maar ben jij het met je rechtervoet. Je kan prima bij het inrijden versnellen en precies met 0 Watt energie als je dat prettig vindt. Heb je geen flippers voor nodig.De Tesla houd zich lekker aan de snelheid en remt dus af bij de tunnel inrijden om vervolgens weer vol gas naar boven te moeten om weer naar de gewenste snelheid te komen.
Dat kan met een Tesla ook: je haalt je rechtervoet van het ga-pedaal.Idem met invoegen, je ziet het al van mijlenver aankomen als je zelf niet naar links kan maar wel iemand invoegt regenereer ik met de flippers om wat ruimte te maken en ik heb dus geen pedalen nodig.
Ik snap nog steeds niet wat die flippers doen wat je niet met je rechtervoet kan.
Ik flipper met 1 kant met de hand die ook op het stuur rust het gaat als volgt:RichieB schreef op zondag 24 maart 2024 @ 20:31:
[...]
Ok, dus dan ben je handmatig aan het “flipperen”.
[...]
Dan staat de Tesla dus op cruise control (AutoPilot). Anders doet “de Tesla” helemaal niets zelf maar ben jij het met je rechtervoet. Je kan prima bij het inrijden versnellen en precies met 0 Watt energie als je dat prettig vindt. Heb je geen flippers voor nodig.
[...]
Dat kan met een Tesla ook: je haalt je rechtervoet van het ga-pedaal.
Ik snap nog steeds niet wat die flippers doen wat je niet met je rechtervoet kan.
Ik zie een tunnel aankomen, AP uit dan rolt hij maximaal als dit onverhoopt niet gaat gebruik ik de flipper aan diezelfde hand of ik tik AP weer aan. Komt geen voet aan te pas die toch echt ontspannender rust plat dan op een pedaal en mijn hand is toch al aan het stuur.
Voorbeeld met invoegend hetzelfde. Ik heb geen pedaal nodig om of ruimte te creëren of AP weer aan te zetten of naar links te gaan door de knipper (auto baan wissel met behoud van lane assist en auto resume AP).
Ook daar dus geen pedaal die eraan te pas komt en alles met de hand die toch al op het stuur rust.
Zelfde geld voor een stoplicht of een aankomende file. Ik kan dan al heel vroeg beginnen met recupereren zonder een pedaal zelfs vaak zo dat ik zo laat mogelijk vloeiende AP weer aan tik om weer auto in de file verder te rijden. Ook daar geen pedaal voor nodig.
Nogmaals, een keuze maar ik ben blij dat ik het heb.
Ik flipper, jij trapt op je pedalen
Ik doe in mijn geval alles met links en dat is ook de hand die ik altijd aan het stuur heb en de rechter op de armsteun.
[ Voor 16% gewijzigd door GeeMoney op 24-03-2024 21:10 ]
Ach… momenteel slagen de duitsers erin om wat Tesla omschrijft als Autopilot op,te splitsen in 2-3 verschillende opties.Caelorum schreef op zondag 24 maart 2024 @ 19:32:
[...]
Welke opties? Alles wat je onder AutoPilot mag scharen is gewoon verplicht vanaf eind dit jaar in de EU, dat zie ik dus ook niet als "optie". (Het is zelfs niet eens optioneel).
Dan heb je nog die scheten kussens enz., maar dat is multimedia en heeft niets met het rijden te maken IMO. (Daarnaast gebruik ik niets behalve de kaart en Spotify, maar die laatste zou ik ook prima via bluetooth kunnen doen)
Enige wat de model 3 dan nog heeft aan overbodige features met betrekking tot rijden is one pedal driving.
Persoonlijk vind ik dat ook overbodig, maar als ik mag kiezen tussen dit of met flippers aan de gang, dan liever dit ja. Uitrollen en dat soort dingen doe je of om het maximale uit je efficiëntie te halen, of om je remmen te besparen. Maar met regeneratief remmen is de winst minimaal, daarnaast kan je zelfs met one pedal driving nog gewoon uitrollen als je wilt. Alleen moet je wat pedaalgevoel krijgen.
Overigens over het rusten van je voet vs je hand. Mijn voet rust gewoon op het stroompedaal. Die in de model 3 is goed afgesteld dat een beetje druk geen actie geeft, daarnaast geeft die genoeg tegendruk dat hem op een bepaalde stand houden geen energie kost. Mijn handen rust ook gewoon op mijn schoot en mijn stuur.
En om even aan te geven hoe weinig energie dat kost. Ik ben serieus een keer bijna in slaap gevallen en de auto bleef gewoon dezelfde snelheid en alles aanhouden. Mijn vrouw had er niets van gemerkt en ik heb zelf de auto aan de kant moeten zetten om haar verder te laten rijden.
Dat is overigens sowieso een probleem dat ik met de huidige elektrische auto's heb. Het rijden is zo relaxed geworden, dat het me verbaasd dat er niet meer ongelukken gebeuren.
Dat gezegd hebbende, zit ik serieus naar de nieuwe Scenic E-Tech te kijken als vervanger van de model 3. En die heeft vooralsnog de flippers. Volgend jaar overigens niet meer. Ze switchen bij Renault ook naar one pedal driving (zonder flippers meen ik).
En voor de rest, vind me maar een paar auto’s die zetels en stuur met geheugen, geventileerde zetels en verwarmd stuur, matrixlicht, en ambient lights allemaal standaard hebben….
Zelfs de Q8 etron of een Macan heeft dat niet.
En Renault is de laatste tijd heel goed bezig, en niet alleen met die flippers. De Renault 5 (met de geniale baguette houder) is een bijzonder geslaagd ontwerp.
Flippers geven je een optie tot "default coasten", niets meer niets minder. Ik gebruik flippers overigens nooit, ik heb regeneratie simpelweg altijd op minimaal staan.RichieB schreef op zondag 24 maart 2024 @ 20:31:
En naar mijn mening is "default coasten" een wenselijke optie. One pedal driving resulteert vrijwel zeker tot (instinctief) meer reactief rijgedrag.
Een goede chauffeur laat wat mij betreft top de snelweg nooit zijn remlichten aangaan (tenzij door fout van ander). Met "default coasten" gaat dit vanzelf, met one-pedal moet je er moeite voor doen. Gezien de kwaliteiten van de gemiddelde bestuurder lijkt het resultaat me duidelijk.
Maar deze discussie is al 100x gevoerd.
[ Voor 17% gewijzigd door assje op 24-03-2024 21:18 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Als je uitrolt naar het verkeerslicht en je wilt gaan stoppen dan moet je bij mijn Tesla de rem intrappen. Bij de Kona kon ik die linkerhendel intrekken en dan stopte hij.
Dat mis ik wel. Bij mijn Tesla voelt het heel lomp om tot 5 meter voor de volgende auto "uit te rollen/regen" en dan toch te moeten remmen. Ik heb creep uitstaan dus gelukkig blijft hij staan als je de rem loslaat, maar ook niet voor eeuwig. Dus eigenlijk wil je altijd je rem vasthouden als je stilstaat.
Maar voor de rest gebruikte ik die flippers voor niks anders.
FreeReef.nl
Default coasten kan perfect zonder flippers. Flippers zijn overbodig, nergens voor nodig, ze maken autorijden onnodig complex.assje schreef op zondag 24 maart 2024 @ 21:16:
[...]
Flippers geven je een optie tot "default coasten", niets meer niets minder. Ik gebruik flippers overigens nooit, ik heb regeneratie simpelweg altijd op minimaal staan.
En naar mijn mening is "default coasten" een wenselijke optie. One pedal driving resulteert vrijwel zeker tot (instinctief) meer reactief rijgedrag.
Een goede chauffeur laat wat mij betreft top de snelweg nooit zijn remlichten aangaan (tenzij door fout van ander). Met "default coasten" gaat dit vanzelf, met one-pedal moet je er moeite voor doen. Gezien de kwaliteiten van de gemiddelde bestuurder lijkt het resultaat me duidelijk.
En bij de meeste EVs gaan de remlichten branden in functie van de vertraging. Ook geen flippers voor nodig
Regeneratie op laag betekent bij mijn Polestar al dat de remlichten branden bij gas los. Denk dat mensen gek worden van mijn “gerem”.assje schreef op zondag 24 maart 2024 @ 21:16:
[...]
Flippers geven je een optie tot "default coasten", niets meer niets minder. Ik gebruik flippers overigens nooit, ik heb regeneratie simpelweg altijd op minimaal staan.
Mijn Taycan remt voor mijn gevoel net zo hard, maar dan zonder remlichten.
Tesla regenereert inderdaad niet bij het remmen, dat is dan weer een Tesla tekortkoming.World Citizen schreef op zondag 24 maart 2024 @ 21:30:
Wat ik het meest mis uit mijn Kona is mijn linkerflipper. Ik heb er phantoom knijpacties van. Nog steeds elke dag wil ik aan die flipper trekken nu ik een Tesla rij.
Als je uitrolt naar het verkeerslicht en je wilt gaan stoppen dan moet je bij mijn Tesla de rem intrappen. Bij de Kona kon ik die linkerhendel intrekken en dan stopte hij.
Dat mis ik wel. Bij mijn Tesla voelt het heel lomp om tot 5 meter voor de volgende auto "uit te rollen/regen" en dan toch te moeten remmen. Ik heb creep uitstaan dus gelukkig blijft hij staan als je de rem loslaat, maar ook niet voor eeuwig. Dus eigenlijk wil je altijd je rem vasthouden als je stilstaat.
Ik weet niet wat jij als instellingen hebt, maar ik gebruik bij 90% van de ritten het rempedaal niet (behalve na het instappen).World Citizen schreef op zondag 24 maart 2024 @ 21:30:
Wat ik het meest mis uit mijn Kona is mijn linkerflipper. Ik heb er phantoom knijpacties van. Nog steeds elke dag wil ik aan die flipper trekken nu ik een Tesla rij.
Als je gewoon rustig rijdt, en een beetje vooruit kijkt, dan hoef ik niet te remmen voor een bocht, en ook niet aan verkeerslichten.
Maar ieder zo zijn ding en iedereen moet dat inderdaad voor zichzelf bepalen. Laten we dus vooral niet voor een ander gaan bepalen wat die wel of niet moet willen of doen.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Bij verkeerslichten. Voor de rest gebruik je de rem inderdaad dus nooit. Dat is wat zo lomp voelt.Tommie12 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 21:41:
[...]
Ik weet niet wat jij als instellingen hebt, maar ik gebruik bij 90% van de ritten het rempedaal niet (behalve na het instappen).
Als je gewoon rustig rijdt, en een beetje vooruit kijkt, dan hoef ik niet te remmen voor een bocht, en ook niet aan verkeerslichten.
Je rijd constant met 1 pedaal, maar als je echt moet stoppen dan moet je de rem gebruiken.
Met een peddel aan het stuur is dat dan makkelijker. Dan kan je voet bij je pedaal blijven en zet je met 1 vinger de auto stil.
FreeReef.nl
Dat lijkt mij logischWorld Citizen schreef op zondag 24 maart 2024 @ 21:59:
[...]
maar als je echt moet stoppen dan moet je de rem gebruiken.
Dat was met pedalen en flippers "vroeger" niet zo relevant want redelijk door de techniek voorgeschreven, maar met electrische auto's valt er dus wel wat te kiezen.
Of dat over een tiental jaren "gestandardiseerd" wordt zullen we tegen die tijd wel zien.
Ondertussen vooral belangrijk dat welke mode het ook is, het beter is dan benzine en diesel auto's
Dat vind jij.Scientific schreef op zondag 24 maart 2024 @ 21:36:
ze maken autorijden onnodig complex.
Mening.
Ik vind dat niet.
Ook een mening.
Met dat verschil dat ik het als een mening uit maar jij er volhardend een feit van probeert te maken.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Volledige controle lijkt me het beste en dat heb ik.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Met echt stoppen bedoel je snel stoppen?.misschien is dit wat uniek aan de model 3 SR+ (dus die uit 2019), maar die vertraagt echt super snel tot stilstand door gewoon gas los te laten. 99/100 keer heb ik bij een stoplicht ook het rempedaal niet nodig. Ik kan hele ritten doen zonder dat ding ooit aan te raken.World Citizen schreef op zondag 24 maart 2024 @ 21:59:
[...]
Bij verkeerslichten. Voor de rest gebruik je de rem inderdaad dus nooit. Dat is wat zo lomp voelt.
Je rijd constant met 1 pedaal, maar als je echt moet stoppen dan moet je de rem gebruiken.
[...]
Verder lijkt het me inderdaad eigenlijk best wel handig die laatste actie wel ook met de hand te kunnen doen inderdaad.
Ok, dus je zet je AP uit (hoe?) en dan met een flipper "coasting" aan.GeeMoney schreef op zondag 24 maart 2024 @ 21:02:
[...]
Ik flipper met 1 kant met de hand die ook op het stuur rust het gaat als volgt:
Ik zie een tunnel aankomen, AP uit dan rolt hij maximaal als dit onverhoopt niet gaat gebruik ik de flipper aan diezelfde hand of ik tik AP weer aan.
Hoe ik het doe: gewoon AP laten rijden die tunnel in (en weer uit). Komt geen voet en geen hand aan te pas.Komt geen voet aan te pas die toch echt ontspannender rust plat dan op een pedaal en mijn hand is toch al aan het stuur.
Je zet je AP uit maar regeneratie zou dan de auto te veel vertragen, dus zet je met een flipper de regeneratie uit? Waarom laat je dan de AP niet gewoon aan staan? Ik draai met mijn rechterduim gewoon een paar km/u erbij of er af al naar gelang ik wil versnellen of vertragen. Totaal niet nodig om AP uit te zetten bij het in- of uitvoegen.Voorbeeld met invoegend hetzelfde. Ik heb geen pedaal nodig om of ruimte te creëren of AP weer aan te zetten of naar links te gaan door de knipper (auto baan wissel met behoud van lane assist en auto resume AP).
Ook daar dus geen pedaal die eraan te pas komt en alles met de hand die toch al op het stuur rust.
Deze situatie snap ik nog minder. Bij een stoplicht stopt de AP vanzelf. Als je vindt dat dit te laat gebeurt kan je de ruimte tussen de voorligger vergroten (met je hand). Heb je ook geen pedaal voor nodig.Zelfde geld voor een stoplicht of een aankomende file. Ik kan dan al heel vroeg beginnen met recupereren zonder een pedaal zelfs vaak zo dat ik zo laat mogelijk vloeiende AP weer aan tik om weer auto in de file verder te rijden. Ook daar geen pedaal voor nodig.
Ik rij zo veel mogelijk op Auto Pilot, dus zonder pedalen en zonder flipperen.Nogmaals, een keuze maar ik ben blij dat ik het heb.
Ik flipper, jij trapt op je pedalen.
Pook aantikken of flipperen, dat is dezelfde handeling, toch?Sterker nog, jij moet of eerst remmen en je voet dus verplaatsen om van AP af te gaan of met je rechterhand die pook aantikken.
Ah, dus door de flipper kan je met 1 hand aan het stuur rijden ipv 2. Nu snap ik de heisa. Het zou verboden moeten worden.Ik doe in mijn geval alles met links en dat is ook de hand die ik altijd aan het stuur heb en de rechter op de armsteun.
Met diezelfde linkerhand 1 knop aanraken.RichieB schreef op zondag 24 maart 2024 @ 23:11:
Ok, dus je zet je AP uit (hoe?) en dan met een flipper "coasting" aan.
Klopt, maar je verliest hiermee dus efficiëntie.Hoe ik het doe: gewoon AP laten rijden die tunnel in (en weer uit). Komt geen voet en geen hand aan te pas.
Omdat ik dus beter kan anticiperen dan dat AP dat kan (ook die van Tesla) en op die manier al eerder energie terug kan winnen dan dat AP bout moet afremmen omdat er iemand tussen komt. Verlagen van de snelheid kan overigens ook maar hangt van de benodigde vertraging af of je dat gaat redden terwijl mijn recuperatie 3 standen kent.Je zet je AP uit maar regeneratie zou dan de auto te veel vertragen, dus zet je met een flipper de regeneratie uit? Waarom laat je dan de AP niet gewoon aan staan? Ik draai met mijn rechterduim gewoon een paar km/u erbij of er af al naar gelang ik wil versnellen of vertragen. Totaal niet nodig om AP uit te zetten bij het in- of uitvoegen.
Wederom anticipeer ik hier beter dan welke AP dan ook, veel bekende stoplichten weet ik al dat ik bij bepaalde snelheid aan kom rijden ik gewoon door kan gaan terwijl AP altijd zolang mogelijk de ingestelde snelheid doorrijd om daarna klaar te maken om te stoppen. Voorbeeld:Deze situatie snap ik nog minder. Bij een stoplicht stopt de AP vanzelf. Als je vindt dat dit te laat gebeurt kan je de ruimte tussen de voorligger vergroten (met je hand). Heb je ook geen pedaal voor nodig.
80 aankomen ik weet al dat ik hierna groen ga krijgen, AP uit, recuperatie stand 1 of 2, kom met 40 bij stoplicht en tik AP weer aan.
Of: AP komt met 80 aan tot 100m voor het stoplicht en remt met maximale kracht af naar 0 waarna ik na 1 seconde groen krijg en of middels AP of zelf weer vol gas moet geven.
Ik in principe ook maar sommige situaties vind ik gewoon nog vloeiender kunnen met meer efficiëntie en dat vind ik dan ook gewoon een beetje een sportIk rij zo veel mogelijk op Auto Pilot, dus zonder pedalen en zonder flipperen.
Ja, behalve dat jij dus je rechterhand daarvoor al dan niet naar je stuur moet brengen en ik mijn linkerhand daar op zeker al heb.Pook aantikken of flipperen, dat is dezelfde handeling, toch?
Wanneer het nodig is heb ik ze allebei aan het stuur en die rechterhand is nooit ver wegAh, dus door de flipper kan je met 1 hand aan het stuur rijden ipv 2. Nu snap ik de heisa. Het zou verboden moeten worden.
Sommige zaken zijn wellicht niet zo vanzelfsprekend voor anderen maar als je meer dan 40k per jaar rijd op vaak dezelfde trajecten en het leuk vind om alles zo vloeiend mogelijk te doen dan merk je sommige dingen gewoon op
Het kan dus op meerdere manieren maar dat maakt het hebben van wel of geen flippers nog geen feit maar in mijn geval kan ik ze dus prima waarderen. Het kan namelijk beiden, je kan zowel met je pedaal werken als met de flippers. In beide gevallen regenereer je bij alle andere EV's naar mijn weten behalve bij een Tesla.
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic