Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:39
niki_lauda schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 20:21:
De laadstekker type 2 gaat de laatste tijd stroever in de auto. Iemand een idee hoe ik dit kan verhelpen?
Siliconenspray doet wonderen.

[ Voor 14% gewijzigd door guido66 op 19-03-2024 21:03 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:56

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Termy schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 18:39:
Lijkt me toch wel ergens een beetje sneu als je als volwassene opgewonden raakt van het geluid van een nepmotor en/of jezelf overtuigd hebt dat er eigenlijk een ICE in zit...
De Smart #1 Brabus doet dat al. De Hyundai Ioniq 5N ook, en dan ook met schakelgeluid (incl even inhouden van de motor, ja echt).

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-09 09:37
zonoskar schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 21:05:
[...]

De Smart #1 Brabus doet dat al. De Hyundai Ioniq 5N ook, en dan ook met schakelgeluid (incl even inhouden van de motor, ja echt).
Bij de BMW i4 was het gelukkig een optie. No wat dat ik die ging nemen.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
niki_lauda schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 20:21:
De laadstekker type 2 gaat de laatste tijd stroever in de auto. Iemand een idee hoe ik dit kan verhelpen?
Zij vindt van niet maar het werkt: siliconenspray.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Laatst online: 12:06
zonoskar schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 21:05:
[...]

De Abarth 500e ook. Zonder schakelgeluiden.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!
niki_lauda schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 18:28:
Wat een zwaktebod
https://www.nu.nl/economi...ektrische-sportwagen.html

“ De nieuwe elektrische Ferrari rolt eind 2025 niet stilletjes uit de fabriek. Het bedrijf belooft dat er een kenmerkend geluid uit de elektrische motor komt. Het accelereren zal emoties losmaken, verwacht topman Benedetto Vigna.”

Een kenmerkend geluid uit de elektrische motor. Ze hebben het niet begrepen bij Ferrari. O-)
Misschien het geluid van een defect lager… of een slepende borstel.
Ferrari is niet de meest betrouwbare auto, dus je moet je gebreken omzetten in een unique selling proposal.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Lijkt me toch wel ergens een beetje sneu als je als volwassene opgewonden raakt van het geluid van een nepmotor en/of jezelf overtuigd hebt dat er eigenlijk een ICE in zit...
laat dit soort dingen achterwege

Een taycan is ook 'getuned' op iets van geluid, en klinkt helemaal niet als een ICE trouwens en probeert dat ook niet na te doen. En dat is op een paar uitzonderingen na, ook niet wat andere EV's doen die hiermee experimenteren. En vooralsnog weten we helemaal niets over hoe ferrari dit wil doen, en kan het alle kanten uit.

Zoals hierboven gezegd, misschien kent ferrari z'n klanten beter dan jij. En die klanten zijn dat typisch niet de ambtenaren en boekhouders en schoolmeesters voor wie 'doe maar normaal dat is al gek genoeg', om 6u avondeten verorbert, om 9u gaat slapen, en verder ook zuur in het leven staat.

laat dit soort dingen achterwege

[ Voor 22% gewijzigd door We Are Borg op 20-03-2024 08:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:13
dit voegt niks toe aan het topic

[ Voor 95% gewijzigd door We Are Borg op 20-03-2024 08:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
.

[ Voor 99% gewijzigd door Tommie12 op 20-03-2024 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:33
Joosie200 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 16:14:
Op de lange termijn is kopen voordeliger dan leasen. Kopen geeft nog een restwaarde die je incasseert bij verkoop. Na de leaseperiode heb je niks (...)
Als je restwaarde bij verkoop meetelt in je vergelijking, moet je de situatie dus ook 1-op-1 vergelijken.

Aan het einde van de leaseperiode heb je geen auto meer.
Na verkoop van je auto en incasseren van de restwaarde heb je ook ... tromgeroffel ... geen auto meer.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dreamscape schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 08:40:
[...]

Als je restwaarde bij verkoop meetelt in je vergelijking, moet je de situatie dus ook 1-op-1 vergelijken.

Aan het einde van de leaseperiode heb je geen auto meer.
Na verkoop van je auto en incasseren van de restwaarde heb je ook ... tromgeroffel ... geen auto meer.
En heb je dan even veel per maand betaald?

HEt verschil tussen kopen en leasen is onderhand wel duidelijk denk ik en eigenlijk OT hier.
Als je niet het hele plaatje bekijkt is het zinloos.
En interestvoeten en gemist rendement op je kapitaal moet je mee rekenen voor een eerlijke vergelijking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
Weer een leuk verhaal van Auke Hoekstra "Debunker-In-Chief" van ruim een uur (aanrader voor onderweg!).

https://www.bnr.nl/podcas...van-ons-elektriciteitsnet

[ Voor 10% gewijzigd door Gecko123 op 20-03-2024 12:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

s3n schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 13:16:
De huidige EV's zijn voor mij anders dan "ouderwetse" benzine auto's nog meer een tijdelijk gebruiksvoorwerp dat snel verouderd. En daarmee heb ik moeite een keuze te maken.

Ik twijfel nu tussen:
- Tesla Model3, nieuw of demo die net wat goedkoper is. Laatste tech, goed updatebeleid qua software maar verder geen/slechte service als je de verhalen moet horen.
- Megane etech van 1,5 jaar oud. Misschien 5k goedkoper dan een Model3, klassiekere interface met knoppen wat ik waardeer, software moet zich nog laten blijken, maar er zitten dealers in de buurt. Veel positieve geluiden over deze auto, maar toch ook elektrische storingen die zich voordoen.

Ik ga ervan uit een jaar of 6 met de auto te willen rijden en ga uit van een forsere afschrijving door de snelle veroudering. Als tussenoplossing zou een veel goedkopere Benzine BMW 1-serie ook nog kunnen en dan over een paar jaar de overstap maken. Iemand recent nog bewust een aanschaf van een elektrische auto uitgesteld?
Het zijn onvergelijkbare auto's.

De Model 3 is een sedan met veel vermogen, en enorm gericht op de software. En qua bereik, laadsnelheid natuurlijk fors beter.
De Megane is een (hoge) gezinswagen, met Android Automotive, een voor de rest gewoon logische maar geen spannende keuzes. Dus werkende regensensor, maar geen leuke dingen zoals spellen in je infotainment.

De Megane is de "volwasssen/degelijke" keuze, de Model 3 de "sportieve/breuk met het verleden" keuze.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:37
FijneKnul schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 16:00:
[...]

Je geeft een mooie reactie op mijn ietwat grappige/domme reactie. :)

Ik ben het eens met je analyse. Er zullen vast lease-rijders zijn die geluk hebben gehad met bovenstaande situatie. Dat is mooi meegenomen voor hen.
Maar wat de andere tweaker stelt - "Die hoge afschrijving dek ik af met private lease, net als de garantie/service." - is gewoon iets wat normaliter niet zo werkt. Leasen zou een weloverwogen keuze moeten zijn, en dat is het met dat perspectief volgens mij niet.
Hoezo niet weloverwogen? Zoals ik het lees, bedoelt @daemonix dat met private lease het risico op hogere afschrijving of de meeste andere onverwacht hogere kosten afgedekt wordt. AC lader of iets anders prijzigs kapot na garantie? Gratis een nieuwe, in plaats van zelf onverwacht een grote kostenpost of moeten hopen op coulance. Oké, leasemaatschappijen hebben vast schaalvoordeel en prijsafspraken waardoor alles goedkoper kan, maar ze betalen ook voor de aanschaf vooraf en willen ook nog winst maken. Dus over het algemeen zal zelf kopen met geld van je spaarrekening vast goedkoper zijn. Maar je dekt wel het risico van onverwachte tegenvallers in afschrijving en kosten grotendeels af, tegen een prijs. Dat kan dan nog steeds een prima weloverwogen keuze zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Voor als iemand een Model S, of Taycan te gewoontjes vindt:

https://caterhamcars.com/zh/projectv

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FRkGv5JKoHfhMiEJex23ktTAias=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tDexhqm401WAePJ9b7OfZmPh.jpg?f=fotoalbum_large

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
niki_lauda schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 18:28:
Wat een zwaktebod
https://www.nu.nl/economi...ektrische-sportwagen.html

“ De nieuwe elektrische Ferrari rolt eind 2025 niet stilletjes uit de fabriek. Het bedrijf belooft dat er een kenmerkend geluid uit de elektrische motor komt. Het accelereren zal emoties losmaken, verwacht topman Benedetto Vigna.”

Een kenmerkend geluid uit de elektrische motor. Ze hebben het niet begrepen bij Ferrari. O-)
Waarom niet? Zoveel merken die hun EV een geluidje meegeven, net zoals eerder genoeg brandstofauto's geluidjes kregen. Zo lang het uit te zetten is voor de mensen die het niet waarderen, prima. Voor mij mag het uit, maar zo lang het een optie is...
Zoals het artikel aangeeft: geen imitatie verbrandingsmotor geluid. En het is niet sneu dat geluid emoties opwekt, iedereen is wel eens geraakt door een mooi stukje muziek, toch?
kdeboois schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 21:06:
[...]

Bij de BMW i4 was het gelukkig een optie. No wat dat ik die ging nemen.
Composed by Hans Zimmer, switched off in 10 seconds. :+
Nice! :9~ Net als de op de Lotus 7 gebaseerde Caterhams niet bepaald lange afstandsauto's schat ik zo in, maar minder dan 1200 kg in een EV met een aardige range is niet verkeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
DeGroteMuis schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:32:
[...]

Hoezo niet weloverwogen? Zoals ik het lees, bedoelt @daemonix dat met private lease het risico op hogere afschrijving of de meeste andere onverwacht hogere kosten afgedekt wordt. AC lader of iets anders prijzigs kapot na garantie? Gratis een nieuwe, in plaats van zelf onverwacht een grote kostenpost of moeten hopen op coulance. Oké, leasemaatschappijen hebben vast schaalvoordeel en prijsafspraken waardoor alles goedkoper kan, maar ze betalen ook voor de aanschaf vooraf en willen ook nog winst maken. Dus over het algemeen zal zelf kopen met geld van je spaarrekening vast goedkoper zijn. Maar je dekt wel het risico van onverwachte tegenvallers in afschrijving en kosten grotendeels af, tegen een prijs. Dat kan dan nog steeds een prima weloverwogen keuze zijn.
Exact. Ook variabele rente, met name de sterk stijgende wordt afgedekt. Bij Tesla weet ik vrijwel zeker dat leasemaatschappijen geen kortingen op wat dan ook kunnen bedingen.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39
DeJurist schreef op maandag 11 maart 2024 @ 21:26:
[...]

Nee ;w. Heb het al (gratis) ;).
Mn eerste gedachte was toen je over een ipace sprak...zou je dat wel doen?

Echter als ik die prijzen zie van tweedehands elektrische auto's dan is zo'n Jaguar een geweldige keuze!

Voor het geld van een tweedehands model 3 of welke dan ook, rij jij ineens in een Jaguar.

Ik zag trouwens ook dat er een ipace 320 is, met 320 pk dezelfde accu maar die zijn allemaal drie fase.

Ik vraag me alleen af wat onderhoud kost bij zo'n Jaguar garage, gelukkig heeft zo'n auto ontzettend weinig onderhoud nodig.

Heb je nu al een beetje zicht op je bereik?
Temperaturen gaan nu oplopen dus die actieradius ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ferry34 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 15:18:
[...]

Echter als ik die prijzen zie van tweedehands elektrische auto's dan is zo'n Jaguar een geweldige keuze!

Voor het geld van een tweedehands model 3 of welke dan ook, rij jij ineens in een Jaguar.
I beg to differ.
Ik zou voor hetzelfde geld NOOIT een Jaguar kiezen tegenover elke andere vergelijkbare auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ferry34
Ik vind de Tesla geweldige techniek, maar t interieur vre-se-lijk.

Ook ziet iedere model 3 of Y er allemaal exact hetzelfde uit... misschien omdat er zo weinig kleuren rijden?

Nee ik zou voor hetzelfde geld de Jaguar kiezen... fijne knoppen in interieur en comfortabel:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:34
Ferry34 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 15:37:

Ook ziet iedere model 3 of Y er allemaal exact hetzelfde uit... misschien omdat er zo weinig kleuren rijden?

Nee ik zou voor hetzelfde geld de Jaguar kiezen... fijne knoppen in interieur en comfortabel:)
Er zit echter meer aan een auto dan het interieur :) een i-pace doet het ongeveer met de helft van de laadsnelheid van een Model 3, en verbruikt een stuk meer. Al met al kan je met een laadstop van 15-20 minuten aanzienlijk meer kilometers afleggen met een Tesla dan met een Jaguar.

Het is nog altijd niet duidelijk wat gewicht en wegenbelasting (mits in NL) gaat betekenen, maar zo'n Jag is aanzienlijk zwaarder dan een Tesla, mocht dat mee gaan spelen.
En ja, dan het onderhoud. Dat maakt het niet 'hetzelfde geld' - een Jaguar zal duurder zijn.

Al snap ik zeker wel dat mensen iets meer geld over kunnen hebben voor het mooiere interieur ;)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ferry34 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 15:37:

Ik ben die oude interieurs kotsbeu. Veel te veel knoppen. Geef mij maar clean en opgeruimd ipv een auto waar de ontwerpers overal alles vol knoppen geplakt hebben.

En wat maakt het uit dat mijn auto er hetzelfde uit ziet als een andere. Die Jag scheelt ook alleen maar een kleur met een andere...

Smaken en kleuren...

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Richh schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 15:47:
[...]

Er zit echter meer aan een auto dan het interieur :) een i-pace doet het ongeveer met de helft van de laadsnelheid van een Model 3, en verbruikt een stuk meer. Al met al kan je met een laadstop van 15-20 minuten aanzienlijk meer kilometers afleggen met een Tesla dan met een Jaguar.
En dat zijn dingen waar ik niet te veel compromissen op wil sluiten.

Ik kijk sowieso naar de lijst van Bjorn (1000km challenge), en wil niks wat meer dan 10h30 nodig heeft voor de 1000km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 10:24
Richh schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 15:47:
[...]

Het is nog altijd niet duidelijk wat gewicht en wegenbelasting (mits in NL) gaat betekenen, maar zo'n Jag is aanzienlijk zwaarder dan een Tesla, mocht dat mee gaan spelen.
En ja, dan het onderhoud. Dat maakt het niet 'hetzelfde geld' - een Jaguar zal duurder zijn.

Al snap ik zeker wel dat mensen iets meer geld over kunnen hebben voor het mooiere interieur ;)
Het gaat meer dan om een “mooi interieur”. De afwerkingskwaliteit van de Jaguar en het comfort zijn van een duidelijk hoger niveau dan bij een Tesla. Dat is voor veel mensen een belangrijk deel van een prettige rijervaring.

Om die reden rij ik zelf een BMW (i4) en geen Tesla. Maar als de 17-jaar oude Corolla van mijn vrouw vervangen moet worden, staat een Tesla (tweedehands of zelfs nieuw aan 35K momenteel in België) zeker wel tussen de mogelijke vervangopties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferry34
Allemaal waar hoor :)

Ikzelf rij met een 1 fase EV voor mn werk en door mn actieradius geen probleem...maar ligt enorm hoe je de auto gebruikt.

Echter vind ik n jaguar, BMW etcetera gewoon luxer, meer premium.

[ Voor 19% gewijzigd door Ferry34 op 21-03-2024 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ferry34 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 16:09:
Allemaal waar hoor :)

Ikzelf rij met een 1 fase EV voor mn werk en door mn actieradius geen probleem...maar ligt enorm hoe je de auto gebruikt.

Echter vind ik n jaguar, BMW etcetera gewoon luxer, meer premium.
Tov de 'oude 3 en Y' heb je gelijk. De highland M3 staat echt een stap hoger dan er voor.

Ik heb een BMW5 gehad uit 2015, en vond dat interieur echt veel minder goed afgewerkt dan de Audi A6 die ik ervoor had. Als je op het dashboard duwde, dan kraakte alles. Dat doet mij Tesla alvast niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 02:51
Ferry34 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 15:18:
[...]

Ik zag trouwens ook dat er een ipace 320 is, met 320 pk dezelfde accu maar die zijn allemaal drie fase.

Ik vraag me alleen af wat onderhoud kost bij zo'n Jaguar garage, gelukkig heeft zo'n auto ontzettend weinig onderhoud nodig.

Heb je nu al een beetje zicht op je bereik?
Temperaturen gaan nu oplopen dus die actieradius ook.
Ik ben erg blij met mijn auto. Telkens wanneer ik parkeer of instap, bewonder ik het interieur of de buitenkant van het voertuig.

Het krijgt veel bekijks op rotondes of voor stoplichten. Op dit moment heeft hij een actieradius van 320-340 kilometer, wat goed genoeg is. Ik kan vrij gemakkelijk door heel Nederland rijden.

Wat ik echter zelden doe, is AC laden. Als lid van Tesla met een abonnement, rijd ik meestal naar een snellader met slechts 20% acculading over. Ik sluit hem aan, ga terug in de auto zitten en pak mijn OnePlus Open erbij.

Na één of twee YouTube-filmpjes (40 minuten) is de accu weer op 80%, tegen een tarief dat goedkoper is dan de DC-lader van Shell (22 kWh) waar ik 0,39 cent per kWh betaal. Bij Tesla is dit meestal rond de 0,35 cent.

Ik ben van plan om deze auto nog minstens 4 jaar te blijven gebruiken.

Ook leuk om te zien.

[ Voor 4% gewijzigd door DeJurist op 21-03-2024 17:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11:09
Tommie12 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 15:55:
[...]

Ik ben die oude interieurs kotsbeu. Veel te veel knoppen. Geef mij maar clean en opgeruimd ipv een auto waar de ontwerpers overal alles vol knoppen geplakt hebben.

En wat maakt het uit dat mijn auto er hetzelfde uit ziet als een andere. Die Jag scheelt ook alleen maar een kleur met een andere...

Smaken en kleuren...
Geef mij maar knoppen!
Heerlijk, dat analoge gevoel wanneer je zo’n knop moet inbeuken :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!
elektriekert schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 16:57:
[...]

Geef mij maar knoppen!
Heerlijk, dat analoge gevoel wanneer je zo’n knop moet inbeuken :Y
In een auto wil ik geen knoppen. 'Elders wel' :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buitenkamp
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09:41
Dit is wel even schrikken. https://www.autoweek.nl/a...volledig-opladen-van-evs/
Had het beter verwacht.

MHI SRK25ZSX-WT, Daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, 8 x JA solar 410wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buitenkamp
Weer schrikken https://www.hln.be/geld/j...-kost-vermijden~a6e77a46/
Bij mijn zoektocht naar ev.

MHI SRK25ZSX-WT, Daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, 8 x JA solar 410wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buitenkamp
Ben aan het rondneuzen voor een gebruikte ev.
Proef gereden in een hyunda kona moet zeggen dit rijd prima en voor een mooie prijs.
Ben nu kritisch aan het kijken is dit wel zo geweldig?
Laad verliezen, standby-verliezen, en risico op stilstand lees pech onder weg 12v accu.
Ik zie een onvolwassen markt waar nog veel te verbeteren is.
Wacht het nog even af.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
Maar dat je bij benzine bij elke liter bijna 6kWh aan energie weggooit is geen probleem?

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 10:19
Buitenkamp schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 19:00:
Proef gereden in een hyunda kona moet zeggen dit rijd prima en voor een mooie prijs.
Laad verliezen, standby-verliezen, en risico op stilstand lees pech onder weg 12v accu.
Wacht het nog even af.
Wat is dit voor gare onzin? Waar halen ze dit vandaan, en waar vind ik het onderzoek dat wordt aangehaald?

Ik heb een Zoe op mijn oprit staan, die kan daar weken staan zonder noemenswaardig verlies.
Misschien als je een Tesla hebt staan op een drukke plek waarbij Sentry mode de hele tijd camera opnames maakt dat er dan flink verbruik is.

Maar '“Wagens die een hele dag stilstaan, verbruiken – afhankelijk van het type – ongeveer 3 kilowattuur per dag. Dat is goed voor ruim 1.000 kilowattuur per jaar.”'
3 kWh per dag? Dan zou mijn Zoe in week leeg zijn. Wat een angstzaaiers.

Naar mijn weten wordt de 12V accu gebruikt om een auto 'wakker ' te houden om met een app te praten, en echt niet de accu pack. Zo hebben ook moderne ICE auto's een app die praat met de auto, dat gaat toch ook gewoon via de 12V accu?

En heb je wel eens onder een geparkeerde ICE auto gekeken? Olie, brandstof, en god weet wat voor troep, maar daar hebben we het niet over toch?

[ Voor 10% gewijzigd door Impstoker op 21-03-2024 19:16 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

@Buitenkamp Een Hyundai Kona is juist één van de beste EV's.
Die domme bierviltjes berekeningen in je links is echt flink wat natte vingerwerk, er wordt niet gemeld met wat voor vermogen er geladen wordt of welke auto's zo'n idioot hoog verbruik hebben bij stilstand (dat was bij slechts één type zo extreem wat snel genoeg op werd gelost met een OTA update....

Veel plezier met je stinkende en trillende brandstofauto! :+

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
Wacht het nog even af.
Laadverliezen hangen af van de laadsnelheid en AC/DC. Bij AC laden zijn de laadverliezen het grootst bij een laag laadvermogen (bvb bij1.3 kW, wat het minimum is). DC laden is in principe efficiënter, maar daar gaat de koeling een rol spelen. Maar dramatisch is het allemaal niet. Best is een goede 10% extra te rekenen tov het verbruik.

Stand-By verliezen zijn een dingetje bij Tesla. De meeste EVs zullen zeker geen 1% per dag verliezen. Mijn BMW i4 blijft dagenlang op dezelfde SoC staan zonder probleem.

En de 12V accu is een ding dat een ICE en een EV gemeen hebben…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1rr1tantemug
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16-09 17:59
Ophidian schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 19:10:
[...]

Maar dat je bij benzine bij elke liter bijna 6kWh aan energie weggooit is geen probleem?
8,9 kWh lees ik nu zelfs tot mijn verbazing! Ik ben een efficiënte rijder en haal met mijn Renault Clio 1.2 TCE (multipoint injectie motor) structureel 1 op 18. Met een zuinige EV zou met dezelfde hoeveelheid energie zomaar een bereik van 90 km mogelijk kunnen zijn tegen 18 nu. Equivalent van 1 op 90 op benzine als ik het juist heb.

[ Voor 13% gewijzigd door 1rr1tantemug op 21-03-2024 19:56 . Reden: Bron/link toegevoegd ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
1rr1tantemug schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 19:55:
[...]

8,9 kWh lees ik nu zelfs tot mijn verbazing! Ik ben een efficiënte rijder en haal met mijn Renault Clio 1.2 TCE (multipoint injectie motor) structureel 1 op 18. Met een zuinige EV zou met dezelfde hoeveelheid energie zomaar een bereik van 90 km mogelijk kunnen zijn tegen 18 nu. Equivalent van 1 op 90 op benzine als ik het juist heb.
Zoveel energie zit er in 1 liter benzine (dan neem je de energie die een raffinaderij gebruikt niet mee). Benzinemotor zet zo'n 35% om in beweging en de rest in warmte. Dus ongeveer 6kWh gooi je aan energie weg, behalve het beetje dat je voor je verwarming verbruikt.

Dus dat beetje laadverliezen klinkt leuk, maar valt in het niet bij wat er dagelijks aan energie verspilt wordt aan warmte. Wel goed om te realiseren dat je bij langzamer laden meer laadverlies hebt ;)

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1rr1tantemug
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16-09 17:59
Ophidian schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 20:33:
[...]

Zoveel energie zit er in 1 liter benzine (dan neem je de energie die een raffinaderij gebruikt niet mee). Benzinemotor zet zo'n 35% om in beweging en de rest in warmte. Dus ongeveer 6kWh gooi je aan energie weg, behalve het beetje dat je voor je verwarming verbruikt.

Dus dat beetje laadverliezen klinkt leuk, maar valt in het niet bij wat er dagelijks aan energie verspilt wordt aan warmte. Wel goed om te realiseren dat je bij langzamer laden meer laadverlies hebt ;)
Ah zo, ik las het verkeerd. 8)
Idd, linksom of rechtsom zijn fossiele brandstoffen een wel heel inefficiënte manier van aandrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:54
Met een volle batterij van 50kWh kom ik in mijn Peugeot e2008 zo'n 400 km ver. Met een net zo'n efficiënte verbrandingsmotor zou de benzineversie van dezelfde auto maar een benzinetankje van minder dan 6 liter hoeven hebben voor dezelfde afstand. Dat zegt wel iets over de enorme inefficiëntie van verbrandingsmotoren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
DeJurist schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 16:25:
[...]
Na één of twee YouTube-filmpjes (40 minuten) is de accu weer op 80%,
[...]
Ah, nu snap ik het voordeel pas. In een Tesla kan je Netflix kijken op het grote scherm, maar je haalt het eind van de aflevering nooit omdat hij dan al vol is. Potver, nu wil ik ook een I-Pace. :+

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:59
Knip, zie de topicwaarschuwing

[ Voor 99% gewijzigd door Taro op 21-03-2024 22:20 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Graag aandacht voor de topicwaarschuwing...

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Knip, zie de topicwaarschuwing

[ Voor 95% gewijzigd door Taro op 21-03-2024 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
DeJurist schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 16:25:
[...]

Ik ben erg blij met mijn auto. Telkens wanneer ik parkeer of instap, bewonder ik het interieur of de buitenkant van het voertuig.

Het krijgt veel bekijks op rotondes of voor stoplichten. Op dit moment heeft hij een actieradius van 320-340 kilometer, wat goed genoeg is. Ik kan vrij gemakkelijk door heel Nederland rijden.

Wat ik echter zelden doe, is AC laden. Als lid van Tesla met een abonnement, rijd ik meestal naar een snellader met slechts 20% acculading over. Ik sluit hem aan, ga terug in de auto zitten en pak mijn OnePlus Open erbij.

Na één of twee YouTube-filmpjes (40 minuten) is de accu weer op 80%, tegen een tarief dat goedkoper is dan de DC-lader van Shell (22 kWh) waar ik 0,39 cent per kWh betaal. Bij Tesla is dit meestal rond de 0,35 cent.

Ik ben van plan om deze auto nog minstens 4 jaar te blijven gebruiken.

Ook leuk om te zien.
[YouTube: Tesla Model 3 vs Jaguar I-Pace SUV vs Audi e-tron SUV - Carbuyer]
Die 22kw shell laders staan in jouw straat toch?
Dat zijn AC laders neem ik aan.

Waarom sluit je je jaguar daar niet op aan?
Scheelt 4 cent per kwh ivm Tesla DC snellader
40 cent per 10 kwh
€3.60 voor je gehele 90kwh ipace

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Ferry34 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 00:35:
[...]

40 cent per 10 kwh
Volgens mij is die iPace 1 fase AC, dus max 7.2kW en duurt dan 10uur als hij redelijk leeg is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:07
Je hebt niet geklikt he?
Dat gaan ze dus juist niet doen.

Eerlijk gezegd kan ik me het versterken van de geluiden van de electromotor me nog wel voorstellen. Stilte is echt geen selling point in een ferrari, dan kocht je ook al geen benzinewagen met een middenmotor namelijk. Het geluid van mijn tamme tesla als ik het pedaal inram is toch best kenmerkend voor een EV.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Wacht het nog even af.
Jouw keus natuurlijk en goed om kritisch een weloverwogen keus te maken, maar HLN vertelt hier onzin. 3kWh standby verliezen? Dan zou een Kona met grote accu zelfs geen drie weken vakantie stil kunnen staan, Ja, misschien een Tesla met Sentry Mode aan, maar verder verlies je amper energie door stilstaan. Mijn EV met toch wat kleinere accu kon prima weken stilstaan zonder merkbaar miindere lading.

Laadverliezen zijn zeker wel een ding, bij laden aan de wisselstroom moet dat omgezet worden naar gelijkstroom en je hebt ook standaard weerstanden over de lijn en in de accuwaardoor een (beperkt) deel van de energie wordt omgezet in warmte. Daarom houdt WLTP bijvoorbeeld ook rekening met de laadverliezen in hun verbruiksopgaven (dat is over het algemeen het verschil tussen berekende range via verbruik over netto accugrootte en de geadverteerde range. Daarnaast twijfel over de methodiek van dat Autoweek artikel, hoe kan een ID.3 zoveel beter scoren dan een technisch gelijke Cupra Born bijvoorbeeld? Zelfde bij de Mokka-e die flink afwijkt van concerngenoten Corsa en e-2008 met dezelfde techniek aan boord.

En 12v accuproblemen kunnen voorkomen als de auto continu 'gewekt.' wordt, maar da's eerder uitzondering dan regel. Tenzij je zelf iedere dag 30 keer per uur in de app gaat neuzen of zo. Mijn 12v in de EV gaat in ieder geval al langer mee dan in de ICE daily ervoor.

Er valt zeker nog wel het nodige te verbeteren aan EVs en laadinfra en veel nieuwe EVs overtreffen wel de techniek van een paar jaar oude Kona, bijvoorbeeld met een hogere laadsnelheid zoals bij de Ioniq 5 om bij hetzelfde merk te blijven, maar over het algemeen is een tweedehands Kona Electric, zeker met 3-fasen laden gewoon een prima betrouwbare auto waar je nog lang van kan genieten, zo lang die past in je gebruiksprofiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
Ophidian schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 20:33:
[...]

Het gaat toch uiteindelijk om milieuschade. Volgens Auke Hoekstra zit de co2 uitstoot voor een elektrische auto op dit moment gemiddeld op een kwart (life cycle gebaseerd) in vergelijking met een brandstof auto en is de verwachting dat dit in 2050 op een tiende zit vanwege de steeds groenere energiemix en productie-efficientie.

Daarnaast is de EV een potentiele oplossing voor het in balans houden van het net voor wat betreft met wind- en zonopgewekte stroom wat op langere termijn grote co2 besparing kan opleveren voor de gehele energienet.

[ Voor 15% gewijzigd door Gecko123 op 22-03-2024 08:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
Gecko123 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 08:33:
[...]

Het gaat toch uiteindelijk om milieuschade. Volgens Auke Hoekstra zit de co2 uitstoot voor een elektrische auto op dit moment gemiddeld op een kwart (life cycle gebaseerd) in vergelijking met een brandstof auto en is de verwachting dat dit in 2050 op een tiende zit vanwege de steeds groenere energiemix en productie-efficientie.

Daarnaast is de EV een potentiele oplossing voor het in balans houden van het net voor wat betreft met wind- en zonopgewekte stroom wat op langere termijn grote co2 besparing kan opleveren voor de gehele energienet.
Helemaal eens, maar ik vind de selectieve verontwaardiging zo opvallend. 10% laadverlies zou een groot probleem zijn, terwijl bij benzine maar 35% van de energie omgezet wordt in beweging.

Tussen nu en eind maart moet onze EX30 bij de dealer gaan binnenkomen, zou dan 1 van de eerste met de LFP accu zijn in NL als ik naar de Opendata van RDW kijk (nu nog geen geregistreerd). Ondanks dat onze Corsa-E nu na 3,5 jaar 72.000km op de klok heeft, zal ik geen Stellantis meer overwegen. Toch behoorlijk (dure) problemen gehad ermee en heeft meerdere malen langdurig bij de dealer gestaan. Extra frusterend is dat je dan een ICE leenauto uit hetzelfde segment mee krijgt, maar die zijn in geen enkel opzicht vergelijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:13

Termy

valt er nog wat te fragge?

DeGroteMuis schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:47:
[...]

Waarom niet? Zoveel merken die hun EV een geluidje meegeven, net zoals eerder genoeg brandstofauto's geluidjes kregen. Zo lang het uit te zetten is voor de mensen die het niet waarderen, prima. Voor mij mag het uit, maar zo lang het een optie is...

[...]

Zoals het artikel aangeeft: geen imitatie verbrandingsmotor geluid. En het is niet sneu dat geluid emoties opwekt, iedereen is wel eens geraakt door een mooi stukje muziek, toch?
Ja als het geen nepICE is dan geen commentaar, uiteraard, maar daar leek het wel even op. Ik snap best dat je bij de beleving van een fancy auto ook geluid wilt (ik kan ook het geluid van een ICE wel waarderen, maar de rest van een ICE niet :P) maar niet om jezelf te foppen over wat voor auto het precies is. Dat had ik hier blijkbaar even verkeerd gelezen want het gaat ondanks de grote kop dus juist niet om een brullende motor.. lekker verwarrend opgeschreven weer.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Termy schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 10:30:
[...]

Ja als het geen nepICE is dan geen commentaar, uiteraard, maar daar leek het wel even op. Ik snap best dat je bij de beleving van een fancy auto ook geluid wilt (ik kan ook het geluid van een ICE wel waarderen, maar de rest van een ICE niet :P) maar niet om jezelf te foppen over wat voor auto het precies is. Dat had ik hier blijkbaar even verkeerd gelezen want het gaat ondanks de grote kop dus juist niet om een brullende motor.. lekker verwarrend opgeschreven weer.
Clickbait, altijd fijn. :+
Maar ik merk het al, jij gaat ook geen fan zijn van de cringe in deze video: YouTube: Wouter daagt petrolheads uit met de Hyundai IONIQ 5 N
Geluid nep? Laten we ook nep schakelen toevoegen! :+
Dat zou voor mij een reden zijn de auto te laten staan als het niet uit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:47

-tom-562

Oliesjeik

3kWh per dag aan verbruik, jaja, hebben ze dan de verwarming de hele dag aan staan? 8)7

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:56
-tom-562 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 14:48:
[...]

3kWh per dag aan verbruik, jaja, hebben ze dan de verwarming de hele dag aan staan? 8)7
[...]Toch verkiezen de meest chauffeurs de stand-bymodus, omdat je in slaapstand niet langer verbonden bent met de mobiele app en de connectie bij het heropstarten enkele minuten in beslag neemt. Zeker wie over een bedrijfswagen beschikt, zal zich die moeite waarschijnlijk getroosten[...]
Tja, dan snap ik het wel. Als de fabrikant een modus geeft waarbij er niet continue data wordt verstuurd naar een server, maar de gebruiker gebruikt het niet, dan kan het inderdaad hard lopen.
Dat zie je ook bij Tesla, waar als je een polling mechanisme op de API zet, je accu binnen no-time drained. Gelukkig heeft Tesla daar iedereen inmiddels geforceerd een streaming API te gebruiken voor al hun data loggers waarbij de auto ook zelf in slaapstand kan gaan en je verbruik niet enorm hoog is.

Even ter vergelijking: een model 3 die "wakker" is verbruikt zo tussen de 100W en de 200W, dus 2.4 tot 4.8kWh per dag
*edit*
en dat is dus nog zonder de features die hier beneden genoemd zijn, zoals accu pack op temperatuur houden, sentry mode, overheat protection enz. Als je dat aan zet zit je al gauw op een kWh of 7-8 per dag. Vooral sentry mode en een wapperend bosje voor de camera doet wonderen :D

[ Voor 11% gewijzigd door Caelorum op 22-03-2024 15:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
-tom-562 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 14:48:
[...]

Noem dan gewoon Tesla in sentry mode bij naam of alleen bij extreem koud/warm weer. Dit artikel is sensatie ten top. De meeste auto verbruiken nauwelijks iets met VW voorop en dan hebben ze precies een ID.3 op de cover.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:47

-tom-562

Oliesjeik

Gecko123 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 15:22:
[...]

Noem dan gewoon Tesla in sentry mode bij naam of alleen bij extreem koud/warm weer. Dit artikel is sensatie ten top. De meeste auto verbruiken nauwelijks iets met VW voorop en dan hebben ze precies een ID.3 op de cover.
Ik kan mijn MG4 iig niet betrappen op een noemenswaardig verbruik bij een paar dagen niet rijden.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:13

Termy

valt er nog wat te fragge?

DeGroteMuis schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 13:37:
[...]

Clickbait, altijd fijn. :+
Maar ik merk het al, jij gaat ook geen fan zijn van de cringe in deze video: YouTube: Wouter daagt petrolheads uit met de Hyundai IONIQ 5 N
Geluid nep? Laten we ook nep schakelen toevoegen! :+
Dat zou voor mij een reden zijn de auto te laten staan als het niet uit kan.
Het had nog leuker geweest als ze niet hadden geweten dat het een elektrische auto was :P. Maar ja, dit is zeker niet voor mij.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
RichieB schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 22:06:
[...]

Ah, nu snap ik het voordeel pas. In een Tesla kan je Netflix kijken op het grote scherm, maar je haalt het eind van de aflevering nooit omdat hij dan al vol is. Potver, nu wil ik ook een I-Pace. :+
Dan moet je vast kinderseries op Netflix kijken. Anders ben je minstens 45 minuten per aflevering kwijt en is de I-Pace alweer opgeladen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeJurist
Ferry34 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 00:35:
[...]

40 cent per 10 kwh
Ja, dat is een typfout, de Shell is een AC lader. Maar wat bedoel je precies met dat ik goedkoper uit ben? Shell vraagt inmiddels zelfs 41 cent per kWh en bij Tesla is dat inmiddels 35 cent per kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
Vanavond was er een interessant item bij NextNews van NextMove over een test over hoe effectief regeneratie is bij verschillende merken/types. De uitkomst, in mijn ogen teleurstellend en nog minder dan ik al dacht. Het ligt ergens tussen de 20 en 40 procent en draagt dus minder bij aan een laag verbruik dan velen denken.

YouTube: nextnews: Reku-Test, VW ID.Buzz GTX, Dacia Spring, Vibrationen Tesla...

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
DeJurist schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 17:54:
[...]

Ja, dat is een typfout, de Shell is een AC lader. Maar wat bedoel je precies met dat ik goedkoper uit ben? Shell vraagt inmiddels zelfs 41 cent per kWh en bij Tesla is dat inmiddels 35 cent per kWh.
Ja wist ik want er bestaan geen 22kw DC, wel 28kw.

Ik bedoelde te zeggen dat je nu 40 minuten aan de snellader gaat staan, terwijl de AC 22 kw shell op loopafstand is?
De AC is 6 cent duurder per kwh
60 cent per 10kwh
5,40 voor je complete 90 kwh auto.

Is t dan niet makkelijker om voor die €5,40 lekker AC aan te sluiten en thuis te gaan zitten?

(Toen ik reageerde was t 4 cent per kwh duurder en dus €3,60)

[ Voor 4% gewijzigd door Ferry34 op 23-03-2024 01:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PeterZ(on) schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 22:00:
Vanavond was er een interessant item bij NextNews van NextMove over een test over hoe effectief regeneratie is bij verschillende merken/types. De uitkomst, in mijn ogen teleurstellend en nog minder dan ik al dacht. Het ligt ergens tussen de 20 en 40 procent en draagt dus minder bij aan een laag verbruik dan velen denken.

YouTube: nextnews: Reku-Test, VW ID.Buzz GTX, Dacia Spring, Vibrationen Tesla...
Ik heb het ook gezien.
Wel heb ik twijfels bij de metingen, en of je de conclusies kan trekken die zij publiceren.

Zeker de ‘bergrit’ met 5km bergop en dan terug naar beneden is nogal creatief boekhouden. Ze vergelijken een Spring, M3 en BMW i7.
Van 1200kg over 1800kg naar bijna 3000kg.
Nogal logisch dat je veel meer kan recupereren als je 3 ton een berg op sleurt ivm 1200kg. De energie die gaat in het omhoog rijden is bij de BMW een veel groter aandeel dan bin de Dacia. De rolweerstand en aerodynamische weerstand verschillen niet zo enorm, en zijn niet recht evenredig met het gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Nu online

de hoofdreden waarom de EVs van VAG niet zomaar regenereren behalve als je in B stand rijdt. gewoon in neutraal voorwaarts zal altijd effectiever zijn dan steeds moeten regenereren

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 10:35

JT

VETAK y0

Ik ben benieuwd of jullie nog een perspectief kunnen bieden op mijn zoektocht naar een EV. Eisen:
  • Ruimte voor een gezin van 4 plus soms een middelgrote hond, ook op vakantie.
  • Winterbereik op snelweg bij 100km/h > 240km maar dat is wel echt minimaal.
  • Enigszins snelladen (a la gen1 Kia Niro)
  • Actief gekoelde accu (geen e-Golf of Leaf dus)
  • <60k km
  • Warmtepomp
  • Adaptive cruise control
  • Budget door zelf importeren uit Duitsland max 35k
  • Niet alles moeten bedienen via schermen
  • Niet Chinees (ivm waar mijn geld naartoe gaat + zorgen over cyberveiligheid en privacy)
  • Geen Tesla (bouwkwaliteit, alles via het scherm, mijn geld niet naar Musk, kappen van hele bossen voor de fabrieken, slechte omgang met personeel zoals tegengaan van vakbonden)
Pré's (willekeurige volgorde):
  • Trekhaak
  • Echt snelladen
  • Stoelventilatie
  • Schuifdak
  • Mogelijkheid tot het uitschakelen van af-fabriek cloudverbinding voor bediening van de auto (privacy)
  • Mogelijkheid tot aansluiten remote bediening middels url=https://www.openvehicles.com/]OVMS[/url][/li]
  • V2G
  • en ander V2L
Na het nodige onderzoek kwam ik uit op de e-Niro (1e generatie) of de Ioniq 5, waarbij we uiteindelijk naar de e-Niro neigde vanwege het prijsverschil. Met gelijk bereik ben je voor een e-Niro met gemak 8k+ minder kwijt. Dat vonden we het snelladen, extra ruimte, moderner in onze situatie niet waard.

Maar....toen kwam ik achter het beruchte bekende probleem met de reductiebak die lawaai gaat maken. Optie afgeschreven, dan maar Ioniq 5. Om te ontdekken dat die nog meer vaker voorkomende problemen kent dan de e-Niro waarvan trillende auto het belangrijkst is omdat er geen oorzaak bekend is en de garantie maar 5 jaar is, tweedehands is daar dan niet veel meer van over en Hyundai erkent ook geen problemen. Geen idee dus wat de kosten zijn buiten de garantie, en als ik dan lees dat andere dealers in de garantie in een poging het probleem op te lossen complete motoren enzo vervangen a 7000 dollar kosten.... Ook afgeschreven. Andere opties:
  • Megane E-Tech heeft weinig ruimte op de achterbank.
  • Scenic E-Tech te nieuw om tweedehands te vinden op korte termijn binnen ons budget.
  • Peugeot alles via schermen bedienen.
  • Ariya kent ook de nodige problematiek en weinig bijzonder terwijl het aan de bovenkant van het budget zit. bz4X valt qua problematiek nog mee maar is tweedehands met beperkte opties ook 35k tweedehands voor een niet zo bijzondere auto imho. Wel 10 jaar / 200.000km garantie
  • BMW iX1 te duur.
  • MB EQB die net in budget valt erg kaal en behoorlijk zwaar, dat vind ik een risico zolang ik niet weet wat er met de mrb gebeurt voor EV's. En MB dus duur in onderhoud.
Als ik er dan over nadenk kom ik eigenlijk terug bij de e-Niro. Er is iemand heel ijverig geweest in onderzoek en die kwam erachter dat de magneet in de reductiebak van de e-Niro niet goed werkt. Zijn advies is bij lage kilometerstand 2 keer niet al te ver uit elkaar olie wisselen en plug erin met goede magneet, hier blijft echt het nodige aan zitten. Als ik dan een MY22 zoek dan heb ik nog 5 jaar garantie in combinatie met bovenstaande maatregel, dan zit ik denk ik alsnog redelijk veilig.

Ik ben benieuwd naar jullie perspectief en of ik ergens nog wat mis :)

[ Voor 8% gewijzigd door JT op 23-03-2024 15:43 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Termy schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 10:30:
[...]

Ik weet ook niet of het mijn ding is dat geluid. Maar aan de andere kant, miljoenen mensen wereldwijd hebben thuis een nep-FIA-stoel staan met een nepstuur en neppookje en een nep-voorruit(beeldscherm) met plastic neppedalen en ál het geluid via speakers en die beleven er uitermate veel plezier aan. Ieder z'n ding.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:42
JT schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 12:43:
Ik ben benieuwd of jullie nog een perspectief kunnen bieden op mijn zoektocht naar een EV. Eisen:
  • <60k km
  • Warmtepomp
  • Niet Chinees (ivm waar mijn geld naartoe gaat + zorgen over cyberveiligheid en privacy)
  • Geen Tesla (bouwkwaliteit, alles via het scherm, mijn geld niet naar Musk, kappen van hele bossen voor de fabrieken, slechte omgang met personeel zoals tegengaan van vakbonden)
  • Trekhaak
  • Echt snelladen
  • Stoelventilatie
  • Schuifdak
  • Mogelijkheid tot het uitschakelen van af-fabriek cloudverbinding voor bediening van de auto (privacy)
  • Mogelijkheid tot aansluiten remote bediening middels url=https://www.openvehicles.com/]OVMS[/url][/li]
  • V2G
  • en ander V2L
Na het nodige onderzoek kwam ik uit op de e-Niro (1e generatie) of de Ioniq 5, waarbij we uiteindelijk naar de e-Niro neigde vanwege het prijsverschil. Met gelijk bereik ben je voor een e-Niro met gemak 8k+ minder kwijt. Dat vonden we het snelladen, extra ruimte, moderner in onze situatie niet waard.

Maar....toen kwam ik achter het beruchte bekende probleem met de reductiebak die lawaai gaat maken. Optie afgeschreven, dan maar Ioniq 5. Om te ontdekken dat die nog meer vaker voorkomende problemen kent dan de e-Niro waarvan trillende auto het belangrijkst is omdat er geen oorzaak bekend is en de garantie maar 5 jaar is, tweedehands is daar dan niet veel meer van over en Hyundai erkent ook geen problemen. Geen idee dus wat de kosten zijn buiten de garantie, en als ik dan lees dat andere dealers in de garantie in een poging het probleem op te lossen complete motoren enzo vervangen a 7000 dollar kosten.... Ook afgeschreven. Megane E-Tech heeft weinig ruimte op de achterbank. Scenic E-Tech te nieuw om tweedehands te vinden op korte termijn binnen ons budget. Peugeot alles via schermen bedienen. Ariya kent ook de nodige problematiek. bz4X valt qua problematiek nog mee maar is tweedehands met beperkte opties ook 35k tweedehands voor een niet zo bijzondere auto imho. BMW iX1 te duur. MB EQB die net in budget valt erg kaal en behoorlijk zwaar, dat vind ik een risico zolang ik niet weet wat er met de mrb gebeurt voor EV's. En MB dus duur in onderhoud.

Als ik er dan over nadenk kom ik eigenlijk terug bij de e-Niro. Er is iemand heel ijverig geweest in onderzoek en die kwam erachter dat de magneet in de reductiebak van de e-Niro niet goed werkt. Zijn advies is bij lage kilometerstand 2 keer niet al te ver uit elkaar olie wisselen en plug erin met goede magneet, hier blijft echt het nodige aan zitten. Als ik dan een MY22 zoek dan heb ik nog 5 jaar garantie in combinatie met bovenstaande maatregel, dan zit ik denk ik alsnog redelijk veilig.

Dat trillen bij Ioniq 5 id vooral bij nieuw afgeleverde auto's met vierkante banden dacht ik.
Ik heb er eentje staan thuis en die trilt niet. En anders merk je het bij je proefrit wel. Dus als je m alleen daarom afstreept ga je wel erg kort door de bocht denk ik.
Andere voorkomende problemen zijn vaak wel garantie kwestie. Dus wel ongemak want naar de garage, maar geen extra kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
  • <60k km
  • Warmtepomp
  • Trekhaak
  • Echt snelladen
  • Stoelventilatie
  • Schuifdak
  • V2G
  • en ander V2L

Maar....toen kwam ik achter het beruchte bekende probleem met de reductiebak die lawaai gaat maken. Optie afgeschreven, dan maar Ioniq 5. Om te ontdekken dat die nog meer vaker voorkomende problemen kent dan de e-Niro waarvan trillende auto het belangrijkst is omdat er geen oorzaak bekend is en de garantie maar 5 jaar is, tweedehands is daar dan niet veel meer van over en Hyundai erkent ook geen problemen. Geen idee dus wat de kosten zijn buiten de garantie, en als ik dan lees dat andere dealers in de garantie in een poging het probleem op te lossen complete motoren enzo vervangen a 7000 dollar kosten.... Ook afgeschreven. Megane E-Tech heeft weinig ruimte op de achterbank. Scenic E-Tech te nieuw om tweedehands te vinden op korte termijn binnen ons budget. Peugeot alles via schermen bedienen. Ariya kent ook de nodige problematiek. bz4X valt qua problematiek nog mee maar is tweedehands met beperkte opties ook 35k tweedehands voor een niet zo bijzondere auto imho. BMW iX1 te duur. MB EQB die net in budget valt erg kaal en behoorlijk zwaar, dat vind ik een risico zolang ik niet weet wat er met de mrb gebeurt voor EV's. En MB dus duur in onderhoud.

Kia EV6 zou je ook kunnen overwegen.
Waarom sluit je VW Id4 en zijn broertjes Q4 of Enyaq uit?
Polestar2, maar dat is een halve chinees.
XC40, maar die kan wat klein uit vallen en is niet zo efficient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
Ferry34 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 01:15:
[...]

Ja wist ik want er bestaan geen 22kw DC, wel 28kw.

Ik bedoelde te zeggen dat je nu 40 minuten aan de snellader gaat staan, terwijl de AC 22 kw shell op loopafstand is?
De AC is 6 cent duurder per kwh
60 cent per 10kwh
5,40 voor je complete 90 kwh auto.

Is t dan niet makkelijker om voor die €5,40 lekker AC aan te sluiten en thuis te gaan zitten?

(Toen ik reageerde was t 4 cent per kwh duurder en dus €3,60)
Er is een Tesla Supercharger minder dan 10 km van mijn huis en het ligt op mijn dagelijkse route. Het kost me hooguit 12 minuten rijden en dat vind ik geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
JT schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 13:19:
[...]

Ik weet ook niet of het mijn ding is dat geluid. Maar aan de andere kant, miljoenen mensen wereldwijd hebben thuis een nep-FIA-stoel staan met een nepstuur en neppookje en een nep-voorruit(beeldscherm) met plastic neppedalen en ál het geluid via speakers en die beleven er uitermate veel plezier aan. Ieder z'n ding.
Spelplezier en autorijden - het lijken mij dingen die men beter gescheiden houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Tommie12 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 10:55:
[...]

Ik heb het ook gezien.
Wel heb ik twijfels bij de metingen, en of je de conclusies kan trekken die zij publiceren.

Zeker de ‘bergrit’ met 5km bergop en dan terug naar beneden is nogal creatief boekhouden. Ze vergelijken een Spring, M3 en BMW i7.
Van 1200kg over 1800kg naar bijna 3000kg.
Nogal logisch dat je veel meer kan recupereren als je 3 ton een berg op sleurt ivm 1200kg. De energie die gaat in het omhoog rijden is bij de BMW een veel groter aandeel dan bin de Dacia. De rolweerstand en aerodynamische weerstand verschillen niet zo enorm, en zijn niet recht evenredig met het gewicht.
Mijn conclusie is dat regenereren minder energie terug levert dan gedacht. Of die metingen helemaal zuiver zijn weet ik, de tendens zal best wel juist zijn denk ik. Het bevestigd iig mijn insteek dat coasten efficiënter is dan regenereren.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Coasterfreak schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 12:18:
[...]

de hoofdreden waarom de EVs van VAG niet zomaar regenereren behalve als je in B stand rijdt. gewoon in neutraal voorwaarts zal altijd effectiever zijn dan steeds moeten regenereren
Mee eens, ik heb altijd standje "nul reku". :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Stefangrp schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 14:05:
[...]

Dat trillen bij Ioniq 5 id vooral bij nieuw afgeleverde auto's met vierkante banden dacht ik.
Ik heb er eentje staan thuis en die trilt niet. En anders merk je het bij je proefrit wel. Dus als je m alleen daarom afstreept ga je wel erg kort door de bocht denk ik.
Andere voorkomende problemen zijn vaak wel garantie kwestie. Dus wel ongemak want naar de garage, maar geen extra kosten
Ik heb een stuk of 2,3 Reddit-draadjes gelezen, 2 topics op andere fora en hier op GoT. Voor sommige mensen was het opgelost met andere banden (vierkant of de foam tegen geluid die aan de binnenkant los laat), balanceren van de wielen en 1 iemand is het onderstel gaan vervangen, waarbij het opgelost was. Maar nieuw onderstel rondom inclusief arbeid is 2400 euro 8)7 Verder rijden er nog heel veel mensen rond met het probleem waarbij het niet opgelost is. Dat maakt het risico voor mij te groot; ik kan niet inschatten of ik het oplossen van het probleem zelf mag lappen en daarbij komt dan dat ik ook niet weet hoeveel het kost, potentieel duizenden euro's. En lang niet iedereen had het vanaf het begin. Ik vind het jammer want áls ik een excuus heb om een Ioniq 5 te kopen dan graag! Ik vind het een supertoffe a-b auto. Het heeft er niet mee te maken dat ik een excuus zoek om hem af te strepen ;)

Zaken die onder een terugroepactie vallen zijn sowieso geen probleem; beetje ongemak kan ik wel lijen. Maar als ik een 3 jaar oude koop dan heb ik nog maar 2 jaar garantie. Dat is dus iets om mee te nemen in de overweging.
Tommie12 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 14:06:
[...]

Kia EV6 zou je ook kunnen overwegen.
Onderhuids zelfde als Ioniq 5 dus zelfde probleem.
Waarom sluit je VW Id4 en zijn broertjes Q4 of Enyaq uit?
Alle bediening via scherm van een verschrikkelijk infotainmentsysteem met slechte reputatie. Daarbij met de grote accu toch ook al snel 32-33k minimaal voor de VW en Skoda, laat staan de Audi. Daarbij lees ik over een probleem waarbij vooral bij inparkeren achteruit de auto automatisch heel hard remt. Niet strak als je mensen met rugproblemen in de auto hebt, wat ik regelmatig heb.
Polestar2, maar dat is een halve chinees.
XC40, maar die kan wat klein uit vallen en is niet zo efficient.
Beide Geely -> Chinees. Op zich jammer, Polestar zou ik best willen :Y)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Scientific schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 14:37:
[...]

Spelplezier en autorijden - het lijken mij dingen die men beter gescheiden houdt.
Dat is het al sinds de jaren 60 niet en misschien wel eerder, maar nooit in verdiept. Dus ik zie niet in waarom het nu ineens wél gescheiden moet blijven.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:08
@JT, als je maar lang en hard genoeg zoekt vind je over elke auto wel problemen. Er is geen enkele auto perfect.

Heb zelf 2,5j een eNiro gereden en rijd nu een maand een EV6, geen issues gehad (knock on wood).

Acties:
  • +3 Henk 'm!
PeterZ(on) schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 14:37:
[...]

Mijn conclusie is dat regenereren minder energie terug levert dan gedacht. Of die metingen helemaal zuiver zijn weet ik, de tendens zal best wel juist zijn denk ik. Het bevestigd iig mijn insteek dat coasten efficiënter is dan regenereren.
Daar geloof ik niet echt in.
Als ik 50 km/h rij, en wil blijven rijden, ben dan aan het coasten?

En als ik van 50 naar 30 wil, dan wil ik afremmen en liefst vie recup ipv de schijven warm te remmen.
Ik kan met mijn tesla behoorlijk traag afremmen, zodat het op uitbollen lijkt, en dan zal het effect heftzelfde zijn als coasten.
Het gaat er vooral om een beetje vooruitziend te rijden.
Als je achterlijk laat gaat vertragen voor een afslag of een verkeerslicht, dan moet je wel recupereren of zelfs remmen, met welke auto je dat ook doet, en dan zal je verbruik ook hoger zijn dan als je vooruitziend rijdt en gematigd rijdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
PeterZ(on) schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 14:37:
[...]

Dat coasten (kinetische energie gebruiken om een EV voort te bewegen) efficiënter is dan regenereren (kinetische energie omzetten in electrische energie en die daarna stockeren in een batterij om die energie opnieuw om te zetten in electrische energie en daarna in kinetische energie…) lijkt mij een no-brainer.

Overigens lukt coasten niet zo goed met de elektromotoren die veel fabrikanten toepassen (die met permanente magneten), daar zal de motor een remmende kracht uitoefenen tijdens het coasten. Soms wordt dat opgelost door een koppeling, maar uiteraard is het coasten dan niet zo soepel.

Een Tesla bijvoorbeeld kan niet efficiënt coasten want Tesla gebruikt motoren met permanente magneten en heeft geen koppeling. Mercedes gebruikt ook dergelijke motoren, maar met een koppeling. BMW gebruikt dan weer motoren zonder permanente magneten. Auto’s van Mercedes en BMW zijn dus zeer efficiënt in het coasten, en BMW is ook nog het soepelst in het coasten.

Motoren met permanente magneten zijn echter iets efficiënter wanneer ze vermogen leveren, maar vermogen en koppel zijn dan weer gemakkelijker aan te sturen bij motoren zonder permanente magneten.

Het zijn design keuzes die fabrikanten maken, en die een impact hebben op hoe de auto iets zuiniger of onzuiniger is in een bepaalde situatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Coasting is leuk totdat je in real-world omgevingen rijdt. Probeer het eens in de randstad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
Ik ben benieuwd of jullie nog een perspectief kunnen bieden op mijn zoektocht naar een EV.
Lastig want jij zoekt een schaap met 5 poten.

En nog meer:
Card Nox schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 16:21:
als je maar lang en hard genoeg zoekt vind je over elke auto wel problemen. Er is geen enkele auto perfect.
Dit.
En spijkers.
Op laag water.

Maar goed, dus;
Neuh, maar ik was voor de Ioniq 5 gegaan ondanks die berichten. x 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
daemonix schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 17:09:
Coasting is leuk totdat je in real-world omgevingen rijdt. Probeer het eens in de randstad.
Ik woon daar en gaat prima, altijd standje nul. 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Card Nox schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 16:21:
@JT, als je maar lang en hard genoeg zoekt vind je over elke auto wel problemen. Er is geen enkele auto perfect.

Heb zelf 2,5j een eNiro gereden en rijd nu een maand een EV6, geen issues gehad (knock on wood).
Het is echt niet zo dat alle auto's even betrouwbaar zijn en evenveel of weinig problemen kennen. Zeker de problemen van de I5 en e-Niro vereisen ook bepaald niet lang en hard zoeken. Een enkele query in Google of DDG geeft je echt uren leeswerk over 1 probleem. Als je 2 mensen vind die over een probleem klagen dan trek ik mij er niet zoveel van aan. Waar ik naar kijk dat zijn patronen. En als je bijvoorbeeld meerdere complete olieanalyses online vind van de reductiebak van een e-Niro waarin te zien is dat er veel teveel ijzer- en aluminiumdeeltjes in zitten dan is dat niet een keertje toeval. Net zo goed als dat N=1 niet valide is voor fouten, zo is dat ook niet zo voor probleemloos rijden. Om dezelfde reden zou ik ook bijvoorbeeld nooit auto's met specifieke generatie DSG's kopen; leuk dat het bij veel mensen goed gaat maar je leest niet voor niets over hoe vaak ze kapot gaan. Er zijn zelfs bedrijven die zich alleen bezig houden met die bakken.

Interessant om eens te bekijken: https://www.motortrader.c...liable-cars-uk-14-07-2020
En helemaal prima natuurlijk als je er geen waarde aan hecht en gewoon wat koopt, maar zo werkt het in mijn hoofd niet ;)

[ Voor 5% gewijzigd door JT op 23-03-2024 17:26 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 17:19:
[...]

Ik woon daar en gaat prima, altijd standje nul. 😀
Ah, jij bent degene die de rol van de dafjes heeft overgenomen, jij rijd vooraan in de file. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Zjanzjak schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 17:14:
[...]

Lastig want jij zoekt een schaap met 5 poten.

En nog meer:

[...]

Dit.
En spijkers.
Op laag water.

Maar goed, dus;

[...]

Neuh, maar ik was voor de Ioniq 5 gegaan ondanks die berichten. x 10.
Ik zoek gewoon een auto zonder bekende grote mechanische of elektronische problemen. Die zijn er ook gewoon. Alleen de combi van mijn eisen, wensen, budget en de wensen van geen bekende veel voorkomende mechanische problemen lijkt problematisch. En áls ik dan al kies voor het risico, dan wil ik weten wat het mij kost als het wél fout gaat. En dat is nog niet voor alles bekend. Een ICCU ofzo wel, mocht die buiten garantie kapot gaan. Je vraagt gewoon wat een nieuwe kost. Maar voor een probleem waarvan de oorzaak niet bekend is, is dat anders.

[ Voor 22% gewijzigd door JT op 23-03-2024 17:24 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
daemonix schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 17:09:
Coasten lukt net bij defensief rijden in files uitstekend. Bij gewoon vlot doorrijdend verkeer daarentegen coast je in principe niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07:17
JT schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 17:22:
[...]

Ik zoek gewoon een auto zonder bekende grote mechanische problemen. Die zijn er ook gewoon. Alleen de combi van mijn eisen, budget en de wensen van geen bekende veel voorkomende mechanische problemen lijkt problematisch.
Klopt, dat is problematisch omdat alle problemen van alle auto's en type's op internetfora terechtkomen.
Dus met die insteek zul je die auto waarschijnlijk niet vinden.
Overigens hoop ik voor je dat het jou wel lukt!
Succes!

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Peter-036 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 17:26:
[...]

Klopt, dat is problematisch omdat alle problemen van alle auto's en type's op internetfora terechtkomen.
Dus met die insteek zul je die auto waarschijnlijk niet vinden.
Overigens hoop ik voor je dat het jou wel lukt!
Succes!
Het is eerder gelukt. Die auto's hadden allemaal wel hun zwakke punten. Maar niet van het soort die de auto slecht bruikbaar maakte en potentieel duizenden euro's kosten. Alleen dat waren geen EV's met mijn eisen, wensen en budget. Als de I5 niet dat trilprobleem had óf de mogelijk oorzaken waren állemaal bekend met daarbij de kosten om het op te lossen dan was dat wellicht mijn eerste keuze nu geweest óndanks de andere problemen die de auto kan hebben; die zijn gewoon van een andere orde. Dan weet ik welk financieel risico ik neem. En natuurlijk kun je altijd pech hebben met zaken die precies alleen bij jou zich voordoen ofzo. Daar heb je geen controle over.

[ Voor 41% gewijzigd door JT op 23-03-2024 17:33 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
daemonix schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 17:21:
[...]

Ah, jij bent degene die de rol van de dafjes heeft overgenomen, jij rijd vooraan in de file. :P
Nou dat dacht niet, maar overal waar je toch moet stoppen gaat dat prima. Behalve als je iemand met een aan/uit gasvoet achter je hebt zitten, oftewel een bumperklever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17-09 20:44
Scientific schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 17:00:
...
Overigens lukt coasten niet zo goed met de elektromotoren die veel fabrikanten toepassen (die met permanente magneten), daar zal de motor een remmende kracht uitoefenen tijdens het coasten. Soms wordt dat opgelost door een koppeling, maar uiteraard is het coasten dan niet zo soepel.

Een Tesla bijvoorbeeld kan niet efficiënt coasten want Tesla gebruikt motoren met permanente magneten en heeft geen koppeling.
...
Ik kan mij voorstellen dat je met software toch 't een en 't ander kunt doen, ook zónder koppeling ? Overigens weegt zo'n koppeling toch ook weer extra, wat het verbruik, hoe minimaal ook, óók doet stijgen. Op 't einde van de rit ben je dan misschien wel "slechts" even efficient ...

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Vind je? 20-40 procent is veel. Als een merk nu een auto in de markt zou zetten met een 20-40 procent lager verbruik, dan zou dat gigantisch zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
flupp schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 17:28:
[...]

Ik kan mij voorstellen dat je met software toch 't een en 't ander kunt doen, ook zónder koppeling ? Overigens weegt zo'n koppeling toch ook weer extra, wat het verbruik, hoe minimaal ook, óók doet stijgen. Op 't einde van de rit ben je dan misschien wel "slechts" even efficient ...
Met software kan je inderdaad wat vermogen aan de motor geven om te coasten, als je dat zou willen. Maar coasten met een Tesla (of elke andere wagen met elektromotoren met permanente magneten die de motor niet mechanisch ontkoppelt) kost dus een beetje energie van de batterij. Mechanisch ontkoppelen zorgt dan weer voor andere nadelen inderdaad (je introduceert ook een extra slijtage-onderdeel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Jeroenneman schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 17:30:
[...]

Vind je? 20-40 procent is veel. Als een merk nu een auto in de markt zou zetten met een 20-40 procent lager verbruik, dan zou dat gigantisch zijn.
Dat coasten is hier al zo vaak voorbij waarbij men dan vaak suggereert dat wat je erin stopt ook voor 100% weer terugkrijgt. Ik dacht zelf aan iets van max 75% en dan vind ik die 40% wel aan de magere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

PeterZ(on) schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 17:42:
[...]

Dat coasten is hier al zo vaak voorbij waarbij men dan vaak suggereert dat wat je erin stopt ook voor 100% weer terugkrijgt. Ik dacht zelf aan iets van max 75% en dan vind ik die 40% wel aan de magere kant.
Maar dit ging toch over regenereren, niet over coasten? Coasten heb je zo weinig aan als je bergaf gaat
... (Dat is namelijk hoe de ADAC die cijfers berekent (kWh geregenereerd/kWh verbruikt om bergop te komen*100%). Coasten zou dan op 0% komen. Dan neem ik toch blij genoegen met 20-40%>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:05
Jeroenneman schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 17:56:
Maar dit ging toch over regenereren, niet over coasten? Coasten heb je zo weinig aan als je bergaf gaat
... (Dat is namelijk hoe de ADAC die cijfers berekent (kWh geregenereerd/kWh verbruikt om bergop te komen*100%). Coasten zou dan op 0% komen. Dan neem ik toch blij genoegen met 20-40%>
Coasten is juist 100%, dat werkt alleen niet zo om je snelheid te reguleren.

Frictierem is 0%.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

assje schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 18:03:
[...]

Coasten is juist 100%, dat werkt alleen niet zo om je snelheid te reguleren.

Frictierem is 0%.
Alleen is dat niet hoe ADAC de berekening uitvoert, en dus zegt dit vrij weinig.

Voor meer info kan men beter het bronmateriaal lezen. Coasten zal bij ADAC op nul uitkomen, want je wint niets terug bergaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
[...]

Ik had idd regenereren moeten zeggen. Maar mijn bedoeling is denk ik toch wel duidelijk. Bij regenereren krijg je dus maar iets van 40% terug en bij coasten alles. Wat je er niet in stopt......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
[...]

Het rendement dat ADAC op deze manier berekent is niet het rendement van alleen maar de regeneratie omdat in het bergop rijden er ook energie gebruikt wordt om bvb de weerstand van de weg en de lucht te overwinnen. Regeneratie is gewoon kinetische energie omzetten in elektrische energie. Het rendement daarvan zal inderdaad in de grootte-orde 75% of zelfs meer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Tommie12 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 16:50:
[...]

Daar geloof ik niet echt in.
Als ik 50 km/h rij, en wil blijven rijden, ben dan aan het coasten?

En als ik van 50 naar 30 wil, dan wil ik afremmen en liefst vie recup ipv de schijven warm te remmen.
Ik kan met mijn tesla behoorlijk traag afremmen, zodat het op uitbollen lijkt, en dan zal het effect heftzelfde zijn als coasten.
Het gaat er vooral om een beetje vooruitziend te rijden.
Als je achterlijk laat gaat vertragen voor een afslag of een verkeerslicht, dan moet je wel recupereren of zelfs remmen, met welke auto je dat ook doet, en dan zal je verbruik ook hoger zijn dan als je vooruitziend rijdt en gematigd rijdt.
Coasten houdt in dat je afremt door middel van wrijving, dus je laat het ga-pedaal los en recupereert niet.
Wil je afremmen van 50 naar 30 km/h laat je bijvoorbeeld een aantal honderd meter voordat je 30 wilt rijden het gas los en ga je dus coasten. Wanneer je dan 30 km/h rijdt, heb je alleen maar snelheid verloren door de wrijving van de aandrijflijn en de luchtweerstand. Op die manier heb je dan veruit het meest zuinig gereden, maar niet élke EV kan 100% coasten geloof ik. Mijn Ioniq classic kan ik met de flippers achter het stuur meer of minder laten regenererenen dan betekent nul regeneratie ook echt dat het heel lang duurt voordat je afgeremd bent van je aangehaalde 50 naar 30 km/h.
Dat zou dan ook wel veel gefrustreerde bumperklevers opleveren achter je, dus daarom wordt er ook gezegd dat het in druk verkeer niet ideaal is om te doen.

Vroeger reed ik altijd standaard met nul regeneratie, maar sinds ik in bergachtig gebied woon heb ik 'm op de tweede stand staan en is de snelheid bij afdalingen beter vast te houden zonder het rempedaal te hoeven bedienen.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
100% kan natuurlijk niet. Ook wrijving slurpt een boel energie.

Coasten zal wellicht wat efficienter zijn dan regenereren, maar vaak kun je dat niet zo doen als he wellicht zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
SpongeRob schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 18:16:
[...]

Coasten houdt in dat je afremt door middel van wrijving, dus je laat het ga-pedaal los en recupereert niet.
Wil je afremmen van 50 naar 30 km/h laat je bijvoorbeeld een aantal honderd meter voordat je 30 wilt rijden het gas los en ga je dus coasten. Wanneer je dan 30 km/h rijdt, heb je alleen maar snelheid verloren door de wrijving van de aandrijflijn en de luchtweerstand. Op die manier heb je dan veruit het meest zuinig gereden, maar niet élke EV kan 100% coasten geloof ik. Mijn Ioniq classic kan ik met de flippers achter het stuur meer of minder laten regenererenen dan betekent nul regeneratie ook echt dat het heel lang duurt voordat je afgeremd bent van je aangehaalde 50 naar 30 km/h.
Dat zou dan ook wel veel gefrustreerde bumperklevers opleveren achter je, dus daarom wordt er ook gezegd dat het in druk verkeer niet ideaal is om te doen.

Vroeger reed ik altijd standaard met nul regeneratie, maar sinds ik in bergachtig gebied woon heb ik 'm op de tweede stand staan en is de snelheid bij afdalingen beter vast te houden zonder het rempedaal te hoeven bedienen.
Het al of niet efficiënt kunnen coasten van een EV hangt af van het type elektromotor. Met een motor met permanente magneten kan je niet efficient coasten: de motor remt af als hij geen stroom krijgt.

BMW bijvoorbeeld heeft motoren zonder permanente magneten, daar kan je dus efficiënt mee coasten. En met de "adaptieve regeneratie" zal de auto coasten zodra je het gaspedaal loslaat, maar (regeneratief, zolang dat kan) remmen), indien een voorliggende auto afremt, of dat nodig is omdat er een bocht in de weg aankomt, of indien je aangeeft af te zullen slaan. Dat werkt via radar en GPS, en werkt echt zeer goed: je hoeft nauwelijks het rempedaal te gebruiken, de auto coast wanneer dat kan en remt (regeneratief) wanneer dat nodig is.

Overigens heeft BMW ook "blended braking": de auto remt ook regeneratief als je het rempedaal gebruikt, en gebruikt slechts de fysische remmen wanneer dat nodig is. Er zijn veel EVs die dat niet hebben (Tesla bijvoorbeeld) en dan is remmen met het rempedaal altijd energie verspillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrightSun
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16-09 07:31
Na het proefrijden in een Model Y, EV6, Ioniq 5, EX40 en iX1 gaat de keuze voor onze nieuwe (lease) auto tussen de laatste twee.
Aangezien de auto gebruikt wordt voor grotere afstanden, zou de EX40 Single Motor Extended Range de voorkeur hebben ten opzichte van de iX1 eDrive20 als je afgaat op de WLTP en het snelladen. Wanneer ik echter kijk op bijvoorbeeld ev-database zie ik dat de range nagenoeg hetzelfde zou zijn;

BMW iX1 eDrive20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RIXM3SxjWkc-2Mx8Tddroe4pLtk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FbXG1cfA6RwU6IPM7smUI0dK.png?f=fotoalbum_large

Volvo EX40 Single Motor Extended Range
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uRrmL5qKcSId-ZuVa0Iop2WZoP4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vALuVjBqfJN8R0NQj4PSo5qq.png?f=fotoalbum_large

Op internet lees ik verschillende verhalen en krijg ik geen eenduidig beeld. Kan ik realistisch gezien verwachten dat de Volvo verder komt dan de BMW zoals de WLTP doet vermoeden of is het verbruik dermate hoog dat de waarheid dichter bij de cijfers van ev-database ligt?

Ik had overigens al gelezen over de verbeteringen aan de Volvo op het gebied van motoren en verbruik afgelopen jaar. Kan het zijn dat de cijfers nog niet zijn bijgewerkt of is het toch echt nog zo dramatisch als het lijkt?

[ Voor 5% gewijzigd door BrightSun op 23-03-2024 19:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17-09 20:44
Scientific schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 19:04:
...
BMW bijvoorbeeld heeft motoren zonder permanente magneten, daar kan je dus efficiënt mee coasten.
...
De perfecte wereld bestaat dus niet : die zijn toch minder efficiënt in de aandrijving zélf ?

Model 3 LR (model 2023)

Pagina: 1 ... 308 ... 370 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic