Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17-09 20:38
RichieB schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 23:47:
@Tweak_ers Je weet zelf het antwoord al: de accu wordt niet voorverwarmd en is daarom te koud om snel te superchargen. Alleen Tesla kan uitzoeken waarom dat in jouw auto niet werkt.
Als de accu 7 graden is, doet hij het wél, dat zie ik ook terug in de flow en de bekende rode letters in het scherm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:58
https://nl.fiverr.com/

Hier kunnen ze dat voor een vijfje…. ;w

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dengra
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-09 21:42
Goedemorgen Tweakers,

In juli loopt mijn leasecontract af en dus mag ik een nieuwe auto uitzoeken. Voordat ik de inloggegevens van de portal kreeg dacht ik aan de i4 of Q4 sportsback maaarrr nu blijkt de iX2 mij netto 200 minder in de maand te kosten dan die eerste 2.

Ik heb best wat reviews gezien/gelezen en over het algemeen wordt de iX2 behoorlijk afgebrand omdat hij gewoon te duur is t.o.v. andere EV's. Maar ja, dat is hij voor mij dus niet. Hij kost mij ongeveer evenveel als een Mustang of Tesla Y. En nu twijfel ik!

Mijn kinderen zijn nog jong genoeg dat de ruimte op de achterbank geen probleem is. Zelden rijden er volwassenen mee achterin en we hebben eventueel ook nog een Ford Focus wagon op de oprit staan. De kofferbak lijkt groot genoeg om mee op vakantie te gaan alleen de snellaadtijd baart mij wat zorgen voor vakanties in het buitenland. Maar ja, dat is maximaal 1 keer per jaar en dit jaar rijden we enkel naar Schiphol.

Any thoughts?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Dengra schreef op zondag 10 maart 2024 @ 09:42:
Goedemorgen Tweakers,

In juli loopt mijn leasecontract af en dus mag ik een nieuwe auto uitzoeken. Voordat ik de inloggegevens van de portal kreeg dacht ik aan de i4 of Q4 sportsback maaarrr nu blijkt de iX2 mij netto 200 minder in de maand te kosten dan die eerste 2.

Ik heb best wat reviews gezien/gelezen en over het algemeen wordt de iX2 behoorlijk afgebrand omdat hij gewoon te duur is t.o.v. andere EV's. Maar ja, dat is hij voor mij dus niet. Hij kost mij ongeveer evenveel als een Mustang of Tesla Y. En nu twijfel ik!

Mijn kinderen zijn nog jong genoeg dat de ruimte op de achterbank geen probleem is. Zelden rijden er volwassenen mee achterin en we hebben eventueel ook nog een Ford Focus wagon op de oprit staan. De kofferbak lijkt groot genoeg om mee op vakantie te gaan alleen de snellaadtijd baart mij wat zorgen voor vakanties in het buitenland. Maar ja, dat is maximaal 1 keer per jaar en dit jaar rijden we enkel naar Schiphol.

Any thoughts?
Voor zijn prijs heeft hij gewoon een kleine batterij en beperkte range, en hij laadt niet bijzonder goed.
Ik zou de Y nemen, véél, maar dan ook héél véél completere auto.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
Goedemorgen Tweakers,

Any thoughts?
Als ik je laatste alinea lees probeer je eventuele tekortkomingen goed te praten, dan zou ik gewoon voor de iX2 gaan, ik heb het gevoel dat je daar het meest blij van wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dengra
maharens schreef op zondag 10 maart 2024 @ 10:07:
[...]

Als ik je laatste alinea lees probeer je eventuele tekortkomingen goed te praten, dan zou ik gewoon voor de iX2 gaan, ik heb het gevoel dat je daar het meest blij van wordt.
Daar heb je gelijk in. De Y word ik sowieso niet blij van. Het zou dan eerder 200 per maand meer uitgeven worden voor een Q4 Sportback.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17-09 20:38
Tommie12 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 09:46:
[...]

Voor zijn prijs heeft hij gewoon een kleine batterij en beperkte range, en hij laadt niet bijzonder goed.
Dat advies kun je niet zomaar iedereen geven.
Ja, Tesla biedt een hele goede prijs/kwaliteit verhouding.
Maar dat doet Dacia ook, toch is Dacia niet voor iedereen een passend merk.

Ik heb 4 jaar Model 3 gereden en de voorkant vond ik vanaf dag 1 foeilelijk. Gelukkig parkeer ik altijd achteruit in en zag ik die bijna nooit. Maar je moet het wel kunnen hebben.

Met de nieuwe Model 3, zou ik wel weer serieus een 3 overwegen. Al blijft het raam aan de voorkant zo vreemd.

De S heeft dat toch een stuk beter voor elkaar. Eigenlijk iedereen die regelmatig met mij meerijdt zegt hetzelfde.
“Dit is toch wel weer een echte auto hè?”

De 3 was voor mij ook voornamelijk een budgettaire afweging in combinatie met de performance die ik gewend was vanuit de Volvo.

Ik vind de i4 echt een prachtige wagen! Een Y is daar echt niet mee te vergelijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dengra
Tommie12 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 09:46:
[...]

Je zegt het al: voor zijn prijs maar hij is in de lease dus niet zo duur. Als ik er € 65.000 voor neer moest leggen, zou de iX2 het zeker niet worden. Maar het maandbedrag is veel lager dan de Q4 en wat ik binnen mijn budget blijf krijg ik bruto bij mijn salaris.

Al geldt dat dus wel precies hetzelfde voor de Y maar die vind ik niet leuk ;) .

[ Voor 6% gewijzigd door Dengra op 10-03-2024 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
Dengra schreef op zondag 10 maart 2024 @ 10:31:
[...]

Je zegt het al: voor zijn prijs maar hij is in de lease dus niet zo duur. Als ik er € 65.000 voor neer moest leggen, zou de iX2 het zeker niet worden. Maar het maandbedrag is veel lager dan de Q4 en wat ik binnen mijn budget blijf krijg ik bruto bij mijn salaris.

Al geldt dat dus wel precies hetzelfde voor de Y maar die vind ik niet leuk ;) .
Het snelladen gaat ietje sneller dan bij een ID.3. Totaal geen probleem. Voor 2400 euro ben je volgende zomer een half uur sneller in Italië. Ga is na wat je allemaal kunt doen met 200 euro in de maand.

[ Voor 5% gewijzigd door Gecko123 op 10-03-2024 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voog
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:14
[...]

Het verschil zit hem dus in wat je netto overhoudt aan mobiliteitsbudget + verschil bijtelling, als ik het goed begrijp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
[...]

Nu ben ik geen fan van de nieuwe bmw designs, en nooit echt warm gelopen voor die kleine x modellen (x1, x2, en bij uitbreiding ix2 enz...) maar dan nog zou ik, zeker in lease, 10x sneller een ix2 kiezen dan en Q4. No brainer, en al zeker als 'ie goedkoper is.

De Q4 vind ik persoonlijk ook een partij lelijk zeg (ix2 niet veel beter, maar toch een beetje). Bij de Q4 zie je gewoon id4 + opsmuk/facefilt. Gewoon ook dezelfde auto, dus waarom dan niet meteen voor een id4 gaan. En zolang VAG niet helemaal z'n zaakjes op orde heeft met dat MEB platform, zou ik ook erg voorzichtig zijn.

Al lijkt alles er op te wijzen dat er een serieuze verbeterslag is geweest. Maar die eerste gen ID.x waren echt niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dengra
voog schreef op zondag 10 maart 2024 @ 11:55:
[...]

Het verschil zit hem dus in wat je netto overhoudt aan mobiliteitsbudget + verschil bijtelling, als ik het goed begrijp?
Ja, klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:47
BMW maakt prima EVs. Als ik voor hetzelfde geld tussen een vergelijkbare bmw ev of Audi (Volkswagen) ev moest kiezen, dan zou het zeker de bmw worden. En dus als het goedkoper is al helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:07
Goedemorgen Tweakers,

Any thoughts?
En welke varianten vergelijk je nu met elkaar?
Tussen deze modellen kun je alleen aan motor, accu en opties al 400 euro verschil per maand aanklikken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:12

World Citizen

FreeReef.nl

Tweak_ers schreef op zondag 10 maart 2024 @ 20:47:
[...]

Het maakt geen drol uit voor de weg, of je auto nou 1000 of 2000kg weegt!

Wegen slijten van verkeerde bandenspanning bij zwaar vrachtverkeer en in combinatie met vriezen, zout strooien en hitte tijdens warme zomerdagen.

Zwaar vrachtverkeer weegt 50.000kg en dan wordt dat ook nog regelmatig overbeladen.
Sorry, maar dit is echt onwaar. Het is toch gewoon logisch dat iets sneller slijt als je het zwaarder belast. Ik garandeer je 100% dat je verschil gaat zien tussen 2 stukken asfalt die 5 jaar met auto's van een ton of 5 jaar met auto's van 1.5 ton word bereden.

Als iemand dat ontkent dan zijn we het oneens. Even goede vrienden.
-tom-562 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 20:32:
[...]

Hoe kom je aan die getallen, uit je duim? En beetje benzine Golf weegt al 1300kg tegenwoordig.
Mijn MG zit op ongeveer 1600kg, een VW ID3 zit op 1700kg. Dat zijn middenklassers.
Ik snap niet dat deze discussie in dit topic gevoerd moet worden, het is zwaar offtopic
Er zit een klein foutje inderdaad in mijn Electrisch gewicht.
Die van brandstof auto's komt gewoon uit statistieken die je kunt googlen - BOVAG.

Mijn cijfer van elektrische auto's is vertekend omdat er momenteel relatief veel zwaardere elektrische auto's rijden. En dat is uiteindelijk inderdaad niet het gemiddelde.

[ Voor 34% gewijzigd door World Citizen op 10-03-2024 21:02 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:39
DeJurist schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 00:53:
Kan iemand met Photoshop-vaardigheden me helpen om deze velgen aan te passen? Ik wil dat ze gedeeltelijk zwart worden gemaakt, vooral het chroomgedeelte moet glanzend zwart worden, en het gedeelte dat al zwart is is carbon. Ik ben gewoon benieuwd hoe dat eruit zou zien. [Afbeelding]
Hoe gaat het trouwens met snelheid AC laden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:48
World Citizen schreef op zondag 10 maart 2024 @ 20:54:
Sorry, maar dit is echt onwaar. Het is toch gewoon logisch dat iets sneller slijt als je het zwaarder belast. Ik garandeer je 100% dat je verschil gaat zien tussen 2 stukken asfalt die 5 jaar met auto's van een ton of 5 jaar met auto's van 1.5 ton word bereden.

Er zal vast verschil zijn, de vraag is of het significant/relevant is.

[ Voor 8% gewijzigd door assje op 10-03-2024 21:17 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:22
[...]

[...]
Maar dan ga ik zeggen dat één vrachtwagen van 50 ton gelijk staat aan 25000 of meer personenwagens waar het om de belasting van een weg gaat.. en dan valt het dus best mee.

Ik heb geen bron voor handen maar geloof dat het zelfs om het dubbele aantal gaat. Wat is jouw bron?

Maar we blijven vrienden :*)

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

[...]
Ik heb geen bouwkunde gestudeerd, maar ik weet dat wegen ontworpen zijn voor aslasten van 12 ton, want dat is het toegelaten gewicht van een vrachtwagen op zijn aandrijfas.
Een EV zit aan een aslast van zowat 1/10, en slijtage verloopt exponentieel in verhouding tot de aslast.

Mijn conclusie is dat het voor de slijtage van het wegdek een zeer marginaal gebeuren is.
Misschien moeten we even wachten op een ‘echte’ bouwingenieur om dat uit de doeken te doen.

Ik durf wedden dat de rijtaks in NL ingevoerd is op basis van het principe: hoe groter de auto, hoe zwaarder, en mensen die met een dikke grote auto rijden kunnen we wat meer rijbelasting vragen.
In België was het heel lang op basis van cilinderinhoud. Tot de turbo doorbrak, en een 1.6 met turbo en 200pk een pak minder betaalde dan een 2.0 met 100 pk.
Toen zijn er pk grenzen bijngekomen.

En voorlopig is er geen rijtaks op EV’s. Het zal een volgende regering vergen om,dat te veranderen, en het duurt nog wel even tot die gevormd wordt…l net zoals in NL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:21
[...]
Mijn cijfer van elektrische auto's is vertekend omdat er momenteel relatief veel zwaardere elektrische auto's rijden. En dat is uiteindelijk inderdaad niet het gemiddelde.
De 4 meest voorkomende BEVs in Nederland samen goed voor ruim de helft van alle BEVs in Nederland zitten allen rond de 1700 en in elke uitvoering onder de 2000.
Ja, ze zijn zwaarder, maar dat beetje gewicht is echt het probleem niet. Dat moet je eerder zoeken in het acceleratievermogen en daarmee de enorme kracht die wordt uitgeoefend op het wegdek, wat voornamelijk een probleem is als het asfalt bijv. is opgewarmd.

Overigens is hitte sowieso momenteel een veel groter probleem. In de zomer smelten de wegen letterlijk weg, doordat de mix die wij voor asfalt gebruiken niet gemaakt is voor 40+ temperaturen. Als lapmiddel wordt er dus sinds een aantal jaar zout gestrooid bij een hittegolf en wordt er preventief een zwarte leerachtige substantie op het asfalt gespoten in sommige gemeentes.

[ Voor 9% gewijzigd door Caelorum op 10-03-2024 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

assje schreef op zondag 10 maart 2024 @ 21:12:
[...]

Er zal vast verschil zijn, de vraag is of het significant/relevant is. Op de snelweg waar ook zwaar transport rijdt in ieder geval niet, op een klinkerweg wellicht wel.
Ligt er een beetje aan hoe je het bekijkt. Als je het hele wegennetwerk pakt in Nederland en de levensduur gaat van 15 naar 14 jaar, dan zijn dat miljarden aan geld over een periode van 50 jaar.

Ik kan inderdaad ook niet echt vinden hoe je dat effect zou moeten meten, maar ik zou het niet gek vinden als het over een periode van 50 jaar meerdere miljarden kan schelen.
Ik vind wel wat cijfers over kosten per m2, maar... dat durf ik niet aan in een berekening.

Er zal vast een Tweaker zijn die in de Asfalt wereld zit.

Gemiddeld zit het op 15 jaar voor een snelweg. Scheelt per baan.
https://www.rijkswatersta...nkerrijstrook%2017%20jaar.

[ Voor 16% gewijzigd door World Citizen op 10-03-2024 21:31 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
De belasting van de weg kan ongeveer worden berekend met de ‘vierde machtswet’. Dit betekent dat de spanning evenredig toeneemt met de vierde macht van de aslast. Voorbeeld: een auto met verbrandingsmotor weegt 1.500 kg, een soortgelijke elektrische auto 2.000 kg. Je kunt daarvoor bijvoorbeeld aan een Mercedes-Benz GLB denken, die 1.455 kg weegt. Zijn elektrisch aangedreven ‘evenknie’ is de Mercedes-Benz EQB met 2.010 kg op de weegschaal. De belasting per as is dus 750 kg of 1.000 kg - de belasting op de weg, per as, van de elektrische auto is ongeveer 1.333 keer zo hoog als van de GLB met benzinemotor De belasting (schade aan de weg) per as komt overeen met een vierde macht van 1,333, dus 1,3334 = 3,16. Als je naar beide assen kijkt, beschadigt een 500 kg zwaardere auto de weg ongeveer 6,3 keer zo veel. Met andere woorden: de weg loopt dezelfde slijtage op van een Mercedes-Benz EQB die erover rijdt als van zes keer een Mercedes-Benz GLB.
https://www.autoweek.nl/e...3A%2F%2Fduckduckgo.com%2F

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:01
Mooi, dus vergelijk een EV met aslast van 1ton met een vrachtwagen met aslast van 10 ton. Voor één vrachtwagen die op de weg rijdt, kunnen er dus 10*10*10= 1000 EVs rijden (1720 voor de maximale aslast van 12 ton).

Het lijkt me dat slijtage aan de weg dus vooral een probleem is dat door vrachtwagens ontstaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Himalaya
World Citizen schreef op zondag 10 maart 2024 @ 21:18:
[...]

Ligt er een beetje aan hoe je het bekijkt. Als je het hele wegennetwerk pakt in Nederland en de levensduur gaat van 15 naar 14 jaar, dan zijn dat miljarden aan geld over een periode van 50 jaar.

Ik kan inderdaad ook niet echt vinden hoe je dat effect zou moeten meten, maar ik zou het niet gek vinden als het over een periode van 50 jaar meerdere miljarden kan schelen.
Ik vind wel wat cijfers over kosten per m2, maar... dat durf ik niet aan in een berekening.

Er zal vast een Tweaker zijn die in de Asfalt wereld zit.

Gemiddeld zit het op 15 jaar voor een snelweg. Scheelt per baan.
https://www.rijkswatersta...nkerrijstrook%2017%20jaar.
In dit artikel hebben ze over een overbeladen vrachtwagen die evenveel schade veroorzaakt als 400.000 personenwagens…

Dan zal het verschil tussen een dikke SUV en een EV wel niet zo veel meer uitmaken >:)

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
En gaan we nu eens vergelijken met een vrachtwagen van 10 ton per as?

Daar is de weg op berekend voor 15 jaar.
Die vrachtwagen veroorzaakt enkel voor de ACHTERAS zowat 31000 keer zo veel schade als 1 as van de GLB.

Nemen we nu een trekker met oplegger die in NL 50 ton mag wegen, dan is het 150.000 keer de slijtage.
Zou het dan kunnen dat het verschil in schade tussen de GLB en de EQB verwaarloosbaar is?
Of anders, voor 1 vrachtwagen minder mogen er tienduizenden extra auto’s over.

Betalen vrachtwagens rijtaksen in die verhouding?

Het is een beetje als een tafel die berekend is zodat er iemand kan op staan om bv een lamp in te draaien.
En nu gaan we kijken hoe veel keer we daar een collectie borden, messen en een kom hutsepot op mogen zetten. Om dan op zondag er nog een fles wijn bij te mogen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Scientific schreef op zondag 10 maart 2024 @ 21:52:
[...]

Mooi, dus vergelijk een EV met aslast van 1ton met een vrachtwagen met aslast van 10 ton. Voor één vrachtwagen die op de weg rijdt, kunnen er dus 10*10*10= 1000 EVs rijden (1720 voor de maximale aslast van 12 ton).

Het lijkt me dat slijtage aan de weg dus vooral een probleem is dat door vrachtwagens ontstaat.
Ja, nee we vergelijken EV personen auto's met brandstof personen auto's.

Maar ik wil ergens wel met je mee gaan om het gezellig te houden. Je zou kunnen zeggen dat er minder tankwagens met brandstof over de weg rijden dus dat dit weer een stukje compenseert.

Maar jij maakt eigenlijk een scheve vergelijking. :)
Maar dat doen er meer hier... soit. Tijd voor een zak chips.

(Het klinkt hier een beetje alsof iemand elektrische auto's aan het afkraken is "want brandstof is veel beter en elektrische auto's zijn slecht", maar dan "het gewicht van elektrische auto's maakt niet uit want vrachtwagens" _/-\o_ . Ander onderwerp, zelfde statafel op het feestje)

[ Voor 17% gewijzigd door World Citizen op 10-03-2024 22:05 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Himalaya schreef op zondag 10 maart 2024 @ 21:56:
[...]

In dit artikel hebben ze over een overbeladen vrachtwagen die evenveel schade veroorzaakt als 400.000 personenwagens…

Dan zal het verschil tussen een dikke SUV en een EV wel niet zo veel meer uitmaken >:)
Ik was nog aan het rekenen, en kom tot gelijkaardige verhoudingen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Scientific schreef op zondag 10 maart 2024 @ 21:52:
[...]

Als het 4de macht is, dan zijn het er 10000, en vrachtwagens hebben meer assen, dus het is nog meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:13

Termy

valt er nog wat te fragge?

Het zou logischer zijn om de wegenbelasting op basis van het oppervlak van de auto te berekenen ipv het gewicht. Er passen tenslotte gewoon minder grote auto's op de weg dan kleine. Zodra uitstoot wegvalt en aangezien gewicht duidelijk niet uitmaakt bij personenauto's, blijft oppervlak over als aandrijvings-agnostische factor waarbij meer luxe redelijkerwijs tot meer 'belasting' leidt.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Termy schreef op zondag 10 maart 2024 @ 22:20:
Het zou logischer zijn om de wegenbelasting op basis van het oppervlak van de auto te berekenen ipv het gewicht. Er passen tenslotte gewoon minder grote auto's op de weg dan kleine. Zodra uitstoot wegvalt en aangezien gewicht duidelijk niet uitmaakt bij personenauto's, blijft oppervlak over als aandrijvings-agnostische factor waarbij meer luxe redelijkerwijs tot meer 'belasting' leidt.
Nee laten we dat vooral niet doen. Laten we gewoon het voorbeeld van @jeroenkb pakken.
Exact dezelfde auto die met een brandstoflijn of met een elektralijn is gebouwd. Dat is het enigste wat telt als je iets wilt vergelijken.

Overigens hoop ik na het lezen van al die comments dat we geen elektrische vrachtwagens gaan maken. Dan zijn we gedoemd. :+

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Termy schreef op zondag 10 maart 2024 @ 22:20:
Idd, en dan een kilometerheffing ipv forfaitaire heffing.
Veel rijden is veel betalen. We zullen dit ongetwijfeld nodig hebben als de accijnzen op brandstof beginnen weg te vallen en mensen op ‘gratis’ zonnestroom rijden.

Alleen is het harakiri voor de politicus die dit als prioriteit op een agenda durft te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
World Citizen schreef op zondag 10 maart 2024 @ 22:25:
[...]

Nee laten we dat vooral niet doen. Laten we gewoon het voorbeeld van @jeroenkb pakken.
Exact dezelfde auto die met een brandstoflijn of met een elektralijn is gebouwd. Dat is het enigste wat telt als je iets wilt vergelijken.

Overigens hoop ik na het lezen van al die comments dat we geen elektrische vrachtwagens gaan maken. Dan zijn we gedoemd. :+
Die komen er zeker, er zijn er al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Tommie12 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 22:26:
[...]

Die komen er zeker, er zijn er al.
Het was sarcastisch... :P
Maar ik trakteer even bier en ga mijn bedje opzoeken. Pak er allemaal een en tot morgen!

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 02:51
Tommie12 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 08:34:
[...]

https://nl.fiverr.com/

Hier kunnen ze dat voor een vijfje…. ;w
Nee ;w. Heb het al (gratis) ;).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeJurist
Ferry34 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 21:01:
[...]

Hoe gaat het trouwens met snelheid AC laden?
De Jaguar heeft 12 uur nodig om van 0 naar 100 op te laden, wat voor mij acceptabel is. Bovendien heb ik een abonnement op de Tesla Superchargers.

Er is een station hier slechts 10 km verderop met 24 van die laadpunten! En ik kan ze al gebruiken voor slechts 0,35 cent per kWh.

Het duurt slechts 40 minuten om van 10 naar 80 procent op te laden (DC), of 30 minuten om van 20 naar 80 procent op te laden.

[ Voor 12% gewijzigd door DeJurist op 11-03-2024 21:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:12
DeJurist schreef op maandag 11 maart 2024 @ 21:33:
[...]

Het duurt slechts 40 minuten om van 10 naar 80 procent op te laden (DC), of 30 minuten om van 20 naar 80 procent op te laden.
Dat is op papier, in werkelijkheid ben je wel x2 langer bezig.
De eerste 10-40% is vaak rond de 70-80kW
daarna gaat hij naar 40-50kW
Dus gemiddeld 55-60kWh per uur.
10% --> 80% = 8,4kWh --> 67,2kWh = 58,8kWh laden ben je ruim een uur bezig (schatting 1 uur en 15 minuten)

Ik heb er een en nog wel het "nieuwere" model.
De oudere modellen 2018-2019-2020 (tot oktober) zijn vaak nog langzamer met laden. Op diverse fora heb ik nog nooit gezien dat iemand 100kW heeft gehaald met zijn iPace voor langer dan 5 minuten.
-----------------------------------------

Iemand enig tips voor een 2e kleine EV van rond de 18.000-20.000 euro?
Wat voor mij belangrijk is range van ongeveer 250-300km
Zuinig qua verbruik (16-17kWh bij 100km of lager)

Heb momenteel een BMW i3. Deze wil ik inruilen, want qua zitplaatsen mis ik net 1 (is een 4zitter).

Wat voor mij afvalt:
Nissan Leaf
Renault Zoe
Renault Twingo
Dacia Spring

Peugeot E-208 is wel een optie, maar lees dat deze nogal onzuinig is met gemiddeld 20kWh verbruik per 100km. Dat doet mijn iPace bijna ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:59

de Peer

under peer review

kx22 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:02:
[...]

10% --> 80% = 8,4kWh --> 67,2kWh = 58,8kWh laden ben je ruim een uur bezig (schatting 1 uur en 15 minuten)

De oudere modellen 2018-2019-2020 (tot oktober) zijn vaak nog langzamer met laden. Op diverse fora heb ik nog nooit gezien dat iemand 100kW heeft gehaald met zijn iPace voor langer dan 5 minuten.
-----------------------------------------

Heb momenteel een BMW i3. Deze wil ik inruilen, want qua zitplaatsen mis ik net 1 (is een 4zitter).

Wat voor mij afvalt:
Nissan Leaf
Renault Zoe
Renault Twingo
Dacia Spring

Peugeot E-208 is wel een optie, maar lees dat deze nogal onzuinig is met gemiddeld 20kWh verbruik per 100km. Dat doet mijn iPace bijna ook...
Opel ampera-e

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Wat voor mij afvalt:
Nissan Leaf
Renault Zoe
Renault Twingo
Dacia Spring

1e generatie ioniq?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-09 21:31
[...]

Praktijverbruik voor mijn e-208 is 13-14 kWh in de zomer en 16-18 kWh in de winter. (Eind 2022 model met 17 inch velgen waar volgensmij wel al een kleine efficiëntie verbetering is doorgevoerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:42

Wat voor mij afvalt:
Nissan Leaf
Renault Zoe
Renault Twingo
Dacia Spring

20 kWh per 100 km is voor een E-208 wel erg veel. Ik zit vanaf begin februari 2023 tot nu op gemiddeld 16,11 kWh per 100 km. Gemiddeld kan dat wat lager, want in die periode is de winter oververtegenwoordigd. Met gewoon 1 zomer en 1 winter in dat jaar, zou ik rond 15,9 kWh per 100 km uitkomen.

Maar... als het gaat om zitplaatsen: de E-208 heeft in theorie wel een achterbank met plek voor drie, maar daar wil je zeker geen volwassen vrienden in vervoeren (tenzij je die vriendschap niet zo op prijs stelt). Achterin is het ding gewoon erg krap.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:51
[...]

Wat voor mij afvalt:
Nissan Leaf
Renault Zoe
Renault Twingo
Dacia Spring

Nog even wachten tot de model 3’s op de markt gedumpt worden?

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
dreamscape schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:44:
[...]

20 kWh per 100 km is voor een E-208 wel erg veel. Ik zit vanaf begin februari 2023 tot nu op gemiddeld 16,11 kWh per 100 km. Gemiddeld kan dat wat lager, want in die periode is de winter oververtegenwoordigd. Met gewoon 1 zomer en 1 winter in dat jaar, zou ik rond 15,9 kWh per 100 km uitkomen.

Maar... als het gaat om zitplaatsen: de E-208 heeft in theorie wel een achterbank met plek voor drie, maar daar wil je zeker geen volwassen vrienden in vervoeren (tenzij je die vriendschap niet zo op prijs stelt). Achterin is het ding gewoon erg krap.
2021 is een verbetering gekomen voor de E-208, deze valt echter buiten mijn budget. De oudere versie lees ik dat gemiddelde verbruik stukken hoger is.
Hoeveel Km haal jij op een sterke winterdag (ongeveer 0 graden)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
[...]

Wat voor mij afvalt:
Nissan Leaf
Renault Zoe
Renault Twingo
Dacia Spring

Peugeot is echt een tof autootje. Prive zou ik die zeker overwegen. Nu tweedehands rond de 20k met nauwelijks kilometers op. (15k depreciatie op 20k km, waardevast die EV's... :+ )

Meer heb je echt niet nodig. En de batterij is nog vrij ruim voor een kleine A/B segment hathback (54 kWh of zo?) Dus daar haal je echt wel wat range op. Uiteindelijk is kWh/100km enkel belangrijk voor kosten, zolang de range voldoet voor je gebruik, zit je goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Amos_x schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:58:
[...]

Peugeot is echt een tof autootje. Prive zou ik die zeker overwegen. Nu tweedehands rond de 20k met nauwelijks kilometers op. (15k depreciatie op 20k km, waardevast die EV's... :+ )

Meer heb je echt niet nodig. En de batterij is nog vrij ruim voor een kleine A/B segment hathback (54 kWh of zo?) Dus daar haal je echt wel wat range op. Uiteindelijk is kWh/100km enkel belangrijk voor kosten, zolang de range voldoet voor je gebruik, zit je goed.
Vooral omdat ze nu zoveel waarde daling hebben gehad, vind ik het interessant. Want EV's blijven mijn ding en kan thuis ook zowat gratis opladen. Voor 90% van de ritten is 200km ook genoeg. Alleen wil ik wel vooruit gaan tov van mijn huidige i3 (115km in winter en 190km in de zomer). Anders hou ik lekker de i3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FranDaMan
  • Laatst online: 18-09 11:10
kx22 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:28:
[...]

Vooral omdat ze nu zoveel waarde daling hebben gehad, vind ik het interessant. Want EV's blijven mijn ding en kan thuis ook zowat gratis opladen. Voor 90% van de ritten is 200km ook genoeg. Alleen wil ik wel vooruit gaan tov van mijn huidige i3 (115km in winter en 190km in de zomer). Anders hou ik lekker de i3.
Maar 5 zitplaatsen in de E-208 is natuurlijk wel relatief. Het is niet echt ruim volgens mij op de achterbank ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
FranDaMan schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:32:
[...]

Maar 5 zitplaatsen in de E-208 is natuurlijk wel relatief. Het is niet echt ruim volgens mij op de achterbank ;)
Ja er gaan meestal kinderen erin. Is auto voor mijn vrouw. Die rijdt maar 10.000km per jaar.
Ik heb ook een hele mooie blauwe BMW i3 (42kWh) op het oog, maar die heeft wel maar 4 zitplaatsen.

Ben toch benieuwd naar de range van de e-208.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
kx22 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:39:
[...]

Ja er gaan meestal kinderen erin. Is auto voor mijn vrouw. Die rijdt maar 10.000km per jaar.
Ik heb ook een hele mooie blauwe BMW i3 (42kWh) op het oog, maar die heeft wel maar 4 zitplaatsen.

Ben toch benieuwd naar de range van de e-208.
Dit is niet zo moeilijk te schatten. Net zoals bij ICE, komt vaak overeen met de realiteit. Aantal kWh (of Liter) gedeeld door kWh/km (of Liter/km)

Hierboven was sprake van 20. Stel conservatief 22kWh/100km (lokaal boodschappenwagentje, flink doorrijden). 48 kWh (ik had het dus mis, is iets minder dan wat ik dacht), haal je toch 190 km van 100-10%. In de zomer meer, ik schat zeker 250km zonder problemen.

Achteraan inderdaad niet enorm, maar dat kan je verwachten. Dat zijn de ICE versies van polo/golf/208/308, die klasse, ook niet. Gewoon prima voor een 2 volwassenen, een kind, en voor alledaagse ritjes.

[ Voor 18% gewijzigd door Amos_x op 13-03-2024 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:42
kx22 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:37:
[...]

2021 is een verbetering gekomen voor de E-208, deze valt echter buiten mijn budget. De oudere versie lees ik dat gemiddelde verbruik stukken hoger is.
Ah, je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Ik dacht aan mijn 2023 model, maar de oude versie zonder warmtepomp is natuurlijk iets minder zuinig.
Let er bij die oude versies ook op dat het vaak modellen zijn met maar een 1-fase boordlader. Heb je een eigen oprit en kan hij 's nachts lekker lang aan de lader hangen, dan is dat niet zo'n punt. Maar als je vaker afhankelijk bent van openbare laadpalen, dan is die 1-fase lader erg ondhandig.

Wat bereik in de winter betreft: ik rijd de mijne bijna nooit zo ver leeg, omdat ik op kantoor gratis kan laden en hem daar dus altijd wel inplug. In de winter bij echte kou reed ik eens 80 km naar huis en daarna weer 80 km naar kantoor, met bij aankomst een SoC van 30%. Dat zou ongeveer 230 km op een volle accu betekenen. Ik hield voor mezelf in het achterhoofd dat ik in de winter altijd wel 200 km kon halen.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 11:15
kx22 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:37:
[...]

Hier alvast E208 met warmtepomp van zomer 2020. Verbruik is +-16.5kWh/100km over al die jaren, laten we laadverliezen nog 18 nemen. Het is een 2de auto. Deze doet vooral kleinere ritten maar weinig snelweg.
Ik denk dat je enkel 20 ziet als je bij vriesweer rijdt maar dat is niet echt representatief in België O-) klimate change FTW |:(

Primaire wagen is een VW ID4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruubaan
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:12
[...]

Ik heb zelf de E-208 GT 2020/10 en rij 18.1 kWh/100, nu heb ik 225 r17 eronder liggen, ik ga dit jaar weer terug naar 205. Mijn vriendin rijdt trouwens niet super zuinig, dit heeft ook zeker invloed :)

[ Voor 9% gewijzigd door Ruubaan op 13-03-2024 16:11 ]

Peugeot E208 GT --- 6400 WP Z —

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoticeNL
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-09 06:45
Advies gezocht van voormalig bezitters van een MG ZS EV (2020) die inmiddels een Tesla Model 3 2019/2020 hebben en/of bezitters van een Tesla Model 3 2019/2020.

Ik zit met het volgende 'dilemma': zomer 2020 heb ik (privé) een MG ZS EV gekocht, inmiddels met een kleine 60000 kilometer op de teller. Op zich bevalt de auto prima, met een paar maren:
  • De beperkte range en laadproblemen (Shell Recharge krijg ik met geen mogelijkheid werkend) beginnen toch wel vervelend te worden
  • Het gebrek aan een app/connectiviteit is minstens net zo vervelend als bovenstaande
  • De dagwaarde van het ding keldert als een baksteen
Ook met dat laatste punt in gedachten, waarbij de bodem nog niet in zicht is vermoed ik, denk ik dat het nu echt tijd wordt om in te gaan ruilen.

Al voordat ik deze auto kocht zag ik Tesla als een soort ideaalbeeld qua elektrische auto en bleef dat de wens om in de toekomst naartoe te gaan, maar de realiteit is dat een nieuwe Model 3 of Model Y gewoon buiten budget ligt. Daarvoor moet ik zo'n 30k bijleggen, wat ik sowieso niet op de plank heb liggen en ook veel te veel vind nog geen 4 jaar na het kopen van een nieuwe auto.

Echter, er beginnen in toenemende mate Model 3's uit 2019/2020 de tweedehandsmarkt op de komen vanuit de lease. En dan is het, hoewel ik er nog steeds flink wat bij moet leggen, toch een stukje behapbaarder. Nu vraag ik me daar alleen twee dingen over af:
  1. Is een investering van zo'n 10k het extra gebruikersgemak/comfort en hopelijk verminderd stukje afschrijving waard?
  2. Mijn wens is om een aantal jaar vooruit te kunnen (minimaal 5, mogelijk richting 10) met een volgende auto, is dat realistisch met een tweedehands Model 3 uit 2019/2020?
Extra stukje context: ik wil de auto (ook) als gezinsauto gaan gebruiken en heb twee kinderen van 2 en 3 jaar, waarbij ik ook de mogelijkheid wil hebben om met de auto naar het buitenland (op vakantie) te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
De auto zal het wel overleven, maar ik heb sterk mijn twijfels bij de accu's in de model 3 uit 2019. Alle collega's die ik spreek ervaren dat de range wel echt merkbaar vermindert is. Voor een model 3 is het wellicht handig een auto met een LPF accu te nemen ipv de NMC die in 2019 nog werd gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
Caelorum schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 21:48:
De auto zal het wel overleven, maar ik heb sterk mijn twijfels bij de accu's in de model 3 uit 2019. Alle collega's die ik spreek ervaren dat de range wel echt merkbaar vermindert is. Voor een model 3 is het wellicht handig een auto met een LPF accu te nemen ipv de NMC die in 2019 nog werd gebruikt.
Maar wat is merkbaar? Ik ben in het eerste jaar ca 7% kwijt geraakt en in de 3,5 jaar daarna nog maar ongeveer 2%. Ben nu na ruim 100k km ongeveer 36km kwijt. Vind dat nog al meevallen om eerlijk te zijn, maar het is wel merkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
In mijn geval inderdaad ook richting de 10% na 115k km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:36
Wil je meer Kids? Een wandelwagen in de M3 is niet ideaal vanwege de kofferruimte en dan zou een Y snel de voorkeur krijgen. Een buggy is goed te doen uiteraard.

Wil je perce kopen of is leasen een overweging? Ik was zelf altijd van het kopen maar kosten technisch kan leasen bijzonder interessant zijn.

Verder geen ervaring, maar je zou 't ook in het grote M3/Y topic kunnen vragen.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Himalaya schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 22:08:
[...]

Maar wat is merkbaar? Ik ben in het eerste jaar ca 7% kwijt geraakt en in de 3,5 jaar daarna nog maar ongeveer 2%. Ben nu na ruim 100k km ongeveer 36km kwijt. Vind dat nog al meevallen om eerlijk te zijn, maar het is wel merkbaar.
Hier -14.x % ook geheel normaal volgens Tesla. (2019 sr+)

Vrijwel Alleen maar thuis laden, 95% van de tijd tussen 40-80% alleen op zomervakantie 100% 🤷🏼‍♂️

Maar, zodra je tegen of rond de 10% zit gaat het niet zo snel meer.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
dreamscape schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:44:
[...]

Vandaag bij Nefkens even wezen kijken naar een E208. Maar dat gaat hem toch niet worden. Mijn i3 is vele malen ruimer dan de E208. Prachtige auto van buiten, binnen veel pianolak waar ik zelf geen fan van ben.
En wel een lage zit. De i3 is net wat hoger en dat vind mijn vrouw een stuk fijner.
Helaas, want de prijzen van de E208 zijn echt wel goed te noemen. 21k voor een 2020 met 20k op de teller...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeJurist
[...]

Je weet dat er meerdere websites zijn die de werkelijke actieradius en laadsnelheid meten? Dit biedt een ander perspectief dan wat je suggereert. Bovendien is er op YouTube veel informatie te vinden over de snelheid van het snelladen.

Ik kan tientallen links plaatsen, maar hou het even bij deze drie:
https://www.enelxway.com/us/en/resources/ev-comparisons/jaguar-charging-stations/i-pace#:~:text=The%202019-2020%20I-Pace,in%20just%20under%2040%20minutes..

https://pod-point.com/guides/vehicles/jaguar/2018/i-pace

https://ev-database.org/car/1097/Jaguar-I-Pace-EV400

[ Voor 25% gewijzigd door DeJurist op 14-03-2024 20:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
DeJurist schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:24:
[...]

Je weet dat er meerdere websites zijn die de werkelijke actieradius en laadsnelheid meten? Dit biedt een ander perspectief dan wat je suggereert. Bovendien is er op YouTube veel informatie te vinden over de snelheid van het snelladen.
Als je facebook hebt moet je even zoeken op Jaguar i-Pace fans nederland/vlaanderen.
Denk dat heel weinig mensen je zullen vertellen dat je 100kW haalt.
Ik heb de MY2021 model. Dat is nog de ge-upgrade versie en zelfs daar haal ik de snelheden niet.
Bij de oudere versies moet je zelfs de knipperlichten aanlaten om sneller te laden.

Geweldige auto voor de rest hoor, maar qua laadsnelheid ben ik van overtuigd dat het niet eens in de buurt komt van wat ze schetsen.
op de Facebook forum staan ook veel verhalen betreft terug roep acties. Als je daar een uurtje gaat scrollen ben je goed voorbereid op je risico's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoticeNL
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-09 06:45
Card Nox schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 00:08:
[...]

Wil je meer Kids? Een wandelwagen in de M3 is niet ideaal vanwege de kofferruimte en dan zou een Y snel de voorkeur krijgen. Een buggy is goed te doen uiteraard.

Wil je perce kopen of is leasen een overweging? Ik was zelf altijd van het kopen maar kosten technisch kan leasen bijzonder interessant zijn.

Verder geen ervaring, maar je zou 't ook in het grote M3/Y topic kunnen vragen.

Succes!
Meer kids is nog een overweging, maar neigt momenteel meer naar nee. Alleen is een Y (vooralsnog) sowieso buiten budget.

De reden dat ik eigenlijk alleen naar kopen kijk, is dat ik niet (structureel) het maandelijkse leasebedrag dat ik op de website van Tesla tegenkom wil missen. Zal ook deels een gevoelskwestie zijn, want onder de streep maakt het misschien niet zo veel uit. Maar ook het idee dat je niks tastbaars ervoor terugkrijgt in de vorm van een bezit... Ben er niet zo weg van. Kan je eens toelichten wat het interessant kan maken? Misschien heb ik het niet serieus genoeg onderzocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
NoticeNL schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:40:
[...]
Maar ook het idee dat je niks tastbaars ervoor terugkrijgt in de vorm van een bezit... Ben er niet zo weg van. Kan je eens toelichten wat het interessant kan maken? Misschien heb ik het niet serieus genoeg onderzocht.
Je 'koopt' ook een deel gemak, je 'koopt' risico af (ontbinden bij maandagmorgen model, ...) en meer zekerheid over wat je nu maandelijks kwijt bent. Het kan meer zijn, maar je weet wel waar je aan toe bent. Maar voor de 'nuchtere' Nederlander (ga ik even van uit) is dat niet tastbaar genoeg. Dus leasen is bij jullie sowieso niet populair.

Je moet die mindset begrijpen, anders moet je er inderdaad niet aan beginnen. Als je het kan missen, kan je het overwegen. De meeste lease formules laten ook toe om op het eind de wagen over te nemen. Vaak is dat dan belachelijk duur, maar zoals EV prijzen aan het kelderen gaan, kan dat op zich ook nog wel meeevallen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Amos_x
kx22 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 19:03:
[...]

Helaas, want de prijzen van de E208 zijn echt wel goed te noemen. 21k voor een 2020 met 20k op de teller...
Daar heb ik ze onlangs ook voor zien staan. Ik viel bijna van m'n stoel toen ik dat zag. Ik zou er bijna een halen voor m'n ouders of zo (en dan zelf mee rijden :o ). Ik ben ondanks de polestar die ik rijd eeuwig fan van hatchbacks. Als je er mee uit kan (tweede wagen, forensbakje, boodschappenbakje) is er niets beter dan zo'n gooi en smijt ding die je op een zakdoek kan parkeren.

Ik heb toevallig de E208 even gereden als huurwagen, en het viel me helemaal mee. Mensen waarderen niet genoeg wat de EV drivetrain kan betekenen voor deze klasse wagens. Iedereen loopt maar op met de grootste EV slagschepen (ioniq 6, tesla Y, enyaq, weet ik veel), maar een goede luxe automatische ICE reed vroeger (en nu) ook gewoon lekker en luxueus (bmw 540, audi S6, enz...) dus daar is minder te halen op gebied van comfort.

Het was net precies die polo/fiesta klasse die miserabel was met hun 0.9L 3 cil ecoboost astmatische motortjes en roeren in de 4 a 5 versnellingen. Leg daar een EV drivetrain in, en het verschil is dag en nacht. Eerlijk gezegd voel ik bijna geen verschil tussen een "micro" EV en hoe die rijdt, en een polestar. Die E208 gaf me hetzelfde gevoel als de polestar. Fantastisch dus, en de EV winst zit vooral daar! Anderzijds toont het ook weer aan hoe weinig 'karakter' EV's hebben, want allemaal rijden ze min of meer hetzelfde als een opgevoerd RC wagentje.

Ik kan niet wachten tot het aanbod in deze klasse flink naar omhoog gaat en de prijzen nog verder zakken. De nieuwe mini cooper is een dikke fail qua looks, jammer genoeg. Inderdaad jammer dat de bmw i3 niet meer verder ontwikkeld werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooieMario
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08-09 11:22
NoticeNL schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 21:29:
  1. Is een investering van zo'n 10k het extra gebruikersgemak/comfort en hopelijk verminderd stukje afschrijving waard?
  2. Mijn wens is om een aantal jaar vooruit te kunnen (minimaal 5, mogelijk richting 10) met een volgende auto, is dat realistisch met een tweedehands Model 3 uit 2019/2020?
Extra stukje context: ik wil de auto (ook) als gezinsauto gaan gebruiken en heb twee kinderen van 2 en 3 jaar, waarbij ik ook de mogelijkheid wil hebben om met de auto naar het buitenland (op vakantie) te gaan.
We hebben al bijna 5 jaar een model 3 LR. Vakantie met 2 kinderen? Onder meer Zuid-Italië, Zuid-Portugal, Noord-West Spanje als vakantiebestemmingen gehad, en dat juist vanwege de Tesla gedaan: hele fijne reisauto met veel ruimte waarmee je zorgeloos kan reizen. De opening van de kofferbak is niet handig, maar heeft ons nooit weerhouden van de meenemen van een fiets en SUP.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rijssel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-09 11:08
kx22 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:38:
[...]

Als je facebook hebt moet je even zoeken op Jaguar i-Pace fans nederland/vlaanderen.
Denk dat heel weinig mensen je zullen vertellen dat je 100kW haalt.
Ik heb de MY2021 model. Dat is nog de ge-upgrade versie en zelfs daar haal ik de snelheden niet.
Bij de oudere versies moet je zelfs de knipperlichten aanlaten om sneller te laden.

op de Facebook forum staan ook veel verhalen betreft terug roep acties. Als je daar een uurtje gaat scrollen ben je goed voorbereid op je risico's.
Ik denk dat veel I-pace rijders van 't eerste uur vanuit een hoger segment auto kwam/komt. Daarmee waren verwachtingen denk ik erg hoog en dus tevredenheid nadien wat laag. Lage tevredenheid vindt de weg naar Facebook erg vlug.

Ik heb toch altijd de 100kW langere tijd vol gehouden (zonder de alarm-lichten truc, wel altijd FastNed, Ionity of Tesla laders van >200kW kiezen. Bij 150kW lader haalt ie 100kW niet idd. Maar volgens mij hebben veel meer EV's hier last van),

Ik heb altijd de software updates gedraaid en ook de terugroep actie(s?) laten uitvoeren. En zeker is 't geen auto zonder issues, maar ook dat is geen enkele auto ben ik bang. Maar het gaat erom dat e.e.a altijd met hele fatsoenlijke service is opgelost die Jaguar/Landrover klanten mogen verwachten.

Ik rij nu bijna 5 jaar m'n I-pace naar grote tevredenheid en zou in de markt zijn voor een opvolger economisch gezien. Maar, ik zou nog niet weten welke nieuwe EV de nadeeltjes van de I-pace kunnen wegnemen.(tegen een redelijke prijs natuurlijk en zonder de grote voordelen te verliezen). Op het moment overweeg ik om 'ns een proefrit te maken met de KIA EV9 of een ID7 tourer maar die.zijn nog niet op de 2de hands markt te vinden natuurlijk.

Als je een 2de hands I-pace overweegt denk ik wel dat je moet letten op de dagelijke laad-routine. Kies liefst een exemplaar met AC-lader met 11kW (3fasen, nieuwere generatie). Zo niet (en dat zijn de goedkopere exemplaren), zorg dan voor een 22kW laadpaal aan de tuin icm een >32Amp huis aansluiting.(1F 35Amp of 3x35Amp incl. load balancing) zodat de auto met 32Amp (7,2kW) kan laden. Anders duurt laden idd heeeel lang.

-

I-pace, Eve-Twin XL, 3x50Amp aansluiting, PLC system architect, 22xPV SE+Batt, Eenmans BV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Laatst online: 17-09 15:44
rijssel schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 08:13: Kies liefst een exemplaar met AC-lader met 11kW (3fasen, nieuwere generatie). Zo niet (en dat zijn de goedkopere exemplaren), zorg dan voor een 22kW laadpaal aan de tuin icm een >32Amp huis aansluiting.(1F 35Amp of 3x35Amp incl. load balancing) zodat de auto met 32Amp (7,2kW) kan laden. Anders duurt laden idd heeeel lang.
Een 1-fase lader van 7,4 kW is dan een stuk goedkoper en handiger. Minder op de toekomst gericht, dat wel. Maar Engeland staat er vol mee.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1rr1tantemug
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16-09 17:59
Een heel interessant topic is dit! Niet alles gelezen natuurlijk, maar wat me vanmiddag opviel bij het lezen van ongeveer 200 pagina's terug (augustus/september 2022) is dat tweedehands elektrische auto's toen echt schreeuwend duur waren. Ik las dat iemand een Kia e-Niro uit 2019 met een kilometerstand van tegen de 2 ton voor 34.000 euro aanschaft, terwijl nu de prijs voor een vergelijkbaar exemplaar bijna gehalveerd lijkt te zijn. OK, zo'n auto is nu ook 1,5 jaar ouder geworden.

'Aangemoedigd' door de inmiddels gekelderde prijzen voor EV-occasies én de mogelijkheid van 2.000 euro subsidies ben ik nu de aankoop van een bescheiden EV aan het overwegen. Ik heb overigens geen eigen oprit en rijd ongeveer 20.000 km per jaar. Focus ligt voornamelijk op deze twee auto's en dit met een budget van maximaal 15.000 euro in gedachten:

- VW Up / Seat Mii / Skoda Citigo met 36 kWh accu.
- Hyundai Ionic met 28 kWh accu.

VW e-Golf lijkt me ansich ook een mooie optie, maar blijkbaar nogal inbraakgevoelig. BMW i3 is ook nu nog stevig aan de prijs en van de Renault Zoë zou de laadunit een zwak punt zijn.

Wordt vervolgd!

[ Voor 0% gewijzigd door 1rr1tantemug op 16-03-2024 23:12 . Reden: Omschrijving iets duidelijker ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FranDaMan
  • Laatst online: 18-09 11:10
1rr1tantemug schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 23:10:
Een heel interessant topic is dit! Niet alles gelezen natuurlijk, maar wat me vanmiddag opviel bij het lezen van ongeveer 200 pagina's terug (augustus/september 2022) is dat tweedehands elektrische auto's toen echt schreeuwend duur waren. Ik las dat iemand een Kia e-Niro uit 2019 met een kilometerstand van tegen de 2 ton voor 34.000 euro aanschaft, terwijl nu de prijs voor een vergelijkbaar exemplaar bijna gehalveerd lijkt te zijn. OK, zo'n auto is nu ook 1,5 jaar ouder geworden.

'Aangemoedigd' door de inmiddels gekelderde prijzen voor EV-occasies én de mogelijkheid van 2.000 euro subsidies ben ik nu de aankoop van een bescheiden EV aan het overwegen. Ik heb overigens geen eigen oprit en rijd ongeveer 20.000 km per jaar. Focus ligt voornamelijk op deze twee auto's en dit met een budget van maximaal 15.000 euro in gedachten:

VW e-Golf lijkt me ansich ook een mooie optie, maar blijkbaar nogal inbraakgevoelig. BMW i3 is ook nu nog stevig aan de prijs en van de Renault Zoë zou de laadunit een zwak punt zijn.

Wordt vervolgd!
Als eigenaar van een 28kWh Ioniq kan ik je deze van harte aanbevelen. Door de kleine accu relatief laag gewicht. Door de vrij hoge laadsnelheid heb je de accu bij een snellader ook zo weer vol.
Door zijn lage cw waarde haal je met die kleine accu toch best respectabele afstanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1rr1tantemug
FranDaMan schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 23:25:
[...]

Als eigenaar van een 28kWh Ioniq kan ik je deze van harte aanbevelen. Door de kleine accu relatief laag gewicht. Door de vrij hoge laadsnelheid heb je de accu bij een snellader ook zo weer vol.
Door zijn lage cw waarde haal je met die kleine accu toch best respectabele afstanden.
Yep, had ook al meegekregen dat je met zo'n Ionic qua inzetbaarheid nauwelijks slechter af bent vergeleken met veel hedendaagse EV's, én dat de kleine accu bovendien goed bestand is tegen veel snelladen. Overigens rijd ik altijd alleen en zo'n Ionic is qua grootte misschien een beetje té, alhoewel het leeggewicht inderdaad niet schokkend is ...

[ Voor 3% gewijzigd door 1rr1tantemug op 17-03-2024 00:03 . Reden: Reactie iets aangepast ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18-09 11:23
1rr1tantemug schreef op zondag 17 maart 2024 @ 00:01:
[...]

Yep, had ook al meegekregen dat je met zo'n Ionic qua inzetbaarheid nauwelijks slechter af bent vergeleken met veel hedendaagse EV's, én dat de kleine accu bovendien goed bestand is tegen veel snelladen. Overigens rijd ik altijd alleen en zo'n Ionic is qua grootte misschien een beetje té, alhoewel het leeggewicht inderdaad niet schokkend is ...
Het veel snellere snelladen van de de Ioniq is een niet te onderschatten voordeel t.o.v. een e-Up, zeker op langere afstanden. Overigens doet de Ioniq daar in niets onder voor de komende Renault R5 met grote accu, namelijk 420km p/uur.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op zondag 17 maart 2024 @ 07:56:
[...]

Het veel snellere snelladen van de de Ioniq is een niet te onderschatten voordeel t.o.v. een e-Up, zeker op langere afstanden. Overigens doet de Ioniq daar in niets onder voor de komende Renault R5 met grote accu, namelijk 420km p/uur.
En de Ioniq is gewoon een fijne, volwassen auto. :)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:07
1rr1tantemug schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 23:10:

Wordt vervolgd!
Kijkend naar de prijsontwikkeling van 2ehands EV's de afgelopen maanden zou ik nog heel eventjes wachten. Ik denk dat er wel wat Kona's, Niro's en Model 3 LR's voor rondom de 15K op de markt gaan komen.

De 28kWh ioniq lijkt het door de jaren heen erg goed te blijven doen. Zonder eigen oprit zou ik zélf kijken of je kan wachten of het budget een paarduizend euro kan oprekken. Zie Kona's nu al regelmatig onder de 20k voorbij komen bijvoorbeeld.

Zelf jaren zonder oprit gereden, mijn ritprofiel is overwegend 80km enkele reis naar werk (160km retour) met overwegend goedkoop laden op werk. Er waren in de omgeving van mijn woning voldoende openbare palen, die wél steeds ietsje drukker werden door de jaren heen.

In 2018 begonnen met een 24kWh 2013 Leaf, die gauw ingeruild voor een 2016 30kWh Leaf, die na 6 maanden (25.000km) ingeruild voor een 40kWh Leaf, daar een extender ingebouwd, en die na 180.000km begin 2023 ingeruild voor een 2022 Model 3 RWD met 10.000 op de klok (inmiddels bijna 80.000).

Ik vind het verschil tussen mijn 2018 Leaf en mijn Model 3 bijna extreem te noemen. Ik reed voor mijn gevoel altijd redelijk zorgeloos. En rijd nu écht zorgeloos.

En het verschil tussen 200km rijbereik en 400 is toch wel behoorlijk, en resulteerde erin dat ik plots véél minder vaak "moest" snelladen omdat ik een te groot uitje had gemaakt, de laadplekken op de parking bij huis vól waren en ik wel naar werk moest weer.

Ik zie uit de 30kWh tijd 3-4x per week een Snellaadsessie voorbij komen op puur woon-werk met her en der een klein uitje.

Ik heb dit jaar tot nu toe 10x een supercharger meegepakt, op 1 na waren die allemaal op de 2 weken vakantie die ik tot nu toe heb gehad in zuid Duitsland (750km enkele reis) en noordoost Frankrijk (550km enkele reis).

De éne snellaadsessie die niet "op" vakantie was was nadat ik met 1% thuis kwam en de nabijgelegen laadpuntjes vol waren en ik mijn waggel niet met 1% neer wilde zetten :).

Dat is overigens voor mij ook een fors verschil. Sinds m'n Model 3 ga ik ook vaker met de auto op vakantie. Blijkbaar beperkten de Leafs mij daar toch in. Dat zul je met een ioniq met CCS en koeling véél minder hebben natuurlijk :)

TL:DR: Ik zou even wachten en kijken naar "iets" meer range als je niet op eigen terrein of op werk kan laden, scheelt laadstress O+

[ Voor 3% gewijzigd door Mar.tin op 18-03-2024 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1rr1tantemug
Ik zie op occasion-zoeksites inderdaad al een hele stapel Hyundai Kona's en Kia e-Niro's verschijnen met een prijs van (ruim) beneden de 20.000 euro, en met SEPP subsidie erbij spreek je dan al bijna over een automobiele variant van kiloknallers. Maar deze SUV's vind ik voor mijn situatie wel een beetje overkill, ook al is het bereik van deze auto's hoogstwaarschijnlijk met grote marge superieur vergeleken met de opties die ikzelf overweeg.

Een Tesla Model 3 vind ikzelf een heel begerenswaardige auto, maar ik houd wat dat betreft vanwege een soort van koudwatervrees de komende paar jaren nog de boot af.

Het is een gevoel, maar mijn eerste stap in EV-land wil ik graag bescheiden houden :+
Ik heb nu viermaal 70 km woonwerk-km per week (hoewel ik in een sollicitatieprocedure ben belandt met een potentiële werkplek op 15 km van mijn woonlocatie) en een paar keer per jaar worden er langere afstanden afgelegd naar o.a. Noorwegen. 200-300 km bereik zou al beslist niet slecht zijn. Het kán natuurlijk (veel) beter.

Factoren die ik ook in het oog houd is de subsidiepot voor tweedehands elektrische auto's dat nu al voor 1/3e gespendeerd is, én bovendien is het later dit jaar tijd voor onderhoud aan mijn huidige auto (doe ik plichtsgetrouw altijd per 20.000 km / 1 jaar, want vind het zonde om een auto te verwaarlozen). Het is bijna een kwestie van buy the dip 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:13
1rr1tantemug schreef op maandag 18 maart 2024 @ 21:21:
Een Tesla Model 3 vind ikzelf een heel begerenswaardige auto, maar ik houd wat dat betreft vanwege een soort van koudwatervrees de komende paar jaren nog de boot af.
Uit nieuwsgierigheid, wat bedoel je hier precies mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1rr1tantemug
Zjanzjak schreef op maandag 18 maart 2024 @ 21:53:
[...]

Uit nieuwsgierigheid, wat bedoel je hier precies mee?
Koudwatervrees in die zin dat ik met een beoogd budget van 15K in het gunstigste geval onderin de markt van gebruikte Model 3's terecht kom in de komende paar jaren, en onderin de markt winkelen als het gaat om vooral auto's met veel vermogen is toch wel een beetje 'n mijnenveld ... Al heb ik inmiddels wel meegekregen dat accu's van Tesla door de bank genomen zeer robuust zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

1rr1tantemug schreef op maandag 18 maart 2024 @ 21:21:
Ik zie op occasion-zoeksites inderdaad al een hele stapel Hyundai Kona's en Kia e-Niro's verschijnen met een prijs van (ruim) beneden de 20.000 euro, en met SEPP subsidie erbij spreek je dan al bijna over een automobiele variant van kiloknallers. Maar deze SUV's vind ik voor mijn situatie wel een beetje overkill, ook al is het bereik van deze auto's hoogstwaarschijnlijk met grote marge superieur vergeleken met de opties die ikzelf overweeg.

Het is een gevoel, maar mijn eerste stap in EV-land wil ik graag bescheiden houden :+
Ik heb nu viermaal 70 km woonwerk-km per week (hoewel ik in een sollicitatieprocedure ben belandt met een potentiële werkplek op 15 km van mijn woonlocatie) en een paar keer per jaar worden er langere afstanden afgelegd naar o.a. Noorwegen. 200-300 km bereik zou al beslist niet slecht zijn. Het kán natuurlijk (veel) beter.

Factoren die ik ook in het oog houd is de subsidiepot voor tweedehands elektrische auto's dat nu al voor 1/3e gespendeerd is, én bovendien is het later dit jaar tijd voor onderhoud aan mijn huidige auto (doe ik plichtsgetrouw altijd per 20.000 km / 1 jaar, want vind het zonde om een auto te verwaarlozen). Het is bijna een kwestie van buy the dip 8)
Ik ben zelf een paar maanden terug gegaan voor Opel Ampera-e. Bouwjaar 2020, 40k op de teller. Accu (66 kWh) uit 2024. Dat kost ongeveer 20k en gaat dus de SEPP nog vanaf.
Hij (snel)laadt langzaam (20-50 kW afhankelijk van temperatuur) maar voor woon-werk verkeer vind ik hem ideaal.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 19-03-2024 07:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
1rr1tantemug schreef op maandag 18 maart 2024 @ 22:53:
[...]

Koudwatervrees in die zin dat ik met een beoogd budget van 15K in het gunstigste geval onderin de markt van gebruikte Model 3's terecht kom in de komende paar jaren, en onderin de markt winkelen als het gaat om vooral auto's met veel vermogen is toch wel een beetje 'n mijnenveld ... Al heb ik inmiddels wel meegekregen dat accu's van Tesla door de bank genomen zeer robuust zijn.
Accu's misschien wel, maar lease tesla's aan 15k euro die een paar honderdduizend km flink afgeragd zijn en steeds hard gelaunched worden, daar gaat het mechanische gedeelte ook van af zien. Dus je punt blijft geldig wat dat betreft. Opletten geblazen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 15:09
de Peer schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 07:51:
[...]

Ik ben zelf een paar maanden terug gegaan voor Opel Ampera-e. Bouwjaar 2020, 40k op de teller. Accu (66 kWh) uit 2024. Dat kost ongeveer 20k en gaat dus de SEPP nog vanaf.
Hij (snel)laadt langzaam (20-50 kW afhankelijk van temperatuur) maar voor woon-werk verkeer vind ik hem ideaal.
Hele kleine connotatie, de vervangende accu van de Ampera is 64 kWh in Europa voor zover ik weet.

Heb hem zelf ook, fijne auto. Let op dat niet alle modellen SEPP krijgen, mijn model zat boven de 45k. Vooraf dus even de catalogusprijs checken bij de RDW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Hercul3s schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 08:44:
[...]

Hele kleine connotatie, de vervangende accu van de Ampera is 64 kWh in Europa voor zover ik weet.

Heb hem zelf ook, fijne auto. Let op dat niet alle modellen SEPP krijgen, mijn model zat boven de 45k. Vooraf dus even de catalogusprijs checken bij de RDW.
Besef wel dat de Ampera 1 van de eerste ev's was, en als zodanig nu echt ouderwets is vergeleken met de andere merken. Zelfs de Kona uit dezelfde periode is moderner, sneller, meer range en comfortabeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

daemonix schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:46:
[...]

Besef wel dat de Ampera 1 van de eerste ev's was, en als zodanig nu echt ouderwets is vergeleken met de andere merken. Zelfs de Kona uit dezelfde periode is moderner, sneller, meer range en comfortabeler.
Dat wel. Maar wat voor mij doorslaggevend was is een accu uit 2024 en dat 7 maanden terug het prijsverschil echt nog wel 4 a 5 duizend euro was.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 19-03-2024 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:08

s3n

De huidige EV's zijn voor mij anders dan "ouderwetse" benzine auto's nog meer een tijdelijk gebruiksvoorwerp dat snel verouderd. En daarmee heb ik moeite een keuze te maken.

Ik twijfel nu tussen:
- Tesla Model3, nieuw of demo die net wat goedkoper is. Laatste tech, goed updatebeleid qua software maar verder geen/slechte service als je de verhalen moet horen.
- Megane etech van 1,5 jaar oud. Misschien 5k goedkoper dan een Model3, klassiekere interface met knoppen wat ik waardeer, software moet zich nog laten blijken, maar er zitten dealers in de buurt. Veel positieve geluiden over deze auto, maar toch ook elektrische storingen die zich voordoen.

Ik ga ervan uit een jaar of 6 met de auto te willen rijden en ga uit van een forsere afschrijving door de snelle veroudering. Als tussenoplossing zou een veel goedkopere Benzine BMW 1-serie ook nog kunnen en dan over een paar jaar de overstap maken. Iemand recent nog bewust een aanschaf van een elektrische auto uitgesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Die hoge afschrijving dek ik af met private lease, net als de garantie/service.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FijneKnul
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 18-09 11:28

FijneKnul

Wat klagen jullie veel.

daemonix schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 13:32:
De hack waarvan leasebedrijven willen dat je het niet weet. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
daemonix schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 13:32:
FTFY

De hoge afschrijving BETAAL IK via private lease, net als garantie/service.

Gezien de prijzen van nieuwe auto's in de covid periode echt gekke sprongen gemaakt hebben zal elke auto die toen gekocht werd hoge afschrijvingen hebben. Je kreeg als particulier amper kortingen en sommige tweedehandsauto's gingen heel duur op de markt.

Niet voor iedereen is dit even relevant. Voor onze privé auto geldt meestal dat we die gewoon blijven houden tot die onbetrouwbaar wordt of helemaal niet aan de veranderende eisen voldoet (bv toen we een 4de kind kregen moesten we aan een monovolume)
Als je een auto zowat 10 jaar houdt, dan maakt het allemaal niet zo veel uit. En als de afschrijving hoog is, dan is ofwel de volgende auto ook goedkoper, of die is echt merkelijk véél beter. Als dat niet zo is, gewoon houden toch.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caelorum
FijneKnul schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 14:04:
[...]
De hack waarvan leasebedrijven willen dat je het niet weet. 8)7
Naja, de leasemaatschappijen hebben ook niet alles helemaal goed op orde. Halverwege 2019 dachten ze nog dat een Tesla Model 3 amper zou afschrijven over de leaseperiode van 5 jaar en was het leasebedrag dus ook 150E minder per maand dan in december 2019.
En momenteel denken ze voor zo'n auto met 120k nog doodleuk nog rond de 35k te krijgen, wat ze echt never nooit niet gaat lukken.

Leasebedrijven zijn van de grote aantallen, gemiddeld gezien zullen ze beter afzijn dan jij dat bent als particulier, maar jij hoeft maar 1 tegenvaller óf meevaller te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:08

s3n

Caelorum schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:18:
Leasebedrijven zijn van de grote aantallen, gemiddeld gezien zullen ze beter afzijn dan jij dat bent als particulier, maar jij hoeft maar 1 tegenvaller óf meevaller te hebben.
Exact mijn twijfel. Als het kan ontloop ik die tegenvaller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FijneKnul
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 18-09 11:28

FijneKnul

Wat klagen jullie veel.

Caelorum schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:18:
[...]

Naja, de leasemaatschappijen hebben ook niet alles helemaal goed op orde. Halverwege 2019 dachten ze nog dat een Tesla Model 3 amper zou afschrijven over de leaseperiode van 5 jaar en was het leasebedrag dus ook 150E minder per maand dan in december 2019.
En momenteel denken ze voor zo'n auto met 120k nog doodleuk nog rond de 35k te krijgen, wat ze echt never nooit niet gaat lukken.

Je geeft een mooie reactie op mijn ietwat grappige/domme reactie. :)

Ik ben het eens met je analyse. Er zullen vast lease-rijders zijn die geluk hebben gehad met bovenstaande situatie. Dat is mooi meegenomen voor hen.
Maar wat de andere tweaker stelt - "Die hoge afschrijving dek ik af met private lease, net als de garantie/service." - is gewoon iets wat normaliter niet zo werkt. Leasen zou een weloverwogen keuze moeten zijn, en dat is het met dat perspectief volgens mij niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Op de lange termijn is kopen voordeliger dan leasen. Kopen geeft nog een restwaarde die je incasseert bij verkoop. Na de leaseperiode heb je niks of kun je overkopen tegen een te hoog geschat eindbedrag. Maar op de korte termijn (12/24 maand) is lease goedkoper dan kopen. Een Peugeot e208 was 2 jaar terug 28-35k met maximaal 10k op de teller. Diezelfde Peugeot e208 met 2 jaar geschiedenis zie ik nu voor 18-20k. Een afschrijving van minstens 10k op 2 jaar.

Dus het is niet alsof je met kopen de afschrijving ontloopt. Je merkt er alleen niks van zolang je niet verkoopt. Want geen rechtstreekse zichtbare vaste last zoals je verzekering, wegenbelasting straks. Ik lease nu een EC4. Soortgelijk aan de e2008 versie. Kosten totaal 3.6k op jaarbasis met lease. Afschrijving op een koop exemplaar: 10k. Ben ik toch goedkoper uit op de korte termijn. Als je nu 6k tot 12k aan lease kosten hebt per jaar, ja dan heb je binnen een periode van 5 jaar het koopbedrag zelf betaald.

Hetzelfde zie je met de model 3. Alles en iedereen vroeg 30-40k voor een occasion exemplaar 2 jaar terug. Je ziet ze nu al voor de 20-25k afhankelijk van het bouwjaar. Maar geen eigenaar die netjes 500-1000 euro maandelijks opzij zet onder de noemer afschrijving. Zodat je na X jaar een vervangend exemplaar kunt kopen. Terwijl dat het idee achter afschrijving is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
FijneKnul schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 16:00:
[...]

Je geeft een mooie reactie op mijn ietwat grappige/domme reactie. :)

Ik ben het eens met je analyse. Er zullen vast lease-rijders zijn die geluk hebben gehad met bovenstaande situatie. Dat is mooi meegenomen voor hen.
Maar wat de andere tweaker stelt - "Die hoge afschrijving dek ik af met private lease, net als de garantie/service." - is gewoon iets wat normaliter niet zo werkt. Leasen zou een weloverwogen keuze moeten zijn, en dat is het met dat perspectief volgens mij niet.
Ik heb het hele leasen verhaal nooit goed begrepen. Aan het eind van de duur kun je of de auto duur overkopen of je hebt niks.

Als je de aanschaf niet kan betalen kun je er beter niet aan beginnen of het aankoopbedrag gewoon lenen.

Economisch gezien gaan auto's ook een stuk langer mee als de eigenaar er zelf in rijdt versus iemand die leased.

Het enige voordeel is dat het risico op een maandagauto wordt uitgesmeerd.

[ Voor 3% gewijzigd door Gecko123 op 19-03-2024 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
Oeps

[ Voor 98% gewijzigd door Gecko123 op 19-03-2024 16:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reiger072
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 27-05 17:02
Gecko123 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 16:16:
[...]

Ik heb het hele leasen verhaal nooit goed begrepen. Aan het eind van de duur kun je of de auto duur overkopen of je hebt niks.

Als je de aanschaf niet kan betalen kun je er beter niet aan beginnen of het aankoopbedrag gewoon lenen.

Economisch gezien gaan auto's ook een stuk langer mee als de eigenaar er zelf in rijdt versus iemand die leased.

Het enige voordeel is dat het risico op een maandagauto wordt uitgesmeerd.
Het aankoopbedrag lenen lijkt me, zeker gezien de hoge afschrijving een minder goede optie dan lease. Zeker als je een goede aanbieding kan vinden.

In het geval van de E-C4 is er nu een actie voor € 339 per maand voor 24 maanden. Dan betaal je € 8.136,00 in totaal over die 24 maanden.

Zou je dit via Citroen willen financieren betaal je 5,9% rente dat is over 48 maanden € 4.612 en over 60 maanden € 5.794 (dat is al bijna €100 per maand) en dat is nog zonder aflossing. En dan moet je ook nog verzekering, onderhoud en afschrijving meerekenen.

Als je het geld hebt is uiteraard een occasion kopen en deze op rijden het voordeligste maar zo niet is zo'n private lease aanbieding een mooie optie om een auto te rijden zonder onverwachte kosten en in de tussentijd te sparen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:13
s3n schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 13:16:
- Megane etech van 1,5 jaar oud. Misschien 5k goedkoper dan een Model3, klassiekere interface met knoppen wat ik waardeer, software moet zich nog laten blijken, maar er zitten dealers in de buurt. Veel positieve geluiden over deze auto, maar toch ook elektrische storingen die zich voordoen.
Mwoah, dat valt allemaal wel mee.
Ik zou zeggen, kom eens een kijkje nemen in het Megane E Tech gedeelte van Tweakers, of de diverse facebook groepen, nationaal en internationaal.
Uiteraard zie ook ik wel eens wat voorbij komen (ik volg 84 duizend fora aangaande Megane E Tech) daar niet van hoor. Maar het is net als vele andere automerken, dat er eens een keertje een maandagochtend exemplaar bij zit of er wel eens een probleem opduikt.

For what it's worth, zelf nog geen enkel noemenswaardig probleem ondervonden.
s3n schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 13:16:
Ik twijfel nu tussen:
- Tesla Model3, nieuw of demo die net wat goedkoper is.
- Megane etech van 1,5 jaar oud.
Alleen, als ik hier rationeel in zou zijn dan zou ik waarschijnlijk voor de Tesla gaan.
Maar goed, ik koop een auto op uiterlijk, hij moet mooi zijn, dat was mijn reden om voor de Megane te gaan.
Buiten dat, ik wil nog niet dood gevonden worden in een Tesla Model3, spuug- en spuuglelijk vind ik ze. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:58

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Wat een zwaktebod
https://www.nu.nl/economi...ektrische-sportwagen.html

“ De nieuwe elektrische Ferrari rolt eind 2025 niet stilletjes uit de fabriek. Het bedrijf belooft dat er een kenmerkend geluid uit de elektrische motor komt. Het accelereren zal emoties losmaken, verwacht topman Benedetto Vigna.”

Een kenmerkend geluid uit de elektrische motor. Ze hebben het niet begrepen bij Ferrari. O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:07
niki_lauda schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 18:28:
Wat een zwaktebod

“ De nieuwe elektrische Ferrari rolt eind 2025 niet stilletjes uit de fabriek. Het bedrijf belooft dat er een kenmerkend geluid uit de elektrische motor komt. Het accelereren zal emoties losmaken, verwacht topman Benedetto Vigna.”

Een kenmerkend geluid uit de elektrische motor. Ze hebben het niet begrepen bij Ferrari. O-)
Of, ze kennen bij Ferrari hun klanten beter dan dat jij ze kent?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:13

Termy

valt er nog wat te fragge?

Lijkt me toch wel ergens een beetje sneu als je als volwassene opgewonden raakt van het geluid van een nepmotor en/of jezelf overtuigd hebt dat er eigenlijk een ICE in zit...

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18-09 11:23
niki_lauda schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 18:28:
Wat een zwaktebod

Ik zag laatst een video van TeslaBjorn in een Smart #3 (dacht ik) die ook een motor geluid produceerde, echt super irritant. Ik heb er dan ook niet lang naar gekeken. Ford gaat zelfs nog verder en produceert uitlaat luchtjes om mensen over te halen. 8)7

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:04
Misschien is deze vraag al 100 keer gesteld, maar kon zo snel niet iets vinden. Hier komt binnenkort een elektrische leaseauto met laadpaal. Dit is een smart laadpaal waar ik met een pasje kan laden. Stel dan zelf een tarief in en krijg dat via de leasemaatschappij vergoed. Dat tarief moet ik dan weer min of meer in lijn brengen met mijn energiecontract.

Maar wat nu als ik privé ook een elektrische auto aanschaf? Hoe zit het dan met zon slimme laadpaal, moet ik dan een service abonnement voor de tweede auto ergens afsluiten, of kan ik gewoon met een laadpas voor de openbare laadpalen laden en betaal ik feitelijk de vergoeding dan aan mijzelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:40
@koentjuh Ik het beste geval kan je met een speciaal pasje gratis je eigen stroom laden. In het slechtste geval moet je daarvoor een tweede laadpaal er naast zetten. Alleen de leverancier van je laadoplossing kan dat voor je beantwoorden.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:51
@koentjuhthuis laden is hier off topic, zie daarvoor Thuisladen van je EV deel 2

[ Voor 15% gewijzigd door guido66 op 19-03-2024 20:05 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

koentjuh schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 19:40:
Misschien is deze vraag al 100 keer gesteld, maar kon zo snel niet iets vinden. Hier komt binnenkort een elektrische leaseauto met laadpaal. Dit is een smart laadpaal waar ik met een pasje kan laden. Stel dan zelf een tarief in en krijg dat via de leasemaatschappij vergoed. Dat tarief moet ik dan weer min of meer in lijn brengen met mijn energiecontract.

Maar wat nu als ik privé ook een elektrische auto aanschaf? Hoe zit het dan met zon slimme laadpaal, moet ik dan een service abonnement voor de tweede auto ergens afsluiten, of kan ik gewoon met een laadpas voor de openbare laadpalen laden en betaal ik feitelijk de vergoeding dan aan mijzelf?
Je kunt meestal een willekeurige laadpas whitelisten in de portal van de leasemaatschappij. Dan kun je gewoon laden zonder dat er iets verrekend wordt.

En ja die vraag was al vaak gesteld. Antwoord was via zoekfunctie eenvoudig te vinden ;)

Stel de vraag gewoon bij de leasemaatschappij. Krijg je een passend antwoord.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 19-03-2024 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:58

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

De laadstekker type 2 gaat de laatste tijd stroever in de auto. Iemand een idee hoe ik dit kan verhelpen?
Pagina: 1 ... 307 ... 370 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic