Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
Tweak_ers schreef op maandag 4 maart 2024 @ 21:10:
[...]

Optie 1 scheelt een hoop frustratie! Daarnaast is de WLTP bij optie 1 eerlijker. Want die klopt na 5 jaar nog steeds.

Ik ergerde mij rot aan de degradatie van mijn Model 3. 11% met 60.000km.
Laatste jaar heb ik als straf alleen maar naar 100% geladen. Als die auto 11% van mij afpakt, gebruik ik die 10% die ik beter niet kan gebruiken gewoon terug.

Ik hoopte op een gegeven moment zelfs op een kapotte accu, om maar een nieuwe te krijgen.

Mijn huidige S heeft zelfs zo’n 15% degradatie met 140.000km 😅
Ook daarbij ga ik gewoon vaker naar 100%.
De meeste mensen zijn gebaat bij rust.

Daarom leek het ook alsof de temp van je koelvloeistof vroeger heel stabiel was, de naald stond immers altijd naar het noorden als de auto lekker warm was. Maar onderhuids fluctureert die temp, maar dan zouden mensen daar juist heel onrustig van worden als die naald steeds maar heen en weer zou gaan. Diezelfde tactiek past Hyunday dus toe op hun SoH. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Tweak_ers schreef op maandag 4 maart 2024 @ 21:10:
[...]

Optie 1 scheelt een hoop frustratie! Daarnaast is de WLTP bij optie 1 eerlijker. Want die klopt na 5 jaar nog steeds.

Ik ergerde mij rot aan de degradatie van mijn Model 3. 11% met 60.000km.
Laatste jaar heb ik als straf alleen maar naar 100% geladen. Als die auto 11% van mij afpakt, gebruik ik die 10% die ik beter niet kan gebruiken gewoon terug.

Ik hoopte op een gegeven moment zelfs op een kapotte accu, om maar een nieuwe te krijgen.

Mijn huidige S heeft zelfs zo’n 15% degradatie met 140.000km 😅
Ook daarbij ga ik gewoon vaker naar 100%.
Kun je daar echt wakker van liggen? Ik laad sowieso vanaf het begin al naar 100%. Meestal gebruik ik de auto daarna toch direct de volgende ochtend.

Zit nu na 4 jaar op iets van 475/499. Tja, jammer maar helaas. Komt nog steeds verder dan veel nieuwe EV's.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17-09 20:38
Jeroenneman schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 09:17:
[...]

Kun je daar echt wakker van liggen? Ik laad sowieso vanaf het begin al naar 100%. Meestal gebruik ik de auto daarna toch direct de volgende ochtend.

Zit nu na 4 jaar op iets van 475/499. Tja, jammer maar helaas. Komt nog steeds verder dan veel nieuwe EV's.
Ik zat op 440-445/499 toen hij wegging.
In de winter vaak genoeg max 270km uit een LR geperst, vooral bij laden tot 90%.

Ik vond het gewoon oneerlijk van Tesla. Ik heb wel diverse service afspraken en accu onderzoeken uit laten voeren door Tesla Service ja, want ik vond 10% na 40.000km echt te gortig. Maar ja, zoals bekend, is allemaal binnen specificaties.

Kia's manier past veel beter bij mij, dan is de WLTP ook na 4 jaar gewoon nog eerlijk. Het ding is ook dat ik niet altijd van te voren weet of ik ver ga rijden. We hebben wel eens last minute road tripjes gedaan en dan is 100% vs 90% soms net het verschil tussen wel of niet redden. Bij Kia kun je standaard naar 100% laden, ken echt heel veel mensen die dat zonder consequenties al jaren doen.

Ik vind dat eerlijker.

Maar goed het heeft mijn ook niet weerhouden van weer voor Tesla te kiezen.

[ Voor 44% gewijzigd door Tweak_ers op 05-03-2024 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:13
Hoe gaan jullie om dan met tegenvallende laadcurve?
Voorbeeld vorige week retourtje Düsseldorf vanuit noord-holland via IJsselstein tijden de spits.
Kon niet laden op locatie.

Door files / ongelukken werd de route anders dus wat er gepland was verviel al vrij rap. Op de heenweg prima kunnen laden volgens spec.
Op de terugweg daarentegen ook weer andere route uiteindelijk bij de fastned bij BP Lingehorst uitgekomen met maar 2% soc. Conditioneren van de batterij vind dan niet plaats ondanks dat de lader in de naviagtie stond (megane). Resultaat snelladen ging maar maar met max 50 KWh maar meeste rond de 37 KWh. We waren de enige op dat moment die aan het laden waren.
De auto had zelfs zonder conditioneren maar dankzij het al lange rijden prima moeten snelladen.

Dit soort zaken vind ik dan jammer en laat goed het probleem met batterijen zien.
Ook jammer voor de mensen in mijn auto die weer een drankje konden halen ipv op tijd thuis te zijn.

Ik ben pro BEV, dat staat voorop.

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
Centauriprime schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:09:
Hoe gaan jullie om dan met tegenvallende laadcurve?
Voorbeeld vorige week retourtje Düsseldorf vanuit noord-holland via IJsselstein tijden de spits.
Kon niet laden op locatie.

Door files / ongelukken werd de route anders dus wat er gepland was verviel al vrij rap. Op de heenweg prima kunnen laden volgens spec.
Op de terugweg daarentegen ook weer andere route uiteindelijk bij de fastned bij BP Lingehorst uitgekomen met maar 2% soc. Conditioneren van de batterij vind dan niet plaats ondanks dat de lader in de naviagtie stond (megane). Resultaat snelladen ging maar maar met max 50 KWh maar meeste rond de 37 KWh. We waren de enige op dat moment die aan het laden waren.
De auto had zelfs zonder conditioneren maar dankzij het al lange rijden prima moeten snelladen.

Dit soort zaken vind ik dan jammer en laat goed het probleem met batterijen zien.
Ook jammer voor de mensen in mijn auto die weer een drankje konden halen ipv op tijd thuis te zijn.

Ik ben pro BEV, dat staat voorop.
Voor zover ik weet warmt rijden de accu nauwelijks op. Sommige merken stoppen ook met verwarmen als je SoC onder een bepaald percentage zit. Wellicht ook nog een combi van beide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:01
maharens schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:16:
[...]

Voor zover ik weet warmt rijden de accu nauwelijks op. Sommige merken stoppen ook met verwarmen als je SoC onder een bepaald percentage zit. Wellicht ook nog een combi van beide?
Rijden warmt de accu niet veel op inderdaad, en gelukkig maar want warmte is energieverlies. Als je bijvoorbeeld als assumptie neemt dat de efficiëntie van de accu 94% is (je haalt 94% van de energie er uit die je er in hebt gestopt), dan spreken we over ongeveer 3% bij het rijden. Dat is bij een verbruik van 18kWh/100km iets meer dan 500Wh gegenereerd over die 100km. In de winter zal dit je accu niet echt kunnen opwarmen.

Het lijkt me beter dat het voorverwarmen van de accu stopt onder een bepaalde SoC, omdat je dan eerder de range wil optimaliseren ipv nog het laatste restje stroom uit je batterij persen om die batterij op te warmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
Scientific schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:39:
[...]

Het lijkt me beter dat het voorverwarmen van de accu stopt onder een bepaalde SoC, omdat je dan eerder de range wil optimaliseren ipv nog het laatste restje stroom uit je batterij persen om die batterij op te warmen.
Maar als je onder de 20% al stopt zoals bijv Hyundai volgens mij dan vind ik dat te vroeg. Stel je komt aan met 10%, dan zou ik liever wel voorverwarmen zodat ik sneller kan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:12

World Citizen

FreeReef.nl

Tommie12 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:04:
[...]

Dus je kan het aanvaarden dat de afstand die je af legt op een dag af hangt van je strategie.
Het is meer dat ik bereid ben om onnodig te snelladen wat duurder is en daardoor ook onnodig mijn accu slijt.

Het komt dus voor dat ik NU kan stoppen om trager en goedkoper te laden, maar dat ik pas over een half uur wil stoppen en daardoor geforceerd word om daar snel te laden. Anders haal ik de afstand niet in de opgegeven tijd.

Maar daar kijk ik verder niet na. Ik doe wat de planning zegt en rij naar de paal die hij aangeeft. Of hij dan snel of traag laad kijk ik niet naar.

[ Voor 12% gewijzigd door World Citizen op 05-03-2024 15:41 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:58
World Citizen schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:40:
[...]

Het is meer dat ik bereid ben om onnodig te snelladen wat duurder is en daardoor ook onnodig mijn accu slijt.

Het komt dus voor dat ik NU kan stoppen om trager en goedkoper te laden, maar dat ik pas over een half uur wil stoppen en daardoor geforceerd word om daar snel te laden. Anders haal ik de afstand niet in de opgegeven tijd.

Maar daar kijk ik verder niet na. Ik doe wat de planning zegt en rij naar de paal die hij aangeeft. Of hij dan snel of traag laad kijk ik niet naar.
Met trage laders (AC) ga niet veel aan vangen op een lange trip hoor.

Heb je al lange trips gedaan? Het is allemaal niet zo spannend als je denkt hoor...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Tommie12 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:42:
[...]

Met trage laders (AC) ga niet veel aan vangen op een lange trip hoor.

Heb je al lange trips gedaan? Het is allemaal niet zo spannend als je denkt hoor...
Ja ik rij hem 3 jaar nu en heb 5 landen aangedaan. Ik voer altijd in waar ik wil zijn en hoe laat ik daar wil zijn. En dan voer ik in hoeveel pauzes ik wil.
In mijn geval dus graag 4 pauzes op 8 uur rijden.

Hoe die software dan uitvogelt waar ik moet gaan staan en hoe snel er dan geladen word is dus iets waar ik niet naar kijk.

Wellicht is een nadeel dat je soms ergens moet laden waar geen infrastructuur is, maar dat heb ik denk ik 1 x gehad in zuid Italië. Dat was een redelijk dode omgeving.

FreeReef.nl

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 20:41
Ik rijd nu al 2 weken in de Jaguar I-Pace en echt, wat een fantastische auto om te hebben. Het interieur is werkelijk ongeëvenaard, met ingebouwde Apple CarPlay en Android Auto.

De auto is ook echt snel. Ik heb nog nooit eerder een auto gehad die in 4.5 seconden naar 100 km per uur accelereert, en het is al meerdere keren voorgekomen dat mensen bij een stoplicht naar de auto staren. Het is ook behoorlijk zeldzaam in Nederland, en niemand verwacht dat je zo snel kunt optrekken.

Bovendien is de actieradius in de winter ongeveer 350 km, wat naar mijn mening meer dan voldoende is. De 1-fase lader is wel iets langzamer. Het duurt 12 uur om een volle accu te krijgen, maar als ik 's avonds oplaad, is hij 's ochtends meestal weer vol. Snelladen van 20 naar 80% duurt slechts 30 minuten.

Ik heb nu ook een abonnement genomen bij Tesla om gebruik te kunnen maken van hun snellaadstations.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9joTJNhVcP6jgNsl-ST60_lqHOQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oQdRBASCmOgnlsOfJztOTORV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:48
Ik zit ook al een jaartje te kijken naar de ipace, prijzen zakken nog steeds erg hard.
Maar die jaarlijkse reis naar zuid Frankrijk en mogelijk hoge onderhoudskosten houden me tegen.
Langzaamaan komen ook steeds meer merken/modellen (van nieuwere jaartallen) richting m'n budget. Enyaq, Polestar, Kia Ev6...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
mitsumark schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 22:16:
Ik zit ook al een jaartje te kijken naar de ipace, prijzen zakken nog steeds erg hard.
Maar die jaarlijkse reis naar zuid Frankrijk en mogelijk hoge onderhoudskosten houden me tegen.
Langzaamaan komen ook steeds meer merken/modellen (van nieuwere jaartallen) richting m'n budget. Enyaq, Polestar, Kia Ev6...
De afschrijving is inderdaad behoorlijk stevig. Mijn exemplaar had een nieuwwaarde van €100.000,- en ik heb het voor €20k weten te bemachtigen (dankzij goed onderhandelen).

Maar ik verwacht niet dat de waarde snel veel lager zal worden dan wat ik ervoor heb betaald. Als ik het over 3-4 jaar verkoop, denk ik dat ik maximaal €2k verlies zal lijden op de aankoopprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:22
DeJurist schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 21:27:

De auto is ook echt snel. Ik heb nog nooit eerder een auto gehad die in 4.5 seconden naar 100 km per uur accelereert, en het is al meerdere keren voorgekomen dat mensen bij een stoplicht naar de auto staren. Het is ook behoorlijk zeldzaam in Nederland, en niemand verwacht dat je zo snel kunt optrekken.
Dat (4,5 sec) is precies de ervaring die je met een Tesla M3 Long Range ook hebt, die zijn wat minder zeldzaam ;) . Maar zeker een prachtige auto, en af en toe ff lekker wegtrekken blijft leuk :P

Hou er bij inhaalacties wel rekening mee dat veel mensen niet in de gaten hebben wat een acceleratievermogen je hebt. Ik ben daar super scherp op, gebeurt toch regelmatig dat ik een paar auto’s inhaal en dat er dan iemand anders in het rijtje ook wil gaan inhalen zonder goed in z’n spiegel te kijken, of wel kijken maar denken dat ze er nog wel voor kunnen trekken.

Laatst een keer in een RWD versie gereden en dat voelt dan toch een beetje, tja :X

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:21
Himalaya schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 23:06:
[...]
Laatst een keer in een RWD versie gereden en dat voelt dan toch een beetje, tja :X
Ligt ook een beetje aan welke. De huidige model 3 RWD (6.1s) is wat trager dan de SR+ uit 2019 (5.3s) welke ook een RWD is.
Waarbij die laatste zeker tot aan 50km/h de model 3 LR wel bij beent. Daarna begint het gat te ontstaan :)

[ Voor 14% gewijzigd door Caelorum op 06-03-2024 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:39
DeJurist schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 21:27:
Ik rijd nu al 2 weken in de Jaguar I-Pace en echt, wat een fantastische auto om te hebben. Het interieur is werkelijk ongeëvenaard, met ingebouwde Apple CarPlay en Android Auto.

Bovendien is de actieradius in de winter ongeveer 350 km, wat naar mijn mening meer dan voldoende is. De 1-fase lader is wel iets langzamer. Het duurt 12 uur om een volle accu te krijgen, maar als ik 's avonds oplaad, is hij 's ochtends meestal weer vol. Snelladen van 20 naar 80% duurt slechts 30 minuten.

Ik heb nu ook een abonnement genomen bij Tesla om gebruik te kunnen maken van hun snellaadstations.[Afbeelding]
Oh je hebt m al?
Wat n mooie auto zeg!

Nog n foto van interieur?
Veel plezier ermee,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Ferry34 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 02:41:
[...]

Oh je hebt m al?
Wat n mooie auto zeg!

Nog n foto van interieur?
Veel plezier ermee,
Op google gewoon?

20k is een koopje, de prijs van twee stromer speed pedelecs :z . Zelfs al rij je 'm helemaal op en zet je 'm daarna in de schuur of in de crusher (hoe zit dat eigenlijk met BEV's), dan nog is het een goede deal. Ik zou 'm gewoon zelf oprijden alsof ik 'm gestolen had.

Eigenlijk moet ik eens uitzoeken hoe die prijzen zitten, want misschien kan ik 'm wel aanraden. Of voor mezelf in het achterhoofd houden. Ik ken iemand die er een rijdt en er vanaf wil omwille van de range/laden/... De iets mindere specs neem ik er dan wel bij. Als lokaal wagentje/forensbakje maakt het snelladen of range ook minder uit.

20k is wat je nu in een jaar verliest op om het even welke BEV die je nu koopt :P

edit: hmm, zeer scherp deal, of zeer goed onderhandeld, of ik heb iets verkeerd begrepen. Vind het niet meteen voor die bedragen, maar punt blijft staan.

[ Voor 7% gewijzigd door Amos_x op 07-03-2024 07:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:48
Ik zie anders meerdere rond de 20k of net erboven te koop staan.
Zeker gezien het geen FE of HSE is en misschien wel 150k-200k km stand?
Ik zou persoonlijk kijken naar een luxere variant met km stand (ver) onder 100k km, ivm degradatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
mitsumark schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 07:46:
Ik zou persoonlijk kijken naar een luxere variant met km stand (ver) onder 100k km, ivm degradatie.
zal idd wel zoiets zijn. Ik zou dan ook eerder 2019, 70-80k, 27k euro. Sweet spot. En inderdaad, het moet je ding zijn, en je moet voorbij een aantal dingen kijken, maar het interieur is zeer luxueus, van wat ik heb meegekregen door zelf mee te rijden in een i-pace.

Voor wie het interieur enkel afmeet tov hoe groot het tv-scherm is, tja, door naar tesla dan maar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18-09 11:23
Het zal binnenkort wel afgelopen zijn met modellen op de markt te brengen die steeds minder of geen fysieke knoppen en hendels meer hebben. De EuroNCap gaat minder sterren geven waar die fysieke bedienmogelijkheid ontbreken. https://www.ad.nl/auto/op...pen-keren-terug~a20c276b/

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 13:44
PeterZ(on) schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:57:
Het zal binnenkort wel afgelopen zijn met modellen op de markt te brengen die steeds minder of geen fysieke knoppen en hendels meer hebben. De EuroNCap gaat minder sterren geven waar die fysieke bedienmogelijkheid ontbreken. https://www.ad.nl/auto/op...pen-keren-terug~a20c276b/
Denk dat de soep niet zo heet gegeten wordt
To be eligible for the maximum safety rating after the new testing guidelines go into effect, cars will need to use buttons, dials, or stalks for hazard warning lights, indicators, windscreen wipers, SOS calls, and the horn.
Als ik naar mijn eigen Y kijk;
- alarmlichten is een fysieke knop
- Knipperlichten is een fysieke stalk
- Ruitenwissers is een knop
- SOS is een knop
- Toeter is een knop

Volgens mij is dit zelfs met de vernieuwde 3 het geval, je kan mogelijk discussieren over het haptische deel.

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Xrypta schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:22:
[...]

Volgens mij is dit zelfs met de vernieuwde 3 het geval, je kan mogelijk discussieren over het haptische deel.
In je lijstje ontbreekt D/N/R. Dit is in de vernieuwde 3 niet fysiek, maar via scherm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xrypta
Amos_x schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:54:
[...]

In je lijstje ontbreekt D/N/R. Dit is in de vernieuwde 3 niet fysiek, maar via scherm.
Maar die wordt in de quote van het interview tussen NCAP en The Times weer niet benoemd als eis.
Overigens heb je aan het plafond een fysieke mogelijkheid (knoppen) om te schakelen meen ik.

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
Dan is de vraag natuurlijk ook: "hoeveel belang hecht een fabrikant aan de Euro NCAP sterren"?

[ Voor 5% gewijzigd door Peter-036 op 07-03-2024 13:59 ]

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Peter-036 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:59:
Dan is de vraag natuurlijk ook: "hoeveel belang hecht een fabrikant aan de Euro NCAP sterren"?
Behoorlijk wat, het is een belangrijk marketing argument, en ik ben zeker dat het aantal sterren een belangrijk ontwikkelingsdoel is als het project start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Peter-036 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:59:
Heel veel, te zien aan het aantal auto’s dat tegenwoordig 4 en 5 sterren krijgt, ondanks de steeds strengere eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-09 14:00
[...]

[...]

Als ik naar mijn eigen Y kijk;
- alarmlichten is een fysieke knop
- Knipperlichten is een fysieke stalk
- Ruitenwissers is een knop
- SOS is een knop
- Toeter is een knop

Volgens mij is dit zelfs met de vernieuwde 3 het geval, je kan mogelijk discussiëren over het haptische deel.
O echt? Karige uitvoering van dit best belangrijke punt binnen euroNCAP dan hoor! Het hoeft niet echt praktisch te zijn zo lang het maar een knopje, stalk, of hendeltje is. Ik kan zo snel geen auto bedenken waarbij die dingen alleen in een touchscreen zitten...
Amos_x schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:54:
Die zitten ook rondom de alarmlichten in het dakpaneel.

[ Voor 2% gewijzigd door DeGroteMuis op 07-03-2024 15:49 . Reden: Karige uitvoering verduidelijkt ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xrypta
DeGroteMuis schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 15:20:
[...]

O echt? Karige uitvoering dan hoor! Het hoeft niet echt praktisch te zijn zo lang het maar een knopje, stalk, of hendeltje is. Ik kan zo snel geen auto bedenken waarbij die dingen alleen in een touchscreen zitten...
Ik zal het eerste deel van je reactie verkeerd begrijpen, maar laatste deel van je reactie is exact mijn punt.

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Xrypta schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 15:42:
Ik zal het eerste deel van je reactie verkeerd begrijpen, maar laatste deel van je reactie is exact mijn punt.
Karige uitvoering van het EuroNCAP plan om eenvoudige afleidingsarme bedienbaarheid te toetsen bedoelde ik, niet van je auto of zo. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:13
PeterZ(on) schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:57:

Dat denk ik dus ook, en toen viel mijn oog ook nog eens op de auteur van het stuk, Erik Kouwenhoven.
Dan komt er bij mij al gelijk een hele grote korrel zout aan te pas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Zjanzjak schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 15:53:

Dat denk ik dus ook, en toen viel mijn oog ook nog eens op de auteur van het stuk, Erik Kouwenhoven.
Dan komt er bij mij al gelijk een hele grote korrel zout aan te pas.
Dat de naam Erik Kouwenhoven onder het stuk staat wil natuurlijk niet zeggen dat het verhaal van hem afkomt, want het stond ook op nu.nl en Telegraaf. https://www.telegraaf.nl/...atie-moet-een-einde-komen

Wat ik lees is dat het van de EuroNCap komt. Lijkt mij duidelijk dat ze de hype wat willen terug dringen want veiliger is het met die beeldschermen die je moet bekijken om te kunnen bedienen allemaal niet geworden.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
Himalaya schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 23:06:
[...]

Dat (4,5 sec) is precies de ervaring die je met een Tesla M3 Long Range ook hebt, die zijn wat minder zeldzaam ;) . Maar zeker een prachtige auto, en af en toe ff lekker wegtrekken blijft leuk :P

Hou er bij inhaalacties wel rekening mee dat veel mensen niet in de gaten hebben wat een acceleratievermogen je hebt. Ik ben daar super scherp op, gebeurt toch regelmatig dat ik een paar auto’s inhaal en dat er dan iemand anders in het rijtje ook wil gaan inhalen zonder goed in z’n spiegel te kijken, of wel kijken maar denken dat ze er nog wel voor kunnen trekken.

Absoluut, dat is echt geweldig. 8) Het gevoel van versnelling wanneer je je voet op het gaspedaal zet en naar achteren wordt gedrukt in je stoel, verveelt nooit. Hoewel er altijd mensen in het verkeer zijn die zich onverantwoordelijk gedragen en roekeloos op de snelweg rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
mitsumark schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 07:46:
Het is een Jaguar I-PACE SE met een kilometerstand van 120.000. Je zult er echt geen vinden voor slechts 20k.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Ik denk dat ik al weet wat de volgende (ik ben een dagdromer) EV gaat worden:
Rivian R2 !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/txshYN0UsMNYsr_WokBacDgl7dQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qnEpgx6j6NpchFlHhimYvDBe.jpg?f=fotoalbum_large

Met achterraam a la Fisker wat apart naar beneden kan.
Is het al 2026?

Net naar de livestream gekeken, hier terug te zien;
YouTube: R2, R3, R3X Revealed | Rivian

Samenvatting van The Verge in nog geen 6 minuten;
YouTube: Rivian's R2, R3 and R3X launch event in 5 minutes

R3 en R3X ook wel grappig, van de zijkant wel net een beetje een ouderwets Golfje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZxxhfGWwRY5JFj6yrkA2amBgnKI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hC5WkNAZwNwfgweKS1VgcXB1.jpg?f=fotoalbum_large

Concurrent van de Renault 5?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LqqHcXbBitG8N0CrStzjynmMwfE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hobZhvBiU0S1bpLAE7rgm28A.jpg?f=fotoalbum_large

Auto Focus (Marques Brownlee) met RJ Scaringe, CEO van Rivian:
YouTube: Rivian R2/R3 Hands-On Impressions!

--0--------0--

[ Voor 4% gewijzigd door Zjanzjak op 07-03-2024 21:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Scientific
Zjanzjak schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 21:38:
Rivian R2 !

[Afbeelding]

Met achterraam a la Fisker wat apart naar beneden kan.
Is het al 2026?

Net naar de livestream gekeken, hier terug te zien;
YouTube: R2, R3, R3X Revealed | Rivian

Samenvatting van The Verge in nog geen 6 minuten;
YouTube: Rivian's R2, R3 and R3X launch event in 5 minutes

R3 en R3X ook wel grappig, van de zijkant wel net een beetje een ouderwets Golfje.

[Afbeelding]

Concurrent van de Renault 5?

[Afbeelding]

--0--------0--
Vierkante EVs, hoe bedenken ze het?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Scientific schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 21:45:

Gewoon, niet meegaan met de stroom. ;)

Can't wait tbh.
Ik kon/kan nog niet reserveren (US en Canada only, for now) maar zodra dat kan ben ik haantje de voorste.
100 dollar reservering is trouwens refundable.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Scientific schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 21:45:
[...]

Gelukkig gaan ze het niet redden. https://www.hrkatha.com/n...mid-financial-challenges/
5.4 miljard dollar verlies vorig jaar.

[ Voor 6% gewijzigd door daemonix op 07-03-2024 21:54 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
daemonix schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 21:53:
[...]

Gelukkig gaan ze het niet redden. https://www.hrkatha.com/n...mid-financial-challenges/
5.4 miljard dollar verlies vorig jaar.
Mogelijk, maar hoeveel heeft Tesla 'verloren' in de aanloop?

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Op zich wel leuk. Er komt een moment dat elektrische auto’s rendabel genoeg afstand halen dat investeren in grotere accu's (of waterstof of whatever) niet meer nodig is. Eenmaal zeg 700km bereik dan is het wel zat. Als dan snelladen in 10 min kan is dat probleem helemaal weg.

Je kunt dan gaan ontwikkelen in “mooiere/anders uitziende” autos.

Dat zie je ook een beetje bij gsm’s of handheld gameconsoles.

Uiteraard willen mensen altijd een langere accuduur op hun gsm of gamedevice maar ergens is het wel zat. Dan kunnen fabrikanten betere schermen, always on, betere cpu’s etc gaan maken omdat het evenredig mee gaat schalen. De nieuwe “phone” heeft dan dezelfde accuduur met betere prestaties.

Dat gaat bij auto’s ook komen. Tesla vind al dat ze daar zijn. Elon heeft vaker gezegd dat range al prima is.

Paar jaartjes wachten en we hebben de meest gekke modellen met 700km range en 10 min laden. Range Rover zal in zijn handjes wrijven.

FreeReef.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Peter-036 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 21:57:
[...]

Mogelijk, maar hoeveel heeft Tesla 'verloren' in de aanloop?
Maakt niet zo veel uit, in de tijd van Tesla was er geen echte concurrentie, die is er nu wel.

@World Citizen De range _is_ prima.

[ Voor 6% gewijzigd door daemonix op 07-03-2024 22:05 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

daemonix schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 22:03:
[...]

Maakt niet zo veel uit, in de tijd van Tesla was er geen echte concurrentie, die is er nu wel.

@World Citizen De range _is_ prima.
Ja ik ben er ook doorheen. Een km of 450 is voor mij genoeg gebleken. Lokaal maar ook op vakantie binnen europa.

Alleen hoor ik aan statafels altijd de 700km argumenten. En die persoonlijkheden geven vaak aan dat ze graag “in 1 keer door willen knallen”

Of dat redelijk is is niet aan mij om iets van te vinden maar soit, als we straks op 700km uitkomen is denk ik de statafel op feestjes helemaal blij :)

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
maharens schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:16:
[...]

Fors gas geven warmt mijn batterij echt heel erg op.

De accu verwarming van mijn Model S was deze winter kapot.
Dat resulteerde in zeer traag laden.

Dus de volgende keer een aantal keer vol gas op de snelweg en weer regenereren. Uiteindelijk de accu op die manier kunnen opwarmen tot 43 graden, terwijl het rond het vriespunt was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Wel leuk!??
Wat een understatement. :P
Nee gekheid, over smaak valt niet te twisten, ik wil nog niet dood gevonden worden in een Tesla, al kreeg ik em gratis maar een ander zweert erbij, ieder zijn meug denk ik dan. Ik vind de/elke Rivian echt schitterend.
Qua range boeit het mij niet zo, al meer dan tevreden over huidige auto, R2 kan zelfs nog iets verder.

Zal waarschijnlijk alleen wel wat aanloopproblemen geven in Europa maar dat neemt niet weg dat ik ga reserveren zodra dat kan. Ik schat in over een paar maanden of zo.
2026 is net zo'n beetje het punt dat ik weer naar wat nieuws wil gaan dus goed getime'd van Rivian. 8)

Vooralsnog kijk ik nu alleen uit naar de Rivian R2, maar wie weet, want in de tussentijd zal er vast meer leuks op de markt komen tegen die tijd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tommie12
World Citizen schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 22:08:
[...]

Ja ik ben er ook doorheen. Een km of 450 is voor mij genoeg gebleken. Lokaal maar ook op vakantie binnen europa.

Alleen hoor ik aan statafels altijd de 700km argumenten. En die persoonlijkheden geven vaak aan dat ze graag “in 1 keer door willen knallen”

Of dat redelijk is is niet aan mij om iets van te vinden maar soit, als we straks op 700km uitkomen is denk ik de statafel op feestjes helemaal blij :)
De statafel staat vol met zeikers die angst hebben voor alles wat nieuw is.
Als de 700km er aan komt, dan willen ze dat ook in de winter bij -10. En de auto’s worden te zwaar.
Die zullen bij elke oplossing een nieuw probleem vinden.
Meestal kunnen ze het niet betalen, maar dat willen ze niet zeggen.
Tot de EV ontegensprekelijk goedkoper wordt, en dan pas volgen de echte schapen.

Dat de launch van de R5 al direct een heel lange wachtlijst oplevert stemt me wel hoopvol. Die gaat vanaf 25k kosten, en waarschijnlijk gaat de productiecapaciteit te traag oplopen om de hele vraag te vervullen.
Je kan met je ogen dicht zien dat de volgende dikke boost in omschakeling er aan komt als Tesla 25k autos produceert als broodjes.
Doe er dan nog een VW id1 en 2 bij, en de transitie krijgt echt zijn 2de adem.

[ Voor 18% gewijzigd door Tommie12 op 08-03-2024 07:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Tommie12 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 07:13:
Dat de launch van de R5 al direct een heel lange wachtlijst oplevert stemt me wel hoopvol.
Mijn collega, toch wel een petrolhead, is nu serieus aan het overwegen of de R5 zijn volgende wagen gaat zijn.
Wat je zegt, hoopvol.

Komt ook wel door het model wat Renault op de markt gaat zetten, want:
Doe er dan nog een VW id1 en 2 bij, en de transitie krijgt echt zijn 2de adem.
Dit.
In dit segment komen nu ook gewoon echt wat kekke wagentjes aan, dat gaat echt wel meehelpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooieMario
  • Laatst online: 08-09 11:22
World Citizen schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 22:08:
[...]

Ik loop inmiddels gewoon weg bij die ‘statafels’. Ieder woord is er één teveel. Wat je ook zegt om het tegendeel te bewijzen, de volgende niet onderbouwde oneliner volgt….. Tja veranderingen…. spannend! 😅

En ja, een range van zo’n 400km volstaat echt wel, en binnen 20-25min weer onderweg zijn bij snelladen is, voor mij, snel genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
MooieMario schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 07:44:
[...]

Ik loop inmiddels gewoon weg bij die ‘statafels’. Ieder woord is er één teveel. Wat je ook zegt om het tegendeel te bewijzen, de volgende niet onderbouwde oneliner volgt….. Tja veranderingen…. spannend! 😅

En ja, een range van zo’n 400km volstaat echt wel, en binnen 20-25min weer onderweg zijn bij snelladen is, voor mij, snel genoeg.
Is inderdaad berusting, in het begin probeer je nog met hand en tand de EV te verdedigen en later denk je 'laat maar' en is het juist wel weer leuk als iemand echt geïnteresseerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
[...]

Dat de launch van de R5 al direct een heel lange wachtlijst oplevert stemt me wel hoopvol. Die gaat vanaf 25k kosten, en waarschijnlijk gaat de productiecapaciteit te traag oplopen om de hele vraag te vervullen.
Dat model van 25k komt pas eind 2025, eerst komt de duurde 52kWh versie die overigens maar net zo snel kan laden als mijn 2017 Ioniq. Die met kleine 40kWh accu doet maar 340km p/uur, dus dat valt mij tegen. Dat moet toch beter kunnen. Wel een leuke auto, benieuwd naar de eerste gebruikers ervaring in de praktijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
PeterZ(on) schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 08:20:
[...]

Dat model van 25k komt pas eind 2025, eerst komt de duurde 52kWh versie die overigens maar net zo snel kan laden als mijn 2017 Ioniq. Die met kleine 40kWh accu doet maar 340km p/uur, dus dat valt mij tegen. Dat moet toch beter kunnen. Wel een leuke auto, benieuwd naar de eerste gebruikers ervaring in de praktijk.
Ik zag in een filmpje dat de goedkoopste R5 niet eens kan snelladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
maharens schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 08:22:
[...]

En daar is ook een publiek voor. De goedkoopste versie zal een alternatief zijn voor de Zoe, maar dan cooler en met 'Baguette holder'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Mijn vrouw zou prima zonder kunnen. Ze doet wel eens 150km enkele rit maar dan kan ze op locatie AC laden en weer met een volle accu weg. Verder beetje rondjes om de kerk. Al zou ik zelf lekker voor de 32k variant gaan. Ook meteen een leuke thuisaccu.

Ik vind het echt een onwijs leuk wagentje. <3

[ Voor 5% gewijzigd door Inspired op 08-03-2024 08:28 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Zjanzjak schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 22:21:
[...]

Wel leuk!??
Wat een understatement. :P
Nee gekheid, over smaak valt niet te twisten, ik wil nog niet dood gevonden worden in een Tesla, al kreeg ik em gratis maar een ander zweert erbij, ieder zijn meug denk ik dan.
Waarom denk je dat de automarkt bestaat uit 100 verschillende merken met ieder 100 verschillende type auto's.... om één of andere reden hebben mensen bij auto's een soort van belachelijke principes. Maar goed, Ford zou zich allang omdraaien in z'n graf als ie zit wat er allemaal wordt aangeboden. Van de week zag ik iemand boos worden in de supermarkt dat het natrium arme bruine volkoren desem speltbrood er niet lag... om maar een voorbeeld te noemen. :z

Vriend van me is van z'n elektrische busje weer naar diesel gegaan, die markt is er echt nog niet klaar voor. Hij haalde 140 km range (en dan moest je echt niet raar gaan doen) en op diesel 1000. Daarnaast kon ie bijna niks trekken en nu 3000 kg. Als je dan een wat grotere elektrische bus wil nemen zoals die van hem dan moet je een vrachtwagenrijbewijs 8)7 . En ondertussen dreigen dat alle klusjesmannen elektrisch moeten gaan rijden in Amsterdam.

[ Voor 22% gewijzigd door YoshiBignose op 08-03-2024 08:32 ]

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
[...]

Ah ok, dat is dan zeker dat 25k model met 95pk in de EV-database. Daar zit het publiek natuurlijk niet op te wachten, de versie daarboven is al 28k. Klinkt leuk die vanaf prijzen, maar je kan er best nog flink wat bij optellen voor de meest gekochte versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

PeterZ(on) schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 08:20:
[...]

Alpine komt ook nog met de A290. Dit is een gepimpte versie van de R5 die in juni dit jaar bestelbaar zou moeten zijn.

https://www.autoblog.nl/n...ne-is-in-aantocht-6845624

Zou volgens de geruchten 220PK (motor van Mégane E-Tech) inzitten en ongeveer 40000/45000 euro moeten kosten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TIBlHYR7jtLbd8QI33Dd7SgZJRY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qgsbqzGagroYNS0LtT7G7sFA.jpg?f=fotoalbum_large

Inmiddels ingeschreven voor een kennismaking/proefrit d.m.v. email van Alpine. Mijn oma had vroeger een R5 (Turbo). Goede herinneringen aan deze auto.

[ Voor 40% gewijzigd door souljah1h op 08-03-2024 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
PeterZ(on) schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 08:31:
[...]

Ah ok, dat is dan zeker dat 25k model met 95pk in de EV-database. Daar zit het publiek natuurlijk niet op te wachten, de versie daarboven is al 28k. Klinkt leuk die vanaf prijzen, maar je kan er best nog flink wat bij optellen voor de meest gekochte versie.
Daar kan nog wel een korting vanaf, en ondertussen zijn de prijzen voor batterijen onder de 50€ per kWh aan het zakken.

Nu, kijk vandaag naar een VW Polo met automaat, en je betaalt ook 28k... vanafprijs. Dan is 28k voor een kleine batterij en snellaadmogelijkheid echt niet slecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Tommie12 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 08:40:
[...]

Daar kan nog wel een korting vanaf, en ondertussen zijn de prijzen voor batterijen onder de 50€ per kWh aan het zakken.

Nu, kijk vandaag naar een VW Polo met automaat, en je betaalt ook 28k... vanafprijs. Dan is 28k voor een kleine batterij en snellaadmogelijkheid echt niet slecht.
De prijs op zich vind ik niet zo interessant, ik kijk meer naar de mogelijkheden en uitvoering. Ik zou dan gaan voor de 52kWh accu want langzamer laden dan mijn Ioniq is een no-go voor mij. Die versie is ongeveer gelijk geprijsd als de Ioniq destijds.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scientific
Tweak_ers schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 22:14:
[...]

Fors gas geven warmt mijn batterij echt heel erg op.

De accu verwarming van mijn Model S was deze winter kapot.
Dat resulteerde in zeer traag laden.

Dus de volgende keer een aantal keer vol gas op de snelweg en weer regenereren. Uiteindelijk de accu op die manier kunnen opwarmen tot 43 graden, terwijl het rond het vriespunt was.
Ik betwijfel dit verhaal. Als je ziet hoeveel energie het kost om het accupakket op te warmen, die grootte-orde van warmteverliezen/energieverliezen genereer je niet met rijden - tenzij misschien je langere tijd aan erg hoge snelheden >150km/u gaat rijden - wat niet goed is met een koude batterij trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Scientific schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 08:57:
[...]
Ik betwijfel dit verhaal. Als je ziet hoeveel energie het kost om het accupakket op te warmen, die grootte-orde van warmteverliezen/energieverliezen genereer je niet met rijden - tenzij misschien je langere tijd aan erg hoge snelheden >150km/u gaat rijden - wat niet goed is met een koude batterij trouwens.
Naja, de motor in die auto kan 150kW vermogen genereren over een langere periode (meer dan het dubbele in max 30s overigens). Dat is dus 150kW die uit de accupack kan worden getrokken en eventueel ook weer omgezet kan worden in warmte terug het systeem in. Gezien de motor en de pack gekoppeld zijn als 1 grote thermische fles kan je zo tijdens rijden weer een kW of 30 (gok) aan warmte terug het pack in laten lopen. Dus met veel optrekken en regeneren zal je wel een eind kunnen komen.

Oh, en Tesla pakt het restvermogen van de motor om warmte te generen bij het verwarmen van de accupack, dus je wilt juist niet hoge snelheden rijden om die pack op te warmen..

[ Voor 8% gewijzigd door Caelorum op 08-03-2024 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
YoshiBignose schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 08:29:
Waarom denk je dat de automarkt bestaat uit 100 verschillende merken met ieder 100 verschillende type auto's....
Excuus dat je mijn jargon niet begrijpt maar met 'ieder zijn meug' zeg ik eigenlijk wat je hier zegt. dus we zijn het totaal eens met elkaar.
YoshiBignose schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 08:29:
En ondertussen dreigen dat alle klusjesmannen elektrisch moeten gaan rijden in Amsterdam.
Goede zaak, hulde, dat er maar meer steden mogen volgen. *O*
PeterZ(on) schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 08:31:
Daar zit het publiek natuurlijk niet op te wachten
Grappig, mijn mening is net andersom.
souljah1h schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 08:36:
Inmiddels ingeschreven voor een kennismaking/proefrit d.m.v. email van Alpine.
Same, wel even een stukje rijden om 'em te zien maar ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Zjanzjak schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:11:
[...]

Same, wel even een stukje rijden om 'em te zien maar ben benieuwd!
Ik ga naar Hengelo, jij toevallig ook? Ook zeer benieuwd hier.

Edit: toch niet. Net contact gehad, ze verwijzen me door naar Soestdijk.

Geen Alpine dealer meer. Vonden het ook vreemd dat ze nog in de mailing stonden.

Dus nu daar maar ingeschreven.

[ Voor 27% gewijzigd door souljah1h op 08-03-2024 09:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Zjanzjak schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:11:
[...]

Grappig, mijn mening is net andersom.
Zo'n instap model is in de regel altijd een slechte keus, want slecht voor de inruilprijs. Net zoals een auto zonder airco tegenwoordig niet gewild is. Tenzij zo'n model helemaal aan jouw wensen voldoet en je er lang in blijft rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
Caelorum schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:05:
[...]

Naja, de motor in die auto kan 150kW vermogen genereren over een langere periode (meer dan het dubbele in max 30s overigens). Dat is dus 150kW die uit de accupack kan worden getrokken en eventueel ook weer omgezet kan worden in warmte terug het systeem in. Gezien de motor en de pack gekoppeld zijn als 1 grote thermische fles kan je zo tijdens rijden weer een kW of 30 (gok) aan warmte terug het pack in laten lopen. Dus met veel optrekken en regeneren zal je wel een eind kunnen komen.

Oh, en Tesla pakt het restvermogen van de motor om warmte te generen bij het verwarmen van de accupack, dus je wilt juist niet hoge snelheden rijden om die pack op te warmen..
Jaja dat kan allemaal wel. Maar je trekt niet gemiddeld 150kW uit het accupack, maar een kleine fractie daarvan (je moet al gek doen om boven de 25kW/100km gemiddeld uit te komen). En gezien de efficiëntie van zowel de lithiumbatterijen als de elektromotor wordt maar een kleine fractie daarvan in warmte omgezet. In de zomer zal dat je accupakket wel flink opwarmen, maar in de winter zal dat echt wel een stuk moeilijker zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:55
MooieMario schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 07:44:
[...]

Gisteren nog in de kantine op het werk dat EV echt niets is.
Nee waterstof moet het worden maar dat wordt “tegengehouden” omdat er te weinig aan verdiend zou worden.

Als er straks genoeg groene stroom productie is kan het wel wat worden, dat er zoveel energie verloren gegaan door conversies wordt dan voor lief genomen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Scientific schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:22:
[...]

Jaja dat kan allemaal wel. Maar je trekt niet gemiddeld 150kW uit het accupack, maar een kleine fractie daarvan (je moet al gek doen om boven de 25kW/100km gemiddeld uit te komen). En gezien de efficiëntie van zowel de lithiumbatterijen als de elektromotor wordt maar een kleine fractie daarvan in warmte omgezet. In de zomer zal dat je accupakket wel flink opwarmen, maar in de winter zal dat echt wel een stuk moeilijker zijn.
25kW/100km voor rijden inderdaad. Een Tesla gebruikt het restvermogen van de motor voor opwarmen. Dus letterlijk de motor harder laten draaien en dat rest vermogen als warmte gebruiken. Geen idee hoe het precies werkt, maar iets met uit de fase laten lopen. Je mag de Tesla technical demo praatjes op hun podium er op naslaals je het fijne ervan wilt weten.

Oi. Toch nog iets kunnen vinden https://www.tesmanian.com...heat-mode-to-heat-battery

[ Voor 6% gewijzigd door Caelorum op 08-03-2024 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
elektriekert schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:39:
[...]

Nee waterstof moet het worden maar dat wordt “tegengehouden” omdat er te weinig aan verdiend zou worden.

Als er straks genoeg groene stroom productie is kan het wel wat worden, dat er zoveel energie verloren gegaan door conversies wordt dan voor lief genomen..
Meningen die gevormd worden , niet gehinderd werden door enige kennis van fysica of thermodynamica.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
[...]

Verwijs ze maar eens naar dat artikel in de Autovisie van een paar weken geleden. Daar was een race/praktijktest tussen een Tesla M3, Prius, Mirai en een Nio, de verbruikskosten aan waterstof voor Mirai was bijna 2,5 keer zo hoog als de Tesla aan stroomkosten. En als ze zo graag een waterstofauto willen hebben, ze worden in Duitsland al nieuw aangeboden voor net 20k, dus wat let ze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
Caelorum schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:48:
[...]

25kW/100km voor rijden inderdaad. Een Tesla gebruikt het restvermogen van de motor voor opwarmen. Dus letterlijk de motor harder laten draaien en dat rest vermogen als warmte gebruiken. Geen idee hoe het precies werkt, maar iets met uit de fase laten lopen. Je mag de Tesla technical demo praatjes op hun podium er op naslaals je het fijne ervan wilt weten.

Oi. Toch nog iets kunnen vinden https://www.tesmanian.com...heat-mode-to-heat-battery
Je verwart restvermogen (wat de warmte is die gegenereerd wordt door een efficiënt draaiende motor) met het gebruiken van de motor als een weerstand (met COP=1). Dat is in feite net hetzelfde als een weerstand in het circuit stoppen om je batterij te conditioneren. En met een weerstand is het ongetwijfeld efficiënter want je kan de warmte opwekken daar waar je dat wil.

Heeft niets meer te maken met "rijden om je batterij op te warmen".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
PeterZ(on) schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:17:

Zo'n instap model is in de regel altijd een slechte keus, want slecht voor de inruilprijs. Net zoals een auto zonder airco tegenwoordig niet gewild is. Tenzij zo'n model helemaal aan jouw wensen voldoet en je er lang in blijft rijden.
Weer grappig hoe jij en ik daar (totaal) anders in staan.
Inruilprijs zal mij een biet zijn (en zo ken ik meer mensen in mijn omgeving op mijn gierige oom na).

Nee, geld klotst hier niet tegen de plinten.
Mijn Megane E Tech gekocht met spaargeld en stukje lening van de bank maar al krijg ik er na 5 jaar 3 eurocent voor, jammer de bammer, toch koop ik 'em. Of het wel niet verstandig is interesseert mij totaal niet.
Uiteraard hoop ik op de hoofdprijs na 5 jaar daar niet van maar voor mij absoluut niet iets waar ik rekening mee hou. Of ga houden. En na die 5 jaar zien we dan wel weer. Wie dan leeft, wie dan zorgt.

En zo koopt iedereen een auto op andere basis, met andere insteek of zoals jij o.a. aangeeft.
souljah1h schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:15:

Ik ga naar Hengelo, jij toevallig ook? Ook zeer benieuwd hier.

Edit: toch niet. Net contact gehad, ze verwijzen me door naar Soestdijk.

Geen Alpine dealer meer. Vonden het ook vreemd dat ze nog in de mailing stonden.

Dus nu daar maar ingeschreven.
Soestdijk is sowieso dichterbij voor mij. ;)
Maar toch anderhalf uur rijden vanuit Brabant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
[...]

Dan zie je hoe goed die waterstoflobby werkt. Tuurlijk willen de grote jongens zoals Shell dat we op waterstof overgaan, anders zijn hun dagen als producent/leverancier geteld. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Zjanzjak schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 10:53:
[...]

Weer grappig hoe jij en ik daar (totaal) anders in staan.
Inruilprijs zal mij een biet zijn (en zo ken ik meer mensen in mijn omgeving op mijn gierige oom na).
Nee hoor, ik denk dat dat wel meevalt. :) Ik had het niet over mij zelf maar over de gemiddelde autokoper en die kijken daar wel naar. Dus vind ik die berichten in de media van 25k voor die R5 een beetje misleiding want die koopt (bijna) niemand.

Zelf koop ik wat ik leuk vind, en zo lang je niet inruilt heb je ook geen afschrijving, en hoe langer je met de auto doet hoe lager de afschrijving. Maar goed, dat boeit mij verder niet zo, ik koop alleen iets wat ik echt wil hebben en wat een ander daar van vindt boeit mij totaal niet. Ik had ook rustig een Fiat Multipla gekocht als die helemaal aan mijn wensen had voldaan, lekker tegen de stroom in. haha :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooieMario
Tommie12 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:48:
[...]

Meningen die gevormd worden , niet gehinderd werden door enige kennis van fysica of thermodynamica.
Niet alleen dat: in 1 zin weten te melden dat EV’s eigenlijk heel vervuilend zijn, want rijden op steenkool, en gelijktijdig aangeven dat (groene) waterstof the way to go is…….. Yeah right! 🙈

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeGroteMuis
MooieMario schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 14:03:
Niet alleen dat: in 1 zin weten te melden dat EV’s eigenlijk heel vervuilend zijn, want rijden op steenkool, en gelijktijdig aangeven dat (groene) waterstof the way to go is…….. Yeah right! 🙈
Klinkt helemaal logisch. Wat klinkt beter: Vieze grijze kolenstroom of zuiver water uit je uitlaat? :+

Edit: Ook een leuke: Bij gratis laadplaatsen bij een hotel of zo mopperende mensen waarom er geen gratis tankplaats is. Dan zeg ik altijd dat ze dat wel zouden willen aanbieden, maar ja, gevaarlijke stoffenwetgeving, dus mag niet... :+

[ Voor 22% gewijzigd door DeGroteMuis op 08-03-2024 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooieMario
DeGroteMuis schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 14:17:
[...]

Klinkt helemaal logisch. Wat klinkt beter: Vieze grijze kolenstroom of zuiver water uit je uitlaat? :+

Edit: Ook een leuke: Bij gratis laadplaatsen bij een hotel of zo mopperende mensen waarom er geen gratis tankplaats is. Dan zeg ik altijd dat ze dat wel zouden willen aanbieden, maar ja, gevaarlijke stoffenwetgeving, dus mag niet... :+
Maar al die accu’s vliegen toch te pas en onpas in de fik? 🤟

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
MooieMario schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 14:45:
[...]

Maar al die accu’s vliegen toch te pas en onpas in de fik? 🤟
Ja, maar ik betaal nog altijd minder aan brandblussers dan aan brandstof. Die auto maakt me rijk joh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
maharens schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:02:
[...]
Dan zie je hoe goed die waterstoflobby werkt. Tuurlijk willen de grote jongens zoals Shell dat we op waterstof overgaan, anders zijn hun dagen als producent/leverancier geteld. :)
Die nieuwelingen met laadpalen hebben wellicht een vergelijkbare strategie want hebben hier monopolie en zijn duur (Laadkracht bv). Een laadkabel over de stoep is niet toegestaan. Gelukkig snappen ze bij de gemeente wel dat en waarom het gebeurd.
(geeft chargepoint cpo tarieven? is 0,61/sessie en 0,79/kWh dan en go-charge geeft aan dat Eneco het minst kost met 0,51/kWh).

De laadpaal is wel regelmatig bezet door ev's (met zakelijke eigenaar). Als je toch moet laden en een andere wel vrij is dan is dat minimaal 600m verderop.
Dat is wel goed voor wat beweging maar niet gegarandeerd kunnen laden en er veel voor moeten betalen is toch vervelend. Dan lijkt tanken van waterstof of fossiel wel een alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syntesia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-09 10:34
Benieuwd of enkele Renault dealers ook de Alpine gaan uitleveren, is wel erg magertjes zo.
Al wel aangegeven interesse te hebben in de 5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FijneKnul
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 18-09 11:28

FijneKnul

Wat klagen jullie veel.

Het lijkt wel of dit topic ook de Ford Explorer EV vergeet. Geen gekke SUV volgens mij om te overwegen.
Hij zou begin 2024 uitkomen, maar dat lijkt nu vertraagd te zijn naar de zomer van 2024 (is het al bijna, dus zal wel weer uitstel krijgen.)

Ik vind het geen gekke auto. Blijkbaar op het platform van de ID.4 en met een nette catalogusprijs.

Afbeeldingslocatie: https://car-images.bauersecure.com/wp-images/161878/explorer_051.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:04
YouTube: How far can electric cars REALLY go?? – we drive 12 until they DIE! ...

interessante punten:
M3 wint zoals verwacht, de vergelijkbare BYD is bij 16000km/jaar €500/kjaar aan energie meer kwijt. dus ook dat is een argument.
ID7 met of zonder heatpump. Het meerbedrag heb je pas na 10000-en km's terugverdient.
de helft van deze auto's heeft geen goede inschatting van het verbruik met een afwijking tot een met 20%

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
PeterZ(on) schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:15:
Dus vind ik die berichten in de media van 25k voor die R5 een beetje misleiding want die koopt (bijna) niemand.
Mwoah, laten we het er op houden dat autodealers het mooier brengen dan het is. Dat wel.
PeterZ(on) schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:15:
Ik had ook rustig een Fiat Multipla gekocht als die helemaal aan mijn wensen had voldaan, lekker tegen de stroom in. haha :)
Machtig mooie wagen! _/-\o_
FijneKnul schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 15:31:
Het lijkt wel of dit topic ook de Ford Explorer EV vergeet.
Onbekend maakt onbemind. ;)
bite schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 15:04:
Dan lijkt tanken van waterstof of fossiel wel een alternatief.
Van fossiel dan als ik het artikel van Bright zo lees:
https://www.bright.nl/nie...e2JrXk1EScZMISDAOZuqYd0d8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
[...]

Ik meet het met Teslafi, die gewoon de auto uitleest.
Ontladen gaat op plank gas volgens de meter met 250kW, dus ik laat snelheid zakken tot 70 en dan vol gas tot 160 en dan weer regeneratie tot 70.

Het voorverwarmen nu werkt voor geen meter met de Model S, gaat zo traag dat ik blij mag zijn met 20 grade accu met voorverwarmen alleen.
Caelorum schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:05:
[...]

Is dat niet alleen de 3?
De S was ook op het circuit binnen no-time zo warm, dat je snel beperkt werd in vermogen.

De 3 zit op dit gebied beter in elkaar.

Ik rijd dus een S.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
[...]

Als ik het niet doe zit ik met 60kW snelheden, met warme accu begin in ten minste rond de 120kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Tweak_ers schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 19:01:
[...]

Als ik het niet doe zit ik met 60kW snelheden, met warme accu begin in ten minste rond de 120kW.
250kw uit een koude accu? No way. “60kWh snelheden, optrekken tot 160 en dan “regenereren tot 70km/h”. Waar en wanneer doe je dit soort onverantwoorde dingen?

Je bent een beetje aan het zwansen, eerlijk gezegd, je probeert een punt te maken maar je toont net het tegendeel aan: in de winter je accu verwarmen gewoon door te rijden, dat lukt maar moeilijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Zjanzjak schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 21:38:
Rivian R2 !
Al 68.000 reserveringen, nou zullen die er vast niet allemaal voor gaan uiteindelijk, maar toch!
En dan te bedenken dat alleen US en Canada kunnen reserveren, komen vast nog wel meer reserveringen bij als Europa ook kan gaan reserveren. Ik zal iig 1 van de eerste zijn om 'em te reserveren.
Hoe dan ook, Rivian gaat goede zaken doen met de R2 maar zeker ook met de R3 en R3X naderhand.

--0--------0--

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 19:07
Scientific schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 19:22:
[...]250kw uit een koude accu? No way. “60kWh snelheden, optrekken tot 160 en dan “regenereren tot 70km/h”. Waar en wanneer doe je dit soort onverantwoorde dingen?

Je bent een beetje aan het zwansen[...]
De manier waarop je reageert helpt niet om elkaar beter te begrijpen.
Het is kW (kracht), dus niet kWh (hoeveelheid), in het oorspronkelijke bericht van @Tweak_ers.

Om dan even @Scientific te worden...
Warmtecapaciteit van een accu is ~1.040 J/kg*K en wegen ~5 kg/kWh.
Voorbeeld 60 kWh accu 10 °C opwarmen: 10 °C * 1040 J/kg*k * 300 kg / 3.600.000 J/kWh = 0.87 kWh
Dat is ~1,4% van de accu capaciteit. Voor een grotere of kleinere accu blijft dat percentage ongeveer gelijk. Valt best mee dus.

[ Voor 20% gewijzigd door We Are Borg op 08-03-2024 20:23 ]

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
DrBOB101 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 20:10:
[...]

De manier waarop je reageert helpt niet om elkaar beter te begrijpen.
Het is kW (kracht), dus niet kWh (hoeveelheid), in het oorspronkelijke bericht van @Tweak_ers.

Om dan even @Scientific te worden...
Warmtecapaciteit van een accu is ~1.040 J/kg*K en wegen ~5 kg/kWh.
Voorbeeld 60 kWh accu 10 °C opwarmen: 10 °C * 1040 J/kg*k * 300 kg / 3.600.000 J/kWh = 0.87 kWh
Dat is ~1,4% van de accu capaciteit. Voor een grotere of kleinere accu blijft dat percentage ongeveer gelijk. Valt best mee dus.

[...]
De discussie is: is “gewoon flink doorrijden” een goede manier om de accu op te warmen.

Om even jouw cijfers te gebruiken: als we even uitgaan van een scenario waar je 120km/h rijdt en 20kwh/100km verbruikt, dan heb je in één uur 24kwh verbruikt. Als we ervan uitgaan dat 5% verloren gaat aan warmte dan is dat 1,2 kWh. Rekening houdend met flink wat warmteverlies in een uur tijd (een accu wordt nu niet bepaald geïsoleerd) zal je dus de batterij een 10-tal graden opgewarmd hebben. Als je als een gek rijdt en 30kwh/100km haalt kom je aan een 15-tal graden. Dat is bij koude temperaturen zeker niet voldoende om bvb aan volle snelheid te snelladen na een uur rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-09 09:37
Scientific schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 20:28:
[...]

De discussie is: is “gewoon flink doorrijden” een goede manier om de accu op te warmen.

Om even jouw cijfers te gebruiken: als we even uitgaan van een scenario waar je 120km/h rijdt en 20kwh/100km verbruikt, dan heb je in één uur 24kwh verbruikt. Als we ervan uitgaan dat 5% verloren gaat aan warmte dan is dat 1,2 kWh. Rekening houdend met flink wat warmteverlies in een uur tijd (een accu wordt nu niet bepaald geïsoleerd) zal je dus de batterij een 10-tal graden opgewarmd hebben. Als je als een gek rijdt en 30kwh/100km haalt kom je aan een 15-tal graden. Dat is bij koude temperaturen zeker niet voldoende om bvb aan volle snelheid te snelladen na een uur rijden.
Bij wind tegen wel.

Op lange ritten, waarbij de Duitse autobahn het meeste voorkomt, is het bij flink doorrijden vaak afremmen en snel weer optrekken. Daar is het meer dan voldoende.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
kdeboois schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 21:28:
[...]

Bij wind tegen wel.

Op lange ritten, waarbij de Duitse autobahn het meeste voorkomt, is het bij flink doorrijden vaak afremmen en snel weer optrekken. Daar is het meer dan voldoende.
Ja na een tweetal uur onverantwoord rijden krijg je de accu wellicht min of meer warm puur door de restwarmte.

Maar de realiteit is dat bij veel merken de auto de batterij (en het interieur) sowieso zal opwarmen, met een weerstand en/of de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
FijneKnul schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 15:31:
Het lijkt wel of dit topic ook de Ford Explorer EV vergeet. Geen gekke SUV volgens mij om te overwegen.
Hij zou begin 2024 uitkomen, maar dat lijkt nu vertraagd te zijn naar de zomer van 2024 (is het al bijna, dus zal wel weer uitstel krijgen.)

Ik vind het geen gekke auto. Blijkbaar op het platform van de ID.4 en met een nette catalogusprijs.

[Afbeelding]
Er zal altijd iemand als eerste een type moeten noemen :)

Vermoedelijk zal de auto niet heel efficiënt zijn en ik vraag mij af of die op de Nederlandse markt in de smaak zal vallen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:De topicwaarschuwing is uitgebreid met de opmerking dat dit topic bedoeld is voor Battery EV's en niet voor Fuel Cell EV's (waterstof). Hier dus vanaf nu graag rekening mee houden.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-09 09:37
Scientific schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 21:45:
[...]

Ja na een tweetal uur onverantwoord rijden krijg je de accu wellicht min of meer warm puur door de restwarmte.

Maar de realiteit is dat bij veel merken de auto de batterij (en het interieur) sowieso zal opwarmen, met een weerstand en/of de warmtepomp.
Zullen we het inhoudelijk houden ?

Ik noem gewoon een realistisch scenario.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Crazy D schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 08:21:
[...] Ik heb m'n Kona pas een maandje maar/en rij vooral snelweg. 360 is mijn max tot nu toe wel. Ook behoorlijk wat de GOM opgeeft trouwens, die is behoorlijk accuraat. Rustiger rijden scheelt trouwens een hoop. Straks overal 100 en die 400 is goed te doen. Belangrijk is volgens mij de vraag hoe vaak je moet afremmen en weer moet optrekken, dat is wel killing. Geen exacte verbruikscijfers maar voor mijn gevoel zit ik op 20+ kw/100km tot ik op de snelweg ben, en als ik op de snelweg rustig door kan tuffen is dat 17 a 18 (tegenwind of meewind scheelt ook nog een kw'tje).
Als je fel optrekt en hard afremt schiet je verbruik inderdaad omhoog.
Maar als je defensief rijdt en rustig optrekt en zoveel mogelijk uitrolt scheelt dat een slok op een borrel.

edit: even niet door hebben hoe oud het bericht was... 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door onetime op 08-03-2024 22:25 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
Kan iemand met Photoshop-vaardigheden me helpen om deze velgen aan te passen? Ik wil dat ze gedeeltelijk zwart worden gemaakt, vooral het chroomgedeelte moet glanzend zwart worden, en het gedeelte dat al zwart is is carbon. Ik ben gewoon benieuwd hoe dat eruit zou zien. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zXz8v8sKXJD-GDsw9kEkaIf4MHI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ePFlmm7INAyMaeQeElZ8YAfy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door DeJurist op 09-03-2024 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Scientific schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 21:45:
[...]

Van werk naar suc Leiderdorp is 20 minuten.
De accu is met navigeren naar deze sic in 20 minuten consistent 20 graden.

Morgen zit ik toevallig met voetbal 20 minuten van die suc af. Ik zal het morgen eens test door constant op te trekken. Kijken hoe warm hij is bij aankomst SuC.

De vorige keer dat ik de accu verwarmde door optrekken was op de snelweg, ik merk wel dat op de snelweg optrekken een groter effect heeft op de warmteontwikkeling, dan in de stad.

Edit:
Het kostte deze man 4 minuten om zijn vermogen te beperken met een buitentemperatuur van 20 graden.

YouTube: Tesla Model X 75D MAX SPEED On Autobahn (battery overheat & will it ...

[ Voor 16% gewijzigd door Tweak_ers op 09-03-2024 03:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Tweak_ers schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 02:50:
[...]

Edit:
Het kostte deze man 4 minuten om zijn vermogen te beperken met een buitentemperatuur van 20 graden.

YouTube: Tesla Model X 75D MAX SPEED On Autobahn (battery overheat & will it ...
Extreme voorbeelden met totaal onverantwoord rijgedrag tonen net je ongelijk aan. Bovendien, wat is de buitentemperatuur, wat is de begin temperatuur van de batterij, wat is de staat van de batterij enzovoort…

Vergeet overigens ook niet dat warmteontwikkeling in relatie staat tot het kwadraat van de stroom.

Opnieuw : bij koud weer zal de restwarmte van normaal rijden je batterij maar moeilijk op de juiste temperatuur voor snelladen (die overigens eerder 35 graden is, en niet 20) krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door Scientific op 09-03-2024 05:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Scientific schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 05:46:
[...]

Extreme voorbeelden met totaal onverantwoord rijgedrag tonen net je ongelijk aan. Bovendien, wat is de buitentemperatuur, wat is de begin temperatuur van de batterij, wat is de staat van de batterij enzovoort…

Vergeet overigens ook niet dat warmteontwikkeling in relatie staat tot het kwadraat van de stroom.

Opnieuw : bij koud weer zal de restwarmte van normaal rijden je batterij maar moeilijk op de juiste temperatuur voor snelladen (die overigens eerder 35 graden is, en niet 20) krijgen.
Dat geef ik toch ook aan, met navigeren naar een snellader, gaat de Tesla zelf zijn accu voorverwarmen. Het resultaat van 20 minuten voorverwarmen is 20 graden accu temp.

Ik doe dit nu iedere dinsdag na werk. Tuurlijk, het is winter. Maar dit resulteert in traag snelladen helaas.

De accu verwarming in mijn S was kapot en is in januari vervangen bij Tesla zelf, a €1173.

Dus er zit een gloednieuw exemplaar in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:40
@Tweak_ers Weet je zeker dat die nieuwe verwarming het doet? Heb je daar bewijs van gezien? Want het klinkt alsof het voorverwarmen van de accu nog steeds niet werkt.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Geen idee hoe dat met een model S zit, maar met een model 3/Y is 20 minuten echt te weinig om goed op temperatuur te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweak_ers
RichieB schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 08:19:
@Tweak_ers Weet je zeker dat die nieuwe verwarming het doet? Heb je daar bewijs van gezien? Want het klinkt alsof het voorverwarmen van de accu nog steeds niet werkt.
Ik zie flow in Teslafi en een temperatuurverhoging.

Maar zoals nu even geprobeerd, als ik vol gas rijd voor een seconde of 10 (>200kW) en dan volledig regenereer, stijgt de temperatuur van de accu met bijna 1 graad.

Begon op 16,7 graden C.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gMLEo5SgRp8-2ys5hCxsUX2rz0U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g0e1KBrf4f5ss2N3A0rIpwwL.jpg?f=fotoalbum_large

Het gekke is dat hij heel de rit de accu niet is gaan verwarmen voor het superchargen, terwijl ik er wel
heen navigeer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LN7HUsa3DOPkVkF21Jx43XGLeSg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/39SPI73RADUX13pkQKldViHO.jpg?f=fotoalbum_large

Kom dan aan met 31 graden na een stuk of 12 keer vol gas en regenereren.

De enige manier om snelheden van boven de 90kW te halen tijdens het laden.

Dat hij geen accu is gaan verwarmen zie je terug aan dat de “coulant heater” op 0% staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6jfkS7lqUZxPBzEH1xhsNWy121k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ETcAxDdBhzk47vLd2ZKP6leS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Tweak_ers op 09-03-2024 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
DeJurist schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 00:53:
Kan iemand met Photoshop-vaardigheden me helpen om deze velgen aan te passen? Ik wil dat ze gedeeltelijk zwart worden gemaakt, vooral het chroomgedeelte moet glanzend zwart worden, en het gedeelte dat al zwart is is carbon. Ik ben gewoon benieuwd hoe dat eruit zou zien. [Afbeelding]
Iemand? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:40
@Tweak_ers Je weet zelf het antwoord al: de accu wordt niet voorverwarmd en is daarom te koud om snel te superchargen. Alleen Tesla kan uitzoeken waarom dat in jouw auto niet werkt.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Pagina: 1 ... 306 ... 370 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic