Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:14
Mij is alleen niet duidelijk of dit ook voor Europese modellen geld. Ik zal eens informeren.
Heeft echter dus niets te maken met het snelladen maar met een slechte serie cellen vanuit LG.

[ Voor 9% gewijzigd door GeeMoney op 02-03-2024 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:04
Tweak_ers schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 22:06:
[...]

Je doet nu net alsof Tesla’s zo snel laden. Dat is bij mijn 2018 Model S echt dramatisch. Boven de 50% soc mag ik blij zijn met 40kW.

Van 10% naar 97% kost 2,5 uur bij een snellader van Tesla zelf.

Ik hoop dat het van de zomer beter is, want anders wordt het gewoon met het vliegtuig op vakantie.
97% is ook een gekke waarde.
Wat doet die tussen 10 en 80%?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:29
Amos_x schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:55:
[...]
En hoeveel km doe je dagelijks? Hier tegenwoordig (en tijdelijk, maar geen idee op dit moment) 200km per dag. Met een polestar 2 SRSM met ongeveer 240km winter range. [...]
2019 t/m 2021 niets anders gedaan met een model 3. En die heeft geen beter bereik in de winter (het 2019 model).
Ik had dan wel geluk dat ik op dat moment ergens woonde waar 2 laadpalen waren geplaatst op 350m afstand die eigenlijk altijd wel een plekje over had en dat ik kon laden op de werklocatie.
Overigens hang ik nog steeds minstens elke week wel aan een supercharger. Die is ook goedkoper dan de laadpaal in de straat. Mogelijk ook de reden waarom de auto niet meer echt snel wilt laden.

[ Voor 4% gewijzigd door Caelorum op 02-03-2024 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Tommie12 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:58:
[...]

97% is ook een gekke waarde.
Wat doet die tussen 10 en 80%?
Zijn auto heeft sowieso problemen en is waarschijnlijk generfed. Zijn al topics van geweest ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Caelorum schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:54:
[...]

Dat is heel erg afhankelijk van waar je woont. Er zijn steden waar je het met 3 appartementengebouwen met 1 laadpaal moet doen. Leuk met 100 woningen.
Dan zijn er ook weer steden waar de laadpalen proactief en fatsoenlijk neergezet worden.
Ik woon in een wijk waar iedereen een oprit heeft en er daarnaast binnen een straal van 300m nog 4 laadpalen zijn. Ze zijn nog nooit allemaal tegelijkertijd bezet geweest. Ze worden eigenlijk alleen door bezoek of mensen die net een elektrische auto hebben genomen gebruikt. En ik.. want ik moest nog even wachten op aanpassen van alle elektra in huis :)
Idem, ik heb pas sinds deze week een eigen laadpaal. Want ook hier (renovatie) moest de hele elektra er uit (zeer prijzig ook, had ik nog een paar jaar kunnen uitstellen met ICE. Van de factuur had ik een extra ICE kunnen kopen zelfs). Met een eigen parkeerplaats en eigen laadpaal is het inderdaad goed mogelijk EV te rijden, en het is een game changer. Maar mensen die niet over een eigen plaats en paal beschikken, wegzetten als dwarsliggende polderboeren gaat me echt te ver. Zonder eigen laadinfra is het gewoon bijna niet mogelijk, afhankelijk van waar je woont.

Dat is voor mij vanaf nu steeds voorwaarde nummer 1. Als ik ooit opnieuw verhuis en bijvoorbeeld terug in een appartement intrek, zonder palen in een ondergrondse parking, gaat de EV er meteen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:36
Amos_x schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 11:00:
[...]

Idem, ik heb pas sinds deze week een eigen laadpaal. Want ook hier (renovatie) moest de hele elektra er uit (zeer prijzig ook, had ik nog een paar jaar kunnen uitstellen met ICE. Van de factuur had ik een extra ICE kunnen kopen zelfs). Met een eigen parkeerplaats en eigen laadpaal is het inderdaad goed mogelijk EV te rijden, en het is een game changer. Maar mensen die niet over een eigen plaats en paal beschikken, wegzetten als dwarsliggende polderboeren gaat me echt te ver. Zonder eigen laadinfra is het gewoon bijna niet mogelijk, afhankelijk van waar je woont.

Dat is voor mij vanaf nu steeds voorwaarde nummer 1. Als ik ooit opnieuw verhuis en bijvoorbeeld terug in een appartement intrek, zonder palen in een ondergrondse parking, gaat de EV er meteen uit.
Dat het lastiger is in sommige situaties begrijp ik volledig. Zeker in dichtbevolkte gebieden en steden met name. Niet te doen vind ik dan ook weer het uiterste. Het is altijd te doen, maar moet geen irritatie worden.
Maar daar ging mijn punt helemaal niet over.

Ik vind het altijd een stom argument. Prijstechnisch is een EV in aanschaf veel gunstiger.

[ Voor 4% gewijzigd door STIMPPYYY op 02-03-2024 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
STIMPPYYY schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:36:
[...]

Ook op de tweedehands markt zakken de prijzen van elektrische auto’s veel harder. Waarbij een ICE alleen maar duurder wordt.
En waarom zou dat zijn? Misschien omdat ICE toch meer gewild zijn dan gedacht? En EV masaal gedumpt wordt wegens onbruikbaar voor de grote massa die niet thuiswerkt in de randstad? Of software problemen, of bugs of weet ik veel? Tweedehands automarkten zijn zuivere vraag/aanbod markten.

Trouwens, de hele auto tweedehandsmarkt doet heel vreemd tegenwoordig.

En ben het er trouwens niet mee eens. Ik zocht deze week nog op volvo V90. 4-5 jaar oud, 80000km, prijs rond de 22k. Koopje! Een prive koper zonder tankkaart van de baas redeneert als volgt: hoeveel duizenden liters benzine (en range) kan ik kopen tot ik het prijsverschil dicht rijdt met een equivalent (nieuwe, want weinig tweedehands aanbod) EV. Wat is het equivalent van een volvo V90 ongeveer, een kia EV6? Prijsverschil (want nauwelijks tweedehands te vinden), 20000 euro = 12000 liter E95 = 150000km range (ok, nog wat onderhoud bijrekenen en zo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

En hoeveel km doe je dagelijks? Hier tegenwoordig (en tijdelijk, maar geen idee op dit moment) 200km per dag. Met een polestar 2 SRSM met ongeveer 240km winter range. Ik was tot deze week ook aangewezen op publiek laden. Nou, PIA. Als je in de stad (binnenstad) geen publieke laadpaal meer vrij hebt (IEDERE DAG!) en je thuis niet kan laden, hang je dus gemakkelijk 3 a 4 keer per week aan de snellader.

Maar goed dat de werkgever betaalt en het me niets kan schelen, maar indien het uit eigen zak kwam, was de EV al lang weg voor een ICE.

Erg storend als mensen hun eigen ervaring n=1 op anderen projecteren, en dan er niet bijzeggen dat ze 3 keer per week naar de badminton gaan en thuis werken, voorbeeldje. En daarbij impliciet met het vingertje wijzen en andere ervaringen van anderen daarmee helemaal invalideren. 300km per week is bijvoorbeeld inderdaad een heel andere situatie
Tja, een Polestar SRSM is dan ook een bijzondere keuze als je iedere dag minimaal 200 km moet halen.

Dat kun je niet iedere EV kwalijk nemen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
STIMPPYYY schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 11:04:
[...]

Dat het lastiger is in sommige situaties begrijp ik volledig. Zeker in dichtbevolkte gebieden en steden met name. Niet te doen vind ik dan ook weer het uiterste. Het is altijd te doen, maar moet geen irritatie worden.
Maar daar ging mijn punt helemaal niet over.

Ik vind het altijd een stom argument. Prijstechnisch is een EV in aanschaf veel gunstiger.
Prijs is niet altijd voor iedereen de grootste driver, probeer dat nou eens te begrijpen.

Ik zit dit soort aankopen niet te maken met de excel sheet en een cursus boekhouden/afschrijven bij de hand.

Waarom is jullie leven altijd zo'n droge boel? Prijs, prijs, prijs... Kom, met een beetje een normale job kan je prima een ICE betalen, inclusief onderhoud, verbruik, noem maar op. Je doet net of een ICE gelijkstaat aan de meest onmogelijke aanschaf die je als particulier kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmathijssen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:31
[...]

En hoeveel km doe je dagelijks? Hier tegenwoordig (en tijdelijk, maar geen idee op dit moment) 200km per dag. Met een polestar 2 SRSM met ongeveer 240km winter range. Ik was tot deze week ook aangewezen op publiek laden. Nou, PIA. Als je in de stad (binnenstad) geen publieke laadpaal meer vrij hebt (IEDERE DAG!) en je thuis niet kan laden, hang je dus gemakkelijk 3 a 4 keer per week aan de snellader.

Maar goed dat de werkgever betaalt en het me niets kan schelen, maar indien het uit eigen zak kwam, was de EV al lang weg voor een ICE.

Erg storend als mensen hun eigen ervaring n=1 op anderen projecteren, en dan er niet bijzeggen dat ze 3 keer per week naar de badminton gaan en thuis werken, voorbeeldje. En daarbij impliciet met het vingertje wijzen en andere ervaringen van anderen daarmee helemaal invalideren. 300km per week is bijvoorbeeld inderdaad een heel andere situatie
Dat wisselt, maar sowieso 1 van ons 2'en (en we hebben 2 EV's), doet minimaal 80km per dag.

Skoda Enyaq 80, Tesla M3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 19:07
Tweak_ers schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 06:05:
[...]

Pas 5 jaar oud, gewoon facelift, als we het nou over het 2012 model hadden…

3/y gebruiken ook echt andere accu’s.

Ik reed hiervoor een 3 en ben daar regelmatig mee naar Italië gereden.

Tesla’s zaken helemaal in vanaf 70% soc. Laadsnelheid zakt dan onder de 70kW.

Auto’s als de etron houden de laadsnelheid veel hoger tot minimaal 80%.
Oh dat is een tegenvaller zeg. Ik dacht dat die modellen toch wat stabielere accu's hadden. Vanaf 50% zo laag is wel een flinke wijziging tov nieuw, toch?
Hoeveel kilometer heb je er al mee gereden? En wat is de verhouding tussen AC- en DC-laden?
Met mijn BMW i3 94 Ah (33 kWh) uit 2017 heb ik ondertussen 100.000 km gereden (112k km totaal) en ik heb bijna 15 MWh geladen. Daarvan 25% snelladen. Hij doet nog steeds 45-50 kW bij snelladen van 0 tot 83% alsof ie nieuw is. Accucapaciteit is nu 10% lager dan nieuw.

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
snip

[ Voor 131% gewijzigd door We Are Borg op 02-03-2024 13:05 . Reden: Op de man ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
rmathijssen schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 11:11:
[...]

Dat wisselt, maar sowieso 1 van ons 2'en (en we hebben 2 EV's), doet minimaal 80km per dag.
Hier op dit moment (tijdelijk, tot oonvoorzienbare tijd) 180km per dag, meer als ik weer eens moet winkelen na het werk voor andere zaken waar ik op dit moment mee bezig ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
niki_lauda schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 21:38:
Er moet in Nederland toch eens iets gedaan worden aan het imago van BEV’s.
Volgens eens Europese studie onder personen wilde kopen scoorde Nederland het slechtste. Slechts 11% van de kopers in Nederland van een nieuwe auto zeiden dat hun volgende auto een elektrische zou zijn.
In Denemarken was de score 80% .
Bron:https://www.derstandard.d...nachhaltigste-antriebsart
En waarom 'moet' dat? Je bedoelt, de indoctrinatie moet nog een standje hoger? Ik zou het echt fantastisch vinden als er op zijn minst een besef, of realisatie, zou zijn dat de EV echt niet voor iedereen zomaar in het leven past.

Opnieuw, voor ik weer de haat op m'n nek krijg in dit topic. EV rijden is fantastisch. Lekker vlot en snel, stil en luxueus, daar hoor je niemand over. En nu ik m'n eigen laadpaal heb, kan ik het zeker wel bolwerken voor 95% van mijn ritten. Dus iedereen terug in de mand. Een ICE moet er sowieso bij voor de spontane weekendjes en roadtrips, daar ga ik niet van af wijken.

Maar er moet helemaal niets dus. Het enige wat 'moet' is dat iedereen zich aan de regels houdt. ICE mag nog verkocht worden tot 2035. Euro 6 mag nog in de meeste steden binnen tot wellicht ook zo'n datum.

Tot dan heb je nergens iets van te vinden en 'moet' niemand niets, en mag de burger vrij z'n keuzes maken binnen dat wetgevend kader. Jouw utopia komt er echt wel, maak je niet druk. 10 jaar is zo voorbij. En tegen dan is iedereen 100% over op EV. Of je gaat in de politiek en verandert de regels. Maar dat 'doegoeders' drukkende gedoe daar ga je je buren/vrienden/collega's die nog niet over zijn gewoon mee wegduwen.

En ander puntje, ik raad steeds de EV aan aan wie voor de keuze staat (vrienden, collega's) dus anti-EV ben ik echt niet, ook al past het niet helemaal bij mezelf. Maar zo neutraal wil ik best wel zijn. Maar het is erg afhankelijk van use case en persoonlijke situatie. (oprit, laadpaal, appartement, stad, platteland, km's per week, infrastructuur...)

Misschien zijn veel van de ondervraagden in je gelinkte studie net mensen zie op dit moment EV rijden en de nadelen ervaren? Want dit zie ik ook gebeuren, geloof me vrij. Wellicht niet uit jullie ivoren toren, maar ik zie een exodus UIT de EV. Waarom denk je dat ze zo goedkoop tweedehands staan. Volgens mij is de saturatie dicht bij, als de techniek en de infrastructuur niet verbetert. Ik zag onlangs een peugeot e 208 (geweldig autootje, nou dat is nog eens een goed EV'tje! Zelf ook even gereden, ik raad 'm aan iedereen aan) tweedehands voor 20k, 10km op de klok. Nieuw 38k of zo? Waar heb je eerder 18k waardeverlies gezien in 1 of 2 jaar? De markt, ook tweedehands, is compleet zoekend...

En om de reacties voor te zijn, dat ik "ev pas interessant vind aan 250 kWh batterijen met 1000 kW laadsnelheden". Neen, gemakkelijke hyperbool, maar neen. Ik schat voor mezelf dat ik tevreden ben met 90-100 kWh, 400 kW laden, en <2000kg gewicht. Vooral dat laatste. Aan betaalbare (40-50k) prijzen. En we zijn er bijna. Kia doet het goed met hun 800V platformen (snel laden). Tesla (die ik nooit zou overwegen) is vrij licht (1800kg) en auto's met 100 kWh zijn er ook (BYD seal u is betaalbaar aan 84 kWh)
edit: en een groter aanbod/keuze aan berline en break, ipv soccer mom suv's...

Nu een goed model waar dat allemaal wat samen komt, goede infrastructuur, en dan heb je me. Tot dan doe ik met veel plezier verder met m'n polestar SMSR met eigen laadpaal + ICE. Hopelijk is dat groen genoeg, ik hoop het ten zeerste! }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:36
Amos_x schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 11:10:
[...]

Prijs is niet altijd voor iedereen de grootste driver, probeer dat nou eens te begrijpen.

Ik zit dit soort aankopen niet te maken met de excel sheet en een cursus boekhouden/afschrijven bij de hand.

Waarom is jullie leven altijd zo'n droge boel? Prijs, prijs, prijs... Kom, met een beetje een normale job kan je prima een ICE betalen, inclusief onderhoud, verbruik, noem maar op. Je doet net of een ICE gelijkstaat aan de meest onmogelijke aanschaf die je als particulier kan doen.
Dat maak jij er van. Ik zeg alleen dat een EV gunstiger is in aanschaf. Ik reageer daarmee op een stelling er boven. Waarom je er zo door getriggerd wordt :?

[ Voor 3% gewijzigd door STIMPPYYY op 02-03-2024 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:29

de Peer

under peer review

Amos_x schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 11:29:
[...]

En waarom 'moet' dat? Je bedoelt, de indoctrinatie moet nog een standje hoger? Ik zou het echt fantastisch vinden als er op zijn minst een besef, of realisatie, zou zijn dat de EV echt niet voor iedereen zomaar in het leven past.
Nou bij de meeste mensen past het in principe prima, mits je een beetje flexibel bent.
Een ICE moet er sowieso bij voor de spontane weekendjes en roadtrips, daar ga ik niet van af wijken.
Zolang dit de eisen blijven, is het een lastig verhaal. Hakken in het zand. En dat mag ook natuurlijk, het is een vrij land. Maar ik begrijp dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
STIMPPYYY schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 11:37:
[...]

Dat maak jij er van. Ik zeg alleen dat een EV gunstiger is in aanschaf. Ik reageer daarmee op een stelling er boven. Waarom je er zo door getriggerd wordt :?
Dat is ook zo, feit. Maar iedereen doet te gemakkelijk alsof dat het argument moet zijn om dit hele gebeuren door te duwen. Ik durf zelfs stellen dat een minderheid denkt aan TCO, want te abstract en vaak niet relevant in de prive/klein autootje. Of niet relevant aan de andere kant van het spectrum, autoliefhebber/fanaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
de Peer schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 11:40:
[...]

Nou bij de meeste mensen past het in principe prima, mits je een beetje flexibel bent.

[...]

Zolang dit de eisen blijven, is het een lastig verhaal. Hakken in het zand. En dat mag ook natuurlijk, het is een vrij land. Maar ik begrijp dat niet.
Niet hakken in het zand. Vrijheid, blijheid, gemak, comfort, hobby, plezier, en daar mag een prijs tegenover staan. Zie het als x keer per week lekker eten op restaurant. Ik zal dit niet opofferen voor de jaren dat het nog mogelijk is. We doen collectief al genoeg inspanningen in een overreguleerde maatschappij. En mijn ICE km's maken maar een klein deel uit van m'n totaal aantal km, dus waar is het drama?

Ik begrijp mezelf prima, en met mij vele anderen (real life). En ook hier vind ik medestanders. Via thumbs ups of in m'n DM's. Maar die zijn onzichtbaar natuurlijk als er een soort ongenuanceerd 'pensee unique' klimaat gecreëerd wordt, flink geholpen door activistische moderatie. Zodat de bubble hier een totaal verkeerd beeld heeft van de echte realiteit 'buiten', en enkel de eigen zelfvoldane windjes ruikt. Maar dat begrijp ik dan weer niet.

edit: je hoeft me trouwens echt niets te vertellen over flexibel zijn. Mijn auto staat iedere dag publiek te laden. Kabel eruit, aankoppelen, vuile kabel terug van de stoep halen. Auto verplaatsen na x uur laden zodat de volgende aan de publieke paal kan. En verder uren en uren youtube kijken aan de snellader. Dus ik stel van mezelf dat ik best flexibel genoeg ben, denk je niet? We zullen het meemaken hoe het allemaal verandert met de eigen laadpaal. Ik zie het positief in

[ Voor 16% gewijzigd door Amos_x op 02-03-2024 11:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrBOB101
[...]Een ICE moet er sowieso bij voor de spontane weekendjes en roadtrips, daar ga ik niet van af wijken.
Maar er moet helemaal niets dus.[...]
Heerlijk :)
Ik durf zelfs stellen dat een minderheid denkt aan TCO[...]
Mee eens. Aankopen doen de meeste mensen als 3 dingen kloppen: doet het waar ik behoefte aan heb, gevoel, kosten. Volgorde kan verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

reactie op verwijderde reactie

[ Voor 95% gewijzigd door We Are Borg op 02-03-2024 13:07 ]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:24

CyBeRSPiN

sinds 2001

STIMPPYYY schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:36:
[...]

De meeste elektrische auto’s zijn goedkoper dan hun ICE tegenhangers in diezelfde categorie. Tiguan vanaf 46k, id4/ model Y vanaf 44k. 3 serie rond de 53k, model 3 vanaf 44k. Inderdaad beide zonder subsidie.
De vrijstelling van BPM is anders een vrij forse subsidie? Bij een Tiguan is dat bijna 10k.
Hoelang blijft die vrijstelling nog eigenlijk, kan ook weer een flinke dauw geven aan de verkopen..

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeRSPiN op 02-03-2024 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
zo reageren is niet oké

[ Voor 99% gewijzigd door We Are Borg op 02-03-2024 12:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
[...]

Opnieuw, voor ik weer de haat op m'n nek krijg in dit topic. EV rijden is fantastisch. Lekker vlot en snel, stil en luxueus, daar hoor je niemand over. En nu ik m'n eigen laadpaal heb, kan ik het zeker wel bolwerken voor 95% van mijn ritten. Dus iedereen terug in de mand. Een ICE moet er sowieso bij voor de spontane weekendjes en roadtrips, daar ga ik niet van af wijken.

Maar er moet helemaal niets dus. Het enige wat 'moet' is dat iedereen zich aan de regels houdt. ICE mag nog verkocht worden tot 2035. Euro 6 mag nog in de meeste steden binnen tot wellicht ook zo'n datum.

Tot dan heb je nergens iets van te vinden en 'moet' niemand niets, en mag de burger vrij z'n keuzes maken binnen dat wetgevend kader. Jouw utopia komt er echt wel, maak je niet druk. 10 jaar is zo voorbij. En tegen dan is iedereen 100% over op EV. Of je gaat in de politiek en verandert de regels. Maar dat 'doegoeders' drukkende gedoe daar ga je je buren/vrienden/collega's die nog niet over zijn gewoon mee wegduwen.

En ander puntje, ik raad steeds de EV aan aan wie voor de keuze staat (vrienden, collega's) dus anti-EV ben ik echt niet, ook al past het niet helemaal bij mezelf. Maar zo neutraal wil ik best wel zijn. Maar het is erg afhankelijk van use case en persoonlijke situatie. (oprit, laadpaal, appartement, stad, platteland, km's per week, infrastructuur...)

Misschien zijn veel van de ondervraagden in je gelinkte studie net mensen zie op dit moment EV rijden en de nadelen ervaren? Want dit zie ik ook gebeuren, geloof me vrij. Wellicht niet uit jullie ivoren toren, maar ik zie een exodus UIT de EV. Waarom denk je dat ze zo goedkoop tweedehands staan. Volgens mij is de saturatie dicht bij, als de techniek en de infrastructuur niet verbetert. Ik zag onlangs een peugeot e 208 (geweldig autootje, nou dat is nog eens een goed EV'tje! Zelf ook even gereden, ik raad 'm aan iedereen aan) tweedehands voor 20k, 10km op de klok. Nieuw 38k of zo? Waar heb je eerder 18k waardeverlies gezien in 1 of 2 jaar? De markt, ook tweedehands, is compleet zoekend...

En om de reacties voor te zijn, dat ik "ev pas interessant vind aan 250 kWh batterijen met 1000 kW laadsnelheden". Neen, gemakkelijke hyperbool, maar neen. Ik schat voor mezelf dat ik tevreden ben met 90-100 kWh, 400 kW laden, en <2000kg gewicht. Vooral dat laatste. Aan betaalbare (40-50k) prijzen. En we zijn er bijna. Kia doet het goed met hun 800V platformen (snel laden). Tesla (die ik nooit zou overwegen) is vrij licht (1800kg) en auto's met 100 kWh zijn er ook (BYD seal u is betaalbaar aan 84 kWh)
edit: en een groter aanbod/keuze aan berline en break, ipv soccer mom suv's...

Nu een goed model waar dat allemaal wat samen komt, goede infrastructuur, en dan heb je me. Tot dan doe ik met veel plezier verder met m'n polestar SMSR met eigen laadpaal + ICE. Hopelijk is dat groen genoeg, ik hoop het ten zeerste! }:O
Er moet niets ... maar sommige dingen moeten wel... maak even een keuze aub.

Want nee, je hebt gelijk, niets moet. Ook die ICE voor weekendtripjes moet niet. Kan perfect met een BEV. Alles kan uiteindelijk, koffiekan, melkkan, zelfs thee kan, al komt thee wel in een pot, maar het kan.

Daarnaast heeft Nederland beslist om de verkoop van nieuwe wagens met brandstofmotor reeds te verbieden vanaf 2030, en niet pas vanaf 2035.Dat wil dus zeggen dat over minder dan 6 jaar ook particulier geen nieuwe wagens meer gekocht kunnen worden met verbrandingsmotor. En dat gaat er zeer snel zijn. Daarom dat het belangrijk is om de publieke opinie mee te krijgen.

Waarom zijn EVs zo goedkoop tweedehands? Omdat de nieuwprijzen sterk gedaald zijn. Wie gaat er 35k voor een tweedehands EV betalen als je voor 40k een nieuwe hebt? Of neem nu die e-208, er komen nieuwe EVs aan in hetzelfde formaat die minder dan 25k kosten. Wie gaat dat bedrag dan nog betalen voor een tweedehands exemplaar?

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:40
GeeMoney schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:31:
[...]

De E-tron gebruikt een geavanceerd (vloeibaar) conditionering systeem naar mijn weten. De batterij word daardoor op de optimale temp gehouden om snel te kunnen laden. Zelfde voor de Taycan. De Q4 heeft dit bijvoorbeeld niet met dat vloeibare systeem maar met lucht dacht ik net als de meeste andere EV’s en dat is minder efficiënt maar ook een stuk goedkoper.
Volgens mij worden de meeste (indien niet alle) EV batterijen gekoeld met een vloeistof. Dat is een stuk effectiever dan koelen met lucht. Of het goedkoper is zou ik ook niet durven stellen. Welk “gesofisticeerd” systeem Audi voor de e-tron gebruikt zou ik niet weten, je kan niet bepaald beweren dat Audi voorop loopt met hun EVs.

En Porsche gebruikt een 800V architectuur en grote buffers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
maharens schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:36:
[...]

Ik heb wel eens gelezen dat het uit de breedte of uit de lengte moet komen en dat er kortgeleden ook een recall was voor de e-tron inzake het accupakket.
Niet helemaal duidelijk wat je bedoelt met “uit de breedte of uit de lengte”, maar met meer batterijen in serie krijg je bvb een 800V architectuur die met meer kW kan laden bij een bepaalde stroom (het dubbele, in theorie), dan een 400V architectuur (P=U*I). Het is de stroom die de warmte veroorzaakt (aan I^2*R) bij een gegeven interne weerstand van de batterij.
Met meer batterijen in parallel verlaagt de interne weerstand. Dus grotere batterijpacks binnen een bepaalde architectuur zullen ook sneller kunnen laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:43
Scientific schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 14:10:
Volgens mij worden de meeste (indien niet alle) EV batterijen gekoeld met een vloeistof.
Zeker niet alle. Zo worden de batterijen van de Nissan Leaf en volgens mij ook de Zoe niet watergekoeld. Vraag me zelfs af of daar wel actieve luchtkoeling op zit.
En dat geldt voor nog een boel meer EV's.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
Scientific schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 14:16:
[...]

Niet helemaal duidelijk wat je bedoelt met “uit de breedte of uit de lengte”,
Daarmee bedoel ik dat alles een prijs heeft. Net als vroeger een F1 motorblok die maar 1 race meeging. (extreem voorbeeld, I know)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Andrehj schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 14:27:
[...]

Zeker niet alle. Zo worden de batterijen van de Nissan Leaf en volgens mij ook de Zoe niet watergekoeld. Vraag me zelfs af of daar wel actieve luchtkoeling op zit.
Je noemt daar net de uitzonderingen, EVs aan de onderkant van de markt, oude concepten die initieel zelfs geen koeling hadden (maar nu wel luchtkoeling)… ik wil wel eens de lijst van je “heleboel meer” EVs zien. Met name bij een beetje EV die boven de 100kW kan laden zal je volgens mij altijd vloeistofkoeling vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Andrehj schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 14:27:
[...]

Leaf geen enkele koeling (drama, met name in een warm klimaat), en een Zoë luchtkoeling (laden gaat doorgaans sowieso niet snel, dus op zich niet zo'n probleem). Zoë gaat ook behoorlijk loeien aan een AC43kW lader, zeker bij hoge buitentemperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Bartjuh schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 15:06:
[...]

Leaf geen enkele koeling
De recentere versies van de Leaf hebben wel degelijk actieve luchtkoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:43
Scientific schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 15:00:
Je noemt daar net de uitzonderingen, EVs aan de onderkant van de markt, oude concepten die initieel zelfs geen koeling hadden (maar nu wel luchtkoeling)… ik wil wel eens de lijst van je “heleboel meer” EVs zien.
Jij schreef "de meeste, zo niet alle". Ik toon aan dat het zeker niet alle is en dan wil je van mij een complete lijst zien? Ik stel voor dat je die lekker zelf gaat samenstellen.
Met name bij een beetje EV die boven de 100kW kan laden zal je volgens mij altijd vloeistofkoeling vinden.
Uiteraard. Anders gaat zo'n accu in rook op. Maar de meeste oudere EV's haalden die 100 kW ook lang niet.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Andrehj schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 15:24:
[...]

Jij schreef "de meeste, zo niet alle". Ik toon aan dat het zeker niet alle is en dan wil je van mij een complete lijst zien? Ik stel voor dat je die lekker zelf gaat samenstellen.

[...]

Uiteraard. Anders gaat zo'n accu in rook op. Maar de meeste oudere EV's haalden die 100 kW ook lang niet.
De discussie was gewoon of de e-tron bijzondere technieken heeft om te koelen (het is tekenend dat je met de Leaf en de Zoë moet komen - of “oudere EVs” - om aan te tonen hoe bijzonder de e-tron techniek is :D).

[ Voor 11% gewijzigd door Scientific op 02-03-2024 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Scientific schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 15:23:
[...]
De recentere versies van de Leaf hebben wel degelijk actieve luchtkoeling.
Ok, ik kan er niets over vinden :S
Ik weet wel dat ze tot vrij laat gewoon passieve koeling hadden, volgens het internet, dus dat moet wel echt heel recent zijn dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Bartjuh schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 15:38:
[...]

Ok, ik kan er niets over vinden :S
Ik weet wel dat ze tot vrij laat gewoon passieve koeling hadden, volgens het internet, dus dat moet wel echt heel recent zijn dan...
https://speedsmartly.com/...ve-active-battery-cooling bijvoorbeeld lijkt te zeggen van wel. In elk geval had de Leaf inderdaad lang geen koeling (dat is per definitie dus "passieve koeling", de batterij geeft warmte af aan de omgeving). Er is inmiddels wel koeling, schijnt het, maar hoe die precies werkt, daar vind je inderdaad weinig over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:21
Scientific schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 16:10:
[...]

https://speedsmartly.com/...ve-active-battery-cooling bijvoorbeeld lijkt te zeggen van wel. In elk geval had de Leaf inderdaad lang geen koeling (dat is per definitie dus "passieve koeling", de batterij geeft warmte af aan de omgeving). Er is inmiddels wel koeling, schijnt het, maar hoe die precies werkt, daar vind je inderdaad weinig over.
Ik lees daar toch echt: And, all Nissan Leaf variants use a passive air cooling system for batteries.
Dus geen actieve koeling.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Scientific schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 15:34:
[...]

De discussie was gewoon of de e-tron bijzondere technieken heeft om te koelen (het is tekenend dat je met de Leaf en de Zoë moet komen - of “oudere EVs” - om aan te tonen hoe bijzonder de e-tron techniek is :D).
Het is in die zin bijzonder dat weinig andere EV’s de laadcurve zo hoog zo lang kunnen vasthouden. Ze doen dus blijkbaar toch iets goed ;).
En wat is “voorop” lopen. De E-Tron is een prima EV. Het is niet dat de Model X 50% zuiniger is hoor. Er is gewoon keuze tegenwoordig en voor ieder wat wils. Ik heb bewust voor de E-Tron gekozen en niet voor een X.

Ook zijn de buffers niet veel groter dan bij de laatste Tesla’s alleen communiceert Tesla daar niets over.

[ Voor 25% gewijzigd door GeeMoney op 02-03-2024 16:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
GeeMoney schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 16:16:
[...]

Het is in die zin bijzonder dat weinig andere EV’s de laadcurve zo hoog zo lang kunnen vasthouden. Ze doen dus blijkbaar toch iets goed ;).
Maar als je iets veel beter doet dan de rest, dan krijg ik een beetje een dieselgate vibe, toen snapte ook niemand hoe VW het voor elkaar kreeg. Nou hebben we hier geen last van in die zin uiteraard, maar stretching it to the limits kan ook consequenties hebben op de langere termijn.

Toyota schijnt juist heel voorzichtig te zijn voor de batterij met de Bz4x, wellicht gokt Audi wat meer, neemt wat meer risico's?

[ Voor 10% gewijzigd door maharens op 02-03-2024 16:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
maharens schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 16:22:
[...]

Maar als je iets veel beter doet dan de rest, dan krijg ik een beetje een dieselgate vibe, toen snapte ook niemand hoe VW het voor elkaar kreeg. Nou hebben we hier geen last van in die zin uiteraard, maar stretching it to the limits kan ook consequenties hebben op de langere termijn.

Toyota schijnt juist heel voorzichtig te zijn voor de batterij met de Bz4x, wellicht gokt Audi wat meer, neemt wat meer risico's?
Tot nog toe lijkt dat anders behoorlijk mee te vallen itt tot de eerste generatie Model S bijvoorbeeld die zwaar generfd is. Time Will tell uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

[...]

En wat is “voorop” lopen. De E-Tron is een prima EV. Het is niet dat de Model X 50% zuiniger is hoor. Er is gewoon keuze tegenwoordig en voor ieder wat wils. Ik heb bewust voor de E-Tron gekozen en niet voor een X.

Ook zijn de buffers niet veel groter dan bij de laatste Tesla’s alleen communiceert Tesla daar niets over.
De enige EV die ík ken met een vergelijkbare laadcurve is de Hyundai Ioniq 28kWh die 2016 op de markt is gekomen. De batterij is actief luchtgekoeld en haalt eigenlijk altijd wel de 68 kW tot bijna 80%.
De facelift versie kan met de grotere (vloeistofgekoelde) batterij bij lange na niet zo snel laden helaas...

Afbeeldingslocatie: https://support.fastned.nl/hc/article_attachments/5469483961757

De curve van de E-Tron 55 is nog nét effe wat mooier, maar die heeft dan ook een ruim 3 keer zo grote batterij.

Afbeeldingslocatie: https://support.fastned.nl/hc/article_attachments/360007426757

Zulke laadcurves zouden eigenlijk standaard moeten zijn, dat zou een hoop tijd schelen en hoef je de auto niet persé ver leeg te rijden om nog fatsoenlijk te kunnen snelladen.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
SpongeRob schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 17:15:
[...]

De enige EV die ík ken met een vergelijkbare laadcurve is de Hyundai Ioniq 28kWh die 2016 op de markt is gekomen. De batterij is actief luchtgekoeld en haalt eigenlijk altijd wel de 68 kW tot bijna 80%.
De facelift versie kan met de grotere (vloeistofgekoelde) batterij bij lange na niet zo snel laden helaas...
Ik ken er nog 1 met een vlakke laadcurve, sowieso de E-Golf

https://support.fastned.n...s/360013336618-Volkswagen

[ Voor 3% gewijzigd door maharens op 02-03-2024 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
[...]

De vraag is waarom Audi de laadcurve zo lang constant houdt, terwijl ze relatief laag begint - andere constructeurs (met 400V architectuur) beginnen aan vermogens tot 200kW bij lagere SoC. En hoe lager de SoC, hoe beter de batterijchemie hoge stromen verdraagt - ook omdat de interne weerstand dan lager is, dus een constante laadstroom is niet logisch, tenzij je om redenen buiten de batterij om, maar een bepaalde maximale stroom wil hebben.

Je moet weten dat de laadcurve geen eigenschap van de batterij is, maar een eigenschap van de laad-electronica in de wagen en zijn instellingen (ervan uitgaand dat de laadpaal geen beperking is). Iedere constructeur kiest dus die instellingen, voornamelijk in functie van statische batterij-eigenschappen, temperatuur van de batterij, SoC en de mate van degradatie die de constructeur voor zijn normen aanvaardbaar vindt.

Bovendien is bij hogere SoCs temperatuur niet het enige probleem, het is vooral de impact van hoge stromen op de batterij-chemie (zaken zoals "plating" en vorming van zogenaamde dendrieten) die het snelladen bij hogere SoCs belemmeren.

Dus wat Audi doet lijkt niet logisch tov de eigenschappen van lithium batterijen, tenzij ze "by design" een vlakke laadcurve tot 80% SoC wilden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
maharens schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 17:29:
[...]

Ik ken er nog 1 met een vlakke laadcurve, sowieso de E-Golf

https://support.fastned.n...s/360013336618-Volkswagen
En nog één, de BMW i3's:
https://support.fastned.nl/hc/nl/articles/204784718-BMW
Mazda MX-30 stopt wat eerder:
https://support.fastned.nl/hc/nl/articles/360012887838-Mazda
BYD Tang ook redelijk vlak:
https://support.fastned.nl/hc/nl/articles/7984089535005-BYD
Fiat Ducato, traag maar steady:
https://support.fastned.nl/hc/nl/articles/360016823057-Fiat
Nu heb ik er geen zin meer in :P

[ Voor 31% gewijzigd door DrBOB101 op 02-03-2024 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
SpongeRob schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 17:15:
[...]

[Afbeelding]

De curve van de E-Tron 55 is nog nét effe wat mooier, maar die heeft dan ook een ruim 3 keer zo grote batterij.

[Afbeelding]

Zulke laadcurves zouden eigenlijk standaard moeten zijn, dat zou een hoop tijd schelen en hoef je de auto niet persé ver leeg te rijden om nog fatsoenlijk te kunnen snelladen.
Een vlakke laadcurve garandeert niet dat je snel laadt, het hangt er ook van af waar je begint met de curve...

Laadcurves kunnen best rekening houden met de beperkingen/eigenschappen van de accu-chemie, en die maken nu éénmaal dat het verstandiger is om met hogere stromen te laden bij lage SoCs dan bij hoge SoCs.

Dus tot er nieuwe chemische samenstellingen zijn, zullen voor snelladen geoptimaliseerde laadcurves normaal gezien niet vlak zijn. Maar een constructeur kan natuurlijk altijd voor een vlakke curve kiezen, maar dat roept vragen op naar het waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Ongetwijfeld is dit gewoon omdat de laadelektronica in de auto gedimensioneerd is op max 50kW. De laadcurve kon vast hoger beginnen met andere electronica, betere koeling enzovoort, maar het is een designkeuze geweest. De i3 dateert ook van een tijd dat een snellader eerder maximum 50kW was...

Je ziet wel vaker vlakke curves bij oudere EV-modellen en goedkopere modellen. Het is vaak gewoon dat men ervoor gekozen heeft geen hogere stromen te ondersteunen (bij lage SoC), dat scheelt een hoop uitdagingen om met hoge stromen om te gaan.

Bij de BYD Tang hebben ze het zichtbaar ook simpel gehouden: gewoon niet hoog beginnen, dat bespaart kosten en gewoon een vaste stroom aanhouden tot een bepaalde SoC - geen moeilijke algoritmes misschien zelfs nauwelijks rekening houdend met de interne temperatuur van de batterij.

Geef mij maar auto's die volgens de SoC, batterijtemperatuur, eventueel andere factoren, de laadsnelheid aanpassen. Daar is duidelijk beter nagedacht over optimalisatie.

[ Voor 23% gewijzigd door Scientific op 02-03-2024 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Scientific schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 18:10:
[...]

Een vlakke laadcurve garandeert niet dat je snel laadt, het hangt er ook van af waar je begint met de curve...

Laadcurves kunnen best rekening houden met de beperkingen/eigenschappen van de accu-chemie, en die maken nu éénmaal dat het verstandiger is om met hogere stromen te laden bij lage SoCs dan bij hoge SoCs.

Dus tot er nieuwe chemische samenstellingen zijn, zullen voor snelladen geoptimaliseerde laadcurves normaal gezien niet vlak zijn. Maar een constructeur kan natuurlijk altijd voor een vlakke curve kiezen, maar dat roept vragen op naar het waarom.
Ik ga dan uiteraard wel uit van een fatsoenlijke laadcurve, de Ioniq laadt dus tot bijna 80% met t/m circa 2.2C en dat is iets wat volgens mij wel vrij uniek is.
Een auto die met minder dan 50kW maximaal laadt vind ik persoonlijk niet echt geweldig, mits er met meer dan 1.5C geladen wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
Nog interessanter dan de C-rate is het hoeveel kilometer je per minuut kunt laden. Ook kan een kleinere accu met laag verbruik je minder tijd kosten dan een grotere accu met hoog verbruik. Beide hangen natuurlijk ook van je rijgedrag af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
SpongeRob schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 20:04:
[...]

Ik ga dan uiteraard wel uit van een fatsoenlijke laadcurve, de Ioniq laadt dus tot bijna 80% met t/m circa 2.2C en dat is iets wat volgens mij wel vrij uniek is.
Een auto die met minder dan 50kW maximaal laadt vind ik persoonlijk niet echt geweldig, mits er met meer dan 1.5C geladen wordt.
Er is volgens mij een goede reden waarom wagens normaal niet met 2.2C tot 80% laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

DrBOB101 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 20:18:
Nog interessanter dan de C-rate is het hoeveel kilometer je per minuut kunt laden. Ook kan een kleinere accu met laag verbruik je minder tijd kosten dan een grotere accu met hoog verbruik. Beide hangen natuurlijk ook van je rijgedrag af.
De Ioniq is één van de meest zuinige EV's, dus dat zit ook wel snor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Scientific schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 20:23:
[...]

Er is volgens mij een goede reden waarom wagens normaal niet met 2.2C tot 80% laden.
Wat is die goede reden dan, want degradatie komt bij mijn voorbeeld (Hyundai Ioniq) nauwelijks voor? Dus dat kan het niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
SpongeRob schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 20:42:
[...]

Wat is die goede reden dan, want degradatie komt bij mijn voorbeeld (Hyundai Ioniq) nauwelijks voor? Dus dat kan het niet zijn.
De goede reden is inderdaad vroegtijdige degradatie.

Dat die er niet zou zijn voor één Hyundai Ioniq die vaak snellaadt, heb je daar cijfers van? Waar zijn die op gebaseerd? Wat maakt dat de Hyundai Ioniq niet zou onderworpen zijn aan dezelfde beperkingen als andere EVs met lithiumbatterijen?

En overigens is de Hyundai nu niet het type wagen dat geschikt is voor langere ritten, waarbij dus vaak aan snelladen wordt gedaan.

Maar nee, ik geloof niet in sprookjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:37

PeaceNlove

Deugleuter

[...]

Volgens mij hebben ze de Ioniq batterijen gegeven die veel kobalt bevatten en daardoor erg stabiel zijn. Dat zorgt er dus voor dat ze goed kunnen snelladen.
Kan zo snel dit vinden: https://www.ioniqforum.co...attery-in-ioniq-ev.38398/
Maar de samenstelling is dus behoorlijk anders dan moderne batterijen die zo uit mijn hoofd vaak NMC 811 zijn

[ Voor 19% gewijzigd door PeaceNlove op 02-03-2024 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
PeaceNlove schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 21:29:
[...]

Volgens mij hebben ze de Ioniq batterijen gegeven die veel kobalt bevatten en daardoor erg stabiel zijn. Dat zorgt er dus voor dat ze goed kunnen snelladen
Heb je een betrouwbare bron ipv speculaties die zelfs dikwijls wijzen op minder performante chemie dan NMC811, dat inderdaad zowat de meest performante formule is voor snelladen? Ik denk van niet 😊

[ Voor 25% gewijzigd door Scientific op 02-03-2024 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific

[ Voor 16% gewijzigd door Scientific op 02-03-2024 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Wat een toon in dit topic he :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:24
Scientific schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 21:39:
[...]

Heb je een betrouwbare bron ipv speculaties die zelfs dikwijls wijzen op minder performante chemie dan NMC811, dat inderdaad zowat de meest performante formule is voor snelladen? Ik denk van niet 😊
Verminderen van kobalt gehalte geeft niet meer performance, maar heeft juist een negatieve invloed op belangrijke eigenschappen.
De enige reden om minder kobalt te gebruiken is omdat de winning zo onvriendelijk gaat, niet omdat meer van de andere bestanddelen betere batterijen oplevert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
[...]

Niet alle autofabrikanten maken degradatie merkbaar voor de gebruiker. Ik weet niet hoe dit bij de Hyundai Ioniq uit 2016 is maar bij Chevrolet Volt worden de "top-" en "low buffer" bij degradatie langzaam in de tijd verkleint waardoor degradatie eerst niet merkbaar of meetbaar is en als het ware voor de gebruiker wordt verborgen.

[ Voor 3% gewijzigd door Gecko123 op 03-03-2024 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
Ik merk wel dat met de huidige laadtarieven mijn laadstrategie als EV eigenaar behoorlijk is veranderd. Met een kWhprijs van gemiddeld 16 cent thuisladen (dynamisch+verminderderde energiebelasting) versus 50+ cent voor snelladen is zoveel mogelijk thuisladen altijd goedkoper ten nadele van het behoud van de accu.

Toen de verschillen veel kleiner waren en toen snelladen zelfs goedkoper was hield ik toch nog wel rekening met de batterij om de SOC zoveel mogelijk in de range 20-80% te houden. Nu houdt mij praktisch niets meer tegen om het laden op bestemming helemaal niet te doen en de hele SOC range 0-100% te gebruiken als dat nodig is. Ik let er alleen nog op dat ik de auto thuis met een lage SOC parkeer.

Hoe zit dit bij andere EV eigenaren?

[ Voor 3% gewijzigd door Gecko123 op 03-03-2024 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
mitsumark schreef op zondag 3 maart 2024 @ 02:36:
[...]
Verminderen van kobalt gehalte geeft niet meer performance, maar heeft juist een negatieve invloed op belangrijke eigenschappen.
De enige reden om minder kobalt te gebruiken is omdat de winning zo onvriendelijk gaat, niet omdat meer van de andere bestanddelen betere batterijen oplevert.
De vraag is wat betere batterijen zijn natuurlijk. NCM-811 is niet alleen de norm geworden omdat het milieuvriendelijker zou zijn. Het levert batterijen op die energiedenser zijn en een grotere ontladingscapaciteit hebben. En blijkbaar ook stabieler https://iopscience.iop.or...1149/MA2018-01/3/531/meta

Wel is NCM811 onstabieler voor verwerking dan bijvoorbeeld NCM622, de productie vraagt dus aanpassingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:42
Gecko123 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 08:02:
Toen de verschillen veel kleiner waren en toen snelladen zelfs goedkoper was hield ik toch nog wel rekening met de batterij om de SOC zoveel mogelijk in de range 20-80% te houden. Nu houdt mij praktisch niets meer tegen om het laden op bestemming helemaal niet te doen en de hele SOC range 0-100% te gebruiken. Ik let er alleen nog op dat ik de auto thuis met een lage SOC parkeer.
Het is helemaal niet met zekerheid te zeggen dat langzaam laden tot 100% (net voor vertrek) meer degradatie geeft dan snelladen. Dit is afhankelijk van veel variabelen en met volop onzekerheden. Hier je beslissing op baseren is wat mij betreft onzinnig.

Ik heb de range niet nodig dus laad srandaard maar tot 80%
Als ik hem wel nodig had zou ik hem gewoon gebruiken en zeker niet in plaats daarvan gaan snelladen.

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 03-03-2024 08:11 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Ik merk wel dat met de huidige laadtarieven mijn laadstrategie als EV eigenaar behoorlijk is veranderd. Met een kWhprijs van gemiddeld 16 cent thuisladen (dynamisch+verminderderde energiebelasting) versus 50+ cent voor snelladen is zoveel mogelijk thuisladen altijd goedkoper ten nadele van het behoud van de accu.

Toen de verschillen veel kleiner waren en toen snelladen zelfs goedkoper was hield ik toch nog wel rekening met de batterij om de SOC zoveel mogelijk in de range 20-80% te houden. Nu houdt mij praktisch niets meer tegen om het laden op bestemming helemaal niet te doen en de hele SOC range 0-100% te gebruiken als dat nodig is. Ik let er alleen nog op dat ik de auto thuis met een lage SOC parkeer.

Doe ik altijd hoor. Standaard is bij aankomst aan koppelen, en laden met 3-4 kW tot 80% en met de Jedlix controle er bovenop.

Bij lange trips laad ik hem tot 100%, en bij de rit naar huis mikken op aankomst met 10-15%.

Marginale kWh kost zit rond de 22ct, en ik krijg 36ct van de werkgever.
Een deel van die winst gaat wel op aan piektarief. (België).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
assje schreef op zondag 3 maart 2024 @ 08:10:
[...]

Het is helemaal niet met zekerheid te zeggen dat langzaam laden tot 100% (net voor vertrek) meer degradatie geeft dan snelladen. Dit is afhankelijk van veel variabelen en met volop onzekerheden. Hier je beslissing op baseren is wat mij betreft onzinnig.

Als ik hem wel nodig had zou ik hem gewoon gebruiken en zeker niet in plaats daarvan gaan snelladen.
Dit is totaal niet wat in mijn bericht staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:38
Scientific schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 14:10:
[...]

Volgens mij worden de meeste (indien niet alle) EV batterijen gekoeld met een vloeistof. Dat is een stuk effectiever dan koelen met lucht. Of het goedkoper is zou ik ook niet durven stellen. Welk “gesofisticeerd” systeem Audi voor de e-tron gebruikt zou ik niet weten, je kan niet bepaald beweren dat Audi voorop loopt met hun EVs.

En Porsche gebruikt een 800V architectuur en grote buffers.
Ik vond de grote Etron anders best wel zijn tijd vooruit.
Toen ik een Model 3 koos, koos hij voor dezelfde €62k een Etron.

Iedere dag op het parkeerterrein had ik spijt 🤣
Maar ruilen wilde hij niet, helaas.

Standaard luchtvering, grote imposante bak en ondanks wat kleine accu ging het snelladen echt snel!

De nieuwe Q4 etron is wat mij betreft een stap achteruit 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers

Ik heb een hekel gekregen aan publieke laadpalen 🤣

Shell rekent tegenwoordig 59 cent voor AC laden en ik moet één of andere exotische pas aanvragen in de provincie zuid Holland om tegen 32 cent te laden.

Maar zelfs 32 cent pik ik niet meer, we gaan allemaal richting dynamische tarieven, dus ik leg de kabel over de stoep.

Liever zelf de eigen stroom gebruiken, dan al die publieke laadpalen, wat geen toekomst vaste situatie zal opleveren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Tweak_ers schreef op zondag 3 maart 2024 @ 08:57:
[...]

Ik vond de grote Etron anders best wel zijn tijd vooruit.
Toen ik een Model 3 koos, koos hij voor dezelfde €62k een Etron.

Iedere dag op het parkeerterrein had ik spijt 🤣
Maar ruilen wilde hij niet, helaas.

Standaard luchtvering, grote imposante bak en ondanks wat kleine accu ging het snelladen echt snel!

De nieuwe Q4 etron is wat mij betreft een stap achteruit 😅
De ‘fat’ etron laadt snel, maar is helemaal noet efficient. Op lange trips sta je continu te laden, en ja het gaat snel.
De Q4 is een drama wat prijslijst en optie betreft. Als je die een beetje op Tesla niveau wil uitrusten ben je zo 10k aan opties kwijt, en ziet die er vanbinnen nog cheap uit. De standaard stof verwacht ik in een Dacia Spring, niet in een Audi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
mitsumark schreef op zondag 3 maart 2024 @ 02:36:
[...]
Wat is het effect eigenlijk op degradatie, van de LFP accu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:42
Gecko123 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 08:33:
Dit is totaal niet wat in mijn bericht staat.
Dan begrijpen wij elkaar niet want dat is exact wat in jouw bericht staat.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Tommie12 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 09:05:
[...]

De ‘fat’ etron laadt snel, maar is helemaal noet efficient. Op lange trips sta je continu te laden, en ja het gaat snel.
De Q4 is een drama wat prijslijst en optie betreft. Als je die een beetje op Tesla niveau wil uitrusten ben je zo 10k aan opties kwijt, en ziet die er vanbinnen nog cheap uit. De standaard stof verwacht ik in een Dacia Spring, niet in een Audi.
Dat viel best mee, het waren vooral Model 3 SR+ rijders die met dat argument kwamen.

Het is een serieus grote bak, mijn 3 leek een dinkeytoy ernaast!

De LR 3 rijders merkten al dat de 3 niet zo super efficiënt was.

Maar ik ben nu naar een S overgestapt en daar kom ik alleen met fluwelen voet in de stad uit onder de 200Wh/km.

Zodra ik de snelweg op ga zit ik minimaal op 220Wh/km.

De Etron is nog wat hoger, beetje als de X.
Heb mensen in een X ook nooit horen klagen dat hun verbruik zo hoog is.

De X zat bij Björn ook op 26kWh/100km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Tweak_ers schreef op zondag 3 maart 2024 @ 09:11:
[...]

Dat viel best mee, het waren vooral Model 3 SR+ rijders die met dat argument kwamen.

Het is een serieus grote bak, mijn 3 leek een dinkeytoy ernaast!

De LR 3 rijders merkten al dat de 3 niet zo super efficiënt was.

Maar ik ben nu naar een S overgestapt en daar kom ik alleen met fluwelen voet in de stad uit onder de 200Wh/km.

Zodra ik de snelweg op ga zit ik minimaal op 220Wh/km.

De Etron is nog wat hoger, beetje als de X.
Heb mensen in een X ook nooit horen klagen dat hun verbruik zo hoog is.
Ik ben tegelijk met een collega een E-tron gaan rijden en hij een X. Het verbruik over ongeveer 120k kilometers (laatste keer dat we gingen vergelijken) was 7% in het voordeel van de Model X.
Dan moet je dus denken aan 25,9kWh/100km tov de 24,2kWh/100km voor de X.
Natuurlijk zijn er giga veel variabelen maar als ik dan meeneem dat de E-tron de eerste serieuze EV van Audi was ten opzichte van de destijds bijna 10 jaar die Tesla al bezig was dan vond ik het zo gek nog niet.
Daar komt bij dat ze niet het doel hadden om de meest zuinige EV ooit te bouwen, ze wilde een pure Audi bouwen met elektrische aandrijving en dat is meer dan goed gelukt.
De Q4 is een voorbeeld waar ze consessies hebben gedaan aan het Audi gevoel en materialen gebruik maar dat drukt dan ook de prijs.

Overigens de laadpaal cijfers lieten een ander beeld zien, hij had veel meer sluim verbruik maar had ook een tijd Sentry aan staan en zeker bij de eerste generatie Tesla’s vreet dat energie.

[ Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 03-03-2024 09:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweak_ers
GeeMoney schreef op zondag 3 maart 2024 @ 09:30:
[...]

Ik ben tegelijk met een collega een E-tron gaan rijden en hij een X. Het verbruik over ongeveer 120k kilometers (laatste keer dat we gingen vergelijken) was 7% in het voordeel van de Model X.
Dan moet je dus denken aan 25,9kWh/100km tov de 24,2kWh/100km voor de X.
Natuurlijk zijn er giga veel variabelen maar als ik dan meeneem dat de E-tron de eerste serieuze EV van Audi was ten opzichte van de destijds bijna 10 jaar die Tesla al bezig was dan vond ik het zo gek nog niet.
Daar komt bij dat ze niet het doel hadden om de meest zuinige EV ooit te bouwen, ze wilde een pure Audi bouwen met elektrische aandrijving en dat is meer dan goed gelukt.
De Q4 is een voorbeeld waar ze consessies hebben gedaan aan het Audi gevoel en materialen gebruik maar dat drukt dan ook de prijs.

Overigens de laadpaal cijfers lieten een ander beeld zien, hij had veel meer sluim verbruik maar had ook een tijd Sentry aan staan en zeker bij de eerste generatie Tesla’s vreet dat energie.
Kleine verschillen dus.
Als je dan het gigantische voordeel van sneller laden meerekent is de Etron gewoon sneller op bestemming.

Ding zat gewoon in 30 minuten weer op 100% en de Tesla deed er 52 minuten over om op 90% te komen. Op een rit van 120 Miles.

YouTube: Tesla Model X 75d v Audi E-tron 55 v Jaguar I-PACE. £50k 4x4 Electri...

De Etron was gewoon echt een prima EV, zeker voor die tijd.

Veel mensen die klaagden over bereik waren denk ik kleinere EV’s gewend. Mede door de instap prijs van iets boven de €60k.

Edit:
Toen Björn de 1000km challenge deed met de X en Etron samen, kwamen ze even snel aan, terwijl hij onwijs zat te kutten met het laden van de Etron (pinnetjes die niet werkten etc.).
Zelfs als je al die verloren tijd meeneemt, noteerden de x en Etron dezelfde tijd van 10:20 uur. Erg netjes voor 1000km als je het mij vraagt.

Ik vind de nieuwe Q4 Etron echt een enorme stap achteruit.

Als je qua formaat met auto’s als de Y gaat concurreren, moet je dat ook wel goed doen. Bij dat soort kleinere auto’s voor de massa gaan zaken als verbruik zwaarder meewegen als je het mij vraagt.

[ Voor 13% gewijzigd door Tweak_ers op 03-03-2024 09:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Mijn Tesla Model 3 doet ook steady 50 kW tot 80%. Als ik aan een 50 kW lader hang. :D

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:20

World Citizen

FreeReef.nl

Dat is sowieso wel een vraag.

Sta je liever 4x stil voor 30min of 2x stil voor een uur.
Er vanuit gaande dat je even snel op je bestemming bent. Het kost je dus verder geen extra tijd.. enkel het verschil tussen 2x of 4x stil staan.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
2x een uur, want dat geeft meer opties voor snelladers langs de weg gewoon omdat je verder kan en eventueel eerder kan stoppen als er een mooiere plek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
1x een uur om wat te eten, en 2-3x wat korter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Tweak_ers schreef op zondag 3 maart 2024 @ 09:38:

Kleine verschillen dus.
Als je dan het gigantische voordeel van sneller laden meerekent is de Etron gewoon sneller op bestemming.

Ding zat gewoon in 30 minuten weer op 100% en de Tesla deed er 52 minuten over om op 90% te komen. Op een rit van 120 Miles.

YouTube: Tesla Model X 75d v Audi E-tron 55 v Jaguar I-PACE. £50k 4x4 Electri...

De Etron was gewoon echt een prima EV, zeker voor die tijd.

Veel mensen die klaagden over bereik waren denk ik kleinere EV’s gewend. Mede door de instap prijs van iets boven de €60k.
Het opvallendste vind ik eigenlijk dat de jaguar als "beste" uit de test komt, maar nu ook de goedkoopste 2e hands is.
Ik weet niet of ik 1 van de 3 graag zou meenemen naar zuid frankrijk though...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweak_ers
mitsumark schreef op zondag 3 maart 2024 @ 11:55:
[...]
Het opvallendste vind ik eigenlijk dat de jaguar als "beste" uit de test komt, maar nu ook de goedkoopste 2e hands is.
Ik weet niet of ik 1 van de 3 graag zou meenemen naar zuid frankrijk though...
De Jaguar heeft dan ook heel veel last gehad van kritische mensen. Mensen die de Jaguar vergeleken met het verbruik van een Ioniq of Model 3. Mensen die gewoon 138 door bleven rijden, zoals ze met benzine deden.

Al dat negatieve commentaar en mensen die elkaar na zijn gaan praten heeft de Ipace geen goed gedaan.

Niet helemaal eerlijk als je het mij vraagt 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
assje schreef op zondag 3 maart 2024 @ 08:10:
[...]

In dit onderzoek komen deze factoren naar voren: tijd, hoge temperaturen, hoog/laag SoC, snelladen, gebruik.
Hoog en laag SoC is een factor voor degradatie omdat de temperaturen in de accucellen daar hoger oplopen.

Langzamer dan 11 kW wisselstroom laden is niet beter voor de accu. De omvormer kan minder efficiënt z'n werk doen. Het levert procentueel meer verlies op. Voor de portemonnee kan het in België slim zijn dat evengoed te accepteren vanwege de stroompiek waar je op afgerekend wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
Tweak_ers schreef op zondag 3 maart 2024 @ 09:06:
Wat is het effect eigenlijk op degradatie, van de LFP accu?
Dit onderzoek concludeert op degradatie: LFP chemistry is superior compared to NMC.
Het gebruik van verschillende samenstellingen van accu's heeft natuurlijk ook zo z'n voor en nadelen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:02
De Ioniq 28kWh houdt goed zn capaciteit ook bij mensen die veel snelladen (en b.v.320k in 5 jaar rijden). Ook taxichauffeurs konden/kunnen er goed mee uit de voeten.
Je laadt ca. 1kWh/minuut en kan daar 6-8 km mee rijden.

Lees maar in het goingelectric topic
https://www.goingelectric...823a01fb8948e0630cf124e0b

en de 1000km testrit van Bjorn Nyland op youtube

Ik ben er ook nu 3 jeer mee op wintersport geweest in Oostenrijk en dat gaat prima.
En ook bij mij (188k km in 6,5 jaar met 1 jaar 47k km en vaak 2x per dag snelladen) nog steeds dezelfde range als bij aankoop.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
BarryH schreef op zondag 3 maart 2024 @ 18:41:
De Ioniq 28kWh houdt goed zn capaciteit ook bij mensen die veel snelladen (en b.v.320k in 5 jaar rijden). Ook taxichauffeurs konden/kunnen er goed mee uit de voeten.
Je laadt ca. 1kWh/minuut en kan daar 6-8 km mee rijden.

Lees maar in het goingelectric topic
https://www.goingelectric...823a01fb8948e0630cf124e0b
De cijfers die je toont op goingelectric tonen vooral aan dat de daar gemelde degradatie niet met de werkelijkheid overeenkomt. Een lithium accu verliest sowieso vrij snel relatief veel capaciteit (daarna stabiliseert het). Als een accu zogezegd nog 100% van zijn capaciteit heeft na 50-100.000km, toont dat vooral aan dat er een grote buffer is (>10%) die gebruikt wordt om de degradatie te verbergen of dat het BMS zo zijn eigen manier heeft om de « resterende capaciteit » te berekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Scientific schreef op zondag 3 maart 2024 @ 19:22:
[...]

De cijfers die je toont op goingelectric tonen vooral aan dat de daar gemelde degradatie niet met de werkelijkheid overeenkomt. Een lithium accu verliest sowieso vrij snel relatief veel capaciteit (daarna stabiliseert het). Als een accu zogezegd nog 100% van zijn capaciteit heeft na 50-100.000km, toont dat vooral aan dat er een grote buffer is (>10%) die gebruikt wordt om de degradatie te verbergen of dat het BMS zo zijn eigen manier heeft om de « resterende capaciteit » te berekenen.
En wat maakt dat ook alweer uit voor mij als bereider/eigennaar ? Juist, helemaal geen donder.
Ik wil range en het liefst niet teveel degradatie al zal iedereen begrijpen dat het logisch is als het voorkomt maar 75km netto verliezen op een standaard range van 200km is natuurlijk niet de bedoeling.

Laten we het vooral weer over auto’s hebben.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

3 Jaar, 100.000KM, Hyundai Kona 64Kw (rev2), zakelijke lease.

Dit is zo goed bevallen dat ik privé een Electrische auto aangeschaft heb. De zakelijke moest eruit dus ik kan weer privé iets kiezen.

Geen haar op mijn hoofd die ook maar een seconde twijfelt over elektrisch. Er is geen kans meer dat ik ooit terug ga naar brandstof. Ik rij nu een weekje brandstof omdat ik moet wachten op mijn eigenste en ik ben er al helemaal klaar mee. Wat is dat ouderwets.

Kanttekening: Ik ben single en heb geen kinderen. Ik heb dus relatief veel tijd en heb geen afhankelijkheden rondlopen die van mij dingen verwachten waardoor bijvoorbeeld het laden op vakantie voor mij geen probleem is.

Ik heb er 5 landen mee aangereden in Europa en dat ging allemaal probleemloos. Ook daar vind ik het geen probleem een route te plannen (dat deed ik eigenlijk met brandstof ook altijd).

Ik snap dat nog niet iedereen een geschikt model kan vinden. Het aanbod is nog niet voor iedereen geschikt. Ook de prijs helpt daar nog niet mee.

Maar wat een feest! Wat een genot!

(disclaimer: Ben je het er niet mee eens, dan kan dat kloppen)

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
GeeMoney schreef op zondag 3 maart 2024 @ 19:57:
[...]
En wat maakt dat ook alweer uit voor mij als bereider/eigennaar ? Juist, helemaal geen donder.
Ik wil range en het liefst niet teveel degradatie al zal iedereen begrijpen dat het logisch is als het voorkomt maar 75km netto verliezen op een standaard range van 200km is natuurlijk niet de bedoeling.

Laten we het vooral weer over auto’s hebben.
Dat je dus eigenlijk initieel een grotere range had, maar dat de fabrikant ervoor gekozen heeft jou daar geen gebruik van te laten maken.

Heb je liever 400km range die 5 jaar lang stabiel blijft.
Of 440km range, die in het eerste jaar naar 410km zakt en dan langzaam in 5 jaar naar 400km gaat?
Na de 5 jaar zullen beiden even "langzaam" zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
mitsumark schreef op zondag 3 maart 2024 @ 22:32:
[...]

Dat je dus eigenlijk initieel een grotere range had, maar dat de fabrikant ervoor gekozen heeft jou daar geen gebruik van te laten maken.

Of 440km range, die in het eerste jaar naar 410km zakt en dan langzaam in 5 jaar naar 400km gaat?
Optie 1. Een buffer met een accu is altijd een goed idee. En het zal mij een zorg zijn hoe ze ervoor zorgen dat die in goede conditie blijft en aan mijn range voldoet. Ook is het duidelijk gecommuniceerd en hebben ze er een goede reden voor.
Alles tot het uiterste persen en er ook niets over communiceren vind ik erger.

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 03-03-2024 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Liever tot het uiterste persen en er wel over communiceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
GeeMoney schreef op zondag 3 maart 2024 @ 22:47:
[...]

Optie 1. Een buffer met een accu is altijd een goed idee. En het zal mij een zorg zijn hoe ze ervoor zorgen dat die in goede conditie blijft en aan mijn range voldoet. Ook is het duidelijk gecommuniceerd en hebben ze er een goede reden voor.
Alles tot het uiterste persen en er ook niets over communiceren vind ik erger.
Niet over communiceren doet dan ook geen enkele fabrikant.
De buffer kun je natuurlijk ook zelf hanteren door alleen die laatste 10% te laden als je het echt nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
mitsumark schreef op zondag 3 maart 2024 @ 23:03:
[...]
Niet over communiceren doet dan ook geen enkele fabrikant.
De buffer kun je natuurlijk ook zelf hanteren door alleen die laatste 10% te laden als je het echt nodig hebt.
Jij weet exact wat er in een Tesla ligt en wat de degradatie is na een meting en dat delen ze ook netjes? (Teslamate is dus geen officieel accu rapport)
En wat ga je er daarna ook mee doen? Slaap je er lekkerder door?
Je krijgt gewoon de geadverteerde range onder behoud van een norm en daarvan zeggen veel EV makers, om de accu in een goede conditie te houden hebben wij een buffer van X procent. Helemaal prima toch?

Met mijn optie 1 voldoet de auto dus vermoedelijk veel langer aan de geadverteerde norm waarde.

[ Voor 9% gewijzigd door GeeMoney op 03-03-2024 23:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

World Citizen schreef op zondag 3 maart 2024 @ 10:36:
Dat is sowieso wel een vraag.

Sta je liever 4x stil voor 30min of 2x stil voor een uur.
Er vanuit gaande dat je even snel op je bestemming bent. Het kost je dus verder geen extra tijd.. enkel het verschil tussen 2x of 4x stil staan.
Maar dat is geen werkelijkheid, waarom moet ik over een fictief scenario een uitspraak doen. Als je niet vol laadt dan zijn je laadtijden korter.

Met een uur laden moet je een EV van 0-100% vol kunnen laden terwijl je in een half uur 75% bij kunt laden.
Dus de vraag is eerder of je 2x een uur wil stilstaan of 4x 15 minuten.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Maasluip schreef op maandag 4 maart 2024 @ 08:59:
[...]

Maar dat is geen werkelijkheid, waarom moet ik over een fictief scenario een uitspraak doen. Als je niet vol laadt dan zijn je laadtijden korter.

Met een uur laden moet je een EV van 0-100% vol kunnen laden terwijl je in een half uur 75% bij kunt laden.
Dus de vraag is eerder of je 2x een uur wil stilstaan of 4x 15 minuten.
I wilde zeggen dat je dat ook moet vergeten. Dus je rijd van A naar B in 8 uur tijd.
Scenario A: Je doet er 8 uur over en staat 2x 1 uur stil
Scenario B: Je doet er 8 uur over en staat 4x 0.5 uur stil

Jouw laadsnelheid verschil is daarin mee berekend.

Ik zelf sta liever 4x een half uur stil. Even strekken, frisse neus en weer door.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
World Citizen schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:30:
[...]

I wilde zeggen dat je dat ook moet vergeten. Dus je rijd van A naar B in 8 uur tijd.
Scenario A: Je doet er 8 uur over en staat 2x 1 uur stil
Scenario B: Je doet er 8 uur over en staat 4x 0.5 uur stil

Jouw laadsnelheid verschil is daarin mee berekend.

Ik zelf sta liever 4x een half uur stil. Even strekken, frisse neus en weer door.
Tenzij je met 4 stops van een half uur (in Duitsland) ook rekening houdt met wat 'duitse snelheden' klopt het niet.

Met 4x75% (30min stop)heb je in totaal 3 volle batterijen.
Met 2x90% (60min stop vanaf 10%) het je maar 1,8 volle batterijen.

De eerlijkere vergelijking zal zijn 4x 30min versus 3x60min.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Jullie denken te moeilijk. Het maakt voor zijn vraag niet uit hoe snel je laad, of hoe snel je rijd of zelfs maar hoeveel je laad. De totale reisduur is 8 uur. Dus 6 uur rijden en 2 uur laden. Hij vraagt alleen of je die 2 uur laden liever in 4 of in 2 sessies doet.
Zelf zou ik 2 beter vinden. 1 omdat ik blijkbaar verder heb kunnen rijden op 1 lading en dus beter de laadlocatie hebben kunnen bepalen, 2 omdat ik dan meer tijd heb om bijv ook even gewoon wat te eten en fatsoenlijk uit te rusen (geen overbodige luxe na 2 uur rijden IMO) en 3, omdat ik geen zin heb om elke 6/5 uur (dus elke uur en 12 minuten) stil te moeten gaan staan.

(en ja ik ga er vanuit dat je het laatste stuk je auto ook gewoon leegrijdt en gaat laden bij aankomst)

[ Voor 10% gewijzigd door Caelorum op 04-03-2024 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Caelorum schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:10:
Jullie denken te moeilijk. Het maakt voor zijn vraag niet uit hoe snel je laad, of hoe snel je rijd of zelfs maar hoeveel je laad. De totale reisduur is 8 uur. Dus 6 uur rijden en 2 uur laden. Hij vraagt alleen of je die 2 uur laden liever in 4 of in 2 sessies doet.
Zelf zou ik 2 beter vinden. 1 omdat ik blijkbaar verder heb kunnen rijden op 1 lading en dus beter de laadlocatie hebben kunnen bepalen, 2 omdat ik dan meer tijd heb om bijv ook even gewoon wat te eten en fatsoenlijk uit te rusen (geen overbodige luxe na 2 uur rijden IMO) en 3, omdat ik geen zin heb om elke 6/5 uur (dus elke uur en 12 minuten) stil te moeten gaan staan.

(en ja ik ga er vanuit dat je het laatste stuk je auto ook gewoon leegrijdt en gaat laden bij aankomst)
En net dat is onzin...

2 uur laden kan je dus 3 volle batterijen opleveren, of slechts 1.8.

En dan is de vraag of je met die 1.8 wel geraakt waar je moet zijn.
Straks komt hier zo'n ICE wijsneus vertellen dat hij toch altijd 4 uur aan een stuk rijdt, en dus liever 1x2 uur laadt....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Tommie12 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:16:
[...]

En net dat is onzin...

2 uur laden kan je dus 3 volle batterijen opleveren, of slechts 1.8.

En dan is de vraag of je met die 1.8 wel geraakt waar je moet zijn.
Straks komt hier zo'n ICE wijsneus vertellen dat hij toch altijd 4 uur aan een stuk rijdt, en dus liever 1x2 uur laadt....
Sorry Tommie, maar ik bedoel echt wat @Caelorum zegt.
In jouw voorbeeld hebben we het direct over merk en type auto en specifieke laadsnelheden.

Ik snap jullie berekeningen maar dat is in deze niet wat ik bedoel. Het gaat me even puur om wat je liever doet.

In mijn geval rekende ik elke trip zo uit. Ik wil ongeveer een half uur stil staan per keer, dus ik splits de reis zo op dat elke x aantal uur een half uur moet laden. De totale reis mag maar 8 uur duren.
Ik negeer dan wat de auto verteld. Het maakt me niet uit of ik snel of traag laad en het maakt me ook niet uit of er nog 20 of 40% accu in zat.

Ik splits mijn reis op comfort

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
World Citizen schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:41:
[...]

In jouw voorbeeld hebben we het direct over merk en type auto en specifieke laadsnelheden.

Ik snap jullie berekeningen maar dat is in deze niet wat ik bedoel. Het gaat me even puur om wat je liever doet.

In mijn geval rekende ik elke trip zo uit. Ik wil ongeveer een half uur stil staan per keer, dus ik splits de reis zo op dat elke x aantal uur een half uur moet laden. De totale reis mag maar 8 uur duren.
Ik negeer dan wat de auto verteld. Het maakt me niet uit of ik snel of traag laad en het maakt me ook niet uit of er nog 20 of 40% accu in zat.

Dus je kan het aanvaarden dat de afstand die je af legt op een dag af hangt van je strategie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Tommie12 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:16:
[...]
En net dat is onzin...
[...]
Dat ben ik met je eens, maar dan nog is het wel wat hij bedoelde en andere dingen erbij slepen heeft geen zin. Hooguit zeggen dat de vraagstelling nogal hypothetisch is en weinig zinvol in de echte wereld :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:07
Wat is het toch heerlijk ontspannen om gewoon weg te rijden en de navigatie te volgen. Te laden wanneer de navigatie het aangeeft.. Evt daar toch wat langer blijven om een meegenomen broodje te eten of even het restaurant in te duiken.

En bij de laatste stop hem iets voller gooien om wat voller aan te komen.

Ik heb het afgelopen zomer getest. De heenweg met ABR en alles uitpluizen. De terugweg gewoon op de navigatie (Tesla). Weet je wat het scheelde? Niks.

Oh toch wel, al het geuitzoek, gedoe en gestress van de heenweg. Dat scheelde het!

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gecko123
World Citizen schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:41:
[...]

Mijn aanpak met de ID.3 hangt af van wie er met me meereist, inclusief een 7- en een 3-jarige. Bij lange ritten over minder bekende wegen, zorg ik dat ik een lijstje met voorkeurslaadstations in mijn hoofd heb. Voor elke vertrek bepaal ik waar de volgende oplaadbeurt plaatsvindt, met als doel aan te komen met de accu bij voorkeur onder de 20% lading. Rond de middag mik ik op een laadstop met een bijna lege batterij, om zo de pauze optimaal te benutten. Bij aankomst bij een laadstation neem ik eerst rustig de tijd voor een toiletbezoek of koffie, en beslis dan op gevoel hoe lang ik blijf of waar de volgende stop is.

Ik heb besloten niet meer de hele reis van tevoren te plannen, maar flexibel te blijven om ontspannen te kunnen rijden, behalve als laadpunten schaars zijn.

Wanneer ik alleen reis, pas ik mijn strategie aan en kies voor de snelste route.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:40
Devian schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:33:

Oh toch wel, al het geuitzoek, gedoe en gestress van de heenweg. Dat scheelde het!
Dat 'geuitzoek' vind ik 1 van de leuke aspecten van een vakantie, deed ik al ver voordat ik EV reed.
Ook toen navigatie kwam in de wagen. Heerlijk.
Gemak dient de mens, google in Megane is super, geen omkijken naar, kan zonder enige voorbereiding op vakantie.... maar dat doe ik niet. Nog steeds zoek ik het op voorhand uit.
Dus geen gedoe en geen gestress ondanks het uitzoeken. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
mitsumark schreef op zondag 3 maart 2024 @ 22:32:
[...]

Optie 1 scheelt een hoop frustratie! Daarnaast is de WLTP bij optie 1 eerlijker. Want die klopt na 5 jaar nog steeds.

Ik ergerde mij rot aan de degradatie van mijn Model 3. 11% met 60.000km.
Laatste jaar heb ik als straf alleen maar naar 100% geladen. Als die auto 11% van mij afpakt, gebruik ik die 10% die ik beter niet kan gebruiken gewoon terug.

Ik hoopte op een gegeven moment zelfs op een kapotte accu, om maar een nieuwe te krijgen.

Mijn huidige S heeft zelfs zo’n 15% degradatie met 140.000km 😅
Ook daarbij ga ik gewoon vaker naar 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Zjanzjak schreef op maandag 4 maart 2024 @ 20:37:
[...]

Dat 'geuitzoek' vind ik 1 van de leuke aspecten van een vakantie, deed ik al ver voordat ik EV reed.
Ook toen navigatie kwam in de wagen. Heerlijk.
Gemak dient de mens, google in Megane is super, geen omkijken naar, kan zonder enige voorbereiding op vakantie.... maar dat doe ik niet. Nog steeds zoek ik het op voorhand uit.
Dus geen gedoe en geen gestress ondanks het uitzoeken. ;)
Ik vertrek met een volle batterij, en mik op een eerste stop, meestal 2,5-3 h verder.
Soms halen we dat niet onwille van file, dorst, honger of een volle blaas, en dan stop ik vroeger, en soms rijden we verder omdat het vlotter ging dan normaal.
Op die momenten is het handig om te zien waar de volgende snellaadplaats is, en welke faciliteiten je daar aan treft.
Ook daarin scoort Tesla zeker niet perfect.

De slechtste stop die ik ooit zo vond was een Fastned aan de grens tussen D en NL tussen Duisburg en Venlo. Het enige wat daar te vinden was waren overvolle Dixies. Dat had ik liever vermeden….

En sommige Fastneds hebben amper een boom waartegen je een plasje kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:40
Tommie12 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 22:56:
[...]

Ik vertrek met een volle batterij, en mik op een eerste stop, meestal 2,5-3 h verder.
Soms halen we dat niet onwille van file, dorst, honger of een volle blaas, en dan stop ik vroeger, en soms rijden we verder omdat het vlotter ging dan normaal.
Op die momenten is het handig om te zien waar de volgende snellaadplaats is, en welke faciliteiten je daar aan treft.
Ook daarin scoort Tesla zeker niet perfect.

De slechtste stop die ik ooit zo vond was een Fastned aan de grens tussen D en NL tussen Duisburg en Venlo. Het enige wat daar te vinden was waren overvolle Dixies. Dat had ik liever vermeden….

En sommige Fastneds hebben amper een boom waartegen je een plasje kan doen.
Met vrouwlief plus dochterlief en hun blaas ter grootte van een pinda is 3 uur rijden een utopie. _O-
Maar eerlijk is eerlijk, ik verlang ook wel naar een stop na een kleine 2 uur gereden te hebben.

Met het 'geuitzoek' kijk ik natuurlijk wel gelijk naar de voorzieningen bij mogelijke stops maar wat ik zei, dat uitzoeken is, voor mij, een heel plezierig tijdverdrijf.

Maar goed, we gaan off topic, dit is meer iets voor Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa ;)
Pagina: 1 ... 305 ... 370 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic