En waarom 'moet' dat? Je bedoelt, de indoctrinatie moet nog een standje hoger? Ik zou het echt fantastisch vinden als er op zijn minst een besef, of realisatie, zou zijn dat de EV echt niet voor iedereen zomaar in het leven past.
Opnieuw, voor ik weer de haat op m'n nek krijg in dit topic. EV rijden is fantastisch. Lekker vlot en snel, stil en luxueus, daar hoor je niemand over. En nu ik m'n eigen laadpaal heb, kan ik het zeker wel bolwerken voor 95% van mijn ritten. Dus iedereen terug in de mand. Een ICE moet er sowieso bij voor de spontane weekendjes en roadtrips, daar ga ik niet van af wijken.
Maar er moet helemaal niets dus. Het enige wat 'moet' is dat iedereen zich aan de regels houdt. ICE mag nog verkocht worden tot 2035. Euro 6 mag nog in de meeste steden binnen tot wellicht ook zo'n datum.
Tot dan heb je nergens iets van te vinden en 'moet' niemand niets, en mag de burger vrij z'n keuzes maken binnen dat wetgevend kader. Jouw utopia komt er echt wel, maak je niet druk. 10 jaar is zo voorbij. En tegen dan is iedereen 100% over op EV. Of je gaat in de politiek en verandert de regels. Maar dat 'doegoeders' drukkende gedoe daar ga je je buren/vrienden/collega's die nog niet over zijn gewoon mee wegduwen.
En ander puntje, ik raad steeds de EV aan aan wie voor de keuze staat (vrienden, collega's) dus anti-EV ben ik echt niet, ook al past het niet helemaal bij mezelf. Maar zo neutraal wil ik best wel zijn. Maar het is erg afhankelijk van use case en persoonlijke situatie. (oprit, laadpaal, appartement, stad, platteland, km's per week, infrastructuur...)
Misschien zijn veel van de ondervraagden in je gelinkte studie net mensen zie op dit moment EV rijden en de nadelen ervaren? Want dit zie ik ook gebeuren, geloof me vrij. Wellicht niet uit jullie ivoren toren, maar ik zie een exodus UIT de EV. Waarom denk je dat ze zo goedkoop tweedehands staan. Volgens mij is de saturatie dicht bij, als de techniek en de infrastructuur niet verbetert. Ik zag onlangs een peugeot e 208 (geweldig autootje, nou dat is nog eens een goed EV'tje! Zelf ook even gereden, ik raad 'm aan iedereen aan) tweedehands voor 20k, 10km op de klok. Nieuw 38k of zo? Waar heb je eerder 18k waardeverlies gezien in 1 of 2 jaar? De markt, ook tweedehands, is compleet zoekend...
En om de reacties voor te zijn, dat ik "ev pas interessant vind aan 250 kWh batterijen met 1000 kW laadsnelheden". Neen, gemakkelijke hyperbool, maar neen. Ik schat voor mezelf dat ik tevreden ben met 90-100 kWh, 400 kW laden, en <2000kg gewicht. Vooral dat laatste. Aan betaalbare (40-50k) prijzen. En we zijn er bijna. Kia doet het goed met hun 800V platformen (snel laden). Tesla (die ik nooit zou overwegen) is vrij licht (1800kg) en auto's met 100 kWh zijn er ook (BYD seal u is betaalbaar aan 84 kWh)
edit: en een groter aanbod/keuze aan berline en break, ipv soccer mom suv's...
Nu een goed model waar dat allemaal wat samen komt, goede infrastructuur, en dan heb je me. Tot dan doe ik met veel plezier verder met m'n
polestar SMSR met eigen laadpaal + ICE. Hopelijk is dat groen genoeg, ik hoop het ten zeerste!