Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:01
maharens schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:26:
[...]

Industry-leading heat pump technology? Ik heb wel eens teardowns gezien waarbij men meer onder de indruk was van de heatpump in een Tesla.
Nu misschien, want een paar jaar geleden had Tesla helemaal nog geen warmtepomp.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
Inspired schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:31:
[...]

Maar die was er toen nog niet. Het is natuurlijk allemaal wat marketing praat.
Ah, beetje net zoals bakkers die nog steeds een sticker op het raam hebben met 'Beste Bakker van 2015' :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
maharens schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:26:
Industry-leading heat pump technology? Ik heb wel eens teardowns gezien waarbij men meer onder de indruk was van de heatpump in een Tesla.
Dit is een marketing tekst van Hyundai zelf en 4 jaar oud (toen Tesla volgens mij nog niet eens een warmtepomp had).

Ik heb me er nooit echt in verdiept maar bij mijn weten opereert Tesla sowieso bovenin de markt als het aankomt op BMS/accu conditionering en ik kan me heel goed voorstellen dat voor de warmtepomp hetzelfde geldt.

Desalniettemin is mijn ervaring dat Tesla vooral op papier heel sterk is maar het verschil met de werkelijkheid groter is dan bij andere merken. N=1 recente ervaring, vorige week in 1 week een huurauto EV6 en Tesla model Y gehad (in de US in winterse omstandigheden), de Y heb ik moeten laden en de EV6 niet terwijl ik daarmee meer gereden had.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Voor geïnteresseerden naar het heat pump systeem van de auto's op MEB-platform (De Enyaq, alle VW ID-modellen, Cupra Born), staat er een goede beschrijving hier, op basis van wat technische documentatie die ik persoonlijk niet helemaal kan volgen...

Technische documentatie waar naar verwezen wordt, staat (onder andere) in deze PDF.

Mijn ervaring met de heat pump in de Enyaq; rij je vaak relatief korte ritten, dan heb je er niet heel veel aan. Echter de afgelopen wintersport even de PTC in de gaten gehouden en hoewel de eerste stint vanaf vertrek best even slikken was qua bereik omdat de PTC best aardig werd gebruikt, gingen de opeenvolgende stints van de route erg goed met een verrassend laag verbruik. De truc met de heat pump is om van DCFC naar DCFC te rijden op maximum snelheid. Door het gevraagde vermogen komt logischerwijs ook de meeste restwarmte vanuit batterij en motor om te gebruiken voor de cabine. En uiteraard warmt de batterij ook goed op van DCFC zelf. Deze warmte wordt met de heat pump vervolgens efficiënt gebruikt, ook bij MEB voertuigen.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18:32
assje schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:32:
[...]

Dit is een marketing tekst van Hyundai zelf en 4 jaar oud (toen Tesla volgens mij nog niet eens een warmtepomp had).

Ik heb me er nooit echt in verdiept maar bij mijn weten opereert Tesla sowieso bovenin de markt als het aankomt op BMS/accu conditionering en ik kan me heel goed voorstellen dat voor de warmtepomp hetzelfde geldt.

Desalniettemin is mijn ervaring dat Tesla vooral op papier heel sterk is maar het verschil met de werkelijkheid groter is dan bij andere merken. N=1 recente ervaring, vorige week in 1 week een huurauto EV6 en Tesla model Y gehad (in de US in winterse omstandigheden), de Y heb ik moeten laden en de EV6 niet terwijl ik daarmee meer gereden had.
Tesla heeft een uiterst compact warmtepomp/airco systeem, dat staat vast. Er staan filmpjes op Youtube die dat duidelijk laten zien. Het systeem is daardoor in de eerste plaats goedkoper voor Tesla en mogelijks minder storingsgevoelig want het heeft minder (en meer geïntegreerde) componenten - al zit het verschil in de eerste plaats in de grote reductie van slangen (ettelijke meters). Maar uiteraard staat de concurrentie (en de aanbieders van de componenten) niet stil en naarmate volumes stijgen wordt het interessanter een meer geïntegreerd systeem te gebruiken.

Of het Tesla systeem momenteel daadwerkelijk beter werkt, dat is dan weer een andere vraag.

Zaken zoals "de overbodige warmte van de motoren en de batterij wordt gebruikt om het interieur op te warmen" is bijvoorbeeld vooral een marketingpraatje, als je er even over nadenkt:
- de motoren en batterij geven niet zoveel warmte af. Als je uitgaat van een verbruik van 15kW/h en 10% warmteverliezen hebben we het over 1.5Kw/h. Dat is de energie die je bij een COP van 2.5 met 600Watt uit de lucht haalt met dezelfde warmtepomp. Het zal eventueel anders zijn als je gaat snelladen, maar ik denk dat Tesla zeker niet de enige fabrikant is die de warmte uit de batterij (die er eerst ingestopt is om de batterij klaar te maken voor snelladen :) ) dan kan recupereren indien nuttig.
- bovendien zal de nood aan afkoeling van batterij/motoren vooral zijn bij warmer weer, net wanneer je het interieur wil koelen in plaats van verwarmen. Omgekeerd moet de batterij opgewarmd worden, en niet gekoeld, bij koud weer.

Dat Tesla's uiteindelijk extra zuinig zouden zijn bij koud weer, is niet zo duidelijk. Er was onlangs ondermeer volgende test van de Noorse automobielfederatie: https://www.auto55.be/nie...len-scoren-ronduit-slecht

[ Voor 8% gewijzigd door Scientific op 28-02-2024 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ik ben toch erg blij met de warmtepomp in de Ioniq, ook op korte stukjes. Natuurlijk, als het flink vriest is het een ander verhaal en heb je wel de PTC heater nodig, maar wanneer vriest het hier. Met de huidige temperaturen gaat het prima, tegen de tijd dat je het koud begint te krijgen geeft die voor mij voldoende warmte. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-09 20:06
PeterZ(on) schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:17:
Ik ben toch erg blij met de warmtepomp in de Ioniq, ook op korte stukjes. Natuurlijk, als het flink vriest is het een ander verhaal en heb je wel de PTC heater nodig, maar wanneer vriest het hier. Met de huidige temperaturen gaat het prima, tegen de tijd dat je het koud begint te krijgen geeft die voor mij voldoende warmte. :)
Volgens mij werkt een warmtepomp prima onder de 0. Het is volgens mij meer een luchtvochtigheids probleem rond het 0 punt. Dat de heat exchanger aan de buitenkant toch vocht op kan bevriezen?
Hier heb je volgens mij geen last van als het flink onder 0 is, met lage luchtvochtigheid.

Dit is een aanname, brand mij alsjeblieft natuurkundig af als ik ongelijk heb. Leer ik weer iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Immutable schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:20:
[...]

Volgens mij werkt een warmtepomp prima onder de 0. Het is volgens mij meer een luchtvochtigheids probleem rond het 0 punt. Dat de heat exchanger aan de buitenkant toch vocht op kan bevriezen?
Hier heb je volgens mij geen last van als het flink onder 0 is, met lage luchtvochtigheid.

Dit is een aanname, brand mij alsjeblieft natuurkundig af als ik ongelijk heb. Leer ik weer iets.
Helemaal waar dat ie onder nul ook werkt, alleen is het dan wel zo koud dat ik wel sneller warme lucht wil hebben en dan gebruik ik daarvoor wel de PTC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
PeterZ(on) schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:22:
[...]

Helemaal waar dat ie onder nul ook werkt, alleen is het dan wel zo koud dat ik wel sneller warme lucht wil hebben en dan gebruik ik daarvoor wel de PTC.
Heb dan een T-Model 3. En die is echt super snel warm. Als ik nu weer in een verbrandingsmotor auto stap en zo lang moet wachten op warmte totdat de motor warm is... blehhhh :P
Ik heb het nu gewoon warm, wanneer ik de straat al uit ben. En nog beter: Van tevoren lekker stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:08
assje schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:11:
[...]

?

Het gebruiken van de reeds aanwezige warmtepomp (airco) voor verwarming is compleet standaard. Naar mijn mening is de voornaamste reden voor de relatie hoge meerprijs commercieel.

Een warmtepomp op een EV zou wat mij betreft gewoon verplicht moeten zijn.

Van Hyundai/Kia weet ik dat het wel verder gaat dan puur het toepassen van een warmtepomp, ik zou denken dat andere fabrikanten vergelijkbare systemen hebben. Ik vermoed dat hier ook een deel van het verschil in winterperformance met bijvoorbeeld VAG-EV's vandaan zal komen.

[...]
Er werd gepraat over meerdere compressoren wat dus niet nodig hoeft te zijn, mits dat spul allemaal niet te groot is om te kunnen inbouwen.

Maar ik ben absoluut niet up-to-date m.b.t de techniek in de huidige auto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Immutable schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:24:
[...]

Heb dan een T-Model 3. En die is echt super snel warm. Als ik nu weer in een verbrandingsmotor auto stap en zo lang moet wachten op warmte totdat de motor warm is... blehhhh :P
Ik heb het nu gewoon warm, wanneer ik de straat al uit ben. En nog beter: Van tevoren lekker stoken.
Tesla is natuurlijk wel een verhaal apart als ik TeslaBjorn zo volg. Tesla haalt o.a. ook warmte uit de accu en motor, dus dat scheelt natuurlijk flink in de opwarmtijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
PeterZ(on) schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:03:
[...]

Tesla is natuurlijk wel een verhaal apart als ik TeslaBjorn zo volg. Tesla haalt o.a. ook warmte uit de accu en motor, dus dat scheelt natuurlijk flink in de opwarmtijd.
Sterk, om 's morgens bij het vertrekken warmte te halen uit een koude accu en een koude motor! Volgens sommigen tart Tesla blijkbaar de natuurwetten. De energie van het opwarmen gaat voor een flink deel naar de accu als het echt koud is. Zeker bij een LFP accu is dat erg wenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
Scientific schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:15:
[...]

Sterk, om 's morgens bij het vertrekken warmte te halen uit een koude accu en een koude motor! Volgens sommigen tart Tesla blijkbaar de natuurwetten. De energie van het opwarmen gaat voor een flink deel naar de accu als het echt koud is. Zeker bij een LFP accu is dat erg wenselijk.
Ik denk niet dat hij dat doet. Wel bij langere ritten. Dus het is maar zeer beperkt. haha en ja niemand kan de natuurwetten verbreken. Anders wisten we het wel met een nobel prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:18
Scientific schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:15:
[...]

ER zijn ook een paar warmtewisselaars met de omgevingslucht aanwezig op een Tesla hoor. Ziet er uit als een radiator.
Bij een absolute koudstart zal de WP met behulp van de octovalve daar warmte uit halen om het interieur en de batterij op te warmen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
Tommie12 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:19:
[...]

ER zijn ook een paar warmtewisselaars met de omgevingslucht aanwezig op een Tesla hoor. Ziet er uit als een radiator.
Bij een absolute koudstart zal de WP met behulp van de octovalve daar warmte uit halen om het interieur en de batterij op te warmen.
De warmtepomp van Tesla haalt zijn warmte sowieso VOORAL uit de lucht en maar beperkt uit de motor of de batterij, want daar wordt echt niet veel warmte geproduceerd als je ze nodig hebt, zeker niet voldoende om het interieur op te warmen of warm te houden als het koud is. Bij koud weer zal je de batterij vooral willen warm krijgen en houden, in plaats van er warmte uit te trekken. Bij warm weer wil je de batterij indien nodig koelen, net zoals het interieur.

Zie mijn post hogerop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Scientific schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:15:
[...]

Zaken zoals "de overbodige warmte van de motoren en de batterij wordt gebruikt om het interieur op te warmen" is bijvoorbeeld vooral een marketingpraatje, als je er even over nadenkt:
- de motoren en batterij geven niet zoveel warmte af. Als je uitgaat van een verbruik van 15kW/h en 10% warmteverliezen hebben we het over 1.5Kw/h. Dat is de energie die je bij een COP van 2.5 met 600Watt uit de lucht haalt met dezelfde warmtepomp. Het zal eventueel anders zijn als je gaat snelladen, maar ik denk dat Tesla zeker niet de enige fabrikant is die de warmte uit de batterij (die er eerst ingestopt is om de batterij klaar te maken voor snelladen :) ) dan kan recupereren indien nuttig.
- bovendien zal de nood aan afkoeling van batterij/motoren vooral zijn bij warmer weer, net wanneer je het interieur wil koelen in plaats van verwarmen. Omgekeerd moet de batterij opgewarmd worden, en niet gekoeld, bij koud weer.
Maar het leuke van alles integreren betekent dat je met weinig moeite (want je moet het toch doen, want je moet toch al iets hebben om zowel de batterij als de binnenruimte op te warmen alsook af te koelen) je dat wel kunt doen.
Zoals bijvoorbeeld de restwarmte die bij het snelladen vrij komt niet alleen op dat moment te gebruiken voor interieurverwarming (bij mijn niet-warmtepomp Tesla wordt dat allemaal weggeblazen), maar ook om de warmte in de bij het snelladen opgewarmde accu tijdens het rijden ook nog te gebruiken voor de verwarming. En dat dan met een warmtepomp die dus meer warmte maakt dan je uit de batterij haalt.

En het voordeel blijkt dan uit het verbruik van de auto.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
Tommie12 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:19:
[...]

En als het koud is, hoor je soms een dikke KNAL uit die warmtepomp bij het starten. :) Schrok me eerst rot van... dat er iets stuk was. Maar is gewoon een Faseovergang, van de gassen. Blijft wel een vreemd geluidje.

Sowieso moet je in het begin wennen aan alle EV specifieke rare geluidjes uit een elektrische auto. Terwijl veel ervan gewoon heel normaal is. Moeten nog ingeburgerd worden denk ik.

Net zoals ik schrok bij het snelladen dat er gigantische witte rook onder de motorkap vandaan kwam. Was gewoon damp... ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Immutable op 28-02-2024 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Maasluip schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:24:
[...]

En dat dan met een warmtepomp die dus meer warmte maakt dan je uit de batterij haalt.
Dat is een mooie quote :) : een warmtepomp kan geen warmte maken uit het niets. 1kWh warmte uit de batterij is (minder dan) 1Kwh warmte die de warmtepomp kan recupereren.

Ook warmtepompen zijn onderworpen aan de wet van energie...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Scientific schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:26:
[...]

Dat is een mooie quote :) : een warmtepomp kan geen warmte maken uit het niets. 1kWh warmte uit de batterij is (minder dan) 1Kwh warmte die de warmtepomp kan recupereren.

Je haalt 1 kW warmte uit de accu, 2 kW warmte uit de buitenlucht en stopt daardoor 3 kW warmte in het interieur.

Dat is een warmtepomp.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Immutable
[...]

Nog veeeeel erger.

Tesla heeft zelfs beide computers. (Dus FSD computer en multimedia computer) verbonden aan deze thermal management systeem:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2021/11/Tesla-Computer.jpg

Als je je verdiept in de EV techniek, zie je hoe totaal anders Tesla bezig is ten opzichte van de concurrentie. Niks aan warmte gaat ergens verloren. haha

Wanneer je een andere merk zegt dat ze een warmtepomp hebben, dan nog... is het gehele thermische ontwerp van de auto compleet anders en is de implementatie van de warmtepomp in het geheel veel beter bij Tesla. Het is een fundamenteel onderdeel van het systeem. Daarom kun je hem ook niet zonder warmtepomp kopen.
(Ja voorheen wel met PTC heater, maar ook toen was het thermisch ontwerp heel anders. In het huidige ontwerp kan je de warmtepomp er niet uit halen. Het is een manier van warmte ontrekken ergens vandaan naar een ander punt.)

Bij andere merken is het meer een "add-on", met maar een deel van de functionaliteiten die Tesla er mee doet.

(Nee ik ben geen Tesla fanboy, een techniek fanboy. Komt een concurrent met cutting edge nieuwe techniek ben ik absoluut niet loyaal.)

[ Voor 12% gewijzigd door Immutable op 28-02-2024 13:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maharens
[...]

Alien technology :*)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:43
Scientific schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:15:
- de motoren en batterij geven niet zoveel warmte af. Als je uitgaat van een verbruik van 15kW/h en 10% warmteverliezen hebben we het over 1.5Kw/h. Dat is de energie die je bij een COP van 2.5
Euhm, je noemt jezelf "scientific", maar weet niet eens goed om te gaan met de eenheden?

Voor energie gebruiken we kWh (of Joule), en voor vermogen kW (of gewoon Watt)

Ik denk dat je hierboven iets over vermogen probeerde te vertellen, maar gebruik dan ook de eenheid die daarbij hoort.

Overigens slaat kW/h (dus met slash) sowieso nergens op. Dat zou iets van een vermogenstoe- of afname per uur moeten zijn. Niet erg gebruikelijk dus.
Scientific schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:26:
Zie de opmerking van @Maasluip hierboven. Sorry, maar met deze post toon je voor de tweede keer aan niet erg "scientific" te zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door Andrehj op 28-02-2024 14:45 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• maharens
Andrehj schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 14:36:
[...]

Euhm, je noemt jezelf "scientific", maar weet niet eens goed om te gaan met de eenheden?

Voor energie gebruiken we kWh (of Joule), en voor vermogen kW (of gewoon Watt)

Ik denk dat je hierboven iets over vermogen probeerde te vertellen, maar gebruik dan ook de eenheid die daarbij hoort.

Overigens slaat kW/h (dus met slash) sowieso nergens op. Dat zou iets van een vermogenstoe- of afname per uur moeten zijn. Niet erg gebruikelijk dus.

[...]

Zie de opmerking van @Maasluip hierboven. Sorry, maar met deze post toon je voor de tweede keer aan niet erg "scientific" te zijn.
BMW gebruikt in zijn auto's kWh/h voor de laadsnelheid volgens mij, technisch klopt dat dan weer wel :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Maasluip schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:33:
[...]

Je haalt 1 kW warmte uit de accu, 2 kW warmte uit de buitenlucht en stopt daardoor 3 kW warmte in het interieur.

Dat is een warmtepomp.
Nee, het is nog anders: je verbruikt (bijvoorbeeld bij een globale COP van 3) 2kWh elektriciteit om 6 kWh warmte te genereren. Die warmte komt dan bijvoorbeeld voor >5kWh uit de lucht en voor <1 kWh uit de accu (in de veronderstelling dat de accu 1kWh kwijt kan - maar je rendement zal ook daar geen 100% zijn, dwz je krijgt niet alle warmte uit je accu weer "uit" de warmtepomp). Je hebt dan in dit voorbeeld grootte-orde 300Wh elektriciteit bespaard tov alles uit de lucht halen.

Het punt is dat er (behalve bij snelladen) niet zoveel warmte gegenereerd wordt (de warmteverliezen in de accu tov de geleverde stroom zijn minder dan 10% - lithium batterijen geven immers meer dan 90% van de energie terug die je erin stopt - tot 99% bij ideale omstandigheden). Vooraleer je 1kWh aan warmte uit je batterij kan halen heb je misschien al 100km gereden... Als het koud is heb je dan al veel kWh nodig gehad om je interieur warm te krijgen en op peil te houden - gelukkig dat je die uit de lucht kan halen.

En vergeet niet dat wanneer je nood hebt aan warmte in het interieur, de accu meestal ook nood heeft aan warmte.

Dus het is qua effect op je verbruik is de warmterecuperatie uit de accu van marginaal belang. Wat ook aangetoond wordt in vergelijkende tests met andere wagens: Tesla's doen het meestal goed, maar niet noodzakelijk beter dan sommige andere merken wat verbruik/verval van range in de winter betreft.

@Andrehj : Je kan wel laatdunkend doen, maar leg me eens uit hoe je met een warmtepomp meer dan 1kWh warmte maakt uit 1kWh warmte uit een batterij. Het is een simpele natuurwet: je gaat die extra warmte ergens anders moeten halen dan uit de batterij, namelijk uit de lucht in dit geval :)

Een warmtepomp functioneert met electriciteit, met die elektriciteit doe je een warmtepompsysteem functioneren dat warmte haalt uit een omgevingsbron. De hoeveelheid electriciteit (energie) die je daarvoor nodig hebt, is typisch kleiner dan de energie die je uit de omgevingsbron haalt (cf de COP). Dus je kan bijvoorbeeld met 300Wh elektriciteit 1Kwh warmte uit een batterij halen. Dan is er 1kWh warmte uit de batterij - wat je toch 300Wh elektriciteit gekost heeft. Je kan alleen de warmte uit de batterij halen die er al inzit. Wet van behoud van energie.

[ Voor 21% gewijzigd door Scientific op 28-02-2024 18:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
Immutable schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:53:
[...]

Nog veeeeel erger.

Tesla heeft zelfs beide computers. (Dus FSD computer en multimedia computer) verbonden aan deze thermal management systeem:
[Afbeelding]

Als je je verdiept in de EV techniek, zie je hoe totaal anders Tesla bezig is ten opzichte van de concurrentie. Niks aan warmte gaat ergens verloren. haha

Wanneer je een andere merk zegt dat ze een warmtepomp hebben, dan nog... is het gehele thermische ontwerp van de auto compleet anders en is de implementatie van de warmtepomp in het geheel veel beter bij Tesla. Het is een fundamenteel onderdeel van het systeem. Daarom kun je hem ook niet zonder warmtepomp kopen.
(Ja voorheen wel met PTC heater, maar ook toen was het thermisch ontwerp heel anders. In het huidige ontwerp kan je de warmtepomp er niet uit halen. Het is een manier van warmte ontrekken ergens vandaan naar een ander punt.)

Bij andere merken is het meer een "add-on", met maar een deel van de functionaliteiten die Tesla er mee doet.

(Nee ik ben geen Tesla fanboy, een techniek fanboy. Komt een concurrent met cutting edge nieuwe techniek ben ik absoluut niet loyaal.)
Dat kan allemaal best. Maar de effecten van deze warmterecuperatie zullen marginaal zijn. Wat kan je met de warmte van een computer - om hoeveel warmte gaat het en welke fractie kan je daarvan echt recupereren? Het is leuk te denken dat je je interieur kan opwarmen met de restwarmte van een computer :).
Misschien zou het beter zijn te investeren in een zuiniger computer...

Het warmtepompsysteem van Tesla is vooral ingenieus omdat het erg geïntegreerd is ontworpen en daarom veel leidingen en componenten bespaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Scientific schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 17:52:
Dus het is qua effect op je verbruik is de warmterecuperatie uit de accu van marginaal belang. Wat ook aangetoond wordt in vergelijkende tests met andere wagens: Tesla's doen het meestal goed, maar niet noodzakelijk beter dan sommige andere merken wat verbruik/verval van range in de winter betreft.
Als de efficiëntie van de accu/omvorming/drivetrain <90% is en aandeel verwarming op totaal verbruik doorgaans <10% dan is er dus de potentie de verwarming volledig uit restwarmte te voorzien (m.u.v. initieel opwarmen wat op korte ritten de grootste component is).

Ik ben nog niet overtuigd van jouw bierviltjes die het tegendeel zouden moeten aantonen.

Range in de winter is overigens waarschijnlijk in veel grotere mate afgmhankeljjk van BMS dan van warmteterugwinning.

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 28-02-2024 19:03 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:17
assje schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:32:
[...]

vorige week in 1 week een huurauto EV6 en Tesla model Y gehad (in de US in winterse omstandigheden), de Y heb ik moeten laden en de EV6 niet terwijl ik daarmee meer gereden had.
Dat is een mooie test! Wat is je mening over beide auto's? Misschien kan je korte vergelijking doen?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Scientific
assje schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 19:01:
[...]

Als de efficiëntie van de accu/omvorming/drivetrain <90% is en aandeel verwarming op totaal verbruik doorgaans <10% dan is er dus de potentie de verwarming volledig uit restwarmte te voorzien (m.u.v. initieel opwarmen wat op korte ritten de grootste component is).

Ik ben nog niet overtuigd van jouw bierviltjes die het tegendeel zouden moeten aantonen.

Range in de winter is overigens waarschijnlijk in veel grotere mate afgmhankeljjk van BMS dan van warmteterugwinning.
Een EV is gewoon te efficiënt om met de warmteverliezen je auto te verwarmen. Anders had je gewoonweg geen warmtepomp nodig en zou een warmtewisselaar genoeg zijn. Quod non dus. De essentie van de warmtepomp is net weinig elektriciteit gebruiken om veel warmte uit de omgeving te halen (de lucht met name,een “eindeloos” reservoir waar veel warmte-energie zit, ja ook in koude lucht). Als je de omgeving uitbreidt tot bvb de batterij zit daar soms ook wat warmte-energie die je kan recupereren, maar bij koud weer eerder weinig en vaak nihil. Bij warm weer wil je dan weer vooral koelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Een tijdje terug zag ik een interessante video over de Tesla octovalve. Voor de geïnteresseerde in deze materie erg de moeite waard, is wel meer dan een uur lang.

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 11:47
Scientific schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:23:
[...]

De warmtepomp van Tesla haalt zijn warmte sowieso VOORAL uit de lucht en maar beperkt uit de motor of de batterij, want daar wordt echt niet veel warmte geproduceerd als je ze nodig hebt, zeker niet voldoende om het interieur op te warmen of warm te houden als het koud is. Bij koud weer zal je de batterij vooral willen warm krijgen en houden, in plaats van er warmte uit te trekken. Bij warm weer wil je de batterij indien nodig koelen, net zoals het interieur.

Zie mijn post hogerop.
Tesla (model3/y in elk geval) doet ook een trucje met de motor. Ik weet niet precies hoe het werkt, maar die loopt dan extra stroef en genereert zo meer warmte voor bijv. het voorverwarmen van de batterij als je naar een SC navigeert. Je hoort het ook, motorgeluid veranderd, iets hoger toontje komt er bij en verbruik per km gaat flink omhoog, met 50-100 wH / Km, dat is toch weer zo een aantal kilowatt met warmte over langere afstand. Wellicht vooral in Noorwegen waar ik woon, waar een warmtepomp minder effectief is bij lagere temp?

[ Voor 4% gewijzigd door Menesis op 29-02-2024 09:12 ]

Mixed Reality dev

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:45
Menesis schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:12:
[...]
Tesla (model3/y in elk geval) doet ook een trucje met de motor. Ik weet niet precies hoe het werkt, maar die loopt dan extra stroef en genereert zo meer warmte voor bijv. het voorverwarmen van de batterij als je naar een SC navigeert. Je hoort het ook, motorgeluid veranderd, iets hoger toontje komt er bij en verbruik per km gaat flink omhoog, met 50-100 wH / Km, dat is toch weer zo een aantal kilowatt met warmte over langere afstand. Wellicht vooral in Noorwegen waar ik woon, waar een warmtepomp minder effectief is bij lagere temp?
Dit is toch fantastische techniek. En dan nog is die Model 3 vreselijk efficient. Benieuwd of dat in puur de motor zit of toch in het samenspel van alles. Laatste video van Bjorn schijnt hier ook licht op. Is de warmtepomp juist bij lage temperaturen efficient maar dient hij wel wat hulp te hebben de boel op te warmen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
[...]
Noemde TeslaBjorn dat niet de afterburner?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scientific
[...]
Je zou toch moeten begrijpen dat dit totaal geen steek houdt? Als je de batterij wil verwarmen ga je toch niet "met je motor extra warmte genereren" (hoe je dat zou moeten doen is ook reeds een interessante vraag) maar (als je die warmte al niet met een warmtepomp zou willen genereren, wat het efficiëntst is) gewoon een weerstand in je batterij gebruiken, of ergens in het thermisch circuit naar de batterij - dat zal vele malen efficiënter die warmte in je motor te genereren en dan uit je motor proberen te halen om uiteindelijk te brengen waar je ze écht wil.

Er zijn blijkbaar nogal wat mensen die denken dat Tesla de wetten van de thermodynamica verandert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Scientific schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 11:50:
[...]

Je zou toch moeten begrijpen dat dit totaal geen steek houdt? Als je de batterij wil verwarmen ga je toch niet "met je motor extra warmte genereren" (hoe je dat zou moeten doen is ook reeds een interessante vraag) maar (als je die warmte al niet met een warmtepomp zou willen genereren, wat het efficiëntst is) gewoon een weerstand in je batterij gebruiken, of ergens in het thermisch circuit naar de batterij - dat zal vele malen efficiënter die warmte in je motor te genereren en dan uit je motor proberen te halen om uiteindelijk te brengen waar je ze écht wil.

Er zijn blijkbaar nogal wat mensen die denken dat Tesla de wetten van de thermodynamica verandert.
De motor heeft sowieso altijd een koelcircuit, en het is geen probleem om electrisch (iets met faseverschuiving) te zorgen dat de motor stroom verbruikt zonder dat die tractie geeft.
Dat kost niks en werkt. Dus waarom nog ergens een warmtewisselaar gaan plaatsen met een weerstand?

Ik denk dat Tesla wel een paar slimme ingenieurs in dienst heeft die weten wat ze doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
Tommie12 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 11:54:
[...]

De motor heeft sowieso altijd een koelcircuit, en het is geen probleem om electrisch (iets met faseverschuiving) te zorgen dat de motor stroom verbruikt zonder dat die tractie geeft.
Dat kost niks en werkt. Dus waarom nog ergens een warmtewisselaar gaan plaatsen met een weerstand?

Ik denk dat Tesla wel een paar slimme ingenieurs in dienst heeft die weten wat ze doen.
Wat een onzin, dat zou net heel inefficiënt zijn, want je recupereert sowieso maar een fractie van de gegenereerde warmte. Dit zou alleen zin hebben indien je de motor wil opwarmen, wat bij een elektromotor niet nodig is, want die werkt in principe efficiënter bij lagere temperaturen.

Tesla-mythologie ten top.

[ Voor 11% gewijzigd door Scientific op 29-02-2024 12:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Dat lijkt me gewoon uit (productie)kostenbesparing, dan toch? Een heater achterwege laten omdat de motor die functie in principe ook kan overnemen? Er wordt daar thermisch in ieder geval niets gewonnen, beide keren wordt enkel stroom omgezet in warmte. Wellicht dat het via de motor zelfs wat minder efficiënt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
JanHenk schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 12:24:
Dat lijkt me gewoon uit (productie)kostenbesparing, dan toch? Een heater achterwege laten omdat de motor die functie in principe ook kan overnemen? Er wordt daar thermisch in ieder geval niets gewonnen, beide keren wordt enkel stroom omgezet in warmte. Wellicht dat het via de motor zelfs wat minder efficiënt is.
Dit is een broodje-aap verhaal volgens mij (maar als iemand het tegendeel kan bewijzen...). Ten eerste wil je een elektromotor in de eerste plaats koelen, niet verwarmen. Ten tweede heeft het batterijcircuit ongetwijfeld een specifieke heater die warmtepomp kan bijspringen wanneer nodig.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Menesis
[...]

Wel dus. Hier een gedetailleerde video om je thermodynamica kennis voor EVs weer up to date te brengen ;) ;)
Waarom ze het op deze manier doen weet ik niet, maar ze hebben de meest efficiente EVs op de wereld dus ze zullen best weten wat ze doen.

Zie description onder de video op youtube:
39:27 Additional Heat Sources 3 and 4. The Front and Rear Drive Unit Inverters operating in Lossy Mode
39:58 Heat Sources 5 and 6. The Front and Rear Drive Unit Stators operating in Lossy Mode
Misschien kun je je toon wat aanpassen trouwens.

[ Voor 9% gewijzigd door Menesis op 01-03-2024 16:12 ]

Mixed Reality dev

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Scientific schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 12:09:
[...]

Wat een onzin, dat zou net heel inefficiënt zijn, want je recupereert sowieso maar een fractie van de gegenereerde warmte. Dit zou alleen zin hebben indien je de motor wil opwarmen, wat bij een elektromotor niet nodig is, want die werkt in principe efficiënter bij lagere temperaturen.

Tesla-mythologie ten top.
Ik zou solliciteren bij Tesla, je kent blijkbaar de hele thermodynamica beter dan hen....

En toch doen ze net wat ik hierboven schrijf.... , en bovendien maken ze zowat de meest efficiente EV's in hun klasse.
Vergelijk de Y maar eens met een ID5 of 5, of een 3 met de Polestar.

Maar als jij van achter je toetsenbord denkt dat er nog veel te halen is dan zou ik snel een paar patenten aan vragen, en dan met ome Elon bellen. Je bent rijk voor je het weet hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scientific
Tommie12 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 13:28:
[...]

Ik zou solliciteren bij Tesla, je kent blijkbaar de hele thermodynamica beter dan hen....

En toch doen ze net wat ik hierboven schrijf.... , en bovendien maken ze zowat de meest efficiente EV's in hun klasse.

Maar als jij van achter je toetsenbord denkt dat er nog veel te halen is dan zou ik snel een paar patenten aan vragen, en dan met ome Elon bellen. Je bent rijk voor je het weet hoor.
Bij koud weer zijn Tesla's helemaal niet exceptioneel efficiënt, dat blijkt uit real life testen (zie de jaarlijkse testen van de Noorse automobielfederatie). Maar als het klopt dat men de elektromotor opwarmt met gedefaseerde stroom, dan verklaart dat waarom. Maar het spaart wel een component uit, alles voor kostenbesparing!

• Tommie12
Scientific schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 13:32:
[...]

Bij koud weer zijn Tesla's helemaal niet exceptioneel efficiënt, dat blijkt uit real life testen (zie de jaarlijkse teksten van de Noorse automobielfederatie). Maar als het klopt dat men de elektromotor opwarmt met gedefaseerde stroom, dan verklaart dat waarom. Maar het spaart wel een component uit, alles voor kostenbesparing!
YouTube: Mit dem Tesla Model Y zum kältesten Ort Europas! (Dokumentation)
Lange film, maar bloedmooi.
Het toont aan dat er ook auto's zijn die het bij koud weer gewoon niet meer doen of halen....

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
[...]

Bij koud weer zijn Tesla's helemaal niet exceptioneel efficiënt, dat blijkt uit real life testen (zie de jaarlijkse teksten van de Noorse automobielfederatie). Maar als het klopt dat men de elektromotor opwarmt met gedefaseerde stroom, dan verklaart dat waarom. Maar het spaart wel een component uit, alles voor kostenbesparing!
Ze zijn wel exceptioneel efficiënt (naast de Ioniq 28 kWh, die is nog efficiënter), maar niet op korte afstanden.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
Tommie12 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 13:28:
[...]
Allang achterhaald. Tesla laat op het dashboard een mooi verbruik zien maar de range is helemaal niet zo exceptioneel. Ook zijn er genoeg tests waarin de hoeveelheid stroom aan de laadpaal wordt gemeten en dan blijkt die efficiëntie in de realiteit erg tegen te vallen. Bovendien zijn concurrenten als de Polestar of EV6 tegenwoordig een stuk doorontwikkeld terwijl de Tesla’s nauwelijks beter zijn geworden. Het is zeker nog steeds een hele goede EV maar de voorsprong van vroeger is flink geslonken.

• Tommie12
JTHZZ schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 13:58:
[...]

Allang achterhaald. Tesla laat op het dashboard een mooi verbruik zien maar de range is helemaal niet zo exceptioneel. Ook zijn er genoeg tests waarin de hoeveelheid stroom aan de laadpaal wordt gemeten en dan blijkt die efficiëntie in de realiteit erg tegen te vallen. Bovendien zijn concurrenten als de Polestar of EV6 tegenwoordig een stuk doorontwikkeld terwijl de Tesla’s nauwelijks beter zijn geworden. Het is zeker nog steeds een hele goede EV maar de voorsprong van vroeger is flink geslonken.
En toch halen ze het nog niet hé.

Kijk naar de de file van Bjorn. Bij vriestemp doet de YLR 9h50 over de 1000km, en de EV6 10h10.
De Y LR bij warmer weer doet het in 9h45. Geen hemelsbrede verschillen..

https://docs.google.com/s...37kwgjE/edit#gid=15442336
En dat het verschil tussen Tesla en de rest kleiner wordt is natuurlijk een goede evolutie en dat was te verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Nu online
Tommie12 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 14:30:
[...]

Kijk naar de de file van Bjorn. Bij vriestemp doet de YLR 9h50 over de 1000km, en de EV6 10h10.

En dat het verschil tussen Tesla en de rest kleiner wordt is natuurlijk een goede evolutie en dat was te verwachten.
Dat zit hem dus meer in de laadsnelheid dan in die efficiëntie en dat de EV6 geen preconditioning had. Qua range is de voorsprong echt niet meer groot

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:29
Tesla versimpelt graag. Gezien dat hun motor en batterij op een enkel koeltraject zijn aangesloten is het een no-brainer om de motor in te zetten. Immers kan die eenvoudig ook werken als heater en dat scheelt een component die met worden designed, managed, geïnstalleerd, gefabriceerd, enz.
Hoe meer ze de auto kunnen versimpelen hoe beter het is voor hun marge, en als dat kan worden gedaan zonder dat de eigenaar er last van heeft is dat mooi meegenomen.
Diezelfde redenatie passen ze op meer toe. Apart systeem voor rijhulp en media? Niet nodig, dat hebben ze alweer overboord gegooid. Dubbel uitvoeren van de computer? Nope. Regensensor? Nou...

• JanHenk
  • Niet online
Op dat soort lange ritten is, naar mijn mening, de capaciteit van de batterij niet de meest bepalende factor voor de totale reistijd. Het verbruik en het (gemiddelde) laadvermogen zijn naar mijn mening belangrijker voor een kortere reistijd.

Uiteraard zijn het ook wel wat communicerende vaten, want een grotere capaciteit batterij kan vaak hogere laadvermogens halen. Maar hoe langer de rit is, hoe minder de energie die je bij de start hebt, ertoe doet.

Voor het reiscomfort is het wel lekker als je niet iedere 100km naar een laadpaal moet natuurlijk, maar heel grote capaciteit accu maakt niet dat je per definitie sneller op de bestemming bent.

Sowieso vind ik (persoonlijk) 9:50 of 10:20 (of zo) een triviaal verschil op 1000 kilometer. Daar zoek ik mijn auto in ieder geval niet op uit.

• Scientific
Tommie12 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 14:30:
[...]

De "file van Bjorn" is anekdotisch want snelheid, temperatuur, windsnelheid en windrichting, droog of nat zijn geenszins gelijk tussen de verschillende testen. De file toont ook helemaal niet aan dat er een verschil is tussen "Tesla en de rest", maar dat Tesla's zuiniger zijn dan gemiddeld, net zoals een aantal andere auto's.

Dit hier is ook anekdotisch, maar het gaat tenminste om een test uitgevoerd op dezelfde dag, in dezelfde omstandigheden, dus de vergelijking is voor de gegeven omstandigheden geldig: https://electrek.co/2024/...tomaker-you-may-not-know/

Het "verschil tussen Tesla en de rest" zie ik niet... de Tesla staat in deze test in de buurt notoire underperformers zoals Volvo, Volkswagen, Toyota.

Er zijn - om volledig te zijn - ook testen van de Noorse automobielfederatie van eerdere jaren, waar de Tesla duidelijk beter scoorde dan in deze meest recente test, maar het punt dat ik wil maken is dat er niet Tesla is "en de rest" als je naar de resultaten kijkt.

Tesla heeft inderdaad een erg ingenieus systeem van temperatuurmanagement, maar het systeem is in de eerste plaats geoptimaliseerd op kosten door een uitstekende integratie.

Dat het ook effectief zuiniger zou zijn dan minder geïntegreerde systemen, dat blijkt niet altijd in de praktijk of uit vergelijkende testen. Zo is je motor opwarmen om warmte te genereren om je batterij te verwarmen misschien een innovatief idee, maar je moet geen ingenieur zijn om te begrijpen dat dit noch de meest efficiënte noch de snelste manier is om je batterij op te warmen. Maar het kost je geen extra component, dat klopt.

• PeterZ(on)
Caelorum schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 15:36:

Diezelfde redenatie passen ze op meer toe. Apart systeem voor rijhulp en media? Niet nodig, dat hebben ze alweer overboord gegooid. Dubbel uitvoeren van de computer? Nope. Regensensor? Nou...
Laatst in een video van ElectricDave met een M3 in de regen met Autopilot. De Autopilot stopt met een melding dat de camera is geblokkeerd o.i.d.. Tja, als de ruitenwissers het niet doen, gek he. 8)7 Lekker ontworpen hoor, niet alles bij Tesla is doordacht.

• Caelorum
@PeterZ(on) ik rijd al sinds 2019 in een model 3. Ik weet er alles van. De positieve en de negatieve kanten. Ik ben nu in de markt voor een nieuwe auto om te leasen en zit dus echt nadrukkelijk ook naar de concurrentie te kijken, dus ipv. een model Y (die ik in eerste instantie al wilde maar telkens werd uitgesteld), naar bijv. een Renault Scenic E-tech.
Ja, daar is vast ook wel wat op aan te merken, maar die regensensor, parkeerhulp enz zijn dusdanig irritant bij Tesla dat ik het wel aandurf.

Wat betreft efficiëntie hoef je alleen maar de WLTP te delen door de beschikbare accu in kWh om te zien waar de aandrijflijn van de auto staat. Nadrukkelijk niet de rest van de systemen want die zetten ze het liefst zodanig dat ze weinig verbruiken. En dan ga je bijv. het verschil tussen warmtepomp en capacitieve heater niet merken.

[ Voor 13% gewijzigd door Caelorum op 29-02-2024 15:55 ]

• Menesis
[...]

?

Tesla Model 3 came furthest, but BYD Tang dropped the least range in the world's largest test of EVs ever, by the Norwegian Automobile Federation and Motor magazine.
https://www.naf.no/elbil/elbil-nytt/ev-range-and-charge-test

Mixed Reality dev

• PeterZ(on)
Caelorum schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 15:54:
Ja, daar is vast ook wel wat op aan te merken, maar die regensensor, parkeerhulp enz zijn dusdanig irritant bij Tesla dat ik het wel aandurf.
Ja idd, elk merk/model heeft voor- en nadelen, dus gewoon nemen wat je aanspreekt. Voor mij is o.a. het ontbreken van een fysieke richtingaanwijzer stalk een no-go, net als het ontbreken van andere fysieke knoppen. Verder natuurlijk wel een prestatie wat Tesla heeft gepresteerd en nog steeds doet.

• Tommie12
Scientific schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 15:49:
[...]
Maar het kost je geen extra component, dat klopt.
Zeg dan eens wat je vergelijkt?
De file van Bjorn is uniek, want het zijn tenminste echt gereden testen, en datum, tijd, temperatuur locatie is allemaal gekend.
Vertel me eens wie betere data heeft...

En dat Tesla bestaande componenten gebruikt en dus niks extra inbouwt spaart gewicht, en dat is ook goed voor kosten en verbruik.

Ga voor de lol maar eens wat gewichten vergelijken, ook daar slaat Tesla geen slecht figuur.

Om maar even een vergelijking te maken:
BMW i4 40 : 2200kg
Polestar 2 LR: 2220 - 2280kg

Tesla 3 LR : 1940 kg

• rmathijssen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:44
Caelorum schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 15:54:
@PeterZ(on) ik rijd al sinds 2019 in een model 3. Ik weet er alles van. De positieve en de negatieve kanten. Ik ben nu in de markt voor een nieuwe auto om te leasen en zit dus echt nadrukkelijk ook naar de concurrentie te kijken, dus ipv. een model Y (die ik in eerste instantie al wilde maar telkens werd uitgesteld), naar bijv. een Renault Scenic E-tech.
Wij hebben "kort" een poging gedaan met een uitstap naar een 2e electrische auto
met een electrische Peugeot. Na 2 jaar is die na veel frustratie nog net niet met pek en veren het huis uit gegaan. Hou er rekening mee dat de Franse auto's echt kwa techniek in een andere wereld zitten dan Tesla. De app, de in-car software, de laadsnelheid, de ouderwetse dealerbezoekjes voor de intervalbeurten + bijbehorende kosten en rompslomp, echt in alles was het voor ons een enorme teleurstelling.

Skoda Enyaq 80, Tesla M3 LR

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:00
rmathijssen schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:08:
Wij hebben "kort" een poging gedaan met een uitstap naar een 2e electrische auto
met een electrische Peugeot. Na 2 jaar is die na veel frustratie nog net niet met pek en veren het huis uit gegaan. Hou er rekening mee dat de Franse auto's echt kwa techniek in een andere wereld zitten dan Tesla. De app, de in-car software, de laadsnelheid, de ouderwetse dealerbezoekjes voor de intervalbeurten + bijbehorende kosten en rompslomp, echt in alles was het voor ons een enorme teleurstelling.
De ene Franse auto is de andere niet. Ja, periodiek onderhoud krijg je wel mee te maken, maar bijvoorbeeld Android Automotive wat in de Megane zit is echt geen vergelijk met het Infotainment van Peugeot.

• Scientific
Menesis schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 15:58:
[...]

?

Tesla Model 3 came furthest, but BYD Tang dropped the least range in the world's largest test of EVs ever, by the Norwegian Automobile Federation and Motor magazine.
https://www.naf.no/elbil/elbil-nytt/ev-range-and-charge-test
Ja, dat was een jaar geleden. De laatste test was minder flatterende voor de Tesla Model 3: https://www.naf.no/elbil/elprix?rightColumn=Nyhetsstrøm&leftColumn=Resultater

Dus het is allemaal wat genuanceerder dan sommige Tesla-fans beweren.

• Caelorum
De scenic valt ook onder de nieuwe Renolution net als de Megane. Dat is dus wel wat anders dan de auto's die ze voorheen uitbrachten of Peugeot nog steeds uitbrengt.
Ik ben er overigens wel van bewust dat het een andere beleving is dan Tesla, maar dat is ook niet alles wat mij betreft.

Verder is het een leaseauto dus de kosten van onderhoudsbeurten maakt mij niets uit, alleen de leaseprijs.

[ Voor 4% gewijzigd door Caelorum op 29-02-2024 16:45 ]

• rmathijssen
DeGroteMuis schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:39:
[...]

De ene Franse auto is de andere niet. Ja, periodiek onderhoud krijg je wel mee te maken, maar bijvoorbeeld Android Automotive wat in de Megane zit is echt geen vergelijk met het Infotainment van Peugeot.
Mijn Peugeot had een eigen infotainment, dat was een echt drama. Maar Android auto dat ook aanwezig was (ja, dat is anders dan automotive, ik weet het), daar konden wij alles behalve gelukkig van worden. Slechte tot geen intergratie met de auto zelf, iets wat je wel wilt met bijvoorbeeld het plannen van laadstops. Op het ene scherm bij de snelheidsmeter de eigen infotainment, op het andere grote scherm Android.

De app was nagenoeg uitbruikbaar, we hadden in de winter gewoon weer een krabber in de auto liggen omdat je nooit vooraf wist of dat voorverwarmen wel werkt. In de zomer was het de vraag of vooraf koelen wel beschikbaar was, de kans was ongeveer 25% dat het werkte.

Onderweg snelladen? Nou, de definitie van snel (vooral bij koud weer) is anders dan bij de Tesla.

En dan heb ik het nog niet over diverse storingen die buiten garantie vielen die in de duizenden euro's liepen. Van een laadklep welke regelmatig weigerde open te gaan, volledig vast vroor of een transmissie storing welke de auto volledig lam legde. Oja, en de software update waarvoor je de auto een dag kwijt bent bij de dealer :+ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Menesis
Scientific schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:42:
[...]

Ja, dat was een jaar geleden. De laatste test was minder flatterende voor de Tesla Model 3: https://www.naf.no/elbil/elprix?rightColumn=Nyhetsstrøm&leftColumn=Resultater

Dus het is allemaal wat genuanceerder dan sommige Tesla-fans beweren.
Tja als je er een grotere batterij in knalt dan rijdt de auto verder. Als ik de testwinnaar bekijk heeft die een efficientie van 23,5 kWh / 100 km en bijvoorbeeld de model 3 18 kWh / 100 km.
Ik ga niet elke auto aanklikken, maar als we het dan toch over efficiëntie blijven hebben zoals we al deden wat betreft warmtebronnen etc, dan blijft Tesla toch erg efficient. En ja, natuurlijk kun je dan een hele kleine batterij erin gooien en dan krijg je meer efficiente door minder gewicht enz enz..

Of prijs per km real world range, ook leuk. Bij een beetje fatsoenlijke range kom je dan toch weer bij de Ioniq 6 of model 3 uit, als ook NIO ET5. En dan blijf ik toch bij m'n Model 3 vanwege de rest (scherm UX, design, laden, app, echter wel wat bumpy)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IwHWpdHxW33LU6lES7QGAnuID-w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7Yrr0WJg0hvQrkBTDRYfb0vk.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Menesis op 29-02-2024 17:01 ]

Mixed Reality dev

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
Tommie12 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:06:
[...]

Zeg dan eens wat je vergelijkt?
De file van Bjorn is uniek, want het zijn tenminste echt gereden testen, en datum, tijd, temperatuur locatie is allemaal gekend.
Vertel me eens wie betere data heeft...

En dat Tesla bestaande componenten gebruikt en dus niks extra inbouwt spaart gewicht, en dat is ook goed voor kosten en verbruik.

Ga voor de lol maar eens wat gewichten vergelijken, ook daar slaat Tesla geen slecht figuur.

Om maar even een vergelijking te maken:
BMW i4 40 : 2200kg
Polestar 2 LR: 2220 - 2280kg

Tesla 3 LR : 1940 kg
Een i4 e40 weegt rijklaar 2125kg.

Maar los daarvan: de "file van Bjorn" is een verzameling interessante anekdotes, n=1. Hoogstens kan je eruit afleiden welke auto's eerder zuinig lijken en welke dat niet zijn. Maar vergelijkingen zijn er niet te maken, daarvoor zijn de omstandigheden te verschillend en de gegevens te vaag (wat doe je bijvoorbeeld met "quite windy", of "some rain", of....

Als je het verbruik van twee EVs wil vergelijken moet je hetzelfde traject afleggen, in exact dezelfde weersomstandigheden en aan dezelfde snelheid. Dat is bijvoorbeeld het geval and de testen die de Noorse automobielfederatie regelmatig doet. Dat soort test is de enige manier om objectief te vergelijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caelorum
rmathijssen schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:49:
[...]
Onderweg snelladen? Nou, de definitie van snel (vooral bij koud weer) is anders dan bij de Tesla.

En dan heb ik het nog niet over diverse storingen die buiten garantie vielen die in de duizenden euro's liepen. Van een laadklep welke regelmatig weigerde open te gaan, volledig vast vroor of een transmissie storing welke de auto volledig lam legde. Oja, en de software update waarvoor je de auto een dag kwijt bent bij de dealer :+ .
Zal ik eens mijn n=1 geven met een model 3 die ik rijd sinds 2019.
Harde regen, zachte regen, opstuivend zand? Geen idee of de ruitenwisser nu wel of niet aan gaat
Ramen vastgevroren, waardoor ze niet naar beneden gaan en je de deur moet forceren? Check. Elke winter een paar keer. Zelfs met half uur voorverwarmen. Twee ramen kapot doordat ze niet op tijd naar beneden gingen bij het dicht doen. Check.
Snelladen onderweg? Ding gaat 45 min van te voren de accupack preheaten. Resultaat aan de supercharger? Max 70kW laadsnelheid wat na 10 minuten inzakt tot 50kW.
Software updates? Altijd Russisch roulette wat ze nu weer half werkend hebben gemaakt. Oja, en Netflix e.d. is leuk. In 2019 en 2020 bruikbaar. Tegenwoordig als ik iets aanklik mag ik 2 seconden wachten totdat het registreerd en dan 5 seconden wachten op een haperende animatie. Want tja deze auto heeft geen Ryzen processor, maar de nieuwere van dit model wel. En de software wordt duidelijk voor het laatste model gemaakt.

En dat is een greep he. Zo heeft elke auto wel wat, maar laten we niet doen alsof alles beter is bij Tesla. Zelfs als het model nu goed is, geeft dat geen garantie voor over een jaar als Tesla besluit dat jouw auto niet de beste ervaring hoeft te hebben.

• Tommie12
Scientific schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:56:
[...]

Een i4 e40 weegt rijklaar 2125kg.
Zonder opties, chauffeur en met een lege ruitenwisserbak waarschijnlijk.

Bjorn heeft die op de weegschaal gezet, en gefilmd. Wat ga je nu geloven...?

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Caelorum schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:59:
[...]

Zal ik eens mijn n=1 geven met een model 3 die ik rijd sinds 2019.
Harde regen, zachte regen, opstuivend zand? Geen idee of de ruitenwisser nu wel of niet aan gaat
Ramen vastgevroren, waardoor ze niet naar beneden gaan en je de deur moet forceren? Check. Elke winter een paar keer. Zelfs met half uur voorverwarmen. Twee ramen kapot doordat ze niet op tijd naar beneden gingen bij het dicht doen. Check.
Snelladen onderweg? Ding gaat 45 min van te voren de accupack preheaten. Resultaat aan de supercharger? Max 70kW laadsnelheid wat na 10 minuten inzakt tot 50kW.
Software updates? Altijd Russisch roulette wat ze nu weer half werkend hebben gemaakt. Oja, en Netflix e.d. is leuk. In 2019 en 2020 bruikbaar. Tegenwoordig als ik iets aanklik mag ik 2 seconden wachten totdat het registreerd en dan 5 seconden wachten op een haperende animatie. Want tja deze auto heeft geen Ryzen processor, maar de nieuwere van dit model wel. En de software wordt duidelijk voor het laatste model gemaakt.

En dat is een greep he. Zo heeft elke auto wel wat, maar laten we niet doen alsof alles beter is bij Tesla. Zelfs als het model nu goed is, geeft dat geen garantie voor over een jaar als Tesla besluit dat jouw auto niet de beste ervaring hoeft te hebben.
Ben wel benieuwd hoe je de ramen kapot krijgt door ze dicht te rammen. Ze gaan naar beneden bij openen, en daarna gaan ze niet meer naar boven tot je de deur dicht doet. Lijkt me straf dat je het voor elkaar krijgt ze dicht te gooien terwijl ze niet naar de veilige stand zijn gezakt (en dan ook nog eens tweemaal).

Misschien is je Tesla niet meer zo lief voor je na die mishandeling?

Dat snelladen moet je gewoon melden. Ik tik nog steeds de 255 kW piek aan met een 2019 model.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scientific
Menesis schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:54:
[...]

Tja als je er een grotere batterij in knalt dan rijdt de auto verder. Als ik de testwinnaar bekijk heeft die een efficientie van 23,5 kWh / 100 km en bijvoorbeeld de model 3 18 kWh / 100 km.
Ik ga niet elke auto aanklikken, maar als we het dan toch over efficiëntie blijven hebben zoals we al deden wat betreft warmtebronnen etc, dan blijft Tesla toch erg efficient. En ja, natuurlijk kun je dan een hele kleine batterij erin gooien en dan krijg je meer efficiente door minder gewicht enz enz..
Je moet even verder kijken dan de winnaar in range inderdaad. De Hyundai EV6 bijvoorbeeld heeft een vergelijkbare batterijcapaciteit en verbruikte minder in de test.

Ik ontken geeneens dat een Tesla erg efficiënt is, integendeel. Maar het is niet (meer zo) dat ze qua efficiëntie nog een klasse apart zijn: er is wel degelijk concurrentie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
Jeroenneman schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 17:04:
[...]

Ben wel benieuwd hoe je de ramen kapot krijgt door ze dicht te rammen. Ze gaan naar beneden bij openen, en daarna gaan ze niet meer naar boven tot je de deur dicht doet. Lijkt me straf dat je het voor elkaar krijgt ze dicht te gooien terwijl ze niet naar de veilige stand zijn gezakt (en dan ook nog eens tweemaal).[...]
1x gingen de ramen naar beneden bij het openen en daarna blijkbaar omhoog want naar het dicht doen van de deur (normaal) is het puntje van het raam tegen de spijker aangegaan en er zo een chip in ontstaan.

1x ging het raam blijkbaar maar deels naar beneden vanwege kou. Net genoeg om de autodeur wel open te maken, door de buiging en vering in het raam krijg je hem dan wel open, maar niet genoeg om ook weer dicht te gaan. Onopgemerkt dus ook die kunnen beschadigen.
[...]Misschien is je Tesla niet meer zo lief voor je na die mishandeling?
Dan moet die Tesla maar niet open gaan of het raam omlaag houden...

Oja en het design is dus dat je hem wel open krijgt maar dan het raam kan beschadigen bij dichtdoen. En dat beschadigen gast snel, want het is altijd de punt van het raam die het verst uitsteekt die de lul is.

Overigens als we het toch over ruiten hebben. Achterruit is vervangen doordat de verwarmingslint de ruit liet barsten. Bekend probleem bij de autos uit 2019.
Motorkap design is ook zo dat elk steentje richting de vooruit gaat. Helaas daardoor twee keer een nieuwe voorruit ondanks dat ik op stand 6 afstand houd. Vrachtwagens kunnen helaas steentjes ver lanceren.
[...]Dat snelladen moet je gewoon melden. Ik tik nog steeds de 255 kW piek aan met een 2019 model.
Ik weet niet wanneer jij voor het laatst iets bij Tesla hebt gemeld over de accupack. Dat is gewoon by design volgens Tesla om jouw accu te besparen, want "insert bullshit reden". Zelfs een leasemaatschappij heeft het opgegeven.

[ Voor 16% gewijzigd door Caelorum op 29-02-2024 17:12 ]

• Scientific
Tommie12 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 17:02:
[...]

Zonder opties, chauffeur en met een lege ruitenwisserbak waarschijnlijk.

Bjorn heeft die op de weegschaal gezet, en gefilmd. Wat ga je nu geloven...?
Officieel rijklaar gewicht inclusief vloeistoffen en 75kg voor de chauffeur, voor een e40.

Ja het kan dat de auto van Bjorn zwaarder was (met andere woorden, hij had een zuiniger e40 kunnen rijden). Maar dat is opnieuw anekdotisch.

Maar mijn eigen auto bijvoorbeeld zal dicht bij het officieel gewicht liggen: rijhulpsystemen, houten inlegstukjes, aerodynamische 17" velgen, een ander kleur voor de zetels, getinte ruiten,... het zijn allemaal opties die geen gewicht toevoegen. Alleen de intrekbare trekhaak - maar die zit ook niet in het standaard gewicht van een Tesla :).

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:11
rmathijssen schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:08:
Hou er rekening mee dat de Franse auto's elektrische Peugeot's echt kwa techniek in een andere wereld zitten dan Tesla.
Generaliseren is ook een vak.
Maar goed, ik heb je even verbeterd.
Graag gedaan!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:53
[...]

Elke EV heeft een ding, de PTC, waarmee je warmte genereert. Dat is een soort regelbare weerstand. Simpel en statisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Nu online
jdbiggelaa schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 17:46:
[...]

Elke EV heeft een ding, de PTC, waarmee je warmte genereert. Dat is een soort regelbare weerstand. Simpel en statisch.
Dat klopt wel maar veel EVs hebben geavanceerde trucjes om overtollige warmte van de motoren/aandrijving of zelfs de accu te gebruiken voor het interieur en dat je met verschillende vloeistofcircuits slimme dingen kunt doen. Niet uniek voor Tesla’s, alleen Octovalve klinkt natuurlijk zo lekker.

[ Voor 10% gewijzigd door JTHZZ op 29-02-2024 18:47 ]

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Scientific schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 17:08:
[...]

Je moet even verder kijken dan de winnaar in range inderdaad. De Hyundai EV6 bijvoorbeeld heeft een vergelijkbare batterijcapaciteit en verbruikte minder in de test.

Ik ontken geeneens dat een Tesla erg efficiënt is, integendeel. Maar het is niet (meer zo) dat ze qua efficiëntie nog een klasse apart zijn: er is wel degelijk concurrentie.
Je bedoelt de Hyundai Ioniq 6 gok ik? Kia heeft een neefje hiervan in de vorm van een EV6.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• Scientific
SpongeRob schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 19:47:
[...]

Je bedoelt de Hyundai Ioniq 6 gok ik? Kia heeft een neefje hiervan in de vorm van een EV6.
De Ioniq 6 inderdaad :). https://www.naf.no/elbil/elprix?leftColumn=Testbiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:00
(...)
Ik heb vroeger best fijn gereden in Peugeots, maar de THP was toch echt de laatste, mede doordat letterlijk alles afgewenteld werd op de klant. Wel bijzonder om te lezen dat garantie bij Peugeot Nederland schijnbaar nog steeds op hetzelfde niveau zit sinds dat THP tijdperk. :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maharens
Als het over EV's gaat, dan wordt er nog wel eens iets geroepen over range etc welke gebaseerd is op een enkele test op een specifieke dag.

Onderstaande lijkt me een hele eerlijke test, dus enjoy

YouTube: How far can electric cars REALLY go?? – we drive 12 until they DIE! ...

EDIT; interessant dat ze ook naar andere dingen kijken. Zo overschatten de boordcomputers van de BYD modellen zich behoorlijk.

[ Voor 12% gewijzigd door maharens op 01-03-2024 12:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-09 14:27
Ik heb de video nog niet gezien maar volgens mij toont de BYD altijd dezelfde range en houdt deze geen rekening met temperatuur of gemiddeld verbruik.

Die andere vergelijk video waarbij de BYD Tang het minste in range verloor bij vrieskou....dank je de koekoek want deze auto heeft een ontzettend beroerde range gekeken naar z'n enorme accu 86,8 kwh en vervolgens een WLTP van 400 km...werkelijk

Ben geen tesla fan en BYD atto3 en seal U lijken me erg fijne auto's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
@Ferry34 toch even de video kijken dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
Ferry34 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:40:
Ik heb de video nog niet gezien maar volgens mij toont de BYD altijd dezelfde range en houdt deze geen rekening met temperatuur of gemiddeld verbruik.

Die andere vergelijk video waarbij de BYD Tang het minste in range verloor bij vrieskou....dank je de koekoek want deze auto heeft een ontzettend beroerde range gekeken naar z'n enorme accu 86,8 kwh en vervolgens een WLTP van 400 km...werkelijk

Ben geen tesla fan en BYD atto3 en seal U lijken me erg fijne auto's
Met overschatten bedoel ik niet de range, maar het verbruik, had ik beter erbij kunnen zetten. Het geclaimde verbruik volgens de BC wijkt behoorlijk af in negatieve zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-09 14:27
Jammer dat de atto3 er niet bij zat.

Ik hoor dat die altijd bij 100% accu zegt 420km en dat vind ik gruwelijk irritant.
Deed tesla dat ook niet?

Ik wil gewoon de range getoond op m'n verbruik.

Zo'n lexus ....omg wat slecht.
Tesla zoals verwacht efficiënt.
De Mercedes is wel een mooiere en dikke auto hoor, maar dat mag ook wel voor €30.000 duurder

Een ID4 vind ik mooier dan de ID7 maar door de vorm is de ID4 niet efficiënt, maar 77kwh is behoorlijk wat ;)

[ Voor 41% gewijzigd door Ferry34 op 01-03-2024 16:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:01
Ferry34 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 16:13:

Ik hoor dat die altijd bij 100% accu zegt 420km en dat vind ik gruwelijk irritant.
Deed tesla dat ook niet?

Ik wil gewoon de range getoond op m'n verbruik.
Mijn Peugeot E-208 doet zoiets ook: tussen 100 en 90% geeft hij gewoon WLTP aan. Tussen 90 en 50% is het een berekening op basis van WLTP en daadwerkelijk verbruik. Pas onder 50% wordt de actieradius alleen maar berekend op basis van je verbruik.

Als je dat weet is dat prima. Gewoon de GOM negeren als hij boven 50% staat. Maar eigenlijk is het volkomen achterlijk.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Ferry34 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 16:13:

Deed tesla dat ook niet?
[...]
Tesla gebruikt EPA, maar je kan ook het actuele bereik op basis van temperatuur en hoe zuinig je rijdt opvragen in de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:55

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Er moet in Nederland toch eens iets gedaan worden aan het imago van BEV’s.
Volgens eens Europese studie onder personen wilde kopen scoorde Nederland het slechtste. Slechts 11% van de kopers in Nederland van een nieuwe auto zeiden dat hun volgende auto een elektrische zou zijn.
In Denemarken was de score 80% .
Bron:https://www.derstandard.d...nachhaltigste-antriebsart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

niki_lauda schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 21:38:
Er moet in Nederland toch eens iets gedaan worden aan het imago van BEV’s.
Volgens eens Europese studie onder personen wilde kopen scoorde Nederland het slechtste. Slechts 11% van de kopers in Nederland van een nieuwe auto zeiden dat hun volgende auto een elektrische zou zijn.
In Denemarken was de score 80% .
Bron:https://www.derstandard.d...nachhaltigste-antriebsart
Can't fix stupid.
Almost 60 percent of those surveyed consider combustion engines to be the most sustainable type of drive - calculated over the entire life cycle, while fully electric vehicles are only in third place at 22 percent, behind petrol and diesel-powered cars.
Denemarken zal gok ik ook wel een iets gunstiger aandeel woningen met eigen parkeerplaats hebben. Als ik zie hoe traag de gemeente hier is met palen bijplaatsen, en hoezeer zo'n stichting als Enexis FUD verspreid met "laadpalen uit tussen 16-21" omdat zij hun werk niet gedaan hebben, dan snap ik wel waarom Denemarken er beter uit komt.

En natuurlijk is Nederland sowieso niet echt "kop boven maaiveld"/innovatie voorloper. Wat de boer niet kent, dat vreet ie niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Jeroenneman op 01-03-2024 21:46 ]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14-09 11:59

Je doet nu net alsof Tesla’s zo snel laden. Dat is bij mijn 2018 Model S echt dramatisch. Boven de 50% soc mag ik blij zijn met 40kW.

Van 10% naar 97% kost 2,5 uur bij een snellader van Tesla zelf.

Ik hoop dat het van de zomer beter is, want anders wordt het gewoon met het vliegtuig op vakantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Tweak_ers schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 22:06:
[...]

Je doet nu net alsof Tesla’s zo snel laden. Dat is bij mijn 2018 Model S echt dramatisch. Boven de 50% soc mag ik blij zijn met 40kW.

Ik hoop dat het van de zomer beter is, want anders wordt het gewoon met het vliegtuig op vakantie.
Nieuwere Tesla's laden echt wel een stuk beter dan dat. Valt mij overigens wel tegen dat ik met de MY LR boven de 80% SOC nauwelijks boven de 50 kW uit kom, dat mag toch tegenwoordig wel een stuk sneller.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmathijssen
Tweak_ers schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 22:06:
[...]

De oude S/X zijn inderdaad niet vergelijkbaar met de M3/MY, echt andere generatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 19:07
Daarbij komt dat eerste generatie Model S gratis snelladen hadden. Wat veel mensen dan ook veelvuldig gebruikt hebben. Dat heeft weer een negatieve impact op de accu op lange termijn. Ondertussen beginnen die accu's dus gewoon slechter te worden. Je kunt er nog prima mee rijden, maar meer geschikt voor woon-werk omdat je dan af kunt met AC-laden. Minder voor echt lange ritten van >1,5x accu-range.

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14-09 11:59
DrBOB101 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 23:23:
Daarbij komt dat eerste generatie Model S gratis snelladen hadden. Wat veel mensen dan ook veelvuldig gebruikt hebben. Dat heeft weer een negatieve impact op de accu op lange termijn. Ondertussen beginnen die accu's dus gewoon slechter te worden. Je kunt er nog prima mee rijden, maar meer geschikt voor woon-werk omdat je dan af kunt met AC-laden. Minder voor echt lange ritten van >1,5x accu-range.
Pas 5 jaar oud, gewoon facelift, als we het nou over het 2012 model hadden…

3/y gebruiken ook echt andere accu’s.

Ik reed hiervoor een 3 en ben daar regelmatig mee naar Italië gereden.

Tesla’s zaken helemaal in vanaf 70% soc. Laadsnelheid zakt dan onder de 70kW.

Auto’s als de etron houden de laadsnelheid veel hoger tot minimaal 80%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Tweak_ers schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 06:05:
[...]

Tesla’s zaken helemaal in vanaf 70% soc. Laadsnelheid zakt dan onder de 70kW.

Auto’s als de etron houden de laadsnelheid veel hoger tot minimaal 80%.
Ik vraag me dan altijd af waarom die e-tron sneller kan laden. Ik denk niet dat het aan de chemie van de batterijen ligt. Dus betekent het wellicht dat Audi laadt met agressievere parameters, en er dus voor gekozen heeft levensduur op te offeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
Scientific schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 07:28:
[...]

Ik vraag me dan altijd af waarom die e-tron sneller kan laden. Ik denk niet dat het aan de chemie van de batterijen ligt. Dus betekent het wellicht dat Audi laadt met agressievere parameters, en er dus voor gekozen heeft levensduur op te offeren.
Meer en kleinere clusters? Betere koeling? Grotere buffers?
Of toch iets anders?

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Meer en kleinere clusters? Maakt volgens mij geen verschil: het gaat om de C-rate waarmee je laadt

Betere koeling? Is het meest van belang als de stroom het sterkst is, dit zal het ook niet zijn denk ik.

Grotere buffers? Heb je enige indicatie/bewijs dat Audi significant grotere buffers hanteert? Bovendien worden buffers meestal grotendeels aan de onderkant van de laadcurve benut. De meeste EVs blijven nog een tijdje rijden met 0%.

Of toch iets anders? Wellicht: gewoon wat harder blijven “pompen”?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Jeroenneman schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 21:43:
[...]
En natuurlijk is Nederland sowieso niet echt "kop boven maaiveld"/innovatie voorloper. Wat de boer niet kent, dat vreet ie niet.
Dat is aantoonbaar onwaar. Zonnepanelen gaan hier als een malle, en ook andere noviteiten (elektronisch betalen) worden hier sneller dan in het buitenland geaccepteerd. Breng voor de verandering eens een wat langere rijd in Duitsland door. De stand van techniek (snelheid internet, dekking mobiele netwerken, betalingsverkeer) is daar op een niveau dat wij zo'n 10 tot 20 jaar geleden hadden.

Met de huidige stand van techniek, kosten en met name laadinfrastructuur winnen EVs het simpelweg niet op eigen kracht van ICEs. Dus zodra een kunstmatig voordeel van EVs (kostenbeïnvloeding dmv belasting/subsidie) wegvalt tellen die andere zaken weer harder mee.

Wellicht dat men in Denemarken de belastingvoordelen voor langere tijd heeft verankerd, of dat - zoals hierboven al geschetst - de laadinfrastructuur (meer eigen opritten) beter is. Maar de Nederlander is in deze echt niet anders dan de Deen.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Scientific schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 08:37:
[...]

Meer en kleinere clusters? Maakt volgens mij geen verschil: het gaat om de C-rate waarmee je laadt

Betere koeling? Is het meest van belang als de stroom het sterkst is, dit zal het ook niet zijn denk ik.

Grotere buffers? Heb je enige indicatie/bewijs dat Audi significant grotere buffers hanteert? Bovendien worden buffers meestal grotendeels aan de onderkant van de laadcurve benut. De meeste EVs blijven nog een tijdje rijden met 0%.

Of toch iets anders? Wellicht: gewoon wat harder blijven “pompen”?
De E-tron gebruikt een geavanceerd (vloeibaar) conditionering systeem naar mijn weten. De batterij word daardoor op de optimale temp gehouden om snel te kunnen laden. Zelfde voor de Taycan. De Q4 heeft dit bijvoorbeeld niet met dat vloeibare systeem maar met lucht dacht ik net als de meeste andere EV’s en dat is minder efficiënt maar ook een stuk goedkoper.

Van de week nog moeten snelladen en ondanks dat het dus nodig was ben je wel in no-time weer weg. Hij startte met 134kW om binnen 2min op 147kW te blijven hangen voor tussen de 15 en 65% in mijn geval, toen koppelde ik af.

[ Voor 9% gewijzigd door GeeMoney op 02-03-2024 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
alexbl69 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:28:
[...]

Dat is aantoonbaar onwaar. Zonnepanelen gaan hier als een malle, en ook andere noviteiten (elektronisch betalen) worden hier sneller dan in het buitenland geaccepteerd. Breng voor de verandering eens een wat langere rijd in Duitsland door. De stand van techniek (snelheid internet, dekking mobiele netwerken, betalingsverkeer) is daar op een niveau dat wij zo'n 10 tot 20 jaar geleden hadden.

Met de huidige stand van techniek, kosten en met name laadinfrastructuur winnen EVs het simpelweg niet op eigen kracht van ICEs. Dus zodra een kunstmatig voordeel van EVs (kostenbeïnvloeding dmv belasting/subsidie) wegvalt tellen die andere zaken weer harder mee.

Wellicht dat men in Denemarken de belastingvoordelen voor langere tijd heeft verankerd, of dat - zoals hierboven al geschetst - de laadinfrastructuur (meer eigen opritten) beter is. Maar de Nederlander is in deze echt niet anders dan de Deen.
De meeste elektrische auto’s zijn goedkoper dan hun ICE tegenhangers in diezelfde categorie. Tiguan vanaf 46k, id4/ model Y vanaf 44k. 3 serie rond de 53k, model 3 vanaf 44k. Inderdaad beide zonder subsidie. Dan heb je daar bovenop nog een stortvloed aan standaard opties die de prijs van een ICE nog verder opdrijven. De voordelen van elektrische wegen (voor mij) veel zwaarder dan dat enkele voordeel van ICE (tanken met iets aan de trekhaak op vakantie). Betere aandrijving, zuiniger, meer trekkracht en PK en nagenoeg geen onderhoud.

Ook op de tweedehands markt zakken de prijzen van elektrische auto’s veel harder. Waarbij een ICE alleen maar duurder wordt.

Ik heb beide, maar het thuiskomen ‘m aan de laadpaal gooien en nooit meer hoeven tanken is een verademing.

[ Voor 6% gewijzigd door STIMPPYYY op 02-03-2024 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
Scientific schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 07:28:
[...]

Ik heb wel eens gelezen dat het uit de breedte of uit de lengte moet komen en dat er kortgeleden ook een recall was voor de e-tron inzake het accupakket.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
STIMPPYYY schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:36:
[...]
Ik heb beide, maar het thuiskomen ‘m aan de laadpaal gooien en nooit meer hoeven tanken is een verademing.
Exact, dat is ook een verademing. Maar als je op 5 hoog achter in een appartement woont en bent aangewezen op publieke laadmogelijkheden wordt gemak als snel een last.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
maharens schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:36:
[...]

Ik heb wel eens gelezen dat het uit de breedte of uit de lengte moet komen en dat er kortgeleden ook een recall was voor de e-tron inzake het accupakket.
Ik ken geen recall voor het accu pakket. Wel voor een serie elektro motoren. (Mijn voorste elektromotor is onder garantie vervangen daardoor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmathijssen
alexbl69 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:39:
[...]

Exact, dat is ook een verademing. Maar als je op 5 hoog achter in een appartement woont en bent aangewezen op publieke laadmogelijkheden wordt gemak als snel een last.
Vanaf 2019 ben ik volledig afhankelijk van publieke laadmogelijkheden, en nog nooit als last ervaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
GeeMoney schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:45:
[...]

Ik ken geen recall voor het accu pakket. Wel voor een serie elektro motoren. (Mijn voorste elektromotor is onder garantie vervangen daardoor).
Deze?

https://www.consumerrepor...or-fire-risk-a5306993546/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rmathijssen
GeeMoney schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:45:
[...]

Ik denk dat @maharens op deze recall doelt:
https://www.consumerrepor...or-fire-risk-a5306993546/

--update: @maharens je bent mij net voor ;)

[ Voor 5% gewijzigd door rmathijssen op 02-03-2024 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
rmathijssen schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:50:
[...]

Vanaf 2019 ben ik volledig afhankelijk van publieke laadmogelijkheden, en nog nooit als last ervaren.
Dat is heel erg afhankelijk van waar je woont. Er zijn steden waar je het met 3 appartementengebouwen met 1 laadpaal moet doen. Leuk met 100 woningen.
Dan zijn er ook weer steden waar de laadpalen proactief en fatsoenlijk neergezet worden.
Ik woon in een wijk waar iedereen een oprit heeft en er daarnaast binnen een straal van 300m nog 4 laadpalen zijn. Ze zijn nog nooit allemaal tegelijkertijd bezet geweest. Ze worden eigenlijk alleen door bezoek of mensen die net een elektrische auto hebben genomen gebruikt. En ik.. want ik moest nog even wachten op aanpassen van alle elektra in huis :)

[ Voor 12% gewijzigd door Caelorum op 02-03-2024 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
rmathijssen schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:50:
[...]

En hoeveel km doe je dagelijks? Hier tegenwoordig (en tijdelijk, maar geen idee op dit moment) 200km per dag. Met een polestar 2 SRSM met ongeveer 240km winter range. Ik was tot deze week ook aangewezen op publiek laden. Nou, PIA. Als je in de stad (binnenstad) geen publieke laadpaal meer vrij hebt (IEDERE DAG!) en je thuis niet kan laden, hang je dus gemakkelijk 3 a 4 keer per week aan de snellader.

Maar goed dat de werkgever betaalt en het me niets kan schelen, maar indien het uit eigen zak kwam, was de EV al lang weg voor een ICE.

Erg storend als mensen hun eigen ervaring n=1 op anderen projecteren, en dan er niet bijzeggen dat ze 3 keer per week naar de badminton gaan en thuis werken, voorbeeldje. En daarbij impliciet met het vingertje wijzen en andere ervaringen van anderen daarmee helemaal invalideren. 300km per week is bijvoorbeeld inderdaad een heel andere situatie
Pagina: 1 ... 304 ... 370 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic