Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-04-2024
Tommie12 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:58:
[...]

Welk punt wil je maken?

Tesla rijders kunnen de SuC gebruiken zonder maandelijkse bijdrage.
De Mercedes rijders krijgen een korting bij Ionity.

En nu... Wat is het probleem?

In elk geval, het snelladen is sowieso overrated voor een heel groot deel van de kilometers. Ik laad 90%+ thuis of aan AC, en de rest zal DC snelladen zijn. Kan mij echt weinig uitmaken als je een paar centen te veel betaalt.
Op een lange rit (bijv vakantie) kunt u niet thuis laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-09 19:51
Ik ben een tijdje niet in dit topic geweest, maar het gaat hier toch over elektrische auto's?

Gratis tip voor laadpas discussies: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2144286

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
Scientific schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 21:28:
[...]

Een tank van meer dan 2.5 ton, ik vind het een zeer asociale, decadente wagen. Een kind van zijn tijd…
Ik juist niet, je kan in de EV9 namelijk ook daadwerkelijk meer passagiers kwijt. In tegenstelling tot de gemiddelde SUV die alleen maar lomp groot is zonder iets functioneels toe te voegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:03
Scientific schreef op maandag 19 februari 2024 @ 09:57:
Geen idee wat de CO2 regels te maken hebben met het feit dat er veel te zware EV SUVs te koop zijn. Volgens mij is dit in de eerste plaats omdat :
1. SUVs nu éénmaal in trek zijn en fabrikanten daar in grote getale op springen;
2. Het technisch eenvoudiger is om een batterijpakket te integreren in een SUV, wegens de hogere zitpositie.
3. EVs in eerste instantie in het duurdere segment worden aangeboden - waar SUVs oververtegenwoordigd zijn.

Het Europese niveau is en blijft de belangrijkste factor van consistente regelgeving met een lange termijn visie. Dit in tegenstelling tot het nationale niveau waar de waan van de dag de politiek beheerst.
De CO2-regels vanuit de EU stimuleren fabrikanten om zuinige brandstofauto's te maken, omdat ze op hun gemiddelde CO2-uitstoot worden afgerekend. Dat gaat best aardig.
Maar ze hebben die uitstoot voor alle elektrische auto's op een idiote 0 gesteld. Dus is er geen enkele stimulans voor de fabrikanten om zuinige EV's te maken. Ze gaan dus de EV's maken waar ze het meest aan verdienen. En dat zijn die veel te grote SUV's.
Sterker nog, veel zuinige modellen (zoals de VW-eUP) die er wel waren zijn niet eens meer verkrijgbaar.
Als de EU de EV's ook gewoon met de werkelijke CO2-uitstoot zou belasten zouden er veel meer zuinige modellen op de markt zijn.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:46
Andrehj schreef op maandag 19 februari 2024 @ 12:38:
[...]

De CO2-regels vanuit de EU stimuleren fabrikanten om zuinige brandstofauto's te maken, omdat ze op hun gemiddelde CO2-uitstoot worden afgerekend. Dat gaat best aardig.
Maar ze hebben die uitstoot voor alle elektrische auto's op een idiote 0 gesteld. Dus is er geen enkele stimulans voor de fabrikanten om zuinige EV's te maken. Ze gaan dus de EV's maken waar ze het meest aan verdienen. En dat zijn die veel te grote SUV's.
Sterker nog, veel zuinige modellen (zoals de VW-eUP) die er wel waren zijn niet eens meer verkrijgbaar.
Als de EU de EV's ook gewoon met de werkelijke CO2-uitstoot zou belasten zouden er veel meer zuinige modellen op de markt zijn.
Je gaat net iets te kort door de bocht.

We zijn 2018.
Een VW Polo met wat uitrusting heb je voor een kleine 20k nieuw. Een Passat of Tiguan kost 45-50k.

En nu moet je als merk trachten om EV's te verkopen, en liefst nog wat winst te maken.
Welke auto ga je eerst trachten te bouwen in grotere hoeveelheden?
Een alternatief voor de Polo die je waarschijnlijk aan 35k moet gaan verkopen, of een alternatief voor die Passat/Tiguan waar je waarschijnlijk 55-60k voor kan krijgen?

Tesla is ook begonnen met de S en later de X aan 80k+. Daaraan hebben ze gewerkt tot ze break even draaiden om nadien volumemodellen te kunnen uitbrengen.
En dat doen dus alle merken.
Die kleinere modellen zijn nu aan het komen. Denk maar aan de Dacia Spring, de Citroen eC3, Renault 5 etc.
Dat zijn auto's die onder de 25k moeten kunnen duiken of ze doen het al.
De eUp was niet verkeerd, maar werd verkocht 'met de handrem' omdat VW er waarschijnlijk geld aan verloor.

De drang naar efficientie komt vanzelf. Een belangrijk aankoopcriterium is bereik. Hoe efficienter de auto, hoe makkelijker en goedkoper je een bereik van 400km kan aanbieden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Giga schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:00:
[...]

Op een lange rit (bijv vakantie) kunt u niet thuis laden.
Ik leer bij, maar ik snap nog steeds niet welk punt je wil maken, en waarom je denkt dat Tesla rijders "bevoordeeld" zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giga
Tommie12 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 12:48:
[...]

Ik leer bij, maar ik snap nog steeds niet welk punt je wil maken, en waarom je denkt dat Tesla rijders "bevoordeeld" zijn?
Sowieso een van de beste BEVs met best in class efficiency en BMS. Gratis toegang tot het wijdverspreide supercharger netwerk tegen de laagste tarieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giga
[...]

Eens, ik zie maar een paar merken die een fatsoenlijke efficiency hebben. Bij sommige merken is het zelfs beschamend slecht en dan hebben we het nog niet eens over laadverliezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-09 19:50
Giga schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:01:
[...]

Ik vind Tesla Sowieso een van de beste BEVs met best in class efficiency en BMS. Gratis toegang tot het wijdverspreide supercharger netwerk tegen de laagste tarieven.
FTFY

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Giga
Gewoon objectief bewezen aangaande hoge efficiency en hun BMS, daar valt niets aan te vinden. Tesla heeft de BYD batterijen efficiënter in hun auto’s werken dan BYD zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
Giga schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:08:
[...]

Eens, ik zie maar een paar merken die een fatsoenlijke efficiency hebben. Bij sommige merken is het zelfs beschamend slecht en dan hebben we het nog niet eens over laadverliezen.
Toch denk ik dat inefficiënte auto’s vanzelf minder populair worden als men er achter komt welke impact efficiency heeft op range. En dan vooral als je een beetje doorrijdt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 22:54

de Peer

under peer review

Pierz schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:12:
[...]

Toch denk ik dat inefficiënte auto’s vanzelf minder populair worden als men er achter komt welke impact efficiency heeft op range. En dan vooral als je een beetje doorrijdt.
Dat denk ik niet. Volgens mij kijkt vrijwel niemand hiernaar. Een enkele tweaker uitgezonderd. Ook is die info vaak niet goed te achterhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giga
[...]

Ik ben bang dat maar weinig (potentiële) BEV berijders hier iets om geven. Ik vrees dat financiële prikkels beter werken. Wellicht, inefficiënte auto’s zwaarder belasten of meer subsidie voor efficiënte systemen. De inefficiënte systemen zullen daardoor minder verkocht worden, en de fabrikanten zullen dan met efficiëntere modellen moeten komen. We zullen echt efficiënter met energie om moeten gaan en ik denk dat raken in de portemonnee hier het beste zal werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Giga schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:32:
[...]

Gewoon objectief bewezen aangaande hoge efficiency en hun BMS, daar valt niets aan te vinden. Tesla heeft de BYD batterijen efficiënter in hun auto’s werken dan BYD zelf.
Ik heb zelf geen Tesla, maar de efficiency lijkt me in de winter toch tegenvallen: hij gaat altijd de accu verwarmen, ook al rijd je maar 50km en hoef je niet tussendoor te snelladen waarbij een warme batterij je gaat helpen met een korte laadduur. Dit kost ontzettend veel energie die in zulke gevallen weggegooid is?
Als je dagelijks 200+km rijdt is dat een ander verhaal natuurlijk, het zijn met name korte ritten in de winter die er dan inhakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Dan denk ik toch dat er nu een paar andere merken goed in de buurt aan het komen zijn... al zijn ze soms een pak duurder.
Porsche Taycan en Kia EV6 laden sneller en zijn ook efficient.

Niks is objectief bewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
[...]

Dat maakt het nog niet de beste EV, dat bepaal ik zelf wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
CyBeRSPiN schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:26:
[...]

Ik heb zelf geen Tesla, maar de efficiency lijkt me in de winter toch tegenvallen: hij gaat altijd de accu verwarmen, ook al rijd je maar 50km en hoef je niet tussendoor te snelladen
Dit is niet correct, hij zal wellicht de batterij iets verwarmen omdat het beter is, maar het echte opwarmen in de winter doet ie alleen als je ook echt naar een DC lader navigeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
de Peer schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:14:
[...]

Dat denk ik niet. Volgens mij kijkt vrijwel niemand hiernaar. Een enkele tweaker uitgezonderd. Ook is die info vaak niet goed te achterhalen.
Daar kijkt heel veel volk naar. Iedere test heeft het er over en youtube staat vol met vergelijkingsfilmpjes en 'How far did they go...'

In elk geval, het is voor elke fabrikant een prioriteit, want je kan met een kleinere batterij even ver rijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Giga schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:01:
[...]

Sowieso een van de beste BEVs met best in class efficiency en BMS. Gratis toegang tot het wijdverspreide supercharger netwerk tegen de laagste tarieven.
Als dat jouw mening is, dan koop je toch een Tesla?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
[...]

Dan zouden de hedendaagse SUV's ook op hun retour moeten zijn, maar nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
Tommie12 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:30:
[...]

Als dat jouw mening is, dan koop je toch een Tesla?
Ik lease, koop niets. Maar u heeft gelijk en het laden met een Tesla bij een supercharger is echt heel eenvoudig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tommie12 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:29:
[...]

Daar kijkt heel veel volk naar. Iedere test heeft het er over en youtube staat vol met vergelijkingsfilmpjes en 'How far did they go...'

In elk geval, het is voor elke fabrikant een prioriteit, want je kan met een kleinere batterij even ver rijden...
Ja. Maar ik vermoed toch dat dit een relatief kleine groep is op het totale aantal aankopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
de Peer schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:40:
[...]

Ja. Maar ik vermoed toch dat dit een relatief kleine groep is op het totale aantal aankopen.
Ik denk het niet...

Als ik er over praat met buren of collega's, dan is de eerste vraag toch altijd: hoe ver geraak je nu echt?
Dat is echt iets wat naar mijn mening zelfs 'overrated' is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Scientific
  • Laatst online: 10:01
Tommie12 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:47:
[...]

Ik denk het niet...

Als ik er over praat met buren of collega's, dan is de eerste vraag toch altijd: hoe ver geraak je nu echt?
Dat is echt iets wat naar mijn mening zelfs 'overrated' is.
De vraag "hoe ver raak je nu echt" obsedeert inderdaad vooral niet EV-rijders. Eens je een EV rijdt, wordt dit soort vragen een beetje hilarisch. Ik antwoord altijd: ik geraak overal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-09 15:48
Pierz schreef op maandag 19 februari 2024 @ 12:29:
Ik ben een tijdje niet in dit topic geweest, maar het gaat hier toch over elektrische auto's?

Gratis tip voor laadpas discussies: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2144286
In dat topic gaan de laatste berichten juist over EV's :+
Giga schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:21:
[...]

Ik ben bang dat maar weinig (potentiële) BEV berijders hier iets om geven. Ik vrees dat financiële prikkels beter werken. Wellicht, inefficiënte auto’s zwaarder belasten of meer subsidie voor efficiënte systemen. De inefficiënte systemen zullen daardoor minder verkocht worden, en de fabrikanten zullen dan met efficiëntere modellen moeten komen. We zullen echt efficiënter met energie om moeten gaan en ik denk dat raken in de portemonnee hier het beste zal werken.
Gebeurt dat raken in de portemonnee niet iedere keer als je moet laden, verzekering over je te zware EV betaalt en straks ook nog wegenbelasting? En wie stelt vast wat er inefficiënt is? Weer een nieuw gemankeerd energielabel, waarbij een Dacia Sandero ongunstiger eruit komt dan een Ford Mondeo, simpelweg omdat het formaat meetelt?

Daarnaast denk ik dat range voor veel mensen wel koning is. En als een fabrikant meer marge kan pakken door een efficiënter platform met een kleinere accu uit te rusten voor dezelfde range, zullen ze dat ook niet nalaten verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
DeJurist schreef op zondag 18 februari 2024 @ 13:13:
Ik heb mijn keuze gemaakt na het bekijken van talloze reviews en gezien mijn gebruikspatroon zie ik geen probleem met het 's nachts opladen. Mijn keuze is gevallen op de Jaguar I-Pace. Het voertuig oogt prachtig, zelfs mooier dan elke Tesla naar mijn mening.

Het rijgedrag wordt door de meeste reviewers als uitstekend ervaren, en het panoramadak dat uit één stuk bestaat is werkelijk schitterend. Bovendien is de actieradius binnen Nederland meer dan voldoende en mocht ik toch een snellader nodig hebben, dan zie ik de extra 30 minuten wachttijd als geen probleem.

Aangezien ik veel thuis werk, moet de auto mij een glimlach bezorgen wanneer ik er naar kijk en mee rij. Ik heb het vertrouwen dat de Jaguar dat kan waarmaken. Daarnaast zijn er niet veel mensen die in dit model rijden vanwege de hoge aanschafprijs bij een nieuwe aankoop, wat het ook uniek maakt.

Als ik de auto naar mijn werk neem en weer terug ben, is het meestal 19:00 uur en dan sluit ik hem direct aan op de laadpaal, zodat hij de volgende dag weer volledig opgeladen is. Ik ben geen vertegenwoordiger of recruiter die per se zijn klanten moet bezoeken, dus dat scheelt ook.

Natuurlijk moet het voertuig wel in goede staat zijn, dus ik ga volgende week een testrit aan huis bestellen. Ik kijk er in ieder geval naar uit.

De exacte uitvoering die ik op het oog heb.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gefeliciteerd met je keuze! Maar ben je op de hoogte van https://www.autoweek.nl/a...3A%2F%2Fwww.google.com%2F ?

https://www.parkers.co.uk...e/suv-2018/owner-reviews/

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
DeGroteMuis schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:02:

Daarnaast denk ik dat range voor veel mensen wel koning is. En als een fabrikant meer marge kan pakken door een efficiënter platform met een kleinere accu uit te rusten voor dezelfde range, zullen ze dat ook niet nalaten verwacht ik.
Was dat maar waar. Gewoon meer batterij + bijkomend meer gewicht zorgt ook voor meer range. Dan werken de nummers: 100kW batterij + WLTP van 700km. En wat blijft er feitelijk over? En wat als het koud is?

Die mentaliteit om voor maximale efficiency te gaan is er gewoon te weinig. Niet geheel onbegrijpelijk want de meeste fabrikanten spelen nog de inhaalslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
Tommie12 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:27:
[...]
Porsche Taycan en Kia EV6 laden sneller en zijn ook efficient.

Niks is objectief bewezen.
Zijn anders gewoon objectieve cijfers voor. En een EV6 doet het zeker niet slecht. https://ev-database.org/n...entPage=0|paging:number=9

[ Voor 3% gewijzigd door Giga op 19-02-2024 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Giga schreef op maandag 19 februari 2024 @ 16:06:
[...]

Zijn anders gewoon objectieve cijfers voor. En een EV6 doet het zeker niet slecht. https://ev-database.org/n...entPage=0|paging:number=9
Jij schrijft simpelweg dat "Tesla" beter is dan al de rest.

Definieer 'beter', en welke Tesla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilibrord
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-09 14:17
Giga schreef op maandag 19 februari 2024 @ 16:06:
[...]Zijn anders gewoon objectieve cijfers voor. En een EV6 doet het zeker niet slecht. https://ev-database.org/n...entPage=0|paging:number=9
Daar staat letterlijk: * = geschatte gegevens
Dus hoe objectief is dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
Wilibrord schreef op maandag 19 februari 2024 @ 18:02:
[...]

Daar staat letterlijk: * = geschatte gegevens
Dus hoe objectief is dat dan?
Gegevens zijn gebaseerd op praktijkwaarden. Vallen de resultaten tegen?
https://ev-database.org/c...entPage=0|paging:number=9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Giga schreef op maandag 19 februari 2024 @ 18:22:
[...]

Gegevens zijn gebaseerd op praktijkwaarden. Vallen de resultaten tegen?
https://ev-database.org/c...entPage=0|paging:number=9
In de top 9 staan toch ook nog andere auto’s…
.Je bent nogal stellig en ik snap je punt niet. Wat wil je eigenlijk zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieterve
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:03
Ik ben mij aan het oriënteren (al een tijdje) om een 2dehands EV te kopen (2de wagen)
Vooral stadsverkeer, soms eens een langere trip (170km)

budget +/- 27k

Opties:
- Model 3 SR+ (LFP)
- ID.3 58
- MG4
- Megane e-tech

Km stand max 50k
Ik kan thuisladen, dus DC laadsnelheid is niet zo belangrijk.

Geen model y of andere SUV, het moet handelbaar zijn in de stad.

De model 3 kan ik nog niet vinden voor deze prijs, de rest wel.
ID.3 is helaas veel plastiek, maar wel vrij goed uitgerust als je alle opties hebt. (1st Max)

Ik heb enkel de Tesla en de ID.3 al getest

Helaas kan ik het verbruik niet goed inschatten, alle tests online (met uitzondering van ADAC), gebruiken de data van de boordcomputer, terwijl ik het vermoeden heb dat Tesla te positief is en VW iets correcter.
Houdt iemand de data van een model 3 of ID.3 bij met de verbruikswaarden van een laadpaal? (effectief geladen kwh per 100km)

[ Voor 3% gewijzigd door Pieterve op 19-02-2024 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Pieterve schreef op maandag 19 februari 2024 @ 21:41:
Ik ben mij aan het oriënteren (al een tijdje) om een 2dehands EV te kopen (2de wagen)

budget +/- 27k

Opties:
- Model 3 SR+ (LFP)
- ID.3 58
- MG4
- Megane e-tech

Km stand max 50k

ID.3 is helaas veel plastiek, maar wel vrij goed uitgerust als je alle opties hebt. (1st Max)

Helaas kan ik het verbruik niet goed inschatten, alle tests online (met uitzondering van ADAC), gebruiken de data van de boordcomputer, terwijl ik het vermoeden heb dat Tesla te positief is en VW iets correcter.
Houdt iemand de data van een model 3 of ID.3 bij met de verbruikswaarden van een laadpaal? (effectief geladen kwh per 100km)
als het ook 10k goedkoper mag:
Hyundai IONIQ 28 kWh Kost nu zo rond de 15-16k dacht ik
Opel Ampera-e 66 kWh. Kost nu zo rond de 19k maar met gloednieuwe accu met nog 8 jaar garantie (ivm terugroepactie)

van bovenstaande gaat dan uiteraard nog 2k subsidie af.

Verbruik is niet zo relevant toch met de kleine afstanden die je rijdt?

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 19-02-2024 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Waarom? Bang dat de banden wellicht al half versleten zijn?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieterve
RichieB schreef op maandag 19 februari 2024 @ 23:38:
[...]

Waarom? Bang dat de banden wellicht al half versleten zijn?
Dan heb je nog wat garantie, bij veel merken is dit tot 80k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
@Pieterve Kijk eens bij 'spritmonitor'.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 21:26

budget +/- 27k

Opties:
- Model 3 SR+ (LFP)
- ID.3 58
- MG4
- Megane e-tech

Km stand max 50k

Onderstaand mijn 'cijfers' na 1 jaar bezit van de Renault Megane E Tech Electric;
Zjanzjak schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:59:
Even wat cijfers na de auto 1 jaar te hebben;

- Geladen 3.786,18 kW
- Kosten 1.327,79 euro

Dus gemiddeld 35 cent.

Gereden 22.351 km dus daarmee komt het verbruik op 16,9 kWh per 100km.
Dan zit ik dus op 355 km gemiddeld, denk dat ik voor volgend jaar op meer kilometers uitkom.
Heb namelijk in de eerste, toch wel koudere maanden, een bak meer gereden dan daarna.
In Februari 2023 bijvoorbeeld iets meer dan 400 kWh geladen, dat was in juni 270.

Al met al was ik dus net geen 6 cent de kilometer kwijt (puur voor het laden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voog
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-09 21:45

budget +/- 27k

Opties:
- Model 3 SR+ (LFP)
- ID.3 58
- MG4
- Megane e-tech

Km stand max 50k

Draaicirkel en wielbasis/overhang van de id3 zijn wel heel fijn in de stad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
Tommie12 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 17:06:
[...]

Jij schrijft simpelweg dat "Tesla" beter is dan al de rest.

Definieer 'beter', en welke Tesla?
Ik denk dat @Giga de ruitenwissers bedoelt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
pmiddeld schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 15:48:
[...]

Ik denk dat @Giga de ruitenwissers bedoelt :+
Met de ruitenwissers zelf is niets mis. Of bedoelde u iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Giga schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 18:31:
[...]

Met de ruitenwissers zelf is niets mis. Of bedoelde u iets anders?
Ahum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
Ja precies, de ruitenwissers zelf is niets mis mee. Die werken prima. Maar u bedoelde de automatische stand.

Zou dat veel met de efficiëntie van de auto’s te maken hebben denkt u?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:37
Giga schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 19:34:
[...]

Ja precies, de ruitenwissers zelf is niets mis mee. Die werken prima. Maar u bedoelde de automatische stand.

Ik denk eerder dat het met winst maken van doen heeft, net als het ontbreken van een stalk voor de richtingaanwijzers. Zelfs TeslaBjorn vindt het een ramp.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
PeterZ(on) schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 19:53:
[...]

Ik denk eerder dat het met winst maken van doen heeft, net als het ontbreken van een stalk voor de richtingaanwijzers. Zelfs TeslaBjorn vindt het een ramp.
En wat heeft dat precies met de efficiëntie van de auto te maken? Gaat het verbruik daardoor (met enige significantie) omhoog / omlaag?

Ik zal de link nog eens plaatsen. Misschien mis ik iets dat mij echt kan helpen https://ev-database.org/c...tPage=0%7Cpaging:number=9

[ Voor 37% gewijzigd door Giga op 20-02-2024 19:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Giga schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 19:34:
[...]

Knip. Let op je toon en taalgebruik

Je springt van de hak op de tak. Wat heeft efficientie nu te maken met ruitenwissers….

[ Voor 6% gewijzigd door Taro op 21-02-2024 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
Ik hoop dat u dit tegen die ander heeft, want ruitenwissers hebben inderdaad niets met de hoge efficiëntie van Tesla’s te maken.

[ Voor 19% gewijzigd door Taro op 21-02-2024 22:58 ]

• Gecko123
  • Laatst online: 04-09 07:09

budget +/- 27k

Opties:
- Model 3 SR+ (LFP)
- ID.3 58
- MG4
- Megane e-tech

Km stand max 50k

Wij zijn erg tevreden met de ID.3 Pro Business nu zo'n bijna 3 jaar in gebruik. Zuinig. Redelijk stil. Achterwielaandrijving voelt heerlijk. Stoelen zijn redelijk. Stuur/stoelverwarming en achteruitrijcamera zijn fijne opties voor korte afstanden. Snelladen is niet zo snel als laatste nieuwe modellen maar ook voor verre afstanden prima te doen. Tot nu toe 2 reparaties gehad: ruitenwisservloeistof pomp defect (150 euro) en laadklep servomotor defect (200).

Bedenk met de aanschaf van een EV dat het bijtellingsvoordeel (8%) afloopt in 2025 waardoor de auto's voor particulieren 2e hands steeds interessanter worden, maargoed hoeveel interessanter weet ik niet goed in te schatten.

Zakelijke aanschaf met bijtelling is de ID.3 voor mij in ieder geval een topinvestering (gedaan begin 2021) versus een nieuwe brandstofauto. Als ik hem 8 jaar blijf rijden (dus nog 5 jaar) scheelt het uiteindelijk denk ik ongeveer 1/3e tot de helft aan totale kosten.

• Tommie12
Iemand hier al proefgereden met de Dacia Spring?

We hebben momenteel een Polo van 7 jaar oud waar ik nog ongeveer even veel voor terugkrijg als dat ik voor een uitgeruste versie van de Spring zou betalen met aftrek van de premie van bijna 5k in België.

Dat wordt verleidelijk, ook omdat de 'running' costs (taksen, energie) nadien lager gaan liggen voor de Spring.
En ja, het is een kleinere auto, maar meer plaats hebben we niet nodig.

• maharens
Tommie12 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 12:47:

We hebben momenteel een Polo van 7 jaar oud waar ik nog ongeveer even veel voor terugkrijg als dat ik voor een uitgeruste versie van de Spring zou betalen met aftrek van de premie van bijna 5k in België.

Dat wordt verleidelijk, ook omdat de 'running' costs (taksen, energie) nadien lager gaan liggen voor de Spring.
Gewoon doen, laatst een filmpje van carwow gezien en de spring is zeker spartaanser dan je MY, maar met gesloten beurs de Spring ipv de Polo is geen moeilijke beslissing denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Ga je voor een nieuwe? Dan zou ik even wachten op de facelift die voor de deur staat voor de Spring. Wordt het interieur echt sprongen beter van.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Tommie12
Jeroenneman schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 12:55:
[...]

Ga je voor een nieuwe? Dan zou ik even wachten op de facelift die voor de deur staat voor de Spring. Wordt het interieur echt sprongen beter van.
Ja, als we het doen, dan zeker de nieuwe, en ik wil die wel eens proef rijden.

Voor de stad en tot 80km/h zie ik geen probleem, maar op de autostrade hoop ik toch dat die redelijk zijn 120km/h kan halen.

0-100 zou lukken in 13s. Dat is niet snel, maar normaal vlot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krissie100
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:09
Tommie12 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 12:59:
[...]

Voor de stad en tot 80km/h zie ik geen probleem, maar op de autostrade hoop ik toch dat die redelijk zijn 120km/h kan halen.

Wij hebben de 45PK versie tweedehands aangeschaft een maand of 4 geleden voor zo'n 12.000 incl subs.

Deze heeft 0-100 in bijna 20 seconden en toch rijden we regelmatig op de snelweg wat geen enkel probleem is. De 65PK versie lijkt mij voldoende om 120 te rijden, al weet ik niet hoe de auto dan voelt, wij rijden nooit harder dan 100 :P Enige punt is dat de huidige versie behoorlijk gevoelig is voor (zij)wind.

De nieuwe ziet er wel echt strak uit moet ik zeggen met een heel net interieur. Wellicht voor ons over 5 jaar ;)

Verder gewoon echt een leuke compacte en vooral zuinige auto door gewicht en breedte. _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door krissie100 op 22-02-2024 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Tommie12 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 12:59:
[...]

Ik zou dan zeker voor de 65PK versie gaan, want als je daadwerkelijk de autoweg op wil, dan is een beetje vlot kunnen invoegen op een kortere invoegstrook toch lekker:
YouTube: Dacia Spring Electric acceleration 0-100 km/h, 0-400 m, 30-60 km/h, ...

Het is net aan als je een keertje een vrachtwagen in wil halen, maar overdag moet het prima lukken.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Tommie12
Jeroenneman schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 13:12:
[...]

Ik zou dan zeker voor de 65PK versie gaan, want als je daadwerkelijk de autoweg op wil, dan is een beetje vlot kunnen invoegen op een kortere invoegstrook toch lekker:
YouTube: Dacia Spring Electric acceleration 0-100 km/h, 0-400 m, 30-60 km/h, ...

Het is net aan als je een keertje een vrachtwagen in wil halen, maar overdag moet het prima lukken.
Ik zou zeker de 65pk kiezen, ik wil ook dat die auto in principe 10-15 jaar mee kan.
En het is niet dat we heel ver de autoweg op gaan, maar ook voor korte afstanden hebben we hier al snel een stukje autoweg, dus dat is acceleren tot 100-120, en een paar km verder er terug af.

En dan wil ik niet van de weg geblazen worden door een vrachtwagen omdat ik met 60-70 moet invoegen.
Natuurlijk ben ik verwend met de Tesla, maar ik verwacht zeker niet hetzelfde.

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 17:24

Metro2002

Memento mori

Geen persoonlijke ervaringen mee maar puur op basis van de specificaties moet je je wel beseffen wat je wel en niet kan met de spring. Met name het enorm trage 'snelladen' van 35KW (je mag het bijna niet eens meer snelladen noemen) beperkt de gebruiksmogelijkheden op langere ritten nogal. De actieradius is op papier rond de 200km maar van wat ik zo hier en daar lees is dat wel erg optimistisch. Ook schijnt de bouwkwaliteit en wegligging wel echt van het niveau 'goedkoop' te zijn.

Als je perse nieuw wilt en niet veel wilt uitgeven is het vast een prima auto voor in en om de stad of als 2e auto maar als enige auto zou ik eerder naar een jonge 2e hands EV van een paar jaar oud kijken. Een 2e hands Zoe, Leaf of Ioniq of misschien zelfs een tesla m3 komen verder , kosten hetzelfde of minder en laden stukken sneller.
[...]

Als je die tanks met je eigen zonnepanelen oplaadt is de co2 uitstoot nog steeds 0 en heb je het probleem niet opgelost.

De EU zou er goed aan doen eens een maximum te stellen aan het gewicht, de grootte en het verbruik (maximaal 1600kg en 20Kwh per 100km bv) . Daarmee dwing je fabrikanten efficientere auto's te bouwen en sterven die suv's vanzelf uit.

[ Voor 33% gewijzigd door Metro2002 op 22-02-2024 14:04 ]

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:14

Als je nu de polo gewend bent gaat dat wel echt een hele stap terug zijn. Zou er persoonlijk zeker geen goede polo op inruilen. Hebben wij destijds ook niet gedaan (ook als tweede auto overwogen). Het is wel echt een koekblik met dito interieur. Las hier wat over de nieuwe? Zeker dan daar op wachten en proefrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:09
Als lease-auto twijfel ik tussen een model Y en een Enyaq.

Voor de Enyaq zou dan ik dan waarschijnlijk gaan voor de sportline samen met business upgrade max pakket.
Ik heb wel grote twijfel over de actieradius van de 60.
Wat is de actieradius in slechte omstandigheden?

M.b.t. upgrade business max...hoe bevallen deze stoelen in de sportline en hoe goed is de massage-functie?

En hoe zit de bij de tesla RWD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
pitchdown schreef op zondag 25 februari 2024 @ 18:21:
Als lease-auto twijfel ik tussen een model Y en een Enyaq.

Voor de Enyaq zou dan ik dan waarschijnlijk gaan voor de sportline samen met business upgrade max pakket.
Ik heb wel grote twijfel over de actieradius van de 60.
Wat is de actieradius in slechte omstandigheden?

M.b.t. upgrade business max...hoe bevallen deze stoelen in de sportline en hoe goed is de massage-functie?

En hoe zit de bij de tesla RWD?
Zeker allebei proefrijden.
De zetels van de Tesla zijn prima. Er is ook geen verschil tussen de LR en de RWD voor de zetels.

De actieradius van de Enyaq zal altijd minder zijn dan de Tesla RWD, en de laatste kan je ook probleemloos altijd tot 100% opladen.

In deze file van Bjorn vind je een pak info over range etc. https://docs.google.com/s...H37kwgjE/edit?usp=sharing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Tommie12 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 18:33:
[...]
De actieradius van de Enyaq zal altijd minder zijn dan de Tesla RWD, en de laatste kan je ook probleemloos altijd tot 100% opladen.

In deze file van Bjorn vind je een pak info over range etc. https://docs.google.com/s...H37kwgjE/edit?usp=sharing
De file van Björn is gewoon een n=1 vergelijking bij soms zeer wisselende omstandigheden, dus geen goede bron om range te vergelijken.

Dit is een veel betere bron: https://ev-database.org/#...entPage=1|paging:number=9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 10:43
Tommie12 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 18:33:
[...]
Valt me van een regular als jij tegen dat je dit soort onwaarheden verkondigt. Beide accu’s zullen extra verouderen als je ze tot 100% laadt. De LFP accu van de Tesla moet je regelmatig tot 100% laden zodat het BMS de SoC goed kan blijven aangeven.
Daarnaast is de range van een Model Y RWD volgens EV database een stuk minder dan een Enyaq iV 80. Nou gaat het hier ook over de iV 60 maar zelfs die is maar 5-10km slechter.

[ Voor 17% gewijzigd door JTHZZ op 25-02-2024 20:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
JTHZZ schreef op zondag 25 februari 2024 @ 20:21:
[...]

Valt me van een regular als jij tegen dat je dit soort onwaarheden beweert. Beide accu’s zullen extra verouderen als je ze tot 100% laadt. De LFP accu van de Tesla moet je regelmatig tot 100% laden zodat het BMS de SoC goed kan blijven aangeven.
Het is iets genuanceerder dan dat: een LFP batterij haalt beduidend meer cycli dan een NCM batterij. Dus je kan vaker tot 100% laden dan bij een NCM batterij en toch minder degradatie hebben. Maar tot 100% laden is inderdaad evenmin ideaal, en het moet inderdaad regelmatig omdat anders het BMS niet meer goed kan inschatten wat de SoC is.

LPF heeft dan weer andere nadelen, zo is het gevoeliger voor lage temperaturen. Daardoor valt bijvoorbeeld de regeneratie weg bij Tesla’s met LPF batterijen, wanneer de batterij te koud is (vriestemperaturen), en is de acceleratie dan ook minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Scientific schreef op zondag 25 februari 2024 @ 20:14:
[...]

De file van Björn is gewoon een n=1 vergelijking bij soms zeer wisselende omstandigheden, dus geen goede bron om range te vergelijken.

Dit is een veel betere bron: https://ev-database.org/#...entPage=1|paging:number=9
De omstandigheden staan er bij.
En van Bjorn kan je zien hoe en wanneet hij een meting gedaan heeft.
Bij EV database is me dat niet duidelijk. Hebben die van elk model dan 5 auto’s getest of zo? En dat bij alle mogelijke temperaturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
JTHZZ schreef op zondag 25 februari 2024 @ 20:21:
[...]

Valt me van een regular als jij tegen dat je dit soort onwaarheden verkondigt. Beide accu’s zullen extra verouderen als je ze tot 100% laadt. De LFP accu van de Tesla moet je regelmatig tot 100% laden zodat het BMS de SoC goed kan blijven aangeven.
Daarnaast is de range van een Model Y RWD volgens EV database een stuk minder dan een Enyaq iV 80. Nou gaat het hier ook over de iV 60 maar zelfs die is maar 5-10km slechter.
Uiteraard vergelijk ik de Y RWD met de Skoda 60, daar ging de vraag over.
En dus bevestig je zelf dat de iV60 minder ver komt. Tel daarbij dat de Skoda bij koud weer meer range verliest dan de Tesla, en ik blijf bij mijn statement.

FelixBa heeft ook een paar heel mooie filmpjes gemaakt van een Tesla LR en een Id4 met grote batterij die in de winter naar de noordkaap rijden. Kijk die ook eens en je weet wat te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieterve

budget +/- 27k

Opties:
- Model 3 SR+ (LFP)
- ID.3 58
- MG4
- Megane e-tech

Km stand max 50k

Met de nieuwe prijsverlaging in belgie waardoor je de model 3 rwd highland kan kopen voor 35k, wordt dit ook een overweging.

Betere software en verbruik als de ID.3, maar wel geen stalks, pdc, regensensor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Giga
Tommie12 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 22:05:
[...]

En dus bevestig je zelf dat de iV60 minder ver komt. Tel daarbij dat de Skoda bij koud weer meer range verliest dan de Tesla, en ik blijf bij mijn statement.
De Skoda heeft ook standaard geen warmtepomp: die moet extra bijbesteld worden.
De 60 is ook trager met snelladen (135kW). Daarnaast kan bij de 60 de batterij niet voorconditioneren.

Technisch een mindere BEV. De beenruimte op de middelste achterzetel vonden wij zeer gering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
[...]

Je statement had het over Enyaq algemeen en het verschil is erg klein. En de Enyaq is groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
Bedoelt u kwa bagageruimte? Hoeveel groter is de Enyaq tov de Model Y?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ebbao
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 23:34
JTHZZ schreef op maandag 26 februari 2024 @ 07:45:
[...]

Je statement had het over Enyaq algemeen en het verschil is erg klein. En de Enyaq is groter.
Dat lijkt misschien zo, maar de Y is in de breedte, lengte én hoogte groter dan de Enyaq. Idem voor de bagageruimte..

Selecteer beide wagens hier maar eens https://nl.automobiledimension.com/autovergelijking.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Ebbao schreef op maandag 26 februari 2024 @ 07:56:
[...]

Dat lijkt misschien zo, maar de Y is in de breedte, lengte én hoogte groter dan de Enyaq. Idem voor de bagageruimte..

Selecteer beide wagens hier maar eens https://nl.automobiledimension.com/autovergelijking.php
Ik bedoelde de kofferbak, excuus. Die is groter, als je de overdreven door Tesla zelf aangegeven waardes even negeert. Zie bijv ADAC Tests.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
JTHZZ schreef op maandag 26 februari 2024 @ 08:20:
[...]

Ik bedoelde de kofferbak, excuus. Die is groter, als je de overdreven door Tesla zelf aangegeven waardes even negeert. Zie bijv ADAC Tests.
Hoeveel groter is de Skoda dan de Model Y hierin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:06

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Volgens Bjorns onvolprezen bananaboxtest passen er in de Model Y 9+1(frunk) bananendozen en in de Enyaq 10. Of 26 met de stoel plat tegen 25.

Dus het is om het even of het ligt aan de vorm van de bagageruimte.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Giga schreef op maandag 26 februari 2024 @ 08:40:
[...]

Hoeveel groter is de Skoda dan de Model Y hierin?
Skoda 10 bananaboxes - 25 met de zetels neer
Tesla Y: 9+1 banaboxex - 26 met de zetels neer

En dan heb je nog een extra ruimte in de frunk.
Koffer zal weinig verschillen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
[...]

Eens. Als je dagelijks de range nodig hebt, zou dat een zwaarwegend criterium kunnen zijn.
FelixBa heeft ook een paar heel mooie filmpjes gemaakt van een Tesla LR en een Id4 met grote batterij die in de winter naar de noordkaap rijden. Kijk die ook eens en je weet wat te kiezen.
Want we rijden allemaal dagelijks naar de Noordkaap? En de auto die het snelst op de bestemming van zo'n lange rit is, dát is de auto die je moet hebben?

Ik mag hopen dat er wel wat meer criteria zijn bij het kiezen van een auto. En ik kan wel een paar (voor ons belangrijke) dingen vinden waar een Enyaq het toch echt wint van een TMY. Andersom overigens ook.

Een TMY is natuurlijk een fantastisch goede auto. Zou hem wel willen hebben. Maar de VAG auto's zijn daarmee niet meteen troep, zoals hier vaak door (toevallig met name) Tesla-rijders wordt beweerd.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Tommie12 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 08:45:
[...]

Skoda 10 bananaboxes - 25 met de zetels neer
Tesla Y: 9+1 banaboxex - 26 met de zetels neer

En dan heb je nog een extra ruimte in de frunk.
Koffer zal weinig verschillen.
9 in de kofferruimte versus 10 bij de Enyaq. Dat was mijn punt. Ik snap dat je de frunk hebt maar daar heb je niets aan als je grote dingen wilt transporteren zonder de bank plat te leggen. Allemaal superafhankelijk van de situatie en ik wil daarmee niet zeggen dat het in absolute zin een betere keus is voor iedereen. Maar ook een Model Y is dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
JanHenk schreef op maandag 26 februari 2024 @ 09:05:
[...]
Een TMY is natuurlijk een fantastisch goede auto. Zou hem wel willen hebben. Maar de VAG auto's zijn daarmee niet meteen troep, zoals hier vaak door (toevallig met name) Tesla-rijders wordt beweerd.
Of je iets troep vindt zal denk ik ook een mate van aanpassing zijn.

Tussen de 60 en de 85 is die laatste wel echt de betere auto en die heeft ook de nieuwste software. Zou eerder een 85 met een MY vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Giga schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:48:
[...]

Of je iets troep vindt zal denk ik ook een mate van aanpassing zijn.

Tussen de 60 en de 85 is die laatste wel echt de betere auto en die heeft ook de nieuwste software. Zou eerder een 85 met een MY vergelijken.
Het is inderdaad een vreemde keuze om de 60 met de oude (veel tragere) software en oude motor uit te leveren. Ik zou ook zeker de 85 nemen. Het verschil is nu een stuk groter dan enkel de batterijcapaciteit. De meerprijs van de 85 is het wat mij betreft zeker waard.

[ Voor 3% gewijzigd door JanHenk op 26-02-2024 11:02 ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10:10
Giga schreef op maandag 26 februari 2024 @ 07:16:
[...]

De Skoda heeft ook standaard geen warmtepomp: die moet extra bijbesteld worden.
De 60 is ook trager met snelladen (135kW). Daarnaast kan bij de 60 de batterij niet voorconditioneren.

Technisch een mindere BEV. De beenruimte op de middelste achterzetel vonden wij zeer gering.
Vanuit het Enyaq forum blijkt de warmtepomp niet heel geweldig te zijn en behoorlijk storingsgevoelig (complex systeem), het zou om enkele tientallen km extra range gaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
elektriekert schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:08:
[...]

Vanuit het Enyaq forum blijkt de warmtepomp niet heel geweldig te zijn en behoorlijk storingsgevoelig (complex systeem), het zou om enkele tientallen km extra range gaan
Het gaat altijd maar om enkele tientallen kilometers extra range.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
daemonix schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:17:
[...]

Het gaat altijd maar om enkele tientallen kilometers extra range.
Dan slaat mijn vergelijking met een lucht/lucht warmtepomp helemaal nergens op 7(8)7 ,
Ik ging er blind vanuit dat er een soortgelijk systeem in zou zitten. :7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Giga
elektriekert schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:08:
[...]

Omdat het een troep warmtepomp is. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Het valt mij op dat bij zowel de Polestar als de Taycan de remschijven van de auto’s zeer snel roest aanslag hebben. Nu begrijp ik dat je met een EV veel regeneratief remt, maar ik rij vlot door en rem iedere rit ook wel een keer echt goed door op de rondweg hier. Juist voor die schijven. Desondanks zitten de schijven bij het minste of geringste alweer onder de roest.

Zou dit dan toch komen omdat ondanks bovenstaande de remmen een stuk minder worden gebruikt dan bij een ICE? Herkennen jullie dit?

Beiden auto’s hebben wel bovengemiddeld performance gerichte remmen eronder, wellicht dat dat nog iets uitmaakt.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
VidaR-9 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 08:45:
Het valt mij op dat bij zowel de Polestar als de Taycan de remschijven van de auto’s zeer snel roest aanslag hebben. Nu begrijp ik dat je met een EV veel regeneratief remt, maar ik rij vlot door en rem iedere rit ook wel een keer echt goed door op de rondweg hier. Juist voor die schijven. Desondanks zitten de schijven bij het minste of geringste alweer onder de roest.

Zou dit dan toch komen omdat ondanks bovenstaande de remmen een stuk minder worden gebruikt dan bij een ICE? Herkennen jullie dit?

Beiden auto’s hebben wel bovengemiddeld performance gerichte remmen eronder, wellicht dat dat nog iets uitmaakt.
Er is een groot verschil tussen wat oppervlakkige roest en echte korrelige roest.

Als je remt blijft er altijd remstof wat dus ijzer bevat aan de schijven hangen, en dat kleurt echt in no time bruin.
Niks om je zorgen over te maken als je regelmatig eens op de remmen duwt hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Tommie12 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 08:47:
[...]
Er is een groot verschil tussen wat oppervlakkige roest en echte korrelige roest.

Als je remt blijft er altijd remstof wat dus ijzer bevat aan de schijven hangen, en dat kleurt echt in no time bruin.
Niks om je zorgen over te maken als je regelmatig eens op de remmen duwt hoor.
True. Ik maak me er ook niet direct zorgen over, maar het is opvallend sneller en meer dan bij bijv mijn vorige 3 serie. Eerst dacht ik dat het aan de Polestar lag, maar de Taycan heeft er net zo’n last van.

Auto’s staan hier wel minder beschut dan bij mijn vorige woning, zal ook wel meespelen.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
VidaR-9 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 09:02:
[...]

True. Ik maak me er ook niet direct zorgen over, maar het is opvallend sneller en meer dan bij bijv mijn vorige 3 serie. Eerst dacht ik dat het aan de Polestar lag, maar de Taycan heeft er net zo’n last van.

Auto’s staan hier wel minder beschut dan bij mijn vorige woning, zal ook wel meespelen.
Een dagje zonder afdak, met wat gietende regen waarvan de spatten de schijf raken, of aankomen met natte schijf, en de volgende dag zijn die mooi bruin hoor.

Een tweede verschil is dat je met een 'niet electrische' auto dikwijls aan komt met warme schijven (>60° - 100°C), en dan verdampt water echt snel.
Met een EV kom je aan met schijven die soms nog geen 10° warm zijn, dus waterdruppels blijven daar langer aan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10-09 22:05
VidaR-9 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 08:45:

https://www.carclean.com/nl/bilt-hamber-atom-mac-300ml.html

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
Bijna even goed als destijds de neutronenkorrels van Koot en Bie.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:02
elektriekert schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:20:
Dan slaat mijn vergelijking met een lucht/lucht warmtepomp helemaal nergens op 7(8)7 ,
Ik ging er blind vanuit dat er een soortgelijk systeem in zou zitten. :7
Geen idee wat je hier precies mee bedoelt. Het aandeel van verwarming in het totaalverbruik is relatief gering, de potentiële winst van een warmtepomp is daarmee ook relatief gering. Dat zegt verder niet zo veel over de efficiëntiewinst van resistief verwarmen versus warmtepomp.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:15
assje schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:13:
[...]Geen idee wat je hier precies mee bedoelt. Het aandeel van verwarming in het totaalverbruik is relatief gering, de potentiële winst van een warmtepomp is daarmee ook relatief gering. Dat zegt verder niet zo veel over de efficiëntiewinst van resistief verwarmen versus warmtepomp.
Ligt erg aan de situatie. Bij een lange rit is het relatieve verbruik vaak een stuk minder dan op een kort ritje.

Persoonlijk voorbeeld in mijn eNiro (zonder WP)
19.3km
19.8kWh/100km
38% airco
https://photos.app.goo.gl/BpW6rse9bZh8WVNC8
https://photos.app.goo.gl/Be225qfhZRL49AP37

214.5km
13.8kWh/100km
7% airco
https://photos.app.goo.gl/aEFKD2K3g6EzDFqdA
https://photos.app.goo.gl/kvkrZ8GGgJYmvKjG7

Geen helemaal fair vergelijk gezien andere datum, maar het illustreert een beeld.

[ Voor 6% gewijzigd door Card Nox op 27-02-2024 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Card Nox schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:20:
Ligt erg aan de situatie. Bij een lange rit is het relatieve verbruik vaak een stuk minder dan op een kort ritje.
Maar bij een koude start is de kans ook weer groot dat de resistieve verwarming toch wel mee doet ook als er een warmtepomp is. Als ik met mijn Niro met warmtepomp de auto ontdooi gaan alle registers open inclusief verwarmingselement. Daarnaast is de te verwachten winst van een warmtepomp in die omstandigheden en belasting ook relatief beperkt (misschien maar COP2 o.i.d.) Verder zijn deze dagen met vorst waar de ruit ontdooid moet worden natuurlijk niet echt representatief voor gemiddeld gebruik.

De grootste winst van de warmtepomp verwacht ik in de lente/voorjaar, niet in de winter.

[ Voor 55% gewijzigd door assje op 27-02-2024 14:58 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
[...]

Persoonlijk voorbeeld in mijn eNiro (zonder WP)
19.3km
19.8kWh/100km
38% airco
https://photos.app.goo.gl/BpW6rse9bZh8WVNC8
https://photos.app.goo.gl/Be225qfhZRL49AP37

214.5km
13.8kWh/100km
7% airco
https://photos.app.goo.gl/aEFKD2K3g6EzDFqdA
https://photos.app.goo.gl/kvkrZ8GGgJYmvKjG7

Geen helemaal fair vergelijk gezien andere datum, maar het illustreert een beeld.
Temperatuurverschil van 10 graden C.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:15
pmiddeld schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 15:00:
[...]

Temperatuurverschil van 10 graden C.....
Vandaar mijn laatste zin, al had ik beter het woord 'weer' of 'temperatuur' ipv 'datum' kunnen gebruiken. Ik zie in iedergeval altijd het aandeel airco dalen naarmate ik langer onderweg ben. Is ook logisch aangezien opwarmen relatief meer energiekost dan warmhouden.
[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
assje schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:13:
[...]

Geen idee wat je hier precies mee bedoelt. Het aandeel van verwarming in het totaalverbruik is relatief gering, de potentiële winst van een warmtepomp is daarmee ook relatief gering. Dat zegt verder niet zo veel over de efficiëntiewinst van resistief verwarmen versus warmtepomp.
Ik trok de vergelijking met een moderne airco unit die ik hier in huis heb.
Mijn verwachting is dat het dus behoorlijk efficiënt verwarmt.

Wellicht heb je wel een punt over het verbruik t.o.v. de rest van de auto.
Maar dan zou ik het niet waard vinden om 1000€+ extra te investeren in een systeem wat misschien zorgt voor een 5% grotere actieradius die wel veel storingsgevoeliger is

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
elektriekert schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 17:23:
[...]

Ik trok de vergelijking met een moderne airco unit die ik hier in huis heb.
Mijn verwachting is dat het dus behoorlijk efficiënt verwarmt.

Wellicht heb je wel een punt over het verbruik t.o.v. de rest van de auto.
Maar dan zou ik het niet waard vinden om 1000€+ extra te investeren in een systeem wat misschien zorgt voor een 5% grotere actieradius die wel veel storingsgevoeliger is
Tja, dat is net de onduidelijkheid.
"Een" WP moet er aan boord zijn, anders heb je geen airco. Maar die moet dus omkeerbaar zijn om warmte van buiten (of van de motoren en batterij) naar binnen te pompen.
Ik kan me niet voorstellen dat ze 2 airco compressoren gaan monteren als je ook wil verwarmen daarmee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 17:53
Tommie12 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 17:27:
[...]

"Een" WP moet er aan boord zijn, anders heb je geen airco. Maar die moet dus omkeerbaar zijn om warmte van buiten (of van de motoren en batterij) naar binnen te pompen.
Ik kan me niet voorstellen dat ze 2 airco compressoren gaan monteren als je ook wil verwarmen daarmee...
Er zijn in 2019 toch voldoende fotos gepubliceerd om aan te tonen dat het een kleppen systeem is dat rechtsonder (linksonder als je voor de auto staat) de motorkap onder een afzonderlijke plastieken afdekkap zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Tommie12 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 17:27:
[...]

De multi split thuis heeft toch ook maar een compressor, met een 4 wegklep als ik mij niet vergis waardoor er maar een compressor nodig is.
Maar ergens denk ik dat het al wel ontwikkelt zou zijn als het mogelijk is en niet te groot zou uitvallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
elektriekert schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:54:
De multi split thuis heeft toch ook maar een compressor, met een 4 wegklep als ik mij niet vergis waardoor er maar een compressor nodig is.
Maar ergens denk ik dat het al wel ontwikkelt zou zijn als het mogelijk is en niet te groot zou uitvallen.
?

Het gebruiken van de reeds aanwezige warmtepomp (airco) voor verwarming is compleet standaard. Naar mijn mening is de voornaamste reden voor de relatie hoge meerprijs commercieel.

Een warmtepomp op een EV zou wat mij betreft gewoon verplicht moeten zijn.

Van Hyundai/Kia weet ik dat het wel verder gaat dan puur het toepassen van een warmtepomp, ik zou denken dat andere fabrikanten vergelijkbare systemen hebben. Ik vermoed dat hier ook een deel van het verschil in winterperformance met bijvoorbeeld VAG-EV's vandaan zal komen.
Hyundai and Kia’s heat pump technology made its debut six years ago on the first-generation Kia Soul EV. Since then, the industry-leading heat pump technology has been developed further for new EVs from Hyundai and Kia. It now harvests significantly more energy by recycling additional waste heat not only from power electrics (PE) modules (such as drive motors, on-board chargers, and inverters), but also from the battery pack and slow charger.
Afbeeldingslocatie: https://s7g10.scene7.com/is/image/hyundaiautoever/hyundai-kia-heat-pump-13:Single%20Image%20Desktop?wid=885&hei=498

[ Voor 41% gewijzigd door assje op 28-02-2024 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
assje schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:11:
[...]

?

Het gebruiken van de reeds aanwezige warmtepomp (airco) voor verwarming is compleet standaard. Naar mijn mening is de voornaamste reden voor de relatie hoge meerprijs commercieel.

Een warmtepomp op een EV zou wat mij betreft gewoon verplicht moeten zijn.

Van Hyundai/Kia weet ik dat het wel verder gaat dan puur het toepassen van een warmtepomp, ik zou denken dat andere fabrikanten vergelijkbare systemen hebben. Ik vermoed dat hier ook een deel van het verschil in winterperformance met bijvoorbeeld VAG-EV's vandaan zal komen.

[...]
Industry-leading heat pump technology? Ik heb wel eens teardowns gezien waarbij men meer onder de indruk was van de heatpump in een Tesla.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
maharens schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:26:
[...]

Industry-leading heat pump technology? Ik heb wel eens teardowns gezien waarbij men meer onder de indruk was van de heatpump in een Tesla.
Maar die was er toen nog niet. Het is natuurlijk allemaal wat marketing praat.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Pagina: 1 ... 303 ... 369 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic