Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-09 14:03
DeJurist schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 12:51:
Ik prijs mezelf gelukkig met de vrijheid die mijn werkgever mij geeft om zelf te kiezen wanneer ik naar kantoor ga. Mijn interacties vinden grotendeels plaats via Teams. De auto zou slechts één keer per week worden gebruikt voor het woon-werkverkeer, een rit van 60 km heen en terug.

De overige kilometers worden voornamelijk in het weekend gemaakt, bijvoorbeeld wanneer ik met mijn vriendin op bezoek ga bij vrienden/ouders of gewoon voor een ritje op de autobahn om de acceleratie te testen, al zal dat voornamelijk in het begin zijn. Dus het is geen probleem voor mij om de auto 13-15 uur aan een 22 kW oplaadpaal te laten.

Gelukkig zijn de oplaadpalen in mijn omgeving allemaal van 22 kW of 11 kW. Mijn zorg lag vooral bij de extra kosten die door sommige aanbieders in rekening worden gebracht, maar ik begrijp dat dit voor mijn gebruik niet relevant is? Bovendien is Nederland niet zo groot; de meeste plekken zijn binnen 2 uur te bereiken.

Veertig minuten aan de snellader is voor mij prima na een lange rit. Even wat eten, de benen strekken, enzovoort. Ik kan het voertuig krijgen voor ongeveer €21-23k na wat onderhandelen, dus momenteel vergelijkbaar met de prijzen van de Model 3.

Voor mij is het uiterlijk van een auto ook erg belangrijk. Kijk alleen al naar deze cockpit, prachtig toch :). En een acceleratie van 0-100 km/u in 4.7 seconden is ook heel prettig voor een SUV.

[YouTube: 2020 Jaguar I Pace HSE Walkaround (No Talking)]

[YouTube: Jaguar I-Pace - Ep03 - The fastest car I've ever driven]
Mooie auto hoor,

Let wel op!
Het is 1 fase (heb ik ook)
maar dat betekent dat je slechts 1/3de van de laadpaal laadt!

Die 22kw paal is perfect want 7,2kw per uur...had die jaguar 90kwh accu? Dan 13 uur van 0%
Echter de 11kw paal pak je maar 3,4 kw dus bijna 30 uur dus dat heeft geen zin.
15 uur bij halfvol.

Dus als je zeker weet dat je bij 22kw paal kunt laden....niet bezet steeds.
Thuis laden is beter

Ik Google ff op 2020 en die zegt 3 fase voor deze ipace...dan maakt t niet uit :)
Dan laad je wel 7,2 tot 11

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:22
Ferry34 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 16:05:
[...]

Mooie auto hoor,

Let wel op!
Het is 1 fase (heb ik ook)
maar dat betekent dat je slechts 1/3de van de laadpaal laadt!

Die 22kw paal is perfect want 7,2kw per uur...had die jaguar 90kwh accu? Dan 13 uur van 0%
Echter de 11kw paal pak je maar 3,4 kw dus bijna 30 uur dus dat heeft geen zin.
15 uur bij halfvol.

Dus als je zeker weet dat je bij 22kw paal kunt laden....niet bezet steeds.
Thuis laden is beter
*knip*

[ Voor 14% gewijzigd door twain4me op 17-02-2024 16:25 . Reden: Iets constructiever en vriendelijker mag wel ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
*knip* maak liever een TR aan

[ Voor 51% gewijzigd door twain4me op 17-02-2024 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
*knip*

[ Voor 96% gewijzigd door twain4me op 17-02-2024 16:27 . Reden: Iets constructiever en vriendelijker mag wel ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 21:46
Honderd meter van mij vandaan.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/vHHf12DK/Screenshot-2024-02-17-16-28-32-20-281bc1f175b215e7a0880fe5d6de2fc4.jpg

Door de weeks is het vaak zelfs dat 4/6 beschikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:14

de Peer

under peer review

DeJurist schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 16:31:
[Afbeelding]

dat begrijp ik, met zulke tarieven. Best prijzig als je het vergelijkt met thuis laden als je zonnepanelen hebt. Ik laad voor 11,5 cent per kWh bijvoorbeeld. Dat scheelt meer dan een factor 5.

Met goed zoeken vind je ook wel openbare laadpalen die een tarief onder de 35 cent per kWh vragen.

[ Voor 24% gewijzigd door de Peer op 17-02-2024 16:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:47
Attenooijen wat een prijzen, tenzij het geld bij jou tegen de plinten aan klotst en je er niet om maalt....

Zo niet dan zal er in de buurt bij 'van mij vandaan' vast goedkoper te laden zijn.
Kijk even via de 'Go Charge' app om dan iig een algemeen beeld te krijgen.

En neus een beetje in dit topic; [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
DeJurist schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 16:31:
[Afbeelding]

Wees niet verbaasd als die 22 kW palen toch ineens minder leveren dan dat, zeker als er al meerdere auto's aan het laden zijn. Als ze bv terugregelen naar 20A heb je op 1 fase nog maar 4,6 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
de Peer schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 16:40:
[...]

dat begrijp ik, met zulke tarieven. Best prijzig als je het vergelijkt met thuis laden als je zonnepanelen hebt. Ik laad voor 11,5 cent per kWh bijvoorbeeld. Dat scheelt meer dan een factor 5.

Met goed zoeken vind je ook wel openbare laadpalen die een tarief onder de 35 cent per kWh vragen.
Als je geen privéparkeerplaats hebt, kan het vrij lastig zijn om een eigen laadpaal te installeren en te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

DeJurist schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 17:48:
[...]

Als je geen privéparkeerplaats hebt, kan het vrij lastig zijn om een eigen laadpaal te installeren en te gebruiken.
absoluut!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
Zjanzjak schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 17:17:
[...]

Attenooijen wat een prijzen, tenzij het geld bij jou tegen de plinten aan klotst en je er niet om maalt....

Zo niet dan zal er in de buurt bij 'van mij vandaan' vast goedkoper te laden zijn.
Kijk even via de 'Go Charge' app om dan iig een algemeen beeld te krijgen.

En neus een beetje in dit topic; [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Het ging dan ook niet om de tarieven, maar om te laten zien dat (hoe zeldzaam blijkbaar ook) de straten in mijn gemeente redelijk wat 22 kW-palen hebben staan. Ik wist overigens niet dat de ANWB-app niet de juiste tarieven liet zien. Proberen ze daar dus extra aan te verdienen? Verder valt het me vies tegen dat je blijkbaar voor elke aanbieder de eigen app moet installeren of pas moet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

DeJurist schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 17:51:
[...]

Ik wist overigens niet dat de ANWB-app niet de juiste tarieven liet zien. Proberen ze daar dus extra aan te verdienen?
Waarom denk je dat de tarieven niet kloppen?

Ja het is een wirwar van passen en systemen. Er is niet zoiets als 'het tarief'. Kijk maar eens op die Go-charge app. Elke combinatie van paal+pas geeft een tarief dat je moet betalen. Afhankelijk van de pas die je gebruikt heb je dus een andere opslag, die per paal ook weer verschilt.

Dus als je een laadpaal ziet kun je via go-charge opzoeken welke pas je het beste kunt gebruiken om bij die paal het goedkoopst te kunnen laden. En soms is de conclusie dat je beter even 200 m door kunt rijden naar een andere paal die wel een goedkoop tarief heeft i.c.m. 1 van jouw laadpassen.

[ Voor 20% gewijzigd door de Peer op 17-02-2024 17:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Verder valt het me vies tegen dat je blijkbaar voor elke aanbieder de eigen app moet installeren of pas moet gebruiken.
Deze zin, of iets soortgelijks, komt wel 84.000 keer voorbij in het topic waar ik eerder naar verwees. :*)
Maar ja, dat klopt, mijn antwoord (as usual): Het is, zoals het is.
Maar goed, we gaan off topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-09 19:44
[...]
Verder valt het me vies tegen dat je blijkbaar voor elke aanbieder de eigen app moet installeren of pas moet gebruiken.
Als geld geen rol speelt, bijv. lease-auto van de zaak kun je in NL met bijna elke laadpas overal laden. Dan volstaan 1 of 2 laadpassen. Alleen liggen de prijzen van de diverse laadpassen nogal ver uiteen en zijn ook nog afhankelijkvan de plaats en exploitant. Dus als je geen dief van je portemonnee wilt zijn, kun je ten minste voor de palen waar je meestal gaat laden even kijken wat de goedkoopste combinatie laadpaal-laadpas (of -app) is. De app Go charge kan je daarbij helpen, maar aangezien de prijzen tegenwoordig nogal snel kunnen veranderen is deze app niet geheel betrouwbaar. Altijd even checken op de desbetreffende website of laadapp

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04-09 17:24
FireBladeX schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:35:
Ik ben met jullie akkoord dat een PHEV, de nadelige zaken van een EV vergroot. Met een volledige EV heb je weliswaar minder last van de problemen waar ik nu tegen aanloop maar nog wel last van. Mijn grootste ergernis is het niet thuis kunnen laden. Het lijkt mij, in kader van verduurzaming, juist mooi om je voertuig op te laden met de elektriciteit die je zelf opwerkt. Echter lokale regels doet hier de nek om draaien en daarbij blijft elektrische rijden toch weggelegd voor de mensen met een grote portemonee.

Nogmaals, ben niet anti elektrische rijden. Elektrische rijden heeft vele voordelen en dus mijn PHEV ook. Lekker in de winter in een warme auto instappen of in de zomer in een verkoelde auto. Alleen kan ik hier gebruik maken als ik aan een laadpaal sta. Want anders 100 -> 50% accu en dan wordt het in sommige gevallen nog een uitdaging om 10 km elektrisch te rijden (I know, PHEV struggles).

Ik was half jaar geleden naar Luxemburg gegaan. Ik kon geen vrije laadpaal vinden. Er was een bij het hotel. Je kon laden tegen tarief maar je moest 20 euro betalen om uberhaubt er gebruik van te maken. Voor mij als PHEV rijder, natuurlijk van de zotte dus gewoon op benzine gereden. Ik volg ook de topic van lange afstanden in een elektrische auto. Knap maar stiekem lees ik toch mensen die zichzelf aan het overtuigen zijn dat het geen probleem is. Alleen mij kan je niet overtuigen dat het NOG een extra zaak is waar je rekening mee moet houden (genoeg accu hebt).

Vanuit gemeente Tilburg uiteindelijk ook mij opgegeven voor de pilot met Kabelgoot maar nooit meer iets van gehoord. Er is een Vattenfall laadpaal bij mij op 1.8 km afstand. Allego op 800m (dichtsbijzijnde). Ik snap dat je met een elektrische auto moet accepteren dat je soms even een stukje moet lopen. Maar ik kan niet met de kleine van paar maanden oud ieder keer de 1.8 km afstand afleggen. De kleine thuis alleen achter laten is ook geen optie. Nu met de komst van 0,25 cent extra per uur dat je voertuig oplaad bij Allego... valt die optie ook af. Ik werk onregelmatig en ook nachtdiensten. Betekent dat ik of niet kan slapen, of ik moet accepteren 2 euro per laadsessie meer kwijt te zijn, of ik moet gedurende dag waarbij ik al druk genoeg ben met huishouden, de kleine, sporten, etc. dat ik nog even kort de auto aan de laadpaal ga hangen of niet.

Persoonlijk denk ik dat de ervaring hoe goed een PHEV/Elektrische auto je bevalt afhankelijk is van:
- Of je eigen oprit hebt of niet.
- Of je zonnenpanelen hebt of niet (gratis brandstof zegt nooit iemand nee tegen).
- Dichtbijzijnde laadpaal redelijk dicht bij huis staat en/of hoe vaak deze bezet is.
- Of je kan laden bij je werkgever, al dan niet voor gereduceerd tarief.

Voor mij is PHEV een puur particuliere aanschaf geweest om te proeven hoe elektrische rijden mij bevalt en om een stap vooruit te zetten op de normale hybrides. Al met al, is mijn ervaring zodanig dat ik ervoor zal kiezen om volledig benzine of hybride te blijven rijden. Nogmaals, ik weet dat een PHEV geen volledig goed beeld geeft als een volledig elektrisch voertuig. Alleen had ik nog nooit een graantje stress of dat ik iets van hersencapaciteit kwijt was om van A naar B te gaan in mijn Prius. Met mijn PHEV is dat toch anders; al is het alle moeite die ik heb gedaan met de gemeente Tilburg... had ik echt niet nodig in mijn leven.

Dit wilde ik even kwijt, ik ga weer op leesmodus en wens alle elektrische rijders veel plezier O+ .
Op papier lijkt een PHEV het beste van twee werelden: elektrisch rijden op korte afstanden en op benzine voor de grote afstanden zoals vakantie. Toch zie ik dat het in de praktijk niet werkt. Teveel laad sessies en gedoe. In mijn buurtje hebben verschillende mensen een PHEV (gehad), maar niemand is er enthousiast over. De meesten gaan bij een volgende auto volledig over op een EV. Simpel, omdat elektrisch rijden heel veel voordelen heeft. Dat zie ik óók bij mensen die geen eigen laadpaal kunnen plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Scientific schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 15:08:
[...]

Ik laad met een éénfase lader mijn auto (een BMW i4, die dus meerfasig zou kunnen laden) met 80Kwh+ batterij aan een 7.4 Kw laadpaal. En dat is ruim voldoende voor elke overnight user case. In de praktijk (ik rij meestal 500-600km/week - wat toch zonder reizen reeds 25-30k km/jaar is) laad ik de meeste nachten zelfs niet meer dan 15-25Kwh om gewoon weer bij te laden tot 75%.

Mensen overschatten vaak de laadcapaciteit die ze thuis nodig hebben.
7 kW is doorgaans voldoende, maar als je bijv. stuurt op dynamische tarieven dan is 11 kW beter. Daarnaast zijn er steeds meer partijen die openbaar laden naast per kWh ook per uur in rekening brengen en ook dan is sneller laden beter.

Met 7 kW kom je een eind, heb het jaren gedaan ivm 1x40A aansluiting (inmiddels 3x25A) en dat ging prima.

Afijn, het is verouderd en loopt achter, maar in veel gevallen inderdaad voldoende.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-09 20:42
Coone- schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:14:
We zoeken een suv type met een genereuze kofferinhoud (2 jonge kinderen = heel veel brol meezeulen). Ook willen we graag deftig naar het zuiden van Frankrijk kunnen rijden op vakantie, dus bereik en laadtijd is uiteraard ook een belangrijk punt.
Nou ben ik nog niet onmiddelijk in de markt voor een electric car / SUV, maar momenteel heb ik wel de Kia EV9 op mijn shortlist gezet. Puur praktisch lijkt die wagen aan aardig wat van m'n eisen te voldoen. Alleen is't ie wel erg lang.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:43
Myri schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 20:22:
[...]

Nou ben ik nog niet onmiddelijk in de markt voor een electric car / SUV, maar momenteel heb ik wel de Kia EV9 op mijn shortlist gezet. Puur praktisch lijkt die wagen aan aardig wat van m'n eisen te voldoen. Alleen is't ie wel erg lang.
Een tank van meer dan 2.5 ton, ik vind het een zeer asociale, decadente wagen. Een kind van zijn tijd…

[ Voor 4% gewijzigd door Scientific op 17-02-2024 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:47
Scientific schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 21:28:
[...]

Een tank van meer dan 2.5 ton, ik vind het een zeer asociale, decadente wagen. Een kind van zijn tijd…
Ik hoor graag de andere opties voor een EV als je 4 kinderen hebt.
Met een normale range / snellaadsnelheid dan he, dus niet die Peugeot Traveller / Citroen SpaceTourer / Toyota ProAce / Opel Vivaro

En dit is een oprechte vraag, want ik heb ook eigenlijk alleen de EV9 op de shortlist met die reden.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Kodess schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 22:57:
[...]

Met een normale range / snellaadsnelheid dan he, dus niet die Peugeot Traveller / Citroen SpaceTourer / Toyota ProAce / Opel Vivaro

En dit is een oprechte vraag, want ik heb ook eigenlijk alleen de EV9 op de shortlist met die reden.
Wat is er mis met een Tesla model Y?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:14
Kodess schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 22:57:
[...]

Mercedes EQB
Tesla Model X (2e hands)
Tesla Model Y kon dacht ik ook (maybe ombouw?)
BYD Tang (ook een tank :))

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
FireBladeX schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 07:33:
Persoonlijk zou ik nooit meer voor een EV gaan. Ik compenseer mijn uitstoot wel ergens anders. Ik heb nu een phev met bereik van 30km. In principe genoeg voor woon-werk verkeer maar m’n werkgever voorziet ons niet van een laadpaal (ook niet tegen betaling). Daarbij zijn er maar 2 laadpalen op loopafstand en die zitten regelmatig vol.

Thuis, heb ik zonnepanelen maar geen eigen oprit. Volgens de gemeente Tilburg, heb ik pech. Want ik mag geen kabel over de stoep leggen. Gemeente Tilburg weigert mee te denken aan oplossing als stoeptegels met kabelgoot of dergelijke. Meerdere malen klacht ingediend maar conclusie is hetzelfde jammer maar helaas joh. Daarnaast ook maar 1 laadpaal op loopafstand welke altijd bezet is. Al regelmatig gedoe gehad van mensen die papiertjes achterlaten op ruitenwissers dat ze hun auto moeten weghalen.

Nu ruim anderhalve jaar verder na mijn verzoek om een extra laadpaal te plaatsen. Vergunning etc alles rond maar nog steeds geen werkend laadpaal.

Nu ben ik blij dat het een PHEV betreft en gewoon kan doorknallen op benzine. Echter zonder gebruik te maken van de accu, zuil je toch bijna 300kg extra gewicht mee. Deze ervaring heeft mij echt helemaal genezen van elektrische auto’s. Tenzij ik later een eigen oprit heb, komt er bij mij nooit meer een elektrisch voertuig. Zeker nu Shell en Allego begonnen zijn om laadpalen nog verder uit te melken. Daarin ben ik wel mee eens, elektrische auto’s zijn prima voor de rijke mensen (welke we in NL genoeg hebben). Want die wonen vaak ook in huizen met een eigen oprit.

Ik zit op dit moment wel enorm te heroverwegen om mij PHEV weg te doen voor een normale hybride zonder stekker. Jarenlang Prius gereden en nooit iets van hoofdpijn of laadpaalstress gehad en verbruik was ook stuk minder dan nu met de PHEV. Ik zie het wel over 10 jaar, misschien dat de gemeente Tilburg dan in kader van verduurzaming wel gebruik laat maken van mijn eigen zonnepanelen. Want je zou zeggen, dat als je elektrische auto oplaad op moment dat overvloed is van stroom (op een zonnige dag), dat het alleen maar beter is voor de overbelasting en het voorkomen van dat zonnepanelen worden uitgeschakeld.
Ik kan me hier grotendeels in vinden. Ik ben de laatste weken enorm aan het pingpongen wat te doen, we rijden nu een MX-30 met 170-200 km bereik en een e-Soul 64 kWh. We hebben een eigen parkeerplaats met laadpaal nu en we gaan verhuizen, de randstad uit. Nu kan ik sinds corona grotendeels thuis werken, maar klanten en collega's echt zien blijft leuker dan 24/7 thuis te zitten, dus doe ik dat tegenwoordig 2x per week en de rest vanuit huis.

Omdat de e-Soul bevalt maar ook niet echt een topauto is qua comfort voor de hele lange afstanden, was de keuze al snel heel makkelijk: de MX-30 gaat eruit en er komt een auto voor langere afstanden voor in de plaats.

Dus de logische stap was om naar een andere EV te kijken. Met de afstanden die ik echter af en toe moet rijden en niet altijd op werk kan laden, wil ik dan per se thuis kunnen laden, ook om tenminste mijn PV te kunnen benutten én echt financieel voordeel te halen tov een hybride. Maar mede dankzij behulpzame Tweakers in het Tesla topic ben ik erachter dat een RWD van welke variant dan ook (Model 3/Y) gewoon nét niet genoeg gaat zijn en elke keer 5-10 min snelladen zou betekenen. Dus dan moet ik al meer geld uit gaan geven voor een Long Range. En steevast 5-10 min bij een snellader staan is ook niet mijn hobby, laat staan mijn idee van zorgeloos EV rijden. Ook kijkend naar een ander merk, daar zijn de auto's met een groter dan 64 kWh accu evenens niet goedkoop. 77 kWh modellen bij Kia en Hyundai bijv. zijn ook minstens 40k als occasion. Laat staan als we naar luxere merken als BMW of Mercedes kijken.

Maar dan het volgende punt: restwaarde. De Kia is nog redelijk waardevast, maar de Mazda is helemaal ingekakt. 26 maanden geleden gekocht voor 28.500, was toen exact 1 jaar oud en nieuw was hij 39.000, mooie deal dacht ik dus: de kop eraf, voorlopig zal het mij dus niet de kop kosten dacht ik. Nou... think again. De helft van de dealers wil hem niet inruilen omdat ze bij bosjes te koop staan, Toyota weigert de huidige actie van extra inruilwaarde op deze auto toe te passen en geeft er maar 13k voor, andere dealers/garages geven er 14-15k voor. In meest gunstige geval 13.500 afgeschreven in 26 maanden tijd: €519/mnd dus. Ouch.

Nu snap ik het deels wel: de Mazda is gewoon zeer beperkt en echt een stads-EV, maar ik heb van mijn zoektocht destijds nog wat alternatieven waar ik naar keek bewaard en ook daar zitten me toch een partij EV's bij die enorm ingekakt zijn qua restwaarde, en voor de goede orde: alle voorbeelden zijn dus van EV's die ik iets meer dan 2 jaar geleden in mijn zoektocht tegen ben gekomen. Een VW ID.3 met 58 kWh accu: destijds 38-40k als jonge occasion, nu vanaf 22k al. Peugeot e-208/e-2008: destijds 35k (208) en 42k (2008), nu vanaf 19k en 24k. Maar ook een 2019/2020 Tesla Model 3 SR+: destijds 37k, nu 22k. Dat zijn geen malse afschrijvingen en dan hebben het hier over de vanafprijzen van de occasions, niet eens inruil waar nog eens een paar k vanaf gaat.

Het is voor mij dan ook zo dat ik echt wel graag EV wil rijden, maar omdat ik sowieso wel iemand ben die elke 2-4 jaar wel van auto wissel, is restwaarde ook belangrijk. En als ik nu weer in een behoorlijk jong model moet investeren omdat ik toch wel minstens 70-75 kWh nodig heb, dan zijn dat toch prijzige jongens en is het maar de vraag hoeveel daar van over blijft straks. Ik vind dat gewoon een té groot risico en dat icm met alleen maar nog meer moeten neerleggen vanwege mijn wensen/eisen qua afstand en eigen laadpaal zoveel mogelijk gebruiken is gewoon geen gelukkig huwelijk.

Ik ben er nog niet 100% over uit, want ik pingpong nogal eens met wat ik nu wil, maar op dit moment neig ik toch wel meer naar een comfortabele hybride van bijv. Lexus en dan inderdaad geen plug-in hybride, want dat is over 10 maanden ook alleen maar een heel bak MRB erbij.

En in context nog even terug op jouw verhaal: dit zeg ik terwijl ik een eigen laadpaal heb! Ik snap heel erg goed als je dat niet hebt, dat de overwegingen nóg meer de kant opschuiven van geen EV kiezen.

Oh en als laatste nog even een relatief klein maar toch ietwat vervelend nadeel van 2 EV's hebben én een eigen laadpaal: het komt ons niet zelden voor dat 1 van beide auto's te laden staat en de ander ook geladen moet worden. Nu is de Mazda zo klein qua accu (30 kWh bruikbaar) dat ie zo vol zit en sowieso hebben we vaak wel de tijd om eerst een op te laden en later de ander er neer te zetten. Maar beeld je maar eens in hoe dat gaat met 1 parkeerplaats (er past ook echt nog geen fiets bij) en dan 2 EV's. Dat betekent geregeld 's avonds dus of allebei naar buiten, 1 in de opgeladen EV, de ander in de op te laden EV en dan even een stoelendans met auto's doen om van plek te wisselen. Of 1 iemand gaat naar buiten die eerst de opgeladen EV op de weg zet met gevarenlichten aan, dan de ander op de parkeerplek zet en oplaadt en dan de eerste weer wegparkeert (en hopen dat niemand de plek ingenomen heeft want dan kan je op zoek een straat verder als je pech hebt).

Ik ben nog steeds niet anti-EV, maar ik snap heel goed dat er genoeg mensen de weg 'terug' bewandelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:17

Termy

valt er nog wat te fragge?

@MooDyBLueS Wij hebben zo'n ID.3 (1st plus) voor ~40k gekocht (juni 2022) en zien deze versie van de auto met vergelijkbare kmstand nu idd voor zo'n 15k minder staan. Dat is harder gegaan dan ik verwacht had, maar niet gek. We kochten de auto toen de markt overspannen krap was en itt ICEs die technisch amper ontwikkelen gaat het bij BEV vrij rap (eur/kWh voornamelijk). Ik denk dat dit een fenomeen is dat men niet gewend is bij auto's maar niks nieuws als je gewend bent aan electronica (als tweaker zal je waarschijnlijk vaker meegemaakt hebben dat hardware X die je vandaag kocht morgen nog maar de helft kost omdat Y uitgekomen is die voor hetzelfde geld sneller is).

Is dit dan copium? Niet echt. Toen ik hem kocht hoopte ik dat ongeveer de helft aan restwaarde te halen zou zijn aangezien een ID.3 een prima auto voor Nederlandse afstanden is en niet super traag laadt. Daar zit ik dus nog boven en intussen rijdt het geweldig en is het erg fijn een eigen auto te hebben (1e auto). Mocht de restwaarde echt instorten dan rijden we deze auto waarschijnlijk gewoon op zolang het qua grootte kan. Geen 3e koter in de planning dus dat zou ok moeten zijn.
Als we een jaar later serieus waren gaan kijken naar het kopen van een auto dan was het goedkoper geweest of waren we voor een model 3 of zo gegaan.

Op zich wel hilarisch dat enorme prijsdalingen als negatief gezien worden terwijl men destijds zei dat "Henk en Ingrid echt niet meer dan 20k aan een auto uitgeven" en dat je voor dat geld geen capabele EV kon kopen. Nou ja, nu wel dus.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:09
MooDyBLueS schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 23:26:
[...]
En als ik nu weer in een behoorlijk jong model moet investeren omdat ik toch wel minstens 70-75 kWh nodig heb,
[…]
Je kan nu toch ook een Model 3 LR kopen uit 2019? Dan heb je al die nadelen die je noemt niet en wel de actieradius die je nodig hebt.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-09 11:13
MooDyBLueS schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 23:26:
Het is voor mij dan ook zo dat ik echt wel graag EV wil rijden, maar omdat ik sowieso wel iemand ben die elke 2-4 jaar wel van auto wissel, is restwaarde ook belangrijk. En als ik nu weer in een behoorlijk jong model moet investeren omdat ik toch wel minstens 70-75 kWh nodig heb, dan zijn dat toch prijzige jongens en is het maar de vraag hoeveel daar van over blijft straks. Ik vind dat gewoon een té groot risico en dat icm met alleen maar nog meer moeten neerleggen vanwege mijn wensen/eisen qua afstand en eigen laadpaal zoveel mogelijk gebruiken is gewoon geen gelukkig huwelijk.
Het is andersom ook maar de vraag hoeveel er van een ICE overblijft straks... Fiscale maatregelen en brandstofprijzen duwen steeds meer mensen naar EVs, dat gaat een gevolg hebben op de occassionmarkt. Om die reden heb ik zelf vorig jaar de keuze gemaakt een EV occasion te kopen en geen ICE, het risico dat ik er over 5 jaar niet vanaf kom vond ik te groot. Er zijn een handvol EVs waar de restwaarde idd snel zakt omdat ze technisch niet overtuigen, bijv. de genoemde Mazda (te beperkt bereik), vroege Hyundai/Kia modellen (1-fase laden), Leaf (Chademo), etc. Maar de markt voor EV occasions wordt snel volwassen met meer en meer keuze.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
  • Laatst online: 24-04-2024
Scientific schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 23:01:
[...]

Een gezin met 4 kinderen in een Y? Echt niet. Afgezien van dat men deze ronduit lelijk kan vinden (zoals ik, als Tesla-bereider notabene). Maar dat kun je van een EV9 ook zeggen (ook zoals ik). Grote voordelen van de Y tov de EV9 behalve technisch en softwarematig (in breedste zin) toch nog steeds beter, is dan denk ik ook de prijs en kortere levertijden. En, inderdaad, minder lang.

Bij 3 kinderen zou de Y al bij mij afvallen, laat staan met nog eentje erbij. 6-zitter EV9 zou dan mijn keuze zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Giga op 18-02-2024 08:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:42
[...]

Daar kan je op legale manier niet met 4 kinderen in.
Iedere keer uitloten wie thuis blijft is nogal…. ongezellig.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Tom Paris schreef op zondag 18 februari 2024 @ 02:07:
[...]

Het is andersom ook maar de vraag hoeveel er van een ICE overblijft straks... Fiscale maatregelen en brandstofprijzen duwen steeds meer mensen naar EVs, dat gaat een gevolg hebben op de occassionmarkt. Om die reden heb ik zelf vorig jaar de keuze gemaakt een EV occasion te kopen en geen ICE, het risico dat ik er over 5 jaar niet vanaf kom vond ik te groot. Er zijn een handvol EVs waar de restwaarde idd snel zakt omdat ze technisch niet overtuigen, bijv. de genoemde Mazda (te beperkt bereik), vroege Hyundai/Kia modellen (1-fase laden), Leaf (Chademo), etc. Maar de markt voor EV occasions wordt snel volwassen met meer en meer keuze.
Feit is dat tot op heden geen enkele reguliere ICE ineens ingekakt is. Neem als voorbeeld de Toyota Yaris hybrid die we als 2e auto ipv de MX-30 overwogen destijds. We hadden de keuze:
- Mazda MX-30 Luxury voor € 28.500
- Toyota Yaris hybrid Executive voor € 25.000

Kijk ik waar ze nu voor te koop staan dan is het respectievelijk vanaf € 18.000 en 21.000. Ik hoef je de percentages niet voor te rekenen.

Ik heb nu echt serieus spijt en zit echt met de gedachte: had ik maar destijds voor de Yaris hybrid gekozen.

En dit is even 1 concreet voorbeeld, maar ik heb er meerdere aangehaald. Enerzijds is het zoals iemand anders ook aangaf goed voor de occasionmarkt en met name de mensen die geen 30-50k te besteden hebben dat er nu goede EV's vanaf 20k te koop zijn, maar dat doet allemaal niks af aan het feit dat als je nu een jonge long range EV van welk merk dan ook koopt, je over 2-5 jaar gewoon niet weet wat de markt doet.

De EV markt is gewoon nog veel te onvoorspelbaar. Tel daarbij op dat het sowieso qua kWh-prijzen minder interessant is geworden dan ±3 jaar geleden én dat we binnenkort maar moeten kijken wat onze overheid gaat besluiten met MRB (een reden waarom de gemiddelde phev vanaf 2025 voor particulieren gewoon totaal niet meer interessant is), want nu salderen wel (voorlopig) blijft moet het geld toch ergens vandaan komen dus MRB of een variant ervan gaat er geheid komen. En we zitten 10 maanden voordat er op dat gebied iets gaat komen en zonder te weten wat men besluit is ook dat een groot risico voor de particuliere koper.

Kortom: tuurlijk moet ook de ICE markt straks bekijken wat het gaat doen, maar tot op heden is er nog geen enkele inkak beweging geweest, en bij EV's alleen maar. Dus tot die tijd ga ik gewoon niet meer investeren in een EV, ik weiger als particulier mijn geld als sneeuw voor de zon weg te zien vliegen. Ik heb me nu al gestoten en je weet wat ze zeggen: een ezel stoot zich geen tweede keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MooDyBLueS schreef op zondag 18 februari 2024 @ 11:33:
[...]

Feit is dat tot op heden geen enkele reguliere ICE ineens ingekakt is.
Ja maar zou dat ook niet een stuk ontkenningsfase zijn? Ik begreep in 2015-2020 ook nooit dat mensen nog huizen met energielabel F kochten (en nog overbieden ook).
Inmiddels is dat wel veranderd en kijkt men daar veel kritischer naar, maar zelfs nu zijn er nog mensen die een nieuwe cv-ketel plaatsen ipv gewoon een warmtepomp.

Uiteindelijk zal dat ook bij ICE/EV gaan gebeuren, alleen de vraag is wanneer dat omslagpunt komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Overigens even heel wat anders: ik ben gisterenavond met ABRP aan het spelen geweest om een paar van mijn routes met verschillende EV's uit te stippelen, maar het kan me niet aan de indruk onttrekken dat die hele ABRP maar een wassen neus is.

Ja, hij stippelt mooi laadlocaties uit, maar als ik de routes vergelijk tussen een aantal EV's die ik heb vergeleken met allemaal 100% start SoC, 100 km/u max en dezelfde route van 330km: VW ID.3 58 kWh, Model Y RWD, Model Y LR 2021, BMW i4 eDrive40, Kia e-Soul 64 kWh, Toyota bZ4X, Renault Megane EV60 en nog een paar, dan komen ze allemaal steeds bij 1 van 2 laadstations aan op de terugweg met allemaal tussen de 14 en 31% SoC en allemaal moeten ze 7-11 min laden, op de i4 en MY LR na die het wel in 1x halen. Ik weet gewoon dat de verschillen tussen deze modellen erg groot zijn, zo staat de Toyota erom bekend zeer onzuinig te zijn en de Tesla's en BMW juist erg zuinig, maar ook een 58 kWh ID.3 en 60 kWh Megane schelen maar 1 min totaal (!!) van de zeer zuinige Model 3 SR.

Als ik ABRP moet geloven maakt het dus geen zak uit welke van deze auto's je koopt, ze zijn allemaal even snel en het laden is ook even kort allemaal. Maar toch zegt ie dat de Toyota 232 Wh/km verbruikt en de MY SR 192 Wh/km, wat mij wel in verhouding lijkt te kloppen.

Kortom: de snelste zijn de Model Y en i4 met 3u35min (zonder laden) en de langzaamste maar liefst 5 auto's waaronder onze e-Soul en de bZ4X en ID.3 allemaal 3u41min exact. Yeah right...

Dus ik zou zeggen: neem ABRP maar met een bak zout. En ja, ik heb azijn op. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MooDyBLueS schreef op zondag 18 februari 2024 @ 11:42:
Ik weet gewoon dat de verschillen tussen deze modellen erg groot zijn, zo staat de Toyota erom bekend zeer onzuinig te zijn en de Tesla's en BMW juist erg zuinig, maar ook een 58 kWh ID.3 en 60 kWh Megane schelen maar 1 min totaal (!!) van de zeer zuinige Model 3 SR.
Oke, dus blijkbaar zit deze informatie niet in het model dat ABRP gebruikt? Eigenlijk zou het wel handig zijn om te weten welke specs ze per auto hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
de Peer schreef op zondag 18 februari 2024 @ 11:41:
[...]

Ja maar zou dat ook niet een stuk ontkenningsfase zijn? Ik begreep in 2015-2020 ook nooit dat mensen nog huizen met energielabel F kochten (en nog overbieden ook).
Inmiddels is dat wel veranderd en kijkt men daar veel kritischer naar, maar zelfs nu zijn er nog mensen die een nieuwe cv-ketel plaatsen ipv gewoon een warmtepomp.

Uiteindelijk zal dat ook bij ICE/EV gaan gebeuren, alleen de vraag is wanneer dat omslagpunt komt.
Nou, daar zeg je het dus... "de vraag is wanneer". En ik ga niet met mijn eigen spaargeld gokken wanneer dat gaat zijn.

Zelfs in mijn huidige berekeningen met een Lexus hybride (waar ik voor wil gaan waarschijnlijk zoals het er nu voorstaat) kom ik tov bijv een Model Y SR zonder MRB € 135 per maand duurder uit met de hybride, maar dat is dus met de reguliere tabel van afschrijving. Als ik doorreken wat een Model 3 uit 2019/2020 heeft afgeschreven, of mijn MX-30 of een ID.3 of... je snapt mijn punt, dan is de EV ineens een stuk duurder. En zelfs als ik dat niet doorreken maar wel bijv. 50% MRB reken vanaf 2025 (dat is algemeen een beetje de verwachting), dan komt een Model Y SR met 1844 kg nog net in de klasse van € 318 MRB in Noord-Holland. Gehalveerd en per maand is dat in 2025 € 53. Dan heb je het nog maar over een besparing van € 82 per maand in het meest gunstigste geval dat de EV markt NIET inkakt. En dat is met mijn eigen laadpaal voor 80% van alle laadsessies berekend.

En hier ga ik het bij laten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:28

Arfman

Drome!

de Peer schreef op zondag 18 februari 2024 @ 11:41:

Offtopic, maar wij gaan volgend jaar ook nog gewoon een CV ketel plaatsen. Dan is die van ons 18 jaar oud en aangezien 2026 het omslagpunt is voor het niet meer kunnen aanschaffen van een CV ketel is dit moment gekozen.

Waarom? We verbruiken 600m3 gas per jaar. Een nieuwe CV ketel inclusief installatie zit op 2800 euro. Een warmtepomp begint bij 8k. Voor dat geld kan ik, zelfs als ik 3 euro per kuub moet betalen (op dit moment iets meer dan 1 euro), nog jarenlang zorgeloos de CV ketel gebruiken. Gecombineerd met het feit dat ik, ondanks 18 panelen, meer stroom verbruik dan opwek (iets met thuiswerken/verwarmen met airco's en 2 EV's hebben) maakt het de businesscase voor mij erg simpel. Als deze CV ketel kapot gaat over ~10-15 jaar zie ik dan wel weer, dan kost een WP waarschijnlijk ook geen 8k meer.

Of ik moet iets over het hoofd zien, dat kan ook en dan hoor ik het graag :)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
de Peer schreef op zondag 18 februari 2024 @ 11:48:
[...]

Oke, dus blijkbaar zit deze informatie niet in het model dat ABRP gebruikt? Eigenlijk zou het wel handig zijn om te weten welke specs ze per auto hanteren.
Noem het hoe je het wilt, maar 11 auto's totaal vergeleken met accu's van 57 tot 80 kWh en maar 6 min verschil totaal? No way. Kortom: ABRP is onbetrouwbaar en niet bruikbaar als vergelijk. Ongetwijfeld prima voor routeplanning hoor, maar niet voor wat auto's daadwerkelijk verbruiken en hoe ver ze kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:33
Arfman schreef op zondag 18 februari 2024 @ 11:52:
[...]

Offtopic, maar wij gaan volgend jaar ook nog gewoon een CV ketel plaatsen. Dan is die van ons 18 jaar oud en aangezien 2026 het omslagpunt is voor het niet meer kunnen aanschaffen van een CV ketel is dit moment gekozen.

Waarom? We verbruiken 600m3 gas per jaar. Een nieuwe CV ketel inclusief installatie zit op 2800 euro. Een warmtepomp begint bij 8k. Voor dat geld kan ik, zelfs als ik 3 euro per kuub moet betalen (op dit moment iets meer dan 1 euro), nog jarenlang zorgeloos de CV ketel gebruiken. Gecombineerd met het feit dat ik, ondanks 18 panelen, meer stroom verbruik dan opwek (iets met thuiswerken/verwarmen met airco's en 2 EV's hebben) maakt het de businesscase voor mij erg simpel. Als deze CV ketel kapot gaat over ~10-15 jaar zie ik dan wel weer, dan kost een WP waarschijnlijk ook geen 8k meer.

Of ik moet iets over het hoofd zien, dat kan ook en dan hoor ik het graag :)
Hier ongeveer hetzelfde. Minder dan 500kuub vorig jaar.

Nu zijn airco's natuurlijk wel warmtepompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:14
MooDyBLueS schreef op zondag 18 februari 2024 @ 11:52:
[...]

Noem het hoe je het wilt, maar 11 auto's totaal vergeleken met accu's van 57 tot 80 kWh en maar 6 min verschil totaal? No way. Kortom: ABRP is onbetrouwbaar en niet bruikbaar als vergelijk. Ongetwijfeld prima voor routeplanning hoor, maar niet voor wat auto's daadwerkelijk verbruiken en hoe ver ze kunnen komen.
Onzin, abrp houdt overal rekening mee.
De grote van de accu is eigenlijk maar een deel van het verhaal, ook zuinigheid en vooral laadsnelheid zijn belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
mitsumark schreef op zondag 18 februari 2024 @ 11:56:
[...]
De grote van de accu is eigenlijk maar een deel van het verhaal, ook zuinigheid en vooral laadsnelheid zijn belangrijk.
Ben ik het niet mee eens. De eerste stop op een lange reis lijkt nog wel goed, daarna volgen ze elkaar volgens mij te snel op.

Maar inderdaad grootte van de accu en laadsnelheid zijn zeker van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
MooDyBLueS schreef op zondag 18 februari 2024 @ 11:50:
[...]

Nou, daar zeg je het dus... "de vraag is wanneer". En ik ga niet met mijn eigen spaargeld gokken wanneer dat gaat zijn.

Zelfs in mijn huidige berekeningen met een Lexus hybride (waar ik voor wil gaan waarschijnlijk zoals het er nu voorstaat) kom ik tov bijv een Model Y SR zonder MRB € 135 per maand duurder uit met de hybride, maar dat is dus met de reguliere tabel van afschrijving. Als ik doorreken wat een Model 3 uit 2019/2020 heeft afgeschreven, of mijn MX-30 of een ID.3 of... je snapt mijn punt, dan is de EV ineens een stuk duurder. En zelfs als ik dat niet doorreken maar wel bijv. 50% MRB reken vanaf 2025 (dat is algemeen een beetje de verwachting), dan komt een Model Y SR met 1844 kg nog net in de klasse van € 318 MRB in Noord-Holland. Gehalveerd en per maand is dat in 2025 € 53. Dan heb je het nog maar over een besparing van € 82 per maand in het meest gunstigste geval dat de EV markt NIET inkakt. En dat is met mijn eigen laadpaal voor 80% van alle laadsessies berekend.

En hier ga ik het bij laten.
Een nieuwe ICE zal bij de nieuwe BPM regels ook duurder worden aangezien de CO2 uitstoot meegenomen gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

janne_nl schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:02:
[...]

Ben ik het niet mee eens. De eerste stop op een lange reis lijkt nog wel goed, daarna volgen ze elkaar volgens mij te snel op.
Dat is een logisch gevolg van het optimaliseren van de reisroute. Je stelt zelf de voorwaarden.
De meeste auto's laden een stuk langzamer boven de 60-70-80% dus is het sneller om telkens maximaal bij te laden tot die 60-70 of 80 procent (auto afhankelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
mitsumark schreef op zondag 18 februari 2024 @ 11:56:
[...]
"Onzin", nou bewijs of verklaar dan eens hoe ik met 11 totaal verschillende EV's maar 6 min verschil krijg over 330 km route? Terwijl qua verbruik hij toch echt wel grote verschillen (179 - 231 Wh/km) laat zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
janne_nl schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:03:
[...]

Een nieuwe ICE zal bij de nieuwe BPM regels ook duurder worden aangezien de CO2 uitstoot meegenomen gaat worden.
Dat is niks nieuws, dat is al jaren zo. Daarnaast heb ik het niet over nieuw, maar occasions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MooDyBLueS schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:04:
[...]

"Onzin", nou bewijs of verklaar dan eens hoe ik met 11 totaal verschillende EV's maar 6 min verschil krijg over 330 km route? Terwijl qua verbruik hij toch echt wel grote verschillen (179 - 231 Wh/km) laat zien?
Dat is zeker interessant. Maar het is voor ons moeilijk om jouw resultaten te verklaren. Misschien kun je de 2 extreme gevallen eens naast elkaar leggen en kijken waar het nu precies 'fout' gaat, want dat moet te achterhalen zijn.
Wie weet heb je zelf ergens een rare instelling gedaan?

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 18-02-2024 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Laatst online: 04-09 14:30
MooDyBLueS schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:04:
[...]

Blijkbaar zijn ze uiteindelijk niet zo verschillend. Als ik vergelijk tussen mijn eerste EV uit 2019 (70 kW max) en de huidige (200kW) zitten er gigantische verschillen tussen. Daardoor zijn er veel minder stops en een veel kortere laadtijd. Geeft ABRP prima weer. Probeer maar een Kia eNiro vs een BMW i4.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
de Peer schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:06:
[...]

Dat is zeker interessant. Maar het is voor ons moeilijk om jouw resultaten te verklaren. Misschien kun je de 2 extreme gevallen eens naast elkaar leggen en kijken waar het nu precies 'fout' gaat, want dat moet te achterhalen zijn.
Nou ja, het gaat mij erom dat ABRP alom geprezen wordt en voor dit soort doeleinden gebruikt wordt. Maar als ik 11 EV's die deels op elkaar lijken en deels extreem verschillen, neem de extreem zuinige Model 3 en i4 en MY en de veel minder zuinige e-Soul, Megane en in extremere mate bZ4X en ik zie nagenoeg identieke resultaten, niet qua verbruik maar qua route en totale tijd, incl. de laadtijden die maar enkele minuten afwijken, dan is er voor mij maar 1 conclusie: er wordt puur naar papieren waardes gekeken.

Ik heb geen trek om een studie ervan te maken waar het fout gaat, het is een dienst die (nogmaals) alom geprezen wordt en als de holy grail beschouwd wordt, maar met dit soort resultaten heb ik er dus niks aan. Want ik denk dat iedereen in dit topic met enige EV ervaring wel weet dat een bZ4X of Megan of e-Soul niet eens in de buurt komen van de efficiëntie van een M3/MY/i4. En dan de laadsnelheden: onze e-Soul heeft max 77 kW maar haalt in de praktijk dat alleen in de zomer, in de winter is het eerder 50-55 kW. Hoe kan hij dan dezelfde aantal minuten laden halen (nou ja, 1 min verschil) als een ID.3 met 125 kW of een MY met 170 kW? Dat is onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
de Peer schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:04:
[...]

Dat is een logisch gevolg van het optimaliseren van de reisroute. Je stelt zelf de voorwaarden.
De meeste auto's laden een stuk langzamer boven de 60-70-80% dus is het sneller om telkens maximaal bij te laden tot die 60-70 of 80 procent (auto afhankelijk).
Dat weet ik ook wel, maar ze volgen elkaar sneller op dan nodig zou zijn. Waardoor je volgens mij een paar stops zou kunnen minderen op een reis van 2000km. Maar goed wellicht heb ik het mis. Ik ga het een keer merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
kdeboois schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:08:
[...]

Blijkbaar zijn ze uiteindelijk niet zo verschillend. Als ik vergelijk tussen mijn eerste EV uit 2019 (70 kW max) en de huidige (200kW) zitten er gigantische verschillen tussen. Daardoor zijn er veel minder stops en een veel kortere laadtijd. Geeft ABRP prima weer. Probeer maar een Kia eNiro vs een BMW i4.
Zie mijn reactie hierboven, ik vergelijk een 2020 e-Soul met 77 kW laadsnelheid max met EV's zoals de i4 eDrive40 en Tesla M3/MY met 170 kW maar ook ID.3 met 125 kW laadsnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

janne_nl schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:13:
[...]

Dat weet ik ook wel, maar ze volgen elkaar sneller op dan nodig zou zijn. Waardoor je volgens mij een paar stops zou kunnen minderen op een reis van 2000km. Maar goed wellicht heb ik het mis. Ik ga het een keer merken.
Dat is een instelling. Er is een slider waar je kunt kiezen tussen: Weinig lange stops -- Veel korte stops

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3rDNmLd9YBOU_UwFKwUzBfS6QAM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wYToyljOvKKaJ0WcBEZIGDHK.jpg?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door de Peer op 18-02-2024 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
MooDyBLueS schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:13:
[...]

Zie mijn reactie hierboven, ik vergelijk een 2020 e-Soul met 77 kW laadsnelheid max met EV's zoals de i4 eDrive40 en Tesla M3/MY met 170 kW maar ook ID.3 met 125 kW laadsnelheid.
Ik pak altijd een rit naar een wintersport locatie. Wellicht is de rit te kort. De verschillen komen pas bij meerdere stops aan het licht.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/72utYZxFiMt5BRah1PSLCSNWqqs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9QJaQaJ6zjRU5cqyurAGDT0W.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D3R-z6LrDgOsV_agTmzvlrLogU8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/h1ZEPQlSyV0Yd6vMLw7NNO83.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door kdeboois op 18-02-2024 12:59 ]

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voog
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-09 08:52
[...]

Kind nummer 4 of vrouw in de frunk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voog
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-09 08:52
mitsumark schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 23:05:
[...]

Mercedes EQB
Tesla Model X (2e hands)
Tesla Model Y kon dacht ik ook (maybe ombouw?)
BYD Tang (ook een tank :))
In ons geval:

EQB is echt een andere klasse qua ruimte op de 3e rij.
X: lease, dus tweedehands is geen optie/ nieuw te duur
Model y: 7 zits niet in NL, bovendien moet je maar eens kijken wat je dan aan ruimte overhoudt.
Tang: geen 7 zitter en actieradius.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
MooDyBLueS schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:13:
[...]

De laadsnelheid van een soul is inderdaad niet best, dus 11 minuten bijladen is veel te kort....onzuinig is de Soul echter niet.
De tesla zal op deze afstand veel sneller moeten zijn ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:55
voog schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:33:
[...]

Vrouw 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
de Peer schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:15:
[...]

Dat is een instelling. Er is een slider waar je kunt kiezen tussen: Weinig lange stops -- Veel korte stops

[Afbeelding]
Ook dat is bekend, maar ook dat geeft niet het resultaat waar ik op hoopte. De slider wel nog niet helemaal naar links geschoven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DeJurist
Ik heb mijn keuze gemaakt na het bekijken van talloze reviews en gezien mijn gebruikspatroon zie ik geen probleem met het 's nachts opladen. Mijn keuze is gevallen op de Jaguar I-Pace. Het voertuig oogt prachtig, zelfs mooier dan elke Tesla naar mijn mening.

Het rijgedrag wordt door de meeste reviewers als uitstekend ervaren, en het panoramadak dat uit één stuk bestaat is werkelijk schitterend. Bovendien is de actieradius binnen Nederland meer dan voldoende en mocht ik toch een snellader nodig hebben, dan zie ik de extra 30 minuten wachttijd als geen probleem.

Aangezien ik veel thuis werk, moet de auto mij een glimlach bezorgen wanneer ik er naar kijk en mee rij. Ik heb het vertrouwen dat de Jaguar dat kan waarmaken. Daarnaast zijn er niet veel mensen die in dit model rijden vanwege de hoge aanschafprijs bij een nieuwe aankoop, wat het ook uniek maakt.

Als ik de auto naar mijn werk neem en weer terug ben, is het meestal 19:00 uur en dan sluit ik hem direct aan op de laadpaal, zodat hij de volgende dag weer volledig opgeladen is. Ik ben geen vertegenwoordiger of recruiter die per se zijn klanten moet bezoeken, dus dat scheelt ook.

Natuurlijk moet het voertuig wel in goede staat zijn, dus ik ga volgende week een testrit aan huis bestellen. Ik kijk er in ieder geval naar uit.

De exacte uitvoering die ik op het oog heb.
Afbeeldingslocatie: https://images.pistonheads.com/nimg/47541/blobid2.jpg
Afbeeldingslocatie: https://images.pistonheads.com/nimg/47541/blobid3.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.autocollectionofmurfreesboro.com/imagetag/16950/11/l/Used-2020-Jaguar-I-PACE-EV400-SE-PERFORMANCE-SEAT-PKG-HUGE-88K-MSRP!!!-1703124080.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
voog schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:33:
[...]

De 7-zits configuratie is inderdaad niet beschikbaar in de Benelux. Maar wat niet is kan misschien nog komen? Met een software-update dan wellicht :P

[ Voor 7% gewijzigd door Scientific op 18-02-2024 13:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:55
DeJurist schreef op zondag 18 februari 2024 @ 13:13:
Mijn keuze is gevallen op de Jaguar I-Pace.

zodat hij de volgende dag weer volledig opgeladen is.
Geniet van de rit!

Laad tot 80% tenzij je meer nodig hebt. Scheelt wat in batterij degradatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Ik heb mijn keuze gemaakt na het bekijken van talloze reviews en gezien mijn gebruikspatroon zie ik geen probleem met het 's nachts opladen. Mijn keuze is gevallen op de Jaguar I-Pace.
Mooie bak hoor.
Het voertuig oogt prachtig, zelfs mooier dan elke Tesla naar mijn mening.
Niet alleen jouw mening, de mijne ook, 13 in een dozijn, maar goed, over smaak valt niet te twisten. :P
Natuurlijk moet het voertuig wel in goede staat zijn, dus ik ga volgende week een testrit aan huis bestellen. Ik kijk er in ieder geval naar uit.
Ben benieuwd.
Ook naar het hoe en wat qua laden en of je idd aan die dure paal bij Shell gaat staan dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-09 19:44
[...]

Misschien kun je de verbruikscijfers uit ev-database.nl invullen in ABRP en dan vergelijken.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferry34
De jurist...schitterende auto!
Ikzelf vind de witte geweldig mooi.

Nogmaals...de destijds vernieuwde versie (2020?) heeft 3 fase lader en dat scheelt alles.
Alleen als je t geluk hebt die 22kw lader te gebruiken, laad je met 7,2kw.
Bij n 11kw paal is dat 3,0kw.

Ikzelf heb n 64kwh 1fase en bij n 11kw lader is dat 15 uur.
Als je n 3 fase kunt kopen is dat n pre voor gebruikersgemak.
Vergeet ook niet..snelladen is duur

Maar als jij met 1 fase kunt leven ook goed, maar misschien weer moeilijker te verkopen later.
Nogmaals..met n 22kw laadpaal is er geen probleem

[ Voor 4% gewijzigd door Ferry34 op 18-02-2024 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
Overigens even heel wat anders: ik ben gisterenavond met ABRP aan het spelen geweest om een paar van mijn routes met verschillende EV's uit te stippelen, maar het kan me niet aan de indruk onttrekken dat die hele ABRP maar een wassen neus is.

Ja, hij stippelt mooi laadlocaties uit, maar als ik de routes vergelijk tussen een aantal EV's die ik heb vergeleken met allemaal 100% start SoC, 100 km/u max en dezelfde route van 330km: VW ID.3 58 kWh, Model Y RWD, Model Y LR 2021, BMW i4 eDrive40, Kia e-Soul 64 kWh, Toyota bZ4X, Renault Megane EV60 en nog een paar, dan komen ze allemaal steeds bij 1 van 2 laadstations aan op de terugweg met allemaal tussen de 14 en 31% SoC en allemaal moeten ze 7-11 min laden, op de i4 en MY LR na die het wel in 1x halen. Ik weet gewoon dat de verschillen tussen deze modellen erg groot zijn, zo staat de Toyota erom bekend zeer onzuinig te zijn en de Tesla's en BMW juist erg zuinig, maar ook een 58 kWh ID.3 en 60 kWh Megane schelen maar 1 min totaal (!!) van de zeer zuinige Model 3 SR.

Als ik ABRP moet geloven maakt het dus geen zak uit welke van deze auto's je koopt, ze zijn allemaal even snel en het laden is ook even kort allemaal. Maar toch zegt ie dat de Toyota 232 Wh/km verbruikt en de MY SR 192 Wh/km, wat mij wel in verhouding lijkt te kloppen.

Kortom: de snelste zijn de Model Y en i4 met 3u35min (zonder laden) en de langzaamste maar liefst 5 auto's waaronder onze e-Soul en de bZ4X en ID.3 allemaal 3u41min exact. Yeah right...

Wat is de route dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
[...]

Zoals hierboven denk ik dat je rit te kort is. Op 330km hoef je natuurlijk relatief weinig bij te laden. Plan een rit van 1000km en dan wordt het groter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:58

Vertel eens over je ervaring met 1000km+ routes rijden met een EV?
En bij ABRP staat er niet voor niets alpha en beta achter automodellen (Dat betekent dat ze nog weinig info hebben en de laadcurves en verbruik eerste inschattingen zijn.
En op 330km maakt het allemaal niet veel uit. Dan heb je net wel of niet 1 laadstop nodig. Het verschil is pas groot op 1000km+

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
Card Nox schreef op zondag 18 februari 2024 @ 13:45:
[...]

Geniet van de rit!

Laad tot 80% tenzij je meer nodig hebt. Scheelt wat in batterij degradatie.
Zal ik doen. (y)
Zjanzjak schreef op zondag 18 februari 2024 @ 13:51:
[...]

Mooie bak hoor.

[...]

Niet alleen jouw mening, de mijne ook, 13 in een dozijn, maar goed, over smaak valt niet te twisten. :P

[...]

Ben benieuwd.
Ook naar het hoe en wat qua laden en of je idd aan die dure paal bij Shell gaat staan dan.
Via de Shell Charger-app zie ik nu een tarief van €0,40 per kWh staan. Nog niet ideaal, maar het scheelt wel twintig euro op een volle tank in vergelijking met de ANWB. Ik vind het vreemd dat de overheid daar niets aan doet en ook het feit dat je verschillende apps of passen moet hebben als je de goedkoopste optie wilt vinden, is gewoon niet goed doordacht.

Maar dat is mijn frustratie. Als ik kijk naar de geschiedenis van publieke laadpalen, zie ik dat het twee jaar geleden gemiddeld €0,35 per kWh was, dus op dit moment wijkt het niet veel af.
Ferry34 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 14:21:
De jurist...schitterende auto!
Ikzelf vind de witte geweldig mooi.

Nogmaals...de destijds vernieuwde versie (2020?) heeft 3 fase lader en dat scheelt alles.
Alleen als je t geluk hebt die 22kw lader te gebruiken, laad je met 7,2kw.
Bij n 11kw paal is dat 3,0kw.

Ikzelf heb n 64kwh 1fase en bij n 11kw lader is dat 15 uur.
Als je n 3 fase kunt kopen is dat n pre voor gebruikersgemak.
Vergeet ook niet..snelladen is duur

Maar als jij met 1 fase kunt leven ook goed, maar misschien weer moeilijker te verkopen later.
Nogmaals..met n 22kw laadpaal is er geen probleem
Thanks. :) Dat elektrisch rijden vergt toch wat onderzoek als je er voor het eerst gebruik van wilt maken. Een volle acculading zal me nu, als ik het zo bereken, ongeveer €34 kosten. Als je zonnepanelen hebt, is dat natuurlijk een stuk goedkoper, maar ik mag niet klagen.

Met benzine zou ik ruim tegen de €100 aan zitten. Deze auto moet ik, gezien mijn rijgedrag, na 7 dagen opnieuw opladen, dus onder de streep ben ik aanzienlijk goedkoper uit.

Hoewel het belastingvoordeel volgend jaar vervalt, hoop ik niet dat de overheid nu de elektrische rijders gaat benadelen, want dit voertuig weegt veel meer dan een benzineauto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:40
DeJurist schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:22:
Via de Shell Charger-app zie ik nu een tarief van €0,40 per kWh staan. Nog niet ideaal, maar het scheelt wel twintig euro op een volle tank in vergelijking met de ANWB. Ik vind het vreemd dat de overheid daar niets aan doet en ook het feit dat je verschillende apps of passen moet hebben als je de goedkoopste optie wilt vinden, is gewoon niet goed doordacht.

Maar dat is mijn frustratie.
Nee hoor, dat is ook de mijne, en van vele anderen ook. Dat is trouwens een belangrijke reden waarom ik momenteel heel erg naar Tesla neig als ik nu een EV zou moeten aanschaffen. Dan kun je gebruik maken van hun eigen laadnetwerk en loop je veel minder het risico te worden genaaid.

Overigens vind ik het ook bijzonder vreemd dat de media hier niet veel harder bovenop zit.
Nu is het blijkbaar normaal en legaal dat iemand die niet het juiste pasje heeft het viervoudige moet betalen van iemand anders, en dat je dat dus niet eens van tevoren kunt zien, maar er pas achteraf achter komt.

Moet je eens kijken hoe hard er zou worden geschreeuwd als benzinetankstations er ook dergelijke maffiapraktijken op na zouden houden. De wereld zou te klein zijn. Maar in de wereld van EV's is deze oplichterij blijkbaar normaal. En de politiek (met name de prutsers in Brussel) staat erbij en kijkt ernaar.... :(

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Ik vind het vreemd dat de overheid daar niets aan doet en ook het feit dat je verschillende apps of passen moet hebben als je de goedkoopste optie wilt vinden, is gewoon niet goed doordacht.
Je zou echt eens een kijkje in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 moeten nemen, daar komen soortgelijke woorden regelmatig voor. Persoonlijk haal ik mijn schouders er bij op.
Want, het is, zoals het is.
Zonde van je energie. ;)

Wel kan je elke 4 jaar een vakje rood inkleuren, helaas heeft bij de laatste verkiezingen ongeveer een kwart van stemmend Nederland een (totaal) andere gedachte dan ik.
Ik houd de hoop dan maar op de VER waar ik me bij aangesloten heb en over 4 jaar weer een nieuwe kans.
Tot die tijd: Het is, zoals het is.
Dat elektrisch rijden vergt toch wat onderzoek als je er voor het eerst gebruik van wilt maken.
Waarheid als een koe, geen speld tussen te krijgen.
Het geeft wel wat duidelijkheid.
Deze auto moet ik, gezien mijn rijgedrag, na 7 dagen opnieuw opladen, dus onder de streep ben ik aanzienlijk goedkoper uit.
Je zal alleen wel een verschil zien tussen zomer en winter.
Hoewel het belastingvoordeel volgend jaar vervalt, hoop ik niet dat de overheid nu de elektrische rijders gaat benadelen, want dit voertuig weegt veel meer dan een benzineauto.
We gaan het zien. Ik houd de hoop dat het iig zo gaat worden dat elektrisch rijden nog steeds de goedkopere optie is t.o.v. benzine/diesel.
En anders; Het is, zoals het is.
Wie dan leeft, wie dan zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-09 20:42
Scientific schreef op zondag 18 februari 2024 @ 13:17:
[...]

De 7-zits configuratie is inderdaad niet beschikbaar in de Benelux. Maar wat niet is kan misschien nog komen? Met een software-update dan wellicht :P
Die 7-zits configuratie is ook 4.76m lang (tov. 5m voor de Kia ev9), en de Model X is ook 5m. Is het dan niet gewoon een kwestie van smaak? Ik probeer te begrijpen waarom je schrijft "zeer asociale, decadente wagen. Een kind van zijn tijd", maar is het niet gewoon een handige wagen voor grote gezinnen met een mooi actieradius waar iedereen nog een beetje leuk in kan zitten als 't ie meerijdt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:59
[...]
Ik vind het vreemd dat de overheid daar niets aan doet en ook het feit dat je verschillende apps of passen moet hebben als je de goedkoopste optie wilt vinden, is gewoon niet goed doordacht.
Wat is daar dan vreemd aan? Is dat niet met alle aankopen zo dat je zelf op zoek moet naar de goedkoopste/beste/mooiste/duurzaamste/enz...... aankoop? Ik ben juist blij dat al die aanbieders er zijn, en dan zoek ik zelf wel uit wat bij mij het beste past. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
PeterZ(on) schreef op zondag 18 februari 2024 @ 17:25:
[...]

Wat is daar dan vreemd aan? Is dat niet met alle aankopen zo dat je zelf op zoek moet naar de goedkoopste/beste/mooiste/duurzaamste/enz...... aankoop? Ik ben juist blij dat al die aanbieders er zijn, en dan zoek ik zelf wel uit wat bij mij het beste past. :)
De overheid zal toch moeten tussenkomen om het een beetje transparant te houden wat je betaalt voor een Kwh. Anders kan de concurrentie niet goed spelen. Je kan niet verwachten dat iedereen tijd neemt op het elke keer weer uit te pluizen.

Uiteindelijk zou het moeten werken als bij brandstof.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Scientific schreef op zondag 18 februari 2024 @ 17:43:
[...]

De overheid zal toch moeten tussenkomen om het een beetje transparant te houden wat je betaalt voor een Kwh. Anders kan de concurrentie niet goed spelen. Je kan niet verwachten dat iedereen tijd neemt op het elke keer weer uit te pluizen.

Uiteindelijk zou het moeten werken als bij brandstof.
Met dat laatste gaat het nu juist fout, brandstof is geen stroom en werkt gewoon anders. Net zoals thuis heb je vele aanbieders en de mensen kunnen kiezen welke hen past. Het enige wat nogal eens fout gaat, en waar de overheid op moet toezien, is dat men de tarieven duidelijk aangeeft en dat er niet met een ander tarief wordt gerekend. Heb je geen zin om je er in te verdiepen, neem een aanbieder met vaste prijs. Zo ingewikkeld is het echt niet. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:30
Andrehj schreef op zondag 18 februari 2024 @ 16:24:
[...]
Dat is trouwens een belangrijke reden waarom ik momenteel heel erg naar Tesla neig als ik nu een EV zou moeten aanschaffen. Dan kun je gebruik maken van hun eigen laadnetwerk en loop je veel minder het risico te worden genaaid.
Daar hoef je tegenwoordig geen Tesla meer voor te kopen, iedereen kan daar laden. Overigens zijn die prijzen afgelopen jaar ook allerlei kanten op gegaan maar nog steeds niet echt duur en met een abonnement wat je voor je vakantie kunt afsluiten, krijg je dezelfde prijzen als Tesla eigenaren. Nadeel blijft dat die dingen niet aan de snelweg liggen en voorzieningen niet altijd top zijn. Met een Tesla heb je daarnaast het nadeel dat de automatische goede laadplanning alleen met superchargers werkt dus als je aan de snelweg wilt laden moet je alsnog met apps aan de slag.

[ Voor 21% gewijzigd door JTHZZ op 18-02-2024 18:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Giga
JTHZZ schreef op zondag 18 februari 2024 @ 17:59:
[...]
Met een Tesla heb je daarnaast het nadeel dat de automatische goede laadplanning alleen met superchargers werkt dus als je aan de snelweg wilt laden moet je alsnog met apps aan de slag.
Voor de niet Tesla-onderlegden hier. Bovenstaande is volledig onzin. :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-09 14:57

Crazy D

I think we should take a look.

PeterZ(on) schreef op zondag 18 februari 2024 @ 17:25:
[...]

Je hebt wel iets meer aanbieders van laadpassen dan benzinestations. En bij een benzinestation zie je gewoon als je aan komt rijden de prijs, en op de display zie je de prijs. Dat je misschien een cent korting krijgt als je met pasje X betaald is bonus. Bij veel te veel laadpalen kun je helemaal niet met pin betalen maar enkel met laadpassen, en moet je in een app kijken om te zien wat de prijs is (en dan hopen dat die app klopt).

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Crazy D schreef op zondag 18 februari 2024 @ 18:39:
[...]

Je hebt wel iets meer aanbieders van laadpassen dan benzinestations. En bij een benzinestation zie je gewoon als je aan komt rijden de prijs, en op de display zie je de prijs. Dat je misschien een cent korting krijgt als je met pasje X betaald is bonus. Bij veel te veel laadpalen kun je helemaal niet met pin betalen maar enkel met laadpassen, en moet je in een app kijken om te zien wat de prijs is (en dan hopen dat die app klopt).
Wat ik al zei, laden is heel iets anders dan tanken, vergelijken heeft dus geen enkele zin. Door maar steeds die vergelijking met tanken te blijven maken, maak je het jezelf en aankomende EV-rijders alleen maar lastig. En nogmaals, wil je duidelijkheid, neem gewoon een pas met vaste prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
[...]

Daar hoef je tegenwoordig geen Tesla meer voor te kopen, iedereen kan daar laden.
Kleine aanvulling, dit geldt inderdaad voor Nederland, maar in Duitsland of bijvoorbeeld Italië gaat die vlieger niet op. Dus nog wel degelijk een voordeel als je een Tesla hebt dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
maharens schreef op zondag 18 februari 2024 @ 19:18:
[...]

Kleine aanvulling, dit geldt inderdaad voor Nederland, maar in Duitsland of bijvoorbeeld Italië gaat die vlieger niet op. Dus nog wel degelijk een voordeel als je een Tesla hebt dan.
Volgens mij kun je ook in Duitsland en Italie bij de (meeste) Tesla SuC's met elke EV met de goese stekker gewoon laden. Volgens de Tesla app dan.

Of begrijp ik je opmerking niet?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Scientific
PeterZ(on) schreef op zondag 18 februari 2024 @ 18:46:
[...]

Wat ik al zei, laden is heel iets anders dan tanken, vergelijken heeft dus geen enkele zin. Door maar steeds die vergelijking met tanken te blijven maken, maak je het jezelf en aankomende EV-rijders alleen maar lastig. En nogmaals, wil je duidelijkheid, neem gewoon een pas met vaste prijzen.
Waarom moet laden anders zijn dan tanken als het aankomt op transparantie van de prijs? Je doet alsof dat een natuurwet is.

De laadpassenjungle moet gewoon op de schop.

Een laadpas zou een methode moeten zijn om een éénduidig en duidelijk aangekondigde prijs te betalen, niet een manier om tarieven te verbergen achter complexe tariefstructuren.

Maar volgens mij komt dat wel in orde: Europa zal onvermijdelijk moeten ingrijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bite
  • Niet online
Crazy D schreef op zondag 18 februari 2024 @ 18:39:
[...]

Dat vond ik wat lastig maar het was meestal toch niet zo duur (of juist goedkoop met bv maingau). Nu hier op Last Mile Solutions bv tarieven van: per sessie 0,61 per kWh 0,79 Dan is het met Shell pas minder duur a 0,52/kWh.

Thuis 0,29 min 3ct korting voor ‘slim laden’, kan nog wel goedkoper afhankelijk van je contract, en mogelijk direct van de zonnepanelen maar dan moet de plek vrij zijn en de kabel over de stoep. Vanwege 32kWh accu moeten die wel vaak en regelmatig dagelijks worden geladen dus steeds om denken ipv met oprit gewoon inpluggen vind ik wel erg vervelend worden.

In 2018 was het leuk pionieren en met m’n eerste EV, een 22kWh Zoë, op vakantie rit van Fastned naar Fastned en wat spannend met laden in Luxemburg maar dat ging goed. Verder meegedaan aan een recordpoging van de langste stoet EVs.
Later kon ik op m’n werk vaak niet meer laden door opkomst van andere EV en met name phev die de hele werkdag aan de paal stonden.

Intussen andere EV, een Citigo en vervolgens verhuist. Soms kan ik niet thuis laden, is de laadpaal bezet en hebben we niets aan de auto. Gelukkig is er nog een tweede maar dat maakt het gewoon onbetrouwbaar. Als m’n vrouw en ik beide een auto nodig hebben is dat een probleem.
Zelf reis ik niet dagelijks maar moet ik af en toe lange afstanden van dik 150 enkel dus door onvoorziene omstandigheden weer ongeschikte EV voor mij. Gelukkig wel bruikbaar voor m’n vrouw d’r woon werk mits we aan de huisaansluiting kunnen laden want wil die absurde laadpaal tarieven vermijden.

Onlangs een rit naar m’n ouders en dat red ie niet retour, dus met lege accu maar Fastned. Daar staan 4 300kW laders die bezet waren en duurde een half uur voordat ik met m’n traag ladende auto aan de beurt was. Ik had dan liever een aantal triple chargers gehad.
Dat was lang dus wachten met twee kinderen die wel naar huis wouden en ik spijt dat we niet de hybride hadden genomen. Dat wachten zonder alternatief was vervelend maar dan ook nog geen idee hebben hoe lang het duurt hielp niet.
Het is private-lease en nog wel gedacht die auto misschien over te nemen na eind maar denk dat de volgende weer een op benzine wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
[...]
dus als je aan de snelweg wilt laden moet je alsnog met apps aan de slag.
In de Tesla navigatie kan je gewoon op het laadicoontje drukken, aangeven welke categorie (Traag, medium, snel) je wil zoeken en dan zie je ook laadpalen van andere aanbieders op de route.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
maharens schreef op zondag 18 februari 2024 @ 19:18:
[...]

Hoezo niet? Daar kun je ook bij Tesla laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Taro schreef op zondag 18 februari 2024 @ 21:59:
[...]

In de Tesla navigatie kan je gewoon op het laadicoontje drukken, aangeven welke categorie (Traag, medium, snel) je wil zoeken en dan zie je ook laadpalen van andere aanbieders op de route.
Wat ik bedoel is dat als je de bestemming intypt en de auto laat navigeren, dat hij alleen superchargers pakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:47
[...]

Dat ik daar niet mijn 4 kinderen en partner en mezelf in kwijt kan?
Of bedoel je de '7 zit' variant die niet in de EU verkrijgbaar is en waarmee je dus geen kofferbak ruimte meer hebt ;)
Of we moeten voor de vakantie gewoon een 2e auto huren en met 2 autos gaan. (wij hebben als gezin 1 auto, vind ik meer dan zat)
Ja het kan met zo'n multimac. Maar daar groeien ze ook uiteindelijk uit.
X heb ik wel naar gekeken, maar die is toch een flink stuk duurder en minder bruikbare kofferbakruimte.
EQB moet ik eens naar kijken denk ik.
De ID Buzz voor 7 personen staat uiteraard ook op de shortlist, zodra die beschikbaar is.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Laatst online: 20:40
Scientific schreef op zondag 18 februari 2024 @ 20:13:
Maar volgens mij komt dat wel in orde: Europa zal onvermijdelijk moeten ingrijpen.
Jij hebt meer vertrouwen in die prutsers uit Brussel dan ik. Let wel: dat zijn dezelfde koekebakkers die er door de CO2-regels voor hebben gezorgd dat er nu hoofdzakelijk veel te zware suvs als ev's te koop zijn.
En die laadpaschaos duurt al meer dan 10 jaar...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
Taro schreef op zondag 18 februari 2024 @ 21:59:
[...]

Sinds kort heb je nog maar 2 categorieën

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
JTHZZ schreef op zondag 18 februari 2024 @ 22:16:
[...]

Hoezo niet? Daar kun je ook bij Tesla laden.
Misschien begrijpen we elkaar verkeerd, maar bijvoorbeeld de supercharger in Brennero IT is alleen toegankelijk voor Tesla's. Daar kun je dus niet met elke EV laden.

In Polen is het aandeel superchargers waar je alleen met een Tesla kan laden zelfs nog hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
janne_nl schreef op zondag 18 februari 2024 @ 19:41:
[...]

Volgens mij kun je ook in Duitsland en Italie bij de (meeste) Tesla SuC's met elke EV met de goese stekker gewoon laden. Volgens de Tesla app dan.

Of begrijp ik je opmerking niet?
Klopt, bij de meeste, maar niet bij alle.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
maharens schreef op maandag 19 februari 2024 @ 07:02:
[...]

Misschien begrijpen we elkaar verkeerd, maar bijvoorbeeld de supercharger in Brennero IT is alleen toegankelijk voor Tesla's. Daar kun je dus niet met elke EV laden.
Dat klopt, maar iedere paar maanden opent tesla er meer voor niet-Tesla’s, ondertussen in 19 landen, en het zijn er nu al zo veel dat je een dekkend netwerk hebt in veel van die landen.
Ook met de langere kabels aan V4 superchargers en het tempo van openstelling is wel duidelijk dat de strategie van Tesla is om niet-Tesla’s tot superchargers toe te laten.
Overigens zit op de Brenner een prima Ionity, maar dat was hier niet het punt.
In Polen is het aandeel superchargers waar je alleen met een Tesla kan laden zelfs nog hoger.
Klopt, Polen staat nog niet in de lijst. Maar daar zijn er in totaal dan ook maar een stuk of 10 in een land bijna zo groot als Duitsland dus daar heb je niet zoveel aan.

[ Voor 9% gewijzigd door JTHZZ op 19-02-2024 07:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
JTHZZ schreef op maandag 19 februari 2024 @ 07:24:
[...]

Ook met de langere kabels aan V4 superchargers en het tempo van openstelling is wel duidelijk dat de strategie van Tesla is om niet-Tesla’s tot superchargers toe te laten.
Natuurlijk, als de superchargers meer gebruikt worden leveren ze meer op voor tesla, zeker met een toeslag voor niet tesla modellen. Prima toch?
Daardoor levert het laadnetwerk weer mee op en kunnen ze weer uitbreiden enz….

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
ZeRoC00L schreef op maandag 19 februari 2024 @ 07:29:
[...]

Natuurlijk, als de superchargers meer gebruikt worden leveren ze meer op voor tesla, zeker met een toeslag voor niet tesla modellen. Prima toch?
Daardoor levert het laadnetwerk weer mee op en kunnen ze weer uitbreiden enz….
Klopt maar dat betekent ook dat het argument van het laadnetwerk als je een Tesla koopt minder relevant is. Dat was het oorspronkelijke punt wat gemaakt werd. Je kunt tegenwoordig, als je dat zou willen, in een Google Maps auto (Volvo, Polestar, Renault) een route naar zuid Frankrijk plannen en het filter op Tesla zetten en hij loodst je langs alleen maar superchargers daarheen. Google Maps weet precies welke opengesteld zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door JTHZZ op 19-02-2024 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
JTHZZ schreef op maandag 19 februari 2024 @ 07:32:
[...]

Klopt maar dat betekent ook dat het argument van het laadnetwerk als je een Tesla koopt minder relevant is. Dat was het oorspronkelijke punt wat gemaakt werd. Je kunt tegenwoordig, als je dat zou willen, in een Google Maps auto (Volvo, Polestar, Renault) een route naar zuid Frankrijk plannen en het filter op Tesla zetten en hij loodst je langs alleen maar superchargers daarheen. Google Maps weet precies welke opengesteld zijn.
Volgens mij laden Tesla’s gemiddeld gezien goedkoper bij Tesla superchargers dan niet-Tesla’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Giga schreef op maandag 19 februari 2024 @ 08:00:
[...]

Volgens mij laden Tesla’s gemiddeld gezien goedkoper bij Tesla superchargers dan niet-Tesla’s.
Tesla’s hebben het abo gratis. Dat is het enigste verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
Tommie12 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 08:00:
[...]

Tesla’s hebben het abo gratis. Dat is het enigste verschil.
Klopt, dus gemiddeld genomen goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Giga schreef op maandag 19 februari 2024 @ 08:15:
[...]

Klopt, dus gemiddeld genomen goedkoper.
Een zinloos statement: niemand betaalt het gemiddelde. Sommige Tesla-rijders rijden een tijdje gratis. Anderen betalen evenveel als niet-Tesla rijders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Andrehj schreef op zondag 18 februari 2024 @ 22:36:
[...]

Jij hebt meer vertrouwen in die prutsers uit Brussel dan ik. Let wel: dat zijn dezelfde koekebakkers die er door de CO2-regels voor hebben gezorgd dat er nu hoofdzakelijk veel te zware suvs als ev's te koop zijn.
En die laadpaschaos duurt al meer dan 10 jaar...
Geen idee wat de CO2 regels te maken hebben met het feit dat er veel te zware EV SUVs te koop zijn. Volgens mij is dit in de eerste plaats omdat :
1. SUVs nu éénmaal in trek zijn en fabrikanten daar in grote getale op springen;
2. Het technisch eenvoudiger is om een batterijpakket te integreren in een SUV, wegens de hogere zitpositie.
3. EVs in eerste instantie in het duurdere segment worden aangeboden - waar SUVs oververtegenwoordigd zijn.

Het Europese niveau is en blijft de belangrijkste factor van consistente regelgeving met een lange termijn visie. Dit in tegenstelling tot het nationale niveau waar de waan van de dag de politiek beheerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
Scientific schreef op maandag 19 februari 2024 @ 08:56:
[...]
Anderen betalen evenveel als niet-Tesla rijders.
Gewoon feitelijk onjuist. Met eenzelfde kWs aan laden + het abonnement is de Tesla-eigenaar alsnog goedkoper uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Giga schreef op maandag 19 februari 2024 @ 09:57:
[...]

Gewoon feitelijk onjuist. Met eenzelfde kWs aan laden + het abonnement is de Tesla-eigenaar alsnog goedkoper uit.
Welke feiten? Welk abonnement? Een laadabonnement ("Tesla-membership") staat ook open voor niet-Tesla rijders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Giga schreef op maandag 19 februari 2024 @ 09:57:
[...]

Ja, en dus?

Met de aankoop van de auto heb je 'mee betaald' voor dat laadnetwerk.
Bij andere merken krijg een Ionity abo voor een bepaalde tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
Scientific schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:00:
[...]

Welke feiten? Welk abonnement? Een laadabonnement ("Tesla-membership") staat ook open voor niet-Tesla rijders.
Maar niet-Tesla rijders moeten een maandelijkse contributie betalen om dezelfde tarieven te genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
Tommie12 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:04:
[...]

Ja, en dus?

Met de aankoop van de auto heb je 'mee betaald' voor dat laadnetwerk.
Bij andere merken krijg een Ionity abo voor een bepaalde tijd.
Hoeveel heb je daar dan aan meebetaald per Tesla? Maandelijkse contributie van niet-Tesla berijders of anders hogere tarieven dragen er in ieder geval zeker aan bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Giga schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:37:
[...]

Maar niet-Tesla rijders moeten een maandelijkse contributie betalen om dezelfde tarieven te genieten.
Dat klopt. Op die abonnementskost na zijn de kosten dus identiek. Eens je het abonnement betaalt zijn de prijzen identiek. Hoeveel verschil per Kwhl dat dan maakt met Tesla-eigenaren, hangt sterk af van hoeveel je de supercharger gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Giga schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:39:
[...]

Hoeveel heb je daar dan aan meebetaald per Tesla? Maandelijkse contributie van niet-Tesla berijders of anders hogere tarieven dragen er in ieder geval zeker aan bij.
Welk punt wil je maken?

Tesla rijders kunnen de SuC gebruiken zonder maandelijkse bijdrage.
De Mercedes rijders krijgen een korting bij Ionity.

En nu... Wat is het probleem?

In elk geval, het snelladen is sowieso overrated voor een heel groot deel van de kilometers. Ik laad 90%+ thuis of aan AC, en de rest zal DC snelladen zijn. Kan mij echt weinig uitmaken als je een paar centen te veel betaalt.

Pagina: 1 ... 302 ... 369 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic