FireBladeX schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 07:33:
Persoonlijk zou ik nooit meer voor een EV gaan. Ik compenseer mijn uitstoot wel ergens anders. Ik heb nu een phev met bereik van 30km. In principe genoeg voor woon-werk verkeer maar m’n werkgever voorziet ons niet van een laadpaal (ook niet tegen betaling). Daarbij zijn er maar 2 laadpalen op loopafstand en die zitten regelmatig vol.
Thuis, heb ik zonnepanelen maar geen eigen oprit. Volgens de gemeente Tilburg, heb ik pech. Want ik mag geen kabel over de stoep leggen. Gemeente Tilburg weigert mee te denken aan oplossing als stoeptegels met kabelgoot of dergelijke. Meerdere malen klacht ingediend maar conclusie is hetzelfde jammer maar helaas joh. Daarnaast ook maar 1 laadpaal op loopafstand welke altijd bezet is. Al regelmatig gedoe gehad van mensen die papiertjes achterlaten op ruitenwissers dat ze hun auto moeten weghalen.
Nu ruim anderhalve jaar verder na mijn verzoek om een extra laadpaal te plaatsen. Vergunning etc alles rond maar nog steeds geen werkend laadpaal.
Nu ben ik blij dat het een PHEV betreft en gewoon kan doorknallen op benzine. Echter zonder gebruik te maken van de accu, zuil je toch bijna 300kg extra gewicht mee. Deze ervaring heeft mij echt helemaal genezen van elektrische auto’s. Tenzij ik later een eigen oprit heb, komt er bij mij nooit meer een elektrisch voertuig. Zeker nu Shell en Allego begonnen zijn om laadpalen nog verder uit te melken. Daarin ben ik wel mee eens, elektrische auto’s zijn prima voor de rijke mensen (welke we in NL genoeg hebben). Want die wonen vaak ook in huizen met een eigen oprit.
Ik zit op dit moment wel enorm te heroverwegen om mij PHEV weg te doen voor een normale hybride zonder stekker. Jarenlang Prius gereden en nooit iets van hoofdpijn of laadpaalstress gehad en verbruik was ook stuk minder dan nu met de PHEV. Ik zie het wel over 10 jaar, misschien dat de gemeente Tilburg dan in kader van verduurzaming wel gebruik laat maken van mijn eigen zonnepanelen. Want je zou zeggen, dat als je elektrische auto oplaad op moment dat overvloed is van stroom (op een zonnige dag), dat het alleen maar beter is voor de overbelasting en het voorkomen van dat zonnepanelen worden uitgeschakeld.
Ik kan me hier grotendeels in vinden. Ik ben de laatste weken enorm aan het pingpongen wat te doen, we rijden nu een MX-30 met 170-200 km bereik en een e-Soul 64 kWh. We hebben een eigen parkeerplaats met laadpaal nu en we gaan verhuizen, de randstad uit. Nu kan ik sinds corona grotendeels thuis werken, maar klanten en collega's echt zien blijft leuker dan 24/7 thuis te zitten, dus doe ik dat tegenwoordig 2x per week en de rest vanuit huis.
Omdat de e-Soul bevalt maar ook niet echt een topauto is qua comfort voor de hele lange afstanden, was de keuze al snel heel makkelijk: de MX-30 gaat eruit en er komt een auto voor langere afstanden voor in de plaats.
Dus de logische stap was om naar een andere EV te kijken. Met de afstanden die ik echter af en toe moet rijden en niet altijd op werk kan laden, wil ik dan per se thuis kunnen laden, ook om tenminste mijn PV te kunnen benutten én echt financieel voordeel te halen tov een hybride. Maar mede dankzij behulpzame Tweakers in het Tesla topic ben ik erachter dat een RWD van welke variant dan ook (Model 3/Y) gewoon nét niet genoeg gaat zijn en elke keer 5-10 min snelladen zou betekenen. Dus dan moet ik al meer geld uit gaan geven voor een Long Range. En steevast 5-10 min bij een snellader staan is ook niet mijn hobby, laat staan mijn idee van zorgeloos EV rijden. Ook kijkend naar een ander merk, daar zijn de auto's met een groter dan 64 kWh accu evenens niet goedkoop. 77 kWh modellen bij Kia en Hyundai bijv. zijn ook minstens 40k als occasion. Laat staan als we naar luxere merken als BMW of Mercedes kijken.
Maar dan het volgende punt: restwaarde. De Kia is nog redelijk waardevast, maar de Mazda is helemaal ingekakt. 26 maanden geleden gekocht voor 28.500, was toen exact 1 jaar oud en nieuw was hij 39.000, mooie deal dacht ik dus: de kop eraf, voorlopig zal het mij dus niet de kop kosten dacht ik. Nou... think again. De helft van de dealers wil hem niet inruilen omdat ze bij bosjes te koop staan, Toyota weigert de huidige actie van extra inruilwaarde op deze auto toe te passen en geeft er maar 13k voor, andere dealers/garages geven er 14-15k voor. In meest gunstige geval 13.500 afgeschreven in 26 maanden tijd: €519/mnd dus. Ouch.
Nu snap ik het deels wel: de Mazda is gewoon zeer beperkt en echt een stads-EV, maar ik heb van mijn zoektocht destijds nog wat alternatieven waar ik naar keek bewaard en ook daar zitten me toch een partij EV's bij die enorm ingekakt zijn qua restwaarde, en voor de goede orde: alle voorbeelden zijn dus van EV's die ik iets meer dan 2 jaar geleden in mijn zoektocht tegen ben gekomen. Een VW ID.3 met 58 kWh accu: destijds 38-40k als jonge occasion, nu vanaf 22k al. Peugeot e-208/e-2008: destijds 35k (208) en 42k (2008), nu vanaf 19k en 24k. Maar ook een 2019/2020 Tesla Model 3 SR+: destijds 37k, nu 22k. Dat zijn geen malse afschrijvingen en dan hebben het hier over de vanafprijzen van de occasions, niet eens inruil waar nog eens een paar k vanaf gaat.
Het is voor mij dan ook zo dat ik echt wel graag EV wil rijden, maar omdat ik sowieso wel iemand ben die elke 2-4 jaar wel van auto wissel, is restwaarde ook belangrijk. En als ik nu weer in een behoorlijk jong model moet investeren omdat ik toch wel minstens 70-75 kWh nodig heb, dan zijn dat toch prijzige jongens en is het maar de vraag hoeveel daar van over blijft straks. Ik vind dat gewoon een té groot risico en dat icm met alleen maar nog meer moeten neerleggen vanwege mijn wensen/eisen qua afstand en eigen laadpaal zoveel mogelijk gebruiken is gewoon geen gelukkig huwelijk.
Ik ben er nog niet 100% over uit, want ik pingpong nogal eens met wat ik nu wil, maar op dit moment neig ik toch wel meer naar een comfortabele hybride van bijv. Lexus en dan inderdaad geen plug-in hybride, want dat is over 10 maanden ook alleen maar een heel bak MRB erbij.
En in context nog even terug op jouw verhaal: dit zeg ik
terwijl ik een eigen laadpaal heb! Ik snap heel erg goed als je dat niet hebt, dat de overwegingen nóg meer de kant opschuiven van geen EV kiezen.
Oh en als laatste nog even een relatief klein maar toch ietwat vervelend nadeel van 2 EV's hebben én een eigen laadpaal: het komt ons niet zelden voor dat 1 van beide auto's te laden staat en de ander ook geladen moet worden. Nu is de Mazda zo klein qua accu (30 kWh bruikbaar) dat ie zo vol zit en sowieso hebben we vaak wel de tijd om eerst een op te laden en later de ander er neer te zetten. Maar beeld je maar eens in hoe dat gaat met 1 parkeerplaats (er past ook echt nog geen fiets bij) en dan 2 EV's. Dat betekent geregeld 's avonds dus of allebei naar buiten, 1 in de opgeladen EV, de ander in de op te laden EV en dan even een stoelendans met auto's doen om van plek te wisselen. Of 1 iemand gaat naar buiten die eerst de opgeladen EV op de weg zet met gevarenlichten aan, dan de ander op de parkeerplek zet en oplaadt en dan de eerste weer wegparkeert (en hopen dat niemand de plek ingenomen heeft want dan kan je op zoek een straat verder als je pech hebt).
Ik ben nog steeds niet anti-EV, maar ik snap heel goed dat er genoeg mensen de weg 'terug' bewandelen.