Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
maharens schreef op zondag 11 februari 2024 @ 16:48:
[...]

Je advies is nu al iets genuanceerder. Met dat advies ben ik het eens.

Alsof de duvel er mee speelt: https://www.autoweek.nl/a...23-occasion-aankoopadvies
De video geeft ook wederom aan dat de 2019-2020 modellen inderdaad wel wat aandachtspunten kennen en daar worden ook de veel voorkomende dingen benoemd: kraakjes, lekkage bij achterruit/kofferbak, gebrek aan/matige geluidsisolatie (wat niet zozeer een probleem is maar een eigenschap), matige lakkwaliteit.

Nu snap ik ook tevreden berijders die roepen dat het allemaal voor hun auto niet geldt, wat ook prima mogelijk is, neemt niet weg dat Tesla niet voor niks veel wijzigingen heeft doorgevoerd voor het eind 2020 model en daarmee de belangrijkste kritiekpunten heeft aangepakt.

Ook op gebied van eigenschappen zoals de eerste M3's die echt niet stil waren op snelweg snelheid: de eind 2020-2023 variant was daar een stap beter in en de highland is daar weer een stap beter in. Gewoon goed om te zien dus en uiteindelijk geldt dus ook hier: you get what you pay for:
2019-2020: vanaf 22-25k al genoeg opties, zelfs long range
2021-2023: vanaf 34-38k en beperkte aantallen, maar wel een enkele long range ook voor deze prijzen
2024 highland: nieuw vanaf 44k

Dus je maakt telkens een stap van ±10k.

Nu is het natuurlijk zo dat als je voor 22-25k een goed exemplaar eruit weet te pikken, je denk ik gezien die prijsklasse wel een van de beste EV's te pakken hebt uit die periode rond 2019/2020. Dan zal je op gebied van afwerking en kwaliteit ervan gemiddeld genomen wel wat inleveren tov een Kia/Hyundai in mijn ervaring, maar qua EV gedeelte zal je dus juist beter zitten, want ook al is de 60/64 kWh vergelijkbaar als je het met een Niro/Soul/Kona vergelijkt van diezelfde periode, Tesla's zijn efficiënter (deels puur door de vorm) en hebben een veel betere laadsnelheid/-curve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-05 18:54
Over Tesla model 3 (en Y) gesproken...
https://www.reuters.com/b...cles-us-nhtsa-2024-02-02/
https://driveteslacanada....-to-engineering-analysis/

[ Voor 26% gewijzigd door pmiddeld op 12-02-2024 17:06 ]

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:23

de Peer

under peer review

Kun je even toelichten waar je naar linkt en wat je punt is? (forum etiquette) ;)

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-05 10:58
de Peer schreef op maandag 12 februari 2024 @ 18:34:
[...]

Kun je even toelichten waar je naar linkt en wat je punt is? (forum etiquette) ;)
De zaak omtrent de ophangingsproblemen van Amerikaanse m3 en my wordt opgeschaald en is daarmee iets dichter bij een recall.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
de Peer schreef op maandag 12 februari 2024 @ 18:34:
[...]

Niet alleen ophangingsproblemen, maar een volgens gebruikers vastzittend of opeens zwaar sturend stuurwiel bij model 3 en Y van 2023. Heeft tot zeker één crash geleid. De Canadese link is het duidelijkste.

[ Voor 4% gewijzigd door pmiddeld op 13-02-2024 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
pmiddeld schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:47:
[...]

Niet alleen ophangingsproblemen, maar een volgens gebruikers vastzittend of opeens zwaar sturend stuurwiel bij model 3 en Y van 2023. Heeft tot zeker één crash geleid. De Canadese link is het duidelijkste.
Volgens mij gerelateerd aan diezelfde ophangingsproblemen.

Maar goed, het kwalijke gedeelte is natuurlijk dat het er op begint te lijken dat Tesla dit stelselmatig onder gevolgen van te lomp gebruik probeert te scharen terwijl er waarschijnlijk toch wel iets in de productie mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coone-
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 01-03 16:32
Ik weet niet zeker of dit de juiste plek is om deze vraag te stellen, maar ik ben op zoek naar advies voor de keuze van een ev leasewagen via het bedrijf waar ik werk.

We zoeken een suv type met een genereuze kofferinhoud (2 jonge kinderen = heel veel brol meezeulen). Ook willen we graag deftig naar het zuiden van Frankrijk kunnen rijden op vakantie, dus bereik en laadtijd is uiteraard ook een belangrijk punt.
Natuurlijk is zo’n lange trip maar iets dat eerder 1 keer per jaar voorvalt. Onze dagelijkse verplaatsingen zijn zo’n 25 km naar het werk en terug, en wat korte ritten om naar de supermarkt ofzo te gaan. Dus pakweg zo’n 60km op een normale weekdag.
Maar ik zit wel graag comfortabel wat rijbereik betreft, misschien zit dat in mijn hoofd 😄

Momenteel hebben we op het lijstje:
- Skoda Enyaq 85 Business of Sportline
- Mercedes EQB 250+ business
- Hyundai Ioniq 5 Balance of Special Edition
- BMW iX1 edrive30
- Ford Mustang Mach E
- Volvo XC40

Ik ben benieuwd naar jullie mening!

[ Voor 23% gewijzigd door Coone- op 14-02-2024 02:41 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Makkelijk
Je zegt niet zoveel, we kunnen alle SUV's gaan opnoemen maar wat is budget, welke auto's heb je nog meer overwogen en waarom vielen die af? Wat zijn verdere eisen?

Als hij alleen groot moet zijn en snel ver kunnen komen zeg ik Tesla MY LR, maar er is vast een goeie reden dat hij er niet staat :P. Op basis van de enige 3 criteria die je noemt is dat de beste auto :P.

[ Voor 14% gewijzigd door Makkelijk op 13-02-2024 22:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:41
Coone- schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:14:
Ik weet niet zeker of dit de juiste plek is om deze vraag te stellen, maar ik ben op zoek naar advies voor de keuze van een ev leasewagen via het bedrijf waar ik werk.

We zoeken een suv type met een genereuze kofferinhoud (2 jonge kinderen = heel veel brol meezeulen). Ook willen we graag deftig naar het zuiden van Frankrijk kunnen rijden op vakantie, dus bereik en laadtijd is uiteraard ook een belangrijk punt.

- BMW iX1 edrive30

De EQB en de iX1 zijn minder geschikt door hoog verbruik en kleine batterij voor die afstanden, en ze hebben ook beduidend minder kofferruimte.

De rest is niet slecht, maar de Tesla Y is gewoon beter, zeker als je de LR in je budget kan steken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-05 23:29

- BMW iX1 edrive30

Hier de werkelijke kofferbak en frunk inhoud per auto uit mijn vergelijking excel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hbZNfTZ1WkceedSbUgZwGgTQCIg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NEKW8kKEl6yF0WuO85pYoOMa.png?f=user_large

Gemeten met de VDA techniek tot aan het dak. De ioniq5 onder de trunk moet je met een korrel zout nemen, het is een ontzettend onhandige vorm. (oude ioniq, id4 en enyaq reken ik met een aftermarket frunk)

Kwa snelladen moet je echt kijken naar niet Duits. De Model Y en de Ioniq5 lopen ook op dat gebied gelijk op. Alleen is het zo dat de ioniq5 daar wel voor met hoge snelheid moet laden en dat kan niet bij alle snellaadpalen (ioniq5 kan bv niet bij de tesla palen supersnel (200kW) snelladen).

Uit jouw lijst zou ik gaan voor de Enyaq of de Ioniq5. Mijn shortlist op dit moment (2e hands dat wel) is Model Y, Enyaq en Ioniq 5. De BMW en Mercedes vielen voor mij al af door hun niet bestaande efficientie en daardoor lage laadsnelheid en ook tegenvallende ruimte in de auto.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coone-
Zeer interessante feedback al, bedankt iedereen. Daar heb ik al echt iets aan. Het valt me op dat de EQB en ix1 er niet zo als favoriet uitkomt bij jullie, interessant! Ik heb al veel reviews gelezen en bekeken op YouTube maar ik vertrouw toch altijd liever op de mening van mensen die gewoon hun ongezouten mening zeggen.

De reden dat de Tesla Model Y er niet tussen staat is omdat er niet meteen een match was met zowel mezelf als m’n vrouw na een testrit. Das uiteraard erg subjectief allemaal hoor.
Los van de capaciteiten, was het minimalistische interieur niet m’n ding, vond ik de achterruit onpraktisch klein, de bouwkwaliteit voelde wat gammel, hij stuurde vrij zwaar en vond ik het jammer dat het model weinig extra persoonlijke accenten toelaat. Ik zie op een dag echt zoooo vaak bijna identiek hetzelfde model rondrijden. I know, daar zou het allemaal niet om mogen draaien, maar voor de dimensie ‘een auto met karakter’ is voor mij ook iets te zeggen.

Enfin, lang verhaal dus om te zeggen waarom de Model Y er niet tussen staat. Ik moet er ook bijzeggen dat dit voorlopig de enige wagen is die we hebben testgereden, dus van de andere wagens kan ik nog niks zeggen hoe hij voelt op de weg…

[ Voor 55% gewijzigd door Coone- op 14-02-2024 02:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coone-
Oh ja, qua beschikbaar budget, daar kan ik niet een bepaald cijfer op plakken. Het bedrijf heeft mooie kortingen op bepaalde modellen (Audi, Mercedes, BMW…) die op het eerste zicht te duur lijken maar na simulatie en de korting toe te passe toch weer haalbaar worden.
Zo is een netjes uitgeruste EQB duurder in totale aankoopprijs dan een model Y bijvoorbeeld maar door de kortingen die eraf gaan wordt de EQB uiteindelijk toch weer goedkoper (geen kortingen op Tesla bij ons momenteel).

Ik weet dus nooit op voorhand wat er allemaal in mijn persoonlijke toegelaten max budget past totdat ik een simulatie in de tool van ons leaseplan heb gemaakt en ontdek of er korting is. Dus in principe kan alles, totdat ik weet wat het effectief kost 😄

De modellen die ik eerder opnoemde zijn diegenen die ik geselecteerd heb op basis van online reviews en die ook goed uit de simulatie kwamen. Zo gaat er op de Enyaq bijna 17 000 euro af (op de corporate versie), das nu wel uitzonderlijk veel.

Ook de Volvo xc40 en de Mustang Mach e zijn trouwens mogelijk, maar daar is ook niet iedereen laaiend enthousiast over heb ik gemerkt? Ik zet nog even bij in mijn lijstje in de post hier wat boven.

[ Voor 24% gewijzigd door Coone- op 14-02-2024 02:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-05 08:05
Coone- schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 01:29:
Zeer interessante feedback al, bedankt iedereen. Daar heb ik al echt iets aan. Het valt me op dat de EQB en ix1 er niet zo als favoriet uitkomt bij jullie, interessant! Ik heb al veel reviews gelezen en bekeken op YouTube maar ik vertrouw toch altijd liever op de mening van mensen die gewoon hun ongezouten mening zeggen.

De reden dat de Tesla Model Y er niet tussen staat is omdat er niet meteen een match was met zowel mezelf als m’n vrouw na een testrit. Das uiteraard erg subjectief allemaal hoor.
Los van de capaciteiten, was het minimalistische interieur niet m’n ding, vond ik de achterruit onpraktisch klein, de bouwkwaliteit voelde wat gammel, hij stuurde vrij zwaar en vond ik het jammer dat het model weinig extra persoonlijke accenten toelaat. Ik zie op een dag echt zoooo vaak bijna identiek hetzelfde model rondrijden. I know, daar zou het allemaal niet om mogen draaien, maar voor de dimensie ‘een auto met karakter’ is voor mij ook iets te zeggen.

Enfin, lang verhaal dus om te zeggen waarom de Model Y er niet tussen staat. Ik moet er ook bijzeggen dat dit voorlopig de enige wagen is die we hebben testgereden, dus van de andere wagens kan ik nog niks zeggen hoe hij voelt op de weg…
Afhankelijk wat je zoekt en wil; de EQB (250+) heeft een grotere accu dan de ix1 maar een lagere max laadsnelheid maar wel een constante snelheid waardoor de 10-80% even snel is.

EQB heeft veel meer kofferruimte; ix1 kan je verder personaliseren maar kan ook snel oplopen in kosten.

Wil je prijs / ruimte / laadsnelheid moet je de model Y nemen maar ja vind je andere zaken belangrijk dan niet.

EV6 kan je nog naar kijken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:58

Japie.G

Colour Classic

Natuurlijk is zo’n lange trip maar iets dat eerder 1 keer per jaar voorvalt. Onze dagelijkse verplaatsingen zijn zo’n 25 km naar het werk en terug, en wat korte ritten om naar de supermarkt ofzo te gaan. Dus pakweg zo’n 60km op een normale weekdag.
Maar ik zit wel graag comfortabel wat rijbereik betreft, misschien zit dat in mijn hoofd 😄

- BMW iX1 edrive30
- Ford Mustang Mach E
- Volvo XC40

De nieuwe Renault Scenic niet vergeten.

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Je weet dat er drie standen zijn?
en vond ik het jammer dat het model weinig extra persoonlijke accenten toelaat. Ik zie op een dag echt zoooo vaak bijna identiek hetzelfde model rondrijden.
En toch kocht vroeger iedereen een Golf. Goed, je kon pimpen als jij een TDI had en je buurman maar een TDI, maar om nu te zeggen dat dat geen eenheidsworst was?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20:31
Kodess schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 23:43:
[...]

Hier de werkelijke kofferbak en frunk inhoud per auto uit mijn vergelijking excel:
[Afbeelding]

Gemeten met de VDA techniek tot aan het dak. De ioniq5 onder de trunk moet je met een korrel zout nemen, het is een ontzettend onhandige vorm.

Kwa snelladen moet je echt kijken naar niet Duits. De Model Y en de Ioniq5 lopen ook op dat gebied gelijk op. Alleen is het zo dat de ioniq5 daar wel voor met hoge snelheid moet laden en dat kan niet bij alle snellaadpalen (ioniq5 kan bv niet bij de tesla palen supersnel (200kW) snelladen).

Uit jouw lijst zou ik gaan voor de Enyaq of de Ioniq5. Mijn shortlist op dit moment (2e hands dat wel) is Model Y, Enyaq en Ioniq 5. De BMW en Mercedes vielen voor mij al af door hun niet bestaande efficientie en daardoor lage laadsnelheid en ook tegenvallende ruimte in de auto.
Waar zit de frunk van de Enyaq? Mijn Enyaq 80 uit 2021 heeft er geen namelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Coone- schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 01:29:
Ik zie op een dag echt zoooo vaak bijna identiek hetzelfde model rondrijden. I know, daar zou het allemaal niet om mogen draaien, maar voor de dimensie ‘een auto met karakter’ is voor mij ook iets te zeggen.
Ik vind dat een heel raar argument.
Omdat een auto een ander kleurtje heeft en paar andere plastic strips is het een gepersonaliseerde auto?
Kijk dan vooral eens naar de Porsche Macan, daar kan je helemaal los gaan met extra strips, opties, knoppen en 'interieurelementen'. Het blijft een Macan, en je betaalt zakken geld te veel.

Je stelling bewijst weer dat marketing verdomd goed werkt. Je geeft voorkeur aan wat extra plastic en kleurtjes ipv een EV die efficient is, en waarvan de electronica echt top is. Geen enkele auto heeft een navi die zo snel kan rekenen en zo accuraat is. In minder dan 5seconden is mijn doorsnee rit berekend waar het bij een Merc of BMW makkelijk een halve minuut is...

Dat je vindt dat een Y slecht in elkaar zit verwondert me, in mijn auto kraakt en piept er niks, en alles voelt echt solide aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
Homer-Simpson schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 08:29:
[...]

Waar zit de frunk van de Enyaq? Mijn Enyaq 80 uit 2021 heeft er geen namelijk.
Haha eh ja goed punt, ik reken met de aftermarket frunk :9

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Coone- schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 01:44:

De modellen die ik eerder opnoemde zijn diegenen die ik geselecteerd heb op basis van online reviews en die ook goed uit de simulatie kwamen. Zo gaat er op de Enyaq bijna 17 000 euro af (op de corporate versie), das nu wel uitzonderlijk veel.
Op de nieuwe 85?? Bijzonder hoge korting.

De Enyaq 85 vinkt naar mijn idee al je wensen ook wel aan. Fijne auto, zowel voor korte als lange reizen. Zitpositie, stoelen, uitrusting. Gaat genoeg troep in. De laadsnelheid is prima, 10-80 tijd is gewoon marktconform. De 85 is daarnaast een stuk efficiënter dan de 80 die ik heb. En de software gigantisch veel sneller in gebruik.

Iedereen hier praat meteen over de Model Y en, als je de catalogusprijs moet betalen, is dat ook bijna een no-brainer. Maar als er met flinke kortingen en restwaardes wordt gewerkt kan die rekensom natuurlijk heel anders uitpakken.

Ik heb er wel eens een proefrit in gemaakt maar ik wil eigenlijk geen coupé-achtige daklijn (niet zo lekker voor de hond in de kofferbak) en ook de trekhaak op de Y is niet wegklapbaar maar alleen afneembaar... De stoelen in de Enyaq zitten mij ook veel fijner. Voor mij zijn dat soort dingen belangrijker dan een paar minuten sneller op de 10-80% laadtijd.

Gewoon gaan proefrijden. Een echte afrader qua EV zit er mi niet tussen.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
Coone- schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 01:44:
Ook de Volvo xc40 en de Mustang Mach e zijn trouwens mogelijk, maar daar is ook niet iedereen laaiend enthousiast over heb ik gemerkt? Ik zet nog even bij in mijn lijstje in de post hier wat boven.
De XC40 viel bij mij al heel snel af omdat het gebaseerd is op een benzine versie. En dus is er echt weinig bagageruimte. Terwijl dat voor mij 1 van de belangrijkste punten was.
De Mach-E had ik een tijdje op mijn shortlist, maar de inefficientie in combinatie met het niet super snelladen en als je de VDA bagageruimte bekijkt valt ie echt af.
(Als je hem toevoegt aan mijn vorige excel screenshot: kofferbak: 500, onder kofferbak: 0, frunk: 100, totaal: 600)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:19
Mijn mening is dat je hier een wagen mist; Fisker Ocean.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:42
Kodess schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 09:07:
[...]

De XC40 viel bij mij al heel snel af omdat het gebaseerd is op een benzine versie. En dus is er echt weinig bagageruimte. Terwijl dat voor mij 1 van de belangrijkste punten was.
De XC40 Recharge staat op het CMA platform waar ook de Polestar 2 op staat, het koetswerk is identiek aan zijn benzine broer en heeft 30l minder kofferruimte. 452l in totaal om correct te zijn, maar heeft weliswaar een grote frunk waar je makkelijk een reisbag in kwijt kunt. Ik heb ook met de benzine versie gereden, en ik heb niet gevoel dat die veel kleiner is qua bagageruimte.

Qua snelladen zit die wel aan 200 kWh sinds de MY24 en er is een versie met 408pk (al is de 238pk (SM) of 252 pk (SMER) versie pittig genoeg) en de SMER heeft een rijbereik van 571 km (WLTP).

Ook bij de LM kregen we een enorme korting waardoor ik een Ultimate (bijna full option) kon bestellen, terwijl ik bij andere merken zoals ID.4, Enyaq, X1.. net voldoende budget had voor het business model en veel opties moest missen. Ik rij regelmatig mee met collega's met ID.4's en Enyaq's en ben toch blij dat ik terug in mijn Volvo zit. En voor 1x/jaar dat ik die bagageruimte nodig heb, ga ik geen plezier (vele opties) van die andere 50 weken dat ik het niet nodig heb ontnemen... opties genoeg om de bagageruimte wat te verruimen, mocht het alsnog ontoereikend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Zjanzjak schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:50:
[...]

Tsja, hij/zij zal wel haar redenen hebben. Zo lijken ook de Chinese merken niet in het lijstje voor te komen. Qua ruimte is de XPENG G9 wellicht ook een mooie optie.

1x Venus-E v151 +LilyGo HA, CT003 V114 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | XPENG G9 AWD P 98kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voog
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:14

- BMW iX1 edrive30
- Ford Mustang Mach E
- Volvo XC40

Zoek er een zonder middentunnel, dan kun je achter de voorstoelen heel wat kwijt (een buggy bijvoorbeeld, die neemt altijd irritant veel ruimte in). Volgens mij valt de volvo dan al af bijvoorbeeld, omdat die gebaseerd is op een ICE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
RigolleM schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:52:
[...]

De XC40 Recharge staat op het CMA platform waar ook de Polestar 2 op staat, het koetswerk is identiek aan zijn benzine broer en heeft 30l minder kofferruimte. 452l in totaal om correct te zijn, maar heeft weliswaar een grote frunk waar je makkelijk een reisbag in kwijt kunt. Ik heb ook met de benzine versie gereden, en ik heb niet gevoel dat die veel kleiner is qua bagageruimte.

Qua snelladen zit die wel aan 200 kWh sinds de MY24 en er is een versie met 408pk (al is de 238pk (SM) of 252 pk (SMER) versie pittig genoeg) en de SMER heeft een rijbereik van 571 km (WLTP).

Ook bij de LM kregen we een enorme korting waardoor ik een Ultimate (bijna full option) kon bestellen, terwijl ik bij andere merken zoals ID.4, Enyaq, X1.. net voldoende budget had voor het business model en veel opties moest missen. Ik rij regelmatig mee met collega's met ID.4's en Enyaq's en ben toch blij dat ik terug in mijn Volvo zit. En voor 1x/jaar dat ik die bagageruimte nodig heb, ga ik geen plezier (vele opties) van die andere 50 weken dat ik het niet nodig heb ontnemen... opties genoeg om de bagageruimte wat te verruimen, mocht het alsnog ontoereikend zijn.
Ah kijk, wist niet dat de nieuwe versie die betere snellaadsnelheid had. Zo te zien ruim 600km/u snelladen, dan doen ze gewoon weer mee met de bovenste groep.
Hij heeft met VDA standaard 485 liter achterbak, dat is toch wat minder dan de andere genoemde.
Maar zoals je zelf al zegt, als je het niet vaak nodig hebt is het ook een goede optie. Zeker de infotainment is stukken beter dan de VAG.

Maar voor Coone was kofferbakruimte wel een prio, net als voor mij met 1 auto in het huishouden en 3 kinderen onder de 4 jaar :+

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20:43
Zjanzjak schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:50:
[...]

Daar zou ik van wegblijven tenzij je een absolute fan bent: er lijken nogal veel betrouwbaarheidsproblemen te zijn (niet ongewoon bij een nieuwe autofabrikant) en het is maar de vraag of Fisker blijft bestaan. Een blik op de evolutie van de beurskoers volstaat om te begrijpen dat het er slecht uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Mirabis schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:55:
Tsja, hij/zij zal wel haar redenen hebben. Zo lijken ook de Chinese merken niet in het lijstje voor te komen. Qua ruimte is de XPENG G9 wellicht ook een mooie optie.
Of.
Of, hij/zij/X weet niet van het bestaan af. ;)
Scientific schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 16:54:
Daar zou ik van wegblijven tenzij je een absolute fan bent: er lijken nogal veel betrouwbaarheidsproblemen te zijn (niet ongewoon bij een nieuwe autofabrikant) en het is maar de vraag of Fisker blijft bestaan. Een blik op de evolutie van de beurskoers volstaat om te begrijpen dat het er slecht uitziet.
Met de betrouwbaarheidsproblemen valt het wel mee.
NHTSA had 1 punt 'under investigation', dat is inmiddels verholpen.
Er waren een goede 50 klachten gemeld waarvan een handjevol echt van invloed was op de veiligheid.
Die 50 klachten is dus ongeveer 1% van wat er nu rondrijdt aan Fisker Ocean's.
Bij mijn Megane ligt dat percentage een stukje hoger om je een beeld te geven.

Dat er wat aanloopproblemen zijn is wel zo maar inmiddels zijn er al flink wat verholpen door OTU's.
En de rest komt er ook aan;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oce95qalrwiHCCuvLYuNpEYcOfU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uhPeDTelJ75VkbM4nrgvn6K5.jpg?f=fotoalbum_large

Of het wel of niet blijft bestaan plus eventuele gevolgen zijn ook de meningen over verdeeld.
Ik kijk vaak naar Aslash304 zijn youtube filmpjes en kan mij wel vinden in zijn betoog als het dit onderwerp betreft, komt een paar keer voor op zijn kanaal: https://www.youtube.com/@Aslash304
Maar ik snap je punt, en bezorgdheid.

Tis ook een persoonlijk dingetje, de 1 maalt er niet zo om en koopt dat hok, de ander wil absolute zekerheid en loopt er met een boog om heen. Hoe dat met @Coone- zit weet ik niet maar ik miste een wagen die wel aan zijn 'voorwaarden' voldoet en wilde dat gewoon even gemeld hebben.
Onbekend maakt onbemind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
Zjanzjak schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 17:45:
[...]

Met de betrouwbaarheidsproblemen valt het wel mee.
NHTSA had 1 punt 'under investigation', dat is inmiddels verholpen.
Er waren een goede 50 klachten gemeld waarvan een handjevol echt van invloed was op de veiligheid.
Die 50 klachten is dus ongeveer 1% van wat er nu rondrijdt aan Fisker Ocean's.
Bij mijn Megane ligt dat percentage een stukje hoger om je een beeld te geven.n even gemeld hebben.
Onbekend maakt onbemind.
Het kan natuurlijk media zijn, maar toen ik "Fisker Ocean" googlede kreeg ik veel meer artikelen over de betrouwbaarheids issues dan over de auto.

https://www.vroom.be/nl/n...eidsproblemen-2024-26233/

Als dat de tendens is van de google results zou ik mijn kapitaal ergens anders doneren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Makkelijk schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 17:50:
[...]

Het kan natuurlijk media zijn, maar toen ik "Fisker Ocean" googlede kreeg ik veel meer artikelen over de betrouwbaarheids issues dan over de auto.

https://www.vroom.be/nl/n...eidsproblemen-2024-26233/

Als dat de tendens is van de google results zou ik mijn kapitaal ergens anders doneren.
Ja slecht nieuws clickbaits doen het goed. ;)

Hier nog eentje: https://www.bright.nl/nie...den-uitvalsproblemen.html

Maar als men zich nou eens echt verdiept kom je tot een andere conclusie.
Dit artikel komt oorspronkelijk van Sean O'Kane die soms artikels schrijft voor TechCrunch.
Deze meneer fulmineert wel vaker op diverse social media over Fisker.
Ik denk dattie vroeger op school gepest is door Henrik. :P
Hoe dan ook, ik ken de artikels hoor maar ik neem het dus met een korrel zout, hetzelfde heb ik vaak als bijvoorbeeld Erik Kouwenhoven van het AD weer eens een artikel over elektrische auto's tikt.
Of de Telegraaf, nog erger.

Neemt niet weg dat er wat problemen waren maar ik beschouw dit als een storm in een glas water.

De tendens van Google results is voor mij iig niet altijd de waarheid, ik probeer het bij de feiten te houden.
1% klachten (bij een site die ik serieus neem: https://www.nhtsa.gov/) over het geheel waarvan nog minder echt van invloed is op de veiligheid is voor mij zo'n feit. Een clickbait verhaal in beginsel toch niet, of minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
Zjanzjak schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 18:12:
[...]

De tendens van Google results is voor mij iig niet altijd de waarheid, ik probeer het bij de feiten te houden.
1% klachten (bij een site die ik serieus neem: https://www.nhtsa.gov/) over het geheel waarvan nog minder echt van invloed is op de veiligheid is voor mij zo'n feit. Een clickbait verhaal in beginsel toch niet, of minder.
Betrouwbaarheidsproblemen zijn veel ruimer dan veiligheidsproblemen (de nhtsa gaat over veiligheid, niet over betrouwbaarheid).

En geen idee waar je je feiten “1% klachten” vandaan haalt, noch wat ze betekenen.

Fisker is een beetje het Tesla van 5-6 jaar geleden: alleen aan te raden als je een echte fan bent en bereid bent een oogje dicht te knijpen voor ongemakken en onvolkomenheden. En hopen dat ze het financieel redden. Iets voor enthousiastelingen.

Reken maar dat zeker niet elk EV nieuw merk het volgende Tesla wordt..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coone-
Nogmaals bedankt voor de info iedereen! De Chinese merken ken ik zeker wel, maar helaas staan er niet echt veel in de lijst van mogelijkheden van m'n bedrijf.

Voorlopig hang ik tussen de Ioniq 5 (vandaag in het echt gaan bekijken, alleen de kofferruimte is een twijfelpunt) en de Enyaq...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Scientific schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 18:42:
Fisker is een beetje het Tesla van 5-6 jaar geleden: alleen aan te raden als je een echte fan bent en bereid bent een oogje dicht te knijpen voor ongemakken en onvolkomenheden. En hopen dat ze het financieel redden. Iets voor enthousiastelingen.
Kort.
En door de bocht.

Maar goed, ziet er naar uit dat Coone gaat kiezen tussen de Ioniq en de Enyag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-05 12:03
Ik moet zeggen: ben wel echt benieuwd naar alle EV's en de fiscale gevolgen over een aantal jaar.

Ik heb toen ik van baan ben veranderd vrij veel werk gemaakt van de keuze voor een ICE. Dit is gelukt, ik kan tot 2027 in een brandstof auto rijden (station Focus).

Reden:
De Clio diesel van mijn partner werd wel ingeleverd voor een EV. Dit is een Megane E-Tech geworden. En moet zeggen: deze bevalt ook erg goed.

Echter voor vakanties (kamperen in uithoeken) en onze hobby waarbij we veel rijden en het feit dat er nog geen laadpaal op onze oprit staat is de ICE auto toch wel prettig. De megane pakken we veel voor kortere stukjes of als we er gewoon zin in hebben (idem voor de focus). Voor mijn werk rij ik ook veel, wat normaal gesproken zou betekenen dat de auto elke avond aan de stekker zou moeten. Nu tank ik 1 keer per week.

Wat me wel opvalt: Veel EV's zijn bijzonder luxe uitgerust vergeleken met de ICE die ze vervangen. Zeker nu de prijzen echt omlaag lijken te duiken is het best een aantrekkelijke aanbieding. Echter, veel auto's zijn wel echt V1 auto's qua gevoel.

Daarom ben ik ook erg benieuwd wat mijn keuze gaat zijn als ik wel over ga. Ik ben absoluut overtuigd van de kracht van een EV. Maar ook van het feit dat veel EV's echte eerste pogingen lijken. Ik ben dus benieuwd of over 3 jaar de "standaard" EV nog steeds vrij luxe is. Of de bereiken omhoog zijn gegaan. Maar misschien belangrijker: zijn alle prijzen omlaag omdat de fiscale voordelen zijn verdwenen bij gelijke uitrusting niveaus? Mijn inziens kunnen ze niet terug in luxe nu deze verwachting het nieuwe normaal is geworden.

Ik verwacht zelf dus dat ik over een aantal jaar veel meer keuze ga hebben, en veel krijg voor een lage prijs. Veel aantrekking zit nu in dat je gewoon een hele dikke auto krijgt voor het geld. Veel vermogen, veel luxe. Alleen nog niet helemaal het bereik. Ik denk niet dat een van die twee kan wegvallen, waar blijft dan de motivatie.

[ Voor 6% gewijzigd door twowheeler op 15-02-2024 10:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kodess
twowheeler schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:15:
Echter voor vakanties (kamperen in uithoeken) en onze hobby waarbij we veel rijden en het feit dat er nog geen laadpaal op onze oprit staat is de ICE auto toch wel prettig.
Heb je dan wel een tankstation op je oprit staan :+

Ik moet zeggen, dat standaard luxe is er volgens mij juist al een paar jaar vanaf.

Als ik kijk naar VAG en Stellantis autos zijn ze niet meer altijd volledig volgeladen met luxe.
Mijn ioniq uit 2017 had 2 versies, comfort en premium. En ze hadden beide stoelverwarming, elektrische verstelbare stoelen etc. Maar die tijd is dus al voorbij imo

Wij kamperen ook, met de ioniq met trekhaak koffer en dakkoffer. Laatste rit was naar de Morvan, midden Frankrijk. We deden er langer over dan verwacht. Maar niet door de EV maar door onze kinderen. Was de eerste keer met kids en die zorgen meer voor langere reistijden dan de EV die elke anderhalf uur moest laden :+

Wat voor bereik vind jij dan toereikend? 1x in de ~3 uur 20 minuten pauze vind ik al goed genoeg IMO.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twowheeler
Kodess schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:24:
[...]

Heb je dan wel een tankstation op je oprit staan :+

Ik moet zeggen, dat standaard luxe is er volgens mij juist al een paar jaar vanaf.

Als ik kijk naar VAG en Stellantis autos zijn ze niet meer altijd volledig volgeladen met luxe.
Mijn ioniq uit 2017 had 2 versies, comfort en premium. En ze hadden beide stoelverwarming, elektrische verstelbare stoelen etc. Maar die tijd is dus al voorbij imo

Wij kamperen ook, met de ioniq met trekhaak koffer en dakkoffer. Laatste rit was naar de Morvan, midden Frankrijk. We deden er langer over dan verwacht. Maar niet door de EV maar door onze kinderen. Was de eerste keer met kids en die zorgen meer voor langere reistijden dan de EV die elke anderhalf uur moest laden :+

Wat voor bereik vind jij dan toereikend? 1x in de ~3 uur 20 minuten pauze vind ik al goed genoeg IMO.
Nee, maar ik kan wel met 10 minuten tanken opweg naar huis een auto met 800km voor de deur hebben staan. Ik denk zelf dat als wel een EV had gehad we zeker een laadpaal op de oprit hadden staan. Anders wordt het echt gedoe elke avond, en gedoe is voor mij geen vooruitgang. Nu is het "probleem" vaak dat we onderweg naar huis even aan de lader gaan omdat mijn partner anders niet op haar werk komt. Of we zetten hem in de straat aan de lader en halen hem na een uurtje weer op, maar dat wil je niet altijd.

Wij zijn op veel campings geweest waar laden verboden was. Dan kan je vaak laden in het dorp, dit is prima. Echter zijn wij hikers etc, dus de auto staat vaak stil op plekken waar je niet kan laden (bospaadjes, natuurparkeerplaatsen etc). Ik heb geen zin om "verplicht" een aantal uur in een dorpje rond te hangen tenzij ik dat wil. Met de brandstof auto tanken we een keertje en rijden we de hele omgeving door. (geen kinderen)

Gelukkig zien we wel dat steeds meer campings wel mogelijkheid tot laden krijgen etc. Ik denk zelf dat 400km meer dan genoeg bereik is, maar dat snel kunnen laden onderweg nog belangrijker is. Met de megane zien we het als ontspan moment. Met de focus ook, alleen bepalen we dan zelf wanneer we stoppen ipv dat de auto het vraagt.

Wat ik wel echt fantastisch vindt: Boodschappen doen en de auto opladen. Of in de bios zitten en weten dat je auto vol is als je weg gaat. Dat voelt voor mij zo logisch en efficient om de auto te laden als je hem niet gebruikt. Helaas is die mogelijkheid er niet altijd, en dat kan of meer bereik of meer laadpalen oplossen. Ik denk zelf dat de volgende generatie EV's dit al tackelen.

• Scientific
twowheeler schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:38:
[...]

Nee, maar ik kan wel met 10 minuten tanken opweg naar huis een auto met 800km voor de deur hebben staan. Ik denk zelf dat als wel een EV had gehad we zeker een laadpaal op de oprit hadden staan. Anders wordt het echt gedoe elke avond, en gedoe is voor mij geen vooruitgang. Nu is het "probleem" vaak dat we onderweg naar huis even aan de lader gaan omdat mijn partner anders niet op haar werk komt. Of we zetten hem in de straat aan de lader en halen hem na een uurtje weer op, maar dat wil je niet altijd.
Inderdaad, met een laadpaal voor de deur kantelt het plaatje: dan realiseer je je pas, als je toch weer met een ICE op de weg bent, hoezeer de « 10 minuten stoppen «  dikwijls onaangenaam zijn (regen, wind, kou, tankkaart of bankkaart zoeken…) en ongelegen komen (je wil liever je rit niet onderbreken of omrijden). Ik moet zeggen dat ik al vaker range anxiety heb gehad met een ICE dan met een EV daardoor: tanken komt ongelegen, je stelt het uit, je mist een tankstation…

• twowheeler
Scientific schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:55:
[...]

Inderdaad, met een laadpaal voor de deur kantelt het plaatje: dan realiseer je je pas, als je toch weer met een ICE op de weg bent, hoezeer de « 10 minuten stoppen «  dikwijls onaangenaam zijn (regen, wind, kou, tankkaart of bankkaart zoeken…) en ongelegen komen (je wil liever je rit niet onderbreken of omrijden). Ik moet zeggen dat ik al vaker range anxiety heb gehad met een ICE dan met een EV daardoor: tanken komt ongelegen, je stelt het uit, je mist een tankstation…
Absoluut, al herken ik die ongemakken van het tanken niet. Is een ritme dat altijd na werk gebeurt. Doe het altijd zo optijd dat als ik een dag mis ik de dag erop nog kan. Heb dat eerder met snelladen gehad toen we gewoon naar huis wilden (uiteindelijk kwestie van knop om en een kwartiertje ontspannen). Auto voor de laden zou betekenen dat het prima is als we met 5% aankomen. Nu betekend dat dat onze auto niet op de oprit kan staan.

Als ik mijn collega hoor over aankomend overleg waar we beide aanwezig moeten zijn dat hij hoopt dat we daar kunnen laden anders wordt het voor hem een late avond om thuis te komen voelt het wel alsof die Corsa echt van een generatie terug is. Dat is ongemak dat niet meer zou mogen bestaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
twowheeler schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:04:
[...]

Als ik mijn collega hoor over aankomend overleg waar we beide aanwezig moeten zijn dat hij hoopt dat we daar kunnen laden anders wordt het voor hem een late avond om thuis te komen voelt het wel alsof die Corsa echt van een generatie terug is. Dat is ongemak dat niet meer zou mogen bestaan.
Laten we niet gaan overdrijven met onze eerste wereld problemen......

Persoonlijk heb ik er geen moeite mee om wat ongemak te ervaren om mijn minuscuul kleine steentje bij te dragen aan het afremmen van de opwarming van de aarde

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17:26
@twowheeler vertel je collega dat het dan slimmer is om kort voor de bestemming op de heenweg even aan een snellader te gaan, de HV accu zal dan al wat warmer zijn zodat het snelladen nog wat beter/vlotter gaat dan wanneer hij dat aan het begin van de reis terug doet.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Wij zijn op veel campings geweest waar laden verboden was. Dan kan je vaak laden in het dorp, dit is prima. Echter zijn wij hikers etc, dus de auto staat vaak stil op plekken waar je niet kan laden (bospaadjes, natuurparkeerplaatsen etc). Ik heb geen zin om "verplicht" een aantal uur in een dorpje rond te hangen tenzij ik dat wil. Met de brandstof auto tanken we een keertje en rijden we de hele omgeving door. (geen kinderen)

Gelukkig zien we wel dat steeds meer campings wel mogelijkheid tot laden krijgen etc. Ik denk zelf dat 400km meer dan genoeg bereik is, maar dat snel kunnen laden onderweg nog belangrijker is. Met de megane zien we het als ontspan moment. Met de focus ook, alleen bepalen we dan zelf wanneer we stoppen ipv dat de auto het vraagt.

Wat ik wel echt fantastisch vindt: Boodschappen doen en de auto opladen. Of in de bios zitten en weten dat je auto vol is als je weg gaat. Dat voelt voor mij zo logisch en efficient om de auto te laden als je hem niet gebruikt. Helaas is die mogelijkheid er niet altijd, en dat kan of meer bereik of meer laadpalen oplossen. Ik denk zelf dat de volgende generatie EV's dit al tackelen.
En wat houdt je tegen om een laadpaal te zetten op je oprit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
Amos_x schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:21:
Hier idem, de lease uit doen van de polestar (nog een paar jaar). En dan terug een ICE en wellicht een kleine goedkope low range EV. En de EV gebruiken waar 'ie wel tot z'n recht komt, namelijk lokaal rondkarren voor alle boodschappen en sociale bezoekjes. En om de vragen voor te zijn, waarom de lease niet meteen stop zetten als ik toch zo 'tegen' ben. Dat ben ik niet, ook ik kan de EV zeker waarderen. Ongelooflijk luxueus, gemakkelijk en vlot rijden. En binnenkort komt er een eigen laadpaal dus wellicht wordt het enkel beter. Ik ondervind geen 'grote' nadelen (veel stilstaan en snelladen dat wel), maar eigenlijk onder de streep ook weinig voordelen. Dus ik hoef er niet van af, maar waarom wel EV rijden als het niet hoeft?
Waarom is jouw reactie niet gewoon deze alinea?

Alle andere reacties zijn gewoon aardig.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
@Amos_x

Verbreekt je IRL ook steeds je beloftes?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NoyBrz_6KigFS3cXd4lQdlL7RoQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/f2xy2w0us0hM6WZlzlk1cCu3.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twowheeler
Tommie12 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:20:
[...]

En wat houdt je tegen om een laadpaal te zetten op je oprit?
Omdat wij nu te weinig zeker zijn over hoe lang we hier willen blijven wonen en werken. Dus nu gebruiken we de paal aan de overkant van de straat.

[ Voor 9% gewijzigd door twowheeler op 15-02-2024 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
[...]

Precies, het wordt pas echt een groot voordeel als het laden gebeurt terwijl je zelf met iets anders bezig bent.
Als je op vakantie elke ochtend wakker kan worden met 400km bereik werkt het super. Dat is mogelijk, maar nu is dat inderdaad nog wel wat moeite, je moet dan weer een camping/hotel kiezen waar je elke avond kan laden.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Kodess
twowheeler schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:29:
[...]

Omdat wij nu te weinig zeker zijn over hoe lang we hier willen blijven wonen en werken.
En jullie leasen en dan moet je de (stroom en installatie)kosten kunnen declareren neem ik aan.
Anders kan je goedkoop 2e hands 1 neer zetten zonder backoffice. Wij laden zelfs gewoon op met een normale granny (shuko) charger. Daarmee hebben we in een nacht toch weer ~200km bereik erbij.

[ Voor 3% gewijzigd door Kodess op 15-02-2024 11:31 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• twowheeler
Kodess schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:31:
[...]

En jullie leasen en dan moet je de (stroom en installatie)kosten kunnen declareren neem ik aan.
Anders kan je goedkoop 2e hands 1 neer zetten zonder backoffice. Wij laden zelfs gewoon op met een normale granny (shuko) charger. Daarmee hebben we in een nacht toch weer ~200km bereik erbij.
Juist. Ben niet bereid dat uit eigen zak te betalen voor een leaseauto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
jeroenkb schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:29:
@Amos_x

[Afbeelding]
Ach ja, kon het even niet laten omdat ik een onvermoedende medetweaker even wou alerteren op de gebruikelijke reacties in dit topic op een licht genuanceerde insteek. Laat ons zeggen: autoban met een tweetal posts per jaar, of als ik niet kan laten, die bij deze zijn opgebruikt. Goed nieuws dus! Ik ben dan wel geen roker, maar ik vermoed dat het iets gelijkaardig is, een zwak momentje. Maar je herinnert me er precies aan waarom ik dat vorige keer zei, bedankt :*) d:)b

• Tommie12
Kodess schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:26:
[...]

Waarom is jouw reactie niet gewoon deze alinea?

Alle andere reacties zijn gewoon aardig.
idd, geen enkele meerwaarde...

• Scientific
@twowheeler Je hebt overschot van gelijk. Maar je zal snel merken dat je in dit topic snel weggekeken en buitengewerkt wordt door de EV-supporters die je wel eens haarfijn zullen uitleggen waarom jouw positie objectief verkeerd is. Ook al is je positie meer dan genuanceerd genoeg, en ben je toch positief over het rijdkarakter van een EV, daar waar een EV tot z'n recht komt. Dat is onvoldoende, enkel radicale acceptatie is genoeg.

Ook wordt je dan vaak uitgelegd hoe alle beperkingen eigenlijk geen beperkingen zijn en vooral ingebeeld, want 'kinderen/koffie/plassen/rusten/... " :O en omdat iedereen dezelfde situatie heeft met de standaard vakanties op de met snelladers voorziene Noord-Zuid as naar dezelfde camping/vakantiepark/wintersport gebied in Zuid Europa.

Dat je niet kan halt houden wanneer jij dat wil en volledig slaaf bent aan de auto, ligt slechts aan je onvermogen om het 'te begrijpen' en je hoge boomer gehalte.

Als je geen kinderen hebt, en vaak intense, afgelegen roadtrips doet, of je het hotel niet wil uitkiezen op de aanwezigheid van een laadpaal (zeg maar dag tegen dat boutique hoteltje ergens mooi in de bergen in Albanië), dan ben je verkeerd. Of hobby's waar je regelmatig ver voor moet rijden zonder steeds de mogelijkheid tot lokaal traag laden.

Hier idem, de lease uit doen van de polestar (nog een paar jaar). En dan terug een ICE en wellicht een kleine goedkope low range EV. En de EV gebruiken waar 'ie wel tot z'n recht komt, namelijk lokaal rondkarren voor alle boodschappen en sociale bezoekjes. En om de vragen voor te zijn, waarom de lease niet meteen stop zetten als ik toch zo 'tegen' ben. Dat ben ik niet, ook ik kan de EV zeker waarderen. Ongelooflijk luxueus, gemakkelijk en vlot rijden. En binnenkort komt er een eigen laadpaal dus wellicht wordt het enkel beter. Ik ondervind geen 'grote' nadelen (veel stilstaan en snelladen dat wel), maar eigenlijk onder de streep ook weinig voordelen. Dus ik hoef er niet van af, maar waarom wel EV rijden als het niet hoeft?

Aan wie zich geroepen voelt om te reageren: ik vind EV meer dan prima, nogmaals, de ultieme top van autorijden. Dus houd je maar in. Enkel niet algemeen en voor iedereen zonder meer toepasbaar of de beste oplossing. Tot genoegen van menigen zal ik mezelf terug een paar maand uit dit topic bannen, dus maak je niet te druk.
Het blijft in se in bijna alle gevallen toch een kwestie van verandering accepteren en zich te willen passen aan een paar first world problems of aan concrete situaties.

Zelfs dat boutique hotelletje in de bergen in Albanië (waarom schrijf je niet « waar je even wil overnachten met je EV en caravan, in volle winter”) kan je zeker aandoen met een EV, maar inderdaad je kan beter even vooraf uitzoeken hoe je het zal aanpakken.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Tommie12
Amos_x schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:34:
[...]

Ach ja, kon het even niet laten omdat ik een onvermoedende medetweaker even wou alerteren op de gebruikelijke reacties in dit topic op een licht genuanceerde insteek. Laat ons zeggen: autoban met een tweetal posts per jaar, of als ik niet kan laten, die bij deze zijn opgebruikt. Goed nieuws dus! Ik ben dan wel geen roker, maar ik vermoed dat het iets gelijkaardig is, een zwak momentje. Maar je herinnert me er precies aan waarom ik dat vorige keer zei, bedankt :*) d:)b
Wat wentel je je weer in zelfbeklag man....
En maar weer problemen zoeken bij elke oplossing....

Ik zal nog eens mijn ongezouten mening delen, of je ze nu wil of niet.

Als je in landen als B of NL het geluk hebt om rijk te zijn (en met een dikke leaskar van 60k ben je rijk), dan vind ik dat je de morele plicht hebt om zo snel mogelijk je ecologische voetafdruk te verminderen. Je kan het betalen zonder noemenswaardig aan comfort in te boeten. Dus zodra je met een auto van 50k kan rondkarren vind ik dat je moreel verplicht bent om voor een EV te kiezen.

Mensen met een budget dat heel wat krapper is, en die tweedehands rijden, of met auto's van 10-20k hebben die keuze momenteel nog niet, en dan kan ik ook makkelijk aanvaarden dat die nog een ICE kopen.

If you can't stand the heat, stay out of the kitchen.

[ Voor 34% gewijzigd door Tommie12 op 15-02-2024 12:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online

Metro2002

Memento mori

RemySoeters schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 09:12:
Beste tweakers,

Ik ben op zoek naar een tweede hands elektrische auto en ik merk dat ik, door de hoeveelheid opties, de bomen door het bos niet meer zie. Hopelijk kunnen jullie mij helpen. Plan is om de auto voor de zomervakantie aan te schaffen.

Even wat achtergrond informatie: 3,5 jaar geleden heb ik een Nissan Leaf uit 2011 gekocht. Erg fijne auto, echter accudegradatie(SOH 75% -> 64% in 3 jaar en range(max 70 km snelweg km's) zijn echt killing. Snelladen met deze auto is ook erg traag en chademo beschikbaarheid is ook een ding. Daarnaast is ook de PTC heater defect geraakt en kost het repareren 8k+ bij de Nissan dealer. Een goede reden om verder te kijken!

Nu ben ik aan het oriënteren. We rijden ongeveer 10k km per jaar. Ik heb het volgende criteria lijstje:
Minimaal 200km range (wil ermee op vakantie, maar dat mag 'op het gemak')
prijsrange 15 tot 20k
CCS

Ik heb er al een aantal op het oog en hebben allemaal hun voor en nadelen;
Hyundai ioniq:
+ lage aanschafwaarde (12- 15k)
+ SEPP
+ lage verzekering
+ ccs

- range
- Balk in de achterruit (lage WAF)
- vakantie met auto lijkt me lastig (is dat ook zo? abrp geeft aan om de 90 km snelladen)
Ik rij in een ioniq EV ('classic') in de premium uitvoering en kan de ioniq als EV zeker aanraden.
De problemen waar je met de leaf tegenaan loopt heb je simpelweg veel minder in de ioniq. Accudegradatie,en rapid gate heeft de ioniq geen last van en omdat de ioniq zuinig is komt hij ook best ver op de relatief kleine accu. In de zomer zit ik op zo'n 230km en in de winter op ongeveer 150km. Snelladen gaat met CCS op 70KW en dat gaat bijna met een vlakke lijn tot 80% dus de accu is snel weer vol.

De balk in de achterruit vind ik zelf niet hinderlijk en als je in het donker rijdt juist een voordeel (geen felle koplampen in je achteruitkijkspiegel) en met achteruit rijden is er de achteruit rij camera en parkeersensoren.
Vakantie heb ik nog geen ervaring mee, waarschijnlijk gaan we in de zomervakantie er voor het eerst mee op vakantie naar Zweden of Frankrijk, verwacht ongeveer om de 150km te moeten laden dus ja dat kost gewoon wat tijd extra tov een tesla model 3 of iets vergelijkbaars maar is al een hele upgrade tov een roadtrip met je huidige leaf...

In Nederland is het gewoon prima vervoer, beetje plannen als je lange stukken maakt maar in de praktijk gebruik ik maar weinig snelladers. Wel zou ik een ioniq alleen kiezen (net als een leaf) als je thuis kunt laden, anders is de range wellicht wat krap.

Dan als auto zelf: Zeker in de premium uitvoering zit alles op en aan. Verwarmde stoelen en stuurwiel, adaptive cruise control, schuifkanteldak, geheugenfuntie stoelen, centrale vergrendeling etc, Als je keuze hebt, ga voor een premium uitvoering.

[ Voor 4% gewijzigd door Metro2002 op 15-02-2024 12:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-05 16:06
@twowheeler EV rijden heeft voor- en nadelen, net als benzine of diesel. Ieder zijn keus en een Ford Focus rijdt ook zeker niet verkeerd. Wel benieuwd waar een EV aan moet voldoen voordat je die zou overwegen als eerste auto, want V1 zijn we wat mij betreft al lang gepasseerd, want volgens mij zijn we al best een eindje op de eisenlijst die je daarvoor noemt.

Voor mij is een Leaf I een echte V1 auto. Amper range, DC met geen mogelijkheid snel te noemen, rapidgaten als de beste als je > 1 keer laadt... We zien intussen wel duidelijke stappen de goede kant op. Natuurlijk heeft het nog wel zijn prijs, maar je hebt intussen best een aardige keus als je kijkt naar auto's die (soms ruim, bijvoorbeeld Kia EV6) binnen een half uur van 10-80% snelladen en een WLTP range hebben van 400-600km, waardoor ook je echte range niet zo verkeerd is.

Gezien je opmerking over dagelijks moeten laden bij 120-160 km dagelijks gebruik (1 keer per week tanken met 800km in de tank) vermoed ik dat de Megane e Tech een 40 is? Met de 60 kom je waarschijnlijk 90% van de tijd wel al prima uit om 2 dagen te redden, die heeft bij gemengd gebruik in de zomer al de 400km range waarvan je al aangeeft dat 't waarschijnlijk al genoeg voor jullie is. Alleen duurt DC laden nog wel steeds ruim langer dan tanken.

Waarom liever onderweg laden om de volgende dag voldoende range te hebben dan laden in de straat? Als je erop kan vertrouwen dat je kan laden in de straat, kan je gewoon thuis je ding doen en de auto x tijd later eens van de lader trekken, dat doe ik liever dan een half uur wachten bij een snellader. Natuurlijk helemaal jullie keus, maar ik vind het wachten op laden best vervelend, loop dan liever een keertje op en neer om de auto van de laadpaal te trekken.

Op vakantie met kamperen en hiken inderdaad heb je ook nog steeds extra laadtijd onderweg, want juist de leuke natuurcampings bieden niet vaak laden aan en in landen met een minder goede laadinfra kan je ook niet altijd DC laden, maar dat probleem hou je ook met een EV met 1000km range en een laadtijd van een kwartier 10-80%.

Ik denk daardoor eigenlijk dat in jullie situatie ook over 3 jaar een ICE nog steeds de voorkeur gaat hebben omdat de nadelen waar je niet mee wil leven misschien wel iets minder duidelijk zullen zijn, maar zeker niet helemaal opgelost.

@Amos_x Ik had die Polestar er wel uitgelazerd als ik het als zo'n nadeel zou ervaren in mijn dagelijks gebruik en het overstappen niet te duur is. Hoe fijn de auto ook rijdt, als het niet past binnen je gebruiksprofiel en / of je de nadelen niet kan accepteren, blijft het gewoon storend.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kleautviool
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:18
@twowheeler
[..]
Dus ik hoef er niet van af, maar waarom wel EV rijden als het niet hoeft?
[..]
Iets met uitstoot en het klimaat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twowheeler
DeGroteMuis schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:50:
@twowheeler EV rijden heeft voor- en nadelen, net als benzine of diesel. Ieder zijn keus en een Ford Focus rijdt ook zeker niet verkeerd. Wel benieuwd waar een EV aan moet voldoen voordat je die zou overwegen als eerste auto, want V1 zijn we wat mij betreft al lang gepasseerd, want volgens mij zijn we al best een eindje op de eisenlijst die je daarvoor noemt.

Voor mij is een Leaf I een echte V1 auto. Amper range, DC met geen mogelijkheid snel te noemen, rapidgaten als de beste als je > 1 keer laadt... We zien intussen wel duidelijke stappen de goede kant op. Natuurlijk heeft het nog wel zijn prijs, maar je hebt intussen best een aardige keus als je kijkt naar auto's die (soms ruim, bijvoorbeeld Kia EV6) binnen een half uur van 10-80% snelladen en een WLTP range hebben van 400-600km, waardoor ook je echte range niet zo verkeerd is.

Gezien je opmerking over dagelijks moeten laden bij 120-160 km dagelijks gebruik (1 keer per week tanken met 800km in de tank) vermoed ik dat de Megane e Tech een 40 is? Met de 60 kom je waarschijnlijk 90% van de tijd wel al prima uit om 2 dagen te redden, die heeft bij gemengd gebruik in de zomer al de 400km range waarvan je al aangeeft dat 't waarschijnlijk al genoeg voor jullie is. Alleen duurt DC laden nog wel steeds ruim langer dan tanken.

Waarom liever onderweg laden om de volgende dag voldoende range te hebben dan laden in de straat? Als je erop kan vertrouwen dat je kan laden in de straat, kan je gewoon thuis je ding doen en de auto x tijd later eens van de lader trekken, dat doe ik liever dan een half uur wachten bij een snellader. Natuurlijk helemaal jullie keus, maar ik vind het wachten op laden best vervelend, loop dan liever een keertje op en neer om de auto van de laadpaal te trekken.

Op vakantie met kamperen en hiken inderdaad heb je ook nog steeds extra laadtijd onderweg, want juist de leuke natuurcampings bieden niet vaak laden aan en in landen met een minder goede laadinfra kan je ook niet altijd DC laden, maar dat probleem hou je ook met een EV met 1000km range en een laadtijd van een kwartier 10-80%.

Ik denk daardoor eigenlijk dat in jullie situatie ook over 3 jaar een ICE nog steeds de voorkeur gaat hebben omdat de nadelen waar je niet mee wil leven misschien wel iets minder duidelijk zullen zijn, maar zeker niet helemaal opgelost.

@Amos_x Ik had die Polestar er wel uitgelazerd als ik het als zo'n nadeel zou ervaren in mijn dagelijks gebruik en het overstappen niet te duur is. Hoe fijn de auto ook rijdt, als het niet past binnen je gebruiksprofiel en / of je de nadelen niet kan accepteren, blijft het gewoon storend.
Goede punten! Ik denk dat we er wel hetzelfde over denken. Helaas is op dit moment (Werk in opdracht) mijn woon werk heen 130 en terug 130. Op locatie weinig plek om te laden. Megane in kwestie is een 60. Mijn plan is wel om hem volgende week of de week erop een keertje mee te nemen voor de leuk. Kan mijn vriendin ook weer eens schakelen, vindt ze ook leuk.

Auto in de straat laden kan bij ons eigenlijk altijd, echter hebben we nu toch al 2 keer gehad dat we erop gingen rekenen en de plek toch bezet was. 1 keer ging de buur weg, tweede keer stond de auto 4 straten verderop. Vandaar die keuze (is vaak op Zondag einde dag). Als ik zelf ook EV was de motivatie voor een paal voor de deur ongetwijfeld anders.

Inderdaad, helaas op vakantie en natuurcampings is laden echt een uitdaging, daarentegen rijden we soms ook een stukje om te tanken, vaak bij de super. Daar zou ik prima een EV kunnen laden mits deze vervolgens weer lang genoeg de bergen door kan.

Al met al: De toekomst wordt super interessant. Ik merk dat ik het ook leuk vindt de MEgane mee te nemen juist als de situatie niet ideaal is. Laat die auto het maar oplossen. Snelladen etc, technisch is het gewoon erg boeiend. Zeker als je de tijd er voor hebt (of neemt).

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:51
jeroenkb schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:29:
@Amos_x

[Afbeelding]
Elk subforum moet zo'n persoon hebben :Y .

• elektriekert
Tommie12 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:20:
[...]

Wat wentel je je weer in zelfbeklag man....
En maar weer problemen zoeken bij elke oplossing....

Ik zal nog eens mijn ongezouten mening delen, of je ze nu wil of niet.

Als je in landen als B of NL het geluk hebt om rijk te zijn (en met een dikke leaskar van 60k ben je rijk), dan vind ik dat je de morele plicht hebt om zo snel mogelijk je ecologische voetafdruk te verminderen. Je kan het betalen zonder noemenswaardig aan comfort in te boeten. Dus zodra je met een auto van 50k kan rondkarren vind ik dat je moreel verplicht bent om voor een EV te kiezen.

Mensen met een budget dat heel wat krapper is, en die tweedehands rijden, of met auto's van 10-20k hebben die keuze momenteel nog niet, en dan kan ik ook makkelijk aanvaarden dat die nog een ICE kopen.

If you can't stand the heat, stay out of the kitchen.
De definitie van "rijk" is voor iedereen anders, ik zou nu al wel een 50k voor een EV uit kunnen geven maar ik vind mijn vermogen daar nog te laag voor.
We wonen in een normaal hoekhuis, hebben door een nu al 3 jaar durende verbouwing (alles met de eigen handjes en eerste koophuis) zoveel mogelijk opgeknapt en geïsoleerd.

Maar ik vind niet dat ik nu al moreel verplicht ben om een EV te kopen.
Ondertussen zorg ik dat mijn 18 jaar oude auto weer door de APK komt.
Kost me wel weer tijd maar scheelt arbeidskosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-05 19:22
twowheeler schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 13:47:
[...]

Goede punten! Ik denk dat we er wel hetzelfde over denken. Helaas is op dit moment (Werk in opdracht) mijn woon werk heen 130 en terug 130. Op locatie weinig plek om te laden. Megane in kwestie is een 60. Mijn plan is wel om hem volgende week of de week erop een keertje mee te nemen voor de leuk. Kan mijn vriendin ook weer eens schakelen, vindt ze ook leuk.

Auto in de straat laden kan bij ons eigenlijk altijd, echter hebben we nu toch al 2 keer gehad dat we erop gingen rekenen en de plek toch bezet was. 1 keer ging de buur weg, tweede keer stond de auto 4 straten verderop. Vandaar die keuze (is vaak op Zondag einde dag). Als ik zelf ook EV was de motivatie voor een paal voor de deur ongetwijfeld anders.

Inderdaad, helaas op vakantie en natuurcampings is laden echt een uitdaging, daarentegen rijden we soms ook een stukje om te tanken, vaak bij de super. Daar zou ik prima een EV kunnen laden mits deze vervolgens weer lang genoeg de bergen door kan.

Al met al: De toekomst wordt super interessant. Ik merk dat ik het ook leuk vindt de MEgane mee te nemen juist als de situatie niet ideaal is. Laat die auto het maar oplossen. Snelladen etc, technisch is het gewoon erg boeiend. Zeker als je de tijd er voor hebt (of neemt).
Het grootste gemak aan een EV vind ik toch wel een laadpaal thuis en daardoor iedere dag beginnen met een 100% geladen accu.
Mijn actieradius en ik rij maar 300 km per werkdag zorgt ervoor dat ik nooit tussendoor hoeft te laden.

Nooit naar n benzinestation en laden is veel goedkoper.

Ik kom nooit op campings, maar je kunt ook mobiele laders kopen met blauwe of rode cee krachtstroom stekkers (die je volgens mij op campings ziet) en daar kun je snel mee laden! 7,2 tot 11 kw!

Ik heb er zelf eentje en die laadt 3x16a dus 11kw bij n 3fase auto :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
elektriekert schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 17:24:
[...]

De definitie van "rijk" is voor iedereen anders, ik zou nu al wel een 50k voor een EV uit kunnen geven maar ik vind mijn vermogen daar nog te laag voor.
We wonen in een normaal hoekhuis, hebben door een nu al 3 jaar durende verbouwing (alles met de eigen handjes en eerste koophuis) zoveel mogelijk opgeknapt en geïsoleerd.

Maar ik vind niet dat ik nu al moreel verplicht ben om een EV te kopen.
Ondertussen zorg ik dat mijn 18 jaar oude auto weer door de APK komt.
Kost me wel weer tijd maar scheelt arbeidskosten.
De man waarover ik het had rijdt al in die leasekar van 60k.
Je bent moreel niks verplicht, maar kom dan hier de sukkel niet uit hangen die beweert dat het allemaal te moeilijk is.
Jij komt hier uit interesse en dat is prima, dus ik vermoed dat je al aan het uitkijken bent welke EV je oude auto gaat vervangen als die niet meer door de apk komt. _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:38
Persoonlijk zou ik nooit meer voor een EV gaan. Ik compenseer mijn uitstoot wel ergens anders. Ik heb nu een phev met bereik van 30km. In principe genoeg voor woon-werk verkeer maar m’n werkgever voorziet ons niet van een laadpaal (ook niet tegen betaling). Daarbij zijn er maar 2 laadpalen op loopafstand en die zitten regelmatig vol.

Thuis, heb ik zonnepanelen maar geen eigen oprit. Volgens de gemeente Tilburg, heb ik pech. Want ik mag geen kabel over de stoep leggen. Gemeente Tilburg weigert mee te denken aan oplossing als stoeptegels met kabelgoot of dergelijke. Meerdere malen klacht ingediend maar conclusie is hetzelfde jammer maar helaas joh. Daarnaast ook maar 1 laadpaal op loopafstand welke altijd bezet is. Al regelmatig gedoe gehad van mensen die papiertjes achterlaten op ruitenwissers dat ze hun auto moeten weghalen.

Nu ruim anderhalve jaar verder na mijn verzoek om een extra laadpaal te plaatsen. Vergunning etc alles rond maar nog steeds geen werkend laadpaal.

Nu ben ik blij dat het een PHEV betreft en gewoon kan doorknallen op benzine. Echter zonder gebruik te maken van de accu, zuil je toch bijna 300kg extra gewicht mee. Deze ervaring heeft mij echt helemaal genezen van elektrische auto’s. Tenzij ik later een eigen oprit heb, komt er bij mij nooit meer een elektrisch voertuig. Zeker nu Shell en Allego begonnen zijn om laadpalen nog verder uit te melken. Daarin ben ik wel mee eens, elektrische auto’s zijn prima voor de rijke mensen (welke we in NL genoeg hebben). Want die wonen vaak ook in huizen met een eigen oprit.

Ik zit op dit moment wel enorm te heroverwegen om mij PHEV weg te doen voor een normale hybride zonder stekker. Jarenlang Prius gereden en nooit iets van hoofdpijn of laadpaalstress gehad en verbruik was ook stuk minder dan nu met de PHEV. Ik zie het wel over 10 jaar, misschien dat de gemeente Tilburg dan in kader van verduurzaming wel gebruik laat maken van mijn eigen zonnepanelen. Want je zou zeggen, dat als je elektrische auto oplaad op moment dat overvloed is van stroom (op een zonnige dag), dat het alleen maar beter is voor de overbelasting en het voorkomen van dat zonnepanelen worden uitgeschakeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:16
FireBladeX schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 07:33:
Persoonlijk zou ik nooit meer voor een EV gaan. Ik compenseer mijn uitstoot wel ergens anders. Ik heb nu een phev met bereik van 30km. In principe genoeg voor woon-werk verkeer maar m’n werkgever voorziet ons niet van een laadpaal (ook niet tegen betaling). Daarbij zijn er maar 2 laadpalen op loopafstand en die zitten regelmatig vol.

Thuis, heb ik zonnepanelen maar geen eigen oprit. Volgens de gemeente Tilburg, heb ik pech. Want ik mag geen kabel over de stoep leggen. Gemeente Tilburg weigert mee te denken aan oplossing als stoeptegels met kabelgoot of dergelijke. Meerdere malen klacht ingediend maar conclusie is hetzelfde jammer maar helaas joh. Daarnaast ook maar 1 laadpaal op loopafstand welke altijd bezet is. Al regelmatig gedoe gehad van mensen die papiertjes achterlaten op ruitenwissers dat ze hun auto moeten weghalen.

Nu ruim anderhalve jaar verder na mijn verzoek om een extra laadpaal te plaatsen. Vergunning etc alles rond maar nog steeds geen werkend laadpaal.

Nu ben ik blij dat het een PHEV betreft en gewoon kan doorknallen op benzine. Echter zonder gebruik te maken van de accu, zuil je toch bijna 300kg extra gewicht mee. Deze ervaring heeft mij echt helemaal genezen van elektrische auto’s. Tenzij ik later een eigen oprit heb, komt er bij mij nooit meer een elektrisch voertuig. Zeker nu Shell en Allego begonnen zijn om laadpalen nog verder uit te melken. Daarin ben ik wel mee eens, elektrische auto’s zijn prima voor de rijke mensen (welke we in NL genoeg hebben). Want die wonen vaak ook in huizen met een eigen oprit.

Ik zit op dit moment wel enorm te heroverwegen om mij PHEV weg te doen voor een normale hybride zonder stekker. Jarenlang Prius gereden en nooit iets van hoofdpijn of laadpaalstress gehad en verbruik was ook stuk minder dan nu met de PHEV. Ik zie het wel over 10 jaar, misschien dat de gemeente Tilburg dan in kader van verduurzaming wel gebruik laat maken van mijn eigen zonnepanelen. Want je zou zeggen, dat als je elektrische auto oplaad op moment dat overvloed is van stroom (op een zonnige dag), dat het alleen maar beter is voor de overbelasting en het voorkomen van dat zonnepanelen worden uitgeschakeld.
Jaren PHEV gereden en 2x per dag laden is een opgave. Met een echte EV laad ik nu 1 of 2 keer in de week. De laadpaal stress is gewoon weg.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
  • Laatst online: 24-04-2024

Met een goede EV zou u waarschijnlijk maar 1 keer per week hoeven laden met uw ritjes. Een PHEV met dit bereik is eigenlijk alleen maar leuk om een EV-plaats mee te kunnen claimen in bijv een parkeergarage. Althans, dat was mijn conclusie. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:30

Ik ben juist jaloers op de inwoners van Tilburg, die met zo'n 450 Vattenvall-palen spekkoper zijn voor minder dan 34ct/kWh. En dan heb je nog zo'n 2000 laadpalen van andere aanbieders in de gemeente.
Ik als particuliere EV-rijder en inwoner van een buurgemeente die niet meedoet met de Vattenvall-concessie, zou rond de 60ct/kWh mogen aftikken bij Allego en Park&Charge. Nu betaal ik weliswaar nog rond de 38ct (met Thüga), maar het is afwachten hoe lang Thüga dit nog toestaat als zij bij elke kWh 20ct moeten bijpassen. Voordeel is wel dat vrijwel altijd beide Park&Charge-laadpalen in de straat vrij zijn.
Ik zou dan wel een kabel over mijn stoep mogen leggen, maar pas nadat ik eerst 625,99 euro aftik voor de gemeentelijke vergunning en een metertje kabelgoot over de stoep. Overigens heeft ook de gemeente Tilburg in 2023 overwogen om een pilot te doen voor de aanleg van kabelgoten. Dat is toen in eerste instantie niet doorgegaan omdat de gemeente (terecht, denk ik) verwachtte dat er weinig animo zou zijn gezien de kosten tussen de 1800-3000 euro die zij zou gaan vragen voor de vergunning en aanleg van een kabelgoot. Op die wijze kun je de animo voor voorzieningen voor burgers natuurlijk ook sturen. :P
Na bezwaren vanuit de gemeenteraad mogen er nu toch 75 inwoners een kabelgoot aanvragen, voor rond de 600 euro. Heeft de gemeente je dat vorig jaar niet verteld? Dus het kan wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik wil net zeggen. Hangt echt af waar je in Nederland woont. Ik heb ook geen eigen oprit, lang leve middelste rijtjeswoning. Mag geen laadkabel over die ene meter gemeentestoep leggen, krijg geen openbare laadpaal voor de deur want je loopt maar een blokje om. Dus ben ook aangewezen op openbare laadpalen. Scheelt dat ik kan kiezen tussen Allego, EV box en Vattenfall. Waarbij Allego zich uit de markt prijst, EV Box boven Tesla eigen fast charging tarief zit. En Vattenfall zag ik vanochtend van 35 cent nu gezakt is naar 29 cent per kWh.

Per gereden km ben ik op die manier de helft goedkoper uit. Pas bij 70 cent of meer kan ik net zo goed benzine blijven rijden. Dat is zo ongeveer het omslagpunt. Enige waar ik rekening mee moet houden is als ik weet dat ik een dag lang op stap ga vantevoren de auto aan de laadpaal zetten. Dus voor ad hoc dingen rij ik soms met 40% accu weg. Prima voor lokaal. Wil je meteen 250-300km kunnen rijden dan rij ik liever op 90% of meer weg.

Ik heb er ook een vakantietrip naar Frankrijk mee afgelegd. En dan is stoppen om de 225km gereden snelweg km gelijk met de momenten dat ik zelf ook wil pauzeren. Om de twee uur even stoppen, benen strekken, wat drinken, wc stop of niet en door. De langere stop (30min snellader) combineerde ik met mijn lunch moment. Nou de auto was sneller ready 2 go dan dat de bediening mijn maaltijd had gebracht. Enige minpunt in Frankrijk. Aan de route du soleil nul issues met laadpalen. Eenmaal in the middle of nowhere en het dichtstbijzijnde dorp 7km verderop heeft 1 laadpaal staan. Ja dan is het minder handig. Heb ik ook gemerkt. Maar de diverse supermarkten hebben een eigen laadoptie: Lidl, Leclerc, Auchan. Dus tijdens het boodschappen doen laad ie bij.

Dus zelfs zonder eigen oprit kan ik ermee uit de voeten. Blijft wel dat ik liever meer rijbereik heb. Want die theoretische 345km op een volle accu kan ik benaderen in de zomer. Maar nu haal ik met beste doen 225km. En ik rij juist sneller lange stukken dus vind vooral winter range op de snelweg meer van belang. Dus idealiter 300km in de winter, 400-450km in de zomer. Omdat familie en vrienden in the middle of nowhere wonen zonder laadpalen. En granny chargen is leuk maar niet praktisch voor een middag/avond bezoek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elektriekert
Tommie12 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 06:52:
[...]

De man waarover ik het had rijdt al in die leasekar van 60k.
Dat was mij niet helemaal duidelijk nee :+
Jij komt hier uit interesse en dat is prima, dus ik vermoed dat je al aan het uitkijken bent welke EV je oude auto gaat vervangen als die niet meer door de apk komt. _/-\o_
In mei nog ff de einddemper vervangen voor de APK, maar ik heb wel het vooruitzicht of eind dit jaar of begin volgend jaar naar een EV te gaan kijken.
Waarbij een van de weinige auto’s die ik mooi vind de Enyaq is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:38
Ik ben met jullie akkoord dat een PHEV, de nadelige zaken van een EV vergroot. Met een volledige EV heb je weliswaar minder last van de problemen waar ik nu tegen aanloop maar nog wel last van. Mijn grootste ergernis is het niet thuis kunnen laden. Het lijkt mij, in kader van verduurzaming, juist mooi om je voertuig op te laden met de elektriciteit die je zelf opwerkt. Echter lokale regels doet hier de nek om draaien en daarbij blijft elektrische rijden toch weggelegd voor de mensen met een grote portemonee.

Nogmaals, ben niet anti elektrische rijden. Elektrische rijden heeft vele voordelen en dus mijn PHEV ook. Lekker in de winter in een warme auto instappen of in de zomer in een verkoelde auto. Alleen kan ik hier gebruik maken als ik aan een laadpaal sta. Want anders 100 -> 50% accu en dan wordt het in sommige gevallen nog een uitdaging om 10 km elektrisch te rijden (I know, PHEV struggles).

Ik was half jaar geleden naar Luxemburg gegaan. Ik kon geen vrije laadpaal vinden. Er was een bij het hotel. Je kon laden tegen tarief maar je moest 20 euro betalen om uberhaubt er gebruik van te maken. Voor mij als PHEV rijder, natuurlijk van de zotte dus gewoon op benzine gereden. Ik volg ook de topic van lange afstanden in een elektrische auto. Knap maar stiekem lees ik toch mensen die zichzelf aan het overtuigen zijn dat het geen probleem is. Alleen mij kan je niet overtuigen dat het NOG een extra zaak is waar je rekening mee moet houden (genoeg accu hebt).

Vanuit gemeente Tilburg uiteindelijk ook mij opgegeven voor de pilot met Kabelgoot maar nooit meer iets van gehoord. Er is een Vattenfall laadpaal bij mij op 1.8 km afstand. Allego op 800m (dichtsbijzijnde). Ik snap dat je met een elektrische auto moet accepteren dat je soms even een stukje moet lopen. Maar ik kan niet met de kleine van paar maanden oud ieder keer de 1.8 km afstand afleggen. De kleine thuis alleen achter laten is ook geen optie. Nu met de komst van 0,25 cent extra per uur dat je voertuig oplaad bij Allego... valt die optie ook af. Ik werk onregelmatig en ook nachtdiensten. Betekent dat ik of niet kan slapen, of ik moet accepteren 2 euro per laadsessie meer kwijt te zijn, of ik moet gedurende dag waarbij ik al druk genoeg ben met huishouden, de kleine, sporten, etc. dat ik nog even kort de auto aan de laadpaal ga hangen of niet.

Persoonlijk denk ik dat de ervaring hoe goed een PHEV/Elektrische auto je bevalt afhankelijk is van:
- Of je eigen oprit hebt of niet.
- Of je zonnenpanelen hebt of niet (gratis brandstof zegt nooit iemand nee tegen).
- Dichtbijzijnde laadpaal redelijk dicht bij huis staat en/of hoe vaak deze bezet is.
- Of je kan laden bij je werkgever, al dan niet voor gereduceerd tarief.

Voor mij is PHEV een puur particuliere aanschaf geweest om te proeven hoe elektrische rijden mij bevalt en om een stap vooruit te zetten op de normale hybrides. Al met al, is mijn ervaring zodanig dat ik ervoor zal kiezen om volledig benzine of hybride te blijven rijden. Nogmaals, ik weet dat een PHEV geen volledig goed beeld geeft als een volledig elektrisch voertuig. Alleen had ik nog nooit een graantje stress of dat ik iets van hersencapaciteit kwijt was om van A naar B te gaan in mijn Prius. Met mijn PHEV is dat toch anders; al is het alle moeite die ik heb gedaan met de gemeente Tilburg... had ik echt niet nodig in mijn leven.

Dit wilde ik even kwijt, ik ga weer op leesmodus en wens alle elektrische rijders veel plezier O+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
@FireBladeX
Beetje spijtig dat je ervaring bezoedeld is door je PHEV.
Mijn visie op PHEV is dat ze er gekomen zijn puur onwille van fiscale redenen, maar dat ze hun beloftes bij lange niet vervullen.
Enkel als je zowel op het werk als thuis op de oprit echt iedere keer inplugt gaan ze je verbruik verlagen. In de praktijk heb je tal van leaserijders die er zich niks van aan trekken en gewoon met een te zware en lompe auto rond rijden zonder voordelen en bijna enkel nadelen als je niet op je eigen oprit kan laden.

Ik had een diesel en ben full EV gegaan, en ik wil echt niet terug. Ja, ik kan thuis laden, en daardoor hoef ik vrijwel nergens anders te laden bij de gewone verplaatsingen. Dat is comfort. Voor lange ritten heb ik nog geen negatieve effecten ervaren en ik ben toch al meer dan 2000km van huis geweest.

Ik heb 1 dag met de auto van mijn baas gereden (Merc GLE 350de PHEV). Ik zou hem niet willen. Ding is zwaar, rijdt lomp en TOTAAL niet agiel. Je voelt enorm het gewicht en met 30 kWh raak je nog geen 100km ver. Dat is het dubbele van wat een goede EV verbruikt.... Ik zou die auto nog niet willen als ik hem helemaal gratis mag rijden.

Idealiter rij je eens een week met een full EV, ik ben er van overtuigd dat je visie dan verandert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
FireBladeX schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:35:
Ik ben met jullie akkoord dat een PHEV, de nadelige zaken van een EV vergroot. Met een volledige EV heb je weliswaar minder last van de problemen waar ik nu tegen aanloop maar nog wel last van. Mijn grootste ergernis is het niet thuis kunnen laden. Het lijkt mij, in kader van verduurzaming, juist mooi om je voertuig op te laden met de elektriciteit die je zelf opwerkt. Echter lokale regels doet hier de nek om draaien en daarbij blijft elektrische rijden toch weggelegd voor de mensen met een grote portemonee.

Nogmaals, ben niet anti elektrische rijden. Elektrische rijden heeft vele voordelen en dus mijn PHEV ook. Lekker in de winter in een warme auto instappen of in de zomer in een verkoelde auto. Alleen kan ik hier gebruik maken als ik aan een laadpaal sta. Want anders 100 -> 50% accu en dan wordt het in sommige gevallen nog een uitdaging om 10 km elektrisch te rijden (I know, PHEV struggles).

Ik was half jaar geleden naar Luxemburg gegaan. Ik kon geen vrije laadpaal vinden. Er was een bij het hotel. Je kon laden tegen tarief maar je moest 20 euro betalen om uberhaubt er gebruik van te maken. Voor mij als PHEV rijder, natuurlijk van de zotte dus gewoon op benzine gereden. Ik volg ook de topic van lange afstanden in een elektrische auto. Knap maar stiekem lees ik toch mensen die zichzelf aan het overtuigen zijn dat het geen probleem is. Alleen mij kan je niet overtuigen dat het NOG een extra zaak is waar je rekening mee moet houden (genoeg accu hebt).

Vanuit gemeente Tilburg uiteindelijk ook mij opgegeven voor de pilot met Kabelgoot maar nooit meer iets van gehoord. Er is een Vattenfall laadpaal bij mij op 1.8 km afstand. Allego op 800m (dichtsbijzijnde). Ik snap dat je met een elektrische auto moet accepteren dat je soms even een stukje moet lopen. Maar ik kan niet met de kleine van paar maanden oud ieder keer de 1.8 km afstand afleggen. De kleine thuis alleen achter laten is ook geen optie. Nu met de komst van 0,25 cent extra per uur dat je voertuig oplaad bij Allego... valt die optie ook af. Ik werk onregelmatig en ook nachtdiensten. Betekent dat ik of niet kan slapen, of ik moet accepteren 2 euro per laadsessie meer kwijt te zijn, of ik moet gedurende dag waarbij ik al druk genoeg ben met huishouden, de kleine, sporten, etc. dat ik nog even kort de auto aan de laadpaal ga hangen of niet.

Persoonlijk denk ik dat de ervaring hoe goed een PHEV/Elektrische auto je bevalt afhankelijk is van:
- Of je zonnenpanelen hebt of niet (gratis brandstof zegt nooit iemand nee tegen).
- Dichtbijzijnde laadpaal redelijk dicht bij huis staat en/of hoe vaak deze bezet is.

Voor mij is PHEV een puur particuliere aanschaf geweest om te proeven hoe elektrische rijden mij bevalt en om een stap vooruit te zetten op de normale hybrides. Al met al, is mijn ervaring zodanig dat ik ervoor zal kiezen om volledig benzine of hybride te blijven rijden. Nogmaals, ik weet dat een PHEV geen volledig goed beeld geeft als een volledig elektrisch voertuig. Alleen had ik nog nooit een graantje stress of dat ik iets van hersencapaciteit kwijt was om van A naar B te gaan in mijn Prius. Met mijn PHEV is dat toch anders; al is het alle moeite die ik heb gedaan met de gemeente Tilburg... had ik echt niet nodig in mijn leven.

Dit wilde ik even kwijt, ik ga weer op leesmodus en wens alle elektrische rijders veel plezier O+ .
De factor of je zonnepanelen hebt of niet wordt vaak overschat. Ik heb thuis 8 panelen op het zuiden die hartje zomer onder de meest gunstige omstandigheden op een dag 15 kWh produceren (het zijn al oudjes). Daar kan ik dan ongeveer 100 km mee rijden. Maar op bewolkte dagen en zeker van november tot maart is de opbrengst erg laag. Je moet echt wel een flink dakoppervlak hebben (rijk zijn?) om met zonnepanelen een substantieel deel van de energie voor je EV te leveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:03
@FireBladeX helemaal eens met "Persoonlijk denk ik dat de ervaring hoe goed een PHEV/Elektrische auto je bevalt afhankelijk is van:"

Of een EV werkt of niet valt of staat met hoe iemand zijn auto gebruikt. En voor jou is de conclusie dat het (nog) geen goede optie is.

Wel denk ik, als ik zo om me heen kijk, dat het overgrote deel van de mensen beren op de weg ziet die er niet zijn. Vooral als mensen thuis kunnen laden zou voor 99% van die mensen een EV prima kunnen. Hier staan 18 2-kappers waarvan wij de enigen zijn met een EV, de buren zitten toch met het rijbereik. Terwijl wij nota bene 50k + 30k km per jaar met onze EV's rijden en ik weet dat de rest dat niet doet. Maargoed, ik heb het maar opgegeven :+

Maar voor mij geldt dan ook wel weer: als ik niet thuis kon laden en afhankelijk was van publieke laders had ik nooit een EV genomen met mijn kilometers.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:03
pmiddeld schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:01:
[...]

De factor of je zonnepanelen hebt of niet wordt vaak overschat. Ik heb thuis 8 panelen op het zuiden die hartje zomer onder de meest gunstige omstandigheden 15 kWh produceren (het zijn al oudjes). Daar kan ik dan ongeveer 100 km mee rijden. Maar op bewolkte dagen en zeker van november tot maart is de opbrengst erg laag. Je moet echt wel een flink dakoppervlak hebben (rijk zijn?) om met zonnepanelen een substantieel deel van de energie voor je EV te leveren.
Klopt. Wij wekken ook bij lange na niet genoeg op. Maar in daluren betaal ik 21 cent; veel goedkoper dan ICE rijden (zeker een vergelijkbare ICE).

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17:46

3_s

@FireBladeX Ik snap je volledig, had zelf ook nooit elektrisch gereden als ik niet thuis had kunnen laden.
Eerste jaren met een granny, daarna toch maar een paal gezet.

De PHEV-stap heb ik bewust overgeslagen: dat is voor mij het slechtste van twee werelden, laden & tanken, beide verbruikt extra, beide kan stuk.

Op vakantie gaan is de eerste keer spannend, maar went snel (of toch de populaire routes). Erger vind ik de langere daguitstappen, waarbij je normaal niet stopt om even te rusten en niet altijd op bestemming kunt laden. Dan voelt het stoppen echt als last.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:06

Arfman

Drome!

Persoonlijk zou ik nooit meer voor een EV gaan. Ik compenseer mijn uitstoot wel ergens anders
Ben wel benieuwd hoe. Ik rijd al elektrisch maar sta altijd open voor tips :)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik ben met jullie akkoord dat een PHEV, de nadelige zaken van een EV vergroot. Met een volledige EV heb je weliswaar minder last van de problemen waar ik nu tegen aanloop maar nog wel last van.
Het grootse probleem van de PHEV (naast uiteraard dat die altijd duurder is dan een ICE) is dat je er niet mee kunt snelladen. Ik accepteer dat dat niet kan met een 10 kWh PHEV, maar je hebt tegenwoordig ook PHEVs met 20 kWh of meer. Maar volgens mij geen enkele met een CCS aansluiting.
Dat betekent dus gewoon dat je onderweg ook eigenlijk niet gaat laden. Ook niet als je ergens pauze neemt.

Oh, en dat autofabrikanten de PHEV niet zien als een tussenweg tussen ICE en EV, en dus het liefste de dikste ICE aan een kanjert van een elektromotor koppelen. Dan denk ik eerder: je kunt die ICE dus ook downsizen. Het EV gedeelte gebruik je voor het harde optrekken, de ICE gebruik je voor de constante snelheid. Want zo lang je geen 200 gaat rijden heb je ook maar 20 kW nodig.

[ Voor 21% gewijzigd door Maasluip op 16-02-2024 13:51 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
3_s schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:20:
@FireBladeX Ik snap je volledig, had zelf ook nooit elektrisch gereden als ik niet thuis had kunnen laden.
Eerste jaren met een granny, daarna toch maar een paal gezet.
Zal ook met het aantal kilometers te maken hebben. Ik zou een paal kunnen plaatsen bij mij thuis. Eventueel opladen op de oprit achter. Maar ik vind dat te veel gedoe. Maar ik heb dan ook een paal in de straat waar niemand laadt behalve ik. Ik laad 1 keer per week thuis en soms op lokatie bij een klant / plaats van bestemming.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Maasluip schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:47:
[...]

Het grootse probleem van de PHEV (naast uiteraard dat die altijd duurder is dan een ICE) is dat je er niet mee kunt snelladen. Ik accepteer dat dat niet kan met een 10 kWh PHEV, maar je hebt tegenwoordig ook PHEVs met 20 kWh of meer. Maar volgens mij geen enkele met een CCS aansluiting.
Dat betekent dus gewoon dat je onderweg ook eigenlijk niet gaat laden. Ook niet als je ergens pauze neemt.

Oh, en dat autofabrikanten de PHEV niet zien als een tussenweg tussen ICE en EV, en dus het liefste de dikste ICE aan een kanjert van een elektromotor koppelen. Dan denk ik eerder: je kunt die ICE dus ook downsizen. Het EV gedeelte gebruik je voor het harde optrekken, de ICE gebruik je voor de constante snelheid. Want zo lang je geen 200 gaat rijden heb je ook maar 20 kW nodig.
Ik heb wel eens een Mercedes PHEV aan een 120kW DC lader gezien die met ruim 20kW de accu vol aan het druppelen was, dus ze zijn er wel.
Het was wel jammer dat ik mijn EV op wilde laden en hij dus langer aan het laden zou zijn als ik voor veel minder bereik...
Zoals eerder al gemeld; PHEV's zijn het slechtste van van 2 werelden, ik vind het gewoon een erg slecht compromis.

Een aantal jaar geleden werkte ik ergens waar er één laadpaal stond die gratis te gebruiken was en ik dus af en toe ook m'n auto op kon laden. Toen was er een gezwinde vertegenwoordiger met z'n BMW PHEV die vond dat hij meer recht had om te laden dan ik en vroeg me (met een omweg) doodleuk of ik weg wilde gaan zodat hij z'n containerschip op kon laden... :')

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-05 19:22
Ah ik begrijp nu dat fireblade een PHEV heeft zonder thuislaad mogelijkheid.
Dat is natuurlijk t slechtste wat je kunt doen, want die moet na iedere rit/dag aan de lader.

Een echte EV zou in dat geval geen probleem zijn, omdat je kilometers laag zijn....eigenlijk te weinig voor een EV want daarvoor is die eigenlijk te duur.

Kan je bij je werkgever niet laden dan?

Tommie12
Toevallig heeft m'n huiseigenaar ook zo'n waanzinnig dikke Mercedes GLE 350 diesel hybride en heb ik m 2 keer naar Schiphol gereden en 2 keer zelf meegenomen naar ritjes redelijk in de buurt.

Ik vind t n vet ding, want ik wist helemaal niet dat n hybride zo ver kon rijden.
De eerste keer ging ik m ophalen van Schiphol vanuit Scherpenzeel vlakbij Barneveld
M'n vriendin ging mee want dit is n vette bak zeg!

Ik start m op...zie ik 147km in de tank :(
Lekker zeg want Schiphol is 80 km heenrit
Nou we tanken wel op de terugweg dan

Ik zit al op de snelweg en na 15 minuten...nog steeds 147km in de tank ..eh wat?
Ik dacht dat n hybride altijd de motor aan had, behalve bij 6km pu
Deze rijdt gewoon altijd 80 km volledig elektrisch en pas daarna start hij de diesel :9

Dat is ook goedkoop rijden zeg...bij terugkomst stond er nog 125km in de tank.
De 2 keren dat ik m daarna mee had, gewoon volledig elektrisch gereden.

Nee hij kan niet snelladen, maar wel 7,2kw
Jammer dat hij niet 22kw AC kan, want dan is CCS overbodig
Hij rijdt zelf met regelmaat naar buitenland dus hybride is handiger voor hem.

Ik kan mn soul 64kwh gelukkig thuis laden, want dat 1 fase is redelijk killing.
Nu weekend, maar zondag weer werken en actieradius staat op 528 km :9
Maandag naar garage voor onderhoud...250.000 km

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Ferry34 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 16:06:
Ah ik begrijp nu dat fireblade een PHEV heeft zonder thuislaad mogelijkheid.
Dat is natuurlijk t slechtste wat je kunt doen, want die moet na iedere rit/dag aan de lader.

Een echte EV zou in dat geval geen probleem zijn, omdat je kilometers laag zijn....eigenlijk te weinig voor een EV want daarvoor is die eigenlijk te duur.

Kan je bij je werkgever niet laden dan?

Tommie12
Toevallig heeft m'n huiseigenaar ook zo'n waanzinnig dikke Mercedes GLE 350 diesel hybride en heb ik m 2 keer naar Schiphol gereden en 2 keer zelf meegenomen naar ritjes redelijk in de buurt.

Ik vind t n vet ding, want ik wist helemaal niet dat n hybride zo ver kon rijden.
De eerste keer ging ik m ophalen van Schiphol vanuit Scherpenzeel vlakbij Barneveld
M'n vriendin ging mee want dit is n vette bak zeg!

Ik start m op...zie ik 147km in de tank :(
Lekker zeg want Schiphol is 80 km heenrit
Nou we tanken wel op de terugweg dan

Ik zit al op de snelweg en na 15 minuten...nog steeds 147km in de tank ..eh wat?
Ik dacht dat n hybride altijd de motor aan had, behalve bij 6km pu
Deze rijdt gewoon altijd 80 km volledig elektrisch en pas daarna start hij de diesel :9

Dat is ook goedkoop rijden zeg...bij terugkomst stond er nog 125km in de tank.
De 2 keren dat ik m daarna mee had, gewoon volledig elektrisch gereden.

Nee hij kan niet snelladen, maar wel 7,2kw
Jammer dat hij niet 22kw AC kan, want dan is CCS overbodig
Hij rijdt zelf met regelmaat naar buitenland dus hybride is handiger voor hem.

Ik kan mn soul 64kwh gelukkig thuis laden, want dat 1 fase is redelijk killing.
Nu weekend, maar zondag weer werken en actieradius staat op 528 km :9
Maandag naar garage voor onderhoud...250.000 km
Die rijdt idd behoorlijk veel electrisch, tot je eens goed gas geeft.
Ik reed een stuk in de file, uiteraard electrisch, en kon dan af rijden naar een vrije autostrade. Nu heeft die auto dik 300pk, dus ik verwachtte wel iets.
Ik floorde dus vanaf 80 km/h. En dan wordt eerst de diesel gestart (4cilinder, 2liter), dan moet die in toerental omhoog, de turbo moet druk opbouwen, en dan krijg je die duw….
Tja, met de Tesla was ik al thuis geweest. Ik vond dat gedrag echt lomp.

En ja, zuinig op diesel…. Als je er 30 kWh stroom per 100km bij doet.
Totale energetische ramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:51

Termy

valt er nog wat te fragge?

Tja, vroegah toen je benzine bij de drogist moest halen was het ook allemaal maar onhandig. Een PHEV is duidelijk de slechtste optie in jouw geval. Een goede full EV maakt het al heel anders en over x jaar laad je even snel als je nu tankt / heb je groter bereik dan de benzineauto en dan is het probleem ook weg. Altijd het juiste gereedschap voor de klus pakken ;).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
pmiddeld schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:01:
[...]

De factor of je zonnepanelen hebt of niet wordt vaak overschat. Ik heb thuis 8 panelen op het zuiden die hartje zomer onder de meest gunstige omstandigheden op een dag 15 kWh produceren (het zijn al oudjes). Daar kan ik dan ongeveer 100 km mee rijden. Maar op bewolkte dagen en zeker van november tot maart is de opbrengst erg laag. Je moet echt wel een flink dakoppervlak hebben (rijk zijn?) om met zonnepanelen een substantieel deel van de energie voor je EV te leveren.
Bovendien is mijn kWh tarief thuis door die idiote belastingverhogingen niet meer concurrerend met openbaar laden. Dus nee ik mis het niet. Thuis kost mij 1 kWh 35 cent (was ooit 21 cent 2 jaar geleden) Vattenfall rekent 28 cent. Kan ik beter terug leveren en 11 cent terug krijgen en 28 cent betalen. Kost het mij netto 17 cent. Dito met thuiswerkvergoeding en km vergoeding. Al krijg ik die niet want gratis OV pas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:10
Joosie200 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 23:06:
[...]

Bovendien is mijn kWh tarief thuis door die idiote belastingverhogingen niet meer concurrerend met openbaar laden. Dus nee ik mis het niet. Thuis kost mij 1 kWh 35 cent (was ooit 21 cent 2 jaar geleden) Vattenfall rekent 28 cent. Kan ik beter terug leveren en 11 cent terug krijgen en 28 cent betalen. Kost het mij netto 17 cent. Dito met thuiswerkvergoeding en km vergoeding. Al krijg ik die niet want gratis OV pas.
Als je maar 11 cent krijgt voor teruglevering, dan je verspil je daar 28-11=17 cent en betaal je eigenlijk 28+17=45 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
[...]

Die vlieger gaat denk ik niet op want jij laadt op straat waarschijnlijk veel meer kWh dan dat je zonnepanelen kunnen terugleveren. Dan krijg je dus niet op elke geladen kWh 11 ct erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Laatst online: 18:08
@Joosie200 Je kan iedere kWh maar 1x gebruiken hoor. Als je hem opwekt en teruglevert heb je € 0,11 ontvangen. Ga je dan een kWh kopen bij Vattenfall voor je auto a € 0,28 dan kost dat je in totaal € 0,17. Had je die 1 kWh direct uit je zonnepanelen de auto in laten lopen dan kost dat je niets. € 0,00 dus. Dat is flink minder dan € 0,17. Gelukkig hebben we salderen en hoef je niet exact op hetzelfde moment dat de zon schijnt je auto op te laden. Dat mag ook op een ander tijdstip. Het rekensommetje blijft dan hetzelfde: elke kWh die je zelf gebruikt kost je niets (extra, de panelen zijn al betaald): € 0,00. Eventueel kan je zeggen "als ik hem niet zelf had gebruikt, had ik die 1 kWh verkocht'. Dan is je "kostprijs" (gederfde inkomsten) voor het gebruik (laden) € 0,11. Nog steeds minder dan die € 0,17.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 29-05 05:31
Dit jaar wil ik overstappen naar een elektrische auto. Ik had lange tijd een tweedehands Tesla Model 3 op het oog, omdat de prijzen nu erg laag zijn. Maar toen liet een vriend me de Jaguar I-Pace zien. Ik was meteen onder de indruk, wat een prachtige auto.

Hij kost nieuw €90.000+, en nu is hij op de occasion markt regelmatig voor minder dan €27.000 te koop. Er zijn wel twee dingen die me nog een beetje zorgen baren.

Ik woon in een appartement en ben afhankelijk van openbare laadpalen. Gelukkig heb ik er een tiental in een straal van 400 meter. Maar het duurt wel 10 tot 15 uur om van 0% naar 100% te gaan bij het gewoon laden. Bij de snellader is dat 57 minuten (wat nog acceptabel is). Alleen met de nieuwe regel dat je extra moet betalen als je langer dan vier uur bij een Shell charger staat, twijfel ik toch.

De auto heeft een theoretisch bereik van 480 km. In de praktijk lees ik dat het in de zomer 400 km is en in de winter 350 km. Dat is een prima bereik, als ik niet elke dag hoef te laden. Wat ik ook graag wil weten, is hoe het laden bij openbare chargers werkt.

Heb je voor elke aanbieder een pas nodig of kun je dat met één app regelen? Ik heb voor de zekerheid de app van de ANWB gedownload, maar is die dan ook de beste of kun je beter voor die van Shell gaan?

Kan ik ook gebruik maken van het Tesla netwerk, als ik onderweg snel wil laden? Maakt Tesla ook gebruik van CCS/Type 2 of gaat dat niet lukken? Volgende week ga ik een proefrit maken :) en hopelijk rijdt hij goed.
Afbeeldingslocatie: https://electricroad.co.uk/wp-content/uploads/2021/11/Neil1.1-2048x1536.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.ipaceforums.co.uk/attachments/2023-05-03_14-17-36_309-copy-jpg.8810/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:37
DeJurist schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 00:09:
Dit jaar wil ik overstappen naar een elektrische auto. Ik had lange tijd een tweedehands Tesla Model 3 op het oog, omdat de prijzen nu erg laag zijn. Maar toen liet een vriend me de Jaguar I-Pace zien. Ik was meteen onder de indruk, wat een prachtige auto.

Hij kost nieuw €90.000+, en nu is hij op de occasion markt regelmatig voor minder dan €27.000 te koop. Er zijn wel twee dingen die me nog een beetje zorgen baren.

Ik woon in een appartement en ben afhankelijk van openbare laadpalen. Gelukkig heb ik er een tiental in een straal van 400 meter. Maar het duurt wel 10 tot 15 uur om van 0% naar 100% te gaan bij het gewoon laden. Bij de snellader is dat 57 minuten (wat nog acceptabel is). Alleen met de nieuwe regel dat je extra moet betalen als je langer dan vier uur bij een Shell charger staat, twijfel ik toch.

De auto heeft een theoretisch bereik van 480 km. In de praktijk lees ik dat het in de zomer 400 km is en in de winter 350 km. Dat is een prima bereik, als ik niet elke dag hoef te laden. Wat ik ook graag wil weten, is hoe het laden bij openbare chargers werkt.

Heb je voor elke aanbieder een pas nodig of kun je dat met één app regelen? Ik heb voor de zekerheid de app van de ANWB gedownload, maar is die dan ook de beste of kun je beter voor die van Shell gaan?

Kan ik ook gebruik maken van het Tesla netwerk, als ik onderweg snel wil laden? Maakt Tesla ook gebruik van CCS/Type 2 of gaat dat niet lukken? Volgende week ga ik een proefrit maken :) en hopelijk rijdt hij goed.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn vader heeft nu ook een jaartje oid een iPace, prachtige auto en bloedje snel :D

4u bij Shell, is dat ook voor AC laden? Voor fast chargers is dat geen probleem want dan heb je in principe nooit zolang nodig.

Kijk even bij welke palen je wilt gaan laden en check dan de tarieven bij die palen met bv ChargeMap oid.

Ja je kunt ook bij Tesla laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guido66
  • Nu online

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Let op: de eerste generatie iPace kan slechts op 1 fase AC laden, dus zeer langzaam. Het kan ook zo maar 20 uur zijn van leeg naar vol. Mijn inziens de belangrijkste reden dat de prijs van deze auto's relatief laag is.

[ Voor 3% gewijzigd door guido66 op 17-02-2024 07:36 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
guido66 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 07:34:
[...]

Let op: de eerste generatie iPace kan slechts op 1 fase AC laden, dus zeer langzaam.
Inderdaad en afhankelijk van de laadpaal maar met 16A dus ca 24 uur om hem van helemaal leeg naar vol te krijgen met de 85kWh accu. Aan een 22kW laadpaal de helft.
En met die accu haal je in de winter volgens EVDB geen 350km. Zie https://ev-database.org/nl/auto/1097/Jaguar-I-Pace-EV400
Dus ik denk dat je zeker in de winter vaak aan het laden bent. Want die 300 of 350km haal je aan een stuk misschien, maar 10 ritjes van 30km ga je niet halen omdat elke keer opwarmen extra energie kost, dus dan haal je misschien in totaal 250km of minder.

[ Voor 25% gewijzigd door JTHZZ op 17-02-2024 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
[...]

Dat staat los van belastingverhogingen en is een keuze. Ik laad de auto voor gemiddeld 18-20 cent/kWh de afgelopen wintermaanden (in de zomer rond de 5 cent/kWh) en mijn gemiddelde terugleververgoeding is 23 cent/kWh zie ook: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rmathijssen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:15

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Passeer niet zomaar de Tesla, de iPace is in veel punten gewoon een minder praktische EV.

Verbruik is een stuk hoger dan een M3
AC Laden: is het al aangegeven, de eerste generatie kon maar 1 fase, dat is op veel openbare laadpalen voor een volle batterij echt gewoonweg meer dan 24 uur laden.
DC Laden: Snelladen bij de iPace is vergeleken met de Tesla echt een heel stuk minder.

Skoda Enyaq 80, Tesla M3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:46
Bij een serie i-pace is ook het max snelladen gecapped op 100kwh.

Qua interieur, afwerking, isolatie is het een veel betere auto dan de Tesla.

Wat ik altijd bijzonder heb gevonden is dat Jaguar dit vrij rap voor elkaar heeft gekregen als concurrent voor de S. Er was toen nauwelijks concurrentie. In dat opzicht hebben ze best een goede EV neergezet die vrij probleemloos is en ook nog eens mooi eruit ziet. Verdient best wat credits aangezien er jaren later EV’s (en nu nog) worden geproduceerd die best wat ellendige problemen kennen.

Heb zelf altijd de M3 gehad, maar i-pace zou absoluut ook mijn voorkeur hebben als er verder niets geks mee is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik ben destijds op het I-Pace launch event geweest, ze hebben het inderdaad in die tijd best wel snel voor elkaar gekregen en zag er goed uit, op het laden na. Een collega die hem daadwerkelijk afnam heeft ook altijd geklaagd over het trage laden en als we allebei op een dag naar meerdere locaties moesten had ik met de M3P geen enkel probleem, kon vaak zelfs gewoon op een normale parkeerplaats staan, waar hij altijd aan de lader moest.

Ik zou er persoonlijk nooit aan beginnen. De naam en looks zijn misschien een plus, de onderliggende techniek is achterhaald (en was dat tijdens de launch eigenlijk al).

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Over achterhaalde techniek gesproken die nog steeds voortleeft; de Nissan Leaf heeft nu een Tesla-level afprijzing van meer dan 8k op de nieuwprijs. Ze proberen die dingen nog te slijten, met ChaDeMo... en hebben ze nog steeds die luchtgekoelde accu's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:07
Bartjuh schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 09:22:
Over achterhaalde techniek gesproken die nog steeds voortleeft; de Nissan Leaf heeft nu een Tesla-level afprijzing van meer dan 8k op de nieuwprijs. Ze proberen die dingen nog te slijten, met ChaDeMo... en hebben ze nog steeds die luchtgekoelde accu's?
luchtkoeling is wat een renault zoe heeft, een leaf heeft helemaal niets qua koeling. behalve als je passieve koeling als luchtkoeling ziet.

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:37
Bartjuh schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 09:22:
Het kan nog gekker, Lexus levert de UX300e weer, met Chademo en max 50kw snelladen. Vanaf 54k. :+
https://www.autoweek.nl/a...-en-komt-verder-dan-ooit/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
Carfanatic schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 11:02:
[...]

Het kan nog gekker, Lexus levert de UX300e weer, met Chademo en max 50kw snelladen. Vanaf 54k. :+
https://www.autoweek.nl/a...-en-komt-verder-dan-ooit/
Dat is puur en alleen om de EV in een slecht daglicht te blijven stellen. Waarom zou je een EV kopen van een bedrijf dat er zelf niet in gelooft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Laatst online: 18:08
@DeJurist Ik heb mijn eerste Tesla gekocht op het moment dat ook de eerste I-Pace uit kwam. Qua looks had die absoluut mijn voorkeur, maar de techniek was destijds al achterhaald. Zelfs als je een eigen laadpaal hebt (die dus altijd vrij is) ga je beperkt worden door de trage laadsnelheid. Als in: de auto is nog niet vol genoeg als jij hem nodig hebt. Daarnaast is het verbruik dusdanig groot dat je vaker aan de snellader zal moeten staan op een drukke dag. En daar laadt hij ook weer langzamer dan een Tesla.

Dus je moet de looks wel echt geweldig vinden om over deze obstakels heen te stappen. En dan ga je ook nog eens flink meer betalen dan een occasion Model 3.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 29-05 05:31
Ik prijs mezelf gelukkig met de vrijheid die mijn werkgever mij geeft om zelf te kiezen wanneer ik naar kantoor ga. Mijn interacties vinden grotendeels plaats via Teams. De auto zou slechts één keer per week worden gebruikt voor het woon-werkverkeer, een rit van 60 km heen en terug.

De overige kilometers worden voornamelijk in het weekend gemaakt, bijvoorbeeld wanneer ik met mijn vriendin op bezoek ga bij vrienden/ouders of gewoon voor een ritje op de autobahn om de acceleratie te testen, al zal dat voornamelijk in het begin zijn. Dus het is geen probleem voor mij om de auto 13-15 uur aan een 22 kW oplaadpaal te laten.

Gelukkig zijn de oplaadpalen in mijn omgeving allemaal van 22 kW of 11 kW. Mijn zorg lag vooral bij de extra kosten die door sommige aanbieders in rekening worden gebracht, maar ik begrijp dat dit voor mijn gebruik niet relevant is? Bovendien is Nederland niet zo groot; de meeste plekken zijn binnen 2 uur te bereiken.

Veertig minuten aan de snellader is voor mij prima na een lange rit. Even wat eten, de benen strekken, enzovoort. Ik kan het voertuig krijgen voor ongeveer €21-23k na wat onderhandelen, dus momenteel vergelijkbaar met de prijzen van de Model 3.

Voor mij is het uiterlijk van een auto ook erg belangrijk. Kijk alleen al naar deze cockpit, prachtig toch :). En een acceleratie van 0-100 km/u in 4.7 seconden is ook heel prettig voor een SUV.

[ Voor 13% gewijzigd door DeJurist op 17-02-2024 13:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scientific
DeJurist schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 12:51:
Ik prijs mezelf gelukkig met de vrijheid die mijn werkgever mij geeft om zelf te kiezen wanneer ik naar kantoor ga. Mijn interacties vinden grotendeels plaats via Teams. De auto zou slechts één keer per week worden gebruikt voor het woon-werkverkeer, een rit van 60 km heen en terug.

De overige kilometers worden voornamelijk in het weekend gemaakt, bijvoorbeeld wanneer ik met mijn vriendin op bezoek ga bij vrienden/ouders of gewoon voor een ritje op de autobahn om de acceleratie te testen, al zal dat voornamelijk in het begin zijn. Dus het is geen probleem voor mij om de auto 13-15 uur aan een 22 kW oplaadpaal te laten.

Gelukkig zijn de oplaadpalen in mijn omgeving allemaal van 22 kW of 11 kW. Mijn zorg lag vooral bij de extra kosten die door sommige aanbieders in rekening worden gebracht, maar ik begrijp dat dit voor mijn gebruik niet relevant is? Bovendien is Nederland niet zo groot; de meeste plekken zijn binnen 2 uur te bereiken.

Veertig minuten aan de snellader is voor mij prima na een lange rit. Even wat eten, de benen strekken, enzovoort. Ik kan het voertuig krijgen voor ongeveer €21-23k na wat onderhandelen, dus momenteel vergelijkbaar met de prijzen van de Model 3.

Voor mij is het uiterlijk van een auto ook erg belangrijk. Kijk alleen al naar deze cockpit, prachtig toch :). En een acceleratie van 0-100 km/u in 4.7 seconden is ook heel prettig voor een SUV.

[YouTube: 2020 Jaguar I Pace HSE Walkaround (No Talking)]
Laat je niet intimideren door de Tesla-fans. Dit is inderdaad een mooiere en veel beter afgewerkte auto dan een Tesla, met een beter comfort, en gewoon een veel originelere auto ook. AC laadsnelheid van maximum 11Kw is natuurlijk prima voor thuisladen of andere vormen van overnight laden (zelfs 7.4Kw volstaat ongetwijfeld ruim). Qua snelladen is dit inderdaad niet de snelste wagen, maar als je dat weinig nodig zal hebben en je er dan niet aan stoort is dat natuurlijk nauwelijks nog een criterium. Hou er ook rekening mee dat de range op lange ritten in de winter wat minder zal zijn door het ontbreken van een warmtepomp.

Maar voor de prijs die je noemt een prima wagen lijkt me!

[ Voor 3% gewijzigd door Scientific op 17-02-2024 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Nu online
Scientific schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 13:30:
[...]

Laat je niet intimideren door de Tesla-fans. Dit is inderdaad een mooiere en veel beter afgewerkte auto dan een Tesla, met een beter comfort, en gewoon een veel originelere auto ook. AC laadsnelheid van maximum 11Kwh is natuurlijk prima voor thuisladen of andere vormen van overnight laden (zelfs 7.4Kwh volstaat ongetwijfeld ruim). Qua snelladen is dit inderdaad niet de snelste wagen, maar als je dat weinig nodig zal hebben en je er dan niet aan stoort is dat natuurlijk nauwelijks nog een criterium. Hou ook dat de range op lange ritten in de winter wat minder zal zijn door het ontbreken van een warmtepomp.

Maar voor de prijs die je noemt een prima wagen lijkt me!
Geen Kwh maar kW, en het punt is dus dat je aan een 11 kW paal dus maar met 3,7 kW laadt. En meer dan af en toe zal het beschikbare vermogen nog lager liggen en laad je al gauw met minder dan 3 kW.

Aan een 22 kW paal laadt ie met 7,4 kW, maar je moet erg veel geluk hebben om die in je omgeving te hebben.

Nu nog een 1 fase ladende auto kopen zou ik alleen doen als je die thuis continu aan de lader kunt hangen. Als jij elke nacht dezelfde openbare laadplek noodgedwongen moet benutten, zul je niet populair worden bij de anderen die ook graag willen laden.

Het is duidelijk dat men enkel naar de situatie in Engeland heeft gekeken bij het ontwikkelen van de iPace. 7,4 kW AC laden is daar de norm.

[ Voor 4% gewijzigd door guido66 op 17-02-2024 14:55 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scientific
guido66 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 14:52:
[...]

Nu nog een 1 fase ladende auto kopen zou ik alleen doen als je die thuis continu aan de lader kunt hangen. Als jij elke nacht dezelfde openbare laadplek noodgedwongen moet benutten, zul je niet populair worden bij de anderen die ook graag willen laden.

Het is duidelijk dat men enkel naar de situatie in Engeland heeft gekeken bij het ontwikkelen van de iPace. 7,4 kW AC laden is daar de norm.
Ik laad met een éénfase lader mijn auto (een BMW i4, die dus meerfasig zou kunnen laden) met 80Kwh+ batterij aan een 7.4 Kw laadpaal. En dat is ruim voldoende voor elke overnight user case. In de praktijk (ik rij meestal 500-600km/week - wat toch zonder reizen reeds 25-30k km/jaar is) laad ik de meeste nachten zelfs niet meer dan 15-25Kwh om gewoon weer bij te laden tot 75%.

Mensen overschatten vaak de laadcapaciteit die ze thuis nodig hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door Scientific op 17-02-2024 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Nu online
Scientific schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 15:08:
[...]

Ik laad met een éénfase lader mijn auto (een BMW i4, die dus meerfasig zou kunnen laden) met 80Kwh+ batterij aan een 7.4 Kw laadpaal. En dat is ruim voldoende voor elke overnight user case. In de praktijk (ik rij meestal 500-600km/week - wat toch zonder reizen reeds 25-30k km/jaar is) laad ik de meeste nachten zelfs niet meer dan 15-25Kwh om gewoon weer bij te laden tot 75%.

Mensen overschatten vaak de laadcapaciteit die ze thuis nodig hebben.
Ja, dat is zeker voldoende, maar die 7,4 kW/22 kW laadpalen zijn nou net de grote uitzondering in NL. Thuis is het al gauw genoeg, maar het ging hier over iemand die openbaar moet laden.

(Mijn Fiat hangt nooit aan de Zappi, die heeft voldoende aan de granny charger)

[ Voor 10% gewijzigd door guido66 op 17-02-2024 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
Tommie12 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 11:41:
[...]

Dat is puur en alleen om de EV in een slecht daglicht te blijven stellen. Waarom zou je een EV kopen van een bedrijf dat er zelf niet in gelooft?
Ach ja Lexus. Een merk in de marge. Ze proberen het nog een keer met een auto waar wat SEPP van af kan. Leuk voor de 65-plusser.
Pagina: 1 ... 301 ... 365 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic