De video geeft ook wederom aan dat de 2019-2020 modellen inderdaad wel wat aandachtspunten kennen en daar worden ook de veel voorkomende dingen benoemd: kraakjes, lekkage bij achterruit/kofferbak, gebrek aan/matige geluidsisolatie (wat niet zozeer een probleem is maar een eigenschap), matige lakkwaliteit.maharens schreef op zondag 11 februari 2024 @ 16:48:
[...]
Je advies is nu al iets genuanceerder. Met dat advies ben ik het eens.
Alsof de duvel er mee speelt: https://www.autoweek.nl/a...23-occasion-aankoopadvies
Nu snap ik ook tevreden berijders die roepen dat het allemaal voor hun auto niet geldt, wat ook prima mogelijk is, neemt niet weg dat Tesla niet voor niks veel wijzigingen heeft doorgevoerd voor het eind 2020 model en daarmee de belangrijkste kritiekpunten heeft aangepakt.
Ook op gebied van eigenschappen zoals de eerste M3's die echt niet stil waren op snelweg snelheid: de eind 2020-2023 variant was daar een stap beter in en de highland is daar weer een stap beter in. Gewoon goed om te zien dus en uiteindelijk geldt dus ook hier: you get what you pay for:
2019-2020: vanaf 22-25k al genoeg opties, zelfs long range
2021-2023: vanaf 34-38k en beperkte aantallen, maar wel een enkele long range ook voor deze prijzen
2024 highland: nieuw vanaf 44k
Dus je maakt telkens een stap van ±10k.
Nu is het natuurlijk zo dat als je voor 22-25k een goed exemplaar eruit weet te pikken, je denk ik gezien die prijsklasse wel een van de beste EV's te pakken hebt uit die periode rond 2019/2020. Dan zal je op gebied van afwerking en kwaliteit ervan gemiddeld genomen wel wat inleveren tov een Kia/Hyundai in mijn ervaring, maar qua EV gedeelte zal je dus juist beter zitten, want ook al is de 60/64 kWh vergelijkbaar als je het met een Niro/Soul/Kona vergelijkt van diezelfde periode, Tesla's zijn efficiënter (deels puur door de vorm) en hebben een veel betere laadsnelheid/-curve.