• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-12 20:12
Tommie12 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:09:
[...]
Ik vind de methode nogal scheef.

Als je gaat vergelijken welke auto het minst impact heeft, dan kom je dikwijls uit bij auto’s die bij warm weer ook al inefficient zijn.

Het is een beetje als een V8 vergelijken met een 1.0 TSI.
Als je aan 90km/h constant rijdt, en dat gaat vergelijken met stadsverkeer, dan zal het verschil bij de 1.0 groter zijn omdat die bij 90 draait op zijn ideaal punt. De V8 drinkt en blijft drinken, gewoon omdat de interne verliezen al zo groot zijn.
Een elektromotor kun je zo niet vergelijken met een ICE motor.
Voor mijn Volvo XC40 en BMW i3 is het omgekeerde van jou stelling waar.
XC40: 3,6 Wh/km minder per graad Celcius warmer
i3: 3,1 Wh/km minder per graad Celcius warmer

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

• DrBOB101
Oekol schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:28:
Zijn er polestar 2 rijders in de zaal? Stond in een file en kwam auto tegemoet rijden met achterklep open. Die stopte, ging uit de auto en deed 'm met een knopje dicht. Is het serieus zo omslachtig in zo'n auto? Geen knopje in de auto om hem dicht te doen?
Wellicht had de bestuurder ook kunnen schoppen onder de achterklep ;-)

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Zijn er polestar 2 rijders in de zaal? Stond in een file en kwam auto tegemoet rijden met achterklep open. Die stopte, ging uit de auto en deed 'm met een knopje dicht. Is het serieus zo omslachtig in zo'n auto? Geen knopje in de auto om hem dicht te doen?
Kon dat bij de pre 2021 M3 dan ;) ?
Kan ook een berijder zijn die natuurlijk misschien niet weet dat het kan :9.

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-12 07:31

Oekol

waka waka hey hey

DrBOB101 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:41:
[...]

Wellicht had de bestuurder ook kunnen schoppen onder de achterklep ;-)
GeeMoney schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:43:
[...]

Kon dat bij de pre 2021 M3 dan ;) ?
Kan ook een berijder zijn die natuurlijk misschien niet weet dat het kan :9.
Haha zag er heel raar uit. Dacht met zo'n vrij nieuwe auto moet daar wel in de auto zittend een mogelijkheid voor zijn dan wel via voice control / app.

Sowieso dat hij moest stoppen omdat z'n achterklep open stond is ook vaag :+

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-12 21:01
pmiddeld schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:56:
[...]

Niet helemaal, koude lucht is "dikker" dan warme lucht en geeft dus meer luchtweerstand.
Dat is nihil, dergelijke verschillen heb je ook tussen testen in een hoge of lage drukgebied.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 10:59
Het lijkt me om veiligheidsredenen niet aangewezen om de achterklep dicht te kunnen doen zonder dat je er bij staat. Dat andere auto’s dat misschien wel doen, lijkt me geen plus, eerder een slordig omgaan met veiligheid.

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
Scientific schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:45:
[...]

Het lijkt me om veiligheidsredenen niet aangewezen om de achterklep dicht te kunnen doen zonder dat je er bij staat. Dat andere auto’s dat misschien wel doen, lijkt me geen plus, eerder een slordig omgaan met veiligheid.
Haha, omdat iemand anders geplet kan worden?

• BlacKstaR-
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-12 20:08
Er is een knop om de achterklep te openen of te sluiten.

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Zjanzjak schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:46:
[...]

Best interessant, plus ook nog eens de melding: Tijdelijk geldt nu de extra aantrekkelijke aanbieding waarbij het Pilot pack t.w.v. € 3.000 gratis is op de 2024 Polestar 2.
Wel tot eind maart, en nog wat voorwaarden, maar toch, mooi meegenomen.
Dat de kale versie net nog onder de SEPP regeling valt scheelt ook een paar knaken, maar ja, aan de andere kant... het is wel errug kaal.

Hoe dan ook, flinke prijsdaling in zijn algemeenheid, zoals gezegd, best interessant.
Hoe krijg je die voor elkaar dan? Het gratis Pilot Pack.

Want ik zie dat als ik de Long Range aanvink er al het Plus Pack bijzit, dus feitelijk betaal je maar 1k voor de Long Range accu als je het Plus Pack wilt hebben. € 51.200 is die versie. Als daar ook nog gratis Pilot Pack bijkomt (wat ik ook een must vind vanwege ACC anno 2024), dan is die 51.200 een mooie deal. Kleur kan me gestolen worden, ik ga niet €1250 voor een ander kleurtje betalen. En de meeste die ik zie rijden zijn toch wit, dus zilver is prima dan.

Ter verduidelijking: als ik de Long Range (of de Standard Range) aanvink en dan Plus Pack, krijg ik gewoon +3000 voor mijn kiezen namelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door MooDyBLueS op 05-02-2024 21:25 ]

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 02-12 15:51
Makkelijk schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:50:
[...]

Dat is nihil, dergelijke verschillen heb je ook tussen testen in een hoge of lage drukgebied.
Luchtdruk heeft er niets mee te maken.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• MooDyBLueS
  • Niet online
BlacKstaR- schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:02:
[...]

Er is een knop om de achterklep te openen of te sluiten.
Waarschijnlijk is het zoals bij vrijwel alle auto's zo dat als je rijdt, je dit niet kan bedienen. Sterker nog: je moet in de P-stand zitten om dat te kunnen doen. En als je dat niet weet, je rijdt in de file en denkt ineens: oeps mijn achterklep staat open en je ramt een paar keer op die knop, dan werkt dat dus niet ook al sta je stil. Dus dan stapt de gemiddelde persoon gewoon uit.

• DrBOB101
Makkelijk schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:50:
[...]
pmiddeld schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:53:
[...]
Allebei fout...in drag of luchtweerstand zit een vermenigvuldiging met de luchtdruk. En koude lucht is dichter (hogere druk) dan warme lucht. In het wiki-artikel zeggen ze 't zo: "de massadichtheid van lucht - omgekeerd evenredig met temperatuur".
Twee praktische voorbeelden:
- een warm gas zet uit; bijvoorbeeld in een luchtballon
- een vliegtuig vliegt op 10 km hoogte om minder luchtweerstand te hebben en zo efficiënter te vliegen

[ Voor 10% gewijzigd door DrBOB101 op 05-02-2024 23:00 ]

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

DrBOB101 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 22:57:
[...]

[...]

Allebei fout...in drag of luchtweerstand zit een vermenigvuldiging met de luchtdruk. En koude lucht is dichter (hogere druk) dan warme lucht. In het wiki-artikel zeggen ze 't zo: "de massadichtheid van lucht - omgekeerd evenredig met temperatuur".
- een vliegtuig vliegt op 10 km hoogte om minder luchtweerstand te hebben en zo efficiënter te vliegen
Op 10 kilometer hoogte is het ijskoud, -50 graden is vrij standaard geloof ik Heeft het efficiënter vliegen niet meer te maken met de ijlere lucht?

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• pmiddeld
[...]

[...]

Ik kan in het aangehaalde artikel nergens de factor "luchtdruk" vinden. Zeker niet in de formules.

• MooDyBLueS
  • Niet online
pmiddeld schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 07:09:
[...]

Ik kan in het aangehaalde artikel nergens de factor "luchtdruk" vinden. Zeker niet in de formules.
offtopic:
Men tabelleert de dichtheid van een stof meestal bij een bepaalde temperatuur en druk omdat de dichtheid afhankelijk is van de grootte van deze intensieve grootheden. De dichtheid van een stof wordt gewoonlijk opgegeven onder standaardomstandigheden, dit wil zeggen bij 20 °C of 25 °C en onder een druk van 101,325 kPa (1 atmosfeer).
Bron.

• Fazer013
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:24
daemonix schreef op maandag 5 februari 2024 @ 14:03:
[...]

In Noorwegen mag je over het algemeen niet harder dan 70 km/h, op sommige stukken 90 km/h en heel soms een stukje harder, in de buurt van Oslo.
Ben met de e-Golf naar Noorwegen geweest en heb daar echt afstanden (range) gehaald, die 1,5 keer hoger liggen dan hier in NL (bijv. 280 km). Heeft met name met de doorgaande wegen, minder verkeer en lagere snelheden te maken. Het is echt heel mooi rijden langs de fjorden en de bergpassen! Maar een EV6 GT heb je er niet nodig, check dit: YouTube: Can Kia's EV6 Drive Europe's Longest Road? The FULL Challenge | Fift...

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:40
[...]

Nee, maar de densiteit van lucht is de bepalende factor, en die is omgekeerd evenredig met de luchtdruk.
Maar ook temperatuur heeft invloed op de densiteit. Hoe kouder hoe denser.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• DrBOB101
[...]

Luchtdruk = dichtheid van lucht.
Als je een ballon opblaast is de luchtdruk in de ballon groter dan er buiten. De deeltjes lucht zitten dichter op elkaar.

• DrBOB101
SpongeRob schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 04:37:
[...]
Op 10 kilometer hoogte is het ijskoud, -50 graden is vrij standaard geloof ik Heeft het efficiënter vliegen niet meer te maken met de ijlere lucht?
Klopt, daarom maakte ik het het punt ;) Ongeveer 30% luchtdeeltjes op die hoogte tov aardoppervlakte.
Die -50 °C doet er dan veel minder toe. Maar lucht 20°C op die hoogte zou dus nog zuiniger zijn.
Nu weer naar 't topic...elektrische auto's :D

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
https://www.mobile.de/mag...roauto-hersteller-rabatte

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1hdxl2TCkfNQgCp6V-KvbptsrgE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RC2i16ayisbsN95476AgSNYd.jpg?f=fotoalbum_large

Dikke kortingen en nieuwe subsidies in Duitsland!

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Daar hebben wij toch niks aan?

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:03
het zijn kortingen omdat er geen subsidie meer is, iets met subsidies die eerst direct de zakken van de fabrikanten gingen...

smart fortwo electric drive 17.6kWh

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Coasterfreak schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:10:
[...]

het zijn kortingen omdat er geen subsidie meer is, iets met subsidies die eerst direct de zakken van de fabrikanten gingen...
Dan zou je ze dus voor lage prijzen kunnen importeren zonder gezeur over subsidies. Alleen de Tesla gaat niet lukken tegen 0% rente.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Coasterfreak
daemonix schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:16:
[...]

Dan zou je ze dus voor lage prijzen kunnen importeren zonder gezeur over subsidies. Alleen de Tesla gaat niet lukken tegen 0% rente.
alleen als je ze ex btw kunt kopen, anders wachten tot ze 6 maanden oud en 6000km+ hebben, anders mag je hier de btw nogmaals betalen als prive consument

• _eLMo_
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:39:
[...]

Daar hebben wij toch niks aan?
Er is natuurlijk sprake van een Europese markt. Daarnaast geeft dit inzicht in de marges en plannen van fabrikanten. Dus wel degelijk interessant nieuws.

Er werdt al veel geïmporteerd uit Duitsland door Nederlanders onder die omslachtige 6 maanden subsidie regeling. Mijn verwachting is dat als de prijzen nog meer gaan verschillen dat die import groter wordt en dus druk ontstaat op de Nederlandse importeurs te zakken met prijzen.

• MooDyBLueS
  • Niet online
_eLMo_ schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:38:
[...]

Er is natuurlijk sprake van een Europese markt. Daarnaast geeft dit inzicht in de marges en plannen van fabrikanten. Dus wel degelijk interessant nieuws.

Er werdt al veel geïmporteerd uit Duitsland door Nederlanders onder die omslachtige 6 maanden subsidie regeling. Mijn verwachting is dat als de prijzen nog meer gaan verschillen dat die import groter wordt en dus druk ontstaat op de Nederlandse importeurs te zakken met prijzen.
Ja, maar je hebt dus die 6 maanden én 6000 km regel nog steeds voor zover ik dat goed begrijp. Dat is erg omslachtig en betekent dus dat je goed en wel alsnog geen nieuwe auto kan kopen en je gewoon naar een 6mnd oude occasion kan kijken die 6000 km of meer gereden heeft.

Daarom bedoel ik: dit betreft ons niet, ook bij import, of ik moet wat gemist hebben dat deze regels niet meer gelden. Maar anders is het hetzelfde als dat het altijd al was, behalve dat misschien bepaalde merken nu hogere kortingen hebben en dus over 6 maanden interessant kunnen zijn als import occasion.

• Makkelijk
DrBOB101 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 08:41:
[...]

Klopt, daarom maakte ik het het punt ;) Ongeveer 30% luchtdeeltjes op die hoogte tov aardoppervlakte.
Die -50 °C doet er dan veel minder toe. Maar lucht 20°C op die hoogte zou dus nog zuiniger zijn.
Nu weer naar 't topic...elektrische auto's :D
Die 30% komt niet alleen door temperatuur hoor..

• Makkelijk
pmiddeld schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:53:
[...]

Waar niet mee?

• Makkelijk
[...]

[...]

Ik ontken dat ook niet hoor, ik zeg alleen dat het nihil is in het hele plaatje van luchtweerstand van een auto en het effect van temperatuur op accu en cabine.

[ Voor 6% gewijzigd door Makkelijk op 06-02-2024 12:07 ]

• daemonix
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:53:
[...]

Ja, maar je hebt dus die 6 maanden én 6000 km regel nog steeds voor zover ik dat goed begrijp. Dat is erg omslachtig en betekent dus dat je goed en wel alsnog geen nieuwe auto kan kopen en je gewoon naar een 6mnd oude occasion kan kijken die 6000 km of meer gereden heeft.

Daarom bedoel ik: dit betreft ons niet, ook bij import, of ik moet wat gemist hebben dat deze regels niet meer gelden. Maar anders is het hetzelfde als dat het altijd al was, behalve dat misschien bepaalde merken nu hogere kortingen hebben en dus over 6 maanden interessant kunnen zijn als import occasion.
Je betaalt de NL BTW, en je de betaalt de Duitse niet (21% NL, intracommunautair). BPM speelt (nog) geen rol. Maar je krijgt geen SEPP, dus ik denk dat het netto niet veel gaat uitmaken.

Bron: https://www.dasimport.nl/bpm-berekenen/nieuwe-auto

• _eLMo_
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:53:
[...]

Wellicht voor sommige subsidies. Maar wat het artikel aanhaalt is dat de importeurs en dealers zelf de korting geven. Zoals de Dacia Spring. Hier zit dus geen 6 maanden enzo aan vast.

• MooDyBLueS
  • Niet online
_eLMo_ schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:50:
[...]

Wellicht voor sommige subsidies. Maar wat het artikel aanhaalt is dat de importeurs en dealers zelf de korting geven. Zoals de Dacia Spring. Hier zit dus geen 6 maanden enzo aan vast.
Ah ok, als dat inderdaad zo is, dán is het wel potentieel aantrekkelijk.

Vergeet alleen niet dat zodra een auto als import bestempeld wordt, hij in alle rekentools al minder waard wordt. Heb ik ook met mijn huidige MX-30 uit Duitsland, kon er toen 4k minder voor betalen dan in NL, maar als je nu kijkt waarvoor ze te koop staan (incl. import) en wat ze voor mijn auto nu geven, dan is dat ook zomaar 4k minder dan voor een NL auto.

Kortom: kan dus interessant zijn, maar als het slechts 4-5k scheelt dan moet je er ook gewoon rekening mee houden dat je dat bij inruil dat gewoon weer minder ervoor terugkrijgt. Voordeel is dan natuurlijk wel dat je nu ook al minder hoeft uit te geven, zo bekeek ik het ook namelijk.

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:38
MooDyBLueS schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:25:

Hoe krijg je die voor elkaar dan? Het gratis Pilot Pack.

Want ik zie dat als ik de Long Range aanvink er al het Plus Pack bijzit, dus feitelijk betaal je maar 1k voor de Long Range accu als je het Plus Pack wilt hebben. € 51.200 is die versie. Als daar ook nog gratis Pilot Pack bijkomt (wat ik ook een must vind vanwege ACC anno 2024), dan is die 51.200 een mooie deal. Kleur kan me gestolen worden, ik ga niet €1250 voor een ander kleurtje betalen. En de meeste die ik zie rijden zijn toch wit, dus zilver is prima dan.

Ter verduidelijking: als ik de Long Range (of de Standard Range) aanvink en dan Plus Pack, krijg ik gewoon +3000 voor mijn kiezen namelijk.
Dit is maf, ik kan de bewuste tekst met geen mogelijkheid meer terug vinden, Google ik de tekst 'Tijdelijk geldt nu de extra aantrekkelijke aanbieding waarbij het Pilot pack t.w.v. € 3.000 gratis is op de 2024 Polestar 2.' dan vindt Google de Polestar-pagina, maar als ik dan op de link klik zie ik die bewuste tekst niet meer.
Mijn conclusie is dat ze de tekst verwijderd hebben want ik had die tekst letterlijk copy paste van de Polestar site afgehaald.

Btw, vind 'em in het zwart en blauw toch een heel stuk mooier, dus zou ik gerust die 1250 euro er wel extra voor willen betalen. Buiten dat, als je dan toch al boven de 50k zit dan kan dat er ook wel vanaf.
Zeg ik als particuliere rijder. Maar goed, ik ben voorlopig wel even voorzien, over een jaar of 2....3 ga ik weer eens serieus om mij heen kijken. Kijk nu ook wel (heel goed) rond maar dat is meer omdat ik het leuk vind.
Maar er komt in de tussentijd vast nog veel meer moois (Hoi Rivian R2 modellen!) aan.

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:46
Op de site van Polestar vind je het pilot pack gewoon voor 3000 euro volgens mij.

https://www.polestar.com/...75EaAtJBEALw_wcB#exterior

Beetje naar beneden scrollen.

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Zjanzjak schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:35:
[...]

Dit is maf, ik kan de bewuste tekst met geen mogelijkheid meer terug vinden, Google ik de tekst 'Tijdelijk geldt nu de extra aantrekkelijke aanbieding waarbij het Pilot pack t.w.v. € 3.000 gratis is op de 2024 Polestar 2.' dan vindt Google de Polestar-pagina, maar als ik dan op de link klik zie ik die bewuste tekst niet meer.
Mijn conclusie is dat ze de tekst verwijderd hebben want ik had die tekst letterlijk copy paste van de Polestar site afgehaald.

...
Dat was zo te zien een "zolang de voorraad strekt" actie.

In België geldt de actie nog wel.

[ Voor 6% gewijzigd door SpongeRob op 06-02-2024 19:00 ]

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:21
Tommie12 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:44:
[...]

Je maakt weer een aanname. Er zijn zeker nog auto's zonder.
En de ene WP is beter dan de andere.
Welke merken hebben ook een octovalve?
Uit een Duitse praktijktest bleek twee jaar geleden dat de VAG warmtepomp meer energie consumeerde dan produceerde. Exit warmtepomp ;w

• MooDyBLueS
  • Niet online
Zjanzjak schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:35:
[...]

Btw, vind 'em in het zwart en blauw toch een heel stuk mooier, dus zou ik gerust die 1250 euro er wel extra voor willen betalen. Buiten dat, als je dan toch al boven de 50k zit dan kan dat er ook wel vanaf.
Zeg ik als particuliere rijder. Maar goed, ik ben voorlopig wel even voorzien, over een jaar of 2....3 ga ik weer eens serieus om mij heen kijken. Kijk nu ook wel (heel goed) rond maar dat is meer omdat ik het leuk vind.
Maar er komt in de tussentijd vast nog veel meer moois (Hoi Rivian R2 modellen!) aan.
Ik gok dat de actie was voordat ze besloten de prijsverlagingen door te voeren. De Long Range krijgt overigens wel het Plus Pack gratis erbij, ik weet niet of dat altijd zo is geweest.

Maar toch word ik persoonlijk terughoudend van Polestar. Ik ben me wat gaan verdiepen en nu blijkt dat Volvo z'n investeringen terugtrekt/stopt, een aantal Amerikaanse huurmaatschappijen hebben hun Polestar bestellingen geannuleerd, dat soort berichten maken me wat terughoudend. Hoeft niks aan de hand te zijn natuurlijk, maar ik kies graag voor zekerheid.

• MooDyBLueS
  • Niet online
jdbiggelaa schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:46:
[...]

Uit een Duitse praktijktest bleek twee jaar geleden dat de VAG warmtepomp meer energie consumeerde dan produceerde. Exit warmtepomp ;w
Dat is wel heel bizar. Een beetje L/L warmtepomp heeft tegenwoordig een COP van 3,5. Wat dus betekent dat voor elke kWh die je erin stopt, je er 3,5 kWh aan warmte mee genereert.

Als dit echt waar is bij VAG dan is dat niks anders dan complete troep te noemen.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:11:
[...]

Dat is wel heel bizar. Een beetje L/L warmtepomp heeft tegenwoordig een COP van 3,5. Wat dus betekent dat voor elke kWh die je erin stopt, je er 3,5 kWh aan warmte mee genereert.

Als dit echt waar is bij VAG dan is dat niks anders dan complete troep te noemen.
Ik ken de details niet helemaal, maar bij mijn weten haalt ie alleen (rest)warmte uit de elektromotor en de batterij. Waar in de winter al nauwelijks wat in zit.... En die batterij wil je juist wel warmte in hebben. Het is niet de 'klassieke' warmtepomp zoals jij en ik die voor ons hebben en die de buitenlucht gebruikt.

Ze gebruiken daarnaast CO2 (R744) in het systeem en dat schijnt ook niet eenvoudig te zijn.

Al met al is de warmtepomp van het MEB-platform z'n centen niet waard en er is ook al veel over gesproken in diverse fora.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• MooDyBLueS
  • Niet online
JanHenk schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:01:
[...]

Ik ken de details niet helemaal, maar bij mijn weten haalt ie alleen (rest)warmte uit de elektromotor en de batterij. Waar in de winter al nauwelijks wat in zit.... En die batterij wil je juist wel warmte in hebben. Het is niet de 'klassieke' warmtepomp zoals jij en ik die voor ons hebben en die de buitenlucht gebruikt.

Ze gebruiken daarnaast CO2 (R744) in het systeem en dat schijnt ook niet eenvoudig te zijn.

Al met al is de warmtepomp van het MEB-platform z'n centen niet waard en er is ook al veel over gesproken in diverse fora.
Hmm, vreemd. Ik ken de details al helemaal niet, moet ook toegeven dat het sowieso niet zo op VAG heb, heb eens in een ID.3 gereden en de bediening vond ik echt gaar en een duidelijke stap onder zelfs een doodnormale Kia qua afwerkingsniveau, bedieningsgemak en dergelijke, maar dat terzijde. Als een warmtepomp een COP van ±1 kent dan is het inderdaad z'n centen niet waard en hadden ze net zo goed een elektrische verwarming erin kunnen plaatsen die veel goedkoper is, die zitten ook op een COP van 1 namelijk.

Overigens over verwarming gesproken: sinds ik een EV heb (we rijden er nu 2) ben ik steeds vaker gebruik gaan maken van stuur- en stoelverwarming en het niet inschakelen van de verwarming van het interieur als ik alleen in de auto rijd. Zeker bij mijn MX-30 haal ik daar in hartje winter zomaar nog 17 kWh/100 km mee op de snelweg. Een van onze kantoren zit op 86 km rijden voor mij en daar kan ik niet laden, dus als ik het interieur verwarm red ik het in koude omstandigheden niet heen en terug. Rijd ik de hele rit met puur stuur- en stoelverwarming aan, dan red ik het met 10-20 km over bij thuiskomst. En gewoon 105 km/u op de cruise control, geen hypermilen achter vrachtwagens. Zet ik de verwarming aan dan is het verbruik zo 20-21 kWh/100 km, dus reken maar na met een netto 30 kWh accu. :P

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:08:
[...]

Hmm, vreemd. Ik ken de details al helemaal niet, moet ook toegeven dat het sowieso niet zo op VAG heb, heb eens in een ID.3 gereden en de bediening vond ik echt gaar en een duidelijke stap onder zelfs een doodnormale Kia qua afwerkingsniveau, bedieningsgemak en dergelijke, maar dat terzijde.
Briljante tekst. Een automerk of 5 a 6 afschrijven omdat je een keer in een ID.3 gereden hebt.

Je weet dat bv Audi en Porsche ook tot VAG behoren?

• MooDyBLueS
  • Niet online
jeroenkb schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:18:
[...]

Briljante tekst. Een automerk of 5 a 6 afschrijven omdat je een keer in een ID.3 gereden hebt.

Je weet dat bv Audi en Porsche ook tot VAG behoren?
Ja mooi he? Dat vond ik zelf nou ook. ;)
Net zoals jij zo prachtig voor jezelf kan interpreteren dat ik daarmee gelijk 5/6 automerken afschrijf. _/-\o_

Maar even serieus nu weer: ik rijd alweer zo'n 20 jaar auto (ja ben een ouwe lul aan het worden of misschien ben ik het al, zeg jij het maar) en heb veel vaker in VAG producten gereden, van proefritten en af en toe in een auto van een collega rijden tot zelf 3 jaar lang een Golf station leasebak gereden te hebben met 2 maanden een Skoda Fabia als voorloopauto. Met "ik heb het niet zo op VAG auto's" bedoel ik mijn persoonlijke ervaring en gevoel. Natuurlijk weet ik wel dat ze veel goede producten maken, anders verkoopt het ook niet als een trein. Het is alleen vaak niet mijn ding, het trekt mij niet en als voorbeeld haalde ik het ID.3 interieur aan wat ik inderdaad plastic fantastic troep vind met een ergonomie en gebruiksgemak die nog slechter is dan een VW Up, Kia Picanto of Toyota Aygo. Ja, dat is mijn mening.

Tegelijkertijd vind ik de Porsche Taycan en Audi Q4 e-tron hele mooie producten, dat had ik er inderdaad niet bijgezegd. Of ik ze zelf zo snel zou kopen/leasen? Niet direct, maar als ik een Taycan zou kunnen betalen zou ik dat toch wel echt gaaf vinden, maar dat is allemaal puur gevoel. Ik heb het meer op de Aziatische merken en specifieker nog de Japanse. Als ik dan wat Duits moet noemen wat mij kan bekoren is het meer BMW of anders Mercedes, maar ook dat is allemaal persoonlijk. Ik snap ook heel goed dat iemand heel tevreden kan zijn met een ID.3 of ID.4 en totaal geen moeite heeft met het interieur, alleen ik vind het zelfs slechter in elkaar steken dan een VW Up qua bedieningsgemak en ergonomie, dat mag ik toch wel vinden en uitspreken?

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-12 19:33
MooDyBLueS schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:25:
[...]

Dat inderdaad, daarnaast is een koude accu minder efficiënt dan een warme accu in z'n afgifte van energie en zullen er meer verliezen plaatsvinden.

Ik heb het namelijk met mijn beide EV's in de winter uitgeprobeerd en de Kia geeft mooi aan hoeveel de stoel- en stuurverwarming verbruiken, dat is vrij weinig en niks vergeleken met de warmtepomp. Maar toch haal ik met zowel de Kia als Mazda in de zomer (A/C uit) makkelijk 15-16 kWh/100 km en bij temperaturen onder de 10C heb ik nog nooit een betere waarde dan 17 kWh bij de Kia en 18 kWh bij de Mazda gezien.
Red ik makkelijk :P

• MooDyBLueS
  • Niet online
Met wat?

• Ferry34
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HHETK_P7Wb-k0EF1TWeSK9WUT10=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/frBAO1A0HZAbDqald35N6JtM.jpg?f=fotoalbum_large

7 graden
Kia E Soul 64kwh
En werkelijk nu net genomen want ik ga beginnen met werken

[ Voor 6% gewijzigd door Ferry34 op 07-02-2024 12:05 ]

• Zjanzjak
MooDyBLueS schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:09:
Maar toch word ik persoonlijk terughoudend van Polestar. Ik ben me wat gaan verdiepen en nu blijkt dat Volvo z'n investeringen terugtrekt/stopt, een aantal Amerikaanse huurmaatschappijen hebben hun Polestar bestellingen geannuleerd, dat soort berichten maken me wat terughoudend.
Wat is er dan precies wat je terughoudend maakt?

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Zjanzjak schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:45:
[...]

Wat is er dan precies wat je terughoudend maakt?
Dat ze binnen een half jaar exit zijn, en dat je kunt fluiten naar garantie of reserve-onderdelen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Zjanzjak
Jeroenneman schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:48:
Dat ze binnen een half jaar exit zijn, en dat je kunt fluiten naar garantie of reserve-onderdelen.
Ah zo.
Nee dat (fluiten naar garantie, etc.) zie ik niet zo snel gebeuren bij Polestar eerlijk gezegd.
Maar goed, komt tijd, komt raad. We zullen zien.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Zjanzjak schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:55:
[...]

Ah zo.
Nee dat (fluiten naar garantie, etc.) zie ik niet zo snel gebeuren bij Polestar eerlijk gezegd.
Denk je?

Volvo trekt de handen ervanaf, de resultaten van Q3 2023 laten zien dat de marge van 3% naar minder dan 1% is gezakt, de uitgaven lopen steeds verder op, en de opbrengsten blijven achter.

De Polestar 2 is er al even, en de Polestar 3 en 4 gaan allebei zeker geen volumeknallers worden (te duur).
De pijplijn ziet er dus niet heel positief uit, en Geely verwacht dat merken zichzelf gaan bedruipen.

Ik gok dat Polestar ten ziele gaat, en na enige tijd weer simpelweg een gerebadgde Volvo wordt.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• daemonix
  • Niet online
[...]

Ah zo.
Ik heb proefgereden in de Polestar met RWD, en eerlijk gezegd vond ik die te klein van binnen, ik zat ongemakkelijk met mijn scheenbeen tegen het middenconsole. Eigenlijk dezelfde ervaring als vroeger in de v40, die vond ik ook te klein van binnen.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:58
[...]

Ah zo.
Heb ik onlangs ook gelezen, gaat niet goed met Polestar. Idem met Fisker die de geplande doelen niet haalt en de productie terug schroeft. En stel je hebt zo'n online model van een failliete fabrikant, werken dan alle functies nog. Gaat dat net zoals bij een fabrikant die een smartplug niet (meer) ondersteunt en dan waardeloos wordt.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• MooDyBLueS
  • Niet online
[...]

Ah zo.
Dat zeg je, maar Volvo begint z'n handen ervan af te trekken. Nu hebben veel Chinese bedrijven diepe zakken, maar laat Geely nu net het meest Europa gefocuste Chinese concern zijn die juist die samenwerking met Volvo aangegaan was om hier te kunnen aarden. Ik zeg ook niet dát het gebeurt, maar geruststellend is het niet wat er de laatste tijd allemaal naar buiten komt.

Nee, dan heb ik op dit moment meer vertrouwen in een BYD wat sowieso al het grootste Chinese automerk is en daarnaast in Nederland door Louwman (je weet wel, van Toyota, Lexus, Suzuki enzo) volledig gesteund wordt en zelfs het dealernetwerk as we speak opgezet en uitgebreid wordt.

Maar voor alle nieuwe merken geldt: het kan er over een jaar anders uit zien. Hoe vaak Tesla wel niet op de rand van de financiële afgrond heeft gestaan in de eerste paar jaar, die hebben het nu duidelijk gered en zijn zeker een blijvertje, maar van al die Chinese merken moet dat nog maar blijken, ook Polestar en BYD.

Niet per se erg, maar als je zoals ik 45-50k uit eigen zak aan een auto uit gaat geven en het niet slechts een leasebak van de baas gekregen is, dan wil ik wel iets meer zekerheid hebben. Ook als dat ten koste van innovatie gaat.

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:30
MooDyBLueS schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:15:
[...]

Dat zeg je, maar Volvo begint z'n handen ervan af te trekken. Nu hebben veel Chinese bedrijven diepe zakken, maar laat Geely nu net het meest Europa gefocuste Chinese concern zijn die juist die samenwerking met Volvo aangegaan was om hier te kunnen aarden. Ik zeg ook niet dát het gebeurt, maar geruststellend is het niet wat er de laatste tijd allemaal naar buiten komt.

Nee, dan heb ik op dit moment meer vertrouwen in een BYD wat sowieso al het grootste Chinese automerk is en daarnaast in Nederland door Louwman (je weet wel, van Toyota, Lexus, Suzuki enzo) volledig gesteund wordt en zelfs het dealernetwerk as we speak opgezet en uitgebreid wordt.

Maar voor alle nieuwe merken geldt: het kan er over een jaar anders uit zien. Hoe vaak Tesla wel niet op de rand van de financiële afgrond heeft gestaan in de eerste paar jaar, die hebben het nu duidelijk gered en zijn zeker een blijvertje, maar van al die Chinese merken moet dat nog maar blijken, ook Polestar en BYD.

Niet per se erg, maar als je zoals ik 45-50k uit eigen zak aan een auto uit gaat geven en het niet slechts een leasebak van de baas gekregen is, dan wil ik wel iets meer zekerheid hebben. Ook als dat ten koste van innovatie gaat.
Je weet dat Volvo voor 82% van Geely is? Is ook totaal niet logisch voor Volvo om aandelen Polestar te hebben, uiteindelijk is het alleen maar wat geschuif tussen dochterondernemingen.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• Zjanzjak
Yup.

Voor de rest;
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
daemonix schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:02:

Ik heb proefgereden in de Polestar met RWD, en eerlijk gezegd vond ik die te klein van binnen, ik zat ongemakkelijk met mijn scheenbeen tegen het middenconsole. Eigenlijk dezelfde ervaring als vroeger in de v40, die vond ik ook te klein van binnen.
Ondanks dat ik nog nooit met een Polestar gereden heb, en denk dat mijn Megane E Tech nog kleiner is zal het voor mij misschien wel meevallen. Maar ja, zoals eerder gezegd over 2 a 3 jaar ga ik weer eens kijken.
PeterZ(on) schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:14:

Heb ik onlangs ook gelezen, gaat niet goed met Polestar. Idem met Fisker die de geplande doelen niet haalt en de productie terug schroeft. En stel je hebt zo'n online model van een failliete fabrikant, werken dan alle functies nog. Gaat dat net zoals bij een fabrikant die een smartplug niet (meer) ondersteunt en dan waardeloos wordt.
Kon ik de Fisker Sport rijden begin 2023 dan was het wellicht de Fisker geworden ipv de Megane E Tech.
Maar hier begrijp ik de terughoudend wel een stuk beter dan bij Polestar.
Ik zeg ook niet dát het gebeurt, maar geruststellend is het niet wat er de laatste tijd allemaal naar buiten komt.

Dit is geloof ik een beetje de crux van het verhaal, hier ook particulier die meer dan 46k voor huidige wagen heeft neergeteld, hard voor gespaard en beetje steun van de bank maar ik zit dan bijvoorbeeld ook meer op dat innovatieve waar ik dan iets meer voor durf te gaan dan voor zekerheid.
Zal vast een karakter-dingetje zijn. We zijn allemaal anders (gelukkig maar).

TLDR, mocht de tijd daar zijn dat ik naar een andere wagen zou willen gaan dan was de Polestar, ondanks de berichten, voor mij toch een serieuze kandidaat.

En gaat het dan alsnog mis, dan gaat het mis, wie dan leeft, wie dan zorgt.

• Tommie12
[...]

Wel slim van Louwman om toch een merk dat echt inzet op EV’s in portefeuille te hebben. Anders gaan ze mee ten onder met Toyota en co.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 18:49:
[...]

Wel slim van Louwman om toch een merk dat echt inzet op EV’s in portefeuille te hebben. Anders gaan ze mee ten onder met Toyota en co.
Nou, dit is misschien wat offtopic voor hier, maar hoewel ik nu ook 2 EV's rijd, is Toyota enzo écht niet ten dode opgeschreven hoor.

Er zijn nog legio mensen voor wie een EV om wat voor reden dan ook niet weggelegd of handig is. En dat is prima. Laten we er vooral geen ICE haat topic van maken, dat staat min of meer ook in de topicregels en is ook gewoon onnodig en zelfs onnozel. ;)

Desondanks: er zijn genoeg EV's in het gamma van hun merken te vinden. Tegenwoordig behoren ook Peugeot, Opel en nog een paar die flink wat EV's hebben tot hun portfolio.

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:29
Beste tweakers,

Ik ben op zoek naar een tweede hands elektrische auto en ik merk dat ik, door de hoeveelheid opties, de bomen door het bos niet meer zie. Hopelijk kunnen jullie mij helpen. Plan is om de auto voor de zomervakantie aan te schaffen.

Even wat achtergrond informatie: 3,5 jaar geleden heb ik een Nissan Leaf uit 2011 gekocht. Erg fijne auto, echter accudegradatie(SOH 75% -> 64% in 3 jaar en range(max 70 km snelweg km's) zijn echt killing. Snelladen met deze auto is ook erg traag en chademo beschikbaarheid is ook een ding. Daarnaast is ook de PTC heater defect geraakt en kost het repareren 8k+ bij de Nissan dealer. Een goede reden om verder te kijken!

Nu ben ik aan het oriënteren. We rijden ongeveer 10k km per jaar. Ik heb het volgende criteria lijstje:
Minimaal 200km range (wil ermee op vakantie, maar dat mag 'op het gemak')
prijsrange 15 tot 20k
CCS

Ik heb er al een aantal op het oog en hebben allemaal hun voor en nadelen;
Hyundai ioniq:
+ lage aanschafwaarde (12- 15k)
+ SEPP
+ lage verzekering
+ ccs

- range
- Balk in de achterruit (lage WAF)
- vakantie met auto lijkt me lastig (is dat ook zo? abrp geeft aan om de 90 km snelladen)

Hyundai Kona:
+ lage verzekering
+ sepp
+ hogere range (350km)
+ css

- Hogere aanschafwaarde(17-19K)
- onderhoudskosten onbekend voor mij

Tesla model S 2013 - 2016:
+ Tis een tesla (beetje een jongensdroom)
+ Hoge range (360 snelweg km's)
+ CSS

- verzekering all risk +120
- Onderhoud verschillende berichten. Ene zegt: erg hoge kosten, ander zegt; rijdt erg goedkoop
- geen SEPP
- hogere aanschafwaarde

Model 3 RWD+/LR (2019)
+ CSS
+ range
+ verzekering (80 p/m)
+ Idem; jongensdroom

- onderhoud onbekend voor mij
-22k+ (waarschijnlijk zakken deze best hard aankomende periode)

zijn er andere auto's die ik gemist heb? En hoe wordt er gekeken naar de model S als het gaat om onderhoudskosten? Mijn voorkeur gaat uit naar MS2013-2016 maar gezien de wisselende berichten over het onderhoud en de kosten die hiermee gepaard gaan schrikt het mij erg af.

• Tommie12
RemySoeters schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 09:12:
Beste tweakers,

Ik ben op zoek naar een tweede hands elektrische auto en ik merk dat ik, door de hoeveelheid opties, de bomen door het bos niet meer zie. Hopelijk kunnen jullie mij helpen. Plan is om de auto voor de zomervakantie aan te schaffen.

Even wat achtergrond informatie: 3,5 jaar geleden heb ik een Nissan Leaf uit 2011 gekocht. Erg fijne auto, echter accudegradatie(SOH 75% -> 64% in 3 jaar en range(max 70 km snelweg km's) zijn echt killing. Snelladen met deze auto is ook erg traag en chademo beschikbaarheid is ook een ding. Daarnaast is ook de PTC heater defect geraakt en kost het repareren 8k+ bij de Nissan dealer. Een goede reden om verder te kijken!

Nu ben ik aan het oriënteren. We rijden ongeveer 10k km per jaar. Ik heb het volgende criteria lijstje:
prijsrange 15 tot 20k
CCS

Hyundai ioniq:
+ SEPP
+ lage verzekering
+ ccs

- range
- vakantie met auto lijkt me lastig (is dat ook zo? abrp geeft aan om de 90 km snelladen)

Hyundai Kona:
+ lage verzekering
+ sepp
+ hogere range (350km)
+ css

+ CSS

- Onderhoud verschillende berichten. Ene zegt: erg hoge kosten, ander zegt; rijdt erg goedkoop
- geen SEPP
- hogere aanschafwaarde

Model 3 RWD+/LR (2019)
+ CSS
+ range
+ verzekering (80 p/m)
+ Idem; jongensdroom

zijn er andere auto's die ik gemist heb? En hoe wordt er gekeken naar de model S als het gaat om onderhoudskosten? Mijn voorkeur gaat uit naar MS2013-2016 maar gezien de wisselende berichten over het onderhoud en de kosten die hiermee gepaard gaan schrikt het mij erg af.
Tenzij je echt veel plaats nodig hebt zou ik die oudste MS toch vermijden.
Het kan zijn dat de kosten mee vallen, maar het kan ook zwaar tegen vallen, en dan is 20k veel voor een auto die regelmatig de garage in moet.

Ik zou dan eerder naar de M3 zoeken, en inderdaad als je noet te erg gehaast bent de markt in de komende maanden in de gaten houden.

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:07
@RemySoeters In het vakje met de voor/na-delen van de Kona kun je de Kia Niro en E-Soul bijschrijven, ze komen qua techniek bijna volledig overeen met de Kona.
De E-Soul....you love it or you hate it, het model is niet ieders 1e keuze.
De Niro.... ook daarvan zullen er binnenkort een heleboel uit de lease komen.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:26
Beste tweakers,

prijsrange 15 tot 20k
CCS

Hyundai ioniq:
+ SEPP
+ lage verzekering
+ ccs

- range

Hyundai Kona:
+ lage verzekering
+ sepp
+ hogere range (350km)
+ css

+ CSS

- geen SEPP
- hogere aanschafwaarde

Model 3 RWD+/LR (2019)
+ CSS
+ range
+ verzekering (80 p/m)
+ Idem; jongensdroom

Als Classic Ioniq rijder kan ik je verzekeren dat je echt niet elke 90 km aan de snellader staat 😳

Zomer range 220-250 km
Winter range 160-200km afhankelijk van temperatuur en wind.

• RemySoeters
FranDaMan schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 09:47:
[...]

Als Classic Ioniq rijder kan ik je verzekeren dat je echt niet elke 90 km aan de snellader staat 😳

Zomer range 220-250 km
Winter range 160-200km afhankelijk van temperatuur en wind.
Bedoel je hiermee snelweg kilometers? Mijn idee is namelijk wel om ermee op vakantie te gaan naar italië. Abrp lijkt me erg conservatief, zie; Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bqVcR7AzuvrXpDJ28yHdLfk8BG8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SXPFJJz9qRvpEjKGoDUnmMuC.png?f=fotoalbum_largeo

• DrBOB101
Beste tweakers,

prijsrange 15 tot 20k
CCS

Hyundai ioniq:
+ SEPP
+ lage verzekering
+ ccs

- range

Hyundai Kona:
+ lage verzekering
+ sepp
+ hogere range (350km)
+ css

+ CSS

- geen SEPP
- hogere aanschafwaarde

Model 3 RWD+/LR (2019)
+ CSS
+ range
+ verzekering (80 p/m)
+ Idem; jongensdroom

Kia e-Niro 64 kWh tikt je boxen ook aardig. Nu net onder 20 kEUR te koop.

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:23
Beste tweakers,

prijsrange 15 tot 20k
CCS

Hyundai ioniq:
+ SEPP
+ lage verzekering
+ ccs

- range

Hyundai Kona:
+ lage verzekering
+ sepp
+ hogere range (350km)
+ css

+ CSS

- geen SEPP
- hogere aanschafwaarde

Model 3 RWD+/LR (2019)
+ CSS
+ range
+ verzekering (80 p/m)
+ Idem; jongensdroom

Opel Ampera E? Even opletten dat je een model hebt met vervangen accu (bij de RDW kun je dat opzoeken).

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:33
Beste tweakers,

prijsrange 15 tot 20k
CCS
Nog niet genoemd, als je verder tevreden was is de leaf 2 ook een ontzettend goede upgrade.
Grotere accu, minder degradatie, en verder eigenlijk ook in alles beter.

• RemySoeters
mitsumark schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 10:27:
[...]

Nog niet genoemd, als je verder tevreden was is de leaf 2 ook een ontzettend goede upgrade.
Grotere accu, minder degradatie, en verder eigenlijk ook in alles beter.
Voor mij is chademo echt een no-go voor mij. Daarnaast is op vakantie kunnen wel een harde eis. Gezien het hele rapidgate debacle van de afgelopen jaren bij de leafs, loop ik daar met een grote bocht omheen.

• mitsumark
RemySoeters schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 10:29:
[...]

Voor mij is chademo echt een no-go voor mij. Daarnaast is op vakantie kunnen wel een harde eis. Gezien het hele rapidgate debacle van de afgelopen jaren bij de leafs, loop ik daar met een grote bocht omheen.
Allemaal alleen van toepassing op de leaf 1 t/m 2017.
Als je een leaf 2/3 62kwh vanaf 2019 pakt is dat echt onvergelijkbaar.

• MooDyBLueS
  • Niet online
mitsumark schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 10:31:
[...]

Allemaal alleen van toepassing op de leaf 1 t/m 2017.
Als je een leaf 2/3 62kwh vanaf 2019 pakt is dat echt onvergelijkbaar.
ALLE Leafs hebben ChaDeMo, ook de allernieuwste.

[ Voor 3% gewijzigd door MooDyBLueS op 10-02-2024 10:38 ]

• de Peer
  • Laatst online: 20:58

de Peer

under peer review

Hercul3s schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 10:23:
[...]

Opel Ampera E? Even opletten dat je een model hebt met vervangen accu (bij de RDW kun je dat opzoeken).
Ik heb juist het tegenovergestelde gedaan vorig jaar. Bewust een Opel Ampera-E gekocht met nog de oude accu. En volgende week ontvang ik een volledig nieuwe accu :9

• de Peer
  • Laatst online: 20:58

de Peer

under peer review

RemySoeters schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 10:29:
[...]

Rapidgate is jaren terug opgelost via een software-update. Maar hij blijft natuurlijk lucht-gekoeld dus bij warm weer gaat de 3e keer snelladen op dezelfde dag flink langzamer.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 10-02-2024 10:41 ]

• MooDyBLueS
  • Niet online
de Peer schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 10:39:
[...]

Ik heb juist het tegenovergestelde gedaan vorig jaar. Bewust een Opel Ampera-E gekocht met nog de oude accu. En volgende week ontvang ik een volledig nieuwe accu :9
Precies, je hoeft hem echt niet links te laten liggen. Alleen sommige mensen willen niet de tijd en moeite nemen om een oud model te kopen en dan zelf alles te regelen om te laten vervangen. Zit ook wat in, maar dat is allemaal persoonlijk.

• mitsumark
MooDyBLueS schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 10:38:
[...]

ALLE Leafs hebben ChaDeMo, ook de allernieuwste.
Ik zal het wel verkeerd onthouden hebben, dacht dat de 62kWh versie met 100kW laadsnelheid (ook) CCS had.
Alsnog heb je daar wel een oplossing voor, maar of je dat moet willen...

[ Voor 15% gewijzigd door mitsumark op 10-02-2024 11:05 ]

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Beste tweakers,

prijsrange 15 tot 20k
CCS

Hyundai ioniq:
+ SEPP
+ lage verzekering
+ ccs

- range

Hyundai Kona:
+ lage verzekering
+ sepp
+ hogere range (350km)
+ css

+ CSS

- geen SEPP
- hogere aanschafwaarde

Model 3 RWD+/LR (2019)
+ CSS
+ range
+ verzekering (80 p/m)
+ Idem; jongensdroom

Model 3 doen. Rest komt niet eens in de buurt. Onderhoud is nihil. De 3 daalt hard in prijs, zou nu je slag slaan.

Oude S is mooi, maar onderhoudsgevoeliger.

• MooDyBLueS
  • Niet online
mitsumark schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 10:59:
[...]

Ik zal het wel verkeerd onthouden hebben, dacht dat de 62kWh versie met 100kW laadsnelheid (ook) CCS had.
Alsnog heb je daar wel een oplossing voor, maar of je dat moet willen...
Nope, die heeft ook ChaDeMo en beperkt tot 50 kW, hier de link naar de laatste uitvoering ervan: https://ev-database.org/nl/auto/1657/Nissan-Leaf-eplus

Er zijn rond de 20k anno nu gewoon betere opties te verkrijgen, praktisch alles van Hyundai, Kia, als het budget op te rekken is zou zelfs een 58 kWh VW ID.3 nog in bereik kunnen komen. Ik ben er persoonlijk geen fan van, maar het EV gedeelte doen ze gewoon goed tegen hele scherpe occasion prijzen.

• MooDyBLueS
  • Niet online
STIMPPYYY schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 11:07:
[...]

Model 3 doen. Rest komt niet eens in de buurt. Onderhoud is nihil. De 3 daalt hard in prijs, zou nu je slag slaan.

Oude S is mooi, maar onderhoudsgevoeliger.
De 2019 Model 3's zijn niet vrij van hun eigenaardigheden/kinderziektes/rammeltjes. Ze zijn niet slecht, maar het is wel een beetje you get what you pay for.

Ik heb 3x een Model 3 proefrit gemaakt van 2019 of 2020 en heb toch elke keer nee tegen mezelf gezegd. Kan persoonlijk zijn natuurlijk, maar perfect zijn ze niet.

• pmiddeld
RemySoeters schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 09:54:
[...]

Bedoel je hiermee snelweg kilometers? Mijn idee is namelijk wel om ermee op vakantie te gaan naar italië. Abrp lijkt me erg conservatief, zie; [Afbeelding]o
Ik ben een paar jaar geleden met de Classic Ioniq op vakantie geweest naar Zuid-Italië. Ging prima en de etappes waren (veel) langer dan 90 km. Op Polarsteps kun je mijn reis nog eens nakijken.

• MooDyBLueS
  • Niet online
pmiddeld schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 11:24:
[...]

Ik ben een paar jaar geleden met de Classic Ioniq op vakantie geweest naar Zuid-Italië. Ging prima en de etappes waren (veel) langer dan 90 km. Op Polarsteps kun je mijn reis nog eens nakijken.
Moet wel zeggen dat classic Ioniq (niet de 39 kWh versie!) wel echt een van de best gebalanceerde EV's was en is. Geen grote accu maar het laden ging voor het formaat accu vlot, geen rapidgating, goede accu conditionering, zuinig ook op snelwegsnelheid en in winter, dus voor veel mensen potentieel een ideale EV occasion.

Het enige wat ik er aan zou missen is de remote app die pas op de 39 kWh versie kwam.

• Coasterfreak
Beste tweakers,

prijsrange 15 tot 20k
CCS

Hyundai ioniq:
+ SEPP
+ lage verzekering
+ ccs

- range

Hyundai Kona:
+ lage verzekering
+ sepp
+ hogere range (350km)
+ css

+ CSS

- geen SEPP
- hogere aanschafwaarde

Model 3 RWD+/LR (2019)
+ CSS
+ range
+ verzekering (80 p/m)
+ Idem; jongensdroom

https://gogreencars.com/aanbod/

misschien als je geluk hebt qua prijs en je budget oprekt, een jaguar i pace. die worden nu gedumpt op de markt en massaal geexporteerd naar het oosten. hoe het zit met betrouwbaarheid idk, maar veel accu, range, luxe voor het geld

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
MooDyBLueS schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 11:15:
[...]

De 2019 Model 3's zijn niet vrij van hun eigenaardigheden/kinderziektes/rammeltjes. Ze zijn niet slecht, maar het is wel een beetje you get what you pay for.

Ik heb 3x een Model 3 proefrit gemaakt van 2019 of 2020 en heb toch elke keer nee tegen mezelf gezegd. Kan persoonlijk zijn natuurlijk, maar perfect zijn ze niet.
Nooit een rammeltje gehad, maar inderdaad zeker niet perfect. Had zelf veel panel gaps, dus goed advies om inderdaad daar op te letten mocht je dat belangrijk vinden.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:58

Hyundai ioniq:
+ SEPP
+ lage verzekering
+ ccs

- range
Op mijn Spanje (Calpe) vakanties zit ik zo'n beetje op 140km gemiddeld, soms later en soms eerder. Hangt helemaal van de laadlocaties af want ik wil geen risico's nemen en laad dan liever wat eerder. Maar doordat er steeds meer laadlocaties bijkomen, en je veiliger kunt plannen, wordt het aantal laadstops alleen maar minder. Verder, vergeet ABRP en plan zelf.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

PeterZ(on) schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 13:03:
[...]

Op mijn Spanje (Calpe) vakanties zit ik zo'n beetje op 140km gemiddeld, soms later en soms eerder. Hangt helemaal van de laadlocaties af want ik wil geen risico's nemen en laad dan liever wat eerder. Maar doordat er steeds meer laadlocaties bijkomen, en je veiliger kunt plannen, wordt het aantal laadstops alleen maar minder. Verder, vergeet ABRP en plan zelf.
Dat klinkt mij inderdaad ook bekend van toen ik nog met de classic reeds. Zo rond de 150km bij mij tussen 2 laadstops. Zelf gebruik ik wel ABRP, maar speel met de settings totdat ik een laadplan heb waar ik me in kan vinden, waarvan ik verwacht dat het realistisch is.

En die balk in de achterruit? Die wordt je vrij snel gewoon en was niet mijn grootste klacht op dat zicht achteraan. Wel dat die ruit zo laag begon bovenaan dat ik met mijn zitpositie niet eens de horizon kon zien.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

prijsrange 15 tot 20k
CCS
Het is een beetje aan de bovenkant van jouw budget, maar je kunt kijken naar de e-208 of Corsa-e. Sommige zijn rond de 19k-20k te krijgen.

Moderne techniek, CCS 100kW, 50kWh accu (45kWh netto).

• Ferry34
Ikzelf vind m'n kia e soul veel prettiger dan een niro, omdat de soul vierkant is, heb je in de auto veel meer ruimte...in de niro voel ik me opgesloten.

Fantastische auto, nul problemen met 250.000 km .
Dikke wegligging, waanzinnige speakers, verwarmde en geventileerde stoelen :P
HUD
Grote kofferbakklep, ruimte voldoende
Dikke range

Enige nadeel 1 fase laden (ik laad thuis 3.0kw, op snellere palen kan hij 7,2 maar dat zijn 22kw palen wat thuis niet kan.. en snelladen 55kw (paar keer 74kw gehaald in de zomer).
Geen 1 pedal drive, dus laatste stukje moet je remmen
Achterlichten...pfff lelijk, terwijl voor en zijkant echt vet is.

Is in alle opzichten is de Soul superieur aan opel ampera e...ik heb er 2 gereden. (90.000 km en 45.000km)

Range van E Soul is 125km hoger! en de opel is zeer gevoelig voor dalende temperatuur wat betreft range.
Ook is de opel op de snelweg enorm dorstig.
Stoelen in de soul zijn veel veel beter, ook veel beter te stellen! wegligging stabieler, regeneratie in 3 standen met flippers, 3
motorstanden waarbij de ECO al zeer snel is
Soul kun je via app voorverwarmen of koelen, Bagageruimte groter en in de ampera kunnen 3 volwassenen nauwelijks achterin.

Echter...als tesla een jongensdroom is...

[ Voor 4% gewijzigd door Ferry34 op 10-02-2024 13:35 ]

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10:13
Beste tweakers,

prijsrange 15 tot 20k
CCS

Hyundai ioniq:
+ SEPP
+ lage verzekering
+ ccs

- range

Hyundai Kona:
+ lage verzekering
+ sepp
+ hogere range (350km)
+ css

+ CSS

- geen SEPP
- hogere aanschafwaarde

Model 3 RWD+/LR (2019)
+ CSS
+ range
+ verzekering (80 p/m)
+ Idem; jongensdroom

Ik zou met een hele grote boog om Tesla M3 pre 2021 lopen. Die vallen uit elkaar als je ernaar kijkt. En je krijgt geen SEPP. Daarna wel wat beter, maar die zijn nog niet echt op de markt ik denk dat ik voor een Kona zou gaan

• JohanB
Coasterfreak schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 11:47:
[...]

https://gogreencars.com/aanbod/

misschien als je geluk hebt qua prijs en je budget oprekt, een jaguar i pace. die worden nu gedumpt op de markt en massaal geexporteerd naar het oosten. hoe het zit met betrouwbaarheid idk, maar veel accu, range, luxe voor het geld
Die goedkope die nu komen hebben toch een enorm lage laadsnelheid. Of vergis ik me nou?

• RemySoeters
JohanB schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 14:06:
[...]

Die goedkope die nu komen hebben toch een enorm lage laadsnelheid. Of vergis ik me nou?
De ipaces die nu uit de lease komen hebben zowel een hoog verbruik als een lage snellaad snelheid. Daarnaast is en blijft het een jaguar; onderhoud lijkt erg duur te zijn. Ook lijken jaguar dealers niet heel erg happig op de ipace(van horen zeggen).

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:03
JohanB schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 14:03:
[...]

Ik zou met een hele grote boog om Tesla M3 pre 2021 lopen. Die vallen uit elkaar als je ernaar kijkt. En je krijgt geen SEPP. Daarna wel wat beter, maar die zijn nog niet echt op de markt ik denk dat ik voor een Kona zou gaan
Mm, rij er al ruim 4 jaar in en al dik 100k km’s en nog nooit een onderdeel verloren. Ben wel benieuwd wat voor ervaring jij dan hebt. Als ik niet naar een nieuwe lease zou gaan later dit jaar zou ik hem voor een leuke prijs zo over nemen.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• MooDyBLueS
  • Niet online
[...]

Niet helemaal waar hoor dat ze nog niet op de markt zijn, wel is de spoeling logischerwijs dunner. Ik keek naar een LR en die zie je voor best ok prijzen, als voorbeeld:
https://www.autoweek.nl/o...-model-3-elektrisch-2021/

Meeste aanbod komt uit de lease en dat is vaak toch wel 4-5 jaar, dus de 2019-2020 modellen nu. 2021 facelifts zijn puur daarom minder gebruikelijk nog.

Dus het is niet het grootste aanbod nee én je moet even goed opletten of je de facelift versie heb, maar ze zijn er wel degelijk. Ik kijk altijd naar het interieur met middenconsole/draadloze laders en het stuur met de 2 knoppen erop. Daaraan is het voor mij persoonlijk het makkelijkst te herkennen. Van buiten zou je zeggen de overstap van chroom naar zwart voor deurgrepen en raamomlijsting, maar handige harry's hebben soms hun pre-facelift daar van een wrapje voorzien, waarschijnlijk niet om te neppen maar omdat het er oprecht mooier uitziet, maar dat maakt het iets lastiger om van buiten het onderscheid te zien.

• maharens
[...]

Wat SEPP betreft heb je gelijk, maar jij kent elke Tesla van voor 2021 dus? Hoe kan het dat ik iemand ken met een M3 uit 2019 die niet uit elkaar valt ?

• Tommie12
[...]

Ik zou met een hele grote boog om Tesla M3 pre 2021 lopen. Die vallen uit elkaar als je ernaar kijkt.
Lekker genuanceerd weer.
Het is wel lastig rijden in NL met die enorme populatie aan Tesla’s uit 2019. Ik moet continu slalommen tussen de brokstukken op de autoweg.

Effe serieus. Ja, er waren wat problemen met draagarmen, maar normaal zijn die dingen al lang vervangen bij het overgrote deel van de vloot.

• RemySoeters
Dank voor alle reacties op bovenstaande vraag.

Heb om in juni te kijken wat de prijzen van de Kona, nero en m3 doen. Afgelopen maanden zijn de prijzen al met 3-5k gedaald. Ik ga lekker op mijn centen zitten. MS en anderen zijn afgevallen :) Dank allen!

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:55
RemySoeters schreef op zondag 11 februari 2024 @ 09:35:
Dank voor alle reacties op bovenstaande vraag.

Heb om in juni te kijken wat de prijzen van de Kona, nero en m3 doen. Afgelopen maanden zijn de prijzen al met 3-5k gedaald. Ik ga lekker op mijn centen zitten. MS en anderen zijn afgevallen :) Dank allen!
De oude kia niro’s zijn bijna identiek aan de kona, maar hebben wel een grotere koffer (just saying)

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-12 15:40

Arfman

Drome!

PaulC schreef op zondag 11 februari 2024 @ 11:48:
[...]

De oude kia niro’s zijn bijna identiek aan de kona, maar hebben wel een grotere koffer (just saying)
En veel meer ruimte in de cabine. Ook niet onbelangrijk lijkt me (Kona viel daarom voor ons af).

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• JohanB
maharens schreef op zondag 11 februari 2024 @ 08:42:
[...]

Wat SEPP betreft heb je gelijk, maar jij kent elke Tesla van voor 2021 dus? Hoe kan het dat ik iemand ken met een M3 uit 2019 die niet uit elkaar valt ?
Mijn figure of speech raakt veel lange tenen zie ik. Ja ik ken heel veel mensen met problemen met hun 2019, wat ik een beetje zie in ons wagenpark:
- 12v batterij die kapot blijft gaan
- draagarmen zelfde
- seal van draagarmen die niet was / is afgedicht
- water in de trunk bij open doen
- water in de frunk bij regen
- aanlopende remmen (nog steed een probleem, hoorde het laatst ook weer bij een 2 maand oude model Y)
- zittingen die kraken / los zitten
- knopjes die van de zittingen afvallen

Je kunt het geluk hebben dat je hem van iemand overneemt die hier elke keer voor naar het SeC wilde gaan. Maar je hebt wmb een (te) groot risico. En als je een tweede hands model 3 wil, zou ik dus altijd post facelift aanraden. Ook vanwege bijv. de warmtepomp. En dat was de hoofdzaak van mmn bericht

• MooDyBLueS
  • Niet online
Arfman schreef op zondag 11 februari 2024 @ 12:35:
[...]

En veel meer ruimte in de cabine. Ook niet onbelangrijk lijkt me (Kona viel daarom voor ons af).
De e-Soul is als de Kona om die reden afvalt dan ook een goede om te overwegen.

Qua kofferruimte wat kleiner dan de Niro, maar als de dubbele bodem omlaag zet (dat heeft de Niro niet), komt je aardig in de buurt. Binnenruimte is zelfs veel ruimer, achterin is het gewoon een D-segmenter, letterlijk.

• maharens
JohanB schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:19:
[...]

Mijn figure of speech raakt veel lange tenen zie ik. Ja ik ken heel veel mensen met problemen met hun 2019, wat ik een beetje zie in ons wagenpark:
- 12v batterij die kapot blijft gaan
- draagarmen zelfde
- seal van draagarmen die niet was / is afgedicht
- water in de trunk bij open doen
- water in de frunk bij regen
- aanlopende remmen (nog steed een probleem, hoorde het laatst ook weer bij een 2 maand oude model Y)
- zittingen die kraken / los zitten
- knopjes die van de zittingen afvallen

Je kunt het geluk hebben dat je hem van iemand overneemt die hier elke keer voor naar het SeC wilde gaan. Maar je hebt wmb een (te) groot risico. En als je een tweede hands model 3 wil, zou ik dus altijd post facelift aanraden. Ook vanwege bijv. de warmtepomp. En dat was de hoofdzaak van mmn bericht
Heeft niks met lange tenen te maken, maar met jouw overdreven reactie dat ze uit elkaar vallen als je er al naar kijkt.

Daarmee beweer je dus dat dit heel vaak voorkomt en ik zeg dat ik iemand ken die na 120k nog geen/nauwelijks problemen heeft. Blijkbaar heb jij dan ontzettend veel pech in jouw wagenpark? Of ben je misschien een hetze tegen Tesla aan het voeren als ik naar je diverse reacties kijk?

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:35
Iemand ervaring met een Mercedes en een trekhaakkoffer en het gedrag van het rijassistentiepakket ?

Bij mijn huidige MB als ik een aanhanger aankoppel stopt de de stuurassist van het rijassitentiepakket; hij stuurt dan niet meer mee.

Heeft iemand ervaring rijassistentiepakket en een trekhaakkoffer , hoe werkt deze functie dan ?

• JohanB
maharens schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:48:
[...]

Heeft niks met lange tenen te maken, maar met jouw overdreven reactie dat ze uit elkaar vallen als je er al naar kijkt.

Daarmee beweer je dus dat dit heel vaak voorkomt en ik zeg dat ik iemand ken die na 120k nog geen/nauwelijks problemen heeft. Blijkbaar heb jij dan ontzettend veel pech in jouw wagenpark? Of ben je misschien een hetze tegen Tesla aan het voeren als ik naar je diverse reacties kijk?
Je kunt overal wat van vinden of allemaal aannames maken. Als ik zeg dat ik niet voor een Tesla M3 pre 2021 zou gaan lijkt me dat alles behalve een hetze. Maar een gemeend advies om post face lift te nemen voor kwaliteit en warmtepomp redenen

• maharens
JohanB schreef op zondag 11 februari 2024 @ 14:20:
[...]

Je kunt overal wat van vinden of allemaal aannames maken. Als ik zeg dat ik niet voor een Tesla M3 pre 2021 zou gaan lijkt me dat alles behalve een hetze. Maar een gemeend advies om post face lift te nemen voor kwaliteit en warmtepomp redenen
Je advies is nu al iets genuanceerder. Met dat advies ben ik het eens.

Alsof de duvel er mee speelt: https://www.autoweek.nl/a...23-occasion-aankoopadvies

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:05

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Houden we even in de gaten dat discussies omtrent laden, een eigen plekje hebben? Zie TW

Ik heb iig een bult aan posts verplaatst die hier niet horen..

[ Voor 25% gewijzigd door Notna op 12-02-2024 06:55 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:17

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

RemySoeters schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 09:54:
[...]

Bedoel je hiermee snelweg kilometers? Mijn idee is namelijk wel om ermee op vakantie te gaan naar italië. Abrp lijkt me erg conservatief, zie; [Afbeelding]o
Controleer de settings van ABRP eens. Standaard staat die op 150 km/h.

Signatures zijn voor boomers.

Pagina: 1 ... 300 ... 374 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic