Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:05
s3n schreef op maandag 15 januari 2024 @ 08:08:
De EX30 extended range met plus pakket is voor mij redelijk vergelijkbaar met een kale Model 3. Zowel qua opties, prijs en range. De Model 3 is groter, standaard compleet, snel leverbaar, en je weet dat je updates blijft krijgen. En ik vind het de verkeerde besparing om stalks weg te laten. Had dan het schermpje achter niet toegevoegd als dat het is.
De EX30 is kleiner, heeft een dealer om de hoek met iemand aan de balie en (aanname) een hogere kwaliteit. Ik heb proef gezeten met een van mijn kinderen en dat gaat ok. De enige positie die niet fijn is, is als ik bijrijder ben met een kind achter mij. De plek rechtsvoor is echt kleiner.

Het is iig geen gemakkelijke keuze. Misschien dat een proefrit duidelijkheid gaat bieden.
Als je eerlijk wil vergelijken, moet je eigenlijk de EX30 extended range in de Ultra uitvoering vergelijken, dan pas kom je qua uitrusting op vergelijkbaar niveau. Een meerderheid van de opties die op de Tesla standaard zijn, krijg je pas in de Ultra-uitvoering van de EX30 (panoramadak, 360 graden camera, warmtepomp, elektrisch bedienbare voorstoelen). Zelfs als je bij Tesla de Enhanced Autopilot-functie bijbestelt (3800 euro!), dan kom je op ongeveer dezelfde prijs uit.
Proefrit zou ik zeker doen, Het zijn twee heel verschillende auto's, met elk hun voor- en nadelen, die verschillend tellen voor elke berijder.

[ Voor 5% gewijzigd door Of-Aaargh op 15-01-2024 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:12
Of-Aaargh schreef op maandag 15 januari 2024 @ 08:33:
[...]

Als je eerlijk wil vergelijken, moet je eigenlijk de EX30 extended range in de Ultra uitvoering vergelijken, dan pas kom je qua uitrusting op vergelijkbaar niveau. Een meerderheid van de opties die op de Tesla standaard zijn, krijg je pas in de Ultra-uitvoering van de EX30 (panoramadak, 360 graden camera, warmtepomp, elektrisch bedienbare voorstoelen). Zelfs als je bij Tesla de Enhanced Autopilot-functie bijbestelt (3800 euro!), dan kom je op ongeveer dezelfde prijs uit.
Proefrit zou ik zeker doen, Het zijn twee heel verschillende auto's, met elk hun voor- en nadelen, die verschillend tellen voor elke berijder.
Maar de EX30 is toch echt minstens 1 (of 2) maten kleiner dan een Model 3.
Dat speelt toch ook mee...
Ik verwacht dat de compacte Tesla meer in de range van de compacte EX30 gaat zitten.

Model 3 is eigenlijk vergelijkbaar met de Polestar 2.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 12:30
Of-Aaargh schreef op maandag 15 januari 2024 @ 08:33:
[...]

Waarom is dat “eerlijker”? Als iemand die opties niet hoeft / nodig heeft, dan is het toch niet “eerlijker” om die wel aan te klikken?

Er lijkt hier vaak een optie vs. optie vergelijking te worden gemaakt. Imho moet je vanuit user requirements werken. Niet anders om.

Welke auto levert mijn verwachtingen het goedkoopst. Niet: welke auto heeft de goedkoopste opties

Dat vind ik nog steeds het grote probleem bij EV en vooral Tesla (zoals hier ook boven aangegeven). Ik moet betalen voor allemaal opties die ik helemaal niet wil.

[ Voor 11% gewijzigd door JohanB op 15-01-2024 09:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:49
@JohanB, helemaal eens met je view op user requirements vs opties. Als je betaald voor opties die je niet wilt is het zonde. Wij krijgen vaker de vraag bij ons thuis: waarom hebben jullie geen koffiezet apparaat. Antwoord: omdat we geen koffie drinken. Zelfs al geef je me er een gratis hoef ik hem niet, staat alleen maar in de weg.

De reden dat Tesla het zo doet is omdat het eenvoudiger is om 1 model te maken dan 10 modellen. Omdat het eenvoudiger is hebben ze minder mensen nodig wat zorgt voor minder kosten wat helpt in hun bedrijfs visie: acceleraar de transitie naar duurzame energie.

Ze hebben een balans proberen te zoeken tussen prijs en opties, dus waar voor je geld. Ik gok dat veel mensen wanneer ze ~40k+ uitgeven aan een auto wel bepaalde (luxe) opties willen hebben dus hebben ze daarvoor gekozen. Die opties zijn (denk ik) relatief goedkoop vs de basis van de auto (alle basics zoals frame, accu, motoren, deur panelen, electronica, etc).

Dus je betaald dan (fictief) 38k voor een kale of 40k voor een luxe versie. Dan zullen veel mensen voor die kleine meerprijs de luxe versie pakken en ipv de keuze te geven heeft Tesla die keuze al voor je gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
JohanB schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:24:
[...]

Waarom is dat “eerlijker”? Als iemand die opties niet hoeft / nodig heeft, dan is het toch niet “eerlijker” om die wel aan te klikken?

Er lijkt hier vaak een optie vs. optie vergelijking te worden gemaakt. Imho moet je vanuit user requirements werken. Niet anders om.

Welke auto levert mijn verwachtingen het goedkoopst. Niet: welke auto heeft de goedkoopste opties

Dat vind ik nog steeds het grote probleem bij EV en vooral Tesla (zoals hier ook boven aangegeven). Ik moet betalen voor allemaal opties die ik helemaal niet wil.
Ik reageerde op een bericht van iemand anders. Wat jouw behoeftes zijn kun jij natuurlijk alleen zelf beoordelen. Als jij tevreden bent met een Dacia Spring is dat prima. Maar als je wil vergelijken op prijs/prestatie ontkom je er niet aan om auto's met vergelijkbaar uitrustingsniveau te vergelijken. Dan heeft het weinig zin om die Dacia Spring die perfect bij jouw behoefte past te vergelijken met een Volvo.
Maar goed, je hebt wel gelijk in die zin dat de vergelijking tussen de M3 en de EX30 al een beetje mank gaat, omdat de M3 in een grotere klasse zit. Daarom: doe een proefrit met beiden, en kijk welke het best bij je persoonlijke behoefte aansluit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Card Nox schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:53:
@JohanB, helemaal eens met je view op user requirements vs opties. Als je betaald voor opties die je niet wilt is het zonde. Wij krijgen vaker de vraag bij ons thuis: waarom hebben jullie geen koffiezet apparaat. Antwoord: omdat we geen koffie drinken. Zelfs al geef je me er een gratis hoef ik hem niet, staat alleen maar in de weg.

De reden dat Tesla het zo doet is omdat het eenvoudiger is om 1 model te maken dan 10 modellen. Omdat het eenvoudiger is hebben ze minder mensen nodig wat zorgt voor minder kosten wat helpt in hun bedrijfs visie: acceleraar de transitie naar duurzame energie.
Dan is het toch des te bijzonder dat er (bijvoorbeeld) wél een glazen dak en een dikke stereo gemonteerd wordt, terwijl er geen parkeer- en regensensoren zijn en zelfs de stengel voor de richtingaanwijzer ontbreekt. Een paar speakers minder en je had voor dezelfde kosten 'gewoon' beproefde techniek die de gebruikerservaring echt een stuk beter maken.. (Laten we eerlijk zijn..)

Wat mij betreft zijn ze iets te ver gegaan met het schrappen van zaken in ieder geval. Maar ze zullen er wel niet op terugkomen. En eigenlijk vind ik dat erg jammer.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Card Nox schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:53:

Ze hebben een balans proberen te zoeken tussen prijs en opties, dus waar voor je geld. Ik gok dat veel mensen wanneer ze ~40k+ uitgeven aan een auto wel bepaalde (luxe) opties willen hebben dus hebben ze daarvoor gekozen. Die opties zijn (denk ik) relatief goedkoop vs de basis van de auto (alle basics zoals frame, accu, motoren, deur panelen, electronica, etc).
Het zijn ook veel dingen die eigenlijk bijna niks kosten. Je zou eens moeten analyseren wat je allemaal als optie op een Tesla Model 3 of Y zou kunnen maken.
• verwarmde stoelen
• verwarmd stuurwiel
• elektrisch openende frunk en kofferbak
• aantal speakers

Zijn er veel meer dingen? Al die dingen zou je wel of niet kunnen monteren, maar dan moet je ook overal dubbele voorraadposities voor hebben. En je moet in je productieproces het juiste onderdeel pakken. En de auto die je produceert kun je misschien niet zo makkelijk aan een ander verkopen.

Er is iets voor te zeggen, anders dan wat je bij Audi of BMW hebt dat je ellenlange optielijsten door moet akkeren en dat optie a niet beschikbaar is als je optie b bestelt en c alleen kan als je a en b bestelt maar d niet.

Het is een strategie om een auto zo goedkoop mogelijk te produceren. En ik denk dat Tesla nog altijd niet rock-bottom is.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Card Nox
@JanHenk, ben ik het wel (deels) met je eens. Maar een glazendak en dikke stereo hebben een meerwaarde tov een dichtdak en 'normale' stereo. Parkeersensoren zijn opzich geen feature mits je een goed alternatief hebt wat ze (willen) doen met hun vision systeem (in het midden gelaten of dat goed werkt of niet). Wellicht was het daar handiger geweest eerst te zorgen dat het feilloos werkt en dan pas de sensoren weg te 'bezuinigen' maar dat is slechts mijn visie.

Stuurstengels .. mixed feelings. Is het goedkoper zonder: 100% ja. Veel mensen hebben het al afgekeurd voordat ze het ZELF geprobeerd hebben, basis menselijk gedrag; 'weerstand aan verandering'. Van de andere kant kan ik hem me voorstellen dat het in sommige gevallen lastiger is (richting aanwijzen terwijl je stuur gedraaid is en links=rechts en rechts=link en boven=onder en onder=boven). Daar is echter een oplossing voor; steer-by-wire (Cybertruck heeft het iirc). Was wellicht handiger geweest als ze die gelijktijdig hadden geintroduceerd, maar again; slechts mijn visie gebaseerd op zeer beperkte informatie.

ps. ik wil hier geen keuzes 'goed praten' maar probeer zo objectief mogelijk de situatie te bekijken en mezelf in de schoenen van Tesla te plaatsen als hun doel is 'zsm transitie naar duurzame energie'. Veel van hun keuzes snap ik, andere zet ik ook vraagtekens bij.

@Maasluip, precies. Persoonlijk ben ik wel voorstander van de Tesla manier, lekker overzichtelijk. Ze zitten zeker niet rock-bottom gezien hun cijfers ;). Is ook nog niet nodig want ze hebben het geld nodig voor de nieuwe fabrieken en als ze nog harder gaan dalen kan de concurrentie helemaal niet meer mee en dat is niet wat Elon wil. Elon wil juist dat de concurrentie mee komt en dat ze gaan opschalen. Hij wil ze niet ontmoedigen maar stimuleren om het beter/goedkoper te doen.

[ Voor 9% gewijzigd door Card Nox op 15-01-2024 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Maasluip schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:09:
[...]

Het zijn ook veel dingen die eigenlijk bijna niks kosten. Je zou eens moeten analyseren wat je allemaal als optie op een Tesla Model 3 of Y zou kunnen maken.
• verwarmde stoelen
• verwarmd stuurwiel
• elektrisch openende frunk en kofferbak
• aantal speakers

Zijn er veel meer dingen? Al die dingen zou je wel of niet kunnen monteren, maar dan moet je ook overal dubbele voorraadposities voor hebben. En je moet in je productieproces het juiste onderdeel pakken. En de auto die je produceert kun je misschien niet zo makkelijk aan een ander verkopen.

Er is iets voor te zeggen, anders dan wat je bij Audi of BMW hebt dat je ellenlange optielijsten door moet akkeren en dat optie a niet beschikbaar is als je optie b bestelt en c alleen kan als je a en b bestelt maar d niet.

Het is een strategie om een auto zo goedkoop mogelijk te produceren. En ik denk dat Tesla nog altijd niet rock-bottom is.
Die optiepolitiek is vooral marketing van de premium merken.

Hoe kan een paar anders gekleurde strips op het dashboard ineens 1000€ kosten?
De andere helft zijn software settings waarvoor je duizenden euro's betaalt.
Of denk je echt dat een 20 duims velg 3000€ meer kost dan een 19 duims velg?

Ik heb ooit een A6 gehad, en daar was een boek van 36 bladzijden voor nodig om de opties en de prijzen op te lijsten. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:23
Bij de traditionele automakers is jouw auto al op de assemblageband jouw auto en wordt elk onderdeel en gekozen optie erbij gezocht. Tesla maakt zijn auto’s gewoon in batches en matcht er vervolgens een koper bij. Regelmatig staan de auto’s dan al op het schip. Dat maakt natuurlijk wel een enorm verschil in snelheid en complexiteit van het proces.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 18:25
Tommie12 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:18:
[...]

Die optiepolitiek is vooral marketing van de premium merken.
Het is geen marketing, het is leveren wat de klant vraagt.
Er zijn legio mensen (waaronder ik) die dat juist willen, helemaal zelf samenstellen en customizen naar wat ik wil, dat maakt het ook mijn auto, heerlijk. Er zijn ook mensen die dat niet willen en dan kom je of bij een Japanner uit, of bij Tesla :) .

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 15-01-2024 10:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 16:02

killercow

eth0

GeeMoney schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:26:
[...]

Er zijn legio mensen (waaronder ik) die dat juist willen, helemaal zelf samenstellen en customizen naar wat ik wil, dat maakt het ook mijn auto, heerlijk. Er zijn ook mensen die dat niet willen en dan kom je of bij een Japanner uit, of bij Tesla :) .
Tuurlijk is het wel marketing, heck er zijn hele studies over welke stapjes je wel en niet moet aanbieden om het meeste geld uit iemand zak te kloppen, of welke opties je in 1 pakket moet stoppen om zowel de huismoeder als de CEO eigenlijk altijd meer te laten kopen dan ze eigenlijk willen.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:02
Card Nox schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:17:
Daar is echter een oplossing voor; steer-by-wire (Cybertruck heeft het iirc).
Deze snap ik niet goed. Wat heeft steer-by-wire nu te maken met al of niet stalks hebben ? Je moet nog altijd aan een stuur draaien, dus als je op een rotonde je pinker naar rechts wil steken, zitten die knoppen op je stuur nog altijd omgekeerd.

Je moet toch echt een Tesla fan zijn om te stellen dat knoppen op je stuur even goed zijn als een stalk voor de richtingaanwijzers. Wat je snel moet kunnen bedienen, moet gewoon op een vaste plek zitten en niet op een plek die afhankelijk is van of je op dat moment naar links, rechts, of rechtdoor rijdt. Nog raar dat ze de claxon niet achter een klein knopje stoppen :p.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Ze hebben jou geleerd dat jij dat nodig hebt, dat is differentiatie.
Ze proberen allemaal iets aan te bieden wat ook maar een beetje verschilt van een ander merk of andere auto.

Als zo'n verkoper mij vraagt om 'langs te komen zodat ik de auto kan kiezen die bij mijn persoonlijkheid past', dan loop ik ver weg. Alsof mijn persoonlijkheid op één of andere manier past bij een interieurstrip of een autovelg...
Het ging zo ver dat een BMW verkoper me zelfs weigerde om een offerte te maken voor een leaseauto.
Ik vroeg: stuur me een offerte van een iX3 met een business pakket en een paar veel gevraagde opties.
Dat kon dus niet...

Maar hun personalisatie werkt nu ook tegen hen, want zowel BMW als Mercedes geven nu kortingen van 20 en 30% op stockauto's omdat ze ze niet kwijt geraken.
Maar ja... die passen dan weer niet meer bij mijn persoonlijkheid...
:o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Twixie schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:38:
[...]

Deze snap ik niet goed. Wat heeft steer-by-wire nu te maken met al of niet stalks hebben ? Je moet nog altijd aan een stuur draaien, dus als je op een rotonde je pinker naar rechts wil steken, zitten die knoppen op je stuur nog altijd omgekeerd.
Met een variabele stuuruitslag kun je rotondes nemen zonder dat je je hand van de linker- en/of rechterkant van het stuur hoeft te halen. Dan kun je prima in de bocht de aanwijzers vinden die dan op het stuur onder je vinger blijven. Dus in die zin is het een halfbakken oplossen om nu alvast de stalks weg te halen maar niet die 'voorwaarde' van variabele bekrachtiging te nemen...

Hetzelfde met het 'yoke wheel' van Tesla, dat is gewoon verkeerd uitgevoerd want dat werkt eigenlijk alleen goed samen met variabele bekrachtiging, nu moet je hun yoke wheel ook overpakken op een rotonde... (Edit, voor wat ik heb gezien van de Model S. Ik ken de Cybertruck niet..)

Maar goed. In de VS kennen ze geen rotondes dus daar heb je deze problemen ook niet.

[ Voor 3% gewijzigd door JanHenk op 15-01-2024 10:48 ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Twixie schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:38:
[...]

Je moet toch echt een Tesla fan zijn om te stellen dat knoppen op je stuur even goed zijn als een stalk voor de richtingaanwijzers. Wat je snel moet kunnen bedienen, moet gewoon op een vaste plek zitten en niet op een plek die afhankelijk is van of je op dat moment naar links, rechts, of rechtdoor rijdt. Nog raar dat ze de claxon niet achter een klein knopje stoppen :p.
Met steer-by-wire heb je je handen altijd op dezelfde positie en zitten dus alle bedieningsknoppen altijd op dezelfde plaats, is dus objectief gezien 'beter' dan stalks aangezien die geen vaste positie hebben tov je handen.

ps. claxon zit toch al onder een klein knopje??

EDIT: YouTube: Tesla Model X Plaid - Squeeze your YOLK to BLOW your HORN!! - FAST A...

EDIT: Wat @JanHenk hierboven zegt dus :P

[ Voor 13% gewijzigd door Card Nox op 15-01-2024 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Tommie12 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:42:
[...]

Ze hebben jou geleerd dat jij dat nodig hebt, dat is differentiatie.
Ze proberen allemaal iets aan te bieden wat ook maar een beetje verschilt van een ander merk of andere auto.

Als zo'n verkoper mij vraagt om 'langs te komen zodat ik de auto kan kiezen die bij mijn persoonlijkheid past', dan loop ik ver weg. Alsof mijn persoonlijkheid op één of andere manier past bij een interieurstrip of een autovelg...
Het ging zo ver dat een BMW verkoper me zelfs weigerde om een offerte te maken voor een leaseauto.
Ik vroeg: stuur me een offerte van een iX3 met een business pakket en een paar veel gevraagde opties.
Dat kon dus niet...

Maar hun personalisatie werkt nu ook tegen hen, want zowel BMW als Mercedes geven nu kortingen van 20 en 30% op stockauto's omdat ze ze niet kwijt geraken.
Maar ja... die passen dan weer niet meer bij mijn persoonlijkheid...
:o
Natuurlijk is een deel marketing (dat zit voornamelijk in de combinatie van opties). Maar ze kunnen nu gewoon leveren wat de klant precies wilt (met hier en daar wat upsell natuurlijk). Maar ik krijg juist jeuk van zaken die ik krijg die ik niet wil. En een eenheidsworst vind ik ook jammer. Dat is gewoon allemaal persoonlijk natuurlijk dus ik trek geen oordeel. Maar ik wil alleen aangeven dat er dus wel degelijk markt en vraag naar is.

Tesla doet het niet omdat het de productie complexer en dus duurder maakt.
Oh, en Tesla geeft ook bijna elk kwartaal kortingen om de stock de deur uit te krijgen hé, ze zijn niet roomser dan de paus hoor :+ .

[ Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 15-01-2024 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

GeeMoney schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:10:
[...]

Oh, en Tesla geeft ook bijna elk kwartaal kortingen om de stock de deur uit te krijgen hé, ze zijn niet roomser dan de paus hoor :+ .
Beter dat dan dat je een half of heel jaar moet wachten voordat je je auto krijgt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Maasluip schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:14:
[...]

Beter dat dan dat je een half of heel jaar moet wachten voordat je je auto krijgt.
Op tijd zoeken/bestellen :9.
Er zijn wat lever problemen geweest natuurlijk maar in het verleden was het bij mij vaak een maand of 3-4 voordat een levering plaats vond.
Dat is niet heel anders dan een Tesla met witte bekleding bestellen en moeten wachten op een boot ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:14
[...]

Natuurlijk is een deel marketing (dat zit voornamelijk in de combinatie van opties). Maar ze kunnen nu gewoon leveren wat de klant precies wilt (met hier en daar wat upsell natuurlijk). Maar ik krijg juist jeuk van zaken die ik krijg die ik niet wil. En een eenheidsworst vind ik ook jammer. Dat is gewoon allemaal persoonlijk natuurlijk dus ik trek geen oordeel. Maar ik wil alleen aangeven dat er dus wel degelijk markt en vraag naar is.

Als je opties 'gratis' krijgt, die wil je niet? Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar enkele voorbeelden :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
STIMPPYYY schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:28:

Als je opties 'gratis' krijgt, die wil je niet? Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar enkele voorbeelden :)
Maar ook voor 'gratis' wordt betaald, heel soms door een ander, meestal door jouzelf.
#There ain't no such thing as a free lunch

[ Voor 6% gewijzigd door Peter-036 op 15-01-2024 11:31 ]

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

De prijzen van Tesla zijn publiek gekend, kortingen zijn zichtbaar voor iedereen.
De premiums geven die kortingen enkel aan LM en grote bedrijfsklanten. Ga daar als particulier binnen, en je krijgt een héél pak minder.

Ik krijg vooral jeuk dat je bij die merken helemaal niet kan kiezen wat je wil ondanks die enorme lijsten.
Als ik een mooi grijs wil buiten, dan kan dat alleen als ik een S6 koop, of een motor die ik niet wil hebben.
Bij de zwarte buitenkleur kan je geen bruin leer nemen.... Geborsteld aluminium enkel bij een S-line.
etc etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:02
Card Nox schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:47:
[...]
Met steer-by-wire heb je je handen altijd op dezelfde positie en zitten dus alle bedieningsknoppen altijd op dezelfde plaats, is dus objectief gezien 'beter' dan stalks aangezien die geen vaste positie hebben tov je handen.
Ok, maar het is dus eigenlijk niet de steer-by-wire an sich maar de variabele stuuruitslag, zoals @JanHenk verduidelijkt, die ervoor zorgt dat dit kan werken. Natuurlijk kan dat laatste enkel met steer-by-wire. Essentie is inderdaad dat je je stuur niet 180° moet gaan ronddraaien, want dan is zo'n knop echt wel sneu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjeze
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-09 06:43

Fjeze

AllesPerfect!

JanHenk schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:04:
[...]

Dan is het toch des te bijzonder dat er (bijvoorbeeld) wél een glazen dak en een dikke stereo gemonteerd wordt, terwijl er geen parkeer- en regensensoren zijn en zelfs de stengel voor de richtingaanwijzer ontbreekt. Een paar speakers minder en je had voor dezelfde kosten 'gewoon' beproefde techniek die de gebruikerservaring echt een stuk beter maken.. (Laten we eerlijk zijn..)

Wat mij betreft zijn ze iets te ver gegaan met het schrappen van zaken in ieder geval. Maar ze zullen er wel niet op terugkomen. En eigenlijk vind ik dat erg jammer.
Dat is toch ook gewoon een stukje modernisering. En ja daar komen soms wat haken en ogen bij kijken, maar anders blijven we toch aardig stil staan.

Als dat je niet aanspreekt, en je niet achter die visie staat dan moet je misschien sowieso geen Tesla nemen denk ik. En gewoon bij een “standaard” fabrikant blijven.

Fly or Die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjeze
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-09 06:43

Fjeze

AllesPerfect!

[...]

Dat snap ik als je echt een bijzondere auto of iets dergelijks gaat kopen. Maar bij gewoon een Golf/passat/tiguan, Audi A3/A4/A6, BMW 3 serie of iets dergelijks is dat toch veel minder van toepassing. Je bent alsnog verre van uniek of bijzonder.

En dan kan je vervolgens bijna een jaar wachten op je zelf samen gestelde auto en is de opvolger er alweer bijna, of zijn er in de tussentijd flinke prijsveranderingen geweest die zonder pardon worden doorgerekend.

Fly or Die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:01
Fjeze schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:51:
[...]

Dat snap ik als je echt een bijzondere auto of iets dergelijks gaat kopen. Maar bij gewoon een Golf/passat/tiguan, Audi A3/A4/A6, BMW 3 serie of iets dergelijks is dat toch veel minder van toepassing. Je bent alsnog verre van uniek of bijzonder.

En dan kan je vervolgens bijna een jaar wachten op je zelf samen gestelde auto en is de opvolger er alweer bijna, of zijn er in de tussentijd flinke prijsveranderingen geweest die zonder pardon worden doorgerekend.
Eerder andersom, bij een "saaie" auto kun je de auto onderscheiden met opties (die je normaal gesproken alleen op het hogere segment vindt).
Daarnaast vind ik de opties eerlijk gezegd belangrijker dan het merk auto.
Bij 2e hands vink ik dus eerst "adaptive cruise" en "stoelventilatie", en dan pas kijk ik wat er beschikbaar is.
(en dan geen Renault :))

Facelifts komen vaak na een jaar of 3-4 en nieuw model na een jaar of 7-8, dus na een jaartje heb je echt niet opeens een verouderde auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
Fjeze schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:51:
[...]

Ik heb dat ook altijd gedaan bij mijn Polo/Golf/A3/Tiguan/Leon/E-tron etc.
Natuurlijk rijd je wel iets anders, ik wil bijvoorbeeld heads-up en half leder elektrische verstelbare stoelen met DAB tuner, zwarte hemel en instelbare demping. Dat kan ook gewoon op al die modellen maar Truus om de hoek kan het geen bal schelen als de hemel wit is en alleen een FM tuner heeft :) .
Laten we het dan zo stellen, de kans dat je twee Audi A3's in een straat pakt en dat die exact hetzelfde zijn uitgevoerd is veel, vele malen minder groot dan bij twee Model Y's uit dezelfde straat. (Zelfs als je de buiten kleur weglaat :P )

En die lange levertijden zijn ook niet van altijd. Er is een periode geweest met corona en slecht leverbare onderdelen en/of accu's inderdaad maar al mijn vorige wagens waren er in 3-4 maanden.
En Tesla doet wederom niets anders, In 2019 was in NL de bijtelling zo gunstig dat voor heel West Europa alle Model 3's richting NL gingen, andere landen moesten weken zo niet maanden wachten. De boten die nu om moeten varen zorgen ook voor vertraging en als je Model er net niet op staat moet je wachten op de volgende boot tenzij je een Model Y besteld die uit Duitsland komt en de onderdelen voorradig zijn. (Was laatst een bericht over trouwens, ze gaan een deel sluiten tijdelijk, mogelijk voorbereiding op Juniper of daadwerkelijk geen onderdelen).
STIMPPYYY schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:28:
[...]

Mijn vrouw wil wel de extra speakers maar geen glazen dak of grote accu om maar wat te noemen.
En inderdaad, nothing comes free. Nu betaald iedereen dat glazen panorama dak, die 8 speakers, die lederen bekleding overal, die stoelverwarming achter, die ambiance verlichting, dat schermpje achterin.
Het zijn keuzes en net als dat de andere merken pakketten hebben, heeft Tesla die dus ook.
Wel de 15 speakers met twee versterkers maar niet die grote accu? Vergeet het maar.
Wel summon maar geen Full FSD Beta ? Nope . Ze doen het dus net zo goed, hetzij in veel mindere mate, zolang de productielijn er maar niet voor hoeft af te wijken.

Ik ben in ieder geval nog blij dat er steeds meer keuze komt zodat iedereen zijn/haar auto kan kiezen.

[ Voor 53% gewijzigd door GeeMoney op 15-01-2024 20:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Het zal gek klinken maar ook dat glazen dak is een bezuiniging. Minder dik, dus meer zitruimte achterin. Betere isolatie. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domipost
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-08 08:12
Vraagje, ik hoop dat ik hem hier op de goede plek stel... Hebben jullie een idee hoe zinvol het is om bij aankoop van een elektrische occasion (of, in mijn geval, aankoop van de huurbatterij in onze al gekochte Renault Zoe occassion) een volledige doormeting van de batterij te doen? Ik weet inmiddels dat de SoH ~93% is (door Renault zelf uitgelezen) en de auto in kwestie is van m'n schoonvader geweest dus ik weet ook dat hij netjes gebruik is.

Is de extra informatie die uit zo'n rapport komt zinvol, of weet je met de state of health eigenlijk wel genoeg? Het zal wel goed zitten, maar ik overweeg hem toch te laten doormeten. Kan me voorstellen dat ze dan kunnen vinden of er bijvoorbeeld een bepaalde cel slecht is die tot snellere degradatie kan leiden, of iets in die richting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
Domipost schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:13:
Vraagje, ik hoop dat ik hem hier op de goede plek stel... Hebben jullie een idee hoe zinvol het is om bij aankoop van een elektrische occasion (of, in mijn geval, aankoop van de huurbatterij in onze al gekochte Renault Zoe occassion) een volledige doormeting van de batterij te doen? Ik weet inmiddels dat de SoH ~93% is (door Renault zelf uitgelezen) en de auto in kwestie is van m'n schoonvader geweest dus ik weet ook dat hij netjes gebruik is.

Is de extra informatie die uit zo'n rapport komt zinvol, of weet je met de state of health eigenlijk wel genoeg? Het zal wel goed zitten, maar ik overweeg hem toch te laten doormeten. Kan me voorstellen dat ze dan kunnen vinden of er bijvoorbeeld een bepaalde cel slecht is die tot snellere degradatie kan leiden, of iets in die richting?
Wat wil je met die informatie als je de auto al gekocht hebt? Met 93% zit je nog heel ver van de vervangingsgrens die bij de huuraccu als garantie wordt gegeven.

Hoe oud is de ZOE?

Bij ons is vorig jaar bij een 7 jaar oude ZOE een kosteloze reparatie van de accu uitgevoerd, daar was een celblok defect. Maar dit hebben ze niet kunnen meten maar proefondervindelijk gevonden door de accu te wisselen met een andere ZOE waarmee het probleem zich ook verplaatste naar de andere ZOE. Maar de accu’s zijn dus te repareren door het vervangen van segmenten en je hoeft niet in een keer de hele accu te vervangen.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
daemonix schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:03:
Het zal gek klinken maar ook dat glazen dak is een bezuiniging. Minder dik, dus meer zitruimte achterin. Betere isolatie. ;)
Voornamelijk lagere luchtweerstand, dus grotere range.
Pakken ze de marketing dubbel ;)

[ Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 15-01-2024 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domipost
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-08 08:12
Himalaya schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:22:
[...]

Wat wil je met die informatie als je de auto al gekocht hebt? Met 93% zit je nog heel ver van de vervangingsgrens die bij de huuraccu als garantie wordt gegeven.

Hoe oud is de ZOE?

Bij ons is vorig jaar bij een 7 jaar oude ZOE een kosteloze reparatie van de accu uitgevoerd, daar was een celblok defect. Maar dit hebben ze niet kunnen meten maar proefondervindelijk gevonden door de accu te wisselen met een andere ZOE waarmee het probleem zich ook verplaatste naar de andere ZOE. Maar de accu’s zijn dus te repareren door het vervangen van segmenten en je hoeft niet in een keer de hele accu te vervangen.
Hij is net over de 4 jaar.

Het gaat me er vooral om dat ik een eventueel probleem met de accu dat vroegtijdige vervaning nodig zou maken en nu al aanwezig zou kunnen zijn kan ondervangen. Maar misschien doe ik ook te moeilijk en is de kans dat er iets is waarmee hij wel onder de vervanggrens van huren zou komen maar niet onder de garantie (die dus nog wel even loopt) valt ook wel heel klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
mitsumark schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:24:
[...]

Voornamelijk lagere luchtweerstand, dus grotere range.
Pakken ze de marketing dubbel ;)
Meer hoofdruimte vooral, doordat je wat hoger zit door de accu onder je. Een glazen dak neemt een pak minder ruimte in. Anders was het achterin een Model 3 echt krap geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Himalaya schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:51:
[...]

Meer hoofdruimte vooral, doordat je wat hoger zit door de accu onder je.
Je zit niet hoger, je knieën zitten alleen verder opgetrokken bij de meeste EV's.
Een glazen dak neemt een pak minder ruimte in. Anders was het achterin een Model 3 echt krap geworden.
Niet met een hogere daklijn :)

Maargoed, linksom of rechtsom levert het ruimte op, mits het geen optie is en dus voor elke auto gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
daemonix schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:03:
Echt jammer dan dat veel fabrikanten alleen in hun allerduurste versies zo bezuinigen. Of dat ze 1500 euro vragen voor een goedkopere optie :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Of-Aaargh schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 06:49:
[...]

Echt jammer dan dat veel fabrikanten alleen in hun allerduurste versies zo bezuinigen. Of dat ze 1500 euro vragen voor een goedkopere optie :+ .
Heb je wel opgelet? Het zit in iedere model Y. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:12

Mad-Matt

TheDoctor#2181

We hebben sinds kort een buurman met een nieuwe auto, een Q3e (hybrid).

Hartstikke leuk voor hem natuurlijk, alleen meneer gebruikt de laadpaal als z'n prive-eigendom. Laat hem continu aan de lader hangen, soms wel 2 dagen. Op verzoeken om weg te halen reageert hij niet. Ook al is hij een half uurtje weg, zodra hij terug komt hangt hij hem direct weer aan de lader. Voor de mensen in de wijk (o.a. mijn buurman en wij) met een vol-elektrische wagen is dit erg lastig aangezien we regelmatig misgrijpen.

De directe confrontatie (meneer is niet zo enorm sociaal en toegankelijk) ben ik nog niet aangegaan, maar hebben jullie tips om dit gedrag een beetje te sturen?

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 23:37
Mad-Matt schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:35:

Hartstikke leuk voor hem natuurlijk, alleen meneer gebruikt de laadpaal als z'n prive-eigendom. Laat hem continu aan de lader hangen, soms wel 2 dagen. Op verzoeken om weg te halen reageert hij niet. Ook al is hij een half uurtje weg, zodra hij terug komt hangt hij hem direct weer aan de lader. Voor de mensen in de wijk (o.a. mijn buurman en wij) met een vol-elektrische wagen is dit erg lastig aangezien we regelmatig misgrijpen.

De directe confrontatie (meneer is niet zo enorm sociaal en toegankelijk) ben ik nog niet aangegaan, maar hebben jullie tips om dit gedrag een beetje te sturen?
Even met de gemeente overleggen? Volgens mij zitten die ook niet op dit gedrag te wachten, maar het hangt natuurlijk van de gemeente af. Erg vervelend gedrag wel.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:58
Blijkbaar is het in Chicago nu te koud voor tesla's om te laden. Zal ook wel voor andere ev's zijn neem ik aan. De batterijen kunnen niet conditioneren.

Chicago-area Tesla charging stations lined with dead cars in freezing cold: 'A bunch of dead robots out here'

15x330 SW38

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Centauriprime schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:43:
Blijkbaar is het in Chicago nu te koud voor tesla's om te laden. Zal ook wel voor andere ev's zijn neem ik aan. De batterijen kunnen niet conditioneren.

Chicago-area Tesla charging stations lined with dead cars in freezing cold: 'A bunch of dead robots out here'
Ik vermoed dat diesel auto's ook wel een probleem hebben, dit is niet specifiek iets voor EV's. Het is niet voor niets dat in Scandinavië auto's aan de elektrische verwarming hangen. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makkelijk
Wel vreemd hoor, het is -20, maar in Noorwegen is dat toch ook wel vrij normaal en daar rijden ontzettend veel EV's. Domme amerikanen zijn waarschijnlijk zonder naar lader te navigeren met hun laatste 5% ergens aangekomen 8)7

[ Voor 32% gewijzigd door Makkelijk op 16-01-2024 08:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Mad-Matt schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:35:

Ik zou toch even het gesprek aan gaan, maar rustig en vriendelijk beginnen natuurlijk.

Maar vroeg of laat komt er toch een 'blokkeertarief', en dan zal hij wel draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12

2 bedenkingen:
1. Artikel is van Fox news.... Als die iets negatief over electrische auto's kunnen schrijven, dan zullen ze het niet laten.

2. En ja, de batterij laadt niet als het vriest. Daarom moet eerst de batterij opgewarmd worden tot boven het vriespunt vooraleer het laden start.
Bjorn heeft ook een filmpje met een Plaid die hij voor de deur helemaal plat getrokken heeft om te testen hoe lang de auto bij -20 warm blijft (ca 40 uur).
Maar hij heeft de test doorgezet tot de batterij echt op 0% was, en daarna wou die aan een 11kW lader niet meer opwarmen en laden.
Of dat nu een probleem was bij die ene auto, of algemeen is mij niet bekend. Met 11kW zou je de batterij toch moeten kunnen opwarmen denk ik.

Pas als de auto verplaatst werd naar een verwarmde garage ging na enkele uren de batterij terug laden.

Zouden die amerikanen nu allemaal met hun laatste 3% vertrokken zijn naar de SuC, waar de batterij dan niet wou opwarmen om het laden te starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
daemonix schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:29:
[...]

Heb je wel opgelet? Het zit in iedere model Y. :P
Ja, en ook de Model 3 heeft standaard een glazen dak. Maar er zijn meer fabrikanten van elektrische auto's. In mijn Peugeot is een glazen dak een optie van 1200 euro, en in de Volvo EX30 zit het bijvoorbeeld alleen standaard op de allerduurste uitvoering en is het verder niet als optie te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18:32

Lijkt me toch eerder een Tesla dingetje. Zeker NCM batterijen kan je opladen tot bij temperaturen ver onder 0, weliswaar niet aan grote vermogens, dus dat de auto niet aan de snellader wil, kan ik begrijpen. Als je aan een snellader komt heb je in principe ook een tijdje gereden en heeft de batterij een zekere temperatuur zou ik veronderstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:58
Out of spec reviews had het ook een keer getest. En dat ging toen prima. Maar zijn auto starte nog met genoeg soc.

De ev sceptische mensen kunnen weer modder gooien dankzij media zoals fox.

YouTube: I Deep Froze My Tesla And Immediately Plugged It Into A Supercharger...

15x330 SW38

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:44

Vorig jaar met mijn zwager naar de wintersport geweest. Op de heenweg overnachting in Duitsland. We kwamen 's avonds aan en bij het hotel waren snelladers. Omdat ik geen accuvoorverwarming heb ging ik meteen laden omdat de accu nog warm was. Dat adviseerde ik ook mijn zwager voor zijn Model Y. Uitgelegd waarom. Nee, zei hij dat doen we morgen tijdens het ontbijt. Dat regelt de auto allemaal zelf ("Wat weet jij van Tesla's?").
De volgende morgen wilde zijn Tesla in eerste instantie niet laden omdat de accu te koud was :+
De accu kon blijkbaar wel aan de paal opwarmen, maar het kostte hem wel een tijdje extra. Ik was toen allang weg 8)

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Of-Aaargh schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 17:46:
[...]

En standaard panoramadak, 360 graden-camera, parkeersensoren aan de voorkant, warmtepomp, keyless drive, twee plekken om je telefoon op te bergen die daadwerkelijk allebei draadloos laden....
't Is dat er zo'n malloot de baas is, anders zou ik Tesla zeker op m'n shortlist zetten.
Vrijwel alle traditionele merken hebben jarenlang bewust een ieders leven verkort om een paar centen en 'ongemak' van de klant te besparen (het dieselschandaal) en die worden nog net zoveel verkocht als voorheen.
Tesla, het merk (sommigen zeggen zelfs: Elon), heeft bijna in zijn eentje ervoor gezorgd dat onze leefomgeving een stuk sneller minder vervuilend/ziekmakend wordt door EV's mainstream te maken.
Ja, Elon is een man-child, gebruikt teveel drugs en heeft een conservatief-rechtse opinie waar niet iedereen gecharmeerd van is maar waarom is het gedrag van de CEO nu ineens wel van belang voor de keuze van een auto? Is Elon's gedrag zoveel erger dan een bewuste verlaging van de volksgezondheid, of is een auto-merk keuze toch gewoon 'feelings' en was het dieselschandaal niet genoeg om het cachet van de bestaande merken te verbleken?

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Himalaya schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:51:
[...]

Meer hoofdruimte vooral, doordat je wat hoger zit door de accu onder je. Een glazen dak neemt een pak minder ruimte in. Anders was het achterin een Model 3 echt krap geworden.
Dat is niet altijd zo, is mijn ervaring. Bijvoorbeeld, bij de Kia EV6 heb je met een glazen dak juist minder ruimte dan met een stalen, omdat het glazen dak niet ver genoeg naar de zijkant doorloopt en je met de zijkant van je hoofd continue tegen de (kennelijk) dikkere headliner zit.

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
Tommie12 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:58:
[...]

Pas als de auto verplaatst werd naar een verwarmde garage ging na enkele uren de batterij terug laden.
Er was toch ook nog een foutmelding over een pomp waardoor de accu niet werd verwarmt, ik heb verder de afloop niet meer gezien.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
PeterZ(on) schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:41:
[...]

Er was toch ook nog een foutmelding over een pomp waardoor de accu niet werd verwarmt, ik heb verder de afloop niet meer gezien.
Ja, maar of dat nu komt door de lage temp, of echt een probleem was is niet duidelijk geworden.

De afloop was simpel. Auto in de garage, verwarming garage naar omhoog en een paar uur later begon de auto te laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
Tommie12 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:42:
[...]

Ja, maar of dat nu komt door de lage temp, of echt een probleem was is niet duidelijk geworden.

De afloop was simpel. Auto in de garage, verwarming garage naar omhoog en een paar uur later begon de auto te laden.
Maar dat is nu wel het punt. Is het een fout/storing of hebben ze dat allemaal, niet iedereen heeft een verwarmde garage beschikbaar.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Ik begrijp dat het mogelijk niet zozeer met de auto's te maken heeft maar met de opladers. In landen als Noorwegen zouden gevoelige punten in de laadinfra goed verwarmd kunnen zijn. De supercharger in Chicago waar dit is opgenomen is zelf kennelijk bevroren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BPi
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:12

BPi

Zijn hier al meer mensen die in het bezit zijn of (binnenkort) komen van een Zeekr X?
Ik heb de mijne gisteravond in ontvangst genomen. *O*

Het lijkt mij leuk om tips en ervaringen uit te wisselen, maar zie het niet op korte termijn zitten zelf een topic hiervoor op te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Makkelijk schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:12:
Ik begrijp dat het mogelijk niet zozeer met de auto's te maken heeft maar met de opladers. In landen als Noorwegen zouden gevoelige punten in de laadinfra goed verwarmd kunnen zijn. De supercharger in Chicago waar dit is opgenomen is zelf kennelijk bevroren.
Zou de auto of de lader bevroren zijn?

In elk geval, zo'n 150 of 300kW lader heeft koeling nodig (en die staat ook regelmatig te blazen), dus die dingen nog extra verwarmen lijkt me onnodig. a
Maar met een batterij aan komen die diep bevroren is en een heel laag laadpercentage heeft zal zorgen voor heel lage laadsnelheden, en blijkbaar soms amper starten van het laadproces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Makkelijk schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:12:
Mogelijk gevolg van onervarenheid van de EV-eigenaren en overvolle laadpleinen. Zat landen (Canada, Noorwegen, Zweden, Finland) waar diep onder 0 nog steeds mensen hun EV weten op te laden.

Ervaringent (van Reddit):
-35c here last week in northern Canada and yes, the chargers worked. Whether or not your car will charge is dependent on battery temperature. With a cold-soaked battery you will get no charging at all for the first 30-40 minutes, and then 5-7kW, gradually increasing to 50kW over about an hour. VERY SLOW. The secret is to precondition to charging and then drive on the highway at at least 100kph for at least 30 minutes, then you might get 80kW or so, which is adequate. Thank fuck Tesla switched to $/kWh billing last year, the year prior it was $/min and it just wasn't feasible at all.
en:
I was one of those people yesterday in Chicago, I have a home charger and started the day with 100%. I had a few plans around various locations for a total trip of about 120 miles. I figured it wouldnt be an issue, even for my 23 SR 3. I was wrong. At 110 miles in, I had 3% battery. It was -12*F all day. I tried 2 supercharger stations, both were packed full. My car died waiting for a stall to open at the second one. It sucked.
Iemand anders zegt dat er door een sneeuwstorm sneeuw/ijs in de laadstekkers zat:
Due to the snow storm they recently received and the sub zero temps. The temps cause the handles to fall out of the holsters and into the snow. The pins get filled with snow/ice and the connector can’t be used.

The handles just need to be thawed. Pull your car along side the charger and put the end in your car aimed at hvac. Or use a heat gun.

[ Voor 14% gewijzigd door styno op 16-01-2024 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:40
styno schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:57:
[...]

Mogelijk gevolg van onervarenheid van de EV-eigenaren en overvolle laadpleinen. Zat landen (Canada, Noorwegen, Zweden, Finland) waar diep onder 0 nog steeds mensen hun EV weten op te laden.

Ervaringent (van Reddit):

[...]

en:

[...]

Iemand anders zegt dat er door een sneeuwstorm sneeuw/ijs in de laadstekkers zat:

[...]
Het is imho ook een beetje een ontwerpfout aan de NACS, met een CCS2 stekker heb je dit veel minder vlot. Het lijkt er wél op dat alles gebouwd sinds ergens half 2020 een verwarmde laadpoort heeft, maar het web is er onzeker over.

Wat ik wél weet is dat als er ijs in de kabel/stekker van de supercharger zou zitten, je zou verwachten dat ze die ook boven 0 kunnen houden met wat omgekeerde koel-trucjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Mar.tin schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 15:58:
[...]

Het is imho ook een beetje een ontwerpfout aan de NACS, met een CCS2 stekker heb je dit veel minder vlot. Het lijkt er wél op dat alles gebouwd sinds ergens half 2020 een verwarmde laadpoort heeft, maar het web is er onzeker over.

Wat ik wél weet is dat als er ijs in de kabel/stekker van de supercharger zou zitten, je zou verwachten dat ze die ook boven 0 kunnen houden met wat omgekeerde koel-trucjes.
Wat mij opvalt aan de Tesla CCS2 houder is dat deze de connector helemaal niet solide lijkt vast te houden, zit er altijd wat mee te klooien voordat de stekker blijft hangen. Als een stekker op de grond ligt tijdens een sneeuwstorm maakt het wellicht maar weinig uit of het CCS2 of NACS is. Beide hebben grote holtes, om voldoende elektrische kruip afstand (creepage) te bereiken, waar sneeuw in samengeperst kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:44
styno schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:57:
Ik had vanochtend wat anders (kleins) sneeuwgerelateerd: ik had vannacht de laadkabel in mijn plugin Prius laten zitten*, en vanochtend zat de auto onder een laag sneeuw van zo'n 4 cm. Toen ik de laadstekker uit de poort trok en het klepje wilde sluiten bleek dat er zoveel sneeuw in gevallen was dat die niet dicht wilde. Ik moest er best wat sneeuw uit peuteren voordat hij goed wilde sluiten. Helemaal geen probleem maar het was voor het eerst dat ik het had :)

* Doe ik doorgaans niet omdat het een losse kabel is (normale stekker in een buiten-wcd) en dus dor een onverlaat makkelijk mee te nemen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17:52

3_s

JeroenH schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 16:20:
* Doe ik doorgaans niet omdat het een losse kabel is (normale stekker in een buiten-wcd) en dus dor een onverlaat makkelijk mee te nemen.
Toch enkel de kant die in de wcd zit, de kant van de auto gaat mee op slot met de auto. Of is dat niet atlijd zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 19:07

Elektrisch conditioneren werkt altijd, zolang er maar stroom is. Diesel voor het voorverwarmen wordt bij -40 °C wel een uitdaging.
Daarom zie je in 't noorden van Scandinavië op parkeerplaatsen vaak 1 fase 16 Ampère aansluitingen voor auto's. Kastje met sleutel; betaal je omgerekend ~15 euro/maand voor. Vooral voor benzine & diesel auto's. Je mag je elektrische auto er meestal niet aan opladen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y1jF7XI7bZ4Byvdpr6V7ua_weFU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kIqLpfqUoR3dLzZ9lUQfh2Tk.jpg?f=fotoalbum_large
Deze hier pas geleden al gepost. Nog maar eens: een BMW i3 doet het prima bij -40 °C. Foto 2 weken terug genomen door m'n broer, woont in noord Zweden. Hij moest deze week z'n Audi (benzine) uitgraven voor de keuring. Die hadden ze al een half jaar niet gebruikt. Zo overtuigend is elektrisch schijnbaar bij kou oOo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yyQm1et70yBwN5RF6z405Enm3kI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sEDalBvq2RomVxuZwHyRHjhG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SScrJgiymqJtY_2TS7MrvbQnsp4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XLESmBriCPlOYTOsR9oMZaIy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ieGAoqC0bgLAngn65wIBPXsrox4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j3M4NKgN25SXciAKySES0aQ4.jpg?f=fotoalbum_tile

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 19:07
mitsumark schreef op maandag 15 januari 2024 @ 23:01:
[...]
Maargoed, linksom of rechtsom levert het ruimte op, mits het geen optie is en dus voor elke auto gelijk.
Ligt een beetje aan de uitvoering ervan. Met mijn 200 cm lengte heb ik vaak last van de overgang van dak naar glas. Achterin meer dan voorin meestal. Daar is het dak vaak dikker dan een uitvoering zonder glas in het dak.

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 10:44
styno schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:39:
[...]

Dat is niet altijd zo, is mijn ervaring. Bijvoorbeeld, bij de Kia EV6 heb je met een glazen dak juist minder ruimte dan met een stalen, omdat het glazen dak niet ver genoeg naar de zijkant doorloopt en je met de zijkant van je hoofd continue tegen de (kennelijk) dikkere headliner zit.
Dat was in mijn Skoda Octavia ook al zo. Een panoramisch dak dat open kan, neemt meer ruimte in, omdat er ruimte nodig is voor de rails en dat soort zaken.
Het dak van de Model 3 kan (IIRC) niet open, dus die zal minder ruimte in nemen.
De eTron met panoramisch dak heeft hetzelfde "euvel", gelukkig kon de stoel daar wel genoeg naar beneden dat ik daar geen last van had.

Blog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Ben.Hahlen schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 08:51:
[...]

Dat was in mijn Skoda Octavia ook al zo. Een panoramisch dak dat open kan, neemt meer ruimte in, omdat er ruimte nodig is voor de rails en dat soort zaken.
Het dak van de Model 3 kan (IIRC) niet open, dus die zal minder ruimte in nemen.
De eTron met panoramisch dak heeft hetzelfde "euvel", gelukkig kon de stoel daar wel genoeg naar beneden dat ik daar geen last van had.
Dat probleem ken ik al sinds ik auto rijd. Ik ben 195cm, en bij een auto met schuifdak zit de binnenbekleding aan de zijkanten (maar waar je hoofd net zit) een paar cm lager, en dan pas ik niet meer in 90% van de auto's.

Daarenboven, ik gebruik dat open dak niet, maakt te veel lawaai, of het tocht veel te hard.
Met de Y is dat inderdaad anders, ik heb plaats en het tocht niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:38

Oekol

waka waka hey hey

Kwam vandaag op de A1 een BYD tegen waar ik de vorm niet van kende. Beter kijkend was die ook ingepakt met de welbekende camouflage zwart wit wrap / stickers?

Het bleek de BYD Song te zijn. Op 't eerste gezicht stukje groter dan de atto 3 en volgens mij zag 't er best leuk uit. Kon uiteraard al rijdend geen foto maken. Overigens wel geheel sterotyperend een aziaat achter het stuur haha :)

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Oekol schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 19:40:
Kwam vandaag op de A1 een BYD tegen waar ik de vorm niet van kende. Beter kijkend was die ook ingepakt met de welbekende camouflage zwart wit wrap / stickers?

Het bleek de BYD Song te zijn. Op 't eerste gezicht stukje groter dan de atto 3 en volgens mij zag 't er best leuk uit. Kon uiteraard al rijdend geen foto maken. Overigens wel geheel sterotyperend een aziaat achter het stuur haha :)
Hier heet die dus de BYD Seal U volgens autovisie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 15:24
Ik kijk met een schuinoog te kijken naar een EV maar de ideale combi nog niet gevonden.

Ik zou een beetje auto zoeken met een glazendak die open kan ; ik gebruik deze zoveel dat is eigenlijk een must.

Ideaal is het
- 4wd
- beetje vermogen
- max 65k
- pano dak
- beetje ruim
- snel kunnen laden

Maar het dak gebruik ik veel meer dan vermogen of 4wd.

Achteraf zijn leveranciers nog niet zo happig op op evs lijkt het.

EQB niet zo heel mooi, laadt niet zo snel en de 4matoc versie hebben een slechte range en dan ook te duur.

Model Y 100 in dozijn en dak kan niet open

Ix1 / IX2 zouden kunnen

Enyaq coupé RS oklinkt als succesformule maar daar kan het dak niet van open.

Id5 / id7 kunnen ook niet open.
EV6 ook niet en komt facelift aan.

i4 “kaal” is het net niet (en niet heel ruim) maar een serieuze optie.

Welke opties mis ik nog 🙈 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laros88
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-09 09:16
Een gebruike Audi Etron 55. Als 4wd minder belangrijk is en "Snel laden" relatief, zou een nieuwe BYD Seal U kunnen.
wd200 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 13:54:
Ik kijk met een schuinoog te kijken naar een EV maar de ideale combi nog niet gevonden.

Ik zou een beetje auto zoeken met een glazendak die open kan ; ik gebruik deze zoveel dat is eigenlijk een must.

Ideaal is het
- 4wd
- beetje vermogen
- max 65k
- pano dak
- beetje ruim
- snel kunnen laden

EQB niet zo heel mooi, laadt niet zo snel en de 4matoc versie hebben een slechte range en dan ook te duur.

Ix1 / IX2 zouden kunnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vector060
  • Laatst online: 25-08 23:39
Het dak van de EV6 kan wel open, er komt idd wel een update aan.
YouTube: How to open/close,tilt Kia EV6 Sunroof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Vector060 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 16:02:
[...]

Het dak van de EV6 kan wel open, er komt idd wel een update aan.
YouTube: How to open/close,tilt Kia EV6 Sunroof
Alle daken kunnen open, het is de vraag of ze weer dicht kunnen. ;)

Hoe vaak rij je met een open dak? Wij hadden 2 auto's met open dak, maar we zijn er vanaf gestapt omdat we het toch nooit open doen. Dan is de model Y de car to beat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@wd200 Q4? Duur voor wat je krijgt en qua techniek medium maar wel een open dak. Ioniq 6 heeft de optie ook.

[ Voor 14% gewijzigd door Inspired op 03-02-2024 16:21 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:11

Ideaal is het
- 4wd
- beetje vermogen
- max 65k
- pano dak
- beetje ruim
- snel kunnen laden

Ix1 / IX2 zouden kunnen

Ik mis 1 van de mooiste EV's (in jouw lijstje) die er op dit moment is, de Fisker Ocean.
Bekijk, en testrijd 'em, in Rotterdam bij de Fisker dealer al daar.

Een paar Tweakers hebben 'em al en zijn best tevreden: Het grote Fisker Ocean topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:14

Volvo XC40 Ultimate Twin. 4wd, 408 pk, 205kW laden, pano dak kan open, 64K euro’s.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@wd200, Model S gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
Zjanzjak schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 20:30:
[...]

Ik mis 1 van de mooiste EV's (in jouw lijstje) die er op dit moment is, de Fisker Ocean.

Een paar Tweakers hebben 'em al en zijn best tevreden: Het grote Fisker Ocean topic
Mooie auto, maar ik vraag me af of ze het gaan redden, heb je hun beurskoers gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:59

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

GM lijkt te gaan stoppen met EVs. Nou hadden ze in hun nieuwste EVs enorme problemen met de software, maar schijnbaar speelt er meer.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
maharens schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 23:36:
[...]

Mooie auto, maar ik vraag me af of ze het gaan redden, heb je hun beurskoers gezien?
Inderdaad, Fisker staat er niet goed voor. Zal vast wel weer een geldschieter langskomen, maar net als bij Lucid zou ik erg voorzichtig zijn.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
zonoskar schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 23:53:
GM lijkt te gaan stoppen met EVs. Nou hadden ze in hun nieuwste EVs enorme problemen met de software, maar schijnbaar speelt er meer.
Is al een tijdje bekend.

GM verliest, net als Ford, geld met de verkoop van iedere EV en ze lijken het spelletje gewoonweg niet onder de knie te krijgen als legacy fabrikant. Een aantal jaar geleden waren GM, Ford en anderen nog stabiele bedrijven op de beurs, maar tegenwoordig worden worden deze logge olietankers links en rechts ingehaald door snelle native elektrische speedboten (Tesla, BYD, etc.) die het nieuwe spel wel begrijpen en snel in kunnen spelen op veranderingen.

Nu stoppen met EV's betekent vasthouden aan ICE/legacy, dat kan nog even zolang ze verkocht worden, maar op termijn is dat niet houdbaar. Gelukkig geen aandelen van :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
maharens schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 23:36:
Yup, rond de 80 dollarcent nu zo'n beetje.
Taro schreef op zondag 4 februari 2024 @ 00:03:
Inderdaad, Fisker staat er niet goed voor. Zal vast wel weer een geldschieter langskomen, maar net als bij Lucid zou ik erg voorzichtig zijn.
Vind Lucid zich wel in een andere niche bevinden dan Fisker.
Met de Pear op komst, vanaf prijs iets van 33k, is er ook wat groei-potentieel.

Anyways, er is inderdaad al een investeerder die iets van 1/3 van de 'schuld' (510 miljoen dollar) heeft 'weggenomen'. Het zou alleen wel helpen als het aandeel boven de 1 dollar uit komt.
Toen de investeerder zich meldde ergens in januari schoot het aandeel naar de 96 dollarcent ofzo maar dat was dan toch maar tijdelijk, nu schommelt het iets boven de 80 dollarcent.

Maar ze hebben iig nog even, waarschijnlijk wel voor dit jaar, zoals Adam hier ongeveer zegt vanaf minuut 3;
YouTube: Fisker Is Just 5 Steps Away From Massive Success

Hoe dan ook, deze wagen voldoet wel bijna aan de voorwaarden van @wd200;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XLsKAhDH2qfFqp_MrOE1rc85L54=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HoMCDbylrFsmAaqcYxRhksk9.jpg?f=fotoalbum_large

Bijna, want 555 euro meer dan 65k. :P

En nee, ik heb zelf geen aandelen in Fisker noch bezit ik er 1. ;)

Maar wie weet is de Fisker Pear wel m'n volgende EV.
Of de aankomende Rivian R2! 8) 7 maart weten we meer daar over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:29
Zjanzjak schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 20:30:
[...]

Zijn er letterlijk 2 in dat topic die heb nu 2 a 3 dagen hebben.
Gezien mijn ervaringen met 1e EV's van een merk, zal ik altijd een half tot 1 jaar wachten.
Vaak beloven ze meer dan dat ze kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
kx22 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:11:
Zijn er letterlijk 2 in dat topic die heb nu 2 a 3 dagen hebben.
Een paar is 2 dus dat klopt, snap je punt even niet.
Maar buiten die 2 zijn er internationaal best nog een bekkie meer tevreden gebruikers trouwens.
Gezien mijn ervaringen met 1e EV's van een merk, zal ik altijd een half tot 1 jaar wachten.
Dat half jaar is inmiddels al gepasseerd, maand of 7...8 geleden werd de 1ste afgeleverd.
Vaak beloven ze meer dan dat ze kunnen leveren.
Zoals eigenlijk elke andere auto leverancier wel doet bedoel je te zeggen?
Don't they all.
Gezien mijn ervaringen.

Maar goed, wederom, als we even puur bij de vraag blijven;
Het antwoord is Fisker Ocean.

Het hoe, wat, beurs, levering, software die nog niet helemaal soepeltjes loopt, nhtsa-gebeuren, quirks etc.,doet echt totaal niet ter zake op die vraag. Hij vraagt, wat mist er, ik zeg Fisker Ocean. :Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Polestar 2 Duizenden Euros Goedkoper

MotorversieVermogenAccuAandrijvingActieradiusVanafprijsOude prijs
Standard Range Single Motor272 pk - 490 Nm69 kWhAchter546 km€ 44.950€ 51.200
Long Range Single Motor299 pk - 490 Nm82 kWhAchter655 km€ 51.200€ 55.200
Long Range Dual Motor421 pk - 740 Nm82 kWhVoor+achter593 km€ 55.200€ 59.900
Long Range Dual Motor Performance476 pk - 740 Nm82 kWhVoor+achter568 km€ 61.700€ 66.400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Interessant artikel over prestaties van 23 EV modellen bij koud weer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
pmiddeld schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:51:
Kwaliteits artikeltje hoor; "De vernieuwde Tesla Model 2 pakt uit". Wist niet dat die al op de markt is, laat staan dat die alweer vernieuwd is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pmiddeld
daemonix schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:53:
[...]

Kwaliteits artikeltje hoor; "De vernieuwde Tesla Model 2 pakt uit". Wist niet dat die al op de markt is, laat staan dat die alweer vernieuwd is.
Moest natuurlijk 3 zijn. Speciaal voor jou het origineel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
pmiddeld schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:51:
Ik vind de methode nogal scheef.

Als je gaat vergelijken welke auto het minst impact heeft, dan kom je dikwijls uit bij auto’s die bij warm weer ook al inefficient zijn.

Het is een beetje als een V8 vergelijken met een 1.0 TSI.
Als je aan 90km/h constant rijdt, en dat gaat vergelijken met stadsverkeer, dan zal het verschil bij de 1.0 groter zijn omdat die bij 90 draait op zijn ideaal punt. De V8 drinkt en blijft drinken, gewoon omdat de interne verliezen al zo groot zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Tommie12 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:09:
[...]

Ik vind de methode nogal scheef.

Als je gaat vergelijken welke auto het minst impact heeft, dan kom je dikwijls uit bij auto’s die bij warm weer ook al inefficient zijn.

Het is een beetje als een V8 vergelijken met een 1.0 TSI.
Als je aan 90km/h constant rijdt, en dat gaat vergelijken met stadsverkeer, dan zal het verschil bij de 1.0 groter zijn omdat die bij 90 draait op zijn ideaal punt. De V8 drinkt en blijft drinken, gewoon omdat de interne verliezen al zo groot zijn.
Dat is dus niet helemaal waar, want de Mercedes EQE sedan is al eens elders getest tegen een BMW i4 en Tesla Model 3 en de EQE was dramatisch slecht in de winter, terwijl de BMW i4 zich het beste staande hield en de Model 3 ook redelijk wat verloor maar bij lange na niet zoals de EQE.

Daarnaast blijkt uit deze test dat de totaal niet efficiënte Kia EV9, de SUV mastodont ten top, nauwelijks wat verliest in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voog
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:37
MooDyBLueS schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:19:
[...]

Daarnaast blijkt uit deze test dat de totaal niet efficiënte Kia EV9, de SUV mastodont ten top, nauwelijks wat verliest in de winter.
63 km minder tov wltp in de winter?! Dat heel netjes en voorspelt veel goeds voor de zomer :)

[ Voor 28% gewijzigd door voog op 05-02-2024 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
MooDyBLueS schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:19:
[...]

Dat is dus niet helemaal waar, want de Mercedes EQE sedan is al eens elders getest tegen een BMW i4 en Tesla Model 3 en de EQE was dramatisch slecht in de winter, terwijl de BMW i4 zich het beste staande hield en de Model 3 ook redelijk wat verloor maar bij lange na niet zoals de EQE.

Warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Dat hebben de meeste auto's toch tegenwoordig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
daemonix schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:40:
[...]

Dat hebben de meeste auto's toch tegenwoordig?
Je maakt weer een aanname. Er zijn zeker nog auto's zonder.
En de ene WP is beter dan de andere.
Welke merken hebben ook een octovalve?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Tommie12 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:44:
[...]

Je maakt weer een aanname. Er zijn zeker nog auto's zonder.
En de ene WP is beter dan de andere.
Welke merken hebben ook een octovalve?
Ik moet helaas mijn hand opsteken als het gaan om aannames gedaan te hebben. Want hoewel Mercedes erg slecht is qua informatievoorziening op hun website, ben ik er na wat googlen via een review van een berijder achtergekomen dat de EQE limousine inderdaad geen warmtepomp heeft! |:(

https://www.autoweek.nl/r...eqe-350-luxury-line-2022/

Tja, dan is het niet verwonderlijk dat ie 40-45% van z'n zomer actieradius verliest.

En om door te gaan op wat jij zei: dan heeft blijkbaar de BMW i4 een betere WP dan de Tesla Model 3, want ook uit de Noorse test blijkt dat hoewel Tesla's bij de zuinigste EV's horen, ze alsnog wel redelijk wat verliezen in de winter (zelfs de highland die hier getest is). En de i4 staat er dan niet in, wel de i5 die ongetwijfeld veel zal delen en die verliest erg weinig, net als de EV9 dus die ik bijzonder indrukwekkend vind.

Hier overigens een andere variant van het overzicht, daar zie je ook de percentages tov WLTP die ze in de winter verliezen:
https://www.naf.no/elbil/elprix?leftColumn=Testbiler

Edit: over Tesla gesproken: ik heb wel een keer gelezen dat juist omdat Tesla erg veel actieradius uit een beperkt accupakket weet te persen (513 km WLTP uit 57 kWh is erg veel) is de impact van een WP ook groter op zo'n relatief klein accupakket en zullen de verliezen dus wat groter uitpakken.

Dat blijkt ook wel in vergelijk met de EV. Je hebt dus een 513 km WLTP Model 3 highland met 57 kWh netto accu en een 505 km WLTP EV9 met 98,8 kWh netto accu volgens de Noren. Als een WP zeg even 2 kWh verbruikt, dan heb je bij beide na 2 uur rijden 4 kWh van de accu verbruikt. Bij de Model 3 highland is dat 7% en bij de EV9 maar 4% van de totale accucapaciteit.

Dus je zou kunnen zeggen dat het hebben van een erg efficiënte EV met klein(er) accupakket dus niet altijd even positief uitpakt. :P

[ Voor 25% gewijzigd door MooDyBLueS op 05-02-2024 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
MooDyBLueS schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:57:
[...]

Ik moet helaas mijn hand opsteken als het gaan om aannames gedaan te hebben. Want hoewel Mercedes erg slecht is qua informatievoorziening op hun website, ben ik er na wat googlen via een review van een berijder achtergekomen dat de EQE limousine inderdaad geen warmtepomp heeft! |:(

Tja, dan is het niet verwonderlijk dat ie 40-45% van z'n zomer actieradius verliest.

En om door te gaan op wat jij zei: dan heeft blijkbaar de BMW i4 een betere WP dan de Tesla Model 3, want ook uit de Noorse test blijkt dat hoewel Tesla's bij de zuinigste EV's horen, ze alsnog wel redelijk wat verliezen in de winter (zelfs de highland die hier getest is). En de i4 staat er dan niet in, wel de i5 die ongetwijfeld veel zal delen en die verliest erg weinig, net als de EV9 dus die ik bijzonder indrukwekkend vind.

Hier overigens een andere variant van het overzicht, daar zie je ook de percentages tov WLTP die ze in de winter verliezen:
Wellicht doet ook een verschillende accu-chemie een duit in het zakje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
MooDyBLueS schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:57:
[...]

Edit: over Tesla gesproken: ik heb wel een keer gelezen dat juist omdat Tesla erg veel actieradius uit een beperkt accupakket weet te persen (513 km WLTP uit 57 kWh is erg veel) is de impact van een WP ook groter op zo'n relatief klein accupakket en zullen de verliezen dus wat groter uitpakken.

Dat blijkt ook wel in vergelijk met de EV. Je hebt dus een 513 km WLTP Model 3 highland met 57 kWh netto accu en een 505 km WLTP EV9 met 98,8 kWh netto accu volgens de Noren. Als een WP zeg even 2 kWh verbruikt, dan heb je bij beide na 2 uur rijden 4 kWh van de accu verbruikt. Bij de Model 3 highland is dat 7% en bij de EV9 maar 4% van de totale accucapaciteit.

Dus je zou kunnen zeggen dat het hebben van een erg efficiënte EV met klein(er) accupakket dus niet altijd even positief uitpakt. :P
Warmteverlies in de winter is vooral door opwarmen. Dat is niet gerelateerd aan snelheid en aerodynamica. Niet zo gek dus dat een EV9 het "heel goed" doet. Die verbruikt een relatief groot gedeelte van zijn energie aan luchtweerstand. Zeker t.o.v. een model 3. Er zit ook een veel grotere accu in.

Wat ook enorm van invloed op zo'n test is is de snelheid waarmee gereden is. Hoe hoger de snelheid hoe minder relatief verlies van bereik in de winter t.o.v. de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Makkelijk schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:23:
[...]

Warmteverlies in de winter is vooral door opwarmen. Dat is niet gerelateerd aan snelheid en aerodynamica. Niet zo gek dus dat een EV9 het "heel goed" doet. Die verbruikt een relatief groot gedeelte van zijn energie aan luchtweerstand. Zeker t.o.v. een model 3. Er zit ook een veel grotere accu in.

Wat ook enorm van invloed op zo'n test is is de snelheid waarmee gereden is. Hoe hoger de snelheid hoe minder relatief verlies van bereik in de winter t.o.v. de zomer.
In Noorwegen mag je over het algemeen niet harder dan 70 km/h, op sommige stukken 90 km/h en heel soms een stukje harder, in de buurt van Oslo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
Makkelijk schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:23:
[...]

Niet helemaal, koude lucht is "dikker" dan warme lucht en geeft dus meer luchtweerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
daemonix schreef op maandag 5 februari 2024 @ 14:03:
[...]

In Noorwegen mag je over het algemeen niet harder dan 70 km/h, op sommige stukken 90 km/h en heel soms een stukje harder, in de buurt van Oslo.
De test was bij 90 km/u.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
pmiddeld schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:56:
[...]

Niet helemaal, koude lucht is "dikker" dan warme lucht en geeft dus meer luchtweerstand.
Dat inderdaad, daarnaast is een koude accu minder efficiënt dan een warme accu in z'n afgifte van energie en zullen er meer verliezen plaatsvinden.

Ik heb het namelijk met mijn beide EV's in de winter uitgeprobeerd en de Kia geeft mooi aan hoeveel de stoel- en stuurverwarming verbruiken, dat is vrij weinig en niks vergeleken met de warmtepomp. Maar toch haal ik met zowel de Kia als Mazda in de zomer (A/C uit) makkelijk 15-16 kWh/100 km en bij temperaturen onder de 10C heb ik nog nooit een betere waarde dan 17 kWh bij de Kia en 18 kWh bij de Mazda gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
MooDyBLueS schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:37:
Polestar 2 Duizenden Euros Goedkoper

MotorversieVermogenAccuAandrijvingActieradiusVanafprijsOude prijs
Standard Range Single Motor272 pk - 490 Nm69 kWhAchter546 km€ 44.950€ 51.200
Long Range Single Motor299 pk - 490 Nm82 kWhAchter655 km€ 51.200€ 55.200
Long Range Dual Motor421 pk - 740 Nm82 kWhVoor+achter593 km€ 55.200€ 59.900
Long Range Dual Motor Performance476 pk - 740 Nm82 kWhVoor+achter568 km€ 61.700€ 66.400
Best interessant, plus ook nog eens de melding: Tijdelijk geldt nu de extra aantrekkelijke aanbieding waarbij het Pilot pack t.w.v. € 3.000 gratis is op de 2024 Polestar 2.
Wel tot eind maart, en nog wat voorwaarden, maar toch, mooi meegenomen.
Dat de kale versie net nog onder de SEPP regeling valt scheelt ook een paar knaken, maar ja, aan de andere kant... het is wel errug kaal.

Hoe dan ook, flinke prijsdaling in zijn algemeenheid, zoals gezegd, best interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:38

Oekol

waka waka hey hey

Zijn er polestar 2 rijders in de zaal? Stond in een file en kwam auto tegemoet rijden met achterklep open. Die stopte, ging uit de auto en deed 'm met een knopje dicht. Is het serieus zo omslachtig in zo'n auto? Geen knopje in de auto om hem dicht te doen?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Pagina: 1 ... 299 ... 370 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic