Ik heb een EQB met ACC en vind dat ronduit dramatisch. Is enkel bruikbaar in de file. Vorige maand nog vakantie in Nederland, en de ACC veranderde constant zijn snelheid door de 100/130 borden, of door borden 80 op parallelwegen, of door verkeerde info in de GPS (dat laatste is een gigantisch probleem in België).
Kun je de snelheidsovername niet uitzetten dan?Twixie schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 15:55:
[...]
Ik heb een EQB met ACC en vind dat ronduit dramatisch. Is enkel bruikbaar in de file. Vorige maand nog vakantie in Nederland, en de ACC veranderde constant zijn snelheid door de 100/130 borden, of door borden 80 op parallelwegen, of door verkeerde info in de GPS (dat laatste is een gigantisch probleem in België).
The best is yet to come
Adaptieve cruisecontrol an sich houdt rekening met de afstand tov de auto voor je, en is heerlijk. verkeersbordherkenning, ondersteuning door gpsgegevens etc kun je vaak in de systemen uitzetten en is inderdaad een drama.Twixie schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 15:55:
[...]
Ik zal er eens de handleiding moeten bijhalen, want ik heb al gezocht en niet gevonden. Er was 1 setting ivm automatische snelheid (exacte naam schiet me even niet te binnen) maar dat leek niets te doen voor de ACC.
EDIT, bleek toch in de settings. Ik had niet gemerkt dat ik daar in de settings nog omlaag kon scrollen..
EDIT, bleek toch in de settings. Ik had niet gemerkt dat ik daar in de settings nog omlaag kon scrollen..

[ Voor 20% gewijzigd door Twixie op 19-09-2023 11:45 ]
Dat komt natuurlijk ook door de (excusez le mot) achterlijke bebording en bewegwijzering die we hier in NL soms gebruiken. 100 overdag, 's avonds 130, wegbelijning is nergens hetzelfde (of nou ja, er bestaan tig varianten van) waardoor mijn e-Niro op sommige wegen bijna autonoom kan rijden en op sommige wegen je actief van het leven probeert te beroven. Daar kan en moet echt nog wel veel in vberbeteren imo.voog schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 19:40:
[...]
Adaptieve cruisecontrol an sich houdt rekening met de afstand tov de auto voor je, en is heerlijk. verkeersbordherkenning, ondersteuning door gpsgegevens etc kun je vaak in de systemen uitzetten en is inderdaad een drama.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Precies dat, vergeet ook niet dat hij af en toe het verkeersbord op een ventweg langs de snelweg meepakt waar je maar 50 mag bijvoorbeeld. Dat levert soms bijzondere situaties op, zullen we maar zeggen.Arfman schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 22:16:
[...]
Dat komt natuurlijk ook door de (excusez le mot) achterlijke bebording en bewegwijzering die we hier in NL soms gebruiken. 100 overdag, 's avonds 130, wegbelijning is nergens hetzelfde (of nou ja, er bestaan tig varianten van) waardoor mijn e-Niro op sommige wegen bijna autonoom kan rijden en op sommige wegen je actief van het leven probeert te beroven. Daar kan en moet echt nog wel veel in vberbeteren imo.
4C laden met je EV. En niet even de eerste 10% of zo.
The most underrated news at the @IAAmobility was the new @catl_official LFP battery. For me this is the end of ICE vehicles. The impressive 4C charging speed at optimal condition means from 20% to 80% under 10 minutes. In winter -10°C / 14°F it takes 30 minutes. First vehicles… pic.twitter.com/vhWvV9YcO6
— Kristian Kratochvil (@TheKikoKK) 11 september 2023
Signatures zijn voor boomers.
https://www.ad.nl/buitenl...oort-onze-markt~a3d1878f/
Tsja wat is goedkoop
Je ziet dat de Chinese EVs niet echt goedkoper zijn dan de Tesla's.
Tsja wat is goedkoop
Nog niet hé.kx22 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:50:
Tsja wat is goedkoop
Maar als je een beetje zoekt, en hoort dat VW zijn ID3 daar op de markt moet zetten rond de 20k, dan kan je je voorstellen welke prijzen de chinezen hier zouden kunnen aanbieden.
Ik denk dat de prijzen nu nog wat hoger liggen omdat ze nog niet helemaal klaar zijn met alles.
Het heeft ook geen zin om orderboeken van 10000 auto's op te bouwen en mensen een half jaar te laten wachten.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Volgens mij verliezen de Chinezen juist geld in China en dat hopen ze goed te maken in het buitenland, dus wat Ursula zegt klopt niet. Maar haar verhaal lijkt wel te kloppen voor de ID3 in China, waarom kost ie daar 17.000 dollar en hier ca 41.000 euro? Maar dat bedoelt ze denk ik nietTommie12 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:57:
[...]
Nog niet hé.
Maar als je een beetje zoekt, en hoort dat VW zijn ID3 daar op de markt moet zetten rond de 20k, dan kan je je voorstellen welke prijzen de chinezen hier zouden kunnen aanbieden.
Ik denk dat de prijzen nu nog wat hoger liggen omdat ze nog niet helemaal klaar zijn met alles.
Het heeft ook geen zin om orderboeken van 10000 auto's op te bouwen en mensen een half jaar te laten wachten.

Tja, het betekent in elk geval dat de chinese autobouwers ook prijzen hanteren in die grootte orde. En inderdaad, er zijn er die stevig verlies draaien.maharens schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:06:
[...]
Volgens mij verliezen de Chinezen juist geld in China en dat hopen ze goed te maken in het buitenland, dus wat Ursula zegt klopt niet. Maar haar verhaal lijkt wel te kloppen voor de ID3 in China, waarom kost ie daar 17.000 dollar en hier ca 41.000 euro? Maar dat bedoelt ze denk ik niet
Maar als je ziet dat al die chinese bouwers ondertussen hun verkooppunten overal aan het opzetten zijn, hun reclame beginnen te verspreiden, dan weet je dat je best ingrijpt voor ze 5 en 10% marktaandeel hebben.
Concurrentie is goed, maar het moet op eerlijke basis.
Het probleem met WLTP, alsook de Amerikaanse EPA tegenhanger, is dat fabrikanten binnen een bepaalde marge slechtere cijfers mogen rapporteren naar de consument toe. En vele fabrikanten doen dat ook. Grootste uitzondering daarop is Tesla dat net een zo goed mogelijk cijfer wenst neer te zetten.JeroenE schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 09:22:
[...]
Dat WLTP altijd hetzelfde is geloof ik niets van. Uit de test die jij linkt is ook duidelijk dat dit niet waar is. Er zijn auto's die 10% verder komen en ook auto's die 15% minder ver komen. Zolang er zo'n groot verschil -ook onderling- zit in de "echte wereld" en de WLTP kan je die WLTP dus niet echt gebruiken om te vergelijken welke auto het beste is.
[...]
Mooie test
En de reden daarvoor moet je niet ver gaan zoeken. In de beginjaren van EVs gebeurde dat nog niet, maar kregen fabrikanten regelmatig klachten over de zwaar onrealistische cijfers waarbij wagens vaak 20% tot 40% slechter presteerden dan de officiele cijfers, en als je moet wachten op het laden dan is dat geen pretje. Daarom dat fabrikanten er vandaag voor kiezen om slechtere waardes neer te zetten zodat ze dichter in de buurt van de gemiddelde gebruiker zitten met hun cijfers.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Nee, het zijn ook gewoon slechte systemen, niet klaar voor productie als je het mij vraagt. Enkele weken terug op de snelweg gaf mijn wagen ineens aan dat de Vmax 60 was. Dat is een snelheid die je in Belgie nooit zult zien via een verkeersbord, de snelheden op borden zijn 30. 50. 70. 90. 100. 110 en 120. Ik ken een andere locatie waar mijn wagen gaat van 50-30-50-30-50 in enkele seconden, ondanks dat het heel de tijd 50 is en het dynamische bord voor 30 niet verlicht is.Arfman schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 22:16:
[...]
Dat komt natuurlijk ook door de (excusez le mot) achterlijke bebording en bewegwijzering die we hier in NL soms gebruiken. 100 overdag, 's avonds 130, wegbelijning is nergens hetzelfde (of nou ja, er bestaan tig varianten van) waardoor mijn e-Niro op sommige wegen bijna autonoom kan rijden en op sommige wegen je actief van het leven probeert te beroven. Daar kan en moet echt nog wel veel in vberbeteren imo.
Het is ergens spijtig dat er een verplichting vanuit de EU is voor deze systemen ondanks dat de technologie er niet klaar voor is.
Je vergeet alleen dat we hier wel degelijk reeds Chinese wagens hebben en die zijn echt niet zoveel goedkoper dan de concurentie. Om een wagen in de EU op de markt te brengen zijn er heel wat vereisten waaraan men moet voldoen, en die kosten gewoon geld. De Dacia Spring is daar een heel mooi voorbeeld van. Gebasseerd op de Renault City K-ZE, een wagen ontworpen voor de Chinese markt en ook te koop in India. Die wagens koop je daar voor onder de 10 000 euro. De Europese Spring? Daar betaal je meer dan het dubbele voor. Belangrijkste verschillen? Heel wat veiligheidsuitrusting.Tommie12 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:57:
[...]
Nog niet hé.
Vlak bij mijn deur:Blokker_1999 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 20:13:
[...]
Nee, het zijn ook gewoon slechte systemen, niet klaar voor productie als je het mij vraagt. Enkele weken terug op de snelweg gaf mijn wagen ineens aan dat de Vmax 60 was. Dat is een snelheid die je in Belgie nooit zult zien via een verkeersbord, de snelheden op borden zijn 30. 50. 70. 90. 100. 110 en 120.
:strip_exif()/f/image/GuYFy7XDOPSFeoz5lQW168l5.jpg?f=fotoalbum_large)
If it doesn't fit, you'll need a bigger hammer
Uit de gelinkte test halen 2 modellen van Tesla ongeveer de opgegeven WLTP. Een andere Tesla rijdt ruim verder. Als dat dan de fabrikant is die juist altijd het hoogste opgeeft zou je verwachten dat alle andere fabrikanten/modellen dan ook ruimschoots de opgegeven WLTP halen, maar dat is zeker niet zo.Blokker_1999 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 20:08:
Het probleem met WLTP, alsook de Amerikaanse EPA tegenhanger, is dat fabrikanten binnen een bepaalde marge slechtere cijfers mogen rapporteren naar de consument toe. En vele fabrikanten doen dat ook. Grootste uitzondering daarop is Tesla dat net een zo goed mogelijk cijfer wenst neer te zetten.
Als je naar de grafiek kijkt zie je dat bijvoorbeeld de Nissan Ariya de WLTP ruimschoots haalt, maar de BYD Han bij lange na niet. Ze hebben allebei ongeveer dezelfde WLTP, maar in de praktijk rijdt de een 125 km verder dan de ander!
Of de Toyota bz4x waarvan twee uitvoeringen zijn getest. Die halen allebei de WLTP niet, maar degene met de laagste WLTP rijd in de praktijk verder dan degene met de hoogste WLTP.
Je kan de WLTP van verschillende fabrikanten dus niet gebruiken, maar zelfs bij dezelfde fabrikant kan je die niet gebruiken om te zien welke auto het verste kan rijden.
In zijn algemeen heb je dus niets aan de WLTP en moet je wachten tot er andere partijen zijn die een praktijktest willen doen om beter te weten wat je nu kan verwachten van de range van een EV.
... moet je wachten tot Bjorn Nyland een range, 1000km en sunday driving test doet...JeroenE schreef op donderdag 14 september 2023 @ 14:51:
[...]
In zijn algemeen heb je dus niets aan de WLTP en moet je wachten tot er andere partijen zijn die een praktijktest willen doen om beter te weten wat je nu kan verwachten van de range van een EV.
Net alsof die zo betrouwbaar en vergelijkend is. De een met vorst, de ander bij 30 graden boven nul.Tommie12 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:09:
[...]
... moet je wachten tot Bjorn Nyland een range, 1000km en sunday driving test doet...
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Je moet naar zijn bestand kijken, daar staat telkens bij of de test in de winter was of niet. Hij is best transparant met zijn resultaten.daemonix schreef op donderdag 14 september 2023 @ 16:14:
[...]
Net alsof die zo betrouwbaar en vergelijkend is. De een met vorst, de ander bij 30 graden boven nul.
Daarom is het nog niet goed te vergelijken, eh.Tommie12 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 16:23:
[...]
Je moet naar zijn bestand kijken, daar staat telkens bij of de test in de winter was of niet. Hij is best transparant met zijn resultaten.
WLTP heeft nog als voordeel dat de omstandigheden hetzelfde zijn.
Welk merk ?Blokker_1999 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 20:13:
[...]
Nee, het zijn ook gewoon slechte systemen, niet klaar voor productie als je het mij vraagt. Enkele weken terug op de snelweg gaf mijn wagen ineens aan dat de Vmax 60 was. Dat is een snelheid die je in Belgie nooit zult zien via een verkeersbord, de snelheden op borden zijn 30. 50. 70. 90. 100. 110 en 120. Ik ken een andere locatie waar mijn wagen gaat van 50-30-50-30-50 in enkele seconden, ondanks dat het heel de tijd 50 is en het dynamische bord voor 30 niet verlicht is.
Ik kan/wil eigenlijk niet geloven dat het bij alle merken zo slecht is als bij mijn Mercedes. Ook hier een bepaalde gewestweg (dus 70) die ik dagelijks neem. Ik krijg langs dat stuk zowel 50, 70 als 90 te zien. Er is ook totaal geen lijn door te trekken wanneer hij wat doet. Ik heb al eens zitten denken om de camera af te plakken om te zien welke snelheden in de GPS zitten.
Sowieso op heel veel gewestwegen hier dat hij 90 zegt, terwijl we in Vlaanderen al sinds 2017 nog slechts 70 mogen doen langs die wegen.
Totaal mee akkoord. Heb zelfde voor bij mijn huidige zoals als de vorige Mercedes. Altijd gedacht dat dat van de GPS kwam omdat die via traffic info updates kreeg van wegenwerken en speedlimits, maar bij einde van die werken werden de snelheidslimieten niet uit het systeem gehaald.Twixie schreef op donderdag 14 september 2023 @ 19:25:
[...]
Welk merk ?
Ik kan/wil eigenlijk niet geloven dat het bij alle merken zo slecht is als bij mijn Mercedes. Ook hier een bepaalde gewestweg (dus 70) die ik dagelijks neem. Ik krijg langs dat stuk zowel 50, 70 als 90 te zien. Er is ook totaal geen lijn door te trekken wanneer hij wat doet. Ik heb al eens zitten denken om de camera af te plakken om te zien welke snelheden in de GPS zitten.
Sowieso op heel veel gewestwegen hier dat hij 90 zegt, terwijl we in Vlaanderen al sinds 2017 nog slechts 70 mogen doen langs die wegen.
Proefondervindelijk, op de A8 (Brussel - Tournai) die ik regelmatig deed hadden ze weg werken met 70 en dan 50 km limieten, drie maanden na de werken waren die limieten nog steeds in het systeem.
Zijn er meer tweakers die overwegen om naar https://evexperience.nl/ te gaan?
Het is mij nog niet helemaal duidelijk of je alleen (zonder instructeur/toezichthouder) mag rond rijden in een ter beschikking gestelde EV op CPZ.
https://www.thesun.co.uk/...-e1654451409360.jpg?w=620
Het is mij nog niet helemaal duidelijk of je alleen (zonder instructeur/toezichthouder) mag rond rijden in een ter beschikking gestelde EV op CPZ.
[ Voor 5% gewijzigd door Speedster op 16-09-2023 08:58 ]
never argue with a moderator, he will shut your account down.
Voorgaande keren wel dus veel plezier!Speedster schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 08:56:
Het is mij nog niet helemaal duidelijk of je alleen mag rond rijden in een ter beschikking gestelde EV op CPZ.
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Yep aanwezig. Huidige lease stopt einde jaar en wil particulier een aankopen maar weet nog niet welke. Ga flink van de gelegenheid gebruik maken om te vergelijkenSpeedster schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 08:56:
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
Het klopt dat bij de meeste Chinese auto's in NL die nu uit zijn gekomen nog niet een groot voordeel hebt. Maar als je een Xpeng G9 Performance met een Tesla Model X vergelijkt... Dan krijg je toch echt veel meer auto bij Xpeng voor 30% minder geld. De Chinese merken zijn nog maar net begonnen.kx22 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:50:
Tsja wat is goedkoop
Of MG als goedkoper volume merk, als je dat vergelijkt met Europese modellen...Grotbewoner schreef op maandag 18 september 2023 @ 22:32:
[...]
Het klopt dat bij de meeste Chinese auto's in NL die nu uit zijn gekomen nog niet een groot voordeel hebt. Maar als je een Xpeng G9 Performance met een Tesla Model X vergelijkt... Dan krijg je toch echt veel meer auto bij Xpeng voor 30% minder geld. De Chinese merken zijn nog maar net begonnen.
Tesla is na de recente prijsdalingen trouwens ook heel competitief geprijsd, ook daar een groot verschil met Europese merken.
De vergelijkingsbasis zegt veel natuurlijk.Grotbewoner schreef op maandag 18 september 2023 @ 22:32:
[...]
Het klopt dat bij de meeste Chinese auto's in NL die nu uit zijn gekomen nog niet een groot voordeel hebt. Maar als je een Xpeng G9 Performance met een Tesla Model X vergelijkt... Dan krijg je toch echt veel meer auto bij Xpeng voor 30% minder geld. De Chinese merken zijn nog maar net begonnen.
Ik zou die G9 eerder vergelijken met een Model Y.
De G6 is gericht op de Model Y. Komt begin volgend jaar in Nederland met richtprijs €40-€45K (net onder de Model Y) aldus de dealer. Als die prijs waargemaakt wordt en de Model Y daalt niet verder qua prijs dan is het echt een goede concurrent.Tommie12 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 10:48:
[...]
De vergelijkingsbasis zegt veel natuurlijk.
Ik zou die G9 eerder vergelijken met een Model Y.
De G9 zit een beetje tussen de Model Y en de Model X in. Vooral de Performance versie met luchtvering is echt gericht op de Model X, BMW IX, Audi Q8 E-tron, Mercedes EQE SUV. En naar mijn mening ook de beste prijs-kwaliteit uit deze opties. Snel zo'n 30% goedkoper met vaak superieure techniek zoals sneller laden en een standaard "Hyperscreen".
[ Voor 18% gewijzigd door Grotbewoner op 19-09-2023 11:26 ]
De vraag is dan of die prijzen houdbaar zijn.Grotbewoner schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 11:10:
[...]
De G6 is gericht op de Model Y. Komt begin volgend jaar in Nederland met richtprijs €40-€45K (net onder de Model Y) aldus de dealer. Als die prijs waargemaakt wordt en de Model Y daalt niet verder qua prijs dan is het echt een goede concurrent.
De G9 zit een beetje tussen de Model Y en de Model X in. Vooral de Performance versie met luchtvering is echt gericht op de Model X, BMW IX, Audi Q8 E-tron, Mercedes EQE SUV. En naar mijn mening ook de beste prijs-kwaliteit uit deze opties. Snel zo'n 30% goedkoper met vaak superieure techniek zoals snellader en een standaard "Hyperscreen".
Xpeng publiceerde in Augustus nog stevige verliezen. Zou die prijsstelling dan geclasseerd worden onder "marktaandeel" kopen?
https://www.investopedia....ectric%20vehicle%20market.
Zouden ze niet tegen de nieuwe plannen van de EU lopen om de concurrentie wat eerlijker te laten lopen?
Maar de auto's zien er niet verkeerd uit, dat klopt.
We gaan het zien. Ik heb er vertrouwen in (ook met de recente investering van Volkswagen in Xpeng), maar het blijft een risico.Tommie12 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 11:29:
[...]
De vraag is dan of die prijzen houdbaar zijn.
Xpeng publiceerde in Augustus nog stevige verliezen. Zou die prijsstelling dan geclasseerd worden onder "marktaandeel" kopen?
https://www.investopedia....ectric%20vehicle%20market.
Zouden ze niet tegen de nieuwe plannen van de EU lopen om de concurrentie wat eerlijker te laten lopen?
Maar de auto's zien er niet verkeerd uit, dat klopt.
Wat denken jullie tegenwoordig van occassions? Ik zie wel wat auto's voorbijkomen, maar Tesla's lijken nog steeds erg duur. Audi e-tron 2019/2020 zijn er voor zo'n 40k, maar dan heb je wel maar actieradius van 250-300km (bij nieuwe accue, maar nu dus een 4 jaar oude accu.).
Als ik bij ANWB lees lijkt dat accu redelijk te blijven, met garantie van Audi en veel andere tot 8 jaar / 160.000 km voor 70% accu health, maar zijn er meer zaken om op te letten behalve actieradius die afneemt? Hebben die eerdere generaties nog zaken die tegenwoordig een stuk beter zijn?
Als ik bij ANWB lees lijkt dat accu redelijk te blijven, met garantie van Audi en veel andere tot 8 jaar / 160.000 km voor 70% accu health, maar zijn er meer zaken om op te letten behalve actieradius die afneemt? Hebben die eerdere generaties nog zaken die tegenwoordig een stuk beter zijn?
Ik heb ook recent een occassion gekocht, een Kia e_Niro. 12000 op de teller en 1 jaar oud. En inderdaad ook ongeveer 40k, maar nog steeds een actieradius van dik 450 (nou ja, volgens de auto dan)
Ook veel gelezen en her en der lees ik ook wel dat 200000km redelijk haalbaar is (heb er nog een paar te gaan dus).
Wat ik wel vind, is dat als je niet op je eigen oprit kunt laden (evt met zonnepanelen) is prive een EV wellicht niet heel slim.
Het rijdt wel veel fijner (nou ja, vinden wij dan)
Ook veel gelezen en her en der lees ik ook wel dat 200000km redelijk haalbaar is (heb er nog een paar te gaan dus).
Wat ik wel vind, is dat als je niet op je eigen oprit kunt laden (evt met zonnepanelen) is prive een EV wellicht niet heel slim.
Het rijdt wel veel fijner (nou ja, vinden wij dan)
Ligt ook een beetje waar aan waar je zit, wanneer je de verschillen in tarieven ziet. Stom genoeg laad ik op het moment (tot eind dit jaar, zonder het prijsplafond) goedkoper op straat dan ik hier voor de deur zou doen wanneer de zon niet schijnt.janne_nl schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:13:
[ Voor 6% gewijzigd door TIGER1125 op 19-09-2023 12:18 ]
Over het algemeen valt de "state of health" van batterijen wel mee na een paar jaar, afhankelijk van hoe de vorige eigenaar er mee om ging (niet voortdurend snelladen tot 100% bv.)Barryvdh schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:07:
Wat denken jullie tegenwoordig van occassions? Ik zie wel wat auto's voorbijkomen, maar Tesla's lijken nog steeds erg duur. Audi e-tron 2019/2020 zijn er voor zo'n 40k, maar dan heb je wel maar actieradius van 250-300km (bij nieuwe accue, maar nu dus een 4 jaar oude accu.).
8 jaar / 150.000 km zou ik al eerder een risico vinden omdat best wat fabrikanten maar garantie bieden tot 10 jaar / 150.000-160.000 km, dus het risico op een grote kost na enkele jaren is dan wel groot.
Bij Tesla's heb je het nadeel bij occasions dat die eigenaars toen in veel gevallen een hogere prijs betaald hebben dan de nieuwprijs nu na de prijsverlagingen - vandaar dat de tweedehandsprijzen waarschijnlijk best hoog liggen.
Een aantal auto's zoals de Audi e-tron, Mercedes EQC,... zijn qua verbruik en eventueel laadsnelheid niet meer op hetzelfde niveau als nieuwere wagens.
Verder hangt het erg af van het merk en het model. Bv. Polestar heeft nu net een facelift uitgebracht voor de '2' waardoor het verbruik significant daalt, wat in de vorige generatie toch een beetje een pijnpunt was vergeleken met concurrenten. Ook infotainment wordt bij een nieuwe generatie vaak aangepast op basis van feedback van testers/kopers.
EV database vind ik wel een goede bron om te zien wat er technisch veranderd is (range, batterijcapaciteit, laadsnelheid) tussen verschillende generaties van een model.
Wat mij tegen zou houden om een EV occasion te kopen is niet perse de aanschafprijs, maar de onzekerheid over de MRB op EVs. Als je straks over die e-Tron 100% MRB moet gaan betalen kan je beter een benzine Audi kopenBarryvdh schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:07:
Bij lichtere auto's zal het nog meevallen, maarja welke EV is er nu echt licht in zijn klasse. Ik denk alleen de BWM i3.
Dat dus ja..Z___Z schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:31:
[...]
Wat mij tegen zou houden om een EV occasion te kopen is niet perse de aanschafprijs, maar de onzekerheid over de MRB op EVs. Als je straks over die e-Tron 100% MRB moet gaan betalen kan je beter een benzine Audi kopen![]()
Bij lichtere auto's zal het nog meevallen, maarja welke EV is er nu echt licht in zijn klasse. Ik denk alleen de BWM i3.
Vind mn Megane trouwens ook niet exorbitant zwaar, maar licht is ie zeker niet.
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Bijna twee jaar geleden een Ioniq 28kWh gekocht met alle toeters en bellen.Barryvdh schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:07:
Ja, bereik is beperkt, maar voldoet prima voor mijn woon/werk verkeer. Laad redelijk snel aan de snellader (70kW, en aangezien de accu maar 28kWh is.......)
Superzuinig dus ik bespaar echt veel op de "brandstof". En mocht de MRB er toch van komen, dan is hij met ruim 1300kg nu ook niet direct een zwaargewicht.
Bereik is na 6 jaar en bijna een ton op de teller nog gelijk aan toen hij werd aangeschaft.
Prijs kwaliteit?? Het is nog een chinees niche merk… Kwaliteit kan je over x jaar pas wat over zeggen.Grotbewoner schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 11:10:
[...]
De G6 is gericht op de Model Y. Komt begin volgend jaar in Nederland met richtprijs €40-€45K (net onder de Model Y) aldus de dealer. Als die prijs waargemaakt wordt en de Model Y daalt niet verder qua prijs dan is het echt een goede concurrent.
De G9 zit een beetje tussen de Model Y en de Model X in. Vooral de Performance versie met luchtvering is echt gericht op de Model X, BMW IX, Audi Q8 E-tron, Mercedes EQE SUV. En naar mijn mening ook de beste prijs-kwaliteit uit deze opties. Snel zo'n 30% goedkoper met vaak superieure techniek zoals sneller laden en een standaard "Hyperscreen".
Ik zou ze niet eens overwegen voor die prijzen.
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
De MRB op EV's en het onzekere effect daarvan op de (rest)waarde van EV's zorgde ervoor dat ik ben gaan private leasen. Na de lease kijk ik wel weer. De eerste winst was al binnen toen Tesla in de week (januari 2023) dat ik mijn MY ophaalde de prijzen verlaagdeZ___Z schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:31:
[...]
Wat mij tegen zou houden om een EV occasion te kopen is niet perse de aanschafprijs, maar de onzekerheid over de MRB op EVs. Als je straks over die e-Tron 100% MRB moet gaan betalen kan je beter een benzine Audi kopen![]()
PSN: Kjujay
Staat er geen bepaling in die lease dat wijzigingen in de MRB worden doorberekend in de leaseprijs?Kju schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 13:41:
[...]
De MRB op EV's en het onzekere effect daarvan op de (rest)waarde van EV's zorgde ervoor dat ik ben gaan private leasen. Na de lease kijk ik wel weer. De eerste winst was al binnen toen Tesla in de week (januari 2023) dat ik mijn MY ophaalde de prijzen verlaagde
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Uiteraard zal dat tzt worden doorbelast. Ik heb alleen geen last van het eventuele effect op de restwaarde. Mijn lease loop na drie jaar af, januari 2026 inleveren.
PSN: Kjujay
Het feit dat de overheid dit maar een beetje boven de markt laat zweven zal de EV verkopen geen goed doen. Hoor ook in mijn omgeving dat er toenemende passiviteit is. Leaserijders kiezen toch voor de zekerheid nog maar een keer een ICE, privérijders stellen de aankoopbeslissing nog maar even uit.Z___Z schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:31:
[...]
Wat mij tegen zou houden om een EV occasion te kopen is niet perse de aanschafprijs, maar de onzekerheid over de MRB op EVs. Als je straks over die e-Tron 100% MRB moet gaan betalen kan je beter een benzine Audi kopen
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Exact, ik wacht prinsjesdag en de verkiezingen (en misschien ook nog wel de formatie) af voordat ik knopen doorhak.alexbl69 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 14:23:
Het feit dat de overheid dit maar een beetje boven de markt laat zweven zal de EV verkopen geen goed doen. Hoor ook in mijn omgeving dat er toenemende passiviteit is. Leaserijders kiezen toch voor de zekerheid nog maar een keer een ICE, privérijders stellen de aankoopbeslissing nog maar even uit.
Desondanks wel aan het orienteren, dus zodra er duidelijkheid is kan ik gelijk overgaan tot de aanschaf.
Kan voor mij reden zijn om weer benzine te gaan rijden (momenteel elektrisch). Ik neem aan dat het wel goed komt. Maar niks is zeker.Z___Z schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:31:
[...]
Hier had uw reclame kunnen staan.
Over een poosje klapt de €0,20/liter accijns er weer bij en gaat de elektriciteitsbelasting weer 2 cent omlaag.
De sommetjes blijven veranderlijk
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Nee hoor, want "de meerderheid van de kamer" is tegenProton_ schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 18:37:
Over een poosje klapt de €0,20/liter accijns er weer bij en gaat de elektriciteitsbelasting weer 2 cent omlaag.
Stemrecht zou afgeschaft moeten worden.
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Oh, die had ik nog gemist. Nou ja, het punt van veranderlijkheid staat
[ Voor 47% gewijzigd door Proton_ op 19-09-2023 19:01 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dit komt de komende dagen wel op tafel in de kamer... uiteraard zijn de kamerleden van VVD tegen hun eigen beleid en moet de Saab vooral niet duurder in het gebruik worden.Proton_ schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 19:00:
Politiek

[ Voor 8% gewijzigd door Makkelijk op 19-09-2023 19:03 ]
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Volgens het Tesla forum zal de nieuwe model 3 highland er ook zijn, misschien interessant om te gaan kijken.Speedster schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 08:56:
Overige demo auto's komen pas over 4 weken.
Meh, kamer kan wel tegen zijn ik denk dat het gewoon doorgaat, waar moet die 1,2 miljard (ofzo) vandaan komen dan?Makkelijk schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 18:56:
[...]
Nee hoor, want "de meerderheid van de kamer" is tegen![]()
Zeker wanneer je in het achterhoofd houdt dat je de komende jaren ook nog eens 17 miljard (of iets in die richting) moet gaan vinden.
Maar ja bijna verkiezingen dus: lekker sinterklaas spelen tot de verkiezingen, daarna weer niets oplossen om na 4 jaar weer sinterklaas te spelen en ineens zeg 25 miljard te moeten gaan vinden voor de komende jaren.
Én trouwens, alsof de accijns zoveel effect zullen hebben op de prijzen, landelijke advies prijs ligt nu al rond de 2,30 terwijl er gisteren in het nieuws een item over historisch hoge vraag was. Die 2,50 kom toch wel met of zonder verhoging van de accijns.
[ Voor 15% gewijzigd door TIGER1125 op 20-09-2023 09:34 ]
Meerdere malen per jaar ~20x ongeveer (heen en terug) , en mijn enkele reis binnen NL is dan ~300km. Gelukkig kan ik gebruik maken van de Tesla superchargers, die atm bovendien zeer goedkoop zijn. 23ct/kWh of zo.M@cer schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:00:
Hebben jullie zo vaak dagen waarbij je 300 kilometer of meer rijdt, dat range zo belangrijk is?
In Nederland is het best knap om een rit van meer dan 250 kilometer te maken voor je het einddoel bereikt toch?
Nu is de afstand wel te doen op 1 lading, maar langs de straat laden is veel duurder dan een SuC.
Met fietsendrager achterop knalt de range ook behoorlijk omlaag /stijgt verbruik flink.
Maar moet bekennen dat ik soms nog weleens terugval op de diesel voor deze ritten.. simpelweg omdat er op bestemming geen straatpaal is binnen ~2km en het gewoon minder plannen vergt, plus dat zeker in de avond 130 rijden ook wel lekker is op dergelijke afstanden zonder na te denken of je nog moet laden
[ Voor 17% gewijzigd door GAIAjohan op 20-09-2023 09:52 ]
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Is minder ingewikkeld dan je denkt. De eigen ambtelijke studiegroep begrotingsruimte geeft er in haar laatste rapport al een oplossing voor.TIGER1125 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 09:30:
[...]
Zeker wanneer je in het achterhoofd houdt dat je de komende jaren ook nog eens 17 miljard (of iets in die richting) moet gaan vinden.
De overheid heeft heel veel geld gereserveerd (tientallen miljarden) voor allerhande zaken (oa stikstof, milieu, defensie), terwijl het nog volstrekt onduidelijk is waar dat geld aan uitgegeven moet worden. De studiegroep waarschuwt dat zolang er geen concrete plannen zijn voor die centen er een dynamiek ontstaat dat dit geld zelf wel een doel zoekt (in blauwe kolom, pagina 12).
De studiegroep vindt dat er niet op deze manier begroot moet worden; dus niet eerst een enorme pot geld creëren en vervolgens maar zien waar we het aan uitgeven.
Dus: maak eerst die tientallen miljarden uit die fondsen maar weer vrij, en maak eerst fatsoenlijke plannen. Hebben we tot die tijd tenminste wat geld.
In diverse testen van de eC4, eCorsa, e208 en e2008 wordt aangegeven dat de eerste auto's trager konden snelladen als de latere.
Weet iemand of de oude modellen met een softwareupdate zijn aangepast of dat de auto's de snellere laadcurve pas vanaf een bepaalde productiedatum hebben?
bedankt
Weet iemand of de oude modellen met een softwareupdate zijn aangepast of dat de auto's de snellere laadcurve pas vanaf een bepaalde productiedatum hebben?
bedankt
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Knip. Zie de topicwaarschuwing.
[ Voor 92% gewijzigd door Taro op 30-09-2023 16:34 ]
Vandaag naar de EV experience geweest op uitnodiging van de gemeente Amsterdam. We kwamen erheen om te kijken voor een vervanger voor onze diesel Crafter bestelbus.
Welgeteld stonden er drie bestelbussen die in aanmerking komen voor vervanging van onze Crafter.
Een proefrit met een bestelbus was, voor zover ik kon zien, niet mogelijk. Alle aandacht ging uit naar personen auto's.
Beetje jammer en dom van de gemeente Amsterdam dat er geen bestelbussen aanwezig waren om te testen.
Welgeteld stonden er drie bestelbussen die in aanmerking komen voor vervanging van onze Crafter.
Een proefrit met een bestelbus was, voor zover ik kon zien, niet mogelijk. Alle aandacht ging uit naar personen auto's.
Beetje jammer en dom van de gemeente Amsterdam dat er geen bestelbussen aanwezig waren om te testen.
never argue with a moderator, he will shut your account down.
[ Voor 93% gewijzigd door Taro op 30-09-2023 16:35 ]
[ Voor 120% gewijzigd door Taro op 30-09-2023 16:35 ]
[ Voor 92% gewijzigd door Taro op 30-09-2023 16:35 ]
[ Voor 106% gewijzigd door Taro op 30-09-2023 16:35 ]
[ Voor 95% gewijzigd door Taro op 30-09-2023 16:35 ]
[ Voor 133% gewijzigd door Taro op 30-09-2023 16:35 ]
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
[ Voor 104% gewijzigd door Taro op 30-09-2023 16:36 ]
[ Voor 145% gewijzigd door Taro op 30-09-2023 16:36 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
[ Voor 84% gewijzigd door Taro op 30-09-2023 16:36 ]
[ Voor 97% gewijzigd door Taro op 30-09-2023 16:36 ]
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Wat zijn op dit moment de EV's met de grootste actieradius die op dit moment (als occasion) te leasen zijn voor rond de 750 euro per maand bij 18.000 tot 22.000 km per jaar en een looptijd van rond de 48 maanden?
[ Voor 20% gewijzigd door SX-Superfly op 24-09-2023 11:32 ]
model 3 bij mister green en evt. een niro 64kWh, maar dan moet je wat meer zoeken naar de lease clubs
bovendien zijn de km/jr wel relevant voor het bedrag....
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Dankje, rond de 18000 km per jaar en looptijd van 48 maanden.BarryH schreef op zondag 24 september 2023 @ 11:27:
model 3 bij mister green en evt. een niro 64kWh, maar dan moet je wat meer zoeken naar de lease clubs
[ Voor 95% gewijzigd door Taro op 30-09-2023 16:36 ]
Elon heeft blijkbaar toch winstgevendheid nodig. Prijzen bij de Tesla Superchargers zijn flink omhooggegaan: in Duitsland zie ik nu prijzen boven de 0,60€ voor niet-Tesla. Heb zelfs 0,67€ gezien. Voor Tesla of met abonnement rond de 0,50€. Nog altijd goedkoper dan Fastned maar bij Ionity kunnen veel merken goedkoper laden.
Kan best zijn dat ze de bezettingsgraad in de gaten houden. En als die te hoog wordt, dan verhogen ze de prijzen.JTHZZ schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 10:20:
Elon heeft blijkbaar toch winstgevendheid nodig. Prijzen bij de Tesla Superchargers zijn flink omhooggegaan: in Duitsland zie ik nu prijzen boven de 0,60€ voor niet-Tesla. Heb zelfs 0,67€ gezien. Voor Tesla of met abonnement rond de 0,50€. Nog altijd goedkoper dan Fastned maar bij Ionity kunnen veel merken goedkoper laden.
Zou dat niet kunnen komen door hoge(re) stroomprijzen in Duitsland op dit moment? Ik denk dat Tesla bij uitstek rekening houd met de dynamische prijzen op de markt. Hier in Nederland is het overigens nog ~ 0.36 per kWh, dus als er geld nodig was waren die prijzen ook wel opgekrikt gok ikJTHZZ schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 10:20:
Dat vermoed ik ook, Duitsland leunt zwaar op andere landen qua energiebronnen en daardoor zijn de prijzen er verhoudingsgewijs erg hoog. Elon (waarom veel mensen hem er altijd persoonlijk bijhalen ipv gewoon alleen Tesla noemen...) of Tesla willen er echt niet extra winst op maken, ze willen de kosten dekken en daar een gezonde marge bovenop leggen.Eddos schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 10:27:
[...]
Zou dat niet kunnen komen door hoge(re) stroomprijzen in Duitsland op dit moment? Ik denk dat Tesla bij uitstek rekening houd met de dynamische prijzen op de markt. Hier in Nederland is het overigens nog ~ 0.36 per kWh, dus als er geld nodig was waren die prijzen ook wel opgekrikt gok ik
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
De laadprijzen zijn overal gestegen voor non-Tesla's, dus niet alleen Duitsland.Taro schreef op woensdag 27 september 2023 @ 17:57:
[...]
Dat vermoed ik ook, Duitsland leunt zwaar op andere landen qua energiebronnen en daardoor zijn de prijzen er verhoudingsgewijs erg hoog. Elon (waarom veel mensen hem er altijd persoonlijk bijhalen ipv gewoon alleen Tesla noemen...) of Tesla willen er echt niet extra winst op maken, ze willen de kosten dekken en daar een gezonde marge bovenop leggen.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Welk verschil probeer je te duiden tussen winst en marge?Taro schreef op woensdag 27 september 2023 @ 17:57:
of Tesla willen er echt niet extra winst op maken, ze willen de kosten dekken en daar een gezonde marge bovenop leggen.
Geen, ik probeer wel een verschil te maken tussen "extra" en "gezond"._V_ schreef op woensdag 27 september 2023 @ 21:35:
[...]
Welk verschil probeer je te maken tussen winst en marge?
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Maar de dagprijzen van stroom zijn de laatste tijd toch overal ook weer aan het stijgen?PeterZ(on) schreef op woensdag 27 september 2023 @ 18:04:
[...]
De laadprijzen zijn overal gestegen voor non-Tesla's, dus niet alleen Duitsland.
Ze zullen er (vast) geen geld op toe willen leggen, maar welk bedrijf dat financieel gezond wil blijven wil dat wel?
Vandaag proefrit in de nieuwe Kona Electric gemaakt. Mooie auto, en zeer goede concurrent in zijn klasse. Daar krijgt VW c.s. een aardige draai om de oren mee. Zelfs de Tesla MY is niet op dit niveau.
Nou ben ik toch benieuwd als model Y owner; op welke vlakken?daemonix schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 16:46:
Vandaag proefrit in de nieuwe Kona Electric gemaakt. Mooie auto, en zeer goede concurrent in zijn klasse. Daar krijgt VW c.s. een aardige draai om de oren mee. Zelfs de Tesla MY is niet op dit niveau.
3960wp SE | Model Y RWD
Een Kona is hele andere auto dan MYdaemonix schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 16:46:
De Kona is maar liefst 40cm korter, 10cm smaller en 8cm minder hoog.
Kofferbak Kona is krap 500l die van de Y is give or take 800l .
Ik zou ze toch niet hetzelfde beschouwen hoor.
Kona doet max 100kW DC ? Dat zal toch niet anno 2024 model?
Ook slechts 215pk op de LR, de SR 155?
[ Voor 12% gewijzigd door GeeMoney op 29-09-2023 19:30 ]
Klopt, de MY zit idd op een hoger niveaudaemonix schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 16:46:
55 knoppen voor de Konadaemonix schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 16:46:
15 voor de Y
Maar wat een dramatische website. Zonder je gegevens achter te laten krijg je de gegevens amper te zien.
Proton_ schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 18:37:
Makkelijk schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 18:56:
[...]
Nee hoor, want "de meerderheid van de kamer" is tegen![]()
Proton_ schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 19:00:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PQhkUrRxF41hPrRao6pD0593.jpg?f=user_large)
NOS.nl: Verhoging minimumloon en lage brandstofaccijns op losse schroeven
[ Voor 14% gewijzigd door _eLMo_ op 29-09-2023 20:30 ]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Ah knopjes! Prettig!Tommie12 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 20:23:
[...]
55 knoppen voor de Kona
15 voor de Y
Maar wat een dramatische website. Zonder je gegevens achter te laten krijg je de gegevens amper te zien.
Voor de prijs (bijna gelijk) krijg je heel veel meer zoals goed werkende acc, goed werkende parkeer sensoren, HUD. De afmetingen van een auto zijn niet de enige bepalende factor. Groter is niet altijd beter.
Een Tesla rijder overtuig je pas als je dezelfde range, acceleratie en (snel)laadsnelheid hebt. Anders hadden ze namelijk geen Tesla gekocht. En op de laatste twee punten is de Kona een stuk minder. Maar goed, andere mensen hebben weer andere wensen en daarom worden er ook nog genoeg niet-Tesla’s verkocht.daemonix schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 06:30:
[...]
Voor de prijs (bijna gelijk) krijg je heel veel meer zoals goed werkende acc, goed werkende parkeer sensoren, HUD. De afmetingen van een auto zijn niet de enige bepalende factor. Groter is niet altijd beter.
[ Voor 9% gewijzigd door JTHZZ op 30-09-2023 07:00 ]
Als je die argumenten in je eerdere post had verwerkt hadden we niet hoeven gissendaemonix schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 06:30:
[...]
Je geeft aan van een “hoger niveau” waar zelfs een Model Y niet tegenop kan.
(Let op: ik heb geen Tesla)
Maar mij is van alles in ieder geval opgevallen qua autopilot dat Tesla niet beter is dan de concurrentie maar ook niet veel slechter. En dat had ik eigenlijk niet gedacht, als je de vele meningen hoort over Tesla dan lijkt het alsof ze echt heer en meester zijn op dat gebied maar dat viel mij dus “tegen” als in: echt niet beter dan de concurrentie.
Waar ze echter wel beter in zijn is efficiency en laad snelheden en binnenruimte.
Je Kona bied daarnaast extra’s die Tesla niet heeft en dat is voor jouw blijkbaar een pluspunt
Maar laten we wel wezen: 100kW snelladen anno 2024 is niet heel best en qua ruimte is hij fors kleiner dan een Model Y en zijn verbruik is gemiddeld hoger dan de Y die dus groter is.
Er is voor een ieder wat wils gelukkig maar ik zou niet stellen dat de 1 van een hoger niveau is dan de ander. Ze bieden allebei plus punten en sommige wegen voor jouw zwaarder dan andere wat ervoor zorgt dat jij graag de Kona verkiest.
Ik heb nergens aangegeven dat groter beter is.daemonix schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 06:30:
[...]
Voor de prijs van de Kona krijg je trager laden, minder inhoud/ruimte, minder goed werkende software, meer verbruik, geen native laadnetwerk, minder acceleratie, etc. tov de Tesla Model Y.
Iedereen hecht ergens anders waarde aan. Ik zie in de Model Y alleen maar pluspunten tov de Kona. Jij ziet in de Kona alleen maar pluspunten tov de Model Y en dat is uiteraard prima. Maar zeggen dat de Model Y niet op het niveau van de Kona zit is jouw persoonlijke mening, er zijn heel veel mensen (incl. ikzelf, maar dat had je al door
Wel vaag, Huyndai en Kia delen toch het platformGeeMoney schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 09:02:
[...]
Als je die argumenten in je eerdere post had verwerkt hadden we niet hoeven gissen.
Je geeft aan van een “hoger niveau” waar zelfs een Model Y niet tegenop kan.
(Let op: ik heb geen Tesla)
Maar mij is van alles in ieder geval opgevallen qua autopilot dat Tesla niet beter is dan de concurrentie maar ook niet veel slechter. En dat had ik eigenlijk niet gedacht, als je de vele meningen hoort over Tesla dan lijkt het alsof ze echt heer en meester zijn op dat gebied maar dat viel mij dus “tegen” als in: echt niet beter dan de concurrentie.
Waar ze echter wel beter in zijn is efficiency en laad snelheden en binnenruimte.
Je Kona bied daarnaast extra’s die Tesla niet heeft en dat is voor jouw blijkbaar een pluspunt.
Maar laten we wel wezen: 100kW snelladen anno 2024 is niet heel best en qua ruimte is hij fors kleiner dan een Model Y en zijn verbruik is gemiddeld hoger dan de Y die dus groter is.
Er is voor een ieder wat wils gelukkig maar ik zou niet stellen dat de 1 van een hoger niveau is dan de ander. Ze bieden allebei plus punten en sommige wegen voor jouw zwaarder dan andere wat ervoor zorgt dat jij graag de Kona verkiest.
De enige reden om de Kona met een Model Y te vergelijken is dat ze beiden elektrisch zijn. Als dat niet zou zijn zou niemand een compacte cross-over vergelijken met een mid-size SUV.
Ik weet het ook niet maar dit lijkt de snelheid te zijn die ik kon vinden met wat Google werk want veel delen ze niet op de site zonder formulieren in te vullen of brochures te moeten downloaden. Als het er echt uit zou springen zouden ze het wel melden op de voorpagina van het modelybos schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 09:32:
[...]
Wel vaag, Huyndai en Kia delen toch het platformOf kan de nieuwe Nero ook nog steeds niet sneller dan 100kW snelladen
Ik dacht dat Kia juist zo gruwelijk snel kon laden met de EV6/9 maar blijkbaar is die techniek in toegepast in de Kona/Nero
Dat begrijp ik ook niet inderdaad. Beetje hetzelfde als een a3 met een 5 serie vergelijken. Prima dat de uitrusting op een a3 beter/anders kan zijn, dat de prijs identiek kan zijn en ook prima om een voorkeur te hebben, maar daarmee vallen ze niet in dezelfde klasse.Z___Z schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 09:39:
[...]
De enige reden om de Kona met een Model Y te vergelijken is dat ze beiden elektrisch zijn. Als dat niet zou zijn zou niemand een compacte cross-over vergelijken met een mid-size SUV.
Dit is onzin en dat weet je volgens mij zelf ook wel. Als iemand hier post dat een Mokka van een hoger niveau is dan een Polestar 2 krijg je dezelfde reacties. Het maakt mij (als Tesla rijder) nul uit dat iemand wat anders besteld. Maar een halve trol als oneliner plaatsen is vragen om dit soort reacties. Een Tesla is voor mij de Skoda onder de BEVs. Veel voor weinig. Dat een B segmenter met de prijs van een D segment Tesla dan op bepaalde vlakken beter is wil ik best geloven. Al zijn er volgens mij zo op eerste gezicht weinig objectieve punten te vinden waaruit dat blijkt.JTHZZ schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 06:58:
[...]
Een Tesla rijder overtuig je pas als je dezelfde range, acceleratie en (snel)laadsnelheid hebt. Anders hadden ze namelijk geen Tesla gekocht. [..]
[ Voor 8% gewijzigd door Inspired op 30-09-2023 10:38 ]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
De Niro EV kan dat idd ook niet. Zal technisch redelijk gelijk zijn aan deze Kona. Wil je betere specs zul je inderdaad naar de EV6/Ioniq 5 moeten.ybos schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 09:32:
[...]
Wel vaag, Huyndai en Kia delen toch het platformOf kan de nieuwe Nero ook nog steeds niet sneller dan 100kW snelladen
Ik dacht dat Kia juist zo gruwelijk snel kon laden met de EV6/9 maar blijkbaar is die techniek in toegepast in de Kona/Nero
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Volgens mij bedoelen we hetzelfde, dat de vergelijking op veel punten mank gaat. Die oneliner was gebaseerd op de grootte en hield dus geen rekening met dingen waar anderen waarde aan hechten. En bij veel Tesla rijders was dat altijd acceleratie, range en laadsnelheid. Omdat tegenwoordig veel merken dat evenaren (de Kona dus niet) is daar nu dit jaar de prijsverlaging bij gekomen die mensen over de streep trekt. Dus zelfs als die bewering over de grootte van de auto waar was geweest, wilde ik wijzen op de andere argumenten.Inspired schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 10:34:
[...]
Dit is onzin en dat weet je volgens mij zelf ook wel. Als iemand hier post dat een Mokka van een hoger niveau is dan een Polestar 2 krijg je dezelfde reacties. Het maakt mij (als Tesla rijder) nul uit dat iemand wat anders besteld. Maar een halve trol als oneliner plaatsen is vragen om dit soort reacties. Een Tesla is voor mij de Skoda onder de BEVs. Veel voor weinig. Dat een B segmenter met de prijs van een D segment Tesla dan op bepaalde vlakken beter is wil ik best geloven. Al zijn er volgens mij zo op eerste gezicht weinig objectieve punten te vinden waaruit dat blijkt.
Die prijsverlaging was volgens mij 100% omdat de subsidie grens in NL omlaag gegaan was en de M3 en MY er buiten vielen valt. Als die subside eraf gaat, of nog lager wordt, verwacht ik dat de Tesla’s weer duurder gaan worden.JTHZZ schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 11:23:
nu dit jaar de prijsverlaging bij gekomen die mensen over de streep trekt.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
De y valt niet binnen de subsidie grenszonoskar schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 11:49:
[...]
Die prijsverlaging was volgens mij 100% omdat de subsidie grens in NL omlaag gegaan was en de M3 en MY er buiten vielen. Als die subside eraf gaat, of nog lager wordt, verwacht ik dat de Tesla’s weer duurder gaan worden.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic