• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-09 22:52

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

daemonix schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 16:46:
Vandaag proefrit in de nieuwe Kona Electric gemaakt. Mooie auto, en zeer goede concurrent in zijn klasse. Daar krijgt VW c.s. een aardige draai om de oren mee. Zelfs de Tesla MY is niet op dit niveau.
Lees eens de recensie op ad.nl
‘ Waarom de Hyundai Kona Electric het succes van zijn voorganger niet gaat evenaren’

• koifim
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
zonoskar schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 11:49:
[...]

Die prijsverlaging was volgens mij 100% omdat de subsidie grens in NL omlaag gegaan was en de M3 en MY er buiten vielen valt. Als die subside eraf gaat, of nog lager wordt, verwacht ik dat de Tesla’s weer duurder gaan worden.
En hoe verklaar je de prijzen buiten Nederland dan? De wereld is groter dan Nederland.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
niki_lauda schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 12:29:
[...]

‘ Waarom de Hyundai Kona Electric het succes van zijn voorganger niet gaat evenaren’
Meer concurrentie was het antwoord. Ga er maar eens in rijden, dan valt die concurrentie gewoon weer af. Hyundai/Kia hebben hun zaakjes gewoon goed voor elkaar, met uitzondering van het snelladen (wat in NL amper hoeft gezien het bereik).

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• daemonix
  • Niet online
koifim schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 13:35:
[...]

En hoe verklaar je de prijzen buiten Nederland dan? De wereld is groter dan Nederland.
Nederland is maar klein zelfs. De grote concurrentieslag vindt in China plaats.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 22:01
daemonix schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 14:17:
[...]

Meer concurrentie was het antwoord. Ga er maar eens in rijden, dan valt die concurrentie gewoon weer af. Hyundai/Kia hebben hun zaakjes gewoon goed voor elkaar, met uitzondering van het snelladen (wat in NL amper hoeft gezien het bereik).
Ga maar eens in een Tesla rijden, en liefst langer dan een uur.
Er zijn echt goede redenen waarom ze zo veel succes hebben, en ze zijn zeker niet de goedkoopste.

Een EV6 wil ik nog vergelijken met een Y, en een Ioniq6 met een M3, maar voor een vergelijkbaar model met de Kona wachten we wel op de compacte Tesla.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
daemonix schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 14:18:
[...]

Nederland is maar klein zelfs. De grote concurrentieslag vindt in China plaats.
Weet je ook hoe Hyundai en KIA het doen in China? Volgens mij valt dat tegen, maar ik laat me graag overtuigen van het tegendeel.

• Tommie12
maharens schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 16:16:
[...]

Weet je ook hoe Hyundai en KIA het doen in China? Volgens mij valt dat tegen, maar ik laat me graag overtuigen van het tegendeel.
https://www.statista.com/...i-motor-china-unit-sales/

Het valt niet een klein beetje tegen.

Van meer dan 1 mio autos in 2016 naar amper 253k in 2022. En in 2021 waren het er nog 350k.
Dat gaat echt niet goed.

• maharens
Tommie12 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 16:20:
[...]

https://www.statista.com/...i-motor-china-unit-sales/

Het valt niet een klein beetje tegen.

Van meer dan 1 mio autos in 2016 naar amper 253k in 2022. En in 2021 waren het er nog 350k.
Dat gaat echt niet goed.
Tesla is volgens mij de enige niet-chinese autobouwer die ze nog tolereren in China. Daarom vind ik het ook best slim dat er bij de nieuwe Model 3 wordt benadrukt dat veel van de updates uit de Chinese hoge hoed komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:11
niki_lauda schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 12:29:
[...]

Voor EV gerelateerde zaken moet je nooit, maar dan ook nooit op ad.nl kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Pierz schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 22:36:
[...]

Voor EV gerelateerde zaken moet je nooit, maar dan ook nooit op ad.nl kijken.
Wat klopt er dan niet aan het artikel?

https://www.ad.nl/auto/wa...t-gaat-evenaren~a200dc50/

[ Voor 19% gewijzigd door Kalentum op 30-09-2023 23:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Tommie12 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 15:51:
[...]

Ga maar eens in een Tesla rijden, en liefst langer dan een uur.
Er zijn echt goede redenen waarom ze zo veel succes hebben, en ze zijn zeker niet de goedkoopste.

Een EV6 wil ik nog vergelijken met een Y, en een Ioniq6 met een M3, maar voor een vergelijkbaar model met de Kona wachten we wel op de compacte Tesla.
Ik rijd regelmatig langer dan een uur in een Tesla. Vertel wat is er dan zo speciaal? Heb jij wel eens in een (nieuwe of oude) Kona gereden?

De grootte is voor mij niet relevant en geen keuze criterium. De Kona en de Tesla zijn ongeveer even duur (mits je geen EAP en FSD neemt, opties die al wel op de Kona zitten). Hoe lang wordt FSD nu al beloofd waar je wel een gigantisch bedrag voor betaald?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Ik heb wel in een Kona gereden, maar die was voor ons te smal voorin door het brede midden console.

In een Tesla heb ik dan nog nooit gezeten

Uiteindelijk een 2de hands Niro gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
daemonix schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 13:26:
[...]

Ik rijd regelmatig langer dan een uur in een Tesla. Vertel wat is er dan zo speciaal? Heb jij wel eens in een (nieuwe of oude) Kona gereden?

De grootte is voor mij niet relevant en geen keuze criterium. De Kona en de Tesla zijn ongeveer even duur (mits je geen EAP en FSD neemt, opties die al wel op de Kona zitten). Hoe lang wordt FSD nu al beloofd waar je wel een gigantisch bedrag voor betaald?
Die heb ik gemist, zit er FSD standaard op, of is dat überhaupt verkrijgbaar op de Kona ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:09

Arfman

Drome!

maharens schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 14:05:
[...]

Die heb ik gemist, zit er FSD standaard op, of is dat überhaupt verkrijgbaar op de Kona ?
FSD is het niet. Ik heb op mijn e-Niro (dus het oude model) Lane Assist zitten. Op goed belijnde wegen (en dat zijn er in Nederland niet zo heel veel) werkt het prima en kun je rustig even je zonnebril pakken oid. Ook van de middenberm houdt hij je keurig weg, ook al ontbreken zijlijnen. Het is echter geen FSD, bij lange na niet. Maar ook het systeem wat Tesla FSD noemt is echt geen FSD. Ik vermoed ook dat dat pas gaat komen over enkele jaren met behulp van AI.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:54
Arfman schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 15:04:
[...]

FSD is het niet. Ik heb op mijn e-Niro (dus het oude model) Lane Assist zitten. Op goed belijnde wegen (en dat zijn er in Nederland niet zo heel veel) werkt het prima en kun je rustig even je zonnebril pakken oid. Ook van de middenberm houdt hij je keurig weg, ook al ontbreken zijlijnen. Het is echter geen FSD, bij lange na niet. Maar ook het systeem wat Tesla FSD noemt is echt geen FSD. Ik vermoed ook dat dat pas gaat komen over enkele jaren met behulp van AI.
De standaard AP van Tesla houdt je ook tussen de lijntjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
daemonix schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 13:26:
[...]

Ik heb geen FSD, wel EAP, en die werkt echt wel prima.
Maar zonder EAP houdt de Tesla je ook prima binnen de lijnen, ook als die noet 100% duidelijk zijn.

Spijtig genoeg is de grootte van een auto nogal bepalend voor de prijs.
Dus als die Kona even duur is als een Tesla Y, dan is de Kona echt een duur autootje.

Ruimte is de enige ware luxe.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:09

Arfman

Drome!

Vind jij.

(voor er weer 3 pagina's volgekalkt worden ... )

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
De nieuwe Kona heeft features als summon (hij kan een stukje vooruit of achteruit rijden op basis van een knopje op de afstandsbediening), auto lane change, naar zeggen (niet geprobeerd) op basis van kaarten automatisch navigeren, etc. Dat zijn features die bij Tesla als EAP of zelfs FSD bekend staan. Hyundai is wel zo eerlijk om te zeggen dat het allemaal level 2 features zijn, ze liegen niet zoals Tesla over "full self drive".

De grote bummer is de 100 kW snelladen. Ik vermoed dat ze dat expres doen om de Ioniq 5 geen concurrentie aan te doen.

[ Voor 12% gewijzigd door daemonix op 01-10-2023 16:16 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:16
Arfman schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 15:04:
[...]

FSD gaat er m.i. helemaal nooit komen, er zijn al merken mee gestopt staat mij bij. Op de snelweg binnen de lijntjes blijven is leuk en kan prima, maar echt helemaal zelfstandig van A naar B rijden, ik zie het voorlopig niet gebeuren. Kijk o.a. alleen maar naar die onnodige remingrepen of de borden verkeerd lezen, als dat al niet 100% goed kan dan heb ik in de rest echt geen vertrouwen. Ik zou er dan ook zeker niet alvast voor betalen zoals bij Tesla.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
PeterZ(on) schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 16:20:
[...]

FSD gaat er m.i. helemaal nooit komen, er zijn al merken mee gestopt staat mij bij. Op de snelweg binnen de lijntjes blijven is leuk en kan prima, maar echt helemaal zelfstandig van A naar B rijden, ik zie het voorlopig niet gebeuren. Kijk o.a. alleen maar naar die onnodige remingrepen of de borden verkeerd lezen, als dat al niet 100% goed kan dan heb ik in de rest echt geen vertrouwen. Ik zou er dan ook zeker niet alvast voor betalen zoals bij Tesla.
Het gaat zeker wel gebeuren, maar eerst in de VS en China omdat de regels daar wat soepeler zijn.

In de VS rijden er al proto’s zonde chauffeur.

Met je laatste zin ben ik het wel eens. Ik zou het pas kopen als het er is.
En wat Tesla doet met die 7500€ zit kort bij bedrog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
daemonix schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 16:16:
De nieuwe Kona heeft features als summon (hij kan een stukje vooruit of achteruit rijden op basis van een knopje op de afstandsbediening), auto lane change, naar zeggen (niet geprobeerd) op basis van kaarten automatisch navigeren, etc. Dat zijn features die bij Tesla als EAP of zelfs FSD bekend staan. Hyundai is wel zo eerlijk om te zeggen dat het allemaal level 2 features zijn, ze liegen niet zoals Tesla over "full self drive".

De grote bummer is de 100 kW snelladen. Ik vermoed dat ze dat expres doen om de Ioniq 5 geen concurrentie aan te doen.
Je kan ook gewoon een Hyundai kopen zonder je daarvoor te moeten verantwoorden of denigrerend te doen over Tesla.

Het is des mensen om je voorkeur te verdedigen, maar eigenlijk totaal overbodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Tommie12 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 16:40:
[...]

Je kan ook gewoon een Hyundai kopen zonder je daarvoor te moeten verantwoorden of denigrerend te doen over Tesla.

Het is des mensen om je voorkeur te verdedigen, maar eigenlijk totaal overbodig.
Ik verantwoord me niet, ik doe niet denigrerend over Tesla. Ik stel wat feiten vast. Dat jij die niet wilt horen is iets anders. FSD werd al bij de eerste Model S verkocht als het komt volgend jaar, en dat voor 7500 euro. Wat is er tot nu toe geleverd?

[ Voor 12% gewijzigd door daemonix op 01-10-2023 17:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tommie12 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 16:37:
[...]

Het gaat zeker wel gebeuren, maar eerst in de VS en China omdat de regels daar wat soepeler zijn.

In de VS rijden er al proto’s zonde chauffeur.

Met je laatste zin ben ik het wel eens. Ik zou het pas kopen als het er is.
En wat Tesla doet met die 7500€ zit kort bij bedrog.
Voor zover mij bekend heeft Tesla in de VS niets zonder chauffeur rijden, en is dat ook nog niet de bedoeling. FSD zit in beta en is mede daardoor nog altijd maar level 2(.5). De bestuurder blijft verantwoordelijk voor alles wat de wagen doet. En hoe mooi FSD ondertussen vaak is, het systeem blijft foutjes maken die er net voor zorgen dat de stap naar een lvl 3 niet gemaakt kan worden. Laat staan een lvl 4 of 5 die volledig autonoom rijden, zonder bestuurder, mogelijk maken.

Er zijn andere bedrijven in de VS die wel met lvl 4 bezig zijn, volledig autonoom in een geofenced gebied maar mede door enkele ongelukken en incidenten met die voertuigen is de vloot daarvan zeer sterk teruggeschaald. Andere bedrijven zijn er gewoon mee gestopt. Het is gewoon verdomd moeilijk om goed te krijgen, zeker op momenten dat deze systemen zich moeten mengen met voertuigen die door mensen bestuurd worden alsook zwakke weggebruikers.

Geen idee of deze nog bijgewerkt wordt, maar is eigenlijk wel pijnlijk: https://motherfrunker.ca/fsd/ Maar het feit dat zelfs Tesla en Musk de laatste tijd relatief stil zijn geworden toont aan dat de hype van FSD echt wel het hoogtepunt voorbij is. Gaat het er op een dag zijn? Zolang ze doorzetten twijfel ik daar niet aan. Maar het zou me niet verbazen dat we het hier in de EU niet voor het volgende decennium gaan zien.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:50
Blokker_1999 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 18:20:
[...]

Voor zover mij bekend heeft Tesla in de VS niets zonder chauffeur rijden, en is dat ook nog niet de bedoeling. FSD zit in beta en is mede daardoor nog altijd maar level 2(.5). De bestuurder blijft verantwoordelijk voor alles wat de wagen doet. En hoe mooi FSD ondertussen vaak is, het systeem blijft foutjes maken die er net voor zorgen dat de stap naar een lvl 3 niet gemaakt kan worden. Laat staan een lvl 4 of 5 die volledig autonoom rijden, zonder bestuurder, mogelijk maken.

Er zijn andere bedrijven in de VS die wel met lvl 4 bezig zijn, volledig autonoom in een geofenced gebied maar mede door enkele ongelukken en incidenten met die voertuigen is de vloot daarvan zeer sterk teruggeschaald. Andere bedrijven zijn er gewoon mee gestopt. Het is gewoon verdomd moeilijk om goed te krijgen, zeker op momenten dat deze systemen zich moeten mengen met voertuigen die door mensen bestuurd worden alsook zwakke weggebruikers.

Geen idee of deze nog bijgewerkt wordt, maar is eigenlijk wel pijnlijk: https://motherfrunker.ca/fsd/ Maar het feit dat zelfs Tesla en Musk de laatste tijd relatief stil zijn geworden toont aan dat de hype van FSD echt wel het hoogtepunt voorbij is. Gaat het er op een dag zijn? Zolang ze doorzetten twijfel ik daar niet aan. Maar het zou me niet verbazen dat we het hier in de EU niet voor het volgende decennium gaan zien.
En dan heb je het nog over een 'car-centric' land als de VS, waar de hele infrastructuur in dienst van de auto staat. Bij ons is dat (gelukkig) een stuk minder, en wordt dat in rap tempo nog verder afgebouwd. Daardoor lijkt het me hier al helemaal onmogelijk de komende decennia.

Grootste probleem is dat het systeem foutloos zal moeten kunnen werken om überhaupt aangeboden te kunnen worden. De helft, of 60, of 80, of zelfs 99% is niet voldoende. Sterker, hoe hoger dat percentage hoe hoger het aantal ongelukken omdat bestuurders er meer en meer op vertrouwen en totaal niet meer 'in the loop' zitten op het moment dat het misgaat. Het is 100% of niks.

Zelfs op de snelwegen is het niet ideaal zolang er ook nog 'gewone' auto's rijden. Iedereen die regelmatig ACC gebruikt weet dat dit op de snelweg niet ideaal is. De auto houdt een veilige afstand tot de voorligger aan, die echter groter is dan de afstand die we in de praktijk aanhouden. Gevolg: anderen schieten in dat gat waarna je auto afgeremd wordt.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
daemonix schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 17:20:
[...]

Ik verantwoord me niet, ik doe niet denigrerend over Tesla. Ik stel wat feiten vast. Dat jij die niet wilt horen is iets anders. FSD werd al bij de eerste Model S verkocht als het komt volgend jaar, en dat voor 7500 euro. Wat is er tot nu toe geleverd?
“Zelfs de Tesla Y is niet op dit niveau.”

Dat heb jij toch geschreven.

Zowel Tesla als Hyundai hebben geen werkend FSD. Dat Tesla iets verkoopt onder die naam is zeker in Europa niet netjes. Maar dat maakt de Y geen slechte auto.
Ben nog altijd benieuwd op welk gebied de Kona nu echt beter is.
Laden, prestaties, ruimte zijn het alvast niet.

[ Voor 23% gewijzigd door Tommie12 op 01-10-2023 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Tommie12 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 19:18:
[...]

“Zelfs de Tesla Y is niet op dit niveau.”

Dat heb jij toch geschreven.

Zowel Tesla als Hyundai hebben geen werkend FSD. Dat Tesla iets verkoopt onder die naam is zeker in Europa niet netjes. Maar dat maakt de Y geen slechte auto.
Ben nog altijd benieuwd op welk gebied de Kona nu echt beter is.
Laden, prestaties, ruimte zijn het alvast niet.
Ik schrijf helemaal, maar dan ook helemaal nergens dat een Y een slechte auto is, sterker nog, hij staat op mijn keuzelijst.

Als je mijn berichten nog een keer leest dan zie je het vanzelf. Ruimte? Boeit mij niet. Prestaties? Bereik van de Kona is groter dan dat van de Y RWD. Acceleratie? Snel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Nu online
Over de acc, ik vind dat die prima werkt op mijn Niro, je moet alleen wat beter anticiperen....tijdig naar links, beetje 'gas' erbij. Dat soort dingen.

Hij mocht wel wat sneller reageren als je dan naar links gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
Blokker_1999 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 18:20:
[...]

Volgens mij is iedereen in de VS heel enthousiast over FSD met de huidige versie 12.

[ Voor 5% gewijzigd door maharens op 01-10-2023 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos_1989
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 01-10-2023
Hallo,

Ik overweeg een Tesla Model S 75D bj 2018 aan te kopen.
Er zijn echter verschillende vermogens die te koop aangeboden worden, 320PK en 525PK.
Ik ben niet uit op de snelste wagen, maar wil correct vergelijken. Iemand een idee wat het verschil tussen beiden is?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faeshaas
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:13
Mad-Matt schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 13:20:
Bedankt voor de tips, we hebben gister diverse proefritten gemaakt en auto's bekeken uit onze shortlist (toch besloten om gewoon in NL te kopen).

Ons lijstje was vanwege budget wat beperkt, maar diverse auto's leken ons een goede optie:

Kia e-Nero
Peugeot 2008-e
Opel Mokka-e
Hyundai Kona Electric
Citroen e-C4.

Bereik van al deze auto's is ongeveer gelijk, de Nero en de wat duurdere versie van de Kona hebben wat meer bereik, maar allemaal voldoende voor ons gebruik.

De Kia viel al snel af, we vonden het model wat oudbollig en niet helemaal onze smaak.
Toen door naar een gecombineerde dealer met Peugeot, Opel en Citroen.
De Mokka had qua uitstraling onze voorkeur, maar na een proefrit viel deze af. Auto voelt erg klein aan van binnen en de enorm hoge motorkap was vervelend (zal vast wennen zijn).
Daarna naar de Peugeot gekeken, maar de styling en interieur lay-out was niet ons ding (ik wil ouderwetse draaiknoppen voor de climate control)
Toen een rit gemaakt in de Citroen, beviel erg goed en we waren aangenaam verrast door de ruimte en de styling.
Daarna nog naar de Kona gekeken, maar ook die vonden we erg klein.

Al met al is het de Citroen geworden, erg leuk design, ruim interieur en al met al een goede deal kunnen maken. A.s. vrijdag mogen we hem ophalen.

[Afbeelding]
Wij zijn ons sinds kort ook aan het oriënteren voor een EV (occasion) en hebben ook precies bovenstaande shortlist.

Ik ben benieuwd naar je ervaring met de Citroën, nog steeds tevreden?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
jos_1989 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 21:40:
Hallo,

Er zijn echter verschillende vermogens die te koop aangeboden worden, 320PK en 525PK.
Ik ben niet uit op de snelste wagen, maar wil correct vergelijken. Iemand een idee wat het verschil tussen beiden is?

Alvast bedankt
De een heeft 320PK, de andere 525PK..?

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:26
Hallo,

Alvast bedankt
Is 1 van de 2 soms puur een achterwielaandrijving, dus 1 motor?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:05
Hallo,

Alvast bedankt
Is dat niet een S75 en S75D, waar de D voor dual motor staat en een stuk sneller is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
daemonix schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 19:37:
[...]

Ik schrijf helemaal, maar dan ook helemaal nergens dat een Y een slechte auto is, sterker nog, hij staat op mijn keuzelijst.

Als je mijn berichten nog een keer leest dan zie je het vanzelf. Ruimte? Boeit mij niet. Prestaties? Bereik van de Kona is groter dan dat van de Y RWD. Acceleratie? Snel genoeg.
Tja, dan kies je toch gewoon de Kona.
Alles waar de Y beter in is vind je onbelangrijk.

Als prestaties, weggedrag, design en kwaliteit je niet boeien, dan is een Lada ook beter dan een Mercedes of Porsche….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Tommie12 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 22:38:
[...]

Tja, dan kies je toch gewoon de Kona.
Alles waar de Y beter in is vind je onbelangrijk.

Als prestaties, weggedrag, design en kwaliteit je niet boeien, dan is een Lada ook beter dan een Mercedes of Porsche….
Herhaal dan eens waar je vindt (zonder dat je de Kona kent!) waar de Y beter in is? Het geeft niet dat je een sekte aanhanger bent, maar ken eerst je vijand voordat je denkt dat je eigen merkje het aller- allerbeste is.

[ Voor 13% gewijzigd door daemonix op 02-10-2023 06:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
daemonix schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 06:26:
[...]

Herhaal dan eens waar je vindt (zonder dat je de Kona kent!) waar de Y beter in is? Het geeft niet dat je een sekte aanhanger bent, maar ken eerst je vijand voordat je denkt dat je eigen merkje het aller- allerbeste is.
Dat staat er al. Ik stop er mee.
En mijn merk’je’ is niet het allerbeste. Het ging over de Y versus de Kona.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 12:30
daemonix schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 06:26:
[...]

Tommie gaf een paar punten aan toch die hij beter vindt aan de Y (laden, optrekken), die hij belangrijk vindt. Dat die voor jou niet relevant zijn is wat anders

Op welke punten vind jij de Kona beter? Dat die wel summon heeft bijvoorbeeld?

[ Voor 3% gewijzigd door JohanB op 02-10-2023 07:53 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• alexbl69
janne_nl schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 20:15:
Over de acc, ik vind dat die prima werkt op mijn Niro, je moet alleen wat beter anticiperen....tijdig naar links, beetje 'gas' erbij. Dat soort dingen.

Hij mocht wel wat sneller reageren als je dan naar links gaat.
Dat is precies wat ik bedoel. Zelfs met zoiets 'simpels' als ACC moet je al continu anticiperen en ingrijpen. Als ze zelfs dat al niet onder de knie krijgen (en bedenk dat deze techniek al iets van 30 jaar bestaat) hoef je over FSD al helemaal niet na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Nu online
Je hoeft natuurlijk niet in te grijpen....wat stel je voor dan?

Bij de 'normale' cc MOET je ingrijpen om ongelukken te voorkomen.

En ja, zo lang de auto niet autonoom kan rijden moet je blijven opletten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:33
Ik rijd al 5 jaar vrijwel uitsluitend met de Tesla ACC (EAP). Ik heb nog nooit in hoeven grijpen. Nou ja, 1x dan toen ik hem express aan liet staan op een rotonde terwijl ik wist dat de ACC dat nog niet aan kon. Een ACC die niet zelfstandig voldoende afstand kan houden en niet op tijd afremt is compleet waardeloos. Noem het dan gewoon een CC.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RichieB schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 08:25:
Een ACC die niet zelfstandig voldoende afstand kan houden en niet op tijd afremt is compleet waardeloos. Noem het dan gewoon een CC.
Dat ben ik wel met je eens. Maar men heeft het over het naar links gaan bij inhalen. In een Kona geeft de ACC dan niet volgas, maar accelereert langzaam. Net als bij het automatisch wegrijden vanuit stilstand, trouwens. Dat zijn (denk ik) ontwerpkeuzes. Je kan het als bestuurder ook niet instellen. Als dit niet overeenkomt met je eigen rijstijl (omdat je vlot mee wil rijden) dan moet je in die situaties of a) eerder naar links gaan zodat je ACC niet gaat vertragen of b) als je naar links gaat zelf zorgen dat de auto meer accelereert.

Maar de A uit de ACC werkt verder dus gewoon prima in een Kona en het is dus niet enkel CC.

@daemonix Is er wat dat betreft nog wat vernieuwd in de laatste versie? Als ik alleen naar de specificaties kijk vind ik de nieuwe Kona eerlijk gezegd weinig vernieuwends tov de vorige versie(s). Iets sneller snelladen (maar eigenlijk nog steeds traag) en blijkbaar meer (laad)ruimte omdat de auto groter is geworden. De nieuwe versie heeft V2L, de oude hebben dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
RichieB schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 08:25:
Ik rijd al 5 jaar vrijwel uitsluitend met de Tesla ACC (EAP). Ik heb nog nooit in hoeven grijpen. Nou ja, 1x dan toen ik hem express aan liet staan op een rotonde terwijl ik wist dat de ACC dat nog niet aan kon. Een ACC die niet zelfstandig voldoende afstand kan houden en niet op tijd afremt is compleet waardeloos. Noem het dan gewoon een CC.
Dan schik je je heel makkelijk of past het bij jouw rijstijl. Maar bij mij doet de Tesla ACC wel een paar keer per rit domme/rare dingen. (om te beginnen bij het compleet willekeurig afremmen en optrekken in de buurt van verkeersborden, of grote veranderingen op de snelweg, of een vrachtwagen die hij iets meer naar links inschat)

[ Voor 4% gewijzigd door JohanB op 02-10-2023 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
alexbl69 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 08:08:
[...]

Dat is precies wat ik bedoel. Zelfs met zoiets 'simpels' als ACC moet je al continu anticiperen en ingrijpen. Als ze zelfs dat al niet onder de knie krijgen (en bedenk dat deze techniek al iets van 30 jaar bestaat) hoef je over FSD al helemaal niet na te denken.
Volgens mij werkt (T)ACC prima.
Maar in Nederland is men gewend om 0,5 seconde afstand te houden (of nog minder), terwijl de auto rekening houdt met 2 seconde, dan kun je van een koude kermis thuiskomen inderdaad.
NB: 2 seconde bij 100kmpu is ~50 meter afstand, geen 12...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
JohanB schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 09:23:
[...]

Dan schik je je heel makkelijk of past het bij jouw rijstijl. Maar bij mij doet de Tesla ACC wel een paar keer per rit domme/rare dingen. (om te beginnen bij het compleet willekeurig afremmen en optrekken in de buurt van verkeersborden, of grote veranderingen op de snelweg, of een vrachtwagen die hij iets meer naar links inschat)
Dat zijn toch dingen die ik minder en minder zie.

Het enige wat me nog overkomen is, is dat de auto remde voor een vrachtwagen die over de lijn ging en net iets op mijn rijstrook kwam. En voor een motorijder die er tussen schoot werd ook geremd.

Dat totaal willekeuringe heb ik echt niet meer gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
JeroenE schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 09:16:
[...]

@daemonix Is er wat dat betreft nog wat vernieuwd in de laatste versie? Als ik alleen naar de specificaties kijk vind ik de nieuwe Kona eerlijk gezegd weinig vernieuwends tov de vorige versie(s). Iets sneller snelladen (maar eigenlijk nog steeds traag) en blijkbaar meer (laad)ruimte omdat de auto groter is geworden. De nieuwe versie heeft V2L, de oude hebben dat niet.
Ja, het traag laden is een ontzettende bummer. Het lijkt er op dat er nieuwe software in zit, die veel meer mogelijkheden heeft. Niet geprobeerd, maar ACC zou ook met richtingaanwijzer in kunnen gaan halen, de auto is stiller, veel betere banden, tractie is veel beter geregeld.Verder Summon mogelijkheden, App, deur openen met app en zo. Indruk is veel beter dan alleen maar groter. Rijd echt beter. Ook de HUD is sterk verbeterd (nu echt projectie op voorruit), bij gebruik richtingaanwijzer krijg je ook camerabeeld van links of rechts, schermen zijn verbeterd, indruk is snelle hard- en software, kaarten zijn full screen. Alleen het geluid is nog steeds veel te boemerig, zelfs met bas op minimum, net als in de oude Kona.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
mitsumark schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 09:43:
[...]
Volgens mij werkt (T)ACC prima.
Maar in Nederland is men gewend om 0,5 seconde afstand te houden (of nog minder), terwijl de auto rekening houdt met 2 seconde, dan kun je van een koude kermis thuiskomen inderdaad.
NB: 2 seconde bij 100kmpu is ~50 meter afstand, geen 12...
Dat is juist 1 van de verschillen: de Tesla's die ik ken rijden veel dichter op de voorganger dan de Kona. De Kona heeft minimaal 2s afstand, bij de Tesla kun je dat veel korter maken. Setting afhankelijk dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
JohanB schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 09:23:
[...]

Maar bij mij doet de Tesla ACC wel een paar keer per rit domme/rare dingen. (om te beginnen bij het compleet willekeurig afremmen en optrekken in de buurt van verkeersborden, of grote veranderingen op de snelweg, of een vrachtwagen die hij iets meer naar links inschat)
Afremmen/uitwijken voor een vrachtwagen die (wellicht) naar links komt vind ik niet dom/raar. Verkeerd reageren op verkeersborden herken ik niet. Natuurlijk is Tesla ACC niet perfect, maar het werkt prima zonder in te hoeven grijpen. Het maakt keuzes aan de veilige kant, wat ook zo hoort natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillySis
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13-07 14:20
Het ligt er natuurlijk wel aan waar je rijdt. Niet alle verkeerssituaties zijn even duidelijk en camera's kunnen gefopt worden door beelden of tegenlicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
daemonix schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 09:47:
Ja, het traag laden is een ontzettende bummer. Het lijkt er op dat er nieuwe software in zit, die veel meer mogelijkheden heeft. Niet geprobeerd, maar ACC zou ook met richtingaanwijzer in kunnen gaan halen, de auto is stiller, veel betere banden, tractie is veel beter geregeld.
Aha, dat soort dingen (en meer van wat je verderop schreef) zie je inderdaad niet aan enkel de specificaties.
Verder Summon mogelijkheden
Dat lijkt mij zeker leuk, maar of ik het echt zou gebruiken weet ik niet. Ik ben waarschijnlijk niet geduldig genoeg om er op te wachten. Op plekken waar ik het wel handig zou vinden is het misschien ook niet handig. Bijvoorbeeld inparkeren in een smalle plek in een parkeergarage zonder dat je in de auto zit: ideaal. Maar de auto's die naast je staan hebben dat waarschijnlijk niet en is dus eigenlijk vooral de kans groter dat je een deuk in je deur krijgt.
App, deur openen met app en zo.
Openen als van slot of echt open maken? Volgens mij had alleen de eerste versie geen app en die daarna wel. Daarmee kan je de deur wel van slot halen, maar niet openen.
kaarten zijn full screen
In mijn versie (uit 2020) zijn de kaarten fullscreen. Zelfs Android auto is met een update full screen geworden.
Indruk is veel beter dan alleen maar groter.
Overigens vind ik groter ook niet per se een verbetering. Het is natuurlijk wel leuk als je meer mee kan nemen, maar je moet het ook weer kwijt kunnen met parkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
alexbl69 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 08:08:
[...]

Als ik met de ACC op gepaste afstand op de rechter baan rij en er voegt iemand in, de afstand tot mijn voorganger is dan ineens een stuk kleiner, gaat dat meestal toch goed en gaat het zoals ik dat ook zou doen want die invoeger gaat meestal toch direct naar de tweede baan. Dus geen remingrepen o.i.d. hooguit iets inhouden. Echter als een voorganger uitvoegt en daarbij op de uitvoegstrook snelheid vermindert krijg ik wel een ingreep, terwijl toch duidelijk is dat die uitvoegt.

Een mens heeft toch wel een 18 jaar ervaring in het verkeer en (door)ziet situaties en speelt daar op in dankzij die levenservaring. Bij een systeem voor FSD ontbreekt die ervaring ten ene male en dat ga niet zomaar met een paar regels programmeertaal evenaren, tenzij er een revolutionair systeem komt om de levenservaring uit iemands brein te downloaden en dat die hiervoor beschikbaar komt.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
PeterZ(on) schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:48:
[...]

Een mens heeft toch wel een 18 jaar ervaring in het verkeer en (door)ziet situaties en speelt daar op in dankzij die levenservaring. Bij een systeem voor FSD ontbreekt die ervaring ten ene male en dat ga niet zomaar met een paar regels programmeertaal evenaren, tenzij er een revolutionair systeem komt om de levenservaring uit iemands brein te downloaden en dat die hiervoor beschikbaar komt.
Ik denk dat het ontwikkelen van FSD nu gebeurt op basis van de gegevens van duizenden auto's.
Met AI krijg je dan jaren ervaring bij elkaar in enkele maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Tommie12 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:50:
[...]

Ik denk dat het ontwikkelen van FSD nu gebeurt op basis van de gegevens van duizenden auto's.
Met AI krijg je dan jaren ervaring bij elkaar in enkele maanden.
Maar dat blijft achteraf, het kan in de toekomst dan gelijke situaties (misschien) herkennen. Bij nieuwe onbekende situaties ben je weer terug bij af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
PeterZ(on) schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 12:01:
[...]

Maar dat blijft achteraf, het kan in de toekomst dan gelijke situaties (misschien) herkennen. Bij nieuwe onbekende situaties ben je weer terug bij af.
Net als de mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
PeterZ(on) schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 12:01:
[...]

Waarbij een AI veel makkelijker de trip "down memory lane" kan nemen dan een mens.
Tesla leert van alle mogelijke chauffeurs die een bepaald kruispunt over reden, ik leer enkel van de wegen die ik zelf nam.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Tommie12 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 12:38:
[...]

Waarbij een AI veel makkelijker de trip "down memory lane" kan nemen dan een mens.
Tesla leert van alle mogelijke chauffeurs die een bepaald kruispunt over reden, ik leer enkel van de wegen die ik zelf nam.
Zo lang AI met alle informatie van het internet tot 2021 nog moeite heeft om mensen met 5 vingers te tekenen, heb ik er geen fiducie in dat we binnenkort echt zelfrijdende auto's gaan zien. Wat alle 'evangelisten' ook roepen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Laatst online: 11:01

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Faeshaas schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 21:46:
[...]

Wij zijn ons sinds kort ook aan het oriënteren voor een EV (occasion) en hebben ook precies bovenstaande shortlist.

Ik ben benieuwd naar je ervaring met de Citroën, nog steeds tevreden?
Ik heb net een PM gestuurd, maar omdat mogelijk anderen er ook wat aan hebben, hierbij de inhoud:
In basis ja.
Zou ik hem aanraden of nogmaals kopen, nee.

Grootste zaken die mij tegen staan:
- bereik veel beperkter dan aangegeven, 250 is reeel, 270 op z'n tijdhaalbaar. Veel meer echt niet.
- aangegeven bereik past zich niet aan aan rijgedrag. Of je nou 150 rijdt op de snelweg in sport of 80 in eco, resterende afstand blijft gelijk. Wel ben je soms ineens 2km kwijt in 300m. Hierdoor durven we er niet op te gokken en hang je onnodig vaak aan de paal en heb je onderweg meer stress dan nodig.
- Infotainment, traag en beperkt (ben VAG-gewend)
- Citroen app, werkt vaak niet. Kan moeilijk verbinding maken met de auto waardoor het nut van de app weg is (range opvragen, resterende laadtijd, vooraf temp instellen)
- remgedrag. Je moet het rempedaal echt hard intrappen wil je stevig remmen. Niet wat ik gewend ben bij auto's. Je voelt dat hij zwaar is

Het comfort is een enorme plus, je zoeft over de weg heen en putten, gaten etc. vallen niet op.

Als ik het nog een keer moest doen zou ik of een hybride kopen of doorsparen voor een elektrisch 2e handse duitser/koraan/japanner.

Ik ben niet anti-elektrisch rijden, het heeft zeker voordelen ook in rijgedrag, maar ik ben niet enthousiast over de Citroen. Doordat mijn ergernissen vooral in de techniek zitten vallen daarom de E-2008 en Mokka-E ook af, dat zijn onderhuids dezelfde auto.

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Een interessante video ter voorkoming van dure schade aan de reductiebak door foutief gebruik van de P-stand in een EV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-09 14:26
janne_nl schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 08:19:
Niet mee eens, bij een normale cc stel je zelf de snelheid in en hoef je alleen maar te sturen. Met ACC moet je telkens op je hoede zijn met je voet boven het gas/stroom-pedaal voor het geval de auto begint met afremmen, of tijdens wisselen van rijstrook besluit om af te remmen. Als ik inhaal wil ik juist minimaal de ingestelde snelheid houden, en persoonlijk misschien juist wat versnellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 10:02
PeterZ(on) schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 21:36:
Een interessante video ter voorkoming van dure schade aan de reductiebak door foutief gebruik van de P-stand in een EV.
[YouTube: How to correctly stop/park an EV. Many get this wrong, potentially causing damage!]
Ik weet zeker dat dit probleem voor allerlei EVs niet bestaat. Mijn Polestar 2 heeft niet eens een aparte parkeerremknop. Die wordt er door de auto automatisch op gezet bij het uitstappen of als ik op P druk. Als ik het pedaal loslaat komt de auto tot stilstand (creep staat uit). Volgens mij is dit ook bij een Tesla geen issue.
Dus misschien meer een tip voor de wat oudere generatie EVs? Ik vind sowieso zo’n voetrem als bij die Leaf, iets uit de vorige eeuw.

[ Voor 3% gewijzigd door JTHZZ op 02-10-2023 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
JTHZZ schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:23:
[...]

Ik weet zeker dat dit probleem voor allerlei EVs niet bestaat. Mijn Polestar 2 heeft niet eens een aparte parkeerremknop. Die wordt er door de auto automatisch op gezet bij het uitstappen of als ik op P druk. Als ik het pedaal loslaat komt de auto tot stilstand (creep staat uit). Volgens mij is dit ook bij een Tesla geen issue.
Dus misschien meer een tip voor de wat oudere generatie EVs? Ik vind sowieso een handrem of bij de Leah voetrem, iets uit de vorige eeuw.
Geldt idd niet voor iedere EV zoals o.a. Tesla, werd in de video ook gezegd. Maar bijvoorbeeld wel voor mijn Ioniq.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RichieB
Tjsonge, wat een slecht ontwerp als je je auto kan beschadigen door die 2 parkeerremmen in de verkeerde volgorder erop te zetten. Staat die sowieso wel duidelijk in de handleidingen van die auto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 15:08
[YouTube: How to correctly stop/park an EV. Many get this wrong, potentially causing damage!]
Als ik mijn e208 parkeer, dan sta ik met mijn voet op de rem en druk ik op de start/stop knop. De auto schakelt dan zelf naar P en zet de handrem erop. Volgens mij hoef ik daar niet echt iets in te veranderen, want 'the weight of the vehicle' wordt dan nog steeds tegengehouden door de rem, toch?

Het maakt dan niet uit of de elektronica eerst P activeert of de handrem. Als ik de voet op de rem houd, is het sowieso de rem die de auto op zijn plek houdt. De handrem houdt gewoon die rem permanent vast.

Of zie ik het nou verkeerd?

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
dreamscape schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:37:
[...]

Als ik mijn e208 parkeer, dan sta ik met mijn voet op de rem en druk ik op de start/stop knop. De auto schakelt dan zelf naar P en zet de handrem erop. Volgens mij hoef ik daar niet echt iets in te veranderen, want 'the weight of the vehicle' wordt dan nog steeds tegengehouden door de rem, toch?

Het maakt dan niet uit of de elektronica eerst P activeert of de handrem. Als ik de voet op de rem houd, is het sowieso de rem die de auto op zijn plek houdt. De handrem houdt gewoon die rem permanent vast.

Of zie ik het nou verkeerd?
Geen idee hoe dat bij andere EV's is maar voor mij was de waarschuwing 100% terecht. Ik parkeer vaak op een helling en zette de auto dan alleen uit en dan merkte ik dat de auto daarna wat naar beneden zakte en wat heen en weer ging. Nu is mij duidelijk hoe dat precies werkt in die reductiebak en de servo. Die blokkeerhendel staat dan onder druk en de servo moet meer kracht zetten om de blokkering eraf te halen waar die niet voor is ontworpen. Voor welke andere merken/modellen dit geldt weet ik niet, i.i.g. wel voor mijn Ioniq.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 15:08
PeterZ(on) schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:46:
Ik parkeer vaak op een helling en zette de auto dan alleen uit en dan merkte ik dat de auto daarna wat naar beneden zakte en wat heen en weer ging. Nu is mij duidelijk hoe dat precies werkt in die reductiebak en de servo.
Ah, dat is interessant. Laatst stopte ik onderweg heel even om iets uit de kofferbak te pakken. Toen ik de deur opende, schakelde de auto vanzelf naar P en voelde ik hem nog wat op en neer gaan. Maar toen ging dus niet de automatische handrem erop. Dat is dus dat effect van blokkeren met de tussenbak.

Bij normaal uitschakelen voel ik zoiets nooit. Het zou kunnen dat hij zo geprogrammeerd is dat hij bij uitschakelen eerst de handrem erop zet en dan pas P activeert, Maar met die Fransen weet je dat nooit zeker... :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Nu online
Divak schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:03:
[...]
Niet mee eens, bij een normale cc stel je zelf de snelheid in en hoef je alleen maar te sturen. Met ACC moet je telkens op je hoede zijn met je voet boven het gas/stroom-pedaal voor het geval de auto begint met afremmen, of tijdens wisselen van rijstrook besluit om af te remmen. Als ik inhaal wil ik juist minimaal de ingestelde snelheid houden, en persoonlijk misschien juist wat versnellen.
Dan hoop ik toch niet te vaak in je auto te zitten. Zeker niet als het wat drukker is en remmen de enige oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:43
Divak schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:03:
[...]
Dat je bij een normale cc alleen de snelheid hoeft in te stellen en dan alleen hoeft te sturen is alleen zo in een ideale situatie. Namelijk als er behalve jezelf verder vrijwel geen verkeer is op de weg.
Helaas maken we die situatie in Nederland niet heel vaak mee. Met gewone cc moet je dan telkens op je hoede zijn met je voet boven het rempedaal voor het geval je moet remmen. De meeste instructieboekjes waarschuwen ook uitdrukkelijk tegen het gebruik van de normale cc als het druk is of je geen veilige afstand (snelheid in km +10% of twee seconden) kunt houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

PeterZ(on) schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 16:20:
[...]

FSD gaat er m.i. helemaal nooit komen
Het voelt gek voor mij, om als techneut zo'n negatieve/afwachtende/realistische mening te hebben. Maar zo sta ik er ook een beetje in. Want hoeveel jaren zijn we nu verder? En als ik een Model 3 op de Tesla website configureer, zie ik het volgende.

Da's toch niet best, dat FSD feitelijk niks toevoegt op dit moment.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xFdDlxE4N1GNueS4CxQhX2_ke4I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XFhsjuhmDJ6WxKEh9ApbU1ob.png?f=fotoalbum_large

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
janne_nl schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 08:19:
Je hoeft natuurlijk niet in te grijpen....wat stel je voor dan?

En ja, zo lang de auto niet autonoom kan rijden moet je blijven opletten
En dat laatste is juist het grootste probleem.

Als je met de huidige stand van de techniek de Self Drive (SD) functie van een auto activeert worden zeg 50% van de handelingen overgenomen. Maar iedereen weet donders goed dat het op elk moment mis kan gaan en let dus relatief goed op. Het nut van het hele SD gebeuren vervalt hier mijns inziens al grotendeels mee, maar ok.

Zodra dit percentage omhoog gaat wordt het echter alleen maar gevaarlijker. Hoe beter de systemen worden, hoe onachtzamer de bestuurder wordt. Als iets 99 keer goed gaat verwacht je niet dat het de 100e keer mis gaat.

Maar daar zit hem de clou, want die 100e keer gaat er komen. Of de 200e keer, of de 300e keer. En net op het moment dat jouw 'FSD' systeem die vluchtheuvel toch een keer mist omdat de zon te laag staat of de r in de maand zit, zit jij net naar die leuke buurvrouw te kijken die op de stoep loopt.

FSD is pas veilig als het 100% is. Sterker: het is pas realistisch als de fabrikanten de aansprakelijkheid voor ongelukken op zich durven te nemen. Zolang ze dat niet doen blijft de bestuurder verantwoordelijk voor wat er gebeurt en zul je dus ook met de volle 100% aandacht bij het besturen van je auto moeten blijven. En dat is het eenvoudigst door al die systemen uit te zetten.

Wat (A)CC betreft: op provinciale wegen en in de file gebruik ik ACC, met regulier snelwegverkeer de CC. Werkt voor mij in ieder geval het prettigst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
RichieB schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:33:
Tjsonge, wat een slecht ontwerp als je je auto kan beschadigen door die 2 parkeerremmen in de verkeerde volgorder erop te zetten. Staat die sowieso wel duidelijk in de handleidingen van die auto's?
Inderdaad, dit design is echt een drama, zo slecht.

Maar als je de rest van het interieur bekijkt, dan lijkt het meer op een 1ste jaarsopdracht dan op een doordacht autoontwerp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
TucanoItaly schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 07:52:
[...]

Het voelt gek voor mij, om als techneut zo'n negatieve/afwachtende/realistische mening te hebben. Maar zo sta ik er ook een beetje in. Want hoeveel jaren zijn we nu verder? En als ik een Model 3 op de Tesla website configureer, zie ik het volgende.

[Afbeelding]
Als je alleen al kijkt hoe traag dat automatisch inparkeren gaat terwijl een beetje geoefende bestuurder van vlees en bloed dat binnen no-time gedaan heeft. En dan hebben we het over een voor het systeem eenvoudige handeling, want gewoon rekenwerk en geen onverwachte zaken. Nee, ik zie FSD voorlopig geen realiteit worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Hij maakt er wel een drama van hoor. Wat mij betreft is het gewoon een clickbait video voor de views.
Een Toyota Prius heeft exact dezelfde setup, een voethandrem die de remschijven bedient en een P-knop die met een pal in de versnellingsbak het rollen verhindert.
Ik heb NOOIT de voethandrem gebruikt. Zelfs op mijn oprit die een beetje afloopt waardoor ik een auto zonder starten de weg op kan rijden was het altijd remmen, P knop en rem los. Het hele gewicht van die auto heeft jarenlang alleen op dat palletje gehangen.
Ik heb van niemand gehoord dat dat palletje ooit gebroken is. Het enige advies wat gegeven wordt is dat je het beter niet tijdens het rijden kunt doen (als je langzaam genoeg rijdt dan wordt dat palletje actief en sta je ineens stil, als je te hard rijdt gaat de auto alleen in N).

Dus: de soep wordt echt niet zo heet gegeten als hij hier wordt opgediend.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 12:40
Maasluip schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 08:50:
[...]

Hij maakt er wel een drama van hoor. Wat mij betreft is het gewoon een clickbait video voor de views.
Een Toyota Prius heeft exact dezelfde setup, een voethandrem die de remschijven bedient en een P-knop die met een pal in de versnellingsbak het rollen verhindert.
Ik heb NOOIT de voethandrem gebruikt. Zelfs op mijn oprit die een beetje afloopt waardoor ik een auto zonder starten de weg op kan rijden was het altijd remmen, P knop en rem los. Het hele gewicht van die auto heeft jarenlang alleen op dat palletje gehangen.
Ik heb van niemand gehoord dat dat palletje ooit gebroken is. Het enige advies wat gegeven wordt is dat je het beter niet tijdens het rijden kunt doen (als je langzaam genoeg rijdt dan wordt dat palletje actief en sta je ineens stil, als je te hard rijdt gaat de auto alleen in N).

Ik ben het met je eens inderdaad. Hij neemt wel erg lang de tijd om iets simpels uit te leggen.
Daar komt bij dat de krachten al enorm versimpeld zijn op dat palletje. Daar "drukt" dus geen effectief 2000kg tegen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

alexbl69 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 08:10:
[...]

En dat laatste is juist het grootste probleem.

Als je met de huidige stand van de techniek de Self Drive (SD) functie van een auto activeert worden zeg 50% van de handelingen overgenomen. Maar iedereen weet donders goed dat het op elk moment mis kan gaan en let dus relatief goed op. Het nut van het hele SD gebeuren vervalt hier mijns inziens al grotendeels mee, maar ok.
Ik "moet" met mijn Tesla met autopilot (en dat is ook al de cruisecontrol zonder keep your lane) meer opletten dan met een domme cruisecontrol. Omdat een domme cruisecontrol niet zomaar, zonder duidelijke reden, op willekeurige plekken gaat remmen. Dat doet mijn Tesla wel. Fietser 200 meter voor je? Remmen. Verhoogd plateau? Remmen. Zebrapad? Remmen. Tegenligger op een 60km weg? Remmen.
En niet altijd. Maar wel zo vaak (en als hij het doet, zo hard) dat ik op dat soort wegen toch maar altijd de voet op het gaspedaal heb staan.
En dat is NIET het doel van een ACC. Mag ik toch hopen.

Ja, ik kan de auto ook zijn ding laten doen. Maar dan krijg je noodstoppen waar auto's achter me van denken "WTF is die aan het doen". Ik krijg dat soort reacties zelfs van passagiers. Auto opeens in de ankers "wat is er aan de hand!?!". Het hele rijgenot is gewoon weg. Het werkt niet fatsoenlijk.

Op een provinciale weg of autosnelweg werkt het best ok hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Maasluip schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 08:50:
[...]

Na de uitleg had de video wel kunnen stoppen en voegde ook niets meer toe. Ik heb vroeger hoofdzakelijk een automaat gehad en dan parkeerde ik altijd alleen in de P-stand en dan zakte de auto ook altijd iets weg. Bij het wegrijden moest je ook altijd meer kracht zetten dan wanneer je vlak stond. In hoeverre het het schadelijk is weet ik ook niet maar een gewaarschuwd mens telt voor twee zeg ik dan maar. En bij nieuwe auto's speelt het misschien niet (meer) omdat men dit nu anders heeft geconstrueerd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Maasluip schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 08:55:
[...]

Ik "moet" met mijn Tesla met autopilot (en dat is ook al de cruisecontrol zonder keep your lane) meer opletten dan met een domme cruisecontrol. Omdat een domme cruisecontrol niet zomaar, zonder duidelijke reden, op willekeurige plekken gaat remmen. Dat doet mijn Tesla wel. Fietser 200 meter voor je? Remmen. Verhoogd plateau? Remmen. Zebrapad? Remmen. Tegenligger op een 60km weg? Remmen.
En niet altijd. Maar wel zo vaak (en als hij het doet, zo hard) dat ik op dat soort wegen toch maar altijd de voet op het gaspedaal heb staan.

Ja, ik kan de auto ook zijn ding laten doen. Maar dan krijg je noodstoppen waar auto's achter me van denken "WTF is die aan het doen". Ik krijg dat soort reacties zelfs van passagiers. Auto opeens in de ankers "wat is er aan de hand!?!". Het hele rijgenot is gewoon weg. Het werkt niet fatsoenlijk.

Dacht altijd dat die Tesla autopilot mijlenver voor lag op de concurrentie. Als ik dit lees doet mijn Enyaq het nog beter dan een gemiddelde Tesla.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

jeroenkb schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:19:
[...]

Dacht altijd dat die Tesla autopilot mijlenver voor lag op de concurrentie. Als ik dit lees doet mijn Enyaq het nog beter dan een gemiddelde Tesla.
Misschien is FSD in Amerika mijlenver voor. En wat ik zeg, op provinciale wegen en autosnelwegen werkt het best goed, daar kun je best lang zonder enige ingreep rijden.
Maar dat mijlenver voor heb ik zelf ook nooit gezien. Ik heb een 2017 Volvo S90 met alle extras gereden en die deed sommige dingen echt wel beter.
En sommige dingen die Tesla kon zijn er dan weer uit gehaald. Bijvoorbeeld het automatisch afritten nemen. Dat moet je nu initieren en niet te vroeg want dan duurt het hem te lang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
[...]

Dat is mijn mening ook, maar ik heb alleen ervaring met de Tesla Vision Autopilot. Als je nagaat dat ze alles (of bijna alles?) met camera's doen is het resultaat nog behoorlijk indrukwekkend. Maar in de praktijk werkt Travel Assist gewoon net iets beter.

Nogmaals mijn mening, meer niet. Ik ben zelf behoorlijk fan van Tesla en hun productiefilosofie, maar de vrouw sprak een veto uit, eigenlijk enkel vanwege de smallere stoelen... :+

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:40
TucanoItaly schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 07:52:
[...]

[Afbeelding]
Ach weet je het is een Musk Belofte.
Net als dat de batterij in zijn geheel vervangen kon worden in een paar minuten.
Of de video in 2016 die Tesla op Youtube zette, met de door Musk gekozen titel 'Tesla drives itself'', die nep bleek te zijn.
En dat de tesla's binnenkort kunnen vliegen, daarvoor gaat hij de achterwielen en banken verwijderen.
Oh en vanaf 2013 zijn er ruimtevluchten mogelijk voor iedereen met zijn bedrijf SpaceX!

Het wordt natuurlijk ook moeilijker als je besluit dat je stopt met radar en alleen cameras wil gaan gebruiken, terwijl je engineers in protest gaan en zeggen dat dat het alleen maar moeilijker maakt.

In San Francisco heb je robo taxis van Cruise (General Motors). Die rijden dus echt autonoom rond. Het is dus wel mogelijk...

[ Voor 13% gewijzigd door Kodess op 03-10-2023 09:35 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:22
PeterZ(on) schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:25:
[...]

Geldt idd niet voor iedere EV zoals o.a. Tesla, werd in de video ook gezegd. Maar bijvoorbeeld wel voor mijn Ioniq.
Ik heb 5 jaar een Ioniq gereden tot 130.000 km op de klok en vrijwel nooit de handrem gebruikt, Nog nooit issues gehad met de P-stand. Zou inderdaad slecht ontwerp zijn als de auto daar niet op berekend is.
Let wel, ik gebruikte de P-stand alleen op een vlakke weg. Bij parkeren op een helling of als de straat iets afloopt dan gebruikte ik wel altijd de handrem.
Bij de MG4 gaat automatisch de handrem erop wanneer je P-stand selecteert. Als het voor de Ioniq ook nodig zou zijn om altijd de handrem te gebruiken dan had Hyundai datzelfde systeem moeten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:42
PeterZ(on) schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 08:47:
[...]

Als je alleen al kijkt hoe traag dat automatisch inparkeren gaat terwijl een beetje geoefende bestuurder van vlees en bloed dat binnen no-time gedaan heeft. En dan hebben we het over een voor het systeem eenvoudige handeling, want gewoon rekenwerk en geen onverwachte zaken. Nee, ik zie FSD voorlopig geen realiteit worden.
Dat heeft puur met veiligheidseisen te maken. Haal je die eisen weg kan ie zonder problemen vol gas je auto inparkeren.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:42
PeterZ(on) schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:03:
[...]

Na de uitleg had de video wel kunnen stoppen en voegde ook niets meer toe. Ik heb vroeger hoofdzakelijk een automaat gehad en dan parkeerde ik altijd alleen in de P-stand en dan zakte de auto ook altijd iets weg. Bij het wegrijden moest je ook altijd meer kracht zetten dan wanneer je vlak stond. In hoeverre het het schadelijk is weet ik ook niet maar een gewaarschuwd mens telt voor twee zeg ik dan maar. En bij nieuwe auto's speelt het misschien niet (meer) omdat men dit nu anders heeft geconstrueerd.
Zo'n beetje elke automaat doet dit precies hetzelfde en meestal zetten mensen zelfs heel die parkeerrem er niet op, maar zetten de automaat alleen in de P-stand. Leuk verhaal dus en zit best iets van waarheid in, maar als het echt een probleem was, zou dit wel als grote waarschuwing bij elke automaat worden meegegeven. Als je echt op een helling staat is het waarschijnlijk slim om het op deze manier te doen (en dan zet je meestal de handrem er ook op), maar in elke andere situatie kan het echt geen kwaad.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Binnen de bebouwde kom rij ik nooit met ACC.
Ik gebruik het zeker niet op plaatsen waar je de rijbaan deelt met fietsers of voetgangers, en waar je verkeersdrempels hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06-09 23:17

DS7

[...]

Op de auto(snel)weg en vergelijkbare wegen waar je niet met langzaamverkeer wordt geconfronteerd en er geen rotondes en aanverwante onzin in de weg verwerkt zitten werkt Autopilot uitstekend.

De functie om het op die andere wegen ook te kunnen die is er nog niet in Europa. Maar velen blijven het proberen... tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tommie12 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:41:
[...]

Binnen de bebouwde kom rij ik nooit met ACC.
Ik gebruik het zeker niet op plaatsen waar je de rijbaan deelt met fietsers of voetgangers, en waar je verkeersdrempels hebt.
Op wegen waar je 50 mag wil ik het eigenlijk wel altijd gebruiken. Je rijdt zo te hard. In woonwijken waar je maar 30 mag (rij je ook gauw 50) is het met drempels inderdaad niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Maasluip schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 16:50:
[...]

Op wegen waar je 50 mag wil ik het eigenlijk wel altijd gebruiken. Je rijdt zo te hard. In woonwijken waar je maar 30 mag (rij je ook gauw 50) is het met drempels inderdaad niet handig.
Ik rij met de Hyundai's altijd op acc. Binnen- en buiten de bebouwde kom. Alleen in dat dorp genaamd Amsterdam is het een ramp. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:26
daemonix schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 18:37:
Alleen in dat dorp genaamd Amsterdam is het een ramp. ;)
Maar wie wil er dan ook naar Amsterdam? :?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Andrehj schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 20:42:
[...]

Met de auto...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:31
alexbl69 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 08:10:
Hoe beter de systemen worden, hoe onachtzamer de bestuurder wordt. Als iets 99 keer goed gaat verwacht je niet dat het de 100e keer mis gaat.
Wat een aanname zeg.
Dat jij iets denkt/vindt wil niet zeggen dat het dan ook zo is. ;)

Aangaande ACC, nooit meer een auto zonder, gaat iig veel aan, buiten de bebouwde kom sowieso.
Naar kantoor (50/50 snelweg/stad) ook voor zo'n 80% van de rit, tenzij ik bij alle verkeerslichten de 1ste ben die moet wachten voor het rode licht, dan iets minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
redwing schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:40:
[...]

Dat heeft puur met veiligheidseisen te maken. Haal je die eisen weg kan ie zonder problemen vol gas je auto inparkeren.
Wat voor veiligheidseisen? Want de iX3 doet het 2-3 keer zo snel, heeft BMW dan lagere eisen oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
DS7 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 15:34:
[...]

Op de auto(snel)weg en vergelijkbare wegen waar je niet met langzaamverkeer wordt geconfronteerd en er geen rotondes en aanverwante onzin in de weg verwerkt zitten vind ik werkt Autopilot uitstekend.

De functie om het op die andere wegen ook te kunnen die is er nog niet in Europa. Maar velen blijven het proberen... tja...
FTFY.

als ik op de A10 en A4 rij bijv. vind ik het kommer en kwel. Had graag een gewone cc gehad ipv acc

[ Voor 8% gewijzigd door JohanB op 03-10-2023 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Andrehj schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 20:42:
[...]

Ik niet. Maar heel af en toe ontkom je er niet aan omdat daar wat instituten zoals DNB, AFM en zo gevestigd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
daemonix schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:17:
[...]

Ik niet. Maar heel af en toe ontkom je er niet aan omdat daar wat instituten zoals DNB, AFM en zo gevestigd zijn.
P+R ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Ik ga toch niet betalen als ik gratis kan parkeren? ;) Daarnaast: ik wil niet met OV. Overblijfsel (?) van het coronatijdperk (en dan niet het bier).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatsSkoe
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06:52
Maasluip schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 16:50:
[...]

Met de kanttekening dat we wel een beetje off topic gaan, wil ik toch graag noemen dat buiten de snelweg de limiteur (in het beste Nederlands) erg ondergewaardeerd wordt. Maximale vrijheid in coasten, geen ghostbreaking en toch niet te hard rijden. Groot nadeel is wel geluid bij snelheidsoverschrijding, maarja dat zal wel by design zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrock
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-09 08:32

Patrock

Eat - ride - sleep - repeat

[...]

Cupra Born, maar ervaar dat de auto ook vaak een noodstop probeert te maken bij fietsers, afslaand verkeer etc zonder acc aan.
Rij hierom bijna standaard nu op acc. En zorg dat ik in die situaties waar hij mogelijk een noodstop wil gaan maken, altijd zelf gas geef, zodat ik hem er flink door kan trappen indien hij een rempoging doet.

Bijkomend voordeel is dat hij vaak op acc afremt voor bochten, rotondes of verkeer, waardoor ik de rem nauwelijks hoef te gebruiken. Puur gas loslaten, maar wel de voet boven het pedaal om gas te kunnen geven als hij gaat remmen waar het onnodig is.

Onderaan de streep heeft de noodstop functionaliteit 6x onnodig ingegrepen, en 1x juist, maar doordat ik zelf ook ging remmen, varieerde de druk, waardoor ik een langere remweg had dan enkel noodstopfunctie of zelf remmen, en er alsnog bijna inzat. (pedaal zakte onder mijn voet weg op het moment dat ik rempedaal aanraakte.)

De eerste keer dat hij onnodig ingreep was helemaal mooi overigens, lege 80 weg, enkel verkeer achter mij. spontaan hoog op de rem voor niets. Melding bij de garage gemaakt maar niets kunnen vinden wat mis zou zijn met het systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Knip. Offtopic

[ Voor 94% gewijzigd door Taro op 13-10-2023 20:48 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Knip ivm offtopic quote.

[ Voor 105% gewijzigd door Taro op 13-10-2023 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-09 21:50

Termy

valt er nog wat te fragge?

Patrock schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 15:43:
De eerste keer dat hij onnodig ingreep was helemaal mooi overigens, lege 80 weg, enkel verkeer achter mij. spontaan hoog op de rem voor niets. Melding bij de garage gemaakt maar niets kunnen vinden wat mis zou zijn met het systeem.
Dit heb ik recent ook voor het eerst meegemaakt. Midden in een tunnel hier in Utrecht. Of het echt de rem was of het wegvallen van 'gas' is moeilijk te bepalen aangezien ik in B rijd, maar de ACC stond wel aan.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Knip. Offtopic

[ Voor 96% gewijzigd door Taro op 13-10-2023 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-09 21:50

Termy

valt er nog wat te fragge?

Knip. Offtopic

[ Voor 95% gewijzigd door Taro op 13-10-2023 20:50 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Pagina: 1 ... 292 ... 370 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic