Maasluip schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 08:55:
[...]
Ik "moet" met mijn Tesla met autopilot (en dat is ook al de cruisecontrol zonder keep your lane) meer opletten dan met een domme cruisecontrol. Omdat een domme cruisecontrol niet zomaar, zonder duidelijke reden, op willekeurige plekken gaat remmen. Dat doet mijn Tesla wel. Fietser 200 meter voor je? Remmen. Verhoogd plateau? Remmen. Zebrapad? Remmen. Tegenligger op een 60km weg? Remmen.
En niet altijd. Maar wel zo vaak (en als hij het doet, zo hard) dat ik op dat soort wegen toch maar altijd de voet op het gaspedaal heb staan.
En dat is NIET het doel van een ACC. Mag ik toch hopen.
Ja, ik kan de auto ook zijn ding laten doen. Maar dan krijg je noodstoppen waar auto's achter me van denken "WTF is die aan het doen". Ik krijg dat soort reacties zelfs van passagiers. Auto opeens in de ankers "wat is er aan de hand!?!". Het hele rijgenot is gewoon weg. Het werkt niet fatsoenlijk.
Op een provinciale weg of autosnelweg werkt het best ok hoor.
Cupra Born, maar ervaar dat de auto ook vaak een noodstop probeert te maken bij fietsers, afslaand verkeer etc zonder acc aan.
Rij hierom bijna standaard nu op acc. En zorg dat ik in die situaties waar hij mogelijk een noodstop wil gaan maken, altijd zelf gas geef, zodat ik hem er flink door kan trappen indien hij een rempoging doet.
Bijkomend voordeel is dat hij vaak op acc afremt voor bochten, rotondes of verkeer, waardoor ik de rem nauwelijks hoef te gebruiken. Puur gas loslaten, maar wel de voet boven het pedaal om gas te kunnen geven als hij gaat remmen waar het onnodig is.
Onderaan de streep heeft de noodstop functionaliteit 6x onnodig ingegrepen, en 1x juist, maar doordat ik zelf ook ging remmen, varieerde de druk, waardoor ik een langere remweg had dan enkel noodstopfunctie of zelf remmen, en er alsnog bijna inzat. (pedaal zakte onder mijn voet weg op het moment dat ik rempedaal aanraakte.)
De eerste keer dat hij onnodig ingreep was helemaal mooi overigens, lege 80 weg, enkel verkeer achter mij. spontaan hoog op de rem voor niets. Melding bij de garage gemaakt maar niets kunnen vinden wat mis zou zijn met het systeem.