Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomqa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 27-08 22:34
Hi iedereen,

Drie jaar geleden was ik enthousiast op zoek gegaan naar een elektrische auto, en volgde ik dit forum ook op de voet. Ik kwam uiteindelijk uit op een private lease van een Seat Mii. Deze loopt eind dit jaar af, Ik heb een verzoek tot overname in gediend, puur om te kijken wat het zou kosten. Ik ben op zoek naar jullie ongezoute mening :*)

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Als hoofdauto zou ik graag wat groter gaan rijden, de Seat Mii zou dus (op termijn...) de tweede auto worden. Ik ben positief verrast door dit voorstel, wat jullie?

Ik zou graag elektrisch blijven rijden, maar het is nog onzeker of dat haalbaar is ivm kopen van een huis en dergelijke grote veranderingen.

Ik hoor graag wat jullie denken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 00:01
@Thomqa Ik zit in dezelfde situatie. Heb nu 3 jaar de elektrische Citigo geleased die ik nu wil overnemen om als 2de auto te houden. Ding rijdt gewoon erg fijn en de range is ook dik in orde voor dagelijks gebruik. Ik heb ook een voorstel ter overname gekegen, die viel bij mij wat lager uit dan bij jou, maar ik heb er inmiddels ruim 100K mee gereden.
Ik dacht ook nog voor de subsidie in aanmerking te komen, maar die vlieger gaat helaas niet op. De auto staat namelijk al op mijn naam en dan kan je geen subsidie meer aanvragen. De auto door je partner laten overnemen gaat ook niet werken omdat ze ook kijken naar het adres.
Als jij wel een manier weet om wel voor subsidie in aanmerking te komen, dan hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webgangster
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:22
Van horen zeggen schijnen er bedrijven/autodealers te zijn die de auto dan op hun naam zetten en dan weer doorschuiven. Kost meen ik 250 euro, maart dan kun je wel gebruik maken van de subsidie.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Rolfy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-09 00:59
webgangster schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:30:
Van horen zeggen schijnen er bedrijven/autodealers te zijn die de auto dan op hun naam zetten en dan weer doorschuiven. Kost meen ik 250 euro, maart dan kun je wel gebruik maken van de subsidie.
Jij doet je naam echt eer aan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomqa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 27-08 22:34
Twardt schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:20:
Ik dacht ook nog voor de subsidie in aanmerking te komen, maar die vlieger gaat helaas niet op. De auto staat namelijk al op mijn naam en dan kan je geen subsidie meer aanvragen. De auto door je partner laten overnemen gaat ook niet werken omdat ze ook kijken naar het adres.
Als jij wel een manier weet om wel voor subsidie in aanmerking te komen, dan hoor ik dat graag.
|:( dat is wel balen! Hier had ik nog niet aan gedacht, bedankt dat je dit even benoemt!

Het is ook moeilijk vergelijken, ik heb namelijk niet het idee dat je een tweedehands EV vinden die vergelijkbaar is die dan goedkoper zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:01
Twardt schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:20:
@Thomqa Ik zit in dezelfde situatie. Heb nu 3 jaar de elektrische Citigo geleased die ik nu wil overnemen om als 2de auto te houden. Ding rijdt gewoon erg fijn en de range is ook dik in orde voor dagelijks gebruik. Ik heb ook een voorstel ter overname gekegen, die viel bij mij wat lager uit dan bij jou, maar ik heb er inmiddels ruim 100K mee gereden.
Kan een omwegje via je ouders, broer, kinderen of zo niet?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Zullen we het weer over elektrische auto's hebben ipv hoe we de regels kunnen omzeilen?

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Thomqa schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:00:
Hi iedereen,

Drie jaar geleden was ik enthousiast op zoek gegaan naar een elektrische auto, en volgde ik dit forum ook op de voet. Ik kwam uiteindelijk uit op een private lease van een Seat Mii. Deze loopt eind dit jaar af, Ik heb een verzoek tot overname in gediend, puur om te kijken wat het zou kosten. Ik ben op zoek naar jullie ongezoute mening :*)

***members only***

Als hoofdauto zou ik graag wat groter gaan rijden, de Seat Mii zou dus (op termijn...) de tweede auto worden. Ik ben positief verrast door dit voorstel, wat jullie?

Ik zou graag elektrisch blijven rijden, maar het is nog onzeker of dat haalbaar is ivm kopen van een huis en dergelijke grote veranderingen.

Lijkt mij een nette overname prijs. Onze Seat Mii Electric (plus uitvoering met metallic lak en extra 'plank' voor dubbele laadbodem) van 2020 met nog geen 20.000 kilometer op de teller kostte 5000 euro meer.
Wij kregen overigens wel subsidie omdat we de auto tweedehands gekocht hebben bij een dealer.
Ik weet natuurlijk niet welke uitvoering je hebt, maar ook al heb je de standaard uitvoering dan is het nog steeds een nette prijs ook zonder subsidie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-09 20:49
Thomqa schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:00:
Hi iedereen,

***members only***

Ik heb anderhalf jaar geleden bij een handelaar een tweedehands Citigo e-iV gekocht van ruim één jaar oud en met 6.000 km op de teller voor toen netto € 16.500 inclusief subsidie. Betreft een luxe uitvoering met stoelverwarming, lichtmetalen wielen, cruise control, enzovoorts. We gebruiken deze als tweede auto naast een Enyaq. Erg tevreden over de Citigo, prima bereik.

[ Voor 4% gewijzigd door jdbiggelaa op 19-10-2023 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Zaterdag een proefrit gehad in een BYD Dolphin. Viel niet tegen, zeker niet voor de prijs. Gaat misschien ingezet worden als tweede auto.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
De elektriciteitsprijzen beginnen weer langzaam en stabiel te zakken. Als (snel)laadtarieven ook binnenkort volgen zou dit op termijn een boost kunnen geven aan de marktwaarde van elektrische auto's welke op dit moment (historisch) laag zijn en hierdoor ook brandstofauto's minder waard worden. Is dit een inruilmoment van de benzineauto voor een goede 2e hands EV?

[ Voor 3% gewijzigd door Gecko123 op 23-10-2023 16:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Gecko123 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:30:
De elektriciteitsprijzen beginnen weer langzaam en stabiel te zakken. Als (snel)laadtarieven ook binnenkort volgen zou dit op termijn een boost kunnen geven aan de marktwaarde van elektrische auto's welke op dit moment (historisch) laag zijn en hierdoor ook brandstofauto's minder waard worden. Is dit een inruilmoment van de benzineauto voor een goede 2e hands EV?
Snellaadprijzen zijn alleen voor een bepaalde groep EV rijders van belang. Ik laad bijna altijd thuis. Met 38 zonnepanelen is EV rijden een no-brainer, ook onze tweede auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-09 19:28
Ik ga bijna wekelijks (ja echt serieus), independer, gaslicht.com, etc., af om te kijken wat de energiebedrijven aanbieden qua gas en stroom maar ik zie de laatste tijd juist weer een kleine stijging.

Laadtarieven blijven ook zo'n beetje op dezelfde prijs hangen, qua snelladen ging Tesla een maand of 2 terug flink naar beneden met de prijs maar is in de tussentijd ook weer gestegen, zijn nog wel 1 van de goedkopere in snellaad-(Neder)land.

Qua vergelijk benzine / stroom is het een no-brainer, prijs per km valt duidelijk uit in het voordeel van de elektrische wagen, en dan mag de prijs voor elektriciteit best nog hoger, zelfs dan, maar ja, moet je 'em nog wel kopen. Qua wegenbelasting zit je tot 2026 ook nog wel goed, daarna valt het te bezien.

Ik als EV rijder juich EV rijden toe, dat dan weer wel maar zou wel nagaan of het betaalbaar is.
Als de benzine auto nog in prima conditie is zou ik me nog even achter de oren krabben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noctilucus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-02 12:05
Niet zeker of de marktwaarde van EV's op dit moment historisch laag is: Tesla heeft wel een aantal forse prijsdalingen doorgevoerd maar de meeste producenten houden hun prijzen toch best hoog en produceren zeker nog niet de volumes waarbij ontwikkelingskosten en schaalgrootte hun kost laten dalen.
Als Volkswagen effectief zijn ID.2 aan de beloofde lage prijs op de markt brengt, zou ik verwachten dat de Europese concurrentie toch verplicht is te volgen om hun prijzen te laten dalen.
2e hands EV prijzen liggen ook niet laag denk ik, omdat de eigenaren die oorspronkelijk aan een hoge prijs gekocht hebben. Zie je bv. goed bij Tesla...

Je kan zelf de berekening maken of grotere waardedaling van je benzine-auto en hogere brandstofkost opweegt tegen de extra investering in een goede 2e hands EV, verloren inkomsten door rendement op dat geld,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Kijk dan eens bij de Chinezen. De Byd Dolphin wordt onder de 30k aangeboden en is compleet. Ik moet dat complete nog zien bij VW en de andere Europese merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
daemonix schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:14:
Kijk dan eens bij de Chinezen. De Byd Dolphin wordt onder de 30k aangeboden en is compleet. Ik moet dat complete nog zien bij VW en de andere Europese merken.
Ik weet niet of ik klaar zou zijn om een BYD te kopen als particulier. VW staat ook niet hoog op de voorkeurslijst (niettegenstaande we nu een VW Polo hebben).
Momenteel is er in die categorie niet veel aanbod aan kleine goede EV's aan een redelijke prijs.

De Dacia spring is me iets te klein, laadt te traag voor de occasionele langere rit, en heeft net te weinig bereik voor ons gebruik. De nieuwe Citroen eC3 lijkt op papier alvast een pak beter en wordt ook redelijk geprijsd.

Ik denk dat onze Polo nog een jaar of 5 zal mee gaan, en dan zal het een Tesla 2, ID2 of ... worden.
Als de verschillen niet te groot zijn, dan zal ik toch een europese auto verkiezen boven een chinese.
Ik hoop dan ook dat Tesla de 2 in Berlijn gaat bouwen of in Spanje of zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Tommie12 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:46:
[...]
De Dacia spring is me iets te klein, laadt te traag voor de occasionele langere rit, en heeft net te weinig bereik voor ons gebruik.
De trage acceleratie van de Spring (19,1s 0-100) is ook iets dat hier mee weegt, mijn vrouw rijdt nu in een Fiat Panda 0.9l, wil graag een EV die daarnaast het inhalen wat makkelijker maakt voor als ze weer eens achter een tractor zit, maar de Spring is nog trager dan de Panda, anders was het een serieuze optie geweest.

Eigenlijk hoop ik gewoon dat Tesla snel een Model 2 uitbrengt voor +-25k, met <10 sec 0-100, minimaal 250 km range en dan hebben ze echt goud in handen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Taro schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:47:
[...]

De trage acceleratie van de Spring (19,1s 0-100) is ook iets dat hier mee weegt, mijn vrouw rijdt nu in een Fiat Panda 0.9l, wil graag een EV die daarnaast het inhalen wat makkelijker maakt voor als ze weer eens achter een tractor zit, maar de Spring is nog trager dan de Panda, anders was het een serieuze optie geweest.

Eigenlijk hoop ik gewoon dat Tesla snel een Model 2 uitbrengt voor +-25k, met <10 sec 0-100, minimaal 250 km range en dan hebben ze echt goud in handen.
En die Citroen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20-09 19:55
[...]

de dacia spring sprint tegenwoordig in 13.7 seconden van 0 naar 100, trekt zo de klinkers uit de straat als je niet oppast

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Die kende ik nog niet, leuke auto. Je weet wel direct door de voorkant en wetende waar de drivetrain vandaan komt dat je tov een Tesla Model 2 zult inleveren op efficiency, zelfs zonder te weten hoe die Model 2 eruit zal zien ;) En daarnaast zal je waarschijnlijk ook op software en standaard opties inleveren. Maar goed, wij vinden de Volvo EX30 en Peugeot E-208 ook leuk om te zien, deze Citroën past daar ook wel bij in het rijtje. De "grille" van de BYD Dolphin valt hier bijv. minder in de smaak.

We houden de e-C3 in de gaten, thx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Coasterfreak schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 13:07:
[...]

de dacia spring sprint tegenwoordig in 13.7 seconden van 0 naar 100, trekt zo de klinkers uit de straat als je niet oppast
Oh ;), dat is al beter, maar nog steeds trager dan de Panda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Taro schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 15:49:
[...]

Die kende ik nog niet, leuke auto. Je weet wel direct door de voorkant en wetende waar de drivetrain vandaan komt dat je tov een Tesla Model 2 zult inleveren op efficiency, zelfs zonder te weten hoe die Model 2 eruit zal zien ;) En daarnaast zal je waarschijnlijk ook op software en standaard opties inleveren. Maar goed, wij vinden de Volvo EX30 en Peugeot E-208 ook leuk om te zien, deze Citroën past daar ook wel bij in het rijtje. De "grille" van de BYD Dolphin valt hier bijv. minder in de smaak.

We houden de e-C3 in de gaten, thx.
Ik vrees alleen dat de EX30 echt niet te vergelijken is met de Citroen en de Peugeot. Andere klasse, veel meer bereik bijvoorbeeld. Chinese auto's lopen voor op de Europeanen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:50

Termy

valt er nog wat te fragge?

Taro schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 15:50:
[...]

Oh ;), dat is al beter, maar nog steeds trager dan de Panda.
Is dat niet een beetje te kort door de bocht? Instant koppel maakt een hoop goed. Mijn ID.3 1+ doet 0-100 in 7.nogwat staat me bij maar rijdt een hoop fancy ICE zoek bij een stoplicht. Zelfs een e-up trekt best aardig op. Dat je vermogen tekort komt om hoge snelheden te halen (en dus wat traagjes naar de 100 gaat) is niet hetzelfde als het baggertrage optrekken van een gewone up.

Heb je ze al eens gereden?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

daemonix schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 16:17:
[...]

Ik vrees alleen dat de EX30 echt niet te vergelijken is met de Citroen en de Peugeot. Andere klasse, veel meer bereik bijvoorbeeld. Chinese auto's lopen voor op de Europeanen.
Klopt, maar we kijken in de 25-35k range voor haar en dan zit de Volvo aan de bovenkant, incl. een aantal bijbehorende voordelen zoals extra range.

Maar aangezien ze 99% van de dagen voldoende heeft aan +-45 km range en misschien 1-2x per jaar een keer 150-200 km, waar ze op bestemming vast ook wel kan laden, is meer dan 250 km zonde van het geld (en later ook de extra wegenbelasting). We hebben ook naar een Twingo en Zoë gekeken, maar de Twingo is net te klein, de range in de winter en na wat degradatie is dan echt wel aan de lage kant en de Zoë is in verhouding tot de andere modellen niet meer aantrekkelijk.

In principe zou 75 km range nog voldoende zijn, maar ik wil geen 2e laadpaal plaatsen en we laden bij voorkeur als de tarieven laag zijn, dus alleen in het weekend. Dan is 4 dagen x 45 km range wel wenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Termy schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 16:36:
[...]

Is dat niet een beetje te kort door de bocht?
Ja.
Instant koppel maakt een hoop goed. Mijn ID.3 1+ doet 0-100 in 7.nogwat staat me bij maar rijdt een hoop fancy ICE zoek bij een stoplicht. Zelfs een e-up trekt best aardig op. Dat je vermogen tekort komt om hoge snelheden te halen (en dus wat traagjes naar de 100 gaat) is niet hetzelfde als het baggertrage optrekken van een gewone up.

We hebben een Twingo proefgereden en laatst bij iemand in de ID3 gezeten, dat gaat wel prima idd. Het koppel is belangrijk, maar de 13 seconden van de Spring is gewoon nog steeds aan de lage kant.

We zijn een M3P met 3.49 seconden en nu een MYLR met 5.00 seconden gewend als primaire auto, dus alles boven de 10 voelt direct als langzaam :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-09 09:09
Taro schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 16:44:
[...]

Klopt, maar we kijken in de 25-35k range voor haar en dan zit de Volvo aan de bovenkant, incl. een aantal bijbehorende voordelen zoals extra range.

Maar aangezien ze 99% van de dagen voldoende heeft aan +-45 km range en misschien 1-2x per jaar een keer 150-200 km, waar ze op bestemming vast ook wel kan laden, is meer dan 250 km zonde van het geld (en later ook de extra wegenbelasting). We hebben ook naar een Twingo en Zoë gekeken, maar de Twingo is net te klein, de range in de winter en na wat degradatie is dan echt wel aan de lage kant en de Zoë is in verhouding tot de andere modellen niet meer aantrekkelijk.

In principe zou 75 km range nog voldoende zijn, maar ik wil geen 2e laadpaal plaatsen en we laden bij voorkeur als de tarieven laag zijn, dus alleen in het weekend. Dan is 4 dagen x 45 km range wel wenselijk.
Alles wat je hier noemt past in principe prima in de eerste Ioniq Electric. De 28kwh generatie is extreem zuinig (de enige die een Tesla kan verslaan) en kan nog redelijk vlot snelladen ook, mocht het eens minder goed uitkomen. Tweedehands met subsidie kost die auto bijzonder weinig tegenwoordig. Terwijl het gewoon een compleet pakketje is qua features (ACC, Android Auto etc) :)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Termy schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 16:36:
[...]

Is dat niet een beetje te kort door de bocht? Instant koppel maakt een hoop goed. Mijn ID.3 1+ doet 0-100 in 7.nogwat staat me bij maar rijdt een hoop fancy ICE zoek bij een stoplicht. Zelfs een e-up trekt best aardig op. Dat je vermogen tekort komt om hoge snelheden te halen (en dus wat traagjes naar de 100 gaat) is niet hetzelfde als het baggertrage optrekken van een gewone up.

Herkenbaar, mijn Citigo e-iV (= e-Up) accelereert relatief snel. Ik vermoed omdat je het volledige koppel direct hebt bij het wegrijden en het ook nog eens constant blijft omdat je niet hoeft te schakelen. Max vermogen van een EV kun je dus op papier beslist niet vergelijken met een ICE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Richh schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 16:49:
[...]

Alles wat je hier noemt past in principe prima in de eerste Ioniq Electric. De 28kwh generatie is extreem zuinig (de enige die een Tesla kan verslaan) en kan nog redelijk vlot snelladen ook, mocht het eens minder goed uitkomen. Tweedehands met subsidie kost die auto bijzonder weinig tegenwoordig. Terwijl het gewoon een compleet pakketje is qua features (ACC, Android Auto etc) :)
Maar dat is dan weer een sedan, we zoeken een compacte hatchback of kleine crossover. Ze parkeert graag vooraan op de parkeerplaats op de krapste plaatsen.

Maar goed, we hebben geen haast en kijken het nog even rustig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Taro schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 16:53:
[...]

Maar dat is dan weer een sedan, we zoeken een compacte hatchback of kleine crossover. Ze parkeert graag vooraan op de parkeerplaats op de krapste plaatsen.

En de Byd Dolphin? Completer voor weinig geld vind je ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

daemonix schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:54:
[...]

En de Byd Dolphin? Completer voor weinig geld vind je ze niet.
Zie hierboven: Taro in "Elektrische auto's - deel 5"

Vinden we geen mooie auto.

Edit: Ik vind overigens de voorkant van de Tesla Model 3 & Y (pre-highland) ook niet mooi..... Maar ik kan daar doorheen kijken ivm alle andere positieve zaken. Zij wil een leuk uitziende auto.

[ Voor 24% gewijzigd door Taro op 27-10-2023 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik rij nu een EC4, slagje groter dan de EC3. Denk e2008 VS e208 qua formaat. Of mokka e VS corsa e. Of Jeep Avenger. Die haalt die 250km bereik gewoon en is nu al tussen 20k en 25k verkrijgbaar. Natuurlijk aërodynamisch een baksteen en geen druppel als ioniq 28 / 6 of Tesla. En met 9 sec naar de 100 km / u niet de snelste. Het rijdt wel comfortabel. Dus @Taro waarom wachten op een EC3 als je voor hetzelfde geld een slagje groter kan rijden? Plus Citroën comfortabel en kek design.

Je kunt ook een MG4 overwegen te leasen voor 258 euro netto na sepp subsidie. Formaatje ID3, achterwiel aangedreven en die tikt de 100km/u aan in 7 seconden dacht ik zo uit mijn hoofd. Evenmin een Tesla silhouet maar dat lijkt me een prima tweede auto. Nieuw tegen de 30k instap, maar een tweedehandse zal wel tegen de 25k liggen tegenwoordig.

[ Voor 8% gewijzigd door Joosie200 op 27-10-2023 18:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Taro schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 16:53:
[...]

Een Ioniq is een hatchback, niet compact, maar gewoon een standaard hatchback.
De Tesla model 3 is wél een sedan.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Joosie200 Voor wie is je bericht bedoeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik heb het toegevoegd. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ah.

Ik reageerde hier alleen op de acceleratie van de Spring, zoals aangegeven hebben we geen haast. We hebben 7 maanden geleden de MYLR gekocht en zitten nu midden in een grote verbouwing (Thuisaccu, 5x WP/AC, renovatie, etc.), eerst even de volgende Bitcoin bullrun maximaal meepakken voordat ik weer flink geld ga uitgeven :) En private lease doen we niet aan.

[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 27-10-2023 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:31
SpongeRob schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 18:07:
[...]

Een Ioniq is een hatchback, niet compact, maar gewoon een standaard hatchback.
De Tesla model 3 is wél een sedan.
BMW noemt de i4 een Gran Coupe. Is dat dan ook gewoon een hatchback ?

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

kdeboois schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 18:25:
[...]

BMW noemt de i4 een Gran Coupe. Is dat dan ook gewoon een hatchback ?
Dat is kennelijk inderdaad gewoon een hatchback

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LadyVodka
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:46

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Oud nieuws. Dit was in juli al nieuws: https://www.theguardian.c...reakthrough-electric-cars

1200 km range is ook een nietszeggende waarde, je kunt nu ook al EV's maken met 1200 km range. Stop je er gewoon 200 kWh in.

Laden in 10 minuten zal een uitdaging worden. 1200 km zal wel iets van 200 kWh moeten worden, wil je dat in 10 minuten laden heb je een lader van 1200 kW nodig. Zelfs 10 minuten van 20-80% is nog 720 kW.
En is een range van 1200 km nog nuttig met dat soort laadtijden? Elke 600 km voor 5 minuten stoppen kan toch ook niet zo erg zijn?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Laatst online: 20:32
Leuk... Er wordt gesproken van een doorbraak. Dat zal ook best zo zijn, maar als ze denken pas over vijf jaar te kunnen beginnen met serieproductie, dan zou ik dit maar bewaren voor de erg lange termijn en het voorlopig maar met LFP-accu's doen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Andrehj schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:58:
[...]

Leuk... Er wordt gesproken van een doorbraak. Dat zal ook best zo zijn, maar als ze denken pas over vijf jaar te kunnen beginnen met serieproductie, dan zou ik dit maar bewaren voor de erg lange termijn en het voorlopig maar met LFP-accu's doen.
Alles, maar dan ook alles om de klant te weerhouden om nu over te stappen naar EV. Er was geen doorbraak, er is geen doorbraak, misschien komt er een doorbraak.

En het bericht van solid state maar blijven publiceren...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Er zijn duizenden nieuwsartikelen over accuproducenten/universiteiten/commerciële partijen die een nieuw type accu in ontwikkeling hebben en tientallen autoproducenten die over 2-5 jaar een auto met X range beloven, of de zoveelste "Tesla killer komt eraan", maar in 99 van de 100 gevallen betreft het pure marketing, de aandeelhouders tevreden houden, het geluk in de toekomst zoeken en uiteindelijk zie je het nooit of nauwelijks in de praktijk.

Een "breakthrough" is op 10 x 10 cm in een laboratorium prima mogelijk, maar massaproductie voor auto's is wat anders. Eerst zien, dan geloven.

Toyota verliest terrein met de ICE Corolla en had dat via de Prius en opvolging prima kunnen voorkomen, maar ze hebben daar gewoon de boot gemist.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
[...]

Fiat panda upgraden naar een Skoda Citigo (of up! & Mii) ? Zijn prima EV’s met prima bereik (stukken beter dan spring, en mooier)

Edit: van binnen groter dan je denkt én mega snel 0-50 km/h

[ Voor 4% gewijzigd door Stef87 op 28-10-2023 16:52 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Stef87 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 16:45:
Fiat panda upgraden naar een Skoda Citigo (of up! & Mii) ? Zijn prima EV’s met prima bereik (stukken beter dan spring, en mooier)
Probleem is dat VAG in al haar wijsheid heeft bedacht om die niet meer te produceren.
Door de idiote politiek vanuit Brussel worden de fabrikanten namelijk gestimuleerd om hun schaarse productiecapaciteit in te zetten om zo groot mogelijke SUV's te maken (waar de hoogste marge op zit).

Het wordt tijd dat ook elektrische auto's worden afgerekend op basis van hun werkelijke CO2-uitstoot (cijfers van gemiddelde CO2-uitstoot per kWh in Europa immers gewoon bekend), dan is het snel afgelopen met de idioterie van de veel te grote en zware elektrische auto's en worden fabrikanten eindelijk gestimuleerd om betaalbare EV's te maken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
Maasluip schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:55:
Oud nieuws. Dit was in juli al nieuws: https://www.theguardian.c...reakthrough-electric-cars

1200 km range is ook een nietszeggende waarde, je kunt nu ook al EV's maken met 1200 km range. Stop je er gewoon 200 kWh in.

Laden in 10 minuten zal een uitdaging worden. 1200 km zal wel iets van 200 kWh moeten worden, wil je dat in 10 minuten laden heb je een lader van 1200 kW nodig. Zelfs 10 minuten van 20-80% is nog 720 kW.
En is een range van 1200 km nog nuttig met dat soort laadtijden? Elke 600 km voor 5 minuten stoppen kan toch ook niet zo erg zijn?
Tja, al die facebook posters die elke dag 1200 km met de caravan naar Zuid-Frankrijk rijden hebben dat nodig. Naast de eigen aardappelen en mineraal water willen ze ook de stroom voor de hele vakantie ineens mee nemen.

Als er één bedrijf is waarvan ik dit persbericht niet wil geloven is het juist Toyota. De EV’s die ze tot hiertoe hebben gepresenteerd zijn een schande voor de ingenieursteams die er aan gewerkt hebben. Ze laden traag, zijn niet efficient, en je mag maar 1 of 2 keer per dag snelladen, nadien gaat de laadsnelheid omlaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Stef87 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 16:45:
[...]

Edit: van binnen groter dan je denkt én mega snel 0-50 km/h
Al eerder naar gekeken, maar idd niet meer nieuw te krijgen en onze voorkeur gaat uit naar een maatje groter.

Ik waardeer alle feedback & tips, maar nogmaals: Ik reageerde alleen op de acceleratie van de Spring, ik hou de markt in de gaten, maar we hebben geen haast en vermoed dat we pas in 2024 de Panda omwisselen voor een compacte EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LadyVodka
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Jeej... [Artikel]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4NEqcj5cUtVs9pb-QPQ6xINfh08=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UUeEuV8aXZbP7XAvDrs0jEgE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Joosie200 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 18:00:
Je kunt ook een MG4 overwegen te leasen voor 258 euro netto na sepp subsidie.
Dat is krankzinnig laag, waar heb je dat gevonden?

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tommie12 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 17:14:
[...]

Als er één bedrijf is waarvan ik dit persbericht niet wil geloven is het juist Toyota. De EV’s die ze tot hiertoe hebben gepresenteerd zijn een schande voor de ingenieursteams die er aan gewerkt hebben. Ze laden traag, zijn niet efficient, en je mag maar 1 of 2 keer per dag snelladen, nadien gaat de laadsnelheid omlaag.
Ach ja, we kennen toch de nieuwe slogan? Toyota, Build Your Dreams. :D

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 15:08
Tommie12 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 17:14:
Ze liepen jaren geleden echt enorm voorop met hybride auto's, en hebben vervolgens dertig jaar liggen slapen. Ik vraag me werkelijk af hoeveel hoge piefen bij Toyota inmiddels harikiri hebben gepleegd.

We klagen vaak over legacy automakers die de EV-boot gemist hebben, maar Toyota, die nota bene met de Prius het droogdok voorbereidde voor die boot - zag jaren later die boot vertrekken en roeide gewoon eigenwijs de andere kant op.

Geblinddoekt.

In een lekke rubberboot.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nils7
  • Registratie: Mei 2004
Gisteren onze tweede EV besteld. :)
Na begin dit jaar een Model Y LR te hebben aangeschaft gaat daar binnenkort een ET5 bij komen.

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
nils7 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 20:18:
Na begin dit jaar een Model Y LR te hebben aangeschaft gaat daar binnenkort een ET5 bij komen.
Top, ben benieuwd naar je ervaring.

Wat ik gezien heb is dat ze mooie auto’s maken die blijkbaar ook echt goed zijn in range en efficientie.
Wat mij zou tegenhouden is dat Nio zo veel geld verliest op elke auto. Er moeten nog wat autofabrikanten failliet gaan, en ik hoop dat Nio aan de juiste kant staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Ogen dicht, en recht naar de afgrond sturen.
Nokia, Kodak… nee, dat waren gewoon slechte dromen.
Ik wil niet beweren dat het makkelijk wordt voor een bedrijf als Ford, maar door investeringen te verminderen gaat het zeker niet lukken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The__Virus
  • Laatst online: 08:01
Nio is het enige chinese merk in mijn ogen dat goede EVs bouwt, als je Volvo nog niet chinees noemt. Wat mij tegenhoudt is toch wel het feit dat het een chinees product is. Er is gelukkig keuze voor producten die in elk geval niet 100% chinees zijn. Europese regimes heb ik vooralsnog het minst aversie tegen, China staat toch wel erg laag op de humanitaire ranglijst. Om daar dan mijn geld aan af te dragen stuit me tegen de borst.
Ik hoop daarom van harte op de importheffing op chinese EVs. We hebben toch een (inter)nationale regering nodig die de wereld poogt wat beter achter te laten, de meeste mensen kiezen met de portemonnee. En dan bouwt China binnen de kortste keren de meeste betere EVs.

[ Voor 14% gewijzigd door The__Virus op 28-10-2023 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

dreamscape schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 20:01:
[...]

Ze liepen jaren geleden echt enorm voorop met hybride auto's, en hebben vervolgens dertig jaar liggen slapen. Ik vraag me werkelijk af hoeveel hoge piefen bij Toyota inmiddels harikiri hebben gepleegd.

We klagen vaak over legacy automakers die de EV-boot gemist hebben, maar Toyota, die nota bene met de Prius het droogdok voorbereidde voor die boot - zag jaren later die boot vertrekken en roeide gewoon eigenwijs de andere kant op.

Geblinddoekt.

In een lekke rubberboot.
Toyota heeft jarenlang in hybride geïnvesteerd, en wil er gewoon niet aan dat er nu full EV fabrikanten opstaan. Maar ach, Toyota produceert nog steeds miljoenen auto's per jaar, en in veel gebieden zal het zo snel niet gaan qua volledige elektrificatie.

Heb ook het idee dat Toyota het minder erg vind om geen fatsoenlijke EV aan te bieden.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

nils7 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 20:18:
Ben benieuwd. Vond de ET5 zelf mooi, maar echt totaal niet competitief geprijsd (lees: extreem duur). De ET5 Touring is helemaal een plaatje.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 00:13
Jeroenneman schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 21:27:
[...]

Toyota heeft jarenlang in hybride geïnvesteerd, en wil er gewoon niet aan dat er nu full EV fabrikanten opstaan. Maar ach, Toyota produceert nog steeds miljoenen auto's per jaar, en in veel gebieden zal het zo snel niet gaan qua volledige elektrificatie.

Heb ook het idee dat Toyota het minder erg vind om geen fatsoenlijke EV aan te bieden.
Volgens mij heeft Toyota ook behoorlijk gewed op waterstof wat tot nu toe de wedstrijd helemaal niet aan het winnen is binnen klein persoon vervoer althans. (Vrachtverkeer is er nog mee bezig)
Ze zitten dus nog deels denk ik op die waterstof tour en zien de halve wereld naar EV overstappen en investeren. En daar is de belofte dat solid-state de volgende grote game changer gaat worden. Wellicht slaan ze de huidige accu's dus over omdat ze dus en te laat zijn en anders te snel te veel moeten afschrijven naar hun idee?
En natuurlijk ga je niet toegeven dat je de boot gemist hebt of er naast zat.

[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 28-10-2023 21:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
GeeMoney schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 21:41:
https://thedriven.io/2022...l-on-electric-transition/
(...) the company admits to having underestimated the speed of the electric transition.
En dat was afgelopen jaar. Een 'wake up call'. Seriously. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Veel legacy merken hebben moeite om de transitie succesvol te kunnen maken. GM doet ook al een stapje terug met de investeringen. VW heeft moeite met het zelf doorontwikkelen van de techniek en schroeft de investeringen verder op en is aan het shoppen bij andere leveranciers.

BP gaat voor 100M "Supercharger laadpalen" van Tesla afnemen, dat zal het elektrisch rijden ook verder versnellen.

Het zijn/worden interessante tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

GeeMoney schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 21:41:
[...]
En daar is de belofte dat solid-state de volgende grote game changer gaat worden. Wellicht slaan ze de huidige accu's dus over omdat ze dus en te laat zijn en anders te snel te veel moeten afschrijven naar hun idee?
Als ze nu gaan wachten op de solid state mogelijkheden verliezen ze nog meer marktaandeel. Ja, over X jaar zal men weer tot de aanschaf van een volgende auto overgaan en hebben ze opnieuw een kans, maar in de tussentijd verdienen ze bijv. ook niets aan premium abonnementen, accessoires, etc.

En het gaat niet alleen om de accutechnologie, er is ook een prijsoorlog gaande in EV land. Dat betekent dat er super efficiënt geproduceerd en geleverd moet worden en dat marges onder druk staan, waarmee steeds hoger wordende afschrijvingen lastig gedekt kunnen worden. Toyota heeft recent aangegeven ook met Gigacastings aan de slag te gaan, een goede stap, maar ze lopen daarmee wel achter Tesla aan die inmiddels alweer aan de volgende generatie gigacastings is begonnen.

De Toyota Corolla was de bestverkopende auto ter wereld, de Model Y neemt dat stokje over. Niet per se ten koste van de aantallen van de Corolla, maar de ICE markt zal de komende jaren eerder krimpen dan groter worden en dan hakt dat er qua aantallen wel flink in als het je melkkoe is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dreamscape
Je kunt je post heel goed samenvatten....
Taro schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 22:39:
[...]

Veel legacy merken (...)
Taro schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 22:48:
(...) lopen daarmee wel achter Tesla aan (...)
En dat zeg ik niet als Tesla fanboy of medewerker van die toko. Nee, ik vind het werkelijk stuitend hoe legacy auto zich al tien jaar een poepie laat ruiken door zo'n maf bedrijfje dat ooit begon met een omgebouwde Lotus Elise.

Het is overigens nog steeds een maf bedrijf, maar dat terzijde... ;)

Musk is een totale debiel (en helaas mijn baas), maar eigenlijk zijn Pischetsrieder, Källenius en nog wat andere legacy auto CEO's (Toyoda en Sato, dus...) niet heel veel minder achterlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Andrehj schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 16:57:
[...]

Probleem is dat VAG in al haar wijsheid heeft bedacht om die niet meer te produceren.
Door de idiote politiek vanuit Brussel worden de fabrikanten namelijk gestimuleerd om hun schaarse productiecapaciteit in te zetten om zo groot mogelijke SUV's te maken (waar de hoogste marge op zit).

Het wordt tijd dat ook elektrische auto's worden afgerekend op basis van hun werkelijke CO2-uitstoot (cijfers van gemiddelde CO2-uitstoot per kWh in Europa immers gewoon bekend), dan is het snel afgelopen met de idioterie van de veel te grote en zware elektrische auto's en worden fabrikanten eindelijk gestimuleerd om betaalbare EV's te maken.
Je kan ze prima jong gebruikt vinden en jog subsidie vangen :-)

Komt echt verder dan verwacht en vriendin kan niet wachten tot onze model 3 weer weg kan.. (nog jaartje zakelijk profijt, dan kan de 3 sr+ weg want hebben al een Model Y performance)

Subsidie eraf zit je denk tegen de 11 a 14500€ totaal.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Ik denk dat je het effect onderschat op een groot of enorm bedrijf als binnen een paar jaar de omzet elk jaar een beetje zakt of gewoon maar stagneert.
Dan duurt het echt niet lang of je hebt winstcijfers met een ‘min’ er voor. Daarna gaat het ontzettend hard want je kan niet meer investeren en je raakt in no time achterop.
Dat gevaar dreigt ook voor VW omdat ze zo zwaar verliezen in China, en dat was een enorme cash cow.

Verder ben ik het ook eens met de conclusie dat we ons niet mogen laten overspoelen met chinese auto’s die dikwijls ook nog eens met verlies verkocht worden.

Nio bv heeft afgelopen kwartaal een omzet gedraaid van 1.2 miljard$ en daarop 830 mio verlies gemaakt.
https://www.cnbc.com/2023/08/29/nio-earnings-q2-2023.html#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
[...]

Hybride investeringen? Ze hebben gewoon de Prius technologie gekopieerd in andere modellen. Neen, Toyota was er ondanks vele tegenargumenten van overtuigd dat waterstof de toekomst zou zijn. Kapitale fout!

Overigens is de situatie bij andere Japanse automakers niet veel beter. De eerste auto van Mazda met een mini-accu is ook een totale mislukking en de Nissan Ariya is nog een voorbeeld van too little en (much) too late.

[ Voor 14% gewijzigd door jdbiggelaa op 29-10-2023 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
Taro schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 22:39:
[...]

Veel legacy merken hebben moeite om de transitie succesvol te kunnen maken. GM doet ook al een stapje terug met de investeringen. VW heeft moeite met het zelf doorontwikkelen van de techniek en schroeft de investeringen verder op en is aan het shoppen bij andere leveranciers.

BP gaat voor 100M "Supercharger laadpalen" van Tesla afnemen, dat zal het elektrisch rijden ook verder versnellen.

Het zijn/worden interessante tijden.
Andere merken kunnen het voorbeeld van BP ook beter maar volgen voor hun auto. Gewoon onderhuids een Tesla en maak het buitenkantje iets anders en noem het een Ford of een GM, zelf kunnen ze het niet, in elk geval niet tegen de juiste kostprijs. Misschien dat er dan mensen zijn die iets meer willen betalen voor de Ford of GM badge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
jdbiggelaa schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 08:48:
[...]

Hybride investeringen? Ze hebben gewoon de Prius technologie gekopieerd in andere modellen. Neen, Toyota was er ondanks vele tegenargumenten van overtuigd dat waterstof de toekomst zou zijn. Kapitale fout!

Overigens is de situatie bij andere Japanse automakers niet veel beter. De eerste auto van Mazda met een mini-accu is ook een totale mislukking en de Nissan Ariya is nog een voorbeeld van too little en (much) too late.
Dat komt vooral doordat ze de Japanse regering hebben overtuigd van de toekomst van waterstof en daar grote subsidies voor krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
maharens schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 10:29:
[...]

Andere merken kunnen het voorbeeld van BP ook beter maar volgen voor hun auto. Gewoon onderhuids een Tesla en maak het buitenkantje iets anders en noem het een Ford of een GM, zelf kunnen ze het niet, in elk geval niet tegen de juiste kostprijs. Misschien dat er dan mensen zijn die iets meer willen betalen voor de Ford of GM badge.
Je weet dat BP geen auto's maakt maar olie oppompt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
daemonix schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 10:46:
[...]

Je weet dat BP geen auto's maakt maar olie oppompt?
Jazeker, maar BP heeft dus chargers van Tesla gekocht. Daarom kunnen autofabrikanten beter auto's kopen van Tesla en die rebranden, dat bedoel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
maharens schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 10:59:
[...]

Jazeker, maar BP heeft dus chargers van Tesla gekocht. Daarom kunnen autofabrikanten beter auto's kopen van Tesla en die rebranden, dat bedoel ik.
Dat gaat natuurlijk niet gebeuren. Je koopt niet de spullen van je vijand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils7
  • Registratie: Mei 2004
daemonix schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 13:51:
[...]

Nieuw in de auto industrie?

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
[...]

Toyota laat ook EV's maken door Chinezen en zo zijn er nog wel meer voorbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
nils7 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 13:54:
[...]

Nieuw in de auto industrie?
Integendeel. Maar Tesla wordt echt gezien als de vijand nog los van het gegeven dat 1) Tesla niet gaat meewerken aan zo'n model en 2) de modellen helemaal niet geschikt zijn voor rebranding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Het gebeurt continu, maar waarom zou Tesla daar aan meewerken?

Ze maken zelf genoeg winst op hun auto’s.
De verkoop is vooral beperkt door de aantallen die ze kunnen produceren. (Zowel auto’s als batterijen)
Extra schaalvoordelen zijn beperkt doordat ze al grote aantallen bouwen met een heel beperkte modeldiversiteit.
Je maakt de concurrentie sterker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 00:13
Tommie12 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 18:41:
[...]

Het gebeurt continu, maar waarom zou Tesla daar aan meewerken?

Ze maken zelf genoeg winst op hun auto’s.
De verkoop is vooral beperkt door de aantallen die ze kunnen produceren. (Zowel auto’s als batterijen)
Extra schaalvoordelen zijn beperkt doordat ze al grote aantallen bouwen met een heel beperkte modeldiversiteit.
Je maakt de concurrentie sterker.
Het gaat ze toch om de adoptie en wereld verbetering ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Interessant nieuws:

https://insideevs.com/new...en-group-cariad-job-cuts/

RIP id.7 en A6 e-tron. Dat wordt de komende jaren geen lekker werkende software in een vag product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
GeeMoney schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 18:54:
[...]

Het gaat ze toch om de adoptie en wereld verbetering ;).
Zelfs als dat het echte doel is, dan nog denk ik dat ze sneller de aantallen omhoog krijgen dan in geval ze moeten gaan werken ‘in partnerships’.

VW ligt nu weer even in de lappenmand…. En Toyota … grote mond, maar niks op de weg of in de showroom. Het zal iets voor mañana zijn denk ik.

[ Voor 12% gewijzigd door Tommie12 op 29-10-2023 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Heeft iemand hier ervaring met een Volkswagen e-Up? Het is natuurlijk een klein auto'tje, maar als je kijkt naar de tweedehands prijzen, ziet het er zeer betaalbaar uit.

[ Voor 11% gewijzigd door TucanoItaly op 30-10-2023 00:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Nu online
TucanoItaly schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 00:29:
Heeft iemand hier ervaring met een Volkswagen e-Up? Het is natuurlijk een klein auto'tje, maar als je kijkt naar de tweedehands prijzen, ziet het er zeer betaalbaar uit.
Mijn vrouw en ik hebben het zustermodel, de Seat Mii Electric Plus. Zeer leuke auto met behoorlijke range van ongeveer 200 km. Rijdt prima en voor ons als tweede auto voldoende ruimte.
Let bij de e-Up wel op dat je het model van 2019 of later neemt want anders heb je de eerste generatie e-Up met kleinere accu die net aan 100 km range heeft.
Zeker een aanrader die e-Up, Seat Mii Electric of de Skoda Citigo E iV. Dit zijn allemaal dezelfde auto's waarbij de e-Up net iets rijker is uitgerust met een achteruitrijcamera. Dat hebben de Seat en Skoda modellen niet, maar die zijn soms net iets goedkoper. Het is maar net waar je waarde aan hecht.
Ook kan uiterlijk natuurlijk nog meespelen want hoewel het dezelfde auto's zijn hebben ze alledrie een net iets ander uiterlijk.
De VW en Skoda hebben een facelift gekregen met het (nieuwe) elektrische model. De Seat ziet er hetzelfde uit als de benzine versie met uitzondering van het electric logo aan de zijkant en op de achterklep.
Wil je dus zoveel mogelijk verhullen dat je elektrisch rijdt dan zou je de Seat kunnen nemen en de electric logo's eraf halen. ;)
Persoonlijk zou ik dat niet doen, ik laat graag zien dat ik elektrisch rijd. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
Jeroenneman schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 19:59:
Interessant nieuws:

RIP id.7 en A6 e-tron. Dat wordt de komende jaren geen lekker werkende software in een vag product.
Het valt denk ik ook niet mee om de autosoftware plukjes van de verschillende automerken samen te brengen onder dezelfde standaard. En dat in marktomstandigheden die niet helemaal lekker zijn voor VAG. Het heeft zich bewezen dat goede software centraal staat in een deugdelijke auto. Ik denk dat als VAG daar niet de juiste aandacht aan geeft en China ineens software gaat maken ben je het haasje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Nog eens een onderzoekje naar de levensduur van EV accu's: https://www.recurrentauto...long-do-ev-batteries-last

Samenvatting: je hoeft niet bang te zijn dat ze stuk gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 13:34
Maasluip schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 08:28:
Nog eens een onderzoekje naar de levensduur van EV accu's: https://www.recurrentauto...long-do-ev-batteries-last

Samenvatting: je hoeft niet bang te zijn dat ze stuk gaan.
Jij leest anders dan ik denk ik.
Ik zie helemaal geen garantie dat ze lang meegaan, alleen een statement dat de fabrikant dat zegt. De onderzoekster zelf schrijft dat ze geen lange termijn data hebben en dus nog weinig kunnen zeggen over de werkelijke levensduur.
Detail is wel de grafiek over de nissan leaf gegeven door de fabrikant. Die staat haaks op de ervaringen van Nissan Leaf eigenaren, die zien wel een vlotte degradatie van de batterij. https://pushevs.com/2018/...a-24-vs-30-kwh-batteries/

Ook zie ik in het onderzoek dat de 100KW batterij van tesla snel degradeert. De kleinere pakketten lijken wel beter te verouderen. Geen idee waarom eigenlijk. Hebben die een andere laadcurve?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

reinier68 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 08:45:
[...]
Jij leest anders dan ik denk ik.
Ik zie helemaal geen garantie dat ze lang meegaan, alleen een statement dat de fabrikant dat zegt. De onderzoekster zelf schrijft dat ze geen lange termijn data hebben en dus nog weinig kunnen zeggen over de werkelijke levensduur.
Detail is wel de grafiek over de nissan leaf gegeven door de fabrikant. Die staat haaks op de ervaringen van Nissan Leaf eigenaren, die zien wel een vlotte degradatie van de batterij. https://pushevs.com/2018/...a-24-vs-30-kwh-batteries/
Ja, de Leaf is dramatisch. Dat komt puur doordat thermisch management en goede koeling ontbreekt. Hitte is wat de Leaf accu kapot maakt. Je ziet soms Leafs voorbij komen uit warmere gebieden met <50% SoH.

Dat Nissan zo lang is doorgegaan met een accu zonder thermisch management en goede koeling is beyond me. Maar goed, dat was een uitzondering, en tegenwoordig is er geen enkele fabrikant meer die dat doet volgens mij.
Ook zie ik in het onderzoek dat de 100KW batterij van tesla snel degradeert. De kleinere pakketten lijken wel beter te verouderen. Geen idee waarom eigenlijk. Hebben die een andere laadcurve?
Dat komt omdat deze hoge capaciteit accu's een andere chemie gebruiken. Het is een trade-off tussen levensduur en energiedichtheid. Ik zou daarom niet snel een long-range versie kopen van een model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
Jeroenneman schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 19:59:
Interessant nieuws:

ID.7 zit op het MEB platform en wordt gewoon gebouwd.

PPE van Q6 Etron, A6 Etron en Macan EV wordt dan gepushed naar achteren volgens deze nieuwsbericht.

MEB+ ontspringt de dans dus.. id2[en verwanten] zullen in 2026 alsnog hoi zeggen.

SSP wordt nu..weer.. naar achteren gepushed [wat toevallig dat euro7 ook naar achteren is gepushed]

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
TucanoItaly schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 00:29:
Wij rijden als 2e EV een 2020 Citigo e-iV, zuster auto van de e -Up. In de zomer 250 km bereik. Heel prettige en betrouwbare auto, al is vooral de software niet gelijkwaardig aan de nieuwe generatie EV’s. We hebben wel stoelverwarming, lane assist, lichtmetalen wielen, cruise control, prima radio met BT, kortom comfortabele auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@Sonicfreak @jdbiggelaa Zeer interessant, dank jullie wel. Het voelt voor mij alsof deze karretjes echt ondergesneeuwd zijn in het Tesla/Kia/ID.4 geweld, terwijl ze aangenaam geprijsd zijn. Wat ik me wel afvraag, wat moet ik me voorstellen bij het onderhoud van zo'n 3-4 jaar oude auto? Want onderhoud zal strikt bij de dealer zijn, met al die electronica?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:41
reinier68 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 08:45:
[...]
Zou dat ook niet kunnen komen doordat die 100KW accu’s vooral in de Model S auto’s hebben gezeten met een lifetime gratis laden aan de SuC’s. Kan me voorstellen dat dat niet bevorderlijk is geweest.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
100KW...? Kelvin-Watt? Wat is dat? En wat heeft dat te maken met accu's? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
Himalaya schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:37:
[...]

Zou dat ook niet kunnen komen doordat die 100KW accu’s vooral in de Model S auto’s hebben gezeten met een lifetime gratis laden aan de SuC’s. Kan me voorstellen dat dat niet bevorderlijk is geweest.
Heeft een model S tegenwoordig een 100kW accu? Man, is met de recente prijsverlaging ook de naam ook veranderd naar Model S-uper langzaam. :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:31
Gecko123 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:43:
[...]

Heeft een model S tegenwoordig een 100kW accu? Man, is met de recente prijsverlaging ook de naam ook veranderd naar Model S-uper langzaam. :P
100 kW voor zo’n zware auto. Dat is niet vooruit te branden.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:40
TucanoItaly schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:13:
@Sonicfreak @jdbiggelaa Zeer interessant, dank jullie wel. Het voelt voor mij alsof deze karretjes echt ondergesneeuwd zijn in het Tesla/Kia/ID.4 geweld, terwijl ze aangenaam geprijsd zijn. Wat ik me wel afvraag, wat moet ik me voorstellen bij het onderhoud van zo'n 3-4 jaar oude auto? Want onderhoud zal strikt bij de dealer zijn, met al die electronica?
er zijn tegenwoordig al zelfstandige garages die zich richten op alleen EV's (in ieder geval wel in de buurt van eindhoven)

Ik meen mij te herinneren dat jij ook al een elektrische bak had?

Mijn ioniq is nu 6 jaar oud, laat het onderhoud nog wel doen bij de dealer vooral voor de gratis pechulp etc.
Het enige wat ze doen is de luchtfilters vervangen, naar de remmen kijken. APKtje keuren. Terugroepacties uitvoeren.

Stiekem mijn nummerbord houders wisselen voor houders waar hun naam op staat.... :|

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:11
@Kodess interrieurfilter kan je makkelijk zelf doen voor eur 10,- p filter :)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Kodess schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 22:33:
er zijn tegenwoordig al zelfstandige garages die zich richten op alleen EV's (in ieder geval wel in de buurt van eindhoven)
Oh, da's interessant, dat zal ik onthouden :Y
Ik meen mij te herinneren dat jij ook al een elektrische bak had?
Klopt, soort van. Ik reed altijd in elektrische deelauto's maar het lokale initiatief is overgenomen door MyWheels. Om 1 of andere reden heb ik problemen om daar een account aan te maken. Dus ik hou m'n ogen open voor alternatieven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Nu online
TucanoItaly schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:13:
Ik ben van plan onze Seat Mii Electric niet bij de Seat dealer te onderhouden, maar bij de lokale garage bij mij in de buurt. En dan misschien een keer in de 2 jaar i.p.v. jaarlijks. Zo hebben we het ook met onze Citroën C-Zero gedaan en dat ging prima, al was dat wel bij de Citroën dealer.
Heel spannend zal het onderhoud niet zijn, misschien een keer in de 2 jaar remvloeistof vervangen en een keer een ruitenwisser of banden.
APK is nog niet van toepassing voor onze Seat Mii Electric aangezien die 2,5 jaar oud is. APK is pas na 4 jaar, hetzelfde als benzine auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:45
Kodess schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 22:33:
[...]

Stiekem mijn nummerbord houders wisselen voor houders waar hun naam op staat.... :|
Wat een service!
Heb je de oude wel terug gehad :7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Sonicfreak schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 08:08:

Persoonlijk zou ik dat niet doen, ik laat graag zien dat ik elektrisch rijd. :)
:? De zelfingenomenheid van de virtue signaler? Hopelijk niet... Die southpark aflevering over Prius rijders kan zo teruggebracht worden, alle prius vervangen door EV.

Dit is wat EV nodig heeft, als je die hele ontwikkeling en het "groene verhaal" iets of wat serieus wil nemen.
YouTube: Why the VW XL1 was a 300mpg Bugatti Veyron. Hypermiling Hybrid Hyper...

Geen uitstoot is 1 ding, en positief, daar is geen twijfel over. Maar waarom zijn er enkel 2,5 Ton EV's met 80 kWh batterijen (gechargeerd gesteld)?

Elektrisch (uitstootvrij) of ICE, zuinig proberen zijn in verbruik is op zich altijd een mooie gedachte of betrachting op zichzelf. Waar de energie ook vandaan komt. Een zuiniger wagenpark (alle auto's 20% zuiniger bvb) is op landelijke basis al een paar duizend windmolens minder die uit China moeten aangekocht worden (want onze eigen Europese renawable energy markt ligt volledig op z'n gat en kan nooit meer de concurrentie aan met de dumping uit China. Daar gaat al onze werkgelegenheid in de sector, maar dat is een ander verhaal). Of een paar honderdduizend zonnepalen minder (silicium mijnen, ...)

Tenzij we volop terug inzetten op nuclear (prima voor mij! Maar politiek onverkoopbaar). Dan hoef je inderdaad niet op een paar procent efficiëntie te kijken, en kunnen we fijn dikke EV's aanschaffen.

Tot dan zou het de EV-rijder sieren om op zijn minst te beseffen dat de hele EV markt tot op vandaag vooral dikke luxewagens zijn die gewoon heel erg fijn en comfortabel rijden en goed in de markt te zetten zijn. Met een eco-marketing sausje er over heen. En dat de EV rijder naar de medeburger iets minder aanmatigend mag zijn (wat ik in dit topic, op de FP en andere topics genoeg opmerk)

En ja, ik rijd zelf EV. Behalve de range is het een prima ervaring. Zeer fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
Amos_x schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:34:
Geen uitstoot is 1 ding, en positief, daar is geen twijfel over. Maar waarom zijn er enkel 2,5 Ton EV's met 80 kWh batterijen (gechargeerd gesteld)?
Je geeft zelf al aan dat het gechargeerd is... ik rijd een EV van 1,4 ton met een 50 kWh accu erin. Een van de populairste auto's van het afgelopen jaar.

En hierboven ging het een hele tijd over de Seat Mii electric die nog een slagje lichter en kleiner is.

Volgens mij staar je je een beetje blind op Tesla's en andere grote EV's, terwijl er een enorme opmars is van middenklasse EV's in het B- en C-segment en inmidels ook steeds meer aanbod in het nog kleinere en goedkopere segment. Denk aan een Dacia Spring of de nieuwe Citroën ë-C3. Er komt nog veel meer leuks op de markt, waardoor EV's voor een steeds groter publiek bereikbaar worden.

En hopelijk heeft de wijze waarop fabrikanten bij EV's goed letten op zuinigheid en aerodynamica ook zijn voordelen voor ICE-auto's. Ik denk dat uitstootvrij altijd beter is dan 'minder uitstoot', maar als een (groot) deel dan toch op fossiele brandstoffen blijft rijden, laten we dat dan ook eens proberen iets zuiniger te gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:40
De vraag is eerder: waarom hebben lease rijders altijd zware grote inefficiente autos.
Het antwoord weet je natuurlijk wel.

De mensen in mijn omgeving met ev's hebben deze:
Kona (1,7 ton, 64kWh)
Niro (1,7 ton, 64kWh)
Ioniq (1,4ton, 28kWh)
Zoe 40kWh (1,5ton, 40kWh)
eCorsa (1,4ton, 45kWh)

Daarvan is de Niro een leaserijder. De rest is prive aangekocht.
En ja, ik ken dus niemand die een Tesla rijd, had wel een collega met een model 3, maar die lease was voorbij en toen kwam er een benzine.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
dreamscape schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:58:
[...]

En hierboven ging het een hele tijd over de Seat Mii electric die nog een slagje lichter en kleiner is.
Daar heb ik ook uitvoerig naar gekeken (als 2de auto, voor familie, of zelfs voor mezelf in combinatie met een ICE). Van dat hele gamma Seat Mii en VW e-UP is er geen enkele nog in productie. Ook de i3 is afgevoerd (helemaal van de grond ontworpen als EV en veel meer binnenruimte dan een i4 bvb)

De nieuwe smart nr.1 (die ik erg geslaagd vind) past ook niet meer in dat rijtje en is formaat ID.4

Blijft over de excellente Zoe voor wie in dat gamma zoekt.

Ik heb me hier vaak luidop de vraag gesteld over hoe mijn mobiliteit er zou moeten uit zien. En dat het rijden van die polestar ergens 'knaagt'. SRSM, te weinig range voor een aantal uitstapjes en hobbyritten. Te veel range en veel te veel auto voor 90% van m'n verplaatsingen. Daarom blijf ik er bij, dat als ik prive EV moest gaan, ik waarschijnlijk een Zoe + ICE zou aanhouden om alles netjes af te dekken, en in elk scenario de beste oplossing te hebben. Vaak alleen in de auto bvb = zuinige EV. Iemand helpen verhuizen of een relax uitstapje = ICE.

Weg gedoe met laden, pasjes, lange stops, veel te veel plannen, moeten laden 1km van je hotel, enz... en 90% van de ritten zijn elektrisch en efficient.

Maar waar zijn ze allemaal, die kleine EV's? Met een range rond de 200km?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noctilucus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-02 12:05
Amos_x schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:06:
[...]

...

Er komen er langzaam aan toch op de markt, als je bv. kijkt naar de EV database en filtert volgens laagste prijs, kom je enkele pagina's verder toch kleinere modellen met 200km realistische range tegen.
Alleen zijn die nog best duur in aankoop, 35 K€ kaal voor een Fiat 500e of Opel Corsa is best prijzig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:41

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Amos_x schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:06:
Dacia Spring? Het enige nadeel is dat je maar 45 pk hebt.

/edit: Ik zie nu dat er ook een Spring "Extreme" is met m eer vermogen (65 Pk).

[ Voor 14% gewijzigd door zonoskar op 31-10-2023 11:12 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Pagina: 1 ... 293 ... 370 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic