Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
dreamscape schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:58:
[...]

Denk aan een Dacia Spring of de nieuwe Citroën ë-C3. Er komt nog veel meer leuks op de markt, waardoor EV's voor een steeds groter publiek bereikbaar worden.
De Dacia is een misdaad tegen de mobiliteit. Sorry, maar dat kan je geen auto noemen. Het zou goed zijn mocht die in dit soort discussies niet meer opgebracht worden want het haalt je hele argument onderuit.

Dit ding is op industriële schaal geproduceerde e-waste, enkeltje richting ... tja, weet ik veel. Golf terrein of zo? Buitenland?

Er moet toch ergens een minimum aan bruikbaarheid zijn en dat is hier helemaal niet behaald. Mbt prestatie en range, en nee, dat hoeft helemaal geen tesla m3 te zijn. 10-11 sec naar 100, en pakweg 200km gegarandeerde winter range.

Je hebt gelijk dat er iets beweegt, maar het is nog steeds in verhouding erg duur voor de particulier, en de ranges zijn beperkt. Veel van die wagens zullen ook aangekocht worden door mensen die bvb huren of in appartement wonen waar niet zomaar laadpalen in de kelder kunnen aangebracht worden. Publiek laden icm lage range is een killer. Lage range icm prive laden kan best.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
noctilucus schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:10:
[...]

Er komen er langzaam aan toch op de markt, als je bv. kijkt naar de EV database en filtert volgens laagste prijs, kom je enkele pagina's verder toch kleinere modellen met 200km realistische range tegen.
Alleen zijn die nog best duur in aankoop, 35 K€ kaal voor een Fiat 500e of Opel Corsa is best prijzig.
Inderdaad, ik merk het ook, maar dat bedoel ik dus. Totaal niet realistisch voor een groot deel van de bevolking. Laat staan als je een paar kinderen hebt.

Ik rijd een lease polestar 2 en haal in de winter (90% ->pakweg 5 a 10% batterij) nauwelijks 220km echte eerlijke range. We gaan het weer meemaken

[ Voor 11% gewijzigd door Amos_x op 31-10-2023 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
[...]

Je geeft zelf al aan dat het gechargeerd is... ik rijd een EV van 1,4 ton met een 50 kWh accu erin. Een van de populairste auto's van het afgelopen jaar.
En welke is dat dan? Populairst, dus ik kan er naar raden. Wellicht een ID.3/ID.4? Een Zoe valt ook wel in die categorie denk ik?

Die ID-range wordt hier ook aangeboden aan de collega's, ook wel eens in gereden. Ik ga denk ik nog liever te voet (opnieuw, gechargeerd, dan neem ik wel terug ICE, maar die wagen is totaal geen optie)

Een wagen mag (voor mij) iets meer zijn dan puur A naar B vervoer, en dan maakt zo'n ID mij gewoon triest. (en ik begrijp dat ik een minderheid ben, dit is onbelangrijk voor de meesten). En nee, ik ben niet verwend en het hoeft allemaal echt geen luxe te zijn. Ik kan overal wel plezier en karakter in vinden, al had 'ie manuele opengaande ruiten. Echt geen probleem.

Afschuwelijke bediening binnenin en de kwaliteit van het interieur in de ID. Over een jaar of 5 en een paar refreshes later komt het wellicht wel goed, ik heb wel vertrouwen in VW. Maar het huidige aanbod spreekt me totaal niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:14
zonoskar schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:11:
[...]

Dacia Spring? Het enige nadeel is dat je maar 45 pk hebt.

/edit: Ik zie nu dat er ook een Spring "Extreme" is met m eer vermogen (65 Pk).
In 1992 was ik daar nog heel blij mee in mijn Opel Corsa TR 1.2S van 750 kg.

*edit* oh die had 55 pk volgens AutoWeek, vandaar mijn blijschap 😁

[ Voor 9% gewijzigd door kdeboois op 31-10-2023 11:32 ]

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:16
Amos_x schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:06:
[...]

Maar waar zijn ze allemaal, die kleine EV's? Met een range rond de 200km?
Die zijn daar waar ook alle kleine ICE auto's zijn gegaan. Ook de gewone Mii, Up, 107, C1, noem ze maar op, allemaal uit het assortiment verdwenen. Ook in benzine is er vrijwel geen enkele supermini-klasse onder de 1000kg meer te krijgen. Ik kan alleen de Kia Picanto, Hyundai i10, en Mitsubishi Space Star bedenken.
Het is tegenwoordig erg lastig een kleine goedkope auto met aantrekkelijke winstmarge te ontwikkelen. De extra kosten voor het bouwen van een grotere auto zijn voor de fabrikant relatief niet heel veel hoger dan voor een kleine auto, maar zo'n grotere auto kan wel voor flink meer marge verkocht worden. En verkocht worden ze ook wel, als je zorgt dat er geen goedkoper model in je assortiment zit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
[...]

Je geeft zelf al aan dat het gechargeerd is... ik rijd een EV van 1,4 ton met een 50 kWh accu erin. Een van de populairste auto's van het afgelopen jaar.
Amos_x schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:20:
[...]

En welke is dat dan? Populairst, dus ik kan er naar raden. Wellicht een ID.3/ID.4? Een Zoe valt ook wel in die categorie denk ik?
Kan er op basis van de verkooplijsten maar een zijn: Peugeot e-208. Na de Tesla model Y en 3 een Stellantis verkoop/leasetopper bij introductie. Wel is het zo dat een B segment EV in verhouding duurder is dan een D segment EV. Want alle Stellantis EV (Peugeot e208/2008 Opel Corsa e / Mokka e, Citroën EC3/4, Fiat 500/600, en Jeep Avenger) zijn tegenwoordig nieuw net zo duur als een model 3. Dus waarom settelen voor segment B als segment D beter betaalbaar is.

Niet zo gek dat de EC3 van Citroën of een ID2, Renault 5 ev pas echt betaalbaar gaat worden voor Jan Modaal. Die heeft geen 35k op de plank liggen voor een EV. Maargoed een gebruikte 2019 model 3 varieert tussen de 20-30k, de Peugeot e208/Corsa E/Citroën EC4 tussen de 18-28k. 20k min sepp subsidie en ik rij liever voor 18k een Stellantis ev dan een Dacia of een Hyundai Ioniq 38/Kona boven een Dacia nieuw. Of in mijn eigen overweging: lease liever tegen 300 euro en hou die 20k op zak tegen 4% rente op de spaarrekening. Geeft je 67 euro rendement per maand en met 43 euro sepp subsidie erbij krijg je 110 euro korting op je leasebedrag.

Verder halen al die EV 200km op een volle accu tegenwoordig. Sure het zal niet overhouden qua marge in de regen en koudere temperaturen. Maar er is dus al genoeg aanbod die 200-250km bereik kan halen.

[ Voor 5% gewijzigd door Joosie200 op 31-10-2023 11:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:36
Amos_x schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:12:
[...]

De Dacia is een misdaad tegen de mobiliteit. Sorry, maar dat kan je geen auto noemen. Het zou goed zijn mocht die in dit soort discussies niet meer opgebracht worden want het haalt je hele argument onderuit.

Dit ding is op industriële schaal geproduceerde e-waste, enkeltje richting ... tja, weet ik veel. Golf terrein of zo? Buitenland?

Er moet toch ergens een minimum aan bruikbaarheid zijn en dat is hier helemaal niet behaald. Mbt prestatie en range, en nee, dat hoeft helemaal geen tesla m3 te zijn. 10-11 sec naar 100, en pakweg 200km gegarandeerde winter range.

Je hebt gelijk dat er iets beweegt, maar het is nog steeds in verhouding erg duur voor de particulier, en de ranges zijn beperkt. Veel van die wagens zullen ook aangekocht worden door mensen die bvb huren of in appartement wonen waar niet zomaar laadpalen in de kelder kunnen aangebracht worden. Publiek laden icm lage range is een killer. Lage range icm prive laden kan best.
Het is een typische stadsauto, en dan is de range en snelheid niet zo van belang. Ik ken genoeg mensen die amper 50km per week rijden en dan kun je zelfs met zo'n auto dus 3 weken vooruit voordat ie geladen moet worden. En wil je een keer wat verder rijden kan dat ook, want zelfs de snelweg kom je makkelijk op. Het is simpelweg gemaakt voor een bepaald publiek en niet voor iemand die er verder dan de eigen stad mee wil komen. het is alleen jammer dat de prijs relatief gezien nog steeds aardig hoog is.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:02
Amos_x schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:06:
[...]

Maar waar zijn ze allemaal, die kleine EV's? Met een range rond de 200km?
In de wachtrij, tot er voldoende productiecapaciteit is om ze ook te maken tegen een concurrerende prijs, én er dan ook nog geld aan verdiend kan worden. Je ziet het universeel in het aanbod bij automakers dat er <€+-40.000 euro weinig te koop is.

Geef het 2-3 jaar.

De supply chain heeft moeite om de groei bij te benen, dat is ongunstig voor de prijzen van grondstoffen. Indirect voedt dit wel de investeringen in méér grondstoffen en omwerkcapaciteit.

Als automakers een auto van €10-15k konden maken met een beetje prima specs, daar ook geld aan konden verdienen, dan zouden ze dat natuurlijk doen. Immers zit daar doorgaans het meeste volume in. Hoeveel mensen kunnen, of willen een auto van 40k betalen? Dat is een relatief beperkt aantal :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 15:08
Amos_x schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:12:
Je vraagt om betaalbare EVs voor het volk en als ik dan een betaalbare EV voor het volk noem, met best een beetje bereik en vooral een aangenaam prijskaartje, dan is het weer niet goed... Voor de duidelijkheid: ik bedoel wel de Spring van na de update. De eerste serie is inderdaad wel heel erg beperkt...
Amos_x schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:20:
Een Peugeot e-208. En omdat (zoals je zelf al zegt) een auto meer mag zijn dan alleen vervoer van A naar B, heb ik wel de portemonnee gepakt voor de GT versie. Met als optie nog wat rijhulpsystemen erbij, want het is wel 2023 en ik rijd er een behoorlijk aantal uren per week in.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 13:07
Kodess schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:06:
De vraag is eerder: waarom hebben lease rijders altijd zware grote inefficiente autos.
Het antwoord weet je natuurlijk wel.

De mensen in mijn omgeving met ev's hebben deze:
Kona (1,7 ton, 64kWh)
Niro (1,7 ton, 64kWh)
Ioniq (1,4ton, 28kWh)
Zoe 40kWh (1,5ton, 40kWh)
eCorsa (1,4ton, 45kWh)

Daarvan is de Niro een leaserijder. De rest is prive aangekocht.
En ja, ik ken dus niemand die een Tesla rijd, had wel een collega met een model 3, maar die lease was voorbij en toen kwam er een benzine.
Tesla model y is 1,8 ton en model 3 is 1,7 ton. Mijn moeder's echt ontzettend kleine BMW X1 is zwaarder dan mijn Model Y.

Bovengenoemde verhaal over allemaal zware EV's gaat vooral over Duitse auto's en Volvo? XC40, Enyaq, ID.4, iX1 allemaal rond de 2 ton. BMX iX3 2,2ton, rest nog erger. Zolang BMW EV's maakt waar je allen je ruitenwisser vloeistof onder de motorkap hebt zitten en geen pot pindakaas kwijt kunt, maar die klep wel 50 kilo weegt zijn ze raar bezig. Aantal EV's van 2,5 ton op de weg valt best mee.

[ Voor 8% gewijzigd door Makkelijk op 31-10-2023 12:11 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
dreamscape schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:55:
[...]

Je vraagt om betaalbare EVs voor het volk en als ik dan een betaalbare EV voor het volk noem, met best een beetje bereik en vooral een aangenaam prijskaartje, dan is het weer niet goed... Voor de duidelijkheid: ik bedoel wel de Spring van na de update. De eerste serie is inderdaad wel heel erg beperkt...
Oh maar ik ben wel degelijk meteen naar de site gegaan hoor. 26 kWh batterij, ook de versie na de 'update'. Range (als je het schuifje naar 110km/u brengt, blijkbaar gaat 'ie niet sneller) 140 km. Dat noem ik niet 'best een beetje bereik'. In de winter dus 110 km range op een normaal bereik van de batterij. Dat vermelden ze er vaak ook niet bij dat die range gebaseerd is op 100% batterij, terwijl iedereen van 90 naar 10% rijdt.

Ik rijd nu al even (een zwaardere) EV, dus ik kan best inschatten wat de range of het nut is, en dat is voor iedereen die niet bejaard is of op pensioen, ontoereikend bij deze dacia.

Dan is 20k best wel duur, want je betaalt 20k voor iets onbruikbaar. Kan je je geld net zo goed wegschenken. IEDEREEN zal dan de beurs wel trekken om naar die 30-35k categorie te gaan. Duur, maar je kan er tenminste IETS mee.

110km/u maximum snelheid is ook ridicuul overigens in 2023, maar goed.

En ja, ik begrijp het wel, de prijs is er ook naar. Allemaal prima. In dat geval kopen de meeste mensen een ICE aan 10k, en zetten ze 10k opzij voor brandstof. Grof gerekend (zonder te veel schommelingen) is dat 5000 liter, dus ongeveer 70000km (drie jaar rijden). En ja, dat geld is dan weg, maar dan kan je ook naar de ouders die misschien 150km verderop wonen. Of een daguitstapje naar Düsseldorf of de outlet mall zonder 2 keer te moeten laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvanhengel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18-09 13:56
Om mij hier ook een heel klein beetje tegen aan te bemoeien, je hebt volledig gelijk dat het een bereikbare auto is. Hij heeft een (soort van) redelijke range en is betaalbaar.

Alleen... ik durf het bijna geen echte auto te noemen. Ik hoop niet dat ik daarmee iemand tegen de schenen schop, dat is zeker niet mijn bedoeling. Het heeft voor mij oprecht het gevoel van een elektrische speelgoedauto die ik voor me kinderen zou kopen ofzo. En dat bedoel ik niet qua prijs, maar qua afwerking en interieur. Het is een speelgoedauto, en voor mijn gevoel is dat ook de mate van afwerking.

Een groot pluspunt vind ik dan weer wel, en dat meen ik echt, is zijn looks. Ik vind het echt geen lelijke auto om te zien. Niet mooi, maar ook zeker niet lelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 13:07
Amos_x schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:10:
[...]
In de winter dus 110 km range op een normaal bereik van de batterij. Dat vermelden ze er vaak ook niet bij dat die range gebaseerd is op 100% batterij, terwijl iedereen van 90 naar 10% rijdt.
Waarom zou 'iedereen' van 90% naar 10% rijden?
Dan is 20k best wel duur, want je betaalt 20k voor iets onbruikbaar. Kan je je geld net zo goed wegschenken. IEDEREEN zal dan de beurs wel trekken om naar die 30-35k categorie te gaan. Duur, maar je kan er tenminste IETS mee.
Er worden toch gewoon Dacia's verkocht? Hoezo stel je dat iedereen dan de beurs trekt en het onbruikbaar is?
Voor een tweede auto zal dit voor ons altijd voldoende zijn. Onze tweede auto heeft de afgelopen 5 jaar nog nooit meer dan 100km op een dag gereden.
Daar zou ik hem wel op laten staan ja. En de afwerking vergeleken met een Twingo EV dan...

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Makkelijk schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:14:
[...]

Waarom zou 'iedereen' van 90% naar 10% rijden?
90 naar 0 dan? Doe jij dat? Ik heb het over maximum range, dan ga je uit van een maximum redelijk gebruik van je batterij. Of wil je minder, en dan is de range (het punt dat er gemaakt wordt) nog minder. Dus 90 -> 30 is dan +-80 km winter range.

Ik beweer niet dat iedereen dagelijks van 90 naar 10 rijdt (al zou dat hier wel het geval zijn), maar het gaat over range op een lading. Dus geen idee waarom je hierop focust.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

Oh maar ik ben wel degelijk meteen naar de site gegaan hoor. 26 kWh batterij, ook de versie na de 'update'. Range (als je het schuifje naar 110km/u brengt, blijkbaar gaat 'ie niet sneller) 140 km. Dat noem ik niet 'best een beetje bereik'. In de winter dus 110 km range op een normaal bereik van de batterij. Dat vermelden ze er vaak ook niet bij dat die range gebaseerd is op 100% batterij, terwijl iedereen van 90 naar 10% rijdt.

Ik rijd nu al even (een zwaardere) EV, dus ik kan best inschatten wat de range of het nut is, en dat is voor iedereen die niet bejaard is of op pensioen, ontoereikend bij deze dacia.

En ja, ik begrijp het wel, de prijs is er ook naar. Allemaal prima. In dat geval kopen de meeste mensen een ICE aan 10k, en zetten ze 10k opzij voor brandstof. Grof gerekend (zonder te veel schommelingen) is dat 5000 liter, dus ongeveer 70000km (drie jaar rijden). En ja, dat geld is dan weg, maar dan kan je ook naar de ouders die misschien 150km verderop wonen. Of een daguitstapje naar Düsseldorf of de outlet mall zonder 2 keer te moeten laden.
Misschien is het goed om eens een spiegel voor te houden. Je gaat er namelijk met gestrekt been in, terwijl andere mensen gewoon andere wensen kunnen hebben.

Of je moet natuurlijk in de waan zijn dat jij voor anderen kan beslissen wat wel of niet een goede deal is.

Er is steeds meer keuze in EV's, en dat betekent dat verschillende wensen door verschillende fabrikanten en modellen worden bediend. Dat hoeven niet jouw wensen (naar Düsseldorf, minimaal 300km bereik, minimaal 10 sec naar 100 etc) te zijn.

Ik ken zelfs mensen zonder auto. Moet je je bedenken hoe die overleven in de wereld die jij schetst. En die zijn niet bejaard of met pensioen ;)

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
hansvanhengel schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:14:
Alleen... ik durf het bijna geen echte auto te noemen. Ik hoop niet dat ik daarmee iemand tegen de schenen schop, dat is zeker niet mijn bedoeling. Het heeft voor mij oprecht het gevoel van een elektrische speelgoedauto die ik voor me kinderen zou kopen ofzo. En dat bedoel ik niet qua prijs, maar qua afwerking en interieur. Het is een speelgoedauto, en voor mijn gevoel is dat ook de mate van afwerking.
Ach, het ding is ook niet bedoeld voor de doelgroep die een mooi afgewerkte sjieke auto zoekt. Het is een no-nonsense ding voor betaalbaar vervoor van A naar B en met net genoeg range om ook weer van B naar A te komen.

Voor mij mag die rit van A naar B wat plezieriger in een mooier afgewerkte auto. Dat was ook de reden om voor de 208 te kiezen in plaats van de praktisch identieke Corsa. En ook om voor de GT te kiezen en niet voor een Active of Allure.

Maar heel veel mensen geven daar echt geen extra geld aan uit. En dat snap ik best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
[...]

...
...
Fijn dat jij denkt dat te kunnen beslissen, maar hier zou ie als 2e auto toch echt prima voldoen (sterker nog, zelfs al eens naar gekeken). En ik ben toch echt niet bejaard of op pensioen. Want die 2e auto is dan vooral voor kids naar sport/wedstrijden brengen en boodschappen doen en dan gaat het dus vooral om de prijs en is de snelheid/range al snel voldoende.

Misschien moet je iets minder naar je eigen gebruik kijken en bedenken dat iedereen zo zijn eigen wensen heeft?

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
redwing schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 13:03:
[...]

Fijn dat jij denkt dat te kunnen beslissen, maar hier zou ie als 2e auto toch echt prima voldoen (sterker nog, zelfs al eens naar gekeken). En ik ben toch echt niet bejaard of op pensioen. Want die 2e auto is dan vooral voor kids naar sport/wedstrijden brengen en boodschappen doen en dan gaat het dus vooral om de prijs en is de snelheid/range al snel voldoende.

Misschien moet je iets minder naar je eigen gebruik kijken en bedenken dat iedereen zo zijn eigen wensen heeft?
Volgens mij nog niet voorbij zien komen, maar wellicht is de Citroen e-c3 iets ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:10
Amos_x schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:18:
90 naar 0 dan? Doe jij dat? Ik heb het over maximum range, dan ga je uit van een maximum redelijk gebruik van je batterij.
Een reële aanname lijkt me gewoon 100%-10%. Laden beperken tot een lagere SOC is voor alle EV's beter maar met uitzondering van Tesla is het in de basis optioneel. Als je die 100% (bruikbaar) nodig hebt moet je gewoon tot die 100% laden.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:10
Amos_x schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:34:
:? De zelfingenomenheid van de virtue signaler? Hopelijk niet... Die southpark aflevering over Prius rijders kan zo teruggebracht worden, alle prius vervangen door EV.
Ik kan persoonlijk meer sympathie hebben voor iemand de wereld wil laten weten dat hij een elektrische auto rijdt dan voor iemand die wil laten weten hoeveel cilinders, motorinhoud of uitrustingsniveau zijn auto wel niet heeft.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
assje schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 13:41:
[...]

Een reële aanname lijkt me gewoon 100%-10%. Een lagere SOC is voor alle EV's beter maar met uitzondering van Tesla is het in de basis optioneel. Als je die 100% (bruikbaar) nodig hebt moet je gewoon tot die 100% laden.
Ik laad persoonlijk steeds tot 100%, maar op het polestar laad-scherm staat wel permanent en heel duidelijk de aanbeveling dat het aangeraden is tot 90% te laden voor de levensduur. De meeste gebruikers nemen dan zeer waarschijnlijk het zekere voor het onzekere en volgen de aanbeveling op.

90 tot 10 lijkt mij een redelijk scenario voor bijna elke EV rijder.

Nog los van het feit dat die laatste 10 percent echt traag en moeizaam laden is, wat je in het kader van efficiëntie ook best niet kan doen.

[ Voor 9% gewijzigd door Amos_x op 31-10-2023 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-09 20:49
TucanoItaly schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:13:
@Sonicfreak @jdbiggelaa Zeer interessant, dank jullie wel. Het voelt voor mij alsof deze karretjes echt ondergesneeuwd zijn in het Tesla/Kia/ID.4 geweld, terwijl ze aangenaam geprijsd zijn. Wat ik me wel afvraag, wat moet ik me voorstellen bij het onderhoud van zo'n 3-4 jaar oude auto? Want onderhoud zal strikt bij de dealer zijn, met al die electronica?
Onderhoud stelt niks voor en kan ook door universele garage. De electronica, accu en motor hebben geen onderhoud nodig. Overig onderhoud remmen en remolie, banden. De dealer vraagt daarvoor de hoofdprijs. Skoda adviseert inspectiebeurten om de twee jaar, dus niet op basis van km-stand. Mijn garage vraagt €260 per beurt. Als het geen importauto is, heb je vijf jaar gratis onderhoud bij de Skoda dealer.

[ Voor 4% gewijzigd door jdbiggelaa op 31-10-2023 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:08
Ik begin voorzichtig een beetje rond te kijken naar een vervanger voor onze Renault Twingo EV, welke prima bevalt btw. Nu zag ik vandaag dat eind 2024 de VW id2 en de Renault 5 uitkomen met mogelijk een prijs onder de 25k. Ben erg benieuwd of dat gaat lukken. Wat betreft timing zou het best prima uitkomen om ergens begin 2025 de Twingo in te ruilen.

Daarnaast loopt het leasecontract van onze MG ZS EV over 1 jaar af, dus daar moeten we in ieder geval een betaalbare vervanger voor gaan zoeken.

Dit laatste telt natuurlijk voor heel veel mensen hier, al die contracten met 4% bijtelling lopen allemaal eind volgend jaar af.

Wij gaan zelf de rekensom weer maken en wellicht komt er dan wel een hybride ipv een ev als dat voordeliger is. Hoe kijken jullie hierna? Bekijk je het puur financieel of zijn er ook tweakers hier die nooit meer wat anders willen dan een ev?

Zero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Amos_x schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 13:44:
[...]

Ik laad persoonlijk steeds tot 100%, maar op het polestar laad-scherm staat wel permanent en heel duidelijk de aanbeveling dat het aangeraden is tot 90% te laden voor de levensduur. De meeste gebruikers nemen dan zeer waarschijnlijk het zekere voor het onzekere en volgen de aanbeveling op.

90 tot 10 lijkt mij een redelijk scenario voor bijna elke EV rijder.

Nog los van het feit dat die laatste 10 percent echt traag en moeizaam laden is, wat je in het kader van efficiëntie ook best niet kan doen.
Hoezo graag en moeizaam? Even de slider omhoog zetten, en de auto laadt naar 100% tijdens het werk/slapen. Wat is daar moeizaam aan?

"Bijna elke EV rijder" kan zelf beslissen of een auto voldoet of niet. Vervelend dat jij teleurgesteld bent in het bereik van je Polestar. Misschien had je een efficiëntere EV moeten kiezen.

Een Corsa-e/e-C3 zullen voor veel mensen voldoen. De gemiddelde woon/werk afstand in Nederland was volgens mij minder dan 50km. Dat is dus prima te doen met zelfs de goedkoopste EV.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
@Jeroenneman “woon-werk”. Juist ja. Je begrijpt er niets van.

Ik ken letterlijk niemand, met een normale moderne behoefte aan mobiliteit en de verwachting om normaal aan de maatschappij deel te nemen (vrienden, weekendjes, hobby’s ,beurzen, fietsen op verplaatsing, aanhangwagen, weet ik veel) die toekomt met een 30kWh ev. Zelfs niet met thuis laden. Anderhalf uurtje autosnelweg en je staat alweer aan de kant :,)

Totaal bespottelijke gedachte.

Voor de ambtenaar die netjes 3x per week naar bureau gaat, op gemiddeld 50km en verder thuis zit, prima.

Zelfs dat gemiddeld woon werk traject. Gemiddeld betekent ook dat een flink deel daar flink boven kan gaan zitten. Zonder mediaan of spreiding zegt dat getal niets. Dat is een utopie willen dwingen in een werkelijkheid die er geen is.

Hier wordt nog te veel gedacht vanuit het standpunt van de thuiswerkende it’er in centrum Rotterdam.

En ivm mijn ev keuze? Zoveel keuze was er toen helemaal niet. En als je met een meer efficiënte ev een tesla bedoelt, nee bedankt, liever niet.

En die e208 en Corsa e zijn bijna dik tegen de 40k in een redelijke uitvoering met redelijke range. Top keuzes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
@Pelox check ook de nieuwe Citroën e-C3 die uitkomt volgend jaar.

https://ev-database.org/car/2039/Citroen-e-C3

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Laatst online: 12:54
Amos_x schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:34:
[...]

:? De zelfingenomenheid van de virtue signaler? Hopelijk niet... Die southpark aflevering over Prius rijders kan zo teruggebracht worden, alle prius vervangen door EV.
Nee, natuurlijk niet. Ik hoop dat goed voorbeeld goed doet volgen. Hopelijk zien mensen dat ik elektrisch rijd en gaan dan het gesprek met mij aan waardoor ze zelf ook overtuigd worden van de voordelen.
Heeft niks te maken met mij beter voelen dan mijn medemens.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:51
@Amos_x Ik zal me even voorstellen: Ioniq 28kWh, 180k km gereden in 6 jaar. Incl. 2 keer wintersport.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _V_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 01:26

_V_

Pelox schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 14:36:
Nu zag ik vandaag dat eind 2024 de VW id2 en de Renault 5 uitkomen met mogelijk een prijs onder de 25k.
Weet je nog waar je dat zag? ik heb voor de Renault 5 nog geen specifiekere datum gezien dan ergens in 2024.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sonicfreak
Pelox schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 14:36:
Ik begin voorzichtig een beetje rond te kijken naar een vervanger voor onze Renault Twingo EV, welke prima bevalt btw. Nu zag ik vandaag dat eind 2024 de VW id2 en de Renault 5 uitkomen met mogelijk een prijs onder de 25k. Ben erg benieuwd of dat gaat lukken. Wat betreft timing zou het best prima uitkomen om ergens begin 2025 de Twingo in te ruilen.

Daarnaast loopt het leasecontract van onze MG ZS EV over 1 jaar af, dus daar moeten we in ieder geval een betaalbare vervanger voor gaan zoeken.

Dit laatste telt natuurlijk voor heel veel mensen hier, al die contracten met 4% bijtelling lopen allemaal eind volgend jaar af.

Wij gaan zelf de rekensom weer maken en wellicht komt er dan wel een hybride ipv een ev als dat voordeliger is. Hoe kijken jullie hierna? Bekijk je het puur financieel of zijn er ook tweakers hier die nooit meer wat anders willen dan een ev?
Ik wil nooit meer anders dan EV. Ik heb zakelijk bewust gekozen voor een MG4 Luxury. Terwijl een benzine auto vrijwel net zo duur in bijtelling was.
Privé rijden we ook al onze tweede EV, een Seat Mii Electric. Mijn vrouw en ik zouden niet anders meer willen. Vooral niet nu we 16 zonnepanelen op het dak hebben liggen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Amos_x schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:23:

Ik ken letterlijk niemand, met een normale moderne behoefte aan mobiliteit en de verwachting om normaal aan de maatschappij deel te nemen (vrienden, weekendjes, hobby’s ,beurzen, fietsen op verplaatsing, aanhangwagen, weet ik veel) die toekomt met een 30kWh ev. Zelfs niet met thuis laden. Anderhalf uurtje autosnelweg en je staat alweer aan de kant :,)

Voor de ambtenaar die netjes 3x per week naar bureau gaat, op gemiddeld 50km en verder thuis zit, prima.

Zelfs dat gemiddeld woon werk traject. Gemiddeld betekent ook dat een flink deel daar flink boven kan gaan zitten. Zonder mediaan of spreiding zegt dat getal niets. Dat is een utopie willen dwingen in een werkelijkheid die er geen is.

Hier wordt nog te veel gedacht vanuit het standpunt van de thuiswerkende it’er in centrum Rotterdam.

En ivm mijn ev keuze? Zoveel keuze was er toen helemaal niet. En als je met een meer efficiënte ev een tesla bedoelt, nee bedankt, liever niet.

En die e208 en Corsa e zijn bijna dik tegen de 40k in een redelijke uitvoering met redelijke range. Top keuzes
Of misschien heb jij gewoon een bekrompen visie en kenniskring. Niks bespottelijks aan. Als jij letterlijk "niemand" kent die afkan met een EV met een range van 240 km, dan ken je misschien alleen een bepaald type mens.

Zou ook niet weten wat ik met een sleurhut of fietsen achterop moet. Maar dat is het mooie: ik hoef anderen niet uit hun Spring of Model X of Nevera te praten. Want al die auto's zijn er voor een groep die daar genoeg aan heeft/behoefte aan heeft.

Dus begrijp ik er niets van, of begrijp jij er niets van? Jij bent degene die continu de behoefte voelt om luidkeels te roepen dat bepaalde EV 's letterlijk niemand dienen, en die niemand die koopt. En guess what? Ze worden toch verkocht! Ongelofelijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pelox
  • Laatst online: 18:08
_V_ schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 18:09:
[...]

Weet je nog waar je dat zag? ik heb voor de Renault 5 nog geen specifiekere datum gezien dan ergens in 2024.
Nee, ik was wat aan het rondkijken en kwam toen de R5 tegen. Ergens 2024 idd dus dan gok ik eind 2024.

Zero.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• dreamscape

(...)

Kap eens met die toonzetting van je. Dat was een tijd geleden ook al zo en toen bleef je een paar maanden weg uit dit topic.

For some reason heb je een of andere frustratie te pakken waardoor je hier weer je gal komt spuwen. Ik snap niet waarom dat ineens nodig is.

On-topic: die hele discussie over langere afstanden voor weekendjes weg versus de 'dagelijkse behoefte aan 30 km', is juist de reden dat ik die 208 heb gekozen. Ik ging eerst voor een Zoë. Omdat ook ik heel bekrompen dacht aan 'range, range en nog eens range'.

Belangrijker dan range is de mogelijkheid tot snelladen. Mijn auto doet dat twee keer zo snel als een Zoë. Als ik een weekendje weg ga, gebruik ik even een snellader. Kost nauwelijks tijd. En vaak niet eens nodig.

Afgelopen weekend was ik drie dagen in Antwerpen. Vanuit Nijmegen best een afstand. Op maandagochtend had ik geen zin om in het appartement te ontbijten en te moeten afwassen, dus heb ik onderweg een broodje gepeuzeld vlakbij een Shell recharge station.

En eigenlijk stonden er in de wijk waar ik was voldoende laadpalen, dus toen ik op zaterdag even drie uurtjes ben gaan wandelen, had ik even een paal kunnen opzoeken.

Ik heb er totaal niet aan gedacht. Waarom? Omdat ik me niet bang laat maken door range anxiety en de boel heel relaxed benader. Zou je ook eens moeten doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:15
Volgens mij begrijp jij er niets van want iedereen maakt zijn of haar eigen afweging of iets voldoet, daar hebben we jouw negatieve inzichten niet voor nodig.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Tja, je moet wel een beetje goed kiezen hé.
Die Corsa en 208 zou ik ook nooit kopen, want veel te duur voor wat je krijgt.

Maar als jij 2-3 keer per week een langere rit doet, dan moet je kijken naar iets met een grotere batterij en snelladen aan minstens 100 kW.
Mijn criterium was 1000km in minder dan 11h in de lijst van Bjorn.
En het valt nog wel mee hoe veel auto’s dat nu kunnen.

Maar uit je laatste reacties begrijp ik vooral dat je voor elk opgelost probleem, of elk bezwaar waar er een manier voor bestaat om daar mee om te gaan, je een nieuw probleem op werpt.
Ik ken idd 2 soorten mensen, mensen die voor elk probleem een oplossing zoeken en vinden, maar ook mensen die voor elke oplossing een nieuw probleem vinden.
Kies zelf maar waar je wil bij horen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sonicfreak schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 18:10:
[...]

Ik wil nooit meer anders dan EV. Ik heb zakelijk bewust gekozen voor een MG4 Luxury. Terwijl een benzine auto vrijwel net zo duur in bijtelling was.
Privé rijden we ook al onze tweede EV, een Seat Mii Electric. Mijn vrouw en ik zouden niet anders meer willen. Vooral niet nu we 16 zonnepanelen op het dak hebben liggen.
Ook niet als we "straks" niet meer kunnen salderen? Je auto is normaal gesproken namelijk niet thuis wanneer de zon schijnt. Ook niet als straks de wegenbelasting 100% is op EV's? En alle subsidies zijn afgelopen?

Ik ben benieuwd wat na fijne rij-eigenschappen over een paar jaar nog het voordeel is van een EV. En ga me niet vertellen dat er mensen zijn die het puur en alleen vanuit een groen hart doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 1 november 2023 @ 15:32:
[...]

Ook niet als we "straks" niet meer kunnen salderen? Je auto is normaal gesproken namelijk niet thuis wanneer de zon schijnt. Ook niet als straks de wegenbelasting 100% is op EV's? En alle subsidies zijn afgelopen?

Ik ben benieuwd wat na fijne rij-eigenschappen over een paar jaar nog het voordeel is van een EV. En ga me niet vertellen dat er mensen zijn die het puur en alleen vanuit een groen hart doen.
Ik kan me ook niet meer voorstellen ooit nog een benzineauto te kopen.
De overheid gaat nooit toelaten dan de gebruikskosten van een EV hoger liggen dan van een gelijkaardige benzineauto.
Salderen doen we hier al niet meer, dus dat heeft geen invloed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
[...]

Salderen is voor mij geen factor bij gebrek aan eigen oprit. Subsidie en geen wegenbelasting is nog een tijdelijk voordeel. Als dat wegvalt hou je goedkoper in onderhoud en lagere kosten voor laden dan voor tanken over. Betekent wel dat het niet meer enorm verschilt met een ice.

Het voordeel is waar mensen het voor doen. En of ik na X jaar elektrisch weer kan wennen aan een ice vraag ik me af. Je raakt al snel gewend aan de voordelen van een EV: de stilte, het instant koppel. Terug naar een ice hybride ga ik dan niet meer. Die zijn niet vooruit te branden weet ik uit eigen ervaring en de kosten voor benzine zullen blijvend toenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Tommie12 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 15:38:
[...]
De overheid gaat nooit toelaten dan de gebruikskosten van een EV hoger liggen dan van een gelijkaardige benzineauto.
Vorig jaar zou mijn Hybrid toch goedkoper zijn geweest dan de M3 van de buurman. Enige reden dat ie dat niet was is omdat ik zonnepanelen en een overschot heb en een kabel voor hem heb liggen :+

Het enige waar de overheid naar kijkt zijn de inkomsten, als die omlaag gaan door veel EVs gaan de kosten van die EV vanzelf omhoog. Je ziet nu al dat er allerlei subsidies verdwijnen/ter discussie staan. Ik ga er dan ook van uit dat de kosten van EVs nog wel verder omhoog zullen gaan (iig. harder dan die van ICEs)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

dreamscape schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 18:42:
[...]
...
Belangrijker dan range is de mogelijkheid tot snelladen. Mijn auto doet dat twee keer zo snel als een Zoë. Als ik een weekendje weg ga, gebruik ik even een snellader. Kost nauwelijks tijd. En vaak niet eens nodig.
...
Eens. Ik heb een 22kWh Zoë, nog met AC.

Ik mis een CCS aansluiting meer dan een grotere accu. Als ik die paar keer dat ik verder ga even in kan pluggen aan een snel-lader is dat handiger dan een grotere accu, omdat ik dan grotere afstanden kan overbruggen zonder bizar veel tijdsverlies (uren aan een AC paal staan).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jdbiggelaa
redwing schreef op woensdag 1 november 2023 @ 15:43:
[...]

Je ziet nu al dat er allerlei subsidies verdwijnen/ter discussie staan. Ik ga er dan ook van uit dat de kosten van EVs nog wel verder omhoog zullen gaan (iig. harder dan die van ICEs)
Alleen als we na de verkiezingen een zeer rechts kabinet zouden krijgen, acht ik jouw conclusie juist. Echter, alle partijen vanaf de VVD en verder naar links willen het klimaat prioriteit geven. In die context is het uitgesloten dat EV rijden minder aantrekkelijk wordt dan een ICE. Dat de kosten van een EV de komende jaren stijgen ben ik met je eens, maar die van ICE zullen daarmee tenminste gelijkwaardig stijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

jdbiggelaa schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:03:
[...]

Alleen als we na de verkiezingen een zeer rechts kabinet zouden krijgen, acht ik jouw conclusie juist. Echter, alle partijen vanaf de VVD en verder naar links willen het klimaat prioriteit geven. In die context is het uitgesloten dat EV rijden minder aantrekkelijk wordt dan een ICE. Dat de kosten van een EV de komende jaren stijgen ben ik met je eens, maar die van ICE zullen daarmee tenminste gelijkwaardig stijgen.
En een links kabinet zorgt dat iedereen een EV kan rijden? Henk en Ingrid die om de 3 jaar een occassion van 1500,- euro kopen, omdat ze niet anders kunnen betalen, gaan nooit EV rijden. Dat zullen de grootste verliezers zijn van een links klimaat georienteerd kabinet. En ze kunnen geen kant op. Ironisch genoeg zijn dat juist mensen die steeds vaker rechts stemmen door dure klimaatplannen. Terwijl links er eigenlijk voor hen moet zijn.

On topic:
Zodra de kWh prijs weer boven de 0,70 cent komt, is een ICE goedkoper met de huidige benzine prijzen.
En de kWh prijs is alles behalve stabiel en zeker, dat heb je wel gezien afgelopen 2 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:32

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:12:
[...]

On topic:
Zodra de kWh prijs weer boven de 0,70 cent komt, is een ICE goedkoper met de huidige benzine prijzen.
En de kWh prijs is alles behalve stabiel en zeker, dat heb je wel gezien afgelopen 2 jaar.
Dan komt er wel weer een prijsplafond.
En inderdaad, er kan van alles gebeuren, maar de overheid is toch wel bezig om er voor te zorgen dat dat niet meer gaat gebeuren. Als je maar genoeg windmolens hebt dan is de kans dat de prijs zo hoog wordt (en vooral voor een langere periode) laag.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maasluip schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:15:
[...]

Dan komt er wel weer een prijsplafond.
En inderdaad, er kan van alles gebeuren, maar de overheid is toch wel bezig om er voor te zorgen dat dat niet meer gaat gebeuren. Als je maar genoeg windmolens hebt dan is de kans dat de prijs zo hoog wordt (en vooral voor een langere periode) laag.
Ik hoop het. Ik ben in 2025 in de markt voor een nieuwe auto(particulier), en wil graag EV. Maar ik ben skeptisch over onze overheid die een handje heeft van iets promoten met allerlei subsidies en kortingen, en vervolgens alles afbouwen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2023 16:36 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:47
[...]

En ga me niet vertellen dat er mensen zijn die het puur en alleen vanuit een groen hart doen.
Is geld dan altijd en voor iedereen het belangrijkste? (Ja, als je de luxe van keuze hebt, ) er zijn mensen die een groen hart prefereren boven bv een vliegvakantie naar verre oorden. Ieder zijn eigen keuze.
Dus vergeef me, dat ga ik je wel vertellen...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• webgangster
  • Laatst online: 19-09 20:58
Na meerdere uurtjes proefgereden te hebben in de NIO EL6, gister daadwerkelijk de knoop doorgehakt.

- 75 kW accupakket (kan volgende jaar gewisseld worden naar 100kW)
- Battery as a Service (BaaS)
- Star Grey
- 20" Snowflake lichtmetalen velgen
- K2 Grey interieur met Black hemelbekleding
- Elektrisch uitklapbare trekhaak
- Volledig comfortpakket
- Verwarmde ruitenwissers

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hIeL98uaHBRy0qSJ4yJ3gOQ4gGg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0XnXiRxNImBpY3Ia25VWzCZj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sonicfreak
[...]

Ik rijd al ruim 5 jaar elektrisch en ik overweeg nooit meer een brandstof auto.
Toen we elektrisch gingen rijden, hadden we ook nog geen zonnepanelen.
Bovendien hoop ik in de toekomst een auto te krijgen/kopen die V2H aankan zodat je de auto als thuisaccu kunt gebruiken. Een van de twee auto's bij ons thuis staat een aantal dagen per week gewoon op de oprit. Dan kan die mooi volgeladen worden met stroom van de zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15:39
Tommie12 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 15:38:
[...]

Ik ben overgestapt van een Ioniq naar een ford kuga. We hadden 2 auto's, teruggegaan naar 1. En dan is de ioniq niet handig als je veel met een kar, boottrailer en caravan rijdt.

Vond de elektrische auto's die wel behoorlijk wat konden trekken te duur in de aanschaf. En had er niet veel vertrouwen in dat ik het verschil in aanschaf zou terugverdienen. Afschrijving bij elektrische auto's had (en heb) ik de verwachting gaat normaliseren zodra alle bijtellingsvoordelen er af zijn. En zeker met een grote aanvoer van 4 procent auto's zometeen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:10
jerh schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:08:
[...]

Ik ben overgestapt van een Ioniq naar een ford kuga. We hadden 2 auto's, teruggegaan naar 1. En dan is de ioniq niet handig als je veel met een kar, boottrailer en caravan rijdt.

Vond de elektrische auto's die wel behoorlijk wat konden trekken te duur in de aanschaf. En had er niet veel vertrouwen in dat ik het verschil in aanschaf zou terugverdienen. Afschrijving bij elektrische auto's had (en heb) ik de verwachting gaat normaliseren zodra alle bijtellingsvoordelen er af zijn. En zeker met een grote aanvoer van 4 procent auto's zometeen.
Ik heb dan weer niks met dat “terugverdienen”. Een auto is een kostenpost en een transportmiddel. Het moet je passen en in jouw geval snap ik dat het niet past. Wij zijn privé al naar de 2e EV gegaan en mijn volgende lease wordt ook zeker weer een EV. Kan me niet meer voorstellen ooit nog een ICE in eigendom te hebben. EV vinden zowel ik als mijn vrouw zo verschrikkelijk veel fijner rijden dat we de eventuele meerprijs er wel voor over hebben (zelfs als die 50% hoger zou zijn als een vergelijkbare ICE). Maar ik zeg dat vanuit de erg luxe positie met een eigen oprit met daarop twee laadpalen en dat maakt het makkelijk praten. Als ik nog in het centrum van Groningen had gewoond had ik waarschijnlijk een heel andere mening.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Verwijderd schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:12:
[...]

Dat hangt af van je context. Ik laad 95% van de tijd thuis en nog jaren uit een vast contract voor €0,25 per kWh.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
[...]

Salderen is nu toch al helemaal niet nodig om goedkoop te laden? Hier zonnepanelen icm dynamische tarieven en ik zit nu onder de 15 cent per kWh vanuit het net en als ik de afbetaalde zonnepanelen meeneem denk ik ergens rond de 5 cent/kWh. Zie voor meer informatie: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Subsidies heb ik op de wegenbelasting na niet, de verzekering kost hier 82 Euro/maand en de stroom misschien een keer max 25 Euro/maand. Laat die wegenbelasting maar komen, dan rij ik nog goedkoper dan de gemiddelde ICE.

[ Voor 11% gewijzigd door Taro op 01-11-2023 20:34 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
jdbiggelaa schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:03:
[...]

Dat roepen ze ook al tijden. Maar ik ben voorstander om te kijken wat ze daadwerkelijk doen ipv wat ze zeggen en dan zie je dat klimaat zeker niet bovenaan staat. Ga er dus maar van uit dat de inkomsten uit auto's minstens hetzelfde moet blijven en met een stijgend aandeel EVs zullen die dus zwaarder belast worden. Je ziet dan ook dat het verschil van kosten tussen EV en ICE-gebruik het afgelopen jaar al hard omlaag gegaan is. Maar we zullen zien, gezien eerder beleid ga ik er echter van uit dat de inkomsten belangrijker zullen wegen dan het milieu en dat de voordelen in kosten van EVs alleen maar zal afnemen (iets wat je in de plannen ook al ziet gebeuren trouwens)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
Himalaya schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:23:
[...]

Ik heb dan weer niks met dat “terugverdienen”. Een auto is een kostenpost en een transportmiddel. Het moet je passen en in jouw geval snap ik dat het niet past. Wij zijn privé al naar de 2e EV gegaan en mijn volgende lease wordt ook zeker weer een EV. Kan me niet meer voorstellen ooit nog een ICE in eigendom te hebben. EV vinden zowel ik als mijn vrouw zo verschrikkelijk veel fijner rijden dat we de eventuele meerprijs er wel voor over hebben (zelfs als die 50% hoger zou zijn als een vergelijkbare ICE). Maar ik zeg dat vanuit de erg luxe positie met een eigen oprit met daarop twee laadpalen en dat maakt het makkelijk praten. Als ik nog in het centrum van Groningen had gewoond had ik waarschijnlijk een heel andere mening.
Tja, het is maar hoe je het precies omschrijft. Ik vond de meerkosten van een elektrische auto dus niet opwegen tegen een hybride variant. En dat kun je terugverdienen noemen of het er niet voor overhebben. Overigens vond ik de ioniq 5 zeker niet zoveel beter rijden dan de kuga (anders zeker). Is uiteindelijk een kwestie van keuzes maken. Heb veel plezier gehad aan de classic ev Ioniq en er bijn 50.000 km meegereden. Maar nu dus een andere keuze gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:09

spartacusNLD

This is Sparta!!

Ik ben benieuwd of mij iemand kan helpen of onderstaande doorlooptijden kloppen wat betreft uitbetaling SEPP subsidie op een nieuwe elektrische auto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iRVquzeMcuMHxRqxjBWv7x8vWYk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HO4I9newZiTUidDjI6R1yLhB.webp?f=fotoalbum_large

Klopt het dat je nadat je de auto hebt ontvangen ongeveer 15 weken moet wachten voordat de subsidie binnen is? Of is het in de praktijk sneller uitbetaald?

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:55
Bartjuh schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:03:
[...]
Eens. Ik heb een 22kWh Zoë, nog met AC.

Ik mis een CCS aansluiting meer dan een grotere accu. Als ik die paar keer dat ik verder ga even in kan pluggen aan een snel-lader is dat handiger dan een grotere accu, omdat ik dan grotere afstanden kan overbruggen zonder bizar veel tijdsverlies (uren aan een AC paal staan).
Die Zoë kun je dan toch semi-'snelladen' aan de 50 kW triplechargers met ook een AC43-aansluiting die o.a. bij een deel van de Allego- en Fastned-stations en bij sommige McDonalds-vestigingen staan? Dan laad je met 22 kW AC je Zoë binnen een uurtje weer vol. En die triplechargers kunnen tegelijk AC en CCS óf Chademo laden, dus vaak is er voor je Zoë nog wel een plekje vrij.

Gewone AC-laadpalen in de woonwijken doen vaak maar 11 kW per aansluiting of nog (veel) minder, waardoor dat niet echt opschiet inderdaad.

Wel is het zo dat die triplechargers langzaam verdwijnen, maar met het juiste filter in je laadapp (type 2 stekker en laadsnelheid min. 43 kW) kun je ze best nog wel vinden. Met een beetje planning en bv. het laden combineren met een lunchpauze moet het kunnen.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:18

Termy

valt er nog wat te fragge?

spartacusNLD schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:59:
Ik ben benieuwd of mij iemand kan helpen of onderstaande doorlooptijden kloppen wat betreft uitbetaling SEPP subsidie op een nieuwe elektrische auto.

[Afbeelding]

Klopt het dat je nadat je de auto hebt ontvangen ongeveer 15 weken moet wachten voordat de subsidie binnen is? Of is het in de praktijk sneller uitbetaald?
In de praktijk was het bij mij een stuk sneller dan 15 weken. Op 27 mei 2022 ingediend, 9 juni uitbetaald.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:11
[...]

Ik zou zeker wel EV blijven rijden vanuit de groene gedachte. Ik eet bijvoorbeeld ook zoveel mogelijk (duurder) biologisch voedsel om die reden.

Wellicht heb je nog geen kinderen en kijk je er daarom anders naar, maar ook nadat jij niet meer leeft moeten nog heel veel mensen van deze planeet gebruik maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:48

d0s

sssst

[Afbeelding]

2 x SEPP aangevraagd, 2 x binnen 2 weken al de eerste betaling op de rekeningen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Wesco schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:22:
[...]
Die Zoë kun je dan toch semi-'snelladen' aan de 50 kW triplechargers met ook een AC43-aansluiting die o.a. bij een deel van de Allego- en Fastned-stations en bij sommige McDonalds-vestigingen staan? Dan laad je met 22 kW AC je Zoë binnen een uurtje weer vol. En die triplechargers kunnen tegelijk AC en CCS óf Chademo laden, dus vaak is er voor je Zoë nog wel een plekje vrij.

Gewone AC-laadpalen in de woonwijken doen vaak maar 11 kW per aansluiting of nog (veel) minder, waardoor dat niet echt opschiet inderdaad.

Wel is het zo dat die triplechargers langzaam verdwijnen, maar met het juiste filter in je laadapp (type 2 stekker en laadsnelheid min. 43 kW) kun je ze best nog wel vinden. Met een beetje planning en bv. het laden combineren met een lunchpauze moet het kunnen.
Ja, theoretisch wel. Zo dacht ik ook bij de aanschaf van mijn Zoë.

In de praktijk blijkt dit helaas wat lastiger vanwege een aantal redenen:
  • Er zijn nog maar enkele 43kW AC laders. Bijvoorbeeld FastNed plaatst al jaren geen nieuwe meer, en als de oude kapot gaat, dan repareren ze de AC aansluiting niet meer. Het loont de investering niet meer (te weinig klanten)
  • De paar die er hier en daar nog zijn die werken soms slecht. Zo heb ik één keer gehad dat hij simpelweg de hele tijd aangaf dat de connectie niet goed was, terwijl er niets mis was. En één keer dat hij aangaf dat de AC aansluiting niet werkte. Na een reset even 2 minuten gewerkt alvorens eruit te crashen. En dat met eerstvolgende 43kW AC paal 50km verderop en uit de richting.
  • De laders bij de McD zijn nep-AC43 volgens mij. Vaak listed als zodanig in de apps, maar daar lijkt niets van te kloppen. Laden gaat daar echt max. 11kW. Misschien hebben ze dat softwarematig teruggeschroefd ofzo?
Het is dus een snellaad-standaard die echt al het einde van zijn levensloop zit. De praktijk is dus weerbarstig en onbetrouwbaar. En je route plannen op één aansluiting onderweg, die soms ook nog problemen geeft, is risky.

CCS laders staan echt overal. Doet één aansluiting het niet, dan de volgende wel. Dat is echt zo'n groot voordeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

[Afbeelding]

Ik had het bij een 2dehands EV echt verbazingwekkend snel. Denk binnen één week bericht dat ze het hadden geaccepteerd, en denk max. 2 weken had ik het op de rekening. De aanvraag vond ik ook wel vrij simpel.

Dus, pluim voor de overheid in dit geval _/-\o_

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

Ja hoi, hier iemand met eem moderne behoefte aan mobiliteit die normaal deelneemt aan de maatschappij en zelfs familie aan de andere kant van het land heeft wonen met een 30Kwh EV en een range van +-220km
Ik kom overal met het ding want hij kan namelijk snelladen. Een hele mooie uitvinding waarbij je bij een lege accu naar een station gaat en een kabel aansluit en na 20 minuten kan je weer 200km rijden :o

Nog los van dat het natuurlijk nergens op slaat om te zeggen dat je met een dergelijke EV niet meer aan de maatschappij zou kunnen deelnemen (waarom, omdat je zo nu en dan een kwartiertje langer onderweg bent omdat je moet snelladen??) is 200km ook gewoon best een redelijk bereik, even visueel gezien vanaf mijn woonplaats:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YgvGsbp-UPLto4NJv7g0kcLZCk4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZwYPJCV5ZHXMgBVWHE7UjuRW.png?f=user_large

Met een vervoersmiddel waarmee ik in 1 ruk naar de andere kant van het land kan rijden kun je mij niet wijsmaken dat je daarmee niet aan de moderne vervoersbehoefte kunt voldoen. Ja ik moet even laden op de terugweg, so what? Voldoet het daarmee niet meer aan de 'moderne vervoersbehoefte'? Kan ik dan ineens niet meer 'deelnemen aan de maatschappij' ?

Onzin dus. Ik kom overal met dit ding en het voldoet volledig aan wat ik van een auto verwacht. Is meer range prettig? Natuurlijk. Is het nodig? Nee.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FranDaMan
  • Laatst online: 19-09 15:01
Metro2002 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:11:
[...]

Ja hoi, hier iemand met eem moderne behoefte aan mobiliteit die normaal deelneemt aan de maatschappij en zelfs familie aan de andere kant van het land heeft wonen met een 30Kwh EV en een range van +-220km
Ik kom overal met het ding want hij kan namelijk snelladen. Een hele mooie uitvinding waarbij je bij een lege accu naar een station gaat en een kabel aansluit en na 20 minuten kan je weer 200km rijden :o

Nog los van dat het natuurlijk nergens op slaat om te zeggen dat je met een dergelijke EV niet meer aan de maatschappij zou kunnen deelnemen (waarom, omdat je zo nu en dan een kwartiertje langer onderweg bent omdat je moet snelladen??) is 200km ook gewoon best een redelijk bereik, even visueel gezien vanaf mijn woonplaats:

[Afbeelding]

Met een vervoersmiddel waarmee ik in 1 ruk naar de andere kant van het land kan rijden kun je mij niet wijsmaken dat je daarmee niet aan de moderne vervoersbehoefte kunt voldoen. Ja ik moet even laden op de terugweg, so what? Voldoet het daarmee niet meer aan de 'moderne vervoersbehoefte'? Kan ik dan ineens niet meer 'deelnemen aan de maatschappij' ?

Onzin dus. Ik kom overal met dit ding en het voldoet volledig aan wat ik van een auto verwacht. Is meer range prettig? Natuurlijk. Is het nodig? Nee.
Daar sluit ik me volledig bij aan. Ik woon dan aan de andere kant van het land. Range tussen de 190 en 240 km. Meer dan voldoende voor mijn dagelijkse gebruik. En op een iets langere rit red ik het meestal wel met een minuut of 10 max aan de snellader.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mar.tin
Metro2002 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:11:
[...]

[Afbeelding]

Ik ben het hier grotendeels mee eens. Met 200km écht bereik (én CCS natuurlijk) kun je prima rondkomen. Zéker als je op bestemming kan laden, en dat kan gelukkig steeds vaker.

De keerzijde / notitie voor mij is: Alléén als 't ding CCS heeft, én thermisch management van de accu. Alléén dan kun/wil je er ook een incidenteel tripje verder weg (2x range) mee doen.

Ik heb nu een Model 3 RWD uit 2022. Hiervoor een Leaf 40+17kWh, daarvoor een Leaf 30kWh, en dáárvoor een Leaf 24kWh. Mijn woon-werk-woon is +- 160km.

Alles doet die woon-werk-woon overwegend prima. De 24kWh Leaf had er de mééste moeite mee, en heb ik ook maar een maandje (4000km) gereden. De 30kWh heb ik een half jaar (+- 25.000km) gereden, en de 40+17kWh heb ik 4 jaar en bijna 160.000km mee gemaakt.

Met die 2018 Leaf heb ik een beperkt aantal langere (400-700km enkele reis) vakanties mee gereden. Dat was door het gebrek aan accukoeling en met ChaDeMo, best "leuk" maar geen groot plezier, en zuid frankrijk / italië of de noordkaap bijvoorbeeld trok me compleet niet om dat ermee te doen. Puur door gebrek aan accukoeling en courante snellaadstekker.

Januari dit jaar mijn 2ehands 2022 model 3, ben ik:
- 700km enkele reis vakantie, dit keer in 8 uur in plaats van 12 met de Leaf
- 7000km retourtje Noordkaap in 8 dagen
- 650km enkele reis Dresden voor een weekeindje
- 750km enkele reis naar +- 200km ten westen van Parijs voor een vakantieweekje. Waar ik op de terugweg met vrienden in een Mazda 5 (benzine) heb opgereden de hele reis.

en de incidentele dag van +- 400km rijden.

En eigenlijk alléén dat lááste ging met de Leaf40+17 ook prima.

Dus ja, grotendeels ééns, maar als je als gezin graag op vakantie gaat met de auto, is thermisch management en CCS een noodzaak. :). Véél mensen rijden onvoldoende kilometers om het huren van een andere auto in de vakantie financiëel aantrekkelijk te maken. En verder kun je met 200km bereik en eventueel gebrek aan CCS dus al het andere prima voltrekken :). Hooguit een keertje stekkeren als je met windsnelheden als vandaag tegen 200km hoopt te halen :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

Mar.tin schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:25:
[...]

Ik ben het hier grotendeels mee eens. Met 200km écht bereik (én CCS natuurlijk) kun je prima rondkomen. Zéker als je op bestemming kan laden, en dat kan gelukkig steeds vaker.

De keerzijde / notitie voor mij is: Alléén als 't ding CCS heeft, én thermisch management van de accu. Alléén dan kun je er ook een incidenteel tripje verder weg mee doen.

Ik heb nu een Model 3 RWD uit 2022. Hiervoor een Leaf 40+17kWh, daarvoor een Leaf 30kWh, en dáárvoor een Leaf 24kWh. Mijn woon-werk-woon is +- 160km.

Alles doet die woon-werk-woon overwegend prima. De 24kWh Leaf had er de mééste moeite mee, en heb ik ook maar een maandje (4000km) gereden. De 30kWh heb ik een half jaar (+- 25.000km) gereden, en de 40+17kWh heb ik 4 jaar en bijna 160.000km mee gemaakt.

Met die 2018 Leaf heb ik een beperkt aantal langere (400-700km enkele reis) vakanties mee gereden. Dat was door het gebrek aan accukoeling en met ChaDeMo, best "leuk" maar geen groot plezier, en zuid frankrijk / italië of de noordkaap bijvoorbeeld trok me compleet niet om dat ermee te doen. Puur door gebrek aan accukoeling en courante snellaadstekker.

Januari dit jaar mijn 2ehands 2022 model 3, ben ik:
- 700km enkele reis vakantie, dit keer in 8 uur in plaats van 12 met de Leaf
- 7000km retourtje Noordkaap in 8 dagen
- 650km enkele reis Dresden voor een weekeindje
- 750km enkele reis naar +- 200km ten westen van Parijs voor een vakantieweekje. Waar ik op de terugweg met vrienden in een Mazda 5 (benzine) heb opgereden de hele reis.

en de incidentele dag van +- 400km rijden.

En eigenlijk alléén dat lááste ging met de Leaf40+17 ook prima.

Dus ja, grotendeels ééns, maar als je als gezin graag op vakantie gaat met de auto, is thermisch management en CCS een noodzaak. :). Véél mensen rijden onvoldoende kilometers om het huren van een andere auto in de vakantie financiëel aantrekkelijk te maken. En verder kun je met 200km bereik en eventueel gebrek aan CCS dus al het andere prima voltrekken :). Hooguit een keertje stekkeren als je met windsnelheden als vandaag tegen 200km hoopt te halen :9
Ik rij een ioniq EV dus CCS , snelladen met 70KW en hij is zuinig dus die 200km haal ik eigenlijk altijd wel.
In een leaf zal het meer een uitdaging worden inderdaad, vooral door de chademo aansluiting of in een dacia spring met 35KW snelladen (als ie dat al heeft want dat was een optie). Een zuinige EV met een goede snellaad optie heb je meer aan dan een EV met een iets grotere accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
Metro2002 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:28:
[...]

Ik rij een ioniq EV dus CCS , snelladen met 70KW en hij is zuinig dus die 200km haal ik eigenlijk altijd wel.
In een leaf zal het meer een uitdaging worden inderdaad, vooral door de chademo aansluiting of in een dacia spring met 35KW snelladen (als ie dat al heeft want dat was een optie). Een zuinige EV met een goede snellaad optie heb je meer aan dan een EV met een iets grotere accu.
Precies dat was ook soort van mijn punt. Véél van het "betaalbare" segment bestaat uit Leafs en oude Zoë zonder CCS. En in het geval van Leafs vaak met relatief véél degradatie en geen CCS. En dan is de Leaf ook nog eens geen écht zuinige EV.
En dan kun je dus wél prima je door het land bewegen. Maar een vérre vakantie van 700-2000km verderop zit er dan niet in als het je enige auto is.

De ioniq is van die generatie een positieve uitschieter en dat zie je ook terug in de restwaardes. O+

[ Voor 5% gewijzigd door Mar.tin op 02-11-2023 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Mar.tin schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:31:
[...]

Precies dat was ook soort van mijn punt. Véél van het "betaalbare" segment bestaat uit Leafs en oude Zoë zonder CCS. En in het geval van Leafs vaak met relatief véél degradatie en geen CCS. En dan is de Leaf ook nog eens geen écht zuinige EV.
En dan kun je dus wél prima je door het land bewegen. Maar een vérre vakantie van 700-2000km verderop zit er dan niet in als het je enige auto is.

De ioniq is van die generatie een positieve uitschieter en dat zie je ook terug in de restwaardes. O+
Maar daarvoor ga je toch even langs Mux?
https://www.muxsan.com/Nederlands/products.html#ccs-upgrade

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ik houd die site inderdaad ook in de gaten. Hopelijk komt hij ooit met een betaalbare CCS upgrade voor de Zoë *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
Ik vond de upgrade vrij prijzig. Ik had al een extender, dat is voor de Leaf een perfect product.

Ik heb met mijn Model 3 dit jaar 50x aan een snellader gehangen (over bijna 45.000km), ik heb geen vakantieplannen meer, dus daar zal het wel bij blijven.

Als je dan de aanschafkosten uitsmeert per laadsessie:

Smeer dat even uit over 5 jaar, heb je het over €11,- per snellaadsessie.

Met mijn Muxsan 2018 40+17kWh Leaf deed ik +- 5-10x per jaar snelladen (deels omdat lange trips dus, ondanks de extender, gewoon niet een groot feest was in de Leaf). Dan heb je het over €72 per laadsessie.

Vond ik het niet waard, misschien dat er anderen zijn die het dat wél waard vinden :). Voor €3000,- extra koop je ook wéér méér auto namelijk in het prijsbereik van de 2018 Leaf bijvoorbeeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Mar.tin schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:47:
[...]

Vond ik het niet waard, misschien dat er anderen zijn die het dat wél waard vinden :). Voor €3000,- extra koop je ook wéér méér auto namelijk in het prijsbereik van de 2018 Leaf bijvoorbeeld.
Hier iemand die het wel waard vond :+ Maar toegegeven: het is wel prijzig en of het echt financieel verstandig is, weet ik ook niet. In oktober 2019 hebben we een 40 kWh Leaf uit mei 2018 gekocht toen voor 30k. Ik ben er heel eerlijk in dat ik me er blijkbaar niet goed in had verdiept. Af en toe doen we lange ritten van het midden van het land naar omgeving Bergen op Zoom of Antwerpen. Mijn idee was toen dat de range voldoende moest zijn om makkelijk de enkele reis te halen en dan op de bestemming een aantal uren aan de laadpaal en dan weer bijna vol terug. Helaas had ik me niet goed verdiept in de AC lader: die bleek traag en 1 fase te zijn. Dus hij was bij lange na niet vol voor de terug weg.

Dus toen stond ik op het punt: ruilen we hem meteen weer in en verlies je een hoop geld, of gaan we voor de extender die net uit was: de 17kWh net als Martin. Dat hebben we gedaan en daarmee ging weliswaar het AC laden traag, maar het extra bereik zorgde er voor dat het wel voldoende was om dat beetje erbij extra te laden om thuis te komen. Meer flexibiliteit en bovendien geen rapidgate meer als je toch moet 'snel' laden.

Helaas hadden we de pech dat de extender stuk ging, hij raakt steeds uit balans vanwege slechte e-golf cellen (dacht ik) en verloor de helft van zijn capaciteit. Bij de tweede keer herbalanceren een aanbod gehad om te upgraden naar de 45 kWh extender en heb er toen ook meteen een CCS upgrade in laten plaatsen.

Nu hebben we een auto die kwa range zich kan meten aan de Tesla Long Range en ook kwa laadsnelheid aardig mee komt: 80 tot 90 kW tot aan de 83%. We zijn er een paar keer mee op een lange trip gegaan, vorig jaar naar Polen, Warschau voor een paar dagen en iets minder spannend Noord Duitsland boven Hamburg. Fijne roadtripper auto geworden, maar die ruim 10k euro's die we er in hebben gestopt... best een boel geld. Tijd zal het leren of het de moeite was. Met de inruil zouden we meteen al paar duizend euro kwijt zijn geraakt. Wel rijden we nu op en neer naar die verre familie nabij Belgie zonder uberhaupt nog te hoeven laden, da's ook wel luxe :) (360~400 km)

Tenslotte, als ik de klok terug kon zetten naar die oktober 2019 met de kennis van nu, dan zou ik het liefst voor een classic Ionic zijn gegaan. Ondanks de kleinere batterij zou hij in de praktijk vrijwel even ver zijn gekomen, heeft 3 fase laden en CCS. Echter, vrouwlief vond de Zoe te klein kwa laadruimte en nu weet ik het niet zeker, maar volgens mij was die Ionic niet veel groter en bovendien een stuk duurder toen.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:03

Arfman

Drome!

Een Ioniq classic heeft 1-fase laden, verder eens met je post :)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
budi schreef op donderdag 2 november 2023 @ 16:19:
[...]

Hier iemand die het wel waard vond :+ Maar toegegeven: het is wel prijzig en of het echt financieel verstandig is, weet ik ook niet. In oktober 2019 hebben we een 40 kWh Leaf uit mei 2018 gekocht toen voor 30k. Ik ben er heel eerlijk in dat ik me er blijkbaar niet goed in had verdiept. Af en toe doen we lange ritten van het midden van het land naar omgeving Bergen op Zoom of Antwerpen. Mijn idee was toen dat de range voldoende moest zijn om makkelijk de enkele reis te halen en dan op de bestemming een aantal uren aan de laadpaal en dan weer bijna vol terug. Helaas had ik me niet goed verdiept in de AC lader: die bleek traag en 1 fase te zijn. Dus hij was bij lange na niet vol voor de terug weg.

Dus toen stond ik op het punt: ruilen we hem meteen weer in en verlies je een hoop geld, of gaan we voor de extender die net uit was: de 17kWh net als Martin. Dat hebben we gedaan en daarmee ging weliswaar het AC laden traag, maar het extra bereik zorgde er voor dat het wel voldoende was om dat beetje erbij extra te laden om thuis te komen. Meer flexibiliteit en bovendien geen rapidgate meer als je toch moet 'snel' laden.

Helaas hadden we de pech dat de extender stuk ging, hij raakt steeds uit balans vanwege slechte e-golf cellen (dacht ik) en verloor de helft van zijn capaciteit. Bij de tweede keer herbalanceren een aanbod gehad om te upgraden naar de 45 kWh extender en heb er toen ook meteen een CCS upgrade in laten plaatsen.

Nu hebben we een auto die kwa range zich kan meten aan de Tesla Long Range en ook kwa laadsnelheid aardig mee komt: 80 tot 90 kW tot aan de 83%. We zijn er een paar keer mee op een lange trip gegaan, vorig jaar naar Polen, Warschau voor een paar dagen en iets minder spannend Noord Duitsland boven Hamburg. Fijne roadtripper auto geworden, maar die ruim 10k euro's die we er in hebben gestopt... best een boel geld. Tijd zal het leren of het de moeite was. Met de inruil zouden we meteen al paar duizend euro kwijt zijn geraakt. Wel rijden we nu op en neer naar die verre familie nabij Belgie zonder uberhaupt nog te hoeven laden, da's ook wel luxe :) (360~400 km)

Tenslotte, als ik de klok terug kon zetten naar die oktober 2019 met de kennis van nu, dan zou ik het liefst voor een classic Ionic zijn gegaan. Ondanks de kleinere batterij zou hij in de praktijk vrijwel even ver zijn gekomen, heeft 3 fase laden en CCS. Echter, vrouwlief vond de Zoe te klein kwa laadruimte en nu weet ik het niet zeker, maar volgens mij was die Ionic niet veel groter en bovendien een stuk duurder toen.
Laten we wel wezen, in 2018/2019 was de wereld (op véél manieren, maar in dit geval de EV wereld) een andere plek. In 2019 begon Tesla met de Model 3 in NL, de Kona, Niro, allemaal richting de €50k (de LR model 3 zelfs €60k+). (Destijds) voor mij buiten budget.

Dan kom je gauw bij goedkopere oplossingen aan. Ik zou het allemaal opnieuw doen bij gelijke marktomstandigheden. Ik heb €27500 voor mijn 2018 Leaf betaald in maart 2019. En €4500 meen ik voor de extender. Dat maakte het destijds voor +- 55kWh netto bruikbaar gewoon een hele goede deal.

Inmiddels, bijna 5 jaar verder, is er veel veranderd in het EV landschap. Verkoopvolumes nemen toe, dat drukt prijzen. Er zijn legio méér praktisch bruikbare tweedehands EV's te koop nu in dezelfde prijsklasse als toen.

Daarnaast realiseer ik me door de aanschaf van mijn Model 3, hóe veel verschil er in praktische lange-afstand bruikbaarheid er is. Ook de 2019 Model 3's die nu (massaal) uit de Lease komen zijn gewoon nog héle capabele en bruikbare machines. Onze zakelijke Model 3 LR uit 2019 op werk. Heeft nu 220.000km op de teller, ziet er van binnen (en overwegend buiten) nog uit als nieuw. En had de laatste 100% laadsessie nog 463km rijbereik, van de originele 499 (voorzover ik weet). Tessie geeft aan dat hij 8,5% degradatie heeft. En gaat nog zéker een jaar / 50.000km méé met deze berijder, en komt daarna als klantbezoekauto op de stoep te staan.

TL:DR: Ik zou het overdoen, ik heb een heleboel gelukkige kilometers met zowel mijn Leaf als mijn extender gereden. En de nieuwe eigenaar rijdt er inmiddels ook alweer bijna een jaar in als ik het RDW mag geloven.
En als je géén wens hebt om er (vaak) vakanties van 700+km mee te rijden, is de Leaf gewoon bijna perfect, zéker als je hem thuis kan opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:28

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Laatst online: 15:16
Als je op het wil doorklikken zit het helaas achter een paywall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Of-Aaargh schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 08:22:
[...]

Als je op het wil doorklikken zit het helaas achter een paywall.
Korte samenvatting:

(inkoppertje): De Model 3 staat bovenaan (want combinatie gewicht, accu, bereik is zeer goed), bakken zoals een Q8, EQC staan onderaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barnas
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11:54
Beetje raar dat de ID.3 Pro dezelfde score als de Model 3 heeft maar veel lager staat omdat ze de ID.3 met kleinere accu als vergelijking nemen. Je ziet de hogere score ven de Pro pas als je op het pijltje klikt om open te klappen.
Zelfde geldt voor de Kona 64, die zou tweede staan als ik het goed zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-09 23:22

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Wel vreemd dat de rating van een Id3 en de cupra Born zoveel punten scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmateurVinoloog
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 18-09 15:38
[...]
Ik ben wel benieuwd welke nieuwe auto je dan voor 10k koopt. Zelfs een UP is al 20k nieuw. Als je een 2e hands wil nemen als voorbeeld: een e-Golf met vergelijkbaar bereik heb je ook voor 12k.

Wat niet wegneemt dat EVs nog altijd te duur zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
AmateurVinoloog schreef op zondag 5 november 2023 @ 18:03:
[...]

Ik ben wel benieuwd welke nieuwe auto je dan voor 10k koopt. Zelfs een UP is al 20k nieuw. Als je een 2e hands wil nemen als voorbeeld: een e-Golf met vergelijkbaar bereik heb je ook voor 12k.

Wat niet wegneemt dat EVs nog altijd te duur zijn.
@Amos_x

De nieuwe Citroen eC3 kost in België volgend jaar met subsidie slechts 18k.
En ja, die kan 300 km zonder twee keer te laden.

Een eenvoudige Polo kost al 23k, dus Citroen brengt hier echt een hele goede auto op de markt die voor velen bereikbaar zal zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

[Afbeelding]

Bij mij duurde het 3 dagen. ;) Vandaag bericht ontvangen dat het is goedgekeurd.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Als ik een dag wil rijden in een elektrische auto maar geen laadpas heb. Zijn er mogelijkheden om een auto te laden zonder laadpas? (zal 1x nodig zijn) Het is een beetje overdreven lijkt mij, om een laadpas aan te schaffen wanneer je hem maar 1x nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001

Japie.G

Colour Classic

Markos schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:52:
Als ik een dag wil rijden in een elektrische auto maar geen laadpas heb. Zijn er mogelijkheden om een auto te laden zonder laadpas? (zal 1x nodig zijn) Het is een beetje overdreven lijkt mij, om een laadpas aan te schaffen wanneer je hem maar 1x nodig hebt.
App van laadprovider of directe betaling via bv een QR code vaak mogelijk.

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:09
Waar wil je gaan laden? Daar hangt helaas het antwoord nogal vanaf.

Verschillende laadaanbieders ondersteunen ook een betaling met je pinpas of creditcard. De meest bekende hiervan is Fastned, die zitten door heel Nederland langs de snelweg, en hier kan je gewoon betalen met je pinpas.
Heel veel laders, ook langzame, hebben een QR-code die je verwijst naar een website, waarmee je online een betaling kan doen en zo het laden kan starten. Soms heb je wel een account nodig hiervoor.

Tesla Superchargers zijn over het algemeen de goedkoopste snelladers, die werken sowieso niet met laadpassen :) hier heb je een Tesla account nodig, en een creditcard die je eraan koppelt.

Afhankelijk van wat voor auto het is, en of je hem huurt of leent oid: soms zit er al een laadpas bij de auto. Of soms is 'autocharge' geactiveerd, daardoor herkent de lader de auto en start het laden vanzelf. De eigenaar van de auto krijgt dan natuurlijk wel de rekening ;)

Overigens zijn laadpassen van bijvoorbeeld Shell of ANWB gratis aan te vragen.

[ Voor 11% gewijzigd door Richh op 14-11-2023 16:23 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Richh schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:12:

Heel veel laders, ook langzame, hebben een QR-code die je verwijst naar een website, waarmee je online een betaling kan doen en zo het laden kan starten. Soms heb je wel een account nodig hiervoor.
Ik zie dit vooral bij nieuwere 'langzame' (AC) laadpunten, dat er wel ergens een QR code te vinden is om te gaan laden. Vers 2 is dan inderdaad, wat is benodigd? Creditcard, account bij het desbetreffende bedrijf, etc..?

Misschien ook meer een vraag voor in een ander topic als we het over laden en laadpassen hebben:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
Eigenaar van de auto vragen of ze hun laadpas een dagje uit willen lenen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Fastned laadpaal zoeken met betaling via pinpas of credit card.

Of snel een account maken bij Shell of Tesla en laden via de app.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:09

spartacusNLD

This is Sparta!!

Goed nieuws voor de EV rijder in 2025 >

NSC, VVD, D66 en GL-PvdA eens over gewichtscorrectie wegenbelasting

Nu hopen dat dit ook daadwerkelijk omgezet wordt in wetgeving.

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
spartacusNLD schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 19:24:
Goed nieuws voor de EV rijder in 2025 >

NSC, VVD, D66 en GL-PvdA eens over gewichtscorrectie wegenbelasting

Nu hopen dat dit ook daadwerkelijk omgezet wordt in wetgeving.
Met deze verkiezingsuitslag ziet het er alleen niet zo rooskleurig uit voor de EV-rijder.
Om on topic te blijven, nu voor een elektrische auto kiezen lijkt financieel gezien een minder goede keuze.
Maar goed, als de VVD voet bij stuk houdt (als PVV de grootste wordt doet de VVD niet mee) dan heb ik die hoop ook. ;)

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Zjanzjak schreef op woensdag 22 november 2023 @ 22:42:
[...]
Met deze verkiezingsuitslag ziet het er alleen niet zo rooskleurig uit voor de EV-rijder.
Om on topic te blijven, nu voor een elektrische auto kiezen lijkt financieel gezien een minder goede keuze.
Maar goed, als de VVD voet bij stuk houdt (als PVV de grootste wordt doet de VVD niet mee) dan heb ik die hoop ook. ;)
Al vermoed ik dat de PVV vooral wel water bij de wijn wil doen wat EV's, windturbines, en PV betreft. Zijn toch niet zijn hoofdthema's. Zal minder willen bewegen op migratie vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:10

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

De Skoda essentials app (voorheen Skoda connect) werkt hier al meerdere dagen niet (fijn nu het gaat vriezen :( ), het probleem zit in de backend gezien home-assistant ook geen informatie meer kan ophalen. Ik heb de auto in de app al verwijderd en opnieuw toegevoegd.

Zijn er meer Skoda rijders met dit probleem?

Je snapt er toch werkelijk waar niets van dat er 0 voortgang wordt gemaakt bij VAG ten aanzien van het verbeteren van de snelheid, functionaliteit en betrouwbaarheid van de app + back-end. Na 3 jaar is buiten een nieuwe schil van de app niets veranderd.

Het inschieten van een serviceverzoek via de app is al teveel gevraagd, ik verheug mij er nu al op om deze digitale problemen bij de Skoda dealer neer te leggen. :F

[ Voor 16% gewijzigd door revolution-nl op 28-11-2023 21:44 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jdbiggelaa
revolution-nl schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:41:
De Skoda essentials app (voorheen Skoda connect) werkt hier al meerdere dagen niet (fijn nu het gaat vriezen :( ), het probleem zit in de backend gezien home-assistant ook geen informatie meer kan ophalen. Ik heb de auto in de app al verwijderd en opnieuw toegevoegd.

Zijn er meer Skoda rijders met dit probleem?

Je snapt er toch werkelijk waar niets van dat er 0 voortgang wordt gemaakt bij VAG ten aanzien van het verbeteren van de snelheid, functionaliteit en betrouwbaarheid van de app + back-end. Na 3 jaar is buiten een nieuwe schil van de app niets veranderd.

Het inschieten van een serviceverzoek via de app is al teveel gevraagd, ik verheug mij er nu al op om deze digitale problemen bij de Skoda dealer neer te leggen. :F
Bespaar jezelf een hoop frustratie: vergeet alles wat met een VAG app te maken heeft. Ik kijk er niet meer naar om, geeft een hoop rust kan ik je melden. En als ik met een warme auto wil vertrekken, doe ik de voordeur open, zet de verwarming van de auto aan en stap een kwartier later in om te vertrekken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

jdbiggelaa schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:24:
[...]

Bespaar jezelf een hoop frustratie: vergeet alles wat met een VAG app te maken heeft. Ik kijk er niet meer naar om, geeft een hoop rust kan ik je melden. En als ik met een warme auto wil vertrekken, doe ik de voordeur open, zet de verwarming van de auto aan en stap een kwartier later in om te vertrekken :)
Afgelopen 3 jaar was er soms een storing, maar was het over het algemeen wel functioneel. Nu is het onbruikbaar, en mag vrouwlief weer ouderwets naar buiten om voor vertrek te krabben of de auto aan te zetten |:(

Vanochtend werkte het weer even, maar dat was van korte duur.

[ Voor 18% gewijzigd door revolution-nl op 29-11-2023 22:28 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:40
revolution-nl schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:17:
[...]

Afgelopen 3 jaar was er soms een storing, maar was het over het algemeen wel functioneel. Nu is het onbruikbaar, en mag vrouwlief weer ouderwets naar buiten om voor vertrek te krabben of de auto aan te zetten |:(

Misschien heb je er niet aan gedacht omdat je de app gewoon bent, maar heeft de auto geen klimaat-timer? Vooral handig wanneer je telkens ongeveer op hetzelfde uur vertrekt natuurlijk, maar toch.

Op onze Leaf heb ik de timer ingesteld om elke weekdag om 7u warm te zijn, ook al hebben we de auto niet nodig. Doordat die timer ingesteld is om alleen te werken wanneer de auto stroom krijgt van de laadpaal, kan ik via de domotica kiezen of ik de volgende morgen een warme auto wil of niet, zonder 's morgens aan de app te moeten denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

GORby schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:52:
[...]

Misschien heb je er niet aan gedacht omdat je de app gewoon bent, maar heeft de auto geen klimaat-timer? Vooral handig wanneer je telkens ongeveer op hetzelfde uur vertrekt natuurlijk, maar toch.

Op onze Leaf heb ik de timer ingesteld om elke weekdag om 7u warm te zijn, ook al hebben we de auto niet nodig. Doordat die timer ingesteld is om alleen te werken wanneer de auto stroom krijgt van de laadpaal, kan ik via de domotica kiezen of ik de volgende morgen een warme auto wil of niet, zonder 's morgens aan de app te moeten denken.
Prima suggestie wat ook goed kan werken maar dat vinden wij persoonlijk een behoorlijke degradatie in comfort daarnaast heb ik in Home assistant bijv. een notificatie gescheduled wanneer er geladen moet worden, gezien vrouwlief dat anders vergeet.

Met andere woorden zonder app voelt het weer back in time ..

• Sonicfreak
revolution-nl schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:17:
[...]

Heeft jullie Skoda geen voorruitverwarming? Of hebben jullie de standaard uitvoering van de Citigo iV?
De Seat app werkt bij ons ook al weken niet en er ligt al een serviceverzoek bij Seat, maar die gaf al aan dat het nog wel even kan gaan duren.
Gelukkig heeft de Seat Mii electric Plus die wij hebben voorruitverwarming waarmee de voorruit in no time ontdooid is.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:07
Ondertussen heeft Tesla haar Fleet API gepubliceerd, nu officieel en compleet gedocumenteerd zodat applicatieontwikkelaars hun apps kunnen ombouwen voor als deze API volgend jaar de enige manier wordt om met een Tesla auto te communiceren. Schril contrast met de app horror verhalen hier boven.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:14
RichieB schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:37:
Ondertussen heeft Tesla haar Fleet API gepubliceerd, nu officieel en compleet gedocumenteerd zodat applicatieontwikkelaars hun apps kunnen ombouwen voor als deze API volgend jaar de enige manier wordt om met een Tesla auto te communiceren. Schril contrast met de app horror verhalen hier boven.
Nou maar hopen dat de security overeind blijft…

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:07
kdeboois schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:42:
[...]

Nou maar hopen dat de security overeind blijft…
Die wordt een stuk beter. Apps moeten nu hun certificaat aanmelden bij elke auto die er gebruik van wil maken. Een random app/script kan straks geen commando’s meer sturen naar een auto ook al hebben ze het account wachtwoord en/of api key.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-08 11:56
TOSTI TIME !

Bizarre oproep van Deense politie: “Stop met voorverwarmen accu van je elektrische auto met broodrooster”
De Deense politie heeft eigenaren van elektrische auto’s in Denemarken opgeroepen om geen broodrooster te gebruiken om de accu van hun elektrische auto's voor te verwarmen. Dit zou gedaan worden om de auto zo optimaal mogelijk te laten presteren.;-)

https://www.hln.be/auto/b...et-broodrooster~a826eb7d/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-09 15:00

XanderDrake

Build the future!

Mijn vrouw zegt dat ze akkoord gaat met de aanschaf van een duurdere elektrische auto, als zij dan ook lekker 140km/u mag gaan rijden. (Ze is Duits, mogelijk verklaart dat het...)
Het zou mooi zijn om alsnog 300KM te halen in Duitsland op dat tempo. Ik zat rond te zoeken, maar veel reviewers hebben het niet over dit soort gebruik. Ikzelf heb een voorkeur voor een 2019 Kona, dus 20-25k€ tweedehands. Maar is het eigenlijk een kwestie van airodynamiek (dus dan kom je automatisch uit bij Teslas?) of zijn er nog andere mooie voorbeelden van snelle elektrische met een beetje range?

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

XanderDrake schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:54:
Mijn vrouw zegt dat ze akkoord gaat met de aanschaf van een duurdere elektrische auto, als zij dan ook lekker 140km/u mag gaan rijden. (Ze is Duits, verklaart mogelijk dat het...)
Het zou mooi zijn om alsnog 300KM te halen in Duitsland op dat tempo. Ik zat rond te zoeken, maar veel reviewers hebben het niet over dit soort gebruik. Ikzelf heb een voorkeur voor een 2019 Kona, dus 20-25k€ tweedehands. Maar is het eigenlijk een kwestie van airodynamiek (dus dan kom je automatisch uit bij Teslas?) of zijn er nog andere mooie voorbeelden van snelle elektrische met een beetje range?
Met een budget van 20 tot 25K kun je je vrouw vast melden dat de volgende weer een benzine wordt met deze eisen.

Ook een M3 LR (uit bouwjaren die bij jouw budget passen) haalt slechts nipt 300 km meer met 140km+. Ik haal nu ongeveer tussen de 280 en 320 met die snelheden op een volledig volgeladen accu. Doe ik m'n best om in de avond laat (dus rustig) die 140 vol te houden, dan zit ik ongeveer op precies 290 km bereik. Ietsje rustiger aan, met af en toe terug naar 100 voor tunnels/verkeer etc, dan haal je mogelijk de 320.

Zie ook: https://ecar.nl/actieradius-bij-130-km/

Een oude Kona gaat het niet redden, zeker niet bij hoge snelheden. Zoals je al aangeeft: gewoon teveel frontaal oppervlak. Dat gaat steeds zwaarder tellen bij zulke snelheden. Overigens is zo'n Kona bij normale snelheden wel een topwagen qua efficiëntie.

Pagina: 1 ... 294 ... 370 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic