Metro2002 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:11:
[...]
Ja hoi, hier iemand met eem moderne behoefte aan mobiliteit die normaal deelneemt aan de maatschappij en zelfs familie aan de andere kant van het land heeft wonen met een 30Kwh EV en een range van +-220km
Ik kom overal met het ding want hij kan namelijk snelladen. Een hele mooie uitvinding waarbij je bij een lege accu naar een station gaat en een kabel aansluit en na 20 minuten kan je weer 200km rijden
Nog los van dat het natuurlijk nergens op slaat om te zeggen dat je met een dergelijke EV niet meer aan de maatschappij zou kunnen deelnemen (waarom, omdat je zo nu en dan een kwartiertje langer onderweg bent omdat je moet snelladen??) is 200km ook gewoon best een redelijk bereik, even visueel gezien vanaf mijn woonplaats:
[
Afbeelding]
Met een vervoersmiddel waarmee ik in 1 ruk naar de andere kant van het land kan rijden kun je mij niet wijsmaken dat je daarmee niet aan de moderne vervoersbehoefte kunt voldoen. Ja ik moet even laden op de terugweg, so what? Voldoet het daarmee niet meer aan de 'moderne vervoersbehoefte'? Kan ik dan ineens niet meer 'deelnemen aan de maatschappij' ?
Onzin dus. Ik kom overal met dit ding en het voldoet volledig aan wat ik van een auto verwacht. Is meer range prettig? Natuurlijk. Is het nodig? Nee.
Ik ben het hier grotendeels mee eens. Met 200km écht bereik (én CCS natuurlijk) kun je prima rondkomen. Zéker als je op bestemming kan laden, en dat kan gelukkig steeds vaker.
De keerzijde / notitie voor mij is: Alléén als 't ding CCS heeft, én thermisch management van de accu. Alléén dan kun/wil je er ook een incidenteel tripje verder weg (2x range) mee doen.
Ik heb nu een Model 3 RWD uit 2022. Hiervoor een Leaf 40+17kWh, daarvoor een Leaf 30kWh, en dáárvoor een Leaf 24kWh. Mijn woon-werk-woon is +- 160km.
Alles doet die woon-werk-woon overwegend prima. De 24kWh Leaf had er de mééste moeite mee, en heb ik ook maar een maandje (4000km) gereden. De 30kWh heb ik een half jaar (+- 25.000km) gereden, en de 40+17kWh heb ik 4 jaar en bijna 160.000km mee gemaakt.
Met die 2018 Leaf heb ik een beperkt aantal langere (400-700km enkele reis) vakanties mee gereden. Dat was door het gebrek aan accukoeling en met ChaDeMo, best "leuk" maar geen groot plezier, en zuid frankrijk / italië of de noordkaap bijvoorbeeld trok me compleet niet om dat ermee te doen. Puur door gebrek aan accukoeling en courante snellaadstekker.
Januari dit jaar mijn 2ehands 2022 model 3, ben ik:
- 700km enkele reis vakantie, dit keer in 8 uur in plaats van 12 met de Leaf
- 7000km retourtje Noordkaap in 8 dagen
- 650km enkele reis Dresden voor een weekeindje
- 750km enkele reis naar +- 200km ten westen van Parijs voor een vakantieweekje. Waar ik op de terugweg met vrienden in een Mazda 5 (benzine) heb opgereden de hele reis.
en de incidentele dag van +- 400km rijden.
En eigenlijk alléén dat lááste ging met de Leaf40+17 ook prima.
Dus ja, grotendeels ééns, maar als je als gezin graag op vakantie gaat met de auto, is thermisch management en CCS een noodzaak.

. Véél mensen rijden onvoldoende kilometers om het huren van een andere auto in de vakantie financiëel aantrekkelijk te maken. En verder kun je met 200km bereik en eventueel gebrek aan CCS dus al het andere prima voltrekken

. Hooguit een keertje stekkeren als je met windsnelheden als vandaag tegen 200km hoopt te halen