JohanB schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 11:38:
[...]
Interessant dat je dat als negatief interpreteert, ik heb geloof ik weinig negatiefs gedeeld, alleen wat feiten en dat er inderdaad nog uitdagingen zijn. Zeggen dat er "geen plannen meer nodig is", is gewoon lariekoek
Het meest "negatieve" is misschien dit, maar dat valt reuze mee als je het mij vraagt:
[...]
Je hebt wat mij betreft overschot van gelijk. Bij deze, ik treed je bij. Maar het is hier op tweakers zeer duidelijk dat als je niet rücksichtslos de lijn van 'the message' (varieert per onderwerp) trekt, dat je dan weggezet wordt als 'negatief'.
En liefst met extra 'mindset bulls**t', uit een wollige coaching cursus ergens, in de zin van "je denkt enkel in problemen, dat zegt meer over jou dan over mij", en "je leven zal best wel moeilijk zijn als je zo zwaar denkt".
Er moet complete conformiteit zijn, en indien niet komen de welbekende en weldenkende gebruikers je hier wel uitleggen hoe verkeerd je bent.
Terwijl je (we) gewoon neutraal berichten, uit ervaring, over het feit dat een EV niet overal en altijd de heilige graal is die er van gemaakt wordt. Het wordt vaak bekeken vanuit het heel beperkte perspectief van de kleinburgerlijke thuiswerker die 2 keer per week naar de winkel moet en 2 keer per week naar de badminton, en in de zomer 20 jaar na elkaar dezelfde 'roadtrip' (lol) maakt van Rotterdam naar Barcelona, via de A1 en A6 met elke 50km een laadstation.
Het ergste is dat iedereen, letterlijk iedereen, ik ook, het duidelijk eens is met het feit dat EV een onnavolgbaar rijcomfort biedt. Zelfs de goedkoopste EV is daarin ruim vlotter, beter, en luxueuzer rijden dan een ICE verschillende klasses hoger. Dat staat zelfs niet ter discussie. Ik verkies geen ICE omwille van de 'emotie', gevoel of wat dan ook. Ik verkies zelfs geen ICE, full stop. Ook privé zou ik ten zeerste overwegen om voor een full BEV te gaan.
Maar even uit mijn ervaringen (n=1). Ik heb geen prive laadpaal, ik kan die op dit moment niet plaatsen. Ik ben dus aangewezen op publiek laden. Nou, dit is niet altijd een pretje. Toevallig heb ik dan ook dagelijks redelijk wat kilometers te doen, dus als ik in de stad niet dagelijks kan laden (palen bezet) mag ik sowieso langs de snellader. Ok, het is 'maar' 20 minuten, maar fijn is anders. Dan nog, zelfs met dit indachtig, zou ik nog steeds EV rijden! Ik houd wat stats bij, 1/3 van m'n laadbeurten is aan de snellader.
Dus ja, EV, perfect. Als je kan thuisladen. Mensen die hier een kanttekening bij maken, wegzetten als complete non-believers, idioten of ongelovigen (wat hier gebeurt) is gewoon oneerlijk.
En als laatste, tuurlijk kan je prima lange vakanties doen in landen met een infrastructuur die naam waardig.
Maaaaar. Van zodra je buiten die zones gaat wordt het al een stuk minder aangenaam. Nee, niet onmogelijk (niets is onmogelijk, jezus), waar wel echt niet meer ok voor het type trips die ik doe.
Opmerkingen als: "dan zoek je maar een huisje met laadpaal/zet je een filter op laadpaal bij de overnachting/hotel". Veel succes als je onvoorbereid rondtript in Albanië of Bulgarije. En ook, waarom zou ik me op vakantie zo laten beperken? Ik boek nooit verder dan 2 dagen op voorhand. Dan is er vaak al minder keuze, laat staan dat ik dan ook nog eens zou moeten filteren op laadpalen bij de overnachting, in Montenegro bijvoorbeeld.
Laatste voorbeeld, in regio Normandie bijvoorbeeld, niet het eind van de wereld. Je vindt een leuk hotel. Je EV is bijna leeg. De enige vrije laadpaal staat aan de andere kant van de baai, 2-3km omrijden en dan terug wandelen. Het regent, je komt laat aan, lost de bagage, en dan denk je 'foert', morgen snelladen, ik ga niet meer als slaaf van die auto de auto aankoppelen. Dus mag je op een verlengd vakantieweekend van 4 vier dagen minstens vier keer 35-40 minuten als een koekoek op een parking staan, wachten, beetje op je telefoon swipen, ...
En ook, je MOET sowieso stoppen bij lange ritten. Volledig eens, top! Gaan we doen. Behalve dat je niet heel spontaan NU kan afdraaien op die mooie stop langs de autosnelweg omdat IK dat wil. (meegebrachte lunch op een mooie air nuttigen). Nee, je ZAL aan een tankstation/laadstation stoppen met de sfeer van een luchthavenparking. Doe je beide (namelijk even stoppen waar je wil), waar je niet kan laden, mag je gegarandeerd 80km verder weer 40 minuten stoppen om te laden. (ja maar de auto is vaak al sneller klaar met laden dan ik kan pissen/koffie drinken. Ok 'boomer', leuk, relevant, anecdotisch)
En nu bij deze laat ik echt dit topic voor gezien

, ook al had ik dat eerder al beloofd. Dus alvast mijn excuses als ik me niet gehouden heb aan dat voornemen.