Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 16:17
XanderDrake schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:54:
Mijn vrouw zegt dat ze akkoord gaat met de aanschaf van een duurdere elektrische auto, als zij dan ook lekker 140km/u mag gaan rijden. (Ze is Duits, verklaart mogelijk dat het...)
Het zou mooi zijn om alsnog 300KM te halen in Duitsland op dat tempo. Ik zat rond te zoeken, maar veel reviewers hebben het niet over dit soort gebruik. Ikzelf heb een voorkeur voor een 2019 Kona, dus 20-25k€ tweedehands. Maar is het eigenlijk een kwestie van airodynamiek (dus dan kom je automatisch uit bij Teslas?) of zijn er nog andere mooie voorbeelden van snelle elektrische met een beetje range?
Mijn gemiddelde snelheid in Duitsland ligt meestal een pak lager dan in België.
Staar je niet blind op een paar keer doorduwen tot 140, er zijn nog weinig plaatsen waar je dat lang kan aan houden gedurende de dag.

Maar ja, met 20-25k ga je het momenteel nog niet redden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-09 15:00

XanderDrake

Build the future!

Jeroenneman schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:02:
[...]

Met een budget van 20 tot 25K kun je je vrouw vast melden dat de volgende weer een benzine wordt met deze eisen.

Ook een M3 LR (uit bouwjaren die bij jouw budget passen) haalt slechts nipt 300 km meer met 140km+. Ik haal nu ongeveer tussen de 280 en 320 met die snelheden op een volledig volgeladen accu. Doe ik m'n best om in de avond laat (dus rustig) die 140 vol te houden, dan zit ik ongeveer op precies 290 km bereik. Ietsje rustiger aan, met af en toe terug naar 100 voor tunnels/verkeer etc, dan haal je mogelijk de 320.

Zie ook: https://ecar.nl/actieradius-bij-130-km/

Een oude Kona gaat het niet redden, zeker niet bij hoge snelheden. Zoals je al aangeeft: gewoon teveel frontaal oppervlak. Dat gaat steeds zwaarder tellen bij zulke snelheden. Overigens is zo'n Kona bij normale snelheden wel een topwagen qua efficiëntie.
Bedankt voor deze inzichten, vooral die ECar lijst is erg handig. Helaas staan er ietwat weinig modellen in die je ook veel vindt in NL. Voorbeelden zijn de Hyundai Kona en de Niro. Maar de Kia e Soul staat wel op deze lijst en heeft volgens mij dezelfde danwel minder goede eigenschappen (accu, frontaal oppervlakte) mbt snel electrisch rijden vergeleken met de Kona/Niro. De e Soul haalt 280km op 130km/u, dus is het een redelijke schatting dat de Kona dat ook kan?

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

XanderDrake schreef op woensdag 13 december 2023 @ 08:41:
[...]

Bedankt voor deze inzichten, vooral die ECar lijst is erg handig. Helaas staan er ietwat weinig modellen in die je ook veel vindt in NL. Voorbeelden zijn de Hyundai Kona en de Niro. Maar de Kia e Soul staat wel op deze lijst en heeft volgens mij dezelfde danwel minder goede eigenschappen (accu, frontaal oppervlakte) mbt snel electrisch rijden vergeleken met de Kona/Niro. De e Soul haalt 280km op 130km/u, dus is het een redelijke schatting dat de Kona dat ook kan?
Waarschijnlijk wel, maar 130 is geen 140, en luchtweerstand neemt kwadratisch toe ;)
Als je vriendin akkoord kan gaan met een iets minder zware rechtervoet, heb je opeens een stuk meer opties.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Jeroenneman schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:52:
[...]

Waarschijnlijk wel, maar 130 is geen 140, en luchtweerstand neemt kwadratisch toe ;)
Als je vriendin akkoord kan gaan met een iets minder zware rechtervoet, heb je opeens een stuk meer opties.
Tja, en welke autostrade is dat waar je lange tijd 140 kan en mag rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
Tommie12 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:54:
[...]

Polen, serieus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Tommie12 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:54:
Als je de eeuwige werkzaamheden in Duitsland weet te vermijden dan kan je daar best wel door rijden hoor, en dan heb ik het niet eens over de onbeperkte snelheden, maar ook over 120 tot 130+10%.

Eerstvolgende afrit over 75KM, dat soort grappen :*)

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06:37

spartacusNLD

This is Sparta!!

RichieB schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:37:
Ondertussen heeft Tesla haar Fleet API gepubliceerd, nu officieel en compleet gedocumenteerd zodat applicatieontwikkelaars hun apps kunnen ombouwen voor als deze API volgend jaar de enige manier wordt om met een Tesla auto te communiceren. Schril contrast met de app horror verhalen hier boven.
Wat denk jij dat de impact gaat zijn op apps zoals Tessie?

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
XanderDrake schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:06:
[...]

Als je de eeuwige werkzaamheden in Duitsland weet te vermijden dan kan je daar best wel door rijden hoor, en dan heb ik het niet eens over de onbeperkte snelheden, maar ook over 120 tot 130+10%.

Eerstvolgende afrit over 75KM, dat soort grappen :*)
Mijn laatste ritten waren naar Stuttgart, naar Bremen/Hamburg en naar Hannover.

Daar zijn een paar stukken waar je eens ‘een streep kan trekken’, maar doorgaans viel de gemiddelde snelheid behoorlijk tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Tommie12 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:37:
[...]

Daar zijn een paar stukken waar je eens ‘een streep kan trekken’, maar doorgaans viel de gemiddelde snelheid behoorlijk tegen.
Onder andere naar Oberhausen en van Hamburg naar Berlijn kun je toch 100+ km achter elkaar ontbeperkt doortrappen.

En als de vriendin Duits is, zal zij ook vast een reden hebben om als eis op tafel te leggen dat ze minimaal 300 km achter elkaar 140 wil doortrappen. (al ben ik het helemaal met je eens dat het een onzinnige eis is, maar daar ging het niet om ;) )

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19-09 19:14
Jeroenneman schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:42:

Onder andere naar Oberhausen en van Hamburg naar Berlijn kun je toch 100+ km achter elkaar ontbeperkt doortrappen.
De laatste paar keren dat ik daar reed, hadden 'ze' dan zeker het 'hek open laten staan', al die andere weggebruikers maken dat ook niet makkelijker, laat staan elkaar inhalende vrachtauto's. >:)

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Tommie12 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:37:
[...]

Van Keulen tot Dresden heb je wel veel problemen rondom Kassel, maar tussendoor is het zeg maar lekker 'Duits' rijden 8)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 4% gewijzigd door XanderDrake op 13-12-2023 13:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:54

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

XanderDrake schreef op woensdag 13 december 2023 @ 08:41:
[...]

Je kan ook de excelseet van Bjorn hanteren, die bepaalt dan wel het bereik bij maar 120km/h: https://docs.google.com/s...echMVJH37kwgjE/edit#gid=0

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

RichieB schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:37:
Ondertussen heeft Tesla haar Fleet API gepubliceerd, nu officieel en compleet gedocumenteerd zodat applicatieontwikkelaars hun apps kunnen ombouwen voor als deze API volgend jaar de enige manier wordt om met een Tesla auto te communiceren. Schril contrast met de app horror verhalen hier boven.
Ben ik eerlijk gezegd helemaal niet zo blij mee.

Zie al wat MisterGreen ermee denkt te gaan doen:
https://www.mistergreen.n...d-data-protection-consent

Oftewel: je leasemaatschappij kan informatie inzien over je gereden routes/snelheid/remgedrag etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:18
Houd er wel rekening mee dat zelfs als je een auto met 300km range hebt bij die snelheden dat nog niet wil zeggen dat je deze afstand aan kan houden tussen laadstops. Zeker op pad met het gezin zal je wellicht richten op 15% bij de lader, als je dan laadt tot 80% blijft er dus ongeveer 200km over tussen je laadstops.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Jeroenneman schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:04:
[...]

Oftewel: je leasemaatschappij kan informatie inzien over je gereden routes/snelheid/remgedrag etc.
Je leasemaatschappij kan dat nu al inzien bij alle auto's.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Jeroenneman schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:04:
[...]

En als je goed leest in dat stuk dan zie je freely given consent staan. Je kunt dus en derhalve zonder verdere gevolgen weigeren (anders is het niet freely given consent).

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
zonoskar schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:41:
[...]

Je leasemaatschappij kan dat nu al inzien bij alle auto's.
Dat ze het kunnen betekent niet dat ze het mogen (en doen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
XanderDrake schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:56:
[...]

Van Keulen tot Dresden heb je wel veel problemen rondom Kassel, maar tussendoor is het zeg maar lekker 'Duits' rijden 8)

***members only***
Als je huishouden twee wagens nodig heeft, zou ik zeker voor de combo EV+ICE gaan. Voor maximum flexibiliteit. Je kan dan door het jaar de EV wat voortrekken (afwisselend thuiswerken, de persoon met de langste forensentrajecten met de EV). Gewoon eens uitrekenen dan hoeveel procent je EV/ICE mix dan zou zijn. Zo kan je nog steeds heel groen bezig zijn (wat ze in dit topic graag lezen), zeg maar 70% EV kilometers, en je op vakantie van niets iets hoeven aan te trekken en rijden, gaan en stoppen waar je zelf wil ipv de auto daarin te moeten volgen.

Ik wil ook geen roadtrips/autovakanties doen met een EV, maar ik rijd op dit moment wel EV via de werkgever.

Eerlijk, ik denk dat je dit topic niet echt een unbiased mening zal krijgen, ze zijn hier nogal van de mestvorken en brandstapels als je van de missie wil afwijken.

140km/u 300km aan een stuk ga je heeeel nipt halen in de zomer, met de LR versies van bepaalde EV's (polestar 2 LR, tesla 3 LR), en dan echt van 90 naar 10% wat aan die ondergrens ook wel eens kan tegenvallen in een land als duitsland, waar de volgende goede snelladers 60km verder staan, en 10% ongeveer 30-40km range is

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tommie12
Amos_x schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:51:
[...]

Als je huishouden twee wagens nodig heeft, zou ik zeker voor de combo EV+ICE gaan. Voor maximum flexibiliteit. Je kan dan door het jaar de EV wat voortrekken (afwisselend thuiswerken, de persoon met de langste forensentrajecten met de EV). Gewoon eens uitrekenen dan hoeveel procent je EV/ICE mix dan zou zijn. Zo kan je nog steeds heel groen bezig zijn (wat ze in dit topic graag lezen), zeg maar 70% EV kilometers, en je op vakantie van niets iets hoeven aan te trekken en rijden, gaan en stoppen waar je zelf wil ipv de auto daarin te moeten volgen.

Ik wil ook geen roadtrips/autovakanties doen met een EV, maar ik rijd op dit moment wel EV via de werkgever.

Eerlijk, ik denk dat je dit topic niet echt een unbiased mening zal krijgen, ze zijn hier nogal van de mestvorken en brandstapels als je van de missie wil afwijken.

140km/u 300km aan een stuk ga je heeeel nipt halen in de zomer, met de LR versies van bepaalde EV's (polestar 2 LR, tesla 3 LR), en dan echt van 90 naar 10% wat aan die ondergrens ook wel eens kan tegenvallen in een land als duitsland, waar de volgende goede snelladers 60km verder staan, en 10% ongeveer 30-40km range is
Echt...

Ik vind vakantie met de EV net zo veel beter en relaxter dan met een ICE.
Het is in een ander topic al honderden keren bewezen dat vakantie met een EV echt prima te doen is, Er zijn al tweakers tot in Istanbul geraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
nvm

[ Voor 101% gewijzigd door Amos_x op 13-12-2023 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 15:08
Hee, wat gezellig. Je bent er weer! :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
dreamscape schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:43:
[...]

Hee, wat gezellig. Je bent er weer! :)
Nee hoor, ben al terug weg voor een aantal maand, maak je maar geen zorgen. Commentaar op moderatie hoort hier niet

[ Voor 14% gewijzigd door Outerspace op 15-12-2023 14:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Wij rijden nu die lange afstand met een ICE. Ondanks dat wij als volwassenen wel wat gewend zijn qua lekker doorrijden (heb wel eens 1400KM op een dag gedaan, inclusief ferry overzet!) is dat wel andere koek als je een jong gezin hebt, lange ritten zijn moeilijk. Allerlei extra pauzes maken doe je dan toch wel, je ontkomt er niet aan. Je kan maar beter gebruikmaken van die momenten om een beetje bij te laden lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• syntesia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 13:48
Mijn vrouw zegt dat ze akkoord gaat met de aanschaf van een duurdere elektrische auto, als zij dan ook lekker 140km/u mag gaan rijden. (Ze is Duits, mogelijk verklaart dat het...)
Het zou mooi zijn om alsnog 300KM te halen in Duitsland op dat tempo. Ik zat rond te zoeken, maar veel reviewers hebben het niet over dit soort gebruik. Ikzelf heb een voorkeur voor een 2019 Kona, dus 20-25k€ tweedehands. Maar is het eigenlijk een kwestie van airodynamiek (dus dan kom je automatisch uit bij Teslas?) of zijn er nog andere mooie voorbeelden van snelle elektrische met een beetje range?
komen nu veel autos van 2018 op de markt, ook wel veel luxere auto's met niet de hoogste range maar wel hoge laadsnelheden wellicht is dit ook interesant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Amos_x schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:49:
[...]

Nee hoor, ben al terug weg voor een aantal maand, maak je maar geen zorgen. <knip>
Als mijn reactie al als pesten wordt geïnterpreteerd...
Er is letterlijk een heel topic over lange reizen met EV, dat wou ik even melden zodat het jou kan inspireren om die vakanties toch met de EV te doen, want ondertussen is het echt makkelijk en goed te doen, en zeker geen excuus meer om toch een ICE in huis te halen.

Trouwens, voor de vakantie heb je liefst een ruime auto. Daarvoor een ICE kopen die dan het hele jaar stil staat lijkt me nu ook niet praktisch.

[ Voor 4% gewijzigd door Outerspace op 15-12-2023 14:21 . Reden: Quote aangepast ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
XanderDrake schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:52:
[...]

Wij rijden nu die lange afstand met een ICE. Ondanks dat wij als volwassenen wel wat gewend zijn qua lekker doorrijden (heb wel eens 1400KM op een dag gedaan, inclusief ferry overzet!) is dat wel andere koek als je een jong gezin hebt, lange ritten zijn moeilijk. Allerlei extra pauzes maken doe je dan toch wel, je ontkomt er niet aan. Je kan maar beter gebruikmaken van die momenten om een beetje bij te laden lijkt me.
Ik heb ook ooit 1400km gedaan (terugkomen van Barcelona op een rode zaterdag) met een ICE.
Met 6 personen (4 die konden rijden) was dat toch een behoorlijk zware trip die ik echt niet meer opnieuw zou doen.
Tot zowat 20h waren er genoeg kandidaten om het stuur een tijdje over te nemen, maar na de laatste stop (met wat eten) moesten we nog 250km, en dat waren echt 250km te veel. Op die afstand ben ik 2 keer gestopt, echt om me wakker te houden.

Ik zou het nooit meer doen, tegenwoordig ligt mijn persoonlijke grens op 1000km, als we verder gaan, dan komt er een overnachting bij. En dan is 1000km echt goed en ontspannen te doen met een EV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:09
Tommie12 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:24:
Ik heb ook ooit 1400km gedaan (terugkomen van Barcelona op een rode zaterdag) met een ICE.
Ik ook. 1408 km vanaf de kust van Zuid-Frankrijk, ergens richting Monaco. Met een vriend van me, en ik was de enige met een rijbewijs... Scheelde wel dat we toen compleet filevrij konden rijden.
We wilden nog een nacht in Luxemburg kamperen, maar toen was het erg slecht weer, dus maar besloten om door te rijden.
Toen was ik een jaar of 20, nu moet ik er niet meer aan denken. Vind 800 km op een dag mooi genoeg.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:43
Ik heb van de zomer (eind juni) in 8 dagen 7039km Apeldoorn > via Noorwegen naar de Nordkapp > Stockholm > Apeldoorn gereden. Dat is leuk, maar behoorlijk doorpakken met +- 900km per dag gemiddeld. Op die trip in elk geval geleerd, dat mijn Model 3 RWD uit 2022 een langere "adem" heeft op een dag dan ikke. Die auto is 30 minuten na de laatste laadsessie weer op temperatuur en klaar voor de volgende :). Nu is Noorwegen in de zomer niet de meest uitdagende trip die je een EV kan voorschotelen. Ik heb na de Noordkaap 1 stop overgeslagen, en in 1 dag in zweden 1250-ish km's gemaakt om bij Stockholm te eindigen. da's een klere eind rijden en ga ik niet nog een keer overdoen in 1 dag.

Smorgens met een volle accu vertrekken betekende met de snelheidslimieten in Noorwegen praktisch dat qua laden de eerste stop na +- 5 uur rijden zou zijn... pff, na een uur of 2,5-3 wil je (of in elk geval ikke) echt even een plasje maken. Benen strekken, en van het fantastische uitzicht genieten.

5-600km in een dag is een "lekker eindje" alles daarboven wordt langzaam "ver" en boven de 8-900km ben ik het goed beu tegen de tijd dat ik aankom op bestemming.

Overigens een supergeslaagden rit. Ga ik volgend jaar nog een keertje doen denk ik maar dan wat rustiger aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Mar.tin schreef op woensdag 13 december 2023 @ 19:50:
Ik heb van de zomer (eind juni) in 8 dagen 7039km Apeldoorn > via Noorwegen naar de Nordkapp > Stockholm > Apeldoorn gereden. Dat is leuk, maar behoorlijk doorpakken met +- 900km per dag gemiddeld. Op die trip in elk geval geleerd, dat mijn Model 3 RWD uit 2022 een langere "adem" heeft op een dag dan ikke. Die auto is 30 minuten na de laatste laadsessie weer op temperatuur en klaar voor de volgende :). Nu is Noorwegen in de zomer niet de meest uitdagende trip die je een EV kan voorschotelen. Ik heb na de Noordkaap 1 stop overgeslagen, en in 1 dag in zweden 1250-ish km's gemaakt om bij Stockholm te eindigen. da's een klere eind rijden en ga ik niet nog een keer overdoen in 1 dag.

Smorgens met een volle accu vertrekken betekende met de snelheidslimieten in Noorwegen praktisch dat qua laden de eerste stop na +- 5 uur rijden zou zijn... pff, na een uur of 2,5-3 wil je (of in elk geval ikke) echt even een plasje maken. Benen strekken, en van het fantastische uitzicht genieten.

5-600km in een dag is een "lekker eindje" alles daarboven wordt langzaam "ver" en boven de 8-900km ben ik het goed beu tegen de tijd dat ik aankom op bestemming.

Overigens een supergeslaagden rit. Ga ik volgend jaar nog een keertje doen denk ik maar dan wat rustiger aan.
Respect..Zullen het alleen maar niet gaan hebben over de definitie van 'leuk' ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:43
jeroenkb schreef op woensdag 13 december 2023 @ 20:48:
[...]

Respect..Zullen het alleen maar niet gaan hebben over de definitie van 'leuk' ;)
Hahahaha, de reis is leuk, het in 8 dagen (origineel 9) willen doen is (te) enthousiast, maar haalbaar. Noorwegen is prachtig, en de Noordkaap is een bijzondere plek, zeker als je daar midden in de nacht aankomt en het is "gewoon licht".

Ach you live and you learn, ik wilde mijn (voor mij) nieuwe auto eens even goed uitproberen, en dat is gelukt :D

Extra leuk is dat je daar 2 gratis Tesla Destination Chargers hebt staan, waarmee je dus je accu kunt aftoppen (Niet te ver, want het is bergaf vanaf de Noordkaap :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Mar.tin schreef op woensdag 13 december 2023 @ 19:50:

Gaaf!! Dat wil ik ook doen met mijn EV. Ivm werk wordt het ook in max 2 weken, dus flink doorrijden. Maar de rit is de vakantie voor mij, dus dat is ook prima. Zal wel mei of juni worden.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:22

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:45
Mijn vrouw zegt dat ze akkoord gaat met de aanschaf van een duurdere elektrische auto, als zij dan ook lekker 140km/u mag gaan rijden. (Ze is Duits, mogelijk verklaart dat het...)
leuke eis :+ ik zou zeggen prima, maar dan sta je gewoon wat sneller en vaker bij de lader want t verbruik gaat nogal hard. de eerste hyuandai ioniq heeft fantastische aero en laag verbruik + snelladen. enige punt is de 28kwh accu. ik denk dat je max 60 min met 140 kunt racen en dan weer moet laden. Als je vrouw snel wil rijden dan duurt de rit langer. Is dat erg/gebeurt t vaak of maar 2 keer per jaar?

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Fr33z schreef op donderdag 14 december 2023 @ 04:17:
[...]

leuke eis :+ ik zou zeggen prima, maar dan sta je gewoon wat sneller en vaker bij de lader want t verbruik gaat nogal hard. de eerste hyuandai ioniq heeft fantastische aero en laag verbruik + snelladen. enige punt is de 28kwh accu. ik denk dat je max 60 min met 140 kunt racen en dan weer moet laden. Als je vrouw snel wil rijden dan duurt de rit langer. Is dat erg/gebeurt t vaak of maar 2 keer per jaar?
Er is met elektrische auto's een optimum. Hoe sneller je rijdt (hoe korter je onderweg bent), hoe meer je moet laden (hoe langer je bezig bent met laden). Ook brandstofauto's hebben dat, maar vanwege de grotere range en het snellere bijtanken ligt daar het optimum een stuk hoger.
Bij snelladende EV's (150 kWh en hoger) zal dat optimum wel rond de 140 km/h liggen. Het maakt qua totale reistijd dan nauwelijks uit of je 130 of 140 of 150 rijdt.

Signatures zijn voor boomers.

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:57
Maasluip schreef op donderdag 14 december 2023 @ 08:08:
[...]

Er is met elektrische auto's een optimum. Hoe sneller je rijdt (hoe korter je onderweg bent), hoe meer je moet laden (hoe langer je bezig bent met laden). Ook brandstofauto's hebben dat, maar vanwege de grotere range en het snellere bijtanken ligt daar het optimum een stuk hoger.
Bij snelladende EV's (150 kWh en hoger) zal dat optimum wel rond de 140 km/h liggen. Het maakt qua totale reistijd dan nauwelijks uit of je 130 of 140 of 150 rijdt.
Volgens mij heeft Tesla Bjorn het een keer met een (whats in a name) Tesla getest in de nacht in Duitsland en kwam hij op een optimum van rond de 190km/u. Maar dat zal niet vaak haalbaar zijn. Uiteindelijk is het inderdaad vooral afhankelijk van de laadsnelheid. En dan is de Kona geen topper.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Er is geen enkele reden om dit in het EV topic te posten, er staat nergens dat het een EV is. ;) Het vermoeden bestaat dat het een ICE is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-09 15:01
daemonix schreef op donderdag 14 december 2023 @ 09:01:
[...]

Er is geen enkele reden om dit in het EV topic te posten, er staat nergens dat het een EV is. ;) Het vermoeden bestaat dat het een ICE is.
Er staat letterlijk in het artikel dat het een EV betreft die afbrandde inclusief carport.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
FranDaMan schreef op donderdag 14 december 2023 @ 09:11:
[...]

Er staat letterlijk in het artikel dat het een EV betreft die afbrandde inclusief carport.
Dat kan in dat artikel staan, het is HLN, en verzonnen. In het bron artikel (nu niet bij de hand) staat daar niets van. Accu verwarming slaat in dit geval op de 12 V accu. Die zit in IEDERE auto.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

FranDaMan schreef op donderdag 14 december 2023 @ 09:11:
[...]

Het weekendrapport van de politie Sydsjællands en Lolland-Falsters
STENLILLE: Brødrister formentlig skyld i bilbrand

Lørdag formiddag udbrændte en bil og en carport på en adresse i Stenlille, og det nærliggende hus fik også nogle skader fra varmeudviklingen. Men heldigvis kom ingen til skade ved branden. Årsagen til branden skal med stor sandsynlighed findes i den brødrister, som ejeren af bilen havde stillet under fronten af sin bil for at holde batteriet varmt. Denne metode bør på det kraftigste frarådes. Ejeren af bilen blev i øvrigt sigtet efter beredskabsloven.
Een bil is een auto. Een elbil is een EV. Ik zie nergens elbil staan.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 12:30
[...]

Ik denk dat het gewoon heel erg de vraag is wat je wil / wat je doel is. In het lange ritten topic zijn denk ik de echt succes verhalen op 1 hand te tellen. Altijd is er wel iets met plannen, met palen die niet werken, met omrijden etc.

Voor vakantie met de familie zijn de LRs prima. Met 150 km/h haal je dan meestal wel 2,5 uurtje rijden (met wat zachter tussendoor) en dan is het toch weer plassen/eten. Dat viel me alles mee, al is al dat plannen of bijv. gas inhouden om een stop te halen etc. niet echt makkelijk nog

Voor een roadtrip / weekend naar de alpen om te skien zit een EV gewoon echt heel erg in de weg, zeker als je met meerdere bestuurders bent.

Het "probleem" wat je ook veel ziet is dat mensen "EV" gelijk trekken met een nieuw gedrag of moderne auto. in de trant van "ik vind het meer ontspannen met een EV" omdat ze geforceerd wordne om te stoppen of moderne rijhulp systemen hebben. Maar dat heeft dus exact niks met de auto te maken, dus die bias moet je er vaak ook nog uit zien te vissen

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:35

Termy

valt er nog wat te fragge?

JohanB schreef op donderdag 14 december 2023 @ 09:27:
Het "probleem" wat je ook veel ziet is dat mensen "EV" gelijk trekken met een nieuw gedrag of moderne auto. in de trant van "ik vind het meer ontspannen met een EV" omdat ze geforceerd wordne om te stoppen of moderne rijhulp systemen hebben. Maar dat heeft dus exact niks met de auto te maken, dus die bias moet je er vaak ook nog uit zien te vissen
Zelfs zonder ACC en lane assist (twijfelachtig of dat echt 'prettig' is, maar goed) vind ik een EV een stuk chiller rijden dan een handgeschakelde benzineauto. Misschien dat er benzineautomaten zijn die het kunnen benaderen maar daar heb ik iig nog nooit in gereden.

In de winter kan ik me voorstellen dat het wat meer planning benodigt maar of dat nou een dealbreaker is. Ik ben vooralsnog met m'n ID.3 1+ niet verder gegaan dat ergens in Duitsland in de zomer, zonder specifieke voorbereiding, en dat was geen enkel probleem. Ook lokaal niet, ondanks niet echt op de standplaats te kunnen laden.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanB
Termy schreef op donderdag 14 december 2023 @ 10:20:
[...]

Zelfs zonder ACC en lane assist (twijfelachtig of dat echt 'prettig' is, maar goed) vind ik een EV een stuk chiller rijden dan een handgeschakelde benzineauto. Misschien dat er benzineautomaten zijn die het kunnen benaderen maar daar heb ik iig nog nooit in gereden.

In de winter kan ik me voorstellen dat het wat meer planning benodigt maar of dat nou een dealbreaker is. Ik ben vooralsnog met m'n ID.3 1+ niet verder gegaan dat ergens in Duitsland in de zomer, zonder specifieke voorbereiding, en dat was geen enkel probleem. Ook lokaal niet, ondanks niet echt op de standplaats te kunnen laden.
Ja dit is toch exact wat ik zeg? geen appels met peren vergelijken en een "automaat" met een "automaat" vergelijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
JohanB schreef op donderdag 14 december 2023 @ 10:41:
[...]

Ja dit is toch exact wat ik zeg? geen appels met peren vergelijken en een "automaat" met een "automaat" vergelijken
Eens.

Maar dan blijft er nog verschil. Helemaal bij de wat goedkopere ICE automaten. Die schokken nog steeds een beetje bij overgang van de versnellingen (zelfs de Volvo van mijn vader versnelt niet so smooth als een EV)

• Termy

Termy

[...]

Nou nee want waar ik het over heb is een EV-karakteristiek en dat staat los van de prijsklasse of moderniteit van de auto. Een E-up is vrijwel exact dezelfde auto als een up maar rijdt echt heel veel chiller ómdat het een EV is.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:58

3_s

Ik denk dat het gewoon heel erg de vraag is wat je wil / wat je doel is. In het lange ritten topic zijn denk ik de echt succes verhalen op 1 hand te tellen. Altijd is er wel iets met plannen, met palen die niet werken, met omrijden etc.
Dat van die weinige succesverhalen herken ik toch niet, zeker niet als je in de buurlanden blijft. Ik ben naar Oostenrijk gereden en heb echt 0 gepland.
Voor vakantie met de familie zijn de LRs prima. Met 150 km/h haal je dan meestal wel 2,5 uurtje rijden (met wat zachter tussendoor) en dan is het toch weer plassen/eten. Dat viel me alles mee, al is al dat plannen of bijv. gas inhouden om een stop te halen etc. niet echt makkelijk nog
Klopt wel, wij stoppen altijd iedere 2-3h, deden we vroeger, pre-EV, ook al.
Voor een roadtrip / weekend naar de alpen om te skien zit een EV gewoon echt heel erg in de weg, zeker als je met meerdere bestuurders bent.
Als je idd niet wilt stoppen, maar enkel chauffeur wisselen en doorrijden, is een EV niet geschikt. Maar als je om de 2h wisselt en gelijk even gaat plassen, ga je al niet veel extra vertraging hebben.
Misschien is het wel goed dat sommige mensen geforceerd worden om rustiger te rijden, dan zijn ze ook niet zo opgefokt bij het minste. En dat is nog veiliger ook, want 5h aan een stuk rijden, is gewoon niet verstandig.

Nee, een EV is niet geschikt voor iedere situatie. Maar voor vakantie komt hij toch aardig in de buurt, lijkt me. Toch als je eentje hebt met een deftige batterij, ik zie me ook niet op vakantie vertrekken met een WLTP van 300km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
3_s schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:45:
[...]

Dat van die weinige succesverhalen herken ik toch niet, zeker niet als je in de buurlanden blijft. Ik ben naar Oostenrijk gereden en heb echt 0 gepland.
Ik zie ze niet in dat topic. Ook als ik naar Oostenrijk rij, kiest de auto vaak onhandige laadplekken (of te vroeg met 20% batterij, of een saaie plek) en dan ben je toch weer aan het plannen. Vertrekkend vanuit Hilversum wilde hij ook nog weleens nog in Nederland laten stoppen om te laden.

In deze quote lijk jij bijvoorbeeld ook wel de hele tijd aan het plannen:
3_s schreef op zondag 10 december 2023 @ 21:47:
[...]

Ik ben in de zomer naar Oostenrijk gereden zonder voorbereiding. Vanaf 20-30% beginnen kijken om te laden.
Misschien is het wel goed dat sommige mensen geforceerd worden om rustiger te rijden, dan zijn ze ook niet zo opgefokt bij het minste. En dat is nog veiliger ook, want 5h aan een stuk rijden, is gewoon niet verstandig.

Nee, een EV is niet geschikt voor iedere situatie. Maar voor vakantie komt hij toch aardig in de buurt, lijkt me. Toch als je eentje hebt met een deftige batterij, ik zie me ook niet op vakantie vertrekken met een WLTP van 300km.
Tsja ik ga niet zitten vingerwijzen naar anderen
Andersom wordt dat trouwens wel vaak gedaan. Want met een diesel kan je in 1 keer 2000 km rijden zonder te tanken en met de EV moet je iedere 200 km stoppen etc. Dan zou je op dat gebied een EV met een bereik van 400 km ook moeten vergelijken met een ICE die maar 400 km kan rijden voor er weer getankt moet worden.

Daar heb ik trouwens ooit wel in gereden. Een kleine brandstofauto die was omgebouwd naar LPG, maar vanwege beperkte ruimte dus ook maar een hele kleine LPG tank. Dan stond ik ook iedere 2 dagen te vullen (wat ook altijd gedoe was omdat er voor te zorgen dat er nergens wat lekte) en wat ben ik blij dat ik daar niet meer mee hoef te rijden.

Maar je hebt wel gelijk dat men soms ook vergelijkt met zaken die niet (per se) met de aandrijving te maken hebben. Ik heb al heel lang cruise control in auto's zitten. Ideaal vond ik dat. Maar mijn huidige heeft adaptive cruise control. Dat is nog veel geweldiger. Dat heeft echt niets met de aandrijving te maken (mijn vorige auto is ook een EV). Maar toch rijd dit dus relaxter en moet je er soms aan denken om van baan te wisselen omdat die vrachtwagen die niet meer dichterbij komt niet betekent dat hij harder is gaan rijden, maar mijn auto is gaan afremmen.

In een brandstofauto kan natuurlijk ook gewoon adaptive cruise control zitten. Maar meestal is dat niet zo, terwijl EV's vaker wel "luxe" zijn uitgevoerd. Tegenwoordig wordt dat wel anders; je hebt nu ook wel meer modellen waar niet alle toeters en bellen op zitten.
JohanB schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:54:
Is dat anders dan een brandstofauto waarbij men gaat kijken waar je (goedkoop) kan tanken als het lichtje begint te branden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
JeroenE schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:56:
[...]
Andersom wordt dat trouwens wel vaak gedaan. Want met een diesel kan je in 1 keer 2000 km rijden zonder te tanken en met de EV moet je iedere 200 km stoppen etc. Dan zou je op dat gebied een EV met een bereik van 400 km ook moeten vergelijken met een ICE die maar 400 km kan rijden voor er weer getankt moet worden.
Haha ja alles kan, we zouden het ook kunnen vergelijken met een fiets, "deze heeft oneindig bereik maar kost wel moeite". Het is alleen niet zo relevant wmb. Als je niet wil schakelen dat kun je een EV of een automaat ICE nemen. Je kunt niet een EV nemen met een groot bereik, en heel lastig een ICE met heel weinig bereik in dezelfde prijs categorie.
In een brandstofauto kan natuurlijk ook gewoon adaptive cruise control zitten. Maar meestal is dat niet zo, terwijl EV's vaker wel "luxe" zijn uitgevoerd. Tegenwoordig wordt dat wel anders; je hebt nu ook wel meer modellen waar niet alle toeters en bellen op zitten.
En daar betaal je dan ook flink voor
Is dat anders dan een brandstofauto waarbij men gaat kijken waar je (goedkoop) kan tanken als het lichtje begint te branden?
Minder vaak (dus niet de hele tijd) en makkelijker inderdaad. Bijv. als je in Duitsland moet hopen dat 1 van de 2 plekken aan de snelweg parkeerplaats vrij is om te laden dan wordt al helemaal lastig. In mijn EV (Tesla) kan je dat zelfs helemaal niet zien bijvoorbeeld. Terwijl de kansen dat een pomp vrij is, vele malen groter zijn

[ Voor 4% gewijzigd door JohanB op 14-12-2023 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:11
[...]

Ik zie ze niet in dat topic. Ook als ik naar Oostenrijk rij, kiest de auto vaak onhandige laadplekken (of te vroeg met 20% batterij, of een saaie plek) en dan ben je toch weer aan het plannen. Vertrekkend vanuit Hilversum wilde hij ook nog weleens nog in Nederland laten stoppen om te laden.

Dit vind ik toch wel vergezocht. Met een ICE kijk ik ook altijd van tevoren waar je lekker kan eten.

Maar volgens mij is dit een perfecte discussie voor het langeritten topic ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Pierz op 14-12-2023 13:03 ]

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Fr33z schreef op donderdag 14 december 2023 @ 04:17:
. Is dat erg/gebeurt t vaak of maar 2 keer per jaar?
Een pagina eerder staat meer context rondom mijn vraag, daarmee is het wel duidelijk dat slechts een uur rijden niet zo handig is ;) anders is die Ioniq, en dan de 38kw versie, ook erg leuk ja. Efficiënt!
Om je vraag te beantwoorden: Het gebeurt 4-6 keer per jaar, maar dan is het wel belangrijk dat het kan.

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:58

3_s

[...]

[...]

[...]

Tsja ik ga niet zitten vingerwijzen naar anderen
Ja, vanaf dan begon ik op de bordjes langs de snelweg te letten, waarop staat wanneer ik een tank-/laadstation tegen kom. Dat deed ik vroeger ook, alleen tankte ik toen niet iedere keer.

Is een EV perfect? Nee, zeker niet.
Is een EV geschikt om mee op vakantie te gaan? Meestal wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JohanB schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:13:
Haha ja alles kan, we zouden het ook kunnen vergelijken met een fiets, "deze heeft oneindig bereik maar kost wel moeite". Het is alleen niet zo relevant wmb. Als je niet wil schakelen dat kun je een EV of een automaat ICE nemen. Je kunt niet een EV nemen met een groot bereik, en heel lastig een ICE met heel weinig bereik in dezelfde prijs categorie.
Ja, maar het is wel het een of het ander. Je kan niet zeggen dat je appels met peren vergelijkt als je kijkt naar de technische snufjes in een EV die in veel brandstofauto's nog niet zitten, maar dat je dat vervolgens zelf wel wil doen als het gaat om het bereik omdat er weinig brandstofauto's zijn waar dat bij is.
En daar betaal je dan ook flink voor
Helaas wel; het wordt wel iets beter maar nog steeds wil men op EV's allerlei zaken standaard leveren.
Minder vaak (dus niet de hele tijd) en makkelijker inderdaad. Bijv. als je in Duitsland moet hopen dat 1 van de 2 plekken aan de snelweg parkeerplaats vrij is om te laden dan wordt al helemaal lastig.
Tja, ik heb met een brandstofauto ook wel eens tien minuten moeten wachten op een vrije pomp. Dat was niet eens in Luxemburg of bij een stunt-vandaag-met-de-prijzen-tankstation.

In mijn persoonlijke beleving is het tegenwoordig juist veel beter met snelladers. Vroeger reed iedereen van de ene naar de andere snellader en kwam je bij wijze van spreken dezelfde auto's overal tegen. Nu heb je veel meer plekken waar je kan snelladen. Er zijn ook wel veel meer EV's natuurlijk. Ik weet niet of dat laatste dan een groot probleem is in de drukke vakantieperiodes. Ik heb daar geen ervaring mee, maar van wat ik hier op het forum lees (ook in andere topics) heb ik juist het idee dat het overal veel beter is.
In mijn EV (Tesla) kan je dat zelfs helemaal niet zien bijvoorbeeld.
Volgens mij in die van mij ook niet, maar in sommige apps wel. Maar dat is ook nooit 100% betrouwbaar.
Terwijl de kansen dat een pomp vrij is, vele malen groter zijn
Als het even kan kijk ik wel naar de snelladers die ik overweg zie. Ik heb maar zelden het idee dat ze allemaal bezet zijn. Dat is dan wel in NL, ik kom zeker niet dagelijks in Duitsland. De grootste kans dat ik zie dat ze allemaal bezet zijn is nog als het regent en er mensen staan te roken onder het afdak bij oude Fastned stations en hun auto daar maar geparkeerd hebben.

Wat trouwens wel irritant is dat je vaak niet van de ene naar de andere snellader kan komen als er meerdere aanbieders zijn. Of in ieder geval niet als je niet stukjes wil spookrijden om van de snellader naast brandstofpompen bij een andere snellader te komen (of vice versa).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
JeroenE schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:34:
[...]
Ja, maar het is wel het een of het ander. Je kan niet zeggen dat je appels met peren vergelijkt als je kijkt naar de technische snufjes in een EV die in veel brandstofauto's nog niet zitten, maar dat je dat vervolgens zelf wel wil doen als het gaat om het bereik omdat er weinig brandstofauto's zijn waar dat bij is.
Deze snap ik niet helemaal, je kan toch altijd vrijwel dezelfde opties kiezen op een ICE? Ze zijn er gelukkig alleen niet al standaard op gezet

Voor de rest van het stuk ging het voor mij meer over de vakantie / roadtrips zoals eerder benoemd ;). Gewoon overdag is het rustig bij laders idd. maar geen idee waarom je die dan nodig hebt

[ Voor 14% gewijzigd door JohanB op 14-12-2023 15:50 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
[...]

Ik plan de afgelopen 2-3 jaar eigenlijk niet meer. Bij de laatste 2 vakanties (Toscane en St. Tropez) gewoon naar huis gereden en pas als we moesten stoppen ivm blaastechnische redenen de eerstvolgende stop geselecteerd. Wij kijken alleen nog even snel als we bijv. een rit voor de boeg hebben met maximaal 1 stop en met een bepaald percentage bij het doel aan willen komen, dan kijken we even wat er dichtbij ligt, maar dat vind ik geen plannen.

Bij de rit vanaf St. Tropez naar huis 1400 km in 15:40 uur gereden, gewoon vertrokken en met alle vertrouwen onderweg gegaan.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
Taro schreef op donderdag 14 december 2023 @ 23:04:
[...]

Ik plan de afgelopen 2-3 jaar eigenlijk niet meer. Bij de laatste 2 vakanties (Toscane en St. Tropez) gewoon naar huis gereden en pas als we moesten stoppen ivm blaastechnische redenen de eerstvolgende stop geselecteerd. Wij kijken alleen nog even snel als we bijv. een rit voor de boeg hebben met maximaal 1 stop en met een bepaald percentage bij het doel aan willen komen, dan kijken we even wat er dichtbij ligt, maar dat vind ik geen plannen.

Bij de rit vanaf St. Tropez naar huis 1400 km in 15:40 uur gereden, gewoon vertrokken en met alle vertrouwen onderweg gegaan.
Ah ja dat werkt bij (mijn) Tesla niet. Als ik de eind locatie invoer dan stelt hij bij mij steeds willekeurige stops voor en gaat daarvoor voorverwarmen waardoor ik allemaal energie verlies. Daarnaast staan de laders langs de snelweg er maar mondjes maat in, en moet je veel voor zoeken / plannen

De voorspelde aankomst percentages zijn ook een farce, waardoor je steeds zelf moet rekenen en plannen. Bovendien is hij vaak (veel) eerder leeg dan dat ik een blaasstop wil. Afgelopen zomer zaten er stretches in van slechts 1,5 uur bijv. (80-15%)

[ Voor 4% gewijzigd door JohanB op 15-12-2023 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

JohanB schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 10:48:
[...]

Ah ja dat werkt bij (mijn) Tesla niet. Als ik de eind locatie invoer dan stelt hij bij mij steeds willekeurige stops in en gaat daarvoor voorverwarmen waardoor ik allemaal energie verlies.

Daarnaast zijn de voorspelde aankomst percentages een farce, waardoor je steeds zelf moet rekenen en plannen. Bovendien is hij vaak (veel) eerder leeg dan dat ik een blaasstop wil. Afgelopen zomer zaten er stretches in van slechts 1,5 uur bijv. (80-15%)
Je kunt toch bij de navigatie de optie uitzetten dat er automatisch SuC's voor je worden gepland?

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
Taro schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 10:50:
[...]

Je kunt toch bij de navigatie de optie uitzetten dat er automatisch SuC's voor je worden gepland?
En dan moet ik daarna dus gaan plannen tijdens de reis...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

JohanB schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 11:01:
[...]

En dan moet ik daarna dus gaan plannen tijdens de reis...
Ik heb het gevoel dat ik met een andere mindset in het leven sta, ik zie overal kansen en uitdagingen en vind het leuk om ergens, ondanks tekortkomingen van het systeem, het beste van te maken. Jij benadert het volgens mij vaker vanaf de negatieve kant en uit dat ook vaak. En dat mag natuurlijk, is je goed recht en ja, Tesla kan nog een boel verbeteren, echter hou ik er persoonlijk vaak een "Ok, laat maar" gevoel aan over. Je lijkt dingen standaard vrij zwaar te maken en dat lijkt mij best wel pittig. Zegt mogelijk meer over mij dan over jou, maar probeer het eens vanaf een andere kant te benaderen, maakt het leven waarschijnlijk een stuk leuker d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanB
Taro schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 11:17:
[...]

Ik heb het gevoel dat ik met een andere mindset in het leven sta, ik zie overal kansen en uitdagingen en vind het leuk om ergens, ondanks tekortkomingen van het systeem, het beste van te maken. Jij benadert het volgens mij vaker vanaf de negatieve kant en uit dat ook vaak. En dat mag natuurlijk, is je goed recht en ja, Tesla kan nog een boel verbeteren, echter hou ik er persoonlijk vaak een "Ok, laat maar" gevoel aan over. Je lijkt dingen standaard vrij zwaar te maken en dat lijkt mij best wel pittig. Zegt mogelijk meer over mij dan over jou, maar probeer het eens vanaf een andere kant te benaderen, maakt het leven waarschijnlijk een stuk leuker d:)b
Interessant dat je dat als negatief interpreteert, ik heb geloof ik weinig negatiefs gedeeld, alleen wat feiten en dat er inderdaad nog uitdagingen zijn. Zeggen dat er "geen plannen meer nodig is", is gewoon lariekoek

Het meest "negatieve" is misschien dit, maar dat valt reuze mee als je het mij vraagt:
[...]

Dat viel me alles mee, al is al dat plannen of bijv. gas inhouden om een stop te halen etc. niet echt makkelijk nog

[ Voor 17% gewijzigd door JohanB op 15-12-2023 11:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-09 20:02
Taro schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 11:17:
[...]

Een auto moet gewoon doen waar ie voor bedoeld is en niet voor extra uitdagingen zorgen. Ik houd ook van kansen en uitdagingen, maar niet als ik simpelweg van A naar B wil komen (precies waarom ik het OV meestal mijdt en nu nog een hybride heb). En het wordt weliswaar steeds beter, maar we zijn er nog niet helemaal, zeker niet als je een auto wil die voor de grote groep betaalbaar is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Het OV brengt je (zeker in Nederland) redelijk waar je zijn moet. Het kost soms wat meer plannen en het duurt wat langer.

Met een EV hoef je in Nederland niet meer te plannen dan met een ICE (snel)laadplekken zat.

Beide bovenstaande is mijn inziens meer een mindset.

En de prijs, inderdaad duurder, maar hoe lang heeft het geduurd voordat de auto überhaupt gemeengoed werd? Ik schat dat het nu met de EV veel sneller gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
een oude volgeladen kona [64 kwh, niet de 39kwh] haalt de 300km met 140km/h in de zomer met gemak.

Nadeel van een oude kona is het laadsnelheid... 77 kW.. en dan 45 minuten staan tot 80% vanaf 10%.

Nu haal je maar 250~ km per laadbuurt.... en moet je weer 45 min wachten tot 80%.

Kun je roadtrippen? jazeker. kan het snel? 180 kmh. Jazeker.

alleen totale reistijd is gewoon lang door het langzame laden ieder 250 km.

daarom is het met een oude kona beter om langzamer te rijden [110-120] en dan langer op 1 batterij te doen en dit combineren bij ieder pis stop even de auto aan de lader te hangen [10-15 min laden] en dan weer door totdat je echt weer volledige lading nodig hebt voor de volgende lader.

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

JohanB schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 11:38:
[...]
Interessant dat je dat als negatief interpreteert, ik heb geloof ik weinig negatiefs gedeeld, alleen wat feiten en dat er inderdaad nog uitdagingen zijn. Zeggen dat er "geen plannen meer nodig is", is gewoon lariekoek

Het meest "negatieve" is misschien dit, maar dat valt reuze mee als je het mij vraagt:
[...]
Het betreft een rode draad door meerdere van je berichten, niet enkel deze.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Termy

Termy

EVs zitten nog niet op het punt dat ze op alle vlakken beter zijn dan ICEs. Zoals ik eerder de vergelijking maakte met SSDs zitten we wmb op het punt dat ze voor vrijwel alles beter zijn behalve voor bepaalde use cases, zoals lange trajecten (veel opslag in het geval van SSDs). Net als met SSDs verwacht ik dat ontwikkelingen in batterijtechniek en laadinfra dit op vrij korte termijn doen omslaan in een no brainer voor EVs. Mijn PC bevat ondertussen nl al jaren geen HDD meer voor extra opslag, om maar te zwijgen van de veel hogere prestaties uiteraard.

Dus tja, nu is het als semi-early adopter de uitdaging/lol om met de karakteristieken van een hedendaagse EV om te gaan. Iets waar ik geen stress en alleen plezier aan beleef maar ik ben dan ook erg geïnteresseerd in de techniek en ontwikkelingen en heb geen auto puur als gebruiksvoorwerp. Ik vond smartphones 10+ jaar geleden fascinerend en nu zijn ze idd slechts een gebruiksvoorwerp voor me. Ik snap dus best dat je wilt dat de EV 'gewoon werkt'. Maar ja, daar zijn we nog niet en als dat te vervelend is dan moet je duidelijk terug naar een ICE.

Als je EV nu een leasebak is weet ik niet wat je opties zijn, nog nooit een leaseauto gehad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amos_x
JohanB schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 11:38:
[...]

[...]
Je hebt wat mij betreft overschot van gelijk. Bij deze, ik treed je bij. Maar het is hier op tweakers zeer duidelijk dat als je niet rücksichtslos de lijn van 'the message' (varieert per onderwerp) trekt, dat je dan weggezet wordt als 'negatief'.

En liefst met extra 'mindset bulls**t', uit een wollige coaching cursus ergens, in de zin van "je denkt enkel in problemen, dat zegt meer over jou dan over mij", en "je leven zal best wel moeilijk zijn als je zo zwaar denkt". :')

Er moet complete conformiteit zijn, en indien niet komen de welbekende en weldenkende gebruikers je hier wel uitleggen hoe verkeerd je bent.

Terwijl je (we) gewoon neutraal berichten, uit ervaring, over het feit dat een EV niet overal en altijd de heilige graal is die er van gemaakt wordt. Het wordt vaak bekeken vanuit het heel beperkte perspectief van de kleinburgerlijke thuiswerker die 2 keer per week naar de winkel moet en 2 keer per week naar de badminton, en in de zomer 20 jaar na elkaar dezelfde 'roadtrip' (lol) maakt van Rotterdam naar Barcelona, via de A1 en A6 met elke 50km een laadstation.

Het ergste is dat iedereen, letterlijk iedereen, ik ook, het duidelijk eens is met het feit dat EV een onnavolgbaar rijcomfort biedt. Zelfs de goedkoopste EV is daarin ruim vlotter, beter, en luxueuzer rijden dan een ICE verschillende klasses hoger. Dat staat zelfs niet ter discussie. Ik verkies geen ICE omwille van de 'emotie', gevoel of wat dan ook. Ik verkies zelfs geen ICE, full stop. Ook privé zou ik ten zeerste overwegen om voor een full BEV te gaan.

Maar even uit mijn ervaringen (n=1). Ik heb geen prive laadpaal, ik kan die op dit moment niet plaatsen. Ik ben dus aangewezen op publiek laden. Nou, dit is niet altijd een pretje. Toevallig heb ik dan ook dagelijks redelijk wat kilometers te doen, dus als ik in de stad niet dagelijks kan laden (palen bezet) mag ik sowieso langs de snellader. Ok, het is 'maar' 20 minuten, maar fijn is anders. Dan nog, zelfs met dit indachtig, zou ik nog steeds EV rijden! Ik houd wat stats bij, 1/3 van m'n laadbeurten is aan de snellader.

Dus ja, EV, perfect. Als je kan thuisladen. Mensen die hier een kanttekening bij maken, wegzetten als complete non-believers, idioten of ongelovigen (wat hier gebeurt) is gewoon oneerlijk.

En als laatste, tuurlijk kan je prima lange vakanties doen in landen met een infrastructuur die naam waardig.

Maaaaar. Van zodra je buiten die zones gaat wordt het al een stuk minder aangenaam. Nee, niet onmogelijk (niets is onmogelijk, jezus), waar wel echt niet meer ok voor het type trips die ik doe.

Opmerkingen als: "dan zoek je maar een huisje met laadpaal/zet je een filter op laadpaal bij de overnachting/hotel". Veel succes als je onvoorbereid rondtript in Albanië of Bulgarije. En ook, waarom zou ik me op vakantie zo laten beperken? Ik boek nooit verder dan 2 dagen op voorhand. Dan is er vaak al minder keuze, laat staan dat ik dan ook nog eens zou moeten filteren op laadpalen bij de overnachting, in Montenegro bijvoorbeeld.

Laatste voorbeeld, in regio Normandie bijvoorbeeld, niet het eind van de wereld. Je vindt een leuk hotel. Je EV is bijna leeg. De enige vrije laadpaal staat aan de andere kant van de baai, 2-3km omrijden en dan terug wandelen. Het regent, je komt laat aan, lost de bagage, en dan denk je 'foert', morgen snelladen, ik ga niet meer als slaaf van die auto de auto aankoppelen. Dus mag je op een verlengd vakantieweekend van 4 vier dagen minstens vier keer 35-40 minuten als een koekoek op een parking staan, wachten, beetje op je telefoon swipen, ...

En ook, je MOET sowieso stoppen bij lange ritten. Volledig eens, top! Gaan we doen. Behalve dat je niet heel spontaan NU kan afdraaien op die mooie stop langs de autosnelweg omdat IK dat wil. (meegebrachte lunch op een mooie air nuttigen). Nee, je ZAL aan een tankstation/laadstation stoppen met de sfeer van een luchthavenparking. Doe je beide (namelijk even stoppen waar je wil), waar je niet kan laden, mag je gegarandeerd 80km verder weer 40 minuten stoppen om te laden. (ja maar de auto is vaak al sneller klaar met laden dan ik kan pissen/koffie drinken. Ok 'boomer', leuk, relevant, anecdotisch)

En nu bij deze laat ik echt dit topic voor gezien ;w , ook al had ik dat eerder al beloofd. Dus alvast mijn excuses als ik me niet gehouden heb aan dat voornemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Amos_x schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 15:24:
[...]
En nu bij deze laat ik echt dit topic voor gezien ;w , ook al had ik dat eerder al beloofd. Dus alvast mijn excuses als ik me niet gehouden heb aan dat voornemen.
Excuses aanvaard :w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:41
[...]

Je hebt wat mij betreft overschot van gelijk. Bij deze, ik treed je bij. Maar het is hier op tweakers zeer duidelijk dat als je niet rücksichtslos de lijn van 'the message' (varieert per onderwerp) trekt, dat je dan weggezet wordt als 'negatief'.

En liefst met extra 'mindset bulls**t', uit een wollige coaching cursus ergens, in de zin van "je denkt enkel in problemen, dat zegt meer over jou dan over mij", en "je leven zal best wel moeilijk zijn als je zo zwaar denkt". :')

Er moet complete conformiteit zijn, en indien niet komen de welbekende en weldenkende gebruikers je hier wel uitleggen hoe verkeerd je bent.

Terwijl je (we) gewoon neutraal berichten, uit ervaring, over het feit dat een EV niet overal en altijd de heilige graal is die er van gemaakt wordt. Het wordt vaak bekeken vanuit het heel beperkte perspectief van de kleinburgerlijke thuiswerker die 2 keer per week naar de winkel moet en 2 keer per week naar de badminton, en in de zomer 20 jaar na elkaar dezelfde 'roadtrip' (lol) maakt van Rotterdam naar Barcelona, via de A1 en A6 met elke 50km een laadstation.

Het ergste is dat iedereen, letterlijk iedereen, ik ook, het duidelijk eens is met het feit dat EV een onnavolgbaar rijcomfort biedt. Zelfs de goedkoopste EV is daarin ruim vlotter, beter, en luxueuzer rijden dan een ICE verschillende klasses hoger. Dat staat zelfs niet ter discussie. Ik verkies geen ICE omwille van de 'emotie', gevoel of wat dan ook. Ik verkies zelfs geen ICE, full stop. Ook privé zou ik ten zeerste overwegen om voor een full BEV te gaan.

Maar even uit mijn ervaringen (n=1). Ik heb geen prive laadpaal, ik kan die op dit moment niet plaatsen. Ik ben dus aangewezen op publiek laden. Nou, dit is niet altijd een pretje. Toevallig heb ik dan ook dagelijks redelijk wat kilometers te doen, dus als ik in de stad niet dagelijks kan laden (palen bezet) mag ik sowieso langs de snellader. Ok, het is 'maar' 20 minuten, maar fijn is anders. Dan nog, zelfs met dit indachtig, zou ik nog steeds EV rijden! Ik houd wat stats bij, 1/3 van m'n laadbeurten is aan de snellader.

Dus ja, EV, perfect. Als je kan thuisladen. Mensen die hier een kanttekening bij maken, wegzetten als complete non-believers, idioten of ongelovigen (wat hier gebeurt) is gewoon oneerlijk.

En als laatste, tuurlijk kan je prima lange vakanties doen in landen met een infrastructuur die naam waardig.

Maaaaar. Van zodra je buiten die zones gaat wordt het al een stuk minder aangenaam. Nee, niet onmogelijk (niets is onmogelijk, jezus), waar wel echt niet meer ok voor het type trips die ik doe.

Opmerkingen als: "dan zoek je maar een huisje met laadpaal/zet je een filter op laadpaal bij de overnachting/hotel". Veel succes als je onvoorbereid rondtript in Albanië of Bulgarije. En ook, waarom zou ik me op vakantie zo laten beperken? Ik boek nooit verder dan 2 dagen op voorhand. Dan is er vaak al minder keuze, laat staan dat ik dan ook nog eens zou moeten filteren op laadpalen bij de overnachting, in Montenegro bijvoorbeeld.

Laatste voorbeeld, in regio Normandie bijvoorbeeld, niet het eind van de wereld. Je vindt een leuk hotel. Je EV is bijna leeg. De enige vrije laadpaal staat aan de andere kant van de baai, 2-3km omrijden en dan terug wandelen. Het regent, je komt laat aan, lost de bagage, en dan denk je 'foert', morgen snelladen, ik ga niet meer als slaaf van die auto de auto aankoppelen. Dus mag je op een verlengd vakantieweekend van 4 vier dagen minstens vier keer 35-40 minuten als een koekoek op een parking staan, wachten, beetje op je telefoon swipen, ...

En ook, je MOET sowieso stoppen bij lange ritten. Volledig eens, top! Gaan we doen. Behalve dat je niet heel spontaan NU kan afdraaien op die mooie stop langs de autosnelweg omdat IK dat wil. (meegebrachte lunch op een mooie air nuttigen). Nee, je ZAL aan een tankstation/laadstation stoppen met de sfeer van een luchthavenparking. Doe je beide (namelijk even stoppen waar je wil), waar je niet kan laden, mag je gegarandeerd 80km verder weer 40 minuten stoppen om te laden. (ja maar de auto is vaak al sneller klaar met laden dan ik kan pissen/koffie drinken. Ok 'boomer', leuk, relevant, anecdotisch)

Je bent niet alleen hoor :). Alleen heeft discussiëren alhier inderdaad niet veel zin.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

alexbl69 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 17:00:
[...]
Alleen heeft discussiëren alhier inderdaad niet veel zin.
Natuurlijk wel, maar ik geef aan dat ik zonder plannen 2x vanuit Frankrijk/Italië naar NL ben gereden en dan krijg ik als reactie:
Zeggen dat er "geen plannen meer nodig is", is gewoon lariekoek
Daar kan ik van alles bij gaan halen, maar anderen zien het blijkbaar anders. Als je zelf vindt dat je altijd moet plannen, dan moet je vooral in dat lot berusten, maar ik heb andere ervaringen. Hopelijk mag ik die ook gewoon delen?

En iedereen staat het vrij om te klagen, maar je kunt klagen ook omdraaien in: "De Tesla navigatie zou een stuk beter werken als er opties zouden worden toegevoegd om:
  1. Aan te geven hoeveel tijd je tussen een gemiddelde stop wil hebben of tot welk percentage je bereid bent de auto leeg te rijden
  2. Eerst een voorstel te krijgen van voorgestelde SuC's om er daarna keuzes in te kunnen maken
  3. Aan te geven met welk percentage je op je eindbestemming aan wil komen.
"
Dat voelt voor mij anders dan regelmatig benadrukken (lees: klagen) dat iets niet goed werkt. En natuurlijk mag je zeggen dat iets niet goed werkt, maar op een gegeven moment voegt dat zo weinig meer toe. En dat bedoel ik met denken in oplossingen: Geef suggesties over hoe het beter zou kunnen werken en idealiter stuur je via X ook nog even een berichtje naar Elon zodat hij het prio kan geven op de volgende ontwikkelsprint.

Het is dus zeker niet bedoeld als: Censuur, of je mag niet klagen of kritisch zijn. Natuurlijk mag dat, dat moet zelfs, maar het zou fijn zijn als we het over de inhoud en/of invulling kunnen hebben, dat maakt een forum naar mijn idee interessanter en aantrekkelijker, dan dat men een negatieve mening blijft ventileren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Taro schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 17:19:
[...]

Dat voelt voor mij anders dan regelmatig benadrukken (lees: klagen) dat iets niet goed werkt. En natuurlijk mag je zeggen dat iets niet goed werkt, maar op een gegeven moment voegt dat zo weinig meer toe. En dat bedoel ik met denken in oplossingen: Geef suggesties over hoe het beter zou kunnen werken en idealiter stuur je via X ook nog even een berichtje naar Elon zodat hij het prio kan geven op de volgende ontwikkelsprint.
En in aanvulling daarop. Het gaat niet om niet goed werken. De huidige range en laadtijden zijn conform specificaties, dus ze werken goed. Dat ze nog niet de functionaliteit bieden die sommige mensen willen hebben, maakt dat niet anders.

En het 'geklaag' hier van sommigen vind ik dus in de categorie vallen: maar mijn auto kan niet vliegen. Wat slecht dat hij niet vliegen....

Voegt gewoon niets toe...

En dan denk ik (met sommige andere volgens mij) dat het dus ook een karakter ding is. Je focussen op wat niet kan ipv wat wel kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
spartacusNLD schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:07:
[...]

Wat denk jij dat de impact gaat zijn op apps zoals Tessie?
Voor commerciële toepassingen zoals Tessie/TeslaFi is het eenvoudig: ze zullen een procedure maken om hun app toe te voegen aan je Tesla auto. Een app op hetzelfde device als je Tesla app is het eenvoudigst: in de Tessie app klik je op een knop, de Tesla app opent en je geeft toestemming om Tessie toegang te geven tot de data van je auto.

Voor opensource/thuis toepassingen zoals TeslaMate wordt het wat lastiger: iedereen die zo'n toepassing zelf draait zal hem moeten aanmelden als applicatie bij Tesla en daarna moet je die applicatie toevoegen aan de auto's die je wil uitlezen. Dat iets wel iets moeilijker dan een docker image installeren en API key invoeren.. dus wellicht vallen er daar wat gebruikers af.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Ik ga er nog een keer een uitspraak van jou tussenuit halen.
Ga jij op zo’n verlengd weekend nu echt elke dag je batterij helemaal meeg rijden? Met een goede EV is dat dan nog eens 4x 350 km.

Ik ben met de EV in Zweden geweest. Rond de steden staan laders zat, maar als je je beweegt ‘in the middle of nowhere’ is dat wat minder. Toch nooit de indruk gehad op de auto te moeten wachten.

Naast een restaurant stonden laadpalen, 2 uur gegeten, weer 20 kW er bij.
50 kW lader bij de supermarkt, dat levert ook alweer 25 kW op.
Dorpje bezoeken: een paar uur 11 kW als het nodig is.

Ik zou in Normandie toch meer wandelen dan rijden.

Ik ga ook stoppen, jij bent duidelijk iemand die voor elke oplossing een nieuw probleem bedenkt.
We gaan gewoon van de fossiele sappen af. Je kan dat uitstellen, ik ben iemand die dan denkt, laten we dat nu eens snel doen, want het kan vandaag prima. De aanpassing die je moet doen is echt niet groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
[...]

Natuurlijk wel, maar ik geef aan dat ik zonder plannen 2x vanuit Frankrijk/Italië naar NL ben gereden en dan krijg ik als reactie:

[...]

Daar kan ik van alles bij gaan halen, maar anderen zien het blijkbaar anders. Als je zelf vindt dat je altijd moet plannen, dan moet je vooral in dat lot berusten, maar ik heb andere ervaringen. Hopelijk mag ik die ook gewoon delen?

En iedereen staat het vrij om te klagen, maar je kunt klagen ook omdraaien in: "De Tesla navigatie zou een stuk beter werken als er opties zouden worden toegevoegd om:
  1. Aan te geven hoeveel tijd je tussen een gemiddelde stop wil hebben of tot welk percentage je bereid bent de auto leeg te rijden
  2. Eerst een voorstel te krijgen van voorgestelde SuC's om er daarna keuzes in te kunnen maken
"

Het is dus zeker niet bedoeld als: Censuur, of je mag niet klagen of kritisch zijn. Natuurlijk mag dat, dat moet zelfs, maar het zou fijn zijn als we het over de inhoud en/of invulling kunnen hebben, dat maakt een forum naar mijn idee interessanter en aantrekkelijker, dan dat men een negatieve mening blijft ventileren.
Maar noem nou eens een voorbeeld waarin je niet gepland hebt of onnodig lang op een treurige laadplek hebt gestaan. Want het enige wat je zegt is “je en toen ging ik deze duizend dingen uitzoeken, maar dat noem ik even geen plannen”.

Dat is op het randje infantiel. Ik kan een olifant ook een schaap noemen want “dat noem ik geen olifant”, maar het staat gewoon zo verschrikkelijk ver weg van een klein beetje rationeel denken dat het bijna niet meer serieus te nemen is. Dat maakt een discussie op basis van feiten gewoon heel lastig. Prima dat het voor jou meer emotie is, maar dan moet je dat wel eerlijk aangeven op een gebruikers forum wmb

[ Voor 8% gewijzigd door JohanB op 16-12-2023 00:03 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19-09 19:14
Dan zal ik ook nog even:
Je hebt een auto (EV) gekocht, met alle voor- en na-delen die daaraan vastzitten.
Nu kun je daar over blijven klagen, maar je kunt ook je schouders ophalen, en denken dat dit het is!
Je had je op voorhand kunnen (laten) informeren over de diverse tekortkomingen, en als je dat wel gedaan hebt, kun je hier gaan en blijven klagen, maar wij gaan het niet veranderen.
Als je je er niet op voorhand in hebt verdiept, wie is daar dan 'schuldig' aan?
Ook brandstofstokers hebben voor- en na-delen, daar keek je hopelijk ook verder dan alleen de badge die erop zat.
Mijn motto in deze: Het is wat het is, als je 't niet kunt veranderen, leer er dan maar mee te leven.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

JohanB schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 23:54:
[...]
Maar noem nou eens een voorbeeld waarin je niet gepland hebt of onnodig lang op een treurige laadplek hebt gestaan.
Ik heb hierboven al 2 voorbeelden gegeven. En aan de tijdsduur van die rit kan je zien dat we niet onnodig lang op een treurige laadplek hebben gestaan.
Want het enige wat je zegt is “je en toen ging ik deze duizend dingen uitzoeken, maar dat noem ik even geen plannen”.
Duizend dingen uitzoeken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ln5WRfkS7zyPXvYJDw-7HNTKM9Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DHLHnBMlRLsTdxFz5jCfqk32.jpg?f=user_large
Dat is op het randje infantiel. Ik kan een olifant ook een schaap noemen want “dat noem ik geen olifant”, maar het staat gewoon zo verschrikkelijk ver weg van een klein beetje rationeel denken dat het bijna niet meer serieus te nemen is. Dat maakt een discussie op basis van feiten gewoon heel lastig.
De ander infantiel noemen maakt een discussie voeren er anders ook niet makkelijker op.
Prima dat het voor jou meer emotie is, maar dan moet je dat wel eerlijk aangeven op een gebruikers forum wmb
Gevoel staat niet gelijk aan emotie. Tweakers is niet de plek waar je je dagelijkse frustratie dropt en voornamelijk komt om te klagen, dat doe je maar mooi bij de fabrikant van je auto. Ik kom hier voor de inhoud en dat dan graag in combinatie met een vleugje positiviteit zodat het energie oplevert ipv kost.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohanB
Peter-036 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 08:44:
Dan zal ik ook nog even:
Je hebt een auto (EV) gekocht, met alle voor- en na-delen die daaraan vastzitten.
Nu kun je daar over blijven klagen, maar je kunt ook je schouders ophalen, en denken dat dit het is!
Je had je op voorhand kunnen (laten) informeren over de diverse tekortkomingen, en als je dat wel gedaan hebt, kun je hier gaan en blijven klagen, maar wij gaan het niet veranderen.
Als je je er niet op voorhand in hebt verdiept, wie is daar dan 'schuldig' aan?
Ook brandstofstokers hebben voor- en na-delen, daar keek je hopelijk ook verder dan alleen de badge die erop zat.
Mijn motto in deze: Het is wat het is, als je 't niet kunt veranderen, leer er dan maar mee te leven.
OK we gaan even terug naar de kern. Ook voor @Taro . Het gaat hier om een gebruikersforum toch waar mensen willen lezen over eerlijke ervaringen, in plaats van overdreven positieve marketing praatjes.

Ala ik dan een heel gebalanceerd antwoord ergens geef (je zou het zelfs uiterst positief kunnen noemen):
[...]

Dan komen er allemaal een soort posiviteit’s guru politie dat ik EVs niet de hemel prijs en ik daarom negatief zou zijn. Dat soort mensen houden de transitie gewoon heel erg tegen imho.

Een voorbeeld gerelateerd aan je post: mensen komen hier dus kijken of het veel moeite kost om een rit naar Zuid-Frankrijk te plannen om zich in te lezen. Op basis van veel berichten hier zou je dan geloven dat dat makkelijk is. En dan komen ze van een verdomd koude kermis thuis. En de reacties van die mensen houden dan weer een heel groep anderen tegen.

Dus JUIST daarom probeer ik er hier af en toe nog enigzins wat realiteitszin in te houden.

@Taro duizend dingen plannen:
Taro schreef op donderdag 14 december 2023 @ 23:04:
[...]

Ik plan de afgelopen 2-3 jaar eigenlijk niet meer. Bij de laatste 2 vakanties (Toscane en St. Tropez) gewoon naar huis gereden en pas als we moesten stoppen ivm blaastechnische redenen de eerstvolgende stop geselecteerd..
Kijk nu kan ik niet in jouw blaas kijken. Maar als je oprecht elke 1,5-2,5 uur naar de WC moet dan zou je misschien de huisarts even moeten bellen. Dus het lijkt wat op verdraaien van de feiten. Daarna zit je dan dus alsnog stops uit te zoeken. Die in een Tesla erg lastig te vinden zijn, tenzij je naar een ver gelegen SuC wil: duizend dingen uitzoeken.

Je kunt het allemaal als “ik kijk er graag overdreven positief naar” en “ik zie kansen” noemen. Dan moet je ook beseffen dat ander dat kunnen zien als weinig realiteitsbesef en vinden dat het de realiteit vertroebelt

Ik snap dan ook niet waarom het hier positief zou moeten zijn. Dat is exact waar ik niet op zit te wachten en slurpt alleen maar energie. Ik ben benieuwd juist naar eerlijkheid en duidelijkheid. En overdreven positiviteit zit dat alleen maar in de weg. En ja, ik vind dat ik dat als kinderlijke naïviteit (infantiel) mag benoemen, omdat het getuigd van weinig inleefvermogen en breder kijken dan de eigen interpretatie

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@JohanB Ik reageer nu even selectief omdat je er heel veel niet relevante zaken, meningen en uitspraken bij blijft halen.

Je hebt het gevoel mensen te moeten beschermen tegen mensen die andere ervaringen dan jijzelf hebben. Wanneer ben je voor het laatst met je EV in Frankrijk geweest? Afgelopen vakantie zijn wij naar de Middellandse Zee gereden, daar waren op minimaal 1 van de 2 aire's en in sommige regio's zelfs iedere aire de Ionity's, Total Energies, Engies en andere aanbieders zeer goed vertegenwoordigd. In veel gevallen stonden ze zelfs niet eens aangegeven op de borden, maar waren ze wel aanwezig. En je doet een aanname dat we naar SuC's hebben gezocht, dat is niet waar, wij hebben gewoon langs de snelweg geladen. Op het moment dat er behoefte aan pauze was zijn we bij de eerstvolgende aire gestopt en konden we laden.

En wat betreft de opmerking over iedere 1,5-2 uur toiletbezoek: Mijn eigen blaas is prima in orde, maar heb je zelf ook kinderen die hun flesje/blikje drinken graag direct nadat ze in de auto stappen in één teug leegdrinken en het geheel als een feestje beschouwen? We hebben ook echt wel langere sprints dan 2 uur kunnen maken.

Wat in het geheel uiteraard meespeelt is de range van je auto, de laders waar je terecht kunt, de laadsnelheid van de auto en de drukte bij de laders. Hier zijn Tesla 3/Y/S Long Ranges en varianten van andere merken die dit ook goed voor elkaar hebben in het voordeel omdat ze én efficiënt zijn én een ruime range hebben én snel kunnen laden én als backup bij Tesla laders terechtkunnen. Heb je echter bijv. een Renault Twingo EV met beperkte range én kan je niet uitwijken naar bijv. Tesla laders (wat vaak al wel kan), dan is zo'n rit inderdaad geen fijne en zou ik dat ook niet aanraden. Daarom is het goed om het geheel te bekijken en per situatie te beoordelen. In mijn geval kan ik met de MY LR zonder te plannen door heel NL heen rijden, ik vertrek iedere dag met voldoende lading ivm een lader op de oprit. Ben je aangewezen op publiek laden en heb je een auto met minder range, ja, dan kan dat soms een probleem opleveren.

Maar bovenstaande betekent niet dat mijn eigen ervaring niet correct is. Het betekent dat het per situatie kan verschillen. En wat jij eigenlijk bedoelt is: Als je een auto met kleinere range hebt en bijv. niet thuis kunt laden, dan kan/mag je je niet in Taro's verhaal verplaatsen en dat is correct. Maar dat is niet wat je zegt, je zegt: Luister niet naar Taro's ervaring want die klopt niet. En daar gaat het mis. Als je mensen naar ervaringen vraagt dan betreft die ervaring een weergave van de situatie van die persoon, maar dat betekent niet dat die voor een ander ook geldig is.

Of je vaak moet laden én lang stilstaat is afhankelijk van een aantal factoren. Ben je bijv. een koppel zonder kinderen, moet je maar eens in de 3,5 uur stoppen ivm toiletbezoek/eten en rij je graag 150 over de autobahn met een VW ID3, ja, dan ga je dat geen prettige ervaring vinden. Heb je kinderen, stop je toch al regelmatig, laadt je auto snel en stop je iedere 2,5 uur even terwijl op dat moment de SoC bijv. rond de 10% is en je dus optimaal kunt laden, dan kan je flink wat km's maken zonder dat je er hinder van ondervindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:01
Heb in meer dan 4 jaar tijd nooit andere navi gebruikt in een Tesla. Binnen- en buitenland werkte altijd prima. Ja soms moet je wat omrijden (tolweg af) omdat hij altijd suc’s wilt pakken. Voordeel is wel dat je altijd plek hebt, snel kan laden, weet dat het werkt, over het algemeen faciliteiten hebt en goede prijzen. Is het te druk, dan wordt er een andere suc aangboden en de route daarop aangepast.

Maar goed, het verhaal van Taro klopt wel. Ik heb 2 kinderen dus kon altijd 3 tot max 4 uur aan een stuk rijden. Onze stops waren doorgaans een uur. Dan zit de auto al op 100%

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
[...]

[...]

"

Heb die hele discussie niet gevolgd, je zult daar best een punt hebben.

Sloeg vooral aan op de opmerking van @Amos_x dat je het hier niet makkelijk krijgt als je op welke wijze dan ook vraagtekens zet bij EVs.

'Mijn' moment daarmee was toen ik (al weer een hele tijd geleden) aangaf dat er voor mijn bedrijfsmatige usercase (chassic cabine met opzetbak, wagens rijden ca 500km per dag) na onderzoek nog geen EV oplossing voorhanden was. Dat onderzoek was nodig omdat tegen die tijd diverse gemeenten bekend maakten dat in (toen nog) 2025 (of '26) hun binnensteden niet meer toegankelijk zouden zijn voor ICE's.

De reacties alhier waren niet al te positief. Heb geen zin om alles weer terug te zoeken, maar het kwam erop neer dat ik een negatieve instelling had en het 'gewoon niet wilde'. Dit ondanks dat ik de vraag om elektrisch dus gewoon bij de dealer had neergelegd.

Volg dit draadje sindsdien sporadisch, deels omdat ik ook privé qua mobiliteit zit te wikken en te wegen. Maar toen die bijdrage van @Amos_x voorbij kwam kwam me zijn ervaring niet helemaal vreemd voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

alexbl69 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 10:40:
[...]
'Mijn' moment daarmee was toen ik (al weer een hele tijd geleden) aangaf dat er voor mijn bedrijfsmatige usercase (chassic cabine met opzetbak, wagens rijden ca 500km per dag) na onderzoek nog geen EV oplossing voorhanden was. Dat onderzoek was nodig omdat tegen die tijd diverse gemeenten bekend maakten dat in (toen nog) 2025 (of '26) hun binnensteden niet meer toegankelijk zouden zijn voor ICE's.

De reacties alhier waren niet al te positief. Heb geen zin om alles weer terug te zoeken, maar het kwam erop neer dat ik een negatieve instelling had en het 'gewoon niet wilde'. Dit ondanks dat ik de vraag om elektrisch dus gewoon bij de dealer had neergelegd.
Helder, ik kan mij inderdaad voorstellen dat er destijds (en nu waarschijnlijk ook nog) uitdagingen met die situatie zijn. Mocht de praktijk daarin niet lekker uitpakken dan heb je én voertuigen waar je dagelijks om de problemen heen moet werken én omzetderving. Logisch als je daar nog voor een andere en veilige route kiest.

Ik zie de laatste tijd steeds vaker DHL busjes rijden die volledig elektrisch claimen te zijn en ik zag eergisteren een Tesla Model 3 LR als lesauto. In beide gevallen kan ik mij voorstellen dat dat ook niet optimaal zal zijn.

Een EV is gewoon niet voor alles en iedereen geschikt. Wel zie je dat een deel van de mensen een bepaalde weerstand heeft en drempel ervaart die in het verleden terecht was en tegenwoordig minder speelt. Als men dan enige tijd elektrisch rijdt verdwijnt vaak de range anxiety al snel, mits de auto en bijbehorende karakteristieken passend zijn voor de situatie van die persoon. Moet je iedere dag een enkele rit van 250 km maken en heb je maar 150 km range, dan kan je er gewoon beter niet aan beginnen. Is je budget niet toereikend voor meer range, blijf dan bij een ICE en maak het jezelf niet moeilijk. Past je budget bij een EV die passend is voor de dagelijkse omstandigheden, dan kan ik het iedereen aanraden.
Volg dit draadje sindsdien sporadisch, deels omdat ik ook privé qua mobiliteit zit te wikken en te wegen.
Mag ik vragen tussen welke opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Taro schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 10:53:
[...]
Tussen BEV en EV. Rij nu langer door in mijn ICE omdat de ontwikkelingen in techniek en met name prijs op dit moment vrij fors zijn. Ben dus de kat uit de boom aan het kijken.

Maar dat geldt ook voor de zakelijke kant. Je noemde de DHL busjes en hebt ongetwijfeld meegekregen dat de gedoogconstructie met betrekking tot het B-rijbewijs icm het hogere gewicht niet verlengd wordt. Met andere woorden; de DHL chauffeurs moeten veelal op (dure) rijles om in die wagens te kunnen blijven rijden. En aangezien het bijna allemaal ZZP-ers zijn ben ik benieuwd hoe dat uit gaat pakken.

Ook dat zijn ontwikkelingen waardoor ik (en ik zal niet de enige zijn) wat kopschuw ben geworden. Mocht ik om wat voor reden dan ook vorig jaar toch EV busjes aan hebben geschaft, dan had ik nu een bijkomend probleem gehad. De markt en met name ook de wetgeving zal iets meer gesettled moeten zijn voordat de volgende grote adaptieslag naar EV gemaakt zal kunnen worden.

Dat betekent niet dat EV meer gesubsidieerd moet worden, het betekent dat er lange-termijn duidelijkheid moet komen over de wetgeving en de belastingen. Bedrijven willen best investeren, maar de lange termijn gevolgen moeten vastliggen én er moet een level playing field zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

alexbl69 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 11:08:
[...]

Tussen BEV en EV. Rij nu langer door in mijn ICE omdat de ontwikkelingen in techniek en met name prijs op dit moment vrij fors zijn. Ben dus de kat uit de boom aan het kijken.
De ontwikkelingen gaan inderdaad hard. Je kunt hier (als je durft ;) ) altijd de situatie en merk+type schetsen om te checken of dat wel/niet een verstandige keuze is.

BEV vs EV: Bedoel je met EV: PHEV? Want BEV is voor veel mensen hetzelfde als EV.
Maar dat geldt ook voor de zakelijke kant. Je noemde de DHL busjes en hebt ongetwijfeld meegekregen dat de gedoogconstructie met betrekking tot het B-rijbewijs icm het hogere gewicht niet verlengd wordt. Met andere woorden; de DHL chauffeurs moeten veelal op (dure) rijles om in die wagens te kunnen blijven rijden. En aangezien het bijna allemaal ZZP-ers zijn ben ik benieuwd hoe dat uit gaat pakken.

Ook dat zijn ontwikkelingen waardoor ik (en ik zal niet de enige zijn) wat kopschuw ben geworden. Mocht ik om wat voor reden dan ook vorig jaar toch EV busjes aan hebben geschaft, dan had ik nu een bijkomend probleem gehad. De markt en met name ook de wetgeving zal iets meer gesettled moeten zijn voordat de volgende grote adaptieslag naar EV gemaakt zal kunnen worden.

Dat betekent niet dat EV meer gesubsidieerd moet worden, het betekent dat er lange-termijn duidelijkheid moet komen over de wetgeving en de belastingen. Bedrijven willen best investeren, maar de lange termijn gevolgen moeten vastliggen én er moet een level playing field zijn.
Helder, ben ik inderdaad van op de hoogte en dat helpt niet mee. Hopelijk gaat het komende kabinet heldere keuzes maken zodat er lange termijn duidelijkheid ontstaat en bedrijven op basis daarvan niet gaan afwachten of achteraf de nadelen ervan ondervinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Taro schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 10:53:
[...]

Helder, ik kan mij inderdaad voorstellen dat er destijds (en nu waarschijnlijk ook nog) uitdagingen met die situatie zijn. Mocht de praktijk daarin niet lekker uitpakken dan heb je én voertuigen waar je dagelijks om de problemen heen moet werken én omzetderving. Logisch als je daar nog voor een andere en veilige route kiest.

Ik zie de laatste tijd steeds vaker DHL busjes rijden die volledig elektrisch claimen te zijn en ik zag eergisteren een Tesla Model 3 LR als lesauto. In beide gevallen kan ik mij voorstellen dat dat ook niet optimaal zal zijn.

Een EV is gewoon niet voor alles en iedereen geschikt. Wel zie je dat een deel van de mensen een bepaalde weerstand heeft en drempel ervaart die in het verleden terecht was en tegenwoordig minder speelt. Als men dan enige tijd elektrisch rijdt verdwijnt vaak de range anxiety al snel, mits de auto en bijbehorende karakteristieken passend zijn voor de situatie van die persoon. Moet je iedere dag een enkele rit van 250 km maken en heb je maar 150 km range, dan kan je er gewoon beter niet aan beginnen. Is je budget niet toereikend voor meer range, blijf dan bij een ICE en maak het jezelf niet moeilijk. Past je budget bij een EV die passend is voor de dagelijkse omstandigheden, dan kan ik het iedereen aanraden.

[...]

Waarom zou een DHL leverbusje niet electrisch kunnen. De meeste doen 100-180 km op een leverronde.
Een lesauto zal nooit 300 km op een dag rijden, dus is een EV perfect geschikt.
Zeker bij traag rijden en manoevreren is een EV bijzonder efficient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Tommie12 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 11:13:
[...]

Waarom zou een DHL leverbusje niet electrisch kunnen. De meeste doen 100-180 km op een leverronde.
Ik zeg niet dat het niet kan, ik kan mij echter voorstellen dat het een uitdaging kan zijn. Als ik het formaat van de bussen zie icm veel afremmen, veel accelereren, dan zal het verbruik wel heel erg hoog liggen. Maar alles beter dan stilstaande ronkende ICE bezorgbusjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Taro schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 11:19:
[...]

Ik zeg niet dat het niet kan, ik kan mij echter voorstellen dat het een uitdaging kan zijn. Als ik het formaat van de bussen zie icm veel afremmen, veel accelereren, dan zal het verbruik wel heel erg hoog liggen. Maar alles beter dan stilstaande ronkende ICE bezorgbusjes.
Zover ik begreep zijn EVs juist erg efficiënt in deze situatie. Zie ook de tweaker met een E-soul taxi die daar ruim 500km op haalt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-09 19:10
Taro schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 09:51:
@JohanB Ik reageer nu even selectief omdat je er heel veel niet relevante zaken, meningen en uitspraken bij blijft halen.

Je hebt het gevoel mensen te moeten beschermen tegen mensen die andere ervaringen dan jijzelf hebben. Wanneer ben je voor het laatst met je EV in Frankrijk geweest? Afgelopen vakantie zijn wij naar de Middellandse Zee gereden, daar waren op minimaal 1 van de 2 aire's en in sommige regio's zelfs iedere aire de Ionity's, Total Energies, Engies en andere aanbieders zeer goed vertegenwoordigd. In veel gevallen stonden ze zelfs niet eens aangegeven op de borden, maar waren ze wel aanwezig. En je doet een aanname dat we naar SuC's hebben gezocht, dat is niet waar, wij hebben gewoon langs de snelweg geladen. Op het moment dat er behoefte aan pauze was zijn we bij de eerstvolgende aire gestopt en konden we laden.

En wat betreft de opmerking over iedere 1,5-2 uur toiletbezoek: Mijn eigen blaas is prima in orde, maar heb je zelf ook kinderen die hun flesje/blikje drinken graag direct nadat ze in de auto stappen in één teug leegdrinken en het geheel als een feestje beschouwen? We hebben ook echt wel langere sprints dan 2 uur kunnen maken.

Wat in het geheel uiteraard meespeelt is de range van je auto, de laders waar je terecht kunt, de laadsnelheid van de auto en de drukte bij de laders. Hier zijn Tesla 3/Y/S Long Ranges en varianten van andere merken die dit ook goed voor elkaar hebben in het voordeel omdat ze én efficiënt zijn én een ruime range hebben én snel kunnen laden én als backup bij Tesla laders terechtkunnen. Heb je echter bijv. een Renault Twingo EV met beperkte range én kan je niet uitwijken naar bijv. Tesla laders (wat vaak al wel kan), dan is zo'n rit inderdaad geen fijne en zou ik dat ook niet aanraden. Daarom is het goed om het geheel te bekijken en per situatie te beoordelen. In mijn geval kan ik met de MY LR zonder te plannen door heel NL heen rijden, ik vertrek iedere dag met voldoende lading ivm een lader op de oprit. Ben je aangewezen op publiek laden en heb je een auto met minder range, ja, dan kan dat soms een probleem opleveren.

Maar bovenstaande betekent niet dat mijn eigen ervaring niet correct is. Het betekent dat het per situatie kan verschillen. En wat jij eigenlijk bedoelt is: Als je een auto met kleinere range hebt en bijv. niet thuis kunt laden, dan kan/mag je je niet in Taro's verhaal verplaatsen en dat is correct. Maar dat is niet wat je zegt, je zegt: Luister niet naar Taro's ervaring want die klopt niet. En daar gaat het mis. Als je mensen naar ervaringen vraagt dan betreft die ervaring een weergave van de situatie van die persoon, maar dat betekent niet dat die voor een ander ook geldig is.

Of je vaak moet laden én lang stilstaat is afhankelijk van een aantal factoren. Ben je bijv. een koppel zonder kinderen, moet je maar eens in de 3,5 uur stoppen ivm toiletbezoek/eten en rij je graag 150 over de autobahn met een VW ID3, ja, dan ga je dat geen prettige ervaring vinden. Heb je kinderen, stop je toch al regelmatig, laadt je auto snel en stop je iedere 2,5 uur even terwijl op dat moment de SoC bijv. rond de 10% is en je dus optimaal kunt laden, dan kan je flink wat km's maken zonder dat je er hinder van ondervindt.
/Offtopic:
Ik volg dit forum (sinds onze ev van inmiddels al een dik jaar oud, waar we zeer tevreden mee zijn) en deze discussie en wil toch even kwijt dat de toon niet altijd prettig is.
Fijn dat je netjes blijft en beargumenteerd wat je er van vindt (mag ook wel eens gezegd worden)! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Taro schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 11:19:
[...]

Iedere keer remmen is recupereren. Het is toch verbazend hoe zuinig ik mijn EV in de stad kan bewegen. Dan gaat mijn verbruik in de zomer naar 110-120 Wh/km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Tommie12 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 11:48:
[...]

Iedere keer remmen is recupereren. Het is toch verbazend hoe zuinig ik mijn EV in de stad kan bewegen. Dan gaat mijn verbruik in de zomer naar 110-120 Wh/km.
In jouw geval betreft het een Tesla en het rijden over wegen waar je kunt anticiperen. Ik weet niet wat zo'n DHL busje met regenereren doet, of dat technisch net zo goed geregeld is en daarnaast hebben de bestuurders vaak enorme haast, dus die trekken vaak én hard op én gebruiken waarschijnlijk bovengemiddeld veel de fysieke rem ipv het regenereren. Daarmee zullen ze gemiddeld veel minder energie terugwinnen dan dat jij en ik doen.

Heb weleens gezien dat bij een Tesla in sommige gevallen tot wel 30% van de energie die aan de accu werd toegevoegd vanuit het regenereren kwam, dat is inderdaad een aanzienlijke hoeveelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@JohanBdaar waren op minimaal 1 van de 2 aire's en in sommige regio's zelfs iedere aire de Ionity's, Total Energies, Engies en andere aanbieders zeer goed vertegenwoordigd. In veel gevallen stonden ze zelfs niet eens aangegeven op de borden, maar waren ze wel aanwezig..
Dit is mijn grootste ergernis na 5 jaar EV rijden. En het feit dat je nooit weet wat het kost en/of je 5 apps moet doorzoeken om de gunstigste prijs te krijgen. Toch komt er volgend jaar een nieuwe EV. :D

@Taro heb jij wel eens meegereden op zo’n busje dan? Bij veel bezorgdiensten wordt goed gekeken naar het verbruik en snelheid/acceleratie gegevens. Steek je er bovenuit kun je een gesprekje verwachten.

[ Voor 15% gewijzigd door zonoskar op 16-12-2023 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB

Kijk en hier vind ik het dus lastig om de ervaring van de realiteit te scheiden. En dus exact mijn punt wmb openheid.

Je geeft nu aan ongeveer om de 2,5 te kunnen / moeten willen plassen, daar kunnen we wat mee. Ik zit meer op Smobbo z’n 3-4 uur met kinder(en)

Het probleem wat je dan krijgt is dat je (erg) lange “plas” pauzes moet doen. Om dat soort stretches te halen of heel erg rechts kleven. Wat kan, maar goed om dat er bij te vermelden

Laat ik even ABRP als een onpartijdige derde nemen. Dan kom ik met een 2023 MY LR en de instelling “few but long” stops (om lange stretches te krijgen) op een MAXIMALE stretch van 2h2 min en dan heb je dus al 27 min daarvoor zitten “plassen”. Voor stretches van 2,5 uur, zul je dus al snel elke keer een uur moeten “plassen”. (Want laatste 23% veel langzamer)

Ik kan me dus niet onttrekken aan het gevoel dat de ervaring niet helemaal matched met de realiteit. Wat opzich natuurlijk positief is, jij ervaart het niet als een probleem. Maar dat is ook lastig te doorgronden voor iemand die nieuw is

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3C7LeX0xXjdKxBgRVhaTQ4utVxo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/64X8b2pb61MSXA48dDMpGY2b.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
JohanB schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 12:19:
[...]

Kijk en hier vind ik het dus lastig om de ervaring van de realiteit te scheiden. En dus exact mijn punt wmb openheid.

Je geeft nu aan ongeveer om de 2,5 te kunnen / moeten willen plassen, daar kunnen we wat mee. Ik zit meer op Smobbo z’n 3-4 uur met kinder(en)

Het probleem wat je dan krijgt is dat je (erg) lange “plas” pauzes moet doen. Om dat soort stretches te halen of heel erg rechts kleven. Wat kan, maar goed om dat er bij te vermelden

Laat ik even ABRP als een onpartijdige derde nemen. Dan kom ik met een 2023 MY LR en de instelling “few but long” stops (om lange stretches te krijgen) op een MAXIMALE stretch van 2h2 min en dan heb je dus al 27 min daarvoor zitten “plassen”. Voor stretches van 2,5 uur, zul je dus al snel elke keer een uur moeten “plassen”. (Want laatste 23% veel langzamer)

Ik kan me dus niet onttrekken aan het gevoel dat de ervaring niet helemaal matched met de realiteit. Wat opzich natuurlijk positief is, jij ervaart het niet als een probleem. Maar dat is ook lastig te doorgronden voor iemand die nieuw is

[Afbeelding]
Hier staan stukken bij van meer dan 200km die je in minder dan 2h zou af leggen. Dat gebeurt in de praktijk amper, en dan raak je ook verder. Ik vermoed overigens dat je hier rekent met de Y SR.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 08:57
Ik volg dit topic zeer sporadisch. De vorige keer (half jaar geleden) was er discussie over nieuwe auto's, nieuwe mogelijkheden en te bedenken oplossingen voor problemen.

Dit gezeur is Tweakers onwaardig. Ik zie veel negativiteit, niet naar elkaar willen luisteren en gepolariseerd reageren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 19-09 18:47
Tommie12 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 11:13:
[...]
Lesauto's zijn vaak zelfs niet hybride, want dan heb je automatisch een automaat. En als je in een automaat lest, dan krijg je een "A" in je rijbewijs waardoor je alleen met een automaat mag rijden.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
RocketKoen schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 12:36:
[...]

Lesauto's zijn vaak zelfs niet hybride, want dan heb je automatisch een automaat. En als je in een automaat lest, dan krijg je een "A" in je rijbewijs waardoor je alleen met een automaat mag rijden.
En binnen een paar jaar is de handgeschakelde bak toch verdwenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanB
Tommie12 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 12:26:
[...]

Hier staan stukken bij van meer dan 200km die je in minder dan 2h zou af leggen. Dat gebeurt in de praktijk amper, en dan raak je ook verder. Ik vermoed overigens dat je hier rekent met de Y SR.
Waarom zou je dat niet halen op een 130 km/h snelweg? ABRP rekent met minder dan 120 km/h zelfs dus dat betekent dat je de helft van de tijd maar 110 rijdt. Taro kwam zelf met 15:40 voor 1400 km. Met 3 uur aan “plas pauzes” kom je dan op 111 km/h bij het rijden over de gehele route vs. Een stuk puur snelweg (dus incl. Dorpen uit, 80 wegen naar huis etc.)

Je mag de berekening na doen in abrp, het is toch echt met een LR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:49
Taro schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 12:13:
[...]

In jouw geval betreft het een Tesla en het rijden over wegen waar je kunt anticiperen. Ik weet niet wat zo'n DHL busje met regenereren doet, of dat technisch net zo goed geregeld is en daarnaast hebben de bestuurders vaak enorme haast, dus die trekken vaak én hard op én gebruiken waarschijnlijk bovengemiddeld veel de fysieke rem ipv het regenereren. Daarmee zullen ze gemiddeld veel minder energie terugwinnen dan dat jij en ik doen.

Heb weleens gezien dat bij een Tesla in sommige gevallen tot wel 30% van de energie die aan de accu werd toegevoegd vanuit het regenereren kwam, dat is inderdaad een aanzienlijke hoeveelheid.
Een Tesla is een van de weinige elektrische auto's die niet via het rempedaal kan regenereren, en dat is waarschijnlijk waarom je zo redeneert.

Bijna elke elektrische auto heeft blended braking, waarbij op het rempedaal trappen resulteert in regenereren en pas bij harder doortrappen komen de remschijven ook in aktie. Het maakt dus niet uit met welk pedaal ze afremmen.

Wel is het natuurlijk zo dat ook regenereren niet zonder verlies gaat, dus elke rem actie kost energie, maar niet zo erg als jij lijkt te denken.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

zonoskar schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 12:18:
[...]
@Taro heb jij wel eens meegereden op zo’n busje dan? Bij veel bezorgdiensten wordt goed gekeken naar het verbruik en snelheid/acceleratie gegevens. Steek je er bovenuit kun je een gesprekje verwachten.
Nee, maar ik geloof je direct. Er zal vast een goede en passende businesscase achter zitten, want als ze ergens op de marges moeten letten is het wel bij bezorgdiensten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 19-09 18:47
Tommie12 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 12:39:
[...]

En binnen een paar jaar is de handgeschakelde bak toch verdwenen.
Misschien voor de leasebak. Maar het duurt nog wel even voordat het eerste auto'tje dat je kan betalen een EV is.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
RocketKoen schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 14:35:
[...]

Misschien voor de leasebak. Maar het duurt nog wel even voordat het eerste auto'tje dat je kan betalen een EV is.
Dacia Spring, Citroen eC3, BYD, ….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:50

de Peer

under peer review

Tommie12 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 16:07:
[...]

Dacia Spring, Citroen eC3, BYD, ….
Veel te duur voor een 'eerste autootje' bij je eerste baan. Veel studenten zijn platzak als ze afstuderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:22
Vooral dit.

Ik reageer gewoon niet meer op bepaalde personen in dit topic/op dit forum, buiten dat, het is toch nutteloos.
En ook nog eens: discussie ok maar anderen betichten etc., dan houdt bij mij de dialoog ook gewoon op.

Maar blijf dit topic wel volgen! Alleen jammer dat je a la X (Twitter) niet iemand kan negeren. ;)
Pagina: 1 ... 295 ... 370 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic