Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 08:57
Zjanzjak schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 17:31:
[...]

Vooral dit.

Ik reageer gewoon niet meer op bepaalde personen in dit topic/op dit forum, buiten dat, het is toch nutteloos.
En ook nog eens: discussie ok maar anderen betichten etc., dan houdt bij mij de dialoog ook gewoon op.

Maar blijf dit topic wel volgen! Alleen jammer dat je a la X (Twitter) niet iemand kan negeren. ;)
Tweakers heeft op vele fora gewoon een werkende moderatie. Allerlei offtopic berichten (met aanvallen etc) worden dan gewoon verwijderd. Dus hierbij een oproep naar de modjes hier: verwijder ff de helft wat hierboven staat :> Dan leest het weer gewoon als een fijne tweakers bubble. Zeker in deze tijden is tweakers voor mij een uitweg naar een "normale" wereld O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:06
de Peer schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 16:16:
[...]

Veel te duur voor een 'eerste autootje' bij je eerste baan. Veel studenten zijn platzak als ze afstuderen.
Sinds wanneer kopen afgestudeerde studenten direct een nieuwe auto ? Volgens mij is iedereen in een tweedehands begonnen (uitzonderingen daargelaten) en is bijvoorbeeld een Ioniq of een PHEV prima te betalen en economisch zeer interessant.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:29

de Peer

under peer review

kdeboois schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 18:19:
[...]

Sinds wanneer kopen afgestudeerde studenten direct een nieuwe auto ? Volgens mij is iedereen in een tweedehands begonnen (uitzonderingen daargelaten) en is bijvoorbeeld een Ioniq of een PHEV prima te betalen en economisch zeer interessant.
Dat is waar, maar het ging over EV, niet PHEV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
oltk schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 18:10:
[...]

Tweakers heeft op vele fora gewoon een werkende moderatie. Allerlei offtopic berichten (met aanvallen etc) worden dan gewoon verwijderd. Dus hierbij een oproep naar de modjes hier: verwijder ff de helft wat hierboven staat :> Dan leest het weer gewoon als een fijne tweakers bubble. Zeker in deze tijden is tweakers voor mij een uitweg naar een "normale" wereld O-)
Daarvoor is de rapporteer knop bedoeld (y)

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Tommie12 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 16:07:
[...]
Dacia Spring, Citroen eC3, BYD, ….
Denk eerder 10 jaar oude Zoë met 22kWh koopaccu. Of huuraccu, en dan afkopen (dat gaat met <1000 euro inmiddels, voor een accu van die leeftijd).. Die gaan nu voor zachte prijsjes weg (helaas voor mij, want ik wil hem binnenkort gaan inruilen voor een nieuwe EV :'( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:04
Bartjuh schreef op maandag 18 december 2023 @ 08:32:
[...]

Denk eerder 10 jaar oude Zoë met 22kWh koopaccu. Of huuraccu, en dan afkopen (dat gaat met <1000 euro inmiddels, voor een accu van die leeftijd).. Die gaan nu voor zachte prijsjes weg (helaas voor mij, want ik wil hem binnenkort gaan inruilen voor een nieuwe EV :'( )
Die auto wil je niemand aan raden. Daarmee geraak je echt niet ver.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tommie12 schreef op maandag 18 december 2023 @ 09:05:
[...]

Ik ben vorige week met de 24 kWh Leaf 1 van mijn moeder naar het werk gegaan. 58 km totaal, auto was 80% opgeladen en gaf 89 km range aan, met 10 km range thuisgekomen. En op de heenweg de helft van de afstand de verwarming uit gehad, je zag de range teruglopen. ;(
En weer dacht ik "laadpasje in mijn andere auto laten liggen". Er zijn Chademo palen in de buurt, maar dat werkt niet zonder je pasje.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Tommie12 schreef op maandag 18 december 2023 @ 09:05:
[...]
Mwoah, voor net student-af met een niet al te verre woon-werk afstand en die af-en-toe de auto van pa en ma kan lenen is het wel te doen. Tussen 80-120 km is zo'n beetje de praktijk-range. Want 15k+ (toch echt het minimum voor een EV met beetje range, en dan is het nog wel concessies doen) is teveel voor net afgestudeerd.

Het is ook wel een prima 2de auto. Zeker als je thuis kunt laden met dynamisch energiecontract. Denk dat weinig goedkoper kan rijden mits je de accu hebt afgekocht. Prijs per km zeer laag, prijs voor onderhoud laag, prijs voor aanschaf inmiddels laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Maasluip schreef op maandag 18 december 2023 @ 09:44:
[...]

Ik ben vorige week met de 24 kWh Leaf 1 van mijn moeder naar het werk gegaan. 58 km totaal, auto was 80% opgeladen en gaf 89 km range aan, met 10 km range thuisgekomen. En op de heenweg de helft van de afstand de verwarming uit gehad, je zag de range teruglopen. ;(
En weer dacht ik "laadpasje in mijn andere auto laten liggen". Er zijn Chademo palen in de buurt, maar dat werkt niet zonder je pasje.
De GoM van de Leaf doet zijn naam echt eer aan. Die is hopeloos optimistisch. Bij ons gaf die indertijd 320 km aan, 200 km haalde je niet bij een gewone rijstijl en 100 km/h.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17-09 15:44
Duitsland schrapt premie op aankoop elektrische auto

https://www.msn.com/nl-nl...rhover&ei=22&sc=shoreline

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:13
spartacusNLD schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:59:
Ik ben benieuwd of mij iemand kan helpen of onderstaande doorlooptijden kloppen wat betreft uitbetaling SEPP subsidie op een nieuwe elektrische auto.

[Afbeelding]

Klopt het dat je nadat je de auto hebt ontvangen ongeveer 15 weken moet wachten voordat de subsidie binnen is? Of is het in de praktijk sneller uitbetaald?
Ik heb een auto op het oog. Nu zegt de dealer Hij staat op kenteken, maar is niet geregistreerd.
Maak je dan kans op de sepp van 2950 of op de Sepp van 2000 (die dus leeg is)

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:26

spartacusNLD

This is Sparta!!

driel24 schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:45:
[...]

Ik heb een auto op het oog. Nu zegt de dealer Hij staat op kenteken, maar is niet geregistreerd.
1e eigenaar? Als hij nieuw is volgens mij 2950.

Trouwens om mijn eigen vraag nog te beantwoorden. Ik had de subsidie binnen de zelfde week op mijn rekening staan. Maandag auto opgehaald, donderdag op mijn rekening. _/-\o_

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:40
driel24 schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:45:
Even kijken bij RDW (https://ovi.rdw.nl/#) of je de eerste of 2de (3de, 4de, etc.) eigenaar bent.
Zoals gezegd bij nieuw 2950 anders 2000, als je niet de 1ste eigenaar bent zou ik nog even wachten.
En dan in 2024 er voor gaan en die 2000 euro pakken van de opnieuw gevulde SEPP-pot.

Hier nog wat spelregels: https://www.rvo.nl/subsid...sepp/subsidie-koop-nieuwe
Of: https://www.rvo.nl/subsid...p/subsidie-koop-gebruikte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:13
Zjanzjak schreef op maandag 18 december 2023 @ 18:07:
[...]

Even kijken bij RDW (https://ovi.rdw.nl/#) of je de eerste of 2de (3de, 4de, etc.) eigenaar bent.
Zoals gezegd bij nieuw 2950 anders 2000, als je niet de 1ste eigenaar bent zou ik nog even wachten.
En dan in 2024 er voor gaan en die 2000 euro pakken van de opnieuw gevulde SEPP-pot.

Hier nog wat spelregels: https://www.rvo.nl/subsid...sepp/subsidie-koop-nieuwe
Of: https://www.rvo.nl/subsid...p/subsidie-koop-gebruikte
Bedankt. Die regels zijn mij ook bekend.
Ik stelde de vraag omdat de dealer stellig aangeeft dat er 2950 subsidie zal zijn, omdat deze dealer als enige slim met de subsidie omgaat. >> Kenteken aanvragen maar niet registreren waardoor je 2950 krijgt.

Kan mij niet voorstellen dat dit zo werkt.

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
De 'premie/subsidie' wordt pas berekend/uitgekeerd bij het op naam zetten van de auto, dus dat er een kenteken voor is afgegeven, maakt niet uit..........als jij de eerste eigenaar wordt volgens de RDW is de premie die voor 'nieuw'.
Een auto in de handelsvoorraad van een dealer is (nog) niet op naam gezet.
Ergo: de dealer heeft gelijk!

[ Voor 4% gewijzigd door Peter-036 op 19-12-2023 09:02 ]

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:04
Op het ogenblik rij ik een Skoda Enyaq Iv80 als leaseauto. Nu is er een grote kans dat ik van baan ga wisselen en hierdoor geen leasewagen meer zal krijgen. Dat is ansich natuurlijk geen punt, en ook ingecalculeerd. Alleen zal ik privé een auto moeten gaan aanschaffen.

Hier ben ik nu flink aan het nadenken wat wijsheid is. De EV beviel erg goed, en kon met de actieradius van de Enyaq prima uit de voeten. In NL sowieso geen groot issue, en op vakantie ook goed te doen met ritten plannen.

Heb nu een paar opties, waarbij ik mij afvroeg of mensen dit wel eens tegenover elkaar uitgezet hebben. Het zou dan gaan om een vergelijk van een bezine auto, plug-in hybrid en een EV. Zijn er hiervoor eventueel wat tools/rekenmodellen voor zijn qua indicatie qua kosten? (*edit* ik moet de startpost gewoon lezen :P)

Waar mijn oog o.a. op gevallen is zijn:

- Volvo V90 T8 (plug-in)
- BMW 530e Touring (plug-in)
- Audi E-tron 55 (EV)

Wat van belang is da tik een gezin heb met 2 kids en een hond. En dat hierin ruimte een belangrijke factor is.

Ik heb overigens een laadpaal aan huis, en heb zonnepanelen. Om die reden is dus de keus EV/Plug-in mogelijk een logische.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:45

Hoogie2004

Whohooooo

Wicked-Game schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:49:
Op het ogenblik rij ik een Skoda Enyaq Iv80 als leaseauto. Nu is er een grote kans dat ik van baan ga wisselen en hierdoor geen leasewagen meer zal krijgen. Dat is ansich natuurlijk geen punt, en ook ingecalculeerd. Alleen zal ik privé een auto moeten gaan aanschaffen.

Hier ben ik nu flink aan het nadenken wat wijsheid is. De EV beviel erg goed, en kon met de actieradius van de Enyaq prima uit de voeten. In NL sowieso geen groot issue, en op vakantie ook goed te doen met ritten plannen.

Heb nu een paar opties, waarbij ik mij afvroeg of mensen dit wel eens tegenover elkaar uitgezet hebben. Het zou dan gaan om een vergelijk van een bezine auto, plug-in hybrid en een EV. Zijn er hiervoor eventueel wat tools/rekenmodellen voor zijn qua indicatie qua kosten? (*edit* ik moet de startpost gewoon lezen :P)

- Volvo V90 T8 (plug-in)
- Audi E-tron 55 (EV)

Wat van belang is da tik een gezin heb met 2 kids en een hond. En dat hierin ruimte een belangrijke factor is.

Ik heb overigens een laadpaal aan huis, en heb zonnepanelen. Om die reden is dus de keus EV/Plug-in mogelijk een logische.
De ANWB heeft een redelijke rekentool.
Voor mijn gevoel zitten de verwachtte kosten aan de hoge kant (beetje worst case scenario), maar dat is beter dan andersom. Overigens is dat echt een gevoel, geen onderbouwde mening.

https://www.anwb.nl/auto/autokosten

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@Wicked-Game Een Tesla Model Y is groot, minstens net zo goed als de merken die je noemt en stukken goedkoper. Als je de RWD kiest en dan in wit of zwart krijg je nog SEPP subsidie ook. Private lease valt daarmee beneden de 600 euro gedurende 4 jaar. Plugin hybrides zijn simpelweg niet vergelijkbaar met echte EV's voor wat betreft comfort en rijgedrag.

[ Voor 17% gewijzigd door daemonix op 19-12-2023 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
daemonix schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:16:
@Wicked-Game Een Tesla Model Y is groot, minstens net zo goed als de merken die je noemt en stukken goedkoper. Als je de RWD kiest en dan in wit of zwart krijg je nog SEPP subsidie ook. Private lease valt daarmee beneden de 600 euro gedurende 4 jaar. Plugin hybrides zijn simpelweg niet vergelijkbaar met echte EV's voor wat betreft comfort en rijgedrag.
Heb hem nog niet benoemd inderdaad, maar een Tesla Model Y is ook inderdaad een optie. En zelfs nieuw valt het bijna in het budget. Enige puntje is misschien inruil van onze Mini erop :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-09 12:46
kdeboois schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 18:19:
[...]

Voor menig starter is dat al lastig.
Opa spreekt, maar mijn eerste auto was 2 a 3 k.
Nu met inflatie zou het 4 of 6 zijn, dan wordt het nog lastig.

Zal een groep zijn die meer besteedt, maar toen ik net klaar was en ook ging verhuizen is dat wel een ding.
Ook wonen veel pas afgestudeerden nog in de stad en zit er nog wel eens een parkeervergunning aan vast....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12

- Volvo V90 T8 (plug-in)
- Audi E-tron 55 (EV)

Als je thuis kan laden, en dan nog van je zonnepanelen dan is een EV eigenlijk een no-brainer.

Plug-in is tussentechnologie die bovendien nogal kwetsbaar is, en niet goedkoop.
Geen idee hoe lang je je auto's normaal houdt, maar ik verwacht dat PHEV binnen een paar jaar snel haar populariteit en waarde gaat verliezen omdat je er sommige steden niet meer mee in mag ergens na 2030.

En naast de modellen die je noemt zou ik ook de Model Y of S overwegen (afhankelijk van je budget). Die zijn ruim en per km vallen ze wel mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Wicked-Game schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:21:
[...]

Heb hem nog niet benoemd inderdaad, maar een Tesla Model Y is ook inderdaad een optie. En zelfs nieuw valt het bijna in het budget. Enige puntje is misschien inruil van onze Mini erop :D
Nooit bij Tesla zelf inruilen. Gebruik dan die sites als "ikwilvanmijnautoaf", daar ga je altijd meer krijgen.

Maar er zijn nu behoorlijk wat Y's in alle configuraties op voorraad met een korting van ca 7000€ (en die zijn nieuw).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieHifi
Heerlijke wagen. Ooit als leen meegekregen. Range op de accu viel mij echt mee en kon woon-werk retour (Utrecht-Amsterdam) er perfect en comfortabel mee afleggen.

En je bent ook flexibel als je wel een stuk moet rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
Tommie12 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:23:
[...]

Als je thuis kan laden, en dan nog van je zonnepanelen dan is een EV eigenlijk een no-brainer.

Plug-in is tussentechnologie die bovendien nogal kwetsbaar is, en niet goedkoop.
Geen idee hoe lang je je auto's normaal houdt, maar ik verwacht dat PHEV binnen een paar jaar snel haar populariteit en waarde gaat verliezen omdat je er sommige steden niet meer mee in mag ergens na 2030.

En naast de modellen die je noemt zou ik ook de Model Y of S overwegen (afhankelijk van je budget). Die zijn ruim en per km vallen ze wel mee.
Tesla neem ik wel mee, als particulier is dit zeker een interessante optie. Metname de Model Y zal dan al prima. Qua looks kan je discussieren, maar qua netwerk en mogelijkheden toch wel benchmark.
RobbieHifi schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:25:
[...]

Heerlijke wagen. Ooit als leen meegekregen. Range op de accu viel mij echt mee en kon woon-werk retour (Utrecht-Amsterdam) er perfect en comfortabel mee afleggen.

En je bent ook flexibel als je wel een stuk moet rijden.
Het is zeker een mooie en lekker rijdende auto. Al een keertje een 530e sedan mogen rijden. Enige punt wat ik wel een nadeel vind is de kofferbakruimte van de 530e die toch 100liter minder is. Niet dat ik het hele jaar die liters nodig heb, maar op een vakantie is dit wel een onderdeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieHifi
Wicked-Game schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:40:
[...]

Tesla neem ik wel mee, als particulier is dit zeker een interessante optie. Metname de Model Y zal dan al prima. Qua looks kan je discussieren, maar qua netwerk en mogelijkheden toch wel benchmark.
[...]

Het is zeker een mooie en lekker rijdende auto. Al een keertje een 530e sedan mogen rijden. Enige punt wat ik wel een nadeel vind is de kofferbakruimte van de 530e die toch 100liter minder is. Niet dat ik het hele jaar die liters nodig heb, maar op een vakantie is dit wel een onderdeel.
Daarom zou die Touring wel lekker zijn.
Ik kreeg die als leen mee, ipv de BMW i4 waar ik dagelijks mee rij. En de stoelen van de 5 serie zijn erg goed.

Als je regelmatig ver rijdt is een Tesla of een plug in hybrid de beste smaak.
Zelf vond ik mijn trips naar Oostenrijk met een full electric i4 toch net te lang en onvoldoende zorgeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22:58

- Volvo V90 T8 (plug-in)
- Audi E-tron 55 (EV)

Hier voor een vergelijkbare keuze gestaan, baan opgezegd waardoor ik mijn lease in moest leveren, alleen had nog geen ervaring met een EV. Uiteindelijk een Golf GTE gekocht, mede door benoemde ontbrekende ervaring met EV's.
Na een jaar uiteindelijk mijn (hobby) mini en de GTE verkocht en toch gegaan voor een nieuwe Model Y RWD. Was voor mij een kwestie van kosten, een PHEV heeft gemiddeld dubbele kosten, daar je zowel een brandstofsysteem en een elektrisch systeem hebt. Voor de GTE betekende dit elke 15dkm voor een beurt à 500 euro, en dan moest er niets mee mis zijn.

Daarnaast met de komst van onze kleine was er ook een zoektocht naar meer ruimte, nog even een Passat GTE, BMW PHEV etc. bekeken, maar voor wat die 2e hands moesten kosten (met specifieke eisen qua KM/ bouwjaar etc) was de stap naar een nieuwe Tesla klein.

Ben benieuwd wat er bij jou uitkomt :) ! ANWB rekentool kan er ook bij helpen!

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17-09 15:44

- Volvo V90 T8 (plug-in)
- Audi E-tron 55 (EV)

Hierbij nog een vergelijkings(reken)tool:
https://iselektrischgoedkoper.nl/

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
Xrypta schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:31:
[...]

Hier voor een vergelijkbare keuze gestaan, baan opgezegd waardoor ik mijn lease in moest leveren, alleen had nog geen ervaring met een EV. Uiteindelijk een Golf GTE gekocht, mede door benoemde ontbrekende ervaring met EV's.
Na een jaar uiteindelijk mijn (hobby) mini en de GTE verkocht en toch gegaan voor een nieuwe Model Y RWD. Was voor mij een kwestie van kosten, een PHEV heeft gemiddeld dubbele kosten, daar je zowel een brandstofsysteem en een elektrisch systeem hebt. Voor de GTE betekende dit elke 15dkm voor een beurt à 500 euro, en dan moest er niets mee mis zijn.

Daarnaast met de komst van onze kleine was er ook een zoektocht naar meer ruimte, nog even een Passat GTE, BMW PHEV etc. bekeken, maar voor wat die 2e hands moesten kosten (met specifieke eisen qua KM/ bouwjaar etc) was de stap naar een nieuwe Tesla klein.

Ben benieuwd wat er bij jou uitkomt :) ! ANWB rekentool kan er ook bij helpen!
Thanks voor je input. Zelfde situatie inderdaad, en vergelijkbare keuze. Ik neig heel sterk naar EV omdat het met de Skoda Enyaq echt prima is bevallen. Hierbij gaan we dan wel onze Mini Cooper Clubman inruilen. En qua budget zal dan 40k/45k ongeveer zijn (hangt beetje af van inruil).

Hierin moet ik dan gaan zoeken. Tesla Model Y RWD is dan mogelijk, enige puntje is misschien de range tegenover de Long Range. Maar wel een goede kandidaat. De E-tron 55 is de andere optie (vrouw vindt die mooi). Maar toch wel wat verouderd, range niet top, loeizwaar....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Wicked-Game schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:42:
[...]

Thanks voor je input. Zelfde situatie inderdaad, en vergelijkbare keuze. Ik neig heel sterk naar EV omdat het met de Skoda Enyaq echt prima is bevallen. Hierbij gaan we dan wel onze Mini Cooper Clubman inruilen. En qua budget zal dan 40k/45k ongeveer zijn (hangt beetje af van inruil).

Hierin moet ik dan gaan zoeken. Tesla Model Y RWD is dan mogelijk, enige puntje is misschien de range tegenover de Long Range. Maar wel een goede kandidaat. De E-tron 55 is de andere optie (vrouw vindt die mooi). Maar toch wel wat verouderd, range niet top, loeizwaar....
De etron55 gaat je over het verloop van tijd zeker meer kosten dan een Y.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22:58
Wicked-Game schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:42:
[...]

Kwestie van use-case, als je de extra range nodig hebt op dagelijkse basis zeker een aanrader. Was hier in iedergeval de extra zoveel K niet waard. En wat betreft vakantie, retourtje Gardameer afgelopen zomer was meer dan prima te doen en was de Y veelvuldig sneller vol als 't gezin weer terug in de auto zat :+ .

Hierin ben ik er wel achter dat laadsnelheid/ gemak > pure range gaat.

Wat betreft de Etron, wat geeft Audi af aan onderhoud intervallen en welke prijzen rekenen ze ervoor? Daar zit (vermoed ik) ook nog een leuke.

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
Tommie12 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:45:
[...]

De etron55 gaat je over het verloop van tijd zeker meer kosten dan een Y.
Dat weet ik bijna wel zeker. En ik neig ook nu qua kosten erg naar de Model Y. Net al even wat dingen op een rij gezet, en dan heeft de Tesla de beste papieren. Ook al vind het uiterlijk niet helemaal top, maar goed ze zijn niet voor niks benchmark. En nu het privé betreft is kosten een belangrijker componenten dan dat het was met een leaseauto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:56
Wicked-Game schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:31:
[...]

En nu het privé betreft is kosten een belangrijker componenten dan dat het was met een leaseauto.
Het lijkt me dat ook zakelijk het kosten component belangrijk is. De Skoda Enyaq Iv80 kost bij Leaseplan € 717 per maand en de Model Y LR € 734. Logisch dat je dus de Enyaq meekreeg.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
RichieB schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:52:
[...]

Het lijkt me dat ook zakelijk het kosten component belangrijk is. De Skoda Enyaq Iv80 kost bij Leaseplan € 717 per maand en de Model Y LR € 734. Logisch dat je dus de Enyaq meekreeg.
Enyaq was ook een kosten overweging, maar wel heel anders. De Enyaq was onder mijn leasebudget, en het verschil kreeg ik gecompenseerd. Hierdoor was de Enyaq een no-brainer en ook nog eens 12% bijtelling. Maar goed alles bij elkaar kijk je privé er toch wat anders naar omdat het een ander soort impact heeft. En dan is het de plaatjes naast elkaar neerleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
RichieB schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:52:
[...]

Dat is het gevolg van de grote kortingen die autofabrikanten aan Leasebedrijven geven, en Tesla doet daar niet aan mee.
Bij Tesla kan je wel kortingen krijgen als je op het juiste moment een stockvoertuig koopt.
En dan is er de hele inschatting van restwaardes, waar LM dat laag inschatten voor Tesla omdat Tesla nogal snel aan de prijs morrelt.
Particulier speelt dat anders tenzij je ook van plant bent om de auto na een paar jaar in te ruilen.
Ik hou een privé auto doorgaans 10jaar, en dan is restwaarde een pak minder belangrijk.

Ga gewoon eens kijken op de site, je ziet direct welke versies er zijn en aan welke prijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Wicked-Game schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:31:
[...]

Dat weet ik bijna wel zeker. En ik neig ook nu qua kosten erg naar de Model Y. Net al even wat dingen op een rij gezet, en dan heeft de Tesla de beste papieren. Ook al vind het uiterlijk niet helemaal top, maar goed ze zijn niet voor niks benchmark. En nu het privé betreft is kosten een belangrijker componenten dan dat het was met een leaseauto.
Een Y RWD is zuiniger per km dan een Y LR, dus dat is ook nog een overweging. Als je er een sport van maakt kan dit privé ook prima uitpakken als je slim gaat laden. De Y is niet de mooiste auto, maar in veel gevallen wel de slimmere keuze.

Met +-85 Euro verzekering per maand, nog even geen wegenbelasting (vs een hybride), enorm zuinig per kWh en het lage onderhoud (vs hybride) een prima keuze. De andere merken/types die je noemt zijn mogelijk mooier, maar duurder in aanschaf en verbruik, met minder efficiency.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
Taro schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:57:
[...]

Een Y RWD is zuiniger per km dan een Y LR, dus dat is ook nog een overweging. Als je er een sport van maakt kan dit privé ook prima uitpakken als je slim gaat laden. De Y is niet de mooiste auto, maar in veel gevallen wel de slimmere keuze.

Met +-85 Euro verzekering per maand, nog even geen wegenbelasting (vs een hybride), enorm zuinig per kWh en het lage onderhoud (vs hybride) een prima keuze. De andere merken/types die je noemt zijn mogelijk mooier, maar duurder in aanschaf en verbruik, met minder efficiency.
Particulier gezien is de Model Y RWD haast wel de way to go als het om EV gaat. Ik realiseer me dat wel heel goed. Mijn emotie zegt Audi E-Tron, maar meer door luxe gedreven, en totaal niet op basis van Cost of Ownership. Qua financien is het geen punt om een E-tron te gaan rijden, dus is het echt een emotie keuze.

Ga ze wel eens naast elkaar zetten, eens zien hoe groot het gat is.

De plug-in auto's lijken steeds meer af te vallen. Ze zijn duur in aanschaf, hebben hogere onderhoudskosten etc. En ook de range op EV stand is matig, al zou het afdoende moeten zijn voor ons gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:01

Kju

@Wicked-Game Ik ben van E-tron naar MYLR gegaan. Ik mis het comfort (lees: luchtvering), de veel hogere zit, de wegligging en de luxe in het algemeen. Daar staat wel tegenover dat je te maken hebt met verouderde techniek (infotainment is niet meer van deze tijd en connectivity was dramatisch).
Qua kosten is het verbruik aanzienlijk hoger maar als je genoeg zonnepanelen hebt zal je dat eigenlijk alleen op vakantie merken (Italie met de E-tron was ca 30-35 kWh/100km en met de MYLR 19.6 kWh/100km). Het onderhoud was de eerste vijf jaar inbegrepen bij de E-tron (de nota's voor regulier 'onderhoud' waren best pittig bij de Belgen op FB) en met de MYLR ben ik alleen helemaal in het begin een keer terug gegaan voor een fluittoon.
Na 60k+ km geen degradatie gemerkt op de E-tron, op de MYLR al 5% na 35K km.

De keuze voor een MYLR was deels omdat ik het gewoon wilde proberen, zo'n Tesla. Deels omdat de facelift van de E-tron er aan kwam en ik geen zin/tijd had om te wachten, levertijden waren lang. Geleased omdat ik (achteraf terecht) geen vertrouwen had in de restwaarde.

Ik heb geen spijt van m'n keus. Het verbaast me nog steeds hoe zuinig de MYLR is en wat ik er allemaal mee kan. Wel wat irritaties: autopilot tot 140 km/h met de Tesla terwijl de E-tron ongeacht de snelheid Lane assist behoud, de hoedenplank, Tesla Vision.

Ik heb de MYLR bijna een jaar, nog twee jaar te gaan op het leasecontract maar ik weet nu al dat ik over een jaar al op zoek ga naar iets anders, waarschijnlijk dan opnieuw een (Q8) E-tron.

Mijn advies aan jou: luister naar je emotie :+

PSN: Kjujay

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:07
Een leverancier van ons rijdt een wat oudere (2019?) E-tron, en die kwam vorige week maar met z'n vorige auto, een PHEV Outlander uit 2014 het jaarlijkse flesje wijn brengen, want hij moest nog door naar Groningen...

Netto bereik dat hij uit z'n E-tron trok was +- 220km. En dan moet je (méér dan eens) stekkeren op de route Rotterdam > Utrecht > Groningen > Rotterdam, en daar had ie geen zin in.

Vond het wel geestig. Vooral omdat hij die E-tron dus op emotie gekocht heeft, en in de praktijk er dan (lang) niet alles mee rijdt, omdat alles > 200km gewoon "te ver" is. Rondom het zelfde moment hebben wij zakelijk een Model 3 LR en een Kona 64kWh gekocht, beiden nog in gebruik als enige wagen bij de betreffende berijders die met enige regelmaat ruim 400+km per dag rijden zonder moeite.

Ik zou het zélf juist de lange stukken lekker vinden om dan in maximaal comfort te rijden. Een Outlander rijdt ook dikke prima, maar kan me voorstellen dat het weinig vergelijk heeft met een E-tron.

TL:DR: ik vind het grappig te lezen hoe veel verschillende mensen en inzichten er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voog
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-09 13:37
Mar.tin schreef op donderdag 21 december 2023 @ 13:23:
Een leverancier van ons rijdt een wat oudere (2019?) E-tron, en die kwam vorige week maar met z'n vorige auto, een PHEV Outlander uit 2014 het jaarlijkse flesje wijn brengen, want hij moest nog door naar Groningen...

Netto bereik dat hij uit z'n E-tron trok was +- 220km. En dan moet je (méér dan eens) stekkeren op de route Rotterdam > Utrecht > Groningen > Rotterdam, en daar had ie geen zin in.

Vond het wel geestig. Vooral omdat hij die E-tron dus op emotie gekocht heeft, en in de praktijk er dan (lang) niet alles mee rijdt, omdat alles > 200km gewoon "te ver" is. Rondom het zelfde moment hebben wij zakelijk een Model 3 LR en een Kona 64kWh gekocht, beiden nog in gebruik als enige wagen bij de betreffende berijders die met enige regelmaat ruim 400+km per dag rijden zonder moeite.

Ik zou het zélf juist de lange stukken lekker vinden om dan in maximaal comfort te rijden. Een Outlander rijdt ook dikke prima, maar kan me voorstellen dat het weinig vergelijk heeft met een E-tron.

TL:DR: ik vind het grappig te lezen hoe veel verschillende mensen en inzichten er zijn.
Wij hebben nu een jaar een etron 50 (2019) als voorloper, Kia EV9 is in bestelling. In de winter duikt hij gewoon onder de 200 km bereik, en dan heb ik nog niet eens de stoelverwarming aan of een sportieve rijstijl. Mijn vrouw moet 3x in de week naar kantoor, als ze dan te laat is zijn de laadplekken bezet.Eigenlijk schandalig dat dit model het levenslicht heeft gezien, en hadden ze alleen de 55 moeten uitbrengen. Zomervakantie houdt het ook op na een km of 150, dan moet je alweer gaan nadenken over een laadstop. Het enige voordeel is de bijtelling. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kdeboois
voog schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 12:50:
[...]

Wij hebben nu een jaar een etron 50 (2019) als voorloper, Kia EV9 is in bestelling. In de winter duikt hij gewoon onder de 200 km bereik, en dan heb ik nog niet eens de stoelverwarming aan of een sportieve rijstijl. Mijn vrouw moet 3x in de week naar kantoor, als ze dan te laat is zijn de laadplekken bezet.Eigenlijk schandalig dat dit model het levenslicht heeft gezien, en hadden ze alleen de 55 moeten uitbrengen. Zomervakantie houdt het ook op na een km of 150, dan moet je alweer gaan nadenken over een laadstop. Het enige voordeel is de bijtelling. ;)
Die stoelverwarming is juist in plaats van de normale verwarming bedoeld bij dit soort EV's (lees dorstig met te kleine batterij). Mijn advies: Geen verwarming aan zetten en stoelverwarming gebruiken. Op die 200 km bevries je echt niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• njiwedu0b
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:22
kdeboois schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 12:58:
[...]

Die stoelverwarming is juist in plaats van de normale verwarming bedoeld bij dit soort EV's (lees dorstig met te kleine batterij). Mijn advies: Geen verwarming aan zetten en stoelverwarming gebruiken. Op die 200 km bevries je echt niet :)
Jup, zo deed ik het ook met m’n e-Golf. Dat was ook een prima en goede auto maar helaas de range te kort, 50-60 real range meer was top geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 10:44
voog schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 12:50:
[...]

De laadsnelheid aan de snelladers maakte ook veel goed met de eTron 50 (heb hem zelf ook gehad).
Ook mee op vakantie geweest en, met een beetje ABRP Planning, ging dat hartstikke prima. Ja, je stopt wat vaker, maar met 2 kids achterin van (toen) 6 en 4, viel dat mooi samen met de plasstops. Meestal, na het plassen, benen strekken, wat eten, wat drinken, plassen, was de auto al weer vol voordat wij klaar waren.

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ben.Hahlen schreef op zondag 24 december 2023 @ 09:30:
[...]

De laadsnelheid aan de snelladers maakte ook veel goed met de eTron 50 (heb hem zelf ook gehad).
Ook mee op vakantie geweest en, met een beetje ABRP Planning, ging dat hartstikke prima. Ja, je stopt wat vaker, maar met 2 kids achterin van (toen) 6 en 4, viel dat mooi samen met de plasstops. Meestal, na het plassen, benen strekken, wat eten, wat drinken, plassen, was de auto al weer vol voordat wij klaar waren.
Zo spannend is de curve van de 50 niet. Die van de 55 wel.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voog
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-09 13:37
kdeboois schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 12:58:
[...]

Heb helemaal niets aan staan, dat is het gênante.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:09

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Toch verrassende scores vind ik in dit overzicht van de betrouwbaarheidsscores.

https://www.ad.nl/auto/nu...uwbare-modellen~a8e43a1f/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:37

Termy

valt er nog wat te fragge?

niki_lauda schreef op maandag 25 december 2023 @ 09:01:

Verrassend alleen omdat er hier steeds door dezelfden gezeurd wordt over hun auto :p. Blijkbaar geen significant aantal op het totaal.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myaimistrue
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-01-2024

Meestal staat Tesla in dit soort overzichten laatste. Dit geeft de indruk dat het stilaan beter wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30

Op basis van <22000 respondenten in een land met inmiddels ~1 miljoen EV's.
Bron hiervoor het volgende door Google gevonden bericht:
"In 2022, annual demand for used EVs hit a new record, increasing by 76.7% with 71,071 second-hand electric cars being sold. Today there are an estimated 950,000 electric cars on the road in the UK and 570,000 plug-in hybrids (PHEVs), according to the Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT)"
Ik verwacht op grond van de rankings in dat AD-bericht ook dat de VAG importeur in het UK beter omgaat met claims dan Pon doet hier in Nederland.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Myaimistrue schreef op maandag 25 december 2023 @ 11:54:
[...]

Meestal staat Tesla in dit soort overzichten laatste. Dit geeft de indruk dat het stilaan beter wordt.
Als ze puur naar betrouwbaarheid zouden kijken zou hij meer bovenin moeten staan. Zie ook; https://www.teslarati.com...es-reliability-study/amp/

Deze survey neemt ook issues mee die niks met betrouwbaarheid te maken hebben. Wat op zich prima is maar dat is imho dan breder dan betrouwbaarheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Een vorige keer met zo'n betrouwbaarheids test werden ook auto's die voor een bandenwissel gingen (zomer/winterbanden wissel voor lease auto's anyone) meegeteld. Ik hecht heel weinig waarde aan deze test.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myaimistrue
Inspired schreef op maandag 25 december 2023 @ 12:48:
[...]

Als ze puur naar betrouwbaarheid zouden kijken zou hij meer bovenin moeten staan. Zie ook; https://www.teslarati.com...es-reliability-study/amp/

Deze survey neemt ook issues mee die niks met betrouwbaarheid te maken hebben. Wat op zich prima is maar dat is imho dan breder dan betrouwbaarheid.
Tesla wordt echt in bijna alle onderzoeken relatief gezien erg laag gequoteerd qua betrouwbaarheid.

https://www.teslarati.com...reliability-rankings/amp/

https://www.jdpower.com/b...le-dependability-studyvds

https://www.test-aankoop....id?updateBeanConsent=true

Geen idee waarom ADAC tot een andere conclusie komt. Ze hebben overigens weinig data over Tesla lijkt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:09

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

[...]

Ik wil graag de bron van de Adac erbij hebben, verder zou het volgens dit artikel gaan ook om ICE auto’s.
“ The Tesla Model 3 has annihilated its internal combustion engine (ICE) counterparts in a new reliability study from Germany”

[ Voor 10% gewijzigd door niki_lauda op 25-12-2023 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:24
[...]

Tja, wat is betrouwbaarheid.
Als je ruitenwissers bij zon blijven vegen, of het stuur scheef staat, of er kraakjes bij de achterkant vandaan komen sta je in principe niet langs de weg, maar je gaat wel naar het service center voor "reparatie", imo hoort dat wel bij betrouwbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-09 20:06
mitsumark schreef op maandag 25 december 2023 @ 15:00:
[...]
Tja, wat is betrouwbaarheid.
Als je ruitenwissers bij zon blijven vegen, of het stuur scheef staat, of er kraakjes bij de achterkant vandaan komen sta je in principe niet langs de weg, maar je gaat wel naar het service center voor "reparatie", imo hoort dat wel bij betrouwbaarheid.
Dat is dus het punt, Tesla heeft vaak wel wat dingetjes en daardoor komt hij niet helemaal bovenaan. Maar de dingetjes zijn vaak kleine zaken. En vaak niks met het batterijsysteem, aandrijving e.d. Terwijl bij andere EV's daar juist veel meer problemen zijn.

Dan heb ik persoonlijk liever dat de belangrijkere, duurdere componenten betrouwbaar zijn -> Tesla. De andere zaken zijn vaak goedkoper om te repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Immutable schreef op maandag 25 december 2023 @ 15:02:
[...]

Dat is dus het punt, Tesla heeft vaak wel wat dingetjes en daardoor komt hij niet helemaal bovenaan. Maar de dingetjes zijn vaak kleine zaken. En vaak niks met het batterijsysteem, aandrijving e.d. Terwijl bij andere EV's daar juist veel meer problemen zijn.

Dan heb ik persoonlijk liever dat de belangrijkere, duurdere componenten betrouwbaar zijn -> Tesla. De andere zaken zijn vaak goedkoper om te repareren.
Ze vergelijken natuurlijk ook relatief nieuwe Tesla M3 's met gemiddeld oudere i3' s, golfjes, zoe's, leafs, dus dat lijkt in eerste instantie een compleet oneerlijke vergelijking. Wat je ook kunt verwachten van een site met Tesla in de naam, waarschijnlijk ook de reden waarom ze niet linken naar het adac artikel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
mitsumark schreef op maandag 25 december 2023 @ 15:06:
[...]
Ze vergelijken natuurlijk ook relatief nieuwe Tesla M3 's met gemiddeld oudere i3' s, golfjes, zoe's leaf's, dus dat lijkt in eerste instantie een compleet oneerlijke vergelijking. Wat je ook kunt verwachten van een site met Tesla in de naam, waarschijnlijk ook de reden waarom ze niet linken naar het adac artikel.
Daar ben ik het over eens met tesla in de naam, maar dacht zelf dat het over dat AD artikel ging waarin dat ook staat beschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myaimistrue
[...]

En, op basis van welke data/feiten maak je dit soort beweringen? Bij Tesla zijn de draagarmen bijvoorbeeld nog een dingetje geweest. Dat zijn ook “kleine zaken”?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-09 13:49
[...]

Ik herinner me schermen met een gele band en deuren bij de x. Heb een aantal vrienden die daar goed het schip mee ingegaan zijn....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

niki_lauda schreef op maandag 25 december 2023 @ 14:50:
[...]

Ik wil graag de bron van de Adac erbij hebben, verder zou het volgens dit artikel gaan ook om ICE auto’s.
...
mitsumark schreef op maandag 25 december 2023 @ 15:06:
[...]
...
Wat je ook kunt verwachten van een site met Tesla in de naam, waarschijnlijk ook de reden waarom ze niet linken naar het adac artikel.
De link naar de Adac site staat toch gewoon vermeld? :?
In de X post staat de link naar de Adac website.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
SpongeRob schreef op maandag 25 december 2023 @ 21:28:
De link naar de Adac site staat toch gewoon vermeld? :?
In de X post staat de link naar de Adac website.
Ah, als ik X zie scroll ik altijd gelijk door. De 5 links ervoor die naar niks leidden helpen ook niet echt mee.

Maargoed, ook adac zegt dat je eigenlijk nog weinig met de data kunt.
Data over 2022, van auto's uit 2020, ik mag toch hopen dat het gros nog probleemloos rondrijdt...

Endgültiges Fazit? Noch nicht möglich
(en wat verder volgt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Myaimistrue schreef op maandag 25 december 2023 @ 13:57:
[...]

Tesla wordt echt in bijna alle onderzoeken relatief gezien erg laag gequoteerd qua betrouwbaarheid.

https://www.teslarati.com...reliability-rankings/amp/

https://www.jdpower.com/b...le-dependability-studyvds

https://www.test-aankoop....id?updateBeanConsent=true

Geen idee waarom ADAC tot een andere conclusie komt. Ze hebben overigens weinig data over Tesla lijkt het wel.
Tja, dit zijn vaak onderzoeken obv enquetes en dan komen er ook bouwkwaliteit zaken in naar voren. Een Tesla is zeker niet perfect en met name in de begin jaren was bouwkwaliteit niet best. Maar qua betrouwbaarheid (voor mij hoe vaak kun je niet rijden) doen ze het best prima. Een panel gap of kras bij afleveren maakt een auto imho niet minder betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myaimistrue
Inspired schreef op maandag 25 december 2023 @ 22:57:
[...]

Tja, dit zijn vaak onderzoeken obv enquetes en dan komen er ook bouwkwaliteit zaken in naar voren. Een Tesla is zeker niet perfect en met name in de begin jaren was bouwkwaliteit niet best. Maar qua betrouwbaarheid (voor mij hoe vaak kun je niet rijden) doen ze het best prima. Een panel gap of kras bij afleveren maakt een auto imho niet minder betrouwbaar.
Ik wil je best geloven, maar op basis van wat maak je je beweringen?

Nu zijn tegenwoordig zowat alle auto’s best prima qua betrouwbaarheid, zo ook Tesla wellicht. Maar dat ze bij de besten zouden zijn, daar heb ik nog maar weinig aanleiding toe gezien. Het lijkt mij heel waarschijnlijk dat als er kwaliteitsproblemen zijn, ze zich een beetje overal voordoen en niet alleen bij “oppervlakkigheden”. Bij het bouwen van auto’s is optimale kwaliteit een cultuur, niet iets wat je soms wel en niet kan nastreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Myaimistrue schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 07:03:
[...]

Ik wil je best geloven, maar op basis van wat maak je je beweringen?
Dit is het grootste probleem bij elk onderzoek naar betrouwbaarheid.
Adac en ANWB baseert zich enkel op de interventies die ze zien, andere onderzoeken gebruiken data van gebruikers (enquetes) of garages.
De belgische keuringen kijken naar afkeur pas na 4 jaar (want dan wordt een auto voor het eerst gekeurd). Als je dan auto’s in particulier bezit of in fleets met elkaar mixt krijg je rate dingen. Particuliere auto’s doen minder km, bedrijfsauto’s worden wat ruwer gereden, maar gaan wel op tijd naar onderhoud….

Er is altijd een bias, en vrijwel nooit wordt in rekening gebracht hoe veel km die auto’s af leggen per jaar.

Ik zou het liefst data zien van leasebedrijven die aangeven hoe veel onderhoudskosten ze hebben per kilometer. Al zie je dan enkel de eerste 4-5 jaar van een autoleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
Myaimistrue schreef op maandag 25 december 2023 @ 15:49:
[...]

En, op basis van welke data/feiten maak je dit soort beweringen? Bij Tesla zijn de draagarmen bijvoorbeeld nog een dingetje geweest. Dat zijn ook “kleine zaken”?
Ja. Waarom? Omdat het:
1. Een productiefout was in oudere modellen.
2. Het probleem bestaat al een tijd niet meer in nieuwere jaren.

Dus bij de meeste is het probleem kostenloos verholpen onder garantie. Buiten garantie zijn de kosten laag gehouden uit coulance.
En de nieuwere modellen hebben een verbeterde versie draagarmen.

Geen kleine zaak. Maar hedendaags geen punt van discussie meer die mee genomen hoeft te worden.

Eens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:44

mb1

Ik zit een beetje rond te kijken voor een A/B segmenter electrische auto als 2e auto.
Nu zie ik her en der de merken met forse kortingen strooien 10/11K€ op een Corsa of Leaf.
Dat begint er op te lijken!
Waar komt deze kortingregen vandaan, is dit het moment of nog even wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-09 11:15
mb1 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 10:43:
Ik zit een beetje rond te kijken voor een A/B segmenter electrische auto als 2e auto.
Nu zie ik her en der de merken met forse kortingen strooien 10/11K€ op een Corsa of Leaf.
Dat begint er op te lijken!
Waar komt deze kortingregen vandaan, is dit het moment of nog even wachten?
De Corsa heeft net een facelift gehad, zijn dus de "oude" modellen die met korting weg gaan. Leaf zal binnenkort wel uit produktie gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Immutable schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 10:07:
[...]

Ja. Waarom? Omdat het:
1. Een productiefout was in oudere modellen.
2. Het probleem bestaat al een tijd niet meer in nieuwere jaren.

Dus bij de meeste is het probleem kostenloos verholpen onder garantie. Buiten garantie zijn de kosten laag gehouden uit coulance.
En de nieuwere modellen hebben een verbeterde versie draagarmen.

Geen kleine zaak. Maar hedendaags geen punt van discussie meer die mee genomen hoeft te worden.

Eens?
Zeer zeker niet.
Betrouwbaarheid is normaal gesproken pas een issue bij een leeftijd vanaf 5 jaar.
Als je rondkijkt voor een 2e hands auto van zegge 5 jaar, waarin je 5 jaar wilt gaan rijden, zeggen deze data en verbeteringen dus niks.
Dan denk je dat een Tesla betrouwbaar is, koop je er 1 en dan krijg je allemaal dure reperaties voor je kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:14
mitsumark schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 12:36:
[...]

Zeer zeker niet.
Betrouwbaarheid is normaal gesproken pas een issue bij een leeftijd vanaf 5 jaar.
Als je rondkijkt voor een 2e hands auto van zegge 5 jaar, waarin je 5 jaar wilt gaan rijden, zeggen deze data en verbeteringen dus niks.
Dan denk je dat een Tesla betrouwbaar is, koop je er 1 en dan krijg je allemaal dure reperaties voor je kiezen.
Daar komt bij dat je dezelfde zwakke draagarmen krijgt bij vervanging. En ze lijken ook nog steeds voor te komen op recente Y en 3’s maar wel in veel mindere mate.
De kosten beginnen pas bij huidige auto’s na 5 jaar omdat bijna alle EV’s de eerste jaren gewoon fabrieksgarantie hebben tegenwoordig of onderhoud de eerste jaren zit inbegrepen. Zo heeft mijn E-tron al het onderhoud de eerste 5 jaar inclusief. Was toen een actie bij de aankoop.
Zo zijn de oudere Model S-en bekend om hun brakke accu’s waar bij andere merken uiteindelijk packs vervangen worden al dan niet preventief maar bij de Model S wordt je generfd tot het nog net bruikbaar is om het maar zolang mogelijk uit te stellen.

Elk merk kent overigens zijn vaste gebreken maar het gaat er vooral om hoe ze dat oppakken wat mij betreft.
Ik heb een kapotte elektromotor gehad, bleek ook een bepaalde serie te zijn en zonder morren geheel onder garantie vervangen (€6000,-) mijn achterste motor bleek niet in die batch te vallen maar is dus wel gecontroleerd. Prima tot nu toe dus. Ben benieuwd hoe het over 3-4 jaar is want ik ben van plan hem te blijven rijden voorlopig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-09 13:49
Tommie12 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 08:35:
[...]

Adac en ANWB baseert zich enkel op de interventies die ze zien, andere onderzoeken gebruiken data van gebruikers (enquetes) of garages.
De belgische keuringen kijken naar afkeur pas na 4 jaar (want dan wordt een auto voor het eerst gekeurd). Als je dan auto’s in particulier bezit of in fleets met elkaar mixt krijg je rate dingen. Particuliere auto’s doen minder km, bedrijfsauto’s worden wat ruwer gereden, maar gaan wel op tijd naar onderhoud….

Er is altijd een bias, en vrijwel nooit wordt in rekening gebracht hoe veel km die auto’s af leggen per jaar.

Ik zou het liefst data zien van leasebedrijven die aangeven hoe veel onderhoudskosten ze hebben per kilometer. Al zie je dan enkel de eerste 4-5 jaar van een autoleven.
Ik heb wel gezien dat de lease prijs van Tesla's is opgelopen, terwijl de aanschafprijs is gedaald. Of dat alleen onderhoud is, weet ik niet. Heb wel iets gelezen dat verzekeren van Tesla's een stuk duurder is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
mitsumark schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 12:36:
[...]

Zeer zeker niet.
We gaan het meemaken, heb nu al 22.000km erop. Nog 0 euro uitgegeven aan kosten. Zal er eerlijk over zijn. Daar hebben mensen het meeste aan.
Oh nee, ik had vorig jaar de wintervelgen en zomervelgen omgewisseld was 40 euro.
20 euro in totaal aan ruitenwisser sproeier vloeistof. Zal eens een lijstje maken met alle totale kosten in excel. Zo zie je maar weer de stiekeme kosten die er wel zijn. :)
En de reparaties binnen de garantie bij houden en de potentiele kosten die er bij gemoeit zijn als er geen garantie zou zijn. Tot nu toe nog niks gehad met de auto.
En ook denk ik alle kosten qua laden. Gewoon alle kosten, misschien wel leuke referentie voor anderen later. Ben namelijk van plan deze auto relatief lang te houden.
Ga er vanuit dat de banden de grootste kosten zullen zijn.

Ben het wel met je eens hoor, echt goede data is pas na een jaar of 5 a 10 jaar voordat je echt kan zeggen of iets betrouwbaar is.

Wat je wel bij Tesla enorm merkt bij de Model 3 sinds 2017, is dat de model 3 elk jaar beter en betrouwbaarder gaat worden. Issues die ze voorheen hadden worden gewoon opgelost waar mensen over klagen. De nieuwe Model 3 highland heeft weer zaken verbeterd waar mensen minder tevreden over waren over het model (2022) die ik heb. Het lijkt wel een eeuwige model die steeds beter zal worden, en dus geen kinderziektes zal hebben maar 1 model die beter en beter zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FijneKnul
  • Registratie: Mei 2017

FijneKnul

Wat klagen jullie veel.

[...]

Hier een indicatie over Tesla: https://www.ad.nl/auto/te...d-dit-is-waarom~a8ca0e13/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
jerh schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 13:13:
[...]

Ik heb wel gezien dat de lease prijs van Tesla's is opgelopen, terwijl de aanschafprijs is gedaald. Of dat alleen onderhoud is, weet ik niet. Heb wel iets gelezen dat verzekeren van Tesla's een stuk duurder is geworden.
Onderhoud weegt echt niet zwaar door, het is vooral de terugneemwaarde die LM nogal graag laag inschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myaimistrue
[...]

Niettemin komen zo goed als altijd dezelfde merken naar boven als het meest betrouwbaar (denk: Toyota, Lexus, Honda, Mazda, Kia en soms BMW Group), en zijn het altijd dezelfde merken die onderaan staan, denk Tesla, Range Rover, Jaguar, Ford en vaak Audi.

Betrouwbaarheid gaat ook niet over kosten, maar: hoe zorgeloos kan ik met mijn auto rijden. Bij een betrouwbaar merk ga je alleen maar naar de garage voor onderhoud. En dat is tegenwoordig (zeker met EVs) in principe ontzettend weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
Myaimistrue schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 22:16:
[...]
Betrouwbaarheid gaat ook niet over kosten, maar: hoe zorgeloos kan ik met mijn auto rijden.
[…]
Doe daar een verre vakantierit bij en Tesla staat met afstand op nummer 1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Laatst online: 22:36
Myaimistrue schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 22:16:
[...]

Niettemin komen zo goed als altijd dezelfde merken naar boven als het meest betrouwbaar (denk: Toyota, Lexus, Honda, Mazda, Kia en soms BMW Group), en zijn het altijd dezelfde merken die onderaan staan, denk Tesla, Range Rover, Jaguar, Ford en vaak Audi.

Betrouwbaarheid gaat ook niet over kosten, maar: hoe zorgeloos kan ik met mijn auto rijden. Bij een betrouwbaar merk ga je alleen maar naar de garage voor onderhoud. En dat is tegenwoordig (zeker met EVs) in principe ontzettend weinig.
Probleem is dat, behalve Tesla, andere merken verplichten kansloze veel te dure beurtjes te doen anders vervalt je garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:01
Tommie12 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 17:28:
[...]

Onderhoud weegt echt niet zwaar door, het is vooral de terugneemwaarde die LM nogal graag laag inschatten.
Maar Tesla zelf schat dan de restwaarde ook laag in. Althans, als ik even kijk bij private lease bij Tesla, is Tesla gauw zo'n 100-150 euro per maand duurder in lease dan andere even dure automerken op hun sites. Ik rij nu sinds een paar maanden een EV die in aanschafprijs vergelijkbaar was met een M3 of MY (iets meer dan 45.000,-), maar die wel 200 euro per maand goedkoper is bij private lease via de dealer zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Of-Aaargh schreef op woensdag 27 december 2023 @ 08:58:
[...]

Maar Tesla zelf schat dan de restwaarde ook laag in. Althans, als ik even kijk bij private lease bij Tesla, is Tesla gauw zo'n 100-150 euro per maand duurder in lease dan andere even dure automerken op hun sites. Ik rij nu sinds een paar maanden een EV die in aanschafprijs vergelijkbaar was met een M3 of MY (iets meer dan 45.000,-), maar die wel 200 euro per maand goedkoper is bij private lease via de dealer zelf.
Dat heeft ook te maken met het feit dat Leasemaatschappijen makkelijk 20 en soms 30% korting krijgen op de legacy automodellen.
In België is BMW nu de meest verkochte auto… in leasing wat 2/3 van de markt is.
Tesla geeft een LM geen euro meer korting dan een particulier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myaimistrue
STIMPPYYY schreef op woensdag 27 december 2023 @ 00:21:
[...]

Probleem is dat, behalve Tesla, andere merken verplichten kansloze veel te dure beurtjes te doen anders vervalt je garantie.
Knip, graag terug naar de inhoud ipv het iedere keer persoonlijk te maken.

[ Voor 22% gewijzigd door Taro op 28-12-2023 00:10 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Myaimistrue
RichieB schreef op woensdag 27 december 2023 @ 00:04:
[...]

Doe daar een verre vakantierit bij en Tesla staat met afstand op nummer 1.
Knip, en wederom: Stop met het op de man te spelen en persoonlijk te maken. Hou het bij de inhoud

[ Voor 34% gewijzigd door Taro op 28-12-2023 00:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Laatst online: 22:36
Myaimistrue schreef op woensdag 27 december 2023 @ 09:36:
[...]

Typisch voor Tesla-fans om te spreken over “andere merken”, zonder daar concreet over te worden. Zo heb je altijd wel ergens gelijk natuurlijk 🙂.
Typisch dat mensen die geen argumenten hebben slaan met Tesla-fan. Hoe mag ik jou noemen?

Nagenoeg ieder merk verplicht het: Kia, Mercedes, BMW, MG etc..

En dan wel beginnen over feitelijke informatie… dat vind ik nou typisch.

[ Voor 8% gewijzigd door STIMPPYYY op 27-12-2023 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:01
Tommie12 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 09:11:
[...]

Dat heeft ook te maken met het feit dat Leasemaatschappijen makkelijk 20 en soms 30% korting krijgen op de legacy automodellen.
In België is BMW nu de meest verkochte auto… in leasing wat 2/3 van de markt is.
Tesla geeft een LM geen euro meer korting dan een particulier.
Vanwege kortingen die leasemaatschappijen inderdaad soms kunnen bedingen vergeleek ik daarom juist alleen met private lease van andere autoleveranciers zelf, niet via derde leasemaatschappijen. Ik lease mijn auto ook bij de fabrikant (Stellantis).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kdeboois
STIMPPYYY schreef op woensdag 27 december 2023 @ 09:44:
[...]

Typisch dat mensen die geen argumenten hebben slaan met Tesla-fan. Hoe mag ik jou noemen?

Bij Kia staat daar dan ook 7 jaar / 150k km garantie tegenover en de prijzen zijn fixed op een redelijke prijs. Bij BMW lees ik het volgende:
'Voor elektrische BMW modellen adviseren wij dan ook om iedere twee jaar langs te komen voor een inspectiebeurt. Ook voor elektrische BMW modellen geldt dat Condition Based Service van toepassing is. Hierdoor geeft uw BMW aan wanneer onderhoud of service nodig is. Zo blijft uw volledige elektrische BMW in topconditie.' - Verder kan je bij BMW ook 5 jaar / 200k km kopen voor zo'n 2000 Euro.

Dat maakt Tesla niet uniek of beter met 4 jaar / 80k km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalHombre
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 14-09 18:34
Hallo gasten, in een discussie over EV's wordt beweerd dat het gemiddelde verbruik van een EV oploopt naarmate de batterij leegloopt. Stel dat je op de autoweg met een constante snelheid van 110km/h met een 100% geladen batterij een verbruik optekent van 22kWh, dan zal die wagen onder dezelfde omstandigheden bij een batterijniveau van 20% een aanzienlijk hoger verbruik weergeven. Is dit onzin? Of heeft iemand dit fenomeen ervaren? Akkoord, de spanning in de batterij daalt natuurlijk wel, maar houdt de software ook daar geen rekening mee?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002

de Peer

under peer review

DigitalHombre schreef op woensdag 27 december 2023 @ 10:47:
Hallo gasten, in een discussie over EV's wordt beweerd dat het gemiddelde verbruik van een EV oploopt naarmate de batterij leegloopt. Stel dat je op de autoweg met een constante snelheid van 110km/h met een 100% geladen batterij een verbruik optekent van 22kWh, dan zal die wagen onder dezelfde omstandigheden bij een batterijniveau van 20% een aanzienlijk hoger verbruik weergeven. Is dit onzin? Of heeft iemand dit fenomeen ervaren? Akkoord, de spanning in de batterij daalt natuurlijk wel, maar houdt de software ook daar geen rekening mee?
het lijkt mij onzin. Misschien dat ze bedoelen dat het accupercentage aan het einde wat sneller zakt omdat die niet lineair is. Maar dat heeft allemaal niets met het verbruik te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05:23

WhySoSerious

Be the change.

Als dat het niveau van de discussie is, dan denk ik dat het meest verstandige voor jou is om daar niet meer aan mee te doen. Als dat soort zaken aangedragen worden, weet je dat de argumenten niet op feiten gebaseerd zijn.

Inhoudelijk; Ja, sommige auto's (een Ioniq 2027-202 bijv.) baseert de range aan de hand van de spanning in de cellen. Als die lager worden, dan dropt de resterende range ook relatief sneller. Maar voor zover ik weet is Hyundai een van de uitzonderingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:12
WhySoSerious schreef op woensdag 27 december 2023 @ 10:51:
[...]

Als dat het niveau van de discussie is, dan denk ik dat het meest verstandige voor jou is om daar niet meer aan mee te doen. Als dat soort zaken aangedragen worden, weet je dat de argumenten niet op feiten gebaseerd zijn.

Inhoudelijk; Ja, sommige auto's (een Ioniq 2027-202 bijv.) baseert de range aan de hand van de spanning in de cellen. Als die lager worden, dan dropt de resterende range ook relatief sneller. Maar voor zover ik weet is Hyundai een van de uitzonderingen.
Dat klopt zeker met de Ioniq Classic. Been there done that 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
@DigitalHombre Als de SOC van een accu daalt wordt het maximale vermogen dat die kan leveren minder. Je kan dus minder snel accelereren. Maar het verbruik stijgt daar niet door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myaimistrue
STIMPPYYY schreef op woensdag 27 december 2023 @ 09:44:
[...]

Bij een BMW EV is het onderhoudsinterval 2 jaar. Het woord "verplichting" is me daarbij vreemd. Maar het lijkt me wel gewoon gezond verstand om na twee jaar de remolie te verversen alsook de luchtfilters voor het interieur, en alles eens te inspecteren - ongeacht het aantal kilometers.

Geen idee hoe het bij Tesla zit, maar ook een Tesla heeft remolie en luchtfilters voor het interieur en het lijkt me aangeraden die ook regelmatig te verversen. Net zoals ook een Tesla best een inspectiebeurt kan gebruiken, ééns in de twee jaar lijkt me een minimum - zeker gezien Tesla nou niet bepaald bekend staat als een kampioen qua kwaliteitscontrole (zoals talrijke onderzoeken aantonen - zie eerdere links). Dus kijken of het allemaal nog vast zit, in goede staat is en goed afgeregeld is, is ook voor een Tesla gewoon gezond verstand.

Geen betrouwbaarheid zonder een minimum aan onderhoud en inspecties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
Myaimistrue schreef op woensdag 27 december 2023 @ 09:41:
[...]

Want een Tesla is de enige wagen waarmee je probleemloos een verre vakantierit kan maken?
Nee, Tesla is het merk wat hierbij het hoogste gebruiksgemak geeft. Door het Tesla SUC netwerk en de integratie hiervan in hun onboard routeplanner.
Kom zeg, hou eens op met die fanboy onzin. We hadden het hier over feitelijke informatie, niet over met welke wagen jij “liefst” een vakantierit maakt.
Bovenstaande is feitelijke informatie. In tegenstelling tot de argumenten die jij aandraagt (namelijk geen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myaimistrue
Waar gaat die extra 20% energie dan heen? Het enige wat ik zou kunnen bedenken is dat de interne weerstand van de batterij oploopt, naarmate de SoC daalt, maar dat effect is zo goed als verwaarloosbaar:

"The internal resistance of lithium-ion is fairly flat from empty to full charge. The battery decreases asymptotically from 270 mW at 0% to 250 mW at 70% state-of-charge. The largest changes occur between 0% and 30% SoC." (https://batteryuniversity...stance-affect-performance)

Dus, nee, het verbruik neemt niet toe naarmate de SoC afneemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myaimistrue
RichieB schreef op woensdag 27 december 2023 @ 12:05:
[...]

Nee, Tesla is het merk wat hierbij het hoogste gebruiksgemak geeft. Door het Tesla SUC netwerk en de integratie hiervan in hun onboard routeplanner.

[...]

Bovenstaande is feitelijke informatie. In tegenstelling tot de argumenten die jij aandraagt (namelijk geen).
Tesla SuC bevinden zich meestal van de snelweg af - dus je kan je afvragen wat daar het gebruiksgemak van is, als je telkens de snelweg moet verlaten om te laden.

En als je denkt dat alleen Tesla een onboard routeplanner heeft, dan heb je de laatste vijf jaar onder een steen (of in een Tesla?) geleefd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
Myaimistrue schreef op woensdag 27 december 2023 @ 12:13:
[...]

Tesla SuC bevinden zich meestal van de snelweg af - dus je kan je afvragen wat daar het gebruiksgemak van is, als je telkens de snelweg moet verlaten om te laden.
Kennelijk heb je er geen ervaring mee? Dat je een paar km om moet rijden vermindert het gebruikersgemak nauwelijks. Niet weten waar je kan laden voordat je SoC op 0 staat flink meer.
En als je denkt dat alleen Tesla een onboard routeplanner heeft, dan heb je de laatste vijf jaar onder een steen (of in een Tesla?) geleefd.
Waar zeg ik dat andere merken geen onboard routeplanners hebben? De integratie van snellaadpunten in de onboard routeplanner is waar Tesla nog steeds mee voorop loopt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Over onderhoud...op de site van Tesla wordt aangeraden om elke 12 maanden of 20000km sommige dingen te laten controleren.....

De navigatie van mij Kia geeft tegenwoordig ook laadstops indien nodig. En ik schat dat steeds meer merken dat doen of gaan doen.

Tesla is echt niet meer echt anders dan andere EV's. (Nou ja, vind ik dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myaimistrue
RichieB schreef op woensdag 27 december 2023 @ 12:20:
[...]

Kennelijk heb je er geen ervaring mee? Dat je een paar km om moet regelen rijden vermindert het gebruikersgemak nauwelijks. Niet weten waar je kan laden voordat je SoC op 0 staat flink meer.

[...]

Waar zeg ik dat andere merken geen onboard routeplanners hebben? De integratie van snellaadpunten in de onboard routeplanner is waar Tesla nog steeds mee voorop loopt.
Nee ik heb (nog) geen ervaring met Tesla SuCs, ik vind het namelijk niet nodig om om te rijden, als ik gewoon kan snelladen op de snelweg. Er is vast niets mis met de SuCs, maar ze zijn niet altijd ideaal gelegen voor wie lange vakantieritten maakt.

En integratie van snellaadpunten (van alle aanbieders, ook Tesla) is allang geen unique selling point meer van Tesla. Ook bij andere merken krijg je netjes snelladers voorgesteld in functie van je reisweg en de verwachte SoC en vaak wordt de batterij ook automatisch geconditioneerd indien nodig, voor een optimale laadsnelheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:38
RichieB schreef op woensdag 27 december 2023 @ 12:20:
[...]

En toch staan er ook veel snelladers nog niet op. Ze hebben wat arbitraire regels bedacht om andere aanbieders wel/niet op de kaart weer te geven.

Dat mag (en moet) gewoon beter. Tesla Superchargers zijn fijn, maar als ik net zo goed bij FastNed of iets anders terecht kan zonder extra om te rijden doe ik dat liever.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 12:30
RichieB schreef op woensdag 27 december 2023 @ 12:05:
[...]

[...]

Niet eens, juist omdat Tesla vast houdt an het eigen SuC netwerk laat het je soms heel ver omrijden. Vooral op vakantie. Dus zo feitelijk is dat allemaal niet. Niet even van de snelweg, maar een uur omrijden omdat er anders geen SuC op de route zat. Deze zomer nog gehad

Dan loop je in mijn ogen inmiddels achter op de concurrentie. Waar ze in 2019 zeker voor liepen

[ Voor 19% gewijzigd door JohanB op 27-12-2023 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Myaimistrue schreef op woensdag 27 december 2023 @ 12:13:
[...]

Ik lease nu geen Tesla, maar heb wel een 1000km challenge gereden naar Frankrijk en juist het combineren met Tesla super chargers onderweg is ideaal. Goede beschikbaarheid en goede laadtarieven. Het de snelweg verlaten mag geen naam heten. Neem de afslag van de Van der Valk en je staat binnen 1min bij de oplader na de afslag van de snelweg. In België / Wallonië was het 2 min, Frankrijk 5 min eerst de buitenwijk doorrijden richting een groot winkelcentrum hub waar 30 Tesla Destination chargers stonden.

Komt juist goed uit. Geen lawaai van passerend verkeer zoals bij een aire wel zo is. Je benen strekken, wc en de optie tot opnieuw eten/drinken inslaan tegen normale prijzen. Het enige wat ik gemist heb aan een niet Tesla bij een SUC: de oplaadsnelheid zakt te snel in, laadcurve is niet ideaal en ik heb ABRP nodig omdat de navigatie geen laad opties toont onderweg on board.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Myaimistrue schreef op woensdag 27 december 2023 @ 09:36:
[...]

Typisch voor Tesla-fans om te spreken over “andere merken”, zonder daar concreet over te worden. Zo heb je altijd wel ergens gelijk natuurlijk 🙂.
Wat dacht je van 3 bezoeken aan de garage en 350€ om een defecte sleutel te vervangen….
Zelf meegemaakt bij Volvo, collega had 2 bezoeken nodig en 400€ bij BMW….

Kaartje van Tesla kost 35€.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
JohanB schreef op woensdag 27 december 2023 @ 12:56:
[...]

Dan loop je in mijn ogen inmiddels achter op de concurrentie. Waar ze in 2019 zeker voor liepen
Welke concurrent doet dat inmiddels beter? Dus vanuit je onboard navigatie een lange route plannen en dan alle snelladers meenemen zodat je niet hoeft om te rijden om je bestemming te kunnen halen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kdeboois
RichieB schreef op woensdag 27 december 2023 @ 15:46:
[...]

Welke concurrent doet dat inmiddels beter? Dus vanuit je onboard navigatie een lange route plannen en dan alle snelladers meenemen zodat je niet hoeft om te rijden om je bestemming te kunnen halen?
Mijn auto en die gebruikt ook SuperChargers zonder een Tesla te zijn.

Pagina: 1 ... 296 ... 370 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic