Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

kdeboois schreef op woensdag 27 december 2023 @ 15:55:
[...]

Mijn auto en die gebruikt ook SuperChargers zonder een Tesla te zijn.
Ziet er geweldig uit inderdaad:

YouTube: BMW i4/iX Road Trip Planning

Niet helemaal hetzelfde als instappen, bestemming ingeven en rijden.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Jeroenneman schreef op woensdag 27 december 2023 @ 16:04:
[...]

Je gelooft het wellicht niet, maar ik heb een nieuwere software versie en zo af en toe een update over the air. Zoek eens naar een nieuwere video 😁

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:59
Volvo doet dat ook al een tijd zo. Gewoon bestemming invullen en gaan. Dat is echt niet meer uniek voor Tesla.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:11

Oekol

waka waka hey hey

Myaimistrue schreef op woensdag 27 december 2023 @ 12:41:
[...]

En integratie van snellaadpunten (van alle aanbieders, ook Tesla) is allang geen unique selling point meer van Tesla. Ook bij andere merken krijg je netjes snelladers voorgesteld in functie van je reisweg en de verwachte SoC en vaak wordt de batterij ook automatisch geconditioneerd indien nodig, voor een optimale laadsnelheid.
Het is niet de integratie an sich. Het is ook de data beschikbaar hebben en delen hoeveel laders er beschikbaar zijn. De data meenemen met hoeveel auto's er naar toe navigeren en dan kunnen beslissen om 1 eerder of later te pakken omdat je anders 10 min moet wachten omdat andere eerder aankomen. Het is heerlijk om gewoon op de navigatie te zien hoeveel stalls er beschikbaar zijn. Denk dat Android Automotive ook wel zoiets kan inmiddels maar zeker weten doe ik 't niet.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Ophidian schreef op woensdag 27 december 2023 @ 16:21:
Volvo doet dat ook al een tijd zo. Gewoon bestemming invullen en gaan. Dat is echt niet meer uniek voor Tesla.
Behalve dan dat je langs allerlei stations wordt geleidt met 4 stalls, en nauwelijks realtime feedback krijgt op hoeveel stalls er beschikbaar zijn, of gaan zijn als jij er aan komt.

Dat merkte ik al tijdens een tijdje met een Cupra. Het "werkt" theoretisch allemaal, maar in werkelijkheid is het gewoon de slappe B-versie.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:46
kdeboois schreef op woensdag 27 december 2023 @ 15:55:
[...]

Mijn auto en die gebruikt ook SuperChargers zonder een Tesla te zijn.
Helemaal goed, maar zitten dan ook alle andere snelladers erin? Zodat je nooit onnodig om moet rijden waar @JohanB last van heeft? En kan je dan ook zien waar het druk is en welke laadpalen er defect zijn?

[ Voor 10% gewijzigd door RichieB op 27-12-2023 16:36 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:46
Jeroenneman schreef op woensdag 27 december 2023 @ 16:33:
[...]

Dat merkte ik al tijdens een tijdje met een Cupra. Het "werkt" theoretisch allemaal, maar in werkelijkheid is het gewoon de slappe B-versie.
Dat is ook het beeld dat ik heb: Tesla is niet voor niets nog steeds de gouden standaard. Veel andere merken proberen het in te halen (na te doen?) maar zijn gewoon nog niet zo ver. Daar kan je prima verre ritten mee maken, maar lang niet zo zorgeloos als met een Tesla.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:32
janne_nl schreef op woensdag 27 december 2023 @ 12:27:
Over onderhoud...op de site van Tesla wordt aangeraden om elke 12 maanden of 20000km sommige dingen te laten controleren.....

De navigatie van mij Kia geeft tegenwoordig ook laadstops indien nodig. En ik schat dat steeds meer merken dat doen of gaan doen.

Tesla is echt niet meer echt anders dan andere EV's. (Nou ja, vind ik dan)
Het ging niet over onderhoud, dat mensen de discussie verdraaien snap ik niet. Het ging over behoud van garantie. Tesla verplicht niets. Dat is een mooi (en heel erg terecht) voordeel tov de concurrentie. Dat je om de 2 jaar (vrij onzinnige) beurten krijgt aangesmeerd van honderden euro's is gewoon onnodig, maar wel een leuk verdienmodel over de rug van de onwetende consument. Ze zijn het natuurlijk gewend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myaimistrue
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-01-2024
Jeroenneman schreef op woensdag 27 december 2023 @ 16:04:
[...]

Geen idee met welke instellingen en versie van de software men daar rijdt in die video (ja niet alleen Tesla's krijgen OTA updates). Maar het is in mijn i4 wel degelijk instappen, bestemming ingeven en rijden. Je krijgt indien nodig suggesties voor laadstations en je laadt waar de software suggereert, of waar je zelf wil in functie van de verwachte SoC. Ik zie echt niet wat Tesla hier beter kan doen.

Het vooruit plannen van een volledige "roadtrip" is misschien in de VS nog nuttig, maar hey, hier in Europa zijn we inmiddels bijna 2024 en als je ervaring hebt met het rijden met een EV zal je inmiddels geleerd hebben: dat verschillende stops vooruit plannen is niet meer zinvol. Immers, misschien wil je wat eerder laden omdat je blaas vol is, misschien wil je wat later laden omdat je SoC hoger is dan verwacht. Als je aan het laden bent laad je wat meer dan gepland, of wat minder. Resultaat: je weet pas bij het vertrek aan de eerste laadplek waar je misschien ongeveer zal willen stoppen voor een tweede laadstop. Daar gaat dus het idee van "een roadtrip vooruit plannen" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
RichieB schreef op woensdag 27 december 2023 @ 16:35:
[...]

Helemaal goed, maar zitten dan ook alle andere snelladers erin? Zodat je nooit onnodig om moet rijden waar @JohanB last van heeft? En kan je dan ook zien waar het druk is en welke laadpalen er defect zijn?
Alle is onmogelijk want er wordt genoeg bijgeplaatst. Bezitting is zichtbaar en defect daarom ook verwacht ik, maar heb nog maar 1 of 2 keer daadwerkelijk gebruik gemaakt van een snellader. Laadpaal thuis en 82 kWh batterij en een efficiënte auto maakt de noodzaak wat kleiner.

Daarnaast het grote voordeel van AA en ACP met bijvoorbeeld ABRP mocht er toch iets mis gaan.

In mijn Kia deed ik alles met ACP maar nu geniet ik van de native BMW apps.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myaimistrue
STIMPPYYY schreef op woensdag 27 december 2023 @ 16:42:
[...]

Het ging niet over onderhoud, dat mensen de discussie verdraaien snap ik niet. Het ging over behoud van garantie. Tesla verplicht niets. Dat is een mooi (en heel erg terecht) voordeel tov de concurrentie. Dat je om de 2 jaar (vrij onzinnige) beurten krijgt aangesmeerd van honderden euro's is gewoon onnodig, maar wel een leuk verdienmodel over de rug van de onwetende consument. Ze zijn het natuurlijk gewend.
Ik weet niet hoe het bij andere merken zit, maar bij BMW in België bijvoorbeeld staat niet in de garantievoorwaarden dat je de wagen bij BMW moet onderhouden. Ik wed dat het bij veel andere merken ook zo is.

Wat is er trouwens onzinnig aan een inspectie om de twee jaar? Ook bij Tesla wordt een inspectie (jaarlijks overigens) aanbevolen. Is Tesla dan goedkoper bij een inspectie/onderhoudsbeurt? Ik weet het niet, ik wil het nog wel eens zien...

Er gaan onder de Tesla-bezitters blijkbaar veel mythes rond over het uniek-zijn van Tesla :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:39
RichieB schreef op woensdag 27 december 2023 @ 16:38:

Dat is ook het beeld dat ik heb: Tesla is niet voor niets nog steeds de gouden standaard. Veel andere merken proberen het in te halen (na te doen?) maar zijn gewoon nog niet zo ver. Daar kan je prima verre ritten mee maken, maar lang niet zo zorgeloos als met een Tesla.
Jouw beeld wil nog niet zeggen dat het dan zo is.
Ook dat jij vindt dat andere merken nog niet zo ver zijn.

Tesla is wel de pionier geweest en was lange tijd zijn tijd (ver) vooruit.

Maar, ook ik maak nu zorgeloos prima een verre rit.
En ik heb geen Tesla. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 12:30
[...]

Hoeft niet alle hoor. Maar een grote chunk van bijv. fastned, ionity, Tesla lijkt me een goede set-up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myaimistrue
Oekol schreef op woensdag 27 december 2023 @ 16:23:
[...]

Het is niet de integratie an sich. Het is ook de data beschikbaar hebben en delen hoeveel laders er beschikbaar zijn. De data meenemen met hoeveel auto's er naar toe navigeren en dan kunnen beslissen om 1 eerder of later te pakken omdat je anders 10 min moet wachten omdat andere eerder aankomen. Het is heerlijk om gewoon op de navigatie te zien hoeveel stalls er beschikbaar zijn. Denk dat Android Automotive ook wel zoiets kan inmiddels maar zeker weten doe ik 't niet.
Ik zie in mijn auto (BMW) nochtans ook real-time hoeveel stalls er beschikbaar zijn in een laadstation waar ik naartoe navigeer (en in andere naburige stalls...- en niet alleen die van Tesla ;) ).

Opnieuw: het is een illusie te denken dat Tesla op dit soort zaken nog uniek is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19:53
Myaimistrue schreef op woensdag 27 december 2023 @ 17:09:
[...]

Opnieuw: het is een illusie te denken dat Tesla op dit soort zaken nog uniek is.
En er valt ook weinig te zeggen over andere merken als je daar zelf niet mee rijdt. Met alle OTA-updates van fabrikanten is het ook niet meer bij te houden wat mij betreft.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myaimistrue
Joosie200 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 13:53:
[...]

Ik lease nu geen Tesla, maar heb wel een 1000km challenge gereden naar Frankrijk en juist het combineren met Tesla super chargers onderweg is ideaal. Goede beschikbaarheid en goede laadtarieven. Het de snelweg verlaten mag geen naam heten. Neem de afslag van de Van der Valk en je staat binnen 1min bij de oplader na de afslag van de snelweg. In België / Wallonië was het 2 min, Frankrijk 5 min eerst de buitenwijk doorrijden richting een groot winkelcentrum hub waar 30 Tesla Destination chargers stonden.

Komt juist goed uit. Geen lawaai van passerend verkeer zoals bij een aire wel zo is. Je benen strekken, wc en de optie tot opnieuw eten/drinken inslaan tegen normale prijzen. Het enige wat ik gemist heb aan een niet Tesla bij een SUC: de oplaadsnelheid zakt te snel in, laadcurve is niet ideaal en ik heb ABRP nodig omdat de navigatie geen laad opties toont onderweg on board.
Ik begrijp niet wat het voordeel is aan een omweg maken voor een Tesla SuC, maar ok, laat ik je iets vertellen: dat kan ook met elke andere EV als je per se een omweg wilt maken voor een Tesla SuC.

En wat je "niet-Tesla" betreft: dit is weer een mooi voorbeeld: men neemt een auto lambda (eventueel onbenoemd) en om aan te tonen dat Tesla zogezegd superieur is, terwijl er natuurlijk vele andere wagens zijn met een uitstekende laadsnelheid die lang aangehouden kan worden en de meeste (nee, niet alle) EVs hebben inmiddels ook prima onboard navigatie met laadopties enzovoort...

Let op, ik denk dat Tesla uitstekende wagens maakt - maar de wagen komt met zijn eigenaardigheden/onhebbelijkheden/slordigheden, en qua EV-functionaliteit zijn ze inmiddels nog nauwelijks onderscheidend (tenzij je de nukkige AP nog als onderscheidend ziet) - de voorsprong die ze hadden, uit zich voornamelijk nog op het vlak van de prijs - want toegegeven, een Tesla blijft erg scherp geprijsd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Laatst online: 15:11

Oekol

waka waka hey hey

Myaimistrue schreef op woensdag 27 december 2023 @ 17:09:
[...]

Ik zie in mijn auto (BMW) nochtans ook real-time hoeveel stalls er beschikbaar zijn in een laadstation waar ik naartoe navigeer (en in andere naburige stalls...- en niet alleen die van Tesla ;) ).

En klopt de integratie ook? Ik heb verschillende apps voor 11kw laders en die geven ook real-time aan of er plek is. Ze geven het alleen nooit goed aan. In de app plek, terwijl beide laders bezet zijn etc.

Doet jouw BMW ook inschatten of je moet wachten of niet en anders doorschakelen naar een ander laadstation? Wat ik zeg, vermoed dat Android Automotive oa ook steeds beter wordt.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myaimistrue
Oekol schreef op woensdag 27 december 2023 @ 17:38:
[...]

En klopt de integratie ook? Ik heb verschillende apps voor 11kw laders en die geven ook real-time aan of er plek is. Ze geven het alleen nooit goed aan. In de app plek, terwijl beide laders bezet zijn etc.

Doet jouw BMW ook inschatten of je moet wachten of niet en anders doorschakelen naar een ander laadstation? Wat ik zeg, vermoed dat Android Automotive oa ook steeds beter wordt.
Voor zover ik ervaren heb, lijkt de beschikbaarheidsinformatie te kloppen, ja. Het grootste probleem is wat dat betreft de niet-EVs die soms op een laadplek parkeren...

Inschatten of ik zal moeten wachten, kan ik zelf wel, op basis van de beschikbare laadplaatsen. De ervaring heeft geleerd dat ik beter kan doorrijden als er slechts 1 plaats meer beschikbaar is net voor aankomst èn er weinig stalls zijn (minder dan 8 bvb). Langer wachten dan een paar minuten is dan nooit nodig.

Tesla kan overigens ook niet meer zo goed "voorspellen" wat de bezetting zal zijn, sinds ze de meeste stalls voor andere merken hebben opengesteld. En het blijven voorspellingen...

Sowieso spreken we dan al over situaties in piekmomenten in de zomer (of winter). Daarbuiten is er zo goed als altijd plaats zat. Ik ben al veel meer laadstations tegengekomen die leeg zijn dan laadstations die volzet of zelfs maar half bezet zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ophidian
Jeroenneman schreef op woensdag 27 december 2023 @ 16:33:
[...]

Behalve dan dat je langs allerlei stations wordt geleidt met 4 stalls, en nauwelijks realtime feedback krijgt op hoeveel stalls er beschikbaar zijn, of gaan zijn als jij er aan komt.

Dat valt wel mee. Kan nog niet filteren op aantal stalls, maar wel op aanbieder en snelheid. Info over laadpunt krijg je ook gewoon door.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/11L4-FCTdwX058Xowd6mRFqNqXk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UFIDF9IeGr6YihGiw0pu83mU.jpg?f=user_large

Werkt goed, einddoel erin en gaan.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Grappige is overigens wel dat juist Tesla niet doorgeeft hoeveel vrije stalls er zijn in Google Maps :+

Aanvullend, je kan juist makkelijk een stop aanpassen als je liever een hebt met meer stalls.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QIWSt5NzZrLZikXOjAQWMBzUDlM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CBZv4vDytRktet0gL7SO8sU3.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
[...]

Dat is nou juist waarop Tesla niet leidend is. Met Google Maps hoef je nooit ‘kaartupdates’ te installeren en de allernieuwste snelladers staan er binnen no time in (kijk maar eens op je smartphone) en worden in de laadplanning gebruikt. Enige waar Tesla navi nog altijd beter in is, is de dynamische planning en proactief een alternatieve supercharger voorstellen als het druk is. Maar vaak is dat niet zo’n issue omdat superchargers niet vaak helemaal vol staan en die functie komt, gezien het huidige tempo van feature ontwikkeling bij Maps, vast ook nog wel. Instappen en gaan is geen unieke Tesla feature meer.

[ Voor 32% gewijzigd door JTHZZ op 27-12-2023 19:33 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:39
Vandaag wat wezen cruisen door het Limburgse land en gelijk de kans gegrepen om wat snellaad testjes te doen met de “nieuwe” EV.

Boven de 70% soc nog > 100kW is toch wel lekker. Biedt hoop voor de 1.100km vakantierit naar de Ardèche deze zomer waar ik me toch wel wat zorgen over maak (zaterdag schoolvakantie en plannen zonder Tesla laders).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MhQDFTKLIz0XAuS4FSSwyF_EjMk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X4QNHez3FFEaDDXSsXVkjwTa.jpg?f=fotoalbum_large

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
VidaR-9 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 22:06:
Vandaag wat wezen cruisen door het Limburgse land en gelijk de kans gegrepen om wat snellaad testjes te doen met de “nieuwe” EV.
Mooie bak.
Biedt hoop voor de 1.100km vakantierit naar de Ardèche deze zomer waar ik me toch wel wat zorgen over maak (zaterdag schoolvakantie en plannen zonder Tesla laders).
Och dat gaat wel meevallen, in Frankrijk stikt het van de snelladers;
https://www.google.com/ma...%2C3.4718143687499925&z=7

En met AC-laden zit het ook wel snor daar, maar goed, dit past wellicht iets beter in een ander topic;
Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:17

Boven de 70% soc nog > 100kW is toch wel lekker. Biedt hoop voor de 1.100km vakantierit naar de Ardèche deze zomer waar ik me toch wel wat zorgen over maak (zaterdag schoolvakantie en plannen zonder Tesla laders).

[Afbeelding]
Met die auto is zo’n rit een beloning.

Maak je niet te veel zorgen over dat snelladen. Kijk eerst eens hoe snel jij kan plassen en daarna een cappucino besteld en gedronken krijgt samen met een goede croissant.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Tommie12 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:16:
[...]

Met die auto is zo’n rit een beloning.

Maak je niet te veel zorgen over dat snelladen. Kijk eerst eens hoe snel jij kan plassen en daarna een cappucino besteld en gedronken krijgt samen met een goede croissant.
Thanks!
Ik heb al meerdere lange ritten ervaring met de Polestar, dus in de basis geen zorgen. Gaat me nu meer om het feit dat we er niet aan ontkomen om op een vrijdag>zaterdag nacht te rijden in de zomervakantie - anders wordt de vakantie wel heel kort.

Maar dat is inderdaad eigenlijk meer voor het andere topic. @Zjanzjak thnx voor het kaartje, gelijk opgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannekoek81
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:17
Wij zijn momenteel op zoek naar een tweede auto voor erbij. Zullen vrij weinig kilometers mee worden gemaakt, ik verwacht max 3000 per jaar.

Lange tijd hebben wij het prima kunnen doen met 1 auto aangezien mijn vrouw en ik beide vrij dicht bij huis ons werk hadden. Sinds enkele weken heb ik een andere baan dat een stukje verder weg is en daarbij wel een lease auto gekregen. Die zal dan ook voornamelijk voor de lange afstanden als gezinsauto worden gebruikt. De voorloper auto is elektrisch en de inmiddels bestelde ook.

Als tweede auto waren wij een tijdje aan het kijken naar een Twingo, Ford ka van een jaar of 10 oud met max zo’n 100.000 op de teller. Mijn vrouw riep al een keer is een Zoe niks voor mij? Even wat uitgezocht en ik zie wel wat voordelen.

Nu hebben wij gisteren in een ijsblauwe Q210 gereden uit 2013 met iets meer dan 100.000 op de teller. Rijdt goed en ziet er nog netjes uit. Nu zag ik dat er ook 1 uit 2015 in deze klaar te koop staat en de helft aan kilometers op de teller heeft staan, maar wel bijna het dubbele kost.

Zijn er grote belangrijke aanpassingen tussendoor geweest om de meerprijs er voor over te hebben? Ik heb wel gelezen dat in ieder geval de firmware updates gedaan moeten zijn. Beide zijn volledig dealer onderhouden.

[ Voor 4% gewijzigd door Pannekoek81 op 31-12-2023 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Pannekoek81 schreef op zondag 31 december 2023 @ 09:41:
Wij zijn momenteel op zoek naar een tweede auto voor erbij. Zullen vrij weinig kilometers mee worden gemaakt, ik verwacht max 3000 per jaar.

Lange tijd hebben wij het prima kunnen doen met 1 auto aangezien mijn vrouw en ik beide vrij dicht bij huis ons werk hadden. Sinds enkele weken heb ik een andere baan dat een stukje verder weg is en daarbij wel een lease auto gekregen. Die zal dan ook voornamelijk voor de lange afstanden als gezinsauto worden gebruikt. De voorloper auto is elektrisch en de inmiddels bestelde ook.

Als tweede auto waren wij een tijdje aan het kijken naar een Twingo, Ford ka van een jaar of 10 oud met max zo’n 100.000 op de teller. Mijn vrouw riep al een keer is een Zoe niks voor mij? Even wat uitgezocht en ik zie wel wat voordelen.

Nu hebben wij gisteren in een ijsblauwe Q210 gereden uit 2013 met iets meer dan 100.000 op de teller. Rijdt goed en ziet er nog netjes uit. Nu zag ik dat er ook 1 uit 2015 in deze klaar te koop staat en de helft aan kilometers op de teller heeft staan, maar wel bijna het dubbele kost.

Zijn er grote belangrijke aanpassingen tussendoor geweest om de meerprijs er voor over te hebben?
Kijk goed of de batterij gekocht is of gehuurd. Anders kan je alsnog elke maand ca 80-100€ af rekenen.
En die 2 auto’s hebben een even grote batterij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannekoek81
Tommie12 schreef op zondag 31 december 2023 @ 09:45:
[...]

Kijk goed of de batterij gekocht is of gehuurd. Anders kan je alsnog elke maand ca 80-100€ af rekenen.
En die 2 auto’s hebben een even grote batterij?
Ja beide dezelfde batterij en beide zijn nu nog huur. Las wat berichten dat bij 10 jaar oud, Renault de batterij goedkoop aanbiedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Pannekoek81 schreef op zondag 31 december 2023 @ 09:41:

Zijn er grote belangrijke aanpassingen tussendoor geweest om de meerprijs er voor over te hebben?
Vooral opletten of het een huuraccu betreft of dat deze eigendom is en dus al afgekocht. Verder volgens mij niet heel veel verschillen tussen die jaren.

Maar heb met die bouwjaren geen ervaring, onze eerste was uit 2017 en die we nu hebben uit 2021. Ik vind het een fijne tweede auto. Klein genoeg voor de stad, groot genoeg om er ruim in te zitten.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Pannekoek81 schreef op zondag 31 december 2023 @ 09:46:
[...]

Ja beide dezelfde batterij en beide zijn nu nog huur. Las wat berichten dat bij 10 jaar oud, Renault de batterij goedkoop aanbiedt.
Bij 10 jaar oud zou ik toch een batterijattest verwachten.
En voor je weet hoe de staat is, en wat afkoop kost zou ik niet toe slaan.

Of… kopen, huur betalen, en dan een nieuwe batterij afpingelen.

Iets anders wat me invalt: heeft die auto nog een chademo stekker? (Ik zou daar zeker op afknappen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Himalaya
  • Nu online
Tommie12 schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:47:
[...]

Iets anders wat me invalt: heeft die auto nog een chademo stekker? (Ik zou daar zeker op afknappen).
Volgens mij is de ZOE nooit met Chademo geleverd, dat was echt een Leaf ding in die tijd. ZOE is gewoon Type2

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannekoek81
Tommie12 schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:47:
[...]

Himalaya schreef op zondag 31 december 2023 @ 11:09:
[...]

Volgens mij is de ZOE nooit met Chademo geleverd, dat was echt een Leaf ding in die tijd. ZOE is gewoon Type2
Ik was even gaan zoeken en de Zoe is idd niet met Chademo geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Himalaya schreef op zondag 31 december 2023 @ 11:09:
[...]
Je hebt wel ZOEs met AC43 (43kW AC lader), en anders is het 22kW maximum. Dit is hoger dan de meeste autos op AC.

ChaDeMo is een Japans/Aziatisch ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Nu online
Bartjuh schreef op zondag 31 december 2023 @ 11:42:
[...]

Je hebt wel ZOEs met AC43 (43kW AC lader), en anders is het 22kW maximum. Dit is hoger dan de meeste autos op AC.

ChaDeMo is een Japans/Aziatisch ding.
Klopt, maar de stekker is hetzelfde. Maar de ZOE is inderdaad een van de weinige die op 43kW kan laden, maar dat soort laders kom je wel steeds minder tegen. Onze huidige ZOE heeft gelukkig CCS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
@Pannekoek81 denk dat de vraag ook zou moeten zijn hoe ver je ermee gaat rijden. Jaarkilometers kunnen best laag zijn, maar als het een maandelijkse trip is van 400km op een dag is een Zoe ook niet ideaal.

Wij hebben/hadden een e-Golf als 2e auto en ondanks het beperkte bereik was dat toch ideale auto voor mijn vriendin om 15.000km mee te rijden, omdat ze eigenlijk altijd onder de 100km per dag blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannekoek81
VidaR-9 schreef op zondag 31 december 2023 @ 11:57:
@Pannekoek81 denk dat de vraag ook zou moeten zijn hoe ver je ermee gaat rijden. Jaarkilometers kunnen best laag zijn, maar als het een maandelijkse trip is van 400km op een dag is een Zoe ook niet ideaal.

Wij hebben/hadden een e-Golf als 2e auto en ondanks het beperkte bereik was dat toch ideale auto voor mijn vriendin om 15.000km mee te rijden, omdat ze eigenlijk altijd onder de 100km per dag blijft.
Had ik idd over gelezen, maar de max die met de Zoe enkele reis zal worden afgelegd is 40 kilometer ongeveer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Nu online
Pannekoek81 schreef op zondag 31 december 2023 @ 12:47:
[...]

Had ik idd over gelezen, maar de max die met de Zoe enkele reis zal worden afgelegd is 40 kilometer ongeveer.
Wij haalden met de 22kW ZOE bij heel koude winterse dagen minimaal 110km en in de zomer tot max 160km, dus 80km heen en weer zou dan niet zo’n probleem moeten zijn als de accu nog goed is. Dus wel de SoH opvragen.

Hebben hem eigenlijk alleen vervangen omdat de moeder van mijn vrouw op 140km afstand woont en ze daar in geval van nood altijd in een keer naar toe wil kunnen. Dus nu een 52kW accu in de ZOE :*)

[ Voor 18% gewijzigd door Himalaya op 31-12-2023 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Bartjuh schreef op zondag 31 december 2023 @ 11:42:
Himalaya schreef op zondag 31 december 2023 @ 11:50:

Klopt, maar de stekker is hetzelfde. Maar de ZOE is inderdaad een van de weinige die op 43kW kan laden, maar dat soort laders kom je wel steeds minder tegen. Onze huidige ZOE heeft gelukkig CCS.
Dat hadden ze toch niet altijd (CCS)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Nu online
Zjanzjak schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:47:
[...]

[...]

Dat hadden ze toch niet altijd (CCS)?
Op onze ZOE ZE50 was het optioneel, maar gelukkig door de vorige (Duitse) eigenaar wel aangevinkt. Al moet je je er niet te veel van voorstellen wat snelladen betreft. Maar het maakt wel flexibel en bij Fastned met autocharge soms wel handig voor even een splash en dash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-09 14:54
Rij nu bij a een jaar de marvel r.
Hele fijne auto op de lane assist functie na. Deze is wat scherp en corrigeert te fel

WP: ZCR-140Y-300D / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW140 YHA PV: 4350 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Himalaya schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:55:
Op onze ZOE ZE50 was het optioneel, maar gelukkig door de vorige (Duitse) eigenaar wel aangevinkt. Al moet je je er niet te veel van voorstellen wat snelladen betreft. Maar het maakt wel flexibel en bij Fastned met autocharge soms wel handig voor even een splash en dash.
Dank voor je antwoord.

Dat het niet supersnel gaat had ik idd meer gelezen, maar hé 50 is altijd meer dan 11 (of soms 22). ;)

Maar goed, heb inmiddels begrepen dat CCS pas vanaf 2019 op de Zoë te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik ben aan het kijken voor een BMW i3, qua budget zal het wel een auto uit 2013/2014 (60Ah) worden met mogelijk 130k+ km's. (Ik kijk ook naar auto's op de Duitse markt) Waar moet ik op letten bij deze auto's? Hoe zijn deze accu's met deze leeftijd en afgelegde km's? Kan ik de staat van de accu aflezen/uitlezen?

Initieel was ik aan het kijken voor een Nissan Leaf maar de degradatie van de accu is toch wel flink. Ook kort gekeken voor een i-miev/C-zero/iOn, ze zijn relatief goedkoop maar je krijgt er voor mijn gevoel niet veel voor terug. Weinig bereik, niet echt mooi, totaal geen luxe en geen idee hoe de accu's zijn. En huuraccu wil ik niet vanwege het feit dat ik vrijwel geen km's rij.

Ik rij dus heel weinig, als ik meer dan 1200 km rij per jaar dan is het veel. Waarom toch een elektrische auto? Beetje voor de plezier en schadevrije jaren opbouwen. Het is dan ook gedeeltelijk een tactische keuze. Want met mijn huidige oldtimer bouw ik geen schadevrije jaren op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:49

de Peer

under peer review

Markos schreef op maandag 1 januari 2024 @ 18:52:
Ik ben aan het kijken voor een BMW i3, qua budget zal het wel een auto uit 2013/2014 (60Ah) worden met mogelijk 130k+ km's. (Ik kijk ook naar auto's op de Duitse markt) Waar moet ik op letten bij deze auto's? Hoe zijn deze accu's met deze leeftijd en afgelegde km's? Kan ik de staat van de accu aflezen/uitlezen?

Initieel was ik aan het kijken voor een Nissan Leaf maar de degradatie van de accu is toch wel flink. Ook kort gekeken voor een i-miev/C-zero/iOn, ze zijn relatief goedkoop maar je krijgt er voor mijn gevoel niet veel voor terug. Weinig bereik, niet echt mooi, totaal geen luxe en geen idee hoe de accu's zijn. En huuraccu wil ik niet vanwege het feit dat ik vrijwel geen km's rij.

Ik rij dus heel weinig, als ik meer dan 1200 km rij per jaar dan is het veel. Waarom toch een elektrische auto? Beetje voor de plezier en schadevrije jaren opbouwen. Het is dan ook gedeeltelijk een tactische keuze. Want met mijn huidige oldtimer bouw ik geen schadevrije jaren op.
Opel ampera-e dan misschien? Kost je na aftrek subsidie minder dan 20k voor een 3 jaar oude auto met 40k op de teller.
dan heb je een accu van 66 kWh en de accu is hooguit 1 jaar oud ivm terugroepactie die geweest is.

Persoonlijk zou ik voor 1200km per jaar geen auto kopen maar een alternatief verzinnen. Er zijn toch ook trucs mbt schadevrije jaren via een geschorste auto/motor/scooter?

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 01-01-2024 19:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

de Peer schreef op maandag 1 januari 2024 @ 19:04:
[...]

Opel ampera-e dan misschien? Kost je na aftrek subsidie minder dan 20k voor een 3 jaar oude auto met 40k op de teller.
dan heb je een accu van 66 kWh en de accu is hooguit 1 jaar oud ivm terugroepactie die geweest is.
20k is wel twee keer zo duur als de BMW i3 in Duitsland.
Persoonlijk zou ik voor 1200km per jaar geen auto kopen maar een alternatief verzinnen. Er zijn toch ook trucs mbt schadevrije jaren via een geschorste auto/motor/scooter?
Scooter is misschien inderdaad wel iets om naar te kijken. Eens uitzoeken wat de regels zijn m.b.t. schadevrije jaren. Maar het is ook wel leuk/stukje luxe om zo'n auto aan te schaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:37

Niet alle exemplaren kunnen snelladen.
Kijk ook eens naar een Ioniq 28kWh
(Of een deelauto)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

BarryH schreef op maandag 1 januari 2024 @ 20:06:
[...]

Niet alle exemplaren kunnen snelladen.
Kijk ook eens naar een Ioniq 28kWh
(Of een deelauto)
Hoe kan ik zien of de auto kan snelladen? Is dat bouwjaar afhankelijk of een optie?

De Ioniq is ongeveer even duur en wel nieuwer, maar ook een stuk zwaarder. Is de Ioniq en betere optie dan de i3? Ik ben wel gecharmeerd van de i3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:05
@Markos een auto kopen voor maar 1200km per jaar? Dat worden dan wel dure kilometers. Hoe zijn die 1200km verdeeld? Rijd je elke dag 3 a 4 km, of 1 keer per maand 100km, of 3 keer per jaar 400km? Bij dat laatste is een auto huren een stuk goedkoper. Vergeet niet dat een auto die stilstaat ook geld kost. Verzekering loopt door, afschrijving gaat door. En ook als je weinig rijdt heeft een auto onderhoud nodig. Banden moeten ook wel eens vervangen worden, is het niet door slijtage, dan wel vanwege ouderdom. Remvloeistof etc etc.

Dus ik denk dat dit een dure manier is om wat korting bij je verzekering op te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:30

Snelle manier om de batterij te checken: YouTube: How To Check BMW i3 Battery Capacity / YouTube: How to Find The Battery Capacity In The BMW i3

Wij hebben een i3, 2016 (oud model), met 45k km op de klok.
Net gekeken en capaciteit volgens bovenstaande methode is 15.4kW (maar het is koud en de accu is half leeg, het is beter bij 20 graden en volledig vol).

Onze gaat met 50kW DC snelladen via CCS, volgens mij doet een 2013 i3(zelfde model) dat ook al.
1 keertje laden op een wat langere trip is niet zo'n probleem, maar ga echt geen tochten van 300km doen, dan sta je meer aan de lader dan dat je rijdt.
Zeker op de snelweg (100kmpu), als het koud is, met tegenwind is het bereik echt niet fantastisch.
130kmpu zou ik sowieso niet eens overwegen voor langere ritten.
100km durf ik doorgaans wel aan, kan altijd airco op standje eco en/of langzamer rijden, maar ik heb ook wel eens gehad dat ik maar 90km ver kwam.

[ Voor 12% gewijzigd door mitsumark op 01-01-2024 23:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Markos schreef op maandag 1 januari 2024 @ 21:11:
[...]

Hoe kan ik zien of de auto kan snelladen? Is dat bouwjaar afhankelijk of een optie?

De Ioniq is ongeveer even duur en wel nieuwer, maar ook een stuk zwaarder. Is de Ioniq en betere optie dan de i3? Ik ben wel gecharmeerd van de i3
Een i3 kan altijd snelladen bij Fastned met 50kw en heeft zelfs plug en charge. Waar de verwarring over ontstaat is de boordlader, die heb je in 1 fase, 7,4kw en 3 fase, 11kw. Die laatste stond in de optie lijst als snellaadpakket.

De i3 is veel meer een auto van binnen dan een Ioniq. Let wel dat de i3 na de facelift volwassener rijdt op de snelweg.

Ik heb zelf een pre facelift model, 94ah + ReX en vind het echt een geweldige auto, ze zijn ik zeer betrouwbaar en roesten niet, onderhoud is spotgoedkoop en de auto rijdt heerlijk in de stad, veel power, stevig geveerd dus goed over drempels. Geen dode hoeken, lekker overzichtelijk en een zeer kleine draaicirkel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannekoek81
Inmiddels hebben wij de garage waar de Zoe staat een mail gestuurd met de vraag of hij de SOH kan ophalen. Als die nog goed is dan hebben wij besloten om deze Zoe voor mijn vrouw te kopen. Even afwachten dus.

De firmware update wordt in ieder geval gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-09 09:59
Brilsmurfffje schreef op maandag 1 januari 2024 @ 23:42:
[...]

Een i3 kan altijd snelladen bij Fastned met 50kw en heeft zelfs plug en charge. Waar de verwarring over ontstaat is de boordlader, die heb je in 1 fase, 7,4kw en 3 fase, 11kw. Die laatste stond in de optie lijst als snellaadpakket.

De i3 is veel meer een auto van binnen dan een Ioniq. Let wel dat de i3 na de facelift volwassener rijdt op de snelweg.

Ik heb zelf een pre facelift model, 94ah + ReX en vind het echt een geweldige auto, ze zijn ik zeer betrouwbaar en roesten niet, onderhoud is spotgoedkoop en de auto rijdt heerlijk in de stad, veel power, stevig geveerd dus goed over drempels. Geen dode hoeken, lekker overzichtelijk en een zeer kleine draaicirkel.
En zelfmoord-deuren :+

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:19
Echt, zo'n zonde dat ze de i3 niet meer maken. Het was echt een auto met karakter, en zo leuk die achterdeuren. Trouwens geen zelfmoord-deuren, want er zitten tegenwoordig moderne beveiligingen op zoals gordels voor de achterpassagiers. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-09 09:59
Of-Aaargh schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:47:
[...]

Echt, zo'n zonde dat ze de i3 niet meer maken. Het was echt een auto met karakter, en zo leuk die achterdeuren. Trouwens geen zelfmoord-deuren, want er zitten tegenwoordig moderne beveiligingen op zoals gordels voor de achterpassagiers. :+
Ja, met de gordel van de voorin zittenden bevestigd aan de deur van de achterpassagier. En die deur gaat andersom open, waardoor dus als de achterpassagier uit wil stappen, eerst de gordel van de voorste stoel los moet.... 8)7

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pannekoek81
Zojuist reactie, de Zoe uit 2013 met iets meer dan 100k op de teller heeft nog 84% SOH en verder volledig up to date zover het kan uiteraard. De navigatie is dat niet meer :+ . Zijn zelf op vakantie, maar alle screenshots tonen het aan.

Wat dat betreft klinkt het allemaal prima. Dus maar doen. Bedankt voor de reacties hier d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Of-Aaargh schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:47:
[...]

Mijn collega had zo’n auto in 2017 of 2018 als bedrijfsauto met de extender. Die i3 kostte toen 60k. Ik heb er toen ook een ritje in gemaakt, maar die prijs voor zo’n kleine auto met heel beperkt bereik vond ik toch echt geen goed aanbod.

De achterdeuren vond ik eerder een bug dan een feature.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:11
TeslaBjorn heeft op YT de laatste weken de nodige video's gemaakt over "goedkope" wat oudere EV's zoals de I3, de LEAF, de e-Golf en de Ioniq 28kWh. Nu heeft iedereen andere eisen waar een EV aan moet voldoen dus een winnaar is er natuurlijk niet echt, maar de Ioniq heeft toch wel zijn voorkeur. Efficiënt, snel laden en ruim.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

pmiddeld schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:54:
[...]

Ja, met de gordel van de voorin zittenden bevestigd aan de deur van de achterpassagier. En die deur gaat andersom open, waardoor dus als de achterpassagier uit wil stappen, eerst de gordel van de voorste stoel los moet.... 8)7
Sowieso moet eerst de voordeur open anders gaan ze niet open. Als de voordeur dichtzit dan doet de hendel van de achterdeur ook niks.

Op de achterbank zit je als volwassene verrassend goed en de leuning klapt plat tot een perfect vlakke laadvloer. De knik in het raam van de achterdeuren heeft ook een functie, zo kunnen kinderen op de achterbank gemakkelijk naar buiten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:53

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Wat denkt men hier over deze video:

Het enige wat ik denk is dat hij ws aanneemt dat de rest waarde van beide auto's evenhoog zal zijn. Maar dat moet je nog bezien.

[ Voor 20% gewijzigd door zonoskar op 02-01-2024 17:10 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Of-Aaargh
zonoskar schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 17:10:
Wat denkt men hier over deze video:

[YouTube: Tesla Model 3 Total Cost After 5 Years! I'm Shocked]

Het enige wat ik denk is dat hij ws aanneemt dat de rest waarde van beide auto's evenhoog zal zijn. Maar dat moet je nog bezien.
Kun je even aangeven wat de conclusie is van de video zodat we 'm niet helemaal hoeven te kijken? De clickbait-titel "Tesla Model 3 Total Cost After 5 Years! I'm Shocked" zegt niet zoveel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:53

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Of-Aaargh schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 17:24:
[...]

Kun je even aangeven wat de conclusie is van de video zodat we 'm niet helemaal hoeven te kijken? De clickbait-titel "Tesla Model 3 Total Cost After 5 Years! I'm Shocked" zegt niet zoveel.
Na 5 jaar heeft de Tesla $64260 gekost, de Toyota kostte $64300. Aankoop, verzekering, onderhoud en 'brandstof'. Dus vrij vergelijkbaar qua kosten. Hij had gratis supercharger, maar heeft daar wel kosten voor gerekend. En voor het thuisladen heeft hij $0.10/kWh gerekend, dus als je solar hebt is de Tesla wel flink goedkoper aangezien hij voor $3000 heeft geladen. Maar dus niets over restwaarde en de servicekosten en brandstof voor de Toyota zijn geschat.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
zonoskar schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 18:43:
[...]

Na 5 jaar heeft de Tesla $64260 gekost, de Toyota kostte $64300. Aankoop, verzekering, onderhoud en 'brandstof'. Dus vrij vergelijkbaar qua kosten. Hij had gratis supercharger, maar heeft daar wel kosten voor gerekend. En voor het thuisladen heeft hij $0.10/kWh gerekend, dus als je solar hebt is de Tesla wel flink goedkoper aangezien hij voor $3000 heeft geladen. Maar dus niets over restwaarde en de servicekosten en brandstof voor de Toyota zijn geschat.
Clickbait dus….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:02
zonoskar schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 18:43:
En voor het thuisladen heeft hij $0.10/kWh gerekend, dus als je solar hebt is de Tesla wel flink goedkoper aangezien hij voor $3000 heeft geladen.
Dat hangt er maar net vanaf waarvoor je die stroom anders had kunnen verkopen.
Ik lees in de topics over elektrische auto's erg vaak dat men thuis "gratis" kan tanken, maar dan hou je jezelf flink voor de gek (of je zit met je energiecontract te slapen), want ik heb nog nooit minder dan 11 cent voor mijn overtollige stroom gekregen en de afgelopen twee jaar gemiddeld meer dan 50 cent. Momenteel ook nog tot 1 juli ca 22 cent.
Voor meer info: Wat is nu de beste terugleververgoeding?

Kortom, de 10 cent uit het filmpje lijkt mij nog aan de lage kant.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Filmpje zegt sowieso niets over situatie hier met hele andere belastingen en prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:47

https://www.marktplaats.n.../#q:smart+fortwo+electric|sortBy:PRICE|sortOrder:INCREASING

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:07

Ik vind de BMW i3 een hele fijne auto. 4 jaar geleden privé gebruikt gekocht: 94 Ah, 13k km op de teller.
Nu 100k km verder, zoals hierboven al eerder beschreven lees ik zeer regelmatig de accu-capaciteit uit. Dit komt neer op ongeveer 8% verlies.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tzMZ_YXoW0uNofyRZOKVLJktdO4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9J0HDFnvCosqOu8IUaLOfKYO.png?f=user_large

Tips:
- Voor de weinig kilometers die je maakt is het advies de auto met de accu rond 60% weg te zetten. Hou daarbij de 12V accu in de gaten, of aan de druppellader. Deze wordt alleen geladen tijdens rijden of conditioneren van de auto. Zelf nog nooit problemen mee gehad, maar dat schijnt regelmatig een probleem te zijn.
- De range extender (REX)-uitvoeringen kochten de dealers niet terug in 2019 viel mij op. Dus daar zou ik nu ook bij uit de buurt blijven.
- Mocht je willen kunnen laden bij Tesla: laat de firmware updaten bij de dealer. De auto's tot ergens in 2017 kunnen dat met de oorspronkelijke firmware niet. Na een update kan dat wel.
- Aan beurten en onderhoud heb ik 350 euro/jaar uitgegeven. Dat is lager dan alle auto's die ik hiervoor gehad heb.

Leuke ervaring: mijn langste rit was ruim 4x langer dan jou jaarlijkse kilometers. In 2021 ben ik naar de poolcirkel gereden met de BMW i3, en dat ging prima!
Daarmee heb ik m'n broer (die daar woont) overtuigd om er ook één te kopen. Deze dagen is het vrij koud daar; en dan doet ie nog altijd prima z'n werk. Het bereik is wel gehalveerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AddtCXxtvnxO9ebduAFlAx988xA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sEDalBvq2RomVxuZwHyRHjhG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door DrBOB101 op 03-01-2024 21:17 ]

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001

Japie.G

Colour Classic

DrBOB101 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:12:
[...]

Ik vind de BMW i3 een hele fijne auto. 4 jaar geleden privé gebruikt gekocht: 94 Ah, 13k km op de teller.
Nu 100k km verder, zoals hierboven al eerder beschreven lees ik zeer regelmatig de accu-capaciteit uit. Dit komt neer op ongeveer 8% verlies.
[Afbeelding]

Tips:
- Voor de weinig kilometers die je maakt is het advies de auto met de accu rond 60% weg te zetten. Hou daarbij de 12V accu in de gaten, of aan de druppellader. Deze wordt alleen geladen tijdens rijden of conditioneren van de auto. Zelf nog nooit problemen mee gehad, maar dat schijnt regelmatig een probleem te zijn.
- De range extender (REX)-uitvoeringen kochten de dealers niet terug in 2019 viel mij op. Dus daar zou ik nu ook bij uit de buurt blijven.
- Mocht je willen kunnen laden bij Tesla: laat de firmware updaten bij de dealer. De auto's tot ergens in 2017 kunnen dat met de oorspronkelijke firmware niet. Na een update kan dat wel.
- Aan beurten en onderhoud heb ik 350 euro/jaar uitgegeven. Dat is lager dan alle auto's die ik hiervoor gehad heb.

Leuke ervaring: mijn langste rit was ruim 4x langer dan jou jaarlijkse kilometers. In 2021 ben ik naar de poolcirkel gereden met de BMW i3, en dat ging prima!
Daarmee heb ik m'n broer (die daar woont) overtuigd om er ook één te kopen. Deze dagen is het vrij koud daar; en dan doet ie nog altijd prima z'n werk. Het bereik is wel gehalveerd.
[Afbeelding]
hoe meet je die capaciteit? Kijken wat er in gaat bij een 100pct lading?

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Heel veel subsidie, en kleine auto's zonder fatsoenlijk bereik.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

daemonix schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:45:
[...]

Gedeeltelijk met je eens. Zo'n Peugeot E-208 is niet groot, maar ik ben er evenwel mee gaan kamperen, 2 volwassenen en 1 kind. Als je een beperkt budget hebt is "kleine auto" en "geen fatsoenlijk bereik" echt wel relatief hoor.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak

Vind m'n Megane E-Tech meer dan genoeg bereik hebben.
En hij is groot zat voor vrouwlief, de hond en mij.
Wat jij misschien niet fatsoenlijk lijkt betekent niet dat dat voor een ander ook zo is. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
Zjanzjak schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:54:
[...]

Vind m'n Megane E-Tech meer dan genoeg bereik hebben.
En hij is groot zat voor vrouwlief, de hond en mij.
Wat jij misschien niet fatsoenlijk lijkt betekent niet dat dat voor een ander ook zo is. ;)
Maar ik denk dat zo'n Franse sociale-huurauto van 100 euro per maand geen Megane gaat worden. En waarschijnlijk ook geen Peugeot e-208. Eerder een van de sub-25.000 euro-modellen die er aan gaan komen. Uiteraard moet het wel een Franse auto zijn, want het doel zal ook zijn om via een omweg de Franse automobielindustrie te subsidiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:00
Of-Aaargh schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 07:31:
[...]

Maar ik denk dat zo'n Franse sociale-huurauto van 100 euro per maand geen Megane gaat worden. En waarschijnlijk ook geen Peugeot e-208. Eerder een van de sub-25.000 euro-modellen die er aan gaan komen. Uiteraard moet het wel een Franse auto zijn, want het doel zal ook zijn om via een omweg de Franse automobielindustrie te subsidiëren.
Artikel gelezen?
Five Renault models, including the electric versions of the classic Twingo, Megane, and Scenic

24 models from the Stellantis group, including the Peugeot 208, and the Citroën e-C4

The Tesla Model Y

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Dan is het wel duidelijk dat het met name Renault en Citroën / Peugeot is die hiermee ondersteuning krijgen. Mijn ouders hadden het er nog over want wonen in Frankrijk. Maar zijn gepensioneerden dus kunnen ondanks minimaal Frans inkomen deze regeling niet claimen. Verder zal de Twingo vast het goedkoopste zijn qua bedrag.

Dan nog: stel je kunt anders een Megane, e2008, EC4 leasen voor 500 euro gaat dat in zo'n systeem 250 euro kosten. Renault, Stellantis en Tesla krijgen hiermee Franse staatssteun. Is goedkoper dan waar ik de EC4 voor lease (320 euro) en zelfs de model Y doet mee. Dan had ik het wel geweten. Zal wss de model Y rwd zijn voor 399 euro ipv 798 euro zijn. Want die is nog best duur in de private lease. Is enkel goedkoop in financial lease en met bijtelling als je 800 mobiliteit/leasebudget hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:51
[...]

https://www.ecologie.gouv.fr/mon-leasing-electrique
- Nieuwprijs 47000 euro
- Max gewicht 2400 kg

En het is voor lage inkomens, om naar het werk te rijden. Lijkt mij dat dit een aardige zwieper kan geven aan de verduurzaming van het wagenpark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Kalentum schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 08:58:
[...]

En het is voor lage inkomens, om naar het werk te rijden. Lijkt mij dat dit een aardige zwieper kan geven aan de verduurzaming van het wagenpark.
Blijkbaar wel heel lage inkomens.... Ik ken het franse systeem niet maar 15000€ zal wel een heel kleine groep zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Of-Aaargh schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 07:31:

Waar het mij om ging was deze reactie:
en kleine auto's zonder fatsoenlijk bereik.
Zoals mijn vader wel eens zegt : 'gelul van een dronken aardbei', ik breng het in mijn reactie alleen ietwat genuanceerder. ;) Bij dat soort uitspraken zeg ik er altijd bij 'ik vind', dan is het gewoon een mening.
En daarin kan men verschillen.

Buiten m'n reactie op eerdere post ben ik het wel aardig met je eens hoor, maar daar ging het mij niet om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
Tommie12 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 09:07:
[...]

Blijkbaar wel heel lage inkomens.... Ik ken het franse systeem niet maar 15000€ zal wel een heel kleine groep zijn.
Er staat 15400 fiscaal inkomen 'par part'. Dus dat is per persoon in een huishouden. Als jij 10.000 verdient en je partner 20.000, dan is het dus 15.000 euro 'par part'.

Het is voor mij mij ook allemaal nieuw maar kwam een rekenvoorbeeld tegen:
Le calcul du RFR est très simple, il faut diviser le revenu fiscal de référence par le nombre de parts fiscales.

Exemple de calcul du RFR par part pour un couple avec trois enfants à charge :
Revenu fiscal de référence 2021 : 52.000 euros (numérateur)
Nombre de parts fiscales : 4 (dénominateur)
Revenu fiscal de référence par part : 52.000 / 4 = 13.000 euros
Dus kinderen tellen ook nog mee. Gunstig

[ Voor 45% gewijzigd door Kalentum op 04-01-2024 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Kalentum schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 09:16:
[...]

Er staat 15400 fiscaal inkomen 'par part'. Dus dat is per persoon in een huishouden. Als jij 10.000 verdient en je partner 20.000, dan is het dus 15.000 euro 'par part'.
In de praktijk voor een huisgezin met 2+ personen (kinderen tellen voor 1/2 part mee), en dan met 1 persoon die een (heel) beperkt inkomen heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
Tommie12 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 09:18:
[...]

In de praktijk voor een huisgezin met 2+ personen (kinderen tellen voor 1/2 part mee), en dan met 1 persoon die een (heel) beperkt inkomen heeft.
Dus 2 personen, 2 kinderen, 4 totaal. Dan mag je dus meedoen als je 3*15.400 = 46.200 euro totaal inkomen hebt. Toch?

[ Voor 5% gewijzigd door Kalentum op 04-01-2024 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Kalentum schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 09:20:
[...]

Dan mag je dus meedoen als je 3*15.400 = 46.200 euro totaal inkomen hebt. Toch?
Bruto, en dit zijn jaarinkomens, dus ca 3300€ per maand voor 1 verdiener waarvan je dan met 4 moet leven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:00
Joosie200 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 08:20:
[...]

Dan is het wel duidelijk dat het met name Renault en Citroën / Peugeot is die hiermee ondersteuning krijgen. Mijn ouders hadden het er nog over want wonen in Frankrijk. Maar zijn gepensioneerden dus kunnen ondanks minimaal Frans inkomen deze regeling niet claimen. Verder zal de Twingo vast het goedkoopste zijn qua bedrag.

Dan nog: stel je kunt anders een Megane, e2008, EC4 leasen voor 500 euro gaat dat in zo'n systeem 250 euro kosten. Renault, Stellantis en Tesla krijgen hiermee Franse staatssteun. Is goedkoper dan waar ik de EC4 voor lease (320 euro) en zelfs de model Y doet mee. Dan had ik het wel geweten. Zal wss de model Y rwd zijn voor 399 euro ipv 798 euro zijn. Want die is nog best duur in de private lease. Is enkel goedkoop in financial lease en met bijtelling als je 800 mobiliteit/leasebudget hebt.
Er staat ook dat een auto max 150p/m kost en dat de auto max 47000 mag zijn. Dus model y rwd voor 150/mnd. Geen idee van de voorwaarden.

Volgens het artikel voldoet de helft van de bevolking aan deze inkomenseis.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Makkelijk schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:52:
[...]

Er staat ook dat een auto max 150p/m kost en dat de auto max 47000 mag zijn. Dus model y rwd voor 150/mnd. Geen idee van de voorwaarden.

Volgens het artikel voldoet de helft van de bevolking aan deze inkomenseis.
Nee, want de Model Y is geen Europese en zeker geen Franse auto en dus uitgesloten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Of-Aaargh
Ik vond (en vind) het een ongelooflijk aanbod. Een elektrische auto van tegen de 47.000 euro leasen voor 150 euro bij minimaal 12000 km/jr, minimaal drie jaar lang, dan legt l'Etat per auto gauw zo'n 500 euro of meer bij per maand, dat betekent bij een lease van vier jaar al gauw een subsidie van tegen de 25.000 euro...
Stel dat 1-2 miljoen fransen hiervan gebruik maken (vorig jaar werden zonder de subsidie al zo'n half miljoen elektrische auto's verkocht in Frankrijk), dan gaat dat de Franse staat vele miljarden kosten, als ze geen limiet hebben ingesteld (daar heb ik nog niets over gelezen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
daemonix schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:13:
[...]

Nee, want de Model Y is geen Europese en zeker geen Franse auto en dus uitgesloten.
De eisen aan de auto staan hier https://www.ecologie.gouv.fr/mon-leasing-electrique

De auto hoeft zeker niet Frans te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Of-Aaargh schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:24:
[...]

Ik vond (en vind) het een ongelooflijk aanbod. Een elektrische auto van tegen de 47.000 euro leasen voor 150 euro bij minimaal 12000 km/jr, minimaal drie jaar lang, dan legt l'Etat per auto gauw zo'n 500 euro of meer bij per maand, dat betekent bij een lease van vier jaar al gauw een subsidie van tegen de 25.000 euro...
Stel dat 1-2 miljoen fransen hiervan gebruik maken (vorig jaar werden zonder de subsidie al zo'n half miljoen elektrische auto's verkocht in Frankrijk), dan gaat dat de Franse staat vele miljarden kosten, als ze geen limiet hebben ingesteld (daar heb ik nog niets over gelezen).
Ik las op de site: zolang de voorraad strekt. 'dans la limite des stocks disponibles.' En elke EV <47k prijskaartje en gewicht <2400kg komt in aanmerking. Dus het zal niet beschikbaar zijn voor het gehele cohort aan inwoners met fiscaal inkomen a 15k. Aan de andere kant: Macron wil ook herverkozen worden en niet verliezen van LePen.

Dit zijn nog eens aanbiedingen en hoe je de transitie ook kunt versnellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:11
daemonix schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:13:
[...]

Model Y wordt in Berlijn gemaakt, dus Europees lijkt mij.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
Joosie200 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:43:
[...]

Ik las op de site: zolang de voorraad strekt. 'dans la limite des stocks disponibles.' En elke EV <47k prijskaartje en gewicht <2400kg komt in aanmerking. Dus het zal niet beschikbaar zijn voor het gehele cohort aan inwoners met fiscaal inkomen a 15k. Aan de andere kant: Macron wil ook herverkozen worden en niet verliezen van LePen.

Dat laatste zeker. En vooral ook voor een groep die buiten de boot valt. Maar goed, nadeel is dat je natuurlijk niet weet hoe lang deze subsidie in stand blijft: na 3 jaar loopt het contract af, en dan? Misschien een keer verlengen en anders overkopen, maar dan moet je alsnog een financiering regelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:44
Joosie200 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:43:
[...]

Volgens het gelinkte artikel:
Around 4 million to 5 million people are expected to be eligible for the scheme.
The government is planning to make 20,000 vehicles available initially, and quadruple that number by 2025.
Dus dat is wel heel wat minder, en er kunnen over twee jaar dus maar max. 1% tot 2% van de in aanmerking komende inwoners gebruik van maken. Ik voorzie vergelijkbare situaties als met de eerste jaren van aankoop-subsidies op EV's in Nederland (SEPP-regeling), waarbij de pot (te) snel leeg was.

Zonder de Franse situatie verder in detail te kennen, heb ik wel de indruk dat dit soort genereuze regelingen voor een marktverstorende werking zorgen, en er in dit geval ook inkomenspolitiek mee bedreven wordt.

Volgens mij kun je transitie naar electrisch rijden beter stimuleren door te draaien aan de reeds bestaande belasting-knoppen, dus in Nederland bv. lagere/geen BPM, lagere/geen MRB voor electrische auto's, lagere accijnzen op elektriciteit, en hogere BPM, MRB, en accijnzen op diesel/benzine.
Idem voor de lease-bijtelling, en dan al die regelingen voor een jaar of vijf vastleggen zodat iedereen weet waar ze aan toe zijn voor de komende jaren.

En verder natuurlijk zorgen voor voldoende publieke laadpalen, eventueel gecombineerd met buurt-accu's om het electriciteitsnet niet te overbelasten, en met redelijke laad-tarieven.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@Wesco Dat levert geen stemmen op. Dit wel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
daemonix schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:13:
@Wesco Dat levert geen stemmen op. Dit wel. ;)
Ja, 20.000 kunnen er van profiteren en 4.980.000 zijn jaloers en stemmen extreem rechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:44
Na de Fransen gaan ook de Italianen nu het elektrisch rijden stimuleren voor mensen met lage inkomens, met voordelen tot wel € 13.750:

https://www.automotive-on...e-met-stimuleringspakket/

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Tommie12 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:07:
Ja, 20.000 kunnen er van profiteren en 4.980.000 zijn jaloers en stemmen extreem rechts
Ouwe moppentappert. _O-
Wesco schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:30:
Na de Fransen gaan ook de Italianen nu het elektrisch rijden stimuleren voor mensen met lage inkomens, met voordelen tot wel € 13.750:

En dat met Meloni aan de macht, die 1 van de eersten was om Wilders te feliciteren, wie weet wordt het nog wat met ev's hier als hij idd premier wordt. Liever niet maar goed, een kwart van het land ziet dat anders.

Anyways, aan de mensen hier met een Fiat500. Benieuwd naar het bereik in de winter- en zomermaanden.
En dan bedoel ik niet de WLTP. ;) Maar echte ervaringen van berijders.

Ik zag dat @rare-Quark 200 km haalt in een post van december 2022, weet alleen niet welke versie 500.
En of dat zomer of winter was.

Met een 42kWh versie haalt @yannienl in de zomer 260 km en in de winter 170 km. Uiteraard gemiddelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-09 13:53
Zjanzjak schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:24:
[...]

Ouwe moppentappert. _O-

[...]

En dat met Meloni aan de macht, die 1 van de eersten was om Wilders te feliciteren, wie weet wordt het nog wat met ev's hier als hij idd premier wordt. Liever niet maar goed, een kwart van het land ziet dat anders.

Anyways, aan de mensen hier met een Fiat500. Benieuwd naar het bereik in de winter- en zomermaanden.

Ik zag dat @rare-Quark 200 km haalt in een post van december 2022, weet alleen niet welke versie 500.

Met een 42kWh versie haalt @yannienl in de zomer 260 km en in de winter 170 km. Uiteraard gemiddelden.
Jep dat klopt nog steeds, winter is echt heel zielig haha
Dit is overigens wel bij normaal gebruik, dus elk stoplicht een 0-100 sprint want dat is leuk en bandenspanning tussen 2.8-3 bar en 1 dunne puber naast me..

Als ik in me eentje zit en wat meer ev achtig rijd, dan haal ik 290km in de zomer en 195km in de winter..
Winter nog steeds heel zielig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rare-Quark
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
[...]

Ouwe moppentappert. _O-

[...]

Het hangt helemaal af van je rijgedrag (ik heb 42 kWh). Eg 100 of 130 km/h rijden maakt heel veel uit. Het blijft een kleine 200 km in de winter en ~250 in de zomer.

In de praktijk stop je eerder. Voor het sporadische tripje Eindhoven-Utrecht of 2x/jaar naar het Noorden is het prima.

Belangrijker is echter de laadsnelheid. Deze is redelijk voor de Fiat (80kW), maar kan veel beter. Ik wacht toch wel een half uur bij de Fiat op lange tripjes, terwijl ik met de Tesla M3 LR toch wel na een 15m weer weg ben (250 kW). Voor dagelijks lange afstanden zou ik wat anders kiezen.

Verder is het een leuk scheurijzer; de bandjes kunnen de maximale torque niet aan en hij gaat nog altijd best hard richting de 150 km/h totdat hij hem begrenst. In de nieuwere 500e hebben ze het vermogen maar iets teruggeschroefd zag ik.

Oh, mocht je nog opties hebben: achteruitrijcamera niet vergeten. Ik heb het niet gedaan, en dat is het enige waar ik spijt van heb. Hij parkeert geweldig, maar het is wel blind ivm de zeer kleine achterruit.

[ Voor 6% gewijzigd door rare-Quark op 05-01-2024 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
yannienl schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:39:
Jep dat klopt nog steeds, winter is echt heel zielig haha
Dit is overigens wel bij normaal gebruik, dus elk stoplicht een 0-100 sprint want dat is leuk en bandenspanning tussen 2.8-3 bar en 1 dunne puber naast me..

Als ik in me eentje zit en wat meer ev achtig rijd, dan haal ik 290km in de zomer en 195km in de winter..
Winter nog steeds heel zielig..
rare-Quark schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:34:
Het hangt helemaal af van je rijgedrag (ik heb 42 kWh). Eg 100 of 130 km/h rijden maakt heel veel uit. Het blijft een kleine 200 km in de winter en ~250 in de zomer.

In de praktijk stop je eerder. Voor het sporadische tripje Eindhoven-Utrecht of 2x/jaar naar het Noorden is het prima.

Belangrijker is echter de laadsnelheid. Deze is redelijk voor de Fiat (80kW), maar kan veel beter. Ik wacht toch wel een half uur bij de Fiat op lange tripjes, terwijl ik met de Tesla M3 LR toch wel na een 15m weer weg ben (250 kW). Voor dagelijks lange afstanden zou ik wat anders kiezen.

Verder is het een leuk scheurijzer; de bandjes kunnen de maximale torque niet aan en hij gaat nog altijd best hard richting de 150 km/h totdat hij hem begrenst. In de nieuwere 500e hebben ze het vermogen maar iets teruggeschroefd zag ik.

Oh, mocht je nog opties hebben: achteruitrijcamera niet vergeten. Ik heb het niet gedaan, en dat is het enige waar ik spijt van heb. Hij parkeert geweldig, maar het is wel blind ivm de zeer kleine achterruit.
Dank voor jullie feedback!
Zeer waardevol.

Zit mij een beetje te oriënteren voor 2de EV (naast de Megane E Tech), Zoë ook wel grappig maar ik ben een man van emotie en die 500 is zo verdomde mooi (mijn mening dan). Ondanks dat het geld hier echt niet tegen te plinten klotst ben ik dan bereid om wat meer voor een mooie wagen te betalen dan voor het praktische, of economischer beter voor de knip. En wellicht is een ICE goedkoper in die klasse maar daar wil ik liever niet meer aan, ik heb niet veel principes maar dat is er misschien toch eentje haha.

Qua winter kijk ik er niet zo van op, bij de Megane zit er iets van een kleine 100 km bereik verschil in.
Toch fijn om deze waarden te weten bijv. voor de keuze om met 1 of met 2 wagens op vakantie te gaan.
Dat is in 95% vd gevallen dan wel Frankrijk, niet echt ver weg (en aardig wat laadpunten daar heden ten dage) maar toch, dan vergt het wat logistiek gepuzzel (wat ik overigens niet erg vind).

Het snelladen is bij de Megane ook niet je van dat dus dat ben ik al een beetje gewend. ;)

150 zal ik echt niet rijden, mijn ACC is nu 'vastgeroest' op 100, in Frankrijk wel eens 130 dan op de tolweg maar in de regel zit ik merendeels op 120 te cruisen. Wel fijn dat de wagen iets sneller kan, handig voor een noodzakelijke inhaalmanouvre oid.

Het zal wel 2dehands (maar wel eentje van de 2020 generatie of jonger) worden dus iets lastiger met opties.
Voor de rest nog gekke quirks of zaken waar op gelet dient te worden?
Niet dat we em morgen nou moeten hebben want kan zomaar nog een hele poos duren.

Oh en hebben ze ook allemaal CCS? Of sommige versies niet (zoals bij Zoë bijv.).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yannienl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-09 13:53
Zjanzjak schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:34:
[...]

[...]

Dank voor jullie feedback!
Zeer waardevol.

Zit mij een beetje te oriënteren voor 2de EV (naast de Megane E Tech), Zoë ook wel grappig maar ik ben een man van emotie en die 500 is zo verdomde mooi (mijn mening dan). Ondanks dat het geld hier echt niet tegen te plinten klotst ben ik dan bereid om wat meer voor een mooie wagen te betalen dan voor het praktische, of economischer beter voor de knip. En wellicht is een ICE goedkoper in die klasse maar daar wil ik liever niet meer aan, ik heb niet veel principes maar dat is er misschien toch eentje haha.

Qua winter kijk ik er niet zo van op, bij de Megane zit er iets van een kleine 100 km bereik verschil in.
Toch fijn om deze waarden te weten bijv. voor de keuze om met 1 of met 2 wagens op vakantie te gaan.
Dat is in 95% vd gevallen dan wel Frankrijk, niet echt ver weg (en aardig wat laadpunten daar heden ten dage) maar toch, dan vergt het wat logistiek gepuzzel (wat ik overigens niet erg vind).

Het snelladen is bij de Megane ook niet je van dat dus dat ben ik al een beetje gewend. ;)

150 zal ik echt niet rijden, mijn ACC is nu 'vastgeroest' op 100, in Frankrijk wel eens 130 dan op de tolweg maar in de regel zit ik merendeels op 120 te cruisen. Wel fijn dat de wagen iets sneller kan, handig voor een noodzakelijke inhaalmanouvre oid.

Het zal wel 2dehands (maar wel eentje van de 2020 generatie of jonger) worden dus iets lastiger met opties.
Voor de rest nog gekke quirks of zaken waar op gelet dient te worden?
Niet dat we em morgen nou moeten hebben want kan zomaar nog een hele poos duren.

Oh en hebben ze ook allemaal CCS? Of sommige versies niet (zoals bij Zoë bijv.).
Ik rij (private lease) er sinds augustus 2022 mee en ben er afgezien het snelladen nog steeds heel blij mee.
Mijn auto deed in het begin zoals geadverteerd met 85kw snelladen, maar na een maand ging hij niet verder dan 60kw (gewoon buiten nog 24 graden) en in de winter vanaf 7 graden en lager komt ie vaak niet verder dan 45kw..
Dit terwijl vrienden die ook de 500e hebben, op dezelfde momenten, een paal verder, wel gewoon 85kw aantikken, ook in de winter..
Tot op de dag van vandaag blijft Fiat ontkennen dat er iets mis is..
Dus mocht je een 500e kiezen en het snelladen doet je wat, ga dan vooral ff tijdens een proefrit snelladen om te kijken of die auto wel goed functioneert..
En ja, alle versies CCS..

Je kan het soms wel ervaren als een kart, want door het zware gewicht is de vering redelijk stug.
Maar voor het overgrote deel is het een heerlijke cruiser, lekker stil en een 400km rit van den helder naar spa franchorchamps gaat meer dan prima!
Ook redelijk vlot, op de stopwatch in tussen 7.9-8.3 seconden naar de 100 ipv de opgegeven 9 seconden.
De one pedal mode is echt baas, ik rem zelf nagenoeg niet want de mode is vrij aggressief en remt volledig tot stilstand.
Ja waar kan je nog meer op letten, als je graag bij Tesla wilt laden, dan is de 500e wat minder geschikt omdat de laadpoort aan de 'verkeerde' kant zit..
Het geluidje wat ie maakt tot 26km is door honden direct te herkennen, zelfs als je nog 30 meter te gaan hebt voordat je thuis komt..

Ik weet niet wat je budget is, maar er komen nog 25k auto's aan van NIO's subbranche Alps en 35k auto's van NIO's andere subbranche Firefly.
Tijdens de Fully Charged show hebben de NIO mensen ons helemaal gehypt voor de Firefly, alleen jammer dat die niet komt met Nomi, dat dashboard robotje..

Wellicht kan je ook overwegen de komende VW ID2..

Tweede hands heb ik geen ervaring mee, maar volgens mij kun je goed terecht voor accu degradatiechecks, het schijnt allemaal redelijk mee te vallen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
Japie.G schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:03:
[...]
hoe meet je die capaciteit? Kijken wat er in gaat bij een 100pct lading?
Uitlezen van capaciteit volgens de auto zelf kan in de BMW i3 via een verborgen menu. De grafiek die ik deelde was op basis van deze manier.

Meten doe ik door een test: accu 100% vol laden. Liefst zo rustig mogelijk rijden tot de accu zo leeg mogelijk is (dichterbij 0% is beter).
In juni 2023 had ik zo een record: 286 km gereden, verbruik volgens boordcomputer 96 Wh/km, accu van 100 naar 1% = 99%. 286 * 96 / 0,99 = 27.733 Wh (27,7 kWh; volgens menu 27,8 kWh)

Via opladen kan ook, maar daar zit laadverlies bij. In 2023 heb ik 191x geladen. Gemiddeld 31,7 kWh nodig om 100% accu op te laden. Gemiddeld kom ik dan op 16% laad (en voorverwarmen) verlies uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
[...]

In onderstaande grafiek wat ik over de tijd met mijn BMW i3 94 Ah (33 kWh) haal.
De trendlijn naar beneden komt door twee zaken:
- gemiddelde snelheid die in 2022 / 2023 hoger ligt dan ervoor. Geen lange ritten naar familie ivm corona.
- accucapaciteit neemt af: 8% over 100 kkm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4dmrUOMWR34-2ELMEgra4C8aWV8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rijmmZhBDeObyNIl67aEQZGW.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meubelmaker
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
Wesco schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:30:

Misschien wel indirect met onze belastingopbrengste gefinancierd?
https://www.telegraaf.nl/...met-miljarden-eu-subsidie

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
yannienl schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:14:
Ik rij (private lease) er sinds augustus 2022 mee en ben er afgezien het snelladen nog steeds heel blij mee.

Dus mocht je een 500e kiezen en het snelladen doet je wat, ga dan vooral ff tijdens een proefrit snelladen om te kijken of die auto wel goed functioneert..
En ja, alle versies CCS..

Ja waar kan je nog meer op letten, als je graag bij Tesla wilt laden, dan is de 500e wat minder geschikt omdat de laadpoort aan de 'verkeerde' kant zit..
Het geluidje wat ie maakt tot 26km is door honden direct te herkennen, zelfs als je nog 30 meter te gaan hebt voordat je thuis komt..

Ik weet niet wat je budget is, maar er komen nog 25k auto's aan van NIO's subbranche Alps en 35k auto's van NIO's andere subbranche Firefly.
Tijdens de Fully Charged show hebben de NIO mensen ons helemaal gehypt voor de Firefly, alleen jammer dat die niet komt met Nomi, dat dashboard robotje..

Wellicht kan je ook overwegen de komende VW ID2.
Heeft niets met dit topic te maken maar ben gewoon nieuwsgerig, waarom private lease?

Snelladen bij proefrit, kan mij er iets bij voorstellen, zeker aan de hand van jouw verhaal, maar dan is het maar te hopen dat de wagen waarmee een proefrit gemaakt wordt laag in de % zit, want ik neem aan dat de laadcurve niet constant die waarde houdt? Uiteraard kan het geen kwaad om dat soort dingen sowieso even uit te proberen. Goeie tip dus.

Bij Tesla laden gebeurt eigenlijk alleen maar bij langere ritten, vakantie of lange trip door t land. Grootste voordeel is dat ze vrijwel altijd de goedkoopste zijn dus dat meer. M'n Megane heb ik ook al een paar keer overdwars moeten zetten, ondanks dat de laadpoort aan de 'goede' kant zit (maar net te ver naar achter).
Daarbij wel opgelet dat ik niemand in de weg stond maar in de regel is het bij Tesla niet al te druk.
Maar sta net zo goed bij andere snelladers hoor.

Het is een 2de auto dus ergens tussen de 15 en 20k, wat een uitdaging zal zijn maar wat ik zei, geen haast.
Nio ook mooi maar denk, voor nu, iets te duur en heel eerlijk, de 500 smoelt zo lekker.
VW ID serie heb ik vooralsnog niets mee. De 2 ziet er wel wat hipper uit, dat dan weer wel.
Pagina: 1 ... 297 ... 370 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic