GeeMoney schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:35:
[...]
Als ik de forums doorlees dan zijn de sexy buttons voornamelijk ingezet om:
Laadpoort te openen/kabel ontgrendelen
Cruise/tacc wat dan ook in/uit te schakelen
Ruitenwissers in/uit/sneller te schakelen
Dashboard kastje te openen
Climate control achter te bedienen
Dat mensen dit instellen betekend dus dat ze wat missen.
Alle andere merken hebben daarvoor dus een pookje of knopjes of hendels voor.
VCDS moet je meer zien om functies die je al hebt te enrichen als het ware wat in andere landen gebruikelijker/mogelijk is.
Knipper van 3 naar 5 keer bijvoorbeeld of piep uit zetten bij op slot doen van de auto. Al die zaken werken zonder VCDS je voegt dus geen knoppen of functies toe die je mist.
Ik kan begrijpen dat het vanuit je oogpunt wel zo is, maar het klopt niet helemaal. Het is geen gemis, maar als een tweaker zijn de extra mogelijkheden en functionaliteiten wel heel erg tof. Maar, behalve de ruitenwisser (wat Tesla gewoon slecht doet, no denying that) zijn de rest eigenlijk gewoon nice-to-have. Ik draai het om, welke andere auto kan je met paar simpele knopjes nieuwe functionaliteiten kunnen toevoegen? Ja sommige hebben wel knopjes of pookjes maar ook niet altijd.
Laadpoort te openen/kabel ontgrendelen -> hoef niet, als je de auto eerst unlocked en dan de laadpaal disconnecten, gaat ie automatisch. Varianten:
1) Auto met knopje: nice
2) Auto die af fabriek geen knopje heb: pech
3) Auto categorie 2 waar je S3XY button voor kan koppelen: cool!
Cruise/tacc wat dan ook in/uit te schakelen -> volgens mij bedoel je AP aanzetten maar dan links.
Dit is toch echt een goeie voorbeeld waarom de S3XY button zo tof is. Want alle auto's kan het aan/uit zetten met een vaste knop. Maar we plakken gewoon eentje links dan kan je nu ook links autopilot aanzetten ipv rechts. Welke andere auto kan dit? Dat je functionaliteit van links naar rechts en vice versa kan verplaatsen? Is het nodig? Nee, maar nogmaals: het is cool!
Ruitenwissers in/uit/sneller te schakelen -> Ja dit is gewoon slecht bij de tesla, kan het niets anders van maken. Ze beloofde al 20 jaar dat k*t regensensor en de werking daarvan te verbeteren maar meh.
Maar goed, ik weiger om daar te veel te piekeren als ik met 200 eur het kan oplossen (en dan zoveel meer functies erbij krijgt, de geld echt waard!)
Dashboard kastje te openen -> Dat Tesla het via de scherm laten doen snap ik ook niet, maar mis ik het echt zonder de s3xy button? Nee. Is eigenlijk een non-issue als we eerlijk zijn tegen onszelf.
Climate control achter te bedienen -> Nou bij andere auto's heb je niet eens mogelijkheden om het aan/uit te zetten oid. Dus zelfde als de punt over laadpoort hierboven. 3 varianten, en de 3e is cool he.
En om over de 3 varianten verder te gaan. Hier aantal zaken wat bij veel auto's niet meer aan te passen zijn tenzij het af fabriek geleverd is met die functionaliteit.
- Al hierboven genoemd: deur laten openen met een knop!
- Over deuren gesproken, self presenting deuren ook mogelijk
- Handmatig voorverwarmen als je gaat snelladen
- Frunk openen met langtrekken van een hendel
- Drive mode aanpassen door pedal kickdown
- (Niet dat ik het mis) maar aanpassen van regen sterkte
- en many more (ook id toekomst voegen ze constant nieuwe dingen)
Is het perfect? Nee, maar elke auto heeft zijn eigen issues.
Maar geef mij maar een goeie responsive touchscreen + s3xy button dan de stupide touch sensitive buttons die heel erg hyped is op dit moment. Wie dat ooit bedacht heeft.............