Acties:
  • 0 Henk 'm!
GeeMoney schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:35:
[...]

Als ik de forums doorlees dan zijn de sexy buttons voornamelijk ingezet om:
Laadpoort te openen
Cruise/tacc wat dan ook in/uit te schakelen
Ruitenwissers in/uit/sneller te schakelen
Dashboard kastje te openen
Climate control achter te bedienen

Dat mensen dit instellen betekend dus dat ze wat missen.
Alle andere merken hebben daarvoor dus een pookje of knopjes of hendels voor.
VCDS moet je meer zien om functies die je al hebt te enrichen als het ware wat in andere landen gebruikelijker/mogelijk is.
Knipper van 3 naar 5 keer bijvoorbeeld of piep uit zetten bij op slot doen van de auto. Al die zaken werken zonder VCDS je voegt dus geen knoppen of functies toe die je mist.
Laadpoort kun je gewoon op drukken. Heb je geen knop voor nodig. Kabel ontgrendelen kan handig zijn en die knop dan op de laadpaal. Heeft een andere auto ook niet denk ik. Verder kopen velen het puur ivm de nag die je daarmee kunt skippen en aanzetten van AP zonder verplichte wiper en grootlicht. Verder krijg je toegang tot veel data zoals VCDS en kun je extra zaken doen zoals kickdown en deuren openen vanzelf als je aan komt lopen. Net als VCDS. (Gas response en andere niet standaard zaken.) En natuurlijk, als je ze toch koopt plak je er ook één op het dashboardkastje. Maar dat is niet waarom ze zo hard gaan.

Maar goed, ik wil verder ook niemand overtuigen. :) Afgezien van de zaken die ik eerder noemde mis ik niks. En in de Golf van mijn vrouw moet ik ook kijken waar het knopje van de stoelverwarming zit, en welke stand hij staat.

En met VCDS voeg je dus ook zaken toe, of in ieder geval je past iets aan wat standaard niet kan omdat er geen knop voor is. Zoals de aanpassing van de gas response, aantal knippers en bv achterlichten altijd aan. Daar zit standaard geen knop voor in de auto.

[ Voor 7% gewijzigd door Inspired op 22-08-2023 15:47 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:34
jeroenkb schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:08:
[...]

Nu ben je aan het draaien. Ik reageerde op je stelling dat je voor clima meer en meer naar spraak ging. Maar een knop is dus toch best wel fijn? ;)
Ja, ik wil een paar knoppen, maar geen 23.
En die 23 is niet zomaar uit de lucht gegrepen, dat is wat ik ooit echt geteld heb op een Mercedes of Opel stuur.
Ik gebruikte vroeger nooit spraakcommando's, gewoon omdat het amper werkte, of je 3-4 keer moest herhalen en bevestigen wat je wou. Maar in een Tesla werkt het wel, en dan wordt het steeds makkelijker.

Om te navigeren naar huis zeg ik vrijwel elke dag: Navigeer naar huis, en dat gaat probleemloos.
Ook het handschoenkastje doe ik open met : open handschoenkastje. Daar ga ik echt niet in het menu zoeken (en ja, vind het ook een beetje gek dat daar geen hendel of zo op zit. )

[ Voor 10% gewijzigd door Tommie12 op 22-08-2023 15:48 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:47:
[...]

Ja, ik wil een paar knoppen, maar geen 23.
En die 23 is niet zomaar uit de lucht gegrepen, dat is wat ik ooit echt geteld heb op een Mercedes of Opel stuur.
Ik gebruikte vroeger nooit spraakcommando's, gewoon omdat het amper werkte, of je 3-4 keer moest herhalen en bevestigen wat je wou. Maar in een Tesla werkt het wel, en dan wordt het steeds makkelijker.

Om te navigeren naar huis zeg ik vrijwel elke dag: Navigeer naar huis, en dat gaat probleemloos.
Ook het handschoenkastje doe ik open met : open handschoenkastje. Daar ga ik echt niet in het menu zoeken (en ja, vind het ook een beetje gek dat daar geen hendel of zo op zit. )
Hoef er ook geen 23. Dus daarover zijn we het eens ;)

Maar zal altijd voor bepaalde basisfunctionaliteit knoppen willen..is naar mijn mening gewoon het snelst en makkelijkst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:59
jdbiggelaa schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:33:
[...]

Quote Enyaq review: “De ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV is bijzonder gestroomlijnd. Met zijn lage Cw-waarde van 0,234 verslaat hij alle andere elektrische SUV's in zijn klasse.”
Behalve de M3 zul je weinig EV’s vinden met een lagere CW waarde.
Als ik dan kijk naar een E-Niro of Enyaq zit er wel een wezenlijk verschil in opgegeven verbruik.
Verder weet ik niet wat de accu grootte is van de Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:01
elektriekert schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 18:13:
[...]

Als ik dan kijk naar een E-Niro of Enyaq zit er wel een wezenlijk verschil in opgegeven verbruik.
Verder weet ik niet wat de accu grootte is van de Niro
Praktisch gelijk.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:16
[...]

Laadpoort te openen/kabel ontgrendelen
Cruise/tacc wat dan ook in/uit te schakelen
Ruitenwissers in/uit/sneller te schakelen
Dashboard kastje te openen
Climate control achter te bedienen

Dat mensen dit instellen betekend dus dat ze wat missen.
Alle andere merken hebben daarvoor dus een pookje of knopjes of hendels voor.
VCDS moet je meer zien om functies die je al hebt te enrichen als het ware wat in andere landen gebruikelijker/mogelijk is.
Knipper van 3 naar 5 keer bijvoorbeeld of piep uit zetten bij op slot doen van de auto. Al die zaken werken zonder VCDS je voegt dus geen knoppen of functies toe die je mist.
Ik kan begrijpen dat het vanuit je oogpunt wel zo is, maar het klopt niet helemaal. Het is geen gemis, maar als een tweaker zijn de extra mogelijkheden en functionaliteiten wel heel erg tof. Maar, behalve de ruitenwisser (wat Tesla gewoon slecht doet, no denying that) zijn de rest eigenlijk gewoon nice-to-have. Ik draai het om, welke andere auto kan je met paar simpele knopjes nieuwe functionaliteiten kunnen toevoegen? Ja sommige hebben wel knopjes of pookjes maar ook niet altijd.

Laadpoort te openen/kabel ontgrendelen -> hoef niet, als je de auto eerst unlocked en dan de laadpaal disconnecten, gaat ie automatisch. Varianten:
1) Auto met knopje: nice
2) Auto die af fabriek geen knopje heb: pech
3) Auto categorie 2 waar je S3XY button voor kan koppelen: cool!

Cruise/tacc wat dan ook in/uit te schakelen -> volgens mij bedoel je AP aanzetten maar dan links.
Dit is toch echt een goeie voorbeeld waarom de S3XY button zo tof is. Want alle auto's kan het aan/uit zetten met een vaste knop. Maar we plakken gewoon eentje links dan kan je nu ook links autopilot aanzetten ipv rechts. Welke andere auto kan dit? Dat je functionaliteit van links naar rechts en vice versa kan verplaatsen? Is het nodig? Nee, maar nogmaals: het is cool!

Ruitenwissers in/uit/sneller te schakelen -> Ja dit is gewoon slecht bij de tesla, kan het niets anders van maken. Ze beloofde al 20 jaar dat k*t regensensor en de werking daarvan te verbeteren maar meh.
Maar goed, ik weiger om daar te veel te piekeren als ik met 200 eur het kan oplossen (en dan zoveel meer functies erbij krijgt, de geld echt waard!)

Dashboard kastje te openen -> Dat Tesla het via de scherm laten doen snap ik ook niet, maar mis ik het echt zonder de s3xy button? Nee. Is eigenlijk een non-issue als we eerlijk zijn tegen onszelf.

Climate control achter te bedienen -> Nou bij andere auto's heb je niet eens mogelijkheden om het aan/uit te zetten oid. Dus zelfde als de punt over laadpoort hierboven. 3 varianten, en de 3e is cool he.

En om over de 3 varianten verder te gaan. Hier aantal zaken wat bij veel auto's niet meer aan te passen zijn tenzij het af fabriek geleverd is met die functionaliteit.
- Al hierboven genoemd: deur laten openen met een knop!
- Over deuren gesproken, self presenting deuren ook mogelijk
- Handmatig voorverwarmen als je gaat snelladen
- Frunk openen met langtrekken van een hendel
- Drive mode aanpassen door pedal kickdown
- (Niet dat ik het mis) maar aanpassen van regen sterkte
- en many more (ook id toekomst voegen ze constant nieuwe dingen)

Is het perfect? Nee, maar elke auto heeft zijn eigen issues.
Maar geef mij maar een goeie responsive touchscreen + s3xy button dan de stupide touch sensitive buttons die heel erg hyped is op dit moment. Wie dat ooit bedacht heeft.............

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:33
SirLct schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:15:
[...]

Maar we plakken gewoon eentje links dan kan je nu ook links autopilot aanzetten ipv rechts. Welke andere auto kan dit? Dat je functionaliteit van links naar rechts en vice versa kan verplaatsen? Is het nodig? Nee, maar nogmaals: het is cool!
Ik ken ook geen andere auto die een scheetkussen kan imiteren. Is het daarmee nuttig? Nee. Waarom zou je functionaliteit in vredesnaam van links naar rechts willen verplaatsen? Ik vind het armoedig om met plakknoppen functionaliteit te moeten gaan toevoegen, die een fabrikant uit arrogantie weglaat. Net als een ontgrendelknopje langs de laadpoort, dat is een klein ding, maar superhandig. Ik begreep ook dat er geen ‘resume’ op de cruise control zit bij een Tesla. Het zijn echt hele goede EVs maar ik verbaas me telkens weer als ik er achter kom dat bepaalde kleine nuttige dingen er simpelweg niet op zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
JTHZZ schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:37:
[...]

Ik ken ook geen andere auto die een scheetkussen kan imiteren. Is het daarmee nuttig? Nee. Waarom zou je functionaliteit in vredesnaam van links naar rechts willen verplaatsen. Ik vind het armoedig om met plakknoppen functionaliteit die een fabrikant uit arrogantie weglaat te moeten toevoegen. Net als een ontgrendelknopje langs de laadpoort, dat is een klein ding, maar superhandig. Ik begreep ook dat er geen ‘resume’ op de cruise control zit bij een Tesla. Het zijn echt hele goede EVs maar ik verbaas me telkens weer als ik er achter kom dat bepaalde kleine nuttige dingen er simpelweg niet op zitten.
Omdat je richtingaanwijzer links zit en dat "resume AP" knopje super handig is als ie links zit.
Nee de scheetkussen is ook niet nuttig, grappig is het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:55
SirLct schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:15:
[...]
Ik draai het om, welke andere auto kan je met paar simpele knopjes nieuwe functionaliteiten kunnen toevoegen? Ja sommige hebben wel knopjes of pookjes maar ook niet altijd.
Bij BMW kan dat. Tenminste, in de modellen van voordat die idiote schermen hun intrede deden.

Je hebt 7 of 8 'functieknoppen' waaraan je elke mogelijke functie toe kunt wijzen waarvoor je anders in het scherm zou moeten duiken. Hebben ze er bij de laatste versie uitgehaald, maar heb begrepen dat ze daar zoveel kritiek op hebben gekregen dat ze binnenkort weer terug komen.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:11
alexbl69 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 13:45:
[...]

Bij BMW kan dat. Tenminste, in de modellen van voordat die idiote schermen hun intrede deden.

Je hebt 7 of 8 'functieknoppen' waaraan je elke mogelijke functie toe kunt wijzen waarvoor je anders in het scherm zou moeten duiken. Hebben ze er bij de laatste versie uitgehaald, maar heb begrepen dat ze daar zoveel kritiek op hebben gekregen dat ze binnenkort weer terug komen.
Ook bij Audi heb ik een functietoets beschikbaar en ook bij mijn vorige VW was dat het geval. Climate control achter bedienen kan ook maar is inderdaad wel een optie maar het is dus of cool of we doen het af als geen gemis maar toch kopen we het :9.
Zo lust ik er ook nog wel een paar >:) .
Nog een voordeel voor wat vaste fysieke knoppen: iedereen die instapt ziet ze en de functies zijn duidelijk herkenbaar. Je geplakte sexy buttons zal je toch echt op moeten wijzen waar ze zitten en vertellen wat ze doen.

Het zal een kwestie van smaak en inzicht blijven. Tesla is het niet van plan te wijzigen en dat zal er ook gewoon voor zorgen dat ze potentiële kopers mislopen. Niet erg natuurlijk en ook niet broodnodig maar dat is hetzelfde dat andere merken kopers mislopen die een clean dashboard willen touch only :) .
Voor een ieder wat wils gelukkig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
GeeMoney schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 14:19:
[...]

Ook bij Audi heb ik nu een functietoets beschikbaar. Climate control achter bedienen kan ook maar is inderdaad wel een optie maar het is dus of cool of we doen het af als geen gemis maar toch kopen we het :9.
Zo lust ik er ook nog wel een paar.
Nog een voordeel voor wat vaste fysieke knoppen: iedereen die instapt ziet ze en de functies zijn duidelijk herkenbaar. Je geplakte sexy buttons zal je toch echt op moeten wijzen waar ze zitten en vertellen wat ze doen.

Het zal een kwestie van smaak en inzicht blijven. Tesla is het niet van plan te wijzigen en dat zal er ook gewoon voor zorgen dat ze potentiële kopers mislopen. Niet erg natuurlijk en ook niet broodnodig maar dat is hetzelfde dat andere merken kopers mislopen die een clean dashboard willen touch only :)
Ik had 2 auto geleden een 2016 A3 en had ook die sterretje functieknop, maar de mogelijkheden (was toen) heel beperkt dat ik het maar zo heb gelaten. Wellicht nu al verbeterd.
alexbl69 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 13:45:
[...]

Ik had vroeger reeks bmw's, ook in de familie en vriendenkring, dus toen ik op zoek was naar de volgende was het tussen Model 3 Performance of de BMW i4M50. Maar wat een drama de nieuwe idrive systeem zeg! Ik had een tijdje de "oude" CIC en nu ook nog steeds de NBT in de auto van de baas thuis.
De nieuwe vind ik maar onoverzichtelijk als wat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
SirLct schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 15:48:
[...]

Ik had 2 auto geleden een 2016 A3 en had ook die sterretje functieknop, maar de mogelijkheden (was toen) heel beperkt dat ik het maar zo heb gelaten. Wellicht nu al verbeterd.

[...]

Ik had vroeger reeks bmw's, ook in de familie en vriendenkring, dus toen ik op zoek was naar de volgende was het tussen Model 3 Performance of de BMW i4M50. Maar wat een drama de nieuwe idrive systeem zeg! Ik had een tijdje de "oude" CIC en nu ook nog steeds de NBT in de auto van de baas thuis.
De nieuwe vind ik maar onoverzichtelijk als wat.
Wat ook niet helpt is dat alle communality verdwenen is. 'Oude' auto's werkten qua bediening grofweg hetzelfde.

Dat is nu wel anders. Elke fabrikant bedenkt z'n eigen User Interface en verandert deze ook nog eens regelmatig van model tot model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
alexbl69 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 18:03:
Dat is nu wel anders. Elke fabrikant bedenkt z'n eigen User Interface en verandert deze ook nog eens regelmatig van model tot model.
Ik zou ook veel liever hebben dat ik zelf wat kan prutsen in de interface. Vroeger had je gewoon fysieke knoppen die met een draadje een of ander iets aan of uit zetten. Maar tegenwoordig zijn het gewoon buttons die door een computer worden uitgelezen en dan iets doen.

Zowel op mijn huidige als vorige auto zijn er een paar schermpjes die je pas na een aantal keuzes tevoorschijn kan toveren, maar ik zou die onder een knop willen hebben zodat je er gelijk naar toe kan.

Er zit trouwens wel 1 knop bij die je op een handjevol verschillende zaken kan instellen maar natuurlijk niet de schermpjes die ik zou willen zien.

Het is vooral frustrerend omdat je "weet" dat het in principe simpel zou kunnen maar dat je er niets aan kan doen om het te veranderen.

Maar goed, dat vond ik ook al van auto's die wel zo "intelligent" zijn om hard te piepen als je het licht aan laat staan terwijl je uitstapt maar dan niet gewoon het licht zelf uitzetten. Dat is tegenwoordig wel zo (tenminste bij de auto's die ik heb gaat het licht wel vanzelf uit) dus wie weet kan je over 20 jaar wel de knoppen zelf instellen op alle functies die je wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
JeroenE schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:25:
[...]
Ik zou ook veel liever hebben dat ik zelf wat kan prutsen in de interface. Vroeger had je gewoon fysieke knoppen die met een draadje een of ander iets aan of uit zetten. Maar tegenwoordig zijn het gewoon buttons die door een computer worden uitgelezen en dan iets doen.

Zowel op mijn huidige als vorige auto zijn er een paar schermpjes die je pas na een aantal keuzes tevoorschijn kan toveren, maar ik zou die onder een knop willen hebben zodat je er gelijk naar toe kan.

Er zit trouwens wel 1 knop bij die je op een handjevol verschillende zaken kan instellen maar natuurlijk niet de schermpjes die ik zou willen zien.

Het is vooral frustrerend omdat je "weet" dat het in principe simpel zou kunnen maar dat je er niets aan kan doen om het te veranderen.

Maar goed, dat vond ik ook al van auto's die wel zo "intelligent" zijn om hard te piepen als je het licht aan laat staan terwijl je uitstapt maar dan niet gewoon het licht zelf uitzetten. Dat is tegenwoordig wel zo (tenminste bij de auto's die ik heb gaat het licht wel vanzelf uit) dus wie weet kan je over 20 jaar wel de knoppen zelf instellen op alle functies die je wil.
Bij de ID modellen van VW is hier goed over gedacht. Met de mogelijkheid knoppen op het touchscherm zelf in te delen. Wel even in verdiepen hoe het werkt maar best handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gecko123 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:57:
Bij de ID modellen van VW is hier goed over gedacht. Met de mogelijkheid knoppen op het touchscherm zelf in te delen. Wel even in verdiepen hoe het werkt maar best handig.
Dat is mooi om te horen, hopelijk gaat de rest ook volgen. En dan ook graag nog een paar fysieke knoppen waar het mee kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06-09 23:17

DS7

GeeMoney schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:41:
[...]

De meest verkochte accessoire voor een Tesla zijn de sexy buttons. I Rest my case ;).
Weet je dat heel zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7

DS7

GeeMoney schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:02:
[Bied het anders als optie aan maar dat past niet in de visie natuurlijk van zelfrijdende taxi’s. En dat is een beetje het probleem waarom ook de andere merken wel degelijk marktaandeel gaan behouden. Dat is echt nog jaren weg namelijk en het blijven eenheidsworsten. Op 4 kleuren na en velgen en 4 modellen die in andere prijs klasses vallen en doeleinden is er geen keuze.
Daar is ook een hele goede reden voor: het verlaagt de kosten enorm.

Ik zou zelf ook wel op prijs stellen dat er meer opties waren, maar als daarmee de auto 25% duurder wordt… Laten we wel zijn: echt missen doe ik niets. De auto is compleet uitgerust.

Iedere keuze heeft ook nadelen. En je kan nu eenmaal niet iedereen blij maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7

DS7

[...]

Laadpoort te openen/kabel ontgrendelen
Die knop zit gewoon op de stekker… ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
DS7 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 11:14:
[...]
Daar is ook een hele goede reden voor: het verlaagt de kosten enorm.

Ik zou zelf ook wel op prijs stellen dat er meer opties waren, maar als daarmee de auto 25% duurder wordt… Laten we wel zijn: echt missen doe ik niets. De auto is compleet uitgerust.

Iedere keuze heeft ook nadelen. En je kan nu eenmaal niet iedereen blij maken.
Knoppen zijn duurder dan een schermpje, maar voor 25% van de aanschafwaarde heb je wel heeeele luxe knoppen, dat hoeft nu ook weer niet :). Er is vast een tussenweg te vinden.

En zoals je zegt; JIJ mist niks. Maar dat geldt niet voor iedereen. Veruit de meeste mensen die ik erover spreek (volgens mij zelfs iedereen) vind de huidige UI van auto's een duidelijke verslechtering. Nu ben ik wel wat ouder, en m'n meeste vrienden dus ook, wellicht is dat een verklaring.

Maar kijk nu naar deze praktijkervaring over een Volkswagen ID4: klik. Leuke auto, de meeste mensen zijn positief, maar (bijna) iedereen valt over de beroerde UI. En niet alleen omdat men bang is voor iets nieuws, maar met redenen onderbouwd waarom het gewoon slechter en onveiliger is dan 'ouderwetse' knoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7

DS7

alexbl69 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 12:15:
[...]

Knoppen zijn duurder dan een schermpje, maar voor 25% van de aanschafwaarde heb je wel heeeele luxe knoppen, dat hoeft nu ook weer niet :). Er is vast een tussenweg te vinden.

En zoals je zegt; JIJ mist niks. Maar dat geldt niet voor iedereen. Veruit de meeste mensen die ik erover spreek (volgens mij zelfs iedereen) vind de huidige UI van auto's een duidelijke verslechtering. Nu ben ik wel wat ouder, en m'n meeste vrienden dus ook, wellicht is dat een verklaring.

Maar kijk nu naar deze praktijkervaring over een Volkswagen ID4: klik. Leuke auto, de meeste mensen zijn positief, maar (bijna) iedereen valt over de beroerde UI. En niet alleen omdat men bang is voor iets nieuws, maar met redenen onderbouwd waarom het gewoon slechter en onveiliger is dan 'ouderwetse' knoppen.
Ik heb het meer over het gebrek aan opties. Dus 5 lakkleuren, twee interieuropties, twee velgenopties en de rest is software, of wordt ter plekke vlak voor de levering (als je geluk hebt) gemonteerd.

En ik hoor juist veel mensen positief zijn over de UI van Tesla. Maar dat is wat ik ook schreef: je kan niet iedereen blij maken. En Tesla heeft een vrij duidelijke keuze. Je kan bij Tesla echt zien dat Musk bepaalt en dat het geen compromissen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
alexbl69 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 12:15:
[...]

Ik begrijp niets van de touch sensitive button. Was volgens mij ook kosten overweging als ik autojournalistiek mag geloven. Is maar 1 plaat ipv 8 knopjes. Maar jeetje wat werkt het toch echt slecht.
Dan liever volledige touchscreen (wel eentje die vlot werkt en niet laggy) dan zo'n button.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 14:02
Ik heb een Cupra Born en het is een fantastische auto maar als ik iets mis zijn het fysieke knoppen. Vooral voor de airconditioning. Dat is echt slecht geregeld.

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

ericafterdark schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 17:07:
Ik heb een Cupra Born en het is een fantastische auto maar als ik iets mis zijn het fysieke knoppen. Vooral voor de airconditioning. Dat is echt slecht geregeld.
En de lane assist.
En het infotainment wat er rustig een minuut over doet om op te starten.
Het gebrek aan OPD.
Het feit dat de laadklep niet automatisch dicht klapt na het laden.
Een niet in hoogte verstelbare passagiersstoel.

Rij nu al 4 dagen in een Born van de lokale schadeherstel (eigen wagen was na een dagje parkeerplaats door iemand beschadigd zonder briefje), en ik moet zeggen dat ik verlang naar de Model 3. Binnenkort even uitgebreid schrijven wat de plussen en minnen van de vergelijking worden.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Jeroenneman schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 17:11:
[...]

. Binnenkort even uitgebreid schrijven wat de plussen en minnen van de vergelijking worden.
Doe maar niet.

Is onderhand wel duidelijk dat Tesla versus de rest hetzelfde is als Apple versus de rest.
Niemand gaat de andere overtuigen en leidt uiteindelijk alleen maar tot ingrijpen van de mods.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
Jeroenneman schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 17:11:
[...]

En de lane assist.
En het infotainment wat er rustig een minuut over doet om op te starten.
Het gebrek aan OPD.
Het feit dat de laadklep niet automatisch dicht klapt na het laden.
Een niet in hoogte verstelbare passagiersstoel.

Rij nu al 4 dagen in een Born van de lokale schadeherstel (eigen wagen was na een dagje parkeerplaats door iemand beschadigd zonder briefje), en ik moet zeggen dat ik verlang naar de Model 3. Binnenkort even uitgebreid schrijven wat de plussen en minnen van de vergelijking worden.
Ik moet nog altijd een keer een Tesla rijden. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
jeroenkb schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 18:07:
[...]

Doe maar niet.

Is onderhand wel duidelijk dat Tesla versus de rest hetzelfde is als Apple versus de rest.
Niemand gaat de andere overtuigen en leidt uiteindelijk alleen maar tot ingrijpen van de mods.
Ik zit als het op elektronica en software aan komt in kamp Apple. Met auto's geen uitgesproken mening.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:11
Hier mijn 2 centen tussen een Tesla en een E-tron:

GeeMoney in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1"

GeeMoney in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1"

Een deel is een kwestie van smaak of persoonlijke voorkeur natuurlijk maar elk merk heeft zijn “gebreken”.

[ Voor 22% gewijzigd door GeeMoney op 28-08-2023 20:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

ericafterdark schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 18:12:
[...]

Ik moet nog altijd een keer een Tesla rijden. Ben benieuwd.
Check eens Snappcar. Ik huur af en toe daar een auto, erg leuk om iets nieuws te proberen.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
TucanoItaly schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 18:25:
[...]

Check eens Snappcar. Ik huur af en toe daar een auto, erg leuk om iets nieuws te proberen.
Waarom zou je daarvoor betalen. Niks makkelijker dan een proefrit boeken, je krijgt er zelfs referral credits voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

ericafterdark schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 18:13:
[...]

Ik zit als het op elektronica en software aan komt in kamp Apple. Met auto's geen uitgesproken mening.
Wel grappig. Ik hoef juist absoluut niets van Apple te hebben, maar qua auto zit ik al 3 jaar tevreden in "de Apple van auto's" (niet mijn woorden).

Juist daarom lijkt het me handig om de ervaring te lezen van iemand die langer dan een uurtje proefrit rijden een andere EV heeft geprobeerd.

Natuurlijk staat het je vrij dit geheel te negeren @jeroenkb

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Jeroenneman schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 20:44:
[...]

Natuurlijk staat het je vrij dit geheel te negeren @jeroenkb
Dat gaat beter als je me niet quote.. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLct
https://www.linkedin.com/...are&utm_medium=member_ios

Je kan Tesla toch niet blijven haten op deze manier :D :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Benieuwd of de VW ID.GTI veel ICE rijders kan overhalen om in een EV te gaan rijden:

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Zo, nieuwe auto uitzoeken, de Kona gaat er uit. Proefritten gemaakt in Polestar, Volvo, ID.3, Smart #1, Tesla Model Y, helaas te laat om in te schrijven voor Volvo EX30. Dat is de enige overgebleven kandidaat na de proefrit in een Mercedes EQA. De laatste is erg overtuigend en van een heel ander kaliber dan de eerste kandidaten (veel betere afwerking, meer ruimte en betere wegligging). Onze bedenking bij de EX30 is 'Passen we er wel in'? Dat bleek bij de Smart #1 niet het geval, die heeft echt te weinig ruimte in de breedte.

Eis is: hoge instap, ACC, goede zit. Wens 360 graden camera (dat beviel heel erg goed in de Nissan Leaf). We zijn maar met z'n tweetjes.

De keuze is ook nog zakelijke lease (bijtelling, gaat van salaris af) of private lease (geen bijtelling, meer pensioenopbouw).

Nog andere suggesties? (Audi, BMW vallen af om andere redenen).

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
daemonix schreef op maandag 4 september 2023 @ 09:35:
Zo, nieuwe auto uitzoeken, de Kona gaat er uit. Proefritten gemaakt in Polestar, Volvo, ID.3, Smart #1, Tesla Model Y, helaas te laat om in te schrijven voor Volvo EX30. Dat is de enige overgebleven kandidaat na de proefrit in een Mercedes EQA. De laatste is erg overtuigend en van een heel ander kaliber dan de eerste kandidaten (veel betere afwerking, meer ruimte en betere wegligging). Onze bedenking bij de EX30 is 'Passen we er wel in'? Dat bleek bij de Smart #1 niet het geval, die heeft echt te weinig ruimte in de breedte.

Eis is: hoge instap, ACC, goede zit. Wens 360 graden camera (dat beviel heel erg goed in de Nissan Leaf). We zijn maar met z'n tweetjes.

De keuze is ook nog zakelijke lease (bijtelling, gaat van salaris af) of private lease (geen bijtelling, meer pensioenopbouw).

Een EQA meer ruimte dan een Model Y, weet je dat zeker? Ik heb een keer in een EQA proefgereden vorig jaar en dat was nou niet echt een ruimtewonder. Of is er een nieuw model?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
maharens schreef op maandag 4 september 2023 @ 09:55:
[...]

Een EQA meer ruimte dan een Model Y, weet je dat zeker? Ik heb een keer in een EQA proefgereden vorig jaar en dat was nou niet echt een ruimtewonder. Of is er een nieuw model?
Ik heb het idee dat ie met "laatste" bedoelde hij de Model Y, want anders is er geen wereld waar EQA meer ruimte heb dan Model Y inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voog
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:02

Zeekr X?
YouTube: De ZEEKR X: slimmere koop dan de Volvo EX30?! | HUGE Car Guy | First...

[ Voor 30% gewijzigd door voog op 04-09-2023 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:42

De koreanen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
maharens schreef op maandag 4 september 2023 @ 09:55:
[...]

Het gaat niet om ruimte van de hele auto, maar de breedte. ;) We zijn beiden nogal groot en dat was voor veel van de afvallers te veel, maar niet de Model Y. De Model Y vindt mijn vrouw niet mooi (en eerlijk gezegd: ik ook niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Die zijn te duur. De Ioniq 5 (prachtige auto, maar 100 euro duurder per maand dan de mercedes). Nieuwe Kona is eventueel een optie, maar is zeker niet zo luxueus als de EQA. De afwerking daarvan staat op een veel hoger plan dan die van de andere. Groter dan de EQA hoeft niet, en in tegenstelling tot wat 1 van de verkopers dacht loopt het zakelijk lease budget tot en met de EQS ;). Geen haar op mijn nog niet kale hoofd die er aan denkt om zoveel geld aan een auto uit te geven zonder de staatsloterij gewonnen te hebben. EQA is de max in prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:44

Klinkt alsof de keuze al gemaakt is..

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Makkelijk schreef op maandag 4 september 2023 @ 13:55:
[...]

Ik kijk of ik nog iets over het hoofd gezien heb zoals de Zeekr. Dank voor de suggestie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:34
Wij hebben een maand geleden een proefrit gemaakt in een Kona en een Niro. UIteindelijk voor de Niro gekozen omdat de zit in de Kona wat smal is als je zelf wat breder bent. Vooral met je benen zit je dan tegen de middenconsole aan. Nou ja, dat vonden wij dan.

Dus de e-Niro gekocht, 2de hands, de laatste variant voor de Niro EV (iets meer knopjes ;-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!
daemonix schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:57:
Ik kijk of ik nog iets over het hoofd gezien heb zoals de Zeekr. Dank voor de suggestie.
De Ioniq 6 of is daar de instap niet goed van?

Kijk je naar de long range of is de standaard range ook genoeg voor jou?

Ik heb geen verstand van leaseprijzen, maar volgen ev-database is de Mercedus juist het duurste.

Je hebt ook nog wat andere Aziatische merken zoals de BYD Atto, maar ook de SKoda Enyaq of de Renault Megane.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:44
daemonix schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:57:
[...]

True, maar ik vermoed dat je met bijvoorbeeld een Zeekr er meteen weer tegenaan loopt dat het interieur van Mercedes altijd beter is. Qua stoelen e.d. wordt het over het algemeen niet snel beter dan Mercedes. Maar proefritten doen is natuurlijk altijd een goed idee!

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
JeroenE schreef op maandag 4 september 2023 @ 17:25:
[...]
De Ioniq 6 of is daar de instap niet goed van?

Kijk je naar de long range of is de standaard range ook genoeg voor jou?

Ik heb geen verstand van leaseprijzen, maar volgen ev-database is de Mercedus juist het duurste.

Je hebt ook nog wat andere Aziatische merken zoals de BYD Atto, maar ook de SKoda Enyaq of de Renault Megane.
Ioniq 6 heeft een te lage instap (we hebben nu ook al een Ioniq en we vinden de instap te laag).

Skoda, Renault vallen af vanwege bereik. De andere Chinezen vertrouw ik nog niet genoeg, eerst maar eens zien hoe die de komende jaren presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Makkelijk schreef op maandag 4 september 2023 @ 17:33:
[...]

True, maar ik vermoed dat je met bijvoorbeeld een Zeekr er meteen weer tegenaan loopt dat het interieur van Mercedes altijd beter is. Qua stoelen e.d. wordt het over het algemeen niet snel beter dan Mercedes. Maar proefritten doen is natuurlijk altijd een goed idee!
Dat klopt, maar hoeft niet perse een bezwaar te zijn als de prijs goed genoeg is. Helaas is de Zeekr ook nog niet beschikbaar (vanaf 1 oktober). Deze week toch ook nog eens proefrijden met een Tesla model Y.

O, ik heb heel slechte ervaringen met Franse auto's (Peugeot en Renault), altijd kapot dus daar kijk ik niet meer naar. Vertrouwen komt voet en gaat te paard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:08
daemonix schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 16:49:
[...]

Ioniq 6 heeft een te lage instap (we hebben nu ook al een Ioniq en we vinden de instap te laag).

Skoda, Renault vallen af vanwege bereik. De andere Chinezen vertrouw ik nog niet genoeg, eerst maar eens zien hoe die de komende jaren presteren.
De skoda enyaq 80 heeft toch een aardig bereik?
Scheelt niet veel met een polestar toch?

En is een zeekr niet net zo Chinees als polestar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:05
TheJason schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 21:40:
[...]
In ieder geval meer bereik dan de EQA 250+.
En de megane zit er ook niet ver onder, zelfde als de EQA 250 (zonder +).

[ Voor 14% gewijzigd door mitsumark op 05-09-2023 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallom
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-05 22:03
daemonix schreef op maandag 4 september 2023 @ 09:35:,

Xpeng al bekeken? Ben zelf gecharmeerd van hun G9 model, as vrijdag proefrijden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
TheJason schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 21:40:
[...]
Scheelt niet veel met een polestar toch?
mitsumark schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 21:48:
[...]

In ieder geval meer bereik dan de EQA 250+.
En de megane zit er ook niet ver onder, zelfde als de EQA 250 (zonder +).
Jullie lopen denk ik een beetje achter met je kennis, auto’s worden snel beter nu;
EQA 250+ 524km WLTP
Polestar 2 655km WLTP
Enyaq iV 80 544km WLTP
Megane e-tech 470km WLTP

Met andere woorden: een Enyaq slechts 4% meer bereik dan een EQA en de Polestar steekt er met kop en schouders bovenuit.

[ Voor 17% gewijzigd door JTHZZ op 06-09-2023 07:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Skoda, Renault vallen af vanwege bereik.
Heb je nu andere eisen dan je oude Kona? Al die auto's (inclusief de Kona) zitten toch allemaal ergens tussen de 400 en 450 km "echte wereld" bereik? Dan bedoel ik dus niet de WLTP, maar wat je in testen of ev-database kan vinden.

Je mag natuurlijk prima focussen op de waardes die jij belangrijk vind, maar is een "paar" kilometer meer of minder echt zo'n probleem? Misschien kijk ik er anders tegen aan omdat ik jaren heb rond gereden in een EV die in de zomer 150 km kon halen met 100km/u op de snelweg. Met zo'n bereik is iedere kilometer verder natuurlijk enorm welkom. Maar als je eenmaal meer dan 350 km ver kan komen dan is het exacte aantal een leuk "weetje", maar niet echt iets waar ik de keuze van een auto op zou baseren.
De andere Chinezen vertrouw ik nog niet genoeg, eerst maar eens zien hoe die de komende jaren presteren.
Dat snap ik wel, heb wat dat betreft ook een beetje koudwatervrees. Van gevestigde merken verwacht je in ieder geval minder dat ze over 3 jaar ineens geen zin meer hebben om (onderdelen) te leveren naar Nederland. Maar als je hem gaat leasen zou ik me daar niet zo heel druk over maken, Voor dat soort zaken zit het risico natuurlijk ook bij de leasemaatschappij. Die moet dan natuurlijk wel bereid zijn om zo'n merk ook wel aan te bieden, dat is (vermoed ik) nog het lastigste probleem.
JTHZZ schreef op woensdag 6 september 2023 @ 07:22:
Met andere woorden: een Enyaq slechts 4% meer bereik dan een EQA en de Polestar steekt er met kop en schouders bovenuit.
De nieuwe Polestar 2 komt wel verder dan de oude, maar als ik wat rond zoek naar tests (wat nog onhandig is omdat de meeste over de oude versie gaan) vind ik geen 655km, maar 289 miles dus 465km. Prima bereik, maar niet kop en schouders boven de rest wat mij betreft. Wel knap dat ze zo'n hoge WLTP weten te bereiken, maar ik vind het interessanter wat je er in het echt mee kan rijden :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Ja ik was ook verbaasd toen in januari de polestar met rwd zo'n hoge WLTP weet te bereiken.
Ik kom alleen nog niet veel real world range test van.
Als het echt 600+ is dan heeft ie wel echt vooruitgang geboekt!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:15
Hebben jullie zo vaak dagen waarbij je 300 kilometer of meer rijdt, dat range zo belangrijk is?

Ik heb nu anderhalf jaar een Cupra Born met 58kwh batterij en laad hem eigenlijk altijd op tot 80% waarmee ik een bereik op het display heb van 300km. Inmiddels heb ik 40.000 kilometer gereden en alleen met mijn vakantie naar Italie gebruik gemaakt van snelladers. Zit ik rond de 30% en ik kom in de buurt van een normale lader (wanneer niet? ;) ), gaat de auto aan de lader.

Best wat lange ritten gemaakt binnen Nederland, maar het voordeel is dat als je een verre rit maakt ook een doel hebt waar je waarschijnlijk wel even verblijft, dus op dat moment kan de auto weer opladen voor de terugweg. In Nederland is het best knap om een rit van meer dan 250 kilometer te maken voor je het einddoel bereikt toch?

Tot nu toe heb ik nog nooit laadstress gehad en ik zou persoonlijk geen reden weten waarom ik een grotere batterij nodig zou hebben. Ben eigenlijk best benieuwd waarom mensen zo op range focusen.

[ Voor 5% gewijzigd door M@cer op 06-09-2023 10:01 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:33
M@cer schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:00:

Tot nu toe heb ik nog nooit laadstress gehad en ik zou persoonlijk geen reden weten waarom ik een grotere batterij nodig zou hebben. Ben eigenlijk best benieuwd waarom mensen zo op range focusen.
Wij rijden nu sinds kort ook elektrisch, het was eerst wel even raar om zo'n "lage" range te zien als 'ie vol is, nl 357km. Denk omdat de oude diesel ~1300km op een volle tank had :P

Na 2 weken is het al prima gewend want de auto heeft pas 3x aan de stekker gehangen, iedere keer met zo'n 70km bereik nog. Met een beetje vooruitdenken lijkt het 0,0 problemen geven voor normaal woon/werk verkeer en wat uitstapjes naar vrienden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:08
[...]

[...]

Jullie lopen denk ik een beetje achter met je kennis, auto’s worden snel beter nu;
EQA 250+ 524km WLTP
Polestar 2 655km WLTP
Enyaq iV 80 544km WLTP
Megane e-tech 470km WLTP

Moet je wel even vermelden dat de Polestar 2 de Long Range versie betreft die 4k duurder is dan de standaard range.
De standaard range Polestar is qua prijs (51.200) meer vergelijkbaar met de Enyaq (48.990) en heeft een bereik van 546km.

Genoeg (persoonlijke) andere redenen om iets anders te kiezen uiteraard dan een Polestar 2 of een Enyaq.
Maar qua range lijkt het mij niet terecht dat Skoda af zou vallen voor @daemonix.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Hebben jullie zo vaak dagen waarbij je 300 kilometer of meer rijdt, dat range zo belangrijk is?
Ik dus niet. Op een "kantoordag" rij ik 90 km enkele reis. Dat kan met een EV die 150 km ver komt prima, mits je maar zeker weet dat je op bestemming altijd kan laden. Dat is dus jarenlang goed gegaan. Wel eens onderweg moeten snelladen vanwege stroomstoring bij kantoor (en dan kwam ik dus niet meer terug) of naar klanten zonder laadpaal etc. Voor familiebezoek wel vaker moeten snelladen omdat de 1 fase lader nog lang niet klaar was met laden om weer thuis te komen.

Nu heb ik een EV die zegt 440 km te kunnen rijden als ik hem met een volle batterij aan zet en dan maakt het leven wel een stuk makkelijker. Bij familie hoef ik niet meer per se te laden en ik kan ook twee keer naar kantoor heen en weer zonder te laden.

Ik ben er al een keer mee naar een bruiloft in Frankrijk gereden (wat met de vorige EV niet in een weekend te doen zou zijn geweest) en het vakantiehuisje (wat we hadden geboekt terwijl we de oude EV nog hadden) kon ik in theorie op 1 volle accu halen. We hebben trouwens onderweg wel snel geladen, maar voornamelijk omdat ik na een paar uur rijden ook gewoon even pauze wil hebben en dan kan je net zo goed gelijk laden.
Best wat lange ritten gemaakt binnen Nederland, maar het voordeel is dat als je een verre rit maakt ook een doel hebt waar je waarschijnlijk wel even verblijft, dus op dat moment kan de auto weer opladen voor de terugweg.
Mijn huidige EV kan 3 fasen laden en tegenwoordig staan bijna overal wel laadpalen in de buurt. Dat maakt bij familiebezoek laden al een stuk meer lonend. Het maakt echt wel uit of je met een uur laden 15 km of 55 km verder kan rijden. Nog afgezien dat ik vroeger ook nog wel met een granny charger aan het laden was omdat er nergens een laadpaal was te bekennen.
Ben eigenlijk best benieuwd waarom mensen zo op range focusen.
Het is een groot verschil met brandstofauto's en iets waar een EV "slechter" in is. Het wordt door "tegenstanders" vaak gebruikt als reden om geen EV te willen etc. Dus dan is het een voor de hand liggend onderdeel om naar te kijken als je niet gewend bent dat het geen probleem is. En -eerlijk gezegd- was het voor veel mensen natuurlijk ook wel echt een probleem. Nu de meeste auto's honderden kilometers kunnen rijden is dat echt anders dan de eerste generatie die ergens tussen de 100 en 200 km ver konden komen.

De meeste mensen onderschatten trouwens hoe lang brandstof tanken duurt als je niet naar het dure tankstation gelijk naast de snelweg wil of mag gaan. Als je geluk hebt dan rij je langs een goedkoop tankstation, maar toen ik nog een brandstofauto had moest ik minimaal vijf minuten omrijden om bij een goedkope tankstation te komen. Dus dan zit je ook al snel aan een kwartier om "even" te gaan tanken.

In de laatste brandstofauto ging na 550 km het "ga tanken" lichtje branden (al kon je er dan nog 200 km mee rijden) en in de brandstofauto daarvoor kon ik überhaupt maar 600 km rijden. Dus dan was je per maand 1 a 2 uur kwijt om te tanken. Dat is in mijn geval (omdat ik zowel thuis als op kantoor kan laden) veel meer tijd dan het in- en uitpluggen van de EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12

Ik heb nu anderhalf jaar een Cupra Born met 58kwh batterij en laad hem eigenlijk altijd op tot 80% waarmee ik een bereik op het display heb van 300km. Inmiddels heb ik 40.000 kilometer gereden en alleen met mijn vakantie naar Italie gebruik gemaakt van snelladers. Zit ik rond de 30% en ik kom in de buurt van een normale lader (wanneer niet? ;) ), gaat de auto aan de lader.

Best wat lange ritten gemaakt binnen Nederland, maar het voordeel is dat als je een verre rit maakt ook een doel hebt waar je waarschijnlijk wel even verblijft, dus op dat moment kan de auto weer opladen voor de terugweg. In Nederland is het best knap om een rit van meer dan 250 kilometer te maken voor je het einddoel bereikt toch?

Zo heel vaak niet, maar een range van 300km in de winter waarvan je dan 70% gebruik (starten met 80% , en rijden tot 10%) geeft je een dikke 200km, en dat gebeurt wel vaker.
In elk geval is range bij mij een paar plaatsen lager gevallen op de prioriteiten lijst sinds ik EV rij.

Maar 300km in de winter betekent al snel een WLTP van 450-500km.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:15
JeroenE schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:05:
[...]

De meeste mensen onderschatten trouwens hoe lang brandstof tanken duurt als je niet naar het dure tankstation gelijk naast de snelweg wil of mag gaan. Als je geluk hebt dan rij je langs een goedkoop tankstation, maar toen ik nog een brandstofauto had moest ik minimaal vijf minuten omrijden om bij een goedkope tankstation te komen. Dus dan zit je ook al snel aan een kwartier om "even" te gaan tanken.
Plus het feit dat je bij een bemand tankstation altijd 2 of 3 mensen voor je hebt die van die ellendige peuken gaan halen voor je eens kan afrekenen.. Alleen daarom ben ik al blij dat ik niet meer langs het tankstation hoef.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
In Nederland is het best knap om een rit van meer dan 250 kilometer te maken voor je het einddoel bereikt toch?
Ligt er een beetje aan waar je woont. Als je in Zuid-Limburg woont gaat dat best nog snel. ;)

Maar je hebt gelijk, komt maar weinig voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
janne_nl schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:24:
[...]

Ligt er een beetje aan waar je woont. Als je in Zuid-Limburg woont gaat dat best nog snel. ;)

Maar je hebt gelijk, komt maar weinig voor.
Ik woon niet in Zuid Limburg, maar ik maak gauw 250 km op een dag, en als mijn opdracht in Amsterdam of hoger zit nog veel meer. Dan heb je echt geen zin om 's avonds ook nog eens stil te staan bij een snellader. Dus mijn eis is 300 km minimaal (en hou me keurig aan de snelheid/doe aan hypermilen indien nodig). Met de door mij genoemde auto's gaat dat prima.

Eisen: ACC, elektrisch verstelbare stoelen met geheugen, hoge instap
Wens: 360 graden camera (was ideaal op de Nissan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
EQA 250+ 524km WLTP
Polestar 2 655km WLTP
Enyaq iV 80 544km WLTP
Megane e-tech 470km WLTP
Rare conclusie, je bekrachtigt mijn standpunt (behalve dat je de EQA 250 zonder + er niet bij hebt gezet: 476km WLTP).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
[...]

[...]

EQA 250+ 524km WLTP
Polestar 2 655km WLTP
Enyaq iV 80 544km WLTP
Megane e-tech 470km WLTP

Megane Etech: Snelweg - Winter * 270 km

Geen verder commentaar nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
daemonix schreef op woensdag 6 september 2023 @ 14:02:
[...]

Ik woon niet in Zuid Limburg, maar ik maak gauw 250 km op een dag, en als mijn opdracht in Amsterdam of hoger zit nog veel meer. Dan heb je echt geen zin om 's avonds ook nog eens stil te staan bij een snellader. Dus mijn eis is 300 km minimaal (en hou me keurig aan de snelheid/doe aan hypermilen indien nodig). Met de door mij genoemde auto's gaat dat prima.

De Kia NIRO ev had je niet genoemd toch. Weliswaar geen hele hoge instap en geen 260gr camera, maarde andere zaken zitten er bij mij toch wel in (ExecutiveLine uit juni 2022))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Laatst online: 15:53

Ik rijd een MG4 met 61.7 kWh bruikbare accu en stel die ook altijd in op 80% maximale lading waarmee ik ook een range heb van iets van 300 kilometer. Vorige auto was een Hyundai Ioniq met 28 kWh accu en daaarbij had ik een range van ongeveer 200 kilometer.
Daarmee stond ik af en toe nog wel eens bij een snellader tijdens een langere reis, maar met de MG4 die ik sinds januari dit jaar rijd, nog niet bij de snellader hoeven staan en ik ben er zelfs al mee naar Duitsland geweest.
Met thuis en op kantoor laden is range echt geen issue voor mij, zelfs niet voor langere ritten terwijl ik met de vorige auto dan soms rekening moest houden met een laadstop tussendoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
janne_nl schreef op woensdag 6 september 2023 @ 14:11:
[...]

De Kia NIRO ev had je niet genoemd toch. Weliswaar geen hele hoge instap en geen 260gr camera, maarde andere zaken zitten er bij mij toch wel in (ExecutiveLine uit juni 2022))
Nee, we gaan nog bij de nieuwe Kona kijken, Niro vind ik net te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
daemonix schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:17:
[...]

Scheelt op zich niet heel veel. Wij vonden de Kona middenconsole te breed, waardoor voor ons de zitruimte wat krap werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
mitsumark schreef op woensdag 6 september 2023 @ 14:05:
[...]

Rare conclusie, je bekrachtigt mijn standpunt (behalve dat je de EQA 250 zonder + er niet bij hebt gezet: 476km WLTP).
‘In ieder geval meer bereik’ klinkt voor mij niet als slechts 4% meer WLTP. Maar goed, ja je had gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
JeroenE schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:17:
[...]

De nieuwe Polestar 2 komt wel verder dan de oude, maar als ik wat rond zoek naar tests (wat nog onhandig is omdat de meeste over de oude versie gaan) vind ik geen 655km, maar 289 miles dus 465km. Prima bereik, maar niet kop en schouders boven de rest wat mij betreft. Wel knap dat ze zo'n hoge WLTP weten te bereiken, maar ik vind het interessanter wat je er in het echt mee kan rijden :p
WLTP is WLTP en dat is gestandaardiseerd dus daarmee een goede vergelijking. Als het verschil in WLTP zo groot is wordt dat in ‘real range’ niet ineens hetzelfde. Daar gaat de huidige polestar qua range de enyaq (onder dezelfde omstandigheden) ver voorbij. Kijk ook even naar deze Noorse test en je ziet dat de range echt goed is geworden. https://www.motor.no/bil/...sten-sommeren-2023/249773
Heb ook op verschillende forums gezien dat mensen nu in de zomer gewoon 500-550km halen op een lading (bij Nederlandse snelheden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
[...]

Bereik? Er zijn van die dingen die snelladers heten. In het geval van de Skoda laden die de auto op met zo'n 680 tot 800 km/uur ofwel 13 km per minuut. Dan word je bereik ietsje groter.

• pmiddeld
  • Laatst online: 21-09 10:31
daemonix schreef op woensdag 6 september 2023 @ 14:09:
[...]

Bij -10 graden C. Hoe vaak komt dat nog voor in NL?

[ Voor 7% gewijzigd door pmiddeld op 07-09-2023 10:25 ]

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• SirLct
daemonix schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:17:
[...]

Ik dacht altijd dat Niro en Kona eigenlijk heel vergelijkbaar was (toch zelfde platform?), maar blijkbaar niet?

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 07:12
Ik rijd een Kia Niro en mijn broertje had een Kona. De Kona is echt wel een slagje kleiner. Vind persoonlijk de Niro fijner, omdat ik mijn racefiets met beide wielen er nog aan achterin kan gooien 8)

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:27

Japie.G

Colour Classic

daemonix schreef op woensdag 6 september 2023 @ 14:09:
[...]

Wat is dat dan voor onzin 8)7

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

• daemonix
  • Niet online
Gecko123 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 19:45:
[...]

Bereik? Er zijn van die dingen die snelladers heten. In het geval van de Skoda laden die de auto op met zo'n 680 tot 800 km/uur ofwel 13 km per minuut. Dan word je bereik ietsje groter.
Kolder. Ik ga niet iedere dag stoppen om aan de snellader te hangen. Dat snap je ook wel. Je vergeet dat ik 4 jaar elektrisch rijdt (met 2 auto's)

[ Voor 6% gewijzigd door daemonix op 07-09-2023 15:33 ]

• daemonix
  • Niet online
SirLct schreef op donderdag 7 september 2023 @ 10:45:
[...]

Ik dacht altijd dat Niro en Kona eigenlijk heel vergelijkbaar was (toch zelfde platform?), maar blijkbaar niet?
Nee, niet hetzelfde platform. ;) Scheelt iets van 10-20 cm. De Kia rijdt iets comfortabeler door de grotere wielbasis.

[ Voor 9% gewijzigd door daemonix op 07-09-2023 15:13 ]

• daemonix
  • Niet online
Wat bedoel je?

• pmiddeld
  • Laatst online: 21-09 10:31
Realiseer je wel dat volgens EV-database de nieuwe Kona ook een range heeft in die buurt: 280 km (bij -10 C). Dan valt die dus ook af.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• daemonix
  • Niet online
pmiddeld schreef op donderdag 7 september 2023 @ 15:15:
[...]

Realiseer je wel dat volgens EV-database de nieuwe Kona ook een range heeft in die buurt: 280 km (bij -10 C). Dan valt die dus ook af.
Van de Kona weet ik (ik rij hem!) dat de range erg goed klopt, en die krijg ik in alle omstandigheden echt wel boven de 300 km.

PSA en Renault vertrouw ik niet om eerder genoemde redenen. 50x terug in 2 jaar tijd vind ik niet acceptabel.

• mitsumark
Makkelijk schreef op maandag 4 september 2023 @ 13:55:
Daar lijkt het steeds meer op ja.

@daemonix Als niks kan tippen aan de EQA, gewoon doen joh!
Ik denk dat we nu proberen een gevoel te bekrachtigen/ontkrachtigen met rationele cijfertjes, gaat niet werken, volg je hart ;)
Met dat in het achterhoofd ga ik waarschijnlijk ook voor een I-Pace ipv een Model 3... Qua cijfers nooit goed te praten, maar ach <3

PS: Zelfs vergeleken de "matige" Renault kom je met de EQA met het verste bereik (250+) alsnog maar 30km verder (bij -10 en 110kmpu), is dat nu een significant verschil? https://ev-database.org/car/1698/Mercedes-EQA-250plus

• daemonix
  • Niet online
mitsumark schreef op donderdag 7 september 2023 @ 15:29:
[...]
Daar lijkt het steeds meer op ja.

@daemonix Als niks kan tippen aan de EQA, gewoon doen joh!
Ik denk dat we nu proberen een gevoel te bekrachtigen/ontkrachtigen met rationele cijfertjes, gaat niet werken, volg je hart ;)
Met dat in het achterhoofd ga ik waarschijnlijk ook voor een I-Pace ipv een Model 3... Qua cijfers nooit goed te praten, maar ach <3

PS: Zelfs vergeleken de "matige" Renault kom je met de EQA met het verste bereik (250+) alsnog maar 30km verder (bij -10 en 110kmpu), is dat nu een significant verschil? https://ev-database.org/car/1698/Mercedes-EQA-250plus
De Franse auto's komen er bij mij niet in. Zo simpel is het. ;) En nee, de keuze is nog niet gemaakt. Vanavond proefrijden in een MY.

PS Skoda komt veel te duur uit.
PPS 30 km verschil kan het verschil zijn tussen verplichte stop en gewoon thuiskomen.

[ Voor 6% gewijzigd door daemonix op 07-09-2023 15:36 ]

• crzyhiphopazn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-09 02:00

crzyhiphopazn

Knowledge = Power

daemonix schreef op woensdag 6 september 2023 @ 14:02:
[...]

ACC, 360 graden cam, Elek. verstelbare stoelen (geen geheugen.), middelhoge instap:

BYD Atto 3 Design is tevens verlaagd naar 40K

https://tweakers.net/gallery/96378/inventaris/?inv_id=1241403 || GT= cRzYHipHopAzN || Battle.net ta6g ||

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 20:41

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

mitsumark schreef op donderdag 7 september 2023 @ 15:29:
De Megane rijdt super stug en heeft geen hoge zit. Daarbij zijn er enkelen die geen 300Km halen in de winter, het merendeel haalt dit wel. Maar vooral vanwege de super stugge ophanging ben ik voor een ioniq 6 gegaan. Mijn buurman heeft wel een Megane, hij vind hem top. Maar het is nog geen winter geweest :)

Maar wat is er mis met een EQA? Ik heb die ook overwogen, maar voor mijn leasemaatschappij (Athlon) was die een flink stuk duurder dan de Ioniq 5/6, ik begrijp niet waarom dat bij @daemonix andersom is. Maar als de prijs gelijk was zou het en goed alternatief zijn. Een MY vond ik niks ten eerste om het uiterlijk, ten tweede omdat je niks voor je neus hebt en ten derde reed hij ook nog eens best stug. Als je die EQA fijn vind, waarom jezelf dan nog martelen met meer proefritjes? Ik ben bij de Ioniq 6 ook opgehouden :) Ik had nog een i4, een Smart #1, Model 3, Byd Atto 3 enzo op het oog, maar ik had bij de I6 alles wat ik wou nadat de Polestar 2 en MY en Megane afgevallen waren.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Salvatore.NL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-09 19:56
zonoskar schreef op donderdag 7 september 2023 @ 15:45:
[...]
Maar wat is er mis met een EQA? Ik heb die ook overwogen, maar voor mijn leasemaatschappij (Athlon) was die een flink stuk duurder dan de Ioniq 5/6, ik begrijp niet waarom dat bij @daemonix andersom is.
Vreemd, ik kon alleen de instap Ioniq 6 of EV6 leasen, dat is de Style met 53kWh bij Athlon. In plaats van de instap Ioniq 6 heb ik de EQB 250+ Business Edition (Athlon Edition) met getinte ramen van 54k kunnen leasen......

Sei orbu, ceccu e sordu, e taci campi cent' anni in pace!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:27

Japie.G

Colour Classic

Ik las de -10 later pas. Dat heb ik nog niet meegemaakt..

Bij normale winterse omstandigheden is het met de megane een snelweg-km of 330. Heb het hier op het werk waar er veel rijden nog even gecheckt, maar niemand hier onder de 330. Koude start. Ikzelf doe pre-heating aan de stekker. Niks aan het handje.

[ Voor 4% gewijzigd door Japie.G op 07-09-2023 16:11 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
daemonix schreef op donderdag 7 september 2023 @ 15:32:
[...]

De Franse auto's komen er bij mij niet in. Zo simpel is het. ;) En nee, de keuze is nog niet gemaakt. Vanavond proefrijden in een MY.

PS Skoda komt veel te duur uit.
PPS 30 km verschil kan het verschil zijn tussen verplichte stop en gewoon thuiskomen.
Tja, dan doe je jezelf te kort. Moet jij weten natuurlijk. De megane is google automotive (zoals polestar) wat gewoon goed en responsief werkt, en qua indeling en UX zelfs beter is dan die in de polestar.

Het is geen grote wagen, akkoord, maar wel vrij veel laadruimte. Normale proporties, en ziet er uit als een normale auto. Design is prima. Ik heb voor een polestar gekozen, maar zou nu toch niet meer zo zeker zijn. Ook erg veel opties bij prijzen waar anderen een volledig kale auto opleveren (ik kijk naar jou, polestar)

@zonoskar "geen hoge zit", afhankelijk van je smaak, kan dat zelfs als een voordeel gezien worden. Ik heb genoeg van al die suffe lelijke CUV/crossovers/SUV. Wie niet 65+ is, zonder beperkte mobiliteit, kan prima een auto rijden die 'gewoon' is. Berline of dat soort. Daarom ook zelf voor polestar gekozen, ik ben nog niet klaar voor de tenerife golf cart onder de wagens...

Resultaat, iedereen wil hoger dan de rest, en nu zit je met al die lelijke hokken op de weg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 20:41

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Amos_x schreef op donderdag 7 september 2023 @ 16:25:
Resultaat, iedereen wil hoger dan de rest, en nu zit je met al die lelijke hokken op de weg...
Ik vind dat ook, daarom heb ik een Ioniq 6 gekozen, maar de vraag was naar een hoge zit, dat komt niet van mij :)

@Salvatore.NL Dat is wel vreemd ja. Ik heb dan wel een Ioniq 6 style met 77kWh accu besteld (instapper met de grote accu), maar een EQA was zeker 100 euro per maand duurder. Zal wel liggen aan het tijdstip waarop je besteld (begin maart), want ik had een jaar eerder al een private lease aanbod gezien voor de EQA voor ca 580 euro per maand, terwijl dat nu richting de 750 gaat.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
daemonix schreef op donderdag 7 september 2023 @ 15:10:
[...]

Kolder. Ik ga niet iedere dag stoppen om aan de snellader te hangen. Dat snap je ook wel. Je vergeet dat ik 4 jaar elektrisch rijdt (met 2 auto's)
Ik rij voor het werk regelmatig naar Groningen in een ID.3 het is een rit van 3 uur maar ik stop halverwege echt even voor 10 minuten. Hartje winter red ik dat nét op een volle accu. Bij mij houdt de auto het langer vol dan ik.

Mijn punt is dat snellaadsnelheid een grotere impact heeft op bereik dan accugrootte. Dit kolder noemen vind ik wel wat overdreven.

Rij je meer dan 400km per dag? Dan heb ik dat even gemist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JTHZZ schreef op woensdag 6 september 2023 @ 17:22:
WLTP is WLTP en dat is gestandaardiseerd dus daarmee een goede vergelijking. Als het verschil in WLTP zo groot is wordt dat in ‘real range’ niet ineens hetzelfde.
Dat WLTP altijd hetzelfde is geloof ik niets van. Uit de test die jij linkt is ook duidelijk dat dit niet waar is. Er zijn auto's die 10% verder komen en ook auto's die 15% minder ver komen. Zolang er zo'n groot verschil -ook onderling- zit in de "echte wereld" en de WLTP kan je die WLTP dus niet echt gebruiken om te vergelijken welke auto het beste is.
Kijk ook even naar deze Noorse test en je ziet dat de range echt goed is geworden. https://www.motor.no/bil/...sten-sommeren-2023/249773
Mooie test :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Gecko123 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 21:31:
[...]

Ik rij voor het werk regelmatig naar Groningen in een ID.3 het is een rit van 3 uur maar ik stop halverwege echt even voor 10 minuten. Hartje winter red ik dat nét op een volle accu. Bij mij houdt de auto het langer vol dan ik.

Mijn punt is dat snellaadsnelheid een grotere impact heeft op bereik dan accugrootte. Dit kolder noemen vind ik wel wat overdreven.

Rij je meer dan 400km per dag? Dan heb ik dat even gemist.
ID.3 is afgevallen, dus dat is geen argument. En nee, ik blijf er bij dat ik niet iedere dag dat ik grotere rit moet maken aan de snellader ga hangen.

Update: Keuze gaat nu tussen EQA en Model Y.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
daemonix schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 14:24:
[...]

ID.3 is afgevallen, dus dat is geen argument. En nee, ik blijf er bij dat ik niet iedere dag dat ik grotere rit moet maken aan de snellader ga hangen.

Update: Keuze gaat nu tussen EQA en Model Y.
Geen idee of je wat ruimte nodig hebt, maar als dat zo is, dan is de keuze wel heel makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Tommie12 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 14:36:
[...]

Geen idee of je wat ruimte nodig hebt, maar als dat zo is, dan is de keuze wel heel makkelijk.
Nee, de ruimte is niet nodig. ;) Anders was het inderdaad simpel. ;)

Wat voor de Tesla pleit: de superchargers, met name in het buitenland.
Wat voor de EQA pleit: de korte draaicirkel en de beperkte lengte.

MY RWD of LR...

[ Voor 21% gewijzigd door daemonix op 08-09-2023 14:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
daemonix schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 14:37:
[...]

MY RWD of LR...
Ik kan je vertellen dat die SUC me op mijn reis door Zweden echt veel tijd hebben laten besparen, maar dan vooral omdat andere aanbieders in die dunbevolkte gebieden amper 50kW laders plaatsen.

Ik denk dat het in en om Nederland, D, F, B.. heel snel aan het verbeteren is omdat er zo veel laders bijkomen van allerhande merken. Momenteel zijn de Tesla laders wel het makkelijkst te gebruiken en het goedkoopst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Tommie12 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 14:43:
[...]

Ik kan je vertellen dat die SUC me op mijn reis door Zweden echt veel tijd hebben laten besparen, maar dan vooral omdat andere aanbieders in die dunbevolkte gebieden amper 50kW laders plaatsen.

Ik denk dat het in en om Nederland, D, F, B.. heel snel aan het verbeteren is omdat er zo veel laders bijkomen van allerhande merken. Momenteel zijn de Tesla laders wel het makkelijkst te gebruiken en het goedkoopst.
Dank! Scandinavie en Zweden ligt ons wel en dit is zinvolle info. Andere vraag, was was voor jou de reden om voor de LR te gaan in plaats van voor de RWD/MiC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
daemonix schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 14:45:
[...]

Dank! Scandinavie en Zweden ligt ons wel en dit is zinvolle info. Andere vraag, was was voor jou de reden om voor de LR te gaan in plaats van voor de RWD/MiC?
Range anxiety en "het kon in het budget"...
Mijn auto is een bedrijfsauto.

Nu na een maand of 5 denk ik dat het met een RWD net zo goed lukt, zeker als je tot 100% gaat laden.

De enige momenten waar de range echt een verschil maakt is op vakantie of bedrijfsverplaatsing waar je geen mogelijkheid hebt om 's nachts bij te laden. Je moet er dan echt voor zorgen om voor je naar je hotel rijdt te gaan laden voor de volgende dag.

Als je je verblijf wat uitzoekt, dan lukt het allemaal wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

[...]

MY RWD of LR...
Pas op dat je met de EQA niet het uitgaande model krijgt:
https://www.autoweek.nl/a...enz-eqa-en-eqb-vernieuwd/

Verder zijn het totaal verschillende auto's, dus grappig dat je hierop uitkomt.

De Model Y is minimalistisch in interieur, maar maximaal qua ruimte.
De EQA is juist maximaal (voor mij over de top) qua interieur, maar minimaal qua ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Dank voor de waarschuwing, maar de verschillen zijn echt minimaal en we hopen juist op een goede leasedeal. De auto die we willen heeft diverse pakketten en niet het AMG pakket maar wel ACC, en die is niet meer leverbaar. Wel met AMG pakket (niet nodig), maar die is wel leverbaar dus hoop op deal. ;)
Verder zijn het totaal verschillende auto's, dus grappig dat je hierop uitkomt.

De Model Y is minimalistisch in interieur, maar maximaal qua ruimte.
De EQA is juist maximaal (voor mij over de top) qua interieur, maar minimaal qua ruimte.
Ja, dat maakt het juist grappig. Ga je voor het interieur (en de hoge zit, hoger dan die van de MY) of voor latest and greatest op het gebied van EV's en SuC,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
[...]

In de meeste landen zijn die opgensteld voor alle merken.

The best is yet to come

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Dean Martin schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 15:02:
[...]

In de meeste landen zijn die opgensteld voor alle merken.
Ja, niet allemaal natuurlijk. Met name op de wat "exotischere" plekken is het nog meer voor alleen Tesla's.

678 locaties van de 1114 sites staan open nu. (In Europa)

Voor mij zijn de SuCs nog wel een pluspunt. Maar goed, we gaan ook vaak naar de Costa Brava. Dan kom je nog wel wat SuCs tegen die niet open staan voor andere merken. Ook het plannen in de auto, en Plug & Charge bij SuCs blijft toch wel een pré. Al zullen andere merken dat eerste nu ook wel aardig onder de knie hebben.

Al heb je natuurlijk gelijk dat het geen USP meer is.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Pagina: 1 ... 290 ... 370 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic