Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:34
bokkow schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:43:
Bij Autoblog is er iemand met het verkeerde been uit bed gestapt vanochtend. Wat een negatieve stemmingsmakerij joh:

https://www.autoblog.nl/n...lang-onbetaalbaar-3534989

https://www.autoblog.nl/n...elektrische-autos-3535053
en dan maken ze hun huiswerk nog niet eens.
Ze spreken over de "electrische variant van de Polo"... Welke auto zou dat moeten zijn dan?

Ach, al die klassieke autojournalisten zijn in hetzelfde bedje ziek, ze praten hun ouder wordende lezers gewoon na, maar eigenlijk weten ze dat de markt van "autoboekjes" zo ziek is als een kankerpatient na 40 jaar 2 pakjes Groene Michel per dag.
Wat clickbaits scoren rekt de doodsstrijd.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:21

Arfman

Drome!

Ben ook al een tijdje afgeknapt op de autosites en ook sommige YT kanalen Shmee150 heeft een elektrische Taycan gehad maar die weer weggedaan (weet niet precies waarom). Reacties waren overweldigend smalend van "zie je wel" en "elektrische auto's worden het nooit". Bij dat soort stupide meningen voel ik mij niet thuis.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:34
Ja, ik heb dit vorige week al gelezen (Via RTL nieuws).
Een vergelijkbare auto...vaak zitten er opties op een EV die bij een 'gewone' auto optie zijn. Daarnaast de rij ervaring...

Als je daarnaast je eigen brandstof maakt (zonnepanelen) wordt de berekening heel anders.

Kortom, een vergelijk is erg lastig.

Wellicht inderdaad de MRB ter discussie stellen in de huidige geplande opzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:01
Inspired schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:43:
[...]

Als je nu nog een BEV op de markt brengt zonder fatsoenlijk thermal management dan sla je de plank wel mis imho. Ding heeft al last van cold gating bij niet eens hele lage temps. Dit zijn toch ook geen auto’s waarmee je alleen naar de plaatselijke AH rijdt.
Cold gating is vervelend maar de kans dat een gemiddelde bestuurder daar last van gaat krijgen met een 70 kWh+ batterij is maximaal 2x per jaar in één week (wintersport).

Ik kom zelf 3 á 4 keer per jaar bij een snellader. Volledige non-issue als je iets langer moet wachten.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
kdeboois schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:51:
[...]

Cold gating is vervelend maar de kans dat een gemiddelde bestuurder daar last van gaat krijgen met een 70 kWh+ batterij is maximaal 2x per jaar in één week (wintersport).

Ik kom zelf 3 á 4 keer per jaar bij een snellader. Volledige non-issue als je iets langer moet wachten.
Er zijn geen slechte EV's, alleen passende.

Als je een Toyota fan bent en de minpunten voor jou geen issue zijn, dan is de BZ4X volgens mij een goed rijdende auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Amos_x schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 16:14:
[...]

Juist wel, massa's jongeren met nul werkervaring die als dikke consultant of coder binnengehaald worden, en meteen een dikke tesla onder de kont krijgen. Kijk maar rond, ik zie vaak jongere gezichten in model 3's
Volgens mij is het zeer gemixed. Ik zie iedereen en zijn moeder erin rijden. Jong, oud, vrouw, man, sportief, pak aan, whatever.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2 Henk 'm!
kdeboois schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:51:
[...]

Uiteindelijk is niks een echt issue natuurlijk. In die optiek is elke auto met vier wielen gelijk. Maar vergelijkbare auto’s hebben dit niet. 1000km doet hij bij < 10 graden in een 12 uur. Auto’s van bijna elk ander merk doen het in tien uur tegenwoordig. Dus ja, ik vind dit een mindere BEV.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Inspired schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 12:08:
[...]

Uiteindelijk is niks een echt issue natuurlijk. In die optiek is elke auto met vier wielen gelijk. Maar vergelijkbare auto’s hebben dit niet. 1000km doet hij bij < 10 graden in een 12 uur. Auto’s van bijna elk ander merk doen het in tien uur tegenwoordig. Dus ja, ik vind dit een mindere BEV.
Mijn Kia e-Niro zal ook 12 uur nodig hebben en ik vind dat volledig acceptabel. Zeker omdat dit om incidentele ritten gaat. Mijn punt was dat dit niet ‘slecht’ ‘onbruikbaar’ oid is maar een minpuntje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kdeboois schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 12:13:
[...]

Mijn Kia e-Niro zal ook 12 uur nodig hebben en ik vind dat volledig acceptabel. Zeker omdat dit om incidentele ritten gaat. Mijn punt was dat dit niet ‘slecht’ ‘onbruikbaar’ oid is maar een minpuntje.
Die Kia is een stuk “ouder”. Ik noem hem ook niet slecht of onbruikbaar. Ik vind het een mindere BEV doordat Toyota nu blijkbaar het thermal management nog niet op orde heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Inspired schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 12:17:
[...]

Die Kia is een stuk “ouder”. Ik noem hem ook niet slecht of onbruikbaar. Ik vind het een mindere BEV doordat Toyota nu blijkbaar het thermal management nog niet op orde heeft.
Iemand anders hier wel. Ik had al gelezen wat je van de Toyota vond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kdeboois schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 12:21:
[...]

Iemand anders hier wel. Ik had al gelezen wat je van de Toyota vond.
Oh sorry. Wist niet dat ik niet meer mocht reageren van je.

Hier staat hij ook onderaan overigens.

https://www.fiaregion1.co...argest-electric-car-test/

[ Voor 17% gewijzigd door Inspired op 21-08-2023 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Inspired schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 12:24:
[...]

Natuurlijk mag dat wel maar beter is het om met aanvullingen te komen. Dank daarvoor.

De nieuwe Kia Niro EV doet het overigens flink slechter dan de Toyota bij laden onder normale omstandigheden en die is niet ‘oud’.

Winter testen zijn mijn inziens in Nederland beperkt relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
kdeboois schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:23:
[...]

Natuurlijk mag dat wel maar beter is het om met aanvullingen te komen. Dank daarvoor.

De nieuwe Kia Niro EV doet het overigens flink slechter dan de Toyota bij laden onder normale omstandigheden en die is niet ‘oud’.

Winter testen zijn mijn inziens in Nederland beperkt relevant.
Volgens mij zijn die juist heel relevant, zelfs in NL

Want je verbruikt meer en als de batterij niet goed wordt voorverwarmd, laad je ook nog eens een pak langzamer dan in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Afgelopen weekend in de ochtend Maastricht-Groningen en de late namiddag Groningen-Maastricht gedaan.
Op de heenrit 20,9 kWh gemiddeld met een gemiddelde snelheid van 95 km/u (ACC op 110km/u) en de terugweg 23,3 kWh met een gemiddelde snelheid van 93 km/u (ACC weer op 110 km/u).

Ik vind het verschil in verbruik met ruim 11% best fors. Is het dan vooral de wind die dit zo laat oplopen?

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:59

CyBeRSPiN

sinds 2001

maharens schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:30:
[...]

Want je verbruikt meer en als de batterij niet goed wordt voorverwarmd, laad je ook nog eens een pak langzamer dan in de zomer.
En de batterij verwarmen kost geen stroom? Dat zou juist een enorme kostenpost zijn als de auto altijd de accu zou voorverwarmen ook al is het niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-09 18:33
Dean Martin schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:03:
Afgelopen weekend in de ochtend Maastricht-Groningen en de late namiddag Groningen-Maastricht gedaan.
Op de heenrit 20,9 kWh gemiddeld met een gemiddelde snelheid van 95 km/u (ACC op 110km/u) en de terugweg 23,3 kWh met een gemiddelde snelheid van 93 km/u (ACC weer op 110 km/u).

Ik vind het verschil in verbruik met ruim 11% best fors. Is het dan vooral de wind die dit zo laat oplopen?
Bij mijn schoonvader zie je dit ook heel erg op een relatief klein stukje (Zuid-Hollandse eilanden naar Zeeland en weer terug) Die merkt het qua verbruik echt wanneer hij met de wind mee of tegen de wind in rijdt.

Door de relatief kleine afstand (80 km totaal ofzo) kan ik het ook niet aan iets anders koppelen.

[ Voor 6% gewijzigd door TIGER1125 op 21-08-2023 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
TIGER1125 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:14:
[...]

Bij mijn schoonvader zie je dit ook heel erg op een relatief klein stukje (Zuid-Hollandse eilanden naar Zeeland en weer terug) Die merkt het qua verbruik echt wanneer hij met de wind mee of tegen de wind in rijdt.
Maar dit is in totaal een rit van 350 kilometer. Dan kan diezelfde vlieger opgaan natuurlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Dean Martin op 21-08-2023 14:16 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-09 18:33
Dean Martin schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:15:
[...]

Maar dit is in totaal een rit van 350 kilometer. Dan kan diezelfde vlieger opgaan natuurlijk.
Oh zeker, ik in jou geval zal het met name door de afstand komen dat het procentueel echt oploopt. Hij zegt het dan ook in het verbruik te zien, beide kanten op. (exacte waardes heb ik zo even niet paraat)

Ik merk dat het bij ons minder speelt, maar dat kan te maken hebben met grotere accu waardoor het effect van de wind ondersneeuwt in het totale percentage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
TIGER1125 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:18:
[...]

Oh zeker, ik in jou geval zal het met name door de afstand komen dat het procentueel echt oploopt. Hij zegt het dan ook in het verbruik te zien, beide kanten op. (exacte waardes heb ik zo even niet paraat)

Ik merk dat het bij ons minder speelt maar dat kan te maken hebben met grotere accu waardoor het effect van de wind ondersneeuwt in het totale percentage.
Het betreft een E-tron 55. Dat is natuurlijk ook niet de meest aerodynamische auto. Vind het nog een behoorlijk verschil desondanks.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-09 14:20
GeeMoney schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:16:
[...]

VAG geeft 4 jaar en Audi geeft op de batterij 8 jaar of 160k kilometers. Tenminste bij mijn E-tron.
En die merken zijn echt niet zomaar weg hoor ;) .
Ik heb genoeg redenen waarom ik niet voor een Tesla ben gegaan en met mij zijn er nog velen.
Er is voor een ieder wat wils en dat aanbod blijft groeien. (gelukkig)
Skoda, ook VAG, slechts 2 jaar garantie op hun EV’s en 4 jaar alleen op ICE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noctilucus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-02 12:05
janne_nl schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:16:
Een vergelijkbare auto...vaak zitten er opties op een EV die bij een 'gewone' auto optie zijn. Daarnaast de rij ervaring...

Als je daarnaast je eigen brandstof maakt (zonnepanelen) wordt de berekening heel anders.

De vergelijking op basis van kosten is inderdaad lastig, hangt van best veel aannames / parameters af.

Maar met 15.000 km per jaar wil ik best geloven dat een EV duurder uit komt dan een vergelijkbare ICE, hoe minder kilometers, hoe lastiger het is om die initiële meerprijs terug te verdienen.
Recent nog een vriend geholpen met een simulatie-modelletje (wel voor België). Voor een auto in het C-segment, 20.000 km per jaar en best veel opladen via zonnepanelen had hij de keuze tussen:
- Iets kleiner rijden (B-segment), terugverdientijd 6 - 7 jaar (of 3 jaar met een Chinees merk door de veel scherpere prijs)
- Even groot rijden (C-segment), terugverdientijd 12-14 jaar. Tesla Model 3 (D-segment) had door de recente prijsdalingen trouwens een even goede terugverdientijd, die blijft in dat segment onklopbaar qua aankoopkost en verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
maharens schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:30:
[...]

Dat issues zijn bij de meeste EV’s bij temperaturen onder 0 en bij de Toyota zo begrijp ik, onder de 10 graden. Bij een lange rit warmt de batterij op en is coldgate alleen een issue bij de eerste keer laden. Echte winters zijn hier niet meer zo lijkt het en ze meeste GoM’s geven het beperkte bereik prima weer.

Op hoogte of noorderlijker is het een stuk relevanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
janne_nl schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:16:

Na 2500km vakantierit vergelijken met collega's hoeveel eenieder kwijt was aan z'n brandstof kom ik met mijn EV nog niet verder dan 60% van wat de benzine rijders doen, en die gaan dan nog een keertje tanken in Luxemburg ook. Dit uiteraard wel met Tesla SUC die vaak goedkoper zijn dan veel andere aanbieders (iig zonder abonnementen etc), maar dan nog, 180,- aan laadkosten op 2500km is eigenlijk peanuts.

Vergelijkbare auto's met vergelijkbare belading EN een aanhanger erachter was voorgaande jaren 1:10 gemiddeld voor ons, dat zou dus tegen huidige prijzen meer dan een verdubbeling zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Sander op 21-08-2023 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
noctilucus schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:32:
[...]

De vergelijking op basis van kosten is inderdaad lastig, hangt van best veel aannames / parameters af.

Maar met 15.000 km per jaar wil ik best geloven dat een EV duurder uit komt dan een vergelijkbare ICE, hoe minder kilometers, hoe lastiger het is om die initiële meerprijs terug te verdienen.
Recent nog een vriend geholpen met een simulatie-modelletje (wel voor België). Voor een auto in het C-segment, 20.000 km per jaar en best veel opladen via zonnepanelen had hij de keuze tussen:
- Iets kleiner rijden (B-segment), terugverdientijd 6 - 7 jaar (of 3 jaar met een Chinees merk door de veel scherpere prijs)
- Even groot rijden (C-segment), terugverdientijd 12-14 jaar. Tesla Model 3 (D-segment) had door de recente prijsdalingen trouwens een even goede terugverdientijd, die blijft in dat segment onklopbaar qua aankoopkost en verbruik
Dat weet ik nog zo net niet, in ieder geval niet het verschil wat voorgerekend wordt volgens mij.

Als ik een e-Niro pak, en een vergelijkbaarbare (opties, motorvermogen) Golf (beide in klasse C), dan is het prijsverschil niet zo heel groot. Kwa brandstofkosten (Benzine 2 euro per liter (Golf 1:17), kWh 0,40ct (15kWh/100km)) is de EV dan zo'n 4 a 500 euro goedkoper, ongeveer het verschil in MRB (vanaf 2025). Daar komt dat het onderhoud nog bij, waarbij de EV normaal wel veel goedkoper is.

Als ik de goedkoopste Golf pak, dan wordt het verschil natuurlijk best groot in het voordeel van de ICE. Lichter en zuiniger, maar dan wel een andere auto vind ik.

Edit: Ik ga wel uit van alleen betaald thuisladen. Zelf kost me electriceit vooralsnog niks tot eind 2024, maar dat lijkt me idd niet eerlijk in de berekeningen)

[ Voor 4% gewijzigd door janne_nl op 21-08-2023 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noctilucus
janne_nl schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:56:
[...]

Dat weet ik nog zo net niet, in ieder geval niet het verschil wat voorgerekend wordt volgens mij.

Als ik een e-Niro pak, en een vergelijkbaarbare (opties, motorvermogen) Golf (beide in klasse C), dan is het prijsverschil niet zo heel groot. Kwa brandstofkosten (Benzine 2 euro per liter (Golf 1:17), kWh 0,40ct (15kWh/100km)) is de EV dan zo'n 4 a 500 euro goedkoper, ongeveer het verschil in MRB (vanaf 2025). Daar komt dat het onderhoud nog bij, waarbij de EV normaal wel veel goedkoper is.

Als ik de goedkoopste Golf pak, dan wordt het verschil natuurlijk best groot in het voordeel van de ICE. Lichter en zuiniger, maar dan wel een andere auto vind ik.

Edit: Ik ga wel uit van alleen betaald thuisladen. Zelf kost me electriceit vooralsnog niks tot eind 2024, maar dat lijkt me idd niet eerlijk in de berekeningen)
Andere aannames en dan kom je inderdaad uit op een heel ander resultaat:
- De Golf is ook als ICE gewoon duur, ik zou dan eerder vergelijken met een Kia Niro ICE
- Gelijkaardig motorvermogen (puur qua principe heb je 100% gelijk hoor) is voor veel mensen geen must, maar ofwel vind je geen EV met een even laag vermogen als een doorsnee benzine/diesel, ofwel zit je ineens met de kleinste batterij en daardoor wel erg kleine range
- Benzine is in Nederland ~10% duurder maar jullie zitten wel met die vervelende MRB
- 15 kWh/100 km is erg optimistisch voor de Niro, ik zou eerder mikken op 17 (zoals EV database aangeeft als realistisch verbruik)
- Met betaald thuisladen is de beslissing inderdaad heel snel genomen :P

PS om niet anti-EV over te komen: EV's hebben ook gewoon een pak voordelen (stil, onmiddellijk koppel, minder lokale uitstoot,...) en zelf heb ik als leaserijder ook een hele andere afweging gemaakt waarbij een EV ook financieel een pak aantrekkelijker was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Sander schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:55:
[...]

Na 2500km vakantierit vergelijken met collega's hoeveel eenieder kwijt was aan z'n brandstof kom ik met mijn EV nog niet verder dan 60% van wat de benzine rijders doen, en die gaan dan nog een keertje tanken in Luxemburg ook. Dit uiteraard wel met Tesla SUC die vaak goedkoper zijn dan veel andere aanbieders (iig zonder abonnementen etc), maar dan nog, 180,- aan laadkosten op 2500km
180 euro op 2500km is toch prima? Zoveel liter heb je nodig met een auto die 1:14 rijdt. In liters, dus in euro mag je ongeveer het dubbele rekenen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
noctilucus schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:25:
[...]

Andere aannames en dan kom je inderdaad uit op een heel ander resultaat:
- De Golf is ook als ICE gewoon duur, ik zou dan eerder vergelijken met een Kia Niro ICE
- Gelijkaardig motorvermogen (puur qua principe heb je 100% gelijk hoor) is voor veel mensen geen must, maar ofwel vind je geen EV met een even laag vermogen als een doorsnee benzine/diesel, ofwel zit je ineens met de kleinste batterij en daardoor wel erg kleine range
- Benzine is in Nederland ~10% duurder maar jullie zitten wel met die vervelende MRB
- 15 kWh/100 km is erg optimistisch voor de Niro, ik zou eerder mikken op 17 (zoals EV database aangeeft als realistisch verbruik)
- Met betaald thuisladen is de beslissing inderdaad heel snel genomen :P

PS om niet anti-EV over te komen: EV's hebben ook gewoon een pak voordelen (stil, onmiddellijk koppel, minder lokale uitstoot,...) en zelf heb ik als leaserijder ook een hele andere afweging gemaakt waarbij een EV ook financieel een pak aantrekkelijker was
Ja, die Kia Niro ICE, die bestaat niet (Ik vind hem niet), met de HEV en de PHEV vergelijk je ook niet helemaal goed. Maar het blijft heel lastig vergelijken. Maar ik geloof wel dat bij de kleinere auto's het verschil wel doorslaat in de richting van de ICE.

We hadden eerder een Outlander PHEV en om kwa verbruik niet richting de 1:10 te gaan, zijn we 100-110 gaan rijden. Met de e-Niro kom ik zo (volgens de auto) aan iets meer dan 14kWh per 100km, vandaar de 15 ;-)

Voordat we hem kochten ook nog even gekeken naar private lease (ook PHEV), maar daar wordt je in beide gevallen ook niet heel vrolijk van. Los van de onzekerheid over de MRB, die de leasprijs nog zal verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
CyBeRSPiN schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:09:
[...]

En de batterij verwarmen kost geen stroom? Dat zou juist een enorme kostenpost zijn als de auto altijd de accu zou voorverwarmen ook al is het niet nodig.
Waar heb ik dat gezegd volgens jou? Mijn opmerking gaat puur over het feit dat een auto die niet goed voorverwarmt een stuk langer nodig heeft om te laden, oftewel je staat veel langer bij de snellader.

Dat maakt een wintertest toch wel valide, want niet elke EV warmt de accu voor. Ik kan me herinneren dat sommige Niro's dan met 30 of 40 kW staan te laden in de winter.

Bovendien warmt ie ook alleen maar voor als je echt wilt gaan snelladen, dus als je nooit gaat snelladen, gaat ie ook niet voorverwarmen.

[ Voor 9% gewijzigd door maharens op 21-08-2023 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:29

Voor de wind of tegenwind, maakt flink uit, zeker met een e-tron en verder niet te vergeten het hoogteverschil. Ik vind 11% nog wel meevallen. Had laatst een ritje van 70km naar Alkmaar en dacht bij aankomst daar dat haal ik wel twee keer op 1 lading, maar eenmaal diezelfde avond weer tuis zag het er toch minder rooskleurig uit. Ook puur door de weersomstandigheden.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:16
Inspired schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 12:24:
[...]

Model Y RWD scoort redelijk slecht, komt het door LFP batterij?

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
SirLct schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:58:
[...]

Model Y RWD scoort redelijk slecht, komt het door LFP batterij?
LFP houdt niet zo van kou idd, maar de beloofde range is ook iets aan de hoge kant, dus gevalletje en/en denk ik.

Volgens mij is CATL bezig met LFP batterijen die minder last hebben van de kou.

[ Voor 12% gewijzigd door maharens op 21-08-2023 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Jeroenneman schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:28:
[...]

180 euro op 2500km is toch prima? Zoveel liter heb je nodig met een auto die 1:14 rijdt. In liters, dus in euro mag je ongeveer het dubbele rekenen.
Yep 100% ik was halverwege een comment gestopt en per ongeluk al gestuurd, ik vond het spotgoedkoop, zeker met aanhanger erachter. Maar dat kwam wel voor een groot deel doordat bijna al het laden op rond of (onder) de 0,40 per kWh zat. Ga je naar 0,65 headline rates van Ionity/Shell/Fastned en lokale providers via Recharge tag oid dan loopt het verschil flink terug.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
elektriekert schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 23:33:
[...]

Het was een goeie gesprek starter dus :+ ,
d:)b Gelukkig weer lekker veel activiteit hier vandaag.
ik vind je uitspraak nogal stellig, voor mij leest het dat je er heilig van overtuigd bent dat een paar grote automerken het niet gaan redden.
De Volvo EX30 is ook minimalistisch met een groot scherm, mijn gevoel zegt dan dat je niet ff snel iets kan aanpassen, zei het airco, verwarming, verlichting etc.

Onlangs sprak ik een oude vriend en die haakte bij de Tesla ook af vanwege het gemis aan die suffe knopjes.

Misschien zit ik er compleet naast maar dat zal ik ondervinden als ik voor een elektriekert ga shoppen
Klopt, een aantal traditionele/oudere merken hebben of krijgen het moeilijk. Veel bestaande automakers produceren en verkopen EV's met verlies. Dat kunnen ze op dit moment volhouden omdat ze nog ICE's met marge verkopen, maar daar komt naar mate er deadlines in zicht komen waarop alles 100% EV moet zijn natuurlijk wel een eind aan.

Daarnaast is er een vrij groot publiek dat op Facebook ieder bericht over laadpalen, nieuwe EV's, in brand vliegende boten (waarvan ik overigens een nieuw bericht las dat dit uiteindelijk niet door een EV is gekomen, maar daar hoor je dan weer nauwelijks iets over) direct benut om te beginnen over dat we alleen op de kermis elektrisch rijden, ze in de brand vliegen, kobaltmijnen, etc. Dit zijn ook vaak mensen die liever hun oude VW diesel blijven rijden en tegen alles en iedereen zijn, behalve het oude vertrouwde. Die gaan geen ID2/3/4/5 kopen omdat ze die lelijk vinden, want het is anders. Tesla trekt bijv. een bepaald publiek aan, een nieuw publiek, waarbij veel legacy merken hun oude klanten moeten zien te behouden, dat kan weleens lastig worden met de levertijden, hogere kosten voor minder range, etc.

Een familielid van mij heeft privé een Peugeot E-2008 gekocht. Inmiddels na 2 langdurige reparaties en enkele weken een andere auto op de oprit, is hij helemaal klaar met de beperkte range en de problemen. In het Peugeot topic zag ik levertijden van >1 jaar langskomen en dan hoor ik 50 kWh accu's icm sub-optimaal gestroomlijnde auto's, gaan die mensen uiteindelijk tevreden zijn? En waar komen die lange levertijden vandaan, het is niet zo dat ik iedere dag enorme hoeveelheden Peugeots op de weg zie rijden. Voor minder geld heb je een Model Y die je snel kunt ophalen, veel efficiënter is en een veel betere range heeft. Die heeft dan echter geen knopjes...

VW heeft echt een probleem door o.a. China, een schuldenlast die richting de 400 Miljard gaat en het moeten vertrouwen op samenwerkingen met anderen voor het maken van EV's. Ford maakt de Mach-E met zwaar verlies. Van BMW en Mercedes durf ik het eigenlijk niet te zeggen.

Hyundai en Kia (KN ;) ) zijn naar mijn idee erg goed bezig en doen echt mee in de top. De Volvo EX30 vind ik echt een superleuke auto en daar verwacht ik veel van, mogelijk zelfs zoveel dat ik mijn vrouw er op termijn wel in zie rijden. Ze kijkt nog steeds met een schuin oog naar de E-208 facelift, maar we hebben geen haast.

Afijn: Ja, ik denk dat een deel van de legacy autobouwers het heel moeilijk gaan krijgen met de EV transitie, helemaal als ze geen ICE's meer mogen leveren in een deel van de wereld. Ze zullen dan moeten gaan concurreren met de BYD's, Tesla's, Hyundai's, KIA's, etc. die gewoon erg goede EV's kunnen bouwen en de productiecapaciteit op orde hebben.

Als je >1 jaar moet wachten op een auto die duurder is, minder range heeft, etc. en je kunt binnen 1-3 maanden in een goedkopere EV rijden met meer range, meer opties, betere laadsnelheden, etc. dan zie je vanzelf een deel van de mensen overstappen. +1 voor de top EV leveranciers en -1 voor de legacy bouwers die niet snel op kunnen schalen icm een prijsoorlog die marges opeet als je niet constant verbetert.

Ik ben mij er bewust van dat ik sommige zaken door een roze bril zie hoor, maar een bedrijf als VW heeft het op dit moment wel echt enorm moeilijk. Niemand acht het waarschijnlijk dat ze failliet gaan, maar met 400 Miljard schuld kan je niet onbeperkt verlies blijven maken, iemand trekt er op een gegeven moment wel de stekker uit, al zal dat maximaal gerekt worden om als Duitsland zijnde geen gezichtsverlies te leiden. En dat is denk ik ook de reden dat VW nog gewoon door kan draaien.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
Taro schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 17:41:
[...]

[...]

Klopt, een aantal traditionele/oudere merken hebben of krijgen het moeilijk. Veel bestaande automakers produceren en verkopen EV's met verlies. Dat kunnen ze op dit moment volhouden omdat ze nog ICE's met marge verkopen, maar daar komt naar mate er deadlines in zicht komen waarop alles 100% EV moet zijn natuurlijk wel een eind aan.

Daarnaast is er een vrij groot publiek dat op Facebook ieder bericht over laadpalen, nieuwe EV's, in brand vliegende boten (waarvan ik overigens een nieuw bericht las dat dit uiteindelijk niet door een EV is gekomen, maar daar hoor je dan weer nauwelijks iets over) direct benut om te beginnen over dat we alleen op de kermis elektrisch rijden, ze in de brand vliegen, kobaltmijnen, etc. Dit zijn ook vaak mensen die liever hun oude VW diesel blijven rijden en tegen alles en iedereen zijn, behalve het oude vertrouwde. Die gaan geen ID2/3/4/5 kopen omdat ze die lelijk vinden, want het is anders. Tesla trekt bijv. een bepaald publiek aan, een nieuw publiek, waarbij veel legacy merken hun oude klanten moeten zien te behouden, dat kan weleens lastig worden met de levertijden, hogere kosten voor minder range, etc.

Een familielid van mij heeft privé een Peugeot E-2008 gekocht. Inmiddels na 2 langdurige reparaties en enkele weken een andere auto op de oprit, is hij helemaal klaar met de beperkte range en de problemen. In het Peugeot topic zag ik levertijden van >1 jaar langskomen en dan hoor ik 50 kWh accu's icm sub-optimaal gestroomlijnde auto's, gaan die mensen uiteindelijk tevreden zijn? En waar komen die lange levertijden vandaan, het is niet zo dat ik iedere dag enorme hoeveelheden Peugeots op de weg zie rijden. Voor minder geld heb je een Model Y die je snel kunt ophalen, veel efficiënter is en een veel betere range heeft. Die heeft dan echter geen knopjes...

VW heeft echt een probleem door o.a. China, een schuldenlast die richting de 400 Miljard gaat en het moeten vertrouwen op samenwerkingen met anderen voor het maken van EV's. Ford maakt de Mach-E met zwaar verlies. Van BMW en Mercedes durf ik het eigenlijk niet te zeggen.

Hyundai en Kia (KN ;) ) zijn naar mijn idee erg goed bezig en doen echt mee in de top. De Volvo EX30 vind ik echt een superleuke auto en daar verwacht ik veel van, mogelijk zelfs zoveel dat ik mijn vrouw er op termijn wel in zie rijden. Ze kijkt nog steeds met een schuin oog naar de E-208 facelift, maar we hebben geen haast.

Afijn: Ja, ik denk dat een deel van de legacy autobouwers het heel moeilijk gaan krijgen met de EV transitie, helemaal als ze geen ICE's meer mogen leveren in een deel van de wereld. Ze zullen dan moeten gaan concurreren met de BYD's, Tesla's, Hyundai's, KIA's, etc. die gewoon erg goede EV's kunnen bouwen en de productiecapaciteit op orde hebben.

Als je >1 jaar moet wachten op een auto die duurder is, minder range heeft, etc. en je kunt binnen 1-3 maanden in een goedkopere EV rijden met meer range, meer opties, betere laadsnelheden, etc. dan zie je vanzelf een deel van de mensen overstappen. +1 voor de top EV leveranciers en -1 voor de legacy bouwers die niet snel op kunnen schalen icm een prijsoorlog die marges opeet als je niet constant verbetert.

Ik ben mij er bewust van dat ik sommige zaken door een roze bril zie hoor, maar een bedrijf als VW heeft het op dit moment wel echt enorm moeilijk. Niemand acht het waarschijnlijk dat ze failliet gaan, maar met 400 Miljard schuld kan je niet onbeperkt verlies blijven maken, iemand trekt er op een gegeven moment wel de stekker uit, al zal dat maximaal gerekt worden om als Duitsland zijnde geen gezichtsverlies te leiden. En dat is denk ik ook de reden dat VW nog gewoon door kan draaien.
Goed verhaal. Nog een kleine aanvulling. Volgens mij heeft Hyundai/Kia het ook zwaar in de VS, door die tax-credit. Daarnaast krijgt de japanse autoindustrie het zwaar en dat terwijl de Japanse overheid al een behoorlijke staatsschuld heeft, dus even redden zal er niet zo maar inzitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
maharens schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 17:47:
[...]

Goed verhaal. Nog een kleine aanvulling. Volgens mij heeft Hyundai/Kia het ook zwaar in de VS, door die tax-credit. Daarnaast krijgt de japanse autoindustrie het zwaar en dat terwijl de Japanse overheid al een behoorlijke staatsschuld heeft, dus even redden zal er niet zo maar inzitten.
Goede aanvulling over de Japanse leveranciers. Toyota heeft gegokt op waterstof en verloren. Dat ze nu toch één accu-EV in de markt zetten is too little - too late. Alleen als ze in 2025 nog hun belofte van de nieuwe accu technologie kunnen waarmaken, hebben ze een kans. De rest van de Japanse fabrikanten hebben allemaal de boot gemist, Mazda, Subaru en Nissan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

jdbiggelaa schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 18:05:
[...]

Goede aanvulling over de Japanse leveranciers. Toyota heeft gegokt op waterstof en verloren. Dat ze nu toch één accu-EV in de markt zetten is too little - too late. Alleen als ze in 2025 nog hun belofte van de nieuwe accu technologie kunnen waarmaken, hebben ze een kans. De rest van de Japanse fabrikanten hebben allemaal de boot gemist, Mazda, Subaru en Nissan.
Nissan probeert het nog toch? De Ariya is geen slechte auto, en met de Leaf waren ze er vroeg bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Jeroenneman schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 18:07:
[...]

Nissan probeert het nog toch? De Ariya is geen slechte auto, en met de Leaf waren ze er vroeg bij.
Zeker, maar de Ariya is minstens twee jaar te laat én te duur en de Leaf heeft zijn tijd natuurlijk gehad. Toen ik eind 2020 een EV wilde kopen, waren voor mij de Enyaq en de Ariya kandidaten. Alleen de Enyaq was binnen redelijke termijn leverbaar. De rest is historie: bijna 17.000 Enyaqs verkocht in NL en ruim 700 Ariya’s..

[ Voor 25% gewijzigd door jdbiggelaa op 21-08-2023 18:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• noctilucus
Ik weet niet of ik het zo somber zou inzien voor de klassieke merken: nu maken ze nog verlies op hun EV's maar dat zijn maar enkele procenten van hun verkoop - en ik zou denken dat ze best veel ontwikkelingskosten e.d. afschrijven op dat beperkt aantal auto's. Terwijl ze nog nooit zo'n hoge marges gehaald hebben op hun ICE's, en bij best veel van die merken is buiten de batterijen en de motor toch veel gedeeld tussen ICE's en EV's. Dus ik zou denken dat ze bij hogere volumes terug flinke winsten zullen maken per wagen, ze hebben de laatste maanden ook getoond dat ze niet meegaan in een prijsoorlog tegen Tesla.

En hoe onlogisch het ook is, consumenten blijven die hogere prijs betalen voor auto's met langere levertijd, kortere range, etc. - net zoals ze in de jaren '90 ook duurdere Duitse / Zweedse / Franse / ... wagens bleven kopen ondanks een toch scherp aanbod uit Japan, Korea,...

Wat China betreft heb ik zeker geen glazen bol en ook geen idee of de meeste consumenten daar nog een premium willen betalen voor een Europees merk t.o.v. een Chinees merk, zoals 10-15 jaar geleden. Gezien de grootte van die markt, zal dat inderdaad een grote impact hebben op Volkswagen. Al zie ik het zeker niet failliet gaan, genoeg grote automerken zijn in het verleden afgegleden en hebben het wel overleefd.

Al hebben die merken wel absoluut liggen slapen als het op electrificatie aankomt, wat hun achterstand op bv. Tesla veroorzaakt of minstens heel erg versterkt heeft. En ook nu voelen de meeste zich precies nog comfortabel gezien de recente recordwinsten, ze voelen op dit moment duidelijk geen noodzaak om hun prijzen te laten zakken :|

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:11
@Taro VAG staat ook in de top 3 van automakers met de beste marges en maakt behoorlijke (groeiende winsten). Het is maar net welke krant je leest denk ik:
https://www.volkswagen-ne...c-position-in-china-17498

Kleine spelers zullen het best moeilijk krijgen maar er zijn echt nog legio markten waar EV’s voorlopig echt niet een optie zullen zijn en ook die moeten bediend worden.
VAG is enorm en ze zijn dat logge schip aan het keren maar een olietanker is niet zomaar om. Ze werken wel hard om lean te worden en over een jaar of 5 kan alles er heel anders uitzien natuurlijk.

VAG kan op eenzelfde type platform in 1 klap 5 modellen releasen. En daar is ook gewoon vraag naar ipv een eenheidsworst (met alle resepect). (Cupra Born/ID.3 en ondanks dat ze feitelijk onder water hetzelfde zijn worden ze toch beiden verkocht en gekocht)

Ze zouden volgens mij met 7 modellen 2025 in gaan maar die planning lijkt eerder al gehaald te worden. Natuurlijk hebben ze ook aanloop problemen en maken ze mis kleunen maar ik hoef je ook niet te vertellen hoe een eerste generatie Model S er tegenwoordig aan toe is :).

Om nog maar te zwijgen over het feit dat ook bij Tesla blijkt dat software en ota niet heilig is en ook niet betekend dat je levenslang maar functionaliteit en upgrades krijgt. Zo missen de eerste series Model S en X-en camera’s en sensoren. Zit je met HW2/2.5 ook niet op de allerlaatste FSD functies en is Vision daar volgens mij ook niet op beschikbaar om maar wat voorbeelden te noemen. En zijn de eerste Model S-en flink terug geknepen in laad vermogen door voortschrijdend inzicht :).

De levertijden lopen overigens ook terug bij VAG/Mercedes in ieder geval.

Al is er ook een periode geweest dat Tesla’s met minder onderdelen zijn uitgeleverd (draadloos laden anyone) en hebben ze het probleem niet gehad van Panorama daken (want die hebben ze niet behalve de oude S?) en LiDAR sensoren want ook die hebben ze niet :p .

Er is simpelweg niet “one ring that rules them all”.

Laten we het eens zijn dat meer aanbod over het algemeen beter is voor de consument :9.

[ Voor 56% gewijzigd door GeeMoney op 21-08-2023 18:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

noctilucus schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 18:33:
[...]

Ik weet niet of ik het zo somber zou inzien voor de klassieke merken: nu maken ze nog verlies op hun EV's maar dat zijn maar enkele procenten van hun verkoop - en ik zou denken dat ze best veel ontwikkelingskosten e.d. afschrijven op dat beperkt aantal auto's.
Exact dat, met de volgende alinea is het punt:
Terwijl ze nog nooit zo'n hoge marges gehaald hebben op hun ICE's, en bij best veel van die merken is buiten de batterijen en de motor toch veel gedeeld tussen ICE's en EV's. Dus ik zou denken dat ze bij hogere volumes terug flinke winsten zullen maken per wagen, ze hebben de laatste maanden ook getoond dat ze niet meegaan in een prijsoorlog tegen Tesla.
Als ze dus voornamelijk EV's ipv ICE's moeten gaan produceren, dan komen ze in een gebied terecht waar ze de marge op moeten gaan maken en waar de prijsdruk en concurrentie al enorm is. Daarnaast moet je een EV niet behandelen als een ICE met accu, dan ga je tegen klassieke problemen aanlopen en wél middentunnels en onnodige Startknoppen zien. Je ziet dit al terug in de knopjes en handels om regenereren aan te passen, Tesla heeft gewoon one pedal drive, punt.

En ze gaan niet mee met de prijsoorlog met Tesla en BYD, omdat ze niet mee kunnen. Tesla maakt nog steeds winst per EV tegen de huidige prijzen. Veel andere merken maken nu al verlies per EV, dat wordt dan alleen nog maar meer.
En hoe onlogisch het ook is, consumenten blijven die hogere prijs betalen voor auto's met langere levertijd, kortere range, etc. - net zoals ze in de jaren '90 ook duurdere Duitse / Zweedse / Franse / ... wagens bleven kopen ondanks een toch scherp aanbod uit Japan, Korea,...

Wat China betreft heb ik zeker geen glazen bol en ook geen idee of de meeste consumenten daar nog een premium willen betalen voor een Europees merk t.o.v. een Chinees merk, zoals 10-15 jaar geleden. Gezien de grootte van die markt, zal dat inderdaad een grote impact hebben op Volkswagen. Al zie ik het zeker niet failliet gaan, genoeg grote automerken zijn in het verleden afgegleden en hebben het wel overleefd.
Natuurlijk blijft altijd een deel van de klanten trouw aan "hun" merk, moeten ze ook vooral blijven doen als ze dat belangrijk vinden, maar die generatie droogt wel een keer op.

In China bestaan steeds meer enkel Chinese merken (tientallen) die flink aan de EV weg timmeren, samen met BYD allemaal ten koste van voor hen buitenlandse automakers, zoals VW. Ook in de VS heeft VW het niet makkelijk.
Al hebben die merken wel absoluut liggen slapen als het op electrificatie aankomt, wat hun achterstand op bv. Tesla veroorzaakt of minstens heel erg versterkt heeft. En ook nu voelen de meeste zich precies nog comfortabel gezien de recente recordwinsten, ze voelen op dit moment duidelijk geen noodzaak om hun prijzen te laten zakken :|
Ik denk dat ze de noodzaak om de prijzen te laten zakken wel zien, maar ze #1 Dit niet kunnen omdat ze dan nog meer verlies maken op EV's en #2 ze toch de productiecapaciteit niet hebben om meer stuks te kunnen leveren.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

GeeMoney schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 18:33:
@Taro VAG staat ook in de top 3 van automakers met de beste marges en maakt behoorlijke (groeiende winsten). Het is maar net welke krant je leest denk ik:
https://www.volkswagen-ne...c-position-in-china-17498
Afgaande op de domeinnaam vermoed ik dat het bericht gekleurd is :) En we hebben het hier over EV's, met ICE's maken ze wel mooie marges. Maar als de marges voldoende waren zouden de schulden niet toenemen en konden ze R&D vanuit de marge betalen.
Kleine spelers zullen het best moeilijk krijgen maar er zijn echt nog legio markten waar EV’s voorlopig echt niet een optie zullen zijn en ook die moeten bediend worden.
VAG is enorm en ze zijn dat logge schip aan het keren maar een olietanker is niet zomaar om. Ze werken wel hard om lean te worden en over een jaar of 5 kan alles er heel anders uitzien natuurlijk.
Bij bedrijven van dergelijke omvang keer je dat niet in 5 jaar. Constant verbeteren moet in je DNA zitten, daar moet iedereen in meegaan anders werkt het niet.
VAG kan op eenzelfde type platform in 1 klap 5 modellen releasen. En daar is ook gewoon vraag naar ipv een eenheidsworst (met alle resepect). (Cupra Born/ID.3 en ondanks dat ze feitelijk onder water hetzelfde zijn worden ze toch beiden verkocht en gekocht)

Ze zouden volgens mij met 7 modellen 2025 in gaan maar die planning lijkt eerder al gehaald te worden. Natuurlijk hebben ze ook aanloop problemen en maken ze mis kleunen maar ik hoef je ook niet te vertellen hoe een eerste generatie Model S er tegenwoordig aan toe is :).
Dat doet VAG inderdaad goed, ze kunnen relatief snel verschillende nieuwe modellen lanceren.
Om nog maar te zwijgen over het feit dat ook bij Tesla blijkt dat software en ota niet heilig is en ook niet betekend dat je levenslang maar functionaliteit en upgrades krijgt. Zo missen de eerste series Model S en X-en camera’s en sensoren. Zit je met HW2/2.5 ook niet op de allerlaatste FSD functies en is Vision daar volgens mij ook niet op beschikbaar om maar wat voorbeelden te noemen. En zijn de eerste Model S-en flink terug geknepen in laad vermogen door voortschrijdend inzicht :).
Eens en over 5-10 jaar loopt ook Tesla tegen steeds meer legacy zaken en moeilijke keuzes aan. Des te ouder een bedrijf, des te meer dat gaat spelen. Tesla doet daarin wel 1 ding goed (vanuit hen gezien dan), en dat is dat ze rigoureuze besluiten durven te nemen en het ze daarbij niet interesseert hoe klanten en publiek daarop reageren. Dat moet denk ik ook wel om het niet nog complexer te maken.
De levertijden lopen overigens ook terug bij VAG/Mercedes in ieder geval.

Al is er ook een periode geweest dat Tesla’s met minder onderdelen zijn uitgeleverd (draadloos laden anyone) en hebben ze het probleem niet gehad van Panorama daken (want die hebben ze niet behalve de oude S?) en LiDAR sensoren want ook die hebben ze niet :p .

Er is simpelweg niet “one ring that rules them all”.

Laten we het eens zijn dat meer aanbod over het algemeen beter is voor de consument :9.
Jazeker. En laat ook vooral helder zijn dat ik voor meer merken, meer keuze en meer aanbod ben. Ik ben voor EV's in het algemeen. Maar VAG, GM of Stellantis aandelen zou ik op dit moment in ieder geval niet kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:59
Taro schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 17:41:
[...]

[...]

Bedankt voor je uitgebreide bijdrage, ik ben niet bekend met de schuldenberg die de legacy autobouwers hebben maar dat is wel een punt van aandacht bij de toekomstige aanschaf.
Helaas heeft Toyota geen BEV Corolla want dat laatste model een beetje aangekleed als station vind ik er supervet uitzien. De ZEEKR 001 (weinig knopjes) oogt ook wel leuk maar de platgeslagen neus zoals dat van een Tesla staat me dan weer minder aan.

Vooralsnog neig ik naar een Enyaq, minpunt vind ik dan weer dat het een SUV is die meer wind vangt.

Lastige keuze voor mij in de toekomst in ieder geval
Zo ook Chinese modellen vind ik qua privacy een eng idee.
Maar de EX30 is ook gewoon Geely, dus ik denk dat het op termijn niet heel veel meer uitmaakt wat je koopt als er zoveel merken vandaan komen.

Haha KN ja, :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noctilucus
Taro schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 18:59:
[...]

...
Als ze dus voornamelijk EV's ipv ICE's moeten gaan produceren, dan komen ze in een gebied terecht waar ze de marge op moeten gaan maken en waar de prijsdruk en concurrentie al enorm is. Daarnaast moet je een EV niet behandelen als een ICE met accu, dan ga je tegen klassieke problemen aanlopen en wél middentunnels en onnodige Startknoppen zien. Je ziet dit al terug in de knopjes en handels om regenereren aan te passen, Tesla heeft gewoon one pedal drive, punt.

En ze gaan niet mee met de prijsoorlog met Tesla en BYD, omdat ze niet mee kunnen. Tesla maakt nog steeds winst per EV tegen de huidige prijzen. Veel andere merken maken nu al verlies per EV, dat wordt dan alleen nog maar meer.

[...]

Natuurlijk blijft altijd een deel van de klanten trouw aan "hun" merk, moeten ze ook vooral blijven doen als ze dat belangrijk vinden, maar die generatie droogt wel een keer op.

In China bestaan steeds meer enkel Chinese merken (tientallen) die flink aan de EV weg timmeren, samen met BYD allemaal ten koste van voor hen buitenlandse automakers, zoals VW. Ook in de VS heeft VW het niet makkelijk.

[...]

Ik denk dat ze de noodzaak om de prijzen te laten zakken wel zien, maar ze #1 Dit niet kunnen omdat ze dan nog meer verlies maken op EV's en #2 ze toch de productiecapaciteit niet hebben om meer stuks te kunnen leveren.
Afspraak binnen 5 à 10 jaar? ;)

Dat kleinere merken zoals bv. BMW nog verlies maken op hun EV's kan ik best begrijpen in die volumes, maar bij Volkswagen verbaast dat me wel.
De winst van Tesla per auto is inderdaad spectaculair voor EV's - maar ergens zou ik verwachten dat de klassieke constructeurs ook best wel flinke marges zullen halen wanneer hun aandeel EV's vergelijkbaar wordt met ICE's. Want op heel het niet-elektrische deel (onderstel, koetswerk, interieur, ...) scheppen ze nu bakken geld. Al is dat giswerk, ik heb geen inzicht in waar het kantelpunt zit qua variabele winst en hoeveel extra productiekost een EV vraagt bij grotere volumes maar met de klassieke inefficiënte footprint, overhead en zo.

Die ontwerpen met niet-functionele middentunnels verkopen nu wel nog aan hoge prijzen - al ben ik het 100% met je eens dat dat gewoon een suboptimaal ontwerp is!
Net als een aantal EV's van klassieke merken die gewoon écht geen goeie EV te noemen zijn (range, verbruik, laadsnelheid,...) en toch verkocht raakten aan hoge prijzen.

Investeren in GM of Stellantis (ik moet zelfs googlen wie dat nu weer was) lijkt me de afgelopen 40 jaar of langer sowieso al geen goed idee :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12

Ja!

Jouw auto is niet aerodynamisch en heeft een heel grote oppervlakte.
Wind heeft dan echt een grote invloed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
noctilucus schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 21:07:
[...]

Afspraak binnen 5 à 10 jaar? ;)

Dat kleinere merken zoals bv. BMW nog verlies maken op hun EV's kan ik best begrijpen in die volumes, maar bij Volkswagen verbaast dat me wel.
De winst van Tesla per auto is inderdaad spectaculair voor EV's - maar ergens zou ik verwachten dat de klassieke constructeurs ook best wel flinke marges zullen halen wanneer hun aandeel EV's vergelijkbaar wordt met ICE's. Want op heel het niet-elektrische deel (onderstel, koetswerk, interieur, ...) scheppen ze nu bakken geld. Al is dat giswerk, ik heb geen inzicht in waar het kantelpunt zit qua variabele winst en hoeveel extra productiekost een EV vraagt bij grotere volumes maar met de klassieke inefficiënte footprint, overhead en zo.

Die ontwerpen met niet-functionele middentunnels verkopen nu wel nog aan hoge prijzen - al ben ik het 100% met je eens dat dat gewoon een suboptimaal ontwerp is!
Net als een aantal EV's van klassieke merken die gewoon écht geen goeie EV te noemen zijn (range, verbruik, laadsnelheid,...) en toch verkocht raakten aan hoge prijzen.

Investeren in GM of Stellantis (ik moet zelfs googlen wie dat nu weer was) lijkt me de afgelopen 40 jaar of langer sowieso al geen goed idee :P
Als je vergelijkt hoeveel uur VW gemiddeld nodig heeft aan montage per auto, en je vergelijkt dat met Tesla, dan zie je dat Tesla door hun ‘start from scratch’ echt wel goed doordacht is tewerk gegaan.
Doe daar de gigacast bij die heel veel puntlaswerk vermijdt, en de kloof wordt echt enorm.

Bekijk maar eens een filmpje van Munro.
Toyota was vroeger de benchmark met hun lean principes. Die zijn goed om continu te blijven verbeteren, maar brengen je geen breakthrough. Dat is net wat Tesla gedaan heeft met de 3 en de Y.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Tommie12 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 21:44:
[...]

Als je vergelijkt hoeveel uur VW gemiddeld nodig heeft aan montage per auto, en je vergelijkt dat met Tesla, dan zie je dat Tesla door hun ‘start from scratch’ echt wel goed doordacht is tewerk gegaan.
Doe daar de gigacast bij die heel veel puntlaswerk vermijdt, en de kloof wordt echt enorm.

Toyota was vroeger de benchmark met hun lean principes. Die zijn goed om continu te blijven verbeteren, maar brengen je geen breakthrough. Dat is net wat Tesla gedaan heeft met de 3 en de Y.
Best indrukwekkend wat ze hebben neergezet. Ze zijn daar momenteel inderdaad zeker koploper in. Maar het is niet een ‘moat’.

Andere fabrikanten kunnen en gaan dit zeker volgen. Toyota is destijds niet als enige autofabrikant overgebleven en ook Tesla zal naar mijn mening niet de enige worden.

Uiteraard is al lange tijd enorme consolidatie gaande in de automotive en zullen vooral een hoop merken, dealers, etc. verdwijnen.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Taro schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 18:59:
[...]
Daarnaast moet je een EV niet behandelen als een ICE met accu, dan ga je tegen klassieke problemen aanlopen en wél middentunnels en onnodige Startknoppen zien. Je ziet dit al terug in de knopjes en handels om regenereren aan te passen, Tesla heeft gewoon one pedal drive, punt.
Voor mij al een reden om niet voor een Tesla te gaan, ik wil de regen gewoon zelf en eenvoudig aan kunnen passen. Daarnaast ben ik van die OTA updates ook geen voorstander, want na aanschaf kan men heel veel ongevraagd wijzigen. Heb je bijvoorbeeld ineens 10kWh minder accu capaciteit omdat Tesla dit beter uitkomt i.v.m. garantieclaims of is de laadsnelheid verlaagd.

Zoveel mensen zoveel wensen, niet iedereen ziet een Tesla als de ideale EV.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

JanHenk schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 22:06:
[...]
Andere fabrikanten kunnen en gaan dit zeker volgen. Toyota is destijds niet als enige autofabrikant overgebleven en ook Tesla zal naar mijn mening niet de enige worden.
Met een grote kanttekening: Je kon bij Toyota langsgaan (net als bij bijv. Scania) voor een rondleiding en training. Dat kan je opschrijven en toepassen in je dagelijkse werkzaamheden, het is een stapel processen, regels en een denkwijze die je kunt leren.

Wat Tesla doet is buiten de gebaande paden denken, constant verbeteren en alles ter discussie stellen. Dat begint met de juiste personen aannemen en er ruimte voor geven. Als je dat in een bestaand bedrijf gaat toepassen ga je op weerstand stuiten, er zullen stapels met mensen moeten worden ontslagen, er gaat kennis verloren, maar ook veel tijd en kosten verloren. Mensen gaan het opgeven, etc.

Het zit in het DNA, niet in regeltjes of processen. En dat begint bij de CEO.

Natuurlijk kun je ze na-apen, maar dan loop je altijd achter. Wil je hetzelfde als Tesla worden, dan zal je met een speedboot opnieuw moeten beginnen ipv een olietanker proberen te keren, want dat kost je heel veel tijd en geld.

Tesla combineert de waarde strategieën operational excellence en product leadership. Andere merken hanteren ook een vleugje customer intimacy, Tesla niet en daardoor kunnen ze uitblinken in die andere 2. En dat wordt ze kwalijk genomen door mensen die graag een lakentje van hun auto af willen halen bij het ophalen en waar ze verwelkomd willen worden met een fles champagne die ze uiteindelijk ook zelf betalen. Bij Tesla heb je gewoon op tijd te verschijnen, zoek je zelf je auto, inspecteer je alles en rij je weg. Maar daardoor besparen ze weer op zaken die uiteindelijk niets aan je auto toevoegen en waar je na levering niets meer aan hebt. En dat is een keuze en dat moet je willen.

Aandeelhouders willen winst zien en de legacy merken hebben aandeelhouders en boards die het lastig vinden om te veranderen met een onzekere toekomst. Bij Tesla is de grootste aandeelhouder ook de CEO, die kan zelf keuzes maken en dat is een groot voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

PeterZ(on) schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 22:09:
[...]

Voor mij al een reden om niet voor een Tesla te gaan, ik wil de regen gewoon zelf en eenvoudig aan kunnen passen. Daarnaast ben ik van die OTA updates ook geen voorstander, want na aanschaf kan men heel veel ongevraagd wijzigen. Heb je bijvoorbeeld ineens 10kWh minder accu capaciteit omdat Tesla dit beter uitkomt i.v.m. garantieclaims of is de laadsnelheid verlaagd.

Zoveel mensen zoveel wensen, niet iedereen ziet een Tesla als de ideale EV.
Diezelfde OTA updates voegen ook veel mooie nieuwe dingen toe. Maar niet iedereen ziet voordeel in dezelfde zaken, dat klopt en daarom is er ruimte voor meerdere merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
[...]

Andere fabrikanten kunnen en gaan dit zeker volgen.
Dit wordt echt al jaren geroepen en de achterstand op Tesla wordt alleen maar groter. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-09 19:02

Louw Post

Cerenas

Als iemand die graag up-to-date blijft, vind ik de manier hoe updates bij de meeste andere merken gaan echt een doorn in het oog. Blij dat ik daar met m'n Tesla geen zorgen over hoef te maken.

Bij m'n Renault Clio kon ik vroeger de updates zelf downloaden en installeren met een usb stickje. Bij m'n Seat Ibiza daarna moest ik langs de dealer voor updates. Het feit dat ze daar bij de VAG dealer ook nog moeilijk over gingen doen hielp ook niet (wilden ze alleen updaten als het echt nodig was). Toen ik daardoor gewoon bugfixes en nieuwe features door begon te missen was ik er snel klaar mee.

Nu weet ik alleen van de VAG EV's dat je daar nog steeds vaak voor bij de garage moet zijn, maar er zullen vast wel meer merken zijn die dat beter geregeld hebben?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Comentaar overbodig: https://www.electrive.com...eighter%20was%20inspected

De EV's zijn nog in goede staat, de brand heeft de EV's niet bereikt, laat staan dat de EV's de oorzaak van de brand aan boord zijn.

Waar zien we dit terug in de media, die meteen begonnen te roepen dat het EV's zijn, en dat het transport van EV's zo gevaarlijk is?

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tommie12
PeterZ(on) schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 22:09:
[...]

Voor mij al een reden om niet voor een Tesla te gaan, ik wil de regen gewoon zelf en eenvoudig aan kunnen passen.
Heb je al ooit langer dan 10 minuten met een Tesla gereden?
Ik dacht helemaal hetzelfde, maar na 15 minuten wist ik dat je het perfect met je voeten kan regelen. Ik zie geen enkele toegevoegde waarde aan die flaps.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tommie12
daemonix schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 06:38:

De EV's zijn nog in goede staat, de brand heeft de EV's niet bereikt, laat staan dat de EV's de oorzaak van de brand aan boord zijn.

Waar zien we dit terug in de media, die meteen begonnen te roepen dat het EV's zijn, en dat het transport van EV's zo gevaarlijk is?
Ach.. als De Telegraaf of Volkskrant zo'n artikel zou schrijven, dan is de eerste commentaar:

"Ja, ze hebben oneindig veel geluk gehad. Als die brand de EV's had bereik, dan hadden ze die boot moeten afzinken om de boel te blussen, en waren onze wadden en de hele noordzee naar de filistijnen.
Electrisch rijden doe ik wel op de kermis. "

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Best indrukwekkend wat ze hebben neergezet. Ze zijn daar momenteel inderdaad zeker koploper in. Maar het is niet een ‘moat’.

Uiteraard is al lange tijd enorme consolidatie gaande in de automotive en zullen vooral een hoop merken, dealers, etc. verdwijnen.
Natuurlijk zal Tesla niet de enige zijn die "over blijft", maar het gaat wel een behoorlijk revolutie veroorzaken in autoland Duitsland.
Hoe veel bedrijven en bedrijfjes leven er daar nog van het produceren van onderdelen voor ICE's.
Denk maar aan ZF die zowat 30% van hun omzet halen uit versnellingsbakken, Mahle is groot geworden door zuigers, Bosch heeft hele afdelingen in injectiesystemen, Valeo heeft hele fabrieken die draaien op motorkoelsystemen etc etc etc.

En ja, er zal nog wat geconsolideerd worden. Maar een autofabrikant maakt vooral winst als die groeit, als productielijnen op meer dan 80% van hun capaciteit draaien. Als er omzetdalingen komen, dan duikt bij vrijwel elk merk de marge in het rood. Dan kan je even vol houden, maar niet langdurig.

En de dealers... daar voorspel ik pas sombere tijden. Meer en meer mensen vinden het OK om een auto online te bestellen en zijn die koehandel harstgrondig beu. Dat lakentje en die fles cava van 3,5€ zal hen niet redden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Tommie12 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 08:14:
[...]

Ik dacht helemaal hetzelfde, maar na 15 minuten wist ik dat je het perfect met je voeten kan regelen. Ik zie geen enkele toegevoegde waarde aan die flaps.
Jazeker, en bovendien kan ik met de Ioniq natuurlijk ook min of meer OPD rijden met de regen in de hoogste stand, maar ik vind het helemaal niks. Maar zoals gezegd, zoveel mensen zoveel wensen, en als je daar als fabrikant geen rekening mee houdt loop je gewoon klanten mis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
jdbiggelaa schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 18:05:
[...]

Dan hebben ze enkel nog de klanten die dagelijks 20km rijden, maar wel denken dat ze elke dag in 1 ruk en zonder 'tanken' naar Barcelona moeten kunnen rijden. En dan is 700km range nog niet genoeg.
Trouwens... die enorme batterijen gaan duur zijn, in elk geval dezelfde batterij met 400 of 800 km range scheelt de helft.

Idd, het probleem in Japan is mogelijk nog groter dan in Duitsland en Frankrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noctilucus
[...]

Absoluut, en Tesla heeft met hun megafactories ook een groot schaalvoordeel (als ik me niet vergis heeft Tesla wereldwijd 3 fabrieken en een klein merk als BMW heeft er 16...)

De Lean principes bij Toyota zijn er trouwens ook maar gekomen nadat ze bij een plant visit aan een concurrent (was het nu Volkswagen of Ford) beseften dat ze ver achter stonden qua efficiëntie, maar dan spreek ik over heel lang geleden.

Ik denk alleen dat de winstmarges ook op EV's (eens ze op grote schaal geproduceerd worden - net als ICE's nu) zo hoog liggen dat veel van die merken al die inefficiëntie kunnen overleven - dat wordt ook gewoon doorgerekend aan de klant die er blij blijft voor betalen. Net zoals een tijd lang Aziatische merken eigenlijk veel meer value for money boden dan de typische Duitse / Franse / ... en wel een flinke hap marktaandeel namen maar uiteindelijk niet de hele concurrentie weggeveegd hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 15:08
Dat die Peter Berdowski heeft gezegd dat "er zo'n 1000 intacte auto's zijn, waarvan de helft elektrisch", dat lees ik bij meer media.

Maar inderdaad, andere media trekken niet de conclusie "Wacht eens even, er waren toch sowieso maar 498 EV's aan boord...?"

Jammer is dat...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noctilucus
Tommie12 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 08:16:
[...]

Ach.. als De Telegraaf of Volkskrant zo'n artikel zou schrijven, dan is de eerste commentaar:

"Ja, ze hebben oneindig veel geluk gehad. Als die brand de EV's had bereik, dan hadden ze die boot moeten afzinken om de boel te blussen, en waren onze wadden en de hele noordzee naar de filistijnen.
Electrisch rijden doe ik wel op de kermis. "
Dat is helaas waar. Al zou ik denken/hopen dat er ook wel een hoop mensen zijn die nu onnodig bang gemaakt worden voor EV's, die er een stuk neutraler naar zouden kijken als er een artikel met correctie komt.
De "linker kant" van de adoptiecurve krijg je nooit mee, maar de groep in het midden wordt door al die negatieve (en onterechte) berichtgeving wel afgeschrikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

Maar hoe betrouwbaar is deze bron dan op zijn beurt?

Ik vind het lastig om alle diverse berichten op waarde te schatten.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
noctilucus schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:00:
[...]

Ik denk alleen dat de winstmarges ook op EV's (eens ze op grote schaal geproduceerd worden - net als ICE's nu) zo hoog liggen dat veel van die merken al die inefficiëntie kunnen overleven - dat wordt ook gewoon doorgerekend aan de klant die er blij blijft voor betalen.
Zo werkt marketing voor auto's niet.
Je verkoopt aan de prijs die je kan krijgen voor een auto, en daarna ga je kijken of je dan winst maakt op die auto.
Of dacht je echt dat het prijsverschil tussen een 1.2 en een 1.4 motor echt 3000€ was?
Als ik morgen een auto als een VW Golf ga bouwen zal ik die ook voor ca 30k op de markt moeten zetten, of mijn kosten per stuk nu 29k of 45k zijn, de markt gaat me echt niet meer betalen omdat mijn kosten hoger liggen.

Misschien raak ik er een paar kwijt aan een hogere prijs, maar daarmee draait mijn productielijn niet voldoende.

Ik heb ooit met een pricing manager van Saab gesproken. Hun strategie was vrij simpel.
De 9-5 zat in het segment van de Volvo V70 en de BMW5, en ze gingen met hun prijzen daar net tussen zitten, natuurlijk rekening houdend met de uitrusting.
De 9-3 ging tussen de V40/50 destijds en de BMW3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Taro schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 19:08:
[...]

. Maar als de marges voldoende waren zouden de schulden niet toenemen en konden ze R&D vanuit de marge betalen.
Dat is gewoon niet waar. Dan zou geen enkel succesvol bedrijf schuld hebben. Basisprincipe is gewoon dat elk bedrijf een mix heeft tussen eigen vermogen en schuld. Daarbij is schuld 'goedkoper' dan eigen vermogen.

Het feit dat de schuld bij VAG groeit (trouwens niet richting de 400 mrd, maar 'slechts' 239 mrd) zou slecht zijn als dat is omdat er verlies geleden wordt. Dat is echter niet zo.

VAG is bezig met een investeringproject van ordergrootte van 60 mrd (dacht ik). Kun je eerst wat jaren wachten totdat je dat verdiend hebt; of je leent het en gaat gelijk investeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ouQcN5Br95yVvzFHYmkSfE2wMe4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GI3Se4v8erHOiKWjLq9I3XJQ.jpg?f=user_large

En laten we Tesla nu niet heiliger maken dan nodig; vermoedelijk hebben ze de moeilijke jaren overleefd door de beslissing van de EU om die CO2 charge in te voeren. Omdat Tesla 100% EV produceert hebben ze jaren lang grof geld verdiend met het verkopen van de rechten en niet zozeer met hun auto's

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 20-09 20:41

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Wat Tesla vooral goed doet is dat zij op de eerste plaats accu's maken. Ze hebben gezorgd voor voldoende capaciteit aan accu cellen dat ze die zelfs als thuis accus en grid storage kunnen verkopen zonder dat dit veel impact heeft op de auto verkopen. De andere fabrikanten maken auto's en hopen dat ze voldoende accu's hebben om aan de vraag te voldoen. Die gigacast enzo is allemaal bijzaak.

Wat ik dan niet zo fijn vind van de Tesla invloed is dat het instrumentcluster achter het stuur lijkt te verdwijnen. Ik snap niet waarom andere fabrikanten dit overnemen. En dan alleen in de EVs lijkt het wel. Zo zijn de Polestar 2 en de BMW i4 volgens mij de laatste EVs die een fatsoelijk instrumentcluster heben. De nieuwe XC30 heeft ook al niks achter het stuur. De ID3 heeft zo'n lullig display waar de zon op schijnt zodat je niets meer ziet. Ik hoop dat deze trend snel uitsterft.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Laatst online: 22:02
dreamscape schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:03:
[...]

Dat die Peter Berdowski heeft gezegd dat "er zo'n 1000 intacte auto's zijn, waarvan de helft elektrisch", dat lees ik bij meer media.

Maar inderdaad, andere media trekken niet de conclusie "Wacht eens even, er waren toch sowieso maar 498 EV's aan boord...?"

Jammer is dat...
Even teruggekeken, maar het NOS-journaal van 20 uur van zaterdag benoemt dat wel.

Maar goed, dat het brand en EV's geen gelukkige combinatie is is toch wel bekend? Rederijen willen ook strengere regels bijvoorbeeld

Uiteindelijk is het gewoon risicobeheersing tbv van de bemanning van dat schip en de lading. En natuurlijk dat niemand het echt leuk vind dat er duizenden auto's op de zeebodem liggen zoals met de Felicity Ace is gebeurd. Zou me niets verbazen dat er uiteindelijk maatregelen komen die bv kleinere compartimenten gaan vereisen en betere blussystemen.

Wat uiteindelijk zorgt dat EV's ietsje duurder zullen worden (of minder verscheept gaan worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:07

Notna

Where are you?®

zonoskar schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:27:
[...]

Wat ik dan niet zo fijn vind van de Tesla invloed is dat het instrumentcluster achter het stuur lijkt te verdwijnen. Ik snap niet waarom andere fabrikanten dit overnemen. En dan alleen in de EVs lijkt het wel. Zo zijn de Polestar 2 en de BMW i4 volgens mij de laatste EVs die een fatsoelijk instrumentcluster heben. De nieuwe XC30 heeft ook al niks achter het stuur. De ID3 heeft zo'n lullig display waar de zon op schijnt zodat je niets meer ziet. Ik hoop dat deze trend snel uitsterft.
Dat is overigens alleen bij de Model 3 en Y. De S en X hebben wel gewoon een scherm achter het stuur (én in het midden). Ben het met je eens dat dit van toegevoegde waarde is, hoewel mijn C4 Grand Picasso uit 2007 ook alleen iets in het midden had en niet achter het stuur. Met de overstap was ik dat dus al gewend, maar tijdens een proefrit in een Model X merkte ik wel dat het stiekem handig is om te hebben, zo recht voor je neus.

Maar het is niet onoverkomelijk, gelukkig. Maakt het alleen wel wat completer (dat gigantische blok wat een Ioniq 5 heeft, vind ik dan weer helemaal niets bijv.)

[ Voor 14% gewijzigd door Notna op 22-08-2023 09:34 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 15:08
Kalentum schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:32:
[...]
Maar goed, dat het brand en EV's geen gelukkige combinatie is is toch wel bekend? Rederijen willen ook strengere regels bijvoorbeeld

Uiteindelijk is het gewoon risicobeheersing tbv van de bemanning van dat schip en de lading. En natuurlijk dat niemand het echt leuk vind dat er duizenden auto's op de zeebodem liggen zoals met de Felicity Ace is gebeurd. Zou me niets verbazen dat er uiteindelijk maatregelen komen die bv kleinere compartimenten gaan vereisen en betere blussystemen.

Wat uiteindelijk zorgt dat EV's ietsje duurder zullen worden (of minder verscheept gaan worden).
Brand en EV's zijn geen fijne combi, dat is helemaal waar. Alleen lijken EV's in het geval van deze brand niet echt een rol gespeeld te hebben. Kleinere compartimenten met eigen blusssystemen - waarmee je meteen de auto 'onderdompelt' zoals men bij EV's wil doen, dat is geen heel slecht idee.

Eigenlijk zou het sowieso beter zijn om op meer plaatsen in de wereld dit soort dingen te produceren. Laat Tesla ook maar Model 3's gaan bouwen in Berlijn en niet alleen de Model Y. Het is zonde dat we 'milieuvriendelijker' autorijden met EV's, maar die dingen nog steeds de halve wereld over sjouwen met een gorte smerige stinkboot.

Dat geldt vanuit milieuoogpunt natuurlijk voor veel meer producten: lokale en regionale productie is beter dan spullen over de hele wereld verschepen.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Zojuist een Cupra Born opgehaald terwijl de Tesla voor wat butsjes in de bumper is vertrokken naar schadeherstel.

Mixed feelings. In mijn optiek in ieder geval geen "gelijkwaardig vervoer". Sowieso qua range: 341 toen ik hem ophaalde versus 479 voor mijn eigen Model 3.

Pluspunten:
- bandengeruis hebben ze bij VAG goed ondervangen.
- prima stoelen, ondanks de "sportieve" look.
- stuurt lekker licht, en superkleine draaicirkel.
- navigatie blijft op dezelfde weg gewoon staan op "x km" resterend. De Tesla navigatie vertelt bij iedere splitsing dat je rechtdoor moet rijden.

Minpunten:
- de software. Teveel op één schermpje gepropt, en het schermpje voor je voegt imho echt niets toe.
- de knoppen op het stuur. Verschrikkelijk. Swipen om het volume te wijzigen, in plaats van simpele drukknoppen of scrollwieltjes.
- voice control werkt gewoon niet. "Navigeer naar Venlo" werd "Wilt u naar Ermelo?"... Tot driemaal toe geprobeerd, daarna opgegeven en maar gewoon de navi handmatig ingesteld.
- geen OPD. En creep zoals een ouderwetse automaat. Voor mij echt een no-go.
- kwestie van smaak, maar: donker interieur zonder panodak, druk vormgegeven van binnen en allerlei tierelantijntjes door elkaar (hexagon opdruk, koperen accenten, sierverlichting, stof, leer, tig verlichte knopjes). De Tesla is misschien saai, maar zo rustig van binnen.

Nog uit te zoeken:
- gek gedrag bij hogere snelheden. Hij blijft op 130 vasthangen, en pas als je echt doordrukt prikt ie opeens door een soort drempel heen. Misschien een instelling.
- lane guidance fuckery. Super irritant. Want hij piept niet zodra je over de streep gaat, hij begint al met zeuren als de auto vindt dat je niet genoeg in het midden rijdt.
- Android Auto. Kan misschien niet wireless, maar nu geen kabeltje bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-09 16:09
Jeroenneman schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:48:
Zojuist een Cupra Born opgehaald terwijl de Tesla voor wat butsjes in de bumper is vertrokken naar schadeherstel.

Mixed feelings. In mijn optiek in ieder geval geen "gelijkwaardig vervoer". Sowieso qua range: 341 toen ik hem ophaalde versus 479 voor mijn eigen Model 3.

Pluspunten:
- bandengeruis hebben ze bij VAG goed ondervangen.
- prima stoelen, ondanks de "sportieve" look.
- stuurt lekker licht, en superkleine draaicirkel.
- navigatie blijft op dezelfde weg gewoon staan op "x km" resterend. De Tesla navigatie vertelt bij iedere splitsing dat je rechtdoor moet rijden.

Minpunten:
- de software. Teveel op één schermpje gepropt, en het schermpje voor je voegt imho echt niets toe.
- de knoppen op het stuur. Verschrikkelijk. Swipen om het volume te wijzigen, in plaats van simpele drukknoppen of scrollwieltjes.
- voice control werkt gewoon niet. "Navigeer naar Venlo" werd "Wilt u naar Ermelo?"... Tot driemaal toe geprobeerd, daarna opgegeven en maar gewoon de navi handmatig ingesteld.
- geen OPD. En creep zoals een ouderwetse automaat. Voor mij echt een no-go.
- kwestie van smaak, maar: donker interieur zonder panodak, druk vormgegeven van binnen en allerlei tierelantijntjes door elkaar (hexagon opdruk, koperen accenten, sierverlichting, stof, leer, tig verlichte knopjes). De Tesla is misschien saai, maar zo rustig van binnen.

Nog uit te zoeken:
- gek gedrag bij hogere snelheden. Hij blijft op 130 vasthangen, en pas als je echt doordrukt prikt ie opeens door een soort drempel heen. Misschien een instelling.
- lane guidance fuckery. Super irritant. Want hij piept niet zodra je over de streep gaat, hij begint al met zeuren als de auto vindt dat je niet genoeg in het midden rijdt.
- Android Auto. Kan misschien niet wireless, maar nu geen kabeltje bij.
Mijn ervaring met de ID3 is wel dat de km indicatie redelijk klopt.
Bij Tesla kun je die km indicatie volledig met een emmer zout nemen. De 499km bij mijn Tesla red ik nooit. Zit meestal rond de 300-380km.

Je kunt hem ook in B zetten, dan heb je afremming op de motor.

Maar het is nog zeker geen OPD, wat ik ook niet snap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noctilucus
Tommie12 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:13:
[...]

Zo werkt marketing voor auto's niet.
Je verkoopt aan de prijs die je kan krijgen voor een auto, en daarna ga je kijken of je dan winst maakt op die auto.
Of dacht je echt dat het prijsverschil tussen een 1.2 en een 1.4 motor echt 3000€ was?
Als ik morgen een auto als een VW Golf ga bouwen zal ik die ook voor ca 30k op de markt moeten zetten, of mijn kosten per stuk nu 29k of 45k zijn, de markt gaat me echt niet meer betalen omdat mijn kosten hoger liggen.

Misschien raak ik er een paar kwijt aan een hogere prijs, maar daarmee draait mijn productielijn niet voldoende.

Ik heb ooit met een pricing manager van Saab gesproken. Hun strategie was vrij simpel.
De 9-5 zat in het segment van de Volvo V70 en de BMW5, en ze gingen met hun prijzen daar net tussen zitten, natuurlijk rekening houdend met de uitrusting.
De 9-3 ging tussen de V40/50 destijds en de BMW3.
Dat klopt helemaal vanuit het perspectief van een kleine prijsvolger zoals Saab.

Maar als het grootste deel van de markt (i.e. de grote klassieke automerken) in vergelijking inefficiënt produceren, toch nog een behoorlijke winstmarge halen nadat ze honderden miljoenen uitgeven aan marketing, betaalt de consument daar uiteindelijk voor, want die merken zijn de prijszetters. Dat Tesla of BYD zich als prijs challenger in de markt positioneren, neemt een deel marktaandeel weg maar ik verwacht niet dat die klassieke merken zullen of kunnen volgen en hun prijs ver laten zakken. Die rekenen gewoon op hun "premium" aspect, de bekendheid van hun merknaam, het effect van marketing,...

Die klassieke merken vragen al tientallen jaren een veel hogere prijs dan op papier gelijk(w)aardige concurrenten van minder bekende merken, merken met wat minder "badge uitstraling", of waar de interieurafwerking wat meer basic is, enz.
Dat is in de jaren '90 niet veranderd toen bv. de Japanse auto's een grote stap maakten qua kwaliteit en design, aan een lagere prijs - ik zie geen reden waarom dat nu ineens anders zou zijn... Maar wie weet verandert de gemiddelde consument toch sterk en ben ik compleet verkeerd :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 20-09 20:41

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Notna schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:34:
Maar het is niet onoverkomelijk, gelukkig. Maakt het alleen wel wat completer (dat gigantische blok wat een Ioniq 5 heeft, vind ik dan weer helemaal niets bijv.)
Grappig, ik heb een Ioniq 6 besteld :) Smaken verschillen. ik had overigens best een Model 3 overwogen als er een HUD in zou zitten zodat je tenmiste de meest basic info recht voor je neus hebt.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
noctilucus schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:40:
[...]

Dat klopt helemaal vanuit het perspectief van een kleine prijsvolger zoals Saab.

Maar als het grootste deel van de markt (i.e. de grote klassieke automerken) in vergelijking inefficiënt produceren, toch nog een behoorlijke winstmarge halen nadat ze honderden miljoenen uitgeven aan marketing, betaalt de consument daar uiteindelijk voor, want die merken zijn de prijszetters. Dat Tesla of BYD zich als prijs challenger in de markt positioneren, neemt een deel marktaandeel weg maar ik verwacht niet dat die klassieke merken zullen of kunnen volgen en hun prijs ver laten zakken. Die rekenen gewoon op hun "premium" aspect, de bekendheid van hun merknaam, het effect van marketing,...

Die klassieke merken vragen al tientallen jaren een veel hogere prijs dan op papier gelijk(w)aardige concurrenten van minder bekende merken, merken met wat minder "badge uitstraling", of waar de interieurafwerking wat meer basic is, enz.
Dat is in de jaren '90 niet veranderd toen bv. de Japanse auto's een grote stap maakten qua kwaliteit en design, aan een lagere prijs - ik zie geen reden waarom dat nu ineens anders zou zijn... Maar wie weet verandert de gemiddelde consument toch sterk en ben ik compleet verkeerd :)
Op dit moment speelt er nog iets anders, namelijk de snelle shift op de Chinese markt, de grootste automarkt ter wereld. Die stoppen massaal met het kopen van buitenlandse auto's en dat gaat heel erg pijn doen voor de gevestigde merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Tweak_ers schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:56:
[...]

Mijn ervaring met de ID3 is wel dat de km indicatie redelijk klopt.
Bij Tesla kun je die km indicatie volledig met een emmer zout nemen. De 499km bij mijn Tesla red ik nooit. Zit meestal rond de 300-380km.

Je kunt hem ook in B zetten, dan heb je afremming op de motor.
B had ik al gevonden. Maar remt niet echt tot stilstand volgens mij. En creep heb ik nog niet kunnen uitzetten.

Mijn Model 3 redt de aangegeven range overigens redelijk goed als je tussen de 100/110 km/u rijdt. 440-450 is zeker haalbaar. Voor 320 moet ik 145 doorblazen volcontinu. Met 120-130 moet 380-400 te doen zijn uit eigen ervaring (al schelen de 18" wielen misschien in vergelijking met 19/20").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
noctilucus schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:40:
[...]

Ja, ik kan niet in 1 bijdrag hier de hele marketing strategie van de automarkt verklaren.
Uiteraard werken de premium merken hard aan alle mogelijke redenen waarom een Audi duurder is dan een Peugeot zelfs als daar een gelijkaardige motor en gelijkaardige uitrusting in zit.

En ja, als er een paar merken hun prijzen op trekken dan zal de rest wel volgen al dan niet sneller of trager. Wat ze ook doen is werken met promo's en paketten en vooral kortingen voor leasemaatschappijen.

Tesla heeft heel dat werk gewoon een pak transparanter gemaakt, maar je kan het heel kort samen vatten.
Als het orderboek dik genoeg is, en er is nog marge, dan doet Tesla de prijzen zakken, en dat is dan ineens zichtbaar voor iedereen met internettoegang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:12

Termy

valt er nog wat te fragge?

@zonoskar Uh? Ik rij al ruim een jaar een ID.3 en nog nooit last gehad van zon op m'n schermpje achter het stuur.

@Jeroenneman Ja, dat 'doen alsof we een ICE automaat zijn' is bere irritant en zou ik graag uitzetten, maar zover ik weet kan dat niet. Auto-hold en B-stand voor (soort van) OPD is een must imho (staat hier dus altijd aan). Ik heb zelf dus een ID.3 en geen Cupra Born, maar ik herken dat gedrag rond de 130 niet. Ik heb in Duitsland gereden en daar ga ik gewoon soepel van 100 naar 165, zelfs met licht toucheren van het pedaal.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Jeroenneman schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:05:
[...]

Mijn Model 3 redt de aangegeven range overigens redelijk goed als je tussen de 100/110 km/u rijdt. 440-450 is zeker haalbaar. Voor 320 moet ik 145 doorblazen volcontinu. Met 120-130 moet 380-400 te doen zijn uit eigen ervaring (al schelen de 18" wielen misschien in vergelijking met 19/20").
Bij mooi weer en de juiste temperatuur en windsterkte. In de winter is het aantal aangeven km’s een hallucinatie ala ChatGPT over zaken in de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
zonoskar schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:27:
[...]

Wat Tesla vooral goed doet is dat zij op de eerste plaats accu's maken. Ze hebben gezogd voor voldoende capaciteit aan accu cellen dat ze die zelfs als thuis accus en grid storage kunnen verkopen zonder dat dit veel impact heeft op de auto verkopen. De andere fabrikanten maken auto's en hopen dat ze voldoende accu's hebben om aan de vraag te voldoen. Die gigacast enzo is allemaal bijzaak.

Ik ben het met je eens, maar dat mag je hier niet zeggen want dan wordt je zometeen weggezet als een mondkwijlende bejaarde die tegen 'vernieuwing' is. Let maar eens op.

Touchscreens moet en zal je aanbidden op het altaar van de silicon valley tech bro's, op risico van lijfstraffen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Amos_x schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:06:
[...]

Ik ben het met je eens, maar dat mag je hier niet zeggen want dan wordt je zometeen weggezet als een mondkwijlende bejaarde die tegen 'vernieuwing' is. Let maar eens op.

Touchscreens moet en zal je aanbidden op het altaar van de silicon valley tech bro's, op risico van lijfstraffen.
Ik denk ook nog wel eens terug aan mijn BB 7290 als ik op de iPhone aan het kutten ben met typen. Zoals nu. Al moet ik ook zeggen dat het inzake Tesla (vaak) koudwatervrees is. Ik mis nul knopjes. De Golf van mijn vrouw heeft veel knopjes en daar zit ik eigenlijk ook nooit aan. 99/100 personen die zelf een Tesla rijden vind het gemis aan knoppen een non-issue. Al staat het je natuurlijk vrij om lekker iets te nemen met veel knopjes. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
PeterZ(on) schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 08:31:
[...]

Jazeker, en bovendien kan ik met de Ioniq natuurlijk ook min of meer OPD rijden met de regen in de hoogste stand, maar ik vind het helemaal niks. Maar zoals gezegd, zoveel mensen zoveel wensen, en als je daar als fabrikant geen rekening mee houdt loop je gewoon klanten mis.
Tja, en mij verliezen ze als klant als er 25 instelmogelijkheden in 7 menu's zijn en er 23 knoppen op een stuur staan.
Mijn vrouw dacht ook dat ze niet kon werken met die one pedal drive. Ik heb ze achter het stuur gezet, en gezegd: we rijden tot je je goed voelt bij de bediening, al duurt het een uur. Zij: dat zal wel langer duren.
Na 35 min waren we terug thuis en we hadden boodschappen gedaan.

De one pedal drive in samenwerking met adaptive cruise vereist een heel klein beetje gewenning, maar daarna verdwijnt die nood aan andere fratsen. Je moet het gewoon een kans geven.

Tel de knoppen op je telefoon, en vergelijk dat met je laatste Nokia semi-smartphone of Blackberry.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Inspired schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:13:
[...]

Ik denk ook nog wel eens terug aan mijn BB 7290 als ik op de iPhone aan het kutten ben met typen. Zoals nu. Al moet ik ook zeggen dat het inzake Tesla (vaak) koudwatervrees is. Ik mis nul knopjes. De Golf van mijn vrouw heeft veel knopjes en daar zit ik eigenlijk ook nooit aan. 99/100 personen die zelf een Tesla rijdt vind het gemis aan knoppen een non-issue. Al staat het je natuurlijk vrij om lekker iets te nemen met veel knopjes. :)
En dat is ook vermoeiend als ik eerlijk ben, want dat is steeds het compleet uitgewoonde antwoord als je het waagt te pleiten voor 2 of 3 fysieke controls, vaak om de andere belachelijk te maken (ik zeg niet dat dit jouw intentie is voor alle duidelijkheid!). Dan wordt je meewarig en betuttelend aangesproken met het begrip 'veel knopjes' en worden er foto's gepost van een mercedes of lexus uit 2005. Of een space shuttle.

Niet op jou bedoeld uiteraard, maar ik vind het maar een oneerlijke en fragiele manier van communiceren. Alles meteen in het absurde/belachelijke trekken, om anderen weg te zetten als holbewoners.

Voor alle duidelijkheid, ik hoef dus inderdaad niet 10 knoppen voor radiozenders, en nog eens 10 numerieke knoppen om te telefoneren. DAAR kwam die overdaad aan knoppen vandaan.

2 dingen: One-pedal-drive, niet via scherm maar via een pook of button. Climate controls via buttons. De rest kunnen ze wat mij betreft wegstoppen in dat scherm. /care, moet daar nooit iets mee doen.

Voorbeeldje. Na mezelf te dwingen met maximum OPD te rijden op een polestar 2, heb ik er vrij snel kunnen aan wennen. Beetje muscle memory trainen, prima. Toen reed ik echter vooral stadskilometers, waar je vaak accelereert, remt, en een beetje actie hebt met benen en voeten.

Recent doe ik echter weer veel meer snelwegkilometers, en het spijt me, maar ik vind OPD dan uiterst onaangenaam. Ik ben vrij groot, de ergonomie in de meeste kale, slecht uitgeruste, 'basic' EV's laat dan te wensen over. En vaak wil ik even m'n houding aanpassen, been even verplaatsen, voet even verplaatsen, coasten naar een exit, coasten als het verkeer wat drukken wordt, en dan gaat je EV steeds hard in de ankers met die OPD. Als je steeds rond de kerktoren knalt, merk je daar niets van natuurlijk.

Om OPD om te zetten van medium naar hard of terug, moet ik vier aanrakingen verrichten op het infotainment scherm. Rijdend. Nee dank je wel. Geen hardware toggle voor iets wat zo essentieel is in het gedrag van een EV, is karig. Dus heb ik de polestar vanaf nu steeds op medium staan. Jammer, maar ik gebruik die setting niet meer. /care.

Onlangs zat ik de AC aan te passen. Beetje mikken en 'voelen' en drukken op een touchscreen, helemaal onderaan het scherm, dus even strekken (opnieuw, ik ben vrij groot). En ja, ik ken de antwoorden hier al. "DaN GebRuiK je TOcH VoiCe ConTRol...", of "die staats steeds op 21 graden en daar hoef ik vier jaar niet aan te komen" ... Zucht, want ja, iedereen is natuurlijk hetzelfde.

Als het buiten echt warm is, wil ik kouder in de auto. En soms heb ik het te koud, en dan wil ik een graadje warmer. Het lijkt hier soms alsof je de AC niet meer mag aanpassen, want alles is AutoMAtisCH en de tech overlords hebben beslist dat het 'set it and forget it' is, en daar heb je je maar aan te houden. Sorry, mijn auto, mijn temperatuur die IK op dat moment wil. Niets anders. Ook, vrienden, familie, mannen, vrouwen, die hebben ook geen uniforme voorkeur.

De climate vents op een polestar zijn ook echt ondermaats (de bovenste kan je niet volledig afsluiten, blazen niet echt naar de inzittenden, die links en rechts zijn erg klein en komt bijna niets uit, en verder heb je niets want in het midden hebben ze die tv geplakt...). Dus dan moet je sowieso wat meer afregelen.

Dus... bij het aanpassen van de AC merkte ik onlangs bij het opkijken dat de belijning van het baanvak toch iets dichterbij was dan gedacht. Gebeurt me wel bijna nooit, maar ik was net een paar microseconden te lang aan het pielen op het scherm. Ik ben een goede chauffeur al zeg ik het zelf, maar dat gekut met een scherm leidt me af, sorry.

Dus 2 controls, OPD en climate fysiek. Maar daarvoor moet je hier in deze forums belachelijk gemaakt worden. Zodat andere gebruikers die deze voorkeur hebben, gewoon niet meer reageren, en zodat het er op lijkt dat het eenheidsdenken een feit is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik overweeg voor mij MG5 een projectje te starten om via een obd-link de klimaatbeheersing alsnog knoppen te geven. Zal er wel niet van komen, maar de behoefte is er bij mij wel.
* dit is wel de cheapo basisuitvoering zonder temperatuursetpoint ("climate control").

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Tommie12 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:32:
[...]

Tja, en mij verliezen ze als klant als er 25 instelmogelijkheden in 7 menu's zijn en er 23 knoppen op een stuur staan.
Mijn vrouw dacht ook dat ze niet kon werken met die one pedal drive. Ik heb ze achter het stuur gezet, en gezegd: we rijden tot je je goed voelt bij de bediening, al duurt het een uur. Zij: dat zal wel langer duren.
Na 35 min waren we terug thuis en we hadden boodschappen gedaan.

De one pedal drive in samenwerking met adaptive cruise vereist een heel klein beetje gewenning, maar daarna verdwijnt die nood aan andere fratsen. Je moet het gewoon een kans geven.

Tel de knoppen op je telefoon, en vergelijk dat met je laatste Nokia semi-smartphone of Blackberry.
Die discussie dat het gauw went hebben we al zo vaak gevoerd en daar gaat het ook niet om, als een fabrikant geen rekening houd met de wensen van de consument raken ze die kwijt. Dat is het punt, je begint er zelfs mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
PeterZ(on) schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:55:
[...]

Die discussie dat het gauw went hebben we al zo vaak gevoerd en daar gaat het ook niet om, als een fabrikant geen rekening houd met de wensen van de consument raken ze die kwijt. Dat is het punt, je begint er zelfs mee.
Ja, ik begin er mee, omdat het zo snel went dat je minder knoppen hebt, en ze nadien storend werken.

Maar goed, een auto die voor iedereen goed is zal nooit bestaan. Maar als een segment te klein wordt, dan verdwijnt het...

@Amos_x Om je voet van het pedaal te halen op de autoweg (en speciaal daar) hebben ze cruise control/autosteer/adaptive cruise etc uitgevonden. Dan je makkelijk doen wat je wil.

En niemand wordt belachelijk gemaakt onwille van knoppen. Ik zeg alleen dat mits wat bijleren je betere manieren vindt.
Voor climate control en navigatie gebruik ik meer en meer spraak, en dat gaat beter en beter.
Climate zit ik niet veel aan, mijn vrouw wel, maar navi gaat echt goed zonder vingers van het stuur te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-09 16:09
Jeroenneman schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:05:
[...]

B had ik al gevonden. Maar remt niet echt tot stilstand volgens mij. En creep heb ik nog niet kunnen uitzetten.

Van 91 naar 28%, over twee dagen uitgesmeerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3hRlihjHmYNflbdoz6h1C2vnv4E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gv8hds3jx2rGXgOW8FG7dNjY.jpg?f=fotoalbum_large

Vooral 60-80km wegen, bij 103km/h schiet het verbruik omhoog.

Idd wel 19”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
elektriekert schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 21:05:
[...]

Vooralsnog neig ik naar een Enyaq, minpunt vind ik dan weer dat het een SUV is die meer wind vangt.
Quote Enyaq review: “De ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV is bijzonder gestroomlijnd. Met zijn lage Cw-waarde van 0,234 verslaat hij alle andere elektrische SUV's in zijn klasse.”
Behalve de M3 zul je weinig EV’s vinden met een lagere CW waarde.

[ Voor 8% gewijzigd door jdbiggelaa op 22-08-2023 14:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kdeboois
jdbiggelaa schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:33:
[...]

Quote Enyaq review: “De ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV is bijzonder gestroomlijnd. Met zijn lage Cw-waarde van 0,234 verslaat hij alle andere elektrische SUV's in zijn klasse.”
Behalve de M3 zul je weinig EV’s vinden met een lagere CW waarde.
De CW waarde verteld maar een deel van het verhaal. Het frontale oppervlak zit ook in de luchtweerstand formule. Er zijn genoeg auto's met een lagere luchtweerstand, maar die zijn ook vaak kleiner.

[ Voor 12% gewijzigd door kdeboois op 22-08-2023 14:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
Tommie12 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:08:
[...]

Ja, ik begin er mee, omdat het zo snel went dat je minder knoppen hebt, en ze nadien storend werken.

Maar goed, een auto die voor iedereen goed is zal nooit bestaan. Maar als een segment te klein wordt, dan verdwijnt het...

@Amos_x Om je voet van het pedaal te halen op de autoweg (en speciaal daar) hebben ze cruise control/autosteer/adaptive cruise etc uitgevonden. Dan je makkelijk doen wat je wil.

En niemand wordt belachelijk gemaakt onwille van knoppen. Ik zeg alleen dat mits wat bijleren je betere manieren vindt.
Voor climate control en navigatie gebruik ik meer en meer spraak, en dat gaat beter en beter.
Climate zit ik niet veel aan, mijn vrouw wel, maar navi gaat echt goed zonder vingers van het stuur te halen.
De meest verkochte accessoire voor een Tesla zijn de sexy buttons. I Rest my case ;).
Knoppen voor cruise set and resume en normale radio/media bediening en beïnvloeden van regeneratie en normale werkende ruitenwisser bediening zouden mijn Tesla ervaring behoorlijk veel beter hebben gemaakt.
Het scherm en de UI zijn gewoon helemaal niet lekker logisch soms. Ze wekken suggesties die niet kunnen of vragen onlogische swipes of pull downs en over 30 menu’s gesproken, ik ken geen Tesla rijder die blind de eerste keer naar het juiste menu gaat om autopilot settings te wijzigen of de automatische ruitenwisser bediening weet te vinden (die daar dus niet lekker naar luistert). Iedereen klikt maar als een dolle die lijst af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Tommie12 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 08:14:
[...]

Ik heb ze nooit gebruikt en nooit gemist, die flaps aan mijn stuur. De meeste ritten raak ik mijn rempedaal niet aan, alleen voor de laatste meters bij een stop.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:08:
[...]

En dat zie ik dus als achteruitgang. Een spraakopdracht laten uitvoeren kost meer tijd dan een fysiek knopje paar keer indrukken om de temp aan te passen bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
GeeMoney schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:41:
[...]

De meest verkochte accessoire voor een Tesla zijn de sexy buttons. I Rest my case ;).
Knoppen voor cruise set and resume en normale radio/media bediening en beïnvloeden van regeneratie en normale werkende ruitenwisser bediening zouden mijn Tesla ervaring behoorlijk veel beter hebben gemaakt.
Het scherm en de UI zijn gewoon helemaal niet lekker logisch soms. Ze wekken suggesties die niet kunnen of vragen onlogische swipes of pull downs en over 30 menu’s gesproken, ik ken geen Tesla rijder die blind de eerste keer naar het juiste menu gaat om autopilot settings te wijzigen of de automatische ruitenwisser bediening weet te vinden (die daar dus niet lekker naar luistert). Iedereen klikt maar als een dolle die lijst af.
1. Wat is je bron?
2. Hoe veel zijn het er? Goed voor 1%, 10% of 60% van de auto's?

Ruitenwisser: ik duw zacht op de linkse stok, dan wist die 1 maal, en bij regen blijft die dan wel wissen. Maar ondertussen komt ook korte tijd een pop-up naar boven waarmee je de ruitenwissers aan/uit of auto kan zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
jeroenkb schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:14:
[...]

Dat is gewoon niet waar. Dan zou geen enkel succesvol bedrijf schuld hebben. Basisprincipe is gewoon dat elk bedrijf een mix heeft tussen eigen vermogen en schuld. Daarbij is schuld 'goedkoper' dan eigen vermogen.

Het feit dat de schuld bij VAG groeit (trouwens niet richting de 400 mrd, maar 'slechts' 239 mrd) zou slecht zijn als dat is omdat er verlies geleden wordt. Dat is echter niet zo.

VAG is bezig met een investeringproject van ordergrootte van 60 mrd (dacht ik). Kun je eerst wat jaren wachten totdat je dat verdiend hebt; of je leent het en gaat gelijk investeren.

[Afbeelding]

En laten we Tesla nu niet heiliger maken dan nodig; vermoedelijk hebben ze de moeilijke jaren overleefd door de beslissing van de EU om die CO2 charge in te voeren. Omdat Tesla 100% EV produceert hebben ze jaren lang grof geld verdiend met het verkopen van de rechten en niet zozeer met hun auto's
Aannemende dat je balanscijfers van VAG kloppen, zie ik ondanks de stijgende schuld een groeiende solvabiliteit. Dat betekent dat men zich weinig zorgen hoeft te maken over de financiële stabiliteit van VAG op de korte termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
jeroenkb schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:46:
[...]

En dat zie ik dus als achteruitgang. Een spraakopdracht laten uitvoeren kost meer tijd dan een fysiek knopje paar keer indrukken om de temp aan te passen bv.
Bij mij is de temp aanpassen: lange druk op linkerwieltje, en dan even omhoog of omlaag draaien.
Handen gaan niet van het stuur... dus dat is beter dan gelijk welke 1000-knoppen auto. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

GeeMoney schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:41:
[...]

Dat heb ik dus nu in een VAG leenauto. Verschrikkelijk. 1000 maal liever de scrollwieltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Tommie12 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:50:
[...]

1. Wat is je bron?

Ruitenwisser: ik duw zacht op de linkse stok, dan wist die 1 maal, en bij regen blijft die dan wel wissen. Maar ondertussen komt ook korte tijd een pop-up naar boven waarmee je de ruitenwissers aan/uit of auto kan zetten.
Hence de knipoog. Er is gewoon behoefte aan extra knoppen die ook werken. Bied het anders als optie aan maar dat past niet in de visie natuurlijk van zelfrijdende taxi’s. En dat is een beetje het probleem waarom ook de andere merken wel degelijk marktaandeel gaan behouden. Dat is echt nog jaren weg namelijk en het blijven eenheidsworsten. Op 4 kleuren na en velgen en 4 modellen die in andere prijs klasses vallen en doeleinden is er geen keuze.

Je ruitenwisser voorbeeld trowens werkt niet als AP/TACC of hoe heet dat allemaal ingeschakeld wordt of juist weer uitgeschakeld word. Ondanks dat de UI die suggestie wel lijkt te wekken ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-09 10:31

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Amos_x schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:43:
[...]

En dat is ook vermoeiend als ik eerlijk ben, want dat is steeds het compleet uitgewoonde antwoord als je het waagt te pleiten voor 2 of 3 fysieke controls, vaak om de andere belachelijk te maken (ik zeg niet dat dit jouw intentie is voor alle duidelijkheid!). Dan wordt je meewarig en betuttelend aangesproken met het begrip 'veel knopjes' en worden er foto's gepost van een mercedes of lexus uit 2005. Of een space shuttle.

Niet op jou bedoeld uiteraard, maar ik vind het maar een oneerlijke en fragiele manier van communiceren. Alles meteen in het absurde/belachelijke trekken, om anderen weg te zetten als holbewoners.

Voor alle duidelijkheid, ik hoef dus inderdaad niet 10 knoppen voor radiozenders, en nog eens 10 numerieke knoppen om te telefoneren. DAAR kwam die overdaad aan knoppen vandaan.

2 dingen: One-pedal-drive, niet via scherm maar via een pook of button. Climate controls via buttons. De rest kunnen ze wat mij betreft wegstoppen in dat scherm. /care, moet daar nooit iets mee doen.

Voorbeeldje. Na mezelf te dwingen met maximum OPD te rijden op een polestar 2, heb ik er vrij snel kunnen aan wennen. Beetje muscle memory trainen, prima. Toen reed ik echter vooral stadskilometers, waar je vaak accelereert, remt, en een beetje actie hebt met benen en voeten.

Recent doe ik echter weer veel meer snelwegkilometers, en het spijt me, maar ik vind OPD dan uiterst onaangenaam. Ik ben vrij groot, de ergonomie in de meeste kale, slecht uitgeruste, 'basic' EV's laat dan te wensen over. En vaak wil ik even m'n houding aanpassen, been even verplaatsen, voet even verplaatsen, coasten naar een exit, coasten als het verkeer wat drukken wordt, en dan gaat je EV steeds hard in de ankers met die OPD. Als je steeds rond de kerktoren knalt, merk je daar niets van natuurlijk.

Om OPD om te zetten van medium naar hard of terug, moet ik vier aanrakingen verrichten op het infotainment scherm. Rijdend. Nee dank je wel. Geen hardware toggle voor iets wat zo essentieel is in het gedrag van een EV, is karig. Dus heb ik de polestar vanaf nu steeds op medium staan. Jammer, maar ik gebruik die setting niet meer. /care.

Onlangs zat ik de AC aan te passen. Beetje mikken en 'voelen' en drukken op een touchscreen, helemaal onderaan het scherm, dus even strekken (opnieuw, ik ben vrij groot). En ja, ik ken de antwoorden hier al. "DaN GebRuiK je TOcH VoiCe ConTRol...", of "die staats steeds op 21 graden en daar hoef ik vier jaar niet aan te komen" ... Zucht, want ja, iedereen is natuurlijk hetzelfde.

Als het buiten echt warm is, wil ik kouder in de auto. En soms heb ik het te koud, en dan wil ik een graadje warmer. Het lijkt hier soms alsof je de AC niet meer mag aanpassen, want alles is AutoMAtisCH en de tech overlords hebben beslist dat het 'set it and forget it' is, en daar heb je je maar aan te houden. Sorry, mijn auto, mijn temperatuur die IK op dat moment wil. Niets anders. Ook, vrienden, familie, mannen, vrouwen, die hebben ook geen uniforme voorkeur.

De climate vents op een polestar zijn ook echt ondermaats (de bovenste kan je niet volledig afsluiten, blazen niet echt naar de inzittenden, die links en rechts zijn erg klein en komt bijna niets uit, en verder heb je niets want in het midden hebben ze die tv geplakt...). Dus dan moet je sowieso wat meer afregelen.

Dus... bij het aanpassen van de AC merkte ik onlangs bij het opkijken dat de belijning van het baanvak toch iets dichterbij was dan gedacht. Gebeurt me wel bijna nooit, maar ik was net een paar microseconden te lang aan het pielen op het scherm. Ik ben een goede chauffeur al zeg ik het zelf, maar dat gekut met een scherm leidt me af, sorry.

Dus 2 controls, OPD en climate fysiek. Maar daarvoor moet je hier in deze forums belachelijk gemaakt worden. Zodat andere gebruikers die deze voorkeur hebben, gewoon niet meer reageren, en zodat het er op lijkt dat het eenheidsdenken een feit is.
Ik onderschrijf dit volledig. Ben enorm blij met de D/B optie via de pook en de fysieke knoppen van de Climatronic op mijn eGolf :)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:51:
[...]

Bij mij is de temp aanpassen: lange druk op linkerwieltje, en dan even omhoog of omlaag draaien.
Handen gaan niet van het stuur... dus dat is beter dan gelijk welke 1000-knoppen auto. _/-\o_
Nu ben je aan het draaien. Ik reageerde op je stelling dat je voor clima meer en meer naar spraak ging. Maar een knop is dus toch best wel fijn? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GeeMoney schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:02:
[...]

Hence de knipoog. Er is gewoon behoefte aan extra knoppen die ook werken. Bied het anders als optie aan maar dat past niet in de visie natuurlijk van zelfrijdende taxi’s. En dat is een beetje het probleem waarom ook de andere merken wel degelijk marktaandeel gaan behouden. Dat is echt nog jaren weg namelijk en het blijven eenheidsworsten. Op 4 kleuren na en velgen en 4 modellen die in andere prijs klasses vallen en doeleinden is er geen keuze.

Je ruitenwisser voorbeeld trowens werkt niet als AP/TACC of hoe heet dat allemaal ingeschakeld wordt of juist weer uitgeschakeld word. Ondanks dat de UI die suggestie wel lijkt te wekken ;).
Die knoppen worden met name gebruikt voor functies die toch nooit standaard onder een knop komen. Ook niet bij andere merken. Dus niet echt een heel sterk argument om aan te geven dat Tesla rijders knoppen missen. Zonder Vision (afgedwongen wiper en grootlicht) en optie in US om nag via de knop te verlengen waren die knoppen nooit zoveel verkocht.

Er had van mij wel een knop op het dashboardkastje gemogen en controls voor climate en stoelverwarming achterin.

Puur als bestuurder mis ik oprecht niks.

@Amos_x ik maak je zeker niet belachelijk. Het is tegenwoordig iets dat je steeds meer gaat zien denk ik. Enige optie is dan lekker een auto te kiezen die de knoppen wel heeft of uiteindelijk toch accepteren. Net als dat ik ook maar moe(s)t wennen aan een on-screen toetsenbord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:50:
[...]

1. Wat is je bron?
Alleen al het feit dat er een markt voor is....

Ken geen markt voor het verwijderen van knoppen in auto's en daarvoor in de plaats een scherm plaatsen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jeroenkb schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:12:
[...]

Alleen al het feit dat er een markt voor is....

Ken geen markt voor het verwijderen van knoppen in auto's en daarvoor in de plaats een scherm plaatsen...
Dat is ook een beetje lastig natuurlijk. Ik zie de S3XY buttons meer als een VCDS. De meeste mensen kopen die buttons niet alleen om simpele basic functies onder een knop te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
Inspired schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:09:
[...]

Die knoppen worden met name gebruikt voor functies die toch nooit standaard onder een knop komen. Ook niet bij andere merken. Dus niet echt een heel sterk argument om aan te geven dat Tesla rijders knoppen missen. Zonder Vision (afgedwongen wiper en grootlicht) en optie in US om nag via de knop te verlengen waren die knoppen nooit zoveel verkocht.

Er had van mij wel een knop op het dashboardkastje gemogen en controls voor climate en stoelverwarming achterin.

Puur als bestuurder mis ik oprecht niks.

@Amos_x ik maak je zeker niet belachelijk. Het is tegenwoordig iets dat je steeds meer gaat zien denk ik. Enige optie is dan lekker een auto te kiezen die de knoppen wel heeft of uiteindelijk toch accepteren. Net als dat ik ook maar moe(s)t wennen aan een on-screen toetsenbord.
Als ik de forums doorlees dan zijn de sexy buttons voornamelijk ingezet om:
Laadpoort te openen/kabel ontgrendelen
Cruise/tacc wat dan ook in/uit te schakelen
Ruitenwissers in/uit/sneller te schakelen
Dashboard kastje te openen
Climate control achter te bedienen

Dat mensen dit instellen betekend dus dat ze wat missen.
Alle andere merken hebben daarvoor dus een pookje of knopjes of hendels voor.
VCDS moet je meer zien om functies die je al hebt te enrichen als het ware wat in andere landen gebruikelijker/mogelijk is.
Knipper van 3 naar 5 keer bijvoorbeeld of piep uit zetten bij op slot doen van de auto. Al die zaken werken zonder VCDS je voegt dus geen knoppen of functies toe die je mist.

[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 22-08-2023 21:00 ]

Pagina: 1 ... 289 ... 370 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic