Inspired schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:13:
[...]
Ik denk ook nog wel eens terug aan mijn BB 7290 als ik op de iPhone aan het kutten ben met typen. Zoals nu. Al moet ik ook zeggen dat het inzake Tesla (vaak) koudwatervrees is. Ik mis nul knopjes. De Golf van mijn vrouw heeft veel knopjes en daar zit ik eigenlijk ook nooit aan. 99/100 personen die zelf een Tesla rijdt vind het gemis aan knoppen een non-issue. Al staat het je natuurlijk vrij om lekker iets te nemen
met veel knopjes.

En dat is ook vermoeiend als ik eerlijk ben, want dat is steeds het compleet uitgewoonde antwoord als je het waagt te pleiten voor 2 of 3 fysieke controls, vaak om de andere belachelijk te maken (ik zeg niet dat dit jouw intentie is voor alle duidelijkheid!). Dan wordt je meewarig en betuttelend aangesproken met het begrip 'veel knopjes' en worden er foto's gepost van een mercedes of lexus uit 2005. Of een space shuttle.
Niet op jou bedoeld uiteraard, maar ik vind het maar een oneerlijke en fragiele manier van communiceren. Alles meteen in het absurde/belachelijke trekken, om anderen weg te zetten als holbewoners.
Voor alle duidelijkheid, ik hoef dus inderdaad niet 10 knoppen voor radiozenders, en nog eens 10 numerieke knoppen om te telefoneren. DAAR kwam die overdaad aan knoppen vandaan.
2 dingen: One-pedal-drive, niet via scherm maar via een pook of button. Climate controls via buttons. De rest kunnen ze wat mij betreft wegstoppen in dat scherm. /care, moet daar nooit iets mee doen.
Voorbeeldje. Na mezelf te dwingen met maximum OPD te rijden op een polestar 2, heb ik er vrij snel kunnen aan wennen. Beetje muscle memory trainen, prima. Toen reed ik echter vooral stadskilometers, waar je vaak accelereert, remt, en een beetje actie hebt met benen en voeten.
Recent doe ik echter weer veel meer snelwegkilometers, en het spijt me, maar ik vind OPD dan uiterst onaangenaam. Ik ben vrij groot, de ergonomie in de meeste kale, slecht uitgeruste, 'basic' EV's laat dan te wensen over. En vaak wil ik even m'n houding aanpassen, been even verplaatsen, voet even verplaatsen, coasten naar een exit, coasten als het verkeer wat drukken wordt, en dan gaat je EV steeds hard in de ankers met die OPD. Als je steeds rond de kerktoren knalt, merk je daar niets van natuurlijk.
Om OPD om te zetten van medium naar hard of terug, moet ik vier aanrakingen verrichten op het infotainment scherm. Rijdend. Nee dank je wel. Geen hardware toggle voor iets wat zo essentieel is in het gedrag van een EV, is karig. Dus heb ik de polestar vanaf nu steeds op medium staan. Jammer, maar ik gebruik die setting niet meer. /care.
Onlangs zat ik de AC aan te passen. Beetje mikken en 'voelen' en drukken op een touchscreen, helemaal onderaan het scherm, dus even strekken (opnieuw, ik ben vrij groot). En ja, ik ken de antwoorden hier al. "DaN GebRuiK je TOcH VoiCe ConTRol...", of "
die staats steeds op 21 graden en daar hoef ik vier jaar niet aan te komen" ... Zucht, want ja, iedereen is natuurlijk hetzelfde.
Als het buiten echt warm is, wil ik kouder in de auto. En soms heb ik het te koud, en dan wil ik een graadje warmer. Het lijkt hier soms alsof je de AC niet meer mag aanpassen, want alles is AutoMAtisCH en de tech overlords hebben beslist dat het 'set it and forget it' is, en daar heb je je maar aan te houden. Sorry, mijn auto, mijn temperatuur die IK op dat moment wil. Niets anders. Ook, vrienden, familie, mannen, vrouwen, die hebben ook geen uniforme voorkeur.
De climate vents op een polestar zijn ook echt ondermaats (de bovenste kan je niet volledig afsluiten, blazen niet echt naar de inzittenden, die links en rechts zijn erg klein en komt bijna niets uit, en verder heb je niets want in het midden hebben ze die tv geplakt...). Dus dan moet je sowieso wat meer afregelen.
Dus... bij het aanpassen van de AC merkte ik onlangs bij het opkijken dat de belijning van het baanvak toch iets dichterbij was dan gedacht. Gebeurt me wel bijna nooit, maar ik was net een paar microseconden te lang aan het pielen op het scherm. Ik ben een goede chauffeur al zeg ik het zelf, maar dat gekut met een scherm leidt me af, sorry.
Dus 2 controls, OPD en climate fysiek. Maar daarvoor
moet je hier in deze forums belachelijk gemaakt worden. Zodat andere gebruikers die deze voorkeur hebben, gewoon niet meer reageren, en zodat het er op lijkt dat het eenheidsdenken een feit is.