Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Reiger072 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 14:17:
[...]

Vanmorgen lieten ze op het journaal geluidsfragmenten horen van de hulpdiensten waarin wel werd aangegeven dat de brand bij een elektrische auto is begonnen.

https://www.rtlnieuws.nl/...e-auto-bemanning-kon-geen

Dus dit is niet door de nieuwsites uit hun duim gezogen.

Of het klopt is natuurlijk een tweede dat zal vast nog onderzocht worden.
Dat is de Kustwacht, niet iemand van het schip. Een ontploffende elektrische auto? Hoogst onwaarschijnlijk. Benzine auto's kunnen ontploffen. EV's niet echt. Dus nee, totaal niet overtuigend.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:45

bert pit

asdasd

JanHenk schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 13:15:
Wat kan een oorzaak zijn dat een elektrische auto spontaan in de brand vliegt?

Als ze nu aan een oplader staat, kan ik me nog wel wat oorzaken voorstellen. Maar geparkeerd niet zo gauw.
Meestal door een 'thermisch runaway-proces'. Dat kan naar voren komen bij het laden, maar ook bijvoorbeeld veroorzaakt worden door een productiefout of een mechanische beschadiging.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Gecko123 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 11:00:
[...]
Maar is dat niet misleidend? Het CPO tarief is toch niet het tarief dat je betaald. Dat is afhankelijk van de pasaanbieder. Of vergis ik me?
Het ding is dat er 1001 pasaanbieders zijn met een verschillende formule. Als jij een pas hebt, zou je de formule moeten weten, dus je kunt dat gewoon zelf afleiden.

Sommige pasaanbieders hebben CPO-tarief * kWh + StartTarief. Dat is dus makkelijk. Aan de klant de keuze of zij voor een moeilijke of makkelijke formule willen gaan bij de aanschaf van een pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CP1977
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 08:29
Bartjuh schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:30:
[...]

Het ding is dat er 1001 pasaanbieders zijn met een verschillende formule. Als jij een pas hebt, zou je de formule moeten weten, dus je kunt dat gewoon zelf afleiden.

Sommige pasaanbieders hebben CPO-tarief * kWh + StartTarief. Dat is dus makkelijk. Aan de klant de keuze of zij voor een moeilijke of makkelijke formule willen gaan bij de aanschaf van een pas.
CPO-tarief * kWh + StartTarief
Met parc&charge komt daar ook nog de connectie tarief eigenschap bij :)
https://www.parkncharge.nl/tarieven/
En loopt ook in de nacht lekker door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:06
daemonix schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:26:
[...]
Dat is de Kustwacht, niet iemand van het schip. Een ontploffende elektrische auto? Hoogst onwaarschijnlijk. Benzine auto's kunnen ontploffen. EV's niet echt. Dus nee, totaal niet overtuigend.
Eigenlijk is het niet eens zo relevant wat de aanleiding voor de brand is. Botweg gezegd: branden zullen altijd ontstaan, ongeacht de oorzaak. Veel belangrijker is de vraag of een brand vervolgens beheerst kan worden.

Bij gebouwen kennen we compartimentering en brandscheiding. Doel daarvan is niet primair dat een brand zich niet uit kan breiden, maar dat er tijd wordt gekocht. Tijd waarin aanwezigen kunnen vluchten en de brandweer kan komen om erger te voorkomen.

Bij bijvoorbeeld vliegtuigen zie je hetzelfde. De kans op brand in een motor is miniem, maar de systemen en procedures zijn zo ingericht dat een eventuele brand (want die komt een keer) geblust kan worden en het toestel met de resterende motor(en) een luchthaven kan bereiken.

Het is bekend dat branden waarbij EVs betrokken zijn moeilijk te beheersen zijn. Een paar jaar geleden is hier in de regio een heel pand verwoest (en tientallen nieuwe auto's) omdat een EV vlam had gevat. De brandweer zit letterlijk naast dat pand, maar kon de brandende auto niet blussen. Een paar weken geleden was het bij Walibi raak.

Het geval van gisteren is niet de eerste keer. Ook bij de ramp met de Felicity Ace gaan experts er vanuit dat deze brand door de aanwezige EVs niet meer onder controle te brengen was waarna het schip verloren ging.

Er zal een manier moeten worden gevonden om EVs veilig op boten te kunnen vervoeren, want op deze manier zal geen verzekeraar er zich nog aan willen branden (pun intended :) ).

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21-09 10:31
alexbl69 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 17:19:

Het is bekend dat branden waarbij EVs betrokken zijn moeilijk te beheersen zijn. Een paar jaar geleden is hier in de regio een heel pand verwoest (en tientallen nieuwe auto's) omdat een EV vlam had gevat. De brandweer zit letterlijk naast dat pand, maar kon de brandende auto niet blussen. Een paar weken geleden was het bij Walibi raak.

Er zal een manier moeten worden gevonden om EVs veilig op boten te kunnen vervoeren, want op deze manier zal geen verzekeraar er zich nog aan willen branden (pun intended :) ).
Los van je boodschap waar ik me wel in kan vinden zou ik je aanraden dat waar je naar linkt ook daadwerkelijk te lezen. Bij die brand bij de autodealer is juist verwoesting van het pand door de brandweer vookomen en over tientallen nieuwe auto's verwoest wordt met geen woord gesproken....

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
pmiddeld schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 17:38:
[...]

Los van je boodschap waar ik me wel in kan vinden zou ik je aanraden dat waar je naar linkt ook daadwerkelijk te lezen. Bij die brand bij de autodealer is juist verwoesting van het pand door de brandweer vookomen en over tientallen nieuwe auto's verwoest wordt met geen woord gesproken....
Het is mijn eigen dealer, dus ken de situatie een beetje :).

Bijna alle auto's die binnen stonden zijn naar de sloop gegaan. De meeste hadden geen directe brandschade, maar waren toch onverkoopbaar. Het pand is weliswaar niet ingestort, maar was door de brand- en rookschade onbruikbaar. Het is gestript en zo goed als volledig opnieuw opgebouwd (enkel het karkas is gedeeltelijk blijven staan).

Op nu.nl staat nog een stuk over de brand op het schip: Scheepvaart worstelt met brandveiligheid bij transport elektrische auto's

Lijkt me dat er heel snel nieuwe richtlijnen moeten komen voor nieuw te bouwen autotransportschepen. Want elk schip dat vanaf nu gebouwd zal worden zal binnen haar economische levensduur geconfronteerd worden met het feit dat er elektrische auto's vervoerd zullen moeten worden. Of zelfs alleen maar elektrische auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:41
El Capitan schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 14:04:
[...]

misschien toch de accus modulair produceren en afzonderlijk transporteren op een apart schip in de toekomst? dwz monteren van de accu pas in land van verkoop?
Kan je je voorstellen welke logistieke nachtmerrie dit is?
Al die autos moeten dan met externe kracht verplaatst worden, en dat minstens een keer of 4-5.
Fabriek-kade-boot-kade-transport-parking-assemblage
Doe dat maar eens zonder lakschade en aan een tempo dat je 3000 auto’s geladen krijgt op 1 dag.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:28
alexbl69 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 17:49:
[...]
Lijkt me dat er heel snel nieuwe richtlijnen moeten komen voor nieuw te bouwen autotransportschepen.
Waaronder open kaart met de autoriteiten spelen en vanaf het eerste moment volledige ladingslijsten delen dunkt me:

https://www.nu.nl/binnenl...and-woedt-minder-fel.html

Niet 25 maar 500 ev’s, staan of stonden op dat schip.

[ Voor 11% gewijzigd door renegrunn op 28-07-2023 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-09 23:21

Arfman

Drome!

Volgens mij tijd voor brandcompartimenten in een schip. Maar dat dit een uitdaging gaat worden lijkt me duidelijk, een brand in een EV is vrijwel niet te blussen. Ik geloof dat de brandweer EV's normaal gesproken onderdompelt in een container gevuld met water en het maar laat uitbranden?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Tommie12 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:31:
[...]

Al die autos moeten dan met externe kracht verplaatst worden, en dat minstens een keer of 4-5.
Doe dat maar eens zonder lakschade en aan een tempo dat je 3000 auto’s geladen krijgt op 1 dag.
goed en terecht punt. ik keek alleen vanuit perspectief de bron te scheiden van de overige te transporteren goederen.
was een accu maar formaatje externe harde schijf.. dan kon je die er zo in hangen en weer verwijderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
renegrunn schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:37:
[...]

Waaronder open kaart met de autoriteiten spelen en vanaf het eerste moment volledige ladingslijsten delen dunkt me:

https://www.nu.nl/binnenl...and-woedt-minder-fel.html

Niet 25 maar 500 ev’s, staan of stonden op dat schip.
Bijzonder vreemde ontwikkeling dit.

De rederij heeft dit nu pas naar buiten gebracht omdat het blijkbaar bedrijfsgevoelige informatie is. Er is niet bekend gemaakt of ze richting de kustwacht wel direct open kaart hebben gespeeld, maar een woordvoerder van de kustwacht heeft eerder die 25 stuks ook genoemd. Onbekend blijft dan echter of de kustwacht dit 'spel' mee heeft gespeeld of dat ze foutieve informatie van de reder heeft gekregen.

De vraag is natuurlijk waarom je hierover zou gaan liegen. Bedrijfsgevoelige informatie vind ik eigenlijk een beetje ongeloofwaardig. Kan zo niet bedenken wat hier bedrijfsgevoelig aan is.

Heel gemeen gedacht zou het natuurlijk kunnen dat er al een hogere verzekeringspremie zit op EVs, en dat de merken onjuiste aantallen op hebben gegeven om minder premie te hoeven betalen. In dat geval zijn ze sjaak, want dan zal de verzekering niets uitkeren. Maar vind dit ook niet bepaald aannemelijk.

Een ander punt is dus het inlichten van de kustwacht. Die stuurt er materieel en - belangrijker - mensen naartoe die toch een zeker risico lopen op basis van het manifest dat door de rederij overlegd wordt. Als hier bewust in gelogen is - en men dus op basis van valse informatie mensen in heeft gezet - kan dit nog wel een juridisch staartje krijgen.

Blijft een vreemd verhaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:16
Arfman schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:52:
[…]
Ik geloof dat de brandweer EV's normaal gesproken onderdompelt in een container gevuld met water en het maar laat uitbranden?
Tsjemig, waar vind je genoeg water om een heel schip in onder te dompelen? oh wacht… }:O

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
.

[ Voor 99% gewijzigd door RichieB op 28-07-2023 12:39 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emiel L
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 30-08 23:07
Tommie12 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:31:
[...]

We kunnen ook eindelijk eens een keer stoppen om alles maar de hele wereld over te slepen met alle risico's van dien, en gewoon lokaal de (eind)assemblage te doen. Beter voor de lokale economie ook.

http://emiellensink.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:00
alexbl69 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:02:
De rederij heeft dit nu pas naar buiten gebracht omdat het blijkbaar bedrijfsgevoelige informatie is.
Nouja, ik ben eigenlijk ook wel benieuwd welk merk/type auto het was. Het zegt waarschijnlijk niet zoveel, maar toch :P

Vind het hoe dan ook bizar ivm het inlichten van de kustwacht, inderdaad.

Nu is het blussen van EV's natuurlijk sowieso een 'hot topic' (:P) dus ik snap de discussie daarover zeker wel.
Aan de andere kant las ik vandaag ook dit artikel: https://www.rtvnoord.nl/n...ges-als-fremantle-highway
Als ik dat zo allemaal lees, staat de hele zooi ook dermate dicht op elkaar geparkeerd met mogelijk zelfs verstelbare niveau's. Als er dan brand zou uitbreken in een andere auto, is dat ook praktisch onbereikbaar, lijkt mij.

Ook vraag ik me af of het voor het uitbrandproces uitmaakt of de accu bijna vol of bijna leeg is?

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
El Capitan schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 14:04:
[...]

misschien toch de accus modulair produceren en afzonderlijk transporteren op een apart schip in de toekomst? dwz monteren van de accu pas in land van verkoop?
Als dat schip dan in de fik vliegt, is het probleem nog veel groter. En omdat je dan veel geconcentreerder accupakketten op elkaar hebt, wat ook nog eens het duurste component van de auto is, kan het maar zo zijn dat de economische schade dan nog veel hoger is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Nu online
Richh schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:51:
[...]

Als dat schip dan in de fik vliegt, is het probleem nog veel groter. En omdat je dan veel geconcentreerder accupakketten op elkaar hebt, wat ook nog eens het duurste component van de auto is, kan het maar zo zijn dat de economische schade dan nog veel hoger is :P
ging niet goed :)

[ Voor 20% gewijzigd door El Capitan op 28-07-2023 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Nu online
El Capitan schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:12:
[...]

waarom is het probleem dan nog veel groter? je zou ook een ejectie systeem kunnen maken waarbij je batterijen die dreigen te ontvlammen van het schip kan verwijderen. zo beperk je de eventuele schade juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
El Capitan schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:12:
[...]

waarom is het probleem dan nog veel groter? je zou ook een ejectie systeem kunnen maken waarbij je batterijen die dreigen te ontvlammen van het schip kan verwijderen. zo bereik je de eventuele schade juist
Omdat je dan nog veel meer energie aan boord hebt wat blijft doorbranden.
En omdat je misschien nog wel meer economische waarde aan boord brengt.

Idealiter vervoer je het inderdaad op zo'n manier dat je bij een noodgeval het nodige kan verwijderen. Helaas druist dat nogal in tegen het concept van dergelijke boten: helemaal volstouwen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El Capitan
  • Nu online
Richh schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:16:
[...]

Omdat je dan nog veel meer energie aan boord hebt wat blijft doorbranden.
En omdat je misschien nog wel meer economische waarde aan boord brengt.

Idealiter vervoer je het inderdaad op zo'n manier dat je bij een noodgeval het nodige kan verwijderen. Helaas druist dat nogal in tegen het concept van dergelijke boten: helemaal volstouwen :P
Mee eens hoor. ach ik opper ook maar wat. zitten duidelijk nadelen aan en de nodige onvoorziene en voorziene problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Emiel L schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:45:
[...]

We kunnen ook eindelijk eens een keer stoppen om alles maar de hele wereld over te slepen met alle risico's van dien, en gewoon lokaal de (eind)assemblage te doen. Beter voor de lokale economie ook.
Goed idee. _/-\o_
Wat auto’s betreft kunnen we in Belgie kiezen tussen een Audi eTron en een Volvo XC40. Nederland mag kiezen tussen een Mini, een VDL bus, of een Scania trekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel L
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 30-08 23:07
Tommie12 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:32:
[...]

Goed idee. _/-\o_
Wat auto’s betreft kunnen we in Belgie kiezen tussen een Audi eTron en een Volvo XC40. Nederland mag kiezen tussen een Mini, een VDL bus, of een Scania trekker.
Lokaal kan ook onze buurlanden betekenen, en dan is er ineens toch wat meer mogelijk.
Een paar auto's op een vrachtwagen flansen is niet zo'n groot probleem. De BMW die ik rijd komt uit Duitsland en is met een paar van zijn collega's via een vrachtwagen vervoerd naar Nederland. De vorige was zelfs in Nederland gemaakt. Als we er een beetje moeite voor doen kan de keuze echt groter worden.

http://emiellensink.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 10:45

bert pit

asdasd

alexbl69 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:02:
[...]

Kan zo niet bedenken wat hier bedrijfsgevoelig aan is.

Blijft een vreemd verhaal.
Ik denk dat Tesla liever heeft dat er een Mercedes of VW/Audi in de hens gaat (en andersom).
In die zin is het bedrijfsgevoelig.

Maar er is nog geen zekerheid over de oorzaak.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Als het transport door veiligheidsmaatregelen weer duurder wordt, kan Tesla zijn fabriek in Tilburg weer aan de gang slingeren. Daar werden ooit de accu’s gemonteerd in de model S en X. De auto’s kwamen zonder accu op de boot naar Europa.

Ook andere merken zouden zoiets kunnen, accu’s gewoon in de regio produceren en monteren. Hoe dan ook: EV’s zullen hierdoor duurder worden.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-09 14:20
Precies, dat schip gewoon rechtstandig laten zinken en na enkele dagen weer lichten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Richh schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:49:
[...]

Nouja, ik ben eigenlijk ook wel benieuwd welk merk/type auto het was. Het zegt waarschijnlijk niet zoveel, maar toch :P
Elders las ik dat het vooral Mercedes’en en BMW’s zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
guido66 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:30:
Als het transport door veiligheidsmaatregelen weer duurder wordt, kan Tesla zijn fabriek in Tilburg weer aan de gang slingeren. Daar werden ooit de accu’s gemonteerd in de model S en X. De auto’s kwamen zonder accu op de boot naar Europa.

Ook andere merken zouden zoiets kunnen, accu’s gewoon in de regio produceren en monteren. Hoe dan ook: EV’s zullen hierdoor duurder worden.
En hoe komen die accu's dan hier?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Tommie12 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:32:
[...]

Goed idee. _/-\o_
Doe mij dan maar een Donkervoort! 8)

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Inspired schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:49:
[...]
En hoe komen die accu's dan hier?
Hier bouwen vanuit grondstoffen/halffabricaten ?

Lijkt me niet erg arbeidsintensief als je uitgaat van cellen... vrij makkelijk te robotiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:17

CyBeRSPiN

sinds 2001

De Shell Recharge app heeft nu ook een routeplanner ingebouwd:
https://shellrecharge.com/nl-nl/blogs/routeplanner

Wat geprobeerd net, maar kreeg veel foutmeldingen, maar wordt mogelijk een concurrent voor ABRP (die nu nog veel geavanceerder is).
Zover ik zie worden Tesla SuCs niet meegenomen, en wie weet welke andere snelladers ze uitsluiten.

[ Voor 16% gewijzigd door CyBeRSPiN op 04-08-2023 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 16:15:

Wat geprobeerd net, maar kreeg veel foutmeldingen, maar wordt mogelijk een concurrent voor ABRP (die nu nog veel geavanceerder is).
Zover ik zie worden Tesla SuCs niet meegenomen, en wie weet welke andere snelladers ze uitsluiten.
De belangrijkste vraag beantwoorden ze niet.... Is er een koppeling met je batterijniveau zoals bij ABRP?

Ik heb ABRP een paar keer proberen te gebruiken, maar vind hun UI echt belabberd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearWizz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:44
Tommie12 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 16:44:
[...]

De belangrijkste vraag beantwoorden ze niet.... Is er een koppeling met je batterijniveau zoals bij ABRP?

Ik heb ABRP een paar keer proberen te gebruiken, maar vind hun UI echt belabberd...
Je vult een start en gewenst doel hoeveelheid batterij in voordat je een route berekent. Alleen ik krijg idd alleen errors. Dus nog niet getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
NoFearWizz schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 16:46:
[...]

Je vult een start en gewenst doel hoeveelheid batterij in voordat je een route berekent. Alleen ik krijg idd alleen errors. Dus nog niet getest.
Dat vind ik nogal zwak...
Ik wil juist dat die gaat herrekenen als je SOC ineens niet meer volstaat om de volgende lader te bereiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Laatst online: 08:50
Ik zie helemaal niks in die laadplanners, niet handig en niet flexibel. Ik wil op mijn geplande route de komende laadmogelijkheid zien met o.a. de naam van de aanbieder en hoeveel laders er vrij zijn enz.. en ook de volgende locatie. Net zoiets als je in Frankrijk langs de tolweg ziet met de brandstof, en dan bepaal ik zelf wel waar ik ga laden.

Lijkt mij veel simpeler dan al die voorwaarden die je op bij ABRP en andere moet invoeren.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:53
@Tommie12 ABRP is de afgelopen 2 jaar enorm veel makkelijker in het gebruik te worden.
Nu vloeiend en intuitief op carplay.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07:21
Ook al is het geen injectiemotor meer, dan toch blijft de Golf GTI van weleer bestaan. GTE had nog gekund (E voor einspritz wordt E voor Electric), maar dat ware marketingwise niet de beste zet geweest :
https://gocar.be/nl/auton...m_campaign=go_daily_nl_v2

Nu nog een fake grille, en een fake uitlaat, en we doen alsof er niks aan de hand is _/-\o_

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
[...]

Ik gebruik ABRP om mijn route en laadpunten te plannen en zet dan de route over naar Google Maps dat met Apple Carplay een perfecte user interface geeft op mijn autoscherm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaseLine
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 18:23:
Ik zie helemaal niks in die laadplanners, niet handig en niet flexibel. Ik wil op mijn geplande route de komende laadmogelijkheid zien met o.a. de naam van de aanbieder en hoeveel laders er vrij zijn enz.. en ook de volgende locatie. Net zoiets als je in Frankrijk langs de tolweg ziet met de brandstof, en dan bepaal ik zelf wel waar ik ga laden.

Lijkt mij veel simpeler dan al die voorwaarden die je op bij ABRP en andere moet invoeren.
Toevallig laatst deze app gevonden in de app store en het werkt vrij aardig:

https://apps.apple.com/nl/app/chargingtime/id1593408218

Hoop wel dat apple / google maps hier in gaat voorzien uiteindelijk zodat je niet hoeft te switchen tussen apps. Blijkbaar gaat apple maps ook realtime charger informatie tonen in ios 17 (je kan al zoeken op chargers op de route in ios 16 maar is vrij basic). Heb het nog niet aangedurfd om de beta te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Laatst online: 08:50
BaseLine schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:38:
[...]

Toevallig laatst deze app gevonden in de app store en het werkt vrij aardig:

https://apps.apple.com/nl/app/chargingtime/id1593408218

Hoop wel dat apple / google maps hier in gaat voorzien uiteindelijk zodat je niet hoeft te switchen tussen apps. Blijkbaar gaat apple maps ook realtime charger informatie tonen in ios 17 (je kan al zoeken op chargers op de route in ios 16 maar is vrij basic). Heb het nog niet aangedurfd om de beta te installeren.
Die is alleen (nog?) niet voor Android beschikbaar, heb de maker een paar dagen geleden een mailtje gestuurd maar meer dan een ontvangstbevestiging heb ik nog niet ontvangen. Lijkt wel te doen wat ik zoek, dus interessant. Hoop dat die beschikbaar komt en dat je voor realtime data niet aan een jaar abo vast zit.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-09 13:20
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 16:15:

Waarom is het dat wanneer Shell iets opkoopt wat tegen hun eigen business model in gaat, totaal geen fatsoenlijke ontwikkeling kent.
Ik heb dan ook zo'n shell pasje omdat ik regelmatig laad bij een lader van hun.

Maar echt die app is gigantisch slecht. Maar goed, het pasje werkt en het laden werkt en de prijs per kWh is laag.(bij mijn werk)

Zou er niet raar op kijken als ze hun elektrisch laden divisie gaan afstoten later. Achjah, naast dit natuurlijk ook miljoenen subsidie stoppen aan lobby groepen die tegen elektrisch auto's ingaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-09 13:20
[...]

Daarom super blij met Tesla. En die wordt steeds beter... Die kan perfect voorspellen met hoeveel SOC je ergens aankomt. Ik sta er soms verbaasd van.
Zelfs iemand op reddit, had nog 3% en Tesla gaf aan: Je komt aan op het laadpunt met 10%. En ja, de auto had gelijk. Want er kwam toen een hele lange helling naar beneden. :)

Hopelijk gaan ze ook het weer toevoegen(regen zorgt ook voor meer verbruik, en tegenwind), en andere zaken. Maar ze hebben dus ook van elke weg de helling data en nog meer. En natuurlijk de data van de auto's zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
flupp schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 20:38:
Ook al is het geen injectiemotor meer, dan toch blijft de Golf GTI van weleer bestaan. GTE had nog gekund (E voor einspritz wordt E voor Electric), maar dat ware marketingwise niet de beste zet geweest :
https://gocar.be/nl/auton...m_campaign=go_daily_nl_v2

Nu nog een fake grille, en een fake uitlaat, en we doen alsof er niks aan de hand is _/-\o_
Tja wat moet je daar van vinden... Beetje zoals Ford hun Mustang naam (mis/ge)bruikt voor die tank van een EV. Nobody cares uiteraard, want voor 95% van de autoconsumenten is een auto een auto, niets meer en niets minder. Puur gereedschap.

Jammer, want autoliefhebbers associëren wel bepaalde zaken aan bepaalde merken en badges. Het zijn ook vaak de autoliefhebbers die kennissen en vrienden naar bepaalde merken sturen. Wellicht schat ik dat effect verkeerd in. Ze zullen bij de VW en anderen wel onderzoek gedaan hebben, en het maakt allemaal niets uit vermoedelijk.

Mij hebben ze hier niet mee. Een GTI is een GTI, ICE, en zo licht mogelijk (al is dat ook al even verleden tijd...)

Dat snelle accelereren van EV's maakt ze nog niet 'sportief'. Ik vind het ultra boring, en het doet me echt helemaal niets meer. 0-100 in 3,5 sec, of 4 sec, of 5,5 sec... het zal allemaal best. Petjes vinden het stoer wellicht, dikke car-boner aan het stoplicht met hun stofzuiger op steroids, maar geef mij maar een totaalpakket. Namelijk een auto die niet als een pakketboot de bocht doorgaat. Sommigen doen het beter dan anderen, maar de EV's die ik al heb gereden daar voel je duidelijk dat het zware en slecht afgeveerde luxeboten zijn.

En waarom kunnen de merken niet eens creatief zijn? Laat het verleden in het verleden, en kom met iets nieuws? Net dat deed VW toch best goed, door niet hun golf/passat/enz... te houden en te electrificieren (op uitzondering van de egolf, maar die gaat er wellicht toch snel uit), maar door de ID.x lijn te starten.

Jammer van het design van die hele ID reeks (suf design), maar wel iets nieuw, dus dat vind ik op zich prima. Het design kan nog evolueren lijkt me.

Hopelijk maken ze een laatste GTI als een ultiem eresaluut aan de hot hatch, aan de golf, en aan alle fans... Waar ze alle fouten uit de M.7 en Mk.8 goedmaken (gewicht, infotainment, enz...) en laten ze het merk in eer afzwaaien. Dan verzinnen ze maar andere badges voor de sportieve EV's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11:24
Immutable schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:52:
[...]

Daarom super blij met Tesla. En die wordt steeds beter... Die kan perfect voorspellen met hoeveel SOC je ergens aankomt. Ik sta er soms verbaasd van.
Zelfs iemand op reddit, had nog 3% en Tesla gaf aan: Je komt aan op het laadpunt met 10%. En ja, de auto had gelijk. Want er kwam toen een hele lange helling naar beneden. :)

Hopelijk gaan ze ook het weer toevoegen(regen zorgt ook voor meer verbruik, en tegenwind), en andere zaken. Maar ze hebben dus ook van elke weg de helling data en nog meer. En natuurlijk de data van de auto's zelf.
Het gaat sneller dan je denkt. Alle Android Automotive auto’s (Volvo, Polestar, Renault) hebben dezelfde aankomst-SoC functionaliteit in Google Maps zitten. Werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Blizzard
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-09 11:26
Amos_x schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 12:06:
[...]

Tja wat moet je daar van vinden... Beetje zoals Ford hun Mustang naam (mis/ge)bruikt voor die tank van een EV. Nobody cares uiteraard, want voor 95% van de autoconsumenten is een auto een auto, niets meer en niets minder. Puur gereedschap.

Jammer, want autoliefhebbers associëren wel bepaalde zaken aan bepaalde merken en badges. Het zijn ook vaak de autoliefhebbers die kennissen en vrienden naar bepaalde merken sturen. Wellicht schat ik dat effect verkeerd in. ze zullen bij de VW en anderen wel onderzoek gedaan hebben, en het maakt allemaal niets uit vermoedelijk.

Mij hebben ze hier niet mee. Een GTI is een GTI, ICE, en zo licht mogelijk (al is dat ook al even verleden tijd...)

Dat snelle accelereren van EV's maakt ze nog niet 'sportief'. Ik vind het ultra boring, en het doet me echt helemaal niets meer. 0-100 in 3,5 sec, of 4 sec, of 5,5 sec... het zal allemaal best. Petjes vinden het stoer wellicht, dikke car-boner aan het stoplicht met hun stofzuiger op steroids, maar geef mij maar een totaalpakket. Namelijk een auto die niet als een pakketboot de bocht doorgaat. Sommigen doen het beter dan anderen, maar de EV's die ik al heb gereden daar voel je duidelijk dat het zware en slecht afgeveerde luxeboten zijn.

En waarom kunnen de merken niet eens creatief zijn? Laat het verleden in het verleden, en kom met iets nieuws? Net dat deed VW toch best goed, door niet hun golf/passat/enz... te houden en te electrificieren (op uitzondering van de egolf, maar die gaat er wellicht toch snel uit), maar door de ID.x lijn te starten.

Jammer van het design van die hele ID reeks (suf design), maar wel iets nieuw, dus dat vind ik op zich prima. Het design kan nog evolueren lijkt me.

Hopelijk maken ze een laatste GTI als een ultiem eresaluut aan de hot hatch, aan de golf, en aan alle fans... Waar ze alle fouten uit de M.7 en Mk.8 goedmaken (gewicht, infotainment, enz...) en laten ze het merk in eer afzwaaien. Dan verzinnen ze maar andere badges voor de sportieve EV's.
De GTI wordt door alle regelgeving gewoon kapot gemaakt. Ik heb wel eens in een ID.4 gereden maar als 'petrolhead' loop ik hier met een grote boog omheen. Nog nooit in zo'n emotieloze auto gereden. Merken proberen het wel, kijk maar naar de MG XPower. De GTI wordt dermate niche dat er straks niks meer over is in dat segment kijk maar naar de Focus ST/RS... Maar goed ik ben inmiddels de 40 gepasseerd en misschien wordt ik langzaam aan nostalgisch. Het gros van de mensen wil denk een SUV (EV) en een automaat. Ik ben wel benieuwd waar het allemaal naartoe gaat. De chiptuningbedrijven en dergelijke zullen toch ook vij snel iets anders moeten gaan verzinnen want die markt gaat een keer opdrogen en waarschijnlijj liggen de hybride turbo's straks in het museum :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
T-Blizzard schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 12:19:
[...]

De GTI wordt door alle regelgeving gewoon kapot gemaakt. Ik heb wel eens in een ID.4 gereden maar als 'petrolhead' loop ik hier met een grote boog omheen. Nog nooit in zo'n emotieloze auto gereden. Merken proberen het wel, kijk maar naar de MG XPower. De GTI wordt dermate niche dat er straks niks meer over is in dat segment kijk maar naar de Focus ST/RS... Maar goed ik ben inmiddels de 40 gepasseerd en misschien wordt ik langzaam aan nostalgisch. Het gros van de mensen wil denk een SUV (EV) en een automaat. Ik ben wel benieuwd waar het allemaal naartoe gaat. De chiptuningbedrijven en dergelijke zullen toch ook vij snel iets anders moeten gaan verzinnen want die markt gaat een keer opdrogen en waarschijnlijj liggen de hybride turbo's straks in het museum :o
Idem hier, zelfde profiel. En heb bij EV nog niets gevonden wat op dezelfde manier 'kriebelt'. Ja, we 'moeten' er allemaal wel aan, en ik rijd intussen ook elektrisch via lease van de werkgever... maar ja... :O A naar B vervoer, en dat doen ze goed, maar om te zeggen dat ik echt met plezier naar de auto stap...

Mk. 6 GTI is voor mij de laatste 'echte' GTI. En zo zijn er nog wel een paar hot hatches uit die periode. Voordeel voor ons, mensen staan de springen en te duwen om zichzelf in een EV te krijgen, uit drang om 'mee te zijn' met de massa en de lease rijders. Dus extra veel leuk speelgoed, lage kilometers, aan prijzen waarvoor je ze niet kan laten staan. Met ruimte voor onderhandelen! Ik ga er alvast nog enkele jaren dik van genieten :D 8)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tommie12
Amos_x schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 12:25:
[...]

Idem hier, zelfde profiel. En heb bij EV nog niets gevonden wat op dezelfde manier 'kriebelt'. Ja, we 'moeten' er allemaal wel aan, en ik rijd intussen ook elektrisch via lease van de werkgever... maar ja... :O A naar B vervoer, en dat doen ze goed, maar om te zeggen dat ik echt met plezier naar de auto stap...

Mk. 6 GTI is voor mij de laatste 'echte' GTI. En zo zijn er nog wel een paar hot hatches uit die periode. Voordeel voor ons, mensen staan de springen en te duwen om zichzelf in een EV te krijgen, uit drang om 'mee te zijn' met de massa en de lease rijders. Dus extra veel leuk speelgoed, lage kilometers, aan prijzen waarvoor je ze niet kan laten staan. Met ruimte voor onderhandelen! Ik ga er alvast nog enkele jaren dik van genieten :D 8)
Je bent wel nogal dubbelzinnig.
Eerst wil je dat ze een ICE zo veel mogelijk laten zoals die is, met alleen een electrische motor er in ipv zo’n benzineblok. En nu moet het ineens ‘speciaal’ zijn

Ik vrees dat jij op je eentje een niche bent die niet ingevuld gaat worden.

Dit is trouwens een topic over electrische auto’s. Geilen op GTI’s doen ze elders (denk ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Blizzard
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-09 11:26
Tommie12 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 12:59:
[...]

Je bent wel nogal dubbelzinnig.
Eerst wil je dat ze een ICE zo veel mogelijk laten zoals die is, met alleen een electrische motor er in ipv zo’n benzineblok. En nu moet het ineens ‘speciaal’ zijn

Ik vrees dat jij op je eentje een niche bent die niet ingevuld gaat worden.

Dit is trouwens een topic over electrische auto’s. Geilen op GTI’s doen ze elders (denk ik).
Ik denk dat het minder niche is als jij nu schetst... Kijk maar naar het grote aantal auto evenementen, car spotters, vloggers met RS6'en etc. Er is nog een grote groep mensen die liever met een automaat om de pols lopen dan een Apple Watch. Again ik ben heel erg benieuwd waar het naartoe gaat. Veel mensen gruwelen nu van motorgeluid uit de speakers maar misschien is het komende jaren wel helemaal geaccepteerd. Voor veel mensen is een auto meer dan van A naar B en draait het snel op discussies uit vergelijkbaar met Android vs Apple. Ik voel me persoonlijk niet geroepen het ene of het andere te verdedigen, ik kan beide aandrijvingen waarderen voor wat ze zijn :z en ben inmiddels in de markt voor aanschaf van een Model 3.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Dit betreft het Elektrische auto's topic, niet het GTI topic. Graag weer ontopic.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:41
Immutable schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:52:
[...]
Bij harde (tegen) wind al diverse keren een melding in het scherm gehad dat het verbruik door de harde wind beïnvloed wordt. En ook dan had hij het goed met zijn voorspelling (ruim 20% meer verbruik in mijn woon-werk ritje van 100km). Dus ook dat wordt al deels meegenomen, nu regen/nat wegdek nog.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Amos_x schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 12:06:
[...]
...

...

Het makkelijke snelle accelereren kan in sommige situaties wel fijner of veiliger zijn. Zeker voor de meeste mensen, die niet super handig met auto's zijn. Als ik zie hoe sommige mensen met 60 de snelweg opkomen... mooi als dat verleden tijd is. Het wordt echter vaker misbruikt, dat zeker.

Het eerst dat mij opviel aan een EV is echt het gewicht. Zelfs de lichtste EVs zijn zwaar, en voelen ook zwaar. Een compacte simpele ICE met stijve vering van 900kg kun je gewoon een rotonde op smijten. Dat kan echt met geen enkele EV.

Dat gezegd hebbende;
  • Voor verreweg de meeste mensen is het hoge gewicht geen issue. Die hebben echt meer aan makkelijker accelereren
  • Verreweg de meeste ICEs van de laatste 20 jaar zijn ook geen sportieve auto's. Zelfs de GTI's. Die zijn al een stuk verder verwijderd van de mechanische feel van weleer. Er zitten al allerlei systemen, hulpmiddelen, en demping tussen. Ja, je hebt wat Lotus of Caterham wagentjes rijden hier en daar, maar dat is echt <1% van de markt.
Kortom; wat betreft old skool rijplezier, mechanisch, zie ik EVs eigenlijk meer als een evolutie dan revolutie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Bartjuh schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 18:06:
[...]

Het makkelijke snelle accelereren kan in sommige situaties wel fijner of veiliger zijn. Zeker voor de meeste mensen, die niet super handig met auto's zijn. Als ik zie hoe sommige mensen met 60 de snelweg opkomen... mooi als dat verleden tijd is. Het wordt echter vaker misbruikt, dat zeker.
Snel accelererende auto’s vormen een groot risico in het verkeer, zoveel is zeker. Terecht klagen veel rijders over EV’s die als kanonskogels vertrekken bij stoplichten of bij het inhalen op de autoweg. Als je snel accelereren leuk vindt als automobilist, bezoek dan een pretpark met veel achtbanen, maar houd je in op de weg omwille van de veiligheid van anderen.

Omgekeerd: als iemand met 60-70 km/uur invoegt op de autoweg, is die automobilist óók een gevaar op de weg. Dat los je niet op met een sneller accelererende auto. Het probleem hier is dat zo iemand geen gas durft te geven. Ook met het kleinste ICE auto’tje kun je met 100 km/uur invoegen op de autoweg, maar dan moet je wel het gaspedaal weten te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Bartjuh schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 18:06:
[...]

Het eerst dat mij opviel aan een EV is echt het gewicht. Zelfs de lichtste EVs zijn zwaar, en voelen ook zwaar. Een compacte simpele ICE met stijve vering van 900kg kun je gewoon een rotonde op smijten. Dat kan echt met geen enkele EV.

Dat gezegd hebbende;
  • Voor verreweg de meeste mensen is het hoge gewicht geen issue. Die hebben echt meer aan makkelijker accelereren
  • Verreweg de meeste ICEs van de laatste 20 jaar zijn ook geen sportieve auto's. Zelfs de GTI's. Die zijn al een stuk verder verwijderd van de mechanische feel van weleer. Er zitten al allerlei systemen, hulpmiddelen, en demping tussen. Ja, je hebt wat Lotus of Caterham wagentjes rijden hier en daar, maar dat is echt <1% van de markt.
Kortom; wat betreft old skool rijplezier, mechanisch, zie ik EVs eigenlijk meer als een evolutie dan revolutie.
Ik vind net dat ik het gewicht van de Y amper voel. Het woord dat het best beschrijft hoe ik de auto aanvoel is: effortless.
En door het lage zwaartepunt stuurt de auto scherp en zeer vlot. Daar kan ik niet aan voelen dat de auto zwaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
jdbiggelaa schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 19:57:
[...]

Snel accelererende auto’s vormen een groot risico in het verkeer, zoveel is zeker. Terecht klagen veel rijders over EV’s die als kanonskogels vertrekken bij stoplichten of bij het inhalen op de autoweg. Als je snel accelereren leuk vindt als automobilist, bezoek dan een pretpark met veel achtbanen, maar houd je in op de weg omwille van de veiligheid van anderen.

Omgekeerd: als iemand met 60-70 km/uur invoegt op de autoweg, is die automobilist óók een gevaar op de weg. Dat los je niet op met een sneller accelererende auto. Het probleem hier is dat zo iemand geen gas durft te geven. Ook met het kleinste ICE auto’tje kun je met 100 km/uur invoegen op de autoweg, maar dan moet je wel het gaspedaal weten te vinden.
Heb je ergens een studie die aantoont dat snel accelereren gevaarlijk is? Snelheid is gevaarlijk, en verschil in snelheid nog meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Tommie12 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 21:24:
[...]

Heb je ergens een studie die aantoont dat snel accelereren gevaarlijk is? Snelheid is gevaarlijk, en verschil in snelheid nog meer.
Niet specifiek acceleratie alleen, er zijn wel diverse studies (oa van Axa) die aantonen dat het aantal ongevallen met grote EV’s zo’n 50% hoger ligt dan met vergelijkbare ICE. Daarbij wordt het grote vermogen als belangrijkste oorzaak genoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
jdbiggelaa schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 21:48:
[...]

Niet specifiek acceleratie alleen, er zijn wel diverse studies (oa van Axa) die aantonen dat het aantal ongevallen met grote EV’s zo’n 50% hoger ligt dan met vergelijkbare ICE. Daarbij wordt het grote vermogen als belangrijkste oorzaak genoemd.
Hier het krantenartikel dat erbij hoort: Elektrische auto’s veroorzaken 50 procent meer ongevallen

De verzekeringspremie voor een EV is ook hoger dan voor een (in waarde) vergelijkbare ICE. De hierbij genoemde reden is echter enkel nog het hogere gewicht en de hogere kosten bij reparatie.
'Verzekering elektrische auto fors hoger dan benzineauto'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-09 22:52

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

alexbl69 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 23:04:
[...]

Hier het krantenartikel dat erbij hoort: Elektrische auto’s veroorzaken 50 procent meer ongevallen

De verzekeringspremie voor een EV is ook hoger dan voor een (in waarde) vergelijkbare ICE. De hierbij genoemde reden is echter enkel nog het hogere gewicht en de hogere kosten bij reparatie.
Bron van dit artikel is dezelfde AXA uit dit artikel https://www.electrive.com...esla-fire-and-crash-test/ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:10
[...]

Ik mis wel enigzins de vergelijking met het soort ICE’s. Wat bijvoorbeeld als we de prijsklasse gelijk houden, wellicht dat bestuurders van nieuwe auto’s ook meer schade veroorzaken. En door Tesla zijn lange voorsprong is er ook een andere groep bestuurders in de EV te zien. Tesla’s trekken relatief meer jonge mannen. EV’s sowieso, wat als we vergelijken met ICE’s met dezelfde demografische gebruikers.

[ Voor 4% gewijzigd door Makkelijk op 12-08-2023 09:27 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flupp
Er worden wel vaker dingen in een verkeerde context gesitueerd wanneer EV's ergens mee worden vergeleken. Het levert on-line kliks op en verkoopt extra gazetjes als je stelt dat verzekeringen van EV's "fors duurder" zijn. En als dat zo is, dan heeft dat vooral te maken met én het grotere vermogen, én het zwaardere gewicht, én met de hogere aankoopprijs (die oorzaken worden ook vernoemd in de links hierboven vermeld).

Maar als je EV's dan érgens mee vergelijkt (qua vermogen, gewicht, prijs of toegebrachte schade), vergelijk ze dan met SUV's ipv met "alle andere ICE's". Maar dan heet het "dat SUV's niet merkbaar meer schade aan zwakke weggebruikers toebrengen". Goed lobbywerk, denk ik dan : als je geen geld stopt in het maken van behoorlijke studies of op de proppen komt met studies van een kaliber van "dertien-in-een-dozijn", dan heb je alle argumenten om het bestaan van de nacht te ontkennen, en dan kun je zonder blozen steevast herhalen dat "SUV's geen grotere verwondingen toebrengen". Welnu, je moet nu toch echt geen raketwetenschappen gestudeerd hebben om je als voetganger de verwondingen voor te stellen bij een aanrijding aan 20km/u. Dan heb ik liever te maken met een gewone wagen (EV of niet) dan met een SUV. Bij de eerste zijn het jouw onderbenen die geraakt worden, bij de andere je romp en bekken. Maar toch ook dan hoor je steeds weer hetzelfde riedeltje dat "SUV's geen grotere ..." (je weet wel).

Ook dat "slecht afgeveerd" zijn van EV's moet met een dikke korrel zout worden genomen. Ik ga veel liever met mijn "zware" (maar) laag-zwaartepunt Tesla door de bocht dan met de benzine/diesel gewicht-equivalente pakweg Volvo SUV, die evenveel wegend de bocht door moet met een hoger zwaartepunt. Maar dan heet het alweer dat "de technologie waarmee SUV's worden afgeveerd de laatste jaren sterk geëvolueerd zijn"...

En toch is fysica fysica, of het voor een SUV of voor een EV is : een hoog zwaartepunt heeft zijn prijs... Veel gewicht, dat betaal je in een bocht. En SUV's betalen dat ook, bovenop hun gewicht. Maar dan hoor je alweer het ("grote jongs") autolobby-riedeltje "dat de technologie waarmee SUV's de laatste jaren afgeveerd ..." (je weet wel).

Een type-voorbeeld : de autostrade-verkeerswisselaar "90° linker" bocht ( = een "270° rechter" bocht), al zeker op nat wegdek. Met een EV : én krachtiger, én zwaarder, en dan dreig je al eens sneller in de problemen te geraken. De "fils-à-papa" die eens met papa's Tesla door die bocht wil gieren verzette uiteraard al eerder de gasrespons van "chill" naar "sportief". De kleinste tik op het gaspedaal resulteert daar in een onvermoed felle krachtenwisseling richting buitenkant bocht. Reken dan ajb niet, al zeker niet op een nat wegdek, op enige vergevingsgezindheid van de fysica. Met een SUV al zéker niet. Maar dat was al nét zo goed het geval met papa's Golf I GTI. Alleen waren de krachten toen niet zo groot ("slechts" 110 pk). Heeft niets te maken met "slecht afgeveerd", eerder met "fysica", "krachten" en "rijervaring".

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Makkelijk schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 09:26:
[...]

Tesla’s trekken relatief meer jonge mannen. EV’s sowieso, wat als we vergelijken met ICE’s met dezelfde demografische gebruikers.
Is dit te valideren? Is er data waaruit blijkt dat bestuurders van EV jonger zijn en man?

Gezien de prijsstelling van Tesla lijkt me dat twijfelachtig. Ze zitten doorgaans wat hoger in de maandelijkse lease.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:10
Kalentum schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 16:19:
[...]

Is dit te valideren? Is er data waaruit blijkt dat bestuurders van EV jonger zijn en man?

Gezien de prijsstelling van Tesla lijkt me dat twijfelachtig. Ze zitten doorgaans wat hoger in de maandelijkse lease.
Geen idee wat de statistieken zijn he. Wat de auto’s trekt en wat er in rijdt kan verschillen. Het leek me juist zo goed als dat was meegenomen hierin. Ik kan wel stellen dat 20er en 30er en man meer interesse toont in Tesla én relatief veel ongelukken schijnt te maken. Maar uiteindelijk kan het best zo zijn dat de gemiddelde teslabestuurder boomer is, puur op basis van budget.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
flupp schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 13:56:

Ook dat "slecht afgeveerd" zijn van EV's moet met een dikke korrel zout worden genomen. Ik ga veel liever met mijn "zware" (maar) laag-zwaartepunt Tesla door de bocht dan met de benzine/diesel gewicht-equivalente pakweg Volvo SUV, die evenveel wegend de bocht door moet met een hoger zwaartepunt. Maar dan heet het alweer dat "de technologie waarmee SUV's worden afgeveerd de laatste jaren sterk geëvolueerd zijn"...
Geen idee wat je probeert te vertellen, en wat je positie is, en ik heb je post wel 2x doorgelezen.

Wat betreft vering, ik vind de polyester 2 (nee geen tesla, maar het ging over “EV’s zijn slecht afgevoerd”) erg matig afgeveerd. Te hard, te ‘springerig’ en dat allemaal om met cheape basiscomponenten het overdreven hoge gewicht proberen ‘weg te poetsen.

Rechtdoor rijden alle EV’s prima. Raketjes, en goed voor de stoplichtsprintjes (die na vijf keer snel vervelen). In de bocht vind ik dat je bij de meeste EV die ik probeerde het hoge gewicht echt wel voelt.

De eerste week werd ik zelfs licht misselijk (gevoel in maag) van het rijden in de polestar, vooral in erg lange ritten. ik ben het nu gewend en voel niets meer, maar ik vond het frappant. Ofwel had ik op dat moment covid, dat kan ook.

Ook bij ICE valt er genoeg op te merken. Die trend van de laatste jaren om body roll volledig er uit te willen ontwerpen, is echt heel storend. Dit zijn geen auto’s voor op circuit of de nurburgring, waar je beenhard, stijf en plat door de bocht wil. Op de openbare weg is een beetje body roll net goed. Want je wil in het algemeen een comfortabeler afgeveerde auto als daily (vooral als je meerdere auto’s hebt), en daar hoort dan wat body roll bij. Er mag terug een shift naar meer comfort, de slinger is te ver doorgeschoten. Het feit dat een Jaguar F-type sportief genoeg voelt voor de openbare weg, en toch en comfortabele GT is, is gewoon fijn. Idem Emira, enz…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msgx
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 12-03-2024
Makkelijk schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 20:16:
[...]

Geen idee wat de statistieken zijn he. Wat de auto’s trekt en wat er in rijdt kan verschillen. Het leek me juist zo goed als dat was meegenomen hierin. Ik kan wel stellen dat 20er en 30er en man meer interesse toont in Tesla én relatief veel ongelukken schijnt te maken. Maar uiteindelijk kan het best zo zijn dat de gemiddelde teslabestuurder boomer is, puur op basis van budget.
Valt in mijn omgeving juist op dat de gemiddelde Tesla eigenaar echt wel wat ouder is. Niet heel gek als je het mij vraagt.. de goedkoopste Tesla in de meest basic uitvoering begint bij 42k (niet heel lang geleden nog 46k)

Niet alleen Tesla overigens, EVs over het algemeen zie je niet echt bij 20ers tenzij je de E UP of Mii electric meetelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Msgx schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 15:52:
[...]

Valt in mijn omgeving juist op dat de gemiddelde Tesla eigenaar echt wel wat ouder is. Niet heel gek als je het mij vraagt.. de goedkoopste Tesla in de meest basic uitvoering begint bij 42k (niet heel lang geleden nog 46k)

Niet alleen Tesla overigens, EVs over het algemeen zie je niet echt bij 20ers tenzij je de E UP of Mii electric meetelt.
Juist wel, massa's jongeren met nul werkervaring die als dikke consultant of coder binnengehaald worden, en meteen een dikke tesla onder de kont krijgen. Kijk maar rond, ik zie vaak jongere gezichten in model 3's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Amos_x schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 15:49:
[...]

Geen idee wat je probeert te vertellen, en wat je positie is, en ik heb je post wel 2x doorgelezen.

Wat betreft vering, ik vind de polyester 2 (nee geen tesla, maar het ging over “EV’s zijn slecht afgevoerd”) erg matig afgeveerd. Te hard, te ‘springerig’ en dat allemaal om met cheape basiscomponenten het overdreven hoge gewicht proberen ‘weg te poetsen.

Rechtdoor rijden alle EV’s prima. Raketjes, en goed voor de stoplichtsprintjes (die na vijf keer snel vervelen). In de bocht vind ik dat je bij de meeste EV die ik probeerde het hoge gewicht echt wel voelt.

De eerste week werd ik zelfs licht misselijk (gevoel in maag) van het rijden in de polestar, vooral in erg lange ritten. ik ben het nu gewend en voel niets meer, maar ik vond het frappant. Ofwel had ik op dat moment covid, dat kan ook.

Ook bij ICE valt er genoeg op te merken. Die trend van de laatste jaren om body roll volledig er uit te willen ontwerpen, is echt heel storend. Dit zijn geen auto’s voor op circuit of de nurburgring, waar je beenhard, stijf en plat door de bocht wil. Op de openbare weg is een beetje body roll net goed. Want je wil in het algemeen een comfortabeler afgeveerde auto als daily (vooral als je meerdere auto’s hebt), en daar hoort dan wat body roll bij. Er mag terug een shift naar meer comfort, de slinger is te ver doorgeschoten. Het feit dat een Jaguar F-type sportief genoeg voelt voor de openbare weg, en toch en comfortabele GT is, is gewoon fijn. Idem Emira, enz…
De standaard polestar rijd niet geweldig inderdaad. Met de performance pack krijg je instelbare demping eronder (ouderwets, met klikjes). Die rijd als op rails, een stuk beter, maar je kan hem dus ook veel zachter zetten.

Maar helemaal eens, ik houd ook van landjachten en asfalt boten. Kan me niet zacht en “plush” genoeg zijn, haha. Misschien dat ik nog een keer instelbare poten onder de Model Y zet. Met progressieve veren en progressieve demping.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Amos_x schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 16:14:
[...]

Juist wel, massa's jongeren met nul werkervaring die als dikke consultant of coder binnengehaald worden, en meteen een dikke tesla onder de kont krijgen. Kijk maar rond, ik zie vaak jongere gezichten in model 3's
Defineer "massa's".

Ik vraag me het echt af of dat de reden is voor hogere premies bij verzekeringen, dat Tesla's door de jongeren met weinig rijervaring wordt gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Amos_x schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 15:49:
[...]

Polestar 2 kan je als je de juiste versie koopt flink sportief mee rijden hoor!

Misha Charoudin met de Polestar engineer:
YouTube: UPDATED Polestar 2 Upsets Supercars... on the Nürburgring!

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Toen ik 4 jaar terug mijn eerste EV kocht had deze een factuurprijs die gelijkaardig was aan mijn laatste brandstofmotor wagen. De verzekeringspremie van die EV was evenwel zowat 30% lager dan mijn laatste wagen met een ICE en bij mijn huidige EV, die een factuurprijs heeft van 20k hoger, en enkele jaren inflatie ertussen, zit ik kwa premie terug op het niveau van die ICE wagen.

En je hebt niet veel vermogen nodig om een ICE achter je te laten aan een stoplicht. Mijn mijn eerste EV, die slechts 120 paarden onder de motorkap had, liet ik regelmatig wagens achter mij aan de stoplichten en hadden de echte krachtpatsers, zeker in die eerste meters, moeite om mij bij te houden.

Maar ik stop wel met versnellen als ik op de maximale snelheid van het baanvak zit, daar heeft mijn begrenzer ook iets mee te maken +) . Het grote vermogen staat gewoon in functie van wat er nodig is om de wagen werkend te krijgen. Vaak is het batterijpakket gewoon de beperkende factor vandaag de dag, anders zouden vele EVs een veel groter vermogen kunnen hebben tegen praktisch geen meerkost. We moeten alleen de mensen aanleren om daar verantwoord mee om te gaan.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Stef87 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 16:32:
[...]

Polestar 2 kan je als je de juiste versie koopt flink sportief mee rijden hoor!

Misha Charoudin met de Polestar engineer:
YouTube: UPDATED Polestar 2 Upsets Supercars... on the Nürburgring!
Netjes :) maar die rijd ik niet ;) Ik heb de pleb-versie, SRSM.

En dit nurburgring filmpje is net wat ik bedoel. Ik doe niets af aan wie plezier beleeft op de ring, de skills en de kwaliteiten van een auto die het daar goed doet. Maar dat is niet wat ik zoek in een daily op de openbare weg.

Nogmaals, met meerdere autos in bezit die elk een zekere focus hebben, ben je minder geneigd om 'alles in een te willen'. Dus niet langer zeer sportief karakter in je daily, voor die 1 keer per jaar dat je door Duitsland rijdt of op lege een Alpenpass terecht komt. Liever auto's die meer tot hun recht komen voor de bedoelde scenario's, ipv compromis.

De duurdere polestar met instelbare vering, rijdt vast geweldig. En kan je waarschijnlijk ook afstellen naar 'comfort'. Die uit het filmpje is er wss zo eentje. Maar nogmaals, die rijd ik niet, en de standaard vind ik persoonlijk erg matig op dat gebied. Geen dealbreaker, maar minder verfijnd en comfortabel dan wat 'ie had kunnen zijn.

@Blokker_1999 , zelfs met de standaard polestar 2 (6,5s naar 100 of zo) vind ik het soms eigenlijk te snel. En ja, de discipline zit in je eigen rechter voet en in je hoofd, we weten het allemaal wel. Maar wat je hebt, gebruik je, ook al is de situatie er niet altijd op aangepast. Wie zonder zonde is werpe de eerste steen. En in combinatie met wat vermoeidheid of stress op het werk, kan je wel eens een inschattingsfout maken. Het is gewoon te verleidelijk soms, terwijl ik normaal gezien echt wel een volwassen en goede bestuurder ben.

Die cijfers, daarvoor moest je vroeger bij een golf GTI aankloppen, of audi TTRS, dat soort. Waar eindigt deze wedloop? De snelste tesla's zijn nu al zo snel als wat fysisch mogelijk is. De plaid, om die bij te houden moest je tien jaar geleden hypercars kopen, die zijn voor niemand weggelegd. Nu rijd elke zaken janlul met zo'n ding.

Ik hoop in de toekomst op throttle respons curves, waaruit je kan kiezen. Ik zou soms maar wat graag een gemoedelijkere setting willen. Die heb je ook al tien jaar op motorfietsen, waar ze acceleratie en motorgedrag aanpassen aan verschillende settings.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Amos_x schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 16:49:
[...]

Ik hoop in de toekomst op throttle respons curves, waaruit je kan kiezen. Ik zou soms maar wat graag een gemoedelijkere setting willen. Die heb je ook al tien jaar op motorfietsen, waar ze acceleratie en motorgedrag aanpassen aan verschillende settings.
Hebben niet bijna alle EV’s die? Onze Kia e-Niro had een eco stand met rustige gas curve, en onze Model Y nu ook (Chill mode).

- Edit: @ hieronder
Wauw, volgens mij is de Polestar 2 een van de weinige EV’s zonder drive modes. Ik kan ze ook niet vinden in de online handleidingen.

[ Voor 13% gewijzigd door _eLMo_ op 13-08-2023 17:12 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
_eLMo_ schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 16:56:
[...]

Hebben niet bijna alle EV’s die? Onze Kia e-Niro had een eco stand met rustige gas curve, en onze Model Y nu ook (Chill mode).
Nog niet gevonden in dit model, zal later eens kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21-09 21:30

Sebazzz

3dp

[b]marowi schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 16:56
Hebben niet bijna alle EV’s die? Onze Kia e-Niro had een eco stand met rustige gas curve,
In de Opel Ampera-e zit alleen sportknop en normaal. Daarnaast heb je D/L via de automaat om naar "benzineautomaat compatibiliteit/gedrag" VS full one-pedal driving te schakelen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jdbiggelaa
[...]

Die ervaring heb ik zelf niet. Mijn huidige EV was qua cataloguswaarde 10% hoger dan mijn laatste ICE, maar de premie ligt nu lager. Ik ben wel geswitcht van verzekeraar.
De ANWB zegt hierover: “Autoverzekeraars hanteren over het algemeen geen verschil in premie voor een elektrische auto of een benzineauto. Elektrische auto's zijn echter vaak duurder in aanschaf dan vergelijkbare benzineauto's. Hierdoor kost het verzekeren van een elektrische auto vaak wel iets meer. Al hoeft dit niet altijd het geval te zijn.”
Ik ben geneigd eerder de ANWB te geloven dan een vage bron als Geld.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flupp
Knip, en weer terug naar de inhoud ipv welles nietes

[ Voor 94% gewijzigd door Taro op 13-08-2023 23:19 ]

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
Knip, als je wil dat alleen delen (of wat dacht je van niets?) van je bericht verwijderd worden ipv alles, dan moet je je woorden zorgvuldiger kiezen.

[ Voor 108% gewijzigd door Taro op 13-08-2023 23:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupp
Knip, genoeg zo.

[ Voor 93% gewijzigd door Taro op 13-08-2023 23:18 ]

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/prVNpFTdsBOas21exc44F4-ghMM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/q2Uys4HX5uoFxlJ4uwxUntD8.gif?f=user_large

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11:04
Toch als ik het interieur van een Tesla zie denk ik: “Ik mis knopjes”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

elektriekert schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 22:09:
[...]

Toch als ik het interieur van een Tesla zie denk ik: “Ik mis knopjes”
Ik heb een aantal prachtige afbeeldingen om mee te reageren paraat staan, maar die zijn hier niet passend. Dus kies vooral voor een auto met veel knopjes en succes met over 5 jaar garantie claimen bij een failliete partij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Taro schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 22:19:
[...]

Ik heb een aantal prachtige afbeeldingen om mee te reageren paraat staan, maar die zijn hier niet passend. Dus kies vooral voor een auto met veel knopjes en succes met over 5 jaar garantie claimen bij een failliete partij ;)
Welke auto met knopjes heeft 5 jaar garantie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
Taro schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 22:19:
[...]

Het was een goeie gesprek starter dus :+ ,

ik vind je uitspraak nogal stellig, voor mij leest het dat je er heilig van overtuigd bent dat een paar grote automerken het niet gaan redden.
De Volvo EX30 is ook minimalistisch met een groot scherm, mijn gevoel zegt dan dat je niet ff snel iets kan aanpassen, zei het airco, verwarming, verlichting etc.

Onlangs sprak ik een oude vriend en die haakte bij de Tesla ook af vanwege het gemis aan die suffe knopjes.

Misschien zit ik er compleet naast maar dat zal ik ondervinden als ik voor een elektriekert ga shoppen

[ Voor 13% gewijzigd door elektriekert op 20-08-2023 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-09 16:09
Amos_x schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 16:14:
[...]

Hier toch de gezinnen tot 50+.
Als ik alle Tesla’s uit de buurt pak:
- wij zelf 39 jaar
- achterburen model 3: tussen de 40 en 50 jaar
- achterburen model 3: tussen de 50 en 60 jaar
- zijstraat model 3: rond de 40 jaar
- zijstraat model y: 60+

Als er hier jongeren in de wijk met die auto’s rijden zijn het de kinderen van die ouders.

Mijn zoon moet nog 6 jaar wachten voor hij 18 is 🤣

Echt niet iedereen krijgt als schoolverlater een Tesla onder zijn kont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Tommie12 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 22:39:
[...]

Welke auto met knopjes heeft 5 jaar garantie?
Hyundai, Mitsubishi, Ssanyong en Toyota. Kis geeft zelfs 7 jaar garantie. Er zijn ook knopjesauto's waar de standaard garantietermijn kan worden verlengd waarmee de garantietermijn op 5 jaar of langer uitkomt.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
SpongeRob schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 08:54:
[...]

Hyundai, Mitsubishi, Ssanyong en Toyota. Kis geeft zelfs 7 jaar garantie. Er zijn ook knopjesauto's waar de standaard garantietermijn kan worden verlengd waarmee de garantietermijn op 5 jaar of langer uitkomt.
Maar dus geen enkele van de europese "premiums".

Maar verder: Mitsubishi is bijna dood, Ssanyong wil je dood niet in gezien worden, Toyota heeft geen EV aanbod waar je iets mee kan doen.
Alleen Hyundai en Kia kan je serieus nemen op gebied van EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Laatst online: 21-09 19:01
Tommie12 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 08:57:
[...]

Maar verder: Mitsubishi is bijna dood, Ssanyong wil je dood niet in gezien worden, Toyota heeft geen EV aanbod waar je iets mee kan doen.
Wat is er mis met de Toyota dan ?

10 jaar batterij garantie zelfs.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
kdeboois schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 09:07:
[...]

Wat is er mis met de Toyota dan ?

10 jaar batterij garantie zelfs.
Toyota gelooft nog altijd in waterstof. Met lange tanden hebben ze dan hun B4ZX, maar die is gewoon slecht, duur, laadt traag etc.

Trouwens... waar zijn de andere modellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
Je mobiele telefoon heeft toch ook geen knopjes meer? Hooguit 3 a 4, waar je vroeger altijd al minstens 13-14 had.

Technologie. Ja het is de eerste keren even zoeken, maar een auto koop je niet voor 2 maanden. Na paar weken/maanden ben je gewend.

Of je het mooi vind....geen idee, maar dat is een persoonlijke mening.

Ik vind het ook niet mooi, maar dat komt meer omdat ze met "laminaat" en plastic afwerken ipv (nep)leder en carbon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
kx22 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 09:27:
Je mobiele telefoon heeft toch ook geen knopjes meer? Hooguit 3 a 4, waar je vroeger altijd al minstens 13-14 had.
Ik vind die vergelijking niet echt kloppend.
Die knopjes hadden een functie, dat was het nummer invoeren voor de functie "bellen"
Of je het mooi vind....geen idee, maar dat is een persoonlijke mening.
Precies, en als er daardoor mensen een auto laten afvallen (ook al is deze superieur in de techniek) dan kunnen merken met knopjes nog gewoon blijven bestaan.

Totdat het marktaandeel begint te veranderen, maar dan verwacht ik dat andere merken daarin ook mee zullen gaan. (Zoals Volvo met de EX30)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
elektriekert schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:00:
[...]

Ik vind die vergelijking niet echt kloppend.
Die knopjes hadden een functie, dat was het nummer invoeren voor de functie "bellen"
Ja de belangrijkste functie voor een mobiele telefoon. Maar dat kan dus zelfs weg worden gelaten.
Eigenlijk idem als bij een auto. Alle knoppen nemen ruimte in. Dit is dus verwerkt in 1 scherm.

Misschien heeft het iets met leeftijd te maken, maar mijn grootouders vonden het ook helemaal niks de eerste smartphones zo weinig knoppen hadden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-09 23:21

Arfman

Drome!

kx22 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:04:
[...]

Ja de belangrijkste functie voor een mobiele telefoon. Maar dat kan dus zelfs weg worden gelaten.
Eigenlijk idem als bij een auto. Alle knoppen nemen ruimte in. Dit is dus verwerkt in 1 scherm.

Misschien heeft het iets met leeftijd te maken, maar mijn grootouders vonden het ook helemaal niks de eerste smartphones zo weinig knoppen hadden.
Een smartphone is wel even compleet iets anders dan een auto. Ik wil niet zitten prutsen op een scherm voor airco/radiobediening, ik ben enorm blij met de ouderwetse fysieke knopjes in mijn e-Niro en Ioniq classic.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Laatst online: 21-09 19:01
Tommie12 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 09:09:
[...]

Toyota gelooft nog altijd in waterstof. Met lange tanden hebben ze dan hun B4ZX, maar die is gewoon slecht, duur, laadt traag etc.

Trouwens... waar zijn de andere modellen?
Volgens mij is het een prima EV. Niet iedere auto heeft 250 kW laden nodig en duur, lijkt me wat overdreven. Waar je dat slecht op baseert is me niet duidelijk maar ik gok dat dat om een mening gaat.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abby67
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 30-06 15:49

Haha, ja, herkenbaar. Mijn ouders vonden de afstandsbediening voor de TV iets voor luie mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
Tommie12 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 08:57:
[...]

VAG geeft 4 jaar en Audi geeft op de batterij 8 jaar of 160k kilometers. Tenminste bij mijn E-tron.
En die merken zijn echt niet zomaar weg hoor ;) .
Ik heb genoeg redenen waarom ik niet voor een Tesla ben gegaan en met mij zijn er nog velen.
Er is voor een ieder wat wils en dat aanbod blijft groeien. (gelukkig)

[ Voor 13% gewijzigd door GeeMoney op 21-08-2023 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
[...]

Ik hoop nog 30 jaar te hebben voor ik grootouder word :X , maar dat terzijde.
Als ik naar mijn huidige bolide kijk (Peugeot 206) , dan zie ik niet welke functies de plek waar nu de knopjes zitten voor kunnen dienen, behalve dat je daar een strakke afwerking kan maken door ze weg te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
GeeMoney schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:16:
[...]

VAG geeft 4 jaar en Audi geeft op de batterij 8 jaar of 160k kilometers. Tenminste bij mijn E-tron.
Ik heb genoeg redenen waarom ik niet voor een Tesla ben gegaan en met mij zijn er nog velen.
Garantie zegt ook niet alles.
Je kan wel zeggen dat je 4 jaar garantie geeft, maar als je probleem alleen tijdelijk wordt opgelost, heb je een probleem na 4 jaar. Vooral de Etrons met hun pano(d)ramadak ben ik benieuwd hoe dit gaat aflopen.
Hele fora op facebook staan er vol mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-09 20:46
Bij Autoblog is er iemand met het verkeerde been uit bed gestapt vanochtend. Wat een negatieve stemmingsmakerij joh:

https://www.autoblog.nl/n...lang-onbetaalbaar-3534989

https://www.autoblog.nl/n...elektrische-autos-3535053

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • +2 Henk 'm!
kdeboois schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:11:
[...]

Volgens mij is het een prima EV. Niet iedere auto heeft 250 kW laden nodig en duur, lijkt me wat overdreven. Waar je dat slecht op baseert is me niet duidelijk maar ik gok dat dat om een mening gaat.
Als je nu nog een BEV op de markt brengt zonder fatsoenlijk thermal management dan sla je de plank wel mis imho. Ding heeft al last van cold gating bij niet eens hele lage temps. Dit zijn toch ook geen auto’s waarmee je alleen naar de plaatselijke AH rijdt.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
bokkow schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:43:
Bij Autoblog is er iemand met het verkeerde been uit bed gestapt vanochtend. Wat een negatieve stemmingsmakerij joh:

https://www.autoblog.nl/n...lang-onbetaalbaar-3534989

https://www.autoblog.nl/n...elektrische-autos-3535053
Is dit niet gewoon om de MRB vanaf 2026 ter discussie te stellen? Beetje druk uitoefenen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
GeeMoney schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:16:
[...]

Versta me niet verkeerd, ik vind een breed aanbod niet verkeerd.

Ik heb naast de Y naar 2 andere modellen serieus gekeken, en dat waren :
- Polestar 2: afgevallen omdat de range toen zo slecht was, en de laadsnelheid traag. En de auto is me net iets te klein.
- Q4 eTron; afgevallen omdat ik het interieur zo'n rommeltje vond, en ik hoopte echt dat Audi een mooi interieur kan bouwen. Bovendien, véél te veel knoppen op het stuur.

Ik hoop dat een Q6 eTron of een A5 eTron wat mee kan vallen, en dat VW met de ID7 potten kan breken. Ook de Polestar 4 vind ik veelbelovend. Maar dan moeten die auto's wel een beetje concurrentieel geprijsd worden, want daar staat de Y momenteel echt wel goed in vergelijking met wat je krijgt.

Het grootste probleem van VW zit overigens in China, als de verkopen daar verder blijven zakken, dan komt het hele concern in de problemen door hun hoge schuldgraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
kdeboois schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:11:
[...]

Bekijk de filmpjes van Bjorn Nyland maar eens op YT over die Toyota. Er is echt meer aan de hand.
Als die eens consistent 150kW kan laden, dan is dat al OK.
Maar ook het design van Toyota is de laatste jaren gewoon verschikkelijk lelijk geworden (en ja, dat is een mening).

Pagina: 1 ... 288 ... 370 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic