Acties:
  • 0 Henk 'm!
Metro2002 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 11:27:
Dat is nog wel een dingetje dat verbeterd mag worden, nu er steeds meer mensen EV rijden mogen campingeigenaren hier ook wel in voorzien.
Of een andere camping uitzoeken? Soms helpt het wel als je er naar vraagt. Wij hebben een huisje gehuurd (niet op een park). Die heeft geen eigen laadpaal, maar de buren wel en daar kan je wel laden.

Ik ben ook wel eens op een park geweest waar wel laadpalen waren. Maar het waren er 2 en die waren letterlijk altijd bezet. Ik denk zelfs dat 1 auto niet eens heeft bewogen in de tijd dat wij er waren. Maar de receptie deed daar verder ook niets mee. Daar gaan we dus ook niet meer naar toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-10 11:58
Tijdens Mijn vorige vakantie een paar jaar geleden kon ik onderweg naar Portugal bij elk hotel In Frankrijk Spanje en Portugal gewoon opladen meestal via een stekker of in de parkeer garage of oplaad paal.

als je hem in de avond op de inplugt was die volgende ochtend altijd wel opgeladen.
En die stroom maakte ze niet uit stelde voor wil wel betalen maar was nooit nodig.

In vakantie huisjes op parken zorg ik dat ik een verleng doos heb. En sluit ik hem altijd aan op een stopcontact in of om de woning.
Laadpaal kost geld :) en op de stekker van de wasmachine meestal op een aparte groep gaat het net zo goed.

meestal red ik het prima met de thuis lader anders is er altijd wel een verleng doos hier e daar aanwezig die je kan gebruiken..

Op een vakantie park staat de auto heel vaal heel lang stil dus of het nou 8 of 16 uur duurt hij laad op tot die vol is.

hebben Camping geen 16A groepen meer tot hun beschikking

[ Voor 3% gewijzigd door Raoul.TLS op 20-07-2023 15:01 ]

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:50
Raoul.TLS schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 14:58:
Er zijn steeds meer campings waar je gewoon 16A op je eigen kampeerplek kunt krijgen. Dat krijg je met steeds grotere caravans, met warmwatervoorziening, magnetron, airco. Dat zijn wel vaak plekken waar je niet een vast tarief per dag betaalt (zoals vroeger met een 4A of 6A aansluiting), maar waar je afrekent per kWh.

Op dat soort plekken is het geen enkel punt om je auto te gaan laden. Op die plekken met vast dagtarief voor 6A vindt men het waarschijnlijk toch niet zo fijn als je je granny op 6A instelt en je auto twee dagen op 'vol vermogen' laat laden...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tijdens Mijn vorige vakantie een paar jaar geleden kon ik onderweg naar Portugal bij elk hotel In Frankrijk Spanje en Portugal gewoon opladen meestal via een stekker of in de parkeer garage of oplaad paal.

als je hem in de avond op de inplugt was die volgende ochtend altijd wel opgeladen.
En die stroom maakte ze niet uit stelde voor wil wel betalen maar was nooit nodig.

In vakantie huisjes op parken zorg ik dat ik een verleng doos heb. En sluit ik hem altijd aan op een stopcontact in of om de woning.
Laadpaal kost geld :) en op de stekker van de wasmachine meestal op een aparte groep gaat het net zo goed.

meestal red ik het prima met de thuis lader anders is er altijd wel een verleng doos hier e daar aanwezig die je kan gebruiken..

Op een vakantie park staat de auto heel vaal heel lang stil dus of het nou 8 of 16 uur duurt hij laad op tot die vol is.

Ik vermoed dat campings het probleem hebben dat de installatie gelegd is voor veel verbindingen op 6A per plek, vooral voor koelkastjes, radio en een TV. Koken gaat veelal op gas.
En ja, nu komt daar soms een EV bij.
Als die camping wat groter is, dan kan je je voorstellen dat er heel wat werk is aan de electrische installatie om overal 16A te voorzien, en dat voor 2 drukke maanden.
Hetzelfde met laadpalen, die moeten afbetaald worden met activiteit gedurende een paar maand per jaar.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:19

9 van de 10 keer mag dat niet, en staat het zelfs expliciet vermeld.
Landal, Europarcs, Centerparcs, allen zeggen nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
mitsumark schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 21:59:
[...]

9 van de 10 keer mag dat niet, en staat het zelfs expliciet vermeld.
Landal, Europarcs, Centerparcs, allen zeggen nee.
Heb het nooit bij de parken gelezen of gezien maar als ik op bezoek ben bij vrienden of familie sluit ik de auto aan en als ze gaan piepen hoor ik het wel.
Want meestal hebben ze niet genoeg laadpalen of zijn ze altijd bezet.
Tja wil ook naar huis hunnen dus laad ik bij het huisje gewoon op .

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-10 14:47
Raoul.TLS schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:28:
[...]

Heb het nooit bij de parken gelezen of gezien maar als ik op bezoek ben bij vrienden of familie sluit ik de auto aan en als ze gaan piepen hoor ik het wel.
Want meestal hebben ze niet genoeg laadpalen of zijn ze altijd bezet.
Tja wil ook naar huis hunnen dus laad ik bij het huisje gewoon op .
Dan ga je gewoon langs een snellader ? Zo moeilijk lijkt me dat niet.
Lekker de huisjes eigenaren met de kosten opzadelen.....dat is fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:38

Metro2002

Memento mori

FranDaMan schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 12:32:
[...]

Meestal betaal je al de hoofdprijs voor stroom in huisjes (althans in het buitenland), véél meer dan ik ooit verbruik dus ik zou me daar niet echt schuldig over voelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:04
Metro2002 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 12:42:
[...]

Meestal betaal je al de hoofdprijs voor stroom in huisjes (althans in het buitenland), véél meer dan ik ooit verbruik dus ik zou me daar niet echt schuldig over voelen.
Beetje kortzichtig hé? Als jij bovengemiddeld veel gebruikt door het opladen van je auto wordt de rekening volgend jaar nog hoger. In feite is het gewoon diefstal.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-10 15:12

Arfman

Drome!

alexbl69 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 13:08:
[...]

Beetje kortzichtig hé? Als jij bovengemiddeld veel gebruikt door het opladen van je auto wordt de rekening volgend jaar nog hoger. In feite is het gewoon diefstal.
Aan de andere kant is dit ook waar de wereld naar toe gaat. Over een klein decennium rijdt het overgrote deel van de mensen volledig elektrisch, beetje kortzichtig als je daar als parkeigenaar niet op inspeelt. Wij zoeken nu al (nouja, "al", er zijn al mainstream EV's te koop vanaf 2013) de parken/campings op uit. Geen laadpaal/laadvoorziening? Geen boeking van ons.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Arfman schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 15:33:
[...]

Aan de andere kant is dit ook waar de wereld naar toe gaat. Over een klein decennium rijdt het overgrote deel van de mensen volledig elektrisch, beetje kortzichtig als je daar als parkeigenaar niet op inspeelt. Wij zoeken nu al (nouja, "al", er zijn al mainstream EV's te koop vanaf 2013) de parken/campings op uit. Geen laadpaal/laadvoorziening? Geen boeking van ons.
Wijze woorden :D
Wij rijden sinds een paar maanden EV. En bij het boeken van hotels ben ik blij dat je kan filteren op EV plekken op de meeste sites.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geraroz
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:27
Luckeh schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 15:59:
[...]

Wijze woorden :D
Wij rijden sinds een paar maanden EV. En bij het boeken van hotels ben ik blij dat je kan filteren op EV plekken op de meeste sites.
Maar dan heb je ook hotels met laadpalen zoals dit ... (Hotel in Valkenburg)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lVC_ukxd9O8zaEU4zf7zkFMQf7o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L0CZhdg8JatlEedzVOaTWL8M.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
[...]

Helemaal prima en logisch. Maar als de eigenaar het in de voorwaarden uitsluit is het een ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13-10 17:11
[...]

Als je even verder denkt, snap je wel dat een parkeigenaar geen business case kan bouwen op 11 kW laders bij elk huisje. Zoals een park geen eigen benzinepomp heeft, zo zal die in de toekomst ook niet elk huisje kunnen voorzien van een laadpaal. Zeker omdat laadpalen dan op elke straathoek te vinden zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
jdbiggelaa schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 20:07:
[...]

Als je even verder denkt, snap je wel dat een parkeigenaar geen business case kan bouwen op 11 kW laders bij elk huisje. Zoals een park geen eigen benzinepomp heeft, zo zal die in de toekomst ook niet elk huisje kunnen voorzien van een laadpaal. Zeker omdat laadpalen dan op elke straathoek te vinden zijn.
Inderdaad. Die dingen moeten wel aangekocht en aangelegd worden. Op privé terrein, dus alle kosten zijn voor de exploitant. Dan krijg je inderdaad tarieven zoals @geraroz hierboven toont.

De praktijk zal wel zijn dat er steeds meer huisjes met laadpaal worden aangeboden, maar wel tegen een meerprijs. En dat is volkomen logisch. Die parken hebben ook nooit gratis brandstof uitgedeeld aan ICE-rijders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:58
[...]
Dat weet ik zo net nog niet. Je maakt je park wel in een keer een stuk aantrekkelijker voor de EV rijder.

In het park waar ik nu zit in Denemarken heeft ongeveer de helft van de huisjes een gloednieuwe laadpaal. Daar betaal je gering bedrag voor (13 euro), maar je betaalt stroom sowieso al zelf achteraf (~40-50ct / kWh - nog steeds goedkoper dan publiek laden). Ik vind het top. Weet nu zeker dat ik 100% kan vertrekken op de dag van de terugreis.

Er staan in verhouding ook echt veel EV’s hier, met name Denen en Noren.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-10 14:23

Shapeshifter

Get it over with

VidaR-9 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 20:26:
[...]

Dat weet ik zo net nog niet. Je maakt je park wel in een keer een stuk aantrekkelijker voor de EV rijder.

In het park waar ik nu zit in Denemarken heeft ongeveer de helft van de huisjes een gloednieuwe laadpaal. Daar betaal je gering bedrag voor (13 euro), maar je betaalt stroom sowieso al zelf achteraf (~40-50ct / kWh - nog steeds goedkoper dan publiek laden). Ik vind het top. Weet nu zeker dat ik 100% kan vertrekken op de dag van de terugreis.

Er staan in verhouding ook echt veel EV’s hier, met name Denen en Noren.
Ah, hoe is het in Lalandia? Wij gaan over 3 weken, heb ook een laadbox erbij besteld. Die 13 euro heb je er zo uit als je meerekent dat je anders had moeten betalen voor het parkeren bij de hoofdingang om te laden (8 euro per keer) en het gemak van laden bij je huisje en vol wegrijden is ook wat waard inderdaad...

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:58
Shapeshifter schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 22:11:
[...]
Ah, hoe is het in Lalandia? Wij gaan over 3 weken, heb ook een laadbox erbij besteld. Die 13 euro heb je er zo uit als je meerekent dat je anders had moeten betalen voor het parkeren bij de hoofdingang om te laden (8 euro per keer) en het gemak van laden bij je huisje en vol wegrijden is ook wat waard inderdaad...
Prima hier! Ideaal met jonge kinderen, genoeg te doen en alles netjes.

Overigens hebben wij alsnog een kaart voor de hoofdparkeerplaats genomen voor 20 euro ofzo. Gaan toch wel 3x per dag op en neer en zitten helemaal achterin. Dan is af en toe de auto wel zo praktisch met kids. Maar die 13 euro is het gemak zeker waard.

Navigeer btw op het adres van je huisje, de ingangen van het park zitten niet bij het Lalandia hoofdgebouw / parkeerplaats. Je krijgt hier als t goed is nog mail over. Wij hebben eerst de ingang gezocht voordat dit kwartje viel :X

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-10 15:12

Arfman

Drome!

[...]

Van mij hoeft elk huisje ook geen 11kW laadpaal te hebben, dat is inderdaad een beetje zot. Maar elk huisje een aparte groep met goede bekabeling zodat je je granny charger kan aansluiten, of zoals in het park waar ik vorig jaar was 8 x 11kW laadpalen op een centrale parkeerplek plaatsen. En als je auto vol (genoeg) is zet je hem weer bij het huisje.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob310
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-10 15:31

Rob310

kermisfanaat

Sonicfreak schreef op maandag 19 juni 2023 @ 08:49:
[...]

Dank voor je antwoord. Dan zal het bij de Seat Mii Electric ook niet kunnen. Daar was ik zelf natuurlijk ook al achter gekomen. ;)

Waarschijnlijk is de informatie in de handleiding van de Seat Mii Electric niet correct. Daarin staat dat je een bovengrens laadniveau in kunt stellen, maar die optie is er helemaal niet in de Seat Connect app. Alleen een ondergrens kan ingesteld worden.
Toch vreemd dat het niet mogelijk is om een bovengrens in te stellen en wel een ondergrens. Softwarematig zou het dan toch niet moeilijk moeten zijn om ook een bovengrens in te stellen.
Ik rijd een Mii electric als bedrijfsauto (al 72K in 28 maanden) en het is zoals assje zegt, je moet in de app bij vertrektijden een laadlocatie instellen en dáár kun je een maximaal percentage instellen.
Ongelooflijk onhandig weggestopt maar het zit er wel.

De meeste computerproblemen ontstaan tussen de rugleuning van de bureaustoel en het toetsenbord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
FranDaMan schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 12:32:
[...]

ooo van xxx keer 19 cent een KW worden ze echt arm zeg

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09:33
Raoul.TLS schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 13:56:
[...]

Ook 1 kWh(!) stelen is diefstal.
En hoe vaak gebeurt dat?

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
Raoul.TLS schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 13:56:
[...]

Gap je vervolgens ook een snickers bij de supermarkt aldaar? Van die paar duppies gaat de ondernemer toch niet failliet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raoul.TLS
Peter-036 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 15:11:
[...]

Ook 1 kWh(!) stelen is diefstal.
En hoe vaak gebeurt dat?
Is geen stelen Want mensen van het park hebben er nooit wat van gezegd.
Dus gaan niet moraal ridder uithangen.
En als ze dat vinden moeten ze er wat van zeggen..
Wie leest de kleine letters en als ze het daarin zetten jammer dan.
Roompot Center parks etc geen geklaag gehad hoor.
B&B huisjes ook nooit gezeur gehad. Dus tja weet niet anders geen bezwaar.

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
Raoul.TLS schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 15:53:
[...]

Dat je geen snickers mag stelen hebben ze ook nog nooit gezegd. Moeten ze me dat maar expliciet zeggen. Heb het ook nog nooit in de kleine letters gelezen. En als ze het er wel in zitten gap ik dat ding alsnog, jammer dan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Raoul.TLS schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 15:53:
[...]

Geen nu gewoon toe dat je doorhebt dat je fout zat in plaats van steeds krampachtiger een verloren standpunt te verdedigen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raoul.TLS
alexbl69 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 15:56:
[...]

Dat je geen snickers mag stelen hebben ze ook nog nooit gezegd. Moeten ze me dat maar expliciet zeggen. Heb het ook nog nooit in de kleine letters gelezen. En als ze het er wel in zitten gap ik dat ding alsnog, jammer dan.
Laten we als volwassenen reageren..
Op Campings in Frankrijk Spanje en Portugal heb ik nooit last of gezeik gehad als ik me auto daar oplade.
Heb altijd gevraagd moet ik extra betalen maar was nooit nodig. Dus vraag ik het nu ook niet meer.

Als wij met vrienden naar een Park in NL gaan nemen we allemaal Frituur pan en Computers servers mee.
Hebben dan elk jaar een Netwerk feest. Waar de PC ook het weekeind of een week 7/24 draaien.
Dat stroom verbruik moet je dan zien dat is het heel weekeind / week veel meer dan een enkele lading.

laten we niet overdrijven. Ik doe niets stiekem en als ze er wat van vinden moeten ze het duidelijk kenbaar maken. Maar vooralsnog nog NOOIT van gehoord

Straks zeg je dat ik me Ebike of scooter niet mag opladen. Hou aub op

Nou over 2 weken ben ik bij een Room Pot. En weten dat ik een elektrische auto hebben en als ik de mogelijk heid heb laad ik daar op daar was geen bezwaar.

[ Voor 9% gewijzigd door Raoul.TLS op 22-07-2023 16:25 ]

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:38

Metro2002

Memento mori

alexbl69 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 13:08:
[...]

Ligt eraan, bij sommige huisjes betaal je gewoon wat je verbruikt hebt (In scandinavische landen veel) dus daar is niets diefstal aan en in andere huisjes betaal je gewoon echt heel veel voor de stroom (zeg maar wat ik thuis per maand betaal ben ik daar per week kwijt). WIe is er dan de dief? Ik ben bovendien echt niet te beroerd om gewoon voor te betalen voor wat ik gebruik maar als het een vaste prijs is die zó hoog is dat het makkelijk te verantwoorden is om de auto een paar keer bij te laden dan lig ik daar ook niet wakker van nee.
alexbl69 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 17:01:
[...]

Helemaal prima en logisch. Maar als de eigenaar het in de voorwaarden uitsluit is het een ander verhaal.
Dan is het een ander verhaal, zeker! En dan boek ik daar ook niet. :P

En wat @Arfman zegt, het wordt ook tijd dat er meer op ingespeelt gaat worden. Vooral campings mogen best wat investeringen gaan doen willen ze relevant blijven. Campings die 'maar liefst' 6 ampere stroom aanbieden gaan het straks echt lastig krijgen en ik vermijd ze nu ook gewoon. Mijn EV heeft geen enorm bereik (200km ongeveer) dus dan is kunnen laden bij je huisje of campingplaats gewoon noodzaak dus ik zoek de campings en de huisjes daar ook op uit.

[ Voor 10% gewijzigd door Metro2002 op 23-07-2023 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-10 19:10
Netcongestie overspoelt Nederland
Netaanpassingen kosten stukken van mensen en zal de stroomfactuur serieus de hoogte injagen

Netcongestie is al jaren van toepassing op campings (huisjes) waar men met een stroombeperking (6A) iedereen gelijktijdig de kans wil geven om op cruciale momenten van stroom te voorzien
Het camping net gaan uitbreiden op meer is een verhaal van kosten baten, waar nu al veel campinggasten de elektriciteitskost veel te hoog acht

Dit net uitbreiden, maar dan met een MID meter per campingplaats voor correcte afrekening, is bij het haar gegrepen. En dit staat dan nog eens los van de kosten van de netaansluiting van de camping die maand in maand uit betaald moet worden ongeacht gebruikt of niet, indien er al geen netcongestie is in de straat.

En begin maar te rekenen naar aantal plaatsen die voorzien moeten worden om langdurig 2kW te leveren. Indien een netbeheerder (specialist ter zake) hier al moelijk in slaagt, hoe wil je dat een campingeigenaar (leek) dit kosten/baten in orde krijgt.
Enige mogelijkheid is een gespecialiseerde partij inhuren voor een (beperkt) aantal laadpalen aan de ingang. Beperkt want de campinggasten willen hun 6A niet inruilen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Letten we er op dat discussies omtrent (openbaar) laden gewoon een eigen topic hebben?

[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Graag daar verder met bovenstaande discussie/ervarigen, minus het gedoe over wel of niet 'stelen van stroom'

[ Voor 10% gewijzigd door Notna op 23-07-2023 15:13 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schmoove
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:57
Dit is een beetje de realiteit vandaag de dag met elektrische auto's. Het is gewoon nog geen volwassen technologie.

Ze excelleren in dingen die er eigenlijk niet zo toe doen en ze doen het bedroevend slecht op de punten die er wel toe doen. Daarnaast zijn ze gewoon te duur voor wat je ervoor krijgt.

Zo heeft de Megane een fancy infotainment systeem (hoewel soms beetje buggy) en had mijn Mercedes dat niet bepaald. Zo trekt de Megane wat vlotter op dan de Mercedes. Maar weet je… 1x leuk en daarna is het niet meer belangrijk.

Daarentegen mis ik 1000km range. Gewoon zonder nadenken instappen en richting Zuid-Europa rijden. Tank leeg, in minder dan 5 minuten 1000km erbij en weer verder. Aanhanger erachter, geen punt. 150 Op de Autobahn, no problem.

Ook met een benzine of diesel zal je verbruik afnemen als je flink gas geeft, maar goed dan rij je 800 ipv 1000 km, who cares. Doe dat bij een Megane en je staat elke 150km een half uur te laden.

Ik mis dat ik voor 55.000 Euro een afgeladen, comfortabele E Klasse had en nu in een “middelmatige” Megane tegen 100km/u als een oude lul rond tuf.

Toch koop je zo’n ding… want ja, belastingen he. Blijf in die Mercedes rijden en het gaat je opeens bakken met geld aan belastingen kosten als zelfstandige.

Het gaat pas leuk worden als er een batterij komt met 1000km range die in 5 minuten opgeladen is.
Tot die tijd is het gewoon behelpen en daar ook nog eens veel te veel voor betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjaa
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Nou het kan allemaal nog beroerder hoor. Ik rij met een accu die 80 procent is opgeladen na 210 km afstand naar 15 procent. Maar dan wisselt mijn snelheid ook regelmatig van 105 naar 130 km per uur. Je kan dat doen als je weet dat er na 210 km weer een snellader is te vinden. Normaal zou ik met een brandstofmotor dezelfde snelheid rijden en kom ik veel verder. Het enige voordeel met elektrisch is dat het wat goedkoper is en nadeel dat het alles wat langzamer gaat. Dat moet even wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 13-10 14:33
In september begin ik in mijn nieuwe baan. Ik mag kiezen tussen een mobiliteitsbudget of een leaseauto. Kortste reisafstand is 120km maar soms is de enkele reisafstand 150km i.v.m. omrijden. Dat is dus 240km tot 300km per dag. Ik wordt 2 dagen per week op kantoor verwacht dus 25.000 km per jaar.
Ik woon nu in een appartement dus heb ik geen eigen laadpaal. Er staat wel een laadpaal verderop in de straat die regelmatig in gebruik is. De parkeergarage op kantoor heeft geen laadmogelijkheden.

Is elektrisch rijden dan een (betaalbare) optie of kan ik beter voor een benzine auto gaan?

[ Voor 12% gewijzigd door Apollyon op 25-07-2023 12:59 . Reden: kantoordagen toegevoegd ]

Disclaimer: bovenstaande auteur lijdt aan dyslexie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meubelmaker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-10 19:09
Knip

[ Voor 98% gewijzigd door Notna op 24-07-2023 19:52 . Reden: Negeer je nou bewust de waarschuwing 2 posts boven je? ]

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:26

Termy

valt er nog wat te fragge?

Apollyon schreef op maandag 24 juli 2023 @ 14:47:
In september begin ik in mijn nieuwe baan. Ik mag kiezen tussen een mobiliteitsbudget of een leaseauto. Kortste reisafstand is 120km maar soms is de enkele reisafstand 150km i.v.m. omrijden. Dat is dus 240km tot 300km per dag.
Ik woon nu in een appartement dus heb ik geen eigen laadpaal. Er staat wel een laadpaal verderop in de straat die regelmatig in gebruik is. De parkeergarage op kantoor heeft geen laadmogelijkheden.

Is elektrisch rijden dan een (betaalbare) optie of kan ik beter voor een benzine auto gaan?
Het ligt er ook een beetje aan welke auto je kunt krijgen in je leasebudget. Een relatief zuinige met groot bereik (Model 3 LR of zo) is dan makkelijker te doen dan een fat etron oid. Staat er in de buurt van kantoor ook geen laadpaal waar je makkelijk kunt laden? Hoezo overigens de (betaalbare)? Je hebt toch sowieso een tankpas/laadpas?

Je kunt natuurlijk ook informeren naar de plannen/mogelijkheden om laadpalen te krijgen in de parkeergarage bij je werk (gesteld dat de werkgever hier iets over te zeggen heeft).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meubelmaker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-10 19:09
Ja, stom, niet goed gelezen. verkeerde interpretatie van de waarschuwing. Mijn oprechte excuses.

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-10 21:28
Notna schreef op zondag 23 juli 2023 @ 14:08:
[mbr] Letten we er op dat discussies omtrent (openbaar) laden gewoon een eigen topic hebben?

[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Graag daar verder met bovenstaande discussie/ervarigen, minus het gedoe over wel of niet 'stelen van stroom'[/]
Ik heb daar een reactie geplaatst die slaat op de discussie die werd gevoerd. Een nieuwsartikel over het onderwerp.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-10 13:56

Sr_Ogel

Klop klop klop

Toch grappig die use case van naar zuid Frankrijk rijden in een keer 1000 kilometer. Daarop de hele elektrische auto af doen als geen volwassen product.

De dag dat, dat kan kies ik wel de auto met de halve accu in dat model. Ik kom van een auto met EVDB range van 200 kilometer nu 380 EVDB range. De overstap gemaakt omdat het bedrijf maar beperkt faciliteert dat we allemaal elektrisch moeten rijden. Dis ja ondanks het belastingvoordeel dat ik nu kwijt ben heb ik toch een andere auto gekozen.

380 kilometer range is voor mijn dagelijkse rit hoofdzakelijk snelweg (110km/u) meer dan voldoende. Daar kies ik de auto op uit dat ik twee keer in het jaar 1000 kilometer moet rijden is mij de kosten niet waard. 8 uur achter het stuur zitten en dan maar 5 minuten pauze nodig hebben gaat mij geen fijne vakantie opleveren.

Maar zo is iedereen gelukkig anders. Met 7 miljard mensen zoals ik zou het ook niet goed komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apollyon
Termy schreef op maandag 24 juli 2023 @ 19:57:
Het ligt er ook een beetje aan welke auto je kunt krijgen in je leasebudget. Een relatief zuinige met groot bereik (Model 3 LR of zo) is dan makkelijker te doen dan een fat etron oid.
Het leasebudget is €750,- De details krijg ik pas na mijn proefperiode.
Staat er in de buurt van kantoor ook geen laadpaal waar je makkelijk kunt laden?
Ik heb gezocht op openbare laadpalen. Er zijn wel enkele laadpalen in de buurt van het kantoor maar die heb ik nog niet gezien. Zonder ervaring kan ik niet inschatten of het makkelijk zal zijn. Het lijkt me nogal een gedoe om elke dag bij een laadpaal te parkeren om dan later op de dag de auto weer op te halen en in de parkeergarage te zetten?
Het moet dus een auto zijn die met gemak 300 km kan afleggen tussen opladen. Als het een benzineauto wordt is de actieradius ruimer maar moet ik voor woon-werkverkeer ook elke 2 dagen tanken.
Hoezo overigens de (betaalbare)? Je hebt toch sowieso een tankpas/laadpas?
Elektrische auto's met goede actieradius zijn duur. Als ik voor mijn woon-werkverkeer alleen met een duur topmodel heen en weer kan van huis naar werk en weer terug, dan ben ik misschien beter af met een kleinere benzine auto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Apollyon schreef op maandag 24 juli 2023 @ 23:09:
[...]

[...]

Ik heb gezocht op openbare laadpalen. Er zijn wel enkele laadpalen in de buurt van het kantoor maar die heb ik nog niet gezien. Zonder ervaring kan ik niet inschatten of het makkelijk zal zijn. Het lijkt me nogal een gedoe om elke dag bij een laadpaal te parkeren om dan later op de dag de auto weer op te halen en in de parkeergarage te zetten?
Het moet dus een auto zijn die met gemak 300 km kan afleggen tussen opladen. Als het een benzineauto wordt is de actieradius ruimer maar moet ik voor woon-werkverkeer ook elke 2 dagen tanken.

[...]

Elektrische auto's met goede actieradius zijn duur. Als ik voor mijn woon-werkverkeer alleen met een duur topmodel heen en weer kan van huis naar werk en weer terug, dan ben ik misschien beter af met een kleinere benzine auto?
De grote vraag is: hoe is die 750€ berekend.
Volgens mijn werkgever kost mijn Y LR zowat 1350€ pm, mijn zoon krijgt een 3 RWD en die zou onder de 750€ vallen….

Een 3 RWD zal die 300 km slechts met moeite halen in de winter als je vertrekt met 100%.
Snelladen tot 100% is niet aan te raden, want duurt bijna een uur.
Andere auto’s voor gelijkaardig budget die 300km in de winter halen vanaf 80% lading…. Ik ken ze niet, of ze vallen zeker buiten je budget.
Vraag eens na welke auto’s je collega’s rijden, dan heb je alvast een idee wat kan.
Maar ik snap vooral niet dat je nieuwe een job kiest die je ca 3-4 uur rijden per dag gaat kosten, en dat je dan niet net iets meer info vraagt over wat en hoe.
Tenzij het salaris 50-100% hoger ligt dan wat je in je buurt kan vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Apollyon schreef op maandag 24 juli 2023 @ 23:09:
Als ik jou was zou ik hier toch wel wat meer navraag over doen. Zelfs al rij je "maar" 240 km per dag dan zit je al over de 60k km per jaar.
Er zijn wel enkele laadpalen in de buurt van het kantoor maar die heb ik nog niet gezien.
Probeer eens streetview of een laadpalen app waar ook foto's bij staan.
Het lijkt me nogal een gedoe om elke dag bij een laadpaal te parkeren om dan later op de dag de auto weer op te halen en in de parkeergarage te zetten?
Dat ligt natuurlijk ook aan de afstand of eigenlijk meer de tijd die het kost om van de laadpaal bij kantoor te komen. Als het vlakbij is kan je tijdens de lunch natuurlijk makkelijk "even" je auto halen.

Maar het makkelijkste is natuurlijk als je in de parkeergarage van je werk zou kunnen laden. Mits dat mogelijk is is dat voor je werkgever ook nog eens voordeliger dan openbaar laden.
Tommie12 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 08:59:
Volgens mijn werkgever kost mijn Y LR zowat 1350€ pm, mijn zoon krijgt een 3 RWD en die zou onder de 750€ vallen….
Dat kan makkelijk als jij veel rijdt en je zoon niet. Het gaat niet alleen om de aanschafprijs maar ook om de kilometers die er mee gereden worden.

Een reden te meer voor @Apollyon om dit goed na te vragen want wat ga je doen als over een paar maanden blijkt dat een leaseauto niet voor 750 euro is te krijgen? Ga je dan zelf betalen voor de extra kosten?

Dat laatste is misschien wel te doen als het een tijdelijk probleem is. Bijvoorbeeld omdat je van plan bent dichterbij te gaan wonen. Maar verhuizen is op zich een heel ander probleem natuurlijk (kan je wel een huis vinden, hoe veel kost dat etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
Tommie12 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 08:59:
Een 3 RWD zal die 300 km slechts met moeite halen in de winter als je vertrekt met 100%.
Snelladen tot 100% is niet aan te raden, want duurt bijna een uur.
Andere auto’s voor gelijkaardig budget die 300km in de winter halen vanaf 80% lading…. Ik ken ze niet, of ze vallen zeker buiten je budget.
Elektrisch is dan dus eigenlijk geen optie. Wat voor budget is er nodig om wel in de winter 300km+ te kunnen rijden?
Maar ik snap vooral niet dat je nieuwe een job kiest die je ca 3-4 uur rijden per dag gaat kosten, en dat je dan niet net iets meer info vraagt over wat en hoe.
Tenzij het salaris 50-100% hoger ligt dan wat je in je buurt kan vinden.
Mijn salaris stijgt met €10.000 en ik kan beschikken over bijna €9000 mobiliteitsbudget.
Ik heb nu een oude kleine benzineauto. Daarmee dacht ik uit te komen met €9000 per jaar. Helaas wordt dat maar voor €0,21 per km netto uitbetaald. Ik leg €0,15 per km toe. Daarom kijk ik nu wat een leaseauto mij zou kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
JeroenE schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:26:
Als ik jou was zou ik hier toch wel wat meer navraag over doen. Zelfs al rij je "maar" 240 km per dag dan zit je al over de 60k km per jaar.
Ik was vergeten te vermelden dat ik maar 2 dagen per week op kantoor hoef te zijn. Dan is het nog maar 25k km per jaar.
Een reden te meer voor @Apollyon om dit goed na te vragen want wat ga je doen als over een paar maanden blijkt dat een leaseauto niet voor 750 euro is te krijgen? Ga je dan zelf betalen voor de extra kosten?

Dat laatste is misschien wel te doen als het een tijdelijk probleem is. Bijvoorbeeld omdat je van plan bent dichterbij te gaan wonen. Maar verhuizen is op zich een heel ander probleem natuurlijk (kan je wel een huis vinden, hoe veel kost dat etc).
Ik wil graag verhuizen maar dat is een ander probleem inderdaad. Ik heb een eigen benzine auto maar die is oud en heeft niet het eeuwige leven. Ik zou ook met de trein kunnen reizen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Schmoove schreef op maandag 24 juli 2023 @ 12:57:
Dit is een beetje de realiteit vandaag de dag met elektrische auto's. Het is gewoon nog geen volwassen technologie.
En vanuit mijn perspectief is een ICE een onwenselijk product waarvan het gebruik zo snel mogelijk uitgebannen moet worden. In die 5 minuten tanken waarin je 60 liter benzine tankt stop je zo'n 600kWh aan energie in die tank. Met die 600kWh legt de ICE 900km af terwijl een EV daar 3.600km mee af kan leggen. Het merendeel van de energie wordt bij een ICE omgezet in nutteloze warmte en hierbij is er ook nog eens sprake van lokale emissies die extreem schadelijk zijn voor de mens.

Het heeft geen zin om wat met een ICE kon als referentiekader te hebben, we kunnen, willen en moeten dat niet blijven doen dus is irrelevant.
Ze excelleren in dingen die er eigenlijk niet zo toe doen en ze doen het bedroevend slecht op de punten die er wel toe doen. Daarnaast zijn ze gewoon te duur voor wat je ervoor krijgt.
EV's excelleren juist in hetgeen dat er echt toe doet; zo efficient en duurzaam mogelijk een mens vervoeren (in vergelijking met ICE).

[ Voor 9% gewijzigd door assje op 25-07-2023 13:04 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Toch koop je zo’n ding… want ja, belastingen he. Blijf in die Mercedes rijden en het gaat je opeens bakken met geld aan belastingen kosten als zelfstandige.
Toch goed om te zien dat beleid in sommige gevallen nu toch al de juiste incentives geeft :)

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Apollyon schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:51:
Ik heb nu een oude kleine benzineauto. Daarmee dacht ik uit te komen met €9000 per jaar. Helaas wordt dat maar voor €0,21 per km netto uitbetaald. Ik leg €0,15 per km toe. Daarom kijk ik nu wat een leaseauto mij zou kosten.
Weet je zeker dat je niet gemiddelde en marginale kilometerprijs door elkaar haalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
JeroenE schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:26:
Dat kan makkelijk als jij veel rijdt en je zoon niet. Het gaat niet alleen om de aanschafprijs maar ook om de kilometers die er mee gereden worden.
Sterker nog, de andere factoren zijn veel meer bepalend:
  • Looptijd contract waarmee gerekend wordt (3-6 jaar)
  • Kilometrage waarmee gerekend wordt (10kkm-60kkm)
  • Inclusief/exclusief brandstof/elektra
Afhankelijk van de uitgangspunten kan hetzelfde leasebudget een VW Polo of een Audi A6 zijn. Je kan simpelweg niets met een leasebudget zonder te weten waar het op gebaseerd is.

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 25-07-2023 13:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
assje schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:10:
[...]

Weet je zeker dat je niet gemiddelde en marginale kilometerprijs door elkaar haalt?
Dat, en hij vergeet dat de parkeerkosten bij een prive auto voor hem zelf zijn en bij een leaseauto (zakelijk parkeren) voor de werkgever. Het heeft mij in 2018 doen besluiten met een leaseauto te gaan rijden (want parkeren in Amsterdam, Utrecht, Den Haag). Dan kom je niet uit met 21 cent per kilometer.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
assje schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:10:
Wat is het verschil tussen het gemiddelde en de marginale kilometerprijs?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apollyon
daemonix schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:14:
Dat, en hij vergeet dat de parkeerkosten bij een prive auto voor hem zelf zijn en bij een leaseauto (zakelijk parkeren) voor de werkgever.
Dat was ik niet vergeten. Ik wist het niet eens. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Apollyon schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:38:
Wat is het verschil tussen het gemiddelde en de marginale kilometerprijs?
  • Gemiddelde: totale kosten gedeeld door aantal kilometers
  • Marginaal: prijs van het rijden van een extra kilometer
Marginaal is dus brandstof, banden en variabele component van afschrijving en onderhoud (en geen wegenbelasting, verzekering, rentederving en vaste componenten van afschrijving/onderhoud).

Om het juiste beeld te krijgen moet je rekenen met wat relevant is voor de overweging. Als voorbeeld, onze private elektrische Citigo;
  • €240/maand voor 10.000km/jaar
  • Meerkilometer €0,079/km
  • Elektriciteit €0,050/km
Resultaat:
  • Gemiddelde kilometerprijs: €0,338/km
  • Marginale kilometerprijs binnen contract: €0,050/km
  • Marginale kilometerprijs boven contract: €0,129/km
Jij gaf aan €0,36/km voor een kleine, oude brandstofauto; dat lijkt me nogal veel als marginale kilometerprijs.

[ Voor 11% gewijzigd door assje op 25-07-2023 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Apollyon schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:51:
[...]

Elektrisch is dan dus eigenlijk geen optie. Wat voor budget is er nodig om wel in de winter 300km+ te kunnen rijden?

[...]

Mijn salaris stijgt met €10.000 en ik kan beschikken over bijna €9000 mobiliteitsbudget.
Kijk eens of je een Model 3 LR in je budget krijgt. Dat lijkt me zowat de enige auto die kan wat je nodig hebt. Anderzijds, op de terugrit 5-10 min superchargen in de winter is ook geen drama, maar je moet wel een laadpaal in je buurt hebben, anders wordt electrisch rijden voor jou niks.

Je schrijft ook nog dat het slechts 2 dagen per week is, dat maakt het iets beter draaglijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13:51
Tommie12 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 15:44:
[...]

Kijk eens of je een Model 3 LR in je budget krijgt. Dat lijkt me zowat de enige auto die kan wat je nodig hebt. Anderzijds, op de terugrit 5-10 min superchargen in de winter is ook geen drama, maar je moet wel een laadpaal in je buurt hebben, anders wordt electrisch rijden voor jou niks.

Je schrijft ook nog dat het slechts 2 dagen per week is, dat maakt het iets beter draaglijk.
De nieuwe (MY24) Polestar 2 long range zou dit ook wel moeten kunnen maar helpt je niet in je budget want duurder dan model 3 LR.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peter-036
@Apollyon Heb je al bij Kia en Hyundai gekeken? Mijn Kia E-Soul haalt ook 'swinters 300 km op 80% accu, en de Niro en Kona gebruiken dezelfde componenten. (motor/accu)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JTHZZ schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 16:29:
[...]

De nieuwe (MY24) Polestar 2 long range zou dit ook wel moeten kunnen maar helpt je niet in je budget want duurder dan model 3 LR.
In aankoop wel, maar soms in leasing ligt dat anders omdat Polestar kortingen geeft.

En het is zeker geen verkeerde auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 11-10 20:49
Tommie12 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 18:58:
[...]

In aankoop wel, maar soms in leasing ligt dat anders omdat Polestar kortingen geeft.

En het is zeker geen verkeerde auto.
Ik mis die kortingen volgens mij. Bedoel je in de lease of in de aanschaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
assje schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:51:
  • Gemiddelde: totale kosten gedeeld door aantal kilometers
  • Marginaal: prijs van het rijden van een extra kilometer
Marginaal is dus brandstof, banden en variabele component van afschrijving en onderhoud (en geen wegenbelasting, verzekering, rentederving en vaste componenten van afschrijving/onderhoud).
Verzekering en wegenbelasting snap ik. Die verandert niet als de auto voor de deur staat of elke dag gebruikt wordt. De vaste componenten van onderhoud snap ik niet. Dat is alleen het tarief voor de APK keuring? Onderhoud en reparaties in de garage zijn toch wel variabel want afhankelijk van hoeveel er in een jaar gereden wordt?
Jij gaf aan €0,36/km voor een kleine, oude brandstofauto; dat lijkt me nogal veel als marginale kilometerprijs.
Dat zijn inderdaad de gemiddelde gemaakte kosten. Als ik verzekering, wegenbelasting en afschrijving weglaat dan kom ik met €0,29 een stuk lager uit maar nog steeds ruim boven de €0,21. Ik weet even niet hoe ik afschrijving in de marginale kosten moet meerekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
Peter-036 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 17:46:
@Apollyon Heb je al bij Kia en Hyundai gekeken? Mijn Kia E-Soul haalt ook 'swinters 300 km op 80% accu, en de Niro en Kona gebruiken dezelfde componenten. (motor/accu)
Ik wilde eerst vragen of elektrisch een optie is voor mij voor ik de auto's ga kijken. Hyundai en Kia zijn dan een optie zijn als die in de winter de 300km met 80% accu halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Apollyon schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 20:29:
[...]

Ik wilde eerst vragen of elektrisch een optie is voor mij voor ik de auto's ga kijken. Hyundai en Kia zijn dan een optie zijn als die in de winter de 300km met 80% accu halen.
Focus daar niet zo hard op. Ten eerste rij je in NL maar 100 km/h, en als je dreigt plat te vallen, dan volstaan 5-10 minuten superchargen om er 50-100 km bij te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DLSS schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 19:01:
[...]

Ik mis die kortingen volgens mij. Bedoel je in de lease of in de aanschaf?
Leasemaatschappij krijgt kortingen bij aanschaf, en dat levert een iets lagere afschrijving op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZveenT
  • Laatst online: 09:26
Brand op schip met auto’s:

https://nos.nl/l/2484236

1 van de 25 elektrische auto’s vatte vermoedelijk vlam.

Los van het feit dat ik benieuwd ben hoe de brand is ontstaan zal heel Telegraaf lezend Nederland mooi weer even kunnen aanhalen dat elektrische auto’s levensgevaarlijk zijn omdat ze zomaar in de fik vliegen. 🥸

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ZveenT schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 06:41:

Los van het feit dat ik benieuwd ben hoe de brand is ontstaan zal heel Telegraaf lezend Nederland mooi weer even kunnen aanhalen dat elektrische auto’s levensgevaarlijk zijn omdat ze zomaar in de fik vliegen. 🥸
Tja, het is nog altijd ‘vermoedelijk’.
Of ze het ooit kunnen bewijzen is de vraag.
Ik ben wel benieuwd welk merk het is. Vermits de boot uit Bremerhaven komt is er wel een kans dat er Tesla’s aan boord zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
ZveenT schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 06:41:

Daarvoor hoef je de Telegraaf niet te lezen, want dat is gewoon zo.

Nu gebeurt dat bij ICEs wellicht net zo vaak, maar de gevolgen bij EVs zijn wat ingrijpender omdat ze niet geblust kunnen worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
alexbl69 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 08:16:
[...]

Nu gebeurt dat bij ICEs wellicht net zo vaak, maar de gevolgen bij EVs zijn wat ingrijpender omdat ze niet geblust kunnen worden.
Nee, dat is niet 'gewoon zo'. Ze vliegen niet 'zomaar in de fik'. Maar als ze gaan branden, dan blijven ze wel even bezig, ja.

Iets heel anders kan de oorzaak zijn van de brand aan boord van dat schip, maar zodra één van die EV's in brand vliegt heb je inderdaad de poppen aan het dansen.

Ik vind het wat voorbarig dat er nu al de conclusie wordt getrokken dat 'vermoedelijk' een EV de oorzaak is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-10 22:45

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

dreamscape schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 08:29:
[...]

Nee, dat is niet 'gewoon zo'. Ze vliegen niet 'zomaar in de fik'. Maar als ze gaan branden, dan blijven ze wel even bezig, ja.

Iets heel anders kan de oorzaak zijn van de brand aan boord van dat schip, maar zodra één van die EV's in brand vliegt heb je inderdaad de poppen aan het dansen.

Ik vind het wat voorbarig dat er nu al de conclusie wordt getrokken dat 'vermoedelijk' een EV de oorzaak is geweest.
Ook al was een EV niet het allereerste begin van de brand, het is wél de meest waarschijnlijke oorzaak dat het een oncontroleerbare brand werd. Die krengen zijn nu eenmaal bijzonder lastig te blussen.

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:31
dreamscape schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 08:29:
[...]
Nou vergeet niet dat de bemanning eerst geprobeerd heeft zelf de brand te blussen, die wisten dus precies waar ze waren. Ik kan mij zo voorstellen dat zij dit hebben gedeeld met de kustwacht / autoriteiten m.b.t. operatie en dat hier die informatie vandaan is gekomen.

[ Voor 4% gewijzigd door renegrunn op 26-07-2023 08:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ik ben eigenlijk benieuwd of er beleid is voor SoC en "ontkoppeling" tijdens vervoer.

Bij ontkoppeling van de accu zal de zelfontlading extreem gering zijn lijkt me. Alle systemen staan uit of worden door 12V accu gevoed.
Dat betekent dat je best met 5% SoC kunt vervoeren lijkt me, zonder dat er een reële kans op accuschade is door diepontlading bij aankomst. Bij aankomst aankoppelen en laden tot 50%+.

Als de SoC laag is, is zowel het cel voltage minder als de hoeveelheid energie minder. Lijkt mij dat cel voltage invloed heeft op de kans op brand, aangezien een hoger voltage een hogere weerstand kan overbruggen. En SoC invloed heeft op de intensiteit en duur van de brand. Maar er is vast ergens een accu-expert aanwezig die hier meer licht op kan schijnen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
renegrunn schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 08:43:
Nou vergeet niet dat de bemanning eerst geprobeerd heeft zelf de brand te blussen, die wisten dus precies waar ze waren. Ik kan mij zo voorstellen dat zij dit hebben gedeeld met de kustwacht / autoriteiten m.b.t. operatie en dat hier die informatie vandaan is gekomen.
Ik denk niet dat de bemanning in een schip met bijna 3000 auto's aan het begin van de brand bij net die ene auto hebben weten te komen. Maar dat is een aanname en ik stelde hierboven net dat zulke aannames voorbarig zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:31
dreamscape schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 08:57:
[...]

Ik denk niet dat de bemanning in een schip met bijna 3000 auto's aan het begin van de brand bij net die ene auto hebben weten te komen. Maar dat is een aanname en ik stelde hierboven net dat zulke aannames voorbarig zijn. ;)
En mijn aanname is dat men op een dergelijk schip zodra er rookmelders af gaan, exact weet waar de brandhaard zich bevindt ;)

Maar eens, blijft speculeren tot officiële berichtgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bartjuh schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 08:56:
Ik ben eigenlijk benieuwd of er beleid is voor SoC en "ontkoppeling" tijdens vervoer.

Bij ontkoppeling van de accu zal de zelfontlading extreem gering zijn lijkt me. Alle systemen staan uit of worden door 12V accu gevoed.
Dat betekent dat je best met 5% SoC kunt vervoeren lijkt me, zonder dat er een reële kans op accuschade is door diepontlading bij aankomst. Bij aankomst aankoppelen en laden tot 50%+.

Als de SoC laag is, is zowel het cel voltage minder als de hoeveelheid energie minder. Lijkt mij dat cel voltage invloed heeft op de kans op brand, aangezien een hoger voltage een hogere weerstand kan overbruggen. En SoC invloed heeft op de intensiteit en duur van de brand. Maar er is vast ergens een accu-expert aanwezig die hier meer licht op kan schijnen :)
Ja, dat is waarom Tesla’s nu aankomen onder de 50%, ik dacht zelfs onder de 30%.

Met 5% de boot op is dan weer onhandig, dan heb je dikke kans dat ze bij aankomst niet eens meer op de kade of op het transport geraken. En auto’s inpluggen op die mega parkings is bijzonder onhandig en arbeidsintensief.

Maar ik weet niet welke kans nu het grootst is, dat een auto spontaan ontbrandt, of dan er brand ontstaat op een schip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Tommie12 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:07:
[...]
Ja, dat is waarom Tesla’s nu aankomen onder de 50%, ik dacht zelfs onder de 30%.

Met 5% de boot op is dan weer onhandig, dan heb je dikke kans dat ze bij aankomst niet eens meer op de kade of op het transport geraken. En auto’s inpluggen op die mega parkings is bijzonder onhandig en arbeidsintensief.
Ok, interessant. Klinkt nog wel als een keuze van Tesla zelf om dat te doen, geen norm/standaard waar elke fabrikant of vervoerder aan moet voldoen. Misschien gaan verzekeraars van rederijen dit gewoon eisen bij vervoer van EVs?

Misschien moeten we gewoon een norm hebben die voorschrijft dat EV accus makkelijk ontkoppeld en gekoppeld kunnen worden, en bij scheepsvaart vervoerd moeten worden met <15% SoC. Misschien moet er dan een check en ontlaadstation komen op de kades ofzo. Geen idee.

Volgens mij missen er echt nog steeds wel heel wat normen m.b.t. EVs en EV infrastructuur. Je ziet nog wel dat het toch nog wel niet zo volwassen is als ICEs. (note; ik heb zelf een EV).

Ik mis bijvoorbeeld ook een norm dat elke publieke laadpaal gewoon een schermpje moet hebben met de dan geldende CPO prijs per kWh. Echt te raar eigenlijk dat het nog steeds mist, en je alleen via een speciale app van die specifieke fabrikant het misschien kunt vinden. Compleet niet transparant. Moet je je voorstellen dat je bij een benzinepomp aankomt zonder prijzen, en ook via allerlei verschillende apps moet uitzoeken wat de prijs is 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
Als je weleens gezien hebt hoe auto's geladen/gelost worden bij zo'n schip, zou het mij niet heel erg verbazen dat er (lichte?) schade veroorzaakt wordt bij dat werk.
Ook moeten de auto's 'vastgezet' worden, daarbij kan het ook misgaan.
Kortom, de oorzaak zal wel nooit eenduidig vastgesteld (kunnen) worden.

Maar dit is wel weer koren op de molen van de mensen die de trend naar EV's ontkennen/afwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Waren het allemaal nieuwe autos?
Of waren het gebruikte autos?
Maakt dit eventueel uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZveenT
  • Laatst online: 09:26
renegrunn schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:04:
[...]

En mijn aanname is dat men op een dergelijk schip zodra er rookmelders af gaan, exact weet waar de brandhaard zich bevindt ;)

Maar eens, blijft speculeren tot officiële berichtgeving.
100%. Geografisch paneel met zones op de brug aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-10 21:05
Sr_Ogel schreef op maandag 24 juli 2023 @ 22:23:
Toch grappig die use case van naar zuid Frankrijk rijden in een keer 1000 kilometer. Daarop de hele elektrische auto af doen als geen volwassen product.
Ik zou de elektrische auto nooit een onvolwassen product noemen. Ik wil ook graag een elektrische auto als ik een auto koop (nog nooit een gehad, maar nu aan het kijken). Tegelijkertijd is 2x per jaar een rit van 1000-1200km (wintersport en zomervakantie) wel realistisch voor mij en als je dan een auto koopt (toch je grootste uitgave na een huis misschien) dan wil je wel dat ie geschikt is voor alle use cases. Tenzij je bewust klein koopt om met het bespaarde budget twee keer per jaar te huren, maar dat voelt ook weer slecht als je vanwege milieu gaat voor elektrische optie.
Sr_Ogel schreef op maandag 24 juli 2023 @ 22:23:
380 kilometer range is voor mijn dagelijkse rit hoofdzakelijk snelweg (110km/u) meer dan voldoende. Daar kies ik de auto op uit dat ik twee keer in het jaar 1000 kilometer moet rijden is mij de kosten niet waard. 8 uur achter het stuur zitten en dan maar 5 minuten pauze nodig hebben gaat mij geen fijne vakantie opleveren.
Ik rij ook rustig en wat langere pauzes vind ik niet erg, maar als ik in de buurt kom wil ik toch graag wel doorrijden (zeg een uurtje of 3,5-4). Daarvoor is wat meer tijd en pauzes nemen zeker ook de manier waarop ik een fijne vakantie heb.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DennisCle
alexbl69 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 08:16:
[...]

Het blussen klopt, maar EV's zijn juist véél brandveiliger dan ICE voertuigen.

Voorbeeld: https://www.autoweek.nl/a...eiliger-dan-andere-autos/
Benzine: 1543 per 100.000
EV: 25 per 100.000
(hybride: 3475 per 100.000)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:15
DennisCle schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:45:
[...]

Ik zou de elektrische auto nooit een onvolwassen product noemen. Ik wil ook graag een elektrische auto als ik een auto koop (nog nooit een gehad, maar nu aan het kijken). Tegelijkertijd is 2x per jaar een rit van 1000-1200km (wintersport en zomervakantie) wel realistisch voor mij en als je dan een auto koopt (toch je grootste uitgave na een huis misschien) dan wil je wel dat ie geschikt is voor alle use cases. Tenzij je bewust klein koopt om met het bespaarde budget twee keer per jaar te huren, maar dat voelt ook weer slecht als je vanwege milieu gaat voor elektrische optie.

[...]

Ik rij ook rustig en wat langere pauzes vind ik niet erg, maar als ik in de buurt kom wil ik toch graag wel doorrijden (zeg een uurtje of 3,5-4). Daarvoor is wat meer tijd en pauzes nemen zeker ook de manier waarop ik een fijne vakantie heb.
Je moet het zo zien: je levert wat in op een vakantierit en je wint weer ander comfort. Ik zou niet terug willen naar een ICE voor die paar ritten per jaar. Dan moet je weer bij tankstations staan in weer en wind met je luidruchtige hok dat niet vooruit te branden is. Klinkt overdreven, maar ik vind het echt fijn om niet om te hoeven rijden op momenten die soms slecht uitkomen.

Ik denk dat je terughoudendheid ook voortkomt uit het feit dat je wel het comfort van de ICE kent, maar nog niet het comfort van de EV hebt ervaren.

[ Voor 5% gewijzigd door Pierz op 26-07-2023 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
DennisCle schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:52:
[...]

Het blussen klopt, maar EV's zijn juist véél brandveiliger dan ICE voertuigen.

Voorbeeld: https://www.autoweek.nl/a...eiliger-dan-andere-autos/
Benzine: 1543 per 100.000
EV: 25 per 100.000
(hybride: 3475 per 100.000)
Lies, damn lies and statistics...

Er wordt hier wel heel erg met de cijfers gegoocheld. Dit zijn de branden per 100.000 verkochte auto's van een bepaald type.

Daar komen EVs uiteraard heel gunstig uit, want de verkopen van EVs zijn natuurlijk veel hoger dan hun algehele aandeel in de bestaande populatie auto's.

Als je al een vergelijking zou willen maken moet je kijken hoeveel van de 100.000 verkochte ICE's in brand zijn gevlogen vergeleken met de 100.000 verkochte EVs en hybrides. Nu tellen de zeg 8,8 miljoen reeds aanwezige oudere ICE's wel mee in de 'brandstatistiek', maar niet in de verkoopstatistiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennisCle
alexbl69 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 12:18:
[...]

Er wordt hier wel heel erg met de cijfers gegoocheld. Dit zijn de branden per 100.000 verkochte auto's van een bepaald type.

Daar komen EVs uiteraard heel gunstig uit, want de verkopen van EVs zijn natuurlijk veel hoger dan hun algehele aandeel in de bestaande populatie auto's.

Als je al een vergelijking zou willen maken moet je kijken hoeveel van de 100.000 verkochte ICE's in brand zijn gevlogen vergeleken met de 100.000 verkochte EVs en hybrides. Nu tellen de zeg 8,8 miljoen reeds aanwezige oudere ICE's wel mee in de 'brandstatistiek', maar niet in de verkoopstatistiek.
In Nederland zijn EV's ongeveer 4% van de vloot en 1,3% van de brandgevallen. Dat is gekeken naar de hele vloot in plaats van de verkoopstatistiek. Dan zie je dus nog dat ze relatief weinig in brand vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JazzMatazz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-06 08:57
Morgen krijg ik mijn EV. Ben mij aan het inlezen over data die ik kan uitlezen met een ODB dongle. Nu lees ik op de site van ABRP:
First: A big fat security WARNING

All known OBD BLE dongles on the market have very limited security – they will happily accept Bluetooth connections from anyone at certain times. Lower-quality dongles often allow pairing at any time. This means anyone passing by your car at the right time could potentially pair with your dongle and unlock the car with the right software. It has nothing to do with the ABRP app specifically. Do not leave the OBD dongle connected when you are not in the car!
Iemand daar specifieke ideeën over? Zeker gezien het feit dat ik (en de meeste rijders) de dongle waarschijnlijk niet na elke rit ontkoppelen.

[ Voor 7% gewijzigd door JazzMatazz op 26-07-2023 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
DennisCle schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 12:35:
[...]

In Nederland zijn EV's ongeveer 4% van de vloot en 1,3% van de brandgevallen. Dat is gekeken naar de hele vloot in plaats van de verkoopstatistiek. Dan zie je dus nog dat ze relatief weinig in brand vliegen.
Daar valt weer tegenin te brengen dat EVs vele malen jonger zijn dan ICE's.

Zoals gezegd: de enige eerlijke statistiek is als je kijkt naar bijvoorbeeld alle vorig jaar verkochte auto's en kijkt hoeveel er daarvan spontaan ontbrand zijn.

Aan de rest heb je niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
alexbl69 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 12:18:
[...]

Er staat nergens dat de 8,8 miljoen reeds aanwezige ICE's meetellen in de statistiek.

In beide gevallen wordt toch gekeken naar per 100.000 verkochte auto's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11-10 17:51
JazzMatazz schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 12:36:
Morgen krijg ik mijn EV. Ben mij aan het inlezen over data die ik kan uitlezen met een ODB dongle. Nu lees ik op de site van ABRP:

[...]

Iemand daar specifieke ideeën over? Zeker gezien het feit dat ik (en de meeste rijders) de dongle waarschijnlijk niet na elke rit ontkoppelen.
Ik informeerde mij daarover een tijdje geleden, en de (Tesla) technieker beweerde dat dit de auto voortdurend belast.

Los daarvan lijkt het mij inderdaad een mogelijk veiligheidsgat. Net zogoed als die S3XY buttons (die je voor een Tesla kunt kopen), en zoals zoveel andere thingies die op Bluetooth werken, maar waarvan je de mate van beveiliging niet kent : de beveiliging van een systeem is slechts die van de zwakste schakel...

Edit : ik heb er wel één, maar die zit in een andere auto (waarmee ik niet bedoel dat die dongle dáár "veiliger" is)

[ Voor 6% gewijzigd door flupp op 26-07-2023 13:01 ]

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:42

koboy

Heb een idee voor een icon

[...]

OBD : On Board Diagnostics. Dit zegt genoeg. Het is een poort die niet beveiligd is en daar ga je dan een draadloze koppeling naar maken waarvan je niet weet hoe de beveiliging geregeld is? En als de poort niet uitschakelt bij voertuig uit is het ook een onnodige belasting op de 12V accu.

Geen idee wat voor auto je krijgt, maar de absolute noodzaak voor ABRP is bij de meeste moderne navigatiesystemen er niet meer. Als je een volledig naar je hand gezette ABRP als perfectie ziet, zitten de meeste moderne systemen minstens op ruim voldoende vaak op goed. IK heb in elk geval geen noodzaak voor ABRP in de Ioniq6.

N.B. we rijden de Ioniq6 prive, dus waar ik oplaad is qua kosten wel van belang. Door het hoge laadvermogen van de Ioniq6 is snelladen met Freshmile een prima keuze, zeker in het buitenland (of Enel zo lang die de bundel nog niet weghalen bij ons). AC laden doen we op dezelfde manier, maar dat doe je 90% van de tijd op een beperkt aantal plaatsen, dus als er een goedkopere manier is op een niet reguliere plek als vakantie kun je er voor kiezen om even wat uitzoekwerk te doen (zoals de Stromladen app in Oostenrijk; de chargeprice app heeft me hierop gewezen, maar let wel op dat je controleert of de tarieven in deze app kloppen).

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Lower-quality dongles often allow pairing at any time.
Koop een higher-quality dongle met een knopje om te pairen?

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
jeroenkb schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 12:54:
[...]

Er staat nergens dat de 8,8 miljoen reeds aanwezige ICE's meetellen in de statistiek.

In beide gevallen wordt toch gekeken naar per 100.000 verkochte auto's?
Als je logisch nadenkt weet je dat dit niet kan kloppen. Er zijn vorig jaar ruim 120.000 benzineauto's verkocht. Omgerekend zou dat betekenen dat er van die 120.000 ruim 1.850 auto's binnen een jaar spontaan zouden ontbranden. Nog afgezien van oudere auto's die - als de kans op brand zo groot is - ook na een jaar nog wel eens in de fik zouden kunnen vliegen.

Denk dat dat de pers wel zou halen.

Ook als je kijkt naar de cijfers voor hybrides (3,5% kans op spontane brand) zie je dat er iets niet klopt. Dat zou betekenen dat je - statistisch gezien - als hybriderijder eens in de 30 jaar een spontaan ontbrandende auto zou hebben.

Als je de comments onder dat artikel leest zie je dat daar ook al geconcludeerd wordt dat dit artikel nooit kan kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-10 22:49
alexbl69 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 14:39:
[...]

Als je logisch nadenkt weet je dat dit niet kan kloppen. Er zijn vorig jaar ruim 120.000 benzineauto's verkocht. Omgerekend zou dat betekenen dat er van die 120.000 ruim 1.850 auto's binnen een jaar spontaan zouden ontbranden. Nog afgezien van oudere auto's die - als de kans op brand zo groot is - ook na een jaar nog wel eens in de fik zouden kunnen vliegen.

Ook als je kijkt naar de cijfers voor hybrides (3,5% kans op spontane brand) zie je dat er iets niet klopt. Dat zou betekenen dat je - statistisch gezien - als hybriderijder eens in de 30 jaar een spontaan ontbrandende auto zou hebben.

Als je de comments onder dat artikel leest zie je dat daar ook al geconcludeerd wordt dat dit artikel nooit kan kloppen.
In NL worden de meeste auto’s zonder getuigen aangestoken. EV’s zullen minder voorkomen in de buurten waar dit vaker plaats vindt.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
alexbl69 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 14:39:
[...]

Naast logisch nadenken is nader onderzoek plegen ook zinvol ;)

Het is namelijk een Amerikaans onderzoek, op basis van de amerikaanse automarkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q6rzFezGAWkp8sNRfgrwII4zwmA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M69KxW11aMaY6w2VAfoocqOK.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.autoinsuranceez.com/gas-vs-electric-car-fires/

En heb het even omgerekend voor je: het betreft de verkoop van auto's in 1 jaar (199.533/1529,9 * 100.000 = iets meer dan 13 mio en dat klopt met de gemiddelde jaarlijkse verkoop van benzine auto's in de VS)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
jeroenkb schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 14:52:
[...]

Naast logisch nadenken is nader onderzoek plegen ook zinvol ;)

Het is namelijk een Amerikaans onderzoek, op basis van de amerikaanse automarkt.

[Afbeelding]

https://www.autoinsuranceez.com/gas-vs-electric-car-fires/

En heb het even omgerekend voor je: het betreft de verkoop van auto's in 1 jaar (199.533/1529,9 * 100.000 = iets meer dan 13 mio en dat klopt met de gemiddelde jaarlijkse verkoop van benzine auto's in de VS)
Op dat artikel is het AW artikel gebaseerd inderdaad, die had ik ook al gevonden.

Maar dan blijft de vraag: hebben die 199.533 branden alleen betrekking op de 13 miljoen nieuw verkochte ICE auto's, of op alle >240 miljoen ICE auto's die er in de VS rondrijden? Als ik de tekst lees lijkt het om het totaal aantal autobranden in de VS te gaan, dus alle ICEs.

Daarnaast staat in het artikel dat de meeste branden ontstaan na een ongeval, terwijl hier de oorspronkelijke discussie ging over spontane ontbranding. Kan me overigens goed voorstellen dat EVs het op dat gebied (risico op brand na een ongeval) beter doen dan ICEs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
alexbl69 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 15:08:
[...]

Maar dan blijft de vraag: hebben die 199.533 branden alleen betrekking op de 13 miljoen nieuw verkochte ICE auto's, of op alle >240 miljoen ICE auto's die er in de VS rondrijden? Als ik de tekst lijkt het om het totaal aantal autobranden in de VS te gaan, dus alle ICEs.
Heb nog eens wat verder gelezen en ik denk dat je gelijk hebt. Ergens in een car fire rapport uit 2018 staat dat 2017 MY auto's 4% van het totaal aantal autobranden veroorzaakt heeft (zijnde in dat jaar 212.500)

Dus dan zou je (heel grof gerekend) op een cijfer komen van 63 per 100.000 verkocht voor ICE

(4% van 212.500 = 8500 op 13.5 miljoen verkocht = 63 per 100.000)

Verder eens met je andere opmerking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:41

[...]

de mijne schakelt zichzelf automatisch uit als tie een paar minuten geen verbinding heeft met mijn telefoon (soms ook wel irritant trouwens).

[ Voor 3% gewijzigd door eltron op 26-07-2023 19:10 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Tja, ik denk dat ABRP wel weet waar ze het over hebben, en dat ze terecht waarschuwen.
Autofabrikanten moeten nu ontwikkelen volgens de regels ivm cyber security, maar Kees en Ingrid steken dan een goedkoop dongeltje in de auto en Jandoedel ka met zijn chinese app de auto open maken en er mee weg rijden…. Of de software van de auto veranderen.

Dus misschien toch 2 keer nadenken voor we daar een bluetooth dongle in pluggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bartjuh schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:27:
[...]

Ok, interessant. Klinkt nog wel als een keuze van Tesla zelf om dat te doen, geen norm/standaard waar elke fabrikant of vervoerder aan moet voldoen. Misschien gaan verzekeraars van rederijen dit gewoon eisen bij vervoer van EVs?

Misschien moeten we gewoon een norm hebben die voorschrijft dat EV accus makkelijk ontkoppeld en gekoppeld kunnen worden, en bij scheepsvaart vervoerd moeten worden met <15% SoC. Misschien moet er dan een check en ontlaadstation komen op de kades ofzo. Geen idee.

Volgens mij missen er echt nog steeds wel heel wat normen m.b.t. EVs en EV infrastructuur. Je ziet nog wel dat het toch nog wel niet zo volwassen is als ICEs. (note; ik heb zelf een EV).

Ik mis bijvoorbeeld ook een norm dat elke publieke laadpaal gewoon een schermpje moet hebben met de dan geldende CPO prijs per kWh. Echt te raar eigenlijk dat het nog steeds mist, en je alleen via een speciale app van die specifieke fabrikant het misschien kunt vinden. Compleet niet transparant. Moet je je voorstellen dat je bij een benzinepomp aankomt zonder prijzen, en ook via allerlei verschillende apps moet uitzoeken wat de prijs is 8)7
Verzekeraars zullen zeker een vinger in de pap hebben. Dit incident gaat een hele zak geld kosten…. Dus ze gaan het uitzoeken tot op het bot en de regels aanscherpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 00:36
Bartjuh schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:27:
[...]

Maar is dat niet misleidend? Het CPO tarief is toch niet het tarief dat je betaald. Dat is afhankelijk van de pasaanbieder. Of vergis ik me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Wat kan een oorzaak zijn dat een elektrische auto spontaan in de brand vliegt?

Als ze nu aan een oplader staat, kan ik me nog wel wat oorzaken voorstellen. Maar geparkeerd niet zo gauw.

skoda enyaq 80 vw id.7 tourer pro s | holtkamper aero | fiscalist & techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Misschien even voor de duidelijkheid: https://electrek.co/2023/...-a-dutch-cargo-ship-fire/

De oorzaak is onbekend!

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
misschien toch de accus modulair produceren en afzonderlijk transporteren op een apart schip in de toekomst? dwz monteren van de accu pas in land van verkoop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11-10 17:51
El Capitan schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 14:04:
[...]

misschien toch de accus modulair produceren en afzonderlijk transporteren op een apart schip in de toekomst? dwz monteren van de accu pas in land van verkoop?
Totdat je op dit punt aanbelandt :
https://gocar.be/nl/auton...st-zijn-batterij-onderweg

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiger072
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 27-05 17:02
Vanmorgen lieten ze op het journaal geluidsfragmenten horen van de hulpdiensten waarin wel werd aangegeven dat de brand bij een elektrische auto is begonnen.

https://www.rtlnieuws.nl/...e-auto-bemanning-kon-geen

Dus dit is niet door de nieuwsites uit hun duim gezogen.

Of het klopt is natuurlijk een tweede dat zal vast nog onderzocht worden.
Pagina: 1 ... 287 ... 371 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic