Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:49
Grotbewoner schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:55:
Weer een nieuwe Chinese elektrische auto in Nederland, de Zeekr 001 (en de Zeekr X komt ook snel). Dit is een submerk van Geely, bekend van Polestar en deels Volvo.

Biedt weer vrij veel voor de prijs, de software lijkt ook goed bij eerste indruk. Een beetje in hetzelfde vaarwater als de Xpeng G9 (die ik heb besteld, deze is nog een tikkeltje luxer en kan sneller laden).

Is er iets dat de Duitsers hier nog tegenover kunnen zetten?
Artikel niet gelezen ? ‘ De Zeekr 001 is het Chinese antwoord op de Mercedes EQE en de BMW i5.’

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Grotbewoner schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:55:
[url="https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/test-zeekr-001-zweeds-chinese-ev-met-pretenties/"]
Biedt weer vrij veel voor de prijs...
Wat kost hij dan?

Kan zijn dat het in het filmpje gezegd wordt (kan met m'n cookie instellingen het filmpje niet zien), maar in de tekst kan ik het niet vinden.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
alexbl69 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:15:
[...]

Wat kost hij dan?

Kan zijn dat het in het filmpje gezegd wordt (kan met m'n cookie instellingen het filmpje niet zien), maar in de tekst kan ik het niet vinden.
https://www.autoweek.nl/a...01-een-unieke-aanbieding/

Vanaf iets meer dan € 60.000 voor de Long Range RWD, met zo'n 100 kWh batterij.

Leuk dat er wat te kiezen is in ieder geval. Van alle "Chinezen" vind ik dat de Geely groep het aantrekkelijkste is (en dan reken ik de merken Polestar en Volvo daar ook bij).

Hij lijkt overigens op een Lynk & Co... Want de concept car was oorspronkelijk onder dat merk getoond, maar ze hebben er weer een nieuw merk van gemaakt...

skoda enyaq 80 vw id.7 tourer pro s | holtkamper aero | fiscalist & techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-10 11:49
kdeboois schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:11:
[...]

Artikel niet gelezen ? ‘ De Zeekr 001 is het Chinese antwoord op de Mercedes EQE en de BMW i5.’
Ik bedoel voor de prijs.

De topversie van de Zeekr 001 kost al minder (€67.490, alle opties zijn al inclusief, ook luchtvering) dan de basisversie zonder opties van de Mercedes EQE (€69.928, geen enkele optie meegenomen).

De vergelijking luidt dan:

001:
- range (WLTP 580km vs 606km bij Mercedes)
+ luchtvering
+ 4wd
+ 0 naar 100 (3.8 sec vs 7,3 sec)
- efficiency (maarja, we vergelijken een SUV-achtige met een sedan)
+ Massagestoelen
+ Gekoelde stoelen
+++ assistentie-features, bij Mercedes heb je niet eens adaptive cruisecontrol zonder bij te betalen.
+ 360 camera en bergen andere features
+ Snelle chip (Snapdragon 8155)
+ Groter scherm (15.4" vs 12.8")
+ HUD
+ 22 kW AC-lader (vs 11 kW bij Mercedes)
+ 200 kW snelladen (vs 170 kW bij Mercedes)
+ Bagegeruimte (539l vs 430l bij Mercedes)
+ Sleepgewicht (2000kg vs 750kg)
+ Matrix koplampen

En dit allemaal voor €2.500 minder. Dan vind ik dus dat Mercedes er niks tegenover kan zetten.

Wat me wel tegenvalt is dat de Zeekr geld wil vragen voor de connectivity opties na een bepaalde periode.

[ Voor 36% gewijzigd door Grotbewoner op 12-07-2023 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Grotbewoner schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:02:
[...]

Ik bedoel voor de prijs.

De topversie van de Zeekr 001 kost al minder (€67.490, alle opties zijn al inclusief, ook luchtvering) dan de basisversie zonder opties van de Mercedes EQE (€69.928, geen enkele optie meegenomen).

001:
+ luchtvering
+ 4wd
+ Massagestoelen
+ Gekoelde stoelen
+++ assistentie-features, bij Mercedes heb je niet eens adaptive cruisecontrol zonder bij te betalen.
+ HUD

En dit allemaal voor €2.500 minder. Dan vind ik dus dat Mercedes er niks tegenover kan zetten.
Denk dat de doorsnee MB rijder ook helemaal niet naar een Zeekr kijkt. Leuk dat hij op papier betere specs heeft. Ze liggen er echt niet wakker van in Stuttgart.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
Inspired schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:07:
[...]

Denk dat de doorsnee MB rijder ook helemaal niet naar een Zeekr kijkt. Leuk dat hij op papier betere specs heeft. Ze liggen er echt niet wakker van in Stuttgart.
Ik denk dat we dit wel gaan zien als we deze auto's ook rond gaan zien rijden. Voor mij is het een no-brainer en ik vind het leuk dat er zulke concurrentie ontstaat, maar de badge maakt mij ook niet zo veel uit. Waar voor je geld, daar gaat het om.

We zien ook al dat Audi zich zorgen maakt. Ze willen een Chinees platform kopen omdat het ze niet lukt om hun eigen platform snel genoeg te ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grotbewoner schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:11:
[...]

Ik denk dat we dit wel gaan zien als we deze auto's ook rond gaan zien rijden. Voor mij is het een no-brainer en ik vind het leuk dat er zulke concurrentie ontstaat, maar de badge maakt mij ook niet zo veel uit. Waar voor je geld, daar gaat het om.

We zien ook al dat Audi zich zorgen maakt. Ze willen een Chinees platform kopen omdat het ze niet lukt om hun eigen platform snel genoeg te ontwikkelen.
Die "zorgen" hebben niks met goedkopere Chinese modellen te maken. Tenminste, niet obv dat gerucht. Lijkt ook specifiek over het platform voor topmodellen te gaan. Voor veel mensen die een auto kopen maakt de badge wel degelijk uit.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Terugkomend op Geely, de nieuwe Lotus Eletre valt óók al onder hun vlag.

En die auto is ook behoorlijk indrukwekkend, als ik de reviews van diverse autokanalen moet geloven.

50 kWh laden in 10 minuten is vrij bizar. 8)

skoda enyaq 80 vw id.7 tourer pro s | holtkamper aero | fiscalist & techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
JanHenk schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:21:
Terugkomend op Geely, de nieuwe Lotus Eletre valt óók al onder hun vlag.

En die auto is ook behoorlijk indrukwekkend, als ik de reviews van diverse autokanalen moet geloven.

50 kWh laden in 10 minuten is vrij bizar. 8)
De Xpeng G9 laadt nog sneller. Die tikt de 320 kW aan. En die is de helft van de prijs! In dezelfde prijsklasse als de Zeekr 001. Kan je gewoon in NL bestellen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
[...]
Dan vind ik dus dat Mercedes er niks tegenover kan zetten.
Ze hebben in ieder geval altijd nog de 'lange termijn betrouwbaarheid'.

Dat Zeekr is opgericht in 2021. Leuk dat ze relatief spotgoedkope auto's produceren, maar als die club binnenkort op de fles gaat is zo'n wagen op slag bijna niks meer waard.

Hetzelfde geldt voor Nio (2014), Xpeng (2014), Lync & Co (2016) en Aiways (2017). Die merken zijn nog jonger dan de gemiddelde leeftijd van de Nederlandse auto's.

Die (on-) zekerheid telt wel mee als je 60K of meer voor een auto neertelt. Van de MB weet je tenminste dat de restwaarde na x jaar nog y% is. Dat is bij die Chinese merken maar gissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-10 10:55
Dat ligt er maar aan. Het is de vraag hoe lang hij de 320 kW volhoudt.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grotbewoner
pmiddeld schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:22:
[...]

Ik zal het eens testen als ik hem heb :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
alexbl69 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:12:
[...]

Ze hebben in ieder geval altijd nog de 'lange termijn betrouwbaarheid'.

Dat Zeekr is opgericht in 2021. Leuk dat ze relatief spotgoedkope auto's produceren, maar als die club binnenkort op de fles gaat is zo'n wagen op slag bijna niks meer waard.

Hetzelfde geldt voor Nio (2014), Xpeng (2014), Lync & Co (2016) en Aiways (2017). Die merken zijn nog jonger dan de gemiddelde leeftijd van de Nederlandse auto's.

Die (on-) zekerheid telt wel mee als je 60K of meer voor een auto neertelt. Van de MB weet je tenminste dat de restwaarde na x jaar nog y% is. Dat is bij die Chinese merken maar gissen.
Yep daar heb je zeker een punt en dat is een risico wat je moet aanvaarden. Ik vind het dan wel weer zuur dat al die Duitse merken de minimale garantie van 2 jaar bieden en Xpeng bijv. begint met 7 jaar/160.000km. Het lijkt me sterk dat ze dat doen zonder vertrouwen te hebben in hun materiaal (maar als ze omvallen als bedrijf heb je er weinig aan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:34
[...]

Ik bedoel voor de prijs.

001:
+ luchtvering
+ 4wd
+ Massagestoelen
+ Gekoelde stoelen
+ HUD
+ Matrix koplampen

Wat me wel tegenvalt is dat de Zeekr geld wil vragen voor de connectivity opties na een bepaalde periode.
Je vergeet dat Merc in de leasemarkt eerst en vooral dikke kortingen geeft, en een veel betere restwaarde zal opleveren.
En dan ja.. in veel markten zullen mensen toch voor de ster kiezen ipv een onbekend merk.
Die zullen er wel komen, maar er zullen jaren overheen gaan.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Grotbewoner schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:25:
[...]

Yep daar heb je zeker een punt en dat is een risico wat je moet aanvaarden. Ik vind het dan wel weer zuur dat al die Duitse merken de minimale garantie van 2 jaar bieden en Xpeng bijv. begint met 7 jaar/160.000km. Het lijkt me sterk dat ze dat doen zonder vertrouwen te hebben in hun materiaal (maar als ze omvallen als bedrijf heb je er weinig aan).
Die garantie is altijd een mooie.
Normaal komen er na 2 jaar geen echte fabricagefouten meer naar boven, en dan is de vraag hoe ze de kleine lettertjes toepassen. Als ze de bewijslast bij de consument leggen... dan betekent dit helemaal niks, dat krijg je als kleine garnaal nooit bewezen tenzij je duizenden euro's aan expertises en tegenexpertises gaat uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
Tommie12 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:39:
[...]

Je vergeet dat Merc in de leasemarkt eerst en vooral dikke kortingen geeft, en een veel betere restwaarde zal opleveren.
En dan ja.. in veel markten zullen mensen toch voor de ster kiezen ipv een onbekend merk.
Die zullen er wel komen, maar er zullen jaren overheen gaan.
Polestar heeft toch ook in no time een prima reputatie opgebouwd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Grotbewoner schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:56:
[...]

Polestar heeft toch ook in no time een prima reputatie opgebouwd?
Door de associatie met Volvo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
Tommie12 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:57:
[...]

Door de associatie met Volvo.
Dan zal het met die Zeekr ook wel snor zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Grotbewoner schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:25:
[...]

Dan moeten ze dat communiceren, en duidelijk maken dat die Zeekr ook bij een Volvo garage service kan krijgen.
Anders duurt het veel te lang om een reputatie op te bouwen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:51
[...]

Inderdaad, als mensen Geely horen dan voelt dat vertrouwd :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:28
Tommie12 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:41:
[...]

Die garantie is altijd een mooie.
Normaal komen er na 2 jaar geen echte fabricagefouten meer naar boven, en dan is de vraag hoe ze de kleine lettertjes toepassen. Als ze de bewijslast bij de consument leggen... dan betekent dit helemaal niks, dat krijg je als kleine garnaal nooit bewezen tenzij je duizenden euro's aan expertises en tegenexpertises gaat uitgeven.
Ik heb nu 2 keer een KIA met 7 jaar gehad en nooit problemen gehad met de garantie. Slijtageprodukten vallen er natuurlijk niet onder, maar alles wat niet kapot had moeten gaan werd zonder problemen gerepareerd. Nu is het natuurlijk even afwachten hoe dat met b.v. Xpeng gaat lopen, maar ik zou me er niet zo heel druk over maken. Die willen op de markt komen en zullen dus service moeten leveren om een goede naam te krijgen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
redwing schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:33:
[...]

Ik heb nu 2 keer een KIA met 7 jaar gehad en nooit problemen gehad met de garantie. Slijtageprodukten vallen er natuurlijk niet onder, maar alles wat niet kapot had moeten gaan werd zonder problemen gerepareerd. Nu is het natuurlijk even afwachten hoe dat met b.v. Xpeng gaat lopen, maar ik zou me er niet zo heel druk over maken. Die willen op de markt komen en zullen dus service moeten leveren om een goede naam te krijgen.
N=1, maar een collega met een Hyundai heeft toch zelf een stuk moeten betalen bij een electrisch probleem na een jaar of 4-5.
Eerste aanbod was: enkel onderdelen zijn inbegrepen, de werkuren vallen ten laste van de klant...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 07:25
pmiddeld schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:22:
[...]

Die Xpeng is toch die auto die met 93kWh (!) accu ‘maar liefst’ 570km WLTP haalt? De innovatie houdt blijkbaar op bij het lekker ophogen van de stress op het accupack door met 320kW te gaan laden.

[ Voor 4% gewijzigd door JTHZZ op 12-07-2023 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
JTHZZ schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:08:
[...]

Die Xpeng is toch die auto die met 93kWh (!) accu ‘maar liefst’ 570km WLTP haalt? De innovatie houdt blijkbaar op bij het lekker ophogen van de stress op het accupack door met 320kW te gaan laden.
Het is een grote SUV. Dat kost je altijd efficiëntie. Hij is efficiënter dan een Audi Q8 E-tron en een BMW IX en iets minder efficient dan een Mercedes EQE SUV qua WLTP vs accugrootte. Waarschijnlijk onder andere door het 800V systeem.

Daarnaast scoorde hij laatst bij een Noorse test +13% boven WLTP waar een Q8 E-tron Sportback -1% (en een andere Chinees, de NIO ES7 -12%) haalde.

Ik vind het in ieder geval een prima WLTP voor de accugrootte.

[ Voor 8% gewijzigd door Grotbewoner op 12-07-2023 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Tommie12 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:40:
[...]
N=1, maar een collega met een Hyundai heeft toch zelf een stuk moeten betalen bij een electrisch probleem na een jaar of 4-5.
Eerste aanbod was: enkel onderdelen zijn inbegrepen, de werkuren vallen ten laste van de klant...
Tja hier is het natuurlijk ook N=1, maar ik heb 5 keer redelijk dure problemen gehad (ik doe geen uitspraken over de kwaliteit van de wagens ;) ) en geen enkele keer een discussie moeten voeren. Belangrijkste wat ik wil zeggen is dat die 7 jaar garantie zeker geen wassen neus is. Want zelfs in jouw geval, waar ze moeilijk deden, zal dat elektrische probleem dat jij hierboven benoemd, veel duurder geweest zijn zonder die garantie.

[removed]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:11
[...]

De naam Polestar werd al door Volvo gebruikt voor de sportievere uitvoeringen voordat het een eigen merk werd.

De naam was dus al bekend in de autowereld.
Hetzelfde geldt voor Cupra dat we allemaal al kennen van de sportievere Seat modellen.

Zeekr is een kompleet nieuwe naam waarbij mensen niet zo snel de associatie met Volvo zullen leggen.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
[...]

Nog even erop terugkomend...

Op de FP staat het verhaal dat Van Moof uitstel van betaling heeft aangevraagd.

Schijnt dat die fietsen grotendeels middels de app gestuurd worden (waaronder op slot worden gezet). Als Van Moof failliet gaat zal die app na verloop van tijd niet meer werken.

Ook moderne auto's kunnen door de fabrikant op afstand gecontroleerd worden. Bij mijn weten is er geen enkele moderne auto waarbij dat NIET mogelijk is.

Weet iemand of hier ergens iets over te vinden is? Zijn er voorbeelden van auto's die op afstand 'onklaar' werden gemaakt? En specifiek over Chinese auto's: is het technisch mogelijk dat die auto's op wens van de Chinese overheid onklaar kunnen worden gemaakt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-10 17:44
alexbl69 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 21:34:
[...]

Schijnt dat die fietsen grotendeels middels de app gestuurd worden (waaronder op slot worden gezet). Als Van Moof failliet gaat zal die app na verloop van tijd niet meer werken.

Ook moderne auto's kunnen door de fabrikant op afstand gecontroleerd worden. Bij mijn weten is er geen enkele moderne auto waarbij dat NIET mogelijk is.

Weet iemand of hier ergens iets over te vinden is? Zijn er voorbeelden van auto's die op afstand 'onklaar' werden gemaakt? En specifiek over Chinese auto's: is het technisch mogelijk dat die auto's op wens van de Chinese overheid onklaar kunnen worden gemaakt?
Ford had een paar maanden een patent gepubliceerd voor het autonoom terughalen van auto’s waarvan niet meer aan de contractuele verplichtingen wordt voldaan.

Dat ligt in mijn ogen in het verlengde van het vergrendelen van bepaalde zaken in de auto middels een OTA update.

Lijkt me gezien het inzetten op OTA door alle fabrikanten zeker geen ondenkbaar risico dat auto’s op die manier “onklaar” gemaakt kunnen worden. En dan hebben dan is het echt niet zo dat dat alleen geld voor Chinese merken.

De Mustang Mach-E en de F-150 Lightning van Ford kunnen nagenoeg volledig over de algehele breedte van de software OTA worden geupdate. Ik vermoed dat dat voor Tesla (in mijn ogen de koning van OTA) niet anders is. Dan heb je het nu over 6 modellen van Westerse fabrikanten, waarbij het dan al mogelijk zou zijn. Dus waarom zou dat voor andere fabrikaten uit andere landen niet zo zijn?

Ik heb er overigens nog geen voorbeelden van gezien/gehoord maar zodra Ford dat patent gaat gaat gebruiken zullen we het vast wel eens gaan zien/horen. De vraag die je je moet stellen is in hoeverre een “regime/overheid” het zou willen? De gevolgen zullen zowel politiek en economisch vanuit de consumenten extreem zijn.

Stel een fabrikant moet van de Amerikaanse Overheid alle Ford/Apple/microsoft producten in NL stil zetten op die manier, dan is er werkelijk niemand meer die die Amerikaanse producten zal kopen tenzij er echt geen andere optie is.

[ Voor 21% gewijzigd door TIGER1125 op 12-07-2023 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 01-04-2024
alexbl69 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 21:34:
[...]

Gezien jouw vraag krijg ik de indruk dat iemand in jouw omgeving zegt dat de Chinezen hun auto dadelijk als wapens gaan gebruiken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02:01
DreZutphen schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 22:28:
[...]

Gezien jouw vraag krijg ik de indruk dat iemand in jouw omgeving zegt dat de Chinezen hun auto dadelijk als wapens gaan gebruiken?
Iemand in zijn omgeving? Mensen mogen niet meer zelf denken?

We gaan nog wel een keer wat meemaken, maar dan zullen het eerder hackers zijn die willen afpersen.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
DreZutphen schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 22:28:
[...]

Zou ik zeker opgenomen hebben in mijn lijstje van maatregelen als ik een totalitair, autocratisch regime zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:51
Ik zou alle merken en types die OTA hebben of anderszins online benaderbaar zijn vermijden, of het nu een Tesla is, een Chinees merk of eentje uit Japan. Want is het niet de fabrikant of een kwaadwillende overheid dan is het wel een hacker die ongewenste zaken kan doen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-10 14:53
PeterZ(on) schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 08:45:
Ik zou alle merken en types die OTA hebben of anderszins online benaderbaar zijn vermijden, of het nu een Tesla is, een Chinees merk of eentje uit Japan. Want is het niet de fabrikant of een kwaadwillende overheid dan is het wel een hacker die ongewenste zaken kan doen.
Wat blijft er dan over?

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DreZutphen
Makkelijk schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 06:50:
[...]

Iemand in zijn omgeving? Mensen mogen niet meer zelf denken?

We gaan nog wel een keer wat meemaken, maar dan zullen het eerder hackers zijn die willen afpersen.
O jawel hoor. Het is meer omdat bepaalde tegenstanders van bijvoorbeeld EV's dit soort zaken beweren. Meestal in een bedrijfskantine zonder enig bewijs.🤣

Idd zijn hackers de grootste zorg in deze context!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ik denk weinig, maar zo lang ik kan kiezen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
jeroenkb schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 07:50:
[...]

Zou ik zeker opgenomen hebben in mijn lijstje van maatregelen als ik een totalitair, autocratisch regime zou zijn.
Pfff kappen met die politieke statements!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
PeterZ(on) schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 08:45:
Dan blijft er weinig over haha.
Maar idd het lijkt mij iig een kwestie van tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-10 15:12

Arfman

Drome!

Niet veel. Ik weet van een aantal mensen dat ze uit hun e-Niro de simkaart/4g module hebben gesloopt/uitgeschakeld (fysiek). Ik probeer altijd een risicoinschatting te maken. Bij een e-Niro zou een hacker kunnen zien waar ik woon (niet heel tof), op afstand de auto kunnen verwarmen/koelen (niet echt spannend en valt vooral gelijk op) of mij langere tijd in de gaten houden door op afstand de API uit te lezen (locatie, snelheid, etc.). Als ik een publiek (of vermogend) persoon zou zijn zou ik dat niet willen, in mijn situatie is het risico zeer beperkt.

Op het moment dat je op afstand auto's kunt starten en laten bewegen, dan wordt het een heel ander verhaal.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
DreZutphen schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:09:
[...]

Dan blijft er weinig over haha.
Maar idd het lijkt mij iig een kwestie van tijd.
Ik denk dat veel zaken door de EU worden opgelegd, dus een kwestie van tijd voordat alle auto's benaderbaar zijn. Ik zit daar niet op te wachten want ik zie daar geen voordeel in maar loop wel een risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i90Edwin
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-10 13:28
Wij rijden een Mazda MX-30 en kregen gisteren wel een hele bijzondere melding: "EV-oplader aangesloten, rijden is niet mogelijk".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/og94C9FKRsK3agJ78Tzp31hzeTA=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/zIY5gaQJDgkfPjz7jZxut4Nb.gif?f=fotoalbum_large

Nu was ik gewoon op het werk en zat de stekker er de hele dag al niet in.

Mazda gebeld en deze melding was bij hun niet bekend. Ik werd doorgestuurd naar Mazda service. Ze hadden een monteur gestuurd, maar ook hij kende deze melding niet. Uit nood de 12V-accu ontkoppeld waarna de melding verdween.

Vandaag gaan we naar de Mazda dealer. We willen wel dat dit opgelost wordt. Is iemand bekend met deze melding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
DreZutphen schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:04:
[...]

O jawel hoor. Het is meer omdat bepaalde tegenstanders van bijvoorbeeld EV's dit soort zaken beweren. Meestal in een bedrijfskantine zonder enig bewijs.🤣

Idd zijn hackers de grootste zorg in deze context!
Weet niet in welke hoek je me wilt drukken, maar in mijn post heb ik het woord EV niet eens genoemd. Ik heb het over 'moderne auto's'.

Daarnaast beweer ik niks, ik stelde een vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
alexbl69 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:49:
[...]

Weet niet in welke hoek je me wilt drukken, maar in mijn post heb ik het woord EV niet eens genoemd. Ik heb het over 'moderne auto's'.

Daarnaast beweer ik niks, ik stelde een vraag.
Ik reageer op jou met een vraag en daar reageer je niet op om vervolgens wel op mijn antwoord op iemand anders te reageren?

Maar anyway, ik zeg ook nergens dat jij iets beweerde. 🤣👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:11
Het hacken van auto's is toch niks nieuws: https://tweakers.net/nieu...en-op-chrysler-autos.html

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
DreZutphen schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 11:18:
[...]

Ik reageer op jou met een vraag en daar reageer je niet op om vervolgens wel op mijn antwoord op iemand anders te reageren?

Maar anyway, ik zeg ook nergens dat jij iets beweerde. 🤣👍
Interpreteerde je antwoord op mijn post meer als een sneer dan als een vraag. Blijkens je latere antwoord op @Makkelijk was die interpretatie correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
alexbl69 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 12:56:
[...]

Interpreteerde je antwoord op mijn post meer als een sneer dan als een vraag. Blijkens je latere antwoord op @Makkelijk was die interpretatie correct.
Jouw interpretatie is onjuist. Een grappig bedoelde toon is iets anders dan een sneer.
Hoe ik reageer op makkelijk staat er los van.

Maar terug naar mijn vraag. Jij stelt een specifieke vraag. Die vraag komt ergens vandaan.
Wat maakt het dat jij die vraag stelt m.b.t Chinese auto's?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
DreZutphen schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:33:
[...]

Jouw interpretatie is onjuist. Een grappig bedoelde toon is iets anders dan een sneer.
Hoe ik reageer op makkelijk staat er los van.
Point taken :)
Maar terug naar mijn vraag. Jij stelt een specifieke vraag. Die vraag komt ergens vandaan.
Wat maakt het dat jij die vraag stelt m.b.t Chinese auto's?
Staat in de oorspronkelijke vraag. In het Westen zijn het in de regel bedrijven als 'bad actors', maar in China worden bedrijven aangestuurd door de overheid, en heeft de overheid dus ook de optie om - en dat was dus mijn vraag - alle door Chinese bedrijven gebouwde auto's aan te sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
i90Edwin schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:10:
Vandaag gaan we naar de Mazda dealer. We willen wel dat dit opgelost wordt. Is iemand bekend met deze melding?
Die melding is op zich heel normaal. Voor zover ik weet is het zelfs verplicht dat een EV niet kan rijden als die "ziet" dat er een stekker in zit. In de stekkers zit een verbinding tussen de zogenaamde proximity pilot en de aarde en daardoor kan de auto meten dat er een stekker in zit. Je zal in principe dus nooit een EV moeten zien rijden met een kabel uit de laadpoort. Je ziet wel eens filmpjes van mensen die met een brandstofslang rondrijden omdat ze vergeten waren die terug te hangen na het tanken.

Anyway, het probleem bij jou was natuurlijk dat er een melding komt terwijl er helemaal geen stekker in zit.

Wat misschien had geholpen was juist een stekker er in stoppen (al dan niet starten met laden) en dan weer er uit halen. Alleen is starten met laden natuurlijk lastig als je auto ergens stil staat waarbij er geen stopcontact/laadpaal in de buurt is.

Met het loshalen van de accu is je boordcomputer opnieuw gestart en daardoor is die melding ook weg gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
alexbl69 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:49:
[...]

Point taken :)

[...]

Staat in de oorspronkelijke vraag. In het Westen zijn het in de regel bedrijven als 'bad actors', maar in China worden bedrijven aangestuurd door de overheid, en heeft de overheid dus ook de optie om - en dat was dus mijn vraag - alle door Chinese bedrijven gebouwde auto's aan te sturen.
In theorie zal veel kunnen maar echt aansturen zal wel lastig zijn. Ik neem ook aan dat auto's uit China onder een vergrootglas liggen in het westen en daarom goed gecontroleerd worden.
Daarnaast willen de Chinezen echt geld verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
DreZutphen schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 21:57:
[...]
In theorie zal veel kunnen maar echt aansturen zal wel lastig zijn. Ik neem ook aan dat auto's uit China onder een vergrootglas liggen in het westen en daarom goed gecontroleerd worden.
Daarnaast willen de Chinezen echt geld verdienen.
Eigenlijk zouden ze bij autotests een onderdeel op moeten nemen waarbij gekeken wordt wat er gebeurt als de interne 4G (of 5G) kaart verwijderd wordt.

Wat valt er dan allemaal uit? Welke functies zijn nog bruikbaar?

Ellende is dat e-call verplicht is in de EU, en die zal ook wel via die kaart lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Ik heb een vraagje, wij rijden nu niet elektrisch, maar wie weet in de toekomst.
We zijn bezig met de aankoop van een nieuwe woning, daarbij hebben we de optie om de laadpaal voor €500 over te nemen. Het gaat om een laadpaal van het merk Ecotap en ik kreeg de volgende specificaties doorgestuurd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BD22yy1DVU-_6mO_qFsuV0l5CzA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4nm2ZUtoysO3y7mIc4qe1PtP.jpg?f=fotoalbum_large

Zouden jullie aanraden deze over te nemen? Of kunnen we dan beter over een aantal jaar, mochten we elektrisch gaan rijden, zelf een laadpaal aanschaffen?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-10 14:25
miicker schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:05:
Ik heb een vraagje, wij rijden nu niet elektrisch, maar wie weet in de toekomst.
We zijn bezig met de aankoop van een nieuwe woning, daarbij hebben we de optie om de laadpaal voor €500 over te nemen. Het gaat om een laadpaal van het merk Ecotap en ik kreeg de volgende specificaties doorgestuurd:
[Afbeelding]

Zouden jullie aanraden deze over te nemen? Of kunnen we dan beter over een aantal jaar, mochten we elektrisch gaan rijden, zelf een laadpaal aanschaffen?
Je kan je vraag beter hier stellen: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2116374

Overigens zou ik het niet doen, beter koop je een courante paal als je daadwerkelijk een EV aanschaft. Tegen die tijd heb je waarschijnlijk weer heel andere wensen mbt tot slimme energie huishouding en voldoet zo'n oude paal misschien niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:49

Freakie1NL

Grote Baas

[Afbeelding]

Naast wat @Pierz stelt is het voor de huidige bewoners vaak best wel wat werk om een paal te verwijderen. Als je het niet zelf kan ook best kostbaar. Zou dus eerder afspreken dat je er niets voor betaald maar dat hij mag blijven hangen.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-10 19:26

The Wizard

Moderator Mobile
alexbl69 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 22:18:
[...]

Eigenlijk zouden ze bij autotests een onderdeel op moeten nemen waarbij gekeken wordt wat er gebeurt als de interne 4G (of 5G) kaart verwijderd wordt.

Wat valt er dan allemaal uit? Welke functies zijn nog bruikbaar?

Ellende is dat e-call verplicht is in de EU, en die zal ook wel via die kaart lopen.
Vaak loopt de E-call spul geheel separaat van de auto, het heeft ook zijn eigen speaker, microfoon en een (kleine) accu. Dus een aparte simkaart zal daar ook onderdeel van uit maken.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-10 09:37
Ik ben aan het kijken naar een electrische auto voor mijn moeder. Ik rij zelf een Renault Zoe en vind dat echt een fantastische auto. Alleen op langere ritjes is het steeds meer zoeken naar AC snelladers.

Optie 1: 2018 Renault Zoe 41kWh met 140.000 op de teller ene koop accu.
(Minder vaak aan de laadpaal op straat, incidenteel langere rit en dus snelladers zoeken)

Optie 2: 2013 BMW i3, 110.000 teller. 22kWh accu. Vaker op straat laden, wel CCS aan boord.

Ik lees dat de accu’s van Zoe’s lang goedblijven dus de hoge teller stand hoeft niet echt een probleem te zijn lijkt me?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Impstoker schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 07:49:
Ik ben aan het kijken naar een electrische auto voor mijn moeder. Ik rij zelf een Renault Zoe en vind dat echt een fantastische auto. Alleen op langere ritjes is het steeds meer zoeken naar AC snelladers.

Optie 1: 2018 Renault Zoe 41kWh met 140.000 op de teller ene koop accu.
(Minder vaak aan de laadpaal op straat, incidenteel langere rit en dus snelladers zoeken)

Optie 2: 2013 BMW i3, 110.000 teller. 22kWh accu. Vaker op straat laden, wel CCS aan boord.

Ik lees dat de accu’s van Zoe’s lang goedblijven dus de hoge teller stand hoeft niet echt een probleem te zijn lijkt me?
Ik zou van beide toch eerste een accu attest willen zien. De BMW zou bij mij zeker af vallen omdat die batterij echt te klein is. Je moet dan echt om de 100 km op zoek naar een laadmogelijkheid. Veel te veel stress indien een laadpaal dan niet werkt en je verder moet zoeken. Een trip naar een stad iets verder wordt dan al een avontuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Hoe zit het eigenlijk met EV’s en de leaseprijs in 2025 als er wegenbelasting betaald moet worden.. Ik neem aan dat de berijder een extra bedrag er bovenop krijgt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strykeforce
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-10 10:39
mierenfokker schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 08:34:
Hoe zit het eigenlijk met EV’s en de leaseprijs in 2025 als er wegenbelasting betaald moet worden.. Ik neem aan dat de berijder een extra bedrag er bovenop krijgt?
Klopt, dit soort zaken staan altijd vermeld in de overeenkomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
mierenfokker schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 08:34:
Dit speelde destijds ook met de Polo Bluemotion en sindsdien staat in elk contract dat verhoging van belasting wordt doorgerekend naar de berijder.

Twijfel zelf toch nog over een gebruikte Model X met deze aankomende wijziging, die 2400 kg telt toch aan. Andere elektrische 7 zitters zijn echter niet veel lichter. Ik kan mij alleen haast niet voorstellen dat er niet nog een wijziging op het huidige beleid komt (lees: rekeningrijden eerder voor EVs).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
Strykeforce schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 08:38:
[...]

Klopt, dit soort zaken staan altijd vermeld in de overeenkomst.
Thanks dat dacht ik al wel. Gezeur. Dan maar weer benzine leasen :')

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 00:36
Deveon schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 08:48:
[...]

Dit speelde destijds ook met de Polo Bluemotion en sindsdien staat in elk contract dat verhoging van belasting wordt doorgerekend naar de berijder.

Twijfel zelf toch nog over een gebruikte Model X met deze aankomende wijziging, die 2400 kg telt toch aan. Andere elektrische 7 zitters zijn echter niet veel lichter. Ik kan mij alleen haast niet voorstellen dat er niet nog een wijziging op het huidige beleid komt (lees: rekeningrijden eerder voor EVs).
Iemand die jaarlijks veel kilometers maakt wil je juist liever in een EV.

Ik denk dat komende maanden wel een mooi moment is om een 2e hands EV aan te schaffen. Aanschafprijzen zijn laag vanwege een hoge elektriciteitsprijs in vergelijking met 2 jaar geleden.

Te verwachten is dat een nieuw kabinet ervoor gaat zorgen dat dit tij wordt gekeerd en een auto op benzine/diesel weer oninteressanter wordt dan elektrisch.

[ Voor 21% gewijzigd door Gecko123 op 19-07-2023 11:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Een simpel, dom, 16A laadpunt koop je op marktplaats voor €150. Zonder een direct gebruiksdoel en dus zonder te weten wat je precies nodig hebt zou ik er niet meer voor over hebben dan dat.

Dan kunnen ver verkopers dus kiezen tussen een waardeloze prijs voor hun laadpunt of moeite doen om hem te verwijderen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-10 11:58
Je moet je bij een Electrische auto afvragen wat is de afstand wat ik 90 % van de tijd ga afleggen.
als dat tussen de 50 en 150 km is dan moet je je accu pakket op afstellen.

Die 1 of 2 keer in de maand dat je een keer verder moet kan je ook een half uur eerder van huis vertrekken om een keer op te laden

zo heb ik er toen naar gekeken. je kan wel mooi een nemen met een bereik van 300km (kan dan langer mee gaan zonder te laden)

maar daar betaal je ook voor

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:02
assje schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:19:
[...]

Een simpel, dom, 16A laadpunt koop je op marktplaats voor €150. Zonder een direct gebruiksdoel en dus zonder te weten wat je precies nodig hebt zou ik er niet meer voor over hebben dan dat.

Dan kunnen ver verkopers dus kiezen tussen een waardeloze prijs voor hun laadpunt of moeite doen om hem te verwijderen.
Een Enyaq is toch minimaal 45k :$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Als ik naar een auto kijk waarbij ik een paar keer per maand na moet denken of ik mijn bestemming wel kan bereiken, wordt het simpelweg een andere auto. Het is een vervoersmiddel om van a naar b te komen en als ie niet aan de belangrijkste eis voldoet wordt het een andere of zelfs geen EV.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Ik heb het idee dat deze reactie niet op mijn post bedoeld was :)

Wil best antwoord geven trouwens, de goedkoopste in NL staat nu toe koop voor €30k:
https://www.autobedrijfde...drecht/elektrisch/1697267

(wel 145kkm)

[ Voor 29% gewijzigd door assje op 19-07-2023 13:28 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
redwing schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 12:51:
Als ik naar een auto kijk waarbij ik een paar keer per maand na moet denken of ik mijn bestemming wel kan bereiken, wordt het simpelweg een andere auto. Het is een vervoersmiddel om van a naar b te komen en als ie niet aan de belangrijkste eis voldoet wordt het een andere of zelfs geen EV.
Je komt toch ook van A naar B? Je bent alleen iets langer onderweg.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Raoul.TLS schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 12:16:
Je moet je bij een Electrische auto afvragen wat is de afstand wat ik 90 % van de tijd ga afleggen.

Die 1 of 2 keer in de maand dat je een keer verder moet kan je ook een half uur eerder van huis vertrekken om een keer op te laden

zo heb ik er toen naar gekeken. je kan wel mooi een nemen met een bereik van 300km (kan dan langer mee gaan zonder te laden)

Ik rij meestal 50km op een dag, maar 1 a 2x per maand 300-400.

Als je dat met een 100km bereik auto doet is het geen half uurtje eerder vertrekken maar een stuk meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-10 14:47
Zoals al vaak besproken is het een heel persoonlijke keuze.
Ik rijd 34km per dag voor mijn werk. In de weekenden vaak niet meer dan 100km enkele reis.
Daarom kom ik met de Ioniq 28Kw prima uit.
Maar als ik zeer regelmatig lange ritten zou maken had ik deze niet gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Gr4mpyC3t schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 13:29:
[...]

Je komt toch ook van A naar B? Je bent alleen iets langer onderweg.
Je hebt een auto vooral voor het gemak om ergens heen te rijden. En ik snap best dat je af en toe een compromis moet sluiten, maar als je 10% van de ritten extra op moet letten terwijl er genoeg opties zijn die ook dan voldoen, wordt het toch echt die andere optie. Heel simpel gezegd moet je dan maandelijks een paar keer goed nadenken dat je eerder weg moet, en plannen waar je onderweg gaat tanken.

Voorheen werden veel auto's ook al vaak afgestemd op b.v. de vakanties. En dat gaat met een EV echt niet veranderen, dus als een auto maar 90% van de tijd voldoet zullen de meeste mensen toch echt gaan voor een andere auto. Wat trouwens ook precies de reden is dat ik voorlopig het goedkopere segment niet over zie stappen naar EV. De betaalbare EVs (met een lage range) zijn leuk als je nog een andere auto hebt, maar anders zullen de meeste mensen toch voor een hybrid/ICE gaan.

[removed]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14-10 10:52
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1e3M93V.jpg

dat ging toch veel makkelijker dan 2 jaar geleden :+

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
redwing schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 14:48:
[...]

Je hebt een auto vooral voor het gemak om ergens heen te rijden. En ik snap best dat je af en toe een compromis moet sluiten, maar als je 10% van de ritten extra op moet letten terwijl er genoeg opties zijn die ook dan voldoen, wordt het toch echt die andere optie. Heel simpel gezegd moet je dan maandelijks een paar keer goed nadenken dat je eerder weg moet, en plannen waar je onderweg gaat tanken.

Voorheen werden veel auto's ook al vaak afgestemd op b.v. de vakanties. En dat gaat met een EV echt niet veranderen, dus als een auto maar 90% van de tijd voldoet zullen de meeste mensen toch echt gaan voor een andere auto. Wat trouwens ook precies de reden is dat ik voorlopig het goedkopere segment niet over zie stappen naar EV. De betaalbare EVs (met een lage range) zijn leuk als je nog een andere auto hebt, maar anders zullen de meeste mensen toch voor een hybrid/ICE gaan.
Ik ben het met je eens dat het interessant kan zijn om een EV met een groter bereik te nemen. Maar daar zit natuurlijk wel een prijskaartje aan vast. Ik zie dat ook niet zo snel veranderen eigenlijk. Een persoonlijke afweging zal het altijd zijn, maar dan liever een paar minuten de stekker er in om die (vaak) duizenden euro’s meer in mijn zak te steken.

Eén of twee keer op vakantie en dan één of twee keer minder stoppen voor die extra aanschafprijs/bijtelling. Tsja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Gr4mpyC3t schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:05:
[...]

Ik ben het met je eens dat het interessant kan zijn om een EV met een groter bereik te nemen. Maar daar zit natuurlijk wel een prijskaartje aan vast. Ik zie dat ook niet zo snel veranderen eigenlijk. Een persoonlijke afweging zal het altijd zijn, maar dan liever een paar minuten de stekker er in om die (vaak) duizenden euro’s meer in mijn zak te steken.

Eén of twee keer op vakantie en dan één of twee keer minder stoppen voor die extra aanschafprijs/bijtelling. Tsja.
Zoals ik al zei snap ik dat je de echte uitschieters (vakantie) voor lief neemt. Maar als je het over 90% van de ritten hebt, heb je het niet meer over de uitschieters, maar heb je bijna iedere week wel een rit waarbij je eerder weg moet. En ik zie maar heel weinig mensen die keuze gaan maken, die zullen dan toch eerder bij een hybride uit komen. Precies hierom zie ik die doorbraak van de EVs in het lagere segment niet snel gebeuren. Daarvoor moet nog heel veel meer op de markt veranderen.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-10 14:47
Gr4mpyC3t schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:05:
[...]

Het is veel EV rijders ook moeilijk aan het verstand te brengen. Gisteren van Zutphen naar Luttelgeest en weer terug. Dat kan dus niet met mijn Ioniq. Collega vond het belachelijk. Maar zelfs als je ze vertelt dat ik dan dus even 7 minuten moet bijladen om gerust thuis te komen, dan blijft men toch sceptisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
redwing schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:15:
[...]

Zoals ik al zei snap ik dat je de echte uitschieters (vakantie) voor lief neemt. Maar als je het over 90% van de ritten hebt, heb je het niet meer over de uitschieters, maar heb je bijna iedere week wel een rit waarbij je eerder weg moet. En ik zie maar heel weinig mensen die keuze gaan maken, die zullen dan toch eerder bij een hybride uit komen. Precies hierom zie ik die doorbraak van de EVs in het lagere segment niet snel gebeuren. Daarvoor moet nog heel veel meer op de markt veranderen.
Kan ik me voorstellen. Zogezegd ieder zijn wensen en eisen. Blij dat er keuze is!
FranDaMan schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:15:
[...]

Het is veel EV rijders ook moeilijk aan het verstand te brengen. Gisteren van Zutphen naar Luttelgeest en weer terug. Dat kan dus niet met mijn Ioniq. Collega vond het belachelijk. Maar zelfs als je ze vertelt dat ik dan dus even 7 minuten moet bijladen om gerust thuis te komen, dan blijft men toch sceptisch.
Veel niet EV rijders bedoel je dan denk ik?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
redwing schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:15:
[...]

Ik denk dat het afgelopen jaar 90% van mijn ritten verder was dan de actieradius, want vakanties. Voor de ritten in NL hoef ik maar zelden een laadstop te maken. Ik zie dat niet echt als een probleem, hoewel een iets grotere accu op zich best wel veel stops zou schelen. Maar ik ga daar geen andere auto voor kopen. Ik zou eigenlijk helemaal geen vervanger voor mijn Ioniq weten die zo efficiënt met de energie omgaat en relatief weinig weegt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
Gecko123 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:00:
[...]

Iemand die jaarlijks veel kilometers maakt wil je juist liever in een EV.

Ik denk dat komende maanden wel een mooi moment is om een 2e hands EV aan te schaffen. Aanschafprijzen zijn laag vanwege een hoge elektriciteitsprijs in vergelijking met 2 jaar geleden.

Te verwachten is dat een nieuw kabinet ervoor gaat zorgen dat dit tij wordt gekeerd en een auto op benzine/diesel weer oninteressanter wordt dan elektrisch.
Op dit moment is EV leasen (4 jaar) helemaal niet gunstig dus met de aankomende wegenbelasting in 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
PeterZ(on) schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:37:
[...]

Ik denk dat het afgelopen jaar 90% van mijn ritten verder was dan de actieradius, want vakanties. Voor de ritten in NL hoef ik maar zelden een laadstop te maken. Ik zie dat niet echt als een probleem, hoewel een iets grotere accu op zich best wel veel stops zou schelen. Maar ik ga daar geen andere auto voor kopen. Ik zou eigenlijk helemaal geen vervanger voor mijn Ioniq weten die zo efficiënt met de energie omgaat en relatief weinig weegt. :)
De komende jaren zal de EV op zichzelf ook nog grote stappen maken. De batterijpakketten worden vast beter, de laadsnelheid gaat omhoog en whatever je nog meer kan bedenken. Maar dat is inherent aan zo’n opkomende markt met veel ontwikkeling.

Ik denk dat je nu met minimale aanpassingen in je gedrag/instelling al heel lekker kan rijden met een EV. Als de vergelijking met een ICE gemaakt blijft worden, dan zal die het altijd winnen van de EV. Maar dat is in mijn ogen niet een criterium bij de aanschaf. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Gr4mpyC3t schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 16:02:
[...]
Ik denk dat je nu met minimale aanpassingen in je gedrag/instelling al heel lekker kan rijden met een EV. Als de vergelijking met een ICE gemaakt blijft worden, dan zal die het altijd winnen van de EV. Maar dat is in mijn ogen niet een criterium bij de aanschaf. ;)
Het probleem is dat de mensen die je nu nog moet overhalen om te kiezen voor een EV (en velen die nu een lease-EV rijden) die afweging juist wel maken. Wil de regering dus dat EVs echt door breken, zullen ze een manier moeten vinden om ook de goedkopere EVs aantrekkelijk te maken. Want in het duurdere segment is de EV al een prima keuze, maar in het goedkopere segment is het vooral leuk als 2e auto en niet als je er ook de lange ritten mee moet maken.

Maar heel eerlijk gezegd zie je ook in het duurdere segment dat er nog werk aan de winkel is. Met de huidige regels is een hybrid, ook wat TCO betreft, goedkoper dan een EV. En daar zal wat aan moeten veranderen, want dat is wel het criterium waar veel mensen naar kijken. Wel moet ik zeggen dat als je naar het milieu kijkt een hybrid voor de komende jaren ook nog een prima keuze is. Je bent al snel een jaar of 5 a 10 verder voordat de energiemix zoveel groener is geworden dat een EV overduidelijk een hybrid verslaat (maar da's een discussie voor een ander topic ;) )

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
FranDaMan schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:15:
[...]

Ach, zelf rij ik nog maar een maand of 3 EV, en pas als je het ervaart verdwijnt de range anxiety.
Nu zou ik ook geen auto kopen met een realistisch bereik van minder dan 300km.
Kost iets meer, maar in de winter wil je ook safe zitten en niet te dikwijls met geknepen billen en 5% aan komen.

Voor ritten in de buurt is het meestal niet spannend, en als je om ‘thuis’ te raken even 5 minuten moet snelladen, dan maakt dat weinig uit.

Ik vraag aan die range angshazen af en toe wel eens hoe veel km hun blaas of rug het uit houdt. Als je 5 min kan stoppen om te plassen kan je ook 5 min laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
assje schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 13:23:
[...]

Ik heb het idee dat deze reactie niet op mijn post bedoeld was :)

Wil best antwoord geven trouwens, de goedkoopste in NL staat nu toe koop voor €30k:
https://www.autobedrijfde...drecht/elektrisch/1697267

(wel 145kkm)
Klopt, was voor eentje lager bedoeld :9
Slechts 800€ afleverkosten met een verse APK, leuk die standaard tekst _O-

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DreZutphen
mierenfokker schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:48:
[...]

Op dit moment is EV leasen (4 jaar) helemaal niet gunstig dus met de aankomende wegenbelasting in 2025
Onzin!

In 2025 krijgen EV rijders 75% korting nog. Wat daarna gaat gebeuren weet nog niemand maar dat zal voor de EV rijder niet ongunstiger worden dan voor de ICE rijder.

Daarbij zijn ook nog eens de kosten van een EV een stuk lager dan van een ICE.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13-10 17:11
DreZutphen schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 20:46:
[...]

Onzin!

In 2025 krijgen EV rijders 75% korting nog. Wat daarna gaat gebeuren weet nog niemand maar dat zal voor de EV rijder niet ongunstiger worden dan voor de ICE rijder.

Tot nu toe lijkt het erop dat EV’s vanaf 2026 hetzelfde tarief gaan betalen als benzine auto’s. Door de zware accupakketten van EV’s zal de wegenbelasting hiervoor aanzienlijk hoger komen te liggen dan voor vergelijkbare ice. Ik hoop dat de politiek nog tijdig zal inzien dat dit een slecht plan is, maar ik heb weinig reden om te vertrouwen op het gezond verstand van ambtenaren en politici in Den Haag.
Uw stelling dat de kosten van EV’s lager zijn dan van ICE vraagt om onderbouwing. Als de wegenbelasting hoger ligt, de verzekeringskosten gelijk zijn, de kosten van laden vergelijkbaar met benzine blijft alleen de onderhoudspost nog over.
En juist daar ben ik niet gerust op. Onze tweede auto, een Citigo e-iV had laatst zijn eerste inspectiebeurt nodig. Voor een Citigo ICE vraagt onze lokale garage een dikke €100. De Skoda dealer stuurde ons zonder blikken of blozen een factuur van €370 voor de iV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
DreZutphen schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 20:46:
[...]

Onzin!

Als ik kijk naar mijn huidige B-klasser van 18 jaar oud waarvan ik alleen het hoognodige onderhoud zelf doe met een mrb van 33€ p/m en 26€ verzekering denk ik dat ik over een jaar (wanneer ik overstap) een stuk hoger ga uitkomen.

Al helemaal als ik zo'n elektrische bak alleen maar dealer kan onderhouden wegens garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
jdbiggelaa schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 21:33:
[...]

Tot nu toe lijkt het erop dat EV’s vanaf 2026 hetzelfde tarief gaan betalen als benzine auto’s. Door de zware accupakketten van EV’s zal de wegenbelasting hiervoor aanzienlijk hoger komen te liggen dan voor vergelijkbare ice. Ik hoop dat de politiek nog tijdig zal inzien dat dit een slecht plan is, maar ik heb weinig reden om te vertrouwen op het gezond verstand van ambtenaren en politici in Den Haag.
Uw stelling dat de kosten van EV’s lager zijn dan van ICE vraagt om onderbouwing. Als de wegenbelasting hoger ligt, de verzekeringskosten gelijk zijn, de kosten van laden vergelijkbaar met benzine blijft alleen de onderhoudspost nog over.
En juist daar ben ik niet gerust op. Onze tweede auto, een Citigo e-iV had laatst zijn eerste inspectiebeurt nodig. Voor een Citigo ICE vraagt onze lokale garage een dikke €100. De Skoda dealer stuurde ons zonder blikken of blozen een factuur van €370 voor de iV.
Die onzekerheid werpt zijn schaduw inderdaad vooruit. Heb zelf geen leaseauto, maar hoor van vrienden die er wel één hebben dat ze bij het uitzoeken van een nieuwe auto al worden gewaarschuwd dat de leasetarieven voor EVs in de komende contractperiode flink zullen stijgen als deze plannen niet aangepast worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
jdbiggelaa schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 21:33:
[...]

Ik kan me niet voorstellen dat de wegenbelasting voor EV's hetzelfde gaat kosten! Maar zoals benoemd dat weet nog niemand.

De kosten voor het laden zijn niet hetzelfde als voor brandstof tanken. Ik heb voor minder dan €20 +400km bereik. Met een ICE suv met gelijke PK's haal je dat onmogelijk.

Als je zoveel geld moet betalen voor een inspectie beurtje van een EV ben je opgelicht door de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
elektriekert schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 21:44:
[...]

Als ik kijk naar mijn huidige B-klasser van 18 jaar oud waarvan ik alleen het hoognodige onderhoud zelf doe met een mrb van 33€ p/m en 26€ verzekering denk ik dat ik over een jaar (wanneer ik overstap) een stuk hoger ga uitkomen.

Al helemaal als ik zo'n elektrische bak alleen maar dealer kan onderhouden wegens garantie.
Appels met peren. Je vergelijkt een oude auto met een nieuwe EV???
De Twingo van mijn vrouw is goedkoper dan jouw auto🤣👍

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
elektriekert schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 21:44:
[...]

Ga je nu echt een auto van 18 jaar oud vergelijken met een nieuwe EV?

Vergelijk een nieuwe EV eens met een nieuwe ICE.
Welk onderhoud denk je de eerste 3 jaar te moeten doen aan die EV? Bij een Tesla is dat een interieurfilter en…. ?
Een ICE heeft olie, luchtfilter, oliefilter etc nodig.

Ook een moderne ICE B- klasser van 2023 weegt meer dan een B-klasser uit 2005.

Ik kan me niet voorstellen dat de nederlandse overheid een stap terug zou zetten en het gebruik van een EV terug gaat ontmoedigen.

Wat verbruik betreft is er natuurlijk ook een voordeel.
Ik reken altijd dat je verbruik in l/100 km circa de helft is van hetverbruik in kWh/100 km.
Met benzine aan 2€/l doe je voordeel zodra de kWh prijs lager ligt dan 1€.
Met de slechtste laadkaart altijd laden aan een snelladet geraak je nog niet aan die €.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:08
Ik zou er een factor 3 van maken, 5 liter staat gelijk aan 15kwh.
Dus bij 1,80 voor benzine, 0,60 per kwh.

Maargoed, verschil tussen e208 en 208ice is 300kg, dat kan zich straks ook vertalen in dubbele mrb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
DreZutphen schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 22:25:
[...]

Appels met peren. Je vergelijkt een oude auto met een nieuwe EV???
De Twingo van mijn vrouw is goedkoper dan jouw auto🤣👍
Klopt dat ik appels met peren vergelijk,
Maar uiteindelijk ben ik degene die bepaald hoeveel ik aan een auto wil uitgeven en welke maandelijkse kosten daarbij horen.

En ook ik ben wel afwachtend met de huidige aankomende veranderingen omtrent mrb en wat ze nog meer allemaal verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Tommie12 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 22:46:
[...]

Ga je nu echt een auto van 18 jaar oud vergelijken met een nieuwe EV?
Ja, zie hierboven

Ik betrok de kosten op mijzelf, wat ik er bijvoorbeeld nie tbij heb vertelt is dat ik in een jaar tijd voor 3000€aan brandstof op rijd aangezien mijn auto hooguit 8L/100km verbruikt met een beetje doorrijden.

Maar we wijken teveel af van het onderwerp af door mijn vergelijking merk ik.
Ik zorg dat ik onderaan de streep duidelijk heb wat een auto mij gaat kosten en of ik deze kosten kan/wil maken.

[ Voor 48% gewijzigd door elektriekert op 20-07-2023 06:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
DreZutphen schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 22:22:
[...]Ik kan me niet voorstellen dat de wegenbelasting voor EV's hetzelfde gaat kosten! Maar zoals benoemd dat weet nog niemand.
Het staat nu wel in de wet. EV rijden gaat 'astronomisch' veel meer kosten de komende jaren. Bijtelling wordt gelijkgetrokken met ICE's in 2026. Hetzelfde geldt voor de MRB, waarbij EVs door het hogere gewicht fors meer gaan betalen. En zoals gezegd wordt dit nu al meegewogen in leasecontracten die worden afgesloten.
De kosten voor het laden zijn niet hetzelfde als voor brandstof tanken. Ik heb voor minder dan €20 +400km bereik. Met een ICE suv met gelijke PK's haal je dat onmogelijk.

In dit (Britse) filmpje blijkt dat een ritje met een EV qua verbruik (fors) duurder is dan een ritje met een ICE. Nu weet ik niet of je de tarieven kunt vergelijken met hier, maar daar is de businesscase dus nog niet al te best.

Het lijkt erop dat de overheid flink de voet van het gaspedaal haalt (pun intended) om de adoptie van EVs te stimuleren. Ze willen natuurlijk de belastinginkomsten op peil houden, maar op deze manier kun je erop wachten dat het aandeel EVs de komende jaren eerder zal gaan dalen dan stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
alexbl69 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 08:09:
[...]
In dit (Britse) filmpje blijkt dat een ritje met een EV qua verbruik (fors) duurder is dan een ritje met een ICE. Nu weet ik niet of je de tarieven kunt vergelijken met hier, maar daar is de businesscase dus nog niet al te best.

Het lijkt erop dat de overheid flink de voet van het gaspedaal haalt (pun intended) om de adoptie van EVs te stimuleren. Ze willen natuurlijk de belastinginkomsten op peil houden, maar op deze manier kun je erop wachten dat het aandeel EVs de komende jaren eerder zal gaan dalen dan stijgen.
Als je wilt snelladen klopt dit in de basis wel. Er zijn natuurlijk uitzonderingen want de verschillen tussen laadtarieven zijn veel groter dan tussen benzinepompen. Daarnaast, met abonnementen op bepaalde partijen kun je veel goedkoper snelladen. Maar AC laden en thuis laden is al snel 3 tot 5x goedkoper dan snelladen.

Snellaad-infrastructuur is erg duur om aan te leggen.

[ Voor 9% gewijzigd door Makkelijk op 20-07-2023 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07:22
alexbl69 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 08:09:
[...]

Het staat nu wel in de wet. EV rijden gaat 'astronomisch' veel meer kosten de komende jaren. Bijtelling wordt gelijkgetrokken met ICE's in 2026. Hetzelfde geldt voor de MRB, waarbij EVs door het hogere gewicht fors meer gaan betalen. En zoals gezegd wordt dit nu al meegewogen in leasecontracten die worden afgesloten.
Wat er met de MRB gebeuren gaat is voorlopig nog een vraag, maar wat er met brandstofprijzen en de accijns en overige belastingen daarop gaat gebeuren is ook een grote en belangrijke vraag.
Kortom: voorspellen is buitengewoon moeilijk, vooral waar het de toekomst betreft.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Makkelijk schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 08:22:
[...]

Als je wilt snelladen klopt dit in de basis wel. Er zijn natuurlijk uitzonderingen want de verschillen tussen laadtarieven zijn veel groter dan tussen benzinepompen. Daarnaast, met abonnementen op bepaalde partijen kun je veel goedkoper snelladen. Maar AC laden en thuis laden is al snel 3 tot 5x goedkoper dan snelladen.

Snellaad-infrastructuur is erg duur om aan te leggen.
3-5 x ???

Snelladen is behoorlijk goedkoper geworden, zeker bij Tesla.
De laatste sessies in D, Zweden en Luxemburg heb ik 0,4€ per kWh betaald.
Dat is 1,5 keer de prijs van AC laden thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Tommie12 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 09:13:
[...]

3-5 x ???

Snelladen is behoorlijk goedkoper geworden, zeker bij Tesla.
De laatste sessies in D, Zweden en Luxemburg heb ik 0,4€ per kWh betaald.
Dat is 1,5 keer de prijs van AC laden thuis.
Je leest nogal selectief. Ik overwoog nog of ik even moest toevoegen dat Tesla vaak goedkoper was, want je weet gewoon dat er op Tweakers meteen weer dit gezeik komt. Prima joh, je betaalt dus 30ct/kwh thuis en bij de gemiddelde fastned 80 of 90. Dat is zo'n 3x goedkoper.
Er zijn natuurlijk uitzonderingen want de verschillen tussen laadtarieven zijn veel groter dan tussen benzinepompen. Daarnaast, met abonnementen op bepaalde partijen kun je veel goedkoper snelladen
Blablabla, zelfquote, blablabla, selectief lezen, blablabla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils7
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-10 22:28
Makkelijk schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 09:20:
[...]

Je leest nogal selectief. Ik overwoog nog of ik even moest toevoegen dat Tesla vaak goedkoper was, want je weet gewoon dat er op Tweakers meteen weer dit gezeik komt. Prima joh, je betaalt dus 30ct/kwh thuis en bij de gemiddelde fastned 80 of 90. Dat is zo'n 3x goedkoper.

[...]

Blablabla, zelfquote, blablabla, selectief lezen, blablabla.
Waar vinden jullie die tarieven thuis want ik kom niet onder de 40 cent :'( met zoeken

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 07:25
Makkelijk schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 09:20:
[...]

Je overdrijft. Meeste mensen betalen thuis meer dan 30 cent en Fastned is ook niet zo duur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RYSC98YJl2NLnfRB_krzzTVBsqg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Di1i9ydDCG3kHboom3Y9PoIQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:13
Makkelijk schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 08:22:
[...]
Maar AC laden en thuis laden is al snel 3 tot 5x goedkoper dan snelladen.
Nonsens. Of vergelijk je dan selectief het goedkoopste variabele thuis tarief vs de duurste snellader?

Tuurlijk is snelladen duurder, maar bij lange na niet gemiddeld factor 3–5x. Als je gemiddeld 2x rekent is dat al erg conservatief.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
Bij Vattenfall laad ik voor €0,31, bij Tesla(zonder abbo) voor €0,42 en thuis heb ik zonnepanelen.
Mijn auto is 300kg zwaarder dan zijn benzine broertje.

Waar word mijn auto net zo duur of duurder dan de benzine variant dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-10 19:01

Metro2002

Memento mori

Raoul.TLS schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 12:16:

Inderdaad maar zelfs gebruik je je auto voor langere afstanden dan nog hoeft een auto met beperkte range geen enorm probleem te zijn. Ik rij zelf in een ioniq EV met een praktijkbereik van +- 200km en rij regelmatig langere ritten dan dat. Natuurlijk had een EV met meer bereik fijn geweest maar die lag qua prijs gewoon nog niet binnen bereik. Als ik een keer verder weg moet even kijken waar er een fastned of andere snellader op de route ligt en een kwartier-20 min bij de rit optellen of combineren met een stop die je toch al gepland had.

En vergeet ook niet dat je regelmatig op je doellocatie ook wel ergens kan laden en weer vol naar huis kan.

Het is nog niet helemaal zeker maar misschien gaan we dit jaar zomervakantie weer naar Zuid Frankrijk (kamperen) en heb als rasautist natuurlijk de route al een beetje uitgestippeld en gekeken waar er laadpunten zijn en ik zie eigenlijk weinig problemen met daarheen rijden met de ioniq. In totaal 4 laadstops zou voldoende moeten zijn dus 2 uur stoppen in totaal, tja dat deed ik met een benzineauto ook wel op zo'n rit. Enige probleem is dat de camping die we op het oog hebben géén oplaadpunt heeft voor EV's en de stroomaansluiting maximaal 6 ampere is (mijn granny charger trekt op de laagste stand nog steeds 7 ampere) dus opladen op de camping wordt hem niet en de dichtsbijzijnde snellader ligt op 30km afstand.

Dat is nog wel een dingetje dat verbeterd mag worden, nu er steeds meer mensen EV rijden mogen campingeigenaren hier ook wel in voorzien.
Pagina: 1 ... 286 ... 371 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic