Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:03
Alleen helaas niet realtime in je scherm bij navigatie (via app of Android Auto) en ook niet van punten op je route. Daar heeft ABRP een streepje voor. Maar die app heeft ook weer de nodige nadelen.

[ Voor 17% gewijzigd door The__Virus op 08-08-2022 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:25
kdeboois schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 11:09:
Gelukkig nog maar 3 modellen te koop volgens EV database:
Ik zie op EV database alleen nog maar modellen die momenteel leverbaar zijn, iemand een idee om oude modellen op te speuren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Ik heb schoonfamilie in Zweden en nu 4x op en neer geweest met de Niro (1700km enkele reis, omstreeks Hudiksvall). 1x hartje winter.

Echt geen centje pijn met CCS. Alleen op bestemming in the middle of nowhere heb je zo’n lokale 50kW triple charger waarvoor je een app nodig hebt. Die werkt perfect voor de rest.

[ Voor 3% gewijzigd door _eLMo_ op 08-08-2022 13:23 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Ik vind het niet meer bijzonder, maar afgelopen zaterdag zijn we teruggekomen uit het zuiden van Frankrijk:
  • 984 km gereden in 9:29 uur
  • 163 kWh geladen in 4 stops van totaal 2:31 uur
  • 45 minuten op de boot gestaan
  • 10 minuten stil gestaan bij peage/lader/etc
  • 12:55 uur totale reistijd

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
mitsumark schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:19:
[...]

Ik zie op EV database alleen nog maar modellen die momenteel leverbaar zijn, iemand een idee om oude modellen op te speuren?
Klik in de footer op het woord ARCHIEF.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:21

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

RichieB schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:26:
Ik vind het niet meer bijzonder, maar afgelopen zaterdag zijn we teruggekomen uit het zuiden van Frankrijk:
  • 984 km gereden in 9:29 uur
  • 163 kWh geladen in 4 stops van totaal 2:31 uur
  • 45 minuten op de boot gestaan
  • 10 minuten stil gestaan bij peage/lader/etc
  • 12:55 uur totale reistijd
Grappig dat je dit zegt, ik precies hetzelfde inmiddels al meerdere zorgeloze +1000km trips gehad waardoor het een vanzelfsprekendheid is om zorgeloos lange afstanden met een EV te rijden, het is niet meer spannend of oncomfortabel, ik betrap mij erop dat ik nog regelmatig verrast op kijk over de bezwaren of vragen die mensen hebben, de energie die mensen steken in hele reisverslagen.

Ik reis eigenlijk altijd primair op het tesla netwerk en bij uitstapjes is het altijd een aanbieder waar je van op aankan (IONITY /Fastned), overige aanbieders daar kijk ik niet eens naar.

Vakantiecheck is altijd een check vooraf of ik kan destination laden (granny of snellader om de hoek).

@mux Waarom heb je de navigatie niet meteen op FastNed gezet als dat binnen bereik was.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-05 11:28

mux

99% efficient!

revolution-nl schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:33:

@mux Waarom heb je de navigatie niet meteen op FastNed gezet als dat binnen bereik was.
Vooral omdat-ie maar 'net' binnen bereik was, en ik eigenlijk gewoon wilde doorrijden (om de files bij Hamburg nog enigszins te vermijden).

Het is vooral gewoon zo typisch dat er compleet onlogische problemen zijn met laadpalen. Wie zet een publieke laadpaal als publiek beschikbaar in de app maar dan alsnog achter een slagboom? Waarom geoblock je een laadapp? Hoe kun je niet getest hebben of je laadpaal een 25C+ dag overleeft? Verwacht ik teveel intelligentie van mensen, moeten dit soort dingen echt helemaal voorgekauwd worden?

Ik kan me gewoon niet voorstellen hoe dit kan bestaan, of wordt geaccepteerd. Het is niet alleen CHAdeMO dat hieronder lijdt, veel van de problemen zijn aansluitings-agnostisch. Het verschil is vooral dat je voor CCS terecht kunt bij gloednieuwe faciliteiten, maar serieus - als de rest na minder dan 5 jaar al zo brak is, verwacht je echt dat er beter wordt nagedacht en/of beter onderhoud wordt gepleegd op de nieuwe laadpalen? Het antwoord is obviously nee, gezien de ervaringen met E.On-laadpleinen. Dezelfde fouten blijven gemaakt worden.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19:17
mux schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:17:
[...]
Wie zet een publieke laadpaal als publiek beschikbaar in de app maar dan alsnog achter een slagboom?
Dat een supermarkt geen gratis laden aanbiedt buiten openingstijden vind ik heel normaal. Die laadpalen zijn bedoeld om tijdens de boodschappen bij te laden, niet om buitenlandse vakantiegangers op doorreis te faciliteren.
Overigens worden deze bij Chargemap netjes als niet beschikbaar aangegeven als je buiten openingstijden kijkt

[ Voor 55% gewijzigd door JTHZZ op 08-08-2022 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

JTHZZ schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:23:
[...]

Dat een supermarkt geen gratis laden aanbiedt buiten openingstijden vind ik heel normaal. Die laadpalen zijn bedoeld om tijdens de boodschappen bij te laden, niet om buitenlandse vakantiegangers op doorreis te faciliteren.
Overigens worden deze bij Chargemap netjes als niet beschikbaar aangegeven als je buiten openingstijden kijkt
Ik heb 't dan specifiek over de Bauhaus- en Stadtwerke Kiel-laadpalen. Dat de Lidl- en Ikea-palen niet beschikbaar zijn buiten winkeltijden is overal prima neergezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
mux schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:44:
- Lidl is niet open, dus geen laadpaal. Daarnaast worden alle Lidl-laders in Duitsland geknepen op ~17kW, dus niet echt een optie
- Telekom-paal op de kaart bestaat niet meer
- Famila-paal is een Delta superfast waarvan chademo stuk is
- VW-paal staat bij een dealer en is dicht
- Andere Telekom-paal is defect
- Stadtwerke-paal is... defect
Kijk het probleem met al deze laadpalen is, dat ze eigenlijk niet gebouwd zijn als core faciliteit om "brandstof" te laden. Het is gewoon weg niet hun core business, dus onderhoud zal niet centraal geregeld zijn en monitoring ook niet. Is die paal een paar weken / maanden stuk tsja het zal wel het is toch een stukje "service" wat we biedden.

Vergelijk het met een benzinestation bij een autogarage. Die hebben ze ook alleen maar als service naar hun klanten. Niemand op doorreis zal ook maar bedenken om daar te gaan tanken. Maar met de vooral "gratis" laadpalen kreeg je opeens een hele grote groep die dachten een hele doorreis alleen maar gratis palen te kunnen gebruiken bij een Lidl/Kaufland/Bauhaus terwijl ze daar helemaal niet voor bedoelt zijn in de eerste plaats. Geloof mij de eerste paar jaar op vakantie ook zo gedacht maar inmiddels weet ik wel beter.

FastNed, Ionity, Total, Tesla, Aral, Allego dat zijn echt partijen die als Core-business ook of enkel stroom verkopen voor EV's. Bij hun mag je ervan uit gaat dat de locatie 24/7 bereikbaar is, bij hun mag je ervanuit gaat dat het onderhoud op orde is en de up-time hoog. Daar betaal je immers ook voor, want dat is hun core business model. Kijk bij jouw is ChaDeMo natuurlijk de complicerende factor, want dat wordt grotendeels uitgefaseerd.

Maar als je met een ICE op vakantie gaat ga je toch ook niet tanken bij de garage in het dorp, maar bij de BP, Shell, Texaco etc. Dus waarom zou je met je EV wel vertrouwen op een netwerk van servcice locaties waarvan je weet dat er geen prioriteit gegeven wordt aan de operatie daarvan. Ik zou dergelijke locaties in het vervolg echt zoveel mogelijk proberen te mijden.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
mux schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:26:
[...]

Ik heb 't dan specifiek over de Bauhaus- en Stadtwerke Kiel-laadpalen. Dat de Lidl- en Ikea-palen niet beschikbaar zijn buiten winkeltijden is overal prima neergezet.
Die zaten in jouw verhaal toch niet achter een slagboom? Dat er meer en meer Chademo palen slecht worden onderhouden lijkt me een wijdverbreid probleem worden, vermoedelijk ook in Nederland. Netjes is dat niet, maar ik snap wel waarom het zo is.
Overigens kan ik die ME dinges app op iOS wel gewoon downloaden. Tip: gebruik de Chargemap app , daar staan deze palen bij Buddikate als kapot aangegeven en scheelt frustratie.

[ Voor 29% gewijzigd door JTHZZ op 08-08-2022 14:45 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:00
Pf, op de terugweg van Zweden naar Nederland ook weer veel problemen gehad met laden.

Ik ging op de boot van Göteborg naar Kiel, en kwam vanuit omgeving Örebro. Da's een km of 400 rijden, maar doordat ik per ongeluk sleutels vergeten was terug te geven moest ik een stukje terug rijden waardoor ik alsnog bij Göteborg zo'n beetje door m'n bereik heen was.

Wat Zweden goed doet qua onderhoud van laadpalen (lang niet zoveel defect of onbruikbaar als in Duitsland) wordt gecompenseerd doordat er véél en véél te weinig laadpalen zijn. Göteborg is geen heel grote stad, maar er rijden wel veel EVs rond, en die houden elke laadpaal continu bezet. Elke laadpaal die ik in de wijde omgeving Göteborg heb geprobeerd werd omzwermd door 5+ EVs, tot het punt dat ik in een rijtje van 3 auto's tussen 2 laadpalen aan het pendelen was om te kijken of er eentje vrij was. Uiteindelijk heb ik ~10kWh kunnen laden, na ongeveer 45 minuten bezig te zijn geweest met laadpalen afzoeken.

Dus in Kiel kwam ik aan met ~100km op de GOM. En dan begint het feest dat Duitsland heet. In de algemene richting die ik op wil vanuit Kiel zijn binnen de stadsgrenzen 7 snelladers. Echter:

- Lidl is niet open, dus geen laadpaal. Daarnaast worden alle Lidl-laders in Duitsland geknepen op ~17kW, dus niet echt een optie

Dus ik kom uit bij een laadplein van Stadtwerke Kiel met twee Siemens-snelladers. Echter, die hebben het irritante probleem dat ze oververhitten en de laadsnelheid na een paar minuten omlaag gaat. Je begint op 41kW en dat gaat gestaag omlaag naar 33kW. Ik heb nog een halfuur zitten debuggen om te kijken of ik iets verkeerd deed in de auto, maar nee - het zijn echt de laadpalen zelf die de laadsnelheid niet aankunnen. Ik had -bijna een uur verder- inmiddels 250km op de GOM dus ik besloot verder te gaan.

Hamburg is een barrière in iedere reis door de regio, gezien de Elbetunnel dicht is en er dus permanent (ook op zondag) een file staat door de hele stad. Ik wilde dus proberen vóór Hamburg te lunchen en laden tegelijk, dus ik probeer Raststätte Buddikate, nu de andere kant dan de heenweg. Daar staat een Ionity met ernaast nog een oude Efacec die kort geleden overgenomen is door MER. RFID kaarten werken niet meer, je MOET met de MER app laden. En 3x raden...

[Afbeelding]

Dit is toch te gek voor woorden? Waarom zou je een laadpaal neerzetten die alleen maar werkt met een app op een Duitse telefoon? In de historie van de mensheid heeft er geen benzine bestaan die alleen in Duitse auto's werkt, dus wat voor gestoorde gedachtegang zit er achter dit appontwerp? Niet alleen dat - als ik de app headers inspecteer is het ook nog alleen geschikt voor Android 11 en eerder, met de laatste update eind 2020 - goeie kans dat een nieuwe telefoon, zelfs een Duitse, niet met de app werkt.

Goed, volgende laadpaal - een publieke, met Europees geld neergezette paal bij Bauhaus. 3x raden.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Goed werk, mensen.

Ik heb het opgegeven en ben maar naar Fastned Gross-Mackenstedt doorgereden. Die werkte zonder problemen, uiteraard. Door voornamelijk files, maar ook ~1 uur onnodig langzaam laden en defecte laadpalen uitproberen heb ik 8 uur gedaan over ~250km.

Kortom, vergeet de annexatieplannen voor Vlaanderen, we gaan Duitsland overnemen. Ze hebben lang genoeg gefaald in het bouwen van wegen, waterinfra, hoogspanningslijnen, etc., het is hoog tijd dat wij het fiksen voor ze.
hoezo ging je niet naar een van de chademo snelladers van aral pulse? die mensen leveren echt kwaliteitsstroom voor je ev's, ook met een chademo snellader.

ik heb ff snel je route geplot van kiel naar die ene fastned. precies in het midden heb je gewoon een aral pulse snellaadplein met 2 chademo aansluitingen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/A8NiFVD.png

hoe kom je uberhaupt op die hele lijst met waardeloze snelladers?

duitsland is niet hopeloos zolang je bij de juiste plekken stopt om te laden. ook met een chademo aansluiting. aral pulse heeft echt op veel locaties geweldige snellaadpleinen met meer voorzieningen beschikbaar dan langs de snelweg (mcd, supermarkt, enz)

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:52

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Hier is de elektrische revolutie inmiddels ook aardig op gang. De Punto van mijn vriendin gaat deze week op MP, want haar EV6 staat op leverdatum 29-08. laadpaal is inmiddels operationeel, dus hij kan op eigen oprit aan de kabel.
Zelf ben ik inmiddels ook aan de beurt voor een nieuwe leasebak en de werkgever wil graag dat ik in een EV stap. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want met 4 kids heb ik minimaal 6 stoelen nodig en dan is vziw de enige optie op het moment de Mercedes EQB. Ik maak me in dagelijks gebruik niet veel zorgen om bereik, maar dat zal op vakantie toch wel even aanpassen worden. Afgelopen winter gingen we met 6 personen met een dakkoffer bovenop richting Oostenrijk. Dat zal minder makkelijk gaan straks. Hoe dan ook, woensdag een proefrit maken in de EQB 250, die toch net weer iets meer range heeft dan de 300 en hoger. We gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:46
Je zou een Multimac kunnen overwegen. De 4zits versies passen in niet al te smalle auto's.
Ik heb een driezits Superclub, omdat er geen 3 volwaarde stoeltjes in mijn auto passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:37
Edmin schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:27:
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want met 4 kids heb ik minimaal 6 stoelen nodig en dan is vziw de enige optie op het moment de Mercedes EQB. Ik maak me in dagelijks gebruik niet veel zorgen om bereik, maar dat zal op vakantie toch wel even aanpassen worden.
Vergeet niet dat je met die extra zitrij in een EQB zo goed als geen bagageruimte meer hebt. Met een EQB ga je echt niet met 4 kinderen op vakantie moeten gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Stefangrp schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:40:
Je zou een Multimac kunnen overwegen. De 4zits versies passen in niet al te smalle auto's.
Ik heb een driezits Superclub, omdat er geen 3 volwaarde stoeltjes in mijn auto passen.
Met twee tieners en twee jonge kids is de Multimac niet helemaal meer geschikt ;)

Twixie schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:45:
[...]

Vergeet niet dat je met die extra zitrij in een EQB zo goed als geen bagageruimte meer hebt. Met een EQB ga je echt niet met 4 kinderen op vakantie moeten gaan.
Ik heb inmiddels een 5008SUV, 2-serie Grand Tourer en een Seat Tarraco versleten. Er is geen enkele auto waar je ook maar enige opbergruimte overhoudt zodra je alle 7 zitplaatsen bezet hebt. De enige ruimte die je met 4 kids overhoudt is de plek waar stoel 7 nog neergeklapt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Laatst online: 21:07
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want met 4 kids heb ik minimaal 6 stoelen nodig en dan is vziw de enige optie op het moment de Mercedes EQB.
Model S / X ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

JTHZZ schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:33:
[...]

Die zaten in jouw verhaal toch niet achter een slagboom? Dat er meer en meer Chademo palen slecht worden onderhouden lijkt me een wijdverbreid probleem worden, vermoedelijk ook in Nederland. Netjes is dat niet, maar ik snap wel waarom het zo is.
Overigens kan ik die ME dinges app op iOS wel gewoon downloaden. Tip: gebruik de Chargemap app , daar staan deze palen bij Buddikate als kapot aangegeven en scheelt frustratie.
De paal bij Buddikate staat als defect aangegeven omdat ik dat heb doorgegeven :P

En yep, die palen stonden achter een slagboom. Ik heb al een wijziging doorgegeven, moet nog geaccepteerd worden.
Coasterfreak schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:46:
hoezo ging je niet naar een van de chademo snelladers van aral pulse? die mensen leveren echt kwaliteitsstroom voor je ev's, ook met een chademo snellader.
Sittensen is al ver voorbij het punt dat ik het had opgegeven. Ik was tussen Kiel en Hamburg op zoek naar een lader, en dan liefst eentje waar ik ook wat kon eten.
hoe kom je uberhaupt op die hele lijst met waardeloze snelladers?
Gewoon je route invoeren in #random-navigatie-app en alle palen daarlangs proberen? De ervaring leert dat je op CHAdeMO ongeveer 1/3e van de palen in Duitsland kunt gebruiken, dus ik ga niet gokken op één specifieke lader. Het komt namelijk vaak genoeg voor, zeker in de grote steden en in deze vakantietijd, dat de 'goede' laadpleinen gewoon vol staan (zoals op de heenweg bij Fastned).

Stel, ik heb 4 of 5 opties op de route, zeker in Kiel waar 5 laadpalen praktisch langs dezelfde straat staan (nouja, 2 zijstraten, maar nauwelijks om), dan rijd ik gewoon van de eerste naar de laatste en blijf ik laden waar-ie werkt.
duitsland is niet hopeloos zolang je bij de juiste plekken stopt om te laden. ook met een chademo aansluiting. aral pulse heeft echt op veel locaties geweldige snellaadpleinen met meer voorzieningen beschikbaar dan langs de snelweg (mcd, supermarkt, enz)
Hoezeer ik de suggestie ook waardeer voor Aral laders, is het IMO niet acceptabel om specifieke laders te moeten opzoeken. Als ik moet laden, moet ik gewoon naar de dichtstbijzijnde laadpaal met een compatibele stekker kunnen gaan en laden.

Het speelt natuurlijk ook mee dat ik 1100km in 2 dagen aan het rijden ben, plus uren files in Hamburg. Daarnaast was het nooit het plan dat ik zou laden in Duitsland op de terugweg; normaal gesproken was ik vol de boot op gegaan en in één keer naar de eerste Fastned in Nederland gereden. Ik hoefde maar 1 keer in Duitsland te laden, dus ik ga op de bonnefooi naar de dichtstbijzijnde laadpaal. En dan krijg je dus dit verhaal.

Als ik in Nederland ergens heen rijd hoef ik niks te gokken. Elke laadplek heeft werkende laadpalen. Het is extreem uitzonderlijk om een laadpaal tegen te komen die niet op LMS werkt en nog zeldzamer om een laadplein te vinden zonder werkende lader. En als ik ergens niet kan of wil laden, is binnen 20km de volgende optie. Maar nog belangrijker: 10 jaar oude laadpalen werken ook gewoon nog. Het is niet alsof laadpalen die stukgaan stuk moeten blijven - je kunt je infrastructuur gewoon onderhouden. Het is dan ook frustrerend dat er excuses worden gemaakt voor dingen die niemand zou accepteren van elk ander tankstation. Niet alleen voor de CHAdeMO-auto's, maar ook voor alle toekomstige CCS-auto's is het van belang dat dit verbetert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

De Model S heeft theoretisch zitplaatsen, maar daar wil je niemand langer dan 5 minuten in vervoeren. De X is... minder betaalbaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:00
mux schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:56:

Hoezeer ik de suggestie ook waardeer voor Aral laders, is het IMO niet acceptabel om specifieke laders te moeten opzoeken. Als ik moet laden, moet ik gewoon naar de dichtstbijzijnde laadpaal met een compatibele stekker kunnen gaan en laden.
natuurlijk is het onacceptabel om specifieke laders op te zoeken om zorgeloos te kunnen laden, maar jij als ev-veteraan bent toch goed genoeg op de hoogte van hoe belabberd het is geregeld in duitsland? :9~ gewoon alle belabberde aanbieders wegstrepen en gaan naar de plekken die gebouwd zijn om consistent stroom te leveren door de vertrouwde aanbieders.

was er ook geen enkele ENBW snellader op je route vraag ik mij dan af, die zijn ook 200x betrouwbaarder dan die efacec e-off palen en overige shit van specifieke stadtwerken

hoe dan ook, het heeft al plaatsgevonden dus veel valt er niet meer te zeggen behalve voor de volgende keer abrp gebruiken met exclusief enbw, aral pulse, fastned en heel misschien ook total als aanbieder geselecteerd

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
mux schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:56:
[...]

De paal bij Buddikate staat als defect aangegeven omdat ik dat heb doorgegeven :P

En yep, die palen stonden achter een slagboom. Ik heb al een wijziging doorgegeven, moet nog geaccepteerd worden.
Dat heb je goed gedaan maar er stonden al legio meldingen van mensen die daar niet succesvol konden laden afgelopen maanden. Dan ga ik het al niet eens meer proberen.
Als ik in Nederland ergens heen rijd hoef ik niks te gokken. Elke laadplek heeft werkende laadpalen. Het is extreem uitzonderlijk om een laadpaal tegen te komen die niet op LMS werkt en nog zeldzamer om een laadplein te vinden zonder werkende lader.
Wij hebben in Nederland vrijwel geen ‘kleine’ snellaadaanbieders, alleen de grotere ketens. Dat scheelt veel. En het aandeel EV is in Nederland een stuk hoger. Ik heb trouwens met AC laadpalen in NL al flink wat ellende gehad.

Je mag het allemaal onacceptabel vinden, maar daar zal geen snellaadpaal extra door worden gerepareerd in Duitsland. Dus mijn advies: filter op Ionity, EnBW, Allego en Aral en je zult weinig problemen tegenkomen. FastNed is vrijwel afwezig in Duitsland en de kleinere aanbieders zijn niet altijd even goed in onderhoud. Of schrijf een brief naar de Bundesverkehrsminister :p
Oh en nog een laatste advies: ga nooit naar Frankrijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Edmin schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 16:03:
[...]

De Model S heeft theoretisch zitplaatsen, maar daar wil je niemand langer dan 5 minuten in vervoeren. De X is... minder betaalbaar ;)
True en True.
De Y heeft blijkbaar ook een 7 sits optie.

Maar zijn geen 'volwaardige' plaatsen voor volwassenen.

[ Voor 8% gewijzigd door Card Nox op 08-08-2022 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-04 15:41
Pf, op de terugweg van Zweden naar Nederland ook weer veel problemen gehad met laden.

Ik ging op de boot van Göteborg naar Kiel, en kwam vanuit omgeving Örebro. Da's een km of 400 rijden, maar doordat ik per ongeluk sleutels vergeten was terug te geven moest ik een stukje terug rijden waardoor ik alsnog bij Göteborg zo'n beetje door m'n bereik heen was.

Wat Zweden goed doet qua onderhoud van laadpalen (lang niet zoveel defect of onbruikbaar als in Duitsland) wordt gecompenseerd doordat er véél en véél te weinig laadpalen zijn. Göteborg is geen heel grote stad, maar er rijden wel veel EVs rond, en die houden elke laadpaal continu bezet. Elke laadpaal die ik in de wijde omgeving Göteborg heb geprobeerd werd omzwermd door 5+ EVs, tot het punt dat ik in een rijtje van 3 auto's tussen 2 laadpalen aan het pendelen was om te kijken of er eentje vrij was. Uiteindelijk heb ik ~10kWh kunnen laden, na ongeveer 45 minuten bezig te zijn geweest met laadpalen afzoeken.

Dus in Kiel kwam ik aan met ~100km op de GOM. En dan begint het feest dat Duitsland heet. In de algemene richting die ik op wil vanuit Kiel zijn binnen de stadsgrenzen 7 snelladers. Echter:

Dus ik kom uit bij een laadplein van Stadtwerke Kiel met twee Siemens-snelladers. Echter, die hebben het irritante probleem dat ze oververhitten en de laadsnelheid na een paar minuten omlaag gaat. Je begint op 41kW en dat gaat gestaag omlaag naar 33kW. Ik heb nog een halfuur zitten debuggen om te kijken of ik iets verkeerd deed in de auto, maar nee - het zijn echt de laadpalen zelf die de laadsnelheid niet aankunnen. Ik had -bijna een uur verder- inmiddels 250km op de GOM dus ik besloot verder te gaan.

Hamburg is een barrière in iedere reis door de regio, gezien de Elbetunnel dicht is en er dus permanent (ook op zondag) een file staat door de hele stad. Ik wilde dus proberen vóór Hamburg te lunchen en laden tegelijk, dus ik probeer Raststätte Buddikate, nu de andere kant dan de heenweg. Daar staat een Ionity met ernaast nog een oude Efacec die kort geleden overgenomen is door MER. RFID kaarten werken niet meer, je MOET met de MER app laden. En 3x raden...

[Afbeelding]

Dit is toch te gek voor woorden? Waarom zou je een laadpaal neerzetten die alleen maar werkt met een app op een Duitse telefoon? In de historie van de mensheid heeft er geen benzine bestaan die alleen in Duitse auto's werkt, dus wat voor gestoorde gedachtegang zit er achter dit appontwerp? Niet alleen dat - als ik de app headers inspecteer is het ook nog alleen geschikt voor Android 11 en eerder, met de laatste update eind 2020 - goeie kans dat een nieuwe telefoon, zelfs een Duitse, niet met de app werkt.

Goed, volgende laadpaal - een publieke, met Europees geld neergezette paal bij Bauhaus. 3x raden.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Goed werk, mensen.

Ik heb het opgegeven en ben maar naar Fastned Gross-Mackenstedt doorgereden. Die werkte zonder problemen, uiteraard. Door voornamelijk files, maar ook ~1 uur onnodig langzaam laden en defecte laadpalen uitproberen heb ik 8 uur gedaan over ~250km.

Kortom, vergeet de annexatieplannen voor Vlaanderen, we gaan Duitsland overnemen. Ze hebben lang genoeg gefaald in het bouwen van wegen, waterinfra, hoogspanningslijnen, etc., het is hoog tijd dat wij het fiksen voor ze.
Ik ben ook net terug uit Zweden en heb alleen goede ervaringen. Veel bij Ionity geladen langs de snelweg. Ik begrijp dat je geen CSS stekker hebt dat zal het zijn? Bij Buddikate, zag ik de MER ook staan. (Ik had de MER Sweden app geïnstalleerd maar uiteindelijk niet gebruikt wellicht had die gewerkt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-05 09:51
revolution-nl schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:33:
[...]
Vakantiecheck is altijd een check vooraf of ik kan destination laden (granny of snellader om de hoek).
Wat heeft die check voor zin? Als het er niet is, komt het er ook niet door een check te doen. En je gaat je vakantiebestemming ook niet aanpassen aan je auto neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Hier is de elektrische revolutie inmiddels ook aardig op gang. De Punto van mijn vriendin gaat deze week op MP, want haar EV6 staat op leverdatum 29-08. laadpaal is inmiddels operationeel, dus hij kan op eigen oprit aan de kabel.
Zelf ben ik inmiddels ook aan de beurt voor een nieuwe leasebak en de werkgever wil graag dat ik in een EV stap. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want met 4 kids heb ik minimaal 6 stoelen nodig en dan is vziw de enige optie op het moment de Mercedes EQB. Ik maak me in dagelijks gebruik niet veel zorgen om bereik, maar dat zal op vakantie toch wel even aanpassen worden. Afgelopen winter gingen we met 6 personen met een dakkoffer bovenop richting Oostenrijk. Dat zal minder makkelijk gaan straks. Hoe dan ook, woensdag een proefrit maken in de EQB 250, die toch net weer iets meer range heeft dan de 300 en hoger. We gaan het zien.
Een EV6 én nog een grote 7-zitter? Waarom 2 enorm grote auto's??
Neem er een kleinere bij, en ga met 2 auto's op vakantie 8)

Anders een plugin hybride er bij, dan mix je nog een soort van handigheid.
X5, Q7, GLE, XC90, Sorento?
Pak je er 1 met een relatief grote accu (18,8-31,2kWh), dan kun je nog een aardig eindje elektrisch rijden.

[ Voor 6% gewijzigd door mitsumark op 08-08-2022 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

mitsumark schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 22:55:
[...]

Een EV6 én nog een grote 7-zitter? Waarom 2 enorm grote auto's??
Neem er een kleinere bij, en ga met 2 auto's op vakantie 8)
Tsja, lang leve de kromme leaseregelingen en een EV aanbod dat al wel ruim is, maar niet in ieder segment.
En op vakantie met 2 auto's vind ik niet zo'n issue, maar ieder weekend weer met twee auto's de hort op is dan wél weer vervelend...
Anders een plugin hybride er bij, dan mix je nog een soort van handigheid.
X5, Q7, GLE, XC90, Sorento?
Pak je er 1 met een relatief grote accu (18,8-31,2kWh), dan kun je nog een aardig eindje elektrisch rijden.
Het overwegen waard, mits die ook binnen de leaseregeling vallen. Ik zal er eens naar kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Edmin schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:27:Hoe dan ook, woensdag een proefrit maken in de EQB 250, die toch net weer iets meer range heeft dan de 300 en hoger. We gaan het zien.
Grappig dat je die noemt, elders zag ik een recensie van de EQB en daar kwam deze best goed uit de bus op 1 punt na: commercie.

De wagen werd vergeleken met de XC40, tussen beide wagens zit sowieso al een prijsverschil van dik 9K in het voordeel van de Volvo, maar die is dan wel behoorlijk compleet/.
De EQB daartegen had ook veel van de opties die de Volvo had, maar veel ervan resulteerden bij aanklikken in popups met teksten als "Deze optie is niet in uw pakket inbegrepen, contact uw dealer als u deze optie wilt laten aanzetten" en dan uiteraard tegen meerprijs.
De wagen lijkt de berijder te pushen om alsnog extra's aan te schaffen, doe je dat niet dan blijft hij met dit soort schermpjes komen. De recensent noemde dit als een groot irritatiepunt en zeker een nadeel voor een wagen die 65K of meer kost!

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Laatst online: 19:01
m2011 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 21:05:

Wat heeft die check voor zin? Als het er niet is, komt het er ook niet door een check te doen. En je gaat je vakantiebestemming ook niet aanpassen aan je auto neem ik aan.
Je zou na die check kunnen besluiten om met meer dan 50% SoC aan te komen, en wanneer je vroeg genoeg checkt, zou je inderdaad je vakantiebestemming, of je verblijf, aan kunnen passen.
Dat zijn mijn overwegingen voor een dergelijke check.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

ron65 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 23:35:
[...]

Grappig dat je die noemt, elders zag ik een recensie van de EQB en daar kwam deze best goed uit de bus op 1 punt na: commercie.

De wagen werd vergeleken met de XC40, tussen beide wagens zit sowieso al een prijsverschil van dik 9K in het voordeel van de Volvo, maar die is dan wel behoorlijk compleet/.
De EQB daartegen had ook veel van de opties die de Volvo had, maar veel ervan resulteerden bij aanklikken in popups met teksten als "Deze optie is niet in uw pakket inbegrepen, contact uw dealer als u deze optie wilt laten aanzetten" en dan uiteraard tegen meerprijs.
De wagen lijkt de berijder te pushen om alsnog extra's aan te schaffen, doe je dat niet dan blijft hij met dit soort schermpjes komen. De recensent noemde dit als een groot irritatiepunt en zeker een nadeel voor een wagen die 65K of meer kost!
Dat klinkt inderdaad heel vervelend. Je weet dat je bij Mercedes een premium betaalt, maar om daar naderhand nog mee geconfronteerd te worden...
Aan de andere kant heb ik nog nooit zulke zeurende auto's gereden als de twee laatste VAG bakken, die constant meldingen laten zien over wat wel en niet verstandig is aan mijn rijstijl, open ramen, etc.. Ik ben wel wat gewend ;(

Ik zal er eens op letten morgen. De demo auto is iig een 250. Van tevoren even door de pakketten scrollen en goed kijken wat er allemaal op die auto zit. Thx :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

m2011 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 21:05:
[...]

De vakantiebestemming moet een laadvoorziening hebben (granny volstaat) of een snellaad mogelijkheid op <10km van mijn accommodatie.

Als deze voorwaarden niet gehaald worden dan wordt er inderdaad in diezelfde omgeving een andere accommodatie gezocht. Ik heb weinig behoefte aan laadstress op vakantie.

In de praktijk is het overigens geen enkel probleem om een laadvoorziening bij de accommodatie te regelen, een stopcontact is vaak dichterbij dan je denkt :P

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:52

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

revolution-nl schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 11:58:
[...]

De vakantiebestemming moet een laadvoorziening hebben (granny volstaat) of een snellaad mogelijkheid op <10km van mijn accommodatie.

Als deze voorwaarden niet gehaald worden dan wordt er inderdaad in diezelfde omgeving een andere accommodatie gezocht. Ik heb weinig behoefte aan laadstress op locatie.

In de praktijk is het overigens geen enkel probleem om een laadvoorziening bij de accommodatie te regelen, een stopcontact is vaak dichterbij dan je denkt :P
Het is hetzelfde met WiFi 10 jaar terug dat was toen ook voor vele een must. Een hotel zonder laadmogelijkheid (in de buurt) is niet meer van deze tijd. Als je een accomodatie van de toekomst wil zijn moet dit beschikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Card Nox schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 17:01:
[...]

True en True.
De Y heeft blijkbaar ook een 7 sits optie.

Maar zijn geen 'volwaardige' plaatsen voor volwassenen.
Die Y zou inderdaad met 7 zitplaatsen beschikbaar komen, maar ik snap niet helemaal wat daar gebeurd is. Op Tesla.com is hij alleen met 5 te configureren, maar ik heb aankondigingen en reviews van die optie gezien. Geen idee wat daar aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-05 18:04

Kju

Heeft iemand al ervaring met het aanvragen van gratis parkeren in Parijs en heeft iemand misschien een voorbeeldtekst? Voor buitenlanders hebben ze ook geen formulier vzv ik kan zien.

PSN: Kjujay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Edmin schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:38:
[...]

Dat klinkt inderdaad heel vervelend. Je weet dat je bij Mercedes een premium betaalt, maar om daar naderhand nog mee geconfronteerd te worden...
Aan de andere kant heb ik nog nooit zulke zeurende auto's gereden als de twee laatste VAG bakken, die constant meldingen laten zien over wat wel en niet verstandig is aan mijn rijstijl, open ramen, etc.. Ik ben wel wat gewend ;(

Ik zal er eens op letten morgen. De demo auto is iig een 250. Van tevoren even door de pakketten scrollen en goed kijken wat er allemaal op die auto zit. Thx :)
YouTube: Mercedes EQB vs. Volvo XC40 Recharge Pure electric | APPELS EN PEREN?

Moet je maar eens vanaf 13:50 kijken, maar het is de moeite het hele filmpje te bekijken.
Ik vond de link in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge Topic" waar iemand het filmpje al aangaf. Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic
Kan jou best nuttige info geven denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
ron65 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 23:35:
[...]
...
maar veel ervan resulteerden bij aanklikken in popups met teksten als "Deze optie is niet in uw pakket inbegrepen, contact uw dealer als u deze optie wilt laten aanzetten" en dan uiteraard tegen meerprijs.
Heb je het hier nou over die ANWB review of een andere review ? Want in de ANWB review zijn ze eigenlijk best wel heel negatief over de EQB, tot op het belachelijke (en incorrecte) af zelfs.
Bovendien hebben ze het daar bij mijn weten helemaal niet over popups die je komen zeggen dat optie x of y niet inbegrepen is (want daar heb ik nog nooit iets over gehoord en is volgens mij ook gewoon onzin). Ze klagen wel over wat opties die bij veel merken standaard zouden zijn zoals ACC, smartphone integratie, etc... maar dat is bij bvb Audi nog een pak erger.

[ Voor 4% gewijzigd door Twixie op 09-08-2022 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Twixie schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 18:35:
[...]

Heb je het hier nou over die ANWB review of een andere review ? Want in de ANWB review zijn ze eigenlijk best wel heel negatief over de EQB, tot op het belachelijke (en incorrecte) af zelfs.
Bovendien hebben ze het daar bij mijn weten helemaal niet over popups die je komen zeggen dat optie x of y niet inbegrepen is (want daar heb ik nog nooit iets over gehoord en is volgens mij ook gewoon onzin). Ze klagen wel over wat opties die bij veel merken standaard zouden zijn zoals ACC, smartphone integratie, etc... maar dat is bij bvb Audi nog een pak erger.
Ik heb beide reviews bekeken, met veel moeite (camping internet is vaker niet werkend dan wel), maar in ieder geval in 1 van beide wordt over die popups gesproken en laten ze die ook zien.
Ik krijg alleen niet voor elkaar dat nu nogmaals terug te kijken, filmpjes willen al een half uur lang niet openen omdat er geen of een hele slechte verbinding is, en mijn 4G bundeltje is al op ;-)

Dus als ik niet de juiste benoemd heb, excuus, maar de popups heb ik erin gezien, is dus zeker geen nonsens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
ron65 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 18:39:
[...]
Ik heb beide reviews bekeken
Beide ? Kijk ik er nu compleet over, of heb je hier alleen maar die ANWB vergelijking/review gepost ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:08
ron65 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 18:39:
[...]

Ik heb beide reviews bekeken, met veel moeite (camping internet is vaker niet werkend dan wel), maar in ieder geval in 1 van beide wordt over die popups gesproken en laten ze die ook zien.
Ik krijg alleen niet voor elkaar dat nu nogmaals terug te kijken, filmpjes willen al een half uur lang niet openen omdat er geen of een hele slechte verbinding is, en mijn 4G bundeltje is al op ;-)

Dus als ik niet de juiste benoemd heb, excuus, maar de popups heb ik erin gezien, is dus zeker geen nonsens ;)
Je bedoelt de Audi Q4 review waarin er maar een single zone airco in zit en er een knopje van dual zone ook inzit en dus popup geeft denk ik? Die stond volgens mij in xc40 topic ;)

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JTHZZ
Kju schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:23:
Heeft iemand al ervaring met het aanvragen van gratis parkeren in Parijs en heeft iemand misschien een voorbeeldtekst? Voor buitenlanders hebben ze ook geen formulier vzv ik kan zien.
Geen ervaring maar op de betreffende website staat het adres en dat je een kopie kentekenbewijs moet opsturen per post of naar de balie moet komen. Ik zou er een briefje van twee zinnen in het Frans bijdoen dat je een ‘droit de stationnement’ wilt aanvragen en je adres. “Je voudrais demander un droit de stationnement pour ma voiture (X-XXX-X). Groetjes Kju, Kjustraat 3, Kjustad “
Ik heb er naar gekeken maar vond het teveel werk, rare Fransen.
https://www.paris.fr/page...riques-hydrogene-hybrides

Voor alle Parijs gangers ook goed om te weten is dat je binnen de A86 snelweg een milieusticker (vignette crit’air) nodig hebt. Dat geldt ook voor EVs. Kost 4,51€ en wordt naar je huisadres gestuurd.

[ Voor 5% gewijzigd door JTHZZ op 09-08-2022 19:14 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Vind die stickers zo’n onzin. Bekeuringen kunnen ze prima opsturen obv kenteken maar dat een BEV geen uitstoot heeft kunnen ze alleen verzinnen als er een sticker op zit. 2022. Man man. Vind ze ook nog eens mega lelijk. Sorry, moest het ff kwijt. :)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rare-Quark
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Inspired schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 19:21:
Vind die stickers zo’n onzin. Bekeuringen kunnen ze prima opsturen obv kenteken maar dat een BEV geen uitstoot heeft kunnen ze alleen verzinnen als er een sticker op zit. 2022. Man man. Vind ze ook nog eens mega lelijk. Sorry, moest het ff kwijt. :)
Helemaal eens. Zelfde met die tolpoorten/kastjes. Doe dat lekker op kenteken zoals de rest van de wereld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JTHZZ
Inspired schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 19:21:
Duitsland is nog erger. Je hebt voor de milieuzone een groene milieusticker nodig als EV. Daarnaast zijn er privileges voor Duitse auto’s met een E op de nummerplaat (ook PHEV). Dat gaat om gratis parkeren of busbaan gebruiken in sommige steden maar ook om te parkeren bij een laadpaal. Voor buitenlandse auto’s is er, jawel, een blauwe sticker te koop voor dezelfde privileges en dan mag je dus ook parkeren bij een laadpaal 7(8)7 7(8)7
Alleen te koop bij gemeentehuizen of via een of andere site waar ze dan ineens 100€ kosten. Te bizar. Oh en die blauwe sticker moet je, voor de verandering, op je ACHTERruit plakken. Zonder die sticker kun je dus theoretisch een bekeuring krijgen als je ergens langs de straat staat te laden bij een laadpaal met zo’n verbodsbord.

[ Voor 8% gewijzigd door JTHZZ op 09-08-2022 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Denk dat verschillende mensen dit filmpje bedoelen.

YouTube: Volvo XC40 Recharge vs. Audi Q4 E-tron - AutoWeek dubbeltest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:09
Ik heb m ook gezien en ik verbaas me over dat het qua ruimte niet veel scheelt. Wij hebben voor de Q4 gekozen vanwege de ruimte achterin. Dat is een stuk meer dan bij de XC40.

De Audi bevalt de eerste 20.000 km qua rijden prima. De software blijft brak en bij lang draadloos laden van de iPhone raakt de telefoon oververhit. Premium is het allemaal niet.

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Over de XC40 gesproken, waarschijnlijk is deze al eens langsgekomen maar ik deel m nog eens.
https://www.volvocars.com...-cars-LCA-report-xc40.pdf

Blijkbaar ligt het break even point voor CO2 (in "europa") zo rond de 80.000km, daaronder is de ICE variant minder belastend voor het milieu... iets om over na te denken voordat iedereen een EV wordt aangesmeerd.
Zelfs op pure groene energie (je eigen zonnepanelen), moet je 50.000km rijden voordat je beter bezig bent vergeleken de ICE.

Heb de getallen even niet, maar ik denk dat de breakeven voor kosten rond datzelfde punt ligt.

Edit: XC40 ICE is tegenwoordig veel duurder (vanwege 10k CO2 taks/BPM en vrij forse MRB), dus dat is in NL een no-brainer.
PHEV variant is misschien het beste van beide werelden, al is het ook het slechtste van beide werelden 8)7

[ Voor 21% gewijzigd door mitsumark op 10-08-2022 00:04 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:12
@mitsumark Beetje jammer dat je denkt dat CO2 het enige schadelijke uit de uitlaat van een ICE is.

De EV is ‘The gift that keeps on giving’ zeker na die 80k km en de echte overgang naar zonne- en windenergie

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Krijg er wel zo'n wij van wc-eend gevoel bij, bij dit soort rapporten. ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-05 11:33

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

mitsumark schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 23:53:
Over de XC40 gesproken, waarschijnlijk is deze al eens langsgekomen maar ik deel m nog eens.
https://www.volvocars.com...-cars-LCA-report-xc40.pdf

Blijkbaar ligt het break even point voor CO2 (in "europa") zo rond de 80.000km, daaronder is de ICE variant minder belastend voor het milieu... iets om over na te denken voordat iedereen een EV wordt aangesmeerd.
Zelfs op pure groene energie (je eigen zonnepanelen), moet je 50.000km rijden voordat je beter bezig bent vergeleken de ICE.
Dat is 80.000 km totaal en niet 80.000 km per jaar he?
Welke auto gaat na 80.000 km al naar de schroothoop? Dus het is een no-brainer.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:51
hjs schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 06:57:
Genoeg rapporten te vinden van hoogleraren die allemaal op hetzelfde uitkomen. Dus ik vind dat nog wel meevallen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:21
Er is 1 ding dat dikwijls vergeten wordt.
Om 1 liter diesel of benzine te produceren uit ruwe olie is er ca 3 kWh stroom nodig voor de destillatie en cracking. Dat wordt niet altijd mee gerekend bij de CO2 balans.
Maar het maakt dat diesel en benzine eigenlijk energiedragers zijn ipv echt energiebronnen.
YouTube: Woher soll der Strom für E-Autos kommen? | BLACKOUT, Atomkraftwerke ...

https://tm3enl.home.blog/...op-het-elektriciteitsnet/
(kijk ook naar de bronvermeldingen)

Reken maar uit: Als je auto 6l benzine per 100km verbruikt, dan is dat ook al 18 kWh stroom.
Als Nederland vandaag volledig overschakelt van ICE naar BEV, dan is er in totaal slechts 6% meer stroom nodig, en kan de import van ruwe olie sterk beperkt worden...

Uiteraard is de nood aan cobalt, lithium etc een probleem, maar wees gerust, daar wordt ook aan gewerkt. De eerste fabrikant die een batterij kan produceren met veel minder van die materialen heeft een gigantisch voordeel, dus de incentive is er zeker.

[ Voor 18% gewijzigd door Tommie12 op 10-08-2022 09:15 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:21
Tommie12 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 09:13:
Er is 1 ding dat dikwijls vergeten wordt.
Om 1 liter diesel of benzine te produceren uit ruwe olie is er ca 3 kWh stroom nodig voor de destillatie en cracking. Dat wordt niet altijd mee gerekend bij de CO2 balans.
Maar het maakt dat diesel en benzine eigenlijk energiedragers zijn ipv echt energiebronnen.
YouTube: Woher soll der Strom für E-Autos kommen? | BLACKOUT, Atomkraftwerke ...

https://tm3enl.home.blog/...op-het-elektriciteitsnet/
(kijk ook naar de bronvermeldingen)

Reken maar uit: Als je auto 6l benzine per 100km verbruikt, dan is dat ook al 18 kWh stroom.
Als Nederland vandaag volledig overschakelt van ICE naar BEV, dan is er in totaal slechts 6% meer stroom nodig, en kan de import van ruwe olie sterk beperkt worden...

Uiteraard is de nood aan cobalt, lithium etc een probleem, maar wees gerust, daar wordt ook aan gewerkt. De eerste fabrikant die een batterij kan produceren met veel minder van die materialen heeft een gigantisch voordeel, dus de incentive is er zeker.
Het lijkt alsof ze ook 'refining' hebben meegenomen:
In this study Carbon Footprints of XC40 ICE and XC40 Recharge have
been calculated, including all life cycle phases, i.e. Materials production
and refining, Manufacturing, Use phase and End of life (see Figure 5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Kalentum schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 09:26:
[...]

[...]
Van de materialen, het is niet duidelijk of de brandstof zelf meegenomen is.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:57
Kalentum schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 09:26:
[...]

[...]
Het is een beetje een dode discussie, uit alle rapporten en analyses blijkt dat EVs meer energie kosten om te produceren en recyclen. Per kilometer is de uitstoot 60-70% lager, over de lifecycle (200.000km) is de uitstoot meer dan 50% lager met de huidige "energymix". Daarnaast wordt de uitstoot "geproduceerd" op een centrale locatie (energiecentrale) wat ook weer voordelen met zich mee brengt.

Gaan EVs de wereld redden? Nee
Rijden EVs objectief fijner dan ICE? Ja
Is het goedkoper als we kijken naar de Total cost of Ownership? Ja, zeker met de belastingvoordelen maar zelfs zonder is het ondanks de hogere aanschafprijs goedkoper.
Helpt het het milieu een beetje? Ja
Wordt alle stroom groen geproduceerd? Nee
Is het makkelijker om de stroomvoorziening te vergroenen dan een bestaande ICE auto vergroenen? Ja

Terug on-topic:

Na 7 maanden kan ik volgende week eindelijk de e208 ophalen. Initieel was de levertijd 3 maanden maar door franse planning, russische plannen en "supply chain issues" is het iets later geworden. Inmiddels zijn de configuraties bij Peugeot zo gewijzigd dat de hele auto zoals besteld niet meer leverbaar is dus ik hoop dat alles er op en aan zit.

[ Voor 15% gewijzigd door n0pe op 10-08-2022 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Vraag voor de experts: heeft batterijdegradatie ook impact op het (maximale) laadvermogen?

Ter illustratie; als je met een nieuwe auto 100 kW kan laden, kun je dan met een batterij die nog maar 90% van de oorspronkelijke capaciteit heeft, nog steeds 100kW laden? En wat als de batterij nog maar 80% over heeft?

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
JanHenk schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 09:47:
Vraag voor de experts: heeft batterijdegradatie ook impact op het (maximale) laadvermogen?

Ter illustratie; als je met een nieuwe auto 100 kW kan laden, kun je dan met een batterij die nog maar 90% van de oorspronkelijke capaciteit heeft, nog steeds 100kW laden? En wat als de batterij nog maar 80% over heeft?
Wellicht wel.
Oudere Tesla Model S laden na een aantal jaar trager, of de fase waarin je hoge laadsnelheden haalt wordt korter in tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
kdeboois schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 00:15:
@mitsumark Beetje jammer dat je denkt dat CO2 het enige schadelijke uit de uitlaat van een ICE is.

De EV is ‘The gift that keeps on giving’ zeker na die 80k km en de echte overgang naar zonne- en windenergie
Waar zeg ik dat CO2 het enige is? Het is wel de meeste relevante.
We hebben het in het rekeningrijden topic ook over fijnstof en NOx gehad, bv: 'Autobranche: rekeningrijden is onvermijdelijk'

Meer groene energie is een nobel langetermijn streven, maar zo hard gaat die ontwikkeling blijkbaar niet, los van de capaciteit van het net.
https://solarmagazine.nl/...alde%20tot%2037%20procent. (ik kan zo gauw even geen nieuwere vinden)
Door omstandigheden gaan we dit jaar in europa juist meer kolen stoken, dichter naar de wereldwijde verdeling dus.
hjs schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 06:57:
Wat zou de motivatie van Volvo kunnen zijn om hier niet zo accuraat mogelijk te rapporteren?
Maasluip schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 07:41:
Dat is 80.000 km totaal en niet 80.000 km per jaar he?
Welke auto gaat na 80.000 km al naar de schroothoop? Dus het is een no-brainer.
Natuurlijk gaat het over 80k totaal, lijkt me logisch.
Voor de veelrijder is het ook een no-brainer, echter..
Veel "boodschappenautootjes" rijden maar 4-8k per jaar, dan ben je een heel aantal jaar verder voor de winst er is. En ja, velen halen de 100.000 niet.
n=1, maar mn vrouw rijdt bv met haar i3 ongeveer 3k woon-werkverkeer per jaar (2 dagen per week, 15km enkele reis), en daarnaast nog 3k voor "uitjes".
Ook bespaar je liever vandaag (tijdens productie), dan over 10 jaar (als de productieverliezen eindelijk gecompenseerd zijn).
Ik denk dat een 1-serie (of vw polo-achtig apparaat) beter had geweest voor het milieu.

Misschien dat ik nu al met al heel anti EV klink, maar zo bedoel ik het niet.
Ook ik ben voor groene energie, en voor elektrisch rijden, maar ik blijf wel skeptisch over de geclaimde heilige graal en oplossing voor alle problemen waar, naar het lijkt, iedereen aan mee moet doen.

[ Voor 6% gewijzigd door mitsumark op 10-08-2022 11:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-05 11:33

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

mitsumark schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:22:
[...]

Natuurlijk gaat het over 80k totaal, lijkt me logisch.
Voor de veelrijder is het ook een no-brainer, echter..
Veel "boodschappenautootjes" rijden maar 4-8k per jaar, dan ben je een heel aantal jaar verder voor de winst er is. En ja, velen halen de 100.000 niet.
Ik denk dat heel weinig boodschappenauto's voor de 100.000 km afgedankt worden. En het gaat er ook niet om hoeveel de eerste eigenaar er mee rijdt, het gaat erom hoeveel er in de levensduur van de auto mee gereden wordt.
En dan zijn dus alleen in het geval dat de auto (of in dit geval: de Volvo XC40) die minder dan 80.000 km rijdt in zijn gehele leven het beter om geen EV te kopen.

Nogmaals: lijkt me een no-brainer dat EV's dus altijd beter zijn qua CO2-uitstoot.
Bij boodschappenauto's kun je ook nog eens meerekenen dat doordat ze weinig kilometers rijden, ze relatief onzuinig rijden.
En mis ik onderhoud in dat rapport? Het zal niet veel toevoegen, maar elk jaar 5 liter olie, en alle andere onderdelen die periodiek vervangen moeten worden die een EV allemaal niet heeft, het telt wel aan.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
mitsumark schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:22:
[...]
Waar zeg ik dat CO2 het enige is? Het is wel de meeste relevante.
We hebben het in het rekeningrijden topic ook over fijnstof en NOx gehad, bv: 'Autobranche: rekeningrijden is onvermijdelijk'

[...]
Wat zou de motivatie van Volvo kunnen zijn om hier niet zo accuraat mogelijk te rapporteren?

[...]
Je gaat volledig mee met het smalle beeld van het Volvo verhaal zo lijkt het.

Verder kan je van mij niet verwachten dat ik al je posts in andere topics analyseer voor ik reageer.

Volvo verkoopt ICE auto’s en wil daar voorlopig mee doorgaan zo lijkt het. Dan maar even wat nadelen van de ICE ‘vergeten’ te vermelden.

[ Voor 7% gewijzigd door kdeboois op 10-08-2022 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
kdeboois schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:57:
[...]

Je gaat volledig mee met het smalle beeld van het Volvo verhaal zo lijkt het.

Verder kan je van mij niet verwachten dat ik al je posts in andere topics analyseer voor ik reageer.

Volvo verkoopt ICE auto’s en wil daar voorlopig mee doorgaan zo lijkt het. Dan maar even wat nadelen van de ICE ‘vergeten’ te vermelden.
Doe je wederom een aanname. Misschien is het woordkeuze of gewoon miscommunicatie, maar blijkbaar komt mijn bericht niet op jou over zoals deze bedoeld was.

Ik verwacht zeker niet dat je al mijn/iedereens posts analyseert voordat je reageert, maar dan ook geen woorden in de mond leggen of (ongefundeerde) aannames doen. Ik deel de link achteraf alleen omdát je onjuiste aannames doet.
Ik kan moeilijk in 1 reactie ál mijn bronnen van de afgelopen tijd/jaren benoemen, over elk onderwerp wat hieraan gelinkt zou kunnen worden.
Je kunt het ook gewoon vragen:"Hoe denk je over X?" In plaats van:"je hebt het mis, want X!", zonder mijn standpunt te weten, misschien zijn we het wel met elkaar eens over X.
In dit geval meld ik alleen dat, volgens Volvo en mijzelf, de EV niet voor iedereen en alles het antwoord is om het milieu te ontzien.
Dat het afhangt van de gebruiker en energiebron of de EV wel daadwerkelijk beter is.

Welke ICE nadelen "vergeet" Volvo te melden volgens jou? Dit artikel gaat toevallig alleen over CO2, maar wellicht hebben ze over de "vergeten" onderwerpen ook wel wat gezegd.
Volvo wil juist sneller dan benodigd full electric (2030 i.p.v. de nog te bevestigen wens van 2035), dus ook daar is je aanname onjuist.
Enig onderzoek óf een vragende houding van jouw kant is wel gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaroen89
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18:08

Goede vraag, ik heb een e-208 met nu 30k km gelopen, obd dongle geeft aan 95,25%SOH ik haal echter nooit meer de beloofde 100kW aan de snellader maar 95kW enz. enz. de gehele laadcurve lijkt 5% lager te liggen. Misschien iemand die dit kan bevestigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
kdeboois schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:57:
[...]
Mwaoh..
https://www.ad.nl/auto/vo...ktrische-auto-s~a4403a2d/
_O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kdeboois
Welkom in 2022.

@mitsumark Het grootste voordeel van EV is volgens mij het beperken van uitstoot van verbrandingsresten in onze leefomgeving. Daar gaat zo’n 80k km analyse volledig aan voorbij.

[ Voor 44% gewijzigd door kdeboois op 10-08-2022 15:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Termy

valt er nog wat te fragge?

Stiller en schoner in de stad lijkt me al genoeg reden om zsm over te gaan naar EV, ja.

Is iemand hier wel eens in Oslo geweest? Het aandeel EVs is daar zo groot dat je dat wel als voorproefje zou kunnen zien voor een stad met alleen EVs. Ik ben er nooit geweest maar stel me voor dat met zo'n groot aandeel EV je in kleinere straten waar bandengeruis minimaal is amper herrie van verkeer hebt.

Ook een goede reden voor max 30 in de stad behalve relatief geïsoleerde doorvoerwegen, btw.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want met 4 kids heb ik minimaal 6 stoelen nodig en dan is vziw de enige optie op het moment de Mercedes EQB.
Deze al gezien ;) ?

YouTube: New Mercedes EQS SUV - Goodbye Model X!

Wordt vast een koopje 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Ik lees daar nergens dat ze liever brandstofautos blijven verkopen of hun ambitie bijstellen. Of wilde je mijn punt alleen maar bevestigen, namelijk dat Volvo nou juist een merk is wat snel over wil naar elektrisch en dus in persberichten benadrukt hoe hard ze groeien met elektrische auto’s

[ Voor 6% gewijzigd door JTHZZ op 10-08-2022 15:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:42

Ja, dit is wellicht de grootste impact die degradatie heeft (interne weerstand wordt hoger).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
JTHZZ schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:44:
[...]

Ik lees daar nergens dat ze liever brandstofautos blijven verkopen of hun ambitie bijstellen. Of wilde je mijn punt alleen maar bevestigen, namelijk dat Volvo nou juist een merk is wat snel over wil naar elektrisch en dus in persberichten benadrukt hoe hard ze groeien met elektrische auto’s
Meer dan 90% is ICE wat ze vandaag verkopen. Ik heb geen zin om 2030 af te wachten en zie ze liever nu stoppen met ICE productie. Het rapport lijkt een excuus voor alsnog ICE verkopen met als belangrijkste motivatie de CO2 uitstoot. Te kort door de bocht en te smal bekeken mijn inziens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
kdeboois schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 14:58:
[...]

Welkom in 2022.

@mitsumark Het grootste voordeel van EV is volgens mij het beperken van uitstoot van verbrandingsresten in onze leefomgeving. Daar gaat zo’n 80k km analyse volledig aan voorbij.
Als ik die cijfers bekijk van 2020 naar 2021.
ICE 546.277 --> 509.477 (10% minder)
PHEV 110.777 --> 163.489 (50% meer)
BEV 4.659 --> 25.727 (450% meer)
Dan is de transitie toch al goed op gang, dus ik snap niet zo goed hoe jij hier een andere conclusie uit trekt (ja, er worden nog steeds veel ICE verkocht (by far geen 90% meer, of je moet die PHEV's erbij rekenen), je kunt niet van de ene op de andere dag stoppen)

Volgens mij is uitstoot in de stad niet zo'n probleem, of je moet het over euro 3 diesels hebben.
Het grootste probleem is fijnstof, en dan kijk je tegenwoordig (ook bij een ICE) vooral naar banden en remmen (en als bron zou ik dan zeggen lees de eerder gelinkte pagina in het rekeningrijden topic).
Termy schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:15:
Stiller en schoner in de stad lijkt me al genoeg reden om zsm over te gaan naar EV, ja.

Is iemand hier wel eens in Oslo geweest? Het aandeel EVs is daar zo groot dat je dat wel als voorproefje zou kunnen zien voor een stad met alleen EVs. Ik ben er nooit geweest maar stel me voor dat met zo'n groot aandeel EV je in kleinere straten waar bandengeruis minimaal is amper herrie van verkeer hebt.

Ook een goede reden voor max 30 in de stad behalve relatief geïsoleerde doorvoerwegen, btw.
Stiller valt mee, ook bij 50kmpu hoor je de banden boven motor uit (en extra gewicht is dan nooit een goed idee, ook niet voor die fijnstof van hierboven).
Maargoed, ik woon niet in een grote stad, dus heb makkelijk praten.
In mijn autoluwe straat vallen de EV's meer op, met hun verplichte UFO geluid ;)

"groene zones" in de stad (ICE alleen P&R) en evt 30kmpu op sommige wegen kan natuurlijk ook, al is dat wel heel erg langzaam...

[ Voor 4% gewijzigd door mitsumark op 10-08-2022 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
assje schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:47:
[...]

Ja, dit is wellicht de grootste impact die degradatie heeft (interne weerstand wordt hoger).
Dat idee had ik al, maar ik heb te weinig natuurkundige kennis van batterijen om het goed te kunnen onderbouwen.

Bedankt voor je reactie :)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

De configurator is per vandaag open. Vanafprijs 120.000 Euro :X

Vanmiddag de proefrit gehad en direct de knoop doorgehakt. Het wordt inderdaad de EQB. Had mijn oudste dochter meegenomen om de ruimte achterin te checken en dat zit allemaal prima. Ja, het is wat ruimte toegeven op de tractor (Tarraco) die ik nu rijd, maar daar komen we wel uit. Morgen de configurator maar eens definitief maken en bestellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Uit de degradatie video's Björn is denk ik wel de rode draad dat bij meer dan 30% degradatie de laadcurve aanzienlijk lager is. De model 85D S is door Tesla handmatig via software gecapped. (Volgens mij nav een aantal auto's die spontaan in brand vlogen)

Mijn SR+ zit na 80k op 7% degradatie maar de laadcurve en de piek (170kW) is nog hetzelfde. Blijft opzienbarend hoeveel zo'n kleine accu kan opnemen

[ Voor 11% gewijzigd door revolution-nl op 10-08-2022 21:09 ]

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Levertijden deceptie hier in huize Ed_L. De EV6 stond tot vandaag op uitleverdatum 29 augustus. We gaan nog op vakantie, dus het leek handig de verkoop vande oude auto alvast op te starten. Eerste biedingen waren al binnen.
Totdat zojuist de leverdatum naar 14 november verschoof. Een kind krijg je anno 2022 sneller dan een EV 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:08
Luiaard schreef op maandag 25 juli 2022 @ 15:41:
[...]

Ja, maar een Y van €75k is het andere uiterste. Je hebt wel een punt met laadruimte, maar ik zie toch ook genoeg mensen met dakkoffer of trekhaakkoffer. Uitkomst voor de vakantie. Zodra wij uit de stoeltjes en buggy’s waren ben ik kleiner gaan rijden, destijds van VW Touran naar Honda Jazz met drie kinderen. Daar lukte alles mee en door de trekhaak vakanties ook. Als ik heel eerlijk ben vind ik de Ioniq 5 die ik nu heb een geweldige auto, maar buiten de vakantie om zou ik misschien wel weer liever wat kleiner rijden. Ik heb steeds met plezier Kona/Soul/Niro gereden en dat zijn ook volwassen auto’s met voldoende ruimte, behoudens misschien de laadruimte achter. Ik geloof sterk in het principe dat je een auto moet kopen waar je 95% van de tijd mee uit de voeten kan i.p.v. het hele jaar met een auto te rijden die je voor die laatste paar procent hebt aangeschaft.
Eens. Ik had een Mazda CX5 automaat, fijne en ruime auto, maar reed wel 1:12 bij rustig weggedrag. Ik heb die vorig jaar ingeruild voor een nieuwe Skoda Enyaq iV 60. Na subsidie €2.000 goedkoper dan de CX5 kostte in 2014 (€43.000), zelfde ruimte, een stuk comfortabeler en met zeer lage maandlasten (ik laad thuis uit de zonnepanelen). Dit is echt een no-brainer, óók voor reizen binnen Europa. We waren al enkele keren in Duitsland, in Zuid Frankrijk en recent drie weken in Noord Engeland. Soms even pionieren met laders, wat meer plannen, maar staan vele voordelen van de EV tegenover!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Termy schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:15:

Voor mijn werk ben ik vaak in Oslo geweest. Het huidige grote aantal EV’s is het resultaat van vele jaren actieve stimulering door de overheid en sommige grote bedrijven. Zo kennen de autowegen naar het centrum van de stad al vele jaren een strook voor het OV. Bussen en taxi’s reden alle files voorbij. EV’s mochten ook gebruik maken van die baan. Dat leidde, samen met een sterk verlaagde aanschafbelasting (véél hoger nog dan in NL) tot een run op EV’s. Overigens rijden ook in Oslo nog steeds veel oude benzine auto’s, voor die weg zijn zijn we nog 10-15 jaar verder….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Nu online

Termy

jdbiggelaa schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 22:22:
[...]

Voor mijn werk ben ik vaak in Oslo geweest. Het huidige grote aantal EV’s is het resultaat van vele jaren actieve stimulering door de overheid en sommige grote bedrijven. Zo kennen de autowegen naar het centrum van de stad al vele jaren een strook voor het OV. Bussen en taxi’s reden alle files voorbij. EV’s mochten ook gebruik maken van die baan. Dat leidde, samen met een sterk verlaagde aanschafbelasting (véél hoger nog dan in NL) tot een run op EV’s. Overigens rijden ook in Oslo nog steeds veel oude benzine auto’s, voor die weg zijn zijn we nog 10-15 jaar verder….
Ja, het waarom snap ik, maar ik wilde dus weten hoe die stad nu 'voelt' of 'klinkt' :).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Termy schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 22:25:
[...]

Ja, het waarom snap ik, maar ik wilde dus weten hoe die stad nu 'voelt' of 'klinkt' :).
In de zomer redelijk rustig, maar geen oase van stilte. Vergeet niet dat alle vrachtverkeer en bestelbusjes nog gewoon op diesel rijden. In de wintermaanden is het bij vlagen lawaaierig. Taxi’s en particulieren met genoeg geld voor een vergunning rijden dan namelijk op spikes ! ;-)

[ Voor 15% gewijzigd door jdbiggelaa op 13-08-2022 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

jdbiggelaa schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 22:11:
[...]

Eens. Ik had een Mazda CX5 automaat, fijne en ruime auto, maar reed wel 1:12 bij rustig weggedrag. Ik heb die vorig jaar ingeruild voor een nieuwe Skoda Enyaq iV 60. Na subsidie €2.000 goedkoper dan de CX5 kostte in 2014 (€43.000), zelfde ruimte, een stuk comfortabeler en met zeer lage maandlasten (ik laad thuis uit de zonnepanelen).
Zeker met de huidige energieprijzen kan een EV financieel aantrekkelijker zijn. Als leaserijder met behoefte aan een 7 zitter is dat helaas minder het geval. Voor een gelijkwaardig uitgeruste auto ga ik van 450 naar 630 Euro bijtelling. Daar zit aardig de rem op qua aantrekkelijkheid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thomqa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 06-05 22:49
Gisteren 900km op één dag naar huis gereden in mijn Seat Mii. Dit was (onverwacht) ook gebeurt op de heenweg en was gelukt in 16u. Op de heenweg was bij de laatste laadstop pas rapidgate een beetje merkbaar. Op de terugweg was de omgevingstemperatuur aanzienlijk hoger (34c) waardoor ik al bij de één na laatste stop met ~10kW zat te laden tussen 40% en 50%.

Normaal gesproken zit ik wel op 35kW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JS5iEiw7g8ABg0P8GpiCBsCIafc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mkAHqCpu2UTuOUinQRENvSkk.jpg?f=fotoalbum_large

Was ook nog een Audi rijder bij dat laadpunt die beweerde dat dat echt niet door de omgevingstemperatuur kon komen, dat de accu makkelijk 180c kon worden, en dat je de warmte ook prima verliest tijdens rijden. Wellicht zaken die gelden voor z'n actief gekoelde Audi GT accu. Maar volgens mij is de BMS van de Mii een stuk conservatiever.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
@Thomqa volgens mij heeft je auto idd geen actieve accu koeling/verwarming. Dus dan kun je last krijgen als het pack richting 40/50 graden gaat.

Die Audi rijder praat idd onzin. Een cell gaat 180 graden niet echt leuk vinden. :)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
Edmin schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 10:45:

Zeker met de huidige energieprijzen kan een EV financieel aantrekkelijker zijn.
Is dat wel zo?
Benzine/diesel is 1,5x zo duur geworden in dezelfde tijd dat elektra ruim 2,5x zo duur werd.
Die EV is dus imo alleen relatief gunstiger geworden als je een oud/lang contract hebt voor 20 cent, of wanneer je overkill zonnepanelen hebt en het grootste deel thuis kunt laden.
Snelladen aan de snelweg is net zo duur als, of zelfs duurder dan benzine rijden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:19

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

mitsumark schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 23:58:
[...]

Is dat wel zo?
Benzine/diesel is 1,5x zo duur geworden in dezelfde tijd dat elektra ruim 2,5x zo duur werd.
Die EV is dus imo alleen relatief gunstiger geworden als je een oud/lang contract hebt voor 20 cent, of wanneer je overkill zonnepanelen hebt en het grootste deel thuis kunt laden.
Snelladen aan de snelweg is net zo duur als, of zelfs duurder dan benzine rijden...
Meestal komt er dan meteen afschrijving, onderhoud, MRB etc om de hoek kijken, maar die zet ik in de basis gewoon weg tegen aanschafprijs (tweedehands helemaal). Zeker het weer (en overige in-car gebruik) lijkt aardig impact te hebben op kwh/km, maar een 1:6 is redelijk genomen best 'netjes'.

Neem ik even consumentenbond:
In maart 2022 peilden we een gemiddelde van wel €0,67 per kWh

Tegenover benzine (2.201) zit je dus op een ~3x, dan zit je bij gemiddeld 1:18 in je benzine auto dus al een break-even, zet je LPG of diesel ertegenover.. gaat het best hard.

Maar hij had het over bijtelling, lease auto is per definitie manco.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
[...]

Is dat wel zo?
Of als je, zoals ik kan, gratis op het werk kunt laden 👌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy
  • Nu online

Termy

[...]

Is dat wel zo?
X% duurder zegt natuurlijk niks. Elektra kan 1000% duurder geworden zijn en alsnog goedkoper dan op benzine rijden.

Ik laad voor 37 ct/kWh (publieke paal) en rij ongeveer 15 kWh/100 km. Dat is niet super zuinig, niet heel hoog. Per km dus 0.15 kWh en tegen 37ct dus 0,055 euro/km, laten we zeggen 6 ct ivm laadverliezen.

Wat moet een benzineauto dan halen op 1 liter als je 2 euro/L tankt? 2/0.06=33,3 km

Is dat realistisch? Welke auto haalt 1 op 33 op de snelweg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eppo16
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-02 21:09
Termy schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 00:33:
[...]

X% duurder zegt natuurlijk niks. Elektra kan 1000% duurder geworden zijn en alsnog goedkoper dan op benzine rijden.

Ik laad voor 37 ct/kWh (publieke paal) en rij ongeveer 15 kWh/100 km. Dat is niet super zuinig, niet heel hoog. Per km dus 0.15 kWh en tegen 37ct dus 0,055 euro/km, laten we zeggen 6 ct ivm laadverliezen.

Wat moet een benzineauto dan halen op 1 liter als je 2 euro/L tankt? 2/0.06=33,3 km

Met stationair laten draaien kom je een heel eind maar rijdend niet :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Termy schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 00:33:
[...]

Vandaar ook het woord "relatief", op een reactie waarin stond "met de huidige energieprijzen".

Ik weet niet welke auto jij rijdt, maar geen enkele EV doet 15kWh bij 100kmpu (gemiddeld misschien net aan).
De moderne sedan doet 1:25-30 bij 100kmpu (gemiddeld eerder 1:20). Dan zijn ze momenteel, met 35ct vs 2 euro, niet zo verschillend qua energiekosten (natuurlijk heb je momenteel andere voordelen met een EV en hebben veel mensen de mogelijkheid om goedkoper te laden).
Het verschilt echter ook enorm per gebruik(er), een EV is relatief zuinig bij lage snelheden, een benzine is zuiniger bij snelweg kilometers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Laatst online: 19:01
mitsumark schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 10:42:

Ik weet niet welke auto jij rijdt, maar geen enkele EV doet 15kWh bij 100kmpu (gemiddeld misschien net aan).
De moderne sedan doet 1:25-30 bij 100kmpu (gemiddeld eerder 1:20). Dan zijn ze momenteel, met 35ct vs 2 euro, niet zo verschillend qua energiekosten (natuurlijk heb je momenteel andere voordelen met een EV en hebben veel mensen de mogelijkheid om goedkoper te laden).
Het verschilt echter ook enorm per gebruik(er), een EV is relatief zuinig bij lage snelheden, een benzine is zuiniger bij snelweg kilometers.
Mijn E-Soul doet bij 100km/h op de (adaptive) cruise control gemiddeld 15,6 kWh/100 km.
Begint op 16,4 en zakt gaandeweg.
Is inderdaad geen 150 Wh/km, maar komt aardig dichtbij.
Edit:
Dus wanneer ik alleen DC snellaad, zijn de kosten redelijk vergelijkbaar met een benzineauto.
Maar ik laad verreweg het meest thuis, en zelfs wanneer je 'openbaar' laadt zijn de energiekosten ongeveer de helft van die benzineauto.

[ Voor 12% gewijzigd door Peter-036 op 14-08-2022 10:59 ]

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19:48
Al die detail berekeningen zijn grappig maar slecht vergelijkingsmateriaal.

Ik rij 25.000 km per jaar en geef ca €1.350 uit aan laadkosten (incl BTW, e-Niro 2019).

Daarvan is 15% gratis en de rest van publieke laders. Ik rij een normale mix van stad, provinciaal en snelweg.

De prijs voor energie is daarmee grofweg 5,5 cent per km.

Met een benzineprijs van €2,00 per liter zou ik een benzineauto jaarrond 1:36 moeten rijden. De helft daarvan 1:18 is realistischer maar zelfs dan uitdagend om te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Peter-036 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 10:56:
[...]

Mijn E-Soul doet bij 100km/h op de (adaptive) cruise control gemiddeld 15,6 kWh/100 km.
Begint op 16,4 en zakt gaandeweg.
Is inderdaad geen 150 Wh/km, maar komt aardig dichtbij.
Edit:
Dus wanneer ik alleen DC snellaad, zijn de kosten redelijk vergelijkbaar met een benzineauto.
Maar ik laad verreweg het meest thuis, en zelfs wanneer je 'openbaar' laadt zijn de energiekosten ongeveer de helft van die benzineauto.
Dat is behoorlijk zuinig inderdaad, tot het kouder wordt.
https://ev-database.nl/auto/1666/Kia-Niro-EV
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SlMmud-5z4zYg2Peo9yTZ-6Frp8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4IkGQHHVDgV4thV43gDTUkpF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
joepie de p schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 11:19:
Al die detail berekeningen zijn grappig maar slecht vergelijkingsmateriaal.

Ik rij 25.000 km per jaar en geef ca €1.350 uit aan laadkosten (incl BTW, e-Niro 2019).

Daarvan is 15% gratis en de rest van publieke laders. Ik rij een normale mix van stad, provinciaal en snelweg.

De prijs voor energie is daarmee grofweg 5,5 cent per km.

Met een benzineprijs van €2,00 per liter zou ik een benzineauto jaarrond 1:36 moeten rijden. De helft daarvan 1:18 is realistischer maar zelfs dan uitdagend om te halen.
Kom je zelf ook met een (detail) berekening :)
Juist, het is zo verschillend per situatie, dat de sommetjes voor weinigen 1 op 1 van toepassing zijn. Ieder moet het voor zichzelf uitrekenen.
Maar wel goed om aan te tonen dat in uitersten het beide kanten op kan vallen en het niet altijd een uitgemaakte zaak is, al leven we wel in bijzondere tijden dit jaar...
Tot vorig jaar was een EV altijd goedkoper (of je moet altijd alleen maar kunnen snelladen).

1:18 is met een ICE (formaat Niro) overigens geen enkele uitdaging, ja, om lager uit te komen moet je wel echt je best doen.
Een Niro hybrid (niet plugin) doet bv al snel 1:25.

[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 14-08-2022 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19:48
mitsumark schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 11:41:
[...]
Kom je zelf ook met een (detail) berekening :)
Juist, het is zo verschillend per situatie, dat de sommetjes voor weinigen 1 op 1 van toepassing zijn. Ieder moet het voor zichzelf uitrekenen.
Maar wel goed om aan te tonen dat in uitersten het beide kanten op kan vallen en het niet altijd een uitgemaakte zaak is, al leven we wel in bijzondere tijden dit jaar...
Tot vorig jaar was een EV altijd goedkoper (of je moet altijd alleen maar kunnen snelladen).

1:18 is met een ICE (formaat Niro) overigens geen enkele uitdaging, ja, om lager uit te komen moet je wel echt je best doen.
Een Niro hybrid (niet plugin) doet bv al snel 1:25.
Jaarrond is niet bepaald detail hoor. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:17
Het is alleen bijna nooit -10C , dus zo slecht als de cijfers hier weergeven is het vrijwel nooit.
Bovendien kan je een hoop stroom besparen door alleen stoelverwarming te gebruiken en de kachel uit of heel laag te laten.

Hoe zit het eigenlijk met een benzine auto in de winter, verbruiken die dan ook (veel) meer? (heb daar tot vandaag eigenlijk nooit over nagedacht).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-05 00:25

Racing_Reporter

Contentmaker

chevsticks schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 12:47:
[...]

Het is alleen bijna nooit -10C , dus zo slecht als de cijfers hier weergeven is het vrijwel nooit.
Bovendien kan je een hoop stroom besparen door alleen stoelverwarming te gebruiken en de kachel uit of heel laag te laten.

Hoe zit het eigenlijk met een benzine auto in de winter, verbruiken die dan ook (veel) meer? (heb daar tot vandaag eigenlijk nooit over nagedacht).
Een stukje meer, door hogere luchtdichtheid door kou, meer systemen om te ontwasemen en dergelijke, plus koude motor duurt ook langer voordat hij opgewarmd is en dus minder rijk zal lopen. Wat zullen we zeggen, 5-10 procent?

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heimdallr
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:51

Heimdallr

Asgard

Ik hoop dat de autofabrikanten eens vaart gaan maken met het produceren van goede elektrische bedrijfsauto's (lees: bestelbusjes) die de concurentie met fossiele bedrijfsauto's makkelijk aankunnen.

Wij hebben momenteel proeven lopen met de e-jumpy en e-berlingo voor onze monteurs. Op papier zien de spec's van dit soort auto's er redelijk uit, maar de praktijk is helaas anders. Als je zo'n ding met gereedschap en reserveonderdelen volstopt stort het bereik totaal in. En dan zal ik het maar niet hebben over een imperiaal met ladders op het dak of een aanhanger erachter.

Zeker met de regeling die de overheid voor 2025 in petto heeft: https://www.rijksoverheid...raden-zonder-co2-uitstoot

Bij mij en mijn collega's heerst een gevoel dat er op Volkswagen na (Id.Buzz) niet of nauwelijks naar goede elektrische bedrijfsauto's wordt omgekeken door fabrikanten en overheden.

Voorlopig zit ik als service monteur helaas nog vast aan mijn Berlingo diesel zonder goed alternatief.

Lidet er om den mans vrede, som ingen vurder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Nu online

Termy

Heimdallr schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 14:54:
Ik hoop dat de autofabrikanten eens vaart gaan maken met het produceren van goede elektrische bedrijfsauto's (lees: bestelbusjes) die de concurentie met fossiele bedrijfsauto's makkelijk aankunnen.

Wij hebben momenteel proeven lopen met de e-jumpy en e-berlingo voor onze monteurs. Op papier zien de spec's van dit soort auto's er redelijk uit, maar de praktijk is helaas anders. Als je zo'n ding met gereedschap en reserveonderdelen volstopt stort het bereik totaal in. En dan zal ik het maar niet hebben over een imperiaal met ladders op het dak of een aanhanger erachter.

Zeker met de regeling die de overheid voor 2025 in petto heeft: https://www.rijksoverheid...raden-zonder-co2-uitstoot

Bij mij en mijn collega's heerst een gevoel dat er op Volkswagen na (Id.Buzz) niet of nauwelijks naar goede elektrische bedrijfsauto's wordt omgekeken door fabrikanten en overheden.

Voorlopig zit ik als service monteur helaas nog vast aan mijn Berlingo diesel zonder goed alternatief.
Opmerkelijk wel dat dat zo'n impact heeft. Als je kijkt naar bv de test van tesla bjorn met een e-soul waar hij 400 kg ingeladen heeft is het verschil in gebruik niet te meten. Doet zo'n busje misschien vooral korte stukken optrekken en dan voornamelijk mechanisch remmen of zo? Is het bereik leeg wel ok of kloppen de opgegeven specs überhaupt niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

chevsticks schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 12:47:
[...]

Ook die hebben er last van, al wordt daar vaak gesproken van 5-10% maximaal zeker als de motor koud is, maar daar halen ze zelfs 1,5% verbruik bij 'hogere luchtweerstand' bij en meer wind, wat natuurlijk voor elk voertuig geld. Dan heb je nog een stukje discussie over turbo geblazen auto's, die juist koude lucht beter kunnen omzetten, maar ik kan niet veel vinden over de verhoudingen en de relatief hogere verbruik bij max turbo druk.

Denk dat je nooit echt accurate cijfers krijgt, zeker bij ICE heeft het rijden an sich veel meer impact dan rijden zelf. Of je moet over diverse maanden werkelijk identieke routes dagelijks rijden, dan zou je nog wat interessante cijfers kunnen hebben (in mijn geval reed ik 1:11 in de winter, naar nu ~1:10,5, maar dat is complete mix van stad/snelweg/'racen' waar mijn verbruik tussen de 1:7 tot 1:14 kan).

Denk dat het relatief vermogen tussen totaal gewicht wel een grote rol speelt, ik kan me nog de Jimny herinneren die je gewoon voet-plat niet over de 120km/h kreeg, relatief te weinig vermogen tov die auto. Dan merk je ook bij die e-scooters, 2 mensen, wat meer gewicht, die motor krijgt dat ding gewoon niet op maximale snelheid en je bereik (verbruik) keldert naar beneden.

[ Voor 12% gewijzigd door SinergyX op 14-08-2022 15:23 ]

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

SinergyX schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 15:21:
[...]

(in mijn geval reed ik 1:11 in de winter, naar nu ~1:10,5, maar dat is complete mix van stad/snelweg/'racen' waar mijn verbruik tussen de 1:7 tot 1:14 kan).
Dat is niet echt zuinig, ik heb een gemiddelde van 3,2/100km oftewel 1:31.25 met die eco diesel in mijn Astra.
Bij veel stadsverkeer loopt dat dan nog wel op, en kom ik soms op 1:25 uit, maar dat gebeurt niet veel, ik rij hoofdzakelijk afstanden van 100-150 km via snelwegen.
maar 1:7 ? dat klinkt als jaren 70 verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Heimdallr schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 14:54:

Wat zijn je specifieke praktijkervaringen? Wij zijn namelijk oop zoek naar een nieuw bedrijfsbusje dat groter is dan de e-NV200, en daar gaan we dan (uiteraard) meteen proberen uitbreidingsaccu's in te proppen. Ik ben wel benieuwd wat voor wensen je zou hebben en hoe ver de busjes in de praktijk komen met je gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

ron65 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 15:57:
[...]

Dat is niet echt zuinig, ik heb een gemiddelde van 3,2/100km oftewel 1:31.25 met die eco diesel in mijn Astra.
Bij veel stadsverkeer loopt dat dan nog wel op, en kom ik soms op 1:25 uit, maar dat gebeurt niet veel, ik rij hoofdzakelijk afstanden van 100-150 km via snelwegen.
maar 1:7 ? dat klinkt als jaren 70 verbruiken.
Natuurlijk niet zuinig, inherent aan een 'sport auto'. Maar ik rij relatief weinig en cijfers blijven cijfers, je kan er mee rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

SinergyX schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 16:32:
[...]

Natuurlijk niet zuinig, inherent aan een 'sport auto'. Maar ik rij relatief weinig en cijfers blijven cijfers, je kan er mee rekenen.
Dat is waar, wist overigens niet dat je een 'sport auto' had. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online
Termy schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 14:59:
Opmerkelijk wel dat dat zo'n impact heeft. Als je kijkt naar bv de test van tesla bjorn met een e-soul waar hij 400 kg ingeladen heeft is het verschil in gebruik niet te meten.
Lijkt me sterk. Puur natuurkundig is het energieverbruik (wrijvingsloos verplaatsen van massa) recht evenredig met het totaalgewicht. Nou zijn EV's al zwaar van zichzelf en dus zal 100 of 200 kilo extra relatief weinig uitmaken qua verbruik, maar 400 kg zou toch opgemerkt moeten worden. Voorwaarde is wel dat je exact dezelfde auto en weersomstandigheden moet hebben, dat de verkeerssituatie exact hetzelfde is enz. Wat natuurlijk alleen maar in een lab te realiseren is.

Voor wat betreft aanhangers of ladders op het dak is het natuurlijk een heel ander verhaal, dan verandert ook de luchtweerstand.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Pagina: 1 ... 252 ... 364 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic