mux schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:44:
Pf, op de terugweg van Zweden naar Nederland ook weer veel problemen gehad met laden.
Ik ging op de boot van Göteborg naar Kiel, en kwam vanuit omgeving Örebro. Da's een km of 400 rijden, maar doordat ik per ongeluk sleutels vergeten was terug te geven moest ik een stukje terug rijden waardoor ik alsnog bij Göteborg zo'n beetje door m'n bereik heen was.
Wat Zweden goed doet qua onderhoud van laadpalen (lang niet zoveel defect of onbruikbaar als in Duitsland) wordt gecompenseerd doordat er véél en véél te weinig laadpalen zijn. Göteborg is geen heel grote stad, maar er rijden wel veel EVs rond, en die houden elke laadpaal continu bezet. Elke laadpaal die ik in de wijde omgeving Göteborg heb geprobeerd werd omzwermd door 5+ EVs, tot het punt dat ik in een rijtje van 3 auto's tussen 2 laadpalen aan het pendelen was om te kijken of er eentje vrij was. Uiteindelijk heb ik ~10kWh kunnen laden, na ongeveer 45 minuten bezig te zijn geweest met laadpalen afzoeken.
Dus in Kiel kwam ik aan met ~100km op de GOM. En dan begint het feest dat Duitsland heet. In de algemene richting die ik op wil vanuit Kiel zijn binnen de stadsgrenzen 7 snelladers. Echter:
- Lidl is niet open, dus geen laadpaal. Daarnaast worden alle Lidl-laders in Duitsland geknepen op ~17kW, dus niet echt een optie
- Telekom-paal op de kaart bestaat niet meer
- Famila-paal is een Delta superfast waarvan chademo stuk is
- VW-paal staat bij een dealer en is dicht
- Andere Telekom-paal is defect
- Stadtwerke-paal is... defect
Dus ik kom uit bij een laadplein van Stadtwerke Kiel met twee Siemens-snelladers. Echter, die hebben het irritante probleem dat ze oververhitten en de laadsnelheid na een paar minuten omlaag gaat. Je begint op 41kW en dat gaat gestaag omlaag naar 33kW. Ik heb nog een halfuur zitten debuggen om te kijken of ik iets verkeerd deed in de auto, maar nee - het zijn echt de laadpalen zelf die de laadsnelheid niet aankunnen. Ik had -bijna een uur verder- inmiddels 250km op de GOM dus ik besloot verder te gaan.
Hamburg is een barrière in iedere reis door de regio, gezien de Elbetunnel dicht is en er dus permanent (ook op zondag) een file staat door de hele stad. Ik wilde dus proberen vóór Hamburg te lunchen en laden tegelijk, dus ik probeer Raststätte Buddikate, nu de andere kant dan de heenweg. Daar staat een Ionity met ernaast nog een oude Efacec die kort geleden overgenomen is door MER. RFID kaarten werken niet meer, je MOET met de MER app laden. En 3x raden...
[
Afbeelding]
Dit is toch te gek voor woorden? Waarom zou je een laadpaal neerzetten die alleen maar werkt met een app op een Duitse telefoon? In de historie van de mensheid heeft er geen benzine bestaan die alleen in Duitse auto's werkt, dus wat voor gestoorde gedachtegang zit er achter dit appontwerp? Niet alleen dat - als ik de app headers inspecteer is het ook nog alleen geschikt voor Android 11 en eerder, met de laatste update eind 2020 - goeie kans dat een nieuwe telefoon, zelfs een Duitse, niet met de app werkt.
Goed, volgende laadpaal - een publieke, met Europees geld neergezette paal bij Bauhaus. 3x raden.
[
Afbeelding]
[
Afbeelding]
Goed werk, mensen.
Ik heb het opgegeven en ben maar naar Fastned Gross-Mackenstedt doorgereden. Die werkte zonder problemen, uiteraard. Door voornamelijk files, maar ook ~1 uur onnodig langzaam laden en defecte laadpalen uitproberen heb ik 8 uur gedaan over ~250km.
Kortom, vergeet de annexatieplannen voor Vlaanderen, we gaan Duitsland overnemen. Ze hebben lang genoeg gefaald in het bouwen van wegen, waterinfra, hoogspanningslijnen, etc., het is hoog tijd dat wij het fiksen voor ze.