'Autobranche: rekeningrijden is onvermijdelijk'

Pagina: 1 ... 42 43 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:04

Destruction

(ex-)Automonteur

W1ck1e schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:30:
[...]

Niet perse. Wat kosten al die ongelukken door te hoge snelheden ? Wat kosten die files ?
Dat er minder overtredingen zijn lijkt mij een doel op zich.
Ik zie meer ongelukken gebeuren door bestuurders die rijden onder invloed of druk zijn met hun telefoon, dan door een verhoogde snelheid. Ik heb persoonlijk ook liever een bestuurder die wat harder rijdt dan toegestaan maar alert is, dan iemand die met zijn telefoon spelende keurig 100 rijdt waar je 100 mag. Dat laatste is ook veel gevaarlijker.

En nee, het gaat niet om minder overtredingen want dan heeft de overheid een probleem. Men rekent er standaard op jaarlijks ruim een miljard te ontvangen via het CJIB, dus als die inkomsten wegvallen zullen ze ergens anders vandaan moeten komen. En dan gaan andere belastingen weer fors omhoog.

Het gaat ook de overheid vooral om geld. Anders zou men bijvoorbeeld roken ook wel verbieden, ipv telkens accijnzen op tabak te verhogen ;).
Metro2002 schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:34:
[...]

Volgens mij is er nog nooit gesproken over het afschaffen van de accijnzen, alleen de MRB. Ga er dus maar vanuit dat je aan de pomp net zoveel gaat betalen als nu, dat de MRB vervalt en daar ongeveer 10 cent per kilometer aan kilometerheffing voor terugkomt. Dat betekent dat het vooral voor mensen die nu een kleine auto hebben het véél duurder zal gaan worden, zelfs al rijd je niet zoveel per jaar.
Ik geloof er inderdaad helemaal niets van dat de accijnzen op brandstof zouden verdwijnen als er rekeningrijden komt. Men praat niet voor niets telkens over het "verlengen van de accijns korting" (lees: We zijn tijdelijk minder inhalig vanwege de energiecrisis ontstaan door de Rusland - Oekraïne oorlog). Dat zou geen topic zijn als men van plan zou zijn om die accijnzen toch af te schaffen in de (nabije) toekomst.

Als we 10ct/km moeten betalen aan heffing en we krijgen het verdwijnen van de accijns op brandstof er ook bij, dan komt de rekensom wellicht anders uit. Uitgaande van een literprijs van 2 euro (euro95) weten we immers dat een liter benzine zonder belastingen een keer 70-80ct/L zou kosten. Reken ik nu de BTW ook weg voor het gemak, dat zou dan incl. de BTW grofweg een euro per liter zijn. 50% goedkoper tanken maakt e.e.a wel goed, maar dat is ook exact waarom ze dat absoluut nooit gaan doen.

[ Voor 40% gewijzigd door Destruction op 07-12-2025 13:39 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:49

Metro2002

Memento mori

spijkerhoofd schreef op zondag 7 december 2025 @ 08:56:
[...]

Ik vraag mij af of er echt zoveel mensen iets tegen het rekeningrijden hebben. Want de accijns en MRB zal omlaag of afgeschaft worden
Volgens mij is er nog nooit gesproken over het afschaffen van de accijnzen, alleen de MRB. Ga er dus maar vanuit dat je aan de pomp net zoveel gaat betalen als nu. De MRB vervalt en daar zal ongeveer 10 cent per kilometer aan kilometerheffing voor terugkomen (berekend op basis van huidige opbrengsten MRB gedeeld door totaal aantal gereden kilometers, een kleine 6 cent per km en dan nog de kosten van het systeem zelf erbij) . Dat betekent dat het vooral voor mensen die nu een kleine auto hebben het véél duurder zal gaan worden, zelfs al rijd je niet zoveel per jaar.

[ Voor 12% gewijzigd door Metro2002 op 07-12-2025 13:35 ]

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:52

Dennis1812

Amateur prutser

Maar de boetes worden verhoogd omdat de schatkist te kort komt.
Als boetes wegvallen mag je fors meer andere belastingen betalen.
Dat jouw werkgever geld misloopt door files heeft de overheid weinig last van.

Het CJIB en de rechters kunnen de hoge boete bedragen van Wet Mulder al niet meer uitleggen en hebben al vaker geklaagd, ook in de media, tegen verhogingen.
Reactie minister blijft steevast dat er een begrotingsgat gedicht moet worden.

Voor vergrijpen die niet onder Wet Mulder vallen en eigenlijk zwaarder zijn krijg je tegenwoordig lagere straffen dan voor wet Mulder boetes. Die juist bedoeld waren voor lage bedragen en kleine vergrijpen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Destruction schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:34:
[...]

Ik zie meer ongelukken gebeuren door bestuurders die rijden onder invloed of druk zijn met hun telefoon, dan door een verhoogde snelheid. Ik heb persoonlijk ook liever een bestuurder die wat harder rijdt dan toegestaan maar alert is, dan iemand die met zijn telefoon spelende keurig 100 rijdt waar je 100 mag. Dat laatste is ook veel gevaarlijker.
...
Ik gebruik mijn telefoon niet wanneer ik rijd.
Ik probeer mij aan de snelheid te houden en ik probeer zo veel mogelijk alert te zijn.
Ik zie regelmatig auto's met hoge snelheid inhalen. En vervolgens op die snelheid doorrijden.

Er wordt te weinig gehandhaafd. Vind ik.

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

W1ck1e schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:44:
[...]

Ik gebruik mijn telefoon niet wanneer ik rijd.
Ik probeer mij aan de snelheid te houden en ik probeer zo veel mogelijk alert te zijn.
Ik zie regelmatig auto's met hoge snelheid inhalen. En vervolgens op die snelheid doorrijden.

Er wordt te weinig gehandhaafd. Vind ik.
Er wordt ook te weinig gehandhaafd, dat is een feit.

Ik gebruik mijn telefoon ook niet tijdens het rijden en ik ben ook alert. Dat laatste is er met name tijdens de motor rijopleiding wel in gestampt. En dan valt ook steeds meer op hoe slecht het inzicht van de gemiddelde bestuurder is. En daar zit het echte gevaar, niet in die hardrijder die goed op let (mits deze goed op let, uiteraard). En ja, zelf rijdt ik ook wel eens (iets) te hard. En ja, dat levert ook wel eens een bekeuring op. Terecht, het mag nou eenmaal niet. Maar dan kan Den Haag weer wat extra geld over de balk smijten zonder de lasten voor iedereen te verhogen.

Wmb mag het rijbewijs sneller in gevaar komen als iemand inzichtloos en gevaarlijk rijdt. Een rijbewijs is een vergunning om voertuigen te besturen, als je (in het algemeen bedoeld en niet persoonlijk, ik moet dat verduidelijken) dan laat zien niet verantwoord, kundig en veilig aan het verkeer deel te nemen dan zou die vergunning ook gewoon (al dan niet tijdelijk) ingetrokken moeten worden. Dat gebeurd nu eigenlijk alleen nog maar op basis van snelheid of alcohol terwijl er vele redenen meer zijn om dit te doen in het kader van verkeersveiligheid. Maar wanneer een rijbewijs wel of niet ingevorderd zou moeten worden is voer voor een ander topic.

[ Voor 7% gewijzigd door Destruction op 07-12-2025 14:10 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:23
Marrtijn schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:58:
[...]

Ik heb eens de nummers ingetikt voor mijzelf en ik heb toevallig dezelfde woon-werkafstand als de gemiddelde Nederlander. Met afschaffing van MRB en accijns zou ik 20% minder belasting betalen. Het hele systeem omgooien is kneiterduur en het is ontzettend naïef om te geloven dat de gemiddelde gebruiker er zo veel op vooruit zal gaan wanneer er vooral geld opgehaald moet worden.
Kun jij die berekeningen ook delen, want op bierviltjes rekenen kan iedereen 20% minder betalen, daarnaast zijn er nog geen tarieven gedeeld. Daarnaast, minder MRB en accijns voor de benzine gebruiker kan best omdat EV en hybride rijders meer gaan betalen, zo worden de kosten dus beter verdeeld. Het huidige systeem zal op korte termijn fors minder opleveren omdat steeds meer mensen hybride en EV gaan rijden, de aanschafprijs van een EV is fors gedaald kijkend naar de Chinese en Koreaanse merken, en tweede hands zijn ze helemaal gekelderd. Als je thuis aan je eigen zonnepanelen kan laden ben je op dit moment spekkoper, ook omdat steeds meer werkgevers de mogelijkheid geven om op het werk op te laden.

• spijkerhoofd
Dennis1812 schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:35:
Maar de boetes worden verhoogd omdat de schatkist te kort komt.
Als boetes wegvallen mag je fors meer andere belastingen betalen.
Dat jouw werkgever geld misloopt door files heeft de overheid weinig last van.

Het CJIB en de rechters kunnen de hoge boete bedragen van Wet Mulder al niet meer uitleggen en hebben al vaker geklaagd, ook in de media, tegen verhogingen.
Reactie minister blijft steevast dat er een begrotingsgat gedicht moet worden.

Voor vergrijpen die niet onder Wet Mulder vallen en eigenlijk zwaarder zijn krijg je tegenwoordig lagere straffen dan voor wet Mulder boetes. Die juist bedoeld waren voor lage bedragen en kleine vergrijpen.
Probleem is dat de boetes een verdienmodel geworden zijn en niet meer de manier om verkeersveiligheid te verbeteren. Nederland is ook een van de weinige landen in Europa die geen puntenrijbewijs heeft en je moet het wel heel bond maken wil je je rijbewijs inleveren. Probleem hiermee is dat als mensen dus braver gaan rijden of minder handhaving is dat er minder boetes binnenkomen en de boetes hoger worden. Wat ik ook gek vind is dat boetes gemakkelijk te omzeilen zijn door apps als Flitsmeister, in andere landen zijn die apps verboden.

• spijkerhoofd
Destruction schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:55:
[...]

Er wordt ook te weinig gehandhaafd, dat is een feit.

Ik gebruik mijn telefoon ook niet tijdens het rijden en ik ben ook alert. Dat laatste is er met name tijdens de motor rijopleiding wel in gestampt. En dan valt ook steeds meer op hoe slecht het inzicht van de gemiddelde bestuurder is. En daar zit het echte gevaar, niet in die hardrijder die goed op let (mits deze goed op let, uiteraard). En ja, zelf rijdt ik ook wel eens (iets) te hard. En ja, dat levert ook wel eens een bekeuring op. Terecht, het mag nou eenmaal niet. Maar dan kan Den Haag weer wat extra geld over de balk smijten zonder de lasten voor iedereen te verhogen.

Wmb mag het rijbewijs sneller in gevaar komen als iemand inzichtloos en gevaarlijk rijdt. Een rijbewijs is een vergunning om voertuigen te besturen, als je (in het algemeen bedoeld en niet persoonlijk, ik moet dat verduidelijken) dan laat zien niet verantwoord, kundig en veilig aan het verkeer deel te nemen dan zou die vergunning ook gewoon (al dan niet tijdelijk) ingetrokken moeten worden. Dat gebeurd nu eigenlijk alleen nog maar op basis van snelheid of alcohol terwijl er vele redenen meer zijn om dit te doen in het kader van verkeersveiligheid. Maar wanneer een rijbewijs wel of niet ingevorderd zou moeten worden is voer voor een ander topic.
Ik ben het hier geheel mee eens, met de kanttekening dat er al forse tekorten zijn binnen het gehele politieapparaat. Politie heeft het te druk met urgentere zaken en te weinig tijd voor verkeershandhaving. Ik vind het dan ook gek dat wij hier geen puntenrijbewijs hebben, juist dat zal fors schelen in de verkeersveiligheid.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Team verkeer handhaaft eigenlijk best prima op verkeer.

Er zijn steeds meer grote controles en algemene controles. Onopvallende voertuigen die controles uitvoeren.
Maar de burger ziet dit niet altijd (tenzij ze gepakt zijn).

Vanuit mijn werk spreek ik veel politiemedewerkers in alle lagen. En ze brengen echt meer tijd op straat door en in de functie en neventaken die ze willen doen dan pak 10 jaar terug.

Ook opvallende voertuigen zie je fors meer.

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:35

hneel

denkt er het zijne van

Dan nog heb ik het idee dat die vooral op snelheid controleren. En bv totaal niet op inhalende vrachtwagens (waar een inhaalverbod geldt).

Of van rijstrook wisselen zonder voorrang te verlenen. Ik durf de stelling wel aan dat dit laatst direct of indirect de oorzaak is van vrijwel alle ongevallen op de snelweg. Direct, door tegen een auto ernaast te botsen, of indirect door auto's op de andere rijstrook te dwingen hard te remmen wat dan weer kop-staart botsingen tot gevolg heeft. Welke andere redenen kan je immers nog meer bedenken voor plotse remgolven? Een dier dat de weg oversteekt? Afvallende lading? Dat zal bij elkaar nog geen 1% zijn.

• spijkerhoofd
Dennis1812 schreef op zondag 7 december 2025 @ 14:37:
Team verkeer handhaaft eigenlijk best prima op verkeer.

Er zijn steeds meer grote controles en algemene controles. Onopvallende voertuigen die controles uitvoeren.
Maar de burger ziet dit niet altijd (tenzij ze gepakt zijn).

Vanuit mijn werk spreek ik veel politiemedewerkers in alle lagen. En ze brengen echt meer tijd op straat door en in de functie en neventaken die ze willen doen dan pak 10 jaar terug.

Ook opvallende voertuigen zie je fors meer.
Het helpt echter amper, want als je een uurtje op de snelweg rijd als brave burger zie je zoveel overtredingen gebeuren, van te hard rijden tot aan onnodig links rijden, bumperkleven, etc. dat ik denk dat de pakkans nog steeds veel te klein is. En zoals ik eerder zei, voer het puntenrijbewijs in...

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Bottom line:

Kunnen autorijden is wenselijk, want het levert een hoop vrijheid op.

Teveel autorijden is onwenselijk, want de externaliteiten zijn enorm.

Onderzoek komt op ongeveer 20-25 cent per km externe (~maatschappelijke) kosten voor een personenauto. Wat beter leesbaar, maar met slechte bronvermelding:
Why All Drivers Underpay: What the UK’s New EV Tax Reveals
De vraag is dus eigenlijk een keuze tussen eerlijk, eenvoudig en haalbaar.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Destruction schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:19:
[...]

Die inkomsten rekent men standaard mee in de begroting dus als die weg vallen is er meteen een heel groot probleem.
Die 1 miljard is 0,2% van de overheidsbegroting. Ik zou dat niet als een heel groot probleem bestempelen.

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:52
spijkerhoofd schreef op zondag 7 december 2025 @ 14:14:
[...]

Kun jij die berekeningen ook delen, want op bierviltjes rekenen kan iedereen 20% minder betalen, daarnaast zijn er nog geen tarieven gedeeld
Prima:

Gegeven:
kilometertarief: 8 cent per kilometer
Gemiddelde woon-werkafstand: 20 kilometer , persoonlijk rijden nog even buiten beschouwing.
Accijnsprijs: 79 cent per liter
Mazda 2: 470 euro per jaar, verbruik 1 op 16.
---
Aantal werkkilometers: 20 km * 2 * 5 dagen * 45 werkweken = 9000 km per jaar.
rekeningrijden: 9000*€0,08 = €720
Huidige situatie: €470+ (9000 km / 16 km/l)* €0,79 = €914,38

De gemiddelde werknemer zit dus al ver onder het break-even als de kilometerbelasting ingevoerd gaat worden. Of je moet het wegengebruik op drie verschillende manieren tegelijkertijd willen belasten, dat kan natuurlijk ook.

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

jeroenkb schreef op zondag 7 december 2025 @ 16:47:
[...]

Die 1 miljard is 0,2% van de overheidsbegroting. Ik zou dat niet als een heel groot probleem bestempelen.
Feit blijft dat de overheid niets gaat doen die die inkomsten in gevaar kunnen brengen :)
Marrtijn schreef op zondag 7 december 2025 @ 16:55:
[...]

Prima:

Gegeven:
Gemiddelde woon-werkafstand: 20 kilometer , persoonlijk rijden nog even buiten beschouwing.
---

De gemiddelde werknemer zit dus al ver onder het break-even als de kilometerbelasting ingevoerd gaat worden. Of je moet het wegengebruik op drie verschillende manieren tegelijkertijd willen belasten, dat kan natuurlijk ook.
Maar nu ga je er vanuit dat de accijns op brandstof afgeschaft zal worden. Dat gaat natuurlijk niet gebeuren. Dat rekeningrijden wordt gewoon een extra kostenpost waarbij we op dit moment alleen nog mogen hopen dat de MRB dan zal verdwijnen.

Opbrengsten van accijns op brandstof waren in 2022 6.8 miljard euro.
spijkerhoofd schreef op zondag 7 december 2025 @ 17:02:
[...]

En gelijk heeft de overheid, de overheid heeft naast inkomsten ook uitgaven, en door de vergrijzing, klimaatsverandering en andere aankomende kosten kan de overheid geen geld derven.
Ik reageer dan ook op de suggestie om overal 100% trajectcontroles in te voeren om zo gelijk te handhaven op o.a snelheid. Dat gaat de overheid uiteraard nooit doen, want dat kost teveel geld. En dat is ook exact waarom (in tegenstelling tot hetgeen sommigen hier denken) de accijns op brandstof niet afgeschaft gaat worden ;)

[ Voor 84% gewijzigd door Destruction op 07-12-2025 17:05 ]

• spijkerhoofd
Destruction schreef op zondag 7 december 2025 @ 16:58:
[...]

Feit blijft dat de overheid niets gaat doen die die inkomsten in gevaar kunnen brengen :)
En gelijk heeft de overheid, de overheid heeft naast inkomsten ook uitgaven, en door de vergrijzing, klimaatsverandering en andere aankomende kosten kan de overheid geen geld derven.

• spijkerhoofd
[...]

Prima:

Gegeven:
---

Het kan best zijn dat u en ik minder gaan betalen omdat de (deels) electrische auto's hetzelfde tarief gaan betalen als de benzineauto's, meer betalende auto's betekend dat de kosten meer verspreid worden. Daarnaast het artikel komt uit 2023, het kan ook zomaar 10 cent worden.

• spijkerhoofd
Destruction schreef op zondag 7 december 2025 @ 16:58:
[...]

Ik reageer dan ook op de suggestie om overal 100% trajectcontroles in te voeren om zo gelijk te handhaven op o.a snelheid. Dat gaat de overheid uiteraard nooit doen, want dat kost teveel geld. En dat is ook exact waarom (in tegenstelling tot hetgeen sommigen hier denken) de accijns op brandstof niet afgeschaft gaat worden ;)
Ik denk dat de accijns deels afgeschaft gaan worden, wellicht niet geheel. Het zou zelfmoord zijn voor D66 en CDA(en andere aansluitende partijen) om de accijns niet fors te verlagen, zeker kijkend naar de lange termijn als het aandeel electrisch rijden groter word en het aandeel brandstof kleiner word worden de inkomsten ook weer kleiner. Voor de lange termijn is rekeningrijden de enige oplossing om autorijden te belasten.

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09:59
Proton_ schreef op zondag 7 december 2025 @ 15:00:
Bottom line:

Kunnen autorijden is wenselijk, want het levert een hoop vrijheid op.

Teveel autorijden is onwenselijk, want de externaliteiten zijn enorm.

Onderzoek komt op ongeveer 20-25 cent per km externe (~maatschappelijke) kosten voor een personenauto. Wat beter leesbaar, maar met slechte bronvermelding:
Why All Drivers Underpay: What the UK’s New EV Tax Reveals
De vraag is dus eigenlijk een keuze tussen eerlijk, eenvoudig en haalbaar.
Ik kom op mijn auto op 35 cent / km en niet op 20-25 cent / km. Dat laatste is alleen waar wanneer je uitsluitend de variabele kosten neemt en de wegenbelasting/verzekering en afschrijving met de tijdswaarde buiten beschouwing laat: dat wil zeggen als je er al eentje perse nodig hebt en voor de deur moet hebben staan kost elke extra km 24 cent en dan zou je gelijk hebben. Doe je het netjes en neem je ook alle vaste kosten mee dan kom je veel hoger uit op 35 cent.

Als bron heb ik deze rekentool van de anwb gebruikt https://www.anwb.nl/auto/autokosten/berekenen

Helaas: autorijden is nog veel duurder dan iedereen denkt.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

aljooge schreef op zondag 7 december 2025 @ 17:50:
[...]
Ik kom op mijn auto op 35 cent / km en niet op 20-25 cent / km.
Maatschappelijke kosten denk ik de externe kosten door luchtvervuiling etc.
Niet hoeveel het jou kost om er in te rijden :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• W1ck1e
  • Nu online
YakuzA schreef op zondag 7 december 2025 @ 18:07:
[...]

En krijg die kosten maar eens vergoed.

• aljooge
YakuzA schreef op zondag 7 december 2025 @ 18:07:
[...]

Staan ook maatschappelijke opbrengsten tegenover. Van al dat fantastische werk dat ik elke dag aflever :P :Y

• Proton_

Proton_

Team Welles

@aljooge maar ja, al die anderen die jouw parkeerplek bezet houden en files veroorzaken... :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• aljooge
Proton_ schreef op zondag 7 december 2025 @ 21:02:
@aljooge maar ja, al die anderen die jouw parkeerplek bezet houden en files veroorzaken... :)
Je bedoelt die files in de randstad waar ik niet in zit, maar wel aan mag meebetalen? En wat krijg je ervoor terug? Geschrapte bushaltes en lijnen.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:17

Nox

Noxiuz

HvdBent schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:46:
Ik houdt het maar bij het motto van D66, het kan wel.... Laat de techneuten die er voor geleerd hebben maar met een systeem komen. Auto's waarmee aan de kilometerstand geknoeid is verkoop je een stuk lastiger dus de boete zit in de verkoopprijs :P
Als je onder de 20k pj zit heb je jaarlijks toch maar 1 beurt vaak. Of je dan nu 19k of 11k rijdt valt niet op, die beurtjes doe je gewoon.

Ik zit onder gemiddeld maar ben er alsnog geen voorstander van. Sowieso een hardware-oplossing, bah. De vervuiler betaalt is reeds actief, men noemt het accijns. Letterlijk iedere liter diesel of benzine, tot op de honderdste liter nauwkeurig, betaal je vervuilbelasting over.

Er moet gekeken worden naar elektra, hoe je die eerlijk gaat belasten.
Dido schreef op donderdag 4 december 2025 @ 17:48:
[...]
offtopic:
In de bebouwde kom Rotterdam is 25 km/h perfect: je neemt exact de groene golf mee die rekening houdt met 50 km/h 8)
Alleen een beetje anticiperen (slingeren) om de scholieren heen die dat niet snappen :X
Dan zit je dus wel tussen de auto's? In Rotterdam zou ik dat niet snel doen. In geen enkele stad eigenlijk.

[ Voor 25% gewijzigd door Nox op 08-12-2025 09:52 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:17

Nox

Noxiuz

aljooge schreef op zondag 7 december 2025 @ 21:27:
[...]

Je bedoelt die files in de randstad waar ik niet in zit, maar wel aan mag meebetalen? En wat krijg je ervoor terug? Geschrapte bushaltes en lijnen.
Wegen waar je wel door kan rijden zonder in de file te staan? :?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

https://www.bnnvara.nl/jo...rkende-armen-gaan-betalen

Tja. Nog een column die het maar weer aanstipt. Dit plan raakt de verkeerden.

• spijkerhoofd
Dennis1812 schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:11:
https://www.bnnvara.nl/jo...rkende-armen-gaan-betalen

Tja. Nog een column die het maar weer aanstipt. Dit plan raakt de verkeerden.
Ik vind de column slecht onderbouwd, want ik lees nergens over de kilometervergoeding die werkgevers geven, ik lees nergens dat mensen met een brandstofmotor nu al veel belasting betalen in de vorm van accijns maar de EV en hybride rijder minder tot amper accijns betaald vanwege zuinigere motoren door het elektrische component of de volledig electrische auto die de helft van het jaar gratis kan opladen aan de zonnepanelen. Daarmee is er al een fors verschil tussen de rijke EV rijder en de arme benzine autorijder.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Om het bij de zorgmedewerker te houden. Kilometer vergoeding is meestal zwaar belabberd. 19ct max en sommige CAOs zelfs 13 of nog minder.

En elke onderhandeling gooit de werkgever het "premie argument" op tafel om zieltjes te winnen om vooral weinig extra loon te bedingen en weinig verbetering op secundaire voorwaarden.

Autos van de baas is in de sector ook iets wat je zelden ziet. Soms in de thuiszorg wat voor de grotere routes.
Maar ziekenhuizen, gehandicaptenzorg, revalidatie en verpleeghuizen etc zie je dit totaal niet. En al helemaal niet voor schoonmaakpersoneel. Hooguit voor de directeur

• spijkerhoofd
Dennis1812 schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:34:
Om het bij de zorgmedewerker te houden. Kilometer vergoeding is meestal zwaar belabberd. 19ct max en sommige CAOs zelfs 13 of nog minder.

En elke onderhandeling gooit de werkgever het "premie argument" op tafel om zieltjes te winnen om vooral weinig extra loon te bedingen en weinig verbetering op secundaire voorwaarden.

Autos van de baas is in de sector ook iets wat je zelden ziet. Soms in de thuiszorg wat voor de grotere routes.
Maar ziekenhuizen, gehandicaptenzorg, revalidatie en verpleeghuizen etc zie je dit totaal niet. En al helemaal niet voor schoonmaakpersoneel. Hooguit voor de directeur
Zelfs met het rekeningrijden gaan de zorgmedewerkers er niet op achteruit, of wellicht zelfs op voorruit omdat de belasting op autorijden eerlijker en gespreider geheven word, want de zuinige hybrides en de EV's gaan evenredig meebetalen, dus voor de benzinerijder hoeft minder te betalen. Het rekeningrijden is toekomstbestendiger omdat in de toekomst meer EV's gaan rijden die nu amper belasting en accijns betalen waardoor de benzinerijders meer moeten betalen voor een litertje peut wil de overheid een gelijke inkomstenbron hebben. Waar de benzinerijder straks 2,50 tot 3 euro voor een litertje peut moet betalen rijd de EV rijder nog steeds een half jaar gratis.

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Dennis1812 schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:34:
Tsja... Als ik zorgmedewerker was mocht de werkgever uitleggen welke auto's je kunt rijden van 13ct/km.

En mij daarna een bedrijfsauto (niet per definitie een leaseauto zijnde) geven. Mijn huidige auto kost all-in 28ct/km. Dat is dan zonder afschrijving, want de enige manier om bij deze auto nog afschrijving te krijgen is om hem om een boom te vouwen of anderszins op de sloop te laten eindigen :+

Daarmee rijdt ik zeer waarschijnlijk wat goedkoper dan de gemiddelde automobilist, maar dat betekent dus dat rijden voor 13ct/km mij zelf 15ct/km zou moeten kosten. Absoluut uitgesloten dat de motor van mijn auto voor dat geld überhaupt gestart wordt. Laat staan dat ik er ook maar één meter mee rijdt voor de WG.

En hoe je werkgever die bedrijfsauto dan moet betalen... Tsja. Dat regelt-ie maar gewoon, dat is niet jouw probleem. * Destruction weet hoe dat vaak gaat in die sector. WG wil niet betalen maar hij wil wél doen alsof jouw auto eigenlijk gewoon zijn auto is.... Zo werkt dat natuurlijk niet.

Nog ff uitgerekend, maar als ik uit ga van jaarlijks een nieuwe v-naar, set banden, een onderhoudsbeurt, ~250 euro aan verzekering/MRB (bij elkaar opgeteld) en het verbruik hoger inschat (1:30 vs 1:36) dan komt de motorscooter all-in op 17.6ct/km. Zelfs die kan dus niet rijden van 13ct/km :+

Wat mijn WG betreft, die bezit inmiddels een extra auto voor dit soort dingen.

[ Voor 23% gewijzigd door Destruction op 08-12-2025 22:04 ]

• hneel
  • Laatst online: 16:35

hneel

denkt er het zijne van

[...]

Prima:

Gegeven:
---

Leuk dat gemiddelde. Maar wat als je aan het dubbele aantal kilometers per jaar zit? Dat is niks bijzonders als je op het platteland woont. Dan gaat het je dus vele honderden euro's per maand extra kosten.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:24

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

spijkerhoofd schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:25:
[...]

Ik vind de column slecht onderbouwd, want ik lees nergens over de kilometervergoeding die werkgevers geven, ik lees nergens dat mensen met een brandstofmotor nu al veel belasting betalen in de vorm van accijns maar de EV en hybride rijder minder tot amper accijns betaald vanwege zuinigere motoren door het elektrische component of de volledig electrische auto die de helft van het jaar gratis kan opladen aan de zonnepanelen. Daarmee is er al een fors verschil tussen de rijke EV rijder en de arme benzine autorijder.
Klopt, ze zouden er wat meer op in kunnen gaan dat EV's nog altijd meer iets zijn voor mensen die er geld aan kunnen uitgeven. Als je weinig te makken hebt, dan kun je ook geen EV betalen. Als je weinig te makken hebt, dan kun je die EV (als je hem kunt betalen) niet aan je rijtjeshuis of je flatje opladen, dan moet je naar een publieke paal waar je twee keer zoveel voor de stroom betaalt.

Signatures zijn voor boomers.

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:58
spijkerhoofd schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:48:
[...]

Zelfs met het rekeningrijden gaan de zorgmedewerkers er niet op achteruit, of wellicht zelfs op voorruit omdat de belasting op autorijden eerlijker en gespreider geheven word, want de zuinige hybrides en de EV's gaan evenredig meebetalen, dus voor de benzinerijder hoeft minder te betalen. Het rekeningrijden is toekomstbestendiger omdat in de toekomst meer EV's gaan rijden die nu amper belasting en accijns betalen waardoor de benzinerijders meer moeten betalen voor een litertje peut wil de overheid een gelijke inkomstenbron hebben. Waar de benzinerijder straks 2,50 tot 3 euro voor een litertje peut moet betalen rijd de EV rijder nog steeds een half jaar gratis.
Wat je zegt klopt als we met een systeem gaan werken waarbij we als totale groep autorijders hetzelfde blijven betalen en de verdeling alleen wijzigt. Maar mijn onderbuikgevoel zegt dat een systeem als deze zo kostbaar wordt in ontwerp, uitrol en handhaving dat we allemáál meer gaan betalen. Denk te vergelijking maar eens aan een relatief simpel systeem als afvalstoffenheffing: in gemeenten waar je "per zak" betaalt zou het goedkoper moeten zijn voor de kleinverbruiker, en duurder voor wie enorm veel afval produceert. Maar in praktijk betaalt zelfs iemand die zeer weinig afval stort door de hoge vastrechten van het systeem soms al meer dan mensen in een vergelijkbare gemeente die onbeperkt kunnen storten.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Valorian schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:11:
[...]

Wat je zegt klopt als we met een systeem gaan werken waarbij we als totale groep autorijders hetzelfde blijven betalen en de verdeling alleen wijzigt. Maar mijn onderbuikgevoel zegt dat een systeem als deze zo kostbaar wordt in ontwerp, uitrol en handhaving dat we allemáál meer gaan betalen.
Het systeem moet budgetneutraal ingevoerd worden. Dat betekent dat de overheid netto evenveel inkomsten moet hebben. Dus alle extra's eromheen, alle dataprocessing, trackingkastje in je auto, etc, moet de burger betalen.

Dus de burger gaat gewoon meer betalen.

• Valorian
..

[ Voor 99% gewijzigd door Valorian op 09-12-2025 10:17 ]

• Valorian
..

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Valorian schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:11:
[...]

Wat je zegt klopt als we met een systeem gaan werken waarbij we als totale groep autorijders hetzelfde blijven betalen en de verdeling alleen wijzigt. Maar mijn onderbuikgevoel zegt dat een systeem als deze zo kostbaar wordt in ontwerp, uitrol en handhaving dat we allemáál meer gaan betalen. Denk te vergelijking maar eens aan een relatief simpel systeem als afvalstoffenheffing: in gemeenten waar je "per zak" betaalt zou het goedkoper moeten zijn voor de kleinverbruiker, en duurder voor wie enorm veel afval produceert. Maar in praktijk betaalt zelfs iemand die zeer weinig afval stort door de hoge vastrechten van het systeem soms al meer dan mensen in een vergelijkbare gemeente die onbeperkt kunnen storten.
Dat onderbuikgevoel is zeer terecht. Want inderdaad, de overheid wil het kostenneutraal invoeren... voor de overheid. Dus ook Tante Truus die met haar kleine zuinige auto'tje 2 keer per week de weg op gaat, zal duurder uit zijn dan de 2 tientjes die ze nu aan MRB betaald.

In mijn gemeente geldt ook het afvalsysteem waarbij je per zak moet betalen. Het gevolg? Veel meer zwerf afval dat apart opgehaald (en onderzocht op mogelijke NAW gegevens...) moet worden. In sommige wijken is het al zo erg dat er ratten tussen de rotzooi lopen e.d. Lekker gewerkt, gemeente bestuur :/ We hebben nu juist méér rotzooi dan voorheen en kosten besparen doet het ook niet op deze manier. Geef dan je fout toe en gooi dit afvalsysteem waar het hoort: De prullenbak in. En een toeslag betalen omdat een product in pastic verpakt zit vind ik ook zoiets, alsof ik ervoor gekozen heb dat dat product in plastic verpakt moest worden 8)7 Waarom komt die rekening bij mij? Die moet naar de producent. Moet hij maar met ander materiaal gaan werken.

Om terug ontopic te gaan vind ik daarom dus ook dat de rekening van rekeningrijden vooral naar de werkgevers moet, en niet naar de werknemers. Dan is het vrij snel gebeurd met de files omdat werkgevers in sectoren waar fysiek op locatie aanwezig zijn niet vereist is om het werk te doen, daarmee zullen gaan stoppen omdat het veel te veel geld scheelt. Als die stucadoor 100km moet rijden naar een klus maakt het niet uit of die 100km 1 cent, 5 euro of om mijn part 1.000 euro kost, hij zal er nog steeds naar toe moeten want een wand stucen gaat niet via internet.

[ Voor 3% gewijzigd door Destruction op 09-12-2025 10:25 ]

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:44
Destruction schreef op maandag 8 december 2025 @ 21:08:
[...]

Tsja... Als ik zorgmedewerker was mocht de werkgever uitleggen welke auto's je kunt rijden van 13ct/km.

En mij daarna een bedrijfsauto (niet per definitie een leaseauto zijnde) geven. Mijn huidige auto kost all-in 28ct/km. Dat is dan zonder afschrijving, want de enige manier om bij deze auto nog afschrijving te krijgen is om hem om een boom te vouwen of anderszins op de sloop te laten eindigen :+
Voor ambulante medewerkers helemaal eens. Maar als je gewoon een vaste werklocatie hebt, hoe is je werkgever dan verantwoordelijk voor je woon-werkverkeer? Dat vind ik lekker makkelijk afschuiven. Als de reiskostenvergoeding niet kostendekkend is kun je andere oplossingen overwegen: Carpoolen, op de fiets/scooter/ebike etc.

Waarom zou de werkgever er voor moeten zorgen dat jij kostenneutraal op je werk moet kunnen komen? Als jij een baan accepteert in het in de 1e plaats jouw eigen verantwoordelijkheid om te zorgen dat je op tijd bent waar je verwacht wordt. Dat is immers de afspraak die jij maakt met een werkgever. Hij betaald jouw salaris, zodat jij op de afgesproken plaats en tijd arbeid uitvoert.

Dat inmiddels het meerendeel van de werkgevers volledig voorziet in een vergoeding voor woon/werkverkeer betekent niet dat we dat maar als "normaal" of het minimale moeten gaan zien.

HD4Life @ Full-HD

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Davidshadow13 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 10:33:
[...]

Voor ambulante medewerkers helemaal eens. Maar als je gewoon een vaste werklocatie hebt, hoe is je werkgever dan verantwoordelijk voor je woon-werkverkeer? Dat vind ik lekker makkelijk afschuiven. Als de reiskostenvergoeding niet kostendekkend is kun je andere oplossingen overwegen: Carpoolen, op de fiets/scooter/ebike etc.
IMO zou de werkgever alleen niet aansprakelijk zijn voor de woon-werk kosten als jij (in het algemeen bedoeld, ik moet dat verduidelijken) er zelf voor kiest om verder bij je werk vandaan te gaan wonen. Ik ken dus iemand die is verhuisd naar een plaats 40km verderop en nu moppert omdat de werkgever geen KM vergoeding wil betalen gezien het feit dat hij eerder altijd gewoon op de fiets naar het werk kwam. Die redenatie kan ik wel volgen en dan zeg ik ook: Dit had je zelf van te voren moeten navragen en afwegen of die verhuizing dan nog steeds verstandig is.

In alle andere gevallen moet de rekening gewoon naar de werkgever. Werkgelegenheid is onvoldoende verspreid door het land, met als gevolg dat je in sommige sectoren dus geen werk kunt vinden in de plaats waar je woont (en vaak geen kans maakt op een woning in de plaats waar je wél werk kunt krijgen). Als je werkgever wil worden moet je ook voor je mensen zorgen. Dat kan door je personeel een hoge vergoeding uit te keren of door ze een voertuig ter beschikking te stellen, maar rekeningrijden is een "oplossing" (lees: Lastenverzwaring) die het grote probleem van fileleed en uitstoot niet gaat oplossen. De sleutel tot de oplossing van beide problemen ligt toch echt bij de werkgevers. Een werkgever die niet voor zijn personeel wil hoeven zorgen en daar niet correct voor wil betalen, moet geen mensen in dienst nemen en lekker ZZP'er blijven. Dan hoef je alleen maar voor jezelf te zorgen.
Dat inmiddels het meerendeel van de werkgevers volledig voorziet in een vergoeding voor woon/werkverkeer betekent niet dat we dat maar als "normaal" of het minimale moeten gaan zien.
Wmb zou een reiskostenvergoeding altijd verplicht moeten zijn. Of je nou op de fiets komt of met een scooter of auto. Ook die fiets rijdt immers niet gratis.

Als ik naar de zaak (andere kant vd stad) moet komen krijg ik daar ook gewoon een vergoeding voor, en ik heb een motorscooter gekocht voor dat woon-werk verkeer (geen last van files). Voor werk-werk verkeer heeft de WG een auto die ik dan kan gebruiken. Mijn eigen auto kan niet rijden tegen 21ct/km en dat gaat dus ook niet gebeuren ;) Die scooter kan ik rijden tegen 17ct/km en dat kan dus wel uit.

• alexbl69
  • Laatst online: 15:26
Destruction schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 10:47:
[...]
IMO zou de werkgever alleen niet aansprakelijk zijn voor de woon-werk kosten als jij (in het algemeen bedoeld, ik moet dat verduidelijken) er zelf voor kiest om verder bij je werk vandaan te gaan wonen. Ik ken dus iemand die is verhuisd naar een plaats 40km verderop en nu moppert omdat de werkgever geen KM vergoeding wil betalen gezien het feit dat hij eerder altijd gewoon op de fiets naar het werk kwam. Die redenatie kan ik wel volgen en dan zeg ik ook: Dit had je zelf van te voren moeten navragen en afwegen of die verhuizing dan nog steeds verstandig is.

In alle andere gevallen moet de rekening gewoon naar de werkgever.
Hoe zie je dit in de praktijk voor je? Dat betekent toch een onmogelijke administratieve last? En blijft die 'ontheffing' voor de werkgever bij verhuizing van de werknemer dan voor altijd geldig? Of vervalt dat na zoveel jaar? Is dat dan grond voor ontslag?

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:55
Uit het artikel;
Door kilometers die worden gereden met schone auto's minder te belasten dan kilometers die worden gemaakt met vieze benzine- of dieselauto’s, zorgt de overheid ervoor dat de vervuiler betaalt. Hoe meer je rijdt, hoe meer je betaalt en hoe viezer je rijdt, hoe duurder je uit bent.
Dus ze belasten eigenaren die misschien meer vervuilend zijn voor het milieu, worden deze extra opbrengsten dan ook gebruikt om de lucht weer schonen te maken?

Als je diesel rijdt betaal je al ~30% meer WB, ongeacht of je 50K pj rijdt of 10K. Hoe kan er dan gezegd worden dat je diesel vervuilender is?

Als ik op het www lees, dan is een diesel minder vervuilender dan berekend. Het verschil tussen benzine en diesel is dermate klein geworden dat het kostenverschil niet overeenkomt met de "milieuschade" die een diesel toebrengt.

Rekening rijden, lijkt mij eerlijker dan hoe dat nu geregeld is, maar zou goed zijn als ze het vermogen hebben om alles goed door te berekenen ipv nattevinger werk,

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

alexbl69 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 10:53:
[...]

Hoe zie je dit in de praktijk voor je? Dat betekent toch een onmogelijke administratieve last? En blijft die 'ontheffing' voor de werkgever bij verhuizing van de werknemer dan voor altijd geldig? Of vervalt dat na zoveel jaar? Is dat dan grond voor ontslag?
IMO moet het zo zijn dat als jij ervoor kiest verder bij je werkgever vandaan te gaan wonen de werkgever niet gedwongen kan worden die kosten te vergoeden. Dat moet je dan vooraf met je WG bespreken en meenemen in je berekeningen/overweging om die verhuizing wel of niet door te laten gaan.

Reden voor ontslag? Waarom? Je kunt prima blijven werken, maar omdat je jezelf in die situatie gebracht hebt door die verhuizing zul je het woon-werk verkeer op eigen kosten moeten doen. Andersom ken ik een situatie van een WG die koos voor verhuizing, waar het personeel erop stond dat ze een bedrijfsauto zouden krijgen. Zij hadden immers niet voor die verhuizing gekozen dus de WG ging het probleem maar oplossen ook! Dat heeft die WG uiteindelijk ook gedaan, door niet te verhuizen :+

Maar ja in alle andere gevallen moet de rekening naar de werkgevers, omdat juist daar de oplossing voor zowel het fileprobleem als de nu nog te hoge uitstoot te behalen valt. Ik hoor dat de WG van mijn broer ook wenst dat hij weer vaker (liefst dagelijks) naar kantoor komt. Wat mij betreft is dat zeer onwenselijk gedrag en wmb mag dat deze WG een extra kostenpost van ettelijke miljoenen opleveren. Dan stopt dat gedrag wel. Iemand 200km per dag laten rijden om werk te doen dat prima vanuit huis kan is en blijft gewoon onzin.

Dat je af en toe wel graag je collega's wil ontmoeten is iets anders maar het betekent niet dat het absoluut noodzakelijk is dat je dat werk fysiek op locatie doet. En dus zullen we in vooral dat soort verkeer moeten snijden.

[ Voor 8% gewijzigd door Destruction op 09-12-2025 11:04 ]

• spijkerhoofd
Destruction schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:00:
[...]

IMO moet het zo zijn dat als jij ervoor kiest verder bij je werkgever vandaan te gaan wonen de werkgever niet gedwongen kan worden die kosten te vergoeden. Dat moet je dan vooraf met je WG bespreken en meenemen in je berekeningen/overweging om die verhuizing wel of niet door te laten gaan.

Reden voor ontslag? Waarom? Je kunt prima blijven werken, maar omdat je jezelf in die situatie gebracht hebt door die verhuizing zul je het woon-werk verkeer op eigen kosten moeten doen. Andersom ken ik een situatie van een WG die koos voor verhuizing, waar het personeel erop stond dat ze een bedrijfsauto zouden krijgen. Zij hadden immers niet voor die verhuizing gekozen dus de WG ging het probleem maar oplossen ook! Dat heeft die WG uiteindelijk ook gedaan, door niet te verhuizen :+

Maar ja in alle andere gevallen moet de rekening naar de werkgevers, omdat juist daar de oplossing voor zowel het fileprobleem als de nu nog te hoge uitstoot te behalen valt. Ik hoor dat de WG van mijn broer ook wenst dat hij weer vaker (liefst dagelijks) naar kantoor komt. Wat mij betreft is dat zeer onwenselijk gedrag en wmb mag dat deze WG een extra kostenpost van ettelijke miljoenen opleveren. Dan stopt dat gedrag wel. Iemand 200km per dag laten rijden om werk te doen dat prima vanuit huis kan is en blijft gewoon onzin.

Dat je af en toe wel graag je collega's wil ontmoeten is iets anders maar het betekent niet dat het absoluut noodzakelijk is dat je dat werk fysiek op locatie doet. En dus zullen we in vooral dat soort verkeer moeten snijden.
En de banken en verzekeraars lachen om die miljoenen, en zal vooral betaald worden door de velen klanten van de banken waarbij de kosten van een betaalrekening verdubbeld word en de verzekeringen zullen verdubbeld worden. En met de banken zijn er velen grote bedrijven die daar niet warm of koud van worden en rekenen het doodleuk door naar de klanten door.

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

spijkerhoofd schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:09:
[...]

En de banken en verzekeraars lachen om die miljoenen, en zal vooral betaald worden door de velen klanten van de banken waarbij de kosten van een betaalrekening verdubbeld word en de verzekeringen zullen verdubbeld worden. En met de banken zijn er velen grote bedrijven die daar niet warm of koud van worden en rekenen het doodleuk door naar de klanten door.
Dat soort gedrag gaan we niet belonen natuurlijk. Dan maar een miljard euro als boete, of meerdere miljarden? Ongeacht of je bedrijf dat kan betalen of niet? Laat dat soort weigeraars dan maar een faillissement + vervolging vanwege wanbestuur boven het hoofd hangen :Y)

Er zullen auto's uit het verkeer moeten om zowel het aantal files als de uitstoot door verkeer te verlagen en daar zullen bedrijven aan mee moeten werken. Als ze dat netjes doen bespaart het ze geld. Als ze fout gedrag blijven vertonen en de meerkosten ook nog eens doorbelasten is het tijd voor maatregelen die verder gaan. Want nogmaals, netjes deze regels volgen resulteert in meer winst voor zo'n bedrijf door lagere kosten. Kantoorruimte is immers bepaald niet goedkoop en als je braaf deze regels volgt heb je dus minder kantoorruimte nodig :)

Helaas lijkt het erop dat de VVD opnieuw in een Kabinet komt, en we weten al dat de VVD absoluut nooit iets zou doen dat hun vrinden heel erg misschien wel een heel klein beetje zou kunnen benadelen. De arbeider gaat dus weer kapot belast worden om zo de rijke bedrijven aan nog veel meer rijkdom te helpen. Het nemen van absoluut noodzakelijke maatregelen die het probleem daadwerkelijk gaan oplossen zal dus wederom niet van toepassing zijn :(

[ Voor 23% gewijzigd door Destruction op 09-12-2025 11:25 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

alexbl69 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 10:53:
[...]

Hoe zie je dit in de praktijk voor je? Dat betekent toch een onmogelijke administratieve last?
Die last is er nu al bij bedrijven > 100 werknemers die een wettelijke plicht hebben te documenteren met welk vervoersmiddel de werknemers naar het werk komen.
Rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit.

• spijkerhoofd
Destruction schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:16:
[...]
Netjes deze regels volgen resulteert in meer winst voor zo'n bedrijf door lagere kosten. Kantoorruimte is immers bepaald niet goedkoop en als je braaf deze regels volgt heb je dus minder kantoorruimte nodig.
Die kosten kunnen ze nu al besparen, een kantoorpand huren in Amsterdam is al enorm duur en toch willen bedrijven kantoren huren en mensen al dan niet hybride naar kantoor laten komen omdat er veel sociale waarde is voor zowel het bedrijf als de mensen om te zamen te komen. Sociale cohesie, fysiek samenwerken levert meer winst op dan geheel thuis laten werken. Door rancuneus allerlei boetes te verzinnen voor werkgevers zal enkel een averechts effect hebben doordat werkgevers de kosten door gaan berekenen aan de klanten.

Verder als je qua milieu meer wilt doen om de uitstoot fors te laten dalen kun je beter ervoor zorgen dat het luchtverkeer fors ingeperkt gaat worden, het vliegverkeer is vervuilender dan ons wagenpark, of onze veestapel met 75% te laten dalen. Onze wagenpark stoot steeds minder uit vanwege de steeds grotere electrification van ons wagenpark. Voor de files zou je meer kunnen inzetten op verspreiding van het verkeer door ook de maandagen, woensdagen en vrijdagen naar kantoor te komen, maar ook door het toe te laten om om 6 uur in de morgen te rijden en om 3 uur weer naar huis. Dat laatste doe ik en ik heb zelden files op die uren, om 6 uur is het zeer rustig nog zelfs rond Amsterdam.

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

spijkerhoofd schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:30:
[...]

Die kosten kunnen ze nu al besparen, een kantoorpand huren in Amsterdam is al enorm duur en toch willen bedrijven kantoren huren en mensen al dan niet hybride naar kantoor laten komen omdat er veel sociale waarde is voor zowel het bedrijf als de mensen om te zamen te komen. Sociale cohesie, fysiek samenwerken levert meer winst op dan geheel thuis laten werken. Door rancuneus allerlei boetes te verzinnen voor werkgevers zal enkel een averechts effect hebben doordat werkgevers de kosten door gaan berekenen aan de klanten.
En dat doorbelasten aan klanten van zo'n boete gaan we dus juist verbieden. Dat is geen rancune maar een probleem correct en effectief willen oplossen. Het is nou eenmaal een feit dat die oplossing niet bij de werknemer maar bij de werkgever te halen valt. Jammer dat je het gesprek niet aan kunt of wil gaan zonder met dit soort termen te gooien. Eerder plaatste je me ook al in een bepaalde politieke hoek....

En nogmaals, ik snap prima dat je af en toe ook graag je collega's wil ontmoeten en bepaalde projecten samen wil oppakken. Maar het uitvoeren van kantoorwerk vereist niet dat je fysiek op locatie aanwezig bent. Het vereist een werkplek die je ook prima thuis zou kunnen hebben. Incidenteel dan ergens met collega's samen werken zou te regelen moeten zijn, maar incidenteel. Niet op regelmatige basis want dat levert veel teveel verkeer op. Die tijd is dus voorbij. Dan kan het hele leaseauto circus ook worden afgeschaft :) En ja, dat betekent dat de huidige leaserijders straks ipv die leaseauto weer een hoger salaris krijgen. Daar is natuurlijk niets op tegen.

[ Voor 3% gewijzigd door Destruction op 09-12-2025 11:42 ]

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:53
Ik lees dat men minder files wil, maar is rekeningrijden dan echt de oplossing? Want je moet dan gedrag van mensen veranderen en schijnbaar vinden mensen het nu ook al acceptabel om in die files te gaan staan. Of denkt iedereen dat andere files gaan mijden zodat zij door kunnen rijden? Think again.

Dan kan je beter een spitsheffing doen op drukke stukken. Kenteken wordt gescand bij het opgaan van zo'n stuk en in bepaalde tijdsvakken krijg je daarvan een rekening. Misschien dat je dan wat aanpassingen in gedrag gaat zien, maar ik betwijfel het.

Mijn mening blijft, als je geld wil halen ga dan eerst eens met vignetten werken voor buitenlandse kentekens. Want op de Brabantse wegen zie ik echt een hoop buitenlandse kentekens.

• TheBrut3
Destruction schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 10:23:
Als die stucadoor 100km moet rijden naar een klus maakt het niet uit of die 100km 1 cent, 5 euro of om mijn part 1.000 euro kost, hij zal er nog steeds naar toe moeten want een wand stucen gaat niet via internet.
Die kunnen ook werk dichter bij huis zoeken.

Waarom rijden er duizenden klusbusjes van Den Bosch richting Utrecht over de A2, terwijl er de andere kant op datzelfde aantal rijdt vanuit Utrecht richting Den Bosch?

• spijkerhoofd
Destruction schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:38:
[...]

En dat doorbelasten aan klanten van zo'n boete gaan we dus juist verbieden. Dat is geen rancune maar een probleem correct en effectief willen oplossen. Het is nou eenmaal een feit dat die oplossing niet bij de werknemer maar bij de werkgever te halen valt. Jammer dat je het gesprek niet aan kunt of wil gaan zonder met dit soort termen te gooien. Eerder plaatste je me ook al in een bepaalde politieke hoek....

En nogmaals, ik snap prima dat je af en toe ook graag je collega's wil ontmoeten en bepaalde projecten samen wil oppakken. Maar het uitvoeren van kantoorwerk vereist niet dat je fysiek op locatie aanwezig bent. Het vereist een werkplek die je ook prima thuis zou kunnen hebben. Incidenteel dan ergens met collega's samen werken zou te regelen moeten zijn, maar incidenteel. Niet op regelmatige basis want dat levert veel teveel verkeer op. Die tijd is dus voorbij. Dan kan het hele leaseauto circus ook worden afgeschaft :) En ja, dat betekent dat de huidige leaserijders straks ipv die leaseauto weer een hoger salaris krijgen. Daar is natuurlijk niets op tegen.
Leuk oefenloos discusseren over iets wat gelukkig niet ingevoerd gaat worden! Ik heb ook nog geen partij gevonden die dit in hun programma heeft staan! Hoewel files vervelend is, is het ook geen einde van de wereld. Qua milieu maak je meer winst om de veestapel met 75% te verkleinen en het vliegverkeer te halveren.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:58

FreakNL

Well do ya punk?

Destruction schreef op maandag 8 december 2025 @ 21:08:
[...]

Daarmee rijdt ik zeer waarschijnlijk wat goedkoper dan de gemiddelde automobilist, maar dat betekent dus dat rijden voor 13ct/km mij zelf 15ct/km zou moeten kosten. Absoluut uitgesloten dat de motor van mijn auto voor dat geld überhaupt gestart wordt. Laat staan dat ik er ook maar één meter mee rijdt voor de WG.

En hoe je werkgever die bedrijfsauto dan moet betalen... Tsja. Dat regelt-ie maar gewoon, dat is niet jouw probleem. * Destruction weet hoe dat vaak gaat in die sector. WG wil niet betalen maar hij wil wél doen alsof jouw auto eigenlijk gewoon zijn auto is.... Zo werkt dat natuurlijk niet.

Nog ff uitgerekend, maar als ik uit ga van jaarlijks een nieuwe v-naar, set banden, een onderhoudsbeurt, ~250 euro aan verzekering/MRB (bij elkaar opgeteld) en het verbruik hoger inschat (1:30 vs 1:36) dan komt de motorscooter all-in op 17.6ct/km. Zelfs die kan dus niet rijden van 13ct/km :+

Wat mijn WG betreft, die bezit inmiddels een extra auto voor dit soort dingen.
Die ruimte is er helemaal niet in de zorg, waar elke dubbeltje sowieso omgedraaid moet worden..

Vaak zijn het ook nog laag-geschoolden mensen, die hebben niet zoveel te willen..

Wat jij stelt is leuk als je iets te bieden hebt (skills).. Maar de generieke zorgmedewerker heeft gewoon pech.

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

TheBrut3 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:47:
[...]

Die kunnen ook werk dichter bij huis zoeken.

Waarom rijden er duizenden klusbusjes van Den Bosch richting Utrecht over de A2, terwijl er de andere kant op datzelfde aantal rijdt vanuit Utrecht richting Den Bosch?
Of mensen even ander werk kunnen zoeken of niet is in dit topic al uitvoerig besproken. Daaruit blijkt dat iedereen in theorie altijd heel gemakkelijk ander werk kan vinden, maar in de praktijk blijkt dat behoorlijk tegen te vallen en gaat die vlieger voor heel veel mensen écht niet op. Voor "even" verhuizen geldt hetzelfde.
spijkerhoofd schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:16:
[...]

Leuk oefenloos discusseren over iets wat gelukkig niet ingevoerd gaat worden! Ik heb ook nog geen partij gevonden die dit in hun programma heeft staan! Hoewel files vervelend is, is het ook geen einde van de wereld.
Gelukkig wordt het probleem absoluut nooit opgelost bedoel je?

Rekeningrijden wordt vrij letterlijk ingevoerd omdat men op die manier hoopt het verkeer en de daarbij behorende uitstoot te verminderen, naast het feit dat men graag extra inkomsten wil hebben uiteraard. Als je dan maatregelen weigert te nemen die daadwerkelijk en al heel snel goede resultaten behalen in te voeren is dat niets anders dan wanbestuur. Wat mij betreft moeten politici bij wanbestuur gewoon strafrechtelijk vervolgd worden. Dan zijn de machtsmisbruikers die verder niets nuttigs kunnen ook meteen van dat toneel verdwenen en komen we misschien nog eens ergens met dit land.
Qua milieu maak je meer winst om de veestapel met 75% te verkleinen en het vliegverkeer te halveren.
Dat is hier oftopic. Persoonlijk ben ik er bepaald geen voorstander van onze eigen voedsel voorziening om zeep te helpen en nog afhankelijker te worden van andere landen. We hebben dit ook al gedaan met onder andere onze medicijnen en zeker in tijden van geopolitieke spanningen zouden we moeten beseffen dat ons afhankelijk maken van andere landen heel erg dom wanbeleid is geweest.

Vliegverkeer beperken vind ik overigens prima. Ik vlieg zelf nooit.
FreakNL schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:21:
[...]

Die ruimte is er helemaal niet in de zorg, waar elke dubbeltje sowieso omgedraaid moet worden..

Vaak zijn het ook nog laag-geschoolden mensen, die hebben niet zoveel te willen..

Wat jij stelt is leuk als je iets te bieden hebt (skills).. Maar de generieke zorgmedewerker heeft gewoon pech.
Blijft staan dat zo'n werkgever zich er maar bij neerlegt dat mijn auto niet kan rijden voor 13ct/km en dus ook niet zal rijden voor dat geld. Dus dan regelt de werkgever zelf maar auto's voor zijn personeel. En ik herhaal: Hoe de WG dat dan regelt... Tsja. Niet het probleem van het personeel.

Ik ken de geintjes van dat soort directies wel. Niet willen betalen voor gebruik van een privé auto maar er wel over willen beslissen alsof het een auto van het bedrijf is. Je wordt als dat nodig is gewoon geacht een client in jouw auto naar een dokter te brengen bijvoorbeeld. Pist deze client in zijn of haar broek en moet je auto schoongemaakt worden? Dat mag je zelf regelen en betalen. Asocialer kun je niet zijn.

"Die hebben niet zoveel te willen".... Die hebben een heleboel te willen, bijvooreeld niet uitgebuit te worden.

[ Voor 21% gewijzigd door Destruction op 09-12-2025 13:18 ]

• spijkerhoofd
Destruction schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:13:
[...]
Gelukkig wordt het probleem absoluut nooit opgelost bedoel je?

Rekeningrijden wordt vrij letterlijk ingevoerd omdat men op die manier hoopt het verkeer en de daarbij behorende uitstoot te verminderen, naast het feit dat men graag extra inkomsten wil hebben uiteraard. Als je dan maatregelen weigert te nemen die daadwerkelijk en al heel snel goede resultaten behalen in te voeren is dat niets anders dan wanbestuur. Wat mij betreft moeten politici bij wanbestuur gewoon strafrechtelijk vervolgd worden. Dan zijn de machtsmisbruikers die verder niets nuttigs kunnen ook meteen van dat toneel verdwenen en komen we misschien nog eens ergens met dit land.
Neen, het rekeningrijden word ingevoerd omdat op korte termijn de inkomsten uit accijns minder word vanwege de EV's en hybride auto's minder brandstof gebruiken. Qua milieu zouden we juist hoge accijns moeten invoeren en niet rekeningrijden want de EV stoot niks uit, een brandstofauto wel. Hybrides stoten ook niks uit in files omdat de brandstofmotor uit staat en stapvoets of stilstaand in de EV stand staan.
[/qDat is hier oftopic. Persoonlijk ben ik er bepaald geen voorstander van onze eigen voedsel voorziening om zeep te helpen en nog afhankelijker te worden van andere landen. We hebben dit ook al gedaan met onder andere onze medicijnen en zeker in tijden van geopolitieke spanningen zouden we moeten beseffen dat ons afhankelijk maken van andere landen heel erg dom wanbeleid is geweest.
We halen meer eten op per vierkanten kilometer met kassen, en akkerbouw, dus als je onze voedselvoorziening in stand wilt houden zou je juist voor meer groente en fruit en minder vlees. 75% van ons vlees is voor de export.
Blijft staan dat zo'n werkgever zich er maar bij neerlegt dat mijn auto niet kan rijden voor 13ct/km en dus ook niet zal rijden voor dat geld. Dus dan regelt de werkgever zelf maar auto's voor zijn personeel. En ik herhaal: Hoe de WG dat dan regelt... Tsja. Niet het probleem van het personeel.

Ik ken de geintjes van dat soort directies wel. Niet willen betalen voor gebruik van een privé auto maar er wel over willen beslissen alsof het een auto van het bedrijf is. Je wordt als dat nodig is gewoon geacht een client in jouw auto naar een dokter te brengen bijvoorbeeld. Pist deze client in zijn of haar broek en moet je auto schoongemaakt worden? Dat mag je zelf regelen en betalen. Asocialer kun je niet zijn.
Je kan ook kiezen voor een werkgever die wel voor een goede rijkostenvoorziening zorgt, en ook de zorgmedewerker en schoonmaker kan er zelf ook voor kiezen om werk op fietsafstand te zoeken net zoals jij dat van de kantoorwerker verwacht.

• TheBrut3
Of mensen even ander werk kunnen zoeken of niet is in dit topic al uitvoerig besproken. Daaruit blijkt dat iedereen in theorie altijd heel gemakkelijk ander werk kan vinden, maar in de praktijk blijkt dat behoorlijk tegen te vallen en gaat die vlieger voor heel veel mensen écht niet op. Voor "even" verhuizen geldt hetzelfde.
Ik zeg helemaal niet dat mensen ander werk moeten zoeken. Ik zeg dat het niet efficient is dat een hoop klusbussen van zuid naar noord rijden en dat mensen met precies dezelfde skills van noord naar zuid rijden. Kwestie van klussen logischer verdelen in het land.

Zelfde met zorg, onderwijs of politie personeel. Waarom moet een agent die in Tilburg woont en in Eindhoven werkt steeds op en neer, terwijl er waarschijnlijk ook en agent in Eindhoven woont welke in Tilburg werkt? In ziekenhuizen en bij scholen zal datzelfde voorkomen. Die capaciteit kan toch veel slimmer worden ingezet? Bij commerciële bedrijven zal het inderdaad een ander verhaal zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door TheBrut3 op 09-12-2025 13:50 ]

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

spijkerhoofd schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:34:
[...]

Neen, het rekeningrijden word ingevoerd omdat op korte termijn de inkomsten uit accijns minder word vanwege de EV's en hybride auto's minder brandstof gebruiken. Qua milieu zouden we juist hoge accijns moeten invoeren en niet rekeningrijden want de EV stoot niks uit, een brandstofauto wel. Hybrides stoten ook niks uit in files omdat de brandstofmotor uit staat en stapvoets of stilstaand in de EV stand staan.
Wat lost rekeningrijden op? Helemaal niets. Want het neemt de noodzaak tot forenzen niet weg.
Wat lost het fors verhogen van de accijns op brandstof (zoals jij voorstelt) op? Helemaal niets, want dan gaat iedereen over de grens tanken en kost het de NL overheid alleen maar geld ipv dat het iets oplevert. Dat zien we nu al steeds meer gebeuren met rookwaar en boodschappen.
[...]

We halen meer eten op per vierkanten kilometer met kassen, en akkerbouw, dus als je onze voedselvoorziening in stand wilt houden zou je juist voor meer groente en fruit en minder vlees.
Als jij geen vlees wil weten, laat je dan door niemand dwingen. Maar ik lust wel een stukje vlees op zijn tijd en dat wil ik mij ook niet laten afnemen :)
[...]

Je kan ook kiezen voor een werkgever die wel voor een goede rijkostenvoorziening zorgt, en ook de zorgmedewerker en schoonmaker kan er zelf ook voor kiezen om werk op fietsafstand te zoeken net zoals jij dat van de kantoorwerker verwacht.
Als je stelt dat dat is wat ik beweer heb je het allemaal niet goed begrepen vrees ik. Maar als jij een baan op fiets afstand wil gaan zoeken zou ik dat inderdaad van harte toejuichen :)

Zorg personeel wordt al jaren uitgeknepen, daarom hebben we ook zo'n gigantisch te kort aan mensen in de zorg. Ze pikken het niet meer en stappen op.
TheBrut3 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:49:
[...]

Ik zeg helemaal niet dat mensen ander werk moeten zoeken. Ik zeg dat het niet efficient is dat een hoop klusbussen van zuid naar noord rijden en dat mensen met precies dezelfde skills van noord naar zuid rijden. Kwestie van klussen logischer verdelen in het land.
Ja daarom gaf ik al aan, overheden moeten stoppen met dit domme aanbestedingsbeleid. Het is volstrekt onnodig dat een aannemer uit Den Haag hier in Zwolle iets in elkaar komt knutselen voor de gemeente, we hebben hier ook heel veel aannemers. Maar dat schijnt dan weer niet te mogen 8)7
Zelfde met zorg, onderwijs of politie personeel. Waarom moet een agent die in Tilburg woont en in Eindhoven werkt steeds op en neer, terwijl er waarschijnlijk ook en agent in Eindhoven woont welke in Tilburg werkt? In ziekenhuizen en bij scholen zal datzelfde voorkomen. Die capaciteit kan toch veel slimmer worden ingezet? Bij commerciële bedrijven zal het inderdaad een ander verhaal zijn.
Ook bij commerciële bedrijven kun je prima maatregelen nemen die verkeersbewegingen gaan beperken. Het moet voor een werkgever met een groot kantoor in de Randstad goedkoper zijn om een klein 2e kantoor te openen in pak 'm beet Zwolle voor het personeel uit deze regio, dan ze te "dwingen" dagelijks naar de Randstad te komen rijden. Je kunt en moet je überhaupt afvragen of het nog noodzakelijk is dat kantoor personeel dagelijks op kantoor zit. We hebben de techniek (internet) die dat absoluut onnodig maakt.

Alleen met dit soort maatregelen gaan we verschil maken en een lagere uitstoot en minder files bereiken. De rekening bij de werknemer neerleggen neemt de noodzaak tot forenzen niet weg. Dus die rekening moet naar de werkgever.

[ Voor 32% gewijzigd door Destruction op 09-12-2025 13:59 ]

• W1ck1e
  • Nu online
Destruction schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:52:

Wat lost rekeningrijden op? Helemaal niets. Want het neemt de noodzaak tot forenzen niet weg.
...
Indien bij rekeningrijden rekening wordt gehouden met drukte (tijdstip & lokatie) en forenzen dus minder of meer kosten kunnen hebben door op een ander tijdstip of via een andere route naar de bestemming te gaan, wordt de drukte meer verspreid. En volgens mij zijn er dan minder (erge) files.

Niet iedereen heeft de mogelijkheid keuzes te maken, maar dat hoeft niet ook. Als er voldoende zijn die het wel kunnen gaat het verschil maken.

• spijkerhoofd
Destruction schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:52:
[...]
Wat lost het fors verhogen van de accijns op brandstof (zoals jij voorstelt) op? Helemaal niets, want dan gaat iedereen over de grens tanken en kost het de NL overheid alleen maar geld ipv dat het iets oplevert. Dat zien we nu al steeds meer gebeuren met rookwaar en boodschappen.
Rekeningrijden lost 1 ding op, een betere verbetering tussen het betalen van de belasting op autorijden en maakt het zo toekomstbestendiger. Rekeningrijden heeft helemaal niks te maken met het verminderen van verkeer. Er is ook geen partij in Nederland die wilt invoeren wat jij wilt, van links tot rechts niet, hoe zou dat toch komen!
Als jij geen vlees wil weten, laat je dan door niemand dwingen. Maar ik lust wel een stukje vlees op zijn tijd en dat wil ik mij ook niet laten afnemen :)
Dat jij niet op kantoor wilt werken moet jij weten. Maar ik wil wel op kantoorwerken en ik wil dat niet mij niet laten afnemen.
Ook bij commerciële bedrijven kun je prima maatregelen nemen die verkeersbewegingen gaan beperken. Het moet voor een werkgever met een groot kantoor in de Randstad goedkoper zijn om een klein 2e kantoor te openen in pak 'm beet Zwolle voor het personeel uit deze regio, dan ze te "dwingen" dagelijks naar de Randstad te komen rijden. Je kunt en moet je überhaupt afvragen of het nog noodzakelijk is dat kantoor personeel dagelijks op kantoor zit. We hebben de techniek (internet) die dat absoluut onnodig maakt.

Alleen met dit soort maatregelen gaan we verschil maken en een lagere uitstoot en minder files bereiken. De rekening bij de werknemer neerleggen neemt de noodzaak tot forenzen niet weg. Dus die rekening moet naar de werkgever.
U geeft zelf aan dat iedere dag naar kantoor laten komen onwenselijk is, u heeft daarin volledig gelijk in, waarom is hybride werken dan niet een oplossing, en daarin meer werkgelegenheid en werkdagen verpreiden is een prima oplossing, echter jij bekijkt het te zwart wit door geen grijs gebied te zien van 3x thuis en 2x op kantoor te accepteren.

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

spijkerhoofd schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 14:12:
[...]

Rekeningrijden lost 1 ding op, een betere verbetering tussen het betalen van de belasting op autorijden en maakt het zo toekomstbestendiger. Rekeningrijden heeft helemaal niks te maken met het verminderen van verkeer. Er is ook geen partij in Nederland die wilt invoeren wat jij wilt, van links tot rechts niet, hoe zou dat toch komen!
De politiek maakt zichzelf niet graag (deels) overbodig door beleid te voeren dat direct een goed resultaat zou bieden.
[...]

Dat jij niet op kantoor wilt werken moet jij weten. Maar ik wil wel op kantoorwerken en ik wil dat niet mij niet laten afnemen.
Ik wil je het werken op kantoor niet afnemen, maar ik wel dat het onbetaalbaar duur wordt voor jouw werkgever om jou elke dag met je auto de files te laten verlengen. Als jouw werkgever een kantoor regelt vlakbij jouw huis waar jij en je collega's uit dezelfde omgeving kunnen werken is dat wat mij betreft helemaal goed geregeld :)
[...]

U geeft zelf aan dat iedere dag naar kantoor laten komen onwenselijk is, u heeft daarin volledig gelijk in, waarom is hybride werken dan niet een oplossing, en daarin meer werkgelegenheid en werkdagen verpreiden is een prima oplossing, echter jij bekijkt het te zwart wit door geen grijs gebied te zien van 3x thuis en 2x op kantoor te accepteren.
Ik herhaal, er zullen auto's uit het verkeer moeten en als je in auto verkeer moet gaan snijden is het eerste goede resultaat te behalen door maatregelen die ik heb voorgesteld.

Bovendien moet je niet vergeten dat je reageert op iemand die reageerde op iemand die vroeg "Zijn er dan nog andere voorstellen?" Ik heb daar e.e.a aan voorstellen gedaan en daar haak je op in. Dan is het niet heel erg relevant of er ook maar één partij is die dit zou overwegen, want de discussie die op gang was gekomen ging over een situatie waarin mijn voorstel ooit van kracht zou worden.

De toon bij je reactie(s) suggereert dat je het heel erg persoonlijk opvat en reageert met emotie. Misschien is het dan wel beter om ma het lezen van een bepaalde post eerst even rustig na te denken over een evt. reactie. Je kunt het ook met elkaar oneens zijn zonder iemand onrealistisch links of rancuneus te noemen ;) Wat ik schrijf heeft met beiden heel erg wenig (tegen helemaal niets aanschurende) te maken, al is het wel zo dat ik een hekel heb aan (de uitwassen van...) kapitalisme zoals we dat kennen in Nederland en dus van mening ben dat het hoog tijd is dat de bedrijven daar eens zelf de rekening van krijgen.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

[...]

"Die hebben niet zoveel te willen".... Die hebben een heleboel te willen, bijvooreeld niet uitgebuit te worden.
Je blijft hangen in het narratief dat deze mensen iets te willen hebben..

Je hebt het over mensen die aan het bed staan. Die hebben weinig te willen. Zonder waarde-oordeel (heck, mijn partner is zo iemand), dat is geen unieke skillset zoals jij die blijkbaar meeneemt naar je werkgever. Als mijn partner begint over 25ct de km i.p.v de 21 die ze nu krijgt lachen ze haar vierkant uit en nemen ze gewoon iemand anders aan.

Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat de zorg niet beter betaald moet worden. Maar het komt uit de lengte of de breedte he. Ik zou ook wel willen dat mijn partner 5k binnenhengelt en een lease-auto krijgt. Maar dan moeten we als samenleving ook accepteren er (veel) meer geld naar de zorg moet. En dat gaat in het huidige klimaat niet gebeuren.

Overigens gaat mijn partner gewoon op de fiets en wordt er geen prive-gebruik van auto verwacht. Ik ben het wel met je eens dat zakelijk gewoon geregeld moet worden. Maar woon-werk? Nee, dat gaat echt niet beter betaald worden in de zorg...

[ Voor 3% gewijzigd door FreakNL op 09-12-2025 14:36 ]

• spijkerhoofd
Destruction schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 14:22:
[...]
De politiek maakt zichzelf niet graag (deels) overbodig door beleid te voeren dat direct een goed resultaat zou bieden.
Goed beleid voeren is een helikopterview kijken naar de verschillende belangen, de belangen van werkgevers en onze economie en welvaart is onderdeel van.
Ik wil je het werken op kantoor niet afnemen, maar ik wel dat het onbetaalbaar duur wordt voor jouw werkgever om jou elke dag met je auto de files te laten verlengen. Als jouw werkgever een kantoor regelt vlakbij jouw huis waar jij en je collega's uit dezelfde omgeving kunnen werken is dat wat mij betreft helemaal goed geregeld :)
Jammer dat je niet inziet dat ik precies reageerde zoals jij reageerde op het vlees. Ook ik wil niet jouw vleesje afpakken, maar ik wil wel dat we stoppen met de forse export van het vervuilende vlees. Als je zo begaan bent met het milieu zoals jij laat zien zijn er alternatieven op het autoverkeer. Onze vleesindustrie is een zeer vervuilende industrie en als je enkel produceert voor eigen gebruik kun jij prima je vleesje eten.
Ik herhaal, er zullen auto's uit het verkeer moeten en als je in auto verkeer moet gaan snijden is het eerste goede resultaat te behalen door maatregelen die ik heb voorgesteld.
En als alternatief is hybride werken prima werken. Ook om 6 uur in de ochtend vertrekken kan ik prima files ontwijken, want ook ik ben allergisch voor files. Ik zie overigens zeer veel busjes rijden om 6 uur...
De toon bij je reactie(s) suggereert dat je het heel erg persoonlijk opvat en reageert met emotie. Misschien is het dan wel beter om ma het lezen van een bepaalde post eerst even rustig na te denken over een evt. reactie. Je kunt het ook met elkaar oneens zijn zonder iemand onrealistisch links of rancuneus te noemen ;) Wat ik schrijf heeft met beiden heel erg wenig (tegen helemaal niets aanschurende) te maken, al is het wel zo dat ik een hekel heb aan (de uitwassen van...) kapitalisme zoals we dat kennen in Nederland en dus van mening ben dat het hoog tijd is dat de bedrijven daar eens zelf de rekening van krijgen.
Ik reageer helemaal niet uit emotie, ik heb juist het idee dat jij vanuit je emoties reageert, wellicht kun jij je eigen advies beter gebruiken. En ik ben het eens dat de uitwassen van het kapitalisme moeten tegengaan, maar om de gehele rekening van vervoer bij de werkgever te leggen ben ik best voorstander van ipv naar de werknemer, maar bedrijven keihard beboeten met miljoenen euro's boetes vind ik teveel doorslaan, we leven in een bijzonder welvarend land juist door de zakelijke en High Tech banen. Echter deze bedrijven zorgen al enorm goed voor hun mensen, en de meeste kantoormensen die ik ken hechten enorm veel waarde aan het hybride werken.

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

FreakNL schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 14:33:
[...]

Je blijft hangen in het narratief dat deze mensen iets te willen hebben..
Als je schrijft dat die mensen niets te willen hebben, klinkt dat behoorlijk als het ermee eens zijn dat deze mensen totaal uitgebuit zouden worden. Daar ben ik zeer fel op tegen.

Maar gelukkig ben je er zelf ook geen fan van zo te lezen:
Je hebt het over mensen die aan het bed staan. Die hebben weinig te willen. Zonder waarde-oordeel (heck, mijn partner is zo iemand), dat is geen unieke skillset zoals jij die blijkbaar meeneemt naar je werkgever. Als mijn partner begint over 25ct de km i.p.v de 21 die ze nu krijgt lachen ze haar vierkant uit en nemen ze gewoon iemand anders aan.
Ja, dat vereist dat iedereen die in de zorgsector werkt mondiger wordt en hun werkgever dwingt tot realistische vergoedingen. 13ct/km is alles behalve realistisch.
Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat de zorg niet beter betaald moet worden. Maar het komt uit de lengte of de breedte he. Ik zou ook wel willen dat mijn partner 5k binnenhengelt en een lease-auto krijgt. Maar dan moeten we als samenleving ook accepteren er (veel) meer geld naar de zorg moet. En dat gaat in het huidige klimaat niet gebeuren.
Met een auto van het bedrijf bedoel ik zeker niet per definitie een leaseauto die ook privé gebruikt zou mogen worden (mits er dan bijtelling betaald zou worden, maar hier niet van toepassing). Het gaat zuiver om woon-werk en werk-werk en de kosten die daarbij horen, die de WG maar gewoon gaat betalen.
Overigens gaat mijn partner gewoon op de fiets en wordt er geen prive-gebruik van auto verwacht. Ik ben het wel met je eens dat zakelijk gewoon geregeld moet worden. Maar woon-werk? Nee, dat gaat echt niet beter betaald worden in de zorg...
Ik ken meerdere die op de fiets komen en dan de vraag krijgen waar hun auto is, voor het geval een cliënt ziek wordt en naar een arts/SEH gebracht moet worden. Als een WG in de zorg op die manier denkt op zo'n manier te kunnen beschikken over privébezit van zijn personeel mag hij/zij daar ook flink voor gaan betalen. En anders regelt hij/zij maar lekker zelf een auto. Geen geld voor? Tsja.... Dan geen auto dus. Of WG zet lekker zijn eigen auto bij de locatie zodat die gebruikt kan worden.

Dat voorbeeld van in de auto pissen heb ik ook niet zelf verzonnen overigens. Die auto heeft nog een tijd naar urine gestonken omdat de WG weigerde voor de kosten op te draaien. Ook die WG heeft te horen gekregen dat hij zelf maar een auto regelt die voor dat soort zaken gebruikt kan worden, personeel daar heeft massaal geweigerd ooit nog de eigen auto daarvoor in te zetten. En die bewuste werkgever had uiteindelijk ook geen keuze anders dan een auto aan te schaffen.

[ Voor 38% gewijzigd door Destruction op 09-12-2025 15:05 ]

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

spijkerhoofd schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 14:48:
[...]

Goed beleid voeren is een helikopterview kijken naar de verschillende belangen, de belangen van werkgevers en onze economie en welvaart is onderdeel van.
Dat klopt ook, maar die komen met mijn voorstel op geen enkele manier in gevaar.

Behalve dan wanneer een werkgever besluit te blijven volharden in ouderwetse patronen en daarmee onnodig voor extra files en uitstoot blijft zorgen. Dan kan het inderdaad heel kostbaar worden voor zo'n werkgever.

En waarom moet zoiets dan heel kostbaar worden? Precies om de reden die de overheid gebruikt als ze lasten verhogen voor ons allemaal "Het gaat om de prikkel". Dan moet dat nu ook gebeuren.
[...]

Jammer dat je niet inziet dat ik precies reageerde zoals jij reageerde op het vlees. Ook ik wil niet jouw vleesje afpakken, maar ik wil wel dat we stoppen met de forse export van het vervuilende vlees. Als je zo begaan bent met het milieu zoals jij laat zien zijn er alternatieven op het autoverkeer. Onze vleesindustrie is een zeer vervuilende industrie en als je enkel produceert voor eigen gebruik kun jij prima je vleesje eten.
Ik vlieg nooit, ik heb geen kinderen. Ik rijdt wel auto en motor, en ik eet vlees. Zaken die ik niet wil inleveren en ook niet ga inleveren. Dat ik voor zover nodig op een motorscooter door de spits ga is vooral vanwege de enorme tijdswinst die ik behaal.

Dat het milieu ermee gediend is omdat ik niet in files aansluit maar er tussendoor kan (toegegeven, niet altijd mag maar het kan wel en als je dat maar netjes en rustig doet zul je er ook niet snel een bekeuring of iets voor krijgen) en er dus vrijwel uitsluitend gereden kilometers tegenover de door mij veroorzaakte uitstoot staan is imo een mooi meegenomen feit maar voor mij niet heel belangrijk.

Als we echter kijken naar alle lastenverzwaringen die we al door onze strot geduwd hebben gekregen in het kader van milieu danwel klimaat, dan kan het écht niet bestaan dat de overheid een maatregel die direct een heel goed resultaat oplevert voor ditzelfde milieu en klimaat compleet links laat liggen.
[...]

Ik reageer helemaal niet uit emotie, ik heb juist het idee dat jij vanuit je emoties reageert, wellicht kun jij je eigen advies beter gebruiken. En ik ben het eens dat de uitwassen van het kapitalisme moeten tegengaan, maar om de gehele rekening van vervoer bij de werkgever te leggen ben ik best voorstander van ipv naar de werknemer, maar bedrijven keihard beboeten met miljoenen euro's boetes vind ik teveel doorslaan, we leven in een bijzonder welvarend land juist door de zakelijke en High Tech banen. Echter deze bedrijven zorgen al enorm goed voor hun mensen, en de meeste kantoormensen die ik ken hechten enorm veel waarde aan het hybride werken.
Nou dat reageren vanuit emotie doe je wel gezien de manier waarop je niet alleen op mij maar ook op anderen reageert. Het is een goed bedoeld advies, doe daarmee wat je wil.

Die boetes zouden wmb helemaal niet van toepassing zijn als bedrijven niet eindeloos mazen in de wet gaan zoeken en zich gewoon aan de dan geldende regels zouden houden. Sterker nog, dan besparen ze geld. Da's lekker voor iedere ondernemer die meer winst wil maken.
spijkerhoofd schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 15:00:
@Destruction Even een filosofische vraag, moeten we willen dat zorgmedewerkers van hot naar her moeten rijden en ouderen langer thuis moeten blijven wonen of zouden we weer terug moeten naar de bejaarden en verzorgingstehuizen en meer aanleunwoningen moeten bouwen en openen? Zo hoeven de zorgmedewerkers niet van hot naar her rijden.
Het sluiten van bejaardenhuizen heb ik nooit begrepen. Want inderdaad:
- Voor zorgpersoneel is het werken op 1 locatie veel beter dan van hot naar her moeten terwijl ze die kosten niet eens vergoed krijgen,
- Hoe dichterbij het zorgpersoneel woont hoe beter, want dat scheelt auto's in het verkeer,
- Voor ouderen die afhankelijker worden en niet meer zo makkelijk de deur uit kunnen is het veel beter om met gelijkgestemden dichtbij te wonen,
- Door ouderen die dat niet meer kunnen niet meer aan hun eigen lot over te laten kunnen we ongelukken voorkomen, zoals brand door dat vergeten pannetje.

Als ik oud genoeg mag worden dat ik (zeer) afhankelijk wordt van hulp zou ik juist blij zijn als ik ergens kan wonen waar die hulp gewoon dichtbij is en het liefst mijn vrienden dan in datzelfde gebouw wonen. Dan kan en mag ik (waarschijnlijk) de weg niet meer op, maar dan hoeft dat ook niet meer.

Dus ja op dit vlak ben ik het 100% met je eens.

[ Voor 17% gewijzigd door Destruction op 09-12-2025 15:06 ]

• spijkerhoofd
@Destruction Even een filosofische vraag, moeten we willen dat zorgmedewerkers van hot naar her moeten rijden en ouderen langer thuis moeten blijven wonen of zouden we weer terug moeten naar de bejaarden en verzorgingstehuizen en meer aanleunwoningen moeten bouwen en openen? Zo hoeven de zorgmedewerkers niet van hot naar her rijden.

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:31

The Zep Man

🏴‍☠️

Die vraag is niet alleen filosofisch, maar ook maatschappelijk. Denk niet alleen aan ouderen zelf, maar ook aan doorstroom in de oververhitte woningmarkt.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Destruction schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 14:49:
[...]

..

[...]

Ik ken meerdere die op de fiets komen en dan de vraag krijgen waar hun auto is, voor het geval een cliënt ziek wordt en naar een arts/SEH gebracht moet worden. Als een WG in de zorg op die manier denkt op zo'n manier te kunnen beschikken over privébezit van zijn personeel mag hij/zij daar ook flink voor gaan betalen. En anders regelt hij/zij maar lekker zelf een auto. Geen geld voor? Tsja.... Dan geen auto dus. Of WG zet lekker zijn eigen auto bij de locatie zodat die gebruikt kan worden.

Dat voorbeeld van in de auto pissen heb ik ook niet zelf verzonnen overigens. Die auto heeft nog een tijd naar urine gestonken omdat de WG weigerde voor de kosten op te draaien. Ook die WG heeft te horen gekregen dat hij zelf maar een auto regelt die voor dat soort zaken gebruikt kan worden, personeel daar heeft massaal geweigerd ooit nog de eigen auto daarvoor in te zetten. En die bewuste werkgever had uiteindelijk ook geen keuze anders dan een auto aan te schaffen.
Mja dat gaat natuurlijk gewoon te ver.

Als clienten van mijn partner naar het ziekenhuis of huisarts moeten gaat dat gewoon met vervoer op maat. Bij haar vorige werkgever was dat overigens ook zo. Er wordt bijna niks gegeven qua km-vergoeding maar er wordt ook niks verwacht van gebruik van prive-middelen voor clienten-vervoer.

Ik ken zelf geen voorbeelden van mensen die daar hun prive-auto voor moeten gebruiken. Maar het bestaat wel blijkbaar..

• spijkerhoofd
Destruction schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 15:00:
Ik vlieg nooit, ik heb geen kinderen. Ik rijdt wel auto en motor, en ik eet vlees. Zaken die ik niet wil inleveren en ook niet ga inleveren. Dat ik voor zover nodig op een motorscooter door de spits ga is vooral vanwege de enorme tijdswinst die ik behaal.
Hierin reageer je vooral op je eigen voorkeuren net zoals ik reageer op mijn voorkeur om 2x in de week naar kantoor in Amsterdam te rijden. En ik reageer precies hierop als jij reageer op het behoud van jouw vleesje, die wil niet dat mensen die afpakken net zoals ik wil dat mijn kantoordagen niet afgepakt worden. Jij reageert erg emotioneel over het eventueel afpakken van je vleesje en daarmee verwijt je toch de pot dat de ketel zwart ziet.
Dat het milieu ermee gediend is omdat ik niet in files aansluit maar er tussendoor kan (toegegeven, niet altijd mag maar het kan wel en als je dat maar netjes en rustig doet zul je er ook niet snel een bekeuring of iets voor krijgen) en er dus vrijwel uitsluitend gereden kilometers tegenover de door mij veroorzaakte uitstoot staan is imo een mooi meegenomen feit maar voor mij niet heel belangrijk.
Prima dat jij het milieu niet extra belast door je motorscooter, als ik het dan vanuit mijn persoon spreek, in de file belast ik het milieu ook niet want mijn hybride auto verbrand geen benzine bij stilstand of stapvoets rijden. Dan kunnen we toch meer inzetten op hybrides en EV's? Dan kunnen we toch het huidige systeem behouden want de vervuiler betaald al door een hoge benzine kosten. En als je wilt dat de vervuiler betaald dan maken we het vleesje 4x zo duur.
Die boetes zouden wmb helemaal niet van toepassing zijn als bedrijven niet eindeloos mazen in de wet gaan zoeken en zich gewoon aan de dan geldende regels zouden houden. Sterker nog, dan besparen ze geld. Da's lekker voor iedere ondernemer die meer winst wil maken.
Helemaal gelijk dat bedrijven de mazen van de wet niet opzoeken, als we dit doortrekken dan geld dat ook voor het boerenbedrijf die willens en wetens de milieuwetten overtreden en moeten we hard handhaven bij de Natura 2000 gebieden door de vervuilende boerenbedrijven te saneren.

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

spijkerhoofd schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 15:12:
[...]
Jij reageert erg emotioneel over het eventueel afpakken van je vleesje en daarmee verwijt je toch de pot dat de ketel zwart ziet.
Weinig emotie hier. Ik zou alleen graag willen dat de overheid eens spijkers met koppen slaat en aan fatsoenlijk bestuur doet ipv enorme bedragen kostende maatregelen die uiteindelijk helemaal niets opleveren. Daarvoor doe ik een aantal concrete voorstellen en daar ging de hele discussie dus over. Jij deed daarop alsof ik het puur en alleen maar tegen jou had, maar dat is niet het geval. Het s in het algemeen gericht.

Anders zou ik graag een quote zien waaruit blijkt dat ik ergens schrijf "Spijkerhoofd mag NOOIT meer op kantoor werken!". Dat gaat je niet lukken, want dat staat nergens ;)
[...]

Prima dat jij het milieu niet extra belast door je motorscooter, als ik het dan vanuit mijn persoon spreek, in de file belast ik het milieu ook niet want mijn hybride auto verbrand geen benzine bij stilstand of stapvoets rijden. Dan kunnen we toch meer inzetten op hybrides en EV's? Dan kunnen we toch het huidige systeem behouden want de vervuiler betaald al door een hoge benzine kosten.
Nee ik denk niet dat we echt moeten inzetten op meer hybrides en EV's, omdat die nog steeds zullen bijdragen aan het dagelijks dicht slibben van de weg. Hoe pro-auto ik ook ben (en altijd al ben geweest), als je objectief kijkt moet de conclusie zijn dat deze situatie gewoon écht niet houdbaar is. Er moeten auto's uit het verkeer en waar verhuizen of even een andere baan regelen lang niet altijd een realistische optie is, zul je dus ook naar andere middelen moeten kijken. Een voorbeeld daarvan is de situatie van 2020 herhalen waarin iedereen die dat kon verplicht werd thuis te werken, of we moeten werkgevers dwingen het werk aan te bieden in de regio waar (een deel van) het personeel woont.

Dus stel jij en een aantal van je collega's worden nu nog geacht dagelijks naar Amsterdam te komen, dat het dan goedkoper is voor je werkgever om bij jou in de buurt een 2e kantoor te openen waar jij dan kunt samen werken met de collega's uit jouw regio, dan dat hij jullie persé naar dat hoofdkantoor wil laten komen.

En hoe kunnen we dat laatste doen? Een zeer kostbare heffing speciaal voor dat soort werkgevers. Gaan zij dan investeren in alternatieven, zetten ze volledig in op werken vanuit huis of doen zij andere dingen die blijk geven van investeren in het beperken van verplaatsingen voor hun personeel? Dan betalen zij die heffing niet. Iemand die eindeloos naar mazen in de wet zoekt en weigert aan te passen, die zal die heffing voor zijn of haar kiezen krijgen.

Vergelijk dat met geen snelheidsboetes krijgen als je nooit te hard rijdt. Ik rijdt nooit 50km/u te hard, dus als die bekeuring voortaan 10.000 euro kost heb ik daar 0,0 last van.
En als je wilt dat de vervuiler betaald dan maken we het vleesje 4x zo duur.
Dan koop ik dat vleesje toch gewoon over de grens ;)? Zo ver is dat niet voor mij hoor... Scheelt wel een hoop geld. Dat wel :) Doe ik daar gelijk nog wat meer boodschappen (voordeel loopt op...) en tank ik daar ook gelijk even de auto weer vol (nog meer voordeel...).

Ik overweeg dit nu al een tijd heel serieus, dus als de overheid voor komend jaar geen maatregelen neemt die de prijzen in NL fors doen verlagen ga ik ook daadwerkelijk de grens over voor deze zaken. Het is imo stuitend dat een overheid die zo prat gaat op marktwerking zelf bewijst totaal geen verstand te hebben van marktwerking door zichzelf totaal de markt uit te prijzen 8)7

We weten nu al wat het gevolg zal zijn als de overheid inkomsten misloopt door deze fout die ze zelf maken. Dan gaan er uiteraard weer andere lasten omhoog, want echt lerend vermogen hebben politici ook al niet /rant.
[...]

als we dit doortrekken dan geld dat ook voor het boerenbedrijf die willens en wetens de milieuwetten overtreden en moeten we hard handhaven bij de Natura 2000 gebieden door de vervuilende boerenbedrijven te saneren.
Die zaak ligt weer een beetje anders. Ik weet van een boeren bedrijf dat 400 jaar geleden al een boerenbedrijf was. Sinds een jaar of 10-15 ligt daar een Natura2000 gebied naast en op basis daarvan zou dit bedrijf nu weg moeten.... Nee dus 8)7

Niets tegen Natura2000 gebieden waar we liefst helemaal geen uitstoot willen (geen idee, maar zoiets zal het zijn) maar laten we die dan wel tactisch indelen. Anders gaan we regelen dat vliegen vanaf of naar Schiphol niet meer mogelijk is omdat we in de velden ernaast allemaal Natura2000 gebieden maken :Y) Dat komt er waarschijnlijk ook niet door, nee....

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Destruction schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 15:30:
Dan koop ik dat vleesje toch gewoon over de grens ;)? Zo ver is dat niet voor mij hoor... Scheelt wel een hoop geld. Dat wel :) Doe ik daar gelijk nog wat meer boodschappen (voordeel loopt op...) en tank ik daar ook gelijk even de auto weer vol (nog meer voordeel...).

Ik overweeg dit nu al een tijd heel serieus, dus als de overheid voor komend jaar geen maatregelen neemt die de prijzen in NL fors doen verlagen ga ik ook daadwerkelijk de grens over voor deze zaken.
Als alle mensen die zo dreigen nou gewoon eens zouden doen...

Je kan al makkelijk beginnen met de kleine dingen. Een paar keer per jaar rij ik vrolijk de grens over voor toiletartikelen, wasmiddel, en andere zaken zonder noemenswaardige houdbaarheidsdatum. Daarvoor ga ik in Duitsland naar winkels zoals DM. Heel on-Hollands, als in geen kortingen maar gewoon lage prijzen. Dat men mij raar aankijkt als ik zoveel pakken toiletpapier meeneem, ach... :+

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

The Zep Man schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 15:57:
[...]

Als alle mensen die zo dreigen nou gewoon eens zouden doen...

Je kan al makkelijk beginnen met de kleine dingen. Een paar keer per jaar rij ik vrolijk de grens over voor toiletartikelen, wasmiddel, en andere zaken zonder noemenswaardige houdbaarheidsdatum. Daarvoor ga ik in Duitsland naar winkels zoals DM. Heel on-Hollands, als in geen kortingen maar gewoon lage prijzen. Dat men mij raar aankijkt als ik zoveel pakken toiletpapier meeneem, ach... :+
Ik zag recent dat het (schijnbaar) zelfs uit kan om vanuit Den Haag met een touringcar naar Duitsland te rijden voor de goedkopere tabak en boodschappen 8)7 Ronduit bizar dat zelfs dat uit kan.

Zoals ik al schreef, als de NL overheid geen maatregelen neemt die een forse prijsverlaging afdwingen ga ik die producten niet meer in NL kopen, hoop ik dat velen zullen volgen en dan zullen we wel zien wat er gebeurd als de overheid veel accijnzen mis loopt en supermarktketens in de problemen komen...

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Destruction schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 16:08:
[...]

Ik zag recent dat het (schijnbaar) zelfs uit kan om vanuit Den Haag met een touringcar naar Duitsland te rijden voor de goedkopere tabak en boodschappen 8)7 Ronduit bizar dat zelfs dat uit kan.

Zoals ik al schreef, als de NL overheid geen maatregelen neemt die een forse prijsverlaging afdwingen ga ik die producten niet meer in NL kopen, hoop ik dat velen zullen volgen en dan zullen we wel zien wat er gebeurd als de overheid veel accijnzen mis loopt en supermarktketens in de problemen komen...
Voor de rookverslaving kan dat al snel uit.
Slof zware vanelle zit al iets van 140 euro verschil in.
Dus dan haal je 3 slof shag plus een voorraad andere goedkope bulkartikelen.
Tankje nog even volgooien en je bent weer klaar.

Stoppen met roken is waarschijnlijk goedkoper maar toch niet voor iedereen weggelegd.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ronald.42 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 16:16:
[...]

Voor de rookverslaving kan dat al snel uit.
Slof zware vanelle zit al iets van 140 euro verschil in.
Dus dan haal je 3 slof shag plus een voorraad andere goedkope bulkartikelen.
Tankje nog even volgooien en je bent weer klaar.

Stoppen met roken is waarschijnlijk goedkoper maar toch niet voor iedereen weggelegd.
Met een touringcar vol kan het waarschijnlijk nog eerder uit, je hebt dan nog lagere kosten. En als je nog wat andere boodschappen doet.

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Destruction schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 16:08:
Dan zou ik eerst overwegen om te stoppen met roken. Dat bespaart veel meer: de prijs van tabak zelf, zorgkosten (ook maatschappelijk), ...

Rekeningrijden is wellicht onvermijdelijk in de toekomst voor degenen die niet zonder auto kunnen omdat er geen (werkbaar) alternatief is. Roken is altijd een keuze, nu en straks. Je kan dus beter nu stoppen, want des te sneller je stopt, des te sneller je begint met besparen. :)

[ Voor 30% gewijzigd door The Zep Man op 09-12-2025 17:29 ]

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:49
Topics als deze tonen telkens weer aan dat de mens enkel reageert op tastbare omstandigheden die hem rechtstreeks en acuut raken. Anders wordt er gewoon niet bewogen, iemand anders moet het maar doen...

Een excuus om iets niet te doen is altijd snel gevonden om dan een paar jaar later te declameren: 'hadden we ze niet beter...'

Wordt het niet stilaan tijd dat we met z'n allen dit gewoon erkennen? We moeten niet vragen om visie (verder dan een dag in de toekomst lukt niet), we moeten niet vragen naar leiders die op lange termijn denken (die bestaan niet), we moeten niet vragen om helikopterview (kunnen we niet).

Waar we wel goed in zijn is ons aanpassen aan de omstandigheden en ter plekke improviseren hoe we ons daarin bewegen.

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Wozmro Niemand kan dat altijd, maar iedereen kan dat (in meer of mindere mate) als hij moeite doet *. Daarom moeten we elkaar scherp houden en min of meer dwingen om af en toe die moeite te doen :)
Misschien wordt zo'n topic als dit dan minder gevuld met generalisaties, drogredenen en andere cognitieve luiheid.
*Leesvoer: oa Thinking, fast and slow

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:05
Destruction schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 15:30:Die zaak ligt weer een beetje anders. Ik weet van een boeren bedrijf dat 400 jaar geleden al een boerenbedrijf was. Sinds een jaar of 10-15 ligt daar een Natura2000 gebied naast en op basis daarvan zou dit bedrijf nu weg moeten.... Nee dus 8)7
Dat boerenbedrijf had 400 jaar geleden waarschijnlijk een tiental koeien, wat varkens, een toom kippen en een paar schapen.
100 jaar geleden misschien zo'n 80 koeien en wat kleinvee en nu moet je zowat 250 koeien hebben om enigszins brood op de plank te hebben, mede omdat de consument niet bereid is om een goede prijs voor het geproduceerde vlees te betalen. Maar die 250 koeien van nu stoten (opgeteld) wel 100 keer meer stikstof meer uit dan die boer van 400 jaar geleden. Dus helemaal niet zo vreemd dat die boer dan weg moet, die is in de loop der jaren gewoon het milieu aan het vernielen. Het kan wel anders hoor, kleinschalig biologisch vlees produceren waar de consument een goede prijs voor moet betalen, dan kan het uit. Plus dat je dan minder vrachtwagens op de weg krijgt en minder vliegtuigen in de lucht die normaliter het geslachte vlees naar het buitenland brengen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• aljooge
Als jij oud bent, zou je dan zelf in zo'n huis willen zitten? Uit ervaring: het is een kamer nog kleiner dan mijn oude studentenkamer, er staat een tafel met 2 stoelen en een bed en de badkamer mag je delen. Als je pech hebt komt er een virus binnen, gaat de afdeling in quarantaine en mag je er niet uit. Ik overdrijf niet, heb deze gang van zaken met eigen ogen gezien, alleen geloof ik niet dat het op de meeste plekken zo erg is als daar.

Zou je het zelf dan niet fijn vinden dat je met maatschappelijke ondersteuning daar niet naar toe hoeft?

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
aljooge schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 19:17:
[...]

Als jij oud bent, zou je dan zelf in zo'n huis willen zitten? Uit ervaring: het is een kamer nog kleiner dan mijn oude studentenkamer, er staat een tafel met 2 stoelen en een bed en de badkamer mag je delen. Als je pech hebt komt er een virus binnen, gaat de afdeling in quarantaine en mag je er niet uit. Ik overdrijf niet, heb deze gang van zaken met eigen ogen gezien, alleen geloof ik niet dat het op de meeste plekken zo erg is als daar.

Zou je het zelf dan niet fijn vinden dat je met maatschappelijke ondersteuning daar niet naar toe hoeft?
Doet me denken aan mijn opa en oma.
Beide in de 90 en zaten al ruim 60 jaar in dezelfde woning.
Op zeker moment ging dat echt niet meer, zelfs niet met ondersteuning van buiten.
De ondersteuning van binnen viel weg want mijn beide ouders overleden kort na elkaar.
Mijn zus woonde op 100 kilometer afstand en wijzelf hadden kinderen en beide een fulltime baan.
Dus het ging ons ook niet lukken om in alles te ondersteunen.
Na lang hangen en wurgen toch maar naar een woonzorgcentrum in hun woonplaats.
Daar kwamen ze tot ontdekking dat er allemaal mensen van hun leeftijd zaten waar ze ineens weer mee over vroeger konden praten.
Ze hebben daar nog een paar mooie jaren gehad en achteraf had dat toch wel eerder gemogen.

Dus ja je wil zo lang mogelijk in je vertrouwde huis blijven, dat zal voor mij niet anders zijn.
Ik heb ons huis zo ongeveer steen voor steen zelf door handen gehad dus dat zal ik niet snel opgeven.
Maar als de tijd daar is dan is het mischien niet zo gek om in een omgeving met zorg bij de hand en leeftijdsgenoten terecht te komen.
Maar een makkelijke stap is dat niet, getuige wat ik bij mijn opa en oma heb gezien.
Eens de stap genomen is ziet het er ineens weer heel anders uit.

Maar ook dat zal per mens verschillen.

Maar dit gaat wel vrij ver van rekening rijden af zo :+

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• aljooge
Was trouwens nog een dingetje vergeten. Wanneer 1 van beide in een verzorgingstehuis komt, mag de ander daar dagelijks naar toe. Je laat je echtgenoot immers niet achter zonder daar heen te gaan, dat doe je dan ook dagelijks. Dat is niet goed voor de kilometers, maar wel het laatste beetje ondersteuning wat je je partner nog kan geven.

• spijkerhoofd
aljooge schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 19:17:
[...]

Ik heb een andere ervaring met zowel mijn oma als met mijn schoonoma. Mijn oma woonde in een verzorgingshuis met een behoorlijk grote kamer en een aparte slaapkamer en een eigen badkamer, mijn schoonoma woont op dit moment in een ouderen wooncomplex waar ze een eigen keukentje, een eigen badkamer en een behoorlijk grote woonkamer. Voordeel wat mijn schoonoma heeft is dat de verzorging nauwelijks hoeft te rijden omdat ze het gehele complex af gaan voor de verzorging.

Voordeel is ook dat met als we nieuwe ouderencomplexen en verzorgingshuizen maken dat we die apartementen zo groot kunnen bouwen zoals we zelf willen.

[ Voor 20% gewijzigd door spijkerhoofd op 09-12-2025 19:37 ]

• spijkerhoofd
aljooge schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 19:35:
Was trouwens nog een dingetje vergeten. Wanneer 1 van beide in een verzorgingstehuis komt, mag de ander daar dagelijks naar toe. Je laat je echtgenoot immers niet achter zonder daar heen te gaan, dat doe je dan ook dagelijks. Dat is niet goed voor de kilometers, maar wel het laatste beetje ondersteuning wat je je partner nog kan geven.
Meestal is de ene partner al behoorlijk ver heen bij mijn oma woonden vooral weduwen. Ik ken die verhalen wel, meestal is de partner vrij snel overleden.

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Yaksa schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 18:46:
[...]

Dat boerenbedrijf had 400 jaar geleden waarschijnlijk een tiental koeien, wat varkens, een toom kippen en een paar schapen.
100 jaar geleden misschien zo'n 80 koeien en wat kleinvee en nu moet je zowat 250 koeien hebben om enigszins brood op de plank te hebben, mede omdat de consument niet bereid is om een goede prijs voor het geproduceerde vlees te betalen. Maar die 250 koeien van nu stoten (opgeteld) wel 100 keer meer stikstof meer uit dan die boer van 400 jaar geleden. Dus helemaal niet zo vreemd dat die boer dan weg moet, die is in de loop der jaren gewoon het milieu aan het vernielen.
Een heel groot bedrijf is het nooit geweest dus daar is weinig aan veranderd. Wat wel is veranderd is dat men 10-15 jaar geleden oid een Natura2000 gebied vlakbij die boerderij bedacht heeft en op basis daarvan nu die boerderij weg wil hebben. No deal, had dat Natura2000 gebied dan tactisch en intelligent ergens ingedeeld, want anders gaan we rondom Schiphol vanaf morgen ook Natura2000 gebieden aanwijzen en gebruiken wie die gebieden volgend jaar als reden om Schiphol tot sluiting te dwingen. We zijn consequent of we laten de dingen die er al eerder waren voor wat ze zijn.

@Yaksa hieronder: Als ik het adres zou prijsgeven zou je zelf kunnen zien dat er van je bewering niets klopt, maar de boeren haat die je hier deelt is oftopic dus ik laat het bij hetgeen ik in deze post geschreven heb.

[ Voor 7% gewijzigd door Destruction op 09-12-2025 21:14 ]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:05
Destruction schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 20:17:Een heel groot bedrijf is het nooit geweest dus daar is weinig aan veranderd. Wat wel is veranderd is dat men 10-15 jaar geleden oid een Natura2000 gebied vlakbij die boerderij bedacht heeft en op basis daarvan nu die boerderij weg wil hebben.
No way dat er ten opzichte van 400-100 jaar geleden weinig veranderd is. En wat is niet heel groot, da's natuurlijk een relatief begrip. Overigens heeft men dat Natura2000 gebied niet bedacht, dat gebied lag er al 400 jaar....Men heeft 15 jaar geleden gekeken naar welke gebieden aangemerkt gingen worden als kostbare natuur die niet verder aangetast zou mogen worden. Er zijn nogal wat boerderijen die in hetzelfde schuitje zitten maar die ook de laatste 50 jaar (in 'samenwerking' met de Rabobank) nog flink uitgebreid hebben om een belegde boterham te kunnen verdienen. Terwijl ze eigenlijk zelf al wisten dat schaalvergroting op een beperkt perceel in een natuurgebied eigenlijk niet zo goed voor die natuur zelf zou zijn. Boeren weten dat zelf ook donders goed, maar ja, er mot wel brood op de plank komme. En omdat een hele rits van beleidsmakers diezelfde boeren (en de agro-industrie) jaren- en jarenlang de hand boven het hoofd heeft gehouden zitten we nu in de shit (pun intended). En probeer dat maar 'ns op te lossen, da's niet makkelijk, maar op enig moment zal men toch door de zure appel heen moeten bijten omdat we anders de gestelde Europese klimaatdoelen niet gaan halen, en daar heeft ons land wel voor getekend, daar komen we niet meer onderuit.
Rekeningrijden is daar ook een (zij het klein) onderdeel van, gedrag gaat gewoon beprijst worden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Pagina: 1 ... 42 43 Laatste