Bij rekeningrijden zou je de laagste inkomens waarschijnlijk al behoorlijk helpen als je de eerste 5k km per jaar niet in rekening brengt oid. Wie weinig geld heeft zal ook niet heel veel rijden en daar heb je wat verkeersdruk betreft zeer waarschijnlijk ook geen last van.Patriot schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:53:
[...]
Ja, eens. Teveel van dit soort 'aansporingssubsidies' die bedoeld zijn om de klimaattransitie aan te wakkeren komen terecht bij mensen die het (nadruk op de aanhalingstekens) "niet nodig hebben." Het is wel lastig, want je kunt die subsidies ook niet echt op basis van inkomen doen bijv. en de technologie waarvan je het gebruik probeert te bemoedigen is in veel gevallen inherent duur dus zelfs mét die subsidie niet binnen het bereik van Jan. Er is sprake van een kip-ei-probleem, en ik weet eerlijk gezegd zelf ook niet echt wat daarvoor de oplossing is.
Dat gezegd hebbende, je zou het met rekeningrijden kunnen oplossen door daar wel te kijken naar het inkomen en de mensen die minder te besteden hebben minder te laten betalen. Maar dat is zo op het eerste gezicht makkelijker gezegd dan gedaan, ik heb er nog niet genoeg over na kunnen denken of dat niet leidt tot grotere problemen op de langere termijn.
Ik denk dat je mijn post verkeerd begrijpt, want ik schrijf nergens dat ik straks wil laden zoals het tanken nu ook werkt. Ik schrijf alleen dat ik nu met de verbrander 1, hooguit 2 keer per maand moet tanken en ik niet vaker een (paar) uur bij een laadpaal wil moeten bivakkeren dan diezelfde 1, hooguit 2 keer per maand. En daarom wil ik naast een EV met een fatsoenlijk trekgewicht ook eentje met een fatsoenlijke range zodat ik (zonder eigen oprit/laadpaal) minder vaak publiek (= duurder) hoef te laden.[...]
Goed, daar zijn volgens mij uiteindelijk oplossingen voor te vinden. Ik denk alleen dat het standpunt "het moet gewoon net zo werken als bij tanken" nooit tot een zinnige oplossing kan leiden. Verandering moet kunnen en moet niet leiden tot dat alles veel moeilijker word, maar het is ook niet zo dat je dat moet kortsluiten naar verandering = moeilijk.
Verandering moeilijk, nee niet op dat vlak. Maar ik neem aan dat als jij een auto wil gaan kopen je ook een afweging maakt mbt budget en eisen waar zo'n auto aan moet voldoen, toch? Nou, dat doe ik dus ook en dan is een goedkope(re) EV die geen aanhanger mag trekken en maar 200km range heeft dus geen optie
oh en nee, de huidige auto voldoet daar (trekgewicht en laad/kofferruimte) ook niet echt aan maar was na het "overlijden" van mijn diesel bus een prima tussen optie) en omdat ik over de opvolger even goed wil nadenken ipv klakkeloos een volgende diesel bus kopen omdat dat voor de hand ligt (ik wil niet meer investeren in een diesel omdat die op steeds minder plaatsen mag rijden), is het voor nu wel even goed zo. Voor de lange termijn echter is dit niks.
Geen broeikasgassen staat niet gelijk aan helemaal geen uitstoot natuurlijk. Ook een EV heeft banden en remmen die slijten, en het gevolg daarvan is een uitstoot van o.a fijnstof. En dat gebeurt weldegelijk nog steeds op de plaats waar de EV rijdt. Minder dan een ICE, dat klopt en dat gaf ik ook al aan. Maar dat een EV geheel emissievrij zou zijn is een fabel/desinformatie.[...]
In de vorm van broeikasgassen?
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.