Ik zie meer ongelukken gebeuren door bestuurders die rijden onder invloed of druk zijn met hun telefoon, dan door een verhoogde snelheid. Ik heb persoonlijk ook liever een bestuurder die wat harder rijdt dan toegestaan maar alert is, dan iemand die met zijn telefoon spelende keurig 100 rijdt waar je 100 mag. Dat laatste is ook veel gevaarlijker.W1ck1e schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:30:
[...]
Niet perse. Wat kosten al die ongelukken door te hoge snelheden ? Wat kosten die files ?
Dat er minder overtredingen zijn lijkt mij een doel op zich.
En nee, het gaat niet om minder overtredingen want dan heeft de overheid een probleem. Men rekent er standaard op jaarlijks ruim een miljard te ontvangen via het CJIB, dus als die inkomsten wegvallen zullen ze ergens anders vandaan moeten komen. En dan gaan andere belastingen weer fors omhoog.
Het gaat ook de overheid vooral om geld. Anders zou men bijvoorbeeld roken ook wel verbieden, ipv telkens accijnzen op tabak te verhogen
Ik geloof er inderdaad helemaal niets van dat de accijnzen op brandstof zouden verdwijnen als er rekeningrijden komt. Men praat niet voor niets telkens over het "verlengen van de accijns korting" (lees: We zijn tijdelijk minder inhalig vanwege de energiecrisis ontstaan door de Rusland - Oekraïne oorlog). Dat zou geen topic zijn als men van plan zou zijn om die accijnzen toch af te schaffen in de (nabije) toekomst.Metro2002 schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:34:
[...]
Volgens mij is er nog nooit gesproken over het afschaffen van de accijnzen, alleen de MRB. Ga er dus maar vanuit dat je aan de pomp net zoveel gaat betalen als nu, dat de MRB vervalt en daar ongeveer 10 cent per kilometer aan kilometerheffing voor terugkomt. Dat betekent dat het vooral voor mensen die nu een kleine auto hebben het véél duurder zal gaan worden, zelfs al rijd je niet zoveel per jaar.
Als we 10ct/km moeten betalen aan heffing en we krijgen het verdwijnen van de accijns op brandstof er ook bij, dan komt de rekensom wellicht anders uit. Uitgaande van een literprijs van 2 euro (euro95) weten we immers dat een liter benzine zonder belastingen een keer 70-80ct/L zou kosten. Reken ik nu de BTW ook weg voor het gemak, dat zou dan incl. de BTW grofweg een euro per liter zijn. 50% goedkoper tanken maakt e.e.a wel goed, maar dat is ook exact waarom ze dat absoluut nooit gaan doen.
[ Voor 40% gewijzigd door Destruction op 07-12-2025 13:39 ]
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.