Ik denk eerlijk gezegd dat je het zelf heel erg op jouw persoon betrekt, ik bedoel kantoorpersoneel als geheel waar ik "je" schrijf. Misschien had ik dat extra moeten verduidelijken maar in dit geval dan excuses voor dat misverstand.
Het verschil was, is en blijft dat het voor die stucadoor onmogelijk is om vanuit huis bij jou een muur te stucen, terwijl het absoluut mogelijk is om kantoorwerk vanuit huis te doen.
Waarbij ik wil aantekenen, het zal per WG verschillen maar in mijn huidige werk kan ik ook veel vanuit huis doen. En dan maakt het mijn WG niks uit of ik thuis zit of bij familie/vrienden, zolang ik maar bereikbaar ben en mijn werk doe
En ja, soms moet ook ik gewoon naar de zaak. Maar dat doe ik dus niet met de auto maar op een motorscooter, waarmee ik geen files veroorzaak en ook geen hinder heb van files. Hierdoor ben ik een stuk sneller op mijn bestemming (= meer vrije tijd) en bespaar ik ook nog eens geld (want de auto doet een keer 1:12 en die scooter met gemak 1:30, onderhoud goedkoper, etc).
als betekend dat 50% van de kantoorwerkers hun werk niet meer kunnen uitvoeren, wie gaat de uitkeringen betalen? Wie gaat het omscholen betalen? Wie gaat de ziektekosten betalen van de velen werkenden die toch doorgaan tot het niet meer gaat?
De werkgever? Zo werkt dat normaal ook. En helaas kan ik ook daar uit ervaring spreken. Ik ben door omstandigheden gedwongen mijn (werkende) leven anders in te richten dan hoe ik dat van kinds af aan voor mij zag, want fulltime aan auto's sleutelen kan ik helaas niet meer
Het is natuurlijk niet per definitie zo dat als jij je huidige beroep niet meer kunt doen je dan direct en voor altijd in een uitkering terecht komt. Gelukkig niet ook.
Daarnaast, kantoorbedrijven kunnen via allerlei constructies, maassen in de wet en juristen manieren bedenken om er tussen uit te komen. Een bankbedrijf die aangeeft dat de mensen 2 dagen naar kantoor moeten komen omdat zij werken met privacy gevoelige informatie of High risk werk moeten doen in een beveiligde kantooromgeving, een IT bedrijf die hun functies omzetten van developer naar Timmermannen, Fresers en magazijnmedewerkers zodat hun mensen naar kantoor komen. En niemand die er iets aan kan doen. Of misschien erger, ze verlaten het land omdat het voor hen onwerkbaar word, en met hun misschien een deel van hun belastingafdragend personeel.
Ik ben er niet zo bang voor dat bedrijven zomaar het land zullen verlaten als we werkgevers eens verantwoordelijk gaan maken voor hetgeen ze (vaak nutteloos) veroorzaken.
Ik wil het naar kantoor komen ansich niet verbieden, maar ik wil wel dat werkgevers heel sterk ontmoedigd worden personeel dat 100km verderop woont te dwingen dagelijks naar kantoor te komen, omdat we inderdaad in corona tijd hebben gezien dat er vrijwel geen files waren. En hoe je het ook wend of keert, geen files scheelt een gigantische slok op de borrel van uitstoot.
Jouw punt van werkgelegenheid spreiden (dat riep ik zelf ook al) kan daarin uiteraard ook een oplossing zijn. En dat kunnen we ook sturen met zo'n heffing voor werkgevers. Stel hij heeft 200 man in dienst en er komen 50 man vanuit Zwolle naar Utrecht, dat het dan eigenlijk goedkoper is voor die WG om in Zwolle een kantoor te openen waar die ploeg samenwerkt dan ze allemaal naar 1 hoofdkantoor te laten afreizen.
Of anders inderdaad in die sectoren de verplichting tot thuiswerken. Een werkgever die hier dan in mee gaat wordt niet met extra kosten geconfronteerd en heeft geen enkele reden om Nederland te verlaten. Wel kan hij dan besparen, want als van de 50 man nog maar 5 dagelijks of regelmatig naar kantoor komen omdat die dichtbij wonen en op de fiets kunnen komen, heeft hij veel minder kantoorruimte nodig en dat scheelt aanzienlijk in de kosten. Bedrijfsruimte is immers alles behalve goedkoop. Uiteraard is het dan wel redelijk dat thuis werkenden daar een vergoeding voor krijgen, maar dat is goedkoper dan al die extra kantoorruimte omdat je als WG persé wil dat je personeel dagelijks op kantoor verschijnt.
Het verkeer is dan ondertussen flink afgenomen, files zijn er vrijwel niet meer en de uitstoot is fors verlaagd. Rekeningrijden zal dan totaal overbodig zijn en niet ingevoerd worden, omdat dan het huidige systeem van MRB heffen gewoon prima is.
En als gaat opvallen dat bedrijven dan structureel op zoek zijn naar die maas in de wet, kun je daar ook weer regelgeving op maken en bedrijven waar nodig met maatregelen confronteren.
Dat men bang is straks accijnzen op brandstof te missen is een EV probleem dat aan de "brandstof" kant opgelost dient te worden. Niet aan de kant van bezit of gebruik. En inderdaad begint MRB op een EV nu eindelijk een dingetje te worden. Ik vind het altijd maar vreemd dat je iemand die wél ~100k voor een Tesla kan ophoesten ook nog gaat subsidiëren met een aankoopsubsidie en MRB-vrij rijden, terwijl je de kosten voor Jan met de Pet fors verhoogd om dat cadeau'tje aan die rijke(re) te betalen, en daarmee dan gelijk ook regelt dat Jan met de Pet voorlopig helemaal nog geen schoner vervoer kan betalen. Om Jan dan vervolgens nog eens met extra lastenverzwaringen te straffen voor het feit dat hij nog geen schoner vervoer gekocht heeft...
Aankoop subsidies voor EV's bij leasemaatschappijen vind ik al helemaal van de gekken. Na 4 jaar verdwijnt die auto incl. die subsidies naar het buitenland. Weg geld. Als je al doorgaat met dit soort subsidies moet daar ook de voorwaarde aan gesteld worden dat zo'n auto dan minimaal 10 jaar in NL moet blijven omdat anders de subsidie terug betaald dient te worden. Dan is dat ook direct de nek omgedraaid en zal het effect wat men wilde bereiken ook daadwerkelijk bereikt worden (namelijk: Dat die auto's dan vanzelf doorstromen naar mensen met de kleinere portemonnee).
Voordat iemand me dit toe gooit: Nee, ik heb niets tegen EV's. Afgezien van de nog veel te hoge aanschafprijs voor een EV die op gebied van range en trekgewicht (ik rijdt vaker met dan zonder aanhanger) passend is bij een situatie van iemand zonder eigen oprit en dus zonder eigen laad opties. De auto tank ik 1, hooguit 2 keer per maand vol, met een EV die ik niet thuis kan laden wil ik dan ook 1, hooguit 2 keer per maand bij een laadpaal staan, met het liefst ongeveer dezelfde range.
Om de bewering dat een EV géén uitstoot veroorzaakt moet ik overigens lachen. Ook een EV veroorzaakt nog steeds uitstoot en ja dat doet een EV ook nog altijd op de plaats waar deze rijdt. Minder uitstoot dan een verbrander, dat zeker. Maar de uitstoot is niet 0.
[
Voor 5% gewijzigd door
Destruction op 05-12-2025 14:29
]
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.