spijkerhoofd schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:29:
De situatie van 2020 toen het volledige thuiswerken ineens wel ging ben ik niet mee eens, wellicht werkte dat het eerste jaar, maar het tweede jaar zag je toch forse mentale problemen bij werknemers die het sociale miste van de werkplek, oa ikzelf,
De ene persoon is de ander niet. Klopt. Daar kan men rekening mee houden. Bijvoorbeeld: een bepaalde capaciteit/grootte van het bedrijf dat is vrijgesteld van extra belasting op zakelijke kilometers. Daardoor kan personeel dat hier meer behoefte aan heeft voorrang krijgen. En natuurlijk zou ook een medische uitzondering gemaakt kunnen worden, maar dat belast de zorgsector weer wat meer. Wel een optie.
Andersom zijn er werknemers die prima het grootste deel van de tijd thuis kunnen werken, en die bijvoorbeeld prima zouden functioneren met slechts één dag per week of een dag in de twee weken op kantoor aanwezig. Vanuit die werknemers kan de bezuiniging op zakelijke kilometers komen.
Wat mij opvalt is dat de dinsdagen en de donderdagen het druk is op de weg, maar maandag en woensdag valt het reuze mee, wellicht zouden bedrijven ook de maandag en de woesdag meer moeten gebruiken als kantoordag?
Maandag is niet ideaal. Veel mensen met een vierdaagse werkweek die niet vrijdag vrij nemen, doen dat op maandag. Woensdag is niet ideaal, want kinderen en NSO is zo duur.
Waarom de vrijdag niet ideaal is lijkt mij overduidelijk. Dan blijven dinsdag en donderdag over. Maar je hebt wel een punt: andere dagen zouden minder belast kunnen worden voor zakelijke kilometers.
Wat ook zou helpen is om werkgelegenheid meer te verspreiden, minder in Amsterdam en Utrecht meer naar Alkmaar of Zwolle, zo verspreid je meer het verkeer ipv dat het op de A2 richting Amsterdam aan 1 kant stil staat en de andere kant is bijna leeg.
Het is niet alsof de mensen die daar dan werken ook uit die regio komen. Naar Alkmaar? Dan staat iedereen die langs Amsterdam moet kruipen om daar te komen alsnog in de file.
Ik werk zelf in Utrecht en zie dagelijk dat naar Amsterdam er file staat, maar naar Utrecht rijd ik prima door.
Juist de randstad is een prima kandidaat voor een betere aansluiting op het OV. De auto is al onaantrekkelijk genoeg. Maak het alternatief aantrekkelijker.
Dan gooi je (als overheid) de energiebelasting voor iedereen toch omhoog om het gemiste bedrag uit het verkeer te compenseren en eventueel om meer inkomsten binnen te hengelen? Opgelost, als het alleen maar om meer geld gaat.
[
Voor 7% gewijzigd door
The Zep Man op 04-12-2025 14:30
]