'Autobranche: rekeningrijden is onvermijdelijk'

Pagina: 1 ... 41 42 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Als ze slim zijn rollen ze 100% trajectcontrole uit op het Nederlandse snelwegnetwerk. Daarna de provinciale N-wegen van enige betekenis erachteraan. Ben je meteen van het hardrijden af en als je dan zorgt voor een fatsoenlijke beprijzing van die trajecten waarbij omrijden niet loont (brandstofverbruik en tijd) kan zoiets gewoon werken zonder overal kastjes in te hoeven installeren. Rest van de kilometers laat je gewoon zoals het is.
Bonuspunt is dat je dan ook buitenlandse automobilisten een naheffing kunt sturen. Als ik met mijn auto door Noorwegen rijd krijg ik ook gewoon rekeningen opgestuurd voor al die Autopass tolpoortjes.

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
DropjesLover schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:29:
[...]

20k km, staat ook in je quote. Dus 20.000km.
Dat is wat bovengemiddeld, maar ook afhankelijk van de persoonlijke situatie.
In ons geval is met de auto op zomervakantie gaan eigenlijk altijd al ~5.000km (Frankrijk, Oostenrijk).
We hebben geen vrienden wonen waar we nu wonen (die wonen nog grotendeels in Utrecht, wij als jong gezin konden/wilden dat niet betalen), familie in Maastricht, vrienden bij Frankfurt, zondagsschool 1x per maand in Amsterdam, etc etc. Gaat hard dan :X
ja die k heb ik duidelijk niet gezien dus. Wij rijden ook rond de 20000km per jaar.
Hebben sinds de zomer een fietskar dus hopen zo ook veel kortere ritten met de kinderen te kunnen opvangen. want daar zit het stiekem toch wel een aardig stuk in.

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:41
Vergeet niet dat het doel primair is om meer geld binnen te krijgen, omdat de veelrijders over zijn gegaan op elektrische autos. Een spitsheffing hoeft niet per se deel te zijn van dezelfde oplossing, maar helpt bij de acceptatie.

Een brandstofauto die 1:15 rijdt betaalt bij 15.000 km per jaar ongeveer €1000 aan accijns en btw op brandstof.

Een EV die 15 kWh/100 km rijdt en altijd thuis met netstroom oplaadt betaalt per jaar over de 2250 kWh ruim €250 aan energiebelasting en btw.

Als de inkomsten gelijk moeten blijven dan zou alleen voor EVs een km heffing van €750/15000 km = 5 cent/km moeten gelden.

Als je ook nog de MRB wil afschaffen, moet er bij €50 per maand MRB nog 4 cent/km bij.

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:50
Destruction schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:48:
[...]
Waarom zou het MKB de nek omgedraaid worden? Dat hoeft helemaal niet. Zo'n werkgever kan prima meewerken met voorstellen zoals ik die doe. Dan kost het hem ook geen extra geld maar bespaart het juist, want kantoorruimte is ook erg duur en daar heeft hij/zij dan minder van nodig.

Maar nee, het is helemaal niet onrealistisch en dat is in 2020 gebleken. Als iedereen die dat kan voortaan gewoon vanuit huis werkt is er wat files betreft helemaal niets meer aan de hand. En dat bespaart dan ook weer een forse klap in uitstoot.

Maar rekeningrijden als plan heeft wel het doel dat er minder auto's op de weg rijden. En dan moeten we naar maatregelen kijken die dat bewerkstelligen zonder dat we de rekening bij de autobezitters neerleggen, want wij zijn al genoeg uitgemolken.

En waarom zouden we de rekening niet massaal bij werkgevers neerleggen? De overheid staat al zeker 15 jaar totaal aan de kant van de werkgever dus het is hoog tijd dat de werkgevers daar iets voor terug gaan doen. Mijn WG weet het inmiddels ook, als hij wil dat ik voor hem ga rijden, mag hij een auto regelen. Dat geldt nu al, maar zeker als we straks rekeningrijden krijgen. Woon-werk doe ik op de motorscooter.

En uitstoot is niet het enige probleem uiteraard, het wegennet loopt totaal vast en het houdt een keer op met wegen uitbreiden helaas. Zoveel ruimte hebben we nou eenmaal niet. Daarvoor weg kijken noem ik nou een onrealistisch beeld.
Er vind op die manier een oneerlijke concurentie plaats tussen het MKB en het groot bedrijf. De situatie van 2020 toen het volledige thuiswerken ineens wel ging ben ik niet mee eens, wellicht werkte dat het eerste jaar, maar het tweede jaar zag je toch forse mentale problemen bij werknemers die het sociale miste van de werkplek, oa ikzelf, ik werkte bij de overheid en na een jaar ben ik van werkgever veranderd omdat die werkgever wel gedeeltelijk naar kantoor ging. Ikzelf ben een grote voorstander van hybride werken en bij bijna alle grote bedrijven is dat eerder regel dan uitzondering, zo kun je prima 2 dagen thuiswerken maar ook 2 dagen naar kantoor.

Wat mij opvalt is dat de dinsdagen en de donderdagen het druk is op de weg, maar maandag en woensdag valt het reuze mee, wellicht zouden bedrijven ook de maandag en de woesdag meer moeten gebruiken als kantoordag?

Wat ook zou helpen is om werkgelegenheid meer te verspreiden, minder in Amsterdam en Utrecht meer naar Alkmaar of Zwolle, zo verspreid je meer het verkeer ipv dat het op de A2 richting Amsterdam aan 1 kant stil staat en de andere kant is bijna leeg. Ik werk zelf in Utrecht en zie dagelijk dat naar Amsterdam er file staat, maar naar Utrecht rijd ik prima door.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:36
@HallonRubus oh wat ga ik veel (meer nog) fietsen als dit door gaat :+ En ben vast niet alleen.

Anderzijds: als de baas lease gewoon blijft aftikken verandert er alleen wat voor Prive-rijders.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:59

The Zep Man

🏴‍☠️

spijkerhoofd schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:29:
De situatie van 2020 toen het volledige thuiswerken ineens wel ging ben ik niet mee eens, wellicht werkte dat het eerste jaar, maar het tweede jaar zag je toch forse mentale problemen bij werknemers die het sociale miste van de werkplek, oa ikzelf,
De ene persoon is de ander niet. Klopt. Daar kan men rekening mee houden. Bijvoorbeeld: een bepaalde capaciteit/grootte van het bedrijf dat is vrijgesteld van extra belasting op zakelijke kilometers. Daardoor kan personeel dat hier meer behoefte aan heeft voorrang krijgen. En natuurlijk zou ook een medische uitzondering gemaakt kunnen worden, maar dat belast de zorgsector weer wat meer. Wel een optie.

Andersom zijn er werknemers die prima het grootste deel van de tijd thuis kunnen werken, en die bijvoorbeeld prima zouden functioneren met slechts één dag per week of een dag in de twee weken op kantoor aanwezig. Vanuit die werknemers kan de bezuiniging op zakelijke kilometers komen.
Wat mij opvalt is dat de dinsdagen en de donderdagen het druk is op de weg, maar maandag en woensdag valt het reuze mee, wellicht zouden bedrijven ook de maandag en de woesdag meer moeten gebruiken als kantoordag?
Maandag is niet ideaal. Veel mensen met een vierdaagse werkweek die niet vrijdag vrij nemen, doen dat op maandag. Woensdag is niet ideaal, want kinderen en NSO is zo duur. :+

Waarom de vrijdag niet ideaal is lijkt mij overduidelijk. Dan blijven dinsdag en donderdag over. Maar je hebt wel een punt: andere dagen zouden minder belast kunnen worden voor zakelijke kilometers.
Wat ook zou helpen is om werkgelegenheid meer te verspreiden, minder in Amsterdam en Utrecht meer naar Alkmaar of Zwolle, zo verspreid je meer het verkeer ipv dat het op de A2 richting Amsterdam aan 1 kant stil staat en de andere kant is bijna leeg.
Het is niet alsof de mensen die daar dan werken ook uit die regio komen. Naar Alkmaar? Dan staat iedereen die langs Amsterdam moet kruipen om daar te komen alsnog in de file.
Ik werk zelf in Utrecht en zie dagelijk dat naar Amsterdam er file staat, maar naar Utrecht rijd ik prima door.
Juist de randstad is een prima kandidaat voor een betere aansluiting op het OV. De auto is al onaantrekkelijk genoeg. Maak het alternatief aantrekkelijker.
HallonRubus schreef op donderdag 4 december 2025 @ 12:50:
Vergeet niet dat het doel primair is om meer geld binnen te krijgen,
Dan gooi je (als overheid) de energiebelasting voor iedereen toch omhoog om het gemiste bedrag uit het verkeer te compenseren en eventueel om meer inkomsten binnen te hengelen? Opgelost, als het alleen maar om meer geld gaat.

[ Voor 7% gewijzigd door The Zep Man op 04-12-2025 14:30 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Helixes schreef op donderdag 4 december 2025 @ 08:42:
Maar wat is je argument nu precies dan? Dat we het niet moeten doen
Dat is mijn punt inderdaad.
En ik bedoelde een land wat het voor personenauto's heeft ingevoerd, inclusief voor buitenlandse auto's.

Laat het systeem gewoon lekker zoals het is. Belastingen op brandstof en elektriciteit zijn al kosten voor gebruik. MRB is voor bezit, daar eventueel een losse tabel voor EV's. BPM belastingen op aanschaf en vervuiling, want dat is een basisbedrag aangevuld met een bedrag voor uitstoot.

Gewoon een vignet erbij voor buitenlandse auto's erbij en klaar.

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:40
Het is niet heel erg beleefd lukraak te knippen in quotes. Ik verneem nog steeds graag van je waarom Nederland geen innovatief land zou mogen zijn op dit gebied. Onze geografische situatie noopt er wel toe.

Maar goed. Het is ook een indirect pleidooi voor meer asfalt, uitbreiding van de infrastructuur - omdat die zich onvoldoende laat afremmen op manieren die we wél hadden kunnen bereiken met rekeningrijden. De bekostiging daarvan kunnen we dan mooi uit de gasbaten halen.

Of, weet ik veel, uit een kwartje van Schoof.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Pjottski
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:40

Pjottski

🦍 Monkey 🦍

Waarom niet voor een EV ook gewoon wegenbelasting invoeren. Dat is toch het probleem wat ze willen oplossen.

Als er over een paar jaar weer zoiets als corona komt en iedereen gaat thuis werken zakken je inkomsten van rekeningrijden ook dik. In het huidige stelsel is dat veel stabieler.

Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:12

Dido

heforshe

Nox schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:05:
offtopic:
Als je geen verkeerslichten, kruisingen ed tegenkomt haal je dat wel, geen idee waar je woont, maar hier fiets ik ook wel 25 gemiddeld maar ben je sowieso 20 kruisingen verder na 25km.
offtopic:
In de bebouwde kom Rotterdam is 25 km/h perfect: je neemt exact de groene golf mee die rekening houdt met 50 km/h 8)
Alleen een beetje anticiperen (slingeren) om de scholieren heen die dat niet snappen :X

[ Voor 9% gewijzigd door Dido op 04-12-2025 17:49 ]

Wat betekent mijn avatar?

• TheBrut3
  • Nu online
Helixes schreef op donderdag 4 december 2025 @ 17:26:
Het is niet heel erg beleefd lukraak te knippen in quotes. Ik verneem nog steeds graag van je waarom Nederland geen innovatief land zou mogen zijn op dit gebied.
Dat mag Nederland best, ik zie alleen nut en noodzaak niet om het systeem om te gooien.

En welk probleem is er dan? Er staan in de spits veel files, dat klopt. Echter schijnbaar vinden de mensen die in de file staan het niet erg genoeg om hun gedrag te veranderen. Dat geeft wat extra uitstoot, maar dat bouwt ook rap af. Het gros van de verkochte auto's is tegenwoordig hybride of EV en die stoten tijdens de file niet tot nauwelijks uit.

Ook bedrijven vinden het schijnbaar economisch acceptabel, want die sturen de bestuurders ook tijdens de spits op pad.

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:04

hneel

denkt er het zijne van

Rekeningrijden is ook helemaal niet bedoeld om iets aan files of het milieu of wat dan ook te doen. Het gaat enkel en alleen om de begroting.

• TheBrut3
  • Nu online
hneel schreef op donderdag 4 december 2025 @ 18:27:
Rekeningrijden is ook helemaal niet bedoeld om iets aan files of het milieu of wat dan ook te doen. Het gaat enkel en alleen om de begroting.
Dat weet ik. Die kan je ook aanvullen door een vignet voor buitenlandse auto's. Ik zie relatief gezien echt veel auto's met een buitenlands kenteken in Nederland rijden en geparkeerd staan. Vignetten voor een maand (voor vakantiegangers) en een jaar (voor migranten/arbeiders) en je harkt ook extra belasting binnen.

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:30
Helixes schreef op donderdag 4 december 2025 @ 17:26:
[...]

Het is niet heel erg beleefd lukraak te knippen in quotes. Ik verneem nog steeds graag van je waarom Nederland geen innovatief land zou mogen zijn op dit gebied. Onze geografische situatie noopt er wel toe.

Maar goed. Het is ook een indirect pleidooi voor meer asfalt, uitbreiding van de infrastructuur - omdat die zich onvoldoende laat afremmen op manieren die we wél hadden kunnen bereiken met rekeningrijden. De bekostiging daarvan kunnen we dan mooi uit de gasbaten halen.

Of, weet ik veel, uit een kwartje van Schoof.
Een belangrijke reden om niet te willen innoveren op dit vlak is financieel, de huidige manier van belasting heffen is buitengewoon goedkoop, simpel gezegd factuurtje opstellen, versturen en incasseren. De jaarlijkse kosten voor rekeningrijden wordt reeds geschat op ca een half miljard en meerdere miljarden voor implementatie. Gezien hoe (ict)-projecten van de overheid lopen durf ik wel de genoemde bedragen te verdubbelen om meer realistisch beeld te krijgen en doe eens gok wie die rekening gepresenteerd krijgt?

De vraag is of het rekeningrijden ook voor de weinig rijder nog wel zo voordelig is. In de eerste versies van rekeningrijden werd vrij stellig beweerd dat mensen die gemiddeld aantal km (circa 12k km) niet duurder uit zouden zijn, in de nieuwere plannen wordt hier al marge opgenomen. Nee, doe mijn dan maar gewoon ouderwetse MRB.

En dan heb je nog het hele privacy issue.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:57
Pjottski schreef op donderdag 4 december 2025 @ 17:47:
Als er over een paar jaar weer zoiets als corona komt en iedereen gaat thuis werken zakken je inkomsten van rekeningrijden ook dik. In het huidige stelsel is dat veel stabieler.
Joh, zouden die paar flutcenten die ze met rekeningrijden binnenhalen belangrijk zijn? Inkomstenbelasting en BTW fluctueren veel meer bij economische groei/tegenwind, en ook dat accepteren we. Recessies komen (gelukkig) ook wat vaker voor dan pandemiën.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:34
Ik vind het anders best een goed argument van @Pjottski. Destijds met de OV-chipkaart hebben we iets soortgelijks gezien. De invoer van de OV-chipkaart was "kostenneutraal". Iedereen dacht toen dat werd bedoeld dat de tarieven niet omhoog gingen, maar het zat anders in elkaar: er werd rekening gehouden dat minder mensen met het OV zouden gaan reizen omdat de OV-chipkaart te ingewikkeld was. De gemiste inkomsten van die reizigers werden verrekend in de (dus hoger uitvallende) tarieven.

We zien het met de boetes ook. Oh begrotingstekort bij het ministerie van J&V? Prima, verhogen we de boetes. We moeten niet naïef zijn om te denken dat dat bij dit soort zaken niet zal gebeuren. Het is een makkelijke belastingknop om straks aan te draaien: gewoon het tarief verhogen van 8 naar 9 ct per kilometer.

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:57
Dennis schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:50:
We moeten niet naïef zijn om te denken dat dat bij dit soort zaken niet zal gebeuren. Het is een makkelijke belastingknop om straks aan te draaien: gewoon het tarief verhogen van 8 naar 9 ct per kilometer.
En het is heel moeilijk om de wegenbelasting te verhogen? Qua implementatie is de wegenbelasting echt het ideale systeem voor een luie overheid. Je stuurt elke maand een incasso op basis van de typeregistratie van het voertuig; de enige manier om écht te frauderen is om met een verkeerd kenteken rond te rijden.

Nauwelijks inningskosten, eenvoudig te controleren, en als je de tarieven omhoog wil gooien verhoog je gewoon het incassobedrag; waarschijnlijk zijn er veel mensen die het niet eens merken.

Ik zal niet zeggen dat ik rekeningrijden zo'n goed idee vind, maar ik moet heel wat biertjes drinken om de verklaring dat het om het geld gaat te snappen.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:34
Ik weet niet of ik dat dan hetzelfde geïnterpreteerd heb of dat ook zo heb bedoeld. Mijn bezwaren zitten in 1) het is een enorme inbreuk op de privacy: we moeten maar hopen dat die data niet uiteindelijk voor andere doeleinden - zoals opsporing - gebruikt gaat worden, 2) het is een complex systeem wat ook heel veel administratie en z'n eigen capaciteit gaat vragen want reken maar dat er ook mee gefraudeerd gaat worden en 3) het argument zoals ik het las in het bericht van Pjottski dat inkomsten die gevoelig zijn voor grote fluctuaties een risico zijn op een begroting van de overheid.

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

spijkerhoofd schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:29:
[...]

Er vind op die manier een oneerlijke concurentie plaats tussen het MKB en het groot bedrijf. De situatie van 2020 toen het volledige thuiswerken ineens wel ging ben ik niet mee eens, wellicht werkte dat het eerste jaar, maar het tweede jaar zag je toch forse mentale problemen bij werknemers die het sociale miste van de werkplek, oa ikzelf, ik werkte bij de overheid en na een jaar ben ik van werkgever veranderd omdat die werkgever wel gedeeltelijk naar kantoor ging. Ikzelf ben een grote voorstander van hybride werken en bij bijna alle grote bedrijven is dat eerder regel dan uitzondering, zo kun je prima 2 dagen thuiswerken maar ook 2 dagen naar kantoor.
Maar jij wil naar kantoor. Het is niet absoluut noodzakelijk dat je naar kantoor gaat. En dus onnodig verkeer.

En welke oneerlijke concurrentie? Daar is helemaal geen sprake van. Er zou oneerlijke concurrentie zijn als de ene sector (kantoorwerk) wel naar kantoor mag en de andere sector (ook kantoorwerk) niet. Maar dat is niet wat ik voorstel. Het zal mij worst zijn of het om een bedrijf gaat met 10 of met 10.000 man personeel. Je kunt die lijn gewoon doortrekken en op die manier heel veel auto's uit het verkeer halen.
Wat ik zie is dat de wegen dagelijks volledig dicht slibben met auto's, zeker niet alleen op dinsdag en donderdag. Ik ben in principe best wel pro auto maar als je objectief bekijkt hoe druk het is geworden op de wegen dan moet er echt iets veranderen, want dit is niet houdbaar. En één van de maatregelen die je dan kunt (en eigenlijk moet) nemen is het uit het verkeer halen van auto's die daar onnodig rijden danwel in de file staan. Die stucadoor moet echt fysiek op locatie aanwezig zijn om die muur/dat pand te kunnen stucen. Iemand die kantoor/computer werk doet kan dat ook prima van huis, daar is fysiek aanwezig zijn domweg geen vereiste maar een wens. Daar zit hem het grote verschil in.

En dan mag van mij iedereen en zijn moeder gewoon een auto hebben en houden. Ik houd niet van het afpakken kamp, maar als er argumenten als klimaat/milieu en uitstoot bij gehaald worden moeten we dat breed trekken. En niet zoals in het verleden in dit topic op een toon van "Laat die arbeider stumpertjes de auto's maar inleveren, zoek maar een andere baan of ga verhuizen en lekker lopen." alles heel eenzijdig bekijken. Dat brengt ook helemaal niets.
Wat ook zou helpen is om werkgelegenheid meer te verspreiden, minder in Amsterdam en Utrecht meer naar Alkmaar of Zwolle, zo verspreid je meer het verkeer ipv dat het op de A2 richting Amsterdam aan 1 kant stil staat en de andere kant is bijna leeg. Ik werk zelf in Utrecht en zie dagelijk dat naar Amsterdam er file staat, maar naar Utrecht rijd ik prima door.
Op dit punt zijn we het dan in ieder geval wél eens, ik had het hier namelijk ook al over :)

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:42

Dennis1812

Amateur prutser

Pjottski schreef op donderdag 4 december 2025 @ 17:47:
Waarom niet voor een EV ook gewoon wegenbelasting invoeren. Dat is toch het probleem wat ze willen oplossen.

Ik moet met mijn 100% EV gewoon MRB betalen. Wel minder als met mijn diesel. Maar toch geen extreem laag bedrag.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Pagina: 1 ... 41 42 Laatste