Waarom zouden we via een dom aanbestedingssysteem aannemers het hele land door laten rijden terwijl we tegelijkertijd mensen rekeningrijden willen opdringen en op kosten willen jagen? Overheden moeten daar onmiddellijk mee stoppen. Niet per volgend jaar, maar per vandaag.
[...]
Naast dit dit specifieke voorbeeld niet veel voor zal komen; wat kan de werkgever eraan doen? Hij heeft iemand nodig en plaatst een sollicitatie. Moet hij dan kandidaten op basis van hun woonplaats uit gaan sluiten? Discriminatie, mag niet. En als een werknemer die nu op fietsafstand woont verhuist naar een plaats verderop? Wordt dat dan grond voor ontslag?
Zoals een ander ook al schreef: Bij kantoorwerk komt dit nog altijd heel veel voor, werk dat prima op afstand gedaan kan worden maar waar een werkgever eist dat iedereen op kantoor komt. Dat zijn vele (lease)auto's die nutteloos de drukte op de weg verergeren. Als zo iemand niet meer naar kantoor hoeft kan de leaseauto ook weg (ja, is onderdeel van het salaris, dat weet ik, maar dan gaat je loon dus omhoog) en de werkgever kan dan besparen op kantoorruimte.
Een werkgever die daar aan weigert mee te werken kan wmb voortaan 75% van de jaaromzet gaan inleveren als belasting boete voor het onnodig vervuilen van het milieu en het verstoppen van de wegen/hinder veroorzaken.
Het geld dat dat oplevert kunnen we fantastisch gebruiken voor het volgende punt:
[...]
Hoe gaan we dat betalen? En let wel: om in elk dorpje OV te krijgen dat een alternatief voor de auto is hebben we vele miljarden per jaar nodig. Structureel. De opbrengst kan niet komen uit het nog zwaarder belasten van auto's, want in dit plan wordt het autogebruik flink teruggedrongen waardoor die inkomsten juist flink zullen dalen. Daar zal ook dekking voor moeten worden gevonden. Wat nu een flinke inkomstenbron is wordt immers omgezet in een flinke kostenpost.
We willen het aantal auto's toch terugdringen? En degene die blijft rijden flink extra belasten? Dan gaan we ook voor een alternatief zorgen.
We kunnen ook concluderen dat privatisering (in het algemeen, maar in dit gesprek het OV) een totaal mislukt project is dat gestopt dient te worden. Terug in overheidshanden kan het OV draaien tegen kostprijs zonder winstbejag en dat betekent ook dat de prijs omlaag kan.
Als ik met de trein naar mijn broer (40km verderop) wil kost me dat bijna 40 euro voor een retourtje. Never nooit dat ik dat eraan uitgeef, de auto is al fors goedkoper. Stap ik op mijn motorfiets of motorscooter dan loopt het financiële voordeel alleen nog maar verder op. Dat retourtje per trein, ik zou er 5 a 10 euro voor over hebben. Maar geen cent meer.
Toen ik een aantal jaar geleden (toen nog lagere prijzen in het OV dus...) serieus overwoog om mijn auto (al dan niet tijdelijk) weg te doen heb ik e.e.a doorgerekend, maar de auto weg doen en dan vaker per OV reizen zou in mijn geval absoluut geen besparing opleveren. De auto die ik toen had kon ik all-in (dus zeker niet alleen de brandstof) rijden voor 35ct/km. Omdat op veel van mijn bestemmingen helemaal geen OV beschikbaar is (op sommige plaatsen ooit wel was maar is wegbezuinigd omdat er geen vette winst op te maken was kennelijk) zou ik voor veel van die bestemmingen bus of trein moeten combineren met een taxi, en dan kost zo'n reis me ruim een euro per kilometer.
Ik ga toch niet het comfort van eigen vervoer inleveren om vervolgens voor het "alternatief" een flinke lastenverzwaring te accepteren

Ik weet niet hoe het met jullie zit uiteraard, maar ik heb persoonlijk geen gaatje in m'n hoofd
Als ik 10k km kan rijden in een (toegegeven, oude) auto voor 3500 euro per jaar, moet me diezelfde 10k km per OV maximaal 1000 euro kosten. Dan valt er iets te besparen. Maar als de kosten stijgen tot tegen de 10k per jaar is alleen de conclusie mogelijk dat het OV geen alternatief is hier.
[...]
Hoe wil je dat gaan sturen?
Dat sturen had jaren geleden al moeten gebeuren, toen bedrijven massaal naar de Randstad trokken en mensen die in het oosten van het land gewoon op het fietsje naar hun werk konden ineens een (2e) auto moesten gaan kopen om nog naar het werk te kunnen.
Toen dat allemaal gebeurde had de overheid moeten kunnen bedenken dat dit (zeker in de toekomst) problemen zou gaan opleveren en keihard op de rem moeten trappen. Maar in plaats van dat wij capabele mensen bij de overheid hebben zitten, zit er een clubje slapers dat universitair is afgestudeerd op Nikskunde.
Ik heb eerder in dit topic al geschreven over mensen die ik ken, die begonnen met een baan op fietsafstand en via overnames en Randstad geilheid eindigden met 200km per dag woon-werk in een (toen noodzakelijke) 2e auto die vanwege die kilometers ook nog eens op diesel reed. Een situatie waar geen van die mensen op zat te wachten, het tegendeel. Maar zoals ik al schreef, "gewoon even" verhuizen of "gewoon even" een andere baan zoeken is alleen in theorie heel gemakkelijk te doen. In de praktijk valt dat meestal vies tegen.
Wat mij betreft mogen bedrijven elkaar overkopen zoveel ze willen, maar IMO moet ervoor gezorgd worden dat het sluiten van overgenomen lokale vestigingen alles behalve interessant is voor bedrijven, omdat ze dan het risico hebben een spits heffing voor werkgevers te moeten betalen. En die heffing moet een onbetaalbaar hoog bedrag zijn, anders bereiken we het gewenste doel niet. Namelijk: Minder verkeer op de weg.
Met de rest van het verhaal ben ik het grotendeels eens, maar dat komt hoofdzakelijk omdat het niet aansluit bij bovenstaande punten

.
Eén ding: verhuizen is in tweeverdienersland Nederland vaak geen optie. Afgezien van het feit dat woningen niet voor het oprapen liggen betekent een kortere reistijd voor de één vaak een langere reistijd voor de ander.
Ik heb mijn post nog eens opnieuw gelezen maar ik ben heel benieuwd waar de rest van mijn post NIET aansluit op de punten die ik noem? Ik haak er namelijk gewoon op in. Waarbij ik nog eens verduidelijk dat extra belasten de noodzaak tot forenzen niet weg neemt. Pas als we eerst zorgen dat we de noodzaak wegnemen kunnen we daarna die eigenwijzen die toch blijven rijden extra belasten om ook die mensen te ontmoedigen.
Hoe men inhoudelijk bedenkt de kilometers te registreren moet nog blijken, maar ik zit inderdaad ook niet te wachten op een privacy aantastend systeem in mijn auto. Voor elk motorvoertuig dat je bezit en gebruikt betaal je op 5 (soms 6) manieren belasting, voor al dat geld gaat het de overheid geen f*ck aan waar ik allemaal wel of niet naartoe rijdt met de auto. Als ze me vrijstellen van alle autobelastingen in ruil voor het willen kunnen volgen van mijn autogebruik, dan wil ik er nog over na denken. Maar dat is precies niet waarvoor zij het willen gaan inzetten.
En dan kom ik toch terug op: Ik betaal er meer dan genoeg voor, dus back off, overheid! Tellerstanden bij de APK registreren gaan we ook niet doen, want dan worden AL je kilometers belast, ook als je 12k per jaar rijdt waarvan 10k in het buitenland bijvoorbeeld. Dat worden inderdaad gouden tijden voor de mensen die zichzelf "Kilometer dokter" noemen. 20k rijden, 10k eraf. Done. 50% belasting bespaard
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.