'Autobranche: rekeningrijden is onvermijdelijk'

Pagina: 1 ... 40 41 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:38

crisp

Devver

Pixelated

spijkerhoofd schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:21:
[...]

Linksom inderdaad word er met financiele prikkels gestuurd, maar rechtsom is 23 cent per km onbelast vergoed door de werkgever waar mensen met hybrides en EV's spekkoper zijn.
Ik verwacht wel dat daar op termijn differentatie zal ontstaan naar meer vergoeding gebaseerd op daadwerkelijke kosten (naar beneden toe, en gemaximeerd aan de bovenkant), maar wel met prikkels voor "schone" alternatieven (dus ook voor fiets, lopen, kortere afstand). Grote bedrijven zijn daar al (verplicht?) mee bezig.
Daarnaast, de echt rijke mensen worden niet warm of koud van de financiele prikkels want er zijn behoorlijk wat mensen die met onzuinige auto's, veelal hoge SUV's en Crossovers iedere dag naar het werk gaan, en zij komen vaak niet uit met de 23 cent onbelast.
Dat zijn dan ook wel een beetje krokodillentranen ja.

[ Voor 4% gewijzigd door crisp op 09-07-2024 09:37 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
crisp schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:32:
[...]

Ik verwacht wel dat daar op termijn differentatie zal ontstaan naar meer vergoeding gebaseerd op daadwerkelijke kosten, maar wel met prikkels voor "schone" alternatieven. Grote bedrijven zijn daar al mee bezig.
Bedrijven die leaseauto's aanbieden doen dat tegenwoordig enkel met hybrides of EV's, de Diesel is al taboe tegenwoordig. Voor grote bedrijven geld meestal wel dat de salarissen hoger liggen dus mensen sneller een hybride of EV kunnen bekostigen, maar voor de lage inkomens die vaker wel naar locatie moeten komen word het verschil tussen hoog en lage inkomens nog een keer vergroot.
Dat zijn dan ook wel een beetje krokodillentranen ja.
Ik doelde vooral op dat financiele prikkels icm inkomen ook grenzen heeft. Mijn vriendin en ik verdienen beide 1.5x modaal, wij kunnen gemakkelijk een onzuinige auto rijden zonder dat het pijn doet, 2 van mijn managers rijden in een auto met een V6 benzine, ook dat doet hun niet veel pijn gezien zij beide dik een ton per jaar verdienen, bij Jan Modaal doet een onzuinige auto meer pijn dit terwijl Jan Modaal minder keuze heeft, iig geen EV.

Wij rijden een Honda Civic Hybride omdat het voor ons financieel beter was om een hybride te rijden, nu al, omdat wij niet aan onze eigen zonnepanelen, dat is dus nog voor de introductie van de rijtuigenbelasting voor EV's en eventueel rekeningrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:33

ThunderNet

Flits!

spijkerhoofd schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:44:
[...]

Bedrijven die leaseauto's aanbieden doen dat tegenwoordig enkel met hybrides of EV's, de Diesel is al taboe tegenwoordig. Voor grote bedrijven geld meestal wel dat de salarissen hoger liggen dus mensen sneller een hybride of EV kunnen bekostigen, maar voor de lage inkomens die vaker wel naar locatie moeten komen word het verschil tussen hoog en lage inkomens nog een keer vergroot.

[...]

Ik doelde vooral op dat financiele prikkels icm inkomen ook grenzen heeft. Mijn vriendin en ik verdienen beide 1.5x modaal, wij kunnen gemakkelijk een onzuinige auto rijden zonder dat het pijn doet, 2 van mijn managers rijden in een auto met een V6 benzine, ook dat doet hun niet veel pijn gezien zij beide dik een ton per jaar verdienen, bij Jan Modaal doet een onzuinige auto meer pijn dit terwijl Jan Modaal minder keuze heeft, iig geen EV.

Wij rijden een Honda Civic Hybride omdat het voor ons financieel beter was om een hybride te rijden, nu al, omdat wij niet aan onze eigen zonnepanelen, dat is dus nog voor de introductie van de rijtuigenbelasting voor EV's en eventueel rekeningrijden.
Het verbruik van een auto doet uiteindelijk ook weer niet extreem veel in de totale kosten per jaar. Toen ik ging kijken voor een nieuwe auto, kwam het jaarlijkse verschil qua brandstofkosten tussen de V6 en de I4 op ongeveer 350eur, bij 30.000km/jaar. Ik ga niet ontkennen dat er een verschil is, maar het verschil is ook weer niet bizar groot.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:34

Patriot

Fulltime #whatpulsert

rapture schreef op maandag 8 juli 2024 @ 20:56:
[...]

Dat is omdat de auto een belangrijke verandering mogelijk maakte. Vroeger leefde iemand z'n hele leven (school, uitgaan, werken, shoppen, partner vinden, wonen,...) onder de kerktoren en heeft nog nooit de hoofdstad van dichtbij gezien.

Dankzij de auto kunnen we voor elke activiteit naar ergens anders rijden. Je zoekt een goede school ergens anders, werk ergens anders, de danstempels staan meestal aan een steenweg, in België zijn er baanwinkels,...

Dan ging iedereen het optimaliseren.
  • Bedrijven willen uit een zo groot mogelijke pool talent vissen en met zoveel mogelijk mensen en andere bedrijven bij elkaar zitten. Hoe meer bijen in een enorme bijenkorf zitten, hoe beter, efficiënter,... de economie draait. Je moet wel centraliseren in Randstad of een grootstad zoals Londen, Parijs,... voor de network effect want als je overal een beetje uitspreid, dan heb je nergens de hoge concentratie van mensen/activiteiten die rijkdom, welvaart mogelijk maakt. En de klanten over grotere afstanden bedienen. Zoals Nederlandse bedrijven die het groen in Vlaanderen onderhouden en aantrekkelijkere speeltuinen bouwen.
  • De werknemers zoeken naar goedkopere huizen buiten de stad en zo aantrekkelijk mogelijke job in een stad.
  • Een danstempel staat in the middle of nowhere waar ze geen buren hebben, de grond goedkoop is, grote parking kunnen hebben, weinig last van files,...
  • Een baanwinkel staat in the middle of nowhere waar de grond goedkoop is, de aankopen gemakkelijk in de auto kunnen,...
  • Je kan de schaarse resources van meerdere ziekenhuizen samenbrengen om een grote goed uitgerust ziekenhuis met schaalvoordeel en het bedient om groter gebied.
De geest is uit de fles, de tandpasta is uit de tube,... Het is erg lastig om het terug erin te proppen.
Tegelijkertijd is een heleboel ook (gedeeltelijk) schijn. Sowieso door afgelegen gebieden als 'goedkoop' te bestempelen ben je jezelf echt een sigaar uit eigen doos aan het verkopen. Die gebieden zijn in eerste instantie goedkoper omdat ze tijd en geld vereisen om te bereiken, je bespaart dus ergens geld om het elders uit te geven. Daarnaast zijn er ook leefbaarheidskosten die we inmiddels hebben geïnternaliseerd en niet of nauwelijks meer zien (denk aan bijv. het lawaai, maar ook - deze is erg subjectief - aan de gezelligheid van een binnenstad).

De voornaamste voordelen die je noemt en die er mijns inziens ook echt zijn (d.w.z. dat er geen direct nadeel aan kleeft dat het feitelijk alweer 'compenseert'), zijn de danstempel vanwege de geluidsoverlast en het ziekenhuis maar in die gevallen zie ik een persoonlijke auto weer niet als noodzakelijk.
Je vraagt aan de mensen om welvaart in te leveren, hun hele leven omgooien,...
In algemene zin vinden mensen verandering inderdaad eng, maar het idee dat je niet welvarend kunt zijn zonder een persoonlijke auto daar ga ik niet zonder meer in mee. In enge zin is het - tot op zekere hoogte - waar, maar dat is ook omdat we die welvaart eigenlijk geleend hebben ten koste van onze leefomgeving, en dat de impact daarvan nu duidelijk wordt (dat is een soort fysieke rente, die we óók betalen als we niks veranderen). Anderzijds is het wel gewoon mogelijk om de maatschappij anders in te richten om de "pijn" zoveel mogelijk te verzachten. De impact is vooral heel groot als we het in een vacuüm gaan zien als een soort "financiële wielklem" zonder enige andere actie te ondernemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-05 08:07

Metro2002

Memento mori

crisp schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 12:44:
Files oplossen is volgens mij helemaal niet zo moeilijk, genoeg mogelijkheden die tesamen een behoorlijke invloed kunnen hebben op verkeersdrukte:

- meer inzetten op thuiswerken/hybride werken (bv 10:00-15:00 op kantoor, en daarvoor/na nog een paar uurtjes thuis)
Ik vind het vooral frappant dat het kabinet eerst de thuiswerk wet wegstemd en vervolgens met rekeningrijden op de proppen komt omdat het zo druk is op de weg. Soms vraag je je echt af of ze tot 2 kunnen tellen daar.
Stoney3K schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 19:17:
[...]

Je kan op dezelfde manier de vraag stellen, waarom is een kantoordag maar van 09:00 tot 17:00 en niet vanaf eerder of tot later? Want daarmee sla je twee vliegen in één klap, je verspreidt het aantal reisbewegingen waardoor je minder spitsuren krijgt, en je biedt mensen die een avond- of een ochtendritme hebben de ruimte om het meeste produktief te kunnen zijn.
Het is intussen zó druk op de weg dat spreiden ook weinig zin meer heeft. Ik was gisteren vrij en was met de auto weg. 's ochtends ná de spits weggegaan.. file. Toen ik om half 3 (!) naar huis reed (expres ruim voor de spits) stond ik wéér overal in de file. Op zaterdag en zondag moeten we eerst van te voren kijken of er nergens file staat, of er geen cruciale verbindingsweg afgesloten is etc want ook in het weekend kun je de afgelopen jaren echt niet meer zomaar doorrijden. Er is gewoon geen spreiden meer aan.

We zijn gewoon met téveel mensen op een te klein stukje grond. Als ik lees dat er sinds corona al weer 400k inwoners bij zijn gekomen kun je spreiden en rekening rijden tot je een ons weegt maar het is dweilen met de kraan open. Dit land is overvol en dat merk je aan alles. Iedereen dan maar in flats proppen ipv eensgezinswoningen en in het OV ipv in de auto zijn laatste lapmiddelen die voor veel mensen een flinke inperking in de kwaliteit van leven en bewegingsvrijheid geven en uiteindelijk ook niet meer werken.
Ik ben dan ook voor een immigratiestop, niet omdat ik een hekel aan buitenlanders heb maar omdat dit land gewoon uit zijn voegen barst en ik heb een hekel aan al die lapmiddeltjes die de echte oorzaak niet aanpakken maar wel flinke impact hebben op mensen (zoals rekeningrijden).
jadjong schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:59:
[...]
het gemis aan gemotoriseerd vervoer zal ongetwijfeld wat verschuiving op de arbeidsmarkt veroorzaken.
Je hebt 'totaal ingestorte economie' verkeerd geschreven ;)

[ Voor 65% gewijzigd door Metro2002 op 09-07-2024 11:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:35

hneel

denkt er het zijne van

Bij "financiele prikkels" moet ik altijd denken aan die stripverhalen over piraten waarbij een gevange de loopplank op moet. Daarbij voortdurend door Kapitein Haak met een degen in de rug geprikt wordt, terwijl voor hem de zee wacht met daarin een rondzwemmende krokodil.

Zo voelt het bij kilometerheffing ook. Een 'prikkel' die honderden euro's per maand gaat kosten waardoor je niet meer rond zult gaan kunnen komen, terwijl er ook geen alternatieven zijn (behalve misschien emigreren).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 16:00
Proton_ schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 07:40:
@alexbl69 Juist dan lijkt me rekeningrijden gunstiger dan hoge brandstofaccijns, want de eerste kan je makkelijker differentiëren naar locatie.
Klopt, maar voor zover ik het begrijp was dat juist niet de bedoeling. Zelfs in de oerdagen van rekeningrijden (begin jaren '90) was dit de opzet. Toen heette het volgens mij ook nog spitsheffing. Dat je met name ging betalen op drukke stukken snelweg in een poging deze te ontlasten.

Wat er nu in de koker zit/zat is/was een platte kilometerheffing. Ongeacht tijd en plaats. Sterker, zelfs kilometers gereden in het buitenland zou je bij de Nederlandse fiscus af moeten rekenen. Daar zouden ongetwijfeld rechtszaken over gevoerd zijn.

Rekeningrijden / spitsheffen zoals het ooit bedoeld was ben ik inmiddels wel voorstander van. Zeker omdat het de enige manier is om elektrische auto's eerlijk mee te laten betalen. Maar ik ben wel blij dat de platte kilometerheffing nu is afgeschoten, want het is mijns inziens heel oneerlijk dat 'dure' drukke kilometers in de Randstad met allerhande OV alternatieven op dezelfde wijze belast worden als rustige kilometers op het platteland waar men veelal geen keuze heeft.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:40

Stoney3K

Flatsehats!

hneel schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 10:40:
Zo voelt het bij kilometerheffing ook. Een 'prikkel' die honderden euro's per maand gaat kosten waardoor je niet meer rond zult gaan kunnen komen, terwijl er ook geen alternatieven zijn (behalve misschien emigreren).
En het dan gek vinden dat bedrijven gaan lopen klagen over tekorten op de arbeidsmarkt.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

alexbl69 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 10:42:
[...]

Wat er nu in de koker zit/zat is/was een platte kilometerheffing. Ongeacht tijd en plaats. Sterker, zelfs kilometers gereden in het buitenland zou je bij de Nederlandse fiscus af moeten rekenen. Daar zouden ongetwijfeld rechtszaken over gevoerd zijn.
Wat eigenlijk sowieso al absurd is, want die 'platte kilometerheffing' betalen we al aan de pomp, dan wel aan de stekker.

Dat is ook nog eens een heffing die zuinig rijgedrag aanmoedigt. Ik weet niet wat we dan precies nog meer willen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-05 08:07

Metro2002

Memento mori

SirMemeAlot schreef op maandag 8 juli 2024 @ 09:17:
[...]

Ik heb het tegenovergestelde, ik hoop dat het z.s.m. ingevoerd wordt. Ik maak misschien 5000km(waarvan het gros op buitenlandse wegen) op jaarbasis maar betaal evenveel aan wegenbelasting als iemand die 30.000km op jaar basis rijdt. Oftewel huidig systeem is niet houdbaar en de vervuiler moet betalen wat mij betreft.

Jammer dat we nu weer z'n populistische regering hebben, we gaan straks weer 4 jaar plannen de nek om draaien en beslissingen terugdraaien om over 4 jaar weer opnieuw te beginnen. Zoals bijv. de regel met 130 rijden, wat boeit dit nou, laat het wat het is, ga geen geld uitgeven aan deze onzinnige redenen.
In de plannen voor rekeningrijden kon je ook gewoon gaan betalen voor je buitenlandse kilometers, maakte het geen bal uit of je in een enorme SUV reed of een kia picanto en was je met een grote zware auto in verhouding goedkoper uit dan iemand met een kleine zuinige auto, die laatste betaalde immers veel minder MRB dan de persoon met een zware auto terwijl de kmheffing voor iedereen hetzelfde zou worden. Het omslagpunt voor een kleine auto lag ver beneden de 10.000km per jaar, dat heeft niets meer met de vervuiler moet betalen te maken.

En dan nog het probleem dat lang niet iedereen een alternatief voor de auto heeft en dus gedwongen veel meer moet gaan betalen en er niks extra voor terug krijgt.

Wat mij vooral verbaast is het relatief lage bedrag dat ze als 'gat' noemen van 1,8 miljard. Dat is 100 euro per inwoner per jaar. Verhoog de MRB met 10 euro pm of verhoog de belasting op stroom met 1 of 2 cent en je hebt het gat gedicht, het is financieel gewoon een non-issue.
wildhagen schreef op zondag 7 juli 2024 @ 16:46:
En nu lijkt rekeningrijden toch weer niet door te gaan. Het is wel een ge-jojo zeg. Wel, niet, wel, niet.

[...]

Bron, en meer info: Rekeningrijden verdwijnt (alweer) van tafel: 'Gaat de schatkist hard raken'
Uit het artikel:
"Als je elektrische auto's niet per kilometer wil laten betalen, is er maar één ander alternatief: betalen voor het autobezit", zegt Van Wee. "Dat is wel een heel bot instrument, want wat je betaalt hangt dan niet af van hoeveel je rijdt."
Dat hebben we al, het heet houderschapsbelasting
hneel schreef op maandag 8 juli 2024 @ 13:40:
In mijn bubbel is de (elektrische) fiets eigenlijk altijd sneller dan het OV.
Bij mij ook, uur fietsen naar mijn werk (25km), bijna anderhalf uur met het OV. En dan woon en werk ik nog in de randstad én woon ik relatief dichtbij een metrostation.

Zelfs al zou het OV gratis zijn dan nog zou ik er niet mee reizen, té lang onderweg, te vaak vechtpartijen meegemaakt in het OV, te vaak treinuitval en andere ellende meegemaakt, te vaak met het OV willen reizen om er vervolgens achter te komen dat ik dan niet meer naar huis zou kunnen omdat het OV blijkbaar 's nachts slaapt etc. Zelfs toen ik gratis kón reizen (studentenOV) stopte ik er accuut mee toen ik eenmaal een auto had. Maargoed, het OV is niet gratis, het is peperduur. Zeker tov een elektrische auto is het regelmatig tussen de 4 en 8 (!) keer zo duur, en dat is dan ook nog eens per persoon. Zelfs al ga je naar extreem autohatende steden waar je je nier en 2e kind moet afstaan aan betaald parkeren dan nog is het zéér ruim in het voordeel van de auto (EV).

Bij mij persoonlijk komt daar nog bij dat ik de auto (ironisch genoeg) 99% van de tijd gebruik om de natuur in te gaan (allemaal véél te ver om te fietsen en OV komt daar niet) en om naar familie te gaan in het oosten van het land met slechte OV verbindingen.
_eLMo_ schreef op maandag 8 juli 2024 @ 10:02:
[...]

Slechts een klein percentage (niet wetenschappelijke bron) gaat naar het daadwerkelijke wegennet. Dus imho kunnen we net zo goed de wegenbelasting afschaffen, gebruik maken van tolwegen zoals in het buitenland (met kastje) en gewoon de normale belastingen ophogen.

Nu zitten dus veel normale belastingen verstopt in auto accijnzen.

Belasting op elektra ligt (gemiddeld) al boven de 175%. Dat is heel flink vergeleken brandstoffen waar dat ligt op zo'n 130% nu.
Inderdaad, een bijkomend nadeel van rekeningrijden kan ook nog zijn dat mensen écht minder gaan rijden of nog erger: de auto massaal weg gaan doen.
Dán heb je pas een begrotingsgat. Misschien mogen we dan weer fietsbelasting gaan betalen.

[ Voor 33% gewijzigd door Metro2002 op 09-07-2024 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Nu online
Stoney3K schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 10:54:
[...]

Wat eigenlijk sowieso al absurd is, want die 'platte kilometerheffing' betalen we al aan de pomp, dan wel aan de stekker.

Dat is ook nog eens een heffing die zuinig rijgedrag aanmoedigt. Ik weet niet wat we dan precies nog meer willen.
Vandaar mijn vraag eerder, wat willen we bereiken, het belonen van EV's en milieu zuinige auto's of meer taxpoet, waarbij de opbrengsten van de accijns slechts 7 miljard is op een totale belastinginkomsten van 600 miljard. Wellicht is het huidige systeem niet zo slecht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

spijkerhoofd schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 11:38:
[...]

Vandaar mijn vraag eerder, wat willen we bereiken, het belonen van EV's en milieu zuinige auto's of meer taxpoet, waarbij de opbrengsten van de accijns slechts 7 miljard is op een totale belastinginkomsten van 600 miljard. Wellicht is het huidige systeem niet zo slecht...
Maar waarom zouden we EV's willen belonen? Het electriciteitsnet heeft al een groot capaciteitsprobleem, waarom dat probleem nog groter willen maken?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ThunderNet schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 11:40:
[...]

Maar waarom zouden we EV's willen belonen? Het electriciteitsnet heeft al een groot capaciteitsprobleem, waarom dat probleem nog groter willen maken?
Ik weet niet wat je anders wil doen? We willen juist zo veel mogelijk af van het verstoken van fossiele brandstoffen.

De enige derde optie die je dan nog overhoudt is synthetische brandstoffen zoals waterstof of e-fuels.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Nu online
[...]

Dat is dus een mooi voorbeeld van korte termijndenken, want ook de problemen op het electiciteitsnetwerk zal een tijdelijk iets zijn, op lange termijn zijn emissieloze en geluidsloze EV's beter voor het milieu. Auto's die op dinosap rijden moeten we zo snel mogelijk uitfaseren...

[ Voor 6% gewijzigd door spijkerhoofd op 09-07-2024 11:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 16:00
Metro2002 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 11:27:
[...]
Dat hebben we al, het heet houderschapsbelasting
Dat is één van de problemen waar Nederland nu mee worstelt... alles op het gebied van automobiliteit (aanschaf, bezit, verbruik, parkeren) is al belast, en daarnaast hebben we op bijna al die vlakken al bijkans de hoogste tarieven van Europa, misschien zelfs ter wereld.

Met andere woorden: er is aan de ene kant maar heel weinig ruimte voor de overheid om nog meer 'milieumaatregelen' op de automobilist af te wenden, terwijl er aan de andere kant een absolute noodzaak is om deze inkomsten op peil te houden aangezien de schatkist er in de loop der decennia verslaafd aan is geraakt.

Voorwaar geen eenvoudige opgave.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Metro2002 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 11:27:
Bij mij ook, uur fietsen naar mijn werk (25km), bijna anderhalf uur met het OV. En dan woon en werk ik nog in de randstad én woon ik relatief dichtbij een metrostation.

Zelfs al zou het OV gratis zijn dan nog zou ik er niet mee reizen, té lang onderweg, te vaak vechtpartijen meegemaakt in het OV, te vaak treinuitval en andere ellende meegemaakt, te vaak met het OV willen reizen om er vervolgens achter te komen dat ik dan niet meer naar huis zou kunnen omdat het OV blijkbaar 's nachts slaapt etc. Zelfs toen ik gratis kón reizen (studentenOV) stopte ik er accuut mee toen ik eenmaal een auto had. Maargoed, het OV is niet gratis, het is peperduur. Zeker tov een elektrische auto is het regelmatig tussen de 4 en 8 (!) keer zo duur, en dat is dan ook nog eens per persoon. Zelfs al ga je naar extreem autohatende steden waar je je nier en 2e kind moet afstaan aan betaald parkeren dan nog is het zéér ruim in het voordeel van de auto (EV).

Bij mij persoonlijk komt daar nog bij dat ik de auto (ironisch genoeg) 99% van de tijd gebruik om de natuur in te gaan (allemaal véél te ver om te fietsen en OV komt daar niet) en om naar familie te gaan in het oosten van het land met slechte OV verbindingen.
Maar dat is toch ook hetgeen met regelmaat wordt aangegeven. Er zijn situaties waar het OV op dit moment geen passende vervoerswijze is omdat er te veel nadelen aan kleven. Geweld in het OV gaat overigens net zo goed op voor generiek deelnemen aan het verkeer, de samenleving verruwt en dat zie je het snelste op punten waar frictie plaatsvindt. In het verkeer is het helaas geen uitzondering.

Maar goed, bovenstaande relaas lijkt in grote vlakken niet heel feitelijk. Van de kosten die ik maak voor het OV kan ik geen auto rijden en dat is niet enkel omdat het OV goedkoop is maar ook omdat het bezit en gebruik van een auto kostbaar is. Voor ~35 euro ga in sommige maanden minimaal 440km met de trein en dan kan ik op overige momenten nog gebruik maken van de NS. ( met de auto zijn het én meer kilometers én kosten voor parkeren waardoor het nog positiever voor de trein uitvalt, zelfs met twee personen kom je dan goedkoper uit ) Doordeweeks - met de 40% korting in daluren concureert het meer dan prima met de auto voor routes met weinig natransport.

En ja, de reistijden worden deel beperkt maar onoverkomelijk is dat meestal niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Napo op 09-07-2024 12:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

spijkerhoofd schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 11:44:
[...]

Dat is dus een mooi voorbeeld van korte termijndenken, want ook de problemen op het electiciteitsnetwerk zal een tijdelijk iets zijn, op lange termijn zijn emissieloze en geluidsloze EV's beter voor het milieu. Auto's die op dinosap rijden moeten we zo snel mogelijk uitfaseren...
Dat 'tijdelijke' probleem duurt nu al jaren, en er is nog lang geen oplossing voor in zicht.

Daarnaast ontwikkeld accu-technologie zich razendsnel. Lijkt mij beter te wachten op een volgende generatie accu's, met minder impact op het milieu, en betere prestaties. En in de tussentijd het elektriciteitsnet niet zodanig belasten dat de EV een ellendig ding blijft.

Wat mij betreft wordt er veel meer ingezet op plug-in hybrides. Veel minder materiaal nodig voor accu's, en laat ze een range hebben die voor de meeste mensen genoeg is om woon-werk verkeer te doen op een lading. Pak je de grootste klap van de kilometers.

[ Voor 34% gewijzigd door ThunderNet op 09-07-2024 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
alexbl69 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 11:51:
[...]

Dat is één van de problemen waar Nederland nu mee worstelt... alles op het gebied van automobiliteit (aanschaf, bezit, verbruik, parkeren) is al belast, en daarnaast hebben we op bijna al die vlakken al bijkans de hoogste tarieven van Europa, misschien zelfs ter wereld.

Met andere woorden: er is aan de ene kant maar heel weinig ruimte voor de overheid om nog meer 'milieumaatregelen' op de automobilist af te wenden, terwijl er aan de andere kant een absolute noodzaak is om deze inkomsten op peil te houden aangezien de schatkist er in de loop der decennia verslaafd aan is geraakt.

Voorwaar geen eenvoudige opgave.
En daar wringt het ook wel snel, zeker als je houderschapsbelasting ( of welke statisch kostencomponent ) gaat verhogen wordt je prijs per kilometer lager hoe meer je rijdt aangezien je die kosten toch al maakt ongeacht of je het vervoersmiddel gebruikt. Wat dat betreft is een verschuiving richting een hogere variabele kostenpost effectiever omdat men daar directer de impact van voelt.

Maar goed, de pijn voelen is vaak geeneens een effectief middel. Dat zie je bijvoorbeeld met parkeerproblematiek. De pijn is er edoch zie je het aantal auto's in gebieden toenemen waardoor de wal het schip moet keren en er oplossingen als gelimiteerde parkeervergunningen dienen te komen ( of meer ruimte opofferen aan auto's ). Dat zie je ook bij stijgende brandstofprijzen, bij kans gaat een klein aandeel van de automobilisten naar een alternatief zoeken maar zodra de prijs genormaliseert is zie je het gebruik vaak genoeg weer bijtrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Napo schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 12:09:
[...]

Maar goed, de pijn voelen is vaak geeneens een effectief middel. Dat zie je bijvoorbeeld met parkeerproblematiek. De pijn is er edoch zie je het aantal auto's in gebieden toenemen waardoor de wal het schip moet keren en er oplossingen als gelimiteerde parkeervergunningen dienen te komen ( of meer ruimte opofferen aan auto's ). Dat zie je ook bij stijgende brandstofprijzen, bij kans gaat een klein aandeel van de automobilisten naar een alternatief zoeken maar zodra de prijs genormaliseert is zie je het gebruik vaak genoeg weer bijtrekken.
Je zou bijna gaan denken dat goedkoop openbaar vervoer nog een verschil zou kunnen maken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Stoney3K schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 12:13:
[...]

Je zou bijna gaan denken dat goedkoop openbaar vervoer nog een verschil zou kunnen maken. ;)
Prijs is natuurlijk een factor maar ook de verbindingen ( routes ) die een significante impact kunnen hebben maar ook de betrouwbaarheid, drukte, frequentie een essentieel component. Het is niet één knop waar je aan kan/moet draaien om het OV een beter alternatief te maken maar een set aan maatregelen die dat zouden kunnen bewerkstelligen.

En dan nog, one size doesnt fit all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-05 16:29
alexbl69 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 10:42:
[...]
Rekeningrijden / spitsheffen zoals het ooit bedoeld was ben ik inmiddels wel voorstander van. Zeker omdat het de enige manier is om elektrische auto's eerlijk mee te laten betalen. Maar ik ben wel blij dat de platte kilometerheffing nu is afgeschoten, want het is mijns inziens heel oneerlijk dat 'dure' drukke kilometers in de Randstad met allerhande OV alternatieven op dezelfde wijze belast worden als rustige kilometers op het platteland waar men veelal geen keuze heeft.
Dan wel hopen dat er geen omslag naar voertuigpassages gaan plaatsvinden; dan kunnen rustige wegen opeens tegen gaan vallen :D

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Napo schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 12:47:
[...]

Prijs is natuurlijk een factor maar ook de verbindingen ( routes ) die een significante impact kunnen hebben maar ook de betrouwbaarheid, drukte, frequentie een essentieel component. Het is niet één knop waar je aan kan/moet draaien om het OV een beter alternatief te maken maar een set aan maatregelen die dat zouden kunnen bewerkstelligen.

En dan nog, one size doesnt fit all.
Voorlopig ben ik met de trein per kilometer 4 of 5 keer zo veel kwijt als met de auto over hetzelfde traject, als er daar om te beginnen al wat aan gedaan wordt, dan zou ik veel sneller de auto laten staan.

En ik rij diesel dus niet eens dat ik super goedkoop rijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:58
Stoney3K schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 12:51:
[...]

Voorlopig ben ik met de trein per kilometer 4 of 5 keer zo veel kwijt als met de auto over hetzelfde traject, als er daar om te beginnen al wat aan gedaan wordt, dan zou ik veel sneller de auto laten staan.

En ik rij diesel dus niet eens dat ik super goedkoop rijd.
En wat voor treinkaartje gebruik je voor die berekening? Hoe frequent maak je bepaalde reizen?

En hoeveel reken je per kilometer naast de brandstofkosten voor afschrijving, onderhoud, MRB en verzekering?

Een losse treinreis is vrij duur.
Frequent treinreizen is echter helemaal niet zo duur.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

[...]

*knip*, iets meer inhoud graag. :)

[ Voor 7% gewijzigd door NMH op 09-07-2024 14:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:12
Ivow85 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 12:56:
[...]
En wat voor treinkaartje gebruik je voor die berekening? Hoe frequent maak je bepaalde reizen?

En hoeveel reken je per kilometer naast de brandstofkosten voor afschrijving, onderhoud, MRB en verzekering?

Een losse treinreis is vrij duur.
Frequent treinreizen is echter helemaal niet zo duur.
De trein is leuk als je regelmatig hetzelfde traject moet afleggen waarbij begin en eindpunt in de buurt van het station liggen. Als het iedere keer een andere locatie is, en/of je ergens heen moet wat wat verder van het station af ligt, gaat het al snel meer tijd, maar ook meer geld kosten. En als je standaard al een auto nodig hebt (en de vaste kosten dus toch al hebt), is het OV zelden een goedkoper alternatief.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:19

Tazzios

..

Als je een volgetankte auto hebt rij je zelfs helemaal gratis! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:57

rapture

Zelfs daar netwerken?

Patriot schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 10:08:
[...]

Tegelijkertijd is een heleboel ook (gedeeltelijk) schijn. Sowieso door afgelegen gebieden als 'goedkoop' te bestempelen ben je jezelf echt een sigaar uit eigen doos aan het verkopen. Die gebieden zijn in eerste instantie goedkoper omdat ze tijd en geld vereisen om te bereiken, je bespaart dus ergens geld om het elders uit te geven. Daarnaast zijn er ook leefbaarheidskosten die we inmiddels hebben geïnternaliseerd en niet of nauwelijks meer zien (denk aan bijv. het lawaai, maar ook - deze is erg subjectief - aan de gezelligheid van een binnenstad).

De voornaamste voordelen die je noemt en die er mijns inziens ook echt zijn (d.w.z. dat er geen direct nadeel aan kleeft dat het feitelijk alweer 'compenseert'), zijn de danstempel vanwege de geluidsoverlast en het ziekenhuis maar in die gevallen zie ik een persoonlijke auto weer niet als noodzakelijk.
De mensen kiezen een woonlocatie dat ze kunnen betalen zonder in een achterstandswijk of flat te wonen.

Een koopappartement is financieel niet hetzelfde als een koophuis.
Wat is een beetje een normaal bedrag voor VVE bijdragen paar maand bij een flat?

Ik heb namelijk een leuke flat met garage op het oog (80m² + 25m², er is ook een lift), er wordt gesproken over verduurzamen tussen nu en 2026. Het dak wordt geïsoleerd, en alle ramen vervangen met pvc triple glas.

De huidige VVE bijdragen is momenteel €250. Na het verduurzamen zal deze toenemen naar €320 per maand.
https://www.reddit.com/r/geldzaken/s/PI7nasyNKd
Dit lijkt meer op huren dan kopen.
In algemene zin vinden mensen verandering inderdaad eng, maar het idee dat je niet welvarend kunt zijn zonder een persoonlijke auto daar ga ik niet zonder meer in mee. In enge zin is het - tot op zekere hoogte - waar, maar dat is ook omdat we die welvaart eigenlijk geleend hebben ten koste van onze leefomgeving, en dat de impact daarvan nu duidelijk wordt (dat is een soort fysieke rente, die we óók betalen als we niks veranderen). Anderzijds is het wel gewoon mogelijk om de maatschappij anders in te richten om de "pijn" zoveel mogelijk te verzachten. De impact is vooral heel groot als we het in een vacuüm gaan zien als een soort "financiële wielklem" zonder enige andere actie te ondernemen.
In de praktijk wordt aan de welvaart geraakt, niet omdat de mens zonder persoonlijke auto niet gelukkig kan zijn.

Wel omdat Macron had aangekondigd dat arm zijn wordt nog duurder. De reden dat de mensen zo ver buiten Parijs wonen en grote afstanden dieselen, is omdat ze geen woning in Parijs kunnen betalen. Dat is hoe de Fransen de verhoging van de dieselprijs interpreteren en de gele hesjes hadden Macron overtuigd om dat terug te draaien.

Er zijn veel IT'ers (upper middle class) in dit topic die weinig last van de mobiliteitskosten hebben. Dat is mijn werkgever's probleem, niet mijn probleem.

De middenklasse heeft meer tools om de inflatie, grillige energieprijzen,... te hedgen.
  • De mensen zeggen dat een huis in waarde stijgt. Een huis is eigenlijk een inflation sink. Het zuigt de werkelijke inflatie door tientallen jaren op, heeft niet de risico's van het beleggen op de beurs en je kan erin wonen zonder een huisbaas vet te mesten. Beetje huisbaas (in België) ontvangt 50% meer huur dan wat hij voor een hypotheek betaalt. Voor een betaalbare koopwoning moet je wel een afstand rijden.
  • Met zonnepanelen, warmtepomp,... kan je de blootstelling (exposure) aan de aardgasprijs minimaliseren en je hebt een koopwoning nodig om dit te kunnen doen. Daar heb je weer de afstand dat gereden wordt.
De armen hebben zulke tools niet en worden direct door elke tegenslag geraakt. Niet raar dat extreemrechts (en communisten in België, Frankrijk,...) populair zijn.

Voordat iemand aan semantiek begint, hoe definieer je arm? Haves vs have nots?

Een Amerikaanse definitie voor "not poor" is als je niet naar geld hoeft om te kijken. De rekeningen worden automatisch betaald zonder te puzzelen en betalingen uitstellen, rangschikken volgens deadlines,... Met deze definitie is een groot deel van de middenklasse poor.
redwing schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:02:
[...]

De trein is leuk als je regelmatig hetzelfde traject moet afleggen waarbij begin en eindpunt in de buurt van het station liggen. Als het iedere keer een andere locatie is, en/of je ergens heen moet wat wat verder van het station af ligt, gaat het al snel meer tijd, maar ook meer geld kosten. En als je standaard al een auto nodig hebt (en de vaste kosten dus toch al hebt), is het OV zelden een goedkoper alternatief.
Een trein kan werken als de bevolkingsdichtheid buiten een stad hoog genoeg wordt wegens de huurprijzen in Londen werd te hoog om per maand te prijzen, daar spreken ze over bedrag per week om minder shockerend over te komen.

Elizabeth Line (Crossrail) is succesvol wegens de frequentie van een metro (20 tot 24 treinen per uur per rijrichting in het centrale gedeelte in de piekuren) dat in dezelfde tijd 2x de afstand van de metro aflegt en 117 km aan spoorlijnen tussen het oosten en westen van Londen. Zo kunnen gebieden buiten een grootstad dermate goed aan een stad verbonden worden dat de mensen de auto laten staan en de trein nemen.

Bijna 790k treinritten op een drukke werkdag.
Almost 790,000 journeys are made on the busiest weekdays, with overcrowding already commonplace at peak times on the line’s western section between West Drayton and Paddington.
https://www.standard.co.u...anary-wharf-b1169596.html
Als 20% van 790k met een auto gedaan wordt, dat is 79k auto's die naar het werk rijden en dezelfde 79k auto's die terug naar huis rijden.

OV kan uiteraard niet alles vervangen, maar het kan een aanzienlijke hoeveelheid auto's van de weg halen zodat er plaats is voor de andere auto's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:12
rapture schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 19:07:
[...]
Een trein kan werken als de bevolkingsdichtheid buiten een stad hoog genoeg wordt wegens de huurprijzen in Londen werd te hoog om per maand te prijzen, daar spreken ze over bedrag per week om minder shockerend over te komen.

Elizabeth Line (Crossrail) is succesvol wegens de frequentie van een metro (20 tot 24 treinen per uur per rijrichting in het centrale gedeelte in de piekuren) dat in dezelfde tijd 2x de afstand van de metro aflegt en 117 km aan spoorlijnen tussen het oosten en westen van Londen. Zo kunnen gebieden buiten een grootstad dermate goed aan een stad verbonden worden dat de mensen de auto laten staan en de trein nemen.

Bijna 790k treinritten op een drukke werkdag.
Klopt, ik heb zelf net onder Seoul gewoond en gebruikte daar regelmatig de metro als ik Seoul zelf in moest en dat werkte perfect. Alleen zijn we zover niet in Nederland en is de OV zowel te traag als overbodig. En dan bedoel ik met overbodig dat het in de meeste gevallen geen voordelen geeft boven de auto pakken. Er zal dan ook heel wat moeten veranderen voordat we wel op een punt zijn dat het OV een no-brainer is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:34

Patriot

Fulltime #whatpulsert

rapture schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 19:07:
[...]

De mensen kiezen een woonlocatie dat ze kunnen betalen zonder in een achterstandswijk of flat te wonen.

Een koopappartement is financieel niet hetzelfde als een koophuis.

[...]

Dit lijkt meer op huren dan kopen.
Dat verandert helemaal niets aan de zaak, het laat onaangeroerd het punt dat de besparing die je doet door je in de regionale periferie te vestigen gedeeltelijk fictief is.
[...]

In de praktijk wordt aan de welvaart geraakt, niet omdat de mens zonder persoonlijke auto niet gelukkig kan zijn.

Wel omdat Macron had aangekondigd dat arm zijn wordt nog duurder. De reden dat de mensen zo ver buiten Parijs wonen en grote afstanden dieselen, is omdat ze geen woning in Parijs kunnen betalen. Dat is hoe de Fransen de verhoging van de dieselprijs interpreteren en de gele hesjes hadden Macron overtuigd om dat terug te draaien.

Er zijn veel IT'ers (upper middle class) in dit topic die weinig last van de mobiliteitskosten hebben. Dat is mijn werkgever's probleem, niet mijn probleem.

De middenklasse heeft meer tools om de inflatie, grillige energieprijzen,... te hedgen.
  • De mensen zeggen dat een huis in waarde stijgt. Een huis is eigenlijk een inflation sink. Het zuigt de werkelijke inflatie door tientallen jaren op, heeft niet de risico's van het beleggen op de beurs en je kan erin wonen zonder een huisbaas vet te mesten. Beetje huisbaas (in België) ontvangt 50% meer huur dan wat hij voor een hypotheek betaalt. Voor een betaalbare koopwoning moet je wel een afstand rijden.
  • Met zonnepanelen, warmtepomp,... kan je de blootstelling (exposure) aan de aardgasprijs minimaliseren en je hebt een koopwoning nodig om dit te kunnen doen. Daar heb je weer de afstand dat gereden wordt.
De armen hebben zulke tools niet en worden direct door elke tegenslag geraakt. Niet raar dat extreemrechts (en communisten in België, Frankrijk,...) populair zijn.

Voordat iemand aan semantiek begint, hoe definieer je arm? Haves vs have nots?

Een Amerikaanse definitie voor "not poor" is als je niet naar geld hoeft om te kijken. De rekeningen worden automatisch betaald zonder te puzzelen en betalingen uitstellen, rangschikken volgens deadlines,... Met deze definitie is een groot deel van de middenklasse poor.
Het enige waar dit aan raakt, is wat ik al zei: Je kunt niet verwachten dat je het hele probleem oplost door alleen maar het autorijden duurder te maken, dat is die financiële wielklem waar ik het over had. Tegelijkertijd kun je niet doen alsof zuiver het bestaan van auto's een soort emancipatie van de onderklasse teweegbrengt, tot op zekere hoogte is vanwege fictieve besparingen en de verborgen* kosten het tegenovergestelde waar.

De afhankelijkheid van auto's is een gecreëerde situatie, op persoonlijk gebied kun je dat tij keren en dat kan door onder andere - maar niet uitsluitend - aan de kosten van zo'n privéauto te sleutelen.

* deze verdiende m.i. een asterisk omdat als je je kop maar diep in het zand steekt álle kosten verborgen zijn, dat geldt hier (in ieder geval ten dele) ook
Pagina: 1 ... 40 41 Laatste