Mijn vrouw is bezig met solliciteren bij een bedrijf in de zorgsector. Vandaag heeft ze een meeloop dag gehad en daarbij meteen een sollicitatiegesprek. Op diverse momenten is er aangegeven dat er verwacht wordt dat ze met de auto naar het werk gaat komen omdat het bedrijf geen eigen auto's heeft. Alle reizen tijdens werkuren wordt ze dan geacht met eigen vervoer te doen. Dit wordt wel netjes gecompenseerd. (bedrag hiervoor moet ik even verschuldigd blijven, is nog een openstaande vraag)
Mijn vraag is: Kan de werkgever "eisen" dat werk-werk verkeer met een prive auto gedaan wordt?
Na wat zoeken op internet en veel meningen gelezen te hebben kan ik hier niet echt een eenduidig valide antwoord op vinden.
Sommigen beweren dat het kan als het bedrijf dit netjes vergoed. Meestal wordt er dan gesproken over een vergoeding die hoger ligt dan de 0,19cent/km voor woon-werk verkeer.
Mij lijkt het een zelfde situatie als een prive telefoon gebruiken voor werk contacten. Arnoud Engelfriet heeft daar een reactie op geschreven maar dat gaat meer over privacy en goed werkgeverschap.
Kan iemand hier zijn licht over laten schijnen?
Mijn vraag is: Kan de werkgever "eisen" dat werk-werk verkeer met een prive auto gedaan wordt?
Na wat zoeken op internet en veel meningen gelezen te hebben kan ik hier niet echt een eenduidig valide antwoord op vinden.
Sommigen beweren dat het kan als het bedrijf dit netjes vergoed. Meestal wordt er dan gesproken over een vergoeding die hoger ligt dan de 0,19cent/km voor woon-werk verkeer.
Mij lijkt het een zelfde situatie als een prive telefoon gebruiken voor werk contacten. Arnoud Engelfriet heeft daar een reactie op geschreven maar dat gaat meer over privacy en goed werkgeverschap.
Kan iemand hier zijn licht over laten schijnen?
I believe in Christianity as I believe that the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else. C.S. Lewis