Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Keezx
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-01-2023
pmiddeld schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 17:08:
[...]

Lijkt me sterk. Puur natuurkundig is het energieverbruik (wrijvingsloos verplaatsen van massa) recht evenredig met het totaalgewicht.
CUT
Ik zou even het sgoolchelt gaan terugvorderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Heimdallr schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 14:54:
Ik hoop dat de autofabrikanten eens vaart gaan maken met het produceren van goede elektrische bedrijfsauto's (lees: bestelbusjes)
Wel op voorwaarde dat die dingen dan bij het bedrijf geladen worden en NIET op de laadpalen in woonwijken, aangezien onze gemeente al een laadpaalstop heeft ingesteld eerder dit jaar terwijl er weinig palen zijn, zou een wagenpark van elektrische bedrijfsbusjes een drama met laden veroorzaken.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rare-Quark
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
[...]

Lijkt me sterk. Puur natuurkundig is het energieverbruik (wrijvingsloos verplaatsen van massa) recht evenredig met het totaalgewicht. Nou zijn EV's al zwaar van zichzelf en dus zal 100 of 200 kilo extra relatief weinig uitmaken qua verbruik, maar 400 kg zou toch opgemerkt moeten worden. Voorwaarde is wel dat je exact dezelfde auto en weersomstandigheden moet hebben, dat de verkeerssituatie exact hetzelfde is enz. Wat natuurlijk alleen maar in een lab te realiseren is.

Voor wat betreft aanhangers of ladders op het dak is het natuurlijk een heel ander verhaal, dan verandert ook de luchtweerstand.
Niet als je zeg 80 procent van de energie recupereert. In dat geval is het verbruik vooral bepaald door de luchtweerstand en daarna rolweerstand en niet door het optrekken/afremmen. Beiden zouden weinig impact moeten hebben voor een hoger gewicht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-10 14:23

Shapeshifter

Get it over with

mux schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 16:10:
[...]

Wat zijn je specifieke praktijkervaringen? Wij zijn namelijk oop zoek naar een nieuw bedrijfsbusje dat groter is dan de e-NV200, en daar gaan we dan (uiteraard) meteen proberen uitbreidingsaccu's in te proppen. Ik ben wel benieuwd wat voor wensen je zou hebben en hoe ver de busjes in de praktijk komen met je gebruik.
Wij hebben sinds begin dit jaar een Opel Vivaro-e 75kWh, die is volgens mij groter dan een e-NV200 (heb hem wel eens zien rijden en vond hem een beetje op een Toyota HiAce lijken). Wij hebben de versie met dubbele cabine zodat we ook de kinderen mee kunnen nemen. Mijn vrouw is er helemaal weg van, lekker hoge zit en heel veel ruimte in de cabine. Ze rijdt er liever in dan in onze Ioniq 28kWh. Qua bereik kunnen we er denk ik een goede 250km mee rijden, wat voor ons helemaal prima is. Wel confronterend dat dat misschien 50km meer is dan met de Ioniq terwijl de accu bijna 3 keer zo groot is. Wat dat betreft ligt het verbruik wel een stuk hoger. Verder weinig op aan te merken. Het enige puntje is misschien dat het lijkt alsof hij niet wil laden als het buiten heel warm is (25+ graden), dan schiet het laadpunt na een tijdje in error en stopt hij gewoon. De Ioniq heeft daar geen last van. Heeft gelukkig nog niet voor grote problemen gezorgd, maar wel iets waar we dus rekening mee moeten houden.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:56

Termy

valt er nog wat te fragge?

[...]

Lijkt me sterk. Puur natuurkundig is het energieverbruik (wrijvingsloos verplaatsen van massa) recht evenredig met het totaalgewicht. Nou zijn EV's al zwaar van zichzelf en dus zal 100 of 200 kilo extra relatief weinig uitmaken qua verbruik, maar 400 kg zou toch opgemerkt moeten worden. Voorwaarde is wel dat je exact dezelfde auto en weersomstandigheden moet hebben, dat de verkeerssituatie exact hetzelfde is enz. Wat natuurlijk alleen maar in een lab te realiseren is.

Voor wat betreft aanhangers of ladders op het dak is het natuurlijk een heel ander verhaal, dan verandert ook de luchtweerstand.
De rolweerstand zal iets toenemen waardoor het benodigde vermogen om op snelheid te blijven iets toeneemt. Blijkbaar niet zodanig veel dat het meetbaar is door de auto.

Jij lijkt te refereren aan F=m*a maar dat is natuurlijk niet relevant op 100 km/u constante snelheid. Dan is per definitie de netto F gelijk aan 0 want er is geen acceleratie meer.

Anyway, dit is de video waar ik aan refereerde dus oordeel zelf. Hij rijdt 2x hetzelfde stuk snelweg heen en weer, ene keer met en andere keer zonder 400 kg belading. Mogelijk is er iets aan wind veranderd in de tussentijd maar veel netter kun je de test niet krijgen in de echte wereld. Als een beetje verschil in wind het effect al laat wegvallen dan is het duidelijk geen enorm effect.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-10 23:06
Ik ben privé op zoek naar een tweedehands elektrische auto; budget ca 50-55k. Range is voor mij niet enorm belangrijk, ik rijd geen grote afstanden behalve een keer 1000+ km naar vakantie maar dan kan ik best een paar keer een half uur stoppen om te laden. Ruimte is wel belangrijk; laten we zeggen een kofferbak van > 550l. Met deze combinatie van eisen kom ik zelf op een Model S 75D uit van 1016-2018, met de voorkeur voor een 2018 i.v.m. de verouderde MCU met Tegra chip. Hebben jullie nog alternatieven of is dit het wel?

Ik ben mij bewust van de serieuze verzekeringspremie die hier aan vast zal hangen. Verder nog tips & tricks?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Roekeloos schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:52:
Ik ben privé op zoek naar een tweedehands elektrische auto; budget ca 50-55k. Range is voor mij niet enorm belangrijk, ik rijd geen grote afstanden behalve een keer 1000+ km naar vakantie maar dan kan ik best een paar keer een half uur stoppen om te laden. Ruimte is wel belangrijk; laten we zeggen een kofferbak van > 550l. Met deze combinatie van eisen kom ik zelf op een Model S 75D uit van 1016-2018, met de voorkeur voor een 2018 i.v.m. de verouderde MCU met Tegra chip. Hebben jullie nog alternatieven of is dit het wel?

Ik ben mij bewust van de serieuze verzekeringspremie die hier aan vast zal hangen. Verder nog tips & tricks?
Ik ben zeer teverden over de Audi E-tron (55).
Edit: Zie dat de 55 binnen budget wellicht krap gaat worden. Dacht dat dit wel zou passen.

[ Voor 5% gewijzigd door Dean Martin op 15-08-2022 12:11 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:19

als je kunt leven met de nadelen: 2018 ipace. worden gedumpt op de markt voor rond de 50-55k en kwalitatief 10x beter dan tesla zou ik denken. ook genoeg ruimte voor je eisen

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Laatst online: 17:12
@Roekeloos Met dat budget kun je ook naar nieuwe auto's kijken: de Skoda Eniaq bijvoorbeeld voldoet aan je >550 liter eis, en er zijn er vast nog wel meer.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
Peter-036 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:48:
@Roekeloos Met dat budget kun je ook naar nieuwe auto's kijken: de Skoda Eniaq bijvoorbeeld voldoet aan je >550 liter eis, en er zijn er vast nog wel meer.
Nou, meer zijn er eigenlijk niet.. En buiten dat ik echt geen nieuwe auto hoef, word ik niet warm van een Skoda of VW ID.x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syntesia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-10 09:56
Dean Martin schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:08:
[...]

Ik ben zeer teverden over de Audi E-tron (55).
Edit: Zie dat de 55 binnen budget wellicht krap gaat worden. Dacht dat dit wel zou passen.
Hier ook een tevreden etron 55 rijder. Ik had ook gedacht dat je met 50-55k het prima zou redden, maar is toch net iets te weinig. Wellicht met wat goed gepingel.

Maar hoor van 50 rijders goede verhalen met het bereik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Roekeloos schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:56:
[...]

Nou, meer zijn er eigenlijk niet.. En buiten dat ik echt geen nieuwe auto hoef, word ik niet warm van een Skoda of VW ID.x
Waarom privé op zoek en persé volledig elektrisch?
Wat rijd je nu ?
Volledig elektrisch met veel koffer ruimte en/of 7-persoons zijn gewoon nog schaars, wellicht begin je je zoektocht dus eigenlijk iets te vroeg (of je budget is te klein, net hoe je het bekijkt :P ) .

Is een Outlander bijvoorbeeld geen optie? (vloeken in de kerk natuurlijk I know, maar veel ruimte voor weinig geld en deels hybride).

ID.X reeks valt al af zeg je en ook de Skoda's dan blijft er niet veel meer over inderdaad.

Ik zou niet snel een Model S uit 2016-2018 aanschaffen eerlijk gezegd.
Gezien de grappen met de eerste batches (beperken van snelladen, problemen draagarmen, accu's, geen hw3, degradaties, bouwkwaliteit etc. )

Fat e-tron valt denk ik buiten budget of je moet de concessies van de 50 toe nemen. (snelladen is een stuk langzamer dan bij de 55 maar is in aanschaf wel een pak goedkoper).
De 55 bevalt mij extreem goed in ieder geval.

En vergeet naast liters ook niet te kijken naar bruikbare laadruimte/openingen. De Model 3 is qua liters "ok" maar echt forse of hoge bagage krijg je er daar niet in. Dat is bij de Model S dan een stuk beter inderdaad.

[ Voor 31% gewijzigd door GeeMoney op 15-08-2022 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rare-Quark
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
GeeMoney schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:15:
[...]

Wat rijd je nu ?
Volledig elektrisch met veel koffer ruimte en/of 7-persoons zijn gewoon nog schaars, wellicht begin je je zoektocht dus eigenlijk iets te vroeg (of je budget is te klein, net hoe je het bekijkt :P ) .

Is een Outlander bijvoorbeeld geen optie? (vloeken in de kerk natuurlijk I know, maar veel ruimte voor weinig geld en deels hybride).

ID.X reeks valt al af zeg je en ook de Skoda's dan blijft er niet veel meer over inderdaad.

Gezien de grappen met de eerste batches (beperken van snelladen, problemen draagarmen, accu's, geen hw3, degradaties, bouwkwaliteit etc. )

Fat e-tron valt denk ik buiten budget of je moet de concessies van de 50 toe nemen. (snelladen is een stuk langzamer dan bij de 55 maar is in aanschaf wel een pak goedkoper).

En vergeet naast liters ook niet te kijken naar bruikbare laadruimte/openingen. De Model 3 is qua liters "ok" maar echt forse of hoge bagage krijg je er daar niet in. Dat is bij de Model S dan een stuk beter inderdaad.
Het hangt er zeker vanaf wat je met de liters wil doen. De model 3 is redelijk ruim (stukken beter dan de Hyundai Kona) maar je bent wel beperkt tot het gebruik van 2 specifieke koffers voor de Frunk en onder de Trunk. Zelfs een kinderfiets in de achterbak stoppen is al een uitdaging dankzij de Sedan vorm. Maar ja, daar heeft men dan ook weer een trekhaak en evt dakkoffer voor.

Als je veel klust of gesteld bent op een grote kinderwagen zou ik echter wel een andere nemen. De i-Pace ziet er best mooi uit; waarom worden die nu ‘gedumpt’?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
rare-Quark schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 16:49:
[...]

Het hangt er zeker vanaf wat je met de liters wil doen. De model 3 is redelijk ruim (stukken beter dan de Hyundai Kona) maar je bent wel beperkt tot het gebruik van 2 specifieke koffers voor de Frunk en onder de Trunk. Zelfs een kinderfiets in de achterbak stoppen is al een uitdaging dankzij de Sedan vorm. Maar ja, daar heeft men dan ook weer een trekhaak en evt dakkoffer voor.

Als je veel klust of gesteld bent op een grote kinderwagen zou ik echter wel een andere nemen. De i-Pace ziet er best mooi uit; waarom worden die nu ‘gedumpt’?
Die eerste serie heeft maar 1 fase AC laden en max 90kW snelladen en een trage boordcomputer/multimedia.
Alle 3 die punten zijn vanaf MY2019 of MY2020 aangepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
FranDaMan schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:56:
[...]

Ik vertrek morgen voor mijn eerste grotere buitenlandse rit naar de Eifel. Snelladers en laadpalen zijn daar wat dunner gezaaid. Wel met ABRP premium in de Ioniq 28kwh met een dongle om live de SOC bij te houden.
Ik ben benieuwd hoe het gaat. Ik ben nogal een enorme doemdenker en stresskip dus ik hoop dat ik vannacht nog een beetje kan slapen ;-)
En? Hoe is het gegaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:54
Net weer terug uit de Eifel en de auto hangt weer aan de stekkerd.

Het is me alleszins meegevallen. Er is in Duitsland langs de snelwegen een prima laadinfra te vinden.

Heb veel gebruik gemaakt van de Ionity laders. Deze zijn nu ook beschikbaar via de Bonnet app en dan is het laden voor 57 cent per kWh. De gewone laadpalen allemaal via de Shell Recharge pas kunnen gebruiken. Zie wel regelmatig dat je zogenaamd gratis mag parkeren tijdens het laden. Echter wordt er dan wel een toeslag berekend van een aantal ct per minuut. Zo gratis is het parkeren dus niet ;-)

Wel wat fratsen gehad met ABRP die gewoon een bestemming oversloeg. Daar kwam ik pas een tijdje later achter, dus moest weer een stuk terug rijden.Gelukkig past hij door de live updates van de SOC wel netjes de laadpunten aan.
Wil ook nog wel een keer naar Frankrijk, maar daar lees ik toch best wat horror verhalen over. Zeker met mijn kleine accu lijkt me dat heel erg spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:19
rare-Quark schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 16:49:
[...]

4% bijtelling periode is bijna voorbij, veel ipaces zijn eind 2018 op kenteken gezet, dat is bijna 4 jaar geleden, meeste leases zijn 4 jaar, maar de 4% bijtelling periode is 5 jaar geldig vanaf kentekendatum.

meeste ipaces hebben als catalogus waarde 1 ton, maar de vanafprijs werd daarna ook relatief snel verlaagd.

de ipaces laad langzaam bij de openbare laadpunten en bij de snelladers. 1 fase Ac laden, worst case 3.6kw, met je 80kwh accu, duurt meer dan 24 uur opladen van 0 naar 100.

dc snelladen kan ie met 90 of 100kw, ook niet zo super want de ipace is een onzuinig ding.

maar dan rij je wel een jag.... waarschijnlijk met heel veel opties erop die je tegenwoordig veel moeilijker kunt krijgen want chiptekort. als je met de nadelen kunt leven heb je een grote fijne auto.

als je toch sneller wilt laden op AC moet je kijken naar de EV320 versie, 80 minder pk maar krijg je wel 3 fase 11kw laden voor terug. snelladen nog steeds bijna net zo traag.

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
GeeMoney schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:15:
[...]

Wat rijd je nu ?

Ik rijd nu een Outlander. Dat bevalt op zich goed voor korte afstanden, maar ik ga weer grotere afstanden maken die ik (met welke PHEV dan ook) niet volledig elektrisch ga redden. En ik wil geen druppel benzine meer gebruiken, dus dan wordt het elektrisch. Een E-tron is te recent en daarmee echt te duur. Ik herken de verhalen van de eerste batches van de Model S (let op, die is al vanaf 2014 op de markt), maar vanaf 2016 en met name 2018 lijken er grote stappen te zijn gezet. En m.b.t. accu/degradatie: er zit 8 jaar garantie op de aandrijflijn tegen onbeperkt aantal km's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
Coasterfreak schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:12:
[...]

4% bijtelling periode is bijna voorbij, veel ipaces zijn eind 2018 op kenteken gezet, dat is bijna 4 jaar geleden, meeste leases zijn 4 jaar, maar de 4% bijtelling periode is 5 jaar geldig vanaf kentekendatum.

meeste ipaces hebben als catalogus waarde 1 ton, maar de vanafprijs werd daarna ook relatief snel verlaagd.

de ipaces laad langzaam bij de openbare laadpunten en bij de snelladers. 1 fase Ac laden, worst case 3.6kw, met je 80kwh accu, duurt meer dan 24 uur opladen van 0 naar 100.

dc snelladen kan ie met 90 of 100kw, ook niet zo super want de ipace is een onzuinig ding.

maar dan rij je wel een jag.... waarschijnlijk met heel veel opties erop die je tegenwoordig veel moeilijker kunt krijgen want chiptekort. als je met de nadelen kunt leven heb je een grote fijne auto.

als je toch sneller wilt laden op AC moet je kijken naar de EV320 versie, 80 minder pk maar krijg je wel 3 fase 11kw laden voor terug. snelladen nog steeds bijna net zo traag.
Interessante optie waar ik nog niet bij stil had gestaan! Ga ik zeker verder onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soeppie
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-06 21:25
We hebben sinds kort een probleem bij het opladen bij openbare laadpunten met onze Seat Mii uit 2020 (zelfs als de Skoda citogo en e-up). We hebben van alles geprobeerd en denken nu dat het aan de kabel ligt (voornamelijk aan de connectie van de cp pin).

Wat werkt wel:
-snelladen bij fastned werkt altijd.
-thuis opladen werkt goed 3.6 kw laadpunt met vaste kabel.

Wat werkt niet:
-openbare laadpunten. Na veel gehannes wordt de paal groen (wachten) de auto blijft oranje (wachten). De auto ziet dat er een kabel aangesloten is en laat dat zien met een icoontje op het dashboard. maar er komt geen tijd bij te staan. In de app krijg ik de melding (geen voeding).

Iemand of ideeën waar dit nog meer aan kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@soeppie kun je niet van iemand een kabel lenen? Zou idd zomaar eens de kabel kunnen zijn.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soeppie
Ja dat wil ik nog graag gaan testen. En dan terug naar de dealer voor een nieuwe kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Roekeloos schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:56:
Afhankelijk of je frunk meetelt mogelijk enige concessie qua ruimte maar toch ook ruim:
  • Hyundai Ioniq 5
  • Kia EV6
  • Ford Mach-e
Persoonlijk zou ik erg huiverig zijn een (<2018) Tesla model S privé te kopen. Naast de hoge verzekeringspremie zijn kosten van banden duur en kosten als er iets mis is potentieel ook.

Ik zou zelf eerder een hogere aanschafprijs overwegen voor één van bovenstaande opties.

[ Voor 47% gewijzigd door assje op 16-08-2022 08:59 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 17:20
Racing_Reporter schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 12:49:
[...]

Een stukje meer, door hogere luchtdichtheid door kou, meer systemen om te ontwasemen en dergelijke, plus koude motor duurt ook langer voordat hij opgewarmd is en dus minder rijk zal lopen. Wat zullen we zeggen, 5-10 procent?
Voor lange ritten kan dat kloppen. Bij korte ritten kan je dat hoger inschatten.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-09 18:46
soeppie schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 07:18:
We hebben sinds kort een probleem bij het opladen bij openbare laadpunten met onze Seat Mii uit 2020 (zelfs als de Skoda citogo en e-up). We hebben van alles geprobeerd en denken nu dat het aan de kabel ligt (voornamelijk aan de connectie van de cp pin).

Wat werkt wel:

Wat werkt niet:
-openbare laadpunten. Na veel gehannes wordt de paal groen (wachten) de auto blijft oranje (wachten). De auto ziet dat er een kabel aangesloten is en laat dat zien met een icoontje op het dashboard. maar er komt geen tijd bij te staan. In de app krijg ik de melding (geen voeding).

Zorg dat je gepland laden uit hebt staan in de App.

Schoonmoeder had eenzelfde probleem, vorige eigenaar had laadschemas opgesteld, waardoor snelladen wel altijd werkte maar normale laadpalen niet.

(Misschien had je de auto al langer, maar toch even kijken waard)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soeppie
@Stef87 ja inderdaad dat dacht ik ook getest met en zonder laadschemas en met een minimaal percentage van 100%. Als de auto wacht met laden door een laadschemas dan gaat de led bij de laadpoort groep knipperen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NoFearWizz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:31
Een paar pagina's terug ging het over verbruik van de EV ten opzichte van de benzine auto. Daarbij werd aangehaald dat een benzine auto dan 1:18 zou rijden, maar mijn oude Mitsubishi Eclipse Cross automaat reed 1:9 in stad en gecombineerd 1:12 hooguit.

Daarbij is het omslag punt dus veel gunstiger als bij 1:18 bezine met de huidige prijzen.

Ik laad momenteel publiek met 32ct/kWh via de Shell pas.
En rijd gemiddeld 19.89 kWh/100 km, dat is niet heel erg zuinig maar dat wist ik van te voren van de Aiways U5.

Dat is 0.1989 per km a 32ct is 6.3ct/km, dat is dus 2.0/0.063= 31.74km per liter.

En ik reed dus 9-12km op 1 liter, dus ik rij stukken zuiniger als met mijn vorige auto.

Plus het feit dat ik nog geen wegenbelasting betaal, en onderhoud later ligt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• soeppie
soeppie schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 07:18:

Wat werkt wel:

Wat werkt niet:

Update: Bij de dealer getest met mijn eigen kabel en een van daar en mijn eigen werkte niet en een van daar wel. Nu wordt er eentje onder garantie vervangen. Maar moet het dinsdag nog vastgesteld worden in de werkplaats om de een of andere reden. Dus hopelijk werkt de kabel dan ook niet.

Hopelijk bestellen ze de goede ;) en werkt mijn kabel nog steeds niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:37
NoFearWizz schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:27:
Een paar pagina's terug ging het over verbruik van de EV ten opzichte van de benzine auto. Daarbij werd aangehaald dat een benzine auto dan 1:18 zou rijden, maar mijn oude Mitsubishi Eclipse Cross automaat reed 1:9 in stad en gecombineerd 1:12 hooguit.

Daarbij is het omslag punt dus veel gunstiger als bij 1:18 bezine met de huidige prijzen.

Ik laad momenteel publiek met 32ct/kWh via de Shell pas.
En rijd gemiddeld 19.89 kWh/100 km, dat is niet heel erg zuinig maar dat wist ik van te voren van de Aiways U5.

Dat is 0.1989 per km a 32ct is 6.3ct/km, dat is dus 2.0/0.063= 31.74km per liter.

En ik reed dus 9-12km op 1 liter, dus ik rij stukken zuiniger als met mijn vorige auto.

Plus het feit dat ik nog geen wegenbelasting betaal, en onderhoud later ligt.
En de afschrijving en verzekering?

Nu noem je alleen de dingen waarbij de EV goedkoper is dan je oude auto.

Als je een nieuwe ICE zou kopen heb je ook keuze uit zuiniger exemplaren, dat lijkt me eerlijker vergelijken.
Ten opzichte van je vorige auto is dat niet, het is namelijk geen alternatief. Of je moet er nog mee willen doorrijden, en als je dan afschrijving meeneemt is ie vrijwel zeker goedkoper.

[ Voor 7% gewijzigd door mitsumark op 20-08-2022 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:52

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Dit is dan een redelijke appels-met-appels vergelijking:
https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/wat-kost-het

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-10 17:08
Ze vergeten de schade van de uitlaatgassen mee te rekenen.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
kdeboois schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 13:25:
[...]

Ze vergeten de schade van de uitlaatgassen mee te rekenen.
Die kost dan ook geen (extra) euro's, zit al in de MRB verwerkt.

Wel is dit specifiek voor 12.500km, je moet voor je eigen situatie even naar zelf berekenen gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door mitsumark op 20-08-2022 20:10 . Reden: Extra woordje stond verkeerd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
mitsumark schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 14:06:
[...]

Die kost dan ook (extra) geen euro's, zit al in de MRB verwerkt.

Wel is dit specifiek voor 12.500km, je moet voor je eigen situatie even naar zelf berekenen gaan.
Voornamelijk in je toekomstige zorgkosten volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:46
mitsumark schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 14:06:
[...]

Die kost dan ook (extra) geen euro's, zit al in de MRB verwerkt.

Probleem is vooral dat er heel veel variabelen zijn die je vantevoren niet kunt berekenen.
- energieprijs
- brandstofprijs
- heb je zonnepanelen?
- restwaarde EV vs ICE over X jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
kdeboois schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 16:05:
[...]

Voornamelijk in je toekomstige zorgkosten volgens mij.
Misschien, lastig aan te tonen.
Dat beetje uitlaatgassen lijkt mij een druppel op de gloeiende plaat.
Er zijn slechtere dingen om te doen dan een ICE rijden, roken bijvoorbeeld, of ongezond eten, geen beweging, etc. Laten we daar beginnen (of alles doen).

[ Voor 18% gewijzigd door mitsumark op 20-08-2022 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
n0pe schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 16:11:
[...]

Probleem is vooral dat er heel veel variabelen zijn die je vantevoren niet kunt berekenen.
- energieprijs
- brandstofprijs
- heb je zonnepanelen?
- restwaarde EV vs ICE over X jaar
Klopt, sommige dingen weet je nu eenmaal niet, gelukkig is het maar voor een jaar of 5.
Je kunt het wel een beetje schatten natuurlijk, op dit rare jaar na waren de kosten redelijk stabiel.
Ergens moet een auto kopen ook gewoon deels emotioneel kunnen zijn, niet alles hoeft rationeel te verklaren zijn, zolang het geen dubbele kosten zijn...

[ Voor 8% gewijzigd door mitsumark op 20-08-2022 20:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
mitsumark schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 20:26:
[...]

Misschien, lastig aan te tonen.
Dat beetje uitlaatgassen lijkt mij een druppel op de gloeiende plaat.
Er zijn slechtere dingen om te doen dan een ICE rijden, roken bijvoorbeeld, of ongezond eten, geen beweging, etc. Laten we daar beginnen (of alles doen).
Een ICE rijden is niet slecht voor je gezondheid, maar wel voor de mensen die achter je rijden.

Alleen al de koolmonoxide is genoeg om mij te overtuigen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
kdeboois schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 21:08:
[...]

Een ICE rijden is niet slecht voor je gezondheid, maar wel voor de mensen die achter je rijden.

Alleen al de koolmonoxide is genoeg om mij te overtuigen…
Ik heb m'n best gedaan een bron te vinden, maar kom het niet tegen.
Enige wat duidelijk is is dat de eventuele CO in de buitenlucht zo snel vervliegt dat je in no time weer op 1ppm zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

mitsumark schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 11:13:
[...]

Enige wat duidelijk is is dat de eventuele CO in de buitenlucht zo snel vervliegt dat je in no time weer op 1ppm zit.
De Fietsersbond heeft dit ooit onderzocht door met een CO2. Meter door de stad te rijden, dan zag je hem echt duidelijke spiken achter vrachtwagens en brommers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Brilsmurfffje schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 11:32:
[...]

De Fietsersbond heeft dit ooit onderzocht door met een CO2. Meter door de stad te rijden, dan zag je hem echt duidelijke spiken achter vrachtwagens en brommers
CO of CO2 meter?

CO is absoluut iets anders als CO2…
Het eerste is behoorlijk giftig, en dodelijk in afgesloten ruimtes.
CO2 is een broeikasgas, maar we gebruiken het in cola als prik. Giftig kan je het niet noemen, tenzij je in een afgesloten ruimte bent met héél hoge concentraties. Je begint dat wel,direct te hoesten, en je zal de ruimte waarschijnlijk direct verlaten omdat het je longen verzuurt. Eens je weg bent is er geen blijvende schade.

Maar laat ons eerlijk zijn, CO was een probleem bij slecht afgestelde benzine auto’s. Wat er nu uit de uitlaat komt bevat amper nog CO. Het zijn de NOx concentraties die schadelijker zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
mitsumark schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 11:13:
[...]

Klopt, maar het is er. Ontbreekt volledig bij EV en het hierboven genoemde NOx verhaal is het meest problematisch. Zijn mooie normen voor maar fabrikanten weten altijd weer een loophole te vinden om het toch uit te stoten zo lijkt het. Gewoon maar niet meer doen dat verbranden van fossiele brandstoffen is mijn conclusie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Modbreak:Graag aandacht voor het volgende gedeelte uit de topicwaarschuwing:

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof, stikstof geen etc etc.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:30
Ik quote: "de prijzen in het rekenvoorbeeld zijn gebaseerd op de situatie per augustus 2022. "

En toch gewoon MRB rekenen...zucht.

edit: O, ik zie dat ze daar iets over zeggen:
"In de vaste kosten is de elektrische Corsa iets duurder, met name vanwege de hogere afschrijving en de lage motorrijtuigenbelasting (MRB). Die hoef je tot en met 2024 niet te betalen, maar omdat we kiezen voor een bezitsduur van 4 jaar, rekenen we een deel MRB mee."

Maar dat is dus wel gewoon nattevingerwerk.

Daar komt bij dat ze 7,3 ct "brandstof" per kilometer rekenen. Dat komt bij een Corsa neer op zo'n 43 cent per kWh. Gemiddeld. Vind ik aan de hoge kant.

[ Voor 42% gewijzigd door Prullenbak84 op 22-08-2022 10:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:34

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Prullenbak84 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:05:
[...]

Ik quote: "de prijzen in het rekenvoorbeeld zijn gebaseerd op de situatie per augustus 2022. "

"In de vaste kosten is de elektrische Corsa iets duurder, met name vanwege de hogere afschrijving en de lage motorrijtuigenbelasting (MRB). Die hoef je tot en met 2024 niet te betalen, maar omdat we kiezen voor een bezitsduur van 4 jaar, rekenen we een deel MRB mee."

Daar komt bij dat ze 7,3 ct "brandstof" per kilometer rekenen. Dat komt bij een Corsa neer op zo'n 43 cent per kWh. Gemiddeld. Vind ik aan de hoge kant.
Vindt ik in de huidige situatie niet eens zo hoog.
Openbare laadpalen zijn vaak 36 cent tegenwoordig.
fast charger zitten op 45 tot 70 cent+
Maar ook het eigen stopcontact thuis is vaak afhankelijk van het contract al 50 cent+./
Sterker nog, morgen betaal ik al 90cent per kwh.
Als de prijzen hoog blijven de komende 4 jaar, dan is die 43 cent nog aan de lage kant.
Zo'n schatting kan je uiteindelijk nooit goed doen. dus het blijft lastig.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:30
Smuggler schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:22:
[...]

Vindt ik in de huidige situatie niet eens zo hoog.
Openbare laadpalen zijn vaak 36 cent tegenwoordig.
fast charger zitten op 45 tot 70 cent+
Maar ook het eigen stopcontact thuis is vaak afhankelijk van het contract al 50 cent+./
Sterker nog, morgen betaal ik al 90cent per kwh.
Als de prijzen hoog blijven de komende 4 jaar, dan is die 43 cent nog aan de lage kant.
Ja maar ze zeggen zelf uit te gaan van augustus 2022 dus de eventuele stijging van de komende 4 jaar is gek om dan mee te nemen. En als je aan de paal 35 cent betaalt, en thuis 50, dan ga je natuurlijk bij de paal staan, anders ben je een dief van je eigen portemonnee .
Dan zal het gemiddelde eerder naar die 35 gaan dan naar de snellaad-prijs want dat doe je over het algemeen veeeel minder.
Zo'n schatting kan je uiteindelijk nooit goed doen. dus het blijft lastig.
Eens. Maar dan nog zou ik m wel iets lager inschatten.

[ Voor 3% gewijzigd door Prullenbak84 op 22-08-2022 17:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Prullenbak84 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:05:
[...]

Volgens hun eigen link: https://www.anwb.nl/auto/...autos=alleen-nieuwe-autos
Te verwachten praktijkverbruik 18,0 kWh/100km, dat zou dan 40,5ct geven, nog steeds wat hoger dan de 35ct die je doorgaans betaalt.
Misschien nemen ze nog wat verliezen mee, of gaan ze er vanuit dat je af en toe snellaad voor een hogere prijs? Ik vind het verschil meevallen.

Edit: de laagste prijs voor variabele stroom thuis is nu ook bijna 50ct. Mocht je geen plek op straat hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 22-08-2022 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-10 21:06

greatgonzo

schit-te-rend!

mitsumark schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:41:
[...]

Volgens hun eigen link: https://www.anwb.nl/auto/...autos=alleen-nieuwe-autos
Te verwachten praktijkverbruik 18,0 kWh/100km, dat zou dan 40,5ct geven, nog steeds wat hoger dan de 35ct die je doorgaans betaalt.
Misschien nemen ze nog wat verliezen mee, of gaan ze er vanuit dat je af en toe snellaad voor een hogere prijs? Ik vind het verschil meevallen.

Edit: de laagste prijs voor variabele stroom thuis is nu ook bijna 50ct. Mocht je geen plek op straat hebben.
Mij valt op dat laadverlies ook niet altijd wordt meegenomen, terwijl dit soms ook wel 10% kan zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
zeuh mensen zijn terug van vakantie en deze week is het duidelijk geworden dat de chinezen komen :+

afgelopen week is het bevestigd dat de volgende autos leverbaar zijn in Nederland nog voor 2023...

BYD Han, Tang, Atto 3 -> Louwman Group
Hongqi E-HS9 -> Stern
Nio ET7 -> Eigen Netwerk [ET5 ook?]

Nog geen bevestiging
Xpeng G9 -> Eigen Netwerk [P5/P7/G3?]

en eerder deze maand:
MG 4

MG4 wordt nog een topper als ze de prijs net als in engeland scherp kunnen plaatsen.

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Simply1337 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:58:
zeuh mensen zijn terug van vakantie en deze week is het duidelijk geworden dat de chinezen komen :+

afgelopen week is het bevestigd dat de volgende autos leverbaar zijn in Nederland nog voor 2023...

Hongqi E-HS9 -> Stern

Nog geen bevestiging

en eerder deze maand:
MG 4

MG4 wordt nog een topper als ze de prijs net als in engeland scherp kunnen plaatsen.
Het gedrocht uit China is op komst...
Het is een broertje van de Fiat Multivla eh pla... net zo lelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Simply1337 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:58:

Hongqi E-HS9 -> Stern

Nog geen bevestiging

en eerder deze maand:
MG 4

Vooral benieuwd naar Nio en Xpeng. De ET5 is echt een pareltje volgens mij, vooral als ze die 100kWh accu gaan aanbieden voor een redelijke prijs. Dat moet toch wel zo'n beetje richting de 650/700 km bereik gaan.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Jeroenneman schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:59:
[...]

Vooral benieuwd naar Nio en Xpeng. De ET5 is echt een pareltje volgens mij, vooral als ze die 100kWh accu gaan aanbieden voor een redelijke prijs. Dat moet toch wel zo'n beetje richting de 650/700 km bereik gaan.
Bwah... voorlopig vallen die chinese modellen toch tegen bij de testen van Bjorn. (buiten de MG dacht ik).
Wat heb je aan een 100kWh batterij als het verbruik >30 kWh is. (BYD Tang)
De efficiency moet eerst naar een degelijk niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinotweak
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21-03-2023
Jeroenneman schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:59:
[...]

Ben inderdaad zeer benieuwd naar de ET5, ik ben uitgenodigd voor een NIO event en hoop heel erg dat ik de ET7 en ET5 in levende lijve kan zien. (Nog beter:uitproberen 😇)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Tommie12 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:03:
[...]

Bwah... voorlopig vallen die chinese modellen toch tegen bij de testen van Bjorn. (buiten de MG dacht ik).
Wat heb je aan een 100kWh batterij als het verbruik >30 kWh is. (BYD Tang)
De efficiency moet eerst naar een degelijk niveau.
De Tang is dan ook een 7-zits SUV... moeilijk vergelijkbaar met een mid-size sedan zoals de ET5.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinotweak
Ik ben privé op zoek naar een tweedehands elektrische auto; budget ca 50-55k.
Ik zou kijken in Duitsland (sterker nog, heb zelf Ioniq 5 met 1200km op de teller gekocht voor onder de 39k)
Of wachten op de NIO ET5.

Heb zelf hiervoor model S gereden en zou er ver vandaan blijven als ik jou was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:51

Glewellyn

is er ook weer.

pinotweak schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:06:
[...]

Ben inderdaad zeer benieuwd naar de ET5, ik ben uitgenodigd voor een NIO event en hoop heel erg dat ik de ET7 en ET5 in levende lijve kan zien. (Nog beter:uitproberen 😇)
Ik heb rond 19:15 denk ik een ET5 in camouflage gezien op de A5. Door de camo niet heel makkelijk te beoordelen, maar op het eerste gezicht is het in het echt ook een mooie auto.

Kenteken R-606-FR, volgens het RDW:
D.1 Merk NIO
D.2 Type ETX

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Glewellyn schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 22:20:
[...]

Ik heb rond 19:15 denk ik een ET5 in camouflage gezien op de A5. Door de camo niet heel makkelijk te beoordelen, maar op het eerste gezicht is het in het echt ook een mooie auto.

D.1 Merk NIO
D.2 Type ETX
Geen ET7?
https://www.voertuig-zoek...nauto/nio/et7/-/R-606-FR/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

Zo te zien inderdaad een ET7, ik vind ze met de foto's naast elkaar al erg op elkaar lijken.

De Nio voegde voor mij in en omdat hij in camouflage was viel hij me op, ik heb het kenteken moeten opzoeken om te weten dat het een Nio was. Doordat de RDW het model ETX noemt, in combinatie met een plaatje dat ik van de ET5 zag dacht ik dat dat hem wel zou zijn.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinotweak
Volgens RDW inderdaad ET7. Gaaf!!

Catalogusprijs: €95749 😱

[ Voor 33% gewijzigd door pinotweak op 24-08-2022 23:09 ]

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06-10 08:52
ron65 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:56:
[...]

Het gedrocht uit China is op komst...
Het is een broertje van de Fiat Multivla eh pla... net zo lelijk.
Waar heb je het over, Ron? In de posting waar je op reageert worden meerdere auto's genoemd. Overigens vind ik de mening "ik vind 'm lelijk", waar ook 90% van de reacties onder Autoweek nieuwsberichten bestaat, volstrekt oninteressant. Er zijn inmiddels genoeg prima ontworpen Chinese EVs. De BYD Seal, alle Nio's etc.

• scooper1
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06-10 17:53
Glewellyn schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 22:20:
[...]

D.1 Merk NIO
D.2 Type ETX
Vandaag ook in de buurt van de zuidas Amsterdam gezien was ook gecamoufleerd _/-\o_

• Tommie12
Vandaag in het nieuws in B.
50% meer ongevallen met electrische voertuigen. Als reden wordt opgegeven dat het komt door de snelle acceleratie die mensen niet gewoon zijn.

En natuurlijk nog een filmpje er bij van een brandende batterij. Ze vertelden er wel bij dat ze niet meer in brand schieten dan een ICE, maar wel dat het moeilijker te blussen is.

De haters kunnen verder haten… en krijgen hun argumenten weer bevestigd.

[ Voor 9% gewijzigd door Tommie12 op 25-08-2022 19:31 ]

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:34
Tommie12 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:31:
...
En natuurlijk nog een filmpje er bij van een brandende batterij. Ze vertelden er wel bij dat ze niet meer in brand schieten dan een ICE, maar wel dat het moeilijker te blussen is.

"Niet meer in brand", dat klopt ja. Maar als je er dan niet bij vertelt dat ze veel minder in brand vliegen, dan klopt je verhaal toch niet... |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-10 21:55

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

50% meer ongevallen met electrische voertuigen. Als reden wordt opgegeven dat het komt door de snelle acceleratie die mensen niet gewoon zijn.

Natuurlijk er is ook 50% meer verkocht :o

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

50% meer ongevallen met electrische voertuigen.
De belangrijkste vraag is 50% meer dan wat?
Meer dan vorig jaar? Meer dan een vergelijkbaar aantal ICE-autos in de laatste week? Meer per gereden kilometer?

*zucht*

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Dieken Taffert schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:53:
[...]

Waar heb je het over, Ron? In de posting waar je op reageert worden meerdere auto's genoemd. Overigens vind ik de mening "ik vind 'm lelijk", waar ook 90% van de reacties onder Autoweek nieuwsberichten bestaat, volstrekt oninteressant. Er zijn inmiddels genoeg prima ontworpen Chinese EVs. De BYD Seal, alle Nio's etc.
Kwestie van smaak.
Voor mij ging het om die blauwe busachtige wagen die op de artikelfoto staat. Met die enorme grill aan de voorzijde.
Ik vind het echt een afgrijselijk gedrocht, echt niet mooi. Maar zoals gezegd, smaken verschillen.

Ik had ook een enorme aversie tegen de Multivlaai, met die koplampen onder het voorruit ipv voor aan de auto. Net alsof die ergens tegenaan was gereden waardoor de koplampen anderhalve meter naar achter waren gedrukt.
Ook binnen vond ik hem afgrijselijk lelijk.

Dat heb ik ook zo met de Tesla's. wel in mindere mate. Van buiten wellicht nog wel aardig om te zien, maar de inrichting binnen... Alles plastic, alles kraakt, onder het voorruit een vensterbank waarbij je de neiging krijgt er de plantjes op te gaan zetten en vitrage op te hangen, en op de rand een overmaatse i-Pad waar je alles op moet zien en doen. Nee, dat is géén auto interieur wat mij betreft!
Ik ben wat conservatiever aangelegd, een knap dashboard met instrumenten voor je neus (en niet tussen beide voorstoelen in) al dan niet digitaal kan ik waarderen, dat er dan een tweede scherm is dat in het midden hangt voor zaken als navigatie, audio, luchtbehandeling etc, ja dat is ook prima. Maar geen snelheidsmeting weggedrukt in een hoekje van een ipad midden in de auto. Dat is gewoon nog link ook, het leidt je af van de weg omdat je er voor opzij moet kijken.

Zoals gezegd, over smaak valt niet te twisten, een ander denkt er weer heel anders over ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maar je hebt dan ook een omgebouwde ICE gekozen toch? Met middentunnel. Dan krijg je automatisch al een ouder interieur. Verder heb je de nodige vooroordelen. Mijn Tesla kraakt niet meer dan mijn vorige Audi. Anyway, Tesla gaat de Model Y RWD ook leveren nu in NL. Te bestellen voor 50k. Zeer schappelijke deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Glewellyn schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 23:14:
[...]

De belangrijkste vraag is 50% meer dan wat?
Meer dan vorig jaar? Meer dan een vergelijkbaar aantal ICE-autos in de laatste week? Meer per gereden kilometer?
Zo genuanceerd kunnen ze natuurlijk niet zijn in een clip van 30s.

Ik kan me wel voorstellen dat sommige mensen overweldigd zijn door het vermogen.
Elke Tesla is vergelijkbaar met een Porsche 911 van een paar jaar terug in acceleratie, en de meeste andere EVs hebben 200 pk en meer. Dat was vroeger sportmateriaal.

Maar inderdaan, ze mochten er wel een paar cijfers bij vermelden.
Mijn vrees is alleen dat de anti-lobby denkt bevestigd te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17:04
Tommie12 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:27:
[...]
Ik kan me wel voorstellen dat sommige mensen overweldigd zijn door het vermogen.
Elke Tesla is vergelijkbaar met een Porsche 911 van een paar jaar terug in acceleratie, en de meeste andere EVs hebben 200 pk en meer. Dat was vroeger sportmateriaal.
Ik heb eerlijk gezegd in 2-3 jaar tijd nog geen enkele Tesla-rijder gezien die dat vermogen ook echt gebruikte. Het grote merendeel rijdt juist extreem rustig vind ik. Met als dieptepunt de vrachtwagen-plakkers (waarom doen mensen dat??)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JTHZZ schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:30:
[...]

Ik heb eerlijk gezegd in 2-3 jaar tijd nog geen enkele Tesla-rijder gezien die dat vermogen ook echt gebruikte. Het grote merendeel rijdt juist extreem rustig vind ik. Met als dieptepunt de vrachtwagen-plakkers (waarom doen mensen dat??)
Misschien hebben ze allemaal schade gehad in de eerste 1000 km. :) Zitten nu allemaal lekker in chill mode te rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Inspired schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:33:
[...]

Misschien hebben ze allemaal schade gehad in de eerste 1000 km. :) Zitten nu allemaal lekker in chill mode te rijden.
Tja, die chill mode is snel genoeg voor normaal verkeer.

Mijn vrouw heeft me tijdens de testrit na 3 acceleraties gesmeekt om de chill in the schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:15
[...]Met als dieptepunt de vrachtwagen-plakkers (waarom doen mensen dat??)
Een paar redenen die me zo te binnen vallen; ze hebben waarschijnlijk geen haast, het rijd extreem zuinig (goed voor portomonnee en milieu) en het rijd erg rustig omdat vrachtwagens een lagere snelheid hebben en daardoor een veel constantere snelheid vast kunnen houden dus minder gejojo wat ook weer zuiniger is.

Ik rijd onze kia eNiro inmiddels al bijna 14 maanden en nog altijd erg tevreden. Goede range, rijd heerlijk soepel en meer dan snel genoeg en moet toegeven dat ik ACC en LFA wel geniaal vind. Vooral die laatste 2 had ik niet zo zien aankomen en voorheen meer als een gimmick gezien. Afgelopen zomer ook een vakantie in Denemarken gedaan wat erg goed bevallen is. Al met al ben ik wel helemaal om.

Ben momenteel voor het werk in Italie en heb hier een Mahindra KUV100 NXT meegekregen..kan niet wachten tot ik weer in de KIA mag rijden.

[ Voor 5% gewijzigd door Card Nox op 26-08-2022 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tommie12 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:34:
[...]

Tja, die chill mode is snel genoeg voor normaal verkeer.

Mijn vrouw heeft me tijdens de testrit na 3 acceleraties gesmeekt om de chill in the schakelen.
Zeker snel genoeg, al staat hij bij mij (en mijn vrouw) nooit in chill. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubeth
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-10 19:43

jubeth

%^)

Voor 'de zaak' hebben wij al geruime tijd een Citroen E-Berlingo Club-XL. Die heeft 2 laad-aansluitingen, 1 voor snel (40kW DC) en 1 voor langzamer laden (3,7kW AC).
Ik wil er een extra laadkabel voor kopen, die altijd aan de WallBox thuis kan hangen.
De kant van de laadpaal is vrij algemeen, met die platte bovenkant, ik meen dat het een "Mennekes" plug heet o.i.d. Er staan barcodes op de kabel die ik al heb, maar daar is niets op te vinden, vreemd genoeg. Ws omdat het een extra 'accesoire' van Citroen zelf is. Ik kreeg 'm bij de auto.

Nu is mij geheel onduidelijk waarom ze met die Type aanduidingen er zo'n idiote warboel van maken, en dat nergens lijkt te kloppen;

- Volgens het boekje van de auto zelf moet ik een "Mode 3 - Type 2" kabel hebben.
- Op de stekker die in de auto gaat van de kabel die ik al heb (voor aan Vattenfall laadpalen e.d.) staat
"Type 3S"
- Op de meeste kabel-verkoop-sites, als ik bijv Peugeot Partner EV invoer, die dezelfde aansluitingen heeft als onze E-Berlingo-van, staat dat het een Type 1 aansluiting is.

Waarom zo nodeloos complex? Is dat soms bedacht door iemand die een hekel had aan de opkomst van Electrisch rijden of zo? Voor kabels die meer dan 100 euro kosten is dit echt een schandalig slecht ontworpen aanduiding.
Kan iemand mij vertellen hoe de plug heet die ik moet hebben, die dus in de auto past? Misschien handige links ervoor?

[ Voor 12% gewijzigd door jubeth op 26-08-2022 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:03
[...]

Met als dieptepunt de vrachtwagen-plakkers (waarom doen mensen dat??)
O ja, is dat verboden dan of gevaarlijk. Het is trouwens wettelijk verplicht om rechts te rijden.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@jubeth deze? https://ev-database.nl/au...roen-e-Berlingo-XL-50-kWh

Die heeft een Type 2 aansluiting, dus een "standaard" type 2 kabel is prima. Die Partnet EV is wellicht ouder en daardoor nog met Type 1? Anders kun je ook zelf even kijken welke het is.

Afbeeldingslocatie: https://img2.storyblok.com/928x0/filters:format(webp)/f/108028/1022x482/3c82568cc0/stekkers-type-1-en-2-male-300x140_1_.jpg

Oh, dit past overigens beter in het thuisladen topic. :)

[ Voor 27% gewijzigd door Inspired op 26-08-2022 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
PeterZ(on) schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:46:
[...]

O ja, is dat verboden dan of gevaarlijk. Het is trouwens wettelijk verplicht om rechts te rijden.
Alleen als je niet aan het inhalen bent hoor })
Maar het hoeft van mij niet zo serieus hoor. Ik bedoelde gewoon dat je een auto hebt met een prima range, een bak vermogen en die heerlijk rijdt en dan ga je met 90 achter een vrachtwagen tutteren? Ik zou het niet kunnen: geestdodend! Vandaar dat ik me serieus afvroeg waarom je dat toch nog best vaak ziet. Misschien mensen die autorijden niet leuk of de snelweg eng vinden.

Daarnaast kan het wel degelijk gevaarlijk zijn bij een noodstop en onvoldoende afstand. Je ziet niks aankomen en ik denk dat je door de saaiheid ook minder alert bent.

[ Voor 9% gewijzigd door JTHZZ op 26-08-2022 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Card Nox schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:46:
[...]

moet toegeven dat ik ACC en LFA wel geniaal vind.
Ik heb nog steeds iets tegen ACC, ooit een weekje in een leenauto meegemaakt en ik irriteerde me er kapot aan.
Steeds duikt er dan iemand tussen en steeds vertraagt vervolgens je snelheid, ongemerkt rij je voor je het weet 85 terwijl de acc op 100 ingesteld staat.
Ik heb zelf CC en die blijft gewoon 100 rijden, kom je iemand tegen die trager gaat, ga je een baan naar links.
voordeel: veel relaxter en veel zuiniger (geen gejojo met snelheid) waardoor ik regelmatig 1:30 rij met die diesel.

Over twee maanden heb ik een XC40 p6, en die heeft helaas ACC en geen CC, gaat nog wat worden...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tommie12
ron65 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:04:
[...]

Ik heb nog steeds iets tegen ACC, ooit een weekje in een leenauto meegemaakt en ik irriteerde me er kapot aan.
Steeds duikt er dan iemand tussen en steeds vertraagt vervolgens je snelheid, ongemerkt rij je voor je het weet 85 terwijl de acc op 100 ingesteld staat.
Ik heb zelf CC en die blijft gewoon 100 rijden, kom je iemand tegen die trager gaat, ga je een baan naar links.
voordeel: veel relaxter en veel zuiniger (geen gejojo met snelheid) waardoor ik regelmatig 1:30 rij met die diesel.

Over twee maanden heb ik een XC40 p6, en die heeft helaas ACC en geen CC, gaat nog wat worden...
Tip: je kan met ACC ook van rijstrook wisselen en inhalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubeth
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-10 19:43

jubeth

%^)

Nee, dat is een andere. Dit is 'm, staat niet in die EV database, wat best raar is, want hij blijft nog wel een tijd werken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jubeth schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:16:
[...]

Nee, dat is een andere. Dit is 'm, staat niet in die EV database, wat best raar is, want hij blijft nog wel een tijd werken ;)
Dat is type 1. Maar dan zou er in de handleiding niet type 2 moeten staan. Ik zou zelf gewoon ff kijken. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Tommie12 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:15:
[...]

Tip: je kan met ACC ook van rijstrook wisselen en inhalen...
Weet ik, maar doordat de snelheidsvermindering heel geleidelijk en vrijwel ongemerkt gaat soms, vergeet je dat. Ik wordt getriggerd om naar links te gaan als ik inloop op een voorganger, en juist dat doe je dan net niet.

Zal wel een kwestie van gewenning zijn.

Vraag me af: regelmatig ga ik inhalen met 100 (bijv een vrachtbak) en dan komt intussen iemand dichterbij die 110 of zefls 120 rijdt, die blijf vervolgens vrij dicht achter je plakken terwijl er nog een derde baan is. Zou dat hetzelfde effect zijn waardoor ze niet getriggerd worden naar links te gaan? Zodra ik de vrachtbak voorbij ben en weer naar rechts ga geven ze dan weer gas bij. Ik heb ze dan dus in snelheid gehinderd kennelijk...
ik voel me dan opgejaagd en bezwaard omdat ik denk in de weg te rijden, maar zeker in een trajectcontrole zoals de A2 ga je met 100 echt niet harder want een boete heb ik geen zin in. Maar erg fijn is het niet zo'n pleister achter je terwijl die er ook omheen kan.

[ Voor 6% gewijzigd door ron65 op 26-08-2022 10:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
ron65 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:20:
[...]

Weet ik, maar doordat de snelheidsvermindering heel geleidelijk en vrijwel ongemerkt gaat soms, vergeet je dat. Ik wordt getriggerd om naar links te gaan als ik inloop op een voorganger, en juist dat doe je dan net niet.

Zal wel een kwestie van gewenning zijn.

Vraag me af: regelmatig ga ik inhalen met 100 (bijv een vrachtbak) en dan komt intussen iemand dichterbij die 110 of zefls 120 rijdt, die blijf vervolgens vrij dicht achter je plakken terwijl er nog een derde baan is. Zou dat hetzelfde effect zijn waardoor ze niet getriggerd worden naar links te gaan?
ik voel me dan opgejaagd en bezwaard omdat ik denk in de weg te rijden, maar zeker in een trajectcontrole zoals de A2 ga je met 100 echt niet harder want een boete heb ik geen zin in. Maar erg fijn is het niet zo'n pleister achter je terwijl die er ook omheen kan.
Ik voel me al lang niet meer opgejaagd, niet door mijn baas of vrouw, en zeker niet door een hersenloze BMW3 rijder. Als ze willen plakken, dan plakken ze maar, ik kijk alleen naar achter bij het af slaan en bij het parkeren.

Soms ben ik blij dat ik me met de ACC rustig aan iemand kan "hangen" op normale afstand en dan gewoon "go with the flow".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Tommie12 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:23:
[...]

Ik voel me al lang niet meer opgejaagd, niet door mijn baas of vrouw, en zeker niet door een hersenloze BMW3 rijder. Als ze willen plakken, dan plakken ze maar, ik kijk alleen naar achter bij het af slaan en bij het parkeren.

Soms ben ik blij dat ik me met de ACC rustig aan iemand kan "hangen" op normale afstand en dan gewoon "go with the flow".
Sja.. ik zal het gaan meemaken als de wagen afgeleverd is, maar in die week leenauto (de eigen leasewagen was bij de schadehersteller omdat er iemand in de file achterop geklapt was) vond ik hem ronduit hinderlijk. Dat was een VW golf destijds, wellicht is de techniek nu veel beter geworden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
JTHZZ schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:55:
Maar het hoeft van mij niet zo serieus hoor. Ik bedoelde gewoon dat je een auto hebt met een prima range, een bak vermogen en die heerlijk rijdt en dan ga je met 90 achter een vrachtwagen tutteren? Ik zou het niet kunnen: geestdodend! Vandaar dat ik me serieus afvroeg waarom je dat toch nog best vaak ziet. Misschien mensen die autorijden niet leuk of de snelweg eng vinden.
Ik rijd bijna uitsluitend op de rechterbaan achter een vrachtwagen aan. Alleen als het druk wordt rechts bij een weefvak o.i.d. dan ga ik wel eens naar links en versnel ik even.

Voor mij is de voornaamste reden duurzaamheid. Ik vind het al vrij jammer dat ik gebruik maak van een auto maar als ik dan het energieverbruik met zomaar 30% kan reduceren wil ik dat niet laten.

Voor mij is het dan weer bijzonder om het uberhaubt te hebben over "autorijden leuk vinden". Het is voor mij vooral een manier van transport, het kan ontspannend zijn maar voor mijn plezier doe ik het toch niet.
Daarnaast kan het wel degelijk gevaarlijk zijn bij een noodstop en onvoldoende afstand. Je ziet niks aankomen en ik denk dat je door de saaiheid ook minder alert bent.
De reactietijd is dan ook een stuk minder belangrijk als je op ACC achter een vrachtwagen kachtelt. Als risico het argument is heb je op de linkerbaan sowieso niets te zoeken; een hogere snelheid resulteert per definitie in meer risico.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
ron65 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:20:
die blijf vervolgens vrij dicht achter je plakken terwijl er nog een derde baan is.
9/10 mensen heeft ook absoluut geen enkel benul wat een normale volgafstand is en hoeveel afstand je aflegt in reactietijd.

Het merendeel van de auto's op de snelweg rijdt op een volgafstand dat je nooit op tijd bent bij een noodstop. Gelukkig gebeurt het doorgaans niet dat er een noodstop gemaakt moet worden zonder dat daar verderop een (zichtbare) aanleiding toe is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:53
[verwijderd]

[ Voor 114% gewijzigd door Mar.tin op 29-08-2022 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

assje schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:38:
[...]

9/10 mensen heeft ook absoluut geen enkel benul wat een normale volgafstand is en hoeveel afstand je aflegt in reactietijd.

Het merendeel van de auto's op de snelweg rijdt op een volgafstand dat je nooit op tijd bent bij een noodstop. Gelukkig gebeurt het doorgaans niet dat er een noodstop gemaakt moet worden zonder dat daar verderop een (zichtbare) aanleiding toe is.
Zelf ooit eens meegemaakt op de A1 naar Apeldoorn net na de aansluiting met de A30, zie ik voor me (terwijl iedereen na file aan het optrekken is) ineens de achterkant van en auto omhoogkomen, ik zag zijn bodem. Dus direct op de rem, en maar goed ook, mijn voorganger was te laat en klapte er vol op. Ik kwam nog net tijdig tot stilstand en de wagen achter mij ook, maar daarachter was er weer een die niet oplette en de wagen achter mij aanreed. Toen had ik die in mijn kofferbak.
Daardoor een weekje leenauto destijds, met ACC helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JTHZZ
Mar.tin schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:45:
[...]

Maargoed, ik rijd een Leaf 2018 en geen Tesla :9 Dus misschien ben ik dan uitgesloten van je oordeel?
Het was geen oordeel, maar meer verbazing. Heb veel geleerd van de verschillende antwoorden. Ik herken de meeste dingen totaal niet dus ik denk dat ik in een andere bubbel zit. Hoewel ik alleen na 19:00 130 rijd en vaak op ACC dus met voldoende afstand rijdt. Ik zie maar weinig 140 rijders overdag en ga me daar al helemaal niet druk om maken.

[ Voor 54% gewijzigd door JTHZZ op 26-08-2022 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:15

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

jubeth schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:16:
[...]

In dat filmpje zie ik een type 1 stekker aan de voorkant, en een chademo (voor snelladen) aan de achterkant.
Ziet dat er bij jou hetzelfde uit? Fotos?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:43

mux

99% efficient!

teacher schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:56:
[...]

In dat filmpje zie ik een type 1 stekker aan de voorkant, en een chademo (voor snelladen) aan de achterkant.
Ziet dat er bij jou hetzelfde uit? Fotos?
Vorige versie: https://ev-database.org/c...oen-E-Berlingo-Multispace

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:53
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 29-08-2022 20:24 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!
[...]

Met als dieptepunt de vrachtwagen-plakkers (waarom doen mensen dat??)
- Het kost mij amper tijd, misschien 3 a 4 minuten per dag. Wat meer mensen zouden zich moeten onthaasten imho.
- Het is ontspannend rijden. Adaptive Cruise Control opzetten, redelijke afstand houden en laat die wagen maar rijden. Snelheid past zich automagisch aan
- Het is enorm zuinig. Ik rij al heel de zomer aan minder dan 9kWh/100km. Enkele maanden terug naar Munchen geweest, 1500km heen/terug. Heeft me 66 euro gekost.
- Enkel wanneer de snelheid te laag wordt OF wanneer er een vrachtwagen achter mij te dichtbij komt (remafstand!!) zal ik inhalen.

Ik zou de vraag omkeren: waarom noem jij het een dieptepunt? Ik oordeel toch ook niet over hoe anderen met hun wagen rijden? Mensen die aggressief rijden, gaan bumperkleven tegen 140km/h om toch maar die andere uit de weg te krijgen zodat ze zelf nog sneller kunnen gaan rijden, dat is pas een dieptepunt.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Blokker_1999 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:16:
[...]

- Het kost mij amper tijd, misschien 3 a 4 minuten per dag. Wat meer mensen zouden zich moeten onthaasten imho.
- Het is ontspannend rijden. Adaptive Cruise Control opzetten, redelijke afstand houden en laat die wagen maar rijden. Snelheid past zich automagisch aan
- Het is enorm zuinig. Ik rij al heel de zomer aan minder dan 9kWh/100km. Enkele maanden terug naar Munchen geweest, 1500km heen/terug. Heeft me 66 euro gekost.
- Enkel wanneer de snelheid te laag wordt OF wanneer er een vrachtwagen achter mij te dichtbij komt (remafstand!!) zal ik inhalen.

Ik zou de vraag omkeren: waarom noem jij het een dieptepunt? Ik oordeel toch ook niet over hoe anderen met hun wagen rijden? Mensen die aggressief rijden, gaan bumperkleven tegen 140km/h om toch maar die andere uit de weg te krijgen zodat ze zelf nog sneller kunnen gaan rijden, dat is pas een dieptepunt.
Een nieuwe wereld voor mij, waar ik verder niets mee heb. Dieptepunt was in de context van de flinke bak vermogen van een Tesla en het gebruiken daarvan, daar ging het over. En als je ergens dat vermogen dus niet gebruikt is het wel achter een vrachtwagen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
JTHZZ schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:51:
[...]

Een nieuwe wereld voor mij, waar ik verder niets mee heb. Dieptepunt was in de context van de flinke bak vermogen van een Tesla en het gebruiken daarvan, daar ging het over. En als je ergens dat vermogen dus niet gebruikt is het wel achter een vrachtwagen.
Hoewel ik zelf geen Tesla rij, denk ik ook niet dat de meeste mensen een Tesla kopen vanwege het vermogen/koppel van die wagen. Het vlot rijden is daarnaast ook gewoon een eigenschap van elektrisch rijden. Denk niet dat er veel mensen zijn die, ongeacht de wagen waar ze mee rijden, het maximale vermogen uit hun wagen halen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Blokker_1999 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:00:
[...]

Hoewel ik zelf geen Tesla rij, denk ik ook niet dat de meeste mensen een Tesla kopen vanwege het vermogen/koppel van die wagen. Het vlot rijden is daarnaast ook gewoon een eigenschap van elektrisch rijden. Denk niet dat er veel mensen zijn die, ongeacht de wagen waar ze mee rijden, het maximale vermogen uit hun wagen halen.
Tesla? die kopen ze toch voor de vensterbank die erin zit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/59bTZhk3A4P8uD2eUEgw6-mxPjI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dKwpKs0qUXIs9Bh0vfrTLATX.jpg?f=user_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21-09 15:01
Ik zal in de minderheid zijn gok ik, maar vind het minimalistische van de Tesla eigenlijk heerlijk rustgevend.
Ik mocht willen dat ik de centen had voor een Tesla of andere elektrische bak die zo'n zelfde stijl heeft.

Niet dat er echt wat mis is met onze Zoe, maar qua inrichting van het stuur en dashboard is het gewoon een ouderwetse ICE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:12
chevsticks schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 18:11:
Ik zal in de minderheid zijn gok ik, maar vind het minimalistische van de Tesla eigenlijk heerlijk rustgevend.
Ik mocht willen dat ik de centen had voor een Tesla of andere elektrische bak die zo'n zelfde stijl heeft.

Niet dat er echt wat mis is met onze Zoe, maar qua inrichting van het stuur en dashboard is het gewoon een ouderwetse ICE
Wij hebben een Zoe én een Tesla M3 en ik vind het minimalistische van de Tesla eigenlijk ook heerlijk. Zijn best wel meer auto’s (bijvoorbeeld Mini) die tellers in het midden hebben en ik vind het geen enkel probleem, je went er in 15 minuten aan en heb het nooit meer gemist. In de nacht ook heerlijk donker voor je.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Blokker_1999 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:00:
[...]

Je gebruikt dat af en toe eens hé. Een sprintje trekken een paar keer per jaar is wel leuk, en in Duitsland de vmax eens proberen moet kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Himalaya schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 18:25:
[...]

Wij hebben een Zoe én een Tesla M3 en ik vind het minimalistische van de Tesla eigenlijk ook heerlijk. Zijn best wel meer auto’s (bijvoorbeeld Mini) die tellers in het midden hebben en ik vind het geen enkel probleem, je went er in 15 minuten aan en heb het nooit meer gemist. In de nacht ook heerlijk donker voor je.
Sja, smaken verschillen nu enmaal. Ik vind het minimalisme vaak veel en veel te ver doorgeslagen en Tesla is daar een schoolvoorbeeld van.
Tenminste de snelheidsindicator, die moet recht voor je neus staan, niet naar rechts ergens opzij. Veiligheid voor alles, naar rechts kijken hoe hard je rijdt betekent niet op het verkeer letten. Als de klok recht voor je zit ben je er minder tijd voor kwijt en tijdens het kijken is de weg voor je nog steeds goed zichtbaar. Bij tesla draait de weg naar links weg in een deel van je zichtveld dat minder alert is. Dat is een feit!

Ik weet dat enkele modellen die miniscule cockpit wel hebben recht voor je neus, maar dan nog vind ik dat design gewoon niet mooi.
Ik hou meer van de traditionele stijl, bestuurdersinfo bij de bestuurder (en niet tussen de bestuurder en de bijrijder in) en het moet een echte cockpit uitstraling hebben. Zoals gezegd, smaken verschillen. Wat ik mooi vind hoeft een ander niet mooi te vinden, gelukkig is er keuze voor iedereen.

overigens moet je door oud zeer in het verleden ook nooit met een Renault bij mij aankomen, dat is vloeken in de kerk bij mij ... O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 15:42

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ron65 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 20:16:
[...]

Sja, smaken verschillen nu enmaal. Ik vind het minimalisme vaak veel en veel te ver doorgeslagen en Tesla is daar een schoolvoorbeeld van.
Tenminste de snelheidsindicator, die moet recht voor je neus staan, niet naar rechts ergens opzij. Veiligheid voor alles, naar rechts kijken hoe hard je rijdt betekent niet op het verkeer letten. Als de klok recht voor je zit ben je er minder tijd voor kwijt en tijdens het kijken is de weg voor je nog steeds goed zichtbaar. Bij tesla draait de weg naar links weg in een deel van je zichtveld dat minder alert is. Dat is een feit!
Toen Tesla met de Model 3 kwam vond ik het ook helemaal niks, alleen dat scherm in het midden. Maar ik heb 6 jaar met een Prius gereden waar ook alles in het midden zat dus ik ben er nu aan gewend geraakt. Dat er niets voor je zit is wel rustgevend.

En die snelheidsmeter kijk ik even snel op om te zien of de cruisecontrol goed staat ingesteld in dan is het ook weer niet interessant meer. Daarbij zit het ook weer niet zo ver buiten het gezichtsveld dat je er echt voor opzij moet kijken.

Signatures zijn voor boomers.

Pagina: 1 ... 253 ... 371 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic