Blokker_1999 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 09:48:
[...]
Als je het over jo-jo hebt dan ben jij veel meer aan het jojoen dan ik. Continue optrekken totdat de volgende rijdende chicane eraan komt waarna je weer moet vertragen totdat je die eindelijk voorbij komt om dan weer te versnellen om dan een minuutje later weer maar eens te vertragen voor iemand die trager rijdt dan jij. Daar is weinig ontspannends aan. 5 jaar terug deed ik dat ook, en niet eens te hard, gewoon Vmax op GPS, het linkerbaanvak op en me druk maken voor mensen die trager reden dan ikzelf waardoor ik continue moet vertragen en versnellen. En dat zorgde ervoor dat ik net gefrustreerd achter het stuur zat want ik kon niet gewoon de snelheid rijden die ik wou omdat er zovele tragere weggebruikers in de weg reden. Nee, daar was niets ontspannends aan.
We dwalen lekker van het onderwerp af zo, maar de discussie is op zich best leuk!
Ik ben ook Vmax op GPS rijder, gaat best goed zolang je niet in de spitsuren rijdt.
In die gevallen is het gewoon Vmax op de autoteller, dat doen de meesten namelijk, en dan gaat het ook prima. Aanpassen aan het overige verkeer is dan het beste, zolang de snelheid maar wel constant is.
Ik rij heel vaak de A2 Amsterdam Utrecht v.v. (5 traject controles per rijrichting) en daar gaat het vaak mis met die constante snelheid. De onderlinge snelheidsverschillen zijn daar klein en er zitten er bij die op baan 3 of 4 plakken, en dan weer 104 rijden en vervolgens weer 95. Die jojo'en continu in snelheid, en als je die op de CC in gaat halen omdat je toch sneller bent en constant 100 op GPS rijdt, kom je tot naast ze, dan geven ze ineens gas bij en lopen op je uit. Dan denk je ik ga naar rechts, maar dan laten ze meteen die snelheid weer zakken, kun je weer naar links, kom je weer naast ze of zelfs net er voorbij, geven ze weer gas bij.....
Die zijn pas bloedirritant.
Terug naar de EV zoals in het topic onderwerp staat. Ik ga binnen een maand of twee hopelijk de bestelde XC40 p6 ontvangen, die heeft ACC. Ik denk dat als je dan achter zo'n Jojo rijdt en de auto zich steeds aanpast de ACC dan nog wel eens een pluspunt kan zijn. Maar is het dat ook voor het verbruik?
Door de snelheidsvermindering die heel geleidelijk gaat zal er weinig tot niet worden geregenereerd lijkt mij, maar weer sneller gaan trekt wel energie uit de accu. Ik heb het gevoel dat juist dat niet optimaal voor het gebruik is omdat de vertraging niet via regeneratie zal gaan maar gewoon al door de luchtweerstand en wrijving wordt opgevangen zodra de auto geen energie meer in de snelheid bijsteekt.
ach, over twee maanden kan ik het zelf uittesten natuurlijk, maar ik ben benieuwd of iemand hier al eens ervaring mee heeft gehad en daarop gelet heeft.