Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Maasluip schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 21:16:
[...]

Toen Tesla met de Model 3 kwam vond ik het ook helemaal niks, alleen dat scherm in het midden. Maar ik heb 6 jaar met een Prius gereden waar ook alles in het midden zat dus ik ben er nu aan gewend geraakt. Dat er niets voor je zit is wel rustgevend.

En die snelheidsmeter kijk ik even snel op om te zien of de cruisecontrol goed staat ingesteld in dan is het ook weer niet interessant meer. Daarbij zit het ook weer niet zo ver buiten het gezichtsveld dat je er echt voor opzij moet kijken.
Mja, smaken verschillen.
Van mij mag iedereen zo'n hok gaan rijden hoor, als je het mooi vind, vooral doen en dan hoop ik echt dat je er dik tevreden mee bent en blijft en er veel plezier aan beleeft.
Maar ik vind het niets, dus ik begin er niet aan ;-)

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • +7 Henk 'm!
ron65 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 22:01:
[...]

Mja, smaken verschillen.
Van mij mag iedereen zo'n hok gaan rijden hoor, als je het mooi vind, vooral doen en dan hoop ik echt dat je er dik tevreden mee bent en blijft en er veel plezier aan beleeft.
Maar dan hoef je niet meteen met vooroordelen te strooien en met termen als “hok” je mening kracht bij te zetten. Prima als je voor looks gaat en een conservatief ontwerp. Anderen vinden een merk met eigen laadnetwerk, fatsoenlijke app en uitgebreid infotainment met de nodige ontwikkeling belangrijker. Beide helemaal prima.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:52
Blokker_1999 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:16:
[...]

- Het kost mij amper tijd, misschien 3 a 4 minuten per dag. Wat meer mensen zouden zich moeten onthaasten imho.
- Het is ontspannend rijden. Adaptive Cruise Control opzetten, redelijke afstand houden en laat die wagen maar rijden. Snelheid past zich automagisch aan
- Het is enorm zuinig. Ik rij al heel de zomer aan minder dan 9kWh/100km. Enkele maanden terug naar Munchen geweest, 1500km heen/terug. Heeft me 66 euro gekost.
- Enkel wanneer de snelheid te laag wordt OF wanneer er een vrachtwagen achter mij te dichtbij komt (remafstand!!) zal ik inhalen.
Ik vind 20-30 te hard juist veel ontspannender rijden, niet de hele tijd dat ge-jojo, lekker eigen tempo, en niet de hele tijd achter me hoeven kijken.
Kost me wel 1L diesel per dag extra (en zo eens in de 5 jaar 200 euro :X ), maar het bespaart me ook 5-10 minuten per dag, tja...
Ik oordeel toch ook niet over hoe anderen met hun wagen rijden? Mensen die aggressief rijden, gaan bumperkleven tegen 140km/h om toch maar die andere uit de weg te krijgen zodat ze zelf nog sneller kunnen gaan rijden, dat is pas een dieptepunt.
Uh, ja, daar heb je wel een oordeel over :)
Ik ben voldoe daar overigens niet aan, bumperkleven vind ik echt een nogo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
assje schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:38:
[...]

9/10 mensen heeft ook absoluut geen enkel benul wat een normale volgafstand is en hoeveel afstand je aflegt in reactietijd.

Het merendeel van de auto's op de snelweg rijdt op een volgafstand dat je nooit op tijd bent bij een noodstop. Gelukkig gebeurt het doorgaans niet dat er een noodstop gemaakt moet worden zonder dat daar verderop een (zichtbare) aanleiding toe is.
Eens, simpele vuistregel is de helft van je snelheid in meters.
Bij 100kmpu dus 50 meter afstand, vaak zie je maar 10-20... Dat is gewoon niet genoeg.
Maarja, als je 50 meter afstand houdt, gooit iedereen hem ertussen en dat is echt strontvervelend.
M'n ACC zit op de kortste stand op 1.8sec, dan wordt je (zeker bij langzaamrijdend verkeer) links en rechts ingehaald omdat je niet aansluit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Inspired schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 22:53:
[...]

Maar dan hoef je niet meteen met vooroordelen te strooien en met termen als “hok” je mening kracht bij te zetten. Prima als je voor looks gaat en een conservatief ontwerp. Anderen vinden een merk met eigen laadnetwerk, fatsoenlijke app en uitgebreid infotainment met de nodige ontwikkeling belangrijker. Beide helemaal prima.
Naja sorry voor de term "hok", is niet zo negatief bedoeld als jij het kennelijk opvat trouwens. Maar dat had ik niet zo neer moeten zetten natuurlijk.

Maar strooien met vooroordelen doe ik niet, dat ik het design puur lelijk vind (van binnen) is geen vooroordeel, dat ik van mening ben dat het scherm totaal verkeerd zit en daarmee teveel de aandacht van de weg afleid, is geen vooroordeel maar mijn ervaring tijdens een proefrit vorig jaar. Veel meer dan dat heb ik niet gezegd erover.

Na die proefrit stonden bij mij alle vlaggetjes op "nee". vooral omdat ik ook al wist hoe andere EV's rijden waar wel een (in mijn ogen) fatsoenlijk dashboard in zit. Mijn type auto (ik zeg niet meer 'hok' ;) ) is het domweg niet. Dat is alles wat ik zeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:07
ron65 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 23:13:
[...]

Naja sorry voor de term "hok", is niet zo negatief bedoeld als jij het kennelijk opvat trouwens. Maar dat had ik niet zo neer moeten zetten natuurlijk.

Maar strooien met vooroordelen doe ik niet, dat ik het design puur lelijk vind (van binnen) is geen vooroordeel, dat ik van mening ben dat het scherm totaal verkeerd zit en daarmee teveel de aandacht van de weg afleid, is geen vooroordeel maar mijn ervaring tijdens een proefrit vorig jaar. Veel meer dan dat heb ik niet gezegd erover.

Na die proefrit stonden bij mij alle vlaggetjes op "nee". vooral omdat ik ook al wist hoe andere EV's rijden waar wel een (in mijn ogen) fatsoenlijk dashboard in zit. Mijn type auto (ik zeg niet meer 'hok' ;) ) is het domweg niet. Dat is alles wat ik zeg.
Ik rij in een M3, vond ik het de mooiste EV, nee! Maar in 2019 was het wel het beste totaalpakket. In eerste instantie was ik naar iets kleiners aan het kijken maar dacht op een gegeven moment yolo en mede door de aantrekkelijke bijtellingsregels besloten toch voor een Tesla te gaan. Gewoon eens ervaren hoe dat is. En het valt zeker niet tegen, nog nooit een auto gehad die terwijl hij op m’n oprit staat nieuwe functies krijgt, en het laadnetwerk in Europa maakt het helemaal af. Maar emotie speelt bij mij amper een rol rondom auto’s, meer interesse naar nieuwe techniek en de uitdagingen die daar bij horen.

Wordt de volgende weer een Tesla? Nee, denk het niet. Vind auto’s toch te onbelangrijk om er zo veel geld aan uit te geven en ik wil naar wat kleiners. Maar ondertussen mag ik lekker 5 jaar in deze rijden, ben al over de helft maar zie zeker niet tegen de rest op. Zitten overigens best veel features in die ik als tweaker heel logisch vind maar verder vrijwel nergens tegen kom, bijvoorbeeld het ontbreken van een start knop. Ik stap toch al in, dan wil ik toch gaan rijden, hoezo starten. Doe mij dan de always-on iPad stijl maar.

Terug naar ICE ga ik nooit meer, dat is wel zeker. Vond vroeger een automaat voor oudere mensen, ben er zelf ook een aan het worden, maar zoals een EV automaat is vind ik heerlijk. Zo is autorijden bedoelt _/-\o_

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Maar waarom dat scherm zo raar bevestigen/inbouwen, alsof ze aan het eind van het ontwerp nog vergeten waren dat er iets nodig was ter info en input van de gebruiker.
Kan het niet gewoon zoals bij de Model S, anders liever een iets ouderwetser interieur.
Dat scherm is 1 van de redenen waarom ik bij de M3 afhaak (naast de "sedan" kofferbak waar je lastig grote voorwerpen in krijgt).
Al waren er in 2019 eigenlijk geen betaalbare alternatieven, dus men moest wel..
Ben benieuwd wat de 2e hands prijzen in 2023-2024 gaan doen als de lease contracten aflopen, maar zoals het er nu uitziet dan toch wat meer geduld hebben voor iets anders (Polestar?).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eeLa6rjYKQZQooDffcsnJerCtr8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1A5B3vN5Lm6U65vu0s67AJbA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door mitsumark op 26-08-2022 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

mitsumark schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 23:53:
Maar waarom dat scherm zo raar bevestigen/inbouwen, alsof ze aan het eind van het ontwerp nog vergeten waren dat er iets nodig was ter info en input van de gebruiker.
Kan het niet gewoon zoals bij de Model S, anders liever een iets ouderwetser interieur.
Dat scherm is 1 van de redenen waarom ik bij de M3 afhaak (naast de "sedan" kofferbak waar je lastig grote voorwerpen in krijgt).
Al waren er in 2019 eigenlijk geen betaalbare alternatieven, dus men moest wel..
Ben benieuwd wat de 2e hands prijzen in 2023-2024 gaan doen als de lease contracten aflopen, maar zoals het er nu uitziet dan toch wat meer geduld hebben voor iets anders (Polestar?).

[Afbeelding]
kijk, die Model S ziet er een stuk beter uit. !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Himalaya schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 23:41:
Zitten overigens best veel features in die ik als tweaker heel logisch vind maar verder vrijwel nergens tegen kom, bijvoorbeeld het ontbreken van een start knop. Ik stap toch al in, dan wil ik toch gaan rijden, hoezo starten. Doe mij dan de always-on iPad stijl maar.
Een start/stop knop schijnt wel ergens op mijn Enyaq te zitten. Ik weet het niet, nooit gebruikt. Zitten en aan. D of R kiezen en je kunt weg. ID3/4 idem dito. Dus ja, of ze daar nu uniek in zijn? Sterker nog, als ik me niet vergis werkt zelfs de plug-in hybride Mercedes van m’n pa zo…

Ben het overigens wel met je eens, er zijn veel zaken waar ze goed over hebben nagedacht. Zaken waar je als EV-rijder pas een keer over nadenkt, waarvan je niet had gedacht dat het echt relevant zou zijn.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
ron65 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:20:
[...]

Weet ik, maar doordat de snelheidsvermindering heel geleidelijk en vrijwel ongemerkt gaat soms, vergeet je dat. Ik wordt getriggerd om naar links te gaan als ik inloop op een voorganger, en juist dat doe je dan net niet.

Zal wel een kwestie van gewenning zijn.

Vraag me af: regelmatig ga ik inhalen met 100 (bijv een vrachtbak) en dan komt intussen iemand dichterbij die 110 of zefls 120 rijdt, die blijf vervolgens vrij dicht achter je plakken terwijl er nog een derde baan is. Zou dat hetzelfde effect zijn waardoor ze niet getriggerd worden naar links te gaan? Zodra ik de vrachtbak voorbij ben en weer naar rechts ga geven ze dan weer gas bij. Ik heb ze dan dus in snelheid gehinderd kennelijk...
ik voel me dan opgejaagd en bezwaard omdat ik denk in de weg te rijden, maar zeker in een trajectcontrole zoals de A2 ga je met 100 echt niet harder want een boete heb ik geen zin in. Maar erg fijn is het niet zo'n pleister achter je terwijl die er ook omheen kan.
Daarom ACC met HUD combineren, dan zie je je target gelijk en heb je bovenstaande effect niet/nauwelijks.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:05

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ron65 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 22:01:
[...]

Mja, smaken verschillen.
Ik zeg niet dat ik het mooi vind, ik zeg dat ik er aan gewend ben. Toen de Model 3 uit kwam heb ik nog gezegd dat ik die nooit zou kopen vanwege dat scherm, nu heb ik er een. O-)
En de koeling recht in je snufferd is ook wel lekker op een hete dag.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
mitsumark schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 22:59:
[...]
Ik vind 20-30 te hard juist veel ontspannender rijden, niet de hele tijd dat ge-jojo, lekker eigen tempo, en niet de hele tijd achter me hoeven kijken.
Verwacht ook niets anders gezien je avatar ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!
mitsumark schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 22:59:
[...]
Kost me wel 1L diesel per dag extra (en zo eens in de 5 jaar 200 euro :X ), maar het bespaart me ook 5-10 minuten per dag, tja...

[...]
Uh, ja, daar heb je wel een oordeel over :)
Ik ben voldoe daar overigens niet aan, bumperkleven vind ik echt een nogo.
Als je het over jo-jo hebt dan ben jij veel meer aan het jojoen dan ik. Continue optrekken totdat de volgende rijdende chicane eraan komt waarna je weer moet vertragen totdat je die eindelijk voorbij komt om dan weer te versnellen om dan een minuutje later weer maar eens te vertragen voor iemand die trager rijdt dan jij. Daar is weinig ontspannends aan. 5 jaar terug deed ik dat ook, en niet eens te hard, gewoon Vmax op GPS, het linkerbaanvak op en me druk maken voor mensen die trager reden dan ikzelf waardoor ik continue moet vertragen en versnellen. En dat zorgde ervoor dat ik net gefrustreerd achter het stuur zat want ik kon niet gewoon de snelheid rijden die ik wou omdat er zovele tragere weggebruikers in de weg reden. Nee, daar was niets ontspannends aan.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-10 20:12
Himalaya schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 23:41:
[...]

Terug naar ICE ga ik nooit meer, dat is wel zeker. Vond vroeger een automaat voor oudere mensen, ben er zelf ook een aan het worden, maar zoals een EV automaat is vind ik heerlijk. Zo is autorijden bedoelt _/-\o_
EVs zijn stiekem ook helemaal geen automaat :+

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Blokker_1999 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 09:48:
[...]

Als je het over jo-jo hebt dan ben jij veel meer aan het jojoen dan ik. Continue optrekken totdat de volgende rijdende chicane eraan komt waarna je weer moet vertragen totdat je die eindelijk voorbij komt om dan weer te versnellen om dan een minuutje later weer maar eens te vertragen voor iemand die trager rijdt dan jij. Daar is weinig ontspannends aan. 5 jaar terug deed ik dat ook, en niet eens te hard, gewoon Vmax op GPS, het linkerbaanvak op en me druk maken voor mensen die trager reden dan ikzelf waardoor ik continue moet vertragen en versnellen. En dat zorgde ervoor dat ik net gefrustreerd achter het stuur zat want ik kon niet gewoon de snelheid rijden die ik wou omdat er zovele tragere weggebruikers in de weg reden. Nee, daar was niets ontspannends aan.
We dwalen lekker van het onderwerp af zo, maar de discussie is op zich best leuk!

Ik ben ook Vmax op GPS rijder, gaat best goed zolang je niet in de spitsuren rijdt.
In die gevallen is het gewoon Vmax op de autoteller, dat doen de meesten namelijk, en dan gaat het ook prima. Aanpassen aan het overige verkeer is dan het beste, zolang de snelheid maar wel constant is.

Ik rij heel vaak de A2 Amsterdam Utrecht v.v. (5 traject controles per rijrichting) en daar gaat het vaak mis met die constante snelheid. De onderlinge snelheidsverschillen zijn daar klein en er zitten er bij die op baan 3 of 4 plakken, en dan weer 104 rijden en vervolgens weer 95. Die jojo'en continu in snelheid, en als je die op de CC in gaat halen omdat je toch sneller bent en constant 100 op GPS rijdt, kom je tot naast ze, dan geven ze ineens gas bij en lopen op je uit. Dan denk je ik ga naar rechts, maar dan laten ze meteen die snelheid weer zakken, kun je weer naar links, kom je weer naast ze of zelfs net er voorbij, geven ze weer gas bij.....
Die zijn pas bloedirritant. }:O

Terug naar de EV zoals in het topic onderwerp staat. Ik ga binnen een maand of twee hopelijk de bestelde XC40 p6 ontvangen, die heeft ACC. Ik denk dat als je dan achter zo'n Jojo rijdt en de auto zich steeds aanpast de ACC dan nog wel eens een pluspunt kan zijn. Maar is het dat ook voor het verbruik?
Door de snelheidsvermindering die heel geleidelijk gaat zal er weinig tot niet worden geregenereerd lijkt mij, maar weer sneller gaan trekt wel energie uit de accu. Ik heb het gevoel dat juist dat niet optimaal voor het gebruik is omdat de vertraging niet via regeneratie zal gaan maar gewoon al door de luchtweerstand en wrijving wordt opgevangen zodra de auto geen energie meer in de snelheid bijsteekt.

ach, over twee maanden kan ik het zelf uittesten natuurlijk, maar ik ben benieuwd of iemand hier al eens ervaring mee heeft gehad en daarop gelet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

!null schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 09:57:
[...]

klopt.. er is geen verstelbare vertanding meer nodig.
Het dichtst daarbij kwam ik met een DSG-7 automaat in een octavia, 7 versnellingen maar je merkte ze amper. Ging erg vloeiend. Maar het was nog altijd wel een vertanding die 7 verstellingen kende. De EV heeft zelfs dat niet eens. Lijkt me heerlijk! nog een maandje of 2 en ik ga het zelf ervaren :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
ron65 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 10:33:
[...]

klopt.. er is geen verstelbare vertanding meer nodig.
Het dichtst daarbij kwam ik met een DSG-7 automaat in een octavia, 7 versnellingen maar je merkte ze amper. Ging erg vloeiend. Maar het was nog altijd wel een vertanding die 7 verstellingen kende. De EV heeft zelfs dat niet eens. Lijkt me heerlijk! nog een maandje of 2 en ik ga het zelf ervaren :*)
Komen de oude DAFjes en bijvoorbeeld de Nissan bakken niet het meest in de buurt met de 'kegel' ?

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Dean Martin schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 10:37:
[...]

Komen de oude DAFjes en bijvoorbeeld de Nissan bakken niet het meest in de buurt met de 'kegel' ?
Ja met die variabele drive.. man, dat waren voor die tijd echt heel vooruitstrevende technieken. Geweldig! ;)
Die dafjes vooral, die reden achteruit net zo hard als vooruit.

[ Voor 8% gewijzigd door ron65 op 27-08-2022 13:32 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

ron65 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:25:
[...]

die reden achteruit net zo hard als vooruit.
M'n gras, m'n gras !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 09:48
!null schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 09:57:
[...]

Behalve de Taycan..die wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-10 17:08
JTHZZ schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 14:50:
[...]

Behalve de Taycan..die wel.
De Audi niet vergeten.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-10 20:12
Ja dat weet ik maar het ging me om de gemiddelde EV.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Blokker_1999 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 09:48:
[...]

Als je het over jo-jo hebt dan ben jij veel meer aan het jojoen dan ik. Continue optrekken totdat de volgende rijdende chicane eraan komt waarna je weer moet vertragen totdat je die eindelijk voorbij komt om dan weer te versnellen om dan een minuutje later weer maar eens te vertragen voor iemand die trager rijdt dan jij. Daar is weinig ontspannends aan.
Niet jouw situatie op mij projecteren.
Ik ben er vrij zeker van dat ik minder jojo, ik rij de snelweg op, ACC op 120 en 60km verder er weer af. Zelden dat ik een langzamere op de linker baan tegenkom, en maar af en toe een snellere waarvoor ik naar rechts tussen langzamer verkeer "moet", echt super relaxed rijden.
Toen ik in maart jouw rijstijl hanteerde jojode ik meer op mijn traject/tijden.
5 jaar terug deed ik dat ook, en niet eens te hard, gewoon Vmax op GPS, het linkerbaanvak op en me druk maken voor mensen die trager reden dan ikzelf waardoor ik continue moet vertragen en versnellen. En dat zorgde ervoor dat ik net gefrustreerd achter het stuur zat want ik kon niet gewoon de snelheid rijden die ik wou omdat er zovele tragere weggebruikers in de weg reden. Nee, daar was niets ontspannends aan.
Dat is exact het probleem bij Vmax inderdaad, ook ervaring mee, bij 20 harder heb ik dat niet/amper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Hoe vinden de EV mensen de ACC tegenwoordig?
Wat me het meest tegenvalt is dat ie langzaam reageer / niet anticipeert.
Hij remt bij een voorligger erg laat (hopende dat ie nog opzij gaat of harder gaat rijden?), waardoor ie meer snelheid moet minderen dan nodig om de afstand weer groot genoeg te krijgen.
Ik denk om niet te vaak onnodig te hoeven remmen, maar het jojo-en wordt juist erger.
ron65 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:25:
Ja met die variabele drive.. man, dat waren voor die tijd echt heel vooruitstrevende technieken. Geweldig! ;)
Die dafjes vooral, die reden achteruit net zo hard als vooruit.
Behalve dan de verliezen en slijtage :)

[ Voor 38% gewijzigd door mitsumark op 27-08-2022 19:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
mitsumark schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:02:
Hij remt bij een voorligger erg laat (hopende dat ie nog opzij gaat of harder gaat rijden?), waardoor ie meer snelheid moet minderen dan nodig om de afstand weer groot genoeg te krijgen.
Ik denk om niet te vaak onnodig te hoeven remmen, maar het jojo-en wordt juist erger.

[...]

Welke EV rijd je? Ik ervaar dit namelijk helemaal niet in mijn E-tron. Die vertraagd netjes heel langzaam ruim van tevoren. Ik als bestuurder merk en zie het maar mede passagiers hebben dat eigenlijk niet in de gaten.
Versnellen doet hij afhankelijk in welke rijmodus ik zit hij snel of ook gewoon gestaag.
In de E-tron kan je dat ook in de rijmodus instellingen blijvend aanpassen of op individueel zetten dan kan je al dat soort instellingen aan je profiel koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
GeeMoney schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 20:51:
[...]

Welke EV rijd je? Ik ervaar dit namelijk helemaal niet in mijn E-tron. Die vertraagd netjes heel langzaam ruim van tevoren. Ik als bestuurder merk en zie het maar mede passagiers hebben dat eigenlijk niet in de gaten.
Versnellen doet hij afhankelijk in welke rijmodus ik zit hij snel of ook gewoon gestaag.
In de E-tron kan je dat ook in de rijmodus instellingen blijvend aanpassen of op individueel zetten dan kan je al dat soort instellingen aan je profiel koppelen.
BMW i3 2016, maar ook BMW 3 serie 2012, beiden hetzelfde eigenlijk. De i3 misschien wel erger, maar daar rij ik minder in.
Het werkt wel aardig, inderdaad bij toenaderen alvast wat afremmen.
Maar vooral als we al "gekoppeld" zijn en m'n voorganger remt af bv van 100 naar 90, blijft de auto te lang (1-2 seconden?) 100 rijden waardoor ie vervolgens afremt naar 80 om de afstand weer te vergroten, ook daarna weer te laat op het gas, dus even 110 om weer bij te komen, veel extremere fluctuaties dan ik zelf zou doen.
Soms geeft ie zelfs een botsing waarschuwing, dan denk ik echt, rem dan eerder af, je doet 't zelf...
Hij heeft wel voldoende metingen, want kán snel reageren indien nodig, maar past z'n snelheid niet vaak genoeg aan imo.
Liever wat vaker 100-95-100, dan zo nu en dan 100-80-110-100.

Misschien is het BMW, misschien is het gewoon oudere tech/software en minder volwassen.
Of wellicht heeft elke auto met ACC hier last van.

[ Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 27-08-2022 21:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:51
mitsumark schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 21:01:
[...]
BMW i3 2016, maar ook BMW 3 serie 2012, beiden hetzelfde eigenlijk. De i3 misschien wel erger, maar daar rij ik minder in.
Het werkt wel aardig, inderdaad bij toenaderen alvast wat afremmen.
Maar vooral als we al "gekoppeld" zijn en m'n voorganger remt af bv van 100 naar 90, blijft de auto te lang (1-2 seconden?) 100 rijden waardoor ie vervolgens afremt naar 80 om de afstand weer te vergroten, ook daarna weer te laat op het gas, dus even 110 om weer bij te komen, veel extremere fluctuaties dan ik zelf zou doen.
Soms geeft ie zelfs een botsing waarschuwing, dan denk ik echt, rem dan eerder af, je doet 't zelf...
Hij heeft wel voldoende metingen, want kán snel reageren indien nodig, maar past z'n snelheid niet vaak genoeg aan imo.
Liever wat vaker 100-95-100, dan zo nu en dan 100-80-110-100.

Misschien is het BMW, misschien is het gewoon oudere tech/software en minder volwassen.
Herken dit totaal niet met mijn 2017 Ioniq.
ACC aan en heerlijk op rechts rijden. Zuinig, relaxed en die paar minuten die het scheelt. Wat is een paar minuten op een mensenleven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

[...]

Ja, maar dat was met alles in die tijd.
Toen was een gloeilamp in de woonkamer nog rustig 100 watt. Moet je nu niet meer mee aankomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
ron65 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:05:
[...]

Ja, maar dat was met alles in die tijd.
Toen was een gloeilamp in de woonkamer nog rustig 100 watt. Moet je nu niet meer mee aankomen.
Vooruitstrevend waren die lampen dan ook niet.
Maargoed, in de zomer gebruik je ze amper, en als het in de winter donker is heb je die warmte toch nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
mitsumark schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 21:01:
[...]

Denk vooral oudere techniek.

ACC op mijn Enyaq is erg soepel en volgt auto voor me gelijk met afremmen / optrekken.

Als ik toch wil inhalen: knipperlicht aan, auto begint al te accelereren (als hij ziet dat er niets naast me zit) en naar links sturen en weer verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

jeroenkb schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 08:31:
[...]

Denk vooral oudere techniek.

ACC op mijn Enyaq is erg soepel en volgt auto voor me gelijk met afremmen / optrekken.

Als ik toch wil inhalen: knipperlicht aan, auto begint al te accelereren (als hij ziet dat er niets naast me zit) en naar links sturen en weer verder.
Dat schijnt de XC40 p6 ook te doen las ik ergens... alvast acceleren als je richting naar de andere rijbaan aangeeft. Ben echt benieuwd. Eind oktober moet de wagen er zijn eindelijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:29
ron65 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 14:47:
[...]

Dat schijnt de XC40 p6 ook te doen las ik ergens... alvast acceleren als je richting naar de andere rijbaan aangeeft. Ben echt benieuwd. Eind oktober moet de wagen er zijn eindelijk :)
Als ze dit overgenomen hebben van de andere Volvo’s, dan kan ik dat bevstigen vanuit een V90.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eppo16
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-10 09:32
ron65 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 14:47:
[...]

Hier idem, aan het wachten tot begin november voor een C40 P6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 04-10 13:36

[...]

Ik vind dat juist prettig. Heel irritant als je al een kilometer van te voren van baan moet wisselen om een snelheidsverschil van enkele kilometers per uur. Dus graag lang doorrijden op de goede snelheid, en bij voorkeur een piepje als je naar links moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Wat is dit nu weer voor stemmingmakend artikeltje in de Telegraaf (Premium)

Liefhebbers klassieke auto’s zien niets in opkomst elektrisch rijden: ’Altijd stress’

Natuurlijk vinden dit soort fossielen (pun intended) elektrisch rijden niets , maar ze hebben er wel een mening over.
„Er wordt steeds meer duidelijk over de grote nadelen. Zo slurpen die wagens net zo veel elektriciteit als een heel huishouden. Daarnaast kost opladen veel tijd en hebben bezitters stress omdat het altijd onzeker is of er op de plaats van bestemming wel een laadplek vrij is.”
Hoe weten zij dat nu? Ze rijden in zo'n oud vervuilend hok.

Bedroevend niveau weer dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12:25
RodeStabilo schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:42:

Liefhebbers klassieke auto’s zien niets in opkomst elektrisch rijden: ’Altijd stress’

Natuurlijk vinden dit soort fossielen (pun intended) elektrisch rijden niets , maar ze hebben er wel een mening over.

[...]

Probleem is dat het weliswaar eenzijdig is maar ook vaak niet per se onwaar. Op de 60 kWh van een Tesla accu kan mijn huis inderdaad ruim een week draaien.

Maar ja, ik wek dan wel zelf een groot deel daarvan op en dat kan ik van de diesel die mijn fossiele bak gebruikt niet zeggen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:43

mux

99% efficient!

Compuchip87 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:45:
[...]

Probleem is dat het weliswaar eenzijdig is maar ook vaak niet per se onwaar. Op de 60 kWh van een Tesla accu kan mijn huis inderdaad ruim een week draaien.

Maar ja, ik wek dan wel zelf een groot deel daarvan op en dat kan ik van de diesel die mijn fossiele bak gebruikt niet zeggen.
Gezien ik aardig wat tweedehands ervaring inmiddels heb met klassieke auto's....

.. serieus? laden is een bron van stress? Wat dacht je van nooit weten of je auto wel start? Altijd klooien met druppelladers en lege 12V batterijen? Onderdelen die niet te krijgen zijn? Elke toertocht wel 1 keer stilstaan omdat er iets stuk is gegaan?

Je kunt veel zeggen over EVs, maar de gebruikservaring is echt 1000x beter dan elke klassieker. Da's waarom mensen ze laten ombouwen naar elektrisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Waar ik vooral moeite mee heb is van die mensen die ergens wel een vooroordeel over hebben maar gebaseerd op de onderbuik, en in ieder geveel geen eigen ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
RodeStabilo schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:52:
Waar ik vooral moeite mee heb is van die mensen die ergens wel een vooroordeel over hebben maar gebaseerd op de onderbuik, en in ieder geveel geen eigen ervaring.
Er zijn nu eenmaal mensen die voor elke oplossing een probleem kunnen bedenken...

De batterij is een oplossing, en zowat elke fabrikant van batterijen en auto's werkt aan technologie die de range, gewicht, laadsnelheid en afhankelijkheid van zeldzame materialen gaat verbeteren.
Je kan je niet voorstellen hoeveel ingenieurs en chemici daarmee bezig zijn, daar moet iets uit komen.

Maar ja, Kees leest het AD en wordt nog eens bevestigd in zijn mening dat "electrisch rijden iets voor de botsauto's op de kermis is". 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:51
Tommie12 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:58:
[...]

Er zijn nu eenmaal mensen die voor elke oplossing een probleem kunnen bedenken...

De batterij is een oplossing, en zowat elke fabrikant van batterijen en auto's werkt aan technologie die de range, gewicht, laadsnelheid en afhankelijkheid van zeldzame materialen gaat verbeteren.
Je kan je niet voorstellen hoeveel ingenieurs en chemici daarmee bezig zijn, daar moet iets uit komen.

Maar ja, Kees leest het AD en wordt nog eens bevestigd in zijn mening dat "electrisch rijden iets voor de botsauto's op de kermis is". 8)7
Lees ook gerust even de socials nu de Televaag vandaag met het bericht kwam dat elektrisch rijden nu duurder is dan benzine rijden. Alle anti EV goeroes duiken er op als een stel hyenas. Mijn antiEV bingo kaart was met 5 minuten vol :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:17
Ook weer zo'n leuk artikel.Ik twijfel of dit echt wel het geval is. Misschien als je variabele tarieven hebt op dit moment dat het duurder is. Als je een vast contract hebt zoals ik dan is hier nog geen sprake van.

https://www.rtlnieuws.nl/...-hoge-elektriciteitsprijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sonicfreak schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:03:
Ook weer zo'n leuk artikel.Ik twijfel of dit echt wel het geval is. Misschien als je variabele tarieven hebt op dit moment dat het duurder is. Als je een vast contract hebt zoals ik dan is hier nog geen sprake van.

Als je zoveel thuis moet betalen kun je beter op straat laden. Overigens zitten veel NLers op een variabel contract dus heel gek is het niet.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05:32

Umbrah

The Incredible MapMan

RodeStabilo schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:42:

[...]

Tsja, wat kan ik zeggen... het klopt dat een EV de hoeveelheid energie van een huishouden (en nog wat) gebruikt. Zo ongeveer.

Het is echter geen argument, want hun auto's doen dat ook. De oorsprong van de energie is namelijk geen factor, het gevolg is dat je het warm krijgt, je auto gaat rijden, en je PC kan gebruikt worden. Een EV doet zijn werk (bewegen) op elektriciteit, een benzine auto doet dat op basis van een chemische reactie. Er zit ook gewoon energie in een liter benzine. Sterker nog, een liter benzine heeft ongeveer 10 kWh aan energie in zich. Dan kun je zelf wel gaan narekenen hoever je komt in kWh/km met je benzine auto, ZEKER een oldtimer, en hoever je komt met een EV...

Een EV is gewoonweg efficiënter. Net zoals dat een warmtepomp efficiënter is dan een weerstand verwarmer. En dat een gasketel efficiënter is dan een olieverwarming (maar niet efficiënter dan een warmtepomp). Bovendien is de EV minder kieskeurig in zijn brandstof, net zoals dat de warmtepomp dat is voor een CV: elektra kan door werkelijk ALLES opgewerkt worden, om NL-se CV ketels op bepaalde aardgas varianten te laten werken moeten er hoogcalorisch/laagcalorische bewerkingen plaatsvinden, net zoals dat een liter benzine een verwerking moest ondergaan om uberhaupt... benzine te worden (je kunt met een proces van elektrolyse en koolstofwinning ook benzine/diesel maken zonder olie dit kunstje te doen maar laten we de efficiëntie maar niet noemen... mocht je post-olie je oldtimer nog willen laten rijden). De eisen zijn gewoon super strict (of zijn we deze vergeten?: Adblue in benzinetank), een EV... ploegt door, desnoods op je granny die weer aan een fiets hangt.

Ik denk dat we het plaatje dus beter om kunnen draaien. In plaats van het argument: "die EV gebruikt evenveel energie als een huishouden!" als negatief, laten we het postief maken: "Een EV gebruikt dankzij 90% efficiëntie SLECHTS evenveel energie als een huishouden!". Een benzine auto gebruikt ongeveer twee keer zoveel namelijk. Oldtimers zelfs drie/vier keer zoveel. Puur in kWh uitgedrukt (niet dat ook maar iemand het normaal vindt om z'n huis op benzine te laten lopen ipv elektra... als men nu al moppert over 50db warmtepompen in sommige buurten, kun je de reactie op het laagfrequent gedreun van een hoog-efficiëntie aggregaat voorstellen! Hoewel dat misschien dan ineens ook weer een 'aangenaam geluid' is...)

[ Voor 3% gewijzigd door Umbrah op 31-08-2022 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:44

PeaceNlove

Deugleuter

Inspired schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:04:
[...]

Als je zoveel thuis moet betalen kun je beter op straat laden. Overigens zitten veel NLers op een variabel contract dus heel gek is het niet.
Helemaal spekkoper ben je als je auto V2x ondersteunt. Kan je mooi de wasmachine en vaatwasser draaien op de autoaccu die je aan de publieke laadpaal eerst voor minder hebt opgeladen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online

Zelfs met m'n variabele contract heb ik nog uitstekende tarieven door kortingen vanuit de leverancier, maar ik doe verder niets met thuisladen.

Maar dat artikel stond ook iets soortgelijks over in de telegraaf. Die wisten te melden dat de stad groningen de tarieven met ruim 15 cent had verhoogd als het om publiek laden ging. M'n diverse apps reflecteren dat statement niet in ieder geval. Stemmingmakerij at best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemmik
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:26

Een gemiddelde stekkerauto gebruikt per 100 kilometer zo'n 21 kWh.
Klopt dit? Om dit te halen moet je in mijn ervaring wel lekker doorrijden!

Blij dat ik hier in Amsterdam aan de openbare laadpaal nog 30 ct/kWh betaal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Hemmik schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:11:
[...]

[...]

Mijn gemiddelde in de zomer is 13kwh/100km dus nee dat klopt niet. Nu is dat wel aan de lage kant denk ik maar het is bij lange na ook geen 21.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 13:05

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

mux schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:48:
[...]

Gezien ik aardig wat tweedehands ervaring inmiddels heb met klassieke auto's....

.. serieus? laden is een bron van stress? Wat dacht je van nooit weten of je auto wel start? Altijd klooien met druppelladers en lege 12V batterijen? Onderdelen die niet te krijgen zijn? Elke toertocht wel 1 keer stilstaan omdat er iets stuk is gegaan?
Half jaar niet met mijn oldtimer gereden... Uiteraard op tijd aan de druppellader gehangen want anders ben je na een halve minuut starten wel uitgeteld. Wat, halve minuut starten? Ja, brandstofleiding en filter kurkdroog, mechanische brandstofpomp die bij starten uiteraard weinig pompt, dat duurt even voordat je benzine hebt. En daarna blijft de koppeling plakken en kom je de garage niet uit. En ik durf niet te gaan tanken want de vorige keer wilde de auto daarna niet meer aanslaan (waarschijnlijk iets met de vlotterkamer die te vol zit, maar ik krijg het niet meer gereproduceerd als ik de auto thuis uitzet en weer start).

Vergeleken met mijn Tesla, instappen en rijden. En elke week een keer aan de stekker hangen.
Oh ja, en hadden we het al over de benzineprijzen gehad? Die zijn hoog man! 100 euro om de tank vol te gooien en dan kom ik 400-500 km ver. 100 euro bij de supercharger geeft me 1200-1400 km. En thuis laad ik op zonnepanelen.

Maar er zijn wel dingen die er bij horen. De geur, het geluid, de hele sensatie van het rijden.
Er zijn ook mensen die nog paardrijden. Waarom? Kun je ook op de fiets of met de auto doen.

Maar als het moet zou ik de auto ombouwen naar elektrisch. Waarschijnlijk zou ik er dan ook veel meer met rijden.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RodeStabilo schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:14:
[...]

Mijn gemiddelde in de zomer is 13kwh/100km dus nee dat klopt niet. Nu is dat wel aan de lage kant denk ik maar het is bij lange na ook geen 21.
Maar 13kWh/100km het hele jaar door is geen haalbaar gemiddelde en voor de meeste auto's niet realistisch. Mijn auto staat na 60k km op 19,5kWh/100km gemiddeld. Dat is dan nog zonder laadverlies en preheaten/coolen. Ik rij een Model 3 LR AWD en rij lekker door en overwegend kleine afstanden. Dus mijn verbruik zal wat hoger liggen. Maar 21kWh/100km all-in gedurende het hele jaar is geen gek gemiddelde. Er zijn ook genoeg grote minder zuinige BEVs op de weg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06-10 03:22
Hebben jullie de range test van de EQS Al gezien?

Op 21 inch gewoon 711km. 152Wh/km

Ik vind dat best wel indrukwekkend. Hij heeft de Model S Raven ook direct verslagen en die stond destijds op 19”.

Dat was wel weer een AWD en deze is RWD.

Desalniettemin erg indrukwekkend. Mercedes zou best wel eens een goede EV toekomst tegemoet kunnen zien. Misschien liggen ze qua efficiency nog een klein beetje achter Tesla. Maar het scheelt weinig. Vooral als je in de EQS kijkt. Echt next level, pure klasse.

Goed werk Mercedes 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Inspired schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:18:
[...]

Maar 13kWh/100km het hele jaar door is geen haalbaar gemiddelde en voor de meeste auto's niet realistisch. Mijn auto staat na 60k km op 19,5kWh/100km gemiddeld. Dat is dan nog zonder laadverlies en preheaten/coolen. Ik rij een Model 3 LR AWD en rij lekker door en overwegend kleine afstanden. Dus mijn verbruik zal wat hoger liggen. Maar 21kWh/100km all-in gedurende het hele jaar is geen gek gemiddelde. Er zijn ook genoeg grote minder zuinige BEVs op de weg.
Ik heb een vergelijkbare auto, en m'n jaargemiddelde is tot nu toe 14,7
Nu moet je weten dat ik van zuinig rijden hou want dat raakt me uiteindelijk direct in de portomonee.

21 vind ik gewoon onzuinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
Inspired schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:18:
[...]

Mijn auto (Model 3 LR) geeft over de de afgelopen 50k 189Wh/km aan. Maar het werkelijk verbruik ligt veel hoger. Als ik kijk wat er uiteindelijk door de meterkast geleverd wordt aan de auto gaat het eerder richting de 220-250Wh/km.

Edit: ik zal er nog eens een restje aan wagen binnenkort.

[ Voor 3% gewijzigd door Tweak_ers op 31-08-2022 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Hemmik schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:11:
[...]

[...]

Blij dat ik hier in Amsterdam aan de openbare laadpaal nog 30 ct/kWh betaal..
1kWh per 5a6 km is redelijk normaal. Er zijn er genoeg waarmee je zuiniger kunt rijden, maar als je rijgedrag en de mix van auto's meeneemt kom je wel op zoiets. Vergeet niet dat het gemiddelde ook over de winter gaat en mensen die veel korte stukjes rijden. Zo'n heel gek getal is het dus niet, al zullen ze wel bewust in het lage stuk van het gemiddelde zitten.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Tweak_ers schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:19:
Hebben jullie de range test van de EQS Al gezien?

[YouTube: Mercedes EQS 450+ range test]

Op 21 inch gewoon 711km. 152Wh/km

Ik vind dat best wel indrukwekkend. Hij heeft de Model S Raven ook direct verslagen en die stond destijds op 19”.

Dat was wel weer een AWD en deze is RWD.

Desalniettemin erg indrukwekkend. Mercedes zou best wel eens een goede EV toekomst tegemoet kunnen zien. Misschien liggen ze qua efficiency nog een klein beetje achter Tesla. Maar het scheelt weinig. Vooral als je in de EQS kijkt. Echt next level, pure klasse.

Goed werk Mercedes 👍
Klopt, met de EQE en de EQS hebben ze mooi werk geleverd, maar je betaalt er wel goud geld voor.

De EQC is een pak minder efficient, en in de range tussen pakweg 50 en 70k aankoopprijs hebben ze nog wat huiswerk, maar de kennis is er.
Goed dat er wat concurrentie komt voor Tesla, dat brengt vooruitgang.

En het geeft aan welke achterstand andere merken hebben...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RodeStabilo schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:20:
[...]

Nu moet je weten dat ik van zuinig rijden hou want dat raakt me uiteindelijk direct in de portomonee.

Maar bij die 14,7 kun je makkelijk 10% plussen (helemaal bij een Tesla) voor sluimerverbruik/laadverliezen en een keer verwarmen. Zit je dus op 16,1kWh/100km. Vandaar dat ik stel dat 13kWh/100km geen realistisch gemiddelde is. En je zult met 16,1kWh/100km aan de lage kant zitten. Er zijn ook E-Tron rijders die gemiddeld 30kWh/100km rijden. Zit je samen op 21+kWh/100km. Ergo, de 21kWh/100km is best een realitsch gemiddelde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 06-10 06:59
Compuchip87 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:45:
[...]

Dit is sarcastische toch? Hoe lang kan je huis week draaien als je de benzine tank om had gezet in elektriciteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraNostra
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01-10 23:17
Ik las net dat 100 kilometer rijden met een elektrische auto rijden 16 Euro kost vs. 15 Euro met een benzineauto.

Dit is toch totaal niet aantrekkelijk? Ik vind sowieso dat elektrische auto's geen oplossing zijn en dit is voor mij het bewijs.

What's next?

Acties:
  • +5 Henk 'm!
SaraNostra schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:37:
Ik las net dat 100 kilometer rijden met een elektrische auto rijden 16 Euro kost vs. 15 Euro met een benzineauto.

Dit is toch totaal niet aantrekkelijk? Ik vind sowieso dat elektrische auto's geen oplossing zijn en dit is voor mij het bewijs.

What's next?
Klopt. Allemaal weer terug naar diesel. Veel beter, schoner en voordeliger. Telegraaf is inderdaad een hele betrouwbare bron. Als je die in de bronvermelding hebt staan bij het afstuderen dan ben je de man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraNostra
Inspired schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:39:
[...]

Klopt. Allemaal weer terug naar diesel. Veel beter, schoner en voordeliger. Telegraaf is inderdaad een hele betrouwbare bron. Als je die in de bronvermelding hebt staan bij het afstuderen dan ben je de man.
Thanks.

Neemt niet weg dat ik ook tegen benzine en diesel ben. Vervuilende troep, dus weg ermee, echter is elektriciteit niet per se beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB

What's next?
Waar is dit het bewijs van? Dat de telegraaf niet zo goed kan rekenen? dat (stel stel stel dat het duurder zou zijn) een duurzame levensstijl eventueel meer kost?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Inspired schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:39:
[...]

Gewoon de olie op de noord- en zuidpool gaan halen als het ijs daar weg is en nog een paar miljoen ton aan co2 de lucht in. Volgens Facebook bronnen is dat helemaal geen probleem :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraNostra
JohanB schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:41:
[...]

Waar is dit het bewijs van? Dat de telegraaf niet zo goed kan rekenen? dat (stel stel stel dat het duurder zou zijn) een duurzame levensstijl eventueel meer kost?
We betalen al genoeg belasting in dit land, dus wat mij betreft mag het inderdaad wat goedkoper.

Elektriciteit - al die laadpalen die gemaakt moeten worden: is dat per se milieuvriendelijker? Hoe worden die batterijen gemaakt? Is dat beter en milieuvriendelijker? Oh ja, dan hebben we nog de laadkabels. Hoe worden die gemaakt? Van water en gras? :)

Ik wil best iets meer betalen voor een duurzame levensstijl, maar dan moet het ook echt duurzaam zijn en niet schijn.

Men doet alsof al die dingen niet bestaan. Olie is slecht, maar elektriciteit in de huidige vorm is niet beter.

[ Voor 6% gewijzigd door SaraNostra op 31-08-2022 09:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohanB
SaraNostra schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:44:
[...]

We betalen al genoeg belasting in dit land, dus wat mij betreft mag het inderdaad wat goedkoper.

Elektriciteit - al die laadpalen die gemaakt moeten worden: is dat per se milieuvriendelijker? Hoe worden die batterijen gemaakt? Is dat beter en milieuvriendelijker? Oh ja, dan hebben we nog de laadkabels. Hoe worden die gemaakt? Van water en gras? :)

Ik wil best iets meer betalen voor een duurzame levensstijl, maar dan moet het ook echt duurzaam zijn en niet schijn.

Men doet alsof al die dingen niet bestaan. Olie is slecht, maar elektriciteit in de huidige vorm is niet beter.
Je kunt in dit topic alle informatie vinden die vrijwel al je punten weerleggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Hier is genoeg onderzoek naar gedaan. Fietsen is beter maar een BEV is bij een gemiddelde levensduur minder slecht dan ICE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraNostra
JohanB schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:47:
[...]

Je kunt in dit topic alle informatie vinden die vrijwel al je punten weerleggen
Vast, ik zeg ook niet dat ik een expert ben, maar ik geloof niet dat het beter is dan olie. Als daar bewijs voor is, dan zie ik dat graag (paar linkjes graag), maar niemand kan mij wijs maken dat het maken van al die batterijen, laadpalen, kabels etc. veel beter is voor het milieu dan olie winnen. We hebben vaak genoeg gezien dat fabrikanten dingen verbloemen (uitstoot van auto's anyone?), dus eerlijk gezegd zeggen die onderzoeken pro of anti mij ook vrij weinig.

Tel daarbij op dat zowel tankstations als laadpalen pure horizonvervuiling zijn. Alleen dat stukje maakt het voor mij al geen toekomstbestendig plan.

Overigens hoop ik dat ik fout zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:43

mux

99% efficient!

What's next?
Heb je voor ons een link waar je dat vandaan haalt?

Om een idee te geven: ik heb voor mijn Leaf in 2018 9100 euro betaald. Qua reparaties is er een kleine 1200 euro in gegaan, plus 800 euro bandjes, 160 euro snelladen en ongeveer 35 euro langzaamladen. Ik heb 1070 euro aan verzekering moeten betalen, en 190 euro aan boetes. In al die tijd is er 141000 km mee gereden.

Dus als we alle kosten optellen en delen door de kilometers, heeft m'n auto zelfs als ik hem vandaag in de prak rijd en er niks voor terugkrijg: 8,9ct/km gekost, of €8,90 per 100km.

Echter, in de praktijk krijg ik er nog ongeveer 8000 euro voor terug als ik 'm vandaag op marktplaats zet, dus kostte-ie maar €3,20 per 100km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Inspired schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:47:
[...]

Hier is genoeg onderzoek naar gedaan. Fietsen is beter maar een BEV is bij een gemiddelde levensduur minder slecht dan ICE.
Inderdaad.

Productie van EV is vervuilender maar na 40k kilometer ben je met EV beter voor het milieu (en als je volledig groen laadt lag dat punt bij 30k of zoiets)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraNostra
mux schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:50:
[...]

Heb je voor ons een link waar je dat vandaan haalt?

Om een idee te geven: ik heb voor mijn Leaf in 2018 9100 euro betaald. Qua reparaties is er een kleine 1200 euro in gegaan, plus 800 euro bandjes, 160 euro snelladen en ongeveer 35 euro langzaamladen. Ik heb 1070 euro aan verzekering moeten betalen, en 190 euro aan boetes. In al die tijd is er 141000 km mee gereden.

Dus als we alle kosten optellen en delen door de kilometers, heeft m'n auto zelfs als ik hem vandaag in de prak rijd en er niks voor terugkrijg: 8,9ct/km gekost, of €8,90 per 100km.

Echter, in de praktijk krijg ik er nog ongeveer 8000 euro voor terug als ik 'm vandaag op marktplaats zet, dus kostte-ie maar €3,20 per 100km.
Ik had het hiervandaan: https://www.msn.com/nl-nl...c61ad4718b0c0eda8c60c05e5

Totaal random.

Overigens waardeer ik de informatie, maar de mijne stond even los van alle reparaties etc. Daar kunnen we als gebruikers niet echt omheen.

Daarnaast ging het mij meer om de vervuilende productie en producten die in al die kabels, laadpalen etc. zitten. Ik geloof best dat het qua onderhoud goedkoper zal zijn voor de gemiddelde burger (en goed ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Nog een mooi plaatje van Bloomberg. Zie je inderdaad dat producie van EV vervuilender is. Maar daarna bij verbruik is een ICE extreem veel vervuilender.

Wat ik niet wist maar in ieder geval argument is tegen aanschaf van een Chinese EV: productie van accu pakketten in China is factor 10 vervuilender dan accu gemaakt in EU / VS

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Ty9fBbWoUba5hu_UUg7pLS31sQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3kDGhdHrZclm0AnvlaRdkOmC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
SaraNostra schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:53:
[...]

Daarnaast ging het mij meer om de vervuilende productie en producten die in al die kabels, laadpalen etc. zitten. Ik geloof best dat het qua onderhoud goedkoper zal zijn voor de gemiddelde burger (en goed ook).
Een laadkabel lijkt me niet heel erg vervuilend, het koper is het meest bijzondere onderdeel. Een pomp van een benzine-station lijkt me meer vervuilender, met meer losse onderdelen (en dus langere keten, met meer vervoer en grondstoffen). Je moet ook nog continue de benzine met vrachtauto's verspreiden over het land.

Een stuk koper voor een kabel gaat ook best lang mee en produceren we al op zeer grote schaal voor de gewone stroomvoorziening naar onze gebouwen. Een paar meter erbij per auto is niet heel significant.

De uitstoot van een uitlaat, in mindere mate de banden en de remmen, stoppen de meeste uitstoot in de open lucht gedurende de levensduur van een auto. En dan kan je kijken naar de efficiëntie van de kilo-watt of kilo-joule die je erin stopt (dus de motor van je auto) en de vervuiling van de keten om die energie te genereren/transporteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Tommie12 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:26:
[...]

Klopt, met de EQE en de EQS hebben ze mooi werk geleverd, maar je betaalt er wel goud geld voor.

De EQC is een pak minder efficient, en in de range tussen pakweg 50 en 70k aankoopprijs hebben ze nog wat huiswerk, maar de kennis is er.

De EQC is een volwaardige SUV zoals de Etron. Echt een bak van een wagen.

Wat is daar precies niet efficiënt aan?

Daarnaast is hij al jaren verkrijgbaar, niet te vergelijken met de nieuwe EQE en EQS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:57
Tommie12 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:26:
Bepaalde merken wellicht, Kia & Hyundai zou ik toch niet als achterstand zien...

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
mux schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:48:
[...]
Je kunt veel zeggen over EVs, maar de gebruikservaring is echt 1000x beter dan elke klassieker. Da's waarom mensen ze laten ombouwen naar elektrisch.
Is een groot charme van de oldtimers hobby niet om dat ding ook zelf aan de praat te houden? Natuurlijk draai jij je hand niet om voor een elektrische aandrijflijn maar voor de gemiddelde oldtimers eigenaar is waarschijnlijk de “daily” al te modern hiervoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Jij vergeet dat er om een liter diesel of benzine te distilleren ook stroom nodig is.
Een liter diesel vraagt ca 2-3 kWh. Als in Nederland morgen alle ICE's vervangen worden door BEV, dan hebben we amper 6% meer stroom nodig.
Dus ja, electriciteit is véél beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
assje schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:46:
[...]

Bepaalde merken wellicht, Kia & Hyundai zou ik toch niet als achterstand zien...
Die niet, maar Toyota, Ford, Opel en zelfs BMW hebben nog veel werk om een degelijk EV line-up te maken.

Maar zelfs Tesla moet nog werk maken van compactere en beter betaalbare EV's.
We kunnen toch niet toelaten dat de helft van de kleine auto's een Dacia Spring wordt... :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:14
Tommie12 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:57:
[...]

Jij vergeet dat er om een liter diesel of benzine te distilleren ook stroom nodig is.
Een liter diesel vraagt ca 2-3 kWh. Als in Nederland morgen alle ICE's vervangen worden door BEV, dan hebben we amper 6% meer stroom nodig.
Dus ja, electriciteit is véél beter.
Ik denk eerder minder stroom. https://e-drivers.com/een...20liter%20te%20produceren.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Nog beter dus. Waar wachten we op om die benzines en diesels nog sneller op het schroot te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Tommie12 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:22:
[...]

Nog beter dus. Waar wachten we op om die benzines en diesels nog sneller op het schroot te krijgen.
Nou ik denk dat oprijden toch verstandiger is want je gaat een prima auto toch niet afdanken, dan lijkt ombouwen naar elektrisch mij een beter idee.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Tommie12 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:22:
[...]

Sowieso op een netwerk dat dat aankan. Het netwerk is ingericht op een paar grote produceerders en verbruikers, en niet op overal 'groot'-verbruikers. Darnaast is de uiteindelijke winst klein omdat we nog steeds veel elektra opwekken door gas/olie te verstoken (en je er alle vervuiling van het bouwen van nieuwe auto's bij krijgt)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
redwing schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:38:
[...]

Sowieso op een netwerk dat dat aankan. Het netwerk is ingericht op een paar grote produceerders en verbruikers, en niet op overal 'groot'-verbruikers. Darnaast is de uiteindelijke winst klein omdat we nog steeds veel elektra opwekken door gas/olie te verstoken (en je er alle vervuiling van het bouwen van nieuwe auto's bij krijgt)
Dat ligt eraan, als iedereen maar een 11kW paal plaatst gaat het hard ja.

95% van de mensen heeft aan een 3,7kW paal voldoende.

Scheelt een factor 3 in het verbruik van de capaciteit.

Kwestie van tijd dat we naar capaciteit gaan betalen.

[ Voor 4% gewijzigd door Tweak_ers op 31-08-2022 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Tweak_ers schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:01:
[...]
Dat ligt eraan, als iedereen maar een 11kW paal plaatst gaat het hard ja.

95% van de mensen heeft aan een 3,7kW paal voldoende.

Scheelt een factor 3 in het verbruik van de capaciteit.

Kwestie van tijd dat we naar capaciteit gaan betalen.
We hebben nu al problemen en volgens mij zitten we nu rond de 5% EVs op de weg? Dus zelfs met 3.7kWh paal (of zelfs als iedereen een granny-charger zou gebruiken) zou dat al een overbelasting veroorzaken. Er zijn nog heel wat uitbreidingen nodig voordat het net dit echt aankan.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
redwing schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:06:
[...]

We hebben nu al problemen en volgens mij zitten we nu rond de 5% EVs op de weg? Dus zelfs met 3.7kWh paal (of zelfs als iedereen een granny-charger zou gebruiken) zou dat al een overbelasting veroorzaken. Er zijn nog heel wat uitbreidingen nodig voordat het net dit echt aankan.
Het zal op bepaalde plaatsen/regio's misschien problemen opleveren maar echt niet overal. In Duitsland hebben ze dit al getest door een hele wijk van EV's te voorzien en dat gaf geen problemen. En er komt ook steeds meer pv op de huizen en dan gaat de stroom rechtsreeks de accu in zonder het net te belasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 00:44
Tommie12 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:26:Klopt, met de EQE en de EQS hebben ze mooi werk geleverd, maar je betaalt er wel goud geld voor.

Vergeet de dealer vooral niet te vragen waar dat lelijke klepje voor is wat in het voorspatbord aan bestuurderskant zit (design of flaw).....en waarom je geen fatsoenlijke frunk hebt.
Maar het rijdt ongetwijfeld goed....voor een taxi.... 8)7

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

RodeStabilo schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:20:
[...]

ik zag reacties van mensen in het grote XC40/PS2 topic die in de winter gemiddeld 25kWh/100km doen en in de zomer 18 kWh/100km.
Wil jij Volvo en Polestar eens gaan vertellen dat ze onzuinig verbruik hebben? ik denk dat velen je dankbaar zullen zijn :)
Of... zouden die wagens gewoon groter en zwaarder zijn dan de jouwe? daardoor gewoon meer verbruiken? volgens mij gebeurt dat met ICE wagens ook al ;-)

[ Voor 11% gewijzigd door ron65 op 31-08-2022 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

What's next?
Next? een rekensommetje:

accu gemiddeld 75 kWh.
Auto wordt geladen en stel dat die echt leeg is, moet er 75 kWh in met 10% laadverlies = 83 kWh.
Kosten bij de publieke laadpaal 35 cent per kWh, dus afgerond 30 euro.
De auto rijdt dan ongeveer 400 km dus kosten per 100 km afgerond naar boven 8 (!) hele euro's.
En dan blerkt Telegraaf dat dit 16 euro is?

De laadpalen mogen contractueel gezien vaak niet meer dan die 35 cent rekenen en dat nog jaren lang. Sommige van die contracten worden opengebroken maar dat duurt nog even, stel dat het 25% duurder wordt, dan kost het nog maar 9,50 per lading. Nog steeds geen 16 euro.

Televaag gaat uit van thuisladen onder de meest ongunstige omstandigheid. Dat is (nog lang) niet realistisch.
;) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

SaraNostra schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:53:
[...]

Je laptop, pc, monitor, telefoon, accus daarin.... zelfde verhaal. Toch zie ik je hier posten en dat doe je vast niet met papier en inkt ;-)

[ Voor 26% gewijzigd door ron65 op 31-08-2022 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraNostra
ron65 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:41:
[...]

Je laptop, pc, monitor, telefoon, accus daarin.... zelfde verhaal. Toch zie ik je hier posten en dat doe je vast niet met papier en inkt ;-)
Ik pretendeer dan ook niet 'zuinig' of 'duurzaam' te zijn. Ik rij met alle plezier in mijn benzine auto en zie op dit moment niet zoveel waarde in EV's, al is het maar omdat men doet alsof het allemaal vele malen beter is. Het zal vast iets schelen, maar dat is voor mij lang niet genoeg om het als iets 'duurzaams' te zien en te doen alsof het iets heiligs is.

Niks tegen EV, maar wel tegen alle rompslomp eromheen. Die batterijen moeten ook worden gemaakt, bij de fabricatie komen er ook allerlei stoffen vrij en dan heb ik het nog niet eens gehad over alle kinderarbeid bij de winning van deze grondstoffen etcetera.

Niets of niemand is heilig. Ik vind het simpelweg niet duurzaam genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
SaraNostra schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:53:
[...]

Ik pretendeer dan ook niet 'zuinig' of 'duurzaam' te zijn. Ik rij met alle plezier in mijn benzine auto en zie op dit moment niet zoveel waarde in EV's, al is het maar omdat men doet alsof het allemaal vele malen beter is. Het zal vast iets schelen, maar dat is voor mij lang niet genoeg om het als iets 'duurzaams' te zien en te doen alsof het iets heiligs is.

Niks tegen EV, maar wel tegen alle rompslomp eromheen. Die batterijen moeten ook worden gemaakt, bij de fabricatie komen er ook allerlei stoffen vrij en dan heb ik het nog niet eens gehad over alle kinderarbeid bij de winning van deze grondstoffen etcetera.

Kun je dan even reageren op dit plaatje en aangeven waarom je EV nog zo slecht vindt?

Uitstoot van benzineauto over de lifecycle (dus inclusief productie) is vele malen groter dan benzine

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Ty9fBbWoUba5hu_UUg7pLS31sQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3kDGhdHrZclm0AnvlaRdkOmC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
[...]

En ik vind dat de aarde plat is..... 8)7

Over feiten kun je geen mening hebben. Dat zijn namelijk feiten.

Dit is niet nodig

[ Voor 12% gewijzigd door Outerspace op 01-09-2022 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
ron65 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:23:
[...]

ik zag reacties van mensen in het grote XC40/PS2 topic die in de winter gemiddeld 25kWh/100km doen en in de zomer 18 kWh/100km.
Wil jij Volvo en Polestar eens gaan vertellen dat ze onzuinig verbruik hebben? ik denk dat velen je dankbaar zullen zijn :)
Of... zouden die wagens gewoon groter en zwaarder zijn dan de jouwe? daardoor gewoon meer verbruiken? volgens mij gebeurt dat met ICE wagens ook al ;-)
M'n wagen weegt door het zware accupakket zo'n 1900 kilo, even snel googlend is een Polestar 2 even zwaar ongeveer. Verder heb ik zelfs in bold gezet dat ik dat vind. Mijn mening dus. Geen feit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraNostra
jeroenkb schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:06:
[...]

En ik vind dat de aarde plat is..... 8)7

Over feiten kun je geen mening hebben. Dat zijn namelijk feiten.

<knip>
Ook dit is niet nodig

De productie van al die elementen, zeker al straks iedereen over is, zal gigantisch toenemen. Dat het verbruik efficienter is, prima, daar heb je mij ook niets over horen zeggen, toch? Ik heb het hier over alle elementen die voor elektriciteit moeten gaan zorgen - doet dat x keer het aantal mensen die nog over moeten en wat krijg je dan? Ongeveer hetzelfde zo niet erger aangezien het hier ook nog eens gaat om batterijen etc.

Mochten ze dit proces verbeteren, kijk, dan praten we over andere dingen. Voor mij is een laadstation of een tankstation min of meer hetzelfde. Zelfde crap, het moet geproduceerd worden, het moet allemaal gewonnen worden. Verbruik minder? Cool, dat gaat helpen, maar is nog lang niet duurzaam genoeg als de productie ervan nog niet groen is.
<knip>

[ Voor 13% gewijzigd door Outerspace op 01-09-2022 10:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Een ICE heeft om de 10-15k weer 5 liter olie nodig, er zit koelvloeistof in.

Als jij een BEV niet duurzaam genoeg vindt, dan neem ik aan de met de trein of de fiets rijdt, want een ICE is een pak minder duurzaam.
Dat scheelt nog vele malen meer.
Je zal het wel merken als de meeste autobouwers gewoon geen ICE's meer op de markt brengen, en je met een ICE op heel veel plaatsen gewoon niet meer mag komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SaraNostra
Tommie12 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:14:
[...]

Als jij een BEV niet duurzaam genoeg vindt, dan neem ik aan de met de trein of de fiets rijdt, want een ICE is een pak minder duurzaam.
Je zal het wel merken als de meeste autobouwers gewoon geen ICE's meer op de markt brengen, en je met een ICE op heel veel plaatsen gewoon niet meer mag komen.
Precies: niet duurzaam genoeg. Dat is anders dan niet duurzaam. Op den duur denk ik dat de technologie sterk verbeterd zal worden, productieprocessen idem dito. Dan hebben we het over andere dingen.

In diens huidige vorm vind ik het een beetje van hetzelfde en weinig progressie ten opzichte van wat er al staat. Daar hoeft men het niet mee eens te zijn, maar zo kijk ik ernaar. Qua verbruik zal het ongetwijfeld uit gaan maken en niemand verdedigt hier de legacy fossiele brandstoffen-troep, want dat is nog slechter, maar ik vind het vervelend dat men doet alsof dit de heilige graal is en ZO duurzaam is dat het bijna niet meer beter kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
SaraNostra schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:13:
[...]

Volgens mij is begrijpend lezen niet je sterkste vak.

De productie van al die elementen, zeker al straks iedereen over is, zal gigantisch toenemen. Dat het verbruik efficienter is, prima, daar heb je mij ook niets over horen zeggen, toch? Ik heb het hier over alle elementen die voor elektriciteit moeten gaan zorgen - doet dat x keer het aantal mensen die nog over moeten en wat krijg je dan? Ongeveer hetzelfde zo niet erger aangezien het hier ook nog eens gaat om batterijen etc.

Mochten ze dit proces verbeteren, kijk, dan praten we over andere dingen. Voor mij is een laadstation of een tankstation min of meer hetzelfde. Zelfde crap, het moet geproduceerd worden, het moet allemaal gewonnen worden. Verbruik minder? Cool, dat gaat helpen, maar is nog lang niet duurzaam genoeg als de productie ervan nog niet groen is.

"Over jouw als persoon"... pff, wat een drama. Laten we maar niet beginnen over de arrogante houding van typetjes als jijzelf.
Zelfs met de vervuiling van de productie van accus en laadpalen en etc etc etc is een EV vele malen zuiniger dan een ICE. Nu al. En dan nemen we toekomstige verbeterslagen nog niet mee. Kijk naar het plaatje.

Extra laadpalen en laadstation bouwen en energienetten upgraden is vooral heel veel koper. Valt wel mee met de energiebelasting.

Maar elke dag dat je met je benzineauto blijft rijden ben je de facto meer aan het vervuilen dan een EV.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Ty9fBbWoUba5hu_UUg7pLS31sQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3kDGhdHrZclm0AnvlaRdkOmC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door jeroenkb op 31-08-2022 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraNostra
jeroenkb schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:19:
[...]

Zelfs met de vervuiling van de productie van accus en laadpalen en etc etc etc is een EV vele malen zuiniger dan een ICE. Nu al. En dan nemen we toekomstige verbeterslagen nog niet mee. Kijk naar het plaatje.

Extra laadpalen en laadstation bouwen en energienetten upgraden is vooral heel veel koper. Valt wel mee met de energiebelasting.

Maar elke dag dat je met je benzineauto blijft rijden ben je de facto meer aan het vervuilen dan een EV.[Afbeelding]
Wat is je bron? Ik ben namelijk benieuwd waarom er geen vehicle manufacturing in Frankrijk staat.

Ben ook benieuwd waarom het hier ALLEEN gaat om BATTERY MANUFACTURING? Waarom niet de rest? De kabels, de palen etc.? Die dingen moeten toch ook geproduceerd worden? :)

Om nou op basis van dit plaatje te zeggen dat het vele malen zuiniger is, slaat dus noch kant, noch wal. Ik wil eerst alle statistieken zien per product of productiemateriaal. Let's talk afterwards.

[ Voor 8% gewijzigd door SaraNostra op 31-08-2022 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Tommie12 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:14:
[...]

Ik heb toch echt liever een BEV voor mijn deur dan de Golf Cabriolet van mijn overbuurman die hem doelbewust met de uitlaat richting mijn voordeur en aanzuigpunt van de balansventilatie parkeert en dan bij opstarten eerst minutenlang staat te gassen omdat het onding weer eens op 3 pitten loopt.

Electriciteit wordt ook ergens opgewekt, en dat geeft wat uitstoot, maar daar veel beter gefilterd voor het de schorosteen uitgaat. er wordt al op behoorlijke schaal CO2 afgevangen en dat geldt ook voor productiefaciliteiten van accus en andere materialen, en dus is die productie schoner dan wat er uit die cabriolet komt elke dag.

p.s. vragen ergens anders te parkeren honoreert meneer met nog vaker starten en gassen zonder weg te rijden. heeft dus geen nut. om die reden is thuisladen voor mij zelfs met stoepgoottegel niet eens een optie. ik kan er niet eens komen met de auto ook al is het een openbare parkeerplek.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tommie12
SaraNostra schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:17:
[...]

Precies: niet duurzaam genoeg. Dat is anders dan niet duurzaam. Op den duur denk ik dat de technologie sterk verbeterd zal worden, productieprocessen idem dito. Dan hebben we het over andere dingen.
Dus vandaag stoot een BEV 1/3 uit van wat een ICE uit stoot op 250.000km, en dat vind je niet genoeg.
Wanneer is het dan wel genoeg?

Technologie zal wel vooruit gaan, maar verwacht nu niet dat een batterij volgend jaar half zo groot of zwaar wordt voor dezelfde range.

Kijk hoe enorm traag het ging bij ICE's. In de jaren 70 reed mijn vader met een 1.6 Ford Taunus met 65pk. Die verbruikte 10l/100km.
Koop vandaag een VW Golf (zowat zelfde binnenruimte), en die doet amper 40% minder... en dat op 50 jaar evolutie. En die oude meuk wil je wel nog...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
SaraNostra schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:22:
[...]

Wat is je bron? Ik ben namelijk benieuwd waarom er geen vehicle manufacturing in Frankrijk staat.

Ben ook benieuwd waarom het hier ALLEN gaat om BATTERY MANUFACTURING? Waarom niet de rest? De kabels, de palen etc.? Doet moet toch ook geproduceerd worden? :)
Bron van dit plaatje is Bloomberg.

Daar naast zijn er meerdere studies door verschillende instanties en universiteiten die hetzelfde zeggen.

En je blijft maar hameren op de kabels en de palen

Waar denk je dat jouw benzine vandaan komt? De exploratie van nieuwe bronnen in natuurgebied? Olielekkages affakkelen van gas in de natuur? Allemaal veel vervuilender dan de productie van palen en kabels.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
SaraNostra schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:22:
[...]

Om nou op basis van dit plaatje te zeggen dat het vele malen zuiniger is, slaat dus noch kant, noch wal. Ik wil eerst alle statistieken zien per product of productiemateriaal. Let's talk afterwards.
Heb je al EiGuH OnDeRzOeK gedaan?

Laadpaal is niet meer dan een electriciteitskast zoals je thuis ook hebt.

Ja, EV rijden is véééééél zuiniger en efficienter dan een ICE. En je hebt de mogelijkheid om met wind of zonneenergie te rijden.
Doe dat maar eens met een benzineauto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online

WhySoSerious

Be the change.

En wat te denken van het feit dat al die elektrische auto's een groot touchscreen hebben? Dat kost ook productie en verbruik!

/s
Pagina: 1 ... 254 ... 371 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic