Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
SaraNostra schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:22:
[...]

Om nou op basis van dit plaatje te zeggen dat het vele malen zuiniger is, slaat dus noch kant, noch wal. Ik wil eerst alle statistieken zien per product of productiemateriaal. Let's talk afterwards.
Voor de lol even de rollen omdraaien:

Kun je mij laten zien waar je vandaan hebt dat een EV niet duurzaam is?
En dat de productie van de kabels en palen heel milieuvervuilend is?

En dat eenmaal een paal produceren en dan op de zon opladen veel slechter is dan elke maand olietankers vanuit de wereld naar NL laten varen?

Ik wil graag cijfers over van alles en alles.

En jij beweert het dus jij moet bewijzen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:51
Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof, stikstof geen etc etc.

Dusssssssssss.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-10 17:08
Tommie12 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:26:
[...]

Heb je al EiGuH OnDeRzOeK gedaan?

Laadpaal is niet meer dan een electriciteitskast zoals je thuis ook hebt.

Ja, EV rijden is véééééél zuiniger en efficienter dan een ICE. En je hebt de mogelijkheid om met wind of zonneenergie te rijden.
Doe dat maar eens met een benzineauto.
Harde wind lukt wel, alleen beperkt tot wind mee.... :)

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Nu online
JohanB schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:36:
[...]

Dit is sarcastische toch? Hoe lang kan je huis week draaien als je de benzine tank om had gezet in elektriciteit?
Ik geloof dat mijn punt een beetje verloren ging. Schijnbaar ligt het gevoelig dus ik probeer het even te verduidelijken.

Het probleem met, als ik het even zo mag noemen, Telegraaf-journalistiek is dat het niet per se helemaal onwaar is. Er zitten wel degelijk feiten in maar daar wordt dan een draai aan gegeven om de onderbuikgevoelens van de lezer te bevestigen.

Ja, 60 kWh is best een hoop energie. En ja, range anxiety is een ding en ja, er zijn minder laadpunten dan benzinepompen. Wij snappen
natuurlijk dat je hieraan niet meteen de conclusie "Dus elektrisch rijden slecht, mmkay" kan verbinden. Maar voor de gemiddelde T-lezer klinkt zo'n stukje net feitelijk genoeg om het vermoeden te bevestigen dat we nog in de situatie van 10 jaar geleden zitten (veelbelovend, maar nog niet echt praktisch), en dat hij dus nog beter maar een dikke 1:5 Audi koopt want dat is lekker veilig. Terwijl we juist die transitie dus zo hard moeten maken en daarvoor toch echt deze minder geïnformeerde vroemvroempartij stemmende massa moeten overtuigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-09 16:45

Blonde Tux

<advertisement>

RodeStabilo schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:42:
Wat is dit nu weer voor stemmingmakend artikeltje in de Telegraaf (Premium)

Liefhebbers klassieke auto’s zien niets in opkomst elektrisch rijden: ’Altijd stress’

Natuurlijk vinden dit soort fossielen (pun intended) elektrisch rijden niets , maar ze hebben er wel een mening over.
Als het enigszins betaalbaar was voor me op dit moment zou ik zo m'n Ford Taunus om laten bouwen naar elektrisch. Niet omdat ik het sleutelwerk niet leuk vindt of omdat de roffel van de verbrandingsmotor nou zo onplezierig is, maar puur omdat het gewoon een plezierigere rijervaring wordt.

Beestje heeft 75 pk (gewicht 1700KG) dus echt een soepel meekomen in het verkeer vraagt nogal wat anticipatie van mijn mede weggebruikers.
Daarnaast staat ie een half jaar stil, wat enerzijds de benzine in de tank niet zo fijn vindt, noch de motor. Als er een accupakket in ligt kan je het nog als energieopslag gebruiken.

Zou er met alle liefde een 20 kWh pakket in leggen, rem systeem aanpakken en een elektrische motor in leggen, maar het feit dat ik er minimaal €30k aan zal moeten verspijkeren is het me nu op dit moment niet waard.

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06-10 03:22
ron65 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:33:
[...]

Next? een rekensommetje:

accu gemiddeld 75 kWh.
Auto wordt geladen en stel dat die echt leeg is, moet er 75 kWh in met 10% laadverlies = 83 kWh.
Kosten bij de publieke laadpaal 35 cent per kWh, dus afgerond 30 euro.
De auto rijdt dan ongeveer 400 km dus kosten per 100 km afgerond naar boven 8 (!) hele euro's.
En dan blerkt Telegraaf dat dit 16 euro is?

De laadpalen mogen contractueel gezien vaak niet meer dan die 35 cent rekenen en dat nog jaren lang. Sommige van die contracten worden opengebroken maar dat duurt nog even, stel dat het 25% duurder wordt, dan kost het nog maar 9,50 per lading. Nog steeds geen 16 euro.

Televaag gaat uit van thuisladen onder de meest ongunstige omstandigheid. Dat is (nog lang) niet realistisch.
;) ;)
Nou daar verkijk je je toch even!

Er kan al bijna 7 maanden geen vast contract meer worden afgesloten.

Iedereen met een jaarcontract is vanaf oktober de sigaar.

Dit kreeg een collega vandaag van zijn energieleverancier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/69GsM4s_CLqJNsMu5aPbos8_rxA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hgbCmLJzdGqAKgJpQWdFwxo4.jpg?f=fotoalbum_large

Natuurlijk ga je niet meer thuis laden met deze tarieven. Maar dit gaat volledig mis! €1,20 per kWh. Zijn nieuwe maandbedrag wordt €1100.

De mensen met vaste contracten lopen de komende jaren ook gewoon af.

Dat je het in februari een relatief klein probleem noemde vind ik plausibel. Maar intussen is dat het niet meer.

Vaste contracten lopen af, met de tijd die verstrijkt meer en meer.

Dat het voor mij persoonlijk geen probleem is, doet niets af aan de probleem stelling. Ik betaal tot eind 2024 voor dal stroom 14,5 cent en voor piek stroom 18,9 cent.

[ Voor 4% gewijzigd door Tweak_ers op 31-08-2022 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

Tweak_ers schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 17:34:
[...]

[Afbeelding]

Natuurlijk ga je niet meer thuis laden met deze tarieven. Maar dit gaat volledig mis! €1,20 per kWh. Zijn nieuwe maandbedrag wordt €1100.

Dat je het in februari een relatief klein probleem noemde vind ik plausibel. Maar intussen is dat het niet meer.

Dat het voor mij persoonlijk geen probleem is, doet niets af aan de probleem stelling. Ik betaal tot eind 2024 voor dal stroom 14,5 cent en voor piek stroom 18,9 cent.
Ik heb afgelopen juni nog bij Greenchoice voor een jaar de tarieven kunnen vastzetten. Greenchoice bood Univé klanten zelfs nog 3-jaars contracten aan. Het was de afgelopen maanden dus zeker wel mogelijk vaste contract af te sluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Tweak_ers schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 17:34:
[...]

[Afbeelding]

Ik denk dat je me niet goed begreep. Ik gaf aan dat juist de publieke laadpalen nooit, nooit, nooit 16 euro per 100 km kosten opleveren.
De thuislaadpaal is wél afhankelijk van je eigen energiecontract, daar kan het mee misgaan.
Maar mensen die publiek laden, dus op straat, betalen nooit 16 euro per 100 km, en daar gaat Televaag aan voorbij.

Die tarieven bij de publieke laadpaal zijn aan langdurige jaarcontracten gebonden en zijn aan een maximum van 36 cent meen ik gehouden. Even die prijs verhogen kan alleen door het contarct open te breken, dat moet de eigenaar van de publieke laadpaal doen.
Die ken je verder niet, zij geven via contracten de laadpalen in beheer bij energiebedrijven als Vattenfall en Total Energies etc, en die contracten zijn soms voro 10 jaar afgesloten en juist daarin staan die maximale tarieven bepaald.

Als jet om je eigen laadpaaltje thuis gaat waar alleen jijzelf gebruik van maakt en die op je eigen energiemeter is aangesloten, dan heb jij volkomen gelijk. Dat wordt momenteel onbetaalbaar.

Overigens kan ik daar niet in meepraten, ik kan nooit een laadpaal op eigen terrein hebben, daar kan ik met de auto nooit komen. Ik MOET wel aan de publieke paal laden of de snellader onderweg.
Mijn energiecontract loopt ook a.s. januari af, hopelijk zijn de prijzen dan weer wat ingekakt, tot die tijd betaal ik ook zo 14 cent per kwh ;-)

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:39

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Blonde Tux schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 17:18:
[...]

Daarnaast staat ie een half jaar stil, wat enerzijds de benzine in de tank niet zo fijn vindt, noch de motor. Als er een accupakket in ligt kan je het nog als energieopslag gebruiken.
Oh, daar had ik nog niet aan gedacht. Kan @mux niet een V2G lader produceren?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
ron65 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 17:56:
[...]

Ik denk dat je me niet goed begreep. Ik gaf aan dat juist de publieke laadpalen nooit, nooit, nooit 16 euro per 100 km kosten opleveren.
De thuislaadpaal is wél afhankelijk van je eigen energiecontract, daar kan het mee misgaan.
Maar mensen die publiek laden, dus op straat, betalen nooit 16 euro per 100 km, en daar gaat Televaag aan voorbij.

Die tarieven bij de publieke laadpaal zijn aan langdurige jaarcontracten gebonden en zijn aan een maximum van 36 cent meen ik gehouden. Even die prijs verhogen kan alleen door het contarct open te breken, dat moet de eigenaar van de publieke laadpaal doen.
Die ken je verder niet, zij geven via contracten de laadpalen in beheer bij energiebedrijven als Vattenfall en Total Energies etc, en die contracten zijn soms voro 10 jaar afgesloten en juist daarin staan die maximale tarieven bepaald.

Als jet om je eigen laadpaaltje thuis gaat waar alleen jijzelf gebruik van maakt en die op je eigen energiemeter is aangesloten, dan heb jij volkomen gelijk. Dat wordt momenteel onbetaalbaar.

Overigens kan ik daar niet in meepraten, ik kan nooit een laadpaal op eigen terrein hebben, daar kan ik met de auto nooit komen. Ik MOET wel aan de publieke paal laden of de snellader onderweg.
Mijn energiecontract loopt ook a.s. januari af, hopelijk zijn de prijzen dan weer wat ingekakt, tot die tijd betaal ik ook zo 14 cent per kwh ;-)
Dat is een kwestie van tijd.

Je hoort deze geluiden steeds vaker:
https://www.evconsult.nl/...ng-vaste-laadpaalprijzen/

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:52
ron65 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 17:56:
[...]

Indien de stroom zo duur blijft, wordt dat "nooit, nooit, nooit" natuurlijk "morgen", onhoudbare situatie anders.
Maar ik denk dat de kWh prijs wel weer zal dalen, hoe snel en hoe ver is m'n glazen bol niet duidelijk over. Binnen 1 jaar onder 50ct en binnen 2 jaar weer 25ct?
mitsumark schreef op donderdag 1 september 2022 @ 07:17:
[...]
Indien de stroom zo duur blijft, wordt dat "nooit, nooit, nooit" natuurlijk "morgen", onhoudbare situatie anders.
Maar ik denk dat de kWh prijs wel weer zal dalen, hoe snel en hoe ver is m'n glazen bol niet duidelijk over. Binnen 1 jaar onder 50ct en binnen 2 jaar weer 25ct?
Er is nog zoiets als inflatie, dus ik vermoed dat we de 25ct niet snel meer terug gaan zien.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Eagle Creek
  • Laatst online: 06-10 11:37

Eagle Creek

Breathing security

Beste mede (deels) elektrische eigenaren,

Het valt mij steeds vaker op dat er auto's aan de laadpaal staan, waarbij de paal groen kleurt. Nu heb ik altijd begrepen dat groen=beschikbaar, dus dat wil zeggen dat de auto niet oplaadt maar ook de stekker niet is vergrendeld.

Omdat ik dit vroeger sporadisch zag maar steeds vaker, vandaag bv al drie auto's op een totaal van 15 laadplekken, begin ik mij af te vragen... zijn dit nu allemaal l*l de behangers die een laadplek (voor mij :+) onterecht bezet houden óf speelt hier iets anders?

Heb het tot nu toe het vaakst bij een Tesla gezien maar zag vorige week ook een 5-serie en vandaag ook een id.4 (en twee Tesla's).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qyl1_ZQDcULz5J2b-gtehMO65hQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jdMvs6fqGlv6twtr1Osnopes.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FP_3aP5eRtn1fLCUY9yjILcLNfo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eMtgbdj0ZzuSLmFUcpC9Ung2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_5Cu7z1HAq5XhtWZf5-DCoT0aQA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tdL3YING3dSYS57LeemYbjrw.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 59% gewijzigd door Eagle Creek op 01-09-2022 09:43 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• jeroenkb
  • Niet online
Eagle Creek schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:41:

Omdat ik dit vroeger sporadisch zag maar steeds vaker, vandaag bv al drie auto's op een totaal van 15 laadplekken, begin ik mij af te vragen... zijn dit nu allemaal l*l de behangers die een laadplek (voor mij :+) onterecht bezet houden óf speelt hier iets anders?
Ik vermoed dat je gelijk hebt en deze mensen parkeerplekje nodig hebben. Zou eens kijken of die kabel inderdaad los zit aan beide kanten. Want dan is laadsessie nooit gestart. De kabel vervolgens 'beschermen' tegen diefstal door hem ergens strategisch te verbergen

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

jeroenkb schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:46:
[...]

Ik vermoed dat je gelijk hebt en deze mensen parkeerplekje nodig hebben. Zou eens kijken of die kabel inderdaad los zit aan beide kanten. Want dan is laadsessie nooit gestart. De kabel vervolgens 'beschermen' tegen diefstal door hem ergens strategisch te verbergen
Kabels zitten los, heb het al 2x geprobeerd en kan hem eruit halen. Maar wil dat ook niet te vaak doen omdat ik niet weet omdat er "iets" is waar ik niet vanaf weet, en dan bv iemand z'n laadmogelijkheid ontneem. Is immers toch andermans spullen dus niet zo netjes :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Eagle Creek schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:57:
[...]

Kabels zitten los, heb het al 2x geprobeerd en kan hem eruit halen. Maar wil dat ook niet te vaak doen omdat ik niet weet omdat er "iets" is waar ik niet vanaf weet, en dan bv iemand z'n laadmogelijkheid ontneem. Is immers toch andermans spullen dus niet zo netjes :P.
Dan is het gewoon heel erg asociaal wat mij betreft. Zou de kabel loshalen en over de spiegel hangen bij de bestuurder als signaal. En hopen dat ze een bekeuring krijgenj

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:19
mitsumark schreef op donderdag 1 september 2022 @ 07:17:
Uiteindelijk zou het allemaal niet zo relevant moeten zijn; er zal altijd een relatie zijn tussen gas/brandstofprijs en elektriciteitsprijs. Dit wordt al praktisch gedreven door deels dezelfde prijseffecten te hebben maar daarnaast ook doordat de overheid de incentive richting elektrisch in stand wil houden.

Los van wat de prijs doet ben ik er niet zo bang voor dat de financiele case voor EV relatief altijd positief zal blijven. Voor elektriciteit zal op de lange termijn moment van verbruik logischerwijs een veel grotere rol gaan spelen; de prijs zou dan kunnen varieren tussen negatief/gratis tot extreem duur. Feitelijk betaal je dan niet zozeer voor de energie maar voor de piekbehoefte/infrastructuur.

Benzine:
kWh/L: 8,9
€/L (GLA): €2,42
€/kWh: €0,27

Diesel:
kWh/L: 10,0
€/L (GLA): €2,20
€/kWh: €0,22

Aardgas:
kWh/L: 10,2
€/L: €4,0 (afhankelijk van contract)
€/kWh: €0,39

[ Voor 11% gewijzigd door assje op 01-09-2022 10:18 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 09:48

Het valt mij steeds vaker op dat er auto's aan de laadpaal staan, waarbij de paal groen kleurt. Nu heb ik altijd begrepen dat groen=beschikbaar, dus dat wil zeggen dat de auto niet oplaadt maar ook de stekker niet is vergrendeld.

Heb het tot nu toe het vaakst bij een Tesla gezien maar zag vorige week ook een 5-serie en vandaag ook een id.4 (en twee Tesla's).

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Bij mijn auto gaat de laadpaal op groen als de auto klaar is met laden. Wat volgens mij veel voorkomt is dat mensen er ook gaan staan als ze nog 80% vol zitten en dan maar 10% bijladen (liefst met 6A als dat instelbaar is bij je auto). Dan krijg je dus ook dat ie al snel groen is. Vind ik net zo belachelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21-09 15:01
Ik zie het hier in Den Haag ook steeds vaker. Als ik een laadplek nodig heb en hij is op die manier bezet, dan haal ik de kabel er uit en plug die van mij in. (Als er een plekje naast beschikbaar is natuurlijk).
Beetje jammer dat er meer en meer misbruik gemaakt wordt van dit soort truukjes (zelfde als expres zo langzaam mogelijk laden) en dat het lastig is om er goed beleid op te maken. Boetetarief zou kunnen, maar zitten ook veel haken en ogen aan en het voorkomt niet dat men de kabel inplugt en laden niet start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:50

Wat mij vooral opvalt is dat bij oudere publieke palen >5 jaar geleden geplaatst de LED's wel vaak stuk zijn of niet correct functioneren. Zo heb ik Blauw wel eens Paars zien worden en laatst in Amsterdam een paal gehad die rood werd maar wel correct aan het laden was.

De kabel vergrendel check is eigenlijk de enige manier op zeker te weten of een paal echt gebruikt wordt. IMHO is de enige optie gewoon veel meer aansluitpunten creëren. Bij locaties waar er zeg 50 aansluitpunten zijn is dit nooit een probleem, dan is er genoeg plek over dus die paar rotte appels die toch parkeren tsja so be it. Maar als je zeg 4 of 6 palen hebt op 500 of 1000 parkeerplaatsen dan is dat gewoon vragen om problemen.

HD4Life @ Full-HD

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:01

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Kwestie van handhaving en laten we daar nu juist de afgelopen 10 jaar steeds minder van zien op straat. Ik-maatschappij.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:24

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

FranDaMan schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:37:
Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof, stikstof geen etc etc.

Dusssssssssss.....
En met bovenstaande quote wil ik de discussie graag afsluiten :)
Als je het ter discussie wil stellen, kijk dan of er een lopend draadje is of open er één in MOB (techniek) / AWM (Maatschappelijk) :)

[ Voor 3% gewijzigd door Outerspace op 01-09-2022 10:55 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:19
chevsticks schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:31:
Ik zie het hier in Den Haag ook steeds vaker. Als ik een laadplek nodig heb en hij is op die manier bezet, dan haal ik de kabel er uit en plug die van mij in. (Als er een plekje naast beschikbaar is natuurlijk).
Beetje jammer dat er meer en meer misbruik gemaakt wordt van dit soort truukjes (zelfde als expres zo langzaam mogelijk laden) en dat het lastig is om er goed beleid op te maken. Boetetarief zou kunnen, maar zitten ook veel haken en ogen aan en het voorkomt niet dat men de kabel inplugt en laden niet start.
Laadplekken die alleen bedoeld zijn om te laden is wat mij betreft ook gewoon niet praktisch voor de meeste situaties. Wat mij betreft zou het acceptabel moeten zijn om voor een tijd van minimaal 12 uur aaneengesloten te parkeren om bij te laden; ongeacht hoeveel er opgeladen wordt.

Tijdens een dag werken, dierentuin, shoppen of avond/nacht is het wat mij betreft simpelweg niet wenselijk dat een auto verplaatst moet gaan worden omdat het laden afgerond is. Wat mij betreft heeft bij bestemmingsladen de parkeerfunctie prioriteit. Zo kort mogelijk de paal bezetten is iets voor snelladers.

Eventueel zou het wellicht mogelijk zijn om specifieke laadplekken aan te leggen voor "langparkeerders". Hier kunnen dan simpele 16A ladertjes hangen. Daarnaast dan een aantal 11/22kW laders waar >4 uur een boetetarief gaat gelden o.i.d.

[ Voor 14% gewijzigd door assje op 01-09-2022 11:43 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-09 18:46
jeroenkb schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:05:
[...]

Dan is het gewoon heel erg asociaal wat mij betreft. Zou de kabel loshalen en over de spiegel hangen bij de bestuurder als signaal. En hopen dat ze een bekeuring krijgenj
Sommige laadpalen in de garage laten de stekker los als de auto vol is.

Kan iemand ernaast of aan andere kant inpluggen zonder dat de auto die vol is verplaatst is.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• jeroenkb
  • Niet online
Stef87 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 13:00:
[...]

Kan iemand ernaast of aan andere kant inpluggen zonder dat de auto die vol is verplaatst is.
Maar ik begreep dat de stekker ook aan de auto kant loszat.

En dat is volgens mij alleen als er geen laadsessie gestart is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JTHZZ
assje schreef op donderdag 1 september 2022 @ 11:39:
[...]

Laadplekken die alleen bedoeld zijn om te laden is wat mij betreft ook gewoon niet praktisch voor de meeste situaties. Wat mij betreft zou het acceptabel moeten zijn om voor een tijd van minimaal 12 uur aaneengesloten te parkeren om bij te laden; ongeacht hoeveel er opgeladen wordt.

Tijdens een dag werken, dierentuin, shoppen of avond/nacht is het wat mij betreft simpelweg niet wenselijk dat een auto verplaatst moet gaan worden omdat het laden afgerond is. Wat mij betreft heeft bij bestemmingsladen de parkeerfunctie prioriteit. Zo kort mogelijk de paal bezetten is iets voor snelladers.

Eventueel zou het wellicht mogelijk zijn om specifieke laadplekken aan te leggen voor "langparkeerders". Hier kunnen dan simpele 16A ladertjes hangen. Daarnaast dan een aantal 11/22kW laders waar >4 uur een boetetarief gaat gelden o.i.d.
Ik snap niet waarom die dingen vaak helemaal vooraan staan. Wat mij betreft zet je de laadpalen op de parkeerplekken die zo ver mogelijk achteraan liggen. Dan voorkom je dat mensen daar voor het gemak parkeren. Als je echt moet laden, neem je een paar honderd meter lopen voor lief.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:58
jeroenkb schreef op donderdag 1 september 2022 @ 13:04:
[...]

Maar ik begreep dat de stekker ook aan de auto kant loszat.

En dat is volgens mij alleen als er geen laadsessie gestart is
Laat de beheerder een rondje lopen en kabels in beslag nemen. Als je je auto ophaalt betaal je gewoon het dubbele tarief en dan krijg je je kabel terug. Lijkt me een prima oplossing.
Zou ook mooi zijn als je parkeertijd en laadtijd kunt koppelen. Is je auto vol, dan mag je nog een uurtje blijven staan, maar daarna betaal je gewoon het dubbele tarief.

Hier in de stad is één garage waar veel abonnementhouders staan. Daar zie ik bij de laadpalen vooraan echt altijd dezelfde auto's staan, met regelmatig groene lampen op de lader. Of erger nog: zonder ingestoken kabel. Die hebben er gewoon hun eigen privéplek van gemaakt. Niet geheel toevallig is dat ook een garage zonder beheer...

En het hele probleem is opgelost als je niet werk met plaatsen die alleen bedoeld zijn voor 'opladen elektrische voertuigen', maar voor 'alleen elektrische voertuigen'. En dan niet vier palen in je garage neerzetten, maar dertig, met load-balancing. Dan is het hele gezever voorbij.

[ Voor 13% gewijzigd door dreamscape op 01-09-2022 13:34 ]

Punctuality is the politeness of kings

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
dreamscape schreef op donderdag 1 september 2022 @ 13:33:
[...]

Laat de beheerder een rondje lopen en kabels in beslag nemen. Als je je auto ophaalt betaal je gewoon het dubbele tarief en dan krijg je je kabel terug. Lijkt me een prima oplossing.
Zou ook mooi zijn als je parkeertijd en laadtijd kunt koppelen. Is je auto vol, dan mag je nog een uurtje blijven staan, maar daarna betaal je gewoon het dubbele tarief.
Jou wel, maar daar is geen wettelijke grondslag voor, en die zal er toch echt moeten zijn.
Hier in de stad is één garage waar veel abonnementhouders staan. Daar zie ik bij de laadpalen vooraan echt altijd dezelfde auto's staan, met regelmatig groene lampen op de lader. Of erger nog: zonder ingestoken kabel. Die hebben er gewoon hun eigen privéplek van gemaakt. Niet geheel toevallig is dat ook een garage zonder beheer...

En het hele probleem is opgelost als je niet werk met plaatsen die alleen bedoeld zijn voor 'opladen elektrische voertuigen', maar voor 'alleen elektrische voertuigen'. En dan niet vier palen in je garage neerzetten, maar dertig, met load-balancing. Dan is het hele gezever voorbij.
Nee hoor, want dan zijn er binnen de kortst mogelijke tijd meer EV's dan EV parkeerplekken. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

daemonix schreef op donderdag 1 september 2022 @ 13:55:
[...]

Jou wel, maar daar is geen wettelijke grondslag voor, en die zal er toch echt moeten zijn.

[...]

Nee hoor, want dan zijn er binnen de kortst mogelijke tijd meer EV's dan EV parkeerplekken. ;)
Er gaan nog te veel mensen van uit dat je een EV iedere keer als die geparkeerd is moet inpluggen.

Gemiddeld rijdt een auto minder dan 50km per dag, dus aan 11kW is dat ca 40-50min laden per dag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:51:
[...]

Er gaan nog te veel mensen van uit dat je een EV iedere keer als die geparkeerd is moet inpluggen.

Gemiddeld rijdt een auto minder dan 50km per dag, dus aan 11kW is dat ca 40-50min laden per dag.
Gemiddeld is de rivier 1 meter diep was hem verzekerd. Toen verdronk hij.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

JTHZZ schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:21:
[...]

Bij mijn auto gaat de laadpaal op groen als de auto klaar is met laden. Wat volgens mij veel voorkomt is dat mensen er ook gaan staan als ze nog 80% vol zitten en dan maar 10% bijladen (liefst met 6A als dat instelbaar is bij je auto). Dan krijg je dus ook dat ie al snel groen is. Vind ik net zo belachelijk.
Groen of oranje? Want groen betekent ook (althans bij deze palen), dat de kabel niet vergrendeld is. Dus jij insinueert dat als jouw auto vol is, de kabel dan ook meteen ontgrendeld?

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Stef87 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 13:00:
[...]

Kijk, en dat zou dus wel top zijn als je ernaast kan parkeren. Maar ik wist dus niet of dat deze functionaliteit bestaat.

• Maasluip
  • Laatst online: 11:39

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

daemonix schreef op donderdag 1 september 2022 @ 15:08:
[...]

Een auto met verbrandingsmotor hoef je ook niet elke keer als je parkeert te tanken. Of toch wel, als ik de essentie van je opmerking goed begrijp.

Signatures zijn voor boomers.

daemonix schreef op donderdag 1 september 2022 @ 15:08:
[...]

Tja, op een parking waar dagelijks 100 auto's zich even parkeren kan je er toch van uit gaan dat die gemiddeld niet meer dan 10kWh gaan laden....

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:18
Tommie12 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:51:
Maar mensen zijn "zekerheidsdieren". Ja, er zit nog 100-200-300 km in de accu, maar voor de zekerheid laadt men toch maar. Ik heb dat zelf minder, ik reed met mijn gewone gen2 Prius meestal rond de 1000km op een tank, dus hij stond wel eens dagen voor de deur met nog geen 50km in de tank. Als ik ooit een EV neem met (zeg) 400km actieradius, dan denk ik niet dat ik daar heel anders mee zal omgaan.

(Ik heb het op dit moment net even anders, met mijn 2013 plugin Prius haal ik nét 20 km, dus dat is na elke rit laden, en thuis en op mijn werk is dat ook geen probleem. Maar als dat elders een keertje niet lukt is dat met een PHEV ook geen drama, dan stoken we gewoon gecomprimeerde dino's, ondanks dat dat niet zo lekker voelt...)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• JTHZZ
Eagle Creek schreef op donderdag 1 september 2022 @ 15:33:
[...]

Groen of oranje? Want groen betekent ook (althans bij deze palen), dat de kabel niet vergrendeld is. Dus jij insinueert dat als jouw auto vol is, de kabel dan ook meteen ontgrendeld?
Ik ken deze specifieke palen niet, maar bij verschillende publieke laadpalen is blauw dat hij aan het laden is en als hij dan klaar is (laadlimiet bereikt) wordt hij groen. Volgens mij is de kabel dan niet ontgrendeld want als je bijv gaat preconditionen gaat hij weer op blauw.
JeroenH schreef op donderdag 1 september 2022 @ 15:45:
[...]

Maar mensen zijn "zekerheidsdieren". Ja, er zit nog 100-200-300 km in de accu, maar voor de zekerheid laadt men toch maar. Ik heb dat zelf minder, ik reed met mijn gewone gen2 Prius meestal rond de 1000km op een tank, dus hij stond wel eens dagen voor de deur met nog geen 50km in de tank. Als ik ooit een EV neem met (zeg) 400km actieradius, dan denk ik niet dat ik daar heel anders mee zal omgaan.

(Ik heb het op dit moment net even anders, met mijn 2013 plugin Prius haal ik nét 20 km, dus dat is na elke rit laden, en thuis en op mijn werk is dat ook geen probleem. Maar als dat elders een keertje niet lukt is dat met een PHEV ook geen drama, dan stoken we gewoon gecomprimeerde dino's, ondanks dat dat niet zo lekker voelt...)
Dan kan je dus in die Prius amper 4kWh laden.

• JeroenH
Tommie12 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 15:47:
Dan kan je dus in die Prius amper 4kWh laden.
Ik heb er nooit meer dan 3 kWh ingekregen inderdaad. 2013 he, oudere techniek, accu's waren toen nog peperduur dus hebben ze er een kleintje ingestopt.

Maar ik rijd tot nu toe gemiddeld overall 2,3 L per 100km, dus ik ben er erg tevreden over. Ik kan er mee vooruit tot goede EV's met een beetje actieradius gebruikt betaalbaar worden.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Tweak_ers schreef op donderdag 1 september 2022 @ 06:32:
[...]

Dat is een kwestie van tijd.

Je hoort deze geluiden steeds vaker:
https://www.evconsult.nl/...ng-vaste-laadpaalprijzen/
Ik ben dr ook vang voor ja.... maar voorlopig moeten ze dan wel contracten openbreken. Dat is een drempel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-09 18:46
Eagle Creek schreef op donderdag 1 september 2022 @ 15:35:
[...]

Kijk, en dat zou dus wel top zijn als je ernaast kan parkeren. Maar ik wist dus niet of dat deze functionaliteit bestaat.
Is een bewuste keuze. Klaar met laden = stekker loslaten.

Via VER (vereniging elektrisch rijden) is daar een keer een (YouTube?) aflevering over geweest: plaats ze op pilaren van parkeergarage en je kan per paal dan bijv 4parkeerplekken bereiken.

Slimmer dan vol, met stekker vast. Gezien ze hier allemaal met groene LED ring staan, lijkt mij dat dat hier haast ook wel het geval moet zijn.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Sja, ik heb over ruim 6 weken de EV eindelijk binnen hoop ik, en dan moet ik ook gaan laden.
Wat mij betreft betekent dat ofwel als ik thuiskom en er is 350 meter verder (dichstbijzijnde paal) plek, dat ik hem aankoppel en oplaad. Meestal is dat rond ruwweg 16.30 uur en dan zou die mocht hij al vrijwel leeg zijn rond 0:30 vol moeten zijn. Dan kan ik hem nog even weghalen.
Andere optie, rond die late tijd kijken of er plek is en dan neerzetten, dan is hij rond 8.00 uur vol en moet ik toch weg.

Maar bewust langzamer laden? of erbij zetten en snoer erin zonder laadsessie te starten? nee, dat is gewoon aso.

Laatst zag ik briefjes, meen van total energy, waarop iets staat van "Oeps, je houdt een laadpaal bezet terwijl je niet aan het laden bent, denk ook even om de andere EV rijders en haal je auto weg als je niet gaat laden of al vol bent." Of zoiets was het.
Ik zou die wel willen hebben, dan kan ik die bij zulke neppers achter de ruitenwissers drukken, lekker opvallend :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
ron65 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 17:53:
Wat mij betreft betekent dat ofwel als ik thuiskom en er is 350 meter verder (dichstbijzijnde paal) plek,
Je bent aan een EV begonnen zonder eigen parkeerplek-met-oplaad-mogelijkheid? Dat zou ik zelf persoonlijk niet zo gauw doen, in dit stadium. Hopen maar dat het aantal laadpalen snel gaat toenemen.

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-10 21:55

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

JeroenH schreef op donderdag 1 september 2022 @ 18:50:
[...]

Je bent aan een EV begonnen zonder eigen parkeerplek-met-oplaad-mogelijkheid? Dat zou ik zelf persoonlijk niet zo gauw doen, in dit stadium. Hopen maar dat het aantal laadpalen snel gaat toenemen.
Voor mij is dat geen probleem die paar meter. Zit meestal toch iedere dag op het werk.

• JeroenH
niki_lauda schreef op donderdag 1 september 2022 @ 19:01:
Voor mij is dat geen probleem die paar meter. Zit meestal toch iedere dag op het werk.
Ah als je daar met zekerheid kunt laden, en thuis nog wat over hebt, is het inderdaad geen probleem.

• Tweak_ers
ron65 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 17:53:
Sja, ik heb over ruim 6 weken de EV eindelijk binnen hoop ik, en dan moet ik ook gaan laden.
Wat mij betreft betekent dat ofwel als ik thuiskom en er is 350 meter verder (dichstbijzijnde paal) plek, dat ik hem aankoppel en oplaad. Meestal is dat rond ruwweg 16.30 uur en dan zou die mocht hij al vrijwel leeg zijn rond 0:30 vol moeten zijn. Dan kan ik hem nog even weghalen.
Andere optie, rond die late tijd kijken of er plek is en dan neerzetten, dan is hij rond 8.00 uur vol en moet ik toch weg.

Maar bewust langzamer laden? of erbij zetten en snoer erin zonder laadsessie te starten? nee, dat is gewoon aso.

Laatst zag ik briefjes, meen van total energy, waarop iets staat van "Oeps, je houdt een laadpaal bezet terwijl je niet aan het laden bent, denk ook even om de andere EV rijders en haal je auto weg als je niet gaat laden of al vol bent." Of zoiets was het.
Ik zou die wel willen hebben, dan kan ik die bij zulke neppers achter de ruitenwissers drukken, lekker opvallend :-)
De andere kant is dat het ten koste gaat van reguliere parkeerplekken.

Ze willen in onze straat nu 4 laadplekken gaan maken, terwijl alleen ik een EV heb en ik laad over de stoep met mijn eigen paal.

Effect straks dus dat ik niet meer bij mijn eigen paal kan laden wegens tekort aan parkeerplekken.

Dan ga ik die laadplekken wel als parkeerplaats gebruiken.

We hebben nu een aantal bezwaren ingediend en de gemeente is zo star.

Ze willen gewoon niet luisteren. Liever een soort laadplein in onze straat, dan meer spreiding over de straten.

Achterliggende reden snap ik werkelijk niet. Ja, Engie kan op dezelfde aansluiting verder.

Zorg eerst voor een laadpaal in iedere straat voordat je bestaande palen gaat uitbreiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

JeroenH schreef op donderdag 1 september 2022 @ 18:50:
[...]

Dat is noodgedwongen!
al eerder tot in details uitgelegd dus discussie hierover lijkt me niet handig meer, maar kort gezegd:
onze werkgever heeft sinds 1-1-2022 een nieuwe leaseregeling waarin de werknemers uitsluitend EV mogen leasen nog.
Eigen wagens mogen ook, maar kilometers worden dan uitsluitend vergoed als de wagen tenminste een EV is.
Hybride prive wagens krijgen nog 40% km vergoeding en ICE wagens 0%

Men is aangesloten bij www.andersreizen.nu en daar komt bovenstaande uit voort.
Per 2025 rijdt er geen enkele wagen meer rond voor ze die niet EV is is het streven.

Ik was per januari 2022 aan de beurt voor een nieuwe aanvraag, de huidige wagen loopt in juni 2022 uit contract en moet dan vervangen zijn, door een EV. Als ik 1 maand eerder had mogen beginnen was hybride nog mogelijk geweest. En juni 2022.... is allang niet meer gehaald inmiddels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Tweak_ers schreef op donderdag 1 september 2022 @ 20:22:
[...]

De andere kant is dat het ten koste gaat van reguliere parkeerplekken.

Ze willen in onze straat nu 4 laadplekken gaan maken, terwijl alleen ik een EV heb en ik laad over de stoep met mijn eigen paal.

Effect straks dus dat ik niet meer bij mijn eigen paal kan laden wegens tekort aan parkeerplekken.

Dan ga ik die laadplekken wel als parkeerplaats gebruiken.

We hebben nu een aantal bezwaren ingediend en de gemeente is zo star.

Ze willen gewoon niet luisteren. Liever een soort laadplein in onze straat, dan meer spreiding over de straten.

Achterliggende reden snap ik werkelijk niet. Ja, Engie kan op dezelfde aansluiting verder.

Zorg eerst voor een laadpaal in iedere straat voordat je bestaande palen gaat uitbreiden.
Ik zit in gemeente Haarlemmermeer. Kabels over de stoep zijn pertinent verboden, laadpaalaanvragen voor publieke palen zijn stopgezet.
De gemeente bepaalt nu zelf of er meer laadpalen nodig zijn door te kijken hoe vaak een paal in de buurt bezet is.
Ze willen wel de mogelijkheid van een goottegel in de stoep overwegen. Dan kun je een laadpaal op eigen terrein via die goottegel naar je auto bekabelen, maar dan moet je wel voor je tuin kunnen parkeren.
Helaas heb ik al 20 jaar een oervervelende overbuurman die drie autos heeft waaronder een cabrio oldtimer, en die liefst voor mijn tuin parkeert. Als ik er eens een keer eerder sta, dan kan ik er op rekenen dat zodra ik wegrij hij met rook onder zijn sloffen naar buiten komt rennen om 1 van zijn autos te verplaatsen tot voor mijn tuin en dan daarna als hij ermee weg moet krampachtig autotje te wisselen.

Ik heb dus een aanvraag gedaan voor zon goottegel in combinatie met een parkeerplekreservering op kenteken (wil ik desnoods voor betalen), maar dat wijzen ze af. Beter even met die buurman praten dan houdt ie wel rekening met je menen ze, helaas is dat een al jaren gelden gepasseerd station. Die man is niet voor rede vatbaar.

Dus ik mag gewoon de publieke palen gaan gebruiken. Aangezien die steeds vaker bezet zijn, zal de gemeente een keer een paal bijplaatsen. Hopelijk hier voor de deur 8)7 (I don't have it... you don't have it eigther principe)

Kortom: Tot een EV gedwongen door de werkgever, en eigen laadpaal onmogelijk gemaakt zien door gemeente en een overbuurman, kan ik alleen maar hopen dat ze meer plekken opofferen aan laadplekken.

En weet je, in de toekomst (binnen een jaar of 10 schat ik) tijden er net zoveel EV als ICE wagens rond, en is de helft laadplek waar de EV mag blijven staan maar een ICE niet mag komen, terwijl de EV niet op de gewone plek meer mag parkeren. Die kant gaat het op denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Je zit er in ieder geval wel positief in!

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
ron65 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 20:55:
[...]

Ik zit in gemeente Haarlemmermeer. Kabels over de stoep zijn pertinent verboden, laadpaalaanvragen voor publieke palen zijn stopgezet.
De gemeente bepaalt nu zelf of er meer laadpalen nodig zijn door te kijken hoe vaak een paal in de buurt bezet is.
Ze willen wel de mogelijkheid van een goottegel in de stoep overwegen. Dan kun je een laadpaal op eigen terrein via die goottegel naar je auto bekabelen, maar dan moet je wel voor je tuin kunnen parkeren.
Helaas heb ik al 20 jaar een oervervelende overbuurman die drie autos heeft waaronder een cabrio oldtimer, en die liefst voor mijn tuin parkeert. Als ik er eens een keer eerder sta, dan kan ik er op rekenen dat zodra ik wegrij hij met rook onder zijn sloffen naar buiten komt rennen om 1 van zijn autos te verplaatsen tot voor mijn tuin en dan daarna als hij ermee weg moet krampachtig autotje te wisselen.

Ik heb dus een aanvraag gedaan voor zon goottegel in combinatie met een parkeerplekreservering op kenteken (wil ik desnoods voor betalen), maar dat wijzen ze af. Beter even met die buurman praten dan houdt ie wel rekening met je menen ze, helaas is dat een al jaren gelden gepasseerd station. Die man is niet voor rede vatbaar.

Dus ik mag gewoon de publieke palen gaan gebruiken. Aangezien die steeds vaker bezet zijn, zal de gemeente een keer een paal bijplaatsen. Hopelijk hier voor de deur 8)7 (I don't have it... you don't have it eigther principe)

Kortom: Tot een EV gedwongen door de werkgever, en eigen laadpaal onmogelijk gemaakt zien door gemeente en een overbuurman, kan ik alleen maar hopen dat ze meer plekken opofferen aan laadplekken.

En weet je, in de toekomst (binnen een jaar of 10 schat ik) tijden er net zoveel EV als ICE wagens rond, en is de helft laadplek waar de EV mag blijven staan maar een ICE niet mag komen, terwijl de EV niet op de gewone plek meer mag parkeren. Die kant gaat het op denk ik.
Gemeentes, praat me er niet van.
Die leden van het college van bestuur, wat een geiten wollen sokken figuren zeg.

Bij ieder normaal functionerend bedrijf waren ze nooit door hun proeftijd heen gekomen.

Voor geen enkele rede vatbaar.

Ze houden vast aan hun bekrompen mening. “In 2011 hebben we geïnventariseerd waar mensen een laadpaal willen hebben en dus moeten we daar palen plaatsen”.

Nee, slimmerik, op die plekken staan inmiddels palen. Dan is het nu zaak om met spreiding meer palen te plaatsen.

Het wil niet in de botte kop van ons CvB dat na het invullen van de behoefte er nog andere behoefte is.

Meerdere verklaringen van EV rijders in de wijk, die liever een paal in hun eigen straat zouden zien.

Maar nee, het CvB houdt vast aan de plekken uit 2011. “Want daar is behoefte”.

We krijgen hier dus laadpleinen in straten waar
Mensen zonder EV ook willen parkeren. Liever spreiding!

Maar goed, als dit doorgaat, dan gaat er nog veel geld in reparatie en onderhoud gestopt worden. Iedere bewoner uit onze straat is tégen. Inclusief ik met EV. Al doe je het één straat verderop. Al
Is precies tussen 2 palen in beter. Spreiding.

• mitsumark
Tommie12 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 08:24:
[...]

Er is nog zoiets als inflatie, dus ik vermoed dat we de 25ct niet snel meer terug gaan zien.
Inflatie is het resultaat, niet de oorzaak.
Ik zie het wel weer gebeuren, maar met de huidige onzekerheden is het "5 jaar EV" rekensommetje wel heel erg lastig te maken.
Zo'n I-pace lijkt me wel wat, maar misschien loont het om wat meer uit te geven aan een zuiniger model.. :?

• mitsumark
Loopt zo'n vaart niet, in 2030 mag meer dan de helft van de verkopen nog gewoon ICE/PHEV zijn (gemiddelde CO2 59gr/km).
Tegen de tijd dat er meer BEV rondrijdt dan iets met een ICE zitten we al op 2045 denk ik.
Misschien FCEV nog een paar procent gaat innemen, maar ik betwijfel het.

[ Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 01-09-2022 23:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

mitsumark schreef op donderdag 1 september 2022 @ 23:52:
[...]

Loopt zo'n vaart niet, in 2030 mag meer dan de helft van de verkopen nog gewoon ICE/PHEV zijn (gemiddelde CO2 59gr/km).
Tegen de tijd dat er meer BEV rondrijdt dan iets met een ICE zitten we al op 2045 denk ik.
Misschien FCEV nog een paar procent gaat innemen, maar ik betwijfel het.
Je kunt gelijk hebben, maar het zou ook weleens hard kunnen gaan:

- 16% van de auto's in nederland (incl bestelwagens) is geleased (8,9 miljoen wagens op de weg waarvan 1,5 miljoen leasewagens)
- De leasemarkt zal door initiatieven als andersreizen.nu en overheidsregels (bedrijven met meer dan 100 werknemers worden verplicht in 2025 volledig electrisch te rijden) de komende jaren versneld electrisch worden, die trend is begin 2022 echt losgekomen en zet door.
-vanaf 2027 komen dus deze wagens in de occasion markt terecht, maar de wagens die al de laatste 4 jaar als EV zijn geleased al eerder.
- Het aandeel ICE in de occasionmarkt zal daardoor afnemen en door schaarste duurder worden. over 4 a 5 jaar is de tweedehands EV of PHEV in staat een prijsconcurrent voor de ICE te worden, simpel omdat de laatste schaars en dus duurder wordt.
- tegelijk stijgt het aanbod EV en PHEV sneller omdat de leasebulk vrijkomt, en daalt dus in restwaarde (meer aanbod).

Ik denk dat het zomaar eens mogelijk is dat over 5 jaar tenminste 2x 16% dus 32% (de vrijkomende lease EV en de nieuw aangeschafte vervangers daarvan) al EV is, tel daar de partikulier aangeschafte EV bij op en ook daarvan de tweedehandsjes, en de EV's die nu al bij leasemaatschappijen rijden, kun je zomaar 45% halen al.

Maar goed, dat gaat de toekomst ons leren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@ron65 Je krijgt een EV van de baas. Waarom doe je zoveel moeite om thuis te willen laden? Blijkbaar kan dat niet.

Dan doe je het gewoon met wat je krijgt. Dus regelmatig even langs Fastned en dergelijke aftoppen of op werklocaties waar mogelijk.

Kost dat extra geld? Ja.
Kost dat extra tijd? Ja.

Maar dan hadden ze je maar niet verplicht in een BEV moeten zetten. Bovenstaande op kosten en tijd van de baas dus.

Ik zie het om me heen inmiddels veel meer, de EV verplichting. Wat men niet begrijpt is dat niet iedereen een privé parkeerplek (met mogelijkheid tot aanleggen van een laadpaal heeft). Dan moet je als werkgever de gevolgen van die beleidskeuze ook maar dragen.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:57

CyBeRSPiN

sinds 2001

@ron65 vergeet ook niet dat EVs steeds goedkoper worden. Qua TCO zijn ze dat nu al, maar niet iedereen kan het hoge aankoopbedrag ophoesten. Als de prijs straks vergelijkbaar wordt met ICE dan is het een nobrainer om een EV te kopen.
Laadpalen zullen er nog veel meer van moeten komen, dat zal even lastig worden in de tussentijd voor degenen zonder eigen parkeerplek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:42
ron65 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 00:16:
[...]

Je kunt gelijk hebben, maar het zou ook weleens hard kunnen gaan:

[...]

Ik denk dat het zomaar eens mogelijk is dat over 5 jaar tenminste 2x 16% dus 32% (de vrijkomende lease EV en de nieuw aangeschafte vervangers daarvan) al EV is, tel daar de partikulier aangeschafte EV bij op en ook daarvan de tweedehandsjes, en de EV's die nu al bij leasemaatschappijen rijden, kun je zomaar 45% halen al.

Maar goed, dat gaat de toekomst ons leren ;)
Ik ben benieuwd vanaf wanneer we gaan merken dat benzinestations gaan sluiten. Er zal wel een netwerkeffect ontstaan, want volgens mij zijn de marges van een benzinestation niet heel hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

JanHenk schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 08:08:
@ron65 Je krijgt een EV van de baas. Waarom doe je zoveel moeite om thuis te willen laden? Blijkbaar kan dat niet.

Dan doe je het gewoon met wat je krijgt. Dus regelmatig even langs Fastned en dergelijke aftoppen of op werklocaties waar mogelijk.

Kost dat extra geld? Ja.
Kost dat extra tijd? Ja.

Maar dan hadden ze je maar niet verplicht in een BEV moeten zetten. Bovenstaande op kosten en tijd van de baas dus.

Ik zie het om me heen inmiddels veel meer, de EV verplichting. Wat men niet begrijpt is dat niet iedereen een privé parkeerplek (met mogelijkheid tot aanleggen van een laadpaal heeft). Dan moet je als werkgever de gevolgen van die beleidskeuze ook maar dragen.
Je benoemt precies hoe ik er momenteel inzit.
Het thuisladen had ik wel heel graag willen realiseren omdat ik niet altijd even goed ter been ben en 300 meter lopen doorgaans wel, maar soms een weekje of 2 niet goed lukt. Iets met reumatische klachten ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

CyBeRSPiN schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 08:15:
@ron65 vergeet ook niet dat EVs steeds goedkoper worden.
Ook dat gaat meespelen ja.
Ik denk dat we dit niet moeten onderschatten en de mogelijkheid dat EV rijden ineens heel hard kan gaan in aantallen, zeker in gedachten moeten houden en er op voorsorteren.

Daarom snap ik die gemeente hier niet, die de mogelijkheid tot laadpaal aanvragen op slot gooit omdat er nu wel genoeg staan volgens hun, en zich daarbij beroepen op een onderzoek uit 2019 dat zoiets aantoont. Sinds dien is de situatie sterk gewijzigd, maar dat moet nog bij ze doordringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubeth
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-10 19:43

jubeth

%^)

teacher schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:56:
[...]

In dat filmpje zie ik een type 1 stekker aan de voorkant, en een chademo (voor snelladen) aan de achterkant.
Ziet dat er bij jou hetzelfde uit? Fotos?
Ja, klopt, dat bleek het bij mij ook te zijn. Het boekje wat ik erbij heb is kennelijk een soort algemeen boekje voor alle 2018 EVs van Citroen, met dus een verkeerde aanduiding voor de daadwerkelijke plug.
Heb een Type 1 kabeltje weten te vinden bij bol, hangt nu vast aan de WallBox. Werkt uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-10 21:55

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Tweak_ers schreef op donderdag 1 september 2022 @ 22:54:
[...]

Gemeentes, praat me er niet van.
Die leden van het college van bestuur, wat een geiten wollen sokken figuren zeg.

Bij ieder normaal functionerend bedrijf waren ze nooit door hun proeftijd heen gekomen.

Voor geen enkele rede vatbaar.

Ze houden vast aan hun bekrompen mening. “In 2011 hebben we geïnventariseerd waar mensen een laadpaal willen hebben en dus moeten we daar palen plaatsen”.

Nee, slimmerik, op die plekken staan inmiddels palen. Dan is het nu zaak om met spreiding meer palen te plaatsen.

Het wil niet in de botte kop van ons CvB dat na het invullen van de behoefte er nog andere behoefte is.

Meerdere verklaringen van EV rijders in de wijk, die liever een paal in hun eigen straat zouden zien.

Maar nee, het CvB houdt vast aan de plekken uit 2011. “Want daar is behoefte”.

We krijgen hier dus laadpleinen in straten waar
Mensen zonder EV ook willen parkeren. Liever spreiding!

Maar goed, als dit doorgaat, dan gaat er nog veel geld in reparatie en onderhoud gestopt worden. Iedere bewoner uit onze straat is tégen. Inclusief ik met EV. Al doe je het één straat verderop. Al
Is precies tussen 2 palen in beter. Spreiding.
Niet generaliseren.
In mijn gemeente is er al jaren een goed beleid gevoerd. Proactief palen geplaatst in eerste instantie 1 per buurt en later op basis van drukte /aanvraag (als er geen paal binnen 200 meter was). wel goed gekeken naar drukte in de woonstraten en de paal indien dat het geval was iets verderop geplaatst,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
[...]

Misschien flauw maar je bent niet gedwongen; je kiest voor de EV (met alle het gedoe), omdat je de extra kosten van ICE rijden niet wil dragen.

Klein nuance verschil.

In jouw casus zou ik vermoedelijk (als werk verder ok is) de extra kosten slikken en zelf ICE gaan rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

jeroenkb schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 15:51:
[...]

Misschien flauw maar je bent niet gedwongen; je kiest voor de EV (met alle het gedoe), omdat je de extra kosten van ICE rijden niet wil dragen.

Klein nuance verschil.

In jouw casus zou ik vermoedelijk (als werk verder ok is) de extra kosten slikken en zelf ICE gaan rijden.
Ik wordt dus wel degelijk gedwongen, want ICE of Hybride is VERBODEN bij onze werkgever sinds 1-1-2022
Er is geen alternatief!

Als ik al met een prive brandstof aangedreven wagen zou rijden krijg ik niets vergoed, en bij enkele klanten is in de opdracht al meegenomen dat met een ICE aankomen verboden is, met name enkele gemeenten stellen dit als een keiharde eis.
OV is vaak geen optie, omdat veel klanten niet of niet goed bereikbaar zijn en niemand die reistijd wil betalen die dat extra meebrengt.

Geloof me nou, ik wordt gedwongen in een EV te rijden komende jaren omdat dat het enige hanteerbare en haalbare vervoermiddel is dat toegestaan blijft.

ja, ander werk zoeken, tot dit ook daar gaat gelden. Maar ik zit niet om ander werk verlegen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RJan61
  • Laatst online: 02-10 14:32
ron65 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 16:06:
[...]

Ik wordt dus wel degelijk gedwongen, want ICE of Hybride is VERBODEN bij onze werkgever sinds 1-1-2022
Er is geen alternatief!
...
Geloof me nou, ik wordt gedwongen in een EV te rijden komende jaren omdat dat het enige hanteerbare en haalbare vervoermiddel is dat toegestaan blijft.

ja, ander werk zoeken, tot dit ook daar gaat gelden. Maar ik zit niet om ander werk verlegen.
dit soort opmerkingen zijn echt niet nodig Maar het blijft je eigen keuze, waarschijnlijk gebaseerd op je financiele situatie. Het is namelijk wel fijn als de werkgever dingen extra voor je betaald. Maar je blijft het forum er wel mee lastig vallen dat je geen keuze hebt en dat is pure onzin. Iedereen heeft de keuze een auto te kopen die hem het beste bevalt. Maar dat kan geld kosten.
Als de arbeidsvoorwaarden van een werkgever je niet bevallen, wordt het tijd iets anders te zoeken.

[ Voor 2% gewijzigd door deepbass909 op 03-09-2022 02:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

RJan61 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 16:15:
[...]

Als de arbeidsvoorwaarden van een werkgever je niet bevallen, wordt het tijd iets anders te zoeken.
Dat is dan ook de enige keuze. In dat opzicht heb je gelijk, ik kies ervoor hier te blijven.

Verder is het geen klagen dat ik zielig zou zijn.

De discussie is dat de invoering van de EV sneller zal gaan als we denken. Steeds méér bedrijven zullen hun werknemers in een EV stoppen, lease of bedrijfswagen, het gebeurt.
Daar ging het om, en ik geef mijn werkgever als voorbeeld. Vervolgens zijn er dan die denken dat ik daarin een alternatief als keuze zou hebben en dat is niet zo, tenzij ik een andere werkgever zoek wat ik helemaal niet wil.

Het gaat er om dat de verplichte EV steeds meer in opkomst is. het gaat niet om of er een keuze is, als die er was had ik wellicht allang een hybride besteld. Ik heb ook nog hersenen en kan nadenken, ook daarin. maar kennelijk wil dat bij enkelen hier niet doordringen en wordt ik tegen heug en meug in opgedrongen dat ik keuze zou hebben maar dat is de hele discussie niet, het gaat erom dat bedrijven hun werknemers steeds vaker de EV opleggen. Dat is alles wat ik aan wil geven. Als dat aangeven vervolgens "lastig vallen" is, begin ik toch echt te balen van dit kutforum want je mag hier kennelijk alleen zeggen wat een ander leuk vindt.
Ik ben dus lastig, en eigenlijk moet ik dus kennelijk mijn bek gaan houden hier?

Dankjewel voor het ongastvrije gevoel.
Jammer dat de mods daar niet eens op ingrijpen. :(

[ Voor 19% gewijzigd door ron65 op 02-09-2022 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:58
ron65 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 16:06:
[...]

Er is geen alternatief!
In dat geval neem ik toch aan dat de werkgever ook een flink aantal laadpalen heeft staan op het eigen parkeerterrein. Daarmee is een groot deel van de laadbehoefte toch al af te vangen?

En anders onderweg af en toe een stopje bij een snellader in de tijd van de baas. Even een paar mailtjes wegwerken of telefoontjes plegen en de accu is weer een flink stuk gevuld.

Ik zou dan alleen wel kiezen voor een auto met een flink bereik, zodat je niet per se thuis hoeft te laden.

En kies er ook een die een beetje sportief en lekker stuurt, dat slalomt zo fijn om die beren op de weg. ;)

* dreamscape kan overigens ook niet handig thuis laden, maar heeft in een straal van 300 meter van zijn huis diverse laadpalen staan. Ja, dan moet ik wel even een stukje lopen, maar dat combineer ik wel met een wandeling naar de supermarkt of zo.
#omdenken #denktocheensnietzoinbeperkingen

[ Voor 5% gewijzigd door dreamscape op 02-09-2022 16:54 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ron65 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:09:
[...]

Ook dat gaat meespelen ja.
Ik denk dat we dit niet moeten onderschatten en de mogelijkheid dat EV rijden ineens heel hard kan gaan in aantallen, zeker in gedachten moeten houden en er op voorsorteren.

Daarom snap ik die gemeente hier niet, die de mogelijkheid tot laadpaal aanvragen op slot gooit omdat er nu wel genoeg staan volgens hun, en zich daarbij beroepen op een onderzoek uit 2019 dat zoiets aantoont. Sinds dien is de situatie sterk gewijzigd, maar dat moet nog bij ze doordringen.
Ga dan eens het gesprek aan met een paar lokale politici en leg op een beleefde manier voor hoe jij het ervaart.
Niet via een mail, gewoon bellen en vragen of ze je willen ontvangen, desnoods met een paar andere EV rijders die hetzelfde probleem hebben. Dat kan werken.

Als je werkgever je verplicht, kan je dan tenminste bij je werkgever of op de werklocaties je auto inpluggen?
Dat kan je bij je werkgever ook aankaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
ron65 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 16:39:
[...]

Dat is dan ook de enige keuze. In dat opzicht heb je gelijk, ik kies ervoor hier te blijven.

Verder is het geen klagen dat ik zielig zou zijn.

Daar ging het om, en ik geef mijn werkgever als voorbeeld. Vervolgens zijn er dan die denken dat ik daarin een alternatief als keuze zou hebben en dat is niet zo, tenzij ik een andere werkgever zoek wat ik helemaal niet wil.
Ik vind je helemaal niet zielig. Klote situatie waar je in ziet. Ik ben alleen allergisch voor het woord 'gedwongen'. Zoals je zelf aangeeft kan je er voor kiezen naar een andere werkgever te gaan.

Daarnaast zeg je in een eerdere post:

Eigen wagens mogen ook, maar kilometers worden dan uitsluitend vergoed als de wagen tenminste een EV is. Hybride prive wagens krijgen nog 40% km vergoeding en ICE wagens 0%

Daar reageerde ik op. Ik weet niet hoeveel km's je per jaar rijdt, maar als het hele laden ongelooflijk veel gedoe is dan zou ik nog wel eens kunnen kiezen om dan maar de km kosten zelf te pakken (als ik niet weg wil bij de werkgever)

Maar dus vooral: niemand dwingt je: je maakt een afweging met alle voor- en nadelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:43

mux

99% efficient!

@ron65 even buiten de box gedacht - hoe is je situatie dat je én niet van werkgever kunt wisselen én geen enkel alternatief hebt voor de auto? Ik neem aan dat je toch ook met de fiets en/of OV naar het werk kunt (en daarvoor compensatie krijgt)?

En puur als werkgever gedacht: reiskostenvergoeding is geen wettelijk recht, het is een privilege van je baan. Hier kunnen alle regels aan worden gehangen die de baas wil, en dit is net zo onderhandelbaar als alle andere voorwaarden van je baan. Als je een beetje een redelijke baas hebt en je kunt op een redelijke manier duidelijk maken dat deze regels voor problemen zorgen in jouw situatie, dan moet er een oplossing te vinden zijn. In mijn bedrijf wordt heel verschillend gebruik gemaakt van RKV, van sec 19-cent-per-kilometer vergoedingen tot Swapfiets-abonnementen, allemaal op basis van de specifieke situatie van elke werknemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 06-10 06:59
ron65 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 16:39:
[...]

Het gaat er om dat de verplichte EV steeds meer in opkomst is. het gaat niet om of er een keuze is, als die er was had ik wellicht allang een hybride besteld.
Een werkgever kan jou tot helemaal niks verplichten.

Alleen de bijstand kent soms een arbeidsverplichting. In alle andere situaties komen werkgever en werknemer tot een overeenkomst (waaronder een specifieke auto vergoeding) waar ze zich allebei in kunnen vinden. Daar achteraf over klagen op een auto forum lijkt me willekeur

Mocht je je niet meer kun en vinden in de arbeidsvoorwaarden. Dan zou ik naar een arbeidsvoorwaarden forum gaan om te vragen hoe je daar over kunt praten

[ Voor 13% gewijzigd door JohanB op 03-09-2022 00:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:43

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

JohanB schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 00:35:
[...]

Alleen de bijstand kent soms een arbeidsverplichting. In alle andere situaties komen werkgever en werknemer tot een overeenkomst (waaronder een specifieke auto vergoeding) waar ze zich allebei in kunnen vinden. Daar achteraf over klagen op een auto forum lijkt me willekeur

Mocht je je niet meer kun en vinden in de arbeidsvoorwaarden. Dan zou ik naar een arbeidsvoorwaarden forum gaan om te vragen hoe je daar over kunt praten
Een werkgever kan wel degelijk indirect dit verplichten. Als bij een functie een lease-auto hoort, en er zijn banen waar dat eigenlijk niet een keuze is, en bedrijfspolicy is dat lease alleen elektrisch mag zijn, dan heb je dat te accepteren.

Verder is dit een oeverloze wellus-nietus discussie die hier dus ook stopt.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Even over dat lage verbruik van Tesla. Als je op de boordcomputer af gaat wel ja…

Even de praktijk:

Afgelopen maandag tot 90% geladen.
Vannacht met 38% weer aan de lader.

Auto zegt: 154km gereden, 26kWh verbruikt en verbruik van 170wh/km.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mhtkcllAl-TP_xxBMwaBB8zHx7c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MvNkQ4FXGZ6NX22RuMdZzZL8.jpg?f=fotoalbum_large

Korte rekensom leert al dat dit nooit, maar dan ook nooit kan kloppen. 52% soc verbruikt met een LR Model 3 is geen 26kWh.

Dus we gaan hem weer opladen.

Bij welke soc denkt de auto dan weer 26kWh te hebben toegevoegd?

Nou, dat is dus bij 75% soc:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n-wSX-rNWYkXtrori_p7JPVCoU0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PLhKPrPZEPH4OYqOzUSpgWW7.jpg?f=fotoalbum_large

De overige 15% is ook verloren gegaan, maar zie je niet terug in de verbruikscijfers.

Overigens is die 26kWh volgens de Tesla ook geen 26kWh in de meterkast.

De MID gekeurde kWh meter zegt op dit punt 28,3kWh:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pp8UBbAqju0i-xBK_NXRk1n6OUs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UdSvqH2qZZ6I9AQOQhnnHEw9.jpg?f=fotoalbum_large

Dus die verbruiscijfers die ik altijd teruglees en worden gebruikt in vergelijkingen met ICE zijn echt volstrekt onrealistisch.

Tijdens vakantieritten zal het redelijk kloppen, omdat DC laden minder verliezen kent en je de auto continu gebruikt. Maar het zijn geen realistische scenario’s voor de overige 50 weken per jaar. Dan doet verbruik en kosten het heel anders dan wat je Tesla aangeeft in de auto.

Ik was van plan om hem nu weer tot 90% te laden om te kijken wat het exact kost aan energie, maar ik moet zo helaas weg.

Teller staat nu op 32,2kWh en 81% soc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Tweak_ers gebruik je Sentry? Of vooraf koelen/verwarmen? Dat staat allemaal los van de verbruikcijfers in de auto.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Inspired schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 08:52:
@Tweak_ers gebruik je Sentry? Of vooraf koelen/verwarmen? Dat staat allemaal los van de verbruikcijfers in de auto.
Sentry staat wel aan ja, maar thuis niet en de auto staat meer thuis dan elders.

Koelen heb ik afgelopen week 2 of 3 keer gedaan.

Maar heb dit eerder wel eens uit gehad, ook toen zag ik een veel hoger verbruik dan de auto aangeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

dreamscape schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 16:53:
[...]

In dat geval neem ik toch aan dat de werkgever ook een flink aantal laadpalen heeft staan op het eigen parkeerterrein. Daarmee is een groot deel van de laadbehoefte toch al af te vangen?
Dat klopt, er is zelfs een overschot en als ik daar ben kan ik de hele dag laden zonder de auto te hoeven weghalen als die vol is, plek zat. Ze hebben ruim 120 palen met elk 2 laadplekken staan alleen al bij het hoofdkantoor, de bijkantoren over het hele land hebben een soortgelijk beeld.

Alleen kom ik eenmaal in de maand op kantoor hooguit, zit teveel bij klanten en thuiswerken levert me tijd op (reistijd is 1:10 uur per enkele rit tussen thuis en kantoor, per dag dus 2:20 uur)

Maar daar ging de discussie niet echt over, ik heb mij allang neergelegd bij dat ik verplicht EV ga rijden en heb ook iets van als ik onderweg een 25 minuten bij een snellader moet stoppen, dan schrijf ik die tijd ook netjes. Gevolg van hun keuze voor de EV, niet mijn keuze.
En daarmee vind ik het prima en ga lekker genieten van het veel relaxtere rijden met een EV wagen t.o.v. de toch wat lawaaierige diesel die ik ervoor inlever.

De reden dat ik het verplicht EV rijden aanhaalde was dat dit de trend wordt. Ik geef mijzelf dan als voorbeeld en dat wordt kennelijk verkeerd opgevat. En dan krijg je zelfs te horen dat je het forum lastig valt als je wat hierover schrijft. Die schoot me toch even verkeerd!

Het verplicht EV rijden gaat de komende jaren gewoon op meer plekken gebeuren, wat niet algemeen belend is, is dat de overheid bedrijven met meer dan 100 werknemers nu adviseert hiertoe, en op enig moment gaat verplichten hiertoe. De adviezen worden echter door bedrijven ter harte genomen niet in het minst door het financiele voordeel, de leaseprijs wordt in sommige leaseregelingen geen cent hoger voor de werkgever, Veel leaseregelingen stellen namelijk een budget-gap en een plafond, bijvoorbeeld 650 euro per maand. Alles wat de werknemer daaroverheen gaat mag hij/zij als eigen bijdrage bijleggen. Lease je dus een EV van 750 euro, heb je een eigen bijdrage van 100 euro, en die mag je dan weer van de bruto bijtelling afhalen overigens.

De werkgever is de lachende derde (bij normale prijzen voor energie) want die betaalt veel minder voor de energie dan voor brandstof bij gelijke kilometers. Dus die willen wel, zeker als je een wagenpark van 2500 autos hebt.

Dat was de discussie, niet of ik al dan niet blij ben met de verplichte keuze voor EV, want wil je bij je werkgever blijven (en dat wil ik, is echt een prima werkgever met heel leuk werk waar ik dagelijks van geniet), dan moet je dit voor lief nemen en dat doe ik dan ook. Maar wel aangepast, zodat ik ook mijn caravan kan trekken. Dat kost me iets meer, en ik heb de ideale balans daarin gevonden, en ook dat neem ik voor lief.
Laat die discussie, of ik persoonlijk wel/niet blij ben hiermee, alsjeblieft vanaf hier klaar zijn! Daar gaat het helemaal niet (meer) om namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

JohanB schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 00:35:
[...]

Deze discussie is KLAAR. hier gaat het NIET om.
Werkgevers kunnen je hier wel degelijk toe verplichten en dat doet de mijne dus ook. Ik heb daar vrede mee, en dat heb ik al meerdere malen gezegd. Klagen doe ik niet, ik gaf dit als voorbeeld dat de komende jarenb veel bedrijven ook werknemers gaan verplichten EV te rijden. Dat is heel anders dan klagen! Lezen kan moeilijk zijn zie ik hier in!
Discussie gesloten!

[ Voor 10% gewijzigd door ron65 op 03-09-2022 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

deepbass909 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 02:37:
[...]

Een werkgever kan wel degelijk indirect dit verplichten. Als bij een functie een lease-auto hoort, en er zijn banen waar dat eigenlijk niet een keuze is, en bedrijfspolicy is dat lease alleen elektrisch mag zijn, dan heb je dat te accepteren.

[mbr]Verder is dit een oeverloze wellus-nietus discussie die hier dus ook stopt.[/]
AMEN (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

mux schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 22:35:
@ron65 even buiten de box gedacht - hoe is je situatie dat je én niet van werkgever kunt wisselen én geen enkel alternatief hebt voor de auto? Ik neem aan dat je toch ook met de fiets en/of OV naar het werk kunt (en daarvoor compensatie krijgt)?

En puur als werkgever gedacht: reiskostenvergoeding is geen wettelijk recht, het is een privilege van je baan. Hier kunnen alle regels aan worden gehangen die de baas wil, en dit is net zo onderhandelbaar als alle andere voorwaarden van je baan. Als je een beetje een redelijke baas hebt en je kunt op een redelijke manier duidelijk maken dat deze regels voor problemen zorgen in jouw situatie, dan moet er een oplossing te vinden zijn. In mijn bedrijf wordt heel verschillend gebruik gemaakt van RKV, van sec 19-cent-per-kilometer vergoedingen tot Swapfiets-abonnementen, allemaal op basis van de specifieke situatie van elke werknemer.
Het is bij ons ook geen arbeidsvoorwaarde uit de CAO, er is een recht op gebruik van een leasewagen beschreven onder voorwaarden die ik accepteer en waar ik aan voldoe.
Alternatief is eigen wagen, maar de vergoeding daarvoor is CAO beschreven en alleen bij EV krijg je 100% vergoeding, bij hybride 40% en ICE 0%. Je bent dief van je eigen portomonee als je dat doet met een ICE, of Hybride, want ik rij 40.000 km en meer per jaar voor de baas (buiten prive om).

Maar laat het maar hierbij, het was niet de discussie of ik daarmee eens ben, en ik klaag ook niet zoals mij verweten wordt, maar ik gaf het als voorbeeld.
Veel bedrijven dien per 1-1-23 hetzelfde, volgend jaar zul je veel meer mensen hierover horen denk ik zo.
Ik vind het nu prima, en zie uit naar de levering van mijn XC40 over een week of 7.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

jeroenkb schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 17:08:
[...]

Maar dus vooral: niemand dwingt je: je maakt een afweging met alle voor- en nadelen.
Duidelijk, ik begrijp wat je bedoelt. En inderdaad, je moet afewegen.
Alelen gaat dat de komende jaren voor bizar veel mensen gelden, er is een beweging gaande waarbij de overheid bedrijven met meer dan 100 medewerkers hiertoe aanzet, en de financiele kant is voor de werkgever vaak ook heel voordelig, dus ga er maar van uit dat dit gemeengoed gaat worden in leaseland. En precies dát was de discussie, niet of ik persoonlijk klaag, zielig ben, bedonderd wordt of ander werk moet gaan zoeken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Tommie12 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 17:07:
[...]

Ga dan eens het gesprek aan met een paar lokale politici en leg op een beleefde manier voor hoe jij het ervaart.
Niet via een mail, gewoon bellen en vragen of ze je willen ontvangen, desnoods met een paar andere EV rijders die hetzelfde probleem hebben. Dat kan werken.
Ik ben al bezig mensen hier in de buurt te benaderen hierover, en uitzoeken welke wethouder de protefeuille heeft voor parkeerbeheer etc. Lijkt hoopvol gezien de reacties van mede EV rijders uit de straat.
volgende stap is via facebook woonplaats gerichte groepen (onze gemeente kent ruim 14 dorpskernen) benaderen en daar EV rijders oproepen hier ook in mee te denken. Kost tijd, maar beter goed en wat tijdrovender dan snel en half.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

dreamscape schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 16:53:
[...]

En kies er ook een die een beetje sportief en lekker stuurt, dat slalomt zo fijn om die beren op de weg. ;)
Hahaha, en die apen dan? (was toch apen en beren zien? ) 8)7

Ik heb mijn keuze al gemaakt, actieradius was wel degelijk een punt maar tevens trekkracht. Ik heb een caravan.

Er waren wat opties:
- kleine EV met veel bereik en vakanties een ICE huren
- Vakantiewagen in de leaseregeling laten opnemen
- een EV die ook de caravan aankan.

Omwille van kosten is de laatste de goedkoopste optie, en eerlijk gezegd geeft die mij ook de meeste vrijheid als ik plotseling een weekeindje weg wil bijvoorbeeld.
Alles is al overwogen en besluit is al genomen, de XC40 komt over een week of 7 :-)
Blijkt gewoon de enige wagen die in het maximaal toegestane leasebudget incl eigen bijdrage past die tevens meer dan 1300 kilo aankan (was mijn wens mbt wellicht een andere caravan in de toekomst, de huidige is max 1000 kilo maar die vind je niet veel meer)
Dat doet Volvo goed, en zeker de P6 (single engine) verrast me met nog altijd 231 PK, 330NM en 1500 kilo trekkracht geremd.
Alleen de actieradius is dan wat minder soms, de XC40 recharche Pure Electric is in beide vormen gewoon een energieslurper door de vrij vierkante carrosserie. Hij vangt meer wind. En met caravan erachter neemt dat ook nog eens naar schatting met 50% af.

Ik gok (en zal dat volgend jaar uitvinden op vakantie) dat ik met caravan tussen 175 en 225 km kan rijden bij warm weer en 150-200 bij koeler weer, dan moet laden tot 80% en dan 150-200 of 125-175 kan rijden per lading afhankelijk van het weer.

Gelukkig houden vrouw en kids niet van lange reizen, dus max 500 km van huis en liever nog minder ver, is wel waar ik vanuit kan gaan. Moet te doen zijn met 1x laden onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 11:40
Tweak_ers schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 08:45:
Even over dat lage verbruik van Tesla. Als je op de boordcomputer af gaat wel ja…

Even de praktijk:

Afgelopen maandag tot 90% geladen.
Vannacht met 38% weer aan de lader.

Auto zegt: 154km gereden, 26kWh verbruikt en verbruik van 170wh/km.

[Afbeelding]

Korte rekensom leert al dat dit nooit, maar dan ook nooit kan kloppen. 52% soc verbruikt met een LR Model 3 is geen 26kWh.

Dus we gaan hem weer opladen.

Bij welke soc denkt de auto dan weer 26kWh te hebben toegevoegd?

Nou, dat is dus bij 75% soc:

[Afbeelding]

De overige 15% is ook verloren gegaan, maar zie je niet terug in de verbruikscijfers.

Overigens is die 26kWh volgens de Tesla ook geen 26kWh in de meterkast.

De MID gekeurde kWh meter zegt op dit punt 28,3kWh:

[Afbeelding]

Dus die verbruiscijfers die ik altijd teruglees en worden gebruikt in vergelijkingen met ICE zijn echt volstrekt onrealistisch.

Tijdens vakantieritten zal het redelijk kloppen, omdat DC laden minder verliezen kent en je de auto continu gebruikt. Maar het zijn geen realistische scenario’s voor de overige 50 weken per jaar. Dan doet verbruik en kosten het heel anders dan wat je Tesla aangeeft in de auto.

Ik was van plan om hem nu weer tot 90% te laden om te kijken wat het exact kost aan energie, maar ik moet zo helaas weg.

Teller staat nu op 32,2kWh en 81% soc.
Hallo, ik heb enige tjjd geleden op Duitse fora nogal wat informatie gevonden over de nauwkeurigheid van de gerapporteerde SoC van recente uitvoeringen van Tesla 3’s, met name die uitgerust met de LiFePO4 batterijen.
Wellicht goed om even na te zoeken en lezen. Je MID data tonen een redelijk verschil met de gerapporteerde geladen kWh’s. Dat is begrijpelijk laadverlies. Het lijkt dat je SoC bij aanvang laden, of na het laden of beide niet nauwkeurig zijn.
Just a thought, ik heb geen Tesla, dus ken dit alleen van lezen op genoemde fora.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ron65 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 12:27:
[...]

Hahaha, en die apen dan? (was toch apen en beren zien? ) 8)7

Ik heb mijn keuze al gemaakt, actieradius was wel degelijk een punt maar tevens trekkracht. Ik heb een caravan.

Er waren wat opties:
- kleine EV met veel bereik en vakanties een ICE huren
- Vakantiewagen in de leaseregeling laten opnemen
- een EV die ook de caravan aankan.

Omwille van kosten is de laatste de goedkoopste optie, en eerlijk gezegd geeft die mij ook de meeste vrijheid als ik plotseling een weekeindje weg wil bijvoorbeeld.
Alles is al overwogen en besluit is al genomen, de XC40 komt over een week of 7 :-)
Blijkt gewoon de enige wagen die in het maximaal toegestane leasebudget incl eigen bijdrage past die tevens meer dan 1300 kilo aankan (was mijn wens mbt wellicht een andere caravan in de toekomst, de huidige is max 1000 kilo maar die vind je niet veel meer)
Dat doet Volvo goed, en zeker de P6 (single engine) verrast me met nog altijd 231 PK, 330NM en 1500 kilo trekkracht geremd.
Alleen de actieradius is dan wat minder soms, de XC40 recharche Pure Electric is in beide vormen gewoon een energieslurper door de vrij vierkante carrosserie. Hij vangt meer wind. En met caravan erachter neemt dat ook nog eens naar schatting met 50% af.

Ik gok (en zal dat volgend jaar uitvinden op vakantie) dat ik met caravan tussen 175 en 225 km kan rijden bij warm weer en 150-200 bij koeler weer, dan moet laden tot 80% en dan 150-200 of 125-175 kan rijden per lading afhankelijk van het weer.

Gelukkig houden vrouw en kids niet van lange reizen, dus max 500 km van huis en liever nog minder ver, is wel waar ik vanuit kan gaan. Moet te doen zijn met 1x laden onderweg.
Het zal toch eerder 150 km dan 200 km worden met die caravan.
Hou er ook rekening mee dat de Volvo single motor een voorwielaangedreven auto is, dus je zal echt je dissellast beperkt moeten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Tommie12 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 13:25:
[...]

Het zal toch eerder 150 km dan 200 km worden met die caravan.
Hou er ook rekening mee dat de Volvo single motor een voorwielaangedreven auto is, dus je zal echt je dissellast beperkt moeten houden.
klopt, de huidige wagen is ook FWD, en ik zit met de dissellast rond 75 kg dorogaans. eenmaal had ik door omstandigheden tijdelijk 100 kg (de trekhaak mag 100 kg max hebben) en dan merkte je bij verkeerslichten dat het net was alsof er ijzel op de weg lag :-D
licht sturen maar vooral even spinnen van de wielen, zelfs als je allen al voorzichtig de koppeling op liet komen zelfs zonder gas erbij te geven (met een diesel geen probleem).
Is me bekend dus, maar dank voor de hint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
EVfan schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 13:19:
[...]

Hallo, ik heb enige tjjd geleden op Duitse fora nogal wat informatie gevonden over de nauwkeurigheid van de gerapporteerde SoC van recente uitvoeringen van Tesla 3’s, met name die uitgerust met de LiFePO4 batterijen.
Wellicht goed om even na te zoeken en lezen. Je MID data tonen een redelijk verschil met de gerapporteerde geladen kWh’s. Dat is begrijpelijk laadverlies. Het lijkt dat je SoC bij aanvang laden, of na het laden of beide niet nauwkeurig zijn.
Just a thought, ik heb geen Tesla, dus ken dit alleen van lezen op genoemde fora.
Daar zal een % of maximaal 3 verschil inzitten. Maar geen 15%

Uiteindelijk heb ik hem met 86% en 36,5kWh van de lader gehaald.

Op 90% zal er nooit meer dan 4% verschil in soc zotte .

Met 36,5kWh op 154km, zit je dus op een werkelijk verbruik van 24kWh/100km, waar de auto 170Wh/km aangeeft.

Als ik tot 90% door zou laden, zou dit nog wat hoger liggen zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Tweak_ers schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 14:39:
[...]

Daar zal een % of maximaal 3 verschil inzitten. Maar geen 15%

Uiteindelijk heb ik hem met 86% en 36,5kWh van de lader gehaald.

Op 90% zal er nooit meer dan 4% verschil in soc zotte .

Met 36,5kWh op 154km, zit je dus op een werkelijk verbruik van 24kWh/100km, waar de auto 170Wh/km aangeeft.

Als ik tot 90% door zou laden, zou dit nog wat hoger liggen zelfs.
Laadverlies bij AC laden wordt door vrijwel alle bronnen op internet op 10-15% bepaald. Dus niet maar een procent of 3. Dat is alleen als je DC gaat laden zonder gelijkrichting. Dat verklaart al een aardig stuk van het verschil.

[ Voor 3% gewijzigd door JTHZZ op 03-09-2022 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 11:11
JTHZZ schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 14:44:
[...]

Laadverlies bij AC laden wordt door vrijwel alle bronnen op internet op 10-15% bepaald. Dus niet maar een procent of 3. Dat is alleen als je DC gaat laden zonder gelijkrichting. Dat verklaart al een aardig stuk van het verschil.
Aardig stuk? Zelfs als je uit gaat van 15% (wat hoog is) en zeg dat hij met 90% op 38kWh geladen zit - 15% is 5,7kWh verlies.
Dan zijn er alsnog bijna 9 weg.

Ik heb een collega met een Model X en wij hebben beide een MID meter ertussen en ons was ook al opgevallen dat hij in de auto tov mijn e-tron zo’n 7-10% zuiniger is maar de meters laten een dergelijk verschil helemaal niet zien.

Ik heb 2x volledig ontladen en geladen en kwam op 8% laad verlies op mijn 11kW Tesla Wall Charger en een E-tron 55.

[ Voor 8% gewijzigd door GeeMoney op 03-09-2022 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
[...]

Het ging om verschil wat je in beeld ziet en er daadwerkelijk in de accu zit.

Nu heb ik 4% minder geladen dan waar ik maandag op begon.

Maandag auto van de lader gehaald met 90% en gisteren met 38% weer aan de lader gehangen.
Plan was tot 90% laden vandaag en meten hoeveel dat kostte. Maar ik moest helaas vanochtend de deur uit. Met 86% vertrokken, dus 4% te weinig geladen.

Dit heeft echter weinig met laadverliezen te maken:

De auto registreert 34kWh om van 38% naar 86% op te laden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VcdnytQOjeUyQ0HE6NEyBWRMhmI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ac2YrfPTsV8bQFKkA0wJrhUY.jpg?f=fotoalbum_large

Maar in het verbruik registreert de auto 26kWh om van 90% (meer dan 86%), te ontladen naar diezelfde 38%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mhtkcllAl-TP_xxBMwaBB8zHx7c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MvNkQ4FXGZ6NX22RuMdZzZL8.jpg?f=fotoalbum_large

De laadverliezen kun je berekenen door het verschil tussen de auto en de kWh meter te bekijken:
Auto zegt 34kWh
KWh meter zegt 36,5kWh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LRl5-rJNyFmkRVcjFV3y1NCXe7k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r6ChJc28iYbWrTzDGp5RN7wb.jpg?f=fotoalbum_large

Zo zie je maar dat het vooral de auto is die onderregistreert in verbruik. De laadverliezen vallen mee.

Op die laadsessie hebben we 2,5kWh laadverlies en 8kWh wat de auto vergeet te registreren als verbruik.

Op een laagsessie van 34kWh is dat mijne inziens best fors.

En dan hebben we het nog niet eens over de 4% soc die ik eigenlijk nog had moeten laden om weer tot 90% soc te komen. Ik kon helaas niet wachten vanochtend tot het laden helemaal voltooid was.

Oftewel de Model 3 zuipt een heel stuk meer in dagelijks verbruik dan de auto laat zien. Maar dan ook een heel stuk meer.

[ Voor 5% gewijzigd door Tweak_ers op 03-09-2022 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
GeeMoney schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 15:01:
[...]

Aardig stuk? Zelfs als je uit gaat van 15% (wat hoog is) en zeg dat hij met 90% op 38kWh geladen zit - 15% is 5,7kWh verlies.

Ik heb een collega met een Model X en wij hebben beide een MID meter ertussen en ons was ook al opgevallen dat hij in de auto tov mijn e-tron zo’n 7-10% zuiniger is maar de meters laten een dergelijk verschil helemaal niet zien.

Ik heb 2x volledig ontladen en geladen en kwam op 8% laad verlies op mijn 11kW Tesla Wall Charger en een E-tron 55.
Klopt, 2,5kWh laadvermogens op een sessie van 36,5kWh is 6,85% laadverlies.

Terwijl de auto 8kWh op de 34kWh onder registreert, dat is 23,51% hoger verbruik in werkelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
[...]

Met even uitgerekend:
6,85% laadverlies
23,51% onder registratie verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Tweak_ers schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 15:08:
[...]

Oftewel de Model 3 zuipt een heel stuk meer in dagelijks verbruik dan de auto laat zien. Maar dan ook een heel stuk meer.
Maar dat zou je dan toch ook in de range moeten merken? Hoor weinig mensen die met een model 3 plotseling na 300km stil komen te staan. Ik bedoel, dat zou toch wel enorm opvallen als hij in werkelijkheid meer zuipt dan wat het verbruik aangeeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
JTHZZ schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 15:34:
[...]

Maar dat zou je dan toch ook in de range moeten merken? Hoor weinig mensen die met een model 3 plotseling na 300km stil komen te staan. Ik bedoel, dat zou toch wel enorm opvallen als hij in werkelijkheid meer zuipt dan wat het verbruik aangeeft?
Nee, iedereen gooit hem gewoon aan de lader als ze thuis komen. Zonder te kijken naar verbruik daarvan.

Op vakantieritten heb je hier verder geen last van, omdat je hem in één ruk leegrijdt.

Maar in dagelijks verbruik dus wel degelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:33

JT

VETAK y0

Wij willen graag een elektrische auto maar met onze wensen komen we uit op een auto die niet in ons budget past. Private lease geen optie want dit zit mogelijk niet al te lange termijn verhuisplannen in de weg. Dus we pasten onze wensen aan en dan komen we grofweg op onderstaande:
  • +-350l of meer bagageruimte
  • Ruimte voor volwassenen achterin
  • Als het bereik niet heel veel verder komt dan 200km dan een fatsoenlijke snellaadfunctionaliteit (lees: 100kw of meer, Mazda MX30 viel o.a. om deze reden af. Leaf 2 valt ook af vanwege chargegate)
  • Geen Chinees merk
Het blijkt toch wel een moeilijk lijstje om in Duitsland iets te vinden voor <20k (ik gebruik mobile.de als referentie). Ik dacht even aan een Kia Soul EV (gen 1) maar die heeft een heel klein kofferbakje. Ioniq EV gen 1 is te duur. Leaf 2 valt af ivm chargegate en ook nog iets te duur. e-Golf beperkt bereik in combinatie met slechts 40km snelladen en ik meen dat de accu ook nog eens passief gekoeld is. BMW i3, traag snelladen bij beperkt bereik (voor het model dat we kunnen betalen). Snelladen en/of redelijk bereik is vrij belangrijk voor ons; dit is de hoofdauto en zal met enige regelmaat voor wat langere tripjes in Nederland gebruikt worden. Dus ik was nieuwsgierig of jullie nog opties kunnen bedenken, of ik wat over het hoofd zie of whatever :)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 11:11
@JT wellicht even je budget noemen ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:33

JT

VETAK y0

Misschien is het een beetje verstopt, maar:
JT schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 15:46:

Het blijkt toch wel een moeilijk lijstje om in Duitsland iets te vinden voor <20k (ik gebruik mobile.de als referentie).
Overigens hangt het niet op 500e meer of minder.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:43

mux

99% efficient!

Tweak_ers schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 15:18:
Met even uitgerekend:
6,85% laadverlies
23,51% onder registratie verbruik
D'r is echt iets mis met je auto als hij zoveel discrepantie heeft tussen het gerapporteerde vebruik en de SOC-indicatie. Ik zou dit echt zoeken in excessieve batterijconditionering en phantom drain.

Een goedwerkende EV, ook een Tesla, heeft echt maar heel weinig meetfout hiertussen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 06-10 06:59
deepbass909 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 02:37:
[...]

Een werkgever kan wel degelijk indirect dit verplichten vastleggen in de leasevoorwaarden . Als bij een functie een lease-auto hoort wordt vergoed, en er zijn banen waar dat eigenlijk niet een keuze is, en bedrijfspolicy is dat lease alleen elektrisch mag zijn, dan heb je dat te accepteren.

[mbr]Verder is dit een oeverloze wellus-nietus discussie die hier dus ook stopt.[/]
Het is juist een hele belangrijk discussie; het foutief positioneren van vooruitstrevende bedrijven die de transitie naar elektrische auto’s maken, helpt gewoon niet. Dan krijg je de toon van ik “moet” of ik ben “verplicht” tot een EV. Wat een hele negatieve Telegraaf toon is, die maar zijdelings met de realiteit te maken heeft.

Begrijp ik dat dit soms voelt als een verplichting, zeker.

Ik vind het een groot goed dat werkgevers een EV opnemen in hun lease voorwaarden. En hoop dat de overheid dus ook snel met de verplichting (dan is het wel echt een verplichting ;) ) in 2025 door komt.

Snap ik dat EV nog niet voor elke use case kan?Ook! zo heb ik helaas voor één van onze werknemers een uitzondering “moeten” geven van onze EV only policy. Omdat die echt een use case had waar nog geen EV voor is

[ Voor 11% gewijzigd door JohanB op 03-09-2022 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
JohanB schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 17:51:
[...]

Het is juist een hele belangrijk discussie; het foutief positioneren van vooruitstrevende bedrijven die de transitie naar elektrische auto’s maken, helpt gewoon niet. Dan krijg je de toon van ik “moet” of ik ben “verplicht” tot een EV. Wat een hele negatieve Telegraaf toon is, die maar zijdelings met de realiteit te maken heeft.

Begrijp ik dat dit soms voelt als een verplichting, zeker.

Ik vind het een groot goed dat werkgevers een EV opnemen in hun lease voorwaarden. En hoop dat de overheid dus ook snel met de verplichting (dan is het wel echt een verplichting ;) ) in 2025 door komt.

Snap ik dat EV nog niet voor elke use case kan?Ook! zo heb ik helaas voor één van onze werknemers een uitzondering “moeten” geven van onze EV only policy. Omdat die echt een use case had waar nog geen EV voor is
Misschien eens goed om verder te kijken dan alleen je eigen branche of sector.

deepbass909 zei het ook al. Bij veel bedrijven krijg je gewoon een auto omdat dat bij de uitoefening van je functie hoort. Het is primair een bedrijfsmiddel. Er zijn genoeg bedrijven die inmiddels hebben gesteld dat het BEV only is. Vooral in de (semi) overheid.

Je zal het wellicht niet geloven, maar soms heb je niet eens iets te kiezen. Een bekende van mij gaat bij de NVWA aan de slag en “krijgt” een e-Niro. That’s it. Geen leasebudgetten, leasevoorwaarden en dus zeker geen eigen keuze in auto’s etc. Dat is gewoon de auto die bij de functie hoort. De enige keuze die je hebt is of je het ding ook privé wilt rijden. Verder heb je het ermee te doen.

En zij heeft dus geen parkeerplaats op eigen terrein. Opladen bij de snelladers dus als je gewoon onderweg bent.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:32
Mag deze lease perikelen discussie hier stoppen svp, heeft niets met een EV te maken.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
GeeMoney schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 15:01:
[...]

@GeeMoney precies mijn ervaring met onze E-Tron 55, een kleine 8% laadverlies. En de SoC is vrij nauwkeurig, net als van onze Kia eNiro, die op AC laden overigens een laadverlies heeft can 15%.
Toch herinner ik me artikelen over de Tesla 3 waar men ook 20-30% lading “kwijt was” als men het verbruik geregistreerd door de auto en door de laadpas/energiemeter vergeleek.
En dus rapporteerde men in die artikelen veel lagere actieradius. Nogmaals, dat leek verband te houden met het nieuw batterij type/materiaal dat Tesla toen het ingevoerd had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
EVfan schreef op zondag 4 september 2022 @ 08:08:
[...]

@GeeMoney precies mijn ervaring met onze E-Tron 55, een kleine 8% laadverlies. En de SoC is vrij nauwkeurig, net als van onze Kia eNiro, die op AC laden overigens een laadverlies heeft can 15%.
Toch herinner ik me artikelen over de Tesla 3 waar men ook 20-30% lading “kwijt was” als men het verbruik geregistreerd door de auto en door de laadpas/energiemeter vergeleek.
En dus rapporteerde men in die artikelen veel lagere actieradius. Nogmaals, dat leek verband te houden met het nieuw batterij type/materiaal dat Tesla toen het ingevoerd had.
Heb nog even verder gezocht. Kijk hier eens naar.
https://nextmove.de/model...osse-nextmove-wintertest/
Als ik het goed begrijp vergelijkbare verschijnselen, Schijnt gerelateerd aan de LFP batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Tweak_ers heeft geen LFP. Tesla heeft overigens sowieso een wat hoger sluimerverbruik. Ook helpen zaken als Sentry natuurlijk niet. Als je echt wilt zien waar het blijft zul je iets van TeslaMate of TeslaFi moeten gebruiken. Ik moet nog altijd een keer de OBD dongle erin zetten. Dan kun je ook zien hoeveel kWh er in totaal in gegaan is. Mijn Tesla geeft een verbruik van 19,5kWh/100km sinds dat ik hem heb. Denk dat het werkelijke verbruik (nog zonder laadverlies) zo een 25kWh/100km is.

@Tweak_ers je hebt overigens geen 3rd party apps nog draaien of slim laden apps oid? Het kan ook zijn dat je auto niet slaapt waardoor hij sneller leeg loopt.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Pagina: 1 ... 255 ... 371 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic