Ten opzichte van de oorspronkelijke lijst heb ik hierin al flink gesnoeid (écht snelladen, zoals met gen 1 Ioniq EV of beter, trekhaak voor een kar, 300+km bereik, 450l kofferbak of meer en nog wat dingen volgens mij)

Het zou op diverse zaken een achteruitgang zijn ten opzichte van onze huidige ICE dus het is voor ons de onderkant van onze eisen. We willen niet nóg meer opgeven.
mg zs ev zou goed kunnen, maar is chinees
Los van dat die Chinees is, tegen de 30k tweedehands.
renault zoe ze50, maar krap achterin (wel groot kofferbak voor z'n formaat) + huuraccu
Het viel mij inderdaad op dat die 338 liter achterbak heeft. En zou zelfs, mét accu, net binnen budget passen. Maar de verdere ruimte is gelijk aan dat van een Clio. Voor met z'n tweeën was het zeker een optie geweest.
kia esoul/eniro met kleine accu (39kwh), maar denk niet dat deze voor 20k beschikbaar zijn
Prijs inderdaad

Goedkoopste is 30k.
vw e-golf, amper range, traag laden, maar wel een normale auto
Zoals gezegd rijden we met de auto met enige regelmaat langere afstanden en in mijn situatie is deze auto dan onwenselijk.
tegenwoordig is het sowieso een slechte tijd om een occasion te kopen. verder gaat de subsidie omlaag in duitsland vanaf volgend jaar dus dan worden de occasions nog duurder. en als je wacht tot 2023 en via via met een garage een auto importeert kun je denk ik wel 2k subsidie krijgen.
Dat was de route die ik voor ogen had ja. Maar ja, als uit komt wat jij beschrijft dan mogen de overheden aan de slag als ze mij (en dus ook anderen) verder willen bewegen. Ik wil EV in verband met het milieu en ik ben daar bereid concessies voor te doen (zoals veel meer uitgeven aan een auto dan ooit gedaan, geen kar meer kunnen trekken binnen mijn budget enzovoort). Maar er zit een onderkant aan wat ik in wil leveren.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Valt me ook vies tegen als ik nu kijk naar e-Niro's, niet de laatste generatie maar die vorige die je vaak genoeg ziet rijden. De 60kwh varianten lijken allemaal wel duurder te zijn geworden

Ik denk dat ik het BEV-plan voorlopig maar in de vriezer zet
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning