Het hangt er helemaal vanaf hoe de fabrikant het remmen van de EV geïmplementeerd heeft. De Kia Niro zal bij het intrappen van het rempedaal in eerste instantie regeneratief remmen en gebruikt de riemschijf alleen wanneer het nodig is. Ik heb er dus absoluut geen probleem mee het rempedaal te gebruiken, want ik zie de auto altijd netjes regeneren.rare-Quark schreef op zondag 11 september 2022 @ 19:44:
[...]
Een EV lijkt mij sowieso ‘reactiever’ dan een ICE. Je kan het ook omdraaien: hoe minder je op knoppen/pedalen hoeft te letten hoe veiliger lijkt mij. Ik wil eigenlijk niet aan de rem zitten tenzij het een noodgeval is. Vind ik ook wel zo prettig ivm slijtage/milieu.
Zoals vermeld is het remgedrag >50 km/h niet zo storend, maar vooral daaronder heb je mijn inziens te weinig beschikbaar voor een stop zonder rem.
Er zijn ook fabrikanten die wel direct de remmen aanspreken wanneer je het rempedaal gebruikt. Zo uit mijn hoofd is Tesla daar een voorbeeld in, dus daar wil je wel zo veel als mogelijk 1-pedal rijden om te regeneren.