Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:44

PeaceNlove

Deugleuter

rare-Quark schreef op zondag 11 september 2022 @ 19:44:
[...]

Een EV lijkt mij sowieso ‘reactiever’ dan een ICE. Je kan het ook omdraaien: hoe minder je op knoppen/pedalen hoeft te letten hoe veiliger lijkt mij. Ik wil eigenlijk niet aan de rem zitten tenzij het een noodgeval is. Vind ik ook wel zo prettig ivm slijtage/milieu.

Zoals vermeld is het remgedrag >50 km/h niet zo storend, maar vooral daaronder heb je mijn inziens te weinig beschikbaar voor een stop zonder rem.
Het hangt er helemaal vanaf hoe de fabrikant het remmen van de EV geïmplementeerd heeft. De Kia Niro zal bij het intrappen van het rempedaal in eerste instantie regeneratief remmen en gebruikt de riemschijf alleen wanneer het nodig is. Ik heb er dus absoluut geen probleem mee het rempedaal te gebruiken, want ik zie de auto altijd netjes regeneren.

Er zijn ook fabrikanten die wel direct de remmen aanspreken wanneer je het rempedaal gebruikt. Zo uit mijn hoofd is Tesla daar een voorbeeld in, dus daar wil je wel zo veel als mogelijk 1-pedal rijden om te regeneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:56

Termy

valt er nog wat te fragge?

Megat schreef op zondag 11 september 2022 @ 17:24:
[...]

Dag Ferry hartelijk dank voor je reactie.
Je brengt me weer enorm aan het twijfelen.
Onze keuze was gevallen op een oranje ‘Executive line’ met 64 kW batterij. Deze kostte tot nu toe €44995,-
Het 2023 model, zou volgens Autoweek kaal € 47295 gaan kosten. Daar komt de meerprijs voor de kleur dan ook nog bij.
Als ik deze nu zou kopen, mis ik de subsidie van ik meen €2500 ook nog omdat hij boven de €45000 zit.
Grofweg zou ik er nu dan zo’n €5000,- meer voor betalen dan tot nu toe het geval was en dat vind ik toch wel een smak geld.
Daar komt nog bij dat op de Kia ook nog steeds geen 360 graden camera zit en er ook niet ingebouwd kan worden. Dit is vanwege een beperking, een grote wens van mijn vrouw. In haar Toyota Yaris rijdt ze om die reden met 4 full size buitenspiegels en een extra lange en gebogen binnenspiegel.
We hebben de Soul bij de dealer bekeken en ik verwacht dat we daar echt tevreden mee zouden zijn. Hij past ons gewoon goed. Het is een redelijk compacte auto, waar we prima in zitten en waarmee we nog net de driewielfiets van mijn vrouw in opgevouwen toestand zouden kunnen vervoeren. Ik heb de exacte maten van de Atto 3 nog niet kunnen vinden, dus ik weet nog niet zeker of dat ook zou kunnen. Qua lengte zou het net moeten kunnen. Voor wat betreft de hoogte van de achterklep opening weet ik het niet.
Maar dan nog, blijft de Atto een Chinees, waar ik alleen vanwege zijn afkomst, twijfels bij heb.
Dankzij jou blijven we nog maar even dubben _/-\o_ ;)
In Nederland? De subsidiepot is dit jaar al op, dat je het weet.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-Alien
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-06 16:54

H-Alien

aka Schenk

Even een n00b EV rijder vraagje. Kon het zo snel niet vinden in het topic.

Opel Corsa-E, 7.000km gereden. Bij 100% laden gaf de auto eerst altijd bereik aan van 374km in display eco mode (even los van werkelijk haalbaar). Vorige week was dat ineens 362 dus gister nogmaals getest door naar 100% te laden en 350 in display.

Is dit normaal, buiten temp afhankelijk, iets anders? Vind het best een verschil aangezien het daadwerkelijk verbruik van mijn woon-werk vrijwel niet veranderd is (wat ik eerder zou verwachten bij bv koudere temperaturen).

www.simsport-racing.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJan61
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02-10 14:32
H-Alien schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:22:

Opel Corsa-E, 7.000km gereden. Bij 100% laden gaf de auto eerst altijd bereik aan van 374km in display eco mode (even los van werkelijk haalbaar). Vorige week was dat ineens 362 dus gister nogmaals getest door naar 100% te laden en 350 in display.

Is dit normaal, buiten temp afhankelijk, iets anders? Vind het best een verschil aangezien het daadwerkelijk verbruik van mijn woon-werk vrijwel niet veranderd is (wat ik eerder zou verwachten bij bv koudere temperaturen).
Wellicht dat je auto eindelijk leert van zijn ervaring gedurende die eerste 7000 km.
Bij mijn Corsa-e was het bereik toen die nieuw was maximaal 320, nu na bijna twee jaar, vervanging van de Onbaod Charger, alle firmware updates, 30k km is het maximaal 310.
Komt in de zomer redelijk overeen met de werkelijkheid, maar 's winters kom je er lang niet aan. Ook lijkt het bereik bij volle accu in het geheel niet beinvoed te worden door het rijgedrag van de laatste rit, terwijl het rijbereik bij 50% wel hierdoor aangepast wordt.
Ik heb al eerder de conclusie getrokken dat het weergegeven rijbereik totaal onbetrouwbaar is. Het enige waar je iets houvast aan hebt is de weergave van de laadtoestand van de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-10 22:30
H-Alien schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:22:

Is normaal, de GOM is een schatting van de te rijden km rekening houdend met historische rijparameters.
Ze kunnen immers niet voorspellen aan welke snelheid je zal rijden en of dit eco of sportief zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJan61
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02-10 14:32
bruneelm schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:05:
[...]

Is normaal, de GOM is een schatting van de te rijden km rekening houdend met historische rijparameters.
Ze kunnen immers niet voorspellen aan welke snelheid je zal rijden en of dit eco of sportief zal zijn.
Dat komt niet overeen met mijn ervaring in de Corsa-e.
Die is namelijk dat de GOM bij een volle accu alleen rekening houd met de eco/normal/sportief rijstand en niet met de historische rijparameters. Na elke keer opladen wordt blijkbaar zijn geheugen gewist en is de GOM alleen afhankelijk van de stand van de rijstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Laatst online: 05-10 22:30
RJan61 schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:15:
[...]

Dat komt niet overeen met mijn ervaring in de Corsa-e.
Die is namelijk dat de GOM bij een volle accu alleen rekening houd met de eco/normal/sportief rijstand en niet met de historische rijparameters. Na elke keer opladen wordt blijkbaar zijn geheugen gewist en is de GOM alleen afhankelijk van de stand van de rijstand.
Ok
Dus met uw uitleg zou de GOM bij dezelfde rijstand elke dag dezelfde waarde weergeven. Is dit ook zo?
Zo niet wat is uw verklaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

bruneelm schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:48:
[...]

Ok
Dus met uw uitleg zou de GOM bij dezelfde rijstand elke dag dezelfde waarde weergeven. Is dit ook zo?
Zo niet wat is uw verklaring.
Interessant genoeg laat onze leenID.3 nu al meerdere keren exact bij 93 km bereik z'n waarschuwing zien, die bij 20% zit. Ondanks dat ik vandaag 80-90 achter een vrachtwagen deed :p.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-Alien
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-06 16:54

H-Alien

aka Schenk

Mijn ervaring is hetzelfde als die van Rjan in de corsa-e. Bij 100% laden was het bereik altijd hetzelfde, los van vorig rijgedrag (tot vorige week). Rijgedrag leek pas invloed te hebben op bereik nadat je de rijsessie na laden start.

www.simsport-racing.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:54
H-Alien schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 06:56:
Mijn ervaring is hetzelfde als die van Rjan in de corsa-e. Bij 100% laden was het bereik altijd hetzelfde, los van vorig rijgedrag (tot vorige week). Rijgedrag leek pas invloed te hebben op bereik nadat je de rijsessie na laden start.
Hoe lang heb je hem al? In de winter staat hij daar nooit op namelijk, dus temperatuur speelt ook een rol. Hier 44.000km op de teller en twee jaar in bezit.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 06-10 20:49
Mijn ervaring met de corsa-e is dat ie vooral de resterende kilometers inschat op basis van je verbruik in de laatste paar kilometer + rijstand, en niet zozeer op basis van je gemiddelde gebruik.

Ga maar eens 100 rijden op de snelweg in eco modus en op cruise control. Zet m dan op Sport. Ondanks dat je verbruik en snelheid niet wijzigt, zal toch de resterende actieradius zakken. Zet m terug op Eco, bam, 15 kilometer terug. Ga dan 130 rijden en je zal meteen je actieradius weer zien verdwijnen.Beetje vreemd is het soms wel, maar het klopt ook vaak wel aardig.

Als een EV bij 100% X aantal kilometers aangeeft, weet je sowieso dat je rekening moet houden met 75-80% daarvan. Zeker als je snelweg gaat rijden.

Ik heb er ondertussen redelijk mee leren leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rare-Quark
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
PeaceNlove schreef op zondag 11 september 2022 @ 19:49:
[...]

Het hangt er helemaal vanaf hoe de fabrikant het remmen van de EV geïmplementeerd heeft. De Kia Niro zal bij het intrappen van het rempedaal in eerste instantie regeneratief remmen en gebruikt de riemschijf alleen wanneer het nodig is. Ik heb er dus absoluut geen probleem mee het rempedaal te gebruiken, want ik zie de auto altijd netjes regeneren.

Er zijn ook fabrikanten die wel direct de remmen aanspreken wanneer je het rempedaal gebruikt. Zo uit mijn hoofd is Tesla daar een voorbeeld in, dus daar wil je wel zo veel als mogelijk 1-pedal rijden om te regeneren.
Ik heb het vandaag geprobeerd. De rem intrappen op de fiat 500e in range mode verhoogd de regeneratie per geval van 35 kW naar max ~50 kW, typisch iets daaronder. Daarna is het mechanisch remmen. Op lage snelheid kom je nog steeds maar tot een fractie hiervan, een 25 kW ongeveer. Maar, dat is al beter dan alleen het pedaal loslaten.

Ik snap dan niet dat als je dan toch een one pedal driving hebt, dat ze dat beetje remkracht niet hebben toegevoegd. Jammer, ik ga in elk geval maar weer minder voorzichtig met de rem om.

Ik ben inderdaad de Tesla gewend, waar dit perfect werkt na een leerperiode. De remkracht is daar echter wel variabel. Bij volle accu heb je een stuk minder remkracht. Wellicht wilden ze bij Fiat altijd hetzelfde remvermogen garanderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Gister toch wel de nadelen van een EV even goed ondervonden.

Ik had met de e-tron een trip van 350km staan richting Frankfurt (en een dorpje 20km verder). Ik had nagevraagd en kon laden op zowel locatie als bij hotel.....

Onderweg tijdens de plaspauze even aan een fastcharger gehangen voor een paar minuten zodat ik met +~ 100km range op locatie zou aankomen.

- op locatie was de lader (ChargeMe) met geen mogelijkheid te starten. Niet door mezelf en niet door mijn Duitse collega.
- In het hotel alle 4 de laders defect.
- Shell fastcharger op 10km afstand alle 4 defect
- Andere HPC met geen mogelijkheid aan te krijgen. Inmiddels nog maar 45km range over.
- Bij de Lidl gaan staan met een 11kW lader. Het was inmiddels 19:30 en heb een collega gebeld of hij me kon oppikken zodat we na het eten de auto weer konden halen -> Charger klapt er om 21:00 (sluitingstijd Lidl) uit....
- Terug naar zijn hotel gereden waar een lader was die je kon activeren met een pasje van het hotel: De receptionist wist niet hoe het moest....
- Andere 11kW lader buiten hotel gezocht, mocht je maar 4 uur parkeren.
- Uit pure ellende maar in de hotel parking aan een normale stekker gehangen, inmiddels was het middernacht en wilde ik naar bed.

Chargemap gebruikt als app. Volgens mij is Chargefinder een stukje nauwkeuriger voor wat betreft beschikbaarheid als ik nu (achteraf) kijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Dean Martin op 15-09-2022 07:20 ]

The best is yet to come

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:07
Dean Martin schreef op donderdag 15 september 2022 @ 07:16:
Gister toch wel de nadelen van een EV even goed ondervonden.

Ik had met de e-tron een trip van 350km staan richting Frankfurt (en een dorpje 20km verder). Ik had nagevraagd en kon laden op zowel locatie als bij hotel.....

Onderweg tijdens de plaspauze even aan een fastcharger gehangen voor een paar minuten zodat ik met +~ 100km range op locatie zou aankomen.

- op locatie was de lader (ChargeMe) met geen mogelijkheid te starten. Niet door mezelf en niet door mijn Duitse collega.
- In het hotel alle 4 de laders defect.
- Shell fastcharger op 10km afstand alle 4 defect
- Andere HPC met geen mogelijkheid aan te krijgen. Inmiddels nog maar 45km range over.
- Bij de Lidl gaan staan met een 11kW lader. Het was inmiddels 19:30 en heb een collega gebeld of hij me kon oppikken zodat we na het eten de auto weer konden halen -> Charger klapt er om 21:00 (sluitingstijd Lidl) uit....
- Terug naar zijn hotel gereden waar een lader was die je kon activeren met een pasje van het hotel: De receptionist wist niet hoe het moest....
- Andere 11kW lader buiten hotel gezocht, mocht je maar 4 uur parkeren.
- Uit pure ellende maar in de hotel parking aan een normale stekker gehangen, inmiddels was het middernacht en wilde ik naar bed.

Chargemap gebruikt als app. Volgens mij is Chargefinder een stukje nauwkeuriger voor wat betreft beschikbaarheid als ik nu (achteraf) kijk.
Was er geen Tesla SuC in de buurt, die zijn nu in Duitsland toch ook open voor andere auto’s? Of zit de stekkeraansluiting te ongelukkig voor de korte kabel?

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:26
Megat schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 18:26:
We waren van plan om een Kia soul EV aan te schaffen. Het nieuwe model dat onze voorkeur had is echter flink duurder geworden en heeft geen warmtepomp noch 360 graden camera en een trekgewicht van 300kg.. Dit is voor ons de reden om toch weer verder te kijken. We komen nu op het internet veelvuldig de BYD atto 3 tegen, waar overwegend lovend over wordt bericht. Het beloofd een erg complete moderne auto te zijn, inclusief bijvoorbeeld panoramadak, warmtepomp en 360 graden camera en een iets groter trekgewicht van 500kg. Zonder de auto in werkelijkheid gezien te hebben, laat staan ermee gereden te hebben, lijkt het ons een interessante aanbieding. Wat ons een beetje doet aarzelen, is het gegeven dat het een Chinese auto betreft. Bijvoorbeeld onze Chinese zonnepanelen en Iphones heb ik zonder gewetensbezwaren aangeschaft, maar bij een auto heb ik gemengde gevoelens. Niet vanwege bouwkwaliteit of zo, maar vanwege onze westerse kijk op China. Voor ons toch een dilemma.
Ligt ook aan de prijs. De chinezen zelf willen ook liever een Tesla, maar de Chinese merken krijgen een dikke subsidie en mogen de auto's aanbieden voor 30-40k per auto ipv 60k voor een tesla (omgerekend vanuit Yuan). Dan is de keuze snel gemaakt. Ook voor jullie neem ik aan...

• Dean Martin
  • Niet online
Himalaya schreef op donderdag 15 september 2022 @ 07:53:
[...]

Was er geen Tesla SuC in de buurt, die zijn nu in Duitsland toch ook open voor andere auto’s? Of zit de stekkeraansluiting te ongelukkig voor de korte kabel?
Niet naar gekeken omdat ik het niet wilde riskeren met zeer weinig range over ;)

The best is yet to come

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Net even voor fun gemaakt, naar aanleiding van wat discussie op de FP.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1qeykE5JPv24FWE_idg-mOEMqZo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s2vva0yEEV7mo6YWm8InMfVB.png?f=fotoalbum_large

https://we.tl/t-FMGjODXdLn

[ Voor 22% gewijzigd door _eLMo_ op 15-09-2022 15:06 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online

WhySoSerious

Be the change.

_eLMo_ schreef op donderdag 15 september 2022 @ 14:33:
Net even voor fun gemaakt, naar aanleiding van wat discussie op de FP.

[Afbeelding]

https://we.tl/t-pKgPX7aQ69
Leuk, als ik de (classic) Ioniq toevoeg (cw: 0,24, 1,375 m hoogte en 1,82 m breedte kom ik uit op een benodigd vermogen van 8.3 kW bij 100 km/h @ 20 graden.
Maar daar moet natuurlijk nog rolweerstand (en eventuele tegenwind!) bij opgeteld worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
WhySoSerious schreef op donderdag 15 september 2022 @ 15:06:
[...]

Leuk, als ik de (classic) Ioniq toevoeg (cw: 0,24, 1,375 m hoogte en 1,82 m breedte kom ik uit op een benodigd vermogen van 8.3 kW bij 100 km/h @ 20 graden.
Maar daar moet natuurlijk nog rolweerstand (en eventuele tegenwind!) bij opgeteld worden.
8,17kW zelfs! Hij is wel 1m45 hoog volgens ev-database?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1F5hm-PApvnbd0d6AlThSiI725I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NcALmeeaDSJEjqL3acSKaTjJ.png?f=fotoalbum_large

• Megat
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:53
kx22 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 08:28:
[...]Ligt ook aan de prijs. De chinezen zelf willen ook liever een Tesla, maar de Chinese merken krijgen een dikke subsidie. Dan is de keuze snel gemaakt. Ook voor jullie neem ik aan...
Bedankt voor je reactie.
De prijs is zeker van belang. Aan de andere kant kijk ik ook naar de geopolitieke ontwikkelingen en hoe China daar in staat. Daardoor is de keus voor ons niet snel gemaakt, maar twijfelen we juist sterk.

• RobbieB
  • Laatst online: 11:36
WhySoSerious schreef op donderdag 15 september 2022 @ 15:06:
[...]

ff een kladblokberekening gedaan van de Ioniq 5 en die komt dan op 18 kW bij 100 km/h @ 20 graden (cw: 0,288, 1,605 hoogte en 1,89 breedte). Flink verschil met de classic Ioniq dus, en ook slechter dan de Niro (17,2 kW). En dan te bedenken dat die dus ook nog flink zwaarder is dan de Niro.

[ Voor 3% gewijzigd door RobbieB op 15-09-2022 15:44 ]

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:57
rare-Quark schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 19:11:
Ik snap dan niet dat als je dan toch een one pedal driving hebt, dat ze dat beetje remkracht niet hebben toegevoegd. Jammer, ik ga in elk geval maar weer minder voorzichtig met de rem om.
Wellicht omdat het onwenselijk is dat er te hard vertraagd wordt als er om wat voor reden dan ook per ongeluk de voet (deels/teveel) van het pedaal gehaald wordt.

Dat is ook het hele probleem dat ik met one-pedal driving heb. Een heel natuurlijke reactie bij veranderende omstandigheden is om het pedaal te liften. Met twee pedalen is de default "coasten" met one-pedal zal het vaker remmen (regenereren) zijn.

Een groot probleem met doorstroming en oorzaak van file's is het abrupte gedrag van bestuurders door te weinig afstand houden en slecht anticiperen; dat werk je met one-pedal alleen maar meer in de hand. Dit is het tegenovergestelde van "makkelijk maken om het goed te doen en moeilijk om het fout te doen'. Als de auto voor je vertraagd zou de eerste reactie altijd moeten zijn om de volgafstand te "consumeren", en zo de sinusbeweging zoveel mogelijk te elimineren.

Ik heb de voorkeur voor twee losse pedalen waarbij er een duidelijke indicatie is wanneer de mechanische rem aangesproken wordt (grote rode lamp, zoemer, eventueel stroomschokken voor de bestuurder :P )

[ Voor 6% gewijzigd door assje op 15-09-2022 16:03 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• RobbieB
  • Laatst online: 11:36
assje schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:00:
[...]

Wellicht omdat het onwenselijk is dat er te hard vertraagd wordt als er om wat voor reden dan ook per ongeluk de voet (deels/teveel) van het pedaal gehaald wordt.

Dat is ook het hele probleem dat ik met one-pedal driving heb. Een heel natuurlijke reactie bij veranderende omstandigheden is om het pedaal te liften. Met twee pedalen is de default "coasten" met one-pedal zal het vaker remmen (regenereren) zijn.

Een groot probleem met doorstroming en oorzaak van file's is het abrupte gedrag van bestuurders door te weinig afstand houden en slecht anticiperen; dat werk je met one-pedal alleen maar meer in de hand. Dit is het tegenovergestelde van "makkelijk maken om het goed te doen en moeilijk om het fout te doen'.

Ik heb de voorkeur voor twee losse pedalen waarbij er een duidelijke indicatie is wanneer de fysieke rem aangesproken wordt (grote rode lamp, zoemer, eventueel stroomschokken voor de bestuurder :P )
Files ontstaan vooral op de snelweg en dat is nu net de plek waar je juist geen one-pedal driving wil doen voor de hoogste efficientie, maar juist zo min mogelijk weerstand wil en wil uitrollen.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• Megat
[b]assje schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:00:[/b

Ik heb de voorkeur voor twee losse pedalen waarbij er een indicatie is wanneer de mechanische rem aangesproken wordt.
ik denk dat ik het hiermee eens kan zijn.
Ik heb geen ervaring met ‘one pedal driving’, maar mijn Prius 3 regenereerde alleen bij bediening van het rempedaal. In mijn beleving kon ik daar prima mee ‘zeilen’, door het gaspedaal los te laten. Met het rempedaal kon ik - tot op bepaalde hoogte - de mate van regenereren vrij nauwkeurig doseren.
Regenereren levert natuurlijk energie op, maar als je kunt ‘zeilen’ is dat efficiënter.
Op het dashboard kon ik zien wanneer de max. regeneratie bereikt was.
Om de gedachten te bepalen, ik heb 256.000 km met de remblokken gedaan.

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Dean Martin schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:04:
[...]

Niet naar gekeken omdat ik het niet wilde riskeren met zeer weinig range over ;)
https://www.tesla.com/nl_...2268&zoom=8&filters=party

Dichtstbijzijnde Tesla SuC (die is opengesteld) is ruim 60 km vanaf centrum Frankfurt. Nog niet alle SuC's zijn open in andere landen dan NL.

Overigens heb ik bij Tesla tot heden nog geen defecte laders gezien. En aangezien er altijd wel minimaal 6 of 8 zijn kun je er vanuit gaan dat er altijd wel 1 werkt.

Divide and conquer.

• assje
Megat schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:53:
Om de gedachten te bepalen, ik heb 256.000 km met de remblokken gedaan.
Mijn Ioniq is er met 110kkm nog geen enkele slijtage zichtbaar aan de blokken. Nu alleen wel een gewoonte van gemaakt remmen eens per 2 weken ofzo even stevig aan te spreken in neutraal. Ik heb bij een beurtje al een keer kosten gehad om boel gangbaar te houden.

Ik kan me voorstellen dat in de toekomst voor EV's schijfremmen ook meer specifiek ontworpen geworden op levensduur bij weinig gebruik I.p.v. zoals vroeger slijtage.

[ Voor 15% gewijzigd door assje op 15-09-2022 18:54 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:07
Haodeyoude schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 06:15:
Vandaag de NIO ET7 gespot in Shanghai - volgens eerdere berichten wordt dit mogelijk het introductie model in Duitsland? https://www.nio.com/de_DE/et7[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zag hem vandaag in Nederland rijden (Zuid Holland, ergens in een woonwijk) :Y
Camouflage voor en achterbumper en ronde antennes op het dak en op (volgens mij) Duitse platen.

[ Voor 4% gewijzigd door SniperGuy op 19-09-2022 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _--[]--__
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 12:45
assje schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:00:
[...]
Ik heb de voorkeur voor twee losse pedalen waarbij er een duidelijke indicatie is wanneer de mechanische rem aangesproken wordt (grote rode lamp, zoemer, eventueel stroomschokken voor de bestuurder :P )
Waarom wil je een duidelijke indicatie van het aanspreken van de mechanische rem hebben? Wat maakt het uit voor de manier waarop je rijd als het eerste deel van de vertraging door gegenereren komt en dan naadloos overgaat in mechanisch remmen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:14
_--[]--__ schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:38:
[...]

Waarom wil je een duidelijke indicatie van het aanspreken van de mechanische rem hebben? Wat maakt het uit voor de manier waarop je rijd als het eerste deel van de vertraging door gegenereren komt en dan naadloos overgaat in mechanisch remmen?
Lijkt mij nogal logisch, mechanisch remmen is verlies.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _--[]--__
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 12:45
PeterZ(on) schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:50:
[...]

Lijkt mij nogal logisch, mechanisch remmen is verlies.
Als je harder moet remmen dan de regeneratie grens MOET je toch remmen... Ik rem nooit harder dan nodig, meestal binnen de regeneratie grens maar indien nodig daaroverheen en dus mechanisch. Ik laat het echter nooit afhangen van of ik wel of niet over die grens heen ga. (ik kan dat trouwens wel zien in mijn P2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
_--[]--__ schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:25:
[...]

Als je harder moet remmen dan de regeneratie grens MOET je toch remmen... Ik rem nooit harder dan nodig, meestal binnen de regeneratie grens maar indien nodig daaroverheen en dus mechanisch. Ik laat het echter nooit afhangen van of ik wel of niet over die grens heen ga. (ik kan dat trouwens wel zien in mijn P2)
Bij een noodstop MOET je idd remmen, of die figuren die pas op het laatste moment remmen. Maar bij normaal rijden is het toch wel handig om te zien wanneer de mechanische rem erin komt, kun je daar rekening mee houden.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Nu online
Ik wil juist wel dat de schijfremmen er af en toe bijkomen, dat houdt de schijven roestvrij.
Of houdt het dan toch beperkt tot oppervlakte(vlieg-)roest.
Je zou niet de eerste zijn die bij de 1e (of 2e) APK de schijven moet (laten) vervangen omdat ze te ver ingeroest zijn.
Normaal mag je van remschijven zo'n 150000 km (of meer) verwachten, en onder een EV het dubbele (of meer).

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:15
Is al vaker aangesproken maar gewoon even auto in N zetten en dan remmen. Dan heb je die ene keer geen regen maar zijn je schijven wel weer schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Peter-036 schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:55:
Ik wil juist wel dat de schijfremmen er af en toe bijkomen, dat houdt de schijven roestvrij.
Of houdt het dan toch beperkt tot oppervlakte(vlieg-)roest.
Je zou niet de eerste zijn die bij de 1e (of 2e) APK de schijven moet (laten) vervangen omdat ze te ver ingeroest zijn.
Normaal mag je van remschijven zo'n 150000 km (of meer) verwachten, en onder een EV het dubbele (of meer).
Ook daarvoor is zo'n lampje handig, nu denk je dat ze gebruikt worden maar weten doe je het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op maandag 19 september 2022 @ 17:16:
[...]

Ook daarvoor is zo'n lampje handig, nu denk je dat ze gebruikt worden maar weten doe je het niet.
Als dat lampje 'meekomt' met de remlichten, weet je nog niets.....alleen dat de (rem-)vertraging boven de ingestelde grens was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Peter-036 schreef op maandag 19 september 2022 @ 17:22:
[...]

Als dat lampje 'meekomt' met de remlichten, weet je nog niets.....alleen dat de (rem-)vertraging boven de ingestelde grens was.
Het ging er dan ook om dat je kan zien wanneer de mechanische rem er bij komt, dat staat natuurlijk los van de remlichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rare-Quark
  • Niet online
Ik wil gewoon controle hebben op hoe hard ik rem en alleen de mechanische rem gebruiken wanneer nodig.

Ik wil helemaal geen auto die dit voor mij gaat bedenken. Dit is volgens mij weer zo’n feature om de ‘transitie vanaf een ice zo natuurlijk mogelijk te maken’. Het voordeel van een ev verminder je hier echter wel door; zoveel mogelijk regeneratief remmen.

Als de fabrikant het regeneratief remmen goed implementeert heb je ook ~ms controle over het remmen, wat weer goede abs/wegligging kan brengen (zie Tesla).

Onder hetzelfde kopje: stop dan ook maar (fake) versnellingen in een ev. Gaan mensen ook ‘rustiger’ van rijden. Sorry, maar ik blijf dit maar een raar argument vinden; minder controle willen over je voertuig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
rare-Quark schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:28:
Ik wil gewoon controle hebben op hoe hard ik rem en alleen de mechanische rem gebruiken wanneer nodig.

Ik wil helemaal geen auto die dit voor mij gaat bedenken. Dit is volgens mij weer zo’n feature om de ‘transitie vanaf een ice zo natuurlijk mogelijk te maken’. Het voordeel van een ev verminder je hier echter wel door; zoveel mogelijk regeneratief remmen.

Als de fabrikant het regeneratief remmen goed implementeert heb je ook ~ms controle over het remmen, wat weer goede abs/wegligging kan brengen (zie Tesla).

Onder hetzelfde kopje: stop dan ook maar (fake) versnellingen in een ev. Gaan mensen ook ‘rustiger’ van rijden. Sorry, maar ik blijf dit maar een raar argument vinden; minder controle willen over je voertuig.
Maar dan moet je blijven flipperen als je ook wilt zeilen. Dat vind ik zelf totaal niet ontspannen rijden. Daarom regeneer ik nu gewoon middels het rempedaal en niet met one-pedal.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Dean Martin schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:30:
[...]

Maar dan moet je blijven flipperen als je ook wilt zeilen. Dat vind ik zelf totaal niet ontspannen rijden. Daarom regeneer ik nu gewoon middels het rempedaal en niet met one-pedal.
Kun je ook niet met de 'start'' knop in het middenconsole wisselen tussen B en D? Heb je weliswaar niet de 3 flipper standen maar wissel je wel veel rustiger tussen zeilen en regenereren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Ik zeilde ook graag in D maar rijd nu alleen nog maar in B aangezien ik het veel rustiger vind rijden om het grotendeels met 1 pedaal te kunnen doen. Als m'n ID.3 ook nog eens gewoon niks deed zonder gas in te drukken ipv rollen zou het nog mooier zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
jeroenkb schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:48:
[...]

Kun je ook niet met de 'start'' knop in het middenconsole wisselen tussen B en D? Heb je weliswaar niet de 3 flipper standen maar wissel je wel veel rustiger tussen zeilen en regenereren
In de fat e-tron is het : niet/beetje/veel of automatisch.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Dat flipperen wordt een gewoonte. Ik doe dat zonder bij na te denken heb ik vandaag geleerd. Zit met een ICE vervangwagen en ben daar vandaag mee naar het werk gereden. Ongelooflijk hoe vaak ik me erop betrapte van die flippers te willen gebruiken ondanks dat ze er niet zijn. Gelukkig niet 1 keer vergeten de koppeling in te trappen.

En wanneer iets een gewoonte is, wanneer je het doet zonder bij na te denken kan je het moeilijk een stresserende toevoeging noemen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Blokker_1999 schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:49:
[...]

Dat flipperen wordt een gewoonte. Ik doe dat zonder bij na te denken heb ik vandaag geleerd. Zit met een ICE vervangwagen en ben daar vandaag mee naar het werk gereden. Ongelooflijk hoe vaak ik me erop betrapte van die flippers te willen gebruiken ondanks dat ze er niet zijn. Gelukkig niet 1 keer vergeten de koppeling in te trappen.

En wanneer iets een gewoonte is, wanneer je het doet zonder bij na te denken kan je het moeilijk een stresserende toevoeging noemen.
Het is persoonlijk. Ik vind het bijzonder vervelend. Daar rij ik geen automaat voor.

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dean Martin schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:58:
[...]

Het is persoonlijk. Ik vind het bijzonder vervelend. Daar rij ik geen automaat voor.
In tegenstelling tot die versnellingsbak is en blijft dit optioneel natuurlijk. En dat is het mooie eraan. Iedereen kan zijn eigen rijstijl zoeken.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rare-Quark
  • Niet online
[...]

Ikzelf zeil eigenlijk nooit. Binnen de bebouwde kom heb ik voldoende aan one pedal driving; ik haal mijn voet simpelweg niet van het pedaal af. Je beweegt hem alleen een beetje op en neer. Buiten de bebouwde kom stop ik hem vlug op autopilot. Ik vind dat zeilen nergens goed voer; ik erger mij er vooral aan. Remmen vind ik actiever dan voet loslaten.

Kan je eindelijk zo lui mogelijk rijden, wil men de oude features weer terug :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
rare-Quark schreef op maandag 19 september 2022 @ 23:36:
[...]

Ikzelf zeil eigenlijk nooit. Binnen de bebouwde kom heb ik voldoende aan one pedal driving; ik haal mijn voet simpelweg niet van het pedaal af. Je beweegt hem alleen een beetje op en neer. Buiten de bebouwde kom stop ik hem vlug op autopilot. Ik vind dat zeilen nergens goed voer; ik erger mij er vooral aan. Remmen vind ik actiever dan voet loslaten.

Kan je eindelijk zo lui mogelijk rijden, wil men de oude features weer terug :P
Zoveel mensen, zoveel wensen.

Zeker met het gewicht van de fat e-tron blijft 'ie lekker door zeilen. Hij is dan ook een stuk(je) zuiniger met zeilen dan met one-pedal driving overigens. En daarnaast vind ik het gewoon fijner rijden. Alleen op de Duitse Autobahn boven de 150 (ik rij vaak een stuk van 100km op hoge snelheid waar ik vervolgens weer kan laden voordat ik terug rij) flipper ik een keertje om hem wat sneller te laten stoppen indien nodig.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

Hier voorspeld men stijgende prijzen, met name door de beperkte batterij productie en grondstoffen daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:34

Crazy D

I think we should take a look.

rare-Quark schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:28:

Ik durf wel te stellen dat de gemiddelde EV beter kan inschatten of het remvermogen dat jij vraagt, met of zonder mechanische rem kan. Tenzij je stevig remt, remt ie altijd regeneratief. En als je twijfelt: laat eerder je gas los, of los rem heel licht. Spoeel desnoods met het niveau van regenereren.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rare-Quark
  • Niet online
Crazy D schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 07:53:
[...]

Ik durf wel te stellen dat de gemiddelde EV beter kan inschatten of het remvermogen dat jij vraagt, met of zonder mechanische rem kan. Tenzij je stevig remt, remt ie altijd regeneratief. En als je twijfelt: laat eerder je gas los, of los rem heel licht. Spoeel desnoods met het niveau van regenereren.
Je kan er prima omheen werken, maar dat is dan ook dat: eromheen werken. Ik gebruik de rem nu maar wat meer.

Het verbaast mij dat er zoveel EV rijders dit nog gebruiken gezien de reacties. Bij de kennismaking met de Tesla vond ik de one pedal driving echt een van de leukste eigenschappen.

Zoveel mensen, zoveel wensen inderdaad.

[ Voor 20% gewijzigd door rare-Quark op 20-09-2022 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:34

Crazy D

I think we should take a look.

rare-Quark schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:41:
[...]

Je kan er prima omheen werken, maar dat is dan ook dat: eromheen werken. Jammer.
Denk je dat jij in een noodgeval nog even op het knopje "nu wel mechanisch remmen" kunt drukken? Ik vind het een vals gevoel van controle.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Crazy D schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:47:
[...]

Denk je dat jij in een noodgeval nog even op het knopje "nu wel mechanisch remmen" kunt drukken? Ik vind het een vals gevoel van controle.
Dit dus.

Ik denk dat we gewoon te veel controle willen.

Ik was na 20 min het one pedal driving gewoon tijdens de testrit. Ik heb het rempedaal amper gebruikt.
Ik denk ook dat de auto het makkelijker kan beoordelen wat en hoe er geremd moet worden.
Met ACC regelt mijn diesel ook hoe er geremd wordt, en indien nodig is dat met de schijfremmen. Kan mij het wat schelen hoe er geremd wordt, als de auto maar stil staat...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rare-Quark
  • Niet online
Crazy D schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:47:
[...]

Dat snap ik niet, de actie is in beide gevallen toch hetzelfde: voet naar de rem? In het eerste geval ga je alleen vaker van rem naar energie en terug. Het is alleen een extra actie als je toch al aan het remmen was en er iets onverwachts gebeurt. Als er bij mij iets onverwachts gebeurt, dan was ik vaak niet al aan het remmen / dan zag ik het wel aankomen.

Het is m.i. ook meer controle, want het behoeft minder acties om hetzelfde uit te kunnen voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-10 18:05
Ik heb mijn EV nog niet, wel 2x proefrit gedaan, en het was me direct duidelijk dat dat one-pedal-driving toch wel iets is dat je niet zo maar eventjes snel gewoon bent. Maar ik zie er ook een probleem mee: je kan er gewoon helemaal niet even je been mee strekken. Je voet zit als het ware vastgelijmd aan je stroompedaal, en dat is toch echt niet aangenaam om te rijden. Het is ook niet voor niets dat iets als cruise control uitgevonden is. Ok, als je je been wil strekken, kan je de EV wel eventjes in de minst regeneratieve stand zetten, maar toch...
Maar ok, ik heb dus nagenoeg geen ervaring, en misschien maak ik de klik na een tijdje wel eens ik mijn wagen heb, maar mijn eerste indruk was toch dat dit enorm irritant is, en ik zette de wagens toch vrij snel in niet-generatieve stand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:15
Het is persoonlijk. Ik heb de eerste 12 maanden altijd met max regen gereden (behalve op de snelweg, dan vaak naar standje 1 ipv 3). Kon er erg snel aan wennen en vind het nog altijd erg plezierig en rustgevend rijden. Het 'auto regen' van de eNiro heb ik kort geprobeerd maar vond het niet fijn doordat ik er niet goed op kon anticiperen, andere zweren er echter bij. Als je harde regen aanwent is het wel weer wennen in een ICE, dan vraag je je af waarom de auto niet 'vanzelf' remt :X

Mijn huidige 'strategie' is eigenlijk laagste stand (zeeeeeeer minimale regen) en laten rollen aangezien dat zuiniger is dan door blijven rijden en dan hardere regen te doen. Dit is (waarschijnlijk) gerommel in de marge kwa efficientie. "Nadeel" is dan wel dat ik vaker mijn voet naar het rempedaal beweeg maar het coasten vind ik zo relaxed. Bij een rotonde op een 80kmph weg begin ik al zo'n 600m van te voren met laten rollen en dan nog moet ik altijd bijremmen als ik op de rotonde aankom (60kmph ofzo?). Ik hou natuurlijk wel rekening met eventueel verkeer achter me, dan begin ik veel later met rollen.

Verder ben ik wel een (S)CC man, ik houd van cruise control. Binnen de bebouwde kom zet ik vaker de limiter aan (dus max snelheid), reden hiervoor zijn vaak de fietsers waar de SCC dan wat spastisch op kan reageren door plots hard te remmen waar het niet nodig is.

Ik heb in ieder geval in 99,9% van de gevallen mijn mechanise rem niet nodig. Ik hou de remschijven schoon door af en toe te remmen met de auto in N.

[ Voor 14% gewijzigd door Card Nox op 20-09-2022 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-10 20:12
Twixie schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:08:
Ik heb mijn EV nog niet, wel 2x proefrit gedaan, en het was me direct duidelijk dat dat one-pedal-driving toch wel iets is dat je niet zo maar eventjes snel gewoon bent. Maar ik zie er ook een probleem mee: je kan er gewoon helemaal niet even je been mee strekken. Je voet zit als het ware vastgelijmd aan je stroompedaal, en dat is toch echt niet aangenaam om te rijden. Het is ook niet voor niets dat iets als cruise control uitgevonden is. Ok, als je je been wil strekken, kan je de EV wel eventjes in de minst regeneratieve stand zetten, maar toch...
Maar ok, ik heb dus nagenoeg geen ervaring, en misschien maak ik de klik na een tijdje wel eens ik mijn wagen heb, maar mijn eerste indruk was toch dat dit enorm irritant is, en ik zette de wagens toch vrij snel in niet-generatieve stand.
Dit is een beetje vergezocht. Want je benen strekken in een benzine wagen zal net als in een elektrische auto leiden tot vol gas :+ of ook gewoon afremmen (op de motor). Dus ja, wanneer strek je dan je benen?
Als je cruise control rijdt, en dat zit natuurlijk ook gewoon op een elektrische auto.

Je zult zien dat het one pedal driving heel erg went. En heel soms zet je het misschien even uit (of minder re-gen) of zet je de cruise control aan.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
!null schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:31:
[...]

Je zult zien dat het one pedal driving heel erg went. En heel soms zet je het misschien even uit (of minder re-gen) of zet je de cruise control aan.
Bij mij duurde het 20 min om er aan te wennen. (Mod Y LR)
In het begin ga je te ver af van het stroompedaal en neem je de bochten of afslagen te traag.
Maar daarna gaat dat zeer intuitief. Gewoon een paar ritten door bijten, en het zit in je "muscle memory".

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-10 18:05
!null schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:31:
[...]
of ook gewoon afremmen (op de motor). Dus ja, wanneer strek je dan je benen?
Dat is wel een valabel punt. Misschien is het ook doordat ik nu met een automaat rijd. Toch heb ik de indruk dat je bij een ICE zonder straf even het gaspedaal kunt lossen, terwijl dat bij one-pedal-driving natuurlijk een complete no-go is (tenzij je wil remmen natuurlijk).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !null
Zojuist de voorbanden laten vervangen van onze Ampera-E op 132.000km. Het lijkt erop dat dat nog de originele voorbanden waren :o
Dat is toch wel heel netjes. Volgens mij heeft de vorige eigenaar echt heel rustig met de auto gereden.
Ik vrees dat ik dat niet ga halen met mijn rijstijl.
Achterbanden zitten er ook nog op uit 2017 met nog voldoende profiel voor nu.

Toen ik de auto kocht zat er ook steeds zo'n irritante waarschuwing in het dashboard als je voorbij de 90km/u ging. Die heb ik er uitgehaald, maar geeft wel aan dat de vorige eigenaar waarschijnlijk echt keurig reed.

Edit: Gaat trouwens om Michelin Primacy 3 banden die ik nu heb vervangen door Primacy 4, alleen niet door had dat ik daarbij de Selfseal functie verloren heb.

[ Voor 19% gewijzigd door !null op 20-09-2022 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Misschien ook maar even hier melden voor Hyundai Bluelink of Kia UVO Connect rijders:

Automatische ritbeheertools voor Hyundai Bluelink- of Kia UVO Connect-gebruikers. Het achteraf bepalen van uw privé- en/of zakelijke ritten en informatie over die ritten en het gebruik van de auto.

ZuinigeRijder in "Ritbeheertools voor Hyundai Bluelink of Kia UV Connect"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 11:27
Twixie schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:54:
[...]

Dat is wel een valabel punt. Misschien is het ook doordat ik nu met een automaat rijd. Toch heb ik de indruk dat je bij een ICE zonder straf even het gaspedaal kunt lossen, terwijl dat bij one-pedal-driving natuurlijk een complete no-go is (tenzij je wil remmen natuurlijk).
Zowel bij een ICE als een EV laat ik het gaspedaal alleen los als de CC actief is. Daar is wat mij betreft geen verschil tussen.

Ik rijd altijd met OPD aan. Bij de XC40 kun je kiezen tussen aan en uit, niet tussen verschillende regen niveaus. Het enige nadeel vind ik, als je het rempedaal eens gebruikt, dan blijft de auto remmen als je het rempedaal loslaat. Eigenlijk zou OPD dan automatisch uitgeschakeld moeten worden tot je het gaspedaal weer intrapt.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-10 15:57

Kju

JTHZZ schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 19:11:
[...]

Geen ervaring maar op de betreffende website staat het adres en dat je een kopie kentekenbewijs moet opsturen per post of naar de balie moet komen. Ik zou er een briefje van twee zinnen in het Frans bijdoen dat je een ‘droit de stationnement’ wilt aanvragen en je adres. “Je voudrais demander un droit de stationnement pour ma voiture (X-XXX-X). Groetjes Kju, Kjustraat 3, Kjustad “
Ik heb er naar gekeken maar vond het teveel werk, rare Fransen.
https://www.paris.fr/page...riques-hydrogene-hybrides

Voor alle Parijs gangers ook goed om te weten is dat je binnen de A86 snelweg een milieusticker (vignette crit’air) nodig hebt. Dat geldt ook voor EVs. Kost 4,51€ en wordt naar je huisadres gestuurd.
Duurde iets langer dan een maand. Het is nu geldig voor een jaar. Ik mag nu volgens translate '6 opeenvolgende uren gratis parkeren op dezelfde betaalde weglocatie'.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Laatst online: 05-10 12:05
Twixie schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:08:
1 pedal drive is echt heerlijk.
Bij t stoplicht kan je je been strekken als je dat nodig vindt, maar ikzelf heb daar geen behoefte aan en ik rij 8 uur per dag.
Bij t stoplicht kan dat dus, omdat de auto blijft staan wanneer die 1 pedal drive is.
Zo niet, heb je de optie auto-hold want dan blijft de auto staan als je 'm hebt stilgezet.

Je kan de auto niet laten afremmen, of op 2 of 3 regenatie zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Als je je been wilt strekken zet je de (A)CC aan, of, zoals bij mijn ID.3. zet je hem even op D zodat ie uitrolt. Om eerlijk te zijn gebruik ik tegenwoordig altijd de ACC zodra ik een constante snelheid moet rijden. Ik vond vroeger CC nog wel irritant omdat je op een voorligger in kunt rijden maar met deze ACC is die stress er niet en is het juist zeer chill snelweg rijden. Of andere wegen. Ik vind het ergens ook wel hilarisch om 'vol automatisch' aan te komen rijden bij een rotonde, af te remmen, de rotonde te nemen en weer door te rijden op de ingestelde waarde.

Alleen stoplichten herkent ie niet :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insanecow
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-09-2022
Hi all,

Vraagje hoe denken jullie erover om op dit moment nog een EV aan te schaffen? ( Puur kijkend naar het financiele aspect,mileu etc daar buiten gelaten).

Is het nog wel rendabel met de huidige electriciteits prijzen en daarnaast ook nog de wegenbelasting die voor electrische auto's nog best duur kan uitvallen nadat de vrijstelling wordt afgeschaft.
Het gewicht van een ID4 is al minimaal 2009 kg, stel de prijzen worden voor wegenbelasting gelijk aan dat van een benzine auto dan zit je voor een ID4 al aan de 358 euro per kwartaal.

Any thoughts?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Insanecow schreef op zondag 25 september 2022 @ 08:58:
Hi all,

Vraagje hoe denken jullie erover om op dit moment nog een EV aan te schaffen? ( Puur kijkend naar het financiele aspect,mileu etc daar buiten gelaten).

Is het nog wel rendabel met de huidige electriciteits prijzen en daarnaast ook nog de wegenbelasting die voor electrische auto's nog best duur kan uitvallen nadat de vrijstelling wordt afgeschaft.
Het gewicht van een ID4 is al minimaal 2009 kg, stel de prijzen worden voor wegenbelasting gelijk aan dat van een benzine auto dan zit je voor een ID4 al aan de 358 euro per kwartaal.

Any thoughts?
Ligt nogal aan je situatie! Kun je thuis laden? Wat is de prijs van je kWh? Heb je panelen? Zo ja hoeveel? Heb je overschot? Etc.

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hi all,

Any thoughts?
Op veel plekken kun je (publiek) laden voor <40c per kWh. Mijn Model 3 doet 20kWh/100km. (Rij niet zuinig.) Zit je op 8 EUR voor 100km. Een vergelijkbare ICE heeft toch snel 15 EUR aan brandstof nodig. BEV heeft (doorgaans) minder onderhoudskosten en sowieso tot 2025 geen wegenbalasting. In 2025 kwarttarief en daarna zal het wel wat anders worden. Dus ja, is nog steeds een slimme keuze. Kijk ook even naar de afschrijving van BEV vs ICE. ;)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insanecow
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-09-2022
Dean Martin schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:06:
[...]

Ligt nogal aan je situatie! Kun je thuis laden? Wat is de prijs van je kWh? Heb je panelen? Zo ja hoeveel? Heb je overschot? Etc.
Hi,

Bij mijn huidige appartement niet, volgend jaar verhuis ik en dan krijg ik wel een eigen laadpaal.
Publiek laden is nu in mijn omgeving onder de 40cent per kWh.

Panelen krijg ik bij het nieuwe huis overschot weet ik helaas nog niet omdat ik er nog niet woon :)

Het viel me meer op dat de wegenbelasting wel erg hoog wordt als het naar de normale prijs gaat van Benzine auto's aangezien EV's aanzienlijk meer wegen. De auto die ik op het oog heb weegt namelijk boven de 2000kg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

@Insanecow Ik vraag me af of die wegenbelasting wel echt op basis van gewicht gaat want zover ik begreep doen personenauto's er amper toe qua slijtage van de wegen en had ik altijd de indruk dat het op basis van uitstoot is. Zwaardere auto's stoten vaak ook gewoon meer uit.

Hoe dan ook is de huidige situatie niet typisch voor de toekomst schat ik (want er komt steeds meer hernieuwbare energie, we gaan steeds meer van fossiel af) dus het is nu al goedkoper en ik verwacht dat het alleen maar een groter verschil in het voordeel van EV wordt. Zeker als je thuis kunt laden en zonnepanelen hebt (tip: leg je dak helemaal vol).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Insanecow schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:08:
[...]

Hi,

Bij mijn huidige appartement niet, volgend jaar verhuis ik en dan krijg ik wel een eigen laadpaal.
Publiek laden is nu in mijn omgeving onder de 40cent per kWh.

Panelen krijg ik bij het nieuwe huis overschot weet ik helaas nog niet omdat ik er nog niet woon :)

Het viel me meer op dat de wegenbelasting wel erg hoog wordt als het naar de normale prijs gaat van Benzine auto's aangezien EV's aanzienlijk meer wegen. De auto die ik op het oog heb weegt namelijk boven de 2000kg.
MRB is in ieder geval tm 2024 gratis, dus daar bespaar je dan tot die tijd aardig op.

Overigens is openbaar laden waarschijnlijk goedkoper dan aan huis. De prive e-Golf laden wij tegenwoordig weer zo vaak mogelijk aan openbare palen.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rare-Quark
  • Niet online
Hi all,

Any thoughts?
Ik denk dat de 1e prio zonnepanelen zijn. Dat brengt je electra kosten rond de 5c/kWh / dat heb je er in 2-3 jaar uit. Met datgene wat je over hebt zal je dan vaak een keuze moeten maken tussen een EV of warmtepomp. Welke dan het best uitkan hangt dan af van je situatie.

Ik heb zelf mijn (2e) warmtepomp maar op de lange baan geschoven en zet de bestaande maar op wat minder rendabel voor de winter. Ik had al 2 ev’s en een electra verbruik die op het max zit van mijn pv installatie.

Nu is echter wel het slechtste moment om een ev aan te schaffen. De prijs van een ev is erg hoog vanwege de enorme vraag en onze overheid heeft besloten effectief gas nog even te subsidieren en electra veel minder.

Op de zeer lange termijn denk ik dat de prijs van elektra wel weer normaler word (<10c/kWh kaal). Wat het binnen 10 jaar doet gaat spannend worden. Zonder gas zit je op een achterstand (te weinig levering) aan energie. Als je alles gaat elektrificeren word de vraag alleen maar groter. Besef je goed dat een veelvoud kan zijn (3x-5x). Ik ben er nog niet gerust op dat de ‘crisis’ binnen 5 jaar voorbij is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21-09 15:01
VidaR-9 schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:23:
[...]

MRB is in ieder geval tm 2024 gratis, dus daar bespaar je dan tot die tijd aardig op.

Overigens is openbaar laden waarschijnlijk goedkoper dan aan huis. De prive e-Golf laden wij tegenwoordig weer zo vaak mogelijk aan openbare palen.
Ziet helaas wel steeds meer de openbare laad tarieven omhoog gaan, wel hier in de omgeving in ieder geval.
Dus hier is opladen aan huis (zeker met zonnepanelen en in daltarief) nog goedkoper.
Maar het is wel iets om voor je eigen situatie goed te bekijken. Maar zelfs met de dure tarieven zijn we per maand nog veel minder kwijt dan aan onze ICE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Laatst online: 08:43

mux

99% efficient!

Ferry34 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 23:49:
[...]

1 pedal drive is echt heerlijk.
Bij t stoplicht kan je je been strekken als je dat nodig vindt, maar ikzelf heb daar geen behoefte aan en ik rij 8 uur per dag.
Bij t stoplicht kan dat dus, omdat de auto blijft staan wanneer die 1 pedal drive is.
Zo niet, heb je de optie auto-hold want dan blijft de auto staan als je 'm hebt stilgezet.

Je kan de auto niet laten afremmen, of op 2 of 3 regenatie zetten
Ik denk dat het ook wel nuttig is om hierbij op te merken dat OPD, (A)CC en de limieten van elk heel anders werken op verschillende auto's. Sommige auto's regenereren erg aggressief met OPD, wat het op de snelweg niet lekker laat werken. Sommige auto's benutten maar een fractie van de beschikbare acceleratie en regeneratie in (A)CC waardoor de auto traag voelt op autopiloot. Ik denk dat daar echt veel van het commentaar vandaan komt.

Plus de zitpositie. Ik ben zelf lang, dus lange ritten zijn in geen enkele auto comfortabel als ik de hele tijd m'n voet op de pedalen moet houden. Uitrekken kan ik helemaal nergens in, dus dan is het voor mij altijd fijner om CC te gebruiken dan OPD voor de bulk van de rit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Nu online
Even terugkomen op die MRB voor EV's.
Ja die EV's zijn zwaar, maar hybride auto's (mild hybride uitgezonderd) zijn ook zwaarder dan de modellen die echt alleen op benzine rijden.
Dan rijst ook nog de vraag of je nog (lang?) ICE auto's kunt kopen zonder vorm van hybride aandrijving.
En hoe lang de benzine nog (min of meer) gesubsidieerd wordt (denk aan huidige, tijdelijke, accijnsverlaging).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 06-10 21:12
VidaR-9 schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:23:
[...]

Klopt. Laadpalen betalen geloof ik geen energiebelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:52
chevsticks schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:32:
[...]

Ziet helaas wel steeds meer de openbare laad tarieven omhoog gaan, wel hier in de omgeving in ieder geval.
Dus hier is opladen aan huis (zeker met zonnepanelen en in daltarief) nog goedkoper.
Maar het is wel iets om voor je eigen situatie goed te bekijken. Maar zelfs met de dure tarieven zijn we per maand nog veel minder kwijt dan aan onze ICE
Welke EV vs welke ICE en neem je ook de afschrijving en verzekering mee? (en welke tarieven)
Met de variabele tarieven is een ICE nu goedkoper in mijn berekening..

[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 25-09-2022 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 22:13
mitsumark schreef op zondag 25 september 2022 @ 19:24:
[...]

Welke EV vs welke ICE en neem je ook de afschrijving en verzekering mee? (en welke tarieven)
Met de variabele tarieven is een ICE nu goedkoper in mijn berekening..
Dan neem je de complete verkeerde afschrijving mee.
EV's zijn absurd, in hoe weinig dat ze verliezen in waarde, op de 2de hands markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
bottom line schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:25:
[...]
EV's zijn absurd, in hoe weinig dat ze verliezen in waarde, op de 2de hands markt.
Ja dat waar, maar is wel de situatie van nu. Als je de auto 4 jaar rijdt vraag ik het me af. Ik hoop dat dan de productie ed weer gewoon op niveau is.

Ik zou er niet vanuit gaan dat dat zo blijft.

Hier momenteel in dubio om de e-Golf te vervangen voor een Model Y RWD. Beetje vanwege hetzelfde. Erg scherp geprijsd en afschrijving vooralsnog zeer beperkt.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 22:13
VidaR-9 schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:27:
[...]

Ja dat waar, maar is wel de situatie van nu. Als je de auto 4 jaar rijdt vraag ik het me af. Ik hoop dat dan de productie ed weer gewoon op niveau is.

Ik zou er niet vanuit gaan dat dat zo blijft.

Hier momenteel in dubio om de e-Golf te vervangen voor een Model Y RWD. Beetje vanwege hetzelfde. Erg scherp geprijsd en afschrijving vooralsnog zeer beperkt.
Waarom blijft dit niet zo?
Ik rijd al 4 jaar ev..
de 2de hands markt, die is enorm gegroeid tegenover wat er geproduceerd kan en zal worden door de autofabrikanten. En dat gaat absoluut scheefgroeien op de moment dat er geen benzine/dieselmotoren meer verkocht mogen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Het is vooral meer van: hoe kan het zo lang al zo overpriced blijven? De tweedehandsmarkt is echt ontzettend overpriced. Tussen 2016 en 2022 is de prijs van een tweedehands Zoe, Leaf en Outlander niet veranderd - zelfs voor exact hetzelfde modeljaar! De laagste prijzen op MP van 2018 zijn nu nog steeds de laagste prijzen, en hetzelfde geldt voor de hoogste.

Dat moet toch een keer omlaag gaan? Zelfde met nieuwe auto's - in 2014 kocht je voor 33000 euro een e-NV200, en vandaag kost die of een equivalent busje nog steeds 36-40k. OK, met betere techniek, maar ooit moeten die prijzen toch ook omlaag gaan.

Uiteraard is er veel meer vraag dan aanbod dus nu nog niet, maar misschien over 4 jaar? We kunnen hopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Laatst online: 05-10 12:05
!null schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:58:
Zojuist de voorbanden laten vervangen van onze Ampera-E op 132.000km. Het lijkt erop dat dat nog de originele voorbanden waren :o
Dat is toch wel heel netjes. Volgens mij heeft de vorige eigenaar echt heel rustig met de auto gereden.
Ik vrees dat ik dat niet ga halen met mijn rijstijl.
Achterbanden zitten er ook nog op uit 2017 met nog voldoende profiel voor nu.

Toen ik de auto kocht zat er ook steeds zo'n irritante waarschuwing in het dashboard als je voorbij de 90km/u ging. Die heb ik er uitgehaald, maar geeft wel aan dat de vorige eigenaar waarschijnlijk echt keurig reed.

Edit: Gaat trouwens om Michelin Primacy 3 banden die ik nu heb vervangen door Primacy 4, alleen niet door had dat ik daarbij de Selfseal functie verloren heb.
132.000??
Is echt extreem lang.

Nu hebben ze bij mij op m'n werk wel okkietokkie all weather en rij ik weinig snelweg, maar 60.000 op m'n voorwielen is al n opgave

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:32
@mux als het overpriced was hadden de verkopers toch minimale verkopen? Dan zou de prijs vanzelf dalen door overaanbod. Blijkbaar zijn de prijzen goed gezien de tweedehands EV markt best hard gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:52
bottom line schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:25:
Alleen vanwege de enorme vraag en tekorten, wat er over 5 jaar nog aan waarde over is weet niemand.
Het verschil in aantal (betaalbare) EV's dat nu de weg op gaat ten opzichte van 5 jaar geleden is ook enorm.
Ik denk dat ik redelijk realistisch heb ingeschat, maar je kunt met de grote onzekerheden alle kanten op rekenen...
Wat kost je kwh, wat wordt de EV MRB, afschrijving weet je pas bij verkoop, etc, etc, waarschijnlijk zal de TCO niet zoveel schelen, maar het kan ook zomaar 200 per maand in het voordeel zijn, beide kanten op..

https://iserv.nl/files/pi...pi=0&wbpi=0&aspi=0&ohpi=0

[ Voor 48% gewijzigd door mitsumark op 26-09-2022 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

mister_S schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:48:
@mux als het overpriced was hadden de verkopers toch minimale verkopen? Dan zou de prijs vanzelf dalen door overaanbod. Blijkbaar zijn de prijzen goed gezien de tweedehands EV markt best hard gaat.
Overpriced is inderdaad het verkeerde woord. Het is ongewoon dat je dus in 2016 een tweedehands 24kWh Leaf had kunnen kopen en vandaag voor exact hetzelfde bedrag kunt verkopen op marktplaats. Normaal gesproken waren die auto's - zeker gezien hoe verouderd ze inmiddels zijn - niks meer waard. Misschien 2-3000 euro ofzo. Maar ze doen gewoon nog >10k. En dat geldt voor alles wat ook maar half bruikbaar (PH)EV is. Allemaal heel duur t.o.v. het prijsverloop van non-EVs.

Supply and demand, ik weet hoe het komt, maar het voelt absurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Inderdaad, het klopt voor mijn gevoel ook niet dat mijn EV nog steeds hetzelfde waard is na 2 jaar.
Ferry34 schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:37:
[...]

132.000??
Is echt extreem lang.

Nu hebben ze bij mij op m'n werk wel okkietokkie all weather en rij ik weinig snelweg, maar 60.000 op m'n voorwielen is al n opgave
Het is ook absurd of zou absurd zijn.
Maar ik zie bandenwissel niet terug, en de banden hebben wel jaar en week dat logisch is met productie van de auto.
En ze maakten ook wel veel geluid, wat ook wel wat aangeeft.

De auto was verder echt als nieuw en volgens mij heeft de beste man nooit harder dan 90 gereden en waarschijnlijk dus ook rustig gereden, is een aanname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
!null schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:51:
Inderdaad, het klopt voor mijn gevoel ook niet dat mijn EV nog steeds hetzelfde waard is na 2 jaar.
offtopic:
Bij tweedehands caravans was de markt dit voorjaar/zomer nog gekker. Er werd blind tegen elkaar op geboden. Een vriend van mij heeft uiteindelijk een caravan van 20 (!) jaar oud gekocht voor destijds de nieuwprijs (± € 8.000).

Wat met name meespeelt is de forse prijsstijgingen (hoge vraag) en lage leveringen de afgelopen jaren van nieuwe auto's (chiptekort, staal, etc.). Dat werkt gewoon door in de waarde van occasions.

Of wat te denken van andere marktverstoringen zoals SEPP...

Het gevoel klopt niet, maar in de praktijk is het prima verklaarbaar...

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
De inflatie is hoger dan de afschrijving :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
Dit incident is door deze ontwikkelingen ook nog wat zuurder geworden:
assje in "Elektrische auto's - deel 5"

Korte samenvatting; ik heb een lagere prijs onderhandeld op een al scherp aanbod maar vervolgens na bereiken overeenkomst heeft verkoper me laten zitten. Goede kans dat dit op €500 stuk gelopen is, was €24k voor een Niro geweest. Er staat nu een Taxi Niro met vergelijkbare kilometerstand te koop voor €34k (€28k ex BTW).

Dit is natuurlijk een beetje mental accounting maar het kost me heel veel moeite nu te overwegen een Niro te kopen voor >€34k :P

• Haodeyoude
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06-10 06:39
Megat schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 18:26:
We waren van plan om een Kia soul EV aan te schaffen. Het nieuwe model dat onze voorkeur had is echter flink duurder geworden en heeft geen warmtepomp noch 360 graden camera en een trekgewicht van 300kg.. Dit is voor ons de reden om toch weer verder te kijken. We komen nu op het internet veelvuldig de BYD atto 3 tegen, waar overwegend lovend over wordt bericht. Het beloofd een erg complete moderne auto te zijn, inclusief bijvoorbeeld panoramadak, warmtepomp en 360 graden camera en een iets groter trekgewicht van 500kg. Zonder de auto in werkelijkheid gezien te hebben, laat staan ermee gereden te hebben, lijkt het ons een interessante aanbieding. Wat ons een beetje doet aarzelen, is het gegeven dat het een Chinese auto betreft. Bijvoorbeeld onze Chinese zonnepanelen en Iphones heb ik zonder gewetensbezwaren aangeschaft, maar bij een auto heb ik gemengde gevoelens. Niet vanwege bouwkwaliteit of zo, maar vanwege onze westerse kijk op China. Voor ons toch een dilemma.
Zat net de live online product premiere van de Atto 3 te kijken waarbij 38k genoemd werd als europese introductie prijs en gezegd werd dat land specifieke prijzen tijdens de autosalon Parijs 17-23 oktober komen.
Zit toch wel flink hoger dan mijn verwachting, in Australie is de standard range 30k eur en extended range 32k eur voor subsidie.....en in China zelfs 20k eur en 24k na subsidie....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-10 14:43

Arfman

Drome!

assje schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:14:
Dit incident is door deze ontwikkelingen ook nog wat zuurder geworden:
assje in "Elektrische auto's - deel 5"

Korte samenvatting; ik heb een lagere prijs onderhandeld op een al scherp aanbod maar vervolgens na bereiken overeenkomst heeft verkoper me laten zitten. Goede kans dat dit op €500 stuk gelopen is
Tja, volgens mij toen ook al tegen je gezegd, maar hoop dat je hier van geleerd heb. Dit soort krentenkakkerij is voor mij ook genoeg reden om het object (maakt ff niet uit wat het is) aan iemand anders te verkopen. Maar het blijft zuur voor je!

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• Kaaschef
  • Laatst online: 25-09 09:28
ik ga volgend weekend naar Vielsalm in Belgie (Centerparcs) . Iemand ervaring met het laden daar?

zie maar heel weinig laappunten, en allemaal maar 11KW....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Kaaschef schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:49:
ik ga volgend weekend naar Vielsalm in Belgie (Centerparcs) . Iemand ervaring met het laden daar?

zie maar heel weinig laappunten, en allemaal maar 11KW....
Geen idee wat voor EV je hebt, maar er zijn twee Tesla Superchargers dichtbij. Die bij de van der Valk Verviers op slechts 48 km. Daar volladen, en je kunt weer de hele week kleine ritjes maken.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• assje
Arfman schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:40:
Tja, volgens mij toen ook al tegen je gezegd, maar hoop dat je hier van geleerd heb. Dit soort krentenkakkerij is voor mij ook genoeg reden om het object (maakt ff niet uit wat het is) aan iemand anders te verkopen. Maar het blijft zuur voor je!
Je noemt het krentenkakkerij maar het is gewoon een onderhandling. Bij aankoop van allerlei zaken en zo ook mijn huidige Ioniq heb ik ook stevig onderhandeld en daardoor scherp aangekocht. Uiteindelijk is het aanvoelen van perceptie/goodwill ook onderdeel van het spel dus daar heb ik nu in ieder geval gefaald. Hoe dan ook blijft de verkoper een totale hufter voor hoe de communicatie is gevoerd en e.e.a. verlopen is.

Ik ben nergens ter kwade trouw geweest, het was voor mij gewoon een groot bedrag voor een auto met een hoge kilometerstand. Ik reken mezelf dit nog altijd beperkt persoonlijk aan. Voornaamste les zou wellicht zijn om de volgende keer als het om dergelijke bedragen gaat bij enige twijfel maar mijn gesprekken op te nemen.

[ Voor 6% gewijzigd door assje op 28-09-2022 17:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:36
assje schreef op woensdag 28 september 2022 @ 17:05:
[...]

Je noemt het krentenkakkerij maar het is gewoon een onderhandling. Bij aankoop van allerlei zaken en zo ook mijn huidige Ioniq heb ik ook stevig onderhandeld en daardoor scherp aangekocht. Uiteindelijk is het aanvoelen van perceptie/goodwill ook onderdeel van het spel dus daar heb ik nu in ieder geval gefaald. Hoe dan ook blijft de verkoper een totale hufter voor hoe de communicatie is gevoerd en e.e.a. verlopen is.

Ik ben nergens ter kwade trouw geweest, het was voor mij gewoon een groot bedrag voor een auto met een hoge kilometerstand. Ik reken mezelf dit nog altijd beperkt persoonlijk aan. Voornaamste les zou wellicht zijn om de volgende keer als het om dergelijke bedragen gaat bij enige twijfel maar mijn gesprekken op te nemen.
Dat opnemen gaat natuurlijk niet helpen.
De tweedehands automarkt is booming, een goede EV is schaars, alles klopte op zich en toch wil je 10% + afdingen in een markt die onder spanning staat in het voordeel van de verkopers.
Je wilde gewoon net even teveel van het goede.
Je hebt dus of je verwachtingen te hoog of je budget te laag ;) .

Als ik de verkoper was geweest had ik niet eens op je eerste bod ingegaan waarschijnlijk, dat verschil van inzicht is gewoon te groot op een dergelijk bedrag met dergelijke staat.
Als je een groot probleem of dikke deuk had ontdekt of een batterij op 85% van zijn capaciteit was het een ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

assje schreef op woensdag 28 september 2022 @ 17:05:
[...]

Je hebt gelijk dat je op je bankrekening let, onderhandelen hoort er soms gewoon bij. Dat is geen krentekakkerij op zich, maar op dit moment soms niet handig zoals je hebt gemerkt.

Het is een beetje als het spreekwoord "Wie het onderste uit de kan wil, krijgt vaak het deksel op de neus".
Dat is al heel oud, en geeft aan dat ook in goede tijden bij onderhandelingen niet tot het uiterste gegaan moet worden, want dan loop je het risico dat het afketst.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
GeeMoney schreef op woensdag 28 september 2022 @ 17:25:
De tweedehands automarkt is booming, een goede EV is schaars, alles klopte op zich en toch wil je 10% + afdingen in een markt die onder spanning staat in het voordeel van de verkopers.
Je wilde gewoon net even teveel van het goede.
Je hebt dus of je verwachtingen te hoog of je budget te laag ;) .
Dit was een jaar geleden ;-)

Was verder een wat langer verhaal omheen. Het gaat ver vooral om dat ik akkoord had bereikt met de verkoper maar hij nog een paar dagen nodig had om taximeter etc. uit te bouwen. Toen plotseling lastige communicatie en op de dag dat ik de auto zou komen halen hoorde ik niets meer. Via kenteken gevonden dat auto die dag aan iemand anders verkocht was.

Ik had er geen moeite mee gehad als de verkoper mijn bod niet had geaccepteerd. Ik had er geen moeite mee gehad als hij mij een l*l vond en daarom niet aan mij wilde verkopen (in werkelijkheid hadden we prima contact en hebben we met de proefrit nog bakkie koffie gedaan etc). Ik had zelfs nog enig begrip kunnen hebben als hij mij opgebeld had dat hij een hoger bod had en dat hij toch wilde heroverwegen (alhoewel onredelijk).

Maar, iets afspreken en dan bij een hoger bod laten zitten dan ben je gewoon een .....

• Megat
Haodeyoude schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:56:
[...Zat net de live online product premiere van de Atto 3 te kijken waarbij 38k genoemd werd als europese introductie prijs en gezegd werd dat land specifieke prijzen tijdens de autosalon Parijs 17-23 oktober komen.
Zit toch wel flink hoger dan mijn verwachting, in Australie is de standard range 30k eur en extended range 32k eur voor subsidie.....en in China zelfs 20k eur en 24k na subsidie....
Ik heb de presentatie ook bekeken. Ik meen dat de afgegeven prijs van €38000,- in principe de prijs is voor Europa als werelddeel. Ik denk dat alle in Europa geleverde auto’s identiek zijn qua opties, maar dat de prijs per land best nog kan verschillen.

• Kaaschef
  • Laatst online: 25-09 09:28
Jeroenneman schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:57:
[...]

Geen idee wat voor EV je hebt, maar er zijn twee Tesla Superchargers dichtbij. Die bij de van der Valk Verviers op slechts 48 km. Daar volladen, en je kunt weer de hele week kleine ritjes maken.
Inderdaad was dat al wel het plan om bij Luik of wellicht idd Verviers vol te laden onderweg. Even checken of dat Tesla punt ook vrij gegeven is. Rij trouwens een Enyaq 60. Dus ca 300 km range

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Kaaschef schreef op woensdag 28 september 2022 @ 21:51:
[...]

Inderdaad was dat al wel het plan om bij Luik of wellicht idd Verviers vol te laden onderweg. Even checken of dat Tesla punt ook vrij gegeven is. Rij trouwens een Enyaq 60. Dus ca 300 km range
Mocht je boodschappen willen gaan doen buiten Vielsalm: er is een Delhaize met meerdere laadpunten een dorp verderop.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-10 18:40
Ik twijfel sterk, na 6 maanden in bezit van een Zoe 40kWh R90 huuraccu uit 2017 met inmiddels 43k kilometers op de teller heeft de verhuurinstantie van Renault ons eindelijk gevonden(…) met een narekening van 130*6=780,-

Heb gelijk gevraagd wat ze zouden rekenen voor het overkopen van de batterij, dat zou uitkomen op 4000,- en ik denk dan; dat is volgens mij best wel scherp als ik hier en daar lees dat een batterij zo’n 8-9000,- zou moeten kosten.

Met accuhuur en verplichte batterijverzekering kost het 130,- in de maand, dus of ~30 maanden (2,5 jaar) dat bedrag betalen en nog steeds een restbedrag als we m dan zouden willen overnemen. Of nu 4000,- afrekenen wel met het risico dat als er ooit iets met de batterij is dat het dan voor eigen kosten is. Wat zien jullie als wijsheid? :/

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:07
bokkow schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 17:09:
Ik twijfel sterk, na 6 maanden in bezit van een Zoe 40kWh R90 huuraccu uit 2017 met inmiddels 43k kilometers op de teller heeft de verhuurinstantie van Renault ons eindelijk gevonden(…) met een narekening van 130*6=780,-

Heb gelijk gevraagd wat ze zouden rekenen voor het overkopen van de batterij, dat zou uitkomen op 4000,- en ik denk dan; dat is volgens mij best wel scherp als ik hier en daar lees dat een batterij zo’n 8-9000,- zou moeten kosten.

Met accuhuur en verplichte batterijverzekering kost het 130,- in de maand, dus of ~30 maanden (2,5 jaar) dat bedrag betalen en nog steeds een restbedrag als we m dan zouden willen overnemen. Of nu 4000,- afrekenen wel met het risico dat als er ooit iets met de batterij is dat het dan voor eigen kosten is. Wat zien jullie als wijsheid? :/
Wij hebben vorig jaar ook de accu van onze ZOE overgenomen. Ik heb de staat van de accu SoH laten controleren en die was nog dermate goed dat we het risico gewoon hebben genomen. De 8 jaar garantie hou je toch. Je moet maar zo rekenen dat de restwaarde van de auto ook weer hoger wordt en je geen maandelijkse huurkosten meer hebt. Je moet wel even controleren of je verzekering de accu ook dekt, bij de huur zit namelijk ook een accu verzekering.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Pagina: 1 ... 257 ... 371 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic