Adblue in benzinetank

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09-05 08:20
Ik ben vanmorgen om 9:00 teruggekomen van een nachtelijk tripje om mijn buren (inclusief hun 3 kinderen) op te halen 90 km ten zuiden van Dijon.

Ze zijn daar gestrand doordat ze per ongeluk een kleine hoeveelheid (ca. 1 euro) Adblue in hun benzinetank hebben gedaan. De buurman dacht tijd te besparen door bij de vrachtenwagenpomp te tanken. Hij had de tegenwoordigheid van geest om geen diesel te pakken (zijn auto is een benzine-auto) maar dus wel Adblue. Daar kun je uiteraard van alles van vinden, maar daar gaat het nu niet om.

Helaas viel het kwartje pas later en hebben ze er dus WEL mee gereden. Na een km of 2 viel de auto stil en deed niks meer.

Nu mijn vraag. Wat is het best case en worst case scenario?

Via Google kun je wel heel veel verhalen lezen over wat er gebeurt als je Adblue in je dieseltank doet maar niet wat er gebeurt als je het in je benzinetank doet. De verhalen die je wel vindt, gaan over wat je moet doen als je nog niet hebt gereden, maar dat is in dit geval al gebeurd.

Er wordt soms gesproken over "allerlei onderdelen vervangen", wat wordt dan specifiek bedoeld?

Ben benieuwd naar de scenario's... ik ga een ondertussen een tukkie doen want ben doodop :D

[ Voor 5% gewijzigd door havana op 14-08-2022 08:09 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:03
Het beste scenario was niet starten, dus dat gaat al niet meer. Het slechte scenario is een nieuwe motor en onderdelen van het brandstofsysteem. Dit is een kwestie van naar de garage brengen en die kunnen aangeven wat er allemaal is aangetast door het cyanuurzuur en de gevolgen. Hier kan je alleen maar speculeren.

Het staat hier redelijk goed uitgelegd wat er gebeurd.
https://www.skodaforum.nl...-echt-zo-agressief.39174/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:55

Rmg

Tank spoelen
Leidingen spoelen/vervangen
Brandstofpomp & filters vervangen
Benzineinjectoren vervangen (moderne autos)
Pakkingen misschien aangetast?
Katalysator kapot?
Bougies vervangen?

Denk dat je dan het meeste wel hebt

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• J4pi0
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:26
Het is zeer goed mogelijk dat de cilinderwanden en klepzittingen aangetast zijn. In dat geval is de motor afgeschreven helaas. Meerdere keren gezien in onze werkplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-01-2023
Ik had geen idee wat Adblue is , maar na een paar hits gelezen te hebben vraag je je af hoe zulk spul, bestemd voor de uitlaat in Jezusnaam technisch IN een motor terecht kan komen.
In de US waarschijnlijk goed voor een stortvloed van rechtzaken.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Slurf1
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-05 14:45
Keezx schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 17:29:
Ik had geen idee wat Adblue is , maar na een paar hits gelezen te hebben vraag je je af hoe zulk spul, bestemd voor de uitlaat in Jezusnaam technisch IN een motor terecht kan komen.
In de US waarschijnlijk goed voor een stortvloed van rechtzaken.
In dit geval is dat vrij duidelijk hoe het in de motor komt toch? Gewoon in de benzinetank gieten….

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Keezx
Laat ik het dan voor diegenen die moeite hebben met begrijpend lezen wat betert formuleren:
Hoe is het MOGELIJK dat spul, aanwezig op pompsations, maar zeer ongewenst in brandstoftanks, uberhaupt zonder alarm , koeienletters of anderszins toch door de minder slimme medemens als brandbaar en geschikt om op te rijden wordt geinterpreteerd.\De naam klinkt ook nog als een superbrandstof....

[ Voor 6% gewijzigd door Keezx op 13-08-2022 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:01
Bizar hoe je door een gebruikersfout je de motor en allerlei kostbare onderdelen afschrijft. Je zou verwachten dat het op z’n minst niet past (net zoals dat een dieseltankpistool niet in een benzine auto past.

[ Voor 9% gewijzigd door jens17 op 13-08-2022 17:46 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Keezx schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 17:42:
Laat ik het dan voor diegenen die moeite hebben met begrijpend lezen wat betert formuleren:
Hoe is het MOGELIJK dat spul, aanwezig op pompsations, maar zeer ongewenst in brandstoftanks, uberhaupt zonder alarm , koeienletters of anderszins toch door de minder slimme medemens als brandbaar en geschikt om op te rijden wordt geinterpreteerd.\De naam klinkt ook nog als een superbrandstof....
Ach ja, als je te dom bent om geen onderscheid te kunnen maken tussen benzine en adblue dan mag je lekker op de blaren zitten. Lekker een nieuwe wagen aanschaffen hierdoor, misschien denkt men de volgende keer wel na.

Acties:
  • +41 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:33

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Sorry hoor; ik voel mee met de buren van de TS, maar is de maatschappij al niet betuttelend genoeg? Tegenwoordig moeten we overal voor beschermd worden of op zijn minst ingedekt als we iets doms doen.

moet er op het broodrooster niet een bescherm kap komen zodat je er geen vork in kan steken, etc, etc.

Nadenken en bij twijfel veriferen..

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:36
Gaan we voorbij aan het feit dat iemand zijn buren helemaal ophaalt uit de Bourgogne en dat die buren kennelijk zonder ANWB op vakantie gaan?

Persoonlijk denk dat het hele brandstofsysteem schoon moet, maar dat de schade dan best eens mee kan vallen. Er zit nu adblue in de leidingen en daar wilde auto gewoon niet op lopen, en **dat** is wat veroorzaakt dat de auto het niet doet, enige vorm van (desastreuze) schade is niet direct aanleiding voor nu.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Neutrino
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-05 11:04
pennywiser schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 17:52:
Gaan we voorbij aan het feit dat iemand zijn buren helemaal ophaalt uit de Bourgogne en dat die buren kennelijk zonder ANWB op vakantie gaan?

Persoonlijk denk dat het hele brandstofsysteem schoon moet, maar dat de schade dan best eens mee kan vallen. Er zit nu adblue in de leidingen en daar wilde auto gewoon niet op lopen, en **dat** is wat veroorzaakt dat de auto het niet doet, enige vorm van (desastreuze) schade is niet direct aanleiding voor nu.
Je hebt gelijk. Ik vind het mooi om te zien dat TS dat voor zijn buren over heeft. Ik zou persoonlijk ook mijn buren helpen als ze door een probleem gestrand zijn. Het is mooi om te zien dat er mensen zijn die elkaar helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Wat met uit de OP (en verdere vervolg posts) niet echt duidelijk wordt is op wat voor een brandstof de auto van de buurman van de TS eigenlijk hoort te 'lopen' :+ Als dat een Diesel is dan had 'ie gewoon bij de 'Vrachtwagen Pomp' kunnen tanken, Vul-Pistool past gewoon maar er komt in plaats van 70L/min 130L/min uit als je het pistool vol open knijpt.

Ad-Blue bestaat overigens voor het merendeel uit Ureum dus de buurman van de TS heeft eigenlijk gewoon in z'n tank staan 'pissen' :+ Dat spul is nog best wel prijzig per liter dus met €1,- zal er niet al te veel in de brandstoftank beland zijn, net iets meer dan 1 Lter? Op een volle tank brandstof is dat zo goed als 'niets'.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

pennywiser schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 17:52:
Ja en waar is het voertuig nu dan? Ik hoop dat @havana het spul heeft kunnen repatrieren. Zo niet, dan gaat het nog wel een soap worden (ook afhankelijk van pech-dekking bij de verzekeraar).

Gezien het feit dat er meerdere km's gereden is; ben ik het wel eens dat het blok waarschijnlijk rijp voor de sloop is maar de enige die dat weet / vindt is de garage dus laten we even afwachten tot het voertuig daar geweest is?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:25
Dus de buurman wilde tijd besparen om bij een vrachtwagen pomp te gaan tanken met een benzine auto. Daar kun je alleen diesel tanken (als dat al lukt want die pompen gaan veel sneller). En heeft vervolgens add blue gepakt...

Enorm aardig idd om ze op te halen, maar waar is die auto nu? En kon de anwb of reisverzekering hier niets in doen?

Ik ben eerlijk gezegd wel bang dat dit enorm veel geld gaat kosten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Will_M schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 18:00:
Wat met uit de OP (en verdere vervolg posts) niet echt duidelijk wordt is op wat voor een brandstof de auto van de buurman van de TS eigenlijk hoort te 'lopen' :+ Als dat een Diesel is dan had 'ie gewoon bij de 'Vrachtwagen Pomp' kunnen tanken, Vul-Pistool pas gewoon maar er komt in plaats van 70L/min 130L/min uit als je het pistool vol open knijpt.

Ad-Bleu bestaat overigens voor het merendeel uit Ureum dus de buurman van de TS heeft eigenlijk gewoon in z'n tank staan 'pissen' :+ Dat spul is nog best wel prijzig per liter dus met €1,- zal er niet al te veel in de brandstoftank beland zijn, net iets meer dan 1 Lter? Op een volle tank is dat zo goed als 'niets'.
Er wordt in de TS titel TS start meerdere keren "benzinetank" aangehaald?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

hardware-lover schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 18:04:
[...]

Er wordt in de TS titel TS start meerdere keren "benzinetank" aangehaald?
Dat is de perceptie van de TS, niet van de buurman :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:43

Compizfox

Bait for wenchmarks

Will_M schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 18:06:
[...]

Dat is de perceptie van de TS, niet van de buurman :*)
Nja, alles wat we hier lezen is "de perceptie van TS", maar als die benzinetank schrijft ga ik er in principe toch wel vanuit dat ie dat ook bedoelt.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
"De buurman dacht tijd te besparen door bij de vrachtenwagenpomp te tanken. Hij had de tegenwoordigheid van geest om geen diesel te pakken maar dus wel Adblue."

Oftewel een bezineauto.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skamba
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:10
De best case lijkt me dat het in het brandstoffilter is gaan aankoeken en blijven zitten. Dat is echter niet heel waarschijnlijk. Daarna zou het kunnen zijn dat het snel de injectoren heeft verstopt. Dat is al redelijk prijzig, maar nog te overzien. De echte worst case is dat het zuur de cilinderwanden heeft aangetast. In dat geval zul je een nieuw motorblok nodig hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Compizfox schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 18:08:
[...]

Nja, alles wat we hier lezen is "de perceptie van TS", maar als die benzinetank schrijft ga ik er in principe toch wel vanuit dat ie dat ook bedoelt.
Als van oorsprong tot eerste automonteur opgeleid persoon zijnde sta ik van dat soort babelonische spraakverwarringen echt niet raar op te kijken. In m'n huidige werk heb ik het overigens opgegeven om mensen de term 'internetkabel' expliciet te laten definiëren.

:9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:25

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@havana Pas in iedergeval goed op voor malafide zaken bij een garage rondom dit, want je buurman komt niet snugger over en zou alles wijsgemaakt kunnen worden.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Falcon schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 18:17:
@havana Pas in iedergeval goed op voor malafide zaken bij een garage rondom dit, want je buurman komt niet snugger over en zou alles wijsgemaakt kunnen worden.
Brandstoftank leeg pompen en alle filters vervangen (zitten er meerdere in de gehele leiding vanaf de pomp in de tank tot aan de injectie). Ureum is een een eiwitvorm waardoor de brandstoffilters verstopt raken doordat het spul stolt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Will_M schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 18:26:
[...]

Brandstoftank leeg pompen en alle filters vervangen (zitten er meerdere in de gehele leiding vanaf de pomp in de tank tot aan de injectie). Ureum is een een eiwitvorm waardoor de brandstoffilters verstopt raken doordat het spul stolt.
Welke zijn dat dan allemaal, ik ken alleen dat inline filter wat meestal onder bij de tank zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

pennywiser schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 18:29:
[...]

Welke zijn dat dan allemaal, ik ken alleen dat inline filter wat meestal onder bij de tank zit.
Is per merk /model auto en type brandstof anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
jongetje schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 18:02:
Dus de buurman wilde tijd besparen om bij een vrachtwagen pomp te gaan tanken met een benzine auto. Daar kun je alleen diesel tanken (als dat al lukt want die pompen gaan veel sneller). En heeft vervolgens add blue gepakt...
En voor slechts 1 euro. Ze hebben kennelijk gedacht dat het wel diesel was wat ze getankt hadden, kwamen daar vrij snel achter, ter plekke geGoogled en gevonden dat 1 euro diesel door de benzine geen kwaad kan (wat ook zo is). Ik denk dat het zo gegaan is.
Ik denk dat met "geen diesel" in de TS bedoeld wordt hij had diesel moeten pakken. Volgens mij is niemand zo "dom" om bij een vrachtwagenpomp te gaan tanken met een benzine auto. Moet gewoon wel een diesel auto zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door pennywiser op 13-08-2022 19:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:21
Wat een merkwaardig verhaal. Met een benzinewagen heb je sowieso helemaal niks te zoeken bij de vrachtwagenpomp. Geen enkele vrachtwagen rijdt op benzine. Maar goed. Buitenland, haast, onduidelijk... kan gebeuren.

Maar dan erachter komen dat je verkeerd hebt getankt (anders was er wel voor meer dan 1 euro in gegaan) en dan toch starten? Dat is niet handig. Een litertje diesel in een verder volle benzinetank kan echter niet zoveel kwaad, dus mmmm.

Maar een liter Adblue dus wel. Gelukkig is Adblue niet echt agressief. Het is geen zuur, zoals hierboven gesuggereerd, dus het zal niet meteen je motorblok aantasten. Het is een oplossing van ureum in water. Het kan echter wel kristalliseren, dus je hele brandstofsysteem (tank, pomp, leidingen, injectoren) zullen moeten worden schoongemaakt. Ik heb geen idee wat dat kost, maar het klinkt als een arbeidsintensief klusje. Als je er te lang mee wacht kan ik me voorstellen dat er wel roestvorming kan optreden in het motorblok, dus ik zou het wel zo snel mogelijk laten fixen. Ook kan ik me voorstellen dat de katalysator verstopt is geraakt door de kristallen. Dat is wel een prijzige reparatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skamba
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:10
PhilipsFan schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 18:43:

Maar een liter Adblue dus wel. Gelukkig is Adblue niet echt agressief. Het is geen zuur, zoals hierboven gesuggereerd, dus het zal niet meteen je motorblok aantasten. Het is een oplossing van ureum in water. Het kan echter wel kristalliseren
Die kristallen zijn cyanuurzuur :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
Skamba schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 18:57:
[...]
Die kristallen zijn cyanuurzuur :)
Geen idee waar je dat vandaan haalt, maar het is onzin. Het is ureum. Nou is ureum wel om te zetten in cyanuurzuur, dan moet je het verhitten tot 300 graden, wat in een motorblok wel zou kunnen gebeuren, maar de hoeveelheden zijn dan serieus klein. Ik denk niet dat het echt motorschade kan veroorzaken.

Dat gezegd, het compleet schoonmaken van het brandstofsysteem is ook niet echt dolle pret.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnoustie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08-05 19:18
Een beetje onhandig is die kleurcodering in Frankrijk wel trouwens. Benzine groen, diesel geel, tot zover oke, maar ik tank in Frankrijk E85 en dat is net als adblue blauw. Ik heb ook weleens bijna in een verkeerde rij gestaan omdat van een afstand het kleurverschil minimaal is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Bij de aanleg van pompstations ( en vermoedelijk heel veel dingen) moet je serieus rekening houden met Murphy's Law....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

PhilipsFan schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 19:14:
[...]

dan moet je het verhitten tot 300 graden, wat in een motorblok wel zou kunnen gebeuren,
Volgens mij gaat een dieselblok tot ongeveer 190 graden continu terwijl het "ontbranden" kortstondig veel hoger is. Dus "nee"; in een motorblok haal je 300 graden continu niet en/of er komt geen cyaanzuur vrij.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
je hoeft ook niet continu 300 graden te hebben.
je hebt bij inspuiting een veel fout aan die tempratuur.
en toevallig is dat ook meteen het moment dat het mixel ingespoten is.

dus de stelligheid dat er geen cyaanzuur gemaakt is. vind ik voorbarig.

ik kwam deze tegen, die ik wel interessant vond om te lezen.
@PhilipsFan leesvoer. een beetje.

persoonlijk denk ik. volle tank brandstof en 1 liter adblua..
nou ga uit van 1op50 brandstof, hoe erg kan het zijn...
blijkbaar erg genoeg...

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:18
Een collega van mij is het eens gelukt om de verkeerde brandstof te tanken. De 5k schade heeft ie uiteindelijk kunnen verhalen op zijn allrisk verzekering. Weet niet hoe de buren verzekerd zijn en ook niet of je dat lukt maar is wellicht een poging waard. Ik herinner met dat ze de claim in 1e instantie afwezen en hij toen succesvol betoogd heeft dat het een 'van buiten komend onheil ' was waardoor de auto stuk was.

[ Voor 0% gewijzigd door itsjohan op 13-08-2022 20:39 . Reden: typo ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
jack zomer schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 20:28:
blijkbaar erg genoeg...
Een volle tank? Volgens mij tank je pas als de tank niet meer vol is. En daarmee is vast naar de rij met benzine gereden en nog even met draaiende motor voor de pomp gewacht. Dus dan heb je gewoon die ellende vrij onvermengt in je tank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
jongetje schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 20:50:
[...]

Een volle tank? Volgens mij tank je pas als de tank niet meer vol is. En daarmee is vast naar de rij met benzine gereden en nog even met draaiende motor voor de pomp gewacht. Dus dan heb je gewoon die ellende vrij onvermengt in je tank.
redelijk punt, ik verwacht eigenlijk niet dat er veel binnen een korte tijd in de motor is gekomen.
(verbruik 1op15 bv, 50 meter rijden naar de andere pomp. etc. ) maar kan het niet uitsluiten.

en voor dit topic zou ik na het tanken van 1 liter adblau gewoon de rest vol gooien met de goede brandstof.
nu na dit topic, zou ik er iets voorzichtiger mee zijn.

hopelijk valt het mee.

maar eigenlijk blijf ik het raar vinden, dat de auto na 2 km is uitgevallen.
dat verwacht ik eigenlijk alleen wanneer er bv totaal verkeerd getankt is.. benzine in diesel en of diesel in bezine.,..

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
jack zomer schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 20:59:
[...]

redelijk punt, ik verwacht eigenlijk niet dat er veel binnen een korte tijd in de motor is gekomen.
(verbruik 1op15 bv, 50 meter rijden naar de andere pomp. etc. ) kan het niet uitsluiten.

en voor dit topic zou ik na het tanken van 1 liter adblau gewoon de rest vol gooien met de goede brandstof.
nu na dit topic, zou ik er iets voorzichtiger mee zijn.

hopelijk valt het mee.

maar eigenlijk blijf ik het raar vinden, dat de auto na 2 km is uitgevallen.
dat verwacht ik eigenlijk alleen wanneer er bv totaal verkeerd getankt is.. benzine in diesel en of diesel in bezine.,..
Water of een water oplossing zoals adblue zakt naar de bodem van de tank, als het weinig is inderdaad eigenlijk buiten bereik van de brandstof pomp (benzine), maar met diesel denk ik wel dat zodra het in de hd pomp komt die pomp het begeeft door gebrek aan smering, wat dieselolie van zichzelf geeft.

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

magnifor schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 17:47:
[...]

Ach ja, als je te dom bent om geen onderscheid te kunnen maken tussen benzine en adblue dan mag je lekker op de blaren zitten. Lekker een nieuwe wagen aanschaffen hierdoor, misschien denkt men de volgende keer wel na.
Niemand is onfeilbaar, iedereen maakt fouten. Daar kun je, zoals de meeste mensen dat gelukkig doen, begrip voor opbrengen. Dat wat jij hier doet kan ook, maar ik ben blij dat de meeste mensen het niet nodig vinden om zich zo horkerig op te stellen.

Heel bijzonder.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:27

Blokker_1999

Full steam ahead

Keezx schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 17:42:
Das toch dezelfde vraag als: hoe kan het dat iemand benzine tankt in een dieselwagen. Er is een vulpistool, het past in de opening en je bent vertrokken. Heb je zo een Adblue installatie al eens gezien in een tankstation? Is moeilijk naast te kijken dat het iets wezenlijks anders is dan de pompen voor benzine of diesel.

Bij menig auto staat de vulopening voor adblue trouwens ook gewoon naast die van je brandstoftank, al ga je het als autobestuurder veel minder vaak moeten bijvullen in vergelijking met vrachtwagenbestuurders. En dat laatste is de reden dat je bij dieselpompen voor vrachtwagens regelmatig ook een installatie tegenkomt om adblue bij te vullen. Zij moeten dat zeer regelmatig doen en dan sla je 2 vliegen in 1 klap.

Proficiat trouwens aan OP om de buren te gaan ophalen. Dat is niet veel mensen gegeven.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

itsjohan schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 20:38:
Een collega van mij is het eens gelukt om de verkeerde brandstof te tanken. De 5k schade heeft ie uiteindelijk kunnen verhalen op zijn allrisk verzekering. Weet niet hoe de buren verzekerd zijn en ook niet of je dat lukt maar is wellicht een poging waard. Ik herinner met dat ze de claim in 1e instantie afwezen en hij toen succesvol betoogd heeft dat het een 'van buiten komend onheil ' was waardoor de auto stuk was.
Daarvoor is het dan ook een allrisk verzekering natuurlijk, die hoort ook de eigen fouten te dekken. Enkele jaren terug tegen een betonblok aangereden met mijn wagen. Heel de rechterkant bekrast. Moesten 2 nieuwe deuren in. Heb enkel het eigen risico moeten betalen en heeft voor de rest geen enkele impact op mijn verzekering gehad omdat er niemand anders bij betrokken was die schadeloos moest gesteld worden.

Dus hopen voor de buurman. Maar als je zelfs geen pechhulp hebt voor onderweg, vrees ik er een beetje voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
jack zomer schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 20:28:
je hoeft ook niet continu 300 graden te hebben.
je hebt bij inspuiting een veel fout aan die tempratuur.
en toevallig is dat ook meteen het moment dat het mixel ingespoten is.

dus de stelligheid dat er geen cyaanzuur gemaakt is. vind ik voorbarig.

ik kwam deze tegen, die ik wel interessant vond om te lezen.
@PhilipsFan leesvoer. een beetje.

blijkbaar erg genoeg...
toon volledige bericht
Ja, ik had dat artikel gezien. Dat ziet er vrij beroerd uit, maar je weet de achtergrond niet. Kan zijn dat het een hele tank vol Adblue was, zoveel kristallen met maar zo weinig Adblue klinkt niet heel waarschijnlijk. Maar ik ben dan ook nog van de pre-internet generatie, ik geloof niet alles wat ik op internet zie.

Neemt niet weg dat het dus wel flinke schade kan veroorzaken. En ik weet ook niet of ik er zo blij mee zou zijn als de verzekering dit soort schade zou vergoeden. Dat betekent namelijk ook dat ik meer premie ga betalen. Als ik de verzekeringsmaatschappij zou zijn, dan zou dit onder grove nalatigheid vallen, je hoort namelijk normaal met je auto om te gaan en iets verkeerds tanken is dat niet, hoe lullig dat ook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
MAX3400 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 20:10:
[...]

Volgens mij gaat een dieselblok tot ongeveer 190 graden continu terwijl het "ontbranden" kortstondig veel hoger is. Dus "nee"; in een motorblok haal je 300 graden continu niet en/of er komt geen cyaanzuur vrij.
De verbranding in de cylinder wordt wel degelijk zeer heet. De vlamtemperatuur kan 2500 graden bereiken. Het motorblok zelf zal minder heet worden, maar de Adblue komt via het brandstofsysteem rechtstreeks in de cylinder. Als dat samen met wat benzine gebeurt en dat wordt ontstoken, dan denk ik dat die temperatuur wel behaald wordt. Maar, nogmaals, dat is dan een zeer kleine hoeveelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royhoi
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-05 11:51

royhoi

-

Wel eens gezien dat door het tanken van wat adblue dit in de cilinders kwam en daardoor gingen roesten. Dus zo snel mogelijk bougies er uit en wd40 er is dan is de schade zo veel mogelijk beperkt.

K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:36

Honesty

kattenneus!

Ik als zakelijke rijder zit ook vaak met het ad blue tankpistol in de dieseltank terwijl ik echt probeer opte letten. Heb dan snel door dat het niet werkt en vul dan pas via de adblue tank. Kan me voorstelleb als in het buitenland het wel gewoon tankt dat je er niet snel erg in hebt maar wel met het afrekenen lijkt me.

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:49
Toevallig zag ik deze week een video van een brandstofsysteem besmet met adblue. Ziet er niet goed uit!

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Customer States Burning Smell After Trying To Replace Air Filter | Just Rolled In

Top dat TS zijn buur heeft geholpen, een goede buur is beter dan een verre vriend!
Dat zeg ik overigens ook altijd tegen mijn verre vrienden als ze een wasmachine naar zolder.... offtopic.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• havana
Dank voor alle antwoorden. Paar dingen

1. Het ging inderdaad om een benzineauto
2. Hoe krijg je dit voor elkaar? Wel, er zat een fiets bovenop de auto en het was kennelijk een vrij laag tankstation. Vandaar de "oplossing" om bij het vrachtwagengedeelte te gaan tanken.
3. Uiteraard zijn ze wel lid van de ANWB, of eigenlijk van de Skoda Mobiliteits Service die het dan weer uitbesteedt aan de ANWB. Probleem is echter dat de auto eerst bij een dorpsgarage stond die er niks mee kon. Vervolgens weggesleept naar een merkdealer, maar dit bleek een Citroëndealer te zijn (auto is een vrij nieuwe Skoda). De auto staat nu wel bij een VW merkdealer maar die heeft pas dinsdag tijd voor de diagnose. Je hebt pas recht op vervangend vervoer 3 dagen na de diagnose (die officieel nog niet is gesteld). Dat zou betekenen dat ze pas eind volgend week naar huis konden rijden. Treintickets en huurauto's waren simpelweg niet te krijgen (drukste weekend van het jaar in Frankrijk). Ze konden geen hotelkamer meer krijgen, slapen in de lobby van een hotel was een reëel scenario (geen grap). Dus mij bellen was hun laatste optie.
4. Ze hebben zeker niet bewust de auto gestart na verkeerd tanken. Ze deden er voor 1 euro in maar het tankpistool sloeg steeds af, daarom niet meer dan 1 euro. Het kwartje "verkeerde brandstof" viel pas later.
5. Repatriëren zal idd nog een klus worden, want als 't verkeerde brandstof is dan zul je dat zelf moeten betalen. Gelukkig is er hier in het dorp al een student gevonden die graag een centje bijverdient en met de trein die kant op wil gaan om de auto op te halen zodra die klaar is. Maar als er een nieuw blok in moet, dan zal dat nog wel eens lang kunnen gaan duren.

[ Voor 8% gewijzigd door havana op 14-08-2022 08:17 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Maakt het allemaal wat begrijpelijker wat er fout ging.
Er zit dus kennelijk wel een soort beveiliging op , maar niet 100% afdoende.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
havana schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 07:45:
Dank voor alle antwoorden. Paar dingen

1. Het ging inderdaad om een benzineauto
2. Hoe krijg je dit voor elkaar? Wel, er zat een fiets bovenop de auto en het was kennelijk een vrij laag tankstation. Vandaar de "oplossing" om bij het vrachtwagengedeelte te gaan tanken.
3. Uiteraard zijn ze wel lid van de ANWB, of eigenlijk van de Skoda Mobiliteits Service die het dan weer uitbesteedt aan de ANWB. Probleem is echter dat de auto eerst bij een dorpsgarage stond die er niks mee kon. Vervolgens weggesleept naar een merkdealer, maar dit bleek een Citroëndealer te zijn (auto is een vrij nieuwe Skoda). De auto staat nu wel bij een VW merkdealer maar die heeft pas dinsdag tijd voor de diagnose. Je hebt pas recht op vervangend vervoer 3 dagen na de diagnose (die officieel nog niet is gesteld). Dat zou betekenen dat ze pas eind volgend week naar huis konden rijden. Treintickets en huurauto's waren simpelweg niet te krijgen (drukste weekend van het jaar in Frankrijk). Ze konden geen hotelkamer meer krijgen, slapen in de lobby van een hotel was een reëel scenario (geen grap). Dus mij bellen was hun laatste optie.
4. Ze hebben zeker niet bewust de auto gestart na verkeerd tanken. Ze deden er voor 1 euro in maar het tankpistool sloeg steeds af, daarom niet meer dan 1 euro. Het kwartje "verkeerde brandstof" viel pas later.
5. Repatriëren zal idd nog een klus worden, want als 't verkeerde brandstof is dan zul je dat zelf moeten betalen. Gelukkig is er hier in het dorp al een student gevonden die graag een centje bijverdient en met de trein die kant op wil gaan om de auto op te halen zodra die klaar is. Maar als er een nieuw blok in moet, dan zal dat nog wel eens lang kunnen gaan duren.
toon volledige bericht
Verduidelijkt veel. Kan iedereen gebeuren. Benzine auto en dan tanken bij een vrachtwagen dieselpomp had ik niet verwacht, maar ook ik ben zeker niet zonder fouten. Ik snap dat ze bij jou uitkwamen, en top actie! Jullie hebben het er nog vaak over denk ik bij de koffie/biertafel en over een poos kan je er weer om lachen:) Een auto is maar een auto.
Overigens is dat repatriëren van auto en personen dus nog een potentieel ingewikkeld gedoe, zo blijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josvdv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:29
Er zit dus kennelijk wel een soort beveiliging op
Bij vrachtwagens zit er in de vulopening van de adblue tank een magneet als beveiliging voor verkeerd tanken. Zonder deze magneet werkt het adblue tankpistool niet. Bij personenauto’s mag je niet adblue tanken met een pistool en hebben deze magneet dan ook niet.

Helaas is het toch mogelijk geweest om een kleine hoeveelheid in de benzinetank te krijgen, hopelijk blijft de schade beperkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Je zou als onwetende Mercedes rijder met een benzine aangedreven auto maar blind het advies opvolgen wat de Mercedes Me app je aangeeft.

Het is heel toevallig (gezien dit topic), maar ik krijg sinds de laatste update van de app steeds een waarschuwing dat Adblue moet worden bijgevuld 7(8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/znWspQAkOl9WEZzvOFBUw6NnsGs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jv3MmtoFvGZuPUy3xOeTgBrK.png?f=fotoalbum_large

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderhgv
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:19
Josvdv schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 10:42:
[...]

Bij vrachtwagens zit er in de vulopening van de adblue tank een magneet als beveiliging voor verkeerd tanken. Zonder deze magneet werkt het adblue tankpistool niet. Bij personenauto’s mag je niet adblue tanken met een pistool en hebben deze magneet dan ook niet.

Helaas is het toch mogelijk geweest om een kleine hoeveelheid in de benzinetank te krijgen, hopelijk blijft de schade beperkt.
Wij hebben bij ons op de zaak een adblue installatie staan zonder die beveiliging. Wellicht zijn ze niet overal beveiligd zoals het zou moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

[...]

Waarom zou je het in wagens niet met een pistool mogen tanken? Vele wagens hebben een vulopening die perfect is voor gebruik met een pistool en vele tankstations hebben gewoon de pistolen beschikbaar, ook bij de pompen voor personenwagens. Hoewel de tank in de wagen in principe groot genoeg moet zijn om onderhoudsintervallen te kunnen overbruggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:22
[...]

Daar zijn tegenwoordig speciale pistolen voor, zien er wezenlijk anders uit en daar kun je wel de personen wagen mee aftanken. Hier een voorbeeld van zo’n pistool.
Zonder magneet gooit het normale pistool er per klik vaak nog wel 0,1~0,2l in…

Ik snap de verwarring wel, ze zijn vaak nu ook gewoon geplaatst in de normale brandstof dispenser en soms ook zonder extra schuifkap. Die kap is alleen ter bescherming bij vorst, maar voorkomt ook het per ongelijk tanken er van.

Verder is adblue echt verschrikkelijk voor alles wat aluminium of ijzer is. Ook door een aantal rubber en kunstof soorten vreet het zich heen. Alles wat in de dispensers gebruikt word is speciaal ervoor behandeld en getest en behoorlijk anders dan een normale brandstof dispenser.
Wat het in je auto doet is vooral een spel van de lange termijn waarschijnlijk. Op korte termijn alles spoelen, nieuwe filters en mogelijk een nozzle en dan draait het wel weer.
sanderhgv schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 17:19:
[...]

Wij hebben bij ons op de zaak een adblue installatie staan zonder die beveiliging. Wellicht zijn ze niet overal beveiligd zoals het zou moeten.
Vermoedelijk heeft die beveiliging er wel op gezeten, maar vaak hebben simpele bedrijfs installaties een pistool van het merk Piusi. En de beveiliging bij degene gaan nogal snel en vaak kapot.

[ Voor 14% gewijzigd door TerminalNL op 14-08-2022 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:56
@havana gewoon uit nieuwsgierigheid: is er nog wat uitgekomen, over de schade veroorzaakt door Adblue?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:20

DataGhost

iPL dev

Carnoustie schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 19:25:
Een beetje onhandig is die kleurcodering in Frankrijk wel trouwens. Benzine groen, diesel geel, tot zover oke, maar ik tank in Frankrijk E85 en dat is net als adblue blauw. Ik heb ook weleens bijna in een verkeerde rij gestaan omdat van een afstand het kleurverschil minimaal is...
Ik weet niet hoor, maar ik lees altijd de tekst op het pistool / de pomp. De kleur kan me volledig gestolen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnoustie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08-05 19:18
Er staat "rij" he? Dus van een flinke afstand de juiste rij kiezen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• havana
Garage in Frankrijk heeft geen tijd. Auto wordt binnen 2 weken gerepatrieerd via de ANWB.

Dus over 2 weken weten we meer en zal ik jullie bijpraten.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• havana
Auto is vandaag aangekomen. Hopelijk morgen diagnose, de dealer had al tijd gereserveerd.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-05 21:24
havana schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 17:07:
Auto is vandaag aangekomen. Hopelijk morgen diagnose, de dealer had al tijd gereserveerd.
Hoe is het afgelopen met de auto?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Brandstofsysteem vervangen, injectors ook. Tank reinigen, maar vervangen is waarschijnlijk goedkoper/grondiger. Paar keer flink doorstarten zonder bougies in het blok. En rijden. En dan na een paar kilometer voor de zekerheid nieuw brandstofilter.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• havana
Net gehoord: voorlopige diagnose is nieuw blok.

Kosten 10-15k.

Echter wordt dit pas zeker zodra de boel helemaal open ligt. Dat gebeurt vandaag.

[ Voor 8% gewijzigd door havana op 14-09-2022 11:27 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ai, dat is toch wel heel zuur.

Testing, one, two ...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Dat ding twee vier weken laten staan voor dat hij een keer leeggespoeld word zal ook niet meehelpen :F

[ Voor 5% gewijzigd door _eLMo_ op 14-09-2022 10:49 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• havana
_eLMo_ schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:49:
Dat ding twee vier weken laten staan voor dat hij een keer leeggespoeld word zal ook niet meehelpen :F
Nee dat had ik ook al bedacht !

DIT IS MIJN WEBSITE

• pennywiser
havana schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:10:

Kosten 10-15k.

Echter wordt dit pas zeker zodra de boel helemaal open ligt. Dat gebeurt vandaag.
Maw er valt nog weinig te zeggen, nieuw blok is de makkelijkste optie die het meest oplevert voor de garage.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
warhamstr schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:28:
Brandstofsysteem vervangen, injectors ook. Tank reinigen, maar vervangen is waarschijnlijk goedkoper/grondiger. Paar keer flink doorstarten zonder bougies in het blok. En rijden. En dan na een paar kilometer voor de zekerheid nieuw brandstofilter.
+1 Met dien verstande de tank is van kunststof, dat is goed te reinigen en brandstoffilter nu vervangen en na wat km lopen dus 2x.

[ Voor 15% gewijzigd door pennywiser op 14-09-2022 11:53 ]

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:25
Panzer heeft een keer in de snelheid adblue aangezien voor ruitensproeiervloeistof. Het tankstation dacht dat het leuk was om de adblue in het buitenschap op de plek te zetten waar al meer dan tien jaar de ruitensproeiervloeistoffen stonden.

Dat geeft leuke strepen op je ruiten kan ik je zeggen. Wat een kutspul is dat zeg. Ik had er tot voor kort nog nooit van gehoord.

Enfin, de garage heeft alle leidingen doorgespoeld. Een kleine 300 euro verder werkt alles weer.

Sterkte voor de eigenaar van de auto in dit topic.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warhamstr
Mwa... 't kristalliseert mooi als het opdroogt, verder is 't zo corrosief als tafelzout. Schoonmaken doe je met gewoon helder water.

Ik snap wel dat de garage met zo'n kostenplaatje komt. Als het om mijn eigen auto ging, ging ik er zelf mee aan de slag.

[ Voor 4% gewijzigd door warhamstr op 14-09-2022 12:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Laatst online: 15:29
havana schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:10:

Kosten 10-15k.

Op zich raar: een blok hoef je pas te vervangen als het technisch niet mogelijk is te repareren (uitgelopen drijfstanglagers of gescheurde zuigerwanden bijvoorbeeld) of de kosten van schoonmaken (incl. (de)montage) hoger zijn dan een nieuw blok erin lepelen.
Ik wel eens foto's van een opengehaald blok gezien die op ad-blue heeft gelopen, maar dat zag er nou niet beyond-repair achtig uit.

Hier voorbeeldfoto's. Het is toch echt wel aggesief spul die toch zn sporen in de cilinders nalaat ;w

https://www.focusrsoc.com...-in-a-diesel-tank.370329/

Meer info:
https://www.fuelfixer.co.uk/2019/08/adblue-in-diesel-tank/

[ Voor 4% gewijzigd door SniperGuy op 14-09-2022 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
SniperGuy schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:07:
[...]

Op zich raar: een blok hoef je pas te vervangen als het technisch niet mogelijk is te repareren (uitgelopen drijfstanglagers of gescheurde zuigerwanden bijvoorbeeld) of de kosten van schoonmaken (incl. (de)montage) hoger zijn dan een nieuw blok erin lepelen.
Ik wel eens foto's van een opengehaald blok gezien die op ad-blue heeft gelopen, maar dat zag er nou niet beyond-repair achtig uit.

Hier voorbeeldfoto's. Het is toch echt wel aggesief spul die toch zn sporen in de cilinders nalaat ;w

https://www.focusrsoc.com...-in-a-diesel-tank.370329/

Meer info:
https://www.fuelfixer.co.uk/2019/08/adblue-in-diesel-tank/
True, maar het lijkt volgens mij erger dan het is.

• FreakNL
  • Laatst online: 12:31

FreakNL

Well do ya punk?

Blokker_1999 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 21:19:
[...]

Daarvoor is het dan ook een allrisk verzekering natuurlijk, die hoort ook de eigen fouten te dekken. Enkele jaren terug tegen een betonblok aangereden met mijn wagen. Heel de rechterkant bekrast. Moesten 2 nieuwe deuren in. Heb enkel het eigen risico moeten betalen en heeft voor de rest geen enkele impact op mijn verzekering gehad omdat er niemand anders bij betrokken was die schadeloos moest gesteld worden.

Dus hopen voor de buurman. Maar als je zelfs geen pechhulp hebt voor onderweg, vrees ik er een beetje voor.
Tegenwoordig kost dit je wel een trede, bij de meeste verzekeringen.

Heb zelf tegen een betonblok gezet bij de Ikea (die lompe dingen die 30cm hoog zijn). Schade was 450. Uit eigen zak betalen was goedkoper dan via de Allrisk

[ Voor 9% gewijzigd door FreakNL op 14-09-2022 12:21 ]

• SniperGuy
pennywiser schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:17:
[...]

True, maar het lijkt volgens mij erger dan het is.
Ik ken de situaties niet, maar als ik het zo zie en lees vreet dat spul zich overal in ipv dat het oppervlakkig blijft.
schoonmaken zal dan dus niet gaan aangezien het oppervlakte beschadigd is. Reviseren (of vervangen want dat is bij een garage vaak goedkoper) is de enige oplossing ;(

• royhoi
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-05 11:51

royhoi

-

royhoi schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 00:05:
Wel eens gezien dat door het tanken van wat adblue dit in de cilinders kwam en daardoor gingen roesten. Dus zo snel mogelijk bougies er uit en wd40 er is dan is de schade zo veel mogelijk beperkt.
Zonde, zoals ik al zij wat wd40 in de cilinders had een hoop schade gescheeld

K

• pennywiser
SniperGuy schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:21:
[...]

Ik ken de situaties niet, maar als ik het zo zie en lees vreet dat spul zich overal in ipv dat het oppervlakkig blijft.
schoonmaken zal dan dus niet gaan aangezien het oppervlakte beschadigd is. Reviseren (of vervangen want dat is bij een garage vaak goedkoper) is de enige oplossing ;(
Zou kunnen inderdaad, ik denk zelf dat de meeste problemen de injectoren zullen zijn. Die vervangen is heel wat goedkoper dan 10k. En ja, er zal wat oppervlakkige corrosie in het blok achterblijven, de vraag is hoeveel last je daarvan hebt, of dat het voorde loop weinig uitmaakt.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Oh en btw, 10-15k schade.. ;( Is dat geen total loss?

Ben benieuwd wat de verzekering gaat doen.

Even voor de zekerheid;
Mijn vriendin is geen held met de auto en a-technisch.. Hoe groot is de kans dat zij dit in NL overkomt? Ik tank eigenlijk altijd zelf, maar zit ook weleens in het buitenland en soms moet zij dan tanken...

• SniperGuy
pennywiser schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:25:
[...]

Zou kunnen inderdaad, ik denk zelf dat de meeste problemen de injectoren zullen zijn. Die vervangen is heel wat goedkoper dan 10k. En ja, er zal wat oppervlakkige corrosie in het blok achterblijven, de vraag is hoeveel last je daarvan hebt, of dat het voorde loop weinig uitmaakt.
Als de hoonstructuur uit de cilinders weg is: ga maar aandelen olie aanschaffen en plan de volgende revisie maar alvast in :P

• SniperGuy
FreakNL schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:25:

Even voor de zekerheid;
Mijn vriendin is geen held met de auto en a-technisch.. Hoe groot is de kans dat zij dit in NL overkomt? Ik tank eigenlijk altijd zelf, maar zit ook weleens in het buitenland en soms moet zij dan tanken...
Niet uitgesloten aangezien het tegenwoordig ook vaak aan de pomp te krijgen is ipv in jerrycans :Y

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

SniperGuy schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:32:
[...]

Niet uitgesloten aangezien het tegenwoordig ook vaak aan de pomp te krijgen is ipv in jerrycans :Y
Dan ga ik haar duidelijk instrueren.. Of desnoods tankt ze maar gewoon bij de Berkman om de hoek, die heeft volgens mij geen Adblue en ze weet daar ook precies welke pomp ze moet hebben :)

• warhamstr
SniperGuy schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:32:
[...]

Net zo groot als het tanken van andere brandstof dus.

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:35
FreakNL schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:35:
[...]

Dan ga ik haar duidelijk instrueren.. Of desnoods tankt ze maar gewoon bij de Berkman om de hoek, die heeft volgens mij geen Adblue en ze weet daar ook precies welke pomp ze moet hebben :)
Als het goed is zit heel Europa inmiddels op de E5/E10 notatie. Dat kan je altijd matchen met wat je in tankdop staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-05 10:48

PinusRigida

I put the p in pool.

superduper schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 17:50:
Sorry hoor; ik voel mee met de buren van de TS, maar is de maatschappij al niet betuttelend genoeg? Tegenwoordig moeten we overal voor beschermd worden of op zijn minst ingedekt als we iets doms doen.

moet er op het broodrooster niet een bescherm kap komen zodat je er geen vork in kan steken, etc, etc.

Nadenken en bij twijfel veriferen..
Ja we worden teveel betutteld (zie disclaimers op wasmiddel dat mensen afraadt om het op te eten, disclaimers op voedselverpakkingen dat de foto op de verpakking slechts een suggestie is om duidelijk te maken dat de tomaten van op de foto, niet in je pak droge pasta zullen zitten en duizendmiljard andere voorbeelden die aantonen dat het "ooit" "ergens" (usa! :D ) nodig was om dit te doen)

maar ook

Ja, zelfs de slimste mensen doen soms domme dingen in een bevlieging.

• Keezx

Even voor de zekerheid;
Sticker op het dashboard of voorruit met in koeienletters

[h1]GEEN ADBLUE TANKEN[/h1]

• Keezx
** Knip, offtopic. **

[ Voor 97% gewijzigd door Taro op 14-09-2022 20:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
Keezx schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:38:
[...]

Sticker op het dashboard of voorruit met in koeienletters

[h1]GEEN ADBLUE TANKEN[/h1]

Dat kun je wel meer stickers plakken. Ook geen diesel tanken, ook geen water in je tank doen bij de kraan van het tankstation. Staat toch gewoon in je tankdop wat erin mag en hetzelfde op het tankpistool en de pomp...

Maar sommige mensen hebben overal een handleiding voor nodig en rijden in het donker zonder verlichting en geven maar weinig richting aan.

• Keezx
Hou het gewoon ontopic en als je het niet eens bent met moderatie mag je je tot de moderator of admin richten en niet in het topic klagen.

[ Voor 92% gewijzigd door deepbass909 op 14-09-2022 23:18 ]

• Figo112
  • Laatst online: 17:17
jip_86 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:39:
[...]

Als het goed is zit heel Europa inmiddels op de E5/E10 notatie. Dat kan je altijd matchen met wat je in tankdop staat.
Volgens mij heb je vanaf oostenrijk richting oostblok geen e10 en is alles e5.

• J8S
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 09-05 21:42

J8S

jongetje schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:46:
[...]

Dat kun je wel meer stickers plakken. Ook geen diesel tanken, ook geen water in je tank doen bij de kraan van het tankstation. Staat toch gewoon in je tankdop wat erin mag en hetzelfde op het tankpistool en de pomp...

Maar sommige mensen hebben overal een handleiding voor nodig en rijden in het donker zonder verlichting en geven maar weinig richting aan.
Volledig eens, dit is toch gewoon basiskennis lijkt me? En overigens snap ik nog steeds niet waarom de buurman van TS dacht bij de vrachtwagenpomp benzine te kunnen krijgen, maargoed.

• jongetje
Figo112 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:10:
[...]

Dat zegt ie toch?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Even voor de zekerheid;
Grote plakker over de Adblue dop met de boodschap: "Hier zorgt Mr. FreakNL wel voor <3 " ? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:20

DataGhost

iPL dev

Admiral Freebee schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:49:
[...]

Grote plakker over de Adblue dop met de boodschap: "Hier zorgt Mr. FreakNL wel voor <3 " ? :P
Dan moet je dat bij alle tankstations gaan doen, want benzineauto's hebben sowieso geen Adblue-dop. Verder was het hele probleem dat er juist Adblue in de niet-Adblue-dop is gegaan dus dat voorkom je daar ook niet mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• havana
Er is weer een update!
Brandstofpomp vervangen, brandstof aftappen en aslichaam demonteren, 4 verstuivers uit en inbouwen, drukleidingen uit- en inbouwen en reinigen, brandstoftank uit en inbouwen en reinigen incl de leidingen, bougies vervangen, auto opnieuw uitlijnen ivm demontage tank, visuele controle cilinderwanden met camera (heel schoon beeld, incl aantasting te zien)
Ze zijn nog niet klaar maar lijkt erop als het blok toch nog goed is. Rekening so far 2,5k (and counting).

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:56
visuele controle cilinderwanden met camera (heel schoon beeld, incl aantasting te zien)
Ik interpreteer dat als "cilinders waren heel goed te inspecteren en er was wat aantasting te zien, maar niet erg genoeg om de motor te moeten vervangen"? En daarom dat het meevalt t.o.v. de eerste diagnose?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-04 16:02

thunder8

Het gedonder begint weer.

Als er aantasting van de cylinderwand is en het blok niet vervangen wordt, laat je buurman dan in ieder geval strak zijn oliepeil in de gaten houden. Voordat we over 4-5 maanden horen dat het blok alsnog gesneuveld is door te weinig olie in het blok.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Figo112 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:10:
[...]

Nee klopt niet, in Slowakije is bijvoorbeeld al E10 ingevoerd. Maar kleine kans dat je daar langs gaat komen: Bratislava is een leuk stadje om te bezoeken, als je in Wenen bent....

Maar dat je ADBLUE in een benzinetank gooit, dat begrijp ik dan weer niet zo goed: ik dacht vroeger altijd dat het voor de ruitensproeiervloeistof, echter toen had ik nog geen rijbewijs :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• havana
Auto is nu al 2 weken gemaakt.

Kosten waren 2.500 euro. Zal nog ff vragen wat er precies vervangen is.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Is een hoop geld, maar gaf veel erger kunnen zijn. Dat is dan nog een geluk bij een ongeluk. (En nog wat meer open deuren).
Pagina: 1