Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-07 20:30
M@cer schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 13:34:
[...]

Maar dat is, denk ik, niet anders dan bij brandstofauto's.. Ook daar zijn genoeg voorbeelden dat de motor het na een X aantal kilometer begeeft en dat deze vervangen moet worden.. Ik denk dat de gemiddelde EV toch wel met gemak 250.000 kilometer zou moeten kunnen rijden op het accupakket.
Probleem is alleen dat de gemiddelde EV niet te koop is. Je moet kiezen. Kia, Hyundai hebben een goede track record. Audi (mijn eigen A3 E-tron PHEV was na 100k km aan een nieuwe batterij toe), Nissan en Tesla iets minder. Echte cijfers zijn niet zo 123 te vinden, maar wellicht weet Google meer.

[ Voor 5% gewijzigd door kdeboois op 14-07-2022 13:38 ]

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rare-Quark schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 13:05:
[...]

Maken jullie je geen zorgen om de levensduur batterij? Bij een 2x kleinere batterij en meer fast chargen ben ik bang dat dit toch wel minder is.

Goed, je krijgt verder wel flink garantie bij een nieuwe auto, maar een 2e hands met al wat jaren kan je wel in de kosten komen te zitten over eg een 5 jaar als de batterij >10 jaar oud is.

Wat ik zelf bij de Fiat 500e al niet fijn vind is dat ik de max charge niet kan instellen. Koppel hem nu zelf maar af bij 80-90 procent. Zou zelf een 2e hands Ionic iets te avontuurlijk vinden voor langer gebruik. Ach, wellicht ben ik zelf de levensduur van de batterij van 15 naar 25 jaar aan het brengen met mijn acties en maak ik me te veel zorgen (niet relevant). Of zijn er over 5 jaar voldoende goedkope revisie mogelijkheden.
fastcharging is bij mij zeldzaam, ik laad 99% op de grannycharger en de Ioniq staat ook niet echt bekend om een wagen met zware batterijdegradatie. Ik zou de SoH van de mijne nog eens kunnen uitlezen, maar zou me niet verbazen dat deze na 72k km nog altijd 100% rapporteert.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rare-Quark
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
M@cer schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 13:34:
[...]

Maar dat is, denk ik, niet anders dan bij brandstofauto's.. Ook daar zijn genoeg voorbeelden dat de motor het na een X aantal kilometer begeeft en dat deze vervangen moet worden.. Ik denk dat de gemiddelde EV toch wel met gemak 250.000 kilometer zou moeten kunnen rijden op het accupakket.
Het hangt evenals de gemiddelde ICE wel af van gebruik. Een beetje EV moet de 250k-500k wel halen, maar als je dan eentje neemt met een halve batterij en super snelladen, dan ben je nogal van de fabrikant en je eigen beheer afhankelijk. Een revisie na 120k km is ook jammer en kan je met wat pech binnen 10 jaar halen in dit voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:29
[...]

Maken jullie je geen zorgen om de levensduur batterij? Bij een 2x kleinere batterij en meer fast chargen ben ik bang dat dit toch wel minder is.

Goed, je krijgt verder wel flink garantie bij een nieuwe auto, maar een 2e hands met al wat jaren kan je wel in de kosten komen te zitten over eg een 5 jaar als de batterij >10 jaar oud is.

Wat ik zelf bij de Fiat 500e al niet fijn vind is dat ik de max charge niet kan instellen. Koppel hem nu zelf maar af bij 80-90 procent. Zou zelf een 2e hands Ionic iets te avontuurlijk vinden voor langer gebruik. Ach, wellicht ben ik zelf de levensduur van de batterij van 15 naar 25 jaar aan het brengen met mijn acties en maak ik me te veel zorgen (niet relevant). Of zijn er over 5 jaar voldoende goedkope revisie mogelijkheden.
Je Fiat500E kan maar tot 95% laden van zijn volledige capaciteit en verbruikt tot het minimum van 5%. Van de 42kWh heeft ie maar 37kWh bruikbaar. Volgens Fiat zit dat buffer verdeelt over de onder en bovenkant. Als jij hem dus afkoppelt op 80% dan zit je eigenlijk op 72% van je batterij.

Hoe minder diep je laad hoe beter, ik vraag me altijd af waarop mensen dan baseren tot hoeveel ze laden. Veel zeggen 80% maar waarom dan niet minder als je zuinig wilt doen met de batterij...

Een ioniq (oude 28kWh) heeft 30,5 kWh, dus die kan opladen tot ongeveer 91%. Ik heb nu een 5 jaar oude ioniq. Hij heeft nog een SoH van 100%. Zou kunnen dat er in het buffer wat verlies zit, maar de auto is in die 5 jaar 5x gesnellaad, en voor de rest alleen gegranny'd. Ook als ik de cellen uitlees bij 100% lading zie ik geen gekke dingen.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Kodess schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 14:06:
Hoe minder diep je laad hoe beter, ik vraag me altijd af waarop mensen dan baseren tot hoeveel ze laden. Veel zeggen 80% maar waarom dan niet minder als je zuinig wilt doen met de batterij...
Mijn standaard commute is een kleine 40km, als ik het perfect zou willen doen zou ik dus iedere dag van 40% tot 60% laden met m'n 28kWh Ioniq. In de praktijk laad ik eens in de 2/3 dagen bij tot 80%, sowieso gaat hij aan de lader als ik onder de 50% kom.

BMS zorgt er in de basis voor dat accudegradatie acceptabel zou moeten zijn in normale condities. Met laden tot 80% doe je het nog beter. Nog verder verlagen kan maar de (potentiële) verbetering wordt steeds kleiner.

Geen verregaande intelligente benadering dus; gewoon een keuze :P

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
[...]
Ik maak me zelf geen zorgen over de accu-capaciteit, maar dit doe ik ook. Ik koppel hem zelf af bij 80-90% als het even kan, want meestal zijn mijn ritten niet ver genoeg dat ik altijd. Dit is natuurlijk makkelijker met een laadpaal voor de deur.

De renault app / interface is helaas ook niet erg slim, dus laadsnelheid of maximale capaciteit kan je niet instellen. En omdat ik vaak de tijd vergeet als ik aan het laden ben, heb ik een automation gemaakt met home-assistant die me een notificatie stuurt bij 85% 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Blokker_1999 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 13:39:
Ik zou de SoH van de mijne nog eens kunnen uitlezen, maar zou me niet verbazen dat deze na 72k km nog altijd 100% rapporteert.
Ik zal weer eens kijken maar die van mij met 120kkm rapporteert denk ik ook nog steeds 100%. Ofwel; die uitlezing geeft niet een volledig beeld want een lithium accu zonder degradatie bestaat niet.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-07 17:39
Blokker_1999 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 23:37:
[...]

De LEAF (het is een acroniem en wordt in de basis volledig in hoofdletters geschreven) heeft dan weer het nadeel van CHAdeMO, wat beperkt is tot 50kW en zeldzamer begint te worden op laadpalen.
moet ik even corrigeren.

de LEAF E+ kan gewoon met 71kw+ laden, mits de chademo stekker dat ondersteunt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RU5rkPtt82Y_9_fRV447qSle5ec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UyChcFT682GMfVLsJPAZrTJN.jpg?f=fotoalbum_large

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:51
kdeboois schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 13:26:
[...]

Volgens mij zijn er ook genoeg waar het volledige accupakket vervangen is. Per merk, model en type accu verschillend lijkt mij.
Als er bij een EV accu 1 cel kapot is wordt het hele accupakket vervangen omdat dit het snelst en veiligst kan. Op een later moment (en meestal op een andere locatie, niet bij de lokale garage) wordt dan de defecte cel vervangen. Het gereviseerde accupakket kan dan weer worden ingezet bij een nieuwe "volledige" vervanging.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:23
Coasterfreak schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 14:49:
[...]

moet ik even corrigeren.

de LEAF E+ kan gewoon met 71kw+ laden, mits de chademo stekker dat ondersteunt.
Met 100kW zelfs https://ev-database.nl/auto/1657/Nissan-Leaf-eplus

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
RichieB schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 15:01:
[...]

Als er bij een EV accu 1 cel kapot is wordt het hele accupakket vervangen omdat dit het snelst en veiligst kan. Op een later moment (en meestal op een andere locatie, niet bij de lokale garage) wordt dan de defecte cel vervangen. Het gereviseerde accupakket kan dan weer worden ingezet bij een nieuwe "volledige" vervanging.
Ja en ?

1 kapotte cel = accu met degradatie die vervangen moet worden. Nuttiger was als je iets van statistieken over de verschillende EV's had gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:03

Osxy

Holy crap on a cracker

Ioniq 5 en 6 staan zeker op het lijstje van auto’s welke we overwegen echter is de 5 sowieso al redelijk wat duurder en zijn de tot nu toe uitgelekte prijzen van de 6 nog hoger.

In de prijsklasse van de Ioniq 28 is er geen vergelijkbare auto (kwa bereik en laadsnelheid in km per uur) zelfs de Ioniq 38 is in mijn ogen niet vergelijkbaar door het langzamere laden van dit model. Nou is die sowieso niet leverbaar meer.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:51
Als je de vraag "Maken jullie je geen zorgen om de levensduur batterij?" beantwoort met "Volgens mij zijn er ook genoeg waar het volledige accupakket vervangen is." dan behoeft dat enige nuance. Het is niet zo dat het hele accupakket opeens totaal onbruikbaar is geworden ofzo.
1 kapotte cel = accu met degradatie die vervangen moet worden.
Klopt, maar als dat buiten de garantieperiode gebeurt heb je opties zoals alleen de kapotte cel (laten) vervangen.
Nuttiger was als je iets van statistieken over de verschillende EV's had gegeven.
Die heb ik helaas niet.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Onlangs postte ik met wat vragen over laden in Spanje. Men reageerde geruststellend, en met name @birdibird gaf nog wat specifieke tips.

Vers in mijn geheugen lagen mijn ervaringen met de oude Renault Zoe ZE40, de 40 kWh versie die kon AC snelladen (met iets van 40 kW!). Ik ben daar een paar keer mee heen en weer richting Toulouse gereden, en heb toen nog specifieke Franse laadpasjes geleend van @Hachy.

Anyway, deze keer nam ik de Tesla model 3, en reed in drie etappes naar Antequera, dichtbij de Spaanse zuidkust. Wat blijkt, druk gemaakt om niks. Waar je toen in de Renault ZE40 constant 100 km/u moest rijden maar wel regelmatig 45-60 minuten moest laden, is dat bij de model 3 niet nodig. Je knalt gewoon met Vmax door, en je kunt amper koffie drinken want dan is hij alweer volgeladen. De accu is niet onder de 100 km bereik gekomen.

De gastheer zag de Model 3 en vroeg, hoe ging de rit? Perfect, zeg ik. Hij merkt op: je kijkt niet blij. Ik kijk schuin naar m’n vriendin en zeg, ja ik wil natuurlijk niet zeuren, maar het was veel te makkelijk, vroeger voelde het als pionieren maar dit is gewoon autorijden :+

Soms voelde ik me zelfs opgejaagd omdat de auto alweer opgeladen was (niet tot 80 maar tot 100) en wij onze lunch nog niet hadden gekregen. Toegegeven, wij zijn niet van het doorjakkeren, we nemen de tijd voor een koffie en een toiletbezoek. Maar dit is zo’n beetje het tegengestelde van range anxiety :)

Iedereen met een Tesla weet dit natuurlijk al. Voor mij was het nieuw en ik denk dat er hier ook mensen zijn die in een Zoe ZE40, een BMW i3, Leaf of e-Golf rijden. En dan ga je echt een enorme stap maken als je een nieuwe auto koopt.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:28
Mooi dat je zo'n goede ervaring hebt.
Ik kan me voorstellen dat het met 25 graden en 600km WLTP range niet perse lastig is.
Echter, met een WLTP range van 400km en dan in de winter naar Oostenrijk is andere koek.

[ Voor 10% gewijzigd door mitsumark op 18-07-2022 23:13 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-07 18:13

Hachy

Laadpas Nerd

mitsumark schreef op maandag 18 juli 2022 @ 23:13:
Ik kan me voorstellen dat het met 25 graden en 600km WLTP range niet perse lastig is.
Echter, met een WLTP range van 400km en dan in de winter naar Oostenrijk is andere koek.
Nee hoor. Stelt nog steeds niets voor alleen heb je 1 of 2 extra stops.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Serieus, met 400km bereik????? 8)7

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
400km WLTP is in de winter, op de snelweg (evt bergop) maar 250km, en je wilt vast ook 50km over houden just in case, heb je praktisch 200km bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
mitsumark schreef op maandag 18 juli 2022 @ 23:57:
400km WLTP is in de winter, op de snelweg (evt bergop) maar 250km, en je wilt vast ook 50km over houden just in case, heb je praktisch 200km bereik.
Sorry hoor, maar wat is dan het probleem als je elke 50km kunt laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:10
Dit was volgens mij met een Model3 SR met een WLTP van ca 400km.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08:18
PeterZ(on) schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 00:05:
[...]

Sorry hoor, maar wat is dan het probleem als je elke 50km kunt laden?
Dat je dat niet wilt? Als wij met zijn tweeën naar Oostenrijk rijden dan sturen we drie uur, doen een wissel, rijden nog twee uur, gaan 10 minuten plassen, rijden weer drie uur, ... dat duurt echt wel minder lang dan elke 200km een halfuur "koffie drinken". Is niet erg, je moet het dan zien als "de reis begint al zodra je de deur uitloopt", en dat je elke 50km kan laden is mooi maar maakt het niet sneller.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Compuchip87 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 07:49:
[...]

Dat je dat niet wilt? Als wij met zijn tweeën naar Oostenrijk rijden dan sturen we drie uur, doen een wissel, rijden nog twee uur, gaan 10 minuten plassen, rijden weer drie uur, ... dat duurt echt wel minder lang dan elke 200km een halfuur "koffie drinken". Is niet erg, je moet het dan zien als "de reis begint al zodra je de deur uitloopt", en dat je elke 50km kan laden is mooi maar maakt het niet sneller.
Hoe snel je onderweg bent heeft niet zoveel met de capaciteit van de accu te maken maar meer met hoeveel km's je per minuut kunt laden, en natuurlijk je strategie . Als jij op een rit naar Oostenrijk maar 10 minuten pauzeert zou ik zeggen, veel succes maar ik stop liever een paar keer.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:55

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

TucanoItaly schreef op maandag 18 juli 2022 @ 16:17:

Soms voelde ik me zelfs opgejaagd omdat de auto alweer opgeladen was (niet tot 80 maar tot 100) en wij onze lunch nog niet hadden gekregen. Toegegeven, wij zijn niet van het doorjakkeren, we nemen de tijd voor een koffie en een toiletbezoek. Maar dit is zo’n beetje het tegengestelde van range anxiety :)
Dat wordt de volgende klacht (van het anti-EV-volk). Het laden is te snel om iets te doen, maar te langzaam om niets te doen. :+

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper_s1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:36

cooper_s1

MINI's rule

Maasluip schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 08:46:
[...]

Dat wordt de volgende klacht (van het anti-EV-volk). Het laden is te snel om iets te doen, maar te langzaam om niets te doen. :+
Het is maar hoe goed je jezelf kunt bezighouden :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-07 19:59

mux

99% efficient!

Nah, er is totnogtoe geen enkele laadsessie boven de ~77kW gemeld, met de bulk onder de 70kW. Die 100kW is puur de theoretische maximumrating van de connectie, niet de daadwerkelijk haalbare laadsnelheid.
mitsumark schreef op maandag 18 juli 2022 @ 23:57:
Ik denk dat je hiermee heel erg onderschat hoe zo'n reis daadwerkelijk gaat. Als ik m'n eigen auto er even bij pak - redelijk vergelijkbaar met de Model 3 LR qua bereik en range-impact in de winter:

- ik doe 575km in de zomer (met airco, vlakke weg)
- in de winter haal ik nog steeds 450km met verwarming (geen warmtepomp)
- elke ~100m klimmen is 1kWh extra (heel ruw gerekend)

Zolang je door de rijnvallei rijdt heb je in de winter ook gewoon nog ~75% van je WLTP-range over - je klimt maar naar ~200m boven NAP tot in Zuid-Duitsland. En dan pas helemaal op 't end ben je echt aan het klimmen en gaat er in ~1km hoogtemeters ongeveer 10kWh (~60km) van je bereik af bovenop je 'normale' verbruik.

Als je zomer-WLTP 600km is kun je gewoon uitgaan van 2 of 3 laadsessies naar Oostenrijk, 1 meer dan in de zomer. Je bereik gaat nevernooitniet terug naar effectief 250. Of je moet in de zomer 80km/h en in de winter 140km/h rijden ofzo.

Als je geinteresseerd bent in hoe EV-rijden in de kou en in bergen werkt, heeft Bjorn Nyland hier een hoop informatie over.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:56
mux schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:06:
[...]

Als je zomer-WLTP 600km is kun je gewoon uitgaan van 2 of 3 laadsessies naar Oostenrijk, 1 meer dan in de zomer. Je bereik gaat nevernooitniet terug naar effectief 250. Of je moet in de zomer 80km/h en in de winter 140km/h rijden ofzo.
Het ging over de Model 3 sr+ uit 2019 welke officieel 409km WLTP heeft of 386km EPA.

Pak ik mijn 3 als voorbeeld: die heeft in het begin zelfs maar ~345km EPA range gehad.

Dan -10% tov max aanbevolen laden en dan nog winter (geen warmtepomp) en door Duitsland doorrijden; meestal zit er maar 130-160km tussen de 2-3e supercharger.

Alleen ook dat is (vind ik) prima te doen.

Effectief zit er maar 44.x kWh in van 100% tot 0%

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
mux schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:06:

Ik denk dat je hiermee heel erg onderschat hoe zo'n reis daadwerkelijk gaat. Als ik m'n eigen auto er even bij pak - redelijk vergelijkbaar met de Model 3 LR qua bereik en range-impact in de winter:

- ik doe 575km in de zomer (met airco, vlakke weg)
- in de winter haal ik nog steeds 450km met verwarming (geen warmtepomp)
- elke ~100m klimmen is 1kWh extra (heel ruw gerekend)

Zolang je door de rijnvallei rijdt heb je in de winter ook gewoon nog ~75% van je WLTP-range over - je klimt maar naar ~200m boven NAP tot in Zuid-Duitsland. En dan pas helemaal op 't end ben je echt aan het klimmen en gaat er in ~1km hoogtemeters ongeveer 10kWh (~60km) van je bereik af bovenop je 'normale' verbruik.

Als je geinteresseerd bent in hoe EV-rijden in de kou en in bergen werkt, heeft Bjorn Nyland hier een hoop informatie over.
Ik heb zelf alleen ervaring met een i3 (met de kleinste accu), dus over lange reizen kan ik weinig zeggen.

M3 LR Dual Motor: https://ev-database.nl/au...l-3-Long-Range-Dual-Motor
WLTP = 602km
Zomer gecombineerd = 560km.
Winter snelweg = 350km.
Dan hebben we het slechts deels over worst case scenario, bij -10 graden en 110kmpu (maar nog zonder bepakking en zonder bergen), maar ook over 1 van de efficientste EV's met een relatief grote accu.

Pak je dan bv een Kia EV6 SR: https://ev-database.nl/auto/1480/Kia-EV6-Standard-Range-2WD
WLTP = 394km
Zomer gecombineerd = 350km.
Winter snelweg = 215km.
Dat lijkt me echt niet lekker rijden op vakantie naar Oostenrijk...

De veel verkochte Skoda Enyaq en VW ID4 komen misschien net wat verder, maar 250km is echt zo gek niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:17
mitsumark schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 13:26:
[...]

Kia EV6 SR: https://ev-database.nl/auto/1480/Kia-EV6-Standard-Range-2WD
WLTP = 394km
Zomer gecombineerd = 350km.
Winter snelweg = 215km.
Dat lijkt me echt niet lekker rijden op vakantie naar Oostenrijk...
Daar komt wel wat bij hoor, normaal gesproken is het 15 graden warmer dan -10. En je rijdt ook niet constant 110 i.v.m. drukte/files.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Haodeyoude
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02:28
Vandaag de NIO ET7 gespot in Shanghai - volgens eerdere berichten wordt dit mogelijk het introductie model in Duitsland? https://www.nio.com/de_DE/et7Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JUwfWmJO3G2oZT5ZlfysdtF5z0s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PnPiUN4ce2iWCERbrxr7QBIf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d_BbDuJee2BDnrnAY5AkwMah2OI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1oj2YtBjvMKZs0vJ0bWDLI0r.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• birdibird
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 15:28
TucanoItaly schreef op maandag 18 juli 2022 @ 16:17:
Onlangs postte ik met wat vragen over laden in Spanje. Men reageerde geruststellend, en met name @birdibird gaf nog wat specifieke tips.

Vers in mijn geheugen lagen mijn ervaringen met de oude Renault Zoe ZE40, de 40 kWh versie die kon AC snelladen (met iets van 40 kW!). Ik ben daar een paar keer mee heen en weer richting Toulouse gereden, en heb toen nog specifieke Franse laadpasjes geleend van @Hachy.

Anyway, deze keer nam ik de Tesla model 3, en reed in drie etappes naar Antequera, dichtbij de Spaanse zuidkust. Wat blijkt, druk gemaakt om niks. Waar je toen in de Renault ZE40 constant 100 km/u moest rijden maar wel regelmatig 45-60 minuten moest laden, is dat bij de model 3 niet nodig. Je knalt gewoon met Vmax door, en je kunt amper koffie drinken want dan is hij alweer volgeladen. De accu is niet onder de 100 km bereik gekomen.

De gastheer zag de Model 3 en vroeg, hoe ging de rit? Perfect, zeg ik. Hij merkt op: je kijkt niet blij. Ik kijk schuin naar m’n vriendin en zeg, ja ik wil natuurlijk niet zeuren, maar het was veel te makkelijk, vroeger voelde het als pionieren maar dit is gewoon autorijden :+

Iedereen met een Tesla weet dit natuurlijk al. Voor mij was het nieuw en ik denk dat er hier ook mensen zijn die in een Zoe ZE40, een BMW i3, Leaf of e-Golf rijden. En dan ga je echt een enorme stap maken als je een nieuwe auto koopt.
Ik rijd rond door Spanje in een Zoe ZE50 met CCS en heb ook geen enkel probleem meer. Een aantal jaren geleden was het nog huilen met de pet op in Andalusie en had ik bewust een ZOE ZE22 Q210 gekocht ivm de 22kW en 43kW AC laadmogelijkheden omdat dat hier het beste was en toen was het inderdaad pionieren, maar nu is het met elke auto prima te doen, zelfs in Andalusie dat nog steeds achter loopt op bv Valencia en natuurlijk Catalonie.

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@birdibird De mentaliteit is nog niet bij iedereen doorgedrongen. Ik kletste bij de eigenaar van het resort (Nederlander), en die zei dat hij pas dit jaar voor het eerst een Tesla had zien rijden. Hoe kun je die dan opladen? Hij dacht dat er geen laadpalen in de buurt zijn, wel dus. Het is een pietepeuterig dorp maar er staan drie! snelladers, plus nog eens twee Type 2. (Voor mensen die mee lezen: werkt gewoon met het LMS-pasje dat bij de auto zit).

Uiteraard is het nog niet zover als bijv. Utrecht, waar het lastig is om een straat te vinden zónder laadpaal.

Nog even verder kletsend met de eigenaar van het resort, en hij klaagde natuurlijk wel over de benzineprijs, het kostte hem ca. 2000(!!) euro om heen en weer te rijden naar familie in Amsterdam.

Ze kunnen wel rekenen, dus ze komen er nog wel achter :)

[ Voor 15% gewijzigd door TucanoItaly op 22-07-2022 14:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:18
TucanoItaly schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 14:53:
@birdibird De mentaliteit is nog niet bij iedereen doorgedrongen. Ik kletste bij de eigenaar van het resort (Nederlander), en die zei dat hij pas dit jaar voor het eerst een Tesla had zien rijden. Hoe kun je die dan opladen? Hij dacht dat er geen laadpalen in de buurt zijn, wel dus. Het is een pietepeuterig dorp maar er staan drie! snelladers, plus nog eens twee Type 2. (Voor mensen die mee lezen: werkt gewoon met het LMS-pasje dat bij de auto zit).

Uiteraard is het nog niet zover als bijv. Utrecht, waar het lastig is om een straat te vinden zónder laadpaal.

Nog even verder kletsend met de eigenaar van het resort, en hij klaagde natuurlijk wel over de benzineprijs, het kostte hem ca. 2000(!!) euro om heen en weer te rijden naar familie in Amsterdam.

2000€ voor pakweg 4000 km….
Dus zowat 1000 liter brandstof… dat betekent een verbruik van 25l/100km of 1op 4.

Waarmee rijdt die man, een Hummer met een caravan van 12m?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:56
Tommie12 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 19:45:
[...]

Dus zowat 1000 liter brandstof… dat betekent een verbruik van 25l/100km of 1op 4.

Waarmee rijdt die man, een Hummer met een caravan van 12m?
Tol meegeteld en evt andere kosten onderweg :)?

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• birdibird
Stef87 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 20:40:
[...]

Hahaha, terwijl ik vorig jaar met de Zoe ~6000 km Spanje-FR-ZW-FR-BE-NL-BE-LUX-FR-Spanje met af een toe een beetje tol en grotendeels gratis laadpunten nog geen 100,- heb uitgegeven. O-)

[ Voor 3% gewijzigd door birdibird op 22-07-2022 21:09 ]

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:18
Stef87 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 20:40:
[...]

Tol zal ca 200€ zijn.
En water en koekjes nemen nederlanders toch mee van thuis?
Doe er nog 2 hotelnachten met een dineetje bij, dan kom je nog eens aan 300€.
Dan is het misschien geen Hummer maar wel een Suv met V8 motor….

Aan die kosten kan je dan beter een beetje uitkijken en het vliegtuig pakken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
TucanoItaly schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 14:53:

Stroomkosten zijn lager dan benzinekosten, maar aanschaf duidelijk hoger, zeker als je gewend bent in wat oudere tweedehandsjes te rijden. Afschrijving van een EV is over langere duur ook lastig inschatten want verouderde accutechnologie plus degradatie is straks niet meer zo aantrekkelijk. Ik vraag me af of het voor de meerderheid altijd en overal goedkoper is. Als je in een mooie Japanse stationcar uit 2013 rijdt, met veel ruimte, 1 op 18 en weinig onderhoud, wat moet je dan? Even 75k ophoesten voor een model Y? Gaat even duren voordat je dat hebt terugverdiend..

[ Voor 15% gewijzigd door JTHZZ op 25-07-2022 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13-07 22:25
mitsumark schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 13:26:
[...]

Ik heb zelf alleen ervaring met een i3 (met de kleinste accu), dus over lange reizen kan ik weinig zeggen.

M3 LR Dual Motor: https://ev-database.nl/au...l-3-Long-Range-Dual-Motor
WLTP = 602km
Zomer gecombineerd = 560km.
Winter snelweg = 350km.
Dan hebben we het slechts deels over worst case scenario, bij -10 graden en 110kmpu (maar nog zonder bepakking en zonder bergen), maar ook over 1 van de efficientste EV's met een relatief grote accu.
Je moet hier wel oppassen dat die 350 km van 0-100% is. Op reis zal je typisch / max 5-80% doen. Dus 75% maar van die afstand.

Ook is dit slechts bij 110 kmpu, dus zelfs 20 kmpu onder Nederlandse Vmax. Gemiddeld is 110 kmpu heel mooi naar wintersport. Maar als je Vmax gaat rijden ga je daar nog eens flink onderzitten op die stukken, wat lastig terug te verdienen is op de langzamere stukken. Zeg eens weer 20% minder efficient (110 kmpu vs. 130)

Aan de andere kant is om de 250km / 2,5 uur even 20 min stoppen ook geen probleem. Met 1000km naar tirol zou je dan max 2x 20 min extra pauze hebben. Allemaal heel erg te overzien

Edit: paar typos en dit hieronder

ABRP brengt je met 3 stops en ongeveer 215 km per stop (~80% batterij) naar Tirol. Dan maken die paar minuutjes per stop weinig uit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AAho_UXLFIrjfP0iYv-MbE60kDY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RlZXMhg6CWKkDaZLn9WjO78r.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door JohanB op 25-07-2022 13:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The__Virus
Eén ding: als je op vakantie gaat met een PHEV, wees dan net even extra sociaal naar andere laders:
https://www.instagram.com...m_source=ig_web_copy_link

En de oproep geldt voor iedereen met een stekker: wees gewoon aardig voor een ander en haal je voertuig weg als je klaar bent. Liefst leg je zelfs een tijdschijf onder je ruit wanneer je denkt klaar te zijn, zelf ook gedaan op de camping ondanks dat ik de enige met EV was (maar een vriendelijke PHEV-rijder op de camping had). Kleine moeite, meer liefde O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 19:20
JTHZZ schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:39:
[...]

Stroomkosten zijn lager dan benzinekosten, maar aanschaf duidelijk hoger, zeker als je gewend bent in wat oudere tweedehandsjes te rijden. Afschrijving van een EV is over langere duur ook lastig inschatten want verouderde accutechnologie plus degradatie is straks niet meer zo aantrekkelijk. Ik vraag me af of het voor de meerderheid altijd en overal goedkoper is. Als je in een mooie Japanse stationcar uit 2013 rijdt, met veel ruimte, 1 op 18 en weinig onderhoud, wat moet je dan? Even 75k ophoesten voor een model Y? Gaat even duren voordat je dat hebt terugverdiend..
Waarom zou dat terugverdiend moeten worden? En niemand hoeft over te stappen als hij een prima zuinige auto heeft. Autorijden kost geld en ook geen beetje. Is nooit anders geweest. Bovendien hoeft het ook niet gelijk een model Y te zijn. Uiteraard is de initiële investering groter, maar het aanbod aan tweedehandse wordt vanzelf groter en uit eigen ervaring kan ik zeggen dat ik niets merkte van degradatie bij een Niro met meer dan een ton erop. Bij auto’s met fatsoenlijke koeling en management van het accupack gaat dit gewoon goed. Kun je ook eerder teruglezen in een post van @assje die eerder dit jaar een taxi-niro had uitgelezen.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Nu online
Luiaard schreef op maandag 25 juli 2022 @ 15:21:
[...]

Waarom zou dat terugverdiend moeten worden? En niemand hoeft over te stappen als hij een prima zuinige auto heeft. Autorijden kost geld en ook geen beetje. Is nooit anders geweest. Bovendien hoeft het ook niet gelijk een model Y te zijn. Uiteraard is de initiële investering groter, maar het aanbod aan tweedehandse wordt vanzelf groter en uit eigen ervaring kan ik zeggen dat ik niets merkte van degradatie bij een Niro met meer dan een ton erop. Bij auto’s met fatsoenlijke koeling en management van het accupack gaat dit gewoon goed. Kun je ook eerder teruglezen in een post van @assje die eerder dit jaar een taxi-niro had uitgelezen.
Terugverdiend in de zin van dat het onder de streep goedkoper zou zijn. Dat werd hier geïnsinueerd. Er zijn veel mensen die niet genoeg hebben aan de kleine kofferbak van een Niro. Ik wilde hierboven de, toch niet heel ongebruikelijke, case van een mooie zuinige gezinsstation van een jaar of 8 aanstippen: denk Mazda 6, Toyota Auris, Ford Mondeo. Dat wordt bij de meeste EVs flink proppen of fors bijbetalen. En dan moet je erg lang elektrisch rijden om goedkoper uit te zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door JTHZZ op 25-07-2022 15:31 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Luiaard
JTHZZ schreef op maandag 25 juli 2022 @ 15:26:
[...]

Terugverdiend in de zin van dat het onder de streep goedkoper zou zijn. Dat werd hier geïnsinueerd. Er zijn veel mensen die niet genoeg hebben aan de kleine kofferbak van een Niro. Ik wilde hierboven de, toch niet heel ongebruikelijke, case van een mooie zuinige gezinsstation van een jaar of 8 aanstippen: denk Mazda 6, Toyota Auris, Ford Mondeo. Dat wordt bij de meeste EVs flink proppen of fors bijbetalen. En dan moet je erg lang elektrisch rijden om goedkoper uit te zijn.
Ja, maar een Y van €75k is het andere uiterste. Je hebt wel een punt met laadruimte, maar ik zie toch ook genoeg mensen met dakkoffer of trekhaakkoffer. Uitkomst voor de vakantie. Zodra wij uit de stoeltjes en buggy’s waren ben ik kleiner gaan rijden, destijds van VW Touran naar Honda Jazz met drie kinderen. Daar lukte alles mee en door de trekhaak vakanties ook. Als ik heel eerlijk ben vind ik de Ioniq 5 die ik nu heb een geweldige auto, maar buiten de vakantie om zou ik misschien wel weer liever wat kleiner rijden. Ik heb steeds met plezier Kona/Soul/Niro gereden en dat zijn ook volwassen auto’s met voldoende ruimte, behoudens misschien de laadruimte achter. Ik geloof sterk in het principe dat je een auto moet kopen waar je 95% van de tijd mee uit de voeten kan i.p.v. het hele jaar met een auto te rijden die je voor die laatste paar procent hebt aangeschaft.

Import van EVs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
JTHZZ schreef op maandag 25 juli 2022 @ 15:26:
Ik ga er vanuit dat jaar de kosten van brandstofauto's zullen blijven stijgen; hoge(re) brandstofprijs, belasting op brandstof en wegenbelasting. Als gevolg blijft een verschuiving plaatsvinden van brandstof naar elektrisch wat dan weer resulteert in een hogere afschrijving voor brandstofauto's.

Met andere woorden; ik denk dat het rijden van een grote, zware en onzuinige auto simpelweg duurder gaat worden. De vergelijking met maandlasten die vroeger haalbaar waren wordt dan minder relevant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NoFearWizz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-07 15:43
Ik rijdt een Aiways U5 Showroom model (deze zit tussen standaard en premium in kwa features) uit september 2021, privé gekocht van de dealer (Profile Tyre Center) was een demo model waar 4480km op de teller stond.

Ik reed hiervoor een Mitsubishi Eclipse Cross die 1 op 9 reed en wilde een grote auto die elektrische was en waar je niet meteen 40k - 50k voor neer hoeft te tellen.

Ik ben nog steeds heel tevreden met de auto, hij rijdt lekker en op sport mode snel genoeg om bij het stoplicht menig bezine auto het nakijken te geven. Ja een max van 150km/h is niet erg hoog (nu heb ik hoger dan 150km/h gehaald geen idee of er een hard limiet is), maar wanneer kan je dat überhaupt rijden.

In de winter met verwarming aan is het verbruik niet bijzonder goed, maar dat was te verwachten met de warmte pomp die in deze auto zit.

In de winter op 70% batterij gemiddeld zo'n 179km ver, dat is 256km op 100% batterij, verwarming aan. Bij langere afstanden waarbij ik 80 tot 100km/h uur rijd ben ik iets zuiniger uit.

In de zomer kom ik op 70% batterij gemiddeld zo'n 225km ver, dat is 320 km op 100% batterij. Airco aan. Ik rijdt hem zelf nooit zo leeg. Vaak laad ik op bij 20-30% batterij over, daarmee kan ik hem in 1 nacht weer volledig vol laden.

Boven de 100km/h gaat het verbruik wel hard omhoog, dat komt natuurlijk ook omdat de auto niet echt gestroomlijnd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
NoFearWizz schreef op maandag 25 juli 2022 @ 15:56:
In de winter met verwarming aan is het verbruik niet bijzonder goed, maar dat was te verwachten met de warmte pomp die in deze auto zit.
Met een warmtepomp zou je juist in de winter een beter verbruik (=minder verbruik) moeten hebben dan zonder warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
JohanB schreef op maandag 25 juli 2022 @ 12:54:
[...]

Je moet hier wel oppassen dat die 350 km van 0-100% is. Op reis zal je typisch / max 5-80% doen. Dus 75% maar van die afstand.

Ook is dit slechts bij 110 kmpu, dus zelfs 20 kmpu onder Nederlandse Vmax. Gemiddeld is 110 kmpu heel mooi naar wintersport. Maar als je Vmax gaat rijden ga je daar nog eens flink onderzitten op die stukken, wat lastig terug te verdienen is op de langzamere stukken. Zeg eens weer 20% minder efficient (110 kmpu vs. 130)

Aan de andere kant is om de 250km / 2,5 uur even 20 min stoppen ook geen probleem. Met 1000km naar tirol zou je dan max 2x 20 min extra pauze hebben. Allemaal heel erg te overzien

Edit: paar typos en dit hieronder

ABRP brengt je met 3 stops en ongeveer 215 km per stop (~80% batterij) naar Tirol. Dan maken die paar minuutjes per stop weinig uit
[Afbeelding]
Klopt, had in mn eerdere post ook al iets gezegd over 50km aanhouden als reserve, die gaat dus al van je bruikbare range af.
Zolang (ultrasnelle) laadpalen langs de bekende routes inderdaad om de 30-40km zitten, én werken én vrij zijn is er helemaal niks aan de hand, maar er zijn al voldoende verhalen die aantonen dat dat niet (overal) zo is.
Op/bij bestemming kun je vaak wel wat vinden/regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Luiaard schreef op maandag 25 juli 2022 @ 15:41:
[...]

Ja, maar een Y van €75k is het andere uiterste. Je hebt wel een punt met laadruimte, maar ik zie toch ook genoeg mensen met dakkoffer of trekhaakkoffer. Uitkomst voor de vakantie. Zodra wij uit de stoeltjes en buggy’s waren ben ik kleiner gaan rijden, destijds van VW Touran naar Honda Jazz met drie kinderen. Daar lukte alles mee en door de trekhaak vakanties ook. Als ik heel eerlijk ben vind ik de Ioniq 5 die ik nu heb een geweldige auto, maar buiten de vakantie om zou ik misschien wel weer liever wat kleiner rijden. Ik heb steeds met plezier Kona/Soul/Niro gereden en dat zijn ook volwassen auto’s met voldoende ruimte, behoudens misschien de laadruimte achter. Ik geloof sterk in het principe dat je een auto moet kopen waar je 95% van de tijd mee uit de voeten kan i.p.v. het hele jaar met een auto te rijden die je voor die laatste paar procent hebt aangeschaft.
En wat doe je dan voor die laatste 5%? Huren?
Als ik namelijk ga huren voor de vakantie, is dat gelijk 20% van mn jaarlijkse kosten, dan is een 10% duurdere auto een beter idee. Rij je het hele jaar comfortabel.

[ Voor 7% gewijzigd door mitsumark op 26-07-2022 00:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10:18
@mitsumark Voor die laatste 5% zou je ook je gedrag wat aan kunnen passen...........toch?

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _serial_
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-06 13:50

_serial_

and there was silence

Spotgoedkope elektrische auto bij Duitse supermarkt, opladen is gratis

Een EV boodschappen wagen van de Lidl
Prijs 20K of 222 euro per maand.

Voorlopig alleen nog in Duitsland, de eerste serie van 100 stuks is al helemaal uitverkocht.

somewhere there was silence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Auto lenen/ruilen, huren (snappcar o.i.d) of inderdaad dingen niet of anders doen. Toch zal het je verbazen wat er allemaal in zo’n Jazz pastte.

Ik heb nu vanwege elektrisch rijden al een paar jaar in de zomer de auto omgeruild met die van mijn ouders of schoonouders. Nu heb ik voor het eerst eentje waar ik met vouwwagen achter mee op vakantie kan, maar die is wel veel duurder. Het grappige is dat we er inmiddels over denken de vouwwagen weg te doen omdat de kinderen misschien niet allemaal meer mee gaan straks en sowieso volgend jaar een grote vliegreis te doen met zijn allen. Volgens mijn leidraad heb ik dan ook niet meer zo’n grote auto nodig dus wellicht doe ik die ook weer weg. Is heel bevrijdend om je niet teveel te hechten aan spullen en sinds ik dit doe heeft het mij alleen maar voordelen opgeleverd.

Import van EVs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:53
pmiddeld schreef op maandag 25 juli 2022 @ 21:44:
[...]

Met een warmtepomp zou je juist in de winter een beter verbruik (=minder verbruik) moeten hebben dan zonder warmtepomp.
Ik denk dat @NoFearWizz bedoelt dat het type warmtepomp in die auto gewoon minder efficient is dan wat je in andere auto's tegenkomt. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Peter-036 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 08:29:
@mitsumark Voor die laatste 5% zou je ook je gedrag wat aan kunnen passen...........toch?
Met het vliegtuig op vakantie, 50-100 euro verzendkosten voor grote pakketten, weekendjes/midweekjes weg met een huurauto? Ik zie niet echt alternatieven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
_serial_ schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 08:50:
Spotgoedkope elektrische auto bij Duitse supermarkt, opladen is gratis

Een EV boodschappen wagen van de Lidl
Prijs 20K of 222 euro per maand.

Voorlopig alleen nog in Duitsland, de eerste serie van 100 stuks is al helemaal uitverkocht.
Mooi dat er ook kleinere EV's komen maar het wordt wel allemaal erg mooi voorgespiegeld. Als ik het goed begrijp is die 20K na aftrek van de subsidie en fabrikant bijdrage, dus gaat die al aardig naar de 30K. En dan 200km bereik met een 32kWh accu is wel een stevig verbruik voor zo'n klein autootje. Mijn Ioniq komt met kleinere accu verder. En vijf uur laden aan het stopcontact gaat echt niet lukken, ze bedoelen vast aan een normale AC laadpaal. Overigens kon je in Duitsland voor dat geld ook de E-Up kopen, heb je toch meer auto. Maar blijft mooi dat er meer kleinere EV's bijkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 10:20:
Overigens kon je in Duitsland voor dat geld ook de E-Up kopen, heb je toch meer auto. Maar blijft mooi dat er meer kleinere EV's bijkomen.
Die E-up/Citigo/Mii is achteraf ook gewoon een ongekend goede auto voor het geld geweest. Wij hebben een Citigo in de private lease die toen vanaf €199/maand geprijsd was. Ik vond dat toen een extreem agressieve prijsstelling van de leasemaatschappij en kon niet zien hoe ik hem daar zelf voor kon kopen (aanschaf €24k geloof ik).

Als je dan kijkt naar de huidige prijzen van occasions dan heeft de LM het achteraf toch bij het juiste eind gehad :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Even tussendoor.
Ik ga er vanuit dat ook de leasmaatschappijen niet zo goed weten wat de MRB gaat worden vanaf 2025, is dat mede oorzaak voor het stijgen van de prijzen? (indien 60 maanden contract, heb je nog maar 30 maanden vrijstelling).
Ik heb het idee dat 48 maanden ook niet heel veel duurder (meer) is dan 60 maanden.
Je betaalt nu dus steeds meer voor een onbekend risico, en dat zal tot er duidelijkheid is alleen nog maar toenemen omdat de relatieve tijd dat je in onbekend gebied zit toeneemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-07 22:18

uFx

mitsumark schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:47:
Even tussendoor.
Ik ga er vanuit dat ook de leasmaatschappijen niet zo goed weten wat de MRB gaat worden vanaf 2025, is dat mede oorzaak voor het stijgen van de prijzen? (indien 60 maanden contract, heb je nog maar 30 maanden vrijstelling).
Ik heb het idee dat 48 maanden ook niet heel veel duurder (meer) is dan 60 maanden.
Je betaalt nu dus steeds meer voor een onbekend risico, en dat zal tot er duidelijkheid is alleen nog maar toenemen omdat de relatieve tijd dat je in onbekend gebied zit toeneemt.
Volgens mij is het zo dat als de MRB anders gaat worden dat leasemaatschappijen dat per direct door kunnen berekenen, ook bij een bestaand c.q. lopend contract.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Zo, ik heb weer een leuke horror story. De geneugten van CHAdeMO in Duitsland.

Ik ben momenteel onderweg naar een klant in Zweden, en de reis die ik maak gaat via een boot die gisteravond uit Rostock vertrok. Den Haag-Rostock is, met een tussenstop in Groningen om nog wat op te pikken, ongeveer 700km. Ik heb 85kWh, dat red ik net niet (in dit weer red ik misschien 630km met zuinig rijden). Ik moet laden, maar niet veel. What could possibly go wrong?

Ik vertrok om 9:00 's ochtends en moest 20:30 in Rostock zijn. Het is zo'n 9 uur rijden, dus ik heb 2,5 uur om te laden en te filerijden.

De eerste 300km was niet bijzonder, ik reed gewoon m'n route zonder na te denken over laden. Maar het werd middag, ik had wel zin in lunch, dus ik besloot een klein omweggetje te maken langs Lidl Papenburg. Da's 20 minuten om, maar ze hebben een snellader dus dan kan ik daar m'n benodigde ~15kWh bijladen. De lader was vrij en.... laadde op 17kW. Ja hallo, ik ga daar niet een uur staan, ik heb nog alle laadmogelijkheden van de wereld dus door.

Volgende optie is een Fastned onder Bremen. Helaas, CHAdeMO geblokkeerd. Was te verwachten, op naar de volgende. Bremen is nog *ruim* binnen mijn bereik, ik had nog 200km op de GOM.

Op de A1 tussen Bremen en Hamburg stond een stilstaande file (vollsperrung), dus om die te vermijden ging ik over Buchholz an der Nordheide. Dat was een grote fout, want ik kwam eveneens in een file terecht achter een trekker, en vervolgens was er een omleiding die door het slechte weer traag ging. Terugkijkend kostte me dit alles ongeveer evenveel tijd als die file (ca. 45 minuten), dus het was korter geweest om de snelweg te blijven volgen. Maar dat wist ik niet. Maar, in Buchholz an der Nordheide staat ook een Lidl-paal, dus daar ging ik... nope, geblokkeerd. Hm.

Intussen had ik best wat tijd verspild, en om de boot nog te halen moest ik echt laden. Volgende optie: Hamburg Stillhorn-Ost. Een E-On paal. Op naar de paal en... aaaaaah, die truc ken ik! Een Efacec-paal die je alleen maar met de app kunt bedienen - een app die alleen werkt als je een Duits google-account hebt. Het zou verboden moeten worden om laadapps te geofencen. Next!

Buddikate Ost is het volgende tankstation, mét laadpaal. Laadpaal vervangen door een variant zonder ChaDeMo. Nice.

Als je nu op de kaart kijkt zijn er geen laadpalen meer binnen 60km - m'n bereik op dat moment - langs de snelweg. Ja, Schönberger Land, maar die stond op storing. Dus ik moet er wel af en één van de 6 palen in Lübeck proberen. Da's irritant, want een stad in en weer uitrijden kost zon beetje meer tijd dan het laden zelf, maar ik heb geen alternatief.

Twee Stadtwerke-palen... staan nog als ChaDeMo op de kaart, maar zijn vervangen door 2xCCS Alpitronics. Die truc hebben we eerder gezien

Stadtwerk Lübeck gratis paal. Er staat al iemand te laden, maar die vraag ik vriendelijk of ik mag, gezien de hoge nood. Ik koppel aan, laadsessie begint.... en stopt na 30 seconden. Tweede en derde keer ook. OK, chademo defect. Volgende

Aral Fackenberger Allee - defect
Hagebaumarkt - defect
Nog eentje die ik vergeten ben - uitgeschakeld buiten openingstijden

En dat was het moment dat ik zelfs zonder laden geen tijd meer had om de boot te halen. En ik moest echt nog minstens 20 minuten laden.

Eigenlijk had ik gewoon op m'n gemak bij die eerste lidl moeten blijven staan. 17kW is traag, maar voor de reis was het snel genoeg en ik had maar een uurtje laden nodig. Of ik had bij Fastned moeten wachten op mn voorganger.

--------------------

Voor degenen die zich afvragen: maar er zit toch CCS op je auto? Ja, fysiek wel, maar door het chiptekort heb ik m'n CCS-controller moeten doneren aan een klant. Gezien ik toch genoeg capaciteit heb kom ik overal wel, ook met ChaDeMo. Nouja, bijna overal dus.

Het is wel echt bar gesteld met de ChaDeMo-situatie in Duitsland. Alle CDM-infrastructuur stamt nog uit de tijd dat men het wel OK vond om 1 laadpaal ergens neer te zetten, en als die stukging dan maar stuk te laten zijn. Er is heel veel investering in Duitsland in nieuwe laadpalen - maar die zijn bijna uitsluitend CCS. Alleen Shell Recharge zet consistent nog nieuwe CDM-palen neer. Ik ben uiteindelijk langs 14 laadpalen gegaan op de trip, waarvan maar 4 werkten en/of bestonden, en daarvan 2 op veel lager dan normale snelheid.

Daarnaast was het gisteravond wel echt een toeval van slechte paalregistratie in de apps. Met zowel chargemap als goingelectric die de meerderheid van de palen er verkeerd in hadden staan - zowel qua defectstatus als laadpoorten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
@mux Tsjonge, da's balen voor jou zeg! Maar ik zag op Goingelectric dat de EON lader bij Hamburg Stillhorn-Ost ook kan worden gebruikt met de Shell Recharge app of de Plufsurfing app. Heb je dat niet geprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luiaard
Oef ja, eigen werkende systeem kannibaliseren om een klant te helpen, bekend, maar je zit zelf met de narigheid.

Import van EVs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Chademo is echt aan het sterven nu, die ombouw naar CCS gaat goed verkopen in de komende jaren vermoed ik, als je die chips kan krijgen :X

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearWizz
dreamscape schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 09:21:
[...]

Ik denk dat @NoFearWizz bedoelt dat het type warmtepomp in die auto gewoon minder efficient is dan wat je in andere auto's tegenkomt. ;)
Klopt, ik had al vernomen voor aanschaf dat deze niet super zuinig zou zijn. Het gaat dan vooral om het opstarten van. Als je dat aan de lader zou kunnen doen neemt dat een deel van de onzuinigheid weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
uFx schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:39:
[...]

Volgens mij is het zo dat als de MRB anders gaat worden dat leasemaatschappijen dat per direct door kunnen berekenen, ook bij een bestaand c.q. lopend contract.
Lijkt me dat zoiets toch niet zomaar in de kleine lettertjes kan, als zoiets 100+ euro per maand kan schelen moet je toch op zn minst goed geïnformeerd worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• uFx

uFx

mitsumark schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 21:35:
[...]

Lijkt me dat zoiets toch niet zomaar in de kleine lettertjes kan, als zoiets 100+ euro per maand kan schelen moet je toch op zn minst goed geïnformeerd worden.
Het staat dan ook met normale letters in een leasecontract :D Dus iedereen die nu nog een 5-jaren EV leasecontract afsluit kan in 2025 nog wel eens voor verrassingen komen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:14
mitsumark schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 21:35:
[...]

Dat staat er 9 van de 10x wel degelijk in ;) .
Het is al eens eerder gebeurd weet ik. Bij een minimaal verschil wil de werkgever dit nog weleens op zich nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
I stand corrected, had het nog nergens gezien (maar ik heb dan ook nog geen eigen contract doorgepluisd :))

Toch maar kijken naar een lichter exemplaar, dan valt de schade wellicht mee :/

[ Voor 27% gewijzigd door mitsumark op 26-07-2022 21:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:53
uFx schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 21:43:
[...]
Het staat dan ook met normale letters in een leasecontract :D Dus iedereen die nu nog een 5-jaren EV leasecontract afsluit kan in 2025 nog wel eens voor verrassingen komen te staan.
Juist geen verrassingen. Het staat er namelijk in normale letters. Dat zeg je net. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uFx

uFx

dreamscape schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 00:07:
[...]

Juist geen verrassingen. Het staat er namelijk in normale letters. Dat zeg je net. ;)
Haha, ja, goed punt :+ Maar de vraag is of de meeste het leasecontract wel helemaal lezen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:57
mux schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 18:32:
Wat een verhaal :o

Dat is dan wel een nadeel van EV-rijden waar ik nog niet over na had gedacht: Je laadtechniek bepaalt waar je kunt laden, en de laadtechniek van de laders staat niet stil. Een benzineslang uit 2022 past zonder problemen in de tank van je Opel Manta uit 1975 (ik noem maar wat ;)).

Ik hoop maar dat CCS lange tijd de norm blijft.

Niet dat ik voorlopig dat probleem heb, ik heb een 2013 plugin Prius en ik laad 95% uit een gewoon stopcontact. Met anderhalf uur weer vol, en ik denk dat gewone stopkontakten nog wel een tijdje blijven :P

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Een heel verhaal zeg, en wat leren wij hiervan.

Niet alleen dat CHAdeMO minder laadlocaties heeft maar ook dat laden niet overal mogelijk is waar dat wel zou moeten kunnen. Daarom begrijp ik ook niet dat er mensen zijn die tot ver onder de 10% SoC leegrijden en dan pas gaan laden. Ik speel toch liever op safe en pak tijdig een snellader als dat zo uitkomt, hebben is hebben, en uiteindelijk moet je toch de benodigde kWh's laden.

O ja, E-On noemen ze in Duitsland niet voor niets E-Off.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearWizz
Pfff idd een horror verhaal, gelukkig kom ik niet veel verder als België tussen Antwerpen en gent. Dat is op 1 lading heen prima te doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

PeterZ(on) schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:32:
[...]

Een heel verhaal zeg, en wat leren wij hiervan.

Niet alleen dat CHAdeMO minder laadlocaties heeft maar ook dat laden niet overal mogelijk is waar dat wel zou moeten kunnen. Daarom begrijp ik ook niet dat er mensen zijn die tot ver onder de 10% SoC leegrijden en dan pas gaan laden. Ik speel toch liever op safe en pak tijdig een snellader als dat zo uitkomt, hebben is hebben, en uiteindelijk moet je toch de benodigde kWh's laden.

O ja, E-On noemen ze in Duitsland niet voor niets E-Off.
Yep, volgende kritieke reis pak ik fastned.

E.On is eh... interessant in Duitsland. Het is echt alsof ze palen neerzetten en letterlijk nooit meer onderhouden. Hier kwam ik 4 palen neer die gloedjenieuw waren neergezet en binnen een halfjaar allemaal stuk waren: https://www.goingelectric...emgarten-An-der-A5/48530/
_eLMo_ schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 20:05:
Chademo is echt aan het sterven nu, die ombouw naar CCS gaat goed verkopen in de komende jaren vermoed ik, als je die chips kan krijgen :X
Ik ben iemand die meestal gewoon zegt dat CHAdeMO voorlopig prima is, zo gauw gaat het niet dood. Zeker in Nederland is de infra echt gewoon nog prima. Deze rit is een uitzondering, plus een hoop wet van Murphy. Dat gezegd hebbende ga ik een stuk relaxter zijn als begin september de levering weer begint van onze CCS-controllers :P

Ik ben wel wat gewend en schiet niet snel in de stress, alles is oplosbaar, maar pff... duitsland, doe dit ff op een dag dat ik GEEN haast heb |:(

Zweden trouwens: prima in orde. Wel twee kapotte palen tegengekomen en veel plekken met maar 1 laadpaal, maar ze zijn allemaal schoon, netjes en werken met normale laadpassen. Ik vraag me wel af wat je zou moeten met een auto met <200km rijbereik, soms zit er alleen al 40km tussen dorpjes, laat staan snelladers...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:05
mitsumark schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 10:13:
[...]
Met het vliegtuig op vakantie, 50-100 euro verzendkosten voor grote pakketten, weekendjes/midweekjes weg met een huurauto? Ik zie niet echt alternatieven..
Soms moet je ook even omdenken: ik heb de indruk dat we steeds meer bagage zijn gaan meenemen op vakantie, puur omdat het kon door grotere auto’s. In mijn kinderjaren gingen we ook met ons vieren op vakantie naar Frankrijk in een Renault 4.

Nu maken we met mijn eigen gezin van vier, waaronder twee lange meiden van 14 en 17 een rondreis van drie weken door Noord-Italië met onze Opel Ampera-e. De kofferruimte van de Ampera-e, wat toch geen grote auto is, is niet eens heel veel minder dan de Toyota Auris TS die we eerder hadden.

Achterin kunnen de meiden ruim zitten en in de kofferbak passen precies vier koffertjes formaat handbagage of net iets groter op hun zijkant. Daarbovenop passen dan nog makkelijk vier rugzakjes/tassen. In die koffers past nog verbazend veel (zomer)kleding.

We hebben die koffertjes als uitgangspunt genomen bij het inpakken, en dan moet je soms keuzes maken, maar ik heb na ruim een week nog niemand gehoord die echt iets miste. We zitten nu in een appartementje met een wasmachine, dus kunnen we even een wasje draaien.

Misschien is wat advies van Marie Kondo hier wel van toepassing: https://konmari.com/how-to-konmari-a-suitcase/. En er zijn ook massa’s tips te vinden als je zoekt op ‘travel light’.

Vaak zie ik mensen die ‘everything but the kitchen sink’ meenemen op reis, en een groot deel uiteindelijk niet of nauwelijks gebruiken. Deze week nog een Aziatische dame in de metro in Turijn, met een hutkoffer waar ze zelf makkelijk in paste. Doordat de roltrap niet werkte liet ze die koffer steeds een trede naar beneden vallen. Dan hoop je echt dat als ze weer omhoog moet de roltrap of lift het wel doet.

Natuurlijk wordt het anders als je een kampeervakantie doet, op wintersport gaat met je eigen ski-uitrusting, of je diepzee-duikspullen mee wilt nemen. Maar ik denk dat veel mensen zich een dakkoffer of bagagebak op de trekhaak kunnen besparen door nog eens kritisch te kijken naar wat ze allemaal mee willen nemen. En daarbij met een EV ook profiteren van een lager verbruik, makkelijker laden/parkeren etc.

[ Voor 0% gewijzigd door Wesco op 27-07-2022 20:10 . Reden: Typo’s ]

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Tommie12 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 19:45:
Nee, een of andere Nissan. Zelfs als hij tol meetelt, kan dat verbruik nooit kloppen, zou hij overnachting meerekenen of zo? Edit: dat had je zelf ook al bedacht. Als ik er de volgende keer ben, ga ik het navragen.

[ Voor 5% gewijzigd door TucanoItaly op 27-07-2022 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Wesco schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 13:35:
[...]

Soms moet je ook even omdenken: ik heb de indruk dat we steeds meer bagage zijn gaan meenemen op vakantie, puur omdat het kon door grotere auto’s. In mijn kinderjaren gingen we ook met ons vieren op vakantie naar Frankrijk in een Renault 4.

Nu maken we met mijn eigen gezin van vier, waaronder twee lange meiden van 14 en 17 een rondreis van drie weken door Noord-Italië met onze Opel Ampera-e. De kofferruimte van de Ampera-e, wat toch geen grote auto is, is niet eens heel veel minder dan de Toyota Auris TS die we eerder hadden.

Achterin kunnen de meiden ruim zitten en in de kofferbak passen precies vier koffertjes formaat handbagage of net iets groter op hun zijkant. Daarbovenop passen dan nog makkelijk vier rugzakjes/tassen. In die koffers past nog verbazend veel (zomer)kleding.

We hebben die koffertjes als uitgangspunt genomen bij het inpakken, en dan moet je soms keuzes maken, maar ik heb na ruim een week nog niemand gehoord die echt iets miste. We zitten nu in een appartementje met een wasmachine, dus kunnen we even een wasje draaien.

Misschien is wat advies van Marie Kondo hier wel van toepassing: https://konmari.com/how-to-konmari-a-suitcase/. En er zijn ook massa’s tips te vinden als je zoekt op ‘travel light’.

Vaak zie ik mensen die ‘everything but the kitchen sink’ meenemen op reis, en een groot deel uiteindelijk niet of nauwelijks gebruiken. Deze week nog een Aziatische dame in de metro in Turijn, met een hutkoffer waar ze zelf makkelijk in paste. Doordat de roltrap niet werkte liet ze die koffer steeds een trede naar beneden vallen. Dan hoop je echt dat als ze weer omhoog moet de roltrap of lift het wel doet.

Natuurlijk wordt het anders als je een kampeervakantie doet, op wintersport gaat met je eigen ski-uitrusting, of je diepzee-duikspullen mee wilt nemen. Maar ik denk dat veel mensen zich een dakkoffer of bagagebak op de trekhaak kunnen besparen door nog eens kritisch te kijken naar wat ze allemaal mee willen nemen. En daarbij met een EV ook profiteren van een lager verbruik, makkelijker laden/parkeren etc.
Ik ben inderdaad wel een beetje een "everything but the kitchen sink" inpakker. Maar zelfs dan kom ik nog wel eens wat tekort (meestal vergeet ik mn zwembroek :)).
Sinds we een kleintje hebben laad ik de auto tot de nok toe vol. Veel meer zooi en natuurlijk een zitplek minder.
Laatste vakantie waren de meest "vervelende" dingen: kinderbedje, kinderstoel, kinderbad, bolderkar, kinderwagen, speelgoed (en dan is de kofferbak meer dan vol, nog excl kleren, strandspullen, koelkast eten).
Het zou ook twijfelachtig weer worden (18-22 graden overdag, 10 's nachts, deels regen), dus ook aantal lange broeken en truien/vesten/jassen mee.
Er was volgens mij niet direct een mogelijkheid om te wassen.
Terplekke koop je nog wat leuke dingen en souvenirs, was echt even puzzelen voor de terugweg.
Misschien worst case scenario (met 1 kind), maar mn volgende auto moet imo niet kleiner zijn.
Natuurlijk kun je vaak wel een babypakket bestellen, dat scheelt weer 2 grote items.
Eenmaal thuis inderdaad een paar ongebruikte dingen, maar dan praat je over max 10% (een paar shirts/onderbroeken/sokken).

Op zakenreis, 2-4 dagen (zonder vrouw/kind) probeer ik wel meer "travel light", dat bevalt inderdaad prima, maar daar stem ik mn auto niet op af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:05
mitsumark schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 00:09:
[...]
Ik ben inderdaad wel een beetje een "everything but the kitchen sink" inpakker. Maar zelfs dan kom ik nog wel eens wat tekort (meestal vergeet ik mn zwembroek :)).
Sinds we een kleintje hebben laad ik de auto tot de nok toe vol. Veel meer zooi en natuurlijk een zitplek minder.
...
Misschien is de situatie met kleine kinderen inderdaad ook wel een uitzondering waarbij je meer spullen mee wilt nemen, maar toen onze twee dochters klein waren hebben wij het ook altijd gered met onze Toyota Corolla Verso die we destijds hadden.

Op buitenlandse vakanties naar een huisje/appartement of stacaravan op een camping hebben we nooit een dakkoffer oid. nodig gehad. Maar we hebben dan ook nooit een bolderkar gehad. :)

Maar misschien gaat deze discussie wat teveel offtopic inmiddels...

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10:18
Nog even off topic:
Kleren die 'op het randje' zijn voor wat slijtage betreft, gaan hier apart, en enkele reis mee op vakantie.....dat geeft ruimte voor souvernirs en andere vankantieaankopen op de terugweg.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-07 09:32
@mitsumark Ja met een kleintje neem je meeste spullen mee in ervaring, wordt daarna snel minder.

Verder is het vooral de vraag vam hoeveel diensten en producten je onderweg gebruik maakt. Dus hotels, of met tent op de camping met zelfs eigen bier mee zoals sommige doen :+

Maar goed, ik ga nu met de diesel camper weg, dus ik heb geen recht van spreken haha.
Ik wil wel zelf ook steeds simpeler en lichter weg.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Volgende optie: Hamburg Stillhorn-Ost. Een E-On paal. Op naar de paal en... aaaaaah, die truc ken ik! Een Efacec-paal die je alleen maar met de app kunt bedienen - een app die alleen werkt als je een Duits google-account hebt. Het zou verboden moeten worden om laadapps te geofencen. Next!
Mocht je -ooit- weer in een bizarre situatie komen dat je niet kan laden omdat je -any- token mist, bel me dan. Je hebt m'n nummer. Ik heb 200 apps, (ja ook de Duitse E.on, en consorten op een iPhone met Duits Apple ID) waarmee ik van de noordkaap tot Turkije zo'n beetje alle connected laadpalen kan inschakelen.

Heb mijn diensten al aangeboden bij de ANWB alarmcentrale maar daar zijn ze nog niet zo ver ;)

Geldt trouwens voor alle Tweakers maar dan via DM gaarne ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Hachy op 30-07-2022 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Hachy schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 21:48:
[...]

Mocht je -ooit- weer in een bizarre situatie komen dat je niet kan laden omdat je -any- token mist, bel me dan. Je hebt m'n nummer. Ik heb 200 apps, (ja ook de Duitse E.on, en consorten op een iPhone met Duits Apple ID) waarmee ik van de noordkaap tot Turkije zo'n beetje alle connected laadpalen kan inschakelen.

Heb mijn diensten al aangeboden bij de ANWB alarmcentrale maar daar zijn ze nog niet zo ver ;)

Top, goed om te weten!
Alleen werken veel laadapps alleen als de telefoon in de buurt van de laadpaal is. Dan wordt het wel lastig ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• birdibird
Hachy schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 21:48:
[...]

En ik kan mensen helpen met palen activeren in Spanje. Veel hier gaan ook alleen maar via een dedicated app, dus DM mij als je in Spanje hulp nodig hebt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• birdibird
pmiddeld schreef op zondag 31 juli 2022 @ 14:42:
[...]

Top, goed om te weten!
Alleen werken veel laadapps alleen als de telefoon in de buurt van de laadpaal is. Dan wordt het wel lastig ;)
Dat kan je oplossen met een mock location app...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Ik ben momenteel onderweg naar een klant in Zweden, en de reis die ik maak gaat via een boot die gisteravond uit Rostock vertrok. Den Haag-Rostock is, met een tussenstop in Groningen om nog wat op te pikken, ongeveer 700km. Ik heb 85kWh, dat red ik net niet (in dit weer red ik misschien 630km met zuinig rijden). Ik moet laden, maar niet veel. What could possibly go wrong?
Ondanks het horrorverhaal, vind ik het wel enorm cool om te lezen dat je Leaf nu meer dan 600km ver komt _/-\o_

Dat is meer dan mijn Model 3 haalt op goede dagen ;)

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:40
Nu sinds een maandje voor onze Corsa-E de PSA-controller in een docker draaien. Deze download na elke rit en laadbeurt de data en slaat dit op in een database. Grappig genoeg is de My Opel app op je telefoon zeer incompleet, maar komt nu netjes elke rit in de DB :+

Geeft wel leuke inzichten. Zie nu ook hoeveel kWh de auto zelf laadt. In de auto zelf zie je verbruik + regeneratie, dat laat de API niet zien.

Voor de maand juli hebben we 2285,8 km gereden en 370kWh verbruikt, gemiddeld 16,19kWh/100km. Volgens de Zappi is er 438,3kWh geladen, dus 68,3kWh laadverlies -> 15,6% bij gemiddelde laadsnelheid 5,28kW over 44 laadbeurten (Eco stand en naar 100% laden gaat langzamer). Laadverlies bij 10,5kW laadsnelheid is ongeveer 7%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5DcihNxgSaZfocJv19zoU-kw5LI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4MTnd7AIZLmyatBWI4XnZEp9.png?f=user_large

Als je weathermap account heb laat hij ook nog gemiddelde temperatuur per rit zien, maar die heb ik niet :P

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Donderdag naar Hilden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjMark
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:41
Ophidian schreef op zondag 31 juli 2022 @ 20:14:
Nu sinds een maandje voor onze Corsa-E de PSA-controller in een docker draaien. Deze download na elke rit en laadbeurt de data en slaat dit op in een database. Grappig genoeg is de My Opel app op je telefoon zeer incompleet, maar komt nu netjes elke rit in de DB :+

Geeft wel leuke inzichten. Zie nu ook hoeveel kWh de auto zelf laadt. In de auto zelf zie je verbruik + regeneratie, dat laat de API niet zien.

Voor de maand juli hebben we 2285,8 km gereden en 370kWh verbruikt, gemiddeld 16,19kWh/100km. Volgens de Zappi is er 438,3kWh geladen, dus 68,3kWh laadverlies -> 15,6% bij gemiddelde laadsnelheid 5,28kW over 44 laadbeurten (Eco stand en naar 100% laden gaat langzamer). Laadverlies bij 10,5kW laadsnelheid is ongeveer 7%.

[Afbeelding]

Als je weathermap account heb laat hij ook nog gemiddelde temperatuur per rit zien, maar die heb ik niet :P
Leuk om te zien dit.
Zelf heb ik ook een corsa e.
Bij mij kloppen volgens mij de vebruiksgegevens (gemiddelde kWh/100km) die de auto zelf aangeeft niet. Deze lijken veel te laag(optimistisch) als ik dit vergelijk met hoeveel ik daadwerkelijk moet laden.
Heb jij die bevinding ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meubelmaker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-07 20:18
Toevallig 5 weken geleden daar geladen, de allereerste keer DC met mijn Ampera-e. Ik heb toen, het was erg rustig hoor, geladen tot dik 90% zodat ik op mijn bestemming kon komen. Wel dacht ik toen nog, hopelijk geen accubrand door zover te laden.
Met zo'n bassin in de buurt zou ik me dan waarschijnlijk geen zorgen gemaakt hebben 😇

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
DjMark schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:00:
[...]

Leuk om te zien dit.
Zelf heb ik ook een corsa e.
Bij mij kloppen volgens mij de vebruiksgegevens (gemiddelde kWh/100km) die de auto zelf aangeeft niet. Deze lijken veel te laag(optimistisch) als ik dit vergelijk met hoeveel ik daadwerkelijk moet laden.
Heb jij die bevinding ook?
Valt mee als ik de waarden vergelijk met de uitgelezen waarde van de auto. Ten opzichte van de laadpaal natuurlijk wel, want daar heb je ook je laadverlies.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaroen89
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 00:09
Ophidian schreef op zondag 31 juli 2022 @ 20:14:

[Afbeelding]

De OBC (on board charger) van de auto verbruikt ongeveer 200 watt bij het omzetten van wisselstroom in gelijkstroom hoe langzamer je laadt hoe meer laadverlies je hebt, misschien is het het overwegen waard om de Zappi pas te gebruiken als het salderen er af gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
jaroen89 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 20:04:
[...]
De OBC (on board charger) van de auto verbruikt ongeveer 200 watt bij het omzetten van wisselstroom in gelijkstroom hoe langzamer je laadt hoe meer laadverlies je hebt, misschien is het het overwegen waard om de Zappi pas te gebruiken als het salderen er af gaat.
Ik zal de zappi sowieso moeten gebruiken, anders komen we niet ver :+

Eco gebruiken we niet zoveel. Wat hier vertekent, is dat ik de eco stand gebruik om een bepaalde hoeveelheid te laden met de boost functie zodat ik hem tot 80% kan laden. Maar de auto ziet de laadbeurt pas als afgerond als hij afgekoppeld is of als de Zappi op STOP stand gaat. Dus vandaar maar de 5,28kW gemiddelde snelheid.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Pf, op de terugweg van Zweden naar Nederland ook weer veel problemen gehad met laden.

Ik ging op de boot van Göteborg naar Kiel, en kwam vanuit omgeving Örebro. Da's een km of 400 rijden, maar doordat ik per ongeluk sleutels vergeten was terug te geven moest ik een stukje terug rijden waardoor ik alsnog bij Göteborg zo'n beetje door m'n bereik heen was.

Wat Zweden goed doet qua onderhoud van laadpalen (lang niet zoveel defect of onbruikbaar als in Duitsland) wordt gecompenseerd doordat er véél en véél te weinig laadpalen zijn. Göteborg is geen heel grote stad, maar er rijden wel veel EVs rond, en die houden elke laadpaal continu bezet. Elke laadpaal die ik in de wijde omgeving Göteborg heb geprobeerd werd omzwermd door 5+ EVs, tot het punt dat ik in een rijtje van 3 auto's tussen 2 laadpalen aan het pendelen was om te kijken of er eentje vrij was. Uiteindelijk heb ik ~10kWh kunnen laden, na ongeveer 45 minuten bezig te zijn geweest met laadpalen afzoeken.

Dus in Kiel kwam ik aan met ~100km op de GOM. En dan begint het feest dat Duitsland heet. In de algemene richting die ik op wil vanuit Kiel zijn binnen de stadsgrenzen 7 snelladers. Echter:

- Lidl is niet open, dus geen laadpaal. Daarnaast worden alle Lidl-laders in Duitsland geknepen op ~17kW, dus niet echt een optie
- Telekom-paal op de kaart bestaat niet meer
- Famila-paal is een Delta superfast waarvan chademo stuk is
- VW-paal staat bij een dealer en is dicht
- Andere Telekom-paal is defect
- Stadtwerke-paal is... defect

Dus ik kom uit bij een laadplein van Stadtwerke Kiel met twee Siemens-snelladers. Echter, die hebben het irritante probleem dat ze oververhitten en de laadsnelheid na een paar minuten omlaag gaat. Je begint op 41kW en dat gaat gestaag omlaag naar 33kW. Ik heb nog een halfuur zitten debuggen om te kijken of ik iets verkeerd deed in de auto, maar nee - het zijn echt de laadpalen zelf die de laadsnelheid niet aankunnen. Ik had -bijna een uur verder- inmiddels 250km op de GOM dus ik besloot verder te gaan.

Hamburg is een barrière in iedere reis door de regio, gezien de Elbetunnel dicht is en er dus permanent (ook op zondag) een file staat door de hele stad. Ik wilde dus proberen vóór Hamburg te lunchen en laden tegelijk, dus ik probeer Raststätte Buddikate, nu de andere kant dan de heenweg. Daar staat een Ionity met ernaast nog een oude Efacec die kort geleden overgenomen is door MER. RFID kaarten werken niet meer, je MOET met de MER app laden. En 3x raden...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/w9zYS5jPlqKOt5kzbJKMlE8N.png

Dit is toch te gek voor woorden? Waarom zou je een laadpaal neerzetten die alleen maar werkt met een app op een Duitse telefoon? In de historie van de mensheid heeft er geen benzine bestaan die alleen in Duitse auto's werkt, dus wat voor gestoorde gedachtegang zit er achter dit appontwerp? Niet alleen dat - als ik de app headers inspecteer is het ook nog alleen geschikt voor Android 11 en eerder, met de laatste update eind 2020 - goeie kans dat een nieuwe telefoon, zelfs een Duitse, niet met de app werkt.

Goed, volgende laadpaal - een publieke, met Europees geld neergezette paal bij Bauhaus. 3x raden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/umR3KoBJjxlCawsbHaNkTKD0.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/fXAbt7KS7EgIAN8uEosJiJnz.jpg

Goed werk, mensen.

Ik heb het opgegeven en ben maar naar Fastned Gross-Mackenstedt doorgereden. Die werkte zonder problemen, uiteraard. Door voornamelijk files, maar ook ~1 uur onnodig langzaam laden en defecte laadpalen uitproberen heb ik 8 uur gedaan over ~250km.

Kortom, vergeet de annexatieplannen voor Vlaanderen, we gaan Duitsland overnemen. Ze hebben lang genoeg gefaald in het bouwen van wegen, waterinfra, hoogspanningslijnen, etc., het is hoog tijd dat wij het fiksen voor ze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:37

CyBeRSPiN

sinds 2001

@mux dit betreft dan ChaDeMo? Zou je met CCS dezelfde ervaring hebben gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Nu online
mux schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:44:
Pf, op de terugweg van Zweden naar Nederland ook weer veel problemen gehad met laden.

Ik ging op de boot van Göteborg naar Kiel, en kwam vanuit omgeving Örebro. Da's een km of 400 rijden, maar doordat ik per ongeluk sleutels vergeten was terug te geven moest ik een stukje terug rijden waardoor ik alsnog bij Göteborg zo'n beetje door m'n bereik heen was.

Wat Zweden goed doet qua onderhoud van laadpalen (lang niet zoveel defect of onbruikbaar als in Duitsland) wordt gecompenseerd doordat er véél en véél te weinig laadpalen zijn. Göteborg is geen heel grote stad, maar er rijden wel veel EVs rond, en die houden elke laadpaal continu bezet. Elke laadpaal die ik in de wijde omgeving Göteborg heb geprobeerd werd omzwermd door 5+ EVs, tot het punt dat ik in een rijtje van 3 auto's tussen 2 laadpalen aan het pendelen was om te kijken of er eentje vrij was. Uiteindelijk heb ik ~10kWh kunnen laden, na ongeveer 45 minuten bezig te zijn geweest met laadpalen afzoeken.

Dus in Kiel kwam ik aan met ~100km op de GOM. En dan begint het feest dat Duitsland heet. In de algemene richting die ik op wil vanuit Kiel zijn binnen de stadsgrenzen 7 snelladers. Echter:

- Lidl is niet open, dus geen laadpaal. Daarnaast worden alle Lidl-laders in Duitsland geknepen op ~17kW, dus niet echt een optie
- Telekom-paal op de kaart bestaat niet meer
- Famila-paal is een Delta superfast waarvan chademo stuk is
- VW-paal staat bij een dealer en is dicht
- Andere Telekom-paal is defect
- Stadtwerke-paal is... defect

Dus ik kom uit bij een laadplein van Stadtwerke Kiel met twee Siemens-snelladers. Echter, die hebben het irritante probleem dat ze oververhitten en de laadsnelheid na een paar minuten omlaag gaat. Je begint op 41kW en dat gaat gestaag omlaag naar 33kW. Ik heb nog een halfuur zitten debuggen om te kijken of ik iets verkeerd deed in de auto, maar nee - het zijn echt de laadpalen zelf die de laadsnelheid niet aankunnen. Ik had -bijna een uur verder- inmiddels 250km op de GOM dus ik besloot verder te gaan.

Hamburg is een barrière in iedere reis door de regio, gezien de Elbetunnel dicht is en er dus permanent (ook op zondag) een file staat door de hele stad. Ik wilde dus proberen vóór Hamburg te lunchen en laden tegelijk, dus ik probeer Raststätte Buddikate, nu de andere kant dan de heenweg. Daar staat een Ionity met ernaast nog een oude Efacec die kort geleden overgenomen is door MER. RFID kaarten werken niet meer, je MOET met de MER app laden. En 3x raden...

[Afbeelding]

Dit is toch te gek voor woorden? Waarom zou je een laadpaal neerzetten die alleen maar werkt met een app op een Duitse telefoon? In de historie van de mensheid heeft er geen benzine bestaan die alleen in Duitse auto's werkt, dus wat voor gestoorde gedachtegang zit er achter dit appontwerp? Niet alleen dat - als ik de app headers inspecteer is het ook nog alleen geschikt voor Android 11 en eerder, met de laatste update eind 2020 - goeie kans dat een nieuwe telefoon, zelfs een Duitse, niet met de app werkt.

Goed, volgende laadpaal - een publieke, met Europees geld neergezette paal bij Bauhaus. 3x raden.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Goed werk, mensen.

Ik heb het opgegeven en ben maar naar Fastned Gross-Mackenstedt doorgereden. Die werkte zonder problemen, uiteraard. Door voornamelijk files, maar ook ~1 uur onnodig langzaam laden en defecte laadpalen uitproberen heb ik 8 uur gedaan over ~250km.

Kortom, vergeet de annexatieplannen voor Vlaanderen, we gaan Duitsland overnemen. Ze hebben lang genoeg gefaald in het bouwen van wegen, waterinfra, hoogspanningslijnen, etc., het is hoog tijd dat wij het fiksen voor ze.
Wat een pech. In Duitsland alleen maar goede ervaringen maar ik laad wel voornamelijk bij de grote jongens als EnBW, Ionity, Aral etc. Aldi en Lidl inderdaad alleen tijdens openingstijden maar ook erg druk dus die gebruik ik niet voor een lange rit. Verder geen enkel probleem ervaren in Duitsland. En ik laad CCS, niet chademo, dus misschien zit daar nog een verschil in. En welke app gebruik je om laadpalen te zoeken? ABRP en Google hebben mij nog niet naar een niet-bestaande paal geleid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-07 14:29

Arfman

Drome!

CyBeRSPiN schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:21:
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Dit is typisch zo'n post die ergens viral kan gaan waarna je je debiele oom op een verjaardag weer mag uitleggen waarom je toch in godsnaam een EV rijdt in plaats van een echte benzineauto, want dat laden is allemaal niks ..

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
CyBeRSPiN schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:21:
Belangrijke constatering denk ik. Als dat het geval is, is de conclusie ook niet heel passend, al kan ik de frustratie zeer goed voorstellen.
Daarnaast is dit toch wel een reden waarom ABRP premium bestaansrecht heeft: realtime informatie over laadpalen. Samen met Chargemap waarop deze palen vast en zeker stonden met de nodige toelichting had dit hopelijk tot minder frustratie geleid. Wel heel vervelende ervaring, staat echt haaks op mijn Duitsland ervaring (CCS uiteraard).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hallom
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-05 22:03
De laadinfrastructuur van CHAdeMO is gewoon niet te vergelijken met die van CCS. Alleen al van SuCs zie ik voldoende chargers in Zweden en Denemarken, Duitsland is nog wat karig. Voor de Niro had ik een Nissan Leaf en naast de rapidgate was het vinden van een CHAdeMO aansluiting altijd een pain in the ass, terwijl er wel altijd CCS laders voor handen waren (o.a. naar Zwitserland en Noord-Italië gereden). Ben blij dat ik van de Leaf af ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranDaMan
  • Laatst online: 11:10
The__Virus schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:37:
[...]

Belangrijke constatering denk ik. Als dat het geval is, is de conclusie ook niet heel passend, al kan ik de frustratie zeer goed voorstellen.
Daarnaast is dit toch wel een reden waarom ABRP premium bestaansrecht heeft: realtime informatie over laadpalen. Samen met Chargemap waarop deze palen vast en zeker stonden met de nodige toelichting had dit hopelijk tot minder frustratie geleid. Wel heel vervelende ervaring, staat echt haaks op mijn Duitsland ervaring (CCS uiteraard).
Ik vertrek morgen voor mijn eerste grotere buitenlandse rit naar de Eifel. Snelladers en laadpalen zijn daar wat dunner gezaaid. Wel met ABRP premium in de Ioniq 28kwh met een dongle om live de SOC bij te houden.
Ik ben benieuwd hoe het gaat. Ik ben nogal een enorme doemdenker en stresskip dus ik hoop dat ik vannacht nog een beetje kan slapen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
Succes met de rit! Ik had in ABRP altijd geselecteerd dat er minimaal 4 stalls moeten zijn. Meer garantie op werkende paal. Tijdens de reis ook kijken of er tenminste 1 bezet is bij voorkeur, weet je ook dat ze het doen. Heel soms staan ze groen maar bij aankomst blijken ze dan niet te werken (1x meegemaakt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:37

CyBeRSPiN

sinds 2001

Denk dat er voor ChaDeMo EVs wel een dikke waarschuwing mag komen als aankoopadvies. Namelijk dat je daarmee veel minder relaxed door Europa reist omdat CCS het nu eenmaal gewonnen heeft als standaard voor snelladers. Bijna alle nieuwe snellaadpleinen worden met CCS aangelegd, met misschien voor de sier nog een ChaDeMo ernaast.
Heen en weer naar Noorwegen geen centje pijn door Duitsland, Denemarken, Zweden. Met name Ionity gebruikt, dat is een CCS-only club. Tegenwoordig heb je daar voor nood nog de Tesla SuCs bij waar je ook met CCS terecht kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Gelukkig nog maar 3 modellen te koop volgens EV database:

[ Voor 4% gewijzigd door kdeboois op 08-08-2022 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Nu online
The__Virus schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:37:
[...]

Die realtime info over bezetting zit ook in Google Maps tegenwoordig, zonder te betalen.
Pagina: 1 ... 251 ... 367 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic